چگونه پزشک قلب شویم

 
helpkade
چگونه پزشک قلب شویم
چگونه پزشک قلب شویم

دوست عزیز در این بخش از سایت می‌توانید باطرح سوال خود، به طور رایگان از راهنمایی دکتر پدرام بهره‌مند شوید. لطفا قبل از طرح سوال، سوالات دیگر دوستان را ببینید تا سوالات تکراری به حداقل برسد،همچنین با قابلیت جست و جوی که برای سوالات و پاسخ ها برایتان گذاشته شده است می توانید به راحتی سوال مورد نظر خودتان را بیابید.

سلام محمد جان

خیلی خوبه که از الان هدفت رو میدونی و داری در موردش بررسی می کنی ، برای جراح قلب شدن ، شما میبایست در ووحله اول کنکور تجربی رو بدین و پزشکی رو قبول بشین.

پزشکی شامل 3 سال علوم پایه، سپس آزمون علوم پایه و بعد 4 سال بحث های تخصصی پزشک عمومی هستش که دوره ای رو هم در بیمارستان به کار مشاهده باید برسین، یعد در کل بعد از 7 سال فارغ التحصیل میشین و بعدش باید طرح اجباری 2 ساله رو بگذرونین و خدمت کنین در یک بیمارستان تا هم توانتون بالاتر بره و هم خدمتتون به دولت رو انجام داده باشین.

در مورد رشته هایی مثل: بورد تخصصی قلب – اطفال – زنان زايمان – راديولوژی – داخلی – گوش و حلق و بينی – روانپزشكی و ارتوپدی بين 3 تا 4 سال دوره ی تخصص زمان میبره.

چگونه پزشک قلب شویم

در مورد تخصص جراحی عمومی هم دوره اش 4 سال هست .

البته برای رشته های جراحی تخصصی ( قلب – قفسه سينه – دستگاه گوارش – پلاستيك ) میبایست وارد جراحی این رشته ها مثلا جراحی قلب شد که اون هم مدت زمانی معادل4 تا نهایتا 5 سال زمان میبره.

در مورد تخصص هایی همچون جراحی قلب هم معمولا در ادامه علاوه بر اون دوره فوق تخصص اونها رو هم سپری میکنن كه طول دوره هاشون بين 2 تا 4 سال هست .

البته خیلی از دوستانی می خوان در اين رشته ها فوق تخصص بگيرن معمولا ميرن خارج از كشور در کشوری که این تخصص رواج بیشتری داشته باشه.

پس بدون احتساب فوق تخصص برای جراحی قلب شما 7 سال + 2 سال + حدودا5 سال ( بدون در نظر گرفتن وقفه های آزمون ورودی ) حدود 14 سال این تخصص زمان میبره که البته شما میبایست بین 16 تا 17 سال رووش حساب کنین چون وقفه های متعددی ممکنه در مسیر پیش بیاد.

برای دریافت مشاوره و تعیین وقت حضوری از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید .

۰۲۱-۲۲۶۹۱۰۱۰

@Pedram24

info[@]dr-pedram.com

@drpedramorg

drpedramorg

Parvaz99.ir

با سلام خدمت همگی

برای جراح قلب شدن چند سال باید درس خوند؟ واقعیتش من خیلی علاقه به جراحی قلب دارم و با توجه به تحقیقاتی که درباره ش کردم بعضی ها میگفتند بعد از پزشکی عمومی باید بری 4 سال تخصص جراحی عمومی بخونی، بعدش برای فوق تخصص (زمانش رو نمیدونم) اون موقع جراحی قلب بخونی .

بعضی هام میگفتن که بعد از پزشکی عمومی میتونی بری 3 تا 4 سال تخصص قلب و عروق بخونی و بعدش جراحی بکنی، بعضی ها هم میگن تخصص قلب و عروق نمیتونه جراحی کنه و بیماری های قلبی رو تشخیص میده و حتما باید اول تخصص جراحی عمومی بگیری بعدش برای فوق تخصص قلب بخونی تا جراحی کنی.

الان کدومش درسته؟، دقیقا برای اینکه جراح قلب بشی بعد از پزشکی عمومی باید چند سال بخونی و از کدوم تخصص اقدام کنی؟

با تشکر از دوستان

چگونه پزشک قلب شویم

بیشتر بخوانید …

کدوم یکی از رشته های پزشکی رو برای تخصص انتخاب کنم؟

بحث در مورد تخصص های پزشکی برای کنکوری ها

دانشجوی پزشکی عمومی هستم و برای انتخاب تخصص مرددم

سلام 

شما ابتدا هفت سال پزشکی عمومی مبخونی، بعدش دو سال میری طرح یا سربازی،بعدش آزمون تخصص میدی و در صورت قبولی در رشته جراحی عمومی چهار سال این رشته رو میخونی بعد آزمون فوق تخصص جراحی قلب به مدت دو سال میخونی و میشی جراح قلب، تنها راهش همینه ، اون یکی که فرمودین تخصص بیماری های قلبه که اجازه جراحی ندارند و بعد پزشکی عمومی مثل بقیه تخصص ها چهار سال تخصص بیماری های قلب میخونید، و یا بعد تخصص داخلی خوندن شما فوق تخصص بیماری های قلب میخونید

سلام . در سال گذشته رشته تخصصی جراحی قلب تصویب شد . یعنی شما برای رسیدن به جراحی قلب نیازی نیست اول برید جراحی عمومی بعد فوق جراحی قلب رو بخونید . بعد از اینکه 7 سال عمومیتون تموم شده با قبول در آزمون تخصص ، جراحی قلب رومیتونید انتخاب کنید .

سلام 

دقیقا همونی که دانشجوی پزشکی گفتن 

اینم اضافه کنم اونی که تخصص قلب میخونه میتونه فلوشیپ اینترونشن بگیره که یکم تهاجمی تره و یه جورایی جراحی نیست ها ولی میتونه مداخله انجام بده 

سلام دو راه وجود داره

راه اول پزشکی عمومی میخونید تخصص قلب میخونید دوره ی اینترونشن میگذرونید

در این صورت بیمار برای معاینات قلب به شما مراجعه می کنه شما از تمامی مسائل مربوط به قلب آگاهی دارید اگه مسئله گرفتگی رگی چیزی بود با مواردی مثل آنژیوگرافی از طریق رگ حل می کنید و خیلی از کارایی که قبلا اجبارا لازم بود جراح قلب انجام بده رو شما انجام میدین (با پیشرفت علم) اما اگه بیمار پیوند قلب و پیوند رگ و نارسایی دریچه و… داشت این کارو باید جراح قلب انجام بده، شما نامه میزنید به فلان جراح که لطف کنه جراحی باز قلب انجام بده

راه دوم پزشکی عمومی میخونید تخصص جراحی عمومی میخونید فوق تخصص جراحی قلب میخونید

در این صورت شما نامه رو که از پزشک قلب گرفتین جراحی های باز مربوط به قلب رو انجام میدین

اما دو تا نکته رو باید دقت کنین. نکته اول همون قضیه پیشرفت علم که دیگه لازم نیست برای هر کاری قفسه سینه طرفو باز کنین عمل قلب باز انجام بدین پس عمل قلب باز کم شده به دلیل عوارضی که داشت. نکته دوم اینکه در ادامه کم شدن جراحی نیاز به پزشک جراح قلبم کم شده اما پذیرشش و ورودیشم کمه منظورم اینه بیکار نمیمونید همونقدر که جراحی کمه جراحم کمه.

و اینطور نیست که یکی از این دوسته به اون یکی برتری داشته باشه، کاری که متخصص قلب انجام میده رو جراح نمیتونه انجام بده کاری که جراح انجام میده رو متخصص قلب نمیتونه.

 

این وسط طرحم هروقت خواستین برین اگه پشت سر هم امتحانا رو بگذرونید و در حال تحصیل باشید میتونید بذاریدش آخر کار بین درس خوندنتون فاصله نیفته سال بالایی ها میگن گویا اینطوری بهتره

سمانه هستم دانشجوی پزشکی علاقه مند به خواندن و نوشتن مطالب پزشکی😊

جراح قلب و عروق، متخصصی است که دوره فوق تخصص خود را در رشته جراحی قلب گذرانده است. تقریبا می توان گفت که تمام جراحی های قلب در بیمارستان انجام می شود. جراح قلب، توانایی انجام عمل جراحی برروی قفسه سینه شما که شامل قلب، ریه، مری و دیگر اعضا می شود را دارد.

در تخصص جراحی قلب، گرایش های زیادی وجود دارد که از جمله آنها می توان بهموارد زیر اشاره کرد:

· جراحی قلب در بزرگسالان

· جراحی قلب در کودکان

چگونه پزشک قلب شویم

· جراحی عمومی قفسه سینه (مانند اختلالات ایجاد شده در ریه و مری)

· جراحی نقص های مادرزادی قلب

· جراحی پیوند قلب و ریه

جراحان قلب انواع مختلفی از جراحی ها را انجام می دهند، از جمله:

· جراحی بای پس عروق کرونر – بازگرداندن جریان خون به قلب با دور زدن شریان های کرونری مسدود و باریک شده

· جراحی دریچه قلب – ترمیم و تعویض دریچه های تنگ شده قلب

· جراحی آئورت – جایگزینی رگ خونی بزرگ شده یا آسیب دیده که خون را از قلب به سمت سایر اندام های بدن میبرد.

· آنژیوپلاستی

· قرار دادن استنت

· ابلیشن قلبی

· ضربان سازها و ضربان سازهای قلبی انتقال دهنده ضربان قلب (ICDs).

· عمل جراحی قلب باز

· دستگاه های کمکی بطنی

جراحان بیماری های قلبی مادرزادی، نوزادان و کودکان را با بیماری های قلبی که از بدو تولد وجود دارد درمان می کنند. این شرایط شامل:

· نقص سپتوم (سوراخ بین دو اتاق قلب)

· تنگی دریچه آئورت و ریوی (جایی که دریچه باریکتر از حالت عادی است)

· انتقال شریان ها

جراحان قفسه سینه طیف گسترده ای از عمل جراحی را انجام می دهند از جمله:

· جراحی سرطان ریه ، تومورها و کیست

· جراحی روی ریه های فرو ریخته یا آلوده

· عمل جراحی قفسه سینه سوراخ کلیدی (جراحی توراکوسکوپی با کمک ویدیو)

· ناهنجاری های دیواره سینه (جراحی پکتوس)

برای پزشک عمومی شدن هفت سال، برای دوره ی تخصصی 4 سال و برای جراحی قلب سه سال باید درس خواند.

جراحان قلب و عروق به طور کلی جراحی قلب و سینه را انجام می دهند. متخصص قلب و عروق برای مدیریت بیماران و تعیین اینکه بیمار به جراحی نیاز دارد با جراحان همکاری می کنند. آنها همچنین ممکن است با هم کار کنند تا مشکلات نامنظم ضربان قلب را درمان کنند. قبل از عمل ، متخصص قلب ارزیابی کامل را انجام می دهد.

در کارنامه پزشکی دکتر سیدخلیل فروزان نیا، فوق تخصص جراحی قلب و عروق می توان بیش از بیست هزار جراحی موفق در زمینه های جراحی عروق کرونر (به روش باز و بدون پمپ)، ترمیم و تعویض دریچه‌های قلب، جراحی دریچه‌های قلب به روش ترانس کاتتر، جراحی آئورت، جراحی اندوواسکولار، جراحی بیماری‌های مادرزادی قلب، عمل‌های مجدد قلب، جراحی تومورهای قلب و پیوند قلب مشاهده کرد.

هر عمل جراحی خطرات زیادی دارد. خطرات و عوارض احتمالی جراحی قلب شامل موارد زیر است:

· واکنش شدید به بیهوشی مورد استفاده در جراحی

· خونریزی یا عفونت در محل عمل

· لخته شدن خون یا خونریزی در مغز

· سکته مغزی ، تشنج یا آسیب مغزی (نادر)

· حمله قلبی

· آسیب دیدگی به اعصاب ، مری ، یا نای (بادگیر) که می تواند منجر به کوفتگی یا مشکل در بلع شود

· ایجاد پلاک در شریان ها

سمانه هستم دانشجوی پزشکی علاقه مند به خواندن و نوشتن مطالب پزشکی😊

چگونه پزشک قلب شویم

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

 

 

چگونه پزشک قلب شویم

 

 

 

در دل و جانم روح و روان تازه ای دمیده می شود ، هنگامی که قطره های ریز باران بر گونه ها و لب هایم می نشیند…

آن زمان است که معنای  زندگی کردن و در عین حال خوشبخت بودن را تجربه می کنم . کمی گوش فرا ده …

کمی بیشتر دقت کن . گوش هایت  را تیز کن . به راستی که صدای باران چه زیبا و دلنشین  است . این قطره های زیبا و با طراوت که با ملا طفت دست نوازش برصورتمان می کشند ، هدیه های گران بهای خداوند به ماهستند .

آیا خداوند را شکر می کنی ؟ می بینی که چگونه قطره ، قطره در دل زمین فرو می روند ؟

او می بیند که چگونه ما انسان ها در دنیای مادی زندگی خود غرق شده ایم . آری او این باران را به صدا در می آورد تا ما به خود بیاییم و از همین جا به دنبال زندگی روانه شویم . به راستی که چقدر خداوند ما را دوست دارد.

وقتی باران به صدا در می آید ما انسانها تنها موجوداتی نیستیم که از آمدنش شاداب می شویم . بلکه دیگر مخلوقات زمین هم از شنیدن صدای آهنگین و گوش نواز باران به وجد آمده و ثناگوی خداوند می شوند .

هنگامی که قطره های باران در دل زمین فرو می روند زمین از اعماق وجودش نفس عمیقی می کشد و تمام آلودگی ها ی درونش را با بازدمی بیرون می راند باران که به صدا در می آید دوست داری زیر باران راه بروی . با او سخن بگویی ، با خدایت سخن بگویی . دوست داری هرگزپایانی برای آن نباشد . برخلاف میل ما باران می رود . امام هیچ نگران مباش . زندگی هم چنان جاریست و باز هم باران به صدا در می آید …

 

 

 

 

ز غربتش چه بگویم که سینه ها خون است  

 

برای صادق زهرا مدینه محزون است

 

 

 

دلم دوباره به یاد رئیس مذهب سوخت 

 

           که داغ غربت لیلی حدیث مجنون است

 

 

 

 

 

 

باز امشب “ليله القدر” خداست

ذکر يارب يارب و ورد دعاست…

گاه استغفار و دل لرزيدن است…

گاه توبه گاه “آمرزيدن” است…

گاه عجز و التماس و هم نياز…

چگونه پزشک قلب شویم

روبه درگاه کريم چاره ساز…

گاه جوشن خوانی شب تا سحر…

بارش باران اشک ازچشم تر…

پس به وقت ابتهال وحال زار…

ياد کن از اين “حقير بيقرار”

التماس دعا

ادامه مطلب

 

عنوان : آفرینش شگفت آور قلب کاربر :محمدمختاریآیا باور مى‏کنید که گوشت از آهن محکم‏تر باشد، آیا باور نمى‏کنید که اگر دو تکّه آهن را مدتى روى هم بکشید ساییده مى‏شوند، اتومبیل‏ها، هواپیماها، کارخانه‏ها پس از چندى از کار مى‏افتند و دیگر قابل استفاده نیستند و باید عوضشان کرد. اما دانشمندان بزرگ عالم مى‏گویند که اگر به قلب سالم یک پیرمرد بنگرید، مى‏بینید که به طور معمول در یک دقیقه هفتاد بار و در هرساعت 4200 بار و در شبانه روز 100800 بار و در یک سال 36000792 هزار بار در سینه‏اش باز و بسته مى‏شود. این گوشت‏ها مرتب به هم‏دیگر مى‏خورد و هر بار قلب خون را با فشار بیرون مى‏دهد و به همه بدن پخش مى‏کند، سپس آن را مى‏مکد و بافشار برمى‏گرداند، لحظه‏اى آسایش ندارد. مدتى طولانى این کار را ادامه مى‏دهد و کم‏ترین سستى ندارد، اکنون کدام فلزى را سراغ دارید که 36 میلیون بار به هم‏دیگر بسابند و یک هزارم میلى‏متر از ضخامتش کم نشود. دانشمندان مى‏گویند : انرژى و نیرویى که در دوازده ساعت از قلب به دست مى‏آید، مى‏تواند یک وزنه 65 تنى را که 25 سانتى متر طول داشته باشد، از زمین بلند کند؛ یعنى زحمتش برابر است با این که 65 تن بار را بلند کند و به زمین بگذارد. قلب در دوازده ساعت از لحاظ سرعت حیرت‏انگیز است. وقتى خون مى‏خواهد به همه بدن برود، قلب آن را به همه رگ‏ها مى‏دهد تا خون به همه نقاط بدن برسد و دوباره به قلب بازگردد. فشار قلب سبب مى‏شود که خون طول رگ‏ها را ـ 7500 کیلومتر ؛ یعنى مسافت بین تهران و نیویورک ـ در یک ساعت طى مى‏کند؛ یعنى خون تصفیه شده تمیز را باید از سرخرگ‏ها به مسافت 7500 کیلومتر در این رگ‏ها و مویرگ‏ها حرکت دهد؛ بعد این خون هم چرک و کثیف مى‏شود و به جگر سیاه داده مى‏شود تا آلودگى‏هایش گرفته شده تمیز شود و بعد به قلب برگردد. اکنون شما کدام اتومبیل را با چه موتورى سراغ دارید که در یک ساعت 7500 کیلومتر برود، اما این یک تکّه گوشت این کار را انجام مى‏دهد. مقدار حجم خونى را که قلب در ظرف یک سال تلمبه مى‏زند و مى‏برد و مى‏آورد، 2600000 لیتر است که براى حمل چنین خونى 81 تانکر هیجده چرخ لازم است که قلب با این جثه کوچکش این کار را انجام مى‏دهد. اگر به ماهیچه قلب بنگرید، آن را جسمى ضعیف و سست مى‏بینید. ماهیچه قلب خودتان از ماهیچه گوسفند نرم‏تر است، ولى این همه زحمت را متحمل مى‏شود و هیچ آسیبى هم نمى‏بیند. آیا این کار ماده است؟ آهن که از این محکم‏تر است، چرا او این کار را نمى‏تواند انجام دهد؟ فولاد که از این هم محکم‏تر است، چرا او این کار را انجام نمى‏دهد؟ چه کسى قلب را به این وظایف سنگین راهنمایى مى‏کند؟ چرا قلب استراحت نمى‏کند؟ اگر استراحت کند چه مى‏شود؟ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استاد حسین انصاریان.

سیستم هدایتی قلب

 

 

ادامه مطلب

پاور پوینت یاخته های خونی

 

دانلود

 

 

قلب، شگفتی خلقت ‌

قلب عضله‌ای تو خالی با بافت اختصاصی به اندازه مشت بسته شما و وزن حدود 300 گرم است که از شگفتی‌های خلقت به شمار می‌رود، قلب مظهر مهر، کین و تنها عضو بدن که یکتاست و بی‌همتا و اگر نباشد دیگر حیاتی نیست.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کویر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، این پمپ عضلانی که در طول عمر بشر هیچگاه از حرکت نمی‌ایستد تا استراحتی داشته باشد، با آغاز اولین ضربان و شنیدن اولین صدای تپش، اعلام وجود می‌کند و نوید یک حیات نو و شادی‌بخش کانون یک خانواده است.

 

این عضو حساس که در هفته چهارم پس از لقاح شکل می‌گیرد، در هفته هشتم تکامل می‌یابد و این تکامل پس از تولد نیز ادامه دارد.

 

همه ما توجه به سلامت قلب را از زمان میانسالی در نظر می‌گیریم این درحالی است که باید بدانیم، سلامت قلب و قلب سالم از زمان جنینی باید در نظر گرفته شود و اگر از ابتدا و قبل از تولد به آن توجه نکنیم تا آخر عمر دچار مشکل و عوارض آن خواهیم بود.

 

سلامت روان و سلامت جسم دو عامل مهم در سلامت قلب و داشتن قلبی سالم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

سلامت روان بسیار مهم و جدی است زیرا بیشتر بیماری‌های جسمی منشاء روانی دارند و از عوارض بیماری‌های روحی هستند.

 

توصیه مهم اینکه حتما آماده قبول مسئولیت خطیر مادر و پدر شدن باشید و به این امر افتخار کنید زیرا از همان ابتدا اضطراب و فشارهای روانی می‌تواند باعث اختلال در دوره تکامل جنینی شود، زیرا افزایش یا کاهش هورمون‌های کنترل کننده خُلق مادر می‌تواند بر تکامل و سیر آن تاثیر داشته باشد.

 

کنترل خُلق و تنش‌های عصبی با مصرف داروهای اعصاب تاثیر به شدت مخرب و مخاطره‌آمیز را بر جنین می‌گذارد که می‌تواند موجب بیماری‌های مادرزادی قلبی گردد.

 

مادرانی که در دوران بارداری آرامش روانی کامل دارند فرزندان سالم‌تری را به دنیا می‌آورند. شیوع بیماری‌های مادرزادی قلبی 5 تا 8 مورد در هر هزار تولد زنده است که حدود 2 تا3 شیرخوار از هر هزار تولد طی سال اول زندگی علائم مربوطه را نشان می‌دهند.

 

اگر برای مادر شدن و یا پدر شدن آمادگی وجود نداشته باشد می‌تواند در فرد و در خانواد ایجاد بحران کند. بحران یک اختلال درونی است که از طریق یک حادثه استرس‌زا یا ناگوار در شخص بوجود می‌آید و در روش معمول شخص برای سازگار شدن موفق نمی‌شود و واکنش‌ها در مقابل بحران پیش آمده غیرموثر می‌شود، ترس و اضطراب افزایش می‌یابد.

 

تغذیه مناسب، خواب کافی، استفاده از ترکیبات حاوی ویتامین‌ها، استفاده از مواد غذایی فراوان حاوی امگا 3 و اسید فولیک و پیشگیری از کم خونی یا آنمی فقرآهن که بر میزان اکسیژن رسانی به بافت‌ها تاثیرگذار است و همین‌طور تامین مواد معدنی مانند مس، روی، کلسیم در سلامتی و رشد تکامل نقش اساسی دارد.

 

عوامل جسمی که مهمترین آن پیشگیری از بیماری‌های عفونی، رعایت بهداشت دهان و دندان، فعالیت بدنی هوازی و تغذیه مناسب، دوری از عوامل آلاینده، شاد بودن، دوری از تنش‌های شغلی و عوامل استرس‌زا، تناسب شغل و زندگی و برقراری تعادل بین این دو فرایند است که خود باعث کاهش فشارهای روانی می‌شود.

 

بدانید آرامش موجب تنظیم ضربان قلب می‌شود و این را پروردگار یکتا هم به ما یادآوری فرموده است: الا بذکراله تطمئن القلوب به درستی که دل‌ها آرام گیرند با یاد خدا

 

پس بیایم شاد باشیم وشاد زندگی کنیم و با یاد خدا آرامش را به قلب خود هدیه بدهیم و فراموش نکنیم که راز خوشبختی در رسیدن به آرامش است و با رسیدن به آرامش، قلبی سالم خواهیم داشت.

قلبفشاری که قلب انسان تولید می کند می تواند خون را تا بیش از 10 متر بپاشد.قلب انسان به طور میانگین حدود 35 ملیون بار در سال می تپد. بنابر این قلب یک  انسانعادی روزانه صد هزار بار می تپد. 

قلب از چهار حفره تشکیل شده است.۲ حفره سمت راست(دهلیز و بطن راست) و۲ حفره در سمت چپ (دهلیز و بطن چپ) قرار دارند. این چهارحفره به شکل دو پمپ مجاور هم عمل میکنند که هریک از آنها خون را به یک سیستم کاملاً متفاوت گردش خون ارسال میکنند. قلب راست و چپ قلب توسط یک دیواره از یکدیگر جدا شده که مانع از حرکت جریان خون از یک سمت قلب به سمت دیگر میگردد پس خون دو سمت قلب هیچ ارتباطی با هم ندارند. سمت راست قلب، خون وریدی بدون اکسیژن را به دستگاه گردش خون ریوی میفرستد که خون بدون اکسیژن در بافت ریه از اکسیژنی که ما تنفس میکنیم، غنی میشود. سمت چپ قلب، خون حاوی اکسیژن و مواد غذایی را به تمام قسمتهای بدن جهت مصرف میفرستد.

حفرات قلب

دهلیزها حفره هایی از قلب هستند  (دهلیز چپ خون را از ریه ها و دهلیز راست از سایر قسمتهای بدن) دریافت میکند. بطنها حفره هایی از قلب هستند که خون را به خارج از قلب پمپ مینمایند. هر دو پمپ سمت راست و سمت چپ قلب، همزمان و هماهنگ با یکدیگر عمل میکنند. ابتدا دو دهلیز و سپس دو بطن همزمان با هم منقبض شده و پس از انقباض، همزمان با هم استراحت می نمایند.

مسیر گردش خون در قلب

خون سیاهرگی(قرمز تیره) پس از رساندن اکسیژن و مواد مغذی از طریق گلبولهای قرمز به سلولهای بدن در حالی که تنها مقدار اندکی اکسیژن داشته و حاوی دی اکسیدکربن زیاد  است باید از قسمتهای مختلف بدن جمع آوری شود. خون از طریق دو سیاهرگ بزرگ وارد دهلیز راست میشود.

 

دهلیز راست قلب منقبض شده و خون را از طریق یک دریچه یک طرفه به بطن راست میریزد. سپس بطن منقبض شده و خون را از طریق سرخرگ ریوی به ریه ها میرساند. با عبور خون از ریه ها، گلبولهای قرمز خون دی  اکسیدکربن خود را از دست میدهد و اکسیژن دریافت مینمایند.

مسیر گردش خون

خون اکسیژن دار (قرمز روشن)، از طریق سیاهرگ ریوی وارد دهلیز چپ میشود و با انقباض دهلیز چپ خون از طریق یک دریچه یکطرفه به داخل بطن چپ رانده می شود، سپس بطن چپ منقبض شده و خون را بداخل سرخرگ آئورت میراند. آئورت سرخرگ بزرگی است که خون را به قسمتهای مختلف بدن منتقل میکند. بطورتقریبی با هر ضربان قلب به اندازه یک فنجان، خون پمپ میشود.

 

تعداد ضربان قلب و هم حجم خونی که قلب در هر ضربان پمپ میکند به سلامت و کارآیی پمپ قلب بستگی دارد. برای بررسی سلامت و کارآیی قلب، برونده قلبی را اندازه گیری می نمایند. برونده قلبی مقدار خونی است که قلب در هر دقیقه بداخل دستگاه گردش خون پمپ میکند و از طریق ضرب کردن حجمی از خون که بطن چپ در هر بار انقباض پمپ میکند (حجم ضربهای) در تعداد انقباضهای قلب در هر دقیقه (تعداد ضربان قلب) بدست میآید:

تعداد ضربان قلب × حجم ضربهای = برون ده قلب

بطورمعمول هنگامیکه بدن به خون بیشتری نیاز داشته باشد (برای مثال هنگام ورزش)، قلب برونده خود را از طریق افزایش تعداد ضربان قلب وهمچنین با افزایش قدرت انقباض قلب(حجم ضربه ای ) بیشتر میکند.

 

برای زنان این عدد را در ۸۵/۰ ضرب میکنیم.

برخی عوامل دیگر نیز میتوانند بر روی افزایش ضربان قلب تأثیر بگذارند که عبارتند از: استرس و اظطراب، سیگار ، کافئین، الکل و برخی داروها.

همچنین هنگامیکه یک فرد سالم میخوابد، تعداد ضربان قلب وی ممکن است به۴۵-۴۰ ضربان در دقیقه کاهش بیابد. با افزایش سن نیز تعداد ضربان قلب اندکی کاهش مییابد.

در ورزشکاران عضله قلبی قویتر و حفره قلب بزرگتر بوده و با هر انقباض، خون بیشتری را پمپ میکند. قلب ورزشکاران ممکن است حجم ضربهای خود را بتواند در حین ورزش به میزان ۵ برابر یا بیشتر افزایش دهد. بنابراین میتواند خون بیشتری را نسبت به افراد غیر ورزشکار برای بدن تأمین کند. پس در حالت استراحت تعداد ضربان قلب در ورزشکاران کمتر بوده و نیز تعداد ضربان قلب در قلب ورزشکاران به هنگام فعالیت کمتر افزایش می یابد. پس قلب آنها قادر به فعالیت بیشتری بوده و ورزشکاران می توانند بدون احساس خستگی مدت زمان بیشتری فعالیت ورزشی داشته باشند.

یک زن بار دار برای جنین در حال رشد خود، نیازمند خون و اکسیژن بیشتری است. بنابراین حجم ضربه ای در همان مراحل اولیه بارداری کم کم بیشتر میشود و تا میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از حد طبیعی افزایش مییابد. متعاقب بدنیا آمدن نوزاد، این مقادیر به حد طبیعی باز میگردند.

 

 

 


دانلودDownloads-icon

کاردیولوژی یا پزشکی قلب یک تخصص در پزشکی است که با اختلالات قلب سر و کار دارد. این رشته شامل تشخیص پزشکی و درمان اختلالات مادرزادی قلب، بیماری های عروق کرونر، نارسایی قلب، بیماریهای دریچه ای قلب و الکتروفیزیولوژی است. پزشکان متخصص قلب و عروق، کاردیولوژیست یا متخصص قلب و عروق خوانده می شوند. پزشکانی که در زمینه جراحی قلب تخصص دارند جراح قلب خوانده می شوند.            

انجام معاینه منظم فرد توسط متخصص قلب و عروق، یکی از بهترین راه‌های تشخیص بیماری‌های قلبی است، چرا که قبل از ابتلا یا عود بیماری، تشخیص داده می‌شود.

 

 درمان بیماری‌های قلب و عروق خونی، انجام آنژیوگرافی، اکو و نیز تعیین موارد لازم برای عمل جراحی قلب به این گروه از پزشکان مرتبط است. عملکرد این رشته کاملا همانند رشته تخصصی قلب و عروق است (متخصصین قلب و عروق) که پس از دوره پزشکی عمومی به دست می‌آید. این رشته فلوشیپ‌های متعددی مثل اکوکاردیوگرافی (تصویربرداری از قلب با امواج صوتی)، اینترونشنال کاردیولوژی (ترمیم قلب و عروق از طریق کاتتر)، بیماری‌های مادرزادی قلب در بالغین، نارسایی قلب، پیس‌میکر (دستگاه ضربان‌ساز قلب) و. . . . نیز دارد.

 

چگونه پزشک قلب شویم

۱. نوار قلبی (الکتروکاردیوگرافی): نوار قلبی، فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند و نشان‌دهنده نحوه عملکرد ریتم قلب است.
با نوار قلب می‌توان تا حد زیادی شواهدی از سکته قلبی را مشخص کرد.
این روش قابل‌دسترس و ارزان است، ولی مشکل این وسیله، دادن اطلاعات کلی است و نمی‌توان با نوار قلب، به جزییات اختلال قلبی پی برد.

متخصص قلب و عروق

۲. هولتر ریتم قلب: وقتی فردی دچار اختلال ریتم قلبی است، می‌توان از ابزاری به نام هولتر ریتم قلب استفاده کرد.
این دستگاه به شکل پرتابل و قابل حمل است و برای مدت طولانی (۲۴ ساعت یا بیشتر)‌ به بیمار وصل می‌شود.
اگر اختلالات ریتم قلبی در زمان‌های خاصی اتفاق افتاده باشد، با این دستگاه دقیق‌تر مشخص می‌شود.

متخصص قلب و عروق

۳. رادیوگرافی از قفسه سینه: همان عکسبرداری ساده از قفسه سینه است که در آن اندازه قلب، سایه قلب و بافت ریه و استخوان‌ها مشخص می‌شود. بررسی با این ابزار هم جنبه کلی دارد.

۴. اکوکاردیوگرافی: برای اطلاع از وضعیت دریچه‌ها و حفره‌های قلبی، عملکرد پمپاژ و اختلال‌های مادرزادی قلبی، متخصص قلب و عروق از وسیله‌ای به نام اکوکاردیوگرافی استفاده میکند.
مکانیسم کارکرد این وسیله با استفاده از امواج ماورای‌ صوت است. مزیت این ابزار، بی‌خطر بودن آن (حتی برای خانم‌های باردار) و قدرت بالای آن در تشخیص‌ است.

متخصص قلب و عروق

اکوکاردیوگرافی به دو صورت انجام می‌شود: از طریق قفسه سینه و از طریق مری (قلب پشت مری قرار دارد و پروپ وارد شده به مری، در فاصله کم و با دقت بیشتری قلب را بررسی می‌کند.)
از این وسیله می‌توان برای بررسی نحوه خون‌رسانی قلب و گرفتگی عروق کرونر قلب استفاده کرد.

۵. تست ورزش: تست ورزش مانند نوار قلبی است، با این تفاوت که بیمار روی دستگاه تردمیل حرکت می‌کند و نوار قلب ثبت می‌شود.
اگر اختلالی در عملکرد ریتم و خون‌رسانی قلبی وجود داشته باشد، با تست ورزش مشخص می‌شود.

این روش برای تشخیص گرفتگی عروق کرونر مفید است.

۶٫ اسکن تالیوم: برای انجام این اسکن، ماده رادیواکتیو به بیمار تزریق می‌شود.

این ماده جذب قلب می‌شود و اگر در میزان خون‌رسانی و عملکرد عضله قلبی مشکلی وجود داشته باشد، مشخص خواهدشد.
اسکن تالیوم برای بیماران دچار سکته قلبی و کاهش خون‌رسانی در عضله قلب استفاده می‌شود.

۷. سی‌تی آنژیوگرافی: نوعی سی‌تی‌اسکن است که دقت بالایی دارد تا حدی که می‌توان عروق ریز کرونر را با آن بررسی کرد.

۸. ام.آر.آی: وسیله MRI می تواند عروق، عملکرد، آناتومی و حفره‌های قلب را به خوبی نشان دهد و به نظر می‌رسد در آینده بهترین روش برای تشخیص بیماری‌های قلبی باشد.

 ۹٫ آنژیوگرافی: جزو روش‌های تهاجمی برای بررسی قلب است.

متخصص قلب و عروق

در روش آنژیوگرافی بیمار باید بستری شود و از شریان کشاله ران یا دست، کاتترهای نازکی را به قلب می‎فرستند و داخل عروق کرونر تزریق انجام می‌شود تا عروق و حفره‌های قلبی بررسی شوند.
این وسیله تشخیصی است، ولی در حین تشخیص و در صورت وجود گرفتگی عروق، می‌توان با آن اقدام به باز کردن رگ خونی با بالون یا استنت‌گذاری (آنژیوپلاستی) نیز کرد.

۱۰. الکتروفیزیولوژیک استاتیک: در این روش نیز با استفاده از کاتترهای خاص و سیم‌های نازک، عملکرد الکتریکی قلب توسط متخصص قلب و عروق بررسی می‌شود.

اگر مسیر فرعی در قلب وجود داشته باشد، می‌توان مسیر را درمان کرد.

                

مشاهده‌ی متخصصان قلب و عروق نوبت‌دهی اینترنتی شفاداک

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

شما وارد حساب کاربری خود نشده اید جهت استفاده از تمام امکانات سایت وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که هنوز عضو کاربران سایت نشده اید ثبت نام کنید.

اگر به کارهای چالشی در حوزه درمان علاقه زیادی دارید، این کار می تواند برای شما مناسب باشد.

جراحی یکی از شیوه‌های درمانی در پزشکی است. در این روش معمولاً از برش برای برداشتن بخشی از بدن ) مانند کیسه صفرا، لوزه یا آپاندیس) یا بافت عفونی یا سرطانی و یا کارگذاشتن وسیله‌ای (مانند پروتز یا دریچه مصنوعی) یا دستکاری و اصلاح نقصی (مانند دوختن آنوریسم یا باز کردن رگ(  استفاده می‌شود.  به احتمال قوی جراحی همزمان با پیدایش پزشکی بوجود آمده است.

به فردی که مهارت جراحی را دارد، جراح می گویند. او در اتاق عمل جراحی ای که در تخصصش است را انجام می دهد. جراحی ها انواع مختلفی دارند از جمله جراحی قلب، جراحی مغز و اعصاب، جراحی زنان و زایمان، جراحی زیبایی و … که هر کدام را جراح متخصص آن انجام می دهد.

قبل از شروع هر عمل پرسنل مربوطه اتاق عمل، ابزارها، دستگاه ها و بیمار را آماده می کنند. پس از آماده بودن همه چیز جراح کار خود را با همکاری تکنسین های اتاق عمل شروع می کند. در گذشته جراحی همواره با تیغ جراحی و برش موضع عمل انجام می‌شد اما امروزه روشهای جراحی پیشرفته تری مانند جراحی آندوسکوپیک، لیزر، اشعه گاما و کوتر نیز به کار می‌روند. جراح پس از اتمام جراحی نیز بر حال بیمار نظارت دارد.

چگونه پزشک قلب شویم

جراح در اتاق عمل لباس مخصوص را که گان نام دارد می پوشد. قبل از شروع عمل نیز دست های خود را شسته و از دستکش، کلاه و کفش استریل شده استفاده می کند. جراح باید به بیمارانش آرامش داده و اعتماد و اطمینان آنها را برانگیزد. او باید فشار کاری زیادی را تحمل کرده و تصمیمات درست و سریعی بگیرد. جراح باید دانش زیاد و عمیقی در حوزه های فیزیولوژی، بیوشیمی، پاتولوژی و آناتومی داشته باشد.

ساعت کاری جراح معمولا طولانی و گاهی در روزهای تعطیل و شب ها می باشد. البته در ساعات غیرکاری هم باید در دسترس باشد.

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد جراح و برخی از جراحان معروف ایرانی ارائه می شود.

فارغ التحصیلان رشته پزشکی بر حسب علاقه و توانمندی خود، می توانند برای گرفتن تخصص و فوق تخصص انواع جراحی اقدام کنند. برخی از این تخصص ها عبارتند از جراحی عمومی، جراحی پلاستیک، جراحی قلب و …

جراح که پزشک دارای تخصص یا فوق تخصص است، معمولا در بیمارستان ها و کلینیک های دولتی و خصوصی مشغول به کار است. البته جراحان اکثرا مطب شخصی دارند و در روزهایی از هفته در بیمارستان و کلینیک بوده و عمل های جراحی را انجام می دهند.

در خصوص وضعیت بازارکار کار جراحان اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. اما طبق برخی گفته های غیر رسمی به نظر می رسد تعداد جراحان به خصوص در شهرهای بزرگ به نسبت بیماران موجود در حد استاندارد جهانی است. در اکثر شهرهای کوچک جراحان متبحر و متخصص یا وجود ندارد و یا بسیار کم است. بنابراین در کنار برخی از سختی های زندگی در این شهرها، فرصت شغلی زیادی در این مناطق برای جراحان وجود دارد. البته مثل هر شغل دیگر، جراحانی که دانش، مهارت و تخصص کافی و خوبی دارند، می توانند به راحتی بیماران بیشتری را درمان و به دنبال آن درآمد بالایی داشته باشند.

لازم به ذکز است برای شغل جراحی در بیشتر کشورهای جهان فرصت های شغلی خوبی وجود دارد.

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام جراحان بین سال های۲۰۱۰  تا۲۰۲۰ ، رشد۲۴  درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴  درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی۵  سال گذشته میزان استخدام در این شغل رشد۵۶.۹  درصدی داشته و رشد بسیار زیاد در آینده برای آن پیش بینی می شود.

درآمد جراح نسبت به پزشکان به خصوص پزشکان عمومی بالاتر است. البته نوع تخصص جراح در کنار سایر عوامل از جمله تبحر و مهارت، در میزان درآمد او موثر است. در ایران جراحان مغز و اعصاب،قلب و زیبایی نسبت به سایر جراحان درآمد بیشتری دارند. در سایر کشورهای نیز جراحی از مشاغل پردرآمد به حساب می آید.

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل بیش از۱۶۶.۴۰۰  دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰  دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، حدود ۳۱۱.۰۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل۸۴.۰۰۰  دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه جراحان تازه کار بین۵۱.۰۰۰  تا۶۳.۰۰۰  دلار، برای جراحان با تجربه حدود۱۰۶.۰۰۰  دلار و برای جراحان مشاور بین۱۱۳.۵۰۰  تا۲۷۴.۵۰۰  دلار می باشد.

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

برای اطلاع از آخرین آگهی های مربوط به شغل جراح اینجا را کلیک کنید.

شما وارد حساب کاربری خود نشده اید جهت استفاده از تمام امکانات سایت وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که هنوز عضو کاربران سایت نشده اید ثبت نام کنید.

جهت اشتراک در شبکه های اجتماعی روی کلیدهای زیر کلیک کنید

همچنین میتوانید لینک کوتاه زیر را جهت دسترسی به صفحه فوق برای اشتراک گذاری کپی کنید

تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

این وب سایت در سامانه ساماندهی به آدرس www.samandehi.ir ثبت گردیده است.

قلب، حیاتی ترین عضو در بدن است که از نظر هر متخصص قلب و عروق لازم است انسان همواره سلامتی و وضعیت قلب خود را تحت کنترل داشته باشد. قلب در واقع شبیه به یک پمپ است که خون را به قسمت های مختلف بدن هدایت می کند در نتیجه هر گونه اختلال در قلب، منجر به آسیب به سایر اندام های بدن خواهد شد که بدترین عارضه، بروز ناهنجاری در مغز است. دکتر قلب و عروق کمک می کند تا قلب شما سلامتی خود را مجددا به دست بیاورد. شما هم اگر نیاز دارید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید، به راحتی از درمانکده استفاده کنید و آنلاین و بی‌دردسر از بهترین متخصصین و پزشکان قلب و عروق نوبت بگیرید.

همان گونه که می دانید وظیفه یک متخصص قلب و عروق رسیدگی به وضعیت قلب و عروقی است که خونرسانی را در بدن انجام می دهند. تعیین هر گونه نارسایی در سیستم قلب و عروق، علت بیماری و … در حیطه تخصص دکتر قلب و عروق قرار دارد. لازم به ذکر است که پزشک قلب و عروق عمل جراحی را انجام نمی دهد بلکه اگر لازم بداند که قلب بیمار تحت جراحی قرار گیرد، باید از یک جراح خبره و ماهر در این زمینه کمک بگیرد. مهمترین وظایف یک متخصص قلب و عروق عبارت است از:

 

 

همان گونه که بیان کردیم، به جز آزمایش خون پزشک قلب و عروق باید تست هایی را از بیمار انجام دهد تا بتواند در مورد این عضو حیاتی بدن تصمیم گیری کرده و دلیل بیماری را به صورت دقیق تشخیص دهد. این تست ها عبارتند از:

چگونه پزشک قلب شویم

این تست کمک می کند تا دکتر قلب و عروق بتواند ریتم قلب را در وضعیت استراحت و ورزش تعیین کند و از این طریق، عملکرد و محدودیت های قلب مشخص شود.

با کمک این تست می توان قدرت الکتریکی قلب را تعیین نمود که به صورت امواجی ثبت خواهد شد.

یکی از تست های دقیقی که به متخصص قلب و عروق کمک می کند تا وضعیت واقعی قلب را بررسی کند این است که وضعیت و عملکرد قلب در یک دوره روزمره بیمار ثبت شود. برای این کار یک سری الکترودهایی بر روی سینه بیمار قرار گرفته و بیمار باید Holter را در مدت معین برای مثال یک هفته، با خود به همراه داشته باشد. با این کار دکتر قلب و عروق به می تواند به خوبی متوجه وضعیت واقعی قلب گردد.

اکوکاردیوگرام نوعی تصویربرداری از قلب است که ساختمان قلب و نحوه کارکرد آن را نشان می دهد. این تست می تواند التهاب بافت های قلب، پمپاژ خون، ناهنجاری های ساختاری و عفونت های داخلی قلب را به خوبی نشان دهد.

در این تست متخصص قلب و عروق باید یک لوله کوچک را از طریق رگ وارد بدن کرده و تا نزدیکی قلب ببرد. این کار کمک می کند تا دکتر قلب و عروق داده هایی را از مسیر انتقال لوله و قلب به دست بایورد. البته از این روش برای رفع انسداد عروق هم استفاده می شود.

این تست نوعی روش غیر تهاجمی است که مواد رادیواکتیو وارد بدن شده و با تصویربرداری هسته ای از قلب و عروق می تواند بیماری ها و ناهنجاری های مربوط به قلب و عروق را برای پزشک نمایان کند.

 

 

 


 

اما اکنون این سوال مطرح می شود که چه زمان نیاز است ما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم. در صورتی که علائم زیر برای شما رخ داد باید سریعا مشکل را به پزشک قلب و عروق اطلاع دهید:

یکی از مهمترین علائم بیماری های قلب و عروق، تنگی نفس است. تنگی نفس در زمان کار، در حالت خوابیده، تورم پا همراه با تنگی نفس نشانه از بیماری قلبی است. این علامت خطرناک است و اگر سریعا تحت درمان متخیصص قلب و عروق قرار نگیرید می تواند عوارض جبران ناپذیر را به دنبال داشته باشد.

یکی از علامت هایی که نشان دهنده ناهنجاری در سرخرگ قلب است همین خستگی در قفسه سینه است البته این بدان معنا نیست که هر ضعف در قفسه سینه به معنی بیماری قلبی است ولی باید به این مورد هم شک کرد. در صورتی که این ناراحتی با فعالیت بیشتر شده و به سمت پشت جناغ می رود، نشان از بیماری قلبی است که شدت بیماری و درمان را پزشک قلب و عروق تعیین می کند.

قلبی که دچار نارسایی شده باشد نمی تواند به خوبی به تمام بدن خون‌رسانی کند در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی کافی به اندام ها بدن نمی رسد. در چنین حالت بدن انسان سریع دچار ضعف شده و خستگی زودتر از موعد فرا می رسد. متخصص قلب و عروق با کمک آزمایش هایی می تواند این نارسایی و ناهنجاری های قلبی را تشخیص داده و درمان نماید.

اضطراب، استرس، فعالیت های زیاد، بیماری های وراثتی و … از جمله مواردی هستند که منجر به تپش قلب می شوند. گاهی اوقات دیده شده است که افراد در زمان استراحت به صورت ناگهانی دچار تپش قلب می شوند که به این حالت آریتمی قلبی می گویند. با توجه به این که تپش قلب بر روی پمپاژ خون و سلامت بافت قلب تاثیر می گذارد لذا در اولین فرصت باید درمان تحت نظر متخصص قلب و عروق را آغاز نمود.

سرگیجه می تواند دلایلی مختلفی داشته باشد. حتی یک فشر روانی نیز می تواند منجر به این حالت در شما بشود. اما این علامت، نشانی از بیماری و نارسایی قلبی نیز خواهد بود. اگر شما تاکنون مشکلی و بیماری خاصی نداشته اید که باعث سرگیجه بشوند، باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا سلامت قلب را بررسی نمایند. حال اگر مطمئن شدید که قلب شما بیماری ندارد باید علت سرگیجه را در سایر اندام های بدن جست و جو نمود.

یکی از شایع ترین علائمی که در بیماران قلب دیده می شود، عرق سرد است که با علائم دیگر هم همراه خواهد بود. از آنجایی که در افراد دیابتی هم ممکن است عرق سرد بر روی بدن دیده شود لذا برای این که مطمئن شوید این علامت، به معنی نارسایی قلب هست یا خیر باید به وضعیت تپش قلب خود توجه داشته و از متخصص قلب و عروق بخواهید که تست هایی را برای شما انجام دهد.

در نهایت توصیه می کنیم که افراد مسن و سالمند باید همواره خود را تحت کنترل معاینات متخصص قلب و عروق قرار دهند. در این دوره سنی بافت قلبی پیر شده و کارایی آن کم خواهد شد. در نتیجه احتمال ابتلا به سکته قلبی بسیار بالا خواهد بود. با توجه به آنچه گفته شد، مراقبت های پزشک قلب و عروق در این دوره سنی الزامی است.

اطلاعات بسیار مفیدی بود و هر شخصی باید اطلاع داشته باشه

سلامت باشید…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.


آدرس

تهران، اشرفی اصفهانی، ابتدای بلوار مرزداران، مرکز درمانی بهار، طبقه 2


تماس با مرکز قلب بهار

0214800096209021122962

آخرین بروز رسانی در 5 مرداد 1397

چگونه پزشک قلب شویم

متخصص قلب ، پزشکی است که دارای مهارت‌های خاصی در زمینه قلب است و در این راه تمرینات بسیاری انجام داده است.

کار این پزشک، درمان کردن و یا پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی و قلبی – عروقی است. اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال یافتن بهترین متخصص اکو قلب در تهران هستید، ابتدا باید انواع تخصص در زمینه قلب و عروق رو به خوبی بشناسید. پزشکان متخصص در زمینه کاردیولوژی متعدد هستند و تخصص های گوناگونی وجود دارد. انواع فوق تخصص قلب و عروق و فلوشیپ در این تخصص به چشم میخورد.

تحصیلات و آموزش‌های یک متخصص قلب بسیار گسترده است.

این تحصیلات شامل ۴ سال تحصیل در مدرسه پزشکی و ۳ سال مهارت‌آموزی در پزشکی داخلی است.

پس از این، یک متخصص قلب ۳ سال یا بیش‌تر را به دریافت آموزش‌های تخصصی اختصاص می‌دهد.

اگر به‌طور کلی حساب کنیم، متخصص قلب کسی است که ۱۰ سال یا بیش‌تر را با آموزش می‌گذراند!

برای دریافت مدرک تخصص، پزشکان بایستی حداقل ۱۰ سال تحصیلات کلینیکی و مقدماتی را بگذرانند.

پس از این مرحله، یک امتحان از آن‌ها گرفته می‌شود.

این امتحان تنها برای سنجش دانش آن‌ها نیست؛ بلکه برای سنجش توانایی‌هایشان در مراقبتِ ویژه نیز هست.

اگر پزشک شما تشخیص دهد که بیماری قلبی یا یک بیماری مرتبط با آن دارید، شما را به یک کاردیولوژیست یا متخصص قلب معرفی می‌کند.

نشانه‌هایی مثل نفس نفس زدن، درد قفسه سینه یا سرگیجه معمولاً نیاز به معاینات ویژه دارند.

بعضی اوقات سوفل قلب یا ECG می‌تواند تعیین کند که نیازی به متخصص قلب هست یا خیر.

متخصص قلب با بیمار درباره ریسک‌ها و راه‌های پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی مشورت می‌کند و به بیمار کمک می‌کند که به زندگی کامل و سالم بازگردد.

مهم‌ترین نکته این است که متخصص قلب درگیر چگونگی درمان حمله قلبی، نارسایی قلبی و ناراحتی‌های جدی ضربان قلب می‌شود.

مهارت‌ها و تمریناتی که متخصصان قلب انجام می‌دهند، در تصمیم‌گیری برای نحوه درمان تأثیرگذار است؛ مانند کاتترگذاری قلبی، آنژیوپلاستی یا رگ‌سازی و عمل جراحی قلب.

زمانی‌که کاردیولوژیست شما را در دفتر خود یا در بیمارستان ملاقات کرد، سابقه پزشکی شما را مطالعه می‌کند و یک بررسی عینی انجام می‌دهد.

این بررسی شامل کنترل فشار خون، وزن، قلب، وضعیت ریه‌ها و رگ‌های خونی است.

برخی از مشکلات می‌توانند با علائم بدن شما قابل تشخیص باشند و پزشک آن‌ها را در هنگام معاینه عینی پیدا کند.

ممکن است شما نیاز به معاینات بیش‌تری مانند ECG، اشعه ایکس یا تست خون داشته باشید.

مشکلات دیگر نیازمند معاینات تخصصی‌تری دارند.

متخصص قلب شما ممکن است سبک زندگی متفاوتی را به شما توصیه کند و یا دارو تجویز کند.

وضعیت و حالت هر بیمار منحصر به فرد است.

این معاینات ممکن است:

هدف از این کار، عکس‌برداری، مشاهده نحوه کارکرد قلب، بررسی سیستم الکتریکی یا کمک به برطرف کردن  انسداد عروق قلب است.

خیر. اما بسیاری از کاردیولوژیست‌ها آزمون‌هایی مثل کاتترگذاری قلبی و همچنین جاگذاری دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب، که نیازمند شکافتن جزئی پوست هستند را پاس می‌کنند.

خیر. بسیاری از کاردیولوژیست‌ها این دوره تخصصی را می‌گذرانند؛ ولی تخصص تعدادی از آن‌ها، فقط وظیفه تشخیص‌ را بر عهده می‌گیرند.

این وظایف شامل تفسیر اکوکاردیوگرافی، ECG و آزمایشات تمرینی است.

برخی دیگر از این پزشکان نیز متخصص کنترل کلسترول یا توانبخشی قلبی و فیتنس هستند.

اما چیزی که در بین تمام متخصصان قلب مشترک است، این است که تمامی آن‌ها می‌دانند که چگونه و در چه زمانی این آزمایشات باید انجام شوند.

همچنین می‌دانند که در مواقع حیاتی چگونه باید عمل کنند.

یک متخصص قلب معمولاً نقش رایزن برای پزشکان دیگر را بازی می‌کند.

کاردیولوژیست ممکن است از طرف یک پزشک به شما معرفی شود و یا شما او را انتخاب کنید.

چگونه پزشک قلب شویم

زمانی‌که برای مراقبت از قلب خود اقدام کردید، کاردیولوژیست برای آزمایشات و روند درمان شما برنامه‌ریزی می‌کند.

کاردیولوژیست‌ها به‌صورت انفرادی و یا گروهی کار می‌کنند.

بسیاری از متخصصان قلب که تخصص خاصی دارند، در دانشگاه‌ها به تدریس مشغول‌اند.

همچنین وظیفه آن‌ها در کنار تدریس، تحقیق و مراقبت از بیمار است.

علاوه‌بر این نفرات، تعدادی متخصص قلب نیز در بیمارستان‌های نیروهای مسلح خدمت می‌کنند.

برای منظور فعلی، ما این طبقه بندی را محدود به افرادی کرده‌ایم که یک گواهی‌نامه دارند: گواهی‌نامه کاردیولوژی.

مرز خاصی مابین متخصصان قلب مختلف وجود ندارد و هر کدام از آن‌ها می‌تواند چند آزمایش مختلف را انجام دهد.

به همین منظور، بسیاری از آن‌ها در سازمان‌های آکادمیک یا مراکز بزرگ تک – تخصصی یا چند – تخصصی به‌طور گروهی به ممارست و تمرین می‌پردازند.

این پزشک بر روی تشخیص، مدیریت درمانی و پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی عروقی تمرکز می‌کند.

او به‌طور مستمر مشغول مراقبت از کسی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی است، می‌شود.

این کاردیولوژیست‌ها ممکن است کار خود را به مراقبت از بیماران سرپایی محدود کنند و یا نگهداری از بیماران بستری و کار دفتری را با هم تلفیق کنند.

کاردیولوژیست‌های بالینی عمومی پس از مشورت با پزشک مراقبت‌های اولیه و دیگر متخصصان و جراحان، به‌طور مرتب به دیدن بیمار می‌روند.

یک متخصص قلب بالینی عمومی، متخصص تجویز داروی مناسب جهت درمان طیف وسیعی از بیماری‌های قلبی عروقی است.

این متخصص همچنین قادر به تفسیر اکوکاردیوگرافی، انجام تست‌های استرس و انجام هولتر مانیتور برای اندازه‌گیری ضربان قلب در یک دوره زمانی مشخص است.

بسته به علاقه و آموزشی که متخصص قلب بالینی دارد، می‌تواند اکوکاردیوگرافی از راه مری، کاردیولوژی هسته‌ای، انجام کاتترگذاری قلبی جهت تشخیص و آنژیوگرافی کورونری را انجام دهد.

این پزشک از روش‌های درمانی تهاجمی با تکنولوژی بالا استفاده می‌کند.

مانند نفوذ در عروق زیرپوستی (PCI) جهت تشخیص سندرم‌های حساس عروقی و بیماری‌های قلبی غیرحساس و انبساط دریچه‌ میترال با استفاده از بالن.

منوط به آموزش‌ها و نیاز جامعه، کاردیولوژیست نفوذی ممکن است عمل آنژیوپلاستی زیرپوستی را بر روی سرخرگ‌های کرنری مانند کاروتید، کلیه یا سرخرگ‌های ران انجام دهد.

هدف از آموزش این حرفه به پزشکان، اشاعه اختراع دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید است.

یک متخصص قلب نفوذی باید دانش ویژه‌ای در رابطه با استفاده از داروهای هم‌ستیزی داشته باشد.

داروهای هم‌ستیزی نتایج PCI (مانند پلاکت‌های گلیکوپروتئین IIb/IIIa) را اصلاح می‌کنند.

همچنین این پزشکان به‌منظور بهبود پروسه تصمیم‌گیری، باید با تلفیق کردن تصاویر جدیدتر که زیست‌پذیری را تشخیص می‌دهند آشنا باشند. مانند مقطع‌نگاری با نشر پوزیترون (PET).

این متخصص برای تشخیص بی‌نظمی ضربان قلب بیمار آموزش دیده است.

تکنیک‌های الکتروفیزیولوژیست در طول دو دهه اخیر بسیار پیشرفت کرده و اکنون نیز به‌سرعت در حال پیشرفت است.

الکتروفیزیولوژیست‌ها، متخصصان داخلی ماهر و خبره‌ای را استخدام می‌کنند و با استفاده از روش‌های پیشرفته، بی‌نظمی‌های ضربان قلب را تشخیص داده و به درمان آن می‌پردازند.

دستگاه‌های تنظیم‌کننده ضربان قلب در اواخر دهه ۱۹۵۰ اختراع شدند.

اکنون این دستگاه‌ها بسیار پیچیده شده‌اند و درک قابلیت‌های آن‌ها و استفاده از آن‌ها، نیاز به دانش زیادی دارد.

نصب این‌گونه دستگاه‌ها بیش‌تر متمایل به تخصص الکتروفیزیولوژیست‌هاست.

اما با این‌ حال، بسیاری از کاردیولوژیست‌ها دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب را نصب می‌کنند.

الکتروفیزیولوژیست‌ها متخصص در اجرای کاتترگذاری و کاشت دستگاه‌های ضد بی‌نظمی ضربان قلب هستند.

دستگاه‌هایی مانند دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب دو محفظه‌ای.

این پزشک متخصص همچنین دارای دانش در داروهای ضد بی‌نظمی ضربان قلب است.

این متخصص می‌تواند طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های اکوکاردیوگرافی را انجام دهد.

چند نمونه از این تکنیک‌ها، شامل اکوکاردیوگرافی قفسه سینه، داپلر، اکوی استرس و اکوکاردیوگرام از راه مری هستند.

معمولاً برخی از اکوکاردیوگرافرها (بسته به علاقه آن‌ها و نیاز جامعه) اکوکاردیوگرام نفوذی را انجام دهند.

فرایند این اولتراسوند، کاتترگذاری و سپس داخل کردن یک پروب به رگ‌ها و تصویربرداری از داخل رگ‌هاست.

اکوکاردیولوژیست‌ها در کنار این اکوها، ممکن است اکوی سه بُعدی و اکوی کنتراست میوکاردیال را نیز انجام دهند.

(برای مطالعه بیش‌تر درباره اکوکاردیوگرافی و انواع آن اینجا کلیک کنید)

این پزشک می‌تواند تمام کاردیولوژی‌های استاندارد مانند تصویربرداری از طریق تزریق وریدی میوکاردیال، آنژیوگرافی هسته پرتوزا و تشخیص زیست‌پذیری میوکاردیال را انجام دهد.

تخصص کاردیولوژیست هسته‌ای در کمک کردن به تصمیم‌گیری دیگر کاردیولوژیست‌ها و غیرکاردیولوژیست‌هاست.

چراکه تکنیک‌های متخصص قلب هسته‌ای در یافتن مشکلات بالینی خاص، بسیار کارآمد است.

این متخصص بر روی تکنیک‌های مقطع‌نگاری رایانه‌ای و تصویریازی تشدید مغناطیسی تمرکز می‌کند.

کاربرد این نوع کاردیولوژی به منظور تشخیص غیرتعارضی و مدیریت بالینی بیماری‌های قلبی عروقی است.

این متخصص قلب در کنار آموزش‌های پایه و اصلی کاردیولوژی، آموزش‌های عمده و پیشرفته‌ای در رابطه با این تکنیک‌ها می‌بیند.

سی تی اسکن و ام آر آی ابزارهای قدرتمندی برای به‌دست آوردن اطلاعات ساختاری و فیزیولوژیکی هستند.

این ابزارها می‌توانند با دیگر ابزارهای تصویربرداری مانند اکوکاردیوگرافی و کاردیولوژی هسته‌ای ادغام شوند.

در بسیاری از سازمان‌های بهداشتی، ام آر آی و سی تی اسکن توسط رادیولوژیست‌ انجام می‌گیرند.

ولی مابین کاردیولوژیست‌ها و رادیولوژیست‌ها همکاری بسیار نزدیکی وجود دارد.

این متخصص قلب ، آموزش‌ و تخصص لازم برای تشخیص و درمان نارسایی قلبی سخت را داراست.

بسیاری از بیماران برای خنثی کردن نارسایی قلبی، توسط کاردیولوژیست‌های بالینی یا پزشکان مراقبت‌های اولیه راهنمایی می‌شوند.

کاردیولوژیست نارسایی قلبی، دانش پیشرفته جدیدترین تکنولوژی‌ در زمینه‌های درمان از طریق دارو و دستگاه را در اختیار دارد.

این دانش به او در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی سخت و همین‌طور پیوند عضو کمک می‌کند.

این کاردیولوژیست باید در زمینه نشانه‌های پیوند عضو و زمان کاشت دستگاه‌ یاری‌رسان بطن چپ اطلاع داشته باشد.

او همچنین باید درباره مسائل داروشناختی مختلفی که به درمان نارسایی قلب کمک می‌کنند، اطلاعات کافی داشته باشد.

کاردیولوژیست نارسایی قلب باید مشغول مراقبت مداوم از بیمارانی باشند که دارای نارسایی قلبی مهمی هستند.

همچنین در صورت نیاز، بیماران را به پزشکان دیگر معرفی کنند.

این متخصص، آموزش‌های لازم برای تشخیص بیماری‌های قلبی مادرزادی دارد.

(مخصوصاً اگر بعد از ۱۸ سالگی هنوز در بیمار وجود داشته باشد)

این کاردیولوژیست درک کامل و باجزئیاتی از آناتومی نارسایی قلبی ارثیِ درمان شده یا درمان نشده، دارد.

منوط به آموزش، علاقه و نیاز جامعه، کاردیولوژیست ارثی ممکن است روش‌های خود را تنها به تشخیص و درمان غیرهجومی محدود کند.

اما با این حال، ممکن است روش‌های گوناگون تشخیص تهاجمی و تکنیک‌های دیگر درمان نفوذی را اجرا کند.

این یک کاردیولوژیست بالینی عمومی، با آموزش‌های ویژه در رابطه با پیش‌گیری‌های اولیه و ثانویه بیماری‌های قلبی عروقی است.

تمام انواع کاردیولوژیست‌ها باید اصول پایه‌ای کاردیولوژی بازدارنده و معالجه مناسب بیماران را بدانند.

متخصص قلب جلوگیری کننده دارای درک بهتری از آثار ریسک دارند.

همچنین این پزشکان تخصص کافی در درمان بیماران با استفاده از تکنیک‌های مبارزه با اختلالات لیپیدی دارند.

با در اختیار داشتن دانش پیچیده پاتوفیزیولوژی، پزشک قادر به تشخیص برخی خطرات ناشناخته است.

به‌همین دلیل، می‌تواند این خطرات پیچیده را به‌صورت بسیار ساده‌تر توضیح دهد و ما را از درمان آن مطلع سازد.

کاردیولوژیست بازدارنده، تخصص کافی در بیولوژی عروقی، ژنتیک بالینی، امراض مُسری بالینی، داروسازی بالینی و آزمایشات بالینی مربوط به پیش‌گیری دارد.

به‌طور معمول، این پزشک با یک گروه چند نفره متشکل از متخصصان مختلف همکاری می‌کند.

هدف از این همکاری تمرکز بر روی ترک سیگار، توانبخشی قلبی، مشاوره تغذیه و دیگر روش‌ها برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است.

این پزشک دارای آموزش‌های حرفه‌ای در زمینه‌های تشخیص و درمان بیماری‌های عروقی غیر کورونری است.

یک متخصص داروهای عروقی، مشغول مدیریت بیماران با انواع ظواهر بیماری‌های عروقی مانند مغزی عروقی، دو انتهای بالایی و پایینی سرخرگ‌، آئورت، روده‌بند و عروق کلیوی است.

همچنین اختلال در سیستم لنفاوی، التهاب عروق خونی، حالت‌های مختلف لخته شدن شدید خون و اختلالات عروقی محیطی را نیز کنترل می‌کند.

این پزشک، کارشناس آزمایشات تشخیص بیماری‌های عروقی در لابراتوار است.

متخصصان داروهای عروقی، هم بیماران سرپائی و هم بیماران بستری را ارزیابی می‌کنند.

همچنین آن‌ها درگیر مدیریت این بیماران در دراز مدت هستند.

یک متخصص قلب است که بیش‌تر تلاش‌هایش را بر روی تحقیقات اختصاص می‌دهد؛ تحقیقاتی بر پایه‌های بنیادی، بالینی و جامعه که با سیستم قلبی عروقی سر و کار دارند.

پیشنهاد می‌شود حتماً این مقاله را مطالعه فرمایید: قلب و عروق – اصلی ترین عضو حیات خود را جدی بگیرید

تاریخ به روشنی توضیح داده که پیشرفت در مراقبت از بیماران قلبی عروقی عروقی، نیازمند کشفیات جدید به‌صورت منظم است؛ حتی اگر به کاردیولوژی ربط زیادی نداشته باشد.

 

 

 

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز قلب و عروق بهار می باشد. طراحی، توسعه و پشتیبانی توسط دیجینگ.

چگونه پزشک قلب شویم
چگونه پزشک قلب شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *