چگونه طلا را تشخیص دهیم

 
helpkade
چگونه طلا را تشخیص دهیم
چگونه طلا را تشخیص دهیم

بسیاری از خانم ها به خرید طلا و جواهرات علاقه زیادی دارند اما در برخی از موارد فروشنده ها طلای تقلبی یا بدل را به مردم می فروشند. بنابراین خریدار باید در مورد تشخیص طلا و جواهر از انواع بدلیجات داشته باشد تا فریب نخورد. در ادامه این مطلب از دنیای مد نمناک چندین روش کاربردی برای تشخیص طلای اصل از نوع تقلبی آن را آورده ایم که امیدواریم مورد توجه تان واقع شود.

بر روی طلا و نقره و پلاتین کدهایی وجود دارد که بارزترین روش تشخیص اصل یا بدل بودن آن ها است. این اعداد گویای تمام اطلاعات این فلزات گرانبها می باشند. عدد کد باید خوانا و واضح باشد.

برای اطمینان از درست بودن کدی که روی طلا حک شده اطلاعات آن را در اینترنت جست وجو کنید.

برای دانستن قیمت و ارزش طلا ، یک ویرگول بعد از رقم دوم عدد حک شده روی آن بگذارید تا بدانید چند درصد فلز در آن به کار رفته است مثلا اگر روی طلا عدد 925 حک شده باشد یعنی 92٫5 درصد از طلای خالص ساخته شده است.

• کد مصنوعات طلا:375, 500, 583, 585, 750, 916, 958, 999

چگونه طلا را تشخیص دهیم

• کد مصنوعات نقره:800, 830, 875, 925, 960, 999

• کد مصنوعات پلاتین:850, 900, 950, 999

حروف حک شده در کنار اعداد

حرف T نشان تهران، E نشان اصفهان و M نشان شهر مشهد است. در کنار این حروف نیز اعداد دیگری درج می شود که نشان از شماره کارخانه به ثبت رسیده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است.

برخی از مواقع با کشیدن روکش طلا روی فلز دیگر آن را به عنوان طلا و با قیمت کمتری به مشتری می فروشند. برای تشخیص طلای اصل از این تقلبی آن خاصیت آهنربایی آن را امتحان کنید. به طلا آهنربا نمی چسبد بنابراین اگر به زیورآلاتی که خریده اید آهنربا چسبید، شما فریب فروشنده را خورده اید.

آسیب دیدن

در برخی از مواقع نقره را به جای طلای سفید به مشتری عرضه می کنند اما نقره به مرور زمان تیره می شود و انعطاف پذیری زیادی دارد اما طلای سفید دارای چنین ویژگی نیست.

اگر طلای خالص را روی سرامیک بدون لعاب بکشید رد طلایی بر جا می گذارد اما اگر نقره را بر روی سرامیک بکشید توسی یا سیاه خواهد بود.

برای چک کردن طلای خود، آن را درون سرکه بگذارید. بعد از 5 دقیقه اگر سیاه شد ، تقلبی و بدل است.

با ید می توان اصل بودن طلا را چک کرد. روی سطح طلا کمی ید بکشید اگر رد آن باقی ماند طلا تقلبی و بدل است. اما اگر از بین رفت زیورآلات شما اصل است.

اگر یک قطره ید روی پلاتین بریزید و رد تیره از خود باقی گذارد، هر چه تیرگی بیشتر باشد پلاتین خالص تر است.

پماد سولفوریک

نقره را می توانید با پماد سولفوریک چک کنید. مقدار اندکی از پماد را روی زیورآلات خود بگذارید. اگر رد آبی به جا گذاشت یعنی نقره اصل است. این لکه به راحتی از سطح نقره پاک می شود.

آمونیاک

برای تشخیص اصل بودن طلای سفید ، آمونیاک را روی سطح آن بزنید. آمونیاک سطح طلا را تیره می کند.

طلا و نقره رسانش گرمایی بسیار قوی نسبت به سایر فلزات دارا میباشند. اگر شما بر روی یک تکه یخ طلا و نقره ی خود را قرار دهید سرعت ذوب یخ بالا می رود به طوری که فکر می کنید شی داغی را روی آن قرار داده اید پس برای تشخیص طلا و نقره اصل می توان از این روش استفاده نمود.

صدای شمش

برای تشخیص شمش طلای اصل از تقلبی آن با یک فلز دیگر به یک شمش ضربه ای وارد کنید، اگر صدایی شبیه به صدای زنگ را ساطع نمود که انتشار آن یک تا دو ثانیه طول کشید ، این شمش تقلبی است.

اسید یا همون وایتکس

برای تخشیص طلا اصل از تقلب می توان از اسید یا مواد اسیدی قوی مانند وایتکس استفاده کرد . یک قطره از اسید را روی شمش بریزید اگر به قرمز، قهوه ای یا سبز تغییر رنگ دهد در این صورت شمش اصل است اما این روش ممکن است به زیورآلات شما آسیب برساند بنابراین پیشنهاد نمی کنیم.

صدا با سرعت های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می کند. به وسیله ی سونوگرافی می توان مشخص نمود چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می کشد.

وزن

برای تشخیص عیار و نا خالصی طلا آن را وزن می کنند. ابتدا شمش را روی ترازوی دقیقی وزن می کنند و عدد آن را یادداشت می کنند سپس داخل ظرفی بزرگ آب می ریزند و ظرف را روی ترازو گذاشته و ترازو راصفر می کنند.

شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید و سپس عدد را یادداشت کنید. عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید 10.49 و برای طلای خالص 19.32 باشد.

دنیای مد نمناک یکی از روش های قدیمی را نیز آورده است ؛ طلا یک فلز نرم است که می تواند به راحتی خم شود. پس اگر زیورآلات طلا را به آرامی گاز بگیرید و با دقت نگاه کنید می توانید جای دندان های خود را به راحتی مشاهده کنید. هرچقدر عیار طلا بیشتر شود نرم تر خواهد بود و جای دندان شما بیشتر مشخص می شود.

هنگام خرید طلا تنها به اظهارات و اطلاعاتی که از سوی فروشنده به خریدار اعلام می شود مانند کشور سازنده، کیفیت کار و مواد اولیه مصرفی اعتماد نکنید.

حتما فاکتور خود را به عنوان سند کالایی نگهداری کنید تا در صورت ایجاد مشکل در مواقع فروش یا برای اطلاع از صحت و سقم اظهارات فروشنده بتوانید با ارائه نمونه طلا و فاکتور آن به اتحادیه مشکل خود را برطرف نمایید. 


چگونه دو یا چند فایل pdf را یکی کنیم؟Downloads-icon

فهرست مطالب

اینکه بتوان طلای اصل را از طلای تقلبی و فیک تشخیص داد خود هنری است که غالباً توسط افراد معمولی با خطا همراه می‌شود. اما همین کار توسط با تجربه‌گان بازار طلا، همچون آب خوردن است و به گفته‌ی برخی طلافروشان از صد متری خود هم طلای تقلبی را از طلای اصل تشخیص می‌دهند! خب البته از کسی که شبانه روز، خود با طلا سرکار دارد، توقعی جز این هم نمی‌رود! اما آیا راه حلی وجود دارد که بدون تجهیزات پیشرفته بتوانیم خودمان طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص دهیم؟! جواب این سوال مثبت است چندین روش مختلف برای آزمودن طلا وجود دارد که در این مقاله‌ی دی اجرت به بیان آن‌ها پرداخته‌ایم و شما به راحتی می‌توانید در منزل خود از طریق هر کدام از روش‌ها که برایتان مقدور است از طلا بودن زیورآلات خود مطمئن شوید. اما قبل از آن به نکته‌ای مهم اشاره می‌کنیم؛ در هنگام استفاده‌ی هریک از روش‌ها بهتر است از قطعه طلایی که مطمئن هستید، واقعاً طلاست به عنوان طلای شاخص استفاده کنید، با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد طلای شاخص و همچنین روش‌های آزمودن طلا صحبت کنیم.

طلای شاخص یا طلای شاهد طلایی است که از طلا بودن آن مطمئن هستید، شما این طلا را در کنار قطعه‌ای که از طلا بودن آن شک دارید، با روش‌هایی که در زیر مشخص شده است بیازمایید، سپس اگر نتیجه‌ی تست‌ها با هم یکسان بود می‌توانید مطمئن‌تر بگویید که آن قطعه طلا، طلاست یا ساخته شده از یک فلز دیگر است. لُپ کلام؛ طلای شاخص طلایی است که در نتیجه‌گیری درست و بدون خطای شما می‌تواند تاثیر بسیار موثری داشته باشد. حال می‌رویم سروقت روش‌های آزمودن طلای اصل که مطمئناً یک قطعه فلز هر چقدر هم زیبا و درخشان باشد باز جای طلا را نمی‌گیرد، به قول شاعر: جالی چشم ابرو نگیرد چون که او بالاتر است!

قبل از آن که به بیان روش‌های آزمودن طلا بپردازیم خالی از لطف نیست، خاطر نشان شویم که برای استفاده از این روش‌ها در تشخیص طلای اصل بسیار دقت کنید و چندین بار آزمایش‌ها را انجام دهید تا از بابت نتیجه‌ی آن خیالتان راحت باشد همچنین از طلای شاخص نیز برای معیار طلا بودن استفاده کنید تا اصطلاحاً مو لای درز تشخیصتان نرود! 🙂

علاوه بر این توجه کنید که برخی از روش‌های زیر نیاز به تجهیزات و امکانات دارد، در صورتی که به وسایل مورد نیاز برخی از آزمایش‌ها دستررسی نداشتید می‌توانید از روش‌هایی استفاده کنید که تمام وسایل آن را در خانه یا محل کار خود دارید؛ دقت کنید که برخی از این آزمایش‌ها بسیار ساده هستند اما جواب آن دقیق نیست برای همین توصیه می‌کنیم، کمی حوصله به خرج دهید و قطعه طلایی که به آن شک دارید را با چندین روش مختلف بیازمایید تا به نتیجه‌ی درست‌تری دست یابید.چگونه طلا را تشخیص دهیم

تست طلا با آهن ربا یکی از تست‌های بسیار معروف است؛ زمانی که آهن‌ربای قوی نزدیک یک قطعه طلا می‌شود در سطح آن باید مقاومتی احساس شود. نکته‌ی مهم اینجاست که اگر مصنوعات طلا یا مصنوعات نقره‌ی شما توسط آهن‌ربا جذب شد، حتماً یک جای کار می‌لنگد و می‌توان دیگر اسم طلا یا نقره را از روی آن قطعه برداشت.

 

قابل ذکر است که از این روش بیشتر برای تست نقره استفاده می‌کنند اما خب برای تست طلا هم کاربرد دارد؛ آن هم به این خاطر است فلز نقره در بین فلزات بیشترین رسانای انرژی گرمایی است. در این روش روی طلا یا نقره‌ی خود مقداری یخ بگذارید، اگر نقره و طلای شما اصل باشد، یخ به سرعت ذوب می‌شود به عبارتی دیگر سرعت ذوب یخ روی طلا و نقره اصل باید بیشتر از سرعت ذوب یخ در دمای معمولی اتاق باشد.

تست پینگ یا ضربه زدن به فلز بیشتر مورد استفاده برای تشخیص شمش‌های طلا است به این صورت که با یک تکه فلز به شمش ضربه‌ی کوچکی بزنید، باید صدای زنگ را بشنوید که ۱ تا ۲ ثانیه طول داشته باشد، قابل ذکر است که این روش بیشتر تجربی و ویژه‌ی افراد حرفه‌ای می‌باشد، توجه داشته باشید که اگر وقتی به شمش ضربه زدید و صدای عجیبی داد قطعاً مشکلی وجود دارد و شما باید به طلا بودن آن شمش شک کنید.

ابتدا در این روش قطعه طلایی که به آن شک دارید را روی یک ترازوی دقیقی ، وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید سپس داخل ظرفی آب بریزید ( در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید )، ظرف را روی ترازو قرار دهید و ترازو را صفر کنید، بعد طلا را به طور کامل در آب فرو ببرید ( حواستان باشد در این مرحله به ظرف دست نزنید ) حالا عدد ترازو را یادداشت کنید و پس از آن عدد اول به دست آمده را تقسیم بر عدد دوم کنید؛ رقم به دست آمده برای نقره خالص باید ۱۰.۴۹ و برای طلای خالص ۱۹.۳۲ باشد. توجه کنید که هرچه این اعداد کمتر بود احتمال پایین بودن عیار طلا و نقره و وجود ناخالصی در آن‌ها است.

 

همه‌ی ما فیلم‌هایی را دیده‌ایم که در آن‌ها، برای تشخیص طلای اصل آن را گاز می‌گیرند یا همچنین بسیار دیده‌ایم ورزشکاران در المپیک نیز همین کار را انجام می‌دهند. در اصل می‌توان گفت یکی از روش‌های تشخیص طلا همین کار است که البته روش چندان دقیقی نیست؛ در این روش طلای مورد نظر را با فشار ملایم گاز بگیرید سپس آن را با دقت نگاه کنید باید جای گاز گرفتن شما تو رفته باشد جالب است بدانید که هرچه این فرو رفته‌گی عمیق‌تر باشد بدان معنا است که عیار طلا شما بیشتر است.

مصنوعات طلایی که هر سازنده‌ی طلایی می‌سازد دائماً توسط اداره‌ی استاندارد تحت نظر بوده، اداره‌ی استاندارد نیز یک کد منحصر به فرد به آن سازنده می‌دهد تا محصولات خود را با آن شماره‌گذاری کنند. شما می‌توانید با دیدن و مقایسه کد و عیار روی آن قطعه طلا با کدهای اصلی و مجاز سازندگان طلا، متوجه شوید که آیا محصول، سازنده‌ای حقیقی دارد یا سازنده‌ی آن هویتی ندارد.

حرف خودمانی: بسیاری از زیورآلات قدیمی این کد ها را ندارند؛ در نظر داشته باشید که تنها این کدها نشانه‌ی اصل بودن طلا نمی‌باشد؛ پیشنهاد می‌کنیم در طلاهای قدیمی به دنبال رنگ رفته‌گی‌ها باشید، اگر جایی در طلای مورد نظر رنگ آن رفته بود احتمالاً آن قطعه طلا نباشد و فقط روکشی از طلا یا آبکاری طلا باشد.

آزمودن فراصوت Ultrasonic Testing یکی از روش‌هایی است که به هیچ عنوان به طلا آسیبی نمی‌رساند و توسط دستگاهی که در تصویر زیر می‌بینید انجام می‌شود؛ در این روش امواج فراصوت با فرکانس بالا و دامنه کم به داخل قطعه فرستاده می‌شوند؛ این امواج پس از برخورد به هر گسستگی بازتابیده می‌شوند و قسمتی از این امواج به سمت حسگر رفته و حسگر آن را دریافت می‌کند. از روی دامنه و زمان بازگشت این امواج می‌توان به مشخصه‌های این گسستگی پی برد. این روش بسیار دقیق است و یکی از امتیازات این روش، توانایی آن در تشخیص عیوب بسیار کوچک در فلزات است.

برای تشخیص طلا از بدلیجات می‌توانید از سرکه استفاده کنید. بدلیجات به سرعت با سرکه واکنش می‌دهند و رنگ آن‌ها تیره می‌شود. مقداری سرکه داخل یک ظرف بریزید و جواهری که می‌خواهید تست کنید را به مدت ۵ دقیقه داخل آن قرار دهید. در صورتی‌که رنگ آن تغییر کند، بدل است.

سنگ محک، سنگی سیاه رنگ است که برای شناسایی و تعیین عیار طلا استفاده می‌شود، از این روش بیشتر در طلافروشی‌ها استفاده می‌شود. برای چگونگی عملکرد این سنگ در تشخیص طلای اصل می‌توانید به مقاله‌ی کامل « سنگ محک » مراجعه کنید.

طلای اصل هیچگاه تغییر رنگ نمی‌دهد و رنگ آن ثابت است، اما بدلیجات بعد از مدتی رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند و رنگ آن‌ها سیاه می‌شود. اگر جواهری که خریداری کرده‌اید بعد از مدتی رنگش سیاه شد احتمالا برای ساخت آن از روکش طلا استفاده شده است و طلای اصل نیست.
حرف خودمانی: البته گاهی اوقات ممکن است، طلا هم سیاه شود! و این به خاطر وجود ناخالصی‌ها و فلزات دیگر در مصنوعات طلاست، برای همین اگر زیورآلاتی دارید که رنگ آن سیاه شده است نمی‌توان گفت که صد درصد طلا نیست؛ پیشنهاد می‌کنیم آن را با روش‌های دیگر نیز بسنجید تا از طلا یا بدل بودن آن کاملاً مطمئن شوید.

اشعه X یک روش غیر مخرب با چند کاربرد است و اطلاعات جامعی درباره‌ی ترکیبات شیمیایی و ساختار کریستالین مواد طبیعی و صنعتی ارائه می‌دهد. هر کریستالی طرح اشعه X ( Pattern ) منحصر به فرد خود را دارد که به عنوان اثر انگشت ( Fingerprint ) برای تعیین هویت آن ( Identification ) استفاده می‌شود. گسترده‌ترین استفاده XRF در شناسایی ترکیبات کریستالین بر اساس طرح آن‌ها است. همچنین از این روش در زمینه‌های زمین شناسی، علم مواد، علم محیط، شیمی، فیزیک، صنعت دارویی و … نیز استفاده می‌کنند.

در این روش یک سکه‌ی مسی برداشته و با طلا روی آن خط بکشید، طلای اصل روی سکه خط نمی‌اندازد و خودش خش‌دار می‌شود؛ اما درست برعکس آن طلای قلابی روی سکه خط انداخته و خودش سالم می‌ماند.

با استفاده از این روش فقط و فقط می‌توانید برای آزمودن شمش‌های طلا استفاده کنید چراکه شمش‌های طلای شرکتی در ابعاد و وزن‌های مشخصی تولید می‌شوند شما می‌توانید با اندازه‌گیری دقیق این شمش‌ها با کولیس ( وسیله‌ای دقیق برای اندازه‌گیری ) و مقایسه‌ با نمونه‌ی اصل آن در سایت اینترنتی مرجع، آن شمش طلایی که به آن شک دارید را کنترل نمایید که آیا شمش شما اصل ساخت آن شرکت سازنده می‌باشد یا خیر.

در این روش احتیاج به یک قطعه سرامیک بدون لعاب دارید، قطعه‌ای که به طلا بودن آن شک دارید را روی سرامیک بکشید؛ اگر آن قطعه ردی طلایی روی سرامیک به جا گذاشت، می‌توان گفت آن قطعه طلای اصل است اما اگر ردی سیاه به جا گذاشت باید به طلا بودن آن شک کنید.

طلا در برخورد با اسید تغییر رنگ می‌دهد، در این روش باید یک قطره اسید روی طلای خود بریزید اگر طلایتان اصل باشد باید به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا سبز در بیاید؛ در غیر این صورت احتمال اینکه طلایتان تقلبی باشد وجود دارد.

یک ظرف آب را پر کنید و قطعه‌ای که به طلا بودن آن شک دارید را در داخل آن، بیندازید. اگر آن قطعه طلا اصل بود در کف ظرف می‌ماند، این در صورتی است که بدلیجات به زیر آن فرو نمی‌روند.

برای تشخیص طلا از بدلیجات، می‌توانید از ید استفاده کنید. ید هیچ ردی روی طلای اصل باقی نمی‌گذارد. مقداری ید روی سطح طلا بکشید، اگر رد آن باقی ماند، زیور آلات شما بدل است، در غیر اینصورت طلای اصل است.

تا اینجای مقاله با رایج‌ترین روش‌های آزمودن طلا آشنا شدید و اما سوال رایجی که بسیاری از مشتریان ما می‌پرسند این است که آیا با مایع سفیدکننده نیز می‌شود طلا را تست کرد؛ با ما همراه باشید تا جواب این سوال که ذهن بسیاری مردم را درگیر خود کرده است، پاسخ دهیم.

در جواب این سوال باید بگوییم: خیر، سفیدکننده‌ها را برای گندزدایی و بوزدایی به کار می‌برند از این ماده در صنعت به عنوان رنگ‌زدا و سفیدکننده پارچه و خمیر کاغذ نیز استفاده می‌شود. در خانه‌ها برای ضد عفونی کردن سبزی‌ها و سفید کردن رخت‌ها به هنگام رخت شویی استفاده می‌کنند؛ شاید امکان داشته باشد که در تست نقره از آن استفاده کرد اما در تست طلا مطمئناً کاربرد چندانی ندارد بلکه ممکن است فقط باعث شوید تا به خود طلاجات و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آن آسیب برسانید؛ در نتیجه هیچگاه این ریسک را نکنید و بدلیجات و طلاجات خود را با وایتکس یا همان مایع سفید کننده امتحان نکنید.

در این مقاله دانستید که چه طور با استفاده از روش‌های بالا قطعه فلزاتی که به طلا بودن آن‌ها شک دارید را بیازمایید همچنین ممکن است روش‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که بتوان با آن طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص داد چراکه فلز طلا خصوصیات منحصر به فردی مانند رسانش گرمایی بالا، مقاومت در برابر خوردگی، چگالی معین، انعطاف‌پذیری بالا و… را داراست که آن را از دیگر فلزاتی که در ظاهر شبیه طلا هستند، متمایز می‌کنند. با این وجود توصیه می‌کنیم از طلافروشی‌های معتبری که زیر نظر اتحادیه صنف طلا و جواهر هستند خرید کنید تا خیالتان از بابت طلایی که می‌خرید راحت باشد و نخواهید خود را درگیر آزمودن آن کنید، در این راستا پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله‌ی « قبل از خرید طلا حتماً بخوانید » بزنید.

«با ذکر منبع، کپی این مطلب بلامانع است»

سلام من یه تکه طلا دارم یه شب گذاشتم داخل وایتکس تا صبح موند بعضی جاهاش سیاه شده بعضی جاهاش سبز. تقلبی یا طلا

سلام دوست عزیز، بهترین راه و مطمئن ترین راه برای تشخیص این است که تکه طلای خودتون رو به یک طلافروشی نزدیکتون ببرید و بگید براتون محک بزنه تا مشخص بشه طلاتون اصلا طلا هست یا نه و اینکه اگر طلاست عیارش چند است.
چون ممکن است این قطعه طلا باشد ولی عیارش پایین باشد.

من پارسال گل گوش بخیه ای گرفتم ولی کدنداره ایاتقلبی نیس توبازارطلافروشاخریدم الان کمی نگرانمم

سلام در تشخیص طلا با وایتکس یا اسید اشتباه نوشتین اخه طلا که در اسید حل نمیشه و واکنش نشان نمیده وگررنگش در برخورد با اسید تغییر کند طلا نیست مردم دا گمراه نکنید

تو اسید حل میشه،خیلی هم خوب حل میشه دوست عزیز.

سلام من یک تکه طلا دارم نمیدونم اصله یانه با آب خامتحان کردم جواب نگرفتم یک تکه طلای بدلی رد داخل ظرف پر آب انداختم به ته ظرف رفت و تکه طلای مشکوک خودم رو هم داخل آن انداختم بازم ته ظرف قرا گرفت آمتحان با آب جواب ندادچگونه طلا را تشخیص دهیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دی‌اجرت: سریع، امن و به قیمت روز، طلای شما را می‌خرد. در این سامانه، قصد داریم به صورت آنلاین و اینترنتی، طلای دست‌دوم و شکسته‌ای که می‌خواهید بفروشید را با بهترین قیمت و بالاتر از طلافروشی‌ها بخریم. تا هم امنیت طلای شما حفظ شود و هم با سرعت و بدون هیچ رفت و آمدی بتوانید طلاهای خود را بفروشید و پول آن را دریافت کنید.


09102231340


info[@]diojrat.com

تهران، بازار بزرگ تهران- پاساژ خرداد

به‌روز‌رسانی نرخ ارز و قیمت سکه:
۱۳۹۹-۱۱-۱۶ | February 4, 2021

در این مقاله سعی داریم تا روش های تشخیص طلا از بدل در خانه را به طور کامل شرح دهیم.

همانطور که در مقاله‌ی راههای تشخیص طلای اصل از بدل عنوان کرده ایم، طلای اصل را از قلابی به راحتی می توان تشخیص داد، فقط کافیست بدانید که چگونه این کار را انجام دهید؟ در ادامه به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت.

برای آنکه بفهمیم طلای شما اصل میباشد یا قلابی، آن را درون سرکه قرار دهید!

اگر بعد از ۳۰ دقیقه سیاه شد یعنی تقلبی و بدل می باشد، در غیر اینصورت طلای اصل است. سرکه به دلیل آن که خاصیت اسیدی دارد، با تخریب آبکاری در طلا قلابی باعث می گردد تا رنگ طلای تقلبی تیره شود و به راحتی شما متوجه شوید که قطعه طلا اصل میباشد یا قلابی؟چگونه طلا را تشخیص دهیم

لازم به ذکر است که در این روش میتوان از سرکه سیب یا انگور هم استفاده کرد.

برای اینکه بتوانید طلای اصل از فیک را در خانه تشخیص دهید، یکی از بهترین روش ها، تست آن با وایتکس می باشد!

برای این کار یک قطره وایتکس را روی طلا بریزیم در صورتی که طلا اصل باشد پس از واکنش، آن قسمت به رنگ سبز قهوه ای و یا قرمز در می آید، اما در صورتی که آن طلا قلابی و بدل باشد رنگ آن سیاه می‌شود و باعث آسیب به آن می شود. این روش علیرغم آسان و سریع بودن، خیلی توصیه نمی شود، چرا که به خود طلا آسیب می زند.

یکی از قابلیت هایی که آمونیاک دارد این می باشد که سطح همه فلزات به جز پلاتین این می تواند سیاه کند، در این صورت می‌توانید با آغشته کردن قطعه طلای خود به آمونیاک متوجه شوید که طلای شما اصل یا بدل می باشد.

برای اینکار کافیست مقداری ید روی سطح طلا بکشید، در صورتی که رد آن روی طلا باقی بماند، آن طلا فکر می باشد اما اگر رد آن از روی طلا پاک شود، آن طلا اصل است.

نیتریک اسید به نسبت وایتکس گزینه‌ی مناسب تری می باشد، روش تشخیص طلا با نیتریک اکسید به مانند روش تشخیص طلا با وایتکس می باشد، با این تفاوت که در این روش به طلا آسیب جدی وارد نمی‌شود.

یک سکه مسی بردارید و با قطعه طلای خود روی آن خش بی‌اندازید. اگر طلای شما روی سکه خط انداخت یعنی طلای شما قلابی می باشد اما اگر روی سکه خش ننداخت، یعنی طلای شما اصل می‌باشد، چرا که طلای اصل بسیار نرم می باشد.

در این روش ساده کافیست طلای خود را بر روی یک ظرف سرامیکی یا کاشی سرامیکی بکشید، اگر خطی سیاه از خود به جای گذاشت یعنی طلایی شما قلابی می‌باشد اما اگر ردی زرد رنگ از خود بر روی سرامیک به جای گذاشت، یعنی طلای شما اصل است.

یکی از روش های بسیار ساده برای تشخیص طلا از بدل در خانه، تشخیص طلای اصل با آب می باشد!

برای این کار کافیست یک ظرف آب به عمق ۱۰ سانتیمتر و دمای بین ۱۵ الی ۴۰ درجه سانتیگراد انتخاب کنید.

سپس طلای خود را در آن رها کنیم اگر طلا مستقیم به ته ظرف رفت، یعنی طلا اصل می باشد، اما در صورتی که طلا در آب غوطه ور و شناور شد، یعنی طلا قلابی می باشد، همچنین طلای اصل در آب زنگ نمیزند و حتی تغییر رنگ هم نمیدهد، در صورتی که تغییر رنگ مشاهده کردید مطمئن باشید که طلای شما بدلی است.

در روش تشخیص طلا با خش اندازی سکه، عنوان کردیم که طلای اصل بسیار نرم می باشد، شاید برایتان جالب باشد که بدانید تست طلا با گاز گرفتن آن امکان پذیر است! شاید در رویدادهای ورزشی قهرمان های را دیده اید که مدال طلای خود را گاز میگیرند، این موضوع کاملاً درست می باشد و گاز گرفتن قطعه طلایی که اصل باشد، رد دندان های شما بر روی آن باقی می ماند!

خیلی به در بخوره مرسی از راهنمایی در پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ :
  ارسال پاسخ

مرسی

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

شرکت تضامنی صرافی عباسی و شرکاء (صرافی ارکان) به شماره ثبت 389167 فعالیت خود را به صورت رسمی از سال 1389 و با مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغازنموده و آماده ارائه طیف گسترده ای از خدمات ارزی به مشتریان اعم از فروش حواله به سرتاسر دنیا و ارائه بهترین قیمت ارز و سکه می باشد.

زعفرانيه خيابان مقدس اردبيلی رو به روی مركز خريد پالاديوم جنب بانك سپه پلاک ۸۱

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به
صرافی ارکان است. هر گونه کپی برداری از مطالب بدون اجازه کتبی مجاز نیست.

یکی از دغدغه‌های افرادی که با طلا سروکار دارند این است که بتوانند طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص دهند. قطعاً برای تحقق این امر بایستی با روش‌هایی که برای تشخیص طلا وجود دارد آشنایی داشته باشند. متأسفانه باید گفت که در طی چند دهه اخیر تولید زیورآلات تقلبی افزایش یافته است که گاهاً تشخیص آن‌ها از زیورآلاتی که اصل هستند دشوار است به گونه‌ای که حتی فروشندگانی که بسیار سرآمد و باتجربه هستند گاهاً در تشخیص طلای اصل و طلای تقلبی دچار اشتباه می‌شوند.

از سوی دیگر با توجه به این‌که قیمت طلا روز به روز در حال افزایش است اهمیت تشخیص طلای اصل دو چندان شده است. چنانچه شما هم انگشتری طلا دارید که در خصوص اصل بودن آن نگران هستید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا به پاسخ این سوال که “چگونه انگشتر طلا را از بدل تشخیص دهیم” برسید.

بر اساس استاندارد، طلای تقلبی به طلایی گفته می‌شود که عیار آن کمتر از ۱۰ باشد.

باید گفت که هم اکنون بسیاری از زیورآلات موجود تقلبی هستند و یا این‌که عیار آن‌ها پایین است. اما خوشبختانه راه‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید تشخیص دهید که طلایی که دارید اصل است یا تقلبی. به این منظور در ادامه چندین روش را معرفی می‌کنیم.

با استفاده از ید می‌توانید تشخیص دهید انگشتری که دارید اصل است یا تقلبی. برای این کار بایستی روی سطح انگشتر مورد نظر خود اندکی ید بکشید چنانچه ردی از آن باقی ماند انگشترتان تقلبی است اما اگر ردی از آن باقی نماند انگشتر شما اصل است. چگونه طلا را تشخیص دهیم

برای این‌که پی ببرید انگشتر مورد نظرتان اصل می‌باشد یا تقلبی به دنبال نشانه‌های استاندارد همچون K24، K22، K18، K14، K10، /۹۹۹‌۱ و ۱‌۹۹۹ باشید. البته بهتر است بدانید که ممکن است زیورآلات قدیمی نشانه‌های بالا را نداشته باشند. تنها داشتن نشانه‌های بالا به معنای اصل بودن طلا نخواهد بود.

طلا و نقره از فلزاتی محسوب می‌شوند که در مقایسه با سایر فلزات رسانش گرمایی بسیار قوی دارند. چنانچه با استفاده از این روش می‌خواهید از اصل بودن انگشتر طلای خود اطمینان حاصل کنید لازم است که انگشتر خود را بر روی تکه‌ای یخ قرار دهید، با این کار سرعت ذوب یخ بالاتر خواهد رود به گونه‌ای که فکر خواهید کرد شی داغی را روی آن گذاشته‌اید.

گفتنی است که بایستی حتماً سرعت ذوب یخ در حالی‌که روی آن انگشتر طلا قرار داده‌اید با سرعت ذوب آن در دمای اتاق تفاوت داشته باشد.

برای استفاده از این روش جهت تشخیص انگشتر طلای اصل از تقلبی، با فلز دیگری بر روی انگشتر مورد نظر خود ضربه وارد نمائید، چنانچه صدایی شنیدید که شبیه صدای زنگ بود و مدت زمان انتشار آن یک الی دو ثانیه به طول انجامید، نشان دهنده این خواهد بود که انگشترتان، تقلبی است.

این روش یکی از روش‌های قدیمی است. طلا فلزی است نرم که به راحتی قابلیت خم شدن را دارد. پس برای این‌که بفهمید انگشتری که دارید اصل است یا تقلبی، آن را به آرامی گاز بگیرید و سپس با دقت به آن نگاه کنید قطعاً جای دندان‌های خود را خواهید دید.

هر چقدر عیار طلایی که دارید بیشتر باشد نرم‌تر خواهد بود بنابراین جای دندان‌هایتان بیشتر مشخص خواهد شد.

به انگشتری که دارید با دقت نگاه کنید چنانچه در قسمتی از آن رنگ رفتگی مشاهده کردید و یا دیدید که کمرنگ است به احتمال زیاد انگشتری که دارید تقلبی است و فقط روکشی از طلا دارد.

یکی دیگر از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید به اصل یا تقلبی بودن انگشتر طلای خود پی ببرید استفاده از آمونیاک است. برای این کار بایستی مقداری آمونیاک روی انگشتر خود بریزید، آمونیاک موجب خواهد شد سطح آن تیره شود. البته باید گفت که این روش برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلای سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر روی طلا، پلاتین و نقره کدهایی موجود است که توجه به آن‌ها یکی از آشکارترین راه‌ها برای تشخیص اصل و یا تقلبی بودن آن‌ها می‌باشد. در حقیقت می‌توان گفت اعدادی که بر روی این فلزات گران بها حک می‌شوند حاکی از تمام اطلاعات این فلزات می‌باشند. عدد این کدها بایستی واضح نوشته شده باشد و قابل خواندن باشد. برای اینکه از درست بودن کد حک شده روی انگشتر مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید می‌توانید اطلاعات آن را در اینترنت جست‌و‌جو نمائید.

چناچه تمایل دارید ارزش و قیمت انگشتر طلای خود را بدانید می‌توانید یک ویرگول بعد از رقم دوم عددی که حک شده است بگذارید تا پی ببرید که در آن چند درصد فلز به کار رفته است. به طور مثال اگر روی انگشتر مد نظرتان عدد ۹۲۵ حک شده است این عدد به این معنا خواهد بود که ۵/۹۲ درصد از طلایی که در ساخت انگشترتان استفاده شده است، خالص می‌باشد. کد مصنوعات طلا عبارتند از: ۳۷۵, ۵۰۰, ۵۸۳, ۵۸۵, ۷۵۰, ۹۱۶, ۹۵۸, ۹۹۹٫

در برخی مواقع روی فلزی، روکش طلا می‌کشند و آن را به عنوان طلا با قیمتی کمتر به مشتری می‌فروشند. اما شما با استفاده از خاصیت آهنربا می‌توانید به اصل و یا تقلبی بودن انگشتر خود پی ببرید. برای استفاده از این روش لازم است بدانید که طلا به آهنربا نمی‌چسبد بنابراین اگر به انگشتری که دارید، آهنربا چسبید نشان دهنده این خواهد بود که انگشترتان تقلبی است.

این مسئله را به خاطر داشته باشید که آهنربا به هر میزان که قوی باشد قادر به ربایش طلا نخواهد بود. البته نکته مهمی هم که در این خصوص باید مد نظر قرار دهید این است که برای تشخیص طلای اصل نمی‌توان تنها به تست آهنربا بسنده کرد چرا که نقره هم از جمله فلزاتی است که جذب آهنربا نمی‌شود بنابراین برای تشخیص این‌که انگشترتان اصل است یا تقلبی با استفاده از این روش، نمی‌توانید به اطمینان صد در صدی برسید.

یکی دیگر از روش‌هایی که به وسیله آن می‌توانید به اصل و یا تقلبی بودن انگشتر خود پی ببرید سرکه است. برای استفاده از این روش انگشتر خود را درون سرکه قرار دهید. چنانچه بعد از گذشت ۵ دقیقه سیاه شد، انگشتر شما تقلبی است و فریب خورده‌اید.

در زیورآلاتی همچون طلا حروفی درج می‌شوند که کنار این حروف نیز اعدادی درج می‌شوند که نشان دهنده شماره کارخانه‌ای است که در سازمان استاندارد و نیز اتحادیه کشوری به ثبت رسیده است. لازم است بدانید که حرف M نشان شهر مشهد، حرف T نشان شهر تهران و حرف E نشان شهر اصفهان است.

لازم به ذکر است که رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهرات بیان نموده است که به غیر از برند کارخانه بایستی حتماً کدی که در سازمان استاندارد به تأیید رسیده است بر روی طلا و مصنوعات آن حک گردد.

برای این‌که تشخیص دهید انگشتری که دارید اصل است یا تقلبی می‌توانید از اسید و یا مواد اسیدی همچون مایع سفیدکننده استفاده کنید. برای این امر کافیست یک قطره از اسید را بر روی انگشتر مورد نظر خود بریزید اگر به رنگ قهوه‌ای، سبز و یا قرمز تغییر رنگ داد، نشان دهنده این خواهد بود که انگشترتان اصل است در غیر این صورت تقلبی خواهد بود. از آن‌جائیکه ممکن است اسید به انگشترتان آسیب برساند توصیه می‌کنیم از این روش استفاده نکنید.

در بعضی موارد فروشندگان به جای طلای سفید به مشتریان خود نقره عرضه می‌کنند. اما لازم است بدانید که با گذشت زمان، نقره تیره می‌شود و دارای انعطاف پذیری زیادی است اما طلای سفید این ویژگی را ندارد. برای اطمینان، انگشتر مورد نظرتان را روی سرامیک بدون لعاب بکشید اگر رد طلایی بر جا ماند، انگشتری که دارید طلای خالص است اما اگر رد توسی یا سیاه بر جا گذاشت، نقره است.

یکی دیگر از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید به اصل و یا تقلبی بودن انگشترتان پی ببرید این است که یک سکه مسی را بردارید و با انگشترتان روی آن خط بکشید.

انگشتری که اصل باشد روی سکه خط نمی‌اندازد ولی خودش خش‌دار می‌شود. این در حالیست که انگشتر تقلبی روی سکه خط می‌اندازد و خودش سالم می‌ماند.

با استفاده از اسید نیتریک هم می‌توانید به اصل و یا تقلبی بودن انگشتر طلای خود پی ببرید اما از آن‌جائیکه اسید نیتریک ماده‌ای خطرناک است بهتر است این کار توسط فردی که حرفه‌ای است انجام گیرد. البته بهتر است بدانید که این روش، بهترین روش برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی می‌باشد.

برای بهره‌گیری از این روش انگشتر مورد نظر خود را در ظرفی که از جنس استیل است قرار دهید و یک قطره اسید نیتریک روی آن بریزید. به واکنشی که این ماده دارد توجه کنید. در این واکنش یکی از چند حالت زیر رخ خواهد داد:

روش دیگری برای تست با اسید نیتریک وجود دارد که هیچ آسیبی هم به انگشتر شما نخواهد زد این است که آن را روی سطح زبری بکشید سپس روی خطی که از این امر به جا مانده است اسید نیتریک بریزید در صورتی‌که هیچ تغییر رنگی مشاهده نکردید انگشتری که دارید اصل می‌باشد ولی در صورتی‌که هر تغییر رنگی مشاهده نمودید انگشترتان تقلبی است.

تعداد اندکی فلز وجود دارد که چگالی آن‌ها کمتر از چگالی طلا است. چگالی خالص طلای ۲۴ عیار ۱۹٫۳ گرم در میلی‌متر می‌باشد که در مقایسه با فلزات دیگر بیشتر است.

با اندازه‌گیری چگالی انگشتر طلا می‌توانید اصل و یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهید. در حالت کلی می‌توان گفت هر چه چگالی آن بالاتر باشد نشان دهنده این خواهد بود که طلای به کار رفته در ساخت انگشتر خالص‌تر است.

البته برای تشخیص انگشتر طلای اصل با این روش بایستی اطمینان حاصل کنید که هنگام آزمایش هیچ سنگ قیمتی دیگری به آن متصل نیست.

برای تشخیص انگشتر طلای اصل با استفاده از تست چگالی باید مراحل زیر را به انجام برسانید:

چنانچه خودتان ترازوی دقیقی برای وزن کردن ندارید می‌توانید به جواهر فروشی رفته و از آن‌ها بخواهید که این کار را برایتان انجام دهند.

نکاتی که بهتر است در این مرحله آن‌ها را رعایت کنید این است که اولاً آب را در شیشه وایلی که اندازه‌گیری روی آن برحسب میلی‌متر است، بریزید چرا که حین آزمایش به راحتی می‌توانید اعداد روی آن را بخوانید. ثانیاً اهمیتی ندارد که به چه میزان آب در شیشه وایل می‌ریزید.

فقط بایستی به میزانی آب استفاده کنید که شیشه پر نشود. هنگامی‌که سطح آب بالا آمد تنها یک بار قادر خواهید بود انگشتر طلا را درون آن فرو ببرید. ثانیاً این‌که مقدار دقیق اندازه آب را پیش و پس از این‌که انگشتر در آب غوطه‌ور گردید بدانید، مسئله مهمی خواهد بود.

پس از این‌که انگشتر را در شیشه وایل قرار دادید مجدداً اندازه آب را یادداشت نمائید و تفاوت مقداری که در این مرحله اندازه‌گیری نموده‌اید با مقداری که در مرحله قبلی به دست آوردید بر حسب میلی‌متر محاسبه نمائید.

برای محاسبه چگالی طلا از فرمول «حجم/جرم» استفاده کنید. چنانچه نتیجه به دست آمده به مقدار “میلی‌لیتر / گرم ۱۹” نزدیک بود نشان دهنده این خواهد بود که انگشتر طلای شما خالص است و یا ماده‌ایست که چگالی آن شبیه طلاست.

برای نحوه محاسبه چگالی طلا به مثال زیر توجه کنید: فرض کنید تکه‌ای طلا ۳۸ گرم وزن دارد و به اندازه ۲ میلی‌لیتر آب را جا به جا می‌کند. با استفاده از فرمول چگالی که در بالا ذکر شد خواهیم داشت: میلی‌لیتر/گرم ۱۹ = حجم (۲ میلی‌لیتر) / جرم (۳۸ گرم) = چگالی عدد به دست آمده به چگالی طلا بسیار نزدیک می‌باشد. نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که طلاها با خلوص متفاوت، دارای نسبت حجم / جرم متفاوتی هستند.

برای تشخیص اصل و یا بدل بودن انگشتر مورد نظر خود با این روش باید لیوانی را پر از آب کنید و انگشترتان را درون آن قرار دهید. اغلب فلزهایی که در ساخت طلاهایی که تقلبی می‌باشند به کار می‌رود روی سطح آب شناور می‌مانند اما طلایی که اصل باشد به کف آب می‌رود.

روش ری‌گیری یکی از دقیق‌ترین و بهترین روش‌ها برای تشخیص اصل بودن طلاست. البته گفتنی است که از این روش برای تعیین نمودن عیار طلا هم استفاده می‌شود. این روش را اغلب طلاسازان و زرگران استفاده می‌کنند که البته این آزمایش در آزمایشگاه انجام می‌گیرد. چنانچه دقت کرده باشید روی اغلب طلاهای آب شده، کدی حک گردیده است که نشان از طلای آب شده ری‌گیری شده دارد و عیار آن مشخص شده است. گفتنی است که در این روش طلا را توسط سرب ذوب می‌نمایند سپس با استفاده از روش کوپلاسیون طلا را خالص سازی نموده و عیار آن را تعیین می‌کنند.

تشخیص انگشتر طلای اصل با این روش یکی از روش‌های قدیمی به شمار می‌رود که البته از این روش برای تخمین زدن عیار طلا هم استفاده می‌شود. می‌توان ادعا کرد که اغلب طلا فروشان در مغازه خود سنگ محک دارند و از این روش برای تشخیص اصل و یا تقلبی بودن زیورآلات طلا استفاده می‌کنند. بنابراین اگر انگشتر طلا دارید که نمی‌دانید اصل است یا تقلبی می‌توانید از طلافروشان کمک بگیرید.چگونه طلا را تشخیص دهیم

در این روش انگشتر مورد نظر بر روی سنگ محک کشیده می‌شود تا چندین خط بر روی سنگ بر جا بگذارد سپس با تیزاب خطوطی را که بر روی سنگ باقی مانده است تست می‌نمایند تا تعیین کنند که انگشتر مورد نظر از طلا ساخته شده است یا نه. چنانچه انگشتر مورد نظر طلا باشد عیار آن را هم مشخص می‌کنند.

در این مقاله به سوال “چگونه انگشتر طلا را از بدل تشخیص دهیم” پاسخ دادیم اما نکات مهمی که به هنگام خرید زیورآلاتی همچون طلا بایستی به آن دقت کنید این است که اولاً به اطلاعات و اظهاراتی همچون مواد اولیه مصرفی، کشور سازنده و کیفیت کار که فروشنده هنگام خرید می‌دهد اعتماد نکنید. ثانیاً فاکتور خرید را نگه دارید تا در صورت بروز مشکلی هنگام فروش و یا برای اطلاع از درستی یا نادرستی اطلاعاتی که فروشنده هنگام خرید به شما داده است بتوانید به اتحادیه مراجعه نموده و نمونه طلا و نیز فاکتور آن را ارائه نموده و مشکل خود را برطرف کنید.

شما هم‌چنین می‌توانید انگشتر را به‌صورت آنلاین و اینترنتی نیز خریداری و تهیه نمایید. برای این کار کافی است تا به وبسایت واسط کالا یا اپلیکیشن واسط کالا مراجعه کرده و با توجه به انواع مختلف انگشترهای مختلف، یک یاچند مورد آن را انتخاب کرده و درخواست خرید خود را اعلام کنید.

مقالات مرتبط:

بنظرم مصنوعاتی که روکش طلا استفاده شده بهترین روش خراشیدن روی ورق سرامیک…

با سلام ممنون از راهنمایی خوبتون

خوب بود

سلام لطفا در مورد تشخیص طلا با وایتکس هم مطلب بگذارید. ممنون از سایت خوبتون

سلام…تشخیص طلا با اتش هم میشه؟

سلام بسیار عالی و کاربردی بود. ممنون از سایت خوبتون. و هم نرم افزارخوب و کاربردی دارید. آیا این روش ها برای تشخیص طلا از برنج نیز صدق می کنند؟

یک روش آسون تشخیص طلا از بدل با وایتکس هست چون وایتکس حالت اسیدی داره بدل رو سیاه و کدر میکنه.

سلام.درسته که این روشها معتبر هستند ولی در مورد راههای سریع تر برای تشخیص سریع طلا هم مطلب بزارید.اخه ادم همیشه وقت و تجهیزات لازم برای این روشها رو نداره.

روش تشخیص طلا با حرارت هم وجود داره یا فقط برای نقره و پلاتین جواب میده

خیلی آموزنده بود ولی به نظر شما کاربردی ترین و وسریع ترین تست در خرید از بازار که وقت هم کم هست چیست ؟

تشخیص طلا خیلی مهمه مخصوصا الان که بازار جنس های تقلبی هم داغه

در جواب اقای امیر باید بگم حتی اگر انگشتری با روکش طلا هم پوشیده شده باشه نتیجه تست چگالی و آهنربا و اینها درسته.حتی توی تست های رنگ هم به همین دلیل میگن خراش بندازید.

در جواب اقای امیر باید بگم حتی اگر انگشتری با روکش طلا هم پوشیده شده بالشده نتیجه تست چگالی و آهنربا و اینها درسته.حتی توی تست های رنگ هم به همین دلیل میگن خراش بندازید.

ببخشید اگر انگشتری فقط روکش طلا داشته باشه از کدوم یکی از این روش ها میشه استفاده کرد؟

چه روش های خوبی…بعضی از فروشنده ها اجازه تست نمیدن

کاش زودتر مطلبتون رو زودتر دیده بودم….مرسی که مطلب آموزشی میگذارید.

برای انگشتر و گردنبند و وسایل قدیمی که رنگشون تیره شده روش تشخیص طلا با حرارت بهتر از بقیه روش ها جواب میده.

برای تشخیص از طریق چگالی باید حتما از پیمانه مدرج استفاده کنیم یا با ترازو دقیق هم میشه؟

تشخیص طلا با سرکه سیب هم خیلی خوب مشخص میکنه.

تشخیص سریع طلا چگونه ممکنه؟

تشخیص طلا یکی از دغدغه های اصلی افرادی است که به هر دلیلی با طلا سرو کار دارند و قطعا نیاز به یادگیری روش تشخیص طلا در این افراد کاملا محسوس است.در طول چند دهه، بلاخص در طی این سال های اخیر تولید زیورآلات تقلبی رو به افزایش بوده است که گاهی تشخیص طلای اصلی از تقلبی را کار بسیار دشواری کرده است که در بعضی موارد فروشندگان زبده و با تجربه در این عرصه را نیز دچار سروپدرگمی میکند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به این مشکل برخورده اید یا نگران چنین اتفاقی هستید خبر خوب برای شما این است که با مطالعه این مقاله از لوکس گلامور خواهید توانست طلای تقلبی را از اصلی به راحتی تشخیص دهید.

با توجه به قیمت بالای طلا در بازار های جهانی و ارزشمند بودن فلز طلا تشخیص طلای تقلبی از اصلی از اهمیت زیادی برخوردار است. روش های مختلف و زیادی برای تشخیص طلای تقلبی و طلای اصل وجود دارد که بر اساس معیارهایی از درجه و اعتبار مختلفی برخوردار هستند. در اینجا ما با ارائه 6 روش تشخیص طلای تقلبی ساده و به روز و تأیید شده از خبرگزاری های بین المللی به شما کمک میکنیم تا بتوانید در تشخیص زیورآلات طلا هوشمندانه عمل کنید.

یکی از روش های ساده تشخیص طلا استفاده از آهنربا است که در همه منازل نیز معمولا یافت می شود. یک نکته کلیدی درباره طلا و نقره این است که نقره و طلا با خلوص بالا و اصل جذب آهنربا نمیشوند بر این اساس اگر شما زیورآلات طلا و نقره ای داشته باشید که جذب آهنربا میشود میتوانید نتیجه بگیرید که در زیورآلات شما ناخالصی وجود دارد. لازم به ذکر است که آهنربا هر چه قدر هم قویتر باشد بازهم نمیتواند طلا و نقره اصل را ربایش کند. پس در نتیجه یکی از روش های شناسایی طلای تقلبی استفاده از آهنربا است. هر چند نمیتوان برای تشخیص طلا فقط به آهنربا اکتفا کرد چرا که نقره نیز جذب آهنربا نمیشود و نمیتوان برای تشخیص طلا فقط با استفاده آهنربا به اطمینان 100 درصدی رسید

یک نکته مهم دیگری که در رابطه با تشخیص طلا تقلبی باید در نظر داشته باشید این است که طلا و نقره در عین حال که رسانای الکتریسیته بسیار قوی هستند رسانش گرمایی خوبی ( مخصوصا نقره ) نسبت به سایر فلزات را نیز دارا میباشند. به طوری که اگر شما بر روی یک تکه یخ طلا و نقره ی خود را قرار دهید ( زیورآلاتی که دمای آن در حد دمای اتاق باشد )؛ مشاهده خواهید کرد که سرعت ذوب یخ بالا می باشد که گویی شی داغی را روی آن قرار داده اید که این خاصیت اشاره به رسانش گرمایی بسیار قوی طلا و نقره اصل می باشد.

میتوانید با یک فلز دیگر به یک شمش ضربه ای وارد کنید، این عمل در شمشهای غیر تقلبی صدایی شبیه به صدای زنگ را ساطع می کند که انتشار این صدا حدودا یک تا دو ثانیه به طول می انجامد.چگونه طلا را تشخیص دهیم

روش دیگری که در تخشیص طلا از آن استفاده می شود استفاده از اسید یا مواد اسیدی قوی مانند وایتکس است. در انجام این آزمایش احتیاط کنید زیرا اسید یک ماده خورنده می باشد و ممکن است به زیورآلات شما آسیب برساند.یک قطره از اسید را روی شمش بریزید، به دلیل اسیدی بودن شمش تغییر رنگ می دهد اگر به قرمز، فهوه ای یا سبز تغییر رنگ دهد در این صورت شمش اصل است در غیر این صورت نشان از تغلبی بودن شمش می باشد. در حالت کلی این روش را به خاطر ضرری که برای زیورآلات دارد پیشنهاد نمی کنیم.

این روش که مصرف پزشکی دارد و تشخیص سنگ کلیه، بارداری و … کاربرد دارد که میتواند برای تست یکنواختی شمش هم استفاده شود.مقیاس ضخامت فراصوتی این تست مشخص می‌کند چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می‌کشد. صدا با سرعت‌های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می‌کند.

تشخیص طلای اصلی با استفاده از وزن یکی از روش های قدیمی است که برای تشخیص عیار و نا خالصی طلا به کار می بردند.۱. شمش را روی ترازوی دقیقی وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید.۲. داخل ظرفی بزرگ آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید سپس ترازو را به صفر برسانید.۳. شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید ( غوطه ور کنید ) اما به ظرف و ترازو دست نزنید. حالا عدد را یادداشت کنید.۴. عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید ۱۰.۴۹ و برای طلای خالص ۱۹.۳۲ باشد.

شاید جالب باشد که بدانید روشی که در فیلم ها نشان می دهند واقعا درست است و شما می توانید با گاز زدن فلز به طلا بودن آن پی ببرید. هرچند این روش یک روش مطمئن نیست ولی می توان با استفاده از این روش به بدل بودن زیورآلات شک کرد و فهمید که طلا نیست. همانطور که در مقاله “ آشنایی با فلز طلا ” طلا یک فلز نرم است که می تواند به راحتی خم شود. پس اگر زیورآلات طلا را به آرامی گاز بگیرید و با دقت نگاه کنید می توانید جای دندان های خود را به راحتی مشاهده کنید. برای تشخیص عیار طلا نیز می توانید از این روش استفاده کنید چرا که هرچقدر عیار طلا بیشتر شود نرم تر می شود و جای دندان شما بیشتر مشخص خواهد شد.

کسانی که به خرید زیورآلات علاقه دارند و یا حتی کسانی که اطلاعات کمی درباره زیورآلات دارند می دانند که طلا از جمله زیورآلات و جواهرات گران قیمت است که اگر در خرید آن دقت کافی صورت نگیرد ممکن است باعث ضرر مالی بزرگی برای افراد شود. بنابرین یکی از نگرانی های افرادی که می خواهند طلا خریداری کنند تشخیص طلای تقلبی از اصلی می باشد. در این مقاله از لوکس گلامور 6 روش به منظور شناخت طلای اصلی از تقلبی یا طلای ناخالص ارائه شد که می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید.

بسیار روش های عالی بود ازنظر من خیلی خیلی روش های عالی عالی

سلام ، من قصد خرید شمش طلا دارم طور بفهمم که شمش اصل است و در میان ان فلز دیگری نیست؟با آهنربا میشه فهید؟ شمش یک کیلویی میخوام بخرم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

تیم نویسندگی لوکس گلامور تمام سعی خود را می کند تا بتواند مطالب آموزش روز و قابل استفاده را در وبلاگ ارائه کند. سعی می کنیم تمام مقالات به روز و آپدیت باشند. بسیار خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

فروشگاه اینترنتی زیورآلات لوکس گلامور بزرگترین ارائه دهنده جدیدترین زیورآلات نقره و بدلیجات در ایران با نازلترین قیمت.

طلا فلز بسیار گران قیمتی است و همین امر سبب شده است که نمونه های بدلی و غیر اصلی از آن، به دست افراد سودجو برای کسانی که دانشی از شناخت طلای اصلی ندارند، ساخته شود. به عنوان یک معیار یا استاندار جهانی هر قطعه ای که کمتر از 41.7 درصد یا 10 قیرات طلا داشته باشد تقلبی و بدل محسوب می شود.

اگر شما طلایی خریداری کرده اید و نسبت به اصل یا بدل بودن آن شک دارید، مطمئن ترین راه برای تست طلای شما تایید یک شخص معتمد طلافروش است. اما راه های دیگری هم وجود دارد که شما خودتان می توانید در منزل و یا به هنگام خرید از آن استفاده کنید تا بدانید که طلای شما اصل است و یا بدل.

در ادامه ی این مطلب مجله ی زرآلتون برای شما راهکارهایی ساده برای تشخیص طلای اصل و جواهرات اصلی آورده ایم که به راحتی می توانید در مدت چند ثانیه تشخیص دهید که جنس مورد نظر شما از چه کیفیتی برخوردار است.

پس با ما همراه باشید.

چگونه طلا را تشخیص دهیم

در اصطلاح طلا فروشی همانگونه که حتما شنیده اید به آن چیزی که بر روی طلا حک می شود انگ می گویند. انگ یعنی نشانی که بر روی طلا زده می شود تا اطلاعاتی در دسترس و کاربردی به خریدار و فروشنده داده شود.

معمولا این کد و یا انگ شامل عیار طلا و یا کد سازنده ی طلا می باشد که معمولا در قسمتی از طلای خریداری شده ی شما درج می شود که با دقت باید خوانده شود. مکان درج این کد و علامت معمولا در جایی از قطعه ی طلا است که باید به سختی دیده شود.

این عدد اگر نشان دهنده ی عیار طلای شما باشد می تواند عددی بین 0 تا 999 باشد که معمولا طلاهایی که در بازار داخل کشور فروخته می شود با عدد 750 همراه است که نشان دهنده ی عیار18 طلا است.

ممکن است در طول زمان و استفاده ی زیاد از طلای شما این کد یا مهر از بین برود، به همین جهت برای طلاهای مستعمل و قدیمی این روش کاربرد چندانی ندارد.

باید توجه داشته باشید که طلای آبکاری شده هم دارای نشان اختصاری به خود است که با GF نشان داده می شود و که به معنای روکش طلا یا همان Gold Floor است.

اگر بر روی قطعه ی  طلایی علامت 750GF را دیدید به معنای آن است که این قطعه با طلای 18 عیار آبکاری شده است اما جنس پایه ی آن طلا نیست و ممکن است نقره و یا مس باشد.

باید توجه داشته باشید که طلای اصل به هیچ وجه به صورت نقطه ای تغییر رنگ پیدا نخواهد کرد و اگر هم دچار رنگ رفتگی شود به صورت یک دست کمرنگ خواهد شد.

به تمام قسمت های طلای مورد نظر توجه کنید و اگر قسمتی از آن تغییر رنگ داده باشد، نشان دهنده ی آن است که طلای مورد نظر خالص نیست. بیشتر به گوشه ها و کنج ها توجه کنید که معمولا با استفاده و پوشیدن، مستعمل خواهد شد و اگرقطعه فقط دارای آبکاری طلا باشد قابل مشاهده است.

اگر با استفاده از طلا بر روی پوست شما اثری از رنگ بماند، نشان از تقلبی بودن قطعه است. طلای خالص به هیچ وجه با پوست شما واکنشی نشان نمی دهد که از آن رنگ به جای بماند و معمولا ماندن رنگ بر روی پوست نشان از طلا نبودن آن است.

باقیماندن رنگ سیاه نشان از نقره بودن قطعه دارد و رنگ سبز هم برای قطعات مسی است که سولفید می شوند.

البته باید توجه کنید که طلایی با عیار 14 و یا کمتر می تواند نشانه هایی از جاماندن رنگ به جای بگذارد، که در آن صورت با روش های دیگر که در ادامه توضیح خواهیم داد اصالت آن قابل تشخیص است.

طلا از لحاظ چگالی یک فلز سنگین است و این به این معنا است که به سرعت در آب غرق می شود.

برای این آزمایش در یک ظرف استوانه ای شکل، آب بریزید و قطعه ی طلا را در آن بیندازید.

معمولا طلای اصل به سرعت در آب فرو می رود اما قطعه ای که تماما طلا نباشد به کندی غرق خواهد شد.

طلای خالص به هیچ وجه زنگ نمی زند و اگر اثراتی از زنگ زدگی را مشاهده کردید، باید بدانید که احتمالا شما یک فلز غیر از طلا با روکش طلا دارید.

طلا یک فلز غیر معناطیسی است و به آهنربا جذب نمی شود. به همین دلیل اگر شما یک اهنربای قوی در دست بگیرید و در اطراف قطعه ی طلا حرکت دهید نباید هیچ واکنشی نشان دهد.

در غیر این صورت طلای شما یا بدل است و یا اینکه ناخالصی بالایی دارد.

تیزآب یا همان نیتریک اسید که معمولا در تمام طلافروشی ها و طلاسازی ها یافت می شود ماده ای اسیدی است برای تست سلامت طلای شما که می توان به عنوان بهترین روش برای تست اصالت طلا به آن اشاره کرد.

به این صورت که با ریختن یک قطره تیزآب بر روی قسمتی از قطعه اگر هیچ واکنشی و تغییر رنگی مشاهده نشد نشان از اصل بودن طلا دارد ودر غیر این صورت اگر رنگ قطعه تغییر کند نشان از بدل بودن ان است.

در ادامه برای شما اینفوگرافی روشهای تشخیص طلا آمده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

فروشگاه طلا و جواهرات زرآلتون

تهران – سهروردی شمالی

info@zeralton.com

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به زرآلتون می باشد.

چگونه طلا را تشخیص دهیم
چگونه طلا را تشخیص دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *