چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

 
helpkade
چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم
چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

روش درخواست محترمانه، به روز رسانی شد.

در طول مدت سال های اخیر، سفرهای ایرانگردی زیادی را با آژانس های مسافرتی رفته ام. یکی از عوامل مهمی که باعث می شود یک سفر برایم خوشایند تر شود، میزان شوخ طبعی لیدر یا راهنمای تور است. متأسفانه در این مدت تک و توک لیدر هایی بودند که مهارت شوخ طبعی داشتند.

در بیشتر سفرها، لیدر آنچنان جدی و خشک بود که باعث خستگی و دلزدگی من و مسافران می شد. مسافران در طول مسیر طولانی در اتوبوس، حسابی حوصله شان سر می رفت و کلافه می شدند. خلاصه که در اتوبوس، اصلاً خوش نمی گذشت. در این شرایط دیگر دلمان نمی خواست دوباره با آن لیدر جدی سفر کنیم.

یادم می آید یکبار برای بار دوم به صورت اتفاقی با یکی از همان لیدر های جدی همسفر شدم. وقتی متوجه شدم این شخص، همان لیدر جدی است، در ذوقم خورد. با خودم گفتم: وای، بازم این؟!

برعکس در سفرهایی که لیدر، کمی شوخ طبع بود، صدای خنده ها شنیده می شد. اینطوری خیلی بیشتر به ما خوش می گذشت. لیدر، در تمام طول مسیر طولانی در داخل اتوبوس، انواع بازی ها را راه می انداخت. او جوک می گفت. خاطره های خنده دار تعریف می کرد و آواز می خواند.

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

مسافران معتقد بودند که لیدر خیییلی با نمکه. اینقدر می خندیدیم که وقتی از اتوبوس پیاده می شدیم، اصلاً متوجه گذر زمان نمی شدیم. همه دوست داشتیم دوباره با آن لیدر شوخ طبع، سفر کنیم. جوری که دفعه ی بعد سر سفر کردن با این لیدر خاص، دعوا بود!

بنابراین شوخ طبعی به کسب درآمد آژانس های مسافرتی کمک می کند. چون اینطوری مردم دوست دارند برنامه ی بعدی را هم دوباره بیایند.

حتی در مسافرت های فامیلی هم دوست داریم که با آدم های شوخ طبع فامیل همسفر شویم یا دوست داریم به خانه مان بیایید یا به خانه شان برویم. قبول دارید؟

دو سال پیش در یک دوره ی آموزشی شرکت کرده بودم. مدرس این دوره، یک خانم خشک و جدی بود که شوخ طبعی که نداشت هیچ، حتی یک لبخند کوچک هم نمی زد!

بنابراین در تمام طول این دوره، نتوانستم با او ارتباط خوبی برقرار کنم. وقتی می خواستم به کلاسش بروم، خوشحال نبودم. خلاصه که اصلاً دوستش نداشتم! بعد از پایان این دوره، او را به هیچ یک از دوستانم توصیه نکردم!

پس مهارت شوخ طبعی به کسب درآمد مدرسان کمک می کند. چون مردم دوست دارند در کلاس بعدی هم شرکت کنند. یا دوست دارند این کلاس را به دوستانشان هم معرفی کنند.

اگر یادتان باشد در دوران مدرسه هم همینطوری بود. ما معلمانی را دوست داشتیم که کمی شوخ طبع بودند. اکنون یکی از اساتیدم به نام جناب آقای محمد پیام بهرام پور از میزان شوخ طبعی بالایی برخوردار است. جوری که آدم ها با اشتیاق، سر کلاس هایش می نشینند.

در مورد مهمانی رفتن هم همینطور است. ما دوست داریم به خانه ی کسانی برویم که در آنجا بگو بخند بیشتری است. یا اگر خبر دار می شویم در یک مهمانی یک آدم شوخ طبع دعوت شده است، با اشتیاق بیبشتری در آنجا حضور پیدا می کنیم. قبول دارید؟

شما وقتی پر از استرس و اضطراب برای درمان بیماری تان به دکتر مراجعه می کنید، دوست دارید که آن دکتر، خوش اخلاق و شوخ طبع باشد یا خشک و جدی؟

افراد شوخ طبع و جوک گو، جذاب و دوست داشتنی هستند. خانم ها معمولاً از آقایی خوششان می آید که آنها را بخنداند. قبول دارید؟

بنابراین شوخ طبع بودنمان می تواند آدم ها را به ما علاقمند کند چون افراد دوست دارند با خندیدن با ما به آنها خوش بگذرد.

منظور از شوخ طبعی این است که وقتی یک چیزی می گوییم، صدای خنده بیاید. یا حداقل یک لبخند کوچک روی لب ها بنشیند.

به همین خاطر شوخ طبعی در اولین برخورد ما با یک آدم جدید، خیلی به ما کمک می کند. شوخ طبعی مان در برخورد اول، باعث می شود برای طرف مقابل ترسناک به نظر نرسیم!

تا این جای مقاله شاید به این فکر افتاده باشید که من یک آدم جدی هستم ولی دوست دارم شوخ طبع باشم. آیا یک آدم جدی اصلا ً می تونه شوخ طبع بشه؟ چطوری آخه؟!

شاگردانم از من می پرسند: خانم معتمد پویا مگه شوخ طبعی ذاتی نیست؟!

خود من هم به عنوان کسی که در گذشته فاقد کمترین میزان شوخ طبعی بودم، چنین سؤالاتی ذهنم را به خودش مشغول کرده بود. خبر خوب این است که شوخ طبعی یک مهارت است که با تمرین زیاد می توانیم آن را بدست بیاوریم.

ما به هر چیزی که ریتم عادی را عوض کند، می خندیم. ما زمانی به چیزی می خندیم که مغزمان توقع اش را ندارد. طنز، تغییر ناگهانی در وضعیت ذهنی مان است. مثلاً وقتی کسی زمین می خورد، ناخودآگاه می خندیم چون مغزمان توقع آن را نداشته است.

۱- گوینده:  اینکه دیگران ما را به عنوان یک آدم جدی می شناسند یا یک آدم شوخ طبع؟ وقتی ما را می بینند، آماده ی شوخی  و خنده هستند یا نه؟ مثلاً حسن ریوندی استندآپ کمدین، هر چه می گوید، همه می خندند! چون از قبل او را به عنوان یک آدم شوخ طبع شناخته اند.

۲- جو: جایی که در آنجا حضور داریم هم اهمیت دارد. در چه جوی هستیم؟ مخاطب در چه فضایی هست؟ مثلاً اگر سر کلاس، زنگ آهنگ موبایل یک نفر صدای خروس باشد، همه می خندند!

دیدید در مجالس سنگین ختم، پتانسیل خندیدن بعضی آدم ها بالاتر می رود؟! پس در محیطهای با جو سنگین که مخاطب انتظار خندیدن را ندارد، احتمال خنداندن آنها بالاتر می رود.

۳- گفته: مدل گفتن طنز، خیلی اهمیت دارد. یعنی اینکه چطوری از زبان بدن و لحنمان به صورت مناسب استفاده کنیم.

۴- شنونده: اگر تمام شرایط بالا مهیا باشد، حتی جدی ها  و ضدحال ها هم با ما در خندیدن همراه می شوند.

اگر اول صبحی یک نفر، جوک بگوید، خیلی کم می خندیم. بنابراین ابتدا با گفتن دو سه تا خاطره از خودمان، شرایط را از قبل آماده کنیم. اینطوری مخاطب، منتظر یک چیز خنده دار می ماند. پس بهتر است مخاطب را در حالت انتظار بیاوریم که من می خواهم یه چیز خنده دار بگویم!

وقتی اول تعریف داستان، خودمان هم می خندیم، مخاطب را آماده ی خندیدن می کنیم. این یعنی اینکه قرار است یک چیز خنده دار بیاید. در این شرایط، مخاطب با خودش می گوید: این آدم تو ذهنش یک چیز خنده دار اومده که داره می خنده! پس من الان آماده ی شنیدن طنزم.

اگر دقت کنید بیشتر کمدین ها از این تکنیک خندیدن قبل از طنز استفاده می کنند. مثلاً حسن ریوندی استندآپ کمدین، با این روش، هنوز طنز را نگفته، مردم به او می خندند!

هنگام طنز گویی، بهتر است زبان بدن مناسب داشته باشیم. یعنی وقایع را با حرکات پانتومیم وار نمایش دهیم. همچنین بهتر است در لحنمان، اشتیاق و انرژی کافی وجود داشته باشد. اگر مثل داستانگویی، صحنه پردازی و شخصیت پردازی کنیم، عالیست.

یکی از راه های شوخ طبع شدن این است که از آدم های شوخ طبع و جوک گو، مثلاً حسن ریوندی استندآپ کمدین، ایده بگیریم. به این صورت که وقتی یک نفر چیزی را گفت که همه خندیدند، به این فکر کنیم که او چه گفت که همه خندیدند؟!

در صورت امکان بهتر است شوخ طبعی های دیگران را در موبایلمان یا در دفترچه ای وارد کنیم. اینطوری آرام آرام الگوی شوخ طبعی آنها را پیدا می کنیم. مثلاً دستمان می آید که آنها اتقاقات ساده را با اغراق زیاد و به صورت بامزه تر تعریف می کنند.

پس به طنزهای آدم های شوخ طبع اطرافمان دقت کنیم. خواندن کتاب ها و مجلات طنز و دیدن برنامه های تلویزیونی و فیلم ها کمدی، به ما در این زمینه خیلی کمک می کند. مثلاً از مهران مدیری یا مهران غفوریان می توانیم کلی ایده بگیریم.

در این لینک، می توانید لیست استند آپ کمدین های ایرانی را مشاهده کنید تا با دیدن فیلم هایشان از آنها الگوبرداری کنید.

همچنین لیست خاطرات و خرابکاری های خنده دار خودمان و سوتی های دوران کودکی مان را در موبایل یا دفترچه ی یادداشت وارد کنیم. با داشتن این لیست، چون از  قبل آماده هستیم، اعتماد به نفسمان بالاتر می رود. اینجوری خیالمان راحت است که همیشه داستان خنده دار برای گفتن، دم دستمان داریم.

۱- نفی حالت مطلوب:

یعنی وقتی مخاطب منتظر یک اتفاق خاص است، ما آن حالت را نفی کنیم. مثلاً وقتی مخاطب منتظر یک جمله ای هست، ما جمله ی دیگری را بگوییم. یا وقتی مخاطب منتظر یک کار دیگری هست، ما یک کار دیگری انجام دهیم.

بطور مثال وقتی تعریف می کنیم: میریم باشگاه به یک نفر می گیم: این دمبل زدنت چه فایده ای داره؟ می گه: حالا معلوم نمیشه! سه ماه بعد بیا تا نتیجه شو روی بدنم ببینی! سه ماه بعد می ریم نتیجه رو ببینیم، می بیینم که نیست! بس که مردم ما زود یه کاری رو ول می کنند!

در این تعریف در جمله ی آخر، مخاطب انتظار داشت که بگوییم: سه ماه بعد می ریم نتیجه رو ببینیم، می بینیم چه پشت بازوهایی درست کرده! در صورتی که چیزی گفتیم که خارج از انتظار او بود. پس می خندد.

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

۲- دست گرفتن رفتار یا حرف کسی:

یعنی وقتی یک نفر یک سوتی داده، مدام آن را دست بگیریم. مثلًا وقتی یکی عطسه می کند، ادای عطسه اس را با مبالغه به آن برگردانیم. یا اگر زنگ موبایل یک نفر خنده دار یا عجیب بود، به او بگوییم: این زنگه؟! من برای خودت میگما،عوضش کن!

۳- پی بردن به درونیات:

درونیات یعنی چیزی که آن لحظه آن شخص دارد به آن فکر می کند و فکر نامربوطی هست. حالا ما آن فکر را بازگو کنیم که می دونم الان داری به این فکر می کنی که  این مسخره بازی ها چیه؟!

۴- بازگویی رفتارهای رایج:

کاری که عموم مردم انجام می دهند را بازگو کنیم. مخصوصاً کارهایی که در تنهایی انجام می دهند. مثلاً تعریف رفتار با کلاس زوجین در دوران نامزدی و تغییر آن بعد از عروسی! یا تعریف رفتار مردم در توالت و دستشویی!

۵- مبالغه بر صحبت قبلی در موقعیت جدید:

یعنی وقتی یک نفر یک چیزی را قبلاً گفته، بعداً آن را بزرگ کنیم و هی بگوییم. مثلاً قبلا گفته وجود پرنده در خونه، آرامشبخشه. بعد که به خانه شان رفتیم و دیدیم آن پرنده با سروصدایش خانه را روی سرش گذاشته، مدام با مبالغه بگوییم: پرنده آرامشبخشه؟! البته فقط تا جایی ادامه دهیم که دیگر خنده ها کم شده است. چون بیشتر از آن بی مزه می شود!

۶- تکیه کلام های ثابت:

مثل تکیه کلام: البته ما از اون خانواده هاش نیستیم.

۷- دست گرفتن خودمان:

برای مثال اگر زیادی چاق یا زیادی قلد بلند هستیم یا دماغ بزرگی داریم، خودمان، خودمان را دست بگیریم. مثلاً وقتی وارد  جایی می شویم بگوییم: بگوییم: بُشکه اومد! برو کنار، نخورم بهت! یا بگوییم: نردبون می خواهید من هستم ها! یا بگوییم دماغ اومد!

یا اگر یکی از دوستانمان به ما گفت: تو چقدر خنگی! بگوییم: چاکریم! مخلصیم! به جمع ما خوش اومدی!

این کار به دیگران اجازه می دهد تا از روی صمیمیت به ما  بخندند، چرا که ما هم می توانیم خودمان به خودمان بخندیم. این کار نه تنها چیزی از شخصیت ما کم نمی کند، بلکه ما را به صورت شخصی با عزت نفس بالا معرفی می کند که ضعف هایمان را پذیرفته ایم و حتی از بیان نقاط ضعف خودمان هم ترسی نداریم.

این روش، راه بسیار مناسبی برای خلع سلاح دیگران در مقابل تمسخر کردن ضعف هایمان هم هست. همچنین این دست گرفتن خودمان، ما را دوست داشتنی تر و قابل اعتماد تر نشان می دهد.

جهت یادگیری بیشتر، آموزش روش برخورد با افراد مسخره کننده را مطالعه بفرمایید.

۸- از تکنیک تماس دوباره استفاده کنیم:

در این تکنیک وقتی که یکی از شوخی های ما، مورد پسند جمع واقع شد و صدای خنده بلند شد، می توانیم از آن جوک یا شوخی، بعداً دوباره استفاده کنیم. یعنی بعد از گذشت مدتی که جمع انتظار شنیدنش را ندارد دوباره آن را بیان کنیم.

۹- بیان داستان های خنده دار دفعات قبلی:

بطور مثال در یک سفر فامیلی، یک نفر داخل رودخانه می افتد. بعد در جمع هایمان آن خاطره ی خنده دار را مدام با مبالغه تعریف کنیم. البته حواسمان باشد تا زمانی ادامه دهیم که خنده ها دیگر کم شده و یا نیست.

یادم می آید در یکی از سفرهایم  لیدرمان بیش از اندازه شوخی می کرد. جوری که از حد گذشته بود و ظاهر و رفتار مسافران را مسخره می کرد. مثلاً به یک نفر که رنگ پوستش تیره بود، می گفت سیاه! یا کم حرف بودن یک نفر دیگر را مسخره می کرد. در آن سفر، برخی مسافران از دست شوخی های او ناراحت و دلخور شده بودند.

نکته ی مهم : شوخ طبعی از نوع تحقیر، مسخره یا بی احترامی کردن به آدم ها نباشد. مثلاً ظاهر یا ویژگی آنها را مسخره نکنیم. یادمان باشد شوخی کردن برای خوش گذشتن به خودمان و طرف مقابل است. آزردن دیگران، شوخی حساب نمی شود!

هشدار به خانم ها: استفاده ی زیاد از طنز برای آقایان، نقطه قوت است، اما برای خانم ها نقطه قوت نیست. این موضوع در همه جای دنیا صدق می کند، فقط مختص کشور ایران نیست.

در این شرایط نگوییم: خیلی هم بامزه نشد صحبتم! یا نگوییم: می خواستم شوخی کنم، ضایع شدم!

بلکه خیلی خونسرد، سریع از آن رد شویم. پس یک جوری وانمود کنیم که اصلاً خنده دار نبود!

به جوک های خود تا وقتی که دیگران همگی به آن نخندیده اند، نخندیم. رعایت نکردن این نکته، باعث می شود که به نظر برسد زیادی داریم برای بامزه بودن تلاش می کنیم.

توجه کنیم که اگر کسی به جوک ما نخندید، باعث نشود که دیگر به راهمان ادامه ندهیم. پس تسلیم نشویم و از اشتباهاتمان درس بگیریم.

بطور مثال چند وقت پیش برای اینکه مهارت شوخ طبعی را در خودم پرورش دهم، در یک مهمانی، یک جوک تعریف کردم که همه زورکی به آن خندیدند. بعضی ها هم اصلاً نفهمیدند منظورم چی بود!

هر چند در جمع ضایع شدم ولی درسی که از این اشتباهم گرفتم این بود که بهتر است برای جوک گویی، زبان بدن و لحن صحبتم را بیشتر تقویت کنم! یا از قبل گفتن آن جوک را جلوی آینه تمرین کنم.

هشدار: هنگام شوخ طبعی، جوگیر نشویم که بعداً بگوییم: این چی بود من گفتم؟! خیلی ناجور بود! چون معمولاً خنده ی آدم ها ما را جوگیر می کند.

هشدار: شوخی هایمان از نوع مسائل جنسی، قومیتی، مذهبی، بی احترامی یا ضد چهارچوب عرف جامعه نباشد.

نکته: اگر با دیگران شوخی می کنیم بهتر است ظرفیت پذیرش شوخی های آنها را هم  داشته باشیم.

نکته ی مهم: هیچ وقت نمی توانیم همه را بخندانیم. چون سلیقه ی آدم ها با هم متفاوت است.

تمرین شوخی: جلوی آینه با خودتان شوخی کنید و جوک بگویید. آیا با نمک و خنده دار است؟ اگر خودمان خنده مان نگیرد، شوخی خوبی نیست!

یادمان باشد هر بار که خواستیم شوخ طبعی کنیم، قبلش این سؤالات را از خودمان بپرسیم:

دوستان خوبم در این مقاله یاد گرفتیم که شوخ طبعی باعث جذابیت و دوست داشتنی تر شدن ما می شود. همچنین با ۹ راهکار برای اینکه چگونه شوخ طبع باشیم، آشنا شدیم:

دوستان عزیزم مرا در اینستاگرام فالو کنید تا از مطالب آموزشی مفید در زمینه ی مهارت های ارتباطی، بهره مند شوید. جهت فالو کردن،روی لینک زیر بزنید:

اینستاگرام من

برگرفته از:

کتاب درآمدی به طنزپژوهی

دوره ی هوش کلامی

رسالت من این است که دانش و مهارتم را در زمینه ی علم ارتباطات زیاد کنم و با کیفیت مناسب به دیگران آموزش دهم تا در کنار یکدیگر، کشورمان ایران را جای بهتری برای زندگی کردن کنیم.

۱۲:۰۰, ۱۳۹۹-۰۸-۲۷

۲۴۲۸۹

مریم معتمد پویا

۱۲:۰۰, ۱۳۹۹-۰۸-۲۷

۱۱۹۷۹

مریم معتمد پویا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

عالی بود مریم خانم استفاده کردیم.

خدا رو شکر که به کارتون اومد آقا حسام.

شما هر چی می نویسید به دل مینشینه.

با حرفهای شما موافقم.فقط یه توصیه بکنم:اینکه ما میخوایم بامزه باشیم دلیل بر این نیست که افراد ضعیفو مسخره کنیم یا غرور کسیو بشکونیم.
لطفا حواستون به این موضوع باشه

بله،نکته ی مهمی رو یادآوری کردید.متشکرم از شما.
حواسمون باشه شوخ طبعی از نوع تحقیر کردن ،مسخره کردن یا بی احترامی کردن به آدم ها نباشه.مثلا ظاهر یا ویژگی آنها را مسخره نکنیم.

سلام
این چیزایی که گفتین خیلی خوبه و البته سخت و ممکن.
ممنون از اطلاعاتی که دادید.
ولی من کلا دوست دارم یه روز صبح جمعه بیدار بشم ببینم آدم طناز و شوخ طبعی شدم.
بدون که بدونم چطوری و بدون اطلاع قبلی.

سلام آقا مسعود.
خواهش می کنم.
بله،همینطوره.خیلی لذتبخشه که صبح بیدار شید ببینید بدون تمرین، شوخ طبع شدید.
بله، یادگیری این مهارت،سخته. مهارت شوخ طبعی با تمرین و با گذشت زمان زیاد به دست میاد.

دقیقن منم همینطوری ام

به امید اینکه یک روزی قرص شوخ طبع شدن، اختراع بشه!

بسیار بسیار مفید و آموزنده بود. واقعا ممنونم چیزی که دنبالش بودم رو اینجا پیدا کردم:)

خدا رو شکر که چیزی رو که می خواستید، پیدا کردید.

سلام خیلی ممنون از راهکار هاتون .
میدونید من پیش دوستام یک ادم شوخ طبع و بامزم و به همه حرفام میخندم ولی توی خانواده اگه بامزه ترین جوک رو هم بگم خیلی خوششون نمیاد و این یکم ازار دهنده است.

خواهش می کنم.
بله، مورد تأیید دیگران قرار نگرفتن، آزار دهنده است.
نکته ی مهم اینه که قرار نیست همه ی آدم ها از ما خوششون بیاد و قرار نیست همه ی آدم ها به جوک های ما بخندند. چون، طنز، سلیقه ای هست، یه عده خوششون میاد، یه عده بدشون میاد.

این مطلب عالیه . و من وقتی مقاله ی شما رو خوندم. متوجه شدم ک اطرافیان شوخ طبعم یا بعضی از دوستام ازین تکنیک استفاده میکنن. و با اینکه گاهی اوقات خودشونو دست میندازن، ولی همه یه فرد محبوب حسابش میکنن و باهاش مشورتم میکنن گاهی.
واقعا ممنون. بدردم خورد

متشکرم از لطفتون.
بله، دست گرفتن خودمون یکی از راه های شوخ طبعی هست و نشون میده که عزت نفس بالایی داریم.

لینک کتاب روانشناسی طنز باز نمیشود

متشکرم که آگاهم کردید.
لینک کتاب، اصلاح شد.

اسم کتاب درآمدی به طنزپژوهی یا روانشناسی طنز؟

لینک کتاب روانشاسی طنز رو نتونستم پیدا کنم، خودتون در گوگل جستجوش کنید.

سلام تبریک می‌گم خانم معتمد پویا
هم به تلاشتون
هم به مقاله جذابتون
قوی مثل همیشه پیش برین
رضا محمدی استادی ۴

سلام بر آقای محمدی، همدوره ای گرامی
از دیدن پیامتون خوشحال شدم.
ممنونم از انرژی و آرزوی خوبتون.
پیروز و سربلند باشید.

واقعا جذاب است

خوشحالم که خوشتون اومده.

سلام خیلی عالی بود خیلی ب کارم امد ممنونم از مطالب مفیدتون♥️

سلام.
خوشحالم که این آموزش به کارتون اومده.
موفق باشید.

سلام.
خوشحالم که نظرتون جلب شده.
تندرست باشید.

برنامه های ما

برگزاری کارگاه های آموزشی جهت ارتقاء مهارت های ارتباطی

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

درباره ما

به آدم ها کمک می کنم با برقراری ارتباط بهتر با دیگران، حال دلشون خوب باشه و به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنند.

نام *

نام خانوادگی *

نام شرکت (اختیاری)

کشور / منطقه *انتخاب یک کشور / ناحیه…آذربایجانآرژانتینآروباآفریقای جنوبیآلبانیآلمانآمریکاآنتیگوا و باربوداآندوراآنگولاآنگویلااتریشاتیوپیاردنارمنستاناریترهازبکستاناسپانیااسترالیااستونیاسرائیلاسلواکیاسلوونیافغانستاناکوادورالجزایرالسالوادورامارات متحده عربیاندونزیانگلستاناوروگوئهاوکرایناوگانداایتالیاایرانایرلندایسلندباربادوسباهامابحرینبرزیلبرمودابرونئیبلاروسبلژیکبلغارستانبلیزبنگلادشبنینبوتانبوتسوانابورکینافاسوبوروندیبوسنی و هرزگوینبولیویپاپوآ گینه نوپاراگوئهپاکستانپالائوپاناماپرتغالپرو پلی‌نزی فرانسهپورتوریکوتاجیکستانتانزانیاتایلندتایوانترکمنستانترکیهترینیداد و توباگوتوکلائوتوگوتونستونگاتووالوتیمور شرقیجامائیکاجبل طارقجرزیجزایر پیت‌کرنجزایر تورکس و کایکوسجزایر ساندویچ/جورجیای جنوبیجزایر سلیمانجزایر فاروجزایر فالکلندجزایر کوچک حاشیه‌ای ایالات متحده آمریکاجزایر کوکجزایر کوکوس (کیلینگ)جزایر کیمنجزایر مارشالجزایر ماریانای شمالیجزایر ویرجین (ایالات متحده)جزایر ویرجین (بریتانیایی)جزیره بووهجزیره کریسمسجزیره منجزیره نورفکجزیره هرد و جزایر مک‌دونالدجمهوری آفریقای مرکزیجمهوری چکجمهوری دومینیکنجیبوتیچادچیندانمارکدومینیکارئونیونروانداروسیهرومانیزامبیازیمبابوهژاپنسائوتومه و پرنسیپساحل عاجساموآساموآی آمریکاسان مارینوسرزمین‌های جنوبی فرانسهسری‌لانکاسن بارتلمیسن مارتن (قسمت فرانسوی)سن مارتن (قسمت هلندی)سن-پیر-ا-میکلونسنت کیتس و نویسسنت لوسیاسنت وینسنت و گرنادین‌هاسنت هلنسنگاپورسنگالسوازیلندسوالبارد و یان ماینسوئدسوئیسسودانسودان جنوبیسورینامسوریهسومالیسیبا و سینت یوستیشس، بونیرسیرالئونسیشلشیلیصحرای غربیصربستانعراقعربستان سعودیعمانغنافرانسهفلسطین اشغالیفنلاندفیجیفیلیپینقبرسقرقیزستانقزاقستانقطب جنوبقطرقلمرو بریتانیا در اقیانوس هندکاستاریکاکالدونیای جدیدکامبوجکامرونکاناداکرواسیکره جنوبیکره شمالیکلمبیاکنگو (برازاویل)کنگو (کینشاسا)کنیاکوباکوراسائوکومورکویتکیپ وردکیریباتیگابنگامبیاگرجستانگرناداگرنزیگرینلندگوآمگواتمالاگوادلوپگویانگویان فرانسهگینهگینه استواییگینه بیسائولائوسلبنانلتونیلسوتولوکزامبورگلهستانلیبریالیبیلیتوانیلیختن‌اشتاینماداگاسکارمارتینیکماکائومالاویمالتمالدیومالزیمالیمایوتمجارستانمراکشمصرمغولستانمقدونیه شمالیمکزیکموریتانیموریسموزامبیکمولداویموناکومونتسراتمونته‌نگرومیانمارمیکرونزینائورونامیبیانپالنروژنیجرنیجریهنیکاراگوئهنیوزیلندنیوویواتیکانوالیس و فوتوناوانواتوونزوئلاویتنامهائیتیهلندهندهندوراسهنگ کنگیمنیونانÅland Islandsبروز رسانی کشور / منطقه

آدرس خیابان *

شهر *

استان *

کدپستی (بدون فاصله و با اعداد انگلیسی) *


با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با راهکارهایی برای بامزه و شوخ طبع بودن آشنا شوید

شوخ طبعی با مسخره کردن، دست انداختن و بی احترامی کردن فرق می کند. شوخ طبعی در واقع نوعی توانایی هوشمندانه و هنرمندانه است، که دیگران را وادار می کند بی اختیار بخندند. داشتن حس شوخ طبعی مزایای بسیاری دارد. به شما کمک می کند که نیمه روشن تر زندگی را ببینید و با هاله ای از انرژی مثبت که لبخند و شادمانی را به دنیای پیرامون می تاباند، باعث موفقیت باورنکردنی شما در تمامی جنبه های زندگی (کاری، احساسی و اجتماعی) می شود. حس شوخ طبعی سلاحی است که همیشه و در هر شرایطی باید به همراه داشته باشید؛ اما چگونه؟ شوخ طبع بودن چندان هم آسان نیست. برای بدل شدن به فردی شوخ طبع، بامزه و دوست داشتنی ادامه مطلب را از دست ندهید

مواردی که باعث خنده شما می شود را پیدا کنید. این موارد احتمالا باعث خنده دیگران نیز خواهد شد. به هر حال باید به خاطر داشته که ممکن است همه نتوانند طنز موجود در کلام یا رفتار شما را درک کنند و این کاملا طبیعی است. تمامی موارد بامزه و خنده دار موجود در کتاب ها، فیلم ها، سریال ها، شعر ها، تکه کلام ها، شایعات، برنامه های طنز و غیره را، در ذهن یا روی برگ کاغذی یادداشت کنید.

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

3 چیز، بیش از همه ما را به خنده وا می دارد:

1. احساس برتری نسبت به شخصی که رفتاری احمقانه دارد.

2. تفاوت بین انتظارات ما از چیزی و نتیجه حقیقی و غیر منتظره آن.

3. واکنش عصبی و تسکینی در برابر اضطراب و تشویش ذهنی.

دلایل “اول” و “سوم” در واقع توضیحی هستند برای این مطلب که خندیدن باعث می شود احساس بهتری نسبت به خودمان پیدا کنیم، درحالی که دلیل “دوم” برای خندیدن، راهی است برای درک بهتر و راحت تر دنیای پیرامون. به هر حال هر سه عامل بسیار مهم و حیاتی هستند.

کارهای با مزه و خنده دار انجام دهید و از چیزهایی که شما را به خنده وا می دارد لذت ببرید. مجلات فکاهی بخوانید، جوک های خود را برای کودکان تعریف کنید و دنیای پیرامون خود را با فعالیت های خنده دار و شادی آور پر کنید. ایجاد حس شوخ طبعی، به معنای خندیدن هرچه بیشتر به چیز هایی است که دیگران را نیز به همان اندازه می خنداند.

به طور خلاصه، شوخ طبع بودن وابستگی شدیدی به زمانبندی مناسب برای کسب بیشترین نتیجه از یک مفهوم بخصوص دارد. زمانبندی، یک عامل ضروری برای غافلگیر کردن است و آن مفهوم بخصوص نیز ساختار کلی جوک یا شوخی شما را شکل می دهد. منحرف کردن ذهن، تکنیکی است که به آمادگی ذهن برای غافلگیر شدن کمک میکند. این همان جایی است که شما بین انتظار فرد و نتیجه حاصله، تفاوت ایجاد می کنید. درست همان کاری که افراد تردست و شعبده باز با منحرف کردن ذهن و توجه افراد انجام می دهند.

زمانبندی مناسب بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر شما بیش از اندازه به مغز فرصت بدهید تا روی موقعیت یا شوخی شما کار کند، لحظه خنده دار ماجرا نادیده گرفته خواهد شد. احتمالا این همان دلیلی است که باعث می شود مردم به جوک های تکراری نخندند؛ چراکه، این آمادگی ذهنی پیشین، حس طنز داستان را کاهش می دهد. باید خیلی سریع قبل از آنکه دیر شود، واکنش به موقع نشان دهید و جوک یا شوخی خود را عملی کنید.

حاضرجوابی های طنزآلود البته همیشه خنده های بلند و قهقهه به دنبال ندارند. در بسیاری از این تکه اندازی ها و کنایه ها، شنونده بعد از گذشت چند لحظه متوجه منظور اصلی می شود و لبخندی البته تاثیر گذار برلبانش نقش خواهد بست. گزارشگر از گاندی می پرسد: شما در مورد تمدن غرب چی فکر می کنید؟ گاندی: میتونه “ایده” جالبی باشه.

بسیاری از اوقات موضوعات خنده دار در قالب اشتباهات زبانی یا بازی با کلمات شکل می گیرند. بازی با کلمات کنایه آمیز به صورت عمدی انجام می شود تا با استفاده از شیطنت موجود در کلام افراد را بخنداند. این نوع بازی با کلمات در انواع جوک ها و عبارات دوپهلو استفاده می شود که بازگو کردن اکثر آنها در این مقاله مناسب عموم خوانندگان نخواهد بود. اما یک مثال مناسب می تواند این باشد:

یکی از ابزاری که بار دیگر از عنصر غافلگیری استفاده می کند تغییر هویت است. برای مثال می توانید خودتان را به عنوان گارسون رستوران جا بزنید یا خودتان را به عنوان رئیس جدید شرکت به منشی معرفی کنید و نظر اورا در مورد اداره صحیح شرکت بپرسید. اگر به تازگی با شخصی ددوست شده اید می توانید به تمام سوالات او در مورد خودتان پاسخ غلط بدهید و هر چه دوستی شما جلوتر می رود و حقیقت آشکار می شود، شیطنت شما کارساز می شود و با خود خنده را به جمع دوستانه شما می آورد.

قبل از هرچیز باید شخصیت فرد یا افراد مقابل را بشناسید و ببینید چه چیزی باعث خنده آنها می شود و در عین حال زیاده روی نیز محسوب نمی شود. هنگامی که در جمع افرادی هستید که نمی شناسید، ابتدا ببینید موضوع بحث آنها چیست و به چه چیز هایی می خندند. آیا از آنهایی هستند که با دست انداختن و تکه پرانی یکدیگر می خندند؟ یا با شوخی های نمایشی یا کمدی های فیزیکی می خندند؟ هرچه طرف مقابل خود را بهتر بشناسید، بهتر می توانید آنها را بخندانید.

برنامه های طنز تلوزیونی تماشا کنید. نویسندگان متعدد و کمدین های مستعد بسیاری در یک مجموعه گرد هم جمع می شوند تا خنده دار ترین لحظات ممکن را برای شما خلق کنند. هرچند که تکرار دوباره همان شوخی ها برای افرادی که از پیش مانند شما برنامه را دیده اند ممکن است چندان جالب نباشد، اما می توانید از آنها تنها به عنوان ایده برای جوک ها و شوخی های مخصوص به خودتان استفاده کنید.

خیلی خودتان را جدی نگیرید. تمامی آن لحظاتی که در زندگی به نوعی خرابکاری کرده اید و شرمنده شده اید را به خاطر بیاورید. هیچ کس کامل نیست و هرچه بیشتر به خودتان سخت بگیرید، شرایط و جو اطراف را برای خود و دیگران آزار دهنده تر می کنید. در این شرایط، اشتباهی هرچند کوچک نیز از جانب شما باعث تمسخر می شود. هرچند در هر دو حالت دیگران را به خنده وا می دارید اما در حالتی که با خودتان و دیگران احساس راحتی می کنید این خنده از سر صمیمیت و دوستی بیشتر شکل می گیرد و در حالت دوم شاید حتی از سر تنفر.

هر چیزی را می توان با شوخ طبعی در هم آمیخت و با آن شوخی کرد، مثل مذهب، سرطان، مرگ، زورگویی، کشته شدن انسان ها و غیره. اما قویا متذکر می شود که اینگونه شوخی ها به لحاظ اجتماعی توجیه پذیر و قابل قبول نیست. در هنگام شوخی کردن باید توازن را رعایت کنید و زیاده روی نکنید. شوخ طبعی ابزاری است برای خنداندن، شاد کردن، انتقاد کردن و گاها به چالش کشیدن دیگران اما اگر از این ابزار برای رنجش خاطر دیگران استفاده شود، در واقع سؤ استفاده محسوب می شود. به حس درونی خود و نگاه غضب آلود مخالفان، به عنوان یک زنگ هشدار عبور از مرز های تعریف نشده تکیه کنید.

خوب است بدانید هرچه جو جدی تر باشد، راحت تر می توان از عنصر غافلگیری برای شوخی کردن استفاده کرد. به همین دلیل استفاده از عنصر غافلگیری، در بسیاری از فیلم ها قسمت های خنده دار فیلم در جدی ترین صحنه ها جا داده می شود که مخاطب انتظارش را ندارد. به همین میزان، خنداندن افرادی که به تماشای فیلم ها یا برنامه های کمدی می روند، سخت می شود.

شوخ طبعی و بذله گویی یک ویژگی روانی است. بنابراین نمی توانیم بگوییم هر شخصی که شوخ طبع و بذله گو است الزاماً مشکلی دارد و برای پنهان کردن غم ها و مشکلاتش این گونه رفتار می کند. گاهی هم هستند افرادی که در زندگی شخصی و بیرونی خود زیاد موفق به نظر نمی رسند. ولی شادمانشان ناشی از خلق ویژه و دنیای درون آنهاست و وقتی با این افراد بیشتر معاشرت داشته باشیم متوجه می شویم این آدم ها زیاد هم زندگی را سخت نمی گیرند. برداشت های ذهنی این افراد نسبت به پدیده ها با خیلی از ما متفاوت است و زیاد حساسیت به خرج نمی دهند. این افراد برداشت های منفی ندارند. یعنی نقاط منفی کمتر به چشمشان می آید و زودرنج نیستند. چنین افرادی وقتی با ناکامی و شکستی در زندگی شان مواجه می شوند، دنیا برایشان به آخر نمی رسد.

در حالی که ذهن افراد حساس و زودرنج مدام درگیر پردازش است و معمولاً رفتارها را به شکل منفی تحلیل می کنند، اگر یک فرد آسان گیر را یک روز مانده به یک مهمانی دعوت کنیم سریع لباسی از میان لباس هایش پیدا می کند و به مهمانی می رود چون هدفش این است که به مهمانی برود و چندان اهمیت نمی دهد که از 2 هفته قبل دعوت شده یا همان روز، اما افراد سخت گیر معمولاً انتظار دارند از 1 هفته قبل به آنها اطلاع داده شود تا لباس مناسب پیدا کنند یا حتی بخرند.

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

در تعاملات بین فردی هم اگر افراد شوخ طبع حرف نابجا یا زخم زبانی بشنوند خیلی پریشان خاطر و ناراحت نمی شوند. خیلی هم زود آن را به فراموشی می سپارند. اما یک فرد زودرنج ممکن است با یک حرف مدت ها درگیر باشد. این رفتارها و واکنش ها از ویژگی های رفتاری اشخاص بر می آید و اینکه چگونه به دنیا نگاه می کنند.

یکی از عللی که باعث این تفاوت ها می شود ذهن و مغز انسان هاست؛ اینکه مغز یک انسان چگونه هر کنشی را تحلیل می کند و بعد متناسب به همان تحلیل واکنش نشان می دهد معمولاً واکنش افراد آسان گیر و شوخ طبع یک واکنش خنده رویانه است از دید دیگری این واکنش ها با ویژگی شخصیتی افراد ارتباط دارد. مثلاً ما می بینیم برخی از آدم هایی که یک مقدار چاق هستند که ما به آنها تیپ های پیک نیکی می گوییم، اغلب افرا خوش مشرب یا بی تفاوتی هستند. در عوض می بینیم برخی ز افراد لاغر به شدت جوشی هستند. زود مضطرب می شوند، حساس اند و غصه می خورند مخصوصاً این چاق و لاغری ناشی از ویژگی های شخصی بیشتر در صورت افراد نمایان می شود.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری

 

یک عنصر ضروری برای توسعه‌ی حس شوخ طبعی شما این است که یاد بگیرید خودتان را خیلی جدی نگیرید و به اشتباهات و افکار خود بخندید. هر چه‌قدر هم که دوست داشته باشیم خلاف این را باور کنیم، باز هم هر از گاهی کارهای احمقانه انجام می‌دهیم. به جای این‌که بابت اشتباهات‌تان خجالت‌زده شوید آنها را با آغوش باز بپذیرید. هرچند برخی از رویدادها در زندگی به وضوح غم‌انگیز هستند و فرصتی برای خنده باقی نمی‌گذارند، اما اغلب آنها احساس عمیق غم و اندوه یا لذت در بر ندارند. آنها در محدوده‌ی خاکستری زندگی معمولی قرار می‌گیرند و به شما اجازه می‌دهند که خودتان خندیدن یا نخندیدن را انتخاب کنید. پس هر زمان که بخواهید می‌توانید خنده را انتخاب کنید.

لحظاتی که توی دردسر افتاده‌اید یا خیطی بالا آورده‌اید را برای بقیه تعریف کنید. بهترین راه برای این‌که خودتان را کم‌تر جدی بگیرید این است که در مورد زمانی صحبت کنید که خودتان را خیلی جدی گرفته بودید.

مطلب مرتبط:۲۹ فایده خنده و شوخی برای سلامتی جسم و روح

در وضعیت‌های بد به دنبال شوخی و خنده باشید و بیهودگی و پوچی زندگی را آشکار کنید. هنگامی که اتفاق بدی روی می‌دهد، سعی کنید راهی پیدا کنید برای این‌که آن اتفاق را تبدیل به یک داستان خنده‌دار کنید و سبب شوید که دیگران به خنده بیفتند.

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

یک اسباب‌بازی روی میز یا در ماشین‌تان بگذارید. پوسترهای خنده‌دار روی دیوار دفتر کارتان بچسبانید. برای محافظ صفحه نمایش کامپیوتر تصویری را انتخاب کنید که باعث خنده‌ی شما می‌شود. عکس‌هایی از خودتان، خانواده‌تان یا دوستان‌تان قاب کنید که در آنها مشغول شوخی و خنده هستید.

اگر چیزی سرگرم‌کننده اتفاق می‌افتد یا جوک و داستان بامزه‌ای می‌شنوید و واقعا از آن خوش‌تان می‌آید، آن را بنویسید یا برای شخص دیگری تعریف کنید که یادتان بماند.

سعی کنید از آدم‌های منفی‌نگر دوری کنید و برای تماشای اخبار، سرگرمی‌ها یا گفت‌وگوهایی که باعث ناراحتی شما می‌شوند، وقت نگذارید. بسیاری از چیزها در زندگی فراتر از کنترل شما هستند – به ویژه رفتار سایر آدم‌ها. هرچند ممکن است تصور کنید که تمام وزن جهان را روی شانه‌های خود دارید، اما در دراز مدت چنین چیزی غیر واقعی و ناسالم است.

مطلب مرتبط: کاهش استرس و فشار خون با خنده درمانی

برای داشتن حس شوخ طبعی به کودکان توجه کنید و بکوشید آنها را تقلید کنید؛ آنها متخصص بازیگوشی هستند، به راحتی زندگی می‌کنند و با چیزهای عادی صدای خنده‌شان بلند می‌شود.

استرس می‌تواند یک مانع عمده برای طنز و خنده باشد، بنابراین مهم است که سطح استرس خود را تحت کنترل نگه دارید. یکی از روش‌های عالی برای از بین بردن استرس، استفاده از خاطره‌ی مورد علاقه‌تان است که همیشه باعث می‌شود لبخند بزنید – مثلا کاری که بچه‌های‌تان انجام دادند، یا موضوع خنده‌داری که دوست‌تان برای شما تعریف کرد.

خنده را مانند برنامه‌ی ورزش یا صبحانه‌تان در نظر بگیرید و هر روز آگاهانه برای پیدا کردن چیزی که باعث می‌شود شما بخندید تلاش کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را در روز کنار بگذارید و کاری انجام دهید که شما را سرگرم می‌کند. هر چه بیش‌تر برای خندیدن وقت بگذارید، خندیدن برای‌تان راحت‌تر خواهد شد.

با استفاده از روش های زیر فرصتهایی برای خندیدن خلق کنید.

– یک فیلم، نمایش تلویزیونی خنده‌دار یا ویدیوی بامزه در ویدئو تماشا کنید.

– دوستان یا همکاران­تان را برای رفتن به یک باشگاه کمدی دعوت کنید.

– مطالب خنده‌دار بخوانید.

– دنبال آدم‌های بامزه باشید.

– یک جوک خوب یا یک داستان خنده‌دار برای بقیه تعریف کنید.

– بخش کتاب‌های طنز کتابفروشی‌تان را بررسی کنید.

– دوستان‌تان را برای گذراندن یک شب پر از شوخی و خنده به منزل دعوت کنید.

– با یک حیوان خانگی بازی کنید.

– به کلاس ” یوگای خنده” بروید.

– کمی با بچه‌ها وقت بگذرانید.

– یک کار احمقانه انجام بدهید.

– زمانی را برای فعالیت‌های سرگرم‌کننده (مانند بولینگ، گلف در زمین کوچک، کارائوکه) اختصاص بدهید.

اگر شما واقعا نتوانید “یک چیز خنده‌دار” را پیدا کنید، چه کار می‌کنید؟ باور کنید یا نه، خندیدن بدون تجربه‌ کردن یک رویداد خنده‌دار امکان‌پذیر است – و خنده‌ی مصنوعی می‌تواند به اندازه‌ی خنده‌ی واقعی برای شما مناسب باشد. این نوع خنده حتی می‌تواند سبب شود که تمرینات ورزشی سرگرم‌کننده‌تر و کارآمدتر شوند. مطالعه‌ای که در دانشگاه ایالتی جورجیا صورت پذیرفت، نشان داد که گنجاندن خنده‌ی مصنوعی در یکک برنامه‌ی تمرینی، باعث بهبود سلامت روان بزرگسالان و همچنین استقامت هوازی آنها می‌شود. به علاوه، شنیدن صدای خنده‌ی دیگران، حتی بدون هیچ دلیل مشخصی، اغلب باعث خنده‌ی واقعی می‌شود.

برای اضافه کردن خنده‌ی مصنوعی به زندگی‌تان، به دنبال گروه‌های یوگای خنده یا گروه‌های خنده درمانی باشید. یا می‌توانید به سادگی با خندیدن به جوک‌های دیگران شروع کنید، حتی اگر از نظر شما اصلا خنده‌دار نباشند. این امر باعث می‌شود هم شما و هم آن شخص احساس خوبی داشته باشید، به هم نزدیک‌تر شوید، و کسی چه می‌داند، حتی ممکن است به یک خنده‌ی خودجوش منجر شود.

توانایی خندیدن، شیطنت کردن و لذت بردن با دیگران نه تنها باعث می‌شود زندگی لذت‌بخش‌تر باشد، بلکه به شما کمک می‌کند که مشکلات‌تان را حل کنید، با دیگران ارتباط برقرار کنید و خلاق‌تر باشید. افرادی که طنز و شوخی را وارد زندگی روزمره‌ی خود می‌کنند، متوجه می‌شوند که هم خودشان پرانرژی می‌شوند و هم روابط‌شان با سایر آدم‌ها تقویت می‌شود.

زندگی چالش‌هایی برای همه دارد که می‌توانند شما را آدم بهتری کنند یا تبدیل به بازیچه‌ای برای شما شوند. هنگامی که شما خودتان تبدیل به “مشکل می‌شوید” و خودتان را خیلی جدی می‌گیرید، ممکن است دشوار باشد که خارج از موضوع پیش آمده فکر کنید و راه‌حل‌های جدیدی پیدا کنید. اما هنگامی که مشکل را بازی بدهید، اغلب می‌توانید آن را به یک فرصت برای یادگیری خلاقانه تبدیل کنید.

به نظر می‌رسد که بازی کردن با مشکلات به طور طبیعی در کودکان وجود دارد. هنگامی که آنها گیج می‌شوند یا می‌ترسند، مشکلات خود را به یک بازی تبدیل می‌کنند. این کار به آنها حس کنترل و فرصتی برای آزمایش کردن راه‌حل‌های جدید می‌دهد. تعامل با دیگران به شیوه‌های بازی‌گوشانه به شما کمک می‌کند تا این توانایی خلاقانه را حفظ کنید.

* رُوی، یک تاجر نیمه بازنشسته، بسیار هیجان‌زده و خوشحال بود از این‌که در نهایت زمانی برای اختصاص دادن به ورزش گلف پیدا کرده‌است. اما هر چه بیش‌تر بازی می‌کرد، کم‌تر لذت می‌برد. اگر چه بازی او به طرز چشمگیری بهبود یافته بود، او در اثر هر اشتباهی که می‌کرد، به شدت عصبانی می‌شد. روی عاقلانه متوجه شد که دوستان او در زمین گلف روی نگرش او تاثیر گذاشته‌اند، بنابراین او از بازی کردن با کسانی که بازی را خیلی جدی گرفته بودند دست برداشت. هنگامی که روی با دوستانی مشغول بازی شد که بیش‌تر روی سرگرم شدن تمرکز داشتند، تا امتیازی که به‌دست می‌آوردند، کم‌تر به خودش خرده می‌گرفت.

* جین در خانه کارت پستال طراحی می‌کرد، کاری که عاشقش بود، اما اکنون احساس می‌کرد این کار برایش روزمره و عادی شده‌است. دو دختر کوچولو که عاشق نقاشی و رنگ‌آمیزی بودند، در خانه‌ی کناری خانه‌ی جین زندگی می‌کردند. در نهایت، جین دختران را دعوت کرد تا با تمام لوازم هنری که در اختیار داشت، بازی کنند. در ابتدا، او فقط تماشا کرد، اما پس از گذتی مدتی به آنها پیوست. خنده، رنگ‌آمیزی، و بازی با این دخترهای کوچولو زندگی جین را تغییر داد. بازی کردن با آنها نه فقط تنهایی و خستگی او را پایان داد، بلکه موجب تقویت قوه‌ی تخیل او شد و به شکوفایی آثار هنری او کمک کرد. بهترین قسمت تمام اتفاقات خوبی که رخ داد، ‌این بود که شیطنت و بازیگوشی را در رابطه‌ی او با شوهرش دوباره برقرار کرد.

همان‌طور که خنده، طنز و بازی تبدیل به یک بخش مجزا از زندگی شما می‌شود، خلاقیت شما نیز شکوفا خواهد شد و فرصت‌های جدید برای خنده با دوستان، همکاران، آشنایان و عزیزان‌تان به طور روزانه برای شما پیش خواهد آمد. خنده شما را به جایگاه بالاتری می‌رساند که در آن می‌توانید جهان را از دیدگاهی آرام‌تر، مثبت‌تر و شادتر مشاهده کنید!

منبع: هلپ گاید

 

برچسب ها حس شوخ طبعیشوخ طبعشوخ طبعی

سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


تردید و دو دلی قبل از ازدواج

شوخ طبعی و بذله گویی یک ویژگی روانی است

 

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

دکتر رزاقی- روان شناس: دیده ای می گویند فلانی بی غم است؟ آدم هایی را دیده اید که همیشه می خندند و انگار از آسمان افتاده اند و هیچ غم و دردی ندارند و زندگی هیشه روی خوشش را به آنها نشان داده است؟ واقعا این آدم ها شادند یا شادی شان نقابی است که به چهره زده اند تا غم و دردها را بپوشانند؟شوخ طبع ها چه ویژگی هایی دارند؟شوخ طبعی و بذله گویی یک ویژگی روانی است. بنابراین نمی توانیم بگوییم هرشخصی که شوخ طبع و بذله گو است الزاما مشکلی دارد و برای پنهان کردن غم ها و مشکلاتش این گونه رفتار می کند. گاهی هم هستند افرادی که در زندگی شخصی و بیرونی خود زیاد موفق به نظر نمی رسند. ولی شادمان شان ناشی از خلق ویژه و دنیای درون آنهاست و وقتی با این افراد بیشتر معاشرت داشته باشیم متوجه می شویم این آدم ها زیاد هم زندگی را سخت نمی گیرند. برداشت های ذهنی این افراد نسبت به پدیده ها با خیلی از ما متفاوت است و زیاد حساسیت به خرج نمی دهند. این افراد برداشت های منفی ندارند. یعنی نقاط منفی کمتر به چشمشان می آید و زودرنج نیستند. چنین افرادی وقتی با ناکامی و شکستی در زندگی شان مواجه می شوند، دنیا برایشان به آخر نمی رسد.تفاوت شوخ طبع ها و معمولی هادر حالی که ذهن افراد حساس و زودرنج مدام درگیر پردازش است و معمولا رفتارها را به شکل منفی تحلیل می کنند، اگر یک فرد آسان گیر را یک روز مانده به یک مهمانی دعوت کنیم سریع لباسی از میان لباس هایش پیدا می کند و به مهمانی می رود چون هدفش این است که به مهمانی برود و چندان اهمیت نمی دهد که از 2 هفته قبل دعوت شده یا همان روز، اما افراد سخت گیر معمولا انتظار دارند از 1 هفته قبل به آنها اطلاع داده شود تا لباس مناسب پیدا کنند یا حتی بخرند.شوخ طبع ها در تعاملات بین فردیدر تعاملات بین فردی هم اگر افراد شوخ طبع حرف نابجا یا زخم زبانی بشنوند خیلی پریشان خاطر و ناراحت نمی شوند. خیلی هم زود آن را به فراموشی می سپارند. اما یک فرد زودرنج ممکن است با یک حرف مدت ها درگیر باشد. این رفتارها و واکنش ها از ویژگی های رفتاری اشخاص بر می آید و اینکه چگونه به دنیا نگاه می کنند.

آدم هایی که ذاتا افراد جدی و درون گرایی هستند معمولا نمی توانند خیلی شوخ طبع و بذله گو باشند

 

چرا بعضی ها شوخ طبع می شوند؟یکی از عللی که باعث این تفاوت ها می شود ذهن و مغز انسان هاست؛ اینکه مغز یک انسان چگونه هر کنشی را تحلیل می کند و بعد متناسب به همان تحلیل واکنش نشان می دهد معمولا واکنش افراد آسان گیر و شوخ طبع یک واکنش خنده رویانه است از دید دیگری این واکنش ها با ویژگی شخصیتی افراد ارتباط دارد. مثلا ما می بینیم برخی از آدم هایی که یک مقدار چاق هستند که ما به آنها تیپ های پیک نیکی می گوییم، اغلب افرا خوش مشرب یا بی تفاوتی هستند. در عوض می بینیم برخی ز افراد لاغر به شدت جوشی هستند. زود مضطرب می شوند، حساس اند و غصه می خورند مخصوصا این چاق و لاغری ناشی از ویژگی های شخصی بیشتر در صورت افراد نمایان می شود.شوخ طبعی یادگرفتنی است؟بعضی از افراد با آموزش و به دلیل با معاشرت با افراد خوش برخورد و شوخ طبع به این ویژگی دست پیدا می کنند. یعنی فرد از دوران نوجوانی سعی کرده است که این شکلی باشد یا یکی از نزدیکانش مثل پدر و یا مادر این گونه بوده و فرد تحت تاثیر آن شخص خاص این ویژگی اخلاقی را آموخته و جزئی از او و درونی شده است. یعنی آنچه را که در کودکی و نوجوانی آموخته به یک تیپ شخصیتی تبدیل می شود یا اینکه ممکن است بذله گویی یک رفتار تقویت شده باشد.به طوری که فرد یک بار وارد جمعی می شود و شروع به بذله گویی می کند و دیگران از وجود او لذت می برند و تشویقش می کنند بار دیگر همین کار را انجام می دهد و باز هم مورد استقبال قرار می گیرد به طوری که دوستانش به او می گویند بدون تو الا خوش نمی گذرد. اگر تو نباشی ما فلان مهمانی یا فلان سفر را نمی رویم و… شخص با این واکنش ها و تشویق ها برای بذله گو بودن و شوخ طبعی تلاش می کند و کم کم این مساله جزو ویژگی های فردی و خلقی او می شود و در اثر موافقتی که با آن مواجه شده می تواند به سادگی در هر موقعیت و هر جمعی این رفتار را نشان بدهد.وقتی همیشه بذله گو نیستیمالبته برخی افراد دوگونه رفتار دارند. مثلا شخص در مواجهه با خانواده همسرش بسیار بی خیال، بی تفاوت، بگو و بخند و خوشرو به نظر می رسد ولی درون خانواده و با همسرش رفتار کاملا متفاوتی دارد. به طوری که روزگار را بر آنها سیاه کرده است. یا اینکه شخص میان دوستانش به شوخ طبعی و بذله گویی شناخته می شود ولی میان خانواده بسیار سخت گیر و بداخلاق است. البته این افراد یا دچار اختلالات شخصیتی هستند یا درون خانواده مشکل دارند که این رفتارها را از خودشان نشان می دهند.

گاهی هم فرد نیازهای ارضا نشده خود رابه شکل بذله گویی و شوخ طبعی نشان می دهد

 

وقتی بذله گویی از نیازهای ارضا نشده می آیدگاهی هم فرد نیازهای ارضا نشده خود را در جمع به شکل بذله گویی و شوخ طبعی نشان می دهد. یعنی همیشه این رفتار نشانه شادی درونی و سلامت روان نیست. این ویژگی در افرادی که دوگانگی دارند اغلب نشانه یک اختلالات شخصیتی است. داستانی هست که شخصی نزدیک روانکاو می رود و می گوید من بسیار افسرده هستم و با دارو هم خوب نشدم. روانکاو به او می گوید به فلان جا برو.شخصی یک برنامه کمدی اجرا می کند مردم را می خنداند. می توانی به تماشای این برنامه بروی و برای لحظاتی شاد باشی. شخص می گوید کسی که این برنامه را اجرا می کند خود من هستم. یعنی فردی که دیگران را می خنداند لزوما آدم شادی نیست. اگر شخصی این ویژگی را در جوهره وجودش داشته باشد، می تواند با تمرین و آموختن برخی مهارت ها به این ویژگی دست پیدا کند که از درون انسان شادی باشد و دیگران را هم بخنداند و شاد کند ولی واقعا بعضی از افراد این جوهره وجودی را ندارند و هر چقدر هم تلاش کنند بعید است بتوانند به چنین روحیاتی دست پیدا کنند.یعنی آدم هایی که ذاتا افراد جدی و درون گرایی هستند معمولا نمی توانند خیلی شوخ طبع و بذله گو باشند. در نهایت آنها فقط می توانند در جمع با ادب و نزاکت بنشینند و با افراد یک برخورد نسبتا صمیمانه داشته باشند. ما آنها را بیشتر به عنوان افراد رسمی می شناسیم و خیلی قابل تغییر نیستند.

منبع:هفته نامه زندگی مثبت

 

راه های شناخت خود و دیگران


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند


سینما رو به خونت بیار!

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها


صفر تا صد یک شغل پولساز برای خانم ها


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


آموزش مکالمه محور زبان به صورت آنلاین


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


خرید مستقیم فرش از کارخانه

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چطور است با سه جمله از سه فرد مشهور این مقاله را شروع کنیم؟

 

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

مارک تواین نویسنده سرشناس آمریکایی می گوید:

“زندگی مهم تر از آن است که جدی اش بگیریم…”

 

یا گاندی در جایی دیگر گفته:

“اگر من فاقد حس شخ طبعی بودم، مدت ها قبل خودکشی کرده بودم!”

و البته جمله ای منسوب به ادری هپبورن هنرپیشه نامدار و جذاب هالیوودی هست که می گوید:

” من کسانی که مرا می خندانند؛ دوست دارم، واقعا فکر می کنم خندیدن چیزی است که خیلی دوستش دارم؛ خندیدن، درمان بسیاری از بیماری ها است؛ شاید خندیدن مهم ترین چیز در یک فرد است.”

می بینید؟ طنز و شوخ طبعی موضوع مهمی است. ما ادم ها ذاتا دوست داریم بخندیم و حالمان خوش باشد. خندیدن طبق بسیاری از تحقیقات و پژوهش ها می تواند اثرات فوق العاده ای روی سطح رضایت از زندگی ما بگذارد. اما آیا می توان طناز بودن و شوخ طبع بودن را یاد گرفت؟ چطور شوخ طبع باشیم؟ چطور می توانیم دیگران را بخندانیم بدون اینکه بد و بی مزه به نظر برسیم؟ با این مقاله همراه باشید.

 

 

🔸 چطور شوخ طبع و طناز باشیم؟ 🔸 ما به چه چیزی می گوییم طنز و شوخ طبعی؟ 🔸 چرا برخی افراد شوخ طبع اند وبرخی دیگر نه! ویژگی های افراد شوخ طبع 🔸 شوخ طبع بودن چه فوایدی دارد؟ 🔸 ما آدم ها به چه چیزهایی می خندیم؟ 🔸 شوخ طبعی با بی ادبی خیلی فرق دارد! 🔸 چطور شوخ طبع باشیم و شوخی کنیم؟ الگوها را دنبال کنید 🔸 اگر  کسی به شوخی ما نخندید چه کار کنیم؟ 🔸 و کلام پایانی…

 

اغلب ما شاید فکر کنیم که طنز بودن یا شوخ طبع بودن یعنی توانایی جوک تعریف کردن یا خاطره گفتن. اما شوخ طبع بودن موضوع گسترده تری است. شوخ طبعی را می توانیم اینطور تعریف کنیم:

به افرادی که می توانند با کلام و رفتارشان حال خوب خنده یا حس درونی مثبتی در دیگران به وجود بیاورند، می گوییم شوخ طبع.

البته که تعریف کردن لطیفه یا خاطره هم خودش هنر است و سختی های خودش را دارد.  مثلا اگر منوچهر نوذری را یادتان باشد، می دانید که همه ما او را فردی بذله گو و لطیف الطبع می شناسیم. به این ویدئو از لطیفه تعریف کردن های منوچهر نوذری توجه کنید:

چرا برخی افراد شوخ طبع اند وبرخی دیگر نه! ویژگی های افراد شوخ طبع

همانطور که می دانید، خنده مسری است و به دیگران سرایت می یابد. یکی از مهم ترین ویژگی های افراد شوخ طبع این است که آنها لطافت طبع دارند. افراد شوخ طبع می توانند به خودشان بخندند و هنگام برخورد بامسائل جدی و بزرگ میزان کمتری اضطراب را تحمل کنند.

برخی دیگر از ویژگی های افراد شوخ طبع:👇

چطور شوخ طبع باشیم

این افراد معمولا اعتماد به نفس بیشتری برای حرف زدن دارند و از اظهار‌نظر درباره موضوعات گوناگون ابایی ندارند.

 

شوخ‌طبع‌ها معمولا در حل مسائل زندگی راحت‌تر و موفق‌تر عمل می‌کنند. چون یاد گرفته اند به مسائل با دید جدی و خشک نگاه نکنند و چنین نگاهی به آنها در یافتن راه‌حل‌های درست برای غلبه بر مشکلات کمک می‌کند.

 

شوخ‌طبع‌ها معمولا خلاقیت‌شان در امور زندگی بالاتر است، طوری که خیلی راحت می‌توانند یک جمع را شیفته خود کنند و فضا را برای حاضران دلچسب کنند.

 

در مقاله علم می‌گوید: «چکار کنیم جذابیت داشته باشیم» گفتیم که یکی از ویژگی های افراد جذاب و دوست داشتنی که علم هم آن را ثابت کرده شوخ طبعی و توانایی خنداندن دیگران است. افرادی که می توانند دیگران را بخندانند جذاب تر و حرفه ای تر به نظر می رسند.

و….

 

شوخ طبعی و خنده به ادعای بسیاری از پزوهشگران علوم زیستی و علوم اعصاب، از مهم ترین عوامل تندرستی و سلامتی است. شوخ طبعی، پادزهری طبیعی برای احساسات منفی، خشم، ناراحتی های روحی، رنجش، تنفر، بیزاری، یأس، ناامیدی و افسردگی است. شوخی وسیله بسیار خوبی برای تضمین موفقیت در روابط میان فردی است. به علاوه شوخی و خندیدن می تواند:

 

تحقیقات نشان داده بیمارانی که سرگرم تماشای یک برنامه خنده دار می شوند، درد کمتری احساس می کنند. مطالعات فیزیولوژیکی نشان می‌دهد خنده، تولید مسکن و مواد آرامبخش و همچنین توان ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

 

محققین به این نتیجه رسیده اند که یکی از فاکتورهای حیاتی برای قضاوت در مورد کیفیت رابطه، اندازه گیری میزان خوش مشربی و شوخ طبعی در آن است. اگر در یک رابطه خنده وجود داشته باشد، می توان نتیجه گرفت که آن ارتباط سالم است. زمانی که خنده و شادی متوقف شود، ارتباط به سمت ناسالم بودن میل می کند. اگر به دنبال آن هستید تا روابط رضایت بخش تری با همسرتان داشته باشید باید شوخ طبعی و خنده را وارد روابطتان کنید.

 

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

و فواید بی شمار دیگر…!

 

رود مارتین در کتاب معروف خودش “روانشناسی شوخی” یک جمله طلایی دارد:

“ما به همه چیز، به هیچ چیز و به هر چیزی می توانیم بخندیم!”

به نظر می رسد منظور آقای مارتین این است که واقعا هیچ چارچوبی برای خندیدن نمی توانیم در نظر بگیریم. خنده در فرهنگ های مختلف متفاوت است. ممکن است چیزی که در یک کشور به آن می خندند، در کشوری دیگر توهین آمیز تلقی شود. اما قواعد کلی ای هم برای خندیدن وجود دارد. شاید بتوانیم طیفی از چیزهایی که به ان می خندیم را اینگونه دسته بندی کنیم:

 

اجازه بدهید. لطفا زود قضاوت نکنید. منظور از رنج خود یا دیگران، فقر یا مشکلات نیست. توصیه میکنم اول ویدئوی زیر را ببینید تا به شما توضیح بدهم چطور به رنج خود و دیگران می خندیم:

 

 

دیدید؟ ما در اینجا به یک نوع رنج که همان زمین خوردن یا برخورد به در و دیوار بود خندیدیم. 

کارتون تام و جری را یادتان هست؟ ما همیشه به رنجی که گربه برای به دست آوردن موش می کشید میخندیدیم. برای تجدید خاطره یک قسمت از ان را باهم ببینیم:

 

 

کارتون رود رانر را چطور؟ یادتان هست چقدر به بدبختی هایش می خندیدیم؟

 

 

اغلب طنزهایی که در اینستاگرام یا جاهای دیگر به آن می خندیم، حاکی از نوعی رنج است. مثل لطیفه هایی که حسن ریوندی تعریف می کند از رنجی که مثلا ما داریم و دیگران ندارند. به این ویدئوی آقای ریوندی توجه کنید:

 

A post shared by hasan reyvandi حسن ریوندی (@hassan_reyvandi) on Feb 26, 2020 at 4:15am PST

می بینید که اینجا هم رنجی درمیان است.  پس نخستین چیزی که ما به انها می خندیم رنج است. هرچه رنج بیشتر، خنده عمیق تر!

 

این هم یک کمدی دیگر از مستر بین معروف که رنج های بی پایانش همیشه باعث خنده ما می شد! و البته رنج هایی که او به دیگران تحمیل می کرد!!!!

 

شما هم اگر دقت کرده باشید همیشه دوست دارید رنج هایتان را برای دیگران تعریف کنید تا بخندند. مثلا وقتی از زمین خوردن با دوچرخه می گویید، وقتی خاطره ای از کتک خوردن دوستتان تعریف می کنید، وقتی از اینکه یک سگ به دنبالتان افتاده می گویید و خلاصه طیف وسیعی از رنج ها هستند که باعث خنده می شوند و اتفاقا ما ایرانی ها تبحر زیادی در خندیدن به رنج هایمان پیدا کرده ایم!

 

البته به شرطی که آسیب و رنج آنقدر جدی نباشد که باعث ناراحتی ما شود. به این مرز باریک دقت کنیم!

 

طنزی که در قالب داستان باشد می تواند باعث خنده ما شود. چون اصولا ما به داستان علاقه داریم. انسان ذاتا داستان را دوست دارد و هرچیزی که در قالب داستان بیان شود می تواند ما را بخنداند. پس این بار برای تقویت حس شوخ طبعی خود سعی کنید داستان پردازی و داستان گویی خودتان را تقویت کنید. به این فیلم از علی صادقی دقت کنید دقت کنید:

البته این مورد را می توان در دسته قبل هم تعریف کرد که حاکی رنج است.

 

 

یکی از چیزهایی که ما حسابی به آن میخندیم خاطرات خنده دار دیگران است. حتما این خاطره مهران غفوریان از سفرش به دوبی را ببینید و به تکنیک های آن دقت کنید:

 

 

و این یکی:

 

اگر به طنزهای توئیتری و تلگرامی دقت کنید، می بینید که اغلب اوقات ما به رفتارهای رایجی که بین پدر و مادرها، بین رفقا، بین یک قشر خاص مثل پزشک ها یا بین کارمندان هست می خندیم. 

بهتر است چند نمونه از این طنزها را در اینجا با هم بخوانیم:

نمونه طنز رفتارهای مادر 👇

 

نمونه طنز کارمندی 👇

 

نمونه رفتارهای پدرها!! 👇

 

نمونه طنز راننده تاکسی 👇

 

بد نیست در اینجا استنداپ کمدی مکس امینی یکی از کمدین های سرشناس ایرانی که در آمریکا و کشورهای دیگر طرفداران بی شماری دارد را ببینیم:

 

اغلب ما موقعیت هایی که قبلا در انها گیر افتاده ایم و حاوی رنج یا دردسر هستند را دوست داریم و می توانیم به راحتی به آنها بخندیم. موقعیت هایی مثل صف دستشویی عمومی، موقعیتی مثل استفاده از هدفون در گوش، فوتبال دیدن یا رانندگی از این جمله است.

نمونه طنز صف دستشویی 👇

 

نمونه طنز استفاده از هدفون 👇

 

نمونه طنز فوتبال دیدن 👇

 

نمونه طنز رانندگی 👇

 

حتما این ویدئوی خنده دار حسن ریوندی در مورد توالت را نگاه کنید!

 

 

شوخی طبعی هرگز به معنای بی ادبی یا توهین نیست. اگر می خواهیم یاد بگیریم شوخ طبع باشیم نباید از توهین های قومیتی یا جنسیتی، بی ادبی و یا مسخره کردن ویژگی های اشخاص که در به وجود آوردنشان نقشی نداشته اند استفاده کنیم. در واقع بی ادبی نه تنها باعث می شود شوخ طبع و طناز به نظر نرسیم بلکه نوعی حس تنفر یا خشم در دیگران نسبت به ما به وجود می اورد. یادتان باشد، هنر این است که بدون توهین و مسخره بازی بخندانیم. 

البته یک نکته مهم را اینجا بگویم:

افرادی هستند که با توجه به زمینه ای که از آنها در ذهن داریم، می توانند با قومیت های مختلف هم شوخی کنند و هیچ حس بی ادبی یا توهینی به ما دست ندهد. چون می دانیم هدف آنها توهین نیست و صرفا شوخی میکنند. به این ویدئو از حمید ماهی صفت دقت کنید:

 

 

شوخ طبعی کار یک شب و دو شب نیست! باید برای این کار هم استنداپ کمدی های زیادی ببینیم و آنها را تحلیل کنیم و هم ببینیم افراد سرشناس چطور دیگران را می خندانند.

خوشبختانه خنداندن دیگران تکنیک هایی دارد که می تواند یک الگو را شکل دهد.

از جمله الگوهای رایج استفاده از مبالغه و اغراق برای شاخ و برگ دادن به یک داستان خیلی معمولی است. در ایران این کار را مهران غفوریان، مهران مدیری و حسن ریوندی خوب انجام می دهند. اگر یادتان باشد کمدین های برنامه خندوانه هم به شدت از این تکنیک بهره می گرفتند.

برای مثال ویدئوی زیر را نگاه کنید:

 

مبالغه می تواند در هر چیزی اتفاق بیفتد. در اندازه، صفات، حالات، شرایط و غیره.

به این دو نمونه مبالغه هم توجه کنید:

تکنیک دیگر خودزنی است. گاهی خودزنی می تواند باعث خنده دیگران شود. یعنی با خودمان یا ویژگی هایی که بد به نظر می رسد شوخی کنیم و به اصطلاح زهرش را بگیریم.

به این مثال ها دقت کنید:

 

الگوی بعدی طناز بودن استفاده از حاضر جوابی یا تکه کلام های ثابت و همیشگی است.

اغلب افراد شوخ طبع، افرادی حاضر جواب هستند و می توانند فورا به شوخی دیگران یا اتفاقاتی که به صورت طبیعی می افتد واکنش نشان دهند. مثلا تکه کلام های ثابت زیر را می توانید یاد بگیرید تا در مواقع لزوم استفاده کنید:

 

• ما از اون خانواده هاش نیستیم! (در پاسخ به کسی که درخواستی نامعقول دارد و می خواهیم به او نه بگوییم اما رودربایستی داریم)• من که نفهمیدم … ولی خودتی! (برای استفاده در مواقعی که کسی حرفی یا کلمه ای می گوید که ما معنایش را نمی دانیم)• مگه خودت برادر پدر نداری؟ (در پاسخ به کسی که نوعی شوخی با ما می کند که کمی از خط قرمزها رد شده!)• ای کاش این جمله از کوروش بزرگ بود (در پاسخ به کسی که از نظر خودش جمله ای سنگین گفته!! یا اظهار وجود کرده است)• مرتیکه بی محتوا (از سری فحش های بامزه!! در پاسخ به کسی که چیزی بی مزه تعریف کرده!)• آره جون خودت (در پاسخ به کسی که لاف می زند و ما می فهمیم!!)و…

 

خیلی وقت ها ممکن است شوخی ای کنیم که از نظر خودمان خیلی بامزه است اما کسی در جمع نمی خندد. دراین مواقع از جملات زیر حسابی می توانید استفاده کنید: 👈 تا شما بخندید من یه دوری بزنم برگردم! 👈 به یکی دیگم گفتم اونم نخندید واقعا چرا؟ 👈 اینو یکی گفت راستش منم نخندیدم! 👈 تا اینجاشو داشته باشید قسمت خنده دارش مونده! 👈 آهان اوناهاش یکی خندید… 👈 قسمت مهمش مونده. کجای کارین؟ 👈 بلا نسبت شما جای دیگه می خندیدن  👈 این قسمتش قرار بود خنده دار باشه. چرا اینجوری شد!! 👈 خودمم اصلا نخندیدم. چه جالب! 👈 قابل توجه دوستان این یک لطیفه بود!!

 

شما هرگز نمی توانید همه را راضی و خشنود نگه دارید. همین الان هستند کسانی که ویدئوهای بالا برایشان خیلی بی مزه و به درد نخور بود. و در عین حال کسانی هم هستند که با این ویدئوها روده بر شدند.بیل کازبی، کمدین مشهور آمریکایی جمله ای طلایی دارد با این مضمون:

 من رمز پیروزی را نمیدانم! اما رمز شکست این است که بخواهی همه را راضی نگه داری!

 

مقاله و محتوایی که در بالا دیدید، تنها بخش کوچکی از بسته جامع غیرحضوری هوش کلامی بود. این بسته شامل 6 سرفصل بسیار مهم برای افزایش هوش کلامی است از جمله اینکه واقعا چطور می توانیم شوخ طبع و باحال باشیم. با کلی مثال و تمرین های کاربردی. حتما بر روی تصویر زیر کلیک کنید و در مورد این دوره بیشتر بدانید:

 

بر اساس رای 29 نفر از بازدیدکنندگان

97 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

سعید عباسی

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

فایل های تکمیلی دوره جامع سخنرانی و فن بیان

بسته پیش نیاز مدرسه استادی 6

تغذیه اصولی

تصمیم و هدف گذاری نوجوانان

هویت سازی جنسی در کودکان

آموزش راه اندازی سایت شخصی با وردپرس

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

شما وقتی پر از استرس و اضطراب برای درمان بیماریتون به دکتر مراجعه میکنید دوست دارید که اون دکتر خوش اخلاق و شوخ طبع باشه یا خشک و جدی ؟ خانم ها از آقایانی خوششون میاد که اونها رو بخندونن قبول دارید؟ در مورد مهمونی رفتن هم همینطوره ،ما دوست داریم به خونه ی کسانی بریم که اونجا بگو و بخند بیشتره یا اگه خبر دار بشیم که توی یک مهمونی یک آدم شوخ طبع دعوت شده با اشتیاق بیشتری اونجا حضور پیدا میکنیم قبول دارید؟ اگر یادتون باشه دوران مدرسه هم همینطوری بود ما معلمانی رو دوست داشتیم که کمی شوخ طبع بودند. بنابراین شوخ طبع بودن میتونه آدم ها رو به ما علاقه مند کنه ،چون آدمها دوست دارن به اونها خوش بگذره .خبر خوب اینکه شوخ طبعی یک مهارت هست که با تمرین زیاد میتونیم اون رو به دست بیاریم .در این مطلب 9 تکنیک رو که به کسب این مهارت کمک میکنه با شما در میون میگذارم .

شوخ طبعی چیست و چه فایده ای دارد:

منظور از شوخ طبعی اینه که وقتی یک چیزی میگیم صدای خنده بیاد و یا حداقل یک لبخند کوچک روی لب بنشینه .ما به هرچیزی که ریتم عادی رو عوض کنه میخندیم . ما زمانی به چیزی میخندیم که مغز ما توقعش رو نداره . طنز ،تغییر ناگهانی در وضعیت ذهنی ماست .مثلا وقتی کسی زمین میخوره ناخودآگاه میخندیم چون مغزمون توقع اون رو نداشته.

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

شوخ طبعی نشان دهنده ی هوش کلامی بالای ماست ،چون مشخص میکنه که روی صحبتمون تسلط بالایی داریم . وقتی در حال صحبت با کسی هستیم به مدیریت استرس ما کمک میکنه ،چون هنگام خندیدن ،میزان تنش و استرس کم میشه.بخاطر همین شوخ طبعی در برخورد اول باعث میشه برای طرف مقابل ترسناک به نظر نیاییم. همچنین باعث میشه که خاص وحرفه ای به نظر برسیم ،چون انگار روی همه چیز تسلط داریم.وقتی شوخ طبع باشیم محبوب قلب آدمها میشیم ، وقتی آدمها میخندند حالشون خوبه .آدمها کسانی رو که حالشون رو خوب میکنند دوست دارند،بنابراین آدمها دوست دارند وقت بیشتری رو با ما بگذرونن.

9 تکنیک برای شوخ طبع بودن :

1- نفی حالت مطلوب :

یعنی وقتی مخاطب منتظر یک اتفاق خاص هست ،ما اون حالت رو نفی میکنیم ،مثلا مخاطب منتظر یک جمله ای هست و ما یک چیز دیگری میگیم و یا مخاطب منتظر یک کار دیگری هست و ما یک کار دیگه میکنیم .مثلا وقتی داریم تعریف میکنیم : میریم باشگاه به یک نفر میگیم : این دمبل زدنت چه فایده ای داره؟ میگه: حالا معلوم نمیشه!سه ماه بعد بیا تا نتیجه شو روی بدنم ببینی !سه ماه بعد میریم نتیجه رو ببینیم …میبینیم که ….نیست . بس که مردم ِما کارها رو زود ول میکنن…در این تعریف در جمله ی آخر مخاطب انتظار داشت که بگیم :سه ماه بعد میریم نتیجه رو ببینیم ….میبینیم چه بازوهایی درست کرده !در صورتی که چیزی گفتیم که خارج از انتظار او بوده پس میخنده .

2-دست گرفتن رفتار یا حرف کسی :

وقتی یکی یک سوتی داده ،مدام اون رو دست بگیریم ،مثلا یکی عطسه میکنه ،همون رو با مبالغه به اون برگردونیم .یا اگر زنگ موبایل یکی خنده دار یا عجیب بود به اون بگیم :این زنگه ؟!من برای خودت میگم ،عوضش کن !

3- پی بردن به درونیات :

مثلا چیزی که در اون لحظه شخص داره به اون فکر میکنه و فکر نامربوطی هست .حالا ما اون فکر رو بازگو میکنیم که : میدونم الان داری به این فکر میکنی که این مسخره بازی ها چیه ؟!

4- بازگویی رفتارهای رایج :

کاری که عموم مردم انجام میدن .مخصوصا در تنهایی . مثلا تعریف رفتار مردم در دوران نامزدی و تغییر اون بعد از عروسی .یا تعریف رفتار مردم در توالت و دستشویی .

5- مبالغه بر صحبت قبلی در موقعیت جدید:

یکی یک چیزی رو گفته ،بعدا اون رو بزرگ کنیم و هی بگیم . مثلا قبلا گفته وجود پرنده در خونه ،آرامش بخشه .بعد که به خونه شون رفتیم و دیدیم اون پرنده با سروصداش خونه رو روی سرش گذاشته مدام با مبالغه بگیم : پرنده آرامش بخشه ؟ . البته تا جایی ادامه بدیم که دیگه خنده ها کم شده ،چون بیشتر از اون بی مزه میشه.

6- تکیه کلام های ثابت :

مثلا تکیه کلام ” ما از اون خونواده هاش نیستیم ” .

7- دست گرفتن خودمان :

مثلا اگر زیادی چاق یا زیادی قدبلند هستیم یادماغ بزرگی داریم ،خودمون ،خودمون رو دست بگیریم .مثلا وقتی وارد جایی میشیم بگیم: بشکه اومد!برو کنار نخورم بهت .یا بگیم :نردبون اومد!یا بگیم :دماغ اومد.یااگر یکی از دوستانمون به ما گفت :تو چقدر خنگی !بگیم :چاکریم!مخلصیم !به جمع ما خوش اومدی !اینکار به دیگران اجازه میده تا از روی صمیمیت به ما بخندند چرا که ما هم میتونیم به خودمون بخندیم.این کار نه تنها چیزی از شخصیت ما کم نمیکنه ،بلکه ما رو شخصی با عزت نفس بالا معرفی میکنه که ضعفهامون رو پذیرفتیم وحتی از بیان نقاط ضعف خود هم ترسی نداریم .این روش راه بسیار مناسبی برای خلع سلاح کردن دیگران در مقابل تمسخر کردن ضعفهامون هست .همچنین این توانایی ما رو دوست داشتنی تر و قابل اعتمادتر نشون میده.

8-از تکنیک تماس دوباره استفاده کنید:

در این تکنیک وقتی که یکی از شوخی های ما مورد پسند جمع واقع شد و صدای خنده بلند شد میتونیم از اون جوک یا شوخی در جوک ها وشوخی های دیگه مون دوباره استفاده کنیم وبعد از مدتی که جمع انتظارش رو نداره دوباره اون رو بیان کنیم.

9-بیان داستانهای خنده دار در دفعات قبلی:

مثلا توی یک سفر فامیلی یک نفر داخل رودخانه می افته .بعد در جمع هامون اون خاطره خنده دار رو مدام با مبالغه تعریف کنیم ولی تا زمانی ادامه بدیم که خنده ها دیگه کم شده و یا نیست.

اگر یک شوخی کردیم وکسی نخندید چکار کنیم؟

در این شرایط نگیم خیلی هم بامزه نشد صحبتم !یا نگیم:میخواستم شوخی کنم ،ضایع شدم !بلکه خیلی خونسرد و سریع از اون رد بشیم و بعد یک جوری وانمود کنیم که اصلا خنده دار نبود.به جوکهای خودمون تا وقتی که دیگران همگی نخندیدن نخندیم.رعایت نکردن این نکته باعث میشه که به نظر میرسه زیادی داریم برای بامزه بودن تلاش میکنیم .توجه کنیم که اگر کسی به جوک ما نخندید ،باعث نشه که دیگه به راهمون ادامه ندیم .پس تسلیم نشیم و از اشتباهاتمون درس بگیریم.

نکات مهم وهشدارها:

نکته: شوخ طبعی از نوع تحقیر کردن ،مسخره کردن ،یا بی احترامی کردن ،به آدمها نباشه .مثلا ظاهر یا ویژگی اونها رو مسخره نکنیم . هشدار: هنگام شوخ طبعی جوگیر نشیم ،که باعث بشه بعدا بگیم:این چی بود من گفتم خیلی ناجور بود !چون معمولا خنده های آدمها ما رو جوگیر میکنه. هشدار: با مذهب آدمها شوخی نکنیم . نکته: اگر با دیگران شوخی میکنیم بهتره ظرفیت پذیرش شوخی های دیگران رو هم داشته باشیم. نکته : هیچ وقت نمیتونیم همه رو بخندونیم چون سلیقه ی آدمها با ما متفاوته .

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

طنز در سخنرانی را میتوان به یک شمشیر دو لبه دو لبه تشبیه کرد که اگر از آن در زمان، مکان و شرایط مناسب استفاده کنیم میتواند کیفیت سخنرانی را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد و در نقطه مقابل اگر در شرایط نا مناسب و با در نظر نگرفتن اصول استفاده شود می تواند باعث شکست مسلم یک سخنران شود.

زمانی که سخنران به روی سن می رود معمولاً یک دیوار ارتباطی بین او و حضار وجود دارد که استفاده از طنز مناسب می تواند حس نزدیکی و راحتی خیلی خوبی بین حضار و سخنران ایجاد کند.زمانی که این حس راحتی بین حضار و مخاطبین ایجاد می شود برای هر دو طرف منافع خوبی دارد مثل اینکه ذهن مخاطبین در محیط احساس آرامش و امنیت می کند و سطح یادگیری تا حد قابل توجهی بالاتر می رود و سخنران هم زمانی که از شوخی و طنز استفاده می کند همی حس به ذهنش منتقل شده و استرس و ترس از سخنرانی او تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

همه ما خیلی از افراد را می شناسیم که در هر جمعی حاضر می شوند باعث شادی دیگران شده و به راحتی و با کلمات بازی می کنند و دیگران را میخندانند.تصور خیلی از افراد این است که این افراد ذاتاً جذاب و از شخصیت خنده داری برخوردار بوده اند. اما اگر کمی در رفتار آنها دقیق شوید یا از خودشان سوال کنید، متوجه می شوید که آنها ذهنشان به دنبال موقعیت هایی برای خلق خنده است و نتیجه جستجو هم یافتن است و در گام بعدی در ذهن خود و بعد در جمع های کوچک و بزرگ شروع می کنند به تعرف کردن جوک و طنز و به همین ترتیب با تمرین و تکرار ذهن آنها خلاق شده و طنزهای جدیدتری می آفریند و در نتیجه آنها تبدیل به یک شخصیت کمدین می شوند.درکل اگر می خواهید در سخنرانی طنزپرداز خوبی شوید که دیگران و خودتان لذت ببرید باید به یک شخصیت طناز تبدیل شوید.

یک تمرین بسیار کاربردی برای تبدیل شدن به یک کمدین این است که در هر موقعیتی که قرار دارید، مثل تماشای یک کمدین یا در کنار فردی که از نظر شما خوب شوخی می کند و جوک تعریف می کند، هرآنچه که باعث خندیدن شما می شود و دلیل اینکه چرا به آن موضوع خندیدید را یادداشت کنید و ببنید که شما چطور می توانید در مکانهای مختلف از این سبک شوخی استفاده کنید.مدلی از طنز که باعث می شود خودتان بخندید برای شروع خوب است.

برای همه افراد موقعیت هایی پیش آمده که چیزهایی را تعریف کرده اند و موجب شادی اطرافیان شده اند. برای شروع کار از این حرکات شروع کنید و هرجا که باعث شادی و خندیدن دیگران می شود به دلیل خندیدن و سبک و روشی که استفاده کردید دقت کنید و سعی کنید در دیگر موارد هم از این سبک استفاده کنید تا گام های اول را قوی برداشته باشید.

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم

تکنیک های طنازی مثل بزرگنمایی، بازی با کلمات، شوخی با خود و بسیاری موارد دیگر را با خواندن کتابهای آموزش طنز یاد بگیرید.

برای استفاده کردن از طنز در سخنرانی ابتدا متن سخنرانی خود را طراحی کنید.در مرحله دوم بررسی کنید که کجای متن می توانی طنزهای مناسب استفاده کنید.در مرحله سوم طنزها ونوشته های اضافی را حذف کنید.

همانطور که گفته شد استفاده از طنز می تواند باعث محبوب شدن و در نقطه مقابل باعث شکست سخنران شود.برای اینکه بتوانیم بهترین استفاده را از طنز داشته باشیم باید به این سه اصل بسیار اهمیت بدهیم.

یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین موارد در کیفیت طنز ، فردی که است که آن طنز را تعریف می کند که می تواند با لحن و ترفندهایی که به کار می برد یک مطلب را بسیار جذاب یا بی مزه جلوه دهد.

اینکه در چه جمعی حضور داریم و مخاطبین ما چه کسانی هستند تعین کننده این است که تا چه حد می توانیم جلو برویم و از چه سبک شوخی و طنزی استفاده می کنیم.

اینکه در زمان سخنرانی در چه شرایطی قرار داریم هم بسیار مهم است. مثلاً اگر به دلیل اتفاقی ناراحت یا خوشحال و یا اگر در بین قشر خاصی از جامعه با تعصبات و افکار خاص هستیم هم باید حواسمان به این موارد باشد.

شناخت مخاطب در استفاده از طنز هم مثل دیگر بخش های سخنرانی بسیار تعین کننده است و باید از قبل روی مخاطبان از لحاظ سن، جایگاه، جنسیت، قومیت، تحصیلات و ….و اینکه چه دیدگاهی نسبت به ما دارند توجه ویژه ای داشته باشیم.

پیشنهاد می کنم برای دستیابی به این مهارت مقاله شناخت مخاطب در سخنرانی را مطالعه بفرمائید

امیدوارم مطالب این مطلب برای شما مفید بوده باشد شاد موفق و پویا باشید.عباس طاهری

ممنون از شما به خاطر این مطلب جالب

متشکرم . از شما ممنونم که به آموزش خودتون اهمیت میدید.
برای شما آرزوی بهترین ها رو دارم

سلام
بسیار متشکرم

سلام دوست عزیز
از شما متشکرم که به آموزش خودتون اهمت می دید.
شاد، موفق و پویا باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

وبسایت

آدرس: تهران. میدان ونک.خیابان ملاصدرا.

خیابان خوارزمی.

مجتمع ملاصدرا بلوک 3

تماس: 09221945300

لطفا برای مراجعه حضوری حتما از قبل هماهنگ کنید.

چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم
چگونه یک شخصیت طنز داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *