چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

 
helpkade
چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم
چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم


 

هر چند که شما یک کشتی گیر حرفه ای نباشید باز هم می توانید از تمرینات حرفه ای آن استفاده کرده و به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید. ممکن است که شما هم از انجام دادن تمرینات یکنواخت خسته شده باشید، به همین دلیل وقت آن رسیده که در تمرینات تان تنوع ایجاد کنید تا فرسوده نشوید. در صورتی که هیچ وقت از تمرینات کشتی برای تناسب اندام استفاده نکرده اید وقت آن رسیده که این کار را نیز امتحان کنید. باید بدانید که تمرینات کشتی حرفه ای تنها مختص ورزشکاران حرفه ای نمی باشد، شما با استفاده از این تمرینات می توانید به سرعت به نتایج مورد نظر دست پیدا کنید.

یکی از ملزومات و اصول اساسی کشتی این است که مرکز بدن خود را قوی نگه دارید. به همین منظور باید تمرکز ویژه ای بر روی انجام تمرینات شکم داشته باشید. برای مثال، جان سینا که یک ورزشکار حرفه ای است پس از اتمام هر تمرین 60 کرانچ انجام می دهد، همچنین او 5 تا 6 روز را در هفته به تمرین کردن اختصاص می دهد. به همین جهت پیشنهاد می کنیم اگر تاکنون تمرکز زیادی بر روی انجام تمرینات شکمی نداشته اید از این به بعد این کار را انجام دهید.

کشتی گیرانی که در سطوح بالا مانند المپیک مشغول فعالیت هستند باید برای اینکه خود را در طول مسابقات قوی نگه دارند به تمرین وزنه زدن بپردازند. انجام همچین تمرینات قدرتی باعث می شود که توده عضلانی را بسازید و آن را سفت و محکم نگه دارید. برای مثال، جان سینا مدت 5 روز در هفته را به انجام تمرینات با وزنه اختصاص می دهد و در طول هر جلسه تمرینی بر روی گروه های مختلف عضلانی کار می کند. برای مثال شما هم می توانید در روز اول پاهای خود را تمرین داده و اسکات، پرس پا، پشت پا و یا ساق پا را انجام دهید. روز دوم را به تمرین بر روی قفسه سینه تان اختصاص دهید. در روز سوم به انجام تمرینات بازو (جلو بازو و پشت بازو ) بپردازید، تمرینات مربوط به شانه را در روز چهارم و در روز پنجم تمرینات مربوط به پشت را انجام دهید. این کار علاوه بر اینکه بر روی تمام بدن تان تاثیر خواهد داشت بلکه باعث می شود که تمرینات از حالت یکنواختی خارج شده و از انجام آنها خسته نشوید.چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

به طور معمول، کشتی گیرانی که در سطوح حرفه ای مشغول فعالیت هستند تمرینات خود را با ترکیب چند تمرین قلبی عروقی و به صورت پایدار به برنامه تمرینی خود اضافه می کنند. این تمرینات اغلب به صورت دوهای آهسته با سرعت ثابت و حداقل برای 30 دقیقه در هر بار انجام می شوند.

ازجمله مولفه های ضروری برای کشتی گیرهای حرفه ای می توان به آماده سازی، سرعت و استقامت اشاره کرد. به همین جهت پیشنهاد می کنیم که چند تمرین با شدت بالا را به برنامه تمرینی خودتان اضافه کنید. برای اینکه سرعت خود را ارتقا بدهید باید به طور متوالی به انجام دوهای سریع و آهسته مشغول باشید. همچنین شما باید تمرینات دایره ای که در آنها بین ست ها استراحت کمی وجود دارد یا اصلا وجود ندارد را امتحان کنید. ازجمله این تمرینات می توان به دو سرعت، شنای سوئدی، دوچرخه سواری با شدت بالا، طناب زدن، پریدن به طرفین و پرش اسکات اشاره کرد.

مشخص است که جهت اینکه به یک کشتی گیر در سطوح حرفه ای تبدیل شوید باید تمرینات تخصصی کشتی را به روال تمرینی خود اضافه کنید. شما می توانید با یک کشتی گیر دیگر تمرین کرده و بر روی تکنیک، قدرت و استقامت خود کار کنید. داشتن حریف تمرینی برای کشتی گیران رقابتی بسیار مهم می باشد.
 

لطفا مطالبی در مورد(چطور بوکسور حرفه ایی شویم)هم بگذارید

این الان ماله کشتی کجه

یاسین جان بوکس دیگه چه ورزش چرتیه که میخواهی یاد بگیری!؟بوکس همش اسیبه.
کشتی بهترین ورزش رزمیه دنیاست


آدرس:

کردستان – بانه – خیابان صلاح الدین شمالی – ساختمان آفتاب درخشان – طبقه 4 شرکت ژیار سافت


تلفن:08734263901

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت ژیار سافت می باشد.


 


 


 


چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم


 

اگر یک مربی کهنه کار تویه ندارید، در واقع نمی دانید که چقدر برای شما مهم است و در مقابل آن تهویه بیش از حد باعث از دست دادن عضلات  می شود. به همین دلیل باید در این مورد از مربی یا شخص با تجربه دیگری کمک بگیرید.


 


 



 

تمام اصول اولیه را بدانید، یادگیری اصول قبل از اینکه یادگیری کشتی را شروع کنید  به شما کمک می کند که حرفه ای شوید. کشتی گیران زیادی تاکنون برای تلاش جهت یادگیری حرکات شیرین، دانش خود را راه اندازی مجدد کرده اند. این فقط یادگیری اصول اولیه نیست، بلکه باید آن را آنقدر انجام دهید تا به یک غریزه در مسابقات کشتی آنها را انجام دهید.


 


 



 

حرکت فرار ایستاده یکی از کلیدی ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. این کار باعث می شود که از چنگ حریف فرار کرده و امکان گرفتن امتیاز توسط حریف خود را کاهش دهید.


 


 



 

شما باید تمامی حرکاتی را که می دانید و می توانید انجام دهید را برسی کنید. پس از آنکه آن ها را خوب یاد گرفتید با شریک تمرینی خود انجام دهید.


 


 



 

بسیاری از ورزشکاران دوست دارند که کل روز را با گرسنگی سر کنند تا برای شرکت در مسابقات وزن شان را کاهش دهند. این کار نتیجه خوبی در بر ندارد و بیشتر برای شما ضرر دارد تا اینکه مفید باشد. بهترین کار این است که از خوردن غذاهای پر چرب و ناسالم خود دارری کنید.


 


 



 

اگر بلد نیستید که یک حرکت را چگونه انجام دهید، از مربی یا افراد با تجربه تر از خود در این مورد سوال بپرسید. اجازه ندهبد که غرورتان مانع از پرسیدن چنین سوالاتی شود.


 


 



 

حرکاتی که یاد می گیرید را باید طوری تمرین کنید که در شرایط مسابقه هم بتوانید از آنها استفاده کنید. به همین دلیل باید تمرین زیادی برای یادگیری هر تکنیک انجام دهید. به یاد داشته باشید که دانستن تنها یک حرکت و انجام دادن درست آن بهتر از این است که چند حرکت را بدانید اما به طور ناقص آنها را انجام دهید.


 


 


چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم


 

به خود و تکنیک های خود باور داشته باشید. هدفی را برای خود تعریف کنید تا بتوانید برای رسیدن به آن انگیزه کافی بدست بیاورید.


 


 



 

همیشه حرکات جدید را یاد بگیرید، اینکار به شما کمک می کند که در انجام این حرکت آماده تر از حریف خود به نظر برسید و به سختی بتواند با شما مقابله داشته باشد.


 

مه بايد كشتي گير شؤم


آدرس:

کردستان – بانه – خیابان صلاح الدین شمالی – ساختمان آفتاب درخشان – طبقه 4 شرکت ژیار سافت


تلفن:08734263901

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت ژیار سافت می باشد.

خانه » تناسب اندام » چگونه مانند یک کشتی گیر حرفه ای تمرین کنید؟

حتی اگر شما یک کشتی گیر نیستید، تمرینات کشتی حرفه ای شما را به نتایج مورد نظرتان خواهد رساند. آیا از انجام هر روز همان تمرینات یکنواخت، خسته شده اید؟ پس زمان آن است که تنوع ایجاد کنید تا فرسوده نشوید. اگر هرگز تمرینات کشتی را برای متناسب شدن امتحان نکرده اید، الان وقتش است. تمرینات کشتی حرفه ای، تنها برای ورزشکاران حرفه ای نیستند و خیلی سریع، شما را به نتایج مورد نظرتان می رسانند.

قوی نگه داشتن مرکز بدن تان در ورزش کشتی، یک ضرورت است و یک جزء کلیدی از تمرینات کشتی می باشد. با توجه به muscleandstrength.com، جان سینا (کشتی گیر حرفه ای) در پایان هر تمرین ۶۰ کرانچ انجام می دهد و ۵ تا ۶ روز در هفته تمرین می کند.

کشتی گیران حرفه ای برای قوی ماندن در طول مسابقات، وزنه بلند می کنند. تمرینات قدرتی همچنین به شما کمک می کنند که توده عضلانی بسازید و آن را سفت و محکم کنید. muscleandstrength.com خاطرنشان می کند که جان سینا به عنوان مثال، ۵ روز در هفته با وزنه کار می کند و در طول هر جلسه روی گروه های عضلانی مختلف کار می کند. به عنوان مثال در روز اول، پاهایتان را تمرین دهید و اسکات، پرس پا، پشت پا، جلو پا دستگاه و ساق پا را به روال تمرینی تان اضافه کنید. در روز دوم، قفسه سینه تان را تمرین دهید. تمرین روز سوم شامل یک تمرین بازو (جلو بازو و پشت بازو)، روز چهارم یک تمرین شانه و روز پنجم، شامل تمرینات پشت می باشد. مانند لت از جلو دست باز، پارویی، ددلیفت، بارفیکس و شراگ.

کشتی گیران حرفه ای به طور کلی تمرین شان را با ترکیب ۳ تا ۴ تمرین قلبی عروقی حالت پایدار به روال شان آغاز می کنند. چنین تمریناتی اغلب شامل دوهای آهسته با سرعت ثابت برای حداقل ۳۰ دقیقه در هر بار هستند.چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

سرعت، آماده سازی و استقامت، ۳ مولفه ضروری برای کشتی گیران حرفه ای هستند. بنابراین مهم است که چند تمرین با شدت بالا مانند تمرین اینتروال را در روال تان جای دهید. برای ساخت سرعت، به طور متناوب دوی سرعت و دوهای آهسته انجام دهید. تمرین دایره ای (با استراحت کم یا بدون استراحت بین ست ها ) با ورزش هایی مانند دوی سرعت، شنای سوئدی، دوچرخه سواری با شدت بالا، چین آپ، بورپی، بتل روپ، طناب زدن، پریدن به طرفین، پرش اسکات و به زمین زدن مدیسن بال را امتحان کنید.

واضح است که برای تبدیل شدن به یک کشتی گیر حرفه ای موثر، شما باید تمرین کشتی را به برنامه تان اضافه کنید. این به معنای تمرین کردن با یک کشتی گیر دیگر برای کار کردن روی تکنیک، قدرت و استقامت تان است. چنین مسابقات کشتی ساختگی برای کشتی گیران رقابتی، مهم هستند.

صرفنظر از اینکه چه نوع ورزشکاری هستید، تمرین کراس با در آمیختن تمرینات، شما را به نتایج مورد نظرتان خواهد رساند. تمرینات کشتی حرفه ای از انواع تمرین قدرتی، تمرینات سرعت و آماده سازی، استقامت و کشتی برای به حداکثر رساندن عملکرد در طول مسابقات استفاده می کنند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

نیازهای جسمانی بدن یک کشتی گیر
این نیازها عموماً تحت تاثیر دو عامل کلی قرار می گیرند؛ اول کیفیت و میزان
تغییرات وزن بدن ورزشکار و دوم برنامه زمانی مسابقات در پیش. در واقع
توانایی یک ورزشکار در تامین نیازهای جسمی و روانی پیش از یک مسابقه ورزشی
است که میتواند وی را تبدیل به یک قهرمان برتر سازد .
به جهت درک عمیق این نیازهای جسمانی، بهتر است تا به مرور لحظاتی از یک
مسابقه کشتی بپردازیم. با مرور این سناریوی ورزشی قادر خواهیم بود تا علاوه
بر شناسایی نیازهای فیزیکی بدن ورزشکار، به اهمیت اصول لازم در بدن سازی
کشتی گیران که ویژگیهای خاص خود را دارد، پی ببریم ولی قبل از آن بهتر است
مروری کوتاه بر منابع انرژی داشته باشیم.

منابع انرژی موردنیاز رشته کشتی
واضح است که ماهیت رشته کشتی نیازمند سیستمهای انرژی هوازی و بیهوازی است.
نیاز به انرژی در طی یک مسابقه به حداکثر ممکن میرسد و لازمه پایداری کشتی
گیر تامین سوخت مورد نیازهرعضله درگیر بنا به نوع حرکت ویژه خود در طول
مسابقه است.

مولکولATP ( Adenosine Tri Phosphate ) تامین کننده انرژی مورد نیاز است
بدن است که میبایست تا از مواد غذایی کربوهیدرات، پروتئین و چربی موجود در
بدن تامین گردد.به بیانی دیگر سیستمهای تامین انرژی هوازی و بیهوازی هستند
کهATP مورد نیاز بدن را از متابولیسم این سه ماده اصلی غذایی تامین
میکنند.
سیستم بی هوازی خود به دو سیستم فسفاژن ((ATP-PC و اسید لاکتیک تقسیم می
شود. در حالت عادی مقدار کم و محدودی از مولکول آمادهATP متصل به کراتین
فسفات در سلولهای عضلانی وجود دارند که برای تولید انرژی زیاد و ناگهانی
نیازی به صرف وقت و طی مراحل متابولیسم سلولی ندارند. در واقع این سیستم
فسفاژن منبع انرژی آماده و البته محدودی است که در شروع فعالیت سنگین ورزشی
مورد نیاز است.

با ادامه یافتن فعالیت شدید ورزشی بیش از ۲۰-۱۰ ثانیه، سیستم بیهوازی
اسید لاکتیک شروع به کار میکند. در این سیستم طی چندین سری فعالیتهای
بیوشیمیایی پیچیده مولکولهای مواد کروهیدرات شکسته میشوند و تولید
انرژی(ATP) میکنند. در این سیستم بعلت عدم وجود اکسیژن کافی، مولکولهای
کربوهیدرات بطور ناقص میسوزند و حاصل این فرایند علاوه بر تولید انرژی،
مقادیری اسید لاکتیک نیز خواهد بود. نکته حائز اهمیت این است که در این
سیستم فقط مولکولهای کربوهیدرات (مواد قندی) قابل استفاده هستند. این مواد
قندی در بدن تبدیل به مولکولهای گلیکوژن شده ودر سلولهای عضلات و کبد ذخیره
میشوند.
کشتی گیرانی که در آستانه رقابتهاتصمیم به کاهش وزن خود می گیرند و میزان
غذای روزانه خود را کاهش میدهند، با کمبود مواد قندی وخالی شدن ذخیره های
گلیکوژن مواجه میشوند که این خودمیتواند راندمان ورزشی شان را به شدت کاهش
دهد .

تحقیقات نشان داده است که با شروع فعالیت سنگین ورزشی، فقط پس از چند
ثانیه، بدنبال شروع فعالیت سیستم اسید لاکتیک، این ماده در سلولهای عضلات
ترشح و سپس در جریان خون دیده میشود. از طرفی سیستمهای کنترل و تصفیه بدن
شروع به دفع نمودن این ماده اسیدی میکنند. در ادامه فعالیت سنگین، تجمع
اسید لاکتیک در عضلات و خون بتدریج افزایش یافته و به مراتب بیشتر از میزان
دفع آن می گردد که ادامه این روند به شدت محیط سلولهای عضلانی و جریان خون
را که در حالت عادی کمی قلیایی هستند به سمت اسیدی شدن هدایت می کند.
زمانی که این تجمع از میزان تقریبی ۴ میلی مول بر لیتر خون بالاتر رود (
بالاتر از حد آستانه اسید لاکتیک ) اسیدوز متابولیک ( Metabolic Acidosis )
ایجاد میشود. اسیدوز با چندین مکانیسم به کاهش قدرت عضلات واختلال تمرکز و
هوشیاری سیستم عصبی منجر می گردد که در کل باعث افت قوای بدنی و کاهش
چشمگیر در قوای مطلق ورزشکار میشود. این شرایط تخریبی غالباً زمانی بروز
میکنند که فعالیت شدید ورزشکار در حد ما*زیمم بین ۲ الی ۵ دقیقه طول بکشد.چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

همانطور که ذکر شد کاهش PH خون ناشی از اسیدوز متابولیک، با چندین
مکانیسم باعث کاهش قدرت عضلات بدن میشود. اسیدوز با کاستن از فعالیت
آنزیمهای موثر بر چرخه تولید انرژی و نیز با ایجاد اختلال در انقباض تارهای
عضلانی موجب کاهش قدرت انقباض عضلات و نهایتاً کاهش قدرت، توان واستقامت
عضلات بدن میشوند.در چنین شرایطی است که نقش تمرینات قدرتی و بدنسازی علمی
کشتی گیران اهمیت خود را نشان میدهند. طراحی واجرای این نوع تمرینات با
بالا بردن آستانه اسید لاکتیک بدن ورزشکاران، سلولهای عضلات را در برابر
تجمع اسید لاکتیک مقاومتر کرده و باعث افزایش قدرت عضلات میشوند.

سیستم انرژی هوازی علاوه بر اینکه در تمام مراحل فعالیت بدنی میتواند در
تولید انرژی مورد نیاز نقش موثری داشته باشد، نقش بسیار مهمی در مرحله
ریکاوری عضلات چه در حین فعالیت و چه بعد از آن به عهده دارد . سوخت اولیه
این سیستم می تواند هر سه نوع مواد پایه غذایی ( کربوهیدرات ، پروتئین و
چربی ) را شامل شود.
همینکه یک فعالیت عضلانی آغاز میگردد هر سه سیستم تامین انرژی شروع به
فعالیت می کنند. نوع، شدت و زمان فعالیت عضلانی است که چگونگی و میزان
استفاده از هر سیستم تامین انرژی را در هر زمان مشخص میسازد.
حال اجازه بدهید تا به مرور یک مثال بپردازیم. با شروع یک مسابقه کشتی،
بیشترین حد انرژی مورد نیاز از سیستم انرژی هوازی شروع به تامین میشود. پس
از گذشت چند ثانیه ناگهان کشتی گیر ما با حمله به حریف سعی در قفل نمودن سر
و گردن ( Head locking) وی میکند. درست در همین لحظه عضلات بازوها وناحیه
پشت وکمر که با فشار زیادی روبرو شده اند، جهت تامین انرژی مورد نیاز خود
به سمت سیستم بیهوازی *و میآورند. این در حالی است که عضلات در نواحی اندام
تحتانی، همچنان از سیستم انرژی هوازی استفاده میکنند. سپس او ناگهان تصمیم
به زیرگیری ( Single Leg Take Down ) از یک پای حریف می کند. در این لحظه
انرژی مورد نیاز پاهای او به شدت افزایش می یابد و عضلات او به جهت تامین
این نیاز شدید و فوری به استفاده از سیستم انرژی فسفاژن رو می آورند. حریف
مقاومت میکند و کشتی گیر ما مترصد فرصتی است تا به ناگهان زیر را کشیده و
حریف را به خاک ببرد. ادامه مقاومت حریف انرژی زیادی را طلب می کند که
کاملاً از سیستم بیهوازی تامین میشود. لحظه ای که کشتی گیر ما به ادامه فن
می پردازد ناگهان عضلات دستها و کمر به جهت تامین انرژی انفجاری مورد نیاز
خود از سیستم بیهوازی اسید لاکتیک به سیستم بیهوازی فسفاژنمتمایل میشوند و
پس از اجرای فن براساس شدت فعالیت مجدداً ظرف چند ثانیه به سیستم هوازی یا
اسید لاکتیک باز می گردند. در ادامه رقابت تا زمان استراحت یا پایان
مسابقه، چرخه تبدیل سیستمها همچنان در حال تغییر و تحول باقی می مان*د.

چنانکه میدانیم سیستم فسفاژن اگر چه قادر به تامین انرژی ناگهانی و زیاد
است لیکن به جهت محدودیت در سوخت خود پس از۵ الی ۱۰ ثانیه غیر فعال می شود
و عضلات به سیستم اسید لاکتیک بر میگردند. ادامه فعالیت باعث تجمع
افزاینده اسید لاکتیک در عضلات میشود وعضلات به جهت خلاص شدن از تجمع این
ماده شروع به انتقال آن به جریان خون می کنند و بتدریج میزان اسید لاکتیک
خون افزایش می یابد. ادامه این افزایش بتدریج بالاتر از آستانه اسید لاکتیک
رفته، ورزشکار را با کاهش قدرت و درد درعضلاتبدن و کاهش سطح هشیاری مواجه
میکند که کیفیت ادامه مبارزه را با مشکل روبرو میسازد. ادامه این روند
ورزشکار را از نفس می اندازد و قدرت اجرای فن و مقاومت در برابر اجرای فن
حریف را از وی سلب می کند. اینجاست که ورزشکار آماده تر که بطور درست و
علمی به بدنسازی پرداخته است قادر خواهد بود تا شرایط اسیدوز متابولیک را
بهتر تحمل کند و قادر به ادامه رقابت و کسب نتیجه گردد. وقفه های کوتاه
مدتی که مثلاً کشتی گیر به جهت رسیدگی به آسیب دیدگی خود از تشک خارج میشود
در حدی نیست که عضلات قادر به ریکاوری گردند. حتی زمان استراحت مسابقه نیز
که نیم دقیقه میباشد برای ریکاوری کامل کفایت نمی کند و به همین جهت
میبایست تمرینات ورزشی با هدف تقویت توانایی ریکاوری مدنظر قرار گیر*د.

چنانکه ملاحظه میشود نبود فرصت لازم به جهت ریکاوری در حین مسابقات،
کشتی گیر را ملزم میسازد تا با انجام بدنسازی مناسب قادر به تحمل اسیدوز
متابولیک گردد.ماهیت حرکات وفنون در حین اجرای کشتی غالباً بگونه ای است **
عضلات بالاتنه بیشتر درگیر حرکات مقاومتیوعضلات اندام تحتانی بیشتر درگیر
حرکات ناگهانی شدید و انفجاری هستند. به بیان دیگر عضلات بالاتنه بیشتر
متکی بر سیستم انرژی اسیدلاکتیک و عضلات پایین تنه بیشتر متکی بر سیستم
انرژیفسفاژن هستند. این واقعیت میبایست در مراحل بدنسازی و تقویت سیستمهای
انرژی کشتی گیران مورد توجه قرار *رفته و تمرینات لازم و ویژه ای برای هر
قسمت از بدن طراحیشود.

مبانی طراحی تمرینات رشته کشتی

سالیان طولانی کشتی گیران با انجام تمرینات استقامتی ( دویدن آهسته و
طولانی ) سعی می کردند تا علاوه بر کنترل وزن بدن، به تقویت سیستم انرژی
هوازی خود بپردازند. اینکه برای یک ورزش بیهوازی، چه میزان از تمرینات
هوازی می تواند موثر باشد هنوز نیز به درستی روشن نیست اما ثابت شده است
تمرینات هوازی بصورت Interval Sprintقادرند تا حداکثر ظرفیت سیستم انرژی
هوازی را ایجاد نمایند. از طرفی تمرینات دویدن متوالیبه مدت طولانی ( بیش
از ۳۰-۴۰ دقیقه ) در کنارافزایش توان استقامت می توانند باعث کاهش قدرت
مطلق عضلات شوند. این اثر خصوصاً در غیاب تمرینات قدرتی تشدید می گردد.
بنابراین باید نتیجه گرفت که تمرینات دوی استقامت، به تنهایی و در غیاب
تمرینات قدرتی و مقاومتی(Heavy Resistance Exercise ) برای رشته کشتی مناسب
نبوده و حتی می تواند مضر نیز باشد.با توجه به این واقعیت است که کاهش
شدید و ناگهانیوزن با استفاده از افراط در تمرینات هوازی پیش از رقابتها می
تواند به عدم موفقیت ورزشکار بیانجامد.
کشتی به عنوان یک ورزش وابسته به وزن نیاز به بالا بردن قدرت عضلات، بدون
افزایش در توده عضلانی دارد تا ورزشکار بتواند با حداکثر قدرت بدنی در گروه
سبک وزن تری به رقابت بپردازد.در کشتی گیران نوجوان و جوان این مسئله
بسیار مهم است که به جهت پیشگیری از آسیبهای بدنی و نیز پیشگیری از
اختلالات رشد، میبایست با پیدا کردن گروه وزنی مناسب، از کاهش وزن و رفتن
به گروه سبک وزن تر خودداری شود.
تحقیقات جدید نشان داده اند که نوجوانان و جوانانی که در معرض تغییرات شدید
کاهش وزن قرار می گیرند علاوه بر اختلال در رشد جسمانی بسیار مستعد به
آسیبهای بدنی می شوند.

تمرینات رشته کشتی میبایست بر افزایش قدرت، توان و استقامت متناسب با
حرکات و فنون کشتی متمرکز شوند و بعلاوه پرداختن به تمرینات ایزومتریک
عضلات که لازمه اجرای بعضی از فنون کشتی است نیز میبایست مورد توجه کامل
قرار گیرد.

برنامه تمرینات مقاومتی ( Resistance Training ) اولین جزء مهم در طراحی
تمرین رشته کشتی است. ماحصل اجرای درست این تمرینات، ارتقاء قدرت و توان
عضلات و افزایش مقاومت در برابر تجمع اسید لاکتیک بدن است. طراحی این گروه
از تمرینات بایست با دقت صورت پذیرد تا از بروز هیپرتروفی زیاد عضلات و
افزایش وزن بدن جلوگیری شود.

تمرینات پلایومتریک ( Plyometric Training ) نیز که می توانند باعث
ارتقاء توان و نیروی عکس العمل عضلات مورد نیاز در کشتی شوند، قسمتی دیگر
از برنامه طراحی تمری* کشتی هستند. تمرینات ملایم و با کنترل استقامتی
(Mild Endurance Training ) علاوه بر کاربرد ویژه در کنترل وزن بدن باعث
تقویت سیستمهای قلب و عروق کشتی گیران میشوند. ارتقاء استقامت عضلات بدن
خصوصاً در کشتی گیران سنگین وزن نقش بسیار مهمی دارند. در این رقابتها (
سنگین وزن ) ماهیت حرکات معمولاً طولانی مدت وغالباً غیر انفجاری هستند که
ورزشکار را نیازمند استقامت بیشتر می کنند.

در طراحی تمرینات ورزشی رشته کشتی توجه به برنامه ریزی مناسب به جهت
کنترل وزن بدن بسیار حیاتی است. در بهترین حالت، تغییرات وزن بدن ورزشکار
در طول دوره شروع تمرینات تا زمان رقابتها میبایست به دقت تحت نظر مربی و
ورزشکار باشد واز ابتدای فصل تمرین رده وزنی ورزشکار میبایست مشخص و مورد
هدف قرار گیرد. در صورت نیاز به کاهش وزن باید بگونه ای برنامه ریزی شود تا
حداکثر ۱ الی ۵/۱ کیلوگرم در هفته وزن کاهش یابد.

یک قسمت بسیار مهم از هر برنامه تمرینی ، رعایت میزان مشخص و مناسبی از
استراحت در طول تمرین وطی دوره ریکاوری است. کیفیت، طول و تعداد دوره های
استراحت در هر برنامه تمرینی میبایست بنا بر ماهیت برنامه، نوع تمرین،
میزان وقت وشرایط بدنی ورزشکار طراحی و تنظیم شود.

روشهای تمرینی که در هر فاز مورد استفاده قرار می گیرند میبایست بگونه
ای انتخاب شوند تا کلیه اندامها و عضلات اصلی درگیر در جریان رقابتهای کشتی
را در برگیرند. عمده این روشها عبارتند از ‌:
Squads Bench press Seated row
Single knee extensions Single leg curls Sit up variations
Calf raises Low back exercises Abdomen curls
Medicine ball exercises Upright row Hang pull
Biceps & Triceps curls Arm pulls Internal rotator cuff exercise
External rotator cuff exercise Cable twists
Dummy lifts & throws 4-Way neck exercise Power lifting

میزان شدت وطول هر کدام از تمرینات به همراه کیفیت و طول مدت استراحت و
ریکاوری بین تمرینات و نیز میزان تکرار هر گروه از تمرینات، برنامه تمرینی
ویژه ای را برای هر سیستم انرژی مشخص میکند ولی به عنوان یک اصل کلی کلیه
تمرینات باید به گونه ای باشند که ایجاد درد عضلانی نکنند.
حال به اختصاصات تمرینات سیستمهای انرژی کاربردی در کشتی می پردازیم .
سیستم بیهوازی غیرلاکتیک ):) فسفاژن۱- تمرینات سیستم
●انجام فعالیت ورزشی با حداکثر توان به مدت ۶ الی ۸ ثانیه،
●دوره ریکاوری بین هردو تمرین ۳ الی ۵ دقیقه،
●نوع ریکاوری مستلزم استراحت مطلق در عضلات درگیر است،
● تعداد تکرار تابع محدودیت خاصی نیست.
۲- تمرینات سیستم اسید لاکتیک ( سیستم بیهوازی لاکتیک ):
●انجام فعالیت ورزشی نزدیک ما*زیمم،
●طول مدت هر وعده تمرین بین ۳۰ الی ۱۸۰ ثانیه،
●دوره ریکاوری معادل زمان تمرین با انجام حرکات و نرمشهای سبک،
●تکرار بین ۵ الی ۱۰ بار در هر روز و کلاً ۲ روز در هفته.

۳- تمرینات سیستم هوازی :
آن قسمت از سیستم انرژی هوازی که در کشتی کاربرد دارد نوع Intensive Enduranceآناست.
این سیستم فعالیتهای بین ۲ الی ۸ دقیقه را در شدتی معادل۹۰ درصد ضربان قلب بیشینه (۹۰% Heart Rate Max.)پوشش میدهد.
بنابراین تمرینات ارتقاء دهنده این سیستم عبارتند از :
●فعالیت ورزشی با شدتی حدود ۹۰ درصد ضربان قلب بیشینه،
●طول مدت هر وعده تمرین از۲ دقیقه شروع و نهایتاً به ۸ دقیقه میرسد،
●دوره ریکاوری حدود۵ دقیقه،
●تعداد تکرار تمرین ۵ الی ۶ بار در هر روز و حداکثر ۲ روز در هفته میباشد.

همانطور که قبلاً ذکر شد، کاربرد دیگر تمرینات هوازی در رشته کشتی کاستن
از وزن بدن میباشد. بدین منظور تمرینات هوازی نوع Extensive Enduranceمورد
استفاده قرار می گیرند:
●دوی سبک با شدت ۷۰ تا ۸۰ درصد ضربان قلب بیشینه،
●به مدت حداقل ۴۵ دقیقه بدون وقفه وریکاوری،
● تعداد تکرار تمرین یک بار در هر روز و ۳ روز در هفته.
انرژی مورد نیاز این فعالیت ورزشی فقط از متابولیسم بافت چربی تامین میگردد که نهایتاً‌به کاهش وزن منجر می شود.

برنامه تمرینات ورزشی رشته کشتی را میتوان در ۵ فاز تا زمان رقابتها طراحی نمود. اهداف و مختصات این فازها عبارتند از :

فاز اول– در این مرحله آغازین، تمرینات بدنسازی بصورت عمومی در سالن
بدنسازی پی گرفته شود. هدف بالا بردن مقاومت عضلات در برابر تجمع اسید
لاکتیک است.

فاز دوم– در این مرحله هدف بهبود قدرت و توان و نیز افزایش مقاومت عضلات مورد استفاده در کشتی است.

فازسوم– هدف از تمرینات این مرحله تکمیل و افزایش قدرت وتوان عضلات بدن
کشتی گیر با توجه به نوع و تکنیک های خاص ورزشکار است. این مرحله از
تمرینات به شکل مرور فن بر روی تشک کشتی ادامه می یابد. دراین مرحله
بیشترین تمرکزبر روی تطابق بیشتر بدن با شرایط اسیدوز متابولیک ناشی از
تجمع اسیدلاکتیک بدن است. تمرینات استقامتی نیز جریان دارند.

فاز چهار- این فاز صرفاً به تقویت و افزایش قدرت و توان می پردازد ودر
این مرحله بتدریج روزهای تمرینات کاهش می یابد تا زمان ریکاوری بیشتر شود.

فاز پنجم– در این فاز تمرینات پریودیزه میشوند، به این معنا که تمرینات
قدرتی با شدت بیشتر ولی تکرارکمتر و در زمان کوتاهتر با حداکثر زمان
ریکاوری ادامه می یابند. تمرینات عمومی در داخل تشک کشتی جریان دارند.
در طی فازهای پنجگانه فوق تمرینات سیستم فسفاژن و تمرینات سیستم هوازی،همزمان پی گرفته میشوند.

با داشتن اهداف تمرینی در هر فاز از دوره تمرین وبا آگاهی ازنحوه تنظیم
تمرینات هر سیستم انرژی مورد نیاز در کشتی و نیز با توجه به تقویم رقابتها و
زمان ارودها ، مربیان ورزیده می توانند به طراحی تمرین بپردازند.
وجود متغیرهای گوناگون از شرایط بدنی ورزشکاران تامیزان امکانات موجود در
اردوهای کشتی، سبب میگردند تا برنامه های تمرینات متفاوت باشند ودر واقع
دانش یک مربی کشتی است که طرح تمرین هر ورزشکار را مشخص می نماید.

نکته مهم دیگر پرداختن به مسئله تغذیه ورزشی کشتی گیران در هر مرحله
ازتمرین است که تاثیر بسیاری بر راندمان کاری ورزشکاران دارد. برای مطالعه
بیشتر در این مورد می توانید به کتب تخصصی و معتبر تغذیه ورزشی و یا به
جزوه تغذیه ورزشی ویژه کشتی تالیف نگارنده که در انستیتو کشتی موجود است
مراجعه*ماﺌید.

 
کتب رفرانس این مقاله عبارتنداز:
۱- Exercise physiology, W. Mc Ardel – F.Katch – V.Katch, 1996
ISBN: O – ۶۸۳ – ۰۵۷۳۱ – ۶
۲- Lactate Threshold Training, Peter Janssen – ۲۰۰۱
ISBN: 0 – ۷۳۶۰ – ۳۷۵۵ – ۱
۳- Strength Training for sport, W. J .Kraemer – K. Hakkinen
ISBN: 0 – ۶۳۲۰ – ۵۵۶۸ – ۵

ISBN: 0 – ۶۳۲۰ – ۵۵۶۸ – ۵

Bump:
پیشگفتار
ازاین که این کتاب را برای خواندن انتخاب کرده ایداز شما سپاسگذارم
امیدورام مطالعه این کتاب بتواند مطالب تازه ای را به شما بیاموزد وپس
ازاین بتوانیددر تمرینات خودبا روش بهتری تمرین کرده و نتایج بهتری
به دست آورید.
در نوشتن این کتاب تلاش کرده ام تا با ارایه جدیدترین روش های تمرینی و
دانش نوین تغذیه به شما کمک کنم تا با صرف کمترین هزینه وانرژی بتوانید
بالاترین بازدهی راداشته باشید.
کتاب در سه جلد تهیه شده که جلد اول آن الان در
اختیار شما قرار گرفته در مورد روش های نوین تمرین و تغذیه نوشته
شده است.در جلد دوم وسوم به صورت خاص به آموزش فنون کشتی و فیزیولوژی پیشرفته در کشتی پرداخته خواهد شد.
از شما خواننده گرامی تقا ضا دارم هرگونه پیشنهاد و نطری را که در ارایه بهتر جلد های بعدی

 

فصل اول

تمرینات کوتاه مدت

(ارایه برنامه تمرینی ۱۰ روزه)

 

روش نوین و جالبی که شما خواهید آموخت سبک و کلاس کشتی شما را تغییرخواهد داده واز نتایج آن متعجب خواهید شد.
فرض کنید که امروز به شما اطلا ع می دهند که تنها ۱۰ روز دیگر مسابقه مهمی
را در پیش دارید. شما مدت بسیار کمی برای آمادگی دارید چکار خواهید کرد؟
در این کتاب به شما گفته خواهد شد که چکار کنید تا در همین مدت
اندک آمادگی مناسبی کسب کنید.
همه ما به اشتباه گمان می کنیم برای ارایه بالاترین کارایی و آمادگی
بدنی به مدت زمان زیادی شاید در حدود ۳ یا۴ ماه نیاز است.
یک ورزشکار موفق باید بداند که هر چقدر او نزدیکی به زمان مسابقه
را بیشتر حس کند کیفیت تمرین بالاتری خواهد داشت.طبعا مدت زمان
چند ماهه ممکن است سبب شود شما چند ماه اول را گرچه تمرین میکنید اما با کیفیت مناسبی نباشدو با نزدیک شدن به زمان مسابقه شما
در یک حالت زدگی و بی انگیزگی قرار گیرید.
مهمترین اصل در تمرینات ورزشی کیفیت است.
شما خواهید آموخت که به جای تعداد زیاد تمرینات هفتگی و چندین وعده در روز چگونه با کاستن از تعداد تمرینات کیفیت کار را بالا
ببرید واز بی انگیزگی بیرون آید.
پس از همین حالا تلاش کنید تا با کاستن از وعده های تمرینی غیر
ضروری کیفیت تمرین خود را بالا ببرید.

شما می توانیدبا مشاهده مسابقات مختلف بفهمید که کشتی گیران تا
هنگامی که تنفس عادی دارند از کیفیت خوبی در هنگام کشتی برخوردار هستند.
اما همین که افت دستگاه تنفسی شروع شد اکسیژن رسانی به عضلات و
مغز کاسته می شودو کشتی گیر به اصطلاح دم کرده ویا می گوید که
مغزم کار نمی کند.
ریه ها که به عنوان دو پمپ به سایر قدرتمند اکسیژن را وارد بدن می کنندمهمترین عضو دستگاه تنفسی می باشند.
در نتیجه تقویت وآمادگی آنها تاثیر زیادی در کارکرد شما بروی تشک کشتی خواهد داشت.
یکی از محاسن دستگاه تنفسی در این است که براحتی می توان با یک
برنامه هوازی مناسب خیلی سریع آن را تقویت نمود.
دستگاه قلب وگردش خون
دستگاه قلب و گردش خون شاید مهمترین و پیچیده ترین دستگاه بدن
است که در مورد تقویت آن راههای زیادی وجود دارد. در بین کارشناسان و متخصصان ورزش در مورد نحوه تقویت آن
اختلاف نطر زیادی وجود دارد. ابتدا بهتر است با وظایف این دستگاه در بدن
آشنا شویم. مهمترین وظیفه این دستگاه رساندن خون و اکسیژن محلول در آن
به ماهیچه ها و از بین رفتن انعطاف دامنه عضلانی و شاید مهمتر از همه آنها
از دست دادن چابکی چیزی نیست که شما دنبال آن هستید.
تنها ۱۰ روز به مسابقه زمان دارید چکار خواهید کرد؟
با آگاهی هر چند نسبی از دستگاههایی که شما باید روی آنها کار کنید خواهید
فهمید که همین الان سریع هر چه برنامه قدرتی وپر فشار با وزنه دارید را قطع
کنید چون غیر ممکن است در طی این ۱۰ روز به قدرت شما اضافه شود یا اگر هم
شود شما ویژگی های مهمی از بدن خود را از دست خواهید داد.
شما با طراحی یک برنامه کم فشار که حول سیستم تنفسی-سرعت و چابکی می چرخد
می توانید به شکل خیره کننده ای از نتیجه کارتان  متعجب شوید.
شما خواهید آموخت اگر چه از لحاظ قدرت عضلانی در ایده ال خود نیستید اما با
تقویت بخش های دیگر بدن این نقطه ضعف را برطرف کنید. برای شروع کار تمام
تمرکز خود را برروی سه سیستم و دستگاه مهم بدن که راجع به آنها توضیح داه
شد جمع کنید. مهمترین بخش کار که شما باید در طی ۱۰ روز روی آن کار کنید
 دستگاه تنفسی می باشد. با داشتن ریه های قوی و قدرتمند در هنگام مسابقه
حتی یک لحظه  خستگی و افت کیفیت در کشتی شما دیده نخواهد شد. با اجرای
تمرینات خاص که در این زمینه گفته خواهد شد با قوی تر

.

برنامه تمرینی ۱۰ روزه

چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

صبح عصر
روز اول
دوی استقامتی بیش از ۳۵ دقیقه
مرور فن
روز دوم
دوهای سرعت با مسافت کم
تمرین
روز سوم
دوی استقامتی بیش از ۳۵ دقیقه
مرور فن
روز چهارم
——————-
تمرین
روز پنجم
دوی استقامتی بیش از ۳۵ دقیقه
مرور فن
روز ششم
دوهای سرعت با مسافت کم
تمرین
روز هفتم
استخر-سونا-جکوزی
—————
روز هشتم
دوی استقامتی بیش از ۳۵ دقیقه
مرور فن
روز نهم
دوهای سرعت با مسافت کم
مرور فن
روز دهم
——————-
نرمش سبک وکششی
وزن کشی
نرمش سبک در صورت داشتن اضافه وزن
روز مسابقه
————————————

تمرین کشتی
در روز تمرین می بایست حالات شرایط و قوانین مسابقه را عینا با حریف تمرینی
اجرا کنید.شما می توانید دریک تمرین مسابقه ای با زمان ۳ تایم ۳۰/۲ تمرین
کنید ودر پایان هر تایم کار خم گیری را نوبتی اجرا کنید.اگربتوان ید در این
جلسه تمرینی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از کشتی اول کشتی دیگری بگیریدبسیار مناسب
است.
مهمترین کار شما دراین روز تمرین مسابقه دادن است.سعی کنیدبه صورت مجازی
حال و هوای سالن مسابقه را در خود ایجاد کنید و فکر  کنیددر سالن مسابقه
هستید و تماشاگران و داوران و … را در ذهن خود ایجاد کنید. در پایان کشتی
پس از ریکاوری وبازگشت بدن به حالت اولیه می توانید بخشی از کار های سرعتی و
تقریبا کم فشار را انجام دهید
فرار از دوخم-پشتک زدن فتو برگشت-سایه زنی و دوهای سرعت در مسافت ۱۰ یا ۱۵
متر به صورت رفت وبرگشت تمرینات عالی و بسیار خوبی هستند تا شما از این
طریق سیستم قلب وعروق وتنفسی خود را تقویت کنید.

 

دوهای سرعتی
دوهای سرعت که به صورت ست های از پیش تایین شده می باشد نتیجه بسیار خوبی در تقویت دستگاه قلب و گردش خون دارد.
دویدن های مسافت کوتاه اما با فشار بالا و در پی آن استراحت مابین ست ها باعث بالا بردن حجم تنفسی شما خواهد شد.
قلب شما به گونه ای تقویت خواهد شد که خون را با حجم و سرعت بیشتری به
سراسر بدن تلمبه کند در نتیجه مواد غذایی و اکسیژن سریعتر و  بیشتر به
عضلات می رسد و این اصلی ترین هدفی است که شما در پی آن هستید.
چون کشتی ورزش پر فشاری است ودر زمان محدود انجام می شود نقش مهم خونرسانی در موفقیت شما بسیار مشهود است.
در ادامه دو نمونه از برنامه های دوهای سرعتی را مشاهده خواهیدکردکه با
توجه به سن و وزنی که در آن کشتی می گیرید تعداد ست های آن متغیرمی باشد.
مسافت ها در دو های سرعت بین ۱۰۰ تا ۱۰ متر می باشد و با توجه به
معیار های بدنی و میزان آمادگی شما مسافت وتعداد تکرار آن تغییر
خواهد کرد.
همانطور که در دو جدول برنامه های دو سرعت مشاهده می کنید:

 

در انتهای این بخش باید گفت اگر بتوانید طبق برنامه پیش بروید شما به نتیجه خیره کننده ای دست خواهید یافت .
و از این که توانسته اید در این مدت کم اینقدر آماده شوید متعجب میشوید.
تنها نکته باقیمانده این است که در چند روز آخر از فشار بدنتان بکاهید و
سعی کنید اگر در حال کاستن از وزن خود هستید انرژی خود را به شکلی تقسیم
کنید که براحتی سر وزن رسیده و انرژی در این قسمت از دست ندهید.
امیدوارم با اجرا کردن برنامه و دنبال کردن تمرینات منظم از نتیجه ای که بدست خواهید آورید راضی بشوید.

 

 

 

 
تمرینات سالیانه
قبل از هر چیز فکرکنید که مهمترین هدف ویا اصلی ترین هدف شما در کشتی چیست؟
چراهر روز این همه سختی ها را به تن می خرید و تمرینات سنگین را انجام می دهید؟
مشکل اصلی کشتی گیران نداشتن هدف روشن و مشخص است.
در چنین حالتی برنامه ریزی شما درست نخواهد بود ودر پی آن تمرینات بی هدف وبی برنامه را دنبال می کنید.
این که شما هدف روشنی ندارید سبب می شودتمرینات شما به صورت عادت باشد واز
روی عادت تمرین کنید و این کار دلیل درجازدن اکثر کشتی گیران است.
بجز این بیش از ۹۰ درصد کشتی گیران سراسر ایران یک ضعف بزرگ در تمریناتشان
دارند و آن این است که آنها به اندازه مسابقه ای که در آن شرکت می کنند
تمرین نمی کنند.
اکثر کشتی گیران تنها بجز آنهایی که در رده ملی قرار دارندبیش از سطح
مسابقه ای که در آن باید شرکت کنند تمرین می کنند.یعنی ورزشکاری در رده
کشوری و پایین تر چنان برنامه سنگین وپرفشاری را اجرا می کند که انگار او
قرار است در مسابقات جهانی شرکت کند.درست است شما به اندازه ای به بدنتان
فشار می آورید چنان که قرار است که شما قرار است در مسابقات داخلی که به
مراتب از جهانی سطح پایین تری داردشرکت کنید همین.
مهمتر از آن تغذیه شما اجازه نخواهد داد که کارایی مناسبی داشته باشید.
خستگی زیاد-کوفتگی-ضرب خوردگی و زدگی از تمرین همه این ها نتایج تغذیه نا مناسب می باشد.
البته در فصل های بعد سعی شده بهترین وبا کیفیت ترین مواد غذایی را
با هزینه کم به شما معرفی کنیم و شما می توانیدبا برنامه غذایی خوب و ارزان
تمرینات بسیار بهتری را انجام بدهید.
پس همین حالا کل تمرینات خود را متوقف کنید و ابندا هدف خود را تعیین کنید و
بدانید که می خواهید در چه مسابقه ای شرکت کنید سپس بر اساس آن تمرینات
خود را برنامه ریزی کنید.
همه شما آرسن فادزایف نابغه ۶۸ کیلوگرمی روسیه را می شناسید.
قهرمان شش دوره جهان و دارنده دو طلای المپیک. آرسن فادزایف نتنها کشتی گیر فنی وبا تکنیکی بود بلکه یک مهندس واقعی کشتی بود.
باور نخواهید کرد اگر به شما بگویم که او فقط نود روز تمرین می کرد بله فقط سه ماه.
برنامه ریزی وفقط برنامه ریزی تنها دلیل موفقیت او بود.شما اگر قرار است که
در تابستان در مسابقات مهم شرکت کنید چه لزومی دارد که شش ماه قبل از آن
آماده باشید.
همه شما مسابقات جهانی بوداپست۲۰۰۵ را به خاطر می آورید
مسابقاتی که در آن تیم ملی ایران موفقیت چندانی کسب نکرد و بی شک به یاد مسابقه مهدی حاجی زاده و بوایسا سایتیف خواهید افتاد.
بله همان کول اندازی که قهرمان جهان و المپیک در همان ابتدای مسابقه به
مهدی حاجی زاده زد.اما آن یک کول انداز تنها نبود بلکه برنامه ریزی چند
ماهه ای بود که سایتیف برای این کشتی کرده بود .او چند ماه قبل از مسابقات
چند دقیقه در روز بروی این کول انداز کار کرده بود و شایداولین و آخرین کول
اندازی که او در مسابقات جهانی و المپیک اجرا کرده بود را به قهرمان سال
۲۰۰۲ جهان زد. یک ورزشکار موفق با تقسیم بندی یک سال ورزشی و تایین اولویت
ها
براحتی می تواند یک برنامه خوب ومناسب راتهیه کند.
درنظر داشته باشید که داشتن برنامه ریزی به معنای محدود کردن خود دریک چارچوب مشخص نیست.
برنامه ریزی طی کردن یک هدف یا یک راه است که به واسطه آن صحیح تر وسریعتر به مقصد می رسیم.
این که شما فکر فکر می کنید می توانید همیشه آماده باشید ویا اینکه فکرکنید
میتوانید هرموقع که خواستیدبه آمادگی صد درصد برسید سخت در اشتباه هستید.
فصل پیش مسابقه:
به مدت زمانی که کشتی گیر در کوران مسابقات قرار ندارد ودر هیچ مسابقه ای
شرکت نمی کند فصل پیش مسابقه می گویند.مهمترین کار شما در این فصل این است
که مرور فن را در دستور کارخود قرار دهید.
از کار های پر فشار وسنگین بپرهیزید زیرا آمادگی بدنی شما در چنین فصلی به
کارتان نمی آیدونمی توانید این آمادگی را تا چند ماه بعد که مسابقه ای در
پیش دارید حفظ کنید وبه معنای دیگر نمی توانید همیشه در نقطه اوج یا پیک
قرار بگیرید.
در فصل پیش مسابقه کار کردن بروی نقاط ضعف و اشکالات فنی بسیار مهم است.
نکته فوق العاده مهم این است :
به جای بالا بردن آمادگی بدنی خود سعی کنید کلاس کشتی خود را بالا ببرید.به عنوان مثال فرض کنید :
علی رضا حیدری بخواهد در مسابقات قهرمانی استان تهران شرکت کند.
کلاس کشتی او در حدی است که حتی با بدن نا آماده براحتی می تواند قهرمان شود.

۲۲۲
فصل سوم دوره انتقال:
دوره انتقال به مدت زمانی بعد از شرکت کردن در یک مسابقه گفته می شود.
این فصل شاید از مهمترین قسمت هایی باشد که کشتی گیران کمترین توجه را به آن می کنند.
تجدید قوای از دست رفته-جلوگیری از بی انگیزگی و مصدومیت بدن مهمترین پی آمد های دوره انتقال می باشند.
پس از شرکت کردن در مسابقه سعی کنید مدتی اصلا بروی تشک کشتی نیایید و
مقداری استراحت کنید.سپس می توانید با شروع کردن ورزش های دیگر به صورت
تفریحی نشاط بدنی وروحی را بدست آورید.
بسکتبال-فوتبال-والیبال و شنا ورزش های مناسبی هستند تا شما آنها را  به
صورت تفریحی و سرگرمی انجام دهید. با آگاهی پیدا کردن از بخش های مختلف یک
فصل تمرینی راحتر  خواهید توانست برای تمرینات خود برنامه ریزی کنید.
در ادمه این بخش شما را با با بخش های مختلف یک برنامه کامل ورزشی آشنا
خواهیم کرد .تنها مطلبی را که باید به خاطر داشته باشید این است که:برنامه
تمرینی محدود کردن شما دریک چارچوب مشخص نیست.
۲۲۲
تقسیم بندی کار باید به شکلی باشد که در هفته ۲ یا حد اکثر ۳ جلسه تمرین
کنید و اکثر جلسات به مرور فن اختصاص داده شود. به عنوان مثال شما در هفته
باید یک جلسه را در قسمت خاک کار کنید. طریقه دفاع کردن در خاک و نحوه
اجرای فن در خاک کاری است که  شما در آن جلسه انجام می دهید.با اجرای این
شکل از تمرینات که در آن شما در هر جلسه کار مشخصی
انجام می دهیدوبروی قسمتی خاص تمرکز می کنید سبب ایجاد تنوع و شادابی در
تمرینات می شود واز تمرینات تکراری وخسته کننده خلاص می شوید.
در ادامه باید گفت که کشتی گیران مهمترین بخش کار را که تمرینات تکنیکی و
تاکتیکی است فراموش کرده اندو اکثر وقت خود را بروی کار های قدرتی و آمادگی
بدنی متمرکز کرده اند.
همان طور که قبلا توضیح داده شد به جای بالا بردن قوای جسمانی سعی  کنید کلاس کشتی خود را بالا ببرید.
تمرینات تکنیکی و تاکتیکی بهترین ابزار در جهت ارتقا کلاس کشتی شما هستند.
اگر شما مقایسه ای بین کشتی گیران دهه ۹۰ میلادی و قهرمانان حال حاضر جهان انجام دهید تفاوت های عمده ای را مشاهده می کنید.
چه از لحاظ فیزیک بدنی وچه از لحاظ اجرای فنون.مردانی چون رسول خادم عباس جدیدی -آرسن فادزایف –جان اسمیت
۲۲۲ تشک کشتی انجام داده است به آن رسیده است.
پس یک کشتی گیر اگر می خواهد سریعتر پله های ترقی را طی کند باید به جای
آمادگی های بدنی کوتاه مدت قدرت استخوان بندی وبافت های خود را بالا ببرد
واز لحاظ کلاس کشتی گرفتن متمایز شود که همه آنها نتیجه بخش اصلی تمرینات
یعنی تمرینات داخل سالن کشتی می باشد.

تمرینات میدانی
بخش مهم دیگری از تمرینات کشتی گیران تمرینات میدانی می باشد.در مورد نحوه
اجرای این تمرینات با توجه به تغییر قوانین کشتی اختلافنظر های فراوانی
وجود دارد.برخی از کارشناسان ورزش انجام دویدن های استقامتی را با وجود
زمان
کوتاه مسابقه مناسب نمی دانندو تاکید برروی دوهای پر فشار سرعتی ومسافت کوتاه دارند.
اما خیلی از کارشناسان ورزش با دوهای استقامتی موافق هستند زیرا اگرچه در
سیستم هوازی وچربی سوز قرار می گیرد اما نباید از یاد بردکهدویدن در مدت
بیش از ۳۰ یا ۳۵ دقیقه سبب افزایش حجم ریه ها می شود و درصد بیشتری اکسیژن
در حجم ریه ها جای می گیرند واین نکتهفوق العاده مهمی است .
۲۲۲
اگر در انتهای دویدن ها نرمش نکنید نمی توانید بدن خود را به حالت اولیه
بازگردانید ودر روز های بعد دچار کوفتگی و خستگی در عضلاتخود خواهید شد.این
نکته بسیار مهمی است.این روش دویدن در تقویت دستگاه تنفسی و قلب و عروق
بسیار مفید خواهد بود در ضمن شما با ثبت زمان ها ومقایسه آن با جلسات دیگر
می توانید روند پیشرفت خود را ملاحضه کنید.

روش محاسبه زمان های دوهای ۸۰۰متر:
شما باید به دو گونه زمان های دویدن را یادداشت کنید .ابتدا زمان هر ۸۰۰
متر را یادداشت می کنید.سپس با جمع کردن هر سه زمان به یک عدد خواهید رسید
که گویای توان هوازی شما می باشد.
نکته مهم این است که شما با مقایسه دانه به دانه ست ها با جلسات مختلف
خواهید فهمید که روند تنفسی شما در تایم های کشتی به چگونه است. اگر ست اول
۸۰۰ متر را نسبت به ست دوم و سوم ضعیف تر می دوید شما باید در هنگام
مسابقه بدن خود را زیاد گرم کنید چون بدن شما در تایم اول کارایی پایینی
دارد.
و یا شما با این سبک از تمرینات خواهید فهمید که اگر کشتی به تایم سوم برود
آیا می توانید همچون تایم اول ودوم کارایی بالایی داشته باشیدیا خیر . عدد
مربوط به ۸۰۰ متر سوم گویای این مطلب است که نحوه کشتی گرفتن شما در تایم
سوم چگونه خواهد بود.
با در نظر گرفتن زمان ست سوم شما خواهید دانست که:
۲۲۲
پس از گرم کردن بدن به شکلی که توضیح داده شد:

تعداد ست ها
مسافت
۴ ست
۱۰۰ متر
۶ ست
۵۰ یا ۷۰ متر
۵ ست
۵ ست
دوهای انفجاری ۲۰ متر
دوهای انفجاری ۱۰ متر

ودر انتهای کار نرمشهای در جا و در آخر حرکات کششی بسیار مهم هستند.

تمرینات اینتروال:
نوع دیگری از تمرینات که نتیجه خوبی در کار شما خواهد داشت
تمرینات اینتر وال است.
بدین شکل که پس از گرم کردن بدن وبالا بردن ضربان قلب شما با تقسیم کردن یک دور پیست (زمین فوتبال) به چهار قسمت ۱۰۰ متری
تمرین خودرا بدین شکل شروع می کنید :
در ابتدا مسافت ۱۰۰ متر اول را با ۷۰ درصد توان بدوید سپس در ۱۰۰ متر دوم
استراحت پویا انجام می دوید یعنی یا آرام می دوید ویا با اجرای
۲۲۲
نحوه دویدن در جنگل ویا این محدوده از درختان بدین شکل است که شما باید در
امتداد یک مسیر ۵۰ یا ۶۰ متری که درختان در فاصله نزدیک به هم قرار دارند
به صورت زیگزالی ویک در میان بدوید.
حالت دویدن شما شباهت زیادی به سرزیربغل در کشتی دارد. درست است بین درختان سرزیربغل می زنید.
در پایان مسیر ۵۰یا ۶۰ متری یک مسیر سربالایی را انتخاب کرده وبدونهیچ
توقفی سرزیر بغل زدن ها و حرکات مارپیچ وزیگزالی را ادامه دهیدسپس یک مسیر
سر پایینی را انتخاب کنید تا ضربان قلب پایین بیایدواین دویدن های مارپیچ
را به همین شکل وبدون توقف ادامه دهیدتا زمانی بیش از ۳۰ یا ۳۵ دقیقه را
سپری کنید.یکی از بهترین روش ها در جهت تقویت دستگاه قلب و عروق وتنفسیهمین
دویدن در تپه است.از فواید بسیار زیاد این روش بالا بردن قدرت انفجاری
عضلات ران ها-افزایش حجم ریه ها و تقویت دستگاه گردش خون می باشد.از فواید
مهم دیگر ان هماهنگی عصب و عضله می باشدزیرا شما هنگام دویدن نتنها باید به
دویدن فکر کنید و مسیر ها را انتخاب کنید بلکه با سرزیر بغل زدن های
متوالی هماهنگی بسیار خوبی میان اندام ها و اعصاب شما پدید می آید.امیدوارم
با انجام دادن این روش از نتایج خیره کننده آن راضی شده باشید.

در روش اول شما به مدت ۱۵ یا ۲۰ دقیقه ارتفاعی از کوه را صعود می
کنیداما با شتاب وقدرت زیاد.سپس تقریبا در همین مدت زمان از کوه پایین می
آیید. در این نوع کوهنوردی شما دو کار مهم انجام داده اید در موقع صعود
تقویت عضلات دوقلو وران و در هنگام پایین آمدن تقویت عضلات مچ وساق پا وبه
خصوص تقویت عضله چهار سر ران .پس گمان نکنید که پایین آمدن از کوه تنها وقت
تلف کردن است و به یاد داشته با شید در موقع پایین آمدن از کوه با سرعت کم
و بسیار با احتیاط مسیر را طی کنید.
این نوع روش کوهنوردی در تقویت عضلات و ماهیچه های پا بسیار مفید است وبه عنوان نوعی بدنسازی قدرتی حساب می شوید.
روش دوم روشی استقامتی واصطلاحا چربی سوز است که مدت کوهنوردی بیش از یک
ساعت می باشد.در هنگام انجام دادن این روش از کوهنوردی باید با زمان فصل
مسابقه فاصله زیادی داشته باشید.این نوع کوهنوردی سبب تقویت دستگاه قلب
وعروق و بالا بردن استقامت کلی بدن می شود.

 
آنرا انجام دهید.تست سرعت را بهتر است هر دو هفته یکبار انجام دهید.در این
آزمون شما باید مسافت ۱۰۰ متر را دویده وزمان آنرا یادداشتکنیدو با مقایسه
آن با زمان های جلسات بعد برآوردی از میزان سرعت بدنی خود بدست آورید.البته
این مسافت برای کلیه ورزشکاران درهمه رشته های ورزشی تایین شده اما توصیه
می شود که کشتی گیران مسافت ۲۰۰ متر را بدوند

 

تست چابکی:
هدف از اجرای این تست تایین میزان چابکی وسرعت العمل در کشتیگیران می
باشد.نحوه اجرای آن بدین صورت است که دو قطعه چوب را در فاصله یکمتری از
یکدیگربروی یک خط قرار میدهید.سپس شما در فاصله شش
متری از انها بروی یک خط می ایستید.با اعلان فرمان شروع توسط شخص دیگری شما
باید ابتدا رفته ویکی از چوب ها راباسرعت هرچهتمام تر آورده وبروی خطی که
از آنجا استارت زدید قراردهید.سپس دوباره بازگشته وقطعه چوب دوم را آورده
واز خط پایان که همان خط۲۲۲تمرینات بدنسازی بدنسازی در کشتی یکی از مهمترین
بخش های تمرینات کشتی گیرانمی باشد.اصولا با شنیدن نام بدنسازی به یاد
تمرینات با وزنه می افتید. البته بخشی از بدنسازی کشتی تمرینات با وزنه است
که از اوایل دهه ۹۰ میلادی به شکل گسترده تری توسط کشتی گیران ایالات
متحده انجام می شد.

با گذشت چندین سال وآغاز قرن بیست ویکم توجه مربیان و کشتی گیران به
تمرینات با وزنه بیشتر شده است تا حدی که از لحاظ فیزیک بدنی و شکل ظاهری
بدن کشتی گیران آثار این تمرینات را به راحتی می توان مشاهده کرد.دراین بخش
سعی می کنیم تا به طور خاص در مورد بدنسازی در کشتی توضیح دهیم.
به طور کلی تمرینات بدنسازی در کشتی به دو بخش تقسیم می شود:
۱- تمرینات بروی تشک کشتی
۲-تمرینات با وزنه
متاسفانه امروزه کشتی گیران تمام حواس خود را بروی تمرینات با وزنه معطوف
کرده اند و از تاثیرات کار بروی تشک کشتی بی خبرند.در این مورد باید گفت که
روس ها بیشتر بخش تمرینات بدنسازی خود۲۲۲ در نظر داشته باشید بلند کردن
وزنه های سنگین تر صرفا بدین معنا نیستکه شما قدرت بیشتری کسب کسب کرده اید
.زیرا خیلی از ورزشکاران که دارای قدرت بسیار بالایی در بالابردن
وزنههستند نمی توانند این قدرت را در کار کشتی به کار ببرند.علاقه مندان به
ورزش شاید به خاطر داشته باشند که چندین سال پیش که مهراب فاطمی قهرمان
پاور لیفتینگ آسیا و قوی ترین مرد ایران بود

منصور برزگر اورا برای کشتی گرفتن تشویق کرد اما کمتر از چند ماه تمرین
مهراب فاطمی نتوانست تمرینات کشتی را ادامه دهد.مطلب دیگر در کار باوزنه
اثرخیره کننده حرکات چند عضله در برابرحرکات تک عضله می باشد.به عنوان مثال
حرکت یک ضرب-دوضرب بسیار مفیدبوده و اثرزیادی در بالا بردن قدرت و توان
انفجاری عضلات دارند ونسبت به حرکاتتک عضله ای چون پرس سینه وزیربغل کیفیت
بهتری دارند.
نکاتی راکه در هنگام کار با وزنه باید به خاطر داشته باشید:

-قبل از کار باوزنه کاملابدن خودرا با نرمش گرم کنید.مفاصل ومچ هایدست
وپا و دیگر قسمت های تاشونده بدن مهمترین جاهایی است که باید گرم شود.
-در هنگام تمرین از یک بطری نوشیدنی که بهتر است از آب باشداستفاده کنید.

۲۲۲
خود ایجاد کنید.اینکه شما به اختیار خود وبا توجه به کارهای دیگری که
بجز کشتی دارید یک برنامه تمرینی را طراحی کنید در موفقیت شما تاثیر زیادی دارد.
صبح عصر
شنبه
تمرینات میدانی(هوازی)
مرور فن(زیرگیری)
یکشنبه
——————-
تمرین کشتی
دوشنبه
بدنسازی با وزنه
مرور فن(خاک)
سشنبه
تست کوپر هر دوهفته یکبار
تمرینات میدانی(هوازی)
بدنسازی کشتی روی تشک
چهارشنبه
بدنسازی با وزنه
مرور فن(فنون بالا تنه)
پنج شنبه
——————-
تمرین کشتی
جمعه
کوهنوردی هر دو هفته یکبار – شنا
این برنامه تمرینی یک برنامه نسبتا کم فشار می باشد که می توانید با
توجه به شرایط خودآنرا کمی تغییر دهید.
برنامه تمرینی بعدی یک برنامه پر فشار می باشد که با توجه به سطح
مسابقاتی که در آن شرکت می کنید می توانید آان را اجرا کنید.
نکته مهم این است که در اجرای برنامه های پر فشار تمرینی باید از لحاظ
تغذیه از شرایط خوبی برخوردار باشید تا دچار افت قوای جسمانی و تحلیل رفتن بدن نباشید.
۲۲۲
فصل سوم

کاهش وزن

 

 
222
یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده بدن آب می باشد .اکثر بافت های بدن دارای مقدار فراوانی آب می باشند.
متاسفانه بیشتر کشتی گیران در هنگام وزن کم کردن از نوشیدن آب خودداری می
کنند که دلیل آن عدم آگاهی از نقش تایین کننده آب در بدن و وظایف حیاتی آن
می باشد. نوشیدن آب هنگام تمرین به خصوص در هوای گرم بسیار مهم است.
شما می توانید نوشیدن را از مقدار کم شروع کنیدوحتی پس از رفع  تشنگی نیز آب بنوشیدزیرا تشنگی شاخص دقیقی از وضعیت آب بدن نیست.
جذب آب بعد از تمرین مدتی طول می کشد. کم آبی حدود دو لیتر که براحتی در
زمان یک یا دو ساعت ایجاد می شود ممکن است به بیش از  ۵یا۶ ساعت وقت نیاز
داشته باشد.
به خاطر داشته باشید آب تنها از طریق روده ها جذب می شود.
به ازای هر نیم کیلوگرم کاهش وزن شما باید حداقل ۲ لیوان آب مصرف کنید تا
حجم و غلظت ادرار به حد طبیعی رسیده واز حالت تیره وکدر بیرون بیاید.
اگر کشتی گیری در هنگام وزن کم کردن با تیرگی رنگ ادرار روبرو شد به سرعت باید آب مصرف کند.
به خاطر داشته باشید که آب کار های حیاتی بسیار مهمی را در بدن تحت کنترل دارد. یکی از آنها تنظیم دما وحرارت بدن می باشد.
۲۲۲
بهترین روش کم کردن وزن فعالیت ورزشی همراه با رژیم غذایی است.
با این روش شما به راحتی و بدون عوارض وافت کیفیت در مسابقه سر وزن می رسید.
شما باید با تقسیم بندی وزن خودرا کم کنید.یعنی اگر قرار است ۶ کیلواز وزن
خود بکاهید در ابتدا ۴ کیلوگرم اول را طی یک برنامه تمرینی و رژیم غذایی می
کاهید و تنها ۲ کیلو گرم را در روزهای آخر کم کنید.
بهترین روش این است که ۹۰۰ گرم یا ۱ کیلو گرم در هفته کم کنید.
پس به راحتی با یک برنامه ۴ هفته ای خیلی خوب سر وزن می رسید.
به یاد داشته باشید شما نباید بیش از ۲ یا نهایت ۳ کیلوگرم از وزن خود را
با کم کردن آب بدن کاهش دهید و آب بدن را طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از مسابقه
کم کنید.
با این روش به شکل کاملا اصولی وعلمی خواهید توانست که در مسابقات شرکت کنید واز عوارض خطرناک بدنی وروحی در امان باشید.
نکاتی که در هنگام کاهش وزن باید رعایت کرد:
-در طی اجرای برنامه تمرینی ورژیم غذایی برای نگهداری از ذخایر
گلیکوژنی حتما از رژیم غذایی حاوی قند استفاده کنید.
-پس از تمرین سعی کنید تنها آب بنوشید واز خوردن آب میوه و
نوشیدنی های شیرین بپرهیزید.
-از خوردن غذاهای سرخ کردنی وپرچرب پرهیز کنید.
۲۲۲

فصل چهارم

آسیب های ورزشی

 

زانووکمروکتف ها هستند.
همچنین گردن ومفاصل دست وپا از دیگر قسمت هایی اند که آسیبدیدگی در آنها زیاد است.
آسیب های بدنی گاهی آنقدر شدید هستند که ورزشکاران را مجبور به انجام عمل
جراحی می کند اما دو مورد از آسیب های بدنی که کشتیگیران با آن مواجه می
شوند وبه صورت مزمن است گرفتگی عضلانی و کوفتگی عضلات می باشند.
گرفتگی عضلات
گرفتگی عضلات انقباض شدید وغیر عادی ماهیچه می باشد.
ورزشکارانی که به مدت زیادی فعالیت ورزشی می کنند به راحتی دچاراین عارضه
می شوند وبه این دلیل می باشد که کاهش یافتن مواد معدنی و الکترولیت ها ی
بدن همراه با دفع آب از بدن است و چون که پیامهای عصبی بوسیله تبادل سدیم
وپتاسیم در درون سلول انجام می گیرد به همخوردن تعادل الکترلیت ها سبب می
شود تا پیام انقباض قطع شده وپروسه انقباض آنقدر ادامه یابد تا سبب درد
شدید عضلانی شود.
در هنگام برخورد با ورزشکارانی که دچار گرفتگی عضله شده اند بهترین روش کار
کشش عضله مخالف جهت انقباض میباشد وپس از شل شدن عضله خوراندن مایعات
الکترولیتی است.

۲۲۲
به هر شکل آسیب های ورزشی همواره در کمین ما هستند وممکن است حتی در زمان نزدیک به مسابقه آسیب ببینید.
به یاد داشته باشید اگر در نزدیکی زمان مسابقه آسیب دیدید استراحتکردن مطلق
به معنای از دست دادن آمادگی عمومی بدن شما می باشد.پس سعی کنید که ورزش
های دیگری را انجام دهید تا عضو آسیب دیده در گیر نشود واین خیلی بهتر از
این است که تنها استزاحت مطلق داشته باشید وآمادگی خود را از دست دهید.آسیب
دیده گی ها تنها خلاصه به کوفتگی و گرفتگی عضلات نمی شود در بعضی موارد
حتی کشیدگی ویا پارگی رباط و عضله ویا در رفتن مفاصل ویا شکستگی در بدن
ایجاد می شود.به طور کلی سعی کنید پس از آسیب دیدن بدن با پزشک مشاوره کنید
ونظر اورا در مورد نوع ومقدار آسیب دیدگی جویا شوید.
اما چند راه ساده را به شما خواهیم آموخت که بتوانید در مواجه با آسیب دیدگی ها ی شدید از شدت آن بکاهید ویا آن را درمان کنید.
در مجموع شما می توانید روش کمپرس سرد وگرم را در مورد بیشتر مصدومیت ها به
کار ببندید.در این روش ابتدا عضو آسیب دیده را ابتدا با کمپرس سرد تسکین
کرده و سپس با گرما درمانی آن را درمان می کنید.بدین صورت که تقریبا تا ۲۴
ساعت اول محل آسیب دیده را از طریق کمپرس یخ سرد کرده ومنبسط می کنیم.
۲۲۲

فصل پنجم

تغذیه وبرنامه غذایی

 

تمرین-تغذیه-استراحت
برهمین اساس نقش فوق العاده مهم تغذیه در پیشرفت یک کشتی گیر کاملا مشخص
است.با شناختن گروههای مختلف مواد غذایی و قسمت های تشکیل دهنده آن به شما
براحتی خواهید توانست با ارزانترین هزینه بالاترین کالری رادریافت کنید.

ساختار اصلی مواد غذایی
هر ماده غذایی از سه ماده مهم تشکیل شده است که بیشتر ین قسمت
تشکیل دهنده آن نیز میباشد.

-کربوهیدرات
-چربی
-پروتیین

این سه ماده تولید کننده قسمت بسیار زیادی از کالری روزانه هر انسان می باشند.
در ادامه با شرح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.
۲۲۲
کربوهیدرات ذخیره می شود که حدود ۳۲۵ گرم از آن گلیکوژن عضله۹۰ تا ۱۱۰ گرم گلیکوژن کبد وفقط ۱۵ تا ۲۰ گرم به صورت گلوکز خون است.
انرژی هر گرم گلیکوژن ۴ کالری است. پس یک فرد بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰
کالری انرژی در پیوند های مولکولی کربوهیدراتی خود ذخیره دارد.
این انرژی تقریبا برای یک دوی ۳۰ کیلومتری کافی است.
در هنگام تمرین کربوهیدرات های ذخیره شده به صورت گلیکوژن عضله به عنوان یک
منبع انرژی برای عضله ای که در آن ذخیره شده اند استفاده می شود.
به دلیل این که گلیکوژن نسبتا کمی در در بدن ذخیره می شود می توان آن را به نحوه خوبی از طریق رژیم غذایی تغییر داد.
به عنوان مثال یک برنامه غذایی یک روزه با کالری معمولی ولی کم کربوهیدرات
به کاهش شدید ذخایر گلیکوژنی بدن منجر می شود وبرعکس یک رژیم غذایی چند
روزه سر شار از کربوهیدرات ممکن است تا حد بالاترین ذخایر گلیکوژنی بدنی که
حدود ۱۵ گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن منجر شود.پس می فهمید که نحوه تغذیه
چقدر می تواند در نحوه تمرینات شما
تاثیر بگذارد.
۲۲۲
در طول حدود ۲۰ دقیقه تمرین گلیکوژن کبد وعضلات ات ۵۰درصد
انرژی مورد نیاز بدن را فراهم می کنندوبقیه انرژی از سوخت وساز چربی بدن تامین میشود.
با ادامه تمرین ذخایر گلیکوژنی کاهش می یابدو درصد بیشتری از انرژی از طریق سوخت وساز چربی حاصل می شود.
در نهایت تولید گلوکز توسط کبد نمی تواند با میزان مصرف آن برابری کند وغلضت گلوکز خون کم می شود.
در ادامه این روند تا تخلیه منابع گلوکزی بدن دچار خستگی می شود.مصرف گلوکز
خوراکی هنگام تمرینمصرف نوشابه های قندی دارای قند زیاد هنگام تمرین هوازی
وبا شدت زیاد وطولانی مدت کمک می کند.در تمرینات سبک خوردن گلوکز تاثیر
کمی داردو در تمرینات خیلی شدید که نیاز به گلیکوژن خیلی زیاد است خوردن
نوشابه های قندی سبب ذخیره شدن گلوکز در بدن می شود.با خوراندن کربوهیدرات
طی تمرینی با شدت ۶۰ تا۸۰ درصد ظرفیتهوازی فرد زمان رسیدن به خستگی تا ۱۵
الی ۳۰ دقیقه به تعویق می افتد.مصرف آب قند معمولا توصیه می شود محلول آب
قند یک محلول
ایزوتونیک ۵ درصداست که با افزودن ۵۰ گرم گلوکز یا فروکتوز ویا ساکاروز(قندوش کرمعمولی) به یک لیتر آب به دست می آید.
۲۲۲

 

 

مقدمه
کتاب به شما کمک می کند تا اطلاعات کامل و بسیاربالایی از ورزش کشتی بدست آورید و بتوانید با کمترین صرف انرژی و
وقت و هزینه بالاترین بازدهی را ازبدنتان بدست آورید.
می توانید با مطالعه این کتاب آنچه * ا که یک کشتی گیر باید از آنها اطلاع
داشته باشد را بیاموزید. این که چطور تمرین کنید چطور لباس بپوشید و یا از
چه مواد غذایی استفاده کنید نکاتی است که در پیشرفت شما تاثیر فراوانی
دارد.
کتاب در چندین فصل مختلف تهیه شده وهر فصل به طور خاص بروی یک بخش از ورزش کشتی و مطالب مربوط به آن اختصاص یافته است.
در بخش اول با ارایه یک روش بسیار خوب و نو شما خواهید دانست که
چطور در مدت زمانی بسیار کم بتوانید خود را برای شرکت کردن در مسابقه اماده کنید ودر ادمه به ارایه برنامه های تمرینی خواهیم پرداخت.
در بخشهای بعدی شما با روش های درست تغذیه ونحوه وزن کم کردن و مصدومیت های
ورزشی آشنا خواهید شد. ودر انتها شما را با جدید ترین مواد نیروزا و
دوپینگ آشنا خواهیم کرد.
۲۲۲

تمرینات کوتاه مدت
همه ورزشکاران چه در رده ملی و چه در رده های پایین تر گمان می کنند برای
قهرمانی و ارایه بالاترین کارایی بدنی باید با آمادگی صد درصدو بسیار بالا
در مسابقات شرکت کنند.
ما به شما خواهیم گفت که با تغییر دیدگاه خود روش نوینی در تمرینات
خودبه کار بگیرید.
یک ورزشکار بایدبداند شاید در طی یک سال هیچ گاه آمادگی بدنی او
به صد درصد نرسدو اگرورزشکاری گمان می کند که می توان در طی یکسال چندین بار به اوج آما دگی رسید سخت در اشتباه است.
در شرایطی که یک کشتی گیر در طی یک سال باید در چند مسابقه مهم از جمله مسابقات آسیایی و انتخابی تیم ملی و قهرمانی جهان شرکت کند
با کمی تامل می فهمیم که آمادگی صد درصد در همگی آن ها غیر ممکن است. ما
بشما کمک خواهیم کرد تا بتوانید با آمادگی حدود ۷۰د رصد یا کمتر بالاترین
بازدهی فکری و بدنی را داشته باشید و از
نتایج خوبی برخوردار شوید.
همان طور که می دانید ورزشکاری که در روال عادی تمرینات منظم قرار دارددر حدود ۶۰ یا ۷۰ درصد آمادگی بدنی برخوردار است.
۲۲۲
شما الان ۱۰ روز به مسابقه زمان دارید چکار خواهید کرد؟
درک صحیح از ویژگی ها و خصوصیات بدنی انسان می تواند به شما کمک زیادی کند.
در بدن هر انسان قسمت هایی وجود دارد که در هنگام ورزش کار های
بسیار مهمی را انجام می دهند.
آمادگی بدنی شما نیازمند آماده و قوی بودن آنها می باشد.
دستگاه قلب و عروق-دستگاه عصبی-دستگاه گوارشی-دستگاه عضلانی
و ماهیچه ای-دستگاه تنفسی ودهها عضو مهم چون مغز-قلب –کبداز مهمترین قسمتهای بدن یک ورزشکار می باشند.
اما شما برای آمادگی ۱۰ روزه باید بروی برخی از آنها کار کنید و آن ها
را تقویت کنید.
قسمت هایی را که شما آنها را باید تقویت کنید عبارتند از:
۱-دستگاه تنفسی (ریه ها)
۲-دستگاه قلب و گردش خون
۳-دستگاه عضلانی و ماهیچه ای
دستگاه تنفسی (ریه ها)
به اعتقاداکثر کشتی گیران سر شناس ایران و جهان داشتن نفس خوب و
ریه قوی(دستگاه تنفسی) مهمترین برگ برنده در هنگام مسابقه است.
۲۲۲
اعضای بدن – ماهیچه ها-بافت هاو… است.
از طریق این خون مواد غذایی و اکسیژن به سراسر بد * منتقل شد * و
دی اکسید کربن موجود در یاخته های بدن بازگردانده می شود.
هرچه این دستگاه قوی تر باشد خونرسانی و بازگردانی خون سریع تر و
بهتر انجام می گیرد.
دستگاه عضلانی و ماهیچه ای
سومین دستگاه بدن که شما در مدت ۱۰ روز باید آن را تقویت کنید
دستگاه ماهیچه ای بدن می باشد.
تمام تمرینات و ورز ش هایی که انجام می دهیم در نهایت منجر به
تقویت این دستگاه می شود.
اما از لحاظ اهمیت این دستگاه نسبت به دو دستگاه دیگر از اهمیت کمتری برخوردار است. اینجا نقطه ضعف اصلی و بدون هیچ تردیدی
مهمترین ضعف تمرینات ما هستد.
متاسفانه کشتی گیران معنای واقعی آمادگی را در تقویت ماهیچه ها می دانند و تمرینات زیادی را در جهت تقویت آنها انجام می دهند.
تمرینات با وزنه و بدنسازی های عضلانی پیشرفته اگرچه سبب افزایش
قدرت شده اما کند کننده و به اصطلاح خود کشتی گیران ** کننده است. شما باید بدانید که با بدست آوردن هر ویژگی بدنی ممکن است
ویژگی های زیادی را از دست دهید و کند شدن بدن- خشک شدن
۲۲۲
کردن دستگاه تنفسی حجم ریه های شما بیشتر خواهد شدو هر چه حجم
ریه بزرگتری داشته باشید مقدار بیشتری اکسیژن در ریه جمع خواهد شد
و به اصطلاح چاق نفس خواهید شد.
در جایی که یک ورزشکار عادی مرتبا دم وباز دم می کند شما بسیار
کمتر از او این کار را انجام می دهید زیرا در ازای هر دم و باز دم شما
خواهید توانست دوبرابر یک ورزشکار عادی اکسیژن گیری کنید در
نتیجه از تعداد تنفس شما کاسته خواهد شد.
همچنین تقویت دستگاه تنفسی به شدت در بالا بودن هوشیاری شما تاثیردارد.
به دلیل اکسیژن رسانی بسیار خوبی که از طزیق تلمبه های قدرتمند تر و
تقویت شده ای به نام ریه ها صورت می گیرداکسیژن با حجم مناسب و
سرعت بالا به مغز وارد می شود. ارایه برنامه تمرینی ۱۰ روزه
با توجه به مطالب گفته شده بهترین برنامه ای که شما می توانید در مدت
زمانی کم اجرا کنید یک برنامه تمرینی کم فشار می باشد که بر مبنای
مرور فن و تمرین کشتی و تمرینات میدانی(دوهای سرعت-استقامتی)
طراحی شده است.
تقویت سیستم تنفسی وافزایش سرعت وچابکی و در نهایت بهترشدن نحوه کشتی گرفتن و اجرای فنون نتیجه اجرای این برنامه می باشند.
۲۲۲
مرور فن:
در مرور فن ها شما باید به صورت ویژه و خاص تنها بروی شگردها و
تکنیک هایی که در کشتی از آن ها استفاده می کنیدکار کنید.
و از یادگیری فنون جدید و کار کردن بروی آنها بهشدت پرهیز کنید.
بخش زیادی ازمرور فن ها بایدیروی تاکتیک و نحوه کشتی گرفتن شما
باشد. اینکه شما با هر حریفی تنها به یک شکل کشتی بگیریددر کشتی های حساس شما را دچار مشکل اساسی خواهد کرد.
مثلا بعضی از کشتی گیران به علت داشتن قدرت بدنی بالاو عضلات قوی شما را تحت فشار قرار می دهند.یکی از کارهای شما در تمرینات
این است که بتوانیدبا یک کشتی گیر یک وزن بالاتر تحت فشار کشتی گرفتن را تمرین کنید.
باید به صورت خاص بروی خاک-بدلکاری ها-کنده کشی ها-وسروگردن گیری و… کار کنید.
به یاد داشته باشید که در روزی که مرور فن دارید از انجام دادن کارهای
قدرتی وپر فشار پرهیز کنید و همه تمرکز خود را بروی کشتی قرار دهید.
مهمترین دست آوردی که شما باید از مرور فن بدست آورید رفع ایرادها
ونقاط ضعف میباشد.

دوی استقامت
دوی استقامت یکی از بهترین و شاید بهترین روشی است که ورزشکاران
می توانند از طریق آن به تقویت دستگاه تنفسی و قلب و عروق بپردازند.
یکی از بهترین خصوصیت های کار های تنفسی در این است که سرعت
نتیجه گیری از آنها بسیار بالا است.
یک ورزشکار شاید باید یک دوره چند ماهه را طی کند تا بتواند قدرت خود را
افزایش دهد و زمان زیادی را باید صرف آن کند. اما شما می توانید از طریق
چند وعده تمرین با برنامه و مداوم به شکل خیره کننده و سریعی تنفس خود را
تقویت کنید واز نتیجه کار بهت زده شوید.
کار کردن در این بخش از تمرینات نتایجی زیادی در دستگاههای بدن و
حتی آناتومی اندامی شما خواهد داشت.
با تقویت ریه ها حجم آن ها افزوده شده ودر نتیجه فشار ریه به قفسه سینه
باعث بزرگ شدن قسمت بالایی سینه خواهد شدواگر شما به اندام کشتی
گیران توجه کنید مشاهده می کنید که از قسمت بالاسینه بر آمدگی بیشتری نسبت به ورزشکاران دیگر دارند.
در ادامه باید گفت دوی استقامت باید بیش از ۳۰ یا ۳۵ دقیقه طول بکشد
وسرعت و شدت دویدن ملایم باشد و ریتم ثابتی داشته باشد.
قبل از دویدن بدن خودرا گرم کنید وپس از دویدن با حرکات نرمشی و
سپس کششی بدن خود را سرد کنید.
۲
دو ها از مسافت زیاد وتکرار کمتر به مسافت های کمتر با تکرار بیشتر
تغییر می کند.

برنامه شماره ۱ برنامه شماره ۲
مسافت
تعداد
مسافت
تعداد
۱۰۰ متر
۳ ست
۱۰۰ متر
۴ ست
۵۰ متر
۶ ست
۷۰ متر
۴ ست
۲۰ متر
۵ ست
۲۰ متر
۶ ست
۱۰ متر
۵ ست
۱۰ متر
۶ ست
تنها نکته مهم در این بخش این است که زمان های استراحت بین ست ها
باید به گونه ای باشد که ضربان قلب شما پایین بیاید.
در غیر اینصورت شما وارد سیستم انرژی خواهید شد که به شدت برای
این دوره ۱۰ روزه ونزدیک به مسابقه به ضرر شما خواهد بود .
اگر ضربان قلب شما تا حد مناسبی پایین نیاید بدن شما وارد سیستم اسید
لاکتیک شده و لاکتیکه شدن چیزی نیست که شما به دنبال آن هستید و پیا مد های خوبی برای بدنتان ندارد.
تنها نکته باقیمانده این است که در انتهای تمرین با نرمش سبک و کششی
بدن را سرد کنید تا خستگی موجود در عضلات کاهش یافته و از خشک شدن ماهیچه ها جلوگیری کرده باشید.

۲۲۲
فصل دوم

برنامه تمرینی سالانه
(تمرینات بلند مدت)

 

 
است در مسابقات جهانی شرکت کنید.
باید بدانید که شما خیلی کمتر از این همه فشار و تعدادتمرینات اما با بالا
بردن کیفیت براحتی می توانید در مسابقات قهرمان شوید.
این که شما چه طور تمرین می کنید مهمترین دلیل موفقیت شما است.
به جای فشار به بدن سعی کنید کیفیت کار را بالا ببرید.
نکته بسیار مهمی که در ورزش وجود دارد این است که:
تمرین و تغذیه و استراحت سه رکن اصلی ورز ش هستند.
اکگر ورزشکاری با بهم ریختن تعادل بین یکی از این ارکان تمرین کند
قطعا دچار مشکل خواهد شد.
شما باید بدانید اگر ورزشکاران برتر وملی ایران این چنین تمرینات سختی را
انجام می دهندبه واسطه یک برنامه تمرینی مناسب همراه با برنامه تغذیه ای
خوب است.
یعنی به اندازه تمرین سخت تغذیه عالی نیز وجود دارد.
شاید از خود بپرسید پس مابا باید دیگر تمرینات سخت انجام ندهیم؟
جواب منفی است.تنها با ایجاد تغییرات در نوع تمرینات و استفاده از یک
برنامه غذایی ارزان قیمت که شما در این کتاب با آن آشنا خواهید شد
می توانید تمرینات را دنبال کنید.
دلیل این که گفته می شود نبایددر حد مسابقات جهانی تمرین کنید این
۲۲۲
باید بدانید اگر مداوم بدن خود را در حالت آماده قرار دهید نتیجه مناسبی نخواهید گرفت.
زدگی و بی میلی وبی انگیزگی در تمرینات –ضرب خوردگی وبسیاری
موارد منفی دیگر تنها دست آورد شما خواهد بود.
پس سعی کنید که با تقسیم بندی سال وبکارگیری برنامه تمرینی مناسب
تمرینات خود را انجام دهید.
یکی از بهترین کارهایی که شما در فصل پیش از مسابقه می توانید انجام دهیدمرور فن ها وکارکردن بر روی تاکتیک و شیوه کشتی گرفتن خود
می باشد.
همین تاکتیک وشیوه مسابقه دادن باعث شدتا رسول خادم که سابقه چندین حضور در
مسابقات جهانی را داشت و توفیق چندانی کسب نکرده بود در سال ۱۹۹۴ قهرمان
جهان شودو سه سال پیاپی مدال طلای جهان والمپک را بر سینه زند.
تمرینات با برنامه وبه دنبال آن تغییر در نحوه کشتی گرفتن تنها دلیل
موفقیت رسول خادم بوده است.
همواره سعی کنید:
به جای بالا بردن قدرت و قوی کردن عضلات کلاس کشتی گرغتن خود را بالا ببرید.
۲۲۲
شما خواهید آموخت از طریق برنامه ریزی سالانه در دوره زمانی خاص
با ارایه بالاترین کارایی و بازدهی بدنی به موفقیت برسید.
یک سال ورزشی شامل چندین و چند مسابقه مهم و ساده است.
حد فاصل بین یک مسابقه با مسابقه دیگر را دوره مسابقاتی می گویند.
هر دوره مسابقاتی شامل سه فصل می باشد:
فصل مسابقه
فصل مسابقه
دوره انتقال
حالا با توجه به فصل بندی های بالا و این که هر کدام مدت زمان خاصیرا در
برمی گیردسعی کنید مهمترین و اصلی ترین مسابقات را در نظر بگیرید وروی آنها
تمرکز کنید.از شرکت کردن در مسابقاتی که در آینده شما تاثیر مثبتی ندارند
بپرهیزید.در ادامه این قسمت با توضیح دادن در مورد فصل های مختلف یک دوره
مسابقاتی شما را با نحوه اجرای تمرینات در هر فصل از آن آشنا خواهیمکرد.

 
پس شما در دوره پیش مسابقه باید به گونه ای کار کنید تا از لحاظ تاکتیکی و شیوه کشتی گرفتن کلاس کاری خود را بالا ببرید.
فرض کنید در چنین حالتی وقتی شما در فصل مسابقه با آماده ساختن بدنخود در مسابقات حاضر شوید چه نتیجه درخشانی خواهید گرفت.
فصل مسابقه:
فصل مسابقه دوره زمانی خاصی است که اصلی ترین بخش آن آماده سازی بدن می باشد.
تمرینات پر فشار و سنگین در این دوره قرار دارند.
شدت تمرینات و تعداد جلسه های تمرین در این دوره افزوده می شود .
نکته مهم در این بخش این است که :
در فصل مسابقه شدت و فشار تمرین باید به به صورت یک نمودار زنگوله ای شکل افزایش یافته و با نزدیک شدن به مسابقه کاهش بیابد.
بخش های مختلف یک برنامه تمرینی :
۱-تمرینات تکنیکی و تاکتیکی
۲-تمرینات میدانی(هوازی)
۳-ورزش ها و تمرینات مکمل
۴-تست ها و آزمون های بدنی
۵- تمرینات بدنسازی

تمرینات تکنیکی وتاکتیکی
مهمترین و اصلی ترین بخش برنامه تمرینی شما کار های تکنیکی و تاکتیکی ورزش کشتی است.
شما یک وزنه بردار یا دونده ویا کوهنورد نیستید شما کشتی گیرید همین.
پس اصلی ترین بخش کار شما بروی تشک کشتی و در سالن انجام می گیرد.
تمرین کشتی و مرور فن اصلی ترین بخش کار شما هستند.
جالب است بدانید که بخش اصلی تقویت قوای جسمانی شما بر اثر همین تکرارها به
دست می آید.با داشتن یک برنامه هفتگی مناسب شما بسیار راحت
می توانید از لحاظ تکنیک کشتی و اجرای فنون در سطح بالا یی قرار گیرید.به
طور کلی یک کشتی گیر که در رده های بالا کشتی می گیرید باید هرروز بر روی
تشک کشتی حاضر شود.

برادران بلوگازوف-خادارتاسف و یوردانف سرآمد کشتی گیران دهه۸۰ و۹۰ هستند.
آنها از لحاظ فیزیک بدنی دارای اندامی نرم وبا انعطاف با عضلاتی معمولی اما
بسیار قدرتمند بودند.اما سبک وکلاس کشنی آنها به گونه ای بود که هر کدام
از آنها دارای تکنیک های زیبا و خاص خود بودند.
اما در دهه حاضر قهرمانان جهانی چون کویین تانا-رومرو-تایمازوف-کایل
ساندرسون و خیلی های دیگر بر اساس قدرت عضلانی و قوای جسمانی فنونی خاص و
محدود را اجرا می کنند. همچنین از لحاظ فیزیک بدنی اندامی همچون یک قهرمان
پرورش اندام را دارا می باشند.
اما روس ها آقای کشتی جهان همچنان با همان سیستم مدیریتی و تمرینی خود کار
می کنند ودر مورد اصول بدنسازی نوین ورزشی آنها نیز بیکار ننشسته اندو روش
های جدید بدنسازی در کشتی را اجرا می کنند با این تفاوت که به هیچ عنوان
خود را زیر وزنه های سنگین نمی برند.
یوری شاهمرادف که در سال ۱۳۸۵ در کلاس مربی گری که در تهران برگزار کرده
بود در پاسخ به سوال یکی از حاضران که پرسیده بود نحوه تمرینات بوایسا
سایتیف چگونه است گفته بود:همه دنیا اورا به عنوان برترین کشتی گیر
جهان در قرن بیست ویکم میدانند. تمرینات وکارهایی که او انجام می دهد حتی
شما در باورتان نیز انجام نمی دهید.همانطور که شما نیز سایتیف را می
شناسیدهیچ اثری از تمرینات باوزنه سنگین وقدرتی در بدن او وجود ندارد.آنچه
که دروجود او هست جوهره کشتی است که به واسطه تمرینات مداومی که بروی

در هر صورت باید در نظر داشته باشید با وجود تغییر زمان کشتی اهمیت دو هایاستقامت را نباید فراموش کنید.
شما در برنامه هفتگی خود حتما ۲ جلسه تمرین میدانی باید داشته باشید.از
انواع مختلف تمرینات میدانی به چند روش مهم زیر می توان اشاره کرد:
۱-دوهای ۸۰۰ متر
۲-دوهای سرعتی انفجاری
۳-تمرینات اینتروال
۴-دویدن در تپه
دوهای ۸۰۰ متر:
با توجه به مدت زمان طی کردن ۸۰۰ متر و نزدیکی آن به زمان تایم های کشتی
این دوها یکی از راهکارهای مهم در تقویت سیستم تنفسی می باشند.شما پس از
گرم کردن بدن ونرمش کمی ضربان قلب خود را بالا می آوریدسپس با در اختیر
داشتن یک زمان سنج زمان های دوها را یادداشت می کنید.ابتا مسافت ۸۰۰ متر
(دو دور کامل زمین فوتبال) را طی می کنید سپس ۳۰/۱ ثانیه استراحت سپس ست
دوم را اجرا می کنید و بعد دوباره استراحت ودر
نهایت ست سوم رامی دوید.
در پایان با دویدن آرام ویا راه رفتن ضربان قلب را پایین بیاورید. ودر
ادامه برای سوزاندن اسید لاکتیک موجود در بدن درحدود ۱۰ یا۱۵ دقیقه به
انجام دادن
نرمش های درجا مانند پروانه زدن و بالا آوردن پاها و دست بپردازید.
۲۲۲
اگر در ۸۰۰ متر سوم زمان ضعیفی نسبت به ست اول ودوم بدست آوردید
بدانید که اگر کشتی به تایم سوم برسد شما دچار افت بدنی خواهید شد.
دوهای ۸۰۰ متر یکی از جدید ترین و مناسب ترین تمرینات هوازی در ورزش کشتی می باشند.
دوهای سرعتی انفجاری :
پس از چند نرمش کششی دو دور پیست را به صورت نرم بدوید تا ضربان قلب شما بالا بیاید.
سپس به مدت ۱۰ دقیقه نرمش های در جا انجام دهید تا کاملا گرم شوید.نکته
بسیار مهم گرم کردن بدن است زیرا به طور خیره کننده ای در نحوه دویدن های
شما تاثیر می گذارند.
سپس دوهای سرعت را شروع کنید .
در مورد تعداد ست ها و مسافت ها نمی توان عدد خاصی را بیان کرد زیرا با
توجه به میزان آمادگی فرد و وزنی که در آن کشتی می گیرد این اعداد متفاوت
است.
نحوه دویدن کشتی گیران سنگین وزن با کشتی گیران دسته ۵۵ و۶۶ کیلوگرم
بسیار متفاوت است پس ارایه تعداد دقیق ست ها ومسافت ها در مورد کل افراد
کاملا اشتباه است.
اما شما می توانید بسته به آمادگی بدنی و وزن خوداین برنامه را با ایجاد تغییراتی
در آن اجرا کنید.
۲۲۲
حرکات نرمشی مسافت را طی کنید.سپس ۱۰۰ متر سوم را نیز مانند ۱۰۰ متر اول
بدوید ودر ۱۰۰ متر آخر(چهارم) نیز نرمش پویا .
این کار را تا چندین دور پیست ادامه دهید. البته بسته به میزان آمادگی بدنی و
و وزن شما حداقل ۵ یا ۶ دور پیست را طی کنید.
در انتهای کار چند ست حرکات سرعتی با مسافت کوتاه را انجام دهید ودر آخر
نرمش وکشش پایان تمرین.
دویدن در تپه:
دویدن در تپه یکی از بهترین روش های تقویت دستگاه تنفسی می باشد.
نکته مهم در دویدن در تپه انتخاب شیب است. شیب تپه نباید زیاد باشد و بهترین
روش دویدن این است که به صورت مورب واوریب از تپه بالا بروید.
اما یکی از کاملترین روش های دویدن و شاید قوی ترین سیستم در دنیا جهت
تقویت دستگاه تنفسی نوع خاصی از دویدن در تپه است که نتیجه خیره کننده ای در بالا بردن کیفیت تنفس و موفقیت شما خواهد داشت.
بدین شکل:
دویدن در جنگل به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه ویا بیشتر .واگر در شهر شما جنگل وجود
ندارد محدوده خاصی را که درختکاری شده است و درختان در فاصله
۱ یا ۲ متری یکدیگر قرار دارند را انتخاب می کنید.
یکی از بهترین مناطق در مورد این تمرین قسمت شرقی کوه طاق بستان کرمانشاه
یا همان پارک شرقی است.
۲۲۲
ورزش ها و تمرینات مکمل:
یکی از روش های آماده سازی در کشتی انجام دادن ورزش های دیگر است.
این کار نتنها در شادابی و نشاط شما تاثیر چشمگیری دارد بلکه باعث افزایش آمادگی بدنی شما نیز می شود.
کوهنوردی –صخره نوردی –شنا –بسکتبال وشطرنج مجموعه ای از بهترین
ورزش های مکمل برای کشتی گیران می باشد که در ادامه در مورد بعضی از
آنها صحبت خواهد شد.
به خاطر داشته باشیدکه یک کشتی گیر نه وزنه بردار است ونه کوهنوردویا دونده
اوفقط کشتی گیر است پس انجام این ورزش ها به عنوان مکمل و تقویت کننده
بدن شما می باشد پس اجرای بیش از حد هر کدام از آنها در نتیجه نهایی و
کیفیت کار شما چیزی جز اتلاف وقت وانرژی نیست.
کوهنوردی
بهترین روش کوهنوردی برای کشتی گیران به مانند کوهنوردی های بوایسا سایتیف است.
یعنی در گیر دست ها وبه کمک دست ها از صخره ها ی امن و ایمن بالا رفتن .
هر چند که کوهنوردی معمولی نیز مفید خواهد بود.
پس سعی کنید از دستان خود در بالا رفتن از کوه وصخره ها استفاده کنید.
در مورد روش های کوهنوردی عمدتا دو روش کلی وجود دارد:
یکی روش قدرتی سرعتی ودیگری روش استقامتی .
۲۲۲
تست ها و آزمون های بدنی:
تست ها و آزمون های بدنی یکی از بهترین ابزار ها جهت تشخیص روند تمرینات شما هستند.
این که شما صرفا مدام تمرین کنید ودرک نکنید که آمادگی تان نسبت به هفته
قبل یا ماه قبل چه تغییری داشته نمی تواند مناسب باشد.
تستها وآزمون های بدنی بهترین وسیله برای تایین میزان آمادگی و تشخیص دادن
این که چقدر در برنامه تمرینی خود پیشرفت ویا پسرفت داشته اید هستند.
نمونه های فراوانی از تست های بدنی وجود دارد که خیلی از آنها از طریق ابزار
پیشرفته در آزمایشگاههای ورزشی صورت می گیرد.
اما چند مورد از بهترین آزمون های بدنی که نیاز به ابزار چندانی ندارد را به شما
معرفی می کنیم.
۱-تست سرعت
۲- تست چابکی
۳- تست کوپر
تست سرعت:
تست سرعت یکی از ساده ترین تست های بدنی می باشد که هدف از اجرای آن
برآورد سرعت در ورزشکاران است.
سادگی وعدم پیچیدگی این آزمون به گونه ای است که شما براحتی می توانید

استارت بود بگذرید.
زمان به دست آمده گویای بخشی از چابکی شما می باشد.
تست کوپر:

تست کوپر یک تست بدنی برای بر آورد توان هوازی ورزشکاران می باشد.
برای اولین بار این آزمون در اوایل قرن بیستم جهت برآورد آمادگی هوازی افراد نظامی طراحی شد.
در سال ۱۹۶۸ کوپر با ایجاد تغییراتی در آن شکل کنونی آنرا ایجاد کرد.
کوپر با ثبت کردن میزان مسافتی که یک فرد در مدت زمان ۱۲ دقیقه طی می
کندبرآوردی ابتدایی از توان هوازی او بدست می آوردسپس در ادامه تمرینات او
این آزمون ها اجرا می کرد تا با مقایسه کردن آنها روند اجرای
تمرینات را مشاهده کندوبفهمد که آبا تمرینات روند مثبتی دارند یا خیر.
ورزشکاران نیز می توانند از تست کوپر در جهت براورد توان هوازی خود
استفاده کنند و بفهمند روند کلی تمرینات چه طور است.
به طور کلی اگر بتوانید ۸ دور کامل زمین فوتبال را در ۱۲ دقیقه بدوید توان هوازی مناسبی دارید.
تست ها و آزمون های مختلف دیگری نیز وجود دارد تااز آن طریق میزان قدرت
یا انعطاف پذیری عضلات ویابسیاری از شاخصه های بدنی دیگر را اندازه گیری
کرد.
را بروی تشک کشتی انجام می دهند.البته نباید از نقش خیره کننده تمرینات با
وزنه نیزغافل شدو اصولا اگر این تمرینات با توجه به یک برنامه مناسب اجرا
شود
در بالا بردن قدرت ماهیچه ها تاثیر فراوانی دارند.
اصولا هدف اصلی از اجرای تمرینات با وزنه افزایش قدرت می باشد.همچنین
تاثیرات دیگری چون بالا بردن سرعت وافزایش توان انفجاری عضلات را نیز
می توان در این تمرینات بدست آورد.
امروزه اهمیت بدنسازی درورزش به حدی است که در تمام ورزش ها بخشی از
تمرینات به کار باوزنه اختصاص می یابد.
نوع وشکل بدنسازی با توجه به عوامل مختلف وزیادی متغیر است.
سن و وزن وقد تاثیر فراوانی در طراحی یک برنامه بدنسازی دارند.
همچنین کشتی گیران باید با توجه به نزدیکی ویا دوری با زمان مسابقه نوع وشدت تمرین خود را تغییر دهند.
به دلیل پیچیدگی بسیار بالای این بخش از ورزش اصولا توصیه می شود که با یک مربی خوب بدنساز مشاوره کرده وبرنامه مناسبی را تهیه کنید.
در ادامه باید گفت که مهمترین نکته در تمرینات با وزنه این است که کشتی گیر
تفاوت بین حجیم کردن عضلات رابا بالابردن قدرت عضلانی درک کند.
متاسفانه اکثر کشتی گیران در تمرینات با وزنه بیشتر در فکر زیبایی اندام و بالا
بردن حجم عضلات هستند و پیامد آن نیز بالا بردن وزنه های سنگین تر می باشد
که این کار سبب از بین رفتن دامنه حرکتی عضلات و انعطاف پذیری ماهیچه ها
و مهمتر از همه آن ها کند شدن بدن می باشد.

-در هنگام اجرای حرکاتی که کمر در آنها درگیر است حتما مواظب باشید که قوض نزنید وبهتر است از کمربند استفاده کنید.
-سعی کنید فاصله بین ست ها را طوری استرحت کنید که خستگی از بدنتان خارج
شود واز ایجاد اسید لاکتیک و لاکتیکه شدن بدن جلوگیری کنید.-مهمترین عامل
در بالابردن کیفیت وپیشرفت شما تمرکز بروی عضلات درگیربا وزنه می باشد.-سرد
کردن بدن مهمترین عامل درجلوگیری از کند شدن بدن یا اصطلاحا **شدن می
باشد.حتما ۱۰ تا۱۵ دقیقه حرکات نرمشی انجام دهید تا اسید لاکتیک موجود در
بدن شما به عنوان سوخت مصرف شود .در غیر این صورت حتی اگربرنامه بسیار
مفیدی در اختیار داشته باشید و نرمش های انتهای تمرین را به خوبی
انجام ندهید بدن شما مقداری کند وخشک خواهد شد.

با توجه به اینکه شما با بخش های مختلف تمرینات کشتی آشنا شدید می
توانیدبه طراحی یک برنامه تمرینی بپردازید.به خاطر داشته باشید برنامه
تمرینی محدودکردن خود در یک چارچوب مشخص نیست.برای طراحی یک برنامه تمرینی
باید توجه کنید که از بهترین زمان های روز که صبح ها وعصر ها می باشند
بهترین استفاده را بکنید وسعی کنید تا تمرینات خود
را در این زمان ها انجام دهید.برای آسان کردن کار شما دو نمونه از برنامه
های تمرینی ساده را در اختیار شما قرار داده ایم تا بتوانید براساس آن وبا
ایجاد تغییراتی بهترین برنامه تمرینی را برای

صبح عصر
شنبه
بدنسازی با وزنه
مرور فن(زیرگیری)
یکشنبه
دویدن در تپه
تمرین کشتی
دوشنبه
—————-
مرور فن(خاک)
سشنبه
بدنسازی با وزنه
تمرین کشتی
چهارشنبه
دویدن در تپه
مرور فن(فنون بالا تنه)
پنج شنبه
بدنسازی با وزنه
تمرین کشتی
جمعه
یک هفته کوهنوردی-هفته دیگر تست کوپر

آخرین مطلب در این بخش این است که شما باید در تمرینات خود تنوع را نیز به کار ببرید.
این که شما مدت طولانی به یک شکل تمرین کنید سبب می شود تا در تمرینات
بی انگیزه وبی میل شوید.
سعی هرچند هفته یکبار به بدن خود استرحت دهید تا بدن بتواند قوای از دست رفته خود را دوباره بدست آورد.

 

222
کاهش وزن
یکی از مطالبی که همیشه توجه کشتی گیران رابه خود جلب کرده است کاهش
وزن بدن می باشد.
کشتی گیران برای کسب نتایج بهتر و کسب موفقیت بیشتر از وزن بدن خود
می کاهند تا در وزنی پایین تر کشتی بگیرند.
در مورد وزن کم کردن باید گفت که بعضی از ورزشکاران بیش از حد و به طور
غیر علمی از وزن بدن خود کم می کنند.
گاهی دیده شده که ورزشکاری بیش از ۱۰ یا۱۲ کیلوگرم وزن کم کند.
البته وزن کم کردن یک مطلب است و خوب وسرحال سر وزن رسیدن مساله
دیگری است.
بدون هیچ تردیدی وزن کم کردن های مکرر وبیش از حد اثرات مخرب کوتاه مدت و بلند مدت فراوانی دارد.
اگر کشتی گیران تحت نظر پزشک وبا یک برنامه غذایی مناسب در مدت طولانی این کار را انجام دهند اثرات منفی ومخرب آن تا حد زیادی کاهش
می یابد.
با توجه به قوانین جدید کشتی کارشناسان وپزشکان ورزش کم کردن بیش از ۴یا۵ کیلو از وزن بدن را مناسب نمی دانند.
اینکه شما دریک روز باید ۵یا۶ دور مسابقه سنگین را برگزار کنیدنشان می دهد
که بیش از حد کاهیدن وزن بدن سبب تحلیل نیرو و توان شما خواهد شد.
۲۲۲
پیش از آنکه حرارت بدن افزایش پیدا کند آب توانایی جذب مقدار مناسبی از
حرارت بدن را دارا می باشد.
اگر بدن کشتی گیر با کم آبی مواجه شد سیستم خنک کننده بدن دچار مشکل می شود.
در حالت عادی قلب یک انسان حدود ۵ لیتر خون در دقیقه پمپاژ می کند .
با کاهش آب بدن حجم خون کم می شود پس ناگزیر قلب باید بیشتر کار کند تا
همان مقدار خون را پمپاژ کند.
این کار سبب بالا رفتن ضربان قلب می شود که به سیستم خنک کننده بدن
فشار بیشتری می آورد.
کاهش آب بدن سبب کاهش حجم پلاسمای خون ودر ناهیت کاهش خون می شود.
قلب در چنین حالتی باید این کاهش را جبران کند.در نتیجه حجم گلبول های
قرمز کاهش یافته وچون نقش گلبول های قرمز در بدن حمل اکسیژن و دی اکسید کربن است پس اکسیژن کمتری به بافت های بدن میرسد و در نتیجه
دی اکسید کربن کمتری از آن ها بیرون می رود.
کم آبی سبب می شود حرکت بین گلبول های قرمز بیشتر شده ودر نتیجه سبب
ضعف و خستگیکشتی گیر می شود.
به یاد داشته باشید مقدار وزنی که یک ورزشکار می تواند بدون عوارض مهمی
کم کند به بهترین وزن او(بهترین سطح وزنی که کشتی گیر عملکردخوبی دارد)
بستگی دارد نه به اینکه در چه وزنی می خواهد کشتی بگیرد.

-سعی کنید نان وبرنج رااز غذای روزانه حذف کنید.
-غذا را آرام وبا جویدن زیاد بخورید.
-از سبزیجات به خصوص کلم وکاهوو هویج استفاده کنید.
-برای کوچک کردن حجم مثانه می توانید قبل از غذا یک لیوان آب بنوشید.

آسیب های ورزشی
تقریبا همه کشتی گیران با مصدومیت های جزیی ومهم بدن روبرو شده اند.
بروز آسیب های ورزشی هنگام مسابقات وتمرینات یک امر عادی می باشد.
دلایل زیادی سبب بروز مصدومیت های ورزشی می شود که یکی از مهمترین
آنها گرم کردن نا کافی بدن است.
در هنگام شروع ورزش بدن سخت و خشک است وبه راحتی آسیب می بیند.
پس همواره تلاش کنید تا بدن را کاملا گرم کنید.
از دلایل دیگر موثر در آسیب های بدنی انعطاف دامنه عضلانی می باشد.
اصولا کشتی گیرانی که از انعطاف بدنی بالا تری برخوردارند خیلی کمتر در
معرض آسیب دیدگی قرار دارند.
بنابراین بکوشید تا در هفته دست کم یک جلسه را برای بالا بردن انعطاف بدنی
قرار دهید.
از دیگر علت های مصدومیت های ورزشی تمرین بیش از اندازه می باشد.
کشتی گیرانی که چند بار در روز و بدون تغذیه مناسب و استراحت تمرین می کنند خیلی راحت در معرض مصدومیت قرار دارند.
به یاد داشته باشید که تمرین بیش از حد سبب کاهش املاح معدنی بدن مانند
سدیم-پتاسیم ومنیزیم می شود.
اما بیشترین قسمت هایی که کشتی گیران دچار مصدومیت در آنها می شوند
۲۲۲
کوفتگی عضلانی
کوفتگی عضلانی از دیگر آسیب های مزمن در ورزشکاران می باشد و معمولا
بین ۸ تا ۲۴ ساعت پس از تمرینات شدید بوجود می آید.انباشتگی اسید لاکیتک در
ماهیچه ها خودرا به صورت یک درد بازدارندهفعالیت های بدنی نشان می دهد.
در این هنگام بهتر است قبل از هر چیز پس از تمرین سنگین متناسب آن استراحت فعال انجام دهید.
معنی استراحت فعال این است که انجام حرکات نرمشی ملایم-دوهای بدون
فشارواینگونه حرکات که سبب ریکاوری وبازگشت بدن به حالت اولیه میشود.این
حرکات سبب از بین رفتن اسید لاکتیک ودر پی آن از میان رفتن عوارضی چون
کوفتگی خواهد شد.برای این که کوفتگی را از بدن خود خارج کنید می توانید کار
های زیر را انجامدهید:
-انجام حرکات نرمشی ملایم
-گرفتن دوش آب گرم
-ماساژ محل کوفتگی با آب گرم(آب درمانی)
-استفاده از پماد های گرم کننده
-استراحت
-ماساژ بدنی مناسب

البته به یاد داشته باشید که یخ را به طور مستقیم بروی عضو آسیب دیده
قرار ندهید. یخ را داخل یک کیسه مناسب قرار داده و سپس آن را بروی عضله یا
عضو آسیب دیده قرار دهید.
پس از کمپرس یخ ومحدود کردن آسیب دیدگی و جلوگیری از تشدید آن در مرحله بعد
نوبت به بخش بعدی کار می رسد که از راه آب گرم وگرما درمانی انجام می
گیرد.
ماساژ دادن روش خوبی می باشد تا با ایجاد گرما در عضله وعضو آسیب دیده  شروع به درمان آن کرد.
البته استفاده از پماد های دارویی مناسب نیز تاثیر بهتری در ماساژ دادن دارد.
دوش آب گرم وآب درمانی نیز راهکارهای مناسب دیگری برای رفع مصدومیتمی
باشند.یکی دیگر از روش های درمان آسیب دیدگی ها درمان از طریق بدنسازی و
کار با وزنه می باشد.حرکات آرام و نسبتا قدرتی همچون وزنه زدن سبب می شود
تا ماهیچه های  قسمت آسیب دیده قوی تر شده ودر نتیجه در بهبود شما بسیار
موثر خواهد بود.تاثیر کار با وزنه به حدی است که پزشکان برای کسانی که عمل
های جراحی انجام داده اند یک دوره خاص کار با وزنه تجویز می کنند.امیدوارم
هیچ وقت دچار مصدومیت نشوید ودر صورت بروز چنین مشکلی بتوانید با اطلاعاتی
که بدست آوردید آن را درمان کنید.

 

تغذیه ورزشی
بدون هیچ تردیدی مواد غذایی ونوع تغذیه نقش بسیار مهمی در پیشرفت یک کشتی گیر دارد.
بالا بودن کیفیت تمرینات سخت ومشکل تنها از طریق تغذیه مناسب ممکن است.
هرچه شدت تمرینات اضافه شود به طبع نوع ومقدار ماده غذایی مورد نیاز بدن تغییر می کند.
یکی از بزرگترین مشکلات ورزشکاران جوان که از لحاظ مادی در وضعیت مناسبی قرار ندارند نوع تغذیه است.
به دلیل قیمت بالای مواد غذایی مناسب و مشکلات مالی نوع تغذیه ورزشکاران
براساس برنامه غذایی نیست بلکه براساس نیاز بدن و رفع گرسنگی است. یعنی
اگرشما شما مواد غذایی پر کالری وکم حجم مصرف نکنید ناگزیر از مواد غذایی
پر حجم که فاقد انرژی خالص است استفاده می کنید وطبعامشکلاتی همچون تجمع
چربی های زاید در بدن و در نتیجه اضافه وزن های بیهوده را شاهد هستیم.
در این فصل از کتاب سعی شده که شما را با مواد غذایی آشنا کرده و سبب شویم
تا شما با یک برنامه غذایی مناسب اما ارزان تمرینات خود را ادامه دهید.
اصولا برای موفقیت در ورزش سه اصل اساسی وجود دارد:

۲۲۲

کربوهیدرات
کربوهیدرات یکی از مهمترین بخش های تشکیل دهنده مواد غذایی است.
کربوهیدرات که از آنها به عنوان مواد قندی نیز نام برده می شود دارای انواع مختلفی است که یکی از ساده ترین آنها گلوکز نام دارد.
از ترکیب گلوکز با مواد دیگر انواع پیشرفته تری از کربوهیدرات ها ایجاد می شود که ساکاروز-لاکتوز و مالتوز برخی از آنها می باشند.
ساکاروز به فراوانی در چغندر –نیشکر-ذرت خوشه ای وعسل وجود دارد.
لاکتوز تنها در شیر به طور طبیعی وجود دارد و قند شیر نیز نامیده می شود.
شیرینی لاکتوز کمتر از ساکاروز می باشد.
مالتوز در فرآورده های به دست آمده از جو وحبوبات وجود دارد.
یکی دیگر از انواع مهم کربوهیدرات نشاسته می باشد که به فراوانی در ذرت و
انواع غلات –نان-ماکارونی وشیرینی های آردی وجود دارد.
نخود-لوبیا وسیب زمینی دارای مقادیر فراوانی از نشاسته هستند.
نوع دیگری از کربوهیدرات ها وجود دارند که جزو گروه چند قندی های حیوانی هستند.مهمترین ماده این گروه گلیکوژن نام دارد.
گلیکوژن در روند گلیکوژنیز از گلوکز ساخته می شود ودر بافت های حیوانات
ذخیره می شود.
در بدن افراد معمولی که از تغذیه خوبی برخوردار هستند ۳۷۵ تا ۴۷۵ گرم
۲۲۲
نقش کربوهیدرات هادربدن
کربوهیدرات ها نقش های مهم و زیادی در بدن ایفا می کنند که برخی از آنها
عبارتند از:
-منبع انرژی
-ذخیره سازی پروتیین
-چاشنی و مکمل سوخت وسازی
-سوخت مورد نیاز دستگاه عصبی

نقش کربوهیدرات ها در تمرین شدید
گلیکوژن ذخیره شده در ماهیچه ها وگلوکز موجود در خون اصلی ترین منبع انرژی
در اولین دقایق تمرین وهنگام تمرین های بسیار شدیدندکه برای تامین
سوخت وساز هوازی کافی است.
کربوهیدرات ها تنها مواد غذایی اند که در موقعی که اکسیژن رسانی به عضلات
برای تامین نیاز های اکسیژنی کافی نیست فراهم کننده انرژی است.
یعنی در تمرینات پر فشار وسنگین شما باید دارای منابع خوبی از کربوهیدرات باشید تا بتوانید کیفیت خوبی را در تمرینات داشته باشید.
نقش کربوهیدرات ها در تمرینات طولانی با فشار متوسط
در گذاز از حالت استراحت به تمرین زیر بیشینه تقریبا کل انرژی از گلیکوژن
ذخیره شده در عضلات فعال تامین می شود.
۲۲۲
ورزشکاران سعی کنند تا محلول آب قند خیلی غلیظ را پس از تمرین مصرف
کنند وسعی کنند محلول آب قندی که متعدل است را به فواصل ۳۰ دقیقه در
هنگام تمرین مصرف کنند.
توجه داشته باشید هنگامی که آب قند بتدریج در طول دوره تمرین مصرف می شود
با ترشح زیاد انسولین که سبب کم شدن قند خون می شود جلوگیری می کند.
نکته بسیار مهم دیگر این است که خوردن محلول قندی غلیظ ۳۰ دقیه قبل از
تمرین مانع ارایه توانایی های شما می شود و سبب شده که انسولین بیش از حد
در بدن تولیدشده وباعث کاهش قند خون می شوددر نتیجه یک حالت ناتوانی
ویا اصطلاحا دم کردنی دربدن ایجاد می شود.
پس بهتر است قبل از تمرین آب خالص ودرهنگام تمرین بین فواصل ۳۰ دقیقهآب قند مصرف شود.


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

 

تغذیه در رشته ورزشی کشتی     یک کشتی گیر برای آن که بتواند در یک مسابقه پیروز شود، می باید در بهترین شرایط قرار داشته باشد. بر این اساس دانستن اصول مقدماتی تغذیه و به کارگیری آنها برای چنین فردی، حیاتی خواهد بود.مهم ترین مطالب قابل ذکر در این رابطه عبارت اند از:▪ آب :کمبود آب بدن (دهیدراتاسیون)، دشمن اصلی شماست. زمانی که بدن شما کم آب می شود، حجم خون شما به شدت کاسته می گردد و افت فشار خون رخ می دهد.در چنین شرایطی خون رسانی به بافت ها به خوبی انجام نمی شود و سلول های بدن مواد مورد نیاز خود را نمی توانند دریافت کنند و مواد دفعی در اطراف آنها تجمع می یابد. این مجموعه ی عوامل، موجب تشدید احساس خستگی می گردد.مطالعات متعددی تاکنون بر روی این موضوع صورت گرفته و همگی نشانگر آن است که کم شدن آب بدن حتی در مقادیر اندک نیز موجب آسیب رساندن به عملکرد ورزشی و ضعف عضلانی ورزشکار می گردد. زمانی که بدن فرد کم آب می شود، عمل تعریق به سختی انجام می شود.در این حالت فرد بیشتر در معرض آسیب های ناشی از افزایش دمای داخلی بدن و گرما قرار می گیرد، زیرا بدن انسان با انجام عمل تعریق، بخشی از دمای داخلی را به بیرون رانده و سبب خنک شدن محیط داخلی می گردد.قابل توجه آن که افزایش دمای محیط داخلی بدن نه تنها موجب بیماری فرد می شود، بلکه می تواند به آسیب های عضلانی، نارسایی کلیوی و حتی مرگ منجر شود.حدود یک ساعت قبل از ورزش یا مسابقه، ۳ ۲ لیوان آب بنوشید و پس از ورزش، مصرف آب میوه های طبیعی را فراموش نکنید.بنابراین برای نوشیدن آب، منتظر احساس تشنگی نشوید. مصرف مایعات مورد علاقه یا نوشیدنی های ورزشی نیز به شما کمک می کند. البته در صورت عدم دسترسی به این موارد، به مقدار زیاد آب بنوشید. در مرحله ی پس از ورزش، مصرف آب میوه های طبیعی را فراموش نکنید.حتی اگر تشنه نیستید، حدود یک ساعت قبل از ورزش یا مسابقه، ۳ ۲ لیوان آب بنوشید. این کار جلوی تشنگی شما را گرفته و به شما کمک می کند تا شدیدتر و برای مدت طولانی تری به مسابقه پرداخته یا تمرین کنید.فراموش نکنید اثر بخشی تمرینات سخت و شدید، تنها در صورت وجود ذخایر کافی ومطلوب آب در بدن شما میسر خواهد بود.● املاح معدنیبرای آن که فعالیت عضلات شما به خوبی انجام شود به میزان متناسبی از الکترولیت ها و مواد معدنی نیاز دارید.بدن شما در هنگام تعریق برخی مواد معدنی نظیر : سدیم ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم را از دست می دهد که این اتلاف در طی ورزش به دلیل افزایش میزان تعریق، افزایش می یابد. عدم جایگزینی این الکترولیت ها که از طریق عرق و ادرار از دست رفته است، به توان و عملکرد ورزشی شما آسیب می رساند. جالب توجه آن که تحقیقات نشان می دهد که افراد با وزن مطلوب، کمترین میزان تعریق را داشته و بر این اساس الکترولیت کمتری را از دست می دهند.افراد با وزن ایده آل، کمترین میزان تعریق را داشته و بر این اساس املاح کمتری را از دست می دهند.در صورتی که از نوشیدنی های ورزشی استفاده می کنید، انواعی را که حاوی الکترولیت ها هستند، انتخاب کنید تا به تأمین نیاز شما به مواد معدنی کمک نماید. البته برای مصرف در حین ورزش، بهتر است نوشیدنی از انواع ایزوتونیک ( نوشیدنی حاوی الکترولیت ها که غلظت آن مشابه خون باشد ) انتخاب شود تا با سهولت بیشتری جذب شده و موجب ناراحتی های گوارشی نگردد. برای آن که انتخاب درستی داشته باشید به برچسب محصول مراجعه نمایید.● کربوهیدرات برای حداکثر ذخیره ی انرژیکربوهیدرات مصرفی روزانه ی شما به صورت گلیکوژن در عضلات ذخیره می شود. اگر چه پروتئین و چربی نیز به عنوان منابع انرژی مورد استفاده قرار می گیرند، لیکن کربوهیدرات سریع ترین و به صرفه ترین منبع انرژی بوده و نیازهای فوری انرژی را تأمین می نماید.برای آن که عضلات شما ذخایر قابل توجهی از این مواد را در خود جای دهند، در طی چند روز قبل از مسابقه میزان کربوهیدرات برنامه ی غذایی خود را افزایش داده و از منابع غنی از کربوهیدرات استفاده نمایید.چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

مواد غذایی غنی از کربوهیدارت شامل : انواع نان ، برنج و سایر غلات ، سیب زمینی ، ماکارونی ، کیک و شیرینی هاست.در طی چند روز قبل از مسابقه میزان کربوهیدرات برنامه ی غذایی خود را افزایش داده و از منابع غنی از کربوهیدرات استفاده نمایید.برخی متخصصان به ازای هر ساعت فعالیت ورزشی شدید، حدود ۶۰ ۳۰ گرم کربوهیدرات را توصیه می کنند.حال آن که در طی دوره های مسابقات فشرده، به طور معمول، ورزشکار زمان کافی برای مصرف یک وعده ی غذایی مطلوب جهت تأمین نیازهای خود را ندارد.در چنین شرایطی، یک میوه و یک مکمل انرژی زای کربوهیدراته می تواند منبع خوبی از کربوهیدرات، برای ورزشکار باشد● ویتامین ها و آنتی اکسیدان هااین سئوال برای بسیاری از ورزش کاران وجود دارد که آیا دریافت مکمل ویتامینی در بهبود عملکرد ورزشی یک کشتی گیر مؤثر بوده و اساساً مورد نیاز می باشد؟در پاسخ به این سئوال ذکر این نکته لازم است که در صورت دریافت یک برنامه ی غذایی متعادل که حداقل ۵ واحد میوه و سبزی در تنظیم آن در نظر گرفته شده باشد، به احتمال زیاد اکثر ویتامین های اساسی، در حد مورد نیاز دریافت گردیده و مصرف مکمل لزومی نخواهد داشت.البته کشتی گیران در دوره ی تمرینات فشرده و نیز دوره هایی که قصد کاهش وزن دارند؛ برنامه ی غذایی متعادلی دریافت ننموده و این امر به طور معمول در یک دوره ی زمانی طولانی صورت می گیرد. لذا برای اطمینان از آن که امکان بروز کمبود ویتامینی را در این موارد از بین ببریم، مصرف یک مکمل ویتامینی می تواند مفید باشد.برای پیشگیری و کاهش ضایعات اکسیداتیو(تخریب) بافت ها، مصرف آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین E و C می تواند مفید باشد.از طرف دیگر انجام فعالیت بدنی سنگین، با افزایش میزان رادیکال های آزاد در خون، به بافت های بدن آسیب وارد می کند. لذا برای پیشگیری و کاهش ضایعات اکسیداتیو بافت ها، مصرف آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین E و C می تواند مفید باشد.بهترین منبع ویتامین E آجیل و روغن های گیاهی مثل : روغن جوانه گندم، آفتابگردان، بادام، گردو ، فندق ، ذرت و زیتون است.ویتامین C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات ( پرتقال ، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی )، کیوی ، انواع توت، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز موجود است.● کراتین برای توان و عملکرد ورزشی بهترکراتین ترکیبی است پروتئینی که در گوشت قرمز و در برخی مواد غذایی دیگر یافت می شود. این ترکیب در بدن، به عنوان ذخیره ی انرژی، برای انجام فعالیت های بدنی به ویژه انواع ورزش های بی هوازی که با شروع تند همراه بوده و نیز حرکات سریع ورزشی نظیر زیرگیری ها در کشتی به کار می رود. برخی از مکمل هایی که در حال حاضر توسط ورزشکاران مصرف می شوند، اساس علمی ندارند. ولی این موضوع در مورد کراتین صادق نیست.مطالعات علمی متعدد، نشانگر آن است که کراتین موجب افزایش قدرت، اندازه و عملکرد ورزشی می شود. مطالعات بسیاری نیز تأیید کننده ی بی ضرر بودن این ماده می باشند و محققان با به کارگیری این مکمل تحت شرایط کنترل شده، هنوز عوارض جانبی خاصی از این ماده گزارش ننموده اند.مصرف کراتین باید تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه باشد.این مکمل حدود ۱۵۰ سال است که به مصرف می رسد و نخستین بار توسط پزشکان، برای بهبود عملکرد عضلات و سلول های عصبی استفاده شد. مطالعات بر روی کشتی گیران نشانگر آن بوده که مصرف این ماده، موجب افزایش قدرت بدنی و کاهش درد ناشی از ورزش سنگین می شود.علاوه بر این ، مصرف کراتین در ورزشکارانی که برنامه ی غذایی کم کالری دارند، به حفظ اندازه و توان عضلات کمک می نماید.توجه داشته باشید که در مصرف کراتین، باید به توصیه ی متخصص تغذیه یا پزشک عمل نموده و بیش از مقدار تجویز شده میل نکنید، زیرا مصرف بیش از حد آن، تنها دور ریختن پول بوده و ممکن است باعث بروز عوارضی در بدن شود.● توصیه های تغذیه ای برای کشتی گیرانهیچ گاه بیش از ۱ کیلوگرم در هفته، وزن خود را کاهش ندهید. با رعایت این میزان استاندارد کاهش وزن، در واقع حداقل کاهش بافت عضلانی را دارید و با کاهش بیشتر ازاین مقدار، اتلاف بافت عضلانی رخ می دهد.در صورتی که به دلیل تمرینات سخت و فشرده، در هفته بیش از ۵/۱ ۱ کیلوگرم وزن کم کردید، مقدار بیشتری میوه، سبزی و غلات مصرف کنید تا نیاز شما برطرف گردد.برای کاهش وزن تنها، به برنامه ی غذایی کاهش وزن اکتفا نکرده و به یاد داشته باشید که انجام فعالیت های هوازی مثل پیاده روی، چربی بدن شما را خواهند سوزاند و انجام تمرینات با وزنه، وزن عضلات شما را افزایش می دهد. بنابراین توأم نمودن این ورزش ها با برنامه ی غذایی، مقدار چربی بدن شما را کم خواهد کرد.انرژی مورد نیاز شما، وابسته به اندازه ی بدن شماست. کوچک جثه ترین کشتی گیر نیز حداقل ۱۷۰۰ کیلو کالری انرژی در روز نیاز خواهد داشت و دریافت انرژی کمتر از این میزان، به کاهش وزن فرد منجر می گردد.از دریافت مایعات روزانه غافل نشوید و سعی کنید دریافت مایعات شما در حد مطلوب باشد. برای آن که از کم آبی (دهیدراتاسیون) و خستگی زودرس جلوگیری شود، ۵/۱ برابر وزن از دست رفته ی خود، در طی تمرین و مسابقه، آب یا مایعات دیگر بنوشید.رژیم غذایی روزانه ی خود را با مشورت متخصصان تغذیه تنظیم کرده و از تمامی گروه های غذایی بهره ببرید. در عین حال به یاد داشته باشید مصرف غلات، سبزی جات و میوه جات به دلیل وجود کربوهیدرات در آنها، برای شما مفید خواهند بود.برای جلوگیری از کم آبی (دهیدراتاسیون) بدن و خستگی زودرس ، ۵/۱ برابر وزن از دست رفته ی خود، در طی تمرین و مسابقه، آب یا مایعات دیگر بنوشید.از نوشیدنی هایی استفاده کنید که سریع تر جذب شوند و در عین حال ذخایر انرژی بدن شما را نیز تجدید نمایند. لذا از نوشیدنی های ورزشی که حاوی ۱۷ ۱۴ گرم کربوهیدرات در هر لیوان (۲۵۰ میلی لیتر) و مقدار کمی نمک طعام می باشند، مصرف کنید. این نوشیدنی ها علاوه بر تأمین مایعات و مقداری انرژی، املاح معدنی بدن شما را نیز تأمین می کنند.پس از وزن کشی، با مصرف مایعات، غذاهای کربوهیدراتی و نوشیدنی های کربوهیدراتی ورزشی، علاوه بر بازسازی ذخایر انرژی از دست رفته ی خود، وضعیت مایعات بدن را بهبود دهید. البته در دریافت این اقلام نیز زیاده روی نکنید تا دچار مشکلات و عوارض گوارشی نشوید.در رستوران ها و از بین غذاهای آماده، غذاهایی با چربی کمتر را انتخاب کنید. برای این منظور سس کم چرب و ماست کم چرب انتخاب های خوبی می باشند.غذاهای چرب، نظیر: کره، انواع روغن ها و غذاهای سرخ کرده را در برنامه ی غذایی روزانه ی خود به ویژه در روز مسابقات، به مقدار کم مصرف کنید و غذاها را بیشتر به صورت آب پز میل کنید.منبع: pezeshkan.org  

 

 

 

 


تخته نرد خاتم، بهترین انتخاب برای هدیه


رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


ارزانتر سفر کنید! بلیط زمینی وهوایی


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین

لیست بهترین باشگاه های تناسب اندام تهران|


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر

کفش چرم اصل تبریزباتضمین کیفیت برای روزمرد


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران

کیف های جذاب مردانه برای استایل‌های خاص


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


راهنمای سفر کم هزینه در ایران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

خانه » تمرین » افزایش قدرت بدنی با ۱۰ تکنیک کلیدی + نکات‌مهم

قدرت، بنیاد تمامی حرکت‌های ورزشکاری و شاهکارهای فرا انسانی است. قدرت تنها محدود به اندازه‌ عضلات و ظرفیت آنها نیست؛ زمانی که قوی‌تر شوید، بهتر می‌توانید وزن کم کنید، سریع‌تر می‌دوید و قوی‌تر ضربه می‌زنید! قبول دارید که باید روی افزایش قدرت بدنی‌تان کار کنید؟

در ادامه 10 تکنیک ساده افزایش قدرت بدنی را به شما آموزش می‌دهیم که قدرتتان را از این رو به آن رو می‌کنند! همراه مجله فیت شیپ باشید.

آنچه در این مقاله از مجله فیت‌شیپ می‌خوانید:

فهرست مطالب این مقاله

چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

قبل از شروع آموزش این نکات مهم به شما، توصیه می‌کنیم حتما از یک راهنما و مربی خوب در این عرصه کمک بگیرید.

فراموش نکنید هر بخشی از بدن شما، دنیای پیچیده‌ای دارد و در صورت عدم شناخت کافی از این پیچیدگی‌ها، ممکن است دچار آسیب شوید.

اسکات، ددلیفت، پرس سینه و پرس شانه، بهترین تمرین‌های قدرتی هستند. بارفیکس و حرکت قایقی نیز بسیار خوب هستند، اما موارد قبلی در اولویت هستند.

تمام لوازم جالب و فانتزی را فراموش کنید. هالتر پادشاه تمام آنهاست، دمبل ملکه و بقیه لوازم چندان قابل توجه نیستند! یعنی مفید و کاربردی هستند، اما اساسی و پایه‌ای نیستند.

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، تمرینات خود را با هالتر آغاز کنید. هالتر باعث می‌شود که وزن زیادی را بلند کنید و وزنه سنگین زدن، اولین قدم در جهت قوی تر شدن است.

بعضی از مربیان، ورزشکارانشان را مجبور می‌کنند تا با سرعت مشخصی حرکات وزنه را تکرار کنند. مثلا 3 ثانیه بالا، 1 ثانیه پایین.

پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدت و سرعت تمرینات بدنسازی، می‌توانید مقاله ” مدت زمان تحت فشار (TUT) تمرینات بدنسازی ” را که قبلا در این سایت منتشر شده است، مطالعه کنید.

این کار برای حرفه‌ای‌ها عالی است، اما اگر تازه‌کار هستید، تنها چیزی که لازم است بشمارید تعداد حرکات ست است.

به سادگی بر بلند کردن و پایین آوردن وزنه‌هایتان به شیوه‌ای کاملا کنترل شده تمرکز کنید و برای یک ثانیه زمانی که وزنه در بالا است، توقف کنید.

تنها کاری که انجام دهید این باشد که به مرور زمان و به طور پیوسته و تدریجی، وزنه‌های خود را سنگین‌تر کنید.

پیشنهاد مطالعه : اگر ورزشکار تازه‌کاری هستید، توصیه می‌کنیم حتما با “مقدمات اولیه برای بدنسازان تازه‌کار” را بخوانید. در این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم که مسیر یک بدنساز تازه‌کار تا موفقیت باید به چه صورتی باشد و چه نیازهایی در این مسیر وجود دارد.

تمرینات، ست‌ها، تکرارها و نتیجه هر تمرین را ثبت کنید. بهترین وزنه‌هایی که زدید و بیشترین تکرارها که با وزنه ثابتی انجام داده‌اید را ثبت و دنبال کنید. همواره خواهان بهبود این اعداد و ارقام باشید تا نمود عینی آن را در افزایش قدرت بدنی خود مشاهده کنید.

لازم به ذکر است برای پیشرفت در دوره‌های تمرینات مقاومتی ثبت عملکرد شما الزامی است! شما باید روند پیشرفت خود را چک کنید تا دوره‌های پیشروی تمرینات مقاومتی را طی کنید.

پیشنهاد مطالعه : در مطلب “راهنمای جامع تمرینات قدرتی“، اشاره کوچکی به این مسئله شده است که توصیه می‌شود مطالعه کنید.

این را بدانید که افزایش قدرت بدنی با زیاده روی و افراط ممکن نمی‌شود! تمرینات خود را بیش از حد طولانی نکنید. کوتاه بودن تمرینات به افزایش هورمون‌های ضروری بدنتان کمک خواهد کرد.

حتی می‌توان گفت تمرینات بسیار زیاد، سطح هورمون‌هایی که مانع رشد عضلات می‌شوند را بالا می‌برد. قطعا هیچ بدنسازی خواستار کاهش رشد ماهیچه‌هایش نیست! شما چطور؟

درضمن زمانی که شما تمرینات بسیار زیادی را در یک جلسه ورزشی انجام می‌دهید، حداقل بعضی از آنها ناقص انجام می‌شوند در حالی که تمام چیزی که شما نیاز دارید تنها انجام یکی دو تمرین قدرتی است. یک تمرین برای متعادل کردن بدن و قوی تر کردن عضلات هدف و دیگری یک حرکت خاص که بسته به هدفتان انتخاب شده. مثلا تمرینات شکمی یا تمرین بر روی ساعد و یا حرکات ساق پا.

پیشنهاد مطالعه : تمرینات سیکس پک شکم برای شش تکه کردن

ممکن است که بازه‌های متفاوت زیادی از تعداد تکرارهای یک حرکت را در انجام تمرینات ورزشی داشته باشید، اما 5 تکرار در هر ست به نظر می‌رسد که بهترین ترکیب از اندازه عضلات و قدرت را حاصل می‌کند. به خصوص برای تمرینات قدرتی که در تکنیک اول اشاره کردیم.

تعداد تکرارهای هر ست به عوامل متعددی بستگی دارند و اصولا در برنامه نباید همیشه ثابت باشند. در اینجا منظور فقط برای افزایش قدرت است.

دلیل اصلی اینکه روند پیشرفت ورزشکار و افزایش قدرت او متوقف می‌شود، این است که آنها برای مدت بسیار زیادی، وزنه‌های بسیار سنگینی می‌زنند.

غرور را رها کنید و برای انجام بازه‌های تکرار که در هر ست باید انجام دهید، 10% از بیشترین میزان وزنه ای که می توانید بزنید، بکاهید.

ر هر جلسه، میزان وزنه را افزایش دهید اما این افزایش بیش از پنج کیلو نباشد و به همان وزنه زدن‌ها پایبند باشید. در این صورت به ندرت روند رشد شما متوقف خواهد شد.

تمرینات اینتروال به افزایش قدرت بدنی کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید لاغر و سالم باشید، انجام ورزش‌های کاردیو یکی از واجبات است. اما دویدن یا دوچرخه سواری طولانی، میزان هورمون‌هایی که بافت عضلات را می شکنند، افزایش می‌دهد.

برای قوی‌تر شدن و در عین حال لاغرتر شدن، تمرینات کاردیو را به صورت اینتروال انجام دهید. مثلا به تپه‌ای با شیب ملایم بروید و تا بالای آن را سریع بدوید (در حد چند دقیقه منظور است، نه طولانی)، سپس مسیر برگشت را، راه بروید. زمانی که دوباره آماده بودید، سریع بدوید.

در اولین جلسه تمرین، نیمی از تعداد دفعاتی که فکر می‌کنید تا می‌توانید سریع بدوید را انجام دهید. در جلسه تمرینی بعدی، دو دفعه بیشتر از دفعه قبل، سریع و انفجاری بدوید.

پیشنهاد مطالعه : پیشنهاد می‌شود درباره ” تمرینات اینتروال ” بیشتر بخوانید.

هر کاری که برای یک سمت از بدن انجام می‌دهید، باید برای سمت دیگر نیز انجام دهید. این قانون را در تمرینات دنبال کنید و از عدم تعادل بین عضلات بپرهیزید. برای مثال با انجام اسکات عضلات چهار سر را تحت فشار قرار می‌دهید پس ددلیفت‌های رومی را نیز انجام دهید تا همسترینگ را تحت فشار قرار دهد. یا برای مثال تمرینات سینه شما، باید با تمرینات وزنه زدن پشت، متعادل شود.

مجبور نیستید که حرکت متعادل کننده را درهمان جلسه تمرینی انجام دهید، اما باید در همان هفته انجام شود.

در کل، از نسبت 2 به 1 در حرکات کششی و هل دادنی استفاده کنید. مثلا اگر پرس تخته را در روز دوشنبه انجام دادید، می‌توانید بارفیکس را در روز سه شنبه و حرکات مربوط به کشیدن از پهلو را در روز پنجشنبه انجام دهید.

هر تمرین پرسی (pressing) دیگر که انجام می‌دهید نیز، باید از این فرمول پیروی کند.

ممکن است فکر کنید که می‌دانید چطور باید حرکت‌های قدرتی را انجام داد (حرکات اشاره شده در تکنیک 1)، اما آیا مطمئن هستید؟ همانطور که در مطلب “5 حرکتی که به احتمال زیاد اشتباه می‌زنید!” مطالعه کردید نکات جزئی در تمرینات اغلب توسط ورزشکاران نادیده گرفته می‌شوند.

پس یکبار دیگر به نکات مهمی که در اجرای این 4 حرکت قدرتی باید رعایت کنید دقت داشته باشید:چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

نکات و مسائل گفته شده در این مطلب تقریبا برای تمامی افراد صدق می‌کند. اما معمولا افرادی که در رشته‌های فیزیک، فیتنس، رشته‌هایی مثل فوتبال و رزمی فعالیت می‌کنند به شدت به این فکر می‌کنند که چطور باید افزایش قدرت بدون افزایش حجم داشته باشند. زیرا حجم زیاد مانع فعالیت حرفه‌ای این افراد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : ” فیتنس چیست؟ + تعریف اندام متناسب و ایده‌آل “

در نتیجه این افراد یا حتی کسانی که بدن کم چگالی اما پر قدرت را می‌پسندند، بهتر است برخی نکات دیگر را نیز به صورت مکملی در کنار راهکارهای این مقاله رعایت کنند.

پیشنهاد مطالعه : به جهت اینکه این مقاله بسیار طولانی می‌شود، ما این مسائل را در مقاله‌ای دیگر، برای شما جمع آوری کرده‌ایم که می‌توانید با مطالعه آن و به کارگیری راهکارهای گفته شده به این هدف نیز برسید: “افزایش قدرت بدون افزایش حجم با 10 راهکار کلیدی“

همانطور که در طول مطلب صحبت شد، افزایش قدرت بدنی را برای هر هدفی که داشته باشید امری ضروری است و باید به طور تدریجی وضعیت آن را بهبود داد.

امیدواریم با بهره گیری از نکات و اصولی که ذکر شد به این مهم دست یابید و به اهداف خود برسید. حتما به سایر مطالب علم تمرین مجله فیت شیپ نیز سر بزنید.

مجله فیت شیپ

یوگا از واژه سانسکریت “yuji” به معنی اتحاد مشتق شده‌ ­است و امروزه می‌دانیم که ورزش یوگا تمرینی برای قرار…

مجله فیت شیپ

شاید در خودمان احساس می‌کنیم که توانایی رقابت در مسابقات کراس فیت را داریم و می‌خواهیم در آن شرکت کنیم و…

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

ممنون از وبلاگ خوبتون

tashakor mikonam az shoma be khatere mataleb khob va zahmat haee ke mikeshid

عالی بودن ممنون
مرسی از زحماتتون

Slm tashkr babt mtalb khbton mikhstm bdnm aya boks alave br inkeh vrzesh mnasebi bry afzayesh ghodrat bdni hast mitone bry tanasb andam hm khb bashe?

سلام وقتتون بخیر
با تشکر از توجه شما بله جدیدا از تمرینات بکس برای کاهش وزن و تناسب استفاده می شود.

خیلی مسخره ای انگلیسی میتایپی لوسه مسخره میخوایی چیو ثابت کنی بگی خیلی باحالی؟کوفتم نیستی باوو

عالی بود ممنون از مطالبتون

عالی بود

بدبود

با سلام
اگر منظورتون مطلب هست، بفرمایید اگر به چه نکات دیگری اشاره میشد مورد پسند شما واقع میشد؟ با پیشنهادتون به ارتقای کارمون کمک کنید.
با سپاس

خیلی ضعیف وابتدایی بود وشاید خود شما ابتدایی کار کردید

سلام خسته نباشید وبسایت شما درزمینه رشته پرورش اندام یابه زبان عامیانه بدنسازی واقعا عالی و بسیارکاربردی خداوند یارویاورتان باشد و همیشه تندرست باشید

سلام
سپاسگزارم
نظر لطف شماست

سلام من یه بدنساز با سابقه ی ۲/۵سالههستم با سن۱۶سال و در بدنسازی عقیدم اینه که اگه بخایم هرچی بیشتر پیشرفت کنیم باید فشار بیشتری و تلاش بیشتری داشته باشیم البته با خوراک و استراحت مناسب .آیا اینکه تمریناتمون نگاتیو باشه و استراحتاش بلند تر باشه اشکالی داره؟

سلام روزتون بخیر
چون شما در سنین رشد قرار دارید بهتر هست اصلا خیلی سنگین کار نکنید (اینکار میتونه حتی جلوی رشد شمارو بگیره) و تا زمان بسته شدن صفحات رشد بیشتر برای حفظ سلامتی تمرین کنید و اصلا فشار زیادی به خودتون نیارید. با تمرین های بدنسازی مناسب در زمان استاندارد خودتون رو تقویت و آماده کنید.

سلام ۱۷ ساله هستم و میخوام بدون فوتبال رو تازه شروع کردم و بعد از چند جلسه فشار ب خودم اوردم و اشیل پام صدمه دید میخوام بدونم دلیلش استقامت ضعیعم هست یا نه.
ممنون میشم جواب بدین و ممنون از مطالبتون.

سلام روزتون بخیر آسیب دیدگی تاندون تا حدودی به آمادگی بدنی شما ارتباط دارد ولی هر چقدر هم آماده باشید فشار بیش از حد به آشیل باز هم می تواند آسیب جدی را ایجاد کند.

سلام. آسیب دیدگی تاندون میتونه آینده ورزشی ورزشکار تحت شعاع قرار بده

سلام روزتون بخیر
بله درست میگید و بسته به ماهیت و شدت آسیب، تاندون کدام قسمت از بدن باشه و … میتونه آینده ورزشکار رو تحت شعاع قرار بده

سلام ممنون از مطالبتون من ۲۴ سالمه دو ماه هست که بدنسازی میرم،خواستم بدونم بدنسازی فقط استقامت بدن رو بالا میبره یا زور در دعوا رو هم زیاد میکنه?،این همیشه برام سواله

سلام روزتون بخیر
شما اگر تمرینات قدرتی انجام بدی باعث میشه تا قدرت بدنیتون هم افزایش پیدا کنه.

برو بوکس دوست عزیز

ممنون از سایت خوبتون
واقعا خسته نباشید خدا قوت

سلام روزتون بخیر
ممنون از حسن توجه و انرژی مثبت شما

سلام ببخشید من یک پرسش داشتم قدرت بدنی چیه؟ تو اینترنت هم سرچ میکنم نمیاره

سلام روزتون بخیر
به توانایی عضلات برای تولید نیروی حداکثر قدرت عضلانی گفته می شود.

من از ویکیپدیا با مطلب شماآشنا شدم . واقعا از ویکیپدیا هم بهتر نوشتین. ایول به شما و مجله خوبتون فیت شیپ

سپاس از همراهی و توجه شما دوست عزیز

دیدگاه شما

نام *

آدرس ایمیل *

وبسایت

فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

کانال آپارات فیت شیپ


با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

دانلود اپلیکیشن سَبک

حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

خانه » تمرین » استایل بدنی خود را بشناسید!

آیا تمایل دارید درباره 3 استایل بدنی رایج بیشتر بدانید؟ می‌خواهید استایل بدنی خود را بشناسید؟

هر استایل بدنی، با 2 اصطلاح قدرت و ضعف توضیح داده می‌شود که هر بدن قدرت و ضعف مخصوص به خود را دارد.

اختیار با شماست که با قدرت و ضعف بدنی خودتان کار کنید و یا بدنتان را با یکی از این 3 نوع استایل پرورش دهید. در ادامه این مقاله به توضیح این مطالب خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله از مجله فیت شیپ می خوانید:

چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

فهرست مطالب این مقاله

این نوع از بدن‌ها را در هر نقطه‌ای از باشگاه بدنسازی می‌توان پیدا کرد. این افراد اغلب زیر میانگین وزنی هستند و ظاهری لاغر دارند.

اکتومورف‌ها سوخت و ساز بدنی بسیار بالایی دارند و اغلب از اشتهای زیاد و وزن کم، شکایت دارند.

اگر نیاز است که این نوع ورزش‌ها را انجام دهید سبک “اچ آی آی تی” مناسب شما است.

پیشنهاد مطالعه : ما در مقاله‌ای جامع با عنوان ” ۵ گام برای بدنسازی افراد لاغر ” به صورت کاملا اختصاصی، روش‌های تمرین برای اکتومورف‌ها را شرح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، آن‌را مطالعه کنید.

این استایل بدنی درست در نقطه مقابل اکتومورف‌ها قرار دارد.

این افراد ظاهرشان بزرگتر نشان می‌دهد و چربی بالا و توده ماهیچه‌ای ناچیزی دارند.

کاهش وزن برای این گروه دشوار است حتی اگر برای این کار چندین رژیم غذایی مختلف را امتحان کنند.

بازشناسی این استایل بدنی بسیار ساده است. او همه جا قابل دیدن است و وزن مناسبی دارد.

این نوع از استایل بدنی، بین اندومورف و اکتومورف قرار دارد و ویژگی هردو نوع را نشان می‌دهد.

این افراد اسکلت بزرگتری دارند (همانند اندومورف) و همانند اکتومورف، درصد چربی بدنی‌شان پایین است.

درواقع این نوع از استایل بدنی، نوعی است که خواهان بسیاری دارد.

شاید با خواندن تا اینجای این مقاله، به نظرتان برسد، این امکان وجود ندارد که شما ترکیبی از 3 استایل بدنی باشید، ولی ممکن است!

عجیب است که دقیقا در اندازه یکی از استایل‌های بدنی باشید؟ احتمالا می توانید تنها با یکی از این دو سازگار باشید ولی هنوز هم توانایی دریافت ویژگی های دو شکل دیگر را دارید.

در واقع این احتمال که یکی از این سه شکل خالص باشید بسیار کمیاب است.

اینکه یک اکتومورف قد کوتاه باشید برای شما یک امتیاز عالی خواهد بود تا در مسابقات سوارکاری شرکت کنید درحالی‌که یک اندومورف خالص ممکن است شما را مناسب برای ورزش کشتی کند.

سبک‌های بدنی خالص، مزیت‌های زیادی نسبت به سبک‌های ترکیبی دارند.

برای نمونه شکل زیر یک اکتومورف خالص در سمت چپ و یک مزومورف خالص را در سمت راست را نشان می دهد و ترکیب این 2 نوع استایل، 2 بدن میانی است.

خوشبختانه این معرفی مختصر و سریع در 3 استایل بدنی به شما کمک می کند تا به تناسب دلخواهتان برسید.

هر کدام از این 3 استایل بدنی، باید رژیم غذایی و تمرینی متفاوتی را برای خود در نظر بگیرند.

مجله فیت شیپ

یوگا از واژه سانسکریت “yuji” به معنی اتحاد مشتق شده‌ ­است و امروزه می‌دانیم که ورزش یوگا تمرینی برای قرار…

مجله فیت شیپ

شاید در خودمان احساس می‌کنیم که توانایی رقابت در مسابقات کراس فیت را داریم و می‌خواهیم در آن شرکت کنیم و…

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

یعنی برای برنامه نوشتن به تیب های بدنی هم باید توجه کرد؟ علاوه بر مشخصه های هورمونی و نوع تار های عضلانی؟

بله تیپ بدنی.شرایط کار و تغذیه و….

سلام من این مطلبو خوندم یکم گیج شدم ۱۸سالمه قدم ۱۷۶ و وزنم حدود ۹۵کیلو هست تو یه سایتی برای اندازه استخوان مطلبی گذشته بود که دور مچ که تقسیم به وزن میکردیم اگر کمتر ۹.۶میشد درشت استخوان به حساب میومدیم من دور مچم ۲۰سانتی متر هست وقتی تقسیم کردم جز درشت استخوان بودم و پارسال وزنم حدود ۸۳کیلو بود اما به دلیل کنکور از باشگاه فاصله گرفتم ۱۲ کیلو اضافه کردم به نظر شما بدن من اندروموف هست یا مزوموف؟

سلام روزتون بخیر
برای اینکه تیپ بدنیتون دقیق مشخص بشه باید به یک سری سوالات پاسخ بدید. به شماره ۰۹۳۷۴۱۵۲۰۸۳ از طریق تلگرام و واتس اپ پیام بدید همکاران من راهنماییتون میکنن.

با سلام خدمت شما
سایت بسیار خوبی دارین
میخواستم بپرسم چه راه کار هایی رو به من میتونید بدین برا اضافه وزن ؟
قد۱۷۴ وزن ۶۳ نوع تیپ بدنی من اکتومورفچگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

بهترین راه برای اضافه کردن وزن، اینه که با تمرینات قدرتی مثل بدنسازی یا تمرینات با تراباند، عضلاتتون رو تحت فشار قرار بدید و در کنارش تغذیه خوبی هم داشته باشید تا به نوعی مواد مورد نیاز بدنتون تامین بشه
البته تمام این موارد نیاز به محاسبات داره و زمانی میتونید بهترین نتیجه رو بگیرید که از برنامه ای با چشم انداز بلند مدت تبعیت کنید.
به عنوان مثال این موضوع که ترکیب درشت مغذی هایی مثل پروتئین، کربوهیدرات و چربی ها چقدر و چطور در برنامه غذایی شما باشه، میان وعده تمرینیتون چقدر و چه چیزی باشه، میزان مواد غذایی و کالری مصرفیتون چقدر باشه و … مربوط به برنامه غذاییه.
از طرفی این موضوع هم خیلی مهمه که برنامه تمرینی شما چطور باشه که به عنوان مثال بیشترین تاثیر رو روی هورمون های سازنده بدن شما (هورمون های آنابولیک) داشته باشه. این ها گوشه ای از مواردی بودن که در برنامه های غذایی و تمرینی بسیار مهم هستن و رعایت این جزئیات در تنظیم برنامه راهبردی، فرق بین نتیجه گیری و عدم نتیجه رو رقم میزنه.
در مجموع پیشنهادم اینه که از برنامه ای تنظیم شده توسط مربی ورزشی و متخصص غذایی تبعیت کنید. برای راهنمایی بیشتر میتونید از طریق گفتگوی داخل سایت با پشتیبانی صحبت کنید یا از طریق تلگرام با آدرس @F_shape در تماس باشید

سلام .ممنون میشم راهنماییم کنین .من۶ماه پیش بدنسازی شروع کردم قدم ۱۸۵و وزنم ۸۷بود مربی باشگاه برام ۴جلسه تمرین وزنه و یک جلسه هوازی واسه شکم و پهلو که داشتم نوشت بعد از برنامه سومم بهم توصیه کرد هوازیه خودمو شدت بیشتری بدم الان وزنم شده ۷۹.مربیه میگه تیپ بدنیم اکتومورفه بهشون گفتم چرا وزنم کاهش پیدا کرد ایشون گفتن هوازی رو کمتر انجام بدید و تغذیه رو بهتر کنید .ببخشید شاید خندتون بگیره ولی موندم که باید افزایش وزن داشته باشم یا کاهش وزن .خودم دوست دارم اگه افزایش وزنی داشته باشم همراه با عضله باشه .مربی میگه من به هیچ مکملی نیاز ندارم فقط میگه رژیم غذاییم رو تقویت کنم کمکم کنید فیت شیپ

در کل راهنمایی مربیه شما تو این زمینه که رژیم غذایی رو تو اولویت قرار بدید قابل تحسینه. البته ایشون بازم باید پیشنهاد میکردن که بهترین راهنما برای تغذیه شما، متخصص تغذیه هست.
اما درمورد اینکه باید کاهش وزن داشته باشید یا افزایش… به طور کلی هدف هر کسی اینه که افزایش عضله داشته باشه و کاهش چربی. بهترین کار اینه که شما اول باید چربی هاتون رو کاهش بدید، وقتی کاملا چربی ها رو کاهش دادین وارد فاز عضله سازی بشید.
چنین اهدافی حتما حتما باید با یک سری برنامه های بلند مدت همراه باشن. چون مسئله ای نیست که ظرف مدت کوتاهی بشه به هدفش رسید.
ضمن اینکه الان که شما کاهش وزن داشتید، این مسئله خیلی مهمه که ببینیم کاهش وزن شما از چربی بوده یا عضله! معمولا کسایی که برنامه غذایی خوبی ندارن،ممکنه همراه چربی کلی از عضلات ارزشمند خودشون رو هم از دست بدن!

در جواب پاسخ شما .کاهش وزنم به دلیل کاهش چربی هایه شکم .پهلو بوده .از لحاظ رشد عضلاتم نسبت به قبل راضیم تفاوت رو احساس میکنم .

خیلی نتجه خوبی گرفتین برای مدت ۶ ماهه. بهتون تبریک میگم. البته امیدوارم از افراط و تفریط پرهیز کنید تا آسیب نبینید.
ضمن اینکه خیلی خوب میشه اگه دقیق تر به فکر تغذیتون باشید.

سلام خسته نباشید من والیبال بازی میکنم درباره تیپ بدنیم خیلی تحقیق کردم من۱۵سال سن ۷۹ وزن ۱۸۵ قد من خانواده پدرم اندومورف هست ولی ۲ تا از عمو هام اکتومورف قد کوتاه از این طرف خانواده مادریم مزومورف و اکتومورف هستن یکی از دایی هام دومتر بود و هیکل خوبی داشت من الان نمیدونم از چه برنامه ای باید استفاده کنم چون خصوصیات ۳ تاشم دارم

سلام.
تیپ بدنی تو سن ۱۵ سالگی چندان به طور کامل مشخص نیست. چون شما همچنان در حال رشد هستین و مدام وضعیت بدنیتون دچار تغییر میشه.
بهرحال با دونستن اندازه دور مچ و یک سری اطلاعات دیگه میشه به طور تقریبی تیپ بدنی شما رو حدس زد، یا اینکه با مشاهده بدن خودتون.
اما نکته مهمتر اینکه برنامه ورزشی ای که تنها با در نظر گرفتن تیپ بدنی باشه، چندان کار اصولی نیست. مخصوصا برای شما که دارید حرفه‌ای ورزش می‌کنید. موارد زیاد دیگه ای هم هستن که باید برای تنظیم برنامتون در نظر گرفت که یک مربی خودش تمام این موارد رو در نظر میگیره.

من الان چاقم. حالا بهتره اول لاغر بشم بعد بدنسازی برم و عضله سازی کنم؟ یا اینکه الان برم عضله سازی کنم بعد برم لاغر کنم؟ یا اصلاً چربی سوزی و عضله سازی همزمان شدنی هست یا نه؟

بستگی به هدف نهایی شما داره. به عنوان مثال اینکه بخواید در مسابقه شرکت کنید یا اینکه خیر فقط خوش اندام بشید.
حتی به اینکه در حال حاضر حجم ماهیچه و چربی شما چه میزان هست هم ممکنه بستگی داشته باشه.
بهتره از مربی یا متخصص تغذیه مشاوره تخصصی بگیرید

سلام من سرشانم ۴۰ دور کمرم ۷۲ و شانه از باسن پهن تره.اما فقط دور نافم چربی اضافه داره.آیا من مزومورف هستم؟

سلام روزتون بخیر
لطفا به شماره ۰۹۳۷۴۱۵۲۰۸۳ پیام بدید. همکاران من راهنماییتون میکنند. باید برای تشخیص دقیق استایل بدنیتون یک پرسشنامه رو پر کنید.

سلام. من ۵۴ ک.گ وزن، با قد ۱۵۵ س.م هستم. تیپ بدنی هم اندومورف هست. برای کاهش چربی و بالطبع وزنم چه ورزشی رو انجام بدم؟

با خیلی ورزش‌ها میشه وزن رو کاهش داد. این روزا یکی از بهترین متدهای تمرینی، تمرین اینتروال هست که البته باید مطمئن باشید از نظر سلامتی واجدشرایط هستین که این تمرینات رو انجام بدید. چون برای هر کسی مناسب نیست و حتما باید متخصص فیزیولوژی ورزشی شرایط شما رو چک کنه و بر اساس اون براتون برنامه تنظیم بشه. از ورزش های خوب دیگه که میتونن به شما در کاهش وزن کمک کنن، ترکیب تمرین با وزنه و تمرینات هوازی هست. البته تمرین با وزنه هم باید طوری تنظیم بشه که بیشتر به کاهش چربی کمک کنه و با کسی که هدف دیگه‌ای داره متفاوته.
اما در کل با خیلی ورزش‌های دیگه و راه‌های افزایش تحرک میشه به لاغری کمک کرد. نکته مهم و اساسی اینه که رژیم غذایی شما حرف اول رو میزنه و اگه تغذیه خوبی نداشته باشید، هرچقدرم ورزش کنید اون نتیجه باب میلتون رو نمیگیرید.

سلام خسته نباشید من وزنم ۵۱ کیلو گرم قدم ۱۷۹
میخواستم ببینم چه کارایی بایدبکنم تا وزنم افزایش پیداکنه درکنارش بدنم هم عضلانی بشه

به طور خلاصه و مفید، باید عرض کنم سه عامل برای رسیدن به هدف شما نقش دارن:
۱- خواب خوب (۸ ساعت خواب شبانه مفید که میتونید جزئیات رو در مطلب “خواب خوب و عضله سازی” بخونید)
۲- رژیم غذایی مناسب افزایش وزن که بهتره از متخصص تغذیه بگیرید. مطلب “چگونه افزایش وزن داشته باشیم” رو بخونید تا با کلیات ماجرا آشنا بشید.
۳- تمرین خوب و مفید که البته از هر نوع میتونه باشه اما برای هدف شما بهترینش بدنسازی هست. توصیه میکنم برای درک بیشتر اهمیت این موضوع و همچنین یادگیری بهتر برای شروع مسیر، مطلب “اصول بدنسازی” رو مطالعه کنید.
در نهایت شما تمامی این موارد رو میتونید از متخصص تغذیه و مربی ورزشی به صورت شخصی سازی شده دریافت کنید؛ اون هم به صورت آنلاین. برای این منظور در باشگاه مجازی فیت شیپ ثبت نام کنید.

سلام
من قدم ۱۵۶ و وزنم ۴۸ کیلوعه
فکر میکنم اندومورف باشم اما شکم و پهلو اصلا ندارم حیکلم تناسب داره میخاستم ببینم چیکار کنم که فیت بشم و وزنم باید چقدر بشه

سلام … برای دریافت مشاوره و راهنمایی درمورد دریافت برنامه غذایی و ورزشی با شماره ۰۹۳۷۴۱۵۲۰۸۳ تماس بگیرید یا به همین شماره از طریق تلگرام پیام بدید. همکاران من راهنماییتون میکنند. الان در حال حاضر طبق BMI وزن شما در محدوده نرمال هستش ولی وزن ایده التون میتونه ۵۵ کیلو باشه.

سلام من هرچقد که بررسي ميکنم بازم ننيتونن بدنمو بشناسم بين اندومورف و مزومورف يکيه ولي نميتونم خوب تشخيص بدم لطفا کمکم کنين باتشکر.

سلام روزتون بخیر. لطفا اندازه قد، عرض شانه، عرض لگن، طول پا و اندازه کف سر تا پایین کمرتون رو ارسال کنید تا در این مورد راهنماییتون کنیم.

سلام و عرض احترام
بنده با ۲۲ سال سن و قد حدودی ۱۷۶ وزنم تقریبا ۸۷ کیلو هستش و اضافه وزن دارم چربی های دور کمرم شامل شکم و پهلو و بالای باسنم هست و بدنم هم خیلی شله چون بخاطر درس و مشکلاتم فرصت ورزش کردن نداشتم و تیپ بدنیم مزومورف هستش و تازه هم تمرین رو شروع کردم خواستم ببینم ۶ روز در هفته برای شروع خوبه و این شش روز رو باید چیکار کنم که ضمن چربی سوزی کم کم عضله سازی هم بکنم و ضمنا چقدر زمان لازمه تا به قد و وزن ایده آل همراه با فیتنس و بدن بدون چربی برسم؟

ممنون از سایت عالی تون

سلام و درود
برای دریافت مشاوره و راهنمایی درخصوص برنامه ورزشی میتونید با شماره تماس ۰۹۳۷۴۱۵۲۰۸۳ تماس بگیرید و یا از طریق تلگرام به همین شماره پیام بدید.همکاران من راهنماییتون میکنند.

سلام.خدا قوت. بنده ۱۹۰ قدمه و ۷۰ کیلو وزنم ۲۰ سالمه و ژنتیکی قوی و درشت هستیم….خودمم عضله و استخوانم و بسیار قوی. چربی اصلا….حالا موندم با توجه به قد و وزنم اکتومورفم یا مزومورف ؟یا هنو سنم زوده برا این سوال؟

سلام و درود
مزومورف تیپ افراد با قد متوسط و حجیم است که خب این در مورد شما با قد ۱۹۰ و ۷۰ کیلو اصلا صدق نمیکنه. پس تیپ بدنی شما در حال حاضر میتونه اکتومورف باشه.

سلام من ۱۷ سالمه و قدم ۱۶۹
وزنم ۳ماه پیش ۹۴ بود الا وزنم شده ۷۸ با تمرین و رژیم میخواستم ببینم که بدن من چه تیپ بدنیه و چقد دیگه احتیاج به چربی سوزی دارم

سلام روزتون بخیر
با این اطلاعات کم نمیتونم در مورد تشخیص تیپ بدنیتون کمکتون کنم. ولی تقریبا ۱۰ کیلو اضافه وزن دارید که با یک رژیم و برنامه ورزشی مناسب میتونید به راحتی کاهش وزن داشته باشید.

سلام من مطالبو خوندم ولی ب نتیجه ای نرسیدم . شما میتونید بگید من چ نوع تیپ بدنی دارم .
قدم ۱۷۵ وزنم تازگی وزن نکردم ولی بین ۷۵ تا ۸۰ کمی از باشگاه دوری کردم و پرخوری کردم کمی پهلوهام چربی دارن و شکم گرفتم ولی شکمم از زیر لباس زیاد معلوم نیست و درضمن استخون بندیم فکر کنم ضعیفه چون دور مچم خیلی کوچیکه نظر شما چیه ؟؟؟

سلام با این ویژگی هایی که گفتین میشه گفت تقریبا مزومورف هستید

سلام تیپ بدنی من چیزی بین اکتومورف و مزومورفه لاغزرم اشتهامم زیاده ولی شونه ام بزرگه و کمرم باریکه.من تمریناتمو طبق کدوم تیپ انجام بدم؟

سلام تیپ بدنی شما اکتومزو هست.با توجه به اینکه کدام تیپ بدنی در شما غالب هست نوع تمرینات مشخص می شود.به نظر تیپ غالب شما مزومورف است.

سلام من ۱۸ سالمه قد۱۹۰ وزن ۹۱ عرض شانه ۴۰ بدنم به سرعت وزن میگیره اما اصلا لاغر یا جحیم نمیشم نمیشم .بنظر شما تیپ بدنی من اندومورفه؟؟ ومی خواستم بدونم تیپ بدنی من برای ورزش های قدرتی مثل پرتاب دیسک یا بدنسازی قدرتی مناسبه یا نه؟؟؟

سلام وقتتون بخیر
تیپ بدنی شما باید به دقت بررسی بشه ولی به نظر مزومورف هستید _تیپ بدنی مزومورف برای پرتاپ دیسک و وزنه مناسب است.

سلام.
۱۷۸ قدم هست و وزنم۶۵ .۱۷ ساله هستم.
پهنای شانه ام ۴۳ هستش
الان من در کدوم دسته هستم؟؟

سلام روزتون بخیر
برای تشخیص دقیق تیپ بدنیتون نیازه یک پرسشنامه رو تکمیل کنید به شماره ۰۹۳۷۴۱۵۲۰۸۳ تلگرام یا واتس اپ پیام بدید همکاران من راهنماییتون میکنند.

سلام من ۱۶ سالمه وزنم ۵۹ و قدم ۱۷۸ هست و فکر میکنم هنوز بلوغ من تمام نشده چون ریش در نیاوردم
دور مچ من اندازش ۱۶ هست حدودا
اینطور که معلومه من اکتومورف هستم ولی پدر و مادر من و خوانواده پدر و مادرم کسی مثل من لاغر نیست من چیکار بکنم تا مثل پدر و مادرم از استخوان بندی مناسبی برخوردار بشم لطفا راهنمایی کنید من رو ممنون

سلام روزتون بخیر
برای تشخیص تیپ بدنی باید یک پرسشنامه دقیق رو پر کنید.

دیدگاه شما

نام *

آدرس ایمیل *

وبسایت

فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

کانال آپارات فیت شیپ


با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

دانلود اپلیکیشن سَبک

حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

کشتی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های جهان است، پیچیده‌تر از آن چیزی است که اغلب تصور می‌شود. هر چند IOC فعلا تصمیم گرفته تا این رشته را از المپیک کنار بگذارد، اما پیشینه تاریخی این رشته و زیبایی و جذابیت آن بر کسی پوشیده نیست.

کشتی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های جهان است، پیچیده‌تر از آن چیزی است که اغلب تصور می‌شود. هر چند IOC فعلا تصمیم گرفته تا این رشته را از المپیک کنار بگذارد، اما پیشینه تاریخی این رشته و زیبایی و جذابیت آن بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی wikiHow به برخی از اصول اولیه ورزش کشتی، شامل گارد گرفتن، حمله کردن و توضیح برخی فنون آن پرداخته است.

چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم


1- باید لباس و تجهیزات مخصوص کشتی را تهیه کنید.

2- در زمان آغاز کشتی بایستید، پاهای خود را به اندازه یک بالش از هم فاصله دهید، سپس زانوهای خود را خم کنید و به کمر خود قوس بدهید، در آخر دست‌های را مقابل خود نگه دارید.

3- مرکز ثقل بدن را پایین تر بیاورید، برای این کار می‌توانید پاها را بیشتر از هم باز کنید. با این کار می‌توانید از پرت شدن توسط حریف جلوگیری کنید. وزن را بین دو پا یکسان تقسیم کنید. بر روی سینه پا بایستید.

4- قدم‌هایتان را تمرین کنید: ابتدا در حالت اولیه بایستد، سپس کمی پایین‌تر بیایید و پای اصلی خود را جلو بگذارید. وزن را بر روی پای اصلی بیندازید و پای دیگر را به آرامی بیاورید و در کنار پای اصلی قرار دهید. اگر راست دست هستید، باید ابتدا پای راست را جلو بگذارید. البته با تمرین کششی شما به حالت‌ها عادت می‌کنید و تعادل خود را به دست می‌آورند.

5- اگر عضو تیم یا باشگاه خاصی هستید، به دقت به آنچه که مربی انجام می‌دهد دقت کنید، بخشی از حرکات را به خاطر این که فکر می کنید طور دیگری بهتر است، تغییر ندهید، اگر حرکات را یاد نمی‌گیرید از کسی که آنها را یاد گرفته است کمک بگیرید و او را به هنگامی که حرکات را انجام می‌دهد نگاه کنید. سپس آرام آرام تکنیک‌ را یاد خواهید گرفت، کم‌کم سرعت خود را بالا ببرید.

6- زیر یک خم: این فن ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین فنی است که به کشتی‌گیران آموزش داده می‌شود. هدف از آن رسیدن به یکی از دوپای حریف و برهم زدن تعادل اوست. به خوبی تمرکز کنید و سعی کنید با حرکات دست حواس حریف را پرت کنید. اگر حریف درست گارد گرفته باشد رسیدن به پاهای او سخت است و اگر بی گدار به آب زنید نه تنها امتیاز نمی‌گیرد بلکه امتیاز نیز از دست می‌دهید. کشتی‌گیران فرز و چابک قبل از زیرگیری چندین بار با حرکت بدن زیر را نشان می‌دهند اما حمله نمی‌کنند تا حریف حواسش پرت شود. برای حمله باید در فرصتی مناسب به پای قوی‌تر حمله کنید چرا که ایستادن روی پای ضعیف و لی لی کردن برای حریف سخت. مراقب خیمه حریف باشید. پس از گرفتن پشت ران حریف سعی کنید تا جایی که می‌توانید پا را بالا بیاورید تا حریف نتواند خودش را روی تشک نگه دارد. می‌توانید در صورت مقاومت حریف با پای خود زیر پای دیگر او را خالی کنید.

7- یک خم دو خم: از حالت اولیه ایستادن شروع کنید. سپس با گذشتن پا در جلوی به سمت حریف حمله ور شوید. پای جلویی شما باید بین دو پای حریف باشد و پای دیگر باید خارج از این ناحیه باشد. دست راست شما باید پشت پای چپ حریف را بگیرد و دست چپ‌تان ، پشت پای راست او باشد. اگر به اندازه کافی قوی هستید، حریف را بلند کنید و سر خود را به سمت لگن او ببرید. اگر به اندازه کافی قوی نیستند، با سر حریف خود را وادار به عقب نشینی کنید تا به زمین بیافتد. اگر بتوانید حریف را به پل ببرید و او را به تشک بزنید، سه امتیاز دریافت خواهید کرد، اما اگر حریف شما چابک باشد و با شکم روی تشک فرود بیاید باز هم یک امتیاز نصیب شما خواهد شد.

8- خیمه زدن: خیمه زدن به معنای افتادن بر روی لگن از حالت ایستاده است. از حالت ایستاده خود را با لگن بر روی کمر حریف پرت کنید. دست‌ها را دور سینه حریف قلاب کنید. اگر کشتی‌گیر مقابل به خوبی به پاهای شما نرسیده حتی می‌توانید دست‌های خود را دور گردن او حلقه کنید تا شرایط را برای اجرای فن فیتو برای خود فراهم کنید. باید مانند تمام حرکات دیگر این حرکت را نیز تکرار کنید. این کار باعث می‌شود که حریف شما حتی در صورتی که به پاهای شما رسیده باشد نتواند شما را خاک کند. یک خیمه خوب و سنگین و به دنبال آن آزاد کردن پا و چرخش به پشت حریف می‌تواند برای شما امتیاز به همراه داشته باشد.

9- بارانداز: در حالتی که حریف را در خاک در اختیار دارید. دست خود را از زیر بدن او رد کنید و با دست دیگر مچ دست خود را بگیرید. برخی کشتی‌گیران مبتدی کف دست خود یا انگشتان خود را می‌گیرند. این مساله باعث می‌شود در صورت مقاومت حریف دست‌های شما از هم باز شود و نتوانید فن را اجرا کنید. پس از این که دست‌های خود را قفل کردید، به دنده‌های حریف فشار بیاورید. می‌توانید مدام این کار را از چپ و راست انجام دهید تا تمرکز حریف بر هم بخورد. در حالتی که از یک طرف نیرو وارد می‌کنید، حریف شما برای حفظ خود به طرف مقابل نیرو وارد می‌کند، اگر به اندازه کافی سریع باشید می‌توانید در یک لحظه جهت را عوض کرده و از سوی مقابل فن را اجرا کنید. وسط اجرای فن که حریف روی شما قرار گرفته می‌توانید با سینه خود ضربه‌ای به پشت حریف بزنید تا فرصت رو کردن را از حریف بگیرید و امتیاز از دست ندهید.

10- از وزن خود آگاهی داشته باشید. مربیان معمولا جدول وزن دارند، ببینید که در کدام رده وزنی قرار دارید. چرا که اگر از محدوده مجاز وزنی خارج شوید، رسیدن به سر وزن و تمرین‌های شدید کاهش وزن، آمادگی شما را پایین می‌آورد.

11- تحقیق کنید: درباره کشتی تحقیق کنید و مقاله بخوانید. یا فیلم مسابقات کشتی را نگاه کنید. نگاه کردن مسابقات کشتی و زیرنظر گرفتن دقیق فنون توسط قهرمانان برجسته و تلاش برای شبیه‌سازی آنها می‌تواند کمک ارزنده‌ای به شما بکند.

12- قوی شوید و چربی بدن را کم کنید: ممکن است مربی شما را از این کار منع کند. اما تمرین زیاد باعث کم شدن چربی بدن می‌شود. با دکتر خود مشورت کنید و برنامه سالمی برای کشتی گرفتن داشته باشید.

13- باید در موقعیت بدنی خوبی باشید: کشتی ورزشی است که نیاز به شرایط فیزیکی خوب دارد. انجام تمرین‌های استقامتی و هوازی بهترین راه برای آماده شدن است. کسی که شرایط بدنی بهتری داشته باشد، شانس بردن بیشتری نیز دارد.

14- بر روی همه جنبه های ورزش کار کنید: یاد بگیرید که در زمین بجنگید و برای همه موقعیت‌هایی که ممکن است پیش بیایند راه حلی پیدا کنید.

15 – هرگز ناامید نشوید: کشتی ورزش سختی است و ممکن است دردناک باشد. شما باید بر درد خود چیره شوید. اراده خود را قوی کنید تا هرگز از شکست ناامید نشوید.


انتهای پیام

تغذيه خود را به همراه تمرين بدن سازی بهبود دهيد. در صورتي كه تغذيه شما مناسب نباشد ميتواند عوارض بدي بر بدن شما در زمان تمرینات بدنسازی داشته باشد. تغذيه پروتئيني به همراه مصرف سبزيجات، ويتامينها و هيداراتها كربن ميتواند انرژي لازم جهت فعاليت شما را برآورده سازد.Creatine Monohydrateکراتین یکی از محبوب ترین مکملهایی میباشد که امروزه مورد استفاده بسیاری از افراد جهت افزایش حجم بدن و بهبود قدرت و توانایی ورزشی قرار میگیرد.

طریقه مصرف:۱- در مرحله اول که بارگیری میباشد 20 گرم در روز به صورت محلولهای 5 گرمی در آب در صبح و شب و قبل و بعد از تمرین مصرف شود. این مرحله 7 روز میباشد.2- روزی 5 گرم محلول در آب و به مدت 4 هفته همراه با تمرین مصرف شود. این مرحله به معنی نگهداری میباشد.3- به مدت 4 هفته مصرف را متوقف کنید.سیکل فوق را میتوانید برای مدتی ادامه دهید.تاثیرات:افزایش حجم در عضلات، بهبود در رکاوری، افزایش تمرین پذیریاثرات جانبی:افزایش وزنافزایش چربیافزایش اب درون سلولیجوشمشکلات کلیوی برای افرادی که دچار بیماری های کلیوی هستند.

چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

کشتی گیران آزاد کار عزیز برای دوره 45 روزه بدنسازی با دستگاه قبل از مسابقات بهتر است از این برنامه استفاده کنند . (3 روز در هفته ) این تمرینات توان و استقامت عضلات را بالا میبرد و نیز باعث افت سرعت کشتی گیر نمیشود . لازم بذکر است که این برنامه نمونه برنامه آخرین تمرینات اردوی آمادگی تیم ملی جوانان ایران جهت شرکت در مسابقات جهانی2010 میباشد و در عین سادگی و حجم کم تمرینات از فشار اصولی و قابل توجهی نیز برخوردار میباشد

1. کشش و نرمش 10دقیق2. اسکات پا هالتر پا جمع 1-3- 5 -7 -9- 12*1 (رکورد)3. اسکات جهشی در جا میله خالی 12*3 (سرعتی)4. سلام ژاپنی با هالتر 10*35. پشت پا ماشین 10*46. کشش و نرمش عضلات 5 دقیقهبر نامه جلسه دوم 1. کشش و نرمش 10دقیقه2. سرشانه هالتراز جلو 10*43. کندن هالتر از زمین و بردن بالای سر 8*3 (سرعتی)4. لیفت هالتر از زمین و کشیدن تا روی سینه 10*35. درازو نشست با وزنه 20*36. کشش و نرمش عضلات 5 دقیقهبرنامه جلسه سوم1. کشش و نرمش 10 دقیقه2. پرس سینه هالتر 12*1 +8*33. شنا سوئدی 12*34. جلو بازو سیم 12*35. پارالل 12*36. بارفیکس 10*37. کشش ونرمش 5 دقیقهاین برنامه تا یک هفته قبل از مسابقات قابل اجرا میباشد منبع: علم تمرینات ورزشی

 

؟/

برنامه تمرین وزنه مخصوص  کشتی

 

 

 

 

 


ایام هفته

صبح

بعد ازظهر

شنبه

استراحت

مرورفن/ تمرین کشتی ( مسابقه ای )

یک شنبه

تمرین وزنه

تمرین ایستگاهی استقامتی/سرعتی

متوالی در هفته

دو شنبه

استراحت

مرورفن تاکتیکی

سه شنبه

تمرین وزنه

مرورفن تاکتیکی

چهار شنبه

استراحت

تمرین سرعتی

پنج شنبه

تمرین وزنه

مرورفن تکنیکی

چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم

جمعه

استخر سونا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روز اول

 

 


تمرین

ست ها

تکرارها

سرعت

فاصله زمانی استراحت

1.قفسه بالا سینه با دمبل

10

10

60 ثانیه

2. بارفیکس( دست باز)

10

10

60 ثانیه

1.قفسه پا یین سینه با دمبل

یا پارلل

4

12

60 ثانیه

2.حرکات زیربغل پارویی

4

12

60 ثانیه

 

 

 

روز دوم

 

 


تمرین

ست ها

تکرارها

سرعت

فاصله زمانی استراحت

1. اسکات

10

10

60 ثانیه

2. پرس پا خوابیده

10

10

60 ثانیه

1. جلو ران

4

12

60 ثانیه

2. همسترینگ

یا شکم روی تخته شیب دار

4

12

60 ثانیه

3. ساق پا

4

12

60 ثانیه

 

 

 

 

روز سوم

 

 


تمرین

ست ها

تکرارها

سرعت

فاصله زمانی استراحت

1. پارالل

10

10

90 ثانیه

2. جلو بازو هالتر

10

10

90 ثانیه

1. تی بار

4

10

90 ثانیه

2. سر شانه نشر ایستاده

4

10

90 ثانیه

 

 

 

 

 

 

برنامه تمرین وزنه برای مدت چهار

 

 

 


رکورد

رکورد

رکورد

رکورد

 

 

A

تمرینات ایستگاهی استقامتی

هر ایستگاه یک دقیقه فعالیت

ما بین هر ایستگاه یک دقیقه استراحت


1—> دو –> 9*4 متر

2 —> پرس سوئدی

3 —> خم گیری

4 —> دراز نشست

5 —> بار فیکس

6 —> زانو بلند تک تو سینه

7 —> پرس سوئدی

8 —> پرشت جفت عمودی

9 —> فیله

10 —> غلت رفت وبر گشت

11 —> پروانه جهش

12 —> زیر گیری راست چپ پا عقب

13 —> آویزان شدن به بار فیکس

14 —> قلت و زیر

15 —> دو—> 9*4 متر

 

 

 

 

 

B

 

 

تمرینا ت ایستگاهی سرعتی

شش ایستگاه

در سه

 

 

 

 


1 —> دو 9 *4

2 —> پرس سوئدی

3 —> زانو بلند تک

4 —> شکم

5 —> پا جفت تو سینه

6 —> غلت و زیر

 

 

 

 

 

برنامه تمرین وزنه تا

تمرینا ت وزنه برای این مدت باید سه جلسه در هفته انجام شود و تمامی عضلات بدن را

در سر گیرد برای این که برنامه تمرینی وزنه این خصوصیات را داشته باشد باید ازیک

برنامه وزنه ای ترکیبی استفاده کنیم تا تمام فاکتورهای مختص به عضله را دربرگیرد ازقبیل :

سرعت / قدرت / استقامت

برنامه به شرح زیر است


تمرین

ست ها

تکرارها

1. سر شانه هالتر ازعقب

10

10

2. سرشانه هالتر از جلو

10

10

3. ساعد ( خم کردن آرنج از حالت ایستاده ) هالتر

10

10

4. حرکت زیر بغل خم حالتر

10

10

5. پشت بازو هالتر ایستاده

10

10

6. یک ضرب دو ضرب ( ثابت ) ساعد/سرشانه ازجلو

10

10

7. حرکت پرتاب کردن هالتر به جلو در سطحی افقی

10

10

 

تمامی حرکات بالا پشت سر هم انجام شود با سرعت بالا

( از یک ها لتر بزرگ با وزنه های 5 kg ) ) در طرفین هالتر استفاده شود )


تمرین

ست ها

تکرارها

1. حرکت اسکات

5

50

2. پرس پا

5

50

3. بار فیکس

5

50

4. پارالل

5

50

با وزنه سبک انجام شود

گلوتامین کراتین کربومکس هر روز مصرف شود

برنامه تغذیه برای کاهش وزن در دو هفته قبل از مسابقه

 

 

 

 


ساعت

برنامه تغذیه

200mg

25 mg

300 mg آسپیرین

7:30 صبح

دو استقامت

9:00 صبح

پودر پروتئین با آب ( شیر اصلا مصرف نشود)

با مخلوط کردن یک عدد بتاژن( betagen )

11:00 صبح

ماست بدون چربی به مقدار مختصری صبحانه سیب 16 اونس آب

3:00 بعدازظهر

پروتئین با آب مخلوط کردن بتاژن

5:00 عصر

تمرین

7:30 شب

یک عدد بتاژن + یک عدد سایتوون

8:00 شب

4 اونس ماهی قزل آلا + سبزی جات خام سالاد ( بدون سس ) + آب و چای

 

 

 

 

این برنامه تغذیه ای باعث می شود تا بافت های چربی بدن شما کم شود ولی بافت عضلانی

شما ثابت بماند با توجه به مصرف مواد مکملی که توصیه شده است   از پوریا قرویسی

جمع آوری هیمن مجیدی

متخصص پزشکی ورزشی از دانشگاه لندن

عضو کمیته پزشکی و کنترل دوپینگ فیلا

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی

كشتي همانند بسیاری از ورزشهاي بيهوازي فشار زيادي را بر سيستم متابوليك بدن وارد مي سازد

از ديدگاه سيستم متابوليسم بدن، كشتي از جمله سنگين ترين رشته هاي ورزشي محسوب ميشود و نياز به آمادگی جسمانی مناسب به جهت مقاومت در برابر تغييرات شدید سيستم اسيد – باز پلاسمای خون دارد.به عنوان يك قانون كلي، بدن يك كشتي گير به قدرت، توان و استقامت عضلاني نياز دارد. بعلاوه مسئله كنترل وزن از ویژگیهای بسيار مهمی است كه چه در دوره تمرينات و مسابقات و چه حتي در دوره استراحت ورزشكار، ميبايست مورد توجه و كنترل باشد. از طرفي چون دوره تمرينات و رقابتها در كشتي نسبتاً طولاني است، ريسك بروز آسيبهاي جسمانی بالاست و توجه به مبانی پيشگيري از صدمات ورزشي بسیار حاﺌز اهمیت است.

نيازهاي جسماني بدن يك كشتي گير

اين نيازها عموماً تحت تاثیر دو عامل كلي قرار مي گيرند؛ اول كيفيت و ميزان تغييرات وزن بدن ورزشكار و دوم برنامه زماني مسابقات در پيش

به جهت درك عميق اين نيازهاي جسماني، بهتر است تا به مرور لحظاتي از يك مسابقه كشتي بپردازيم

منابع انرژي مورد نیاز رشته كشتي

واضح است كه ماهيت رشته كشتي نيازمند سيستمهاي انرژي هوازي و بيهوازي است

سيستم بي هوازي خود به دو سيستم فسفاژن

تحقيقات نشان داده است كه با شروع فعاليت سنگين ورزشي، فقط پس از چند ثانيه، بدنبال شروع فعاليت سيستم اسيد لاكتيك، اين ماده در سلولهاي عضلات ترشح و سپس در جريان خون ديده ميشود. از طرفي سيستمهاي كنترل و تصفيه بدن شروع به دفع نمودن اين ماده اسيدي ميكنند. در ادامه فعاليت سنگين، تجمع اسيد لاكتيك در عضلات و خون بتدريج افزايش يافته و به مراتب بيشتر از ميزان دفع آن مي گردد كه ادامه اين روند به شدت محيط سلولهاي عضلاني و جريان خون را كه در حالت عادي كمي قليايي هستند به سمت اسيدي شدن هدايت مي كند. زماني كه اين تجمع از ميزان تقريبي 4 ميلي مول بر ليتر خون بالاتر رود ( بالاتر از حد آستانه اسيد لاكتيك ) اسيدوز متابوليك ( Metabolic Acidosis ) ايجاد ميشود. اسیدوز با چندين مكانيسم به كاهش قدرت عضلات واختلال تمركز و هوشياري سيستم عصبي منجر مي گردد كه در كل باعث افت قواي بدني و كاهش چشمگير در قواي مطلق ورزشكار ميشود. اين شرايط تخريبي غالباً زماني بروز ميكنند كه فعاليت شديد ورزشكار در حد ماگزيمم بين 2 الي 5 دقيقه طول بكشد.

همانطور كه ذكر شد كاهش PH خون ناشي از اسيدوز متابوليك، با چندين مكانيسم باعث كاهش قدرت عضلات بدن ميشود. اسيدوز با كاستن از فعاليت آنزيمهاي موثر بر چرخه توليد انرژي و نيز با ايجاد اختلال در انقباض تارهاي عضلاني موجب كاهش قدرت انقباض عضلات و نهايتاً كاهش قدرت، توان واستقامت عضلات بدن ميشوند. در چنين شرايطي است كه نقش تمرينات قدرتي و بدنسازي علمي كشتي گيران اهميت خود را نشان ميدهند. طراحي واجراي اين نوع تمرينات با بالا بردن آستانه اسيد لاكتيك بدن ورزشكاران، سلولهاي عضلات را در برابر تجمع اسيد لاكتيك مقاومتر كرده و باعث افزايش قدرت عضلات ميشوند.

سيستم انرژي هوازي علاوه بر اينكه در تمام مراحل فعاليت بدني ميتواند در توليد انرژي مورد نياز نقش موثري داشته باشد، نقش بسيار مهمي در مرحله ريكاوري عضلات چه در حين فعاليت و چه بعد از آن به عهده دارد . سوخت اوليه اين سيستم مي تواند هر سه نوع مواد پايه غذايي ( كربوهيدرات ، پروتئين و چربي ) را شامل شود.همينكه يك فعاليت عضلاني آغاز ميگردد هر سه سيستم تامين انرژي شروع به فعاليت مي كنند. نوع، شدت و زمان فعاليت عضلاني است كه چگونگي و ميزان استفاده از هر سيستم تامين انرژي را در هر زمان مشخص ميسازد.حال اجازه بدهيد تا به مرور يك مثال بپردازيم. با شروع يك مسابقه كشتي، بيشترين حد انرژي مورد نياز از سيستم انرژي هوازي شروع به تامين ميشود. پس از گذشت چند ثانيه ناگهان كشتي گير ما با حمله به حريف سعي در قفل نمودن سر و گردن ( Head locking) وي ميكند. درست در همين لحظه عضلات بازوها وناحيه پشت وكمر كه با فشار زيادي روبرو شده اند، جهت تامين انرژي مورد نياز خود به سمت سيستم بيهوازي رو مي آورند. اين در حالي است كه عضلات در نواحي اندام تحتاني، همچنان از سيستم انرژي هوازي استفاده ميكنند. بيث او ناگهان تصميم به زيرگيري ( Single Leg Take Down ) از يك پاي حريف مي كند. در اين لحظه انرژي مورد نياز پاهاي او به شدت افزايش مي يابد و عضلات او به جهت تامين اين نياز شديد و فوري به استفاده از سيستم انرژی فسفاژن رو مي آورند. حريف مقاومت ميكند و كشتي گير ما مترصد فرصتي است تا به ناگهان زير را كشيده و حريف را به خاك ببرد. ادامه مقاومت حريف انرژي زيادي را طلب مي كند كه كاملاً از سيستم بيهوازي تامين ميشود. لحظه اي كه كشتي گير ما به ادامه فن مي پردازد ناگهان عضلات دستها و كمر به جهت تامين انرژي انفجاري مورد نياز خود از سيستم بيهوازي اسيد لاكتيك به سيستم بيهوازي فسفاژن متمايل ميشوند و پس از اجراي فن براساس شدت فعالیت مجدداً ظرف چند ثانيه به سيستم هوازی یا اسيد لاكتيك باز مي گردند. در ادامه رقابت تا زمان استراحت يا پايان مسابقه، چرخه تبديل سيستمها همچنان در حال تغيير و تحول باقي مي مانند.

چنانكه ميدانيم سيستم

مباني طراحي تمرينات رشته كشتي

کشتی به عنوان يك ورزش وابسته به وزن نياز به بالا بردن قدرت عضلات، بدون افزايش در توده عضلاني دارد تا ورزشكار بتواند با حداكثر قدرت بدني در گروه سبك وزن تري به رقابت بپردازد

تحقيقات جديد نشان داده اند كه نوجوانان و جواناني كه در معرض تغييرات شديد كاهش وزن قرار مي گيرند علاوه بر اختلال در رشد جسماني بسيار مستعد به آسيبهاي بدني مي شوند

برنامه تمرينات مقاومتي ( Resistance Training ) اولين جزء مهم در طراحي تمرين رشته كشتي است. ماحصل اجراي درست اين تمرينات، ارتقاء قدرت و توان عضلات و افزايش مقاومت در برابر تجمع اسيد لاكتيك بدن است. طراحي اين گروه از تمرينات بايست با دقت صورت پذيرد تا از بروز هيپرتروفي زياد عضلات و افزايش وزن بدن جلوگيري شود.

تمرينات پلايومتريك ( Plyometric Training ) نيز كه مي توانند باعث ارتقاء توان و نيروي عكس العمل عضلات مورد نياز در كشتي شوند، قسمتي ديگر از برنامه طراحي تمرين کشتی هستند. تمرينات ملايم و با كنترل استقامتي (Mild Endurance Training ) علاوه بر كاربرد ويژه در كنترل وزن بدن باعث تقويت سیستمهای قلب و عروق كشتي گيران ميشوند. ارتقاء استقامت عضلات بدن خصوصاً در كشتي گيران سنگين وزن نقش بسيار مهمي دارند. در اين رقابتها ( سنگين وزن ) ماهيت حركات معمولاً طولاني مدت وغالباً غير انفجاري هستند كه ورزشكار را نيازمند استقامت بيشتر مي كنند.

در طراحي تمرينات ورزشي رشته كشتي توجه به برنامه ريزي مناسب به جهت كنترل وزن بدن بسيار حياتي است. در بهترين حالت، تغييرات وزن بدن ورزشكار در طول دوره شروع تمرينات تا زمان رقابتها ميبايست به دقت تحت نظر مربي و ورزشكار باشد واز ابتداي فصل تمرين رده وزني ورزشكار ميبايست مشخص و مورد هدف قرار گيرد. در صورت نياز به كاهش وزن بايد بگونه اي برنامه ريزي شود تا حداكثر 1 الي 5/1 كيلوگرم در هفته وزن كاهش يابد.

يك قسمت بسيار مهم از هر برنامه تمريني ، رعايت ميزان مشخص و مناسبي از استراحت در طول تمرين وطي دوره ريكاوري است. كيفيت، طول و تعداد دوره هاي استراحت در هر برنامه تمريني ميبايست بنا بر ماهيت برنامه، نوع تمرين، ميزان وقت وشرايط بدني ورزشكار طراحي و تنظيم شود.

روشهاي تمريني كه در هر فاز مورد استفاده قرار مي گيرند ميبايست بگونه اي انتخاب شوند تا كليه اندامها و عضلات اصلي درگير در جريان رقابتهاي كشتي را در برگيرند. عمده اين روشها عبارتند از ‌:

Squads Bench press Seated row

Single knee extensions Single leg curls Sit up variations

Calf raises Low back exercises Abdomen curls

Medicine ball exercises Upright row Hang pull

Biceps & Triceps curls Arm pulls Internal rotator cuff exercise

External rotator cuff exercise Cable twists

Dummy lifts & throws 4-Way neck exercise Power lifting

ميزان شدت وطول هر كدام از تمرينات به همراه كيفيت و طول مدت استراحت و ريكاوري بين تمرينات و نيز ميزان تكرار هر گروه از تمرينات، برنامه تمريني ويژه ای را براي هر سيستم انرژي مشخص ميكند ولی به عنوان یک اصل کلی کلیه تمرینات باید به گونه ای باشند که ایجاد درد عضلانی نکنند

حال به اختصاصات تمرينات سيستمهاي انرژي كاربردي در كشتي مي پردازيم

● دوره ريكاوري بين هردو تمرين 3 الي 5 دقيقه،

● نوع ريكاوري مستلزم استراحت مطلق در عضلات درگیر است،

● تعداد تکرار تابع محدودیت خاصی نیست.

 

2- تمرينات سيستم اسيد لاكتيك ( سيستم بيهوازي لاكتيك ):

● انجام فعاليت ورزشي نزديك ماگزيمم،

● طول مدت هر وعده تمرين بين 30 الي 180 ثانيه،

● دوره ريكاوري معادل زمان تمرين با انجام حركات و نرمشهاي سبك،

● تكرار بين 5 الي 10 بار در هر روز و كلاً 2 روز در هفته.

3- تمرينات سيستم هوازي :

آن قسمت از سيستم انرژي هوازي كه در كشتي كاربرد دارد نوع Intensive Enduranceآن است.

اين سيستم فعاليتهاي بين 2 الي 8 دقيقه را در شدتي معادل90 درصد ضربان قلب بیشینه (90% Heart Rate Max.) پوشش ميدهد.بنابراين تمرينات ارتقاء دهنده اين سيستم عبارتند از : ● فعاليت ورزشي با شدتي حدود 90 درصد ضربان قلب بیشینه،

● طول مدت هر وعده تمرين از2 دقيقه شروع و نهايتاً به 8 دقيقه ميرسد،

● دوره ريكاوري حدود5 دقيقه،

● تعداد تكرار تمرين 5 الي 6 بار در هر روز و حداكثر 2 روز در هفته ميباشد.

● دوي سبك با شدت 70 تا 80 درصد ضربان قلب بیشینه،

● به مدت حداقل 45 دقيقه بدون وقفه و ريكاوري،

● تعداد تكرار تمرين یک بار در هر روز و 3 روز در هفته.

انرژي مورد نیاز اين فعاليت ورزشي فقط از متابوليسم بافت چربي تامين ميگردد كه نهايتاً‌به كاهش وزن منجر مي شود.

برنامه تمرينات ورزشي رشته كشتي را ميتوان در

فاز دوم – در اين مرحله هدف بهبود قدرت و توان و نيز افزايش مقاومت عضلات مورد استفاده در كشتي است.

فازسوم – هدف از تمرينات اين مرحله تكميل و افزايش قدرت وتوان عضلات بدن كشتي گير با توجه به نوع و تكنيك هاي خاص ورزشكار است. اين مرحله از تمرينات به شکل مرور فن بر روي تشك كشتي ادامه مي يابد. دراين مرحله بيشترين تمركز بر روي تطابق بيشتر بدن با شرايط اسيدوز متابوليك ناشي از تجمع اسيدلاكتيك بدن است. تمرينات استقامتي نيز جريان دارند.

فاز چهار- اين فاز صرفاً به تقويت و افزايش قدرت و توان مي پردازد ودر اين مرحله بتدريج روزهاي تمرينات كاهش مي يابد تا زمان ريكاوري بيشتر شود.

فاز پنجم – در اين فاز تمرينات پريوديزه ميشوند، به اين معنا كه تمرينات قدرتي با شدت بيشتر ولي تكراركمتر و در زمان كوتاهتر با حداكثر زمان ريكاوري ادامه مي يابند. تمرينات عمومي در داخل تشك كشتي جريان دارند.

در طی فازهای پنجگانه فوق تمرینات سیستم فسفاژن و تمرینات سیستم هوازی

با داشتن اهداف تمريني در هر فاز از دوره تمرين وبا آگاهي ازنحوه تنظيم تمرينات هر سيستم انرژي مورد نياز در كشتي و نيز با توجه به تقويم رقابتها و زمان ارودها ، مربيان ورزيده مي توانند به طراحي تمرين بپردازند.وجود متغيرهاي گوناگون از شرايط بدني ورزشكاران تا ميزان امكانات موجود در اردوهاي كشتي، سبب ميگردند تا برنامه هاي تمرينات متفاوت باشند ودر واقع دانش يك مربي كشتي است كه طرح تمرين هر ورزشكار را مشخص مي نمايد.

 

جمع آوري هيمن مجيدي

كتب رفرانس اين مقاله عبارتنداز

1- Exercise physiology, W. Mc Ardel – F.Katch – V.Katch, 1996

ISBN: O – 683 – 05731 – 6

2- Lactate Threshold Training, Peter Janssen – 2001

ISBN: 0 – 7360 – 3755 – 1

3- Strength Training for sport, W. J .Kraemer – K. Hakkinen

ISBN: 0 – 6320 – 5568 – 5

 

چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم
چگونه بدنی کشتی گیری داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *