چگونه مداح خوش صدا شویم

 
helpkade
چگونه مداح خوش صدا شویم
چگونه مداح خوش صدا شویم


 

به گزارش جام نیوز، همان طورى كه مى دانيد يكى از مهمترين ابزار مداحى ، سخنرانى ، خطابه و… داشتن صداى خوب است كه در رسيدن به هدف، شخص را يارى مى نمايد. صداى خوب در مداحى دلها را بيشتر آماده مى كند و باعث اشك گرفتن و انس پيدا كردن مى شود. البته ناگفته نماند كه صوت زيبا يك استعداد خدادادى است كه خيلى ها از آن برخوردار و بعضى بى بهره هستند اما بحث پرورش صدا، ربطى به استعداد ندارد. گرچه كسى كه مستعد است ،طبيعتاً پيشرفت بيشترى در اين زمينه خواهد داشت اما حتى افراد مستعد هم بايد براى بهترشدن صدا، روى آن كار كنند.

در اين بخش به انجام بعضى از تمرينات كه در بالا رفتن كيفيت صداى شخص بى تأثير نيست مى پردازيم.


الف) تمرين قوى كردن حنجره 

منظور از حنجره قوى و صداى قوى، صداى بلند و يا فرياد نيست بلكه منظور حنجره وصدايى مى باشد كه داراى بنيه اى بالا و قدرتى است كه بعد از اجراى يك برنامه، توانايى خود را به طور كامل از دست نداده باشد و به اصطلاح ((زود نگيرد)). بعضى از اشخاص ‍ هستند كه صداى آنها بسيار پرطنين و پرحجم و بلند است اما بعد از مدتى كار كشيدن از حنجره، تارهاى صوتى آنها از كار مى افتد و زود خسته شده و توان انجام فعاليت بيشتر از آن سلب مى شود؛ برعكس افرادى نيز هستند كه صداى كم حجم ونازكى دارند اما حنجره آنها از قدرت خوبى برخوردار است و تارهاى صوتى او به زودى از كار نمى افتند.چگونه مداح خوش صدا شویم


 

آنچه مهم است اين است كه يك خواننده بتواند از ابتداى يك مجلس تا انتهاى آن را به تنهايى عهده دار شود و قدرت انجام يك برنامه كامل را داشته باشد، اگر چه اين خصوصيت بعد ازسال ها مجلس دارى و اجراى برنامه براى شخص حاصل مى شود و به خصوصيات فردى از قبيل بنيه جسمانى ، حالت جمجمه، بزرگى قفسه سينه، بزرگى حفره هاى بينى و دهان و… نيز بستگى دارد.

خاطر نشان شدن اين مطلب لازم است كه بالا رفتن كيفيت صدا، رابطه مستقيم با كيفيت تنفس دارد. تنفس صحيح صدا را دلنشين تر مى نمايد.


 

نكته ديگر اينكه تارهاى صوتى كه صدا را توليد مى كنند، در واقع چند عضله ضعيف و كوچك بيشتر نيستند. چون عضلات رامى توان با ورزش قوى تر كرد، بايد با ورزش دادن عضلات گلو و حنجره، صدا را قوى تر نمود تا ديرتر توان خود را از دست بدهند.

دقيقاً مثل يك بدنساز كه با استفاده از دمبل هاى سبك و سنگين عضلات شانه و بازوى خود را قوى مى كند تا بعد از مدتى بتواند يك وزنه سنگين را بلند نمايد. پس تنفس صحيح باعث پرطنين شدن صدا مى گردد و ورزش دادن عضلات باعث قوى شدن آن خواهد شد. در واقع ورزش عضلات بازو، دمبل زدن و ورزش عضلات حنجره، خواندن مى باشد.


 

تمرين قوى شدن صدا به اين ترتيب است كه؛ ابتدا با آرامش در محلى ساكت و آرام بنشينيد و عضلات راشُل كنيد سپس نفس عميقى كشيده و در پايين ترين پرده، حرف ((آ)) را به صورت ممتد وكشيده ادا نماييد و آن قدر ادامه دهيد تا بازدم شما تمام گردد.

دوباره ريه ها را تا جايى كه امكان دارد، از هوا پر كنيد و در حالت بازدم به صورت كشيده بگوييد((آ)). اين كاررا تا پنج دقيقه به طور مداوم تكرار نماييد. در اين كار عجله نكنيد و از پايين ترين حالت ممكن آغاز نماييد. وقتى كه حس كرديد كه حنجره شما خوب گرم شده است، حرف((آ)) را در يك پرده بالاتر، با همان كيفيت اجرا كنيد. اين كار را همين طور پرده به پرده ادامه داده و بالا رويد و اين نكته را كسانى كه مبتدى هستند بايد توجه داشته باشند كه به هيچ وجه نبايد عجله نمايند. بايد با حوصله اين كار را به انجام رساند چون تمام پختگى صدا و قوت آن بستگى به تمرين در پرده هاى پايين دارد. اين كار را كه انجام داديد و به پرده آخر صداى خود در حرف ((آ)) رسيديد، حنجره شما به خوبى گرم شده است و بعد از اين يك ربع تمرين، حالا مى توانيد با تمام قدرت، يك بيت شعر را با آواز بلند (در اصطلاح شش دانگ صدا) بخوانيد، بدون اينكه آسيبى به حنجره شمابرسد.

اگر در بين تمرين، هنگام بالا بردن پرده بعدى احساس خارش يا سوزش و يا سرفه نموديد، بدانيد كه عجله كرده ايد و به توصيه اين حقير گوش نداده ايد. در اين حالت به پرده قبلى بازگشته و دقايقى آن را ادامه دهيد و يا اينكه تمرين را براى مدتى قطع نماييد همچنين در پركردن ريه ها هم نبايد عجله كرد. ابتدا آهسته آهسته شكم را پرنموده و سپس سينه را پر نماييد تا جايى كه شكم و سينه شما كاملاً متورم و مملوّ از هواباشد. اگر پرده هاى پايين را در يك فضاى بسته و پرده هاى بالا و شش دانگ را در يك محيط باز مانند كوه يا بيابان تمرين نماييد، بهتر خواهد بود و پيشرفت خود را مشاهده خواهيد كرد و اگر بتوانيد تمرين شش دانگ صدا را بعد از يك برنامه كوه نوردى قراربدهيد، بسيار بهتر و ثمر بخش تر خواهد بود چرا كه كوه نوردى باعث افزايش ظرفيت هوايى شش ها مى شود.

تمرينات فوق بايد حداقل يك تا دو ماه به طور مستمر و همه روزه صورت گيرد تاصدا براى آغاز كار، صيقل پيدا نمايد و از حالت ((نخراشيدگى )) بيرون آيد


 


ب) تمرين پرحجم كردن صدا 

بعد از تمرينات قوى سازى صدا، نوبت به پرحجم كردن و پرطنين كردن آن مى رسد. يعنى وقتى يك خواننده در يك اتاق معمولى مى خواند، صداى او بر فضاى اتاق احاطه كامل داشته باشد و از هر سمت و سويى به طور مستقيم و يك نواخت شنيده شود. اين خصوصيات يك صداى پرطنين مى باشد كه در اصطلاح، اين صدا را ((زنگ دار)) گويند كه گرفتگى ندارد. البته هر نوع گرفتگى در صدا، مذموم نيست بلكه بعضى وقت ها به محزون بودن آن مى افزايد اما صدايى با اين كيفيت، قابليت كمترى براى مانور دادن و تحرير زدن دارد.

براى زنگ دار شدن صدا به تمرينات زير توجه نماييد.

در حالتى راحت بنشينيد و عضلات را رها نموده و كلماتى ازقبيل ((سنگ ، هَنگ ، زَنگ ،…)) كه به ((نْگ )) ختم مى شوند را با آهنگى تودماغى، بامسدود كردن دهان با زبان و كشيدگى، اجرا نماييد.
يك شعر بيست بيتى را با نازك ترين آهنگى كه مى توانيد بخوانيد و وقتى كه گلوى تان خسته شد، پس از چند دقيقه استراحت دوباره از نو آغاز كنيد.

حرف ((ر)) را به صورت مشدد و مستمر و كشيده ((ر، ر، ر،…)) ادا كنيد.

گفتيم كه پرطنين شدن صدا، با تنفس رابطه مستقيم دارد. براى اينكه طنين صداى خود راتقويت نماييد به اين تمارين توجه كنيد.

ابتدا يك نفس عميق با كيفيتى كه قبلاً گفته شد بكشيد و ريه ها و شكم را از هوا پر كنيد به طورى كه شكم كاملاً بيرون آيد. بعد صدا را در حالى كه خارج مى كنيد، آهسته وپياپى بگوييد: ((آه ، آه ، اوه ، اوه ، ايه ….)). توجه داشته باشيد كه هر چه اين هوا آهسته تر و كندتر از شش ها خارج شود بهتر است و تكرار اين تمرين صدا را بهتر و رساتر مى كند.

فك پايينى را شُل كنيد سپس نفس هاى كوتاه و سريع ، از راه دهان بكشيد و كم كم برسرعت آن بيافزاييد تا جايى كه صداى برخورد نفس ها را به سقف دهان تان بشنويد.البته نفس ها نبايد از راه تنگى گلو بوده بلكه بايد از پرده ديافراگم شكم باشد و از آن به عنوان تلمبه اى استفاده كنيد و هوا را از راه شكم بيرون وداخل بكشيد. اين تمرين باعث قوى شدن عضلات زير فك و اطراف گلو و شكم مى شود زيرا هنگام خواندن ، فشار زيادى به اين عضلات وارد مى گردد.

بدن را شل كنيد و هوا را به درون سينه بكشيد، بدون اينكه هيچ گونه فشارى به سينه وارد شود؛ آن قدر كه سينه از هوا پر گردد. سپس شمعى (يا يك باريكه كاغذ) را جلوى دهان تان بگيريد و هوا را خارج كنيد، آن چنان كه شعله شمع حركت ننمايد ولى هواى سينه به طور يك نواخت خارج شود. اين تمرين باعث افزايش ‍ ظرفيت هوايى ريه ها و يكنواختى صدا مى شود كه بايد روزى سه تا چهار مرتبه تكرار شود و با يك فوت كردن قوى، خاتمه يابد.

چانه را به سينه بچسبانيد به طورى كه وزن سر، روى چانه افتاده باشد. حالا چند مرتبه دهان را باز و بسته كنيد به طورى كه با اين حركت، سرتان بالا و پايين رود. سپس مدتى دهان را به حالت نيمه باز و راحت، استراحت بدهيد.

دستانتان را زير چانه بزنيد (حالتى كه انسان چيزى را تماشا مى كند) و فرض كنيدكه چيزى مى جويد و مكرردهان تان را باز و بسته نمائيد. بعد از مدتى استراحت، دوباره اين كار را انجام دهيد. اين تمرين و تمرين قبل، باعث قوى شدن عضلات چانه، شقيقه، و گلو مى شود و كم كم فك و گلو در اختيارشما در مى آيد تا حروف را موقع خواندن بهتر ادا كنيد زيرا عدم توانائى در تلفظ واضح حروف و خستگى زودرس فك و دهان ، ناشى از ضعيف بودن اين عضلات است.

يك شعر را ابتدا با صداى زير و از نوك زبان و سپس با صداى بم و از ته زبانب خوانيد در حالى كه دهان مانند يك حفره شده و صدا با حجم بيرون مى آيد. اين تمرين نيز با قوى تر شدن زبان، باعث پرحجم شدن صدا مى شود. زيرا قسمتى از خواندن، به زبان بستگى دارد كه با تغيير دادن فضاى دهان، موجب ايجاد صداى مناسب و حجم دلخواه مى شود.


ج) چند دستورالعمل كلى براى محافظت از حنجره

تمريناتى كه تا اينجا گفته شد، باعث تغييرات محسوسى در تقويت و بهبود صدا مى شود، با اين شرط كه با حوصله انجام داده شود و از عجله كردن در آن خوددارى گردد وتصور نشود كه خواندن بستگى به اين تمرينات خسته كننده ندارد. مطمئن باشيد كه اگر اين دستورالعمل ها بدون شتاب زدگى انجام شود، اثرات ژرفى در صدا خواهد داشت اما اگر بدون دقت انجام شوند، باعث ضايعات جبران ناپذيرى خواهد شد.

به عنوان مثال در تمريناتى كه در قسمت قوى شدن حنجره ذكر شد، اگر شخصى بدون گرم كردن حنجره، زير آواز بزند و شش دانگ صدا را بيرون دهد، امكان پاره شدن تارهاى صوتى و يا ايجاد رگه هاى غير قابل بهبود در صدا، وجود دارد. پس توصيه اول، عجله نكردن و دقت به خرج دادن در تمارين مى باشد.


 

توصيه ديگر اين است كه بين تمرين ها نبايد وقفه اى ايجاد شود و بايد به طور مداوم صورت گيرد تا حنجره پختگى خود را آسان تر تحصيل كند و به طور كلى اگر كسى خواننده هم بشود، نبايد تمرين را قطع كند و هر روز بايد زمزمه اى داشته باشد تا حنجره، انعطاف خود را ازدست ندهد. درست مانند لولاى درب، اگر مدتى درب باز و بسته نشود باعث سفت شدن لولاها مى شود. به خاطر داشته باشيد كه بهترين چيز براى حنجره، خواندن وجلوگيرى از تنبلى و سستى آن است. البته از استراحت دادن آن هم نبايد غافل ماند و بايد از ((تاختن به حنجره )) پرهيز كرد.


 

حتى در مجلس نيز هرگاه حس كرديد كه حنجره شما خسته شده است مى توانيد بدون آنكه سايرين متوجه شوند به آن استراحت بدهيد. به اين ترتيب كه فك پائين راشُل كرده و با زبان كوچك راه حلق را مسدود نمائيد، گوئى مى خواهيد خميازه بكشيد به طورى كه صداى آن در گوشها حس مى شود. اين كار باعث استراحت لحظه اى حنجره تامدت كوتاهى مى گردد. بهترين استراحت براى حنجره قبل يا بعد از مجلس، ((خواب )) است. چنان چه وقتى يكى از قاريان مصرى كه براى اجراى برنامه به ايران آمده بود، قبل از اجراى قرائت خود، مدتى مى خوابد و اين كار را به بقيه قرّاء هم توصيه مى نمايد. چون گفتيم كه تارهاى صوتى، بافت عضله اى هستند و احتياج به استراحت دارند.


در پايان اين قسمت دو تذكر لازم به ذكر است:

اول اينكه در هر قسمتى از كشور اسلامى ما، عزادارى به سبك و سياق مخصوص به خودصورت مى گيرد و مردم هر منطقه اى يك نوع صدا را مى پسندند. بعضى صداهاى بم وخش دار، بعضى صداهاى نازك و پرتحرّك ، بعضى تحريرهاى حلقى ، بعضى تحريرهاى دهانى و… و لذا تمرين ها بايد به فراخور همان منطقه صورت گيرد.

نكته ديگر اينكه لازم نيست كه يك مدت را فقط به تمرين اختصاص داد و يك مدت را به خواندن در مجلس، خير. بلكه اين دو با هم قابل جمع نيز هست. البته تذكر بسيار مهم ما اين است كه در كنار اين تمرينات، وقتى كه حس شد صدا به حدّ مطلوبى رسيده است، بايد خواندن در مجلس را آغاز كرد تا هم زمان، فنون مجلس دارى نيز فرا گرفته شود.


نكته:

چگونه مداح خوش صدا شویم

ذاكران عزيز توجه داشته باشند در برنامه هائى كه چند شب متوالى ادامه مى يابد، نبايد تمام انرژى خود را در شب هاى اول، تمام كنند و بايد با حنجره شان مدارا كنند.


 

د) تجويز برخى خوراكى ها
همان طورى كه بين همگان مشهور است، بعضى از خوردنى ها هستند كه بايد از آنها پرهيزشود و برخى بايد استفاده گردد تا صداى شخص را تقويت نمايد. حنجره را به لولاى در تشبيه كرديم؛ همان گونه كه درب احتياج به باز و بسته شدن دارد تا سفت نشود، احتياج به روغن كارى هم دارد. به همان شكل كه بايد از حنجره كار كشيد تا انعطافش ازبين نرود، بايد با خوردن بعضى خوراكى ها به تحرك بيشتر آن كمك نمود. ناگفته نماند كه معرفى اين خوراكى ها جنبه تجربى دارد و در افراد گوناگون، مختلف است. امكان دارد كه در بعضى جواب ندهد ولى آنچه كه در عرف مداحان و قاريان و… براى تقويت حنجره معمول است، خوردن غذاهاى كم چربى و آبكى مانند آش، گوشت آب پز، باقلا پلو، آبگوشت بدون چربى، نوشيدن شيرگرم قبل و بعد از خواندن و نوشيدن آب ولرم در حين برنامه است.

همچنين در مواقع گرفتگى و خستگى صدا، خوردن ژله نشاسته، زرده تخم مرغ، تخم مرغ عسلى، آب شلغم، و ياغرغره كردن آب نمك به اضافه چند قطره آب ليمو و يا خوردن انجير خشك كه در شيرجوشيده ريخته شده باشد، تأثير بسزايى خواهد داشت. همچنين خوردن تخمه هائى كه داراى لعاب مى باشند مانند بارهنگ، به دانه، تخم شربتى و…قبل از اجراى برنامه بسيار مفيد است. به قول استاد اين حقير؛ ((اثر خوردن مقدارى ازتربت سيدالشهداء قبل از مجلس و ماليدن آن به گلو از همه اينها بيشتر است ))

ه‍) پرهيز
براى اينكه حنجره آسيب نبيند بايد از خوردن بعضى از خوراكى ها مانند انواع ترشى ها، سرخ كردنى، چاى پررنگ، آب سرد، بستنى و اين قبيل مواد غذائى خوددارى نمود. چون خوردن اينها به مرور زمان باعث تحليل رفتن قواى حنجره و ضعيف شدن صدا مى گردد و شايد به جرأت بتوان گفت كه اثر اين خوردنى ها در حنجره خواننده مخرّب تر از حنجره فرد معمولى است كه خواننده نمى باشد. چون حنجره كار كرده در مقابل بعضى چيزها آسيب پذيرتر از حنجره كارنكرده است.


 

همچنين خوردن تخمه، آجيل و حتى استعمال عطريات باعث گرفتن صدا مى گردد و مجدداً لازم است اين نكته را خاطر نشان كنيم كه پرهيز از خوراكى ها هم مانند تجويز بعضى ديگر خوردنى ها به تفاوت افراد، مختلف مى شود و در همه على السويّه نمى باشد ونيز سينه زدن و گريه شديد كردن نيز باعث گرفتگى حنجره مى شود.

همچنين تنفس درفضائى كه گرد و خاك دارد و يا محلى كه در آن غذا مى پزند و چيزى سرخ مى كنند نيزهمان نتيجه را خواهد داد. البته همان طورى كه قبلاً نيز اشاره شد، بايد توجه داشت كه اين گونه پرهيزها و تجويزها، فردى است و شخص بايد با گذشت زمان و تجربه درخوانندگى، پى به اثر مثبت يا منفى آنها روى خود ببرد و يك برنامه پرهيز غذائى براى خود داشته باشد. چون ممكن است هيچ يك از خواراكى هاى فوق ، اثرى در وى نداشته باشد.


 

تذكر كلى:
به طور كلى مى توان گفت كه هرگونه خوراكى كه در شخص توليد گلودرد مى كند و هنگام ابتلا به سرماخوردگى يا گلودرد باعث تشديد آن مى شود، در موقع سلامتى باعث ضعيف شدن حنجره و صدا مى شود و بر عكس هر گونه خوراكى كه در موقع گلودرد وعفونت سينه، موجب بهبود شخص مى شود در موقع سلامتى موجب قوى شدن صدا و بالارفتن كارآئى حنجره مى گردد.


 


 


 اصول و مبانى مداحى، ابوالفضل هادى منش


 

سلام.خدا خیرت بده استاد مهربان.اجرتون با آقا سیدالشهدا

خیلی مطالب عالی بود

سلام علیکماینها همه تئوری هستبنده مدرس مداحی هستمصدا باید در زمان خواندن،آن هم اصولی پخته شود و مهمترین نکته گرم کردن صحیح حنجره و اصولی خواندن است

سلام وقتتون بخیر ممنون از این تمرینات من واقعا نتیجه گرفتم قبلا نمیتونستم ولی الان خیلی عالی میتونم شعرارو تو گام بالا بخونم اما یه سوال دارم وقتی حنجره گرم شد با این تمرینات تا ورود به جلسه مدتی طول خواهد کشید چیکار کنم سرد نشه تاراهای صوتیم توروخدا کمکم کنین خیلی استرس اینو دارم

خوب است…این تمرین هارا پشت سر هم ادامه دهیم یا اینکه وقتی تمرین تقویت صدا تمام شد بعد زنگ دار شدن صدا را انجام دهیم

حرف نداره

باسلام بنده مدت زیادی این تمرین هارو انجام دادم اما نتیجه نگرفتم شما فکر میکنید عیب از کجاست

خیلی متشکرم از این مقاله ی شما.

باعرض سلام برادر.خیلی عالیه.خیلی.باتشکر میلاد

سلام علیکم بنده مدت قلیلی است که قرائت قرآن را به صورت حرفه ای آغاز کرده ام و هنوز در مرحله تقلید خوانی میباشمبرخی از توضیحات فوق را از اساتید شنیده ام و انجام داده ام اما پی گیره مطالب ارزنده تری از جاهای مختلف اینترنتی و…میباشمصحبت ها و راهکارهایتان خوب و مختصر و مفید است.انشالله انجام میدهم تا نتیجه بگیرم.دعا کنیین تا در این راه همیشه تاثیر مثبت بگیرم وبالعکس همیشه تاثیر مثبت بدهم و موفق باشم.فی امان الله یا علی ع تشکر…

مشاهده سایر نظرات

آموزش سخنرانی و فن بیان – آموزش سخنرانی | فن بیان | سخنوری

مربی و مدرس سخنرانی، فن بیان و مذاکره

گروه آموزشی امیر مصطفی در زمینه آموزش سخنرانی، فن بیان و مذاکره فعالیت می‌کند. ما با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش، تالیف کتاب‌ و محصولات آموزشی به شما کمک می‌کنیم تا در هنگام تعامل با دوستان، مشتریان، همکاران و دیگر افراد، بصورت کاملاً موفق و حرفه‌ای ظاهر شوید. چگونه مداح خوش صدا شویم

اطلاعات تماس:

تلفن: 0776969-0910 و 88886969-021
ساعت کاری 9 صبح تا 6 بعد‌از‌ظهر
پنجشنبه‌ها 9 صبح تا 1 بعد‌از‌ظهرآدرس ایمیل: info@amirmostafa.com

دانلود دوره رایگان فن‌بیان

سلام, Login to your account, گرامی

بازگردانی رمز عبور

رمز ورود به ایمیل شما ارسال شد

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، برای تقویت حنجره و خوش‌صدا شدن، تدابیر ویژه‌ای وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند به افراد برای رسیدن به این هدف کمک کند، در ادامه برخی از این راه‌کارها آمده است:

 

رفع اخلاط بلغمی

 

تعدیل مزاج (طبایع چهار‌گانه)

چگونه مداح خوش صدا شویم

 

حجامت مرتب سالانه دو یا سه مرتبه (حجامت عام و حجامت پشت زبان)

 

قرائت قرآن روزانه به‌صورت ترتیل یا مجلسی

 

تمرین مداحی روزانه حداقل نیم ساعت (خواندن در گام پایین و گام‌های بالا)

 

خواب به‌اندازه کافی

 

خوردن روزانه آب عسل

 

خوردن خرما

 

داروی کرنب طب اسلامی (صاف‌کننده صدا)

 

خوردن جرعه جرعه شیر گرم گاو

 

آویشن + بابونه + بادرنجبویه + چوب دارچین، به‌صورت چایی دم‌کرده میل شود

 

خوردن کباب برگ

 

مصرف گوشت گوسفندی

 

خوردن آب نخود پخته اگر نخود سیاه باشد بهتر است

 

غرغره کردن سرکه خانگی و نمک دریا

 

مصرف روغن زیتون و روغن حیوانی

 

مصرف نان جو سبوس‌دار و نان گندم سبوس‌دار

 

مصرف سویق کامل و سویق گندم

 

زدن نوره زرنیخ‌دار به بدن ‌(نوره‌های قدیمی)

 

چگونه مداح خوش صدا شویم

زدن سرمه اثمد طب اسلامی به چشم‌ها (با پنبه آغشته به روغن زیتون به‌راحتی پاک می‌شود)

 

شستن دهان با پودر دندان طب اسلامی و چوب معروف به اراک و چوب درخت زیتون

 

مصرف 21 عدد مویز صبح ناشتا

 

در صورت زکام شدن چکاندن قطره روغن مرزنجوش طب اسلامی در بینی

 

رفع یبوست (داروی افتیمون طب اسلامی و داروی بسفایج طب اسلامی)

 

مصرف جوشانده برگ کاسنی

 

روغن‌مالی زیتون به کف پاها و چند قطره داخل ناف هر شب

 

بخور جوشانده آویشن و جوشانده مرزنجوش

 

نوشیدن آب‌جوش ولرم به‌صورت ناشتا.

منبع: جام جم آنلاین

انتهای پیام/

خانه » وبلاگ » آموزش آواز (گام به گام) » مطالب آموزشی آواز خوانی » 4 تا از بهترین تمرین های صداسازی برای تقویت هر چه بهتر شما

صدا سازی به مجموعه روش هایی گفته می شود که در آن باعث تقویت صدا می شود .به طور کلی می توان گفت که صدا سازی یعنی افزایش قابلیت های حنجره و آشکار کردن توانایی نهفته در صدا ها .تعریف دیگری که از صدا سازی بیان می شود این است که فرد بتواند از تمامی بازه های صوتی خود استفاده کند. زمانیکه شما در یک جمع هستید می بینید که کسی که صدای بهتری دارد از جذابیت بیشتری برخورداراست و هم چنین حرفش برش دارد .

تمرینات صدا سازی به دو دسته تقسیم می شوند تمرینات تنفسی و تمرینات تارآوایی. تمرینات تنفسی اساس صدا سازی است  اینکه چه زمانی بتوانیم نفس را نگه داریم و چه زمانی از آن استفاده کنیم خیلی مهم است واین نکته راباید در نظر داشت که در صدا سازی باید این دو تمرین با هم دیگر انجام شوند.

چگونه مداح خوش صدا شویم

 

نکته مهم! با این بسته استثنایی آموزش آواز، آواز خواندن را بصورت اصولی، حرفه ای و سریع بیاموزید! (بدون نیاز به کلاس)

 

 

خوانندگی با صدای بم همشه طرفداران خاص خودش را داشته است . برای بم شدن صدا می بایست مدتی از خواندن با صدای بلند دوری کنید. انجیر تر یا خشک، مویز به ویژه مویزی که در روغن بادام خیس شده باشد بخورید.اگر زبری از بریده شدن زبان کوچک باشد باید آب انگور را با عسل بجوشانید تا کف کند سپس کف آن را گرفته و با آب گرم قاطی کنید و ابتدا غرغره سپس تناول نمایید.

همه مقالات مربوط به : آموزش آوازخوانی

منظور از قوی کردن حنجره صدای بلند یا فریاد نیست بیشتر منظور داشتن حنجره ای با بنیه و قدرت است بعضی از افرادکه خوانندگی می کنند بعد از مدتی تار های صوتی آنها از کار افتاده می شود ودیگر نمی توانند مثل قبل خوانندگی کنند و لی بعضی از افراد با اینکه از حنجره ی خود کار می کشند باز هم می توانند مثل قبل کار خود را ادامه دهند اینگونه افراد دارای حنجره ی پر قدرتی هستند. در مورد مطلب پر حجم کردن صدا می توان گفت که صدا زمانی پر حجم به نظر می رسد اگر خواننده در یک اتاق بخواند صدای او بر فضای اتاق احاطه داشته باشد و صدا از همه جای اتاق یکنواخت به گوش برسد. و اما در مورد تجویز خوراکی ها می توان گفت که بعضی از خوراکی ها هستن که روی صدای خواننده تاثیر مثبت می گذارند و بعضی دیگر روی صدای خواننده ثر منفی می گذارند وبا این حال باید فرد از خوردن بعضی از مواد غذایی پرهیز کند.

 

 

 

 

اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح کنید .

با سلام من خیلی دوست دارم کتاب های صوتی درست کنم ولی صدای خیلی ضعیف و سطحی دارم میخواستم ببینم برنامه ای دارید برای این منظور برای گویندگی ؟

اسم این استاد. موسی رسایی هستش

سلام و تشکر برای مطالب آموزنده شما و همینطور از زحماتی که در این مسیر میکشید
قسمتهای بعدی ویدیوی اول را چطور ببینم و نام این استاد چه کسی هست با تشکر فراوان

ویدئو های بعدی استاد رحمانی رو چطور و کجا دنبال کنیم؟

به سایت دلنوا مراجعه کنید.

درود ، خانم شیرخانی عزیز شما اگه دوست دارید آواز یاد بگیرید بهترین راه کلاس حضوری هستش ، اگه بخواید بنده میتونم کلاسهای استاد معتمدی بهتون معرفی کنم

برای داشتن صدای که مردم رو جذب کنه و قوی و صاف و رسا چه باید کرد؟

باید تمیرین کرد

من صدام ب نظر خودم جالب نیست ولی دوست دارم خوانندگی رو حداقل برای خودم و جمع هامون یادبگیرم اما صدام ی جاهایی گیر میکنه و لحنش یهو عوض میشه ک از گم اوردن نفسه . نمیدونم واقعا چجوری باید شروع کنم تمرین بکنم خوب بهتر میشه یا راهوار دیگ ای داره

رو صامت و مصوت ها کار کن با انواع گام ها از پایین به بالا حنجره راه بیفته

به نظر من اگه واقعا حس میکنید نفس کم میارید باید تمرین های مخصوص نفس رو انجام بدین واینکه موقع خوندن مدیریت داشته باشین رو نفستون. و یکباره و با هوای زیاد نفستون رو ترین بیرون

آخرین جملم ندین بیرون بود?

سلام. من دنبال خوانندگی نیستم صرفا میخوام صدای پر حجم و قوی داشته باشم. دوست دارم بصورت اموزشگاهی یاد بگیرم ایا جایی هست معرفی کنید

سلام دوستان.من یه مشکل دارم،نمیتونم با صدای اصلی خودم کار کنم.تقلیدی شده صدام.سلفژ هم رفتم،بنده خدا نتونست راهم رو تغییر بده.چه تمرین یا نکته ای رو انجام بدم که بتونم بهترین صدای خودم رو پیدا کنم.پیشاپیش سپاس از شما

به یه اهنگ سازی هماهنگ بشین که با صدای خودتون اهنگ بسازه اونوقت شما با رنگ وگام صدا خوت تمرین کنید تا عادت کنید

دوست عزیز شما با صدایی نه چندان بلند. مثل خواندن مقاله در کلاس منطورم در این حد بلند .روزنامه یا کتاب بخونید و سعی کنید کلمات رو با احساس همون کلمه یا جمله بیان کنید و در حد نه چندان زیاد بصورت اختیاری اغراق آمیز تلفظ کنید و با همون صدا بعد چند روز تمرین با پمپاژ از دیافراگم سعی کنید از نتهای پایین شروع بروی نت خوندن کنید .یادتون نره پمپاژ از دیافراگم بسیار مهمه .و سعی کنید به همراه نگهداشتن رنگ همون صدایی که میخوندید نت رو اجرا کنید و کم کم ویبر رو بهش اضافه کنید .حتما صدای خودتونه اگر این مساله هارو رعایت کنید و در ادامه میتونید با کمک همین دیافراگم و ویبر تحریر رو هم بهش آضافه کنید .و این رو هم درنظر داشته باشید بهمراه نفس گیری درست البته پمپاژ دیافراگم بهتون کمک میکنه تا نفس گیری تعدادش کمتر بشه اما باز باید رعایت بشه برای مثال جاهایی لازمه با نفس کاملا پر خونده نشه و خیلی جاها نیازه که اصلا نفس خالی نخونید منظورم با انتهای هوای داخل شش هاست .موفق باشید

میخواهم هنجره خوبی برای آواز خوانی مداحی داشته باشیم

سلام من صدام خیلی خوب بود یعنی توکار خوندن بودم امایک سالی میشه که صدام گرفته اصلا بالا نمیاد انگارحنجرم قفل شده .به نظرتون چیکار باید کنم

دقیقا منم همین مشکلو دارم . احساس میکنم حنجرم کاملا از بین رفته اعتماد به نفسم اومده پایین . چی کار کنیم ؟

سلام همنام😃🖐
منم همینطوری شدم قبلا صدامو میکشیدم یا کم و زیاد میکردم برای خودم میخوندم اصلا مشکل نداشتم ولی الان یه سالی هست اصلا انگار این حنجره مال من نیس تا میام صدامو کم و زیاد کنم یا بکشم گلوم میگیره یا نفس کم میارم یا خلط میاد تو گلوم یا صدام قطع میشه یا سرفم میگیره.
چیزی که حس میکنم اینه که انگار تار های صوتیم سنگین شده یه چیزی سنگین شدنشون شده و نمیذاره درست لرزش داشته باشن و صدای خوبی تولید کنن.
با توجه به رشته خودم و چیزایی که چن دقیقه پیش داشتم از اینترنت میخوندم از یه دارویی گیاهی به اسم روتارین میشه استفاده کرد که با آب ولرم باید قاطی کنیم و بخوریم چای سلز هم برای تقویت صدا خوبه،از غذاهای خیلی سرد یا گرم نباید استفاده کنیم،غذاهلی چرب و ترشی جات و لبنیات هم نباید مصرف کنیم چیزیکه خیلی توصیه شده آب هست که مصرف بشه مخصوصا صبح ها
این پیج اینستام هست لطفا اگه مورد جدیدی یاد گرفتی به منم یاد بده مرسی❤
Instagram:Arsin Irani

شما دچار بیماری هماتوم شدی (پارگی مویرگهای خونی تارهای صوتی
) همون بیماری که ادل خواننده معروف انگلیسی به اون دچار شده

سلام خسته نباشید….من صدام برا خوانندگی خوبه و زیاد میخونم….ولی مشکلم اینه گام بالا در حد ۲۰دقیقه بیشتر نمیتونم بخونم و صدام نمیاد بالا دیگه….بنظرتون برای بالا رفتن گام صدام چیکار باید کنم

چطوري ميشود سي دي اين دروس را تهيه كرد چون من نميتوانم به كلاس بروموچگونه مداح خوش صدا شویم

دوست گرامی از اینجا تهیه فرمایید

سلام من میخام یک صدا خواننده گی داشته باشم البته حالا صدام یک ذرهغور است چکار کنم صدایی خواننده گی داشته باشم

من کلاسهای استاد احدکشاورز رو درشیراز توصیه میکنم ایشون فوق العاده روش جالبی درآموزش آواز وصداسازی دارن

سلام میشه اموزش سلفژ رو هم بگین

سلام دوستانی که گفتند صدا شون بالا نمیاد قفل شده فقط یک دلیل داره اونم فشار اوردن و زور زدن موقع خوندنه یا این که تمرین رو اشتباه دارید انجام میدین صدا تون برمیگرده ولی باتمرین درست

درود بر شما. و خسته نباشيد
من يك سوال دارم خدمت شما
من صدام خوب نيست ،و تازه كلاس صدا سازي ثبت نام كردم و آيا با تمرينات زياد ميشه صدا رو تغيير داد و از حالت ازار دهنده دراورد؟و آواز خوند؟

بله میشه من هم صدام خوب نبود و هم یه خورده لهجه ترکی داشتم که با تمرینات متعدد تونستم این مشکلمو حل کنم ، فقط باید اصولی پیش برین و تمرین کنین

سلام دوست عزیز ابولفظل
بنده هم دقیقا همین مشکل و دارم میشه لطفا راهنمایم کنید ؟

با سلام و تشکر از مطالب خوب و آموزنده تون
یک زمانی صدای خیلی خوبی داشتم و وقتی آواز میخوندم همه رو به خودم جذب میکردم ولی الان دیگه صدام مثل قبل نیست و خیلی این موضوع آزارم میده خیلی دلم میخواد صدای خودمون ترمیم کنم اگر راهی هست دارویی هست و یا تمرینی لطفآ بهم بگید سپاسگزارم

با سلام
بنده کرد زبان هستم و از کردستان
صدام بد نیست و اکثر افراد موقه خوندنم تایید میکنن و چندبار هم آواز خوندم و برای خواننده های مطرح کرد فرستادم و کاملا تایید کردن. منتهی جهت بهتر شدن و اصلا برا مطرح کردن خودم و صدام چه کاری لازمه انجام بدم.. ممنون

معمولا هرکسی صدایه منحصر به فرد خودشو داره ، اینکه میگن یه نفر خوش صداس اکثر اوقات جمله درستی نیست ، میشه گفت که چقدر خوب بلده صحبت کنه
برای خوانندگی هم باید خوندن بلد بود .
باید بدونی چطور میشه از صدا استفاده کرد.

سلام من صدام خوب نبود ولی هروز یه ترانه را زم زمه میکردم الان خیلی فرق کرده البته میگن بهتر شده ولی کافی نیس

سلام خدمت استاد گرامی من پسر هستم 15 سالمه از بچگی توی شهرتسان قروه(کردستان) زندگی کردم کمی بزرگتر شدم ب همدان اومدم پدر مادمم کردی صحبت میکنن الان ی جورایی چند نوع لحجه رو باهم قاطی کردم چکار باید کنم لحجمو درست کنم صدامم پشت تلفن نازک میشه

لطف میکنید از جوابمو ب ایمیلم ارسال کنید

سلام خدمت همه عزیزان من تو مدح خوانی مشکل دارم نمیدونم چجوری صدامو کنترل کنم.
تو خواندن حس نداره صدام
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین.
برای تمیرین کردن هم نمیدونم باید چیکار کنم از کجا باید شروع کنم یا اصلا چیرو تمرین کنم
ممون از همتون
یاعلی

من هم خوانندگی هم مداحی میکنم که واسه صدا سازی همه جوره آموزش دوس دارم ببینم

آقا من اون یه تیکه برای بم شدن صدا رو که نوشته شده اگه زبری از بریده شدن زبان کوچیک باشد رو نفهمیدم یعنی چی؟
۲ برای بم شدن چیکار کنیم؟

یک پیشنهادبرای دوستانی که نفس کم میارن با یه تیکه شلنگ با بتری نوشابه درست کنن مثل قلیون داخلش عرق نعنا بریزن ومکش هوارا باشلنگ بگیرن وآروم آروم خارج کنن به این صورت هوابارطوبت عرق نعنا به ریه برخورد میکنه حتی اگرریه هم براثر سیگار مشگل پیداکرده باشه سالم میشه واقا اگر ادامه بدهید ریه میشود مثل ریه کودک صداتون فوقلاده ساف وشفاف خوهد شد

تنفس صحیح هر سایت یه جور توضیح میده ، تنفس صحیح دیلفراگم چطوریه؟

صدای خوب مادر زادیه چرت پرت نگید سلفژ فقط 20درصده

آب انگور رو بجوشونیم که نجس میشه.نمیشه؟( برای باز شدن حنجره)

سلام من میخوام خوانندگی یاد بگیرم ولی نمیدونم چجوری لطفا راهنمایی کنید یا اگه کلاسی چیزی هست به من معرفی کنید. ممنون♥️♥️♥️❤️👑

بنده از نظر خودم و اطرافیانم صدای خیلی خفنی دارم و نویسنده خوبی هم هستم ولی هیچ سرمایه ای برای این کار ندارم که در حد صدام باشه چون واقعا هزینه ها برای خوانندگی خیلی خیلی زیاده و این مشکل منه و امیدوارم برای من یه سرمایه گذار پیدا بشه و یا ایشالله در سری بعدی عصر جدید شرکت کنم ولی فک نکنم عصر جدید منو قبول کنه چون سبک من هیپ پاپ هستش

درود داداش تو که همچین سبکی میخونی تو عصر جدید به چشم دشمن بهت نگا میکنن نه هنرمند کار کن پول در بیار یا استعدادت رو نشون بده تا یک سرمایه گذار پیدا کنی ولی در هر حال کار ساده‌ای نیست تو باید خیلی تلاش کنی

درود . دوست عزیز جهت هرگونه کمک و مشاوره رایگان و همکاری با کمپانی ما میتونین به پیوی بنده مراجعه کنین
درسبک رپ . پاپ . هیپ هاپ و دیسلاو میتونم کمک و مشاوره بدم و باهاتون یه همکاری توپ در مورد آهنگ داشته باشیم . درضمن اگر استعداد داشته باشین اهنگ هاتون رو تو سایت ها پخش کنم
منتظرت حضور گرم هستم
اگه استعداد داشته باشی و بچه پایین باشی کمکت میکنم
تلگرام : TIDEN_RECORD

سلام من اهنگ های خارجی رو خیلی خوب وباجذبه. می خونم وحشتی جاهایی که صدا بوزیر میشه اما وقتی میخوام ایرانی بخونم تحریرالوسیله تونم خوب بکشم چکار کنم

سلام من صدا یه خش عجیبی داره باید چیکار کنم
کمکم کنین دوستان .

سلام
آیا تمرین صدا برای خوانندگی و گویندگی فرق داره. من به دنبال تقویت صدا برای صحبت کردن هستم نه خوانندگی. میترسم تمرینهای اشتباه داشته باشم. مثلا گفتی صدا در داخل سر باید باشه در خوانندگی یا گویندگی؟
متشکرم

سلام به استاد.
ممنونم بابت تمام تمرين هايي كه به ما ميدهيد.
ببخشيد من يك سوال دارم
من 13 سالمه صداي من الان خوب نيستش
من از اين ميترسم كه ممكنه كه صدام بهتر بشه
مثلا امكان ندارد كه من در سن 20 سال همين صدا را داشته باشم.

سلام خسته نباشید من یه دخترم و صدای خیلی بم دارم و استاد گیتارم به من گفته صدای بمی دارم میخوام یه کم صدای متوسط و خوبی داشته باشم و حتی برای خوانندگی چه تمریناتی بکنم ؟

سلام ، خیلی ممنون از تمریناتتون من خواننده ی دیس لاو هستم ، از وقتی این تمرینات رو انجام میدم صدام بهتر شده

سلام من وقتی صدا نکن ضبت میکنم خوب نیست و تکنیک ها مثل نفس دیگفراگمی نمی فهمم چیه لطفا راهنمایان کنین

سلام چطور میشه این بیماری هماتوم که گفتید رو برطرف کرد؟ منم همیطوریم ولی قبلاتمرین نداشتم ؛ یه چند وقتی میشه تصمیم گرفتم تمرین کنم ولی تازگی ها صدام وقتی با چیزی میخونم اینجوری میشه و یهو میگیره و خلط میاد تو گلوم یا نفس کم میارم ؛ آیا باید به دکتر مراجعه کنم؟؟

صدام بده ضعیفه باید چکارکنم

من هر وقت می خواهم مداحی بخانم استرس یه وقت میاد منو می گیره ولی خیلی تمرین می کنم ولی همش استرس منو می گیره . می شه بگید چکار کنم؟

سلام.من صدام وقتی میخونم انگاردارم ازروکتاب میخونم هرکارمیکنم باصوت بخونم نمیشه.چیکارکنم؟لطفا کمکم کنید

سلام من خیلی به گویندگی علاقه دارم و دوس دارم این کارو شروع کنم میشه راهنماییم کنید

سلام من دخترم ولی دارم تغییر جنسیت میدم.صدام نه خیلی نازکه نه کلفت ولی میخوام صدام کاملا پسرونه بشه.باید چی کار کنم؟
برای دختر ها هم آواز خوندن کمک میکنه که صدا پسرونه بشه؟

سلام می خواستم بدونم که چه گونه صدا را باز کنیم و چه گونه دم و بازدم کنیم من توی این فیلم ها منظور رو نمی فهمم

سلام می خواستم بدونم که چه گونه صدا را باز کنیم و چه گونه دم و بازدم کنیم من توی این فیلم ها منظور رو نمی فهمم ۰۰

با سلام من صدام خوبه و کارهایی که گفته بودین انجام دادم و خیلی تاثیر داشت ولی صدای من بعضی وقتا مبارزه چیکار کنم ؟

سلام من دو یا سه سالی هستش که صدام دو رگه شده به حاطر بلوغ و الان صدام بم شده و نمیتونم صدای زیر رو با تار های صوتیم ایجاد کنم انگار صدام میگیره راه حلی هست که بشه روی این یکم کار کنم؟

درود رفیق من هم همینطور هستم و فقط میتونم از صدای کلفت و متالم استفاده کنم فکر کنم بلوغت تموم بشه درست میشه در کل تو دوران بلوغ صدا خیلی داغون میشه ولی درست میشه فک کنم

سلام چقدر این تمرین ها اثر گذاره

سلام چرا بعد از خواندن صدا ی ما می‌گیرد؟

سلام من میخوام سبک کی پاپ بخونم خب قبلا صدام شبیه سارن خواننده ی ایرانی بود اما الان جدیدا اهنگاشو میخونم همه میگن صدات تغییر کرده و من 19 سالم هست اگه کمکم کنین ممنونتون میشم.💜

سلام من به نظرم صدام خوبه و همین طور زیر است یکی از مشکلات من قدرت صداست وقتی صدام از یک حدی بلند تر می کنم انگار یک خراشی تو صدام ایجاد می شه باید چیکار کرد

ماشالله همه میخان خاننده شن رانندگیم شغل بدی نیستا😂😂

سلام من کاوریست هستم هر وقت با صدای خواننده میخونم سعی میکنم صدامو تغییر بدم و شبیه خواننده کنم صدامو و همیشه بقیه هم بهم میگن که صداتو تغییر نده میشه چند تا راهکار بگین تا بتونم کنترلش کنم
بعدم خیلی گرم میکنم قبلا از اینکه بخونم باز هم میبینم صدام خوب گرم نشده
میشه کمک کنید
ممنون میشم

درود خسته نباشید یک سوال داشتم این تمرین ها فقط برای آواز و سبک های پاپ هست یا برای سبک های دیگه مثل هیپ هاپ یا متال هم به کار میره

سلام
من خیلی دوستدارم که گوینده خبربشم چون درخودم می بینم وحس می کنم ویژگی هاشو دارم
میشه راهنماییم کنید کجابایدبرم وچکارکنم

استاد خیلی ممنون از همایتون

سلام
من یک فرد معمولی با یک حنجره ی معمولی هستم
میخوام خواننده بشم
چقدر زمان میبره که من به یک خواننده عالی و بدون ایراد تبدیل بشم(لطفا حدودا یک زمانی رو اعلام کنید)
من ۱۵ سالمه

سلام من وقتی همراه خاننده میخونم صدام خیلی خوبه ولی وقتی تنها میخونم صدام خراب میشه مشکل چیه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

هنرفردی

سلامتی-زیبایی

یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان آلمانی

© استفاده از مطالب ســازیها تنها با کسب اجازه از مدیریت امکان پذیر می باشد.

حدود و ثغور موسیقی در هنر عاشورایی کدام است؟/ مداحان نباید دچار رسانه‌زدگی شوند

آیا تشکیل دادگاه ویژه مداحان امکان پذیر و مفید است؟/ مخالفان و موافقان چه گفتند؟

خوش صدا بودن یکی از دلایل جذب دیگران است و افراد خوش صدا می توانند اعتماد دیگران را راحت تر جلب کنند.
خوش صدا شدن آرزوی بسیاری از جوانانی است که رؤیای خوانندگی دارند.
حتی افرادی که می خواهند سخنران یا مدرس موفقی هم باشند، به خوش صدا بودن علاقه دارند.

خوش صدا شدن نیاز به خوراکی خوب دارد و بهترین خوراکی برای خوش صدا شدن آب است.
شاید تعجب کنید اما آب حکم روغن برای تارهای صوتی ما را دارد.
یعنی همانطور که یک ماشین برای کارکرد منظم خود نیاز به روغن کاری دائمی دارد، تارهای صوتی هم نیاز به آب دارند تا درست کار کنند.

یک آموزش رایگان دیگر

در اینکه خداوند انواع خوراکی ها را برای استفاده انسان آفریده شکی نیست،

اما قبل از مصرف هر خوراکی باید از خواص آن آگاه باشیم و بدانیم چه تأثیری در بدن ما دارد،چگونه مداح خوش صدا شویم

اینکه بعضی ها می گویند همه جور خوراکی و غذا را باید خورد تا یکجایی در بدن استفاده شود، حرف اشتباهی است،

بسیاری از غذاها برای هدف ما که داشتن یک صدای خوب است ضرر دارند،

اما ممکن است فواید زیادی هم برای بدن داشته باشند، پس حذف آنها از رژیم غذایی ممکن نخواهد بود،

اینجا نکته ای وجود دارد به نام مدیریت مصرف غذاهای مختلف،

یعنی باید بدانیم زمانهای تمرین صداسازی و یا اجرای ما که خواهد بود،

در زمانهای نزدیک به اجرا باید دقت زیادی در نوع غذا داشته باشیم که صدایمان خراب نشود،

معمولاً 24 ساعت قبل از استفاده حرفه ای از صدا باید مواد خاصی را از غذاها حذف کنیم،

به این معنی که وقتی سخنرانی داریم و میدانیم بسیار مهم است و یا قرار است روی استیج خوانندگی کنیم،

باید تارهای صوتی خود را آماده کنیم تا بیشترین بهره برداری را از آنها انجام دهیم،

خوش صدا شدن رابطه مستقیمی دارد با نخوردن خوراکی های مضر،
یعنی بعضی از غذاها هستند که موجب صدمه دیدن تارهای صوتی ما می شوند.

 

خوش صدا شدن وابستگی شدیدی به کارکرد درست تارهای صوتی دارد.
تارهای صوتی به هنگام غذا خوردن راه عبوری نای و ریه ها را می بندند تا غذا فقط وارد معده شود.
به همین دلیل تارهای صوتی تماس مستقیم با تمام مواد خوراکی و مایعات خواهند داشت.
یعنی هر چیزی که میخوریم قبل از رسیدن به معده روی تارهای صوتی تأثیر می گذارد.

 

 

فن بیان و صداسازی ، این مقاله را هم مطالعه بفرمایید.

 

خوش صدا هیچ وقت ترشی جات مصرف نمی کند چون مواد اسیدی باعث نابودی تارهای صوتی ما می شوند،
البته ترشیجات تأثیر نامطلوبی هم روی تراکم استخوانی ما دارند که موضوع بحث ما نیست،
نوشابه های گازدار هم جزء مواد اسیدی مضر برای تارهای صوتی هستند،
خوراکی هایی مثل زیتون پروده، لواشک، آبلیمو و امثال آنها باید با مدیریت مصرف شوند.

لبنیات جزء گروه های اصلی غذایی هستند که هیچ متخصص تغذیه ای حذف آنها را توصیه نمی کند،

از قدیم در فرهنگ ایرانی ما مرسوم بوده که مردم فراورده های لبنی را برای سلامتی و طول عمر مصرف می کردند،

تمامی پزشکان هم تأکید بر مصرف شیر و لبنیات دارند مگر اینکه با طبع کسی سازگار نباشد،

اما بحث ما اینجا استفاده حرفه ای از تارهای صوتی و داشتن صدای بی نقص است،

زمانی که قرار است از تارهای صوتی کار زیاد بکشیم نباید با فاصله کم قبل از اجرا لبنیات مصرف کنیم،

حداقل 12 ساعت قبل از سخنرانی و یا اجرای صحنه لبنیات مصرف نکنید،

اگر هم مصرف داشتید با آب خوردن کافی سعی کنید تارهای صوتی را شستشو دهید،

خوش صداها لبنیات مخصوصاً شیر را قبل از اجرا مصرف نمی کنند،
چون شیر باعث ایجاد گره روی تارهای صوتی می شود.
اگر قبل از سخنرانی یا اجرا شیر و بقیه مواد لبنی را مصرف کنید مرتب نیاز به صاف کردن گلو دارید.

یک آموزش رایگان

توجه داشته باشید که کافئین زیاد در بدن باعث کم آبی می شود،

یکی از دلایل افت کیفیت صدا مصرف زیاد کافئین است، البته بحث ما در اینجا استفاده حرفه ای از صداست،

داشتن یک صدای خوب مستلزم رعایت نکات تغذیه ای و سبک زندگی درست است،

بسیاری معتقدند که کافئین افزایش استقامت بدن در مقابل کار زیاد مفید است،

اما حرف ما این است که برای داشتن صدای خوب مجبوریم انتخاب کنیم،

ممکن است شما عادت به استفاده از بعضی از داروهای کافئین دار داشته باشید،

بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا داروهای بدون کافئین برای شما تجویز کند،

برای پزشک خود توضیح دهید که شما مجبور به استفاده حرفه ای از صدای خود هستید و این کار لازم است.

 

چگونه مداح خوش صدا شویم

مواد کافئین دار برای خوش صدا شدن مضر است

 

چای، نسکافه، قهوه و تمام خوراکی های این گروه باعث دفع آب بدن و عدم کارکرد صحیح تارهای صوتی می شوند.
اگر به خوردن چای و قهوه عادت دارید باید آن را با آب آشامیدنی خالص جایگزین کنید تا خوش صدا تر شوید.

 

خوارکی ها و مایعات بیش از حد داغ و سرد به تارهای صوتی آسیب می زند.
بهتر است دمای خوراکی ها حدود دمای اتاق (24 درجه ) باشد و هیچ وقت از دمای بدن (37 درجه) بیشتر نباشد.
تارهای صوتی ما سپر بلای دستگاه تولید صوت محسوب می شوند.
باید سعی کنیم از هر نوع موادی که باعث آزار آنها می شوند، دوری کنیم.

 

فن بیان و نحوه تولید صوت در انسان ، این مقاله را هم مطالعه بفرمایید.

 

بعضی از میوه ها و غذاها باعث دفع آب بدن از طریق ادرار می شوند،

شاید گفته شود که این خوراکی ها برای بدن لازم است،

اما دقت فرمائید ما که قصد داریم از اندامهای تولید صوت کار زیادی بکشیم، باید از آنها مراقبت هم انجام دهیم،

مواد مدر که باعث تکرر ادارر می شوند آب بدن ما را کم می کنند،

از آنجا که بسیاری از مردم در تأمین آب جایگزین برای بدن خود به اندازه کافی تلاش نمی کنند،

پس توصیه ما این است که از مصرف مواد مدر خودداری کنید،

بعضی از خوراکی های مدر اینها هستند : سیاه دانه، جعفری، قاصدک، زنجبیل، گل ختمی، آناناس، انگور، زغال اخته ، چای ، کافئین.

 

دود سیگار برای افراد خوش صدا مضر است

شاید ما صداپیشگان ، سخنرانان یا بازیگرانی را دیده باشیم که خیلی سیگار می کشند.
و بعضی از مخاطبین آنها صدای دو گه و زخمت این افراد را دلیل محبوبیتشان می دانند.
بعضی ها فکر می کنند سیگار و قلیان و دیگر مواد دخانی برای تارهای صوتی خوب است.
یعنی بر اثر یک باور اشتباه این طور عنوان می کنند که دود باعث دورگه شدن صدا می شود.
ممکن است دود باعث ضخیم شدن تارهای صوتی شود، اما آسیبهای وارده به دستگاه تولید صوت بسیار زیاد است.

دود و گرد غبار موجود در فضا تأثیر منفی زیادی روی تارهای صوتی می گذارند،

تارهای صوتی هم عضو بسیار حساسی هستند و هم بسیار آسیب پذیر،

یعنی نیاز به مراقبت دائم دارند و کسانی که فقط از تارهای صوتی خود کار بدون مراقبت می کشند،

در آینده دچار آسیب و بیماری های مربوط به حنجره و تارهای صوتی خواهند شد،

ریه های دودی نمی توانند برد صدایی خوبی برای ما فراهم کنند.
همچنین محیطهای دارای گرد و غبار و آلودگی های هوایی هم برای تارهای صوتی زیان آور هستند،
اگر محیط کار یا زندگی شما دچار آلودگی هوا است، حتماً برای محافظت از تارهای صوتی خود راهی پیدا کنید،
همچنین یادمان باشد که دود، آلودگی هوا و گرد و غبار باعث خشکی و از دست دادن آب تارهای صوتی می شود.


 

 

خوردن غذاهای چرب و سنگین قبل از اجرا و سخنرانی باعث تمرکر خون رسانی بدن به سیستم گوارش می شود،
در این صورت خون کافی به تارهای صوتی نخواهد رسید و کارکرد مناسب نخواهند داشت،

ضمن اینکه بدن ما برای هضم غذاهای چرب باید آب بیشتری مصرف کند و با کمبود آب مواجه خواهد شد،

یکی از دلایل تشنگی زیاد بعد از خوردن غذاهای چرب همین است،

یعنی سیستم گوارشی ما برای تجزیه این نوع از غذا باید از مولکولهای آب استفاده کند،

هر چه بدن بیشتر از ذخیره آب استفاده کند تارهای صوتی زودتر دچار کم آبی خواهند شد،

از طرفی دیگر چربی غذاها روی تارهای صوتی باقی می ماند و باعث گره روی آنها و گرفتگی صدا می شود.

تغذیه یک صداپیشه، خواننده یا سخنران اهمیت زیادی دارد،

بخش مهمی از سلامتی با تغذیه مناسب فراهم خواهد شد،

شما برای استفاده کامل از صدای خود نیاز به تأمین همه گروههای غذایی دارید،

در بدن ما 16 عضو وظیفه تولید صدا را بر عهده دارند که همگی نیاز به انرژی و غذای مناسب دارند،

خوش صدا بودن نیاز به انرژی هم دارد و اگر یک اجرای سنگین دارید باید غذای مقوی بخورید،
اما این غذای مقوی باید حداقل سه ساعت قبل از اجرا باشد تا معده موقع برنامه نیمه پر باشد،
یادمان باشد که سخنرانی یا خوانندگی از کارهای انرژی بر هستند و باید کالری مناسب بدن را فراهم کنیم،

یعنی شما برای داشتن صدای خوب نیاز به غذاهای سالم و مقوی دارید و ریاضت غذایی مورد نظر ما نیست،

بخش زیادی از کار خوانندگی، صداپیشگی و سخنرانی نیاز به فعالیت شدید مغزی و تمرکز ذهن دارد،

علاوه بر این تمامی اندامهای ما در هنگام اجرای صحنه درگیر هستند و باید از سلامت خوبی برخوردار باشند،

پس نیاز به مواد مغذی و ویتامینها دارندکه این به معنی درست غذا خوردن است و نه زیاد غذا خوردن،

همیشه با پزشک مورد اعتماد و متخصص تغذیه در ارتباط باشید تا میزان دریافت غذایی بدن شما را بررسی کنند.

 

چگونه فرکانس صدایمان را تنظیم کنیم؟

بسیاری از مواقع بر اثر سرما خوردگی، فریاد زدن، استفاده از فلفل، هوای آلود و… ممکن است صدای ما بگیرید،

چاره اصلی کار مراقبت است اما در مواقعی که نزدیک اجرا صدایمان دچار مشکل شده باید فکری کنیم،

داروهای سنتی مثل لعاب دانه سیب یا به دانه خوب هستند،

همینطور بعضی از پزشکان داروهای خاصی را تجویز می کنند،

اما یک داروی عمومی هم وجود دارد که داروخانه ها آن را در اختیار شما قرار می دهند،

که البته فقط باید از داروخانه آن را تهیه کنید و خودتان دست به ساخت آن نزنید و یا در مصرف آن افراط نکنید،

این یک داروی گیاهی مناسب است که ما در اینجا معرفی می کنیم:

در مواقع سرماخوردگی و گرفتگی گلو، داروی گیاهی مناسبی وجود دارد که به باز شدن صدا کمک می کند.
این داروی گیاهی روتارین (RUTARIN) نام دارد و بصورت پودر عرضه شده و باید در آب ولرم حل شود.

داروی رفع گرفتگی صدا

خوردن آن اثری مشابه محلول دانه به دارد و به باز شدن تارهای صوتی کمک می کند،

این دارو برای رفع التهاب و گرفتگی تارهای صوتی است و تأثیری روی جنس صدا نخواهد داشت.

 

خیلی از افراد موقع سخنرانی مرتب صدای خود را صاف می کنند یا سرفه می کنند تا بهتر بتوانند صحبت کنند و این یک اشتباه است.
بله نباید زیاد صدا را صاف کنیم چون این کار باعث گرفتگی تارهای صوتی می شود.
برای جلوگیری از گرفتن صدا آب بهترین درمان است اما نه موقع اجرا بلکه قبل از آن و بصورت روزمره.

یکی از مواردی که خیلی سریع روی تارهای صوتی اثر منفی می گذارد ادویه جات هستند،

سرعت اثر و میزان تخریب بالای این مواد به شدت کیفیت صدای ما را کم می کند،

امروزه مردم عادت دارند در اکثر غذاهای خود به میزان زیاد از ادویه ها استفاده کنند،

ادویه جات و فلفل باعث حساسیت و خارش در تارهای صوتی می شوند و مصرف آنها باید با مدیریت باشد،
البته نام بردن از مواد مضر برای صدا به این معنی نیست که ما بسیاری از غذاها را حذف کنیم.
باید زمانها اجرای خود را در نظر گرفته و کمتر از موادی که برای تارهای صوتی مضر هستند استفاده کنیم.

کلاس فن بیان آنلاین

گوشی خود را در حالت افقی نگه دارید رد کردن

چگونه مداح خوش صدا شویم
چگونه مداح خوش صدا شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *