چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

 
helpkade
چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم
چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

رژیم غذایی دکتر کرمانی

تصور کنید سخت تلاش می کنید تا غذاهای سالم بخورید. هر روز مکمل هایی که توصیه شده است را استفاده می کنید، مرتب به ورزش می روید و حتی تلاش می کنید زیاد در معرض سموم قرار نگیرید. اما بعضی روزها به دلایلی جدای تلاشی که می کنید بی انرژی هستید و این حس بی حالی همه جا به دنبالتان می آید.

یا ممکن است نشانه های واضحی از کمبود ویتامین یا مواد معدنی داشته باشید، نظیر گرفتگی کلی عضلات یا احساس درد در مفاصل.

با اینکه تمام تلاشتان را کرده اید که از خود مراقبت کنید در این میان چه چیزی کم است؟

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

ممکن است جواب در اعماق روده تان باشد جایی که میکروب ها در آنجا زندگی می کنند.

همه چیز با روده ای سالم شروع می شود!

یکی از اصلی ترین خدماتی که باکتری های روده ارائه می کنند سنتز کردن مواد مغذی غذایی است که می خورید. وقتی موضوع جذب مواد مغذی است، چیزی که می خورید زیاد مطرح نیست. موضوع این است که بدنتان چقدر خوب می تواند مواد مغذی ضروری را از برنامه غذایی و مکمل هایتان جذب کند – این یعنی حتی اگر چربی سالم و بی عیب و نقص هم بخورید باز ممکن است دچار سوء تغذیه شوید.

در یک تحقیق به دو گروه از موش ها رژیم یکسانی دادند. به یک گروه از این موش ها میکروب های روده کودکان سوء تغذیه ای را تزریق کرده بودند و به گروه دیگر میکروب های روده کودکان سالم را. نتیجه این تحقیق نشان داد گروه اول نسبت به گروه دوم ( با وجود رژیمی یکسان ) رشد کمتری داشتند. همچنین گروه موش هایی که از کودکان سالم باکتری دریافت کرده بودند تراکم استخوانی و بافت عضلانی بیشتری داشتند.

بنابراین حتی اگر مراقب هستید که زندگی سالمی داشته باشید و با آگاهی کامل بدنتان را تغذیه کنید، اگر بدنتان قادر نباشد آنچه را که می خورید به خوبی جذب کند در نتیجه نمی توانید از انتخاب صحیح غذایی هم آنطور که باید سود ببرید. چنین وضعیتی می تواند برای سلامتتان بسیار گران تمام شود ( همچنین جیبتان! )

راه هایی وجود دارد که می توانید با کمک آنها روده خود را تقویت کنید و میزان جذب غذا و مکملی که می خورید را بالا ببرید. در ادامه می خواهیم این روش ها را به شما معرفی کنیم:

۱- دوباره پر کردن روده با پروبیوتیک

روده تان تیریلون ها باکتری در خود دارد، بسیاری از این باکتری ها سخت کار می کنند تا بسیاری از فرآیندهای بدنی را حمایت کنند و این فرآیندها شامل گوارش نیز می شود.

این باکتری های سودمند – پروبیوتیک نام دارند – نه تنها غذاها را به اجزاء کوچکتر می شکنند که بدن بتواند جذب کند، بلکه آنزیم هایی تولید می کنند که گوارش و جذب را بهبود می دهد. برای مثال، برخی پروبیوتیک ها لاکتاز تولید می کنند. لاکتاز به افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند کمک می کند لاکتوز را هضم کنند.

به طور معجزه آسایی، میکروب های روده حدود یک سوم ویتامین ها و مواد شیمیایی بدن را تامین می کنند، بنابراین اگر می خواهید توانایی جذب بدنتان را تقویت کنید، سعی کنید تا جای ممکن میزان این باکتری های خوب در بدنتان را افزایش دهید. برای دریافت پروبیوتیک می توانید از ماست، کفیر و غذاهای تخمیر شده مانند انواع شورها استفاده کنید.

۲- حصار روده را حمایت کنید.

حصار روده مانند یک جداکننده بین جریان خون و محیط خارجی عمل می کند. قسمت شگفت انگیزش آنجاست که این حصار قابلیت انتخاب دارد، یعنی اجازه می دهد مواد مغذی وارد شوند و سموم، آنتی ژن ها و باکتری های بد را بیرون نگه می دارد.

با این حال اگر حصار معده به دلیل کمبود فلورا خوب کار نکند، بدن نمی تواند به اندازه کافی مواد مغذی جذب کند که در نتیجه باعث بروز مسائلی چون حساسیت و دیگر مشکلات ایمنی می شود. با خوردن غذاهای سرشار از گلوتامین ( مانند عصاره استخوان ) می توانید به افزایش جذب بدنتان و همچنین حفظ یکپارچگی حصار روده کمک کنید.

پروبیوتیک ها غذای باکتری های خوب معده هستند. با خوردن غذاهای سرشار از پروبیوتیک نه تنها به گوارش خود بلکه به تقویت حصار معده نیز کمک خواهید کرد.

۳- آگاهی بیشتری در انتخاب غذاهای خود به کار ببرید.

متاسفانه برنامه های غذایی مدرن با چیزی انباشته شده اند که درست بر خلاف مواد مغذی است: غذاهای فرآوری شده، قند و مواد افزودنی مصنوعی که تاثیر بسیار بدی روی سلامت روده می گذارند، باکتری های خوب معده را ضعیف می کنند و گاهی به کلی آنها را از بین می برند.

بعلاوه ما می دانیم غذاهایی که می خوریم بسیار مهم هستند طوری که می توانند یک ساعت پس از خورده شدن باعث تغییر در باکتری های روده شوند. با استفاده از غذاهای کامل و گیاهی، ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های سالم و پروبیوتیک ها می توانید همه چیز را دوباره تغییر دهید.

۴- روزه داری متناوب را امتحان کنید.

بر اساس تحقیقات زمان غذا خوردن می تواند به اندازه آنچه می خورید روی باکتری های روده تاثیر بگذارد. می توانید با تنظیم زمان های غذا خوردن و غذا نخوردن تاثیر مثبتی روی باکتری های روده بگذارید.

چگونه عمل می کند؟ روزه گرفتن روزه به میکروب های روده و تمام سیستم گوارشی تان که سخت کار می کنند اجازه می دهد استراحت کنند و کاملا همه چیز را تمیز کنند. این زمان استراحت همچنین به فلورای روده فرصت می دهد روی وظایفی غیر از گوارش تمرکز کند.

روزه گرفتن همچنین به پیشگیری از حصار روده چکه کننده کمک می کند. تحقیقات روی موش ها نشان داده روزه گرفتن روزانه به تغییر ژنتیکی که حصار روده را در برابر باکتری های مضر قوی تر می نماید کمک می کند.

۵- از خالی کننده های میکروب و عادات بهداشتی متعصبانه پرهیز کنید.

بسیاری از جنبه های زندگی مدرنمان از تمیز کننده های آنتی باکتریال و محصولات سمی در خانه تا آفت کش ها و داروهایی که اغلب استفاده می کنید، باعث از بین رفتن باکتری های خوبی می شود که برای گوارش، جذب مواد مغذی و سلامت کلی مان به آنها نیاز داریم.

برای مثال آنتی بیوتیک ها – هم در داروها و هم در غذاها – می توانند به یکباره باکتری های خوب و بد را با هم نابود کنند و باعث شوند روده فضایی بیمار به خود بگیرد و نتواند به درستی کارش را انجام دهد.

دیگر داروها نظیر داروهای ضد بارداری، آنتی اسیدها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می توانند برای فلورا که به روده کمک می کند بسیار بد باشند. و محصولات آنتی باکتریال ( که بیشتر در تمیز کننده ها و محصولات نظافت شخصی استفاده می شوند ) طوری طراحی شده اند که تمام باکتری ها را از بین ببرند بدون اینکه خوب یا بد بودن باکتری اهمیتی داشته باشد.

می توانید پروبیوتیک های ارزشمند خود را با پرهیز از هرگونه مواد و محصولاتی که وجودشان را تهدید می کند حفظ نمایید. تا جای ممکن از داروهای غیر ضروری و محصولات ضد باکتری دوری کنید.

۶- کمتر استرس داشته باشید، بیشتر لذت ببرید.

یک حقیقت جالب: شرایط سیستم عصبی بدنمان تعیین می کند که چقدر خوب می توانیم یک غذا را گوارش کنیم. این یعنی اگر مرتب در حالت جنگ و گریز باشید بدنتان خود را آماده عکس العملی جدی می کند و خیلی از عملکردهایی که آن لحظه برای بقا زیاد مهم نیستند – مانند گوارش – کند یا متوقف خواهند شد تا بدنتان بتواند روی چیزهایی نظیر افزایش ضربان قلب کار کند.

مشکل این است که دائما دچار استرس شدن باعث بهم ریختگی کل سیستم بدن می شود ( علاوه بر میکروب های روده ). در نتیجه گوارش و جذب مواد مغذی نیز دچار مشکل می شود.

خوشبختانه می توانید به صورت آگاهانه بخش آرام بخش سیستم عصبی خود را فعال کنید، طوری که به حالت استراحت و گوارش بروید. این حالت همراه است با آزاد شدن آنزیم های بسیار مهم، افزایش بزاق، آرام شدن عضلات و حتی باکتری های روده سالم تر، همه اینها به معنای جذب مواد مغذی بیشتر است.

برای اینکه بدن تشویق شود بیشتر در حالت استراحت و گوارش بماند خود را بیشتر درگیر کارهایی کنید که باعث آرامش و شادی تان می شوند. این کار می تواند هر چیزی باشد از جمله یوگا، مدیتیشن، ورزش یا خندیدن.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

ایمیل

عالی بود،عالی.اطلاعات ارزنده ای بود.خیلی ممنون بابت اطلاعات با ارزشتون

من که واقعا خسته شدم از اینکه هرچی میخورم جذب نمیشه پوست خوبی ندارم همش جوش میزنه و تیره هم هست،اشتها به غذا ندارم و پرخور نیستم کلا بدنم سیستم خیلی مزخرفی داره.واقعا نمیدونم چه دکتری برم و چی بخورم تا سیستم بدنم درست بشه و پوستم و هیکلم درست بشه اگه راهی میدونین یا دکتر خوبی میشناسین معرفی کنین؟!؟

دوست عزیز، باید ابتدا به یک پزشک عمومی مراجعه کنید تا با تجویز آزمایش علت این مشکل مشخص شه بعد با توجه به علت و بخش هایی از بدن شما که درگیر هستن باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

امروزه اکثر مردم از سوءهاضمه رنج می برند و این بدان معناست که بخش زیادی از غذاهای مصرفی به درستی هضم و جذب نمی شوند.از نظر طب سنتی سلامتی غذای مصرفی در سه مرحله هضم می شود و به عبارت دقیق تر، یک سوم هضم غذا در دهان، یک سوم دیگر در معده و بقیه هضم به کمک روده و کبد انجام می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ماهنامه دنیای سلامت ، اکثر افراد به علت کم جویدن یا بد جویدن در مرحله اول هضم می لنگند. لذا غذایی که به خوبی جویده نشده و بطور کامل با بزاق دهان ترکیب نگردیده، راهی معده می شود و فشار زیادی برای هضم برخی مواد به معده تحمیل می شود و دست آخر برخی از مواد گیاهی کم جویده شده، بدون تعییر شکل وارد روده کوچک می گردند و در نتیجه بی آنکه مواد مفید موجود در آن ها هضم شوند، از روده بزرگ دفع می گردند. بنابراین قبل از هر چیز باید برای غذا خوردن وقت گذاشت و غذا را بخوبی جوید.

مسئله دیگری که ایرانیان با وجود تاکید اکید احادیث طبی، مورد توجه قرار نمی دهند، خوردن مقدار کمی نمک دریا یا معدن قبل و بعد از غذا و یا در صورت ناسازگاری مزاجی، خوردن نصف قاشق سرکه طبیعی قبل و بعد از وعده های اصلی غذایی می باشد. باید در نظر داشت  که کمبود املاح و مواد معدنی، بخصوص کمبود مس ، آهن، منگنز، منیزیم، سدیم و پتاسیم موجب سوءهاضمه می گردد. لذا توصیه می گردد که بجای نمک های تصفیه شده که فقط حاوی سدیم هستند، از نمک دریا یا معدن که طیف وسیعی از املاح دارند استفاده شود. و برای رفع کمبود مس بهتر است که هفته ای دو مرتبه قاشق مسی بدون لعاب را در خورشت در حال پخت قرار داد. استفاده گه گاه از ظروف چدنی نیز برای بر طرف شدن کمبود آهن توصیه می گردد. (البته باید در نظر داشت که ظروف چدنی، باید بدون روکش و بی لعاب باشند و آهن ربا به آنها بچسبد. در غیر این صورت تقلبی و مضر می باشند.)

در اینجا لازم است که رایج ترین عادات بد غذایی ذکر شود.

1. معمولا هر غذایی تازه اش بهتر از مانده اش است به جز پنیر. البته منظور این نیست که پنیرهای تازه موجود در بازار را باید مدتی نگه داشت تا مانده شود بلکه منظور این است که کارخانجات پنیر سازی می بایست چندین هفته برای ساختن پنیر واقعی وقت صرف کنند. در واقع پنیرهایی موسوم به پنیر استیلتون یا کپکی، نمونه ای از پنیر کهنه و مانده هستند که گرم و زود هضم بوده و خوردن کمی از آن بعد از غذا به عنوان دسر به هضم غذا کمک فراوانی می کند و در ضمن اگر قبل از غذا خورده شود، اشتهای فرد افزایش می یابد.

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

اما متاسفانه پنیر تاره که به وفور در کشور تولید و مصرف می شود، سرد و دیر هضم می باشد و اشتها به غذا را کم می کند. باید دانست که مصرف پنیر تازه بدون مصلحات گرم، در برخی افراد باعث ایجاد قولنج بسیار شدید و انسداد روده می شود. البته اگر به همراه پنیر تازه، یک قاشق عسل یا ادویه جات گرم خورده شود از اثرات منفی این نوع پنیر کاسته می شود. در ضمن بعد از مصرف پنیر تازه نباید غذاهای دیگری خصوصا غذاهای ترش و میوه های تر تناول شود مگر آنکه اشتهای واقعی احساس شود.

2. از دیگر عادات غذایی که باید بر چیده شود، مصرف همزمان سرکه با سفیده تخم مرغ است. باید دانست که سس مایونز از ترکیب سرکه و سفیده تخم مرغ درست می شود و در نتیجه خوردن سس مایونز، سلامت روده ها را تهدید می کند.

3. از نوشیدن آب از نیم ساعت قبل از غذا، حین غذا و تا یک ساعت بعد از خوردن آخرین لقمه غذا باید پرهیز نمود. البته در صورت شدت عطش بعد از غذا می توان یک تا دو جرعه آب خنک مصرف نمود.

4. هیچ نوع گوشتی نباید همزمان با گوشت دیگر مصرف شود.

5. مصرف همزمان ماست، پنیر و شیر برای دستگاه گوارش مضر می باشد.

6. نباید غذاها و میوه هایی که طبع سرد دارند همزمان میل نمود، چرا که در کوتاه مدت یا دراز مدت، دستگاه گوارش ضعیف گشته و ممکن است اسپاسم های دردناک روده ای ایجاد شود.

7. مصرف همزمان تخم مرغ و ماهی بسیار زیان بخش می باشد.

8. مصرف لبنیات بدون مصلحات نه تنها برای روده ها بلکه برای اعصاب هم مضر هستند.

9. نباید در یک نفس و دفعتا آب نوشید بلکه می بایست جرعه جرعه آب نوشید تا به دستگاه گوارش شک وارد نشود.

10. مصرف همزمان آب با هندوانه یا آب با انگور به روده ها فشار می آورد. لذا باید نیم ساعت بین مصرف آن ها فاصله انداخت.

11. در هنگام استرس و عصبانیت نباید غذا خورد چرا که از یک طرف آنزیم های دستگاه گوارش از جمله آنزیم های مترشحه از پانکراس و غدد موجود در روده کوچک به خوبی ترشح نمی شوند و از طرف دیگر استرس موجب اسپاسم معده و روده می شود.

12. برای داشتن دستگاه گوارشی سالم باید وقتی وعده اصلی غذایی را خورد که در ناحیه زیر سینه تا ناف احساس سبکی کنیم و کمی در قسمت زیر ناف احساس سنگینی داشته باشیم. از دیگر علامت های گرسنگی  واقعی این است که حس شامه، بینایی و شنوایی تیز تر می گردد و آب دهان کم می شود. در غیر اینصورت غذا خوردن به دستگاه گوارش لطمه می زند.

13. مصرف شیر یا دوغ با میوه ممنوع است. (کاکائو و قهوه هم نوعی میوه محسوب می شوند.)

14. خوردن همزمان باقلا با ماهی، پلو زرشک با مرغ، ماست با تربچه، پیاز و سیر، پیاز و تره، پیاز و اسفند، گردو با فندق و پسته، خربزه شیرین و موز، عسل و خربزه، تخم مرغ و موز بسیار خطر آفرین هستند.

15. بعد از غذای شور نباید آب گرم یا هر نوع دمنوشی نوشید و همچنین خوردن آب سرد با میوه های تر ممنوع می باشد.

با رعایت نکات فوق روده کوچم که مسئول اصلی هضم و جذب پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها می باشد از آسیب مصون می ماند و اما برای سلامت روده بزرگ می باسیت بیشتر از غذاهای تخمیر شده نظیر نان های حاوی خمیر ترش، سرکه های طبیعی و لبنیات پروبیوتیک استفاده نمود. اکثر ادویه ها بخصوص هل و اکثر سبزی ها به ویژه تره، دوست روده بزرگ محسوب می شوند و نان های بدون سبوس، مصرف زیاد سرخ کردنی های و نوشیدنی های کافئین دار برای سلامت روده بزرگ مطلوب نیستند.

نظر به اینکه آنزیم های گوارشی مهمی توسط غدد اثنی عشر و سایر قسمت های روده کوچک و غده پانکراس به داخل روده ترشح می شود و بدون آن ها هضم و جذب مواد غذایی غیر ممکن است، توصیه می شود که گه گاهی یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ در یک لیوان آب جوشانده و میل نمود تا ترشح آنزیم های دستگاه گوارش تنظیم شود.

در اینجا برخی از رایج ترین مشکلات و بیماری های روده ها را عنوان کرده و درمان های طبیعی آن ها را بیان می نمایم.

1. اسپاسم روده (خواه منشأ غذایی داشته باشد خواه منشأ عصبی):

صبح و ظهر و شب هر دفعه نصف قاشق چایخوری پودر رازیانه با نصف قاشق عسل تا حصول بهبودی میل شود.

2. نفخ روده:

یک قاشق چایخوری پودر زنیان با کمی عسل بعد از غذا میل گردد. (انواع کلم و تفاله سیب نفاخ محسوب می شوند).

3. اسهال:

یک قاشق غذا خوری پودر سماق با کمی آب سرد مصرف شود.

4. یبوست:

یک قاشق غذا خوری دانه اسفرزه را شب خیس نموده و صبح ناشتا، آب آن میل گردد. برای یبوست کودکان نیز می توان یک قاشق چایخوری ترنجبین را شب در یک لیوان آب خیساند و صبح بخورد کودک داد. در ضمن باید دانست که سیب زرد ضد یبوست و سیب قرمز قدری یبوست آور است.

5. سستی و تنبلی روده ها:

گلاب و آب و عسل و همچنین پاچه گوسفند سستی روده ها را بر طرف و فعالیت آنها را بیشتر می کند.

6. صبح و شب هر بار یک قاشق چایخوری پودر سنبل الطیب در یک لیوان آب جوش دم کرده و میل نمایید.

7. انگل های دستگاه گوارش:

باید به مدت یک هفته، هر روز یک قاشق مربا خوری از پودر آویشن برگ پهن به غذای مصرفی اضافه کرد. و هر شب نصف قاشق مرباخوری از پودر آویشن برگ باریک را در یک استکان آبجوش دم نمود و نوشید.

8. کرم کدو:

30 گرم برگ تازه یا خشک گردو را در 4 لیوان آب جوشانیده سپس صاف نموده و صبح، ظهر، عصر و شب هر بار یک استکان میل کند و این کار را تا حصول بهبودی ادامه دهد. طب اسلامی برای مبارزه با انگل ها و کرم های روده ای خوردن 7 عدد خرما در صبح به صورت ناشتا توصیه می کند که برای اثر بخشی نباید تا ظهر چیز دیگری مصرف نمود. در ضمن یکی دیگر از روش های از بین بردن انگل های روده ای جویدن و خوردن هسته سیب مرکبات است.

9. بواسیر:

علت اصلی بواسیر یبوست مزاج است بنابر این می بایست برای مبارزه با یبوست تا مدتی از خوردن ماست، سیب قرمز، برنج سفید، نان های سفید و میوه های نارس خودداری کرد و در عوض سبزیجاتی نظیر تره و کاهو و میوه هایی همچون سیب زرد، گلابی، گیلاس، انگور، هلو، لیمو شیرین، هندوانه و خربزه بیشتری میل نمود. در ضمن باید توجه داشت که ورزش منظم روزانه بخصوص پیاده روی از اهمیت زیادی برای جلوگیری از یبوست برخوردار است.

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

10. شقاق مقعد:

هفت روز پشت سر هم صبح ناشتا، افراد بالغ یک لیوان عناب در دو لیوان آب و کودکان یک استکان عناب را در دو استکان آب جوشانده و پس از نرم شدن عناب ها، آن ها را فشرده و هسته و تفاله ها را جدا نموده و بقیه را میل کند.

11. عفونت آپاندیس:

تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که عادت به خوردن گوشت های نیمه خام و خوب پخته نشده دارند و همچنین مواد فیبردار مثل سبزی ها و میوه ها کمتری مصرف می کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آپاندیسیت قرار دارند. در این رابطه، حکمای طب سنتی اسلامی برای تناول مخلوط سیاه دانه در عسل، نقشی پیشگیرانه و حتی درمانی قائل شده اند.

درپایان نکته مهمی برای داشتن دستگاه گوارشی قوی و سالم یادآور می شوم: با توجه به اینکه هر چه هوا گرم تر شود، قدرت هضم دستگاه گوارش کمتر می شود و همچنین گرما در وسط روز به اوج خود می رسد لذا توصیه می شود که در ایام گرم سال، صبحانه و شام کاملی خورده شود اما وعده ناهار یا بکلی حذف شود یا مقداری میوه و سالاد به عنوان ناهار میل گردد.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

۲۰ هزار تومان تخفیف ویژه رژیم غذایی ورزشی

0

0


سلام کاربر میهمان


ورود و عضویت

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

پروتئین یکی از مهمترین درشت مغذی هایی است که هر ورزشکاری باید برای عضله سازی، چربی سوزی و بهبود عملکرد از آن بهره بگیرد. از قدیم الایام مربیان دائماً به این نکته اشاره داشتند که بزرگسالان باید روزانه به ازای هر کیلو وزن بدن ۰٫۳ تا ۰٫۸ گرم پروتئین و بدنسازان ۸/۱ تا ۲ گرم پروتئین دریافت کنند تا سیستم بدن یا روند عضله سازی شان مختل نشود.

بعضی از افراد به حرف مربیان خودشان گوش می دهند و عده دیگری نیز معتقدند که هرچقدر پروتئین بیشتری میل کنند، قطعاً پروتئین بیشتری هم دریافت خواهند کرد. زیرا در مورد میزان پروتئین مصرفی ورزشکاران صحبت های ضد و نقیض بسیاری وجود دارد. جدای از بحث میزان پروتئین مصرفی که باید دقیقاً چه میزان باشد. نکته مهمتری هم وجود دارد که شاید از آن غافل شده باشید. اصلاً از کجا معلوم گرمی از پروتئینی که میل می کنید،جذب بدنتان شود!؟

 

همین ابتدا به خاطر بسپارید که دلیلی ندارد همه پروتئینی که میل می کنید، جذب بدنتان شود. شما که نمی توانید شاهد روند هضم و جذب پروتئین داخل سیستم گوارشی و روده هایتان باشید. از طرف دیگر اگر نتوانید پروتئین مورد نیاز بدنتان را جذب کنید، عضله سازی ای هم اتفاق نخواهد افتاد. به همین خاطر فیتامین درنظر دارد اشتباهاتی که ممکن است ورزشکاران در هنگام مصرف پروتئین داشته باشند را مورد بررسی قرار دهد و راهکارهای عملی ارائه دهد. در این مقاله راهکارهایی را به شما آموزش می دهیم تا به راحتی جذب پروتئین در بدنتان را افزایش دهید.

 

مراقب باشید همراه پروتئین چه چیزی میل می کنید.

حواستان باشد که پروتئین تان را همراه با چه غذایی میل می کنید. بسیاری از ورزشکاران یک ظرف مخصوص بعد از ورزش شان در نظر می گیرند و هرچیزی که دم دستشان بیاید را داخل آن می ریزند. هر روز حجم زیادی پروتئین + جو دوسر، لوبیا و برنج قهوه ای روانه ظرفشان می شوند. این در حالی است که این ذرت، گندم، برنج یا سویا حاوی ماده ضد مواد مغذی ای با نام فیتیک اسید است.

فیتیک ها ترکیبات مزاحمی هستند که خودشان را به ریز مغذی ها و مواد معدنی چسبانده و جلوی جذبشان را می گیرند. همین کافی است که دیگر بدنتان قادر به جذب آهن، منیزیم و روی مورد نیازش نباشد. البته ناگفته نماند، هنوز یک نکته مهم را نگفته ایم. اینکه همین فیتیک ها ممکن است خودشان را به پروتئین ها چسبانده و جذب پروتئین را دشوار تر کنند.

 

 

همانطور که نایت میاکی در کتاب بهترین کربوهیدرات برای بدنسازان نوشته، برنج سفید بهترین کربوهیدرات دنیا برای ورزشکاران و بدنسازان محسوب می شود. با حذف سبوس از قسمت بیرونی غلات از تمامی این فیتیک های مزاحم خلاص شده و فقط مغز نشاسته ای اش برایتان باقی خواهد ماند.

محصول باقی مانده، همان منبع کربوهیدراتی است که هم آسان جذب تر شده، هم گزینه مناسبی برای سوخت گیری بعد از تمرین بوده و به ریکاوری سریع ترتان نیز کمک خواهد کرد.

 

تمامی موارد گفته شده سرشار از مواد مغذی ارزشمند هستند، اما فیتیک موجود در آنها دسترسی به این مواد ارزشمند را تاحد زیادی کاهش می دهد. یک راه کار فوق العاده برای حل این مشکل داریم. کافی است حبوبات، مغزها و غلات مورد نظرتان را یک شب داخل آب خیس کنید تا هم فیتیک موجود در آنها به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و هم دسترسی تان به مواد مغذی موجود در آن بیشتر شود.

البته شگردهای دیگری هم برای بهره گیری بیشتر از مواد مغذی موارد گفته شده وجود دارد، مثلاً عمل تخمیر و جوانه زدن نیز باعث دستیابی بیشتر به مواد مغذی شده و علاوه بر آن ویتامین C، ویتامین B و کاروتن موجود در غلات و حبوبات افزایش خواهد یافت.

 

نکته: منظور از جوانه زدن این است که حبوبات یا غلات مورد نظرتان را برای چند ساعت داخل آب بگذارید و بعد از آبکشی اجازه دهید تا کمی جوانه بزند. برای یادگیری این شیوه می توانید داخل گوگل جستجوی کوتاهی داشته باشید.

 

یادتان باشد که هضم غذا از دهان آغاز شده و هرچقدر در این مرحله دقت بیشتری به خرج دهید و از آنزیم های جذب داخل دهان کمک بیشتری بگیرید. بدون شک هضم و جذب غذا داخل روده هایتان آسان تر خواهد شد. اگر غذایتان به خوبی هضم نشود، خیلی زود روده هایتان دچار مشکل شده، گرفتار التهابات خواهید شد و در نهایت درد مفاصل و کاهش سطح تستوسترون به سراغتان خواهد آمد.

هرچقدر هم که نکات تغذیه ای برای تهیه پروتئین را رعایت کرده، بهترین و با کیفیت ترین پروتئین دنیا را هم که خریده باشید. در صورتی که غذا رو خوب نجوید، جذب پروتئین تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

تکنیک : به هیچ وجه هنگام غذا خوردن جلوی تلویزیون ننشینید یا در هنگام راه رفتن غذا نخورید. بعد از قرار دادن هر لقمه داخل دهان، قاشق را روی زمین گذاشته و تا جویدن کامل لقمه خود صبر کنید. پیشنهاد می کنیم هر لقمه ای را حداقل ۴۰ بار بجوید. اگر حس می کنید این راه حل ها عضلاتتان را نجات خواهد داد و چند دستور تهیه پر پروتئین می خواهید حتماً مقاله دستور تهیه صبحانه سریع، پر پروتئین و عضله ساز را بخوانید.

 

هیچ کسی از اسید معده خوشش نمی آید. لابد تا اسم اسید معده می آید، یاد رفلاکس ها و سوزش های سرمعده تان می افتید.

در حقیقت مشکلی که افراد گرفتار اسید معده با آن روبرو هستند این است که معده شان به اندازه کافی اسید تولید نمی کند. همین باعث می شود تا بدن به خودش فشار بیاورد و مقدار اسید تولید شده از حد مورد نیاز فراتر رفته و به اصطلاح سر ریز شود.

اجازه دهید در همین ابتدا در مورد هیدروکلریک اسید (HCL) که نقش حیاتی ای در جذب پروتئین دارد، توضیح دهیم. اولین اسیدی که با پروتئین دریافتی تان داخل معده ملاقات خواهد کرد، همین هیدروکلریک اسید است. بعد از این قسمت پروتئین روانه دیگر قسمت های دستگاه گوارش و روده خواهد شد.

روده نیز مهمترین قسمت دستگاه گوارش شما محسوب می شود، زیرا حدود ۹۰% جذب مواد معدنی دقیقاً در همین قسمت اتفاق می افتد. این جذب فقط در صورتی به بهترین شکل ممکن اتفاق می افتد که HCL (اولین ملاقاتی پروتئین ها) کارش را به درستی انجام دهد. شک نکنید اگر میزان این HCL به میزان کافی نباشد ، هرچه پروتئین خورده اید به هدر خواهد رفت.

از این رو قرص ها و شربت های آنتی اسید معده ، جذب پروتئین را بی نهایت دشوار نموده و این روند را دچار اختلال خواهد کرد.

لابد می پرسید اگر شربت های آنتی اسید معده نخوریم، پس چطور اسید معده مان را کنترل کنیم؟! برای کنترل اسید معده به صورت طبیعی، بهتر است بعد از گذشت ۱۵ دقیقه از صرف غذایتان برای پیاده روی کوتاه ۲۰ دقیقه ای بیرون بروید یا داخل منزل روی تردمیل اینکار را انجام دهید.

 

 

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

پروبیوتیک یکی از میکروبهای مفید و دوست داشتنی است که می توانید روی کمک آنها حساب کنید. این میکروبها داخل مسیر دستگاه گوارشتان زندگی کرده و طبق مطالعات صورت گرفته برای داشتن یک سیستم گوارشی سالم، باید حسابی هوای  این میکروب ها را داشته باشید. زیرا این میکروب ها تاحد زیادی به جذب بهتر پروتئین ها نیز کمک خواهند کرد.

در حقیقت مصرف ۱۰۰ بیلیون CFU (واحد تشکیل کلنی) یا همان واحدی که برای تخمین سلولهای باکتری یا قارچی در نمونه ها به کار می رود، باعث می شود تا میزان جذب لوسین ۲۰% افزایش داشته باشد.

از طرف دیگر تحقیقات نشان داده که مصرف مکمل های پروبیوتیکی همراه با غذای پروتئینی به کاهش آسیب دیدگی عضلات، ریکاوری و بهبود عملکرد بدنی کمک زیادی می کند.

خیارشور و تمامی ترشی ها با استفاده از فرآیند تخمیر درست می شوند و دارای میکروب های مفید برای دستگاه گوارشتان هستند، سعی کنید هر از گاهی ترشی و خیارشور را برای مصرف همه خانواده سر سفره ها بیاورید.

نکته: برای بهره گیری از فواید پروبیوتیک ها، حداقل روزی دوبار از این محصولات استفاده کنید و علاوه بر نگاه کردن به تاریخ تولید و نحوه بسته بندی محصول،  آنها را از برندهای معتبر خریداری کنید. زیرا باکتری های مرده به دردتان نمی خورد، این باکتری ها باید زنده باشند تا به کمک دستگاه گوارشتان بیایند.

 

اگر تصمیم خود را گرفته اید و می خواهید برای عضله سازی خیالتان از پروتئین دریافتی راحت باشد. باید فکری به حال جذب پروتئین در دستگاه گوراشتان بکنید. در این مقاله چهار نکته کلیدی و عملی برای افزایش جذب پروتئین در دستگاه گوارش ارائه شد که با به کار بستن آنها می توانید قدم مؤثری در این جهت برداشته و تمرکز خود را بیشتر بر روی تمرینات و روش صحیح اجرای حرکت بگذارید. یادتان باشد که مصرف پروتئین کافی برای عضله سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

منابع

کربوهیدرات سوخت مطلوب انرژی در بدن است. خیلی از افراد بعد از تمرینات ورزشی، میزان مشخصی کربوهیدرات زود جذب مصرف می‌کنند، اما آیا بعد از ورزش‌ واقعاً به مصرف کربوهیدرات …

به نسبت افراد معمولی، بدنسازها دلایل بیشتری برای استفاده از مکمل‌ها دارند. بیشتر بدنسازها از بدن خود استفاده می‌کنند تا بتوانند کارهای شگفت‌انگیز انجام دهند. بلند کردنِ وزنه‌های سنگین، کاری …

با پیشنهاد یه منوی غذایی برای کاهش وزنِ ۷ روزه موافقید؟! دیگه چی میخواید؟ لاغرشدن اون هم توی یه هفته آرزوی هر فرد چاق و درگیر اضافه وزنه.

منوی غذایی لاغری …

تا حالا فکرش را کرده‌اید که یک روزی بخواهید با مایعات وزن کم کنید؟ رژیم دمنوش تحقق این تخیل است! قبول داریم که خیلی عجیب است، ولی بله شما با …

اگر می‌خواهید به‌طور اصولی لاغر شوید، لازم است که از متخصصان تغذیه ورزشی و کارشناسان تغذیه مشورت بگیرید.

پیروی از رژیم‌های غذاییِ غیراصولی، علاوه‌بر این‌که به لاغری دائمی فرد نمی‌انجامد، بلکه …

رازهای تناسب اندام و خوش‌‌فرم بودن مردم کشورهای مختلف چیست؟ مردم سراسر جهان چگونه لاغر می‌شوند؟ اهالی آسیای شرقی با چه رژیم لاغری به اندام متناسب می‌رسند؟ (با رژیم غذایی …

شمایی که دغدغه لاغری سریع دارید، حتما اسم رژیم کانادایی به گوشتان خورده. رژیمی که مدعیِ ۱۰ کیلو کاهش وزن در کمتر از نصف ماه رو داره!

طبق گفته مخترعان رژیم …

میزان و کیفیت تمرینتان در باشگاه  در داشتن یک تمرین موفق موثر است. اما کاریی که بعد از ورزش می کنید نیز به همان اندازه  مهم است.

این روزها مصرف پروتئین …

هویج زرد که با نام زردک یا هویج ایرانی نیز شناخته شده است، یکی از اعضای خانواده هویج‌ها است؛ با این تفاوت که این نوع نسبت به انواع دیگر شیرین‌تر …

ورزش های بی هوازی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
معنی واژه (Anaerobic) یا بی هوازی، همان بدون اکسیژن است؛ اگر بخواهیم تعریف ساده ای از ورزش های بی هوازی ارائه …

توصیه های غذایی به ورزشکاران نوجوان
اگر یک ورزشکار دبیرستانی هستید، ممکن است با شکم خالی برای شرکت در مسابقه یا تمرینات ورزشی بروید. شاید متوجه نباشید، اما راز موفقیت شما …

کافئین، نمک و آب به عنوان اصلی‌ترین اجزای رژیم غذایی روزانه مان محسوب می شوند. کافئین خالص یک ماده شیمیایی و پودر سفید رنگ تلخی است که مصرف روزانه بسیاری …

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


پشتیبانی 12 ساعته مشتریان : 02122863740

info@fitamin.ir

برنامه بدنسازی و ورزشی فیتامین با کمک بهترین مربیان ورزشی و کارشناس تغذیه شما رو تا رسیدن به استایل بدنی و کاهش وزن دلخواهتون همراهی می‌کنند.
با رژيم غذایی و بدنسازی در باشگاه یا منزل می‌تونید همراه با مربی به سلامتی و تناسب اندام خودتون برسید. همچنین با استفاده از برنامه تردمیل و برنامه غذایی می‌تونید سریع‌تر عضله سازی کنید و چربی بسوزونید.

© کليه حقوق محصولات و محتوای اين سایت متعلق به فیتامین می‌باشد.

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!

با استراتژی خاص در مصرف مواد غذایی می‌توانید میزان جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی شامل آنتی اکسیدان و آمینو اسید را در هنگام غذا خوردن افزایش دهید تا سالم‌تر زندگی کنید.

برخی از مواد غذایی در ترکیبات خاصی با دیگر مواد غذایی خورده می‌شوند؛ برای مثال ما عادت داریم که کره بادام زمینی و مربا، هندوانه و پنیر، پنیر و گردو و ماست را به همراه انواع اقسام توت‌ها بخوریم. اگر دقت کرده باشید اغلب شرکت‌های بزرگ تولید کننده مواد غذایی هم سعی می‌کنند طعم‌های جانبی را به غذای اصلی همانند ماست، پنیر یا کره بادام زمینی اضافه کنند.

جدای از خوشمزگی، باید دلیل دیگری برای این ترکیبات وجود داشته باشد. ترکیب شدن مواد غذایی مختلف با یکدیگر روی جذب مواد مغذی توسط بدن تأثیرگذار است. برخی از مواد غذایی باعث می‌شود که بدن جذب بالایی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین‌ها را شاهد باشد. برای اینکه درک دقیق‌تری از این مواد داشته باشیم، به سراغ نظر متخصصان تغذیه رفته‌ایم تا از آن‌ها در مورد ترکیبات افزایش دهنده جذب مواد مغذی بیشتر بدانیم.

 

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

برای جذب آهن از منابع غیر گوشتی همانند گیاهان لازم است که ترکیبات حاوی آهن را با مواد غذایی غنی از ویتامین ث مصرف نمایید. ویتامین ث در ترکیب با آهن، ساختاری را به وجود می‌آورد که باعث می‌شود جذب آهن در بدن افزایش یابد. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، خوردن جداگانه این مواد مغذی در طول روز نمی‌تواند آنچنان مؤثر باشد و لازمه افزایش جذب آهن، مصرف هم زمان این دو ترکیب با هم در یک وعده غذایی است. به یاد داشته باشید که از امروز هنگام میل کردن سالاد، چند قطره آب‌لیمو به روی آن اضافه کنید تا بتوانید آهن موجود در کاهو و دیگر سبزی‌ها را بیشتر از قبل دریافت کنید.

 

گوهر قرمزرنگ طبیعی، یعنی گوجه دارای مقادیر زیادی لیکوپن است. لیکوپن دلیل رنگ قرمز گوجه، یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان های طبیعی است. آنتی اکسیدان ترکیبی است که در بدن انسان، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و از بروز اشکالات ژنتیکی در رشد سلول جلوگیری می‌کند. رشد سلولی نامناسب، علت اصلی سرطان است. اما لیکوپن به صورت انحصاری در پیشگیری از سرطان پروستات مردان کاملاً مؤثر است. استادیار تغذیه در دانشگاه بوستون، اعلام کرده است که پختن گوجه به همراه مقداری روغن زیتون می‌تواند باعث شود که بدن ترکیبات فتوشیمیایی نظیر لیکوپن را به راحتی جذب کند. لزوماً پخته شدن گوجه‌ در آزاد شدن بیشتر آنتی اکسیدان‌ها مؤثر نیست و همراه شدن آن با روغن زیتون مهم است؛ بنابراین می‌توانید سس گوجه، پیتزا و حتی سالاد را با روغن زیتون ترکیب کنید تا با جذب مواد مغذی آن، خطر ابتلا شدن به سرطان پروستات و دیگر انواع سرطان‌ها را کاهش دهید.

 

غذای ادویه‌دار دوست دارید؟ اگر جوابتان مثبت باشد، به احتمال زیاد شما ناخواسته یکی از سالم‌ترین ترکیب‌های غذایی را میل می‌کنید. ادویه مخصوصاً زردچوبه در طول سال‌های اخیر به عنوان یک طعم‌دهنده اصلی در طبخ بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید بدانید که زردچوبه در کنار خوشمزگی که به غذا می‌دهد دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی است. طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه‌های معتبر دنیا، اثبات شده است که زردچوبه می‌تواند علائم مربوط به التهاب مفاصل (آرتروز) را کاهش دهد و به سلامت کلیه‌ها کمک فراوانی کند. در حالی که تحقیقات به طور کامل نتوانسته‌اند خواص مربوط به زردچوبه را کشف کنند، اما دانشمندان با چشمان بسته هم، اضافه کردن زردچوبه به غذا را مخصوصاً زمانی که آن‌ها را سرخ می‌کنید، توصیه می‌کنند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه می‌تواند جذب ترکیبات مفید در زردچوبه را به شدت افزایش دهد. به همین دلیل شما می‌توانید این دو را در یک ظرف ترکیب کنید و از هر دو آن‌ها یکجا استفاده کنید.

 

ترکیب ویتامین و مواد معدنی می‌تواند به‌ سلامتی استخوان‌های شما کمک شایانی کند. سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی در سیاتل می‌گوید که مصرف ویتامین د در کنار مواد غذایی دارای کلسیم، جذب آن را توسط سلول‌های بدن افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید مکمل‌های غذایی را در کنار مواد معدنی مصرف کنید. دو ترکیب گفته شده با هم همکاری خوبی در بدن دارند. به طوری که ویتامین د طی یکسری واکنش‌های زنجیره‌ای باعث می‌شود جذب کلسیم از مواد غذایی در روده افزایش یابد. برای دریافت مقدار کافی از هر دو ترکیب مواد غذایی حاوی ویتامین د، مانند ماهی قزل الا، ماهی تون، زرده تخم‌مرغ یا مواد غذایی لبنی همانند شیر و نوشیدنی‌های غیر لبنی مانند آب‌پرتقال میل کنید. همچنین می‌توانید از مواد غذایی غنی از کلسیم همانند سبزی‌ها، کلم بروکلی، انجیر خشک، پرتقال و محصولات لبنی استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که ترکیب مواد غذایی لبنی با ماهی در برخی از افراد باعث مشکلات گوارشی می‌شود.

 

دلیل خوبی برای خوردن منابع مختلف پروتئینی وجود دارد؛ فقط در برخی از مواد غذایی حاوی پروتئین، آمینواسیدهای لازم برای بدن وجود دارد. بر اساس گفته‌های متخصص تغذیه در بروکلین، منابع غذایی شامل محصولات حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات است که دارای آمینواسیدهای مفید برای بدن هستند. این ترکیبات با نام علمی پروتئین کامل شناخته می‌شود. هرچند می‌توان با مصرف کردن مواد غذایی سویا دار، مقداری از این آمینواسیدها را تأمین کرد. دیگر منابع پروتئینی همانند آجیل، حبوبات، دانه‌ها و سبزی‌ها ناقص هستند به این مفهوم که آن‌ها یک یا چند آمینواسید ضروری برای رشد بدن را ندارند، اما شما می‌توانید با ترکیب کردن چند ماده غذایی پروتئینی ناقص با یکدیگر یک ترکیب غنی از پروتئین کامل داشته باشید. از جمله این ترکیبات، برنج و لوبیای سیاه، حمص و بیسکوئیت گندمی، کینوآ (دانه‌های مشابه برنج) و ذرت یا نان گندم و کره بادام زمینی است. اگر در وعده غذایی هر روز شما جای این مواد خالی است نگران نباشید. شما نیاز به خوردن هر روز پروتئین کامل ندارید چرا که شما در طول روز از منابع مختلف پروتئین‌های مورد نیازتان را تأمین می‌کنید.

 

علاوه بر مزایای خوردن برنج و لوبیا با هم که تشکیل یک ترکیب غنی از پروتئین می‌دهند، شما ناخودآگاه، از خوردن این ترکیب، سود دیگری هم می‌برید. لوبیا و نخود دارای ترکیب فیبر و پروتئین هستند که باعث می‌شود ترکیب شدن آن‌ها با مواد غذایی نشاسته دار همانند برنج، مفید واقع شود. اضافه کردن لوبیا باعث تنظیم شدن جذب کربوهیدرات و جلوگیری از کاهش ناگهانی قند خون و انرژی می‌شود. بنابراین لوبیاپلو را در وعده غذایی خودتان قرار دهید.

 

روده انسان وظیفه جذب ویتامین‌های محلول در روغن به مانند ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K را دارد و زمانی که این ویتامین‌ها به همراه روغن مصرف شوند، جذب آن‌ها افزایش می‌یابد. جذب ویتامین‌های محلول در چربی یا خوردن زیاد آن‌ها از آنجایی مهم است که رابطه مستقیم با کاهش درصد ابتلا به سرطان و دیابت نوع دو دارند. در صورت امکان مصرف روغن‌های اشباع نشده را افزایش دهید. این روغن‌ها در موادی همانند آجیل، آووکادو، روغن زیتون و زیتون وجود دارد. این روغن‌ها علاوه بر اینکه برای بدن مفید هستند، جذب ویتامین‌های محلول در چربی را افزایش می‌دهند. برای مثال می‌توانید کره بادام زمینی یا آفتاب‌گردان (اگر پیدا کردید) را به همراه یک لیوان شیر میل کنید. چربی موجود در کره بادام زمینی، جذب ویتامین‌های D و A را افزایش خواهد داد تا بدن شما بهتر از قبل ویتامین‌ها و مواد مغذی شیر را دریافت کرده باشد. برای دریافت دیگر ویتامین‌ها، نظیر ویتامین A و K از سبزی‌ها سبز، ویتامین A از سبزی‌ها زرد و نارنجی و ویتامین E از انواع آجیل و دانه‌های می‌توانید استفاده کنید.

مهران بابایی گفت: ممکن است ریشه بیماری‌هایی همچون آلزایمر، پوکی استخوان، نازایی و حتی مشکلات چشمی نیز به دلیل سو جذب در روده کوچک باشد.

به گزارش مهر، مهران بابایی با حضور در برنامه «طبیب» شبکه سه سیما در خصوص فیزیولوژی روده کوچک گفت: این عضو از همه اعضای موجود در بدن انسان بزرگ‌تر است، اما از لحاظ قطری از روده بزرگ، کوچک‌تر است، حدوداً بین ۳ تا ۶ متر است، یکی از نکات مهم این است که فقط سطح روده کوچک دارای پرز است و در زمان فعالیت سطح جذب ۶۰۰ برابر می‌شود یعنی دو برابر سطح زمین تنیس، چون همه موادی که ما استفاده می‌کنیم نهایتاً سه ماده مهم قند، چربی و پروتئین است، این روده کوچک است که جذب‌ها را انجام می‌دهد و این تفاوت اساسی روده کوچک و بزرگ است.

وی ادامه داد: اگر جذب به درستی صورت نگیرد، علائمی در بدن ظاهر می‌شود که در اصل مربوط به روده کوچک است، اما مشکل در نقاط دیگر خود را نشان می‌دهد، مثل گرگر دست و پا که شاید به دلیل عدم جذب کلسیم یا منیزیم در روده کوچک باشد، کم‌خونی که ممکن است به دلیل عدم جذب آهن باشد، التهاب زبان که ممکن است به دلیل کمبود ویتامین ب ۱۲ و آهن باشد، یا در موضوع نفخ‌ها که معمولاً روی معده متمرکز می‌شویم اما ممکن است به دلیل مشکل تخمیر کربوهیدرات‌ها و قندها در روده کوچک باشد، دردهای استخوانی در سن‌های بالا که ممکن است به دلیل مشکل در جذب کلسیم باشد و حتی ممکن است به شکل پوکی استخوان خود را نشان دهد، یا خشکی چشم که به دلیل کمبود ویتامین آ است و ناباروری، آلزایمر که ممکن است منشأ آن در روده باشد.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه هر کدام از مواد در یک قسمت از روده کوچک جذب می‌شوند، گفت: مثلاً کلسیم، آهن و اسید فولیک در ابتدای روده، ویتامین ب ۱۲ و صفرا در انتها و برخی مواد مثل قند و چربی هم در طول روده جذب می‌شوند، مواد از روده کوچک وارد روده بزرگ می‌شود مگر در شرایط فیستول یا کولون یعنی غذا داخل روده کوچک شده و بدون اینکه مرحله جذبی‌اش را طی کند، یک راه میانبر زده و وارد روده بزرگ شود، یعنی غذا جذب نمی‌شود، کم کم جذب پایین می‌آید و یکی از علائم افرادی که سو جذب دارند این است که کم کم دچار سو تغذیه و لاغر می‌شوند، یکی از مواد مهمی که روزانه با آن کار داریم صفراست، چون در هر غذا که هضم شود صفرا باید دخالت کند و در خارج از بدن هم وجود ندارد.

بابایی با تأکید بر اینکه صفرا را فقط کبد تولید می‌کند، افزود: این ماده در هضم و جذب چربی‌ها دخالت کرده و دوباره جذب می‌شود صفرا را دوباره بدن می‌گیرد تا استفاده کند و یک چرخه دارد، اگر کیسه صفرا را برداریم صفرا در کبد تولید می‌شود چراکه صفرا فقط در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. بحث دیگر چربی‌هاست، چربی‌ها در روده کوچک جذب می‌شوند، بعضی‌ها در هضم و جذب چربی مشکل دارند، در این موارد ما نوع روغن را عوض می‌کنیم، مسئله مهم‌تر در جذب چربی‌ها این است که اگر این هضم و جذب درست نباشد، مدفوع افراد چرب و اسهالی می‌شود، یکی از علائم افرادی که مشکل جذب چربی دارند از اینجاست، البته دچار کمبود ویتامین هم می‌شوند.

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

وی همچنین اضافه کرد: ماده غذایی دیگر قند است ما انواع قند را می‌خوریم، یعنی چند قند کنار یکدیگر هستند که باید شکسته شوند و به صورت تک قندی درآیند تا جذب شوند، اگر کسی نتواند قند را بشکند دچار اختلال در جذب می‌شود، مثل کسانی که نمی‌توانند شیر بخورند و باید از شیرهایی استفاده کنند که این قند را نداشته باشد. مورد دیگر پروتئین‌ها هستند، پروتئین‌ها هم باید شکسته شده تا جذب شوند، آنهایی که الکل مصرف می‌کنند به لوزالمعده آسیب وارد شده و نمی‌توانند پروتئین را جذب کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه در خصوص مهمترین بیماری‌های مربوط به روه کوچک گفت: اولین بیماری سلیاک است، علت شایع آن سو جذب چندین ماده غذایی است که ممکن است در گوارش صورت گیرد، مثل همان حساسیت به گندم، کسانی که دچار این بیماری هستند الگویی مثل کوه یخ دارند یعنی ممکن است سال‌ها علامت گوارشی نداشته باشند، اما شخص دچار کم خونی، آلزایمر، ناباروری و مشکلات مختلف شود. این بیماری ممکن است از ابتدای زندگی مشخص شود و یا در ۶۰ سالگی، یعنی سال‌ها علامت نداشته و خود به خود نشان داده شده، همان پرزهایی که گفتیم در جذب ماده غذایی دخالت دارند این پرزها از بین می‌روند، برای شناسایی یک سری آزمایش‌های مختلف وجود دارد که اصلی‌ترین آن نمونه‌برداری از پرز است که با آندوسکوپی مشخص می‌شود.

بابایی همچنین توضیح داد: مسئله دیگر این است که یک قسمت از روده کوچک را خارج کنیم، در این صورت بقیه روده جای آن را پر می‌کند اما بین ۶ تا ۱۲ ماه زمان می‌برد و تا آ ن موقع شخص ممکن است دچار سو جذب و لاغری شود، یکی از بیماری‌های مهم دیگر سندروم بیش از حد باکتری‌هاست، روده بزرگ حداقل ۵۰۰ میکروب دارد اما در روده کوچک معمولاً میکروب خاصی نداریم، اگر رشد بیش از حد میکروب‌های روده بزرگ در روده کوچک اتفاق بیفتد شخص دچار این سندروم و نفخ، اسهال، ورم و کاهش وزن می‌شود.

فوق تخصص مجاری صفراوی در پایان عنوان کرد: در واقع شاید حرکات روده به دلیل دیابت مشکل پیدا کرده باشد یا اختلال‌های ساختمانی پیدا کرده باشد، که البته با آنتی‌بیوتیک این مشکل حل می‌شود. باید تأکید کنم کسانی که مشکل بیماری‌های روده کوچک دارند نگران نباشند چراکه با راه‌های مختلف مثل آزمایش‌های خونی، تصویربرداری و مهمترین آن نمونه‌برداری شناسایی و مشکلات آنها حل خواهد شد.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.




 

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

دکتر حسین خدمت، فوق تخصص گوارش گفت: نخستین عامل موثر بر سوءجذب مواد غذایی، وضعیت دهان و دندان است. برخی از افراد به علت ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوسیدگی دندان نمی‌توانند به خوبی غذاها را بجوند و خرد کنند. همین عامل باعث سوءجذب می‌شود و آنان هنگام دفع مواد غذایی، مواد را به همان شکلی که خورده‌اند دفع می‌کنند.

 

این فوق تخصص گوارش با اشاره به تأثیر بزاق دهان بر جذب مواد غذایی اظهار کرد: بزاق دهان مراحل اولیه جذب و هضم مواد غذایی را انجام می‌دهد بنابراین افرادی که دچار خشکی دهان هستند یا با دهان نفس می‌کشند دچار سوء جذب می‌شوند چرا که بزاق آنان به اندازه کافی ترشح نمی‌شود بنابراین مراحل اولیه هضم و جذب مواد غذایی انجام نمی‌شود این در حالی است که بزاق، غذا را نرم می‌کند و قدری در هضم کربوهیدرات‌ها نقش دارد.

 

وی درباره تعریف سوءجذب گفت:‌ اگر مواد غذایی به طور طبیعی تجزیه و به ذرات میکروسکوپی تبدیل نشوند، فرد دچار سوءهضم می‌شود اما هنگامی بیمار به سوء جذب مبتلا می‌شود که برخی عوامل مانع ورود طبیعی این ذرات میکروسکوپی از روده باریک به جریان خون شوند البته می‌توان هردوی این حالات را سوءجذب نامید. بعضی افراد این حالت را سوء هضم می‌شناسند.

 

وی با بیان اینکه اختلال در هر یک از عوامل موثر بر هضم و جذب غذا موجب ابتلای فرد به سوءجذب می‌شود، اظهار کرد: اگر معده به دلایلی مانند وجود زخم، تومور، جراحی شده باشد فرد دچار سوء جذب می‌شود چرا که بخشی از هضم و جذب برخی مواد غذایی مانند ویتامین B12 در معده انجام می‌شود.

 

خدمت اضافه کرد: اگر اسید معده دچار مشکل شده باشد پروتئین‌ها به خوبی هضم نمی‌شوند. از سوی دیگر در صورت صاف شدن پرزهای معده یا نازک شدن جداره آن به علت افزایش سن یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند عوارض التهابی، عفونت‌های میکروبی با میکروب هلیکوباکترپایلوری فرد دچار سوء جذب می‌شود.

برخی بیماری‌ها مانند سلیاک، التهاب روده باریک را در پی دارد و ممکن است

بیمار سوء جذب شدید و مزمنی را تجربه کند. مبتلایان به سلیاک تحمل پروتئین

 غلات را ندارند و نمی‌توانند آن را مصرف کنند این در حالی است که سلیاک

بیماری شایع و مهمی است


وی با بیان اینکه لوزالمعده مهم‌ترین عضو در هضم مواد غذایی است، اظهار کرد: آنزیم‌های موجود در لوزالمعده باعث هضم چربی‌ها، قندها و پروتئین‌ها می‌شود بنابراین اگر این عضو به هر دلیلی آسیب ببیند بیمار با مشکل جدی در هضم و جذب مواد غذایی روبرو می‌شود.

 

این فوق تخصص گوارش افزود: ورم لوزالمعده به صورت حاد و مزمن و جراحی لوزالمعده باعث سوءجذب می‌شود و مصرف برخی داروها و الکل از علل ابتلا به ورم حاد لوزالمعده است علاوه بر آن اگر 70 درصد لوزالمعده به هر دلیلی دچار مشکل یا از بدن خارج شود، بیمار دچار سوءجذب می‌شود.

 

وی با اشاره به نقش کبد در هضم و جذب مواد غذایی اظهار کرد: اگر کبد بیش از 80 درصد از کارایی خود را از دست بدهد، بیمار دچار سوء جذب و سوء هضم می‌شود چرا که کبد نقش مهمی در جذب چربی‌ها و ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین‌های A, E, D, K) دارد و در صورت بروز مشکلی در کبد فرد دچار کمبود این ویتامین‌ها می‌شود.

 

این فوق تخصص گوارش افزود: علاوه بر نارسایی مزمن کبدی، بیمارانی که به علت ابتلا به مسمومیت‌های خاص یا بیماری‌های ویروسی دچار نارسایی حاد کبدی می‌شوند، سوء جذب را تجربه می‌کنند.

 

خدمت با اشاره به مجاری صفراوی اظهار کرد: اگر مجاری صفراوی به دلایلی مانند سنگ صفرا، تومور، التهاب، تنگ یا مسدود شود صفرا به اندازه کافی وارد روده نمی‌شود بنابراین بیمار دچار سوء جذب به ویژه جذب ناقص چربی‌ها می‌شوند.

 

این فوق تخصص گوارش افزود: روده باریک تنها اندامی است که انتقال مواد غذایی خردشده به خون از طریق آن صورت می‌گیرد و فرد در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت‌ها و التهاب‌های مزمن، دچار سوء جذب به مدت طولانی می‌شود علاوه بر آن مبتلایان به مسمومیت‌های حاد غذایی، عفونت‌های ویروسی حاد – که به اسهال و استفراغ منجر می‌شود- سوء جذب را تجربه می‌کند.

 

وی در ادامه گفت: برخی بیماری‌ها مانند سلیاک، التهاب روده باریک را در پی دارد و ممکن است بیمار سوء جذب شدید و مزمنی را تجربه کند. مبتلایان به سلیاک تحمل پروتئین غلات را ندارند و نمی‌توانند آن را مصرف کنند این در حالی است که سلیاک بیماری شایع و مهمی است.

وی به افرادی که دچار کمبود آنزیم لاکتاز هستند، توصیه کرد: شیر را به تدریج

بنوشند یا ماست را جایگزین آن کنند چرا که در ماست مقداری لاکتاز وجود دارد.

لازم است این‌گونه افراد به طور کلی از مصرف لبنیات خودداری نکنند چرا که

دچار پوکی استخوان می‌شوند


این فوق تخصص گوارش افزود:‌ که بخشی از روده باریک آن‌ها به عللی مانند ابتلا به تومور و التهاب برداشته می‌شود نیز دچار این مشکل در تمام طول عمر خود می‌شوند. مگر آن که اقدام درمانی خاصی برای آنان صورت گیرد و این افراد داروهای جبرانی مصرف کنند. علاوه بر آن افرادی که شکم آنان پرتودرمانی می‌شود ممکن است دچار سوءجذب شوند.

 

خدمت شایع‌ترین علت سوء جذب را کمبود آنزیم لاکتاز برشمرد و اظهار کرد: این آنزیم در روده باریک وجود دارد اما افرادی که با کمبود آن مواجه هستند پس از مصرف شیر، بستنی و ماست دچار علائمی مانند نفخ، دل پیچه و اسهال می‌شوند و سوء هضم و سوء جذب را تجربه می‌کنند.

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

 

وی به افرادی که دچار کمبود آنزیم لاکتاز هستند، توصیه کرد: شیر را به تدریج بنوشند یا ماست را جایگزین آن کنند چرا که در ماست مقداری لاکتاز وجود دارد. لازم است این‌گونه افراد به طور کلی از مصرف لبنیات خودداری نکنند چرا که دچار پوکی استخوان می‌شوند. این در حالی است که پوکی استخوان بیماری شایع، شدید و مخربی است. اگر پزشک تشخیص دهد که فرد دچار کمبود آنزیم لاکتاز است می‌تواند همراه شیر، قرص شیر مصرف کند. در این شرایط فرد می‌تواند از مواد مغذی شیر بهره کافی را ببرد.

 

خدمت در پایان اظهار کرد: 30 درصد از افراد جوامع مختلف دچار سوء هضم و سوء جذب هستند که سالم نبودن دندان‌ها،‌ تند غذا خوردن، صرف غذا همراه با استرس از جمله عوامل دچار شدن به این عارضه است و استرس باعث بلعیدن هوا همراه غذا می‌شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ایسنا

 

آروغ‌های مزاحم: چه باید کرد؟

تغذیه‌ی مناسب برای روده‌های بی‌اعصاب

10 توصیه برای هضم بهتر غذا

زودهضم‌ها و دیرهضم‌های غذایی

بخورنخورهای نفخ معده

چرا خوب جویدن از عوامل حفظ سلامتی است؟

10 روش برای هضم بهتر غذا

صحیح و غلط‌هایی درباره‌ی گوارش غذا

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش هستند که برای بدن بسیار سودمند بوده و در جلوگیری از بروز بیماری‌های گوارشی و برخی سرطان‌ها مؤثر است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ امروزه تغذیه صحیح و مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و اغلب افراد سعی می‌کنند مواد غذایی مصرف کنند که بالاترین میزان و کیفیت را دارا باشد. در این میان پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های مفید در سیستم گوارشی بدن از ارزش و اهمیت خاصی در حفظ سلامت بدن برخوردار هستند؛ پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید بوده که تعادل باکتری‌های موجود در بدن را برقرار می‌کنند.

دستگاه گوارش، خانه وسیعی برای جمعیت زیادی از انواع باکتری‌ها و مخمر‌های گوناگون است که هر کدام از آن‌ها عملکرد و فواید مخصوص به خود را دارند. پروبیوتیک گزینه‌ای بی خطر برای شیوه زندگی است که دارای مزایای بالقوه بسیاری از جمله بهبود هضم غذا تا سلامت قلب و بهبود عملکرد ایمنی بدن هستند.

پری بیوتیک چیست؟

علاوه بر پروبیوتیک، کلمه دیگری به نام پری بیوتیک نیز وجود دارد که در واقع پری بیوتیک‌ها، همان فیبر‌های غیر قابل هضم و نشاسته‌های پایداربوده که عامل تغذیه باکتری‌های مفید و خوب بدن هستند. پری بیوتیک‌ها عاملی مفید برای پروبیوتیک هستند و باعث رشد پروبیوتیک‌ها می‌شوند.

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

غالبا مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک از جمله سیر، مارچوبه، سبوس گندم و موز، دقیقا همان مواد غذایی هستند که بسیار سالم هستند؛ بنابراین استفاده از این مواد غذایی یک معامله دو سربرد برایتان به حساب می‌آید؛ زیرا علاوه بر این که سلامت بدنتان را ارتقا می‌دهند؛ باعث افزایش پروبیوتیک بدنتان می‌شوند.

فایده اصلی پروبیوتیک‌ها متعادل سازی جمعیت باکتری‌های خوب است تا باکتری‌ها و مخمر‌های مضر، جمعیت غالب دستگاه گوارش نباشند.

از جمله محاسن پروبیوتیک‌ها برای بدن عبارتند از.

کمک به کاهش اسهال عفونی؛ هر زمانی که دچار اسهال ناگهانی ناشی از ورود یک ویروس، باکتری یا انگل به بدنتان شدید، به بدن‌تان پروبیوتیک برسانید. پروبیوتیک‌ها باعث کاهش شدت و زمان اسهال عفونی می‌شوند.

تولید ویتامین؛ باکتری‌های موجود در روده شما، نقش مهمی در ایجاد برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین K و برخی از ویتامین‌های گروه B را دارند.

کاهش التهاب؛ التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های مختلف، واکنش‌های آلرژیک و پاسخ خود ایمنی بدن است. یکی از مزایای پروبیوتیک‌ها این است که علت التهاب و واکنش بدن را ضعیف‌تر می‌سازند و در نتیجه باعث کاهش التهاب می‌شوند.

کمک به هضم لاکتوز؛ مشکل عدم هضم لاکتوز بسیار رایج است و علت آن این است که در بدن بسیاری از افراد تولید آنزیم لاکتوز که باعث تجزیه لاکتوز موجود در شیر و سایر فرآورده‌های لبنی می‌شود، متوقف شده است. پروبیوتیک موجود در انواع محصولات روزانه تخمیر داده شده مانند ماست، قبل از رسیدن لاکتوز به روده بزرگ انسان، باعث تجزیه آن می‌شود. پس به این نتیجه می‌رسیم که باکتری‌هایی که در تولید ماست‌های پروبیوتیک استفاده می‌شوند، در هضم بهتر لاکتوز نیز مفید هستند.

دریافت میزان صحیحی از میکروب‌های موثر در روده، نقش مهمی در رشد اولیه نوزادان دارد و علاوه بر این بر روی توسعه سیستم خود ایمنی بدن نیز تأثیرگذار است. همچنین در بزرگسالان نیز، مصرف پروبیوتیک باعث ترویج تولید آنتی بادی‌های طبیعی و تحریک فعالیت سلول‌های ایمنی بدن می‌شود.

غذایی که می‌خوریم، نقش مهمی در ایجاد تعادل میان باکتری‌های خوب و بد دارد. مثلاً یک رژیم غذایی پرچرب و پر از شیرینی تأثیر منفی روی باکتری‌های روده دارد و به انواع مضر آن اجازه رشد بیش از اندازه می‌دهد. زمانی که شما باکتری‌های مضر را مرتباً تغذیه می‌کنید، آن‌ها تندتر رشد کرده و راحت‌تر روده را اشغال می‌کنند؛ بدون این که باکتری مفید به تعداد کافی داشته باشید تا مانع عملکرد باکتری‌های مضر شوند. غذا‌هایی که آلوده به سموم و آفت کش‌ها هستند ممکن است عوارض منفی روی باکتری‌های روده داشته باشند.

روده انسان حاوی تعداد بیشماری از انواع باکتری‌های مفید، مضر و خنثی است که در صورت عدم توازن بین آن‌ها باعث مختل شدن وظایف روده شده و بیماری‌هایی نظیر آلرژی‌های غذایی، افسردگی، سردرد، آکنه، خستگی مفرط و… را به دنبال خواهد داشت

پیش از آنکه سراغ مکمل‌های پریبیوتیک گرانقیمت بروید، یادتان باشد که غذا‌های زیادی وجود دارند که به طور طبیعی حاوی پریبیوتک هستند؛ چراکه پریبیوتیک‌ها انواعی از فیبر هستند که در سبزیجات، میوه‌جات و حبوبات یافت می‌شوند. این نوع فیبر‌ها قابلیت هضم شدن توسط انسان را ندارند، اما باکتری‌های مفید شما می‌توانند هضم شان کنند. غذا‌هایی که فیبر پریبیوتیک فراوانی دارند مانند: عدس، نخود و لوبیا، جو دوسر، موز، انواع توت، سیب زمینی ترشی، سیر، تره فرنگی، پیاز، کفیر، سیب، موز، توت، کشمش، انواع سبزی، پیاز، سیر، تره‌فرنگی، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز.

ماست؛ منبع پروبیوتیک

ماست از جمله مواد غذایی پروبیوتیک بوده و به طور طبیعی حاوی باکتری‌های مفید هستند؛ ماست باکیفیت و خالص با میکروارگانیسم‌های زنده می‌تواند مکملی بسیار عالی برای رژیم غذایی باشد و باکتری‌های خوبمان را افزایش دهد.

غذایی که می‌خوریم، نقش مهمی در ایجاد تعادل میان باکتری‌های خوب و بد دارد. مثلاً، یک رژیم غذایی پرچرب و پر از شیرینی تأثیر منفی روی باکتری‌های روده دارد و به انواع مضر آن اجازه رشد بیش از اندازه می‌دهد.

سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه اظهار داشت: پروبیوتیک در لغت به معنای «برای زندگی» است. این اصطلاح را سازمان بهداشت جهانی برای ارگانیسم‌های زنده قرار داده است که در صورت مصرف مداوم آن، اثرات بسیار مؤثری بر سلامت میزبان خود خواهد گذاشت.

وی با اشاره به روش‌های مصرف پروبیوتیک‌ها، افزود: پروبیوتیک‌ها اصولا دو روش مصرف خواهند شد؛ اول مصرف پروبیوتیک با مواد غذایی غنی شده که در این روش به عنوان مثال در فراورده‌های لبنی که حاوی محصولات پروبیوتیک (باکتری‌های پروبیوتیک) باشد، محصولات پروبیوتیک می‌نامند و جزو محصولات پروبیوتیک به شمار می‌روند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: دوم به صورت مکمل‌های غذایی به صورت قرص، شربت و پودر که در این روش مصرف باکتری‌های مفید ساخته شده را به صورت پودر، شربت، قرص و. در‌آورده و به همراه غذا میل خواهد شد. این روش نیز مانند روش مواد غنی شده بوده و باکتری‌های مفید در قرص‌ها و .. به مواد غذایی ملحق شده و نقش مواد غذایی غنی شده را ایفا خواهند کرد.

صفوی با اشاره به نقش پروبیوتیک‌ها در بدن، بیان داشت: پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید بوده که تعادل باکتری‌های موجود در بدن را برقرار می‌کنند. روده انسان حاوی تعداد بیشماری از انواع باکتری‌های مفید، مضر و خنثی است که باید توازن موجودیت آن‌ها در بدن برقرار باشد؛ در غیر این صورت باعث مختل شدن وظایف روده شده که با این حال بیماری‌هایی نظیر آلرژی‌های غذایی، افسردگی، سردرد، آکنه، خستگی مفرط و… به دنبال خواهد داشت.

خواص مصرف پروبیوتیک

وی با اشاره به اینکه در افراد سالم باکتری‌های مفید بر باکتری‌های مضر غالب هستند، تصریح کرد: پروبیوتیک‌ها خاصیت‌های بسیار بیشماری را برای بدن انسان فراهم خواهد کرد که شامل بهبود گوارش، جذب مواد غذایی، جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری‌های مضر روده و بدن، جلوگیری از سرطان روده کوچک، جلوگیری از سرطان کبد، جلوگیری از سرطان قولون و سرطان پستان است.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: این مواد در کاهش مقاومت لاکتوز و کاهش فشار خون که برای بیماران مبتلا به فشار خون بسیار مفید است؛ همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از عفونت‌ها و بیماری‌ها، کاهش التهابات روده، جذب بهتر ویتامین‌ها و مواد معدنی، بهبود بیماری روده تحریک پذیر با کولیت معده، درمان و پیشگیری بیماری‌های متعدد نظیر پوسیدگی دندان‌ها، آفت‌های دهانی، اسهال به وجود آمده بر اثر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، ورم مهبل (واژن) عفونت‌های قارچی نقش دارند.

صفوی با اشاره به کمک این مواد در ساخت و تولید ویتامین‌های B و k، کاهش آلرژی غذایی، درمان و پیشگیری از بیماری اسهال و کاهنده کلسترول خون، تصریح کرد: در نتایج به دست آمده از تحقیقات، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که عدم وجود باکتری‌های مفید در روده به سلامت و ایمنی بدن آسیب بسیار زیادی خواهد رساند.

وی با بیان اینکه پروبیوتیک‌ها یکی از دستاورد‌های مهم و بسیار مثبتی است که دانشمندان در سال‌های اخیر از آن استفاده می‌کنند، افزود: پروبیوتیک‌ها مکمل‌های غذایی بسیار مفیدی هستند که از طریق عملکرد بهبود و تعادل میکروبی روده تاثیرات فراوانی را جهت افزایش توان بازدهی بدن را ایفا خواهند کرد.

صفوی یادآور شد: امروزه اکثر کارخانجات تولید لبنیات از این محصولات استفاده‌های فراوانی می‌کنند و در برخی از مرغداری‌ها نیز به منظور بهبود تخم‌مرغ، مصرف روزانه مرغ و وزن مرغ و اندازه تخم‌مرغ استفاده می‌شود؛ ضمنا اثر بخشی و مفید بودن پروبیوتیک‌ها تا زمانی است که محصولات پروبیوتیک مورد مصرف قرار می‌گیرند.

این متخصص تغذیه با اشاره به نکات مهم در مورد خرید و مصرف پروبیوتیک، تأکید کرد: مکمل‌های غذایی که به صورت قرص در بازار وجود دارد باید حتما دارای روکش باشند؛ به دلیل اینکه باکتری‌های مفید در زمان عبور از معده از بین نروند. افرادی که دچار بیماری‌های عفونی نظیر عفونت‌های مهبل و یا دچار بیماری سوء تغذیه هستند و اشخاصی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کند دارای اولویت در مصرف محصولات پروبیوتیک هستند.

وی اضافه کرد: مواد زیادی که بر اثر بخشی باکتری‌های پروبیوتیک تاثیرات فراوانی عبارتند از؛ موز، پیاز، سیر، کنگر فرنگی، مارچوبه و با مصرف این مواد به همراه محصولات پروبیوتیک، باکتری‌ها با سرعت بیشتر و عملکرد بالاتری به کار خود ادامه خواهند داد.

علیرضا یارقلی، متخصص طب سنتی، درباره مصرف مواد غذایی پروبیوتیک، و تاثیر آن در سلامت فرد، اظهار داشت: یکسری باکتری‌های لازم در بدن داریم که به آن‌ها فلور طبیعی می‌گویند و اکنون میکروبیوتا روی پوست و روده‌ها هستند.

وی ادامه داد:‌اگر این میکروبیوتا در روده از بین بروند باعث بروز بیماری می‌شوند. به این باکتری‌های مناسب در بدن پروبایوتیک یعنی «برای زندگی» می‌گویند. پریبایوتیک نیز یعنی «پیش از این زندگی»؛ یعنی یکسری مواد فیبری و کربوهیدراتی که بدن نمی‌تواند آن‌ها را هضم کند، این باکتری‌ها (پروبایوتیک) روی آن‌ها اثر کرده و می‌توانند آن‌ها را هضم کنند و ما به هر دوی این مواد یعنی پیری و پروبایوتیک نیاز داریم.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: این مواد می‌توانند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارند. در افرادی که مشکل جذب کلسیم دارند، افراد دارای فشار خون و التهاب روده و سرطانی می‌توانند مؤثر باشند.

یارقلی خاطرنشان کرد: مواد غذایی داریم که ذاتا پروبیوتیک دارند؛ مانند عسل، سیر، پیاز، اسفناج و می‌توانند پروبایوتیک‌ها را توزیع کنند. پروبایوتیک بیشتر در مواد غذایی تخمیری ایجاد می‌شود؛ مانند ماست؛ یعنی باکتری را به آن‌ها اضافه می‌کنند.

وی افزود:ماست یک غذای کامل بوده و اینکه آن را در کنار غذا مصرف کنیم، اصلا توصیه نمی‌شود؛ چرا که ماست یک غذای کامل است؛ به خصوص ماست‌های پروبیوتیک. افراد می‌توانند در ظهر روز‌های تابستان ماست و خیار و یا ماست و نعنا استفاده کنند.

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

این متخصص طب سنتی گفت: در طب سنتی قانونی داریم که از نیم ساعت قبل از خوردن غذا تا یک ساعت پس از غذا نباید ماست، سالاد، ترشی‌ها و انواع نوشیدنی‌ها مصرف شود و خوردن سالاد و ماست همراه غذا نیز توصیه نمی‌شود.

منبع: فارس

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

روده بزرگ یا فراخ‌روده (Large Intestine) بخش انتهایی دستگاه گوارش در بدن انسان است. در این بخش آب موجود در توده غذا و آب مصرفی بدن جذب شده و تنها مواد دفعی به شکل جامد باقی‌ می‌مانند. روده بزرگ از سه بخش مختلف تشکیل شده است که شامل کورروده، کولون یا پس‌روده و راست‌روده است.

روده بزرگ به عنوان مخزن مواد تخلیه شده از روده کوچک به کار می‌رود. این روده نسبت به روده کوچک قطر بیشتری دارد. قطر روده کوچک تقریباً 2.5 سانتی‌متر اندازه‌گیری شده، درحالی که قطر روده بزرگ 6 سانتی‌متر محاسبه شده است. طول روده بزرگ برابر با 150 سانتی‌متر تعیین شده که کمتر از یک چهارم طول روده کوچک محسوب می‌شود. وظیفه اصلی روده بزرگ جذب آب است. روده بزرگ برای حفظ اسمولالیته یا سطح املاح خون، از دفع و جذب الکترولیت‌های (موادی از قبیل سدیم و کلرید، که در محلول بار الکتریکی ایجاد می‌کنند) کیموس استفاده می‌کند و این بخش همچنین محلی است برای ذخیره مواد دفعی تا زمانی که برای تخلیه آماده شوند.

روده بزرگ درون حفره شکمی قرار دارد و اطراف روده کوچک را احاطه کرده است. بخش فوقانی روده بزرگ طوری قرار گرفته است که با دیواره زیرین معده در ارتباط است. بخش جلویی آن با پرده صفاقی پوشیده شده است.

سلول‌های سطح داخلی روده بزرگ مانند سایر بخش‌های لوله گوارشی، مخاط تولید کرده و حرکت و انتقال محتویات روده در حین عبور از آن را تسهیل می‌کنند. هر روز تقریباً 1.5 تا 2 لیتر از کیموس موجود در لوله‌های گوارشی از دریچه دراز – کور‌روده‌ای به روده بزرگ وارد می‌شود. این دریچه در محل اتصال روده کوچک با بزرگ قرار گرفته است و کیموس از این دریچه به روده بزرگ تخلیه می‌شود. حجم کیموس با جذب آبی که در روده بزرگ صورت می‌گیرد، به حدود 150 میلی‌لیتر کاهش می‌یابد. ترکیباتی که باقی‌ می‌مانند شامل موادی غیرقابل هضم به همراه سلول‌های مخاطی مرده، باقی‌مانده باکتری‌ها و غذای هضم نشده باکتری‌ها است. این مواد در کنار هم مدفوع را تشکیل می‌دهند.

روده بزرگ شامل تعداد زیادی از باکتری‌ها است که انواع ویتامین‌های حیاتی برای واکنش‌های متابولیسمی بدن و ویتامین‌های مورد نیاز برای سلول‌های عصبی را تولید می‌کنند. از جمله این ویتامین‌ها می‌توان به نیاسین (B3)، تیامین  (B1) و ویتامین انعقاد خون K اشاره کرد.

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

روده بزرگ را به سه بخش «کورروده» (Cecum)، «پس‌روده یا کولون» (Colon) و «راست روده» (Rectum) تقسیم می‌کنند. بخش کولون از روده، خود به چهار قسمت طبقه‌بندی می‌شود که شامل «کولون بالارو یا صعودی» (Ascending Colon)، «کولون افقی» (Transverse Colon)، «کولون پایینی یا نزولی» (Descending Colon) و «کولون سیگموئیدی» (Sigmoid Colon) است.

کورروده، بخش اول روده بزرگ است که از یک کیسه با انتهای بسته تشکیل شده که سمت راست استخوان لگن را به خود اختصاص داده است. انتهای روده باریک که درازروده نام دارد از طریق دریچه‌ای به نام «دریچه دراز- کورروده‌ای» ( Ileocecal Valve) به ابتدای روده بزرگ یا کورروده متصل شده و محتویات روده کوچک به این محل منتقل می‌شود. رشته‌های ماهیچه‌های حلقوی درازروده و کورروده با هم ترکیب شده و ماهیچه‌های حلقوی اسفنکتر یا دریچه دراز – کورروده را می‌سازند.

کولون بالارو، از ادامه کورروده در محل دریچه دراز – کورروده‌ای تا بخش خمیده‌ای به نام «خمش کبدی» (Hepatic Flexures) گسترش یافته است. خمش کبدی در قسمت پایین و پشت دومین لوب کبدی قرار دارد. این بخش همچنین با دیواره شکمی و کلیه راست در ارتباط است. کولون بالارو روده با پرده صفاق پوشیده شده است.

کولون افقی جایگاه‌های متفاوتی دارد که محل قرارگیری آن به میزان بزرگی و حجم معده در آن زمان بستگی دارد. در حالت کلی کولون افقی در صفحه ساب کوستال، جایی در محدوده دنده شماره ۱۰ قرار دارد. این کولون در ادامه مسیر خود به سمت چپ حفره شکمی، به خمیدگی با نام «خمش طحالی» (Splenic Flexure) منتهی می‌شود که دندانه یا انشعابی از طحال است. کولون افقی در ناحیه دنده شماره ۱۱ به بخش زیرین دیافراگم از طریق پرده صفاق متصل است.

کولون پایین‌رو در سمت چپ حفره شکمی، درست از جلوی کلیه چپ به سمت پایین امتداد دارد و درون بخش بالایی استخوان لگن جای گرفته است. این کولون مشابه کولون بالارو بوده و با پرده صفاق پوشیده شده است.

کولون سیگموئیدی معمولا به دو بخش در استخوان تهیگاهی یا کولون ایلیاک (Ilac) و استخوان لگن خاصره یا کولون پلویس (Pelvis) تقسیم می‌شود. کولون ایلیاک از تاج ایلیوم یا همان مرز فوقانی استخوان ران تا مرز داخلی ماهیچه مازویی بزرگ یا سوئز بزرگ (Psoas) که در ناحیه شکمی ایلیاک که در سمت چپ قرار دارد، امتداد می‌یابد. مانند کولون پایین‌رو، کولون ایلیاک معمولاً توسط صفاقی پوشیده شده است. کولون پلویس در لگن خاصره (قسمت تحتانی لگن) قرار دارد و یک یا دو لوپ تشکیل می‌دهد، به طرف راست لگن می‌رسد و سپس به عقب خم شده و در خط میانی، به شدت به سمت پایین می چرخد تا جایی که راست روده را تشکیل می‌دهد.

سلول‌ها و ماهیچه‌هایی که دیواره داخلی روده بزرگ را می‌سازند از بسیاری جهات با سلول‌ها و ماهیچه‌های روده کوچک مشابه هستند و تفاوت‌های اندکی بین آن‌ها مشاهده می‌شود. در حالی که دیواره خارجی روده بزرگ بسیار با روده کوچک متفاوت است. در این دیواره بخش‌هایی وجود دارد که در روده کوچک دیده نمی‌شود.

دیواره بیرونی روده بزرگ به دلیل ساختارهای ویژه شناخته شده به نام‌های «ته‌نیا» (Taeniae)، «هاسترا» (Haustra) و زائده‌های Epiploicae تفاوت قابل توجهی با روده کوچک دارد. ته‌نیا از سه فیبر بلندطولی، با عرض 1 سانتیمتر تشکیل شده است که تقریباً به طور مساوی در اطراف دیواره روده بزرگ قرار گرفته‌اند. بین نوارهای ضخیم ته‌نیا، یک پوشش نازک از الیاف ماهیچه طولی وجود دارد. از آنجا که ماهیچه‌های ته‌نیا کمی کوتاه‌تر از روده بزرگ هستند، دیواره روده را منقبض می‌کنند و شکل‌های دایره‌ای با عمق‌های مختلف به نام هاسترا را تشکیل می‌دهند. زائده‌های Epiploicae، مجموعه‌هایی از بافت چربی هستند که در زیر غشا قرار گرفته‌اند. در کولون بالارو و پایین‌رو، معمولاً این بافت‌های چربی در دو ردیف مشاهده می‌شوند، در حالی که در کولون افقی یک ردیف از آن‌ها وجود دارد.

سطح داخلی روده بزرگ دارای کریپت یا حفره‌های زیادی است که با غدد مخاطی و سلول‌های جامی‌شکل فراوانی پوشیده شده است، همچنین فاقد سلول‌های میکروویلی و پرز هستند که مشخصه مهم در روده کوچک محسوب می‌شوند. روده بزرگ دارای گره‌های لنفاوی زیادی است اما در این روده «پلاک‌های پی‌یر» (Peyer’s ‌Patches) وجود ندارد. پلاک‌های پی‌یر گره‌هایی از جنس غدد لنفاوی هستند که در پاسخ‌های ایمنی بدن نسبت به عوامل عفونی نقش موثری دارند و معمولا در سنین پایین در بافت روده‌‌ انسان مشاهده می‌شوند و با افزایش سن از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم روده بزرگ حفره‌های لوله‌ای شکل عمقی است که عمق آن‌ها با پیشروی به سمت راست‌روده زیاد می‌شود.

لایه داخلی ماهیچه‌های روده بزرگ در یک مارپیچ باریک (با پیچ تند) در هم پیچ می‌خورند، به طوری که انقباضی ایجاد می‌کند که منجر به جابجایی لومن و محتویات آن می‌شود. از طرف دیگر، مارپیچ لایه بیرونی، یک مارپیچ با پیچش سست را ایجاد می‌کند و انقباضات این بخش باعث می‌شوند که محتویات روده بزرگ به جلو و عقب حرکت کنند. بخش عمده‌ای از محتویات روده که همان مواد غیر قابل هضم هستند، بر فعالیت‌های عضلانی این بخش تأثیر می‌گذارد.

خون‌رسانی شریانی به روده بزرگ توسط شاخه‌هایی از رگ‌های روده‌بندبالایی وجلویی (که هر دو شاخه آئورت شکمی هستند) و شاخه هیپوگاستریک و رگ‌های مربوط به استخوان داخلی لگن (که مسئول خون‌رسانی به دیواره‌های لگن و احشای بدن شامل اندام‌های تناسلی، باسن و قسمت داخلی ران ها هستند) تأمین می‌شود. رگ‌های خونی برای ورود به روده بزرگ از شاخه‌هایی تشکیل شده‌اند که به صورت ردیف‌هایی دارای قوس‌ هستند. این رگ‌ها سرانجام به رگ‌های روده‌بند بالایی و تحتانی تخلیه شده که در نهایت با سیاهرگ طحال همراه می‌شوند تا سیاهرگ باب کبدی را تشکیل دهند و از آن جا وارد کبد می‌شوند.

اعصاب روده بزرگ شبیه به روده کوچک است. این اعصاب تحت کنترل سیستم‌های عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک است. عصب واگ بخش پاراسمپاتیک آن را ایجاد می‌کند. اعصاب سمپاتیک آن توسط انشعابات شبکه‌ای از اعصاب، به نام اعصاب روده‌بند بالایی و اعصاب خورشیدی کنترل می‌شوند.

انقباضات قطعه‌ای یا موضعی به همراه امواج رفت و برگشتی موجب مخلوط کردن محتویات روده و افزایش برخورد آن‌ها با مخاط روده می‌شوند. روده بزرگ توسط تحریکاتی که به وسیله جویدن و حضور ترکیباتی نظیر چربی‌ها، نمک‌های صفراوی جذب نشده، اسیدهای صفراوی و هورمون‌های پپتیدی «گاسترین» (Gastrin) و «کوله سیستوکینین» (‌Cholecystokinin) ایجاده شده، انقباضات خود را آغاز می‌کند.

هورمون‌هایی مانند «سکرتین» (Secretin)، «گلوکاگون» (Glucagon) و «پپتید روده‌ای وازواکتیو» (Vasoactive Intestinal Peptide) برای سرکوب و مهار انقباضات روده وارد عمل می‌شوند. سکرتین هورمونی است که از سلول‌های قسمت بالایی دیواره روده کوچک ترشح شده و اسیدها و هورمون‌های گوارشی، مانند اسید معده و اسیدیته لوله‌های گوارشی را تنظیم می‌کند. این هورمون از پپتیدی به طول ۲۷ اسیدآمینه تشکیل شده است.

گلوکاگون هورمونی است که از سلول‌های جزایر لانگرهانس پانکراس ترشح می‌شود. این هورمون از جنس پروتئین است و از ۲۹ اسیدآمینه ساخته شده است و به طور اختصاصی در سلول‌های آلفای لانگرهانس تولید می‌شود. گلوکاگونی مشابه با گلوکاگون‌های پانکراسی از سلول‌هایی در سراسر لوله‌ گوارشی ترشح می‌شود. ترشح این هورمون در زمان مصرف پروتئین، کاهش قند خون و انجام ورزش افزایش می‌یابد. ترشح گلوکاگون با مصرف کربوهیدرات مهار می‌شود. عملکرد آن دقیقا عکس عملکرد هورمون «انسولین» (Insulin) است.

فعالیت الکتریکی ماهیچه‌های روده بزرگ نسبت به روده کوچک بسیار پیچیده‌تر است. تنوع زیادی از حرکات اصلی ریتمیک روده در نیمه تحتانی (دیستال) روده بزرگ و در راست‌روده وجود دارند. فعالیت موج آهسته که باعث انقباضات از کولون بالارو تا کولون پایین‌رو می‌شود با سرعت 11 بار در دقیقه رخ می‌دهد، در حالی که فعالیت موج آهسته در راست‌روده و کولون سیگموئیدی 6 بار در دقیقه اتفاق می‌افتد. انقباضات موضعی یا قطعه‌ای در روده بزرگ می‌توانند در هر بار محتویات روده را به اندازه ۴ سانتی‌متر حرکت دهند. حرکات رفت برگشتی یا حرکات معکوس اغلب در بخش بالای یا پروگزیمال روده بزرگ ایجاد می‌شوند.

راست روده که امتداد کولون سیگموئیدی است، از جلوی میانه شکم  یا ساکروم میانی (Midsacrum) شروع می‌شود. ساکروم استخوان مثلثی شکل است که در نزدیکی پایه ستون فقرات و بین دو استخوان ران قرار دارد. در انتهای راست‌روده، قسمت منبسط شده‌ای وجود دارد که آمپول راست‌روده یا «آمپول رکتال» (Rectal Ampulla) نامیده می‌شود. این قسمت در مردان در مقابل پروستات و در زنان پشت دیواره خلفی رحم قرار می‌گیرد. آمپول رکتال همچنین در جلوی استخوان «دنبالچه» (Coccyx) (استخوان کوچک در پایه ستون فقرات) جای دارد.

پوشش مخاطی راست روده با کولون سیگموئیدی شباهت زیادی دارد، اما پوشش آن ضخیم‌تر از کولون سیگموئیدی است و رگ‌های خونی به خصوص در رکتوم تحتانی، آن را تغذیه می‌کنند. خون شریانی توسط شاخه‌هایی از رگ روده‌بند جلویی و رگ‌های مجرای داخلی راست و چپ به راست‌روده و مقعد ارسال می‌شود. تخلیه وریدی از کانال مقعد و راست‌روده توسط شبکه غنی از رگ‌ها به نام «رگ‌های داخلی و خارجی هموروئید» (Hemorrhoidal Veins) انجام می‌گیرد.

دو تا سه ساختار هلالی شکل در کنار هم ساختار دریچه‌های رکتال را تشکیل می‌دهند که درون ساختمان آمپول رکتال قرار دارند. این دریچه‌ها به دلیل چین خوردگی ماهیچه‌های حلقوی و زیرمخاطی ایجاد می‌شوند. اپی‌تلیوم ستونی مخاط رکتوم، تحت کنترل سیستم عصبی خود مختار است. غشای مخاطی راست روده و پوستی نازک قسمت پایینی کانال مقعد را می پوشاند.

در 24 ساعت یک یا دو بار، یک موج و انقباض انبوه، مواد دفعی جمع شده را به سمت قسمت‌های کولون پایین‌رو و کولون سیگموئیدی روده بزرگ هدایت می‌کند. ماهیچه‌های دریچه رکتوم در حالت عادی به صورت منقبض قرار دارند، اما وقتی که از گاز، مایعات یا مواد جامد پر شوند به حدی که فشار داخل روده به میزان معینی افزایش یابد، واکنش دفع صورت می‌گیرد.

عضلاتی به نام  Puborectalis یک حلقه در اطراف محل اتصال رکتوم با کانال مقعد تشکیل می‌دهند که آن را در حالت انقباض، ثابت نگه می‌دارد. این امر باعث جدایی راست‌روده تحتانی می‌شود به طوری که لومن راست‌روده و لومن کانال مقعد در امتدا یکدیگر قرار نمی‌گیرند. زمانی که عضلات Puborectalis به حالت استراحت در می‌آیند، در نتیجه ماهیچه‌های طولی بخش تحتانی کولون با ماهیچه‌های کولون لگن خاصره در ارتباط قرار می‌گیرند. در این حالت است که کولون تحتانی کوتاه شده و کولون لگن خاصره را به سمت بالا می‌کشد و منقبض می‌شوند و زاویه‌ای را که به طور معمول با روده ایجاد می‌کند، از بین می‌رود. این انقباضات و کوتاه شدن سبب تسهیل واکنش دفع و تخیله رکتوم می‌شود.

عمل دفع قبل از این به طور خود به خودی انجام شود، احتمالاً توسط محرک‌هایی در روده و سایر بخش‌های دستگاه گوارش تقویت می‌شود. مراکزی که واکنش دفع مدفوع را کنترل می‌کنند، در هیپوتالاموس مغز، در دو ناحیه نخاع و در «پلکس گانگلیونی» (Ganglionic Plexus) روده یافت می‌شوند. بعد از اتمام همه محرک‌ها، اسفنکتر مقعدی داخلی به حالت اولیه در‌ می‌آید.

اگر مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

^^

شکوفه دلخواهی (+)

شکوفه دلخواهی کارشناس ارشد نانوبیوتکنولوژی است. فعالیت‌های علمی و کاری او در زمینه تکنیک‌های زیست فناوری و طراحی نانوزیست‌حسگر بوده و اکنون در مجله فرادرس آموزش‌های زیست‌شناسی می‌نویسد.

بر اساس رای 45 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹

چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم
چگونه قدرت جذب روده را افزایش دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *