چگونه نوار قلب میگیرند

 
helpkade
چگونه نوار قلب میگیرند
چگونه نوار قلب میگیرند

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

EKG یا ECG روشی است که طی آن فعالیت الکتریکی ضربان قلبتان به وسیله  الکترود که متخصص به پوست قفسه سینه، بازوها و پاها متصل می کند، ضبط می شود. EKGها سریع، ایمن و بدون درد هستند. با انجام این تست پزشک شما قادر به بررسی موارد زیر است:

فهرست موضوعات

برخی موارد است که شما به واسطه آن می توانید خود را برای انجام آزمایش نوار قلب آماده کنید:چگونه نوار قلب میگیرند

یک متخصص 10 الکترود را با پدهای چسب دار به قفسه سینه، بازو ها و پای شما متصل می کند. اگر شما مذکر باشید بهتر است موهای خود را بتراشید تا اتصال بهتری برقرار شود.

حین انجام آزمایش دراز کشیده اید و یک کامپیوتر تصاویری را روی برگه  ایجاد می کند که نشان دهنده پالس های الکتریکی است که در قلب شما ایجاد می شوند. به این حالت EKG «در حال استراحت» گفته می شود در صورتی که این عمل را می توان در حالت انجام فعالیت انجام داد.

حدود 10 دقیقه طول می کشد تا الکترودها متصل شده و آزمایش انجام شود اما نتایج مورد نظر در طول چند ثانیه حاصل می شوند.

پزشک شما الگوهای حاصل از EKG را نگهداری می کند تا در صورت انجام آزمایش در آینده بتواند آن ها را با هم مقایسه نماید.

علاوه بر آزمایش استاندارد EKG پزشک ممکن است شما را توصیه به انجام انواع دیگر آزمایش ها کند، از جمله:

یک EKG قابل حمل است که فعالیت الکتریکی قلب شما را برای 1 تا 2 روز و 24 ساعته در طول روز بررسی می کند. این حالت زمانی توسط پزشک توصیه می شود که ریتم قلبی غیرطبیعی، تپش داشته باشید یا جریان خون در قلب شما کافی نباشد.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

بیماری قلبی در بارداری چگونه درمان می شود؟

نوشته بعدی

با سوزش معده در بارداری چه کنیم؟

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

قلب درد چه زمانی خطرناک است؟

استرس با تپش قلب و بیماری های قلبی چه رابطه ای دارد؟

تفسیر جواب اکو قلب

عوامل ایجاد سوراخ قلب در بزرگسالان

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

خانه » مقالات » تپش قلب و آریتمی » گرفتن نوار قلب

نوار قلب کشیده شدن نموداری پتانسیل های تولید شده توسط قلب و در واقع نوار فعالیت الکتریکی قلب را الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب می گویند.

امواج الکتریکی قلب، توسط دستگاه الکتروکاردیوگراف ECG/EKG بر روی کاغذ شطرنجی مخصوصی،  که از تعدادی مربع ریز و درشت تشکیل شده است، ترسیم می شوند.

سیگنال ها به واسطه الکترودهای فلزی که به کمک پرستار یا تکنسین به اندامها و قفسه سینه متصل می‌شوند ثبت می گردد. الکتروکاردیوگرافی در کل فرآیندی ساده و بی خطر است و اطلاعاتی ارزشمند در مورد قلب به متخصص قلب می دهد.

بعد از انجام تست نوار قلب، پرستار یا تکنسین الکترود‌ها را از بدن بیمار جدا می‌کند که ممکن است بعد از جدا کردن الکترود‌ها، پوست در محل آن، کمی ‌حساس و قرمز شود که اغلب این موضوع مهمی ‌نیست و نیازی به درمان ندارد. بیمار پس از انجام تست نوار قلب می تواند به راحتی به فعالیت‌ های روزمره خود بازگردد. کل فرآیند گرفتن نوار قلبی کمتر از 10 دقیقه زمان می برد.چگونه نوار قلب میگیرند

نوار قلب بعنوان اقدامی روتین و اولیه در بررسی درد های قلب و سکته‌ های قلبی ارزش خاصی دارد که برای تمام کسانی که مشکوک به آنژین صدری و سکته قلبی و مشکلات حاد قلبی باشند توصیه و انجام می شود.

گرفتن نوار قلب روشی است  برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب از طریق ثبت  سیر یک ایمپالس الکتریکی از منشا آن درگره سینوسی- دهلیزی می باشد ، که باعث انقباض قلب می شود . یک نوار قلب  (الکتروکاردیوگرام) نموداری است که نشان دهنده فعالیت الکتریکی هر ضربان قلب و نیز ریتم ضربان های متوالی قلب می باشد .

نحوه گرفتن نوارقلب یکی از ابتدائی ترین مهارت های مورد نیاز پرستاران و کارکنان بالینی و مراکز بهداشتی و تخصصی بیمارستان و درمانی است. نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) اطلاعات بسیار ارزشمندی از وضعیت سلامت قلب در اختیار پزشک و تیم درمانی قرار می دهد. این مسئله اهمیت دقت در انجام صحیح و گرفتن نوار قلب کامل بیمار را به ما یاد آوری می کند.

برای داشتن نوار قلبی بهتر  باید شرایط زیر نیز در نظر گرفته شود :

چنانچه بیمار در دست یا پا دچار آمپوتاسیون (قطع عضو) شده یا عضو در گچ باشد، لید را به نزدیک ترین قسمت به اندام وصل می کنیم. در نقاط دارای ضخامت می توان از پوارهای لید سینه ای برای گرفتن لید دست و پا استفاده کرد. یعنی سیم مربوط به دست یا پا را با یک پوار به پوست متصل می کنیم.

چنانچه بیمار در حال تشنج یا لرزش ناشی از سرما باشد نوار قلبی پارازیت زیادی خواهد داشت که برای کاهش آن لید را به قسمت پروگزیمال دست یا پا (بخشی که به قلب نزدیک تر باشد) وصل می کنند.

روش کار به این شکل است که سیمهای مربوط از طریق گیره‌ها یا بادکشهای مخصوصی به بدن وصل می‌شوند و بعد از تنظیم دستگاه،  12 لید قلبی و 1 لید بلند از فرد گرفته می شود. وصل بودن درست تمام سیم ها برای گرفتن یک نوار قلب دقیق لازم است. محل وصل شدن بادکش های جلوی قلبی نیز اهمیت خاصی دارد و فرد باید با این کار کاملا آشنا باشد.

بایستی که بیمار ساعت و سایر لوازم فلزی خود را در بیاورد. سیم های مربوط به جلوی قلب نیز با بادکش های خاص و یا ترتیب مشخصی از جلوی قلب تا پهلو ی چپ به بیمار چسبانده میشوند و سپس به صورت اتوماتیک یا دستی 12 نوع مختلف نوار گرفته می شود.

 در هر نوع سیم های خاصی دریافت الکتریسیته را بر عهده دارند،  تا در نهایت نمایی کامل از قلب برداشته شود. 6 نوار اول وظیفه ثبت لیدهایی از دست و پا را به عهده دارند و 6 نوار دوم مربوط به سیم های جلوی قلبی می‌باشند. در ضمن معمولاً یک نوار بلند تر از لید شماره 2 گرفته می‌ شود تا سلامت ضربان قلب در طول زمان مشخص شود.

امواج فعالیت الکتریکی ، در (E C G) به صورت اوج و فرودهای متناوب ثبت میشود. نوار قلب طبیعی از چندین موج ، قطعه و ترکیب ایجاد می‌شود. هر دوره قلبی ، از یک موج p شروع میشود و تا موج p بعدی ادامه دارد. p یک موج نسبتا کوچک است که انقباض دهلیز را نشان می دهد.

 بعد از مکثی کوتاه ترکیب QRS به چشم می‌خورد که گویی خط نوار قلب حرکتی سریع به سمت پایین، بالا و دو مرتبه به سمت پایین داشته است. این ترکیب در اثر انقباض بطنها ایجاد می‌شود و در نهایت پس از مکثی بلند تر موج t مشاهده می‌شود که پر شدن ناگهانی بطنها را نشان میدهد. ECG یک قطعه ‌ST و چهار فاصله اصلی دارد: R-R ، PR ، QRS و QT ، که تغییرات هر کدام از اینها نشان دهنده بیماری خاصی است.

نوار قلب  روی صفحات مخصوصی ثبت می شود که به خانه‌های مشبکی با مساحت یک میلی متر مربع تقسیم شده‌ اند. از آنجا که سرعت حرکت کاغذ نوار قلب معمولا 25 میلیمتر در ثانیه است، کوچکترین مربع عرضی (1mm) معادل 0.04 ثانیه است و محور افقی زمان را نشان می‌دهد. خانه‌های عمودی دامنه موج مثبت یا منفی را نشان می‌دهند.

هنگامیکه فشار خون خیلی بالا میرود برای اینکه قلب از عهده ی افزایش بار تحمیل شده برآید قلب بزرگ می شود و این عمل منجر به افزایش ولتاژ در الکتروکاردیوگرام می شود و شاخص غیر مستقیمی از اندازه قلب را فراهم میکند.

وقتی فردی مبتلا به هایپرتروفن بطن چپ باشد، میبایست جهت درمان فوری فشار خون بالا، فشار خون خود را پایین بیاورد. چون این مشکل نمایان گر این مطلب است که عضله قلب تحت فشار شدیدتری قرار دارد تا بتواند همراه با افزایش غیر طبیعی فشار خون ، خون را به همه نقاط بدن تلمبه کند.

گرفتن نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام، نشان دادن تغییراتی مانند تنگ شدن یا مسدود شدن سرخرگهای کرونر است که خون را به قلب میرسانند. اگر این تغییرات در سرخرگ ها ایجاد شوند عارضه ای را به وجود می آورند که این عارضه در بعضی افراد مبتلا به آنژین یا سینه درد مشاهده می شود.

حتی اگر هیچ نشانه بیماری آنژین در بیمار  وجود نداشته باشد و یا هیچ دلیلی وجود  نداشته باشد که فکر کنید که سکته قلبی در شما عارض شده است، با این حال امکان دارد در نوار قلبی شما تغییرات ایسکمی مشاهده شود. این تغییرات مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرند .

بسیاری از خانمها احساس می ‌کنند که می ‌توانند پیش از زایمان با حس کردن حرکات جنین، با او و شخصیت ‌اش رابطه برقرار کنند.احساس حرکت جنین یکی از پرارزش ‌ترین بخش ‌های بارداری به حساب می آید. این حرکت می‌ تواند آغاز رابطه عاطفی بین جنین و مادر باشد .

شدت حرکات جنین می‌ تواند متفاوت باشد. دامنه حرکات او از تکان ‌خوردن‌های ظریف، که در ابتدای بارداری مانند وجود گاز در روده‌ها حس می ‌شود، تا حرکات تند و در مواقعی حتی لگد زدن‌ های دردناک متفاوت خواهد بود.

 

نباید خودتان را در این مورد با دیگران یا حتی دیگر حاملگی هایتان مقایسه کنید. البته وقتی حس کردید جنین تان  خیلی ساکن است و یا در حد انتظار حرکت ندارد در مورد آن با پزشک معالجتان  خود صحبت کنید.

اگر الگوی طبیعی حرکت جنین از بین رفته باشد ، میتوانید برای اطمینان خاطر ضربان قلب جنین را گوش کنید. البته در بیشتر مواقع  موارد با این که پزشکان به شما و نگرانیتان بها میدهند دلیلی برای نگرانی نیست.

گرفتن نوار قلب جنین یکی از کارهایی است که البته به طور روتین در همه مطب‌ ها انجام نمی شود ولی ارزش تشخیصی خوبی دارد .

برای این کار مادر در حالت استراحت دراز می‌کشد و نواری دور شکم او بسته می ‌شود که دارای یک پروب‌ گرد و در واقع تک لید است و میتواند ضربان قلب جنین که 120 تا 160 بار در دقیقه است، را ثبت کند و نوار مربوطه را نشان دهد.

از روی این نوار قلب ما می توانیم جنین ‌های در حال خطر را تشخیص داده و درمان کنیم. اگر تشخیص دهیم مشکلی سلامت جنین را تهدید می ‌کند برخی مواقع هم  حتی برای ختم بارداری اقدام می ‌کنیم.

لازم به ذکر است  که بعضی از جنین‌ ها در داخل رحم ضربان غیرطبیعی دارند و قلبشان کندتر یا تندتر از معمول می ‌زند.گاهی نیز به دلیل نارسا بودن  جفت این اختلال رخ میدهد، یعنی وقتی جنین حرکت میکند ، به جای این که ضربان قلب ‌اش تندتر شود، دچار کندی آن می گردد.

به هر حال در سه ماهه سوم بارداری هر مادری که از کاهش حرکت جنین خود شکایت دارد و نگران است، می‌ تواند بررسی شود و با گرفتن یک نوار قلب از جنین تان  به آرامش و امنیت خاطر در خصوص سلامت او دست یابد. وجود این تست‌های مختلف و پیشرفت روز به روز علم این امکان را به زنان امروز میدهد تا بدون نگرانی از بارداری خود لذت ببرند.

نوار قلب گرفتن از بیمار هیچ آسیبی به جنین وارد نمی کند و جای هیچ نگرانی نیست. در حال حاضر زمان غربال گری 3 ماهه اول شما گذشته است و شما باید حتما غربال گری مرحله 2 را که از 15 تا 20 هفتگی حاملگی به بعد است را انجام دهید.

هولتر مانیتورینگ ضربان قلب به عنوان یک ( مانیتور ECG ) سیار شناخته می شود، یک مانیتور هولتر ریتم قلب بیمار را برای یک دوره 24 ساعته ثبت می کند. سیمهایی از الکترود بر روی قفسه سینه به یک دستگاه ثبت کننده با باطری وارد شده و در جیب بیمار و یا بر روی یک تسمه یا بند حمل می گردند. در حالیکه بیمار  این مانیتور را میپوشید ، تمام فعالیتها و علائم خود را در طی روز یادداشت خواهید کرد. پزشک یادداشتهای بیمار  را با اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه مقایسه کرده تا علت علایم بیمار را بفهمد .

اگر  اغلب نشانه هایی در بیمار  رخ نمیدهد ، امکان دارد  پوشیدن یک دستگاه ثبت کننده رویداد به بیمار توصیه شود . این دستگاه شبیه  ، به یک مانیتور هولتر است ، اما به بیمار  اجازه می دهد تا ثبت ریتم قلب خود را تنها زمانیکه علائم اتفاق می افتد ، انجام دهد .بیمار میتوانید یافته ها ی ECG را از طریق خط تلفن برای پزشک  معالج خود ارسال کند.

اگر مشکلات قلبی بیمار اغلب در طول ورزش و حرکت رخ دهد، پزشک امکان دارد بخواهد در طول یک ECG بیمار  بر روی تردمیل راه برود و یا بر روی دوچرخه ثابتی پدال بزند. به این کار  تست استرس یا تست ورزش گفته می شود . اگر بیمار مبتلا به یک وضعیت پزشکی است که برای بیمار راه رفتن را مشکل می کند، امکان دارد به بیمار دارویی برای شبیه سازی اثر ورزش بر قلب وی تزریق شود.چگونه نوار قلب میگیرند

این نکته را هم باید در نظر داشت که برخی از مشکلات قلب هم در نوار قلبی آشکار نخواهد شد، چون در برخی  بیماری ها هیچ نشانه‌ای در نوار قلبی بیمار برجا نمی گذارند .

انجام تست نوار قلب، قبل از انجام جراحیهای باز قلب و آنژیوپلاستی الزامی است برای بررسی نحوه تاثیر یک داروی خاص یا یک وسیله درمانی خاص بر روی قلب فرد بیمار، انجام تست نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام را متخصص قلب ممکن است تجویز کند.

داشتن یک ضربان قلب سریع، آهسته و یا آریتمی های قلبی سرنخهایی در مورد بیماری قلبی به متخصص می دهد از جمله:

بطور معمول ، ضربان قلب را م یتوان با چک کردن نبض اندازه گیری کرد. اما اگر نبض به دشواری احساس می شود و یا برای شمارش دقیق خیلی سریع یا خیلی نا منظم است، نوار قلب راهکار اصلی است.

نوار قلب میتواند به متخصصین در شناسایی ضربان قلب غیر معمول سریع یا تاکی کاردی، ضربان قلب کند تر از معمول یا برادی کاردی و بی نظمی های دیگر ریتم قلب یا آریتمی کمک شایانی کند. این شرایط ممکن است هنگامی  اتفاقی بیافتد که هر بخشی از سیستم الکتریکی قلب دچار اختلال در عملکرد شود. در موارد دیگر، داروها مانند مسدود کننده های بتا هم چون بتا بلاکرها، دارو های روان گردان یا آمفتامین ها، میتوانند آغاز کننده آریتمی قلبی باشند.

نوار قلب، اغلب میتواند شواهدی از یک حمله قلبی در گذشته یا یک سکته قلبی در حال پیشرفت را نشان دهد . الگوهای موجود در نوار قلب امکان دارد نشان دهنده آسیب دیدن بخشی از عضله قلب و هم چنین میزان آسیب باشند.

نوار قلب می تواند زمانی انجام شود که بی علائمی دارید و می تواند به متخصصین در تعیین این که آیا درد قفسه سینه توسط کاهش جریان خون به عضله قلب ،  از جمله : درد قفسه سینه با آنژین ناپایدار ایجاد شده ، کمک کننده باشد .

نوار قلب می تواند سرنخهایی در مورد بزرگ شدگی حفره ها و یا دیواره های قلب، نقایص قلبی و سایر مشکلات قلبی فراهم کند.  اگر متخصص قلب و عروق هر گونه بینظمی در ریتم قلب بیمار  پیدا کرد، امکان دارد دیگر روشهای تشخیص بیماریها ی قلبی عروقی را برای بیمار تجویز کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

بله لازمه عزیز

بله لازمه

بله

نوار قلب رو بفرست ببینم عزیز

علل مختلفی میتونه داشته باشه. گوارش, استخوان…

با پزشک قانونی مشورت کن عزیز

با طبیب سنتی مشورت کن

بنظر میرسه نوار قلب شما درست گرفته نشده

درمرکز دیگری یک نوار قلب مجدد بگیر عزیز

در سن شما خیر. اگر با فعالیت تشدیدمیشه به پزشک مراجعه کن

همون دارو رو مصرف کن عزیز

سلام عزیز

باید فعالیت ورزشی مثل پیاده روی رو کم کم شروع کنی و بتدریج شدتش رو افزایش بدی تا بدن از دوران نقاهت خارج بشه

سلام عزیز

با توجه به اونچه که گفتی, قلب شما  سالمه

حتما از نظر مسائلی مثل کم خونی, تیروئید و اضطراب و افسردگی باید بررسی بشی

دکتر نادر افشاری

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق، عضو انجمن قلب آمریکا هستند. در مطب ایشان خدمات مختلفی از جمله انواع تست های مربوط به قلب، درمان بیماران فشار خون، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و همچنین درمان انواع آریتمی های قلبی ارائه می شود.

دسترسی سریع

آخرین مقالات

ارتباط با ما

شماره تماس مطب

44655715 – 09399539688

خانه » مقالات » تپش قلب و آریتمی » گرفتن نوار قلب

نوار قلب کشیده شدن نموداری پتانسیل های تولید شده توسط قلب و در واقع نوار فعالیت الکتریکی قلب را الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب می گویند.

امواج الکتریکی قلب، توسط دستگاه الکتروکاردیوگراف ECG/EKG بر روی کاغذ شطرنجی مخصوصی،  که از تعدادی مربع ریز و درشت تشکیل شده است، ترسیم می شوند.

سیگنال ها به واسطه الکترودهای فلزی که به کمک پرستار یا تکنسین به اندامها و قفسه سینه متصل می‌شوند ثبت می گردد. الکتروکاردیوگرافی در کل فرآیندی ساده و بی خطر است و اطلاعاتی ارزشمند در مورد قلب به متخصص قلب می دهد.

بعد از انجام تست نوار قلب، پرستار یا تکنسین الکترود‌ها را از بدن بیمار جدا می‌کند که ممکن است بعد از جدا کردن الکترود‌ها، پوست در محل آن، کمی ‌حساس و قرمز شود که اغلب این موضوع مهمی ‌نیست و نیازی به درمان ندارد. بیمار پس از انجام تست نوار قلب می تواند به راحتی به فعالیت‌ های روزمره خود بازگردد. کل فرآیند گرفتن نوار قلبی کمتر از 10 دقیقه زمان می برد.چگونه نوار قلب میگیرند

نوار قلب بعنوان اقدامی روتین و اولیه در بررسی درد های قلب و سکته‌ های قلبی ارزش خاصی دارد که برای تمام کسانی که مشکوک به آنژین صدری و سکته قلبی و مشکلات حاد قلبی باشند توصیه و انجام می شود.

گرفتن نوار قلب روشی است  برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب از طریق ثبت  سیر یک ایمپالس الکتریکی از منشا آن درگره سینوسی- دهلیزی می باشد ، که باعث انقباض قلب می شود . یک نوار قلب  (الکتروکاردیوگرام) نموداری است که نشان دهنده فعالیت الکتریکی هر ضربان قلب و نیز ریتم ضربان های متوالی قلب می باشد .

نحوه گرفتن نوارقلب یکی از ابتدائی ترین مهارت های مورد نیاز پرستاران و کارکنان بالینی و مراکز بهداشتی و تخصصی بیمارستان و درمانی است. نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) اطلاعات بسیار ارزشمندی از وضعیت سلامت قلب در اختیار پزشک و تیم درمانی قرار می دهد. این مسئله اهمیت دقت در انجام صحیح و گرفتن نوار قلب کامل بیمار را به ما یاد آوری می کند.

برای داشتن نوار قلبی بهتر  باید شرایط زیر نیز در نظر گرفته شود :

چنانچه بیمار در دست یا پا دچار آمپوتاسیون (قطع عضو) شده یا عضو در گچ باشد، لید را به نزدیک ترین قسمت به اندام وصل می کنیم. در نقاط دارای ضخامت می توان از پوارهای لید سینه ای برای گرفتن لید دست و پا استفاده کرد. یعنی سیم مربوط به دست یا پا را با یک پوار به پوست متصل می کنیم.

چنانچه بیمار در حال تشنج یا لرزش ناشی از سرما باشد نوار قلبی پارازیت زیادی خواهد داشت که برای کاهش آن لید را به قسمت پروگزیمال دست یا پا (بخشی که به قلب نزدیک تر باشد) وصل می کنند.

روش کار به این شکل است که سیمهای مربوط از طریق گیره‌ها یا بادکشهای مخصوصی به بدن وصل می‌شوند و بعد از تنظیم دستگاه،  12 لید قلبی و 1 لید بلند از فرد گرفته می شود. وصل بودن درست تمام سیم ها برای گرفتن یک نوار قلب دقیق لازم است. محل وصل شدن بادکش های جلوی قلبی نیز اهمیت خاصی دارد و فرد باید با این کار کاملا آشنا باشد.

بایستی که بیمار ساعت و سایر لوازم فلزی خود را در بیاورد. سیم های مربوط به جلوی قلب نیز با بادکش های خاص و یا ترتیب مشخصی از جلوی قلب تا پهلو ی چپ به بیمار چسبانده میشوند و سپس به صورت اتوماتیک یا دستی 12 نوع مختلف نوار گرفته می شود.

 در هر نوع سیم های خاصی دریافت الکتریسیته را بر عهده دارند،  تا در نهایت نمایی کامل از قلب برداشته شود. 6 نوار اول وظیفه ثبت لیدهایی از دست و پا را به عهده دارند و 6 نوار دوم مربوط به سیم های جلوی قلبی می‌باشند. در ضمن معمولاً یک نوار بلند تر از لید شماره 2 گرفته می‌ شود تا سلامت ضربان قلب در طول زمان مشخص شود.

امواج فعالیت الکتریکی ، در (E C G) به صورت اوج و فرودهای متناوب ثبت میشود. نوار قلب طبیعی از چندین موج ، قطعه و ترکیب ایجاد می‌شود. هر دوره قلبی ، از یک موج p شروع میشود و تا موج p بعدی ادامه دارد. p یک موج نسبتا کوچک است که انقباض دهلیز را نشان می دهد.

 بعد از مکثی کوتاه ترکیب QRS به چشم می‌خورد که گویی خط نوار قلب حرکتی سریع به سمت پایین، بالا و دو مرتبه به سمت پایین داشته است. این ترکیب در اثر انقباض بطنها ایجاد می‌شود و در نهایت پس از مکثی بلند تر موج t مشاهده می‌شود که پر شدن ناگهانی بطنها را نشان میدهد. ECG یک قطعه ‌ST و چهار فاصله اصلی دارد: R-R ، PR ، QRS و QT ، که تغییرات هر کدام از اینها نشان دهنده بیماری خاصی است.

نوار قلب  روی صفحات مخصوصی ثبت می شود که به خانه‌های مشبکی با مساحت یک میلی متر مربع تقسیم شده‌ اند. از آنجا که سرعت حرکت کاغذ نوار قلب معمولا 25 میلیمتر در ثانیه است، کوچکترین مربع عرضی (1mm) معادل 0.04 ثانیه است و محور افقی زمان را نشان می‌دهد. خانه‌های عمودی دامنه موج مثبت یا منفی را نشان می‌دهند.

هنگامیکه فشار خون خیلی بالا میرود برای اینکه قلب از عهده ی افزایش بار تحمیل شده برآید قلب بزرگ می شود و این عمل منجر به افزایش ولتاژ در الکتروکاردیوگرام می شود و شاخص غیر مستقیمی از اندازه قلب را فراهم میکند.

وقتی فردی مبتلا به هایپرتروفن بطن چپ باشد، میبایست جهت درمان فوری فشار خون بالا، فشار خون خود را پایین بیاورد. چون این مشکل نمایان گر این مطلب است که عضله قلب تحت فشار شدیدتری قرار دارد تا بتواند همراه با افزایش غیر طبیعی فشار خون ، خون را به همه نقاط بدن تلمبه کند.

گرفتن نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام، نشان دادن تغییراتی مانند تنگ شدن یا مسدود شدن سرخرگهای کرونر است که خون را به قلب میرسانند. اگر این تغییرات در سرخرگ ها ایجاد شوند عارضه ای را به وجود می آورند که این عارضه در بعضی افراد مبتلا به آنژین یا سینه درد مشاهده می شود.

حتی اگر هیچ نشانه بیماری آنژین در بیمار  وجود نداشته باشد و یا هیچ دلیلی وجود  نداشته باشد که فکر کنید که سکته قلبی در شما عارض شده است، با این حال امکان دارد در نوار قلبی شما تغییرات ایسکمی مشاهده شود. این تغییرات مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرند .

بسیاری از خانمها احساس می ‌کنند که می ‌توانند پیش از زایمان با حس کردن حرکات جنین، با او و شخصیت ‌اش رابطه برقرار کنند.احساس حرکت جنین یکی از پرارزش ‌ترین بخش ‌های بارداری به حساب می آید. این حرکت می‌ تواند آغاز رابطه عاطفی بین جنین و مادر باشد .

شدت حرکات جنین می‌ تواند متفاوت باشد. دامنه حرکات او از تکان ‌خوردن‌های ظریف، که در ابتدای بارداری مانند وجود گاز در روده‌ها حس می ‌شود، تا حرکات تند و در مواقعی حتی لگد زدن‌ های دردناک متفاوت خواهد بود.

 

نباید خودتان را در این مورد با دیگران یا حتی دیگر حاملگی هایتان مقایسه کنید. البته وقتی حس کردید جنین تان  خیلی ساکن است و یا در حد انتظار حرکت ندارد در مورد آن با پزشک معالجتان  خود صحبت کنید.

اگر الگوی طبیعی حرکت جنین از بین رفته باشد ، میتوانید برای اطمینان خاطر ضربان قلب جنین را گوش کنید. البته در بیشتر مواقع  موارد با این که پزشکان به شما و نگرانیتان بها میدهند دلیلی برای نگرانی نیست.

گرفتن نوار قلب جنین یکی از کارهایی است که البته به طور روتین در همه مطب‌ ها انجام نمی شود ولی ارزش تشخیصی خوبی دارد .

برای این کار مادر در حالت استراحت دراز می‌کشد و نواری دور شکم او بسته می ‌شود که دارای یک پروب‌ گرد و در واقع تک لید است و میتواند ضربان قلب جنین که 120 تا 160 بار در دقیقه است، را ثبت کند و نوار مربوطه را نشان دهد.

از روی این نوار قلب ما می توانیم جنین ‌های در حال خطر را تشخیص داده و درمان کنیم. اگر تشخیص دهیم مشکلی سلامت جنین را تهدید می ‌کند برخی مواقع هم  حتی برای ختم بارداری اقدام می ‌کنیم.

لازم به ذکر است  که بعضی از جنین‌ ها در داخل رحم ضربان غیرطبیعی دارند و قلبشان کندتر یا تندتر از معمول می ‌زند.گاهی نیز به دلیل نارسا بودن  جفت این اختلال رخ میدهد، یعنی وقتی جنین حرکت میکند ، به جای این که ضربان قلب ‌اش تندتر شود، دچار کندی آن می گردد.

به هر حال در سه ماهه سوم بارداری هر مادری که از کاهش حرکت جنین خود شکایت دارد و نگران است، می‌ تواند بررسی شود و با گرفتن یک نوار قلب از جنین تان  به آرامش و امنیت خاطر در خصوص سلامت او دست یابد. وجود این تست‌های مختلف و پیشرفت روز به روز علم این امکان را به زنان امروز میدهد تا بدون نگرانی از بارداری خود لذت ببرند.

نوار قلب گرفتن از بیمار هیچ آسیبی به جنین وارد نمی کند و جای هیچ نگرانی نیست. در حال حاضر زمان غربال گری 3 ماهه اول شما گذشته است و شما باید حتما غربال گری مرحله 2 را که از 15 تا 20 هفتگی حاملگی به بعد است را انجام دهید.

هولتر مانیتورینگ ضربان قلب به عنوان یک ( مانیتور ECG ) سیار شناخته می شود، یک مانیتور هولتر ریتم قلب بیمار را برای یک دوره 24 ساعته ثبت می کند. سیمهایی از الکترود بر روی قفسه سینه به یک دستگاه ثبت کننده با باطری وارد شده و در جیب بیمار و یا بر روی یک تسمه یا بند حمل می گردند. در حالیکه بیمار  این مانیتور را میپوشید ، تمام فعالیتها و علائم خود را در طی روز یادداشت خواهید کرد. پزشک یادداشتهای بیمار  را با اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه مقایسه کرده تا علت علایم بیمار را بفهمد .

اگر  اغلب نشانه هایی در بیمار  رخ نمیدهد ، امکان دارد  پوشیدن یک دستگاه ثبت کننده رویداد به بیمار توصیه شود . این دستگاه شبیه  ، به یک مانیتور هولتر است ، اما به بیمار  اجازه می دهد تا ثبت ریتم قلب خود را تنها زمانیکه علائم اتفاق می افتد ، انجام دهد .بیمار میتوانید یافته ها ی ECG را از طریق خط تلفن برای پزشک  معالج خود ارسال کند.

اگر مشکلات قلبی بیمار اغلب در طول ورزش و حرکت رخ دهد، پزشک امکان دارد بخواهد در طول یک ECG بیمار  بر روی تردمیل راه برود و یا بر روی دوچرخه ثابتی پدال بزند. به این کار  تست استرس یا تست ورزش گفته می شود . اگر بیمار مبتلا به یک وضعیت پزشکی است که برای بیمار راه رفتن را مشکل می کند، امکان دارد به بیمار دارویی برای شبیه سازی اثر ورزش بر قلب وی تزریق شود.چگونه نوار قلب میگیرند

این نکته را هم باید در نظر داشت که برخی از مشکلات قلب هم در نوار قلبی آشکار نخواهد شد، چون در برخی  بیماری ها هیچ نشانه‌ای در نوار قلبی بیمار برجا نمی گذارند .

انجام تست نوار قلب، قبل از انجام جراحیهای باز قلب و آنژیوپلاستی الزامی است برای بررسی نحوه تاثیر یک داروی خاص یا یک وسیله درمانی خاص بر روی قلب فرد بیمار، انجام تست نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام را متخصص قلب ممکن است تجویز کند.

داشتن یک ضربان قلب سریع، آهسته و یا آریتمی های قلبی سرنخهایی در مورد بیماری قلبی به متخصص می دهد از جمله:

بطور معمول ، ضربان قلب را م یتوان با چک کردن نبض اندازه گیری کرد. اما اگر نبض به دشواری احساس می شود و یا برای شمارش دقیق خیلی سریع یا خیلی نا منظم است، نوار قلب راهکار اصلی است.

نوار قلب میتواند به متخصصین در شناسایی ضربان قلب غیر معمول سریع یا تاکی کاردی، ضربان قلب کند تر از معمول یا برادی کاردی و بی نظمی های دیگر ریتم قلب یا آریتمی کمک شایانی کند. این شرایط ممکن است هنگامی  اتفاقی بیافتد که هر بخشی از سیستم الکتریکی قلب دچار اختلال در عملکرد شود. در موارد دیگر، داروها مانند مسدود کننده های بتا هم چون بتا بلاکرها، دارو های روان گردان یا آمفتامین ها، میتوانند آغاز کننده آریتمی قلبی باشند.

نوار قلب، اغلب میتواند شواهدی از یک حمله قلبی در گذشته یا یک سکته قلبی در حال پیشرفت را نشان دهد . الگوهای موجود در نوار قلب امکان دارد نشان دهنده آسیب دیدن بخشی از عضله قلب و هم چنین میزان آسیب باشند.

نوار قلب می تواند زمانی انجام شود که بی علائمی دارید و می تواند به متخصصین در تعیین این که آیا درد قفسه سینه توسط کاهش جریان خون به عضله قلب ،  از جمله : درد قفسه سینه با آنژین ناپایدار ایجاد شده ، کمک کننده باشد .

نوار قلب می تواند سرنخهایی در مورد بزرگ شدگی حفره ها و یا دیواره های قلب، نقایص قلبی و سایر مشکلات قلبی فراهم کند.  اگر متخصص قلب و عروق هر گونه بینظمی در ریتم قلب بیمار  پیدا کرد، امکان دارد دیگر روشهای تشخیص بیماریها ی قلبی عروقی را برای بیمار تجویز کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

بله لازمه عزیز

بله لازمه

بله

نوار قلب رو بفرست ببینم عزیز

علل مختلفی میتونه داشته باشه. گوارش, استخوان…

با پزشک قانونی مشورت کن عزیز

با طبیب سنتی مشورت کن

بنظر میرسه نوار قلب شما درست گرفته نشده

درمرکز دیگری یک نوار قلب مجدد بگیر عزیز

در سن شما خیر. اگر با فعالیت تشدیدمیشه به پزشک مراجعه کن

همون دارو رو مصرف کن عزیز

سلام عزیز

باید فعالیت ورزشی مثل پیاده روی رو کم کم شروع کنی و بتدریج شدتش رو افزایش بدی تا بدن از دوران نقاهت خارج بشه

سلام عزیز

با توجه به اونچه که گفتی, قلب شما  سالمه

حتما از نظر مسائلی مثل کم خونی, تیروئید و اضطراب و افسردگی باید بررسی بشی

دکتر نادر افشاری

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق، عضو انجمن قلب آمریکا هستند. در مطب ایشان خدمات مختلفی از جمله انواع تست های مربوط به قلب، درمان بیماران فشار خون، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و همچنین درمان انواع آریتمی های قلبی ارائه می شود.

دسترسی سریع

آخرین مقالات

ارتباط با ما

شماره تماس مطب

44655715 – 09399539688

خانه » مقالات » تپش قلب و آریتمی » گرفتن نوار قلب

نوار قلب کشیده شدن نموداری پتانسیل های تولید شده توسط قلب و در واقع نوار فعالیت الکتریکی قلب را الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب می گویند.

امواج الکتریکی قلب، توسط دستگاه الکتروکاردیوگراف ECG/EKG بر روی کاغذ شطرنجی مخصوصی،  که از تعدادی مربع ریز و درشت تشکیل شده است، ترسیم می شوند.

سیگنال ها به واسطه الکترودهای فلزی که به کمک پرستار یا تکنسین به اندامها و قفسه سینه متصل می‌شوند ثبت می گردد. الکتروکاردیوگرافی در کل فرآیندی ساده و بی خطر است و اطلاعاتی ارزشمند در مورد قلب به متخصص قلب می دهد.

بعد از انجام تست نوار قلب، پرستار یا تکنسین الکترود‌ها را از بدن بیمار جدا می‌کند که ممکن است بعد از جدا کردن الکترود‌ها، پوست در محل آن، کمی ‌حساس و قرمز شود که اغلب این موضوع مهمی ‌نیست و نیازی به درمان ندارد. بیمار پس از انجام تست نوار قلب می تواند به راحتی به فعالیت‌ های روزمره خود بازگردد. کل فرآیند گرفتن نوار قلبی کمتر از 10 دقیقه زمان می برد.چگونه نوار قلب میگیرند

نوار قلب بعنوان اقدامی روتین و اولیه در بررسی درد های قلب و سکته‌ های قلبی ارزش خاصی دارد که برای تمام کسانی که مشکوک به آنژین صدری و سکته قلبی و مشکلات حاد قلبی باشند توصیه و انجام می شود.

گرفتن نوار قلب روشی است  برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب از طریق ثبت  سیر یک ایمپالس الکتریکی از منشا آن درگره سینوسی- دهلیزی می باشد ، که باعث انقباض قلب می شود . یک نوار قلب  (الکتروکاردیوگرام) نموداری است که نشان دهنده فعالیت الکتریکی هر ضربان قلب و نیز ریتم ضربان های متوالی قلب می باشد .

نحوه گرفتن نوارقلب یکی از ابتدائی ترین مهارت های مورد نیاز پرستاران و کارکنان بالینی و مراکز بهداشتی و تخصصی بیمارستان و درمانی است. نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) اطلاعات بسیار ارزشمندی از وضعیت سلامت قلب در اختیار پزشک و تیم درمانی قرار می دهد. این مسئله اهمیت دقت در انجام صحیح و گرفتن نوار قلب کامل بیمار را به ما یاد آوری می کند.

برای داشتن نوار قلبی بهتر  باید شرایط زیر نیز در نظر گرفته شود :

چنانچه بیمار در دست یا پا دچار آمپوتاسیون (قطع عضو) شده یا عضو در گچ باشد، لید را به نزدیک ترین قسمت به اندام وصل می کنیم. در نقاط دارای ضخامت می توان از پوارهای لید سینه ای برای گرفتن لید دست و پا استفاده کرد. یعنی سیم مربوط به دست یا پا را با یک پوار به پوست متصل می کنیم.

چنانچه بیمار در حال تشنج یا لرزش ناشی از سرما باشد نوار قلبی پارازیت زیادی خواهد داشت که برای کاهش آن لید را به قسمت پروگزیمال دست یا پا (بخشی که به قلب نزدیک تر باشد) وصل می کنند.

روش کار به این شکل است که سیمهای مربوط از طریق گیره‌ها یا بادکشهای مخصوصی به بدن وصل می‌شوند و بعد از تنظیم دستگاه،  12 لید قلبی و 1 لید بلند از فرد گرفته می شود. وصل بودن درست تمام سیم ها برای گرفتن یک نوار قلب دقیق لازم است. محل وصل شدن بادکش های جلوی قلبی نیز اهمیت خاصی دارد و فرد باید با این کار کاملا آشنا باشد.

بایستی که بیمار ساعت و سایر لوازم فلزی خود را در بیاورد. سیم های مربوط به جلوی قلب نیز با بادکش های خاص و یا ترتیب مشخصی از جلوی قلب تا پهلو ی چپ به بیمار چسبانده میشوند و سپس به صورت اتوماتیک یا دستی 12 نوع مختلف نوار گرفته می شود.

 در هر نوع سیم های خاصی دریافت الکتریسیته را بر عهده دارند،  تا در نهایت نمایی کامل از قلب برداشته شود. 6 نوار اول وظیفه ثبت لیدهایی از دست و پا را به عهده دارند و 6 نوار دوم مربوط به سیم های جلوی قلبی می‌باشند. در ضمن معمولاً یک نوار بلند تر از لید شماره 2 گرفته می‌ شود تا سلامت ضربان قلب در طول زمان مشخص شود.

امواج فعالیت الکتریکی ، در (E C G) به صورت اوج و فرودهای متناوب ثبت میشود. نوار قلب طبیعی از چندین موج ، قطعه و ترکیب ایجاد می‌شود. هر دوره قلبی ، از یک موج p شروع میشود و تا موج p بعدی ادامه دارد. p یک موج نسبتا کوچک است که انقباض دهلیز را نشان می دهد.

 بعد از مکثی کوتاه ترکیب QRS به چشم می‌خورد که گویی خط نوار قلب حرکتی سریع به سمت پایین، بالا و دو مرتبه به سمت پایین داشته است. این ترکیب در اثر انقباض بطنها ایجاد می‌شود و در نهایت پس از مکثی بلند تر موج t مشاهده می‌شود که پر شدن ناگهانی بطنها را نشان میدهد. ECG یک قطعه ‌ST و چهار فاصله اصلی دارد: R-R ، PR ، QRS و QT ، که تغییرات هر کدام از اینها نشان دهنده بیماری خاصی است.

نوار قلب  روی صفحات مخصوصی ثبت می شود که به خانه‌های مشبکی با مساحت یک میلی متر مربع تقسیم شده‌ اند. از آنجا که سرعت حرکت کاغذ نوار قلب معمولا 25 میلیمتر در ثانیه است، کوچکترین مربع عرضی (1mm) معادل 0.04 ثانیه است و محور افقی زمان را نشان می‌دهد. خانه‌های عمودی دامنه موج مثبت یا منفی را نشان می‌دهند.

هنگامیکه فشار خون خیلی بالا میرود برای اینکه قلب از عهده ی افزایش بار تحمیل شده برآید قلب بزرگ می شود و این عمل منجر به افزایش ولتاژ در الکتروکاردیوگرام می شود و شاخص غیر مستقیمی از اندازه قلب را فراهم میکند.

وقتی فردی مبتلا به هایپرتروفن بطن چپ باشد، میبایست جهت درمان فوری فشار خون بالا، فشار خون خود را پایین بیاورد. چون این مشکل نمایان گر این مطلب است که عضله قلب تحت فشار شدیدتری قرار دارد تا بتواند همراه با افزایش غیر طبیعی فشار خون ، خون را به همه نقاط بدن تلمبه کند.

گرفتن نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام، نشان دادن تغییراتی مانند تنگ شدن یا مسدود شدن سرخرگهای کرونر است که خون را به قلب میرسانند. اگر این تغییرات در سرخرگ ها ایجاد شوند عارضه ای را به وجود می آورند که این عارضه در بعضی افراد مبتلا به آنژین یا سینه درد مشاهده می شود.

حتی اگر هیچ نشانه بیماری آنژین در بیمار  وجود نداشته باشد و یا هیچ دلیلی وجود  نداشته باشد که فکر کنید که سکته قلبی در شما عارض شده است، با این حال امکان دارد در نوار قلبی شما تغییرات ایسکمی مشاهده شود. این تغییرات مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرند .

بسیاری از خانمها احساس می ‌کنند که می ‌توانند پیش از زایمان با حس کردن حرکات جنین، با او و شخصیت ‌اش رابطه برقرار کنند.احساس حرکت جنین یکی از پرارزش ‌ترین بخش ‌های بارداری به حساب می آید. این حرکت می‌ تواند آغاز رابطه عاطفی بین جنین و مادر باشد .

شدت حرکات جنین می‌ تواند متفاوت باشد. دامنه حرکات او از تکان ‌خوردن‌های ظریف، که در ابتدای بارداری مانند وجود گاز در روده‌ها حس می ‌شود، تا حرکات تند و در مواقعی حتی لگد زدن‌ های دردناک متفاوت خواهد بود.

 

نباید خودتان را در این مورد با دیگران یا حتی دیگر حاملگی هایتان مقایسه کنید. البته وقتی حس کردید جنین تان  خیلی ساکن است و یا در حد انتظار حرکت ندارد در مورد آن با پزشک معالجتان  خود صحبت کنید.

اگر الگوی طبیعی حرکت جنین از بین رفته باشد ، میتوانید برای اطمینان خاطر ضربان قلب جنین را گوش کنید. البته در بیشتر مواقع  موارد با این که پزشکان به شما و نگرانیتان بها میدهند دلیلی برای نگرانی نیست.

گرفتن نوار قلب جنین یکی از کارهایی است که البته به طور روتین در همه مطب‌ ها انجام نمی شود ولی ارزش تشخیصی خوبی دارد .

برای این کار مادر در حالت استراحت دراز می‌کشد و نواری دور شکم او بسته می ‌شود که دارای یک پروب‌ گرد و در واقع تک لید است و میتواند ضربان قلب جنین که 120 تا 160 بار در دقیقه است، را ثبت کند و نوار مربوطه را نشان دهد.

از روی این نوار قلب ما می توانیم جنین ‌های در حال خطر را تشخیص داده و درمان کنیم. اگر تشخیص دهیم مشکلی سلامت جنین را تهدید می ‌کند برخی مواقع هم  حتی برای ختم بارداری اقدام می ‌کنیم.

لازم به ذکر است  که بعضی از جنین‌ ها در داخل رحم ضربان غیرطبیعی دارند و قلبشان کندتر یا تندتر از معمول می ‌زند.گاهی نیز به دلیل نارسا بودن  جفت این اختلال رخ میدهد، یعنی وقتی جنین حرکت میکند ، به جای این که ضربان قلب ‌اش تندتر شود، دچار کندی آن می گردد.

به هر حال در سه ماهه سوم بارداری هر مادری که از کاهش حرکت جنین خود شکایت دارد و نگران است، می‌ تواند بررسی شود و با گرفتن یک نوار قلب از جنین تان  به آرامش و امنیت خاطر در خصوص سلامت او دست یابد. وجود این تست‌های مختلف و پیشرفت روز به روز علم این امکان را به زنان امروز میدهد تا بدون نگرانی از بارداری خود لذت ببرند.

نوار قلب گرفتن از بیمار هیچ آسیبی به جنین وارد نمی کند و جای هیچ نگرانی نیست. در حال حاضر زمان غربال گری 3 ماهه اول شما گذشته است و شما باید حتما غربال گری مرحله 2 را که از 15 تا 20 هفتگی حاملگی به بعد است را انجام دهید.

هولتر مانیتورینگ ضربان قلب به عنوان یک ( مانیتور ECG ) سیار شناخته می شود، یک مانیتور هولتر ریتم قلب بیمار را برای یک دوره 24 ساعته ثبت می کند. سیمهایی از الکترود بر روی قفسه سینه به یک دستگاه ثبت کننده با باطری وارد شده و در جیب بیمار و یا بر روی یک تسمه یا بند حمل می گردند. در حالیکه بیمار  این مانیتور را میپوشید ، تمام فعالیتها و علائم خود را در طی روز یادداشت خواهید کرد. پزشک یادداشتهای بیمار  را با اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه مقایسه کرده تا علت علایم بیمار را بفهمد .

اگر  اغلب نشانه هایی در بیمار  رخ نمیدهد ، امکان دارد  پوشیدن یک دستگاه ثبت کننده رویداد به بیمار توصیه شود . این دستگاه شبیه  ، به یک مانیتور هولتر است ، اما به بیمار  اجازه می دهد تا ثبت ریتم قلب خود را تنها زمانیکه علائم اتفاق می افتد ، انجام دهد .بیمار میتوانید یافته ها ی ECG را از طریق خط تلفن برای پزشک  معالج خود ارسال کند.

اگر مشکلات قلبی بیمار اغلب در طول ورزش و حرکت رخ دهد، پزشک امکان دارد بخواهد در طول یک ECG بیمار  بر روی تردمیل راه برود و یا بر روی دوچرخه ثابتی پدال بزند. به این کار  تست استرس یا تست ورزش گفته می شود . اگر بیمار مبتلا به یک وضعیت پزشکی است که برای بیمار راه رفتن را مشکل می کند، امکان دارد به بیمار دارویی برای شبیه سازی اثر ورزش بر قلب وی تزریق شود.چگونه نوار قلب میگیرند

این نکته را هم باید در نظر داشت که برخی از مشکلات قلب هم در نوار قلبی آشکار نخواهد شد، چون در برخی  بیماری ها هیچ نشانه‌ای در نوار قلبی بیمار برجا نمی گذارند .

انجام تست نوار قلب، قبل از انجام جراحیهای باز قلب و آنژیوپلاستی الزامی است برای بررسی نحوه تاثیر یک داروی خاص یا یک وسیله درمانی خاص بر روی قلب فرد بیمار، انجام تست نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام را متخصص قلب ممکن است تجویز کند.

داشتن یک ضربان قلب سریع، آهسته و یا آریتمی های قلبی سرنخهایی در مورد بیماری قلبی به متخصص می دهد از جمله:

بطور معمول ، ضربان قلب را م یتوان با چک کردن نبض اندازه گیری کرد. اما اگر نبض به دشواری احساس می شود و یا برای شمارش دقیق خیلی سریع یا خیلی نا منظم است، نوار قلب راهکار اصلی است.

نوار قلب میتواند به متخصصین در شناسایی ضربان قلب غیر معمول سریع یا تاکی کاردی، ضربان قلب کند تر از معمول یا برادی کاردی و بی نظمی های دیگر ریتم قلب یا آریتمی کمک شایانی کند. این شرایط ممکن است هنگامی  اتفاقی بیافتد که هر بخشی از سیستم الکتریکی قلب دچار اختلال در عملکرد شود. در موارد دیگر، داروها مانند مسدود کننده های بتا هم چون بتا بلاکرها، دارو های روان گردان یا آمفتامین ها، میتوانند آغاز کننده آریتمی قلبی باشند.

نوار قلب، اغلب میتواند شواهدی از یک حمله قلبی در گذشته یا یک سکته قلبی در حال پیشرفت را نشان دهد . الگوهای موجود در نوار قلب امکان دارد نشان دهنده آسیب دیدن بخشی از عضله قلب و هم چنین میزان آسیب باشند.

نوار قلب می تواند زمانی انجام شود که بی علائمی دارید و می تواند به متخصصین در تعیین این که آیا درد قفسه سینه توسط کاهش جریان خون به عضله قلب ،  از جمله : درد قفسه سینه با آنژین ناپایدار ایجاد شده ، کمک کننده باشد .

نوار قلب می تواند سرنخهایی در مورد بزرگ شدگی حفره ها و یا دیواره های قلب، نقایص قلبی و سایر مشکلات قلبی فراهم کند.  اگر متخصص قلب و عروق هر گونه بینظمی در ریتم قلب بیمار  پیدا کرد، امکان دارد دیگر روشهای تشخیص بیماریها ی قلبی عروقی را برای بیمار تجویز کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

بله لازمه عزیز

بله لازمه

بله

نوار قلب رو بفرست ببینم عزیز

علل مختلفی میتونه داشته باشه. گوارش, استخوان…

با پزشک قانونی مشورت کن عزیز

با طبیب سنتی مشورت کن

بنظر میرسه نوار قلب شما درست گرفته نشده

درمرکز دیگری یک نوار قلب مجدد بگیر عزیز

در سن شما خیر. اگر با فعالیت تشدیدمیشه به پزشک مراجعه کن

همون دارو رو مصرف کن عزیز

سلام عزیز

باید فعالیت ورزشی مثل پیاده روی رو کم کم شروع کنی و بتدریج شدتش رو افزایش بدی تا بدن از دوران نقاهت خارج بشه

سلام عزیز

با توجه به اونچه که گفتی, قلب شما  سالمه

حتما از نظر مسائلی مثل کم خونی, تیروئید و اضطراب و افسردگی باید بررسی بشی

دکتر نادر افشاری

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق، عضو انجمن قلب آمریکا هستند. در مطب ایشان خدمات مختلفی از جمله انواع تست های مربوط به قلب، درمان بیماران فشار خون، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و همچنین درمان انواع آریتمی های قلبی ارائه می شود.

دسترسی سریع

آخرین مقالات

ارتباط با ما

شماره تماس مطب

44655715 – 09399539688

خانه » مقالات » تپش قلب و آریتمی » گرفتن نوار قلب

نوار قلب کشیده شدن نموداری پتانسیل های تولید شده توسط قلب و در واقع نوار فعالیت الکتریکی قلب را الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب می گویند.

امواج الکتریکی قلب، توسط دستگاه الکتروکاردیوگراف ECG/EKG بر روی کاغذ شطرنجی مخصوصی،  که از تعدادی مربع ریز و درشت تشکیل شده است، ترسیم می شوند.

سیگنال ها به واسطه الکترودهای فلزی که به کمک پرستار یا تکنسین به اندامها و قفسه سینه متصل می‌شوند ثبت می گردد. الکتروکاردیوگرافی در کل فرآیندی ساده و بی خطر است و اطلاعاتی ارزشمند در مورد قلب به متخصص قلب می دهد.

بعد از انجام تست نوار قلب، پرستار یا تکنسین الکترود‌ها را از بدن بیمار جدا می‌کند که ممکن است بعد از جدا کردن الکترود‌ها، پوست در محل آن، کمی ‌حساس و قرمز شود که اغلب این موضوع مهمی ‌نیست و نیازی به درمان ندارد. بیمار پس از انجام تست نوار قلب می تواند به راحتی به فعالیت‌ های روزمره خود بازگردد. کل فرآیند گرفتن نوار قلبی کمتر از 10 دقیقه زمان می برد.چگونه نوار قلب میگیرند

نوار قلب بعنوان اقدامی روتین و اولیه در بررسی درد های قلب و سکته‌ های قلبی ارزش خاصی دارد که برای تمام کسانی که مشکوک به آنژین صدری و سکته قلبی و مشکلات حاد قلبی باشند توصیه و انجام می شود.

گرفتن نوار قلب روشی است  برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب از طریق ثبت  سیر یک ایمپالس الکتریکی از منشا آن درگره سینوسی- دهلیزی می باشد ، که باعث انقباض قلب می شود . یک نوار قلب  (الکتروکاردیوگرام) نموداری است که نشان دهنده فعالیت الکتریکی هر ضربان قلب و نیز ریتم ضربان های متوالی قلب می باشد .

نحوه گرفتن نوارقلب یکی از ابتدائی ترین مهارت های مورد نیاز پرستاران و کارکنان بالینی و مراکز بهداشتی و تخصصی بیمارستان و درمانی است. نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) اطلاعات بسیار ارزشمندی از وضعیت سلامت قلب در اختیار پزشک و تیم درمانی قرار می دهد. این مسئله اهمیت دقت در انجام صحیح و گرفتن نوار قلب کامل بیمار را به ما یاد آوری می کند.

برای داشتن نوار قلبی بهتر  باید شرایط زیر نیز در نظر گرفته شود :

چنانچه بیمار در دست یا پا دچار آمپوتاسیون (قطع عضو) شده یا عضو در گچ باشد، لید را به نزدیک ترین قسمت به اندام وصل می کنیم. در نقاط دارای ضخامت می توان از پوارهای لید سینه ای برای گرفتن لید دست و پا استفاده کرد. یعنی سیم مربوط به دست یا پا را با یک پوار به پوست متصل می کنیم.

چنانچه بیمار در حال تشنج یا لرزش ناشی از سرما باشد نوار قلبی پارازیت زیادی خواهد داشت که برای کاهش آن لید را به قسمت پروگزیمال دست یا پا (بخشی که به قلب نزدیک تر باشد) وصل می کنند.

روش کار به این شکل است که سیمهای مربوط از طریق گیره‌ها یا بادکشهای مخصوصی به بدن وصل می‌شوند و بعد از تنظیم دستگاه،  12 لید قلبی و 1 لید بلند از فرد گرفته می شود. وصل بودن درست تمام سیم ها برای گرفتن یک نوار قلب دقیق لازم است. محل وصل شدن بادکش های جلوی قلبی نیز اهمیت خاصی دارد و فرد باید با این کار کاملا آشنا باشد.

بایستی که بیمار ساعت و سایر لوازم فلزی خود را در بیاورد. سیم های مربوط به جلوی قلب نیز با بادکش های خاص و یا ترتیب مشخصی از جلوی قلب تا پهلو ی چپ به بیمار چسبانده میشوند و سپس به صورت اتوماتیک یا دستی 12 نوع مختلف نوار گرفته می شود.

 در هر نوع سیم های خاصی دریافت الکتریسیته را بر عهده دارند،  تا در نهایت نمایی کامل از قلب برداشته شود. 6 نوار اول وظیفه ثبت لیدهایی از دست و پا را به عهده دارند و 6 نوار دوم مربوط به سیم های جلوی قلبی می‌باشند. در ضمن معمولاً یک نوار بلند تر از لید شماره 2 گرفته می‌ شود تا سلامت ضربان قلب در طول زمان مشخص شود.

امواج فعالیت الکتریکی ، در (E C G) به صورت اوج و فرودهای متناوب ثبت میشود. نوار قلب طبیعی از چندین موج ، قطعه و ترکیب ایجاد می‌شود. هر دوره قلبی ، از یک موج p شروع میشود و تا موج p بعدی ادامه دارد. p یک موج نسبتا کوچک است که انقباض دهلیز را نشان می دهد.

 بعد از مکثی کوتاه ترکیب QRS به چشم می‌خورد که گویی خط نوار قلب حرکتی سریع به سمت پایین، بالا و دو مرتبه به سمت پایین داشته است. این ترکیب در اثر انقباض بطنها ایجاد می‌شود و در نهایت پس از مکثی بلند تر موج t مشاهده می‌شود که پر شدن ناگهانی بطنها را نشان میدهد. ECG یک قطعه ‌ST و چهار فاصله اصلی دارد: R-R ، PR ، QRS و QT ، که تغییرات هر کدام از اینها نشان دهنده بیماری خاصی است.

نوار قلب  روی صفحات مخصوصی ثبت می شود که به خانه‌های مشبکی با مساحت یک میلی متر مربع تقسیم شده‌ اند. از آنجا که سرعت حرکت کاغذ نوار قلب معمولا 25 میلیمتر در ثانیه است، کوچکترین مربع عرضی (1mm) معادل 0.04 ثانیه است و محور افقی زمان را نشان می‌دهد. خانه‌های عمودی دامنه موج مثبت یا منفی را نشان می‌دهند.

هنگامیکه فشار خون خیلی بالا میرود برای اینکه قلب از عهده ی افزایش بار تحمیل شده برآید قلب بزرگ می شود و این عمل منجر به افزایش ولتاژ در الکتروکاردیوگرام می شود و شاخص غیر مستقیمی از اندازه قلب را فراهم میکند.

وقتی فردی مبتلا به هایپرتروفن بطن چپ باشد، میبایست جهت درمان فوری فشار خون بالا، فشار خون خود را پایین بیاورد. چون این مشکل نمایان گر این مطلب است که عضله قلب تحت فشار شدیدتری قرار دارد تا بتواند همراه با افزایش غیر طبیعی فشار خون ، خون را به همه نقاط بدن تلمبه کند.

گرفتن نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام، نشان دادن تغییراتی مانند تنگ شدن یا مسدود شدن سرخرگهای کرونر است که خون را به قلب میرسانند. اگر این تغییرات در سرخرگ ها ایجاد شوند عارضه ای را به وجود می آورند که این عارضه در بعضی افراد مبتلا به آنژین یا سینه درد مشاهده می شود.

حتی اگر هیچ نشانه بیماری آنژین در بیمار  وجود نداشته باشد و یا هیچ دلیلی وجود  نداشته باشد که فکر کنید که سکته قلبی در شما عارض شده است، با این حال امکان دارد در نوار قلبی شما تغییرات ایسکمی مشاهده شود. این تغییرات مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرند .

بسیاری از خانمها احساس می ‌کنند که می ‌توانند پیش از زایمان با حس کردن حرکات جنین، با او و شخصیت ‌اش رابطه برقرار کنند.احساس حرکت جنین یکی از پرارزش ‌ترین بخش ‌های بارداری به حساب می آید. این حرکت می‌ تواند آغاز رابطه عاطفی بین جنین و مادر باشد .

شدت حرکات جنین می‌ تواند متفاوت باشد. دامنه حرکات او از تکان ‌خوردن‌های ظریف، که در ابتدای بارداری مانند وجود گاز در روده‌ها حس می ‌شود، تا حرکات تند و در مواقعی حتی لگد زدن‌ های دردناک متفاوت خواهد بود.

 

نباید خودتان را در این مورد با دیگران یا حتی دیگر حاملگی هایتان مقایسه کنید. البته وقتی حس کردید جنین تان  خیلی ساکن است و یا در حد انتظار حرکت ندارد در مورد آن با پزشک معالجتان  خود صحبت کنید.

اگر الگوی طبیعی حرکت جنین از بین رفته باشد ، میتوانید برای اطمینان خاطر ضربان قلب جنین را گوش کنید. البته در بیشتر مواقع  موارد با این که پزشکان به شما و نگرانیتان بها میدهند دلیلی برای نگرانی نیست.

گرفتن نوار قلب جنین یکی از کارهایی است که البته به طور روتین در همه مطب‌ ها انجام نمی شود ولی ارزش تشخیصی خوبی دارد .

برای این کار مادر در حالت استراحت دراز می‌کشد و نواری دور شکم او بسته می ‌شود که دارای یک پروب‌ گرد و در واقع تک لید است و میتواند ضربان قلب جنین که 120 تا 160 بار در دقیقه است، را ثبت کند و نوار مربوطه را نشان دهد.

از روی این نوار قلب ما می توانیم جنین ‌های در حال خطر را تشخیص داده و درمان کنیم. اگر تشخیص دهیم مشکلی سلامت جنین را تهدید می ‌کند برخی مواقع هم  حتی برای ختم بارداری اقدام می ‌کنیم.

لازم به ذکر است  که بعضی از جنین‌ ها در داخل رحم ضربان غیرطبیعی دارند و قلبشان کندتر یا تندتر از معمول می ‌زند.گاهی نیز به دلیل نارسا بودن  جفت این اختلال رخ میدهد، یعنی وقتی جنین حرکت میکند ، به جای این که ضربان قلب ‌اش تندتر شود، دچار کندی آن می گردد.

به هر حال در سه ماهه سوم بارداری هر مادری که از کاهش حرکت جنین خود شکایت دارد و نگران است، می‌ تواند بررسی شود و با گرفتن یک نوار قلب از جنین تان  به آرامش و امنیت خاطر در خصوص سلامت او دست یابد. وجود این تست‌های مختلف و پیشرفت روز به روز علم این امکان را به زنان امروز میدهد تا بدون نگرانی از بارداری خود لذت ببرند.

نوار قلب گرفتن از بیمار هیچ آسیبی به جنین وارد نمی کند و جای هیچ نگرانی نیست. در حال حاضر زمان غربال گری 3 ماهه اول شما گذشته است و شما باید حتما غربال گری مرحله 2 را که از 15 تا 20 هفتگی حاملگی به بعد است را انجام دهید.

هولتر مانیتورینگ ضربان قلب به عنوان یک ( مانیتور ECG ) سیار شناخته می شود، یک مانیتور هولتر ریتم قلب بیمار را برای یک دوره 24 ساعته ثبت می کند. سیمهایی از الکترود بر روی قفسه سینه به یک دستگاه ثبت کننده با باطری وارد شده و در جیب بیمار و یا بر روی یک تسمه یا بند حمل می گردند. در حالیکه بیمار  این مانیتور را میپوشید ، تمام فعالیتها و علائم خود را در طی روز یادداشت خواهید کرد. پزشک یادداشتهای بیمار  را با اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه مقایسه کرده تا علت علایم بیمار را بفهمد .

اگر  اغلب نشانه هایی در بیمار  رخ نمیدهد ، امکان دارد  پوشیدن یک دستگاه ثبت کننده رویداد به بیمار توصیه شود . این دستگاه شبیه  ، به یک مانیتور هولتر است ، اما به بیمار  اجازه می دهد تا ثبت ریتم قلب خود را تنها زمانیکه علائم اتفاق می افتد ، انجام دهد .بیمار میتوانید یافته ها ی ECG را از طریق خط تلفن برای پزشک  معالج خود ارسال کند.

اگر مشکلات قلبی بیمار اغلب در طول ورزش و حرکت رخ دهد، پزشک امکان دارد بخواهد در طول یک ECG بیمار  بر روی تردمیل راه برود و یا بر روی دوچرخه ثابتی پدال بزند. به این کار  تست استرس یا تست ورزش گفته می شود . اگر بیمار مبتلا به یک وضعیت پزشکی است که برای بیمار راه رفتن را مشکل می کند، امکان دارد به بیمار دارویی برای شبیه سازی اثر ورزش بر قلب وی تزریق شود.چگونه نوار قلب میگیرند

این نکته را هم باید در نظر داشت که برخی از مشکلات قلب هم در نوار قلبی آشکار نخواهد شد، چون در برخی  بیماری ها هیچ نشانه‌ای در نوار قلبی بیمار برجا نمی گذارند .

انجام تست نوار قلب، قبل از انجام جراحیهای باز قلب و آنژیوپلاستی الزامی است برای بررسی نحوه تاثیر یک داروی خاص یا یک وسیله درمانی خاص بر روی قلب فرد بیمار، انجام تست نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام را متخصص قلب ممکن است تجویز کند.

داشتن یک ضربان قلب سریع، آهسته و یا آریتمی های قلبی سرنخهایی در مورد بیماری قلبی به متخصص می دهد از جمله:

بطور معمول ، ضربان قلب را م یتوان با چک کردن نبض اندازه گیری کرد. اما اگر نبض به دشواری احساس می شود و یا برای شمارش دقیق خیلی سریع یا خیلی نا منظم است، نوار قلب راهکار اصلی است.

نوار قلب میتواند به متخصصین در شناسایی ضربان قلب غیر معمول سریع یا تاکی کاردی، ضربان قلب کند تر از معمول یا برادی کاردی و بی نظمی های دیگر ریتم قلب یا آریتمی کمک شایانی کند. این شرایط ممکن است هنگامی  اتفاقی بیافتد که هر بخشی از سیستم الکتریکی قلب دچار اختلال در عملکرد شود. در موارد دیگر، داروها مانند مسدود کننده های بتا هم چون بتا بلاکرها، دارو های روان گردان یا آمفتامین ها، میتوانند آغاز کننده آریتمی قلبی باشند.

نوار قلب، اغلب میتواند شواهدی از یک حمله قلبی در گذشته یا یک سکته قلبی در حال پیشرفت را نشان دهد . الگوهای موجود در نوار قلب امکان دارد نشان دهنده آسیب دیدن بخشی از عضله قلب و هم چنین میزان آسیب باشند.

نوار قلب می تواند زمانی انجام شود که بی علائمی دارید و می تواند به متخصصین در تعیین این که آیا درد قفسه سینه توسط کاهش جریان خون به عضله قلب ،  از جمله : درد قفسه سینه با آنژین ناپایدار ایجاد شده ، کمک کننده باشد .

نوار قلب می تواند سرنخهایی در مورد بزرگ شدگی حفره ها و یا دیواره های قلب، نقایص قلبی و سایر مشکلات قلبی فراهم کند.  اگر متخصص قلب و عروق هر گونه بینظمی در ریتم قلب بیمار  پیدا کرد، امکان دارد دیگر روشهای تشخیص بیماریها ی قلبی عروقی را برای بیمار تجویز کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

بله لازمه عزیز

بله لازمه

بله

نوار قلب رو بفرست ببینم عزیز

علل مختلفی میتونه داشته باشه. گوارش, استخوان…

با پزشک قانونی مشورت کن عزیز

با طبیب سنتی مشورت کن

بنظر میرسه نوار قلب شما درست گرفته نشده

درمرکز دیگری یک نوار قلب مجدد بگیر عزیز

در سن شما خیر. اگر با فعالیت تشدیدمیشه به پزشک مراجعه کن

همون دارو رو مصرف کن عزیز

سلام عزیز

باید فعالیت ورزشی مثل پیاده روی رو کم کم شروع کنی و بتدریج شدتش رو افزایش بدی تا بدن از دوران نقاهت خارج بشه

سلام عزیز

با توجه به اونچه که گفتی, قلب شما  سالمه

حتما از نظر مسائلی مثل کم خونی, تیروئید و اضطراب و افسردگی باید بررسی بشی

دکتر نادر افشاری

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق، عضو انجمن قلب آمریکا هستند. در مطب ایشان خدمات مختلفی از جمله انواع تست های مربوط به قلب، درمان بیماران فشار خون، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و همچنین درمان انواع آریتمی های قلبی ارائه می شود.

دسترسی سریع

آخرین مقالات

ارتباط با ما

شماره تماس مطب

44655715 – 09399539688

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

نوار قلب یک آزمایش ساده و بدون درد است که فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه‌گیری می‌کند و در برخی شرایط انجام آن الزامی است.

ضربان قلب توسط یک سیگنال الکتریکی آغاز می‌شود که در بالای قلب شروع می‌شود و رو به پایین حرکت می‌کند. مشکلات قلب اغلب بر فعالیت الکتریکی قلب اثر می‌گذارد.

الکتروکاردیوگرام سیگنال‌های الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. نوار قلب یک آزمایش معمول برای تشخیص مشکلات قلبی و نظارت بر وضعیت قلب در بسیاری از موارد است. الکتروکاردیوگرام – که همچنین ECG یا EKG نیز نامیده می‌شود – اغلب در یک مطب دکتر، یک کلینیک یا اتاق بیمارستان انجام می‌شود.چگونه نوار قلب میگیرند

نوار قلب به پزشک شما کمک خواهد کرد تا علت علائم را همراه با نوع درمان ممکن تشخیص دهد. نوار قلب یک آزمایش بدون دردسر و بدون درد با نتایج سریع است. در طول گرفتن نوار قلب، سنسورها (الکترودها) که می‌توانند فعالیت الکتریکی قلب را تشخیص دهند، به قفسه سینه و دست و پای فرد متصل می‌شوند. این حسگرها معمولاً فقط چند دقیقه باقی می‌مانند. اگر شما علائم یا نشانه‌هایی از مشکلات قلبی را داشته باشید، ممکن است پزشک برای شما یک نوار قلب تجویز کند. گرفتن نوار قلب در موارد زیر توصیه می‌شود:

اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی دارید، پزشک ممکن است یک آزمایش الکتروکاردیوگرام را به عنوان تست غربالگری اولیه معرفی کند، حتی اگر علائم شما وجود ندارد. الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب راه بی دردسر و غیرمخرب برای تشخیص بسیاری از مشکلات قلب معمول در افراد مختلف است. پزشک شما ممکن است از الکتروکاردیوگرام برای تشخیص موارد زیر استفاده کند:

نوار قلب سریع، بدون درد و بی ضرر است. پس از تعویض لباس، یک تکنسین 12 تا 15 الکترود نرم را با ژل به قفسه سینه، بازوها و پاها می‌چسباند. تکنسین ممکن است مجبور به تمیز کردن مناطق کوچک برای اطمینان از اینکه الکترودها به درستی روی پوست قرار می‌گیرند، شود. این الکترودها به سیم‌های الکتریکی وصل و سپس به ماشین الکتروکاردیوگرام متصل می‌شوند.

در طول آزمون، در حالی که دستگاه فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می‌کند و اطلاعات را در یک نمودار ثبت می‌کند، باید بر روی یک تخت بخوابید. اطمینان حاصل کنید که درست تنفس می‌کنید. نباید در طول آزمون صحبت کنید. پس از انجام آزمایش، الکترودها برداشته می‌شوند. کل پروسه حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. این پالس‌ها توسط یک کامپیوتر ثبت شده و به عنوان امواج روی مانیتور نمایش داده شده یا بر روی کاغذ چاپ می‌شود.

هر ضربان قلب توسط یک ضربان الکتریکی ایجاد می‌شود که معمولاً از سلول‌های خاص در قسمت سمت راست قلب نیرو می‌گیرد (سلول‌های ضربان ساز). الکتروکاردیوگرام زمان و قدرت این سیگنال‌ها را ثبت می‌کند.

فعالیت الکتریکی به عنوان امواج بر روی یک نمودار ثبت می‌شود. نوار قلب استاندارد می‌تواند ریتم قلب غیر طبیعی را فقط در صورت تکرار در حین آزمایش ثبت کند. بعضی از ریتم‌های غیر طبیعی قلب می‌آیند و می‌روند، بنابراین ممکن است پزشک شما برای نظارت بر علت علائم از یک نوع نظارت ریتم قلب مانند یک مانیتور Holter استفاده کند.

الکتروکاردیوگرام یک روش امن است. شما در معرض خطر ابتلا به شوک الکتریکی در طول آزمایش نیستید زیرا الکترودها روی بدن شما قرار نمی‌گیرند. آنها فقط فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کنند. هنگام برداشتن الکترود، ممکن است ناراحتی ناخوشایند، مشابه با برداشتن یک باند یا چسب را احساس کنید. به ندرت، ممکن است چسب الکترود باعث ایجاد قرمزی یا تورم در پوست شود.

برای گرفتن نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام استاندارد هیچ آماده سازی خاصی لازم نیست. البته هر دارو و مکمل که مصرف می‌کنید را به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا مصرف برخی از داروها ممکن است بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد.

پس از گرفتن نوار قلب شما می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را پس از الکتروکاردیوگرام خود را از سر بگیرد. دکتر به امواج ثبت شده در طول آزمون را بررسی می‌کند تا مشکلات قلب را بررسی کند. اگر الکتروکاردیوگرام طبیعی شما باشد، احتمالا نیازی به آزمایش دیگر نخواهد بود.

اگر نتایج نشان دهنده اختلال در قلب شما باشد، ممکن است نیاز به یک آزمایش پیشرفته‌ ECG یا سایر آزمایش‌های تشخیصی مانند یک اکوکاردیوگرام باشد. درمان بستگی به علائم و نشانه‌های شما دارد.

منابع:

healthline

mayoclinic

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

پزشک می تواند از نوارقلب برای مشاهده الگوهای میان ضربانات قلبی و ریتم آن برای تشخیص شرایط مختلف قلب استفاده کند. نوار قلبی روشی غیر تهاجمی، تستی بدون درد با نتایج سریع است. پزشک ممکن است در مورد نتایج نوار قلب با شما در همان روز انجام تست و یا روز بعد آن صحبت کند.

نوارقلب روش غیرتهاجمی بدون درد، برای تشخیص انواع بسیاری از مشکلات قلبی معمول است. پزشک ممکن است از نوار قلب برای تشخیص موارد زیر استفاده کند:

اگر شما سابقه خانوادگی بیماری های قلبی دارید ، پزشک ممکن است نوارقلب را به عنوان یک تست غربالگری اولیه پیشنهاد دهد، حتی اگر شما هیچ علایمی نداشته باشید. معلوم نیست که چگونه الکترو کاردیوگرام ها در غربالگری افرادی که هیچ نشانه ای ندارند، کمک کننده هستند.

نوارقلب یک روش بی خطر است. شما ممکن است یک ناراحتی جزئی، شبیه به از برداشتن چسب پانسمان، زمانی که الکترود های ثبت کننده از قفسه سینه تان برداشته می شوند، احساس کنید. گاهی ممکن است بدن به نوار الکترود حساس باشد و سبب قرمزی یا تورم بر روی پوست شما شود.چگونه نوار قلب میگیرند

در یک تست استرس ، در حالی که شما ورزش می کنید و یا بعد از مصرف داروهایی که اثراتی شبیه به فعالیت بدنی دارند، ECG یا نوار قلب برداشته می شود که ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم یا به ندرت، یک حمله قلبی شوند . این عوارض جانبی توسط ورزش و یا دارو، نه خود ECG ایجاد می شوند.

هر گونه خطر برق گرفتگی در طول انجام نوارقلبی وجود ندارد. الکترودهای قرار داده شده بر روی بدن شما تنها فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کنند. الکترودها برق را ساطع نمی کنند.

آماده سازی ویژه ای لازم نیست. با این حال، پزشک در مورد داروها و یا مکمل های که مصرف می کنید، با شما صحبت خواهد کرد. برخی از داروها و مکمل ها ممکن است بر روی نتیجه نوار قلب شما تاثیر بگذارند.

نوارقلب می تواند در مطب پزشک یا بیمارستان انجام شود و اغلب توسط یک تکنسین اینکار صورت می گیرد. پس از تغییر به یک لباس بیمارستان، شما بر روی یک تخت بررسی دراز می کشید.

الکترودها که اغلب ۱۲ تا ۱۵ تا هستند، به دست ها، پاها و قفسه سینه متصل خواهند شد. الکترودها پدهای چسبنده اعمال شده با ژل یا نوار برای کمک به تشخیص و هدایت جریان الکتریکی قلب شما می باشد. اگر شما در قسمت های بدن خود که در آن الکترودها قرار داده خواهد شد، مو داشته باشید، تکنسین ممکن است برای چسبیدن صحیح الکترودها، مقداری از موها را بتراشد.

شما می توانید به طور معمول در طول انجام نوار قلب نفس بکشید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که شما برای دراز کشیدن آماده هستید. حرکت کردن، صحبت کردن و یا تکان خوردن ممکن است بر روی نتایج تست الکتروکاردیوگرام شما تاثیر گذارد. نوار قلب استاندارد فقط چند دقیقه طول می کشد.

همانطور که شما بر روی تخت دراز کشیده اید، الکترودها پالس هایی را ثبت خواهند کرد که ضربان قلب شما را ایجاد می کنند. این پالس ها به شکل امواج بر روی نمایشگر رایانه ثبت و یا بر روی کاغذ چاپ می شوند. پزشک با مشاهده امواج حرکت های نرمال پالس ها را خواهد دید.

اگر شما یک بی نظمی ضربان قلب که گهگاه رخ می دهند داشته باشید، ممکن است فرآیند انجام نوار قلب یا ECG بیشتر از چند دقیقه زمان برد. در چنین شرایطی پزشک ممکن است انواع دیگری از ECG را توصیه کند که در ادامه معرفی شده اند.

هولتر مانیتورینگ ضربان قلب به عنوان یک مانیتور ECG سیار شناخته می شود، یک مانیتور هولتر ریتم قلب شما را برای یک دوره ۲۴ ساعته ثبت می کند. سیم هایی از الکترود بر روی قفسه سینه به یک دستگاه ثبت کننده با باطری وارد شده و در جیب شما و یا بر روی یک تسمه یا بند حمل می گردند. در حالی که شما این مانیتور را می پوشید، تمام فعالیت ها و علائم خود را در طی روز یادداشت خواهید کرد. پزشک یادداشت های شما را با اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه مقایسه کرده تا علت علایم شما را بفهمد.

اگر علایم شما اغلب رخ نمی دهند، ممکن است پوشیدن یک دستگاه ثبت کننده رویداد به شما توصیه شود . این دستگاه شبیه به یک مانیتور هولتر است، اما اجازه می دهد تا شما ثبت ریتم قلب خود را تنها زمانی که علائم اتفاق می افتد، انجام دهید . شما می توانید یافته های ECG را از طریق خط تلفن برای پزشک خود ارسال کنید.

اگر مشکلات قلبی شما اغلب در طول ورزش رخ می دهد، پزشک ممکن است بخواهد در طول یک ECG شما بر روی تردمیل راه بروید و یا بر روی دوچرخه ثابتی پدال بزنید. این یک تست استرس یا تست ورزش نامیده می شود. اگر شما مبتلا به یک وضعیت پزشکی می باشید که برای شما راه رفتن را مشکل می کند، ممکن است به شما دارویی برای تقلید اثر ورزش بر قلبتان تزریق شود .

معمولا، پزشک قادر است به شما نتایج ECG تان را در همان روز انجام آن توضیح بدهد. اگر نوارقلبی شما طبیعی است، شما ممکن است به آزمایش دیگری نیاز نداشته باشید. اگر نتایج نشان دهنده وجود یک مشکل قلبی در شماست، شما ممکن است به تکرار ECG و یا سایر آزمایشات تشخیصی مانند اکوکاردیوگرافی نیاز داشته باشید. درمان بستگی به چیزی دارد که باعث ایجاد علائم و نشانه ها در شما می شود. شما می توانید فعالیت های عادی روزانه خود را پس از انجام نوار قلب از سر بگیرید.

داشتن یک ضربان قلب سریع ، آهسته و یا نامنظم سرنخ هایی در مورد بیماری قلبی به پزشک می دهد از جمله:

به طور معمول، ضربان قلب را می توان با چک کردن نبض اندازه گیری کرد. اما اگر نبض به دشواری احساس می شود و یا برای شمارش دقیق خیلی سریع یا خیلی نامنظم است، نوار قلب یا ECG ممکن است کمک کننده باشد.

نوار قلب می تواند به پزشکتان در شناسایی ضربان قلب غیر معمول سریع یا تاکی کاردی ، ضربان قلب کندتر از معمول یا برادی کاردی و بی نظمی های دیگر ریتم قلب یا آریتمی کمک کند. این شرایط ممکن است هنگامی رخ دهد که هر بخشی از سیستم الکتریکی قلب دچار اختلال در عملکرد شود. در موارد دیگر، داروها، مانند مسدود کننده های بتا همچون بتا بلوکرها ، داروهای روان گردان یا آمفتامین، می توانند آغاز کننده آریتمی باشند.

نوار قلب، اغلب می تواند شواهدی از یک حمله قلبی در گذشته یا یک سکته قلبی در حال پیشرفت را نشان دهد. الگوهای موجود در ECG ممکن است نشان دهنده آسیب دیدن بخشی از عضله قلب و همچنین میزان آسیب باشند.

نوار قلب می تواند زمانی انجام شود که شما علائمی دارید و می تواند به پزشکتان در تعیین اینکه آیا درد قفسه سینه توسط کاهش جریان خون به عضله قلب از جمله درد قفسه سینه با آنژین ناپایدار ایجاد شده، کمک کننده باشد.

نوار قلب می تواند سرنخ هایی در مورد بزرگ شدگی حفره ها و یا دیواره های قلب، نقایص قلبی و سایر مشکلات قلبی فراهم کند. اگر متخصص قلب و عروق هر گونه بی نظمی در ریتم قلب شما پیدا کرد، ممکن است دیگر روش های تشخیص بیماری های قلبی عروقی را برای شما تجویز کند.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سلام

این کار هیچ تاثیری نداره

برای کنترل اصطراب باید با روان پزشک مشورت کنید

سلام متاسفانه بدون معاینه نمیشه اظهار نظر کرد باید معاینه شوید

 سلام

فایل هاتون ارسال نشده

دردهای تیرکشنده معمول قلبی نیست

اما با توجه به این‌که دیابت و فشار خون دارند بدون معاینه اصلا نمیشه اظهار نظر کرد و بیمار باید معاینه شود و نوار قلب گرفته شود

سلام

تعداد ضربان کمی پایینه

سایر موارد طبیعیه

خواهش میکنم

سلام

توی این شرایط معمولاً امکان تغییر پزشک یا بیمارستان نیستچگونه نوار قلب میگیرند

چون بیمارستان دیگری بعیده  که به شما پذیرش بده

رزیدنت ها هستند می تونید از رزیدنت مربوطه شان سوال کنید

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

برای انجام نوارقلب الکترود هایی از دستگاه به قسمت هایی از بدن بیمار وصل می شود تا دستگاه فعالیت الکتریکی قلب را بر روی کاغذی که درجه بندی شده است ثبت کند.نوار قلب یا ECG یک آزمایش ساده و بدون درد است که امکان مشاهده ی فعالیت الکتریکی قلب شما را برای پزشک امکان پذیر می سازد . بهترین روش برای تشخیص مشکلات قلبی، گرفتن نوار قلب استیکی در شرایطی ممکن است بیمار نتواند برای انجام نوار قلب به بیمارستان یا درمانگاه مراجعه کند میتوانید گرفتن نوار قلب را در منزل تجربه کنید.

قفسه ی سینه شما درد کند و از این ناحیه احساس درد شدید داشته باشید .

تپش قلب شدید داشته باشید .

احساس درد از ناحیه قلب داشته باشید .

به راحتی نتوانید نفس بکشید و هنگام تنفس درد داشته باشید.چگونه نوار قلب میگیرند

نوار قلب به وسیله ی الکترود های نرم که با ژل بر روی قفسه ی سینه و بازو و پای بیمار قرار داده می شود انجام می گیرد و این الکترودها 12 الی 15 عدد است که این الکترودها به سیم هایی وصل شده و این سیم ها به دستگاه مرتبط وصل می شوند.

اکوی قلب یک روش پیچیده تر و تخصصی تر از نوار قلب است. برای انجام این کار نسبت به نوار قلب که مدت بیشتری صرف می شود. نماد حقیقی دیواره های قلبی و دریچه های قلب ابتدای سرخک های بزرگ را نشان می دهد . در اصل اکوی قلب امکان این را می دهد که ضربان قلب بیمار و پمپاژ قلب را پزشک مشاهده کند . البته باید توجه داشته باشید که داشتن دانش این کار و تخصص انجام دادن این کار برای افراد غیر از افراد متخصص امکان پذیر نمی باشد .یکی از مزایای اکوی قلب یا دستگاه اکوکاردیوگرافی قلب این است که متخصص میتواند قلب را در حال حرکت ببیند و اینکه قلب به چه صورتی خون را پمپاژ می کند و همچنین نحوه عملکرد دریچه های قلب را نیز نشان می دهد

نوار قلب ثبت فعالیت های مکانیکی و الکتریکی قلب می باشد که در چند دقیقه انجام می شود برای نوار قلب فرد به صورت طاق باز میخوابد و الکترودهایی در قفسه سینه بیمار و انتهای پا قرارداده می شود.
برای گرفتن اکوی قلب فرد به پهلو و یا به پشت دراز می کشد و همچنین از پروب برای گرفتن اکو استفاده می شود که ژل را بر روی پروب ریخته و بر روی سینه کشیده می شود و نمای دقیقی از دیواره‌های قلبی، دریچه‌ها و ابتدای سرخرگهای بزرگ را نشان میدهد و همچنین از الکترود های مختلف استفاده می شود که ژل زده و این الکترودها را در قسمت های مد نظر به صورت ثابت قرار داده می شود .
اکوی قلب نشان دهنده :

یکی از دغدغه های بیمارانی که تماس میگیرند اعزام نیروی خانم برای گرفتن نوار قلب می باشد. به همین دلیل ما نیروی خانم نیز برای انجام نوار قلب در منزل اضافه کرده ایم که برای همه مناطق تهران اعزام می شوند.

انجام تست نوار قلب یا ECG یکی از معمول ترین روش ها برای تشخیص ناراحتی های قبلی می باشد و همچنین کم هزینه ترین هم است. هزینه نوار قلب توسط متخصصین هوم ویزیت بین 250 تا 300 هزار تومان است اما ممکن است نسبت به شرایطی مثل منطقه بیمار و ساعت مراجعه تغییر کند.هزینه دیگری مثل ایاب و هاب یا موارد دیگر به این هزینه اضافه نمی شود.

هزینه اکوی قلب به نوع اکوی مورد نیاز بیمار و تعداد دفعات مورد نیاز اکو نیاز دارد. همچنین با توجه به نوع بیمه ممکن است هزینه پرداختی توسط
هزینه انجام اکوی قلب در منزل با نوار قلب متفاوت است و به نوع اکوی مورد نیاز ، تعداد دفعات، اعزام پزشک متخصص و موارد دیگری بستگی دارد برای اطلاع از هزینه اکوی قلب در منزل با ما تماس بگیرید.

برای سفارش و یا مشاوره نوار قلب در منزل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان ویزیت در منزل با ما تماس بگیرید.

در نوار قلب اختلال در ضربان و ریتم قلب، ناهنجاری‌های شکل و اندازه قلب و اینکه فرد اخیرا دچار حمله قلبی شده است یا خیر قابل تشخیص است.

به طور متوسط، ECG تقریباً 15 دقیقه طول می‌کشد.

خیر، پروسه ثبت نوار قلب غیر تهاجمی، بدون درد و کاملاً بی خطر است. اما گاهی ممکن است بدن به نوار الکترود حساس باشد و سبب قرمزی یا تورم بر روی پوست شما شود.

اکوکاردیوگرام بسیار ایمن می‌باشد و برخلاف سایر تکنیک های تصویربرداری از اشعه استفاده نمی‌کند اما ممکن است به دلیل داروهای آرام بخش استفاده شده در این روش احساس آرامش یا خواب آلودگی کنید.

خطر برق گرفتگی در طول انجام نوارقلب وجود ندارد. در طول آزمایش، متخصص 12 الی 15 الکترود را روی بدن بیمار قرار داده و فعالیت قلب را ثبت می‌کند. الکترودها برق را ساطع نمی‌کنند.

نه نیاز به آمادگی خاصی مثل ناشتایی و غیره نیست فقط در زمان انجام کار صحبت کردن و تکان خوردن ممکن است بر روی نتایج تست الکتروکاردیوگرام شما تاثیر گذارد و دچار خطا شود.

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدماتی پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت یک پلتفرم تخصصی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، کوچه بالاور، پلاک 7، طبقه 2

دسترسی سریع

آیا می دانید نوار قلب چیست ؟

در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا تمام آنچه را پیرامون نوار قلب نیاز دارید را بدست بیاورید.

 

 

چگونه نوار قلب میگیرند

 

ممکن است پزشک شما را توصیه به گرفتن نوار قلب کند تا به وسیله آن بتواند علائم بیماری قلبی را بررسی نماید. نوار قلب که با عنوان EKG یا ECG شناخته می شود.

EKG یا ECG روشی است که طی آن فعالیت الکتریکی ضربان قلبتان به وسیله  الکترود که متخصص به پوست قفسه سینه، بازوها و پاها متصل می کند، ضبط می شود.  EKGها سریع، ایمن و بدون درد هستند. با انجام این تست پزشک شما قادر به بررسی موارد زیر است:

 

 

برخی موارد است که شما به واسطه آن می توانید خود را برای انجام آزمایش نوار قلب آماده کنید:

یک متخصص ۱۰ الکترود را با پدهای چسب دار به قفسه سینه، بازو ها و پای شما متصل می کند.

اگر شما مذکر باشید بهتر است موهای خود را بتراشید تا اتصال بهتری برقرار شود.

حین انجام آزمایش دراز کشیده اید و یک کامپیوتر تصاویری را روی برگه  ایجاد می کند که نشان دهنده پالس های الکتریکی است که در قلب شما ایجاد می شوند. به این حالت EKG «در حال استراحت» گفته می شود در صورتی که این عمل را می توان در حالت انجام فعالیت انجام داد.

حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد تا الکترودها متصل شده و آزمایش انجام شود اما نتایج مورد نظر در طول چند ثانیه حاصل می شوند.

پزشک شما الگوهای حاصل از EKG را نگهداری می کند تا در صورت انجام آزمایش در آینده بتواند آن ها را با هم مقایسه نماید.

 

علاوه بر آزمایش استاندارد EKG پزشک ممکن است شما را توصیه به انجام انواع دیگر آزمایش ها کند، از جمله:

یک EKG قابل حمل است که فعالیت الکتریکی قلب شما را برای ۱ تا ۲ روز و ۲۴ ساعته در طول روز بررسی می کند. این حالت زمانی توسط پزشک توصیه می شود که ریتم قلبی غیرطبیعی، تپش داشته باشید یا جریان خون در قلب شما کافی نباشد.

 

Mohammadkia

سپتامبر 8, 2018

قلب و عروق

انواع آزمایش های EKGچگونه باید خود را برای انجام آزمایش نوار قلب آماده کرد؟حین گرفتن نوار قلبی چه اتفاقی می افتد؟مانیتور هولترنوار قلب چگونه انجام می شود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

نوار قلب یا «الکتروکاردیوگرام» (Electrocardiogram) یکی از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های معاینات و بررسی‌های عملکرد قلب است. تست نوار قلب تا امروز نیز توانسته اطلاعات مفیدی را برای شرایط قلبی بیمار فراهم کند و یکی از روش‌های تشخیصی مهم در مورد بیماری‌های قلبی به شمار می‌آید.

با دستگاه‌های مدرن، نتایج الکتروکاریوگرام‌های سطحی، سریع و آسان به دست می‌آیند و اساس کار آن‌ها بر مبنای مفاهیم الکتروفیزیولوژیکی نسبتاً ساده‌ای قرار دارند.

در این مطلب در مورد نوار قلب و نحوه تفسیر نتایج آن بحث می‌شود.

الکتروکاردیوگرافی به عنوان روش ردیابی گرافیکی (الکتروکاردیوگرام ECG،EKG) شناخته می‌شود که جریان الکتریکی تولید شده توسط عضله قلب در هر ضربان قلب را شناسایی می‌کند. اطلاعات به دست آمده از این روش ضبط می‌شود و اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت و عملکرد قلب در اختیار پزشک قرار می‌دهد. فیزیولوژیست هلندی، «ویلم ایتینوون» (Willem Einthoven) اولین الکتروکاردیوگرام را در سال 1903 ایجاد کرد. در اواخر دهه 1960، الکتروکاردیوگرافی رایانه‌ای در بسیاری از بیمارستان‌های بزرگتر مورد استفاده قرار گرفت.

یک تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام نمایش ساده‌ای از فعالیت الکتریکی ماهیچه قلب و تغییرات آن در طول زمان است که این فعالیت‌های الکتریکی اغلب بر روی یک برگه کاغذی برای آنالیز و بررسی آسان‌تر پرینت می‌شود. مانند ماهیچه‌های دیگر، ماهیچه قلبی در پاسخ به دپلاریزاسیون الکتریکی سلول‌های ماهیچه منقبض می‌شود. در واقع نوار قلب، مجموع همین فعالیت‌های الکتریکی است که در زمان کوتاه به اندازه چند ثانیه تقویت شده و ثبت و ضبط می‌شوند.چگونه نوار قلب میگیرند

الکتروکاردیوگرام با قرار دادن الکترود در قسمت‌های مختلف بدن ساخته می‌شود. الکترودهایی که فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می‌کنند در ۱۰ مکان مختلف قرار می‌گیرند، ۴ الکترود روی هر یک از دست‌ها و پاها و شش الکترود دیگر در مکان‌های مختلف در سطح قدامی سینه قرار می‌گیرند. پس از برقراری جریان در الکترودها، یک میلی ‌ولت از منبع الکتریکی خارجی وارد بدن می‌شود. در این حالت دستگاه کالیبره می‌شود. استاندارد کردن یا کالیبره کردن الکتروکاردیوگرام، امکان مقایسه آن را در افراد مختلف امکان پذیر می‌کند.

الکتروکاردیوگرام نرمال، نتایج انحرافات معمولی به سمت بالا و پایین را نشان می‌دهد که منعکس کننده انقباض متناوب دهلیز (دو اتاقک فوقانی) و بطن‌های (دو محفظه پایین) قلب است. اولین انحراف به سمت بالا که با  حرف P نمایش داده می‌شود به دلیل انقباض دهلیزی است و به عنوان کمپلکس دهلیزی شناخته می‌شود. انحرافات دیگر الکتروکاردیوگرام Q ،R ،S و T همه به دلیل عمل بطن‌ها ایجاد می‌شوند و به عنوان کمپلکس‌های بطنی شناخته می‌شوند. هرگونه انحراف از حالت نرمال در یک الکتروکاردیوگرام خاص، نشانگر یک اختلال قلبی احتمالی است.

الکتروکاردیوگرام بیشترین کاربرد را در تشخیص آریتمی‌های قلبی، انفارکتوس‌های حاد و انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی)، بیماری پریکارد و بزرگ شدن قلب (دهلیزی و بطن) دارد. وجود فشار خون بالا (فشار خون بالا)، بیماری تیروئید و انواع خاصی از سوء تغذیه نیز ممکن است توسط یک نوار قلب مشخص شود. به علاوه‌، می‌توان از الکتروکاردیوگرافی برای تعیین اینکه آیا ضربان آهسته قلب دلایل فیزیولوژیکی دارد یا ناشی از انسداد قلب است، استفاده کرد.

الکتروکاردیوگرام ورزش (تست ورزش)، یا تست استرس ECG، برای ارزیابی توانایی عروق کرونر در تحویل اکسیژن، در حالتی که قلب تحت فشار قرار گرفته توسط پروتکل‌های ورزشی استاندارد انجام می‌شود. اگر خون رسانی به قلب در هنگام ورزش به خطر بیفتد، اکسیژن رسانی ناکافی عضله قلب با تغییرات معمولی در الکتروکاردیوگرام ثبت می‌شود که نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب (باریک شدن عروق کرونر) است. با این وجود، یک الکتروکاردیوگرام معمولی، بیماری عروق کرونری قلب را همیشه شناسایی نمی‌کند و پیش بینی کننده دوره بیماری نیست.

چرخه طبیعی قلب با دپلاریزاسیون همزمان گره‌های سینوس شروع می‌شود، گره‌های سینوس، ناحیه‌ای از بافت تخصصی قلب هستند که در قسمت بالای دهلیز راست قرار گرفته‌اند. یک موج دپلاریزاسیون از بالای دهلیز راست در طول سپتوم یا دیواره‌ای که دو دهلیز قلب را از هم جدا می‌کند، عبور کرده و از این طریق به دهلیز چپ می‌رسد.

دهلیزها توسط یک حلقه فیبر الکتریکی از بطن‌ها جدا می‌شوند، به طوری که در قلب طبیعی تنها مسیر انتقال دپلاریزاسیون الکتریکی از دهلیز به بطن‌ها از طریق گره دهلیزی (AV) است. گره دهلیزی سیگنال الکتریکی را برای مدت کوتاهی به تأخیر می‌اندازد و سپس موج دپلاریزاسیون، توسط سپتوم بین بطنی (IVS)، از طریق دسته‌های فیبری His (دسته‌ای از فیبرهای ماهیچه قلبی که پالس‌های الکتریکی برای ضربان قلب تنظیم می‌کند) و شاخه‌های راست و چپ آن، به سمت بطن راست و بطن سمت چپ گسترش می‌یابند.

از این رو با هدایت طبیعی، دو بطن به طور هم زمان منقبض می‌شوند که در این حالت قلب در حداکثر کارایی خود قرار دارد.

پس از دپلاریزاسیون کامل قلب، میوکارد قبل از اینکه بتواند دوباره برای چرخه قلبی بعدی مورد دپلاریزاسیون قرار گیرد، باید دوباره پلاریزه شود.

نوار قلب با قرارگیری یک سری الکترود روی پوست بیمار اندازه‌گیری خود را انجام می‌دهد، به همین دلیل به عنوان الکتروکاردیوگرام سطحی نیز شناخته می‌شود.

موج دپلاریزاسیون الکتریکی از دهلیز پایین می‌رود و از طریق سپتوم بین بطنی به بطن‌ها می‌رسد. بنابراین جهت این دپلاریزاسیون معمولاً از بالا به سمت تحتانی قلب است. جهت موج دپلاریزاسیون به طور معمول به سمت چپ است زیرا جهت گیری قلب در قفسه سینه و بخش ضخیم‌تر عضله قلبی به سمت چپ قرار دارد. این جهت کلی حرکت دپلاریزاسیون الکتریکی در ماهیچه قلب به عنوان محور الکتریکی شناخته شده است.

یک اصل اساسی در الکتروکاردیوگرافی این است که هنگامی که موج دپلاریزاسیون در جهت الکترودهای ردیابی جریان الکتریکی قلب حرکت می‌کند، منجر به ایجاد یک روند انحرافی مثبت یا به سمت بالا در نوار قلب می‌شود و هنگامی که موج دپلاریزاسیون در خلاف جهت الکترودهای دستگاه حرکت می‌کند، بر روی نوار قلب یک انحراف منفی یا به سمت پایین مشاهده می‌شود.

طبق قرارداد، ما نوار قلبی سطحی استاندارد را با استفاده از 12 لید مختلف الکترودهای دریافت کننده جریان، می‌توانیم ضبط کنیم، اگرچه برای رسیدن به این هدف فقط 10 الکترود ضبط کننده روی پوست لازم است که این امر می‌تواند تا حدی گیج کننده باشد. شش مورد از این الکترودها بر روی قفسه سینه و بر روی قلب قرار می‌گیرد که به آن‌ها الکترودهای قفسه سینه یا قدامی می‌گویند. چهار الکترود دیگر بر روی دست‌ها و پاها قرار می‌گیرد که به آن‌ها الکترودهای اندامی می‌گویند. ضروری است که هر 10 الکترود نوار قلب در موقعیت صحیح خود قرار بگیرند، در غیر این صورت نمودار الکتروکاردیوگرام به میزان قابل توجهی تغییر خواهد کرد و همین امر موج خطا در تفسیر نوار قلب می‌شود.

الکترودهای نوار قلب ابزارهایی هستند که ارتباط بین بدن بیمار با دستگاه الکتروکاردیوگراف را برقرار می‌کنند. اطلاعات الکتریکی قلب از طریق این الکترودها دریافت شده و برای ردیابی و ثبت به الکتروکاردیوگراف ارسال می‌شوند.

همان طور که در بالا اشاره است، برای انجام یک الکتروکاردیوگرام استاندارد ده الکترود به کار گرفته می‌شوند. این الکترودها به دو گروه تقسیم می‌شوند:

۱۲ لید الکتروکاردیوگرام تمام اطلاعاتی را که توسط این الکترودها فراهم می‌شود را آماده می‌کنند. زمانی که یک الکتروکاردیوگرام انجام می‌شود، مهم است که الکترودها در مکان‌های دقیق خود روی بدن بیمار قرار بگیرند. اگر الکترودها در جای مناسب خود قرار داده نشوند، تغییراتی در مورفولوژی کمپلکس QRS نشان می‌دهد که تشخیص را با خطا مواجه می‌کند.

در این بخش محل‌های دقیق قرارگیری هر الکترود معرفی می‌شوند.

الکترودهای اندامی

چهار الکترود اندامی در چهار اندام دست‌ها و پاهای بیمار قرار می‌گیرند. این الکترودها با رنگ‌های خاصی قابل تشخیص از سایر الکترودها هستند و هر کدام با حروف مشخص نام‌گذاری شده‌اند.

الکترود‌های سینه‌ای

شش الکترود سینه‌ای در بخش قدامی سینه قرار می‌گیرند که هر کدام از این الکترودها با یک شماره از یکدیگر متمایز می‌شوند:

در انجام نوار قلبی، لیدها می‌توانند تفاوت پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه را ردیابی ‌کنند که می‌تواند این اختلاف بین دو الکترود (لیدهای دوقطبی) یا در یک نقطه و یک الکترود (لیدهای تک قطبی) باشد.

باید به این نکته توجه کرد که لیدها به تنهایی و به صورت جداگانه نباید مورد بررسی قرار بگیرند اما در حالت کلی، هر لید یک بخش از تمام اطلاعات الکتریکی قلب را نشان می‌دهند. براساس نقشه الکتریکی قلب دو گروه لید وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

معمولاً ضبط ECG با استفاده از اقدامات استاندارد برای دامنه سیگنال الکتریکی و سرعتی که کاغذ در حین تست حرکت می‌کند، انجام می‌شود. این امر اجازه می‌دهد که:

دامنه یا ولتاژ سیگنال الکتریکی ضبط شده بر روی یک ECG در بعد عمودی بیان شده و بر حسب میلی‌ ولت اندازه‌گیری می‌شود. روی کاغذ ECG استاندارد 1 میلی ولت با انحراف 10 میلی‌متر نشان داده شده است. افزایش مقدار توده عضلانی یا فشار خون بطن چپ (LVH)، معمولاً منجر به سیگنال دپلاریزاسیون الکتریکی بزرگتر می‌شود و بنابراین دامنه بیشتری از انحراف عمودی بر روی ECG مشخص می‌شود.

یک ویژگی اساسی نوار قلب این است که در آن فعالیت الکتریکی قلب با توجه به زمان تغییر می‌کند. به عبارت دیگر، می‌توان ECG را به عنوان یک نمودار در نظر گرفت که فعالیت الکتریکی را در محور عمودی در برابر زمان در محور افقی ترسیم می‌کند. کاغذ ECG استاندارد در هنگام ضبط امواج قلبی در زمان واقعی 25 میلی‌متر در ثانیه حرکت می‌کند. این بدان معنی است که هنگام نگاه کردن به نوار قلب چاپ شده، فاصله 25 میلی‌متر در امتداد محور افقی نشان دهنده زمان 1 ثانیه است.

الکتروکاردیوگرام روشی است که بر روی کاغذ، فعالیت‌های قلبی را نمایش می‌دهد. این کاغذها ویژگی‌های معینی برای خوانش صحیح داده‌های الکتروکاردیوگرام دارند.

کاغذ نوار قلب یک کاغذ نمودار یا گراف است که بر روی آن هر پنج مربع کوچک (یک میلی‌متر) یک مربع بزرگتر ۵ میلی‌متری با خطوط ضخیم‌تر را مشخص می‌کند.

محور عمودی دامنه جریان الکتریکی قلب را اندازه می‌گیرد. این اندازگیری در بازه میلی‌ولت صورت می‌گیرد. بر طبق استاندارد، ۱۰ میلی‌متر در ارتفاع برابر با ۱ میلی‌ولت است. بنابراین هر مربع یک میلی‌متری بر روی محور عمودی برابر با ۰٫۱ میلی‌ولت و هر مربع بزرگ ۰٫۵ میلی ولت را نشان می‌دهد.

محور افقی زمان را اندازه می‌گیرد. در الکتروکاردیوگراف استاندارد، سرعت کاغذ در حدود ۲۵ میلی‌متر بر ثانیه است. بنابراین هر مربع یک میلی‌متری روی محور افقی برابر با ۰٫۰۴ ثانیه و هر مربع بزرگ ۰٫۳ ثانیه را نشان می‌دهد.

استفاده از الکتروکاردیوگرام استاندارد می‌تواند با توجه به این موارد به سادگی قابل خوانش باشد. از سویی دیگر، در مواردی خاص می‌توان سرعت کاغذ را افزایش (موج غیرطبیعی) و یا کاهش (برای بررسی ناهنجاری‌های آریتمی) داد. علاوه بر این، افزایش (اگر ولتاژ کم باشد) یا کاهش (زمانی که کمپلکس ORS خیلی بزرگ است) دامنه نیز امکان پذیر است.

سرعت کاغذ استاندارد و نشانگرهای مربع، اندازه گیری آسان فواصل موجی و زمان سنجی قلب را ممکن می‌سازد. این امر محاسبه ضربان قلب و شناسایی هدایت الکتریکی غیرطبیعی در قلب را نیز امکان پذیر می‌کند.

در زیر یک ECG طبیعی نشان داده شده است. توجه داشته باشید که قلب در ضربان منظم سینوسی بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه (به طور خاص 82 دور در دقیقه) تپش دارد. تمام فواصل مهم این الکتروکاردیوگرام در محدوده طبیعی است.

در ابتدا ثبت الکتروکاردیوگرام، الکتروکاردیوگراف به صورت خودکار شروع به کالیبراسیون می‌کند. یک سیگنال ۱ میلی ولتی برای ۰٫۲ ثانیه منتقل می‌شود و یک شکل مستطیلی با ارتفاع ۱۰ میلی‌متر و پهنای ۵ میلی‌متر بر روی کاغذ گراف نمایان می‌شود. این تصویر ایجاد شده نشان می‌دهد که کالیبراسیون در طول ثبت نوار قلبی انجام شده است.

همان طور که در بالا اشاره شد، سرعت کاغذ یا دامنه می‌توانند در موارد مختلف تغییر کنند و جایی که ولتاژ QRS خیلی بالا یا خیلی پایین است، این تغییر صورت می‌گیرد. این امر به معنای کالیبراسیون‌های متفاوت است و بنابراین تغییر در ارتفاع و طول به عنوان نماد کالیبراسیون قابل شناسایی است.

همان طور که در بالا اشاره شد، اولین ساختاری که در طی ریتم سینوسی نرمال دپلاریزه می‌‌شود، دهلیز راست است که پس از آن دهلیز چپ دپلاریزه می‌شود. بنابراین اولین سیگنال الکتریکی روی یک نوار قلب معمولی از دهلیز سرچشمه می‌گیرد و به عنوان موج P شناخته می‌شود. اگرچه معمولاً فقط در موج‌های یک نوار قلبی تنها یک موج P وجود دارد، اما موج P در حقیقت مجموع سیگنال‌های الکتریکی از دو دهلیز است که معمولاً به صورت مورب قرار دارند.چگونه نوار قلب میگیرند

پس از این مرحله یک تأخیر فیزیولوژیکی کوتاه وجود دارد، زیرا گره دهلیزی (AV) باعث کاهش سرعت دپلاریزاسیون الکتریکی قبل از ورود به بطن‌ها می‌شود. این تأخیر مسئول فاصله PR است، یک دوره کوتاه که هیچ فعالیت الکتریکی روی نوار قلبی مشاهده نمی‌شود، نمایانگر یک خط مستقیم افقی یا ایزوالکتریک است.

دپلاریزاسیون بطن‌ها معمولاً بیشترین قسمت از سیگنال در نوار قلب (به دلیل وجود عضله بیشتر در بطن‌ها) را دارند و این امواج به عنوان مجموعه QRS شناخته می‌شوند.

موج Q اولین انحراف اولیه نزولی یا منفی است. موج R انحرافی به سمت بالا دارد (مشروط بر اینکه از خط ایزوالکتریک عبور کند و مثبت شود). موج S نیز انحرافی است که به سمت پایین صورت می‌گیرد (مشروط بر اینکه از خط ایزوالکتریک عبور کند تا قبل از بازگشت به مبنای ایزوالکتریک منفی شود).

در مورد بطن‌ها، یک سیگنال الکتریکی دیگر نیز وجود دارد که بازتاب پلاریزاسیون مجدد میوکارد را نشان می‌دهد. این سیگنال به عنوان قطعه ST و موج T نشان داده می‌شود. قطعه ST به طور معمول ایزوالکتریک است و موج T در بیشتر موارد به صورت عمودی از دامنه و طول متغیر انحراف دارد.

ثبت نوار قلب بر روی کاغذ استاندارد، زمان لازم را برای اندازه‌گیری مراحل مختلف دپولاریزاسیون الکتریکی، معمولاً در میلی ثانیه انجام می‌دهد. یک محدوده طبیعی شناخته شده برای چنین فواصل زمانی وجود دارد:

کاغذ استاندارد نوار قلب تخمین تقریبی ضربان قلب (HR) از داده‌های الکتروکاردیوگراف را ممکن می‌سازد. هر ثانیه از زمان با 250 میلی‌متر (برابر با 5 مربع بزرگ) در امتداد محور افقی نشان داده شده است. بنابراین اگر تعداد مربع‌های بزرگ بین هر مجموعه QRS:

در مطلب تفسیر نوار قلب به چگونگی محاسبه ضربان قلب با توجه به مربع‌های کاغذ گراف می‌پردازیم.

همان طور که در بالا اشاره شد، نوار قلب از ۳ موج قلبی و تعدادی فواصل تشکیل شده است که در اینجا به تفضیل به آن‌ها می‌پردازیم.

این موج دپلاریزاسیون دهلیزی را نشان می‌دهد. در واقع موج P برآیندی از فعالیت‌های الکتریکی هر دو دهلیز را به نمایش می‌گذارد. طول این موج کمتر از ۰٫۱ ثانیه است و حداکثر ولتاژ آن برابر با ۰٫۲۵ میلی ولت است.

موج P در حالت طبیعی در تمام الکترودها یا لیدهای اتصالی به بدن بیمار مثبت است و تنها یک مورد استثنا وجود دارد و آن‌هم لید VR است و در ناحیه موج P به صورت منفی است و در لید V1 این موج به شکل دوفازی دیده می‌شود.

بزرگ شدن دهلیزها می‌تواند موجب افزایش ارتفاع یا طول مدت موج P شود. در برخی از ناهنجاری‌های قلبی مانند برخی از آریتمی‌های قلبی یا فیبریلاسیون دهلیزی، موج P وجود ندارد.

فاصله PR یعنی فاصله بین موج P و کمپلکس موج QRS به طور معمول بین ۰٫۱۲ و ۰٫۲ ثانیه اندازه‌گیری شده است.

دو نکته مهم در مورد موج Q وجود دارد:

لیدهای اندام

لیدهای پرکوردیوم

این مجموعه از تعدادی موج تشکیل شده است که در کنار هم دپلاریزاسیون بطنی را نمایش می‌دهند. بازه طول این مجموعه از ۰٫۰۶ ثانیه تا ۰٫۱۰ ثانیه اندازه‌گیری شده است. کمپلکس QRS براساس لیدهای متفاوت می‌تواند نمایش متفاوتی داشته باشد.

این موج دپلاریزاسیون بطنی را نشان می‌دهد. در حالت کلی این موج دامنه کوچک‌تری از کمپلکس QRS دارد که قبل از آن قرار گرفته است. موج T در تمام لیدها به جز aVR به صورت مثبت نمایش داده می‌شود. در لید III در بیماران دچار چاقی و در لیدهای V1 تا  V4 در کودکان، افراد جوان و زنان، این موج می‌تواند به صورت منفی مشاهده شود. موج T در حالت طبیعی به صورت متقارن است. بخش بالا رونده این موج آهسته‌تر از بخش پایین رونده آن است. حداکثر دامنه این موج کمتر از ۵ میلی‌متر در لیدهای اندامی و کمتر از ۱۵ میلی‌متر در لیدهای پرکوردیال اندازه‌گیری شده است.

آسیب‌ها و بیماری‌های زیادی وجود دارند که به دلیل تغییرات موج T در قلب اتفاق می‌افتند، از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری عروق کرونری یا ناهنجاری‌های الکترولیت اشاره کرد.

این موج به طور معمول موجی مثبت با ولتاژ پایینی است که به طور دائم در لیدهای پرکوردیالی بعد موج T قابل مشاهده است. منبع ایجاد این موج ناشناخته است و تصور می‌شود ممکن است، پلاریزاسیون ماهیچه‌های پاپیلاری دلیل ایجاد این موج باشند.

یک الکتروکاردیوگرام سیگنال‌های الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. این روش یکی از تکنیک‌های رایج و غیرتهاجمی برای تشخیص سریع مشکلات قلبی و بررسی سلامت قلب به شمار می‌آید.

همان طور که در بالا اشاره شد، الکتروکاردیوگرام که ECG یا EKG نیز نامیده می‌شود، اغلب در مطب پزشک، کلینیک‌های قلب و بیمارستان‌ها انجام می‌شود. دستگاه نوار قلب یکی از دستگاه‌های استاندارد و متداول در اتاق‌های عمل و آمبولانس‌ها محسوب می‌شود.

براساس نیاز بیمار و نوع مشکل قلبی، پزشک دو روش متداول انجام تست نوار قلب را توصیه می‌‌کند که در اینجا به بررسی هر دو روش می‌پردازیم.

در روش «هولتر مانیتور» (Holter monitor)، از یک دستگاه کوچک و قابل حمل که ریتم قلب بیمار ار بررسی می‌کند، استفاده می‌شود. پزشک ممکن است از بیمار بخواهد که این دستگاه را برای مدت یک تا دو روز با خود حمل کند. در طول این مدت دستگاه تمام ضربان قلب بیمار را ضبط می‌کند.

یک تست هولتر مانیتور معمولا بعد از یک تست الکتروکاردیوگرام عادی انجام می‌شود، به خصوص زمانی که نوار قلب معمولی اطلاعات کافی در اختیار پزشک برای تشخیص بیماری قرار ندهد، از روش هولتر مانیتور استفاده می‌شود. در برخی موارد روش هولتر استاندارد نیز ممکن است برای تشخیص کافی نباشد، از این رو پزشک استفاده از روش هولتر مانیتور وایرلس را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند عملکرد قلب را برای یک هفته ثبت و ضبط کند.

دستگاه قابل کاشت ضبط کننده لوپ قلب (Implantable Loop Recorder) یک نوع دستگاه مانیتورینگ است که ریتم قلب را به صورت متوالی برای مدت‌های طولانی (حداکثر تا ۳ سال) مورد بررسی قرار می‌دهد. این دستگاه سیگنال‌های الکتریکی قلب را ثبت می‌کند با استفاده از یک ابزار کوچک که در زیر پوست در ناحیه سینه جای‌گذاری می‌شود.

این دستگاه یک ابزار قابل حمل شبیه به هولتر است اما می‌تواند سیگنال‌های قلبی را فقط در زمان مشخصی برای چند دقیقه ثبت و ضبط کند. این وسیله توسط بیمار به مدت طولانی قابل حمل است (اغلب به مدت ۳۰ روز).  بیمار زمانی که علائم بیماری را احساس می‌کند، دکمه دستگاه را برای ثبت ریتم قلبی باید فشار دهد. برخی از این ابزارها به طور خودکار با بروز علائم شروع به ضبط سیگنال می‌کنند.

یک تست الکتروکاردیوگرام یک روش بدون درد و غیرتهاجمی است که برای تشخیص انواع بیماری‌های قلبی در افراد مختلف در تمام سنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک پزشک متخصص قلب برای شناسایی موارد زیر از تست نوار قلب استفاده می‌کند:

یک فرد زمانی که دارای علائم زیر باشد، اغلب لازم است که تست نوار قلب را انجام دهد:

انجام تست نوار قلب اغلب یک روش ایمن و بی‌خطر است. در این روش خطر برق گرفتگی در طول تست وجود ندارد، زیرا الکترودهایی که در این روش به کار می‌روند، الکتریسته تولید نمی‌کنند. الکترودها فقط فعالیت‌های الکتریکی قلب را ضبط می‌کنند.

بیمار تنها ممکن است به دلیل اتصال و برداشت الکترودهای دستگاه دچار ناراحتی شود. در برخی موارد پوست بیماران به دلیل اتصال الکترود دچار راش‌های خفیفی می‌شوند.

آمادگی خاصی برای انجام تست نوار قلب در حالت استاندارد لازم نیست، فقط بیمار باید تمام داروهایی که مصرف می‌کند را با پزشک مطرح کند تا از تاثیر برخی از داروها بر نتایج تست جلوگیری شود.

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، الکتروکاردیوگرام در مطب پزشک یا در بیمارستان توسط پزشک یا تکنسین‌های متخصص انجام می‌شود.

در طول انجام نوار قلب، ۱۲ لید و ۱۰ الکترود روی سینه، دست‌ها و پاهای بیمار قرار داده می‌شود. الکترودها با برچسب‌هایی بر روی سطح پوست قرار می‌گیرند و از طریق سیم‌هایی به دستگاه الکتروکاردیوگراف متصل می‌شوند و به این صورت اطلاعات به دست آمده از طریق الکترودها قابل مشاهده می‌شود. یک کامپیوتر این اطلاعات را در قالب گراف‌هایی ضبط کرده و نمایش می‌دهد.

در طول انجام تست بیمار می‌تواند به صورت عادی تنفس کند اما در تمام مدت تست باید روی تخت بماند و حرکت نکند زیرا هر گونه لرزش یا حرکت ممکن است باعث اختلال در نتیجه تست شود.

نتایج هر تست الکتروکاردیوگرام در همان روز قابل مشاهده و بررسی است.

اگر الکتروکاردیوگرام فرد طبیعی باشد، ممکن است به آزمایش‌های دیگری احتیاج نداشته باشد. اگر نتایج ناهنجاری خاصی را در قلب بیمار نشان ‌دهد، ممکن است به یک نوار قلب و آزمایش‌های دیگر مثل «اکوکاردیوگرام» (Echocardiogram) احتیاج داشته باشد. درمان بستگی به نشانه‌ها و علائم بیمار دارد.

پزشک اطلاعات ضبط شده توسط دستگاه الکتروکاردیوگرام را بررسی کرده و به دنبال مشکلی در قلب بیمار خواهد بود، از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر پزشک مشکلی را در نوار قلب بیمار مشاهده کرد، ممکن است آزمایش‌های تکمیلی را انجام دهد تا تشخیص بیماری به طور دقیق و کامل انجام شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

شکوفه دلخواهی (+)

شکوفه دلخواهی کارشناس ارشد نانوبیوتکنولوژی است. فعالیت‌های علمی و کاری او در زمینه تکنیک‌های زیست فناوری و طراحی نانوزیست‌حسگر بوده و اکنون در مجله فرادرس آموزش‌های زیست‌شناسی می‌نویسد.

بر اساس رای 24 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹

Dr Fariba Hendesi –

فهرست موضوعات

نوار قلب (ECG) کشیده شدن نموداری پتانسیل های تولید شده توسط قلب و در واقع نوار فعالیت الکتریکی قلب را الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب میگویند.

امواج الکتریکی قلب توسط دستگاه الکتروکاردیوگراف بر روی کاغذ شطرنجی مخصوصی که از تعدادی مربع ریز و درشت تشکیل شده است ترسیم می‌شوند.

سیگنالها بواسطه الکترودهای فلزی که به کمک پرستار یا تکنسین به اندامها و قفسه سینه متصل می‌شوند که یکی از بی‌خطرترین و ساده‌ ترین اقداماتی است، اطلاعاتی ارزشمند در مورد قلب به متخصص قلب و عروق و فشار خون می‌دهد، که بواسطه دستگاه نوار قلب دریافت و ثبت میگردد.چگونه نوار قلب میگیرند

بعد از انجام تست نوار قلب، پرستار یا تکنسین الکترود‌ها را از بدن بیمار جدا می‌کند که ممکن است بعد از جدا کردن الکترود‌ها، پوست در محل آن، کمی ‌حساس و قرمز شود که اغلب این موضوع مهمی ‌نیست و نیازی به درمان ندارد. بیمار پس از انجام تست نوار قلب میتواند براحتی به فعالیت‌های روزمره خود بازگردد.

نوار قلب به عنوان اقدامی روتین و اولیه  در بررسی دردهای قلب و سکته‌های قلبی ارزش خاصی دارد که برای تمام کسانی که مشکوک  به آنژین صدری و سکته قلبی و مشکلات حاد قلبی باشند توصیه و انجام میشود .

هنگامی که فشار خون خیلی بالا می رود برای اینکه قلب از عهده ی افزایش بار تحمیل شده  برآید قلب بزرگ می شود و این عمل منجر به افزایش ولتاژ در الکتروکاردیوگرام می شود و شاخص غیر مستقیمی از اندازه قلب را فراهم می کند.

وقتی شخصی مبتلا به هایپرتروفن بطن چپ باشد، میبایست  جهت درمان فوری فشار خون بالا، فشار خون خود را پایین بیاورد. چون این عارضه نمایانگر این مطلب است که عضله قلب تحت فشار شدیدتری قرار دارد تا بتواند همراه با افزایش غیر طبیعی فشار خون، خون را به همه نقاط بدن تلمبه کند.

گرفتن نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام، نشان دادن تغییراتی مانند تنگ شدن یا مسدود شدن سرخرگ های کرونر است که خون را به قلب می رسانند. اگر این تغییرات در سرخرگ ها ایجاد شوند عارضه ای را به وجود می آورند که این عارضه در بعضی افراد مبتلا به آنژین یا سینه درد مشاهده می شود.

حتی اگر هیچ نشانه بیماری آنژین در شما وجود نداشته باشد و یا هیچ دلیلی نداشته باشید که فکر کنید که سکته قلبی  در شما عارض شده است، با این حال ممکن است در نوار قلبی شما تغییرات ایسکمی مشاهده شود. این تغییرات بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرند.

نوار قلب در بررسی وضعیت کلی بدن نیز واجد اهمیت است نه تنها وضعیت قلب بلکه میزان پتاسیم خونی را که  تأثیر مستقیم روی نوار قلب می‌گذارد که حتماً باید صحت آن مورد بررسی قرار گیرد را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر در مسمومیتهای دارویی و بیماریهای ریوی  سکته‌های مغزی نیز نوار قلب ممکن است تغییرات خاصی را نشان دهد که تشخیص آن به عهده متخصص قلب است.

صحت نتایج نوار قلبی بستگی به بیماری دارد که پزشک قصد تشخیص یا درمان آن را دارد. این نکته را هم میبایست در نظر داشت که  برخی از مشکلات قلب هم در نوار قلبی آشکار نمی‌شوند، زیرا برخی بیماری‌ها هیچ نشانه‌ای در نوار قلبی بیمار برجا نمی‌گذارند .

انجام تست نوار قلب قبل از انجام جراحی‌های بازقلب ضروری است برای بررسی نحوه تاثیر یک داروی خاص یا یک وسیله درمانی خاص بر روی قلب فرد بیمار، انجام تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام را پزشک متخصص قلب ممکن است تجویز نماید.

آماده شدن جهتگرفتن نوار قلب  

✔ بیمار قبل از انجام تست نباید فعالیت فیزیکی شدید داشته باشد.

✔ بیمار بهتر است به دور از استرس باشد.

✔ بیمار قبل از مراجعه وعده غذایی سنگینی میل نکرده باشد.

✔ در مورد آقایان تراشیدن موهای سینه ضروری می باشد.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

کلینیک فشار خون

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

مطلب قبلی

انواع روش های تشخیص بیماری های قلبی

مطلب بعدی

پیس میکر موقت چیست؟

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

سلام

ببینین همان پرولاپس یا مشکل معده شما میتونه توجیح کننده درد های و سوزش های قفسه سینتون باشه 

بنظر بنده اگر این درد های با فعالیت تشدید نمیشود و با استراحت بهبود نمیابد نیازی به نگرانی از جهت مسایل قلبی ندارین

سلام

سونوگرافی کلیه و مجاری بدین و در کنار اون برای اطمینان از وضعیت قلبی اکو شوین

سلام

از خود نوار قلب باید بصورت کامل عکس بگیرین 

چگونه نوار قلب میگیرند

سنتونم بگین

سلام

باید تحت نظر پزشک خودتون دارو هاتونو اصلاح کنین

تفاوت تست نوار قلب با اکوی قلب در چیست؟

انواع روش های تشخیص بیماری های قلبی

– عضو انجمن قلب امريكا

– موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

– عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

– عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

– بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

– سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

پستهای اخیر

کاهش فشار خون بالا به کمک ورزش

روز جهانی فشار خون چه روزیست؟

نمیتونم نفس عمیق بکشم ، چیکار کنم؟

علائم فشار خون عصبی و درمان آن

آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

مطالب اخیر

قرص دافلون برای درمان بیماری واریس

راه های درمان بیماری ایسکمیک قلبی

برای افزایش فشار خون پایین چی بخوریم؟

عمل واریس پا یا استریپینگ چیست؟

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

چگونه نوار قلب میگیرند
چگونه نوار قلب میگیرند
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *