چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

 
helpkade
چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم
چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

تربیت درست و خوب فرزند از هر لحاظ کار مشکلی می باشد .در تربیت فرزند دختر والدین توقع دارند که فرزند مطیع بی چون و چرای آن ها باشند و هرگز با آنها مخالفت نکند ، در حالیکه این روش هیچ گاه درست نبوده و والدین باید راز و رمز تربیت درست فرزند خود را بیاموزند.

برای برقراری ارتباط دوستانه با فرزند دختر، سعی کنید حتی اگر اشتباهات خود را با شما در میان می گذارد مانند یک دوست خوب عمل کرده و به صحبت های او گوش دهید.مثلا گاهی  به شوخی مسخره کنید یا گاهی بخندید و … 

تحقیر و سرزنش کردن راه را برای ادامه این دوستی خواهد بست. همه چیز را بفهمید و بدانید و در مواقع دیگر از این اطلاعات استفاده کنید و نگرانیتان را آشکار نکنید تا باعث ترس دخترتان ازشما نشود.

آیا روش های تربیتی دختر و پسر با هم متفاوت است ؟

والدین باید بدانند از آن جایی که تمایل پسران با دختران فرق می کند، در برخی مسائل هم تفاوت دارند . نباید فراموش کرد که پسران،نحوه رفتار با جنس مخالف از مادر خود آموخته و دختران نیز از پدر یاد می گیرند. از همین روی، اگر پدرها از طبیعت وجودی دختر کوچک خود آگاه نباشند و مطابق میل خود با او رفتار کنند باعث ایجاد فاصله میان خود و دخترشان می شوند.چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

معمولا دختران نیاز دارند  که صحبت هایشان شنیده شود نه اینکه بدون شنیدن احساس های شان، از ابتدا راه حل ارائه شود. درباره ی پسران نیز مادران با مشکل مواجه می شوند زیرا آنها اگر کوچک هم باشند مایل هستند تا خودشان از عهده ی مشکل های شان برآمده و نیاز به کمک بیش از حد یا ناز و نوازش ندارند.

درک رفتار دخترها

برخی از پدر و مادر ها برای انجام کارها از دختران انتظار بیشتری دارند و پسرها را یاغی و تنبل می دانند و از آنها انتظار کمک ندارند .

تحقیر یا تشویق هیچ دختر یا پسری نباید به خاطر جنسیتش باشد. دید ما نسبت به جنسیت فرزندانمان باید منطقی و طبیعی باشد. یعنی رفتار ما نباید به گونه ای باشد که دخترها از جنسیت خود بیزار شوند. اگر چنین ذهنیتی در اندیشه و باور خودمان وجود داشته باشد خطر انتقال آن به دخترمان بسیار بیشتر خواهد بود.   

 برای اینکه فرزندان ما خود را افرادی با ارزش بدانند ، باید آنان را با تمام کاستی های شان بپذیریم. برای فرزندان مان، ارزش قائل شده و گاهی نیز آن را بازگو می کنیم اما بیش تر وقت ها، تناسبی میان رفتار و گفتار ما وجود ندارد. 

اگر فرزند پسر ما بزرگتر از فرزند دخترمان باشد احتمال این نوع آسیب دیدگی برای دختران نیز وجود دارد. نباید اجازه دهیم تا پسر بر دختر تسلط پیدا کرده و او را آزار دهد. تربیت هر کدام از فرزندان، مستقلا بر عهده پدر و مادرها بوده و فرزندان بزرگتر حق دخالت در تربیت آنها را ندارند. زیرا هیچ گاه محبت والدین را نسبت به خواهر یا برادر کوچکتر خود نخواهند داشت و بیشتر باعث آزار ها و تحقیرهای روانی کوچکترها خوواهند شد.

 این صدمات در صورتی که دختر از پسر کوچکتر باشد بسیار بیشتر است. هم موجب بیزاری او از جنیست خودش و هم موجب بدبینی وی به جنس مخالف و بدرفتاری او در آینده با همسرش خواهد شد.

استعدادهای دختران در وجود دختر خود را پیدا کرده و آنها را پرورش دهیم. مثلا مهارتهایی که بعدا در زندگی یک زن بیشتر مورد نیاز است را مورد توجه قرار دهیم. البته اگر با مقاومت آنها در یادگیری روبه رو شدیم، باید از تحمیل و اصرار پرهیز کرد. 

 دختران حیا را بیشتر با الگو برداری از مادر و اطرافیان خود می آموزند. با رشد عقلانی یک دختر ضرورت حیا بیشتر خواهد شد. علاقه دخترها به حفظ روابط و آبروداری در روابط دوستانه و خانوادگی به حفظ حیا و عفت کمک می کند. معمولا بی حیایی و بی عفتی در خانواده هایی دیده می شود که از همه بریده اند و در بین جمعیتی از غریبه ها گم شده اند. طبیعتا در بین غریبه ها کارهای پستی مثل گدایی و ولگردی هم شرم آور نیست.

بلوغ عقلانی دخترها سرعت بیشتری نسبت به پسران دارد اما بعد از بلوغ گاهی چنان روح خود را درگیر مسائل مادی می کنند که از ادامه رشد باز می مانند. لذا بعضا زنانی دیده می شوند که در سنین کمال هم تمام فضلشان در نمایش داراییها و اسباب و اثاثیه منزلشان خلاصه می شود. پس تلاش کنید تا دختران خود را اهل مطالعه کتاب های مفید و علاقمند به دانش بار بیاورید و مسائل مادی را در نظرشان حقیر کنید. همه این ها نیاز به درایت والدین مخصوصا مادران دارد.

 دخترها به حمایت و همدمی مادر بیشتر احتیاج دارند. مادری که دختر بزرگ می کند باید بتواند ارتباط عاطفی و دوستانه ای  با دختر خود برقرار کند. این ارتباط به تدریج با بلوغ دختر ایجاد خواهد شد مگر اینکه مادر موانعی ایجاد کند. این موانع از قبیل بدزبانی و تندخویی مادر یا برخی بیماریهای روحی اوست.

با شروع دوره بزرگسالی( معمولاا 12 تا 18 سالگی ) یک نوع تضاد وتعارض میان نوجوانان ومخصوصا دختران و والدین بوجود می آید.اگر این تعارضات به شکل صحیحی حل نشود، تا سنین بزرگسالی ادامه خواهد یافت. نادیده گرفتن و یا کم توجهی به این موارد ، ممکن است موجب ایجاد فاصله و گسست هایی شود که هر روز بر عمق آن افزوده شده و آثار جبران ناپذیری برای دختران به وجود بیاورد. جامعه ،خانواده، و آموزش و پرورش نقش بسزائی در شکل گیری شخصیت و بروز تضاد و تعارض ها دارند.بحران های روحی و روانی که بر اثر بروز تعارضات و تضادها در این دوره شکل می گیرد، از عوامل بسیار موثر در فرار دختران از خانه می باشد. نقش خانواده در فرار دختران بسیار مهم ارزیابی می شود. بعد از خانواده مهمترین نقش را دوستان دختران بر عهده دارند.

دخترانی که با والدین خود دچار تضاد و تعارض هستند، بعد از ازدواج با فرزندان خود نیز دارای مشکل خواهند بود،به عبارتی تنبیه شده تنبیه گر می شود. مادران افسرده، فرزندان افسرده و مادران دارای اختلالات روحی روانی، فرزندانی با مشکلات روحی و روانی تربیت خواهند کرد. اگر دختران را خوب تربیت نکنیم، نسل آینده تباه خواهد شد.تربیت دختر باید از کودکی شروع شده و با توجه به سنین رشد، به نیازهای دخترانمان پاسخ صحیح بدهیم .باید فراهم کردن زمینه و میدان های صحیح را برای ورود دخترانمان به اجتماعرا فراموش نکرده و تفاوت آنها با جنس مخالف را یادآور شدیم.

مهمترین نقش در افزایش و کاهش تضادها و تعارضات دختران به عهده مادر است.

 1 -مادران تحصیلکرده اگر از رشد و ویژگی های سنی دختران خود از لحاظ عاطفی، روانی و جسمانی آگاه باشند، در رفع تضادها و تعارضات به وجود آمده موفقیت بیشتری بدست خواهند آورد.به همین علت گذراندن یک دوره آشنایی با روان شناسی دوره نوجوانی به همه والدین توصیه می شود.

 2 -دختران در این سنین علاقه دارند تا درکشان کنیم، به سخنانشان گوش دهیم و به خواسته هایشان توجه کنیم.نباید آنها را تحقیر کنیم و به نظرات آنها توجه کنیم. 

 3 – احساس زیادی بودن در دختران و تضییع حقوقشان در برابر پسران ریشه در گذشته دارد. جامعه ما به گونه ای شکل گرفته که در آن گناه و اشتباه دختران عیب شناخته می شود اما گناه و اشتباه پسران مشکلی نداشت. لذا باید از هرگونه تبعیض بین فرزندان دختر وپسر دوری کرده و هر دو به یک اندازه مورد توجه والدین قرار گیرند.

4- برخی از والدین برای دختران خود محدودیت های زیادی ایجاد می کنند . مردم از طریق رسانه ها از مسائل ومعضلات در اجتماع مطلع شده و برای دخترانشان احساس نگرانی می کنند و برای حفظ حیثیت، آبرو و آینده دخترشان، دوست ندارند آنها بدون کسب اجازه به مکانهای مختلف بروند. در حالی که علم روانشناسی سخت گیریهای بیش از اندازه برخی خانواده ها را نادرست می خواند زیرا موجب گستاخی دختران شده و باعث می شود تا کارهایشان را به دور از چشم والدین انجام داده و همیشه در حال مبارزه با خواسته های والدین شان باشند. از سوی دیگر آزادی های بیش از حد برخی خانواده ها برای دخترانشان نیز، سبب بروز فجایعی می شود.باید در دادن آزادی به دختران از هرگونه افراط وتفریط اجتناب نمود.

5- یکی از ویژگیهای دوره نوجوانی  استقلال طلبی است.لذا باید به دختران وظایفی را واگذار کنیم تا آنها احساس استقلال کنند.باید در مسائل گوناگون از دخترانمان نظرخواهی کرده تا تصمیم گیری را یاد بگیرند. که این امر در از بین بردن تعارضات نیز موثر است. 

6 – دوره نوجوانی دوره گرایش به همسالان وتاثیرگذاری شدید دوستان می باشد. دوستان گاهی اوقات سبب محکم شدن اعتقادات و گاهی باعث ایجاد مشکلاتی می شوند که سبب انحراف آنها می شود. والدین باید ویژگی های دوست خوب را از قبل به فرزندانشان بیاموزند نه این که بی تفاوت بوده و بعد از انتخاب دوست ، به ارزیابی آنها پرداخته و مانع ادامه دوستی آنها گردند.

7 – دختران نوجوان به اقتضای سن قصد خودنمایی و ابراز وجود دارند، اما باید راه های صحیح ابراز وجود را به آنها نشان داد. با فراهم کردن زمینه های صحیح بروز خودنمایی در دخترانمان از توجه افراطی آنان در ظاهر کم کنیم.

8 – تفاوت سنی والدین با فرزندان :هرچه فاصله سنی والدین با فرزندان بیشتر باشد، درک والدین کمتر می شود. هر چه بتوانیم با دخترانمان دوست بوده، آنها را درک کنیم، موفق تر خواهیم بود .اگر تربیت فرزندان بزرگ تر صحیح باشد، آنها می توانند الگوی بهتری برای فرزندان کوچکتر باشند.

9- وجود تضاد و اختلاف بین والدین و دختران باعث می شود دختران بر سر دوراهی قرار گرفته و گاهی در برابر والدین خود نیز بایستند و دچار احساس گناه شوند .با تلقین داشتن شخصیت و ویژگی های شخصیتی مثبت در دخترانمان موجب می شویم که اگر مرتکب عمل اشتباهی شده و اگر خطا کنند به درستی و نادرستی کارهای خود پی میبرند.

10- باید با تربیت صحیح و درست دخترانمان، به آنها اعتماد کنیم .اگر تربیت دخترانمان درونی باشد، آنها کنترل بیشتری در کارها داشته و مشکلات کمتری را تجربه می کنند.با بزرگ جلوه دادن زیبایی و توانمندی های دختران باعث عدم توجه آنها نسبت جذابیت های بیرونی خواهیم شد.اگر تربیت فرزندانمان درونی نباشد، از بیرون قادر به کنترل آنها نخواهیم بود.

11-  مادری که همیشه با زبان سرزنش و توبیخ با دخترش حرف می زند قطعا نمی تواند دوست دخترش بشود. دختران این مادرها استاد ماهری در پنهان کاری می شوند . اینگونه مادران همیشه از بین حرفهای دخترشان دنبال چیزی برای مچ گیری و ملامت او می گردند.

زمانی که یک دختر از روی خشم، مادر خود را بی ارزش می خواند، به احتمال زیاد به علت خشمی است که او نسبت به خود، احساس می کند. از این رو، این احساس را روی مادرش، فرافکنی می کند.اغلب در زمان عصبانیت یک دختر ، نه تنها او با آشوب هورمون ها و احساس هایش روبه روست، بلکه احساس بی ارزش بودن هم دارد.

دختر نوجوان در این سن و سال، با یک به هم ریختگی درونی و بیرونی روبه ورست. این احساس را که به او دست داده، دوست ندارد و به همین دلیل، احساس خود را روی مادرش، فرافکنی می کند.مادر مدیر و دانا، خشم دخترش را در این مرحله از زندگی، به حساب در حال رشد بودن او می گذارد.

مادر یک دختر نوجوان باید صبر و شکیبایی زیادی داشته و دیدگاهی وسیع داشته باشد تا دختران خود را به شکلی که لازم است، درک کند. مادر می تواند اعتماد و اطمینان دخترش را نسبت به خود، بیش تر کند و برای رسیدن به این مهم، لازم است که سرنخ های احساسی و عاطفی او را پیدا کند.

هر از گاهی اجازه دهید تا دخترتان فریاد بکشد. تخلیه احساس های ناخوشایند او را به آرامش می رساند. در این مواقع اگر ترک کردن اتاق، امکان پذیر نباشد، شاید چند ثانیه سکوت، نتیجه ی دلخواهی بدهد.

اینکه بیاموزیم خود را کنترل کنیم، بخشی از برنامه ی رسیدن به بلوغ و بزرگی است.

برای ارتباط صمیمی تر با دختر خود باید در کنار او و با او تغییر کنیم. یعنی با کنار گذاشتن روش های مقتدرانه رفتاری دوستانه تر در قبال دخترمان  داشته باشیمچگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

برای داشتن ارتباط نزدیک بهتر است  آزادی بیش تری به آنها داده و مسوولیت های جدیدی را به آنان واگذار نماییم.

روش درست ابراز احساساتش را به دختر خود یاد بدهید. اگر با کلمات بدی احساساتش را بیان می کند، به او کلمات و جملات جایگزین را آموزش دهید و خودتان هم در بیان احساساتتان از جملات مشابهی استفاده کنید. این جملات باید صریح، محترمانه و منطقی باشند.

خیلی از بچه ها و حتی بزرگسالان تفاوت میان خشم، تنفر، عصبانیت، ترس، اضطراب، غم، آزردگی و… را نمی دانند. ویژگی هر کدام از آنها را بیان کرده و راه ابراز و برطرف کردن این احساسات را به فرزندتان آموزش دهید. مثلاً به یاد دهیدکه اگر آزرده شد ، ممکن است دست به چه کارهای اشتباهی بزند و چطور باید از این کار پیشگیری کند. یا وقتی از چیزی ترسیده چطور باید ترسش را با دیگران در میان بگذارد.

در مواقع ترس، اضطراب یا فشار عصبی ، از او بخواهید در این مورد صحبت کرده و بگوید که چه احساسی دارد و به چه فکر می کند.

نظرخواهی کردن از دخترتان ، اهمیت داشتن او را بیشتر نشان می دهد و ممکن است در تصمیم گیری شما مؤثر باشد.

به او بگویید احساسات او دارای ارزش است به شرطی که باعث صدمه زدن به کسی نشود. به هیچ عنوان جلوی ابراز احساسات را نگیرد. اگر نیاز به گریه دارد، بگذارید گریه کند. اگر نیاز به درددل دارد، پای حرف های او بنشینید.

با فرزند خود از احساس تان سخن بگویید.برای این کار حتی می توان دفترچه ای تهیه کرده و احساسات روزانه خود را در آن یادداشت کرد. 

به دختر خود همدلی کردن با دیگران و شنیدن احساسات آنها را بیاموزید.

توجه به نیاز فرزندتان را فراموش نکنید و طوری وانمود نکنید که نمی دانید او چه می خواهد یا چه احساسی دارد.اگر برای شما فراهم کردن نیاز دخترتان فعلا مقدور نیست، دست کم به او بگویید تا بداند که نیاز او را درک کرده و غافل نیستید.

اگر چه در تربیت هر فرزند محل تولد، نوع خانواده، سطح تحصیلات و موقعیت اجتماعی خانواده، شرایط مالی، وضعیت سلامت و بسیاری دیگر از ویژگی ها تاثیر گذار است اما راهکارهایی وجود دارد که دختر کوچک شما در آینده تبدیل به یک بانوی شایسته، یک همسر، یک خواهر و یک مادر مهربان و با لیاقت می شود.

ترک عادت های اشتباه 

الگوی هر کودکی از ابتدا والدین او است پسبرای موفق بودن فرزندتان در آینده باید در گام اول از خود شروع کنید.ترک کردن عادت هایی همچون سیگارکشیدن، بی علاقگی به ورزش، نداشتن رژیم غذایی سالم دعوا با همسر و بی انگیزگی برای تحصیل همگی می تواند در ذهن دختر کوچک شما تبدیل به یک الگو شود و در سال های آتی تغییر دادن این الگوی های اشتباه بسیار سخت است.

بازی کردن با فرزند

وقت کافی برای بازی کردن با دخترتان اختصاص دهید و به علایق او در حین بزرگ شدن احترام بگذارید.حتی اگر دارای مشغله کاری فراوان هستید همیشه برای رسیدگی به خانواده و بودن در کنار آن ها زمانی اختصاص دهید.همراه او به پارک ، رستوران ، جنگل و مناطق تفریحی رفته و اجازه دهید تا خاطراتی خوش از دوران کودکی در ذهن او باقی بماند. در حین بازی با دخترتان راه و رسم مواجه با دنیا، پدیده ها، طریقه برخورد با افراد و دوری از اشخاص نادرست را فرا گیرید.

دخترتان را تشویق کنید

از همان دوران کودکی، دخترتان را به سبب کار های درستی که انجام می دهد تشویق کنید،تشویق می تواند حتی کلامی بوده و نیازی به خرید هدایای گرانقیمت نباشد. تشویق کردن عادت به انجام کار های درست و شایسته در دخترتان نهادینه و او را به تلاش و کوشش برای رسیدن به موفقیت علاقه مندمی کند. دادن هدایایی هر چند کوچک او را خوشحال کرده و موجب موفقیت او در برخی فعالیت های مهم زندگی می شود.

او را به ورزش و رسیدگی به خود تشویق کنید

در کنار تقویت کودک و اهمیت به تغذیه سالم او، توجه خاصی بر ورزش و نحوه رشد کودک به ویژه دختران خود داشته باشید، باوجود اینکه شخصیت درونی هر فرد بسیار مهمتر از ظاهر او است، اما پارامترهایی، چون تناسب اندام، چهره سالم و بدون آکنه و از همه مهتر قد امتیاز هایی برای موفقیت و پیشتازی در ازدواج دختر شما در آینده هستند. والدین می توانند به مناسبت روز دختر با دادن هدایایی متفاوت همچون ثبت نام دختر خود در کلاس های ورزشی، با افزایش تحرک سلامتی آنها را تضمین کنند.

 از کودکی فرزند خود را تحت نظر یک متخصص تغذیه و رشد قراردهید و اقدامات لازم برای رسیدن به قد طبیعی او را انجام دهید، در عین حال توجه داشته باشید که قد فرزند شما ترکیبی از قد شما و همسرتان است، پس انتظار نتایجی غیر عادی و ناممکن نداشته باشید.

دخترتان را برای آینده و زندگی با جنس مخالف در سن مناسب آگاه کنید

یکی از ضروری ترین وظایف والدین به ویژه پدران در خصوص دختران آگاه سازی و آشناکردن آنها برای برخورد با دیگران در اجتماع به ویژه جنس مخالف است. برای انجام موفق این وظیفه سنگین و حساس که می تواند موجبات خوشبختی یا ناخشنودی فرزند محبوب شما را به همراه داشته باشد باید موارد متعددی را در نظر بگیرد و در صورت نیاز از مشاوران و متخصصان کمک بگیرید.

الگو های مثبت از زنان موفق را برای او تشریح کنید

آشنایی با سرگذشت و زندگی زنان مشهور در جهان از جنبه های مختلف دینی، سیاسی، علمی، آموزشی و هنری می تواند به دختر شما الگویی برای ایجاد انگیزه و سعی و تلاش برای رسیدن به موفقیت بوجود آورد.

دوست دخترتان باشید نه صرفاً والدین او

اجازه دهید کودک شما در خصوص مشکلاتش با شما صحبت کند، حتی در دوره نوجوانی و بزرگسالی، به عنوان یک دوست به سخنان او گوش دهید، راه حل های خوب به او ارائه دهید و هرگز او را از صحبت با خودتان نترسانید، زیرا به جای شما دوستان دیگری برای دردل و راهنمایی پیدا می کند که ممکن است به هیچ وجه راهنمایان خوبی نباشند.

توانمندی های مختلف را در او تقویت کنید

هر فردی در زمینه ای دارای توانایی و استعداد است، درکنار تشویق دخترتان به درس خواندن توانایی های هنری، ورزشی، علمی، فرهنگی، معاشرت و روابط اجتماعی را دراو فعال کنید. با تحقیق او را به کلاس های مفید بفرستید و در پرورش استعداد ها همراه و تشویق کننده او باشید.

از دوران خردسالی به فکر آتیه او باشید

بازکردن حساب بانکی از دوران خردسالی می تواند یک راهکار بسیار عالی برای تامین دخترتان و نیز آموزش پس انداز و صرفه جویی در زندگی باشد.

بارعایت این راهکار ها می توانید بانویی شایسته و با کمالات فراوان در آینده به جامعه تحویل دهید که مایه افتخار خانواده و کشورش است.

زمانی که سخن از تربیت دختران به میان می آید باید به فطرت آنان توجه کرد و این هدیه لطیف الهی را متناسب با نیازهایش تربیت نمود. دختران، همسران و مادران آینده خواهند بود، خداوند در فطرت آنها شرایط و روحیات لازم مادری و همسری را قرار داده است. در پرورش و تربیت دختران باید این اصل مورد توجه قرار گیرد که آنها را برای چه نوع زندگی و داشتن چه تحلیل و دیدگاهی از حیات آماده می کنیم. فرزند، گل و میوه خانواده، مادر باغبان و پدر سنگربان این باغ است. باغبان باید به گل های خود به موقع و خوب رسیدگی کند. به موقع گل ها در معرض نور قرار دهد، به آن ها آب بدهد و با محبت به جا، او را به خوبی پرورش دهد.

پدر هم که سنگربان این باغ است باید به بهترین نحو ممکن و با نیکوترین ابزارآلات (آوردن رزق و روزی حلال به خانه، سخنان نیکو و محبت آمیز و. . . ) از باغ خود محافظت کند. با همین طرز نگرش، پدر و مادر می توانند از سخت گیری های بی جا نسبت به دخترشان پرهیز کنند.

پدر و مادر، اولین انسان هایی هستند که با دختر ارتباط برقرار می کنند. مایه هر ارتباطی هم کلمات و واژه ها هستند و به دلیل این که دختران افرادی عاطفی هستند هر یک از این کلمات و واژه ها برای آنها بار عاطفی دارد.

بیشترما از نسلی هستیم که در آن همیشه سکوت کردن، صبوری و دم نزدن و شکایت نکردن یک ارزش زنانه تلقی می شده و از کودکی یادمان داده اند که دختر خوب کسی است که غر نمی زند، مخالفت نمی کند و همیشه با همه چیز کنار می آید.

اما واقعیت این است که این ابراز نکردن احساسات و عقاید یکی از مهم ترین دلایل افسردگی، پایین بودن عزت نفس و اعتماد به نفس است.نین تربیتی که این روزها هم کم و بیش آن را می بینیم منجر به بروز ناگهانی خشم و انفجار احساسات منفی می شود. احساسات بیان نشده بالاخره یک روز فوران می کنند و به خود فرد و اطرافیان او آسیب می زنند. اگر می خواهید دخترتان قربانی این تربیت ناصحیح نباشد، سعی کنید با به کار بستن روش های زیر به او در ابراز احساساتش کمک کنید تا شخصیتی سالم تر داشته باشد.چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

1- به دخترتان طریقه درست ابراز احساساتش را یاد بدهید. اگر با کلمات بدی احساساتش را بیان می کند، به او کلمات و جملات جایگزین را آموزش دهید و خودتان هم در بیان احساساتتان از جملات مشابهی استفاده کنید. این جملات باید صریح، محترمانه و منطقی باشند.

2- وقتی درموقعیت ترس، اضطراب یا فشار عصبی قرار می گیرد، از او بخواهید درباره موضوع صحبت کرده و بگوید که چه احساسی دارد و به چه فکر می کند. 3- از دخترتان نظرخواهی کنید. بگذارید بداند نظرش برای دیگران اهمیت دارد و ممکن است در تصمیم گیری شما مؤثر باشد. 4- انواع احساسات را به تفکیک ویژگی هایش به فرزندتان بیاموزید. خیلی از بچه ها (و حتی بزرگسالان) فرق بین خشم، تنفر، عصبانیت، ترس، اضطراب، غم، آزردگی و… را نمی دانند. به تعریف مشخصی از این احساسات برسید و راه ابراز و برطرف کردن این احساسات را به فرزندتان آموزش دهید. مثلاً بگویید وقتی آزرده است، ممکن است دست به چه کارهای اشتباهی بزند و چطور باید از این کار پیشگیری کند. یا وقتی از چیزی ترسیده چطور باید ترسش را با دیگران در میان بگذارد. 5- به او بگویید احساساتش ارزشمند است، به شرطی که باعث صدمه زدن به کسی نشود. به هیچ عنوان جلوی ابراز احساسات را نگیرد. اگر نیاز به گریه دارد، بگذارید گریه کند. اگر نیاز به درددل دارد، پای حرف های او بنشینید. 6- از احساسات خود با فرزندتان صحبت کنید. حتی می توانید هر دو دفترچه هایی برای بیان احساساتتان بخرید و روزانه آنها را یادداشت کنید. 7- همدلی کردن و شنیدن از احساسات دیگران را به او یاد بدهید. 8- به نیازهای فرزندتان توجه نشان دهید و طوری وانمود نکنید که نمی دانید او چه می خواهد یا چه احساسی دارد. اگر برآورده کردن نیاز و خواسته او فعلاً برایتان مقدور نیست، این را به او بگویید تا دست کم بداند که از درک او غافل نشده اید.


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

 

چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

برای داشتن ارتباطی دوستانه با فرزند دختر، سعی کنید حتی وقتی از اشتباهاتش با شما حرف می زند مانند یک دوست که به اشتباهات دوستش گوش می دهد رفتار کنید. گاهی بخندید ،گاهی به شوخی مسخره کنید و …

 

آیا روش‌های تربیتی دختران با پسران تفاوت دارد؟

پدر و مادر باید بدانند از آن جایی که تمایل پسران با دختران فرق می‌کند، در برخی مسائل هم تفاوت دارند . نباید فراموش کرد که پسران، رفتار با جنس مخالف را از مادر می‌آموزند و دختران از پدر یاد می‌گیرند. بنابراین، اگر پدری طبیعت وجودی دختر خردسالی را نشناسد و آن‌طور که خودش می‌خواهد، با او رفتار کند، این مساله بین پدر و دختر، فاصله می‌اندازد.

 

دختران نیاز دارند کسی به صحبت‌های‌شان گوش دهد نه اینکه بدون شنیدن احساس‌های‌شان، از ابتدا راه‌حل ارائه شود. درباره‌ی پسران نیز مادران با مشکل مواجه می‌شوند زیرا پسران حتی اگر کوچک باشند،اعتماد به نفس را در این می‌بینند که خودشان از عهده‌ی مشکل‌های‌شان برآیند و نیاز به کمک بیش از حد یا ناز و نوازش ندارند.

 

درک رفتار

برخی از ما به‌طورکلی انتظار داریم که دختران در کارها همراهی‌مان کنند و پسران، یاغی و تنبل باشند، دختران را همیشه تشویق می‌کنیم که به مادران‌شان کمک کنند اما از پسران، انتظار کمک نداریم .

 

فرزندان‌تان را آن‌طور که هستند، بپذیرید، نه آن‌گونه که می‌توانند باشند

اگر می‌خواهیم فرزندان‌مان، خود را انسان‌هایی با ارزش تصور کنند ، باید آنان را با تمام کاستی‌های‌شان بپذیریم. ما باور داریم که برای فرزندان‌مان، ارزش قائلیم و گاهی نیز آن را بازگو می‌کنیم اما بیش‌تر وقت‌ها، رفتار ما با گفتارمان تناسب ندارد. ما باید به آنان ثابت کنیم بدون توجه به این‌که چگونه عمل می‌کنند، برای آنان به عنوان یک فرد، ارزش قائلیم.

 

_ هیچ گاه هیچ دختر یا پسری نباید به خاطر جنسیتش تحقیر یا تشویق شود. باید به جنسیت فرزندانمان نگاهی منطقی و طبیعی داشته باشیم. توجه داشته باشیم طوری رفتار نکنیم تا دخترها از جنسیت خود بیزار شوند. اگر چنین ذهنیتی در اندیشه و باور خودمان وجود داشته باشد خطر انتقال آن به دخترمان بسیار بیشتر خواهد بود.

 

_ اگر فرزند پسر ما بزرگتر از فرزند دخترمان باشد احتمال این نوع آسیب دیدگی برای دختران نیز وجود دارد. لذا باید مواظب باشیم پسر بر دختر تسلط پیدا نکند و او را آزار ندهد. تربیت هر کدام از فرزدان، مستقلا بر عهده پدر و مادر است و فرزندان بزرگتر حق ندارند اختیار کوچکترها را به دست گیرند. زیرا هیچ گاه محبت و رافت والدین را نسبت به خواهر یا برادر کوچکتر خود نخواهند داشت و باعث آزار ها و تحقیرهای روانی کوچکترها می شوند.

 

_ این صدمات در صورتی که دختر از پسر کوچکتر باشد بسیار بیشتر است. هم موجب بیزاری او از جنیست خودش و هم موجب بدبینی وی به جنس مخالف و بدرفتاری او در آینده با همسرش خواهد شد.

 

_ به پرورش استعدادهای دخترانه در وجود دخترمان بیشتر بها بدهیم. مثلا مهارتهایی که بعدا در زندگی یک زن بیشتر مورد نیاز است را مورد توجه قرار دهیم. البته اگر در مقابل این چیزها مقاومت نشان دهند، باید از تحمیل و اصرار پرهیز کرد. ولی به صورت غیرمستقیم خوب است که به تبلیغ اینگونه مهارتها بپردازیم .مثلا دخترها را برای بازدید نمایشگاههایی که سفره آرایی، صنایع دستی و … دارد بیشتر ببرید.

 

_ به پرورش حیا در وجود دختران توجهی خاص داشته باشید. هر دختری اگر چه از یک خانواده ی بی دین باشد برای سعادت خود به حیا نیازمند است. حیا دختران را از سرنوشت های شوم حفظ می کند.

 

_ دختران حیا را بیشتر با الگو برداری از مادر و اطرافیان خود می آموزند. همچنین هرچه رشد عقلانی یک دختر بیشتر باشد به ضرورت حیا بیشتر پی خواهد برد. ضمنا هر چه معاشرت شما با ارحام بیشتر و قویتر باشد حیای دخترانتان بیشتر حفظ خواهد شد. علاقه دخترها به حفظ روابط و آبروداری آنها در این رابطه ها به حفظ حیا و عفت دختران کمک می کند. ميگنا دات آي آر.معمولا بی حیایی و بی عفتی در خانواده هاییست که از همه بریده اند و در بین جمعیتی از غریبه ها گم شده اند. طبیعتا در بین غریبه ها کارهای پستی مثل گدایی و ولگردی هم شرم آور نیست.

 

_ دخترها بلوغ عقلانی سریعتری نسبت به پسران دارند اما وقتی بالغ شدند گاهی چنان روحشان را درگیر مسائل مادی می کنند که از ادامه رشد باز می مانند. لذا بعضا زنانی دیده می شوند که در سنین کمال هم تمام فضلشان در نمایش داراییها و اسباب و اثاثیه منزلشان خلاصه می شود. پس در تربیت دختران کوشش کنید آنها را اهل مطالعه و علاقمند به دانش بار بیاورید و مسائل مادی را در نظرشان حقیر کنید. البته در دنیای مطالعه هم باید ترغیب نمود مطالعات مفید صورت گیرد و وقت و روح و روان دخترها دائما صرف مطالعه رمانهای بیهوده و … نشود. همه این ها نیاز به درایت والدین مخصوصا مادران دارد.

 

_ دخترها به حمایت و همدمی مادر بیشتر احتیاج دارند. مادری که دختر بزرگ می کند باید بتواند با دخترش ارتباط عاطفی و دوستانه ای برقرار کند. این ارتباط به تدریج با بلوغ دختر ایجاد خواهد شد مگر اینکه مادر موانعی ایجاد کند. این موانع از قبیل بدزبانی و تندخویی مادر یا برخی بیماریهای روحی اوست.

 

_ در دوره بزرگسالی یک نوع تضاد وتعارض بین نوجوانان ومخوصا دختران و والدین بوجود می آید.سن به وجود آمدن تضادها و تعارضات دختران با والدينشان 12 تا 18 سالگي است. اگر اين تعارضات به شکل صحيحي حل نشود، تا سنين بزرگسالي ادامه خواهد يافت. بي‌توجهي يا كم‌توجهي والدين به اختلاف‌ها و تضادهاي به‌وجود آمده، ممكن است موجب ايجاد فاصله و گسست‌هايي ‌شود که هر روز بر عمق آن افزوده شده و آثار جبران‌ناپذيري براي دختران به وجود بياورد. در شکل‌گيري شخصيت فرد در دوره نوجوانی وبروز این تضاد وتعارض ها جامعه ،خانواده،‌ و آموزش و پرورش نقش بسزائی دارد.جامعه در بروز این تضادها و تعارضات، نقش مهمي بر عهده دارد. ‌همچنين برخي مطالب چاپ شده توسط نشريات و روزنامه‌ها که مورد مطالعه دختران قرار مي‌گيرد، باعث به وجود آمدن تعارض و تضاد در آنها مي‌شود. برخي خانواده‌ها در چند دهه اخير آزادیهای فراواني به دخترانشان داده و موجب ايجاد شخصيت کاذب در آنها شده‌اند به گونه‌ای که دخترانشان با وضعيت نامناسب وارد اجتماع می شوند که اين امر به ضرر دختران، خانواده‌ها و نسل آينده است. بحران‌های روحي و رواني که بر اثر بروز تعارضات و تضادها در این دوره شکل می گيرد، از عوامل بسیار موثر در فرار دختران از خانه می باشد. نقش خانواده در فرار دختران بسيار مهم ارزيابی می شود. بعد از خانواده مهمترين نقش را دوستان دختران بر عهده دارند.

 

_ دخترانی که با والدين‌شان دچار تضاد و تعارض هستند، بعد از ازدواج با فرزندان خود نيز دارای مشکل خواهند بود، همان گونه که گفته می شود تنبيه شده تنبيه‌گر مي‌شود. مادران افسرده، فرزندان افسرده و مادران دارای اختلالات روحی روانی، فرزندانی با مشکلات روحی و روانی تربيت خواهند کرد. اگر دختران را خوب تربيت نکنيم، نسل آينده تباه خواهد شد.بايد به دختران و نسل کنونی خود از کودکی توجه کرده و با توجه به سنين رشد، به نيازهای دخترانمان پاسخ صحيح بدهيم .بايد زمينه و ميدان‌های صحيح را برای ورود دخترانمان به اجتماع فراهم كنيم و تفاوت‌ آنها با جنس مخالف را يادآور شديم.

 

_ با توجه به تعارض وتضادهایی که در این دوره بین نوجوانان مخصوصا دختران و والدین بوجود می آید،نحوه تعامل والدین با نوجوانان دختر از اهمیت خاصی برخوردار است. مادران به دليل نزديکي با دختران داراي مهمترين نقش در افزايش و کاهش تضادها و تعارضات دختران در کانون خانواده هستند.بدین منظور موارد زیر جهت ایجاد تعامل صحیح بین والدین مخصوصا مادران با دختران نوجوان پیشنهاد می گردد:

 

چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

1 – اگر مادران دارای تحصيلات بوده و از رشد و ويژگي‌های سنی دخترانشان از لحاظ عاطفی، روانی و جسمانی مطلع باشند، موفقيت بيشتری در رفع تضادها و تعارضات به وجود آمده خواهند داشت..لذا گذراندن یک دوره آشنایی با روان شناسی دوره نوجوانی به همه والدین توصیه می گردد.

 

2 – استقلال طلبی یکی از ویژگیهای دوره نوجوانی است.لذا بايد به دختران وظايفی را واگذار کنيم تا آنها احساس استقلال کنند.باید زمينه‌ای فراهم آورد که دختران در آن قادر به ارائه نظراتشان باشند، بايد در مسائل گوناگون از دخترانمان نظرخواهی کنيم تا تصميم‌گيری را ياد بگيرند. كه اين امر در از بين بردن تعارضات نيز موثر است.

 

3 – دختران در این سنین علاقه‌مندند درک‌شان کنيم، به سخنانشان گوش دهيم و به خواسته‌هايشان توجه کنيم مادران بايد به صحبت‌های دخترانشان گوش داده وتحقيرشان نکنند و به نظرات آنها توجه کنند. چرا که عدم اطمينان والدين به دختران، سبب به وجود آمدن مسائل و مشکلاتی برای آنها خواهد شد.

 

4 – احساس زيادی بودن در دختران و تضييع حقوقشان در برابر پسران یکی از مسائل دوره نوجوانی است که ريشه در گذشته دارد. حاکميت در گذشته بيشتر با مردان بوده است و جامعه ما به گونه‌ای شکل گرفته که در آن گناه و اشتباه دختران عيب شناخته مي‌شود اما انجام گناه و اشتباه از سوی پسران عيب شمرده نمي‌شود. لذا سعی شود از هرگونه تبعیض بین فرزندان دختر وپسر اجتناب شود وفرزندان دختر و پسر به یک اندازه مورد توجه والدین قرار گیرند.

 

5 – برخی از والدین برای دختران خود محدودیت های زیادی ایجاد می کنند که این امر ناشی از دلسوزی آنان است. مردم از طريق روزنامه‌ها، رسانه‌ها و نشريات از بروز مسائل ومعضلات در اجتماع مطلع شده و برای دخترانشان احساس نگرانی می کنند. به عنوان مثال می توان به بلوتوث‌های مجالس خصوصي و غيره بر روی موبايل و سی دی ها در سطح جامعه اشاره کرد والدين برای جلوگيری از ايجاد اين‌گونه مسائل برای دخترانشان و حفظ حيثيت، آبرو و آينده دخترشان، دوست ندارند آنها بدون کسب اجازه به مکا نهای مختلف بروند. در حالی که علم روانشناسی سخت‌گيریهای بيش‌از اندازه برخي خانواده‌ها را نادرست می خواند. سخت‌گيری هاي نابه‌جا موجب گستاخی دختران می شود.گستاخی دختران سبب مي‌شود كه آنها کارهايشان را به صورت مخفيانه و به‌دور از چشم والدين انجام داده و هميشه در حال مبارزه با خواسته‌های والدين‌شان ‌باشند. از سوی دیگرآزادی های بيش‌ از حد برخی خانواده‌ها برای دخترانشان نیز، سبب بروز فجايعی می شود. .لذا باید در دادن آزادی به دختران از هرگونه افراط وتفریط اجتناب نمود.

 

6 – دوره نوجوانی دوره گرایش به همسالان وتاثیرگذاری شدید دوستان می باشد. دوستان گاهی اوقات سبب محکم شدن اعتقادات دوستانشان مي‌شوند و گاهی مشکلاتی را برای دوستانشان ايجاد مي‌کنند که سبب انحراف آنها مي‌شود. با توجه به اين موضوع والدين باید با فرزندان نوجوان خود دوست گشته و در انتخاب دوستان به آنها کمک نمایند. و ويژگی های دوست خوب را به فرزندانشان بياموزند. نه این که بی تفاوت بوده و بعد از انتخاب دوست توسط فرزندشان به ارزیابی آنها پرداخته وفرزندشان را از دوستی با برخی از آنها نهی کنند.

 

7 – يکي از عوامل افزايش تضادها و تعارضات در خانواده‌ها ، ايراد گرفتن از وضعيت پوشش دختران در سن نوجوانی می باشد. دختران نوجوان به اقتضای سن‌شان قصد خودنمايی و ابراز وجود دارند، اما بايد راه‌های صحيح ابراز وجود را به آنها نشان داد.شرکت در المپيادها، جلسات سرود و کلاس‌های قصه‌خوانی و قصه‌گويی و مسابقات مختلف از جمله راه‌های صحيح خودنمايی می باشد. بايد زمينه های صحیح بروز خودنمايی در دخترانمان را فراهم کنيم تا از توجه افراطی بر ظاهرشان کاسته شود.

 

8 – تفاوت سنی والدين با فرزندان از ديگر عوامل افزايش تعارضات می باشد. هرچه فاصله سني والدين با فرزندان بيشتر باشد، درک والدين کمتر مي‌شود. هر چه بتوانيم با دخترانمان دوست بوده، آنها را درک کنيم، موفق‌تر خواهيم بود .اگر تربيت فرزندان بزرگ‌تر صحيح باشد، آنها می توانند به الگويی برای خواهران و برادران کوچکتر خود تبديل شوند.

 

9- ‌وجود تضاد، تعارض و اختلاف بين والدين و دختران سبب مي‌شود دختران بر سر دوراهی قرار گيرند که حتي در برخی مواقع در برابر والدین خود بایستند و از ايستادن در برابر والدين احساس گناه می کنند. بايد داشتن شخصيت و ويژگي‌های شخصيتی مثبت را به دخترانمان تلقين کنيم. چرا که اين امر سبب می شود اگر مرتکب عمل اشتباهی شده و خطا کنند. از درون احساس مي‌کنند اعمالشان گناه و اشتباه بوده و به درستی و نادرستی كارهای خود پی می برند.

 

10- بايد با تربيت صحيح و درست دخترانمان، به آنها اعتماد کنيم اگر تربيت دخترانمان درونی باشد، آنها خود کنترل می شوند و ديگر مشکلی برايشان پيش نخواهد آمد. والدين بايد زيبايی و توانمندی دخترانشان را به رخشان بکشند تا ديگران از بيرون او را جلب نکنند، والدين بايد با دخترانشان همدلی کنند، به آنها بها دهند و از ديد آنها دنيا را ببينند. اگر تربيت فرزندانمان درونی نباشد، از بيرون قادر به کنترل آنها نخواهيم بود.

 

_ مادری که همیشه با زبان سرزنش و توبیخ با دخترش حرف می زند قطعا نمی تواند دوست دخترش بشود. دخترانی که چنین مادرانی دارد در پنهانکاری استاد می شوند. از جمله خوصیت بارز این مادرها این است که همیشه از بین حرفهای دخترشان دنبال چیزی برای مچ گیری و ملامت او می گردند.

 

_ برای داشتن ارتباطی دوستانه با فرزند دختر، سعی کنید حتی وقتی از اشتباهاتش با شما حرف می زند مانند یک دوست که به اشتباهات دوستش گوش می دهد رفتار کنید. گاهی بخندید ،گاهی به شوخی مسخره کنید و … اما فورا با تحقیر و سرزنش راه رابرای ادامه این دوستی نبندید. این دوستی به شما امکان شناخت دخترتان را می دهد. همه چیز را بفهمید و بدانید و در مواقع دیگر از این اطلاعات استفاده کنید و نگرانیتان را آشکار نکنید تا باعث ترس دخترتان ازشما نشود.

 

روبه‌رو شدن با یک دختر خشمگین

وقتی دختری از روی خشم، مادرش را بی‌ارزش می‌خواند، به احتمال‌ زیاد به علت خشمی‌ است که او نسبت به خود، احساس می‌کند. از این‌رو، این احساس را روی مادرش، فرافکنی می‌کند. بیش‌تر مواقع، وقتی یک دختر نوجوان، عصبانی می‌شود، نه تنها با آشوب هورمون‌ها و احساس‌هایش روبه‌روست، بلکه احساس بی‌ارزشی می‌کند. دختر نوجوان در این سن و سال، با یک به هم‌ریختگی درونی و بیرونی روبه‌ورست. این احساس را که به او دست داده، دوست ندارد و به همین دلیل، احساس خود را روی مادرش، فرافکنی می‌کند. مادری که به او اعتماد دارد، او را می‌شناسد و به شکلی عمیق، او را درک می‌کند.

 

مادر یک دختر نوجوان باید صبر و شکیبایی زیادی داشته باشد . باید دیدگاهی وسیع داشته باشد و او را به شکلی که لازم است، درک‌ کند. مادر می‌تواند اعتماد و اطمینان دخترش را نسبت به خود، بیش‌تر کند و برای رسیدن به این مهم، لازم است که سرنخ‌های احساسی و عاطفی او را پیدا کند.

 

مادر مدیر و دانا، خشم دخترش را در این مرحله از زندگی، به حساب در حال رشد بودن او می‌گذارد. البته گاهی وقت‌ها مادر باید به دخترش بیاموزد که خشمش را کنترل کند. اینکه بیاموزیم خود را کنترل کنیم، بخشی از برنامه‌ی رسیدن به بلوغ و بزرگی است.

 

مواقعی هست که باید بگذارید دخترتان فریاد بکشد. احساس‌های ناخوشایندش را آنقدر تخلیه کند تا به آرامش برسد. در بسیاری از مواقع، وقتی دختر به شدت خشمگین می‌شود، بهتر است مادرش از صحنه بیرون برود و بگوید: «من نمی‌توانم حرف‌های تو را تحمل کنم. بهتر است که نیم ساعت، تنها بمانم.» اگر ترک کردن اتاق، امکان‌پذیر نباشد، شاید چند ثانیه سکوت، نتیجه‌ی دلخواهی بدهد.

 

تغییر کردن با دختران‌مان

برای آنکه در دوران نوجوانی دخترمان، به او نزدیک‌تر بمانیم، باید در کنار او و با او تغییر کنیم. این بدان معناست که روش‌های مقتدرانه را کنار بگذاریم و رفتاری دوستانه‌تر در قبال دخترمان در پیش بگیریم.

 

برای آنکه به دختران‌مان نزدیک‌تر شویم، لازم است به آنان، آزادی بیش‌تری بدهیم و مسوولیت‌های جدیدی را به آنان واگذار نماییم.

منبع : parandcc.blogfa.com

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟


انواع جراحی زیبایی سینه


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب

 

پدری می‌گوید: «چگونه با دختر هفده‌ساله‌ام رفتار کنم؟»مادری می‌پرسد: «چگونه با دختر پانزده ساله‌ام حرف بزنم؟»، «چگونه می‌توانم به دخترم کمک کنم که به‌درستی با احساس‌ها و عواطفش روبه‌رو گردد؟» و …چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

دختران خود را بهتر درک کنیم !

پدری می‌گوید: «چگونه با دختر هفده‌ساله‌ام رفتار کنم؟»

 

مادری می‌پرسد: «چگونه با دختر پانزده ساله‌ام حرف بزنم؟»، «چگونه می‌توانم به دخترم کمک کنم که به‌درستی با احساس‌ها و عواطفش روبه‌رو گردد؟» و …

 

محبت، بال پرواز در کودکان

کودک از زمانی که به دنیا می‌آید، دارای غریزه‌ها و تمایل‌هایی می‌باشد که برخی از آنها، بالقوه ‌هستند و مانند آتش زیرخاکستر به وقت خود، فعلیت پیدا می‌کنند . مانند ثروت‌اندوزی، امورجنسی و …

 

برخی دیگر از تمایل‌های کودک، بالفعل هستند یعنی پس از تولد، رشد ونمو می‌کنند مانند خوردن، گریه کردن، خوابیدن و …

کودک در رحم مادر، به‌طور کامل، متوجه کردار، گفتار و هیجان های بیرون، از طریق شریان‌های حیاتی مادر می‌باشد. پس از تولد نیز به‌طور کامل، در معرض کردار و رفتار اطرافیان قرار می‌گیرد و از سن دو سالگی به بعد، آماده‌ی بهره‌برداری می‌شود . بنابراین، دست نوازش پدر و مادر به‌ویژه پدر برای او، دارای اهمیت است.

 

توصیه می‌شود مادران و پدران، کودکان را بر سینه بفشارند تا ضربان قلب آنان با ضربان قلب کودک، درهم آمیخته شود و گرمی و حرارت محبت را لمس کنند.

 

آیا روش‌های تربیتی دختران با پسران تفاوت دارد؟

پدر و مادر باید بدانند از آن جایی که تمایل پسران با دختران فرق می‌کند، در برخی مسائل هم تفاوت دارند . نباید فراموش کرد که پسران، رفتار با جنس مخالف را از مادر می‌آموزند و دختران از پدر یاد می‌گیرند. بنابراین، اگر پدری طبیعت وجودی دختر خردسالی را نشناسد و آن‌طور که خودش می‌خواهد، با او رفتار کند، این مساله بین پدر و دختر، فاصله می‌اندازد.

 

دختران نیاز دارند کسی به صحبت‌های‌شان گوش دهد نه اینکه بدون شنیدن احساس‌های‌شان، از ابتدا راه‌حل ارائه شود. درباره‌ی پسران نیز مادران با مشکل مواجه می‌شوند زیرا پسران حتی اگر کوچک باشند،اعتماد به نفس را در این می‌بینند که خودشان از عهده‌ی مشکل‌های‌شان برآیند و نیاز به کمک بیش از حد یا ناز و نوازش ندارند.

درک رفتار

برخی از ما به‌طوركلی انتظار داریم که دختران در کارها همراهی‌مان کنند و پسران، یاغی و تنبل باشند، دختران را همیشه تشویق می‌کنیم که به مادران‌شان کمک کنند اما از پسران، انتظار کمک نداریم . (بیشتر بخوانید: نحوه رفتار با کودکان تنبل)

 

فرزندان‌تان را آن‌طور که هستند، بپذیرید، نه آن‌گونه که می‌توانند باشند .

 

اگر می‌خواهیم فرزندان‌مان، خود را انسان‌هایی با ارزش تصور کنند ، باید آنان را با تمام کاستی‌های‌شان بپذیریم. ما باور داریم که برای فرزندان‌مان، ارزش قائلیم و گاهی نیز آن را بازگو می‌کنیم اما بیش‌تر وقت‌ها، رفتار ما با گفتارمان تناسب ندارد. ما باید به آنان ثابت کنیم بدون توجه به این‌که چگونه عمل می‌کنند، برای آنان به عنوان یک فرد، ارزش قائلیم.

روبه‌رو شدن با یک دختر خشمگین

وقتی دختری از روی خشم، مادرش را بی‌ارزش می‌خواند، به احتمال‌ زیاد به علت خشمی‌ است که او نسبت به خود، احساس می‌کند. از این‌رو، این احساس را روی مادرش، فرافکنی می‌کند. بیش‌تر مواقع، وقتی یک دختر نوجوان، عصبانی می‌شود، نه تنها با آشوب هورمون‌ها و احساس‌هایش روبه‌روست، بلکه احساس بی‌ارزشی می‌کند. دختر نوجوان در این سن و سال، با یک به هم‌ریختگی درونی و بیرونی روبه‌ورست. این احساس را که به او دست داده، دوست ندارد و به همین دلیل، احساس خود را روی مادرش، فرافکنی می‌کند. مادری که به او اعتماد دارد، او را می‌شناسد و به شکلی عمیق، او را درک می‌کند.

مادر یک دختر نوجوان باید صبر و شکیبایی زیادی داشته باشد . باید دیدگاهی وسیع داشته باشد و او را به شکلی که لازم است، درک‌ کند. مادر می‌تواند اعتماد و اطمینان دخترش را نسبت به خود، بیش‌تر کند و برای رسیدن به این مهم، لازم است که سرنخ‌های احساسی و عاطفی او را پیدا کند.

 

مادر مدیر و دانا، خشم دخترش را در این مرحله از زندگی، به حساب در حال رشد بودن او می‌گذارد. البته گاهی وقت‌ها مادر باید به دخترش بیاموزد که خشمش را کنترل کند. اینکه بیاموزیم خود را کنترل کنیم، بخشی از برنامه‌ی رسیدن به بلوغ و بزرگی است.

مواقعی هست که باید بگذارید دخترتان فریاد بکشد. احساس‌های ناخوشایندش را آنقدر تخلیه کند تا به آرامش برسد. در بسیاری از مواقع، وقتی دختر به شدت خشمگین می‌شود، بهتر است مادرش از صحنه بیرون برود و بگوید: «من نمی‌توانم حرف‌های تو را تحمل کنم. بهتر است که نیم ساعت، تنها بمانم.» اگر ترک کردن اتاق، امکان‌پذیر نباشد، شاید چند ثانیه سکوت، نتیجه‌ی دلخواهی بدهد.

تغییر کردن با دختران‌مان

برای آنکه در دوران نوجوانی دخترمان، به او نزدیک‌تر بمانیم، باید در کنار او و با او تغییر کنیم. این بدان معناست که روش‌های مقتدرانه را کنار بگذاریم و رفتاری دوستانه‌تر در قبال دخترمان در پیش بگیریم.برای آنکه به دختران‌مان نزدیک‌تر شویم، لازم است به آنان، آزادی بیش‌تری بدهیم و مسوولیت‌های جدیدی را به آنان واگذار نماییم.

 

منبع: nedayemoshaver.com

آنچه والدین باید بدانند


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی

چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


کاغذدیواری چسبی در طرحهای شیک ولاکچری


بروانی فندقی کامل

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی


معرفی بهترین کتاب‌های کودک برای خرید

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


لاغری موضعی با لیزر

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه دخترم را تربیت کنم؟ قبل از اینکه در مورد این موضوع صحبت کنیم باید بدانیم تربیت کردن کودکان قطعاً به آن معنی است که ما به عنوان والد از چهارچوب تربیتی و اخلاقی برخوردار باشیم و بخواهیم نه تنها طبق چهارچوب اخلاقی خود بلکه با یک روش صحیح فرزند خود را تربیت کنیم.

از آنجایی که زمانی صحبت از تربیت به میان می آید هر والدی متصور میشود که اگر تمام اخلاقیاتی که او به آن پایبند است رعایت شود قطعاً کودک او تربیت صحیحی دارد، باید بگوییم زمان هایی است که هر والدی باید راجع به نحوه تربیت صحیح و همچنین قواعد آن مطالعات و آگاهی لازم را داشته باشد، قطعاً هر آنچه که ما به عنوان والد بدانیم لازم و کافی نیست و هر روش صحیح و هر دستاورد جدید، صحیح و کاربردی نیازمند بازبینی و شناخت و آگاهی است.

در نظر بگیرید اصول یک خانواده به آسانگیری مطلق در برابر فرزندان خود است و والدین این تفکر را دارند که اگر آسانگیر نباشند کودک دچار عقده هایی میشود که جبران ناپذیر است، اما باید بدانیم آسانگیری خود به بدترین شکل ممکن کودک را دچار آسیب خواهد کرد.

یکی از عواملی که در تخریب تربیت دختران و یا هر فرزندی بسیار مهم و چشم گیر است آسانگیری بیش از حد و یا سخت گیری بیش از حد والدین است.

لازم به توضیح است که آسانگیری در برخی از موارد به بی تفاوتی در تربیت شباهت خواهد داشت، در واقع والدینی که هیچ قاعده و قانونی برای تربیت فرزند خود ندارند و متناوباً با تمام خواسته های کودک کنار میایند و با هر سختی که باشد این احساس را به خود القا میکنند تمام خواسته های کودک هر چند غلط و اشتباه باید فراهم شود و دلیل آن را کودکی مینامند، قطعاً در تخریب تربیت کودک خود سعی دارند، زیرا چنین فرزندی در سنین نوجوانی و بزرگسالی تاب و تحمل شنیدن کلمه نه را از دهان هیچ فردی ندارد و از آنجایی که لازمه رشد ورود به اجتماع است قطعاً هیچ اجتماعی خواستار چنین فردی نمیباشد، بنابراین سرخوردگی و پس زدگی بعد از ورود به اجتماع آغاز خواهد شد و فرزند احساس بدی را تجربه خواهد کرد.چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

همانطور که آسانگیری میتواند در تربیت دختران و یا هر فرزندی اختلال به وجود بیاورد و قطعاً روش صحیحی در تربیت نمیباشد، سخت گیری نیز به همان میزان و یا در مواردی بیشتر از آن میتواند هر کودک و یا فرزندی را از پا در بیاورد باعث میشود کودک دچار آسیب و یا در مواردی اختلال نیز بشود.

سخت گیری قطعاً از تمام نه گفتن های بی دلیل و ایجاد کردن یک چهارچوب بی دلیل و سخت گیرانه برای کودک به وجود می آید.

زمانی که هر فردی به عنوان والد این احساس را داشته باشد که نقش او زورگویی، قدرت نمایی و یا باج گیری عاطفی از کودک است نمیتواند تربیت صحیح و روش درستی در بالغ کردن کودک خود داشته باشد.

یکی از مهمترین نکاتی که امروزه در تربیت دختران باید به آن پرداخته شود دور کردن باور فرزند دختر از این امر است که او دختر است و میتواند ضعیف، نازپرورده، ناتوان و یا خودخواه باشد. در واقع هر والدی که فرزند دختر دارد باید در تربیت فرزند خود از مقوله جنسیتی جدا شود و بتواند آنچه صحیح است را اجرا کند. اگر والدین در این تفکر باشند که دختران ضعیف هستند قطعاً در تربیت فرزند دختر خود به صورت ناخودآگاه کوتاهی هایی خواهند کرد و یا این تصور را به او القا میکنند که در آینده نیز خود را ناتوان بداند.

دختران زیبا، ظریف و حساس هستند قطعاً باعث میشود فرزند کودک از تفکر بر روی توانایی ها و ایجاد استعداد خود دست بکشد و به زیبایی و حساسیت خود بپردازد و یا در بسیاری از موارد زیبایی و حساسیت خود را در بزرگسالی به عنوان عاملی برای توانا بودن خود بداند. اینگونه است که گاهاً والدین ناخواسته رفتاری را به گروه رفتارهای مخرب فرزند خود وارد میکنند که در بزرگسالی نتیجه های مثبت و کارکردی به دنبال نخواهد داشت.

اگر هر کودک دختری بداند یک انسان است که دارای توانایی، استعداد، هدف و انگیزه است و برای هدف و انگیزه های خود باید پا به پای هر فرد دیگری تلاش کند قطعاً دستاوردهای مهم و ویژه ایی خواهد داشت.

اگر بخواهیم صحیح ترین روش تربیتی در دختران را بدانیم قطعاً ایجاد صلح، دوستی و برقراری یک رابطه محبت آمیز با کودک دختر و یا هر فرزندی میتواند فضای بهترین روش تربیتی را ایجاد کند.

این مواردی هستند که قطعاً ناکارآمدترین رفتار در تربیت کودک است، از آنجایی که صلح، آرامش و دوستی میتواند هر آنچه را که والد مایل است به کودک بفهماند به بهترین روش بکار ببندد قطعاً این موارد نیز میتوانند کودکی با اشکالات و ایرادات فراوان به وجود بیاورد.

طبق نظریه فروید هر کودکی در مراحل رشدی خود در مرحله ادیپ قرار میگیرد که برای دختران نیز این مرحله از ۴ تا ۷ سالگی میباشد.

تعریف ساده مرحله ادیپ برای دختران به این ترتیب است: زمانی که فرزند دختر شیفته و عاشق پدر خود میشود و احساس میکند باید به او توجه زیادی شود و لباس ها و کفش های مادر خود را میپوشد و خود را همسر پدر میداند.

شاید والدین با دیدن چنین رفتارهایی یا لبخند بزنند و یا از سر نا آگاهی غمگین شوند، اما لازم است بدانیم قطعاً باید با آرامش با کودک رفتار شود و بدون هیچ ترس، تهدید و رفتار اشتباهی به کودک یادآور شویم که او دختر خانه است و مادر نیز همسر پدر است.

دلباختگی فرزندان دختر به پدر مرحله ایی از رشد او محسوب میشود که باید با احتیاط از آن گذشت.

و هر رفتاری که باعث شود کودک نتواند از مرحله ادیپ عبور کند و باعث تثبیت او در آن مرحله شود قطعاً در آینده دردسر ساز خواهد شد.

زمانی که صحبت از زنجیر عاطفی والدین با فرزندان میشود، لازم است بدانیم برای دختران این زنجیر عاطفی در دست پدرانشان است. به زبان ساده تر: در رابطه صمیمی و عاطفی بین دختران و پدرانشان هر آنچه که در کودکی میگذرد باعث میشود فرزند دختر در آینده فردی را با همان مشخصات عاطفی و رفتارهای عاطفی انتخاب کند.

در نظر بگیرید پدری با دختر خود رفتار مهربانانه ایی ندارد، سخت گیر، بداخلاق و بد خلق است و فرزند دختر برای برقراری ارتباط با پدر خود یا به صورت متناوب میترسد و یا پس زده میشود و قطعاً رابطه شان باری از صمیمیت و مهربانی را به طور واضح ندارد بنابراین این فرزند دختر در بزرگسالی فردی را برای برقراری رابطه عاطفی خود انتخاب میکند که سخت گیر باشد و مدام او را پس بزند و یا صمیمیت و محبت واضحی نداشته باشد، زیرا الگوی انتخابی او برای مرد آینده اش پدر بوده و این الگو در ذهن او ثبت شده است و دلیل آن صرفاً شناخت فرزند دختر از عاطفه و محبت به نحوی بوده که والد پدر به او محبت کرده است.

اصطلاحی وجود دارد که بیان میکند کودکان مانند شاهزاده هایی زیبا هستند که با تربیت اشتباه والدین به قورباغه هایی زشت تبدیل میشوند.

این اصطلاح بیانگر این نکته است که ذات هر کودک و ژن او نیز در برابر تربیت صحیح و محیط تربیتی صحیح والدین نیز مقاومتی نخواهد داشت و همچنین هر فردی میتواند با رفتار صحیح به همان میزان که فردی شایسته و بدون عقده و با سلامت روان بالا باشد، میتواند با تربیت غلط فردی دچار ایرادات و اختلالات شود.

لطفا جهت مشاوره در مورد «چگونه دخترم را تربیت کنم؟ (6 اشتباه والدین)» با شماره های زیر تماس بفرمایید:

22004925 – 021 22623587 – 021

لطفا جهت ارائه خدمات و توضیحات تکمیلی با ما در ارتباط باشید.

آدرس: تهران – جنب مترو قلهک – کوچه خلیل پور – پلاک 21 – واحد 5 – طبقه 3

تلفن: 22004925 021

تلفن: 22623587 021

همراه: 1671664 0935

دکتر روانشناس و متخصصین روانشناسی مرکز مشاوره مکث با بررسی نقاط قوت و ضعف مراجعه کنندگان به کمک آزمون های نوین روانشناختی ، تشخیص گذاری کرده و با در نظر گرفتن شرایط فرد برای درمان اثر بخش و یا برنامه ریزی برای ارتقای توانمندی ها در تمام زمینه های مشاوره روانشناسی از جمله مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج اقدام می نمایند. مرکز مشاوره روانشناسی مکث در شریعتی تهران با هدف ایجاد تحول در نحوه انجام خدمات روان درمانی و کسب اطلاعات روانشناسی بروز از طریق اینترنت و مشاوره آنلاین شروع به فعالیت نموده است. با توجه به اینکه مدیران این مجموعه از افراد متخصص و با سابقه کار فراوان در این زمینه هستند؛ لذا سنگ بنای تمامی فعالیت های جاری در این مرکز مشاوره بطور اصولی و مطابق با علم روز دنیا بنا نهاده شده است. ما در محیطی آرام و دل نشین پذیرای شما مراجعه کننده محترم می باشیم.

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز مشاوره مکث می باشد.

هرگاه به فکر می‌افتید تا چگونه فرزندتان را تربیت کنید، ممکن است استرس بگیرید، این پروسه بسیار حساس و مهم، می‌تواند تمام زندگی فرزندتان را تحت‌الشعاع قرار دهد. البته که برای همه افراد نمی‌توان یک نسخه پیچید و باید بر اساس شرایط توصیه‌های لازم را برای والدین عنوان کرد. همچنین در هر جنس نیازها متفاوت است و مسئولیت‌هایی که در آینده بر گردن این افراد قرار داده می‌شود نیز با هم تفاوت دارد. از این رو روش تربیت فرزند دختر و پسر با هم متفاوت است و روش‌های رفتاری والدین نیز در برخی موارد باید تفاوت داشته باشد. برای این که بتوانیم دخترانی مقتدر، موفق، مسئولیت‌پذیر و مهم‌تر از همه با عزت نفس بالا تربیت کنیم، باید یک سری نکات را از همان بدو تولد در نظر داشته باشیم؛ زیرا همانند پسران، تربیت فرزند دختر از بدو تولد شروع می‌شود و نباید از ابتدا این پروسه را سرسری گرفت.

زنان بیش از نصف جامعه را تشکیل می‌دهند و به علت نقش مهمی که در خانواده و به تبع آن در جامعه دارند باید توجه ویژه‌ای به تربیت آن‌ها شود. زنان به عنوان مادران آینده در صورتی که خودشان ضعف‌های شخصیتی داشته باشند، احتمالاً نمی‌توانند به خوبی فرزندانشان را تربیت کنند و نسل بعد نیز با مشکلاتی در این زمینه مواجه می‌شود. به همین علت تربیت فرزند دختر اهمیت فوق‌العاده‌ای در رشد جامعه و نسل آینده دارد.

اگر مادر دارای اعتماد به نفس بالایی باشد قطعاً می‌تواند با اقتدار بیشتری در تربیت فرزند خود بکوشد و این روند جامعه را هم به مرور دستخوش تغییراتی مثبت می‌کند و به رشد و ارتقای آن کمک شایانی می‌کند. مادران زمان بیشتری را با خانواده و فرزندان خود می‌گذرانند و این امر باعث می‌شود تا تأثیرگذاری آن‌ها بر روی فرزند بیشتر باشد. با توجه به مطالبی که عنوان شد نقش تربیت فرزند دختر در نسل‌های آینده نیز به خوبی مشخص است؛ اما روش تربیت فرزند دختر در سنین مختلف را از کجا باید فراگرفت و دارای چه نکاتی است؟

از همان روزهای اولی که دخترتان متولد می‌شود باید بدانید که وظیفه شما برای تربیت کردن او نیز شروع شده است و باید اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشید. هر چند ممکن است فکر کنید فرزندتان در این سنین درکی از محیط اطراف خود ندارد ولی بهتر است بدانید روند رشد مغزی او در این سن بیشتر است و هر عادت صحیح می‌تواند راه را برای پیشرفت‌های بیشترتان در زمینه تربیت موفق در آینده فراهم کند. پس تربیت فرزند دختر از بدو تولد شروع می‌شود و تا بزرگ‌سالی نیز ادامه می‌یابد.

سعی کنید در زمان شیردهی، در آغوش گرفتن، خواباندن و مسائلی از این قبیل که ارتباط شما و دخترتان را سامان می‌دهد، برنامه‌ریزی کنید. به خصوص شیر دادن به کودک را طبق زمان بندی خاصی انجام دهید. این کار سبب می‌شود تا فرزندتان به مرور این زمان بندی را درک کند و به نظم از همان ابتدای کار عادت کند.چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

تمیز نگه داشتن کودک و لباس و مکان خواب، او را به بهداشت عادت می‌دهد و به مرور این مسئله را کاملاً درک می‌کند. از این رو می‌بینید که از همان ابتدا رفتارهای شما بر روی عادت‌های رفتاری دخترتان تأثیر می‌گذارد. پس باید کاملاً هوشمندانه عمل کنید و تربیت فرزند دختر از بدو تولد آغاز شود.

یکی از بخش‌های بسیار مهم در روش تربیت فرزند دختر، داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس است. عزت نفس یک خصیصه بسیار مهم است که سبب می‌شود تا بتوانید یک دختر کامل و با رفتارهای تائید شده به جامعه تحویل دهید. تربیت فرزند دختر از بدو تولد با روش‌هایی که عزت نفس بالا به وی می‌دهد می‌تواند در حفظ شخصیت او در آینده کمک کننده باشد.

دخترتان باید این را بداند که یک موجود دوست داشتنی است و دارای مقامی ارزشمند است. هنگامی که شما به فرزندتان مانند یک فرد مهم برخورد می‌کنید، این رفتار در او نهادینه می‌شود و خود نیز احساس ارزشمندی می‌کند. این همان عزت نفس است که از آن صحبت می‌شود؛ احساس ارزشمندی در درون خود!

هنگامی که روش تربیت فرزند دختر به گونه‌ای باشد که عزت نفس وی زیر سؤال نرود، در مراحل بعد نیز همکاری بیشتری با شما می‌کند و راحت‌تر با او کنار می‌آیید. در این بین رفتارهایی که باعث سرخوردگی کودک می‌شود، عزت نفس او را خدشه‌دار می‌کند از این رو باید از انجام رفتارهای این چنینی پرهیز کنید. به هیچ وجه دخترتان را در جمع و جلوی دیگران سرزنش نکنید و خطاهای احتمالی او را عنوان نکنید. دختران روحیه‌ای حساس‌تر نسبت به پسران دارند و سریع‌تر آزرده خاطر می‌شوند.

هر کسی دارای یک سری خصوصیت‌هاست که باعث می‌شود تا نسبت به دیگر افراد دارای تفاوت‌های رفتاری و عملکردی باشد. دخترتان را همان گونه که هست دوست داشته باشید و سعی نکنید او را مانند فرد دیگری کنید. هر کس در جایگاهی که دارد فردی ارزشمند است که می‌تواند در هر مرحله از زندگی خود شکوفا شود. پس بهتر است اجازه دهید او خود واقعی‌اش را نشان دهد. والدینی که قصد دارند در روش تربیت فرزند دختر خود او را مانند دیگران بار بیاورند و بارها او را با دیگران مقایسه می‌کنند، خود باعث می‌شوند تا دخترشان خود را قبول نداشته باشد و در بزرگ‌سالی بیشتر جلب توجه برای او اهمیت پیدا کند. نیاز به جلب توجه یکی از خصوصیاتی است که می‌تواند دختر را به مسیرهای نادرست هدایت کند.

دختران از همان کودکی تا سنین بالا به رهنمودهای والدین خود نیاز دارند. همچنین نیازمند افرادی هستند که بتوانند با آن‌ها احساس راحتی کنند و مشکلات خود را در میان بگذارند. قطعاً بهترین گزینه پدر و مادر است که دلسوزانه راهکارهایی مناسب را پیش پای آن‌ها می‌گذارد. البته این مسئله کاملاً به رفتار والدین با فرزند دخترشان ارتباط دارد. اگر در روش تربیت دختر از بدو تولد دقت داشته باشید تا از خفه کردن احساسات آن‌ها جلوگیری کنید و محیطی را برای دخترتان ایجاد کنید تا به راحتی با شما در تعامل باشند و احساسات خود را ابراز کنند، فرزندتان احساس راحتی بیشتری با شما می‌کند و این جریان ادامه‌دار خواهد بود. هر چند ممکن است گاهی اوقات احساسات آنها برای شما خوشایند نباشد ولی باید صبورانه در کنار آن‌ها باشید تا بتوانید در صورت نیاز به آن‌ها کمک کنید.

بستری که دخترتان در آن رشد می‌کند اهمیت زیادی دارد. بیشترین دخترانی که به ورطه‌های هولناک آسیب‌های اجتماعی رسیده‌اند، دارای خانواده‌هایی متشنج بوده‌اند که پدر و مادر دائم در حال جنگ و دعوا هستند. اضطراب را از محیط زندگی خود و فرزندتان دور کنید. هر چند روش تربیت فرزند دختر را بدانید ولی محیط مناسبی را برای او فراهم نکنید، نمی‌توانید در تربیت او موفق باشید. محیط خانوادگی باید دوستانه و صمیمی باشد و نیازهای عاطفی دخترتان در آن جا برآورده شود. در این صورت نیاز خود را در جامعه گدایی نمی‌کند.

در برخی از جوامع فرهنگ‌هایی نادرست سبب شده است تا دختران از همان کودکی احساس سرخوردگی از جنسیت خود داشته باشند. به عنوان مثال مقایسه جنس مرد و زن و تمایل خانواده به داشتن فرزند پسر در برخی فرهنگ‌ها رایج است. این امر به خصوص اگر به صورت مستقیم بیان شود بر روی روحیه دخترتان بسیار مؤثر است. شاید پسران در گذشته توانایی‌های خاصی داشتند ولی در حال حاضر زنانی هستند که به موفقیت‌های بسیار بیشتری نسبت به مردان دست یافته‌اند و این امر اختلاف جنسیتی و توانمندی آن‌ها را کمرنگ کرده است.

به دخترتان احساس ارزشمند بودن بدهید و روحیه حساس او را دریابید. تا می‌توانید او را متوجه خوشحال بودنتان از داشتن یک فرزند دختر کنید. ممکن است خودتان این مسائل برایتان اهمیت نداشته باشد ولی دختران در جامعه این موضوع را درک می‌کنند و از جنسیت خود و تبعیضات موجود دلخور می‌باشند. پس آن قدر دخترتان را از احساسات پدرانه و مادرانه غنی کنید که این مسائل به چشم او نیایند.

قطعاً در آینده دخترتان مسئولیت‌هایی را بر دوش خود احساس می‌کند. هر چه بتواند بهتر در این زمینه عمل کند احساس اعتماد به نفس و ارزشمندی بیشتری خواهد داشت. در تربیت فرزند دختر از بدو تولد مسئولیت‌هایی برای او در نظر بگیرید و بر اساس سنش این مسئولیت‌ها را هم ارتقا دهید. این کار باعث می‌شود تا دخترتان احساس توانمند بودن کند و به مرور اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. همچنین بداند که باید برای رسیدن به اهداف خود تلاش کند.

بهتر است برخی اوقات به خاطر انجام صحیح مسئولیتی که به او محول شده است، دخترتان را تشویق کنید تا برای انجام مسئولیت‌هایش ارزش بیشتری قائل باشد و انگیزه کافی در او ایجاد گردد.

یکی از پرچالش ترین سال‌های زندگی هر پدر و مادری در خصوص تربیت فرزندش به دوران بلوغ او مربوط می‌شود. در این سنین دختران دوست دارند استقلال بیشتری داشته باشند و نیاز آن‌ها به محبت و توجه بیشتر می‌شود. در سنین نوجوانی تغییرات بلوغ رخ می‌دهد و واکنش‌های فرزندتان به مسائل ممکن است غیر قابل پیش‌بینی و غیرمنتظره باشد. در این سنین باید دقت بیشتری بر روی رفتارهای خود داشته باشید.

این تغییرات مقطعی هستند و به مرور با تنظیم هورمون‌های بدن و تغییرات ایجاد شده در فرد، رفتارهای دخترتان نیز به حالت عادی برمی‌گردد و ثبات خود را به دست می‌آورد. از این رو باید در این مرحله مانند یک دوست مهربان همراه او باشید. ممکن است رفتارهای او نگرانتان کند ولی ایجاد محدودیت زیاد به خصوص در این سنین قطعاً به ضرر هر دوی شماست.

روش تربیت فرزند دختر در سنین نوجوانی با محبت زیاد همراه است و باید آن‌قدر از والدین و خانواده توجه ببیند که سراغ دوستی‌های غیر متعارف نرود و بتواند مسیر موفقیت را پیدا کند.

روش تربیت صحیح فرزند دختر حساسیت‌های زیادی دارد و این امر به حساس بودن روحیه او بستگی دارد. اگر نکات مربوط به رفتارهای مناسب والدین در هر سنی را بدانید و آن‌ها را اجرا کنید، قطعاً افراد بهتری را وارد جامعه می‌کنید و در رشد فرهنگی و ارتقا جامعه نیز مؤثر خواهید بود. در هر سنی به خصوص نوجوانی، باید محبت و توجه کافی به دختر خود داشته باشید تا کمبود محبت احساس نکند و به بی راهه کشیده نشود.

Potty Training Girls

https://www.mom365.com

https://www.independent.co.uk

برچسب:تذبیت فرزند, تربیت صحیح فرزند, تربیت فرزند دختر

مطلب قبلی

مطلب بعدی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام «رشد تو» به شما این است: امید داشته باشید. اگر رابطه‌ یا ازدواج شما به مشکل خورده است. اگر انگیزه‌ای برای ادامه زندگی ندارید. اگر دچار چالش‌ها و بحران‌های عاطفی و یا تحصیلی و شغلی شده‌اید. امید داشته باشید. چرا که ما با روش‌ها و راهکارهای تازه‌ای آمده‌ایم تا شما را در برابر این مشکلات مقاوم کنیم. خیانت‌ها، اختلافات، جدایی‌ها، مشکلات خانوادگی، تربیت فرزندان و هر آنچه که در زندگی مشترک به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار دارند. تنها تصمیم شما باقی مانده است.

جهت دانلود رایگان این کتاب ایمیل خود را وارد نمایید.

(function() {
if (!window.mc4wp) {
window.mc4wp = {
listeners: [],
forms : {
on: function (event, callback) {
window.mc4wp.listeners.push({
event : event,
callback: callback
});
}
}
}
}
})();

Leave this field empty if you’re human:

طراحی فرامحتوا
تمامی حقوق برای رشد تو محفوظ می باشد.
چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم




من را به یاد داشته باش


مطالب پر بازدید


یکی از کارهای سختی که بر عهده والدین است تربیت درست فرزند میباشد.تربیت فرزند از هر لحاظی کار مشکلی میباشد و والدین باید راز و رمز آن را بیابند.نکات تربیتی متعددی در فضای اینترنت وجود دارند که والدین میتوانند با استفاده از آن ها فرزند را به درستی تربیت کنند.ما میخواهیم 8 نکته تربیتی را در خصوص فرزند دختر ارائه دهیم.

چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم


بیشتر ما از نسلی هستیم که در آن همیشه سکوت کردن، صبوری و دم نزدن و شکایت نکردن یک ارزش زنانه تلقی می‌شده و از کودکی یادمان داده‌اند که دختر خوب کسی است که غر نمی‌زند، مخالفت نمی‌کند و همیشه با همه چیز کنار می‌آید؛ اما واقعیت این است که این ابراز نکردن احساسات و عقاید یکی از مهم‌ترین دلایل افسردگی، پایین بودن عزت نفس و اعتماد به نفس است.
چنین تربیتی که این روزها هم کم و بیش آن را می‌بینیم منجر به بروز ناگهانی خشم و انفجار احساسات منفی می‌شود. احساسات بیان نشده بالاخره یک روز فوران می‌کنند و به خود فرد و اطرافیان او آسیب می‌زنند. اگر می‌خواهید دخترتان قربانی این تربیت ناصحیح نباشد، سعی کنید با به کار بستن روش‌های زیر به او در ابراز احساساتش کمک کنید تا شخصیتی سالم‌تر داشته باشد.
1- به دخترتان طریقه درست ابراز احساساتش را یاد بدهید. اگر با کلمات بدی احساساتش را بیان می‌کند، به او کلمات و جملات جایگزین را آموزش دهید و خودتان هم در بیان احساساتتان از جملات مشابهی استفاده کنید. این جملات باید صریح، محترمانه و منطقی باشند.2- وقتی درموقعیت ترس، اضطراب یا فشار عصبی قرار می‌گیرد، از او بخواهید درباره موضوع صحبت کرده و بگوید که چه احساسی دارد و به چه فکر می‌کند.
3- از دخترتان نظرخواهی کنید. بگذارید بداند نظرش برای دیگران اهمیت دارد و ممکن است در تصمیم‌گیری شما مؤثر باشد.
4- انواع احساسات را به تفکیک ویژگی‌هایش به فرزندتان بیاموزید. خیلی از بچه‌ها (و حتی بزرگسالان) فرق بین خشم، تنفر، عصبانیت، ترس، اضطراب، غم، آزردگی و… را نمی‌دانند. به تعریف مشخصی از این احساسات برسید و راه ابراز و برطرف کردن این احساسات را به فرزندتان آموزش دهید. مثلاً بگویید وقتی آزرده است، ممکن است دست به چه کارهای اشتباهی بزند و چطور باید از این کار پیشگیری کند. یا وقتی از چیزی ترسیده چطور باید ترسش را با دیگران در میان بگذارد.
5- به او بگویید احساساتش ارزشمند است، به شرطی که باعث صدمه زدن به کسی نشود. به هیچ عنوان جلوی ابراز احساسات را نگیرد. اگر نیاز به گریه دارد، بگذارید گریه کند. اگر نیاز به درددل دارد، پای حرف‌های او بنشینید.
6- از احساسات خود با فرزندتان صحبت کنید. حتی می‌توانید هر دو دفترچه‌هایی برای بیان احساساتتان بخرید و روزانه آنها را یادداشت کنید.
7- همدلی کردن و شنیدن از احساسات دیگران را به او یاد بدهید.
8- به نیازهای فرزندتان توجه نشان دهید و طوری وانمود نکنید که نمی‌دانید او چه می‌خواهد یا چه احساسی دارد. اگر برآورده کردن نیاز و خواسته او فعلاً برایتان مقدور نیست، این را به او بگویید تا دست کم بداند که از درک او غافل نشده اید.
منبع : الو دکتر

3- از دخترتان نظرخواهی کنید. بگذارید بداند نظرش برای دیگران اهمیت دارد و ممکن است در تصمیم‌گیری شما مؤثر باشد.

4- انواع احساسات را به تفکیک ویژگی‌هایش به فرزندتان بیاموزید. خیلی از بچه‌ها (و حتی بزرگسالان) فرق بین خشم، تنفر، عصبانیت، ترس، اضطراب، غم، آزردگی و… را نمی‌دانند. به تعریف مشخصی از این احساسات برسید و راه ابراز و برطرف کردن این احساسات را به فرزندتان آموزش دهید. مثلاً بگویید وقتی آزرده است، ممکن است دست به چه کارهای اشتباهی بزند و چطور باید از این کار پیشگیری کند. یا وقتی از چیزی ترسیده چطور باید ترسش را با دیگران در میان بگذارد.

5- به او بگویید احساساتش ارزشمند است، به شرطی که باعث صدمه زدن به کسی نشود. به هیچ عنوان جلوی ابراز احساسات را نگیرد. اگر نیاز به گریه دارد، بگذارید گریه کند. اگر نیاز به درددل دارد، پای حرف‌های او بنشینید.

6- از احساسات خود با فرزندتان صحبت کنید. حتی می‌توانید هر دو دفترچه‌هایی برای بیان احساساتتان بخرید و روزانه آنها را یادداشت کنید.

7- همدلی کردن و شنیدن از احساسات دیگران را به او یاد بدهید.

8- به نیازهای فرزندتان توجه نشان دهید و طوری وانمود نکنید که نمی‌دانید او چه می‌خواهد یا چه احساسی دارد. اگر برآورده کردن نیاز و خواسته او فعلاً برایتان مقدور نیست، این را به او بگویید تا دست کم بداند که از درک او غافل نشده اید.

منبع : الو دکتر

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است


“>

ارتباطی دوستانه با فرزند دختر داشتن یکی از مهمترین روش‌های تربیتی دختران می باشد . برای اینکه با دخترتان دوست باشید سعی کنید او را همانگونه که هست بپذیرید به حرف هایش گوش کنید خیلی مهم است که اول اجازه بدهید که دخترتان به راحتی بدون ترس از انتقاد های شما سرزنش های شما و یا و… تمام حرفهای دلش را برای شما بازگو کند . و نکته دیگر اینکه اصلا برای یاد دادن راه حل عجله نکنید. و از همه مهمتر مطالب زیر را بخوانید !

والدین عزیز باید بدانند از آن جایی که تمایل پسران با دختران فرق می‌کند، در برخی مسائل هم تفاوت دارند . نباید فراموش کرد که پسران، رفتار با جنس مخالف را از مادر می‌آموزند و دختران از پدر یاد می‌گیرند. بنابراین، اگر پدری طبیعت وجودی دختر خردسالی را نشناسد و آن‌طور که خودش می‌خواهد، با او رفتار کند، این مساله بین پدر و دختر، فاصله می‌اندازد.دختران نیاز دارند کسی به صحبت‌های‌شان گوش دهد نه اینکه بدون شنیدن احساس‌های‌شان، از ابتدا راه‌حل ارائه شود. درباره‌ی پسران نیز مادران با مشکل مواجه می‌شوند زیرا پسران حتی اگر کوچک باشند،اعتماد به نفس را در این می‌بینند که خودشان از عهده‌ی مشکل‌های‌شان برآیند و نیاز به کمک بیش از حد یا ناز و نوازش ندارند.

تربیت دختران-خانواده برتر-ارتباط-صحیح-پدر-و-مادر-با-دختران

درک رفتار

چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

برخی از ما به‌ طورکلی انتظار داریم که دختران در کارها همراهی‌مان کنند و پسران، تنبل و بیکاره باشند، دختران را همیشه تشویق می‌کنیم که به مادران‌شان کمک کنند اما از پسران، انتظار کمک نداریم .

فرزندان‌تان را آن‌طور که هستند، بپذیرید، نه آن‌گونه که می‌توانند باشند

اگر می‌خواهیم فرزندان‌مان، خود را انسان‌هایی با ارزش تصور کنند ، باید آنان را با تمام کاستی‌های‌شان بپذیریم. ما باور داریم که برای فرزندان‌مان، ارزش قائلیم و گاهی نیز آن را بازگو می‌کنیم اما بیش‌تر وقت‌ها، رفتار ما با گفتارمان تناسب ندارد. ما باید به آنان ثابت کنیم بدون توجه به این‌که چگونه عمل می‌کنند، برای آنان به عنوان یک فرد، ارزش قائلیم.

_ هیچ گاه هیچ دختر یا پسری نباید به خاطر جنسیتش تحقیر یا تشویق شود. باید به جنسیت فرزندانمان نگاهی منطقی و طبیعی داشته باشیم. توجه داشته باشیم طوری رفتار نکنیم تا دخترها از جنسیت خود بیزار شوند. اگر چنین ذهنیتی در اندیشه و باور خودمان وجود داشته باشد خطر انتقال آن به دخترمان بسیار بیشتر خواهد بود.

_ اگر فرزند پسر ما بزرگتر از فرزند دخترمان باشد احتمال این نوع آسیب دیدگی برای دختران نیز وجود دارد. لذا باید مواظب باشیم پسر بر دختر تسلط پیدا نکند و او را آزار ندهد. تربیت هر کدام از فرزدان، مستقلا بر عهده پدر و مادر است و فرزندان بزرگتر حق ندارند اختیار کوچکترها را به دست گیرند. زیرا هیچ گاه محبت و رافت والدین را نسبت به خواهر یا برادر کوچکتر خود نخواهند داشت و باعث آزار ها و تحقیرهای روانی کوچکترها می شوند.

_ این صدمات در صورتی که دختر از پسر کوچکتر باشد بسیار بیشتر است. هم موجب بیزاری او از جنیست خودش و هم موجب بدبینی وی به جنس مخالف و بدرفتاری او در آینده با همسرش خواهد شد.

_ به پرورش استعدادهای دخترانه در وجود دخترمان بیشتر بها بدهیم. مثلا مهارتهایی که بعدا در زندگی یک زن بیشتر مورد نیاز است را مورد توجه قرار دهیم. البته اگر در مقابل این چیزها مقاومت نشان دهند، باید از تحمیل و اصرار پرهیز کرد. ولی به صورت غیرمستقیم خوب است که به تبلیغ اینگونه مهارتها بپردازیم .مثلا دخترها را برای بازدید نمایشگاههایی که سفره آرایی، صنایع دستی و … دارد بیشتر ببرید.

_ به پرورش حیا در وجود دختران توجهی خاص داشته باشید. هر دختری اگر چه از یک خانواده ی بی دین باشد برای سعادت خود به حیا نیازمند است. حیا دختران را از سرنوشت های شوم حفظ می کند.

_ دختران حیا را بیشتر با الگو برداری از مادر و اطرافیان خود می آموزند. همچنین هرچه رشد عقلانی یک دختر بیشتر باشد به ضرورت حیا بیشتر پی خواهد برد. ضمنا هر چه معاشرت شما با ارحام بیشتر و قویتر باشد حیای دخترانتان بیشتر حفظ خواهد شد.

علاقه دخترها به حفظ روابط و آبروداری آنها در این رابطه ها به حفظ حیا و عفت دختران کمک می کند. ميگنا دات آي آر.معمولا بی حیایی و بی عفتی در خانواده هاییست که از همه بریده اند و در بین جمعیتی از غریبه ها گم شده اند. طبیعتا در بین غریبه ها کارهای پستی مثل گدایی و ولگردی هم شرم آور نیست.

_ دخترها بلوغ عقلانی سریعتری نسبت به پسران دارند اما وقتی بالغ شدند گاهی چنان روحشان را درگیر مسائل مادی می کنند که از ادامه رشد باز می مانند. لذا بعضا زنانی دیده می شوند که در سنین کمال هم تمام فضلشان در نمایش داراییها و اسباب و اثاثیه منزلشان خلاصه می شود.

پس در تربیت دختران کوشش کنید آنها را اهل مطالعه و علاقمند به دانش بار بیاورید و مسائل مادی را در نظرشان حقیر کنید. البته در دنیای مطالعه هم باید ترغیب نمود مطالعات مفید صورت گیرد و وقت و روح و روان دخترها دائما صرف مطالعه رمانهای بیهوده و … نشود. همه این ها نیاز به درایت والدین مخصوصا مادران دارد.

_ دخترها به حمایت و همدمی مادر بیشتر احتیاج دارند. مادری که دختر بزرگ می کند باید بتواند با دخترش ارتباط عاطفی و دوستانه ای برقرار کند. این ارتباط به تدریج با بلوغ دختر ایجاد خواهد شد مگر اینکه مادر موانعی ایجاد کند. این موانع از قبیل بدزبانی و تندخویی مادر یا برخی بیماریهای روحی اوست.

سن به وجود آمدن تضادها و تعارضات دختران با والدينشان 12 تا 18 سالگي است

_ در دوره بزرگسالی یک نوع تضاد وتعارض بین نوجوانان ومخوصا دختران و والدین بوجود می آید.سن به وجود آمدن تضادها و تعارضات دختران با والدينشان 12 تا 18 سالگي است. اگر اين تعارضات به شکل صحيحي حل نشود، تا سنين بزرگسالي ادامه خواهد يافت.

بي‌توجهي يا كم‌توجهي والدين به اختلاف‌ها و تضادهاي به‌وجود آمده، ممكن است موجب ايجاد فاصله و گسست‌هايي ‌شود که هر روز بر عمق آن افزوده شده و آثار جبران‌ناپذيري براي دختران به وجود بياورد. در شکل‌گيري شخصيت فرد در دوره نوجوانی وبروز این تضاد وتعارض ها جامعه ،خانواده،‌ و آموزش و پرورش نقش بسزائی دارد.

جامعه در بروز این تضادها و تعارضات، نقش مهمي بر عهده دارد. ‌همچنين برخي مطالب چاپ شده توسط نشريات و روزنامه‌ها که مورد مطالعه دختران قرار مي‌گيرد، باعث به وجود آمدن تعارض و تضاد در آنها مي‌شود. برخي خانواده‌ها در چند دهه اخير آزادیهای فراواني به دخترانشان داده و موجب ايجاد شخصيت کاذب در آنها شده‌اند به گونه‌ای که دخترانشان با وضعيت نامناسب وارد اجتماع می شوند.

اين امر به ضرر دختران، خانواده‌ها و نسل آينده است. بحران‌های روحي و رواني که بر اثر بروز تعارضات و تضادها در این دوره شکل می گيرد، از عوامل بسیار موثر در فرار دختران از خانه می باشد. نقش خانواده در فرار دختران بسيار مهم ارزيابی می شود. بعد از خانواده مهمترين نقش را دوستان دختران بر عهده دارند.

_ دخترانی که با والدين‌شان دچار تضاد و تعارض هستند، بعد از ازدواج با فرزندان خود نيز دارای مشکل خواهند بود، همان گونه که گفته می شود تنبيه شده تنبيه‌گر مي‌شود. مادران افسرده، فرزندان افسرده و مادران دارای اختلالات روحی روانی، فرزندانی با مشکلات روحی و روانی تربيت خواهند کرد.

اگر دختران را خوب تربيت نکنيم، نسل آينده تباه خواهد شد.بايد به دختران و نسل کنونی خود از کودکی توجه کرده و با توجه به سنين رشد، به نيازهای دخترانمان پاسخ صحيح بدهيم .بايد زمينه و ميدان‌های صحيح را برای ورود دخترانمان به اجتماع فراهم كنيم و تفاوت‌ آنها با جنس مخالف را يادآور شديم.

_ با توجه به تعارض وتضادهایی که در این دوره بین نوجوانان مخصوصا دختران و والدین بوجود می آید،نحوه تعامل و ارتباط با والدین با فرزند نوجوان دختر از اهمیت خاصی برخوردار است. مادران به دليل نزديکي با دختران داراي مهمترين نقش در افزايش و کاهش تضادها و تعارضات دختران در کانون خانواده برتر و موفق هستند. پس برای داشتن ارتباط درست و صحیح با فرزندان کلیک کنید.

_ مادری که همیشه با زبان سرزنش و توبیخ با دخترش حرف می زند قطعا نمی تواند دوست دخترش بشود. دخترانی که چنین مادرانی دارد در پنهانکاری استاد می شوند. از جمله خوصیت بارز این مادرها این است که همیشه از بین حرفهای دخترشان دنبال چیزی برای مچ گیری و ملامت او می گردند.

_ برای داشتن ارتباطی دوستانه با فرزند دختر، سعی کنید حتی وقتی از اشتباهاتش با شما حرف می زند مانند یک دوست که به اشتباهات دوستش گوش می دهد رفتار کنید. گاهی بخندید ،گاهی شوخی کنید و … اما فورا با تحقیر و سرزنش راه را برای ادامه این دوستی نبندید. این دوستی به شما امکان شناخت دخترتان را می دهد. همه چیز را بفهمید و بدانید و در مواقع دیگر از این اطلاعات استفاده کنید و نگرانیتان را آشکار نکنید تا باعث ترس دخترتان ازشما نشود.

مواجه با فرزند دختر خشمگین

وقتی دختری از روی خشم، مادرش را بی‌ارزش می‌خواند، به احتمال‌ زیاد به علت خشمی‌ است که او نسبت به خود، احساس می‌کند. از این‌رو، این احساس را روی مادرش، فرافکنی می‌کند. بیش‌تر مواقع، وقتی یک دختر نوجوان، عصبانی می‌شود، نه تنها با آشوب هورمون‌ها و احساس‌هایش روبه‌روست، بلکه احساس بی‌ارزشی می‌کند.

دختر نوجوان در این سن و سال، با یک به هم‌ریختگی درونی و بیرونی روبه‌ورست. این احساس را که به او دست داده، دوست ندارد و به همین دلیل، احساس خود را روی مادرش، فرافکنی می‌کند. مادری که به او اعتماد دارد، او را می‌شناسد و به شکلی عمیق، او را درک می‌کند.

مادر یک دختر نوجوان باید صبر و شکیبایی زیادی داشته باشد . باید دیدگاهی وسیع داشته باشد و او را به شکلی که لازم است، درک‌ کند. مادر می‌تواند اعتماد و اطمینان دخترش را نسبت به خود، بیش‌تر کند و برای رسیدن به این مهم، لازم است که سرنخ‌های احساسی و عاطفی او را پیدا کند.

مادر مدیر و دانا، خشم دخترش را در این مرحله از زندگی، به حساب در حال رشد بودن او می‌گذارد. البته گاهی وقت‌ها مادر باید به دخترش بیاموزد که خشمش را کنترل کند. اینکه بیاموزیم خود را کنترل کنیم، بخشی از برنامه‌ی رسیدن به بلوغ و بزرگی است.

مواقعی هست که باید بگذارید دخترتان فریاد بکشد. احساس‌های ناخوشایندش را آنقدر تخلیه کند تا به آرامش برسد. در بسیاری از مواقع، وقتی دختر به شدت خشمگین می‌شود، بهتر است مادرش از صحنه بیرون برود و بگوید: «من نمی‌توانم حرف‌های تو را تحمل کنم. بهتر است که نیم ساعت، تنها بمانم.» اگر ترک کردن اتاق، امکان‌پذیر نباشد، شاید چند ثانیه سکوت، نتیجه‌ی دلخواهی بدهد.

تغییر دادن خودمان بهمراه دختران‌مان

برای آنکه در دوران نوجوانی دخترمان، به او نزدیک‌تر بمانیم، باید در کنار او و با او تغییر کنیم. این بدان معناست که روش‌های مقتدرانه را کنار بگذاریم و رفتاری دوستانه‌تر در قبال دخترمان در پیش بگیریم.

مهکام : در دوران مهم بلوغ و بعد از آن بسیار مهم است که سعی کنیم بجای روشهای آمرانه و سرزنشگر پای صحبت فرزندان دخترمان بنشینیم و به حرف دل آنها گوش دهیم. و سعی کنیم بجای امر و نهی کردن و تصمیم گرفتن بجای او فقط کمک کنیم تا خود او بتواند برای امورات زندگی اش تصمیمات درست و بجا بگیرد.

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

*********************************************

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

سلام
سپاس از سایت خوبتون
مطلب بسیار عالی بود.

09351034457

مشاوره تلفنی : 9099072932

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

سوادزندگی؛ تربیت
فرزندان- این پرسش که تربیت و
نگه داری از کدام جنس (دختر و یا پسر) برای والدین سخت تر خواهد بود، همواره یکی
از چالشی ترین بحث های ممکن است و برای پاسخ به آن باید فاکتورهای متفاوتی را مد
نظر داشت که در ادامه شماری از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. بسیاری از
والدین که هم تجربه پرورش دختر بچه ها و هم پسر بچه ها را داشته اند، معتقد هستند
که تعامل با کودکان پسر و مراقبت از آنها سه برابر انرژی و زمان بیشتری را طلب می
کند!

Sharon O’Donnell مادر سه فرزند پسر و همچنین نویسنده
کتاب “خانه تستوسترون” می گوید: در خانه ای که سه پسر بچه زندگی می کنند باید به دعوا، سر و
صدا و بازی های ویدئویی عادت کنید. با این حال نمی دانم که تا چه حد بیشتر صبوری
خواهم کرد.

چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

این در حالی است که والدین دختر بچه ها باید با مسائل دیگری
دست و پنجه نرم کنند. شیطنت، دعوا، بحث و شلوغی های مختص کودکان پسر، جای خود را
به دغدغه  لج بازی، مدل گرایی و تمایل بیشتر به حضور در جمع
خواهند داد. البته Michael Gurian روان درمانگر خانواده و
نویسنده کتاب “Nurture the Nature” معتقد است که نمی توان درجه
سختی متفاوتی بین تربیت و پرورش کودکان دختر و پسر لحاظ کرد و نگهداری از هرکدام
آنها چالش های خاص خود را خواهد داشت.

David Stein استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی ویرجینیا می گوید: هر کودک یک هویت
مستقل است و تیپ شخصیتی خاص وی مسیر زندگی متفاوت او را چه در دوران خردسالی و چه
در تمام طول آینده مشخص می کند. البته باید توجه داشت که فاکتورهای محیطی (شامل
والدین و دیگر مربیان تربیت و پرورش کودک) نیز نقش مهمی دارند. قطعا
تفاوت هایی در شیوه تربیت صحیح کودکان دختر و پسر از همان بدو تولد وجود خواهد
داشت. شاید ملموس ترین این تفاوت ها طرز برخورد والدین و اطرافیان با نوزادان دختر
و پسر باشد. همان طور که با دختر بچه ها توام با ملایمت بیشتری رفتار می شود و پسر
بچه ها را با حساسیت کمتری بار می آوریم.

 Leonard
Sax روانشناس آمریکایی در
کتاب خود به نام “پسران
سر گردان” به نکته ای مهم اشاره کرده است: واقعیت این است که قدرت ذهنی
هرکدام از دو جنس در زمان متفاوتی از دیگری تکامل می یابد و بدین ترتیب می توان
گفت که روند رشد آنها نیز متمایز از هم خواهد بود. والدین هم به همین علت استراتژی
های تربیتی مختلفی را برای پرورش کودکان پسر و دختر در نظر می گیرند، چرا که مغز
آنها از ابتدای تولد به گونه ای مشابه سیم کشی نشده است!

حال به راستی تربیت و آموزش به کودکان دختر دشوارتر است و
یا کودکان پسر؟ برای آن که بتوان به این سوال پاسخ درستی داد، سطح دشواری را به
صورت موضوعی بررسی خواهیم کرد.

انضباط کدامیک سخت تر است؟ کودک پسر

چرا این طور به نظر می رسد که پسر بچه ها توجه کمتری در مقایسه
با دختر بچه ها به صحبت های والدین خود دارند؟ شاید متعجب شوید اما علت این است: توجه پسرها پایین
تر است و کودکان دختر بهتر از پسرها می شنوند! شنوایی دختر بچه ها به
گفتارهایی که لحنی تبعیض آمیز دارند بسیار حساس تر است و مراکز کلامی مغز آنها نیز
سریع تر از پسر بچه ها رشد می کند. این موضوع بدین معناست که کودکان دختر می توانند
واکنش بهتری به دستورات تربیتی و انضباطی مانند “آن کار را انجام
نده” و یا “حواست به صحبت هایت باشد” نشان دهند.

به نظر Gurian، متدهای تربیتی مورد استفاده والدین
در مورد کودکان پسر باید مقداری صریح تر و همین طور شدید تر باشد. برای مثال تکنیک
گوشه نشانی در خصوص آنها بهتر جواب خواهد داد. کودکان پسر چندان به مهارت های
کلامی وابسته نیستند و معمولا بدون فکر قبلی وارد عمل می شوند.

این تفاوت های تکاملی اغلب به اشتباهات تشخیصی منتهی می
شوند. برای مثال به ازای هر یک کودک دختر، 5 کودک پسر مبتلا به اختلالات رفتاری-
روانی مانند بیش فعالی، اختلال دو قطبی و اختلال کمبود توجه تشخیص داده می شوند.
کودکان پسر به فرصت های بیشتری برای تخلیه انرژی نیاز دارند، اما در مقابل باید
تحت محدودیت های سختگیرانه تری نیز پرورش یابند. دکتر David Stein در کتاب “Unraveling the ADD/ADHD Fiasco” این موضوع را به خوبی موشکافی
کرده است.

امنیت و سلامت بدنیکدامیک سخت تر است؟ کودک پسر

تمایل شدید به مشارکت در بازی هایی که نیازمند فعالیت
فیزیکی هستند و یا حتی کشتی گرفتن پسر بچه ها با هم درست پس از صرف شام، برای
والدینی که کودک پسر دارند بسیار آشنا است.  به باور روانشناسان
کودک، پسر بچه ها شخصیتی غیر قابل کنترل و بی قانون دارند. همین مورد سبب می شود
که والدین برای تربیت صحیح آنها نیازمند صرف زمان و انرژی بسیار بیشتری باشند. خطر پذیری و انجام حرکات خطرناک، مراکز احساس لذت در مغز پسرها را فعال می کند که این مورد
نیز خود دلیلی محکم در راستای توجه دقیق تر به حرکات و انتخاب های یک کودک پسر
خواهد بود.

دکتر Wendy Mogel در کتاب ” “The Blessing of a Skinned Kneeتوضیح می دهد که باید بستر اکتشاف و خودسازی را در اختیار
کودکان قرار داد. این کار منتج به ساخت شخصیت، اعتماد به نفس و انعطاف پذیری بیشتر
در شرایط خاص می شود. پسر بچه ها به صورت غریزی و در قالب بخشی از روند تکامل خود،
هویت هایی ریسک پذیر را به نمایش می گذارند و بهتر است که والدین این احساس را در
آنها کنترل کنند. در مقابل دختر بچه ها چندان ریسک پذیر نیستند و نیازمند تشویق
بیشتر برای پذیرش خطر (البته در حالت تعادل) خواهند بود.

برقراری ارتباطکدامیک سخت تر است؟ نخست کودک پسر و سپس کودک دختر

از همان ابتدای تولد، دختر بچه ها علاقه بیشتری به برقراری
ارتباط با رنگ ها و اجسام محیط پیرامون خود دارند. این موضوع در خصوص حالات مختلف
چهره والدین و اطرافیان نیز صدق می کند. این در حالی است که یک پسر بچه توجه بهتری
به حرکات خواهد داشت. به عقیده دکتر Sax این
تفاوت ها را در نقاشی های آنها نیز می توان به خوبی مشاهده کرد. برای مثال کودک
دختر تمایل بالاتری به استفاده از رنگ های متنوع در نقاشی های خود دارد. در مقابل
کودک پسر اجسامی را نقاشی می کند که قابلیت حرکت دارند مانند ماشین و چندان هم بر رنگ
آمیزی تمرکز نخواهد داشت. در واقع دخترها شخصیت گرا و پسرها عمل گرا هستند. بدین
ترتیب کودکان دختر ارتباط بهتری با عملکردهای احساسی، تشخیص حالات چهره و لحن صدا
برقرار می کنند. این ویژگی ها تاییدی بر تاخیر یادگیری مکالمه در پسر بچه ها خواهد
بود. آنها در ابتدا دایره واژگان محدودتری دارند و با دشواری بیشتری قادر به
برقراری ارتباط میان عواطف و کلمات هستند و دیرتر از دختر بچه ها حرف زدن را شروع می کنند.

علاوه بر موارد فوق، Gurian اشاره می کند که مدت زمان ایجاد
ارتباط چشمی از جانب پسر بچه ها کمتر از کودکان دختر است و به همین علت ممکن است
والدین تصور کنند که فرزند آنها دچار مشکل است. اما باید بدانیم که این
مسئله ای کاملا طبیعی است و ناشی از تفاوت های ذهنی میان دو جنس زن و مرد است. نکته
مهمی که وجود دارد، سن بحرانی برقراری ارتباط در دختر بچه ها است. چالش هایی که از
آغاز تولد سر راه کودکان پسر قرار دارد، در مورد دختر بچه ها از 8 سالگی به بعد
شروع می شود. در واقع والدین باید از این سن توجه بیشتری به نیازهای روانی دختر
خود داشته باشند. زیرا دخترها معمولا انرژی زیادی را صرف تفکر در خصوص رویدادهای
محیط اطراف، صحبت های دیگران و چرایی آنها می کنند که می تواند در صورت عدم مدیریت
صحیح والدین، منجر به تضعیف روابط اجتماعی در کودکان دختر شود. * این درس را از دست ندهید: در مغز زنان چه می گذرد؟ چرا خانم ها بیش از مردان حرف می زنند؟

اعتماد به نفسکدامیک سخت تر است؟ کودک دختر

توسعه یک تصویر ذهنی سالم برای هر کودکی از اهمیت زیادی
برخوردار است. به گفته دانشمندان از آن جایی که جنس مونث بیش از جنس مذکر مردم گرا
است (موضوع بحث تایید و یا نفی این جمله نیست، بلکه تنها به باورهای رایج جامعه
اشاره می شود)، اعتماد به نفس پایین تر و امنیت روانی کمتری را نیز تجربه می کند.

Jenn Berman
روان درمانگر خانواده از کالیفرنیا و نویسنده کتاب “The A to Z Guide to Raising Happy, Confident Kids”
این مسأله را به گونه ای جالب توضیح داده است: فشارهای فرهنگی در جوامع کنونی مسبب
انزوای هرچه بیشتر خانم ها شده اند. در واقع از جنس مونث انتظار می رود که نیازها و
خواسته های دیگران را به اولویت های خود ترجیح دهد و تا جای امکان در جایگاه شخص
تقاضا کننده قرار نگیرد. این روند مخرب پس از مدتی کوتاه و حتی در دختر بچه ها
تبدیل به واکنشی خودکار می شود و ناخودآگاه اعتماد به نفس را از بین می برد.

درس خواندنکدامیک سخت تر است؟ اغلب کودک پسر

چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم

اگر بخواهیم نگاهی به عملکرد کودکان دختر و پسر در
محیط مدرسه و در سنین پایین داشته باشیم. تربیت و پرورش پسر بچه ها با چالش های
بیشتر همراه خواهد بود. قابلیت های حل مسأله، مدیریت خود، دقت، استفاده از مهارت
های کلامی و همچنین حرکتی در مورد کودک پسر، دیرتر از کودک دختر تکامل می یابند.
تنها حیطه ای که ممکن است دختر بچه ها در آن ضعیف تر عمل کنند، یادگیری فضایی
مانند دانش هندسه است. علت این موضوع نیز می تواند در ارتباط با عملکرد قسمت هایی
از مغز باشد که برای پردازش ادراک فرد از مفاهیم فضایی اختصاص یافته اند.

  کانال سواد زندگی در تلگرام:  savadzendegi@

 

چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم
چگونه فرزند دختر را تربیت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *