چگونه قباله ازدواج بنویسیم

 
helpkade
چگونه قباله ازدواج بنویسیم
چگونه قباله ازدواج بنویسیم

بر اساس قانون مدنی ایران، ازدواج یک عقد لازم است که در پی آن، هر یک از زن و مرد شروط و تعهداتی را متقبل می‌شوند  و در عین حال از حقوق هم برخوردار هستندو به آن ها قباله ازدواج داده می شود. در این میان جایگاه شروط ضمن عقد نیز قابل اعتناست. از سال ۱۳۶۰ به بعد در سند ازدواج، شروطی به عنوان «شرط ضمن‌العقد» پیش‌بینی شد که سردفتر مکلف است قبل از اجرای صیغه عقد آنها را برای زوجین قرائت و در صورت ضرورت مفهومشان را برای آنها بیان کند تا طرفین با آگاهی کامل ذیل شروط مورد قبول خود را امضا کنند. البته زوجین می‌توانند طبق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی ایران علاوه بر شروط چاپ‌شده در قباله ازدواج هر شرطی را که مایلند به عقدنامه اضافه کرده و با امضای خود آن را الزام‌آور کنند.

در قانون مدنی، شوهر در برابر زن دارای حقوق و اختیاراتی است که زن فاقد آن است، از جمله طلاق دادن زن، ازدواج مجدد، تعیین محل سکونت و زندگی خانوادگی و … اگر چه این حقوق همراه با تکالیفی است که شوهر در برابر زن و خانواده خود دارد، اما ممکن است برخی مردان از این حقوق قانونی سوءاستفاده کنند، بنابراین طبق مجوز قانون مدنی زنان نیز می‌توانند با استفاده از شروط ضمن‌العقد تا حدودی محرومیت‌های قانونی خود را جبران کنند که این راه‌حل در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی بیان شده است: «طرفین عقد می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر مطرح کنند، مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود، یا ترک انفاق کند یا علیه حیات زن سوءقصد کند یا سوءرفتاری کند که زندگی آنها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه نهایی خود را مطلقه سازد.»

آنچه در ماده ذکر شده، جنبه تمثیلی دارد و زوجین می‌توانند “هر شرط” دیگری نیز برای حق طلاق زن تعیین کنند، از جمله اعتیاد یا محکوم شدن به حبس بیش از مدت معین. توضیح این نکته ضروری است که شرط مخالف مقتضای عقد شرطی است که با فلسفه عقد در تضاد است که البته در این مورد نظرات مختلفی وجود دارد. بعضی از فقها عقیده دارند فلسفه عقد ازدواج، تشکیل خانواده و تمتع جنسی زوجین از یکدیگر است، در حالی که اجماع فقها بر این است که زن می‌تواند شرط عدم رابطه جنسی بگذارد و منع شرعی ندارد و می توان در قباله ازدواج ثبت کرد.

شرط موافق مقتضای عقد شرطی است که با مقتضای عقد مخالف نبوده و در صورت توافق طرفین می‌توان آن را جایگزین قانون کرد. شروط ضمن عقد راه‌حلی است برای جبران مشکلاتی که ممکن است در آینده در زندگی مشترک خانوادگی بروز کند. آشنایی با این راه‌حل به زنان اجازه می‌دهد تا زمانی که قوانین اصلاح شود، از این شروط برای جبران کمبودهای حقوقی خود استفاده کنند و در صورت بروز اختلاف تا حدودی از حقوق خود دفاع کنند. بنابراین از سال ۱۳۶۰ به بعد در سند ازدواج که از طرف اداره ثبت اسناد چاپ می‌شود، شروطی به عنوان «شرط ضمن‌العقد» پیش‌بینی شده و سردفتر مکلف است قبل از اجرای صیغه عقد آنها را برای زوجین قرائت و مفهوم آنها را به زوجین برساند تا هر شرطی که مورد قبول آنها است، قباله ازدواج را امضا کنند.چگونه قباله ازدواج بنویسیم

باید افزود که زوجین می‌توانند علاوه بر شروط چاپ شده در قباله نکاحیه هر شرطی را که مایل باشند و خلاف مقتضای عقد نباشد، به آن اضافه کنند، از جمله زن می‌تواند شرط کند که اجازه خروج از کشور را دارد و مرد نمی‌تواند مانع از خروج او شود یا زن حق انتخاب مسکن یا ادامه تحصیل و اشتغال به کار و حق حضانت اطفال در صورت وقوع طلاق را داشته باشد.

شروطی که در قباله ازدواج مندرج بوده، به قرار زیر است:

پرسشی که در اینجا مطرح می شود، این است که‌ آیا صرف عمل نکردن مرد به هر یک از این شرایط می‌تواند دلیلی برای زن محسوب شود تا بر مبنای آن درخواست طلاق کند؟ آیا زن به راحتی می‌تواند طلاق بگیرد؟ یا اینکه تمامی مراحل قانونی طلاق را باید مانند سایر موارد عادی طی کند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که با تحقق یکی از این شرایط و اثبات آن در دادگاه، زن می‌تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی از جمله داوری و قطعیت آن نسبت به اجرای طلاق اقدام کند.

با سلام : من نسبت به شرایط ضمن عقد اطلاعاتی نداشتم . این نوشته ها به من اطلاعاتی تازه داد متشکرم

یه متن قشنگ و روشنی برا شرایط ضمن عقد میخواستم !

خواهش میکنم کاربر گرامی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


پس از گذر از مراحل خواستگاری و نامزدی، وقتی صحبت از ازدواج رسمی به میان می‌آید، از مهم‌ترین سوالات زوجین این هست که کدام شروط ضمن عقد ازدواج را استفاده کنیم؟

از آنجا که ازدواج هم یک قرارداد است و بر اساس این قرارداد، حقوق و تکالیفی برای طرفین ایجاد می‌شود، هر کدام از طرفین می‌توانند شروطی را به نفع خود در این قرارداد درج کنند.

در ادامه توضیحات بیشتری در مورد شروط ضمن عقد و شروط از پیش ذکر شده ازدواج به شما ارائه می‌شود.

همچنین بخوانید:

1- استرداد جهیزیه

چگونه قباله ازدواج بنویسیم

2- نفقه در دوران عقد

3- طلاق توافقی فوری در تهران در 7 روز

هنگامی که بین دو طرف یک معامله قراردادی بسته می‌شود، افراد می توانند علاوه بر تعهداتی که قانوناً با امضای قرارداد به عهده آن‌ها گذاشته می شود، شرایطی را به عقد اضافه کنند که دو طرف ملتزم به رفتار بر اساس آن هم باشند.

این شروط که به آن‌ها شروط ضمن عقد گفته می‌شود، در صورتی صحیح است و قانون از آن حمایت می کند که مخالفتی با اصل قرارداد ( آن چیزی که طرفین عقد برای رسیدن به آن قرارداد بسته‌اند) و قوانین آمره (قوانین مربوط به نظم عمومی و جلوگیری از زیان افراد) نداشته باشند.

مثلا به علت مخالفت با اصل قرارداد، نمی‌توان ضمن عقد اجاره شرط کرد که مستاجر نتواند از ملک استفاده کند.

با امضای عقدنامه ازدواج، مرد از لحاظ حقوقی مکلف به پرداخت مهریه و نفقه و زن مکلف به تمکین از مرد می‌شود.

در کنار این موارد، برخی از امور زندگی زن وابسته به اجازه مرد می‌گردد. این موضوع می‌تواند در آینده مشکلاتی برای زن ایجاد کند.

جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی، برخی خانم‌ها اقدام به درج شروط ضمن عقد ازدواج در عقدنامه می کنند.

مهم‌ترین شروط ضمن عقد ازدواج شامل این موارد هست:

از آنجا که عقدنامه یک سند حقوقی است، چگونگی تنظیم متن این شروط از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که هر واژه می‌تواند تغییری در مفهوم و حیطه اعمال شرط ایجاد کند یا حتی باعث باطل شدن آن شود.

لازم است بدانید شروط ضمن عقد ازدواج دو دسته هستند:

همانطور که مطرح شد، شروط زیر در تمام عقدنامه‌ها بطور تایپی و از پیش موجود درج شده است. البته مرد یا زن می‌توانند نسبت به امضاء این شروط اقدام نموده یا بدون توجه به آن‌ها، الباقی صفحات عقدنامه را امضا نمایند.

1) ضمن عقد ازدواج، زوج شرط نموده که هرگاه طلاق به ‌درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسرداری یا سوءاخلاق و رفتار او نباشد، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه، بلاعوض به زوجه منتقل نماید.

2) ضمن عقد نکاح، زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر داد که در موارد مشروحه ذیل با رجوع به دادگاه و اخذ مجوز دادگاه پس از انتخاب نوع طلاق خود را مطلقه نماید و نیز به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر داد تا در صورت بذل از طرف او قبول کند (یعنی اگر زن مهریه خود را ببخشد زن وکالت خواهد داشت این بخشش را به جای شوهرش قبول کند). این موارد عبارتند از:

الف ـ استنکاف شوهر از دادن نفقه به مدت ۶ ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تأدیه نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت ۶ ماه ایفا نکند و اجبار او به ایفا هم ممکن نباشد.

ب ـ سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیرقابل تحمل نماید.

ج ـ ابتلای زوج به امراض صعب‌العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره‌انگیز باشد.

د ـ جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

هـ ـ عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح، منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.

و ـ محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات ۵ سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که مجموعا منتهی به ۵ سال یا بیشتر بازداشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد. در تمام این موارد، در صورتی حق طرح دعوای طلاق برای زن ایجاد می‌شود که حکم قطعی محکومیت شوهر صادر شود و مرد در زندان باشد.

ز ـ ابتلای زوج به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار نماید.

ح ـ زوج، زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند و یا ۶ ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت کند.

ط ـ محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد. تشخیص این که مجازات مغایر با حیثیت خانوادگی است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.

ی ـ در صورتی که پس از گذشت ۵ سال، زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود.

ک ـ در صورتی که زوج مفقودالاثر شود و ظرف ۶ ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

هـ ـ زوج بدون رضایت زوجه همسر دیگری اختیار کند یا به تشخیص دادگاه بین همسران خود به عدالت رفتار ننماید.

همانطور که در بالا نیز طرح شد، زن و شوهر می‌توانند علاوه بر شروط دسته اول، از سردفتر ازدواج و طلاق بخواهند تا شروط دیگری را به شکل مازاد در عقدنامه ذکر کند.

سوال کاربر ناشناس : با سلام می‌خواستم ببینم بنده اگر بخواهم دو شرط ضمن عقد شامل حق حضانت فرزند و حق مسکن را در عقدنامه خودم به صورت توافقی ذکر کنم آیا در آینده سودی برای من خواهد داشت؟ یا با اینکه این حقوق برای همسر بنده باشد هیچ تفاوتی ندارد؟

پاسخ حسین یاوری [ وکیل پایه یک دادگستری ] درباره  این پرسش حقوقی :

با سلام.قطعا تاثیر دارد و مفید فایده خواهد بود.

در ادامه برخی از مهم‌ترین شروط قابل استفاده و نمونه‌ای از نحوه نوشتن آن‌ها ارائه می‌شود.

زوج، زوجه را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زوجه لازم بداند و در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می‌سازد.

زوج، زوجه را در اشتغال به هر شغلی که مایل باشد، در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می‌کند.

سوال : سلام. همسر(خانم ) بنده در زمان ازدواج (عقد) اعلام کرده معلم است و در دفترچه ازدواج شغلش معلم نوشته شده است. درحالی که ایشان مربی پیش دبستانی بوده (روزانه 2-3 ساعت می‌رفت سرکار ) و مدارک شغلی‌اش موجود است. اکنون بعد از چند سال به آموزگار حق‌التدریس تبدیل وضعیت شده است و همین رفتنش سرکار (نصف روز) باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده‌ای در زندگی مشترک شده است به گونه ای که باعث بوجود آمدن اختلافات خانوادگی شده است. شرط رفتن سرکار در دفترچه ازدواج ثبت نشده است و جزو شروط ضمن عقد نمی‌باشد. بنده نیز دادخواست منع اشتغال داده‌ام لطفا راهنمایی کنید؟آیا بنده می‌توانم دادخواست تدلیس نیز بدهم که از همان ابتدا به دروغ خود را معلم معرفی کرده است؟

پاسخ سعید نجات زادگان ( وکیل پایه یک دادگستری ) در رابطه با این پرسش و پاسخ حقوقی :چگونه قباله ازدواج بنویسیم

با سلام و احترام، موضوعی که طرح کردید به هیچ وجه جزء موارد تدلیس محسوب نمی‌شود و شاهد مثال در رویه قضایی و آرای دیوان عالی کشور نیز وجود دارد.

در خصوص دادخواست منع اشتغال نیز با توجه به اینکه شغل زوجه «معلم» ذکر شده است، از دید بنده شما عالم به شاغل بودن همسر در چنین حوزه‌هایی از اشتغال فرض می‌شوید و در صورتی که بتوانید اثبات کنید که اشتغال زوجه مغایر با شئون شما بوده یا بواسطه اشتغال نمی‌تواند امور زندگی و فرزندان را سامان بدهد، صدور حکم بر منع اشتغال محتمل است..

زوج به زوجه، وکالت بلاعزل می‌دهد که با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی مجدد شوهر، از کشور خارج شود.

تعیین مدت، مقصد و شرایط مربوط به مسافرت به خارج از کشور به صلاحدید خود زن است.

حق انتخاب مسکن و تعیین شهر یا محلی که زندگی مشترک در آنجا ادامه پیدا کند با زوجه خواهد بود.

زوجین ضمن عقد خارج لازمی توافق نمودند اولویت در حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در صورت طلاق با مادر خواهد بود، اعم از اینکه مجدداً ازدواج کند یا خیر.

زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می‌دهد تا زوجه در هر زمان و تحت هر شرایطی از جانب زوج اقدام به مطلقه نمودن خود از قید زوجیت زوج به هر قسم طلاق( اعم از بائن و رجعی و خلع یا مبارات‌ ) به هر طریق اعم از اخذ یا بذل مهریه نماید.

در این خصوص باید توجه کرد که حق طلاق تحت هر شرایطی از حقوق مرد است. به هیچ طریقی نمی‌توان این حق را از او سلب کرد یا به دیگری داد.

پس عبارت “دادن حق طلاق به زن” غلط است و باید از “دادن وکالت در طلاق به زن” حرف زد. یعنی زن از طرف مرد وکالت دارد که اجرای حق طلاق او را بخواهد.

بنابر این شرط، کلیه اموالی که زوجین پس از ازدواج به دست آورده‌اند به نسبت مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود. بهتر است این شرط به این صورت ذکر شود:

زوج و زوجه متعهد می شوند هنگام جدایی اعم از اینکه متارکه به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن، کلیه دارایی که بعد از ازدواج دائم زوجین به دست می آورند بین آن‌ها به مناصفه تقسیم شود.

سوال: سلام در صورتی که اموال زوج در خارج از کشور باشه حکم پرداخت مهریه به چه صورت خواهد بود ؟ در واقعه چطور می شه طلب مهریه کرد؟ همچنین شرط تنصیف در تمامی عقدنامه ها هست ؟یا با توافق طرفین اضافه میشه؟ 

پاسخ حجت اله حیدری مقدم در رابطه با این پرسش و پاسخ حقوقی :با سلام؛۱- اموال زوج در خارج از کشور، قابل توقیف و بازداشت نمی باشند و فقط زمانیکه زوج دعوی اعسار از پرداخت مهریه رو مطرح کند، زوجه می تونه از باب دفاع و در جهت رد اعسار نامبرده، به مالدار بودن ایشون در خارج از کشور، استناد کنه.۲- زوجه برای وصول مهریه خود باید دعوی مطالبه مهریه رو مطرح کنه که البته طبق بخشنامه رئیس قوه قضاییه، پرونده های مطالبه مهریه، ابتدائاً می بایست از طریق دفترخانه ثبت ازدواج و دایره اجرای ثبت اداره ثبت پیگیری بشن و در نهایت و در مرحله ی اجرای احکام دادگاه، چنانچه زوج در مقام محکوم علیه، جهت استیفای حقوق زوجه، مالی معرفی نکنه و یا مالی از ایشون در ایران به دست نیاد و محکوم به نیز تقسیط نشده باشه، اونوقت زوجه می تونه اعمال ماده ی ۳ قانون نحوه ی محکومیت های مالی (جلب زوج) رو درخواست بده.۳- شرط تصنیف، بصورت چاپی و در قالب بند “الف” شروط ضمن عقد، در تمام عقدنامه ها (سند ازدواج) درج شده؛ لذا به صرف درج در عقدنامه و تا زمانیکه زوج و زوجه، ذیل اونو امضاء نزده باشن، تعهدآور نبوده و اصطلاحاً ضمانت اجرایی نداره ولی به محض امضاء، شرط مذکور قبول شده و محقق می شود و ضمانت آور است.لازم بذکر است که امضاء یکی از زوجین، موجب تحقق شرط مذکور نمی شود (امضاء هر دو لازم است).

نکته اول- با وجود اینکه هر شرطی که ضمن قراردادی ذکر می‌شود باید مورد حمایت قانون قرار بگیرد، اما نظرات دادگاه‌ها در این خصوص متفاوت است.

برای مثال بعضی از دادگاه‌ها به این دلیل که در زمان امضای شرط حضانت فرزندی وجود نداشته است این شرط را باطل می دانند. پس نمی‌توان گفت این شروط حتماً حقوق زن را تضمین می کند، اما در هر صورت توجه به آن‌ها ضروری است.

نکته دوم- با توجه به اینکه تنظیم این شروط حقوق نسبتاً برابری را برای زن و مرد به دنبال دارد، و با توجه به این مطلب که مسئولیت تأمین مالی زندگی در هر صورت با مرد است به نظر می‌رسد تعیین مهریه های سنگین یا مشخص کردن میزان نفقه‌های بالا در کنار این شروط به دور از انصاف و برهم زننده تعادل زندگی زوجین است و بهتر است از آن پرهیز شود.

در پایان، از آن‌جا که آثار ناشی از این شروط بسیار با اهمیت است توصیه می‌شود برای تنظیم آن حتما از وکیل یا مشاور حقوقی مجرب کمک بگیرید.

این مقاله توسط تیم حقوقی دادپرداز تهیه شده است.
سامانه حقوقی دادپرداز یک سامانه‌ی اینترنتی برای مشاوره حقوقی تخصصی و استخدام آنلاین بهترین وکلای کشور است. دادپرداز بر قراردادهای وکیل و موکل نظارت نموده و کیفیت خدمات با ابزارهای نرم‌افزاری تنظیم و تضمین می شود. شما می‌توانید پاسخ سوالات حقوقی خود را به رایگان از وکلای دادپرداز بگیرید. بعلاوه، می‌توانید درخواست وکیل در دادپرداز ثبت کنید تا از بهترین وکلای کشور پیشنهاد همکاری بگیرید. پشتیبانان دادپرداز تا پایان همکاری شما با وکیل در کنار شما هستند تا تجربه‌ی همکاری شما با وکلا، شیرین‌تر،مطمئن‌تر و آسان‌تر رقم بخورد.

سایت خوبی دارید امیدوارم که موفق باشید

سلام سایت خوبی دارید امیدوارم که موفق باشید

شما خودتون در ابعاد قانون درس خوندید و تجربه چه از خود و چه دیگران دارید و احتمالن ایرانی هستید و در رویا خود این را نیز تصور میکنم که به کارگران مردی که با یک گونی در دست کنار خیابان نشستن تا کسی اونهارو برای کار بگیره هم توجه کرده باشید و دیگر مسائل و مشکلات پسران که قانون بر دوششان انداخته نه غریزه و ذات . شما خوب میدونید که این عقد نامه با کلک و نیرنگ و فریب نسبت به پسران جامعه نوشته شده و کاملن یکطرفه هست . بحثم این عقد نامه هم نیست بحثم اینکه در این جهان هیچوقت چیزی به اسم عدالت وجود نداره و نخواهد داشت و مردسالاری دروغ و تلقینی هست تا زیر بغل پسران گذاشته بشه و ازشون سو استفاده بشه و تمامیه کسانی که ادعایه دانش و داشتن مدرک تحصیلی هم دارن خود کسانی هستن که نا عدالتی و اخلاق رو کاملن کت و شلواری و شیک بین ملتشون پخش میکونن

کسی که میگوید مردسالاری توهم است خودش متوهم است

موقع ازدواج این سخت گیری هاست که میشه نتیجه اش ازدواج سفید هیچ کدوم از این ها رو هم نداره

همه میگن ازدواج آسان. دقیقا معلوم نیست چیش آسونه

یعنی اگر آدم ازدواج نکنه سنگین تره

دختر ها هم بمونن خونه باباشون تا این فکر ها از سرشون بیوفته

سلام وقتتون بخیر
ببخشید من حق تعیین مسکن و حق اشتغال رو دارم اما میخوام به همسرم ببخشم، خواستم ببینم مراحل‌ش به چه صورته؟ آیا در قباله ذکر میشه یا یه سند جدا باید امضا بشه؟

سلام وقتتون بخیر
ببخشید من حق تعیین مسکن و حق اشتغال رو دارم اما میخوام به همسرم ببخشم، خواستم ببینم مراحل‌ش به چه صورته؟ آیا در قباله ذکر میشه یا یه سند جدا باید امضا بشه؟

با سلام
امکان تغییر شروط ضمن عقد،تنها با مراجعه به دفتر اسناد رسمی که واقعه نکاح را ثبت کرده است میسر است و معمولا ضمن عقد لازم دیگری شروط را اسقاط می کنند.موافقت طرفین و یا تنظیم اقرارنامه نیز باید احراز گردد.

سلام
ذكر شروط ضمن عقد در سند ازدواج به عنوان مثال شرط حق وكالت در طلاق براي داشتن حق طلاق از حانب زوجه كفايت مي كند؟
يا حتما بايد به صورت رسمي در دفترخانه اسناد رسمي اين وكالت از جانب مرد به زن داده شود؟

با سلام
اخذ وکالت در طلاق از ناحیه زوجه،به دو صورت است.یا در هنگام عقد نکاح در سند ازدواج ثبت شده و توسط زوج امضا می گردد یا چنانچه توافق وکالت زوجه در حق طلاق پس از ازدواج بین زن و شوهر باشد،با مراجعه به دفتر اسناد رسمی،وکالت در طلاق به زوجه داده می شود.در صورت اخیر،اصل سند نکاح _کپی برابر اصل شناسنامه شوهر و کارت ملی وی از جمله مدارک لازم است.
پاینده باشید.

موقع ازدواج این سخت گیری هاست که میشه نتیجه اش ازدواج سفید هیچ کدوم از این ها رو هم نداره

همه میگن ازدواج آسان. دقیقا معلوم نیست چیش آسونه

یعنی اگر آدم ازدواج نکنه سنگین تره

دختر ها هم بمونن خونه باباشون تا این فکر ها از سرشون بیوفته

با سلام
دیدگاه هر شخص محترم است.
موید باشید.

این شروط که گذاشتن حق مردهاست که بابت تمام مسئولیت مالی زنها که به دوش مردهاست گذاشتن حق مردها فقط اجبار تمکین زنها نیست حالا اینطوریه یه شروط دیگم باید میزاشتن چون زنها این دروه توانمند شدن از لحاظ مالی کارمند و دکتر ومعلم وپرستار زن و تمام مشاغل حق مردها گرفتن دیه و ارث برابر کردن اجبار مالی خانواده و زن به دوش مردهاست باید برداشته و اختیاری بشه مهریه غیر قانونی و جرم محسب بشه مردها حق حقوقی دارن

حالا اگه زنی تمام درامد خودش رو به شوهر بده برای مخارج خونه .
کدون قانون ازش حمایت میکنه ؟
مرد میتونه زن دوم بگیره
تمام اموالش به اسم خودش کنه
هزار و یک روش مهریه رو نده
پس موقع طلاق تلاش طرفین برای پیشرفت زندگی مشترک برای زن هیچی میشه
چون عملا چیزی بهش نمیرسه

با سلام
مثبت اندیش باشید.
ایام به کام

با سلام
دیدگاه شما محترم است.
موید باشید.

سلام
من دختری هستم در امریکا
اگر با یه ایرانی در امریکا ازدواج کنم همچنان قوانین ایران بر من حاکم خواهد بود؟ و من باید نگران مسایلی مانند حق خروج از کشور پس از ازدواج باشم؟

بله عقد نامه ایی که خواهید داشت ایران می تواند اجرا کند

سلام وقت بخیر.من دختری هستم در دوران عقدیم و دوطرف میخواییم طلاق بگیریم این توافق دوطرفه ست ..اما مرد میگه که من طلاق نمیدم مهریه میدم،یا اگه طلاق بدم مهریه نمیدم…اینطور گفتن که من از مهریه ام بگذرم اما من میخوام مهریه ام رو اجرا بزارم که به طلاق توافقی و دادن قسمتی از مهریه راضی بشن..این‌ در حالیکه هم خودشونو و هم خانوادشون با اصل طلاقمون موافقن..اما بخاطر مدت زمان نامعلوم این روند تا طلاق و مانع بزرگم که تحصیل هست و حق تحصیل و اشتغال با مرد هست میخواستم بدونم مرد میتونه مانع تحصیلم بشه؟
دانشگاه با محل سکونت ۶۰ کیلومتر فاصله داره و من خوابگاهیم در واقع یکی از شهرستانهای اطراف محل تحصیلم هستم… با حکم قانونی میتونه از تحصیل محرومم کنه؟

سلام وقت تان بخیر

آیا صرف انتقال حق وکالت طلاق به زوجه ، در عقدنامه ، کفایت می کند ؟ یا عقدنامه اعتبار ندارد باید در دفتر خانه اسناد رسمی ثبت شود ؟

سوال دوم در صورتیکه یکی از شرایط جاری شدن عقد مشروط به حق طلاق باشد وضعیت چگونه است ؟ ، ایا باید در عقدنامه قید گردد ؟

چندی پیشاز یکی از دوستانم شنیدم که در دادگاه به حق طلاق قید شده در عقدنامه ترتیب اثر نمی دهند. ایا قائده ای وجود دارد یا نه مشکل از عقدنامه است ؟

پیشاپیش از دست اندکاران مجموعه بابت راهنماییها متشکرم

اگر خانمی مهریه خودرا نخواهد هرچند ان مهریه کم باشد مثلا یک شاخه نبات انرا نخواهد ایا مطابق قانون میتواند درصورت عدم تفاهم تقاضای طلاق کرده وطلاق بگیرد

نام و ایمیل من را برای دفعات بعدی ذخیره کن

پاسخگوئی به سوالات حقوقی(رایگان)

 

تعیین ملک به‌عنوان مهریه، تشریفاتی دارد که با سکه و وجه نقد، بسیار متفاوت است. سکه و وجه نقد، به این دلیل که موجود نیست، پرداخت تعداد یا مبلغ مشخصی از آن، در سند ازدواج بر ذمه‌‌ زوج قرار می‌گیرد. تعیین مهریه در ظاهر  کار ساده‌ای است. خانواده‌‌ دختر تعدادی سکه تعیین می‌کنند و خانواده‌‌ پسرهم با اندکی چانه‌زنی بر سر تعداد سکه‌ها  بالاخره به توافق می رسند. اما عده‌‌‌ کمی هم هستند که مهریه عروس را ملک قرار می دهند  حال ممکن است این ملک منزل مسکونی باشد یا باغ و زمین زراعی.  تعیین  ملک به‌عنوان مهریه، تشریفاتی دارد که با سکه و وجه نقد، بسیار متفاوت است. سکه و وجه نقد، به این دلیل که موجود نیست، پرداخت تعداد یا مبلغ مشخصی از آن، در سند ازدواج بر ذمه‌‌ زوج قرار می‌گیرد. اما ملک یک مال غیرمنقول  شرایط متفاوتی خواهد داشت. اگر افراد هنگام تعیین مهریه به این شرایط آگاه نباشند، ممکن است بعدها برای احقاق حق خود دچار دردسر شوند.

 

مطالب مرتبط

چگونه قباله ازدواج بنویسیم

رويه حاكم بر نحوه وصول مهريه توسط قيم در اداره سرپرستي بیشتر بدانید شرایطی که از مهر المثل باید بدانید|وکیل طلاق|وکیل مهریه|وکیل خوبهزینه دادرسی دعوی مهریه|وکیل مهریه|وکیل طلاق|وکیل خانواده|دعوی طلاق چگونگی محاسبه مبالغ مهریه بر اساس شاخص نرخ تورم کالا – وکیل مهریه – وکیل طلاق – وکیل خوب سه اشتباه رایج مهریه – وکیل مهریه – وکیل طلاق – وکیل خوب روش ثبت مال غیرمنقول به عنوان مهریهمطالبه دوباره مهریهآنچه که باید از شکایت برای مهریه بدانیدمهریه و حق حبسچگونگی اقدام زوجه برای اخذ مهریهحق حبس زن در مهریه نحوه محاسبه مهریه بعد از فوت شوهر و تعهد پدر زوج در قبال مهریهراه قانونی دریافت مهریهنحوه وصول مهریه دادخواست اعسار و تقسیط چیست؟شرایط مهریهمیزان مهریه قابل وصول چقدر است؟مهریه عندالمطالبه یا عند الاستطاعه ؟ قانون اعسارممنوع الخروجی مرد (زوج) بابت مهریه

با توجه به سوء استفاده برخی از وبسایت ها از نام و اعتبار «صدای وکیل»، به کلیه بازدیدکنندگان و کاربران اعلام می کنیم، «صدای وکیل» فعالیت رسمی و قانونی خود را تنها در بستر وبسایت sedayevakil.com انجام می دهد و زیر مجموعه مجموعه حقوقی صدف با نظارت وکیل دادگستری آقای علی مهاجری میباشد.از آنجا که خدمات «صدای وکیل» در این وبسایت رایگان ارائه می شود، از شما عزیزان خواهشمندیم هیچ مبلغی بابت مشاوره به وبسایت های که از نام صدای وکیل استفاده می کنند پرداخت ننمایید.لازم به ذکرست روزانه صدها مراجعه کننده با استفاده از خدمات رایگان ما (پاسخگویی تلفنی به سوالات حقوقی) راهنمایی می شوند و ما بر این باوریم که با راهنمایی خود بتوانیم قدم کوچکی برای رفع مشکلات حقوقی شما در هر نقطه از ایران باشیم.این نوید را هم می دهیم که درصدد تعقیب و پیگرد قضایی سوء استفاده کنندگان و عاملان این موضوع و ایجاد بستری امن برای شما همراهان صدای وکیل هستیم.

 

 

آدرس : تهران میدان انقلاب خیابان جمال زاده جنوبی پلاک39 ساختمان صدف طبقه دوم 

تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311                                

وکیل سرپرست : 09352943060  (هزینه مشاوره 120 هزارتومان)

ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدdocument.getElementById(‘cloak57e26e12bf39fc32446720a51934b9d7′).innerHTML=”;var prefix=’ma’+’il’+’to’;var path=’hr’+’ef’+’=’;var addy57e26e12bf39fc32446720a51934b9d7=’info’+’@’;addy57e26e12bf39fc32446720a51934b9d7=addy57e26e12bf39fc32446720a51934b9d7+’Sedayevakil’+’.’+’com’;var addy_text57e26e12bf39fc32446720a51934b9d7=’info’+’@’+’Sedayevakil’+’.’+’com’;document.getElementById(‘cloak57e26e12bf39fc32446720a51934b9d7′).innerHTML+=’‘+addy_text57e26e12bf39fc32446720a51934b9d7+’‘;

صدای وکیل را در صفحات اجتماعی دنبال کنید

کلیه حقوق این وبسایت برای دارندگان آن محفوظ می باشد

طراحي و سئو وب سايت با توسط Razhur.com

آمار بازدید سایت

ر این مطلب قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که هر پسر و مردی باید در مورد قانون مهریه در ایران بداند و یک پیشنهاد خیلی مهم در مورد آن به مردان و پسران می دهیم که در زمان ازدواج حتما آن را رعایت کنند و این مقاله را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند و از فریب خوردن بیشتر مردان جلوگیری کنند:

1-مهریه در اسلام لزوما عند المطالبه نیست و شرطی برای میزان آن یا پرداخت آن وجود ندارد. لذا شما در زمان عقد می توانید از نوشتن عبارت عند المطالبه در عقدنامه جلوگیری کنید و مثلا عبارت عند الاستطاعه را مقابل آن بنویسید. اینها به لحاظ بار حقوقی متفاوت است و عندالمطالبه یک کلک فمینیستی است. لطفا حواستان را جمع کنید.

2-اکثر مردان از این موضوع مطلع نیستند که مهریه های بالاتر از 110 سکه هم توسط قانون از مرد گرفته می شود و تصور عموم بر این است که فکر میکنند تا 110 سکه بیشتر گرفته نمی شود و شما اگر هر میزان سکه هم مهریه در نظر بگیرید فقط 110 تای آن گرفته می شود. این یک دروغ پلید است که سبب شده سر مردان زیادی کلاه برود. مهریه تا 110 سکه ضمانت زندانی کردن شما را دارد و بالاتر از آن را هم در واقع قانون از طریق تعقیب و مصادره اموال در صورت رسیدن ارث یا بدست آوردن مال از شما میگیرد. پس اشتباه نکنید و مهریه بالا را قبول نکنید. بهترین حالت 14 سکه و پایین تر است. دلیل آن را در آیتم های بعدی توضیح خواهیم داد.

3-وقتی شما با یک دختر خانم ازدواج می کنید در شناسنامه شما قبل از نام همسرتان کلمه ی دوشیزه نوشته می شود. فرض کنیم که شما خیلی روشنفکر هستید و دوشیزه بودن همسرتان برایتان اهمیت ندارد. ولی باید بدانید قانون بین دختر دوشیزه و غیر دوشیزه تفاوت در میزان مهریه قایل شده است. لذا اگر دختری که با او ازدواج می کنید دوشیزه نباشد کلاه بدی سرتان رفته است. زیرا در صورت جدا شدن از دختر دوشیزه نصف مهریه به آن دختر تعلق می گیرد ولی اگر دوشیزه نباشد مهریه کامل به او تعلق می گیرد و کسی باور نمی کند که شما بکارت او را از بین نبرده اید! متاسفانه خیلی افراد از این بابت سرشان کلاه رفته است.

4-خیلی از افراد فکر می کنند در صورتی که زوجه خیانت کند موجب بطلان مهریه زوجه می شود. خدمت دوستان عرض کنیم که حتی زنای محصنه و خیانت علنی زوجه هم مهریه او را حذف نمی کند و در هر صورت مهریه طبق قانون کنونی کشور حق زن است و تحت هیچ شرایطی باطل یا حذف نمی شود. لذا گذاشتن یک شرط در این خصوص برای همه مردان ضروری است.چگونه قباله ازدواج بنویسیم

5-همه شما مردان و پسران باید بدانید که مهریه به ارث می رسد. بسیاری از مردان هستند که همسرشان در اثر بیماری یا حادثه فوت شده است و حال خانواده آن زن در حال دریافت مهریه از داماد بیچاره هستند. این کار سبب بیچارگی و درماندگی مرد بیچاره شده و شانس ازدواج مجدد را از آن بخت برگشته می گیرد. پس یک شرط هم باید در عقدنامه برای این خصوص اضافه شود.

6-در عقدنامه های ایرانی شرطی مانند کشورهای غربی وجود دارد که نصف اموال مرد بعد از طلاق به زن تعلق می گیرد که این سوای مهریه است. و این یعنی ما مردان ایرانی علاوه بر حقوقی که مردان غربی به زنان می دهند مهریه هم اضافه داریم و بعلاوه نفقه و حقوق دیگر مالی هم بر گردن مرد فلک زده است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی و غربی زن هم در صورت طلاق باید نصف دارایی اش را به مرد بدهد. بنابراین شما می توانید این شرط یا هر یک از شروط دیگر عقدنامه را که مایل نیستید امضا نکنید و آن حق را به زن ندهید یا اگر این شرایط را امضا می کنید مهریه بالای 14 سکه را به هیچ عنوان قبول نکنید.

7-حق حبس یکی از حقوق زوجه است و به این معنی است که دختر باکره بعد از عقد تا زمان دریافت کامل مهریه می تواند تمکین نکند و این برای خیلی از پسران در زمان عقد اتفاق می افتد و سبب می شود پسر نتواند همسر خود را به خانه خود ببرد و زوجه حاضر به عروسی نمی شود و قانونا می تواند مرد را موظف کند تا نفقه او را نیز بدهد و نیز هزینه اجاره یک مسکن را باید به زن بپردازد. این بخصوص در زمانی اتفاق می افتد که زوجه در دوران عقد عاشق پسر دیگری می شود و یا خانواده زوجه برای گرفتن امتیاز یا مغلوب کردن داماد این توصیه را به دخترشان میکنند تا داماد را به زانو در آورند. بدیهی است عاقبت یک چنین رفتاری طلاق است و اینجا پسر بیچاره دستش به دختری که با او ازدواج کرده نرسیده مبلغ هنگفتی مهریه را بدهکار می شود. در اینجا پسران باید یک شرط درعقدنامه اضافه کنند که زوجه تعهد می نماید به محض جاری شدن خطبه عقد و علقه زوجیت بدون هیچ شرطی از زوج تمکین نماید و در صورت عدم تمکین بدون وقوع دلایل عسر و حرج و اثبات آن در دادگاه خود را از کلیه حقوق مادی خود من جمله مهریه و نفقه و اجرت المثل محروم و آن را بذل می نماید و زوج حق دارد بدون پرداخت هیچ یک از آن ها زوجه را مطلقه نماید.

8-گذاشتن شروط در عقدنامه فقط مخصوص زن نیست و مرد هم می تواند در عقدنامه شروط ضمن عقد تعریف کند که این شروط با توجه به وضعیت امروز باید بین مردها حتما نهادینه شود و جا بیفتد زیرا متاسفانه شروط ضمن عقد برای زنان در عقدنامه چاپ شده و مکتوب است ولیکن برای مرد هیچ شرطی چاپ نشده ولی می توانید این شروط را به صورت دستی در عقدنامه بنویسید:

الف) چنانچه شرط تعلق گرفتن نصف اموال بعد از طلاق را به زوجه می دهید در انتهای عقدنامه حتما مانند همین شرط را برای مرد نیز مکتوب کنید یعنی زوجه نیز مکلف می شود در صورتی که متقاضی طلاق باشد نصف دارایی خود بعد از ازدواج را به مرد بدهد.

ب) همان طور که گفته شد زوجه در صورت سوء معاشرت، خیانت به شوهر، اعتیاد ، نازایی و هر مشکل دیگری که داشته باشد و موجب عسر و حرج زوج گردد باز هم مستحق مهریه است لذا باید شروطی درانتهای عقدنامه توسط مرد اضافه شود که در صورت وقوع هر یک از شروط فوق زوجه تمام حقوق خود من جمله مهریه، نفقه و اجرت المثل را به طور کامل بذل می نماید و هیچ گونه ادعا یا رجوعی به آن نخواهد داشت. ( با توجه به فراوانی زیاد روابط نامشروع و خیانت های در این زمانه در ایران گذاشتن این شرط خیلی مهم و ضروری است)

ج) شرطی درعقدنامه اضافه شود که در صورت فوت زوجه در هر زمان چه بعد از علقه زوجیت و چه در صورت فوت او بعد از طلاق زوجه الباقی مهریه خود را بذل می نماید و حق مطالبه آن را از تمامی وراث خود سلب می نماید.

د) همان طور که گفته شد زمان قابل دریافت مهریه بلافاصله بعد ازعقد از حقوق زوجه است مخصوصا اگر عبارت عندالمطالبه درعقدنامه نوشته شده باشد که گفته شد مرد می تواند از نوشتن عندالمطالبه جلوگیری نماید. و زوجه بلافاصله بعد از عقد می تواند مهریه خود را به اجرا بگذارد. ضمنا با توجه به اینکه قوانین یکی پس از دیگری در ایران در حال ضایع کردن حقوق شرعی مردان هستند و زنها در ایران حقوق زیادی بخصوص در حیطه خانواده دارند که با تمام کشورهای اسلامی دنیا متفاوت و متناقض است و بر حقوق مرد می چربد، لذا توصیه اکید می شود زیربار مهریه بالاتر از 14 سکه نروید حتی اگر برای همیشه مجرد بمانید زیرا شک نکنید در زندگی های امروزی احتمال شکست زندگی هم می باشد […].

د) همان طور که گفته شد در زمان عقد سردفترها عبارت دوشیزه را قبل از نام زوجه می نویسند بدون اینکه هیچ گواهی مبنی بر دوشیزه بودن (باکره بودن) وی وجود داشته باشد. در اینجا متاسفانه قانون و سردفترها به مردان اجحاف میکنند و باید در آزمایشات ازدواج حتما گواهی بکارت از پزشکی قانونی هم ضمیمه باشد. ولی شما می توانید از زوجه بخواهید که گواهی بکارت خود را در زمان عقد همراه داشته باشد. زیرا مهریه یک دختر دوشیزه با کسی که دوشیزه نباشد متفاوت است و شما نمی دانید چه آینده ای خواهید داشت. طلاق و مشکلات پس از ازدواج و یا فریبکاری در ازدواج خیلی غیر قابل پیش بینی اتفاق می افتند و اغلب مواقع راه اثبات قانونی ندارند و شما را پیر می کنند!

هـ)پسران باید یک شرط درعقدنامه اضافه کنند که زوجه تعهد می نماید به محض جاری شدن خطبه عقد و علقه زوجیت بدون هیچ شرطی از زوج تمکین نماید و در صورت عدم تمکین بدون وقوع دلایل عسر و حرج و اثبات آن در دادگاه خود را از کلیه حقوق مادی خود من جمله مهریه و نفقه و اجرت المثل محروم و آن را بذل می نماید و زوج حق دارد بدون پرداخت هیچ یک از آنها زوجه را مطلقه نماید. اهمیت این شرط بالاست و می تواند جلوی بی مسئولیتی یک زن و بی مسئولیتی قانون مدنی در مقابل عدم تمکین زن را در تمام دوران زندگی مشترک بگیرد و سبب تحکیم بیشتر زندگی شود و جلوی اخاذی های زنان اخاذ را بگیرد.

فراموش نکنید در دنیای امروز هیچ کس مثل خود شما نمی تواند از انسانیت و حقوق شما دفاع کند و بخصوص با موجی که در دنیا به راه افتاده مردان باید به طور جد به فکر خودشان باشند.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.



ازدواج رسمی دربسیاری از کشورها و از جمله در آلمان در اداره ثبت احوال (Standesamt) انجام می­شود. پس از آن می­توان در کلیسا نیز ازدواج کرد. ازدواج در کلیسا، پس از ثبت ازدواج در اداره ثبت احوال انجام می­شود. 
شما میخواهید در آلمان ازدواج کنید؟ در این صورت باید قصد ازدواج خود را به اداره ثبت احوال (Standesamt) محل سکونت خود اطلاع دهید. برای اطلاع دادن نیاز به مدارک مشخصی دارید: گواهی ثبت محل سکونت (Meldebescheinigung) ، کارت شناسائی یا گذرنامه و گواهی ولادت (Geburtsurkunde). با شریک زندگی خود فرزند مشترکی دارید؟ در این صورت باید مدارک فرزندان خود را نیز به همراه داشته باشید. کلیه مدارک باید به زبان آلمانی ترجمه و صحت ترجمه توسط دفتراسناد رسمی تأیید شود. دفتر اسناد رسمی باید ترجمه­ها را گواهی صحت صدور کند. 

© Goethe-Institut

پس از ازدواج در اداره ثبت احوال (Standesamt) مدرک جدیدی دریافت خواهید کرد به نام سند ازدواج یا عقدنامه .در صورت تمایل، دفترچه مشخصات خانواده (Familienstammbuch) نیز صادر می­شود که حاوی اطلاعاتی در باره خانواده شما است. 
آیا شما در کشور خود، ازدواج کرده­اید؟ در اینصورت قطعاً مدرکی دریافت کرده­ایدکه سند ازدواج یا عقدنامه خارجیِ شماست. می­توانید از اداره ثبت احوال (Standesamt) محل اقامت خود، خواستار تأیید این مدرک شوید. 

مردم اکثراً به مناسبت ازدواج خود، جشن بزرگی برگزار می­کنند که در آن عروس خیلی از اوقات، لباس سفید عروسی بر تن می­کند. بسیاری از زن و شوهرها حلقه ازدواج می­­خرند و هنگام ازدواج داماد حلقه خود را از عروس، و عروس حلقه خود را از داماد دریافت می­کند. 
اطلاعات بیشتر در مورد “ازدواج بین­المللی” را در صقحه اینترنتی وزارت امور خارجه آلمان بخوانید. 
اطلاعات مربوط به “پیوستن به همسر” یعنی آمدن همسرتان به آلمان را در صفحه اینترنتی اداره فدرال مهاجرت و پناهنده­ها (BAMF) در بخش “به آلمان خوش آمدید” بخوانید.

© Goethe-Institut

در چه شهری می­خواهید ازدواج کنید؟ اداره ثبت احوال (Standesamt) شهر مورد نظر، اطلاعات مورد نیاز در باره ازدواج را در اختیارتان می­گذارد. 

اطلاعات مهم در باره ویزا را در صفحه اینترنتی وزارت امور خارجه بخوانید. Federal Foreign Office: Visa regulationsچگونه قباله ازدواج بنویسیم

در آلمان، همه ازدواج­هائی که در خارج از آلمان انجام شده باشد، معتبر نیست. درخواست کنید که سند ازدواج شما بررسی و تأیید شود . می­توانید ازدواجِ خود را در آلمان ثبت کنید. اطلاعات لازم را در صفحه اینترنتی وزارت امور خارجه بخوانید.  Federal Foreign Office: Validity of the marriage

اطلاعات لازم را در صفحه اینترنتی وزارت امور خارجه بخوانید.Federal Foreign Office: Recognition of foreign marriage certificates

در مراکز مشاوره برای مهاجران به شما کمک می­شود.

Further questions? Write us via the contact form. We will forward your questions anonymously to the advisors of the youth migration services.

Dieses Projekt wird aus Mitteln des Asyl-, Migrations- undIntegrationsfonds kofinanziert

مراسم بله برون یکی از مراسم هایی است که در کشور ما ایران برگزار می شود. این مراسم قبل از مراسم اصلی ازدواج صورت گرفته و در حقیقت مراسمی برای آشنایی بیشتر خانواده داماد و عروس برگزار می شود و همچنین برای طرح موضوعاتی است که به عنوان عرف در جامعه ما شناخته می شوند مانند مهریه، شیربها، جهیزیه و … .

در مقاله زیر مجموعه ای از متن قرار داد شب بله برون و متن صورتجلسه مراسم بله برون را مشاهده می کنید و اینکه چگونه خودمان بتوانیم متن قرارداد بله برون را بنویسیم سخن گفته و نمونه هایی از متن کامل سیاهه بله برون و متن قرارداد شب بله برون را می توانید ببینید.

متن قرارداد شب بله برون نمونه 1

برای استعانت از درگاه باری تعالی و با آرزوی بهترین ها برای عزیزانمان مهر را ممهور می کنیم به یک جلد کلام حق تجلی مهرشان در یک جام آینه و گواه روشن زندگیشان یک جفت شمعدان شیرینی زندگیشان مطعم به چند شاخه نبات و به رسم روزگار ……………….. سکه بهار آزادی با آرزوی آنکه عرششان عشق، فرششان خوشبختی و ذکر لبانشان یا علی مدد باشد.

 

چگونه قباله ازدواج بنویسیم

متن آماده بله برون نونه 2

به نام خالق هستیدرپیروی از طریقت و اجرای سنت رسول اکرم«ص» وبا استعانت از پروردگار که تقدیر و آرامش انسانها را در زوج بودنشان قرار داد،انشالله سرسبزترین برگ حیات را به امید برخورداری از بحر فضل وکرمش به شرح زیر مرقوم می نماییم:1-به امید منور نمودن خانه دلها وتن ها یک جلد کلام الله مجید2-یک جام آینه وشمعدان ویک شاخه نبات3-«اگر منزل بخواد پشت قباله باشه نوشته بشه n دانگ از خانه مسکونی»4- سکه تمام بهار آزادی5- مثقال طلا6-«اگر سفر حج بخواد نوشته بشه»اونایی که توی پرانتز نوشتم بسته به موقعیت مالی آقا داماد.رسم خانواده و…داره که میتونه باشه یا نباشه.

 

متن قرارداد بله برون نمونه 3

بنام آنکه میثاق را آفرید؛ و نهال عشق و محبت را در وجود انسانها کاشت؛ و آن را از دریای رحمت و لطف و مهربانی خود سیراب نمود خدایا ما را یاری ده تا آغاز کنیم زندگی را و با هم یکی شدن را، و پرواز دهیم پیوستگی را همچون پروانه در پیله؛ پیله ای به نام زندگی. از این رهگذر شرایط پیوند و شکوفایی غنچه های گلستان زندگیمان:

آقای…………………….

و دوشیزه…………………

را در بوستان حضرت احدیت بدین قرار مقرر میداریم:

1- یک جلد کلام الله مجید

2- چند شاخه نبات و آینه و شمعدان و

3-… (همه تواف ها یک به یک اینجا نوشته می شوند)

امضاء داماد امضاء عروس گواهان خانواده داماد گواهان خانواده عروس

 

متن آماده مهریه و شب بله برون نمونه 4

بسم الله الرحمن الرحیم – ستایش پروردگای را سزاست که قوام هستی را به اختلاط و بقای نوع بشررا به ازدواج محکم و استوار ساخته و درود نامحدود برحضرت ختی مرتبت محمد صطفی (ص) که این سنت پسندیده و الهی را تشویق و تاکید فرموده و اکنون به پیروی از این سنت درتاریخ فوق مراسم خواستگاری از دوشیزه …………… فرزند ……………..شماره شناسنامه …………متولد …………….. به طرفیت آقای ……………….فرزند …………شماره شناسنامه ……………..متولد سال ………… بعمل آمد و پس از بحث و تبادل نظر بحمداللهو به مبارک و میمنت گفتگو به نتیجه مثبت رسید و میزان مهریه و شیربها و سایر شرائط بشرح ذیل تعیین و مقبول طرفین واقع شد الف میزان مهریه ) یک جلو کلام الله مجید و یک شاخه نبات واینه شمعدان مهرالسنه حضرت فاطمه زهرا(س) بانضمام تعداد…………سکه بهار آزادی ومبلغ ……………تومان ………….. و…..دانگ ازساختمان ابتیاعی داماد مبلغ شیربها……………..تومان بانضمام سایر زیورآلات و البسه و …

 

متن بله برون زیبا و متن مهریه نمونه 5

بسم الله الرحمن الرحیم, الحمدلله الذی احل النکاح و حرم السفاح, رسول الله:النکاح سنتی,فمن رغب عن سنتی,فلیس منی, به نام پیوند قلبها, از این رهگذر شرایط پیوند و شکوفایی غنچه های گلستان زندگیمان اقای……ودوشیزه…..را در بوستان حضرت احدیت بدین قرار,مقرر میداریم:۱……….2…. به برکت صلوات بر محمدوال محمد

نحوه نوشتن قرارداد بله برون و نمونه اماده از متن شب بله برون نمونه 6

و من ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازوجا لتسکونو الیها و جعل بینکم موده و رحمه/ یکی از آیات لطف الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی آفرید که در بر او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رافت و مهربانی برقرار فرمود. ( آیه ۲۱-سوره روم)

بنام آنکه عشق را آفرید؛ و نهال مهر و محبت را در وجود انسانها کاشت؛ و آن را از دریای عطوفت خود سیراب نمود

خدایا ما را یاری کن تا آغاز کنیم زندگی را و با هم یکی شدن را،

از این رهگذر روز پیوند آسمانی دو غنچه ی باغ زندگی را :

آقا داماد جناب آقای ……………………

عروس خانم دوشیزه. ………………….

را در محضر خداوند کریم با این شرایط مقرر میکنیم :مهریه بدین شرح :

۱- یک جلد کلام الله مجید

۲- چند شاخه نبات و آینه و شمعدان و…………………………………..

۳-سایر موارد مهریه ……………………………………….جهیزیه بدین شرح:

عروس خانم ………………………………………

آقا داماد ………………………………..تهیه مسکن توسط آقا داماد بدین شرح :

آقا داماد تعهد میکند …………………………………………………………………………………………….برگزاری مراسم عقد بدین شرح:

تاریخ ………………………………….

محل…………………………………….

توضیحات ……………………………..برگزاری مراسم عروسی بدین شرح:چگونه قباله ازدواج بنویسیم

تاریخ ………………………………………

محل………………………………………

توضیحات ………………………………………….شرایط ویژه عروس خانم ضمن عقد بدین شرح ……………………………………شرایط ویژه آقا داماد ضمن عقد بدین شرح ………………………………………

امضاء داماد

امضاء عروس

امضا گواهان خانواده داماد

امضا گواهان خانواده عروس

 

متن شب بله برون و خواستگاری نمونه 7

ستایش پروردگای را سزاست که هستی و بقای بشر را به ازدواج محکم ساخت

و درود بی کران برحضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص)

که این سنت پسندیده و الهی را تشویق و توصیه فرمود.

درتاریخ …………مراسم خواستگاری/بله برون از دوشیزه …………… فرزند ……………..شماره شناسنامه …………متولد …………….. به طرفیت آقای ……………….فرزند …………شماره شناسنامه ……………..متولد سال ………… بعمل آمد

و پس از بحث و تبادل نظر بحمدالله و به مبارکی و میمنت گفتگو به نتیجه مثبت رسید

و میزان مهریه و شیربها و سایر شرائط بشرح ذیل تعیین و مقبول طرفین واقع شد

الف میزان مهریه ) یک جلد کلام الله مجید و یک شاخه نبات واینه شمعدان مهرالسنه حضرت فاطمه زهرا(س) بانضمام تعداد…………سکه بهار آزادی ومبلغ ……………تومان ………….. و…..دانگ ازساختمان ابتیاعی داماد

ب میزان جهیزیه ) وسایل کلی از قبیل……………………………………………………………………………………………………………..بر عهده خانواده عروس خانم و چند تکه از وسایل جهیزیه شامل …………… و ……………… و ………………. و …………….. بر عهده آقا داماد است .

ج مبلغ شیربها) مبلغ ……………..تومان بانضمام سایر زیورآلات شامل ……………. طلا و سایر البسه طبق عرف و توافق

د تهیه مسکن ) تهیه مسکنی به متراژ تقریبی …………….. به صورت اجاره / ملکی ………… به عهده آقا داماد با این این توضیح ……………………………………………… می باشد.

ه سایر شرایط در بند های بعد به ترتیب ذکر شود

و به امضای عروس ، داماد و بزرگان دو خانواده برسد.

 

نمونه متن شب بله برون و متن شب بله برون عروس و داماد نمونه 8

با نام خداوند عز و جل و خداوندی که هر موجودی را بر روی این کره خاکی جفت آفرید تا هرگز کسی تنها نماند. اشرف مخلوقات انسان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید برای خود جفتی برگزیده و خود را به سمت تعالی سوق دهد.از خداوند منان و مهربان این وصلت خجسته را خواستار بوده و می خواهیم که این زوج را خوشبخت گرداند. در تاریخ ……………….. بین خانواده محترم آقا داماد و عروس خانوم موارد زیر مطرح شد و توافقات زیر به ثبت رسید.

مهریه یک جلد کلام الله مجید و یک شاخه نبات واینه شمعدان بانضمام تعداد ……………. سکه تمام بهار آزادی مبلغ شیربها مقرر شد به میزان ……………………. تومان به همراه زیورآلات شامل ………………….. و ………………………..

 

متن نمونه کامل برای شب بله برون و مهریه و شیر بها نمونه 9

بسم الله الرحمن الرحیم

صورتمجلس قباله ازدواج

قال رسول الله صل الله علیه و آلهی و سلم: النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی

همانا ازدواج سنت من است و کسی که از این سنت پیروی نکند از من نیست

با عـنایت بـه الـطاف خـداوند مـتـعـال و بـه مـیمنت و خوشی قباله ازدواج ، زوجه : دوشیزه

محترمه و باکره مکرمه سرکار خانم فرزند شماره شناسنامه کدملی صادره از ساکن و زوج : جناب آقای فرزند شماره شناسنامه کد ملی صادره از ساکن در لیله ماه سال هجری شمسی به شرح زیر و با حضور بزرگان فامیل طرفین قلمی گردید.

مـهـــریـه حــضـرت فـاطمـه زهـرا(ســلام الـله علـیه) و یک جـلـد کـلام اللـه مـجـید و یک شــاخـه نـبـات و یک شاخه گل رز و یک جام آئینه و شمعدان به انضمام عدد سکه طلای تمام بهار آزادی و مبلغ ریال معادل تومان وجه رایج کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهریه و مبلغ ریال معادل تومان وجه رایج کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان خرج مطبخ تعیین و مقرر گردید.و موارد فوق الذکر تماماْ بر ذمه آقای (ذکر نام داماد و مشخصات او) میباشد.والسلام

امضاء زوج امضاء زوجه امضاء شهود

لوازم یدکی بسترن

لوازم یدکی برلیانس

لوازم یدکی سابرینا

لوازم یدکی چانگان

لوازم یدکی ام جی

لوازم یدکی هایما

لوازم یدکی هایما s7

لوازم یدکی هایما s5

لوازم یدکی اچ سی کراس

تجهیزات دست دوم دندانپزشکی

طراحی سایت در کرج

نوین شیروانی

سقف شیروانی

پوشش سقف سوله

سفال طبرستان

اپکس فایندر

اندو روتاری

طراحی سایت
، سئو و میزبانی وب

توسط شبدیز

چگونه در خارج از کشور کار پیدا کنیم و مهاجرت کاری داشته باشیم

راهنمای جامع انواع روشهای اخذ اقامت در خارج از کشور با بیانی شیوا توسط استاد ملکپور

مجموعه اي از توضيحات و نکاتي که بايد براي موفقيت در زندگي به آنها توجه ويژه اي داشت

محصولی بی نظیر برای کسانی که میخواهند زندگی رویایی خود را بسازند

آموزش دقيق و مرحله به مرحله دريافت اپلاي و ويزاي تحصيلي در اتريش، نکات کاربردي و جامع چگونه قباله ازدواج بنویسیم

مجموعه اي از آموزش ها و توضيحات کامل پيرامون نحوه و شرايط مهاجرت کاري به کشور کانادا

پکيج آموزش زبان آلماني با تکنيک منحصر به فرد استاد ملکپور به صورت آسان

پکيج دوم آموزش زبان آلماني با تکنيک منحصر به فرد استاد ملکپور

يادگيري آسان زبان با متد منحصر به فرد و مبتکرانه توسط استاد ملکپور

پکیج دوم يادگيري زبان با متد منحصر به فرد و مبتکرانه توسط استاد ملکپور

مهر عبارت از مالى است که به مناسبت عقد ازدواج، مرد ملزم به دادن آن به زن است. درست است که انعقاد نکاح و ازدواج به تراضى طرفین است ولى آثار آن را زن و شوهر به وجود نمى آورند. همین که زن و مرد، با پیوندزناشویى موافقت کردند در وضع ویژه اى قرار مى گیرند که بناچار باید آثار و نتایج آن را متحمل شوند. بنابراین مهریه نوعى الزام قانونى است که بر مرد تحمیل مى شود و فقط زوجین مى توانند هنگام بستن عقد یا پس از آن، مقدار مهریه را به تراضى معین سازند.

حدود بیست و چهار ماده از قانون مدنی ایران به موضوع مهریه اختصاص داده شده است اما هیچ تعریفی از آن به صورت قانونی ارائه نگردیده. ولی با توجه به مقررات مختلف درباره آن می توان مهریه را این گونه تعریف نمود:

«مهریه عبارت است از مال معینی که دارای ارزش مالی بوده و ضمن عقد نکاح از سوی زوج (مرد) به زوجه (زن) تملیک و داده می شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن».

با وجود منبع قانونی و شرعی برای مهریه، اما تعیین آن در زمان عقد ضروری و اجباری نیست یعنی ممکن است شرط به عدم تعیین مهریه شود. نتیجه این که ازدواج دائم حتی بدون تعیین مهریه هم قانونی و هم شرعی صحیح است و زوجیت واقع می شود. در حالی که در ازدواج موقت (متعه) تعیین مهریه شرط صحت عقد محسوب میشود والا عقد باطل است یعنی مهریه در ازدواج و نکاح موقت جز ارکان اساسی آن به شمار می رود.

برای تعیین مهریه سقفی وجود ندارد و طرفین می توانند از یک ریال تا هر میزان سکه یا وجه مالی یا منفعتی را بعنوان مهریه و به نفع زن در سند ازدواج درج کنند. معمولا چیزی که بعنوان مهریه تعیین می شود یک مال یا کار با ارزشی است که زن می تواند از منافع آن استفاده کند. پس قراردادن یک چیز بی ارزش که قابلیت معامله و داد و ستد را ندارد، نمی تواند بعنوان مهریه قرار گیرد.


مهریه انواع و اقسام مختلفی دارد که ما برای کوتاه کردن سخن و وارد نشدن به بحث های فقهی و حقوقی و با الگو گرفتن از عقدنامه و سندهای ازدواج به سه نوع از اقسام مهریه در ذیل اشاره می کنیم


به مهریه ای که در عقدنامه های رسمی با توافق و رضایت زوجین و خانواده ها تعیین و ثبت شده است مهرالمسمی گفته میشود.

زن و مرد در تعیین میزان مهریه آزاد هستند و عملا هیچ گونه محدودیتی ندارند و می توانند هر مالی یا کاری را که دارای ارزش مالی است را به نفع زن به عنوان مهریه قرار داد. البته دیده می شود گاهی اوقات چیزهایی را به عنوان مهریه قرار داد که حتی پیدا کردن و خریدن جزئی از آن تقریبأ محال است مانند هزار رأس آهو که این سبب باطل شدن مهریه می باشد. البته باطل بودن مهریه موجب بطلان عقد نمی گردد.

اگر در هنگام عقد چیزی به عنوان مهریه تعیین نشود و یا این که چیزی که برای مهریه قرار داده شود مجهول باشد زوجین می توانند پس از عقد با توافق هم آن را تعیین کنند مثلا یک دستگاه آپارتمان به عنوان مهریه بدون تعیین مشخصات و یا قیمت آن، مثل آن است که چیزی به عنوان مهریه تعیین نشده است چون آنچه که مهم است ارزش ریالی آن است که در این مثال فقط اشاره به آپارتمان شده است اما مشخصات کامل آن مثل متراژ و ارزش تقریبی آن و محل دقیق آن اشاره نگردیده است. چنانچه در زمان عقد مهری ه ای تعیین نشود و یا طبق مثال قبلی، مهریه مجهول باشد، اگر قبل از تعیین آن بین زن و مرد نزدیکی انجام شود زوجه (زن) اصطلاحا مستحق مهرالمثل می شود.

 مقدار مهرالمثل بر حسب جایگاه اجتماعی و شرافت خانوادگی زن با لحاظ سایر صفات او مانند تحصیلات، شغل و اوضاع و احوال او در مقایسه با نزدیکان و فامیل و افرادی که هم رتبه و هم شان او هستند تعیین میشود. برای مثال اگر یکی از دختران فامیل که از بسیاری جهات ویژگیهایی شبیه زنی که برای او مهریه تعیین نشده است، داشته باشد و مهر او متعارف باشد، همان مهر را ملاک برای تعیین آن قرار میدهند.


اگر ازدواج میان زن و مرد از نوع دائمی باشد و در زمان عقد مهریه تعیین نشده یا مهریه مجهول باشد یا شرط عدم تعیین مهریه در عقدنامه ذکر شده، در صورتی که قبل از نزدیکی، طلاق واقع شود زن مستحق مهر المتعه است. برای تعیین میزان مهرالمتعه، برعکس مهرالمثل حال و شرایط و وضعیت مرد از حیث فقر و غنا در نظر گرفته می شود. یعنی اگر دادگاه حکم به عدم امکان سازش (طلاق) صادر نماید در ضمن آن حکم به پرداخت مهرالمتعه از سوی مرد به زن میشود که دادگاه با تعیین کارشناس رسمی دادگستری و یا خود می تواند تحقیق لازمه را انجام دهد و با توجه به وضعیت واقعی مرد از جهت اقتصادی و درآمدی، مبلغی را از باب مهریه تعیین کرده و مرد را ملزم به پرداخت آن به زن جهت اجرای صیغه طلاق می نماید.


در لمعه آمده است: اگر مرد زن را به کتاب خدا وسنت پیغمبر«صلى الله علیه وآله» تزویج کند مهریه قانونی او پانصد درهم است.

در شرح لمعه قیمت پانصد درهم را پنجاه دینار تعیین مى کند. در جاهاى دیگر آمده است که دینار برابر است با یک مثقال شرعى طلا. علت آنکه به مهرالسنه شهرت یافته این است که این میزان مهریه ای است که رسول خدا«صلى الله علیه وآله» مهریه زنان خود و دخترش فاطمه (س) قرار داده اند.

مهریه برای آنکه معتبر باشد باید شرایطی داشته باشد که عبارتند از:

١- مالیت داشته باشد؛ یعنی چیزی که به عنوان مهریه تعیین می شود باید دارای ارزش مالی و منفعت اقتصادی باشد. مانند سکه، زمین، پول، سهام و یا آموزش هنری یا آموزش زبانی

۲- قابل تملک باشد؛ یعنی اولا مرد باید خودش مالک آن باشد و ثانیا این که مالکیت آن قابل انتقال به زن باشد مانند آپارتمانی که به نام مرد است. لذا اموالی مانند میادین و خیابانها یا اموال موقوفه را نمی توان به عنوان مهر قرار داد. چون مرد مالک آنها نیست.

۳- معلوم و معین باشد؛ معلوم بودن یعنی از لحاظ مقدار، جنس و اوصاف مشخص باشد مثلا صد سکه بهار آزادی یا چیزی که هم مقدار (تعداد) آن و هم جنس آن (طلا) و هم وصف آن (تمام بهار آزادی) مشخص و معلوم است. اما منظور از معین بودن این است که مجهول میان چند چیز نباشد چون باعث جهل شده و به منزله آن است که در عقدنامه مهریه ای تعیین نشده و زن بعد از عقد مستحق مهرالمثل میشود و نه مهر المسمى. بنابراین اگر مردی یکی از سه آپارتمان خود را به عنوان مهریه زن قرار دهد باید مشخصات آن را دقیقا بر اساس سند و محل وقوع آن بیان کند تا زن بداند که کدام یک از آپارتمانها متعلق به مرد است این باعث جهل می شود چون ممکن است آپارتمان ها از نظر قیمت و متراژ و موقعیت متفاوت باشند.

۴- در ملک زوج باشد؛ یعنی مهریه باید در زمان وقوع عقد متعلق به مرد باشد یا زمانی که زن مهریه خود را مطالبه می کند، مرد با پول و دارایی خود آنرا تهیه کند لذا اموال سرقتی یا غصبی نمی توانند به عنوان مهریه قرار گیرند.


براى مهریه مقدار حداقل و حداکثرمعینى ذکر نشده بلکه هرقدر که طرفین برآن توافق کنند آن را مى توان مهریه قراردادولى روایات، حد مستحبى را مشخص مى نماید که بهتر است از مهرالسنه بیشترنباشد.

شیخ مفید در «رساله مهر» از ابى جعفر محمد بن على الباقر«علیه السلام» که فرمود: صداق هر چیزى است که هردوبرآن رضایت دهند چه در عقد متعه و چه درازدواج غیر متعه.

در مورد مالیت داشتن مهریه قانونی همچنین روایت شده از احمدبن محمد بن عیسى از عبدالله بن مغیره از طلحه بن زید که گفت: پرسیدم از امام معصوم «علیه السلام»درباره دو مردى از اهل ذمه و کافر حربى که هر کدام از آنها با زنى ازدواج کردند وشراب یا خوکى را مهریه قراردادند و پس مردان اسلام آوردند. حضرت فرمود: آن نکاح جایز است و از جهت شراب وخوک حرام نمى شود و هنگامى که اسلام آوردند بر آنها حرام است که چیزى از آن رابه آن دو زن بدهند و آن را به عنوان صداق قرار دهند.



مهریه قانونی نقشى را که عوض در معاملاتى مثل بیع دارد ایفا نمى کندچرا که در حقوق کنونى، انسان موضوع هیچ قراردادى واقع نمى شود و اینطورنیست که زن حتما با گرفتن مهریه قانونی تن به زناشویى بدهد بلکه مهریه الزامى است که قانون بر عهده شوهر نهاده و فرع براصل نکاح است لذا اگر خللى در مهریه قانونی واقع شود به اصل نکاح صدمه نمى زند.

اگر چیزى را که کسى مالکش نمى شود مهریه قرار دهد مانند شخص حر، یا چیزى را که مسلمان مالکش نمى شود مانند شراب و خوک، عقد صحیح است ولى مهریه باطل است و زن مستحق مهرالمثل مى شود.چگونه قباله ازدواج بنویسیم


استحقاق مهریه و تسلیم آن به زوجه در دو حالت بررسى مى شود:

اگر مهریه عین معینى باشد، شوهروظیفه دارد آن را به زن تسلیم کند و تازمانى که به این تکلیف عمل نکرده عیب و نقص را ضامن است و ضمان شوهربدین ترتیب است که هرگاه عینى تلف شود او باید مثل یا قیمت مال تلف شده را به زن تسلیم دارد و در صورتى که مهریه معیوب باشد زن حق دارد یکى از این دو راه را انتخاب کند:


مردى که براى زنى در عقد نکاح صداقى قرار داده و سپس قبل از آمیزش، او را طلاق داده باید نصف مهریه او را بپردازد و زن عده اى نگه نمى دارد و مى تواند همان ساعت ازدواج کند.

اما اگر براى زن صداقى معین نشده است و قبل از آمیزش طلاق داده مى شود که در این حالت مرد به زن متعه مى دهد (مهرالمتعه) و دادن متعه واجب است.



اگر براى زن صداقى مشخص نشده باشد و آمیزش صورت گیرد و سپس زن طلاق داده شود، براى زن مهرالمثل قرارداده مى شود.



در نکاح منقطع باید مهریه و میزان آن در عقد معین شود. از این حکم چنین برمى آید که توافق درباره مهریه و نکاح با هم ارتباط دارد و بطلان هر یک در دیگرى اثرمى گذارد.

مهرالمتعه ویژه نکاح دائم است ودر نکاح منقطع عدم ذکر مهریه موجب بطلان آن است و طلاق درنکاح منقطع راه ندارد.

مهرالمثل نیز بطور معمول درنکاح منقطع مورد پیدا نمى کند زیراضرورت تعیین مهریه مانع از این است که بعد از نزدیکى نیازى به تعیین مهرالمثل پیدا شود با وجود این، در هر مورد که نکاح باطل و زن جاهل به فساد باشد پس از وقوع نزدیکى زن مستحق مهرالمثل است.

فقط در صورتى که قبل از آمیزش تمام مدت نکاح را ببخشد باید نصف مهریه را بدهد. بنابراین اگر بعد از چند ماه شوهرباقى مدت را به زن ببخشد در صورتى که نزدیکى واقع نشده باشد، زن مستحق نصف مهریه است.

شرط خیار نسبت به مهریه در نکاح منقطع درست نیست زیرا نفوذ آن موجب مى شود که فسخ مهریه سبب بطلان نکاح شود. بنابراین شرط خیار در مهریه به منزله شرط خیار در نکاح است.

در نکاح منقطع، سپرى شدن مدت نکاح قبل از آمیزش، موجب سقوط مهریه نمى شود زیرا این نکاح درحکم عقد معوض مالى است. اگر زوج ازحق خود بهره نبرد، دلیل سقوط حق زوجه نمى شود.



ممکن است در فاصله بین عقد  وطلاق، ارزش مهریه افزایش یافته باشد.این افزایش قیمت به چند دلیل مى تواند باشد:



وطى به شبهه عبارت از آمیزشى است بین زن و مرد که به تصور وجودرابطه زوجیت به عمل مى آید و حال آنکه رابطه زوجیت موجود نمى باشد، خواه جهل آنان نسبت به موضوع باشد مانندآنکه کسى با زنى ازدواج کند و نزدیکى نماید و سپس معلوم گردد که خواهر رضاعى اوست و یا آنکه جهل آنان نسبت به حکم باشد مانند آنکه کسى بدون دانستن حکم قانونى به بطلان نکاح،با زنى که قبلا در زمان شوهر داریش با اونزدیکى نموده باشد، پس از انحلال نکاح مزبور با او ازدواج و نزدیکى نماید. شبهه ممکن است از ناحیه طرفین و یا از طرف زن یا مرد باشد. زنى که در حال جهل به حرمت با او نزدیکى شود مستحق مهرالمثل مى گردد زیرا جهل زن به حرمت رابطه جنسى، نقص را که در اثر نبودن رابطه زوجیت به وجود آمده جبران نموده است. بنابراین مردى که از نزدیکى با اومتمتع شده است باید عوض آن را که مهرالمثل است به زن بدهد. در این مورد جهل یا علم مرد تاثیرى ندارد ولى هر گاه مردى با زنى نزدیکى نماید و زن عالم به حرمت نزدیکى او باشد مستحق چیزى نخواهد بود اگر چه مرد جاهل به حرمت آن است زیرا نزدیکى نسبت به زن زنا می باشد پس براى امر ممنوع، عوضى نیست.


مبناى حق حبس این است که نکاح در فقه اسلامى یک عقد معاوضى یا شبه معاوضى به شمار آمده و در معاوضات حق حبس در حقوق امروز یک قاعده استثنائى است که به پیروى از فقه امامیه براى حمایت از حقوق زن پیش بینى شده و قانون آن را فقط براى زن ذکر کرده است.

هر یک از طرفین مى تواند از اجراى تعهدخود امتناع کند تا طرف دیگر تعهد خود راانجام دهد. اگر نکاح یک عقد معاوضى باشد چنانکه بعضى از فقهاى امامیه گفته اند باید شوهر نیز حق حبس داشته باشد. لیکن قبول این نظر خالى از اشکال نیست. پس حق حبس در حقوق امروزیک قاعده استثنائى است که به پیروى ازفقه امامیه براى حمایت از حقوق زن پیش بینى شده و قانون آن را فقط براى زن ذکرکرده است و نباید شوهر را در این زمینه به زن قیاس کرد چرا که تفسیر موسع از یک قاعده استثنایى روا نیست. به هر حال به نظر مى رسد که اصولا نکاح را که یک قرارداد شخصى و هدف اساسى آن شرکت در زندگى است نباید یک قراردادمعاوضى یا حتى شبه معاوضى تلقى کرد.بنابراین شناختن حق حبس براى زن درنکاح قابل ایراد است.

حق حبس عبارت از خوددارى ازهمخوابگى با شوهر است و شامل سایر وظایفى که زن در برابر شوهر دارد و شامل تکلیف به حسن معاشرت با او نمى شود.به بیان دیگر حق حبس ناظر به تمکین به معنى خاص آن است. ولى باید اعتراف کردکه جدا کردن وظایف زناشویى از یکدیگردر پاره اى امور دشوار است براى مثال چگونه مى توان از زنى انتظار داشت که به خانه شوهر برود و با او زندگى کندو بتواند از تمکین امتناع ورزد. پس دادگاه مى تواند دست کم امتناع از رفتن به خانه شوهر را به عنوان لازمه عرفى حق زن در خوددارى از تمکین بپذیرد و آن را نشوز به حساب نیاورد.

شما می توانید در رابطه با مهریه و کلیه قوانین آن که در این مطلب ذکر شده و یا به دلیل گستردگی مجالی برای توضیح آن نبود با وکلای مؤسسه حقوقی ملک پور تماس حاصل نموده و از مشاوره بهترین وکلای خانواده و مهریه بهره مند گردید. با ما تماس بگیرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وب‌ سایت

Notify me via e-mail if anyone answers my comment.

دیدگاه

موسسه مشاوره ای MIE اتریش

وب سایت حقوقی malekpourlaw

وب سایت پذیرش تحصیلی miestudy

وب سایت officialmalekpour

وب سایت miemalekpour

این وبسایت به لحاظ محتوا در جهان و در خصوص امر مهاجرت بی اغراق برترین سایت مهاجرتی حقوقی فارسی است . در بالای صفحه اگر گزینه مهاجرت به کشورها را انتخاب کنید ، نام کشورهای مورد خدمات ما ظاهر میشود ، به سادگی هر کشور را که مایلید انتخاب کنید و در صفحه کشور مذکور شش تقسیم بندی اصلی دارید . تقسیم بندی های مهاجرتی و اقامتی شامل…
ادامه مطلب

malekpourlaw.com

miemohajerat.com

miestudy.com

miemalekpour.com

officialmalekpour.com

mielanguage.com

miesuccess.com

چگونه قباله ازدواج بنویسیم
چگونه قباله ازدواج بنویسیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *