چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

 
helpkade
چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم
چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

۰ تومان

۰ تومان

همه ما همانطور که می‌توانیم خوشحالی، عصبانیت، غرور یا احساسات دیگر را تجربه می‌کنیم، ممکن است گاهی غمگین شویم و احساس غم و اندوه را تجربه کنیم. به زبان دیگر ما احساسات مختلفی داریم و این احساسات همیشه در حال تغییر هستند. گاهی حس می‌کنیم شاد هستیم، مثل وقت‌هایی که به ما خوش می‌گذرد، و گاهی احساس ناراحتی و اندوه می‌کنیم مثل وقتی که عزیزی را از دست می‌دهیم. تمام این احساسات واقعی هستند و بخشی از زندگی ما محسوب می‌شوند.

احساسات منفی حتی ممکن است گاهی به شما کمک کنند. اکثر مردم روی خوشحالی تمرکز می‌کنند و احساس غم و اندوه را یک حس بی‌مصرف و غیر ضروری می‌دانند. اما غم می‌تواند با ایجاد مانع در راه شما، سرعت شما را کم کند و با این کار کمک کند که در مورد زندگی‌اتان، احساساتتان و افرادی که در اطراف شما هستند، بیشتر فکر کنید و نگاه بهتری به روابط و رویاهای خود داشته باشید.

به زبان دیگر این که شما غمگین هستید به این معنی نیست که با مشکل دست و پنجه نرم نمی‌کنید، بلکه احساس غم و اندوه کمک می‌کند با شرایط کنار بیایید و از آن عبور کنید. غم احساس بسیار مهمی است که به شما کمک می‌کند عادت کنید، بپذیرید، تمرکز کنید، مداومت داشته باشید و در نهایت رشد کنید.چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

اما خبر بهتر این است که شما می‌توانید یاد بگیرید چگونه باید احساس غم و اندوه خود را مدیریت کنید.

برای توصیف غم ممکن است از کلمات متفاوتی استفاده کنیم. کلماتی مثل درد، اندوه، دل شکستگی، غصه، افسردگی، رنج، غربت، پریشانی و نارضایتی و ناراحتی همگی عکس‌العمل‌های ما به موقعیتی منفی و ناخوشایند هستند.

حتی ممکن است غم نتیجه‌ی احساسات دیگری مثل خشم، استرس، عذاب وجدان، رنج، اضطراب یا ناامیدی باشد. گاهی برخی احساسات آنقدر قوی هستند که ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم در واقع غمگین هستیم.

احساس غم در افراد مختلف متغیر است. ممکن است احساس غم از نظر فیزیکی هم روی شما تاثیر بگذارد و دچار معده درد، سر درد یا حتی بی‌خوابی شوید. همچنین ممکن است روحیه‌ی شما را به طور کل تغییر دهد؛ طوری که بدخلق، کسل یا بی‌انگیزه شوید، بخواهید گریه کنید یا از دیگران فاصله بگیرید.

تشخیص این که غمگین هستید و درک این موضوع که غمگین بودن بد نیست، نشان‌دهنده‌ی پایداری سلامت ذهنی است.

زندگی سرشار از موقعیت‌هایی است که باعث می‌شود افراد غمگین شوند.

هنگام روبه‌رو شدن با این شرایط معمولا افکار منفی در مورد احساسات خود دارید و این افکار می‌توانند  حال شما را بدتر کنند. بنابراین بهتر است رویکرد دیگری اتخاذ کنید؛ غم و شرایطی که باعث این غم شده را بپذیرید و به خودتان زمان بدهید تا با مشکل کنار بیایید و آرام شوید. همچنین شاید بد نباشد با افرادی مثل خانواده، دوستان، روانشناس یا متخصصان دیگر که می‌توانند به شما کمک کنند ملاقات کنید.

روند بهتر شدن ممکن است سریع یا کند اتفاق بیفتد. اما به یاد داشته باشید احساسات گذرا هستند و احساس غم و ناراحتی شما رفته رفته از بین می‌رود و جای خود را به احساسات مثبت می‌دهد.

ابتدا بپذیرید که غمگین و ناراحت هستید، سپس نگاهی به راه‌های کنار آمدن با احساس غم بیندازید. بهتر است برخی از روش‌های زیر را امتحان کنید.

شاید کسی را در اطرافیان یا نزدیکان خود بشناسید که به دلیلی غمگین است. حمایت کردن همیشه ساده نیست، چون پیدا کردن علت ناراحتی دیگران و این که چطور با این شرایط کنار خواهد آمد سخت است. در ادامه می‌توانید چهار نکته‌ی اساسی برای برخورد با این شرایط را بخوانید.

غمگین بودن به معنی افسرده بودن نیست، اما اگر وضعیت روحی شما زندگی‌اتان را مختل کرده است و روی عملکرد شما تاثیر منفی گذاشته، ممکن است دچار افسردگی شده باشید.

تفاوت‌های اصلی غمگین بودن با اختلال افسردگی به علت ایجاد تغییر در روحیه و مدت زمان آن برمی‌گردد.

در صورتی که حال بد شما مربوط به اتفاقی اخیر، مثل به هم خوردن یک رابطه است، احتمالا غمگین هستید. اما اگر ماه‌ها پیش رابطه‌ی شما به هم خورده بوده است یا دلیلی برای تغییر روحیه‌ی خود نمی‌بینید، ممکن است افسرده شده باشید و بهتر است با یک دکتر درباره‌ی آن صحبت کنید.

مهم‌ترین تفاوت‌ها بین غم و افسردگی به شرح زیر است.

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک کنید.

تیم پشتیبانی ۲۴ ساعته ۹۷ ۷۲ ۱۵۹ ۰۹۱۵


ثبت نام رایگان و آسان

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم

 

 

تا حالا نشده کسی برای کنار آمدن با شادی و خوشبختی مشکل داشته باشد. وقتی شادی و لذت وارد زندگی ما می شود، ما آزادانه آن را تجربه می کنیم، اما وقتی غصه و ناراحتی به سراغمان بیاید، معمولاً با آن مبارزه می کنیم.چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

 

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به ما دیکته می کند همیشه لبخند روی لب داشته باشیم، به همین خاطر برخورد با غم و غصه کمی برایمان دشوار می شود. اما ناراحتی و غم و اندوه بخشی طبیعی از زندگی همه مردم است. این ناراحتی ها چه به خاطر یک فقدان مهم در زندگی مثل مرگ یکی از عزیزان، ایجاد شده باشد چه به خاطر شکست های کوچک و بی اهمیت روزانه، می توانیم یاد بگیریم که چطور راحت تر با آنها زندگی کنیم.

 

ما نه تنها می توانیم راحتی بیشتری به این گونه احساسات پیدا کنیم، برای سلامتی و تندرستی ما هم لازم است که به طریقی سالم با آنها برخورد کنیم.خطر برخورد نامناسب با احساسات زمانی برای من آشکار شد که یکی از همسایگان همسر بیمارش را از دست داد. وقتی من می خواستم با او ابراز همدردی کنم، او فوراً انکار کرد که احساسی به این مسئله دارد. طی یک هفته، او همه وسائل و متعلقات مربوط به همسرش را بیرون ریخت و هر چیز مربوط به بیماری و مرگ او.

 

جای تعجب نبود که وضعیت سلامتی او از آن موقع روز به روز بدتر شد. ابتدا هیج دلیل برای علائم بیماری او پیدا نشد، اما با گذشت زمان، مشکلات جدی جسمی در او ایجاد شد (که همه آنها مشکلات ناشی از استرس بودند).

البته، این یک نمونه بسیار حاد است اما به خوبی می توان اهمیت برخورد صحیح با مشکلات و ناراحتی ها را در آن مشاهده کرد. خیلی خوب است که ببینید چطور با اینگونه احساسات کنار آیید و مهارت های جدیدی یاد بگیرید.

در این مقاله قصد داریم به نحوه برخورد با ناراحتی های زندگی بپردازیم.

پذیرش ناراحتی خود و تحمل آن

رویکردهای کلی نگری به سلامتی دیر زمانی است که پی به نقش احساسات ما در وضعیت سلامتیمان برده و پزشکی مدرن این روزها توجه بیشتری به این مسئله معطوف داشته است.

 

 

برای داشتن یک زندگی احساسی سالم، لازم است که به همه احساساتمان احترام بگذاریم و به آنها فرصت ابراز بدهیم. وقتی غم و ناراحتی به سراغ ما می آید، باید به خودمان اجازه بدهیم که آن را به طور کامل حس کنیم. اینکار باعث می شود بفهمیم که غم و غصه واکنشی بسیار طبیعی و عادی به فقدان های زندگی است، نشان دهنده ایراد و اشکال ما.

 

هر نوع فقدان می تواند ناراحتی در ما ایجاد کند-حتی می تواند به همراه یک غروب زیبای خورشید باشد که نشاندهنده پایان روز است. ممکن است ندانیم که چه چیز همیشه باعث ناراحتی ما می شودحتی ممکن است یک تغییر کوچک در شیمی بدنمان مثل تغییرات هورمونی، تغییر سطح قند خون و از این قبیل باشد.

اینکار کمک میکند که نیاز به درک همه واکنش های احساسیمان از بین برود. مسئله مهم اینست که نباید به هیچ عنوان احساساتمان را سرکوب کرده و در برابر آنها مقاومت کنیم.علاوه بر پذیرش ناراحتیمان بعنوان بخشی عادی از زندگی، و اجازه وجود دادن به آن، راه های دیگری هم برای کمک به کنار آمدن با غم و غصه هایمان وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

5 راه حل اساسی برای کمک به کنار آمدن با غم و اندوه

1. احساساتتان را با یک دوست امین یا یکی از اعضاء خانواده درمیان بگذارید. در واقع این فرد باید کسی باشد که خوب به حرف های شما گوش بدهد، سعی در قضاوت کردن در مورد آن یا تغییر دادن شما نداشته باشد.

2. سعی کنید کارهایی انجام دهید که به شما آرامش می دهد. به پیاده روی بروید، دوش آب گرم بگیرید، یک کتاب خوب بخوانید، به گل و گیاه های خانه رسیدگی کنید یا به سایر سرگرمی های مورد علاقه تان بپردازید.

فوراً استرستان را پایین آورید.

ذهنتان را آرام کنید.

احساساتتان را تسکین دهید.

نوعی آسودگی خیال در جسمتان ایجاد کنید.

تمدد اعصاب را به طریقی طبیعی و آسان ایجاد کنید.

3. راهی برای آرام کردن و تسکین خود پیدا کنید. اینکار باعث می شود احساساتتان آزاد و رها شود. مدیتیشن کنید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید یا حرکات کششی ساده انجام دهید.

4. خاطره نویسی کنید. وقتی اینکار را انجام می دهید مثل این می ماند که یک شنونده خوب دارید که می توانید به او اطمینان کرده و حرف هایتان را با او درمیان بگذارید.

 

5. یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید. سعی کنید یکبار دیگر نگاهی به خودتان بیاندازید و اینبار ب عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید. ببینید شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می کردید، و از این به بعد به جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید.

چه موقع به دنبال کمک متخصص بروید؟

ناراحتی های شدید و طولانی مدت می تواند نشانه افسردگی باشد. افراد افسرده معمولاً احساس تنهایی و ناامیدی می کنند و خودشان را به خاطر چنین احساساتی سرزنش می کنند.

اگر احساس ناراحتی و غصه زیاد بیشتر از دو هفته در شما ماندگار شد و در فعالیت های روزانه تان مثل کار یا خواب و خوراک ختلال ایجاد کرد، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. اگر این احساسات شما با فکر مرگ و خودکشی همراه شد، سریعاً از متخصص روانشناس کمک بگیرید.

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


طراحی و بازسازی فضای داخلی

چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


به همسرت اعتماد نداری؟


کلینیک ترک اعتیاد در مناطق مختلف تهران

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021



مطالب پر بازدید


در برخی زمان ها انسان با ایجاد شرایطی خاص دچار غم و اندوه می شود که در این زمان ها آرامش انسان بر هم می خورد و رفتارهای فرد تحت تاثیر ناراحتی و غم و اندوه قرار می گیرد، دکتر سلام در این مقاله شما را با روش های مقابله غم و اندوه آشنا می کند.

1) احساستان را شناسایی کنید

چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

گاهی بعد از یک فقدان، به سختی می‌توانید بفهمید که چه احساسی دارید. ممکن است همزمان چندین احساس یا حتی احساسات متناقضی مانند غم و رهایی داشته باشید. نوشتن راه خوبی برای تعیین احساستان است. نوشتن در مورد احساستان می‌تواند:
• تفکر را شبیه‌سازی کند و به شما در سازماندهی و تحلیل افکارتان کمک کند.
• درکتان از شرایط را عمیق‌تر کرده و به شما کمک کند احساساتی را که قبلاً شناسایی نکرده‌اید، مشخص کنید.
• شما را وادار به واکنش در برابر رویدادها می‌کند. این مسئله می‌تواند به شما کمک کند تا مسائل را کلّی‌تر دیده و چگونگی تاثیر تغییرات بر زندگی خود را درک کنید.

2) هروقت حس کردید آماده هستید:

• زمانی را برای نوشتن کنار بگذارید.
• محلی خلوت و راحت را برای نوشتن انتخاب کنید.
• سبک نوشتن خود را انتخاب کنید. مثلاً می‌توانید نامه‌ای به فرد محبوب خود نوشته یا شعر یا داستانی بنویسید.
• نگران کیفیت نوشته‌های خود نباشید. در مورد رویدادهای روزمره یا گفتگوهایی که داشته‌اید مطلب بنویسید.
• احساس خود را بنویسید. افکار خود را پنهان نکنید؛ به خودتان اجازه دهید هر فکری که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. شاید دچار احساسات قوی (مانند ترس، خشم یا درماندگی) شوید. در مورد لذت‌ها و خوشی‌های ساده‌ای که تجربه می‌کنید هم بنویسید. اگر در مورد احساسات قوی خود نگرانی‌هایی دارید، با یک دوست مورد اعتماد، فردی روحانی، یا متخصص سلامت روان مشورت کنید.

3) احساسات خود را بپذیرید

• با مردم در مورد احساس خود صحبت کنید. هرگز سعی نکنید مدام در جمع بوده یا به طور کامل از مردم کناره بگیرید. اگر شما در حرف زدن از احساسات خود با اعضای خانواده و دوستان دچار مشکل هستید، به دنبال گروه‌های حمایتی مرتبط باشید.
• احساسات خود را بیان کنید. ممکن است حس کنید که بیان احساسات نشانه ضعف است، یا اگر احساسات خود را نشان دهید دیگر قابل به کنترل خودتان نخواهید بود. هیچکدام از این تفکرات صحیح نیست. به هرحال، اگر از آن می‌ترسید که با بیان احساسات خود به خودتان یا کسی که دوستش دارید صدمه می‌زنید، با فردی مورد اعتماد، یا پزشک خود، یا متخصص سلامت روان در مورد نگرانی‌های خود صحبت کنید.
• در مقابل دیگران صبور و مهربان باشید. شاید احساسات شما غیرقابل‌ پیش‌بینی و ناراحت‌کننده باشد. به خودتان یادآوری کنید که احساسات ناراحت‌کننده شما طبیعی است و با گذر زمان کمرنگ خواهد شد.


اندوه واکنش طبیعی نسبت به یک فقدان مهم در زندگی است ولی اغلب برای مقابله با آن حمایت و کمک ضروری است.

نکات کلیدی

• اندوه واکنش طبیعی و سالمی است که وقتی کسی یا چیزی را که برایتان مهم است از دست می‌دهید، بروز می‌کند. اگرچه می‌توان اندوه را به تاخیر یا تعویق انداخت، اما نمی‌توان به طور کامل از اندوه اجتناب کرد.
• اندوه با گذشت زمان فروکش می‌کند. به هرحال، روند سوگواری به شکلی مرحله به مرحله یا منظم رخ نمی‌دهد. به خودتان فرصت کافی برای تعیین، پذیرش، و بیان احساسات خود را بدهید.
• احساسات شما منحصربفرد هستند. هر فرد به شکل متفاوتی با احساسات و عواطف خود برخورد می‌کند. برای مواجهه با احساسات خود به دنبال روشی باشید که مناسب شما باشد.
• حمایت در طول روند سوگواری اهمیت زیادی دارد. حمایت به شکل‌های مختلف، مثلاً از سوی دوستان و خانواده، با مشارکت در فعالیت‌های لذت بخش، یا از طریق تمریناتی برای تسهیل بیان احساساتتان، مثل نامه‌نگاری یا نوشتن خاطرات روزانه ایجاد می‌شود.

 


تحمل برخی واقعیت های غم آور زندگی، بسیار سخت و تلخ است تا جایی که ره آورد غم، پیری زودرس معرفی شده است. چنان که امام علی(ع) می‏فرماید: «الهمّ نصف الهَرَمَ[1]؛ اندوه خوردن نیمی از پیری است.» و این نیز واقعیتی است که گاهی شرایط نامطلوب، انسان کارهای غیرعادی می کند.

در این جا روش‏هایی برای جلوگیری از ازدیاد غم و غصه ارائه گردیده است که عبارتند از:

الف) پذیرش موقعیّت؛ به حکم خرد، عاقل خود را به کار بیهوده، مانند ستیز بی‌فایده با سختی‏ها و غم‏ها مشغول نمی ‏کند. بلکه به جای قرار گرفتن در مقابل غم ها در کنار غم ها می ایستد تا بتواند به‏ جای بی‏تابی و سایر روش‏های غلط که او را ناتوان می سازد، امکان مدیریت و مهار نمودن غم ها را ایجاد کرده، کنترل آن را به دست گیرد.

ب) گریه درمانی (تسکین با اشک)؛ گریه یک واکنش طبیعی و نتیجه ی عواطف انسانی است. گریستن یکی از راه‏های جلوگیری از افزایش غم است که به هنگام مصیبت سبب تسکین بوده، مورد نهی اسلام هم نیست. فروخوردن غم و غصه و پرهیز از گریستن، باعث فرسایش روحی می‏گردد. آموزه‏‌های دینی به این امر مهم التفات دارند و توصیه‏ی مؤکد امامان ما در این میان خودداری از کلام نابه جا و بیهوده ‏کاری است

ج) درد دل کردن با برادران دینی؛ یکی از راه های جلوگیری از افزایش غم، درمیان گذاشتن غم و غصه با مشاوران مؤمنی است که اهل درد و دل سوزند. امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید: « اذا ضاق احدکم فلیعلم أخاه و لایعین علی نفسه ؛ هرگاه یکی از شما دچار گرفتاری غم و اندوه شد، باید برادر خود را آگاه سازد و به توانایی خود اکتفا نکند.»

د) تلقین تحمل؛ یکی از شیوه های برخورد با امور غمناک، افزایش میزان شکیبایی با تلقین تحمل است. ره نمون کردن فرد غمگین به این معرفت والا و تکرار و تلقین آن، در بالا بردن روحیّه ی او و در نتیجه جلوگیری از افزایش اندوه، مؤثر خواهد بود و این پیام «سلوت» الهی است که بر غم‏زدگان نوید می‏دهد. امام علی(ع) در این باره می فرماید: «اذا تباعدت المصیبته قربت السلوه؛ چون مصیبت دور می‏شود، فراموشی نزدیک می‏گردد.»


هرگونه استفاده با درج نام مجله پزشکی دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.

مطالب مرتبط :

احساس غم و اندوه و فواید بی نظیر آن

اندوه و غم را از خود دور سازید

ایرانی ها جماعت غمگین دنیا شدند!

غم از دست دادن عزیزان در کودکان

 

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

آنباکسینگ و بررسی Galaxy TAB A 10.1 2019

آنباکسینگ گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A71

آنباکسینگ گوشی موبایل Huawei Nova 3e

آنباکسینگ و بررسی گوشی هواوی P30 PRO

آنباکس و بررسی اپل‌واچ ۳

چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

دریافت وام ۲۰ میلیونی دیجی‌پی بدون مراجعه‌ی حضوری و نیاز به ضامن!

25 هزار تومان تخفیف اولین خرید دیجی کالا

25 هزار تومان تخفیف اولین خرید دیجی کالا

40 هزار تومان تخفیف اولین خرید سوپرمارکت دیجی کالا

20 هزار تومان تخفیف سوپرمارکت دیجی کالا

آنباکسینگ و بررسی دوربین ورزشی گوپرو Hero 8 Black

آنباکسینگ و بررسی دوربین چاپ سریع فوجی‌فیلم Instax wide 300

آنباکسینگ و بررسی هارد اکسترنال سیلیکون پاور مدل Armor A85

آنباکسینگ و بررسی Galaxy TAB A 10.1 2019

آنباکسینگ و بررسی جارو برقی بوش مدل BGL8PRO5IR

ویژگی ها یک رابطه سالم

مکتوب کردن اهداف

چرا تمرکز بر نکات مثبت ضروری است؟

نعمتهای جهان بینهایت هستند

نقش باور در خوشبختی ما!قسمت دوم

آنباکسینگ و بررسی سرویس چاقوی ۸ پارچه‌ی وینر

معرفی و خرید استیکر چوبی برای داشتن دکوری متفاوت

۱۰ عادت مؤثر برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه

راهنمای خرید ظروف بلور

آینه دکوراتیو طرح آجر

مراحل طلاق توافقی | برای طی مراحل طلاق چه باید کرد؟

۸ تمرین تنفسی مؤثر در کاهش اضطراب

ازدواج با آدم خسیس | زنِ اسکروچ می‌شوی یا نه!؟

فن بیان و مهارت‌های ارتباطی(چطور با طرف مقابلم صحبت کنم؟)

۱۳ علامت که نشان می‌دهد شوهر شما خودخواه است

طراحی نمادهای اختصاصی گوگل مپ برای نقاط مهم گردشگری به ایران رسید

معرفی کوله پشتی سفری مدل M-L50

طبیعت‌گردی بدون ردپا؛چطور تخریب محیط زیست را به صفر برسانیم؟

۷ راه برای پربازده بودن در سفر

راهنمای خرید تخت آویز کمپینگ ویژه طبیعت گردی

یوگا برای جریان لنفاوی؛تمرینی ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

معرفی میز پرس 10 کاره خانگی مدل اسپرت 222

فواید باله برای ذهن کودکان و دانش آموزان

بهترین نوع ورزش برای کاهش وزن چیست ؟

راهنمای کامل تجهیزات و لباس مناسب برای دویدن در هوای سرد زمستانچگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

۱۹ راه برای تنظیم قاعدگی؛ آیا پریود نامنظم باعث ناباروری می‌شود؟

مصرف نمک زیاد چه بلایی سر بدن ما می‌آورد؟

۲۳ خوراکی و نوشیدنی مفید برای درمان فوری سرماخوردگی

پیاز بخورید تا از مراجعه به پزشک بی‌نیاز شوید

نور خورشید چه فایده ای برای سلامتی دارد ؟

سامسونگ گلکسی M12 با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی معرفی شد

نوکیا ۱.۴ با نمایشگر ۶٫۵ اینچی و قیمت ۹۹ یورو معرفی شد

راهنمای گام‌به‌گام راه‌اندازی اندروید تی وی (Android TV)

بررسی گلکسی بادز پرو؛ جدیدترین هدفون بی‌سیم سامسونگ

سامسونگ گلکسی A02 با قیمت ۱۰۰ دلار معرفی شد

منتشر شده

در

توسط

چطور احساس غم و اندوه را مدیریت کنیم؟همه ما همانطور که می‌توانیم خوشحالی، عصبانیت، غرور یا احساسات دیگر را تجربه می‌کنیم، ممکن است گاهی غمگین شویم و احساس غم و اندوه را تجربه کنیم. به زبان دیگر ما احساسات مختلفی داریم و این احساسات همیشه در حال تغییر هستند.

گاهی حس می‌کنیم شاد هستیم، مثل وقت‌هایی که به ما خوش می‌گذرد، و گاهی احساس ناراحتی و اندوه می‌کنیم مثل وقتی که عزیزی را از دست می‌دهیم. تمام این احساسات واقعی هستند و بخشی از زندگی ما محسوب می‌شوند.

احساسات منفی حتی ممکن است گاهی به شما کمک کنند. اکثر مردم روی خوشحالی تمرکز می‌کنند و احساس غم و اندوه را یک حس بی‌مصرف و غیر ضروری می‌دانند. اما غم می‌تواند با ایجاد مانع در راه شما، سرعت شما را کم کند و با این کار کمک کند که در مورد زندگی‌اتان، احساساتتان و افرادی که در اطراف شما هستند، بیشتر فکر کنید و نگاه بهتری به روابط و رویاهای خود داشته باشید.

بهترین کتاب های روانشناسی را در اینجا ببینید

به زبان دیگر این که شما غمگین هستید به این معنی نیست که با مشکل دست و پنجه نرم نمی‌کنید، بلکه احساس غم و اندوه کمک می‌کند با شرایط کنار بیایید و از آن عبور کنید. غم احساس بسیار مهمی است که به شما کمک می‌کند عادت کنید، بپذیرید، تمرکز کنید، مداومت داشته باشید و در نهایت رشد کنید.

اما خبر بهتر این است که شما می‌توانید یاد بگیرید چگونه باید احساس غم و اندوه خود را مدیریت کنید.

احساس غم و اندوه چیست؟

 

برای توصیف غم ممکن است از کلمات متفاوتی استفاده کنیم. کلماتی مثل درد، اندوه، دل شکستگی، غصه، افسردگی، رنج، غربت، پریشانی و نارضایتی و ناراحتی همگی عکس‌ العمل‌های ما به موقعیتی منفی و ناخوشایند هستند.

حتی ممکن است غم نتیجه‌ی احساسات دیگری مثل خشم، استرس، عذاب وجدان، رنج، اضطراب یا ناامیدی باشد. گاهی برخی احساسات آنقدر قوی هستند که ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم در واقع غمگین هستیم.

احساس غم در افراد مختلف متغیر است. ممکن است احساس غم از نظر فیزیکی هم روی شما تاثیر بگذارد و دچار معده درد، سر درد یا حتی بی‌خوابی شوید. همچنین ممکن است روحیه‌ی شما را به طور کل تغییر دهد؛ طوری که بدخلق، کسل یا بی‌انگیزه شوید، بخواهید گریه کنید یا از دیگران فاصله بگیرید.

تشخیص این که غمگین هستید و درک این موضوع که غمگین بودن بد نیست، نشان‌دهنده‌ی پایداری سلامت ذهنی است.

زندگی سرشار از موقعیت‌هایی است که باعث می‌شود افراد غمگین شوند.

هنگام روبه‌رو شدن با این شرایط معمولا افکار منفی در مورد احساسات خود دارید و این افکار می‌توانند  حال شما را بدتر کنند. بنابراین بهتر است رویکرد دیگری اتخاذ کنید؛ غم و شرایطی که باعث این غم شده را بپذیرید و به خودتان زمان بدهید تا با مشکل کنار بیایید و آرام شوید. همچنین شاید بد نباشد با افرادی مثل خانواده، دوستان، روانشناس یا متخصصان دیگر که می‌توانند به شما کمک کنند ملاقات کنید.

احساس غم و اندوه گذرا است

روند بهتر شدن ممکن است سریع یا کند اتفاق بیفتد. اما به یاد داشته باشید احساسات گذرا هستند و احساس غم و ناراحتی شما رفته رفته از بین می‌رود و جای خود را به احساسات مثبت می‌دهد.

ابتدا بپذیرید که غمگین و ناراحت هستید، سپس نگاهی به راه‌های کنار آمدن با احساس غم بیندازید. بهتر است برخی از روش‌های زیر را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:تست روانشناسی عشق

بهترین کتاب های روانشناسی را در اینجا ببینید

حمایت کردن از فرد دیگری که غمگین است

شاید کسی را در اطرافیان یا نزدیکان خود بشناسید که به دلیلی غمگین است. حمایت کردن همیشه ساده نیست، چون پیدا کردن علت ناراحتی دیگران و این که چطور با این شرایط کنار خواهد آمد سخت است. در ادامه می‌توانید چهار نکته‌ی اساسی برای برخورد با این شرایط را بخوانید.

احساس غم با افسردگی تفاوت دارد

غمگین بودن به معنی افسرده بودن نیست، اما اگر وضعیت روحی شما زندگی‌اتان را مختل کرده است و روی عملکرد شما تاثیر منفی گذاشته، ممکن است دچار افسردگی شده باشید.

تفاوت‌های اصلی غمگین بودن با اختلال افسردگی به علت ایجاد تغییر در روحیه و مدت زمان آن برمی‌گردد.

در صورتی که حال بد شما مربوط به اتفاقی اخیر، مثل به هم خوردن یک رابطه است، احتمالا غمگین هستید. اما اگر ماه‌ها پیش رابطه‌ی شما به هم خورده بوده است یا دلیلی برای تغییر روحیه‌ی خود نمی‌بینید، ممکن است افسرده شده باشید و بهتر است با یک دکتر درباره‌ی آن صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:جدا خوابیدن به دلیل عدم وجود عشق و علاقه و طلاق عاطفی

مهم‌ترین تفاوت‌ها بین غم و افسردگی به شرح زیر است.

بهترین کتاب های روانشناسی را در اینجا ببینید

منبع: Better Health

۷ مهارت اجتماعی مهم که باید به فرزندان خود بیاموزیم

اثر روانشناسی رنگ ها در زندگی

عاشق تکنولوژی،موسیقی و بازی های کامپیوتری 🙂

مراحل طلاق توافقی | برای طی مراحل طلاق چه باید کرد؟

۸ تمرین تنفسی مؤثر در کاهش اضطراب

ازدواج با آدم خسیس | زنِ اسکروچ می‌شوی یا نه!؟

فن بیان و مهارت‌های ارتباطی(چطور با طرف مقابلم صحبت کنم؟)

۱۳ علامت که نشان می‌دهد شوهر شما خودخواه است

شوهران و مردان وابسته به مادر یا شوهران بچه ننه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

منتشر شده

در

توسط

مراحل طلاق توافقی به چه صورت است؟ تصمیم گیری برای جدایی و طلاق، یکی از حساس‌ترین موقعیت‌هایی است که زوجین با آن روبرو می‌شوند. فرآیند طلاق پروسه‌ای طولانی است که به دلیل تنش‌های بین زوجین و عدم سازش نهایی زن و مرد، جرقه‌های اولیه آن زده می‌شود و طی مراحل طلاق عاطفی، دادخواست طلاق، حضور مرتب در دادگاه و جدایی کامل صورت می‌گیرد. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که طی آن زوجین باید برای آخرین بار در تمام مراحل طلاق توافقی و رسیدگی به پرونده با یکدیگر به تفاهم برسند و در دادگاه حضور داشته باشند. همچنین بر سر موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و… به توافق رسیده باشند. در ادامه این مقاله مراحل طلاق توافقی را به صورت خلاصه مرور می‌کنیم.

طلاق توافقی در فضایی منطقی بین زوجین انجام می شود که طی آن جدا شدن بدون ناراحتی همراه با احترام صورت می‌گیرد. در طلاق توافقی تلاش بر این است که حقوق مادی و معنوی زن و مرد حفظ گردد. در عمل سعی می‌شود با آسان كردن شرايط طلاق از صدمات آن برای هر دو طرف كاسته شود. در صورتی كه طرفين طلاق، تمايل به بازنگری مفاد قرارداد ضمن عقد را داشته باشند، امكان توافق مجدد وجود دارد. توافق بر سر حداقل حقوق اساسی و تغيير مفاد قراداد ضمن عقد در اين مرحله از اهميت بالايی برخوردار است. در صورت قبول طرفين موافقت‌نامه همراه با درخواست طلاق از سوی مرد يا زن كه دارای حق طلاق باشد به دادگاه ارائه مي‌شود.

1- اجتناب از صرف هزينه و وقت زياد در فرايندهای حقوقی و قانونی 2- حفظ احترام و كرامت زن و مرد 3- كاهش يافتن صدمات روحی و اجتماعی 4- امكان تحقق درصد مناسبی از مطالبات زن و مرد در زمانی كوتاه 5- داشتن بار مثبت همراه با يادگيری مهارت احترام و انتخاب عاقلانه در زوجين

حتما بخوانید:نکاتی مهم برای آشتی و بازگشت بعد از طلاق

وقتی مسئله طلاق توافقی مطرح می‌شود، لزوم و اجبار برای حضور در دادگاه از طرفین سلب می‌گردد. به این معنی که شما برای حاضر شدن در جلسه دادگاه نیز باید با یکدیگر توافق کنید. در این شرایط مثلا ممکن است شوهر از آمدن به دادگاه سر باز بزند و به این ترتیب مراحل طلاق توافقی به وضعیتی طولانی مدت و مشکل ساز تبدیل شود. البته برای این مسئله نیز راه حل وجود دارد. شما می‌توانید در زمان ثبت دادخواست طلاق خود الزام حضور به دادگاه را در تعهدات دو طرف ذکر کنید تا در ادامه با مشکلی مواجه نشوید.

مراحل طلاق توافقی به چه صورت است؟

فرآیند طلاق توافقی به صورت مراحلی است که در ادامه بررسی می‌کنیم:

زمانی که زوجین می‌خواهند به صورت طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند، در واقع می‌پذیرند که در مورد کلیه موضوعات مادی و غیر مادی مهم زندگی خود مانند نفقه، مهریه، حضانت فرزندان، قرار ملاقات با فرزند و… به توافق برسند.

پس از اینکه با همسر خود سر موضوعات اساسی به توافق رسیدید، باید این توافق به صورت رسمی در دفاتر خدمات قضایی، محضر یا دادگاه به صورت رسمی ثبت شود. همچنین می‌توانید مشروح توافقات خود را به وکیل‌تان منتقل کنید تا خود او، دیگر مراحل قانونی را طی کند. مدارک لازم برای این مرحله شامل اصل عقد نامه یا رونوشت آن، شناسنامه و کپی کارت ملی است.

در این مرحله دادگاه از زوجین می‌خواهد تا داورانی را از طرف خانواده و آشنایان که مورد اعتمادشان هستند، به دادگاه معرفی کنند. در صورتی که امکان معرفی داور از سوی زوجین وجود نداشته باشد، دادگاه خود داورانی انتخاب می‌کند. شرایط انتخاب داوران به این ترتیب است که آن‌ها افرادی مسلمان، متاهل، دارای حداقل 40 سال سن و معتمد بوده و تا حدودی در جریان زندگی و مشکلات زوجین قرار داشته باشند.

در این مرحله از سوی دادگاه، تاریخی تعیین می‌شود که زوجین باید در جلسه مشاوره شرکت کنند. در جلسه مشاوره ضمن جویا شدن و بررسی دلایل طلاق، اموری که با همسر خود به توافق رسیدید مانند مهریه و نحوه پرداخت آن، نفقه، جهیزیه و… به صورت مکتوب در می‌آید. سپس توسط شما و همسرتان یا وکلا به امضا می‌رسد البته در این موارد قاضی نیز شخصا در مورد این موضوعات با زوجین صحبت می‌کند. پس از صدور رای نهایی، هر یک از طرفین زیر آن می‌نویسند که اعتراضی ندارند.

حتما بخوانید:جدا خوابیدن به دلیل عدم وجود عشق و علاقه و طلاق عاطفی

توجه داشته باشید که در همه موارد طلاق غیر از طلاق توافقی، زوجین برای حل اختلاف و داوری ارجاع داده می‌شوند. اما در این سبک از طلاق تنها باید با استفاده از سامانه تصمیم برای گرفتن وقت مشاوره روانشناسی اقدام نمایند.

گرفتن نوبت برای طلاق توافقی نسبت به سایر انواع طلاق معمولا کوتاه‌تر است. زمانی که نوبت ثبت طلاق از سوی دادگاه تعیین شد، لازم است به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنید تا آخرین مرحله طلاق توافقی انجام شود. البته این مرحله از طلاق توافقی نیز وکیل‌تان به نیابت از شما می‌تواند حضور داشته باشد.

امروزه بر اساس قانون حمایت از خانواده زوجین باید قبل از طلاق به مراکز مشاوره مورد تایید سازمان بهزیستی مراجعه کنند. البته از آنجایی که این طرح اجباری است بسیاری از افراد آن را به عنوان یک تکلیف می‌نگرند و در نتیجه تاثیر چندانی از آن عایدشان نمی‌شود. با این همه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این طرح توانسته است تا حدودی از وقوع طلاق پیشگیری نماید.

به این موضوع توجه داشته باشید که گاهی اوقات تصمیم به جدایی صرفا راه حلی در برابر مشکلاتی است که به نظر حل نشدنی می‌آیند. اما زوج درمانگران حرفه‌ای با استفاده از رویکردهای جدید نظیر رویکرد شناختی رفتاری و استفاده از روش‌های حل مسئله به زن و مرد کمک می‌کنند تا بتوانند گزینه‌های پیش روی خود را به طور دقیق‌تری ببینند و الگوهای رفتاری جدیدی را تمرین کنند که شاید تا به حال هرگز به آن‌ها فکر نکرده‌اند. با حل شدن مشکلات موجود در زندگی مشترک بسیاری از زن و شوهرها دیگر الزامی به طلاق در خود حس نمی‌کنند و می‌توانند مجددا بر ساختن رابطه عاطفی خود تلاش کنند.

همان طور که گفته شد در روند اداری ثبت طلاق توافقی لازم است که چند جلسه نزد مشاورانی که برایتان تعیین می‌شود، مراجعه کنید. از آنجایی که جلسات مشاوره می‌توانند آخرین فرصت شما برای ارزیابی زندگی مشترکتان باشد، می‌توانید این فرایند را قبل از تصمیم به طلاق و ثبت رسمی آن انجام دهید. شما می‌توانید به کمک روانشناسان بالینی جلسات زوج درمانی را دنبال کنید و تصمیم خود را به درستی ارزیابی نمایید. درمانگر هم چون آینه‌ای می تواند مشکلات زندگی ‌تان را منعکس کرده و به شما نشان دهد که رفتن در مسیر طلاق یا ادامه دادن به زندگی مشترک هر یک می‌تواند چه مشکلات و منافعی را برای شما به همراه بیاورد.

حتما بخوانید:تست تفاهم قبل ازدواج

شاید مشاوره در مراکز دولتی این احساس را ایجاد کند که درمانگر در هر صورت می‌خواهد شما را به صلح با یکدیگر دعوت کند. به همین دلیل ممکن است نتوانید به درستی حرف‌های او را بشنوید و راهکارهای مربوطه را اجرا نمایید اما زوج درمانگرانی که در فضای خارج از دادگاه انتخاب می‌کنید بیشتر می‌توانند این احساس را به شما منتقل کنند که به جای شما تصمیم نمی‌گیرند و در نهایت این خودتان هستید که خوب و بد زندگی‌تان را تشخیص می‌دهید.

همان طور که توضیح دادیم طلاق توافقی بر حفظ ارزش و احترام زن و مرد تاکید دارد بنابراین در صورتی كه مبلغ درخواستی، بيش از توان پرداخت مرد يا زن باشد، امكان پرداخت اقساطی ميسر است و مطابق برخی قوانين جديد در اين خصوص، مجازات حبس برای مرد به خاطر بدهی به زن اجرا نمی‌شود و با حكم پرداخت در حد توان مرد، تعديل می‌شود. در صورتی كه محدوديت‌هايی در دريافت مطالبات برای طرفين وجود داشته باشد، بهترين روش برای دريافت اين مطالبات، كاهش آن‌ها تا حد قابل دريافت از نظر قانونی و توان طرفين است.

مشاوره طلاق فرصتی مناسب است که این امکان را فراهم می‌کند تا برای آخرین بار موقعیت و شرایط زندگی خود را تحلیل و بررسی کرده و در صورتی که امکان به تفاهم رسیدن با همسرتان وجود داشته باشد از طلاق صرف نظر کنید. در غیر این صورت با توجه به پروسه طولانی و طاقت فرسای طلاق، به شما کمک می‌شود تا با آسیب‌های کمتری این چالش را پشت سر بگذارید.

منبع:honarehzendegi.com

منتشر شده

در

توسط

 

اگر به دلیل اضطراب، نفس کشیدن برای شما سخت می‌شود، نگران نباشید زیرا این تجربه‌ی طبیعی است. چند تمرین تنفسی در کاهش اضطراب وجود دارد و می توانید این مشکل را به مرور زمان برطرف کنید.

اضطراب یک احساس ناخوشایند است که انسان در واکنش به شرایط پرفشار بیرونی از خود نشان می‌دهد. اگر چه اضطراب می‌تواند شدید باشد اما به طور کلی یک شرایط موقتی است. در صورتی که این احساس طول بکشد یا بدون حضور فشار بیرونی روی دهد، باید به یک پزشک مراجعه کرد.

در این مطلب چند تمرین را معرفی می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید احساس اضطراب را کاهش داده و احساس بهتری داشته باشید. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

تنفس عمیق ممکن است که همیشه نتواند شما را آرام کند. نفس کشیدن عمیق در حقیقت با سیستم عصبی ارادی (سمپاتیک) در ارتباط است که واکنش ستیز یا گریز بر عهده‌ی این سیستم است. با این وجود به دلیل ارتباط سیستم عصبی غیرارادی (پاراسمپاتیک) و بازدم، این تمرین تنفسی می‌تواند بر تمام قابلیت‌های بدن برای رسیدن به آرامش تأثیر بگذارد.

در تنفس عادی و صحیح، تعادل درستی بین تنفس اکسیژن به داخل ریه‌ها و خارج کردن دی‌اکسید کربن از ریه‌ها با بازدم دارد. هنگامی که شما مضطرب می‌شوید، سرعت دم و بازدم بیشتر و نامنظم می‌شود، در نتیجه مقدار اکسیژن در جریان خون کاهش می‌یابد. تمرینی که در ادامه آموزش می‌دهیم، کمک می‌کند که میزان اکسیژن خون را به حالت طبیعی برگردانید.

این روش را می‌توانید در هر موقعیتی از جمله ایستاده، نشسته یا دراز کشیده که برای شما راحت‌تر است انجام دهید.

حتما بخوانید:درمان افسردگی شدید در خانه

تمرین تنفسی در کاهش اضطراب

تمرین تنفس شکمی یا همان تنفس دیافراگمی می‌تواند در کاهش میزان استرس و اضطراب کمک کند. دیافراگم ماهیچه‌ای است که در زیر ریه‌ها قرار دارد و نقش مهمی در تنفس انسان ایفا می‌کند. چگونگی انجام تنفس دیافراگمی به شرح زیر است؛

هدف نهایی در این تمرین این است که در هنگام تنفس شکمتان به جای قفسه‌ی سینه‌ حرکت کند.

پس از درک تنفس دیافراگمی برای انجام این تمرین تنفسی مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید؛

اگر چه انجام این تمرین تنفسی در ابتدا آسان نیست اما پس از مدتی با انجام روزانه‌ی آن به این تمرین عادت می‌کنید. سعی کنید این تمرین را سه تا چهار بار در روز به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید تا پس از مدتی تنفس شکمی به صورت خود به خود توسط بدن شما انجام شود.

فراموش نکنید که در صورت استفاده نکردن از دیافراگم ممکن است احساس خستگی کنید. با این حال این مشکل هم با تمرین روزانه رفع خواهد شد.

هنگامی که تنفس شما عمیق و متمرکز باشد می‌تواند در کاهش اضطراب‌ کمک کند. این تمرین تنفسی را می‌توانید نشسته یا دراز کشیده در مکانی آرام و راحت انجام دهید.

این تمرین را هر روز ۲۰ دقیقه انجام دهید.

حتما بخوانید:۱۷ فایده‌ی باورنکردنی مدیتیشن برای سلامت ذهن و جسم

تمرین تنفسی در کاهش اضطراب

تنفس یکسان یکی دیگر از تمرین‌های تنفسی متعلق به تمرین‌های تنفسی پرانایاما یوگا است. تنفس یکسان یعنی دم و بازدم به یک اندازه طول بکشند.

شما می‌توانید این تمرین تنفسی را به صورت نشسته یا دراز کشیده انجام دهید. به خاطر داشته باشید حالتی را انتخاب بکنید که در آن شرایط راحت هستید.

با گذشت زمان و تمرین مداوم پس از مدتی می‌توانید شمردن را تا ۸ ادامه دهید. تنها به این نکته دقت بکنید که دم و بازدم شما باید به یک اندازه طول بکشند.

تنفس منسجم می‌تواند به شما کمک کند تا اضطراب را کاهش داده و به آرامش برسید. این تمرین تنفسی به شرح زیر است؛

تمرین تنفسی در کاهش اضطراب

یوگا مجموعه‌ای از تمرین‌های جسمی و روحی است که منجر به سلامتی ذهن و بدن انسان می‌شود. تنفس، قلب این ورزش ریشه‌دار به حساب می‌آید.

پرانایاما یکی از روش‌های قدیمی یوگا است که به کمک کنترل نفس ممکن است بتواند به شما در کاهش اضطراب کمک کند. در حقیقت ممکن است انجام تنفس با روندی هماهنگ بتواند ذهن را از پریشانی نجات دهد.

دو تمرین تنفسی بازدم طولانی و تنفس یکسان که از تمرین‌های پرانایاما به حساب می‌آیند پیش از این بخش توضیح داده شده است. در ادامه به بررسی دو تمرین نفس شیر و نادی شودانا (تنفس تناوبی) پرداخته شده است.

حتما بخوانید:اضطراب و روش‌های ساده و موثر برای مدیریت و کنترل آن

بازدم در نفس شیر به آرامی صورت نمی‌گیرد بلکه مانند غرش شیر با فشار زیاد انجام می‌شود. برای انجام این تمرین تنفسی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید؛

برای انجام این تمرین تنفسی در مکانی راحت بنشینید و ستون فقرات خود را صاف کنید. دست چپ خود را بین دو پای خود قرار دهید و دست راستتان را بلند کنید. سپس انگشت اشاره و میانی دست راست خود را روی پیشانی بین ابروها قرار دهید. چشمان خود را ببندید و از طریق بینی عمل دم و بازدم را انجام دهید.

تمرین تنفسی در کاهش اضطراب

برخی از افراد با جلوگیری از الگوهای استرس‌زا از مراقبه یا مدیتیشن هدایت شده برای کاهش اضطراب خود استفاده می‌کنند.

می‌توانید با نشستن یا دراز کشیدن در مکانی خنک، تاریک، راحت و آرام مدیتیشن هدایت شده را تمرین کنید. هنگام انجام این تمرین تنفسی به یک فایل صوتی آرام‌ گوش دهید.

فایل‌های صوتی مدیتیشن هدایت شده به شما کمک می‌کند تا تمام مراحل را در یک تجسم آرام به دور از واقعیتی استرس‌زا طی کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا افکار مزاحم خود را که باعث اضطراب شما می‌شوند کنترل کنید.

حتما بخوانید:درمان اختلال شخصیت وسواس

اگر از اضطراب یا حمله پانیک رنج می‌برید سعی کنید از یک یا چند تمرین تنفسی استفاده کنید تا ببینید آیا آن‌ها می‌توانند اضطراب شما را کاهش دهند یا خیر.

اگر اضطراب شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید و درباره‌ی علائم و روش‌های درمانی خود با او صحبت کنید. با یک رویکرد صحیح می‌توانید کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید و اضطرابتان را کنترل کنید.

منبع: Healthline دیجی کالا مگ

منتشر شده

در

توسط

ازدواج با آدم خسیس چه عواقبی برای شما خواهد داشت؟ اگر به عنوان یکی از گزینه‌های ازدواج به آن فکر می‌کنید، بهتر است همه جوانب موضوع را در نظر بگیرید. در ازدواج با فردی خسیس، باید با مشکلاتی ازجمله نحوه پول گرفتن از همسر، دعوا بر سر مخارج، انزوای اجتماعی و بسیاری موارد آزارنده‌ی دیگر دست‌وپنجه نرم کنید. آدم خسیس زندگی خود همسرش و فرزندان را قربانی روز مبادا می‌کند.

مهم نیست چقدر پول پس‌انداز داشته باشد، گویی هیچ‌گاه قصد خرج‌کردنش را ندارد. او به‌طور بیمارگونه‌ای در مصرف کوچک‌ترین چیزها صرفه‌جویی می‌کند و حتی برای هزینه‌های لازم زندگی نیز ارزش قائل نمی‌شود. در این مطلب به مشخصه‌های اصلی مرد خسیس می‌پردازیم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. همچنین شما می‌توانید از مشاوره قبل از ازدواج نیز استفاده کنید.

اگر در حال حاضر دوست پسر خسیس دارید، می‌توانید امتحان کنید. توجه داشته‌ باشید که خساست به سختی درمان می‌شود؛ پس به این امید که پس از ازدواج با روان‌درمانی و قرص و دارو همسر خود را درمان کرده و او را تغییر دهید ازدواج نکنید. او هیچ‌گاه نمی‌تواند به آدم دست و دلبازی تبدیل شود. تشخیص به موقع این ویژگی در همسر آینده می‌تواند شما را برای تصمیم‌گیری بهتر یاری دهد و از یک عمر پشیمانی بازدارد. ممکن است با خود بگویید که مهم عشق و علاقه‌ است درصورتی که بعد ازدواج، درست زمانی که شور و شوق اولیه از بین رفت متوجه می شوید که مرتکب چه اشتباه بزرگی شده‌اید. زمانی که بسیار دیر شده است. درهنگام ازدواج این معیار را در انتخاب خود حتما درنظر بگیرید.

حتما بخوانید:رفتار همسرم بعد از ازدواج عوض شده، چیکار کنم؟

توجه داشته‌ باشید که بین خسیس‌ بودن و مدیریت هزینه‌ها در زندگی مرز باریکی وجود دارد. هرچند این تفاوت کاملا محسوس است و نباید این‌ دو را باهم اشتباه گرفت. فردی که مبلمان خانه را هر هشت سال یکبار عوض می‌کند خسیس نیست. همچنین کسی که به دلیل کمبود درآمد با پیشنهاد همسرش برای سفرخارجی مخالفت می‌کند نیز خسیس نیست. پس هرچیزی را در نامزد خود به حساب خساست او نگذارید.فرد خسیس کسی است که به‌اندازه پول دارد اما نمی‌خواهد به آن دست بزند. چنین فردی حتی اگر میلیون‌ها پول در حساب خود داشته باشد  بازهم بر سر یک ۵۰۰ تومانی دعوا راه می‌اندازد. پس باتوجه به شرایط اقتصادی تلاش برای صرفه‌جویی به معنای خساست نیست، بلکه مشخصه‌ی بارز آن خرج نکردن با وجود پول کافی است.

می‌خواهید بدانید ازدواج با چه مردانی اشتباه است؟ یکی از آن‌ها مرد خسیس است. مرد خسیس جزو مردانی قرار می‌گیرد که ممکن است به خود بیایید و ببینید زندگیتان پر از آت و آشغال شده‌است! آدم خسیس هیچ‌چیز را دور نمی‌اندازد. از جوراب کهنه‌ای که سوراخش را بارها دوخته تا قوطی رب، سطل ماست و ته مانده‌های مدادرنگی دوران دبستانش. آن‌قدر از فقیرشدن، آینده و مشکلات مالی می‌ترسد و استرس دارد که هیچ‌گاه نمی‌تواند زندگی عادی و بدور از نگرانی را برای شما رقم بزند.

آدم‌های خسیس معمولا وسواس عملی و فکری دارند. خسیس بودن آدم‌ها معمولا از کادو خریدن آن‌ها نیز مشخص می‌شود. پس در دوران نامزدی به این موضوع توجه کنید.

حتما بخوانید:۱۰ علامت که نشان می‌دهد هنوز آمادگی ازدواج ندارید

قبل ازدواج با آدم خسیس باید از نشانه‌های او آگاه باشید. شما می‌توانید تشخیص دهید که جزو افراد نامناسب برای ازدواج باهم هستید یا نه. از نشانه‌های فرد خسیس در دوران نامزدی، کادو نخریدن است. او تا حد امکان از کادو خریدن طفره می‌رود. اگر هم بخرد معمولا چیز بسیار بی‌ارزشی می‌خرد که البته سال‌ها عمر کند و بادوام باشد. اگر درمورد خسیس بودن نامزدتان شک دارید، از اطرافیان و دوستانش پرس‌و‌جو کنید. درمورد خریدکردن و مسافرت‌رفتن با او صحبت کرده و روی عقایدش دقیق شوید.

از نشانه‌ی دیگر فرد خسیس این است که زمانی که باهم برای گشت و گذار می‌روید معمولا کم‌هزینه‌ترین محل‌ها را برای تفریح انتخاب کرده و سعی دارد قانع‌تان کند که این‌کار صرفه‌جویی است. اگر بخواهید چیزی بخورید عمرا به کافی‌شاپ بیاید و معتقد است که درکنار خیابان هم می‌توان نوشیدنی خورد. رستوران که اصلا حرفش را نزنید! او برای توجیه خسیس بودنش استدلال‌های عقلانی زیادی دارد.

فرد خسیس معمولا علاقه‌ای به رفت‌وآمدهای خانوادگی و دعوت‌کردن مهمان ندارد. او دوستان محدودی دارد که ترجیح می‌دهد تنها تلفنی و درمدت کوتاه با آن‌ها ارتباط برقرار کند. اگر فردی اجتماعی هستید که می‌خواهید در زندگی روابط گسترده با خانواده فامیل و دوستانتان داشته ‌باشید، در کنار شخص خسیس نمی‌توانید طاقت بیاورید. اگر مهمانی به خانه‌تان بیاید مدام برای هزینه میوه‌ها و غذاهای باقی‌مانده غر می‌زند. او حتی علاقه‌ای به رفت و آمد و دعوت کردن خانواده‌ی خود نیز ندارد. اگر در انتخاب همسر آینده خود شک دارید از مشاور کمک بگیرید.

حتما بخوانید:تست تفاهم قبل ازدواج

ازدواج با آدم خسیس کار چندان راحتی نیست و مشکلات بسیار زیادی را در زندگی مشترک به وجود می‌آورد. در هنگام آشنایی قبل ازدواج بسیار مهم است که بتوانید خسیس بودن فرد را تشخیص دهید؛ اما شاید تشخیص آن برای شما چندان راحت نباشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از مشاوره ازدواج استفاده نمایید. روانشناس تمام موارد مهم در ازدواج را بررسی می‌کند که خسیس بودن نیز یکی از همین موارد است. روانشناسان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا در هر کجا که هستید یاری‌تان کنند.

منبع:هنر زندگی

رونمایی از ایفون 12

آنباکس ایفون 12

آنباکسینگ و بررسی هدفون سامسونگ Galaxy Buds Live

گشت و گذار در تالاب انزلی

آنباکس و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن

بازی های ورزشی کودکان در خانه

معرفی بهترین ورزش های دخترانه در باشگاه ها

100 هزار تومان تخفیف اولین خرید دیجی استایل

بروزترین وبسایت سرگرمی و اموزشی

آیا احساس غم و اندوه می کنید؟ تقریبا همه در مواقعی این احساس ها را دارند امکان این وجود دارد که توسط این احساس ها گیر افتاده و در دام آن ها گرفتارشوید اما شما می توانید بر غمگینی ها و افسردگی غلبه کنید. با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه بر غم و اندوهتان غلبه کنید.

اندوه یا غم نوعی احساس است که در نتیجه ازدست دادن توانایی یا بعد از احساس ضرر ایجاد می‌شود. غم معمولا با اشک، کم شدن انرژی و انزوا همراه است. وجود احساس غم در افراد یک امر طبیعی است اما افزایش این احساسات همراه با تنش‌ها و عوامل استرس آور می‌تواند تبدیل به افسردگی شود، به شکلی که فرد افسرده روزها و هفته‌ها دارای یک احساس غمگینی مستمر و ناخوشایند است که این احساس موجب اختلال در روابط اجتماعی و تحصیلی می‌شود. اندوه، می‌تواند باعث برهم زدن خلق و خوی و ایجاد افسردگی همچنین بی‌انگیزگی یا ناامیدی شود. از عوامل ایجاد غم می‌توان به مشکلات خانوادگی، از دست دادن دوستان یا اعضا خانواده، تنهایی، کمبود محبت، سرخوردگی اجتماعی، فقر، شکست در عشق و غیره نام برد.

۱- مرحله انکار و انزوا: در این حالت منزوی و گوشه‌گیر می‌شوید ولی سعی می‌کنید انکار کنید که این اتفاق بر فعالیت‌های روزانه و روابط با دوستانتان تاثیر گذاشته است. مدت زمان این مرحله بسته به شرایط متفاوت است.

۲- مرحله خشم: در این حالت، نسبت به کسی که باعث ناراحتی شما شده احساس عصبانیت پیدا می‌کنید هر چند که می‌دانید او در این دنیا نیست و بعضی اوقات خود را نیز مسئول بروز آن حادثه می‌دانید یا کوتاهی و سهل انگاری تان را عامل به وجود آمدن مرگ او می‌پندارید یا احساس خشم‌ می‌کنید که چرا او شما را مطلع نساخته تا اقدامی‌کنید و یا خشمگین هستید که چرا با او گرم نگرفته اید که چنین حادثه ای روی ندهد.

۳- مرحله متوسل شدن: در این مرحله احساس عدم توانایی در روبه‌رو شدن با واقعیت خود را نشان می‌دهد.چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

۴- مرحله افسردگی: در این مرحله سستی بروز می‌کند. البته عصبانیت و اندوه خود باعث بروز افسردگی است. این مرحله از چند روز تا دو ماه طول می‌کشد.

۵- مرحله پذیرفتن: آخرین مرحله غمگین بودن است. از این پس شما توانایی پذیرفتن واقعیت را دارید و اگر این پذیرش با اسلحه ایمان و اعتقاد محکم مذهبی باشد،آن را مشیت الهی دانسته و خود را به تقدیر و قضا می‌سپارید.

ما اغلب از غم و اندوه به عنوان یک فرآیند شدید عاطفی یاد می کنیم، اما اغلب بعضی از علائم غم و اندوه به صورت مشکلات جسمی در افراد بشرح ذیل را نیز به وجود می آید:
۱- خستگی
۲- حالت تهوع
۳- کمبود ایمنی
۴- کاهش وزن یا افزایش وزن
۵- درد ها و رنج
۶- بیخوابی

۱- یک مهارت جدید یاد بگیرید. به جای اینکه به کارهایی بچسبید که هیچ وقت در آنها پیشرفت نمی کنید.
۲- دیدگاه خود را تغییردهید. به مشکلات به دید یک موهبت پنهان بنگرید.
۳- گریه کنید. طبق گفته دکتر ویلیام فری دوم متخصص شیمی حیاتی در مرکز پزشکی رامست در مینیاپلیس با گریه کردن احساست منفی را از خود دور کنید و موادشیمیایی مضری را که در نتیجه استرس در بدن تولید می شوند را دور بریزید.
۴- نگرانی تان را فورا به یک عمل مثبت تبدیل کنید. برای موقعیت های شغلی جدید چند جا زنگ بزنید یا برای یک کار داوطلبانه به گروه های های اجتماعی بپیوندید.
۵- از مدیتیشن یا یوگا استفاده کنید تا شما را به زمان حال بیاورد. به جای اینکه در گذشته زندگی کنید و نگران آینده باشید.
۶- لیستی از دست آوردهایتان تهیه کنید- حتی موارد کوچک- و هر روز چیزی به آن اضافه کنید. برای این که جایی برای رضایت از خودتان بازکنید باید یک مقدار از ناراحتی های خود کم کنید.
۷- در ذهن خود یک جعبه به نام “توقعات” در نظر بگیرید. هر زمان که شروع کردید به فکر کردن به اینکه چگونه امور باید پیش بروند و یا باید تا بحال پیش می رفتند،این افکار را داخل جعبه بیندازید.
۸- در یک فعالیت ورزشی شرکت کنید. ورزش هورمون های استرس زا را کم می کند و اندروفین و مواد شیمیایی را که باعث تقویت ذهن میشوند، در بدن بالا میبرد.
۹- تمام انرژی خود را صرف چیزهایی کنید که واقعا می توانید کنترل کنید، به جای اینکه به چیزهایی بپردازید که نمیتوانید آنها را کنترل کنید.
۱۰- راهی خلاقانه برای بیان احساساتتان پیدا کنید کارهایی مانند وبلاگ نویسی یا نقاشی. این کار را در لیست کارهای ضروری خود قرار دهید و وقتی آن را انجام دادید روی آن خط بزنید. این کار به شما یاد آوری می کند که احساساتتان را بیرون بریزید.
۱۱- خشم را با تمام وجود حس کنید. اگر احساساتتان را خفه کنید ممکن است به بیرون درز کنند و نه تنها شخصی که باعث عصبانیت شما شده است، بلکه اطرافیانتان را نیز تحت تاثیر قرار دهند. قبل از اینکه بتوانید از هر احساسی رها شوید باید با تمام وجود آن را حس کنید.
۱۲- به خودتان فرصتی برای خالی شدن و فریاد زدن بدهید. یک روز قبل از رویارویی با شخصی که شما را ناراحت کرده خود را خالی کنید. اینکار باعث می شود که درون شما از کینه و دشمنی خالی شود وبرای یک برخورد منطقی زمان بدست آورید.
۱۳- به خاطر داشته باشید که خشم بیش از اینکه به شخصی که شما را ناراحت کرده صدمه بزند به شما آسیب می رساند، پس برای اینکه لطفی در حق خود کرده باشید، پیش خودتان اینگونه مجسم کنید که خشم تان کم کم در حال از بین رفتن است.
۱۴- اگر امکان دارد ناراحتی خود را به شخصی که آزارتان داده بگویید. بیان احساساتتان ممکن است کمک کند که در جا نزنید و حرکت کنید. در نظر داشته باشید که شما نمی تواند برخورد شخص مقابل را کنترل کنید؛ شما فقط می توانید بر خود تسلط داشته باشید تا احساساتتان را هرچه شفاف تر و مهربانانه تر بیان کنید.
۱۵- مسئولیت پذیر باشد. خیلی وقت ها که عصبانی هستید، روی کار اشتباهی که شخص دیگری انجام داده است تمرکز می کنید که اساسا قدرت شما را از بین میبرد. وقتی روی آنچه که می توانستید بهتر انجام دهید تمرکز کنید، احساس ناتوانی و ناراحتی کمتری خواهید کرد.
۱۶- خود را جای شخص مقابل قرار دهید. همه ما اشتباه می کنیم شما هم ممکن است به آسانی مانند شوهر، پدر یا دوست تان اشتباه کنید. بخشش خشم را در خود حل می کند.
۱۷- آن را دور بریزید؛ مثلا با یک جیب پر از توپ تنیس بدوید. بعد از اینکه سرعت گرفتید توپ ها را یکی یکی بیندازید به یاد چیزهایی که باعث خشمتان می شود (البته بعدا آنها را دوباره جمع کنید زیرا زباله ها نی زمین را خشمگین می کنند!)
۱۸- از توپ های استرس استفاده کنید، و زمان استفاده از آنها، عصبانیت تان را هم به صورت فیزیکی و هم زبانی نشان دهید. اخم کنید و فریاد بزنید. ممکن است احمقانه به نظر برسد اما این کار به شما کمک می کند که دقیقا آنچه درونتان حس می کنید را بیرون بریزید.
۱۹- یک نوار لاستیکی به مچ دستتان ببندید و وقتی که شروع به تفکر درمورد اندیشه های خشمناک کردید با ملایمت با آن ضربه ای به دستتان بزنید. با این کار ذهن شما یاد می گیرد که آن نوع تفکرات منفی با چیز ناخوشایندی همراه است.

۲۰- به یاد داشته باشید که شما فقط این سه گزینه را دارید: خود را از موقعیت دور کنید، آن را تغییر دهید، یا آن را قبول کنید. این کارها باعث شادی می شوند؛ چسبیدن به ناراحتی هرگز شما را خوشحال نمی کند.
۲۱- سعی کنید که از تجربه تان درس بگیرید تا به شما در فراموش کردن و خاتمه دادن به ناراحتی ها کمک کند.
۲۲- طی یک نامه هر چه که دلتان می خواهد بنویسید. حتی اگر قصد ارسال آن را نداشته باشید، روشن شدن احساساتتان به شما به رویارویی با واقعیت موجود کمک خواهد کرد.
۲۳- هم خوبی و هم بدی را به یاد آورید. ممکن است که اینگونه به نظر برسد که در گذشته بهتر بوده است، اما این چنین نیست. قبول این واقعیت ممکن است حس شکست را در شما کم کند. همانگونه که لورا الیور میگوید،” راحت شدن از دست یک انسان معمولی آسانتر از یک قهرمان است.”
۲۴- نگرش خود به عشق را واقعی کنید. مطمئنا اگر قبول کنید که محبوبتان را از دست داده اید احساس ویرانی خواهید کرد. اگر فکر کنید که دوباره می توانید معشوق بهتر و جذاب تر پیدا کنید راحت تر می توانید به زندگی خود ادامه دهید.
۲۵- کسی که قبل از دیدار محبوبتان بودید را به خاطر بیاورید. آن شخص واقعا جذاب بود و الان وقتش رسیده است که دوباره تبدیل به آن شخص شوید.
۲۶- فضایی ایجاد کنید که واقعیت و زمان حال را نشان دهد. عکسش را از جلوی چشم بردارید، ایمیل هایی را که ذخیره کرده اید پاک کنید.
۲۷- به خودتان به خاطر قبول واقعیت جایزه بدهید. به خاطر پاک کردن شماره اش از تلفن تان به سر و وضع خودتان برسید، یا بعد از اینکه تمام وسائلش را درون جعبه ای ریختید با دوستانتان بیرون بروید و خوش بگذرانید.
۲۸- این جمله را در مقابل دید خود نصب کنید. دوست داشتن خویشتن یعنی رها شدن.
۲۹- حقایق را جایگزین افکار احساسی خود کنید. وقتی با خود فکر می کنید که “دیگر عاشق نخواهم شد” با این فکر نجنگید به جای آن به چیز دیگری فکر کنید مثلا “امشب میخواهم یک کار جدید انجام دهم”.
۳۰- از تکنیک صداهای خنده دار استفاده کنید. طبق گفته راس هریس نویسنده کتاب دریچه ای به شادمانی، اگر صدایی که در سرتان است را با یک صدای کارتونی (مثل آن شخصیت منفی باف در کارتون گالیور) عوض کنید به شما کمک می کند که بتوانید این اندیشه های مشکل ساز را بی اثر کنید.
۳۱- از تکنیک نفس عمیق استفاده کنید. نفس عمیق بکشید و به زمان حال برگردید.
۳۲- در یک کار گروهی همکاری کنید. با مردم بودن در زندگی ممکن است به شما کمک کند که به مشکلاتتان از فاصله دورتری نگاه کنید.
۳۳- به این جمله ادکارت تاله توجه کنید:” نگرانی به نظر ضروری می رسد اما کار مفیدی انجام نمی دهد” اگر توجه کنید که استرس و نگرانی چه بر سر شما می آورد ممکن است به رها شدنتان کمک کند.
۳۴- به صورت نمادین رها شوید. تمام نگرانی های خود را بنویسید وکاغذ را در شومینه یا بخاری بیندازید.
۳۵- افکار خود را جایگزین کنید. هوشیار باشید و وقتی شروع به تفکر در مورد چیزهای نگران کننده می کنید فرآیند اندیشه خود را به چیز دلپذیرتر تغییر جهت دهید؛ مانند تفکر در مورد کارهای مورد علاقه تان.
۳۶- به سونا بروید. مطالعات نشان میدهد کسانی که در هفته حداقل دو بار به مدت ۱۰-۳۰ دقیقه به سونا می روند بعد از کار، نسبت به افرادی با کار مشابه که به سونا نمی روند، کمتر دچار استرس می شوند.
۳۷- ۱۰ سال پیش رویتان را مجسم کنید. سپس ۲۰ سال و بعد ۳۰ سال. متوجه خواهید شد که خیلی چیزهایی که الان نگرانش هستید در یک بازه طولانی مدت واقعا اهمیت چندانی ندارند.
۳۸- کارهایتان را جمع و جور کنید. طبق گفته جورجیا وتکین معاونت روانپزشکی در مدرسه پزشکی مونت سینا، اتمام یک کار کوچک حس اقتدار را در شما افزایش می دهد و سطح استرس شما را پایین می آورد.
۳۹- پایان دهید. دو تا لیست تهیه کنید: در یکی ریشه های نگرانی و استرس در شما و در دیگری راه مقابله با آنها را بنویسید. همزمان که این کار را می کنید، خودتان را تصور کنید که این “ذخیره نگرانی” درونی خود را تخلیه می کنید.
۴۰- بخندید. تحقیقات نشان می دهد که خنده نگرانی را تسکین می دهد، سیستم دفاعی بدن را بهبود می بخشد و تحمل درد را آسان تر می کند.اگر برای مدت زیاد نمی توانید ذهنتان را آرام کنید، این کار را با ده دقیقه تماشای یک فیلم کمدی در یوتیوب شروع کنید.

۱- احساساتتان را با یک دوست امین یا یکی از اعضا خانواده درمیان بگذارید. در واقع این فرد باید کسی باشد که خوب به حرف‌های شما گوش بدهد، سعی در قضاوت کردن در مورد آن یا تغییر دادن شما نداشته باشد.

۲- سعی کنید کار‌هایی انجام دهید که به شما آرامش می‌دهد. به پیاده روی بروید، دوش آب گرم بگیرید، یک کتاب خوب بخوانید، به گل و گیاه‌های خانه رسیدگی کنید یا به سایر سرگرمی‌های مورد علاقه تان بپردازید. فورا استرستان را پایین آورید. ذهنتان را آرام کنید. احساساتتان را تسکین دهید. نوعی آسودگی خیال در جسمتان ایجاد کنید. تمدد اعصاب را به طریقی طبیعی و آسان ایجاد کنید.

۳- راهی برای آرام کردن و تسکین خود پیدا کنید. اینکار باعث می‌شود احساساتتان آزاد و رها شود. مدیتیشن کنید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید یا حرکات کششی ساده انجام دهید.

۴- خاطره نویسی کنید. وقتی اینکار را انجام می‌دهید مثل این می‌ماند که یک شنونده خوب دارید که می‌توانید به او اطمینان کرده و حرف هایتان را با او درمیان بگذارید.

۵- یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید. سعی کنید یکبار دیگر نگاهی به خودتان بیاندازید و اینبار با عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید. ببینید شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می‌کردید، و از این به بعد به جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید.

چه موقع به دنبال کمک متخصص بروید

ناراحتی های شدید و طولانی مدت می تواند نشانه افسردگی باشد. افراد افسرده معمولا احساس تنهایی و ناامیدی می کنند و خودشان را به خاطر چنین احساساتی سرزنش می کنند. اگر احساس ناراحتی و غصه زیاد بیشتر از دو هفته در شما ماندگار شد و در فعالیت های روزانه تان مثل کار یا خواب و خوراک اختلال ایجاد کرد، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. اگر این احساسات شما با فکر مرگ و خودکشی همراه شد، سریعا از متخصص روانشناس کمک بگیرید.

چکیده
همانطور که گفتیم اندوه یا غم نوعی احساس است که در نتیجه ازدست دادن توانایی یا بعد از احساس ضرر ایجاد می‌شود. غم معمولا با اشک، کم شدن انرژی و انزوا همراه است. مهارت‏های مقابله‏ صحیح با غم و اندوه، آموختنی و دست‏ یافتنی است. ما در این مطلب این مهارتها را برای شما بیان نمودیم که امیدواریم مورداستفاده تان قرار گرفته باشند.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت


ثبت نام – فراموشی رمز عبور

کانال رسمی راز ثروت در تلگرام

گروه ثروت و موفقیت از سال 88 تا به حال در مورد مسائل مالی ، موفقیت در شغل ، ثروت آفرینی و بازاریابی …

ارتباط با ما از طریق شبکه های مجازی

هرگونه کپی برداری از راز ثروت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


طراحی و توسعه: تیم ام اس بی وب


فایل صوتیDownloads-icon


کتاب های صوتیDownloads-icon


فایل صوتیDownloads-icon


فایل صوتیDownloads-icon


https://razservat.ir/wp-content/uploads/edd/2017/06/Gotrat-Javani-Razservat.ir_.mp3Downloads-icon

غم و اندوه واکنشی طبیعی به احساسات ناشی از مرگ عزیزان، فقدان و یا از دست دادن چیزی با ارزش است. نشانه های غم به صورت خستگی مفرط، نوسان خلق، بی قراری، گریه کردن، گوشه گیری، پرخاشگری، انزوا، احساس بی ارزشی و… بروز پیدا می‌کند. حتی ممکن است به دنبال تغییرات بزرگی که در زندگی تجربه می‌کنید مانند بازنشستگی، طلاق، مستقل شدن فرزندان یا مرگ عزیزان نشانه‌های غم و اندوه بارزتر شود. در صورتی که غم اندوه به صورت مزمن ادامه پیدا کند، زندگی اجتماعی، شغلی و تحصیلی‌تان مختل می‌شود و به دنبال ناکامی‌های متوالی، علائم افسردگی و سایر اختلال‌های روانی هم ایجاد می‌شوند. پس آشنایی با شیوه‌های التیام دادن رنج‌های عاطفی‌ و اقدام برای درمان احساس غم ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس غم کلیک کنید. 

هر فردی راه و روش‌های منحصر به خودش را برای برخورد با چالش‌های زندگی دارد. از دست دادن چیزهای ارزشمند مانند اموال، ثروت و در موارد شدیدتر سوگ عزیزان، طلاق یا رفتن فرزندان از خانه، باعث بروز غم و اندوه می‌شود. زمانی که متعلقات یا دلبستگی‌های ارزشمند خودتان را از دست می‌دهید، ذهنتان این برداشت را می‌کند که هویت و بقایتان به خطر افتاده، پس متعاقبا علائم غم و اندوه نمایان می‌شوند. اینجاست که ذهن یک سری راه حل پیش روی‌تان می‌گذارد. نگران نباشید این واکنش‌ها طبیعی است؛ اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که سازگاری اجتماعی و شغلی‌تان به طور محسوسی مختل شده و غم با شما باقی بماند.

از علائم عاطفی غم و اندوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلافاصله بعد از با خبر شدن فقدان یا سوگ، قبول این حقیقت تقریبا برای بسیاری از افراد غیر ممکن است، پس دچار شک و ناباوری نسبت به حادثه شده و سعی در انکار حقیقت می‌کنند. این احساسات کاملا طبیعی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساسات کلیک کنید. 

یکی از نشانه‌های غم و اندوه داشتن احساس ترس، ناامیدی، بی انگیزگی و تنهایی شدید است. در چنین زمان هایی فرد به همراه گریه‌های شدید، احساس ناراحتی و تنهایی نیز می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس پوچی کلیک کنید.چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

یکی دیگر از علائم غم و اندوه این است که افراد به دلیل بایدها و نبایدهای ذهنی‌شان دچار احساس گناه و پشیمانی می‌شوند. این قوانین به قدری در ذهن فرد شدید هستند که فرد گمان می کند حتما باید آن‌ها را اعمال می‌کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس گناه کلیک کنید. 

احساس خشم و عصبانیت نیز به هنگام سوگ و فقدان تجربه می‌شود. فرد خودش، دیگران و حتی خدا را مقصر این اتفاق دانسته و سرزنش می‌کند. گاهی اوقات فرد در پی احساس خشم به دلیل سهل انگاری‌های خود یا بی عدالتی که در حق او شده، درصدد انتقام یا خودآزاری بر می‌آیند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه احساس خشم کلیک کنید. 

ترس یکی دیگر از هیجان‌هایی ست که شخص را پس از تجربه فقدان‌ها و سوگ درگیر می‌کند. در این موقعیت تمام اضطراب‌ها و ناامنی‌ها به سراغ فرد می‌آید به صورتی که احساس پوچی نسبت به زندگی و اهداف در او شکل می‌گیرد.

اغلب افراد از غم و اندوه به عنوان یک فرآیند شدید عاطفی یاد می‌کنند اما بسیارند کسانی که علائم غم و اندوه را به صورت مشکلات جسمی مانند خستگی، حالت تهوع، کاهش ایمنی بدن، کاهش یا افزایش وزن، دردهای جسمی و بی‌خوابی نشان می‌دهند.

درد غم و اندوه اغلب باعث می‌شود که تمایل داشته باشید از دیگران کناره گیری کنید و در مسیر انزوا پیش بروید. اما توجه داشته باشید که حمایت و پشتیبانی دیگران برای بهبودی و تحمل رنج حیاتی است. به همین دلیل کنار آمدن با غم از دست دادن عزیزان سخت می‌باشد؛ چرا که آن‌ها خود همیشه مرهمی بر دردها بوده‌اند. در ادامه به ذکر راه هایی برای رهایی از غم پرداخته ایم.

شاید برای کوتاه مدت بتوانید احساس غم و اندوه خودتان را سرکوب کنید، اما در طولانی مدت نمی‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید. پس دردهایتان را بپذیرید و آن‌ها را بیان کنید. زمانی که تلاش می‌کنید از بروز احساس غم و اندوه خود اجتناب کنید، فقط روند بهبودی خود را طولانی‌تر می‌کنید. غم و اندوه حل نشده نیز می‌تواند به عوارضی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال پر خوری منجر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید. 

اگر فرد معتقد و مذهبی هستید، فعالیت‌ها و مراسم مذهبی مانند دعا و یا رفتن به مسجد می‌تواند برای شما آرامش بخش باشد. می‌توانید با شرکت در این مراسم و فعالیت‌ها آرامش خود را دوباره بدست آورید و به زندگی عادیتان بازگردید.

غم و اندوه در فرد احساس تنهایی ایجاد می‌کند. زمانی که در کنار دیگران هستید، با به اشتراک گذاری غم و اندوه خود با افراد معتمد، می‌توانید به روند بهبودی‌تان سرعت بخشید. گروه‌های پشتیبانی در مراکز خدمات درمانی روانی به شما امکان پیوستن به چنین گروه‌های حمایتی را می‌دهند. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره روانشناسی و گروه درمانی از مرکز هنر زندگی احساس تنهایی خود را کاهش دهید.

هنگامی که شما دچار غم و اندوه شده‌اید، بیشتر از همیشه باید از خود مراقبت کنید. استرس از دست دادن فرد مورد علاقه یا هر چیزی که دوست دارید، به سرعت انرژی و ذخایر احساسی شما را از بین می‌برد. تامین نیازهای فیزیکی و عاطفی به شما کمک خواهد کرد که این زمان دشواری را پشت سر بگذارید.

سعی کنید به تدریج به روال عادی زندگی‌تان بازگردید. بازگشت به فعالیت‌هایی که خوشحال‌تان می‌کند و باعث پیوستن دوباره شما به جامعه می‌شود. اینگونه فعالیت‌ها در پشت سر گذاشتن دوران غم و اندوه کمک شایانی به شما می‌کنند. فعال سازی رفتاری از روش‌های درمانی است که از پیشروی غم و اندوه یا حرکت به سمت افسردگی جلوگیری می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنار آمدن با غم از دست دادن عزیزان کلیک کنید. 

  

اگر با روش‌های ذکر شده احساس غم و اندوهتان التیام پیدا نکرد و این روند سبب مختل شدن زندگی عادی‌تان شده است، توصیه می کنیم مشکل خود را با یک متخصص در میان بگذارید. درمانگر با تجربه به شما آموزش می‌دهد که چطور احساسات خود را مدیریت کرده و بتوانید بر موانع پیش روی‌تان فائق آیید. مشاوره روانشناسی کمک می‌‌کند تا قبل از اینکه روابط اجتماعی و فعالیت‌های شغلی‌تان مختل شود، به روال عادی زندگی بازگردید.

اگر احساس غم و اندوه کنترل و مدیریت نشود، می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی تاثیر منفی گذاشته و حتی به تدریج باعث بروز افسردگی مزمن شود. پس بهتر است برای حل و رهایی از آن چاره‌ای بیندیشید. بهترین راه برای درمان احساس غم، کمک گرفتن از روانشاس است. مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا به حل مشکلات‌تان کمک کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش نشانه های غم و اندوه می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

توسعه توانمندی‌های فردی؛ سید محمد مهدی شهیدی- زندگی وقتی روال عادی و طبیعی خود را دارد که هر چیز سرجای خودش باشد. اما وقتی چیزی/کسی که “بوده” یکباره “نابوده” می‌شود روال زندگی مختل شده است. آن گاه که در می یابیم چیزی کم است، این کم بودن خودِ فقدان است که شادی و خوشایندی زندگی را از ما می گیرد، عصبانی و خشمگینمان می کند و چون نگاه کردن از بالای پرتگاهی به عمق ورطه، ما را می ترساند.

پذیرفتن و کنارآمدن با فقدان (نبود، نیستی) کسی یا چیزی که دوست می‌داشته‌ایم و از دست رفته است، به دلیل پیامدهای جسمی، عاطفی و
روانی که بر جای می گذارد از بزرگترین چالش‌هایی است که هر کدام از ما در زندگی
ممکن است تجربه کنیم. برخی جنبه‌های تجربۀ فقدان در میان
همه مشترک است اما هر فرد بنا به سن و سال، جنسیت، تیپ شخصیتی و … به گونه‌ای
متفاوت و منحصر به فرد فقدان را تجربه کرده و به آن واکنش نشان می دهد. چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم

فقدان یا از دست‌دادن گاه چنان غم و دردی
را بر آدمی فرو می‌آورد که او را از ادامه زندگی باز داشته و به خودکشی سوق می‌دهد.
در درجات پایین تر موجب افسردگی، از دست
دادن انگیزه برای انجام امور روزانه زندگی، کاهش احساسات و عواطف و غمگینی در فرد
می شود. این ها البته به جز واکنش اولیه است که طیفی از شوک تا خشم، نفرت، احساس
گناه و اندوه عمیق را در بر دارد. اگر نتوانیم هیجان ناشی از فقدان را مدیریت کنیم می تواند به اختلال‌های جدی در روان و کار و زندگیمان بینجامد.

روانشناسان و متخصصین علوم اعصاب،
مطالعات زیادی درباره فقدان و فرایندهای مقابله‌ای با آن انجام داده‌اند. از
منظر این مطالعات در مسأله فقدان مهم نیست فرد یکی از نزدیکان خود
را از دست داده باشد و با مرگ مواجهه شده یا همسرش طلاق گرفته یا سرمایه اش از
کف رفته است؛ در هر حال فقدان موجب اندوه می شود. فقدان در رویدادهایی چون: از دست
دادن سلامتی؛ از دست دادن شغل؛ از دست دادن ثبات مالی؛ سقط جنین؛ بازنشستگی؛ مرگ حیوان
خانگی؛ طلاق یا پایان یافتن رابطه عاطفی؛ از دست دادن یک رؤیای باارزش؛ بیماری جدی
یکی از عزیزان؛ از دست دادن رابطه دوستی؛ از دست دادن حس امنیت پس از ضربه روحی یا
فروش خانه‌ی پدری ممکن است رخ دهد.

نشانه‌های اولیه فقدان چیست و چرا اهمیت دارند

همانطور که گفته شد نوع واکنش افراد در مواجهه
با فقدان متفاوت است با این حال نشانه‌ها و علائم عاطفی-روانی و جسمی مشخصی برای
اکثر افراد وجود دارد که به هنگام مواجهه با فقدان در آنها روی می دهد. شناختن این
نشانه‌ها، هنگام بروز فقدان برای خود و اطرافیانمان
دو فایده دارد. 

اول- اگر این علائم را در خود دیدیم به دلایل وقوع آن آگاهیم و این از سرگشته شدن ما می‌کاهد. 

دوم- این شناخت به درک ما از دیگران یاری می رساند تا از درافتادن به تعبیر و قضاوت‌هایی که حین مکالمه ذهنی بر ما غالب می‌شوند، برهیم.

نشانه‌های عاطفی- روانی فقدان

شوک یا عدم باور :

  فرد از پذیرش رویداد سر باز می‌زند، در هضم آن در می‌ماند یا دچار بهت و ناباوری، بی حسی و کرختی
می‌شود. جای خالی آن که/چه از دست رفته به خلائی عظیم می ماند. نشانه ای
از قطعیتی بی چون و چرا که می ترساندمان و ما از پذیرش آن سرباز می زنیم و انکارش
می کنیم. “وقتی پدرم فوت کرد تا مدت انتظار داشتم که برگردد با اینکه می دانستم
برای همیشه رفته است”.

احساس خشم:

 آدمی از وقتی به دنیا می آید یاد می
گیرد که به “بودن چیزها یا اشخاص ” خو بگیرد، پس در مواجهه با فقدان آن، احساس خشم و عصبانیت شدیدی نسبت به سوی مقابل
فقدان در فرد ایجاد می شود. اگر مرگ باشد خشم نسبت به خدا، به سرنوشت، به طبیعت،
به روزگار؛ در طلاق نسبت به فرد جدا شده و … فرد را در بر می گیرد. این احساس
می تواند از دقایقی تا چند روز طول بکشد. حتی اگر از دست رفتن آن شخص یا چیز تقصیر
هیچ کس نباشد، شاید شما احساس خشم و عصبانیتکنید. اگر یکی از عزیزان تان را از دست
داده اید، ممکن است از دست خودتان، خدا، پزشکان یا حتی شخص فوت شده – برای ترک
کردن شما – عصبانی باشید و بعد -گاه تا مدتها- به خاطر بی انصافی که به هر حال در
حق شما انجام شده، کسی را سرزنش و شماتت کنید.

احساس گناه:

 در بسیاری از مواقع، افراد خود را
در جایگاه مسببِ فقدان قرار داده و تقصیرها را به گردن خود می اندازند و احساس
گناه می کنند. مواردی وجود دارد که این احساس گناه در فرد تثبیت شده و به نوعی
وسواس فکری مبدل می شود. . ممکن است شما به خاطر کارهایی که انجام داده یا نداده
اید و حرف هایی که زده یا نزده اید، افسوس بخورید یا احساس گناه کنید. همچنین ممکن
است به خاطر داشتن حس خاصی (مثلاً احساس آرامش، هنگامی که فردی پس از یک بیماری
طولانی مدت و سخت فوت کرده است) احساس گناه کنید. بعد از مرگ یک شخص حتی ممکن است
به خاطر انجام ندادن کاری برای جلوگیری از مرگ او، حس گناه پیدا کنید؛ حتی اگر هیچ
کار دیگری از دست تان برنمی آمد.

غمگینی:

 شناخته شده و عام ترین نشانه فقدان “حس
غمگینی” است که با کم حرفی، گریه، گوشه گیری و بی توجهی به پیرامون، همراه
است. شما دچار پوچی، ناامیدی،
حسرت یا تنهایی شدید می‌شوید. زیاد گریه می‌کنید یا از لحاظ عاطفی، بی ثباتید.

ترس:

 ترس معمولا دقایق اول ما را فرا می گیرد. این
ترس ناشی از همانند سازی واقعه برای خودمان است. ترسِ درک این که “من هم
میمیرم” ، یا ترس از جای خالی حمایتی که بوده و حالا، نیست؛ جای خالی همسر در
منزل، نبودن گوشی گمشده موبایل در دست یا مسئولیتی که با این فقدان بر عهده شما می‌ماند.
بروز ترس به عنوان علائم فقدان در کودکان و سالمندان بیشتر دیده می‌شود. ترس به صورت اضطراب،
درماندگی یا ناامنی احساس می شود و حتی ممکن است فرد دچار حملات پانیک شود.

پذيرش:

 آخرين مرحله در روند درک و مواجهه با فقدان، پذیرفتن امر واقع
و رویدای است که در قالب فقدان نمایان شده است؛ مرگ عزیز، طلاق همسر، بیکار شدن،
ورشکستگی یا تمام شدن رابطه عاطفی از سوی فرد پذیرفته می شود. این پذیرش با انگیزه
ها و بر اساس مبانی مختلفی ایجاد می شود. کسانی که اعتقاد مذهبی دارند فقدان را
مشیت الهی می دانند و آنانکه به تقدیر و سرنوشت معتقدند آن را به حساب تقدیر و
سرنوشت خود می گذارند. برخی نیز روال منطقی ذهن خود را باز می یابند و فقدان را به
عنوان واقعیت می پذیرند.

توصیه هایی برای کاستن از شدت و مدت نشانه‌های فقدان

بروز فقدان به عنوان یک رویداد واقعی برخی پیامدهای طبیعی را در جسم و
روان ما بر جای می گذارد و بهترین راه مواجهه با آن طی کردن روند نرمال آن است. با
این همه بسیاری اوقات اگر به علائم فقدان آشنا نباشیم این خطر وجود دارد که بیش از
حد درگیر شویم و بی ثباتی ناشی از آن زندگی ما را به مخاطره بیندازد. از این منظر
توصیه‌های کاربردی زیر برای کاستن از شدت و مدت نشانه های گفته شده ارائه می شود:

صحبت کنید:

 وجود آئین‌های سوگواری در تمام ملت‌ها و جوامع در ذات خود
اهمیت صحبت کردن و گفتگو را برای کاستن از غم و اندوه ناشی از فقدان دارد. صحبت
کردن با دیگران بار سنگینی را که مواجهه با فقدان در فرد پدید آورده می کاهد و در
ضمن رسیدن به مرحله پذیرش را کوتاه تر می کند. صحبت با خانواده، دوستان، مشاوران،
معلمان و… در این زمینه توصیه می شود.

احساس‌تان را بیان کنید؛

 مواجهه با فقدان موجب فوران احساس و هیجان
در فرد می شود. هرچه بتوانیم این احساسات و هیجان را بروز بدهیم یا با دیگران در
میان بگذاریم و شریک شویم زودتر و سهلتر به مرحله پذیرش می رسیم. گريستن، نوشتن،
در فضای باز مثل کوه و بیابان فریاد زدن و يا شركت در فعاليت هاي خلاقه مثل هنرهاي
دستي و موسيقي از جمله راهکارهایی است که به تخلیع احساسات و هیجان ناشی از فقدان
کمک می کند.

به روال روزانه برگردید:

 پس از فقدان، سخت ترین کار بازگشت به روال
معمول زندگی است. بدیهی است که بازگشت را نباید با انکار موضوع یا سرکوب خود همراه
کنید. بازگشت به روال روزانه زندگی را گام به گام انجام دهید و به
تدریج از فضای ناشی از فقدان فاصله بگیرید.

شناخت مراحل و پیامدهای ناشی از فقدان، بهترین راه برای تحمل و
برگذشتن از آن و بازگشت به احساسات مثبت ، شادی و امید به زندگی است. به کار گیری
توصیه ها نیز کمک می کنند تا این مسیر بهتر طی شود.

چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم
چگونه غم و اندوه را مدیریت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *