چگونه عشق سالم داشته باشیم

 
helpkade
چگونه عشق سالم داشته باشیم
چگونه عشق سالم داشته باشیم

برای بسیاری از افراد در قدم اول وجود عشق و علاقه برای ساختن یک رابطه‌ سالم و رشد دهنده، امری ضروری است اما عشق هنری است که باید برای آن انرژی صرف کنید، آن را یاد بگیرید و برای مهارت یافتن در آن تلاش کنید. داشتن یک رابطه سالم به عوامل زیادی بستگی دارد. تجربه گذشته شما از روابط عاطفی، تجارب احساسی دوران کودکی‌تان با والدین، باورها و نظراتتان درباره یک رابطه سالم و کامل، همه و همه بر کیفیت رابطه شما تاثیر می‌گذارند. رابطه سالم رابطه‌ای است که هر دو طرف در آن برنده هستند و از بودن در کنار یکدیگر با تمام وجود لذت می‌برند و در عین حال هیچ‌کدام در این رابطه آسیب نمی‌بینند.

1. در رابطه سالم هر دو طرف قادر هستند به صورت آزادانه و صادقانه با فرد مقابل خود صحبت کنند.

2. داشتن فضای شخصی و حریم خصوصی از نشانه‌های رابطه سالم است. عاشق هم بودن به این معنی نیست که هر دقیقه از زندگیتان را کنار عشقتان بگذرانید. در یک رابطه سالم هر دو طرف باید بتوانند علایق خود را داشته باشند و زمان‌هایی را به خود و دوستانشان اختصاص دهند.

3. داشتن اختلاف نظر امری طبیعی است و در رابطه‌های سالم نیز دعوا و بحث رخ می‌دهد. اگر هیچ اختلاف نظری نداشته‌باشید، یک جای کار می‌لنگد.

چگونه عشق سالم داشته باشیم

4. در روابط سالم افراد به طور سازگارانه اختلاف نظرهایشان را رفع می‌کنند و هیچ گاه یکدیگر را تحقیر نمی‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند یکدیگر را درک کنند.

5. از نشانه‌های رابطه‌های سازنده این است که افراد پیش از هر چیز خود وجودیشان را دوست دارند و برای خود ارزش قائل می‌شوند.

6. رابطه‌ای که در آن تنها یک نفر تصمیم گیرنده است و دیگری هیچ حق انتخابی ندارد می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد و به رابطه‌ای ناسالم تبدیل می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روابط ناسالم کلیک کنید.

7. زوجین در روابط سالم از بودن در کنار یکدیگر احساس لذت می‌کنند و زمینه‌ی اصلی رابطه‌ی آن‌ها بر مبنای شادی است.

8. ممکن است گاه احساس کنید بسیار از همسر یا نامزد خود دور هستید و یا برای همدیگر وقت ندارید؛ ممکن است این امر به خاطر خصوصیات زندگیتان باشد اما مهم است که به طور کلی در زندگی با شریک خود احساس تعادل داشته‌باشید.

9. مهم‌ترین چیز در رابطه سالم داشتن اعتماد و اطمینان به یکدیگر است. رابطه عاشقانه و صمیمانه خالی از رازها و ابهامات است و زوجین در ذهن خود نسبت به طرف مقابل شک و تردید ندارند.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روابط دختر و پسر کلیک کنید.

قدم اول هر نوع رابطه عاطفی و یا مهمترین بخش آن، شناختن کسی است که دوست دارید. وقتی شما برای کسی که دوستش دارید می‌خواهید هدیه‌ای بگیرید به این فکر می‌کنید که که او چه چیزی نیاز دارد یا از چه چیزی خوشش می‌آید. پس تا او را به خوبی نشناسید نمی‌توانید انتخاب درستی داشته باشید. هر فردی بر اساس خصوصیات شخصیتی خود نیازهای متفاوتی دارد. برخی دوست دارند وقتی غمگین هستند در کنار کسانی باشند که دوستشان دارند، برخی بالعکس تنها بودن را به طور موقت ترجیح می‌دهند. پس برای شناخت طرف مقابلتان تلاش کنید و به او کمک کنید تا شما را بهتر بشناسد.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید با او و نیازهایش آشنا شوید آن است که زمانی را برای صحبت درمورد گذشته و تجارب عاطفی و کاری با خانواده و دیگران بگذارید. نیازی نیست این موقعیت را به طور مصنوعی به وجود بیاورید. معمولا در رابطه حرف زدن درباره گذشته و یا دیگران خودبه‌خود به وجود می‌آید. از این فرصت‌ها استفاده کنید. اگر به جزئیات دقت کنید می‌توانید احساسات او را بفهمید و نیازهایش را درک کنید. شاید بد نباشد چیزهایی را که از او کشف می‌کنید در یک دفترچه بنویسید و با خود مرور کنید.

هر کس معمولا در روابط عاطفی خود از طرف مقابل انتظاراتی دارد. این انتظارات گاهی درست و طبیعی بوده و گاهی مشکل‌ آفرینند و اغلب از باورهای غلط نشات می‌گیرند.

اگر نیازی دارید که باید در رفتارش به آن توجه کند، مثلا اگر دوست ندارید وقتی در محل کار هستید با شما طولانی تلفنی صحبت کند، تنها کافی است به او بگویید. اگر شما دانای کل نیستید طبیعی است که او هم نباشد. نمی‌توانید از او انتظار داشته باشید که بدون هیچ اشاره‌ای از نیاز شما آگاه شود. به خاطر داشته باشید افراد علاوه بر تفاوت‌های جنسیتی تفاوت‌هایی دارند که از تجارب گذشته ناشی شده است. تفاوت‌های زنان و مردان را بشناسید و در رابطه عاطفی خود آن‌ها را مطرح کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از تفاوت زن و مرد کلیک کنید.

وقتی شما با فرد جدیدی آشنا می‌شوید و به شخصیت و رفتارش علاقه‌مند می‌شوید معمولا به رفتار و شخصیتی که از او شناخته‌اید عادت می‌کنید و انتظار دارید همیشه همینطور باقی بماند. اما همه آدم‌ها در شرایط مختلف زندگی تغییر می‌کنند و در برخی مواقع عقاید خود را مورد تجدید نظر قرار می‌دهند.

تغییر شخصیت یا عقاید و نظرات شما و یا طرف مقابل شما طبیعی است. اگر در او تغییری دیدید به این معنا نیست که دیگر به شما علاقه ندارد. در این مرحله نیاز است که باهم صحبت کنید تا بتوانید تغییر رخ‌ داده را مدیریت کنید و شرایط جدیدی از رابطه خود بسازید. اما این بدان معنا نیست که به امید تغییر بعد از ازدواج یک رابطه ناسالم را ادامه بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغییر دادن همسر بعد از ازدواج کلیک کنید.

بعضی زوج‌ها بدون واقع‌بینی انتظار دارند طرف مقابلشان به همه مسائلی که آن‌ها علاقه دارند علاقه داشته باشد و یا دقیقا مانند خودشان رفتار کند. این انتظار غیرواقعی است چون حتی دوقلوهای همسان نیز باهم تفاوت دارند. زمانی که افراد در رابطه علایق خود را به یکدیگر تحمیل می‌کنند، دوری از یکدیگر و شکست عشقی رخ می‌دهد. برای زمینه‌هایی که باهم سلیقه مشترکی ندارید برنامه‌ریزی کنید. شاید نیاز باشد اگر به فوتبال علاقه ندارید، برای فوتبال دیدن او منتظر بمانید و یا یک بار او با شما به دیدن فیلم مورد علاقه‌تان بیاید با این که آن را دوست نداشته، اما مراقب باشید تا یک طرف کفه سنگینی نکند.

بعضی از افراد تصور می‌کنند وقتی وارد یک رابطه می‌شوند همه مسائل خود را باید با حضور فرد مورد علاقه‌شان حل کنند و او نیز همین‌طور باید باشد. اما توجه کنید که افراد به ویژه مردان برای حل بعضی مسائل خود نیاز به تنها بودن کوتاه دارند و باید به خود و او فرصت تنهایی هم بدهید. تنها شدن و دور شدن کوتاه از یکدیگر به شما این فرصت را می‌دهد تا خود را بیشتر بشناسید و بتوانید رابطه را از بیرون تماشا کنید. هر از گاهی تنها قدم بزنید، تنها کافه، رستوارن یا سینما بروید.

محیط‌های دوستانه، کاری و خانواده فرد بر روی رابطه عاطفی او اثر می‌گذارد. بنابراین اگر می‌خواهید رابطه سالمی داشته باشید و از تاثیر منفی عوامل بیرونی بر رابطه خود بکاهید باید آن‌ها را مدیریت کنید. تعیین حد و مرز در رابطه به مدیریت این عوامل کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حد و مرز در رابطه کلیک کنید.

یکی از منابع عاطفی مهم که همه گذشته خود را در آن گذرانده‌اید و به شخصیت شما شکل می‌دهد خانواده شما است. نیاز است وقتی با کسی در رابطه عاطفی هستید زمینه خانوادگی او را بشناسید و وقتی درباره خانواده خود حرف می‌زند با او همدلی داشته باشید. یعنی به احساسات او نسبت به خانواده‌اش احترام بگذارید اما درگیر آن احساسات نشوید. اگر او نسبت به عضوی از خانواده احساس بدی دارد شما او را درک می‌کنید اما مانند او با خانواده‌اش برخورد نمی‌کنید؛ بلکه فردی مستقل در ارتباط با آن‌ها هستید.

بعد از ورود به رابطه، درست نیست که همه دوستان خود را کنار بگذارید یا فقط با آن‌هایی رابطه داشته باشید که طرف مقابلتان در رابطه مانند شما به آن‌ها علاقه دارد. اگر شما رابطه دوستی دارید که به رابطه عاطفی شما آسیب نمی‌زند اما شما و طرف مقابلتان به دوستتان احساس متفاوتی دارید می‌توانید با شفافیت و پذیرش و بدون مخفی کاری ارتباطتان را با دوستتان ادامه دهید. وقتی دو نفر باهم در رابطه عاطفی هستند با افراد بیرون از رابطه خود ارتباطی مستقل و جداگانه دارند، اما برای حفظ رابطه عاطفی خود اولویت‌هایی را مشخص می‌کنند.

کمک گرفتن از یک مشاور خوب در کنار رابطه عاطفی‌تان که دوام و سالم بودنش برای شما مهم است می‌تواند به اهداف شما کمک کند. می‌توانید از یک مشاور خانواده باتجربه کمک بگیرید. همه افراد در روابط خود نیاز به مهارت‌هایی دارند که متخصصان خانواده می‌توانند به رشد مهارت‌های ارتباطی شما کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاور خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ایجاد یک رابطه عاطفی سالم می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

زن وشوهر هردو برای پرورش دادن رابطه شان متعهد هستند

 

جامعه شناسان و روانشناسان مختلفی در بررسی ازدواج های سالم، ویژگی ها و مهارت هایی را برای کسانی که می توانند روابطی موفق و رضایت بخش داشته باشند، مشخص کردند.

هم زن و هم شوهر برای پرورش دادن رابطه شان، حفظ جریان آرام امور خانه و کار کردن برای رسیدن به اهداف مشترک متعهد هستند. اینکه تنها یکی از دو همسر بار این مسئولیت ها را به دوش بکشد، باعث ایجاد نارضایی می شود. جامعه شناسان و روانشناسان مختلفی در بررسی ازدواج های سالم، ویژگی ها و مهارت هایی را برای کسانی که می توانند روابطی موفق و رضایت بخش داشته باشند، مشخص کردند.این افراد:•    فلسفه ای سالم از زندگی با ایده آل های مشخص دارند.•    دوستی، احترام، عشق بین آنها هر روز بیشتر می شود.•    علایق و فعالیت های مشترک زیادی دارند.•    از همراهی یکدیگر لذت می برند.•    اعتمادپذیر هستند و می توانند اعتماد کنند، صادق و در عین حال موقعیت شناس هستند.•    به یکدیگر وابسته اند.

چگونه عشق سالم داشته باشیم

ازدواج سالم و پایدار چه ویژگی هایی دارد؟•    از موفقیت های همدیگر احساس غرور کرده و همدیگر را از ته دل تحسین می کنند.•    به کار یکدیگر علاقه مند بوده و به آن احترام می گذارند.•    در تصمیم گیری ها مشارکت می کنند.•    سعی می کنند کارهای خسته کننده و یکنواختی مثل کارهای خانه را با هم تقسیم کرده و آن را برای هم جذاب کنند.•  امید و آرزوهایی واقع بینانه مرتبط با اهدافی قابل دستیابی دارند.•  مسئولیت تصمیمات و رفتارهای خود را می پذیرند.•  اگر لازمه رسیدن به اهدافشان ادامه تحصیل است، صبورانه ازدواجشان را برای این منظور عقب می اندازند.•  مشکلات را چالش هایی می بینند که باید بر آن فائق آیند.•  یک زوج موفق از انتقاد به طور هوشمندانه ای استفاده می کنند اما تعادل را این طور برقرار می کنند که تحسین ها بیشتر از انتقادات باشد.• قبل از تصمیمی گیری نهایی برای انتخاب همسر، حداقل سه مورد دیگر را نیز بررسی و به طرق غیرمخرب برهم خوردن روابط را تجربه کرده اند.•  می توانند با وضعیت مالی موجود خود زندگی کنند.•  از ضعف های خود مطلع بوده و برای تغییر تلاش موثر نشان می دهند.•  از انتقاد به طور هوشمندانه ای استفاده می کنند اما تعادل را این طور برقرار می کنند که تحسین ها بیشتر از انتقادات باشد.• انسان های «واقعی» هستند و سعی نمی کنند نقش بازی کنند و ادای دیگران را در بیاورند.•  می دانند که روابط رو به رشد به افراد کمک می کند به خود مطمئن تر شوند.•  در فعالیت های سالم فیزیکی شرکت می کنند؛ خوب غذا می خورند، ورزش می کنند و به اندازه کافی می خوابند.•  کمتر از طعنه و کنایه استفاده می کنند، کمتر غر می زنند و شکایت می کنند.•  از حرف زدن و گوش دادن به هم لذت می برند، حتی اگر در مورد موضوعاتی باشد که با هم اختلاف نظر دارند.•  عشق شان جنون آمیز و عجله ای نیست (بیش از 60 درصد از طلاق های زودهنگام به علت ازدواج عجله ای است که در آن زوج بسیار جوان بوده، آشنایی زیادی با هم نداشته و مدت زمان نامزدی کوتاه بوده است).•  همدل هستند و برای برآوردن نیازهای همدیگر تلاش می کنند.•  باز هم فرار نکرده اند (80 درصد زوج هایی که با هم فرار می کنند، طلاق می گیرند).•  به همان اندازه که دوست دارند در رابطه دریافت کننده باشند، دهنده هستند.•  از دوران نامزدی خود برای آشنایی کامل و رشد هرچه بیشتر عشقشان استفاده می کنند.•  زوج موفق سعی نمی کنند بیش از حد به اشتباهات گذشته بپردازند، نگاهشان به آینده است تا چنین مواردی دیگر پیش نیاید.•  به دقت مشکلات و مسائلی که برایشان پیش می آید را بررسی می کنند، معایب و مزایای همه انتخاب ها را در نظر می گیرند.•  با احترام و محبت ازدواج می کنند نه از روی دلسوزی.•  خانواده های همدیگر را با وجود اشکالاتشان، دوست دارند.•  در طول دوران نامزدی در مورد مسائل مختلف جنسی بحث می کنند.•  از شوخی و شوخ طبعی به صورتی درست و غیرمخرب استفاده می کنند.•  از میزان محبت ارائه شده در رابطه شان راضی هستند.• سعی می کنند خصوصیات اخلاقی که برای همسرشان آزاردهنده است را تغییر داده و اصلاح کنند.• سعی نمی کنند بیش از حد به اشتباهات گذشته بپردازند، نگاهشان به آینده است تا چنین مواردی دیگر پیش نیاید.•  قدرت بخشیدن دارند وی از طرف همسرشان نیز بخشوده می شوند.

 

یک ازدواج سالم به بخت و اقبال یا عشق مربوط نیست، بلکه نیاز به تلاش و سازگاری دارد

 

10 شاخص برای ازدواج سالمیک ازدواج سالم و مستحکم به بخت و اقبال یا عشق مربوط نیست، بلکه نیاز به تلاش و سازگاری دارد. برخی از عواملی که در یک ارتباط سالم نقش دارند، ثابت هستند، یعنی چیزهایی که شما نمی توانید آنها را تغییر دهید. اما عوامل دیگری هستند که می توانید با کار کردن بر روی آنها رابطه تان را بهبود بخشید. شناختن این عوامل برای هر کسی که قصد ازدواج دارد، مهم است.این عوامل در این 10 شاخص ازدواج فهرست شده اند:1- برقراری ارتباط درست: زوج های خوشبخت با یکدیگر صحبت می کنند و به حرف یکدیگر گوش می دهند. این زوج ها می دانند که عوامل بیرونی که باعث حواس پرتی می شوند یا روی عواطف فرد اثر می گذارند، مانع ارتباط درست می شوند و راه هایی را پیدا می کنند تا هنگامی که خودشان و همسرشان آماده هستند، بر این عوامل غلبه کنند.2- برخورد با تعارض ها و اختلافات به شیوه مثبت: پرهیز از بیان اختلافات و تعارض ها عامل شماره یک طلاق است. روابط مستحکم زن و مرد به توانایی آنها بر غلبه بر این اختلافات به شیوه ای مثبت بستگی دارد.3- داشتن انتظارات واقعی: هنگامی که دو نفر برای اولین بار دیدار می کنند، حداکثر تلاش شان را می کنند تا خطاهای شان را بپوشانند. این شیوه ای عادی است، اما زن و شوهر باید بدانند با گذشت زمان، خود “واقعی” شخص بروز خواهدکرد. روابط بین دو فرد در طول زمان تکامل پیدا می کند، اما داشتن انتظارات غیرواقعی از همسر یا از رابطه با او، باعث ایجاد استرس غیرضروری می شود.4- توجه کردن به جزییات زندگی همسر: افرادی که ازدواج های پایداری دارند به خوبی همسرشان را می شناسند. آنها از وقایع عمده زندگی گذشته همسرشان خبر دارند و از چیزهای دلخواه و چیزهای مورد تنفر او، امیدها و نگرنی های شان آگاهی دارند و این اطلاعات را با تغییرات دنیای همسرشان به روز می کنند.5- تجربه کردن واکنش های دوجانبه مثبت بیشتر نسبت به واکنش های منفی: برخی از پژوهش ها نشان داده اند در ازدواج های موفق تعداد واکنش های مثبت 5 برابر بیش از واکنش های منفی است. دادن پاسخ مثبت به خواسته همسر برای توجه کردن به او، چه سوالی داشته باشد، چه دست کمک به سوی شما دراز کند، چه تنها یک نگاه به شما باشد رابطه شما را مستحکم تر می کند.6- ایجاد اعتماد: اعتماد به تدریج ساخته می شود، اما برقراری روابط صادقانه و عمل کردن به وعده ها باعث تسریع ایجاد اعتماد می شود. افرادی که ازدواج های پایداری دارند به خوبی همسرشان را می شناسند. آنها از وقایع عمده زندگی گذشته همسرشان خبر دارند و از چیزهای دلخواه و چیزهای مورد تنفر او، امیدها و نگرانی هایشان آگاهی دارند و این اطلاعات را با تغییرات دنیای همسرشان به روز می کنند.7- گذراندن وقت با یکدیگر: داشتن تجربه های مشترک راه خوبی برای تقویت رابطه با همسرتان است. زوج هایی که به انجام کارهایی می پردازند که هر دو از آن لذت می برند یا وادار می شوند که کارهایی را با هم انجام دهند رابطه سالم تر و قوی تری دارند.8- ارزش های مشترک: زوج هایی که در شروع زندگی طیف گسترده ای از ارزش های مشترک دارند و در مورد چیزهای مهم زندگی توافق دارند، بخت بیشتری برای ایجاد رابطه مستحکم دارند.9- مسئولیت های مشترک: هم زن و هم شوهر برای پرورش دادن رابطه شان، حفظ جریان آرام امور خانه و کار کردن برای رسیدن به اهداف مشترک متعهد هستند. اینکه تنها یکی از دو همسر بار این مسئولیت ها را به دوش بکشد، باعث ایجاد نارضایتی می شود.10- سازگاری با تغییر: افراد و رابطه ها در طول زمان دگرگون می شوند. باید انتظار این تغییرات را داشته باشید، نه اینکه از آنها بترسید. انتظارات افراد از رابطه دوجانبه ممکن است تغییر کند. همسران لازم است توانایی صحبت کردن در مورد این تغییرات و یافتن راه هایی برای سازگار شدن با آنها را داشته باشند.

 

منبع: ماهنامه پیام یاقوت/برترینها

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن


درمان نازایی با بالاترین درصد موفقیت


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


یادگیری زبان در کوتاهترین زمان


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


ست های لباس زیر جذاب و لاکچری


پرطرفدارترین شوینده های نایاب در بازار


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

بودن در یک رابطه موفق، اغلب هدف تمام زوج هایی است که تصمیم به باهم بودن گرفته اند. برخی از مواقع رعایت نکاتی به ظاهر بی اهمیت و کوچک، جرقه ای برای جلوگیری از رخ دادن بسیاری از مشکلات است. برخی از این توصیه‌ ها ممکن است ساده به نظر برسند اما نگذارید همین سادگی شما را گول بزند. این سادگی تضمین یک رابطه موفق است.

به گزارش آلامتو به نقل از lifehack؛ رعایت این موارد به ظاهر کوچک اما پراهمیت بسیار مهم است، به همین خاطر ما تصمیم گرفته ایم در این مطلب به 15 توصیه کاربردی در مورد روابط بین زوج ها بپردازیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

بیایید با هم رو راست باشیم، همه ما می دانیم که ازدواج آن کاخ بزرگ آرزوها که در فیلم ها و قصه ها دیده ایم نیست. اگر آرامش در رابطه برای تان یک اصل مهم است چیزهای رویایی مانند سفرهای خارجی متعدد، شام خوردن در رستوران های پنج ستاره و لوکس و … را فراموش کنید. آن ‌ها به همان اندازه که ممکن است فریبنده به نظر برسند، سرمایه ‌گذاری‌ های کوتاه‌ مدتی هستند.

اگر می ‌خواهید رابطه ای خوب با همسرتان داشته باشید، روی چیزهای کوچک و روزمره تمرکز کنید. این دلخوشی های کوچک شاید در کنار آن لحظات لوکس بی معنی به نظر برسند اما می توانند به گونه ای در خاطرتان بماند که حتی شما را در سرد ترین شب ‌ها گرم نگه می ‌دارد.

چگونه عشق سالم داشته باشیم

حتما می پرسید منظور من از چیزهای کوچک چیست؟ بیایید به کوچک ترین آن اشاره کنیم، یک فنجان چای یا قهوه! واقعا وقتی همسر شما مشغول به کار است چه چیزی اندازه یک فنجان چای یا قهوه گرم می تواند خستگی اش را رفع کند و لبخندی بر روی لبانش بیاورد؟ همین چای به ظاهر بی اهمیت، می تواند باعث شود تا لحظاتی کنار هم بنشینید و از وجود هم لذت ببرید. این موارد ساده را بی اهمیت تلقی نکنید.

رابطه تان با بهترین دوست هایتان را ببینید، چطور ساعت ها تلفنی با هم صحبت می کنید و می خندید؟ چطور تمام احساسات تان از غم و شادی گرفته تا اتفاقات خوب و بد، را با آن ها به اشتراک می گذارید؟ بسیار خوب رابطه شما و همسرتان هم به این میزان صمیمیت نیاز دارد.

قبل از اینکه زن یا شوهر باشید، برایش یک رفیق باشید، یک رفیق واقعی. طبق تحقیقات انجام شده، در رابطه هایی که زن و شوهر رابطه دوستانه خوبی دارند، به مراتب به هم نزدیک تر هستند و مشکلات بین شان را هم راحت تر حل می کنند.

جان اف هلیول، نویسنده یک مطالعه می گوید: “زمانی که همسران بهترین دوستان همدیگرند، مزایای بهزیستی در ازدواج به دو برابر افزایش پیدا می کند.”

همه آدم ها دوست دارند کسی را داشته باشند که در مواقع نیاز یک گوش شنوا باشد.

جنیفر پریس می گوید: “گاهی اوقات هدف آدم ها از حرف زدن، راهکار خواستن نیست، آن ها فقط می خواهند احساسات شان را با یک نفر در میان بگذارند.”

گوش دادن واقعا یک هنر است. گاهی برخی از مردان فکر می کنند که هدف از شنیدن حرف های همسرشان فقط حل کردن مشکلات اوست، اما واقعا یک زن همیشه این را نمی خواهد. او فقط گاهی می خواهد خیلی خوب به او گوش بدهید، همین.

هنر گوش دادن یکی از مواردی است که نقش مهمی در موفقیت ازدواج دارد، تصور داشتنِ کسی که بدون قضاوت، سرزنش و ارائه راهکار، مانند یک دوست به آدم گوش کند، واقعا لذت بخش است.

می دانم که در دنیای امروز برای پیغام دادن به همسرتان از پیام رسان ها و گوشی موبایل استفاده می کنید، اما باور کنید هیچ چیز مانند خواندن یک نامه عاشقانه لذت بخش نیست. ممکن است قدیمی باشد، اما واقعا رمانتیک است.

کسی که یک نامه عاشقانه را دریافت می کند و آن را باز می کند تا بخواند، تمام کلمات خط به خط آن را از عمق جان لمس می کند و سراسر لذت و عشق می شود.

برای روز ولنتاین امسال، شوهرم از اول فوریه و به مدت ۱۴ روز، هر روز یک نامه ی عاشقانه برای من می نوشت و آن را در مکان‌ هایی قرار می داد که می ‌دانست من آن را پیدا خواهم کرد. واقعا چه راه خوبی برای شروع روز من بود. من واقعا این کار او را به هر هدیه و گل و شکلاتی ترجیح می دهم، چون می توانم تا همیشه این نامه ها را نگه دارم و با هر بار خواندن آن وجودم لبریز از عشق شود.

در قسمت زیر قسمتی از متن نامه فریدا کالو به دیه گو ریورا را برایتان قرار می دهم:

“هیچ احساسی با گرفتن دست های تو قابل مقایسه نیست و هیچ رنگ سبزی به زیبایی رنگ چشمان تو نیست. تمام وجود من پر شده از تو، تو آیینه شب های من هستی. تمام لذت من، پر شدن بهار زندگی از چشمه وجود توست.”

این متن را برای ایده دادن به شما آورده ام، بدیهی است که نامه های شما لازم نیست در این سطح ادبی باشند. برای نوشتن نامه حتما نیازی به جملات ادبی نیست، شما می توانید با کلمات ساده و صمیمی هم عشق تان را به او بروز دهید.

یک راه برای نشان دادن عشق و ایجاد احساسات گرم و دوست داشتنی این است که از آخرین تکه چیپس، شکلات یا هرچیزی که می خورید چشم پوشی کنید و آن را به همسرتان بدهید. این یک ژست کوچک اما فداکارانه است واحساس خوبی در وجود او به وجود می آورد. می دانم، گاهی این کار مخصوصا برای افراد شکمو کمی سخت است، اما به او نشان دهید که به او بیش از خودتان اهمیت می دهید.

تا به حال به این فکر کرده اید که چقدر از آدمی که روزهای اول ازدواج بودید، فاصله گرفته اید؟ معمولا افراد در اولین روزها و حتی ماه های ازدواج سعی می کنند همیشه مرتب باشند و خوب رفتار کنند و دلخوری به وجود نیاورند، اما به مرور زمان این موضوع رنگ می بازد و افراد از این شخصیت فاصله می گیرند.

به آدم های افرادتان نگاه کنید، چقدر تعداد افرادی که بعد از گذشتن سال ها از ازدواج شان دیگر افزایش وزن و رسیدن به ظاهرشان مثل روزهای اول مهم نیست، زیاد است. به این فکر کنید که اگر دوست دارید همسرتان مثل روزهای اول ازدواج رفتار کند شما هم باید مثل همان دوران رفتار کنید.

اسکات کریستین در مقاله خود، می نویسد: ” چیزهای زیادی در رابطه با ازدواج، وجود دارند که باید مراقب آن ها باشیم. اما بیشتر از هر چیزی دلیل طوفانی شدن هوای رابطه، این است که افراد دیگر مانند سابق مراقب خودشان نیستند. زمانی که دیگر افراد مراقب خودشان نیستند این بی نظمی عاطفی مشکلات زیادی را به وجود می آورد. پس، مراقب خودت باش”

به سلامت تان اهمیت بدهید، ورزش کنید، غذاهایی با ارزش غذایی بالا بخورید، با انگیزه و با نشاط بمانید و گرفتار روزمرگی و خمودگی نشوید.

زمانی که برای اولین بار با هم ملاقات کردید را به یاد دارید؟ چقدر از رفتارها و ظاهر او تعریف می کردید، چقدر برای هر چیز کوچک او را تحسین می کردید. اما حالا چه؟ مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که پس از گذشت چندین ماه یا سال از ازدواج، افراد با خود می گویند من که بارها از او تعریف کردم، او که نظرم را می داند، چرا بازهم تعریف کنم؟ اما این تفکری اشتباه است. باید او را به خاطر خوبی هایش تحسین کنید به این خاطر که این تعریف باعث می شود او احساس خوبی داشته باشد.

این یک یادآوری کوچک است که به او می گوید هنوز هم به نظرتان قابل تحسین است و خوشحالید که با هم هستید. قدردانی کردن اصلا محدودیت ندارد، می توانید از غذایی که پخته تعریف کنید، می توانید به او بگویید که چقدر لباس جدیدی که خریده به او می آید یا بگویید چقدر از موفقیت هایش در زمینه کاری خوشحال هستید. اگر تا به حال از او تعریف نکرده اید، برای امتحان هم که شده یک بار این کار را انجام دهید و چهره شگفت زده او را نگاه کنید و لذت ببرید.

Kim Leatherdale در مقاله خود با عنوان “قدرت تحسین در روابط” می نویسد: “تعریف کردن در همه روابط اهمیت دارد، اما در رابطه دونفره اهمیت آن دو برابر می شود. تعریف و تحسین نشانگر احترام شما به فرد مقابل بوده و یکی از اجزای اصلی ساختمان صمیمیت شماست. تحسین شریک زندگی نشان می دهد که خوبی های او به چشم می آید و شما به خاطر آن ها از او تعریف می کنید. این تعریف کردن ارتباطی صمیمی را شکل می دهد و به شریک زندگی شما کمک می کند تا احساس کند که از طرف شما دیده می شود، مورد توجه قرار گرفته و دوست داشته می شود.”

به طور قطع می توانم به شما بگویم وقتی که این توصیه کوچک را رعایت کنید، قطعا احساس نزدیکی بیشتری با همسرتان خواهید کرد. مثلا تصور کنید او در حال مرتب کردن تخت است شما می روید و از سمت دیگر تخت آن را مرتب می کنید، یا وقتی در حال شستن ظرف هاست یک دستمال برمی دارید و شروع به خشک کردن ظرف ها می کنید، همین کارهای کوچک تاثیر بسیار خوبی بر روی او خواهد گذاشت. از این قبیل کارهای کوچک هزاران هزار کار وجود دارد.

شاید تعجب کنید که چرا این کار را جزء لیست توصیه های مهم آورده ایم، اما بدانید که واقعا مهم است. صرف نظر از تاثیر بوسیدن بر روی احساسات فرد، مطالعات متعدد تاثیر این کار بر سلامت بهتر را نیز تایید کرده اند. متاسفانه بسیاری از زوجین این شکل از محبت را با گذشت زمان کم کم از یاد می برند و بوسیدن یکدیگر جایی در برنامه های روزانه آن ها ندارد.

من با بسیاری از افراد صحبت کرده ام که به من گفته اند که هرگز در طول روز همسرشان را نمی بوسند. به یاد داشته باشید که شاید بوسیدن کار خاصی به چشم نیاید اما همان چند ثانیه می تواند در رابطه شما بسیار تاثیر گذار باشد.

لیزا نویسنده ای است که در مقاله خود در این مورد می نویسد: “ارزش یک بوسه بسیار مهم است، زیرا نشان دهنده شور، صمیمیت و اشتیاق فرد است و نشان می دهد که شما چقدر این فرد را دوست دارید. همین بوسیدن ساده می‌ تواند استرس را کاهش داده و به کاهش اضطراب نیز کمک کند. اهمیت وجود بوسه در عشق ورزی و ازدواج نیز بسیار مهم است. شور و اشتیاق و همه چیزهای دیگر ممکن است طی روزمرگی و در گرفتاری های مربوط به کار و بچه ها از بین برود و بوسیدن می تواند مانند جرقه ای این اشتیاق را زنده نگه دارد. مهم است که به شریک زندگی تان نشان دهید که چقدر برای شما مهم است. یک بوسه سریع قبل از رفتن به محل کار می تواند بسیار بیشتر از چیزی که فکر می کنید تاثیرگذار باشد.”

این بوسه می تواند عاشقانه و پرشور باشد. این راهی است که به شریک زندگی خود می گویید همه چیز خوب است و از این طریق احساسات بدون نیاز به گفتن کلمه بیان می شوند.

اگر شما و شریک زندگی تان پیاده روی های روزانه را در برنامه هایتان بگنجانید، مطمئناً رابطه شما قوی تر می شود. این یک روش عالی برای ارتباط بیشتر است و مطمئناً شما را به هم نزدیک می کند.

قطعا شما و شریک زندگی تان دوقلوهای یکسان نیستید. در واقع، شما شخصی بسیار متفاوت تر از خود انتخاب کرده اید. این یک چیز خوب است. در تفاوت های شما فرصت هایی برای پیشرفت و رشد وجود دارد. به اشتراک گذاشتن دیدگاه های شما با یکدیگر می تواند کاملاً روشن و واضح باشد. ممکن است بسیاری از اوقات با هم موافق نباشید، اما گفتگوهای روشن و باز به شما امکان می دهد تا روش های جدید را بیاموزید.

به عنوان مثال ممکن است شما فردی محافظه کار باشید در حالیکه همسرتان بی پرواست. هر کدام از این ویژگی ها می تواند در شرایط خاص خود، مطلوب باشند. اگر از بُعد منفی به اختلاف نظرات نگاه کنید ممکن است همیشه مشکلاتی به وجود بیاید اما با نگرشی مثبت می توانید از این اختلاف عقیده درس های زیادی یاد بگیرید.

چگونه عشق سالم داشته باشیم

نشستن در همان اتاقی که او هم نشسته و خواندن، گوش دادن به موسیقی یا کار کردن بر روی پروژه در کنار هم می تواند آرامش بخش و سرگرم کننده باشد. لازم نیست حتما با هم حرف بزنید، فقط به اشتراک گذاشتن همان فضای سکوت کافی است.

به دنبال راه هایی برای به اشتراک گذاشتن این سکوت باشید و فقط از حضور یکدیگر لذت ببرید.

این یک کار آسان و بسیار با ارزش است. در طول روز به او زنگ بزنید یا پیام بدهید که حتی در حال کار هم در فکرش هستید. لازم نیست مکالمه های طولانی داشته باشید. یک متن ساده با یک ایموجی قلب برای رساندن این مفهوم کافیست. یک تماس کوتاه فقط برای اینکه حالش را بپرسید، یک روش قابل توجهی برای برقراری ارتباط است. از این کار غافل نشوید و از این طریق حس خوبی را مهمان قلب او کنید.

اشتباه کردن جزئی از زندگی روزانه هر فرد و اغلب اجتناب ناپذیر است اما این توصیه کوچک می تواند رابطه شما را نجات دهد و به شما امکان دهد تا به پیش بروید و قوی تر شوید. صرفا به خاطر ارتکاب یک اشتباه او را توبیخ نکنید و در صورتی که به اشتباهاتش پی برده و عذرخواهی کرده، عذرخواهی اش را بپذیرید. من در مورد اشتباهات کوچکی مانند فراموش کردن تاریخ سالگرد ازدواج که ممکن است همه مرتکب شوند صحبت می کنم. زمانی که کشمکش ادامه پیدا می کند تبعات بسیار بدی بر روی رابطه خواهد داشت، پس در صورتی که اشتباهی مرتکب شده که قابل بخشش است، او را ببخشید و از او بگذرید.

این یک توصیه بسیار مهم است. یک رابطه شامل دو نفر و هر یک با یک نقطه‌ نظر متفاوت است. وقتی یکی از شما مرتکب اشتباهی شود، می ‌تواند باعث رنجش دیگری شود. هنر سازش در این مواقع بسیار ارزشمند است.

سازش کردن شما نشانگر چندین نکته است، اول اینکه نشان می دهد که شما پذیرای نظرات او هستید. دوم اینکه، نشان می دهد که شما شریک زندگی خود را دوست دارید و حاضر هستید نیازهای او را هم مدنظر قرار دهید و سوم اینکه تمایل شما به از خود گذشتگی در برابر همسرتان را نشان می دهد.

نظر شما چیست؟ اگر راهی را بلدید که میتواند به بهبود رابطه کمک کند آنرا با سایر کاربران مجله آلامتو به اشتراک بگذارید.

به نظر من بهترین راه برای داشتن یه رابطه خوب صداقت و صمیمیت و داشتن اعتماد بین دو طرف رابطه س ممنون از مقاله خوبتون

سلام من عاشق دختر خاله ام شدم او خیلی خاصه و اصلا بم توجه نمیکنه چکار کنم خیلی دوسش دارم یک درصد به نرسیدن بهش فکر نمیتونم بکنم لطفا راهنماییم کنید

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

رعایت اصول مشخص لازمه داشتن یک رابطه سالم است. رعایت نکردن هر یک از این اصول می‌تواند رابطه عاطفی شما را دچار مشکلات فراوانی کند. برای آشنایی با اصول اساسی یک رابطه سالم در این مطلب از درمانکده همراه ما باشید.

مدیریت روابطی است که به موقع کنترل نشده‌اند یکی از دشوارترین کارها است. به عنوان مثال روابطی که سلطه­ جو یا سمی هستند یا دو طرف اعتمادشان نسبت به یکدیگر را از دست داده‌­اند. در این روابط اغلب در مورد راه­‌های کنار آمدن با خیانت یا تغییر احساس در رابطه سوال می­‌شود و این یک تراژدی غم‌انگیز است. چرا که یک رابطه سالم نباید دچار چنین مشکلاتی شود.

تشخیص شکل‌گیری و حرکت رابطه در جهت مناسب نیز بسیار مهم است. اما متاسفانه بسیاری از افراد نمی­‌دانند باید دنبال چه معیارهایی در یک رابطه سالم بگردند یا اصلا نمی‌­دانند تمام معیارهای مثبتی که در یک رابطه سالم لایق وجود دارد چیست.

به عنوان مثال اگر فردی در خانواده‌ای بزرگ شود که والدین یا اعضای خانواده الگوی رفتار سمی از خود نشان می‌­دهند، ممکن است این رفتار را “عادی” تلقی کند و نتواند درک درستی از یک رابطه سالم داشته باشد.

یک رابطه سالم و نرمال دارای ویژگی­‌هایی است که آگاهی از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی از چالش‌های رابطه عاطفی بکاهد. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

چگونه عشق سالم داشته باشیم

همه ما باور داریم که اعتماد مهم‌­ترین ویژگی یک رابطه است. زیرا اگر اعتماد در رابطه وجود نداشته باشد، گویا خانه از پایه ویران است و احتمال آسیب دیدن آن هم بیشتر می‌­شود.

بدون داشتن اعتماد، انگار که مطمئن نیستید شریکتان پای شما می­‌ایستد یا نه؟ شاید حتی ندانید که حرف­‌هایش از ته دل است یا خیر؟! راه­‌های زیادی برای ایجاد اعتماد و یا جلب دوباره آن در یک رابطه سالم وجود دارد. اما اگر برای ایجاد اعتماد در رابطه عاطفی خود تلاش نکنید، بی‌شک این رابطه در برابر استرس و عدم قطعیت آسیب‌­پذیر خواهد بود. بنابراین بهتر است قبل از این‌که دیر شود، اقدام کنید.

ارتباط صادقانه و توام با احترام، به­ خصوص حین حل مسائل دشوار یکی دیگر از ضروریات یک رابطه سالم است. ممکن است خیلی از ما یاد گرفته باشیم در زندگی روزمره موضوعات ناخوشایند را پنهان کنیم تا ظاهر زیبای زندگیمان حفظ شود. شاید هم هیچ ­وقت یاد نگرفته باشیم که احساسات ناخوشایند را به رسمیت بشناسیم.

در مجموع می‌توان گفت یکی از چالش­‌هایی که می­‌تواند به بحث و دعوا منجر شود، ناتوانی در برقراری ارتباط سالم است. این یعنی هر حرفی را فوری به خودمان بگیریم یا وقتی احساس خطر می­‌کنیم، از کوره در برویم. اگر این خصوصیات در شما وجود دارد، باید به صورت جدی روی خودتان کار کنید. زیرا داشتن ارتباط قوی و سالم مانند نیروی حیاتی است که به رابطه خوب جان می‌­بخشد.

طبیعتا هیچ­ کس نمی­‌تواند همیشه صبور باشد. زیرا عواملی مانند کم­ خوابی، استرس یا مشکلات جسمانی ممکن است باعث شود که در مقطع­‌هایی از زندگی به ­سرعت عصبانی شوید. این رفتارها بخشی از انسان بودن است.

اما کسانی که در یک رابطه سالم عاشقانه هستند، معمولا تا اندازه‌­ای برای صبر خود حد و مرز تعیین می­‌کنند. زیرا این صبر باعث می‌شود که وقتی یکی از دو نفر حالش خوب نیست یا روز بدی داشته است با حفظ آرامش به صورت انعطاف­ پذیر و با حس حمایت رفتار کند.

اما اگر دو طرف رابطه نسبت به هم صبور نباشند، ریزبین می­‌شوند. از این رو از هم کینه به دل می­‌گیرند. بنابراین از نظر ذهنی مدام درحال فکر به توهین­‌هایی هستند که طرف مقابل حواله آن­ها کرده است. این در حالی است که در یک رابطه سالم معمولا دو طرف رابطه بی قید و شرط به هم عشق می‌ورزند و حالات روحی یکدیگر را به خوبی درک می‌کنند.

در بسیاری از مواقع این که گاهی خودتان را جای فرد دیگری بگذارید، بسیار موثر واقع می‌­شود. اما این همدردی با کسی که به عنوان شریک خود انتخاب کرده‌­اید از همه مهم‌­تر است.

برای تمرین همدردی به این فکر کنید که آیا واقعا می‌­توانید حتی وقتی با نظر طرف مقابل مخالف هستید سعی کنید تا نظر او را درک کنید؟ آیا درد او آن‌قدری شما را اذیت می­‌کند که برای بهتر شدن حالش تلاش کنید؟ آیا از موفقیت­‌های او خوشحال می­‌شوید؟ توجه داشته باشید که تمرین همدردی برای داشتن عشق بلندمدت ضروری است.

احتمالا نیاز به گفتن نیست که عشق باید بخشی از یک رابطه سالم، رمانتیک و همراه با تعهد باشد. زیرا عشق اساس هر رابطه عاطفی است. اما چیزی که به مهارت بیشتری نیاز دارد، نشان دادن عشق در قالب توجه و علاقه خالص است. و این تنها با دوست داشتن یکدیگر است که می‌تواند محقق شود.

نشانه‌­های کوچک فیزیکی مانند بوس، بغل و نوازش باعث می‌­شود طرف مقابل در رابطه احساس امنیت و راحتی کند. البته توجه فیزیکی در رابطه حد و اندازه معینی ندارد. اما باید به اندازه‌­ای باشد که نیاز هر دو طرف برآورده شود.

این موضوع درمورد صمیمیت فیزیکی هم صادق است. مسئله مهمی که در این میان وجود دارد این است که همواره دوست داشتن مقدم بر عشق است. یعنی بودن در یک رابطه سالم به این معناست که واقعا به یکدیگر علاقه­‌مندید و به خاطر این علاقه و جاذبه با هم هستید نه از سر اجبار یا احساس گناه!

 

 

حتما این جمله تا کنون چندین بار به گوشتان خورده است که در رابطه باید کنار آمد. با این­که این مسئله در بعضی از موارد بهترین نتیجه ممکن را نخواهد داشت.

عنصر کلیدی که در این زمینه وجود دارد و باعث مصالحه منطقی می‌­شود و صرف نظر از همه ­چیز بسیار اهمیت دارد، انعطاف­پذیری است. بنابراین هر دو طرف باید در زندگی روزمره و تصمیم­ گیری انعطاف ­پذیر باشند. چون اگر فقط یک نفر در رابطه همیشه کوتاه بیاید، این عدم تعادل به مرور زمان رابطه را مسموم می‌­کند.

در یک رابطه سالم هر دو طرف حاضرند تا جای لازم با رشد و تغییراتی که طی یک رابطه بلند مدت رخ می‌­دهد کنار بیایند. همچنین هنگام اختلاف و جر و بحث تشخیص می­‌دهند که مهم‌­ترین خواسته هر کدام از رابطه چیست و بنابراین آن را در اولویت قرار می‌­دهند.

اگر دو نفر هیچ ­وقت حاضر نشوند به­ خاطر طرف مقابل کوتاه بیایند، خیلی زود مسیرشان از هم جدا می­‌شود و نمی‌­توانند با یکدیگر زندگی مشترک داشته باشند.

قدردانی در رابطه یکی از مهم‌ترین ارکان است. زیرا باعث می­‌شود که از شریک خود راضی­‌تر باشیم و احساس امنیت بیشتری کنیم. هر چه حس قدردانی را بیشتر تجربه کنیم، بیشتر احساس می­‌کنیم طرف مقابل قدر ما را می‌­داند. همین هم باعث می‌شود که در نهایت رابطه سالم‌تری را شکل دهیم.

حتی تلاش­‌های کوچکی که برای نشان دادن حس قدردانی هستند، باعث افزایش رضایت از رابطه می­‌شود. پس این بار که فکر کردید تشکر کردن بعد از کاری که شریکتان انجام داده اهمیت ندارد، نظرتان را تغییر دهید. شاید هم بهتر باشد به احساس منفی که بعد از تشکر نکردن کسی از ما به همه­ ما دست می‌­دهد فکر کنید.

روابط به مرور کهنه می‌­شود. دلیل این کهنگی فقط به این خاطر نیست که زمان زیادی از آن‌ها سپری می‌شود. بلکه افراد به مرور احساس می­‌کنند که در روابط گیر افتاده‌­اند و نمی‌­توانند هیچ پیشرفتی بکنند.

این­که انتظار داشته باشیم دو نفر بعد از گذشت چند ماه، سال و چند دهه از رابطه همان آدم‌های قبلی باشند، غیر واقعی و البته ناسالم است. ترس، ناامیدی، اهداف و علایق ما پیوسته درحال تکامل است و این بسیار خوب است.

بنابراین تا زمانی که دو طرف امکان رشد را برای هم فراهم کنند، جلوی موفقیت یکدیگر را نگیرند، نسبت به یادگرفتن مسائلی که برای طرف مقابل اهمیت دارد علاقه نشان دهند و توقع بی­جا نداشته باشند، نیازی به پایان یا زجر کشیدن رابطه به خاطر این مسائل وجود نخواهد داشت.

ما معمولا عادت داریم احترام را به افراد یا مفاهیمی نسبت دهیم که صمیمیتی بین آن‌ها نیست. به عنوان مثال احترام به بزرگ­تر، احترام به باورهای مذهبی یا احترام به قانون. اما اگر اهمیت احترام در یک رابطه از صمیمیت بیشتر نباشد، دست کم به همان اندازه است.

در یک رابطه سالم افراد طوری با یکدیگر صحبت می­‌کنند که باعث تحقیر یا نامعتبر کردن طرف مقابل نشود. آن­ها همان­ قدر که برای زمان و نظر خود ارزش قائلند، به نظر و زمان طرف مقابل اهمیت می­‌دهند. بنابراین از حریم خصوصی یکدیگر محافظت می­‌کنند، از هم به عنوان سوژه جوک یا مستخدم برای تمیز کردن آپارتمان یا درست کردن شام بدون یک تشکر خشک و خالی استفاده نمی­‌کنند.

مهم‌ترین مسئله این است که اگر احترام در یک رابطه از بین برود، پروسه کسب دوباره آن طولانی و دشوار است. همچنین تخریب احترام بسیار آسان‌­تر از جلب دوباره آن است.

در روابط سالم، چرتکه انداختنی که در ابتدای رابطه وجود دارد به مرور جای خود را به یک توازن جدید و قابل اعتماد می‌­دهد. به این ترتیب هر دو طرف در صورت نیاز خالصانه به هم کمک می­‌کنند. در حالت ایده­‌آل نیز عمل و عکس‌العملبه مرور زمان تقریبا مساوی می­‌شود و هیچ یک از دو طرف از هم دلخور نمی‌شوند.

البته در برخی از روابط این تعادل هیچ­وقت مساوی نمی­‌شود. زیرا شرایط رابطه نیز در این امر بسیار موثر است. اما تا زمانی که هر دو طرف از این میزان عمل متقابل رضایت داشته باشند، مشکلی پیش نمی‌­آید.

چگونه عشق سالم داشته باشیم

طبق اطلاعات به دست آمده از تحقیقات نحوه مشاجره­ زوج­‌ها، عامل مهمی در پیش ­بینی میزان موفقیت رابطه آن‌ها است. در فرهنگ آمریکایی‌ها معمولا به روابط عاشقانه با عینک گل رز نگاه می­‌شود. یعنی اول از تنش استقبال می‌شود.

یعنی به عنوان مثال پسر با دختری آشنا می­‌شود، او را از دست می‌­دهد، بعد دوباره قلبش را تصاحب می‌­کند و سال­یان سال کنار هم به خوشی زندگی می­‌کنند. این موضوع در بسیاری از فیلم‌­های محبوب متداول است. اما این‌که انتظار داشته باشیم به­ محض این­که زوجین در افق محو شدند، شرایط برایشان عالی و فوق‌العاده پیش برود، غلط است.

جالب است بدانید که زوج­‌هایی که ناراحتی خود را از هم پنهان می­‌کنند تا توهم بی ­عیب بودن شرایط را حفظ کنند. نسبت به زوجی که احساس خود را بروز می­‌دهند و سعی می­‌کنند مشکل خود را به هر قیمتی حل کنند بیشتر به بن بست می­‌خورند.

در مجموع در روابط سالم هنگام مواجهه با مشکل و تفاوت عقیده زوجین دور خود دیوار نمی­‌کشند و موضع دفاعی نمی­‌گیرند بلکه با احترام، همدردی و درک متقابل مشکل را برطرف می­‌کنند.

احتمالا دو نفر که کاملا شبیه هم هستند به مرور زمان حرف زیادی برای گفتن ندارند. از آنجایی که نقطه نظرات طرف مقابل را از قبل می­‌شناسند، زحمت شنیدن آن را به خود نمی‌­دهند.

البته، اگر دو نفر آن­ قدر متفاوت باشند که ارزش‌ها یا روش زندگی­شان یکسان نباشد، علاقه­‌ای نیز به هم نشان نمی­‌دهند. اگر هم علاقه‌ای در ابتدا باشد، با هم سازگاری ندارند و در ابتدای رابطه از هم متنفر می­‌شوند.

حد تعادل رابطه سالم این است که شباهت­‌ها راهی برای برقراری ارتباط ایجاد کند. اما تفاوت­‌های فردی هم مورد احترام و ارزش باشد. به­ علاوه، هر دو طرف باید آزادی زندگی فردی را به­ خصوص درمورد رفاقت، اهداف حرفه‌­ای و سرگرمی، حفظ کنند.

یک رابطه سالم و محکم یادآور نمودار ون است. یعنی همپوشانی کافی برای قوی نگه داشتن رابطه وجود دارد. اما زندگی هر فرد دارای جنبه­‌های شخصی نیز هست که مختص خود اوست و هر دو طرف به این حد و مرزها احترام می‌­گذارند.

میزان بی ­پرده بودن در بین شریک‌های عاطفی مختلف متفاوت است. به عنوان مثال بعضی­ از افراد از باز گذاشتن در دستشویی وحشت می­‌کنند. در حالی­ که برخی دیگر بدون حس نگرانی خصوصی‌­ترین مسائل و جزئیات فیزیکی خود را هم با طرف مقابل شریک می‌­شوند.

صراحت درمورد امید، آرزو و حتی جزئیات روز کاری هم همین­طور است. اما صرف نظر از این­که کجای طیف بی ­پرده بودن قرار می­‌گیرید، باید بدانید که در رابطه سالم یک نقطه مشترک به نام صداقت وجود دارد. صداقت زیربنای تمام افشاگری­‌های شماست.

افرادی که خود واقعی­شان را مخفی می­‌کنند، در واقع روی احساس واقعی خود سرپوش می‌­گذارند یا شریک عاطفی خود را درمورد رفتار و سرگرمی­‌های خود فریب می­‌دهند. با این کار نیز اساس اعتماد را که هر رابطه به آن نیاز دارد ویران می­‌کنند.


شما عزیزان برای داشتن یک رابطه سالم و کسب اطلاعات در مورد اصول یک رابطه سالم می‌توانید از راهنمایی‌های روانشناس و روانپزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Psychologytoday

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

روابط می توانند سخت و ترسناک باشند. می توانید به آینده ای که دارید فکر کنید و از شک ها و افکار بیهوده را از خود دور کنید اما مطمئن باشید همیشه یک رابطه ی عاشقانه سالم ویژگی های خاص خود را دارد که بتوان آن را به خوبی تشخیص داد. قطعا اگر ویژگی هایی که به شما گفتم در یک رابطه نباشد یک جای کار می لنگد. با هفت گنج همراه باشید تا این ویژگی ها را با شما در میان بگذاریم.

هر کسی برای خود ویژگی ها و خصوصیاتی دارد که قطعا همه ی آن ها خوب نیستند. شریک زنگی شما باید بتواند شما را همان طور که هستید بپذیرد و دوست داشته باشد. اگر در پی تغییر یا کنترل شماست به عاشق بودن او شک کنید.

درست است که در دعوا حلوا خیرات نمی کنند اما حتی زمانی که عصبانی هستیم هم هنوز حافظه مان کار میکند. همانطور که نمی توانیم در حین دعوا به پدر یا مادر یا دوست مورد علاقه خود توهین کنیم قطعا توهین به عشق مان هم باید برای مان سخت باشد. شما باید همیشه احساسات طرف مقابل را در نظر بگیرید.

معمولا ما آدم ها ذاتا محتاط هستیم و نمی خواهیم هر رازی را از خود به دیگران بگوییم. شاید دوست داشته باشیم بعضی حرف ها را پیش خودمان نگه داریم تا زندگی امن تری هم داشته باشیم. اما در یک رابطه عاشقانه سالم همه چیز فرق خواهد کرد. اگر عاشقانه کسی را دوست بدارید نباید برای گفتن احساسات تان به او احساس شرم کنید. به پنهان کردن خود در مقابل عشق تان فکر نکنید چرا که ماهیت عشق شما رنگ می بازد.

چگونه عشق سالم داشته باشیم

شما باید بتوانید به شریک زندگی تان اعتماد کنید. باید بتوانید نقاط ضعف خود را به او بگویید و احساسات تان را با وی در میان بگذارید. باید هم از نظر جسمی یا روحی یا عاطفی به او اعتماد کنید و نگران لطمه خوردن تان نباشید.

دست است که صداقت کار سختی است و حتی شاید خود دروغین شما خیلی جذاب تر از خود واقعی تان باشد اما نباید فراموش کنید که دروغ ها تنها چتر نجات هایی هستند که برای کوتاه مدت شما را از مهلکه رها می کنند اما در دراز مدت همین دروغ ها اعتماد را در رابطه ی شما به خاطره ای دور مبدل می سازند.

همدلی به معنی تلاش برای درک شرایط شریک زندگی تان است. می توانید برای کمتر کردن مشغله شریک زندگی تان تلاش کنید و یا حتی اگر قدرت این کار را ندارید سعی کنید زمانی که او نگران و ناراحت است بیشتر به او توجه کنید و یا سعی کنید بیشتر در کنار او باشید تا راحت تر سختی ها را پشت سر بگذارد.

از خود بپرسید آیا حاضرید تمام کارهایی که برای بهترین دوست تان می کنید در یک رابطه عاشقانه سالم برای شریک رابطه تان هم انجام دهید؟ می توانید نیازهای او را پیش بینی کنید و برای رفع آن ها تلاش کنید. می توانید یاد بگیرید که بیشتر بر اعصاب خود مسلط باشید تا او را کمتر اذیت کنید. حتی کمی محبت هم می تواند کارساز باشد.

اگر به دنبال داشتن یکی رابطه عاشقانه سالم هستید قطعا خودتان هم باید تغییراتی در زندگی تان ایجاد کنید. رابطه عاشقانه شما را متعهد می کند و دیگر مانند قبل آزاد نیستید تا خیلی از کارها را انجام دهید. حتی شاید در خصوص حرف زدن با فرد خاصی بخواهید خودتان را محدود بکنید تا توجه و زمان بیشتری برای شریک زندگی تان باقی بماند.

به او فکر کنید. او را بشناسید. شناخت یکی از ویژگی های رابطه عاشقانه سالم است. باید نظرات و خصلت ها و خصوصیات او را بدانید و متناسب با آن ها با او برخورد کنید. به این ترتیب شما می توانید اقدامات سازنده تر و رفتار متفاوت تری داشته باشید.

ممکن است بارها در طول یک رابطه عاشقانه صدمه دیده باشید و قلب تان شکسته باشد اما اگر او را دوست دارید بخشیدن و فراموش کردن هم نباید چندان کار سختی باشد. اجازه دهید کینه ها از قلب تان پاک شوند و فراموشی جای آن را بگیرد.

این موضوع می تواند کلیشه ای و تکراری باشد اما در یک رابطه ی عاشقانه سالم قطعا سازش حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. گاهی به خاطر غرورمان ذهن مان را درگیر برد و باخت یا بازخوردهای مهربانی ها و کوتاه آمدن های مان می کند اما اگر هر دو طرف به این باور برسند که برای با هم بودن باید با هم سازش داشته باشند مشکلی پیش نخواهد آمد.

مهربانی شما در کلمات یا رفتار یا کارهای تان حس خواهد شد. اگر بخواهید با شریک زندگی تان مهربان باشید قطعا او نیز قلب گرم تری برای دوست داشتن شما خواهد داشت.

بعد از مدتی در رابطه اغلب ما فراموش می کنیم که دوست داشتن و علاقه مان را به هم نشان دهیم. محبت کردن می تواند در قالب یک کار ساده مانند لمس کردن یا بوسیدن یا گرفتن دست شریک زندگی تان خودش را نشان دهد. اما اگر از تمام این کارها دوری کنید دیگر نشانی از علاقه ی شما در رابطه تان باقی نخواهد ماند و حتی بعد از مدتی ممکن است که خودتان هم آن را فراموش کنید و از یاد ببرید گه چقدر می خواهید عشق زندگی تان در کنارتان بماند.

از هم ممنون باشید. شما همدیگر را از تنهایی و بدون هم بودن نجات داده اید. باید از خودتان و او برای اینکه هنوز یک رابطه ی عاشقانه سالم دارید ممنون باشید. شاید حتی گاهی لازم باشید این تقدیر را به زبان بیاورید یا با رفتارتان نشان دهید.

شما مهم ترین کسی هستید که می توانید به شریک زندگی تان اعتبار ببخشید و یا به او و اعتماد به نفسش لطمه بزنید. باید سعی کنید او را قلبا باور داشته باشید و با عشق بی قید و شرط تان در دراز مدت به او ثابت کنید که قصد دارید به او و کارهایش اعتماد نمایید.

دیدگاه شما

نام *

ایمیل *

آدرس وبسایت

به نظر من گزینه اول مشکل دارد شاید ایجاد تغییر باعث بهتر شدن کیفیت زندگیمان شود این خودش نشانه عشق است که فرد مقابلمان در صدد پیشرفت ما است

هرگاه صحبت از آشنایی دختر و پسر به قصد ازدواج می‌شود بسیاری از دختران از نبود روابط سالم شکایت می‌کنند و معتقدند که در جامعه امروزی دیگر کمتر پسری پیدا می‌شود که در رابطه قبل از ازدواج ما را فقط بخاطر خودمان دوست داشته باشند. آن‌ها یا بخاطر ظاهر شیفته ما می‌شوند یا بخاطر وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده یا برقراری رابطه جنسی؛ اما حقیقت چیز دیگری است. اگرچه برخی از پسران از برقراری رابطه‌ سالم (رل زدن) با دختران اجتناب می‌کنند و فقط دنبال رسیدن به خواسته‌هایشان هستند، اما با این حال عده‌ای هم هستند که هدفشان برقراری رابطه‌ای سالم و به قصد ازدواج است. در این مقاله ما راه‌هایی را به شما نشان می‌دهیم که از طریق آن می‌توانید رابطه‌ای سالم را شروع کنید یا اینکه رابطه‌ای که در حال حاضر در آن هستید را به سمت و سوی سلامت پیش ببرید.

در این مقاله، آنچه با عنوان دوستی دختر و پسر آورده می‌شود به معنای هر رابطه‌ای است که به قصد ازدواج و با نظارت والدین ایجاد شده است. هدف ما در استفاده از این واژه نیز صرفا ملموس‌تر شدن مبحث برای خوانندگان است، زیرا بیشتر مراجعان ما نیز هنگام بیان مشکل خود در استفاده از این واژه احساس راحتی می‌کنند.

 

چگونه عشق سالم داشته باشیم

فهرست مطالب

هیچ رابطه‌ای همیشه بی‌نقص و ایده‌آل نیست. اما اگر رابطه‌ سالم باشد، هر دو طرف اکثر اوقات احساس خوبی نسبت به رابطه‌شان دارند. یک رابطه‌ی پاک و فوق‌العاده فقط بر پایه‌ی جذابیت بنا نمی‌شود، بلکه برقراری و استمرار آن به سعی و تلاش هر دو طرف نیاز دارد. در این مقاله با راهکارهای مفیدی برای ایجاد یک رابطه‌ی سالم آشنا می‌شوید.

 هر دو طرف هر رابطه‌ای در موفقیت‌ها و شکست‌هایش مسئول هستند. وقتی مشکلی پیش می‌آید، به جای این که طرف مقابل را متهم به ایجاد آن کنید، باید با دقت به این فکر کنید که شما چه سهمی در بروز این مشکل داشته‌اید. قبل از آن که انگشت اتهام را به طرف عشقتان بگیرید، نقش خودتان را در بروز این شکست مشخص کنید و مسئولیت آن را بپذیرید.

انسان‌ها بهترین تصمیم‌ها را زمانی می‌گیرند که از ترکیب منطق و احساس استفاده ‌کنند. بنابراین هیجان‌زده و نسنجیده درباره‌ی احساس خود در لحظه واکنش نشان ندهید. در غیر این صورت ممکن است حرف‌هایی بزنید و کارهایی بکنید که به رابطه‌تان آسیب بزند. برای حل کردن یا پرداختن به یک مشکل لازم است که صبر کنید تا آرام شوید و بتوانید منطقی فکر کنید.

بسیاری از افراد واقعاً نمی‌دانند که با وجود اطرافیان کنجکاو و خانواده‌هایی که مدام در کارشان دخالت می‌کنند، چطور می‌توانند رابطه‌ی سالمی داشته باشند. بسیار مهم است که حد و مرزهای سالمی را برای دیگران تعریف کنید و به این ترتیب با دور نگه داشتن آنها از امور شخصیتان از رابطه‌تان محافظت کنید. به عبارت دیگر باید حریم شخصیتان را حفظ کنید و به دیگران اجازه ندهید که بین شما و همسرتان قرار بگیرند و از رابطه‌تان محافظت کنید. مشخص نکردن حدود برای دیگران باعث می‌شود که مشکلات جدی در رابطه‌تان به وجود بیاید.

سعی کنید رفتارتان مکمل رفتار عشقتان باشد تا به این ترتیب به همراه خوبی برای او تبدیل شوید. به دنبال این نباشید که او تمام کارها و حرف‌هایتان را تایید کند. داشتن اختلاف نظر و دیدگاه‌های متفاوت تعادل سالمی را در روابط عاشقانه ایجاد می‌کند.

سالم‌ترین افراد به بهترین عشاق تبدیل می‌شوند. بنابراین از جسم، روح و روان خودتان مراقبت کنید تا بتوانید بهترین‌ها را به عشقتان ارائه بدهید. مراقبت از خود را جزء اولویت‌های زندگیتان قرار بدهید.

ویژگی‌های مثبت عشقتان را به خودتان یادآوری کنید. در وجود یکدیگر به دنبال بهترین‌ها بگردید و فکر نکنید که همسرتان عمداً نقشه می‌کشد تا شما را برنجاند. در عوض سعی کنید که نیت خیر او را در زندگی ببینید و روی نقاط قوت رابطه‌تان متمرکز شوید.

سوال مشترک بسیاری از زوج‌های عاشق این است که وقتی نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی در کنار هم باشند، چطور می‌توانند رابطه‌ی سالمی را برقرار کنند. دقت کنید که زمان در کنار هم بودنتان کیفیت بالایی داشته باشد. تلفن‌هایتان را خاموش کنید، جز به یکدیگر به هیچ چیز دیگری در این دنیا توجه نکنید و گفتگوی پرمعنایی با یکدیگر داشته باشید. به همسران توصیه می‌کنیم که از قرارهای عاشقانه‌ی شبانه غافل نشوند و سعی کنند حداقل سالی یک بار با هم به تعطیلات بروند.

طبیعی است که احساسات عاشقانه به موازات تغییر کردن رابطه، گاهی پررنگ و گاهی کمرنگ شود. اما شما نباید رابطه‌تان را برمبنای چگونگی احساستان بنا کنید. سعی کنید با عشق مانند یک فعل رفتار کنید؛ یعنی با هم عاشقانه رفتار کنید، حتی وقتی عشق را در قلبتان احساس نمی‌کنید. کاری کنید که عشق در تمام کارها و حرف‌هایتان نمود پیدا کند. هدفتان این باشد که همسرتان عشق و دوست داشته شدن را احساس کند تا تفاوت چشمگیری در رابطه‌تان ایجاد شود و یکی از سالم‌ترین رابطه‌های دنیا را داشته باشید.

اگر خواسته‌هایتان در این رابطه‌ی عاطفی برآورده نمی‌شود، احتمالاً طرف مقابل نیز در این رابطه به خواسته‌هایش نمی‌رسد. به جای این که روی تغییر دادن شرایط اصرار کنید، به این فکر کنید که خودتان برای رابطه‌تان چکار کرده‌اید. زمانی که اطمینان حاصل کنید نیازهای شریک عاطفیتان در رابطه تامین می‌شود، احتمالاً به مرحله‌ای رسیده‌اید که خواسته‌های خودتان نیز به نحو رضایت‌بخشی تامین می‌شود.

برای این که بدانید چطور می‌توانید رابطه‌ی سالمی داشته باشید که در گذر زمان تاب بیاورد، باید یادتان بیاید که عشقتان چه خصوصیاتی داشت که باعث شد چنین دیوانه‌وار جذبش بشوید. حتماً برای انتخاب کردن شریک عاطفیتان دلایلی داشتید، اما ممکن است این دلایل را در گذر زمان و در گیر و دار یک زندگی پرمشغله فراموش کرده باشید. به خاطر بیاورید که چه دلیلی باعث شد تا عشقتان را انتخاب کنید، سپس این دلیل را ملکه‌ی ذهنتان کنید و از آن برای بهبود رابطه‌تان استفاده کنید

اگر خودتان را دوست داشته باشید و با خودتان کنار بیایید، می‌توانید عاشق شادتری باشید.

زماینکه خودتان را به خوبی بشناسید می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را نیز شناسایی کنید و آنها را بهبود ببخشید. همه انسان‌ها نقاط ضعف و قوت دارند و هیچ کس بی عیب و ایراد نیست، اما آنچه مهم است پذیرش بی‌قید و شرط خودمان است؛ آنگونه که واقعا هستیم. هر چقدر که شما بیشتر خودتان را بپذیرید، راحت‌تر می‌توانید نقاط قوت‌تان را تقویت کنید؛ در نتیجه می‌توانید عاشق خودتان باشید و این حس مثبت را به شریک عاطفیتان نیز منتقل کنید.

با عشقتان درباره‌ی احساساتتان حرف بزنید. از او سوال بپرسید و با دقت به جوابهایش گوش بدهید. اگر ناراحت شدید، دلیلش را به او بگویید، او را مجبور نکنید که خودش به تنهایی راز ناراحتیتان را کشف کند. حرف زدن درباره‌ی مشکلات باعث جلب اعتماد می‌شود و رابطه را قوی‌تر می‌کند. البته فقط هم نباید درباره‌ی مشکلات حرف بزنید، فراموش نکنید به عشقتان بگویید که کدام کارهایش خوشحالتان می‌کند و از او به خاطر لطف و محبتش تشکر کنید.

درباره‌ی افکار، احساسات و کارهایتان با هم صادق باشید. صداقت اعتماد می‌آورد. کمتر چیزی است که به اندازۀ‌ دروغ به رابطه آسیب بزند.

در کنار هم بودن فوق‌العاده است، اما این که بخواهید تمام لحظه‌هایتان را با هم بگذرانید، اصلاً فکر خوبی نیست. دو طرف یک رابطه‌ی سالم، باید دوستان و علائق خاص خودشان را خارج از رابطه‌ی عاشقانه‌شان داشته باشند.

زمانیکه احساس کردید خودتان و شریک عاطفیتان را ملزم به ماندن در کنار یکدیگر می‎‌کنید بدانید که رابطه شما در حال از دست دادن یکی از فاکتورهای سلامت است. پس بدون هیچ گونه عذاب وجدانی به راحتی به تفریحات شخصی خود برسید. البته یادتان باشد که این تفریحات نباید با مرزها و ارزش‌های موجود در رابطه در تناقض و تضاد باشد.

یکی از فاکتورهای مهم سلامت یک رابطه این است که افراد بتوانند استقلال رای و نظر داشته باشند و هیچکدام از طرفین رابطه نظرش را به دیگری تحمیل نکند. پس اگرچه داشتن تفاهم و هم‌عقیده بودن در یک رابطه چیز خوبی است اما مخالفت کردن و داشتن نظری خلاف نظر طرف مقابل هم اصلا چیز بدی نیست. شما به راحتی می‌توانید با حفظ احترام به نظرات طرف مقابلتان، نظر مخالف خود را نیز با او درمیان بگذارید و جوانب مختلف آن را با هم بررسی کنید و نظرات او را نیز بشنوید.

انسان جائزالخطا است. اما اگر خطایی کردید، باید عذرخواهی کنید و متقابلاً عذرخواهی عشقتان را بپذیرید.

عذرخواهی کردن از شریک عاطفیتان به هیچ عنوان به معنای کوچک کردن خود یا له کردن غرورتان نیست؛ بلکه با این کار به او نشان می‌دهید چقدر این رابطه برای شما محترم و با‌اهمیت است. به طور کلی سه مرحله اصلی برای عذرخواهی وجود دارد: اول اینکه سهم خودتان را از ایجاد احساس بد در فرد مقابل بپذیرید؛ دوم اینکه صادقانه و کوتاه درمورد اتفاق صحبت کنید و در نهایت دیگر آن کار را تکرار نکنید.

روابط سالم روابط حمایت‌گرانه‌ای هستند و شرکای عاطفی از همه لحاظ هوای یکدیگر را دارند. در چنین روابطی هیچ کدام از طرفین احساس تنهایی نمی‌کند و مطمئن است که هنگام مواجه شدن با شرایط سخت تکیه‌گاه محکمی را در کنار خودش دارد.

یک رابطه‌ی عاطفی موفق در خلأ رخ نمی‌دهد، چنین رابطه‌ای زمانی به دست می‌آید که هر دو طرف خطر به اشتراک گذاشتن آنچه را که در ذهن و قلبشان می‌گذارد، با جان و دل قبول کنند و راز دلشان را برای هم برملا کنند.

پس یادتان باشد که منتظر نباشید رابطه عاطفی شما با فرد موردعلاقه‌تان خود به خود تبدیل به رابطه ای پاک و سالم  شود این رابطه را شما با روشن کردن انتظارات، توقعات و مرزهای خود از شریک عاطفیتان ایجاد می‌کنید.

اگر کسی را دوست دارید و فکر می‌کنید که او بعد از مدتی رفتارهای ناخوشایندش را تغییر خواهد داد، بهتر است تجدیدنظر کنید. اگر به دنبال تغییر هستید، بهتر است آن را شفاف و واضح بیان کنید تا طرف مقابل دقیقاً متوجه خواسته‌هایتان بشود.

پس هیچگاه به امید تغییر دادن رفتار و شخصیت کسی با او وارد رابطه نشوید.

وقتی قهر و دلخوری پیش می‌آید، بهتر است به جای این که از دست شریک عاطفیتان عصبانی بشوید، درونیات خودتان را بررسی کنید. واقعیت این است که دلیل اصلی عصبانیت ما با آنچه فکر می‌کنیم، تفاوت دارد.

 خشم و عصبانیت تنها رابطه شما را روز به روز از سلامت دورتر می‌کند.

ایده‌ی مردان مریخی و زنان ونوسی صحت ندارد، چون زنان و مردان اصولاً به یک منظومه‌ی شمسی یکسان تعلق ندارند. درک کردن تفاوت‌های بین زنان و مردان و احترام گذاشتن به آنها زندگی مشترک را مفرح‌تر، جذاب‌تر و آرام‌تر می‌کند.

هر روز صبح این فرصت را دارید تا رابطه‌تان را با ابراز عشق مجدد به همسرتان، شیرین‌تر از قبل کنید. اگر احساس کنیم، کسی که او را دوست داریم، متقابلاً به ما عشق می‌ورزد و به ما احترام می‌گذارد، زندگی‌مان بسیار شیرین‌تر خواهد شد.

خشم قاتل رابطه‌ی عاشقانه است، چون شما را خودخواه و خودبین می‌کند و اجازه نمی‌دهد که خوبی‌ها را ببینید. اگر از دست عشقتان عصبانی شدید، کمی صبر کنید تا آرام شوید و بعد موضوع را در کمال آرامش برای او توضیح بدهید.

چگونه عشق سالم داشته باشیم

در کارگاه‌های مهارت‌های زندگی شرکت کنید، با مشاور صحبت کنید یا کتاب‌های نوشته شده در زمینه موفقیت در رابطه را حداقل سالی یک بار بخوانید. حتی اگر فکر می‌کنید که نیازی به مشاوره و آموزش ندارید، باز هم در این جلسات می‌توانید ایده‌های نابی را پیدا کنید؛ به علاوه خود فرایند مشورت و آموزش دیدن در کنار هم، ارتباطتان را تقویت می‌کند.

شاید این توصیه از دور به نظرتان غیرعاشقانه بیاید، اما عاشقانی که بهترین دوستان یکدیگر نیز هستند، معتقدند که این دوستی ناب و خالصانه بهترین قسمت رابطه‌شان است.

به جز خودتان، هیچ کس دیگری نمی‌تواند شما را شاد کند. اگر احساس می‌کنید که شاد نبودن شما تقصیر شریک عاطفیتان است، باید تجدیدنظر کنید و با خویشتن‌نگری عاملی درونی را که باعث این احساس ناخوشایند شده است، پیدا کنید.

نیازهای ما به مرور زمان تغییر می‌کند. اگر دوست دارید که عشقتان شما را درک کند، سعی کنید که خودتان هم او را درک کنید. اگر می‌خواهید که عشق بیشتری را دریافت کنید، بیشتر عشق بورزید. این رفتار و انتظار متقابل برنامه‌ی ساده‌ای است که همیشه موثر واقع می‌شود.

فکر بدی نیست که هر از گاه در خلوت خودتان احساس واقعی‌تان را نسبت به رابطه بسنجید. سوالات زیر بیشتر در ارتباط با رابطه‌های عاشقانه طراحی شده است، اما می‌تواند برای هر نوع رابطه‌ای کاربرد داشته باشد. بعد از این که سوالات زیر را از خودتان پرسیدید، بهتر است یک بار دیگر از نقطه نظر عشقتان هم به آنها پاسخ بدهید.

داشتن رابطه‌ای سالم با جنس مخالف به قصد ازدواج مستلزم رعایت کردن و در نظر داشتن مجموعه اصولی می‌باشد. در یک رابطه سالم طرفین مسئولیت کارهای خود را برعهده می‌گیرند، واکنش‌های هیجانی افراطی از خود نشان نمی‌دهند، مرزهای واقع‌بینانه‌ای برای خود تعریف می‌کنند، در کارها با هم مشارکت می‌کنند، از خودشان هم مراقبت می‌کنند، بدنبال نکات مثبت رابطه هستند، کیفیت رابطه را بر کمیت ترحیج می‌دهند، افراد صادقی هستند و خودشان را دوست دارند، یکدیگر را محدود نمی کنند، حق اعتراض و آزادی بیان دارند، اگر اشتباه کنند عذرخواهی می‌کنند و طرف مقابلشان را نیز در صورت خطا می بخشند، به تفاوت بین زن و مرد آگاهند، زیاد عصبانی نمی‌شوند و در نهایت برای بهبود رابطه خود از روانشناس متخصص کمک می‌گیرند.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

35 بازدید

45 بازدید

115 بازدید

102 بازدید

177 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

نظر شما درباره انجام رابطه جنسی یا افعال احساسی قوی مثل بوسه یا بغل قبل از ازدواج چیه ؟

سلام دوست گرامی مدیریت رابطه جنسی و افعال جنسی وابسته به کیفیت رابطه عاطفی دارد و اگر تنها به این بخش از رابطه توجه شود، رابطه به سمت و سوی خوبی نخواهد رفت. مگر آنکه صمیمیت روانی و همچنین تعهد و هدف داشتن در رابطه وجود داشته باشد.

سلام‌ خسته نباشید و ممنون بابت اینهمه راهنمایی های خوبتون. میخواستم بدونم چجوری رابطه ای که هنوز یه‌سری مشکلات وجود داره توش رو به بهبود ببریم مسایلی که اذیتم میکنه و خودمم از اوایل رابطه بی تجربگی هایی داشتم و خیلی از توقعاتمو توی رابطه به پارتنرم نگفتم و ایشون هم به اروم بودن و سادگی من عادت کردن ولی حالا خیلی چیزا رو نمیدونم میتونم با صبوری و وقت در رابطم بهتر کنم ؟؟؟ و اینکه چجوری هدف اینده و ازدواج رو جوری که یه دختر غیرمستقل جلوه نکنیم به طرفمون بفهمونیم و رابطه ‌رو به اون سمت بیشتر سوق بدیم،؟؟؟؟

دوست عزیز سلام

قطعا هیچ کس در رابطه کامل نیست و قطعا هم هیچ رابطه‌ای بدون مشکل نیست؛ پس اینکه در گذشته چی کار کردید و نکردید رو کنار بگذارید. مهم اینه که الان دارید در جهت رشد، تغییر و آگاهی قدم برمی‌دارید. البته درست گفتید، وقتی شما تا الان به شیوه‌ای رفتار کردید، پذیرش تغییر از سمت فرد مقابله سخته؛ اما به هر حال می‌تونید کم کم شروع کنید. سعی کنید همونطور آرام و صبور، در مورد چیزهایی که دوست دارید نظر بدید یا گاهی برای بهتر شدن رابطه، به ایشون پیشنهاداتی بدید (مثلا وقتی اینطوری صحبت می‌کنی، احساس آرامش پیدا می‌کنم). این پیشنهادات باعث می‌شه که رفتاری که در ایشون مورد پسندتونه تقویت بشه و بیشتر انجامش بدن. نکته مهمش اینه که آرام و صبورانه در مسیر تغییر بیافتید. در مورد اینکه چطوری بهشون در مورد آینده و هدف بگید هم راه‌هایی وجود داره که خیلی به سبک شما و ایشون بستگی داره؛ اما به هر حال می‌تونید در گفت و گوهاتون اشاره کنید که براتون مهمه که در آینده با ایشون رابطه متعهدانه‌ای داشته باشید و … .

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

همه افراد چه زن و چه مرد دنبال عشق واقعی هستند، شما میدانید “عشق واقعی” چه ویژگی هایی دارد و چطور میتوان آن را پیدا کرد؟عشق یکی از مقدس ترین واژه ها است که باعث ایجاد پیوند زناشویی بین هر دختر و پسری می شود، بسیاری از افراد معتقدند که عشق واقعی وجود ندارد و عشق های اسطوره ای فقط مختص کتاب هاست.

شناخت عشق واقعی و تلاش جهت تحقق آن برای داشتن یک رابطه عاشقانه سالم و در پی آن ازدواجی موفق الزامی است.

در ادامه این بخش از نمناک با ویژگی های عشق واقعی وچگونگی پیدا کردن آن آشنا خواهید شد.

چگونه عشق سالم داشته باشیم

اغلب افراد مجرد میل دارند بدانند که چگونه و کجا باید عشق حقیقی را بیابند و عشق واقعی چه ویژگی هایی را دارد . آنها به عاشق شدن، ازدواج کردن و یا بچه دار شدن، بسیار رومانتیک فکر می کنند.

اما از مسئولیت هایی که در این راه بر عهده دارند، بی خبرند. برای داشتن یک رابطه عاشقانه سالم افراد باید ضروریاتی را در نظر بگیرند که در ادامه این مقاله به آن اشاره شده است.

برای اینکه بتوانید به یک عشق واقعی دست یابید باید از ابتدا زندگیتان را بسازید وقبل از اینکه وارد رابطه تازه شوید، دلایل شکست رابطه قبل خود را درک کنید و به طور کلی رابطه ناتمام تان را در ذهن خود به پایان برسانید و این اشتباهات را هیچ گاه تکرار نکنید.

هر فردی خط قرمزی دارد که باید قبل از وارد شدن به یک رابطه این خطوط را معین کند مثلا در مورد مواردی همچون نداشتن صداقت، عدم وجود وضعیت مالی خوب، فقدان ثبات شغلی و یا اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر تکلیف تان را از قبل تعیین کنیدو مشخص کنید که آیا در صورت بروز این موارد، در رابطه خواهید ماند یا خیر.

در عشق واقعی عاشق و معشوق از جملاتی مانند “من احساس می کنم”، “من فکر می کنم” و یا “به نظر من” استفاده می کنند و به یکدیگر توهین نمی کنند و انتقاد در رابطه آنها جایی ندارد.

افراد عاشق به یکدیگر کمک می کنند که طرف مقابلشان به اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده خود برسد ، از طرف مقابل شما نیز این ویژگی را دارید شما به عشق واقعی دست یافتید.

عشاق واقعی آینده ای مشترک برای خود در نظر می گیرند و برای رسیدن به آن، در کنار هم تلاش می کنند.

عاشقان واقعی فقط با آن دسته از اقوام و دوستان، همکاران ارتباط دارند که در زندگی مفهوم عشق، احترام و صداقت را درک می کنند.بهتر است ، کسی را به عنوان شریک زندگی بپذیرید که شک و شبهه ای در مورد احساسات خود در مورد شما نداشته باشد.

فقط درصورتی می شود به عشق و عشق ورزی تان اعتماد کرد که مسئولیت زندگی را بپذیرید و خودتان را از بند دلیل تراشی برهانید و گناهان را به گردن دیگران نیندازید.

در روابط سالم و عشق واقعی دائما سوء تفاهم، دلخوری و ناامیدی به وجود نمی آید و روابط عاشقانه دارای ثبات است . عشق واقعی مشکل ایجاد نمی کند بلکه مشکلات را از میان بر می دارد.

اگر در رابطه ای وارد شدید که صدمه ای به شما وارد نمی کند بدانید عشق واقعی خود را یافته اید.

در عشق واقعی ، طرف مقابلتان از شما انتظار فداکاری ندارد و از شما نمی خواهد به خاطر او قید دوستان، خانواده و یا اهداف خود را بزنید.

اگر با فردی که فاقد خصوصیات دلخواه شما است وارد رابطه شوید، شکست خواهید خورد زیرا بعد از مدتی شروع به تغییر وی مطابق همان ویژگی های دلخواه خود خواهید کرد و او در مقابل این تغییر از خود مقاومت نشان می دهد پس تنها کسانی را انتخاب کنید که مطابق سلیقه تان هستند تا پشیمان نشوید.

اگر فرد مناسبتان را یافتید، همان اول کار دست پاچه نشوید و به زندگی عادی خود مشغول باشید. افراد ی که تمام انرژی خود را برای جذب شریک زندگی دلخواه خود می کنند، از داشتن یک شریک مناسب و خوب محروم خواهند شد.

باید بدانید وابسته شدن به طرف مقابل زمانی است که او شریک زندگی تان باشد.

یک رابطه ی عاشقانه و سالم می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی شما تأثیر بگذارد، و سلامت عاطفی،روانی و جسمی را در شما افزایش دهد.
برای بسیار ی از ما فکر پیدا کردن کسی که بتوانیم تمام احساسات و زندگی خود را با او به اشتراک بگذاریم، غیر ممکن به نظر می رسد.
اما نا امید نشوید، حتی اگر سابقه ی بدی در مورد رابطه هایتان دارید، اگر احساس می کنید که از سن شما گذشته که دنبال رابطه ی عاشقانه بگردید،هنوز هم دیر نشده است، می توانید یاد بگیرید چگونه یک عشق پایدار پیدا کنید.

موانع پیدا کردن عشق ماندگار
تنها زندگی کردن فرصتی فراهم می کند تا یاد بگیریم چگونه خودمان یک ارتباط سالم را  شروع کنیم.
با این حال اگر شما آماده گی این را دارید که زندگی خود را با کسی به اشتراک بگذارید و می خواهید یک رابطه ی پایدار و ارزشمند ایجاد کنید، در این شرایط تنها زندگی کردن می تواند بسیار خسته کننده باشد.
پیدا کردن یک شریک زندگی مناسب، اغلب یک سفر دشوار است، به چند دلیل، شاید شما در یک خانواده بزرگ زندگی می کنید که در آن هیچ نمونه ای از رابطه ی موفق و سالم نمی بینید،به طوری که حتی شک می کنید که چنین چیزی( رابطه ی سالم و ماندگار)  ممکن است وجود داشته باشد؟
یا شاید وقتی خودتان را مرور می کنید، روابط شما کوتاه مدت و ناگهانی بوده و خیلی زود از رابطه خسته شده اید.و نمی دانید چگونه می توانید یک رابطه ماندگار بسازید.
ممکن است، مسائل روابط قبلی شما باعث شود تا الان  از راه اشتباهی سعی کرده باشید کسی را به سمت خود جلب کنید، یا  انتخاب بدی برای برقراری رابطه داشته باشید.
حال مهم این است که باور کنید، یک رابطه ی سالم و ماندگار در آینده ی شما وجود دارد.
همچنین مهم است که بدانید هیچ رابطه ای هرگز کامل نیست و همیشه نیاز است تا مقدار زیادی تلاش کنید، سازش داشته باشید و سعی کنید درگیری ها را به شکل مثبت حل و فصل کنید.

یک رابطه سالم وقتی بین دو نفر رشد می کند که براساس:
♦ احترام متقابل
♦ اعتماد
♦ صداقت
♦ پشتیبانی و حمایت
♦ برابری و انصاف
♦ هویت های جداگانه
♦  ارتباط خوب
♦ حس شیطنت و علاقه باشد
برای پیدا کردن و ایجاد هر گونه رابطه ی با ارزش و ماندگار، ممکن است نیاز باشد که شما دوباره خودتان را ارزیابی کنید، تصورات غلط شما که از روابط قبلی خودتان و اطرافیانتان ناشی می شود و آنچه که خودتان فکر می کنید مانع شروع و ایجاد یک رابطه می شود را مشخص کنید:

 

چگونه عشق سالم داشته باشیم

تصورات

واقعیتها

 «من تنها در صورتی شاد و خوشحال خواهم بود که با کسی رابطه داشته باشم« یا «یک رابطه ی بد داشتن بهتر از اصلاً رابطه نداشتن است».

 با اینکه فواید سلامتی  زیادی در یک ارتباط سالم وجود دارد، اما بسیاری از مردم می توانند شاد و خوشحال باشند بدون اینکه بخشی از یک رابطه( دوست، زن و شوهر) باشند. با وجود اینکه در برخی جوامع مثل جامعه ی ما مجرد بودن یک ننگ حساب می شود، اما این مهم است که شما برای یک شروع رابطه آماده باشید و شخص مناسب را پیدا کنید.

«اگر روز اول کسی مرا به  سمت خود جذب نکرد، ارزش پیگیری و ادامه دادن ندارد»

خیلی مهم است که این تصور را عوض کنید،به خصوص اگر شما سابقه ی انتخاب اشتباه را داشته اید…..

احساست می تواند در طول زمان تغییر کند و عمیق تر شود، دوستان ممکن است روزی تبدیل به عشق شما شوند، اگر شما فرصت رشد رابطه را بدهید.

زنان، نسبت به مردان احساست متفاوتی دارند.

زنان و مردان احساسات مشابه دارند اما بیان آنها متفاوت است و این می تواند متأثر از فرهنگ نیز باشد.

 

« جاذبه های فیزیکی در طول زمان محو می شوند» یا« عشق واقعی پایدار و مداوم است».

عشق به ندرت ساکن و ایستا می شود، اما این بدان معنا نیست که عشق و جاذبه های جنسی و فیزیکی در طول زمان محو می شود، با افزایش سن هورمون های جنسی هم در مردان و هم در زنان کمتر ترشح می شود، اما احساسات اغلب بیشتر از هورمونها بر شهوت جنسی تأثیر می گذارد وشور و شوق جنسی در طول زمان می تواند قوی تر شود.

« من قادر هستم مواردی را که در طرف مقابل دوست ندارم تغییر دهم.

 شما نمی توانید کسی را تغییر بدهید، مردم  خودشان هر وقت بخواهند می توانند خود را تغییر دهند.

من احساس نزدیک و خوبی بین پدر و مادر خودم نمی بینم، بنابراین من نیز آدم صمیمی نیستم و نمی توانم رابطه ی صمیمی برقرار کنم.

هرگز برای تغییر رفتار دیر نیست، با تلاش و گذشت زمان شما راه های ابراز علاقه و عمل به آنها را یاد می گیرید.

 « اختلافات همیشه در یک رابطه مشکل ایجاد می کند».

 اختلافات را همیشه به شکل منفی و مخرب نگاه نکنید،درگیری ها می تواند فرصتی برای رشد یک رابطه باشد.

 

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

چگونه عشق سالم داشته باشیم

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

مقاله ی جالبی بود،موید باشید

طراحی و سئو : زینوم

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده کاملا محفوظ می باشد

 

 

چگونه اولین 100 میلیون تومان اینترنتی خود را به دست آوریم؟

چگونه عشق سالم داشته باشیم

 

سه بخش: رابطه سالم و ارتباط برقرار کردن با یکدیگر برای درمان هر یک از دیگر، بهبود سلامت جامعه سلامت ناسالم

رابطه سالم به شما امکان می دهد فردیت خود را بیان کنید (هر دو با و بدون شریک زندگی خود)، بهترین در هر دو شما را به ارمغان بیاورید و رشد را تشویق کنید. [1] به ویژه اگر شما در یک رابطه جدید هستید، بهتر است پایه و اساس یک رابطه سالم و مثبت را از ابتدا تنظیم کنید. با تنظیم تمرکز شما در رابطه با احترام و ارتباطات مفید، شما می توانید یک رابطه سالم و رضایت بخش لذت ببرید.

*روابط سالم درباره‌ی صداقت و راستی ست، در حالی که روابط ناسالم آکنده از دورویی، ریا و ناراستی ست. آیا واقعاً باور دارید که یک فرد از ته دل شما را دوست دارد؟ حتی قبل از اینکه تصمیم به داشتن رابطه‌ی جدی با فرد خاصی بگیرید، عاقلانه است که با تجزیه و تحلیل دقیق از ارزشمند بودن رابطه و اختصاص وقت و انرژی خود برای آن فرد مطمئن شوید.حتی کسی که می‌گوید عاشق شماست ممکن است قربانی احساسات و تمایلات خود باشد. همه‌ی شما به خوبی می‌دانید که شاید آن فرد با احساسات خود گیج شده باشد و بر سر دو راهی باشد؛ بنابراین در موقعیت‌های مانند ازدواج که بسیار حساس و سرنوشت ساز است بهتر است قبل از گرفتن هر تصمیمی خوب فکر کنید، رابطه‌ای که در حال شکل گرفتن است را خوب تجزیه و تحلیل کنید تا نتیجه چیزی جزء یک تصمیم عاقلانه و منطقی نباشد..

 

*رابطه‌ی ناسالم از گناه به عنوان دست آویزی برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کند. به شما فشار می‌آورد تا احساس گناه کنید. با این کار، می‌تواند چیزهایی را که می‌خواهد از شما درخواست کند. در این نوع روابط شما آزادانه و از روی تمایل نمی‌بخشید. می‌بخشید زیرا به آن نیاز دارید. در یک رابطه‌ی سالم می‌بخشید زیرا از ته دل تمایل به حفاظت و مراقبت از نیازهای شریک زندگی‌تان دارید. تمایلی واقعی برای جلب رضایت همسر خود دارید.

مقاله مرتبط: چگونه بیشتر مهربان باشیم؟

مقاله مرتبط : مبهوت کردن افراد

 

 

صحبت کن انتظار نداشته باشید که شریک زندگیتان بتواند ذهن شما را بخواند یا «آن را بفهمد». اگر نیاز دارید یا می خواهید چیزی بیان کنید، باید خودتان آن را بسنجید. [2] هنگامی که شما نیازهای خود را نمی دانید منصفانه نیست که شما یا شریک زندگی تان باشد. به همین ترتیب، در مواردی که به شما زحمت کشیدن را نکنید. اگر چیزی از شما ناراحت است، به شریک زندگی خود بگویید. [3]

اگر نمی دانید که چگونه یک مکالمه را شروع کنید، بگو: «چیزی در ذهن من وجود دارد و من می خواهم آن را در صورتی که گوش دادید.» همچنین می توانید بگویید «چیزی که من را ناراحت می کند و من احساس می کنم که باید در مورد آن صحبت کنیم . “

بطور مرتب گوش کنید بخشی از یک رابطه سالم، شناختن زمان صحبت کردن و گوش دادن است. مهارت های گوش دادن خود را بدون وقفه قطع کنید و شریک زندگی خود را به افکار و احساسات خود بسپارید. واقعا گوش کنید و سعی نکنید پاسخی بیاورید در حالی که شریک زندگی شما صحبت می کند. [4]

با استفاده از بازتاب محتوای و احساسات شریک زندگی خود، از مهارت های شنیداری فعال استفاده کنید. بگو: «اجازه بدهید مطمئن شوید که من درک می کنم. من می شنوم که شما می گویید که شما ناراحت شده اید که من به شما نگفتم که چه موقع من خانه خواهم بود و می خواهم قبلا به دلیل آنکه نگرانت بودم گفتم. » [5]

 

مرزهای رابطه سالم ایجاد کنید . مرزها به معنای آن نیست که شما احساس تسخیر کنید؛ آنها برای حفظ احترام و درک انتظارات در رابطه سالم ایجاد شده اند. [6] اگر چیزی باعث ناراحتی شما می شود، آن را مطرح کنید و در مورد چگونگی تغییر شرایط و نحوه تغییر هر یک از آنها بحث کنید. اگر فردی بخواهد زمان زیادی را با هم بگذراند و دیگران را نداشته باشد، مهم است که یک مرز از چگونگی زمان مناسب و جداگانه تعیین شود.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید مرزهای جنسیتی (از لحاظ جنسی غیر انحصاری) و مرزهای اجتماعی ایجاد کنید (داشتن یک شب در هفته برای دوستان یا فعالیت ها).

اجازه ندهید که شریک زندگی شما را کنترل کند و تصمیم نگیرید که شریک زندگی خود را کنترل کنید. مرزهای تعیین شده به معنای احترام به یکدیگر و یافتن مصالحه برای برقراری رابطه سالم و خوب است.

به طور واضح ارتباط برقرار کنید بدون ارتباطات واضح، یک رابطه به سرعت می تواند بدترین افراد را بدست آورد. وقتی خواستید یا نیاز دارید، به وضوح آن را به شریک خود بیان کنید. در مورد بوش ضرب و شتم ندهید یا بگویید که چیزی که فکر می کنید شریک زندگی خود را زمانی که ناراحت کننده است باعث می شود. سعی کنید از «اظهارات من» برای بیان احساسات خود، مشاهدات و یا به اشتراک گذاری نظرات خود استفاده کنید. اظهارات من به شما اجازه می دهد تا خودتان را به روشنی و مستقیم بیان کنید و مسئولیت افکار و احساسات خود را به عهده بگیرید، در حالی که اجتناب از سرزنش و اتهام به دیگران. [7]

به طور صحیح ارتباط برقرار کنید، بگو، “من فکر می کنم / احساس / می خواهم … وقتی … .. زیرا … “به عنوان مثال،” من احساس ناراحتی میکنم وقتی که درب را باز می کنید چون اتاق سرد و خالی است. “

 

احساسات اکسپرس افکار و احساسات خود را با شریک خود به اشتراک بگذارید و به احساساتی که بروز می کنند، باز شود. نمایش علاقه به احساسات شریک زندگی خود و حمایت از آنها در شرایط استرس زا. اتصال احساسی با شریک زندگی شما اجازه می دهد تا با تجربه خود همدرد شوید. [8]

اگر احساسی دارید که از شریک زندگی خود جدا شده اید، شروع به سوال کردن درباره احساسات کنید (و سرزنش نکنید یا فرض کنید). با کشف احساسات شریک زندگیتان، ممکن است شروع به احساس شادی نسبت به آنها کنید.

با یکدیگر در تماس باشید برای بحث در مورد رابطه سالم به صورت دوره ای وقت بگذارید. گاهی اوقات تغییرات رخ می دهد یا برنامه های مشغول هستند و شما ممکن است از دست دادن زمان برای اتصال و یا صحبت در مورد چیزها. شما ممکن است بخواهید اهداف و انتظارات روابط را مطرح کنید، زیرا گاهی اوقات ممکن است تغییر کند. نادیده گرفتن مسائل دشوار یا امیدوار شدن از بین رفتن آن یکی از راههای ایجاد رابطه برای فروپاشی است. [9]

یک نمونه از بررسی در می تواند باشد: “هی، پس از اختلاف نظر ما دیروز بود، من فقط می خواستم اطمینان حاصل شود که احساسات و یا چیزهایی که ما نتوانستیم حل شود” وجود ندارد. “

 

از شرکای خود بپرسید اگر از نظر انتظارات رابطه ای در همان صفحه هستید. شما ممکن است درباره حرکت در کنار یکدیگر، رضایت جنسی، ازدواج، کودکان، یا قصد حرکت به بحث بپردازید. در مورد چیزی که میخواهید واضح است و اینکه چگونه شریک زندگی شما با آن در ارتباط است.

 

 

ایجاد پایه ای از احترام روابط می تواند در ابتدا سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد، با این حال مهم است که مطمئن شوید که شما و شریک زندگی تان احترام می گذارند. به گونه ای عمل کنید که خواستار احترام از طرف شما باشد. [10] سعی کنید با یکدیگر احترام بگذارید، حتی زمانی که از یکدیگر متاهل هستید.

چگونه عشق سالم داشته باشیم

آرزوها، اندیشه ها و احساسات شریک زندگی شما ارزش دارند. با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید، به طوری که آنها احساس می کنند. احترام متقابل بخش مهمی از ایجاد یک رابطه سالم است. [11]

با همسرتان درباره ایجاد احترام در رابطه خود صحبت کنید. تصمیم بگیرید که آیا “انجام” و “نپرداختن” است، مانند نام تماس یا لمس جنسی.

شما ممکن است بخواهید قوانین مبارزه عادلانه را اجرا کنید. آنها به شرح زیر هستند: [12]

هیچ زبان تحقیر آمیز نیست

بدون سرزنش

بدون فریاد

بدون استفاده از نیروی

بحث درباره طلاق / شکستن نیست

سعی نکنید به شریک زندگی خود بگویید که آنها فکر / تجربه / احساس را دارند

اقامت در حال حاضر

صحبت کردن به طور مرتب

استفاده از زمانهای ضروری

 

قدردانی از یکدیگر یک رابطه سالم باید یکی باشد که در آن شما و شریک زندگیتان از شما قدردانی می کنند. اغلب روابط از بسیاری از چیزهای کوچک ساخته شده است که یکی دیگر از آنها را اضافه می کند. پیدا کردن چیزهایی که شریک زندگی خود را برای شما انجام می دهند و می گویند “از شما سپاسگزارم”. به جای تمرکز بر اشتباهات شریک زندگی شما، تمرکز بر شیوه های شریک زندگیتان است. [13] هنگامی که چیزی را متوجه می شوید، صحبت کنید و قدردانی خود را نشان دهید.

از شریک زندگی خود بپرسید که چگونه آنها دوست دارند احساس کنند قدردانی می کنند. یک یادداشت یا یک کارت بنویسید یا تلاش کنید که “اغلب شما” را بگوید.

شریک زندگی خود را بدانید که چگونه دوست دارید قدردانی کنید. بگو: “این به معنی بسیار برای من است وقتی که شما متوجه چیزهایی که من برای شما انجام می دهم.”

صرف زمان با کیفیت با هم انتقال آسان از زمان چهره به چهره به ارتباطات دیجیتال آسان است. با این حال، گاهی اوقات معانی می توانند در ترجمه یا ارتباط غیر کلامی از دست رفته بی تفاوت باشند. صرف وقت کافی با هم می تواند به تقویت روابط شما کمک کند و پیوند شما و شریک زندگی خود را با هم افزایش دهید. [14]

فعالیت هایی را که می توانید مرتبا انجام دهید، پیدا کنید. این می تواند به همان اندازه ساده است که هر یک از فنجان قهوه هر روز صبح و یا خواندن با هم در شب.

تلاش برای انجام کاری جدید با هم می تواند یک راه سرگرم کننده و هیجان انگیز برای صرف وقت با هم باشد. شما لازم نیست که برای انجام هر کاری دیوانه – حتی از رفتن به شام ​​در یک رستوران جدید و یا تلاش غذاهای جدید می تواند یک تجربه سرگرم کننده است.

 

فضای هر یک دیگر را بدهد هیچکس نمیتواند همه چیز و هر نقش دیگری را برای فرد دیگری به انجام برساند. اجازه دهید شریک زندگی خود را با دوستان و خانواده خود داشته باشید و در سرگرمی شرکت کنید. برای هر فرد مهم است که دوستان و فعالیت های خود را داشته باشند که از خودشان لذت می برند. در حالی که شما ممکن است بخواهید به صرف هر لحظه با هم در آغاز رابطه، به یکدیگر احترام بگذارند به اندازه کافی به صرف زمان از هم جدا کنید و بدانید که زمان صرف شده از هم جدا کند هر چیزی منفی برای رابطه نیست. حمایت از شریک زندگی خود را در حفظ دوستی. [15]

اجتناب از دادن دوستان خود و یا فشار دادن شریک زندگی خود را به دادن دوستان. مهم است که دوستان و حمایت عاطفی آنها را فراهم کنند. به همین ترتیب، اجازه دهید شریک زندگی خود را به دیکته کند که آیا شما می توانید خانواده خود را ببینید.

انتظار تغییرات  که رابطه شما به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد. رشد را برای خودتان، شریک زندگی، و برای خودتان بگذارید. درک کنید که تغییرات در رابطه شما فرصت رشد جدید است. تغییر اجتناب ناپذیر است، بنابراین تغییرات خوش آمدید و پذیرفتن این که ارتباط سازگار خواهد بود. [16]

وقتی تغییرات اتفاق می افتد، یک نفس عمیق بکشید و با آنها کنار بگذارید.

 

 

 

درمانگر را ببینید اگر شما در الگوهای ناسالم قرار می گیرید و می خواهید آنها را بهبود ببخشید، از همکاران خود بخواهید که یک درمانگر را با هم ببینند. یک درمانگر می تواند به شما در شکستن الگوهای ناسالم که ممکن است به شما آسیب برساند، مانند فریاد، سرزنش، انزوای، پیش بینی ها و رابطه سالم و موثر کمک کند. همچنین می تواند با اجتناب عاطفی، تغییر رفتار و تغییر دیدگاه های شما برای رابطه سالم به شما کمک کند. [17] دیدن یک درمانگر به این معنا نیست که رابطه سالم شما محکوم شده است – به این معنی است که شما مایل به همکاری برای بهبود آن هستید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، بررسی کنید که چگونه به مشاوره زوجین مراجعه کنید .

اجازه دهید از وابستگی بیرون بیاییم. رفتار ناکارآمد در یک رابطه وابسته ممکن است مانند فردی باشد که از بی مسئولیتی، عدم بلوغ، اعتیاد و یا سلامت بدنی دیگر حمایت می کند یا آن را قادر می سازد. اگر شما قادر به انجام آن هستید، ممکن است احساس گناه کنید اگر به شما کمک نکنید، حتی اگر بدانید که شریک زندگی خود را در بلند مدت آسیب می زند. [18] وابستگی جنسی اغلب در دوران کودکی ریشه دارد و ممکن است احساسات سرکوبگر را شامل می شود (زمانی که نیاز به صحبت نداشته باشید، آرام باشید تا از مبارزه اجتناب کنید) و ناتوانی در گفتن “نه”.

شما و همسرتان ممکن است از دیگران جدا شوند و دوستان بیرون از رابطه خود نداشته باشند.

در مورد وابستگی به خودتان تمرین کنید و زمانی را برای شناسایی رفتارهای شکست خورده خود (یا شریک زندگی خود) صرف کنید. [19] ممکن است بخواهید با یک درمانگر فرد یا زن کار کنید.

بررسی کنید چگونه می توانید بگویید که آیا شما مستقل هستید تا بیشتر بدانید.

 

احترام به حریم خصوصی شریک زندگی خود را. داشتن رابطه ای به این معنا نیست که شما باید هر لحظه را با هم صرف کنید یا همه چیز را به اشتراک بگذارید. [20] احترام به نیاز شریک زندگی خود را برای حفظ حریم خصوصی و فضا. اگر حسادت می آید، به یاد داشته باشید که حسادت چیزی است که شما احساس می کنید که ممکن است مستقیما به اقدامات شریک زندگی شما مرتبط نباشد.

کلمه عبور شریک شما را به حساب های رسانه های اجتماعی یا ایمیل نپردازید. احترام به حریم خصوصی شریک زندگی خود و مایل به اعتماد به شریک زندگی خود را.

برای شما یا همسرتان سالم نیست که به طور مداوم رفتارهای یکدیگر را کنترل کنید. این می تواند در حسادت یا کنترل ریشه داشته باشد که اجزای سالم نیستند تا روابط را به وجود آورند.

 

توجه داشته باشید علائم هشدار دهنده سوء استفاده. روابط باید بر احترام و برابری ساخته شود، نه قدرت و کنترل. در حالی که ممکن است در ابتدا فکر نکنید برخی از رفتارها، رفتارهای بی احترامی یک لحظه در رابطه برقرار می کنند. اگر شریک شما مالکیت، توهین، فریاد، تحقیر یا بی احترامی به هر دلیلی باشد، توجه داشته باشید. برای سوء استفاده، هیچ استثنایی وجود ندارد سوءاستفاده یک انتخاب است که یک فرد انجام می دهد و شما مجبور نیستید قربانی شوید. [21]

برای کسب اطلاعات بیشتر، بررسی نحوه شناخت رابطه احتمالا سوءاستفاده را بررسی کنید

 

                                   

                                                                                                                    احمدرضا کرامت

 

 

مشاهده  لینک pdf مقاله:چگونه یک رابطه ی سالم داشته باشیم؟

همه‌چیز در زندگی بر مدار منطق است. علت، معلول را می‌سازد. تلاش، اهداف را محقق می‌کند. لاغری نتیجه نخوردن شیرینی‌هاست. افزایش درآمد با بهتر شدن مهارت‌ها امکان‌پذیر می‌شود. تجربه‌های نو ماحصل سفر به سرزمین‌های ناشناخته است. اما برای بهتر شدن سطح روابطمان چه می‌کنیم؟

هر رابطه از چیزهای زیادی مانند دوستی، جاذبه‌ی جنسی، سازگاری فکری و البته عشق تشکیل شده است. عشق واقعی ، آن چیزی است که رابطه را قوی و منسجم می‌کند. برخی از ما گاهی نشانه های عاشق شدن را در خود حس می‌کنیم.

رابطه عشق :بسیاری از جوانان به دنبال عشق حقیقی اند، خیـلی هـای دیـگر هم فکر می کنند که عشق واقعی خود را پـیدا کـرده اتد امـا خیـلی هـا هم در رابـطه هایی به سر می برند که چندان برایشان خوب نیسـت چون فکر می کنند هر عشقی بهتر از بی عشق بودن است! نکته هایی که در ادامه آمده راهنمایی است برای تشخیص به همسر عاشق در زندگی.

عشق به همسر با این جملات تکمیل می شود.”من عاشق تو هستم”. این سه کلمه جادویی دو نفر را به هم متصل می کند و برای همیشه پیوند می دهد.

فکرکردن به اینکه چه توقعاتی از شریک زندگی‌تان دارید کار آسانی است، اما درباره‌ی خودتان چطور؟ خودتان چه کاری می‌توانید انجام بدهید که به تحقق‌یافتن این خواسته‌ها کمک کند؟ 

عبارتی را که درمانگرها معتقدند هرگز نباید در دعوا با شریک زندگی‌، دوست، اعضای خانواده یا هر کس دیگری به‌کار ببرید. به‌ عنوان کسی که از این کلمات استفاده می‌کند باید بدانید که این عبارات به‌ ندرت تأثیری را که انتظار دارید می‌گذارند

عشق و روانشناسی روابط ،هنری است که همه ما بیشتر از علم های دیگر دوست داریم.مواد شیمیایی آزاد شده در هنگام عشق ورزیدن، مشابه مواد شیمیایی آزاد شده که فرد از کوکائین استفاده می کند

آیا احساس می کنید رابطه شما به نوعی ناامیدی، کشمکش یا احساسات بد رسیده است؟ حقیقت این است که همه رابطه های عاشقانه با این نوع مشکلات روبه رو می شوند و این کاملا طبیعی است. اما برخی از موارد هستند که با اصرار بر انجام آنها، رابطه خوب خود را به رابطه ای بد و ناراحت کننده تبدیل می کنیم.

تعداد کل امتیازات این مطلب 18

این مطلب را به اشتراک بگذارید

با عضویت در سایت از مطالب ویژه ، آخرین اخبار ، دانلودهای رایگان و امکانات ویژه بهره مند شوید

درباره سایت بیشتر بدانید

نشانی : تهران-سعادت آباد-ضلع شرقی میدان فرهنگ-پیوند 2

تلفن تماس : 09120155416

ایمیل : info@keramatzade.com

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده می باشد و هرگونه کپی برداری غیر اخلاقی بوده و پیگرد قانونی دارد

طراحی سایت و سئو توسط گروه تخصصی آرمانیک | مشاوره تبلیغات اینترنتی توسط مدیر وب


مشاهده  لینک pdf مقاله:چگونه یک رابطه ی سالم داشته باشیم؟Downloads-icon

چگونه عشق سالم داشته باشیم
چگونه عشق سالم داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *