چگونه احساس مهم بودن کنیم

 
helpkade
چگونه احساس مهم بودن کنیم
چگونه احساس مهم بودن کنیم

پادکست

موفقیت و انگیزشی

بازاریابی و فروش

کار آفرینی و کسب و کار

زندگی نامه افراد موفق

چگونه احساس مهم بودن کنیم

معرفی کتاب

صفحه اصلی > ذهن قدرتمند > احساس ارزشمندی ما چگونه تقویت یا تخریب می شود؟

احساس ارزشمندی با میزان توانمندی های ما تفاوت دارد. شما امکان دارد که فردی توانمند در یک حوزه مشخص باشید در این شرایط شما در آن حوزه دوره اعتماد به نفس بالایی دارید ، اما احساس ارزشمندی ارتباطی با اعتماد به نفس کودکان شما ندارد. بدون در نظر گرفتن اینکه  اعتماد به نفس و توانمندی داریم یا نداریم احساس ارزشمندی میتواند در ما کم یا زیاد باشد.

تکامل فردی انگیزه طبیعی درونی همه انسان ها است. همه ی افراد دوست دارند که منحصر به فرد باشند و این حس کاملا درستی است اما صبر می خواهد و اینکه در کودکی این حس در ما زیاد است ولی طاقتمان کم است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه احساس ارزشمندی آرام آرام پیش می رود؟ ساختاری وجود دارد برای درک این ارزشمندی. با آکادمی بازار همراه باشید تا شما را با ساختار ارزشمندی بیشتر آشنا کنیم.

در سنین 12_10 سال ما دائما به دنبال این هستیم که ارزشمندی را از پدر و مادرمان بگیریم و آنها این ارزشمندی را به ما بدهند. ما از کودکی نظام ارزشی والدین خودمان را کشف می کنیم یعنی ما از همان کودکی متوجه می شویم که چه چیزهایی پدر و مادرمان را خوشحال یا ناراحت می کند و بعد شروع به حرکت در این راستا می کنیم. ما می فهمیم که با ناراحتی آنها چیزهایی را از دست می دهیم که خودمان توانایی به دست آوردن آن ها را نداریم و احساس نا امنی، طرد شدن و دوست نداشتن ما را فرا می گیرد.

انسان ها احساس ارزشمندی را از هم راستایی با نظام ارزشی به دست می آورند. ما اینگونه آرام آرام می آموزیم که انسان آرمانی یعنی چه. ما این ها را از طریق مولفه های اقتصادی، اجتماعی، رفاقتی، دینی و…درک می کنیم. اما ما در کودک تعریفی از مولفه ها نداریم وتنها تصویری در ذهنمان وجود دارد.

گاهی تعاریفی که از مفاهیم صورت می گیرد با ذهنیت ما همخوانی ندارد در این لحظه تعارض به وجود می آید. گاهی ما تعارضات را بروز می دهیم، مهم است که در اینجا با تعارضات ما چه برخوردی خواهد شد. به عنوان مثال زمانی که ما می گوییم ساعت 6 صبح بیدار شدن برای من خیلی سخت است، ما تعارضمان را بروز داده ایم. برخورد دیگران با این تعارض به این صورت است که اول از همه ما را قضاوت می کنند. وقتی قضاوت ها در مورد ما بد باشد حس بی ارزشی به ما دست می دهد. وقتی احساس بی ارزشی کنیم اول از همه شادی ما در زندگی کم می شود. در این زمان ممکن است اطرفیان متوجه شوند که شما مثل قبل انرژی ندارید و شاد نیستید.

زمانی که فردی با شکاف تفاوت دیدگاه با دیگران برخورد می کند، متوجه می شود که دارای خصوصیات فردی است که تنها در جمع دوستان خاص خود احساس راحتی می کند و  ممکن است حتی در خانواده خود هم این احساس را نداشته باشد.

در اینجا ممکن است سبک زندگی شما مورد تایید خانواده نباشد و همواره شما را به خاطر ویژگی های رفتاری دوستانتان سرزنش کنند. بنابراین فرد با دو تصمیم رو به رو می شود یا اینکه می پذیرد آدم بده داستان است و از این جا به بعد راه خود را جدا می کند و تبدیل به یک ضد ارزش می شود و یا اینکه قربانی ارزش ها می شود و تبدیل به فرد آرمانی مورد نظر دیگران می شود. ممکن است فرد انسان آرمانی خود را رشد دهد و بعد هرچیزی که با ویژگی ها این انسان آرمانی همخوانی ندارد را در نیمه ی تاریک وجود خود قرار دهد و در واقع آن ها را از خود، خانواده و جامعه پنهان می کند.

مثلا ممکن است مردی بعد از سالها زندگی در میانسالی خود به این نتیجه برسد که هیچ انسان بدی وجود ندارد. او به کودک خود نیز می آموزد که هیچ انسان بدی وجود ندارد. این کودک با همچین تفکری رشد می کند و ممکن است با هر فردی وارد رابطه شود و در آخر ضربات زیادی بخاطر این شیوه از تفکر خود از دیگران بخورد. او همچنان خود را آدم خوب داستان می داند زیرا باور دارد همه خوب هستند و هیچ انسان بدی وجود ندارد، او همچنان خود را فرد منصفی می داند. این دید نسبت به دیگران ممکن است لطمات جبران ناپذیری به او وارد کند.

در واقع در اینجا فرد تمام تلاش خود را می کند تا انسان آرمانی درون ذهن خود را حفظ کند و از آن فاصله نگیرد اما در درون خود به شدت در رابطه با آدم ها انسان مضطربی است. چون همواره با خود فکر می کند که هر لحظه ممکن است وجه بد او بیرون بزند و بعد واکنش نشان دهد.

احساس ارزشمندی طرز نگاه و باوریست که ما نسبت به خود داریم. میزان ارزشی است که برای خود قائل هستیم. انسان وقتی احساس ارزشمند بودن واقعی را تجربه می کند که خودش را همانطور که هست بپذیرد.

آکادمی بازار به شما پیشنهاد می کند جهت فراگیری مهارت های فردی و دستیابی به توسعه فردی از محصولات کاربردی معجزه ذهن قدرتمند بهره ببرید. در صورت تمایل به استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره آموزشی غیرحضوری”معجزه ذهن قدرتمند”

Gahi oghat valedein b chizaye ghalati eteghad darn v ma bayad eteghadat khodemoono dashte bashim

سلام کاربر عزیز ممنون از اینکه نطرت رو با ما به اشتراک گذاشتی

من همیشه طوری رفتار کردم که مورد قبول مادرپدرم باشم اما در عین حال خیلی از تجربیات خوبی که میتونستم داشته باشم از دست دادم

سلام علی عزیز ممنون از اینکه تجربه خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی

این دوره معجزه ذهن قدرتمند رو خودتون توصیه میکنید ؟؟ به نظرتون خوبه؟؟

سلام نادر عزیز بله بسیار دوره خوبیه و موثر واقع میشه

Merci babat in maghale awlie🙏

سلام محمد عزیز خوشحالیم که راضی هستید

باید همیشه طوری رفتار کنیم که کودک ما به توانایی هاش باور داشته باشه و اینطوری اعتماد به نفسشو تقویت کنه

سلام کاربر عزیز ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

بچه ها از والدین خودشون الگو میگیرن سعی کنیم که الگوهای خوبی باشیم

سلام شریفه عزیز ممنون از ارایه دیدگاهتون

والدین خیلی باید مراقب رفتارشون باشن تا بتونن الگوهای خوبی برای فرزندانشون باشن

سلام کاربر عزیز بسبار درسته

Mn dore zehn ghodratmand ro gozaroondm kheili khoub boid mmnon azatoon

سلام کاربر عزیز سپاس از همراهی شما

سلام خدمت شما خیلی برای من جالب توجه بود ممنون از شما

سلام ثمین عزیز خوشحالیم که راضی بودید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

چگونه احساس مهم بودن کنیم

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

احساس ارزشمندی به معنی این است که چه قدر خودمان را دوست داریم و چه ارزشی قائل هستیم. این کاملا بستگی به هر شخصی دارد و یک موضوع درونی ست.

این احساس ربطی به توانایی های ما ندارد و باید این دو موضوع را جداگانه از هم در نظر گرفت. ممکن است در زمینه هایی توانایی بالایی نداشته باشیم، اما احساس ارزشمندی ما بالا باشد.

وقتی این احساس را نداشته باشیم کل زندگی ما تحت تاثیر قرار می گیرد و ارتباطی خوبی با خود و دیگران نخواهیم داشت و دائما دچار مشکلات مختلفی می شویم. به همین دلیل است که باید آن را حیاتی در نظر گرفت.

 

عوامل مختلف در احساس ارزشمندی ما تاثیرگذار هستند اما یک سری موارد تاثیرگذارتر هستند که نقش آنها را با هم بررسی می کنیم.چگونه احساس مهم بودن کنیم

خانواده نقش خیلی مهم در این زمینه دارد. اگر فردی در خانواده ای بزرگ شده باشد که دائما از او انتقاد می کردند و یا اینکه مورد قضاوت قرار می گرفته، مطمئنا از احساس ارزشمندی او کم شده است و باورهای منفی نسبت به خود دارد.

در مقابل فردی که در محیط مناسبی بزرگ شده که آن افراد هم احساس ارزشمندی بالایی داشته اند، مطمئنا بیشتر رشد داشته و در این زمینه شرایط بهتری دارد.

معمولا سیستم آموزشی نقش منفی در این زمینه دارد. از همان کودکی فرد عادت می کند که با یک نمره ارزشیابی شود. نمره بالا به منزله تشویق شدن فرد است و اگر نمره پایینی بگیرد احتمالا ارزش کمتری دارد و مواخذه خواهد شد!

همچنین فرد دائما خود را با هم کلاسی های خود مقایسه می کند و از همین دوران مقایسه کردن را یاد می گیرد. مقایسه کردن یکی از بلاهایی که باعث احساس کم ارزشی در ما می شود.

اینکه نسبت به خودمان چه ذهنیتی داریم کاملا تاثیرگذار در احساس ارزشمندی ما است. اشتباه متداول این است که افراد خود را با بقیه مقایسه می کنند و می بینند آنها از نظرهای مختلف بهتر هستند. به خاطر همین فکر می کنند که بی ارزش هستند و پر از ترس می شوند!

شاید مورد اول و دوم تا قسمتی دست ما نبوده است، اما ذهنیت قابل کنترل است و این ما هستیم که انتخاب می کنیم که چه واکنشی نسبت به افکار داخل ذهنمان داشته باشیم.

 

راز موفقیت ثابتی برای بالات بردن احساس ارزشمندی ندارد، اما از طریق راه های مختلف می شود این احساس را تقویت کرد. در اینجا قصد داریم با هم ۳ مورد از مهمترین را بررسی کنیم که می توانند خیلی موثر باشند.

باید خودمان را همان طور که هستیم با هر خصوصیتی بپذیریم. این را بدانیم که انسان زاده شده ایم ارزشمندیم و این طور نیست که حتما نیاز به عامل بیرونی دیگری باشد.

احترام گذاشتن به خود خیلی اهمیت دارد. هر کسی برای خود یک فردی محترم است و جدا از داشته های خود باید به وجود انسانی خود احترام بگذارد.

نیازی نیست که حتما به هدف یا دارایی خاصی رسید که تا این موضوع را اجرا کرد. (البته این دلیل بر این نمی شود که هدف گذاری نکرد)

یک تمرینی که می تواند موثر باشد این است که خصوصیات مثبت و منفی خود را از لحاظ های مختلف نوشت و آنها را در کنار هم قرار داد. پذیرفت که ما دارای این خصوصیات هستیم. می توانیم تغییر مثبت داشته باشیم، اما باید در شرایط فعلی هم خودمان را بپذیریم.

هر کسی در طول زندگی به موانع مختلفی بر می خورد و باید قبول کنیم که همیشه وجود دارند. هنر ما این است که از قبل موانع احتمالی را پیش بینی می کنیم تا موقعی که رخ دادند آماده تر باشیم.

در مورد مسائل هم باید گفت که اجتناب ناپذیرند و بدانیم هر مسئله ای اگر یکبار اتفاق بیافتد طبیعی است و اگر بیشتر تکرار شود باید مهارت حل مسئله خود را تقویت کرد. به طور کلی این مسائلی که رخ می دهند بدون شک یک راه حلی دارند و این طور نیست که آنها را غیرقابل حل در نظر گرفت.

اینکه در شرایط مختلف چه نوع مدل ذهنی یا طرز فکری را انتخاب می کنیم در احساس ارزشمندی ما تاثیر زیادی دارد.

موضوع مدل ذهنی خیلی گسترده است و جا دارد مفصل در مورد آن توضیح داده شود، اما باید به طور خلاصه اشاره کنم که ما در شرایط مختلف زندگی طرز فکر مختلفی را انتخاب می کنیم که یک نوع باعث رشد ما و نوع دیگر باعث عقب ماندن ما و ضررهای مختلف مثل همین احساس کم ارزشی می شود.

مثلا وقتی شکست می خوریم یک مدل ذهنی این است که فکر می کنیم همه چیز تمام شده و یک فرد شکست خورده هستیم و به خاطر همین هیچ تلاشی نمی کنیم.

اما مدل ذهنی دیگر می گوید که من از این موقعیت چه چیزی می توانم یاد بگیرم؟ در اصل شکست خوردنی وجود ندارد و می توان از هر موقعیتی به نفع خود استفاده کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

درباره ما

در این محفل یاد می‌گیرید چطور عادت‌های عمیقی ایجاد کرده و به جایگاه بالاتری در زمینه‌های مختلف زندگی برسید.

قانون کلی و پر جاذبه ای وجود دارد: تمام افراد بشر، صرف نظر از اینکه در کدام نقطه از این جهان پهناور زندگی می کنند، آسیا باشد یا اروپا، اشخاص با هوش باشند یا نباشند، متمدن باشند یا غیر متمدن، پیر باشند یا جوان، همه انسانها آرزو دارند مهم باشند و این واقعیت است. باز تکرار می کنم: این آرزویی است که همگی دارند، حتی همسایه شما، همسر شما، ریس شما.

این آرزویی طبیعی است که همه بخواهند مهم باشند. این آرزو قویترین صفت بشر است و همچون اشتهای نیرومندی است که در سرار زندگی، حیاتش را سرشار می سازد.

به خوبی به این اصل پی برده اند و می دانند که اشخاص چه اندازه خواهان شخصیت و برتری هستند و تمایل دارند که مورد توجه دیگران قرار گیرند. با دقت به عنوان و تیترهای تبلیغات نگاه کنید. مثلا می نویسند: اگر می خواهید دیگران به شما غبطه بخورند، اگر می خواهید مورد رشک سایر خانمها قرار گیرید، اگر می خواهید مورد تحسین آقایان شوید. یا مثلا: برای خانم ها جوان، باهوش و با سلیقه، برای آنان که طالب بهترینها هستند.

چگونه احساس مهم بودن کنیم

آنان با این عناوین این مفهوم را می رسانند که اگر شما محصولات ما را بخرید با این کار در ردیف اشخاص سطح بالا قرار خواهید گرفت.

راهی است به سوی توفیق و در واقع وسیله ای است مهم در جعبه ابزار شما. با وجود این( پیش از اینکه به خواندن ادامه دهید جمله قبلی را یک بار دیگر مرور کنید) اگر چه نشان دادن این طرز فکر که شما مهم هستید، نتیجه بخش است و گرچه هیچ زحمتی ندارد، تعداد کمی از مردم آن را به کار می برند. برای روشن شدن مطلب به شرح جزئیاتی نیاز است.

از دید فلسفی، مذاهب ما، قوانین ما و به طور کلی فرهنگها بر اصل مهم بودن انسان بنا شده و به انسان ارزش خاص بخشیده است.

شما به هواپیمای شخصی خودتان سوار شده اید و در حین پرواز مجبور به فرود اضطراری در یک کوهستان دور افتاده شده اید. همین که موضوع حادثه به آگاهی مسئولان برسد، گروه نجات برای کمک به شما به سراغتان خواهد آمد. هیچ کس نمی پرسد که آیا فرد حادثه دیده آدم مهمی بوده است یا نه؟ هیچ کس از خصوصیات شما چیزی نمی داند جز اینکه شما انسان هستید.

هلیکوپتر ها و هواپیما ها به منظور تحقیق به پرواز درمی آیند و در آن منطقه کوهستانی به تجسس می پردازند. حتی عده ای پیاده و قدم به قدم در جستجوی شما خواهند بود. آنان ساعتها وقت و مقدار زیادی پول و مقدار زیادی انرژی صرف می کنند صرفا برای یافتن شما و از کار دست نمی کشند تا زنده یا مرده شما را بیابند.

مشتریها از شما بیشتر خرید می کنند؛ همکاران بیشتر به یاریتان می شتابند؛ زیر دستانتان بهتر کار می کنند و ریس شما در صورت درخواست کمک، به شما پاسخ مثبت می دهد.

وقتی که به دیگران کمک کردید که احساس مهم بودن کنند، به خودتان هم کمک کرده اید تا همین احساس را داشته باشید.

گردآورنده: هادی زند کارشناس ارشد روانشاسی

 

Tags احساس مهم بودن انسان آگاه اهمیت دادن به دیگران ایجاد حس مهم بودن در دیگران تبلیغات تو می توانی توجه به دیگران روانشناسی شخصیت قانون جذب می توانی نیروی تبلیغات هادی زند

فروردین ۱۷, ۱۳۹۹

فروردین ۱۶, ۱۳۹۹

فروردین ۱۲, ۱۳۹۹

این را بدانید که در حال حاضر واکسنی برای جلوگیری از بیماری کرونا نیست. بهترین …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

می‌خواهم انقدر شما را تشویق ‌کنم تا از من قدردانی کنید و بگویید “متشکرم” و به کارمند، دوست، فرزند و همکارانتان هم چنین واکنشی را نشان دهید  و آنها را تشویق کنید تا در زندگی و کارشان بهتر باشند.

تشویق و تحسین کردن مداوم دیگران را به یک عادت تبدیل کنید. هر چه رفتارهای سازنده و مثبت دیگران را بیشتر تشویق و تحسین کنید در ذهن خود هم انسان موفقی خواهید بود و دیگران هم همین کار را برای شما انجام خواهند داد .

همیشه خشنودی خود را از رفتار های مثبت دیگران اعلام کنید . هر بار که شما از دیگران تشکر می‌کنید، باعث می‌شود آنها حس بهتری نسبت به خودشان پیدا کنند. شما باعث افزایش عزت نفس و بهبود درک از خود در آنها می‌شوید. شما باعث می‌شوید آنها احساس مهم بودن کنند. شما کاری می‌کنید که آنها احساس کنند کاری که انجام داده‌اند با ارزش و مفید بوده و نتیجه اش این می شود که  شما به آنها قدرت تا کارهای مفید بیشتر انجام دهند .

موضوع جالب دیگر درباره تشکر کردن از دیگران این است که وقتی شما جمله ی “از شما متشکرم” را می‌گویید، احساس بهتری هم نسبت به خودتان خواهید داشت . وقتی  تشکر خود را ابراز می‌کنید، انرژی مثبت شما از درون‌تان در تمام روابطی که با دیگران دارید تاثیر می گذارد  و متعجب خواهید شد چطور محبوب تر شده و چطور دیگران برای کمک به شما در هر کاری که انجام می‌دهید مشتاق‌تر می‌شوند.چگونه احساس مهم بودن کنیم

راه دیگری که می‌توانیم به دیگران حس مهم بودن، قدرت و انرژی بدهیم؛ تحسین و تایید سخاوتمندانه است. آزمایش‌های روانشناسی نشان داده‌اند که، وقتی کودکان توسط دیگران تحسین می‌شوند، سطح انرژی‌شان بالا رفته، ضربان قلب و میزان تنفس‌شان افزایش می‌یابد و احساس بهتری نسبت به خودشان پیدا می‌کنند.

شاید با ارزشترین درسی که از کتاب “مدیر یک دقیقه‌ای” کن‌بلانچارد یاد گرفتم، پیشنهاد ابراز “تحسین یک دقیقه‌ای” در هر فرصت ممکن است. اگر در روابط خانوادگی و اجتماعی‌تان دقت کنید متوجه خواهید شد که تحسین و تایید صادقانه دیگران به خاطر کارهایی که انجام داده‌اند، چه کوچک و چه بزرگ بر روی روابط شما تاثیر خواهد داشت و در پایان از اینکه چقدر دیگران شما را دوست دارند  و حاضرند به شما در کسب اهدافتان کمک کند متعجب خواهید شد .

قانون روانشناسانه عمل متقابل می‌گوید:”اگر شما باعث شوید که من نسبت به خودم احساس بهتری پیدا کنم، من هم راهی پیدا خواهم کرد تا شما نسبت به خودتان احساس بهتری پیدا کنید.” به عبارت دیگر، افراد همیشه به دنبال راهی هستند تا محبت شما نسبت به خودشان را جبران کنند. زمانی که  شما به دنبال  فرصتی هستید تا دیگران را تشویق کنید و چیزی بگویید که دیگران نسبت به خودشان احساس بهتری پیدا کنند، نه تنها احساس بهتری نسب به خودتان خواهید داشت ، بلکه از اتفاقات فوق‌العاده‌ای که در کنار شما و توسط اطرافیانتان رخ خواهند داد  متحیّر خواهید شد.

روش دیگر برای قدرت بخشیدن ، افزایش اعتماد به نفس  و دادن حس مهم بودن به دیگران، در زمانی است که آنها صحبت می‌کنند و شما باید به دقت به آنها توجه کنید. بسیاری از افراد آنقدر پرمشغله هستند که اصلاً وقت شنیدن نداشته و وقتی دیگران صحبت می‌کنند بی حوصله می‌شوند. به خاطر داشته باشید، مهمترین و متعدد ترین موقعیت تشویق دیگران که بار ها اتفاق می افتند زمانی است که اطرافیانتان صحبت میکنند ، تشویق شما در این زمان گوش دادن دقیق به آنهاست.

سه قانون کلی برای قدرت دادن به افرادی که دوروبر  ما هستند وجود دارد این سه قانون تحسین، تایید و توجه به آنهاست . جمله “از شما متشکرم” را همیشه بگویید و قدردانی‌ خود را در هر زمان که توانستید نسبت به دیگران ابراز کنید. به خاطر هر کاری که انجام می‌دهند، آنها را تحسین کنید. وقتی صحبت می‌کنند و قصد تعامل با شما را دارند به دقت به آنها توجه کنید. این سه رفتار به تنهایی باعث افزایش مهارت ارتباطی شما میشوند و به افرادی که دوروبر شما هستند حس قدرت اعطا می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ به این مطلب چه امتیازی می دهی؟

سمینار ما یک وب سایت تخصصی در زمینه موفقیت فردی و معرفی برنامه های آموزشی و اساتید برگزیده ایران می باشد، ما در سمینارما با گرد هم آوردن جوانان پرانرژی (متخصص) و خلاق و اساتید درجه اول آمده ایم تا مسیری جدید پیش و روی شما علاقمندان قرار دهیم، تا این خلا آموزش مهارت های فردی و کسب و کاری را پر کنیم.

صفحه اصلی » مطالب ایده پردازان » محتوای متنی » مهارت » چگونه احساس مهم بودن را در کارکنان ایجاد کنیم؟

چگونه احساس مهم بودن را در کارکنان ایجاد کنیم؟

هرکس نیاز دارد احساس کند فرد مهمی است. در گذشته مدیران با تحقیر کارکنان کارها را به انجام می‌رسانند. در حالی که امروزه این روند دگرگون شده است. مدیران به طرق زیر می‌توانند احساس مهم بودن را در کارکنان ایجاد نمایند:

اول: گوش سپردن به سخنان کارکنان(شنود موثر)؛ اجازه دهید که کارکنان سازمان متوجه شوند که افکارشان برای شما محترم است. اجازه دهید افراد عقاید‌شان را بیان نمایند. زمانی که مدیر احساس مهم بودن را در فرد ایجاد کند، آن فرد بسیار شادمان خواهد شد و سطح انرژی وی افزایش می‌یابد.

دوم: تفویض اختیار به کارکنان؛ یکی از اشکال احترام به کارکنان، تفویض اختیار به آنان است و مدیر با تفویض اختیار توانایی‌های فرد را مورد تأکید قرار می‌دهد و میزان ارزش و احترام به فرد را عملاً نشان می‌دهد.چگونه احساس مهم بودن کنیم

سوم: تأیید و تحسین کارکنان؛ اجازه دهید کارکنان بدانند که تا چه حد مورد تأیید هستند. بهتر است مدیران احساس تأیید و تحسین خود را به زبان بیاورند، حتی اگر برای به موقع سرکار حاضر شدن فرد باشد تا فرد بداند که مدیر وی برای حضور او در رأس ساعت ارزش قائل است. در هر فردی چیزی برای تحسین و ستایش وجود دارد، بگذارید از آن باخبر شود.

چهارم: ایجاد احساس باارزش بودن و قدرت داشتن در کارکنان؛ با استعدادترین و تواناترین کارکنان اگر خود را باور نداشته باشند از استعدادهای خود نمی‌توانند بهره ببرند. آن‌ها کمتر از حد معقول تلاش می‌کنند. مدیران مؤثر به کارکنان خود کمک می‌کنند تا احساس باارزش بودن و قدرت داشتن کنند.

پنجم: نادیده نگرفتن جنبه‌های مثبت کارکنان؛ در تعریف و تمجید خست به خرج ندهید. مراقب باشید در این دام گرفتار نشوید که فقط در مقابل جنبه‌های منفی رفتار فرد واکنش نشان دهید و جنبه‌های مثبت را نادیده بگیرید.

ششم: ایجاد احساس امنیت در کارکنان؛ اجازه دهید کارکنان راحت باشند و بدون ترس از طرد شدن و مورد انتقاد قرار گرفتن دیدگاه خود را ابراز نمایند. در این صورت است که فرد از خطر استقبال می‌کند و به نتیجه می‌رسد. همچنین به افراد بیاموزید که از پرسیدن سوال هراسی نداشته باشند.

(منبع: رفتار سازمانی مثبت تألیف دکتر علی نصر اصفهانی و مهدی نصر اصفهانی)

دقیقا در شرکت ما
این قضیه وجود دارد
مدیران ، واقعا مدیریتی عالی و حساب شده دارند
ممنون از شما و مطلب خوبتون

یک دهه از فعالیت هلدینگ ایده پردازان می‎گذرد. در این مسیر پر فراز و نشیب، همواره بر این باور بودیم که دست از تلاش برای پیشرفت و ماندگاری در این عرصه نکشیم و با بهره‌مندی از کادری جوان، پرانرژی و کارآزموده در راستای پیش‌برد اهدافمان که همان خدمات دهی به مردم کشور با دیدگاهی جهانی‎ست، قدم برداریم.

تمامی مطالب و ویدئوهای ایده پردازان در جهت پیشرفت کسب و کارهای آنلاین ایرانی تولید شده و انتشار آنها با ذکر منبع بلامانع است


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟

 

 

چگونه احساس مهم بودن کنیم

 

روانشناسی- وقتی کسی با شما طوری برخورد می‌کند که انگار فقط یکی از چندین و چند انتخاب هستید، به آنها کمک کنید با بیرون آوردن شما از آن تساوی انتخاب‌هایشان را محدود کنند.

 

خودتان باشید. اگر سعی کنید یک نفر دیگر باشید، فقط خودتان را تلف کرده‌اید. خودِ درونیتان را در آغوش بکشید و بدانید که هیچکس ایده‌ها، توانایی‌ها و زیبایی شما را ندارد. همانی باشید که از خودتان می‌شناسید یعنی بهترین مدل خودتان. و از اینها گذشته، با خودتان صادق باشید.

 

از همین امروز شروع کنید…

 

1 – اولویت‌هایتان را مشخص کنید

 

20 سال دیگر واقعاً مهم نیست که امروز چه کفشی پوشیده بودید، موهایتان چه مدلی بود یا مارک شلوار جینتان چه بوده است. چیزی که مهم است این است که دیگران چقدر دوستتان داشته‌اند، چه چیزهایی یاد گرفته‌اید و چطور از این دانش استفاده کرده‌اید.

 

2 – مسئولیت کامل اهدافتان را گردن بگیرید

 

اگر واقعا دوست دارید در زندگیتان به چیزهای خوبی برسید و اتفاقات خوبی برایتان بیفتد، باید خودتان باعث این اتفاقات شوید. نمی‌توانید یک گوشه بنشینید و آرزو کنید که یک نفر دیگر کمکتان کند. خودتان باید آینده‌تان را بسازید و فکر نکنید که سرنوشت باعث همه اعمال و انتخاب‌های شماست.

 

3 – ارزش خودتان را بشناسید

 

وقتی کسی با شما طوری برخورد می‌کند که انگار فقط یکی از چندین و چند انتخاب هستید، به آنها کمک کنید با بیرون آوردن شما از آن تساوی انتخاب‌هایشان را محدود کنند. بعضی وقت‌ها باید سعی کنید برایتان مهم نباشد، حال هرچقدر هم که اهمیت داشته باشد چون ممکن است گاهی اوقات برای کسی که ارزش خیلی زیادی برایتان دارد، هیچ ارزشی نداشته باشید. این غرور نیست بلکه احترام به خود است. اگر دور و برتان را با افراد منفی پر کنید نباید انتظار داشته باشید که زندگیتان تغییرات مثبت داشته باشد. به افراد نیمه‌وقت، موقعیت تمام‌وقت در زندگیتان ندهید. ارزش خودتان را بشناسید و هیچوقت به کمتر از آنچه لیاقتتان است راضی نشوید.

 

4 – رویکرد مناسب را انتخاب کنید

 

نگرش مهمترین چیز است. وقتی با صف‌های طولانی و ترافیک سنگین روبرو می‌شوید و یا یک ساعت از ساعت قرارتان با کسی گذشته است، دو انتخاب پیش رو دارید: می‌توانید خسته و کلافه شوید و می‌توانید به آن به شکل فرصت و زمان کوتاهی که زندگی برای فکر کردن، آرام‌تر شدن و خیالپردازی به شما داده است نگاه کنید. اولین انتخاب فشارخونتان را بالا می‌برد. دومین انتخاب هوشیاریتان را بیشتر می‌کند.

 

5 – اجازه ندهید اشتباهات گذشته رویاهایتان را خراب کند

 

یاد بگیرید که همه چیزهایی که کنترل آن به دست شما نیست را رها کرده و از یاد ببرید. دفعه بعدی که وسوسه شدید درمورد موقعیتی که فکر می‌کنید ناعادلانه تمام شد، بیهوده‌گویی کنید، این را به خودتان یادآور شوید: هیچوقت با فکر کردن به این موضوع تا زمان مرگ نمی‌توانید عصبانیت مربوط به آن را از بین برید. پس دهانتان را بسته نگه دارید، مشتتان را باز کنید و به افکارتان یک مسیر دوباره دهید.

 

6 – چیزهایی را انتخاب کنید که واقعاً مهم هستند

 

بعضی چیزها اهمیت زیادی ندارند، مثل نوع ماشینی که سوار می‌شوید. اگر به تصویر بزرگ زندگی نگاه کنید، چقدر این مسئله می‌تواند اهمیت داشته باشد؟ شادتر کردن یک انسان جطور؟ بله، این اهمیت دارد. مشکل بزرگ و اصلی اکثر آدمها این است که می‌دانند چه چیزهایی مهم است اما آن را انتخاب نمی‌کنند.حواسشان پرت می‌شود. چیزهای اول را اول نمی‌گذارند. سخت‌ترین و هوشمندانه‌ترین راه‌ها برای زندگی، انتخاب چیزهایی است که واقعاً مهم است.

 

7 – خودتان را دوست داشته باشید

 

بگذارید یک نفر درست همانطور که خودتان را دوست دارید شما را دوست بدارد، با همه نقص‌ها، زشتی‌ها و مشکلات. بگذارید باوجود همه اینها یک نفر دوستتان داشته باشد؛ و بگذارید آن یک نفر خودِ شما باشد.

 

چگونه احساس مهم بودن کنیم

8 – توانایی‌ها و ضعف‌های خود را بپذیرید

 

با خودتان راحت باشید و اعتمادبه‌نفس داشته باشید. ما معمولاً زمان زیادی را برای مقایسه خودمان با دیگران تلف می‌کنیم و افسوس می‌خوریم که کاش کس دیگری بودیم. هر کسی توانایی ها و ضعف‌های خودش را دارد و فقط زمانیکه همه آنچه که هستیم را بپذیریم، خواهیم توانست از توانایی‌هایمان استفاده کنیم.

 

9 – برای خودتان بایستید

 

شما به دنیا آمده‌اید که واقعی باشید، نه ایدآل. به دنیا آمده‌اید که خودتان باشید نه چیزی که کس دیگری که می‌خواهد باشید. برای خودتان بایستید، به چشمان آنها نگاه کنید و بگویید، “تازمانیکه من را نشناخته‌ای درموردم قضاوت نکن. تا زمانیکه با من وارد چالش نشده‌ایی، ارزشم را پایین نیاور و تازمانیکه با من حرف نزده‌ای درموردم حرف نزن.”

 

10 – از دیگران درس بگیرید و زمانی که لازم است، بگذرید

 

نمی‌توانید توقع داشته باشید که بتوانید دیگران را تغییر دهید. یا همانی که هستند را می‌پذیرید یا بدون آنها زندگی می‌کنید. و فقط بخاطر اینکه چیزی تمام می‌شود به این معنی نیست که هیچوقت وجود نداشته است. شما زندگی کرده‌اید، درس گرفته‌اید، رشد کرده‌اید و گذشته‌اید. وجود بعضی آدمها در زندگی برای شما نعمت هستند و بعضی از آنها فقط درس.

 

11 – در روابطتان صادق باشید

 

خیانت نکنید! اگر شاد نیستید، صادق باشید و از آن رابطه بگذرید. وقتی واقعاً عاشق باشید، وفادار بودن اصلاً سخت نیست، توام با لذت است.

 

12 – با راحت بودن راحت باشید

 

همانطور که می‌دانیم زندگی می‌تواند در یک چشم برهم زدن از این رو به آن رو شود. دوستی‌هایی که امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسید آغاز می‌شود، کارهای مهم کنار گذاشته می‌شود و یک امید دیرینه دوباره زنده می‌شود. شاید گاهی‌اوقات راحت به نظر نیاید اما بدانید که زندگی در انتهای منطقه آرامش شما شروع می‌شود. پس اگر در حال حاضر احساس راحتی ندارید، بدانید که تغییری که در زندگیتان رخ داده است انتهای کار نیست، بلکه یک شروع تازه است.

 

13 – همانی باشید که برای تبدیل شدن به آن به دنیا آمده‌اید

 

نگذارید به آخر زندگیتان برسید و بفهمید که فقط طول زندگی را زندگی کرده‌اید. عرض آن را هم زندگی کنید. وقتی بعنوان یک انسان مشتاق به دنیا می‌آیید، تنها مشکلی که بزرگتر از یاد گرفتن راه رفتن در کفش دیگران است، این است که یاد بگیرید با خودتان راحت باشید. از قلبتان پیروی کنید و مغزتان را هم همیشه همراه داشته باشید. وقتی واقعاً با خودتان راحت بودید، شاید همه آدمها دوستتان نداشته باشند اما برای شما اصلاً اهمیتی نخواهد داشت.

 

14 – هیچوقت از خودتان نا امید نشوید

 

این زندگی شماست. آن را شکل دهید و اگر این کار را کنید، کسی دیگر اینکار را می‌کند. قدرت نه تنها در میزان تحمل شما دیده می‌شود بلکه در توانایی شما برای شروع دوباره نمود می‌کند. هیچوقت برای تبدیل شدن به آنچه که می‌خواهید باشید دیر نیست. مدام یاد بگیرید، سازگار شوید و رشد کنید. شاید هنوز به مقصدتان نرسیده باشید اما مطمئناً از دیرروز به مقصدتان نزدیک‌تر هستید.

منبع : mardoman.net

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


خرید مستقیم فرش از کارخانه

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


مشاوره تلفنی طلاق

پرداخت شهریه آموزشگاه زبان در صورت رضایت


آموزش مکالمه محور زبان به صورت آنلاین


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

ورود

نام کاربری:

رمز عبور:

آیا احساس ارزشمندی می کنید؟ چقدر برای خودتان ارزش قائلید؟ آیا به خودتان احترام می گذارید؟ اگر مقاله ی «احساس ارزشمندی چیست؟ راهکارهایی برای افزایش احساس ارزشمندی» را خوانده باشید، حتماً می دانید که ارزشمندی چیست. هم چنین مطمئنا از اهمیت آن در زندگی آگاه هستید! حالا در این مقاله از فرافکر می خواهیم ۵ تمرین مهم و تاثیرگذار برای تقویت احساس ارزشمندی را ارائه کنیم. مطمئن باشید، اگر با دقت و پشتکار این تمارین را انجام دهید، حتماً تاثیر فوق العاده ی آن را در ارتباطتان با خود و دیگران احساس می کنید! پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.چگونه احساس مهم بودن کنیم

یک فعالیت مهم در راه تقویت احساس ارزشمندی ، ایجاد و افزایش خودآگاهی است. قبل از اینکه درک کنید که یک انسان شایسته هستید، باید یاد بگیرید و بدانید که چه کسی هستید و چه می خواهید.

این تمرینات ساده ی فکری برای افزایش خودآگاهی شما پیشنهاد می شوند:

مهم نیست چه اتفاقی در خارج رخ می دهد و مهم نیست چه چیزی از من گرفته شده است؛ من از نظر درونی، تأثیری نمی پذیرم!

در هر مرحله مدتی را صرف تفکر کنید! به خصوص در مراحلی که ارزش خودتان را به عنوان یک شخص یادآوری می کند (مثلاً مرحله نقاط قوت).

هنگامی که شما تصور بهتری راجع به اینکه چه کسی هستید، پیدا کردید، قدم بعدی افزایش پذیرش از خودتان است. با بخشش خود برای هر آنچه در مورد شماره ۵ در بالا ذکر کردید، شروع کنید. به هرگونه تلاش، نیاز به بهبود، اشتباهات و عادت های بدی که دارید، فکر کنید. متعهد شوید که خود را ببخشید و خود را بدون قضاوت و بهانه قبول کنید.

به همه چیزهایی که در اولین تمرین درباره خودتان آموخته اید فکر کنید و این گفته ها را تکرار کنید:

اکنون که تلاش کرده اید خودتان را بپذیرید که چه کسی هستید، می توانید عشق و مراقبت از خود را ایجاد کنید. این را هدفی برای رسیدن به خود دوستی و صبوری، سخاوت و شفقت با خودتان قرار دهید. برای تقویت عشق به خودتان، به لحنی که با خود استفاده می کنید توجه کنید. متعهد شوید که هنگام صحبت با خودتان مثبت تر و بانشاط تر باشید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه شروع کنید، به این گفته های ساده فکر کنید یا آنها را با صدای بلند تکرار کنید:

پس از درک، پذیرفتن و دوست داشتن خود، به جایی خواهید رسید که دیگر برای احساس ارزشمندی، به افراد، دستاوردها یا سایر عوامل بیرونی وابسته نیستید. در این مرحله، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ارزش خود را بشناسید و از خودتان بخاطر کارهایی که برای رسیدن به اینجا انجام داده اید، قدردانی کنید. همچنین مثل گذشته به خودآگاهی، خودپذیری، عشق ورزیدن به خود و ارزشمندی تان اهمیت دهید. برای تقویت احساس ارزشمندی تان، به خود یادآوری کنید که:

در این مرحله تمرین خواهید کرد که مسئولیت خودتان، شرایط و مشکلاتتان را بر عهده بگیرید. برای اطمینان از اینکه این تمرین را به درستی انجام می دهد، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

آنچه را که در طول تمام این تمرینات آموخته اید، به خود یادآوری کنید! بدانید که قدرت کافی را در زندگی خود دارید. از حس ارزشمند بودن خود لذت ببرید. به تقویت احساس ارزشمندی خود بپردازید و حتماً آن را حفظ کنید.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

[مشاهده همه]

[مشاهده همه]

ورود

نام کاربری:

رمز عبور:

آیا به خودتان به عنوان یک انسان احترام می گذارید؟ آیا به خاطر کارهایی که انجام می دهید احساس می کنید که ارزشمند هستید؟ آیا اگر دیگران نسبت به شما نظر مثبتی نداشته باشند، احساس بی ارزشی می کنید؟ کارهایی وجود دارد که می توانید برای تقویت حس ارزشمندی خود انجام دهید و به عنوان یک انسان کامل و شگفت انگیز که مستحق عشق و احترام است، اطمینان حاصل کنید که آن طور که باید و شاید، برای خود ارزش قائل هستید. اگر احساس بی ارزشی می کنید، یا ارزشمندی شما به دیگران وابسته است و یا در اطراف شما نوجوان یا نوجوانانی وجود دارند، حتماً این مطلب را بخوانید.چگونه احساس مهم بودن کنیم

مانند اکثر ویژگی های فردی مادام العمر، بهتر است که ایجاد و تقویت حس ارزشمندی را هم زود شروع کنید. اگر نوجوان هایی را می شناسید، حتماً آنها را تشویق کنید تا ارزش خودشان را درک کنند و  ارزشمندی خود را بپذیرند. همان طور که بعضی ها می گویند، ارزش آنها را به عنوان یک موجود و یک انسان تقویت کنید نه یک عمل کننده. به عبارت دیگر، اطمینان حاصل کنید که آنها می دانند که برای کسی که هستند ارزش دارند، نه آنچه انجام می دهند.

اگر به ایده های خاص تری در مورد چگونگی تقویت حس ارزشمندی نوجوان نیاز دارید، پیشنهادات زیر را بررسی کنید:

عشق ورزیدن بی قید و شرط نوجوان (اگر پدر، مادر، عضوی از خانواده یا دوست بسیار صمیمی یک نوجوان هستید) یا احترام بی قید و شرط و احترام مثبت (اگر معلم، مربی و … باشید) بهترین راه برای آموزش ارزشمندی به نوجوانان است.

علاوه بر این، یکی از راه هایی که در آن احساس ارزشمندی را کسب می کنیم، تجربه های اولیه و مکرر موفقیت است. تجربیات موفقیت آمیز، باعث افزایش احساس شایستگی و ارزشمندی ما شده و باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم.

تجربیات موفقیت آمیز همچنین درهایی را به روی ریسک های سالم باز می کند. باید به یک نوجوان بگویید که او ارزشند است. به او کمک کنید تا با ارائه هر فرصتی برای موفقیت، این باور را داشته باشد. فقط مطمئن باشید که این فرصت ها واقعاً فرصت هایی درست برای موفقیت وی هستند . کمک کردن به نوجوانان در مسیر موفقیت خوب است اما … هر یک از ما باید خودمان بفهمیم که چگونه می توانیم کارهای خود را به تنهایی انجام دهیم تا یک حس ارزشمندی سالم برای خود بسازیم.

این که بخواهیم حس ارزشمندی را در بزرگسالی افزایش دهیم، کمی دشوار تر از نوجوانی است ولی غیر ممکن هم نیست! به ۲ نکته ی کمک دهنده ی زیر توجه کنید تا یاد بگیرید که چطور باید حس ارزشمندی خود را تقویت کنید:

لیستی از چیزهایی که ارزشمندی شما را تعیین نمی کنند، تهیه کنید و آنها را مرور کنید. به خود یادآوری کنید که حساب بانکی، عنوان شغلی، جذابیت و رسانه های اجتماعی ذیل هیچ ارتباطی با احساس ارزشمندی شما ندارند.

آسان است که در تعقیب پول، وضعیت و محبوبیت گرفتار شوید. به ویژه هنگامی که این چیزها توسط افراد اطراف ما و به طور کلی جامعه بسیار ارزشمند است. اما تلاش کنید تا یک قدم به عقب بردارید و به آنچه در هنگام تعیین ارزشمندی افراد مهم است، فکر کنید : مهربانی، دلسوزی، همدلی، احترام به دیگران و اینکه چقدر خوب با اطرافیان رفتار می کنند.

روی شناسایی، به چالش کشیدن و اعلام کردن صدای نقاد درون خود کار کنید. همه ما یک منتقد درونی داریم که دوست دارد نواقص ما را نشان دهد. طبیعی است که گاهی بگذاریم این نقاد درونی با نقد کردن از ما از ما سوء استفاده کند. اما اگر همیشه به او این اجازه را بدهیم که خیلی اوقات پیروز شود، او فکر می کند که رفتارش درست و خوب است!

هر وقت متوجه شدید که منتقد درونی شما با انتقاداتش شروع به آتش زدن شما می کند، برای لحظه ای مکث کنید. از خود بپرسید که آیا او پایه و اساس واقعی دارد؟ آیا او مهربان است یا نه؟ و اینکه آیا آنچه او به شما می گوید چیزی است که شما باید بدانید؟ اگر هیچ یک از این موارد صحیح نیست، راحت باشید و به او بگویید که خودش را از ذهن شما بیرون بیندازد!

او را در مورد چیزهایی که در گوش شما زمزمه می کند، به چالش بکشید. به او یادآوری کنید که مهم نیست چه کاری انجام می دهید یا انجام نمی دهید، شما ارزشمند هستید.

در این مطلب نکات مهم و کاربردی مورد نیاز را برای تقویت و افزایش حس ارزشمندی در نوجوانان و بزرگسالان به صورت جداگانه بیان کردیم. امیدواریم که با رعایت این نکات، به افرادی با احساس ارزشمندی عالی تبدیل شوید.

همچنین نسل آینده را افرادی با حس ارزشمندی فوق العاده، با اعتماد به نفس و عزت نفس بالا پرورش دهید. نسلی که به خودشان عشق می ورزند و برای باررزش بودن، به نظر و حرف و رفتار مثبت دیگران نیازی ندارند!

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

چقدر این متن عالی بود و راهکاری که برای خاموش کردن منتقد درونی دادید واقعااا جواب داد راهکاری که هیچ جایی ندیده بودم نمیدونم اتفاقی بود به این جا هدایت شدم یا … ممنونم

سلام وقت بخیر ممنون از همراهی و لطف شما فرافکری عزیز

سلام وقت بخیر ممنون از همراهی و محبت شما خانم کیمیا

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

[مشاهده همه]

[مشاهده همه]

چگونه احساس مهم بودن کنیم
چگونه احساس مهم بودن کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *