چگونه قلب را پیوند میزنند

 
helpkade
چگونه قلب را پیوند میزنند
چگونه قلب را پیوند میزنند

پیوند قلب چیست؟ به چه کسانی پیوند قلب انجام می شود؟

به بیمارانی که قلب آنها نیاز بدن آنها را برآورده نمی سازد، قدرت پمپاژ قلب آنها تمام شده است، جراحی قلب یا مداخلات قلبی دیگر قابل انجام نمی باشد، تحت درمان و حمایت پزشکی خیلی فشرده قرار می گیرند، ماه ها، هفته ها حتی روزهای خیلی کمی برای زنده ماندن دارند، پیوند قلب انجام می شد. ولیکن این بیماران و بستگان ایشان می بایست نسبت به این نوع درمان سازگار و حساس بوده و می بایست به آنها آموزش های لازم داده شود.

 

آیا به هر بیماری که نیاز دارد عمل پیوند قلب انجام می شود؟

مهمترین عاملی که این مسئله را محدود می کند کمبود اهدا کننده اعضاء می باشد. در این کشور سالیانه می بایست حداقل 600-800 عمل پیوند قلب انجام شود. این کشور هنوز به سالی 100 عمل پیوند قلب نیز نرسیده است.چگونه قلب را پیوند میزنند

 

روند عمل پیوند قلب به چه صورت می باشد؟ مراحل قبل، حین و بعد از عمل

معمولا” این بیماران، بیمارانی هستند که اخیرا” به دلیل مشکلات قلبی خیلی زیاد به پزشک خود مراجعه می کنند و خیلی زیاد در بیمارستان بستری می شوند. ویا ممکن است این بیماران قبلا” عمل قلب شده باشند. ممکن است یک یا چند بار تحت درمان های متعدد قلبی قرار گرفته باشند. یا اینکه ممکن است تازه مبتلا به مریضی شده باشند. اینگونه بیماران یعنی بیمارانی که مبتلا به نارسایی قلب بوده و تحت درمان می باشند، از لحاظ پیوند قلب و سیستم های حمایت از قلب مکانیکی مورد بررسی قرار می گیرند. این بررسی ها بسیار گسترده می باشد. پزشک شما هم نتایج آزمایشات انجام شده و هم نتیجه نهایی شورای پزشکی را اعلام خواهد کرد.

 

تصمیم مثبت شورا در زمینه عمل پیوند قلب

تصمیم شورا برای بیماری که نسبت به پیوند قلب به ایشان موافقت شده است به مرکز هماهنگی های ملی پیوند قلب اعلام می شود. روند انتظار برای قلب که شرایط آن از قبل تعیین شده است، آغاز می شود. وزارت بهداشت لیست انتظاری تهیه می کند و در آن با توجه به وضعیت بیماران، آنها را به دو قسمت یعنی بیماران اضطراری و بیماران انتخابی تقسیم می کند. 

 

روند پیوند قلب

روندی است که با زمان مسابقه گذاشته می شود. دو گروه نیاز است. وظیفه گروه اول این است که به بیمارستان اهدا کننده رفته، از مناسب بودن شرایط اهدا کننده مطمئن شوند و مطابق با روند قلب اهدا کننده را خارج کنند، از زنده ماندن آن محافظت کنند و به سرعت آن را به اتاق عمل مرکز پیوند قلب برسانند. هماهنگی های لازم این مراحل توسط هماهنگ کننده های مرکز پیوند قلب که برای این کار به صورت جداگانه آموزش دیده اند انجام می شود. قلبی که به مرکز پیوند قلب آورده شده است بی صبرانه منتظر در آغوش گرفتن بدن جدید خود است. در طول مدتی که در اتاق عمل مجهز و اولترا مدرن به سر می برد، از کلیه فرصت های عمل قلب باز استفاده می شود و بدین ترتیب عمل جراحی تمام می شود. اولین ضربان قلب در بدن جدید، بهترین و بزرگترین هدیه برای گروه است.

 

روند مراقبت های ویژه

بیمار پس از پیوند به اتاقی به نام Clean Room منتقل می شود. این اتاق واقع در بخش مراقبت های ویژه بوده و دارای سیستم تهویه ویژه مناسب این بیماران و بسیار مجهز می باشد. بیمار پیوند در این اتاق 3 الی 4 روز سپری می کند و با قلب جدید چشمان خود را به روی زندگی جدید خود می گشاید. “اصلا” هیجان زده نشوید و دستورات مسئولین را عینا” انجام دهید”. بدین ترتیب سعی می شود تا بیمار آرام شود. مدت زمان سختی که بیمار در بخش مراقبت های ویژه به سر می برد، کوتاه خواهد بود.

 

بخش

پس از مرحله مراقبت های ویژه، نسبت به وضعیت بیمار از یک هفته تا 10 روز در بخش بستری خواهد شد. در این بخش در رابطه با اینکه من بعد در زندگی جدید به چه چیزهایی می بایست توجه شود هم به بیمار و هم به بستگان ایشان از سوی پزشک و مسئولین یادآوری و آموزش های لازم داده می شود. بعضی داروها را می بایست در طول عمر استفاده کرد. این داروها حتما” باید به صورت مداوم و بدون وقفه استفاده شود. پس از مرخص شدن از بیمارستان بیمار می بایست در دوره های مختلف به صورت روتین کنترل شود. در کنترل هایی که به صورت دوره ای انجام می شود داروهای مصرفی،  مقادیر خون، ریتم قلب و غیره با استفاده از نوار قلبی، قدرت انقباض قلب و دریچه های قلب با استفاده از اکو و غیره بررسی می شود. بررسی های انجام شده معمولا” در چارچوب یک برنامه انجام می شود. بیماران موظف به رعایت از برنامه کنترل های روتین می باشند.

 

آیا برنامه های دیگری برای بیمارانی که امکان عمل پیوند قلب ندارند وجود دارد؟

بیمارانی که در انتظار عمل پیوند قلب می باشند روز به روز به سمت شرایط اورژانس نزدیک می شوند. به کمک اینگونه بیماران دستگاه های قلب با عنوان “سیستم های حمایت از قلب مکانیکی” می رسد.

 

آیا برای هر بیمار این دستگاه ها قابل اجراء می باشد؟

این دستگاه نیز شرایطی برای اجراء دارد. بعضی اوقات این دستگاه ها “پلی به سمت بهبود”، بعضی اوقات “پلی به سمت پیوند قلب”، “پلی برای تصمیم پزشک” و بعضی اوقات نیز “پلی برای زنده ماندن” حتی برای مدت زمان کوتاه می باشد. برای هر بیمار قابل اجراء نمی باشد.

پیوند قلب (به انگلیسی: heart transplantation)، عمل جراحی است که در آن قلب یک فرد به فرد دیگری پیوند اندام داده می‌شود. پیوند قلب در برخی موارد از بیماری نارسایی قلبی، به عنوان مرحلهٔ آخر درمان مطرح می‌شود، زمانی که هیچ‌یک از درمان‌های طبی، جراحی دیگر مفید نبوده و امکان دیگری نیز وجود نداشته باشد.[۱] در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا برای نخستین بار در جهان قلبی مرده را احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند دادند.[۲]

اولین پیوند قلب انسان به انسان در سال ۱۹۶۷ انجام شده‌است. در روز سوم دسامبر ۱۹۶۷، قلب دنیس داروال، قربانی ۲۶ ساله تصادف رانندگی در داخل قفسه سینه لوئیس واشکانسکی، فروشنده ۵۴ ساله شروع به تپیدن کرد. کریستیان بارنارد، جراح اهل آفریقای جنوبی تیم جراحی را هدایت می‌کرد. با وجودی که واشکانسکی فقط ۱۸ روز زنده ماند، اما گزارش‌های اولیه این عمل جراحی را «تاریخی» و «موفقیت آمیز» توصیف کردند. خبر نخستین جراحی پیوند قلب انسان به انسان به سرعت به سرخط خبرهای جهان تبدیل شد و چنان توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد که فصل جدیدی را در زمینه کار پزشکان و بیماران مشهور، نشست خبری پس از جراحی‌ها و اطلاع‌رسانی گزارش‌های پزشکی گشود. این جراحی در کنار خبر قدم گذاشتن انسان روی کره ماه که دو سال بعد اتفاق افتاد، یکی از مهمترین اتفاقات قرن بیستم بود. در سال ۱۹۶۸، ۴۷ تیم پزشکی متفاوت بیش از صد عمل پیوند قلب را در سراسرجهان انجام دادند.[۳]

اولین پیوند قلب در ماه می ۱۹۶۸در بریتانیا مثل همه جا بشدت مورد توجه رسانه‌ها و عموم مردم قرار گرفت اما بحث و جنجالی عمومی که درباره این نوع جراحی درگرفت باعث شد در دهه ۱۹۷۰ موقتاً ممنوع شود.

از آن زمان رویه‌های پیوند، تجهیزات و داروها به‌طور مداوم ارتقا یافته‌اند. از سال ۱۹۸۳ که سیکلوسپورین در اختیار قرار گرفت، پیوند قلب به صورت یک گزینهٔ درمانی برای بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی شدید تبدیل شد. جراحی پیوند قلب امروزه عملی رایج و تحولی در افزایش طول عمر است که برای رسیدن به اینجا راه دشواری را طی کرده‌است.

در آغاز بیشتر دریافت کنندگان قلب فقط مدت کوتاهی زنده می‌ماندند – بعضی فقط چند ساعت- و همین بالا بودن آمار مرگ پس از جراحی پیوند انتقادها را افزایش داد.
پرسش‌هایی دربارهٔ اینکه آیا امکانات موجود برای مهار سیستم ایمنی بدن بیمار در حد چنین جراحی‌ای هست و آیا اصلاً این جراحی ارزش آن را دارد که چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای برایش به کار گرفته شود.
چگونه قلب را پیوند میزنند

پیچیدگی‌های اخلاقی و مشکلات قانونی دربارهٔ جدا کردن یک قلب سالم که همیشه نماد زندگی و مرگ بوده‌است و اینکه آیا این عمل به منزله کشتن فرد اهداکننده قلب خواهد بود، نگرانی‌های دیگری را مطرح کرد. انگیزه پزشکان در نجات جان بیمارانی که به عنوان اهداکننده بالقوه شناسایی می‌شدند، مورد تردید قرار گرفت به خصوص پس از آنکه در دومین عمل جراحی پیوند قلب بارنارد، در ژانویه ۱۹۶۸ قلب یک مرد رنگین‌پوست — اصطلاحی که در آفریقایی جنوبی دوران نژادپرستی، برای نژادهای مختلط استفاده می‌شد — به یک مرد سفیدپوست پیوند زده شد.

جراحی اندام‌های سالم برای پیوند به بیماران دیگر از یک سو باعث امیدواری و از یک سو باعث وحشت شد. اما هم‌زمان با پیشرفت‌های چشمگیر در درمان سیستم ایمنی پیوند قلب، این جراحی‌ها دوباره از سر گرفته شدند.[۳]

در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۷۱ نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند قلب باز در ایران توسط دکتر محمدعلی سنجریان در شیراز انجام شد.[۴]

افغانستان نود و سومین کشور جهان در زمینهٔ پیوند اعضای بدن است. طبق اعلام وزارت صحت ( بهداشت ) افغانستان، سالانه ۱۵۰۰ عمل قلب در افغانستان انجام می‌شود. ۴ مرکز پیوند اعضا در افغانستان فعال است.[۵] هم چنین اولین پیوند قلب در افغانستان توسط داکتر سمیر بیات صورت گرفت.

در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) برای نخستین بار در جهان گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا قلبی را که ۲۰ دقیقه بود دیگر نمی‌تپید احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند دادند. در شیوه بدیعی که در سیدنی به کار رفته شد، قلبی که ضربانش متوقف شده در دستگاهی که «جعبه قلب» نامیده می‌شود گذاشته می‌شود. در این جعبه، قلب گرم نگه داشته می‌شود، ضربان احیاء می‌شود و یک مایع مغذی کمک می‌کند که آسیب به ماهیچه‌های قلب کم شود. پس از پیوند قلب این خانم، دو جراحی مشابه موفق دیگر نیز انجام شده‌است. این موفقیت با استقبال زیادی در جهان مواجه شده‌است. بنیاد قلب بریتانیا آن را «پیروزی بزرگ» خواند.[۲]

تا پیش این از شیوه، قلب تنها عضو بدن انسان بود که پس از توقف ضربان، قابل پیوند نبود. پیوند پس از توقف ضربان قلب به اهداء عضو پس مرگ عروقی معروف است، معمولاً قلب‌های پیوندی بعد از مرگ مغزی پیش از اینکه از تپیدن باز بایستند از بدن اهداء کنند خارج می‌شوند، حدود چهار ساعت در یخ نگهداری شده و بعد از آن به بیمار پیوند می‌خورند.

اگر بیمار دارای هر یک از بیماریهای زیر باشد پیوند قلب برای او ممنوع است:

افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند در صورتی که آزمایشهاشان با فرد گیرنده مطابق باشد با رضایت خانوادهٔ فرد می‌توان عضو او را اهدا کرد. وظیفهٔ تیم بیهوشی در قبال این افراد حفظ راه هوایی و حمایت قلبی-عروقی جهت جلوگیری از هایپوکسی و نکروز بافتی است.[۹] قلب باید از نظر اکوکاردیوگرام، طبیعی باشد. برای حفظ فشار خون نباید به دوزهای بالای داروهای اینوتروپ نیازی داشته باشد و بیماری شریان‌های کرونری نداشته باشد. قلبی که دچار نارسایی باشد مناسب اهدا نیست و قلبی که طولانی مدت احیا شده باشد نیز شرایط اهدا را ندارد.

برای انجام پیوند فرد دهنده و گیرنده باید آزمایش‌هایی جهت ارزیابی تطبیق فاکتورهای خونی و آنتی‌ژنی انجام دهند. ۳ نوع آزمایش باید با هم تطابق داشته باشند:

نکته: قلب اهدایی باید تا ۶ ساعت پس از برداشته شدن از بدن فرد دهنده به بدن فرد گیرنده پیوند داده شود. این قلب تا قبل از پیوند خوردن باید درون بسته‌های حاوی یخ نگهداری شود.[۱۵]

قبل از بستن برش قفسهٔ سینه، جراح یک چست تیوب (لولهٔ قفسهٔ سینه) جهت تخلیهٔ هوا و ترشحات، از فضای مدیاستن و قفسهٔ سینه تعبیه می‌کند. الکترودهای اپی کاردیال ضربان ساز روی سطح دهلیز و بطن راست قرار داده می‌شوند.[۱۶]

بخت بقای یک ساله ۸۰٪، پنج ساله ۶۵٪، و دوازده ساله ۳۵٪ است.

بعد از انجام پیوند، سه نوع رد امکان دارد رخ دهد که شامل موارد زیر می‌باشد:

جهت پیشگیری از رد پیوند توسط سیستم ایمنی و نیز درمان عوارض دیگر، از دو دسته دارو استفاده می‌شود:

-در صورت داشتن علایم زیر به پزشک مراجعه کنید:


«پیوند قلب»Downloads-icon


اصلیDownloads-icon

پیوند قلب (به انگلیسی: heart transplantation)، عمل جراحی است که در آن قلب یک فرد به فرد دیگری پیوند اندام داده می‌شود. پیوند قلب در برخی موارد از بیماری نارسایی قلبی، به عنوان مرحلهٔ آخر درمان مطرح می‌شود، زمانی که هیچ‌یک از درمان‌های طبی، جراحی دیگر مفید نبوده و امکان دیگری نیز وجود نداشته باشد.[۱] در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا برای نخستین بار در جهان قلبی مرده را احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند دادند.[۲]

اولین پیوند قلب انسان به انسان در سال ۱۹۶۷ انجام شده‌است. در روز سوم دسامبر ۱۹۶۷، قلب دنیس داروال، قربانی ۲۶ ساله تصادف رانندگی در داخل قفسه سینه لوئیس واشکانسکی، فروشنده ۵۴ ساله شروع به تپیدن کرد. کریستیان بارنارد، جراح اهل آفریقای جنوبی تیم جراحی را هدایت می‌کرد. با وجودی که واشکانسکی فقط ۱۸ روز زنده ماند، اما گزارش‌های اولیه این عمل جراحی را «تاریخی» و «موفقیت آمیز» توصیف کردند. خبر نخستین جراحی پیوند قلب انسان به انسان به سرعت به سرخط خبرهای جهان تبدیل شد و چنان توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد که فصل جدیدی را در زمینه کار پزشکان و بیماران مشهور، نشست خبری پس از جراحی‌ها و اطلاع‌رسانی گزارش‌های پزشکی گشود. این جراحی در کنار خبر قدم گذاشتن انسان روی کره ماه که دو سال بعد اتفاق افتاد، یکی از مهمترین اتفاقات قرن بیستم بود. در سال ۱۹۶۸، ۴۷ تیم پزشکی متفاوت بیش از صد عمل پیوند قلب را در سراسرجهان انجام دادند.[۳]

اولین پیوند قلب در ماه می ۱۹۶۸در بریتانیا مثل همه جا بشدت مورد توجه رسانه‌ها و عموم مردم قرار گرفت اما بحث و جنجالی عمومی که درباره این نوع جراحی درگرفت باعث شد در دهه ۱۹۷۰ موقتاً ممنوع شود.

از آن زمان رویه‌های پیوند، تجهیزات و داروها به‌طور مداوم ارتقا یافته‌اند. از سال ۱۹۸۳ که سیکلوسپورین در اختیار قرار گرفت، پیوند قلب به صورت یک گزینهٔ درمانی برای بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی شدید تبدیل شد. جراحی پیوند قلب امروزه عملی رایج و تحولی در افزایش طول عمر است که برای رسیدن به اینجا راه دشواری را طی کرده‌است.

در آغاز بیشتر دریافت کنندگان قلب فقط مدت کوتاهی زنده می‌ماندند – بعضی فقط چند ساعت- و همین بالا بودن آمار مرگ پس از جراحی پیوند انتقادها را افزایش داد.
پرسش‌هایی دربارهٔ اینکه آیا امکانات موجود برای مهار سیستم ایمنی بدن بیمار در حد چنین جراحی‌ای هست و آیا اصلاً این جراحی ارزش آن را دارد که چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای برایش به کار گرفته شود.
چگونه قلب را پیوند میزنند

پیچیدگی‌های اخلاقی و مشکلات قانونی دربارهٔ جدا کردن یک قلب سالم که همیشه نماد زندگی و مرگ بوده‌است و اینکه آیا این عمل به منزله کشتن فرد اهداکننده قلب خواهد بود، نگرانی‌های دیگری را مطرح کرد. انگیزه پزشکان در نجات جان بیمارانی که به عنوان اهداکننده بالقوه شناسایی می‌شدند، مورد تردید قرار گرفت به خصوص پس از آنکه در دومین عمل جراحی پیوند قلب بارنارد، در ژانویه ۱۹۶۸ قلب یک مرد رنگین‌پوست — اصطلاحی که در آفریقایی جنوبی دوران نژادپرستی، برای نژادهای مختلط استفاده می‌شد — به یک مرد سفیدپوست پیوند زده شد.

جراحی اندام‌های سالم برای پیوند به بیماران دیگر از یک سو باعث امیدواری و از یک سو باعث وحشت شد. اما هم‌زمان با پیشرفت‌های چشمگیر در درمان سیستم ایمنی پیوند قلب، این جراحی‌ها دوباره از سر گرفته شدند.[۳]

در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۷۱ نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند قلب باز در ایران توسط دکتر محمدعلی سنجریان در شیراز انجام شد.[۴]

افغانستان نود و سومین کشور جهان در زمینهٔ پیوند اعضای بدن است. طبق اعلام وزارت صحت ( بهداشت ) افغانستان، سالانه ۱۵۰۰ عمل قلب در افغانستان انجام می‌شود. ۴ مرکز پیوند اعضا در افغانستان فعال است.[۵] هم چنین اولین پیوند قلب در افغانستان توسط داکتر سمیر بیات صورت گرفت.

در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) برای نخستین بار در جهان گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا قلبی را که ۲۰ دقیقه بود دیگر نمی‌تپید احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند دادند. در شیوه بدیعی که در سیدنی به کار رفته شد، قلبی که ضربانش متوقف شده در دستگاهی که «جعبه قلب» نامیده می‌شود گذاشته می‌شود. در این جعبه، قلب گرم نگه داشته می‌شود، ضربان احیاء می‌شود و یک مایع مغذی کمک می‌کند که آسیب به ماهیچه‌های قلب کم شود. پس از پیوند قلب این خانم، دو جراحی مشابه موفق دیگر نیز انجام شده‌است. این موفقیت با استقبال زیادی در جهان مواجه شده‌است. بنیاد قلب بریتانیا آن را «پیروزی بزرگ» خواند.[۲]

تا پیش این از شیوه، قلب تنها عضو بدن انسان بود که پس از توقف ضربان، قابل پیوند نبود. پیوند پس از توقف ضربان قلب به اهداء عضو پس مرگ عروقی معروف است، معمولاً قلب‌های پیوندی بعد از مرگ مغزی پیش از اینکه از تپیدن باز بایستند از بدن اهداء کنند خارج می‌شوند، حدود چهار ساعت در یخ نگهداری شده و بعد از آن به بیمار پیوند می‌خورند.

اگر بیمار دارای هر یک از بیماریهای زیر باشد پیوند قلب برای او ممنوع است:

افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند در صورتی که آزمایشهاشان با فرد گیرنده مطابق باشد با رضایت خانوادهٔ فرد می‌توان عضو او را اهدا کرد. وظیفهٔ تیم بیهوشی در قبال این افراد حفظ راه هوایی و حمایت قلبی-عروقی جهت جلوگیری از هایپوکسی و نکروز بافتی است.[۹] قلب باید از نظر اکوکاردیوگرام، طبیعی باشد. برای حفظ فشار خون نباید به دوزهای بالای داروهای اینوتروپ نیازی داشته باشد و بیماری شریان‌های کرونری نداشته باشد. قلبی که دچار نارسایی باشد مناسب اهدا نیست و قلبی که طولانی مدت احیا شده باشد نیز شرایط اهدا را ندارد.

برای انجام پیوند فرد دهنده و گیرنده باید آزمایش‌هایی جهت ارزیابی تطبیق فاکتورهای خونی و آنتی‌ژنی انجام دهند. ۳ نوع آزمایش باید با هم تطابق داشته باشند:

نکته: قلب اهدایی باید تا ۶ ساعت پس از برداشته شدن از بدن فرد دهنده به بدن فرد گیرنده پیوند داده شود. این قلب تا قبل از پیوند خوردن باید درون بسته‌های حاوی یخ نگهداری شود.[۱۵]

قبل از بستن برش قفسهٔ سینه، جراح یک چست تیوب (لولهٔ قفسهٔ سینه) جهت تخلیهٔ هوا و ترشحات، از فضای مدیاستن و قفسهٔ سینه تعبیه می‌کند. الکترودهای اپی کاردیال ضربان ساز روی سطح دهلیز و بطن راست قرار داده می‌شوند.[۱۶]

بخت بقای یک ساله ۸۰٪، پنج ساله ۶۵٪، و دوازده ساله ۳۵٪ است.

بعد از انجام پیوند، سه نوع رد امکان دارد رخ دهد که شامل موارد زیر می‌باشد:

جهت پیشگیری از رد پیوند توسط سیستم ایمنی و نیز درمان عوارض دیگر، از دو دسته دارو استفاده می‌شود:

-در صورت داشتن علایم زیر به پزشک مراجعه کنید:


«پیوند قلب»Downloads-icon


اصلیDownloads-icon

پیوند قلب (به انگلیسی: heart transplantation)، عمل جراحی است که در آن قلب یک فرد به فرد دیگری پیوند اندام داده می‌شود. پیوند قلب در برخی موارد از بیماری نارسایی قلبی، به عنوان مرحلهٔ آخر درمان مطرح می‌شود، زمانی که هیچ‌یک از درمان‌های طبی، جراحی دیگر مفید نبوده و امکان دیگری نیز وجود نداشته باشد.[۱] در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا برای نخستین بار در جهان قلبی مرده را احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند دادند.[۲]

اولین پیوند قلب انسان به انسان در سال ۱۹۶۷ انجام شده‌است. در روز سوم دسامبر ۱۹۶۷، قلب دنیس داروال، قربانی ۲۶ ساله تصادف رانندگی در داخل قفسه سینه لوئیس واشکانسکی، فروشنده ۵۴ ساله شروع به تپیدن کرد. کریستیان بارنارد، جراح اهل آفریقای جنوبی تیم جراحی را هدایت می‌کرد. با وجودی که واشکانسکی فقط ۱۸ روز زنده ماند، اما گزارش‌های اولیه این عمل جراحی را «تاریخی» و «موفقیت آمیز» توصیف کردند. خبر نخستین جراحی پیوند قلب انسان به انسان به سرعت به سرخط خبرهای جهان تبدیل شد و چنان توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد که فصل جدیدی را در زمینه کار پزشکان و بیماران مشهور، نشست خبری پس از جراحی‌ها و اطلاع‌رسانی گزارش‌های پزشکی گشود. این جراحی در کنار خبر قدم گذاشتن انسان روی کره ماه که دو سال بعد اتفاق افتاد، یکی از مهمترین اتفاقات قرن بیستم بود. در سال ۱۹۶۸، ۴۷ تیم پزشکی متفاوت بیش از صد عمل پیوند قلب را در سراسرجهان انجام دادند.[۳]

اولین پیوند قلب در ماه می ۱۹۶۸در بریتانیا مثل همه جا بشدت مورد توجه رسانه‌ها و عموم مردم قرار گرفت اما بحث و جنجالی عمومی که درباره این نوع جراحی درگرفت باعث شد در دهه ۱۹۷۰ موقتاً ممنوع شود.

از آن زمان رویه‌های پیوند، تجهیزات و داروها به‌طور مداوم ارتقا یافته‌اند. از سال ۱۹۸۳ که سیکلوسپورین در اختیار قرار گرفت، پیوند قلب به صورت یک گزینهٔ درمانی برای بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی شدید تبدیل شد. جراحی پیوند قلب امروزه عملی رایج و تحولی در افزایش طول عمر است که برای رسیدن به اینجا راه دشواری را طی کرده‌است.

در آغاز بیشتر دریافت کنندگان قلب فقط مدت کوتاهی زنده می‌ماندند – بعضی فقط چند ساعت- و همین بالا بودن آمار مرگ پس از جراحی پیوند انتقادها را افزایش داد.
پرسش‌هایی دربارهٔ اینکه آیا امکانات موجود برای مهار سیستم ایمنی بدن بیمار در حد چنین جراحی‌ای هست و آیا اصلاً این جراحی ارزش آن را دارد که چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای برایش به کار گرفته شود.
چگونه قلب را پیوند میزنند

پیچیدگی‌های اخلاقی و مشکلات قانونی دربارهٔ جدا کردن یک قلب سالم که همیشه نماد زندگی و مرگ بوده‌است و اینکه آیا این عمل به منزله کشتن فرد اهداکننده قلب خواهد بود، نگرانی‌های دیگری را مطرح کرد. انگیزه پزشکان در نجات جان بیمارانی که به عنوان اهداکننده بالقوه شناسایی می‌شدند، مورد تردید قرار گرفت به خصوص پس از آنکه در دومین عمل جراحی پیوند قلب بارنارد، در ژانویه ۱۹۶۸ قلب یک مرد رنگین‌پوست — اصطلاحی که در آفریقایی جنوبی دوران نژادپرستی، برای نژادهای مختلط استفاده می‌شد — به یک مرد سفیدپوست پیوند زده شد.

جراحی اندام‌های سالم برای پیوند به بیماران دیگر از یک سو باعث امیدواری و از یک سو باعث وحشت شد. اما هم‌زمان با پیشرفت‌های چشمگیر در درمان سیستم ایمنی پیوند قلب، این جراحی‌ها دوباره از سر گرفته شدند.[۳]

در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۷۱ نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند قلب باز در ایران توسط دکتر محمدعلی سنجریان در شیراز انجام شد.[۴]

افغانستان نود و سومین کشور جهان در زمینهٔ پیوند اعضای بدن است. طبق اعلام وزارت صحت ( بهداشت ) افغانستان، سالانه ۱۵۰۰ عمل قلب در افغانستان انجام می‌شود. ۴ مرکز پیوند اعضا در افغانستان فعال است.[۵] هم چنین اولین پیوند قلب در افغانستان توسط داکتر سمیر بیات صورت گرفت.

در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) برای نخستین بار در جهان گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا قلبی را که ۲۰ دقیقه بود دیگر نمی‌تپید احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند دادند. در شیوه بدیعی که در سیدنی به کار رفته شد، قلبی که ضربانش متوقف شده در دستگاهی که «جعبه قلب» نامیده می‌شود گذاشته می‌شود. در این جعبه، قلب گرم نگه داشته می‌شود، ضربان احیاء می‌شود و یک مایع مغذی کمک می‌کند که آسیب به ماهیچه‌های قلب کم شود. پس از پیوند قلب این خانم، دو جراحی مشابه موفق دیگر نیز انجام شده‌است. این موفقیت با استقبال زیادی در جهان مواجه شده‌است. بنیاد قلب بریتانیا آن را «پیروزی بزرگ» خواند.[۲]

تا پیش این از شیوه، قلب تنها عضو بدن انسان بود که پس از توقف ضربان، قابل پیوند نبود. پیوند پس از توقف ضربان قلب به اهداء عضو پس مرگ عروقی معروف است، معمولاً قلب‌های پیوندی بعد از مرگ مغزی پیش از اینکه از تپیدن باز بایستند از بدن اهداء کنند خارج می‌شوند، حدود چهار ساعت در یخ نگهداری شده و بعد از آن به بیمار پیوند می‌خورند.

اگر بیمار دارای هر یک از بیماریهای زیر باشد پیوند قلب برای او ممنوع است:

افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند در صورتی که آزمایشهاشان با فرد گیرنده مطابق باشد با رضایت خانوادهٔ فرد می‌توان عضو او را اهدا کرد. وظیفهٔ تیم بیهوشی در قبال این افراد حفظ راه هوایی و حمایت قلبی-عروقی جهت جلوگیری از هایپوکسی و نکروز بافتی است.[۹] قلب باید از نظر اکوکاردیوگرام، طبیعی باشد. برای حفظ فشار خون نباید به دوزهای بالای داروهای اینوتروپ نیازی داشته باشد و بیماری شریان‌های کرونری نداشته باشد. قلبی که دچار نارسایی باشد مناسب اهدا نیست و قلبی که طولانی مدت احیا شده باشد نیز شرایط اهدا را ندارد.

برای انجام پیوند فرد دهنده و گیرنده باید آزمایش‌هایی جهت ارزیابی تطبیق فاکتورهای خونی و آنتی‌ژنی انجام دهند. ۳ نوع آزمایش باید با هم تطابق داشته باشند:

نکته: قلب اهدایی باید تا ۶ ساعت پس از برداشته شدن از بدن فرد دهنده به بدن فرد گیرنده پیوند داده شود. این قلب تا قبل از پیوند خوردن باید درون بسته‌های حاوی یخ نگهداری شود.[۱۵]

قبل از بستن برش قفسهٔ سینه، جراح یک چست تیوب (لولهٔ قفسهٔ سینه) جهت تخلیهٔ هوا و ترشحات، از فضای مدیاستن و قفسهٔ سینه تعبیه می‌کند. الکترودهای اپی کاردیال ضربان ساز روی سطح دهلیز و بطن راست قرار داده می‌شوند.[۱۶]

بخت بقای یک ساله ۸۰٪، پنج ساله ۶۵٪، و دوازده ساله ۳۵٪ است.

بعد از انجام پیوند، سه نوع رد امکان دارد رخ دهد که شامل موارد زیر می‌باشد:

جهت پیشگیری از رد پیوند توسط سیستم ایمنی و نیز درمان عوارض دیگر، از دو دسته دارو استفاده می‌شود:

-در صورت داشتن علایم زیر به پزشک مراجعه کنید:


«پیوند قلب»Downloads-icon


اصلیDownloads-icon

پیوند قلب (به انگلیسی: heart transplantation)، عمل جراحی است که در آن قلب یک فرد به فرد دیگری پیوند اندام داده می‌شود. پیوند قلب در برخی موارد از بیماری نارسایی قلبی، به عنوان مرحلهٔ آخر درمان مطرح می‌شود، زمانی که هیچ‌یک از درمان‌های طبی، جراحی دیگر مفید نبوده و امکان دیگری نیز وجود نداشته باشد.[۱] در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا برای نخستین بار در جهان قلبی مرده را احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند دادند.[۲]

اولین پیوند قلب انسان به انسان در سال ۱۹۶۷ انجام شده‌است. در روز سوم دسامبر ۱۹۶۷، قلب دنیس داروال، قربانی ۲۶ ساله تصادف رانندگی در داخل قفسه سینه لوئیس واشکانسکی، فروشنده ۵۴ ساله شروع به تپیدن کرد. کریستیان بارنارد، جراح اهل آفریقای جنوبی تیم جراحی را هدایت می‌کرد. با وجودی که واشکانسکی فقط ۱۸ روز زنده ماند، اما گزارش‌های اولیه این عمل جراحی را «تاریخی» و «موفقیت آمیز» توصیف کردند. خبر نخستین جراحی پیوند قلب انسان به انسان به سرعت به سرخط خبرهای جهان تبدیل شد و چنان توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد که فصل جدیدی را در زمینه کار پزشکان و بیماران مشهور، نشست خبری پس از جراحی‌ها و اطلاع‌رسانی گزارش‌های پزشکی گشود. این جراحی در کنار خبر قدم گذاشتن انسان روی کره ماه که دو سال بعد اتفاق افتاد، یکی از مهمترین اتفاقات قرن بیستم بود. در سال ۱۹۶۸، ۴۷ تیم پزشکی متفاوت بیش از صد عمل پیوند قلب را در سراسرجهان انجام دادند.[۳]

اولین پیوند قلب در ماه می ۱۹۶۸در بریتانیا مثل همه جا بشدت مورد توجه رسانه‌ها و عموم مردم قرار گرفت اما بحث و جنجالی عمومی که درباره این نوع جراحی درگرفت باعث شد در دهه ۱۹۷۰ موقتاً ممنوع شود.

از آن زمان رویه‌های پیوند، تجهیزات و داروها به‌طور مداوم ارتقا یافته‌اند. از سال ۱۹۸۳ که سیکلوسپورین در اختیار قرار گرفت، پیوند قلب به صورت یک گزینهٔ درمانی برای بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی شدید تبدیل شد. جراحی پیوند قلب امروزه عملی رایج و تحولی در افزایش طول عمر است که برای رسیدن به اینجا راه دشواری را طی کرده‌است.

در آغاز بیشتر دریافت کنندگان قلب فقط مدت کوتاهی زنده می‌ماندند – بعضی فقط چند ساعت- و همین بالا بودن آمار مرگ پس از جراحی پیوند انتقادها را افزایش داد.
پرسش‌هایی دربارهٔ اینکه آیا امکانات موجود برای مهار سیستم ایمنی بدن بیمار در حد چنین جراحی‌ای هست و آیا اصلاً این جراحی ارزش آن را دارد که چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای برایش به کار گرفته شود.
چگونه قلب را پیوند میزنند

پیچیدگی‌های اخلاقی و مشکلات قانونی دربارهٔ جدا کردن یک قلب سالم که همیشه نماد زندگی و مرگ بوده‌است و اینکه آیا این عمل به منزله کشتن فرد اهداکننده قلب خواهد بود، نگرانی‌های دیگری را مطرح کرد. انگیزه پزشکان در نجات جان بیمارانی که به عنوان اهداکننده بالقوه شناسایی می‌شدند، مورد تردید قرار گرفت به خصوص پس از آنکه در دومین عمل جراحی پیوند قلب بارنارد، در ژانویه ۱۹۶۸ قلب یک مرد رنگین‌پوست — اصطلاحی که در آفریقایی جنوبی دوران نژادپرستی، برای نژادهای مختلط استفاده می‌شد — به یک مرد سفیدپوست پیوند زده شد.

جراحی اندام‌های سالم برای پیوند به بیماران دیگر از یک سو باعث امیدواری و از یک سو باعث وحشت شد. اما هم‌زمان با پیشرفت‌های چشمگیر در درمان سیستم ایمنی پیوند قلب، این جراحی‌ها دوباره از سر گرفته شدند.[۳]

در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۷۱ نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند قلب باز در ایران توسط دکتر محمدعلی سنجریان در شیراز انجام شد.[۴]

افغانستان نود و سومین کشور جهان در زمینهٔ پیوند اعضای بدن است. طبق اعلام وزارت صحت ( بهداشت ) افغانستان، سالانه ۱۵۰۰ عمل قلب در افغانستان انجام می‌شود. ۴ مرکز پیوند اعضا در افغانستان فعال است.[۵] هم چنین اولین پیوند قلب در افغانستان توسط داکتر سمیر بیات صورت گرفت.

در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) برای نخستین بار در جهان گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا قلبی را که ۲۰ دقیقه بود دیگر نمی‌تپید احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند دادند. در شیوه بدیعی که در سیدنی به کار رفته شد، قلبی که ضربانش متوقف شده در دستگاهی که «جعبه قلب» نامیده می‌شود گذاشته می‌شود. در این جعبه، قلب گرم نگه داشته می‌شود، ضربان احیاء می‌شود و یک مایع مغذی کمک می‌کند که آسیب به ماهیچه‌های قلب کم شود. پس از پیوند قلب این خانم، دو جراحی مشابه موفق دیگر نیز انجام شده‌است. این موفقیت با استقبال زیادی در جهان مواجه شده‌است. بنیاد قلب بریتانیا آن را «پیروزی بزرگ» خواند.[۲]

تا پیش این از شیوه، قلب تنها عضو بدن انسان بود که پس از توقف ضربان، قابل پیوند نبود. پیوند پس از توقف ضربان قلب به اهداء عضو پس مرگ عروقی معروف است، معمولاً قلب‌های پیوندی بعد از مرگ مغزی پیش از اینکه از تپیدن باز بایستند از بدن اهداء کنند خارج می‌شوند، حدود چهار ساعت در یخ نگهداری شده و بعد از آن به بیمار پیوند می‌خورند.

اگر بیمار دارای هر یک از بیماریهای زیر باشد پیوند قلب برای او ممنوع است:

افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند در صورتی که آزمایشهاشان با فرد گیرنده مطابق باشد با رضایت خانوادهٔ فرد می‌توان عضو او را اهدا کرد. وظیفهٔ تیم بیهوشی در قبال این افراد حفظ راه هوایی و حمایت قلبی-عروقی جهت جلوگیری از هایپوکسی و نکروز بافتی است.[۹] قلب باید از نظر اکوکاردیوگرام، طبیعی باشد. برای حفظ فشار خون نباید به دوزهای بالای داروهای اینوتروپ نیازی داشته باشد و بیماری شریان‌های کرونری نداشته باشد. قلبی که دچار نارسایی باشد مناسب اهدا نیست و قلبی که طولانی مدت احیا شده باشد نیز شرایط اهدا را ندارد.

برای انجام پیوند فرد دهنده و گیرنده باید آزمایش‌هایی جهت ارزیابی تطبیق فاکتورهای خونی و آنتی‌ژنی انجام دهند. ۳ نوع آزمایش باید با هم تطابق داشته باشند:

نکته: قلب اهدایی باید تا ۶ ساعت پس از برداشته شدن از بدن فرد دهنده به بدن فرد گیرنده پیوند داده شود. این قلب تا قبل از پیوند خوردن باید درون بسته‌های حاوی یخ نگهداری شود.[۱۵]

قبل از بستن برش قفسهٔ سینه، جراح یک چست تیوب (لولهٔ قفسهٔ سینه) جهت تخلیهٔ هوا و ترشحات، از فضای مدیاستن و قفسهٔ سینه تعبیه می‌کند. الکترودهای اپی کاردیال ضربان ساز روی سطح دهلیز و بطن راست قرار داده می‌شوند.[۱۶]

بخت بقای یک ساله ۸۰٪، پنج ساله ۶۵٪، و دوازده ساله ۳۵٪ است.

بعد از انجام پیوند، سه نوع رد امکان دارد رخ دهد که شامل موارد زیر می‌باشد:

جهت پیشگیری از رد پیوند توسط سیستم ایمنی و نیز درمان عوارض دیگر، از دو دسته دارو استفاده می‌شود:

-در صورت داشتن علایم زیر به پزشک مراجعه کنید:


«پیوند قلب»Downloads-icon


اصلیDownloads-icon

پیوند قلب (به انگلیسی: heart transplantation)، عمل جراحی است که در آن قلب یک فرد به فرد دیگری پیوند اندام داده می‌شود. پیوند قلب در برخی موارد از بیماری نارسایی قلبی، به عنوان مرحلهٔ آخر درمان مطرح می‌شود، زمانی که هیچ‌یک از درمان‌های طبی، جراحی دیگر مفید نبوده و امکان دیگری نیز وجود نداشته باشد.[۱] در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا برای نخستین بار در جهان قلبی مرده را احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند دادند.[۲]

اولین پیوند قلب انسان به انسان در سال ۱۹۶۷ انجام شده‌است. در روز سوم دسامبر ۱۹۶۷، قلب دنیس داروال، قربانی ۲۶ ساله تصادف رانندگی در داخل قفسه سینه لوئیس واشکانسکی، فروشنده ۵۴ ساله شروع به تپیدن کرد. کریستیان بارنارد، جراح اهل آفریقای جنوبی تیم جراحی را هدایت می‌کرد. با وجودی که واشکانسکی فقط ۱۸ روز زنده ماند، اما گزارش‌های اولیه این عمل جراحی را «تاریخی» و «موفقیت آمیز» توصیف کردند. خبر نخستین جراحی پیوند قلب انسان به انسان به سرعت به سرخط خبرهای جهان تبدیل شد و چنان توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد که فصل جدیدی را در زمینه کار پزشکان و بیماران مشهور، نشست خبری پس از جراحی‌ها و اطلاع‌رسانی گزارش‌های پزشکی گشود. این جراحی در کنار خبر قدم گذاشتن انسان روی کره ماه که دو سال بعد اتفاق افتاد، یکی از مهمترین اتفاقات قرن بیستم بود. در سال ۱۹۶۸، ۴۷ تیم پزشکی متفاوت بیش از صد عمل پیوند قلب را در سراسرجهان انجام دادند.[۳]

اولین پیوند قلب در ماه می ۱۹۶۸در بریتانیا مثل همه جا بشدت مورد توجه رسانه‌ها و عموم مردم قرار گرفت اما بحث و جنجالی عمومی که درباره این نوع جراحی درگرفت باعث شد در دهه ۱۹۷۰ موقتاً ممنوع شود.

از آن زمان رویه‌های پیوند، تجهیزات و داروها به‌طور مداوم ارتقا یافته‌اند. از سال ۱۹۸۳ که سیکلوسپورین در اختیار قرار گرفت، پیوند قلب به صورت یک گزینهٔ درمانی برای بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی شدید تبدیل شد. جراحی پیوند قلب امروزه عملی رایج و تحولی در افزایش طول عمر است که برای رسیدن به اینجا راه دشواری را طی کرده‌است.

در آغاز بیشتر دریافت کنندگان قلب فقط مدت کوتاهی زنده می‌ماندند – بعضی فقط چند ساعت- و همین بالا بودن آمار مرگ پس از جراحی پیوند انتقادها را افزایش داد.
پرسش‌هایی دربارهٔ اینکه آیا امکانات موجود برای مهار سیستم ایمنی بدن بیمار در حد چنین جراحی‌ای هست و آیا اصلاً این جراحی ارزش آن را دارد که چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای برایش به کار گرفته شود.
چگونه قلب را پیوند میزنند

پیچیدگی‌های اخلاقی و مشکلات قانونی دربارهٔ جدا کردن یک قلب سالم که همیشه نماد زندگی و مرگ بوده‌است و اینکه آیا این عمل به منزله کشتن فرد اهداکننده قلب خواهد بود، نگرانی‌های دیگری را مطرح کرد. انگیزه پزشکان در نجات جان بیمارانی که به عنوان اهداکننده بالقوه شناسایی می‌شدند، مورد تردید قرار گرفت به خصوص پس از آنکه در دومین عمل جراحی پیوند قلب بارنارد، در ژانویه ۱۹۶۸ قلب یک مرد رنگین‌پوست — اصطلاحی که در آفریقایی جنوبی دوران نژادپرستی، برای نژادهای مختلط استفاده می‌شد — به یک مرد سفیدپوست پیوند زده شد.

جراحی اندام‌های سالم برای پیوند به بیماران دیگر از یک سو باعث امیدواری و از یک سو باعث وحشت شد. اما هم‌زمان با پیشرفت‌های چشمگیر در درمان سیستم ایمنی پیوند قلب، این جراحی‌ها دوباره از سر گرفته شدند.[۳]

در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۷۱ نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند قلب باز در ایران توسط دکتر محمدعلی سنجریان در شیراز انجام شد.[۴]

افغانستان نود و سومین کشور جهان در زمینهٔ پیوند اعضای بدن است. طبق اعلام وزارت صحت ( بهداشت ) افغانستان، سالانه ۱۵۰۰ عمل قلب در افغانستان انجام می‌شود. ۴ مرکز پیوند اعضا در افغانستان فعال است.[۵] هم چنین اولین پیوند قلب در افغانستان توسط داکتر سمیر بیات صورت گرفت.

در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) برای نخستین بار در جهان گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا قلبی را که ۲۰ دقیقه بود دیگر نمی‌تپید احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند دادند. در شیوه بدیعی که در سیدنی به کار رفته شد، قلبی که ضربانش متوقف شده در دستگاهی که «جعبه قلب» نامیده می‌شود گذاشته می‌شود. در این جعبه، قلب گرم نگه داشته می‌شود، ضربان احیاء می‌شود و یک مایع مغذی کمک می‌کند که آسیب به ماهیچه‌های قلب کم شود. پس از پیوند قلب این خانم، دو جراحی مشابه موفق دیگر نیز انجام شده‌است. این موفقیت با استقبال زیادی در جهان مواجه شده‌است. بنیاد قلب بریتانیا آن را «پیروزی بزرگ» خواند.[۲]

تا پیش این از شیوه، قلب تنها عضو بدن انسان بود که پس از توقف ضربان، قابل پیوند نبود. پیوند پس از توقف ضربان قلب به اهداء عضو پس مرگ عروقی معروف است، معمولاً قلب‌های پیوندی بعد از مرگ مغزی پیش از اینکه از تپیدن باز بایستند از بدن اهداء کنند خارج می‌شوند، حدود چهار ساعت در یخ نگهداری شده و بعد از آن به بیمار پیوند می‌خورند.

اگر بیمار دارای هر یک از بیماریهای زیر باشد پیوند قلب برای او ممنوع است:

افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند در صورتی که آزمایشهاشان با فرد گیرنده مطابق باشد با رضایت خانوادهٔ فرد می‌توان عضو او را اهدا کرد. وظیفهٔ تیم بیهوشی در قبال این افراد حفظ راه هوایی و حمایت قلبی-عروقی جهت جلوگیری از هایپوکسی و نکروز بافتی است.[۹] قلب باید از نظر اکوکاردیوگرام، طبیعی باشد. برای حفظ فشار خون نباید به دوزهای بالای داروهای اینوتروپ نیازی داشته باشد و بیماری شریان‌های کرونری نداشته باشد. قلبی که دچار نارسایی باشد مناسب اهدا نیست و قلبی که طولانی مدت احیا شده باشد نیز شرایط اهدا را ندارد.

برای انجام پیوند فرد دهنده و گیرنده باید آزمایش‌هایی جهت ارزیابی تطبیق فاکتورهای خونی و آنتی‌ژنی انجام دهند. ۳ نوع آزمایش باید با هم تطابق داشته باشند:

نکته: قلب اهدایی باید تا ۶ ساعت پس از برداشته شدن از بدن فرد دهنده به بدن فرد گیرنده پیوند داده شود. این قلب تا قبل از پیوند خوردن باید درون بسته‌های حاوی یخ نگهداری شود.[۱۵]

قبل از بستن برش قفسهٔ سینه، جراح یک چست تیوب (لولهٔ قفسهٔ سینه) جهت تخلیهٔ هوا و ترشحات، از فضای مدیاستن و قفسهٔ سینه تعبیه می‌کند. الکترودهای اپی کاردیال ضربان ساز روی سطح دهلیز و بطن راست قرار داده می‌شوند.[۱۶]

بخت بقای یک ساله ۸۰٪، پنج ساله ۶۵٪، و دوازده ساله ۳۵٪ است.

بعد از انجام پیوند، سه نوع رد امکان دارد رخ دهد که شامل موارد زیر می‌باشد:

جهت پیشگیری از رد پیوند توسط سیستم ایمنی و نیز درمان عوارض دیگر، از دو دسته دارو استفاده می‌شود:

-در صورت داشتن علایم زیر به پزشک مراجعه کنید:


«پیوند قلب»Downloads-icon


اصلیDownloads-icon

عمل پیوند قلب به برداشتن قلب نارسای یک بیمار وجایگزین کردن آن با قلب یک بیمار مرگ مغزی است ،بیشترین کاربرد پیوند قلب برای بیمارانی است که نارسایی قلبی شدید دارند که غیر قابل درمان است .نارسایی قلبی به شرایطی گفته می شود که قلب آسیب پذیر وضعیف است در نتیجه قلب نمی تواند خون کافی که بدن نیاز دارد را پمپ نماید.

بیماری های قلبی و عروقی و در صدر آنها نارسایی قلب، یکی از اصلی ترین دلایل مرگ انسان ها در عصر حاضر محسوب می شود. قلب نارسا بیمار را در شرایط بحرانی قرار می دهد و او را در انجام امور روزمره خود ناتوان می کند و با بستری شدن های مکرر در بیمارستان از ادامه زندگی عادی بازمی دارد. در چنین شرایطی پیوند قلب به عنوان تنها راه بازگشت به زندگی طبیعی توصیه می شود، اما بسیاری از این جراحی واهمه دارند. دبیر علمی کنگره قلب و عروق در حاشیه پنجمین کنگره بین المللی قلب و عروق با تأکید بر اینکه عمل پیوند قلب از نظر تکنیکی عملی پیچیده نیست می گوید:با وجود اهمیت تبحر جراح در پیوند قلب، این مراقبت های بعد از عمل جراحی است که موفقیت پیوند را تعیین می کند.

دبیر علمی کنگره قلب و عروق توصیه می کند:این بیماران قبل از انجام جراحی باید تحت نظر یک روانشناس، آمادگی لازم برای دریافت قلب اهدایی را بیابند چراکه تجربه ثابت کرده است که دریافت قلب یک فرد دیگر، فشار روحی خاصی را به بیمار تحمیل می کند. از سوی دیگر پس از عمل جراحی نیزضمن دقت کافی در مصرف بموقع و درست داروها باید در فواصل زمانی مشخص بیوبسی عضله قلب انجام دهد تا در صورت پس زدن پیوند، درمان بموقع صورت گیرد. آزمایش های دوره ای بررسی ریتم قلب و تجمع مایع دور قلب و اکو کاردیوگرافی های منظم و دوره ای هم از دیگر موارد ضروری است که باید بدرستی و بموقع انجام شود.

پیوند قلب (Heart transplant)، عمل جراحی است که در آن، قلب دچار نارسایی و بیماری، با قلب اهدایی، که از سلامتی بیشتری برخوردار می‌باشد، جایگزین می‌گردد. انتخاب پیوند قلب به‌عنوان گزینه درمانی، زمانی صورت می‌گیرد که مصرف دارو و یا سایر جراحی‌ها انجام پذیرفته باشند، با این‌حال، عارضه قلبی و بیماری کماکان ادامه داشته و به‌اندازه کافی بهبودی حاصل نشده باشد.

پیوند قلب، عملی خطیر و حیاتی به‌شمار می‌آید، اما اگر پیگیری‌های آتی و مراقبت‌های تکمیلی به‌طور مناسب صورت گیرند، به احتمال زیاد، بیمار عمل را پشت سر گذاشته و به زندگی ادامه خواهد داد. اگر وضعیت به‌گونه‌ای است که بیمار می‌بایست در مورد انجام عمل پیوند قلب تصمیم بگیرد، این جنبه‌ها لازم است مورد توجه قرار گیرند: از نتیجه نهایی پیوند قلب چه انتظاری داشته باشد، انجام جراحی چگونه خواهد بود، خطرات بالقوه کدام‌ها هستند و همچنین پس از انجام عمل، مراقبت‌های تکمیلی چه مواردی را شامل می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های02632216426 09399450250 تماس بگیرید.

فهرست مطالب

چگونه قلب را پیوند میزنند

عمل پیوند قلب، در واقع شامل سه مرحله خواهد بود:

در اولین گام، با انجام عمل پیوند قلب، قلب اهدایی از سینه اهدا کننده (donor)، بیرون آورده می‌شود. اهدا کننده، معمولا فردی است که اصطلاحا به مرگ مغزی دچار شده است، به‌عبارت دیگر، نوعی آسیب مغزی اتفاق افتاده که بازگشت‌پذیر نمی‌باشد (irreversible brain injury).

مرگ مغزی، غالبا در اثر ترومای شدید در ناحیه سر (major trauma)، اتفاق می‌افتد (برای مثال در تصادفات رانندگی). منظور از ترومای سر، هرگونه آسیب در ناحیه سر می‌باشد که علت آن، بیماری یا عامل داخلی نبوده و نیروی وارده به سر، منشا خارجی دارد (عموما در اثر ضربه، شوک و …). ترومای شدید، حاکی از این خواهد بود که خطری بالقوه وجود دارد که ممکن است مرگ بیمار و یا از کارافتادگی طولانی مدت را به دنبال داشته باشد. اگر ترومای شدید به مرگ مغزی منجر شود، بازگشتی وجود نخواهد داشت.

در هر صورت، پس از مرگ مغزی سایر اندام‌ها به‌غیر از مغز، می‌توانند هم‌چنان به زندگی ادامه دهند. داروها و سایر اقدامات حیاتی نظیر دستگاه تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات می‌بایست به کمک بدن آمده، تا کارکرد طبیعی اندام‌ها ادامه پیدا کند. پس از تایید مرگ مغزی و انجام تدارکات لازم، یک تیم حرفه‌ای متشکل از پزشکان، پرستاران و همچنین تکنیسین‌ها، در بیمارستانی که اهداکننده در آن قرار دارد، حاضر شده، تا اعضای اهدایی را از بدن بیرون آورند. اعضای اهدایی در محفظه‌هایی ویژه حاوی یخ قرار داده می‌شوند و می‌توانند تا مدتی زنده بمانند که در مورد قلب، در بهترین حالت، کمتر از شش ساعت زمان وجود خواهد داشت. لذا بیشتر اوقات، از طریق هوایی با هلیکوپتر یا هواپیما،‌ اعضای اهدایی به بیمارستانی که بیمار گیرنده پیوند در آنجا قرار دارد، رسانده می‌شوند.

بیرون آوردن قلب معیوب از سینه بیمار می‌تواند ساده یا مشکل باشد. دشواری جراحی به این بستگی خواهد داشت که آیا سابقاً فرد، جراحی قلبی انجام داده است یا نه، که بیشتر اوقات همین‌گونه است و اصولا پیوند قلب، پس از ناموفق بودن جراحی اولیه و دارودرمانی مد نظر قرار می‌گیرد. در این‌گونه موارد، در محل بریدگی‌های جراحی پیشین، جوش‌خوردگی‌هایی (scar) وجود دارند که انجام برش در آن بافت‌ها، ممکن است زمان عمل پیوند قلب را طولانی نموده، یا آن‌را با دشواری مواجه سازد.

کارگذاشتن قلب جدید، احتمالا آسان‌ترین مرحله خواهد بود. در این عمل، تنها لازم است بافت‌ها در ۵ خط کوچک، به‌هم دوخته شوند که اصطلاحا آناستاموز (anastomoses) نامیده می‌شود. با این بخیه‌ها، دهانه رگ‌های ورودی به قلب و خروجی از آن، به قلب جدید متصل خواهند شد. جالب اینکه اگر عمل، با مشکل یا عوارض خاص همراه نباشد، بیشتر بیمارانی که عمل پیوند قلب انجام می‌دهند، حدود یک هفته بعد مرخص شده و به منزل باز می‌گردند.

افراد اهدا کننده و نیز خانواده‌هایشان، در اقدامی نوع‌دوستانه، به بیماران نیازمند فرصت زندگی بخشیده و با گذشت و بلند نظری، باعث شده‌اند انجام پیوند قلب امکان‌پذیر باشد.

برخی مشکلات قلبی، با درمان‌های متداول (مصرف دارو یا انجام جراحی)، برطرف نشده، نهایتا نارسایی قلبی را به ‌دنبال خواهند داشت. در این‌گونه موارد، پیوند قلب مورد توجه قرار می‌گیرد. منظور از نارسایی قلبی (heart failure)، زمانی است که قلب از توان کافی برخوردار نیست و خونرسانی به اعضای بدن به میزان کافی، انجام نمی‌پذیرد. در بزرگسالان، نارسایی قلبی می‌تواند ناشی از این موارد باشد:

پیوند قلب، همیشه درمان صحیح و موثر به‌شمار نمی‌آید. انجام عمل پیوند قلب برای این دسته بیماران ممکن است مناسب نباشد:

بیمار پس از تشخیص پزشک، به مرکز پیوند قلب ارجاع داده می‌شود. تیم پزشکی پیوند، ارزیابی‌های لازمه را انجام خواهند داد تا اطمینان حاصل شود بیمار از هر جهت برای پیوند قلب مناسب است.

به‌منظور ارزیابی‌های اولیه، بیمار می‌بایست چندین بار، برای هفته‌های متوالی یا حتی چند ماه، به مرکز پیوند مراجعه نماید تا آزمایشات لازم مانند تصویربرداری پرتو ایکس یا آزمایش خون، انجام پذیرند. همچنین، روند ارزیابی موارد زیر را نیز شامل می‌شود:

در بیشتر موارد (موارد استثنا نیز وجود دارند)، بیمارانی که در عمل انتظار پیوند قلب می‌باشند، معمولا از تندرستی کافی برخوردار نیستند و لازم است در بیمارستان بستری باشند. بسیاری از بیماران، جهت خونرسانی کافی به اعضای بدن، به دستگاه‌های کمکی وابسته هستند. عموما، بیمار از دستگاهی با عملکردی شبیه قلب کمک می‌گیرد که با نام دستگاه کمک بطنی (VAD: Ventricular Assist Device) شناخته می‌شود.

زمانی‌که فرد به مرگ مغزی دچار می‌شود، اگر اقدامات لازم، بدرستی صورت گرفته باشند، اندام‌ها با کمک تجهیزات جانبی، به فعالیت ادامه می‌دهند. پس از رضایت خانواده فرد اهدا کننده (donor)، قلب اهدایی از بدن، بیرون آورده شده و در محفظه‌ای مخصوص قرار می‌گیرد که تا چند ساعت، قابل پیوند خواهد بود.

قلب اهدایی، می‌بایست تا آنجا که ممکن است با فاکتورهای خون و بافت بیمار گیرنده قلب، تطابق داشته باشد تا احتمال رد پیوند (پس زدن) در بیمار، کاهش یابد.

جزییات عمل پیوند قلب:

پس از عمل پیوند قلب، بیمار لازم است ۷ تا ۲۱ روز در بیمارستان، تحت مراقبت باشد. ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه، در بیشتر موارد در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU: Intensive Care Unit) سپری خواهد شد. در روزهای اولیه پیوند، بیمار لازم است تحت پیگیری و مراقبت باشد تا به عفونت دچار نشده و همچنین اطمینان حاصل شود که قلب جدید، به‌درستی کار می‌کند. زمان بهبودی پس از عمل پیوند قلب، حدود شش ماه بوده و تیم پیوند، معمولا از بیمار می‌خواهند در سه ماه اول، به بیمارستان، نسبتا نزدیک باشد.

بیمار برای سال‌ها، لازم خواهد بود به‌طور منظم، برای معاینه به بیمارستان مراجعه نماید و آزمایش‌های خون، پرتو ایکس و اکوکاردیوگام مرتبا صورت گرفته تا پزشکان مطمئن شوند همه چیز خوب پیش می‌رود.

مقابله با رد پیوند (پس زدن)، روندی ادامه‌دار خواهد بود. به منظور جلوگیری از رد پیوند، داروهای تجویزی، می‌بایست به‌طور منظم مصرف شده، همچنین توصیه‌های پزشک لازم است به دقت مورد توجه قرار گیرند.

نمونه‌برداری (Biopsy) از بافت عضله قلب، در ۶ ماه تا یکسال پس از پیوند، معمولا هر ماه انجام می‌گیرد و بعد از آن نیز با فاصله بیشتر، مد نظر خواهد بود. پزشکان با بررسی این آزمایش‌ها، می‌توانند تشخیص دهند که آیا بدن در حال رد پیوند هست یا نه، حتی پیش از آن‌که نشانه‌ای در بیمار ظاهر شود.

قلب مصنوعی یک دستگاه مکانیکی است که ابعاد آن به اندازه یک پرتقال است. قلب مصنوعی یا به قلب برای کمک به بهبود عملکرد آن وصل می‌شود و یا به جای قلب از کار افتاده در سینه قرار داده می‌شود. قلب مصنوعی چند دریچه، مکانیزمی برای حرکت دادن خون به سمت جلو و یک یا چند حفره دارد. برخی مواقع قلب مصنوعی به طور موقت برای کمک به قلب تا زمان بهبودی آن به کار برده می‌شود. در این موارد، پس از اینکه دیگر نیازی به وجود قلب مصنوعی نبود، برداشته می‌شود. در بیشتر موارد وقتی که ماهیچه قلب دچار صدمات برگشت ناپذیر و غیر قابل بهبود می‌شود، قلب مصنوعی تا زمان پیوند قلب در سینه باقی خواهد ماند. اگر گزینه‌های دیگری وجود نداشت، قلب مصنوعی به طور کامل برای همیشه جایگزین قلب در سینه خواهد شد.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

پیوند قلب (Heart transplant)، عمل جراحی است که در آن، قلب دچار نارسایی و بیماری، با قلب اهدایی، که از سلامتی بیشتری برخوردار می‌باشد، جایگزین می‌گردد. انتخاب پیوند قلب به‌عنوان گزینه درمانی، زمانی صورت می‌گیرد که مصرف دارو و یا سایر جراحی‌ها انجام پذیرفته باشند، با این‌حال، عارضه قلبی و بیماری کماکان ادامه داشته و به‌اندازه کافی بهبودی حاصل نشده باشد.

پیوند قلب، عملی خطیر و حیاتی به‌شمار می‌آید، اما اگر پیگیری‌های آتی و مراقبت‌های تکمیلی به‌طور مناسب صورت گیرند، به احتمال زیاد، بیمار عمل را پشت سر گذاشته و به زندگی ادامه خواهد داد. اگر وضعیت به‌گونه‌ای است که بیمار می‌بایست در مورد انجام عمل پیوند قلب تصمیم بگیرد، این جنبه‌ها لازم است مورد توجه قرار گیرند: از نتیجه نهایی پیوند قلب چه انتظاری داشته باشد، انجام جراحی چگونه خواهد بود، خطرات بالقوه کدام‌ها هستند و همچنین پس از انجام عمل، مراقبت‌های تکمیلی چه مواردی را شامل می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های02632216426 09399450250 تماس بگیرید.

فهرست مطالب

چگونه قلب را پیوند میزنند

عمل پیوند قلب، در واقع شامل سه مرحله خواهد بود:

در اولین گام، با انجام عمل پیوند قلب، قلب اهدایی از سینه اهدا کننده (donor)، بیرون آورده می‌شود. اهدا کننده، معمولا فردی است که اصطلاحا به مرگ مغزی دچار شده است، به‌عبارت دیگر، نوعی آسیب مغزی اتفاق افتاده که بازگشت‌پذیر نمی‌باشد (irreversible brain injury).

مرگ مغزی، غالبا در اثر ترومای شدید در ناحیه سر (major trauma)، اتفاق می‌افتد (برای مثال در تصادفات رانندگی). منظور از ترومای سر، هرگونه آسیب در ناحیه سر می‌باشد که علت آن، بیماری یا عامل داخلی نبوده و نیروی وارده به سر، منشا خارجی دارد (عموما در اثر ضربه، شوک و …). ترومای شدید، حاکی از این خواهد بود که خطری بالقوه وجود دارد که ممکن است مرگ بیمار و یا از کارافتادگی طولانی مدت را به دنبال داشته باشد. اگر ترومای شدید به مرگ مغزی منجر شود، بازگشتی وجود نخواهد داشت.

در هر صورت، پس از مرگ مغزی سایر اندام‌ها به‌غیر از مغز، می‌توانند هم‌چنان به زندگی ادامه دهند. داروها و سایر اقدامات حیاتی نظیر دستگاه تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات می‌بایست به کمک بدن آمده، تا کارکرد طبیعی اندام‌ها ادامه پیدا کند. پس از تایید مرگ مغزی و انجام تدارکات لازم، یک تیم حرفه‌ای متشکل از پزشکان، پرستاران و همچنین تکنیسین‌ها، در بیمارستانی که اهداکننده در آن قرار دارد، حاضر شده، تا اعضای اهدایی را از بدن بیرون آورند. اعضای اهدایی در محفظه‌هایی ویژه حاوی یخ قرار داده می‌شوند و می‌توانند تا مدتی زنده بمانند که در مورد قلب، در بهترین حالت، کمتر از شش ساعت زمان وجود خواهد داشت. لذا بیشتر اوقات، از طریق هوایی با هلیکوپتر یا هواپیما،‌ اعضای اهدایی به بیمارستانی که بیمار گیرنده پیوند در آنجا قرار دارد، رسانده می‌شوند.

بیرون آوردن قلب معیوب از سینه بیمار می‌تواند ساده یا مشکل باشد. دشواری جراحی به این بستگی خواهد داشت که آیا سابقاً فرد، جراحی قلبی انجام داده است یا نه، که بیشتر اوقات همین‌گونه است و اصولا پیوند قلب، پس از ناموفق بودن جراحی اولیه و دارودرمانی مد نظر قرار می‌گیرد. در این‌گونه موارد، در محل بریدگی‌های جراحی پیشین، جوش‌خوردگی‌هایی (scar) وجود دارند که انجام برش در آن بافت‌ها، ممکن است زمان عمل پیوند قلب را طولانی نموده، یا آن‌را با دشواری مواجه سازد.

کارگذاشتن قلب جدید، احتمالا آسان‌ترین مرحله خواهد بود. در این عمل، تنها لازم است بافت‌ها در ۵ خط کوچک، به‌هم دوخته شوند که اصطلاحا آناستاموز (anastomoses) نامیده می‌شود. با این بخیه‌ها، دهانه رگ‌های ورودی به قلب و خروجی از آن، به قلب جدید متصل خواهند شد. جالب اینکه اگر عمل، با مشکل یا عوارض خاص همراه نباشد، بیشتر بیمارانی که عمل پیوند قلب انجام می‌دهند، حدود یک هفته بعد مرخص شده و به منزل باز می‌گردند.

افراد اهدا کننده و نیز خانواده‌هایشان، در اقدامی نوع‌دوستانه، به بیماران نیازمند فرصت زندگی بخشیده و با گذشت و بلند نظری، باعث شده‌اند انجام پیوند قلب امکان‌پذیر باشد.

برخی مشکلات قلبی، با درمان‌های متداول (مصرف دارو یا انجام جراحی)، برطرف نشده، نهایتا نارسایی قلبی را به ‌دنبال خواهند داشت. در این‌گونه موارد، پیوند قلب مورد توجه قرار می‌گیرد. منظور از نارسایی قلبی (heart failure)، زمانی است که قلب از توان کافی برخوردار نیست و خونرسانی به اعضای بدن به میزان کافی، انجام نمی‌پذیرد. در بزرگسالان، نارسایی قلبی می‌تواند ناشی از این موارد باشد:

پیوند قلب، همیشه درمان صحیح و موثر به‌شمار نمی‌آید. انجام عمل پیوند قلب برای این دسته بیماران ممکن است مناسب نباشد:

بیمار پس از تشخیص پزشک، به مرکز پیوند قلب ارجاع داده می‌شود. تیم پزشکی پیوند، ارزیابی‌های لازمه را انجام خواهند داد تا اطمینان حاصل شود بیمار از هر جهت برای پیوند قلب مناسب است.

به‌منظور ارزیابی‌های اولیه، بیمار می‌بایست چندین بار، برای هفته‌های متوالی یا حتی چند ماه، به مرکز پیوند مراجعه نماید تا آزمایشات لازم مانند تصویربرداری پرتو ایکس یا آزمایش خون، انجام پذیرند. همچنین، روند ارزیابی موارد زیر را نیز شامل می‌شود:

در بیشتر موارد (موارد استثنا نیز وجود دارند)، بیمارانی که در عمل انتظار پیوند قلب می‌باشند، معمولا از تندرستی کافی برخوردار نیستند و لازم است در بیمارستان بستری باشند. بسیاری از بیماران، جهت خونرسانی کافی به اعضای بدن، به دستگاه‌های کمکی وابسته هستند. عموما، بیمار از دستگاهی با عملکردی شبیه قلب کمک می‌گیرد که با نام دستگاه کمک بطنی (VAD: Ventricular Assist Device) شناخته می‌شود.

زمانی‌که فرد به مرگ مغزی دچار می‌شود، اگر اقدامات لازم، بدرستی صورت گرفته باشند، اندام‌ها با کمک تجهیزات جانبی، به فعالیت ادامه می‌دهند. پس از رضایت خانواده فرد اهدا کننده (donor)، قلب اهدایی از بدن، بیرون آورده شده و در محفظه‌ای مخصوص قرار می‌گیرد که تا چند ساعت، قابل پیوند خواهد بود.

قلب اهدایی، می‌بایست تا آنجا که ممکن است با فاکتورهای خون و بافت بیمار گیرنده قلب، تطابق داشته باشد تا احتمال رد پیوند (پس زدن) در بیمار، کاهش یابد.

جزییات عمل پیوند قلب:

پس از عمل پیوند قلب، بیمار لازم است ۷ تا ۲۱ روز در بیمارستان، تحت مراقبت باشد. ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه، در بیشتر موارد در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU: Intensive Care Unit) سپری خواهد شد. در روزهای اولیه پیوند، بیمار لازم است تحت پیگیری و مراقبت باشد تا به عفونت دچار نشده و همچنین اطمینان حاصل شود که قلب جدید، به‌درستی کار می‌کند. زمان بهبودی پس از عمل پیوند قلب، حدود شش ماه بوده و تیم پیوند، معمولا از بیمار می‌خواهند در سه ماه اول، به بیمارستان، نسبتا نزدیک باشد.

بیمار برای سال‌ها، لازم خواهد بود به‌طور منظم، برای معاینه به بیمارستان مراجعه نماید و آزمایش‌های خون، پرتو ایکس و اکوکاردیوگام مرتبا صورت گرفته تا پزشکان مطمئن شوند همه چیز خوب پیش می‌رود.

مقابله با رد پیوند (پس زدن)، روندی ادامه‌دار خواهد بود. به منظور جلوگیری از رد پیوند، داروهای تجویزی، می‌بایست به‌طور منظم مصرف شده، همچنین توصیه‌های پزشک لازم است به دقت مورد توجه قرار گیرند.

نمونه‌برداری (Biopsy) از بافت عضله قلب، در ۶ ماه تا یکسال پس از پیوند، معمولا هر ماه انجام می‌گیرد و بعد از آن نیز با فاصله بیشتر، مد نظر خواهد بود. پزشکان با بررسی این آزمایش‌ها، می‌توانند تشخیص دهند که آیا بدن در حال رد پیوند هست یا نه، حتی پیش از آن‌که نشانه‌ای در بیمار ظاهر شود.

قلب مصنوعی یک دستگاه مکانیکی است که ابعاد آن به اندازه یک پرتقال است. قلب مصنوعی یا به قلب برای کمک به بهبود عملکرد آن وصل می‌شود و یا به جای قلب از کار افتاده در سینه قرار داده می‌شود. قلب مصنوعی چند دریچه، مکانیزمی برای حرکت دادن خون به سمت جلو و یک یا چند حفره دارد. برخی مواقع قلب مصنوعی به طور موقت برای کمک به قلب تا زمان بهبودی آن به کار برده می‌شود. در این موارد، پس از اینکه دیگر نیازی به وجود قلب مصنوعی نبود، برداشته می‌شود. در بیشتر موارد وقتی که ماهیچه قلب دچار صدمات برگشت ناپذیر و غیر قابل بهبود می‌شود، قلب مصنوعی تا زمان پیوند قلب در سینه باقی خواهد ماند. اگر گزینه‌های دیگری وجود نداشت، قلب مصنوعی به طور کامل برای همیشه جایگزین قلب در سینه خواهد شد.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

پیوند قلب (Heart transplant)، عمل جراحی است که در آن، قلب دچار نارسایی و بیماری، با قلب اهدایی، که از سلامتی بیشتری برخوردار می‌باشد، جایگزین می‌گردد. انتخاب پیوند قلب به‌عنوان گزینه درمانی، زمانی صورت می‌گیرد که مصرف دارو و یا سایر جراحی‌ها انجام پذیرفته باشند، با این‌حال، عارضه قلبی و بیماری کماکان ادامه داشته و به‌اندازه کافی بهبودی حاصل نشده باشد.

پیوند قلب، عملی خطیر و حیاتی به‌شمار می‌آید، اما اگر پیگیری‌های آتی و مراقبت‌های تکمیلی به‌طور مناسب صورت گیرند، به احتمال زیاد، بیمار عمل را پشت سر گذاشته و به زندگی ادامه خواهد داد. اگر وضعیت به‌گونه‌ای است که بیمار می‌بایست در مورد انجام عمل پیوند قلب تصمیم بگیرد، این جنبه‌ها لازم است مورد توجه قرار گیرند: از نتیجه نهایی پیوند قلب چه انتظاری داشته باشد، انجام جراحی چگونه خواهد بود، خطرات بالقوه کدام‌ها هستند و همچنین پس از انجام عمل، مراقبت‌های تکمیلی چه مواردی را شامل می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های02632216426 09399450250 تماس بگیرید.

فهرست مطالب

چگونه قلب را پیوند میزنند

عمل پیوند قلب، در واقع شامل سه مرحله خواهد بود:

در اولین گام، با انجام عمل پیوند قلب، قلب اهدایی از سینه اهدا کننده (donor)، بیرون آورده می‌شود. اهدا کننده، معمولا فردی است که اصطلاحا به مرگ مغزی دچار شده است، به‌عبارت دیگر، نوعی آسیب مغزی اتفاق افتاده که بازگشت‌پذیر نمی‌باشد (irreversible brain injury).

مرگ مغزی، غالبا در اثر ترومای شدید در ناحیه سر (major trauma)، اتفاق می‌افتد (برای مثال در تصادفات رانندگی). منظور از ترومای سر، هرگونه آسیب در ناحیه سر می‌باشد که علت آن، بیماری یا عامل داخلی نبوده و نیروی وارده به سر، منشا خارجی دارد (عموما در اثر ضربه، شوک و …). ترومای شدید، حاکی از این خواهد بود که خطری بالقوه وجود دارد که ممکن است مرگ بیمار و یا از کارافتادگی طولانی مدت را به دنبال داشته باشد. اگر ترومای شدید به مرگ مغزی منجر شود، بازگشتی وجود نخواهد داشت.

در هر صورت، پس از مرگ مغزی سایر اندام‌ها به‌غیر از مغز، می‌توانند هم‌چنان به زندگی ادامه دهند. داروها و سایر اقدامات حیاتی نظیر دستگاه تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات می‌بایست به کمک بدن آمده، تا کارکرد طبیعی اندام‌ها ادامه پیدا کند. پس از تایید مرگ مغزی و انجام تدارکات لازم، یک تیم حرفه‌ای متشکل از پزشکان، پرستاران و همچنین تکنیسین‌ها، در بیمارستانی که اهداکننده در آن قرار دارد، حاضر شده، تا اعضای اهدایی را از بدن بیرون آورند. اعضای اهدایی در محفظه‌هایی ویژه حاوی یخ قرار داده می‌شوند و می‌توانند تا مدتی زنده بمانند که در مورد قلب، در بهترین حالت، کمتر از شش ساعت زمان وجود خواهد داشت. لذا بیشتر اوقات، از طریق هوایی با هلیکوپتر یا هواپیما،‌ اعضای اهدایی به بیمارستانی که بیمار گیرنده پیوند در آنجا قرار دارد، رسانده می‌شوند.

بیرون آوردن قلب معیوب از سینه بیمار می‌تواند ساده یا مشکل باشد. دشواری جراحی به این بستگی خواهد داشت که آیا سابقاً فرد، جراحی قلبی انجام داده است یا نه، که بیشتر اوقات همین‌گونه است و اصولا پیوند قلب، پس از ناموفق بودن جراحی اولیه و دارودرمانی مد نظر قرار می‌گیرد. در این‌گونه موارد، در محل بریدگی‌های جراحی پیشین، جوش‌خوردگی‌هایی (scar) وجود دارند که انجام برش در آن بافت‌ها، ممکن است زمان عمل پیوند قلب را طولانی نموده، یا آن‌را با دشواری مواجه سازد.

کارگذاشتن قلب جدید، احتمالا آسان‌ترین مرحله خواهد بود. در این عمل، تنها لازم است بافت‌ها در ۵ خط کوچک، به‌هم دوخته شوند که اصطلاحا آناستاموز (anastomoses) نامیده می‌شود. با این بخیه‌ها، دهانه رگ‌های ورودی به قلب و خروجی از آن، به قلب جدید متصل خواهند شد. جالب اینکه اگر عمل، با مشکل یا عوارض خاص همراه نباشد، بیشتر بیمارانی که عمل پیوند قلب انجام می‌دهند، حدود یک هفته بعد مرخص شده و به منزل باز می‌گردند.

افراد اهدا کننده و نیز خانواده‌هایشان، در اقدامی نوع‌دوستانه، به بیماران نیازمند فرصت زندگی بخشیده و با گذشت و بلند نظری، باعث شده‌اند انجام پیوند قلب امکان‌پذیر باشد.

برخی مشکلات قلبی، با درمان‌های متداول (مصرف دارو یا انجام جراحی)، برطرف نشده، نهایتا نارسایی قلبی را به ‌دنبال خواهند داشت. در این‌گونه موارد، پیوند قلب مورد توجه قرار می‌گیرد. منظور از نارسایی قلبی (heart failure)، زمانی است که قلب از توان کافی برخوردار نیست و خونرسانی به اعضای بدن به میزان کافی، انجام نمی‌پذیرد. در بزرگسالان، نارسایی قلبی می‌تواند ناشی از این موارد باشد:

پیوند قلب، همیشه درمان صحیح و موثر به‌شمار نمی‌آید. انجام عمل پیوند قلب برای این دسته بیماران ممکن است مناسب نباشد:

بیمار پس از تشخیص پزشک، به مرکز پیوند قلب ارجاع داده می‌شود. تیم پزشکی پیوند، ارزیابی‌های لازمه را انجام خواهند داد تا اطمینان حاصل شود بیمار از هر جهت برای پیوند قلب مناسب است.

به‌منظور ارزیابی‌های اولیه، بیمار می‌بایست چندین بار، برای هفته‌های متوالی یا حتی چند ماه، به مرکز پیوند مراجعه نماید تا آزمایشات لازم مانند تصویربرداری پرتو ایکس یا آزمایش خون، انجام پذیرند. همچنین، روند ارزیابی موارد زیر را نیز شامل می‌شود:

در بیشتر موارد (موارد استثنا نیز وجود دارند)، بیمارانی که در عمل انتظار پیوند قلب می‌باشند، معمولا از تندرستی کافی برخوردار نیستند و لازم است در بیمارستان بستری باشند. بسیاری از بیماران، جهت خونرسانی کافی به اعضای بدن، به دستگاه‌های کمکی وابسته هستند. عموما، بیمار از دستگاهی با عملکردی شبیه قلب کمک می‌گیرد که با نام دستگاه کمک بطنی (VAD: Ventricular Assist Device) شناخته می‌شود.

زمانی‌که فرد به مرگ مغزی دچار می‌شود، اگر اقدامات لازم، بدرستی صورت گرفته باشند، اندام‌ها با کمک تجهیزات جانبی، به فعالیت ادامه می‌دهند. پس از رضایت خانواده فرد اهدا کننده (donor)، قلب اهدایی از بدن، بیرون آورده شده و در محفظه‌ای مخصوص قرار می‌گیرد که تا چند ساعت، قابل پیوند خواهد بود.

قلب اهدایی، می‌بایست تا آنجا که ممکن است با فاکتورهای خون و بافت بیمار گیرنده قلب، تطابق داشته باشد تا احتمال رد پیوند (پس زدن) در بیمار، کاهش یابد.

جزییات عمل پیوند قلب:

پس از عمل پیوند قلب، بیمار لازم است ۷ تا ۲۱ روز در بیمارستان، تحت مراقبت باشد. ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه، در بیشتر موارد در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU: Intensive Care Unit) سپری خواهد شد. در روزهای اولیه پیوند، بیمار لازم است تحت پیگیری و مراقبت باشد تا به عفونت دچار نشده و همچنین اطمینان حاصل شود که قلب جدید، به‌درستی کار می‌کند. زمان بهبودی پس از عمل پیوند قلب، حدود شش ماه بوده و تیم پیوند، معمولا از بیمار می‌خواهند در سه ماه اول، به بیمارستان، نسبتا نزدیک باشد.

بیمار برای سال‌ها، لازم خواهد بود به‌طور منظم، برای معاینه به بیمارستان مراجعه نماید و آزمایش‌های خون، پرتو ایکس و اکوکاردیوگام مرتبا صورت گرفته تا پزشکان مطمئن شوند همه چیز خوب پیش می‌رود.

مقابله با رد پیوند (پس زدن)، روندی ادامه‌دار خواهد بود. به منظور جلوگیری از رد پیوند، داروهای تجویزی، می‌بایست به‌طور منظم مصرف شده، همچنین توصیه‌های پزشک لازم است به دقت مورد توجه قرار گیرند.

نمونه‌برداری (Biopsy) از بافت عضله قلب، در ۶ ماه تا یکسال پس از پیوند، معمولا هر ماه انجام می‌گیرد و بعد از آن نیز با فاصله بیشتر، مد نظر خواهد بود. پزشکان با بررسی این آزمایش‌ها، می‌توانند تشخیص دهند که آیا بدن در حال رد پیوند هست یا نه، حتی پیش از آن‌که نشانه‌ای در بیمار ظاهر شود.

قلب مصنوعی یک دستگاه مکانیکی است که ابعاد آن به اندازه یک پرتقال است. قلب مصنوعی یا به قلب برای کمک به بهبود عملکرد آن وصل می‌شود و یا به جای قلب از کار افتاده در سینه قرار داده می‌شود. قلب مصنوعی چند دریچه، مکانیزمی برای حرکت دادن خون به سمت جلو و یک یا چند حفره دارد. برخی مواقع قلب مصنوعی به طور موقت برای کمک به قلب تا زمان بهبودی آن به کار برده می‌شود. در این موارد، پس از اینکه دیگر نیازی به وجود قلب مصنوعی نبود، برداشته می‌شود. در بیشتر موارد وقتی که ماهیچه قلب دچار صدمات برگشت ناپذیر و غیر قابل بهبود می‌شود، قلب مصنوعی تا زمان پیوند قلب در سینه باقی خواهد ماند. اگر گزینه‌های دیگری وجود نداشت، قلب مصنوعی به طور کامل برای همیشه جایگزین قلب در سینه خواهد شد.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

پیوند قلب (Heart transplant)، عمل جراحی است که در آن، قلب دچار نارسایی و بیماری، با قلب اهدایی، که از سلامتی بیشتری برخوردار می‌باشد، جایگزین می‌گردد. انتخاب پیوند قلب به‌عنوان گزینه درمانی، زمانی صورت می‌گیرد که مصرف دارو و یا سایر جراحی‌ها انجام پذیرفته باشند، با این‌حال، عارضه قلبی و بیماری کماکان ادامه داشته و به‌اندازه کافی بهبودی حاصل نشده باشد.

پیوند قلب، عملی خطیر و حیاتی به‌شمار می‌آید، اما اگر پیگیری‌های آتی و مراقبت‌های تکمیلی به‌طور مناسب صورت گیرند، به احتمال زیاد، بیمار عمل را پشت سر گذاشته و به زندگی ادامه خواهد داد. اگر وضعیت به‌گونه‌ای است که بیمار می‌بایست در مورد انجام عمل پیوند قلب تصمیم بگیرد، این جنبه‌ها لازم است مورد توجه قرار گیرند: از نتیجه نهایی پیوند قلب چه انتظاری داشته باشد، انجام جراحی چگونه خواهد بود، خطرات بالقوه کدام‌ها هستند و همچنین پس از انجام عمل، مراقبت‌های تکمیلی چه مواردی را شامل می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های02632216426 09399450250 تماس بگیرید.

فهرست مطالب

چگونه قلب را پیوند میزنند

عمل پیوند قلب، در واقع شامل سه مرحله خواهد بود:

در اولین گام، با انجام عمل پیوند قلب، قلب اهدایی از سینه اهدا کننده (donor)، بیرون آورده می‌شود. اهدا کننده، معمولا فردی است که اصطلاحا به مرگ مغزی دچار شده است، به‌عبارت دیگر، نوعی آسیب مغزی اتفاق افتاده که بازگشت‌پذیر نمی‌باشد (irreversible brain injury).

مرگ مغزی، غالبا در اثر ترومای شدید در ناحیه سر (major trauma)، اتفاق می‌افتد (برای مثال در تصادفات رانندگی). منظور از ترومای سر، هرگونه آسیب در ناحیه سر می‌باشد که علت آن، بیماری یا عامل داخلی نبوده و نیروی وارده به سر، منشا خارجی دارد (عموما در اثر ضربه، شوک و …). ترومای شدید، حاکی از این خواهد بود که خطری بالقوه وجود دارد که ممکن است مرگ بیمار و یا از کارافتادگی طولانی مدت را به دنبال داشته باشد. اگر ترومای شدید به مرگ مغزی منجر شود، بازگشتی وجود نخواهد داشت.

در هر صورت، پس از مرگ مغزی سایر اندام‌ها به‌غیر از مغز، می‌توانند هم‌چنان به زندگی ادامه دهند. داروها و سایر اقدامات حیاتی نظیر دستگاه تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات می‌بایست به کمک بدن آمده، تا کارکرد طبیعی اندام‌ها ادامه پیدا کند. پس از تایید مرگ مغزی و انجام تدارکات لازم، یک تیم حرفه‌ای متشکل از پزشکان، پرستاران و همچنین تکنیسین‌ها، در بیمارستانی که اهداکننده در آن قرار دارد، حاضر شده، تا اعضای اهدایی را از بدن بیرون آورند. اعضای اهدایی در محفظه‌هایی ویژه حاوی یخ قرار داده می‌شوند و می‌توانند تا مدتی زنده بمانند که در مورد قلب، در بهترین حالت، کمتر از شش ساعت زمان وجود خواهد داشت. لذا بیشتر اوقات، از طریق هوایی با هلیکوپتر یا هواپیما،‌ اعضای اهدایی به بیمارستانی که بیمار گیرنده پیوند در آنجا قرار دارد، رسانده می‌شوند.

بیرون آوردن قلب معیوب از سینه بیمار می‌تواند ساده یا مشکل باشد. دشواری جراحی به این بستگی خواهد داشت که آیا سابقاً فرد، جراحی قلبی انجام داده است یا نه، که بیشتر اوقات همین‌گونه است و اصولا پیوند قلب، پس از ناموفق بودن جراحی اولیه و دارودرمانی مد نظر قرار می‌گیرد. در این‌گونه موارد، در محل بریدگی‌های جراحی پیشین، جوش‌خوردگی‌هایی (scar) وجود دارند که انجام برش در آن بافت‌ها، ممکن است زمان عمل پیوند قلب را طولانی نموده، یا آن‌را با دشواری مواجه سازد.

کارگذاشتن قلب جدید، احتمالا آسان‌ترین مرحله خواهد بود. در این عمل، تنها لازم است بافت‌ها در ۵ خط کوچک، به‌هم دوخته شوند که اصطلاحا آناستاموز (anastomoses) نامیده می‌شود. با این بخیه‌ها، دهانه رگ‌های ورودی به قلب و خروجی از آن، به قلب جدید متصل خواهند شد. جالب اینکه اگر عمل، با مشکل یا عوارض خاص همراه نباشد، بیشتر بیمارانی که عمل پیوند قلب انجام می‌دهند، حدود یک هفته بعد مرخص شده و به منزل باز می‌گردند.

افراد اهدا کننده و نیز خانواده‌هایشان، در اقدامی نوع‌دوستانه، به بیماران نیازمند فرصت زندگی بخشیده و با گذشت و بلند نظری، باعث شده‌اند انجام پیوند قلب امکان‌پذیر باشد.

برخی مشکلات قلبی، با درمان‌های متداول (مصرف دارو یا انجام جراحی)، برطرف نشده، نهایتا نارسایی قلبی را به ‌دنبال خواهند داشت. در این‌گونه موارد، پیوند قلب مورد توجه قرار می‌گیرد. منظور از نارسایی قلبی (heart failure)، زمانی است که قلب از توان کافی برخوردار نیست و خونرسانی به اعضای بدن به میزان کافی، انجام نمی‌پذیرد. در بزرگسالان، نارسایی قلبی می‌تواند ناشی از این موارد باشد:

پیوند قلب، همیشه درمان صحیح و موثر به‌شمار نمی‌آید. انجام عمل پیوند قلب برای این دسته بیماران ممکن است مناسب نباشد:

بیمار پس از تشخیص پزشک، به مرکز پیوند قلب ارجاع داده می‌شود. تیم پزشکی پیوند، ارزیابی‌های لازمه را انجام خواهند داد تا اطمینان حاصل شود بیمار از هر جهت برای پیوند قلب مناسب است.

به‌منظور ارزیابی‌های اولیه، بیمار می‌بایست چندین بار، برای هفته‌های متوالی یا حتی چند ماه، به مرکز پیوند مراجعه نماید تا آزمایشات لازم مانند تصویربرداری پرتو ایکس یا آزمایش خون، انجام پذیرند. همچنین، روند ارزیابی موارد زیر را نیز شامل می‌شود:

در بیشتر موارد (موارد استثنا نیز وجود دارند)، بیمارانی که در عمل انتظار پیوند قلب می‌باشند، معمولا از تندرستی کافی برخوردار نیستند و لازم است در بیمارستان بستری باشند. بسیاری از بیماران، جهت خونرسانی کافی به اعضای بدن، به دستگاه‌های کمکی وابسته هستند. عموما، بیمار از دستگاهی با عملکردی شبیه قلب کمک می‌گیرد که با نام دستگاه کمک بطنی (VAD: Ventricular Assist Device) شناخته می‌شود.

زمانی‌که فرد به مرگ مغزی دچار می‌شود، اگر اقدامات لازم، بدرستی صورت گرفته باشند، اندام‌ها با کمک تجهیزات جانبی، به فعالیت ادامه می‌دهند. پس از رضایت خانواده فرد اهدا کننده (donor)، قلب اهدایی از بدن، بیرون آورده شده و در محفظه‌ای مخصوص قرار می‌گیرد که تا چند ساعت، قابل پیوند خواهد بود.

قلب اهدایی، می‌بایست تا آنجا که ممکن است با فاکتورهای خون و بافت بیمار گیرنده قلب، تطابق داشته باشد تا احتمال رد پیوند (پس زدن) در بیمار، کاهش یابد.

جزییات عمل پیوند قلب:

پس از عمل پیوند قلب، بیمار لازم است ۷ تا ۲۱ روز در بیمارستان، تحت مراقبت باشد. ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه، در بیشتر موارد در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU: Intensive Care Unit) سپری خواهد شد. در روزهای اولیه پیوند، بیمار لازم است تحت پیگیری و مراقبت باشد تا به عفونت دچار نشده و همچنین اطمینان حاصل شود که قلب جدید، به‌درستی کار می‌کند. زمان بهبودی پس از عمل پیوند قلب، حدود شش ماه بوده و تیم پیوند، معمولا از بیمار می‌خواهند در سه ماه اول، به بیمارستان، نسبتا نزدیک باشد.

بیمار برای سال‌ها، لازم خواهد بود به‌طور منظم، برای معاینه به بیمارستان مراجعه نماید و آزمایش‌های خون، پرتو ایکس و اکوکاردیوگام مرتبا صورت گرفته تا پزشکان مطمئن شوند همه چیز خوب پیش می‌رود.

مقابله با رد پیوند (پس زدن)، روندی ادامه‌دار خواهد بود. به منظور جلوگیری از رد پیوند، داروهای تجویزی، می‌بایست به‌طور منظم مصرف شده، همچنین توصیه‌های پزشک لازم است به دقت مورد توجه قرار گیرند.

نمونه‌برداری (Biopsy) از بافت عضله قلب، در ۶ ماه تا یکسال پس از پیوند، معمولا هر ماه انجام می‌گیرد و بعد از آن نیز با فاصله بیشتر، مد نظر خواهد بود. پزشکان با بررسی این آزمایش‌ها، می‌توانند تشخیص دهند که آیا بدن در حال رد پیوند هست یا نه، حتی پیش از آن‌که نشانه‌ای در بیمار ظاهر شود.

قلب مصنوعی یک دستگاه مکانیکی است که ابعاد آن به اندازه یک پرتقال است. قلب مصنوعی یا به قلب برای کمک به بهبود عملکرد آن وصل می‌شود و یا به جای قلب از کار افتاده در سینه قرار داده می‌شود. قلب مصنوعی چند دریچه، مکانیزمی برای حرکت دادن خون به سمت جلو و یک یا چند حفره دارد. برخی مواقع قلب مصنوعی به طور موقت برای کمک به قلب تا زمان بهبودی آن به کار برده می‌شود. در این موارد، پس از اینکه دیگر نیازی به وجود قلب مصنوعی نبود، برداشته می‌شود. در بیشتر موارد وقتی که ماهیچه قلب دچار صدمات برگشت ناپذیر و غیر قابل بهبود می‌شود، قلب مصنوعی تا زمان پیوند قلب در سینه باقی خواهد ماند. اگر گزینه‌های دیگری وجود نداشت، قلب مصنوعی به طور کامل برای همیشه جایگزین قلب در سینه خواهد شد.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

پیوند قلب یک روش جراحی است که برای درمان جدی ترین موارد بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. پیوند قلب آخرین گزینه درمان برای افرادی است که در مراحل نهایی نارسایی قلبی هستند که در آنها داروها، تغییرات سبک زندگی و روش های دیگر موفق نبوده اند.

پیوند قلب عملیاتی است که در آن یک قلب دچار نارسایی قلبی با یک قلب سالم جایگزین می شود. پیوند قلب معمولا برای افرادی که داروها یا سایر روش های درمانی به بهبود سلامتی آنها تاثیری نداشته انجام می گیرد. با این حال، نیاز یک بیمار به عمل جراحی پیوند قلب و آغاز فرایند آن، به آزمایشات تشخیصی بسیار زیادی نیازمند است. اگر شما باید تحت عمل جراحی پیوند قلب قرار بگیرید، نگران نباشید، شانس زنده ماندن شما بعد از عمل جراحی بسیار بالا است و شما سلامت خود را بعد از عمل جراحی خیلی زود به دست خواهید آورد. هنگامی که از تصمیم تیم پزشکی در مورد پیوند قلب مطلع می شوید، باید بدانید که چه انتظاراتی از پروسه پیوند قلب، جراحی، خطرات بالقوه و مراقبت پس از جراحی باید داشته باشید.

پیوند قلب زمانی انجام می شود که سایر درمان های پزشکی برای مشکلات و بیماری های قلبی تاثیری نداشته باشند و منجر به نارسایی قلبی شود. در بزرگسالان، چندین وضعیت باعث نارسایی قلبی می شود از جمله:چگونه قلب را پیوند میزنند

در کودکان نارسایی قلب اغلب ناشی از نقص قلب مادرزادی یا یک بیماری قلبی است.

به دلایل مختلف ممکن است نیاز به پیوند قلب داشته باشید. شایع ترین دلیل نارسایی شدید قلبی به علت عمل نکردن درست یک یا دو بطن قلب می باشد. نارسایی بطنی می تواند در بسیاری از انواع بیماری های مادرزادی قلبی اتفاق بیفتد. در بیماران مبتلا به نقص مادرزادی قلب احتمال نارسایی قلب و کاهش عملکرد قلب خیلی بالا است.

عمل پیوند قلب به برداشتن قلب دچار نارسایی قلبی یک بیمار وجایگزین کردن آن با قلب یک بیمار مرگ مغزی است، بیشترین کاربرد پیوند قلب برای بیمارانی است که نارسایی قلبی شدید دارند که غیر قابل درمان است. در عمل جراحی پیوند قلب، قلب ناسالم و مریض از بدن بیمار برداشته شده و قلبی سالم از بدن اهدا کننده عضو جایگزین آن می‌شود. برای برداشتن قلب از اهدا کننده باید دو پزشک یا بیشتر تأیید کنند که وی دچار مرگ مغزی شده است. قبل از اینکه شما در لیست انتظار پیوند قلب قرار بگیرید پزشک باید تصمیم بگیرد که این روش بهترین روش برای درمان نارسایی قلب شما است که انتخاب می‌شود. همچنین پزشک باید از اینکه شما توان انجام این عمل را دارید مطمئن شود.

قلب اهداکننده بر اساس نوع تشابه گروه خونی و اندازه قلب و پروتئین های سطح سلول ها و تشابه بافتی به گیرنده انتخاب شود. به عنوان گیرنده پیوند قلب، شما باید داروها را برای جلوگیری از پس زدن قلب جدید در اثر کارکد های سیستم ایمنی بدنتان مصرف کنید. این داروها داروهای سرکوب کننده ایمنی هستند. تیم پزشکی شما میزان داروهای ضد فشار خون و دارو های لازم برای تضعیف سیستم ایمنی بدنتان را تعیین می کنند.

 

افراد که در لیست انتظار برای پیوند قلب هستند، کسانی هستند که بیماری های قلبی یا نارسایی قلبی را به علت علل مختلف دارند از جمله:

نقص مادرزادی قلب

بیماری عروق کرونری

اختلال در عملکرد دریچه های قلبی

عضله قلب ضعیف و یا کاردیومیوپاتی

حتی اگر یکی از این شرایط بالا را داشته باشید، هنوز عوامل بیشتری برای تعیین قرار گرفتن شما در لیست انتظار برای پیوند قلب وجود دارد. پیوند قلب درمان مناسب برای همه نیست. برخی عوامل ممکن است به این معنی باشد که شما یک نامزد خوب برای پیوند قلب نیستید. موارد زیر را باید در نظر گرفته شود:

عمل پیوند قلب عمل قلب باز بوده و در بیمارستان انجام می‌شود. انجام این فرایند به شدت به وضعیت سلامتی شما و مهارت پزشک بستگی دارد. جراحی پیوند قلب تقریبا چهار ساعت طول می کشد. در طی آن زمان، برای نگه داشتن جریان خون در سراسر بدن شریان های اصلی را به دستگاه قلبی – ریوی (بایپاس قلبی ریوی) متصل می کنند و خون به دیگر نقاط بدن پمپ می شود.

وقتی که خون به طور کامل به دستگاه بایپاس منتقل شد و به وسیله دستگاه پمپ می‌شود و قلب ناسالم و مریض شما از سینه خارج می‌گردد. قلب اهدایی در محل خود قرار داده می‌شود. زمانی که قلب جدید در محل قرار داده شد عروق خونی را به دقت به آن متصل می‌کنند تا هیچ گونه نشتی به وجود نیاید.

وقتی قلب جدید به طور کامل به بدن متصل شد، گردش خون از طریق دستگاه بایپاس قطع شده و قلب وارد سیستم می‌شود. پس از بازگشت قلب، دستگاه بایپاس از بدن جدا می‌شود. قلب با یک شو ک و ضربه کوچک شروع به کار می‌کند و ضربان آن مجدداً شروع می‌شود. بعد از این مراحل یک ضربان ساز موقتی را به بدن شما وصل می کنند تا برای مدت کوتاهی به یک ضربان ساز یا پیس میکر در بیرون از بدن قلب شما را به تپش وادارد. این کار در صورت نیاز در زمان ریکاوری اولیه بعد از عمل انجام می‌شود.

پس از پایان عمل جراحی، به واحد مراقبت های ویژه (ICU) منتقل می شوید. شما به طور مداوم تحت نظر دارویی و درد هستید و با لوله های به منظور حذف مایع اضافی از حفره قفسه سینه، به طور مداوم کنترل خواهید شد. پس از اولین روز یا دو بعد از این روش، احتمالا از ICU منتقل می شود. با این وجود، برای ادامه درمان، در بیمارستان باقی خواهید ماند. بستری بودن در بیمارستان در محدوده ی یک تا سه هفته طول خواهد کشید. ریکاوری کامل از پیوند قلب می تواند یک روند طولانی باشد. برای بسیاری از مردم، بهبود کامل بعد از پیوند قلب را بعد از شش ماه به دست می آورند.

جراحی پیوند قلب نیاز به جراحی قلب باز دارد که بسیاری از عوارض را شامل می شود، از جمله:

اگرچه دریافت قلب اهدا کننده می تواند زندگی شما را نجات دهد، پیوند قلب دارای خطرات زیادی است. خطرات عبارتند از:

رد قلب گرفته شده. یکی از مهمترین خطرات پس از پیوند قلب، پس زدن و رد کردن قلب اهدا شده است. سیستم ایمنی بدن، قلب جایگزین شده را به عنوان یک جسم خارجی تشخیص دهد. سیستم ایمنی بدن شما سعی می کند به قلب اهدا شده حمله کند. اگر چه همه افرادی که پیوند قلب انجام داده اند داروهای سرکوب سیستم ایمنی را مصرف می کنند – داروهایی که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند – حدود 10 درصد از گیرنده های پیوند قلب هنوز نشانه هایی از رد شدن دارند که در طول سال اول پس از پیوند نیاز به درمان دارند. این موارد اغلب به طور موثر با دارو درمان می شود. برای تعیین اینکه آیا بدن شما قلب جدید را رد می کند، در طی سال اول پس از پیوند، بیوپسی های مکرر قلب برای تست بافت قلب باید انجام بگیرد. پس از سال اول، تعداد بیوپسی ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

مشکل عروق کرونری قلب. پس از پیوند شما ممکن است دیواره های شرایین در قلب شما (شريان های عروق کرونر) می توانند ضخیم و سخت تر شوند که منجر به واسکولاپاتی کاتتر قلبی (CAV) می شود. این حالت می تواند گردش خون را از طریق قلب دشوار کند و باعث حمله قلب، نارسایی قلبی، ریتم های غیر طبیعی قلب (آریتمی) یا مرگ ناگهانی شود.

عوارض جانبی دارو. داروهای کاهش عملکرد سیستم ایمنی، ممکن است باعث آسیب کلیه و سایر مشکلات شود. عوارض دیگر این داروها می تواند شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و پوکی استخوان شود.

سرطان. داروهای ضد سیستم ایمنی همچنین می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. مصرف این داروها می تواند شما را در معرض خطر بیشتر سرطان پوست، لنفوم غیر هوچکین و دیگر تومورهای سرطانی قرار دهد. بررسی های منظم برای تشخیص سرطان ضروری است.

 

بر گرفته از:

روند جراحی پیوند قلب چگونه است؟

پیوند قلب چطور انجام می گیرد

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام خسته نباشید من الان در لیست پیوند قلب هستم میخواستم بدونم آیا این پیوند خطرناک است لطفا حقیقت را بگویید؟؟چگونه قلب را پیوند میزنند

سلام بله خطرناك هست اما موفقيت آميز هم هست نگران نباشيد

سلام وقت بخیر من مشکل اریتم قلبی و پروپلاس دارم که رفته رفته به زندگی من خیلی تاثیر گذاشته از همه نظر دارو هم مصرف می کنم می خواستم بدونم نظر شما در مورد پیوند قلب چیه واین که قلب براحتی پیدا میشه یا نه ،ممنون از لطفتون که راهنمایی میکنین?

سلام دوست عزیز پیوند قلب بیشتر در نارسایی قلبی انجام میشود آریتمی ها بسته به نوع با دارو یا روش های جراحی و یا ابلیشن درمان میشوند

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

پیوند قلب، عملی است که در آن قلب بیمار مبتلا به نارسایی قلبی که با دارو و جراحی درمان نشده، با قلب یک اهدا کننده سالم جایگزین می شود. در حالی که پیوند قلب یک عمل بزرگی است اما با مراقبت و پیگیری های منظم بعد از آن، احتمال زنده ماندن بیمار را افزایش می دهد. عمل جراحی پیوند قلب، یک روش قلب باز است که چندین ساعت طول می کشد. در صورتی که بیمار سابقه جراحی های قبلی دیگری داشته باشد، جراحی پیچیده تر خواهد شد و مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.چگونه قلب را پیوند میزنند

پیوند قلب بیشتر برای درمان نارسایی قلبی انجام می شود. نارسایی قلبی در مرحله پایانی، نوعی بیماری است که در آن عضله قلب در تلاش برای پمپاژ خون در بدن به شدت شکست می خورد. این بدان معناست که سایر درمان ها دیگر تاثیری در روند بهبودی بیمار ندارند. نارسایی قلبی مرحله نهایی نارسایی قلبی است.

علل اصلی نارسایی قلبی در بزرگسالان عبارت است از:

در كودكان، نارسایی قلبی بیشتر در اثر نقص مادرزادی قلب یا كاردیومیوپاتی ایجاد می شود. پیوند بقیه اعضاء می تواند همزمان با پیوند قلب (پیوند چندگانگی) در افرادی که شرایط خاصی دارند، انجام گیرد.

پیوند قلب برای همه بیماران مناسب نیست و برخی از بیماران با داشتن شرایط زیر ممکن است کاندید خوبی برای پیوند قلب نباشند:

دستگاه کمک بطنی (VAD)، یک گزینه مناسب برای مبتلایان به نارسایی قلبی است که کاندید مناسبی برای پیوند قلب نیستند. همچنین از VAD ها معمولاً به عنوان درمان موقت برای افرادی که در لیست انتظار برای پیوند قلب هستند استفاده می شود. دستگاه کمکی بطنی یک پمپ مکانیکی است که در قفسه سینه بیمار کاشته می شود و به پمپ کردن خون از حفره های تحتانی قلب (بطن ها) به بقیه قسمت های بدن کمک می کند. در صورتی که VAD موثر نباشد، پزشكان از قلب مصنوعی به عنوان یك روش جایگزین كوتاه مدت استفاده می کنند.

علاوه بر خطرات جراحی قلب باز، از جمله خونریزی، عفونت و لخته شدن خون، عوارض احتمالی پیوند قلب شامل موارد زیر است:

یکی از مهمترین خطرات بعد از پیوند قلب این است که سیستم ایمنی بدن بیمار، قلب اهدایی را به عنوان یک ماده خارجی شناسایی و به آن حمله کند و باعث رد قلب پیوندی شود. برای همین بیمارانی که تحت جراحی های پیوند قرار می گیرند باید برای جلوگیری از رد آن به طور مادام العمر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف کنند. علاوه بر آن، بیماران باید معاینات پزشکی خود را به طور منظم پیگیری کنند. رد پیوند قلب اغلب بدون بروز هیچ علائمی اتفاق میفتد. برای تشخیص رد و یا عدم رد پیوند بیمار باید در سال اول پس از پیوند، بیوپسی مکرر قلب انجام دهد اما اغلب پس از گذشت یک سال بیمار به بیوپسی نیاز نخواهد داشت. در طی بیوپسی، یک لوله از راه رگ در گردن یا کشاله ران وارد قلب بیمار شده و از بافت قلب نمونه برداری می شود.

پس از پیوند قلب، ممکن است که دیواره شریان های قلب بیمار ضخیم و سفت شده و منجر به اختلال در شریان ها قلبی شود. این اختلال می تواند گردش خون را مختل و باعث حمله قلبی، نارسایی قلبی، ورم مفاصل قلب یا ایست ناگهانی قلبی شود.

داروهای سرکوب کننده های سیستم ایمنی بدن که بیماران بعد از پیوند باید به صورت مادام العمر عمر آن ها را مصرف کنند، می تواند باعث آسیب جدی به کلیه و سایر اندام های بدن شود. این دارو ها همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و لب و لنفوم غیر هوچکین و عفونت را افزایش دهند. بسیاری از بیمارانی که تحت پیوند قلب قرار می گیرند ممکن است در سال های اول بعد از پیوند به علت عفونت های مکرر در بیمارستان بستری شوند.

اغلب آماده سازی برای پیوند قلب هفته ها یا ماه ها قبل از جراحی پیوند، آغاز می شود. احتمالا اولین قدم برای انجام پیوند، این است که بیمار برای ارزیابی به یک مرکز پیوند قلب ارجاع داده می شود. البته بیمار می تواند خودش هم به تنهایی به مرکز پیوند مراجعه کند.

هنگام ارزیابی مرکز پیوند قلب، بیمار باید:

بعد بررسی شرایط بیمار توسط تیم پیوند و تایید برای انجام پیوند قلب، بیمار در لیست انتظار قرار می گیرد. انتظار برای پیوند قلب می تواند طولانی باشد زیرا تعداد گیرندگان قلب نسبت به دهندگان آن خیلی بیشتر است. پیدا کردن یک اهدا کننده به گروه خونی و وضعیت بیمار بستگی دارد.

تا مدت زمانی که بیمار در لیست انتظار قرار دارد، تیم پزشکی وضعیت قلب و سایر شرایط بیمار را تحت کنترل قرار می دهد. بیمار باید تا زمان پیوند با رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت مناسب از خودش مراقبت کند. در برخی از بیماران ممکن است پزشکان تا فرا رسیدن زمان پیوند، استفاده از دستگاه های کمک بطنی (VAD) را توصیه کنند. دستگاه های کمک بطنی به پل هایی برای پیوند معروف هستند که به طور موقت وضعیت سلامتی بیمار را تا زمان موعد پیوند در وضعیت مناسب نگه می دارند.

تیم پیوند هنگام تصمیم گیری در مورد واجد شرایط بودن بیمار برای پیوند قلب، تمام اطلاعات مربوط به تاریخچه سلامتی، یافته های مربوط به معاینه بدنی و نتایج تست تشخیصی بیمار را بررسی می کند. پس از قبول شدن به عنوان کاندید پیوند، بیمار در لیست انتظار قرار می گیرد. هنگامی که یک عضو اهدا کننده برای پیوند پیدا شود دریافت کننده از بین افرادی که در لیست انتظار قرار دارند بر اساس شدت وضعیت، اندازه قلب و گروه خونی انتخاب می شود. بیمار جهت آماده شدن برای پیوند باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کند. اکثر قلب ها پس از خارج شدن از بدن اهدا کننده باید در طی 4 ساعت پیوند داده شود.

تیم پیوند شامل اعضاء زیر می باشد:

پیوند قلب معمولاً باید تا چهار ساعت پس از برداشتن قلب دهنده انجام گیرد. به همین علت قلب های اهدایی ابتدا به یک مرکز پیوند نزدیک و سپس به مراکز دورتر اهداء می شوند. برای پیوند قلب، به محض ورود بیمار به بیمارستان، پزشکان و تیم پیوند وضعیت قلب اهدا کننده و آمادگی بیمار را برای پیوند مورد ارزیابی قرار می دهند. قبل از پیوند قلب موارد زیر توسط تیم پیوند انجام می گیرند:

عمل جراحی پیوند قلب یک روش قلب باز است که چند ساعت طول می کشد. در صورتی که بیمار سابقه جراحی قلب داشته باشد، ممکن است جراحی پیچیده تر و طولانی تر شود. قبل از عمل، بیمار تحت بیهوشی کامل قرار گرفته و به یک دستگاه بای پس قلبی متصل می شود تا از جریان خون غنی از اکسیژن در بدن جلوگیری شود. جراح سینه بیمار را برش داده و استخوان قفسه سینه را جدا و آن را باز می کند تا بتواند جراحی لازم را بر روی قلب بیمار انجام دهد.

جراح قلب بیمار را برداشته و قلب اهدا کننده را جایگزین کرده و سپس عروق اصلی خون بیمار را به قلب اهداکننده وصل می کند. قلب جدید اغلب با بازگرداندن جریان خون شروع به کار می کند. بعضی اوقات برای آغاز به کار قلب جدید در بدن بیمار از شوک الکتریکی استفاده می شود. پزشک می تواند برای کنترل درد بعد از پیوند، مسکن تجویز کند. بعد از عمل، مایعات و داروها از طریق لوله های داخل وریدی (IV) به بیمار تزریق می شوند.

پیوند قلب این روند را دنبال می کند:

بیمار بعد از پیوند قلب، در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری خواهد شد و سپس به بخش عمومی بیمارستان منتقل می شود. مدت زمان بستری شدن بیمار در بخش مراقبت های ویژه به وضعیت بیمار بستگی دارد و در افراد مختلف، متفاوت است. برای ارزیابی و نظارت بیشتر ممکن است بیمار تا سه ماه اول پیوند در بیمارستان بستری شود و بعد ازآن بیمار باید جلسات و معاینات پزشکی خود را به طور منظم پیگیری کند. همچنین بیماران باید بعد از پیوند قلب در صورت بروز علائم تنگی نفس، تب، خستگی، کاهش ادرار و افزایش وزن به پزشک مراجعه کنند.

بیماران بهتر است:

در طی این پیگیری ها، ممکن است پزشک آزمایش خون، اشعه X قفسه سینه و بیوپسی را تجویز کند. بعد از پیوند ممکن است بیماران به برخی از عفونت ها مانند عفونت مخمر دهانی (برفک)، تبخال و ویروس های تنفسی حساس شوند برای پیشگیری از ابتلا به عفونت بیماران باید از حضور در مراکز شلوغ و تماس با افراد بیمار و سرماخورده پرهیز و از دندان های خود مراقبت کنند و قبل از انجام هر کار دندانپزشکی به پزشک بگویند که تحت جراحی پیوند قرار گرفته اند. چون محققان معتقدند بین بهداشت دهان و دندان و بیماری های قلبی ارتباطی وجود دارد.

بیماران باید بعد از پیوند قلب، در طولانی مدت شرایط زیر را در نظر بگیرند:

بیماران پس از پیوند قلب باید رژیم غذایی خود را تنظیم کرده تا قلب آن ها سالم و عملکرد خوبی داشته باشد. حفظ وزن سالم و ورزش می تواند از بروز عوارضی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت پیشگیری کند. یک متخصص تغذیه می تواند به بیماران در مورد نیازهای غذایی و رژیم غذایی مناسب کمک کند.

توصیه های متخصص تغذیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بعد از پیوند قلب، بیمار برای بهبودی کلی سلامت جسمی و روحی خود باید ورزش و فعالیت بدنی خود را به صورت منظم انجام دهد. ورزش می تواند در کنترل فشار خون، کاهش استرس، حفظ وزن سالم، تقویت استخوان ها و افزایش عملکرد بدنی بیمار موثر باشد. برنامه ورزش بیمار شامل حرکات کششی یا کند می باشد. تیم درمانی ممکن است فعالیت های بدنی از قبیل پیاده روی، دوچرخه سواری و تمرین قدرتی را به عنوان بخشی از برنامه ورزش به بیمار پیشنهاد دهد. اگر بیمار بعد از ورزش علائمی مانند تنگی نفس، حالت تهوع، ضربان قلب نامنظم یا سرگیجه را تجربه کرد باید ورزش را متوقف کرده و سریعاً با پزشک خود تماس بگیرد.

توانبخشی قلب، شامل ورزش و آموزش ویژه برای بهبود سلامتی بیمار می باشد و در بازگرداندن قدرت و بهبود کیفیت زندگی موثر باشند.چگونه قلب را پیوند میزنند

اکثر افرادی که تحت جراحی پیوند قلب قرار گرفته اند از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

بیمار بسته به شرایط و وضعیت بعد از پیوند می تواند به بسیاری از فعالیت های روزمره زندگی خودش از قبیل بازگشت به محل کار، شرکت در سرگرمی و ورزش برگردد. برخی از زنانی که پیوند قلب انجام داده اند می توانند باردار شوند. با این حال، قبل از تصمیم به بارداری بهتر است با پزشک مشورت کنند چون به احتمال زیاد بیمار به تنظیمات دارویی نیاز دارد تا از بروز عوارض دارویی بر حاملگی پیشگیری شود.

پیوند قلب در همه موارد موفقیت آمیز نیست و به دلایل مختلفی پیوند ممکن است شکست بخورد. در صورت رد پیوند پزشک می تواند داروهای بیمار را تنظیم کرده و یا در موارد شدیدتر پیوند قلب دیگری انجام دهد.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/heart-transplant/about/pac-20384750

https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/heart-transplant

از مزایای بالا نگه داشتن پاها بعد از خستگی یک روز کاری…

قرص خوراکی لوواستاتین به عنوان دارویی با نام تجاری و یک داروی…

ضربان های خطرناک قلب کدامند؟ تشخیص ضربان های خطرناک قلب از نظر…

علت ارتباط بین بی خوابی و نارسایی قلبی هنوز تشخیص داده نشده…

عوارض فیبریلاسیون دهلیزی بر روی بدن عوارض فیبریلاسیون دهلیزی بر روی بدن…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

پیوند قلب جایگزینی قلب بیمار یا آسیب دیده شخص با قلب سالم اهدا کننده است. اهدا کننده شخصی است که فوت کرده و خانواده اش با اهدای اعضای بدن عزیزانشان موافقت کرده اند.

پیوند قلب، در بیش از چهار دهه، از زمان انجام اولین پیوند قلب انسان در سال ۱۹۶۷، از یک عمل آزمایشی به یک درمان اثبات شده برای بیماری پیشرفته قلب تغییر کرده است. هر ساله بیش از ۲۰۰۰ پیوند قلب در ایالات متحده انجام می شود؛ و در صورتی که قلب‌های اهدایی بیشتر در دسترس باشند، هر ساله بیش از هزاران نفر از پیوند قلب بهره‌مند خواهند شد.

پیوند قلب زمانی در نظر گرفته می شود که نارسایی قلبی آنقدر شدید باشد که به هیچ درمان دیگری پاسخ ندهد، اما به غیر از این موضوع، سلامت فرد از جنبه های دیگر مطلوب است. دلایل اصلی پیوند قلب در افراد این است که آن ها به موارد زیر ابتلا دارند:

توجه به این نکته که نوآوری های جدید بسیاری، از داروهای جدید گرفته تا ضربان سازهای قلب و درمان های جراحی جدید، برای درمان نارسایی قلبی وجود دارد، حائز اهمیت است. آنچه هنگام مشخص کردن گزینه های درمانی مهم است، این است که این کار توسط پزشکی متخصص نارسایی قلبی ارزیابی شود.

افراد مبتلا به نارسایی قلبی پیشرفته (مرحله آخری) که از جنبه های دیگر سالم هستند، ممکن است برای پیوند قلب در نظر گرفته شوند.چگونه قلب را پیوند میزنند

برای تعیین اینکه آیا پیوند قلب برای شما مناسب است یا خیر، سوالات اساسی زیر باید توسط شما، پزشک و خانواده در نظر گرفته شود:

در صورتی که به هر یک از سؤالات بالا پاسخ “نه” داده باشید، پیوند قلب برای شما گزینه ی مناسبی نیست. همچنین اگر مشکلات پزشکی دیگری مانند سایر بیماری های شدید، عفونت های فعال یا چاقی شدید داشته باشید نیز، به احتمال زیاد کاندیدای پیوند محسوب نخواهید شد.

برای دریافت پیوند قلب، ابتدا باید در لیست پیوند قرار بگیرید. اما پیش از قرارگرفتن در لیست پیوند، باید تحت یک فرآیند غربالگری دقیق قرار بگیرید. تیمی از پزشکان قلب، پرستاران، مددکاران اجتماعی و متخصصان اخلاق زیستی سابقه پزشکی، نتایج آزمایش های تشخیصی، سابقه اجتماعی و نتایج آزمایش روانشناسی شما را بررسی می کنند تا دریابند آیا بعد از این فرایند می توانید زنده بمانید و سپس، مراقبت های مداوم مورد نیاز برای زندگی سالم و طولانی را دنبال کنید یا خیر.

پس از تأیید، باید منتظر اهدا کننده باشید. این روند می تواند طولانی و پرتنش باشد. یک شبکه حمایتی از خانواده و دوستان برای کمک به شما در این زمان لازم است. برای کنترل نارسایی قلبی، یک تیم مراقبت های بهداشتی شما را از نزدیک تحت نظر خواهد داشت. در صورت دردسترس قرار گرفتن قلب، بیمارستان باید بداند کجا باید با شما تماس بگیرد.

اهداکنندگان پیوند قلب افرادی هستند که ممکن است اخیراً فوت کرده و یا دچار مرگ مغزی شده باشند، این بدان معناست که اگرچه بدن آنها با دستگاه ها زنده نگه داشته می شود، اما مغزشان هیچ نشانه ای از حیات ندارد. در بیشتر مواقع این اهدا کنندگان در اثر تصادف رانندگی، ضربه شدید به سر، یا اصابت گلوله فوت کرده اند.

اهدا کنندگان قبل از مرگ اجازه اهدای عضو خود را می دهند؛ خانواده اهدا کننده نیز باید هنگام اهدای عضو اهدا کننده متوفی رضایت دهند.

اعضای اهدا کننده در لیست انتظار رایانه ای شبکه متحد توزیع عضو (UNOS) قرار می گیرند. این لیست انتظار امکان دسترسی و توزیع عادلانه اعضای بدن را پس از در دسترس قرار گرفتن، فراهم می کند. پس از در دسترس قرار گرفتن قلب، بر اساس گروه خون، اندازه بدن، وضعیت UNOS (براساس شرایط پزشکی گیرنده) و مدت زمان انتظار گیرنده، به بهترین گسرنده سازگار ممکن داده می شود. نژاد و جنسیت اهدا کننده هیچ منافاتی با سازگاری و تطابق ندارد. همه اهدا کنندگان از نظر هپاتیت B و C و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) غربال می شوند. ( آیا تست پاپ اسمیر ویروس HIV را تشخیص می دهد؟ )

متأسفانه قلب کافی برای پیوند در دسترس نیست. در هر لحظه، تقریباً ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر منتظر پیوند قلب یا پیوند قلب و ریه هستند. فرد ممکن است ماه ها برای پیوند منتظر بماند و بیش از ۲۵٪ از افراد آنقدر زنده نمی مانند که بتواند پیوند دریافت کنند.

بسیاری از افرادی که منتظر پیوند هستند احساسات ضد و نقیضی دارند، زیرا می دانند که پیش از در دسترس قرار گرفتن عضو، باید کسی جان خود را از دست دهد. شاید این مساله کمک کند که بدانید بسیاری از خانواده‌های اهدا کننده با دانستن اینکه برخی از مردم مرگ عزیزشان را درک می کنند، آرام تر می شوند.

با در دسترس قرار گرفتن قلب اهدا کننده، یک جراح از مرکز پیوند، قلب را از طریق جراحی از بدن اهدا کننده خارج می کند. قلب ضمن انتقال به گیرنده، خنک و در یک محلول خاص نگه داری می شود. جراح قبل از شروع جراحی پیوند، مطوئن می شود قلب اهدا کننده خوب است. جراحی پیوند در اسرع وقت پس از در دسترس قرار گرفتن قلب اهدا کننده انجام می شود.

در حین عمل، بیمار بر روی دستگاه قلب و ریه قرار می گیرد. این دستگاه به بدن اجازه می دهد حتی حین انجام جراحی قلب، اکسیژن و مواد مغذی حیاتی را از خون دریافت کند.

سپس جراحان قلب بیمار را، به جز در دیواره های خلفی دهلیز(محفظه های فوقانی قلب) خارج می کند. بخش پشتی دهلیزهای قلب اهدا کننده باز می شود و قلب در جای خود دوخته می شود.

سپس جراحان رگ های خونی را به هم متصل می کنند و اجازه می دهند خون از قلب و ریه ها جریان یابد. با گرم شدن قلب، ضربان قلب آغاز می شود. جراحان قبل از جدا کردن بیمار از دستگاه قلبی- ریوی، همه عروق خونی متصل شده و محفظه های قلب را از نظر نشت بررسی می کنند.

این پیوند، عمل پیچیده ای است که از ۴ تا ۱۰ ساعت بطول می انجامد.

بیشتر بیماران طی چند روز پس از جراحی بلند می شوند و در اطراف حرکت می کنند و در صورت عدم وجود علائم رد سریع بدن، می توانند طی ۷ تا ۱۶ روز به خانه بروند.

شایع ترین دلایل مرگ به دنبال پیوند، عفونت و رد پیوند است. بیمارانی که برای جلوگیری از رد پیوند دارومصرف می کنند، در معرض بروز آسیب کلیوی، افزایش فشار خون، پوکی استخوان (نازک شدن شدید استخوان ها، که می تواند منجر به شکستگی شود) و لنفوم (نوعی سرطان که سلول های سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد) قرار می گیرند.

تقریباً نیمی از بیمارانی که تحت پیوند قرار می گیرند، به بیماری عروق کرونر مبتلا می شوند. و بسیاری از آنها هیچ گونه علائمی مانند آنژین ندارند، زیرا هیچ حسی در قلب اهدایی خود ندارند.

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن از بدن در برابر عفونت محافظت می کند. این امر زمانی روی می دهد که سلول های سیستم ایمنی در بدن گردش می کنند و هر چیزی که به نظر خارجی یا متفاوت از سلول های خود بدن است را از بین می برند.

رد پیوند زمانی صورت می گیرد که سلول های ایمنی بدن قلب پیوندی را متفاوت از بقیه بدن تشخیص می دهند و سعی می کنند آن را از بین ببرند. اگر این مسئله به حال خود رها شود، سیستم ایمنی بدن به سلول های قلب دهنده آسیب می رساند و در نهایت آن را از بین می برد.

برای جلوگیری از رد پیوند، بیماران چندین دارو به نام سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می کنند. این داروها سیستم ایمنی را سرکوب می کنند تا قلب اهدایی آسیب نبیند. از آنجا که رد پیوند می تواند در هر زمان پس از پیوند روی دهد، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یک روز قبل از پیوند و پس از آن تا آخر عمر به بیماران داده می شود.

برای جلوگیری از رد پیوند، گیرندگان پیوند قلب باید کاملاً به رژیم داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی خود پایبند باشند. محققان به طور مستمر در حال کار بر روی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ایمن تر، مؤثرتر و قابل تحمل تر هستند. با این حال، سرکوب سیستم ایمنی بیش از حد می تواند منجر به عفونت های جدی شود. بدون داشتن سیستم ایمنی که به میزان کافی فعال باشد، بیمار می تواند به راحتی به عفونت های شدید مبتلا شود. به همین دلیل، برای مقابله با عفونت ها داروهایی نیز تجویز می شود.

بیوپسی میوکارد: گیرندگان پیوند قلب از نظر علائم رد پیوند با دقت کنترل می شوند. پزشکان مرتباً از نمونه های کوچکی از قلب پیوندی برمی دارند تا در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهند. این روش که بیوپسی نامیده می شود، شامل پیشبرد لوله نازکی به نام کاتتر از طریق ورید به قلب است. در انتهای کاتتر یک بیوپتوم (ابزاری کوچکی که برای جداکردن یک قطعه از بافت مورد استفاده قرار می گیرد) قرار دارد. اگر نمونه برداری نشانگر سلول های آسیب دیده باشد، ممکن است دوز و نوع داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی تغییر کند. نمونه برداری از عضله قلب معمولاً به صورت هفتگی طی سه تا شش هفته اول پس از جراحی، و سپس هر سه ماه برای سال اول، و سپس بطور سالانه انجام می شود.

بسیار حائز اهمیت است که نسبت به علائم احتمالی رد و عفونت آگاه باشید تا بتوانید آنها را به پزشکان خود گزارش دهید و بلافاصله تحت درمان قرار بگیرید.

علائم رد پیوند عبارتند از:

با سرکوب بیش از حد سیستم ایمنی، سیستم ایمنی بدن می تواند کند شود و بیمار به راحتی به عفونت های شدید ابتلا یابد. به همین دلیل داروهایی نیز برای مقابله با عفونت ها تجویز می شود. مهم است که نسبت به علائم احتمالی رد و عفونت آگاهی داشته باشید تا بتوانید آنها را به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود گزارش دهید و بلافاصله تحت درمان قرار بگیرید.

علائم هشدار دهنده مربوط به عفونت عبارتند از:

در صورت داشتن هر یک از علائم رد پیوند یا عفونت، بلافاصله پزشک خود را مطلع سازید.

به استثنای الزام به مصرف مادام العمر داروهایی که مانع از رد پیوند قلب اهدایی توسط بدن می شوند، بسیاری از گیرندگان پیوند قلب عمر طولانی و مفیدی دارند.

با این وجود، مواردی وجود دارد که باید آن ها را بخاطر داشته باشید:

مدت زمان زنده ماندن فرد بعد از پیوند قلب به عوامل زیادی از جمله سن، سلامت عمومی و پاسخ به پیوند بستگی دارد. آمارهای اخیر نشان می دهد که ۸۰٪ بیماران پیوند قلب حداقل دو سال پس از جراحی زندگی می کنند. میزان بقا ۱۰ ساله حدود ۵۶٪ است. تقریباً ۸۵٪ از افراد قادر به انجام کار یا فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند، هستند. بسیاری از بیماران می توانند از شنا، دوچرخه سواری، دویدن یا سایر ورزش ها لذت ببرند.

در بیشتر موارد، هزینه های مربوط به پیوند قلب توسط بیمه درمانی پوشش داده می شود. بیش از ۸۰٪ بیمه های تجاری و ۹۷٪ از طرح های لو کراس بلو شیلد (Blue Cross / Blue Shield) پیوند قلب را پوشش می دهند. برنامه های Medicaid در بیشتر ایالت ها و ناحیه کلمبیا نیز هزینه پیوند را می پردازند. در صورتی که این چراحی در یک مرکز تأیید شده انجام شود، Medicare پیوند قلب را در بیماران واجد شرایط Medicare پوشش می دهد.

آنچه مهم است این است که تحقیقات خود را انجام دهید و دریابید که آیا بیمه خدمات درمانی خاص شما این روش درمانی را پوشش می دهد یا خیر، و آیا مسئولیت هرگونه هزینه ای بر عهده شماست یا نه.

برای مشاوره با دکتر متخصص قلب می توانید از درمانکده استفاده کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

چگونه قلب را پیوند میزنند

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.


آدرس

تهران، اشرفی اصفهانی، ابتدای بلوار مرزداران، مرکز درمانی بهار، طبقه 2


تماس با مرکز قلب بهار

0214800096209021122962

آخرین بروز رسانی در 14 آبان 1397

چگونه قلب را پیوند میزنند

پیوند قلب عملیاتی است که طی آن یک قلبی که دچار نارسایی شده با یک قلب اهداکننده سالم، جایگزین می‌شود. پیوند قلب یک درمان است که معمولاً برای افرادی که داروها یا سایر جراحی‌ها را انجام داده، اما بهبود نیافتند، توصیه می‌شود.

هنگامی که تصمیم به انجام پیوند قلب می‌گیرید، باید اطلاعات خود را در مورد پروسه پیوند، جراحی، خطرات بالقوه و مراقبت بعد از آن گسترش دهید.

 

پیوند قلب زمانی انجام می‌شود که درمان‌های دیگر برای مشکلات قلبی جواب ندهد و منجر به نارسایی قلبی شود.

 

در بزرگ‌سالان، نارسایی قلبی می‌تواند ناشی از چندین شرایط باشد، از جمله:

 

 

در کودکان نارسایی قلب اغلب ناشی از نقص قلب مادرزادی یا یک بیماری قلبی است.

 

 

این روش ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به نارسایی کلیه علاوه بر نارسایی قلبی باشد.

این روش ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبد و قلب خاص باشد.

پزشکان به‌ندرت ممکن است این روش را برای برخی افراد مبتلا به بیماری‌های شدید ریه و قلب پیشنهاد کنند، اگر شرایط تنها با پیوند قلب یا پیوند ریه درمان نشود.

 

پیوند قلب درمان مناسب برای همه نیست. برخی افراد ممکن است که شرایط مناسب جهت پیوند را نداشته باشند.

 

برای برخی از افرادی که نمی‌توانند پیوند قلب داشته باشند، گزینه دیگر، دستگاه کمک بطنی (VAD) است. دستگاه کمک بطنی یک پمپ مکانیکی است که در قفسه سینه بیمار نصب می‌شود که به پمپ خون از حفره‌های پایینی قلب به قسمت‌های دیگر بدن کمک کند.

 

VAD ها معمولاً به‌عنوان یک درمان موقت، برای افرادی که در انتظار پیوند قلب هستند، استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها به‌عنوان یک درمان طولانی مدت برای افرادی که نارسایی قلبی دارند، اما برای پیوند قلب واجد شرایط نیستند، استفاده می‌شوند. اگر VAD به‌درستی کار نکند، پزشکان قلب مصنوعی را به‌عنوان درمان کوتاه مدت برای بیماران منتظر پیوند استفاده می‌کنند.

 

 

جراحی پیوند قلب نیاز به جراحی قلب باز دارد که خطر بسیاری از عوارض را شامل می‌شود، از جمله:

 

سیستم ایمنی بدن، قلب اهدا شده را به‌عنوان عامل خارجی شناسایی کرده و به آن حمله می‌کند. گر چه به افرادی که پیوند انجام می‌دهند، داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی می‌دهند. اما باز هم ۱۰% احتمال رد شدن اتصال قلب اهدا شده در یک سال اول بعد پیوند وجود دارد که با دارو آن را کنترل می‌کنند.

 

برای تعیین اینکه آیا بدن شما قلب جدید را رد می‌کند یا نه، در طی سال اول پس از پیوند، بایپس های مکرر قلب برای تست بافت قلب شما وجود دارد. که بعد از این مدت تعداد آن‌ها کاهش می‌یابد.

 

پس از پیوند، ممکن است دیواره‌های شرایین در قلب (شریان‌های عروق کرونر) ضخیم و سخت‌تر شوند، که منجر به واسکولاپاتی کاتتر قلبی (CAV) می‌شود. این می‌تواند گردش خون را از طریق قلب دشوار کند و باعث حمله قلبی، نارسایی قلبی، ریتم‌های غیرطبیعی قلب (آریتمی) یا مرگ ناگهانی قلب شود.

 

پزشک ممکن است پس از پیوند، آزمایش‌های سالانه را برای نظارت بر شریان‌های کرونری برای CAV توصیه کند.

 

داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، ممکن است باعث آسیب کلیه و سایر مشکلات شود. عوارض دیگر این داروها می‌تواند شامل:

 

چگونه قلب را پیوند میزنند

داروهای ضدافسردگی همچنین می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. مصرف این داروها می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتر سرطان پوست، لنفوم و دیگر تومورها قرار دهد. بررسی‌های منظم برای تشخیص توسعه سرطان، ضروری است.

 

توانایی بیمار برای مبارزه با عفونت کاهش می‌یابد. برخی از گیرندگان پیوند قلب ممکن است دچار عفونت شوند که بعد پیوند در بیمارستان بستری می‌گردند. خطر ابتلا به عفونت باگذشت زمان کاهش می‌یابد.

 

آماده سازی برای پیوند، قبل از انجام پیوند انجام می‌شود. که این زمان ممکن است از روزها تا سال‌ها طول بکشد. که بیمار در صف انتظار برای قلب اهدایی است.

 

بعد از اینکه پزشک پیوند را برای بیمار توصیه می‌کند. باید به مراکز انجام پیوند مراجعه کند. بهتر از ابتدا با مرکز بیمه خود در مورد مراکز تحت پوشش پیوند اطلاع یابید.

 

در هنگام ارزیابی مرکز پیوند قلب، تعداد پیوندهای قلب را در نظر بگیرید که هر سال مرکز انجام می‌دهد و میزان بقای گیرنده پیوند.

 

ارزیابی برای بررسی اینکه آیا بیمار:

 

 

بعد در صورت صلاحیت نام بیمار به‌عنوان یک گیرنده عضو در لیست انتظار ثبت می‌شود. معمولاً تعداد عضو اهدایی همیشه کمتر از تعداد بیماران بوده و ممکن است تعدادی از افراد قبل از پیدا شدن قلب سالم اهدایی جان خود را از دست بدهند.

 

در طول زمان انتظار برای پیوند ممکن است حتی روش درمانی چند بار به دلیل تغییر وضعیت بیمار، تغییر پیدا کند. به همین منظور بیمار تحت نظر تیم پزشکی قرار دارد.

 

بعد از پیدا شدن قلب برای پیوند آزمایش‌هایی برای تأیید اینکه قلب مناسب فرد گیرنده است یا نه صورت می‌گیرد. از جمله:

 

پیوند قلب باید در عرض چهار ساعت پس از گرفتن عضو از فرد دهنده انجام شود تا قابل استفاده باشد. در نتیجه، قلب‌ها ابتدا به یک مرکز پیوند نزدیک و سپس به مراکز بیمارستان گیرنده عضو منتقل می‌شود.

 

جراحی پیوند قلب عمل جراحی قلب باز است که چند ساعت طول می‌کشد. اگر جراحی قلب قبلی داشته‌اید، عمل جراحی پیچیده‌تر است و طول می‌کشد. ابتدا داروهای بیهوشی عمومی قبل از عمل دریافت می‌شود. سپس بیمار را به یک دستگاه کنترل کننده قلب و ریه متصل می‌کنند تا جریان خون در سراسر بدن را بر عهده بگیرد.

 

جراح قفسه سینه را می‌برد و استخوان‌ها را کنار می‌زند تا به قلب بیمار دسترسی داشته باشد.

جراح قلب نارسا را بیرون آورده و قلب جدید را جایگزین آن می‌کند. شریان‌های اصلی را به قلب متصل می‌کند. در حین این عمل ممکن است که به شوک الکتریکی هم نیاز شود.

 

بعد از عمل به دارو نیازمند هستید. سپس با کمک دستگاه تنفس و لوله‌هایی که مایعات تجمع یافته در اطراف ریه را خالی می‌کند، اوضاع بیمار را کنترل می‌کنند.

بعد از جراحی، از طریق لوله‌های داخل وریدی (IV) نیز مایعات و داروها را دریافت خواهید کرد.

پس از عمل جراحی بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) انتقال می‌یابد.

بعد از چند روز به بخش منتقل شده و به‌طورکلی دو تا سه هفته در بیمارستان بستری خواهید بود.

البته زمان صرف شده در ICU و در بیمارستان ممکن است متفاوت باشد.

 

بعد از مرخصی شدن از بیمارستان هم تحت نظر تیم نظارت بعد از جراحی قرار می‌گیرد. تا هر گونه وضعیت بیمار بررسی شود.

 

پس از پیوند قلب، چندین مراحل پیگیری در مرکز پیوند را خواهد داشت. آزمایش‌های منظم، از جمله آزمایش خون، اکوکاردیوگرام، الکتروکاردیوگرام و بیوپسی های قلبی خواهد داشت.

 

داروهایی به‌منظور کاهش فعالیت سیستم ایمنی مصرف می‌شود تا احتمال حمله به قلب را کاهش دهد. از آنجا که سیستم ایمنی بدن به‌احتمال زیاد، هرگز به‌طور کامل ارگان جدید را قبول نمی‌کند، بعضی از این داروها برای تمام عمر باید مصرف شوند.

 

داروهای ضدافسردگی ممکن است عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد کند. به‌عنوان مثال، هنگام مصرف داروهای پس از پیوند، مانند کورتیکواستروئیدها، موجب افزایش وزن می‌شود.

ممکن است دچار موی زائد و یا مشکلات معده شوید.

برخی از عوارض جانبی داروهای ایمنی بدن ممکن است زمانی که شما برای اولین بار دارو را شروع می‌کنید بیشتر قابل توجه باشند اما ممکن است در طول زمان شدت آن‌ها کاهش یابد.

 

از آنجا که سیستم ایمنی بدن شده، بدن در برابر عفونت بیشتر آسیب پذیر می‌شود. پزشک ممکن است داروهای ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی نیز تجویز کند.

برخی از داروها ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرطان، پوکی استخوان یا دیابت را افزایش دهند.

 

باگذشت زمان که خطر پس زدن پیوند کاهش می‌یابد. دوز داروها هم تغییر می‌کند.

 

درمان‌های پزشکی جدید و استرس داشتن پیوند قلب ممکن است موجب خستگی شما شود. بسیاری از افرادی که پیوند قلب داشته‌اند چنین احساسی دارند.

اگر احساس تنش یا افسردگی دارید با پزشک خود صحبت کنید. مراکز پیوند اغلب گروه‌های پشتیبانی و منابع دیگر برای کمک به شما در مدیریت وضعیتتان را دارند.

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز قلب و عروق بهار می باشد. طراحی، توسعه و پشتیبانی توسط دیجینگ.

حتی تصور این که قلب فرد دیگری که هرگز فرصت دیدنش را نخواهید داشت،  در سینه شما بتپد، باعث ترس، اضطراب و استرس می شود. چنین استرسی چند برابر می شود، وقتی به دلیل ابتلا به نارسایی شدید قلبی در لیست انتظار پیوند قلب هستید و نگران این که مبادا وقت کافی تا زمان پیوند نداشته باشید. حتی بعد از پیوند ممکن است احساس شکنندگی ، افسردگی و نگرانی از عوارض و عواقب پیوند داشته باشید.

همه این احساس ها برای کسی که عمل جراحی بزرگی چون پیوند قلب را پیش رو دارد یا انجام داده،  طبیعی است. جالب است بدانید سالانه حدود 80 تا 90 عمل پیوند قلب در کشور انجام می شود.

عمل جراحی پیوند قلب، به برداشتن قلب نارسای یک بیمار و جایگزین کردن آن با قلب یک بیمار دچار مرگ مغزی گفته می شود. بیشترین کاربرد پیوند قلب برای بیمارانی است که نارسایی قلبی شدید دارند که غیرقابل درمان است. منظور از نارسایی قلبی، شرایطی است که قلب آسیب پذیر و ضعیف است و نمی تواند خون کافی را که بدن به آن نیاز دارد، پمپ کند.

دکتر بابک شریف کاشانی، متخصص و دانشیار قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره می گوید:چگونه قلب را پیوند میزنند

در دنیای امروزی، به علت نحوه زندگی، نوع تغذیه و انواع استرس، بیماری های قلبی عروقی افزایش یافته است. این بیماری ها شامل تنگی عروق کرونر قلب و سکته های قلبی ناشی از آن، فشار خون، نارسایی قلبی و مشکلات دریچه های قلب هستند. در شرایطی که این بیماری های قلبی به نارسایی قلبی منجر شود و به درمان های متداول پاسخ ندهد، گزینه آخر درمان، پیوند قلب خواهد بود.برای یک عمل پیوند موفق،  نیاز به همکاری گروه های مختلف پزشکی، خدمات وسیع حمایتی و مهم تر از همه بیمار و نزدیکان آن است.

بیماران مبتلا به نارسایی قلب پیشرفته باید تحت نظر یک کلینیک اختصاصی نارسایی قلب بوده، با پیگیری مرتب و منظم از وضعیت بیماری خود آگاه باشند. در این کلینیک ها شرایط بیمار ارزیابی می شود و اگر همه تست ها و آزمایش ها نشانگر وخامت بیماری باشند،  بیمار در گروه پیوند قرار می گیرد. پیوند قلب فقط در مراکز پیوند مورد تائید وزارت بهداشت انجام می شود و بیماران برای پیوند باید در این مراکز ثبت نام کنند تا در صورت وجود قلب مناسب برای پیوند دعوت شوند.

زمانی که فرد مرگ مغزی برای اهدا معرفی می شود، گروه های تخصصی، اعضای مختلف از جمله قلب را از نظر مناسب بودن برای اهدا بررسی می کنند. اگر قلب مناسب تشخیص داده شود، با توجه به لیست انتظار وزارت بهداشت، فرد گیرنده مناسب شناسایی و از طریق گروه پیوند برای عمل جراحی دعوت می شود.

بیشتر بیماران که به مرکز پیوند مراجعه می کنند، نارسایی قلبی شدید و لاعلاج دارند. نارسایی قلبی ممکن است بر اثر بیماری هایی چون بیماری عروق کرونری، بیماری های مادرزادی قلب، عفونت ویروسی قلب، بیماری های دریچه ای و ماهیچه های قلب ایجاد شود. گفتنی است مصرف مشروبات الکلی، بارداری و مصرف نکردن دقیق و بموقع داروها می تواند باعث آسیب دریچه ای و ماهیچه های قلب شود.

اگر فرد دارای هر یک از بیماری های زیر باشد، پیوند قلب برای او ممنوع است:- کم خونی شدید- فشار خون شدید- دیابت کنترل نشده- بیماری شدید کلیه، کبد و ریه- تومور بدخیم سرطانی- عفونت فعال- مقاومت عروق ریوی بیش از شش واحد وود- گرادیان فشار داخل ریوی بزرگ تر از 15 میلی متر جیوه: افزایش فشار خون ریوی باعث نارسایی بطن راست قلب، سپس نارسایی عضو پیوندی و در نهایت باعث مرگ گیرنده پیوند می شود.- وابستگی شدید به دخانیات

به طور متوسط این افراد تا یک ماه در بیمارستان بستری می شوند تا تمام عوارض اولیه آنها کنترل شود. بعد از یک ماه می توانند وارد جامعه شوند و کارهای روزمره و عادی خود را از سر بگیرند.

مساله مهم این است که اینها باید به طور مکرر مراجعه کنند، زیرا هر علامت غیر طبیعی که در این افراد ایجاد می شود، می تواند بیانگر این باشد که پیوند آنها دچار مشکل شده است.

در این ویزیت ها پزشکان عملکرد قلب پیوندی، سطح داروی ضد رد پیوند و احتمال بروز عوارض عفونی و غیرعفونی را بررسی می کنند و در صورت نیاز، اقدامات درمانی لازم را انجام می دهد.

رعایت نکات بهداشتی بخصوص پرهیز از رفتارهایی که خطر انتقال عفونت ها را افزایش می دهد، بسیار مهم است. پیشگیری از عفونت های تنفسی و گوارشی و واکسیناسیون های لازم از این قبیل اقدامات است.

پس از انجام پیوند باید هر ماه بیوپسی (نمونه گیری) انجام شود تا اگر رد پیوندی در حال رخ دادن است، در همان مراحل اولیه و قبل از بروز علائم، تشخیص داده شده و بیماران درمان شوند. ولی به تدریج که از سن پیوند می گذرد، گرفتن بیوپسی با فاصله های زمانی بیشتر انجام می شود.

بیماران باید هر ساله به منظور بررسی احتمال تنگی شریان های کرونر، آنژیوگرافی کرونری و یا اولتراسونوگرافی داخل کرونری انجام دهند.

درباره بارداری بعد از پیوند، گزارش های متعددی از موارد موفق آن را می توان ارائه داد، ولی لازمه حفظ سلامت بیمار پیوندی، پرهیز از بارداری است.

بررسی محققان آمریکایی نشان می دهد زنانی که بعد از پیوند عضو، باردار می شوند با خطرات زیادی مواجه هستند که یکی از آنها به دنیا آوردن فرزند ناقص الخلقه و دیگری پس زدن عضو پیوندی تا دو سال پس از بارداری است.

به بیان دیگر، امکان بارداری بعد از پیوند عضو وجود دارد، ولی فرد باید قبل و بعد از بارداری تحت نظر متخصص زنان باشد و با متخصص پیوند عضو، مشورت کند.

مصرف منظم داروهای تجویز شده برای حفظ سلامت قلب پیوندی در هر ویزیت به بیماران توصیه می شود. مصرف ناصحیح این داروها می تواند به عوارض شدید و حتی رد پیوند منجر شود که عارضه بسیار خطرناکی است و می تواند به قلب پیوندی آسیب جبران ناپذیری وارد کند.

رعایت نکات توصیه شده بعد از پیوند و توجه به مصرف منظم داروها، باعث حفظ عملکرد سالم قلب پیوندی خواهد شد و از رد پیوند و بروز عوارض مختلف پیشگیری خواهد کرد و اکثر بیماران پیوند قلب با رعایت این مسائل می توانند از یک زندگی فعال لذت ببرند.

– تب (بالاتر از 38 درجه)، تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، خستگی، درد بدن، خواب آلودگی- سرفه همراه با خلط سبز یا زرد، هر سرفه ای که بیش از یک هفته طول بکشد.- احساس سوزش هنگام دفع ادرار- ترشحات واژینال یا کهیر- زخمی که ترمیم نمی شود یا محل آن گرم شده- ادم، قرمزی، درد، حساسیت در دست یا پا- درد یا حساسیت در محل پیوند- تنگی تنفس- تجمع آب در بدن و یا افزایش ناگهانی وزن- افزایش ناگهانی ضربان قلب یا فشار خون

منابع: جام جم – پونه شیرازی ویکی پدیا

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

چگونه قلب را پیوند میزنند
چگونه قلب را پیوند میزنند
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *