چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم

 
helpkade
چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم
چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم

 

 

تا حالا نشده کسی برای کنار آمدن با شادی و خوشبختی مشکل داشته باشد. وقتی شادی و لذت وارد زندگی ما می شود، ما آزادانه آن را تجربه می کنیم، اما وقتی غصه و ناراحتی به سراغمان بیاید، معمولاً با آن مبارزه می کنیم.

چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم

 

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به ما دیکته می کند همیشه لبخند روی لب داشته باشیم، به همین خاطر برخورد با غم و غصه کمی برایمان دشوار می شود. اما ناراحتی و غم و اندوه بخشی طبیعی از زندگی همه مردم است. این ناراحتی ها چه به خاطر یک فقدان مهم در زندگی مثل مرگ یکی از عزیزان، ایجاد شده باشد چه به خاطر شکست های کوچک و بی اهمیت روزانه، می توانیم یاد بگیریم که چطور راحت تر با آنها زندگی کنیم.

 

ما نه تنها می توانیم راحتی بیشتری به این گونه احساسات پیدا کنیم، برای سلامتی و تندرستی ما هم لازم است که به طریقی سالم با آنها برخورد کنیم.خطر برخورد نامناسب با احساسات زمانی برای من آشکار شد که یکی از همسایگان همسر بیمارش را از دست داد. وقتی من می خواستم با او ابراز همدردی کنم، او فوراً انکار کرد که احساسی به این مسئله دارد. طی یک هفته، او همه وسائل و متعلقات مربوط به همسرش را بیرون ریخت و هر چیز مربوط به بیماری و مرگ او.

 

جای تعجب نبود که وضعیت سلامتی او از آن موقع روز به روز بدتر شد. ابتدا هیج دلیل برای علائم بیماری او پیدا نشد، اما با گذشت زمان، مشکلات جدی جسمی در او ایجاد شد (که همه آنها مشکلات ناشی از استرس بودند).

البته، این یک نمونه بسیار حاد است اما به خوبی می توان اهمیت برخورد صحیح با مشکلات و ناراحتی ها را در آن مشاهده کرد. خیلی خوب است که ببینید چطور با اینگونه احساسات کنار آیید و مهارت های جدیدی یاد بگیرید.

در این مقاله قصد داریم به نحوه برخورد با ناراحتی های زندگی بپردازیم.

پذیرش ناراحتی خود و تحمل آن

رویکردهای کلی نگری به سلامتی دیر زمانی است که پی به نقش احساسات ما در وضعیت سلامتیمان برده و پزشکی مدرن این روزها توجه بیشتری به این مسئله معطوف داشته است.

 

 

برای داشتن یک زندگی احساسی سالم، لازم است که به همه احساساتمان احترام بگذاریم و به آنها فرصت ابراز بدهیم. وقتی غم و ناراحتی به سراغ ما می آید، باید به خودمان اجازه بدهیم که آن را به طور کامل حس کنیم. اینکار باعث می شود بفهمیم که غم و غصه واکنشی بسیار طبیعی و عادی به فقدان های زندگی است، نشان دهنده ایراد و اشکال ما.

 

هر نوع فقدان می تواند ناراحتی در ما ایجاد کند-حتی می تواند به همراه یک غروب زیبای خورشید باشد که نشاندهنده پایان روز است. ممکن است ندانیم که چه چیز همیشه باعث ناراحتی ما می شودحتی ممکن است یک تغییر کوچک در شیمی بدنمان مثل تغییرات هورمونی، تغییر سطح قند خون و از این قبیل باشد.

اینکار کمک میکند که نیاز به درک همه واکنش های احساسیمان از بین برود. مسئله مهم اینست که نباید به هیچ عنوان احساساتمان را سرکوب کرده و در برابر آنها مقاومت کنیم.علاوه بر پذیرش ناراحتیمان بعنوان بخشی عادی از زندگی، و اجازه وجود دادن به آن، راه های دیگری هم برای کمک به کنار آمدن با غم و غصه هایمان وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

5 راه حل اساسی برای کمک به کنار آمدن با غم و اندوه

1. احساساتتان را با یک دوست امین یا یکی از اعضاء خانواده درمیان بگذارید. در واقع این فرد باید کسی باشد که خوب به حرف های شما گوش بدهد، سعی در قضاوت کردن در مورد آن یا تغییر دادن شما نداشته باشد.

2. سعی کنید کارهایی انجام دهید که به شما آرامش می دهد. به پیاده روی بروید، دوش آب گرم بگیرید، یک کتاب خوب بخوانید، به گل و گیاه های خانه رسیدگی کنید یا به سایر سرگرمی های مورد علاقه تان بپردازید.

فوراً استرستان را پایین آورید.

ذهنتان را آرام کنید.

احساساتتان را تسکین دهید.

نوعی آسودگی خیال در جسمتان ایجاد کنید.

تمدد اعصاب را به طریقی طبیعی و آسان ایجاد کنید.

3. راهی برای آرام کردن و تسکین خود پیدا کنید. اینکار باعث می شود احساساتتان آزاد و رها شود. مدیتیشن کنید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید یا حرکات کششی ساده انجام دهید.

4. خاطره نویسی کنید. وقتی اینکار را انجام می دهید مثل این می ماند که یک شنونده خوب دارید که می توانید به او اطمینان کرده و حرف هایتان را با او درمیان بگذارید.

 

5. یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید. سعی کنید یکبار دیگر نگاهی به خودتان بیاندازید و اینبار ب عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید. ببینید شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می کردید، و از این به بعد به جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید.

چه موقع به دنبال کمک متخصص بروید؟

ناراحتی های شدید و طولانی مدت می تواند نشانه افسردگی باشد. افراد افسرده معمولاً احساس تنهایی و ناامیدی می کنند و خودشان را به خاطر چنین احساساتی سرزنش می کنند.

اگر احساس ناراحتی و غصه زیاد بیشتر از دو هفته در شما ماندگار شد و در فعالیت های روزانه تان مثل کار یا خواب و خوراک ختلال ایجاد کرد، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. اگر این احساسات شما با فکر مرگ و خودکشی همراه شد، سریعاً از متخصص روانشناس کمک بگیرید.

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


طراحی و بازسازی فضای داخلی

چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


به همسرت اعتماد نداری؟


کلینیک ترک اعتیاد در مناطق مختلف تهران

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

زندگی همیشه بر وفق مراد ما پیش نمی رود گاهی همه چیز بهم می ریزد‎

 

چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم

مهم نیست که مشکل شما چیست؟ مشکلات مالی، خانوادگی یا حتی شکست عشقی… در این شرایط آنچه اهمیت دارد این است که به یاد آورید مشکلات تان موقتی اند و شما بار دیگر رنگ خوشی را خواهید چشید. اگر سعی کنید با خودتان فکر کنید که هیچ مشکلی تا ابد دوام ندارد، آن را راحت تر تحمل خواهید کرد.

 

زندگی همیشه بر وفق مراد ما پیش نمی رود. گاهی همه چیز بهم می ریزد و ما می مانیم و دنیایی که روی سرمان خراب می شود. همه ما در زندگی سختی کشیده ایم. مشکلات مالی، خانوادگی، عاطفی و شغلی… می توانند زندگی ما را پر از استرس کنند، در این شرایط ما ناامید و ناتوان می شویم و فکر می کنیم که از پس آنها بر نمی آییم. اما به راستی در این شرایط چه کاری باید کرد؟ 

 

در اینجا ما به شما می گوییم که هنگام شکست و ناراحتی، چه چیزهایی را به یاد آورید تا روحیه تان بهتر از قبل شود و امید به زندگی تان را بازیابید.

 

این درد موقتی است 

مهم نیست که مشکل شما چیست؟ مشکلات مالی، خانوادگی یا حتی شکست عشقی… در این شرایط آنچه اهمیت دارد این است که به یاد آورید  مشکلات تان موقتی اند و شما بار دیگر رنگ خوشی را خواهید چشید. اگر سعی کنید با خودتان فکر کنید که هیچ مشکلی تا ابد دوام ندارد، آن را راحت تر تحمل خواهید کرد.

 

نگران نباشید 

نگرانی تنها شما را عصبی می کند و تمرکزتان را برای حل مشکلات از بین می برد. اگر شما در مورد چیزی که نسبت بدان هیچ کنترلی ندارید نگران باشید، تنها وضعیت را بدتر می کنید. به جای آن سعی کنید که تمرکزتان را بر قدم های بعدی بگذارید تا دیگر پشیمانی به سراغ تان نیاید. اگر کارتان را از دست دادید، نگرانی در مورد این که چگونه قبض هایتان را بپردازید، هیچ باری از روی دوش تان کم نخواهد کرد. بنابراین بهتر است که برنامه ای برای ادامه مسیر خود بریزید و طبق آن پیش روید. مثبت اندیش باشید تا اتفاقات مثبت برایتان رخ دهد.

  

شما مسئول مشکلات دیگران نیستید 

زمانی که شما دچار مشکل می شوید، نباید دیگران را درگیر خود کنید، پس تا جای ممکن عقب بکشید و سعی کنید که خودتان از پس مشکلات تان بر آیید. خلاف این موضوع نیز صادق است. بدین معنی که اگر چه کمک کردن به دیگران کار بسیار خوبی است اما شما مسئول مشکلات دیگران نیستید. پس اجازه ندهید که مشکلات دیگران دغدغه ذهنی شما شوند. اولویت زندگی شما در درجه اول خودتان هستید.

 

 از حرکت نایستید 

هنگامی که در زندگی احساس شکست می کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از حرکت نایستید و به راه خود ادامه دهید. حتی اگر تمام راههای مقابل تان بسته است، به عقب باز گردید و راه دیگری را انتخاب کنید اما یادتان باشد که هیچگاه از حرکت نایستید. شکست بدین معنی نیست که شما باید از تمام خواسته ها و آرزوهایتان دست بکشید. زندگی سخت است اما شما قوی تر از سنگ هایی هستید که زندگی در مقابل شما پرتاب می کند.

 

نگرانی تنها شما را عصبی می کند و تمرکزتان را برای حل مشکلات از بین می برد‎

 

آنچه می ترسید را انجام دهید 

اگر احساس می کنید راههایی که انتخاب کرده اید به بن بست رسیده اند و هیچ راهی دیگری برایتان وجود ندارد، شاید بد نباشد که راه جدیدی را در پیش گیرید، راهی که همیشه از قدم برداشتن در آن هراس داشتید. ترس از تغییرات طبیعی است اما ترس و نگرانی زیاد شما را از پیشرفت باز می دارد. حتی اگر فکر می کنید که غیر ممکن است، نفسی عمیق بکشید و قدم اول را بردارید. آنوقت خواهید دید که چقدر مسائل را بزرگ کرده بودید.

 

گریه کردن بد نیست 

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که بغض راه گلویتان را بگیرد اما از سرازیر شدن اشک هایتان خودداری کنید. یادتان باشد که گریه کردن نه تنها بد نیست بلکه شما را سبک تر نیز می کند. زمانی که مشکلات گریبان مان را می گیرند و در غم دست و پا می زنیم، احتیاج داریم که انرژی خود را به گونه ای تخلیه کنیم. گریه کردن نشانه ضعف شما نیست. پس گریه کنید و ببینید که پس از آن چقدر ذهن تان آزاد می شود و بهتر می توانید تصمیمات زندگی تان را بگیرید.

  

شما بر زندگی تان کنترل دارید 

حتی اگر در حال حاضر کنترل امور از دست تان خارج شده و فکر می کنید که نمی توانید کنترل زندگی تان را به دست گیرید، ناامید نشوید. زندگی شما توسط دیگران یا حتی ستاره ها که کنترل نمی شود، این خود شمایید که بر روند آن تاثیر می گذارید. بنابراین با وجود حتی بدترین مشکلات، باز هم بدانید که قدرت شما به حدی است که قادرید زندگی تان را بر وفق مرادتان تغییر دهید.

 

همه آدمها در زندگی شان مشکل دارند 

 بد نیست که گاهی به زندگی دیگران نگاهی بیاندازیم. ممکن است که نوع مشکلات دیگران با نوع مشکلات شما فرق کنند اما در نهایت همه در زندگی شان کمبودها و سختی هایی دارند، بنابراین شما تنها نیستید. حتی می توانید با افرادی که مشکلاتی چون شما دارند، صحبت کنید تا از شدت دردهایتان کاسته شود.

 

نیمه پر لیوان را ببینید 

بله! حق با شماست.. زمانی که در مشکلات تان دست و پا می زنید، دیدن نیمه پر لیوان کار ساده ای نیست اما شما باید تمام تلاش تان را بکنید. به عنوان مثال اگر در رابطه عاطفی تان شکست خوردید، این را به عنوان فرصتی برای پیدا کردن عشق واقعی تان ببینید، یا زمانی که کارتان را از دست می دهید به این فکر کنید که می توانید به دنبال شغل بهتری باشید. بدبینی می تواند زندگی شما را از این رو به آن رو کند، بنابراین خودتان را با دست هایتان در دام آن نیاندازید.

چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم

  

شکرگذار باشید 

حتما در روز زمانی را برای راز و نیاز با خدای خود خالی کنید. در این زمان به تنها چیزی که باید تمرکز کنید، اتفاقات مثبت است. به دارایی های مثبت زندگی تان فکر کنید و خدا را بابت آنها شاکر باشید. آنوقت می بینید که چقدر زندگی تان آرام تر و متمرکزتر از قبل خواهد بود. 

 

منبع: برترین ها

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


همین حالا وکیل بگیر


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


درمان اختلالات گفتاری کودکان


تردید و دو دلی قبل از ازدواج


مشاوره روانشناسی به صورت ویدیو کال


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


دنبال بهترین روانشناس تهران میگردی؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

حتما برای شما نیز پیش آمده است که گاهی به شدت بی‌حوصله و اندوهگین شوید، به طوری‌که احساس بدی نسبت به همه چیز و همه کس داشته باشید. این احساسات به شرط آنکه طولانی و پایدار نباشند، طبیعی هستند. حال سوال این است که در مواقع ناراحتی چکار کنیم؟ چطور از این احساسات منفی رها شویم؟ در این مقاله به معرفی راهکارهایی برای رهایی از غم و اندوه می‌پردازیم.

 

زمانی که احساسات و افکار منفی به سراغ شما می‌آیند، سعی کنید علت آنها را بیابید. از خود بپرسید علت این غم و اندوه چیست؟ چه چیزی باعث به وجود آمدن چنین احساساتی در من شده است؟ فکر کردن برای ریشه‌یابی احساسات منفی، می‌تواند در رفع آن‌ها مؤثر باشد. زیرا اغلب اوقات می‌بینید که علت مهمی برای ناراحتی وجود ندارد.

اگر ناراحتی و غم ناشی از مشکلاتی جدی باشد، فکر کردن و سعی بر ریشه‌یابی آن‌ها می‌تواند راه حل مناسبی را پیش پای شما قرار دهد. پس زمانی که احساس غم گریبان‌گیرتان شد، به جای زانوی غم بغل کردن، به دنبال روش‌هایی برای رفع آن باشید.

ترس از قضاوت شدن همیشه مانعی اساسی برای درد دل کردن با دیگران است. البته این ترس تا حدودی به جا و منطقی به شمار می‌رود. زیرا افرادی هستند که از احساسات و صحبت‌های شما بر علیه‌تان استفاده می‌کنند، اما اگر دوستی امین و مورد اعتماد دارید، برای رفع غم‌های خود از او کمک بخواهید. کمترین کمکی که دوستی نزدیک و مورد اعتماد می‌تواند بکند، گوش دادن به حرف‌های شماست.

چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم

حداقل مزیت به زبان آوردن غم و اندوه و درمیان گذاشتن آن‌ها با دوستان، سبک شدن و بیرون ریختن احساسات منفی است. بنابراین مشکلات و غم‌های خود را دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. در مواقعی دوستان می‌توانند راه‌حل‌هایی هم برای رهایی از غم و اندوه شما پیشنهاد کنند.

در مواقع ناراحتی چکار کنیم؟

در مواقع ناراحتی به موسیقی‌های مورد علاقه خود گوش کنید. موسیقی علاوه بر آرامشی که ایجاد می‌کند، می‌تواند شما را از دنیای اطراف جدا کند و برای دقایقی هرچند کوتاه، تمام مشکلات را به فراموشی بسپارد. ناگفته نماند که بهتر است موسیقی ملایم و شاد را انتخاب کنید. گوش دادن به موسیقی خشن یا غم‌انگیز، ممکن است وضعیت روحی شما را بدتر کند.

موسیقی مناسب می‌تواند احساس تنهایی را کم‌رنگ‌تر کند و شما را به همراه خود به سفر ذهنی چند دقیقه‌ای ببرد. همچنین می‌تواند با ایجاد احساس آرامش و شادی خلق و خوی شما را تغییر دهد و تا حدودی غم و اندوه را دور نگه دارد.

پیاده‌روی همواره روشی مؤثر و قابل دسترس برای از بین بردن احساسات منفی بوده است. بنابراین اگر احساس کردید که غم و ناراحتی به سراغتان آمده، از جایی که در آن هستید بیرون بروید و دقایقی را به پیاده‌روی بپردازید. پیاده‌روی در پارک یا اماکن زیبا و دیدنی می‌تواند ذهن شما را پاک کند و اجازه رشد افکار منفی را ندهد.

طبیعت و حتی حیواناتی که در آن هستند، همگی در ایجاد احساس و انرژی مثبت نقش قابل توجهی دارند. به طور مثال فرض کنید در پارکی قدم می‌زنید که چشمتان به گنجشک یا گربه‌ای کوچک می‌افتد، تماشای پرواز گنجشک‌ها یا بازی گربه با توپی کوچک، می‌تواند از شادی‌بخش‌ترین لحظات باشد و تمام احساس منفی را از بین ببرد. پس در مواقع غم و اندوه، قدم زدن در بیرون از خانه و یا دیدار از اماکن دیدنی را فراموش نکنید.

رهایی از غم و اندوه با استفاده از نوشتن

نوشتن یکی از مؤثرترین کارهایی است که می‌تواند افکار و احساسات را در برابر دیدگان انسان قرار دهد. در واقع با نوشتن هر آنچه که در ذهنمان می‌گذرد، می‌توانیم افکار خود را منظم‌تر ببینیم. پس در مواقعی که احساس اندوه می‌کنید، تمام احساسات خود را به روی کاغذ بیاورید. همراه با نوشتن این افکار، سعی کنید علتی برای هر یک بنویسید.

با مشاهده احساسات خود و همچنین علت آن‌ها درمی‌یابید که اکثر غم‌هایتان آنقدر که تصور می‌کردید بزرگ و ناراحت کننده نیستند. همچنین روشن و واضح دیدن ناراحتی‌ها، اغلب راه‌حل‌هایی مفیدتر را پیش رو می‌گذارد. کمترین مزیت نوشتن، مانند درد دل با دوستی امین، سبک کردن بار غصه‌هاست.

گاهی اوقات یک چُرت کوتاه‌ می‌تواند خستگی ناشی از کار روزانه و تحمل فشارهای آن را رفع کند. در نتیجه احساسات منفی نیز به راحتی با چرت زدن تا حدی رفع می‌شوند. در حقیقت مواقعی هست که بدن نیاز به ریکاوری کوتاهی دارد و پس از چند دقیقه خواب، دوباره شارژ می‌شود و فرد احساس بهتری خواهد داشت.

از طرفی می‌دانیم که خواب با میزان تغییرات خلق و خو نسبت مستقیم دارد. مطالعات ثابت کرده است اختلالات خواب می‌تواند در تندخویی، زودرنجی و حتی افسردگی‌های خفیف تا شدید تأثیر زیادی داشته باشد. همچنین اختلالات خلق و خو می‌تواند موجب ایجاد غم و اندوه شود. بنابراین خواب کافی به مدت ۷ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز، یکی از راه‌های رهایی از غم و اندوه است.

فعالیت‌هایی مانند نقاشی را برای فرار از روزمرگی، سرگرم کردن و بهبود حال خود انجام دهید. به خصوص در مواقعی که احساس ناراحتی می‌کنید، برای فراموش کردن ناراحتی‌ها و مشکلات، بهتر است سراغ چنین فعالیت‌هایی بروید تا ذهنتان برای مدتی آرام شود.

نقاشی یکی از بهترین فعالیت‌هاست. فواید نقاشی بر سلامت جسم و روح، پالایش افکار، زدودن غم و اندوه و… ثابت شده‌اند. فعالیت‌هایی دیگری مانند آشپزی، باغبانی و رسیدن به گل و گیاه خانه نیز از جمله فعالیت‌های سرگرم‌کننده هستند.

دیدن عکس‌های قدیمی معمولاً احساس خوبی را به دنبال دارد. می‌توانید عکس‌های قدیمی کامپیوتر، گوشی یا آلبوم خود را تماشا کنید و با یادآوری خاطرات خوش، احساسات بد را از خود دور کنید. مرور خاطرات و دیدن عکس‌های عزیزان حتماً لبخند بر لبهای‌تان خواهد آورد. حتی می‌توانید با دوستان قدیمی خود مجدداً ارتباط برقرار کنید و به دیدارشان بروید. دیدار دوستان قدیمی و مرور خاطرات گذشته به همراه آن‌ها موجب از بین رفتن غم و اندوه خواهند شد. پیوستن به مردم و در جامعه بودن همواره انرژی مثبت خاص خود را به دنبال دارد.

رهایی از غم و اندوه با خندیدن

خندیدن یکی از روش‌های نادیده گرفتن افکار منفی و ناراحتی‌هاست، اما شاید بگویید که با وجود مشکلات چگونه می‌توان خندید؟ باید توجه داشته باشید که خندیدن همواره انرژی مثبت مؤثری به دنبال دارد و حتی با وجود مشکلات نیز ناراحتی‌ها را دور می‌کند، پس سعی کنید بخندید. برای این کار می‌توانید چند ساعت از زمان خود را کنار دوستان و افراد شوخ طبع بگذرانید یا فیلم‌های طنز و استندآپ‌کمدی تماشا کنید. وقت گذراندن با دوستان به نظر روش بهتری است. زیرا علاوه بر تجدید دیدار با دوستان و سپری کردن اوقات خوش در کنار آن‌ها، می‌توانید با حضور در اجتماع افکار و انرژی منفی را از خود دور کنید.

هرگز سعی بر انکار ناراحتی‌های خود نداشته باشید. غم و اندوه هم مانند سایر احساسات، طبیعی و قابل احترام هستند. سعی کنید آن‌ها را بپذیرید و با تمام وجود حس کنید. سپس با انرژی کافی به دنبال راهی برای حل مشکلات باشید. یکی از راه‌های پذیرش غم‌ها گریه کردن است. اگر احساس بدی دارید، گریه کنید و دردهای خود را بیرون بریزید. پس از تخلیه غم‌ها، تصمیمی جدی در ایجاد تغییر در زندگی خود بگیرید. تغییراتی هر چند کوچک اما مثبت در زندگی موجب ایجاد انگیزه، اعتماد به نفس و البته رهایی از غم و اندوه خواهد بود.

گاهی اوقات چیزهایی را که واقعا اهمیت دارند، فراموش می‌شوند. بنابراین در مواقع ناراحتی خوب فکر کنید که علت این ناراحتی چقدر اهمیت دارد؟ تا چه اندازه بروز این مشکل در زندگی شما مؤثر است؟ چه تغییراتی به دنبال خواهد داشت؟‌ با پاسخ به چنین سؤالاتی میزان اهمیت موضوع کاملاً روشن خواهد شد. چه بسا ممکن است علت ناراحتی، موضوعی بی‌اهمیت باشد. بنابراین مهم‌ترین مسائل زندگی خود را اولویت بندی کنید و برای عوامل بی‌اهمیت خود را آزار ندهید. گاهی اوقات تغییر زاویه دید می‌تواند از رنج و عذابی بیهوده جلوگیری کند.

 

همانطور که گفتیم غم و اندوه هم مانند خوشحالی، ترس، هیجان و سایر احساسات انسان طبیعی هستند. سرکوب کردن ناراحتی‌ها روشی برای فراموش کردن آنها نیست. این کار فقط موجب انباشته شدن احساسات بد می‌شود و در نهایت می‌تواند مشکلات حاد روحی و جسمی را در پی داشته باشد. پس به غم‌های خود احترام بگذارید و آن‌ها را بپذیرید. پذیرش این احساسات روشی مؤثر در رفع‌ آنهاست. البته اگر به طور مداوم احساس ناراحتی دارید به طوری‌که هر روز غم و اندوه را حس می‌کنید، بهتر است از یک روان درمانگر کمک بگیرید. گاهی این احساس می‌تواند نشانه ابتلا به افسردگی است. در این رابطه توصیه می‌کنیم مطلب افسردگی خفیف چیست؟ را مطالعه فرمایید.

نظر شما در رابطه با رهایی از غم و اندوه چیست؟‌ آیا تا به حال دچار چنین احساساتی شده‌اید؟ از چه روش‌هایی برای رهایی از آن‌ها استفاده کرده‌اید؟‌ پیشنهادی برای بهبود روش‌های ارائه شده در این مقاله دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر خوانندگان انگیزه به اشتراک بگذارید تا همه بتوانیم ناراحتی و اندوه را از خود دور کنیم.



فشار روحی به شما وارد شده، بغض گلوی تان را گرفته ، اشک تا پشت پلک های تان هجوم آورده، کافی است پلک بزنید و اشک سرازیر شود. روانتان آزرده است و از شدت غم و ناراحتی، صورت تان برافروخته شده. صدای تان را صاف می کنید و تلاش می کنید محکم صحبت کنید، اما لرزشش کاملا پیداست. فقط می خواهید فریاد بزنید، اما به هر دلیل که فقط خودتان می دانید، غم و بغض تان را فرو می خورید. به خانه که می رسید دیگر حال تان را نمی دانید. این قدر گریه می کنید که چشم های تان دیگر توان دیدن ندارند. حال تان اما خوب نمی شود! به این دلیل که به موقع ابراز احساسات نکرده اید. واکنش نشان نداده اید. به قول معروف حق طرف را کف دستش نگذاشته اید. روانشناسان عقیده دارند باید به موقع، به جا و به اندازه، واکنش نشان داد. درغیر این صورت، خشم، غم، رنج و غصه و حتی گاهی شادی در روان تان جمع شده و به شکل های دیگری مانند مشکلات جسمی، روانی و یا واکنش ناگهانی در شرایط نامناسب و به شکل نامناسب بروز می کند. به نظر شما چه طور باید ناراحتی و غم مان را بروز بدهیم؟ بهترین راهکار نشان دادن غم مان چیست؟

 

باور های غلط در مورد گریه نکردن را دور بریزید سخت است؛ اما امکان پذیر است! هرچه باور درباره گریه نکردن، فرو خوردن غم، متانت، وقار، حفظ آرامش، حفظ غرور و… شنیده اید، دور بریزید. این ها باورهای نادرستی است که فقط و فقط باعث تشدید غم و رنج شما، باقی ماندن حرف ها در دل تان و بروز نادرست آنها به شکل اختلال های جسمی و روانی می شوند. بنابراین هر وقت از چیزی غمگین و دلخور شدید، حتما حس تان را به شکلی که احساس می کنید از غم رها می شوید، بروز دهید. این حس را همان جا بیان کنید و آنها را مانند کوله باری با خودتان حمل نکنید.

 

چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم

 راحت گریه کنید اجازه بدهید اشک های تان به راحتی سرازیر شوند. گریه کردن درواقع اولین و بهترین راهکار برای نشان دادن احساس درونی شماست. گریه نماد بیرونیِ احساس درونی شماست. به همین دلیل است که بعد از گریه کردن، احساس آرامش می کنید چون هورمون های ایجاد کننده استرس با گریه کردن از بین می روند. بعد از گریه کردن، روی تخت تان دراز بکشید. نفس عمیق بکشید و به فرآیندی که اتفاق افتاد، کمی فکر کنید. در این شرایط دو حالت را احساس خواهید کرد:اگر احساس آرامش نکردید، اجازه بدهید روان تان تصمیم گرفته و اگر نیاز است، دوباره گریه کنید. به هیچ وجه در هیچ شرایطی جلوی گریه کردن تان را نگیرید. اگر احساس آرامش کردید، یعنی گریه توانسته غم و اندوه تان را کم کند. احساس تان با بنویسید گاهی فقط گریه کردن باعث تسکین غم و اندوه تان نمی شود. یکی از بهترین راهکارهای رها شدن از احساس های بدی که در وجودتان جمع شده، نوشتن است. جای ساکتی را انتخاب کنید. احساس تان را از لحظه اول اتفاق به یاد بیاورید و بنویسید. به نوع جمله بندی، ترتیب کلمه ها و…فکر نکنید. هرچه را که به ذهن تان می رسد، بنویسد. حالت های فیزیکی، روانی و هر نوع احساسی را که تجربه کرده اید، یادداشت کنید. به غیر از نوشتن عادی می توانید این روش ها را هم امتحان کنید:نامه نگاری فکر کنید با نامه قرار است احساس تان را به طرف مقابل بگویید. بنابراین برای او نامه بنویسید. آن را نگه داشته یا پاره کنید و دور بریزید، اما هیچ وقت نامه را به دست او نرسانید. این حرف ها، حرف های شما در غم وعصبانیت است و بعد از رفع آن ممکن است از گفتن این حرف ها پشیمان شوید. پس، نامه را در جایی پنهان کرده و یا دور بریزید. شعر بگویید بعضی افراد که مهارت ترانه یا شعر گفتن را دارند، می توانند از این روش برای ابراز احساسات شان استفاده کنند. مچاله کنید اصلا مهم نیست که حرف های تان را تا کجا می نویسید. مهم نیست انشای جمله ها درست است یا نه؟ فقط بنویسید و بعد آن را مچاله کرده و دور بریزید.به این ترتیب حس مچاله کردن و دور ریختن غم و ناراحتی تان را حس خواهید کرد.

 

 

 از هنر کمک بگیرید از نظر روانشناسی، یکی از راهکارهای تخلیه روانی، هنر است. به همین دلیل معمولا در شرایط خاص، کیفیت وتعداد آثار هنری افزایش پیدا می کنند. از بین هنرها، نقاشی کردن و نواختن موسیقی، از بهترین روش ها برای کسب آرامش هستند. در زمان انتخاب و کشیدن طرح، انتخاب رنگ، توجه به نقاشی و تمرکز روی آن باعث تخلیه روانی می شود. بهتر این است که موضوعی را که باعث ناراحتی تان شده، نقاشی کنید. البته این به معنی این نیست که به شکل حرفه ای نقاشی کنید. به تصویر کشیدن آنچه باعث غم و اندوه تان شده، با چند خط ساده هم کافی است، اما اگر نقاشی بلد هستید، در شرایط غم و ناراحتی، حتما از آن کمک بگیرید. با کمک موسیقی آرام شوید گاهی با اینکه بسیار غمگین هستید، نمی توانید گریه کنید. انگار مانعی برای ریختن اشک های تان وجود دارد. افرادی که بسیار مغرور بوده و یا احساس می کنند گریه کردن، نشانه ضعف رفتاری است، حتی در خلوت هم گریه نمی کنند، اما واقعیت این است که گریه کردن، با شکسته شدن غرور ارتباطی نداشته و ضعف رفتاری هم محسوب نمی شود. بنابراین اگر نمی توانید گریه کنید، از موسیقی کمک بگیرید. این موسیقی می تواند آرام بخش و بدون کلام؛ با کلام و کمی غمگین یا حتی کاملا شاد و هیجانی باشد. هر کدام از اینها می توانند به شما کمک کنند تا از نظر روانی تخلیه شوید. با کسی که دلخور هستید، قهر کنید اصلا اشکالی ندارد با کسی که از دست او دلخور هستید، قهر کنید. یکی از واکنش های منطقی، قهر کردن است. زمانی که قهر کردید به این نکته دقت کنید:ولی حرف بزنید اگر دوستی با آن شخص برای شما ارزشمند است و می دانید او عمدا شما را نرنجانده، به او بگویید که با او قهر هستید، ولی با هم صحبت کنید و دلخوری را برطرف کنید. معذرت خواهی غیر کلامی را بپذیرید گاهی بعضی افراد بعد از این که شما را ناراحت می کنند، متوجه کاری که کرده اند، می شوند، اما به دلیل خجالت، غرور، ترس از واکنش شما و… نمی توانند مستقیما معذرت خواهی کنند. این افراد به روشی دیگر مثلا خریدن هدیه، گل، تلفن کردن و حرف زدن حتی درباره موضوعی نامربوط و… سعی می کنند کارشان را جبران کنند. در این شرایط به آنها فرصت بدهید. معذرت خواهی شان را به شکل ضمنی بپذیرید. اما سعی کنید شرایط را برای صحبت کردن و رفع کدورت فراهم کنید. نیازی نیست درد دلتان را حتما با کسی در میان بگذارید خیلی کلافه شده اید. می خواهید از کسی کمک بگیرید تا از غم تان کاسته شود. باید با کسی حرف بزنید و درددل کنید، اما این روش بدترین کار ممکن است. به چند دلیل؟ همه، درست راهنمایی نمی کنند هر فردی صلاحیت راهنمایی کردن را ندارد. بنابراین راهکارهایی پیشنهاد می کند که باعث گمراه کردن شما می شود. گاهی همین به ظاهر راهنمایی ها، به دلخوری و غم شما بیشتر دامن می زنند. بنابراین ابتدا به این چند نکته دقت کنید و بعد خودتان متوجه خواهید شد که در شرایط ناراحتی، بهترین روش درمیان گذاشتن مساله با فردی است که واقعا دلسوز شماست و یا درمانگر واقعی. هرکسی دوست نیست افراد زیادی دور و بر شما هستند، اما چه تعداد از آنها دوست واقعی شما هستند؟ از نیت واقعی همه آگاهید؟ چند نفر از آنها واقعا خیرخواه شما بوده و چند نفر بدشان نمی آید میانه شما با دیگران به هم بخورد؟ بنابراین نباید راز دل تان را با دیگران درمیان بگذارید. هر کسی از ظن خودش با شما همدردی خواهد کرد گاهی ممکن است شرایط روانی یک نفر مناسب نباشد. وقتی شما درباره ناراحتی تان صحبت می کنید، او به دلیل شرایطی که دارد، با حرف هایش این مساله را تشدید کند. بنابراین این هم دلیل دیگری برای نامناسب تر شدن شرایط خواهد بود. ناراحتی تان را بازگو کنید شاید در مراحل اولیه احساس غم و اندوه به دلیل شرایطی که دارید، نتوانید درباره موضوع صحبت کنید. ممکن است بتوانید، اما خشم تان باعث بدتر شدن شرایط شود. بنابراین کمی صبر کنید. بعد از کسب آرامش، موضوع را با فردی که از دست او ناراحت هستید، ناراحتی تان را از او در میان بگذارید. سعی کنید با کوتاه ترین و تاثیرگذارترین کلمه ها حرف تان را بیان کنید. گاهی با اینکه بسیار غمگین هستید، نمی توانید گریه کنید نکته اگر احساس می کنید می توانید به اعصاب تان مسلط باشید و همان لحظه غم واندوه تان را بیان کنید، همان موقع، صحبت کنید و خودتان را از بند غمی که دارید، رها کنید. برای تخلیه شدن، حرکت کنید اگر اهل پیاده روی باشید، حتما دیده اید که با پیاده روی تا چه حد احساس آرامش می کنید. درواقع راه رفتن یکی از راهکارهای خوب تخلیه روانی است. بنابراین در شرایطی که غمگین هستید، راه رفتن همراه با گوش کردن به موسیقی و یا حتی راه رفتن به تنهایی می تواند به تخلیه روانی شما کمک کند. اصلا نگران قضاوت دیگران نباشید. درحال راه رفتن اگر احساس کردید می خواهید گریه کنید، جلوی خودتان را نگیرید و بگذارید اشک ها سرازیر شوند.

 کلاه تان را قاضی کنید در هر ناراحتی و دلخوری ای، سهم دو طرف اگر یکسان نباشد، اما هردو ممکن است دلیل به وجود آمدن این مساله باشند. بنابراین اگر نتوانستید یا نخواستید همان موقع واکنشی نشان بدهید، حتما قبل از هر واکنشی، شرایط را بررسی کنید. سهم خودتان از اتفاق پیش آمده را بسنجید و ببینید چه طور باید واکنش نشان بدهید. در این بررسی نه خودتان را مقصر بدانید و عقب بکشید و نه خودتان را کاملا مبرا دانسته و رفتار حق به جانب داشته باشید. با این توصیه ها نیازی نیست به ملاقات پزشک بروید بعضی توصیه های پزشکی خنده دار و ساده به نظر می رسند، اما عمل کردن به آنها مهم و سخت است. اگر بتوانید با برنامه ریزی درست به این نکته ها عمل کنیم، آن وقت دیگر لازم نیست برای درمان درد جسمی یا روانی مان سراغ پزشک برویم. این نکته ها خودش دوای درد است. به این دلیل که بعضی از آنها برای حفظ سلامت جسم و بعضی دیگر برای حفظ سلامتی روان است. از غذا خوردن لذت ببرید همراه بعضی افراد که غذا می خورید، احساس گناه می کنید! آنها چنان با بی میلی هر لقمه را به دهان می گذارند که آدم حس می کند اگر با اشتها غذا بخورد، گناه کرده است. تغذیه سالم یعنی این که از خوردن هر چیزی، از یک لیوان آب خنک تا یک پرس غذای سالم و مغذی، احساس رضایت و شادی داشته باشیم. این طور غذا خوردن است که به قول معروف به تن انسان گوشت می شود! یکی از دلایل وزن نگرفتن بسیاری از افرادی که آرزوی کمی چاق شدن دارند، با بی میلی غذا خوردن و احساس رفع تکلیف است. بدون صبحانه، هرگز اگر آخرین وعده روز قبل را ساعت 8 شب میل کرده باشید و فردا صبح ساعت 8 بخواهید صبحانه بخورید، به مدت 12 ساعت معده شما خالی بوده است. حتی اگر خودتان را ماشین درنظر بگیرید! برای استارت زدن نیاز به بنزین دارید. مغز برای شروع حرکت نیاز به تغذیه مناسب دارد. بنابراین اگر بدون صبحانه از منزل بیرون بروید، درست مثل خودرویی هستید که با ته مانده بنزین و چراغ روشن، خودش را به زحمت تا مقصد رسانده و هر آن احتمال خاموش شدن آن وجود دارد. بنابراین حتما صبحانه کامل و مقوی و حاوی هیدرات کربن طبیعی بخورید. صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. تنوع را رعایت کنید رمز سلامتی، رعایت تنوع در برنامه غذایی است. بنابراین در برنامه غذایی روزانه شما باید انواع میوه و سبزی، گوشت ماهی یا مرغ، مواد غذایی با شیرینی طبیعی و… وجود داشته باشد. به این ترتیب نیاز بدن به املاح و ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و… تامین خواهد شد. دریافت این مواد بدن را در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون می کند. منبع انرژی را فراموش نکنید یکی از مهم ترین منابع تامین کننده انرژی بدن برای کار و فعالیت روزانه، هیدرات های کربن طبیعی هستند. بنابراین باید در رژیم غذایی روزانه شما مصرف حداقل یک یا دو منبع از این خوراکی ها وجود داشته باشد. غلات و حبوبات، میوه هایی مانند موز و سیب، برنج، ماکارونی، خرما، کشمش، توت،شیر و… حاوی هیدرات کربن طبیعی هستند. بهترین زمان برای مصرف موادغذایی حاوی هیدرات کربن، وعده صبحانه است. خوردن کمی عدسی، میوه، خرما یا کشمش همراه با شیر از بهترین راهکارهای دریافت هیدرات کربن طبیعی است. میان وعده را فراموش نکنید برخلاف تصور خالی ماندن طولانی مدت معده، راهکار کاهش وزن نیست. اتفاقا تغذیه مناسب و بموقع یکی از راهکارهای کاهش و کنترل وزن است. بنابراین درفاصله بین صبحانه تا ناهار و ناهار تا شام، حتما باید میان وعده سالم و مغذی مانند انواع آجیل خام، میوه، آبمیوه طبیعی و… میل کنید. از خوردن تنقلات مضر خودداری کنید. برای مثال کیک یا بیسکوییت کرم دار اگرچه می توانند شما را برای مدتی سیر کنند اما به دلیل داشتن هیدرات کربن غیرطبیعی، در ترشح انسولین اختلال ایجاد کرده و شما را خیلی زود گرسنه می کنند.

 

 

هر روز نیم ساعت ورزش یا پیاده روی کنید بهانه که همیشه هست! اما اگر واقعا آدم گرفتاری هستید و وقت سرخاراندن ندارید، بهترین زمان برای پیاده روی، فاصله بین سوار شدن به خودروی شخصی و رفتن به محل کار یا برگشتن از محل کار است. ماشین را کمی دورتر پارک کنید تا کمی پیاده روی کنید. راهکار دیگر، راه رفتن در محل کار است.برای بعضی کارها خودتان اقدام کنید تا چند قدمی راه بروید. بدنی که ورزش نکند، کیلومترها از سلامت دور است. تفریح کنید هر چند کوچک هرچقدر هم که گرفتار باشید، باید وقتی برای تفریح پیدا کنید. اصلا هم نیازی نیست برای تفریح، لشگرکشی کنید و جمع زیادی را دورتان جمع کنید. حتی همین که خودتان تنهایی با یکی- دو نفر از دوستان صمیمی تان به کافی شاپ، پارک، سینما، تئاتر، کتابخانه، مرکز خرید و… بروید و چند ساعتی فقط شاد باشید، کافی است. بهترین فرصت تعطیلات پایان هفته است تا بتوانید هفته بعد را با نیروی مضاعف آغاز کنید. از افراد و احساسات منفی، دور شوید همان طور که گاهی ناراحت هستید و دوست یا دوستان حال تان را می پرسند، شما هم حتما باید با دوستی که دچار مشکلی شده، همراهی کنید، اما نباید انرژی منفی دیگران روی شما تاثیر بگذارد. از افرادی که به هر شکل به شما انرژی منفی می دهند، دوری کنید. آنها با انتقال حرف ها و حس های منفی شان به شما، از نظر روانی تخلیه می شوند، اما این شما هستید که به لحاظ ذهنی خسته شده و باید بار دیگران را هم علاوه بر گرفتاری و افکار خودتان به دوش بکشید. بنابراین تاحدی با افراد همدلی کنید که به ضرر روح و روان خودتان نباشد.

مطالب پر بازدید

وقتی عزیزی را از دست میدهید با مشکلات فراوان روحی و روانی روبه رو می شوید. برای مقابله با افسردگی و غلبه بر غم و غصه خود می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. حضور در میان دوستان و آشنایان و خودمراقبتی کمک زیادی به شما در این زمینه میکند.


چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم

از دست دادن کسی یا چیزی که نسبت به آن توجه دارید می تواند موجب اندوه و غصه تان شود. ممکن است دچار عذاب روحی عمیقی شوید تا آنجا که درد و ناراحتی لحظه ای رهایتان نکند.

واکنش ها در برابر اندوه کاملا عادی هستند. اما چگونه می توان بر غم و غصه های خود غلبه کرد؟

روش های زیر می توانند مفید باشند:

یکی از موثرترین عامل در رهایی از اندوه، حمایت دیگران است.

اگر احساس غم و اندوه فراوان می کنید حتما با کسی که می توانید به او اعتماد کنید مانند دوست یا اعضای خانواده تان صحبت کنید و اندوه تان را درمیان بگذارید.

با این کار می توانید از بار آن غم بکاهید.

اما اگر در موقعیتی هستید که فرد قابل اعتمادی که بتواند کمک تان کند در دسترس ندارید از ایمان تان کمک بگیرید.

در این شرایط راز و نیاز با خدا و کسی که او را نیروی برتر می دانید بسیار به بهبودی حال تان کمک می کند.

اگر بازهم نتوانستید اندوه تان را فراموش کنید حتما با روانشناس و یا مشاور تماس گرفته و با استفاده از روش های مناسب و پیشنهادی او در خصوص وضعیت تان به خود کمک کنید.

هنگام اندوه و ناراحتی خیلی مهم است مراقب خود باشید.

در حقیقت باید برای شفای روح تان درد و اندوه وارد شده را بپذیرید.

دوری کردن از احساساتی چون غم و فقدان فقط روند بهبودی را طولانی تر می کند.

می توانید احساسات بدتان را به روش های خلاقانه ای مانند نوشتن آنها بروز دهید.

یا با شرکت کردن در امور خیریه غم خود را فراموش کنید.

موقع اندوه و افسردگی به راحتی غذا خوردن فراموش می شود اما وعده های غذایی تان را ازدست ندهید چراکه ذهن و بدن درکنار هم فعالیت می کنند.

گاهی اوقات افراد غم و اندوه را با افسردگی اشتباه می گیرند.

البته از آنجایی که این دو مورد علایم بسیار مشابه ای دارند تشخیص آن دو از هم گاهی اوقات بسیار سخت می شود.

غم و اندوه ترکیبی از انواع متفاوتی احساسات است.

یعنی فرد حتی در عین غمگین بودن ممکن است لحظه ای موضوعی برای خندیدن داشته باشد اما فرد افسرده دایما احساس تهی بودن و ناامیدی می کند.

بنابراین با تشخیص درست روش درمانی صحیحی به کار برید. اگر فکر می کنید زندگی دیگر ارزشی ندارد، ایکاش می مردید، دایم خودتان را به خاطر اتفاق افتاده سرزنش می کنید، به دیگران نمی توانید اعتماد کنید، نمی توانید فعالیت های روزمره تان را از سر بگیرید شما افسرده شده اید و حتما باید از کمک های حرفه ای بهره مند شوید.

سلامت نیوز

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم
چگونه غم و ناراحتی را از خود دور کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *