بهترین روش خوشحال کردن مرغ عشق

 
helpkade
چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم
چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

لذت بردن از یک پرنده وقتی ممکن می‌شود که روان و جسم آن سالم باشد. برای حفظ سلامتی جسم، نیاز است که تغذیه، بهداشت و فعالیت ورزشی آن به‌طور سالم و مناسب تأمین شود؛ اما برای نگهداری سالم روان پرنده، باید بتوانید برنامه مناسبی را برای اوقات بیکاری آن طراحی و تأمین کنید. در این مقاله سعی داریم در مورد روش‌هایی که باعث سرگرمی مرغ عشق می‌شوند صحبت کنیم، تا شما با به کارگیری آن‌ها بتوانید موجبات شادی این پرنده‌ی زیبا را فراهم سازید.

پرندگان در حالت وحشی و در طبیعت، برای صبح تا شب خود برنامه دارند و هیچ‌وقتی برای بیکاری ندارند که حوصله‌شان سر برود و دچار مشکلات روحی روانی شوند.

آن‌ها غروب آفتاب در جای امنی می‌خوابند و پس از ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب و استراحت، در سحرگاهان بیدار می‌شوند و معمولاً در دسته‌هایی با جمعیت‌های مختلف به‌سوی منابع غذا می‌روند؛ بنابراین پرواز، چریدن، غذا خوردن، آب خوردن، پر آرایی، خوابیدن روی تخم‌ها، جوجه درآوری، بزرگ کردن بچه‌ها، مراقبت از لانه، تیمار کردن یکدیگر، لانه‌سازی، آواز خواندن حرف زدن باهم و غیره، ازجمله کارهایی است که پرندگان در طول روز انجام می‌دهند و به این وسیله وقت بیکاری ندارند که حوصله اشان سر برود.

اگر سرگرمی مرغ عشق را فراهم نکنیم، این پرنده به‌شدت کسل و افسرده می‌شود و چنین پرنده‌ای کارایی زینتی بودن را نخواهد داشت.

تقریباً عموم پرندگان اگر به‌خوبی در طول روز سرگرم نشوند، هریک واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهند. مثلاً اغلب طوطی‌ها بیش‌ازحد با پرهای خود ور می‌روند و چون ناراحت هستند، پرهای خود را می‌کنند و دچار پرکنی می‌شوند و خودشان را لُخت و زشت می‌کنند و کارایی خود را در بروز رفتارهای مطلوب و یا سخن‌گویی از دست می‌دهند. پس باید با اعمال تدابیر خاص، برنامه زندگی روزانه آن‌ها را پرکنیم.

چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

 

بهترین وسیله سرگرمی مرغ عشق‌ها، جفت بودن و بازی کردن آن‌ها با یکدیگر است؛ اما حتی جفت‌ها نیز نمی‌توانند به‌طور کامل سرگرمی موردنیاز یکدیگر را فراهم کنند؛ زیرا بازی و عشق‌بازی نزد تمام جفت‌ها حد و حسابی دارد و هیچ جفتی از هیچ نوع حیوان با پرنده نمی‌توانند تمام‌روز را باهم مشغول بازی شوند.

تمام کسانی که پرندگان را به‌صورت جفت دارند، روزانه به‌طور مکرر شاهد مشاجرات و نزاع‌های آن‌ها هستند، به‌خصوص اگر ظرف غذای آن‌ها یکی باشد.

مرغ عشق‌ها و دیگر طوطی‌ها می‌توانند بخش قابل‌توجه‌ای از اوقات روز را به جویدن چیزهای جویدگی بگذرانند.

بخش دیگری را می‌توانند با برخی انواع اسباب‌بازی‌ها بازی کنند؛ بنابراین با توجه به مدت‌زمانی که آن‌ها به‌طور طبیعی صرف غذا خوردن، آب خوردن، پر آرایی، چرت زدن و ورزش کردن می‌کنند، ما باید با فراهم کردن جویدنی‌های کافی و مطلوب و اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده، اوقات بیکاری آن‌ها را پرکنیم.

در بیشتر پرنده فروشی‌های ایران، اسباب‌بازی‌های خاص حیوانات خانگی و پرندگان زینتی عرضه نمی‌شود.

البته این امر به این دلیل نیست که ساختن آن‌ها در داخل، کار دشواری باشد، بلکه به این دلیل است که هنوز نگهداری از پرندگان زینتی در خانه‌های کشور ما عمومیت قابل‌توجه‌ای پیدا نکرده و عمده آن تعداد معدود از خانواده‌ها هم که به‌خصوص در سال‌های اخیر مشتاق نگهداری از پرندگان زینتی در خانه‌های خود شده‌اند، معمولاً تا حد خرید پرنده موردعلاقه خود به‌علاوه یک قفس نسبتاً ارزان‌قیمت حاضر به هزینه کردن هستند.

درحالی‌که، خرید یک قفس بزرگ و مناسب با جثه پرنده و نیز خرید تجهیزات داخل قفس و اسباب‌بازی‌های خاص هر پرنده زینتی باید به‌منظور تأمین رفاه و سرگرمی پرنده، مهم تلقی شود.

یکی دیگر از روش‌هایی که موجبات سرگرمی مرغ عشق را فراهم می‌سازد استفاده از وسایل دست‌ساز است.

تکه‌های مکعب مستطیل چوب را می‌توانید با مراجعه به یک نجار، از او بخواهید برای شما برش دهد یا خودتان با استفاده از یک اَره به تهیه آن اقدام کنید.

با بستن یک طناب نخی با ضخامتی به‌اندازه انگشت کوچک به سقف قفس و آویختن آن به داخل قفس، می‌توان یک سرگرمی برای مرغ عشق ایجاد کرد. با انداختن یک توپ تخم‌مرغی در قفس، شما می‌توانید یک سرگرمی دیگر برای مرغ عشق یا دیگر پرندگان کوچک ایجاد کنید.

به‌طورکلی، نوع اسباب‌بازی‌های مناسب پرندگان زینتی، استاندارد خاصی ندارد و هرکسی می‌تواند با در نظر گرفتن بی‌خطر بودن، مناسب و موردعلاقه بودن، چیزهای مختلفی را به ابتکار خود بسازد یا برخی چیزهای موجود را در اختیار مرغ عشق قرار دهد. در تهیه اسباب‌بازی برای پرندگان و حیوانات بازیچه، لازم نیست که حتماً شما آن‌ها را خریداری کنید و چه‌بسا که می‌توانید برخی از وسایل دورانداختنی را تمیز کنید و در اختیار آن‌ها قرار دهید.

در رابطه با خرید مرغ عشق مناسب، خواندن مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

خرید مرغ عشق

 

مرغ عشق جویدن شاخه‌های درختان را همانند دیگر طوطی‌ها بسیار دوست دارد. بنابراین اگر دسترسی به درختان بید، صنوبر و درختان میوه دارید، در صورت امکان می‌توانید شاخه‌های باریکی را از این درختان تهیه کنید و آن‌ها را به قطعات حدود ۵ سانتی‌متری ببرید. پس از شستشو با آب داغ، آن‌ها را در اختیار مرغ عشق قرار دهید؛ اما اگر به شاخه درخت یا چوب مناسب دسترسی ندارید، می‌توانید با لوله کردن تکه‌های کاغذ به ابعاد ۵*۵ سانتی‌متر و زدن یک‌تکه نوارچسب به وسط آن‌ها، جویدنی مناسب و تمیزی در اختیار مرغ عشق قرار دهید.

تاب‌های پلاستیکی مناسب مرغ عشق را نیز می‌توانید از پرنده فروشی‌ها تهیه کنید.

از نوارها یا سی‌دی‌های موزیک مناسب نیز می‌توانید به‌خصوص در مواقعی که خودتان در خانه نیستید، برای سرگرم نگه‌داشتن پرندگان زینتی خودتان استفاده کنید.

توجه داشته باشید که موزیک مناسب پرندگان، ممکن است با آنچه موردعلاقه خود شماست متفاوت باشد.

پرندگان از موزیک‌های ملایم با صدای آهسته لذت می‌برند و اگر دسترسی به موزیک‌های خاصی داشته باشید که به همین منظور تولید می‌شود و در پرنده فروشی‌های خارج عرضه می‌شوند، استفاده از آن‌ها مناسب‌تر است.

در هنگام خرید قفس، تاب مخصوص مرغ عشق را فراموش نکنید.

قفسی که خریداری می‌کنید، شامل حداقل یک نشیمنگاه است.

بهتر است پس از خرید قفس، نشیمنگاه موجود در آن را با شاخه‌های طبیعی درختان مناسب به قطر ۱۲ تا ۲۰ میل متر عوض کنید تا احساس مرغ عشق از نشستن روی آن طبیعی‌تر باشد.

در انتخاب شکل شاخه نشیمنگاه، به نیاز مرغ عشق برای جنب‌وجوش و پروازهای داخل قفس و نیز علاقه‌اش به صعود از شاخه‌ها توجه کنید.

هرچه داخل قفسی را با شاخه‌های مناسب‌تر با اشکال مناسب‌تر طراحی کنید، موجب رفاه بیشتری برای پرنده می‌شوید.

یک قفس با حداقل ابعاد؛ یعنی کوچک‌ترین اندازه قفس، فقط محلی برای خوردن، آشامیدن پرنده شما، علاوه بر خورد و خوراک و خواب، به بازی و تفریح هم نیاز دارد.

مثلاً نیاز دارد که شما با تزیین آن با شاخه‌های مناسب، چیزی شبیه یک درخت در آن ایجاد کنید که با جنب‌وجوش روی شاخه‌های آن، احساس خوبی داشته باشد.

یکی دیگر از وسایلی که باعث سرگرمی مرغ عشق می‌شود استفاده از آیینه است.

آویختن یک آیینه از سقف، موجب می‌شود که مرغ عشق با دیدن تصویر خودش در آن، انواع تصورات را بکند و با آن سرگرم شود.

گاهی تصویر خودش را همبازی خودش و گاهی رقیب خودش می‌پندارد و حتی با آن نزاع می‌کند.

وقتی آیینه تکان می‌خورد و به‌طرف صورتش برمی‌گردد و به منقارش برخورد می‌کند و خیال می‌کند که رقیبش عمداً به او حمله کرده و لذا آماده نزاع با آن می‌شود.

گاهی از ترس آنکه تصویرش به‌عنوان رقیب برگردد و دوباره به سرش بخورد، از آن فاصله می‌گیرد و وقتی آیینه از تکان خوردن باز می‌ایستد، دوباره به آن نزدیک می‌شود و دور جدیدی از بازی با نزاع را با تصویر آیینه‌ای خود شروع می‌کند و به‌این‌ترتیب مدتی از روز را با این رقیب و همبازی خیالی سپری می‌کند.

مرغ عشق یک پرنده پلاستیکی را هم به‌خوبی به‌عنوان یک بازیچه می‌پذیرد.

گاهی با آن همبازی می‌شود، گاهی آن را بچه خودش تصور می‌کند و به آن غذا می‌دهد، گاهی آن را کتک میزند.

گاه مرغ عشق نر پرنده پلاستیکی را ماده‌اش می‌پندارد و مرغ عشق ماده آن را جوجه‌اش تصور می‌کند.

توپ معمولی به‌اندازه توپ تخم‌مرغی یا کوچک‌تر با توپ جغجغه‌ای، وسیله بازی خوبی برای مرغ عشق است. به‌خصوص اگر شما هم با آن همبازی شوید.

تیله نیز وسیله بازی خوبی برای مرغ عشق است.

 

چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

 

همچنین زنگوله وسیله خوبی است، مشروط به اینکه لنگر وسطش شُل و قابل کنده شدن و بلعیده شدن احتمالی نباشد.

گاهی مرغ عشق نسبت به هر یک از وسایل مطلوبش از بین وسایل خانه، علاقه‌مند می‌شود و به‌راحتی آن‌ها را به‌عنوان اسباب‌بازی می‌پذیرد.

یک جعبه فلزی، مهره‌های شطرنج، تاس تخته‌نرد و هر یک از وسایل شخصی دیگر شما ممکن است موردعلاقه مرغ عشق واقع شود.

هشدار: اسباب‌بازی‌های مرغ عشق معنای زیادی در زندگی آن دارد؛ بنابراین شما باید آن‌ها را دقیق انتخاب کنید که برای مرغ عشق سرگرم‌کننده و غیر مضر باشد.

چیزهای پلاستیکی سبک به‌راحتی توسط مرغ عشق تکه‌تکه می‌شوند و ممکن است با بلعیده شدن یک‌تکه، آن را دچار مشکل کند.

هرگز از ریسمان با سیم برای آویختن وسایل بازی در قفس استفاده نکنید، زیرا ممکن است دور گردن پرنده بپیچد و آن را خفه کند.

برای آویختن اسباب‌بازی از سقف، از باریکه کوتاهی از جنس چرم استفاده کنید که قابل پیچ خوردن نباشد. زنجیر سبک با سوراخ‌های درشت که پنجه پرنده در آن گیر نکند نیز وسیله مناسبی برای آویختن اسباب‌بازی‌هاست.

تمام اسباب‌بازی‌ها را باید گاه با آب داغ بشویید.

مرغ عشق در طبیعت با مجهز بودن به هوش، چابکی فیزیکی و قدرت پرواز عالی، نیازهای روحی و جسمی خودش را برطرف می‌کند، ولی این صفات غالباً در حالت اسارت بلااستفاده می‌ماند.

یک مرغ عشق سالم و سرحال، در حالت اسارت، این صفات خودش را در اموری چون کنجکاوی، تمایل به تقلید صدا و بازی با اسباب‌بازی‌های مختلف به کار می‌گیرد؛ اما اگر شما آن را به حال خودش رها کنید، طولی نمی‌کشد که تمایلش نسبت به هرگونه بازی و جنب‌وجوش از بین می‌رود.

پس به شما نیاز دارید که آن را تحریک و تشویق به بازی کنید و خیال نکنید که فقط با خریدن اسباب‌بازی و قرار دادن در اختیار آن، دیگر مرغ عشق با آن‌ها کاملاً سرگرم می‌شود و نیازی به شما ندارد.

واقعیت این است که مرغ عشق تا حدی و تا مدتی کوتاه می‌تواند به‌تنهایی با انواع وسایل بازی کند، اما تداوم بازی کردن آن مشروط به این است که شما نیز در اوقاتی از روز با آن بازی کنید.

در حقیقت مرغ عشق می‌داند که برای بازی با اسباب‌بازی‌ها، علاوه بر خودش به یک نفر دیگر هم نیاز است و این تمایل، از عقل و هوش آن سرچشمه می‌گیرد، زیرا این پرنده می‌فهمد که اگر مثلاً با منقارش توپی را هل بدهد و توپ به زمین بیفتد، زمانی این عمل برایش لذت‌بخش خواهد بود که واکنش صاحبش نسبت به عملش را مشاهده کند تشویق شود.

وقتی در خانه هستید، مرغ عشق لحظه‌به‌لحظه حرکات شما را زیر نظر دارد و دائم منتظر است که به طرفش بروید و به آن توجه کنید و یا با آن مشغول بازی شوید؛ اما اگر برای مدت طولانی منتظر شما بماند و از توجه شما ناامید شود، به کارهایی مشغول می‌شود که به‌تنهایی می‌تواند انجام دهد.

مثلاً پر آرایی می‌کند. تمام طوطی‌ها حدود ۸ ساعت از طول روز را مشغول پر آرایی می‌شوند و با این عمل، همواره پوست و پرهای خود را تمیز و بهداشتی و درخشان نگه می‌دارند.

مرغ عشق نیز همانند سایر طوطی‌ها بدنی بسیار قابل‌انعطاف دارد، به‌طوری‌که می‌تواند منقارش را به همه جای بدنش برساند و تمام پرهایش را با منقارش گردگیری و روغن‌مالی کند و تک‌تک آن‌ها را سر جای خودشان بگذارد و فقط پرهای سرش را نمی‌تواند با منقارش بخاراند که آن را به جفتش واگذار می‌کند و اگر جفت نداشته باشد، فرق سرش را با شدت به پرهای پشتش می‌کشد. همچنین بسیار لذت می‌برد از این‌که سرش را صاحبش بخاراند. مرغ عشق‌ها در طول روز پس از انجام فعالیت‌های مختلف، به‌دفعات چُرت می‌زنند و پس از هر خواب کوتاه، سرحال می‌آیند و آماده دور جدیدی از بازی و فعالیت می‌شوند.

به پایان مقاله سرگرمی مرغ عشق رسیدیم؛ امیدواریم لذت برده باشید.

اگر شما قصد خرید وفروش اینترنتی پرنده‌ی مورد نظر خود را دارید می‌توانید به راحتی در وبسایت واسط کالا یا اپلیکیشن واسط کالا عضو شوید و پرنده‌ی مورد نظر خود را بخرید یا بفروشید.

مقالات مرتبط:

 

منبع: مرغ مینا (فرهنگ جامع)

 

من یک‌جفت مرغ عشق خریدم ولی خیلی کم و محدود میخوانند علت چی؟

سلام من دوتا مرغ عشق تازه خریدم اصلا جنب و جوش ندارن چی کار کنم ؟؟باهم قهر هم کردن اگه بگید ممنون میشم

من دو مرغ عشق فيروزه ای دارم که احساس میکنم کلا شب ها بیدارند. با وجود اینکه قفس بزگ صورتی و لانه کوچکی داخل قفس تعبیه کردم از شاخه درخت و وسایل بازی نیز داخل قفس گذاشتم و چندین تاب. ولی بیشتر در طول روز چرت میزنند و شب ها مشغول پریدن به دیواره قفس هستند. نمیدانم این طبیعی است یا نه. از لانه استفاده نمی‌کنند. با وجود اینکه بارها داخل لانه گذاشتم تا یاد بگیرند اما فقط روزها مدت شاید یک دقیقه بروند و سریع بیرون می‌آیند. راهنمایی میفرمایید؟ آیا شب بیداری برای مرغ عشق طبیعی است؟

سلام من دیشب دو عددمرغ عشق نر وماده خریدم وباهم جفت نیستند و گاهی وقت هابا هم دعوا میکنند سر اینکه کی بره با لای لانه وبعضی موقع ها نره میکند دنبال ماده وماده انرا میزند چرا ممنون میشم اگه به سوال من جواب دهید

سلام دوست عزیز
از آنجایی که این دو مرغ عشق را تازه خریداری کردید، این رفتارها طبیعی است و نیاز است که وقت بیشتری را برای رفع این عادات با آن‌ها بگذرانید.

سلام من ۸ روزه که یک مرغ عشغ سه ماهه گرفتم صبح روز ششم گذاشت که سینش رو ناز کنم واسش ولی دیگه نمیزاره چیکار کنم که دوباره دستی بشه و چه نوع توپ واسش بگیرم که حوصلش سر نره؟؟؟

سلام من یک مرغ عشق دستی نر دارم که 2تا از ماده هاشو کشته این سومین ماده ایه که براش میگیریم چرا ماده هاشو میکشه؟تقریبا 4ماهی میشه که این ماده رو براش گرفتیم چرا هنوز تخم نکرده؟من هر روز میارمشون بیرون به خاطر بیرون اوردنشونه که تخم نمیکنن؟؟

سلام من یک مرغ عشق نر دستی دارم که 2تا از ماده هاشو کشته این سومین ماده ایه که براش گرفتیم چرا ماده هاشو میکشه ؟تقریبا 4ماه میشه که ماده رو براش گرفتیم چرا هنوز تخم نکردن؟بیرون اوردنشون تاثیر داره رو تخم کردن،چون من هروز درشون میارم؟؟؟

سلام چرا جواب نمیدید؟سلام من قبلا مرغ عشق هایم رو توی تراس نگه میداشتم وی دیدم که از باد و افتاب خوششون نمیاد اوردمشون تو اتاقم گذاشتمشون اتاقمم نه سرده نه گرم میزان هستش
بعد از اینکه گذاشتم اتق فرداش مرغ عشق نر رو جدا کردم از ماده گذاشتم یه قفس دیگ که میخواهم دستیش کنم ولی قفس کنار قفس ماده هست و هم دیگر رو میبینن ولی نمیدونم چرا ماده دیگ مثل قبل بازی نمیکنه و همش یکجا روی چوب میشینه و چشمهایش رو میبنده

سلام من قبلا مرغ عشق هایم رو توی تراس نگه میداشتم وی دیدم که از باد و افتاب خوششون نمیاد اوردمشون تو اتاقم گذاشتمشون اتاقمم نه سرده نه گرم میزان هستش
بعد از اینکه گذاشتم اتق فرداش مرغ عشق نر رو جدا کردم از ماده گذاشتم یه قفس دیگ که میخواهم دستیش کنم ولی قفس کنار قفس ماده هست و هم دیگر رو میبینن ولی نمیدونم چرا ماده دیگ مثل قبل بازی نمیکنه و همش یکجا روی چوب میشینه و چشمهایش رو میبنده.

سلام من قبلا مرغ عشق هایم رو توی تراس نگه میداشتم وی دیدم که از باد و افتاب خوششون نمیاد اوردمشون تو اتاقم گذاشتمشون اتاقمم نه سرده نه گرم میزان هستش
بعد از اینکه گذاشتم اتق فرداش مرغ عشق نر رو جدا کردم از ماده گذاشتم یه قفس دیگ که میخواهم دستیش کنم ولی قفس کنار قفس ماده هست و هم دیگر رو میبینن ولی نمیدونم چرا ماده دیگ مثل قبل بازی نمیکنه و همش یکجا روی چوب میشینه و چشمهایش رو میبنده

سلام من قبلا مرغ عشق هایم رو توی تراس نگه میداشتم وی دیدم که از باد و افتاب خوششون نمیاد اوردمشون تو اتاقم گذاشتمشون اتاقمم نه سرده نه گرم میزان هستش
بعد از اینکه گذاشتم اتق فرداش مرغ عشق نر رو جدا کردم از ماده گذاشتم یه قفس دیگ که میخواهم دستیش کنم ولی قفس کنار قفس ماده هست و هم دیگر رو میبینن ولی نمیدونم چرا ماده دیگ مثل قبل بازی نمیکنه و همش یکجا روی چوب میشینه و چشمهایش رو میبنده

من از پرنده فروشی براشون لونه مخصوص مرغ عشق گرفتم فقط نمیدونم که درون لونه چی قرار بدم که روی اون تخم بزارن . چوب جارو بزارم؟

سلام مجدد
بله دوست عزیز
چوب جارو برای تخم گذاری پرندگان مناسب است. اما برای اطمینان شما می‌توانید با مراجعه به پرنده فروشی‌ها مقداری پنبه دانه نیز تهیه کنید و درون قال قرار دهید.
موفق باشید

سلام . من دوتا مرغ عشق دارم که با هم جفت هستن و بازی میکنن و …
ولی تو لونه اشون نمیدونم چی بزارم که وقتی خواستن تخم بازرن روی اون تخم بزارن مثلا پنبه باید بزارم یا چچی؟

سلام دوست گرامی
معمولا برای تخم گذاری پرندگان بهترین محل، محلی است که چوب (ترجیحا چوب جارو) باشد.

سلام من دیروزمرغ عشق خریدم ولی مرغ عشقم دم پشتی اش یکی دوتاش بهم ریختس و نوکش آسیب دیده ولی درست شده ولی جاش مونده آیا جای زخم نوکش و بالاش درست میشه؟ یکی دوروز گرفتم و یکمی روی دماقش زخمی شده درست میشه؟؟؟

سلام دوست گرامی

در رابطه با درمان زخمی شدن مرغ عشق موارد زیر را در نظر بگیرید:
1. قفس پرنده زخمی را ضدعفونی کنید.
2. از داروخانه یک شربت آموکسی سیلین یا یک شربت آنتی بیوتیک تهیه کنید و در ظرف آب بریزید و هر روز آب درون ظرف را عوض کنید.
3. ویتامین را فراموش نکنید؛ سبزی (جعفری و شوید و هویج) و یک تکه سیب را حتما درون قفس بگذارید.
4. پماد تتراسیکلین چشمی را هر ۶ ساعت به آرام (خیلی آرام و با احتیاط) به محل زخم بمالید. طوری که کاملا جذب شود.
5. نگذارید در این مدت (تا بهبودی کامل) به او استرس وارد شود.
6. در زمستان او را در کنار بخاری بگذارید(هشدار:نزدیک نزدیک نکنید ، مرغ عشق شما خواهد مرد)

سلام میگم من مرغ عشق هست که دوست سه ماه هست زیاد بازی می کنن میگم یعنی چندماه دیگر برام تخم گذاری میکنند

سلام و عرض ادب
مرغ عشق ها معمولا از 3 ماه به بعد به بلوغ جنسی میرسند ولی عوامل اصلی تخمگذاری برای پرنده ها نور، تغذیه، تهویه و دما است.

سلام
دوست عزیز من حدود چهل روز هست که یک جفت مرغ عشق گرفتم
خیلی بهشون رسیدگی میکنم
سبزی(جعفری) کاهو و سیب و هویج و … واسه تغذیه بهشون میدم
چند باری دیدم ماده تو لونه هست و بیرون نمیاد و من فقط بدون اینکه بترسونمشون واسشون غذا گذاشتم و رفتم
ولی هنوز تخم نذاشته
از کجا بدونم کی تخم میذارن؟
اصلا تو فصل تابستون تخم میذارن؟
و اینکه از کجا بدونم که با هم جفت شدن و تخم میذارن؟
در ضمن جایی هم که گذاشتمشون سر صدای کمی داره و نور مناسب هم داره
خواهشا راهنماییم کنید

سلام دوست عزیز
مرغ عشق ها معمولا از 3 ماه به بعد به بلوغ جنسی میرسند ولی عوامل اصلی تخمگذاری برای پرنده ها نور، تغذیه، تهویه و دما است.

من دوتا مرغ عشق دارم خیلی هم دست شون دارم اما نمیدونم چطوری دستی شون کنم اگه میشه کمکم کنید باتشکر

سلام عرض ادب و احترام
اگر جوجه باشد راحت تر و سریع تر دستی میشود اگر بزرگ باشد، طول میکشد و زمانی که گرسنه است، غذا بریزید تو دستتان مرغ عشق کم کم جلو می‌آید و میخورد و کم کم دستی میشود. نباید به زور این کار را انجام دهید، باید ترس مرغ عشق بریزد.

مرغ عشق ماده من فرار کرد الان دو روز رفتم ی ماده خریدم اما از وقتی که آوردمش نه چیزی خورد نه بازی کرد همین طور بی حال ی جا مونده دلیلش چی

با سلام
علل مختلف از جمله گرمازدگی بیماری های ویروسی مثل نیوکاسل و….. بهتر است توسط دامپزشک ویزیت شود
دکتر دامپزشک سامان جباری

من مرغ عشقم رو حدود 2 سال هست ک خریدم و1 ماه هست ک گداشتمش ظبقه دوم خونمون اخه اونجا خالی بود فقط دوتا مرغ عشقم اونجا بودن امروز رفتم پیششون دیدم نره مرد دلیلش چیه؟؟

سلام
به احتمال زیاد تغییر جای مرغ عشق و عدم عادت به محل جدید سبب مردن این پرنده شده.
البته دلایلی دیگری هم مانند عدم رسیدگی به موقع به مرغ عشق هم می تواند سبب این امر شده باشد.

سلام ممنون از مطالب خوبتون من دو تا مرغ عشق دارم ۵ تا تخم گذاشتند قبل اینکه تخم بزارن نر همش دستم رو گاز می‌گرفت اما الان وقتی انگشتمو جلو میبرم گاز نمی گیره امروز هم یه تخم دیگه گذاشتند و تاب هم براشون گرفتم ولی سوارش نمیشن در اب شونم مولتی ویتامین ریختم براشون خوبه؟؟وقتی هم دون تو دستم میریزم از دستم نمیخورن چیکار کنم که بتونم بدون اینکه فرار کنن از قفس بیارمشون بیرون و باهاشون بازی کنم؟اگر میشود پاسخگو باشید ممنون

سلام
مرغ عشق پرنده احساسی است، نیازه که بیشتر براش وقت بذارید تا به شما عادتی شود.

من هم سه تا مرغ عشق دارم خیلی دوستشون دارم تازه هر سه تاشون هم دستین

سلام من دو مرغ عشغ دارم.دستی هم نیست داخل قفسه.روی دستمم میره ولی ازم می ترسه و نمی زاره باهاس بازی کنم.مقصوصا پرنده ماده .یه باپر دراز دمشم کندم.چی کار کنم باهام صمیمی شه؟؟؟ممنونم از همکاریتون

من دو تا مرغ عشق دارم ولی هر وسیله ی بازی که براشون گذاشتم باهاش بازی نمی کردن به جز آینه آیا دلیل خاصی داره که با وسایلا بازی نمیکنن؟

ببخشید من جوجه مرغ عشق خریدم
تقریبا ۲۵ روزه که دونه خور شده
شنگول هست پرواز میکنه جیک جیک میکنه،ولی اونجوری که انتظار داشتم نیست!
آیا بخواطر جوجه بودن ه است؟

سلام دوست گرامی
بله بخاطر جوجه بودن هست، طبیعتا با بزرگ شدن این مشکل رفع می گردد.

داشتن سرگرمی برای مرغ عشق ها خیلی خوب و مفیده و در سلامتشونم خیلی موثره

سلام
من دو تا مرغ عشق دارم ولی نمی دانم چرا به من عادت نمی کنند ممنون می شوم جواب دهید

سلام
خسته نباشید
برای عادتی شدن مرغ عشق باید هر روز با آن با لطافت صحبت کنید و اصلا حالت تندخویی با آن را نداشته باشید. اگر اینگونه رفتار کنید پس از مدتی می‌بینید که چگونه به شما عادت می‌کنند.

با سلام.محتوای مطالب بسیار اموزنده بود.قفس مرغ عشق باید چگونه باشد؟

با سلام
ممنون
قفس مرغ عشق باید حالتی را داشته باشد که پرنده بتواند در آن آزاد باشد و وسایل بازی نیز در آن می‌تواند موجب سرگرمی این پرنده جذاب شود.

ممنون از سایت خوبتون ولی یه سوال که دارم اینه لانه مرغ عشق در قفس کجا باید قرار بگیرد؟

چیدمان قفس مرغ عشق باید چجوری باشه؟؟
ممنون از مطالب عالی و آموزندتون

چقدر خوبه برای پرنده هم سرگرمی بزاریم بلاخره پرنده هم حوصله اش سر میره من خودم برای پرندم توپ خریدم ایقدر باحال باهاش بازی میکنه

 



با کیفیت 224p
Downloads-icon

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام – پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می‌کنید. (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس‌العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد).

پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس‌العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان، در این دوره‌ای که هر روز با او صحبت می‌کرده‌اید و به او غذا داده‌اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحاً به یک محرک بی اثر تبدیل شده‌اید) وحال نوبت مرحله دوم کار است.

این مرحله و روشی که پیش می‌گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می‌خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلاً اگر می‌خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم؛ البته نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می‌باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس‌العمل نشان داده و به سمت شما جذب می‌شود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه‌اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می‌شود (به این الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می‌گویند.)

اما برای ایجاد رفتار پیچیده‌تر این الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید، که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است. در این مورد، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می‌گردد.

حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعاً احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس.

چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

 


منبع: کانال آموزش آنلاین دامپزشکی

 

 

 

 

 

برای ویدیوهای بیشتر به وبلاگ دنیای زیبای مرغ عشقها به آدرس زیر مراجعه كنید .
http://morgheeshgh.bloghaa.com

برای ویدیوهای بیشتر به وبلاگ دنیای زیبای مرغ عشقها به آدرس زیر مراجعه كنید .
http://morgheeshgh.bloghaa.com

https://youtu.be/hhigmVQv014

 

مرغ عشق یا باجریگار نوعی پرنده خانگی متعلق به خونواده طوطی‌ها هست که نگهداری ازش در کشور ما خیلی متداوله. در مورد این پرنده های زیبا و سرگرم کننده یه خبر بد و یه خبر خوب براتون داریم.

خبر بد اینه که متاسفانه بخاطر نبودن اطلاعات دقیق و درست در مورد نگهداری از این طوطی های ظریف و حساس، تعداد زیادی از اونا مدتی بعد از اومدن به خونه صاحب جدیدشون، تلف میشن.

خبر خوب اینه که با کمی مطالعه و داشتن اطلاعات درست در موردشون میشه اون ها رو سالم و شاداب نگه داشت.

در این مقاله در مورد مرغ عشق‌ها صحبت میکنیم و روش درست تغذیه و نگهداری از اون ها، و پرورش و دستی کردنشون رو براتون توضیح میدیم.

چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

 

ویدیوی آموزش حرف زدن به مرغ عشق رو میتونین از لینک زیر در کانال یوتیوب پت پُرس مشاهده کنین. (با قند شکن وارد بشینَ)

مشاهده ویدیو در کانال یوتیوب پت پُرس

 

 

مرغ عشق با نام اصلی باجریگار (مرغ عشق یا Love bird که اسم نوع دیگه ای از طوطی هاست که در کشور ما به اسم طوطی برزیلی معروفه!) جزو خانواده طوطی سانان و اصالتش استرالیایی هست. این طوطی یکی از طوطی های سخنگو محبوب ای هست که در ایران خیلی طرفدار دارن.

مرغ عشق ها طوطی هایی کوچک با دم بلند هستن که از دانه ها تغذیه میکنن.

نکته جالبی که در مورد مرغ عشق ها وجود داره اینه که این پرنده های باستانی، در طبیعت فقط به رنگ زرد و سبز پیدا میشن. ولی ما آدم ها رنگ های آبی، سفید و خاکستری اون ها رو هم به وجود آوردیم!

مرغ عشق پرنده ای مهربون و ارزون قیمته که نگهداری ازش راحته و برای همین توجه خیلی از افراد رو جلب میکنه.

جالبه بدونین این پرنده های محبوب برخلاف باور عمومی مردم در ایران، قابلیت حرف زدن و تقلید صدا رو دارن. فقط کافیه راه درست آموزش بهشون رو بلد باشید!

بسیاری از ماها مرغ عشقهای بیمار رو از پرنده فروشی خریداری میکنیم و برامون سوال پیش میاد که چرا پرنده به محض اومدن به خونمون تلف شد برای همینه که انتخاب یه پرنده سالم و سرحال خیلی مهمه.

موقع انتخاب مرغ عشقتون از بین مرغ عشق های دیگه به خوبی دقت کنید و حداقل ۱۰ دقیقه بدون عجله مرغ عشقی که میخواین خریداری کنین رو تحت نظر بگیرید.

 

در مورد مرغ عشق سوال داری و از دامپزشکان پت پرس راهنمایی میخوای؟

در ۳ قدم ساده حساب کاربری بساز، شارژش کن، سوالت رو از دامپزشک بپرس و در اسرع وقت جواب بگیر.

میخوام سوال بپرسم

 

برای اینکه مرغ عشق های شما بچه دار یا جوجه دار بشن، لازمه که اقداماتی انجام بشه:

برای انجام همه این کارها نیازه که دربارشون اطلاعات لازم و کافی رو داشته باشید.

به دلیل طولانی بودن این مبحث و نکات زیاد، تصمیم گرفتیم کتاب الکترونیکی “راهنمای کامل پرورش مرغ عشق” رو تهیه و تولید کنیم که با مطالعه آن بتونید جوجه مرغ عشق هایی سالم پرورش بدید.

 

دانلود کتاب پرورش مرغ عشق

 

با اینکه مرغ عشقهای نر بیشتر از ماده ها صحبت میکنن و راحت تر دستی میشن ولی ماده ها هم میتونن صحبت کنن و دستی بشن.

اگر میخواین مرغ عشقتون با شما ارتباط بهتری داشته باشه (بخصوص اگر بیشتر طول روز رو خونه هستید و برای ارتباط باهاش وقت دارید) یه مرغ عشق نر میتونه انتخاب بهتری باشه.

مرغ عشق هایی که جفت هستن احساس تنهایی کمتری میکنن و واضحه که زیاد به صاحبشون وابسته نمیشن.

اگر بیشتر طول روز رو بیرون از خونه هستین بهتره مرغ عشقتون جفت باشه (یه نر و یه ماده)

خیر!

 

 

بعد از خرید مرغ عشق نوبت به خرید و انتخاب وسایلش میرسه. اگر تجربه نگهداری از این پرنده رو نداشته باشین توی پرنده فروشی گیج میشین و نمیدونین کدوم وسیله به درد مرغ عشقتون میخوره.

اندازه قفس هرچقدر بزرگتر باشه بهتره. اندازه قفسی که انتخاب میکنین بستگی به بودجه و فضای منزلتون داره. سعی کنین تا جای ممکن قفس بزرگتر رو انتخاب کنین.

موقع انتخاب قفس دقت کنین فاصله میله ها از هم زیاد نباشه و مرغ عشقتون نتونه سرش رو ازشون بیرون بیاره. حداکثر فاصله مجاز بین میله های قفس ۱۲ میلی متر هست.

قفس رو جایی از در گوشته ای خونه چسبیده به دیوار و در ارتفاع حداقل ا متر و ۶۰ سانتی متری از سطح زمین قرار بدین.

نکته خیلی مهم: هیچ وقت مرغ عشقها رو با پرنده های ناآرام مثل مرغ مینا داخل یک قفس نندازید.

خرید قفس مرغ عشق

 

 

ظرف آب مرغ عشق باید طوری باشه که بتونین هر روز تمیزش کنین و آب تازه در اختیارش بذارین.

بهتره ظرف دونه پرنده عمق کمی داشته باشه تا نیازی نباشه  هر بار مقدار زیادی دانه توش بریزین. دانه هایی که برای مدت طولاتی میمونن و خورده نمیشن مرطوب شده، به هم میچسبن و برای مرغ عشق مناسب نیستن.

این شن ها به صورت تجاری در بازار وجود دارن و ماده اصلی تشکیل دهندشون صدف هست.

چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

 

بهتره چندین میله مختلف در جاهای مختلف قفس مرغ عشق قرار بدین تا بتونه بین اون ها رفت و امد کنه و فعالیت فیزیکی انجام بده.

بهترین میله نشیمنگاه میله ای هست که از چوب طبیعی درخت درست شده باشه، صاف نبوده و قطرش در جاهای مختلف میله متغیر باشه.

خرید چوب نشیمنگاه پرنده

 

بهتره کف قفس رو با روزنامه بپوشونید و مرتب روزنامه رو با روزنامه جدید و تمیز جایگزین کنید.

 

مرغ عشق ها برای سالم و سرحال موندن نیاز به جیره غذایی کامل دارن.

مرغ عشق ها طوطی های دانه خوار هستن. پس بیشتر غذاشون رو دانه ها تشکیل میدن. با این حال برای سالم موندن نیاز دارن رژیم غذایی متنوعی داشته باشن.

اغلب پرنده فروش ها غذای مرغ عشق رو ارزن معرفی میکنن و صاحبشون هم تا آخر عمر بهشون فقط ارزن میدن. در صورتی که غذای مرغ عشق باید از طیف گسترده ای از دانه ها تشکیل شده باشه.

اگر شما مخلوطی از دانه ها رو در اختیار مرغ عشقتون قرار بدین مشکلی که به وجود میاد اینه که مرغ عشق شما از فقط ۱ یا ۲ نوع دانه مورد علاقش رو از غذای مرغ عشق انتخاب میکنه و به بقیه دانه ها اهمیتی نمیده!

دانه ای که از سمت مرغ عشق انتخاب میشه معمولا ارزن هست که غذای مورد علاقه همه مرغ عشقهای دنیاس! علتش هم اینه که چربی بالایی داره.

برای همین بهتره غذای پرنده پلت تجاری مخصوص طوطی های کوچک باشه.

خرید غذای مرغ عشق

 

 

تکمیل غذای مرغ عشق شما با میوه ها و سبزیجات تازه تاثیر زیادی در سلامتی اش داره.

ارزن رو مقدار محدودی در طول روز در اختیارش قرار بدین (در حدی که نتونه خودش رو با ارزن سیر کنه و گرسنه بمونه) و تشویقش کنین به جای ارزن، میوه بخوره.

خرید ارزن مخصوص پرنده

 

ظرف دانه هایی که ارزن نیستن باید همیشه پر باشه تا مرغ عشق گرسنه نمونه.

میتونین ۱ روز در هفته فقط مخلوطی از دانه هایی غیر از ارزن رو در ظرف غذای مرغ عشق و با انواع میوه ها در اختیارش بذارید بریزید تا اعتیادش به خوردن ارزن کم کم از بین بره.

 

ممکنه از وقتی که مرغ عشقتون رو تازه خریدین و به خونه آوردین، تا چند روز افسرده باشه و از شما بترسه. در این مدت بهش کاری نداشته باشین و موقع گذاشتن آب و غذا در قفسش هم بسیار با احتیاط برخورد کنین. تنهاش بذارین تا کم کم به محیط جدید عادت کنه.

دستی کردن مرغ عشق یعنی به دست آوردن اعتمادش به شما!

آدم ها خیلی از مرغ عشق ها بزرگتر هستن و غریزه اونا بهشون میگه باید از آدم ها ترسید.

 

مدت زمان زیادی طول میکشه که مرغ عشق جوان شما متوجه بشه اون غول پشت میله های قفس نه تنها خطرناک نیست بلکه دوست و همبازی اش هم هست. پس صبر اولین و مهم ترین فاکتور در دستی کردن مرغ عشق‌هاست.

حرکات ناگهانی، صداهای بلند، ضربه به میله های قفس و بردن دست داخل قفس همه مواردی هستن که پرنده رو میترسونن.

پس خیلی مهمه که محیط زندگی اش بخصوص در ماه های اول، ساکت و آرام باشه.

در این محیط ساده و آروم، رفت و آمد کنید و بدون توجه به مرغ عشقتون کارهای روزانه رو انجام بدید. به مرور زمان مرغ عشق به حضور شما عادت میکنه و متوجه میشه قصد آسیب زدن بهش رو ندارید.

البته بسته به شخصیت مرغ عشق و محیط زندگی اش این دوره ممکنه تا بیش از ۳ ماه هم طول بکشه.

به محض اینکه دیدید مرغ عشق از حضور شما نمیترسه و وقتی وارد اتاق و به قفسش نزدیک بشید واکنشی نشون نمیده، میتونین دستی کردنش رو شروع کنید.

 

برای اینکه مرغ عشقتون باور کنه انگشتتون بهترین نشیمنگاه دنیاس، باید با استفاده از ارزن گولش بزنید!

ارزن برای مرغ عشقها غذایی لذیذه چون چربی بالایی داره و مثل شکلات برای بچه ها میمونه. برای همین میتونین ازش به خوبی به عنوان تشویقی و آموزش مرغ عشقتون استفاده کنید.

 

توجه: این آموزش روی مرغ عشقهایی که کمی گرسنه باشن خیلی بهتر جواب میده پس ۳ الی ۴ ساعت قبل از شروع آموزش ظرف غذاش رو بردارید.

تا حالا تجربه نگهداری از مرغ عشق رو داشتید؟ نگهداری از این پرنده زیبا و کوچولو سخته یا آسون؟ لطفا برای ما کامنت بگذارید و نظر، تجربیات و سوالات خودتون رو در مورد نگهداری از این پرنده با ما در میون بگذارید.

احتمال داره این سوالات براتون پیش اومده باشه!

 

مرغ عشق من پشتش باد کرده و تخم تو شکمش هست اما اصلا توی لونه نمیره

دچار وضعیت وخیمی شده به نام تخم ماندگی باید حتما ببرید پیش دامپزشک وگرنه ازبین میره

ایا همه ی مرغ عشق ها تخم میذارن؟؟؟؟من باید چیکار کنم تا مرغ عشقام تخم بذارن ؟

مرغ عشقی که سالم باشه ( مشکلات ناباروری و تولیدمثلی نداشته باشه)، به سن بلوغ بین ۶ ماه تا یکسال رسیده باشه و محیطی که قراره از تولیدمثل تا تخم گذاشتن و جوجه دراومدن به دور از هرگونه استرس و رفتو آمد باشه، میتونه بصورت موفقیت آمیز تخم بذاره.برای اطلاعات بیشتر توصیه میکنم حتما کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

برای رفع بوشون هر چند وقت یک بار باید روزنامشونو عوض کنم و هر چند وقت یک بار احتیاج به حمام دارن

طبیعتا هرچه سریعتر تعویض بشه ماندگاری بو کمتر میشه. فقط یادتون نره که به هیچ عنوان خوشبو کننده استفاده نکنین چون پرنده ها سیستم تنفسی حساسی دارن و ممکنه بهشون آسیب برسه.نیازی نیست شما حمامشون کنین. یه ظرف آب به غیر از ظرف آب آشامیدنی واسشون درنظر بگیرین اونا خودشون تو ظرف حمام میکنن. برای اینکار حتما حواستون باشه که ظرف آب آشامیدنی مرتب تمیز باشه یا میتونین از ظرف آب استوانه ای سرپستانکی مخصوص خرگوش استفاده کنین که دیگه مشکل آلوده شدنش به غذا و مدفوع هم وجود نداره.

یک جوجه مرغ عشق دارم تقریبا ۷ یا ۸ روزه میشه شرایط تغذیه و نگهداریش به چه صورته؟

 تا دو ماهگی دستی باید بهش غذا بدین. به این صورت که ۲ تا ۳ هفتگی هر ۴ ساعت غذا بخوره. بعد از یک ماه هر ۸ تا ۱۲ ساعت و درنهایت یکبار در روز. غذاشم سرلاک هستش ( دماش باید حداکثر ۴۱ درجه باشه، توی ماکروویو هم نذارین غذارو و هربار همون مقدار که برای وعده میخواین بهش بدین غذا درست کنین چون ماندگاری خوبی تو یخچال و فریزر نداره) وسیله ای که باهاش غذا میدین بسته به خودتون میتونه سرنگ یا قاشق باشه. موقع دوماهگی درکنار سرلاک مواد غذایی دیگه (پلت، انواع دانه، میوه و سبزیجات و کمی تخم مرغ پخته) رو هم براش کم کم تو یه ظرف بذارین تا عادت کنه و بعدش اونقدر مقدار سرلاک رو کم میکنین تا کاملا به رژیم غذایی جدید عادت کرده باشه. محیطی هم که توش هستش تقریبا تاریک، کوچک و با دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه باشه.برای اطلاعات بیشتر میتونین کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

واسه سخنگو کردن مرغ عشق تا چه سنی وقت هست؟  جفت رو هم میشه سخنگو کرد ؟ و چقدر در روز باید زمان گذاشت؟

خیر برای سخنگو شدن نباید جفت باشن. هر روز حداقل ۱ ساعت باهاش حرف بزنید و از ۲ ماهگی بخریدش. اول باید دستی بشه و به شما کامل عادت کنه.معمولا جنس نر اجتماعی و زودجوش تره و بدقلقی کمتری از ماده داره.

مرغ عشق رو میشه یه گوشه از آشپزخانه نگهداری کرد؟ اگه نه بهترین جا برای نگهداری مرغ عشق کجاست؟

قفس رو جایی از در گوشته ای خونه چسبیده به دیوار و در ارتفاع حداقل ا متر و ۶۰ سانتی متری از سطح زمین قرار بدین.آشپزخانه بسیار خطرناکه به دلیل وجود گاز تفلون که برای مرغ عشق ها سمیه.بهتره داخل اتاق باشه

آیا میشه مرغ عشق را خارج از اتاق نگهداری کرد مثلا داخل تراس و اگه میشه چه امکانات و شرایطی نیاز داره

اگه تراس رو سرپوشیده کنید که پرنده از سرما و گرما محافظت بشه میتونید در تراس نگهداریش کنید

تو این روز ها که کرونا هست،مرغ عشق بخرم امکان داره ناقل بیماری باشه؟

طبق آخرین اطلاعات WHO و OIE حیوانات خانگی به احتمال زیاد نمیتونن منتقل کننده ی این ویروس باشن. هرچی کیس تا الان گزارش شده که مثبت بودن، صاحبشون کرونا مثبت بوده و باعث شده تست پت ها مثبت بشه. تا الان هم گزارش مثبتی از پرنده اعلام نشده. درواقع احتمال میدن آلوده شده حیوانات بخاطر درتماس بودن با یه انسان مبتلا به کرونا باشه و همونطور که اشیا میتونن این ویروسو داشته باشن حیوانات هم همینطور هستند.پس مشکلی نداره هرموقع که دوست داشتین میتونین حیوون خونگی نگهداری کنین.

مرغ عشقم رو تو حیاط پرورش بدم یا داخل خونه

بستگی به انتخاب خودتون داره هرکدومشون مزایا و معایبی داره. داخل خونه خطر بیماری، انگل، دزدی و شکار شدنش خیلی کمتره ولی از اونطرف توی حیاط به زندگی طبیعیشون، برخورداری از نور کافی و هوای تازه نزدیک ترن. مکانی هم که واسه ی اونا تو حیاط باید درنظر بگیرین بزرگتره و حتما باید یسری استانداردا توش رعایت بشه. (اندازه ی هر لونه، نوع حصاری که باید دور قفسشون باشه، موقعیتش نسبت به نور و باران، سهولت تمیز کردنش، تهویه هوای کافی در فصول گرم و این چنین موارد که واسه هر گونه ی مرغ عشق یه مقدار متفاوته)

چگونه نر وماده را از هم تشخیص بدیم؟

 

تشخیص جنس نر و ماده ی مرغ عشق (نام علمی جنس آگاپورنیس) توسط تستای مربوط به سکانس DNA صورت میگیره که یه مقدار هزینه بره.اما برای تخشیص جنسیت باجریگار (نام علمی جنس ملوپسیتیکوس) میتونین به قسمت بینی و سوراخ بینی توجه کنین. برای نر ها معمولا آبی رنگ و برای ماده قهوه ای رنگ است. این نکته رو هم درنظر داشته باشین که در دوره ی تولیدمثلیشون این ناحیه برای نر آبی تیره و برای ماده حالت برآمده و پوسته دار پیدا میکنه.از لحاظ رفتاری هم معمولا نرها اجتماعی و پر سروصداترن.روش های دیگه مثل جراحی از طریق آندوسکوپی هم وجود داره که باتوجه به ریسک بیهوشی در پرندگان اصلا توصیه نمیشه.

مرغ عشق هلندی بخرم بهتره یا از این معمولیا؟ کلا کدومشون بهتره؟

کاملا بستگی به سلیقه ی خودتون داره چون تفاوت مدل هلندی و معمولی فقط در ظاهرشونه و اینکه جثه ی هلندی درشت تره. درواقع اجداد مرغ عشق هلندی همون مرغ عشق معمولی استرالیایی هستش.

حدودا ۱ ساله مرغ عشق دارم اما هنوز تخم نذاشتن علتش چی میتونه باشه؟

دلایل مختلفی میتونه داشته باشه مثل استرس، تنظیم نبودن نور، دما، محلی که درنظر گرفته شده واسشون (که باید ساکت، تقریبا تاریک و کم رفت و آمد باشه) ، تغذیه ی نامناسب( غذای مرغ عشق باید متعادل باشه و تمامی قلام غذایی لازم مثل انواع دانه ها، میوه، سبزیجات و مقدار محدودی تخم مرغ پخته رو داشته باشه)، جابجایی قفس تو دوره ی تولیدمثلی و پرریزی فصلی.برای اطلاعات بیشتر میتونین کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

یک جفت مرغ عشق گرفتم که همش نشستن،نمیخونن و بازی نمیکنن،ایا مریض هستن یا هنوز به محیط عادت نکردن؟

اگر جدید گرفتید طبیعی هست هنوز به محیط عادت ندارن.اگر همینطور بی حال موندن به دامپزشکی نشونشون بده.

این صحت داره که مرغ عشق مادر بچه شو یا می‌زنه یا میخوره

خیر این موضوعی که شنیدین صحت نداره. اگر پرنده سالم باشه و تخم هم نطفه دار و سالم باشه نمیخوردش.

من یه دو هفته میشه که یه جفت مرغ عشق دارم ، غذا خوب میخورن اما آب اصلا هر دوروز هم آبشونو عوض میکنم .

آیا سبزیجات و میوه بهشون میدید؟ممکنه علتش این باشه که غذاهای آبدار دیگه میخورن و آب بدنشون رو از اون طریق تامین میکنن

اگر دم مرغ عشق کنده شه درمیادوچقدطول می شه

بله درمیاد حدود چند هفته طول میکشه

 

 من یه پرنده ای یا حیونی میخوام نگه داری کنم هم خوشگل باشه هم کوچیک، باهوش و بی سرو صدا و با حداقل خرابکاری ؛شما پیشنهادتون چیه؟

خوکچه هندی همه این ویژگی ها رو داره

 

من دو روزه مرغ عشق خریدم شب اول یهو صدای تند تند بال زدنشون اومد رفتم دیدم جفتشون چسبیدن به قفس و نفس نفس میزنن، صبح هم اینکارو تکرار کردن، دلیلش چیه؟

در روزهای اولی که خریدی چون به محیط جدید و قفس عادت ندارن طبیعی هست.

من یک جفت مرغ عشق دارم نه تخم مرغ آب پز ونه چیز دیگه نمیخوره فقط ارزن وآب چیکارکنم؟

باید عادتش بدید به رژیم غذایی صحیح، مثلا یه تایمی هیچ دونه ای در اختیارشون نباشه فقط میوه بزارید

قفس چوبی برای مرغ عشق مناسبه؟ جای قفسشون رو عوض کردم دیگه سرو صدا نمیکنن کی شروع به سرو صدا میکنن

قفس چوبی برای مرغ عشق توصیه نمیشه چون با نوکشون چوب رو خرد میکنن و میتونه باعث بشه فرار کنن یا لبه های تیز چوب زخمیشون کنه.اولش چون با محیط اشنایت ندارن سروصدا نمیکنن بعد اینکه ترسشون ریخت و با محیط اشنا شدن سروصدامیکنن.

مرغ عشق تا چه زمان می تونه غذا نخوره برای دستی کردنش که نمیره

نهایت نصف روز، به یک روز نرسه

 

مرغ عشق من تخم میزاره ولی روی تخماش نمیخابه

اگر تخم ها نطفه نداشته باشن یعنی بارور نباشن روی اون ها نمیخوابه.

چقدر زمان میبره تا جفت بشن؟ شبا باید در تاریکی کامل باشن؟

تا دوهفته طبیعی تا به محیط عادت کنن و خودشون باهم جفت میشن نیاز نیست شما کار خاصی انجام بدید. نیاز به نور نیست نمیترسن، حتما حتما باید حداقل ده ساعت تاریکی داشته باشن

ایا میشه مرغ عشق رو با فنچ توی یک قفس باشن

بله میشه

 

بعد از چه مدت شروع به جفت گیری وتخم گزاری میکنن؟

مرغ عشق ها در حدود هشت ماهگی بالغ میشن و بعد از اون میتونن جفت گیری کنن و تخم بزارن، البته باید توجه داشته باشید که مرغ عشقتون نرو ماده باشه و تغذیه اشم درست باشه تا تخمشون بارور بشه.

مرغ عشق نر فرار کرده و جوجه هاش رو بتنهایی ماده داره بزرگ میکنه،میشه یه مرغ عشق نر براش بگیرم؟

بهتره نگیرید اجازه بدید جوجه ها بزرگ بشن و بعد اقدام کنید

یک جفت مرغ عشق گرفتم از کجا بفهمم جفتن

 

اصلا نمیشه فهمید جفتن یا نه این یه باور اشتباهه که مرغ عشق ها یا جفت هستن یا نه…و تا وقتی به محیط زندگیش عادت نکرده همینجوری ساکت و بی سروصدا میمونه باید زمان بهش بدیدن

از کجا بفهمیم بالغه یا نا بالغه

 

از روی رنگ بینی. که در مرغ عشق بالغ نر، رنگ بینی بنفش یا ابی تیره هست و در مرغ عشق ماده صورتی تیره یا قهوه ای تیره. ولی در نابالغ ها این رنگ ها کم رنگ هست

بهترین نژاد مرغ عشق واسه صحبت کردن کدومه

۱ نژاد بیشتر نداریم، اگر هم نژادی رو بهتون گفتن این قضیه صحت نداره.صحبت کردنشون هم بستگی داره که چقدر درست بهشون آموزش بدید

اگه میشه درمود چیزهای که براشون ضرر داره نباید بخورن بگین

رژیم غذایی مرغ عشقارو انواع دانه ها، میوه، سبزیجات، تخم مرغ پخته و مقدار محدود و کمی از غذاهای انسان مثل سیب زمینی و مرغ پخته، برنج و پاستا ی پخته تشکیل میدن.مصرف لبنیات و چیزاییکه توشون مواد لبنی میتونه داشته باشه، در کل پروتئین حیوانی (بجز تخم مرغ و مرغ پخته) شک و تردیدای زیادی داره پس بهتره پرهیز بشن.مواد غذایی انسانی که خیلی چرب و با روغن سرخ کردنی باشن مثل چیپس و سیب زمینی سرخ کرده مناسب پرنده ها نیست.

دوتامرغ عشق خریدیم حالا همه ش دعوا میکنن ماده نرو خیلی میزنه دلیلش چیه؟

قفس هاشون رو از هم جدا کنین، و چون تازه خریدید قبل از دخالت کردن یکی دو روز بهشون وقت بدید. برای یک جفت مرغ عشق که برای اولین بار کنار هم قرار گرفتن معمولیه که حالت های پرخاشگرانه و دفاعی داشته باشن. پیشنهاد میکنم کتاب پرورش مرغ عشق رو بخونید.

مرغ عشق ما دائما سقف لونه ی قفسشون رو میکنه، سقف رو برداشتیم ، حالا میخواد خود لونه رو بندازه اولا اینطوری نبود جدیدا اینکارو میکنه، میتونید دلیلشو به من بگید؟

از لونه های فلزی استفاده کنید چون کلا مرغ عشق ها دوست دارن با نوکشون یکسری چیزهارو خورد کنن چون این کار باعث میشه نوکشون ساییده بشه و کوتاه بمونه از سنگ نمک و لوازم چوبی توی قفس استفاده کنید و لونه اش رو فلزی کنید

ماده هی جوجه ها رو میندازه بیرون و بهشون غذا نمیده جوجه ها هم سالم هستند چکارشون کنم

کتاب پرورش مرغ عشق رو برای حل شدن مشکلتون مطالعه کنید:

دانلود کتاب پرورش مرغ عشق

 

مرغ عشقم ماده اش از دست داده چیکار کنم توی تنهایی شاد باشه؟

معمولا میگن مرغ عشقا با وجود یه دوره ی افسردگی بخاطر از دست دادن جفتشون (که کاملا طبیعیه) زودتر خودشونو عادت میدن به شرایط جدید.در این بین شما میتونین توجه بیشتری بهش داشته باشین و کلی باهاش وقت بگذرونین و انواع و اقسام اسباب بازیارو واسش درنظر بگیرین که بتونین مثلا هرچندروز یکبار عوضشون کنین که واسش یکنواخت نشه. (حتما جزو برنامه هامون قرار میدیم که واسه پت خودتون اسباب بازی ساده و جالب درست کنین!) خصوصا بازیای فکری که با تشویقی همراه باشه یا مثلا یه اسباب بازی ای که حفره و جای خالی داشته باشه یا پازل مانند باشه که توش تشویقی قرار داره و پرنده مجبور باشه واسه رسیدن به تشویقی با اسباب بازی سرگرم بشه.ولی درکل نگران نباشین، شاید به برهه افسردگی و کاهش اشتها داشته باشه ولی بعد از یه مدت خودشو به زندگی جدیدش عادت میده.

علت خارش زیاد پرنده چیه؟

 

خارش زیاد تو پرنده ها میتونه دلایل مختلفی داشته باشه ( به سادگی محیطی و تغذیه ای تا بیماری های داخلی و انگلی)، میتونین اول عوامل محیطی و تغذیه ای رو بررسی کنین و اگر بهبودی ندیدین و بدتر داشت میشد مراجعه کنین به متخصص پرندگان برای بررسی های بیشتر.محیطی که پرنده هستش باید رطوبت کافی داشته وگرنه منجر به خشکی پوست میشه. گاهی خاروندنشون میتونه برای تکاندن گرد و خاک باشه پس محیط باید تمیز باشه و ترجیحا براشون یه ظرف آب برای حمام کردن درنظر بگیرین. (این ظرف باید جدای از ظرف آب آشامیدنیشون باشه)مهمتر از عوامل محیطی اینه که تغذیه ی مرغ عشقتون بالانس باشه، تغذیه صرفا برپایه دانه یا با چربی زیاد میتونه پرنده رو مستعد خارش کنه، درکنار دانه ها، منابع پروتئین،ویتامین و مواد معدنی پرنده هم باید از طریق میوه، سبزیجات و تخم مرغ پخته . دانه هاییم که دراختیار پرنده قرار میگیره باید متنوع باشه وگرنه پرنده به اون یک نوع دانه عادت کرده و از خوردن بقیه ی اقلام جلوگیری میکنه.برای کم کردن این شدت خارش میتونین از مواد آرامبخشی مثل آلوئه ورا استفاده کنین (چه بصورت اسپری کردن روش چه اضافه شده به غذا یا آب) یا منابع امگا۳ ای که برای پرنده قابل مصرف باشه حتما. درنهایت اگه هیچکدوم اینا جواب نداد تجویز داروهای کم کننده ی خارش انجام میشه و چیزیکه مهمتره اینه که عامل ایجاد کنندش رفع بشه.اگر راهنمایی بیشتری لازم شد، جدای از مراجعه حضوری به متخصص پرندگان میتونین مراحل ثبت مشاوره ی آنلاین رو طی کنین و مشکل پرندتون بیشتر بررسی بشه.مشاوره دامپزشکی آنلاین حیوانات خانگی- سوال مستقیم و تخصصی از دامپزشک پت پرس

چه دلایلی وجود داره که تخم رو از داخل لونه بندازن بیرون؟

دلایل مختلفی میتونه وجود داشته باشه که تخمشون نابارور بشه و اونو از اونه بندازن بیرون، اول باید درنظر بگیرین که سن بلوغ مرغ عشق از ۶ تا ۱۲ ماه متغییره و سن های کمتر حتی اگه تخم هم بذارن احتمال موفقیت آمیز بودنش کمه که فکر کنم درمورد پرنده های شما هنوز به سن کافی نرسیدن . دومین حالت نابارور بودن مرغ عشقاست که حضوری نیازی به بررسی های بیشتر داره یا اینکه دوره ای که داخل تخم تکامل صورت میگیره بیشتر از حالت عادی طول بکشه و مادر دیگه رو تخم نمیشینه و این کاهش دما واسه ی جوجه کشندس. یکی از عواملی هم که خیلی مهمه استرس وارد نشدن بهشون تو دوره ی تخم گذاشتن و انتظار برای بیرون اومدن جوجه هستش. ۱۲ ساعت تاریکی که شب لازم دارن تو سکوت کامل باشه، محل قفسشون جای پر رفتو آمد نباشه، افراد زیادی دفعات زیاد قفس رو چک نکنن تا احتمال اینکه مادر بخواد پرخاشگری کنه با جنس نر یا تخم رو از لونه بندازه پایین کاهش پیدا کنه.برای اطلاعات بیشتر میتونین کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

اموزش جای دستشویی امکان پذریره؟

 

آموزش دادن جای دستشویی به پرنده ها به نسبت سگ و گربه یکم با چالشای بیشتری مواجه هستش ولی شدنیه ( از اونجا که پرنده های کوچیک حدودا هر ۵ الی ۱۵ دقیقه دستشویی میکنن!)ولی با صبر و تداوم تمرین و تشویق کردنشون میتونین تا حد زیادی جای دستشوییشون رو ثابت نگه دارین.اول از همه لازمه یه مدتی الگوی دستشویی کردن پرندتون رو زیرنظر بگیرین ( اینکه فواصل دستشویی کردنش چقدره و چه مدت بعد غذا خوردن دستشویی میکنه، آیا قبل دستشویی حالت خاصی میگیره یا رفتار خاصیو نشون میده)بعدش بهش باید آموزش بدین. دومدلش رو بهتون توضیح میدم یکی برای داخل قفس یکی بیرون:برای داخل قفس وقتی فهمیدین میخواد دستشویی کنه پرنده رو بالای محل مورد نظر که میتونه به سادگی یه دستمال کاغذی باشه نگه دارین. اگر تونست اونجا دستشویی کنه با تشویق کردنش و تشویقی دادن بهش میفهمونین که کار خوبیو انجام داده.( فقط جاییکه درنظر میگیرین تقریبا مشابهش در خونه نباشه وگرنه پرندتون هرچیز سفید شبیه دستمال کاغذی ببینه میتونه روش دستشویی کنه!) بعد از یه مدت که حساب کار دستش اومد میفهمه که تا وقتی دستشوییو نکنه بیرون نمیاد یا از تشویق خبری نیست. این خصوصا صبح اول وقت که از شب تا صبح دستشویی نکرده صدق میکنه و بعدش میتونین از قفس بیرونش بیارین.برای بیرون قفس حواستون به زمانبندی دستشویی کردنش باید باشه، میتونین بالای سطل آشغال نگهش دارین یا از این درختا و آویزای مخصوص پرنده استفاده کنین که پرنده بفهمه هروقت دستشویی داره بره روی اون بشینه، شمام راحت میتونین پایین اون ناحیه رو تمیز کنین، بعدش دوباره میتونه بیاد رو دست یا شونه ی شما و باهاش بازی کنین.یک نکته ی دیگه هم که باید درنظر بگیرین اینه که اگه چندبار نگهش داشتین و دستشویی نکرد زیاد نگهش نداری بذارین یکم بچرخه بعد دوباره امتحان کنین. و اینکه اگه چندبار از دستش دررفت دعواش نکنین، درعوض وقتی درست انجامش میده تشویقش کنین تا بیشتر تاثیرگذار باشه.

پرنده ام خیلی به من وابسته شده چیکارکنم؟ جفت براش گرفتم باهم خوبن ولی نمیزاره نر باهش جفتگیری کنه

اینکه مرغ عشق نرتون همیشه پیش شما بود و خیلی بهتون وابسته بود میتونه باعث بشه شمارو به دید جفتش نگاه کنه و دقیقا از نبود شما دچار افسردگی بشه. برای رفع این حالت سعی کنین بعضی از وعده های غذایی و تمیز کردن قفس و غیره رو فردی غیر از خودتون انجام بده و یا اگه خودتون باهاش وقت میگذرونین و رفتارای جفت شدن رو درش دیدین به قفس برش گردونین.مرغ عشق به طور کلی برای اینکه رفتارای تولیدمثلی رو درست نشون بده و بتونه جفتگیری موفقیت آمیزی داشته باشه لازمه به حداقل سن بلوغ رسیده باشه (۶ الی ۱۲ ماهگی) و اگر بالغ نشده باشه خصوصا ماده که بطور طبیعی رفتارای غالب و مسلط بودن به جنس نر رو نشون میده این رفتارش میتونه بیشتر بشه.رفتارهایی که توضیح دادین بینشون وجود داره غیر از جفتگیری که هنوز انجام نشده نشونه اینه که این جفت باهم جور شدن و بهم وابسته هستن.(نشستن روی شاخه ها مشترک یا نزدیک بهم، نوازش همدیگه، نوک به نوک زدن و آواز خوندن یا پریشون شدن بعد اینکه یکیشون از قفس بیرون آورده میشه) اینکه بعضی اوقات ماده پرخاشگری میکنه بخاطر طبیعتشونه. البته اینکه فقط نر رو بیرون میارین هم تاثیر داره و اینکه چون نر شمارو تا قبل اون به چشم جفت نگاه میکرده به مرغ عشق ماده توجه کمتری نشون میده.اگر از قفس بیرون میارین هردو رو بیرون بیارین. تعداد دفعاتی که صرفا با مرغ عشق نر وقت میذارینو کمتر کنین. هربار که مدت زیادی کنار هم موندن تشویقشون کنین جوری که بدونن اگه زیاد بخوان از قفس بیان بیرون یا جنس نر بخواد مجبورتون کنه بیارینش بیرون از تشویقی خبری نیست.اگر باز هم مشکل حل نشد درمیون بذارین که بیشتر بررسی بشن

ملیکا حمزه هستم موسس و هم بنیان گذار پت پرس
بخاطر علاقه ای که به حیوونا داشتم دامپزشکی خوندم و پت پرس رو به وجود آوردم تا بتونم هرچه بیشتر روی بهتر زندگی کردنشون کنار ما آدم ها تاثیرگذار باشم.

سلام
مرغ عشق ماده ی من پرواز نمی کنه
اگه بخواد تو قفس بره این ور اون ور، با نوکش و پاهاش از قفس می گیره و میره.
در حالی که مرغ عشق نر، از این شاخه به اون شاخه می پره و پرواز می کنه

مرغ عشق ماده مشکلی داره یا دلیل دیگه ای میتونه داشته باشه

سلام دوست عزیز،
مشکل پرندتون نیاز به بررسی بیشتر داره تا بشه بین کمبودای تغذیه ای، آسیب در استخوان بال یا یاد نگرفتنش تفکیک قائل شد. اگه امکانش رو دارین حضوری به متخصص پرندگان مراجعه کنین و اگه نه میتونین مراحل ثبت مشاوره آنلاینو انجام بدین و باهامون در ارتباط باشین:با مشاوره دامپزشکی آنلاین کنار شما هستیم (سوال مستقیم و تخصصی از دامپزشکان پت پرس)

سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم اوردم خونه بعد از یه ساعت شروع کردن به اواز خوندن وورجو ورجه کردن من هم اونارو بردم اتاق میخاستم دستی کنم اوردم تو دستم چند بار نر دستمو گاز گرفت بعدش از نوکش صدا میومد تک تک انگار میشکس وبعدش پف کرد حرکت نمیکنه

سلام محمد عزیز،
بعید میدونم با نوک زدن به شما اونقدری به منقارش آسیب برسه که بخواد بشکنه مگه اینکه ار قبل تغذیه ی خوبی نداشته و مستعد آسیب بوده. میتونین در رابطه با نوکش از طریق مشاوره آنلاین باهامون درارتباط باشین: با مشاوره دامپزشکی آنلاین کنار شما هستیم (سوال مستقیم و تخصصی از دامپزشکان پت پرس)
معمولا وقتی پرنده نگهداری میکنین چندروز اول رو نباید کاریشون داشته باشین که به شما و محیط جدید عادت کنن ممکنه صرفا بخاطر ترسیدنش پف کرده باشه که اگه چندروز بگذره و کاریشون نداشته باشین به حالت اولش برمیگرده. درواقع فقط آبو غذاشونو عوض کنین و از دور باهاشون حرف بزنین. کم کم باید نزدیکشون بشین.

سلام
ممنونم از سایت خوبتون🌷
میخواستم بدونم مرغ عشق مثل بقیه طوطی ها تابستون ها استراحت میکنه و نمیشه ازش جوجه گرفت؟

سلام پارسای عزیز،
درحالت طبیعیشون فصل تولیدمثلیشون فصلای گرم و پر بارش مثل بهار و اوایل تابستونه ولی توی شرایط اسارت اگه نکات جوجه گرفتن و جفت کردنشونو عملی کنین میتونین تو خارج از اون بازه هم جوجه بگیرین ازشون.

سلام..من برای مرغ عشقام همیشه ارزن میذارم ایا اینکار اشتباهه؟

سلام امیر عزیز،
تغذیه صرفا بر پایه ی دانه پرندتون رو مستعد مشکلات و کمبودای تغذیه ای میکنه. حتی اگه غذاهای دیگه هم براش بذارین چون به شدت ارزن دوست دارن بقیه مواد رو امتحان نمیکنن.
تغذیه ی متعادل از ترکیبی از پلت (بیشترین مقدار)، سبزیجات، میوه، کمی پروتئین حیوانی مثل تخم مرغ پخته و دانه تشکیل شده.

سلام مقالتون بسیار عالی و آموزنده بود و کامل یه سوالی داشتم میخواستم بدونم میتونم طوری پرنده رو آموزش بدم که جای خاصی دستشویی کنه

سلام پارسای عزیز،
با اینکه به نسبت سگو گربه چالش برانگیزتره ولی بله میشه بهشون آموزش داد.
حدود تایم دستشویی کردن و مدلش باید دستتون بیاد که آموزشو بر اساس اون تنظیم کنین و زمانش که رسید اونو بالای ناحیه ای که توی قفس درنظر گرفتین نگهدارین، حتما تشویقش کنین و وقتی دستشویی نکرده اجازه ی بیرون اومدن یا بازی نداره (خصوصا اول صبح) برای بیرون قفس هم به مرور یاد میگیره جاییکه بیرون قفس عادتش دادین دستشویی کنه و دوباره برگرده پیشتون.

سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم یه هفته بعد یه ماده اومد پیششون منم گرفتمش کردم تو قفس حالا تقریبا بعد سه هفته دماغ ماده ای که از قبل داشتم قهوه ای شده و به نره زیاد پرخاش میکنه نر هم به ماده ای که اومده بود من گرفتمش با دهنش غذا میده و براش میرقصه حالا من نمیدونم کدومو جدا کنم یا اینکه کدوم با نره جفته . اون ماده ای که دماغش قهوه ای شده هی میره تو لونه و در میاد .

سلام امیر عزیز،
میتونین برای هر ماده یه قفس بذارین که نر با هردوشون در ارتباط باشه. معمولا دوتا ماده باهم کنار نمیان توی قفس و معمولا هم جنس ماده غالبه و امکان پرخاشگریش به نر و ماده های دیگه وجود داره (خصوصا اگه دوره ی تولیدمثلی و تغییرات هورمونیشونم باشه). وقتی نر و ماده بهم غذا بدن، نوک به نوک بشن، واسه هم حالت رقص انجام بدن و شروع کنن داخل لونه رفتن یعنی جفت شدن.

عروس هلندی (طوطی کوکاتیل) پرندۀ بومی استرالیا است و به طور طبیعی و در زیستگاه اصلی خودش یعنی استرالیا به رنگ خاکستری با زمینۀ سفید دیده می‌شه. در سال ۱۸۹۴ دولت استرالیا صادرات هرگونه پرندۀ بومی رو از کشورش ممنوع کرد. بعد از این، تلاش برای تکثیر این…

تقریبا هرکسی که عروس هلندی می‌خره دوست داره جنسیت پرنده‌ش رو هم بدونه؛ مخصوصا اگه قراره جفت بخرین و قصد پرورش عروس هلندی و جوجه‌دار شدن ازشون رو هم داشته باشین تشخیص جنسیت عروس هلندی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. اما چطور می‌تونیم جنسیت پرنده‌مون رو…

عروس هلندی‌ها ذاتا پرنده‌هایی اجتماعی و خونگرم هستن. با این حال دستی کردن و رام کردن عروس هلندی نیاز به صبر و حوصله زیاد و البته استفاده از اصول و روش صحیح داره. وقتی یه عروس هلندی رو تازه به خونه میارید معمولا از شما و محیط زندگی جدیدش می‌ترسه؛ چون…

عروس هلندی یکی از کوچکترین و زیباترین طوطی‌هاست و به عنوان پرنده خونگی هم خیلی محبوب و پرطرفداره. تکثیر و پرورش این طوطی‌های رنگارنگ کار چندان سختی نیست؛ به همین دلیل ممکنه خیلی از شماها به خاطر علاقه شخصی یا مساله درآمدزایی به فکر جوجه‌دار کردن و…

 دریافت PDF  و ویدیو  راهنمای تربیت اصولی سگ

 

 

 معرفی بهترین پت شاپ برای خرید غذا و لوازم حیوانات خانگی

همه ما برای نگهداری درست از حیوانات خانگی مون نیاز به داشتن اطلاعات درست و کامل داریم.

ما در تیم پت پرس تلاش میکنیم تا این اطلاعات رو به بهترین نحو در اختیار شما قرار بدیم. شما میتونین پاسخ سوالاتتون درباره نگهداری از سگ، گربه، پرندگان و جوندگان خانگی رو در پت پرس پیدا کنین یا مستقیم از دامپزشک متخصص بپرسین.

هدف پت پرس اینه که روزی بیاد تا هیچ کدوم از حیوانات خانگی به خاطر کمبود اطلاعات ما، بیمار نشن.

 

 

 

021-91302721

 

شنبه تا چهارشنبه 9:30 تا 19

 

پنج شنبه ها 9:30 تا 16

 

 

 

 

 

خانه

 

مقالات

 

دامپزشک آنلاین

 

کتاب و فیلم

 

پروفایل

 

ما رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید باخبر بشید و باهامون در تماس باشید. ما هم از پیدا کردن دوستان جدید خوشحال میشیم.

مرغ عشق پرنده ای سخنگو و شیطون هست و اگر جایی باشه صدای مرغ عشق توی اون خونه حتما طنین انداز میشه. حتما براتون پیش اومده که ببنید یه مرغ عشق توی حالت‌های مختلف صداهای مختلفی از خودش دربیاره، با شادی و خوشحالی از یه طرف به طرف دیگه بپره و جیک و جیک کنه، زیر لبش یه چیزایی رو زمزمه کنه، یا گاهی صدای شکستن چیزی رو با نوکش در بیاره. شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاد که صداهای مختلفی که مرغ عشق در میاره معنی خاصی داره؟

برای بهتر فهمیدن معنی صداهای مرغ عشقتون بهتره که هرچی بیشتر باهاش زمان بگذرونین. در کنار مشاهده‌ی دقیق رفتارش، این ویدیوی ما که راجع به معنی صداهای مرغ عشق هست، می‌تونه راهنمای خوبی برای شما باشه.
توجه: با قندشکن وارد بشین!

ویدیوی صداهای مختلف مرغ عشق چه معنی ای دارن؟

 

 

تک جیک بلند از رایج‌ترین صدایی هست که از مرغ‌عشق‌ها شنیده می‌شه. این صدا به این معنیه که پرنده‌ی شما از زندگیی که داره راضی و خوشحاله. این صدا کمک می‌کنه که مرغ عشق با گله‌ی خودش ارتباط برقرار کنه و به بقیه‌ی دوستاش بگه که همه چیز خوب و عالیه. علاوه بر این می‌تونه به این معنی هم باشه که “کسی نگران نباشه، من اینجااام! ”

چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

 

گاهی پیش میاد که ما آدم‌ها دوست داریم یک بند حرف بزنیم حتی وقتی حرف خاصی برای زدن نداریم یا اصلا کسی پیشمون نیست که باهاش حرف بزنیم. توی این شرایط گاهی با خودمون حرف می‌زنیم. این حالت یکمی شبیه این صدایی هست که مرغ‌عشق‌ها پشت سر هم از خودشون درمیارن.

نکته مهم اینه که پرنده‌ها هم شخصیت‌های متفاوتی دارن و بعضی‌هاشون دوست دارن که شنونده داشته باشن و شادیشون رو با صاحبشون شریک می‌شن و بعضی‌شون در حضور صاحبشون یا غریبه‌ها سکوت رو تریجح می‌دن.

جیک جیک کردن یه صدای همه کاره محسوب می‌شه. جیک جیک کردن می‌تونه به معنی جلب توجه کردن، یا مطلع کردن شما از این موضوع باشه که آب یا غداش تموم شده.

اگه جیک جیک کردن مرغ عشقتون حالت پیوسته‌ای پیدا کنه، به این معنی هستش که هیجان زده شده. علتش می‌تونه صدای پرنده‌هایی باشه که از بیرون از خونه می‌شنوه. یا دوست داره توجه همنشینش رو به خودش جلب کنه. حالا این همنشین و دوست ممکنه جفتش باشه ( اگه جفتی داره ) یا خود شما باشید. یه احتمال دیگه هم وجود داره که این صدا رو به نشونه‌ی خطر داره از خودش در میاره که اگه به همین علت باشه و خطر رفع نشه، تبدیل به جیغ می‌شه.

این صدایی هست که هیچکس از شنیدنش خوشحال نمی‌شه؛ نه شما و نه بقیه‌ی مرغ‌عشق‌هایی که دارید. این صدا به این معنیه که یه چیزی درست نیست. پرنده‌ای که جیغ می‌کشه از چیزی ترسیده و وحشت زده هستش، آسیب دیده و یا حضور یه شکارچی رو حس کرده ( ممکنه این حس کاملا خیالی باشه). البته این احتمال هم وجود داره که از دست شما عصبانی باشه چون برای مثال یادتون رفته ظرف غذاش رو پر کنید. گاهی هم می‌تونه تاثیر هورمون‌ها روی مرغ عشقتون باشه که در این حال به زودی آروم می‌شه.

پرنده‌های ماده وقتی که آماده‌ی جفتگیری هستن کمی زود رنج و عصبی می‌شن و به هر بهانه‌ای شروع به جیغ زدن می‌کنن.

خب شنیدن صدای شما توی مرحله‌ی اول می‌تونه باعث آرامشش بشه. اگه دیدین پرهاش ور به بدنش چسبونده به این معنیه که خیلی ترسیده. توی این شرای می‌تونین با یه ملحفه قفسش رو بپوشونین تا احساس امنیت بیشتری پیدا کنه. توی این فرصت بگردید و علت ترس و وحشتش رو پیدا کنید. موارد زیر می‌تونین از چیزهایی باشن که باعث وحشت مرغ عشقتون شدن:

در مورد مرغ عشقت سوال داری و از دامپزشکان پت پرس راهنمایی میخوای؟

در ۳ قدم ساده حساب کاربری بساز، شارژش کن، سوالت رو از دامپزشک بپرس و در اسرع وقت جواب بگیر.

میخوام سوال بپرسم

 

 

زمزمه کردن مرغ عشق هم نشونه‌ای از شادی و حال خوب مرغ عشقتونه. شاید براتون جالب باشه که مرغ عشق‌ها هم بر خلاف باور عمومی می‌تونن حرف بزنن و تقلید صدا کنن. اگه به مرغ عشقتون آموزش داده باشید که حرف بزنه، توی این حالت می‌تونین بشنوین کلمه و جمله‌هایی که بلده رو هم آروم با خودش تکرار می‎کنه. مرغ عشق‌ها معمولا وقتی می‌خوان زمزمه کنن یه جای ثابت می‌نشینن و پرهاشون رو باد می‌کنن.

اگه مرغ عشقتون نر هست، برای ابراز علاقه به مرغ عشق‌های ماده هم همین حالت رو پیدا می‌کنه.

اگه مرغ عشق نرتون جفت نداره و به طور کلی تنها نگهش می‌دارید ممکنه با این صحنه مواجه شید که جلوی آینه نشسته و زمزمه می‌کنه چون نیاز داره که توسط مرغ عشق‌های دیگه مورد توجه قرار بگیره.

این ابراز عشق معمولا با موهای سیخ شده‌ و حرکت سر همراه می‌شه.

خواندن مرغ عشق‌ها نشونه‌ی خیلی خوبیه به این معنی که شاد و سالم هستن. اگه بیشتر از یه مرغ عشق دارین دسته جمعی خوندن مرغ عشق‌هاتون برای برقراری ارتباط با همدیگه و اطمینان دادن به هم دیگه اس که همه چی عالیه و زندگی خیلی خوب پیش میره. مرغ عشق‌ها از دسته جمعی چه‌چه زدن خیلی لذت می‌برن.

 

مرغ عشق هم مثل بقیه‌ی حیوانات قلمرو و فضای شخصی خودش رو لازم داره و اگه حس کنه قلمروش به وسیله‌ی بقیه مرغ عشق‌ها مورد تجاوز واقع شده صدایی شبیه غرغر از خودش خارج می‌کنه.

معمولا زمانی که در حال لونه سازی هستن این صدا بیشتر ازشون شنیده می‌شه. البته یادمون باشه این صدا به این معنیه که اون چیز یا کسی که قلمروشون رو تهدید کرده، به اندازه ی کافی باعث تحریکشون نشده و فقط اعصابشون رو بهم ریخته. اگه این صدا رو زیاد می‌شنوید و بیشتر از یک مرغ عشق دارید شاید زمان مناسب برای بزرگ کردن قفس پرنده‌هاتون رسیده. چون ظاهرا فضای کافی برای زندگی کردن بدون اینکه مزاحم همدیگه باشن رو ندارن.

 

مرغ‌ عشق وقتی صدای شکستن پوست تخمه میده در واقع در حال غذا خوردن نیست. این صدا معادل صدای خرخر گربه هست که به معنی بینهایت راضی بودن از شرایط و آماده ی چرت عصرونه شدن هستش.

مرغ عشق‌ها صداهای زیادی می‌تونن تولید کنن. صداهای موزیکال یا غیر موزیکال. معمولا توی یه بازه زمانی خاص به یه صدای خاص که بیشتر دوستش دارن پیله می‌کنن و بیشتر همون صدا ازشون شنیده می‌شه.

این پرنده‌ها قابلیت تقلید صدا و حرف زدن دارن و گاهی از صداهای محیط دور و برشون مثل تلفن، آهنگی که شما گوش می‌دین، صدای حیوون‌های دیگه‌ای که توی خوتون هستن، ماشین‌های توی کوچه ایده می‌گیرن و همون صداها رو با صدای خودشون تلفیق می‌کنن. بعضی‌ هاشون هم توی صدا درست کردن از خودشون خلاق‌ترن.

اگه دوست دارین موقع خرید مرغ عشقی رو انتخاب کنین که راحتتر بتونین بهش حرف زدن یاد بدین مقاله جامع مرغ عشق رو حتما مطالعه کنین.

آیا این مقاله براتون مفید بود؟

 

اشتراک گذاری نظراتتون درقسمت نظرات به ما دلگرمی میده.

 

 

ملیکا حمزه هستم موسس و هم بنیان گذار پت پرس
بخاطر علاقه ای که به حیوونا داشتم دامپزشکی خوندم و پت پرس رو به وجود آوردم تا بتونم هرچه بیشتر روی بهتر زندگی کردنشون کنار ما آدم ها تاثیرگذار باشم.

سلام
از خانم دکتر بی نهایت ممنونم و به پشت کارشون تبریک میگم ، ما بدلیل مشکلات اقتصادی از این افراد در کشورمون زیاد نداریم متاسفانه، ببشتر افراد دارای تخصص درگیر کسب درآمدو تامین منابع اقتصادی شدن و این خیلی ارزشمنده که خانم دکتر ، انسانیت رو به پول ترجیح دادن، من از ایشون بسیار سپاس گذارم و باید خدمتشون عرض کنم که این چندمین باره از سایتشون کمک میگیرم و فقط اینبار فرصت داشتم تا ازشون اندک تشکری کنم و مطمئن هستم الباقی استفاده کنندگان از مطالب این سایت هم مثل من کمتر وقت برای سپاس از شما عزیزان میگذارند، لطفا شما دلسرد نشین و به راهتون ادامه بدین، به حضورتون نیازمندیم

عالی بود

 

عالی بود خانم دکتر مرسی ممنون عزیزم

 

سلام من مرغ عشق دارم و بعضی وقت ها شروع میکنه به سریع بال زدن ولی حرکت نمی کند و بادی مثل هلیکوپتر کوچک می زند نشانه ی چیست؟

سلام پوریای عزیز،
معمولا بال زدنشون نشونه سلامتی و خوشحالیشونه. دلیل دیگش میتونه صرفا واسه خستگی در کردن باشه که جریان خون سمت بال هاش بره و درنهایت دلیل آخر اگه جفت داشته باشه میتونه نشونه ی دوره تولیدمثلیشون باشه.

سلام من مرغ عشقام توی پذیرایی هست و سرو صدا هست تخم میگذارند ؟

ابوالفضل عزیز،
معمولا توصیه و ترجیح بر اینه که موقع تخم گذاری حتما جای ساکت خونه قرار بگیرن و زیاد مزاحمتی براشون ایجاد نشه (مثل سر زدن زیاد)

چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

 

عروس هلندی (طوطی کوکاتیل) پرندۀ بومی استرالیا است و به طور طبیعی و در زیستگاه اصلی خودش یعنی استرالیا به رنگ خاکستری با زمینۀ سفید دیده می‌شه. در سال ۱۸۹۴ دولت استرالیا صادرات هرگونه پرندۀ بومی رو از کشورش ممنوع کرد. بعد از این، تلاش برای تکثیر این…

تقریبا هرکسی که عروس هلندی می‌خره دوست داره جنسیت پرنده‌ش رو هم بدونه؛ مخصوصا اگه قراره جفت بخرین و قصد پرورش عروس هلندی و جوجه‌دار شدن ازشون رو هم داشته باشین تشخیص جنسیت عروس هلندی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. اما چطور می‌تونیم جنسیت پرنده‌مون رو…

عروس هلندی‌ها ذاتا پرنده‌هایی اجتماعی و خونگرم هستن. با این حال دستی کردن و رام کردن عروس هلندی نیاز به صبر و حوصله زیاد و البته استفاده از اصول و روش صحیح داره. وقتی یه عروس هلندی رو تازه به خونه میارید معمولا از شما و محیط زندگی جدیدش می‌ترسه؛ چون…

عروس هلندی یکی از کوچکترین و زیباترین طوطی‌هاست و به عنوان پرنده خونگی هم خیلی محبوب و پرطرفداره. تکثیر و پرورش این طوطی‌های رنگارنگ کار چندان سختی نیست؛ به همین دلیل ممکنه خیلی از شماها به خاطر علاقه شخصی یا مساله درآمدزایی به فکر جوجه‌دار کردن و…

 دریافت PDF  و ویدیو  راهنمای تربیت اصولی سگ

 

 

 معرفی بهترین پت شاپ برای خرید غذا و لوازم حیوانات خانگی

همه ما برای نگهداری درست از حیوانات خانگی مون نیاز به داشتن اطلاعات درست و کامل داریم.

ما در تیم پت پرس تلاش میکنیم تا این اطلاعات رو به بهترین نحو در اختیار شما قرار بدیم. شما میتونین پاسخ سوالاتتون درباره نگهداری از سگ، گربه، پرندگان و جوندگان خانگی رو در پت پرس پیدا کنین یا مستقیم از دامپزشک متخصص بپرسین.

هدف پت پرس اینه که روزی بیاد تا هیچ کدوم از حیوانات خانگی به خاطر کمبود اطلاعات ما، بیمار نشن.

 

 

 

021-91302721

 

شنبه تا چهارشنبه 9:30 تا 19

 

پنج شنبه ها 9:30 تا 16

 

 

 

 

 

خانه

 

مقالات

 

دامپزشک آنلاین

 

کتاب و فیلم

 

پروفایل

 

ما رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید باخبر بشید و باهامون در تماس باشید. ما هم از پیدا کردن دوستان جدید خوشحال میشیم.


https://petpors.com/wp-content/uploads/2019/11/صدای-شکستن-پوست-تخمه-تق-تق.mp3Downloads-icon

با مرغ عشق چگونه رفتار کنیم

 

در این مبحث مرغ عشق وبیماری های آن مورد بحث
قرار می گیرد . امیدوارم مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

مرغ عشق از خانواده طوطیان است و مانند اغلب
پرندگان زینتی ازاسترالیا به دیگر کشور ها منتقل شده است .مرغ عشق حیوانی اجتماعی
است و توانایی های بالایی دارد.این پرنده در رنگهای سبز،آبی،سفید،زرد و مخلوطی از
این رنگها در بازار عرضه می شود.این پرنده توانایی تقلید صدا را هم دارد و میتوان
به اوصحبت کردن را هم آموخت.اعمال و حرکات عاشقانه ی جفت ها،وابستگی آنها به هم،توانایی
دست آموز کردن پرنده،آوازآنها،اجتماعی بودن آنهاو… باعث جذب طرفداران زیادی برای
این پرنده شده است. آنها بسيار کنجکاو، پر انرژي و البته دلربا هستند.

طول اين پرندگان زيبا معمولا” بين 6 تا
15 سانتيمتر مي باشد

مرغ‌ عشق‌ در رنگهاي‌ متنوعي‌ وجود دارد كه‌
از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبي‌ و شيري‌ مي‌باشد. در طبيعت‌ به‌ كمك‌ منقارقوي‌ و
شكل‌ انگشتان‌ پاهايش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتي‌ از
شاخه‌ها بالا مي‌رود.

مرغ‌ عشق‌ حدوداٌ در 3 ماهگي‌ بالغ‌ مي‌شود.
برجستگي‌ روي‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبي‌ روشن‌ يا بنفش‌و در
ماده‌ بالغ ،قهوه‌اي‌ است‌. البته‌ اين‌ رنگ‌ در نابالغين‌ كاملا مشخص‌ نيست‌ ضمن‌
اينكه‌ هنگام‌ بيماري‌ يا پيري‌ کم رنگترمي‌شود.

مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط
4-6 تخم‌ مي‌گذارد. جوجه‌ها 16-18 روز بعد از تخم‌ بيرون‌ آمده‌ و24-28 روز در
لانه‌ مي‌مانند. در طول‌ اين‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند. طول‌
عمرآنها 7-8 سال‌ است ووزنشان‌ 40-45 گرم‌ می باشد .
بايد توجه‌ داشت‌ كه‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند ساير حيوانات‌ خانگي‌) حتما بايد از جاي‌
مطمئن‌ خريداري‌ شود. سن‌ مناسب‌براي‌ خريد 6-7 هفتگي‌ است‌. هنگام‌ خريد به‌
وضعيت‌ پرها دقت‌ كنيد چرا كه‌ نشانه‌ خوبي‌ از وضعيت‌ كلي‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌
سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ مي‌باشد در حاليكه‌ پرنده‌ بيمار كسل‌ بوده‌ و
پرهاي‌ ژوليده‌اي‌ دارد. چشم‌هابايد شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌
راحتي‌ ميله‌ قفس‌ را بگيرند و پرنده‌ در حالت‌ ايستاده‌ زاويه‌ 30 نسبت‌ به‌خط
قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبيعي‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد.

طرز تشخیص مرغ عشق نر و ماده :

همانطورکه در تصویر مشاهده میکنید ، بالای نوک
مرغ عشق یک قسمت اسفنجی مانند است که سوراخ های بینی روی آن قرار دارند .
با دقت در رنگ این قسمت اسفنجی خواهید دید که در مرغ عشق های نر این قسمت
کاملا” آبی رنگ و مایل به بنفش میباشد .

اگر  قسمت اسفنجی مانند که بالای نوک
مرغ عشق است آبی یا متمایل به بنفش باشد مرغ عشق نراست ولی اگر سفید یا متمایل به
قهوه ای باشد مرغ عشق ماده می باشد.

بالای نوک مرغ عشق نرآبی رنگ  ، آبی
متمایل به سیاه است .

در جنس ماده آن  ، قهوه ای کم رنگ تا
قهوه ای پررنگ است . این راه زیاد مطمئنی برای تشخیص نیست .

راه دوم :چشم مرغ عشق ماده کمی بادامی شکل مثل بیضی است ولی نرها
همیشه چشمانی گرد دارند .

راه سوم :فاصله بین دو استخوان خاجی
ولگنی  اگه فاصله بین دو استخوان کم بود واستخونها لاغر بودند مرغ عشق نرولی اگر استخوان کمی کلفت بود و فاصله بین
آنها نسبتا زیاد بود مرغ عشق ماده است .

تغذیه :

ارزن مهمترین خوراک مرغ عشق‌ها محسوب می‌شود و
تنها در فصول معینی از سال در زیستگاه این پرنده‌ها در استرالیا می‌روید و این
پرندگان باقی سال را از تخم خشک سایر گیاهان تغذیه می‌کنند.اما در نگهداری غیرآزاد
باید علاوه بر ارزن رژیم غذایی به صورت ذیل را برایشان مهیا کرد:

سبزی‌های تازه مثل تره که مملو از ویتامین آ می‌باشد ٬ کاهو ٬ اسفناج ٬ هویج ٬چغندر و برگهای این گیاهان را به آنها داد.

میوه‌های تازه را حتما باید شسته و به آنها
داد؛ میوه‌هایی از قبیل:سیب
٬گلابی ٬هویج ٬ توت فرنگی  و انگور.

مرغ عشقهایی که به نوعی رژیم غذایی خاص عادت
بکنند به راحتی آن رژیم را ترک نمی‌کنند پس باید از خردسالی آنها را به رژیم غذایی
خوبی عادت داد.

در زمان بلوغ ونزدیکی تولید
مثل :

دانه ها : ارزن – كتان – شاهدانه

ميوه ها و سبزيجات : هويج – سيب – چغندر پخته
– توت فرنگي – – گشنيز – جعفري – كاهو

غذاهاي مكمل : تخم مرغ

ويتامين ها و مواد معدني : كلسيم (كف دريا ،
پوسته تخم مرغ) – مولتي ويتامين

ميوه و سبزيجات راباید بخوبي شست چون ممكن
است  كه سم پاشي شده باشد .

اگر پرنده شما عادت به خوردن دانه هاي خشک
کرده است بدون شک بايد به تدريج رژيم غذايي آنرا تغيير داده و غذاهاي تازه را وارد
رژيم غذايي او کنيد. هر روز مقدار کمي از ميوه يا سبزيجات تازه به او بدهيد و دقت
کنيد که به کدام يک بيشتر علاقه نشان مي دهد، همچنين هرگز نگذاريد که اين مواد
غذايي تازه در قفس مانده و فاسد شود.

دانه‌ها شامل‌ 2 گروه‌ مهم‌ هستند:

1ـ دانه‌ غلات‌: كربوهيدرات‌ زياد و چربي‌ كم‌
دارند; مانند ارزن‌ و ذرت‌.

2ـ دانه‌هاي‌ روغني‌: چربي‌ زياد و
كربوهيدرات‌ كم‌ دارند; مانند تخم‌ آفتابگردان‌ يا تخم‌ كتان‌.

پرندگان‌ دانه‌خوار از جمله‌ مرغ‌ عشق‌اغلب‌
قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگريزه‌ مي‌كنند. سنگريزه‌ در سنگدان‌
پرنده‌ كمك‌ به‌ شكستن‌ دانه‌ كرده‌ ونقش‌ مهمي‌ در هضم‌ آن‌ دارد. بايد توجه‌
داشت‌ كه‌ سنگريزه‌ آلوده‌ نباشد. كف‌ دريا يك‌ منبع‌ با ارزش‌ كلسيم‌ است‌

ظروف آب و غذای مرغ عشق‏ها
نیز نباید زیاد تعویض کرد زیرا به آن ظرف عادت می‏کنند و از ظرف جدید ممکن است
بترسند و این باعث گرسنگی آنها می شود.

اسباب بازي:

هر وسيله اي كه بعنوان اسباب بازي براي مرغ
عشق خود مي گذاريد نباید طناب یا ریسمان بلندي داشته باشد چون ممكن است كه بند
بدور پاهایش بپيچد و باعث شكستگي و در رفتگي پاها و همينطور باعث خفگي پرنده
بشود.ولی بند های زنجیری اشکالی ندارد.

تاب حلقه اي:

مرغ عشق ها اين وسيله را خيلي دوست
دارند علاوه بر تاب خوردن سعي ميكنند كه با نوك خود قسمت بالاي تاب را كه از جنس
پلاستيك استرا بكنند پس از وسایل پلاستیکی استفاده نکنید.

چرخ و فلك :

اين وسيله هم خيلي مورد علاقه مرغ عشق
هاست.

توپهاي كوچك:

اين توپها بايد كوچك باشند تا پرنده
بتواند با نوكش آنها را از زمين بلند كند.

زنجیر و زنگوله کوچک:مرغ عشق نر علاقه
زیادی به صدا درآوردن زنگوله و زنجیر دارد و حتی برای جلب توجه ماده از آنها
استفاده می‏کند.

آينه:

وقتي مرغ عشق براي بار اول خودش را توی آينه
می بیند ممكن است كه بترسد ولي بعداٌ به آن عادت ميكند.مرغ عشق در مقابل آينه, حالت
دونه دادن به جفت را به خودش مي گيرد.

وان حمام :

وان حمام برای استحمام پرندگانی که به حمام
علاقمند هستند در پرنده فروشی‏ها عرضه می‏شود.اگر پرنده شما بیمار ویا دچار اسهال
است از حمام او جلوگیری کنید . توي وان كمي آب  ولرم بريزيد تا مرغ عشقتان
خودش رادر آن بشوید.

قفس:

سعي كنيد قفسي كه براي مرغ عشقتان
انتخاب مي كنيد, به اندازه كافي فضا براي پريدن و بازي كردن داشته باشد تا پرنده
دچار افسردگي و ناراحتي نشود.

تيرك هاي داخل قفس را با
ارتفاعات مختلف و فاصله هاي مناسب نصب كنید تا براحتی  از آن استفاده کنند.

قفس را نزديك  پنجره يا رادياتور و
مكانهاي شلوغ و پر سرو صدا قرار ندهید.

قفس مرغ عشق ها باید به اندازه ی کافی جادار
باشد زیرا مرغ عشق ها حیواناتی بازیگوش هستند و مدام به اطراف قفس سرک میکشند.برای
یک جفت مرغ عشق یک قفس در ابعاد حدود75×65×90 کافی می باشد .قفس را هفته ای دو بار
تمیز و ضد عفونی کنید.
قفس را در محیطی آرام،بدون دود،با دمای مناسب،بدون رطوبت زیاد،طوری که سگ و گربه
به قفس دسترسی نداشته باشند قرار دهید.به طور کلی آرامش و محیط مطبوع را برای آنان
فراهم سازید.

آبخوری های استوانه ای و دانخوری های مخصوص
پرنده ها را می توانید از پرنده فروشی ها تهیه نمائید.در ضمن دانخوری را در زیر
چوب های قفس و جایی که در معرض مدفوع پرنده ها است قرار ندهید.
دمای مناسب:دمای 18 تا 22 درجه برای پرنده ها خوب است.در ضمن محل مرغ عشق ها نباید
تغییرات دمایی زیادی داشته باشد چون این امر به خصوص در مرغ عشق های آماده برای
جفتگیری تعویق در جفتگیری را به همراه خواهد داشت.محل مرغ عشق ها نیز نبایدحاوی
رطوبت زیاد،دود،نور مستقیم آفتاب و… باشند.
نور دهی:در این مورد باید به این نکته توجه داشته باشید که این پرنده مانند اغلب
پرندگان با تاریک شدن هوا می خوابد.بنابراین مرغ عشق ها را در جایی قرار دهید که
با تاریک شدن هوا،درون آن محل هم تاریک شود.یا می توانید در موقع تاریک شدن هوا
اگر چراغی روشن است روی پرنده را با پارچه یا پتوی زخیمی که عبور و مرور هوا از آن
ممکن باشد بپوشانید
قفس‌: بايد فضاي‌ كافي‌ براي‌ تحرك‌ پرنده‌ داشته‌ باشد. اندازه‌ توصيه‌ شده‌ براي‌
يك‌ جفت‌ مرغ‌ عشق‌ 75‚60‚100سانتيمتر مي‌باشد. داشتن‌ ميله‌هاي‌ افقي‌ (نسبت‌ به‌
عمودي‌) ارجح‌ است‌ چرا كه‌ پرنده‌ مي‌تواند براي‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ كند.

طريقه صحيح گرفتن پرنده:

وقتي كه پرنده در حال پرواز است در هوا اورا
نگیرید چون به بال او آسيب مي رسانید.

وقتي كه پرنده  نشست, دست راست خود را
جلو سينه اش بگیرید و با دست چپ اورا بگیرید.سر پرنده بايد بين انگشت نشانه و وسطي
باشد.

طريقه گرفتن نوك و
ناخن:

نوك و ناخن پرنده دائم در حال رشداست پرنده
با خوردن كف دريا وبازی با اجسام زبروخشن سعي ميكند كه نوكش راكوتاه كند ولي اگه
ديديد كه نوك پرنده  بيش از حد بلند شده است پرنده را بگيريد و با ناخن
گيرمقداری از اضافی  نوك را كوتاه كنيد. در اين حالت مرغ عشق دائم زبانش را
بيرون می آورد احتياط كنيد كه به زبان آسیب نرسانید.

گرفتن ناخن هم به همين شکل انجام دهید.

یک رگ خوني تو ناخن پرنده هاست كه اگر بريده
شود خونریزی ایجاد می شود. پس اگر ميخواهید ناخن پرنده را  بگيريد, اول زير
آفتاب يه نگاه به ناخن بیندازيد, و رگ را پيدا كنيد و  بعد ناخن را كوتاه
كنيد.

مرغ‌ عشق‌ نياز به‌ پرواز آزاد دارد. در
صورتيكه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ كرده‌، مي‌تواند هر روز بيرون‌ بيايد و در
اتاق‌پرواز كند. براي‌ اين‌ كار ابتدا بايد شرايط اتاق‌ كاملا مناسب‌ باشد. در و
پنجره‌ها بسته‌، بخاري‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ مي‌توان‌ در
قفس‌ را باز كرده‌ تا پرنده‌ 20-30 دقيقه‌ بازي‌ كند. پرنده‌اي‌ كه‌ به‌ قفس‌ خود
عادت‌ كرده‌ پس‌ ازاين‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بويژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ براي‌ بازي‌
بيرون‌ آورده‌ شود.

صحبت‌ كردن‌:
مرغ‌ عشق‌ تا حدي‌ قادر است‌ صحبت‌ كردن‌ را بياموزد. بهترين‌ زمان‌ براي‌ ياد
دادن‌ از حدود 5-6 هفتگي‌ است‌. پرنده‌ نر از نظر يادگيري‌ بهترازماده‌ مي‌باشد.
براي‌ ياد دادن‌ بايد توجه‌ كرد كه‌ كلمه‌ بدقت‌ و بارها تكرار شود. با توجه‌ به‌
اينكه‌پرنده‌ معني‌ كلمه‌ را نمي‌فهمد
بايد كلمه‌ به‌ يك‌ شكل‌ تكرار گردد.

اين پرنده را هم مي شود به سادگي دست آموز
كرد اولين قدم براي دست آموز كردن اين است كه يک اسم براي مرغ عشقتون بگذاريد ,
بالهاي پرواز پرنده رو كمي كوتاه كنيد تا وقتي كه از قفس بيرون می آید فرار نكند و
به در و ديوار نخورد.

حالا مرغ عشق را روي قفس بگذاريد و براي مدتي
اورا به حال خودش رها كنيد تا كمي آرام بگيرد, مرغ عشق ها پرنده هاي ظريفي هستند و
با احتياط بايد باآنها رفتار کرد, حالا سعي كنيد كه كم كم انگشتتان را به زير
پاهایش ببريد تا روي دستتان بنشیند.

بعد از اين كار اورا دوباره روي قفس بگذاريد
و اين كاررا چندين بار در روز تكرار كنيد تا به شما عادت كند.

اگه تازه مرغ عشق خريديد ,هيچوقت روزهاي اول
سعي نكنيد اورا اهلي كنيد ,اينطوري نه تنها مرغ عشقتون اهلي نمي شود بلكه از شما
بيشتر ميترسد.

يك هفته اي به او فرصت بدهید تا محيط جديد رو
بشناسد. ( اين اصل در ارتباط با همه پرنده هاست)

در ساعات و روز هاي اول, مرغ عشقتون ممكن است
كه گوشه قفس كز كند و با ترس به

محيط اطرافش نگاه كند, ولي بعد از اينكه همه
جا رو به دقت نظاره كرد كم كم به سراغ آب و دانه مي آید .

اما گاهي اوقات ممكن است كه اين حالت ترس كمي
طول بكشد و تا يكي دو روز ادامه داشته باشد ولي جاي نگراني نيست, شما فقط بايد كمي
حوصله داشته باشيد و محيط را برایش آرام نگاه داريد.

نشانه هاي جفت شدن  :

1- تيمار كردن يكديگر

2- غذا دادن پرنده نر به پرنده ماده

3-تمايل پرنده نر براي جفت گيري

4-اصطلاحاً زير دادن پرنده ماده و آمادگي
براي جفت گيري

هنگامي كه نشانه هاي فوق ظاهر شد ، مي توانيد
براي جفت خود لانه قرار دهيد.

مرغ عشق ها در سن ۳ماهگي به بلوغ ميرسند و آماده جفت گيري هستند.

در آشنايي اوليه مرغ عشق نر به سمت ماده
ميرود و سعي ميكند كه نظر پرنده ماده را جلب كند , مرغ عشق ماده هم به نر اجازه مي
دهد كه پيشش بشيند و ازش استقبال ميكند.

بعد ازاينكه به هم عادت كردند بيشتر به هم
نزديك ميشوند و حرکات عاشقانه شروع می شود.

بعد از اين مرحله مرغ عشق نر سعي ميكند
كه به ماده دانه بدهد و چندين بار در روز اين كاررا انجام ميدهد.

بعد از چند ماه هر دو براي جفت گيري آماده مي
شوند .

نكته:

وقتي ديديد كه مرغ عشق های شما به هم عادت
كردند توي قفس آشیانه بگذاريد, در غير اين صورت جفت گيري نمي کنند.

مرغ عشق نر قبل از جفت گيري هيجان زده
ميشود, مدام از يه تيرك به تيرك ديگر مي پرد, نوكش را به قفس ميزند
.

بعد از جفت گيري پرنده ماده داخل لانه می رود
و پرنده نر به او دانه ميدهد .

اگه ماده آماده باشد چند بار در روز نزديك
تخم گذاري جفت گيري مي كنند.

تاثير نور:

نور ميتواند عامل تحرك كننده براي جفت گيري
باشد. هر چه قدرمدت زمان نور اتاق, بيشتر باشد مرغ عشق ها بيشتر علاقه مند به جفت
گيري می شوند.

تخمگذاري:

معمولا مرغ عشق ماده 4 تا 6 تخم ميگذارد و
فاصله تخم گذاري 1 يا 2 روز در ميان است و به محض گذاشتن اولين تخم بي وقفه روي
تخم ها ميخوابد, در اين فاصله مرغ عشق نر سرش را به منظور دانه دادن داخل لانه
ميبرد و به جفتش غذا ميدهد .

پس از 17 روز جوجه ها از تخم بیرون می
آیند .

چون فاصله بیرون آمدن جوجه ها چند روزاست بنا
بر اين هميشه مراقب باشيد كه جوجه ها ي كوچكتر زير پاهاي جوجه هاي بزرگتر تحت فشار
قرار نگيرند.

اگه جوجه اي تو لانه مرده بود , بلا
فاصله آن را بیرون بیاندازید .

از روز دهم پرهاي جوجه در مي آید و در
روز هيجدهم ميتونيد با احتياط آنها از لانه در آورید و اگه مدفوع به پاهاشون
چسبيده خيلي آرام تمیز کنید .

وقتي كه پرهاي جوجه ها كاملا در آمد,
خود جوجه از لانه بيرون مي آید و توی قفس گردش ميكند .

امیدوارم این مطالب به شما
کمک کرده باشد .اگر سوالی در این را بطه دارید لطفاً در لینک نظر دهید بگویید.

نویسنده :علیرضا حسینی

با تشکر

منبع:hossiny1352.blogfa.com

مرغ عشق ها پرندگان خوبی برای نگهداری در خانه محسوب می شوند. در حقیقت، آنها بعد از سگ و گربه ها سومین حیوان خانگی محبوب هستند. نگهداری از این پرنده استرالیایی هزینه کمی دارد، در محیط خانه خوشحال هستند و حتی سعی می کنند با گذشت زمان حرف های شما را تکرار کنند. اگر به تازگی اولین مرغ عشق خود را به خانه آورده اید، باید برای نگهداری هر چه بهتر آنها نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

فهرست مطالب ( برای دسترسی سریعتر بر روی موارد زیر کلیک کنید)

قفسحمام مرغ عشقاسباب بازیدمای اتاقتغذیهنظافتسلامتخانه جدیدمعرفی افراد خانه به مرغ عشقجلب اعتماد مرغ عشقاستفاده از آینه در قفسصحبت کردن و توجهپرواز در خانه

پرندگان برای بازی کردن و استفاده از بال های خود باید فضای کافی داشته باشند. اگر به سلامت و زندگی آنها اهمیت می دهید، سعی کنید مدلی از قفس را پیدا کنید که نورگیری بهتری داشته باشد. قفس باید حداقل 50 سانتی متر عرض داشته باشد.
• سعی کنید قفسی وسیع تر با ارتفاع بلندتر، به صورت مکعب مربع خریداری کنید. مرغ عشق ها مانند بلدرچین ها به صورت افقی پرواز می کنند، نه به صورت عمودی. خرید قفس های فانتزی برای آنها صرفاً هدر دادن فضا و پول شما خواهد بود.
• قفس دایره ای نخرید، زیرا یک پرنده جوان نمی تواند بال های خود را باز کند و به درستی پرواز کند. پرنده در چنین حالتی احساس ناامنی و ترس خواهد کرد، زیرا هیچ فضایی برای انجام دادن کار های روزمره خود پیدا نمی کند.
• مرغ عشق شما باید بتواند بال های خود را باز کرده و پرواز کند. قفس ها را با اسباب بازی ها، کبوترها و مرغ عشق های دیگر شلوغ نکنید.
• چند قفس را آزمایش کنید و قفسی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی آن را تمیز کنید. توجه کنید که دست شما به راحتی می تواند وارد قفس شود؟ آیا می توانید از داخل آن به راحتی استفاده کنید؟ به یاد داشته باشید که مرغ عشق ها هر ده تا پانزده دقیقه یکبار عمل دفع را انجام می دهند! پس تمیز کردن قفس خیلی لازم است.
• اگر تصمیم دارید یک یا چند مرغ عشق داشته باشید باید یک قفس بزرگتر بخرید.

 

چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

 

همچنین بخوانید: نشانه های بارداری در مرغ عشق ها

ممکن است مرغ عشق ها میزان دفع زیادی داشته باشند اما دوست دارند تمیز بمانند. آنها علاقه زیادی دارند که برای تفریح زیر آب بروند. برای خرید یک حمام کوچک یا وان کوچک از جنس پلاستیک که برای پرنده شما مناسب باشد، به فروشگاه حیوانات خانگی بروید. حمام یا وان باید برای مرغ عشق قابل دسترسی باشد و از خارج قفس قابل پر کردن باشد.
• حمام را زیاد پر نکنید. شما نمی خواهید که مرغ عشق هر بار که برای حمام داخل وان می رود، کف قفس خیس شود.
• وان باید تقریباً به اندازه پرنده باشد تا بتواند خود را در آب غوطه ور کند.
• وان حمام برای حیوانات اهلی شما بسیار مناسب است و مطمئناً آنها به آن علاقه دارند اما در نظر داشته باشید که فضای زیادی در قفس نمی گیرد. اگر شما مقداری آب بر روی آنها اسپری کنید مرغ عشق ها خود را تمیز می کنند. پس استفاده از حمام ها و وان های کوچک برای آنها ضروری نخواهد بود.

استفاده از جایگاه های بلند بسیار مناسب است، به خصوص که برای ساخت و نصب آنها از رول پلاک استفاده می کنند تا مقاوم تر باشند. آنها همچنین به مراتب بهتر از دیگر آویز ها به نظر می رسند. برای جلوگیری از هرگونه صدمه، مطمئن شوید که جایگاه مقاوم و پایدار است.
• انواع زیادی از اسباب بازی ها وجود دارند. به دنبال نردبان، زنگوله، توپ و غیره باشید. آنها مرغ عشق های شما را سرگرم می کنند.
• بررسی کنید که چه نوع چوبی برای پرنده بی خطر است مانند اکالیپتوس. جایگاه های پلاستیکی به دلیل مناسب نبودن برای پای آنها ممکن است مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند.
• از جایگاه ها و اسباب بازی های ساخته شده از درختان پرونوس خودداری کنید زیرا ممکن است حاوی گلیکوزیدهای سیانوژنیک باشند. همچنین از بلوط اجتناب کنید زیرا چوب آنها حاوی تانن است که برای پرندگان ضرر دارد. مرگ و میر های پرنده ها به دلیل استفاده از این چوب ها تأیید نشده است، اما همیشه بهتر است نکات مختلف را رعایت کنید.
• سعی کنید از استفاده از جایگاه های بتونی خودداری کنید، زیرا با توجه به سخت بودن به پای پرنده ها آسیب می رساند، اما اگر باید از آنها استفاده کنید، آنها را در پایین ترین نقطه ممکن قرار دهید.
• اسباب بازی های زیاد برای مرغ عشق ها نگیرید. دو یا سه اسباب بازی مختلف برای یکی از آنها مناسب است، اما لازم نیست قفس را با اسباب بازی های مختلف پر کنید تا پرنده احساس گیجی کند. پرنده های جوان همیشه باید برای تحریک ذهنی اسباب بازی هایی در قفس خود داشته باشند ولی تعداد زیاد اسباب بازی فقط پرنده را اذیت می کند.

 

همچنین بخوانید: بیماری های مرغ عشق ها

 

سعی کنید پرنده را در اتاق گرم قرار دهید که در آن هیچ گونه نوسان دما وجود ندارد. یک اتاق با دمای سبک، پرنده شما را تحریک کرده و شاد نگه خواهد داشت. اتاق نزدیک به اعضای خانواده مانع از تنهایی پرنده شما می شود. از قرار دادن قفس در مقابل یک پنجره آفتابی یا در کنار درب باز خودداری کنید. جریان هوای سرد و قرار گرفتن در معرض بیش از حد نور خورشید می تواند پرنده شما را بکشد.

غذای خوب مرغ عشق بیشتر از دانه ها و میوه ها و سبزیجات تازه تشکیل می شود. شما می توانید خوراک مرغ عشق را از فروشگاه حیوانات خانگی یا فروشگاه مواد غذایی خود خریداری کنید، بدین صورت می توانید از بیشترین رژیم غذایی برای تغذیع پرنده خود استفاده کنید اما می توانید آن را با انواع دیگر مواد غذایی مانند برگ گشنیز، سبزیجات و غیره نیز ترکیب کنید. سعی کنید گلوله ها را در رژیم غذایی نیز استفاده کنید. به عنوان یک رژیم غذایی فقط دانه می تواند منجر به چاقی شود.
• هرگز غذاهای غلیظ آووکادو، شکلات، پیاز، سیر، کافئین، الکل یا آشغال های انسانی خود را برای تغذیه مرغ عشق استفاده نکنید. اینها برای پرنده سمی هستند.
• اطمینان حاصل کنید که مرغ عشق آب کافی برای نوشیدن در محفظه آب خود دارد. مرغ عشق می داند که چقدر به آب نیاز دارد. روزانه آب آنها را عوض کنید تا از ایجاد باکتری در ظرف آب جلوگیری شود.

این باعث می شود مرغ عشق در برابر میکروب های بیماری ایمن شود. فقط با آب و صابون به صورت ملایم تمیز کنید و از استفاده از هرگونه مواد پاک کننده خودداری کنید، مگر اینکه صددرصد مطمئن باشید که برای پرندگان ایمن هستند.
• سعی کنید پرنده خود را با اسپری کردن آب از یک بطری مه آلود گول بزنید تا پرنده از مکانی که قصد تمیز کردن آن را دارید دور شود.

هنگامی که زمان خواب مرغ عشق است، کافی است یک حوله سبک یا پتو را روی قفس بکشید. اطمینان حاصل کنید که تهویه هوا کافی است – شما نمی خواهید پرنده خود را خفه کنید! ضمنا مطمئن شوید که پرنده نمی تواند ناخن های خود را در پارچه گرفتار کند.
• این روش نیز برای زمانی که پرنده شما سر و صدا می کند، می تواند کاربردی باشد. پتو بیشتر صداها را کم می کند و جریان هوای سرد را از بین می برد.
• اگر مرغ عشق شما از تاریکی وحشت زده می شود، کمی نوز به فضایی که زندگی می کند اضافه کنید. اجازه ندهید پرنده شما وحشت کند. در این صورت ممکن است در اطراف قفس پرواز کند و به خود صدمه برساند.

 

همچنین بخوانید: پرورش مرغ عشق

 

حداقل یک بار در سال برای معاینه، مرغ عشقتان را نزد دامپزشک ببرید. اگر پرنده شما به طرز عجیبی عمل می کند و یا هر چیز غیر عادی را در ظاهر یا رفتارش مشاهده می کنید، هر چه سریعتر به دامپزشکی بروید. بیماری مرغ عشق ها را در اینجا مطالعه کنید.
• به دنبال تنفس غیر طبیعی، ترشحات از چشم یا منقار، مخاط روی پر، رفتار غیر طبیعی و کاهش وزن باشید. در صورت بروز هر یک از این علائم، سریعاً با دامپزشکی تماس بگیرید.

مدتی به او فرصت دهید تا با محیط جدید خود عادت کند – حداقل حدود سه یا چهار روز. هرگز در این مورد نظارت عجول نباشید.
• نزدیک قفس بمانید. بی سر و صدا با آن صحبت کنید و منتظر بمانید پرنده به فضای جدید عادت کند، ولی نباید آنرا کنترل کنید. در طی چند روز یا چند هفته به شما عادت خواهد کرد.
• در صورت داشتن مرغ عشق های دیگر، پرنده را به مدت چهار هفته در قرنطینه نگه دارید. هنگامی که مطمئن شدید پرنده عاری از بیماری است، قفس ها را بدون مخلوط کردن پرندگان نزدیک کنید. مرغ عشق جدید شما به آرامی با این دوستان جدید آشنا می شود.
• از صداهای بلند و زدن فریاد خودداری کنید. احتمال دارد مرغ عشق شما نسبت به محیط جدید استرس بگیرد.
• نام جدیدی برای آن انتخاب کنید و در تمام حالت ها مرغ عشق را با این نام صدا کنید به خصوص زمانی که در حال تغذیه است.

اگر افراد زیادی در اطراف پرنده شما وجود داشته باشند ممکن است مرغ عشق شما پریشان شود. یک مرتبه اعضای خانواده خود را بیاورید و به آنها بگویید نام مرغ عشق را تکرار کنند. بگذارید خانواده شما برای بدست آوردن اعتماد پرنده برای آن پرنده غذا بریزند.
• در صورت داشتن حیوان خانگی دیگر مخصوصاً گربه یا سگ مراقب باشید. گربه ها و سگ ها شکارچیان طبیعی هستند و احتمالاً آنها می توانند مرغ عشق شما را برای وعده غذایی بعدی خود پیدا کنند. گربه یا سگ را همیشه در یک اتاق دیگر نگه دارید تا از استرس و بوجود آمدن مشکلات جلوگیری کنید. سگ ها نیز به احتمال زیاد هیجان زده می شوند و ممکن است به طور تصادفی یا هدفمند به پرنده شما آسیب برساند. پوست آنها همچنین می تواند مرغ عشق را بترساند.
• مراقب باشید که فرزندانتان با احترام با پرنده رفتار کنند. بچه های کوچک هنگام داشتن حیوان خانگی جدید می توانند بیش از حد تحریک شوند. همیشه مطمئن شوید که وقتی آنها به پرنده نگاه می کنند یا نزدیک آنها هستند، در اتاق باشید. اجازه ندهید که آنها به قفس دست بزنند.

 

همچنین بخوانید: بهترین رنگ مرغ عشق

 

دست خود را بعد از چند روز در قفس بگذارید. فقط آن را در آنجا قرار دهید و مدتی حرکت نکنید. این کار را برای چند روز تکرار کنید تا مرغ عشقتان به شما عادت کند.
• هنگامی که مرغ عشق با دست شما مشکلی ندارد، انگشت خود را درون قفس قرار دهید. سپس آن را کمی در مقابل قفسه سینه مرغ عشق خود فشار دهید. این کار باعث می شود تا بر روی انگشت شما قرار بگیرند. این کار را برای چند روز انجام دهید.
• به مرغ عشق تان با انگشت غذا دهید. انگشت خود را در آب فرو کنید و مقداری دانه ارزن را روی آن بگذارید. آب باعث می شود دانه های ارزن روی انگشت شما بچسبد. انگشت خود را در نزدیکی دهان مرغ عشق قرار دهید و اگر به شما عادت کرده باشد، آنها را می خورد.
• پس از انجام این کار چند بار مرغ عشق را به آرامی در دست خود نگه دارید. این کار را در ابتدا برای مدت زمان کوتاهی انجام دهید سپس آن را تمدید کنید.

 

زمانی که به محیط جدید خود عادت می کند، بیشتر و بیشتر با آن تعامل برقرار کنید و در نهایت متوجه خواهد شد که شما دوستش هستید.
• اگر عجله کنید، ممکن است مرغ عشق کمی مضطرب شود و بترسد. این باعث می شود که نتواند با شما ارتباط برقرار کند.
همیشه خیلی صمیمی و مهربانانه با مرغ عشق خود رفتار کنید
به یاد داشته باشید که نسبت به دست یک انسان غریبه حساس و شکننده است، بنابراین لازم است که شما این کار را با احتیاط انجام دهید.
• همیشه به یاد داشته باشید که به افراد جدید یاد دهید که چگونه با این موجود کوچک ظریف رفتار کنند و به درستی با آن بازی کنند.
• هرگز مرغ عشقتان را نبوسید و نگذارید دیگران آن را ببوسند، چرا که بزاق انسان برای آن ها سمی است و ممکن است بیماری های قابل انتقال را به راحتی منتقل کند.

اضافه کردن آینه در قفس مرغ عشق شما می تواند پرنده را ساعت ها سرگرم کند. آنها دوست دارند به خود نگاه كنند و صحبت كنند، اما آگاه باشید كه این کار در برخی مواقع آسیب های روانشناختی ایجاد می کند.
• به جای آینه، پرنده دوم را در نظر بگیرید. مرغ عشق ها عاشق شراکت هستند و احتمالاً از یک دوست جدید استقبال خواهد کرد.
• اگر تصمیم به نصب آینه دارید، مطمئن شوید که آن را روی قفس ثابت کرده و خطری برای پرنده شما ایجاد نمی کند.

 

پرنده شما عاشق تعامل و بازی خواهد بود و احتمالا بدون این دو گرینه زمان خود را بسیار طاقت فرسا می گذراند. انگشت خود را جلوی آن حرکت دهید – اگر سر خود را در همان جهت تکان می دهد، به این معنی است که او بازی را دوست دارد و بسیار فعال است.

هنگامی که پرنده با شما و محیط آن راحت است، می توانید در یک اتاق با همه پنجره ها و درهای بسته امکان پرواز را برای آن فراهم کنید. برای صدا کردن آن، تمام چراغ ها را خاموش کرده و پرده ها را بکشید، اما به یاد داشته باشید که پنجره باید بسته باشد. مرغ عشق به سمت نور جذب می شود. آن را به آرامی نگه دارید و دوباره درون قفس قرار دهید.
• از سالم بودن پرنده اطمینان حاصل کنید. گربه یا سگ را کنار بگذارید و به دنبال راه های فرار احتمالی برای پرنده باشید.
• به بهداشت خود فکر کنید. مرغ عشق شما احتمالاً روی زمین مدفوع خود را میریزد. اجازه ندهید که در یک اتاق فرش شده پرواز کند. اگر در سطح اتاق مدفوع آن را مشاهده کردید، می توانید یک حوله کاغذی را مرطوب کنید و آن را پاک کنید.

جوجه کشی و تکثیر یکی از مراحل حیاتی و بسیار مهم برای حفظ بقای نسل در بین پرندگان از جمله مرغ عشق ها می باشد. بیشتر پرندگان فصل بهار را برای جوجه کشی طبیعی انتخاب میکنند. در حیات وحش مرغ عشق نیز همانند سایر پرنده های وحشی در اوایل فصل بهار خود را برای جفت گیری و جوجه آوری آماده می کند. اما مرغ عشق های اهلی شده می توانند در فصل های مختلفی از سال اقدام به جوجه آوری کنند.

درست قبل از جفت گیری ها، مرغ عشق ماده و نر دچار تغییراتی میشوند. بعنوان مثال مرغ عشق نر برای جلب توجه جفت خویش اقدام به رقص و آواز خواندن می کند و از این شاخه به آن شاخه می پرد. همچنین رنگ نوک مرغ عشق نر در زمان مست شدن، آبی روشن میشود. در گونه های ماده نیز رنگ نوک پرنده از سیاه به رنگ سفید تغییر پیدا میکند. در ابتدا ممکن است مرغ عشق ماده نسبت به مست شدن جفت خود کم توجه باشد و حتی او را نوک بزند. اما در نهایت جفت گیری صورت میگیرد. چند روز بعد از جفت گیری، مرغ عشق ماده تخم گذاری میکند. فاصله بین هر تخم گذاری به طور میانگین 24 ساعت خواهد بود. این پرنده در هر دوره تخمگذاری به طور متوسط 4 الی 6 عدد تخم تولید میکند.

یکی از نکات مهم در تکثیر مرغ عشق توجه به خوراک آنها برای افزایش باروری تخم های نطفه دار می باشد. برای قوی شدن تخم های نطفه دار لازم است که خوراک پرنده شامل پروتئین و مواد معدنی و ویتامین های لازم باشد. پرورش دهندگان معمولا از مولتی ویتامین ها همچون ویتامین ( (AD3Eبرای تقویت نطفه ها استفاده میکنند. همچنین کلسیم دریافتی پرنده نیز در این زمان برای تشکیل پوسته تخم ها باید به مقدار کافی باشد. استفاده از کف دریا در قفس راهکار مناسبی برای تأمین کلسیم مورد نیاز آنها خواهد بود.

جوجه کشی مرغ عشق ممکن است بین 18 الی 20 روز طول بکشد. برای رسیدن به نتایج مطلوب در جوجه کشی طبیعی مرغ عشق لازم است که محل قفس آنها در یک مکان دنج و بدون استرس و سرو صدا باشد. همچنین دمای محیط نگه داری قفس آنها نیز باید خنک و رطوبت آن 45 درصد باشد.

در زمان جوجه کشی طبیعی، مرغ عشق ماده نسبت به لانه و تخم های نطفه دار خود بسیار متعصب میشود. بنابراین در این زمان نباید به لانه و یا تخم های نطفه دار دست زد. این پرندگان می توانند دستکاری لانه و یا لمس شدن تخم های نطفه دار خود را تشخیص دهند. در این مواقع مرغ عشق از خوابیدن بر روی تخم های نطفه دار منصرف میشود.

برای رسیدن به نتایج بهتر در زمینه تکثیر مرغ عشق می توان از دستگاه جوجه کشی نیز استفاده نمود. لازم به ذکر است که جوجه کشی از طوطی سانان بسیار سخت تر و به مراتب حساس تر از پرنده های خانگی همچون مرغ و بوقلمون و … می باشد. برای همین در جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ عشق بایستی از آنکوباتور حرفه ای همچون دستگاه جوجه کشی خارجی استفاده نمود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

 

نام *

 

ایمیل *

 

وب‌ سایت

 

 

چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

 

 

 

درباره ما:

 

تمامی مطالب درج شده در این وبسایت، ترجمه‌ی مطالب سایت‌های خارجی بوده و هرگونه کپی برداری با حفظ لینک‌ها و درج منبع بلامانع است.

 

 

تماس با ما:

 

 

چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم
چگونه مرغ عشق خود را خوشحال کنیم

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *