چگونه قلب را سالم نگه داریم

 
helpkade
چگونه قلب را سالم نگه داریم
چگونه قلب را سالم نگه داریم

آمارها موید آن هستند که شایع ترین بیماری های جهان ناراحتی های قلبی و عروقی هستند. اگر تا 100 سال پیش این بیماری ها بسیار نادر بودند، در حال حاضر تعداد زیادی از مردم دنیا با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

آیا می دانید برای حفظ قلب سالم چه باید کرد؟

بیماری های قلب و عروق اغلب اوقات در طول دوره ی گرم سال وخیم تر می شوند. علاوه بر این، رعد و برق، باد، افت فشار، گرما و تغییرات آب و هوایی نیز به تشدید شدن این ناراحتی ها کمک می-کنند. بلایای طبیعی، برای کسانی که دچار این گونه مشکلات هستند، خطرناک اند.

اگر شما جزء مردمی هستید که از ناراحتی های قلب و عروق رنج می برید، باید چند قانون ساده را، که به شما کمک خواهد کرد از قلب خود محافظت کنید، رعایت نمایید.

بعد از سن معینی ممکن است کلسترول بدن افراد بالا برود که این امر تاثیر منفی بر روی عروق خونی خواهد گذاشت. و بیشتر در فصل تابستان رخ می دهد. با رعایت رژیم غذایی که در آن، سبزی ها، میوه های تابستانی، انواع توت ها و. .. که بسیاری از آن ها در اطراف شما وجود دارد، سطح کلسترول خون خود را کاهش دهید.

چگونه قلب را سالم نگه داریم

اگر سبزی ها و میوه های خوب برای رفع گرسنگی شما کافی نیستند، می توانید از گوشت آب پز و یا ماهی استفاده کنید.

فراموش نکنید محصولاتی مانند سوسیس و کالباس نه تنها مفید نیستند بلکه باعث آسیب رساندن به قلب شما هم می شوند.

 

قلب و کل سیستم قلبی – عروقی شما نیاز به حرکت و تحرک دارند. بهترین راه برای انجام آن، این است که در خارج از منزل پیاده روی کنید. این فرآیند، قلب شما را بیشتر فعال کرده، مقدار زیادی اکسیژن – که برایش مفید است – دریافت می کند.

وزن زیاد، ناراحتی های قلبی و فشار خون را افزایش می دهد. برای داشتن قلب سالم باید وزن خود را کم کنید اما سعی نکنید در مدت زمان کوتاهی وزن خود را کم کنید بلکه آن را به آرامی و تحت نظر پزشک انجام دهید تا تاثیر منفی بر روی قلب شما نداشته باشد.

عادت های بد مانند سیگار کشیدن، برای قلب شما بسیار خطرناک هستند. اگر می خواهید قلب سالمی داشته باشید، در اسرع وقت عادت های بد خود را ترک کنید.

استرس و افسردگی تاثیر بدی بر روی قلب می گذارند. از هر فرصتی برای رفتن به تعطیلات و استراحتِ خوب، استفاده کنید و نگذارید افسردگی و استرس باعث گوشه گیری و انزوای شما شود.

بسیاری از عادت های بد خود را ترک کنید و بیش از بیش از انواع ویتامین ها استفاده کنید؛ همه ی این ها فرمول خوبی برای داشتن یک قلب سالم هستند.

Roman Soluk

optimisticlifestyle

 

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

26 روش کلیدی برای اینکه قلب خود را مانند روز اول سالم نگه داریم!شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که برخورد یک گلوله به قلب شما و یا چنین سناریویی می‌تواند به قلب و متعاقب آن به شما آسیب برساند ولی این قضیه بندرت به وجود می‌آید ولی موضوعی که بسیار به وجود می‌آید آسیب‌دیدگی تدریجی قلب شماست، بدین گونه که قلب شما بر اثر یک مجموعه برخوردهای نامناسب ما در سبک زندگی خود به مرور تحلیل می‌رود تا اینکه نهایتاً از کار می‌افتد، حال هدف از این مقاله بررسی سبک‌های زندگی مناسب است تا بتوانیم خسارات وارده را از این طریق به حداقل برسانیم.

 

  بیشتر به زندگی زناشویی خود اهتمام بورزیدتحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در ماه حداقل 2 بار رابطه زناشویی برقرار می‌کنند نسبت به افرادی که این رقم برای آن‌ها کمتر است حدود 45% کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و دلیل آن نیز موارد زیادی عنوان شده که از افزایش جریان خون در رگ‌ها گرفته تا کاهش اضطراب‌های روزمره را شامل می‌شود. پس اگر به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت می دهید این توصیه را جدی بگیرید.

 

چگونه قلب را سالم نگه داریم

 بیشتر گردو مصرف کنیدمطالعات نشان می‌دهد که مصرف خشکبار بخصوص گروه مغزدار آن می‌تواند به بهبود قلب شما کمک کند زیرا مواد معدنی که در خشکبار به‌ویژه گردو وجود دارد شامل مقدار زیادی از گروهای اسیدهای چرب مفید برای بدن است همچنین درون گردو، مقدار فراوانی امگا 3 وجود دارد که در رابطه با خواص امگا 3 کم گفته نشده است پس اگر می‌خواهید قلبتان بهتر کار کند مصرف خشکبار به‌ویژه گردو را فراموش نکنید.

 

مرتب ضربان قلب خود را اندازه بگیریددکتر پیر تودور معاون بیمارستان گرند روند دراین‌باره توضیح داده که اگر هر شخص ضربان خود را چک کند اطلاعات زیادی از قلب خود می‌تواند داشته باشد به‌گونه‌ای که یک شخص سالم به‌صورت متوسط در حالت استراحت بایستی ضربانی معادل 70 نبض در دقیقه و زیر آن داشته باشد و اگر شخصی متوجه شد که ضربانی بالای 70 نبض بر دقیقه را برای یک هفته دارد بایستی بلافاصله به پزشک برای امور درمانی مراجعه کند.

 

 

  از هوای آلوده دوری بجوییدهوای آلوده شامل هواهایی می‌شود که ذرات معلق موجود در آن از حد استاندارد بیشتر باشد، در نتیجه آن تنفس این‌گونه هواها باعث آسیب رساندن به دیواره‌های رگ‌ها و قلب شما می‌شود و در بعضی موارد باعث ایجاد سکته‌های قلبی می‌شود بنابراین تا حد ممکن بایستی از هواهای آلوده دوری بجویید البته قابل‌ذکر است که در فصل زمستان به دلیل پدیده وارونگی هوا این موضوع بسیار تشدید پیدا می‌کند که بایستی تا حد ممکن از بیرون آمدن از خانه جلوگیری کنید.

 

 حبوبات بیشتری مصرف کنیدمطالعات بر روی حبوبات نشان می‌دهد که این مواد غذایی دارای ارزش غذایی بسیار بالا هستند که مصرف روزانه حدوداً یک لیوان از آن می‌تواند تا حد بسیار زیادی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند البته جا دارد که مقداری در مورد رنگ حبوبات بحث شود زیرا خالی از لطف نیست، مطالعات نشان می‌دهد که حبوبات تیره‌تر دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به حبوبات رنگ روشن دارند.

 

 

نرمش کنید

تحقیقات نشان داده است که تأثیرات نرمش بر قلب انسان بسیار شگفت‌انگیز است به‌گونه‌ای که اگر افراد به‌صورت روزانه ورزش کنند می‌توانند تا حد زیادی قلب خود را از بروز بیماری‌های مربوطه ایمن سازند. به طور مثال حتی اگر چهارهفته از وسیله نرمش دست استفاده کنید تا 10 درصد فشار خون شما کاهش خواهد یافت؛ برای استفاده از این وسیله چهار بازه زمانی دو دقیقه‌ای را به هر دست اختصاص داده و میان آن‌ها یک دقیقه استراحت کنید.

 

بدویدشاید بسیاری از دوستان به این فکر فرو بروند که چگونه می‌شود قلب خود را مثل دیگر ماهیچه‌های بدن مثل ماهیچه‌های بازو قوی کرد که جواب آن در دویدن است ، بدین گونه که قلب انسان با دویدن شروع به سریع‌تر تپیدن می‌کند و نتیجه این تپش بیشتر، درواقع تقویت ماهیچه‌های آن است، البته نبایستی فراموش شود که این تمرین نیز حساب‌وکتاب‌های مخصوص خود را دارد و اگر طبق برنامه و نظارت پزشک نباشد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بخصوص برای افراد میان‌سال و پیر به بار بیاورد که این قضیه  برای این دسته افراد بسیار حساس و ظریف است.

 

عمیق نفس بکشیدیکی از روش‌های تقویت قلب خود تنفس عمیق است بدین گونه که هرچه شما سعی کنید که تنفس عمیق‌تری داشته باشید درواقع به سیستم عروقی خود کمک بهتری می‌کنید، پس اگر می‌خواهید قلب شما عملکرد بهتری داشته باشد بایستی به‌جای تنفس‌های سطحی سعی بر عمیق نفس کشیدن داشته باشید. برای تمرین در 30 ثانیه چهار نفس عمیق بکشید؛ این کار فشار خون شما را تا 4 میلی‌متر جیوه کاهش خواهد داد.

 

ورزش‌های هوازی انجام دهیدمطالعات نشان می‌دهد که یکی از راه‌های تقویت قلب شما انجام ورزش‌های هوازی است زیرا با انجام این دسته از ورزش‌ها که پایه اساسی آن‌ها دویدن و این قبیل از تحرکات است قلب شما با شدت بیشتری می‌تپد که نهایتاً منجر به قویت دیواره‌ها و ماهیچه‌های آن می‌شود.

 

از سرماخوردگی دوری بجوییدویروس سرماخوردگی و آنفولانزا با توجه به تأثیرات تورمی که بر روی عروق می‌گذارند یکی از عواملی است که می‌تواند قلب شما را درواقع به‌گونه‌ای ضعیف کند.

 

تخم‌مرغ بخوریدیک سری تحقیقات در برزیل نشان می‌دهد که برخلاف تصورات عمومی مصرف تخم‌مرغ به دلیل داشتن ویتامین‌های سری ب نه‌تنها باعث آسیب رساندن به قلب شما نمی‌شود بلکه باعث بهبود وضعیت قلب شما نیز می‌شود درصورتی‌که تصورات عمومی این بوده که تخم‌مرغ باعث افزایش سطح چربی‌های بد در بدن می‌شود.

 

 به‌اندازه کافی بخوابیدیکی از عواملی که باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود بدون شک کم‌خوابی و بی‌خوابی است، تحقیقات نشان می‌دهند که کم‌خوابی و بی‌خوابی باعث افزایش فشار مضر بر روی قلب انسان می‌شود و ثابت شده است که افرادی که دارای بی‌خوابی و کم‌خوابی هستند 45% بیشتر از افراد معمولی در معرض سکته‌های قلبی قرار می‌گیرند.

 

در این راستا مطالعات نشان می‌دهد یکی از راهه‌ای مفید برای بهبود بی‌خوابی و کم‌خوابی ورزش کردن است که این قضیه به مرور می‌تواند بر بهبود خواب شما تأثیر بگذارد، البته نبایستی از آن‌طرف بام بیفتید و بیش‌ازحد مجاز بخوابید زیرا خواب بیش‌ازحد نیز خود باعث افزایش وزن و آسیب‌های موضعی به‌سلامت روحی و قلب شما می‌شود پس همان‌طور که بی‌خوابی تأثیر مضر بر قلب شما دارد خواب زیاد نیز تأثیر مضر خود را خواهد داشت پس در راستای داشتن خواب مناسب بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید ولی عموماً پزشکان میگویند که خواب بین 7 تا 9 ساعت برای افراد معمولی خواب کافی محسوب می‌شود.

 

چگونه قلب را سالم نگه داریم

 کمتر چربی‌های ترانس بخوریددانشمندان دانشگاه کلمبیای آمریکا ثابت کرده‌اند که اگر افراد بتوانند سالیانه 1% از مصرف چربی‌های ترانس خود کم کنند می‌توانند تا حد زیادی به کاهش چربی‌های LDL خون خود را کاهش دهند که نتیجه این امر می‌تواند نهایتاً به بهبود عملکرد قلب شما کمک شایانی بکند.

 

بیشتر پتاسیم مصرف کنیدیکی از عناصر معدنی مهمی که بر سلامت قلب شما تأثیر شایانی دارد پتاسیم است، که هر شخص بایستی روزانه چیزی در حدود 1000 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کند تا بیشترین کمک را به قلب خود کند و دراین‌بین موز و مواد غذایی زرد منابع مناسبی از پتاسیم محسوب می‌شوند.

 

از نور آفتاب لذت ببریدمطالعات نشان می‌دهد که نور آفتاب باعث می‌شود که بدن انسان نیتریک اکسید تولید کند که این ماده شیمیایی در بدن انسان باعث کاهش فشارخون می‌شود که نتیجه این امر بهبود وضعیت قلب انسان است، حال ممکن است که برای شما این سؤال به وجود بیاید که چه میزان بایستی زیر نور آفتاب قرار بگیریم، که باید بگوییم که روزانه 20 دقیقه در معرض آفتاب بودن به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای آفتاب استفاده کنید ولی جالب است بدانید که زیاد در معرض آفتاب بودن نیز مضرات خود را دارد که در جای خود مورد بحث قرار می‌گیرند ولی شما همیشه برای در معرض آفتاب قرار گرفتن با توجه به ویژگی‌های شخصیتان و عوامل دیگر بایستی با پزشک خود صحبت کنید تا آسیب‌های وارده به بدن خود را به حداقل برسانید.

 

در جای آرام زندگی کنیدتحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان می‌دهد که زندگی در محیط‌های شلوغ باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود که نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که به‌اندازه هر 10 دسی‌بل افزایش آلودگی‌های صوتی محیط اطراف شما به میزان 12% ریسک ابتلای شما به بیماری‌های قلبی بالاتر می‌رود که این قضیه بیشتر تأثیر خود را شب‌هنگام و در زمان استراحت شما بر روی قلب شما می‌گذارد پس تا حد ممکن سعی کنید که محل استراحت شما به دور از سر و صدای محیط باشد.

 

خوردن صبحانه را به برنامه خود اضافه کنیددانشمندان دانشگاه هاروارد ثابت کرده‌اند که افرادی که صبح‌ها از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزند 27% بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند، که دلیل این امر نیز به این خاطر است که افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند در طول روز قند خون آن‌ها افت خواهد کرد و این نوسانات در قند خون افراد باعث می‌شود که بر قلب انسان آسیب‌های جدی وارد شود.

 

از نوشابه‌های انرژی‌زا دوری‌کنیدتحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و کافیین دار به قلب انسان‌ها آسیب می‌رساند، در کل مصرف موادی که دارای تائورین هستند به‌سلامتی شما آسیب وارد می‌کنند. پس سعی کنید با مصرف مواد غذایی و استراحت مناسب به انرژی مورد نظر خود برسید و نه استفاده از مواد انرژی زا.

 

لبنیات مصرف کنیدتحقیقات یک موسسه در فرانسه نشان می‌دهد که مصرف لبنیات به دلیل داشتن کلسیم و پتاسیم و چربی‌های مفید می‌توان به‌اندازه قابل‌توجهی به‌سلامت قلب شما کمک کند، در کل مصرف لبنیات ضامن سلامتی انسان‌ها هستند و یکی از شاخص‌های سلامت در هر کشوری سرانه مصرف لبنیات و بخصوص شیر در آن کشور است پس تا جایی که ممکن است مصرف روزانه لبنیات را در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

بشین و پاشو انجام دهیدورزش و نرمش دو عاملی بودند که از طرق مختلف به‌سلامت قلب شما کمک می‌کردند ولی یکی از بهترین حرکات ورزشی برای بهبود قلب شما بشین و پاشو به‌صورت کامل است زیرا دانشمندان ثابت کرده‌اند که این حرکت بیشترین میزان چربی‌های مفید را در خون شما آزاد می‌کند و در تأثیر مستقیمی بر میزان مصرف فیبر بدن شما دارد.

 

شاد باشیددانشمندان سوئدی نشان داده‌اند افرادی که در زندگی خود شاد باشند کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و عروق آن‌ها بهتر عمل خواهد کرد، در کل از قدیم گفته‌اند که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، که با مرور زمان و پیشرفت علم پزشکی روزبه‌روز به ارزش‌های خندیدن و شاد زیستن پی می‌بریم.

 

دارچین مصرف کنیدمطالعات نشان می‌دهد که یکی از مواد غذایی که تأثیر شگرفی بر سلامتی قلب شما دارد بدون شک دارچین است، مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری دارچین همراه غذای شما می‌تواند وضعیت قلب شما را بهتر از گذشته کند پس اگر حتی یکی از طرفداران بزرگ دارچین نیستید مهم نیست ولی دارچین را مصرف کنید.

 

در اسرع وقت ازدواج کنید!دانشمندان فنلاندی ثابت کرده‌اند که افراد مجرد 168% بیشتر از افراد متأهل دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند، که برای این قضیه دلایل مختلفی وجود دارد که اگر بخواهیم در مورد تأثیرگذارترین آن‌ها صحبت کنیم بدون شک کاهش استرس‌های ناشی از تنهایی یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود، پس تا دیر نشده برای خود آستین بالا بزنید!

 

سبزیجات مصرف کنیدیکی دیگر از مواد غذایی که بدون شک برای سلامت قلب شما مفید است سبزیجات است، مصرف سبزیجات به‌صورت روزانه توصیه‌شده است ولی در صورت امکان بایستی هفته‌ای 3 بار سبزیجات مصرف کنید، مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که در هفته 1 بار یا کمتر سبزیجات مصرف می‌کنند 12% بیشتر از دیگر افرادی که سبزیجات بیشتر مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

 

خوش‌بین باشیدبدبینی یکی از حالات و رفتاری است که می‌تواند بر قلب شما تأثیر منفی بگذارد زیرا اشخاص بدبین دائم خود و بدن خود را در معرض استرس‌های ناخواسته قرار می‌دهند که این دلیلی بر آسیب‌های آتی می‌شود.

 

دوچرخه‌سواری کنیدیکی از بهترین ورزش‌ها برای قلب شما دوچرخه‌سواری ثابت است که البته بایستی طبق روال خاصی صورت گیرد تا به دیگر اعضای بدن شما آسیب نرساند، بدین گونه که شما بایستی ابتدا به مدت 5 دقیقه خودتان را گرم‌کنید و یا اینکه با سرعت کم پدال بزنید و بعد از آن به مدت 10 تا 30 ثانیه با تمام قدرت پدال بزنید و بعد از آن دوباره با سرعت پایین حرکت کنید تا اینکه ضربان قلب شما به حالت عادی خود برگردد و مجدداً باقدرت زیاد پدال بزنید شما بایستی این تمرین را برای مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید تا بالاترین بازده  را برای قلب شما به ارمغان بیاورد.

منبع : farnet.ir

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی


جراحی زیبایی سینه و شکم


ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIP به قیمت ارزان


خرید قسطی انواع سمعک بدون بهره


تعیین جنسیت پیش از بارداری

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

خریدپکیج درمان انزال زودرس وکاهش میل جنسی


درمان اختلالات گفتاری کودکان

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود


راحتی در هر قدم احساس می کنید

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چربي‌هاي موجود در رژيم غذايي، تامين كننده مواد مورد نياز براي عملكرد مناسب بدن هستند. چربي‌ها را مي‌توان به عنوان غني‌ترين منبع توليد انرژي در بدن نام برد؛ چرا كه از سوخت هر گرم چربي در بدن حدود 9 كيلوكالري انرژي توليد مي‌شود. اين در حالي است كه كربوهيدرات‌ها و پروتئين‌ها به ازاي هر گرم تنها چهار كيلوكالري انرژي توليد مي‌كنند. چربي موجود در مواد غذايي علاوه بر تامين اسيدهاي چرب ضروري كه بدن قادر به ساخت آن‌ها نيست، پيش‌ساز يا حامل برخي از ويتامين‌ها مانند ويتامين‌هاي A,E,D,K است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، ثابت شده كه برخي از انواع چربي‌ها براي سلامت قلب مفيد هستند در حالي كه برخي ديگر ممكن است افزايش خطر بيماري‌هاي قلبي عروقي را سبب شوند.

تركيبات غذايي حاوي انواع مختلفي از چربي‌ها هستند كه از آن جمله مي‌توان چربي‌هاي غيراشباع، چربي‌هاي اشباع، چربي ترانس و كلسترول را نام برد.

چربي‌هاي غيراشباع را مي‌توان سالم‌ترين نوع چربي دانست. چربي‌هاي غير اشباع عمدتا از منابع گياهي به دست مي‌آيند و دو نوع اصلي را شامل مي‌شوند؛ چربي‌هاي غير اشباع با يك باند مضاعف كه عمدتا در روغن‌هاي گياهي وجود دارد مانند روغن زيتون، كانولا، بادام زميني، ‌مغز دانه‌ها و آواكادو و چربي‌هاي غيراشباع با دو يا بيش از دو باند مضاعف كه در غذاهاي گياهي و برخي از انواع ماهي‌ها يافت مي‌شوند.

روغن‌هاي گياهي مانند آفتابگردان، ذرت، ‌كتان، پنبه دانه، ‌كنجد، سويا و روغن ماهي سالمون و تن به عنوان منابع غني اين نوع چربي محسوب مي‌شوند.

چگونه قلب را سالم نگه داریم


بر اساس اعلام اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، اسيدهاي چرب امگا3 نيز گروهي از چربي‌هاي غيراشباع با دو يا بيش از دو باند مضاعف هستند كه بويژه براي سلامت قلب و عروق بسيار مفيدند و موجب كاهش سطح «تري گليسيريد» و «كلسترول LDL سرم» مي‌شوند. ماهي‌ها مانند ماهي سالمون و ساردين و منابع گياهي مانند گردو و روغن گردو، روغن سويا و لوبياي سويا، بذر كتان و روغن كتان از مهم‌ترين منابع اسيدهاي چرب امگا3 هستند.

چربي‌هاي اشباع نيز عمدتا در منابع حيواني مانند گوشت گاو و گوسفند پرچربي و لبنيات پرچرب يافت مي‌شوند؛ اگرچه برخي از روغن‌هاي گياهي مانندروغن نارگيل، كره كاكائو و … نيز حاوي اين نوع چربي هستند. چربي‌هاي اشباع براي سلامت قلب مضر هستند و مصرف آنها موجب افزايش كلسترول LDL سرم (كلسترول بد) و كلسترول تام مي‌شود.

اسدهاي چرب ترانس مضر براي قلب و عروق

و اما چربي‌هاي ترانس؛ اين چربي‌ها از نظر ساختماني شبيه چربي‌هاي اشباع هستند و به ويژه براي سلامت قلب و عروق مضرند و مصرف آنها موجب افزايش سطح كلسترول LDL، كلسترول تام و تري گليسريد سرم و كاهش سطح كلسترول HDL سرم (كلسترول خوب) مي‌شود. در برخي شرايط غيرطبيعي به عنوان مثال در فرآيند هيدروژناسيون براي تبديل روغن‌هاي مايع به جامد اسيد چرب ترانس توليد مي‌شود.

روغن‌هاي مايع فاقد اسيدهاي چرب ترانس هستند. اين در حالي است كه روغن جامد و مارگارين حاوي اين نوع اسيد چرب مي‌باشند. از ديگر منابع اسيدهاي چرب ترانس مي‌توان به تنقلات مانند چيپس، كراكر، بيسكويت، شيريني، ذرت بوداده (پاپ كورن) و غذاهاي سرخ شده مانند ماهي سرخ شده، مرغ كنتاكي و سيب زميني سرخ شده اشاره كرد.

كلسترول هم نوعي چربي است كه در ساختمان غشاي سلول‌هاي بدن و ليپوپروتئين‌هاي خون وجود دارد و براي تشكيل برخي از مواد ضروري بدن مانند هورمون جنسي و نمك‌هاي صفراوي ضروري است. غذاهاي حيواني بويژه گوشت، لبنيات و زرده تخم مرغ منابع غني كلسترول هستند اما غذاهاي گياهي كلسترول ندارند.

كلسترول خون شامل كلسترول HDL (كلسترول خوب) و كلسترول LDL (كلسترول بد) است. افزايش كلسترول LDL خون موجب فراهم شدن زمينه براي ابتلا به فشار خون بالا و افزايش ابتلا به بيماري قلبي – عروقي مي‌شود. در حاليكه افزايش كلسترول HDL از ابتلا به بيماري قلبي – عروقي پيشگيري مي‌كند.

اسيدهاي چرب اشباع و به ويژه اسيدهاي چرب ترانس موجب افزايش كلسترول LDL خون مي‌شوند كه اثرات سوء اسيدهاي چرب ترانس به مراتب بيش از اسيدهاي چرب اشباع است. از طرف ديگر مصرف غذاهاي حاوي اسيدهاي چرب غيراشباع سطح كلسترول LDL‌ خون را كاهش مي‌دهد.


توصيه‌هاي بهداشتي در خصوص مصرف روغن‌ها و چربي‌ها

– به منظور پيشگيري از عوارض سوء چربي‌هاي مضر و كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي بهتر است ميزان چربي رژيم غذايي بيش از 25 تا 35 درصد كالري روزانه نباشد.

– با توجه به برچسب مواد غذايي، مصرف غذاهاي حاوي چربي غيراشباع جايگزين منابع غذايي حاوي چربي اشباع شده و چربي ترانس شود؛ به عنوان مثال مصرف روغن مايع به جاي روغن جامد و يا استفاده از روغن زيتون در طبخ غذاها.

– حداقل دو بار در هفته از انواع ماهي‌ها بويژه ماهي‌ قزل‌آلا، تون، ساردين، سالمون، خالي مخالي و … به دليل برخورداري از اسيدهاي چرب ضروري استفاده شود.

– مصرف غذاهاي پرچرب صنعتي مانند سوسيس، كالباس، پيتزا، چيپس، سيب زميني و … به حداقل كاهش يابد.


– تا حد امكان از سرخ كردن غذاها اجتناب كرده و در صورت سرخ كردن حتما از روغن مايع مخصوص سرخ كردن با حرارت و زمان كوتاه استفاده شود.

انتهاي پيام

چربی های موجود در رژیم غذایی، تامین کننده مواد مورد نیاز برای عملکرد مناسب بدن هستند. چربی ها را می توان به عنوان غنی ترین منبع تولید انرژی در بدن نام برد; چرا که از سوخت هر گرم …

چربی های موجود در رژیم غذایی، تامین کننده مواد مورد نیاز برای عملکرد مناسب بدن هستند. چربی ها را می توان به عنوان غنی ترین منبع تولید انرژی در بدن نام برد; چرا که از سوخت هر گرم چربی در بدن حدود ۹ کیلوکالری انرژی تولید می شود. این در حالی است که کربوهیدرات ها و پروتئین ها به ازای هر گرم تنها چهار کیلوکالری انرژی تولید می کنند. چربی موجود در مواد غذایی علاوه بر تامین اسیدهای چرب ضروری که بدن قادر به ساخت آن ها نیست، پیش ساز یا حامل برخی از ویتامین ها مانند ویتامین های K,D,E,A است.

به گزارش ایسنا، ثابت شده که برخی از انواع چربی ها برای سلامت قلب مفید هستند در حالی که برخی دیگر ممکن است افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی را سبب شوند.

ترکیبات غذایی حاوی انواع مختلفی از چربی ها هستند که از آن جمله می توان چربی های غیراشباع، چربی های اشباع، چربی ترانس و کلسترول را نام برد. چربی های غیراشباع را می توان سالم ترین نوع چربی دانست. چربی های غیر اشباع عمدتا از منابع گیاهی به دست می آیند و دو نوع اصلی را شامل می شوند; چربی های غیر اشباع با یک باند مضاعف که عمدتا در روغن های گیاهی وجود دارد مانند روغن زیتون، کانولا، بادام زمینی، مغز دانه ها و آواکادو و چربی های غیراشباع با دو یا بیش از دو باند مضاعف که در غذاهای گیاهی و برخی از انواع ماهی ها یافت می شوند.

روغن های گیاهی مانند آفتابگردان، ذرت، کتان، پنبه دانه، کنجد، سویا و روغن ماهی سالمون و تن به عنوان منابع غنی این نوع چربی محسوب می شوند. براساس اعلام اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، اسیدهای چرب امگا۳ نیز گروهی از چربی های غیراشباع با دو یا بیش از دو باند مضاعف هستند که بویژه برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند و موجب کاهش سطح «تری گلیسیرید» و «کلسترولLDL سرم» می شوند. ماهی ها مانند ماهی سالمون و ساردین و منابع گیاهی مانند گردو و روغن گردو، روغن سویا و لوبیای سویا، بذر کتان و روغن کتان از مهم ترین منابع اسیدهای چرب امگا۳ هستند. چربی های اشباع نیز عمدتا در منابع حیوانی مانند گوشت گاو و گوسفند پرچربی و لبنیات پرچرب یافت می شوند; اگرچه برخی از روغن های گیاهی مانندروغن نارگیل، کره کاکائو و … نیز حاوی این نوع چربی هستند. چربی های اشباع برای سلامت قلب مضر هستند و مصرف آنها موجب افزایش کلسترولLDL سرم (کلسترول بد) و کلسترول تام می شود و اما چربی های ترانس; این چربی ها از نظر ساختمانی شبیه چربی های اشباع هستند و به ویژه برای سلامت قلب و عروق مضرند و مصرف آنها موجب افزایش سطح کلسترولLDL ، کلسترول تام و تری گلیسرید سرم و کاهش سطح کلسترولHDL سرم (کلسترول خوب) می شود. در برخی شرایط غیرطبیعی به عنوان مثال در فرآیند هیدروژناسیون برای تبدیل روغن های مایع به جامد اسید چرب ترانس تولید می شود.

چگونه قلب را سالم نگه داریم

روغن های مایع فاقد اسیدهای چرب ترانس هستند. این در حالی است که روغن جامد و مارگارین حاوی این نوع اسید چرب می باشند. از دیگر منابع اسیدهای چرب ترانس می توان به تنقلات مانند چیپس، کراکر، بیسکویت، شیرینی، ذرت بوداده (پاپ کورن) و غذاهای سرخ شده مانند ماهی سرخ شده، مرغ کنتاکی و سیب زمینی سرخ شده اشاره کرد.

کلسترول هم نوعی چربی است که در ساختمان غشای سلول های بدن و لیپوپروتئین های خون وجود دارد و برای تشکیل برخی از مواد ضروری بدن مانند هورمون جنسی و نمک های صفراوی ضروری است. غذاهای حیوانی بویژه گوشت، لبنیات و زرده تخم مرغ منابع غنی کلسترول هستند اما غذاهای گیاهی کلسترول ندارند.

کلسترول خون شامل کلسترول HDL (کلسترول خوب) و کلسترول LDL (کلسترول بد) است. افزایش کلسترولLDL خون موجب فراهم شدن زمینه برای ابتلا به فشار خون بالا و افزایش ابتلا به بیماری قلبی – عروقی می شود. در حالیکه افزایش کلسترولHDL از ابتلا به بیماری قلبی – عروقی پیشگیری می کند.


 


گیاه خوار شوید


فعال باشید


روغن مصرفی خود را کاهش دهید


دود را ترک کنید

چگونه قلب را سالم نگه داریم


وزن خود را کاهش دهید


فیبر بیشتری بخورید


مراقب چربی‌های اشباع‌شده باشید


نمک کمتری بخورید


داروهای درست را مصرف کنید


استرس خود را مدیریت کنید


 

چربی های موجود در رژیم غذایی، تامین کننده مواد مورد نیاز برای عملکرد مناسب بدن هستند. چربی ها را می توان به عنوان غنی ترین منبع تولید انرژی در بدن نام برد؛ چرا که از سوخت هر گرم چربی در بدن حدود ۹ کیلو کالری انرژی تولید می شود.

چربی های موجود در رژیم غذایی، تامین کننده مواد مورد نیاز برای عملکرد مناسب بدن هستند. چربی ها را می توان به عنوان غنی ترین منبع تولید انرژی در بدن نام برد؛ چرا که از سوخت هر گرم چربی در بدن حدود ۹ کیلو کالری انرژی تولید می شود. این در حالی است که کربوهیدرات ها و پروتئین ها به ازای هر گرم تنها چهار کیلو کالری انرژی تولید می کنند. چربی موجود در مواد غذایی علاوه بر تامین اسیدهای چرب ضروری که بدن قادر به ساخت آنها نیست، پیش ساز یا حامل برخی ویتامین ها مانند ویتامین های AEDK است. به گزارش ایسنا، ثابت شده که برخی از انواع چربی ها برای سلامت قلب مفیدند در حالی که برخی دیگر ممکن است افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی را سبب شوند. ترکیبات غذایی حاوی انواع مختلفی از چربی ها هستند که از آن جمله می توان چربی های غیراشباع، چربی های اشباع، چربی ترانس و کلسترول را نام برد. چربی های غیراشباع را می توان سالم ترین نوع چربی دانست. چربی های غیراشباع عمدتاً از منابع گیاهی به دست می آیند و دو نوع اصلی را شامل می شوند؛ چربی های غیراشباع با یک باند مضاعف که عمدتاً در روغن های گیاهی وجود دارد مانند روغن زیتون، کانولا، بادام زمینی، مغز دانه ها و آواکادو و چربی های غیراشباع با دو یا بیش از دو باند مضاعف که در غذاهای گیاهی و برخی انواع ماهی ها یافت می شوند. روغن های گیاهی مانند آفتابگردان، ذرت، کتان، پنبه دانه، کنجد، سویا و روغن ماهی سالمون و تن به عنوان منابع غنی این نوع چربی محسوب می شوند. براساس اعلام اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، اسیدهای چرب امگا ۳ نیز گروهی از چربی های غیراشباع با دو یا بیش از دو باند مضاعف هستند که به ویژه برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند و موجب کاهش سطح «تری گلیسیرید» و «کلسترول LDL سرم» می شوند. ماهی ها مانند ماهی سالمون و ساردین و منابع گیاهی مانند گردو و روغن گردو، روغن سویا و لوبیای سویا، بذر کتان و روغن کتان نیز از مهم ترین منابع اسیدهای چرب امگا۳ هستند. چربی های اشباع نیز عمدتاً در منابع حیوانی مانند گوشت گاو و گوسفند پرچربی و لبنیات پرچرب یافت می شوند؛ اگرچه برخی از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل، کره کاکائو و … نیاز حاوی این نوع چربی هستند. چربی های اشباع برای سلامت قلب مضر هستند و مصرف آنها موجب افزایش کلسترول LDL سرم (کلسترول بد) و کلسترول تام می شود. اسیدهای چرب ترانس مضر برای قلب و عروق و اما چربی های ترانس؛ این چربی ها از نظر ساختمانی شبیه چربی های اشباع هستند و به ویژه برای سلامت قلب و عروق مضرند و مصرف آنها موجب افزایش سطح کلسترول LDL، کلسترول تام و تری گلیسرید سرم و کاهش سطح کلسترول HDL سرم (کلسترول خوب) می شود. در برخی شرایط غیرطبیعی به عنوان مثال در فرآیند هیدروژناسیون برای تبدیل روغن های مایع به جامد اسید چرب ترانس تولید می شود. روغن های مایع فاقد اسیدهای چرب ترانس هستند. این در حالی است که روغن جامد و مارگارین حاوی این نوع اسید هستند. از دیگر منابع اسیدهای چرب ترانس می توان به تنقلات مانند چیپس، کراکر، بیسکویت، شیرینی، ذرت بوداده (پاپ کورن) و غذاهای سرخ شده مانند ماهی سرخ شده، مرغ کنتاکی و سیب زمینی سرخ شده اشاره کرد. کلسترول هم نوعی چربی است که در ساختمان غشای سلول های بدن و لیپوپروتئین های خون وجود دارد و برای تشکیل برخی مواد ضروری بدن مانند هورمون جنسی و نمک های صفراوی ضروری است. غذاهای حیوانی به ویژه گوشت، لبنیات و زرده تخم مرغ منابع غنی کلسترول هستند اما غذاهای گیاهی کلسترول ندارند.کلسترول خون شامل کلسترول HDL (کلسترول خوب) و کلسترول LDL (کلسترول بد) است. افزایش کلسترول LDL خون موجب فراهم شدن زمینه برای ابتلا به فشار خون بالا و افزایش ابتلا به بیماری قلبی- عروقی می شود. در حالیکه افزایش کلسترول HDL از ابتلا به بیماری قلبی- عروقی پیشگیری می کند.اسیدهای چرب اشباع و به ویژه اسیدهای چرب ترانس موجب افزایش کلسترول LDL خون می شوند که اثرات سوء اسیدهای چرب ترانس به مراتب بیش از اسیدهای چرب اشباع است. از طرف دیگر مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب غیراشباع سطح کلسترول LDL خون را کاهش می دهد.● توصیه های بهداشتی- به منظور پیشگیری از عوارض سوءچربی های مضر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بهتر است میزان چربی رژیم غذایی بیش از ۵۲ تا ۵۳ درصد کالری روزانه نباشد.- با توجه به برچسب موادغذایی، مصرف غذاهای حاوی چربی غیراشباع جایگزین منابع غذایی حاوی چربی اشباع شده و چربی ترانس شود؛ به عنوان مثال مصرف روغن مایع به جای روغن جامد یا استفاده از روغن زیتون در طبخ غذاها.- حداقل دو بار در هفته از انواع ماهی ها بویژه ماهی قزل آلا، تون، ساردین، سالمون، خالی مخالی و… به دلیل برخورداری از اسیدهای چرب ضروری استفاده شود.- مصرف غذاهای پرچرب صنعتی مانند سوسیس، کالباس، پیتزا، چیپس، سیب زمینی و… به حداقل کاهش یابد.- تا حد امکان از سرخ کردن غذاها اجتناب کرده و در صورت سرخ کردن حتما از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی با حرارت و زمان کوتاه استفاده شود.

نظر خود را بیان نمایید

نظری ثبت نشده است

جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:

چگونه قلب را سالم نگه داریم

۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

تلگرام آفتاب

اینستاگرام آفتاب

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳

ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم
،
پلاک ۳

پشتیبانی آفتاب

بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از دلایل رایج مرگ در دنیا است؛ اما راه‌های زیادی برای جلوگیری از بیماری قلبی و داشتن قلبی سالم وجود دارد.

به گزارش مشرق، بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از دلایل رایج مرگ در دنیا است؛ اما راه‌های زیادی برای جلوگیری از بیماری قلبی و داشتن قلبی سالم وجود دارد؛ شامل فعالیت‌های فیزیکی، ترک سیگار، رسیدن به وزن مناسب و کنترل فشار خون و میزان چربی، که کلیدهای اصلی داشتن قلب سالم و سلامت فیزیکی است.

بیشتر بخوانید:

اما محققان همچنان به دنبال راه‌های بیشتر برای کاهش و جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی هستند شامل این ۸ راه حل که برای داشتن قلب سالم و به شما پیشنهاد می‌کنیم.

لذت بردن از یک صبحانه سالم و مفید برای قلب احتمالا ساده‌ترین استراتژیبرای برای جلوگیری از گرفتگی عروق باشد. تحقیقاتی در اسپانیا نشان داده است که افراد بزرگسال (بین ۳۶ تا ۵۵ سال) که وعده صبحانه را جدی نمی‌گیرند و فقط یک قهوه، آبمیوه یا شیر می‌نوشند یا کسانی که صبحانه را از وعده‌های غذایی خود حذف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که همیشه یک صبحانه سالم می‌خورند، دو برابر بیشتر دچار گرفتگی عروق و شریان‌ها می‌شوند.

چگونه قلب را سالم نگه داریم

کسانی که صبحانه را نادیده می‌گیرند یا به یک لیوان شیر یا قهوه و چای به جای صبحانه بسنده می‌کنند رسوب بیشتری درون رگ‌هایشان جمع می‌شود، نسبت به افرادی که وعده صبحانه را زیاد غذا می‌خورند یا حتی کسانی که صبحانه کمتری می‌خورند. محققان بر این باورند که شروع کردن روز بدون صبحانه، با ایجاد عادت‌های غلت به شدت مرتبط است. عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن بیشتر که ریسک بیماری‌های قلبی را زیاد می‌کند. در این تحقیقات افرادی که صبحانه نمی‌خوردند بیشتر دچار اضافه وزن می‌شدند و عادت‌های غذایی بد پیدا می‌کردند.

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ در آمریکا انجام شد، مدیتیشن می‌تواند علاوه بر ریلکس کردن بدن و آرام کردن ذهن، نقش موثری در کاهش خطر بیماری‌های قلبی هم داشته باشد. تمرکز بر روی نفس کشیدن و همچنین بر روی تکرار عباراتی که در مدیتیشن گفته می‌شود باعث کاهش استرس، تنش و افسردگی می‌شود؛ استرس و احساسات منفی دیگر هم می‌تواند بر احتمال بروز بیماری‌های قلبی افراد بیافزاید.

رژیم‌های غذایی پی‌درپی که باعث می‌شوند شما وزن کم کنید و دباره وزن اضافه کنید، را به نام رژیم‌های یویو می‌شناسند که می‌توانند علاوه بر فرم بدن بر سلامت قلب شما هم تاثیر منفی بگذارد خصوصا وقتی بعد از یائسگی باشد. تحقیقاتی در سال ۲۱۶ نشان داده است خانم‌های ۵۵ ساله به بالا که وزن مناسبی نسبت به قد خود دارند، اما نواسانات وزنشان در بازه زمانی ۱۰ سال، بیش از ۴.۵ کیلوگرم است به احتمال قوی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها بالا رفته است. به همین دلیل پیشنهاد محققان پایداری وزن و حفظ وزن در یک عدد مناسب است.

خشم و عصبانیت می‌تواند تاثیرات منفی برروی قلب بگذارد. تحقیقات اخیر نشان داده است که میزان زیاد خشم، بدگمانی و سوظن به افراد دیگر با بیماری‌های قلبی رابطه مستقیم دارد و این افراد بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. این درحالی است که افراد خوشبین کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

محققان به چیزی مشکوک هستند که به آن الگوی ضربان قلب می‌گویند؛ که در آن میزان تغییر در فاصله بین ضربان قلب را اندازه می‌گیرند و بر این باورند که میزان بالاتر آن بهتر است. خانم‌هایی که میزان خشم آن‌ها بالا است، فاصله بین ضربان قلب آن‌ها پایین‌تر از میانگین و پایین‌ترای خانم‌هایی است که میزان خشم آن‌ها کمتر است. همچنین خشم و عصبانیت باعث تشدید در ترشح هورمون استرس، افزایش میزان فشار خون، افزایش کلسترول و … می‌شود.

هر چقدر که یک فرد سریع‌تر راه برود خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی در او کاهش می‌یابد! افراد میان‌سالی که آرام پیاده روی می‌کردند ۲ برابر بیشتر بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دادند، نسبت به کسانی که سریع پیاده‌روی می‌کردند. (بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ در انگلیس انجام شد) انجام تست ورزش به شما نشان می‌دهد که چقدر سریع می‌توانید بدوید و تا چه اندازه خود را محدود می‌کنید.

مشکلات مالی می‌تواند بار سنگینی در ذهن افراد ایجاد کند، اما بخش دیگری از بدن هم هست که این فشار مالی و وضعیت اقتصادی شما را تحمل می‌کند و آن قلب شماست. بر اساس تحقیقات جامعی در سال ۲۰۱۵، استرس ناشی از وضعیت اقتصادی و مالی می‌تواند عوارض جانبی زیادی بر قلب داشته باشد. این فشار می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را بالا ببرد.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

سیگارهای الکترونیکی معمولا به عنوان گزینه بهتری نسبت به سیگار و دخانیات دیگر برای ریه محسوب می‌شود، اما مطالعه اخیر در مورد کاردیولوژی توصیه کرده است که ویپورایزر یا همان سیگارهای الکترونیکی خیلی هم برای قلب بی‌ضرر نیستند. این تحقیقات نشان داده است که کسانی که بیش از یک سال از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند میزان هورمون آدرنالین و علائم استرس اکسیداتیو موجود در بدنشان بیشتر از افرادی است که تا به حال از ان استفاده نکرده‌اند.

میزان زیاد آدرنالین می‌تواند باعث فشار خون بالا و تپش قلب شود و استرس اکسیداتیو باعث کاهش توانایی بدن در برابر دفع رادیکال‌های آزاد شود که باعث بیماری‌های قلبی می‌شود. سیگارهای الکترونیکی هیچ تنباکویی ندارند، اما آن‌ها ترکیبی از نیکوتین و اسانس حرارت دیده را وارد دهان و ریه افراد می‌کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نیکوتین موجود در سیگارهای الکتریکی می‌توانند رگ‌های قلب را باریک کنند و البته تاثیرات دراز مدت آن‌ها بر روی قلب و ریه هنوز نامشخص است.

خواب خوب یکی دیگر از راه‌های آرام کردن ذهن و جسم است که با استراحت دادن به بدن و فرصت دادن به مغز یک نیاز پایه و بنیادین است. مشاهدات و تحقیقات زیادی نشان داده است که کم خوابی و عادت‌های بد برای خواب، می‌تواند با بیماری‌های قلبی و عروقی به شدت مرتبط باشد. کم خوابی یا زیاد خوابیدن نیز می‌تواند علت یا باعث بیماری‌های عصبی، افسردگی و بیماری‌های جسمی مانند اختلال در میزان قند خون، فشار خون شود که هر کدام از این بیماری‌ها با بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق رابطه مستقیم دارند.

کم‌خوابی می‌تواند عوارض جانبی بر قلب داشته باشد؛ خصوصا اگر شما در حال حاضر در خطر بیماری و مشکلات قلبی هستید و قلب سالم ندارید. افرادی که خواب ناکافی دارند با میانگین کمتر از ۶ ساعت در یک شبانه روز بیشتر دچار مشکلات قلبی می‌شوند چرا که خواب کافی نقش مهمی در سبک زندگی سالم برای قلب سالم دارد. خطر مرگ در افرادی که دچار سندروم متابولیک و ۶ ساعت در طول شب می‌خوابند، کمتر از باقی افراد است.

خانم‌های و آقایانی که حداقل ۳ مورد از ۵ مورد سندروم متابولیک یعنی فشار خون بالا، تری گلیسیرید، کلسترول خون، چاقی مرکزی بدن و قند خون را دارند را دارای سندروم متابولیک می‌دانند.

مولتی‌ویتامین‌ها بسیار محبوب هستند، اما با توجه به تحقیقات جدید به نظر نمی‌رسد که بتوانند سلامت قلب شما را بیشتر کنند. این تحقیقات که بر اساس تحلیل اطلاعاتی که از چند میلیون نفر در ۵ کشور متفاوت دریافت شده است انجام شده، نشان داده که مولتی‌ویتامین‌ها از حمله قلبی، سکته یا و مرگ بر اثر بیماری قلبی را کاهش نداده است.

در همین راستا انجمن قلب و عروق آمریکا، مصرف مولتی‌ویتامین‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و داشتن قلب سالم را توصیه نمی‌کند. اما آمار نشان داده است که هنوز مولتی‌ویتامین‌ها محبوب هستند و بیش از ۳۰ درصد مردم آمریکا مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند که برخی از آن‌ها به دلیل پیشگیری از بیماری‌های قلبی از آن استفاده می‌کنند.

منبع: فرادید

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

جی دی – فناوری ، سلامت ، سینما

بررسی سانتافه ۲۰۲۱ :مشخصات فنی ، فضای داخلی و ویدیو


مشخصات خودرو Audi Q5 اسپورت بک [نگاه نزدیک]

سریعترین خودرو پلیس در جهان مربوط به چه کشوری است


خودرو ۲۰۲۱ Mercedes GLA مشخصات و ویژگی ها

چگونه قلب را سالم نگه داریم

قلب نوعی عضو عضلانی در انسان‌ها و دیگر حیوانات است که خون را از طریق رگ خونی در دستگاه گردش خون به گردش درمی‌آورد.قلب انسان به طور متوسط حدود ۷۰ بار در دقیقه می‌تپد. قلب انسان بین دو شش در بدن قرار دارد و به گونه‌ای قرار گرفته‌است که رأس آن متمایل به سمت چپ و پایین قرار می‌گیرد.

شاید برای شما جالب با شد که بدانید مشکلات قلبی در سال 2008 بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده بود. و حدود 30 درصد افراد بر اثر انواع بیماری های مربوط به قلب جان خود را از دست دادند. حال سوال اینجاست چگونه از قلب خود محافظت کنیم تا دچار بیماری های قلبی نشویم؟

با هم در این مطلب سعی می کنیم چند دستور العمل ساده را به شما آموزش دهیم.

بیشتر پزشکان با ارقام زیر موافق هستند، ولی برای از بین بردن هر گونه شبهه در تعبیر این اعداد مشورت با پزشک می‌تواند برای شما مؤثر‌تر باشد.

مجموع کلسترول:

خیلی زیاد = بالاتر از 240 mg/dl

مطلوب = کمتر از 200 mg/dl

کلسترول LDL:

خیلی زیاد = بالاتر از 160 mg/dl

مطلوب = کمتر از 100 mg/dl

کلسترول HDL:

خیلی کم (بانوان) = کمتر از 50 mg/dl

خیلی کم (آقایان) = کمتر از 40 mg/dl

مطلوب = بالای از 60 mg/dl

تری گلیسرید:

خیلی زیاد = بالاتر از 200 mg/dl

مطلوب = کمتر از 150 mg/dl

به نقل از  سایت خبر گذاری مهر ، فواید روغن زیتون ناشی از ترکیب طبیعی موجود در آن موسوم به پلی فنول هاست. این ترکیب در تمامی گیاهان از جمله سیب هم وجود دارد اما نتایج نشان می دهد خواص این ترکیب در صورت مصرف شکلات غنی شده از روغن زیتون به مراتب بیشتر است.نتایج نشان داد که استفاده روزانه از شکلات تلخ غنی شده با روغن زیتون با بهبود بیشتر کاهش ریسک قلبی و عروقی در مقایسه با مصرف روزانه شکلات غنی شده با سیب قرمز همراه بود.همچنین افرادی که شکلات حاوی روغن زیتون مصرف کرده بودند میزان لیپوپروتئین با چگالی بالا، موسوم به “کلسترول خوب”شان بیشتر بود، و در مقایسه با شرکت کنندگان مصرف کننده شکلات غنی شده با سیب فشارخون شان کاهش یافته بود.

کم خوابی بر روی قلب شما اثر منفی می گذارد . در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد 45 درصد افرادی که خواب مناسب نداشته اند دچار سکته قلبی شده اند . پس خواب منظم و مناسب را جدی بگیرید.

نفس  عمیق کشیدن به در واقع به سیستم عروقی شما کمک می کند. برای تمرین شما باید در 30 ثانیه 4 نفس عمیق بکشید. این کار فشار خون شما را تا 4 میلی‌متر جیوه کاهش خواهد داد.

چاقی عامل اکثر بیماریها ، به خصوص بیماری های قلبی می باشد. و بهترین درمان آن ورزش می باشد. تأثیرات ورزش بر قلب انسان بسیار شگفت‌انگیز است به‌گونه‌ای که اگر افراد به‌صورت روزانه ورزش کنند می‌توانند تا حد زیادی قلب خود را از بروز بیماری‌های مربوطه ایمن سازند. بهترین پیشنهادی که در حال حاضر برای تمرینات ورزشی جهت سلامتی جسم می‌توان داد این است که حداقل ۶۰ دقیقه در روز تحرک داشته باشیم. این مهم همچنین می‌تواند به ارتقاء سطح HDL بیانجامد. ورزش و تحرک دائمی در کنار به تعادل در آوردن سطح کلسترول بدن می‌تواند به تنظیم وزن، کاهش قند خون، فشار خون، تری گلیسرید، التهاب و سطح استرس کمک نماید.

تحقیقات نشان می دهد که استرس دراز مدت در افزایش فشار خون موثر می باشد. و حتی پس از یک اتفاق پر استرس سطح کلسترول شما را بالا می برد.استرس باعث ایجاد اختلال در کلسترول و فشار خون شما می شود. پس سعی کنید استرس ها را با مشغول کردن خود به کارهای دیگر از خود دور کنید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در اروپا ، افرادی که علاقه مند به فیلم های کمدی می باشند تا حدود 22 درصد جریان خون را در بدن خود افزایش می دهند. یا پیشنهاد دیگری که برای شما داریم انجام ورزش هایی مانند یوگا می باشد.

غذا های دارای فیبر زیاد ، باعث از بین بردن کلسترول و چربی ها در دیواره رگ های خونی می شوند. از مواردی که شما می توانید فیبر زیادی در آنها یافت کنید ، می توان به دانه‌های گیاهان، جوی دوسر و جو، مرکبات و کلم بروکسل و بنشن هایی مانند لوبیا اشاره کرد.

بدون شک در بسیاری از توصیه ها برای جلو گیری از ابتلا به هر نوع بیماری اعم از قلبی و غیر قلبی میوه ها و سبزیجات توصیه می شوند. این میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان می باشند. دانشمندان توصیه می کنند که در روز 8 عدد از انواع میوه ها را مصرف کنید. گرین فروت و آواکادوو که متاسفانه در ایران کم تر یافت می شود در بین این میوه ها بیشترین تاثیر مثبت بر روی قلب شما را خواهند داشت.

محبوب ترین مطالب

حل مشکل باز نشدن دیسکورد در کامپیوتر

گوشی های سامسونگ گلکسی S21 Ultra ، S21 و S21+ [نگاه نزدیک]

دانشمند ایرانی بتن انعطاف پذیر مقاوم در برابر زلزله ساخت

کنسرت همایون شجریان در استانبول ۲۰۱۸ [۱۷ دقیقه]

گوگل راهنمای جامع ویروس کرونا را راه اندازی کرد

دانلود ها

دانلود پچ جدید Infinity برای فیفا ۱۴ بهمراه آپدیت ها…

جدیدترین پچ پروفشنال [V6.0] برای pes 2017 فصل ۲۰۱۹/۲۰۲۰

چگونه قلب را سالم نگه داریم

دانلود پچ اسموک برای pes 2019 فصل۲۰۱۹/۲۰۲۰ [آپدیت ۱۹.۲.۳]

دانلود رایگان پروژه افترافکت گالری عکس ۲

دانلود رایگان پروژه لوگو برای افتر افکت [۱۲۹۶۱۰۶۰]

جی دی 

جی دی یک مجله اینترنتی می باشد که از سال 96 شروع به کار کرده است و هدف اصلی آن ارائه مطالب با کیفیت ، بروز و با ارزش است و از بین هزاران مطالب منتشر شده در جهان فقط مطالبی که ارزش وقت مخاطبان را دارد قرار می دهیم. همچنین جی دی از مسائل آموزشی غافل نبوده و سعی می کند مطالب آموزشی روز را به مخاطبان خود ارائه دهد. عمده فعالیت جی دی در زمینه فناوری ، خودرو ، سرگرمی ، فیلم و سریال و سلامت می باشد.

استفاده از مطالب سایت به معنای پذیرش قوانین سایت می باشد.

 

خوش آمدید ، وارد شوید.

بازگردانی رمز شما

یک رمز به ایمیل شما فرستاده شد.

چگونه قلب را سالم نگه داریم
چگونه قلب را سالم نگه داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *