چگونه مخاطب جذب کنیم

 
helpkade
چگونه مخاطب جذب کنیم
چگونه مخاطب جذب کنیم

اپلیکیشن محبوب اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط کوین سیستروم و مایک کریگر خلق و راه اندازی شد.

به دلیل کمبود دستگاه های ایفون در ایران این اپلیکیشن با تأخیر به محبوبیت رسید.

به مرور زمان و با افزایش دستگاه های ایفون و پیاده سازی آن بر سیستم عامل اندروید به تدریج این اپلیکیشن طرفداران زیادی در ایران نیز پیدا کرد.

در حال حاضر ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان عضو این شبکه اجتماعی هستند.

این اپلیکیشن که بر مبنای اشتراک گذاری عکس پایه گذاری شده بود، در حال حاضر در آپدیت های جدید خود قابلیت هایی از قبیل پخش زنده و استوری و انتشار ویدئوهای بیش از یک دقیقه تحت عنوان IGTV را افزوده است.چگونه مخاطب جذب کنیم

عضویت ساده برای پیوستن به این مجموعه توانسته است کاربران زیادی را به خود جذب کند.

سرعت رشد به گونه ای است که انتظار می رود تا پایان امسال شاهد یک میلیارد نفری شدن این شبکه اجتماعی محبوب باشیم.

داشتن دنبال کنندگان و صفحه ی پربازدید اتفاقی نیست.در این مقاله به نکاتی اشاره می کنیم که مارا در این امر یاری می کند.

انتخاب نام مناسب برای این صفحه اجتماعی اولین گامی است که باید به آن توجه کنیم. نام کاربری مناسب که فقط مختص شماست .

نام کاربری انتخاب کنید که کوتاه باشد و به راحتی بتوان آن را به خاطر سپرد. از استفاده کردن کاراکترهای عجیب و پیچیده اجتناب کنید.

اگر صفحه اینستاگرام برای استفاده شخصی شماست نام خود و اگر برای کسب و کارتان این صفحه را راه اندازی کردید کافیست نام خود یا اسم برندی که مسئول تبلیغ آن هستید انتخاب کنید.

اگر قصد دارید به اسم و رسمی برسید باید صفحه خود را به حالت عمومی قرار داده که با هشتگ گذاری مناسب و انتخاب و انتشار عکس های جذاب و با کیفیت در کوتاه ترین زمان ممکن به هدف خود می رسید .

در غیر این صورت صفحه شما به حالت شخصی بوده و فقط دوستانتان توانایی بازدید از تصاویری که به اشتراک می گذارید را دارند.

۳.انتخاب تصویر مناسب برای پروفایل

تصویری واضح و پرتره از چهره ی شما بی شک بهترین انتخاب است.

اگر برای کسب و کارتان این شبکه را راه اندازی کردید کافیست لوگوی شرکت یا تصویری که معرف کسب و کارتان است را انتخاب کنید.

۴.بیوگرافی بی نقص داشته باشید:

قسمت بیوگرافی تنها از ۱۵۰ کاراکتر تشکیل شده است اما مهمترین قسمت ، نگارش این بخش از این اپلیکیشن می باشد.

بیوگرافی یک شمای کلی و مختصر از شما و هویتتان به نمایش می گذارد.

از واژه های منفرد و علایقتان نظیر ( ورزشکار، نویسنده، نقاش و…) استفاده کنید.

همچنین افزودن موقیت مکانی خود را فراموش نکنید.

برای این که نوشته ها ظاهر زیباتری داشته باشند از برنامه هایی مثل stylish fonts  استفاده کنید . همچنین برای تغییر فونت نوشته های خود ما وبسایت  IGFONTS را به شما پیشنهاد میکنیم. در نظر داشته باشید که این برنامه ها و وبسایت ها از زبان فارسی پشتیبانی نمی کنند و فقط برای تغییر ظاهر حروف لاتین کاربرد دارد. برای ورود به سایت  IGFONTS کافیست روی آن کلیک کنید.

از جمله کوتاه برای بیان احساس یا هدفتان برای راه اندازی پیج استفاده کنید. تمرکز اصلی پروفایل شما روی چه موضوعیست؟

آیا می خواهید تصاویری از حیوانات را به اشتراک بگذارید؟ ایا هدفتان انتشار عکس هایی از مناظر طبیعی جهان است؟ آیا قصد دارید تصاویری از محصولات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؟

هر هدفی که دارید را به خوبی شرح دهید تا دنبال کنندگان شما بدانند با بازدید از پیج شما به چه خواهند رسید؟

در استفاده کردن از اموجی ها نهایت دقت را به کار ببرید. یک تصویر به اندازه ی هزاران کلمه حرف میزند و برداشت اشخاص با هم متفاوت است. اگر صفحه ی شما جنبه ی سرگرمی دارد انتخاب دو یا سه اموجی مناسب برای تعامل بیشتر شما با مخاطبینتان لازم است در غیر این صورت سعی کنید از استفاده ی آن پرهیزکنید.

اخرین موضوع مورد بحث در این قسمت گذاشتن یک هایپرلینک  یا ابر پیوند به وب سایت های دیگر می باشد. اگر هدف شما این است که مخاطبین خود را به صفحه ای خارج از پروفایل خود هدایت کنید می توانید از این امکان استفاده کنید.

شما میتوانید به تعداد دلخواه به این قسمت لینک اضافه کنید اما تنها لینکی که در قسمت وب سایت قرار دارد به هایپرلینک تبدیل می شود و قابل کلیک خواهد بود.

تصاویر خود را ویرایش کنید. در حال حاضر اپلیکیشن های متعددی هستند که شما را به هدفتان برساند تا  تصاویر باکیفیت و جذابی با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید.

اگر قصد دارید ویدیوهای جذابی تهیه کنید از اپلیکیشن هایی مانند : video collage , picplay post , jane, unfold استفاده کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ۱۸ ترفند برای قوی تر شدن در اینستاگرام را مطالعه کنید.

اگر میخواهید ظاهر عکس هایتان متفاوت باشد، استفاده از اپلیکیشن هایی چون snapseed , fotoRus  را توصیه میکنیم.

از اپلیکیشن canva  و jane  برای زیبا سازی ظاهر استوری هایتان استفاده کنید. مزیت استفاده از اپلیکیشن jane  این است که از هر دو فرمت (فایل های ویدئویی و عکس ) را پشتیبانی می کند. اما اپلیکیشن canva در عین حال که کارایی بسیاری دارد ، حتی میتوان برای هایلایت کردن استوری های خود در آن طراحی های منحصر به فرد خودتان را داشته باشید اما از فرمت ویدئو پشتیبانی نمی کند. اپلیکیشن های دیگری نیز وجود دارند .مار در مقاله ۲۸ ابزار کاربردی در اینستاگرام تمامی برنامه هایی که شما را در انجام این امر یاری میکند به طور مفصل شرح داده ایم برای مطالعه کافیست رو آن کلیک کنید.

برای صفحه ی خود تم انتخاب کنید به سلیقه ی خودتان. این تم ممکن است ظاهری مینیمال داشته باشد با رنگ ها و ظاهری ساده بدون پیچیدگی که از یک قرن پیش مورد استفاده قرار میگرفته است و در بهینه سازی و جذب مخاطب میتواند موثر باشد.چگونه مخاطب جذب کنیم

تم شما ممکن است سیاه سفید باشد. طرح های موزاییکی ، نوشته در وسط ، استفاده از قاب ها و پازلی کردن عکس ها میتواند انتخاب شما باشد. در پازلی کردن عکسها دقت کنید.هر تکه از پازل باید مفهمومی را دربر داشته باشد. با استفاده از اپلیکیشن های گرافیکی مثل فوتوشاپ و ایلوستریتور Adobe Illustrator میتوان ترکیب خوب و جذابی طراحی کرده و به اشتراک گذاشت.

ترکیب رنگ ثابت ، استفاده از فیلتر ثابت نیز انتخاب خوبی هستند. بستگی به سلیقه و روحیه تان و نوع کاربری صفحه اینستاگرام می توانید هر کدام از این موارد را استفاده کنید.

برای هر تصویر تعداد مشخصی هشتگ به کار ببرید. انتخاب هشتگ مناسب و به کاربردن ان ممکن است زمان بر باشد اما قطعا ارزشمند است.

برای شروع هشتگ گذاری بهتر است از هشتگ های جزئی استفاده کنید.

اگر هشتگ‌های استفاده‌شده را مخفی کنید، پست‌های شما جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند. برای انجام این کار می‌توانید از طریق فشردن اینتر، بین زیرنویس عکس خود و هشتگ‌ها فاصله بیندازید یا هشتگ‌ها را درون قسمت نظرها قرار دهید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

منتظر نمانید ، همین حالا با ما به اهدافتان نزدیکتر شوید…

شبکه اجتماعی.

آدرس دفتر : تهران _ رودکی جنوبی _ بین خیابان امام خمینی و مرتضوی _ کوچه خواجو _ پلاک ۶ _ واحد ۸

تلفن گویا : ۲۸۴۲۴۱۶۰ _ ۰۲۱

تلفکس : ۶۶۸۴۲۴۵۴ _ ۰۲۱

ایمیل : info@ttmweb.ir

ورود


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

چگونه مخاطب جذب کنیم

جلب توجه مخاطب در سخنرانی یکی از مهمترین کارهای یک سخنران است. حتما تاکنون در سخنرانی هایی شرکت داشته اید که مخاطبان پس از چند دقیقه، دیگر به صحبت های سخنران توجهی نداشته اند. یک سخنران می بایست با استفاده از روش های مختلف توجه مخاطبان را به خود جلب نماید، تا به صحبت هایش گوش دهند. در این مقاله همراه ما باشید تا به ۱۲ روش اساسی جذب مخاطب در سخنرانی آشنا شوید و به راحتی به این سوال پاسخ دهید که چگونه جلب توجه کنیم ؟

ابتدا ۵ دقیقه زمان بگذارید و فیلم زیر را ببینید. در این فیلم آقای احمد دباغیان ابتدا ذکر می کنند که چرا باید روش های جلب توجه مخاطب را آموزش ببینیم و سپس در ادامه چند راه حل را بیان می کنند.

برخی از سخنران ها از روش های غیر متعارف برای جلب توجه مخاطب استفاده می کنند. منظور ما این نیست که:

-حرکات موزون انجام دهید،

-صحبت های غیر اخلاقی بیان کنید،

-موسیقی های ….. استفاده کنید،

-از پوشش نامناسب استفاده کنید،

-داستان های دروغین تعریف کنید،

-شوخی های خارج از عرف انجام دهید،

-و….

برای موفقیت در سخنرانی تنها ۵۰ درصد از موفقیت شما به یادگیری روش های بیان شده در این مقاله بستگی دارد و برای ۵۰ درصد بقیه نیاز به یادگیری آموزش های بیشتری دارید. در لینک زیر می‌توانید آموزش های مورد نیاز خود را به صورت رایگان دانلود کرده و با نحوه به کارگیری روش های بیان شده در این مقاله بهتر آشنا شوید.

چرا و چگونه جلب توجه کنیم ؟ به هنگام سخنرانی، موارد بسیاری در سالن وجود دارد که برای مخاطب مهمتر و جذاب تر از صحبت های ماست و حواس مخاطب را از صحبت های ما پرت می کند. مانند:

-افرادی که وارد سالن می‌شوند،

-صدایی که شنیده می‌شود،

-تلگرام،

-اینستاگرام،

-پیامک ها،

-هر آنچه را که در سالن می‌بینند،

-دمای هوای سالن،

-نور سالن،

-مشکلات شخصی،

-و…

بنابراین با وجود مواردی که گفته شد (لطفا موارد بیشتر را شما در کامنت های همین مقاله برای ما بنویسید)، توجه و جذب مخاطب به سخنرانی و صحبت های ما در اولویت های آخر قرار دارد. اگر سخنران برنامه ریزی دقیقی برای جلب توجه مخاطب در سخنرانی خود نداشته باشد و نتواند با روش های مختلف نظر مخاطب را به سمت سخنان خود جلب نماید، شنونده به سراغ موارد دیگر خواهد رفت.

داشتن برنامه ای مشخص برای جلب توجه مخاطب توسط سخنران، فوایدی دارد که عبارتند از:

-مخاطب متوجه می‌شود که اعتماد به نفس سخنران زیاد است و کاملا حرفه‌ای است.

-خود سخنران زمانی که رضایت و توجه مخاطب را می‌بیند، انرژی زیادی دریافت می کند.

-مخاطب با اشتیاق بیشتری به صحبت های سخنران گوش میدهد و در نتیجه سطح یادگیری اش بالا می‌رود.

و به طور کلی، تمامی این روش ها در نهایت باعث می‌شوند که اثرگذاری مطالب ما بر مخاطب بیشتر شود.

برای یک شروع خوب در سخنرانی و جلب توجه مخاطب باید ۳ مورد تعجب، تناسب و اتصال را در کنار هم رعایت کنید. به این صورت که:

باید در شروع سخنرانی به گونه ای رفتار کنید که مخاطب از رفتار شما تعجب کند. برای مثال می‌توانید به جای شروع سخنرانی از روی سن از انتهای سالن سخنرانی خود را شروع کنید و یا ابزار متفاوتی در دست بگیرید و توجه مخاطبان را به آن ابزار معطوف کنید. حتی می‌توانید با بیان داستانی شخصی، باعث تعجب مخاطب شوید.

باید روش هایی که برای جذب مخاطب در سخنرانی انتخاب می کنید، کاملا با موضوع سخنرانی شما مرتبط و متناسب باشد. اگر تناسبی برقرار نکنید، مخاطب در طول سخنرانی به دنبال ارتباط بین مطلبی که بیان کرده اید و موضوع سخنرانی شما خواهد بود.

باید بین صحبت های خود و مخاطب در شروع سخنرانی اتصال برقرار کنید. می‌توانید از دغدغه هایشان صحبت کنید و به آن‌‌ها اطمینان دهید که تا پایان سخنرانی دست پر سالن را ترک خواهند کرد و راه حلی برای مشکل شان خواهند یافت. برای مثال: حفظ و ایجاد پول، حفظ زمان، داشتن احساس خوب و از این قبیل مسائل.

همان طور که برای درست کردن یک غذای خوشمزه به چاشنی های مختلف نیاز است، یک سخنران نیز می بایست برای ارائه یک سخنرانی جذاب از روش های مختلفی برای جلب توجه مخاطبان استفاده کند. تنها در این صورت می‌تواند مطمئن باشد که مخاطبان او را پذیرفته و در سخنرانی خود موفق خواهد بود. در ادامه روش هایی را معرفی می کنیم تا بدانید که چگونه در سخنرانی جلب توجه کنیم ؟

یکی از متداول ترین و ساده ترین راه ها برای جلب توجه مخاطب، سوال پرسیدن است. انسان ها در یک لحظه نمی‌توانند هم زمان به دو موضوع فکر کنند. زمانی که از مخاطب سوال می‌پرسیم ذهن مخاطب را با خود درگیر می کنیم و فرد فقط می تواند به سوال ما فکر کند. برای درک کامل این موضوع تمرین زیر را انجام دهید:

لطفا به هر موضوعی که دوست دارید فکر کنید، حال به این سوال پاسخ دهید: «نام شما چیست؟»چگونه مخاطب جذب کنیم

همان طور که دیدید شما به هر موضوعی که فکر کنید، به هنگام رو به رو شدن با یک سوال دیگر، ذهن شما درگیر پاسخ دادن به آن می‌شود.

برای سوال پرسیدن از مخاطب می‌توانید از ۳ روش زیر استفاده کنید:

۱-آمار گرفتن

از مخاطب خود آمار بگیرید. برای مثال: چند نفر از شما دوستان قصد دارید فن بیان خود را تقویت کنید؟ یا این که چند نفر متأهل هستید؟

۲-گرفتن جواب

سوالی مطرح کنیم و به دنبال جواب گرفتن از مخاطب باشیم. مانند: کی دوست داره توضیح بده هدف سخنرانی امروز چیست؟

۳-وادار کردن به تفکر

سوالی بپرسید که مخاطب شما با شنیدن آن به فکر فرو برود. مانند: تا حالا به ۱۰ سال آینده فکر کردید؟ برای آینده‌ خود هدف و برنامه ریزی دارید؟

با استفاده از نکاتی که در ادامه بیان می کنیم به خوبی می‌توانید از روش سوال پرسیدن برای جلب توجه مخاطب استفاده کنید.

۱-حتما باید بعد از پرسیدن سوال، مکث کنید تا مخاطب بتواند به سوال شما فکر کند و پاسخ دهد.

۲-سوالات خود را شخصی بپرسید به گونه ای که مخاطب گمان کند تنها با او صحبت می کنید.

۳-به گونه ای سوال خود را مطرح کنید تا مخاطب ترغیب شود با شما همکاری کند و به سوال پاسخ دهد.

۴-با سوالات خود احساسات مخاطب را برانگیخته و وادار به تفکر کنید.

۵-قبل از شروع سخنرانی سوالات مخاطبان را پیش بینی کرده و در طول سخنرانی استفاده کنید.

۶-می‌توانید سوالات مرتبط را پی در پی مطرح کنید و به مخاطب اطمینان دهید که تا پایان سخنرانی به همه سوالات پاسخ میدهید.

۷-نظرات متفاوت و مخالف را عنوان کنید.

۸-بعد از مطرح کردن سوال دست خود را بالا بیاورید تا مخاطب به پاسخ دادن، ترغیب شود.

برای خواندن و آموختن مطالب بیشتر حتما مقاله زیر را مطالعه کنید تا بتوانید به خوبی به مهارت سوال پرسیدن در سخنرانی دست پیدا کنید.

استفاده از کارهای عملی گروهی برای بالا بردن توجه و جذب مخاطب در سخنرانی بسیار تاثیرگذار است. با این روش گردش خود در بدن مخاطب بالا رفته و یادگیری نیز بیشتر خواهد شد.

یکی از تمرینانی که در سمینارها انجام میدهم این است که افراد را به گروه های ۳ یا ۴ نفره تقسیم می کنم و از آن‌ها می‌خواهم تا در این جمع سخنرانی داشته باشند.

با این روش هم مخاطبان تحرک داشته و سخنرانی برای شان کسل کننده و یکنواخت نخواهد بود و هم با کار عملی مطالب را بهتر می‌آموزند، زیرا در همان لحظه مطالب آموخته شده را تمرین کرده و اگر سوال و یا مشکلی داشته باشند، با سخنران مطرح می کنند.

باید سخنرانی خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید تا بتوانید در طول سخنرانی مخاطب را با خود همراه کنید. زیرا فواید این همراهی عبارت است از:

-مخاطبان را به تفکر وادار می کنید

-با انجام کارهای گروهی هر آنچه در سخنرانی آموزش داده اید را بهتر می‌آموزند

-هوشیارتر و فعال تر از قبل به سخنرانی گوش میدهند

-رقابت های سالم بین مخاطبان ایجاد می‌شود

و…

نمی‌توان تصور کرد که کارها و فعالیت هایی که در طول سخنرانی در نظز می‌گیرید بدون مشکل پیش می‌روند. لازم است با مشکلات قبل از شروع سخنرانی آشنا شوید تا بتوانید آن‌ها را حل کنید. این مشکلات عبارتند از:

-کم رو بودن مخاطبان و هم گروه نشدن با دیگران

-ایجاد تنش ها و مخالفت ها در بین اعضای گروه

-عدم مشارکت افراد با یکدیگر

-تلف شدن زمان سخنرانی و کمبود وقت

-محرم و نامحرمی بین اعضای یک گروه

به طور کلی می‌توان ۲ نوع فعالیت و کار را برای جذب و جلب توجه مخاطب در سخنرانی در نظر گرفت، کارهای گروهی ذهنی و کارهای گروهی فیزیکی.

در مقاله زیر به طور مفصل کارهای گروهی در سخنرانی را توضیح داده و مثال هایی عالی و هیجان انگیز معرفی کرده ایم. خواندن این مقاله را از دست ندهید.

اگر این سوال برای شما پیش بیاید که مهمترین روش برای اینکه چگونه جلب توجه کنیم ، چیست؟ جواب داستان گویی است. افراد داستان را دوست دارند. به همین دلیل است که فروش کتاب های رمان از دیگر کتاب ها بیشتر است و اکثر فیلم ها بر اساس داستان ها و رمان ها ساخته می‌شوند.

حال با توجه به این نکته، شما باید نکات و مطالب مهم سخنرانی خود را در قالب داستان مطرح کنید که هم جذاب تر باشد و هم بهتر در ذهن مخاطب بماند. لازم به ذکر است که مهمترین و جذاب ترین داستان برای مخاطب تجربه های شخصی شماست، زیرا برای مخاطب ملموس تر است.

در این روش می‌توانید از نقل قول‌ افراد معروف که با موضوع شما مرتبط است، استفاده کنید. این کار به سخنرانی شما اعتبار زیادی میدهد و مخاطبان سخنان شما را بهتر می‌پذیرند.

یکی دیگر از روش های جلب توجه مخاطبان در سخنرانی طراحی فعالیت ها در طول سخنرانی است. پس از تدریس هر بخش از مطالب می‌توانیم برای مخاطب فعالیت و یا تمرینی در نظر بگیریم.

فقط لازم به ذکر است که برای استفاده از این روش حتما باید به ۲ نکته مهم توجه کنیم. نکته اول این که این روش باید با موضوع سخنرانی ما ارتباط داشته باشد و نکته دوم و مهمتر این که قبل از آن باید شرایط مخاطبان خود را بسنجیم، شرایطی مانند سن، شغل، جنسیت، میزان درآمد، نوع پوشش و….

با کم و زیاد کردن و بازی با تن صدا می‌توانیم توجه مخاطب را به صحبت های خود جلب کنیم. افرادی که در حین سخنرانی تن صدای خود را با توجه به شرایط و مطالب خود کم و زیاد کرده و به راحتی می‌توانند آن را کنترل کنند، تاثیر بیشتری بر مخاطب می‌گذارند.

استفاده از فیلم و کلیپ در سخنرانی روش تاثیرگذار دیگری برای جذب مخاطب در سخنرانی است. در طول سخنرانی یک ساعته خود سعی کنید حداقل از ۲ فیلم استفاده کنید. با این روش سخنرانی شما برای مخاطب یکنواخت و کسل کننده نخواهد بود.

ما در دوره سخنرانی و فن بیان در هر جلسه و بسته به موضوع کلاس، از فیلم‌ها استفاده می‌کنیم. تنها نکته مهم در استفاده از فیلم ها این است که می‌بایست مرتبط با موضوع سخنرانی باشند.

چگونه با اسلاید جلب توجه کنیم ؟ با داشتن اسلایدهای حرفه ای و تصاویر مرتبط و جذاب، می‌توانید توجه مخاطب را به سمت خود جلب کنید. اگر در تهیه اسلاید مهارت دارید حتما از آن استفاده نمایید. برای استفاده از این روش خلاقیت داشتن، لازم و ضروری است.

با برقراری ارتباط چشمی در حین صحبت می‌توانید به جذب مخاطب در سخنرانی خود کمک بسزایی کنید. مخاطب نیز با علم به این موضوع که شما به او نگاه می کنید، در طول سخنرانی توجه بیشتری به شما و سخنان تان خواهد داشت.

حتما دیده اید سخنرانانی را که در طول سخنرانی خود:

-سقف سالن را تماشا می کنند،

-زمین را می‌بینند،

-تمام توجه شان به لپ تاپ است،

-به یک فرد خاص در سالن توجه دارند،

-و بیشتر به اسلایدها و پرده نمایش نگاه می کنند،

با این نوع ارتباط چشمی به مخاطب می‌گوییم که “به من نگاه نکن”.

لازم است بدانید که چرا باید ارتباط چشمی خود را با مخاطب در طول سخنرانی از دست ندهید تا بتوانید سخنرانی موفقی داشته باشید. این دلایل عبارتند از:

۱)برقرار کردن ارتباط موثر با مخاطب

۲)بهبود بخشیدن به افزایش تمرکز شما

۳)کاهش سرعت گفتار و تغییر لحن

۴)افزایش اعتماد به نفس و قدرت

۵)آسان شدن تعامل و بازخورد گرفتن از مخاطبان

۶)نشان دهنده احترام به مخاطب

۷)آشکار کردن عواطف و احساسات

۸)درک کردن احساسات مخاطب

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باید ارتباط چشمی با دیگران را یاد بگیرید، تکنیک های زیر را بخوانید و تمرین کنید.

۱)ارتباط چشمی خود را با مخاطب خود شخصی کنید، به گونه ای که گمان کند تنها برای او صحبت می کنید.

۲)با نگاه کردن، افراد را درگیر صحبت های خود کنید.

۳)در هنگام ارتباط چشمی، به مدت ۵ ثانیه در چشم های مخاطب نگاه کنید.

۴)مخاطب خود را بشناسید و بدانید که از برقراری ارتباط چشمی ناراحت نمی‌شوند.

۵)آنقدر تمرین کنید تا برای تان به عادت تبدیل شود.

۶)با ارتباط چشمی می‌توانید احساسات خود را به مخاطب منتقل کنید.

در این بخش تمریناتی که بیان می کنیم را حتما انجام دهید تا ارتباط چشمی به عادتی برای شما تبدیل شود.

۱)به اشیا و اجسام اتاق نگاه کنید و متن سخنرانی خود را تمرین کنید.

۲)با تصویرسازی ذهنی تمرین کنید.

۳)در مکان سخنرانی حتما حضور پیدا کنید.

اگر دوست دارید تکنیک ها و تمرینات بیشتری را با توضیحات کامل یاد بگیرید، حتما مقاله لینک زیر را مطالعه کنید. در پایان مقاله به چند مورد از اشتباهاتی که ممکن است در طول برقراری ارتباط چشمی مرتکب شوید هم اشاره کرده ایم. با خواندن این مقاله مطمئن باشید که این مهارت را به خوبی یاد خواهید گرفت و می‌دانید که چگونه جلب توجه کنیم ؟

اغلب سخنرانان به هنگام سخنرانی پشت تریبون می ایستند و یا پشت میز می‌نشینند و سخنرانی خود را انجام میدهند. دریغ از این‌که بدانند مخاطبان نمی‌توانند به یک جا تمرکز داشته باشند. لذا در سخنرانی می‌بایست روی سن راه برویم و گاهی نیز در بین مخاطبان قدم بزنیم.

این نکته را بدانید که اگر در کل زمان سخنرانی خود یکجا بایستید و تکان نخورید، با کوچکترین اتفاقی توجه مخاطب از سخنان شما پرت شده و دیگر به شما توجهی نمی کند. زیرا مخاطبان تان نمی‌توانند بدون حرکت دادن چشم تمام مدت به صحبت های شما توجه کنند.

اگر به روی سن حرکت کنید و برای این کار از قبل برنامه ریزی داشته باشید:

-در نظر مخاطبان به فردی حرفه ای تبدیل شده،

-ثابت می کنید به صحبت های خود مسلط بود و به دست نوشته های تان وابسته نیستید،

-اعتماد به نفس بالایی دارید،

-استرس و اضطراب ندارید،

-و پر شور و پر انرژی هستید.

برای اینکه بتوانید به راحتی برای نحوه حرکت خود روی سن برنامه ریزی کنید، نکات زیر را با دقت بخوانید و به آن‌ها عمل کنید. در این بخش به شما آموزش میدهیم که چگونه در سخنرانی های خود جلب توجه کنیم ؟

۱-مهمترین و اولین نکته این است که ابدا به تریبون و جایگاه سخنرانی نچسبید.

۲-رو به روی اسلایدها نایستید و آن‌ها را نپوشانید.

۳-برای رفتن به اسلاید بعدی و یا نشان دادن یک نکته از ابزاری مانند پرزنتر استفاده کنید تا لازم نباشد در کنار سیستم بایستید.

۴-برای دیدن دست نوشته های خود سریعا به سمت شان نروید. حرکت سریع شما باعث جلب توجه مخاطب خواهد شد.

۵-نقاط عالی سن را بشناسید تا با ایستادن در آن‌ها، مخاطبان بتوانند شما را ببینند.

۶-زیاد از حد راه نروید که نشان دهد استرس دارید.

۷-حرکت دست های خود را کنترل کنید تا بلاتکلیف نباشید.

۸-حتما از سن پایین بیایید و در کنار مخاطبان قرار بگیرید.

۹-فقط در یک نقطه حرکت نکنید بلکه از تمام سن استفاده کنید.

۱۰-حتما در مورد زبان بدن مطالعه کنید، کتاب های زیادی در این زمینه وجود دارد.

در مقاله زیر برای هر کدام از ۱۰ مورد بالا توضیحاتی را به طور مفصل برای تان شرح داده ایم که توصیه میکنم حتما بخوانید. زیرا اگر به درستی حرکت خود را روی سن برنامه ریزی کنید، می‌توانید بهتر از روش های دیگر باعث جذب مخاطب در سخنرانی شوید.

یادگیری مهارت مکث در سخنرانی علاوه بر اینکه توجه مخاطب را جلب می کند، باعث می‌شود مخاطب مفهوم و معنی مطالب را به خوبی متوجه شود. در ادامه چند مورد از فواید و انواع مکث در سخنرانی را ذکر می کنیم.

با استفاده از این روش می‌توانید:

-از یکنواخت شدن سخنرانی جلوگیری کنید

-احساسات خود را به خوبی به مخاطب انتقال دهید

-درک مطالب را برای مخاطب افزایش دهید

-سرعت بیان خود را کنترل کنید

-تنفس خود را کنترل کنید

-آب بنوشید

و…

در سخنرانی ۱۰ نوع مکث وجود دارد که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می کنیم:

-مکث کاما

-مکث جمله

-مکث پاراگراف

-مکث پرسشی

-مکث قدرت

و…

برای بهتر آشنا شدن با انواع مکث ها و تمرینات لازم برای به کار بردن آن در سخنرانی و صحبت های روزمره و… مقاله زیر را بخوانید. در این مقاله به طور کامل و مفصل به این موضوع پرداخته ایم. با خواندن آن به خوبی می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که چگونه در سخنرانی جلب توجه کنیم ؟

یکی دیگر از نکات جذب و جلب توجه مخاطب در سخنرانی ، بیان آمارهای عجیب و غریب است. این کار برای مخاطب بسیار جالب خواهد بود.

طبق معمول آنچه که تا الان به آن اشاره شد، نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که مطلب و آماری که برای مخاطب بیان می کنید باید با موضوع سخنرانی شما مرتبط باشد. زیرا روش های جلب توجه در ذهن مخاطب باقی می‌مانند.

پیشنهاد می کنم کتاب «چگونه با آمار دروغ بگوییم؟» را مطالعه کنید تا راه حل های بهتری را بیاموزید.

شما باید به عنوان یک سخنران، تا پایان سخنرانی بتوانید زبان بدن هدفمندی داشته باشید. این نکته را بدانید که مخاطب قبل از هر چیز به زبان بدن و حرکات شما توجه می‌کند، نه زبان صحبت کردن شما.

برای درک بهتر این موضوع، زمانی را به یاد آورید که فردی را برای اولین بار ملاقات می کنید. مطمئنا قبل از هر چیز شما به رفتار، حرکات، نحوه ایستادن و حالت چهره‌ی او توجه می کنید تا به موارد دیگر و در همان ابتدای کار او را قضاوت می کنید و تصمیم می‌گیرید که چگونه با او ارتباط برقرار کنید.

زبان بدن شما نشان دهنده‌ میزان اعتماد به نفس و احساسات و حالات درونی شماست. بنابراین به عنوان یک سخنران باید به دو نکته توجه ویژه داشته باشید و بدانید که چگونه جلب توجه کنیم . نکته اول اینکه با زبان بدن خود احساس ناخوشایندی به مخاطب منتقل نکنید و نکته دوم اینکه با زبان بدن خود به گونه ای رفتار کنید که تاثیر حرف هایتان دو برابر شود.

می‌توانید به مخاطبان خود این قول را بدهید که برای تمام افرادی که در سالن حضور یافته اند و تا پایان شما را همراهی می کنند، کد تخفیفی برای محصولات خود در نظر گرفته اید که تا پایان آن را بیان می کنید.

می‌توانید از شرکت کنندگان تقاضا کنید که آدرس ایمیل خود را در برگه های نظرسنجی که تا پایان در اختیارشان قرار میدهید، بنویسند تا کد تخفیف محصولات را برای شان ایمیل کنید.

حتی می‌توانید تضمین دهید که تا پایان سخنرانی، حتما به چیزی که برای آن در سخنرانی شرکت کرده اند، می‌رسند و شما به تمام سوالات شان پاسخ خواهید داد.

گاهی اوقات لازم است از موضوع سخنرانی خود فاصله بگیرید تا سخنرانی برای مخاطب یکنواخت نباشد و بتواند با شما همراهی کند. برای استفاده از این روش چند نکته مهم را در نظر داشته باشید:

-از موضوع سخنرانی خود خیلی دور نشوید،

-حواس تان به زمان سخنرانی باشد،

-مخاطبان را بخندانید،

-و از مخاطبان درخواست همراهی کنید.

روش های جلب توجه بسیاری وجود دارند که اگر آن‌ها را در طول سخنرانی خود حفظ کنید و کمی خلاق باشید، بدون شک برای مخاطبان به سخنرانی جذاب و محبوب تبدیل می‌شوید. روش ها عبارتند از:

۱.ابدا محتوا را حفظ نکنید زیرا این کار باعث ایجاد استرس در حین سخنرانی می‌شود.

۲.قبل از شروع سخنرانی به میان مخاطبان رفته و با آن‌ها هم کلام شوید.

۳.متن سخنرانی خود را روخوانی نکنید. با این کار جلوه های بصری و صوتی خود را از دست خواهید داد.

۴.باید بتوانید استرس و هیجان های خود را کنترل کنید. این کار را می‌توانید با نوشیدن آب و تنفس شکمی و ورزش های سبک هوازی انجام دهید.

۵.در طول سخنرانی با مخاطب خود تعامل داشته باشید.

برای درک بهتر موضوع و خواندن توضیحات کامل تر، پیشنهاد می کنم حتما مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

شکستن تکرار یعنی هر چیزی که در طول سخنرانی احساس می کنید در حال تکرار شدن است، بایستی آن را بشکنید. این شکستن تکرار است که باعث توجه بیشتر مخاطب به شما می‌شود. مانند:

-اگر مخاطبان زیاد نشسته اند به روشی آن‌ها را چند لحظه بلند کنید.

-از دیگران دعوت کنید به روی سن حاضر شوند.

-اگر مدت زمان زیادی پشت میز نشسته اید و یا روی سن هستید، از جای خود بلند شوید و بین حضار بیایید.

-اگر مدتی است مخاطبان مشغول نوشتن صحبت های شما هستند، این کار را بشکنید.

در طول سخنرانی خود دائم به این نکته توجه داشته باشید که چه چیزی در حال تکرار شدن است.

اگر تصمیم دارید سخنرانی تاثیرگذاری داشته باشید این ۱۴ روش جذب مخاطب را در سخنرانی های خود استفاده کنید و نتایج آن را ببینید. با این روش ها به خوبی می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که چگونه در سخنرانی جلب توجه کنیم ؟

اگر سوالی در مورد هر کدام از روش های بیان شده در این مقاله داشتید، حتما در کامنت های از ما بپرسید. اگر هم روش های دیگری برای جلب توجه مخاطب می‌شناسید، خوشحال می‌شویم در کامنت ها با ما در میان بگذارید.

معمار زندگی خود باشید…

15 بازدید

9 بازدید

29 بازدید

51 بازدید

54 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ما در وبسایت آموزش مهارت های ارتباطی، سخنرانی و فن‌بیان در «مجموعه معماری زندگی» به ارائه سمینار‌ها، دوره‌ها، کارگاه‌ها و محصولات آموزشی در زمینه مهارت‌های ارتباطی، سخنرانی و فن بیان می‌پردازیم.

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

آدرس کوتاه این مقاله: http://darkoob.co.ir/?p=1740

با توجه به اینکه بازاریابی یعنی نمایش پیام تبلیغاتی در جاییکه مخاطبان حضور دارند، جایگاه شبکه های اجتماعی در بازاریابی مشخص می شود.
خیلی از شرکتها در برنامه های بازاریابی خود از بدست گرفتن کامل شبکه های اجتماعی باز می مانند. شاید علت این است که با تولید محتوا و تبلیغ کارشان را تمام شده می بینند و بازاریابی را وارد مرحله بعد نمی کنند. قطعا این کار اشتباه است.
دارکوب در این مقاله علت اشتباه بودن این مسئله را برای شما مخاطبان عزیز بازگو می کنند و شما را با ادامه مسیر بازاریابی آشنا می سازد.
امروزه قریب به 79% از کاربران اینترنت ایران در اینستاگرام فعالیت دارند و از طریق شبکه های اجتماعی از اخبار جامعه باخبر می شوند. نزدیک به 35% افراد هم از شبکه های اجتماعی برای پیدا کردن شغل استفاده می کنند.
پس تعجبی ندارد اگر از این محیط برای بازاریابی استفاده کنیم.
اما مشکل اینجاست که اجتماعی شدن آنطور که به نظر میرسد ساده نیست. در واقع بازاریابی دیجیتال خیلی فراتر از ارسال مطلب در تلگرام و اینستاگرام است.
در این فصل از اصول اولیه موفقیت در شبکه های اجتماعی صحبت خواهیم کرد که شامل روشها و معیارها، نقش کارمندها در این امر و تعریف اصطلاحاتی است که در متن استفاده شده. با دارکوب همراه باشید.

در یک چرخه اجتماعی موفق چهار مرحله وجود دارد:
1- گوش دادن
2- اثر گذاشتن
3- شبکه شدن
4- فروش
همه این مراحل برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی ضروری و مهمند. اما همه آنها وابسته به مرحله اول یعنی گوش دادن به جامعه اند.
با گوش دادن به جامعه متوجه می شوید که در سه مرحله بعد چطور باید عمل کنید. با این کار میتوانید یک استراتژی مناسب تهیه کنید که از آن طریق بر جامعه اثر بگذارید، یک شبکه مستحکم ترتیب بدهید و فروش زیادی داشته باشید.
و کلید این کار این است که اطلاعات خود را در پیش روی مخاطب و مشتریها قرار دهید، یعنی جایی که وقتی آنلاین می شوند وقتشان را در آن می گذرانند و این یعنی سایتهای شبکه های اجتماعی.
شاید فکر کنید بازارابی شبکه های اجتماعی وقت گیر است، اما این طور نیست. در بازاریابی شبکه های اجتماعی نیازی نیست با مخاطبان و مشتریانتان وقت بگذرانید بلکه باید با کمترین هزینه ها یک چرخه اجتماعی ایجاد کنید.

مانند هر بازاریابی دیگری، کارتان را باید با مخاطب هدف شروع کنید. اگر میخواهید یک استراتژی موفق داشته باشید این مرحله بسیار مهم و ضروری است.
مردم همواره در مورد شما و تجربه ای که از ارتباط با شما داشتند در شبکه های اجتماعی صحبت می کنند، هر چند شما توجهی نکنید. حتی ممکن است از یکدیگر در مورد شما سوال بپرسند و خدمات یا نوع محصولات شما را برای یکدیگر بگویند.
بعضی نظرها ممکن است مثبت باشند در حدی که بخواهید از نویسنده مطلب تشکر کنید، برخی هم ممکن است خیلی مثبت نباشند یا حتی به شدت منفی باشند. این دسته از نظرات نیاز به توجه فوری شما دارند تا فالوئرها بدانند شما حضور دارید و در دسترس هستید.
این هم به نوعی شبیه خدمات پس از فروش است و به همان صورت می تواند به بهبود کسب و کار شما کمک کند یا به چهره اجتماعی شما آسیب وارد کند.
در واقع تلفن اجتماعی شما هر روز زنگ میخورد و اگر جواب ندهید اثر بدی از خود برجای می گذارید. جواب ندادن شما مثل این است که به خدمات پس از فروش مشتریان توجهی نشان ندهید.
اما برعکس وقتی به تماسها جواب میدهید، خوب گوش میکنید و درست پاسخ میدهید میتوانید با فالوئرهای خود ارتباط برقرار کرده و مشکلاتی را که ممکن است از آنها بی خبر باشید پیدا و حل نمایید. به این ترتیب چهره خوبی هم از خود به مشتریان و کاربران نشان خواهید داد.چگونه مخاطب جذب کنیم

چرا باید به صحبت های مردم گوش کنیم؟ وقتی به جامعه گوش میدهید این اهداف را در نظر داشته باشید:

اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم، باید به این پنج چیز توجه کنید:

هدف از همه این کارها همراه کردن آهنگ جامعه به سمت برند، شرکت و مسائل مرتبط با برند شماست، و در یک کلام مدیریت شهرت. جدا از این، با این کارها میتوانید در لحظه به مشتریان خدمات ارائه دهید و نقاط ضعف و کمبودهای محصولات یا محتوای خود را پیدا کنید.

گوش دادن تنها نصف مسیر است. شما باید در کنار آن به چیزهایی که میشنوید یا می بینید هم پاسخ دهید. و بهترین روش برای این کار این است که از حلقه بازخورد استراتژیک استفاده کنید.
اما حلقه بازخورد چیست؟ این پروسه ای است که شما برای تیم کاریتان درست می کنید و از آن برای آدرس دادن مسائلی که در طول فرایند گوش دادن به جامعه پیش می آیند استفاده می کنید. این حلقه باید بتواند به طور شفاف مسیر دستیابی به افراد یا بخشهای مرتبط با مسئله و افرادی که مسئول رسیدگی و حل آن هستند را روشن کند.

در حالت عادی، شما ابتدا یک مدیر برای شبکه های اجتماعی انتخاب می کنید که فعالانه به جامعه گوش دهد.
وقتی این شنونده مسئله یا مشکلی را مشاهده می کند یک تریاژ انجام میدهد – یعنی با حس همدردی که نشان دهد شما پیام کاربر را شنیده اید به وی پاسخ دهد- و سپس مسئله را به تیم مسئول ارجاع دهد. تمام این پروسه باید حداکثر ظرف مدت 12 ساعت بعد از مطرح کردن مسئله طی شود.
بعد از اینکه مسئله به فرد مناسب ارجاع داده شد، این متخصص با هدف حل کامل مسئله به آن پاسخ می دهد.
داشتن یک شنونده برای گوش دادن به صدای کاربران شبکه های اجتماعی بسیار عالیست اما در دنیای واقعی این افراد معمولا دانش تخصصی برای این کار ندارند یا قدرت حل مسائلی که پیش می آیند را ندارند و گاهی اوقات نمی دانند چه کسی باید حل این مشکلات را به عهده بگیرد.
به این ترتیب مسائل نادیده گرفته شده و فراموش می شوند و در نهایت این به ضرر برند شما تمام خواهد شد.
اما با استفاده از حلقه بازخورد این مشکل پیش نمی آید چون در این پروسه یک جدول تعریف می شود که دپارتمان های مناسب حل مسائل مختلف در آن مشخص شده اند. مثلا اینکه در بخش مشتریان چه کسی مسئول رسیدگی به مشکلات خدمات پس از فروش است، در تیم تولید محتوا چه کسی باید به مسائل مرتبط با محتوا رسیدگی کند و یا در بخش محصولات چه کسی به مشکلات محصولات رسیدگی می کند.
بنابراین وقتی مشکلی پیش می آید، فرد شنونده به خوبی می داند مسئله را دقیقا به چه فرد یا تیمی باید ارجاع دهد و تیم شبکه اجتماعی شما می تواند به سرعت به مسائلی که پیش می آیند پاسخ دهند.
ما این فرایند را به سه مرحله اصلی تقسیم می کنیم:

1- سریع پاسخ دهید. شبکه های اجتماعی خیلی سریع به جلو حرکت می کنند. بنابراین شما باید تریاژ را حداکثر ظرف مدت 12 ساعت انجام دهید و تا 24 ساعت بعد مسئله باید حل شده باشد.
2- همدردی کنید. در اولین فرصت یک جمله همدردی برای کاربری که مسئله را مطرح کرده بنویسید، مثلا “متأسفم که این مشکل برای شما پیش آمده”، یا “من میدانم این اتفاق چقدر آزار دهنده است”، یا “می فهمم این مسئله چقدر برای شما مهم است”.
3- آن را به یک کانال خصوصی بفرستید. اگه نمی توانید مسئله را در یکی دو جمله حل کنید، از کانالهای عمومی خارج شوید و از طریق پیامهای خصوصی، ایمیل یا تماس تلفنی به طور جزئی و دقیق با کاربر صحبت کنید. به این ترتیب دیگران هم حضور ندارند که هر یک یکی دو جمله دیگر به بحث اضافه کنند و آن را پیچیده تر سازند.
با این کار شما به جامعه نشان میدهید که صدایشان را می شنوید، همدردی می کنید و با سوق دادن ادامه بحث به کانال خصوصی تعهد خود را به حل واقعی مسئله نشان میدهید.

برای سنجیدن میزان موفقیت این مرحله (گوش دادن) باید از این معیارها استفاده کنید:

در این مرحله هدف رهبری و هدایت نظرات، گرایشات و رفتار فالوئرهاست. تا زمانی که به صدای فالوئرهایتان گوش می دهید انجام این کار نسبتا آسان است چون موضوعات داغ را می شناسید و در جریان بحث هایی که شده هستید و طبعا قدم بعدی این است که مقتدرانه به آنها واکنش نشان دهید.
از کجا بدانید به قدر کافی نفوذ دارید و نفوذتان در حال گسترش است؟

به خاطر داشته باشید که موفقیت این مرحله به گوش دادن که در مرحله قبل بود بستگی دارد. شما باید گوش دادن را در همه مراحل داشته باشید و قطع نشود.

در این مرحله از چرخه اجتماعی باید سعی کنید:

مورد آخر از تاکتیک های پیشرفته ای است که میتواند به طور چشمگیری سود شما را تقویت کند.

از کجا متوجه می شوید به خوبی در حال نفوذ در جامعه هستید؟

در این مرحله از چرخه اجتماعی با سایر اثرگذاران و افراد با نفوذ مرتبط شده اید و شروع به رشد کرده اید.
شبکه شدن برای همه شرکتها امری مهم است، چه در ابتدای کار باشند و چه در حال توسعه بازارهای جدید باشند.
حتی میتوان شبکه شدن اجتماعی را بعنوان یک ارتباط زنده در نظر گرفت، تنها تفاوت در این است که ارتباط شما به جای اینکه رو در رو باشد به صورت آنلاین است. این ارتباط، هم با مشتریان و هم با شرکا، میتواند عمیق و ادامه دار شود.

هرگاه شما مقاله ای در وبلاگ خود منتشر می کنید، محتوای جدیدی تولید میکنید یا پیشنهاد جدیدی ارائه می دهید با طراحی یک پست در کانالهای شبکه های اجتماعیتان آن را به اطلاع مخاطبان می رسانید.
شما ممکن است محتوای مفیدی از همکاران یا رقبایتان با مخاطبان به اشتراک بگذارید. بله چرا که نه، اگر موضوع مطلبی مرتبط با برند و فالوئرهای شما باشد ارزشش را دارد که حتی مطلبی را از رقبا شیر کنید. علاوه بر اینها میتوانید به صورت پرسش و پاسخ با مردم وارد مکالمه شوید.
با انجام همین کارها میتوان گفت فرایند شبکه شدن اجتماعی روی غلتک افتاده.
با انجام همین کارها نه تنها فالوئرها را از خود راضی می کنید، بلکه آنها را در کانال خود نگه میدارید. با اشتراک گذاری محتوای مفید از سایر برندها هم یک ارتباط خوب و محکم با آنها ایجاد خواهید کرد.
مثلا اگر یک شرکت دائما مطالبی از وبلاگ شرکت دارکوب در وبلاگ خود با ذکر منبع منتشر کند، این کار منجر به ایجاد یک شبکه قوی بین دو شرکت و فالوئرهای آنها خواهد شد. حتی بعضی از این روابط میتوانند منجر به شراکت شوند.

طی این مرحله از چرخه موفقیت اجتماعی موارد زیر را هدف بگیرید:

برای اینکه میزان استحکام شبکه اجتماعی که ایجاد کرده اید را بسنجید از معیارهای زیر کمک بگیرید:

یک فروش خوب در شبکه های اجتماعی در واقع ترکیبی است از قیف های تبدیل کاربر به مشتری که در فصول گذشته در مورد آن صحبت کردیم.
برای اینکه مردم را در قیف تبدیل به مشتری به جلو برانید از کانالهای مختلفی استفاده کنید؛ از وبلاگ نویسی تا بازهدفگیری و تبلیغات کلیکی.
برای مثال یک محتوای وبلاگ تولید میکنید که در آن پست یک دسته از مخاطب خود را هدف قرار داده اید، و یک پیشنهاد مناسب آن دسته هم در پست مورد نظر قرار دارد (این قسمتها به طور مفصل در فصل سوم توضیح داده شده اند). سپس این پست یا محتوا را در شبکه های اجتماعی تبلیغ میکنید (یعنی مراحل دوم و سوم این چرخه).
تبلیغات شما ترافیک را به سمت محتوا هدایت خواهد کرد و آنها پیشنهاد شما را در آنجا می بینند. اگر به پیشنهاد شما واکنش نشان دهند یعنی شما فروش کرده اید و یک محصول با قیمت پایین به مخاطب تازه وارد خود فروخته اید فقط به این منظور که بتوانید وی را به سرعت به یک مشتری تبدیل کنید، به این امید که فروش های بعدی شما محصولات گران تری باشند).
اما اگر بازدیدکننده به پیشنهاد شما واکنش نشان نداد چه؟
در این صورت باید تبلیغ را بازهدفگیری کنید – یعنی بعد از اینکه این بازدیدکننده ها سایت شما را ترک کردند چند بار دیگر با آنها ارتباط برقرار کرده و آنها را به پیشنهاد خود هدایت کنید.
البته باید برای مشتریهایی که از شما خرید کرده اند هم دوباره تبلیغاتی بفرستید و این بار محصولات دیگر و گران تری را به آنها بفروشید، یا حتی میتوانید وسایل مرتبط با خرید قبلیشان را به آنها بفروشید، مثلا اگر از شما پیانو خریده باشند میتوانید با پیشنهاد ابزاری مرتبط با آن دوباره آنها را هدفگیری کنید.
نکته اینجاست که پیشنهادهایتان را در هم برای افراد نفرستید، بلکه یک مسیر خرید منطقی را طی کنید که ارزش هر مشتری برای شما در طول زمان تقویت شود و خریدهای بیشتر و گران تری انجام دهد.

در این مرحله اهدافتان باید موارد زیر باشد:

برای اینکه میزان موفقیت خود را در فروش بسنجید به این معیارها توجه کنید:

حالا که با اصول اولیه بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شدید، باید بدانید در شرکت شما چه کسانی مسئول موفقیت و مدیریت این بخش هستند.
اما باید بگویم در واقع یک پاسخ قطعی و دقیق برای این سوال وجود ندارد. این بستگی به سازمان و اهداف شما دارد. اما اغلب یکی از این سه بخش مناسب این کارند:

بازارایابی و شبکه های اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند به طوری که نمی شود مرز مشخصی بین آنها قائل شد. از طرفی اکثر بازاریابها برای کار در شبکه های اجتماعی داوطلبند چون از این طریق بهتر می توانند کارشان را انجام دهند؛ در شبکه های اجتماعی میتوانند مشتری را بهتر بشناسند، از گرایشات مردم، مد و بحث هایی که میتوانند بر آینده شغلیشان اثر داشته باشند آگاه شوند و شرایط کاریشان را بهبود ببخشند.
بنابراین از آنجا که این دسته افراد هم اکنون نیز برای شرکت در شبکه های اجتماعی آمادگی لازم را دارند میتوانند برای مدیریت و هدایت فعالیت های مربوط به شبکه های اجتماعی مناسب باشند.

این بخش هم همانند بازاریاب ها برای موفقیت در کارشان باید با مردم در ارتباط باشند و مشتری را بهتر بشناسند. بخش فروش و فروشنده ها اغلب از طریق شبکه های اجتماعی مشتریها را به خرید ترغیب می کنند و نقاط مناسب برای بحث را شناسایی کرده و از طریق همین شبکه ها متوجه می شوند مردم بر اساس چه معیارهایی محصولاتشان را ارزیابی می کنند.
بنابراین می توانید یک نفر از بخش فروش را بعنوان مسئول مدیریت و هدایت شبکه های اجتماعی خود برگزینید.

این هم گزینه دیگری است که برای قبول مسئولیت شبکه های اجتماعی شرکت مناسب است. روابط عمومی یعنی ساختن یک دید مثبت در ذهن مردم نسبت به برند. این کار به خودی خود یک کار مشتری محور است و در نتیجه میتواند به شبکه های اجتماعی و مردم مرتبط باشد.

آخرین منبعی که میتواند مدیریت شبکه های اجتماعی شما را عهده دار شود مدیر روابط اجتماعی شرکت است.
هدف از بخش شبکه های اجتماعی هر شرکت، حضور داشتن در این محیط و تعامل با طرفداران و فالوئرهاست. این دقیقا همان تعریف مدیر روابط اجتماعی است.
این افراد میتوانند روابط فرد به فرد با مشتریها ایجاد کرده و علاوه بر حفظ این رابطه، آنها را به خرید ترغیب کنند.  بنابراین به عنوان مدیر روابط اجتماعی براحتی میتوانند مسئولیت هدایت شبکه های اجتماعی شرکت را قبول کنند.

اگر با اصطلاحات بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا باشید بهتر میتوانید کارهای بازاریابی را انجام دهید و موفقیت تلاشهایتان را تضمین کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی خود یکی از کانالهای بازاریابی است، یعنی شما محیطی ایجاد میکنید که در آن میتوانند پیشنهادهای خود را به مردم عرضه کنید. پیشنهادهایی که برای شبکه های اجتماعی مناسبند از این قبیل اند:محتوای مفید: از شبکه های اجتماعی خود به محتوای سایت که حاوی پیشنهادهایتان است لینک دهید.جذب کاربر دائمی یا پیشنهادهایی به این منظور: این پیشنهادها صرفا برای جذب ترافیک سرد به قیف تبدیل طراحی شده اند.پیشنهادهای ویژه و تخفیف های طلایی: از این پیشنهادها برای فروش کالاهای گران قیمت خود به مشتریهای قبلی و جدید استفاده کنید.

شما باید سیستمی داشته باشید که شکایت ها، تشکرها و سایر نظرات مردم در آن “شنیده” شود. یعنی مرحله اول که گوش دادن است باید بدرستی صورت بگیرد و بعد از شنیدن مردم آنها را به فرد مناسب برای پاسخگویی ارجاع دهید.
از این برنامه برای خدمات روابط اجتماعی مشتریان استفاده کنید:
1- آگاهی یافتن از نگرانی های مردم
2- ارسال مسئله به فرد مناسب در شرکت
3- خارج کردن مسئله های زمان بر از شبکه های عمومی و حل آن

اکثر موفقیت شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی به تناوب تماس هایتان با افراد بستگی دارد. اگر در چند شبکه اجتماعی فعالیت دارید و مردم از طریق چند کانال میتوانند با شما در ارتباط باشند یعنی تقویت شبکه های اجتماعی را بدرستی انجام داده اید.

دو نکته مهم برای موفقیت در بازاریابی متمرکز و مرتبط بودن است. وقتی یک نقشه موضوعی داشته باشید میتوانید مراقب باشید که برندتان حول یک موضوع واحد متمرکز باشد و همه موضوعات به یکدیگر و به برندتان ارتباط داشته باشند. با محدود کردن موضوعاتی که در مورد آنها پست میگذارید میتوانید میزان فعالیت کاربرها را افزایش دهید.
به این ترتیب عمل کنید:
برند، محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید و پیام اصلی شرکت را در نظر بگیرید. سپس ببینید چه موضوعاتی در برند شما در ارتباط با این موارد اهمیت بیشتری برای بحث در شبکه های اجتماعی دارند.
مثلا برای یک شرکت بیمه سلامتی، موضوع اصلی بیمه است، اما همین هم میتواند شامل سلامت و مدیریت مالی شود.

این پروسه با هدف منشن گرفتن از فعالان حوزه نت (وبلاگ نویسان، تولیدکنندگان پادکست و غیره) صورت میگیرد.
حتما متوجه شده اید که وقتی یکی از فعالان بزرگ شبکه های اجتماعی شما را منشن می کند ترافیکتان افزایش میابد، اما خیلی زود هم دوباره به حالت عادی برمیگردد. اما از سوی دیگر کانالهای کوچکتر مخاطب هدف بیشتری دارند که برای هدف شما مناسبترشان میکند – در ضمن مخاطبانشان هم واقعا به آنها گوش میدهند.
در نتیجه حتی اگر بتوانید منشن های کمتری از این فعالان کوچکتر بگیرید برایتان افزایش ترافیک با کیفیت تری به همراه خواهد داشت که احتمال تبدیل به مشتری شدن این ترافیک به مراتب بیشتر هم هست. شاید حتی ترافیکتان رشد چشمگیری نداشته باشد اما سودتان قطعا افزایش خواهد یافت.
برای اینکه بتوانید در این امر موفق شوید، باید ببینید چه کسانی در حوزه کاری شما بیشتر روی مخاطبان اثر دارند و چه کسانی به آنها گوش میدهند. حتی اگر این افراد از رقبای شما هستند با آنها وارد رابطه شوید.

در همین مقاله با شما در مورد معیارهایی که میتوانند منجر به موفقیت هر یک از چهار مرحله چرخه اجتماعی شوند صحبت کردیم، اما یکسری معیارهای کلی وجود دارند که میتوانند نشان دهنده موفقیت شما در شبکه های اجتماعی باشند. این معیارها عبارتند از:

هر بار که در شبکه های اجتماعی منشن می شوید یا به اشتراک گذاشته می شوید یعنی به نحوی مورد پذیرش قرار گرفته اید.
تعداد کل شیرها (در همه شبکه های اجتماعی که در آنها صفحه یا کانال دارید و فعال هستید) و تعداد نظراتی که کاربران به هر محتوا داده اند را جمع کنید تا این معیار بدست آید.

باید بدانید ترافیک شما از کجا می آیند. به این منظور با استفاده از ابزارهایی که وجود دارند ترافیک هر کانال را محاسبه کنید (بعضی شبکه های اجتماعی خودشان ترافیک شما را نشان میدهند).
اگر شاهد مشارکت زیاد مخاطب بودید نشان دهنده این است که موضوع شما در علایق یا نیازهای مخاطب میگنجیده و در حالت برعکس یعنی این موضوع زیاد برای مخاطبتان مناسبت ندارد.
علاوه بر آن باید بدانید چه کسانی پست های شما را لایک میکنند و پست هایتان هر چند وقت یکبار به اشتراک گذاشته می شوند. با استفاده از این اطلاعات متوجه می شوید چه پست هایی بیشتر شما را به اهدافتان نزدیک میکنند و در چه زمینه هایی باید بیشتر کار کنید.

بعد از اینکه ترافیکی که از شبکه های اجتماعیتان به وب سایت می آیند را شناختید، قدم بعدی محاسبه میزان فروشی است که از این ترافیک داشته اید.
باید بدانید چند درصد از مخاطبین وب سایت شما از شبکه های اجتماعی وارد شده اند. برای این منظور از فرمول زیر استفاده کنید:
(ترافیکی که از شبکه های اجتماعی وارد شده اند) تقسیم بر (کل ترافیک)
هدف شما افزایش این میزان باشد. هر چه نرخ تبدیل بیشتر شود یعنی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما بهتر و موفقیت آمیزتر بوده است.

ما در جهانی زندگی میکنیم که نت و اجتماعی شدن بخش مهمی از آن شده و در نتیجه شبکه های اجتماعی نقش بزرگی در آن ایفا میکنند. مشتریان شما قطعا در این محیط حضور دارند، تجربیات و نظراتشان را در ارتباط با شما، برندتان و شرکتتان در این محیط با دیگران به اشتراک میگذارند. آیا به آنها گوش میدهید؟
آنچه در این فصل خدمت شما ارائه شد به شما در ساخت یک برنامه استراتژیک برای شبکه های اجتماعی کمک خواهد کرد تا علاوه بر اینکه با مخاطب ارتباط برقرار می کنید، از آن طریق در جریان بحث های آنلاین قرار بگیرید و بتوانید مشتریان را هدایت کرده و محصولاتتان را به ایشان بفروشید.
اما غیر از شبکه های اجتماعی شما راه دیگری هم برای ارتباط با مشتریان پیش رو دارید و آن ایمیل است. بازاریابی ایمیلی هم بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال محسوب می شود که نباید از آن غافل بود.
شما میتوانید با استفاده از ایمیل مخاطب را به خرید تشویق و ترغیب کنید.چگونه مخاطب جذب کنیم

برای مطالعه مطالب قبلی این مجموعه از لینکهای زیر استفاده کنید:

فصل اول: الگوی استراتژی بازاریابی دیجیتال

فصل دوم: استراتژی بازاریابی محتوا

فصل سوم: چطور یک برنامه برای تبلیغات دیجیتال تهیه کنیم

‘); d.write(” + ‘pt>’); })(document);

 جذب مخاطب آنلاین، هدف همه کسب‌وکارهای اینترنتی است. تمام محتوایی که در دنیای آنلاین انتشار داده شده و بهینه‌سازی‌هایی که برای سئو انجام می‌شود برای این است که مخاطب آنلاین بیشتری جلب کرده و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنند؛ اما چگونه می‌توانید مخاطبین آنلاین خود را جذب کنید؟

این سوالی ا‌ست که میلیون‌ها نفر هر روزه از خود می‌پرسند و با وجود اینکه موقعیت هرکسی متفاوت هست، مواردی اصلی وجود دارد که در مورد همه صادق هست.

در این مقاله، ما به جزییات جذب مخاطب آنلاین برای برند شما می‌پردازیم. با صرف زمان و تلاش بیشتر، شما این پتانسیل را خواهید داشت که حضور آنلاین خود را گسترش دهید.

جذب مخاطب‌های آنلاین، به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد که شامل رویکرد خود شما برای تعامل با مشتریان احتمالی است.چگونه مخاطب جذب کنیم

قبل از اینکه بهترین راه برای جلب مخاطب را معرفی کنیم، باید چند عنصر را در نظر بگیرید. به‌هرحال، هر مخاطب آنلاینی، شخصیتی متفاوت دارد. چیزی که برای یک نفر نتیجه می‌دهد، لزوماً برای دیگری همان نتیجه را نخواهد داد.

در ادامه تعدادی فاکتور را یادآوری می‌کنیم که به‌طور مستقیم روی مخاطب مورد نظر شما تأثیر دارد.

صنعتی که برند یا کسب‌وکار شما در آن فعال است، بر گروه مشتریان هدف شما، تأثیر خواهد داشت. برخی صنایع قدمت بیشتری دارند و ورود به صنایع بزرگ بسیار سخت‌تر هست.

هرگز قدرت ترندها را دست‌کم نگیرید. موارد و وقایعی که امروز محبوب هستند، لزوماً فردا هم محبوب نخواهند بود، پس استراتژی شما باید به‌صورت مداوم به‌روز شود تا با مخاطب شما مطابقت داشته باشد.

تکنولوژی هم مانند ترندها، خیلی سریع توسعه پیدا می‌کند. هرروزه شاهد ظهور اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی یا دستگاه‌های هوشمند جدید در بازار هستیم. کسب‌وکارهایی که بر روی این تکنولوژی‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اغلب در رقابت عقب می‌افتند.

تمام تلاشی که خود شما برای تعامل با مخاطب خود انجام می‌دهید شاید مهم‌ترین جنبه موفقیت است. بدون یک استراتژی قوی، ایجاد ارتباط مناسب یا برنامه‌ریزی بازاریابی، رقیبتان حتماً از شما موفق‌تر خواهد شد.

البته عوامل بیشتری هستند که بر توان شما برای تعامل با مخاطب تأثیر می‌گذارند. با این حال، موارد بالا بیشترین نقش را در این زمینه خواهند داشت.

اکنون، به بررسی بهترین راه‌های جلب مخاطب می‌پردازیم. باوجود اینکه نمی‌توانیم موفقیت شما را تضمین کنیم، اما می‌توانیم گواهی کنیم که چگونه این روش‌ها شانس شما را به‌صورت چشمگیری افزایش خواهند داد.

شما به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی محصولات یا سرویس، نمی‌توانید ۱۰۰٪ مخاطبان خود را در همیشه از ارائه‌های خود راضی نگه دارید.

جذب مخاطب هدف، تنها برای افزایش ترافیک عمومی وب‌سایت نیست، چراکه ممکن هست همه افراد به محتوای شما جذب نشوند.

افراد زیادی در تلاش برای متنوع کردن جامعه مخاطب خود، شکست می‌خورند. آن‌ها اغلب سعی می‌کنند که با همه افراد ارتباط برقرار کنند و برای راضی کردن آن‌ها، نهایت تلاش خود را می‌کنند.

البته این تفکری اشتباه هست. هرکسی مشتری شما نخواهد شد، حتی اگر تلاش بیشتری برای جذب آن‌ها بکنید.

باید روی مخاطبانی تمرکز کرد که احتمال دارد به مشتری دائمی تبدیل شوند. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا محتوایی عمومی و داغ خلق کنید. با این کار، حضور شما در فضای آنلاین بیشتر و قوی‌تر خواهد شد.

 شما باید بدانید که مصرف‌کننده‌ی هدف شما، در جستجوی چیست. این موضوع معمولاً شامل گروه سنی، ویژگی‌های شخصیتی و سایر عوامل می‌شود. اینکه چه کسی را به‌عنوان مشتری، مورد هدف قرار داده‌اید تمام استراتژی شما را تعیین خواهد کرد.

برای نمونه، شما تاکنون بازاریابی برند AARP را برای نسل هزاره ندیده‌اید، البته هنوز! زیرا این برند فقط برای مخاطب بزرگ‌سال خدمات ارائه می‌دهد.

استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics کمک می‌کند تا مخاطب هدف خود را محدودتر کنید. با این ابزار نه‌تنها برخی از اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان شما ثبت می‌شود، بلکه مهم‌ترین محتوای وب‌سایت شما هم به‌عنوان یک معیار اندازه‌گیری در دسترس شما خواهد بود.

اپلیکیشن‌هایی مانند Google Trends و استفاده از کلمات کلیدی مهم در صنعت مدنظر، به شما سرنخ‌هایی می‌دهد تا بدانید که مردم چه می‌خواهند و چگونه در دنیای آنلاین تعامل می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی را بررسی کرده و جستجوی مخاطبانتان و موارد مدنظر آن‌ها را پیدا کنید. به گروه‌ها، گفتگوها و فروم‌ها بپیوندید تا علایق بازار را بررسی نمایید.

همه این‌ کارها برای دانستن خواسته‌ی مخاطب و داشتن ارائه‌ای بهتر برای اوست.

یکی از بهترین راه‌های تعامل با مشتری، بیان داستانی جذاب و سرگرم‌کننده هست. منظور این نیست که برای برقراری ارتباط با مخاطبین خود به یک کمدین نیاز هست، بلکه باید از طریق یک سناریوی مشخص‌شده با آن‌ها تعامل داشته باشید.

برای نمونه، برای محصول یا برند خود یک داستان بنویسید. مراحل شرح داستان باشد شامل موارد زیر باشد:

مشکلی را مطرح کنید که محصولات یا خدمات شما راه‌حلی برای آن هست.

توضیح دهید که چگونه می‌توانید با قابلیت‌های کالای خود، آن مشکل را حل کنید.

نتیجه نهایی را نشان دهید که چگونه برند شما می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود بخشد.

این استراتژی متداول، طی سال‌ها مورد استفاده قرارگرفته است. تبلیغات تلویزیونی پیش از ظهور اینترنت را به خاطر بیاورید. باوجود اینکه بسیاری از آن‌ها کیفیت عالی نداشتند اما توانستند نتایج خوبی را برای آن کسب‌وکارها به ارمغان بیاورند.

بیشتر مخاطبان دوست دارند که محتوا را در یک زمان‌بندی همیشگی و مشخص داشته باشند. برای همین است که رادیو و تلویزیون، جدول زمان‌بندی برنامه دارند. این حس قابل اعتماد بودن در دنیای آنلاین هم دیده می‌شود.

بخشی از یک برنامه‌ریزی خوب تولید محتوا، مربوط به داشتن استراتژی در انگیزه شما هست. در حقیقت، اگر برای محتوای خود هدف تعیین کنید و سعی کنید به آن‌ها برسید ۴۲۹٪ احتمال دارد که موفق شوید.

سخت‌ترین بخش کار، تشخیص زمانی است که مخاطب هدف شما فعال‌تر هست. ابزارهای زیادی نیز طراحی شده‌اند تا به شما کمک کنند این معیار را اندازه‌گیری کنید. برخی از پلتفرم‌ها نیز حتی به همراه نرم‌افزارهای تحلیلی مخصوص خود ارائه می‌شوند.

زمان‌بندی به ساختار برنامه شما مربوط می‌شود و اینکه به‌عنوان یک برند قابل اعتماد دیده شوید. عدم پایبندی به یک برنامه زمان‌بندی، می‌تواند باعث از دست دادن مخاطبانی شود که برای جذب آن‌ها سخت تلاش کرده‌اید.

محتوایی که برای جلب مخاطب در وب‌سایت خود تولید می‌کنید باید همیشه به صنعت اصلی‌تان مرتبط باشد. اگر قطعات کامپیوتر می‌فروشید، وارد بحث سیاسی نشوید! اگر ابزار باغبانی می‌فروشید، در مورد قایقرانی بلاگ‌نویسی نکنید!چگونه مخاطب جذب کنیم

مخاطب روی یک موضوع خاص در مورد تجارت شما متمرکز خواهد شد و مهم هست که شما نیز از مسیر اصلی خود خارج نشوید. در غیر این صورت، تعدادی زیادی از مخاطبان را که به‌سختی جذب کرده‌اید، از دست خواهید داد.

مخاطبان هدف شما آن افرادی هستند که به‌احتمال زیاد محصولات یا خدمات شما را خریداری خواهند کرد. سعی نکنید که این بازار هدف را توسط تعامل با سایر مخاطبان گسترش دهید.

در این صورت، ممکن هست ناخواسته، توانایی خود را برای ارائه خدمات به مخاطبان اصلی کاهش دهید.

کاربران، به محتوای ویدیویی در فضای آنلاین علاقه دارند. در واقع، تقریباً ۷۰٪ بازاریابان معتقد هستند که ویدیو، تبدیل‌های بیشتری نسبت به سایر محتواها ایجاد می‌کند.

امروزه تأثیر ویدیوهای آنلاین کاملاً مشهود است. این همان عاملی است که باعث می‌شود اینستاگرم، فیس‌بوک، اسنپ‌چت و یوتیوب بر توسعه‌ی این ویژگی کار کنند و از آنجایی که خیلی از این پلتفرم‌ها، قابلیت افزودن ویدیو را ارائه می‌دهند، به‌راحتی می‌توانید محتوای ویدیویی خود را به وب‌سایت یا ایمیلتان اضافه کنید.

به عبارت ساده‌تر، تولید ویدیو برای پلتفرم‌های مختلف با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار می‌کند. در برخی شرایط حتی این گزینه بهتری است. به‌عنوان مثال زمانی که مخاطبان هدف خود را یافته‌اید اما آن‌ها علاقه‌ای به خواندن محتوای متنی ندارند و دیدن ویدیوهای برند شما را ترجیح می‌دهند و البته با آن ارتباط بیشتری نیز برقرار خواهند کرد.

مزیت محتوای ویدیویی این هست که برای شروع، نیازی به هزینه زیاد ندارد. با داشتن یک استراتژی خوب، سرمایه‌گذاری بر تولید چنین محتوایی ارزش زیادی خواهد داشت، چراکه نتایج خوبی را نیز به ارمغان خواهد آورد.

درخواست عضویت، مخاطب هدف را در ارتباط با برند حفظ می‌کند. چیزهایی مانند خبرنامه و پوش‌نوتیفیکیشن‌ها، مخاطبان را از محتوای جدید و پیام‌های مرتبط با برند آگاه می‌سازد.

از آنجایی که بسیاری از این خدمات خودکار هستند، نیازی به انجام کار خاصی نیست جز اینکه آن‌ها را به وب‌سایت خود اضافه کنید. برای نمونه، اگر از ابزارهایی مانند WordPress یا OneSignal استفاده کنید، بلافاصله می‌توانید به‌صورت رایگان کار را شروع کنید.

استفاده از بهترین خدمات ایمیل موجود، به حفظ و تقویت ارتباط شما با مخاطبانتان کمک می‌کند.

در واقع، عضویت در سایت می‌تواند مخاطب شما را سرگرم کرده و باعث تقاضای بیشتری از طرف آن‌ها شود. این استراتژی برای ارائه‌ی کوپن و کدهای تخفیف، کاربرد بیشتری دارد.

فروش محصولات به افرادی که شما را می‌شناسند و به برندتان وفادارند بسیار آسان‌تر از فروش به مشتریان جدید هست.

شبکه‌های اجتماعی، نقش بسیار مهمی در زندگی روزانه میلیون‌ها نفر از مصرف‌کنندگان دارد. به خاطر داشته باشید که ۳ میلیون و ۱۹۶ هزار نفر از مردم، از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر استفاده می‌کنند و این یعنی تقریباً نیمی از جمعیت کره زمین!

به همین دلیل، برقراری ارتباط با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی بسیار ضروری است. چراکه بسیاری از شرکت‌ها از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان بخشی از استراتژی خدمات مشتریان خود استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، شکایت از دستگاهی خراب در توییتر به‌اندازه‌ی یک تماس تلفنی با شرکت تولیدکننده‌ی آن، مؤثر است.

تعامل مداوم با طرفداران و دنبال‌کنندگان، ارتباط آن‌ها با برند را حفظ می‌کند. در این صورت آن‌ها احساس می‌کنند که عقیده و نظر آن‌ها مهم هست و در واقع بخشی از سیستم را تشکیل می‌دهند، نه اینکه فقط یک طرفدار باشند.

هر برند به یک هویت مطابق با مخاطبان هدف خود نیاز دارد. اگر می‌خواهید افراد جوان‌تر را جذب کنید، انرژی و سرزندگی بیشتری برای کسب‌وکار خود احتیاج دارید.

برای نمونه دوباره AARP را در نظر بگیرید. این برند برای جذب مخاطبان بزرگ‌سال خود، از ستاره‌های نوجوان فیلم‌ها استفاده نمی‌کند. هدف محتوای آن‌ها این است که مخاطبان بزرگ‌سال با آن احساس راحتی کنند.

لحن کسب‌وکار باید مطابق لحن مخاطب هدف باشد. این قدرت همفکری است که مصرف‌کنندگان را جذب می‌کند.

به عبارتی، برند باید بیشتر حس یک دوست خوب را القا کند تا اینکه فقط یک شرکت ناشناخته باشد.

فقط به یاد داشته باشید که به موضوع خاص برند خود وفادار باقی بمانید.

ویدیو، تنها یک نوع از محتوا برای جذب مخاطب هست. شما باید از انواع محتوا برای توسعه‌ی بازار خود برای مصرف‌کنندگان نهایت استفاده را ببرید. این کار معمولاً با یک وبلاگ شروع می‌شود.

درست است که اکثر کاربران، محتوای تصویری را به نوع متنی آن ترجیح می‌دهند، اما خواننده‌های متون را نیز از خود دور نکنید.

یک استراتژی مؤثر برای بسیاری از کسب‌وکارها این هست که پست‌های وبلاگ یا مقاله‌های وب‌سایت خود را به محتوایی ویدیویی نیز تبدیل کنند. در این صورت، هر دو نوع مخاطب را با یک محتوای جذاب، سرگرم خواهید کرد.

اکنون باید محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی و پست‌ها، با استفاده از سیستم‌هایی مانند SproutSocial  یا  Hootsuite منتشر کنید. در این صورت تا حد ممکن با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار می‌کنید در حالی که زمان کمتری را نیز صرف به‌روزرسانی پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود کرده‌اید.

هیچ ایرادی ندارد که حواستان به رقبای خود هم باشد. در واقع، می‌توانید با خیال راحت فرض کنید که آن‌ها هم حواسشان به شما هست.

نکته‌‎ی مهم این هست که نباید دقیقاً محصولات دیگران را تولید کنید اما لازم هست با ایده‌های موفق آن‌ها رقابت کرده و آن‌ها را توسعه دهید.

متأسفانه، رقابت با افرادی که هیچ‌گونه آگاهی در مورد برنامه‌هایشان نداریم کار چندان آسانی نیست. پس انجام یک سری تحقیقات لازم است تا کمپین‌های موفق آن‌ها را شناسایی کنید. خوشبختانه، اینترنت شامل ابزارهایی است که این هدف خاص را انجام می‌دهند.

شاید مردم بگویند که اختراعات گذشته را مجدداً تولید نکنید، اما موضوع دقیقاً این نیست.

شما چیزی اختراع نمی‌کنید بلکه محصولات موجود را بهبود می‌بخشید. مردم سال‌هاست که در حال توسعه و بهبود محصولات هستند و خیلی هم در این کار موفق بوده‌اند.

از خود سؤال کنید: «چه‌کاری می‌توانید انجام دهید تا این محصول را کاربردی‌تر کند؟» سپس با پاسخ دادن به این سؤال، خواهید دید که خیلی سریع می‌توانید مخاطب خود را جذب کنید.

قطعاً، یکی از بهترین راه‌ها برای جلب مخاطب، تولید محتوای جذاب هست. فرقی نمی‌کند که شما وبلاگ می‌نویسید یا ویدیو تولید می‌کنید، مخاطب شما احتیاج دارد محتوای باکیفیت دریافت کند.

همه‌چیز در تولید محتوای مرتبط با برند و ارائه‌ی اطلاعات مورد نیاز مخاطب خلاصه می‌شود. محتوا باید به خواننده یا بیننده یک نوع احساس رضایت القا کند.

این یکی از دلایلی است که مقاله‌های آموزشی در اینترنت بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. خیلی از مردم ذاتاً می‌خواهند که یاد بگیرند. معمولاً افرادی که خودشان می‌خواهند همه کارها را انجام دهند، کسانی هستند که می‌خواهند پول پس‌انداز کنند.

اگر شما یک راهنما به زبان ساده تهیه کنید، مخاطبان به‌سرعت به آن جذب خواهند شد و حتی ممکن هست در شبکه‌های اجتماعی آن را به اشتراک بگذارند.

در واقع، شما چندین راه برای تولید محتوای فراگیر برای مخاطبان هدف خود در پیشِ رو خواهید داشت. تنها به قوه‌ی تخیل و انگیزه‌ای برای تأمین یکی از نیازهای طرفداران خود احتیاج دارید.

فرقی نمی‌کند که محتوای شما در مورد چه موضوعی است، مهم این هست که آن محتوا، مخاطب را به طرفدار تبدیل کند!

باید تلاش کنید تا با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

انتظار نداشته باشید که یک یا دو صفحه محتوا در ماه تولید کنید و مشتریان به وب‌سایت شما هجوم بیاورند! با توجه به حجم رقابتی که در اینترنت وجود دارد، تلاش زیادی باید انجام دهید تا واقعاً موفق شوید.

از بین تکنیک‌های جلب مخاطب ارائه‌شده در این مقاله، بهترین‌ها را برای موقعیت خود شناسایی کرده و از آن‌ها استفاده کنید. شما نمی‌دانید که کدام استراتژی برنده می‌شود تا زمانی که آن را امتحان نکرده‌اید!

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب سایت

بله، مرا به لیست خبرنامه مجله هاست ایران اضافه کنید.

با عضویت در خبرنامه مگ هاست ایران از آخرین مطالب سایت زود تر از دیگران اطلاع پیدا کنید.

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد مدیر وب کاملا محفوظ می باشد

دوره جامع جادوی سئو زمستان 2021 منتشر شد (اقساطی)

دانلود رایگان چگونه برای وب‌سایتمان مخاطب جذب کنیم؟

چگونه برای وب‌سایتمان مخاطب جذب کنیم؟

چگونه مخاطب جذب کنیم

برای اینکه بتوانید مخاطبان را به سمت سایت خود بکشانید، باید بر روی تولید محتوای سایت خود کار کنید. در قدم بعدی نیز باید این محتوا را بهینه نمایید. در مرحله آخر نیز می‌توانید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. برای اینکه در این باره بیشتر بدانید می‌توانید محصول قدم صفر کسب‌و‌کار اینترنتی را نیز ملاحظه فرمایید.

این سوال یکی از کاربران است که در «از من بپرس-قسمت دوم» پرسیده شده‌است. اگر می‌خواهید دیگر سوالات و پاسخ آنها را ببینید روی لینک آن کلیک کنید. 

تولید محتوای دیجیتال نیاز امروزی هر کسب و کاری محسوب می شود و برای ایجاد محتوای دیجیتال حرفه ای نیاز به تخصص و ابزار می باشد، در این دوره  همه ی آن تخصصی که برای تولید محتوای دیجیتال نیاز دارید به طور کامل آموزش داده شده است.

در این مقاله قصد دارم درباره اتفاقاتی که در سال 1400 شمسی برای استارت آپ های ایرانی خواهد افتاد صحبت کنم. 

همه ما می دانیم برای ورود به بازار رقابت تجارت های آنلاین، با سئو و بهینه سازی سایت سرو کار خواهیم داشت. اولین قدم، رعایت مهم ترین اصول مقدماتی سئو است. در این مقاله به 9 نکته مهم و ابتدایی سئو برای کسب رتبه عالی در گوگل اشاره می کنیم.

لینک سازی یا ساخت بک لینک برای وب سایت همیشه امری ضروری تلقی شده است و موتورهای جستجو نیز به این موضوع اهمیت بالایی داده اند. روشهای سریع و آسانی را در این مقاله برای ساخت بک لینک با شما مطرح خواهیم کرد.

سوالی که این روزها ذهن مدیران وب سایت ها را مشغول کرده است دلیل صفر شدن پیج رنک گوگل و یافتن جایگزینی برای آن است! در این مقاله دلیل صفر شدن پیج رنک گوگل و جایگزین آن معرفی می شود.
 

وبلاگ نویسی که امروزه به یکی از شیوه‌های درآمدزایی در بازاریابی نوین تبدیل شده، چالش‌ها و استانداردهای خودش را دارد. از طرفی نه به آن سختی است که برخی‌‌ها فکر می‌کنند، و از طرفی نه به آن آسانی که برخی دیگر می‌اندیشند. با ما باشید تا شما را با نحوه شروع کردن آن آشنا کنیم.

اگر در بازاریابی محتوایی خود هدفمند عمل کنید قطعا می توانید بازدید و فروش وب سایت خود را خیلی سریع رشد دهید، در این مقاله 3 درس مهم برای بازاریابی محتوایی هدفمند آموزش داده شده است.
 

تعداد کل امتیازات این مطلب 1

این مطلب را به اشتراک بگذارید

تولید محتوای دیجیتال نیاز امروزی هر کسب و کاری محسوب می شود و برای ایجاد محتوای دیجیتال حرفه ای نیاز به تخصص و ابزار می باشد، در این دوره  همه ی آن تخصصی که برای تولید محتوای دیجیتال نیاز دارید به طور کامل آموزش داده شده است.

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید…

راه های ارتباطی ما

اگر در خصوص این دوره نیاز به مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر دارید، این فرم را تکمیل نمایید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم.

تمامی حقوق مادی و معنوی ویدئوهای آموزشی و محصولات متعلق به مدیر وب می باشد ، جهت حمایت از صاحب اثر هزینه ی محصولات را پرداخت نمایید …

طراحی سایت و سئو توسط گروه تخصصی آرمانیک

برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چطوری می‌توان در فضای آنلاین مخاطب جذب کرد؟ در همین لحظه که این مقاله را می‌خوانید، احتمالا میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در حال پرسیدن این سوال از خود هستند.

اگرچه باید گفت که هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد (که اگر وجود داشت احتمالا همه ما مخاطبان بسیار زیادی را تا به الان جذب کرده بودیم!)، با این وجود نقاط مشترک بسیاری در بین کسانی که مخاطبان زیادی جذب کرده‌اند، وجود دارد.

با ما همراه باشید

چگونه مخاطب جذب کنیم

قبل از آنکه به موارد تاثیرگذار در جذب مخاطب بپردازیم، چند قدم به عقب برداریم و چیزهایی که بر روی فعالیت‌های ما تاثیرگذارند را مورد بررسی قرار دهیم.

در آخر با توجه به زمینه‌ای که قصد دارید در آن فعالیت کنید، با پرسونا و جامعه مخاطب متفاوتی رو به رو هستید.

موارد زیر به صورت مستقیم بر روی فعالیت‌های مختلف شما از جمله جذب مخاطب تاثیر مستقیم دارد:

واضح است که زمینه فعالیت شما به طور مستقیم تعیین کننده جامعه مخاطب شما است. در بعضی از این زمینه‌ها رقبای زیادی وجود دارد و در برخی دیگر از آن‌‌ها با چالش‌های بسیار جدی رو به رو خواهید بود.

برای مثال اگر تصمیم دارید برای یک پادکست جذب مخاطب کنید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که گوش دادن به پادکست هنوز به اندازه ی دیگر انواع محتوا طرفدار ندارد. در حالی که بازار محتوای ویدیویی داغ است و وضاح است که رقابت برای جذب مخاطب در این حوزه بسیار سخت تر خواهد بود.

همیشه موضوعات روز را جدی بگیرید. چیزهایی که امروز می‌توانند مخاطبان بسیار زیادی را برای شما جذب کنند، شاید فردا هیچ طرفداری نداشته باشند.

لازم است در استراتژی جذب مخاطب خود ترکیبی از موضوعات روز و محتوای همیشه سبز را بگنجانیم و هر دو دسته را موازی با یکدیگر در برنامه خود ببینیم.

همه ما در تولید محتوا یا محصولی خلاقانه با این چالش مواجه هستیم. طبق توصیه ی بسیاری از متخصصان لازم است همیشه نیاز مخاطبان را در هر دو بخش تامین کنیم و قطعا در این راه چالش های بسیاری را در پیش داریم.

اما توجه به این بخش رمز موفقیت بسیاری در جذب مخاطب جدید بوده و توجه به آن واجب است.

درست مانند مسائل روز نباید از این موارد غافل شد. از امکانات جدید شبکه های اجتماعی و بستر های جدید غافل نشوید و همواره بروز بمانید.

واضح است که حتی غفلتی کوچک در این زمینه باعث عقب ماندن شما از جریان کلی می‌شود و این همان پاشنه آشیلی است که در نهایت به شکست شما در جذب مخاطب می‌انجامد.

تلاش و استراتژی شما برای جذب مخاطب در نهایت مهم ترین عامل شکست یا موفقیت شما است. بدون داشتن برنامه مشخص و تعیین راه های مناسب برای درگیر کردن مخاطب، قطعا نمی‌توان انتظار نتیجه مطلوبی داشت.

قطعا عواملی دیگری نیز بر روی روند جذب مخاطب شما تاثیرگذار است اما عواملی که به آن‌ها اشاره شد مهم ترین دلایل آن است.

 

حالا نوبت آن است که به بررسی نکاتی برای جذب مخاطب بیشتر بپردازیم. هرچند که هیچ راهی تضمین کننده موفقیت نیست، اما شناختن این نکات به ما کمک می‌کند تا شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشیم.

شما باید حداقل به صورت حدودی بدانید که مخاطب شما به دنبال چه چیزی می‌گردد. برای اینکه دقیق تر به این سوال جواب دهدی بهتر است درباره میانگین سنی مخاطبان، قشری که شما را دنبال می‌کنند و ویژگی‌های آن‌ها راب شناسید. 

شناختن مخاطب، اولین قدم برای ساختن یک برنامه دقیق و استراتژی هدفمند است.

برای شناختن اینکه مخاطب شما دقیقا به دنبال چه چیزی می‌گردد می‌توانید به پر بازدید ترین محتوای خود مراجعه کنید و دلیل موفقیت آن را بررسی کنید. علاوه بر  آن لازم است رقبای خود را بررسی کنید تا ببینید آن‌ها چگونه مخاطبان خود را هدف گرفته‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان خود بیشتر ارتباط برقرار کنید تا دغدغه آن‌ها را بیشتر درک کنید. 

 

بنابراین نقشه راه خود را مشخص کنید و داستانی برای رساندن پیام خود انتخاب کنید. به طور کلی در ساختن یک داستان، نکات زیر به ما کمک می‌کنند تا مخاطبان را بیشتر درگیر کنیم:

در شروع تعریف یک قصه مشکلی را مطرح کنید که در ادامه می‌توانید برای آن یک راه حل ارائه کنید.

روش‌هایی که برای حل مسئله می‌توان استفاده کرد را در میانه راه قصه گفتن خود بگنجانید. 

یک جمع بندی دقیق از تمام اتفاقاتی که رقم زدید داشته باشید و سعی کنید به طور واضح توضیح دهید چگونه محتوا، محصول یا هرچیزی که در نهایت مخاطب قرار است از آن استفاده کند، کمک کننده و مفید است.

 

درواقع رعایت این اصول در تعریف یک داستان، چیزی هایی هستند که برای مدت زیادی تحت آزمایش قرار گرفته و اگر چه یک نسخه را نمی‌توان برای همه شرایط در نظر گرفت، با این وجود راهی است که در بیشتر مواقع نتیجه مثبتی دارد. 

طبق گزارش هوتسو ایت حدود سه میلیارد نفر از بسترهای اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر استفاده می‌کنند. این عدد چیزی در حدود نیمی از جمعیت کره زمین است. 

طبیعی است که همه به دنبال درگیر کردن جمعیت بیشتری در این محیط باشند. کمپانی های بزرگ به عنوان بخشی از برنامه‌های امور مشتریان خود از این سایت‌ها استفاده می‌کنند. همه این ها یک دلیل بیشتر ندارد: امروز شبکه‌های اجتماعی به تنهایی نقش تمام راه های ارتباطی در گذشته را بازی می‌کنند.

تبادل نظر و ارتباط مستمر با مخاطب به درگیر ماندن آن‌ها با محتوا یا محصول شما کمک بزرگی می‌کند.

اگر می‌خواهید رشد سریع تری داشته باشید لازم است تا شبکه اجتماعی که شما نتیجه بهتری از آن می‌گیرید را پیدا کنید. این شبکه اجتماعی، بستری است که شما مخطبان خود را راحت تر پیدا می‌کنید.

لازم نیز همزمان روی تمام شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید، بستری را پیدا کنید که مخاطبان شما بیشتر در آن وقت می‌گذرانند و ارتباط گرفتن با آن‌ها در آنجا راحت تر است. چگونه مخاطب جذب کنیم

در شبکه‌های اجتماعی بیشتر مردم عاشق محتوای ویدویی هستند. تقریبا 70% از کسانی که در حوزه مارکتینگ و تبلیغات فعالیت دارند، معتقدند که محتوای ویدویی نرخ تبدیل بسیار بیشتری نسبت به سایر انواع محتوا دارد. 

تاثیر محتوای ویدویی واضح است. تمام شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، ایسنتاگرام و یوتیوب به سمت بهبود امکانات خود در این زمینه هستند. 

شاید انتشار این نوع محتوا هزینه بیشتری را نیاز داشته باشد، اما با داشتن یک استراتژی مطلوب، قطعا نتیجه بسیار خوبی را می‌توان از این نوع محتوا انتظار داشت.

 

فرقی ندارد برندسازی شخصی انجام می‌دهید یا برای محتوا و محصولی برندسازی می‌کنید. در نهایت باید شخصیت برندی داشته باشید که با جامعه مخاطب شما سازگار باشد. در این مسیر اگر قرار است افراد جوان‌تر را هدف بگیرید، نیازمند صزف انرژی بیشتری خواهید بود. 

لحن برند را با لحن مخاطبان خود هماهنگ کنید. این روزها، هیچ برندی دیگر نمی‌توان یک چهره خشک و رسمی از خودش به نمایش بگذارد و باید به عنوان یک دوست صمیمی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. 

 

هیچ اشکالی ندارد که رقبای خود را تحت نظر داشته باشید. حتما آن‌ها نیز شما را تحت نظر دارند و هیچ ایرادی به یک رقابت دوستانه وارد نیست. 

واضح است که شما نباید ایده‌ها و خروجی‌های رقیبتان را کپی کنید، اما الهام گرفتن از ایده‌های پرطرفدار آن‌ها و بهبود بخشیدن به کیفیت خود، ضروری است. 

اعتقادی وجود دارد که می‌گوید وقتی چیزی قبلا ساخته شده، به دنبال ساختن دوباره آن نرو. اما این حرف در بسیاری از موارد چندان هم دقیق نیست. خیلی وقت‌ها ما ایده دیگران را مجددا نمی‌سازیم، بلکه ویژگی جدید به آن اضافه کرده و چیز بهتری می‌سازیم.

جواب این سوال را از راه های مختلف مثل بررسی عملکرد گذشته خود و تحلیل رقبا پیدا کنید و با انجام آن کار مطمئنا به رشد سریع تر خود کمک می‎‌کنید. 

 

شما نمی‌توانید همه آدم‌ها را همیشه راضی نگه دارید. هرکاری هم که کنید درنهایت قرار نیست همه شیفته محتوای شما باشند. تمرکز خود را بر روی دسته‌ای قرار دهید که بالقوه مخاطب شما هستند. همین کار است که درنهایت باعث می‌شود محتوایی وایرال داشته باشید. 

 

 

راه های زیادی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد. از جذب اسپانسر تا فروش محصول. اما یکی از راه‌هایی که بیشتر ما از آن غافلیم و می‌توانیم با معرفی فرهنگ آن گام بزرگی در جهت بیشتر شدن دسترسی همه به محتوا و محصول خلاقانه برداریم دونیت است.

دونیت یا همان جذب حمایت مالی مستمر روشی است که در آن شما محتوا و یا محصول خلاقانه را در اختیار مخاطب می‌گذارید و از او می‌خواهید هرچه قدر که برایش مفید بوده از شما حمایت مالی کند. در واقع در این روش قیمت‌گذاری توسط مخاطب صورت می‌گیرد.

به طور مثال شما وبلاگی دارید که در آن محتوای رایگان انتشار می‌دهید. با بستری مانند حامی باش می‌توانید در وبلاگ خود از مخاطبان بخواهید در ازای محتوایی که در اختیارشان قرار دادید از شما حمایت مالی کنند تا شما فعالیت خود را باکیفیت و کمیت بیشتری ادامه دهید.

این امکان برای همه افراد از جمله بلاگرها، برنامه نویسانی که امکانات رایگانی را به دیگران ارائه می‌کنند، پادکستر ها و تمامی افرادی که به نوعی ارزش‌آفرینی می‌کنند وجود دارذ.

 

قرار نیست با منتشر کردن یکی دو صفحه محتوا در طول یک ماه اتفاق خاصی برای ما بیافتد. مسیر به ثمر رساند هر فعالیتی نیازمند استمرار و تلاش فراوان است.

جذب مخاطب در فضای حال حاضر اینترنت که در آن هر لحظه رقابت بیشتر می‌شود کار راحتی نخواهد بود و نیازمند برنامه ریزی و روحیه بسیار است.

بهترین روش‌های خود را در طول زمان و با آزمون و خطا به دست آورید و به هیچ عنوان از آن‌ها غافل نشوید.

نوشتن بخش بزرگی از زندگی منه. توی حامی باش می‌نویسم تا ارتباط نزدیک‌تری با هم برقرار کنیم 🙂

پیام *

نام *

ایمیل *

وبسایت

اطلاعات من را برای دفعه بعدی که می خواهم دیدگاه ارسال کنم در مرورگر ذخیره کن.

چگونه کار می‌کند؟

ارزش‌آفرین کیست؟

حامی کیست؟

شما هم حمایت شوید

تماس با حامی باش

درباره حامی باش

قوانین و شرایط استفاده

بازگردانی رمز عبور

یک رمز عبور به ایمیل شما ارسال شد

فروش به مشتریان فعلی کار ساده‌ای است. برای جذب مخاطب جدید باید از ترفندهای جذب مخاطب استفاده کنید. اکثر مشتریان فعلی می دانند که شما راه‌ حل بالقوه‌ی مشکل ‌شان هستید. اما حالا باید سراغ افراد جدید بروید و با پرسیدن سوالات مناسب خود را از رقبا جلو بیندازید.چگونه مخاطب جذب کنیم

ولی در مواجهه با مخاطبان بی‌علاقه تفاوت مهمی بین فروشنده‌های حرفه‌ای و فروشنده‌های سطح متوسط وجود دارد. برقرار کردن ارتباط با کسی که تا به حال چیزی از شما نشنیده یا به دنبال راهی برای حل مشکلات خود نیست، سخت است ولی، غیرممکن نیست.

در این مقاله چهار ترفند جذب مخاطب  را بیان می کنیم.

 

۱) آرزوهای مخاطب را هدف قرار دهید

از ترفندهای جذب مخاطب این است که نباید انتظار داشته باشید که همه از محصولات شما خوششان بیاید، اما قول می‌دهم که اکثر آن‌ها همیشه خودشان را دوست دارند. به تصویر کشیدن آینده‌ای که با خرید این محصول برای مخاطب رقم می‌خورد، یکی از بهترین روش‌ها برای جلب توجه افراد است.

به عبارت ‌های تبلیغاتی نایک و برگر کینگ یعنی «فقط انجامش بده» و «هر جور که تو بخوای» فکر کنید. این عبارات چیزی درباره‌ی محصول به شما نمی‌گویند. این‌ها به شما می‌گویند با این محصولات می‌توانید چه کار بکنید.

بیشتر بخوانید: ۲۳ ایده تولید محتوا برای افزایش سرنخ

۲) طرفدار محصولات خود باشید

خیلی از فروشنده‌ ها هستند که برای معتبر نشان دادن ادعاهای خود سعی می‌کنند طرفدار محصولات خود نباشند. اما خریدار شما، به عنوان کسی که تحصیل کرده و مجرب است، می‌داند که فروشنده باید از محصولش جانبداری کند. در واقع، هیچ چیز باعث نمی‌شود مشتری این حقیقت را فراموش کند، چون کار شما فروختن این محصول است.پس تظاهر کردن را متوقف کنید. اتفاقاً باید نشان دهید که معتقدید سرویس شما بهترین گزینه در بازار است.

خریدار می‌داند که شما اغراق می‌کنید. پس شما هم نشان دهید که از پیشنهاد خود هیجان‌زده‌اید و می‌خواهید نقطه نظرتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. وقتی به مشتری می‌گویید محصول شما بهترین محصول موجود در بازار است، یا فروشنده‌ ها با همکاری شما به نتایج فوق العاده‌ای دست یافته‌اند، قرار نیست حرف شما به صورت آکادمیک و بر مبنای اطلاعات آماری دقیق مورد بحث قرار بگیرد و اثبات شود. شما نظر خود را بیان می‌کنید، و باید به این نظر متعهد باشید. ما به کسانی که حرف‌های موثق و واقعی می‌زنند اعتماد می‌کنیم، نه صرفاً کسانی که سعی می‌کنند بی‌طرف باشند.

بیشتر بخوانید: ۵ ابزار لازم برای افزایش بهره ‌وری در فروش

۳) کنجکاوی افراد را تحریک کنید

وقتی مخاطب را راضی کردید یک بار دیگه بار او تماس بگیرید، هدف شما باید حفظ توجه او باشد. در ابتدای گفتگو بگویید: «قبل از این که یادم بره، باید یه چیزی درباره‌ی مکالمه‌ی قبلی بگم. ولی الان نه، میشه بعداً بهم یادآوری کنید؟» و طرف مقابل هم قبول می‌کند. در پایان گفتگو، مخاطب یا به شما یادآوری می‌کند که حرفتان را بزنید یا اصلاً اشاره‌ای به این مسئله نمی‌کند.

اگر حالت اول پیش بیاید، معلوم است که او جذب حرف‌های شما شده و توانستید کنجکاوی‌اش را تحریک کنید. اگر حالت دوم پیش بیاید، متوجه می‌شوید که مخاطب اهمیتی برای این ترفند قائل نیست (پس باید روش دیگری را اجرا کنید).

 

۴) از موفقیت‌های قبلی به عنوان راهنما استفاده کنید

همیشه بهتر است تمرکز خود را بر اجرای مجدد روش‌هایی که قبلاً به موفقیت منجر شده بگذارید و مدام سعی نکنید اشتباهات خود را تکرار کنید. ذهن ما معمولاً به شکل موتور جستجو عمل کرده و نتایجی را نشان می‌دهد که منعکس کننده‌ی دغدغه‌های شماست.

اگر روی چیزهایی که قبلاً جواب داده تمرکز کنید، می‌توانید از همین قانون به نفع خود استفاده کنید. یکی از روش‌های تقویت این ذهنیت این است که با مشتریان فعلی خود تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید که اولین بار چه چیزی باعث شد توجه‌شان به صحبت‌های شما جلب شود. به نکات مشترکی که از گفته‌های آن‌ها به دست آوردید دقت کنید و در تماس ‌های بعدی از همین متدها استفاده نمایید.

اگر می‌خواهید بدانید بهترین روش فروش چیست، پاسخ نزد کسانی است که قبلاً با موفقیت توانستید با آن‌ها معامله کنید.

نویسنده

فوق لیسانس مدیریت مالی دانشجوی دکتری بازرگانی- گرایش بازاریابی (دانشگاه الزهرا)

باسلام روش های ارائه شده جهت جذب مشتری و مخاطب در مقاله بالا مفید و آموزنده بود. سپاسگزارم

بسیار جالب و مفید بود.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تشکر از شما، مطالب آکادمی فروش به سایت شما ارسال خواهد شد

به‌روزترین مطالب را همیشه همراه خود داشته باشید

Welcome, Login to your account.

 + 
3
 = 
11

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

دانشگاه زندگی – آموزش سخنرانی،فن بیان،سخنوری

چگونه مخاطب جذب کنیم

حتی اگر سخت‌ترین و کارآمدترین تکنیک‌ها را برای رهایی از بی‌توجهی مخاطبان به کار ببرید باز هم این اصل مهم در همه سخنرانی‌ها حاکم است که مخاطب به مرور زمان کم‌توجه می‌شود و از میل و اشتیاق او برای شنیدن حرف‌های سخنران کاسته می‌شود. فرض کنید یک سخنرانی 50 دقیقه‌ای در دانشگاه دارید. اگر یک دوربین مداربسته به صورت متحرک تمام حرکات و عکس‌العمل‌های مخاطبان را ثبت کند متوجه می‌شوید که چه طور به مرور زمان یادداشت‌برداری افراد، تمایل آن‌ها به فیلم‌برداری یا سکونت کامل روی صندلی کاهش می‌یابد. شاید به همین دلیل است که گفته می‌شود یک سخنران از صفر تا صد سخنرانی به روش های جذب مخاطب نیاز دارد.

 

گاهی میزان توجه مخاطبان تا حدی کاهش پیدا می‌کند که سخنران آرزو می‌کند ای کاش یه دکمه توجه وجود داشت تا هر زمان که می‌خواست با فشردن آن مخاطبان را از خواب بیدار می‌کرد یا توجه از دست رفته آن‌ها را برمی‌گرداند.

البته در حقیقت هم سخنران باید فن بیان خود را به مثابه یک دکمه ریست یا تنظیم مجدد بداند و از آن به عنوان روش‌های جذب مخاطب استفاده کند. اما این که این دکمه ریست یا تنظیم مجدد کجا است، چه طور باید آن را روشن کرد و چه زمانی باید آن را فشرد را به دانشگاه زندگی بسپارید. در این مطلب می‌آموزید که چه طور توجه از دست رفته مخاطبان را با روش‌های جذب مخاطب برگردانید.

مهم‌ترین سوالی که در این مرحله مطرح می‌شود آن است که سخنران دقیقا هر چند وقت یک بار به چنین کاری (فشردن دکمه فرضی ریست برای افزایش توجه افراد) نیاز دارد؟

جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان هزینه‌ای ندارد؛ فقط باید حواستان باشد که هر ده دقیقه یک بار به صورت حدودی این دکمه را فشار دهید.

همواره دقت داشته باشید که این ده دقیقه و استفاده از روش های جذب مخاطب بر حسب فاکتورهای متفاوتی تغییر می‌یابد. گرمای سالن سخنرانی، جمعیت داخل سالن، زمان برگزاری سخنرانی و حد و حدود حوصله مخاطبان شما همه و همه تعیین‌کننده هستند.

 

دلواپسی و هراس از سخنرانی را کنار بگذارید. داستان‌سرایی، نگاه و گرایش طنز در طول سخنرانی و در نهایت بی‌توجهی به کلماتی که به کار می‌برید همه و همه از روش‌های جذب مخاطب هستند.

حتی بی‌خیال‌ترین و کسل‌ترین فردی که برای سخنرانی حاضر شده است با شنیدن جمله “می‌خواهم چیزی تعریف کنم که ممکن است برای شما هم رخ داده باشد” توجهش جلب می‌شود.

به طور کلی یکی از در دسترس‌ترین دکمه‌هایی که می‌توان بدون هیچ هزینه‌ای برای جلب مخاطب از آن استفاده کرد همین داستان‌سرایی است. همین که بگویید ” می‌خواهم بدانید در فلان موقعیت چه اتفاقی برای من افتاده است” همه مخاطبان با حواس جمعی به شما گوش فرا می‌دهند.

 

هیچ کسی نمی‌تواند بی‌توجهی خود را نسبت به یک بحث زمانی که خنده و لبخند سایر مخاطبان را می‌بیند ادامه دهد. برای استفاده از طنز اولا به یاد داشته باشید که استفاده از تمام استیج سخنرانی ضروری است. اصلا این استیج برای شما و به همین منظور طراحی شده است. تاثیر شروع و پایان طنز روی سخنرانی بیش‌تر از هر عامل دیگری می‌تواند توجه از دست رفته مخاطبان را برگرداند.

خیلی از کلمات در سخنرانی آن قدر حساس هستند که باید در استفاده از آن‌ها نهایت وسواس را به خرج داد. مثلا گفتن عبارت “در نهایت” یا “به طور خلاصه” نشان‌دهنده اتمام بحث مفصلی هستند که قبلا شروع کرده بودید. در چنین شرایطی استفاده مکرر از آن در حالی که بحث به اتمام نمی‌رسد به نحوی مخاطب را نسبت به کلمات بی‌توجه می‌کند.

در زمان انتقال از یک مبحث به بحث دیگر توصیه ما استفاده از عبارات و کلماتی است که مخاطب را هشیار می‌کند. مثلا ذکر عنوان بحث بعدی با صدای بلند و رسا. این که بخواهیم خواندن عناوین روی اسلایدها را به خود مخاطب واگذار کنیم قطعا در استفاده از روش‌های جذب مخاطب ناکام بوده‌ایم.

 

از علل دیگری که ما را ملزم به استفاده از این عبارات آگاهی‌بخش می‌کند به درازا کشیدن موضوع سخنرانی می‌باشد. گاهی بحث آن قدر طولانی می‌شود که مخاطب برای این که سرنخی از بحث به دست آورد به تلنگر ما نیاز دارد.

از قدیم‌الایام رسم بر این بوده است که پایان هر سخنرانی مخاطبان به طرح پرسش بپردازند تا سخنران پاسخ دهد. اما این روش قدیمی در دنیایی که حوصله مخاطبان ما نسبت به گذشته ناچیزتر و کم‌تر می‌شود چندان جوابگو نیست. شاید راه حل بهتر از میان روش های جذب مخاطب ، تعیین زمان استراحت مابین زمان اصلی سخنرانی برای پرسش و پاسخ باشد. هر چند که این روش تبعاتی مثل بی‌نظمی و هرج و مرج دارد اما با یک استراتژی نظام‌مند می‌توان آن را به خوبی مدیریت نمود.

سیدجوادغفاری هستم، مدیر سایت دانشگاه زندگی.
مؤلف چندین جلد کتاب پرفروش منجمله کتاب “رازهایی برای کسب موفقیت و ثروت” و “مهارت‌های‌زندگی”

مقاله قبلی

اختلال وسواس فکری چیست؟

مقاله بعدی

چه طور مطمئن شویم مخاطبان خارجی زبان متوجه سخنرانی می‌شوند؟

نکات کلیدی آموزش سخنرانی و مهارت فن بیان

تقویت و پرورش صدا برای سخنرانی فقط و فقط در 60 ثانیه

با فن بیان درخواست موفقیت‌آمیز افزایش حقوق به رئیستان بدهید

کاریزما و کاریزماتیک بودن در سخنرانی ؛ چیزی شبیه یک معجزه!

Your email address will not be published.

چگونه مخاطب جذب کنیم

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

 + 
9
 = 
ده

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

سایت دانشگاه زندگی در تلاش است تا در زمینه روانشناسی خانواده، حقوق خانواده و فن‌بیان آموزش‌های کاربردی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

تلفن همراه: 09128114868

تلفن ثابت: 44635830-021

دانشگاه زندگی در زمینه مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده خدمات بهینه ای را به شما همراهان عزیز عرضه می کند.

Welcome, Login to your account.

 + 
3
 = 
11

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

چگونه مخاطب جذب کنیم
چگونه مخاطب جذب کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *