چگونه تشخیص شهاب سنگ

 
helpkade
چگونه تشخیص شهاب سنگ
چگونه تشخیص شهاب سنگ

بیگ بنگ: یک سنگ جالب پیدا کرده‌اید و می‌خواهید بدانید از بیرون از زمین آمده یا نه. اینجا 7 ویژگی‌ را که یک شهاب‌سنگ می‌تواند داشته باشد و به تعیین بیگانه بودن یا نبودن آن به شما کمک کند را می‌خوانیم:

۱- فلزی بودن

بیشتر شهاب‌سنگ‌ها دستکم مقداری فلز دارند. آیا برق فلز را روی سطح شکستۀ سنگ می‌بینید؟ اگر می‌بینید پس احتمالا یک شهاب‌سنگ پیدا کرده‌اید.چگونه تشخیص شهاب سنگ

۲- چگالی

شهاب سنگ‌هایی که فلز بسیاری دارند می‌توانند در مقایسه با سنگ‌های معمولی چگالی بسیار بیشتری داشته باشند. آیا چیزی با چگالی بسیار بالا پیدا کرده‌اید؟ خوب این می‌تواند یک شهاب‌سنگ باشد، ولی به یاد داشته باشید که همۀ شهاب‌سنگ‌ها چگال نیستند.

۳- ویژگی‌های مغناطیسی

بسیاری از شهاب‌سنگ‌ها دانه‌های براق فلز آهن-نیکل دارند یا شاید بخش عمده‌شان آهن-نیکل باشد. آهن فلزیست که جذب آهنربا می‌شود. آیا آهنربا به سوی سنگ شما هم کشیده می‌شود؟ اگر آری، پس شاید یک شهاب‌سنگ پیدا کرده باشید. ولی باز یادتان باشد که بسیاری از سنگ‌های معمولی روی زمین هم مغناطیسی هستند. پس تنها داشتن این ویژگی نمی‌تواند شهاب‌سنگ بودن سنگ شما را ثابت کند.

۴- کندرول

برخی از شهاب‌سنگ‌های آغازین تکه‌های گرد کوچکی از مواد سنگی دارند. این تکه‌های کوچک گرد به نام کُندرول شناخته می‌شوند. اما برخی از سنگ‌های ته‌نشستی (رسوبی) و آذرین (آتشفشانی) هم می‌توانند تکه‌های گرد کوچکی که مانند کندرول به نظر می‌رسد داشته باشد. آیا سنگ شما هم کندرول دارد؟ اگر دارد پس ممکن است یک شهاب‌سنگ باشد.

۵- پوستۀ گدازش

هنگامی که یک شهاب دارد در جو پایین می‌آید، به دلیل فشرده شدن بی‌اندازه‌ی هوا داغ و داغ‌تر می‌شود. تا جایی که سطح بیرونی‌اش گداخته و آب شده و یک پوشش نازک سیاه/قهوه‌ای به نام پوستۀ گدازش روی سطحش شکل می‌گیرد. شهاب‌سنگ‌های آهنی می‌توانند نشانه‌هایی از آب شدن فلز روی سطح خود داشته باشند، ولی این کمتر رایج است. پوسته‌های گدازش روی سطح شهاب‌سنگی که تازه افتاده دیده می‌شود. این پوسته‌ها شکننده‌اند و در شهاب‌سنگ‌هایی که مدت بسیاری از افتادنشان می‌گذرد می‌توانند دچار هوازدگی شده و از سطح آن جدا شده باشند. گاهی بخش‌های کوچکی از پوستۀ گدازش در حفره‌های سنگ باقی می‌ماند. آیا سنگی که شما یافته‌اید هم پوسته‌ گدازش دارد؟ اگر آری، پس یک شهاب‌سنگ پیدا کرده‌اید.

۶- رِگماگلیپت (چالوک)

هنگامی که سطح شهاب‌سنگ با ورود آن به جو زمین آغاز به آب شدن می‌کند، برخی از بخش‌های آن نسبت به جاهای دیگرش بیشتر آب شده و چاله‌هایی روی آن پدید می‌آورند که مانند جای فشار انگشت روی گِل است (انگار با یک قاشق کوچک یک گودی در چیزی درست کرده باشیم). سطح بیشتر شهاب‌سنگ‌های یافته شده از این چالوک‌ها (رگماگلیپت‌ها) دارد که بزرگی‌شان در شهاب‌سنگ‌های گوناگون از کمتر از ۱ سانتیمتر تا ۱۰ سانتیمتر است. اگر سنگ شما هم بافت چالوکی دارد پس یک شهاب‌سنگ پیدا کرده‌اید.

۷- رنگ خاکه

بیشتر شهاب‌سنگ‌ها با کشیده شدن روی سطح ویژه (مانند چینی بی‌لعاب) رگه‌ای که رنگ خاکه نام دارد به جا نمی‌گذارند؛ ولی اگر اکسیده شده (زنگ زده) باشند، می‌توانند رگه‌ای سرخ به جا بگذارند. اگر سنگ شما یک رگه‌ی سرخ/نارنجی پدید بیاورد، این احتمال نیز هست که یک کانی معمولی زمینی به نام هماتیت (به فارسی کهن: شادنه) باشد. اگر سنگی که یافته‌اید مغناطیسی است و رگه‌ای سیاه یا خاکستری به جا می‌گذارد، می‌تواند یک کانی اکسید-آهنی زمینی به نام مگنتیت باشد. ولی اگر سنگ شما هیچ رگه‌ای به جا نمی‌گذارد، می‌تواند یک شهاب‌نگ باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA ، برگردان: ۱star7sky.com

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سلام امشب یک شهاب سنگ قدری پایین بود که اگر یک طبقه خانه ما بلند تر بود به خانه برخورد میکرد یک خورده جلوتر به زمین برخورد کرد چگو نه آن را پیدا کنم

امروز عصر ساعت 17:30 دوتیکه سنگ آتشین بزرگ تقریبا شمال غرب شهربابک ، به غرب تمایل بیشتری داشت به سمتریگ سیاه به زمین رسید، احتمالا سمت قوری ده چاه… خورده

من چند سنگ پیدا کرده ام در کوه اون منطقه یکی از کوهها فرق داره سیاه تر از کوه های دیگه است و سنگی که میگم سیاه و نارنجی است ومثل این است که بهم جوش خورده وتیکه سنگ در داخل هم جوش خرده من رو راهنمایی بفرمایید ممنون میشم


NASA Downloads-icon

چگونه شهاب سنگ را شناسایی کنیم و بشناسیم؟ اگر به تازگی سنگی پیدا کرده‌اید که فکر می‌کنید ممکن است یک سنگ آسمانی یا اصلاحاً شهاب سنگ باشد، همچنین اگر به دنبال شکار شهاب سنگ در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید هستید، احتمالاً مطالعه‌ی این مطلب می‌تواند شما را در تشخیص و تعیین هویت نمونه‌ی محتمل شهاب سنگ کمک کند.

شهاب سنگ‌ها یا شخانه‌ها از جمله نادرترین اجسامی هستند که می‌توان در سیاره‌ی زمین پیدا کرد؛ بسیار کمیاب تر از طلا، الماس و یا حتی زمرد. بنابراین شانس کشف یک نمونه‌ی ارزشمند از این سنگ‌های سماوی حتی برای کسانی که تمام زندگی خود را وقف مطالعه و شکار شهاب سنگ‌ها می‌کنند نیز بسیار اندک است. البته شکارچیان شهاب سنگ به خوبی می‌دانند که یافتن این سنگ‌ها برخلاف اکتشاف تمامی اجسام دیگر بر روی زمین، به معنای واقعی کلمه به شانس مربوط می‌شود؛ چرا که به ندرت می‌توان سرنخی از حضور آنها یافت (به جز دهانه‌های برخوردی؛ مانند دهانه برخوردی شهاب سنگ زیرویکی در ایران!) و برای یافتن آن‌ها بایستی تقریباً همه جا را گشت. همچنین با توجه به اینکه ۷۲% سطح زمین پوشیده از آب است، احتمالاً تنها ۲۸% از شهاب سنگ‌ها بر روی خشکی‌های زمین فرود آمده‌اند و این مورد شانس پیدا کردن شهاب سنگ را کمتر نیز می‌کند. با این وجود با توجه به قیمت شهاب سنگ، تصور پیدا کردن یکی از آن‌ها می‌تواند بسیار وسوسه برانگیز باشد.

بیشتر بخوانید:

شکار سنگ‌های آسمانی: آموزش پیدا کردن شهابسنگ

چگونه تشخیص شهاب سنگ

دانلود مجموعه کامل تشخیص کانی‌ها و سنگ‌ها

سنگ آهن: تعریف، نحوه تشکیل و راه‌های تشخیص آن

روزانه هزاران نمونه سنگ مشکوک از طرف افراد مختلف به آزمایشگاه‌های تشخیص شهاب سنگ فرستاده می‌شود، اما حقیقت تلخ این است که کمتر از ۱% از این سنگ‌ها منشأ غیرزمینی دارند. همچنین زمینی بودن درصد بالایی از این نمونه سنگ‌ها را به راحتی و فقط با یک نگاه ساده می‌توان تشخیص داد. با توجه به موارد گفته شده، شناخت ویژگی‌های مهم شهاب سنگ‌ها و نحوه‌ی تشخیص اولیه‌ی آن‌ها می‌تواند در صرف وقت و هزینه‌های هنگفت صرفه جویی قابل توجهی را حاصل کند.

فهرست محتوا

در علم شناخت شهاب سنگ‌ها اصطلاحی به نام “شهاب سنگ اشتباهی” یا “meteor-wrong” وجود دارد و در واقع به سنگی اطلاق می‌شود که افراد زیادی با یافتن آن مطمئن می‌شوند که موفق به پیدا کردن شهاب سنگ شده‌اند. بله، چنین سنگ‌هایی ممکن است تا حدودی به سنگ‌های فضایی شباهت‌هایی نیز داشته باشند، اما با کمی زیرکی و تجربه می‌توان آن‌ها را به راحتی تشخیص داد.

سطح سیاره‌ی ما سرشار از اکسیدهای آهن نظیر کانی‌های مگنتیت و هماتیت، سنگ‌هایی سیاه مانند بازالت و بسیاری از دیگر فراورده‌های فلزی ساخت بشر مانند سرباره (slag) حاصل از کارخانه‌های ذوب آهن قدیمی و یا معادن قدیمی می‌باشد. در این میان سرباره‌هایی که در حین انجماد با خاک و سنگ مخلوط شده‌اند و با گذشت زمان مقداری هم فرسایش یافته‌اند در نگاه اول برای یک شخص ناآشنا بسیار جلب توجه می‌کنند؛ به طوری که نویسنده‌ی این مطلب نیز اولین بار که یک نمونه‌ی سرباره را پیدا کرد، گمان کرد که یک شهاب سنگ را در دست گرفته است.

به هر حال، تمامی مواردی که گفته شد، تاکنون با شهاب سنگ‌ها اشتباه گرفته شده‌اند. شناسایی یک شهاب سنگ واقعی، نیازمند یک چشم تمرین یافته است، اما آزمایش‌های ساده‌ای نیز وجود دارد که می‌تواند به شکارچیان شهاب سنگ در تشخیص اینکه نمونه‌ی یافت شده واقعاً یک سنگ فضایی است و یا صرفاً یک سنگ معمولی زمینی، کمک فراوانی کند. توجه داشته باشید که شهاب سنگ‌ها انواع مختلفی دارند و هر شهاب سنگ ممکن است تنها برخی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد. در ادامه مشخصات اصل بودن شهاب سنگ را مرور می‌کنیم.

شهاب سنگ‌ها معمولاً ظاهری متفاوت از سنگ‌های زمینی دارند. آن‌ها حاوی کانی کوارتز معمول در سنگ‌های زمینی نیستیند، بنابراین فاقد حفره هستند. حفره‌هایی که در سنگ‌های زمینی وجود دارد، حاصل خروج گازها از سنگ‌هایی است که پس از ذوب شدن، مجدداً سرد و منجمد شده‌اند، مانند سنگ آتشفشانی پومیس (پوکه معدنی) که همه‌ی ما آن را به عنوان سنگ پا می‌شناسیم. همچنین سنگ‌های حفره‌دار، چگالی کمتری دارند و در نتیجه در نمونه‌های دستی سبک بودن آنها کاملاً مشخص است. چنانچه سنگی که پیدا کرده‌اید، مانند اسفنج دارای حفرات متعدد است، احتمالاً یک سنگ آتشفشانی و یا یک تکه سرباره است.

سرباره، که محصول جانبی ذوب فلزات به ویژه آهن است، معمولاً به صورت یک کنلگلومرای اکسیدی فلزی دیده می‌شود و در اغلب موارد دارای حفراتی نیز می‌باشد. بیشترین جسمی که تاکنون با شهاب سنگ‌ها اشتباه گرفته شده است و یا به عبارتی رایج ترین “شهاب سنگ اشتباهی” بر روی کره‌ی زمین، سرباره است. دلیل این اشتباه این است که شکل ظاهری سرباره شبیه یک سنگ آهندار است که مقداری ذوب شده و سپس مجدداً منجمد شده است؛ همچنین به خاطر داشتن آهن زیاد، توسط آهنربا جذب می‌شود. از سرباره معمولاً در زیرسازی جاده‌ها و راه آهن استفاده می‌شود. علاوه بر این، به خاطر سرشار بودن از عنصر آهن، در ساخت کود شیمیایی نیز کاربرد دارد. به عبارت دیگر، سرباره را در همه جا می‌توان پیدا کرد! سرباره‌ها عمدتاً ظاهری مانند شکل فوق دارند (به حفره‌های حاصل از خروج گاز دقت کنید). توجه داشته باشید که برخی از سرباره‌های کمیاب ممکن است مربوط به کارخانه‌های ذوب آهن قدیمی با قدمتی چند هزار ساله باشند و بنابراین ممکن است ظاهری کهنه و فرسوده داشته باشند؛ اما وجود حفرات ریز و درشت در سطح و یا درون آن‌ها اجتناب ناپذیر است.

به طور کلی شهاب سنگ‌ها را می‌توان به سه دسته‌ی اصلی تقسیم‌بندی کرد:

در عمل، همه‌ی شهاب سنگ ها، حتی شهاب سنگ‌های سنگی نیز حاوی مقداری آهن و نیکل فرازمینی هستند؛ بنابراین قدم اول در تعیین یک شهاب سنگ احتمالی، آزمایش ساده‌ی مغناطیس با استفاده از یک آهنربای کوچک و در عین حال بسیار قوی است. در چنین حالتی سنگ مورد نظر آهنربا را به خود جذب می‌کند و جدا کردن آن‌ها دشوار خواهد بود.

علت اینکه گفته شد بایستی از آهنربای قوی استفاده شود، به خاطر خاصیت مغناطیس ضعیفتر شهاب سنگ‌های سنگی است. البته بایستی توجه کنید که بسیاری از سنگ‌های زمینی نیز آهنربا را به خود جذب می‌کنند؛ بنابراین نتیجه‌ی انجام این آزمایش قطعی نیست، اما یک قدم خوب و در جهت صحیح است.

شهاب سنگ‌های با منشأ ماه و مریخ و همچنین شهاب سنگ‌های آکندریتی (دسته‌ای از شهاب سنگ‌های سنگی که کندرول ندارند؛ کندرول نیز به دانه‌های سنگی گرد در شهاب سنگ‌های کندریتی گفته می‌شود.) یا آهن ندارند و یا مقدار آهن موجود در آنها بسیار اندک است؛ در نتیجه حتی ممکن است قوی‌ترین آهنرباها نیز تأثیری بر روی آن‌ها نداشته باشند.

آهن یک عنصر سنگین وزن است و از آنجایی که اغلب شهاب‌ها حاوی مقادیری از آهن هستند، در نمونه‌های دستی سنگینی آن‌ها نسبت به سنگ‌های معمولی زمینی به طور غیرطبیعی محسوس است. زمانی را به خاطر بیاورید که فرضاً یک کتری پر از آب را برمی‌دارید درحالی که تصور شما بر خالی بودن آن است؛ در چنین حالتی سنگینی شیء را بیشتر احساس می‌کنید. این همان احساسی است که با برداشتن اکثر شهاب سنگ‌ها از زمین خواهید داشت.

هنگامی که یک آسمان سنگ از جو زمین عبور می‌کند، به واسطه‌ی فشار اتمسفری گرمای بسیار زیادی تولید می‌شود؛ سطح سنگ ذوب می‌شود و اطراف آن همانند ذغال سوخته می‌شود. این حالت که پوسته‌ی فیوژن (گداخته) نام دارد به صورت یک لایه‌ی نازک و تیره بر روی سطح سنگ دیده می‌شود. سطح شهاب سنگ‌ها هنگام عبور از جو زمین به معنای واقعی کلمه می‌سوزد و درنتیجه در سطح زمین معمولاً تیره تر از سنگ‌های اطراف خود دیده می‌شوند. در مناطق بیابانی ممکن است لایه‌هایی شبیه پوسته‌های فیوژن بر روی برخی از سنگ‌ها تشکیل شود و به اشتباه تصور شود که این پوسته همان پوسته‌ی فیوژن شهاب سنگ‌ها است. با داشتن اندکی تجربه و دقت می‌توان این مورد را تشخیص داد؛ همچنین در حالتی که لایه‌ی مذکور پوسته‌ی فیوژن نباشد، بایستی در سطح دیگر سنگ‌های مشابه در آن منطقه نیز دیده شود.

اگر شهاب سنگی که پیدا کرده‌اید، تازه باشد، پوسته‌ی فیوژن تازه و تیره رنگی خواهد داشت (درست مانند ذغال های قالبی) و تشخیص آن ساده خواهد بود. همچنین پوسته‌ی فیوژن حقیقی، بسیار ظریف است و بر اثر فرسایش در گذر زمان از بین خواهد رفت و دوام چندانی نخواهد داشت. شکل فوق یک نمونه از پوسته‌ی فیوژن را نشان می‌دهد که بر روی سطح یک شهاب سنگ تازه تشکیل شده است.

ریگماگلیپت‌ها که به آن‌ها “جای انگشت” هم گفته می‌شود، ساختار خاصی است که برخی از شهاب سنگها دارند و شبیه جای انگشت‌ها بر روی تکه‌ای گل کوزه‌گری است. علت تشکیل این ساختار، ذوب شدن سطحی شهاب سنگ‌ها و همچنین اصطکاک با هوا در دمای بالا است. همانطور که پیشتر ذکر شد، شهاب سنگ‌ها حفره ندارند و در عوض این ساختار را در هنگام خروج گاز در سطح خود تشکیل می‌دهند. شکل فوق نمونه‌هایی از ریگماگلیپت بر روی شهاب سنگ‌های فلزی را نشان می‌دهد.

۶- تشخیص شهاب سنگ با استفاده از خطوط جریان

با توجه به اینکه معمولاً سطح شهاب سنگ‌ها در هنگام رسیدن به سطح زمین ذوب می‌شود، یکسری الگوهای ریز معروف به “خطوط جریان” بر روی آنها تشکیل می‌شود که حاصل جریان هوا از اطراف سطوح گداخته‌ی سنگ است. ضخامت این خطوط تقریبا به اندازه‌ی رشته‌های مو می‌باشد و یکی از جذابترین و منحصرترین ساختارها بر روی سطوح سنگی به شمار می‌روند. همچنین این خطوط معمولاً بر روی سطح شهاب سنگ‌های آهنی تشکیل می‌شوند. شکل فوق نمونه‌ی بسیار زیبایی از خطوط جریان بر روی سطح یک شهاب سنگ را نشان می‌دهد.

شهاب سنگ‌های سنگی به دو دسته‌ی کندریت و آکندریت تقسیم‌بندی می‌شوند. کندریت‌ها حاوی دانه‌های کندرول و آکندریت‌ها فاقد کندرول می‌باشند. کندرول به دانه‌های کوچک و گرد از جنس پیروکسن گفته می‌شود که رنگ‌های مختلفی دارند و قطر آن‌ها نزدیک به ۱ میلیمتر است. اعتقاد بر این است که کندرول‌ها از صفحات خورشیدی و پیش از ایجاد سیارات منظومه‌ی شمسی تشکیل شده‌اند. کندرول‌ها در سنگ‌های زمینی حضور ندارند و مختص شهاب سنگ‌ها می‌باشند. پوسته‌ی بیرونی کندرول‌ها سرشار از آهن و نیکل است و این باعث می‌شود سطح براقی داشته باشند که معمولاً با چشم قابل مشاهده است، ولی گاهی نیز برای مشاهده شدن نیاز به استفاده از ذره بین دارد.

ساده‌ترین آزمایش برای تشخیص شهاب سنگ‌های کندریتی، برش دادن بخش کوچکی از گوشه‌ی شهاب سنگ مظنون و مشاهده‌ی آن با استفاده از یک ذره بین چشمی است. اگر دانه‌های گرد و رنگارنگ همراه با پوسته‌ی براق (منظور درخشش حاصل از بازتابش نور از فلز است و نه درخشش شیشه‌ای) مشاهده کردید، یعنی شما با یک شهاب سنگ کندریتی رو به به هستید. شکل فوق برش عرضی از یک نمونه شهاب سنگ سنگی کندریتی به همراه دانه‌های کندرول را نشان می‌دهد.

یک راه دیگر در شناخت شهاب سنگ‌های آهنی و یا سنگی-آهنی این است که با استفاده از دستگاه بُرش، گوشه‌ای از سنگ را ببرید و یا با استفاده از سمباده بخش تازه و فرسایش نیافته‌ای از سنگ را بسایید. رنگ خاکه‌ای که شهاب سنگ تولید می‌کند کرمی رنگ و یا قهوه‌ای خواهد بود؛ در صورتی که رنگ خاکه‌ی سنگ‌های فلزی زمینی به خاطر وجود هماتیت و مگنتیت به ترتیب قرمز و سیاه خواهد بود.

در تصویر فوق، شکل سمت چپ مربوط به بُرش یک سنگ زمینی است و شکل سمت راست مربوط به برش یک شهاب سنگ می‌باشد (دانه‌های کندرول در شکل سمت راست مشاهده می‌شوند). خاکه‌ی این دو سنگ در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است که شکل سمت چپ مربوط به سنگ زمینی و شکل سمت راست مربوط به شهاب سنگ می‌باشد. برای تست رنگ خاکه شهاب سنگ، از سرامیک یا چینی بدون لعاب نیز می‌توان استفاده کرد.

نظر شما در مورد تشخیص شهاب سنگ چیست؟ آیا روش غیرآزمایشگاهی دیگری برای تشخیص و تعیین هویت شهاب سنگ می‌شناسید؟ دیدگاه خود را در بخش زیر با دیگر کاربران آئرولیت به اشتراک بگذارید.

در انجمن شهاب سنگ که فعالیت آن زیر نظر دنیای علوم زمین می‌باشد، امکان تشخیص و شناسایی شهاب سنگ از سنگ‌های زمینی فراهم شده است. روش تشخیص از روی تصاویر، ویدئوها و مشخصات فیزیکی نمونه سنگ ارسالی شما است. اگر با استفاده از روش‌های فوق موفق به تشخیص زمینی یا آسمانی بودن سنگ خود نشدید، جای هیچ نگرانی نیست. شما می‌توایند در تلگرام خود عبارت “انجمن شهاب سنگ” را جستجو کنید و یا به اکانت تلگرام meteor_iran پیغام دهید.

مزیت این شیوه از شناسایی شهاب سنگ، این است که در مدت زمان کوتاهی پاسخ سوال خود را دریافت می‌کنید. چنانچه سنگ شما شهاب سنگ تشخیص داده شود، می‌توانید با خیال راحت آن را برای آزمایشگاه‌های حرفه‌ای جهت تشخیص و دریافت شناسنامه ارسال کنید. چنانچه نمونه‌ی شما شهاب سنگ تشخیص داده نشود، متحمل هزینه‌های بالای بررسی آزمایشگاهی نخواهید شد.چگونه تشخیص شهاب سنگ

بیشتر بخوانید:

آموزش شکار سنگ‌های آسمانی: چگونه شهاب سنگ پیدا کنیم؟

طبقه بندی انواع شهاب سنگ‌ها از روی ترکیب شیمیایی

منبع: geology.com و meteorite.com

سلام شنیدم که میگن شهاب سنگ را با جوهر لیمو نیز ازمایش میکنند که بهد از ۲۰دقیقه قرار دادن در داخل جوهر لیمو و اب روی شهاب سنگ قارچ تولید میشود

ریختن جوهر نمک روی شهاب ایحاد حوشش نمیکند درحالی که با ریختن روی سنگ زمینی شروع به جوشش وقلیان میکند

بعد از بارش باران که زمین هنوز خیس هست برای جستجوی شهابسنگ برید بیابون سنگی که شهاب باشه بزیبایی خودشو نشون میده چون معمولا سیاه هستن و متمایز از بقیه سنگها دیده میشه

سلام شهاب سنگ سنگی دارم.جذب آهنرباخیلی ضعیف ورنگ خاکه قهوه‌ای. قصدفروش دارم

سلام یه سنگ فلزی دارم که خاک تولید میکنه لطفا راهنمایی کنید که این چی میتونه باشه

سلام ی سنگ پیدا کردم جذب اهنربا میشه و رنگ خاکه ان کرمی نزدیک ب سبز خیلی روشنه راهنمایی کنید

سلام یک شهاب سنگ دارم ۲۲ گرم و چگالی ۴ یک درصد آهن داره و آهن ربا رو جذب نمیکنه گرد هست، روش سیاه و قهوه ای زیرش قهوه‌ای

سنگی سیاه در یکی از روستاهای بسیار قدیمی پیدا کرده‌ام که حدود۲کیلوگرم است ویک طرفش کاملا صاف مانند پوست دست است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌وطرفهای دیگرش همکمی اصطکاک دارند ووقتی بایک چاقو برروی آن میکشم دودمیکند وبوی گوگرد میدهد و پوسته اش هم کاملا سوخته است قصد فروش دارم

سلام شهاب سنگ که در شهر اشتهارد ب زمین برخورد کرده رو دارم پوسته ی گداخته شده و جذب اهنربا ضعیف و براده های آن جذب نمیشوند جای انگشت و خاکه ی طوسی مایل به کرمی و چگالی اش بالای ششونیم ۷ است و رگه های مویی داده

سلام من یک شهاب سنگ دارم حدود ۶۵ گرم است اهن ربا خیلی پرقدرت جذبش میشه ورنگش سیاهه وریزگردهای داره که برق میزنه بایه چاقوی کند اگه روش بکشی مثل تیغ تیزش میکنه و.وزنش به شکلش نمیخوره خیلی سنگین تره

سلام یه تکه سنگ پیدا کردیم که بیرونش در اثر حرارت برخورد با جو سوخته و داخلش براق هست

سلام
من چند سنگ سیاهرنگ دارم ک رگه نقره ای دارد ب اهنربا میچسبد ودرجوهرنمک نیجوشد
ایاشهاب سنگه؟؟

سلام من نظرم اینه که سنگی که پیدا کردم شهاب سنگ هستش یک کیلو وزن دارد.میدان مغناطیسش مثبت-اهن ربامثبت بود-گداخته روی ان دقیقأرنگ قهوه ای وتیره تر دارن که ضخامت بعضی از قسمتها به سه تا چهار میلیمتر میرسد-وحفرهای انگشتی ایجاد شده روی ان درست هستن ودربرخی قسمتها سوراخهای ریز سر سوزنی دارد-وبرشی که زدم ازش رنگ قسمتی ازداخل ان به رنگ الماس به دونهای براق هستن ناگفته نباشه که بروی سطح سنگ دونهای به رنگ الماس وطلا شش ضلعی باذره بین ب چشم میخوردورنگ داخل سنک سبز تیره هستش وبراق -گروه CH-چگالی ۳٫۴۶٫خلاصه بسیارزیباست

سنگی سفید مثل برف پیدا کردن به وزن ۱۹ گرم که وزنش به حجمش نمیخوره.جوهر نمک ریختم هیچ جوششی نداشت.راهنمایی کنید که چی میتونه باشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

برترین کتاب‌ها

آخرین استخدامی‌ها

مرجع تخصصی زمین شناسی و علوم زمین – مقالات علمی، دانلود رایگان کتاب، فروشگاه علوم زمین، استخدام زمین شناس، اخبار علوم زمین و …

چگونه شهاب سنگ را شناسایی کنیم و بشناسیم؟ اگر به تازگی سنگی پیدا کرده‌اید که فکر می‌کنید ممکن است یک سنگ آسمانی یا اصلاحاً شهاب سنگ باشد، همچنین اگر به دنبال شکار شهاب سنگ در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید هستید، احتمالاً مطالعه‌ی این مطلب می‌تواند شما را در تشخیص و تعیین هویت نمونه‌ی محتمل شهاب سنگ کمک کند.

شهاب سنگ‌ها یا شخانه‌ها از جمله نادرترین اجسامی هستند که می‌توان در سیاره‌ی زمین پیدا کرد؛ بسیار کمیاب تر از طلا، الماس و یا حتی زمرد. بنابراین شانس کشف یک نمونه‌ی ارزشمند از این سنگ‌های سماوی حتی برای کسانی که تمام زندگی خود را وقف مطالعه و شکار شهاب سنگ‌ها می‌کنند نیز بسیار اندک است. البته شکارچیان شهاب سنگ به خوبی می‌دانند که یافتن این سنگ‌ها برخلاف اکتشاف تمامی اجسام دیگر بر روی زمین، به معنای واقعی کلمه به شانس مربوط می‌شود؛ چرا که به ندرت می‌توان سرنخی از حضور آنها یافت (به جز دهانه‌های برخوردی؛ مانند دهانه برخوردی شهاب سنگ زیرویکی در ایران!) و برای یافتن آن‌ها بایستی تقریباً همه جا را گشت. همچنین با توجه به اینکه ۷۲% سطح زمین پوشیده از آب است، احتمالاً تنها ۲۸% از شهاب سنگ‌ها بر روی خشکی‌های زمین فرود آمده‌اند و این مورد شانس پیدا کردن شهاب سنگ را کمتر نیز می‌کند. با این وجود با توجه به قیمت شهاب سنگ، تصور پیدا کردن یکی از آن‌ها می‌تواند بسیار وسوسه برانگیز باشد.

بیشتر بخوانید:

شکار سنگ‌های آسمانی: آموزش پیدا کردن شهابسنگ

چگونه تشخیص شهاب سنگ

دانلود مجموعه کامل تشخیص کانی‌ها و سنگ‌ها

سنگ آهن: تعریف، نحوه تشکیل و راه‌های تشخیص آن

روزانه هزاران نمونه سنگ مشکوک از طرف افراد مختلف به آزمایشگاه‌های تشخیص شهاب سنگ فرستاده می‌شود، اما حقیقت تلخ این است که کمتر از ۱% از این سنگ‌ها منشأ غیرزمینی دارند. همچنین زمینی بودن درصد بالایی از این نمونه سنگ‌ها را به راحتی و فقط با یک نگاه ساده می‌توان تشخیص داد. با توجه به موارد گفته شده، شناخت ویژگی‌های مهم شهاب سنگ‌ها و نحوه‌ی تشخیص اولیه‌ی آن‌ها می‌تواند در صرف وقت و هزینه‌های هنگفت صرفه جویی قابل توجهی را حاصل کند.

فهرست محتوا

در علم شناخت شهاب سنگ‌ها اصطلاحی به نام “شهاب سنگ اشتباهی” یا “meteor-wrong” وجود دارد و در واقع به سنگی اطلاق می‌شود که افراد زیادی با یافتن آن مطمئن می‌شوند که موفق به پیدا کردن شهاب سنگ شده‌اند. بله، چنین سنگ‌هایی ممکن است تا حدودی به سنگ‌های فضایی شباهت‌هایی نیز داشته باشند، اما با کمی زیرکی و تجربه می‌توان آن‌ها را به راحتی تشخیص داد.

سطح سیاره‌ی ما سرشار از اکسیدهای آهن نظیر کانی‌های مگنتیت و هماتیت، سنگ‌هایی سیاه مانند بازالت و بسیاری از دیگر فراورده‌های فلزی ساخت بشر مانند سرباره (slag) حاصل از کارخانه‌های ذوب آهن قدیمی و یا معادن قدیمی می‌باشد. در این میان سرباره‌هایی که در حین انجماد با خاک و سنگ مخلوط شده‌اند و با گذشت زمان مقداری هم فرسایش یافته‌اند در نگاه اول برای یک شخص ناآشنا بسیار جلب توجه می‌کنند؛ به طوری که نویسنده‌ی این مطلب نیز اولین بار که یک نمونه‌ی سرباره را پیدا کرد، گمان کرد که یک شهاب سنگ را در دست گرفته است.

به هر حال، تمامی مواردی که گفته شد، تاکنون با شهاب سنگ‌ها اشتباه گرفته شده‌اند. شناسایی یک شهاب سنگ واقعی، نیازمند یک چشم تمرین یافته است، اما آزمایش‌های ساده‌ای نیز وجود دارد که می‌تواند به شکارچیان شهاب سنگ در تشخیص اینکه نمونه‌ی یافت شده واقعاً یک سنگ فضایی است و یا صرفاً یک سنگ معمولی زمینی، کمک فراوانی کند. توجه داشته باشید که شهاب سنگ‌ها انواع مختلفی دارند و هر شهاب سنگ ممکن است تنها برخی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد. در ادامه مشخصات اصل بودن شهاب سنگ را مرور می‌کنیم.

شهاب سنگ‌ها معمولاً ظاهری متفاوت از سنگ‌های زمینی دارند. آن‌ها حاوی کانی کوارتز معمول در سنگ‌های زمینی نیستیند، بنابراین فاقد حفره هستند. حفره‌هایی که در سنگ‌های زمینی وجود دارد، حاصل خروج گازها از سنگ‌هایی است که پس از ذوب شدن، مجدداً سرد و منجمد شده‌اند، مانند سنگ آتشفشانی پومیس (پوکه معدنی) که همه‌ی ما آن را به عنوان سنگ پا می‌شناسیم. همچنین سنگ‌های حفره‌دار، چگالی کمتری دارند و در نتیجه در نمونه‌های دستی سبک بودن آنها کاملاً مشخص است. چنانچه سنگی که پیدا کرده‌اید، مانند اسفنج دارای حفرات متعدد است، احتمالاً یک سنگ آتشفشانی و یا یک تکه سرباره است.

سرباره، که محصول جانبی ذوب فلزات به ویژه آهن است، معمولاً به صورت یک کنلگلومرای اکسیدی فلزی دیده می‌شود و در اغلب موارد دارای حفراتی نیز می‌باشد. بیشترین جسمی که تاکنون با شهاب سنگ‌ها اشتباه گرفته شده است و یا به عبارتی رایج ترین “شهاب سنگ اشتباهی” بر روی کره‌ی زمین، سرباره است. دلیل این اشتباه این است که شکل ظاهری سرباره شبیه یک سنگ آهندار است که مقداری ذوب شده و سپس مجدداً منجمد شده است؛ همچنین به خاطر داشتن آهن زیاد، توسط آهنربا جذب می‌شود. از سرباره معمولاً در زیرسازی جاده‌ها و راه آهن استفاده می‌شود. علاوه بر این، به خاطر سرشار بودن از عنصر آهن، در ساخت کود شیمیایی نیز کاربرد دارد. به عبارت دیگر، سرباره را در همه جا می‌توان پیدا کرد! سرباره‌ها عمدتاً ظاهری مانند شکل فوق دارند (به حفره‌های حاصل از خروج گاز دقت کنید). توجه داشته باشید که برخی از سرباره‌های کمیاب ممکن است مربوط به کارخانه‌های ذوب آهن قدیمی با قدمتی چند هزار ساله باشند و بنابراین ممکن است ظاهری کهنه و فرسوده داشته باشند؛ اما وجود حفرات ریز و درشت در سطح و یا درون آن‌ها اجتناب ناپذیر است.

به طور کلی شهاب سنگ‌ها را می‌توان به سه دسته‌ی اصلی تقسیم‌بندی کرد:

در عمل، همه‌ی شهاب سنگ ها، حتی شهاب سنگ‌های سنگی نیز حاوی مقداری آهن و نیکل فرازمینی هستند؛ بنابراین قدم اول در تعیین یک شهاب سنگ احتمالی، آزمایش ساده‌ی مغناطیس با استفاده از یک آهنربای کوچک و در عین حال بسیار قوی است. در چنین حالتی سنگ مورد نظر آهنربا را به خود جذب می‌کند و جدا کردن آن‌ها دشوار خواهد بود.

علت اینکه گفته شد بایستی از آهنربای قوی استفاده شود، به خاطر خاصیت مغناطیس ضعیفتر شهاب سنگ‌های سنگی است. البته بایستی توجه کنید که بسیاری از سنگ‌های زمینی نیز آهنربا را به خود جذب می‌کنند؛ بنابراین نتیجه‌ی انجام این آزمایش قطعی نیست، اما یک قدم خوب و در جهت صحیح است.

شهاب سنگ‌های با منشأ ماه و مریخ و همچنین شهاب سنگ‌های آکندریتی (دسته‌ای از شهاب سنگ‌های سنگی که کندرول ندارند؛ کندرول نیز به دانه‌های سنگی گرد در شهاب سنگ‌های کندریتی گفته می‌شود.) یا آهن ندارند و یا مقدار آهن موجود در آنها بسیار اندک است؛ در نتیجه حتی ممکن است قوی‌ترین آهنرباها نیز تأثیری بر روی آن‌ها نداشته باشند.

آهن یک عنصر سنگین وزن است و از آنجایی که اغلب شهاب‌ها حاوی مقادیری از آهن هستند، در نمونه‌های دستی سنگینی آن‌ها نسبت به سنگ‌های معمولی زمینی به طور غیرطبیعی محسوس است. زمانی را به خاطر بیاورید که فرضاً یک کتری پر از آب را برمی‌دارید درحالی که تصور شما بر خالی بودن آن است؛ در چنین حالتی سنگینی شیء را بیشتر احساس می‌کنید. این همان احساسی است که با برداشتن اکثر شهاب سنگ‌ها از زمین خواهید داشت.

هنگامی که یک آسمان سنگ از جو زمین عبور می‌کند، به واسطه‌ی فشار اتمسفری گرمای بسیار زیادی تولید می‌شود؛ سطح سنگ ذوب می‌شود و اطراف آن همانند ذغال سوخته می‌شود. این حالت که پوسته‌ی فیوژن (گداخته) نام دارد به صورت یک لایه‌ی نازک و تیره بر روی سطح سنگ دیده می‌شود. سطح شهاب سنگ‌ها هنگام عبور از جو زمین به معنای واقعی کلمه می‌سوزد و درنتیجه در سطح زمین معمولاً تیره تر از سنگ‌های اطراف خود دیده می‌شوند. در مناطق بیابانی ممکن است لایه‌هایی شبیه پوسته‌های فیوژن بر روی برخی از سنگ‌ها تشکیل شود و به اشتباه تصور شود که این پوسته همان پوسته‌ی فیوژن شهاب سنگ‌ها است. با داشتن اندکی تجربه و دقت می‌توان این مورد را تشخیص داد؛ همچنین در حالتی که لایه‌ی مذکور پوسته‌ی فیوژن نباشد، بایستی در سطح دیگر سنگ‌های مشابه در آن منطقه نیز دیده شود.

اگر شهاب سنگی که پیدا کرده‌اید، تازه باشد، پوسته‌ی فیوژن تازه و تیره رنگی خواهد داشت (درست مانند ذغال های قالبی) و تشخیص آن ساده خواهد بود. همچنین پوسته‌ی فیوژن حقیقی، بسیار ظریف است و بر اثر فرسایش در گذر زمان از بین خواهد رفت و دوام چندانی نخواهد داشت. شکل فوق یک نمونه از پوسته‌ی فیوژن را نشان می‌دهد که بر روی سطح یک شهاب سنگ تازه تشکیل شده است.

ریگماگلیپت‌ها که به آن‌ها “جای انگشت” هم گفته می‌شود، ساختار خاصی است که برخی از شهاب سنگها دارند و شبیه جای انگشت‌ها بر روی تکه‌ای گل کوزه‌گری است. علت تشکیل این ساختار، ذوب شدن سطحی شهاب سنگ‌ها و همچنین اصطکاک با هوا در دمای بالا است. همانطور که پیشتر ذکر شد، شهاب سنگ‌ها حفره ندارند و در عوض این ساختار را در هنگام خروج گاز در سطح خود تشکیل می‌دهند. شکل فوق نمونه‌هایی از ریگماگلیپت بر روی شهاب سنگ‌های فلزی را نشان می‌دهد.

۶- تشخیص شهاب سنگ با استفاده از خطوط جریان

با توجه به اینکه معمولاً سطح شهاب سنگ‌ها در هنگام رسیدن به سطح زمین ذوب می‌شود، یکسری الگوهای ریز معروف به “خطوط جریان” بر روی آنها تشکیل می‌شود که حاصل جریان هوا از اطراف سطوح گداخته‌ی سنگ است. ضخامت این خطوط تقریبا به اندازه‌ی رشته‌های مو می‌باشد و یکی از جذابترین و منحصرترین ساختارها بر روی سطوح سنگی به شمار می‌روند. همچنین این خطوط معمولاً بر روی سطح شهاب سنگ‌های آهنی تشکیل می‌شوند. شکل فوق نمونه‌ی بسیار زیبایی از خطوط جریان بر روی سطح یک شهاب سنگ را نشان می‌دهد.

شهاب سنگ‌های سنگی به دو دسته‌ی کندریت و آکندریت تقسیم‌بندی می‌شوند. کندریت‌ها حاوی دانه‌های کندرول و آکندریت‌ها فاقد کندرول می‌باشند. کندرول به دانه‌های کوچک و گرد از جنس پیروکسن گفته می‌شود که رنگ‌های مختلفی دارند و قطر آن‌ها نزدیک به ۱ میلیمتر است. اعتقاد بر این است که کندرول‌ها از صفحات خورشیدی و پیش از ایجاد سیارات منظومه‌ی شمسی تشکیل شده‌اند. کندرول‌ها در سنگ‌های زمینی حضور ندارند و مختص شهاب سنگ‌ها می‌باشند. پوسته‌ی بیرونی کندرول‌ها سرشار از آهن و نیکل است و این باعث می‌شود سطح براقی داشته باشند که معمولاً با چشم قابل مشاهده است، ولی گاهی نیز برای مشاهده شدن نیاز به استفاده از ذره بین دارد.

ساده‌ترین آزمایش برای تشخیص شهاب سنگ‌های کندریتی، برش دادن بخش کوچکی از گوشه‌ی شهاب سنگ مظنون و مشاهده‌ی آن با استفاده از یک ذره بین چشمی است. اگر دانه‌های گرد و رنگارنگ همراه با پوسته‌ی براق (منظور درخشش حاصل از بازتابش نور از فلز است و نه درخشش شیشه‌ای) مشاهده کردید، یعنی شما با یک شهاب سنگ کندریتی رو به به هستید. شکل فوق برش عرضی از یک نمونه شهاب سنگ سنگی کندریتی به همراه دانه‌های کندرول را نشان می‌دهد.

یک راه دیگر در شناخت شهاب سنگ‌های آهنی و یا سنگی-آهنی این است که با استفاده از دستگاه بُرش، گوشه‌ای از سنگ را ببرید و یا با استفاده از سمباده بخش تازه و فرسایش نیافته‌ای از سنگ را بسایید. رنگ خاکه‌ای که شهاب سنگ تولید می‌کند کرمی رنگ و یا قهوه‌ای خواهد بود؛ در صورتی که رنگ خاکه‌ی سنگ‌های فلزی زمینی به خاطر وجود هماتیت و مگنتیت به ترتیب قرمز و سیاه خواهد بود.

در تصویر فوق، شکل سمت چپ مربوط به بُرش یک سنگ زمینی است و شکل سمت راست مربوط به برش یک شهاب سنگ می‌باشد (دانه‌های کندرول در شکل سمت راست مشاهده می‌شوند). خاکه‌ی این دو سنگ در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است که شکل سمت چپ مربوط به سنگ زمینی و شکل سمت راست مربوط به شهاب سنگ می‌باشد. برای تست رنگ خاکه شهاب سنگ، از سرامیک یا چینی بدون لعاب نیز می‌توان استفاده کرد.

نظر شما در مورد تشخیص شهاب سنگ چیست؟ آیا روش غیرآزمایشگاهی دیگری برای تشخیص و تعیین هویت شهاب سنگ می‌شناسید؟ دیدگاه خود را در بخش زیر با دیگر کاربران آئرولیت به اشتراک بگذارید.

در انجمن شهاب سنگ که فعالیت آن زیر نظر دنیای علوم زمین می‌باشد، امکان تشخیص و شناسایی شهاب سنگ از سنگ‌های زمینی فراهم شده است. روش تشخیص از روی تصاویر، ویدئوها و مشخصات فیزیکی نمونه سنگ ارسالی شما است. اگر با استفاده از روش‌های فوق موفق به تشخیص زمینی یا آسمانی بودن سنگ خود نشدید، جای هیچ نگرانی نیست. شما می‌توایند در تلگرام خود عبارت “انجمن شهاب سنگ” را جستجو کنید و یا به اکانت تلگرام meteor_iran پیغام دهید.

مزیت این شیوه از شناسایی شهاب سنگ، این است که در مدت زمان کوتاهی پاسخ سوال خود را دریافت می‌کنید. چنانچه سنگ شما شهاب سنگ تشخیص داده شود، می‌توانید با خیال راحت آن را برای آزمایشگاه‌های حرفه‌ای جهت تشخیص و دریافت شناسنامه ارسال کنید. چنانچه نمونه‌ی شما شهاب سنگ تشخیص داده نشود، متحمل هزینه‌های بالای بررسی آزمایشگاهی نخواهید شد.چگونه تشخیص شهاب سنگ

بیشتر بخوانید:

آموزش شکار سنگ‌های آسمانی: چگونه شهاب سنگ پیدا کنیم؟

طبقه بندی انواع شهاب سنگ‌ها از روی ترکیب شیمیایی

منبع: geology.com و meteorite.com

سلام شنیدم که میگن شهاب سنگ را با جوهر لیمو نیز ازمایش میکنند که بهد از ۲۰دقیقه قرار دادن در داخل جوهر لیمو و اب روی شهاب سنگ قارچ تولید میشود

ریختن جوهر نمک روی شهاب ایحاد حوشش نمیکند درحالی که با ریختن روی سنگ زمینی شروع به جوشش وقلیان میکند

بعد از بارش باران که زمین هنوز خیس هست برای جستجوی شهابسنگ برید بیابون سنگی که شهاب باشه بزیبایی خودشو نشون میده چون معمولا سیاه هستن و متمایز از بقیه سنگها دیده میشه

سلام شهاب سنگ سنگی دارم.جذب آهنرباخیلی ضعیف ورنگ خاکه قهوه‌ای. قصدفروش دارم

سلام یه سنگ فلزی دارم که خاک تولید میکنه لطفا راهنمایی کنید که این چی میتونه باشه

سلام ی سنگ پیدا کردم جذب اهنربا میشه و رنگ خاکه ان کرمی نزدیک ب سبز خیلی روشنه راهنمایی کنید

سلام یک شهاب سنگ دارم ۲۲ گرم و چگالی ۴ یک درصد آهن داره و آهن ربا رو جذب نمیکنه گرد هست، روش سیاه و قهوه ای زیرش قهوه‌ای

سنگی سیاه در یکی از روستاهای بسیار قدیمی پیدا کرده‌ام که حدود۲کیلوگرم است ویک طرفش کاملا صاف مانند پوست دست است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌وطرفهای دیگرش همکمی اصطکاک دارند ووقتی بایک چاقو برروی آن میکشم دودمیکند وبوی گوگرد میدهد و پوسته اش هم کاملا سوخته است قصد فروش دارم

سلام شهاب سنگ که در شهر اشتهارد ب زمین برخورد کرده رو دارم پوسته ی گداخته شده و جذب اهنربا ضعیف و براده های آن جذب نمیشوند جای انگشت و خاکه ی طوسی مایل به کرمی و چگالی اش بالای ششونیم ۷ است و رگه های مویی داده

سلام من یک شهاب سنگ دارم حدود ۶۵ گرم است اهن ربا خیلی پرقدرت جذبش میشه ورنگش سیاهه وریزگردهای داره که برق میزنه بایه چاقوی کند اگه روش بکشی مثل تیغ تیزش میکنه و.وزنش به شکلش نمیخوره خیلی سنگین تره

سلام یه تکه سنگ پیدا کردیم که بیرونش در اثر حرارت برخورد با جو سوخته و داخلش براق هست

سلام
من چند سنگ سیاهرنگ دارم ک رگه نقره ای دارد ب اهنربا میچسبد ودرجوهرنمک نیجوشد
ایاشهاب سنگه؟؟

سلام من نظرم اینه که سنگی که پیدا کردم شهاب سنگ هستش یک کیلو وزن دارد.میدان مغناطیسش مثبت-اهن ربامثبت بود-گداخته روی ان دقیقأرنگ قهوه ای وتیره تر دارن که ضخامت بعضی از قسمتها به سه تا چهار میلیمتر میرسد-وحفرهای انگشتی ایجاد شده روی ان درست هستن ودربرخی قسمتها سوراخهای ریز سر سوزنی دارد-وبرشی که زدم ازش رنگ قسمتی ازداخل ان به رنگ الماس به دونهای براق هستن ناگفته نباشه که بروی سطح سنگ دونهای به رنگ الماس وطلا شش ضلعی باذره بین ب چشم میخوردورنگ داخل سنک سبز تیره هستش وبراق -گروه CH-چگالی ۳٫۴۶٫خلاصه بسیارزیباست

سنگی سفید مثل برف پیدا کردن به وزن ۱۹ گرم که وزنش به حجمش نمیخوره.جوهر نمک ریختم هیچ جوششی نداشت.راهنمایی کنید که چی میتونه باشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

برترین کتاب‌ها

آخرین استخدامی‌ها

مرجع تخصصی زمین شناسی و علوم زمین – مقالات علمی، دانلود رایگان کتاب، فروشگاه علوم زمین، استخدام زمین شناس، اخبار علوم زمین و …

چگونه شهاب سنگ را شناسایی کنیم و بشناسیم؟ اگر به تازگی سنگی پیدا کرده‌اید که فکر می‌کنید ممکن است یک سنگ آسمانی یا اصلاحاً شهاب سنگ باشد، همچنین اگر به دنبال شکار شهاب سنگ در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید هستید، احتمالاً مطالعه‌ی این مطلب می‌تواند شما را در تشخیص و تعیین هویت نمونه‌ی محتمل شهاب سنگ کمک کند.

شهاب سنگ‌ها یا شخانه‌ها از جمله نادرترین اجسامی هستند که می‌توان در سیاره‌ی زمین پیدا کرد؛ بسیار کمیاب تر از طلا، الماس و یا حتی زمرد. بنابراین شانس کشف یک نمونه‌ی ارزشمند از این سنگ‌های سماوی حتی برای کسانی که تمام زندگی خود را وقف مطالعه و شکار شهاب سنگ‌ها می‌کنند نیز بسیار اندک است. البته شکارچیان شهاب سنگ به خوبی می‌دانند که یافتن این سنگ‌ها برخلاف اکتشاف تمامی اجسام دیگر بر روی زمین، به معنای واقعی کلمه به شانس مربوط می‌شود؛ چرا که به ندرت می‌توان سرنخی از حضور آنها یافت (به جز دهانه‌های برخوردی؛ مانند دهانه برخوردی شهاب سنگ زیرویکی در ایران!) و برای یافتن آن‌ها بایستی تقریباً همه جا را گشت. همچنین با توجه به اینکه ۷۲% سطح زمین پوشیده از آب است، احتمالاً تنها ۲۸% از شهاب سنگ‌ها بر روی خشکی‌های زمین فرود آمده‌اند و این مورد شانس پیدا کردن شهاب سنگ را کمتر نیز می‌کند. با این وجود با توجه به قیمت شهاب سنگ، تصور پیدا کردن یکی از آن‌ها می‌تواند بسیار وسوسه برانگیز باشد.

بیشتر بخوانید:

شکار سنگ‌های آسمانی: آموزش پیدا کردن شهابسنگ

چگونه تشخیص شهاب سنگ

دانلود مجموعه کامل تشخیص کانی‌ها و سنگ‌ها

سنگ آهن: تعریف، نحوه تشکیل و راه‌های تشخیص آن

روزانه هزاران نمونه سنگ مشکوک از طرف افراد مختلف به آزمایشگاه‌های تشخیص شهاب سنگ فرستاده می‌شود، اما حقیقت تلخ این است که کمتر از ۱% از این سنگ‌ها منشأ غیرزمینی دارند. همچنین زمینی بودن درصد بالایی از این نمونه سنگ‌ها را به راحتی و فقط با یک نگاه ساده می‌توان تشخیص داد. با توجه به موارد گفته شده، شناخت ویژگی‌های مهم شهاب سنگ‌ها و نحوه‌ی تشخیص اولیه‌ی آن‌ها می‌تواند در صرف وقت و هزینه‌های هنگفت صرفه جویی قابل توجهی را حاصل کند.

فهرست محتوا

در علم شناخت شهاب سنگ‌ها اصطلاحی به نام “شهاب سنگ اشتباهی” یا “meteor-wrong” وجود دارد و در واقع به سنگی اطلاق می‌شود که افراد زیادی با یافتن آن مطمئن می‌شوند که موفق به پیدا کردن شهاب سنگ شده‌اند. بله، چنین سنگ‌هایی ممکن است تا حدودی به سنگ‌های فضایی شباهت‌هایی نیز داشته باشند، اما با کمی زیرکی و تجربه می‌توان آن‌ها را به راحتی تشخیص داد.

سطح سیاره‌ی ما سرشار از اکسیدهای آهن نظیر کانی‌های مگنتیت و هماتیت، سنگ‌هایی سیاه مانند بازالت و بسیاری از دیگر فراورده‌های فلزی ساخت بشر مانند سرباره (slag) حاصل از کارخانه‌های ذوب آهن قدیمی و یا معادن قدیمی می‌باشد. در این میان سرباره‌هایی که در حین انجماد با خاک و سنگ مخلوط شده‌اند و با گذشت زمان مقداری هم فرسایش یافته‌اند در نگاه اول برای یک شخص ناآشنا بسیار جلب توجه می‌کنند؛ به طوری که نویسنده‌ی این مطلب نیز اولین بار که یک نمونه‌ی سرباره را پیدا کرد، گمان کرد که یک شهاب سنگ را در دست گرفته است.

به هر حال، تمامی مواردی که گفته شد، تاکنون با شهاب سنگ‌ها اشتباه گرفته شده‌اند. شناسایی یک شهاب سنگ واقعی، نیازمند یک چشم تمرین یافته است، اما آزمایش‌های ساده‌ای نیز وجود دارد که می‌تواند به شکارچیان شهاب سنگ در تشخیص اینکه نمونه‌ی یافت شده واقعاً یک سنگ فضایی است و یا صرفاً یک سنگ معمولی زمینی، کمک فراوانی کند. توجه داشته باشید که شهاب سنگ‌ها انواع مختلفی دارند و هر شهاب سنگ ممکن است تنها برخی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد. در ادامه مشخصات اصل بودن شهاب سنگ را مرور می‌کنیم.

شهاب سنگ‌ها معمولاً ظاهری متفاوت از سنگ‌های زمینی دارند. آن‌ها حاوی کانی کوارتز معمول در سنگ‌های زمینی نیستیند، بنابراین فاقد حفره هستند. حفره‌هایی که در سنگ‌های زمینی وجود دارد، حاصل خروج گازها از سنگ‌هایی است که پس از ذوب شدن، مجدداً سرد و منجمد شده‌اند، مانند سنگ آتشفشانی پومیس (پوکه معدنی) که همه‌ی ما آن را به عنوان سنگ پا می‌شناسیم. همچنین سنگ‌های حفره‌دار، چگالی کمتری دارند و در نتیجه در نمونه‌های دستی سبک بودن آنها کاملاً مشخص است. چنانچه سنگی که پیدا کرده‌اید، مانند اسفنج دارای حفرات متعدد است، احتمالاً یک سنگ آتشفشانی و یا یک تکه سرباره است.

سرباره، که محصول جانبی ذوب فلزات به ویژه آهن است، معمولاً به صورت یک کنلگلومرای اکسیدی فلزی دیده می‌شود و در اغلب موارد دارای حفراتی نیز می‌باشد. بیشترین جسمی که تاکنون با شهاب سنگ‌ها اشتباه گرفته شده است و یا به عبارتی رایج ترین “شهاب سنگ اشتباهی” بر روی کره‌ی زمین، سرباره است. دلیل این اشتباه این است که شکل ظاهری سرباره شبیه یک سنگ آهندار است که مقداری ذوب شده و سپس مجدداً منجمد شده است؛ همچنین به خاطر داشتن آهن زیاد، توسط آهنربا جذب می‌شود. از سرباره معمولاً در زیرسازی جاده‌ها و راه آهن استفاده می‌شود. علاوه بر این، به خاطر سرشار بودن از عنصر آهن، در ساخت کود شیمیایی نیز کاربرد دارد. به عبارت دیگر، سرباره را در همه جا می‌توان پیدا کرد! سرباره‌ها عمدتاً ظاهری مانند شکل فوق دارند (به حفره‌های حاصل از خروج گاز دقت کنید). توجه داشته باشید که برخی از سرباره‌های کمیاب ممکن است مربوط به کارخانه‌های ذوب آهن قدیمی با قدمتی چند هزار ساله باشند و بنابراین ممکن است ظاهری کهنه و فرسوده داشته باشند؛ اما وجود حفرات ریز و درشت در سطح و یا درون آن‌ها اجتناب ناپذیر است.

به طور کلی شهاب سنگ‌ها را می‌توان به سه دسته‌ی اصلی تقسیم‌بندی کرد:

در عمل، همه‌ی شهاب سنگ ها، حتی شهاب سنگ‌های سنگی نیز حاوی مقداری آهن و نیکل فرازمینی هستند؛ بنابراین قدم اول در تعیین یک شهاب سنگ احتمالی، آزمایش ساده‌ی مغناطیس با استفاده از یک آهنربای کوچک و در عین حال بسیار قوی است. در چنین حالتی سنگ مورد نظر آهنربا را به خود جذب می‌کند و جدا کردن آن‌ها دشوار خواهد بود.

علت اینکه گفته شد بایستی از آهنربای قوی استفاده شود، به خاطر خاصیت مغناطیس ضعیفتر شهاب سنگ‌های سنگی است. البته بایستی توجه کنید که بسیاری از سنگ‌های زمینی نیز آهنربا را به خود جذب می‌کنند؛ بنابراین نتیجه‌ی انجام این آزمایش قطعی نیست، اما یک قدم خوب و در جهت صحیح است.

شهاب سنگ‌های با منشأ ماه و مریخ و همچنین شهاب سنگ‌های آکندریتی (دسته‌ای از شهاب سنگ‌های سنگی که کندرول ندارند؛ کندرول نیز به دانه‌های سنگی گرد در شهاب سنگ‌های کندریتی گفته می‌شود.) یا آهن ندارند و یا مقدار آهن موجود در آنها بسیار اندک است؛ در نتیجه حتی ممکن است قوی‌ترین آهنرباها نیز تأثیری بر روی آن‌ها نداشته باشند.

آهن یک عنصر سنگین وزن است و از آنجایی که اغلب شهاب‌ها حاوی مقادیری از آهن هستند، در نمونه‌های دستی سنگینی آن‌ها نسبت به سنگ‌های معمولی زمینی به طور غیرطبیعی محسوس است. زمانی را به خاطر بیاورید که فرضاً یک کتری پر از آب را برمی‌دارید درحالی که تصور شما بر خالی بودن آن است؛ در چنین حالتی سنگینی شیء را بیشتر احساس می‌کنید. این همان احساسی است که با برداشتن اکثر شهاب سنگ‌ها از زمین خواهید داشت.

هنگامی که یک آسمان سنگ از جو زمین عبور می‌کند، به واسطه‌ی فشار اتمسفری گرمای بسیار زیادی تولید می‌شود؛ سطح سنگ ذوب می‌شود و اطراف آن همانند ذغال سوخته می‌شود. این حالت که پوسته‌ی فیوژن (گداخته) نام دارد به صورت یک لایه‌ی نازک و تیره بر روی سطح سنگ دیده می‌شود. سطح شهاب سنگ‌ها هنگام عبور از جو زمین به معنای واقعی کلمه می‌سوزد و درنتیجه در سطح زمین معمولاً تیره تر از سنگ‌های اطراف خود دیده می‌شوند. در مناطق بیابانی ممکن است لایه‌هایی شبیه پوسته‌های فیوژن بر روی برخی از سنگ‌ها تشکیل شود و به اشتباه تصور شود که این پوسته همان پوسته‌ی فیوژن شهاب سنگ‌ها است. با داشتن اندکی تجربه و دقت می‌توان این مورد را تشخیص داد؛ همچنین در حالتی که لایه‌ی مذکور پوسته‌ی فیوژن نباشد، بایستی در سطح دیگر سنگ‌های مشابه در آن منطقه نیز دیده شود.

اگر شهاب سنگی که پیدا کرده‌اید، تازه باشد، پوسته‌ی فیوژن تازه و تیره رنگی خواهد داشت (درست مانند ذغال های قالبی) و تشخیص آن ساده خواهد بود. همچنین پوسته‌ی فیوژن حقیقی، بسیار ظریف است و بر اثر فرسایش در گذر زمان از بین خواهد رفت و دوام چندانی نخواهد داشت. شکل فوق یک نمونه از پوسته‌ی فیوژن را نشان می‌دهد که بر روی سطح یک شهاب سنگ تازه تشکیل شده است.

ریگماگلیپت‌ها که به آن‌ها “جای انگشت” هم گفته می‌شود، ساختار خاصی است که برخی از شهاب سنگها دارند و شبیه جای انگشت‌ها بر روی تکه‌ای گل کوزه‌گری است. علت تشکیل این ساختار، ذوب شدن سطحی شهاب سنگ‌ها و همچنین اصطکاک با هوا در دمای بالا است. همانطور که پیشتر ذکر شد، شهاب سنگ‌ها حفره ندارند و در عوض این ساختار را در هنگام خروج گاز در سطح خود تشکیل می‌دهند. شکل فوق نمونه‌هایی از ریگماگلیپت بر روی شهاب سنگ‌های فلزی را نشان می‌دهد.

۶- تشخیص شهاب سنگ با استفاده از خطوط جریان

با توجه به اینکه معمولاً سطح شهاب سنگ‌ها در هنگام رسیدن به سطح زمین ذوب می‌شود، یکسری الگوهای ریز معروف به “خطوط جریان” بر روی آنها تشکیل می‌شود که حاصل جریان هوا از اطراف سطوح گداخته‌ی سنگ است. ضخامت این خطوط تقریبا به اندازه‌ی رشته‌های مو می‌باشد و یکی از جذابترین و منحصرترین ساختارها بر روی سطوح سنگی به شمار می‌روند. همچنین این خطوط معمولاً بر روی سطح شهاب سنگ‌های آهنی تشکیل می‌شوند. شکل فوق نمونه‌ی بسیار زیبایی از خطوط جریان بر روی سطح یک شهاب سنگ را نشان می‌دهد.

شهاب سنگ‌های سنگی به دو دسته‌ی کندریت و آکندریت تقسیم‌بندی می‌شوند. کندریت‌ها حاوی دانه‌های کندرول و آکندریت‌ها فاقد کندرول می‌باشند. کندرول به دانه‌های کوچک و گرد از جنس پیروکسن گفته می‌شود که رنگ‌های مختلفی دارند و قطر آن‌ها نزدیک به ۱ میلیمتر است. اعتقاد بر این است که کندرول‌ها از صفحات خورشیدی و پیش از ایجاد سیارات منظومه‌ی شمسی تشکیل شده‌اند. کندرول‌ها در سنگ‌های زمینی حضور ندارند و مختص شهاب سنگ‌ها می‌باشند. پوسته‌ی بیرونی کندرول‌ها سرشار از آهن و نیکل است و این باعث می‌شود سطح براقی داشته باشند که معمولاً با چشم قابل مشاهده است، ولی گاهی نیز برای مشاهده شدن نیاز به استفاده از ذره بین دارد.

ساده‌ترین آزمایش برای تشخیص شهاب سنگ‌های کندریتی، برش دادن بخش کوچکی از گوشه‌ی شهاب سنگ مظنون و مشاهده‌ی آن با استفاده از یک ذره بین چشمی است. اگر دانه‌های گرد و رنگارنگ همراه با پوسته‌ی براق (منظور درخشش حاصل از بازتابش نور از فلز است و نه درخشش شیشه‌ای) مشاهده کردید، یعنی شما با یک شهاب سنگ کندریتی رو به به هستید. شکل فوق برش عرضی از یک نمونه شهاب سنگ سنگی کندریتی به همراه دانه‌های کندرول را نشان می‌دهد.

یک راه دیگر در شناخت شهاب سنگ‌های آهنی و یا سنگی-آهنی این است که با استفاده از دستگاه بُرش، گوشه‌ای از سنگ را ببرید و یا با استفاده از سمباده بخش تازه و فرسایش نیافته‌ای از سنگ را بسایید. رنگ خاکه‌ای که شهاب سنگ تولید می‌کند کرمی رنگ و یا قهوه‌ای خواهد بود؛ در صورتی که رنگ خاکه‌ی سنگ‌های فلزی زمینی به خاطر وجود هماتیت و مگنتیت به ترتیب قرمز و سیاه خواهد بود.

در تصویر فوق، شکل سمت چپ مربوط به بُرش یک سنگ زمینی است و شکل سمت راست مربوط به برش یک شهاب سنگ می‌باشد (دانه‌های کندرول در شکل سمت راست مشاهده می‌شوند). خاکه‌ی این دو سنگ در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است که شکل سمت چپ مربوط به سنگ زمینی و شکل سمت راست مربوط به شهاب سنگ می‌باشد. برای تست رنگ خاکه شهاب سنگ، از سرامیک یا چینی بدون لعاب نیز می‌توان استفاده کرد.

نظر شما در مورد تشخیص شهاب سنگ چیست؟ آیا روش غیرآزمایشگاهی دیگری برای تشخیص و تعیین هویت شهاب سنگ می‌شناسید؟ دیدگاه خود را در بخش زیر با دیگر کاربران آئرولیت به اشتراک بگذارید.

در انجمن شهاب سنگ که فعالیت آن زیر نظر دنیای علوم زمین می‌باشد، امکان تشخیص و شناسایی شهاب سنگ از سنگ‌های زمینی فراهم شده است. روش تشخیص از روی تصاویر، ویدئوها و مشخصات فیزیکی نمونه سنگ ارسالی شما است. اگر با استفاده از روش‌های فوق موفق به تشخیص زمینی یا آسمانی بودن سنگ خود نشدید، جای هیچ نگرانی نیست. شما می‌توایند در تلگرام خود عبارت “انجمن شهاب سنگ” را جستجو کنید و یا به اکانت تلگرام meteor_iran پیغام دهید.

مزیت این شیوه از شناسایی شهاب سنگ، این است که در مدت زمان کوتاهی پاسخ سوال خود را دریافت می‌کنید. چنانچه سنگ شما شهاب سنگ تشخیص داده شود، می‌توانید با خیال راحت آن را برای آزمایشگاه‌های حرفه‌ای جهت تشخیص و دریافت شناسنامه ارسال کنید. چنانچه نمونه‌ی شما شهاب سنگ تشخیص داده نشود، متحمل هزینه‌های بالای بررسی آزمایشگاهی نخواهید شد.چگونه تشخیص شهاب سنگ

بیشتر بخوانید:

آموزش شکار سنگ‌های آسمانی: چگونه شهاب سنگ پیدا کنیم؟

طبقه بندی انواع شهاب سنگ‌ها از روی ترکیب شیمیایی

منبع: geology.com و meteorite.com

سلام شنیدم که میگن شهاب سنگ را با جوهر لیمو نیز ازمایش میکنند که بهد از ۲۰دقیقه قرار دادن در داخل جوهر لیمو و اب روی شهاب سنگ قارچ تولید میشود

ریختن جوهر نمک روی شهاب ایحاد حوشش نمیکند درحالی که با ریختن روی سنگ زمینی شروع به جوشش وقلیان میکند

بعد از بارش باران که زمین هنوز خیس هست برای جستجوی شهابسنگ برید بیابون سنگی که شهاب باشه بزیبایی خودشو نشون میده چون معمولا سیاه هستن و متمایز از بقیه سنگها دیده میشه

سلام شهاب سنگ سنگی دارم.جذب آهنرباخیلی ضعیف ورنگ خاکه قهوه‌ای. قصدفروش دارم

سلام یه سنگ فلزی دارم که خاک تولید میکنه لطفا راهنمایی کنید که این چی میتونه باشه

سلام ی سنگ پیدا کردم جذب اهنربا میشه و رنگ خاکه ان کرمی نزدیک ب سبز خیلی روشنه راهنمایی کنید

سلام یک شهاب سنگ دارم ۲۲ گرم و چگالی ۴ یک درصد آهن داره و آهن ربا رو جذب نمیکنه گرد هست، روش سیاه و قهوه ای زیرش قهوه‌ای

سنگی سیاه در یکی از روستاهای بسیار قدیمی پیدا کرده‌ام که حدود۲کیلوگرم است ویک طرفش کاملا صاف مانند پوست دست است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌وطرفهای دیگرش همکمی اصطکاک دارند ووقتی بایک چاقو برروی آن میکشم دودمیکند وبوی گوگرد میدهد و پوسته اش هم کاملا سوخته است قصد فروش دارم

سلام شهاب سنگ که در شهر اشتهارد ب زمین برخورد کرده رو دارم پوسته ی گداخته شده و جذب اهنربا ضعیف و براده های آن جذب نمیشوند جای انگشت و خاکه ی طوسی مایل به کرمی و چگالی اش بالای ششونیم ۷ است و رگه های مویی داده

سلام من یک شهاب سنگ دارم حدود ۶۵ گرم است اهن ربا خیلی پرقدرت جذبش میشه ورنگش سیاهه وریزگردهای داره که برق میزنه بایه چاقوی کند اگه روش بکشی مثل تیغ تیزش میکنه و.وزنش به شکلش نمیخوره خیلی سنگین تره

سلام یه تکه سنگ پیدا کردیم که بیرونش در اثر حرارت برخورد با جو سوخته و داخلش براق هست

سلام
من چند سنگ سیاهرنگ دارم ک رگه نقره ای دارد ب اهنربا میچسبد ودرجوهرنمک نیجوشد
ایاشهاب سنگه؟؟

سلام من نظرم اینه که سنگی که پیدا کردم شهاب سنگ هستش یک کیلو وزن دارد.میدان مغناطیسش مثبت-اهن ربامثبت بود-گداخته روی ان دقیقأرنگ قهوه ای وتیره تر دارن که ضخامت بعضی از قسمتها به سه تا چهار میلیمتر میرسد-وحفرهای انگشتی ایجاد شده روی ان درست هستن ودربرخی قسمتها سوراخهای ریز سر سوزنی دارد-وبرشی که زدم ازش رنگ قسمتی ازداخل ان به رنگ الماس به دونهای براق هستن ناگفته نباشه که بروی سطح سنگ دونهای به رنگ الماس وطلا شش ضلعی باذره بین ب چشم میخوردورنگ داخل سنک سبز تیره هستش وبراق -گروه CH-چگالی ۳٫۴۶٫خلاصه بسیارزیباست

سنگی سفید مثل برف پیدا کردن به وزن ۱۹ گرم که وزنش به حجمش نمیخوره.جوهر نمک ریختم هیچ جوششی نداشت.راهنمایی کنید که چی میتونه باشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

برترین کتاب‌ها

آخرین استخدامی‌ها

مرجع تخصصی زمین شناسی و علوم زمین – مقالات علمی، دانلود رایگان کتاب، فروشگاه علوم زمین، استخدام زمین شناس، اخبار علوم زمین و …

چگونه شهاب سنگ را شناسایی کنیم و بشناسیم؟ اگر به تازگی سنگی پیدا کرده‌اید که فکر می‌کنید ممکن است یک سنگ آسمانی یا اصلاحاً شهاب سنگ باشد، همچنین اگر به دنبال شکار شهاب سنگ در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید هستید، احتمالاً مطالعه‌ی این مطلب می‌تواند شما را در تشخیص و تعیین هویت نمونه‌ی محتمل شهاب سنگ کمک کند.

شهاب سنگ‌ها یا شخانه‌ها از جمله نادرترین اجسامی هستند که می‌توان در سیاره‌ی زمین پیدا کرد؛ بسیار کمیاب تر از طلا، الماس و یا حتی زمرد. بنابراین شانس کشف یک نمونه‌ی ارزشمند از این سنگ‌های سماوی حتی برای کسانی که تمام زندگی خود را وقف مطالعه و شکار شهاب سنگ‌ها می‌کنند نیز بسیار اندک است. البته شکارچیان شهاب سنگ به خوبی می‌دانند که یافتن این سنگ‌ها برخلاف اکتشاف تمامی اجسام دیگر بر روی زمین، به معنای واقعی کلمه به شانس مربوط می‌شود؛ چرا که به ندرت می‌توان سرنخی از حضور آنها یافت (به جز دهانه‌های برخوردی؛ مانند دهانه برخوردی شهاب سنگ زیرویکی در ایران!) و برای یافتن آن‌ها بایستی تقریباً همه جا را گشت. همچنین با توجه به اینکه ۷۲% سطح زمین پوشیده از آب است، احتمالاً تنها ۲۸% از شهاب سنگ‌ها بر روی خشکی‌های زمین فرود آمده‌اند و این مورد شانس پیدا کردن شهاب سنگ را کمتر نیز می‌کند. با این وجود با توجه به قیمت شهاب سنگ، تصور پیدا کردن یکی از آن‌ها می‌تواند بسیار وسوسه برانگیز باشد.

بیشتر بخوانید:

شکار سنگ‌های آسمانی: آموزش پیدا کردن شهابسنگ

چگونه تشخیص شهاب سنگ

دانلود مجموعه کامل تشخیص کانی‌ها و سنگ‌ها

سنگ آهن: تعریف، نحوه تشکیل و راه‌های تشخیص آن

روزانه هزاران نمونه سنگ مشکوک از طرف افراد مختلف به آزمایشگاه‌های تشخیص شهاب سنگ فرستاده می‌شود، اما حقیقت تلخ این است که کمتر از ۱% از این سنگ‌ها منشأ غیرزمینی دارند. همچنین زمینی بودن درصد بالایی از این نمونه سنگ‌ها را به راحتی و فقط با یک نگاه ساده می‌توان تشخیص داد. با توجه به موارد گفته شده، شناخت ویژگی‌های مهم شهاب سنگ‌ها و نحوه‌ی تشخیص اولیه‌ی آن‌ها می‌تواند در صرف وقت و هزینه‌های هنگفت صرفه جویی قابل توجهی را حاصل کند.

فهرست محتوا

در علم شناخت شهاب سنگ‌ها اصطلاحی به نام “شهاب سنگ اشتباهی” یا “meteor-wrong” وجود دارد و در واقع به سنگی اطلاق می‌شود که افراد زیادی با یافتن آن مطمئن می‌شوند که موفق به پیدا کردن شهاب سنگ شده‌اند. بله، چنین سنگ‌هایی ممکن است تا حدودی به سنگ‌های فضایی شباهت‌هایی نیز داشته باشند، اما با کمی زیرکی و تجربه می‌توان آن‌ها را به راحتی تشخیص داد.

سطح سیاره‌ی ما سرشار از اکسیدهای آهن نظیر کانی‌های مگنتیت و هماتیت، سنگ‌هایی سیاه مانند بازالت و بسیاری از دیگر فراورده‌های فلزی ساخت بشر مانند سرباره (slag) حاصل از کارخانه‌های ذوب آهن قدیمی و یا معادن قدیمی می‌باشد. در این میان سرباره‌هایی که در حین انجماد با خاک و سنگ مخلوط شده‌اند و با گذشت زمان مقداری هم فرسایش یافته‌اند در نگاه اول برای یک شخص ناآشنا بسیار جلب توجه می‌کنند؛ به طوری که نویسنده‌ی این مطلب نیز اولین بار که یک نمونه‌ی سرباره را پیدا کرد، گمان کرد که یک شهاب سنگ را در دست گرفته است.

به هر حال، تمامی مواردی که گفته شد، تاکنون با شهاب سنگ‌ها اشتباه گرفته شده‌اند. شناسایی یک شهاب سنگ واقعی، نیازمند یک چشم تمرین یافته است، اما آزمایش‌های ساده‌ای نیز وجود دارد که می‌تواند به شکارچیان شهاب سنگ در تشخیص اینکه نمونه‌ی یافت شده واقعاً یک سنگ فضایی است و یا صرفاً یک سنگ معمولی زمینی، کمک فراوانی کند. توجه داشته باشید که شهاب سنگ‌ها انواع مختلفی دارند و هر شهاب سنگ ممکن است تنها برخی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد. در ادامه مشخصات اصل بودن شهاب سنگ را مرور می‌کنیم.

شهاب سنگ‌ها معمولاً ظاهری متفاوت از سنگ‌های زمینی دارند. آن‌ها حاوی کانی کوارتز معمول در سنگ‌های زمینی نیستیند، بنابراین فاقد حفره هستند. حفره‌هایی که در سنگ‌های زمینی وجود دارد، حاصل خروج گازها از سنگ‌هایی است که پس از ذوب شدن، مجدداً سرد و منجمد شده‌اند، مانند سنگ آتشفشانی پومیس (پوکه معدنی) که همه‌ی ما آن را به عنوان سنگ پا می‌شناسیم. همچنین سنگ‌های حفره‌دار، چگالی کمتری دارند و در نتیجه در نمونه‌های دستی سبک بودن آنها کاملاً مشخص است. چنانچه سنگی که پیدا کرده‌اید، مانند اسفنج دارای حفرات متعدد است، احتمالاً یک سنگ آتشفشانی و یا یک تکه سرباره است.

سرباره، که محصول جانبی ذوب فلزات به ویژه آهن است، معمولاً به صورت یک کنلگلومرای اکسیدی فلزی دیده می‌شود و در اغلب موارد دارای حفراتی نیز می‌باشد. بیشترین جسمی که تاکنون با شهاب سنگ‌ها اشتباه گرفته شده است و یا به عبارتی رایج ترین “شهاب سنگ اشتباهی” بر روی کره‌ی زمین، سرباره است. دلیل این اشتباه این است که شکل ظاهری سرباره شبیه یک سنگ آهندار است که مقداری ذوب شده و سپس مجدداً منجمد شده است؛ همچنین به خاطر داشتن آهن زیاد، توسط آهنربا جذب می‌شود. از سرباره معمولاً در زیرسازی جاده‌ها و راه آهن استفاده می‌شود. علاوه بر این، به خاطر سرشار بودن از عنصر آهن، در ساخت کود شیمیایی نیز کاربرد دارد. به عبارت دیگر، سرباره را در همه جا می‌توان پیدا کرد! سرباره‌ها عمدتاً ظاهری مانند شکل فوق دارند (به حفره‌های حاصل از خروج گاز دقت کنید). توجه داشته باشید که برخی از سرباره‌های کمیاب ممکن است مربوط به کارخانه‌های ذوب آهن قدیمی با قدمتی چند هزار ساله باشند و بنابراین ممکن است ظاهری کهنه و فرسوده داشته باشند؛ اما وجود حفرات ریز و درشت در سطح و یا درون آن‌ها اجتناب ناپذیر است.

به طور کلی شهاب سنگ‌ها را می‌توان به سه دسته‌ی اصلی تقسیم‌بندی کرد:

در عمل، همه‌ی شهاب سنگ ها، حتی شهاب سنگ‌های سنگی نیز حاوی مقداری آهن و نیکل فرازمینی هستند؛ بنابراین قدم اول در تعیین یک شهاب سنگ احتمالی، آزمایش ساده‌ی مغناطیس با استفاده از یک آهنربای کوچک و در عین حال بسیار قوی است. در چنین حالتی سنگ مورد نظر آهنربا را به خود جذب می‌کند و جدا کردن آن‌ها دشوار خواهد بود.

علت اینکه گفته شد بایستی از آهنربای قوی استفاده شود، به خاطر خاصیت مغناطیس ضعیفتر شهاب سنگ‌های سنگی است. البته بایستی توجه کنید که بسیاری از سنگ‌های زمینی نیز آهنربا را به خود جذب می‌کنند؛ بنابراین نتیجه‌ی انجام این آزمایش قطعی نیست، اما یک قدم خوب و در جهت صحیح است.

شهاب سنگ‌های با منشأ ماه و مریخ و همچنین شهاب سنگ‌های آکندریتی (دسته‌ای از شهاب سنگ‌های سنگی که کندرول ندارند؛ کندرول نیز به دانه‌های سنگی گرد در شهاب سنگ‌های کندریتی گفته می‌شود.) یا آهن ندارند و یا مقدار آهن موجود در آنها بسیار اندک است؛ در نتیجه حتی ممکن است قوی‌ترین آهنرباها نیز تأثیری بر روی آن‌ها نداشته باشند.

آهن یک عنصر سنگین وزن است و از آنجایی که اغلب شهاب‌ها حاوی مقادیری از آهن هستند، در نمونه‌های دستی سنگینی آن‌ها نسبت به سنگ‌های معمولی زمینی به طور غیرطبیعی محسوس است. زمانی را به خاطر بیاورید که فرضاً یک کتری پر از آب را برمی‌دارید درحالی که تصور شما بر خالی بودن آن است؛ در چنین حالتی سنگینی شیء را بیشتر احساس می‌کنید. این همان احساسی است که با برداشتن اکثر شهاب سنگ‌ها از زمین خواهید داشت.

هنگامی که یک آسمان سنگ از جو زمین عبور می‌کند، به واسطه‌ی فشار اتمسفری گرمای بسیار زیادی تولید می‌شود؛ سطح سنگ ذوب می‌شود و اطراف آن همانند ذغال سوخته می‌شود. این حالت که پوسته‌ی فیوژن (گداخته) نام دارد به صورت یک لایه‌ی نازک و تیره بر روی سطح سنگ دیده می‌شود. سطح شهاب سنگ‌ها هنگام عبور از جو زمین به معنای واقعی کلمه می‌سوزد و درنتیجه در سطح زمین معمولاً تیره تر از سنگ‌های اطراف خود دیده می‌شوند. در مناطق بیابانی ممکن است لایه‌هایی شبیه پوسته‌های فیوژن بر روی برخی از سنگ‌ها تشکیل شود و به اشتباه تصور شود که این پوسته همان پوسته‌ی فیوژن شهاب سنگ‌ها است. با داشتن اندکی تجربه و دقت می‌توان این مورد را تشخیص داد؛ همچنین در حالتی که لایه‌ی مذکور پوسته‌ی فیوژن نباشد، بایستی در سطح دیگر سنگ‌های مشابه در آن منطقه نیز دیده شود.

اگر شهاب سنگی که پیدا کرده‌اید، تازه باشد، پوسته‌ی فیوژن تازه و تیره رنگی خواهد داشت (درست مانند ذغال های قالبی) و تشخیص آن ساده خواهد بود. همچنین پوسته‌ی فیوژن حقیقی، بسیار ظریف است و بر اثر فرسایش در گذر زمان از بین خواهد رفت و دوام چندانی نخواهد داشت. شکل فوق یک نمونه از پوسته‌ی فیوژن را نشان می‌دهد که بر روی سطح یک شهاب سنگ تازه تشکیل شده است.

ریگماگلیپت‌ها که به آن‌ها “جای انگشت” هم گفته می‌شود، ساختار خاصی است که برخی از شهاب سنگها دارند و شبیه جای انگشت‌ها بر روی تکه‌ای گل کوزه‌گری است. علت تشکیل این ساختار، ذوب شدن سطحی شهاب سنگ‌ها و همچنین اصطکاک با هوا در دمای بالا است. همانطور که پیشتر ذکر شد، شهاب سنگ‌ها حفره ندارند و در عوض این ساختار را در هنگام خروج گاز در سطح خود تشکیل می‌دهند. شکل فوق نمونه‌هایی از ریگماگلیپت بر روی شهاب سنگ‌های فلزی را نشان می‌دهد.

۶- تشخیص شهاب سنگ با استفاده از خطوط جریان

با توجه به اینکه معمولاً سطح شهاب سنگ‌ها در هنگام رسیدن به سطح زمین ذوب می‌شود، یکسری الگوهای ریز معروف به “خطوط جریان” بر روی آنها تشکیل می‌شود که حاصل جریان هوا از اطراف سطوح گداخته‌ی سنگ است. ضخامت این خطوط تقریبا به اندازه‌ی رشته‌های مو می‌باشد و یکی از جذابترین و منحصرترین ساختارها بر روی سطوح سنگی به شمار می‌روند. همچنین این خطوط معمولاً بر روی سطح شهاب سنگ‌های آهنی تشکیل می‌شوند. شکل فوق نمونه‌ی بسیار زیبایی از خطوط جریان بر روی سطح یک شهاب سنگ را نشان می‌دهد.

شهاب سنگ‌های سنگی به دو دسته‌ی کندریت و آکندریت تقسیم‌بندی می‌شوند. کندریت‌ها حاوی دانه‌های کندرول و آکندریت‌ها فاقد کندرول می‌باشند. کندرول به دانه‌های کوچک و گرد از جنس پیروکسن گفته می‌شود که رنگ‌های مختلفی دارند و قطر آن‌ها نزدیک به ۱ میلیمتر است. اعتقاد بر این است که کندرول‌ها از صفحات خورشیدی و پیش از ایجاد سیارات منظومه‌ی شمسی تشکیل شده‌اند. کندرول‌ها در سنگ‌های زمینی حضور ندارند و مختص شهاب سنگ‌ها می‌باشند. پوسته‌ی بیرونی کندرول‌ها سرشار از آهن و نیکل است و این باعث می‌شود سطح براقی داشته باشند که معمولاً با چشم قابل مشاهده است، ولی گاهی نیز برای مشاهده شدن نیاز به استفاده از ذره بین دارد.

ساده‌ترین آزمایش برای تشخیص شهاب سنگ‌های کندریتی، برش دادن بخش کوچکی از گوشه‌ی شهاب سنگ مظنون و مشاهده‌ی آن با استفاده از یک ذره بین چشمی است. اگر دانه‌های گرد و رنگارنگ همراه با پوسته‌ی براق (منظور درخشش حاصل از بازتابش نور از فلز است و نه درخشش شیشه‌ای) مشاهده کردید، یعنی شما با یک شهاب سنگ کندریتی رو به به هستید. شکل فوق برش عرضی از یک نمونه شهاب سنگ سنگی کندریتی به همراه دانه‌های کندرول را نشان می‌دهد.

یک راه دیگر در شناخت شهاب سنگ‌های آهنی و یا سنگی-آهنی این است که با استفاده از دستگاه بُرش، گوشه‌ای از سنگ را ببرید و یا با استفاده از سمباده بخش تازه و فرسایش نیافته‌ای از سنگ را بسایید. رنگ خاکه‌ای که شهاب سنگ تولید می‌کند کرمی رنگ و یا قهوه‌ای خواهد بود؛ در صورتی که رنگ خاکه‌ی سنگ‌های فلزی زمینی به خاطر وجود هماتیت و مگنتیت به ترتیب قرمز و سیاه خواهد بود.

در تصویر فوق، شکل سمت چپ مربوط به بُرش یک سنگ زمینی است و شکل سمت راست مربوط به برش یک شهاب سنگ می‌باشد (دانه‌های کندرول در شکل سمت راست مشاهده می‌شوند). خاکه‌ی این دو سنگ در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است که شکل سمت چپ مربوط به سنگ زمینی و شکل سمت راست مربوط به شهاب سنگ می‌باشد. برای تست رنگ خاکه شهاب سنگ، از سرامیک یا چینی بدون لعاب نیز می‌توان استفاده کرد.

نظر شما در مورد تشخیص شهاب سنگ چیست؟ آیا روش غیرآزمایشگاهی دیگری برای تشخیص و تعیین هویت شهاب سنگ می‌شناسید؟ دیدگاه خود را در بخش زیر با دیگر کاربران آئرولیت به اشتراک بگذارید.

در انجمن شهاب سنگ که فعالیت آن زیر نظر دنیای علوم زمین می‌باشد، امکان تشخیص و شناسایی شهاب سنگ از سنگ‌های زمینی فراهم شده است. روش تشخیص از روی تصاویر، ویدئوها و مشخصات فیزیکی نمونه سنگ ارسالی شما است. اگر با استفاده از روش‌های فوق موفق به تشخیص زمینی یا آسمانی بودن سنگ خود نشدید، جای هیچ نگرانی نیست. شما می‌توایند در تلگرام خود عبارت “انجمن شهاب سنگ” را جستجو کنید و یا به اکانت تلگرام meteor_iran پیغام دهید.

مزیت این شیوه از شناسایی شهاب سنگ، این است که در مدت زمان کوتاهی پاسخ سوال خود را دریافت می‌کنید. چنانچه سنگ شما شهاب سنگ تشخیص داده شود، می‌توانید با خیال راحت آن را برای آزمایشگاه‌های حرفه‌ای جهت تشخیص و دریافت شناسنامه ارسال کنید. چنانچه نمونه‌ی شما شهاب سنگ تشخیص داده نشود، متحمل هزینه‌های بالای بررسی آزمایشگاهی نخواهید شد.چگونه تشخیص شهاب سنگ

بیشتر بخوانید:

آموزش شکار سنگ‌های آسمانی: چگونه شهاب سنگ پیدا کنیم؟

طبقه بندی انواع شهاب سنگ‌ها از روی ترکیب شیمیایی

منبع: geology.com و meteorite.com

سلام شنیدم که میگن شهاب سنگ را با جوهر لیمو نیز ازمایش میکنند که بهد از ۲۰دقیقه قرار دادن در داخل جوهر لیمو و اب روی شهاب سنگ قارچ تولید میشود

ریختن جوهر نمک روی شهاب ایحاد حوشش نمیکند درحالی که با ریختن روی سنگ زمینی شروع به جوشش وقلیان میکند

بعد از بارش باران که زمین هنوز خیس هست برای جستجوی شهابسنگ برید بیابون سنگی که شهاب باشه بزیبایی خودشو نشون میده چون معمولا سیاه هستن و متمایز از بقیه سنگها دیده میشه

سلام شهاب سنگ سنگی دارم.جذب آهنرباخیلی ضعیف ورنگ خاکه قهوه‌ای. قصدفروش دارم

سلام یه سنگ فلزی دارم که خاک تولید میکنه لطفا راهنمایی کنید که این چی میتونه باشه

سلام ی سنگ پیدا کردم جذب اهنربا میشه و رنگ خاکه ان کرمی نزدیک ب سبز خیلی روشنه راهنمایی کنید

سلام یک شهاب سنگ دارم ۲۲ گرم و چگالی ۴ یک درصد آهن داره و آهن ربا رو جذب نمیکنه گرد هست، روش سیاه و قهوه ای زیرش قهوه‌ای

سنگی سیاه در یکی از روستاهای بسیار قدیمی پیدا کرده‌ام که حدود۲کیلوگرم است ویک طرفش کاملا صاف مانند پوست دست است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌وطرفهای دیگرش همکمی اصطکاک دارند ووقتی بایک چاقو برروی آن میکشم دودمیکند وبوی گوگرد میدهد و پوسته اش هم کاملا سوخته است قصد فروش دارم

سلام شهاب سنگ که در شهر اشتهارد ب زمین برخورد کرده رو دارم پوسته ی گداخته شده و جذب اهنربا ضعیف و براده های آن جذب نمیشوند جای انگشت و خاکه ی طوسی مایل به کرمی و چگالی اش بالای ششونیم ۷ است و رگه های مویی داده

سلام من یک شهاب سنگ دارم حدود ۶۵ گرم است اهن ربا خیلی پرقدرت جذبش میشه ورنگش سیاهه وریزگردهای داره که برق میزنه بایه چاقوی کند اگه روش بکشی مثل تیغ تیزش میکنه و.وزنش به شکلش نمیخوره خیلی سنگین تره

سلام یه تکه سنگ پیدا کردیم که بیرونش در اثر حرارت برخورد با جو سوخته و داخلش براق هست

سلام
من چند سنگ سیاهرنگ دارم ک رگه نقره ای دارد ب اهنربا میچسبد ودرجوهرنمک نیجوشد
ایاشهاب سنگه؟؟

سلام من نظرم اینه که سنگی که پیدا کردم شهاب سنگ هستش یک کیلو وزن دارد.میدان مغناطیسش مثبت-اهن ربامثبت بود-گداخته روی ان دقیقأرنگ قهوه ای وتیره تر دارن که ضخامت بعضی از قسمتها به سه تا چهار میلیمتر میرسد-وحفرهای انگشتی ایجاد شده روی ان درست هستن ودربرخی قسمتها سوراخهای ریز سر سوزنی دارد-وبرشی که زدم ازش رنگ قسمتی ازداخل ان به رنگ الماس به دونهای براق هستن ناگفته نباشه که بروی سطح سنگ دونهای به رنگ الماس وطلا شش ضلعی باذره بین ب چشم میخوردورنگ داخل سنک سبز تیره هستش وبراق -گروه CH-چگالی ۳٫۴۶٫خلاصه بسیارزیباست

سنگی سفید مثل برف پیدا کردن به وزن ۱۹ گرم که وزنش به حجمش نمیخوره.جوهر نمک ریختم هیچ جوششی نداشت.راهنمایی کنید که چی میتونه باشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

برترین کتاب‌ها

آخرین استخدامی‌ها

مرجع تخصصی زمین شناسی و علوم زمین – مقالات علمی، دانلود رایگان کتاب، فروشگاه علوم زمین، استخدام زمین شناس، اخبار علوم زمین و …

انواع روشهای تشخیص شهاب سنگ چیست؟ جدول چگالی شهاب سنگها و تعیین چگالی آنها به چه ترتیب است؟ تعیین قیمت شهاب سنگ ها و ارزش گذاری آنها چگونه بوده، مراکز ثبت و قانون مالکیت آنها در کجا قرار دارند. پس با سنگ شناس همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

روشهای فیزیکی اولین قدم در شناسایی شهاب سنگ ها میباشند که تا 80 درصد میتوان نتایج درست و قابل اطمینانی را با استفاده از آنها به دست آورد. همچنین میتوانید ابتدا بدانید کدام سنگ ها از نظر ظاهری نمیتوانند شهاب سنگ باشند . از جمله روش های فیزیکی میتوان به:

اگر شهاب سنگ به تازگی افتاده باشد یک پوسته گداخته 0.5 تا ۱ میلیمتری روی آن وجود دارد. گاهی پوسته سوخته مانند چرم ترک میخورد و تیره رنگ می شود رنگ درون بیشتر شهاب سنگها روشن است ولی اگر نوع کربنی باشد رنگ درون آن سیاه است. پوسته ی گداخته روی شهابسنگهای ماه گاهی حفره دار است. سنگهای کهن فرسایش یافته اند و ممکن است این اثر در آنها قابل مشاهده نباشد. در موارد خاصی بیابان روی سنگها پوسته ای به نام desert varnish درست می کند که نباید با پوسته گداخته اشتباه گرفته شود.چگونه تشخیص شهاب سنگ

شهاب سنگها نبش تیز ندارند. زمانی که وارد جو می شوند نبشهای تیز آنها می پرد و یا ذوب می شود. (البته کاملا گرد هم نیستند.)

بیشتر شهاب سنگها فرورفتگی هایی شبیه به اثر انگشت دارند و اغلب فاقد برجستگی هستند.

شهاب سنگها به طور معمول لایه لایه نیستند و رگه هم ندارند. اغلب به صورت خالص هستند اما در موارد بسیار کم رگه و گاهی خرده سنگ نیز در آنها دیده می شود ولی در رابطه با آئرولیت رگه های سیاه و غیر فلزی میتواند به عنوان معیار تشخیص باشد.

اگر چگالی سنگی زیر 2.5 باشد با احتمال زیاد این سنگ زمینی است. اگر چگالی سنگی بین ۴ تا ۶٫۵ باشد سنگ زمینی است مگر اینکه شهاب سنگ pallasite و mesosiderite باشد که این دو شهاب سنگ تنها شهاب سنگ هایی هستند که چگالیشان بین 4.23 و 4.89 میباشد که در جدول پایین موجود است. سنگ هایی که چگالی بالای 8 داشته باشند هم احتمالا شهاب سنگ نیستند.

شهاب سنگ های کربنی دارای کمترین چگالی در بین شهاب سنگ ها هستند که کمترین چگالی معادل 1.7 متعلق به شهاب سنگ های کربنی CM میباشد. همچنین باید بدانیم که شهاب سنگ های با ترکیب فلدسپاری دارای چگالی کمتر و شهاب سنگ های با ترکیب بازالتی دارای چگالی بیشتر هستند، که همه موارد بالا میتوانند به شناسایی شهاب سنگ کمک کنند.

ویژگی های کانی شناختی، فیزیکی و شیمیایی شهاب سنگ ها تا حدود زیادی می تواند به ما در تشخیص این اجرام آسمانی کمک کند، اما تشخیص قطعی آنها نیازمند انجام آنالیز های دقیق و روش های جدید است . احتمال یافتن شهاب سنگ ها، خصوصا انواع شهاب سنگهای آهنی آنها به دلیل تفاوت جنسشان نسبت به سنگ های اطراف در بیابان ها زیاد است. حال به توضیح انواع روشهای تشخیص شهابسنگ بپردازیم:

این آزمایش تنها باید روی شهاب سنگهایی انجام شود که آهن داشته باشند. شهابسنگ های کوندرایت آهن دار نیز 1 تا 18 درصد نیکل دارند. همچنین سنگهای زمینی منشا گرفته از گوشته نیز دارای نیکل هستند که در این آزمایش باید مورد توجه قرار گیرد.

شناسایی ماکروسکوپی و میکروسکوپی به منظور مطالعات بافتی و تعیین کانی های موجود که دربالا به آنها اشاره شده است. مرحله بعد شامل آنالیزهای شیمیایی آنالیز کلی و نقطه ای به منظور تعیین ترکیب شیمیایی نمونه، شناسایی عناصر شاخص، تعیین ترکیب فازهای کانی شناسایی شده، تشخیص نمونه های مشکوک، بررسی ترکیب شیمیایی شهاب سنگ ها و طبقه بندی آن ها صورت میگیرد.

از جمله روش های آنالیزی در این مرحله میتوان به روش ذوب قلیایی، روش پرتو رامان ، روش ICP – MS ، Ass ، LA – ICP – MS ، NAA و EPMA ، ICP – OES ، میکروسکوپ (PEEM) و روش های MS ، TXRF BSEEDX ، SEMاشاره کرد.

آنالیز ایزوتوپی جهت تعیین ایزوتوپ های اکسیژن به هدف تشخیص نهایی برخی نمونه ها انجام میشود. به طور کلی در این فرایند تفاوت فراوانی O16 نسبت به 17 و O18 مطالعه میشود. ایزوتوپ O16 یک ایزوتوپ اولیه است که از هیدروژن و هلیم به تنهایی تشکیل شده است و دو ایزوتوپ دیگر ثانویه هستند. این تغییرات ایزوتوپی تابعی از سن، اندازه، فلزی بودن و محل قرار گیری سیاره مادر است.

دامنه تغییرات تركيب برای کندریت های کربن بزرگتر از گروه های عادی و انستاتیت میباشد. در بین کندریت های کربن محدوده بزرگ برای CM.CB.CH.CR بیانگر درجات مختلفی از دمای پایین هستند که تغییرات آب به تولید فیلوسیلیکات غنی شده از ایزوتوپ های سنگین منجر شده است.

مقدار بسیار کمی از شهاب سنگ های CV با تشکیل فیلو سیلیکات همراه نیست که ممکن است علت این ناهمگونی به دلیل حضور فازهای نسوز غنی از O16 باشد. براساس شکل بالا ترکیب ایزوتوپی انستاتیت غیر قابل تشخیص میباشد و بیانگر این است که این نمونه ها سنگ بنای عمده برای سیاره زمین هستند. از ویژگی های مشخصه CM وجود مقادیر تقریبا مساوی سیلیکات دما بالا و بی آب ( نظیر پیروکسن الیوین) و در دمای پایین مواد معدنی خاک رس ابدار است.

در ایران، افغانستان، تاجیکستان، ژاپن پیدا کننده شهاب سنگ مالک آن است. در دانمارک، سوئیس شهاب سنگ کشف شده جز اموال دولتی است و باید به موزه تحویل داده شود ولی بهای قیمت شهاب سنگ به یابنده تحویل داده میشود. در هندوستان بدون جبران خسارت به سازمان زمین شناسی تعلق میگیرد. در بعضی کشورها نیز بین یابنده و مالک زمین تقسیم میشود.

در کشور ما به دلیل وجود دشت ها و بیابان های وسیع نمونه های زیادی که احتمال می رود شهاب سنگ باشند، جمع آوری شده است، به همین دلیل با توجه به ارزش علمی و همچنین ارزش بالای تجاری آنها در دنیا، می بایست تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت پذیرد و آزمایشگاه هایی با تکنولوژی های روز دنیا جهت شناسایی و صدور شناسنامه در داخل کشور احداث گردد.

کارت شناسایی تصویری از برخی موزه ها و مجموعه های برجسته جهان از جمله National Museum of D’Histoire Naturelle (پاریس)، مجموعه شهاب سنگ های اسکار E.Monnig (فورت ورث، تگزاس)، موزه بریتانیا و آزمایشگاه شهاب سنگی آمریکا صادر میشود که قیمت شهاب سنگ را افزایش می دهند. انجمن بین المللی گرد آوری شهاب سنگ (IMCA) برای ایجاد استاندارد در بازار شهابسنگ اختصاص داده شده و اعضای لوگو IMCA را در وب سایت خود نشان می دهند.

از جمله مراکز معتبر شناسایی و شناسنامه دار کردن شهاب سنگ ها میتوان به آزمایشگاه شهاب سنگی Cascadia گروه زمین شناسی دانشگاه ایالتی پورتلند، خدمات شهری نیجریه (NEMS)، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، گروه زمین و علوم سیاره ای موزه تاریخ طبیعی آمریکا نیویورک، مؤسسه ژئوفیزیک و زمین شناسی هاوایی دانشکده علوم علمی و مهندسی اقیانوس و زمین دانشگاه هاوایی، گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه آرکانزاس، مرکز فضایی ناسا جانسون، گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه ایالتی آریزونا، کاتالوگ شهاب سنگ موزه تاریخ طبیعی شیکاگو، دانشگاه واشنگتن سنت لوئیس، بخش کانی شناسی موزه تاریخ طبیعی لندن، موسسه تحقیقات علوم سیاره ای دانشگاه آزاد میلتون کینز انگلستان، دانشگاه کازابلانکا دانشکده علوم -گروه علوم زمین ، موزه National D Histoire Naturelle پاریس، فرانسه موزه Naturhistorisches وین اتریش، موزه Naturkunde برلین – آلمان اشاره کرد.

فرصت ویژه
شهاب سنگتان را از ما خریداری کنید با قیمت بسیار مناسب_از یک میلیون داریم به بالا

سلام چجوری عکس برایتان ارسال کنم؟

سلام ،خسته نباشید
من شهاب سنگی دارم از نوع سنگی آهنی
که میخوام باهمان شرایط خودتون بفروش برسونمش،
ممنون هستم که بامن تماس بگیرید[email protected]
عبدی

سلام .حریدار واقعی شهاب سنگ کجا وجود دارد ،؟

داخل ایران کمه. اگ بتونین در خارج کشور بفروشین راحت تره

سلام وقت بخیر
من یه سنگ پیدا کردم شکلش خیلی شبیه شهاب سنگه رنگش هم سیاهه اگه بشه واسه تشخیصش کمکم کنین ممنون میشم

سلام،چون من صحرا زیاد میرم سنگای زیادیجمع آوری کردم،میتونین از عکس تشخیص اولیه بدین حالا بعدش تا آزمایشگاه؟

چند عدد شهاب سنگ دارم
اگه خریدار باشه
انالیزم میکنیم اگه شهاب بودنش ثابت شد خرجش با اون اگه نبود با من
از قیمت کم میکنیم

سلام من میخوام

سلام استاد.
من حدود ۱۴ سال پیش از خونه یکی از اقواممون در روستایی از گیلان در حال برگشت بودیم که ناگهان نوری شبیه به روشن شدن مهتابی خانه گی دیدم داره تمام محیط را روشن میکنه . اول فقط صدا بود بعد اون نور مثل مهتابی روشن شد و تمام دشت شالیزار رو روشن و نورانی کرد. در هیچ زمانی از عمرم همچین چیز عجیبی ندیدم . بعد من و مادر و فامیلمون دیدیم که یه چیزی که پشتش نور فراوانی داره از کنار ما عبور کرد . البته با فاصله شاید یک کیلومتر حداکثر و بعد در پشت خانه فامیل مون فرود اومد . اونها چیزی نفهمیدن اما من تشخیص دادم که شهاب سنگ بود و بسیار بسیار پر نور. حالا با توجه به زمان زیادی که ازش گزشته و من ارزشش را نمیدونستم میخاستم بدونم وزن اون حدودا چقدر تخمین زده میشه و آیا اکثر شهاب سنگ ها ارزش بالایی دارند؟ البته خیلی وقت فامیلمون از دنیا رفته و ما دیگه اونجا نمیریم. و من خیلی ناراحتم چرا پولدار نشدم و دنبال عجیب ترین چیزی که تو زندگیم دیدم نرفتمچگونه تشخیص شهاب سنگ

سلام من ۳ تیکه شهاب سنگ دارم هرکی مشتری داره ایمیل بزنه[email protected]

سلام من یک تکه سنگ دارم که شباهت بسیار زیادی با شهاب سنگ دارد نشانه های اولیه که داخل سایت برای تشخیص گفته شده با سنگ که پیدا کرده ام مطابقت دارد لطفاً کسی می‌تونه کمک کنه

سلام.اگر کسی خریدار شهاب سنگ سراغ داره ایمیل بده [email protected]
با مدارک کامل در اختیارش میزارم.

سلام من یه سنگ پیدا کردم که به یک شهاب سنگ خیلی شباهت داره اگه کسی خریدار هست لطفا تماس بگیرید
شماره تلفن [email protected]

شهاب سنگی دارم دو تن وزن شه

سلام
یه سنگ دارم رنگش سفیده و حدود ۲ سانت در ۲ سانته و به شکل تقریبا مربع گرد هستش، وزنش حدود 1200 گرمه که بسیار عجیب به نظر میرسه اما روی آب شناور میمونه و نور رو هم از خودش رد می کنه
یه نفر با اسب سفید اومد اینو بهم داد ^_^
کسی اگه بخواد شهاب سنگ پیدا کنه باید بره تو کویر و چند نفری با تجهیزات، جی پی اس ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی، بعد تجهیزات آزمایشی با خودت ببری و مثلا تپ چادر تست کنی ببینی اگه شهاب هست ۱۰۰ کیلومتر با خودت حملش کنی!
آخرشم باید کلی پول تست آزمایشگاه و صدور شناسنامه بدی و اینکه اگر مشتری هم براش پیدا بشه و خیلی با مرام باشه، نصف ارزش واقعی ازت میخره و سود اصلی رو اون میبره که هیچ زحمتی نکشیده و هلو برو تو گلو

سلام . من یه شهاب سنگ صدو پنجاه کیلویی دارم که حتی از جایی که شهاب سنگ رو پیدا کردم با برخورد به زمین یه حفره بزرگ ایجاد کرده داخل زمین . چند تست هم روش انجام شده و ما مطمن هستیم که شهاب سنگه . اما سه تیکه شده

سلام من یه سنگ پیدا کردم ۹۲۵ گرم وزنشه بیرونش سیاهه و فرو رفتگی انگشتی داره یه تیکه ازش شکستم داخلش کرم رنگ هستش آهن ربا رو جذب میکنه کسی مشتری هست رنگ بزنه
۰۹۱۲۸۸۷۷۴۸۵

سلام من چند تا سنگ پیدا کردم که تمام خواص فیزیکی یک شهاب سنگ رو داره و شکل عجیبی هم داره و یه جورایی به هم مرتبط هستند و مثل یک پازل در کنار هم قرار میگیرند و یک سنگ بزرگتری را تشکیل میدند.من میتونم عکسشو هم براتون بفرستم که اگه بنظرتون اگه شهاب سنگ است بفرستم تهران برای آزمایش

من یک سنگ دارم شما درباره‌شان لطفا نطر بدین ممنون میشم عکس رامیفرستم

سلام چگالی4.22شهاب سنگ است یا نه

سلام در جدول مشخصه. ضمن اینکه چگالی فقط یه فاکتوره. تشخیص شهابسنگ مجموعه ای از فاکتور ها هست

سلام من خریدارخوب سراغ دارم ۳ملیون هزینه تست هست همونجا پول روبه خریدارمیدید درست بودبرمیگرده[email protected]

سلام من سنگی دارم که وقتی در دست قرار میگیره احساس نرمی میکنی و رنگش ثابت نیس رنگ قابل تغییره میخواستم ببینم قیمتی هست یا نیس

سلام من جایی رو پیدا کردم که محل برخورد چندین شهاب سنگ هست که بعضی از دهانه ها به دریاچه تبدیل شدن و دهانه های کوچیک زیادی هم اطرافشون هست و تا دلت بخواد شهاب سنگ اونجا هست.کمی تحقیق کردم و دیدم یه جای همون اطراف شانسی دیدیم ماشین خاموش سربالایی میره و دیگه یقین پیدا کردم که شهاب سنگ هستن هیچ احدی هم بجز خودم و یکی از دوستام از اینجا خبر نداره.اگه مشتری واقعی داشتی خبرم کن قول میدم میلیارد پول خورد بشه واسه همه ما

سلام محل برخورد چند شهاب سنگ رو پیدا کردم که از گودال هایی که داخل کوهستان درست کردن میشه یقین پیدا کرد که محل برخورد شهاب سنگ هستن.قطر بزرگترین گودال 700 متره و کوچکترین 90-80 متر. دو گودال بزرگ پر اب هستن و اب داخلشون سمیه گودال کوچیکه خشکه که قطرش 90 متره و عمقش 10-15 متر اگه کسی تمایل به کشف شهاب سنگ داره یا بیاد باهم بریم اکتشاف یا مبلغی رو بهم بده که جاها رو نشونش بدم. مردم محلی اون مناطق نمیدونن این گودال ها از کی و چطور ساخته شدن خیال میکنن طبیعی هستن.از داخل گوگل ارث هم به راحتی میشه فهمید که محل برخورد بزرگی رخ داده اینم شمارم اگه مرد عمل یا مرد دست به جیبی هستی من درخدمتم. اهل خوزستانم 09165260640 پیام بدید که جواب بدم یا حق

دوتا سوال
۱. چرا در آزمایشات خود در این دفتر کذایی هیچ نوع مشخصه ای از سنگ از جمله گروه متعلقه و یا وزن مخصوص رو نمیزنین و صرفا میزنین مثلا کندورایت. لازم به ذکره برا تشخیص کندورایت بودن اکثر اونایی که تجربه ای در این زمینه دارند به راحتی میتونند اون رو تشخیص بدن تنها برای تعیین گروه و مشخصات میاد آزمایشگاه که اونم شما درج نمیکنید
۲. با قیمتهای فوق بهتره به دوستان قبل از آنالیز اعلام کنید که حتی در صورت شهاب بودن بعضی از اونها با توجه به وزنشون؛ هزینه آنالیز خودش رو هم درنمیاره!!!

1- تعیین نوع شهابسنگ در گروه در صورت درخواست صاحب اون با هزینه اندکی تعیین میشه و کار سختی نیست. از هر 50 تا نمونه ای که میاد فقط یه دونه شون شهابسنگ درمیاد. اگر کسی مطمئن بود که اینهمه خطا وجود نداشت.
2- بله بهمین دلیله که هر سنگی تو بیابون دیدید دلیل به شهابسنگ بودن نیست. شهابسنگها و اجرام آسمانی پیدا کردنشون خیلی سخت و کمیاب هستند.

با عرض سلام وادب احترام خدمت شما بزرگواران و استادان من یک شهاب سنگ به وزن تقریبی یک کیلو دارم و عکسهاش هم موجوده در صورتی که خریداری وجود داشته باشه ممنون میشم همکاری کنیم .

قدیما میبردن کفتر نشون میدادن…

سلام من یه تیکه سنگ درحد۳کیلو ازکوهای نیشابورپیداکردم میخواستم ببینم این شهاب سنگ نیست ممنون

سلام‌۳۰ میلیون هزینه ازمایشگاه میشه اگر پرداخت میکنی خریدار هست

چه خبره 30 میلیون! شما زیر نظر کدوم موسسه علمی هستید؟

داداش دانشگاه اصفحان تشخیس میده با یک ملیون پونصد سرچ کن می فهمی شناسنامه هم بهت میده

سلام کجا می تونیم بفروشیم آیا خریدار وجود داره؟

سلام من شهب سنگی پیدا کردم وتا حدودی همه ازلاعات مربوط به شهاب سنگ رو داره وآهن ربا رو به خودش به شدت جذب میکنه

سلام من سنگ سیاهی راپیداکردم که دانه های به رنگ توسی و قهوای داره وقتی نوربخش میگیرم رنگ توسیش برق میزنه وآهنربا را ضعیف میگیر

سلام من دوسه روز پیش رفتم کوه یه سنگ پیدا کردم احساس میکنم شهاب سنگ باشه.چ جوری بفهمم ک همچین چیزی هست یا نه

باسلام و عرض ادب خدمت استاد محترم. استاد بنده در حدود سه چهار سالی میشه چندتا شهابسنگ پیدا کردم و به تازگی از قیمتی. بودن شهابسنگ مطلع شدم،عرض شود نسبت به اطلاعات نصفه و نیمه ای که از اینترنت کسب کردم یقینن شهابسنگن ولی باز باید نظر استاد اهل فن در موردشون بدونم،یکی از سنگها دانه های ریز شیشه مانند دارند که برق میزند جنسش به ظاهر فلز و سنگه و نسبت به حجمش وزنش بیشتره یکی دیگه هم تقریبا 90درصد فلزه ولی زیر 2درصد جذب اهنربا میشه این دو مورد برام جالب بود حقیقتا تو این اوضاع بد اقتصادی به هیچ وجه توان هزینه کردن ندارم اگر برای جنابعالی مقدور هست عکسشون بفرستم خدمتتون که ببینید شاید بنده کلا اشتباه کرده باشم هرچند نظر چند نفر پرسیدم تایید کردن ولی هیچکدام دانش و معلومات کافی نداشتن ،استاد اگه میشه وقت بذارید ممنون میشم

سلام از روی عکس نمیشه شهابسنگ تشخیص داد. عکاسشو بفرستید در پرسش و پاسخ سایت و اگر مشکوک بود ببرین ازمایشگاه

سلام کسی رو دارید تشخیص بده؟؟

سلام بیارید آزمایشگاه گوهرشناسی دانشگاه خوارزمی تهران

سلام آقای کرمی عزیز
خواستم به خاطر مقاله ها و مطالب بسیار مفیدتون و وقت و حوصله ای که برای پاسخ به سوالات کاربران میزارین ازتون تشکر کنم.واقعا افرادی مثل شما مخصوصا در ایران بسیار کم هستن که بدون چشمداشتی وقت و هزینه میکنن و تجربه و دانش خودشونو در اختیار دیگران قرار میدن.براتون از صمیم قلب آرزوی شادی و موفقیت روز افزون دارم

نظر شما باعث دلگرمی ما هست. خیلی متشکرم

سلام من چندتا سنگ توی کویر پیدا کردم تمام مشخصات شهاب سنگ رو دارن

سلام خسته نباشی سنگی ک حسی ب اهن ربا نداشته باشه خیلی سبک باشع احتمال شهاب سنگو داره؟

بعیده

باسلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان،بنده چندسالی هست چندتا شهابسنگ دارم ولی اصلا نمیدونستم ارزش دارن تا اینکه امروز این مقاله رو خوندم(سپاس از جناب کرمی عزیز)که باعث آگاهیم شدن با اینکه میدونستم شهابسنگن ولی با خوندن مقاله یقین پیدا کردم،یکی از شهابسنگها فلزی هست و اهنربا جذب نمیکنه در حدود صد گرم هست و یکی از فلز و سنگ و دانه های کریستالی ریز که برق میزنه به نظرم این دوتا با ارزشن بقیشون چنان تعریفی نیستن اگر کسی خریدار هست با شماره بنده تماس بگیره بنده ایلام هستم،[email protected]

سلام من دو سه تا سنگ پیدا کردم نمیدونم شهاب سنگه یا یانه میتونم فیلمشو براتون بفرستم

در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس رو ارسال کنید ببینم

سلام
من سال پیش رفته بودم به روستای پدری خودم و مشغول گشت بودم
که متوجه سنگ عجیبی شدم که توسط سیل به منطقه آورده شده بود من که اطلاعاتی از شهاب سنگ داشتم اون رو برداشتم و با خودم آوردم بعد اینکه تمیزش کردم علائمی رو توش مشاهده کردم که با خودم فکر کردم شهاب سنگ باشه
رنگش سیاه هستش _ وقتی چراغ قوه میندازم روش روی سطحش نقطه های ریزی هستن که نور رو منعکس میکنن چیزی مثل شیشه _ جای فرو رفتگی مثل فرو رفتگی که شما گفتین داره _ خیلی ضعیف توسط آهنربا جذب میشه _ ولی وزنش نصبت به حجمش زیاد نیست
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام عکسش رو در قسمت پرسش و پاسخ گوهر شناسی در منو سایت بزارید

سلام بنده یه سنگ باچگالی پاین وبدونه جذب وسبکی خاص که داخل زمین فرورفته بود درآوردم ودارم وتاکنون که بالای چند
صدکیلو سنگ های مختلف که جمع کردم نمونه شوندیدم

يازده روز پيش يك شهاب سنگ به اندازه دانه ارزن خورد به پشت بوم ما سقف رو سوراخ كرد اومد تو همكف سوراخ كرد رفت تو زيرزمين حدود يك متر و يازده سانت رفت تو زمين من كف رو كندم خاكها رو جمع كردم تو گوني بعد با آهن ربا افتادم به جون خاك و بالاخره بعد از يازده روز كار پر زحمت چسبيد به آهن ربا حدود يككيلويي وزنش هست كمي بيشتر نمي دونم چگاليش چقدي ميشه ولي خيال كنم از سياهچاله در رفته به نظر شما ارزشي داره ؟؟!

هیچ شهاب سنگی بی ارزش نیست. ضمن اینکه کف خونه محکمه. شهابسنگ یک کیلویی نمیتونه یک متر زمین رو چال کنه تازه بعد از اینکه سقف رو سوراخ کنه!

من به فسیل علاقه زیادی دارم. واسه همین اگه وقت میکردم میرفتم تو کوه و بیابان و اگه سنگ عجیبی میدیدم برمیداشتم
الان حدودا 4سالی هست که بدلایلی دیگه نتونسم برم. اما یهفته پیش بطور اتفاقی فهمیدم ممکنه این سنگی که دارم شهاب سنگ باشه. ولی نمیدونسم به کی بگم.
اما میخوام چگالیشو به صورت تجربی بررسی کنم. راسی آهنربا رو جذب نمیکنه
ولی تفاوتش با سنگ آتشفشانی چیه

سلام مقاله ای در سایت مبنی بر سنگهای شبیه شهابسنگ نوشته شده که اون رو مطالعه کنید بسیار مفید است

سلام.شهاب سنگ دارم. تماس بگیرین عکسشومیفرستم. [email protected]

باسلام میخواستم باتوجه به شناختی که ازسنگها دارم فکرمیکنم درمیان سنگها چند مورد ازسنگها شهاب سنگ میباشد میخواستم ازشما کارشناسان محترم خواهش کنم باتوجه به عکسهای گرفته شده ارسال نمایم تا شما کارشناسان ملاحظه نمایید ونتیجه ان راعلام نمایید با احترام فراوان

در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت ارسال نمایید

خخخخخخخ یا خود خدا رحم کن حالت خوبه عمو جون

اول میگی اندازه ارزن بعد میگی یک کیلو

شهاب سنگ خریدارم
بالاترین قیمت

من یه شهاب سنگ دارم

سلام مهندس وقت بخیر من دوتا سنگ که نسبت به اطلاعاطی که پیدا کردم شباهت به شهاب سنگ دارند حالا راه تشخیصشون چیه و چگونه به فروش میرسن ممنون

سلام،شهاب سنگ دارم [email protected]

یک نمونه سنگ دارم اگه قبول کنید مقداریشو بران بفرستم آزمایشش باشما

سلام آزمایشگاه بدون هزینه آنالیز انجام نمیدهد

سلام میشه لطفا بگین هزینه آزمایش چقدر میشود و چگونه باید حساب کنیم

سلام برای زیر صد گرم آنالیز و صدور شناسنامه 800 هزار تومان میشه.

سلام من یک شهاب سنگ پیدا کردم تقریبا قهوه ای رنگ هست آهن ربا جذب نمیکند براق هست و در اثر برخورد به زمین خرد شده است و حجم تکه های آن نسبت به اندازه آن سنگین تر هست

[email protected]
یکی از دوست هام شهاب سنگ داره.
اگه خریدارید در خدمتیم

بنده یک الماس 360 گرمی دارم و دنبال مشتری با قیمت خوب هستم ! هزینه ازمایشگاه هم پرداخت میشه !

عزیزم الماس قیراطی هست نه گرمی
برو مطالعه کن بعد بیا چاخان کن 😂
بر ببین الماس کوه نور چند قیراط هستش

سلام اگر مشتری شهاب سنگ پیدا کردم همه را ازتون خریداری مسکنم @kambugyeh

همش دروغه یه عالمه وقت صرف پیدا کردن چندتا شهاب سنگ کردم هیچ خریداری وجود ندارد همه می گن پول بده همش کلکه

کجایی یا تماس با من بگیر

سلام، کسی میدونه که آیا شهاب سنگ شیشه ای هم وجود داره یانه؟ یه سنگ شیشه ای خیلی تیره مایل به سبز با وزن سنگین‌تر از حجمش در مقایسه با سنگ معمولی من دارم ولی نمیدونم چه سنگیه، کسی میتونه کمکم کنه

چگالی گرفتین؟

ببرید آزمایشگاه . یه هزینه معقولی میگیره . اطلاعات کاملی بهتون میده .

وجود داره ولی. ساقی و جنس هم بی تأثیر نیست

احسنت خریدار واقعی وجود نداره

سلام و خسته نباشيد. من سنگي دارم گلابي شكل يك سوراخ بزرگ روي سرش و يك سوراخ كوچك در انتها كه به هم وصل هستن و رنگ سنگ نوك مدادي هستش . نصف سنگ اهنربا راجذب كرده و نصف ديگرش نه جذب ميكند نه دفع. يخ را در دماي اتاق خيلي خيلي سريع اب كرده حتي وقتي انرا در فريزر گذاشتم بعد از ١٠ دقيقه يخهاي فريزر را اب كرد. قطبنما را ميچرخونه. وزنش نصبت به حجمش خيلي زياد هست جوري كه باور كردني نيست.شيشه را عين الماس شيشه بري ميبرد. با پتك ٢٠ كيلويي روي ان كوبيدم خراش هم بر نداشت. وقتي نصف سنگ را در اب بزاريم بعد ١٥ ثانيه كه در مي اوريم نصف سنگ يكرنگ ميشود و نصفش يك رنگه ديگه و بويي مانند گل رز پخش ميكنه بعد از اينكه چند ثانيه در دست خود ميماليم دوباره به رنگ اول باز گشته و بوي گل قطع ميشود. و تراش و قدمت سنگ مال اوايل دوره ساساني هستش.خواهش ميكنم بنده را راهنمايي كنيد اين سنگ چي هستش و ايا ارزش زياد داره خواهشن پاسخ دهيد ممنون ميشم . ايا سنگي با اين خصوصيات هستش؟ اگر حدودا هم شده بگوييد با ارزش هست يا نه . تمامي فيلمهاشم موجوده ايا الماس سياه نيست

سلام تماس بگیر [email protected]

سلام لطفا تماس بگیرید

لطفا تماس بگیرید قطعا ارزشمنده

شما خودت دوره ساسانیش کشف کردی پس کارشناس بزرگی هستید

سلام باید به کجا مراجعه کرد برا ازمایش شهاب سنگ

سلام، مؤسسه گوهر شناسی تحسین دانشگاه خوارزمی تهران. آدرس در انتهای همین مقاله هست.

سلام خسته نباشید من ی سنگ تو زمین در زنجان پیدا کردم ک ۵ متر از زمین و فرو برده بود عکساشو دارم میخواستم ببینم شهاب سنگه

سلام در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت در منو بالا سوال خودتون رو همراه با عکس بزارید

سلام من چند تیکه سنگ پیدا کردم که نسبت به سنگ وزنش خیلی زیاده به رنگ سیاه براق هستن میشه منو راهنمایی کنین که چی هست ممنون

درود بر شما
شها سنگ ۱۸ کیلویی دارم و مطمئن هستم شهاب سنگ هست چون کنار دریاچه ارومیه که فقط تپه نمکی هست برخورد کرده بود و جای برخورد هم مشخص هست ، چطور میشه اینو آزمایش کرد و هزینه اش چقدره و واقعا خریدار هست یا نه ؟
تشکر

سلام در قسمت ارتباط با ما سایت تماس بگیرید جزئیات هزینه آنالیز شهاب سنگ رو بهتون میگن.خریدارش در ایران کمه ولی در خارج کشور زیاد هست.

با عرض سلام .من چند روز پیش مشغول عکاسی بودم . بعد از اینکه خیلی سردم شد از عکاسی دست کشیدم .بعد که خودما گرم کردم وعکسهای که اندخته بودم نگاه کردم متوجه که از چند شهاب سنگ عکس انداختم خواهش راهنمایی کنید . واینم بگم که شبش شهاب بارون بوده

هیچ خریداری وجود نداره باور کنید خریدار داری میل بزنید شهاب سنگ دارم[email protected]

سلام ما یه سنگ پیدا کردیم که نسبت به حجمش خیلی سنگینه،سیاهه و آهنربا میگیرش و‌قطب نماهم که میزاریم پیشش عقربه قطب نما رو منحرف میکنه.خلاصه نشانه های که از اینترنت سرچ کردیم رو داره ولی کسی که شناختی از سنگ عا داره میگه سنگ آهنه نه شهاب سنگ. نظر شما چیه؟ و چطور مطمین بشیم ؟

سلام یک شهاب سنگ چند روز پیش افتاد تو باغچه خونه مون.یه گوله اتیش بود بعد اینکه روش آب ریختم و سرد شد برداشتم و توش پر از رگه های طلا دیده میشه.واقعا زیبا و ارزشمنده.بعد برای فروشش اقدام کردم با چند تا دلال قرار گذاشتیم و منو سوار ماشین کردن و بردن یه محل خلوت و سنگمو ازم گرفتن و خودمم کشتن .

😐

خریدار دارم

فقط کشتن؟

سلام من دنبال ی دوست هستم برای تشخیص سنگهام
من از اصفهان هستم

سلام هزینه و زمان آزمایش سنگ چقده؟ ممنون میشم اگه جواب بدید؟

سلام بسته به وزنش داره. تقریبا از 800 هزار تومان برای صد گرم، و هرچه وزن افزایش پیدا میکنه میره بالاتر.

سلام استاد .باتوجه به اینکه در ایران مشتری خرید.درست و درمونی برای شهابسنگ نیست میشه بفرمایید به چه دلیلی طرف چند میلیون پول برای آزمایش میپردازه. ومثالش خود جنابعالی که تعداد زیادی با آنالیز مطمین ازشون دارید.

ایدی تلگرام من
beh56nam
جعفر آقائی نخطلو.
لطفا پاسخ سوالم را در تلگرام بدهید، البته لطفا.

سلام من محل دقیق سقوط شهاب سنگ بزرگی را میشناسم، حدود ۲۵سال قبل با چشم خودم دیدم و شاهد سقوط شهاب سنگ بودم، حالا اگر جا و محل دقیق را برایتان مشخص کنم پس از پیدا شدن شهاب سنگ آیا به من سهمی از شهاب سنگ خواهد رسید و سهمی خواهم برد؟

سلام، برید پیدا کنید، بعد آزمایشگاه بیارید، تایید که شد دنبال فروشنده باشید همش مال خودتون!

با درود به استاد عزیز آقای کرمی
و به همه دوستان خواننده و مشترک این سایت
دوستان بنده شهاب سنگ های شناسنامه دار مریخی و قمری (ماه ) رو طبق عرف بازار ایران میخرم و شهاب سنگهای بدون مدرک و شناسنامه رو همراه با نظر کارشناس همکار خودمون بدون آنالیز حاظرم بخرم اما همونطور که میدونید خرید شهاب سنگ بدون مدرک و شناسنامه ریسک بزرگی برای سوخت شدن پول خریدار داره و از لحاظ اینکه همه شهاب سنگها گرون و قیمتی نیستن و تعداد بسیار کمی از شهابها هستند که نادر و کمیاب هستند و بندرت یافت میشود و اغلب از گونه های فراوان یافت میشه لذا خرید شهاب های بی مدرک کار ریسک پذیری هست که در قیمت خرید تأثیر بزرگی داره لذا دوستانی که فروشنده هستند بهترین راه بجای دادن قیمت های توهمی و شنیدها اول به آقای استاد کرمی برای صدور شناسنامه و قیمت گذاری مراجعه کنند و بنده خریدار هستم اما اگر به هر دلیلی قادر به انجام این کار نیستن بنده حاظرم طبق تشخیصات اولیه کارشناس شخصی سنگ دوستان رو بخرم و فروشندگان عزیز میتونن با واتساب بنده به شماره ای که خدمتتون میدم برای فروش شهاب سنگ به بنده پیام بدن ، لطفآ فقط جهت فروش نه کارشناسی و کارشناس محترم این صفحه بهترین و با تجربه ترین کارشناس تمام سنگهای جواهری و آسمانی هستند پس لطفا جهت فروش به ایمیل [email protected] پیام بدین
با تشکر ویژه از استاد کرمی و ادمین این سایت

ایمیلتونو چک کنید لطفا

سلام من شهاب سنگ مریخی دارم هزینه ازمایشگاه رو میدم اگر تایید نشد وحتی خسارت از کار افتادگیتون به شرط تایید کارشناس خودتون. [email protected]

سلام بیارید آزمایشگاه، اگر واقعا شهاب سنگ مریخی باشه که ما مشتریش رو داریم

سلام دوست عزیز لطفاً ایمیلتون چک کنید،ممنون هستم

شما صاحب آن شهاب سنگ خواهید بود ، البته قصد توهین ندارم خیلی سنگ آوردند که گفته اند شاهد سقوط بوده اند ولی شهاب سنگ نبودند احتمالا اشتباه برداشته اند شهاب بزرگ در زمین فرو می ره ، مگر سطح خ سخت باشه ، کوچک ها نه ، و آنهایی که فرو رفته اند ممکن است زمانی بیرون بیافتند

سلام خوبی من شهاب سنگ کوچک که ۲ سانت زیرزمین پیداکردم ali

سلام
ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
باید عرض کنم خدمتتون که قیمت شهاب سنگ مریخی به ازای هر گرم بسیار بالاتر از قیمت اعلام شده در جدول شما هست(حتی در ایران)
جهت فروش در خارج از کشور هم میتوان با خریدار در دوبی قرار گذاشت
و جهت تبدیل پول، موسساتی ایرانی در امارات هستند که دلار میگیرند و با کسر کارمزد در ایران به شما ریال میدهند و مشکل تحریم و انتقال پول هم اینگونه حل میشود.

سلام وقت بخیر من یک شهاب سنگ آهنی دارم آیا میشه آدرس وتلفن خریدار دبی رو برام بفرستین ؟باتشکر رسول

کدوم آزمایشگاه بریم؟ توی همه شهرها هست؟؟یا فقط تهرون؟؟

آزمایشگاه سنگ شناسی ما تهران هست، مگر اینکه با پست بفرستید که البته قبلش باید هزینه شو پرداخت کنید

سلام
فسیل هم قیمتی داره مثل شهاب سنگ

سلام برخی فسیل ها خیلی ارزشمندند ولی خریدارشون خیلی خیلی کمه

ایا.برای بعضی ازفسیلهای بسیار نادر چند میلیون ساله دریای که در آن زمان در زمین موجودات نرمتن.درابها.بودن قبل از دایناسورها .خریدار پیدا میشه

بله ولی خیلی خیلی در ایران کم خریدار دارند

سلام جناب کرمی شما مشتری برای خرید شهاب سنگ دارید؟ باتشکر رسول

سلام. خیر عزیز من خودم کلکسیون شهاب سنگ سرتیفیکیت شده دارم . مشتریشون خیلی کمه

سلام من یک شهاب سنگ دارم به آهن ربا ربایش نداره یه پوسته سوخته روش هست تا حدودی یه چیزهای ریزی مثل دانه که وقتی نور بهشون میخوره درخشان میشن و گوگرد هم داخلش هست از طریق برش خوردن سنگ فهمیدم راهنمایی بفرمایید برا فروش

باید بیارین آزمایشگاه. هماتیت هم در برش میتونه درخشان بشه

استاد من سنگ پیدا کردم خیلی نزدیکه به شهاب سنگ قب نما رو منحرف میکنه بعد اهن روبا جذب میکنه وسطش طلایی هست پوستش هم کاملا سیا رنگایه بنفش ابی داره روش

سلام
تکه هایی شهاب سنگ پیدا کردم و یقیت دارم ک شهاب سنگ هستند
لطفا شماره تماس بهم بدید

سلام به قسمت ارتباط با ما مراجعه کنید

لطفاً مرا راهنمایی کنید یک سنگ اندازه یک گردو مشکی. و بسیار درخشنده مثل الماس میدرخشد و بسیار وزن بالایی دارد و لایه زیرینش هم حالت رسی رنگ و مشکی با دانه بندی نمکی ولی مثل الماس میدرخشد.

سلام نمیشه با این توضیحات نظری داد!

سلام چندنمونه سنگ دارم چطورمیتونم عکس هاشون رابرای شمابفرستم که نظربدید

سلام من یه سنگ پیدا کردم فکر کنم چندین هزار سال قدمت داشته باشه چن مثل یه فسیل هست اگر کسی خریدار هست پیام بده یا تماس بگیره 09397488384

سلام فروشنده واقعی با این شماره تماس حاصل نمااییند

سلام هرچقدر شهاب سنگ خواستید سرتیفیکیت شده موجود است. در صورت تمایل با اینستاگرام سنگ شناس در ارتباط باشید

سلام من و دوستم سنگهای زیادی جمع کردیم و اعتقاد داریم سه تا چهارتا از سنگها شهابسنگ هستن چجوری مبتونیم سنگها رو به کارشناس یا آزمایشگاه یا افرادی مثل شما دوست عزیز بدیم تا درستی یا نادرستی اون مشخص بشه ممنون میشم پاسخ بدید

سلام،من یه سنگ پیدا کردم خیلی شباهت داره[email protected]

سلام یه سنگ سیاه پیدا کردم میخواهم عکسش را بفرستم ببینم شهاب سنگ است یا سنگ دیگری است اگر میشود شماره تلگرامتان را بدهید

سلام به اینستاگرام سنگ شناس بفرستید

میتونید ای دی اینستاگرامتون رو بنویسید

سلام [email protected] همچنین میتونید در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس سنگ خودتون رو بزارید

سلام
خوب آقای کرمی
میشه تلگرامتون رو لطف کنید

درود، در پیج اینستاگرام سنگ شناس دایرکت بدین [email protected]

سلام
من یک تیکه سنگ پیدا کردم که وزنش نسبت به سنگهای معمولی بالاست و با آهن ربا قوی تست کردم بهم میچسبند ولی ضعیف

با عرض سلام اقای کرمی من چند نمونه سنگ پیدا کردم ولی نمیدانم کجا و چطور انو نشان بدم اگه امکان داره با من تماس بگیرید یا تلفن خودنگتون را برام بفرستید خیلی خیلی ممنونم

با سلام مقاله مفیدی بود ولی تا خود سنگ را در دست نگیرم نمی توانیم اعتماد کنیم .من سنگ های زیادی دیدم که بی شباهت به این سنگ ها نبود ولی آنها را می انداختم .الان یک سنگ 6سانت طول 3 سانت عرض وسط و ارتفاع 2/5 سانتی دارم در نگاه اول فکر می کردم لاک است ولی شکل آن خیلی مشکوک می باشد این را در بیابان خراسان رضوی پیدا کردم .اگر کسی دیگری آن را به من می داد می انداختم دور .ولی چون با دست خودم از زمین برداشتم تا مشخص شدن آن نگه می دارم اگر ایمیل داشتید تصویر آن را ارسال می کردم

درود دوست عزیز. قطعا سنگهای مشابه شهاب‌سنگ بسیار زیاد هستن و همین علت هست که یافتن شهاب سنگ واقعی سخت و دشوار است. متاسفانه من هم فقط میتونم از روی عکس بهتون بگم مشکوک به شهاب سنگ هست یا خیر. بنابراین بهترین راه بردن اون به آزمایشگاه تشخیص شهاب سنگ است.

سلام. ممنون از اطلاعات مفیدی ک ارائه دادین ، من چنتا سنگ دارم میشه لطف کنین از روی عکس بگین ک مشکوک هستن یا نه .

سلام از روی عکس نمیشه نظری داد. مگر نشانه ها و الگوها بسیار قوی باشن

من بچه بودم دیدم که یک گلوله آتیش در 300 متری من به زمین خورد.
ترسیدم و مدم به بابا بزرگم گفتم گفت اون شیطان بوده که فرشته زدنش و افتاده روی زمین.

خسته نباشی عزیز اگه شبیه لاک و متخلخل میتونه پرلیت باشه که با تناژ بالا و استخراج فروخته میشه و فک کنم بازارشم اشباع باشه

باسلام ودروداین جانب چندقطعه سنگ دارم همگی مشکوک به شهاب سنگ هستندخواستم درصورت امکان برای اثبات اصل بودن یانبودنش کمکم کنیدممنون رنجبر

درود، این مقاله و مقاله انواع شهاب سنگها میتونه کمکتون کنه. تست آهنربا معمولا خیلی کمک میکنه . ولی درنهایت حرف اول و آخر رو آزمایشگاه شهاب سنگ خواهد زد.

سلام
سنگی که خیلی شبیه فلز هست به رنگ نقره ای که خاک تولید میکنه ودرون شیر برفک روش میشینه چیه لطفا راهنمایی کنید

سلام جناب خاستم بگم یه سنگی باابعاد10سانت در10سانت که حدود 4الی5کیلووزن داره وبه سرب شباهت داره میتونید راهنمایی بکنید که احتمالأ چجورسنگی میتونه باشه تشکر مر30

سلام وررود
من یه سنگ پیداکردم البته زیرزمین سنگینی ۱۰کیلومیشه رنگش تیره هستش دهمین طور گرد هستش اما خیلی گردنیست یه کمربند هم دورش هستش فرورفته دهمین طور جای سرانگشت روش هستش
کاملاشبیه به شهاب سنگ گرد قمری هستش که عکسش اینترنت هستش به نظرتان میتونه شهاب باشه

اگر این فاکتورهایی که در مقاله گفته شد رو داره از بودن که می‌تونه، ولی‌ نظر نهایی رو باید کارشناس از نزدیک بررسی کنه…

سلام آقای کرمی من سنگی پیدا کرده ام که سنگینه از سنگ های دیگر و رنگ سیاه تو نظرتون گفتین آزمایشگاه هزینه دارد هزینه اش چند است و آدرس آمازیشگاه بگین ممنون میشم

سلام میتونید ببرین آزمایشگاه گوهرکیپا در دانشگاه خوارزمی تهران اونجا قیمت رو بهتون میگن. بسته به وزنش متغیر هست و هرچه سنگینتر باشه بیشتر میشه هزینه.

من یه سنگی رو کنار دریا پیدا کردم که کلی سنگریزه بهش چسبیده و لابه لاش نقطه نقطه طلاست (از طلاش اطمینان دارم) ولی یه قسمتهاش هم شبیه شیشه و بلوره.بعدش انگار یکی با انگشت شصت فشارش داده علامت انگشت روش هست.ولی وزنش نسبت به حجمش کمتره. من کجا میتونم دقیقا بفهمم که چی پیدا کردم؟

درود، فقط توسط آزمایشگاه تشخیص شهاب سنگ میتونید بفهمید. این نشانه ها اولیه هست. چیزی که نیاز داره علم سنگ شناسی و بررسی این نشانه ها در زیر میکروسکوپ هست.

به نظرم شهاب سنگ پیدا کردم لطفا نظر بدهید.جذب آهن ربا و قطب نما رو به هم میزند چگالی 2.8تقریبا

باید ببرین آزمایشگاه شهاب‌سنگ ، این قضیه چگالی یا جذب آهنربا صرفا نشانه هایی ابتدایی هستن.

کجا هسته آزمایشگاه؟منم یه سنگ توی بیابون پیدا کردم مثل همین عکس های بالاست.

سلام به آزمایشگاه گوهر شناسی گوهرکیپا خوارزمی در دانشگاه تهران مراجعه کنید.

سلام
من ۵ سال هست در زمینه شهاب سنگ بصورت تیوری و علمی فعالم.
در این زمینه شخصا اقدام به ایجاد ازمایشگاه شخصی کردم که موارد زیر کاملا دقیق انجام میشود …
تعیین وزن مخصوص
بررسی جذب مغناطیسی
بررسی خاصیت مغناطیسی
خطوط وید من اشتاتین
بررسی دانه های اولوین
بررسی فلز نیکل
تعیین کلاسیفکشن سنگ
و….

سلام من یک سنگ دارم میخواستم بدونم آیا سنگ آسمانی هست یا زمینی

سلام من همیشه وقتهای آزادم را به جمع کردن سنگهای نیم قیمتی میکنم و در این میان تعدادی سنگ عجیب پیدا کردم که شباهتهایی با شهاب سنگها دارند اگر کسی سر در می آورد [email protected] ایمیل بگذاردتا من عکس سنگهارا برای آن استاد بفرستم.ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

سلام، لطفا آی دی تلگرام خود را بفرمایید. من یه سنگ مشکوک دارم.

لطفا شماره تماس بدهید

دوست عزیز اگر به تست بود که همه میشدن متخصص شهاب سنگ! موضوعی که خیلی مهمه و باید توجه داشت علم پشت این قضیه هست. اینکه تاریخچه یه شهابسنگ مهمه و از کجا اومده و یا اصلا زیر میکروسکوپ دنبال چه نوع بافتی بود فقط از عهده دکترای این رشته برمیاد. همچنین هرکسی هم بعدا بخواد معامله شهاب سنگ کنه نیازمند تایید همین مراکز سنگ شناسی معتبر هست. بنابراین وقت خودتون رو هدر ندید!

باسلام وقت شما بخیر کجاست آدرس آزمایشگاه شما ؟

مقداری شهاب سنگ پیدا کردیم قصد فروش اونها رو داریم انالیز هم کردیم . اگر کسی خریدار بود با ایدی تلگرام بنده تماس بگیره

@hadionline

لاشه من میخوامش صدهزار تومان ازت میخرم بالاتر هم نمیرم

با سلام
با تشکر از مطالب مفید شما، بنده سنگی دارم در حدود 2.5 کیلو که تمامی نشانه های شهاب سنگ بودن را دارد، آیا می توانم با توجه به مدارک آزمایشگاههای داخلی در خارج از کشور بفروشم یا نه؟ و در ضمن هزینه آزمایشگاه داخل چند است. ممنون می شم پاسخ بدید

سلام هزینه آزمایشگاه بسته به وزن سنگ میتونه چندصد هزار تا چند میلیون باشه. فروختن در خارج کشور به این سادگیا نیست و. جدا از مسائل تحریم و انتقال پول، اغلب باید در خارج کشور هم کارشناسی بشه و مورد تایید خریدار قرار بگیره.

سلام اقای کرمی بنده چند تکه شهاب سنگ اصل دارم و قصد فروش دارم اگر مایل به راهنمایی وکمک در این زمینه به بنده هستید تماس بگیرید ممنون

سلام سنگی دارم تشکیل شده از هزاران سنگ ریز ودرشت تقریبا به وزن یکصد کیلو جابجیه اون برام سخته آیا با تصویر میشه تشخیص داد آسمانی هست یا نه

درود، شما باید یه تیکه از اون قسمت خالص سنگ رو با همین اطلاعاتی که دادیم چک کنید. بدیهیه که برررسی وزن مخصوص، الگو ها یا تست های نیکل و.. میتونن راهگشا باشن. همچنین میتونید تیکه خیلی کوچکی از اون رو ببرین آزمایشگاه که هزینه زیاد نشه.

[email protected] سلام لطفا عکس را برام ارسال کنید

سلام من شهاب سنگ دارم آناایز هم بردم .که از تورمالین.یاقوت.دمانتوایدتشکیل شده فروشنده هستم .خریدار واقعی تماس بگیره

همه اینها درون یه شهاب سنگ بوده؟!

سلام یه سنگ 4کیلو و300گرمی اصیل شهاب سنگ که قبل از برخورد باچشم دیده شده رو برای فروش دارم

بیا تلگرام ببینمش میخرم @ahmad8028

سلام منم شهاب دارم خیلی مشکوک اگر کسی خریدار بود به [email protected] پیام بده عکس بفرستم حتا نمونه ثبت شده مشابه هم دار بعضیهاش

سلام، من یک سنگ مشکوک به شهاب دارم، وزنش 2.1 کیلوگرم، و چگالیش حدودا 4، کسی میتونه راهنماییم کنه که شهاب هست یا نه؟ لطفا در تلگرام پیام دهید تا عکساش رو بفرستم.

دوست عزیز، در این مقاله نکات اولیه تشخیص شهاب سنگ گفته شده. بدیهیه که هیچ دانشمندی نمیتونه با یه عکس بگه این شهاب سنگ هست یا خیر. باید ببرین مراکز سنگ شناسی معتبر تا بتونین به این موضوع پی ببرید.

سلام
من تعدادی سنگ مشکوک به اینکه شهاب سنگ باشه را دارم البته احتمال زیادی وجود داره که شهاب سنگ باشند خواستم ببینم کسی میتونه بهم کمک کنه عکسش را بفرستم تا تشخیص بده
سپاس

سلام مطالبي که گرداوريشون نتیجه زحمات شما بود برام بسیار مفید بودند و جالب هم بودند درهر حال سپاسگزارم ازتون و آرزوی موفقیت میکنم برای شما عزیزان

دستتون درد نکنه خیلی خوب بود.

محمد

سلام ..خیلی خیلی عالی ممنون .لطفا پیجتون در اینستا را بفرستید
واقعا مطالب اموزنده و بدرد بخور گذاشتید
خسته نباشید
سپاس

سلام من شهاب سنگ دارم میخوام بفرشم از شهاب سنگ بودنشم مطمنم

من شهاب سنگ دارم خریداران بیان

سلام.فروشنده شهاب سنگ با برگ انالیز و تایید شده هستم.خریدار واقعی به ایدی زیر پی ام بده:
@hossein5052

سلام برگه انالیز میشه بفرستی [email protected]

با سلام و سپاس از شما تا به حال متن فارسی به این کاملی در مورد شهابسنگ ها ندیده بودم ، ومیخواستم بپرسم شما از بین ازمایشگاههای داخل ایران با توجه به محدودیتهای ارسال نمونه به خارج از کشور کدام ازمایشگاه ایرانی رو تایید میکنید برای ارسال نمونه ، با سپاس فراوان

درود ، آزمایشگاه گوهر کیپا خوارزمی بهترین و تنها جای معتبر برای تشخیص شهاب سنگ در ایران هست.

سلام جناب كرمي
خوب هستيد.

ممنون از سايت پر اطلاعاتتون. يكي از دوستان شهاب سنگ داره ، ميخاد هم تشخيصش رو تاييد كنه يعني شناسنامه دارش كنه و هم بفروشتش، مي تونيد كمك كنيد؟
لطفا كمي عجله داريم جواب بنده رو زودتر بديد.

واقعا ممنون

درود برای تشخیص و شناسنامه دار کردنش میتونید ببرین به کیپاجم که نشانی اش هم جستجو کنید در اینترنت هست. منتهی برای فروشش خریدار در ایران بسیار نایاب هست و معمولا به خارج ارسال یا میفروشن. سایتایی مثل ebay یا .. منتهی با توجه به شرایط تحریم بسیار سخت هست انتقال پول و نیازمند یک واسطه در خارج از ایران هستید.

آقای کرمی سلام چطور میشود با شما تماس داشته باسم

سلام از طریق قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس یا سوال خودتون رو بپرسید

سلام ..خیلی خیلی عالی ممنون .لطفا پیجتون در اینستا را بفرستید
واقعا مطالب اموزنده و بدرد بخور گذاشتید
خسته نباشید
سپاس

سپاس از لطفتون، آدرس در خود پایین سایت هم هست. در اینستاگرام sangshenas رو جتسجو کنید پیدامون میکنید

سلام
لطفا راهنمایی کنید
آدرس آزمایشگاه خوارزمی برا شهاب سنگ
سپاسگزارم

سلام در گوگل جستجو کنید کیپاجم و وارد سایت و درخواست آزمایش بدین

سلام لطفا عگسهایی برش خورده با نام فارسی و نشانه گذتاری و بات فلش نشان دادن ،،همه چی از جمله کندر ، نیکل ،و از هر نوع سنگ مریخ ماه،،با نمونه کامل و برش خورده،با اسم فارسی سنگ های گربنی یا دبگر سنگها غقط به دو جرف تنگایسی بسنده کردن که نشد توضیح،،لژفا برای هر نمونه از نوهع و رنگهت و سفتی ،،معلوم لشه،،،،ضمنا من یه سهاب سنگ پیدا کردم به نوع بازالنت زیاد شبیح هست،،و گربنی،،،قسمت هایی گریسیتال مانند داره و شبیح سنگ آتش زنه هست،،سیاه رنگ هست،،و کمی قرمزی هم یه فسمت بت سیاه فاطی سده،،و کریستال سفید با رویه سوخته سباه،،لطفا کمک کنید

سلام دوست عزیز نام انگلیسی هر عکس نوشته شده. منتهی برای توضیح کامل هذکدوم نیاز به مقاله ای جدا داره و نمی شه همه چیز رو یکجا گفت.
برای تشخیص شهاب سنگ راهی جز بردن به آزمایشگاه سنگ شناسی نیست چوم امری کاملا تخصصی و مبتنی بر آزمایش هست.

سلام.آزمایشگاه هزینه ای هم برای تشخیص در بر دارد؟

بله قطعا

سلام من دو عدد شهاب سنگ دارم خواستم بدونم اگرامکان داره عکس براتون بفرستم که راهنمایم کنید

سلام چجوری میشه باهاتون تماس گرفت ؟

شهاب سنگ دارم خریدار زنگم بزنه

دنبال مشتری برای این شهاب سنگم اگر کسی خریداره تماس بگیره وزنش یک کیلوگرمه [email protected] امید

درود خسته نباشید بسیار لذت بردم،می آموزم زگهواره تا گور چون در کمال انتهایی نیست.ممنونم اساتید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

من تست نکردم. این آزمون و خطا هست. باید تست کنین… ولی هر ن…

سلام آیا هر نیترات آهنی برای رنگ کردن عقیق مناسبه؟…

واقعا محشر بود مقالتون…

غلظت محلول ها و زمان غوطه وری نسبی هستند همینطور حرارت دهی و…

سلام خسته نباشید برای رنگ قرمز پر رنگ ، چند گرم باید نیترات…




انواع روشهای تشخیص شهاب سنگ چیست؟ جدول چگالی شهاب سنگها و تعیین چگالی آنها به چه ترتیب است؟ تعیین قیمت شهاب سنگ ها و ارزش گذاری آنها چگونه بوده، مراکز ثبت و قانون مالکیت آنها در کجا قرار دارند. پس با سنگ شناس همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

روشهای فیزیکی اولین قدم در شناسایی شهاب سنگ ها میباشند که تا 80 درصد میتوان نتایج درست و قابل اطمینانی را با استفاده از آنها به دست آورد. همچنین میتوانید ابتدا بدانید کدام سنگ ها از نظر ظاهری نمیتوانند شهاب سنگ باشند . از جمله روش های فیزیکی میتوان به:

اگر شهاب سنگ به تازگی افتاده باشد یک پوسته گداخته 0.5 تا ۱ میلیمتری روی آن وجود دارد. گاهی پوسته سوخته مانند چرم ترک میخورد و تیره رنگ می شود رنگ درون بیشتر شهاب سنگها روشن است ولی اگر نوع کربنی باشد رنگ درون آن سیاه است. پوسته ی گداخته روی شهابسنگهای ماه گاهی حفره دار است. سنگهای کهن فرسایش یافته اند و ممکن است این اثر در آنها قابل مشاهده نباشد. در موارد خاصی بیابان روی سنگها پوسته ای به نام desert varnish درست می کند که نباید با پوسته گداخته اشتباه گرفته شود.چگونه تشخیص شهاب سنگ

شهاب سنگها نبش تیز ندارند. زمانی که وارد جو می شوند نبشهای تیز آنها می پرد و یا ذوب می شود. (البته کاملا گرد هم نیستند.)

بیشتر شهاب سنگها فرورفتگی هایی شبیه به اثر انگشت دارند و اغلب فاقد برجستگی هستند.

شهاب سنگها به طور معمول لایه لایه نیستند و رگه هم ندارند. اغلب به صورت خالص هستند اما در موارد بسیار کم رگه و گاهی خرده سنگ نیز در آنها دیده می شود ولی در رابطه با آئرولیت رگه های سیاه و غیر فلزی میتواند به عنوان معیار تشخیص باشد.

اگر چگالی سنگی زیر 2.5 باشد با احتمال زیاد این سنگ زمینی است. اگر چگالی سنگی بین ۴ تا ۶٫۵ باشد سنگ زمینی است مگر اینکه شهاب سنگ pallasite و mesosiderite باشد که این دو شهاب سنگ تنها شهاب سنگ هایی هستند که چگالیشان بین 4.23 و 4.89 میباشد که در جدول پایین موجود است. سنگ هایی که چگالی بالای 8 داشته باشند هم احتمالا شهاب سنگ نیستند.

شهاب سنگ های کربنی دارای کمترین چگالی در بین شهاب سنگ ها هستند که کمترین چگالی معادل 1.7 متعلق به شهاب سنگ های کربنی CM میباشد. همچنین باید بدانیم که شهاب سنگ های با ترکیب فلدسپاری دارای چگالی کمتر و شهاب سنگ های با ترکیب بازالتی دارای چگالی بیشتر هستند، که همه موارد بالا میتوانند به شناسایی شهاب سنگ کمک کنند.

ویژگی های کانی شناختی، فیزیکی و شیمیایی شهاب سنگ ها تا حدود زیادی می تواند به ما در تشخیص این اجرام آسمانی کمک کند، اما تشخیص قطعی آنها نیازمند انجام آنالیز های دقیق و روش های جدید است . احتمال یافتن شهاب سنگ ها، خصوصا انواع شهاب سنگهای آهنی آنها به دلیل تفاوت جنسشان نسبت به سنگ های اطراف در بیابان ها زیاد است. حال به توضیح انواع روشهای تشخیص شهابسنگ بپردازیم:

این آزمایش تنها باید روی شهاب سنگهایی انجام شود که آهن داشته باشند. شهابسنگ های کوندرایت آهن دار نیز 1 تا 18 درصد نیکل دارند. همچنین سنگهای زمینی منشا گرفته از گوشته نیز دارای نیکل هستند که در این آزمایش باید مورد توجه قرار گیرد.

شناسایی ماکروسکوپی و میکروسکوپی به منظور مطالعات بافتی و تعیین کانی های موجود که دربالا به آنها اشاره شده است. مرحله بعد شامل آنالیزهای شیمیایی آنالیز کلی و نقطه ای به منظور تعیین ترکیب شیمیایی نمونه، شناسایی عناصر شاخص، تعیین ترکیب فازهای کانی شناسایی شده، تشخیص نمونه های مشکوک، بررسی ترکیب شیمیایی شهاب سنگ ها و طبقه بندی آن ها صورت میگیرد.

از جمله روش های آنالیزی در این مرحله میتوان به روش ذوب قلیایی، روش پرتو رامان ، روش ICP – MS ، Ass ، LA – ICP – MS ، NAA و EPMA ، ICP – OES ، میکروسکوپ (PEEM) و روش های MS ، TXRF BSEEDX ، SEMاشاره کرد.

آنالیز ایزوتوپی جهت تعیین ایزوتوپ های اکسیژن به هدف تشخیص نهایی برخی نمونه ها انجام میشود. به طور کلی در این فرایند تفاوت فراوانی O16 نسبت به 17 و O18 مطالعه میشود. ایزوتوپ O16 یک ایزوتوپ اولیه است که از هیدروژن و هلیم به تنهایی تشکیل شده است و دو ایزوتوپ دیگر ثانویه هستند. این تغییرات ایزوتوپی تابعی از سن، اندازه، فلزی بودن و محل قرار گیری سیاره مادر است.

دامنه تغییرات تركيب برای کندریت های کربن بزرگتر از گروه های عادی و انستاتیت میباشد. در بین کندریت های کربن محدوده بزرگ برای CM.CB.CH.CR بیانگر درجات مختلفی از دمای پایین هستند که تغییرات آب به تولید فیلوسیلیکات غنی شده از ایزوتوپ های سنگین منجر شده است.

مقدار بسیار کمی از شهاب سنگ های CV با تشکیل فیلو سیلیکات همراه نیست که ممکن است علت این ناهمگونی به دلیل حضور فازهای نسوز غنی از O16 باشد. براساس شکل بالا ترکیب ایزوتوپی انستاتیت غیر قابل تشخیص میباشد و بیانگر این است که این نمونه ها سنگ بنای عمده برای سیاره زمین هستند. از ویژگی های مشخصه CM وجود مقادیر تقریبا مساوی سیلیکات دما بالا و بی آب ( نظیر پیروکسن الیوین) و در دمای پایین مواد معدنی خاک رس ابدار است.

در ایران، افغانستان، تاجیکستان، ژاپن پیدا کننده شهاب سنگ مالک آن است. در دانمارک، سوئیس شهاب سنگ کشف شده جز اموال دولتی است و باید به موزه تحویل داده شود ولی بهای قیمت شهاب سنگ به یابنده تحویل داده میشود. در هندوستان بدون جبران خسارت به سازمان زمین شناسی تعلق میگیرد. در بعضی کشورها نیز بین یابنده و مالک زمین تقسیم میشود.

در کشور ما به دلیل وجود دشت ها و بیابان های وسیع نمونه های زیادی که احتمال می رود شهاب سنگ باشند، جمع آوری شده است، به همین دلیل با توجه به ارزش علمی و همچنین ارزش بالای تجاری آنها در دنیا، می بایست تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت پذیرد و آزمایشگاه هایی با تکنولوژی های روز دنیا جهت شناسایی و صدور شناسنامه در داخل کشور احداث گردد.

کارت شناسایی تصویری از برخی موزه ها و مجموعه های برجسته جهان از جمله National Museum of D’Histoire Naturelle (پاریس)، مجموعه شهاب سنگ های اسکار E.Monnig (فورت ورث، تگزاس)، موزه بریتانیا و آزمایشگاه شهاب سنگی آمریکا صادر میشود که قیمت شهاب سنگ را افزایش می دهند. انجمن بین المللی گرد آوری شهاب سنگ (IMCA) برای ایجاد استاندارد در بازار شهابسنگ اختصاص داده شده و اعضای لوگو IMCA را در وب سایت خود نشان می دهند.

از جمله مراکز معتبر شناسایی و شناسنامه دار کردن شهاب سنگ ها میتوان به آزمایشگاه شهاب سنگی Cascadia گروه زمین شناسی دانشگاه ایالتی پورتلند، خدمات شهری نیجریه (NEMS)، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، گروه زمین و علوم سیاره ای موزه تاریخ طبیعی آمریکا نیویورک، مؤسسه ژئوفیزیک و زمین شناسی هاوایی دانشکده علوم علمی و مهندسی اقیانوس و زمین دانشگاه هاوایی، گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه آرکانزاس، مرکز فضایی ناسا جانسون، گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه ایالتی آریزونا، کاتالوگ شهاب سنگ موزه تاریخ طبیعی شیکاگو، دانشگاه واشنگتن سنت لوئیس، بخش کانی شناسی موزه تاریخ طبیعی لندن، موسسه تحقیقات علوم سیاره ای دانشگاه آزاد میلتون کینز انگلستان، دانشگاه کازابلانکا دانشکده علوم -گروه علوم زمین ، موزه National D Histoire Naturelle پاریس، فرانسه موزه Naturhistorisches وین اتریش، موزه Naturkunde برلین – آلمان اشاره کرد.

فرصت ویژه
شهاب سنگتان را از ما خریداری کنید با قیمت بسیار مناسب_از یک میلیون داریم به بالا

سلام چجوری عکس برایتان ارسال کنم؟

سلام ،خسته نباشید
من شهاب سنگی دارم از نوع سنگی آهنی
که میخوام باهمان شرایط خودتون بفروش برسونمش،
ممنون هستم که بامن تماس بگیرید[email protected]
عبدی

سلام .حریدار واقعی شهاب سنگ کجا وجود دارد ،؟

داخل ایران کمه. اگ بتونین در خارج کشور بفروشین راحت تره

سلام وقت بخیر
من یه سنگ پیدا کردم شکلش خیلی شبیه شهاب سنگه رنگش هم سیاهه اگه بشه واسه تشخیصش کمکم کنین ممنون میشم

سلام،چون من صحرا زیاد میرم سنگای زیادیجمع آوری کردم،میتونین از عکس تشخیص اولیه بدین حالا بعدش تا آزمایشگاه؟

چند عدد شهاب سنگ دارم
اگه خریدار باشه
انالیزم میکنیم اگه شهاب بودنش ثابت شد خرجش با اون اگه نبود با من
از قیمت کم میکنیم

سلام من میخوام

سلام استاد.
من حدود ۱۴ سال پیش از خونه یکی از اقواممون در روستایی از گیلان در حال برگشت بودیم که ناگهان نوری شبیه به روشن شدن مهتابی خانه گی دیدم داره تمام محیط را روشن میکنه . اول فقط صدا بود بعد اون نور مثل مهتابی روشن شد و تمام دشت شالیزار رو روشن و نورانی کرد. در هیچ زمانی از عمرم همچین چیز عجیبی ندیدم . بعد من و مادر و فامیلمون دیدیم که یه چیزی که پشتش نور فراوانی داره از کنار ما عبور کرد . البته با فاصله شاید یک کیلومتر حداکثر و بعد در پشت خانه فامیل مون فرود اومد . اونها چیزی نفهمیدن اما من تشخیص دادم که شهاب سنگ بود و بسیار بسیار پر نور. حالا با توجه به زمان زیادی که ازش گزشته و من ارزشش را نمیدونستم میخاستم بدونم وزن اون حدودا چقدر تخمین زده میشه و آیا اکثر شهاب سنگ ها ارزش بالایی دارند؟ البته خیلی وقت فامیلمون از دنیا رفته و ما دیگه اونجا نمیریم. و من خیلی ناراحتم چرا پولدار نشدم و دنبال عجیب ترین چیزی که تو زندگیم دیدم نرفتمچگونه تشخیص شهاب سنگ

سلام من ۳ تیکه شهاب سنگ دارم هرکی مشتری داره ایمیل بزنه[email protected]

سلام من یک تکه سنگ دارم که شباهت بسیار زیادی با شهاب سنگ دارد نشانه های اولیه که داخل سایت برای تشخیص گفته شده با سنگ که پیدا کرده ام مطابقت دارد لطفاً کسی می‌تونه کمک کنه

سلام.اگر کسی خریدار شهاب سنگ سراغ داره ایمیل بده [email protected]
با مدارک کامل در اختیارش میزارم.

سلام من یه سنگ پیدا کردم که به یک شهاب سنگ خیلی شباهت داره اگه کسی خریدار هست لطفا تماس بگیرید
شماره تلفن [email protected]

شهاب سنگی دارم دو تن وزن شه

سلام
یه سنگ دارم رنگش سفیده و حدود ۲ سانت در ۲ سانته و به شکل تقریبا مربع گرد هستش، وزنش حدود 1200 گرمه که بسیار عجیب به نظر میرسه اما روی آب شناور میمونه و نور رو هم از خودش رد می کنه
یه نفر با اسب سفید اومد اینو بهم داد ^_^
کسی اگه بخواد شهاب سنگ پیدا کنه باید بره تو کویر و چند نفری با تجهیزات، جی پی اس ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی، بعد تجهیزات آزمایشی با خودت ببری و مثلا تپ چادر تست کنی ببینی اگه شهاب هست ۱۰۰ کیلومتر با خودت حملش کنی!
آخرشم باید کلی پول تست آزمایشگاه و صدور شناسنامه بدی و اینکه اگر مشتری هم براش پیدا بشه و خیلی با مرام باشه، نصف ارزش واقعی ازت میخره و سود اصلی رو اون میبره که هیچ زحمتی نکشیده و هلو برو تو گلو

سلام . من یه شهاب سنگ صدو پنجاه کیلویی دارم که حتی از جایی که شهاب سنگ رو پیدا کردم با برخورد به زمین یه حفره بزرگ ایجاد کرده داخل زمین . چند تست هم روش انجام شده و ما مطمن هستیم که شهاب سنگه . اما سه تیکه شده

سلام من یه سنگ پیدا کردم ۹۲۵ گرم وزنشه بیرونش سیاهه و فرو رفتگی انگشتی داره یه تیکه ازش شکستم داخلش کرم رنگ هستش آهن ربا رو جذب میکنه کسی مشتری هست رنگ بزنه
۰۹۱۲۸۸۷۷۴۸۵

سلام من چند تا سنگ پیدا کردم که تمام خواص فیزیکی یک شهاب سنگ رو داره و شکل عجیبی هم داره و یه جورایی به هم مرتبط هستند و مثل یک پازل در کنار هم قرار میگیرند و یک سنگ بزرگتری را تشکیل میدند.من میتونم عکسشو هم براتون بفرستم که اگه بنظرتون اگه شهاب سنگ است بفرستم تهران برای آزمایش

من یک سنگ دارم شما درباره‌شان لطفا نطر بدین ممنون میشم عکس رامیفرستم

سلام چگالی4.22شهاب سنگ است یا نه

سلام در جدول مشخصه. ضمن اینکه چگالی فقط یه فاکتوره. تشخیص شهابسنگ مجموعه ای از فاکتور ها هست

سلام من خریدارخوب سراغ دارم ۳ملیون هزینه تست هست همونجا پول روبه خریدارمیدید درست بودبرمیگرده[email protected]

سلام من سنگی دارم که وقتی در دست قرار میگیره احساس نرمی میکنی و رنگش ثابت نیس رنگ قابل تغییره میخواستم ببینم قیمتی هست یا نیس

سلام من جایی رو پیدا کردم که محل برخورد چندین شهاب سنگ هست که بعضی از دهانه ها به دریاچه تبدیل شدن و دهانه های کوچیک زیادی هم اطرافشون هست و تا دلت بخواد شهاب سنگ اونجا هست.کمی تحقیق کردم و دیدم یه جای همون اطراف شانسی دیدیم ماشین خاموش سربالایی میره و دیگه یقین پیدا کردم که شهاب سنگ هستن هیچ احدی هم بجز خودم و یکی از دوستام از اینجا خبر نداره.اگه مشتری واقعی داشتی خبرم کن قول میدم میلیارد پول خورد بشه واسه همه ما

سلام محل برخورد چند شهاب سنگ رو پیدا کردم که از گودال هایی که داخل کوهستان درست کردن میشه یقین پیدا کرد که محل برخورد شهاب سنگ هستن.قطر بزرگترین گودال 700 متره و کوچکترین 90-80 متر. دو گودال بزرگ پر اب هستن و اب داخلشون سمیه گودال کوچیکه خشکه که قطرش 90 متره و عمقش 10-15 متر اگه کسی تمایل به کشف شهاب سنگ داره یا بیاد باهم بریم اکتشاف یا مبلغی رو بهم بده که جاها رو نشونش بدم. مردم محلی اون مناطق نمیدونن این گودال ها از کی و چطور ساخته شدن خیال میکنن طبیعی هستن.از داخل گوگل ارث هم به راحتی میشه فهمید که محل برخورد بزرگی رخ داده اینم شمارم اگه مرد عمل یا مرد دست به جیبی هستی من درخدمتم. اهل خوزستانم 09165260640 پیام بدید که جواب بدم یا حق

دوتا سوال
۱. چرا در آزمایشات خود در این دفتر کذایی هیچ نوع مشخصه ای از سنگ از جمله گروه متعلقه و یا وزن مخصوص رو نمیزنین و صرفا میزنین مثلا کندورایت. لازم به ذکره برا تشخیص کندورایت بودن اکثر اونایی که تجربه ای در این زمینه دارند به راحتی میتونند اون رو تشخیص بدن تنها برای تعیین گروه و مشخصات میاد آزمایشگاه که اونم شما درج نمیکنید
۲. با قیمتهای فوق بهتره به دوستان قبل از آنالیز اعلام کنید که حتی در صورت شهاب بودن بعضی از اونها با توجه به وزنشون؛ هزینه آنالیز خودش رو هم درنمیاره!!!

1- تعیین نوع شهابسنگ در گروه در صورت درخواست صاحب اون با هزینه اندکی تعیین میشه و کار سختی نیست. از هر 50 تا نمونه ای که میاد فقط یه دونه شون شهابسنگ درمیاد. اگر کسی مطمئن بود که اینهمه خطا وجود نداشت.
2- بله بهمین دلیله که هر سنگی تو بیابون دیدید دلیل به شهابسنگ بودن نیست. شهابسنگها و اجرام آسمانی پیدا کردنشون خیلی سخت و کمیاب هستند.

با عرض سلام وادب احترام خدمت شما بزرگواران و استادان من یک شهاب سنگ به وزن تقریبی یک کیلو دارم و عکسهاش هم موجوده در صورتی که خریداری وجود داشته باشه ممنون میشم همکاری کنیم .

قدیما میبردن کفتر نشون میدادن…

سلام من یه تیکه سنگ درحد۳کیلو ازکوهای نیشابورپیداکردم میخواستم ببینم این شهاب سنگ نیست ممنون

سلام‌۳۰ میلیون هزینه ازمایشگاه میشه اگر پرداخت میکنی خریدار هست

چه خبره 30 میلیون! شما زیر نظر کدوم موسسه علمی هستید؟

داداش دانشگاه اصفحان تشخیس میده با یک ملیون پونصد سرچ کن می فهمی شناسنامه هم بهت میده

سلام کجا می تونیم بفروشیم آیا خریدار وجود داره؟

سلام من شهب سنگی پیدا کردم وتا حدودی همه ازلاعات مربوط به شهاب سنگ رو داره وآهن ربا رو به خودش به شدت جذب میکنه

سلام من سنگ سیاهی راپیداکردم که دانه های به رنگ توسی و قهوای داره وقتی نوربخش میگیرم رنگ توسیش برق میزنه وآهنربا را ضعیف میگیر

سلام من دوسه روز پیش رفتم کوه یه سنگ پیدا کردم احساس میکنم شهاب سنگ باشه.چ جوری بفهمم ک همچین چیزی هست یا نه

باسلام و عرض ادب خدمت استاد محترم. استاد بنده در حدود سه چهار سالی میشه چندتا شهابسنگ پیدا کردم و به تازگی از قیمتی. بودن شهابسنگ مطلع شدم،عرض شود نسبت به اطلاعات نصفه و نیمه ای که از اینترنت کسب کردم یقینن شهابسنگن ولی باز باید نظر استاد اهل فن در موردشون بدونم،یکی از سنگها دانه های ریز شیشه مانند دارند که برق میزند جنسش به ظاهر فلز و سنگه و نسبت به حجمش وزنش بیشتره یکی دیگه هم تقریبا 90درصد فلزه ولی زیر 2درصد جذب اهنربا میشه این دو مورد برام جالب بود حقیقتا تو این اوضاع بد اقتصادی به هیچ وجه توان هزینه کردن ندارم اگر برای جنابعالی مقدور هست عکسشون بفرستم خدمتتون که ببینید شاید بنده کلا اشتباه کرده باشم هرچند نظر چند نفر پرسیدم تایید کردن ولی هیچکدام دانش و معلومات کافی نداشتن ،استاد اگه میشه وقت بذارید ممنون میشم

سلام از روی عکس نمیشه شهابسنگ تشخیص داد. عکاسشو بفرستید در پرسش و پاسخ سایت و اگر مشکوک بود ببرین ازمایشگاه

سلام کسی رو دارید تشخیص بده؟؟

سلام بیارید آزمایشگاه گوهرشناسی دانشگاه خوارزمی تهران

سلام آقای کرمی عزیز
خواستم به خاطر مقاله ها و مطالب بسیار مفیدتون و وقت و حوصله ای که برای پاسخ به سوالات کاربران میزارین ازتون تشکر کنم.واقعا افرادی مثل شما مخصوصا در ایران بسیار کم هستن که بدون چشمداشتی وقت و هزینه میکنن و تجربه و دانش خودشونو در اختیار دیگران قرار میدن.براتون از صمیم قلب آرزوی شادی و موفقیت روز افزون دارم

نظر شما باعث دلگرمی ما هست. خیلی متشکرم

سلام من چندتا سنگ توی کویر پیدا کردم تمام مشخصات شهاب سنگ رو دارن

سلام خسته نباشی سنگی ک حسی ب اهن ربا نداشته باشه خیلی سبک باشع احتمال شهاب سنگو داره؟

بعیده

باسلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان،بنده چندسالی هست چندتا شهابسنگ دارم ولی اصلا نمیدونستم ارزش دارن تا اینکه امروز این مقاله رو خوندم(سپاس از جناب کرمی عزیز)که باعث آگاهیم شدن با اینکه میدونستم شهابسنگن ولی با خوندن مقاله یقین پیدا کردم،یکی از شهابسنگها فلزی هست و اهنربا جذب نمیکنه در حدود صد گرم هست و یکی از فلز و سنگ و دانه های کریستالی ریز که برق میزنه به نظرم این دوتا با ارزشن بقیشون چنان تعریفی نیستن اگر کسی خریدار هست با شماره بنده تماس بگیره بنده ایلام هستم،[email protected]

سلام من دو سه تا سنگ پیدا کردم نمیدونم شهاب سنگه یا یانه میتونم فیلمشو براتون بفرستم

در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس رو ارسال کنید ببینم

سلام
من سال پیش رفته بودم به روستای پدری خودم و مشغول گشت بودم
که متوجه سنگ عجیبی شدم که توسط سیل به منطقه آورده شده بود من که اطلاعاتی از شهاب سنگ داشتم اون رو برداشتم و با خودم آوردم بعد اینکه تمیزش کردم علائمی رو توش مشاهده کردم که با خودم فکر کردم شهاب سنگ باشه
رنگش سیاه هستش _ وقتی چراغ قوه میندازم روش روی سطحش نقطه های ریزی هستن که نور رو منعکس میکنن چیزی مثل شیشه _ جای فرو رفتگی مثل فرو رفتگی که شما گفتین داره _ خیلی ضعیف توسط آهنربا جذب میشه _ ولی وزنش نصبت به حجمش زیاد نیست
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام عکسش رو در قسمت پرسش و پاسخ گوهر شناسی در منو سایت بزارید

سلام بنده یه سنگ باچگالی پاین وبدونه جذب وسبکی خاص که داخل زمین فرورفته بود درآوردم ودارم وتاکنون که بالای چند
صدکیلو سنگ های مختلف که جمع کردم نمونه شوندیدم

يازده روز پيش يك شهاب سنگ به اندازه دانه ارزن خورد به پشت بوم ما سقف رو سوراخ كرد اومد تو همكف سوراخ كرد رفت تو زيرزمين حدود يك متر و يازده سانت رفت تو زمين من كف رو كندم خاكها رو جمع كردم تو گوني بعد با آهن ربا افتادم به جون خاك و بالاخره بعد از يازده روز كار پر زحمت چسبيد به آهن ربا حدود يككيلويي وزنش هست كمي بيشتر نمي دونم چگاليش چقدي ميشه ولي خيال كنم از سياهچاله در رفته به نظر شما ارزشي داره ؟؟!

هیچ شهاب سنگی بی ارزش نیست. ضمن اینکه کف خونه محکمه. شهابسنگ یک کیلویی نمیتونه یک متر زمین رو چال کنه تازه بعد از اینکه سقف رو سوراخ کنه!

من به فسیل علاقه زیادی دارم. واسه همین اگه وقت میکردم میرفتم تو کوه و بیابان و اگه سنگ عجیبی میدیدم برمیداشتم
الان حدودا 4سالی هست که بدلایلی دیگه نتونسم برم. اما یهفته پیش بطور اتفاقی فهمیدم ممکنه این سنگی که دارم شهاب سنگ باشه. ولی نمیدونسم به کی بگم.
اما میخوام چگالیشو به صورت تجربی بررسی کنم. راسی آهنربا رو جذب نمیکنه
ولی تفاوتش با سنگ آتشفشانی چیه

سلام مقاله ای در سایت مبنی بر سنگهای شبیه شهابسنگ نوشته شده که اون رو مطالعه کنید بسیار مفید است

سلام.شهاب سنگ دارم. تماس بگیرین عکسشومیفرستم. [email protected]

باسلام میخواستم باتوجه به شناختی که ازسنگها دارم فکرمیکنم درمیان سنگها چند مورد ازسنگها شهاب سنگ میباشد میخواستم ازشما کارشناسان محترم خواهش کنم باتوجه به عکسهای گرفته شده ارسال نمایم تا شما کارشناسان ملاحظه نمایید ونتیجه ان راعلام نمایید با احترام فراوان

در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت ارسال نمایید

خخخخخخخ یا خود خدا رحم کن حالت خوبه عمو جون

اول میگی اندازه ارزن بعد میگی یک کیلو

شهاب سنگ خریدارم
بالاترین قیمت

من یه شهاب سنگ دارم

سلام مهندس وقت بخیر من دوتا سنگ که نسبت به اطلاعاطی که پیدا کردم شباهت به شهاب سنگ دارند حالا راه تشخیصشون چیه و چگونه به فروش میرسن ممنون

سلام،شهاب سنگ دارم [email protected]

یک نمونه سنگ دارم اگه قبول کنید مقداریشو بران بفرستم آزمایشش باشما

سلام آزمایشگاه بدون هزینه آنالیز انجام نمیدهد

سلام میشه لطفا بگین هزینه آزمایش چقدر میشود و چگونه باید حساب کنیم

سلام برای زیر صد گرم آنالیز و صدور شناسنامه 800 هزار تومان میشه.

سلام من یک شهاب سنگ پیدا کردم تقریبا قهوه ای رنگ هست آهن ربا جذب نمیکند براق هست و در اثر برخورد به زمین خرد شده است و حجم تکه های آن نسبت به اندازه آن سنگین تر هست

[email protected]
یکی از دوست هام شهاب سنگ داره.
اگه خریدارید در خدمتیم

بنده یک الماس 360 گرمی دارم و دنبال مشتری با قیمت خوب هستم ! هزینه ازمایشگاه هم پرداخت میشه !

عزیزم الماس قیراطی هست نه گرمی
برو مطالعه کن بعد بیا چاخان کن 😂
بر ببین الماس کوه نور چند قیراط هستش

سلام اگر مشتری شهاب سنگ پیدا کردم همه را ازتون خریداری مسکنم @kambugyeh

همش دروغه یه عالمه وقت صرف پیدا کردن چندتا شهاب سنگ کردم هیچ خریداری وجود ندارد همه می گن پول بده همش کلکه

کجایی یا تماس با من بگیر

سلام، کسی میدونه که آیا شهاب سنگ شیشه ای هم وجود داره یانه؟ یه سنگ شیشه ای خیلی تیره مایل به سبز با وزن سنگین‌تر از حجمش در مقایسه با سنگ معمولی من دارم ولی نمیدونم چه سنگیه، کسی میتونه کمکم کنه

چگالی گرفتین؟

ببرید آزمایشگاه . یه هزینه معقولی میگیره . اطلاعات کاملی بهتون میده .

وجود داره ولی. ساقی و جنس هم بی تأثیر نیست

احسنت خریدار واقعی وجود نداره

سلام و خسته نباشيد. من سنگي دارم گلابي شكل يك سوراخ بزرگ روي سرش و يك سوراخ كوچك در انتها كه به هم وصل هستن و رنگ سنگ نوك مدادي هستش . نصف سنگ اهنربا راجذب كرده و نصف ديگرش نه جذب ميكند نه دفع. يخ را در دماي اتاق خيلي خيلي سريع اب كرده حتي وقتي انرا در فريزر گذاشتم بعد از ١٠ دقيقه يخهاي فريزر را اب كرد. قطبنما را ميچرخونه. وزنش نصبت به حجمش خيلي زياد هست جوري كه باور كردني نيست.شيشه را عين الماس شيشه بري ميبرد. با پتك ٢٠ كيلويي روي ان كوبيدم خراش هم بر نداشت. وقتي نصف سنگ را در اب بزاريم بعد ١٥ ثانيه كه در مي اوريم نصف سنگ يكرنگ ميشود و نصفش يك رنگه ديگه و بويي مانند گل رز پخش ميكنه بعد از اينكه چند ثانيه در دست خود ميماليم دوباره به رنگ اول باز گشته و بوي گل قطع ميشود. و تراش و قدمت سنگ مال اوايل دوره ساساني هستش.خواهش ميكنم بنده را راهنمايي كنيد اين سنگ چي هستش و ايا ارزش زياد داره خواهشن پاسخ دهيد ممنون ميشم . ايا سنگي با اين خصوصيات هستش؟ اگر حدودا هم شده بگوييد با ارزش هست يا نه . تمامي فيلمهاشم موجوده ايا الماس سياه نيست

سلام تماس بگیر [email protected]

سلام لطفا تماس بگیرید

لطفا تماس بگیرید قطعا ارزشمنده

شما خودت دوره ساسانیش کشف کردی پس کارشناس بزرگی هستید

سلام باید به کجا مراجعه کرد برا ازمایش شهاب سنگ

سلام، مؤسسه گوهر شناسی تحسین دانشگاه خوارزمی تهران. آدرس در انتهای همین مقاله هست.

سلام خسته نباشید من ی سنگ تو زمین در زنجان پیدا کردم ک ۵ متر از زمین و فرو برده بود عکساشو دارم میخواستم ببینم شهاب سنگه

سلام در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت در منو بالا سوال خودتون رو همراه با عکس بزارید

سلام من چند تیکه سنگ پیدا کردم که نسبت به سنگ وزنش خیلی زیاده به رنگ سیاه براق هستن میشه منو راهنمایی کنین که چی هست ممنون

درود بر شما
شها سنگ ۱۸ کیلویی دارم و مطمئن هستم شهاب سنگ هست چون کنار دریاچه ارومیه که فقط تپه نمکی هست برخورد کرده بود و جای برخورد هم مشخص هست ، چطور میشه اینو آزمایش کرد و هزینه اش چقدره و واقعا خریدار هست یا نه ؟
تشکر

سلام در قسمت ارتباط با ما سایت تماس بگیرید جزئیات هزینه آنالیز شهاب سنگ رو بهتون میگن.خریدارش در ایران کمه ولی در خارج کشور زیاد هست.

با عرض سلام .من چند روز پیش مشغول عکاسی بودم . بعد از اینکه خیلی سردم شد از عکاسی دست کشیدم .بعد که خودما گرم کردم وعکسهای که اندخته بودم نگاه کردم متوجه که از چند شهاب سنگ عکس انداختم خواهش راهنمایی کنید . واینم بگم که شبش شهاب بارون بوده

هیچ خریداری وجود نداره باور کنید خریدار داری میل بزنید شهاب سنگ دارم[email protected]

سلام ما یه سنگ پیدا کردیم که نسبت به حجمش خیلی سنگینه،سیاهه و آهنربا میگیرش و‌قطب نماهم که میزاریم پیشش عقربه قطب نما رو منحرف میکنه.خلاصه نشانه های که از اینترنت سرچ کردیم رو داره ولی کسی که شناختی از سنگ عا داره میگه سنگ آهنه نه شهاب سنگ. نظر شما چیه؟ و چطور مطمین بشیم ؟

سلام یک شهاب سنگ چند روز پیش افتاد تو باغچه خونه مون.یه گوله اتیش بود بعد اینکه روش آب ریختم و سرد شد برداشتم و توش پر از رگه های طلا دیده میشه.واقعا زیبا و ارزشمنده.بعد برای فروشش اقدام کردم با چند تا دلال قرار گذاشتیم و منو سوار ماشین کردن و بردن یه محل خلوت و سنگمو ازم گرفتن و خودمم کشتن .

😐

خریدار دارم

فقط کشتن؟

سلام من دنبال ی دوست هستم برای تشخیص سنگهام
من از اصفهان هستم

سلام هزینه و زمان آزمایش سنگ چقده؟ ممنون میشم اگه جواب بدید؟

سلام بسته به وزنش داره. تقریبا از 800 هزار تومان برای صد گرم، و هرچه وزن افزایش پیدا میکنه میره بالاتر.

سلام استاد .باتوجه به اینکه در ایران مشتری خرید.درست و درمونی برای شهابسنگ نیست میشه بفرمایید به چه دلیلی طرف چند میلیون پول برای آزمایش میپردازه. ومثالش خود جنابعالی که تعداد زیادی با آنالیز مطمین ازشون دارید.

ایدی تلگرام من
beh56nam
جعفر آقائی نخطلو.
لطفا پاسخ سوالم را در تلگرام بدهید، البته لطفا.

سلام من محل دقیق سقوط شهاب سنگ بزرگی را میشناسم، حدود ۲۵سال قبل با چشم خودم دیدم و شاهد سقوط شهاب سنگ بودم، حالا اگر جا و محل دقیق را برایتان مشخص کنم پس از پیدا شدن شهاب سنگ آیا به من سهمی از شهاب سنگ خواهد رسید و سهمی خواهم برد؟

سلام، برید پیدا کنید، بعد آزمایشگاه بیارید، تایید که شد دنبال فروشنده باشید همش مال خودتون!

با درود به استاد عزیز آقای کرمی
و به همه دوستان خواننده و مشترک این سایت
دوستان بنده شهاب سنگ های شناسنامه دار مریخی و قمری (ماه ) رو طبق عرف بازار ایران میخرم و شهاب سنگهای بدون مدرک و شناسنامه رو همراه با نظر کارشناس همکار خودمون بدون آنالیز حاظرم بخرم اما همونطور که میدونید خرید شهاب سنگ بدون مدرک و شناسنامه ریسک بزرگی برای سوخت شدن پول خریدار داره و از لحاظ اینکه همه شهاب سنگها گرون و قیمتی نیستن و تعداد بسیار کمی از شهابها هستند که نادر و کمیاب هستند و بندرت یافت میشود و اغلب از گونه های فراوان یافت میشه لذا خرید شهاب های بی مدرک کار ریسک پذیری هست که در قیمت خرید تأثیر بزرگی داره لذا دوستانی که فروشنده هستند بهترین راه بجای دادن قیمت های توهمی و شنیدها اول به آقای استاد کرمی برای صدور شناسنامه و قیمت گذاری مراجعه کنند و بنده خریدار هستم اما اگر به هر دلیلی قادر به انجام این کار نیستن بنده حاظرم طبق تشخیصات اولیه کارشناس شخصی سنگ دوستان رو بخرم و فروشندگان عزیز میتونن با واتساب بنده به شماره ای که خدمتتون میدم برای فروش شهاب سنگ به بنده پیام بدن ، لطفآ فقط جهت فروش نه کارشناسی و کارشناس محترم این صفحه بهترین و با تجربه ترین کارشناس تمام سنگهای جواهری و آسمانی هستند پس لطفا جهت فروش به ایمیل [email protected] پیام بدین
با تشکر ویژه از استاد کرمی و ادمین این سایت

ایمیلتونو چک کنید لطفا

سلام من شهاب سنگ مریخی دارم هزینه ازمایشگاه رو میدم اگر تایید نشد وحتی خسارت از کار افتادگیتون به شرط تایید کارشناس خودتون. [email protected]

سلام بیارید آزمایشگاه، اگر واقعا شهاب سنگ مریخی باشه که ما مشتریش رو داریم

سلام دوست عزیز لطفاً ایمیلتون چک کنید،ممنون هستم

شما صاحب آن شهاب سنگ خواهید بود ، البته قصد توهین ندارم خیلی سنگ آوردند که گفته اند شاهد سقوط بوده اند ولی شهاب سنگ نبودند احتمالا اشتباه برداشته اند شهاب بزرگ در زمین فرو می ره ، مگر سطح خ سخت باشه ، کوچک ها نه ، و آنهایی که فرو رفته اند ممکن است زمانی بیرون بیافتند

سلام خوبی من شهاب سنگ کوچک که ۲ سانت زیرزمین پیداکردم ali

سلام
ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
باید عرض کنم خدمتتون که قیمت شهاب سنگ مریخی به ازای هر گرم بسیار بالاتر از قیمت اعلام شده در جدول شما هست(حتی در ایران)
جهت فروش در خارج از کشور هم میتوان با خریدار در دوبی قرار گذاشت
و جهت تبدیل پول، موسساتی ایرانی در امارات هستند که دلار میگیرند و با کسر کارمزد در ایران به شما ریال میدهند و مشکل تحریم و انتقال پول هم اینگونه حل میشود.

سلام وقت بخیر من یک شهاب سنگ آهنی دارم آیا میشه آدرس وتلفن خریدار دبی رو برام بفرستین ؟باتشکر رسول

کدوم آزمایشگاه بریم؟ توی همه شهرها هست؟؟یا فقط تهرون؟؟

آزمایشگاه سنگ شناسی ما تهران هست، مگر اینکه با پست بفرستید که البته قبلش باید هزینه شو پرداخت کنید

سلام
فسیل هم قیمتی داره مثل شهاب سنگ

سلام برخی فسیل ها خیلی ارزشمندند ولی خریدارشون خیلی خیلی کمه

ایا.برای بعضی ازفسیلهای بسیار نادر چند میلیون ساله دریای که در آن زمان در زمین موجودات نرمتن.درابها.بودن قبل از دایناسورها .خریدار پیدا میشه

بله ولی خیلی خیلی در ایران کم خریدار دارند

سلام جناب کرمی شما مشتری برای خرید شهاب سنگ دارید؟ باتشکر رسول

سلام. خیر عزیز من خودم کلکسیون شهاب سنگ سرتیفیکیت شده دارم . مشتریشون خیلی کمه

سلام من یک شهاب سنگ دارم به آهن ربا ربایش نداره یه پوسته سوخته روش هست تا حدودی یه چیزهای ریزی مثل دانه که وقتی نور بهشون میخوره درخشان میشن و گوگرد هم داخلش هست از طریق برش خوردن سنگ فهمیدم راهنمایی بفرمایید برا فروش

باید بیارین آزمایشگاه. هماتیت هم در برش میتونه درخشان بشه

استاد من سنگ پیدا کردم خیلی نزدیکه به شهاب سنگ قب نما رو منحرف میکنه بعد اهن روبا جذب میکنه وسطش طلایی هست پوستش هم کاملا سیا رنگایه بنفش ابی داره روش

سلام
تکه هایی شهاب سنگ پیدا کردم و یقیت دارم ک شهاب سنگ هستند
لطفا شماره تماس بهم بدید

سلام به قسمت ارتباط با ما مراجعه کنید

لطفاً مرا راهنمایی کنید یک سنگ اندازه یک گردو مشکی. و بسیار درخشنده مثل الماس میدرخشد و بسیار وزن بالایی دارد و لایه زیرینش هم حالت رسی رنگ و مشکی با دانه بندی نمکی ولی مثل الماس میدرخشد.

سلام نمیشه با این توضیحات نظری داد!

سلام چندنمونه سنگ دارم چطورمیتونم عکس هاشون رابرای شمابفرستم که نظربدید

سلام من یه سنگ پیدا کردم فکر کنم چندین هزار سال قدمت داشته باشه چن مثل یه فسیل هست اگر کسی خریدار هست پیام بده یا تماس بگیره 09397488384

سلام فروشنده واقعی با این شماره تماس حاصل نمااییند

سلام هرچقدر شهاب سنگ خواستید سرتیفیکیت شده موجود است. در صورت تمایل با اینستاگرام سنگ شناس در ارتباط باشید

سلام من و دوستم سنگهای زیادی جمع کردیم و اعتقاد داریم سه تا چهارتا از سنگها شهابسنگ هستن چجوری مبتونیم سنگها رو به کارشناس یا آزمایشگاه یا افرادی مثل شما دوست عزیز بدیم تا درستی یا نادرستی اون مشخص بشه ممنون میشم پاسخ بدید

سلام،من یه سنگ پیدا کردم خیلی شباهت داره[email protected]

سلام یه سنگ سیاه پیدا کردم میخواهم عکسش را بفرستم ببینم شهاب سنگ است یا سنگ دیگری است اگر میشود شماره تلگرامتان را بدهید

سلام به اینستاگرام سنگ شناس بفرستید

میتونید ای دی اینستاگرامتون رو بنویسید

سلام [email protected] همچنین میتونید در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس سنگ خودتون رو بزارید

سلام
خوب آقای کرمی
میشه تلگرامتون رو لطف کنید

درود، در پیج اینستاگرام سنگ شناس دایرکت بدین [email protected]

سلام
من یک تیکه سنگ پیدا کردم که وزنش نسبت به سنگهای معمولی بالاست و با آهن ربا قوی تست کردم بهم میچسبند ولی ضعیف

با عرض سلام اقای کرمی من چند نمونه سنگ پیدا کردم ولی نمیدانم کجا و چطور انو نشان بدم اگه امکان داره با من تماس بگیرید یا تلفن خودنگتون را برام بفرستید خیلی خیلی ممنونم

با سلام مقاله مفیدی بود ولی تا خود سنگ را در دست نگیرم نمی توانیم اعتماد کنیم .من سنگ های زیادی دیدم که بی شباهت به این سنگ ها نبود ولی آنها را می انداختم .الان یک سنگ 6سانت طول 3 سانت عرض وسط و ارتفاع 2/5 سانتی دارم در نگاه اول فکر می کردم لاک است ولی شکل آن خیلی مشکوک می باشد این را در بیابان خراسان رضوی پیدا کردم .اگر کسی دیگری آن را به من می داد می انداختم دور .ولی چون با دست خودم از زمین برداشتم تا مشخص شدن آن نگه می دارم اگر ایمیل داشتید تصویر آن را ارسال می کردم

درود دوست عزیز. قطعا سنگهای مشابه شهاب‌سنگ بسیار زیاد هستن و همین علت هست که یافتن شهاب سنگ واقعی سخت و دشوار است. متاسفانه من هم فقط میتونم از روی عکس بهتون بگم مشکوک به شهاب سنگ هست یا خیر. بنابراین بهترین راه بردن اون به آزمایشگاه تشخیص شهاب سنگ است.

سلام. ممنون از اطلاعات مفیدی ک ارائه دادین ، من چنتا سنگ دارم میشه لطف کنین از روی عکس بگین ک مشکوک هستن یا نه .

سلام از روی عکس نمیشه نظری داد. مگر نشانه ها و الگوها بسیار قوی باشن

من بچه بودم دیدم که یک گلوله آتیش در 300 متری من به زمین خورد.
ترسیدم و مدم به بابا بزرگم گفتم گفت اون شیطان بوده که فرشته زدنش و افتاده روی زمین.

خسته نباشی عزیز اگه شبیه لاک و متخلخل میتونه پرلیت باشه که با تناژ بالا و استخراج فروخته میشه و فک کنم بازارشم اشباع باشه

باسلام ودروداین جانب چندقطعه سنگ دارم همگی مشکوک به شهاب سنگ هستندخواستم درصورت امکان برای اثبات اصل بودن یانبودنش کمکم کنیدممنون رنجبر

درود، این مقاله و مقاله انواع شهاب سنگها میتونه کمکتون کنه. تست آهنربا معمولا خیلی کمک میکنه . ولی درنهایت حرف اول و آخر رو آزمایشگاه شهاب سنگ خواهد زد.

سلام
سنگی که خیلی شبیه فلز هست به رنگ نقره ای که خاک تولید میکنه ودرون شیر برفک روش میشینه چیه لطفا راهنمایی کنید

سلام جناب خاستم بگم یه سنگی باابعاد10سانت در10سانت که حدود 4الی5کیلووزن داره وبه سرب شباهت داره میتونید راهنمایی بکنید که احتمالأ چجورسنگی میتونه باشه تشکر مر30

سلام وررود
من یه سنگ پیداکردم البته زیرزمین سنگینی ۱۰کیلومیشه رنگش تیره هستش دهمین طور گرد هستش اما خیلی گردنیست یه کمربند هم دورش هستش فرورفته دهمین طور جای سرانگشت روش هستش
کاملاشبیه به شهاب سنگ گرد قمری هستش که عکسش اینترنت هستش به نظرتان میتونه شهاب باشه

اگر این فاکتورهایی که در مقاله گفته شد رو داره از بودن که می‌تونه، ولی‌ نظر نهایی رو باید کارشناس از نزدیک بررسی کنه…

سلام آقای کرمی من سنگی پیدا کرده ام که سنگینه از سنگ های دیگر و رنگ سیاه تو نظرتون گفتین آزمایشگاه هزینه دارد هزینه اش چند است و آدرس آمازیشگاه بگین ممنون میشم

سلام میتونید ببرین آزمایشگاه گوهرکیپا در دانشگاه خوارزمی تهران اونجا قیمت رو بهتون میگن. بسته به وزنش متغیر هست و هرچه سنگینتر باشه بیشتر میشه هزینه.

من یه سنگی رو کنار دریا پیدا کردم که کلی سنگریزه بهش چسبیده و لابه لاش نقطه نقطه طلاست (از طلاش اطمینان دارم) ولی یه قسمتهاش هم شبیه شیشه و بلوره.بعدش انگار یکی با انگشت شصت فشارش داده علامت انگشت روش هست.ولی وزنش نسبت به حجمش کمتره. من کجا میتونم دقیقا بفهمم که چی پیدا کردم؟

درود، فقط توسط آزمایشگاه تشخیص شهاب سنگ میتونید بفهمید. این نشانه ها اولیه هست. چیزی که نیاز داره علم سنگ شناسی و بررسی این نشانه ها در زیر میکروسکوپ هست.

به نظرم شهاب سنگ پیدا کردم لطفا نظر بدهید.جذب آهن ربا و قطب نما رو به هم میزند چگالی 2.8تقریبا

باید ببرین آزمایشگاه شهاب‌سنگ ، این قضیه چگالی یا جذب آهنربا صرفا نشانه هایی ابتدایی هستن.

کجا هسته آزمایشگاه؟منم یه سنگ توی بیابون پیدا کردم مثل همین عکس های بالاست.

سلام به آزمایشگاه گوهر شناسی گوهرکیپا خوارزمی در دانشگاه تهران مراجعه کنید.

سلام
من ۵ سال هست در زمینه شهاب سنگ بصورت تیوری و علمی فعالم.
در این زمینه شخصا اقدام به ایجاد ازمایشگاه شخصی کردم که موارد زیر کاملا دقیق انجام میشود …
تعیین وزن مخصوص
بررسی جذب مغناطیسی
بررسی خاصیت مغناطیسی
خطوط وید من اشتاتین
بررسی دانه های اولوین
بررسی فلز نیکل
تعیین کلاسیفکشن سنگ
و….

سلام من یک سنگ دارم میخواستم بدونم آیا سنگ آسمانی هست یا زمینی

سلام من همیشه وقتهای آزادم را به جمع کردن سنگهای نیم قیمتی میکنم و در این میان تعدادی سنگ عجیب پیدا کردم که شباهتهایی با شهاب سنگها دارند اگر کسی سر در می آورد [email protected] ایمیل بگذاردتا من عکس سنگهارا برای آن استاد بفرستم.ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

سلام، لطفا آی دی تلگرام خود را بفرمایید. من یه سنگ مشکوک دارم.

لطفا شماره تماس بدهید

دوست عزیز اگر به تست بود که همه میشدن متخصص شهاب سنگ! موضوعی که خیلی مهمه و باید توجه داشت علم پشت این قضیه هست. اینکه تاریخچه یه شهابسنگ مهمه و از کجا اومده و یا اصلا زیر میکروسکوپ دنبال چه نوع بافتی بود فقط از عهده دکترای این رشته برمیاد. همچنین هرکسی هم بعدا بخواد معامله شهاب سنگ کنه نیازمند تایید همین مراکز سنگ شناسی معتبر هست. بنابراین وقت خودتون رو هدر ندید!

باسلام وقت شما بخیر کجاست آدرس آزمایشگاه شما ؟

مقداری شهاب سنگ پیدا کردیم قصد فروش اونها رو داریم انالیز هم کردیم . اگر کسی خریدار بود با ایدی تلگرام بنده تماس بگیره

@hadionline

لاشه من میخوامش صدهزار تومان ازت میخرم بالاتر هم نمیرم

با سلام
با تشکر از مطالب مفید شما، بنده سنگی دارم در حدود 2.5 کیلو که تمامی نشانه های شهاب سنگ بودن را دارد، آیا می توانم با توجه به مدارک آزمایشگاههای داخلی در خارج از کشور بفروشم یا نه؟ و در ضمن هزینه آزمایشگاه داخل چند است. ممنون می شم پاسخ بدید

سلام هزینه آزمایشگاه بسته به وزن سنگ میتونه چندصد هزار تا چند میلیون باشه. فروختن در خارج کشور به این سادگیا نیست و. جدا از مسائل تحریم و انتقال پول، اغلب باید در خارج کشور هم کارشناسی بشه و مورد تایید خریدار قرار بگیره.

سلام اقای کرمی بنده چند تکه شهاب سنگ اصل دارم و قصد فروش دارم اگر مایل به راهنمایی وکمک در این زمینه به بنده هستید تماس بگیرید ممنون

سلام سنگی دارم تشکیل شده از هزاران سنگ ریز ودرشت تقریبا به وزن یکصد کیلو جابجیه اون برام سخته آیا با تصویر میشه تشخیص داد آسمانی هست یا نه

درود، شما باید یه تیکه از اون قسمت خالص سنگ رو با همین اطلاعاتی که دادیم چک کنید. بدیهیه که برررسی وزن مخصوص، الگو ها یا تست های نیکل و.. میتونن راهگشا باشن. همچنین میتونید تیکه خیلی کوچکی از اون رو ببرین آزمایشگاه که هزینه زیاد نشه.

[email protected] سلام لطفا عکس را برام ارسال کنید

سلام من شهاب سنگ دارم آناایز هم بردم .که از تورمالین.یاقوت.دمانتوایدتشکیل شده فروشنده هستم .خریدار واقعی تماس بگیره

همه اینها درون یه شهاب سنگ بوده؟!

سلام یه سنگ 4کیلو و300گرمی اصیل شهاب سنگ که قبل از برخورد باچشم دیده شده رو برای فروش دارم

بیا تلگرام ببینمش میخرم @ahmad8028

سلام منم شهاب دارم خیلی مشکوک اگر کسی خریدار بود به [email protected] پیام بده عکس بفرستم حتا نمونه ثبت شده مشابه هم دار بعضیهاش

سلام، من یک سنگ مشکوک به شهاب دارم، وزنش 2.1 کیلوگرم، و چگالیش حدودا 4، کسی میتونه راهنماییم کنه که شهاب هست یا نه؟ لطفا در تلگرام پیام دهید تا عکساش رو بفرستم.

دوست عزیز، در این مقاله نکات اولیه تشخیص شهاب سنگ گفته شده. بدیهیه که هیچ دانشمندی نمیتونه با یه عکس بگه این شهاب سنگ هست یا خیر. باید ببرین مراکز سنگ شناسی معتبر تا بتونین به این موضوع پی ببرید.

سلام
من تعدادی سنگ مشکوک به اینکه شهاب سنگ باشه را دارم البته احتمال زیادی وجود داره که شهاب سنگ باشند خواستم ببینم کسی میتونه بهم کمک کنه عکسش را بفرستم تا تشخیص بده
سپاس

سلام مطالبي که گرداوريشون نتیجه زحمات شما بود برام بسیار مفید بودند و جالب هم بودند درهر حال سپاسگزارم ازتون و آرزوی موفقیت میکنم برای شما عزیزان

دستتون درد نکنه خیلی خوب بود.

محمد

سلام ..خیلی خیلی عالی ممنون .لطفا پیجتون در اینستا را بفرستید
واقعا مطالب اموزنده و بدرد بخور گذاشتید
خسته نباشید
سپاس

سلام من شهاب سنگ دارم میخوام بفرشم از شهاب سنگ بودنشم مطمنم

من شهاب سنگ دارم خریداران بیان

سلام.فروشنده شهاب سنگ با برگ انالیز و تایید شده هستم.خریدار واقعی به ایدی زیر پی ام بده:
@hossein5052

سلام برگه انالیز میشه بفرستی [email protected]

با سلام و سپاس از شما تا به حال متن فارسی به این کاملی در مورد شهابسنگ ها ندیده بودم ، ومیخواستم بپرسم شما از بین ازمایشگاههای داخل ایران با توجه به محدودیتهای ارسال نمونه به خارج از کشور کدام ازمایشگاه ایرانی رو تایید میکنید برای ارسال نمونه ، با سپاس فراوان

درود ، آزمایشگاه گوهر کیپا خوارزمی بهترین و تنها جای معتبر برای تشخیص شهاب سنگ در ایران هست.

سلام جناب كرمي
خوب هستيد.

ممنون از سايت پر اطلاعاتتون. يكي از دوستان شهاب سنگ داره ، ميخاد هم تشخيصش رو تاييد كنه يعني شناسنامه دارش كنه و هم بفروشتش، مي تونيد كمك كنيد؟
لطفا كمي عجله داريم جواب بنده رو زودتر بديد.

واقعا ممنون

درود برای تشخیص و شناسنامه دار کردنش میتونید ببرین به کیپاجم که نشانی اش هم جستجو کنید در اینترنت هست. منتهی برای فروشش خریدار در ایران بسیار نایاب هست و معمولا به خارج ارسال یا میفروشن. سایتایی مثل ebay یا .. منتهی با توجه به شرایط تحریم بسیار سخت هست انتقال پول و نیازمند یک واسطه در خارج از ایران هستید.

آقای کرمی سلام چطور میشود با شما تماس داشته باسم

سلام از طریق قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس یا سوال خودتون رو بپرسید

سلام ..خیلی خیلی عالی ممنون .لطفا پیجتون در اینستا را بفرستید
واقعا مطالب اموزنده و بدرد بخور گذاشتید
خسته نباشید
سپاس

سپاس از لطفتون، آدرس در خود پایین سایت هم هست. در اینستاگرام sangshenas رو جتسجو کنید پیدامون میکنید

سلام
لطفا راهنمایی کنید
آدرس آزمایشگاه خوارزمی برا شهاب سنگ
سپاسگزارم

سلام در گوگل جستجو کنید کیپاجم و وارد سایت و درخواست آزمایش بدین

سلام لطفا عگسهایی برش خورده با نام فارسی و نشانه گذتاری و بات فلش نشان دادن ،،همه چی از جمله کندر ، نیکل ،و از هر نوع سنگ مریخ ماه،،با نمونه کامل و برش خورده،با اسم فارسی سنگ های گربنی یا دبگر سنگها غقط به دو جرف تنگایسی بسنده کردن که نشد توضیح،،لژفا برای هر نمونه از نوهع و رنگهت و سفتی ،،معلوم لشه،،،،ضمنا من یه سهاب سنگ پیدا کردم به نوع بازالنت زیاد شبیح هست،،و گربنی،،،قسمت هایی گریسیتال مانند داره و شبیح سنگ آتش زنه هست،،سیاه رنگ هست،،و کمی قرمزی هم یه فسمت بت سیاه فاطی سده،،و کریستال سفید با رویه سوخته سباه،،لطفا کمک کنید

سلام دوست عزیز نام انگلیسی هر عکس نوشته شده. منتهی برای توضیح کامل هذکدوم نیاز به مقاله ای جدا داره و نمی شه همه چیز رو یکجا گفت.
برای تشخیص شهاب سنگ راهی جز بردن به آزمایشگاه سنگ شناسی نیست چوم امری کاملا تخصصی و مبتنی بر آزمایش هست.

سلام.آزمایشگاه هزینه ای هم برای تشخیص در بر دارد؟

بله قطعا

سلام من دو عدد شهاب سنگ دارم خواستم بدونم اگرامکان داره عکس براتون بفرستم که راهنمایم کنید

سلام چجوری میشه باهاتون تماس گرفت ؟

شهاب سنگ دارم خریدار زنگم بزنه

دنبال مشتری برای این شهاب سنگم اگر کسی خریداره تماس بگیره وزنش یک کیلوگرمه [email protected] امید

درود خسته نباشید بسیار لذت بردم،می آموزم زگهواره تا گور چون در کمال انتهایی نیست.ممنونم اساتید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

من تست نکردم. این آزمون و خطا هست. باید تست کنین… ولی هر ن…

سلام آیا هر نیترات آهنی برای رنگ کردن عقیق مناسبه؟…

واقعا محشر بود مقالتون…

غلظت محلول ها و زمان غوطه وری نسبی هستند همینطور حرارت دهی و…

سلام خسته نباشید برای رنگ قرمز پر رنگ ، چند گرم باید نیترات…




انواع روشهای تشخیص شهاب سنگ چیست؟ جدول چگالی شهاب سنگها و تعیین چگالی آنها به چه ترتیب است؟ تعیین قیمت شهاب سنگ ها و ارزش گذاری آنها چگونه بوده، مراکز ثبت و قانون مالکیت آنها در کجا قرار دارند. پس با سنگ شناس همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

روشهای فیزیکی اولین قدم در شناسایی شهاب سنگ ها میباشند که تا 80 درصد میتوان نتایج درست و قابل اطمینانی را با استفاده از آنها به دست آورد. همچنین میتوانید ابتدا بدانید کدام سنگ ها از نظر ظاهری نمیتوانند شهاب سنگ باشند . از جمله روش های فیزیکی میتوان به:

اگر شهاب سنگ به تازگی افتاده باشد یک پوسته گداخته 0.5 تا ۱ میلیمتری روی آن وجود دارد. گاهی پوسته سوخته مانند چرم ترک میخورد و تیره رنگ می شود رنگ درون بیشتر شهاب سنگها روشن است ولی اگر نوع کربنی باشد رنگ درون آن سیاه است. پوسته ی گداخته روی شهابسنگهای ماه گاهی حفره دار است. سنگهای کهن فرسایش یافته اند و ممکن است این اثر در آنها قابل مشاهده نباشد. در موارد خاصی بیابان روی سنگها پوسته ای به نام desert varnish درست می کند که نباید با پوسته گداخته اشتباه گرفته شود.چگونه تشخیص شهاب سنگ

شهاب سنگها نبش تیز ندارند. زمانی که وارد جو می شوند نبشهای تیز آنها می پرد و یا ذوب می شود. (البته کاملا گرد هم نیستند.)

بیشتر شهاب سنگها فرورفتگی هایی شبیه به اثر انگشت دارند و اغلب فاقد برجستگی هستند.

شهاب سنگها به طور معمول لایه لایه نیستند و رگه هم ندارند. اغلب به صورت خالص هستند اما در موارد بسیار کم رگه و گاهی خرده سنگ نیز در آنها دیده می شود ولی در رابطه با آئرولیت رگه های سیاه و غیر فلزی میتواند به عنوان معیار تشخیص باشد.

اگر چگالی سنگی زیر 2.5 باشد با احتمال زیاد این سنگ زمینی است. اگر چگالی سنگی بین ۴ تا ۶٫۵ باشد سنگ زمینی است مگر اینکه شهاب سنگ pallasite و mesosiderite باشد که این دو شهاب سنگ تنها شهاب سنگ هایی هستند که چگالیشان بین 4.23 و 4.89 میباشد که در جدول پایین موجود است. سنگ هایی که چگالی بالای 8 داشته باشند هم احتمالا شهاب سنگ نیستند.

شهاب سنگ های کربنی دارای کمترین چگالی در بین شهاب سنگ ها هستند که کمترین چگالی معادل 1.7 متعلق به شهاب سنگ های کربنی CM میباشد. همچنین باید بدانیم که شهاب سنگ های با ترکیب فلدسپاری دارای چگالی کمتر و شهاب سنگ های با ترکیب بازالتی دارای چگالی بیشتر هستند، که همه موارد بالا میتوانند به شناسایی شهاب سنگ کمک کنند.

ویژگی های کانی شناختی، فیزیکی و شیمیایی شهاب سنگ ها تا حدود زیادی می تواند به ما در تشخیص این اجرام آسمانی کمک کند، اما تشخیص قطعی آنها نیازمند انجام آنالیز های دقیق و روش های جدید است . احتمال یافتن شهاب سنگ ها، خصوصا انواع شهاب سنگهای آهنی آنها به دلیل تفاوت جنسشان نسبت به سنگ های اطراف در بیابان ها زیاد است. حال به توضیح انواع روشهای تشخیص شهابسنگ بپردازیم:

این آزمایش تنها باید روی شهاب سنگهایی انجام شود که آهن داشته باشند. شهابسنگ های کوندرایت آهن دار نیز 1 تا 18 درصد نیکل دارند. همچنین سنگهای زمینی منشا گرفته از گوشته نیز دارای نیکل هستند که در این آزمایش باید مورد توجه قرار گیرد.

شناسایی ماکروسکوپی و میکروسکوپی به منظور مطالعات بافتی و تعیین کانی های موجود که دربالا به آنها اشاره شده است. مرحله بعد شامل آنالیزهای شیمیایی آنالیز کلی و نقطه ای به منظور تعیین ترکیب شیمیایی نمونه، شناسایی عناصر شاخص، تعیین ترکیب فازهای کانی شناسایی شده، تشخیص نمونه های مشکوک، بررسی ترکیب شیمیایی شهاب سنگ ها و طبقه بندی آن ها صورت میگیرد.

از جمله روش های آنالیزی در این مرحله میتوان به روش ذوب قلیایی، روش پرتو رامان ، روش ICP – MS ، Ass ، LA – ICP – MS ، NAA و EPMA ، ICP – OES ، میکروسکوپ (PEEM) و روش های MS ، TXRF BSEEDX ، SEMاشاره کرد.

آنالیز ایزوتوپی جهت تعیین ایزوتوپ های اکسیژن به هدف تشخیص نهایی برخی نمونه ها انجام میشود. به طور کلی در این فرایند تفاوت فراوانی O16 نسبت به 17 و O18 مطالعه میشود. ایزوتوپ O16 یک ایزوتوپ اولیه است که از هیدروژن و هلیم به تنهایی تشکیل شده است و دو ایزوتوپ دیگر ثانویه هستند. این تغییرات ایزوتوپی تابعی از سن، اندازه، فلزی بودن و محل قرار گیری سیاره مادر است.

دامنه تغییرات تركيب برای کندریت های کربن بزرگتر از گروه های عادی و انستاتیت میباشد. در بین کندریت های کربن محدوده بزرگ برای CM.CB.CH.CR بیانگر درجات مختلفی از دمای پایین هستند که تغییرات آب به تولید فیلوسیلیکات غنی شده از ایزوتوپ های سنگین منجر شده است.

مقدار بسیار کمی از شهاب سنگ های CV با تشکیل فیلو سیلیکات همراه نیست که ممکن است علت این ناهمگونی به دلیل حضور فازهای نسوز غنی از O16 باشد. براساس شکل بالا ترکیب ایزوتوپی انستاتیت غیر قابل تشخیص میباشد و بیانگر این است که این نمونه ها سنگ بنای عمده برای سیاره زمین هستند. از ویژگی های مشخصه CM وجود مقادیر تقریبا مساوی سیلیکات دما بالا و بی آب ( نظیر پیروکسن الیوین) و در دمای پایین مواد معدنی خاک رس ابدار است.

در ایران، افغانستان، تاجیکستان، ژاپن پیدا کننده شهاب سنگ مالک آن است. در دانمارک، سوئیس شهاب سنگ کشف شده جز اموال دولتی است و باید به موزه تحویل داده شود ولی بهای قیمت شهاب سنگ به یابنده تحویل داده میشود. در هندوستان بدون جبران خسارت به سازمان زمین شناسی تعلق میگیرد. در بعضی کشورها نیز بین یابنده و مالک زمین تقسیم میشود.

در کشور ما به دلیل وجود دشت ها و بیابان های وسیع نمونه های زیادی که احتمال می رود شهاب سنگ باشند، جمع آوری شده است، به همین دلیل با توجه به ارزش علمی و همچنین ارزش بالای تجاری آنها در دنیا، می بایست تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت پذیرد و آزمایشگاه هایی با تکنولوژی های روز دنیا جهت شناسایی و صدور شناسنامه در داخل کشور احداث گردد.

کارت شناسایی تصویری از برخی موزه ها و مجموعه های برجسته جهان از جمله National Museum of D’Histoire Naturelle (پاریس)، مجموعه شهاب سنگ های اسکار E.Monnig (فورت ورث، تگزاس)، موزه بریتانیا و آزمایشگاه شهاب سنگی آمریکا صادر میشود که قیمت شهاب سنگ را افزایش می دهند. انجمن بین المللی گرد آوری شهاب سنگ (IMCA) برای ایجاد استاندارد در بازار شهابسنگ اختصاص داده شده و اعضای لوگو IMCA را در وب سایت خود نشان می دهند.

از جمله مراکز معتبر شناسایی و شناسنامه دار کردن شهاب سنگ ها میتوان به آزمایشگاه شهاب سنگی Cascadia گروه زمین شناسی دانشگاه ایالتی پورتلند، خدمات شهری نیجریه (NEMS)، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، گروه زمین و علوم سیاره ای موزه تاریخ طبیعی آمریکا نیویورک، مؤسسه ژئوفیزیک و زمین شناسی هاوایی دانشکده علوم علمی و مهندسی اقیانوس و زمین دانشگاه هاوایی، گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه آرکانزاس، مرکز فضایی ناسا جانسون، گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه ایالتی آریزونا، کاتالوگ شهاب سنگ موزه تاریخ طبیعی شیکاگو، دانشگاه واشنگتن سنت لوئیس، بخش کانی شناسی موزه تاریخ طبیعی لندن، موسسه تحقیقات علوم سیاره ای دانشگاه آزاد میلتون کینز انگلستان، دانشگاه کازابلانکا دانشکده علوم -گروه علوم زمین ، موزه National D Histoire Naturelle پاریس، فرانسه موزه Naturhistorisches وین اتریش، موزه Naturkunde برلین – آلمان اشاره کرد.

فرصت ویژه
شهاب سنگتان را از ما خریداری کنید با قیمت بسیار مناسب_از یک میلیون داریم به بالا

سلام چجوری عکس برایتان ارسال کنم؟

سلام ،خسته نباشید
من شهاب سنگی دارم از نوع سنگی آهنی
که میخوام باهمان شرایط خودتون بفروش برسونمش،
ممنون هستم که بامن تماس بگیرید[email protected]
عبدی

سلام .حریدار واقعی شهاب سنگ کجا وجود دارد ،؟

داخل ایران کمه. اگ بتونین در خارج کشور بفروشین راحت تره

سلام وقت بخیر
من یه سنگ پیدا کردم شکلش خیلی شبیه شهاب سنگه رنگش هم سیاهه اگه بشه واسه تشخیصش کمکم کنین ممنون میشم

سلام،چون من صحرا زیاد میرم سنگای زیادیجمع آوری کردم،میتونین از عکس تشخیص اولیه بدین حالا بعدش تا آزمایشگاه؟

چند عدد شهاب سنگ دارم
اگه خریدار باشه
انالیزم میکنیم اگه شهاب بودنش ثابت شد خرجش با اون اگه نبود با من
از قیمت کم میکنیم

سلام من میخوام

سلام استاد.
من حدود ۱۴ سال پیش از خونه یکی از اقواممون در روستایی از گیلان در حال برگشت بودیم که ناگهان نوری شبیه به روشن شدن مهتابی خانه گی دیدم داره تمام محیط را روشن میکنه . اول فقط صدا بود بعد اون نور مثل مهتابی روشن شد و تمام دشت شالیزار رو روشن و نورانی کرد. در هیچ زمانی از عمرم همچین چیز عجیبی ندیدم . بعد من و مادر و فامیلمون دیدیم که یه چیزی که پشتش نور فراوانی داره از کنار ما عبور کرد . البته با فاصله شاید یک کیلومتر حداکثر و بعد در پشت خانه فامیل مون فرود اومد . اونها چیزی نفهمیدن اما من تشخیص دادم که شهاب سنگ بود و بسیار بسیار پر نور. حالا با توجه به زمان زیادی که ازش گزشته و من ارزشش را نمیدونستم میخاستم بدونم وزن اون حدودا چقدر تخمین زده میشه و آیا اکثر شهاب سنگ ها ارزش بالایی دارند؟ البته خیلی وقت فامیلمون از دنیا رفته و ما دیگه اونجا نمیریم. و من خیلی ناراحتم چرا پولدار نشدم و دنبال عجیب ترین چیزی که تو زندگیم دیدم نرفتمچگونه تشخیص شهاب سنگ

سلام من ۳ تیکه شهاب سنگ دارم هرکی مشتری داره ایمیل بزنه[email protected]

سلام من یک تکه سنگ دارم که شباهت بسیار زیادی با شهاب سنگ دارد نشانه های اولیه که داخل سایت برای تشخیص گفته شده با سنگ که پیدا کرده ام مطابقت دارد لطفاً کسی می‌تونه کمک کنه

سلام.اگر کسی خریدار شهاب سنگ سراغ داره ایمیل بده [email protected]
با مدارک کامل در اختیارش میزارم.

سلام من یه سنگ پیدا کردم که به یک شهاب سنگ خیلی شباهت داره اگه کسی خریدار هست لطفا تماس بگیرید
شماره تلفن [email protected]

شهاب سنگی دارم دو تن وزن شه

سلام
یه سنگ دارم رنگش سفیده و حدود ۲ سانت در ۲ سانته و به شکل تقریبا مربع گرد هستش، وزنش حدود 1200 گرمه که بسیار عجیب به نظر میرسه اما روی آب شناور میمونه و نور رو هم از خودش رد می کنه
یه نفر با اسب سفید اومد اینو بهم داد ^_^
کسی اگه بخواد شهاب سنگ پیدا کنه باید بره تو کویر و چند نفری با تجهیزات، جی پی اس ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی، بعد تجهیزات آزمایشی با خودت ببری و مثلا تپ چادر تست کنی ببینی اگه شهاب هست ۱۰۰ کیلومتر با خودت حملش کنی!
آخرشم باید کلی پول تست آزمایشگاه و صدور شناسنامه بدی و اینکه اگر مشتری هم براش پیدا بشه و خیلی با مرام باشه، نصف ارزش واقعی ازت میخره و سود اصلی رو اون میبره که هیچ زحمتی نکشیده و هلو برو تو گلو

سلام . من یه شهاب سنگ صدو پنجاه کیلویی دارم که حتی از جایی که شهاب سنگ رو پیدا کردم با برخورد به زمین یه حفره بزرگ ایجاد کرده داخل زمین . چند تست هم روش انجام شده و ما مطمن هستیم که شهاب سنگه . اما سه تیکه شده

سلام من یه سنگ پیدا کردم ۹۲۵ گرم وزنشه بیرونش سیاهه و فرو رفتگی انگشتی داره یه تیکه ازش شکستم داخلش کرم رنگ هستش آهن ربا رو جذب میکنه کسی مشتری هست رنگ بزنه
۰۹۱۲۸۸۷۷۴۸۵

سلام من چند تا سنگ پیدا کردم که تمام خواص فیزیکی یک شهاب سنگ رو داره و شکل عجیبی هم داره و یه جورایی به هم مرتبط هستند و مثل یک پازل در کنار هم قرار میگیرند و یک سنگ بزرگتری را تشکیل میدند.من میتونم عکسشو هم براتون بفرستم که اگه بنظرتون اگه شهاب سنگ است بفرستم تهران برای آزمایش

من یک سنگ دارم شما درباره‌شان لطفا نطر بدین ممنون میشم عکس رامیفرستم

سلام چگالی4.22شهاب سنگ است یا نه

سلام در جدول مشخصه. ضمن اینکه چگالی فقط یه فاکتوره. تشخیص شهابسنگ مجموعه ای از فاکتور ها هست

سلام من خریدارخوب سراغ دارم ۳ملیون هزینه تست هست همونجا پول روبه خریدارمیدید درست بودبرمیگرده[email protected]

سلام من سنگی دارم که وقتی در دست قرار میگیره احساس نرمی میکنی و رنگش ثابت نیس رنگ قابل تغییره میخواستم ببینم قیمتی هست یا نیس

سلام من جایی رو پیدا کردم که محل برخورد چندین شهاب سنگ هست که بعضی از دهانه ها به دریاچه تبدیل شدن و دهانه های کوچیک زیادی هم اطرافشون هست و تا دلت بخواد شهاب سنگ اونجا هست.کمی تحقیق کردم و دیدم یه جای همون اطراف شانسی دیدیم ماشین خاموش سربالایی میره و دیگه یقین پیدا کردم که شهاب سنگ هستن هیچ احدی هم بجز خودم و یکی از دوستام از اینجا خبر نداره.اگه مشتری واقعی داشتی خبرم کن قول میدم میلیارد پول خورد بشه واسه همه ما

سلام محل برخورد چند شهاب سنگ رو پیدا کردم که از گودال هایی که داخل کوهستان درست کردن میشه یقین پیدا کرد که محل برخورد شهاب سنگ هستن.قطر بزرگترین گودال 700 متره و کوچکترین 90-80 متر. دو گودال بزرگ پر اب هستن و اب داخلشون سمیه گودال کوچیکه خشکه که قطرش 90 متره و عمقش 10-15 متر اگه کسی تمایل به کشف شهاب سنگ داره یا بیاد باهم بریم اکتشاف یا مبلغی رو بهم بده که جاها رو نشونش بدم. مردم محلی اون مناطق نمیدونن این گودال ها از کی و چطور ساخته شدن خیال میکنن طبیعی هستن.از داخل گوگل ارث هم به راحتی میشه فهمید که محل برخورد بزرگی رخ داده اینم شمارم اگه مرد عمل یا مرد دست به جیبی هستی من درخدمتم. اهل خوزستانم 09165260640 پیام بدید که جواب بدم یا حق

دوتا سوال
۱. چرا در آزمایشات خود در این دفتر کذایی هیچ نوع مشخصه ای از سنگ از جمله گروه متعلقه و یا وزن مخصوص رو نمیزنین و صرفا میزنین مثلا کندورایت. لازم به ذکره برا تشخیص کندورایت بودن اکثر اونایی که تجربه ای در این زمینه دارند به راحتی میتونند اون رو تشخیص بدن تنها برای تعیین گروه و مشخصات میاد آزمایشگاه که اونم شما درج نمیکنید
۲. با قیمتهای فوق بهتره به دوستان قبل از آنالیز اعلام کنید که حتی در صورت شهاب بودن بعضی از اونها با توجه به وزنشون؛ هزینه آنالیز خودش رو هم درنمیاره!!!

1- تعیین نوع شهابسنگ در گروه در صورت درخواست صاحب اون با هزینه اندکی تعیین میشه و کار سختی نیست. از هر 50 تا نمونه ای که میاد فقط یه دونه شون شهابسنگ درمیاد. اگر کسی مطمئن بود که اینهمه خطا وجود نداشت.
2- بله بهمین دلیله که هر سنگی تو بیابون دیدید دلیل به شهابسنگ بودن نیست. شهابسنگها و اجرام آسمانی پیدا کردنشون خیلی سخت و کمیاب هستند.

با عرض سلام وادب احترام خدمت شما بزرگواران و استادان من یک شهاب سنگ به وزن تقریبی یک کیلو دارم و عکسهاش هم موجوده در صورتی که خریداری وجود داشته باشه ممنون میشم همکاری کنیم .

قدیما میبردن کفتر نشون میدادن…

سلام من یه تیکه سنگ درحد۳کیلو ازکوهای نیشابورپیداکردم میخواستم ببینم این شهاب سنگ نیست ممنون

سلام‌۳۰ میلیون هزینه ازمایشگاه میشه اگر پرداخت میکنی خریدار هست

چه خبره 30 میلیون! شما زیر نظر کدوم موسسه علمی هستید؟

داداش دانشگاه اصفحان تشخیس میده با یک ملیون پونصد سرچ کن می فهمی شناسنامه هم بهت میده

سلام کجا می تونیم بفروشیم آیا خریدار وجود داره؟

سلام من شهب سنگی پیدا کردم وتا حدودی همه ازلاعات مربوط به شهاب سنگ رو داره وآهن ربا رو به خودش به شدت جذب میکنه

سلام من سنگ سیاهی راپیداکردم که دانه های به رنگ توسی و قهوای داره وقتی نوربخش میگیرم رنگ توسیش برق میزنه وآهنربا را ضعیف میگیر

سلام من دوسه روز پیش رفتم کوه یه سنگ پیدا کردم احساس میکنم شهاب سنگ باشه.چ جوری بفهمم ک همچین چیزی هست یا نه

باسلام و عرض ادب خدمت استاد محترم. استاد بنده در حدود سه چهار سالی میشه چندتا شهابسنگ پیدا کردم و به تازگی از قیمتی. بودن شهابسنگ مطلع شدم،عرض شود نسبت به اطلاعات نصفه و نیمه ای که از اینترنت کسب کردم یقینن شهابسنگن ولی باز باید نظر استاد اهل فن در موردشون بدونم،یکی از سنگها دانه های ریز شیشه مانند دارند که برق میزند جنسش به ظاهر فلز و سنگه و نسبت به حجمش وزنش بیشتره یکی دیگه هم تقریبا 90درصد فلزه ولی زیر 2درصد جذب اهنربا میشه این دو مورد برام جالب بود حقیقتا تو این اوضاع بد اقتصادی به هیچ وجه توان هزینه کردن ندارم اگر برای جنابعالی مقدور هست عکسشون بفرستم خدمتتون که ببینید شاید بنده کلا اشتباه کرده باشم هرچند نظر چند نفر پرسیدم تایید کردن ولی هیچکدام دانش و معلومات کافی نداشتن ،استاد اگه میشه وقت بذارید ممنون میشم

سلام از روی عکس نمیشه شهابسنگ تشخیص داد. عکاسشو بفرستید در پرسش و پاسخ سایت و اگر مشکوک بود ببرین ازمایشگاه

سلام کسی رو دارید تشخیص بده؟؟

سلام بیارید آزمایشگاه گوهرشناسی دانشگاه خوارزمی تهران

سلام آقای کرمی عزیز
خواستم به خاطر مقاله ها و مطالب بسیار مفیدتون و وقت و حوصله ای که برای پاسخ به سوالات کاربران میزارین ازتون تشکر کنم.واقعا افرادی مثل شما مخصوصا در ایران بسیار کم هستن که بدون چشمداشتی وقت و هزینه میکنن و تجربه و دانش خودشونو در اختیار دیگران قرار میدن.براتون از صمیم قلب آرزوی شادی و موفقیت روز افزون دارم

نظر شما باعث دلگرمی ما هست. خیلی متشکرم

سلام من چندتا سنگ توی کویر پیدا کردم تمام مشخصات شهاب سنگ رو دارن

سلام خسته نباشی سنگی ک حسی ب اهن ربا نداشته باشه خیلی سبک باشع احتمال شهاب سنگو داره؟

بعیده

باسلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان،بنده چندسالی هست چندتا شهابسنگ دارم ولی اصلا نمیدونستم ارزش دارن تا اینکه امروز این مقاله رو خوندم(سپاس از جناب کرمی عزیز)که باعث آگاهیم شدن با اینکه میدونستم شهابسنگن ولی با خوندن مقاله یقین پیدا کردم،یکی از شهابسنگها فلزی هست و اهنربا جذب نمیکنه در حدود صد گرم هست و یکی از فلز و سنگ و دانه های کریستالی ریز که برق میزنه به نظرم این دوتا با ارزشن بقیشون چنان تعریفی نیستن اگر کسی خریدار هست با شماره بنده تماس بگیره بنده ایلام هستم،[email protected]

سلام من دو سه تا سنگ پیدا کردم نمیدونم شهاب سنگه یا یانه میتونم فیلمشو براتون بفرستم

در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس رو ارسال کنید ببینم

سلام
من سال پیش رفته بودم به روستای پدری خودم و مشغول گشت بودم
که متوجه سنگ عجیبی شدم که توسط سیل به منطقه آورده شده بود من که اطلاعاتی از شهاب سنگ داشتم اون رو برداشتم و با خودم آوردم بعد اینکه تمیزش کردم علائمی رو توش مشاهده کردم که با خودم فکر کردم شهاب سنگ باشه
رنگش سیاه هستش _ وقتی چراغ قوه میندازم روش روی سطحش نقطه های ریزی هستن که نور رو منعکس میکنن چیزی مثل شیشه _ جای فرو رفتگی مثل فرو رفتگی که شما گفتین داره _ خیلی ضعیف توسط آهنربا جذب میشه _ ولی وزنش نصبت به حجمش زیاد نیست
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام عکسش رو در قسمت پرسش و پاسخ گوهر شناسی در منو سایت بزارید

سلام بنده یه سنگ باچگالی پاین وبدونه جذب وسبکی خاص که داخل زمین فرورفته بود درآوردم ودارم وتاکنون که بالای چند
صدکیلو سنگ های مختلف که جمع کردم نمونه شوندیدم

يازده روز پيش يك شهاب سنگ به اندازه دانه ارزن خورد به پشت بوم ما سقف رو سوراخ كرد اومد تو همكف سوراخ كرد رفت تو زيرزمين حدود يك متر و يازده سانت رفت تو زمين من كف رو كندم خاكها رو جمع كردم تو گوني بعد با آهن ربا افتادم به جون خاك و بالاخره بعد از يازده روز كار پر زحمت چسبيد به آهن ربا حدود يككيلويي وزنش هست كمي بيشتر نمي دونم چگاليش چقدي ميشه ولي خيال كنم از سياهچاله در رفته به نظر شما ارزشي داره ؟؟!

هیچ شهاب سنگی بی ارزش نیست. ضمن اینکه کف خونه محکمه. شهابسنگ یک کیلویی نمیتونه یک متر زمین رو چال کنه تازه بعد از اینکه سقف رو سوراخ کنه!

من به فسیل علاقه زیادی دارم. واسه همین اگه وقت میکردم میرفتم تو کوه و بیابان و اگه سنگ عجیبی میدیدم برمیداشتم
الان حدودا 4سالی هست که بدلایلی دیگه نتونسم برم. اما یهفته پیش بطور اتفاقی فهمیدم ممکنه این سنگی که دارم شهاب سنگ باشه. ولی نمیدونسم به کی بگم.
اما میخوام چگالیشو به صورت تجربی بررسی کنم. راسی آهنربا رو جذب نمیکنه
ولی تفاوتش با سنگ آتشفشانی چیه

سلام مقاله ای در سایت مبنی بر سنگهای شبیه شهابسنگ نوشته شده که اون رو مطالعه کنید بسیار مفید است

سلام.شهاب سنگ دارم. تماس بگیرین عکسشومیفرستم. [email protected]

باسلام میخواستم باتوجه به شناختی که ازسنگها دارم فکرمیکنم درمیان سنگها چند مورد ازسنگها شهاب سنگ میباشد میخواستم ازشما کارشناسان محترم خواهش کنم باتوجه به عکسهای گرفته شده ارسال نمایم تا شما کارشناسان ملاحظه نمایید ونتیجه ان راعلام نمایید با احترام فراوان

در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت ارسال نمایید

خخخخخخخ یا خود خدا رحم کن حالت خوبه عمو جون

اول میگی اندازه ارزن بعد میگی یک کیلو

شهاب سنگ خریدارم
بالاترین قیمت

من یه شهاب سنگ دارم

سلام مهندس وقت بخیر من دوتا سنگ که نسبت به اطلاعاطی که پیدا کردم شباهت به شهاب سنگ دارند حالا راه تشخیصشون چیه و چگونه به فروش میرسن ممنون

سلام،شهاب سنگ دارم [email protected]

یک نمونه سنگ دارم اگه قبول کنید مقداریشو بران بفرستم آزمایشش باشما

سلام آزمایشگاه بدون هزینه آنالیز انجام نمیدهد

سلام میشه لطفا بگین هزینه آزمایش چقدر میشود و چگونه باید حساب کنیم

سلام برای زیر صد گرم آنالیز و صدور شناسنامه 800 هزار تومان میشه.

سلام من یک شهاب سنگ پیدا کردم تقریبا قهوه ای رنگ هست آهن ربا جذب نمیکند براق هست و در اثر برخورد به زمین خرد شده است و حجم تکه های آن نسبت به اندازه آن سنگین تر هست

[email protected]
یکی از دوست هام شهاب سنگ داره.
اگه خریدارید در خدمتیم

بنده یک الماس 360 گرمی دارم و دنبال مشتری با قیمت خوب هستم ! هزینه ازمایشگاه هم پرداخت میشه !

عزیزم الماس قیراطی هست نه گرمی
برو مطالعه کن بعد بیا چاخان کن 😂
بر ببین الماس کوه نور چند قیراط هستش

سلام اگر مشتری شهاب سنگ پیدا کردم همه را ازتون خریداری مسکنم @kambugyeh

همش دروغه یه عالمه وقت صرف پیدا کردن چندتا شهاب سنگ کردم هیچ خریداری وجود ندارد همه می گن پول بده همش کلکه

کجایی یا تماس با من بگیر

سلام، کسی میدونه که آیا شهاب سنگ شیشه ای هم وجود داره یانه؟ یه سنگ شیشه ای خیلی تیره مایل به سبز با وزن سنگین‌تر از حجمش در مقایسه با سنگ معمولی من دارم ولی نمیدونم چه سنگیه، کسی میتونه کمکم کنه

چگالی گرفتین؟

ببرید آزمایشگاه . یه هزینه معقولی میگیره . اطلاعات کاملی بهتون میده .

وجود داره ولی. ساقی و جنس هم بی تأثیر نیست

احسنت خریدار واقعی وجود نداره

سلام و خسته نباشيد. من سنگي دارم گلابي شكل يك سوراخ بزرگ روي سرش و يك سوراخ كوچك در انتها كه به هم وصل هستن و رنگ سنگ نوك مدادي هستش . نصف سنگ اهنربا راجذب كرده و نصف ديگرش نه جذب ميكند نه دفع. يخ را در دماي اتاق خيلي خيلي سريع اب كرده حتي وقتي انرا در فريزر گذاشتم بعد از ١٠ دقيقه يخهاي فريزر را اب كرد. قطبنما را ميچرخونه. وزنش نصبت به حجمش خيلي زياد هست جوري كه باور كردني نيست.شيشه را عين الماس شيشه بري ميبرد. با پتك ٢٠ كيلويي روي ان كوبيدم خراش هم بر نداشت. وقتي نصف سنگ را در اب بزاريم بعد ١٥ ثانيه كه در مي اوريم نصف سنگ يكرنگ ميشود و نصفش يك رنگه ديگه و بويي مانند گل رز پخش ميكنه بعد از اينكه چند ثانيه در دست خود ميماليم دوباره به رنگ اول باز گشته و بوي گل قطع ميشود. و تراش و قدمت سنگ مال اوايل دوره ساساني هستش.خواهش ميكنم بنده را راهنمايي كنيد اين سنگ چي هستش و ايا ارزش زياد داره خواهشن پاسخ دهيد ممنون ميشم . ايا سنگي با اين خصوصيات هستش؟ اگر حدودا هم شده بگوييد با ارزش هست يا نه . تمامي فيلمهاشم موجوده ايا الماس سياه نيست

سلام تماس بگیر [email protected]

سلام لطفا تماس بگیرید

لطفا تماس بگیرید قطعا ارزشمنده

شما خودت دوره ساسانیش کشف کردی پس کارشناس بزرگی هستید

سلام باید به کجا مراجعه کرد برا ازمایش شهاب سنگ

سلام، مؤسسه گوهر شناسی تحسین دانشگاه خوارزمی تهران. آدرس در انتهای همین مقاله هست.

سلام خسته نباشید من ی سنگ تو زمین در زنجان پیدا کردم ک ۵ متر از زمین و فرو برده بود عکساشو دارم میخواستم ببینم شهاب سنگه

سلام در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت در منو بالا سوال خودتون رو همراه با عکس بزارید

سلام من چند تیکه سنگ پیدا کردم که نسبت به سنگ وزنش خیلی زیاده به رنگ سیاه براق هستن میشه منو راهنمایی کنین که چی هست ممنون

درود بر شما
شها سنگ ۱۸ کیلویی دارم و مطمئن هستم شهاب سنگ هست چون کنار دریاچه ارومیه که فقط تپه نمکی هست برخورد کرده بود و جای برخورد هم مشخص هست ، چطور میشه اینو آزمایش کرد و هزینه اش چقدره و واقعا خریدار هست یا نه ؟
تشکر

سلام در قسمت ارتباط با ما سایت تماس بگیرید جزئیات هزینه آنالیز شهاب سنگ رو بهتون میگن.خریدارش در ایران کمه ولی در خارج کشور زیاد هست.

با عرض سلام .من چند روز پیش مشغول عکاسی بودم . بعد از اینکه خیلی سردم شد از عکاسی دست کشیدم .بعد که خودما گرم کردم وعکسهای که اندخته بودم نگاه کردم متوجه که از چند شهاب سنگ عکس انداختم خواهش راهنمایی کنید . واینم بگم که شبش شهاب بارون بوده

هیچ خریداری وجود نداره باور کنید خریدار داری میل بزنید شهاب سنگ دارم[email protected]

سلام ما یه سنگ پیدا کردیم که نسبت به حجمش خیلی سنگینه،سیاهه و آهنربا میگیرش و‌قطب نماهم که میزاریم پیشش عقربه قطب نما رو منحرف میکنه.خلاصه نشانه های که از اینترنت سرچ کردیم رو داره ولی کسی که شناختی از سنگ عا داره میگه سنگ آهنه نه شهاب سنگ. نظر شما چیه؟ و چطور مطمین بشیم ؟

سلام یک شهاب سنگ چند روز پیش افتاد تو باغچه خونه مون.یه گوله اتیش بود بعد اینکه روش آب ریختم و سرد شد برداشتم و توش پر از رگه های طلا دیده میشه.واقعا زیبا و ارزشمنده.بعد برای فروشش اقدام کردم با چند تا دلال قرار گذاشتیم و منو سوار ماشین کردن و بردن یه محل خلوت و سنگمو ازم گرفتن و خودمم کشتن .

😐

خریدار دارم

فقط کشتن؟

سلام من دنبال ی دوست هستم برای تشخیص سنگهام
من از اصفهان هستم

سلام هزینه و زمان آزمایش سنگ چقده؟ ممنون میشم اگه جواب بدید؟

سلام بسته به وزنش داره. تقریبا از 800 هزار تومان برای صد گرم، و هرچه وزن افزایش پیدا میکنه میره بالاتر.

سلام استاد .باتوجه به اینکه در ایران مشتری خرید.درست و درمونی برای شهابسنگ نیست میشه بفرمایید به چه دلیلی طرف چند میلیون پول برای آزمایش میپردازه. ومثالش خود جنابعالی که تعداد زیادی با آنالیز مطمین ازشون دارید.

ایدی تلگرام من
beh56nam
جعفر آقائی نخطلو.
لطفا پاسخ سوالم را در تلگرام بدهید، البته لطفا.

سلام من محل دقیق سقوط شهاب سنگ بزرگی را میشناسم، حدود ۲۵سال قبل با چشم خودم دیدم و شاهد سقوط شهاب سنگ بودم، حالا اگر جا و محل دقیق را برایتان مشخص کنم پس از پیدا شدن شهاب سنگ آیا به من سهمی از شهاب سنگ خواهد رسید و سهمی خواهم برد؟

سلام، برید پیدا کنید، بعد آزمایشگاه بیارید، تایید که شد دنبال فروشنده باشید همش مال خودتون!

با درود به استاد عزیز آقای کرمی
و به همه دوستان خواننده و مشترک این سایت
دوستان بنده شهاب سنگ های شناسنامه دار مریخی و قمری (ماه ) رو طبق عرف بازار ایران میخرم و شهاب سنگهای بدون مدرک و شناسنامه رو همراه با نظر کارشناس همکار خودمون بدون آنالیز حاظرم بخرم اما همونطور که میدونید خرید شهاب سنگ بدون مدرک و شناسنامه ریسک بزرگی برای سوخت شدن پول خریدار داره و از لحاظ اینکه همه شهاب سنگها گرون و قیمتی نیستن و تعداد بسیار کمی از شهابها هستند که نادر و کمیاب هستند و بندرت یافت میشود و اغلب از گونه های فراوان یافت میشه لذا خرید شهاب های بی مدرک کار ریسک پذیری هست که در قیمت خرید تأثیر بزرگی داره لذا دوستانی که فروشنده هستند بهترین راه بجای دادن قیمت های توهمی و شنیدها اول به آقای استاد کرمی برای صدور شناسنامه و قیمت گذاری مراجعه کنند و بنده خریدار هستم اما اگر به هر دلیلی قادر به انجام این کار نیستن بنده حاظرم طبق تشخیصات اولیه کارشناس شخصی سنگ دوستان رو بخرم و فروشندگان عزیز میتونن با واتساب بنده به شماره ای که خدمتتون میدم برای فروش شهاب سنگ به بنده پیام بدن ، لطفآ فقط جهت فروش نه کارشناسی و کارشناس محترم این صفحه بهترین و با تجربه ترین کارشناس تمام سنگهای جواهری و آسمانی هستند پس لطفا جهت فروش به ایمیل [email protected] پیام بدین
با تشکر ویژه از استاد کرمی و ادمین این سایت

ایمیلتونو چک کنید لطفا

سلام من شهاب سنگ مریخی دارم هزینه ازمایشگاه رو میدم اگر تایید نشد وحتی خسارت از کار افتادگیتون به شرط تایید کارشناس خودتون. [email protected]

سلام بیارید آزمایشگاه، اگر واقعا شهاب سنگ مریخی باشه که ما مشتریش رو داریم

سلام دوست عزیز لطفاً ایمیلتون چک کنید،ممنون هستم

شما صاحب آن شهاب سنگ خواهید بود ، البته قصد توهین ندارم خیلی سنگ آوردند که گفته اند شاهد سقوط بوده اند ولی شهاب سنگ نبودند احتمالا اشتباه برداشته اند شهاب بزرگ در زمین فرو می ره ، مگر سطح خ سخت باشه ، کوچک ها نه ، و آنهایی که فرو رفته اند ممکن است زمانی بیرون بیافتند

سلام خوبی من شهاب سنگ کوچک که ۲ سانت زیرزمین پیداکردم ali

سلام
ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
باید عرض کنم خدمتتون که قیمت شهاب سنگ مریخی به ازای هر گرم بسیار بالاتر از قیمت اعلام شده در جدول شما هست(حتی در ایران)
جهت فروش در خارج از کشور هم میتوان با خریدار در دوبی قرار گذاشت
و جهت تبدیل پول، موسساتی ایرانی در امارات هستند که دلار میگیرند و با کسر کارمزد در ایران به شما ریال میدهند و مشکل تحریم و انتقال پول هم اینگونه حل میشود.

سلام وقت بخیر من یک شهاب سنگ آهنی دارم آیا میشه آدرس وتلفن خریدار دبی رو برام بفرستین ؟باتشکر رسول

کدوم آزمایشگاه بریم؟ توی همه شهرها هست؟؟یا فقط تهرون؟؟

آزمایشگاه سنگ شناسی ما تهران هست، مگر اینکه با پست بفرستید که البته قبلش باید هزینه شو پرداخت کنید

سلام
فسیل هم قیمتی داره مثل شهاب سنگ

سلام برخی فسیل ها خیلی ارزشمندند ولی خریدارشون خیلی خیلی کمه

ایا.برای بعضی ازفسیلهای بسیار نادر چند میلیون ساله دریای که در آن زمان در زمین موجودات نرمتن.درابها.بودن قبل از دایناسورها .خریدار پیدا میشه

بله ولی خیلی خیلی در ایران کم خریدار دارند

سلام جناب کرمی شما مشتری برای خرید شهاب سنگ دارید؟ باتشکر رسول

سلام. خیر عزیز من خودم کلکسیون شهاب سنگ سرتیفیکیت شده دارم . مشتریشون خیلی کمه

سلام من یک شهاب سنگ دارم به آهن ربا ربایش نداره یه پوسته سوخته روش هست تا حدودی یه چیزهای ریزی مثل دانه که وقتی نور بهشون میخوره درخشان میشن و گوگرد هم داخلش هست از طریق برش خوردن سنگ فهمیدم راهنمایی بفرمایید برا فروش

باید بیارین آزمایشگاه. هماتیت هم در برش میتونه درخشان بشه

استاد من سنگ پیدا کردم خیلی نزدیکه به شهاب سنگ قب نما رو منحرف میکنه بعد اهن روبا جذب میکنه وسطش طلایی هست پوستش هم کاملا سیا رنگایه بنفش ابی داره روش

سلام
تکه هایی شهاب سنگ پیدا کردم و یقیت دارم ک شهاب سنگ هستند
لطفا شماره تماس بهم بدید

سلام به قسمت ارتباط با ما مراجعه کنید

لطفاً مرا راهنمایی کنید یک سنگ اندازه یک گردو مشکی. و بسیار درخشنده مثل الماس میدرخشد و بسیار وزن بالایی دارد و لایه زیرینش هم حالت رسی رنگ و مشکی با دانه بندی نمکی ولی مثل الماس میدرخشد.

سلام نمیشه با این توضیحات نظری داد!

سلام چندنمونه سنگ دارم چطورمیتونم عکس هاشون رابرای شمابفرستم که نظربدید

سلام من یه سنگ پیدا کردم فکر کنم چندین هزار سال قدمت داشته باشه چن مثل یه فسیل هست اگر کسی خریدار هست پیام بده یا تماس بگیره 09397488384

سلام فروشنده واقعی با این شماره تماس حاصل نمااییند

سلام هرچقدر شهاب سنگ خواستید سرتیفیکیت شده موجود است. در صورت تمایل با اینستاگرام سنگ شناس در ارتباط باشید

سلام من و دوستم سنگهای زیادی جمع کردیم و اعتقاد داریم سه تا چهارتا از سنگها شهابسنگ هستن چجوری مبتونیم سنگها رو به کارشناس یا آزمایشگاه یا افرادی مثل شما دوست عزیز بدیم تا درستی یا نادرستی اون مشخص بشه ممنون میشم پاسخ بدید

سلام،من یه سنگ پیدا کردم خیلی شباهت داره[email protected]

سلام یه سنگ سیاه پیدا کردم میخواهم عکسش را بفرستم ببینم شهاب سنگ است یا سنگ دیگری است اگر میشود شماره تلگرامتان را بدهید

سلام به اینستاگرام سنگ شناس بفرستید

میتونید ای دی اینستاگرامتون رو بنویسید

سلام [email protected] همچنین میتونید در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس سنگ خودتون رو بزارید

سلام
خوب آقای کرمی
میشه تلگرامتون رو لطف کنید

درود، در پیج اینستاگرام سنگ شناس دایرکت بدین [email protected]

سلام
من یک تیکه سنگ پیدا کردم که وزنش نسبت به سنگهای معمولی بالاست و با آهن ربا قوی تست کردم بهم میچسبند ولی ضعیف

با عرض سلام اقای کرمی من چند نمونه سنگ پیدا کردم ولی نمیدانم کجا و چطور انو نشان بدم اگه امکان داره با من تماس بگیرید یا تلفن خودنگتون را برام بفرستید خیلی خیلی ممنونم

با سلام مقاله مفیدی بود ولی تا خود سنگ را در دست نگیرم نمی توانیم اعتماد کنیم .من سنگ های زیادی دیدم که بی شباهت به این سنگ ها نبود ولی آنها را می انداختم .الان یک سنگ 6سانت طول 3 سانت عرض وسط و ارتفاع 2/5 سانتی دارم در نگاه اول فکر می کردم لاک است ولی شکل آن خیلی مشکوک می باشد این را در بیابان خراسان رضوی پیدا کردم .اگر کسی دیگری آن را به من می داد می انداختم دور .ولی چون با دست خودم از زمین برداشتم تا مشخص شدن آن نگه می دارم اگر ایمیل داشتید تصویر آن را ارسال می کردم

درود دوست عزیز. قطعا سنگهای مشابه شهاب‌سنگ بسیار زیاد هستن و همین علت هست که یافتن شهاب سنگ واقعی سخت و دشوار است. متاسفانه من هم فقط میتونم از روی عکس بهتون بگم مشکوک به شهاب سنگ هست یا خیر. بنابراین بهترین راه بردن اون به آزمایشگاه تشخیص شهاب سنگ است.

سلام. ممنون از اطلاعات مفیدی ک ارائه دادین ، من چنتا سنگ دارم میشه لطف کنین از روی عکس بگین ک مشکوک هستن یا نه .

سلام از روی عکس نمیشه نظری داد. مگر نشانه ها و الگوها بسیار قوی باشن

من بچه بودم دیدم که یک گلوله آتیش در 300 متری من به زمین خورد.
ترسیدم و مدم به بابا بزرگم گفتم گفت اون شیطان بوده که فرشته زدنش و افتاده روی زمین.

خسته نباشی عزیز اگه شبیه لاک و متخلخل میتونه پرلیت باشه که با تناژ بالا و استخراج فروخته میشه و فک کنم بازارشم اشباع باشه

باسلام ودروداین جانب چندقطعه سنگ دارم همگی مشکوک به شهاب سنگ هستندخواستم درصورت امکان برای اثبات اصل بودن یانبودنش کمکم کنیدممنون رنجبر

درود، این مقاله و مقاله انواع شهاب سنگها میتونه کمکتون کنه. تست آهنربا معمولا خیلی کمک میکنه . ولی درنهایت حرف اول و آخر رو آزمایشگاه شهاب سنگ خواهد زد.

سلام
سنگی که خیلی شبیه فلز هست به رنگ نقره ای که خاک تولید میکنه ودرون شیر برفک روش میشینه چیه لطفا راهنمایی کنید

سلام جناب خاستم بگم یه سنگی باابعاد10سانت در10سانت که حدود 4الی5کیلووزن داره وبه سرب شباهت داره میتونید راهنمایی بکنید که احتمالأ چجورسنگی میتونه باشه تشکر مر30

سلام وررود
من یه سنگ پیداکردم البته زیرزمین سنگینی ۱۰کیلومیشه رنگش تیره هستش دهمین طور گرد هستش اما خیلی گردنیست یه کمربند هم دورش هستش فرورفته دهمین طور جای سرانگشت روش هستش
کاملاشبیه به شهاب سنگ گرد قمری هستش که عکسش اینترنت هستش به نظرتان میتونه شهاب باشه

اگر این فاکتورهایی که در مقاله گفته شد رو داره از بودن که می‌تونه، ولی‌ نظر نهایی رو باید کارشناس از نزدیک بررسی کنه…

سلام آقای کرمی من سنگی پیدا کرده ام که سنگینه از سنگ های دیگر و رنگ سیاه تو نظرتون گفتین آزمایشگاه هزینه دارد هزینه اش چند است و آدرس آمازیشگاه بگین ممنون میشم

سلام میتونید ببرین آزمایشگاه گوهرکیپا در دانشگاه خوارزمی تهران اونجا قیمت رو بهتون میگن. بسته به وزنش متغیر هست و هرچه سنگینتر باشه بیشتر میشه هزینه.

من یه سنگی رو کنار دریا پیدا کردم که کلی سنگریزه بهش چسبیده و لابه لاش نقطه نقطه طلاست (از طلاش اطمینان دارم) ولی یه قسمتهاش هم شبیه شیشه و بلوره.بعدش انگار یکی با انگشت شصت فشارش داده علامت انگشت روش هست.ولی وزنش نسبت به حجمش کمتره. من کجا میتونم دقیقا بفهمم که چی پیدا کردم؟

درود، فقط توسط آزمایشگاه تشخیص شهاب سنگ میتونید بفهمید. این نشانه ها اولیه هست. چیزی که نیاز داره علم سنگ شناسی و بررسی این نشانه ها در زیر میکروسکوپ هست.

به نظرم شهاب سنگ پیدا کردم لطفا نظر بدهید.جذب آهن ربا و قطب نما رو به هم میزند چگالی 2.8تقریبا

باید ببرین آزمایشگاه شهاب‌سنگ ، این قضیه چگالی یا جذب آهنربا صرفا نشانه هایی ابتدایی هستن.

کجا هسته آزمایشگاه؟منم یه سنگ توی بیابون پیدا کردم مثل همین عکس های بالاست.

سلام به آزمایشگاه گوهر شناسی گوهرکیپا خوارزمی در دانشگاه تهران مراجعه کنید.

سلام
من ۵ سال هست در زمینه شهاب سنگ بصورت تیوری و علمی فعالم.
در این زمینه شخصا اقدام به ایجاد ازمایشگاه شخصی کردم که موارد زیر کاملا دقیق انجام میشود …
تعیین وزن مخصوص
بررسی جذب مغناطیسی
بررسی خاصیت مغناطیسی
خطوط وید من اشتاتین
بررسی دانه های اولوین
بررسی فلز نیکل
تعیین کلاسیفکشن سنگ
و….

سلام من یک سنگ دارم میخواستم بدونم آیا سنگ آسمانی هست یا زمینی

سلام من همیشه وقتهای آزادم را به جمع کردن سنگهای نیم قیمتی میکنم و در این میان تعدادی سنگ عجیب پیدا کردم که شباهتهایی با شهاب سنگها دارند اگر کسی سر در می آورد [email protected] ایمیل بگذاردتا من عکس سنگهارا برای آن استاد بفرستم.ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

سلام، لطفا آی دی تلگرام خود را بفرمایید. من یه سنگ مشکوک دارم.

لطفا شماره تماس بدهید

دوست عزیز اگر به تست بود که همه میشدن متخصص شهاب سنگ! موضوعی که خیلی مهمه و باید توجه داشت علم پشت این قضیه هست. اینکه تاریخچه یه شهابسنگ مهمه و از کجا اومده و یا اصلا زیر میکروسکوپ دنبال چه نوع بافتی بود فقط از عهده دکترای این رشته برمیاد. همچنین هرکسی هم بعدا بخواد معامله شهاب سنگ کنه نیازمند تایید همین مراکز سنگ شناسی معتبر هست. بنابراین وقت خودتون رو هدر ندید!

باسلام وقت شما بخیر کجاست آدرس آزمایشگاه شما ؟

مقداری شهاب سنگ پیدا کردیم قصد فروش اونها رو داریم انالیز هم کردیم . اگر کسی خریدار بود با ایدی تلگرام بنده تماس بگیره

@hadionline

لاشه من میخوامش صدهزار تومان ازت میخرم بالاتر هم نمیرم

با سلام
با تشکر از مطالب مفید شما، بنده سنگی دارم در حدود 2.5 کیلو که تمامی نشانه های شهاب سنگ بودن را دارد، آیا می توانم با توجه به مدارک آزمایشگاههای داخلی در خارج از کشور بفروشم یا نه؟ و در ضمن هزینه آزمایشگاه داخل چند است. ممنون می شم پاسخ بدید

سلام هزینه آزمایشگاه بسته به وزن سنگ میتونه چندصد هزار تا چند میلیون باشه. فروختن در خارج کشور به این سادگیا نیست و. جدا از مسائل تحریم و انتقال پول، اغلب باید در خارج کشور هم کارشناسی بشه و مورد تایید خریدار قرار بگیره.

سلام اقای کرمی بنده چند تکه شهاب سنگ اصل دارم و قصد فروش دارم اگر مایل به راهنمایی وکمک در این زمینه به بنده هستید تماس بگیرید ممنون

سلام سنگی دارم تشکیل شده از هزاران سنگ ریز ودرشت تقریبا به وزن یکصد کیلو جابجیه اون برام سخته آیا با تصویر میشه تشخیص داد آسمانی هست یا نه

درود، شما باید یه تیکه از اون قسمت خالص سنگ رو با همین اطلاعاتی که دادیم چک کنید. بدیهیه که برررسی وزن مخصوص، الگو ها یا تست های نیکل و.. میتونن راهگشا باشن. همچنین میتونید تیکه خیلی کوچکی از اون رو ببرین آزمایشگاه که هزینه زیاد نشه.

[email protected] سلام لطفا عکس را برام ارسال کنید

سلام من شهاب سنگ دارم آناایز هم بردم .که از تورمالین.یاقوت.دمانتوایدتشکیل شده فروشنده هستم .خریدار واقعی تماس بگیره

همه اینها درون یه شهاب سنگ بوده؟!

سلام یه سنگ 4کیلو و300گرمی اصیل شهاب سنگ که قبل از برخورد باچشم دیده شده رو برای فروش دارم

بیا تلگرام ببینمش میخرم @ahmad8028

سلام منم شهاب دارم خیلی مشکوک اگر کسی خریدار بود به [email protected] پیام بده عکس بفرستم حتا نمونه ثبت شده مشابه هم دار بعضیهاش

سلام، من یک سنگ مشکوک به شهاب دارم، وزنش 2.1 کیلوگرم، و چگالیش حدودا 4، کسی میتونه راهنماییم کنه که شهاب هست یا نه؟ لطفا در تلگرام پیام دهید تا عکساش رو بفرستم.

دوست عزیز، در این مقاله نکات اولیه تشخیص شهاب سنگ گفته شده. بدیهیه که هیچ دانشمندی نمیتونه با یه عکس بگه این شهاب سنگ هست یا خیر. باید ببرین مراکز سنگ شناسی معتبر تا بتونین به این موضوع پی ببرید.

سلام
من تعدادی سنگ مشکوک به اینکه شهاب سنگ باشه را دارم البته احتمال زیادی وجود داره که شهاب سنگ باشند خواستم ببینم کسی میتونه بهم کمک کنه عکسش را بفرستم تا تشخیص بده
سپاس

سلام مطالبي که گرداوريشون نتیجه زحمات شما بود برام بسیار مفید بودند و جالب هم بودند درهر حال سپاسگزارم ازتون و آرزوی موفقیت میکنم برای شما عزیزان

دستتون درد نکنه خیلی خوب بود.

محمد

سلام ..خیلی خیلی عالی ممنون .لطفا پیجتون در اینستا را بفرستید
واقعا مطالب اموزنده و بدرد بخور گذاشتید
خسته نباشید
سپاس

سلام من شهاب سنگ دارم میخوام بفرشم از شهاب سنگ بودنشم مطمنم

من شهاب سنگ دارم خریداران بیان

سلام.فروشنده شهاب سنگ با برگ انالیز و تایید شده هستم.خریدار واقعی به ایدی زیر پی ام بده:
@hossein5052

سلام برگه انالیز میشه بفرستی [email protected]

با سلام و سپاس از شما تا به حال متن فارسی به این کاملی در مورد شهابسنگ ها ندیده بودم ، ومیخواستم بپرسم شما از بین ازمایشگاههای داخل ایران با توجه به محدودیتهای ارسال نمونه به خارج از کشور کدام ازمایشگاه ایرانی رو تایید میکنید برای ارسال نمونه ، با سپاس فراوان

درود ، آزمایشگاه گوهر کیپا خوارزمی بهترین و تنها جای معتبر برای تشخیص شهاب سنگ در ایران هست.

سلام جناب كرمي
خوب هستيد.

ممنون از سايت پر اطلاعاتتون. يكي از دوستان شهاب سنگ داره ، ميخاد هم تشخيصش رو تاييد كنه يعني شناسنامه دارش كنه و هم بفروشتش، مي تونيد كمك كنيد؟
لطفا كمي عجله داريم جواب بنده رو زودتر بديد.

واقعا ممنون

درود برای تشخیص و شناسنامه دار کردنش میتونید ببرین به کیپاجم که نشانی اش هم جستجو کنید در اینترنت هست. منتهی برای فروشش خریدار در ایران بسیار نایاب هست و معمولا به خارج ارسال یا میفروشن. سایتایی مثل ebay یا .. منتهی با توجه به شرایط تحریم بسیار سخت هست انتقال پول و نیازمند یک واسطه در خارج از ایران هستید.

آقای کرمی سلام چطور میشود با شما تماس داشته باسم

سلام از طریق قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس یا سوال خودتون رو بپرسید

سلام ..خیلی خیلی عالی ممنون .لطفا پیجتون در اینستا را بفرستید
واقعا مطالب اموزنده و بدرد بخور گذاشتید
خسته نباشید
سپاس

سپاس از لطفتون، آدرس در خود پایین سایت هم هست. در اینستاگرام sangshenas رو جتسجو کنید پیدامون میکنید

سلام
لطفا راهنمایی کنید
آدرس آزمایشگاه خوارزمی برا شهاب سنگ
سپاسگزارم

سلام در گوگل جستجو کنید کیپاجم و وارد سایت و درخواست آزمایش بدین

سلام لطفا عگسهایی برش خورده با نام فارسی و نشانه گذتاری و بات فلش نشان دادن ،،همه چی از جمله کندر ، نیکل ،و از هر نوع سنگ مریخ ماه،،با نمونه کامل و برش خورده،با اسم فارسی سنگ های گربنی یا دبگر سنگها غقط به دو جرف تنگایسی بسنده کردن که نشد توضیح،،لژفا برای هر نمونه از نوهع و رنگهت و سفتی ،،معلوم لشه،،،،ضمنا من یه سهاب سنگ پیدا کردم به نوع بازالنت زیاد شبیح هست،،و گربنی،،،قسمت هایی گریسیتال مانند داره و شبیح سنگ آتش زنه هست،،سیاه رنگ هست،،و کمی قرمزی هم یه فسمت بت سیاه فاطی سده،،و کریستال سفید با رویه سوخته سباه،،لطفا کمک کنید

سلام دوست عزیز نام انگلیسی هر عکس نوشته شده. منتهی برای توضیح کامل هذکدوم نیاز به مقاله ای جدا داره و نمی شه همه چیز رو یکجا گفت.
برای تشخیص شهاب سنگ راهی جز بردن به آزمایشگاه سنگ شناسی نیست چوم امری کاملا تخصصی و مبتنی بر آزمایش هست.

سلام.آزمایشگاه هزینه ای هم برای تشخیص در بر دارد؟

بله قطعا

سلام من دو عدد شهاب سنگ دارم خواستم بدونم اگرامکان داره عکس براتون بفرستم که راهنمایم کنید

سلام چجوری میشه باهاتون تماس گرفت ؟

شهاب سنگ دارم خریدار زنگم بزنه

دنبال مشتری برای این شهاب سنگم اگر کسی خریداره تماس بگیره وزنش یک کیلوگرمه [email protected] امید

درود خسته نباشید بسیار لذت بردم،می آموزم زگهواره تا گور چون در کمال انتهایی نیست.ممنونم اساتید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

من تست نکردم. این آزمون و خطا هست. باید تست کنین… ولی هر ن…

سلام آیا هر نیترات آهنی برای رنگ کردن عقیق مناسبه؟…

واقعا محشر بود مقالتون…

غلظت محلول ها و زمان غوطه وری نسبی هستند همینطور حرارت دهی و…

سلام خسته نباشید برای رنگ قرمز پر رنگ ، چند گرم باید نیترات…




انواع روشهای تشخیص شهاب سنگ چیست؟ جدول چگالی شهاب سنگها و تعیین چگالی آنها به چه ترتیب است؟ تعیین قیمت شهاب سنگ ها و ارزش گذاری آنها چگونه بوده، مراکز ثبت و قانون مالکیت آنها در کجا قرار دارند. پس با سنگ شناس همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

روشهای فیزیکی اولین قدم در شناسایی شهاب سنگ ها میباشند که تا 80 درصد میتوان نتایج درست و قابل اطمینانی را با استفاده از آنها به دست آورد. همچنین میتوانید ابتدا بدانید کدام سنگ ها از نظر ظاهری نمیتوانند شهاب سنگ باشند . از جمله روش های فیزیکی میتوان به:

اگر شهاب سنگ به تازگی افتاده باشد یک پوسته گداخته 0.5 تا ۱ میلیمتری روی آن وجود دارد. گاهی پوسته سوخته مانند چرم ترک میخورد و تیره رنگ می شود رنگ درون بیشتر شهاب سنگها روشن است ولی اگر نوع کربنی باشد رنگ درون آن سیاه است. پوسته ی گداخته روی شهابسنگهای ماه گاهی حفره دار است. سنگهای کهن فرسایش یافته اند و ممکن است این اثر در آنها قابل مشاهده نباشد. در موارد خاصی بیابان روی سنگها پوسته ای به نام desert varnish درست می کند که نباید با پوسته گداخته اشتباه گرفته شود.چگونه تشخیص شهاب سنگ

شهاب سنگها نبش تیز ندارند. زمانی که وارد جو می شوند نبشهای تیز آنها می پرد و یا ذوب می شود. (البته کاملا گرد هم نیستند.)

بیشتر شهاب سنگها فرورفتگی هایی شبیه به اثر انگشت دارند و اغلب فاقد برجستگی هستند.

شهاب سنگها به طور معمول لایه لایه نیستند و رگه هم ندارند. اغلب به صورت خالص هستند اما در موارد بسیار کم رگه و گاهی خرده سنگ نیز در آنها دیده می شود ولی در رابطه با آئرولیت رگه های سیاه و غیر فلزی میتواند به عنوان معیار تشخیص باشد.

اگر چگالی سنگی زیر 2.5 باشد با احتمال زیاد این سنگ زمینی است. اگر چگالی سنگی بین ۴ تا ۶٫۵ باشد سنگ زمینی است مگر اینکه شهاب سنگ pallasite و mesosiderite باشد که این دو شهاب سنگ تنها شهاب سنگ هایی هستند که چگالیشان بین 4.23 و 4.89 میباشد که در جدول پایین موجود است. سنگ هایی که چگالی بالای 8 داشته باشند هم احتمالا شهاب سنگ نیستند.

شهاب سنگ های کربنی دارای کمترین چگالی در بین شهاب سنگ ها هستند که کمترین چگالی معادل 1.7 متعلق به شهاب سنگ های کربنی CM میباشد. همچنین باید بدانیم که شهاب سنگ های با ترکیب فلدسپاری دارای چگالی کمتر و شهاب سنگ های با ترکیب بازالتی دارای چگالی بیشتر هستند، که همه موارد بالا میتوانند به شناسایی شهاب سنگ کمک کنند.

ویژگی های کانی شناختی، فیزیکی و شیمیایی شهاب سنگ ها تا حدود زیادی می تواند به ما در تشخیص این اجرام آسمانی کمک کند، اما تشخیص قطعی آنها نیازمند انجام آنالیز های دقیق و روش های جدید است . احتمال یافتن شهاب سنگ ها، خصوصا انواع شهاب سنگهای آهنی آنها به دلیل تفاوت جنسشان نسبت به سنگ های اطراف در بیابان ها زیاد است. حال به توضیح انواع روشهای تشخیص شهابسنگ بپردازیم:

این آزمایش تنها باید روی شهاب سنگهایی انجام شود که آهن داشته باشند. شهابسنگ های کوندرایت آهن دار نیز 1 تا 18 درصد نیکل دارند. همچنین سنگهای زمینی منشا گرفته از گوشته نیز دارای نیکل هستند که در این آزمایش باید مورد توجه قرار گیرد.

شناسایی ماکروسکوپی و میکروسکوپی به منظور مطالعات بافتی و تعیین کانی های موجود که دربالا به آنها اشاره شده است. مرحله بعد شامل آنالیزهای شیمیایی آنالیز کلی و نقطه ای به منظور تعیین ترکیب شیمیایی نمونه، شناسایی عناصر شاخص، تعیین ترکیب فازهای کانی شناسایی شده، تشخیص نمونه های مشکوک، بررسی ترکیب شیمیایی شهاب سنگ ها و طبقه بندی آن ها صورت میگیرد.

از جمله روش های آنالیزی در این مرحله میتوان به روش ذوب قلیایی، روش پرتو رامان ، روش ICP – MS ، Ass ، LA – ICP – MS ، NAA و EPMA ، ICP – OES ، میکروسکوپ (PEEM) و روش های MS ، TXRF BSEEDX ، SEMاشاره کرد.

آنالیز ایزوتوپی جهت تعیین ایزوتوپ های اکسیژن به هدف تشخیص نهایی برخی نمونه ها انجام میشود. به طور کلی در این فرایند تفاوت فراوانی O16 نسبت به 17 و O18 مطالعه میشود. ایزوتوپ O16 یک ایزوتوپ اولیه است که از هیدروژن و هلیم به تنهایی تشکیل شده است و دو ایزوتوپ دیگر ثانویه هستند. این تغییرات ایزوتوپی تابعی از سن، اندازه، فلزی بودن و محل قرار گیری سیاره مادر است.

دامنه تغییرات تركيب برای کندریت های کربن بزرگتر از گروه های عادی و انستاتیت میباشد. در بین کندریت های کربن محدوده بزرگ برای CM.CB.CH.CR بیانگر درجات مختلفی از دمای پایین هستند که تغییرات آب به تولید فیلوسیلیکات غنی شده از ایزوتوپ های سنگین منجر شده است.

مقدار بسیار کمی از شهاب سنگ های CV با تشکیل فیلو سیلیکات همراه نیست که ممکن است علت این ناهمگونی به دلیل حضور فازهای نسوز غنی از O16 باشد. براساس شکل بالا ترکیب ایزوتوپی انستاتیت غیر قابل تشخیص میباشد و بیانگر این است که این نمونه ها سنگ بنای عمده برای سیاره زمین هستند. از ویژگی های مشخصه CM وجود مقادیر تقریبا مساوی سیلیکات دما بالا و بی آب ( نظیر پیروکسن الیوین) و در دمای پایین مواد معدنی خاک رس ابدار است.

در ایران، افغانستان، تاجیکستان، ژاپن پیدا کننده شهاب سنگ مالک آن است. در دانمارک، سوئیس شهاب سنگ کشف شده جز اموال دولتی است و باید به موزه تحویل داده شود ولی بهای قیمت شهاب سنگ به یابنده تحویل داده میشود. در هندوستان بدون جبران خسارت به سازمان زمین شناسی تعلق میگیرد. در بعضی کشورها نیز بین یابنده و مالک زمین تقسیم میشود.

در کشور ما به دلیل وجود دشت ها و بیابان های وسیع نمونه های زیادی که احتمال می رود شهاب سنگ باشند، جمع آوری شده است، به همین دلیل با توجه به ارزش علمی و همچنین ارزش بالای تجاری آنها در دنیا، می بایست تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت پذیرد و آزمایشگاه هایی با تکنولوژی های روز دنیا جهت شناسایی و صدور شناسنامه در داخل کشور احداث گردد.

کارت شناسایی تصویری از برخی موزه ها و مجموعه های برجسته جهان از جمله National Museum of D’Histoire Naturelle (پاریس)، مجموعه شهاب سنگ های اسکار E.Monnig (فورت ورث، تگزاس)، موزه بریتانیا و آزمایشگاه شهاب سنگی آمریکا صادر میشود که قیمت شهاب سنگ را افزایش می دهند. انجمن بین المللی گرد آوری شهاب سنگ (IMCA) برای ایجاد استاندارد در بازار شهابسنگ اختصاص داده شده و اعضای لوگو IMCA را در وب سایت خود نشان می دهند.

از جمله مراکز معتبر شناسایی و شناسنامه دار کردن شهاب سنگ ها میتوان به آزمایشگاه شهاب سنگی Cascadia گروه زمین شناسی دانشگاه ایالتی پورتلند، خدمات شهری نیجریه (NEMS)، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، گروه زمین و علوم سیاره ای موزه تاریخ طبیعی آمریکا نیویورک، مؤسسه ژئوفیزیک و زمین شناسی هاوایی دانشکده علوم علمی و مهندسی اقیانوس و زمین دانشگاه هاوایی، گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه آرکانزاس، مرکز فضایی ناسا جانسون، گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه ایالتی آریزونا، کاتالوگ شهاب سنگ موزه تاریخ طبیعی شیکاگو، دانشگاه واشنگتن سنت لوئیس، بخش کانی شناسی موزه تاریخ طبیعی لندن، موسسه تحقیقات علوم سیاره ای دانشگاه آزاد میلتون کینز انگلستان، دانشگاه کازابلانکا دانشکده علوم -گروه علوم زمین ، موزه National D Histoire Naturelle پاریس، فرانسه موزه Naturhistorisches وین اتریش، موزه Naturkunde برلین – آلمان اشاره کرد.

فرصت ویژه
شهاب سنگتان را از ما خریداری کنید با قیمت بسیار مناسب_از یک میلیون داریم به بالا

سلام چجوری عکس برایتان ارسال کنم؟

سلام ،خسته نباشید
من شهاب سنگی دارم از نوع سنگی آهنی
که میخوام باهمان شرایط خودتون بفروش برسونمش،
ممنون هستم که بامن تماس بگیرید[email protected]
عبدی

سلام .حریدار واقعی شهاب سنگ کجا وجود دارد ،؟

داخل ایران کمه. اگ بتونین در خارج کشور بفروشین راحت تره

سلام وقت بخیر
من یه سنگ پیدا کردم شکلش خیلی شبیه شهاب سنگه رنگش هم سیاهه اگه بشه واسه تشخیصش کمکم کنین ممنون میشم

سلام،چون من صحرا زیاد میرم سنگای زیادیجمع آوری کردم،میتونین از عکس تشخیص اولیه بدین حالا بعدش تا آزمایشگاه؟

چند عدد شهاب سنگ دارم
اگه خریدار باشه
انالیزم میکنیم اگه شهاب بودنش ثابت شد خرجش با اون اگه نبود با من
از قیمت کم میکنیم

سلام من میخوام

سلام استاد.
من حدود ۱۴ سال پیش از خونه یکی از اقواممون در روستایی از گیلان در حال برگشت بودیم که ناگهان نوری شبیه به روشن شدن مهتابی خانه گی دیدم داره تمام محیط را روشن میکنه . اول فقط صدا بود بعد اون نور مثل مهتابی روشن شد و تمام دشت شالیزار رو روشن و نورانی کرد. در هیچ زمانی از عمرم همچین چیز عجیبی ندیدم . بعد من و مادر و فامیلمون دیدیم که یه چیزی که پشتش نور فراوانی داره از کنار ما عبور کرد . البته با فاصله شاید یک کیلومتر حداکثر و بعد در پشت خانه فامیل مون فرود اومد . اونها چیزی نفهمیدن اما من تشخیص دادم که شهاب سنگ بود و بسیار بسیار پر نور. حالا با توجه به زمان زیادی که ازش گزشته و من ارزشش را نمیدونستم میخاستم بدونم وزن اون حدودا چقدر تخمین زده میشه و آیا اکثر شهاب سنگ ها ارزش بالایی دارند؟ البته خیلی وقت فامیلمون از دنیا رفته و ما دیگه اونجا نمیریم. و من خیلی ناراحتم چرا پولدار نشدم و دنبال عجیب ترین چیزی که تو زندگیم دیدم نرفتمچگونه تشخیص شهاب سنگ

سلام من ۳ تیکه شهاب سنگ دارم هرکی مشتری داره ایمیل بزنه[email protected]

سلام من یک تکه سنگ دارم که شباهت بسیار زیادی با شهاب سنگ دارد نشانه های اولیه که داخل سایت برای تشخیص گفته شده با سنگ که پیدا کرده ام مطابقت دارد لطفاً کسی می‌تونه کمک کنه

سلام.اگر کسی خریدار شهاب سنگ سراغ داره ایمیل بده [email protected]
با مدارک کامل در اختیارش میزارم.

سلام من یه سنگ پیدا کردم که به یک شهاب سنگ خیلی شباهت داره اگه کسی خریدار هست لطفا تماس بگیرید
شماره تلفن [email protected]

شهاب سنگی دارم دو تن وزن شه

سلام
یه سنگ دارم رنگش سفیده و حدود ۲ سانت در ۲ سانته و به شکل تقریبا مربع گرد هستش، وزنش حدود 1200 گرمه که بسیار عجیب به نظر میرسه اما روی آب شناور میمونه و نور رو هم از خودش رد می کنه
یه نفر با اسب سفید اومد اینو بهم داد ^_^
کسی اگه بخواد شهاب سنگ پیدا کنه باید بره تو کویر و چند نفری با تجهیزات، جی پی اس ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی، بعد تجهیزات آزمایشی با خودت ببری و مثلا تپ چادر تست کنی ببینی اگه شهاب هست ۱۰۰ کیلومتر با خودت حملش کنی!
آخرشم باید کلی پول تست آزمایشگاه و صدور شناسنامه بدی و اینکه اگر مشتری هم براش پیدا بشه و خیلی با مرام باشه، نصف ارزش واقعی ازت میخره و سود اصلی رو اون میبره که هیچ زحمتی نکشیده و هلو برو تو گلو

سلام . من یه شهاب سنگ صدو پنجاه کیلویی دارم که حتی از جایی که شهاب سنگ رو پیدا کردم با برخورد به زمین یه حفره بزرگ ایجاد کرده داخل زمین . چند تست هم روش انجام شده و ما مطمن هستیم که شهاب سنگه . اما سه تیکه شده

سلام من یه سنگ پیدا کردم ۹۲۵ گرم وزنشه بیرونش سیاهه و فرو رفتگی انگشتی داره یه تیکه ازش شکستم داخلش کرم رنگ هستش آهن ربا رو جذب میکنه کسی مشتری هست رنگ بزنه
۰۹۱۲۸۸۷۷۴۸۵

سلام من چند تا سنگ پیدا کردم که تمام خواص فیزیکی یک شهاب سنگ رو داره و شکل عجیبی هم داره و یه جورایی به هم مرتبط هستند و مثل یک پازل در کنار هم قرار میگیرند و یک سنگ بزرگتری را تشکیل میدند.من میتونم عکسشو هم براتون بفرستم که اگه بنظرتون اگه شهاب سنگ است بفرستم تهران برای آزمایش

من یک سنگ دارم شما درباره‌شان لطفا نطر بدین ممنون میشم عکس رامیفرستم

سلام چگالی4.22شهاب سنگ است یا نه

سلام در جدول مشخصه. ضمن اینکه چگالی فقط یه فاکتوره. تشخیص شهابسنگ مجموعه ای از فاکتور ها هست

سلام من خریدارخوب سراغ دارم ۳ملیون هزینه تست هست همونجا پول روبه خریدارمیدید درست بودبرمیگرده[email protected]

سلام من سنگی دارم که وقتی در دست قرار میگیره احساس نرمی میکنی و رنگش ثابت نیس رنگ قابل تغییره میخواستم ببینم قیمتی هست یا نیس

سلام من جایی رو پیدا کردم که محل برخورد چندین شهاب سنگ هست که بعضی از دهانه ها به دریاچه تبدیل شدن و دهانه های کوچیک زیادی هم اطرافشون هست و تا دلت بخواد شهاب سنگ اونجا هست.کمی تحقیق کردم و دیدم یه جای همون اطراف شانسی دیدیم ماشین خاموش سربالایی میره و دیگه یقین پیدا کردم که شهاب سنگ هستن هیچ احدی هم بجز خودم و یکی از دوستام از اینجا خبر نداره.اگه مشتری واقعی داشتی خبرم کن قول میدم میلیارد پول خورد بشه واسه همه ما

سلام محل برخورد چند شهاب سنگ رو پیدا کردم که از گودال هایی که داخل کوهستان درست کردن میشه یقین پیدا کرد که محل برخورد شهاب سنگ هستن.قطر بزرگترین گودال 700 متره و کوچکترین 90-80 متر. دو گودال بزرگ پر اب هستن و اب داخلشون سمیه گودال کوچیکه خشکه که قطرش 90 متره و عمقش 10-15 متر اگه کسی تمایل به کشف شهاب سنگ داره یا بیاد باهم بریم اکتشاف یا مبلغی رو بهم بده که جاها رو نشونش بدم. مردم محلی اون مناطق نمیدونن این گودال ها از کی و چطور ساخته شدن خیال میکنن طبیعی هستن.از داخل گوگل ارث هم به راحتی میشه فهمید که محل برخورد بزرگی رخ داده اینم شمارم اگه مرد عمل یا مرد دست به جیبی هستی من درخدمتم. اهل خوزستانم 09165260640 پیام بدید که جواب بدم یا حق

دوتا سوال
۱. چرا در آزمایشات خود در این دفتر کذایی هیچ نوع مشخصه ای از سنگ از جمله گروه متعلقه و یا وزن مخصوص رو نمیزنین و صرفا میزنین مثلا کندورایت. لازم به ذکره برا تشخیص کندورایت بودن اکثر اونایی که تجربه ای در این زمینه دارند به راحتی میتونند اون رو تشخیص بدن تنها برای تعیین گروه و مشخصات میاد آزمایشگاه که اونم شما درج نمیکنید
۲. با قیمتهای فوق بهتره به دوستان قبل از آنالیز اعلام کنید که حتی در صورت شهاب بودن بعضی از اونها با توجه به وزنشون؛ هزینه آنالیز خودش رو هم درنمیاره!!!

1- تعیین نوع شهابسنگ در گروه در صورت درخواست صاحب اون با هزینه اندکی تعیین میشه و کار سختی نیست. از هر 50 تا نمونه ای که میاد فقط یه دونه شون شهابسنگ درمیاد. اگر کسی مطمئن بود که اینهمه خطا وجود نداشت.
2- بله بهمین دلیله که هر سنگی تو بیابون دیدید دلیل به شهابسنگ بودن نیست. شهابسنگها و اجرام آسمانی پیدا کردنشون خیلی سخت و کمیاب هستند.

با عرض سلام وادب احترام خدمت شما بزرگواران و استادان من یک شهاب سنگ به وزن تقریبی یک کیلو دارم و عکسهاش هم موجوده در صورتی که خریداری وجود داشته باشه ممنون میشم همکاری کنیم .

قدیما میبردن کفتر نشون میدادن…

سلام من یه تیکه سنگ درحد۳کیلو ازکوهای نیشابورپیداکردم میخواستم ببینم این شهاب سنگ نیست ممنون

سلام‌۳۰ میلیون هزینه ازمایشگاه میشه اگر پرداخت میکنی خریدار هست

چه خبره 30 میلیون! شما زیر نظر کدوم موسسه علمی هستید؟

داداش دانشگاه اصفحان تشخیس میده با یک ملیون پونصد سرچ کن می فهمی شناسنامه هم بهت میده

سلام کجا می تونیم بفروشیم آیا خریدار وجود داره؟

سلام من شهب سنگی پیدا کردم وتا حدودی همه ازلاعات مربوط به شهاب سنگ رو داره وآهن ربا رو به خودش به شدت جذب میکنه

سلام من سنگ سیاهی راپیداکردم که دانه های به رنگ توسی و قهوای داره وقتی نوربخش میگیرم رنگ توسیش برق میزنه وآهنربا را ضعیف میگیر

سلام من دوسه روز پیش رفتم کوه یه سنگ پیدا کردم احساس میکنم شهاب سنگ باشه.چ جوری بفهمم ک همچین چیزی هست یا نه

باسلام و عرض ادب خدمت استاد محترم. استاد بنده در حدود سه چهار سالی میشه چندتا شهابسنگ پیدا کردم و به تازگی از قیمتی. بودن شهابسنگ مطلع شدم،عرض شود نسبت به اطلاعات نصفه و نیمه ای که از اینترنت کسب کردم یقینن شهابسنگن ولی باز باید نظر استاد اهل فن در موردشون بدونم،یکی از سنگها دانه های ریز شیشه مانند دارند که برق میزند جنسش به ظاهر فلز و سنگه و نسبت به حجمش وزنش بیشتره یکی دیگه هم تقریبا 90درصد فلزه ولی زیر 2درصد جذب اهنربا میشه این دو مورد برام جالب بود حقیقتا تو این اوضاع بد اقتصادی به هیچ وجه توان هزینه کردن ندارم اگر برای جنابعالی مقدور هست عکسشون بفرستم خدمتتون که ببینید شاید بنده کلا اشتباه کرده باشم هرچند نظر چند نفر پرسیدم تایید کردن ولی هیچکدام دانش و معلومات کافی نداشتن ،استاد اگه میشه وقت بذارید ممنون میشم

سلام از روی عکس نمیشه شهابسنگ تشخیص داد. عکاسشو بفرستید در پرسش و پاسخ سایت و اگر مشکوک بود ببرین ازمایشگاه

سلام کسی رو دارید تشخیص بده؟؟

سلام بیارید آزمایشگاه گوهرشناسی دانشگاه خوارزمی تهران

سلام آقای کرمی عزیز
خواستم به خاطر مقاله ها و مطالب بسیار مفیدتون و وقت و حوصله ای که برای پاسخ به سوالات کاربران میزارین ازتون تشکر کنم.واقعا افرادی مثل شما مخصوصا در ایران بسیار کم هستن که بدون چشمداشتی وقت و هزینه میکنن و تجربه و دانش خودشونو در اختیار دیگران قرار میدن.براتون از صمیم قلب آرزوی شادی و موفقیت روز افزون دارم

نظر شما باعث دلگرمی ما هست. خیلی متشکرم

سلام من چندتا سنگ توی کویر پیدا کردم تمام مشخصات شهاب سنگ رو دارن

سلام خسته نباشی سنگی ک حسی ب اهن ربا نداشته باشه خیلی سبک باشع احتمال شهاب سنگو داره؟

بعیده

باسلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان،بنده چندسالی هست چندتا شهابسنگ دارم ولی اصلا نمیدونستم ارزش دارن تا اینکه امروز این مقاله رو خوندم(سپاس از جناب کرمی عزیز)که باعث آگاهیم شدن با اینکه میدونستم شهابسنگن ولی با خوندن مقاله یقین پیدا کردم،یکی از شهابسنگها فلزی هست و اهنربا جذب نمیکنه در حدود صد گرم هست و یکی از فلز و سنگ و دانه های کریستالی ریز که برق میزنه به نظرم این دوتا با ارزشن بقیشون چنان تعریفی نیستن اگر کسی خریدار هست با شماره بنده تماس بگیره بنده ایلام هستم،[email protected]

سلام من دو سه تا سنگ پیدا کردم نمیدونم شهاب سنگه یا یانه میتونم فیلمشو براتون بفرستم

در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس رو ارسال کنید ببینم

سلام
من سال پیش رفته بودم به روستای پدری خودم و مشغول گشت بودم
که متوجه سنگ عجیبی شدم که توسط سیل به منطقه آورده شده بود من که اطلاعاتی از شهاب سنگ داشتم اون رو برداشتم و با خودم آوردم بعد اینکه تمیزش کردم علائمی رو توش مشاهده کردم که با خودم فکر کردم شهاب سنگ باشه
رنگش سیاه هستش _ وقتی چراغ قوه میندازم روش روی سطحش نقطه های ریزی هستن که نور رو منعکس میکنن چیزی مثل شیشه _ جای فرو رفتگی مثل فرو رفتگی که شما گفتین داره _ خیلی ضعیف توسط آهنربا جذب میشه _ ولی وزنش نصبت به حجمش زیاد نیست
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام عکسش رو در قسمت پرسش و پاسخ گوهر شناسی در منو سایت بزارید

سلام بنده یه سنگ باچگالی پاین وبدونه جذب وسبکی خاص که داخل زمین فرورفته بود درآوردم ودارم وتاکنون که بالای چند
صدکیلو سنگ های مختلف که جمع کردم نمونه شوندیدم

يازده روز پيش يك شهاب سنگ به اندازه دانه ارزن خورد به پشت بوم ما سقف رو سوراخ كرد اومد تو همكف سوراخ كرد رفت تو زيرزمين حدود يك متر و يازده سانت رفت تو زمين من كف رو كندم خاكها رو جمع كردم تو گوني بعد با آهن ربا افتادم به جون خاك و بالاخره بعد از يازده روز كار پر زحمت چسبيد به آهن ربا حدود يككيلويي وزنش هست كمي بيشتر نمي دونم چگاليش چقدي ميشه ولي خيال كنم از سياهچاله در رفته به نظر شما ارزشي داره ؟؟!

هیچ شهاب سنگی بی ارزش نیست. ضمن اینکه کف خونه محکمه. شهابسنگ یک کیلویی نمیتونه یک متر زمین رو چال کنه تازه بعد از اینکه سقف رو سوراخ کنه!

من به فسیل علاقه زیادی دارم. واسه همین اگه وقت میکردم میرفتم تو کوه و بیابان و اگه سنگ عجیبی میدیدم برمیداشتم
الان حدودا 4سالی هست که بدلایلی دیگه نتونسم برم. اما یهفته پیش بطور اتفاقی فهمیدم ممکنه این سنگی که دارم شهاب سنگ باشه. ولی نمیدونسم به کی بگم.
اما میخوام چگالیشو به صورت تجربی بررسی کنم. راسی آهنربا رو جذب نمیکنه
ولی تفاوتش با سنگ آتشفشانی چیه

سلام مقاله ای در سایت مبنی بر سنگهای شبیه شهابسنگ نوشته شده که اون رو مطالعه کنید بسیار مفید است

سلام.شهاب سنگ دارم. تماس بگیرین عکسشومیفرستم. [email protected]

باسلام میخواستم باتوجه به شناختی که ازسنگها دارم فکرمیکنم درمیان سنگها چند مورد ازسنگها شهاب سنگ میباشد میخواستم ازشما کارشناسان محترم خواهش کنم باتوجه به عکسهای گرفته شده ارسال نمایم تا شما کارشناسان ملاحظه نمایید ونتیجه ان راعلام نمایید با احترام فراوان

در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت ارسال نمایید

خخخخخخخ یا خود خدا رحم کن حالت خوبه عمو جون

اول میگی اندازه ارزن بعد میگی یک کیلو

شهاب سنگ خریدارم
بالاترین قیمت

من یه شهاب سنگ دارم

سلام مهندس وقت بخیر من دوتا سنگ که نسبت به اطلاعاطی که پیدا کردم شباهت به شهاب سنگ دارند حالا راه تشخیصشون چیه و چگونه به فروش میرسن ممنون

سلام،شهاب سنگ دارم [email protected]

یک نمونه سنگ دارم اگه قبول کنید مقداریشو بران بفرستم آزمایشش باشما

سلام آزمایشگاه بدون هزینه آنالیز انجام نمیدهد

سلام میشه لطفا بگین هزینه آزمایش چقدر میشود و چگونه باید حساب کنیم

سلام برای زیر صد گرم آنالیز و صدور شناسنامه 800 هزار تومان میشه.

سلام من یک شهاب سنگ پیدا کردم تقریبا قهوه ای رنگ هست آهن ربا جذب نمیکند براق هست و در اثر برخورد به زمین خرد شده است و حجم تکه های آن نسبت به اندازه آن سنگین تر هست

[email protected]
یکی از دوست هام شهاب سنگ داره.
اگه خریدارید در خدمتیم

بنده یک الماس 360 گرمی دارم و دنبال مشتری با قیمت خوب هستم ! هزینه ازمایشگاه هم پرداخت میشه !

عزیزم الماس قیراطی هست نه گرمی
برو مطالعه کن بعد بیا چاخان کن 😂
بر ببین الماس کوه نور چند قیراط هستش

سلام اگر مشتری شهاب سنگ پیدا کردم همه را ازتون خریداری مسکنم @kambugyeh

همش دروغه یه عالمه وقت صرف پیدا کردن چندتا شهاب سنگ کردم هیچ خریداری وجود ندارد همه می گن پول بده همش کلکه

کجایی یا تماس با من بگیر

سلام، کسی میدونه که آیا شهاب سنگ شیشه ای هم وجود داره یانه؟ یه سنگ شیشه ای خیلی تیره مایل به سبز با وزن سنگین‌تر از حجمش در مقایسه با سنگ معمولی من دارم ولی نمیدونم چه سنگیه، کسی میتونه کمکم کنه

چگالی گرفتین؟

ببرید آزمایشگاه . یه هزینه معقولی میگیره . اطلاعات کاملی بهتون میده .

وجود داره ولی. ساقی و جنس هم بی تأثیر نیست

احسنت خریدار واقعی وجود نداره

سلام و خسته نباشيد. من سنگي دارم گلابي شكل يك سوراخ بزرگ روي سرش و يك سوراخ كوچك در انتها كه به هم وصل هستن و رنگ سنگ نوك مدادي هستش . نصف سنگ اهنربا راجذب كرده و نصف ديگرش نه جذب ميكند نه دفع. يخ را در دماي اتاق خيلي خيلي سريع اب كرده حتي وقتي انرا در فريزر گذاشتم بعد از ١٠ دقيقه يخهاي فريزر را اب كرد. قطبنما را ميچرخونه. وزنش نصبت به حجمش خيلي زياد هست جوري كه باور كردني نيست.شيشه را عين الماس شيشه بري ميبرد. با پتك ٢٠ كيلويي روي ان كوبيدم خراش هم بر نداشت. وقتي نصف سنگ را در اب بزاريم بعد ١٥ ثانيه كه در مي اوريم نصف سنگ يكرنگ ميشود و نصفش يك رنگه ديگه و بويي مانند گل رز پخش ميكنه بعد از اينكه چند ثانيه در دست خود ميماليم دوباره به رنگ اول باز گشته و بوي گل قطع ميشود. و تراش و قدمت سنگ مال اوايل دوره ساساني هستش.خواهش ميكنم بنده را راهنمايي كنيد اين سنگ چي هستش و ايا ارزش زياد داره خواهشن پاسخ دهيد ممنون ميشم . ايا سنگي با اين خصوصيات هستش؟ اگر حدودا هم شده بگوييد با ارزش هست يا نه . تمامي فيلمهاشم موجوده ايا الماس سياه نيست

سلام تماس بگیر [email protected]

سلام لطفا تماس بگیرید

لطفا تماس بگیرید قطعا ارزشمنده

شما خودت دوره ساسانیش کشف کردی پس کارشناس بزرگی هستید

سلام باید به کجا مراجعه کرد برا ازمایش شهاب سنگ

سلام، مؤسسه گوهر شناسی تحسین دانشگاه خوارزمی تهران. آدرس در انتهای همین مقاله هست.

سلام خسته نباشید من ی سنگ تو زمین در زنجان پیدا کردم ک ۵ متر از زمین و فرو برده بود عکساشو دارم میخواستم ببینم شهاب سنگه

سلام در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت در منو بالا سوال خودتون رو همراه با عکس بزارید

سلام من چند تیکه سنگ پیدا کردم که نسبت به سنگ وزنش خیلی زیاده به رنگ سیاه براق هستن میشه منو راهنمایی کنین که چی هست ممنون

درود بر شما
شها سنگ ۱۸ کیلویی دارم و مطمئن هستم شهاب سنگ هست چون کنار دریاچه ارومیه که فقط تپه نمکی هست برخورد کرده بود و جای برخورد هم مشخص هست ، چطور میشه اینو آزمایش کرد و هزینه اش چقدره و واقعا خریدار هست یا نه ؟
تشکر

سلام در قسمت ارتباط با ما سایت تماس بگیرید جزئیات هزینه آنالیز شهاب سنگ رو بهتون میگن.خریدارش در ایران کمه ولی در خارج کشور زیاد هست.

با عرض سلام .من چند روز پیش مشغول عکاسی بودم . بعد از اینکه خیلی سردم شد از عکاسی دست کشیدم .بعد که خودما گرم کردم وعکسهای که اندخته بودم نگاه کردم متوجه که از چند شهاب سنگ عکس انداختم خواهش راهنمایی کنید . واینم بگم که شبش شهاب بارون بوده

هیچ خریداری وجود نداره باور کنید خریدار داری میل بزنید شهاب سنگ دارم[email protected]

سلام ما یه سنگ پیدا کردیم که نسبت به حجمش خیلی سنگینه،سیاهه و آهنربا میگیرش و‌قطب نماهم که میزاریم پیشش عقربه قطب نما رو منحرف میکنه.خلاصه نشانه های که از اینترنت سرچ کردیم رو داره ولی کسی که شناختی از سنگ عا داره میگه سنگ آهنه نه شهاب سنگ. نظر شما چیه؟ و چطور مطمین بشیم ؟

سلام یک شهاب سنگ چند روز پیش افتاد تو باغچه خونه مون.یه گوله اتیش بود بعد اینکه روش آب ریختم و سرد شد برداشتم و توش پر از رگه های طلا دیده میشه.واقعا زیبا و ارزشمنده.بعد برای فروشش اقدام کردم با چند تا دلال قرار گذاشتیم و منو سوار ماشین کردن و بردن یه محل خلوت و سنگمو ازم گرفتن و خودمم کشتن .

😐

خریدار دارم

فقط کشتن؟

سلام من دنبال ی دوست هستم برای تشخیص سنگهام
من از اصفهان هستم

سلام هزینه و زمان آزمایش سنگ چقده؟ ممنون میشم اگه جواب بدید؟

سلام بسته به وزنش داره. تقریبا از 800 هزار تومان برای صد گرم، و هرچه وزن افزایش پیدا میکنه میره بالاتر.

سلام استاد .باتوجه به اینکه در ایران مشتری خرید.درست و درمونی برای شهابسنگ نیست میشه بفرمایید به چه دلیلی طرف چند میلیون پول برای آزمایش میپردازه. ومثالش خود جنابعالی که تعداد زیادی با آنالیز مطمین ازشون دارید.

ایدی تلگرام من
beh56nam
جعفر آقائی نخطلو.
لطفا پاسخ سوالم را در تلگرام بدهید، البته لطفا.

سلام من محل دقیق سقوط شهاب سنگ بزرگی را میشناسم، حدود ۲۵سال قبل با چشم خودم دیدم و شاهد سقوط شهاب سنگ بودم، حالا اگر جا و محل دقیق را برایتان مشخص کنم پس از پیدا شدن شهاب سنگ آیا به من سهمی از شهاب سنگ خواهد رسید و سهمی خواهم برد؟

سلام، برید پیدا کنید، بعد آزمایشگاه بیارید، تایید که شد دنبال فروشنده باشید همش مال خودتون!

با درود به استاد عزیز آقای کرمی
و به همه دوستان خواننده و مشترک این سایت
دوستان بنده شهاب سنگ های شناسنامه دار مریخی و قمری (ماه ) رو طبق عرف بازار ایران میخرم و شهاب سنگهای بدون مدرک و شناسنامه رو همراه با نظر کارشناس همکار خودمون بدون آنالیز حاظرم بخرم اما همونطور که میدونید خرید شهاب سنگ بدون مدرک و شناسنامه ریسک بزرگی برای سوخت شدن پول خریدار داره و از لحاظ اینکه همه شهاب سنگها گرون و قیمتی نیستن و تعداد بسیار کمی از شهابها هستند که نادر و کمیاب هستند و بندرت یافت میشود و اغلب از گونه های فراوان یافت میشه لذا خرید شهاب های بی مدرک کار ریسک پذیری هست که در قیمت خرید تأثیر بزرگی داره لذا دوستانی که فروشنده هستند بهترین راه بجای دادن قیمت های توهمی و شنیدها اول به آقای استاد کرمی برای صدور شناسنامه و قیمت گذاری مراجعه کنند و بنده خریدار هستم اما اگر به هر دلیلی قادر به انجام این کار نیستن بنده حاظرم طبق تشخیصات اولیه کارشناس شخصی سنگ دوستان رو بخرم و فروشندگان عزیز میتونن با واتساب بنده به شماره ای که خدمتتون میدم برای فروش شهاب سنگ به بنده پیام بدن ، لطفآ فقط جهت فروش نه کارشناسی و کارشناس محترم این صفحه بهترین و با تجربه ترین کارشناس تمام سنگهای جواهری و آسمانی هستند پس لطفا جهت فروش به ایمیل [email protected] پیام بدین
با تشکر ویژه از استاد کرمی و ادمین این سایت

ایمیلتونو چک کنید لطفا

سلام من شهاب سنگ مریخی دارم هزینه ازمایشگاه رو میدم اگر تایید نشد وحتی خسارت از کار افتادگیتون به شرط تایید کارشناس خودتون. [email protected]

سلام بیارید آزمایشگاه، اگر واقعا شهاب سنگ مریخی باشه که ما مشتریش رو داریم

سلام دوست عزیز لطفاً ایمیلتون چک کنید،ممنون هستم

شما صاحب آن شهاب سنگ خواهید بود ، البته قصد توهین ندارم خیلی سنگ آوردند که گفته اند شاهد سقوط بوده اند ولی شهاب سنگ نبودند احتمالا اشتباه برداشته اند شهاب بزرگ در زمین فرو می ره ، مگر سطح خ سخت باشه ، کوچک ها نه ، و آنهایی که فرو رفته اند ممکن است زمانی بیرون بیافتند

سلام خوبی من شهاب سنگ کوچک که ۲ سانت زیرزمین پیداکردم ali

سلام
ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
باید عرض کنم خدمتتون که قیمت شهاب سنگ مریخی به ازای هر گرم بسیار بالاتر از قیمت اعلام شده در جدول شما هست(حتی در ایران)
جهت فروش در خارج از کشور هم میتوان با خریدار در دوبی قرار گذاشت
و جهت تبدیل پول، موسساتی ایرانی در امارات هستند که دلار میگیرند و با کسر کارمزد در ایران به شما ریال میدهند و مشکل تحریم و انتقال پول هم اینگونه حل میشود.

سلام وقت بخیر من یک شهاب سنگ آهنی دارم آیا میشه آدرس وتلفن خریدار دبی رو برام بفرستین ؟باتشکر رسول

کدوم آزمایشگاه بریم؟ توی همه شهرها هست؟؟یا فقط تهرون؟؟

آزمایشگاه سنگ شناسی ما تهران هست، مگر اینکه با پست بفرستید که البته قبلش باید هزینه شو پرداخت کنید

سلام
فسیل هم قیمتی داره مثل شهاب سنگ

سلام برخی فسیل ها خیلی ارزشمندند ولی خریدارشون خیلی خیلی کمه

ایا.برای بعضی ازفسیلهای بسیار نادر چند میلیون ساله دریای که در آن زمان در زمین موجودات نرمتن.درابها.بودن قبل از دایناسورها .خریدار پیدا میشه

بله ولی خیلی خیلی در ایران کم خریدار دارند

سلام جناب کرمی شما مشتری برای خرید شهاب سنگ دارید؟ باتشکر رسول

سلام. خیر عزیز من خودم کلکسیون شهاب سنگ سرتیفیکیت شده دارم . مشتریشون خیلی کمه

سلام من یک شهاب سنگ دارم به آهن ربا ربایش نداره یه پوسته سوخته روش هست تا حدودی یه چیزهای ریزی مثل دانه که وقتی نور بهشون میخوره درخشان میشن و گوگرد هم داخلش هست از طریق برش خوردن سنگ فهمیدم راهنمایی بفرمایید برا فروش

باید بیارین آزمایشگاه. هماتیت هم در برش میتونه درخشان بشه

استاد من سنگ پیدا کردم خیلی نزدیکه به شهاب سنگ قب نما رو منحرف میکنه بعد اهن روبا جذب میکنه وسطش طلایی هست پوستش هم کاملا سیا رنگایه بنفش ابی داره روش

سلام
تکه هایی شهاب سنگ پیدا کردم و یقیت دارم ک شهاب سنگ هستند
لطفا شماره تماس بهم بدید

سلام به قسمت ارتباط با ما مراجعه کنید

لطفاً مرا راهنمایی کنید یک سنگ اندازه یک گردو مشکی. و بسیار درخشنده مثل الماس میدرخشد و بسیار وزن بالایی دارد و لایه زیرینش هم حالت رسی رنگ و مشکی با دانه بندی نمکی ولی مثل الماس میدرخشد.

سلام نمیشه با این توضیحات نظری داد!

سلام چندنمونه سنگ دارم چطورمیتونم عکس هاشون رابرای شمابفرستم که نظربدید

سلام من یه سنگ پیدا کردم فکر کنم چندین هزار سال قدمت داشته باشه چن مثل یه فسیل هست اگر کسی خریدار هست پیام بده یا تماس بگیره 09397488384

سلام فروشنده واقعی با این شماره تماس حاصل نمااییند

سلام هرچقدر شهاب سنگ خواستید سرتیفیکیت شده موجود است. در صورت تمایل با اینستاگرام سنگ شناس در ارتباط باشید

سلام من و دوستم سنگهای زیادی جمع کردیم و اعتقاد داریم سه تا چهارتا از سنگها شهابسنگ هستن چجوری مبتونیم سنگها رو به کارشناس یا آزمایشگاه یا افرادی مثل شما دوست عزیز بدیم تا درستی یا نادرستی اون مشخص بشه ممنون میشم پاسخ بدید

سلام،من یه سنگ پیدا کردم خیلی شباهت داره[email protected]

سلام یه سنگ سیاه پیدا کردم میخواهم عکسش را بفرستم ببینم شهاب سنگ است یا سنگ دیگری است اگر میشود شماره تلگرامتان را بدهید

سلام به اینستاگرام سنگ شناس بفرستید

میتونید ای دی اینستاگرامتون رو بنویسید

سلام [email protected] همچنین میتونید در قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس سنگ خودتون رو بزارید

سلام
خوب آقای کرمی
میشه تلگرامتون رو لطف کنید

درود، در پیج اینستاگرام سنگ شناس دایرکت بدین [email protected]

سلام
من یک تیکه سنگ پیدا کردم که وزنش نسبت به سنگهای معمولی بالاست و با آهن ربا قوی تست کردم بهم میچسبند ولی ضعیف

با عرض سلام اقای کرمی من چند نمونه سنگ پیدا کردم ولی نمیدانم کجا و چطور انو نشان بدم اگه امکان داره با من تماس بگیرید یا تلفن خودنگتون را برام بفرستید خیلی خیلی ممنونم

با سلام مقاله مفیدی بود ولی تا خود سنگ را در دست نگیرم نمی توانیم اعتماد کنیم .من سنگ های زیادی دیدم که بی شباهت به این سنگ ها نبود ولی آنها را می انداختم .الان یک سنگ 6سانت طول 3 سانت عرض وسط و ارتفاع 2/5 سانتی دارم در نگاه اول فکر می کردم لاک است ولی شکل آن خیلی مشکوک می باشد این را در بیابان خراسان رضوی پیدا کردم .اگر کسی دیگری آن را به من می داد می انداختم دور .ولی چون با دست خودم از زمین برداشتم تا مشخص شدن آن نگه می دارم اگر ایمیل داشتید تصویر آن را ارسال می کردم

درود دوست عزیز. قطعا سنگهای مشابه شهاب‌سنگ بسیار زیاد هستن و همین علت هست که یافتن شهاب سنگ واقعی سخت و دشوار است. متاسفانه من هم فقط میتونم از روی عکس بهتون بگم مشکوک به شهاب سنگ هست یا خیر. بنابراین بهترین راه بردن اون به آزمایشگاه تشخیص شهاب سنگ است.

سلام. ممنون از اطلاعات مفیدی ک ارائه دادین ، من چنتا سنگ دارم میشه لطف کنین از روی عکس بگین ک مشکوک هستن یا نه .

سلام از روی عکس نمیشه نظری داد. مگر نشانه ها و الگوها بسیار قوی باشن

من بچه بودم دیدم که یک گلوله آتیش در 300 متری من به زمین خورد.
ترسیدم و مدم به بابا بزرگم گفتم گفت اون شیطان بوده که فرشته زدنش و افتاده روی زمین.

خسته نباشی عزیز اگه شبیه لاک و متخلخل میتونه پرلیت باشه که با تناژ بالا و استخراج فروخته میشه و فک کنم بازارشم اشباع باشه

باسلام ودروداین جانب چندقطعه سنگ دارم همگی مشکوک به شهاب سنگ هستندخواستم درصورت امکان برای اثبات اصل بودن یانبودنش کمکم کنیدممنون رنجبر

درود، این مقاله و مقاله انواع شهاب سنگها میتونه کمکتون کنه. تست آهنربا معمولا خیلی کمک میکنه . ولی درنهایت حرف اول و آخر رو آزمایشگاه شهاب سنگ خواهد زد.

سلام
سنگی که خیلی شبیه فلز هست به رنگ نقره ای که خاک تولید میکنه ودرون شیر برفک روش میشینه چیه لطفا راهنمایی کنید

سلام جناب خاستم بگم یه سنگی باابعاد10سانت در10سانت که حدود 4الی5کیلووزن داره وبه سرب شباهت داره میتونید راهنمایی بکنید که احتمالأ چجورسنگی میتونه باشه تشکر مر30

سلام وررود
من یه سنگ پیداکردم البته زیرزمین سنگینی ۱۰کیلومیشه رنگش تیره هستش دهمین طور گرد هستش اما خیلی گردنیست یه کمربند هم دورش هستش فرورفته دهمین طور جای سرانگشت روش هستش
کاملاشبیه به شهاب سنگ گرد قمری هستش که عکسش اینترنت هستش به نظرتان میتونه شهاب باشه

اگر این فاکتورهایی که در مقاله گفته شد رو داره از بودن که می‌تونه، ولی‌ نظر نهایی رو باید کارشناس از نزدیک بررسی کنه…

سلام آقای کرمی من سنگی پیدا کرده ام که سنگینه از سنگ های دیگر و رنگ سیاه تو نظرتون گفتین آزمایشگاه هزینه دارد هزینه اش چند است و آدرس آمازیشگاه بگین ممنون میشم

سلام میتونید ببرین آزمایشگاه گوهرکیپا در دانشگاه خوارزمی تهران اونجا قیمت رو بهتون میگن. بسته به وزنش متغیر هست و هرچه سنگینتر باشه بیشتر میشه هزینه.

من یه سنگی رو کنار دریا پیدا کردم که کلی سنگریزه بهش چسبیده و لابه لاش نقطه نقطه طلاست (از طلاش اطمینان دارم) ولی یه قسمتهاش هم شبیه شیشه و بلوره.بعدش انگار یکی با انگشت شصت فشارش داده علامت انگشت روش هست.ولی وزنش نسبت به حجمش کمتره. من کجا میتونم دقیقا بفهمم که چی پیدا کردم؟

درود، فقط توسط آزمایشگاه تشخیص شهاب سنگ میتونید بفهمید. این نشانه ها اولیه هست. چیزی که نیاز داره علم سنگ شناسی و بررسی این نشانه ها در زیر میکروسکوپ هست.

به نظرم شهاب سنگ پیدا کردم لطفا نظر بدهید.جذب آهن ربا و قطب نما رو به هم میزند چگالی 2.8تقریبا

باید ببرین آزمایشگاه شهاب‌سنگ ، این قضیه چگالی یا جذب آهنربا صرفا نشانه هایی ابتدایی هستن.

کجا هسته آزمایشگاه؟منم یه سنگ توی بیابون پیدا کردم مثل همین عکس های بالاست.

سلام به آزمایشگاه گوهر شناسی گوهرکیپا خوارزمی در دانشگاه تهران مراجعه کنید.

سلام
من ۵ سال هست در زمینه شهاب سنگ بصورت تیوری و علمی فعالم.
در این زمینه شخصا اقدام به ایجاد ازمایشگاه شخصی کردم که موارد زیر کاملا دقیق انجام میشود …
تعیین وزن مخصوص
بررسی جذب مغناطیسی
بررسی خاصیت مغناطیسی
خطوط وید من اشتاتین
بررسی دانه های اولوین
بررسی فلز نیکل
تعیین کلاسیفکشن سنگ
و….

سلام من یک سنگ دارم میخواستم بدونم آیا سنگ آسمانی هست یا زمینی

سلام من همیشه وقتهای آزادم را به جمع کردن سنگهای نیم قیمتی میکنم و در این میان تعدادی سنگ عجیب پیدا کردم که شباهتهایی با شهاب سنگها دارند اگر کسی سر در می آورد [email protected] ایمیل بگذاردتا من عکس سنگهارا برای آن استاد بفرستم.ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

سلام، لطفا آی دی تلگرام خود را بفرمایید. من یه سنگ مشکوک دارم.

لطفا شماره تماس بدهید

دوست عزیز اگر به تست بود که همه میشدن متخصص شهاب سنگ! موضوعی که خیلی مهمه و باید توجه داشت علم پشت این قضیه هست. اینکه تاریخچه یه شهابسنگ مهمه و از کجا اومده و یا اصلا زیر میکروسکوپ دنبال چه نوع بافتی بود فقط از عهده دکترای این رشته برمیاد. همچنین هرکسی هم بعدا بخواد معامله شهاب سنگ کنه نیازمند تایید همین مراکز سنگ شناسی معتبر هست. بنابراین وقت خودتون رو هدر ندید!

باسلام وقت شما بخیر کجاست آدرس آزمایشگاه شما ؟

مقداری شهاب سنگ پیدا کردیم قصد فروش اونها رو داریم انالیز هم کردیم . اگر کسی خریدار بود با ایدی تلگرام بنده تماس بگیره

@hadionline

لاشه من میخوامش صدهزار تومان ازت میخرم بالاتر هم نمیرم

با سلام
با تشکر از مطالب مفید شما، بنده سنگی دارم در حدود 2.5 کیلو که تمامی نشانه های شهاب سنگ بودن را دارد، آیا می توانم با توجه به مدارک آزمایشگاههای داخلی در خارج از کشور بفروشم یا نه؟ و در ضمن هزینه آزمایشگاه داخل چند است. ممنون می شم پاسخ بدید

سلام هزینه آزمایشگاه بسته به وزن سنگ میتونه چندصد هزار تا چند میلیون باشه. فروختن در خارج کشور به این سادگیا نیست و. جدا از مسائل تحریم و انتقال پول، اغلب باید در خارج کشور هم کارشناسی بشه و مورد تایید خریدار قرار بگیره.

سلام اقای کرمی بنده چند تکه شهاب سنگ اصل دارم و قصد فروش دارم اگر مایل به راهنمایی وکمک در این زمینه به بنده هستید تماس بگیرید ممنون

سلام سنگی دارم تشکیل شده از هزاران سنگ ریز ودرشت تقریبا به وزن یکصد کیلو جابجیه اون برام سخته آیا با تصویر میشه تشخیص داد آسمانی هست یا نه

درود، شما باید یه تیکه از اون قسمت خالص سنگ رو با همین اطلاعاتی که دادیم چک کنید. بدیهیه که برررسی وزن مخصوص، الگو ها یا تست های نیکل و.. میتونن راهگشا باشن. همچنین میتونید تیکه خیلی کوچکی از اون رو ببرین آزمایشگاه که هزینه زیاد نشه.

[email protected] سلام لطفا عکس را برام ارسال کنید

سلام من شهاب سنگ دارم آناایز هم بردم .که از تورمالین.یاقوت.دمانتوایدتشکیل شده فروشنده هستم .خریدار واقعی تماس بگیره

همه اینها درون یه شهاب سنگ بوده؟!

سلام یه سنگ 4کیلو و300گرمی اصیل شهاب سنگ که قبل از برخورد باچشم دیده شده رو برای فروش دارم

بیا تلگرام ببینمش میخرم @ahmad8028

سلام منم شهاب دارم خیلی مشکوک اگر کسی خریدار بود به [email protected] پیام بده عکس بفرستم حتا نمونه ثبت شده مشابه هم دار بعضیهاش

سلام، من یک سنگ مشکوک به شهاب دارم، وزنش 2.1 کیلوگرم، و چگالیش حدودا 4، کسی میتونه راهنماییم کنه که شهاب هست یا نه؟ لطفا در تلگرام پیام دهید تا عکساش رو بفرستم.

دوست عزیز، در این مقاله نکات اولیه تشخیص شهاب سنگ گفته شده. بدیهیه که هیچ دانشمندی نمیتونه با یه عکس بگه این شهاب سنگ هست یا خیر. باید ببرین مراکز سنگ شناسی معتبر تا بتونین به این موضوع پی ببرید.

سلام
من تعدادی سنگ مشکوک به اینکه شهاب سنگ باشه را دارم البته احتمال زیادی وجود داره که شهاب سنگ باشند خواستم ببینم کسی میتونه بهم کمک کنه عکسش را بفرستم تا تشخیص بده
سپاس

سلام مطالبي که گرداوريشون نتیجه زحمات شما بود برام بسیار مفید بودند و جالب هم بودند درهر حال سپاسگزارم ازتون و آرزوی موفقیت میکنم برای شما عزیزان

دستتون درد نکنه خیلی خوب بود.

محمد

سلام ..خیلی خیلی عالی ممنون .لطفا پیجتون در اینستا را بفرستید
واقعا مطالب اموزنده و بدرد بخور گذاشتید
خسته نباشید
سپاس

سلام من شهاب سنگ دارم میخوام بفرشم از شهاب سنگ بودنشم مطمنم

من شهاب سنگ دارم خریداران بیان

سلام.فروشنده شهاب سنگ با برگ انالیز و تایید شده هستم.خریدار واقعی به ایدی زیر پی ام بده:
@hossein5052

سلام برگه انالیز میشه بفرستی [email protected]

با سلام و سپاس از شما تا به حال متن فارسی به این کاملی در مورد شهابسنگ ها ندیده بودم ، ومیخواستم بپرسم شما از بین ازمایشگاههای داخل ایران با توجه به محدودیتهای ارسال نمونه به خارج از کشور کدام ازمایشگاه ایرانی رو تایید میکنید برای ارسال نمونه ، با سپاس فراوان

درود ، آزمایشگاه گوهر کیپا خوارزمی بهترین و تنها جای معتبر برای تشخیص شهاب سنگ در ایران هست.

سلام جناب كرمي
خوب هستيد.

ممنون از سايت پر اطلاعاتتون. يكي از دوستان شهاب سنگ داره ، ميخاد هم تشخيصش رو تاييد كنه يعني شناسنامه دارش كنه و هم بفروشتش، مي تونيد كمك كنيد؟
لطفا كمي عجله داريم جواب بنده رو زودتر بديد.

واقعا ممنون

درود برای تشخیص و شناسنامه دار کردنش میتونید ببرین به کیپاجم که نشانی اش هم جستجو کنید در اینترنت هست. منتهی برای فروشش خریدار در ایران بسیار نایاب هست و معمولا به خارج ارسال یا میفروشن. سایتایی مثل ebay یا .. منتهی با توجه به شرایط تحریم بسیار سخت هست انتقال پول و نیازمند یک واسطه در خارج از ایران هستید.

آقای کرمی سلام چطور میشود با شما تماس داشته باسم

سلام از طریق قسمت پرسش و پاسخ گوهرشناسی سایت عکس یا سوال خودتون رو بپرسید

سلام ..خیلی خیلی عالی ممنون .لطفا پیجتون در اینستا را بفرستید
واقعا مطالب اموزنده و بدرد بخور گذاشتید
خسته نباشید
سپاس

سپاس از لطفتون، آدرس در خود پایین سایت هم هست. در اینستاگرام sangshenas رو جتسجو کنید پیدامون میکنید

سلام
لطفا راهنمایی کنید
آدرس آزمایشگاه خوارزمی برا شهاب سنگ
سپاسگزارم

سلام در گوگل جستجو کنید کیپاجم و وارد سایت و درخواست آزمایش بدین

سلام لطفا عگسهایی برش خورده با نام فارسی و نشانه گذتاری و بات فلش نشان دادن ،،همه چی از جمله کندر ، نیکل ،و از هر نوع سنگ مریخ ماه،،با نمونه کامل و برش خورده،با اسم فارسی سنگ های گربنی یا دبگر سنگها غقط به دو جرف تنگایسی بسنده کردن که نشد توضیح،،لژفا برای هر نمونه از نوهع و رنگهت و سفتی ،،معلوم لشه،،،،ضمنا من یه سهاب سنگ پیدا کردم به نوع بازالنت زیاد شبیح هست،،و گربنی،،،قسمت هایی گریسیتال مانند داره و شبیح سنگ آتش زنه هست،،سیاه رنگ هست،،و کمی قرمزی هم یه فسمت بت سیاه فاطی سده،،و کریستال سفید با رویه سوخته سباه،،لطفا کمک کنید

سلام دوست عزیز نام انگلیسی هر عکس نوشته شده. منتهی برای توضیح کامل هذکدوم نیاز به مقاله ای جدا داره و نمی شه همه چیز رو یکجا گفت.
برای تشخیص شهاب سنگ راهی جز بردن به آزمایشگاه سنگ شناسی نیست چوم امری کاملا تخصصی و مبتنی بر آزمایش هست.

سلام.آزمایشگاه هزینه ای هم برای تشخیص در بر دارد؟

بله قطعا

سلام من دو عدد شهاب سنگ دارم خواستم بدونم اگرامکان داره عکس براتون بفرستم که راهنمایم کنید

سلام چجوری میشه باهاتون تماس گرفت ؟

شهاب سنگ دارم خریدار زنگم بزنه

دنبال مشتری برای این شهاب سنگم اگر کسی خریداره تماس بگیره وزنش یک کیلوگرمه [email protected] امید

درود خسته نباشید بسیار لذت بردم،می آموزم زگهواره تا گور چون در کمال انتهایی نیست.ممنونم اساتید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

من تست نکردم. این آزمون و خطا هست. باید تست کنین… ولی هر ن…

سلام آیا هر نیترات آهنی برای رنگ کردن عقیق مناسبه؟…

واقعا محشر بود مقالتون…

غلظت محلول ها و زمان غوطه وری نسبی هستند همینطور حرارت دهی و…

سلام خسته نباشید برای رنگ قرمز پر رنگ ، چند گرم باید نیترات…




حجت کمالی

روش های تشخیص شهاب سنگ ها از سنگ های زمینی در چیست؟

شهاب سنگ‌ها جزئه با ارزش ترین مواد هستند ،چه از لحاظ علمی  از چه از لحاظ قیمتی بودن به طوری که در بعضی موارد ارزش آنها حتی از طلا و الماس هم بیشتر است. سطح زمین سرشار از سنگ‌هایی شبیه به شهاب سنگ هاست .در بیشتر موارد تیره‌ رنگ  ها مانند بازالت ها یا اسلاگ ها slag (پسماند جدا سازی ذوب فلز )است که معمولاً با شهاب‌سنگ‌ها اشتباه گرفته می‌شوند.
ملاک تشخیص شهاب سنگ ها از سنگ های زمینی در چیست؟ و چگونه سنگ های اسمانی را از سنگ های زمینی مجزا کنیم و آنها را تشخیص دهیم؟

شهاب سنگ تکه‌ای جامد است که از سنگ یا فلز یا هر دو تشکیل شده است که از اجرام آسمانی مانند سیارک ها یا ستاره‌های دنباله‌دار نشأت می‌گیرد و با گذر از آتمسفر و جو زمین به سطح زمین برخورد می‌کند. وقتی یک شهاب‌سنگ در حال عبور از اتمسفر زمین است در اثر اصطکاک و فشار بیش از حد و همچنین واکنش‌های شیمیایی با گازهای اتمسفری، و عناصر سنگ شعله‌ور شده و به شکل یک گلوله آتشین دیده می‌شود.

شهاب سنگ‌ها معمولاً به دلیل کمیاب بودن دارای ارزش علمی و مادی نسبتا زیادی هستند و بسته به نوع، تیپ و گروه و منشا شکل گیری آن ها قیمتی بین ۲ تا ۴۰۰۰  دلار قیمت گذاری میشوند.
از این جهت ، مردم اشتیاق زیادی جهت یافتن شهاب سنگ‌ها از خود نشان می‌دهند، و در صدد کشف شهاب سنگ بر می آیند ولی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی توفیقی به دست نمی‌آورند.چگونه تشخیص شهاب سنگ

برای تشخیص شهاب‌سنگ از سنگ‌های زمینی می‌توان چند آزمایش ساده انجام داد:

۱ـ سنگ‌های آتشفشانی زمینی به دلیل خروج گاز دارای حفرات زیادی در سطح و درون خود هستند، ولی شهاب‌سنگ‌ها چنین حفراتی را نه در سطح دارند نه در درون خود بجز تعداد معدودی از شهاب سنگ های ماه که حفرات بسیار ریزی در سطح سنگ دارند.

۲ـ شهاب‌سنگ‌ها به سه نوع
۱-آهنی
۲-سنگی آهنی
۳-سنگی

دسته بندی می شوند.

شهاب سنگ های آهنی دارای جذب ۱۰۰٪ میباشند.

شهاب سنگ های سنگی آهنی از ۵۰٪ آهن و ۵۰٪ سیلیکات تشکیلی شده اند و حدود ۵۰٪ جذب نسبت به اهنربا دارند.

شهاب سنگ های سنگی دارای جذبی بین ۱٪ تا ۳۵٪ می باشند.

پس نتیجه گیری اینکه همه شهاب سنگ ها جذب اهنربا می شوند.

۳ـ چگالی: شهاب سنگ ها نسبت به سنگ های زمینی چگال ترند.این سنگ‌ها دارای وزن بسیار بیشتری نسبت به سنگ‌های زمینی هستند. چگالی فقط یکی از راه هایی است که میتواند کمک کند در شناخت بهتر شهاب سنگ ها.
معمولاً چگالی بیشتر شهاب سنگ ها بالای ۳ است.

۴ـ پوسته سوخته:پوسته سوخته شهاب‌سنگ ها معمولاً به هنگام عبور از جو زمین، شکل میگیرد و بین ۱ تا ۲ میلیمتر قطر دارد که در تمام سطح سنگ به صورت یکنواخت است و لذا به این دلیل شهاب سنگ ها بسیار تیره‌تر از سنگ‌های زمینی دیده می شوند.

۵- ریگماگلیپت یا اثر رد انگشت: در هنگام ورود به جو زمین در اثر فشار بسیار زیاد، در سطح خارجی  شهاب‌سنگ ها فرورفتگی‌هایی شبیه به اثر رد انگشت به نام ریگما گلیپت به وجود می آید.

نویسنده:حجت کمالی

گروهIranMeteorite

 

The Iranian meteor shower website is under the supervision of Professor Hojjat Kamali and his team. The website offers several services in the field of meteorites, some of which include expertise, meteorological recording in the World Bulletin, and the issuance of credible credentials through the World Bulletin.

ملاک تشخیص
شهاب سنگ ها
از سنگ های معمولی
وحید احدنژاد، دکترای تخصصی زمین شناسی
شهاب سنگ‌ها جزو کمیاب‌ترین مواد است به شکلی که حتی از طلا، الماس و حتی زمزد نیز کمیاب‌تر است. سطح زمین سرشار از سنگ‌های تیره‌رنگ مانند بازالت است که معمولاً با شهاب‌سنگ‌ها اشتباه گرفته می‌شوند.
شهاب سنگ چیست و چگونه آن را از سنگهای معمولی تشخیص دهیم؟
شهاب سنگ تکه‌ای جامد است که از اجرام آسمانی مانند سیارک یا ستاره‌های دنباله‌دار نشأت می‌گیرد و با گذر از آتمسفر به سطح زمین برخورد می‌کند. وقتی یک شهاب‌سنگ در حال عبور از آتمسفر زمین است در اثر اصطکاک، فشار و همچنین واکنش‌های شیمیایی با گازهای آتمسفری، شعله‌ور شده و به شکل یک گلوله آتشین دیده می‌شود.
شهاب سنگ‌ها جزو کمیاب‌ترین مواد است به شکلی که حتی از طلا، الماس و حتی زمزد نیز کمیاب‌تر است. سطح زمین سرشار از سنگ‌های تیره‌رنگ مانند بازالت است که معمولاً با شهاب‌سنگ‌ها اشتباه گرفته می‌شوند. شهاب سنگ‌ها معمولاً به دلیل کمیاب بودن دارای ارزش نسبتا زیادی هستند و بسته به نوع، شرایط، اندازه و زیبایی بین یک تا ۱۰۰۰ دلار برای هر گرم آن قیمت‌گذاری می‌شود. از این روی، مردم اشتیاق زیادی جهت یافتن شهاب سنگ‌ها از خود نشان می‌دهند، ولی به دلیل نداشتن آگاهی کافی توفیقی به دست نمی‌آورند.
برای تشخیص شهاب‌سنگ از سنگ‌های معمولی می‌توان چند آزمایش ساده انجام داد:
۱ـ سنگ‌های آتشفشانی زمینی به دلیل خروج گاز دارای حفرات زیادی در سطح خود هستند، ولی شهاب‌سنگ‌ها چنین نیستند.
۲ ـ شهاب‌سنگ‌ها به سه نوع آهنی، آهنی ـ سنگی و سنگی طبقه‌بندی می‌شوند لذا می‌توان با استفاده از آهن‌ربا به راحتی دو نوع اول را تشخیص داد. البته نوع سنگی نیز آهن ربا را جذب می‌کند به نوعی که سنگ‌های زمینی چنین خاصیتی ندارند.
۳ـ سومین گام جهت تشخیص شهاب سنگ‌ها برآورد وزن و چگالی آن‌هاست. این سنگ‌ها دارای وزن بسیار بیشتری نسبت به سنگ‌های زمینی هستند.
۴ ـ در حین گذر شهاب‌سنگ از آتمسفر زمین، به دلیل مقاومت آتمسفر در مقابل ورود شی خارجی به سطح زمین، سطح شهاب‌سنگ شعله‌ور شده و پس از سرد شدن قشر تیره رنگ نازکی (همانند زغال) را ایجاد می‌کند و لذا این سنگ‌ها بسیار تیره‌تر از سنگ‌های زمینی هستند.
۵ ـ سطح خارجی یک شهاب‌سنگ دارای فرورفتگی‌هایی شبیه اثر انگشت شصت سفالگر روی خاک رس است. این پدیده به دلیل ذوب سطح خارجی این سنگ‌هاست.
۶ ـ به دلیل ذوب سطح خارجی، آثار بسیار باریکی (به اندازه قطر موی انسان) از جریان یافتگی در سطح شهاب‌سنگ‌ها دیده می‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام

ایمیل

چگونه تشخیص شهاب سنگ

من ۳۲۰گرم شهاب سنگ دارم.ومیخواهم بفروشم لطفا راهنماییم کنین.۰۹۱۳۷۶۳۲۵۱۹

سلام
من چندتا سنگ پیدا کردم ولی مطمعن نیستم مثلا یکیشون با حجم خیلی کمش نزدیک ۲۰۰ گرمه حالا نمیدونم چجوری عکس بفرستم یا از کجا مطمعن بشم

سلام من یک سنگ پیدا کردم حدود یک کیلو میشه حجمش از وزنش کمتره کشش آهن ربا هم داره رنگش سیاهه فرو رفتگی مثل اثر انگشت داره. چطور دقیق می تونم متوجه بشم که شهاب سنگه

با درود شهاب سنگ سنگی نوع کشش به اهنربا چگونه است که در سنگهای زمینی نیست

سیارک یک جسم سنگی کوچک است که به دور خورشید می‌چرخد. شهاب سنگ قطعه کوچکی از یک سیارک یا یک دنباله دار است که در حالی که می‌سوزد وارد جو زمین می‌شود. اگر مشتاق هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد شهاب سنگ ها بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

Meteoroids همان چیزی هستند که ما سنگ‌های فضایی یا شهاب سنگ می‌نامیم و اندازه آن‌ها از دانه‌های گرد و غبار تا سیارک‌های کوچک است. هنگامی که سنگ‌های فضایی با سرعت زیاد وارد جو زمین (یا سیاره دیگری مانند مریخ) می‌شوند و می‌سوزند گلوله‌های آتشین یا شهاب نامیده می‌شوند.

هنگامی که یک شهاب سنگ بتواند از جو زمین عبور کرده و به زمین برخورد کند به آن «سنگ آسمانی» (meteorite) می‌گویند.

بیشتر سنگ‌های آسمانی که به زمین می‌رسند شهاب سنگ‌های بزرگتری بوده‌اند که شکسته یا منفجر شده‌اند. برخی سنگ‌های آسمانی رسیده به زمین تکه‌هایی از ستارگان دنباله‌دار، برخی دیگر از سیارک‌ها و برخی حتی از ماه و سیارات دیگر می‌آیند. برخی از شهاب سنگ‌ها جنس سنگی دارند در حالی که برخی دیگر جنس فلزی دارند و گروهی نیز ترکیبی از سنگ و فلز هستند.

وقتی شهاب‌ سنگ ‌ها با سرعت زیاد وارد جو زمین یا سیاره دیگری مانند مریخ می‌شوند و می‌سوزند به آن‌ها شهاب می‌گویند که ما به آن‌ها ستاره دنباله دار نیز یاد می‌گوییم. حتی گاهی اوقات شهاب سنگ‌ ها می‌توانند از ونوس نیز روشن‌تر به نظر برسند در این زمان است که آن‌ها را گلوله‌های آتشین می‌نامیم. تخمین دانشمندان این است که هر روز حدود 48٫5 تن (44,000 کیلوگرم) ماده شهاب سنگ بر روی زمین می‌بارد.چگونه تشخیص شهاب سنگ

برای آشنایی بیشتر با مبانی نجوم و کیهان‌شناسی، می‌توانید فیلم آموزش مقدماتی نجوم – نجوم باستان تا کیهان شناسی را مشاهده کنید که توسط فرادرس ارائه شده، لینک این آموزش در ادامه آورده شده است.

 

در هر شب معمولاً چندین شهاب در هر ساعت دیده می‌شود. هنگامی که در آسمان شهاب سنگ های زیادی وجود داشته باشد یک بارش شهابی در حال رخداد است. برخی از بارش‌های شهابی سالانه یا در فواصل زمانی معین هنگام عبور زمین از کنار بقایای گرد و غبار باقی مانده توسط یک دنباله دار (یا در مواردی سیارک) رخ می‌دهد.

بارش‌های شهابی معمولاً به نام ستاره یا صورت فلکی نزدیک به جایی که به نظر می‌رسد بارش شهابی از آنجا شروع می‌شود، نام‌گذاری می‌شوند.

مشهورترین بارش شهابی دوره‌ای بارش شهابی «برساوشی» (Perseids) است که هر ساله حدوداً 12 آگوست (۲۲ مرداد) به اوج خود می‌رسد. هر شهاب سنگ یک قطعه کوچک از دنباله دار Swift-Tuttle است که هر 135 سال زمینی یک چرخش کامل حول خورشید انجام می‌دهد.

از دیگر بارش‌های قابل توجه شهابی می‌توان به لئونیدها که به دنباله دار Tempel-Tuttle مرتبط است اشاره کرد. اکثر دنباله دار ها بقایایی بین یک دانه شن و یک نخود‌فرنگی دارند و قبل از رسیدن به زمین در جو می‌سوزند.

گاهی اوقات گرد و غبار حاصل از شهاب‌ها توسط هواپیماهایی که می‌توانند در ارتفاع زیاد پرواز کنند جمع‌آوری شده و در آزمایشگاه‌های ناسا مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین بارش‌های شهابی و تاریخ حدودی آن‌ها در جدول زیر بیان شده است.

جدول ۱: مهمترین بارش‌های شهابی در طول سال

بیشتر سنگ‌های فضایی که کوچکتر از یک زمین فوتبال هستند در جو زمین از بین می‌روند. این سنگ‌ها با سرعتی برابر با ده‌ها هزار مایل در ساعت حرکت می‌کنند و به دلیل فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود، سنگ خرد می‌شود و یک شعله درخشان ایجاد می‌شود.

معمولاً سنگی که به زمین می‌رسد کمتر از 5 درصد از شی اصلی است که از بیرون از جو شروع به حرکت کرده است. این سنگ‌های آسمانی قطعه‌هایی از شهاب هستند و به طور معمول اندازه آن‌ها بین یک سنگریزه تا یک مشت دست است.

انتظار نداشته باشید که سنگ‌های آسمانی را پس از بارش شهابی پیدا کنید. بیشتر بارش‌های شهابی از دنباله دار ها ناشی می‌شوند که مواد آنها کاملاً شکننده است و به صورت کلی قطعات کوچک دنباله دار ها بعد از ورود به جو نجات پیدا نمی‌کنند و چیزی از آن‌ها باقی نمی‌ماند. از نظر تئوری دو بارش شهابی Taurids و Geminids می‌توانند سنگ‌های آسمانی را به سطح زمین برسانند اما تاکنون هیچ بقایایی به طور قطعی از آن‌ها ردیابی نشده است.

تشخیص یک شهاب سنگ از یک سنگ عادی تنها از روی ظاهر آن‌ها در اکثر نقاط جهان بسیار دشوار است اما بعضی مکان‌های خاص وجود دارد که شناسایی سنگ‌ها در آن‌ها بسیار آسان‌تر است و آن جایی نیست غیر از بیابان‌ها. در بیابان‌های شنی با مناطق بزرگ و باز تشخیص سنگ‌های آسمانی تاریک به همراه شن و ماسه و کمی سنگ بسیار آسان است. به همین ترتیب مشاهده سنگ‌های آسمانی در بیابان‌های سرد و یخی مانند دشت‌های یخ‌زده قطب جنوب بسیار آسان‌تر است.

شهاب سنگ هایی که به زمین می‌افتند نشان‌دهنده مواد گوناگونی هستند که میلیاردها سال پیش سیارات را تشکیل داده‌اند. با مطالعه شهاب سنگ ها می‌توانیم در مورد شرایط اولیه و فرایندهای تاریخ منظومه شمسی اطلاعات کسب کنیم.

این اطلاعات شامل سن و ترکیب ساختارهای مختلف سیاره‌ای، دمای بدست آمده در سطح و فضای داخلی سیارک‌ها و میزان تنش مواد در اثر انفجار بزرگ در گذشته است.

شهاب سنگ ها ممکن است شبیه سنگ‌های زمین باشند با این تفاوت که ظاهر بیرونی آن‌ها معمولاً سوخته است و براق به نظر می‌رسد. پوسته همجوشی سنگ‌های آسمانی هنگام ذوب شدن سطح خارجی شهاب سنگ در عبور از جو تشکیل می‌شود.

سه نوع عمده شهاب سنگ وجود دارد: شهاب سنگ آهنی، شهاب سنگ سنگی و شهاب سنگ مخلوطی از آهن و سنگ. اگرچه اکثر شهاب سنگ های سقوط کرده روی زمین جنس سنگی دارند اما بیشتر شهاب سنگهایی که مدت‌ها بعد از رسیدن به زمین کشف شده‌اند جنس آهنی دارند. سنگ‌های آسمانی از جنس آهن سنگین‌تر هستند و نسبت به سنگ‌های آسمانی که جنس سنگی دارند آسان‌تر قابل تشخیص هستند.

بیشتر شهاب سنگ های یافت شده در زمین که اینک سنگ‌های آسمانی شده‌اند از سیارک‌های خرد شده ناشی می‌شوند گرچه برخی از آن‌ها ممکن است از مریخ یا ماه نیز باشند. از نظر نظری تکه‌های کوچک عطارد یا زهره نیز می‌توانند به زمین برسند اما تاکنون هیچ یک به طور قطعی شناسایی نشده‌اند.

دانشمندان با چندین روش می‌توانند منشاء شهاب سنگ ها را دریابند. آنها می‌توانند با استفاده از یافته‌های تصویربرداری از سقوط شهاب سنگ برای محاسبه مدار و طرح مسیر کمربند سیارکی که شهاب سنگ از آن جدا شده است استفاده کنند. همچنین می‌توانند با بررسی ترکیبات شهاب سنگ ها آن‌ها را با طبقات مختلف سیارک‌ها مقایسه کرده و سن آن‌ها را تخمین بزنند که تا کنون بیشترین سنی که از شهاب سنگ ها یافت شده است ۴٫۶ میلیارد سال است.

تاکنون بیش از 50 هزار شهاب سنگ در زمین پیدا شده است. از این تعداد ۹۹٫۸ درصد از سیارک‌ها حاصل می‌شود. کسر کوچک باقی مانده (یعنی ۰٫۲ درصد) شهاب سنگ ها تقریباً به طور مساوی بین شهاب سنگ های مریخ و ماه تقسیم شده است.

بیش از 60 سنگ آسمانی شناخته شده از مریخ در اثر برخورد شهاب سنگ ها با مریخ ایجاد شده و به زمین رسیده‌اند. همه این قطعات سنگ‌های آذرین بلور شده از ماگما هستند و بسیار شبیه سنگ‌های زمینی با برخی ترکیبات مشخص هستند که نشان‌دهنده منشاء آن‌ها از مریخ است.

تقریباً 80 سنگ آسمانی از نظر کانی‌شناسی و ترکیب شبیه سنگ‌های مأموریت آپولو هستند (که طی آن انسان برای اولین بار روی ماه قدم گذاشت) و به اندازه‌ای متمایز هستند تا نشان دهند که از قسمت‌های دیگر ماه آمده‌اند. مطالعات شهاب سنگ های ماه و مریخ مطالعات سنگ‌های ماموریت آپولو و اکتشاف رباتیک مریخ را تکمیل می‌کند.

در دوران اولیه تاریخ زمین برخوردهای سنگینی از شهاب سنگ‌ها را تجربه کرده که باعث تخریب گسترده‌ای شده است. با این حال تخریب‌ها و گودال‌های ایجاد شده توسط این برخوردها بر روی زمین توسط فرسایش و سایر فرآیندهای زمین‌شناسی از بین رفته است. این گودال‌ها و تخریب‌ها در ماه هنوز عمدتاً سالم و قابل مشاهده هستند. امروزه ما در مورد 190 اثر ایجاد شده توسط برخورد شهاب سنگ با زمین اطلاعات داریم.

تصور بر این است که برخورد یک سیارک بسیار بزرگ در 65 میلیون سال پیش به انقراض حدود ۷۵٪ درصد از حیوانات دریایی و خشکی آن زمان کره زمین از جمله دایناسورها منجر شده است و گودال آتشفشانی Chicxulub را در شبه جزیره «یوکاتان» (Yucatan) به عرض 180 مایل (عرض 300 کیلومتر) ایجاد کرده است.

یکی از گودال‌های بکر و دست‌نخورده از برخورد شهاب سنگ با زمین دهانه آتشفشان Barringer در آریزونا است. عرض آن حدود ۰٫۶ مایل (1 کیلومتر) است و در اثر برخورد قطعه‌ای از فلز آهن و نیکل به قطر تقریبی 164 فوت (50 متر) تشکیل شده است. این گودال تنها ۵۰,۰۰۰ سال قدمت دارد ولی به قدری خوب حفظ شده است که برای مطالعه فرآیندهای برخورد شهاب سنگ با زمین از آن استفاده می‌شود. از سال 1890 زمین‌شناسان این دهانه آتشفشانی را مورد مطالعه قرار می‌دادند اما وضعیت آن به عنوان یک گودال که از برخورد شهاب سنگ با زمین ایجاد شده است تا سال 1960 تأیید نشد.

داستان‌های مستند از آسیب یا مرگ ناشی از شهاب سنگ نادر است. در اولین مورد شناخته شده از یک شی فرازمینی که به یک انسان در ایالات متحده آسیب زد «آن هاجز» (Ann Hodges) از سیلاکاگا، آلاباما بود که توسط یک شهاب سنگ 8 پوندی (۳٫۶ کیلوگرمی) به شدت آسیب دید، این اتفاق در نوامبر ۱۹۵۴ اتفاق افتاد.

تنها ورود شهاب سنگ بزرگ به جو زمین در تاریخ معاصر رویداد تونگوسکا در سال 1908 بود. این شهاب سنگ به یک قسمت دور افتاده از سیبری در روسیه برخورد کرد اما کاملاً به زمین نرسید. در عوض در هوا چند مایل بالاتر از سطح زمین منفجر شد. نیروی انفجار به حدی نیرومند بود که درختان منطقه‌ای به عرض صدها مایل را از بین برد. تخمین دانشمندان بر این موضوع استوار است که این شهاب سنگ در حدود 120 فوت (37 متر) عرض و 220 میلیون پوند (100 میلیون کیلوگرم) وزن داشته است. در این انفجار صدها گوزن شمالی کشته شدند اما هیچ انسانی در این انفجار کشته نشد.

در سال 2013 جهان با یک گلوله آتشین درخشان که در بالای آسمان چلیابینسک، روسیه حرکت می‌کرد مواجه شد. این گلوله آتشین، شهاب سنگی به اندازه یک خانه بود که با سرعتی بیش از 11 مایل (18 کیلومتر) در ثانیه وارد جو شد و 14 مایل (23 کیلومتر) بالاتر از سطح زمین منفجر شد. این انفجار انرژی معادل حدود ۴۴۰,۰۰۰ تن TNT را آزاد کرد و موج انفجاری ایجاد کرد که باعث شکستن شیشه‌ها و پنجره‌ها تا مساحت 200 مایل مربع (518 کیلومتر مربع) و آسیب رساندن به ساختمان‌ها شد. بیش از 1600 نفر در این انفجار زخمی شدند که بیشتر آسیب‌ها به دلیل شکستن شیشه بود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

سارا داستان (+)

«سارا داستان»، دکتری فیزیک نظری از دانشگاه گیلان دارد. او به فیزیک بسیار علاقه‌مند است و در زمینه‌ متون فیزیک در مجله فرادرس می‌نویسد.

بر اساس رای 63 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *چگونه تشخیص شهاب سنگ

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹

چگونه تشخیص شهاب سنگ
چگونه تشخیص شهاب سنگ
0

دیدگاه‌ها

  1. محسن

    سلام آقای کرمی واقعاکیف کردم دستتون دردنکنه تاحالا مقاله به این درستی وکاملی نخونده بودم وندیده بودم .عالی بودعالی .ممنون ازشما .محسن ازقم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *