سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود
سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

 سرطان از آن دسته بیماری هایی است که سلول های غیر طبیعی به شکل غیر قابل کنترل در بدن زیاد می شوند. سلول ‌های غیرطبیعی با رشد بد خیم، تومور نام دارند. سرطان گلو شامل سرطان حنجره، تارهای صوتی و سایر قسمتهای گلو، لوزه‌ها و هر چه در حلق قرار دارد می‌شود.

 این سرطان اغلب به دو دسته تقسیم می‌شود:

سرطان گلو در قیاس با سایر سرطان ها زیاد رایج نیست. موسسه ملی سرطان می‌گوید از بین بزرگسالان در کشور آمریکا :

 گرچه در تمامی سرطان های گلو سلول‌های غیرطبیعی رشد و گسترش می یابند اما دکتر باید نوع آن را مشخص کرده تا موثرترین درمان را برنامه ‌ریزی کند.

 اصلی ترین انواع سرطان گلو اولیه این دو هستند:

سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

 دو دسته ی سرطان ‌گلو این ها هستند:

 تشخیص این بیماری در مراحل ابتدایی مشکل است. علائم رایج سرطان ‌گلو این ‌ها هستند:

اگر هر کدام از این علائم را دارید و بعد از ۲ تا ۳ هفته بهتر نشدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

 مردان بیشتر از زنان به این سرطان مبتلا می‌شوند. نوع سبک زندگی افراد، ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد مثل سیگار کشیدن، مصرف بالای الکل، تغذیه نادرست، قرار گرفتن در معرض آزبست، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سندروم های ژنتیک.

سرطان گلو مرتبط با نوع خاصی از عفونت‌ ویروس پاپیلوم انسانی یا همان Hpv است.

Hpv ویروسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و عفونت های این ویروس جز عوامل خطرساز برای ابتلا به نوع خاصی از سرطان حلقی- دهانی به شمار می رود.

 همچنین، سرطان گلو به سایر انواع سرطان هم مرتبط است.

در حقیقت در عده‌ای بعد از دیده شدن سرطان گلو، سرطان های مثانه، ریه و مری نیز تشخیص داده می شود و دلیلش هم وجود فاکتورهای مشترک خطرساز بین این بیماری ها ست.

دکتر درباره علائم و سابقه پزشکی تان پرسش هایی مطرح می‌کند و اگر علائمی مثل گلو درد و گرفتگی صدا و سرفه مداوم بدون بهبودی و بدون هیچ علتی داشته اید احتمال سرطان گلو داده می‌شود.

 برای اطمینان بیشتر، پزشک لارنگوسکوپی مستقیم یا غیرمستقیم تجویز می‌کند و یا شما را به متخصص این کار ارجاع می‌دهد.

 لارنگوسکوپی، تصویری واضح و دقیق از گلو به دکتر می دهد. اگر این تست مسئله ای غیر طبیعی  را نشان دهد دکتر نمونه بافتی (بیوپسی) از گلو بر می دارد تا برای اثبات وجود سرطان آن را آزمایش کند.

 همچنین ممکن است یکی از انواع بیوپسی که در زیر آمده تجویز کند:

اگر دکتر در گلو سلول ‌های سرطانی پیدا کند، آزمایشات دیگری تجویز می کند تا سطح و شدت گسترش بیماری معلوم شود.

 در کل سطح این بیماری از ۰ تا ۴ است:

 پزشک انواع مختلفی از آزمایش ها را برای تعیین سطح بیماری انجام می دهد.

ارزیابی هایی مثل عکس برداری از سینه، گردن و سر تصویر بهتری از گسترش بیماری ارائه می دهد. این تست ها شامل این موارد می شوند:

این نوع عکس برداری از امواج رادیویی و مگنت های قوی برای گرفتن عکس هایی دقیق و پر از جزئیات از داخل گردن استفاده می کند و می تواند گسترش احتمالی سرطان به نقاط دیگر بدن را تشخیص دهد.

بیمار در لوله ای خالی دراز می‌کشد و وارد دستگاه عکس برداری می شود. طول مدت این تست متفاوت بوده و معمولاً بیش تر از یک ساعت طول نمی کشد.

 در پت اسکن  نوعی رنگ رادیو اکتیو به خون تزریق می‌کنند. این اسکن عکس هایی از نقاطی که رادیواکتیوی شده می گیرد و برای سرطان های پیشرفته استفاده می شود.

این تصویر برداری از اشعه ایکس برای گرفتن عکس های مقطعی از بدن استفاده می کند. همچنین سی تی اسکن تصویر هایی از بافت های نرم و ارگان‌های بدن ارائه می دهد.

این تست به دکتر کمک می‌کند تا سایز تومور را تعیین کرده و گستردگی آن را به نقاطی مثل غدد لنفاوی یا ریه مشخص کند.

اگر در بلع مشکل داشته باشید، پزشک احتمالاً پیشنهاد بلع باریوم بدهد. مایعی غلیظ برای پوشاندن گلو و مری نوشیده می ‌شود و این تست تصویرهای اشعه ایکس از گلو و مری می گیرد.

اگر دکتر به گسترش سرطان در ریه ها مشکوک شود نیازمند عکس اشعه ایکس خواهید بود.

 در طی مراحل درمانی با چندین متخصص باید کار کنید:

 اگر بیوپسی یا جراحی داشته‌اید، احتمالاً یک متخصص بیهوشی برای انجام این کار و نظارت شرایط شما در طول عمل لازم باشد.

 گزینه های درمانی سرطان گلو شامل جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی می شود. روش درمانی پیشنهادی دکتر، بستگی به گسترش بیماری دارد.

 اگر تومور گلو کوچک باشد، پزشک با جراحی تومور را برمی دارد.جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می شود و پزشک به احتمال زیاد یکی از فرآیند های جراحی که در زیر آمده پیشنهاد می‌کند:

 بعد از برداشتن تومور، پزشک پرتودرمانی  تجویز می‌کند. پرتودرمانی از اشعه هایی با انرژی بالا برای نابودی سلول های سرطانی استفاده کرده و هرگونه سلول سرطانی که باقی مانده باشد نابود می کند.

 دو نوع پرتو درمانی داریم:

 اگر تومور ها بزرگ باشند یا در سراسر غدد لنفاوی یا سایر بافت‌های بدن گسترده شده باشند، احتمالاً پزشک دستور شیمی درمانی دهد.

 شیمی درمانی دارویی است که سلول های سرطانی را نابود کرده و از رشد شان جلوگیری می کند.

درمان ‌های هدفمند داروهایی هستند که با مولکول های خاص که جلوی رشد سلولهای سرطانی را می گیرند سرطان را متوقف می کنند.

یک نوع از درمان هدفمند که برای سرطان گلو استفاده می شود ستوکسی ماب ( اربیتوکس) است.

 سایر انواع درمان های هدفمند در آزمایشات بالینی مورد تحقیق قرار گرفته اند و پزشک احتمالا این نوع درمان را به همراه سایر روش ها به کار می گیرد.

برخی از بیمارانی که سرطان گلو دارند نیاز به درمان جهت حصول توانایی تکلم خواهند داشت. گفتاردرمانگر و فیزیوتراپیست می‌توانند کمک کننده باشند.سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

 علاوه بر آن برخی افراد دارای سرطان‌گلو، عوارضی را تجربه خواهند کرد مثل:

 کاردرمانگر قادر است مشکل بلع را حل کند و اگر در صورت یا گردنتان تغییری به وجود آمده جراحی بازسازی، کمک کننده خواهد بود.

 اگر زود تشخیص داده شود میزان بهبودی و احتمال زنده ماندن بالا می رود. اگر سلول های سرطانی به سایر نقاط سر و گردن گسترش یابند، احتمال درمان سرطان بسیار پایین می آید.

 در مورد آن هایی که سرطان تشخیص داده شده، درمان برای  ادامه زندگی و کاهش گسترش بیماری انجام می شود.

هیچ راه مشخصی برای جلوگیری از سرطان گلو وجود ندارد اما گام هایی جهت کاهش خطر می توانید بردارید:

اکثر سرطان های گلو مرتبط با کشیدن سیگار بوده و ارثی نیستند. مگر این که اعضای خانواده در معرض دود سیگار فرد دیگری باشند.

 خارج از حنجره تعداد بسیار زیادی از ژن های وراثتی، اعضای خانواده را مستعد گرفتن سرطان می کنند.

 بعضی افراد از والدین خود جهش DNA را به ارث می برند که به مقدار بسیار زیادی ریسک گرفتن سرطان در آن ها بالا می رود.

جهش های وراثتی آنکوژن ها یا ژن های سرکوبگر، به ندرت باعث سرطان گلو می شوند اما به نظر می رسد بعضی افراد توانایی کمی در برخورد با نوع خاصی از مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان دارند و این افراد به تاثیرات منجر به سرطان در دود سیگار، الکل و برخی مواد شیمیایی صنعتی بسیار حساس تر از بقیه هستند.

بیشتر بخوانید : ۱۵ درمان طبیعی برای گلو درد

در صورتی که به اختلال بلع دچار شده اید با کلینیک دکتر فرشاد خسروی تماس بگیرید. شماره تماس ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

بیشتر بخوانید : احساس فشار در گلو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

برای دریافت نوبت و درمان بیماری اختلال بلع دکتر فرشاد خسروی با کلینیک تماس بگیرید

۰۲۱-۸۸۰۸۸۵۴۱ / ۰۲۱-۸۸۰۷۴۱۹۶

تهران، شهرک غرب، بلوار پاک نژاد، مابین تقاطع دادمان و دریا، مرکز پزشکی یادمان

info@doctorkhosravi.com

درمان گلو درد، گلو درد می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. علامت اصلی، درد و…

آیا درد سمت راست پایین شکم نگران کننده است؟ در سمت راست پایین شکم، انته…

عفونت گلو یا التهاب گلو ، هم می تواند باکتریایی باشد و هم ویروسی که باعث ا…

نفخ حس پر بودن شکم را می دهد و باعث می شود بزرگتر به نظر برسد. درد پایین ش…

آیا تاکنون اتفاق افتاده است که چیزی را ببلعید و درد شدیدی را در یک سمت از…

19 Comments on ۳۰ مهر ۱۳۹۸

2 Comments on ۱۰ آبان ۱۳۹۸

0 Comments on ۴ آذر ۱۳۹۸

35 Comments on ۱۳ شهریور ۱۳۹۸

خانه » از کجا بفهمیم سرطان گلو داریم؟

سرطان حلق در قسمتی از گلو ایجاد می‌شود که پشت دهان و حفره بینی است. حنجره یک ساختار لوله‌ای شکل است که در بالای نای قرار دارد. سرطان حنجره این قسمت از گلو را درگیر می‌کند.

سرطان گلو زیاد شایع نیست. طبق آمار موسسه ملّی سرطان، سرطان حلق و سرطان دهان سه درصد کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهند. سرطان حنجره هم 0.7 درصد کل سرطان‌ها را در برمی‌گیرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم، نشانه‌ها و عوامل سرطان گلو، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

نشانه‌های اولیه سرطان گلو، بسته به جایی از گلو که درگیر شده متفاوت هستند. اما برخی نشانه‌های کلی از این قرار هستند:سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

احتمال دارد که فرد علائم سرطان گلو را با علایم بیماری‌های دیگر اشتباه بگیرد. بنابراین اگر فرد علائمی مشاهده کرد که از بین نمی‌روند، باید به پزشک مراجعه کند.

هرچند هر فردی ممکن است به سرطان خلق و حنجره مبتلا شود، برخی عوامل می‌توانند ریسک این بیماری ها را افزایش دهند. برخی از مهم‌ترین ریسک فاکتورها شامل موارد زیر هستند:

برخی دیگر از ریسک فاکتورها شامل موارد زیر هستند:

پزشک در هنگام معاینه در مورد علائم و سابقه بیماری از بیمار سؤال می‌کند. اگر فرد علائمی مانند گلودرد، گرفتگی صدا و سرفه مزمن بدون علائم بهبودی دارد، پزشک ممکن است به سرطان گلو مشکوک شود.

برای اطمینان، پزشک لارنگوسکوپی مستقیم یا غیرمستقیم را انجام می‌دهد یا شما را به متخصص ارجاع می‌دهد. لارنگوسکوپی دید بهتری از گلو به پزشک می‌دهد. اگر این آزمایش ناهنجاری‌هایی را نشان داد، پزشک ممکن است از گلو نمونه‌برداری کند و روی آن آزمایش سرطان انجام دهد.

پزشک ممکن است یکی از نمونه‌برداری‌های زیر را تجویز کند:

نمونه‌برداری معمولی

در این روش، پزشک یک بریدگی ایجاد می‌کند و کمی از بافت را برمی‌دارد. این نوع نمونه‌برداری در اتاق عمل و با بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

نمونه‌برداری سوزنی ظریف

در این حالت، پزشک یک سوزن نازک را مستقیماً وارد تومور می‌کند و نمونه‌برداری را انجام می‌دهد.

نمونه‌برداری آندوسکوپی

برای برداشتن نمونه‌ای از بافت از طریق آندوسکوپی، پزشک یک لوله بلند و نازک را از طریق دهان، بینی یا برش در گلو وارد می‌کند.

اگر پزشک در گلوی فرد سلول‌های سرطانی پیدا کند، آزمایش‌های دیگری انجام می‌دهد تا استیج یا میزان پیشرفتگی سرطان را مشخص کند. این استیج ها از صفر تا چهار هستند:

 پزشک می‌تواند با استفاده از آزمایشات مختلف، استیج یا مرحله بیماری را مشخص کند. آزمایشات تصویربرداری برای قفسه سینه، سر و گردن می‌توانند تصویر بهتری از پیشرفت بیماری را ارائه دهند. این آزمایشات می‌توانند شامل موارد زیر شوند:

در طول درمان سرطان گلو ، بیمار تحت نظر چندین متخصص قرار می‌گیرد، از جمله:

اگر فرد نمونه‌برداری یا عمل جراحی داشته باشد، باید تحت نظر متخصص بیهوشی قرار بگیرد که او را بیهوش می‌کند و در طول عمل، شرایط او را تحت نظر قرار می‌دهد.

گزینه‌های درمان سرطان گلو شامل عمل جراحی، پرتودرمانی و شیمی‎درمانی هستند. درمان تجویزی پزشک به شدت بیماری و دیگر عوامل بستگی دارد.

اگر تومور گلو کوچک باشد، پزشک با جراحی آن را بر می‌دارد. این عمل در بیمارستان و تحت بی‌حسی انجام می‌شود. پزشک ممکن است یکی از این عمل‌های جراحی را پیشنهاد دهد:

پس از برداشتن تومور، پزشک ممکن است پرتودرمانی را تجویز کند. در پرتودرمانی، با استفاده از اشعه‌های انرژی بالا، سلول‌های بدخیم سرطانی تخریب می‌شوند. در این روش هر سلولی که از تومور باقی مانده باشد مورد هدف قرار می‌گیرد. انواع مختلف پرتودرمانی شامل موارد زیر می‌شوند:

در این روش دانه‌های حاوی ماده رادیواکتیو مستقیماً درون تومور یا نزدیک آن قرار می‌گیرند. با اینکه این نوع پرتودرمانی می‌تواند برای سرطان حلق و حنجره استفاده شود، کاربرد آن نادر است.

در این روش دانه‌های حاوی ماده رادیواکتیو مستقیماً درون تومور یا نزدیک آن قرار می‌گیرند. با اینکه این نوع پرتودرمانی می‌تواند برای سرطان حلق و حنجره استفاده شود، کاربرد آن نادر است.

برای تومورهای بزرگ یا تومورهایی که به غدد لنفاوی یا دیگر بافتها و اعضا گسترش یافته‌اند، پزشک ممکن است شیمی‌درمانی را به همراه پرتودرمانی تجویز کند. شیمی‌درمانی با استفاده از دارو، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد و سرعت رشد آنها را کم می‌کند.

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی مهراد – بهترین پزشکان ایران تهران

متاسفانه با خبر شدیم انسانی بزرگ از تبار دانشمندان و متفکرین متعهد از میان ما پرکشید. یاد و آثارش همواره زنده باد. روحشان شاد🖤 دکتر

در این ویدئو ها دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب درباره علل، علائم و راه های درمان کمر درد همچنین جراحی برداشت

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی مهراد

Mehrad General Hospital

ساخت بيمارستان مهراد از سال 1352 در زمينی به مساحت 5000 مترمربع واقع در خيابان ميرعماد تهران آغاز شد. اين خيابان در يکی از خيابان های منشعب از خيابان شهيد مطهری تهران قرار دارد.کار ساختمانی و تجهيز بيمارستان در سال 1361 به پايان رسيد و بيمارستان از تاريخ 1361/10/18 به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای بیمارستان مهراد محفوظ می باشد

پشتیبانی سایت با همیار سیستم

کد فعال سازی به شماره شما پیامک
گردید

کد فعال سازی شما صحیح نمی باشد

سرطان گلو اغلب علائمی نداشته وتا زمانی که بیماری وارد مراحل بعدی شود نشانه ای  ایجاد نمی کند. اما گاهی اوقات می توانید از نشانه هایی آن را تشخیص دهید و تشخیص زود هنگام باعث می شود درمان موثرتر شود.  اگر شما متوجه هر یک از علائم سرطان گلو شدید و یا اگر شما سابقه سیگار کشیدن و یا مصرف زیاد الکل دارید با  دکتر خود تماس بگیرید.
 

اگر شما متوجه توده ای در گردن خود شدید که پیش از این هرگز احساس نکرده اید، می تواند نشانه ای از سرطان گلو باشد این به این معنیست که  تومور به احتمال زیاد از گلو به گردن آمده. توده اغلب درست در زیر فک احساس می شود  اما آنها می توانند در در جای دیگری در گردن هم باشند. این یکی از علائم سرطان است که اغلب زنان  و مردان در صورت متوجه شدن آن را نادیده گرفته و از آن چشم پوشی می کنند.
 

سرطانی که تارهای صوتی را درگیر می کند اغلب می تواند باعث گرفتگی صدا یا تغییر در صدای شما شود. خوشبختانه، این تغییرات قابل توجه اغلب به تشخیص زودتر منجر می شود  اگر گرفتگی صدا ی شما تا مدت دو هفته از بین نرفت  به دکتر مراجعه کنید.
 سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

این عامل به خوبی شناخته شده است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان به میزان بیشتر و در مردان افزایش دهد. اما در دهه گذشته، سرطان های دهانه رحم مربوط به HPV حداقل چهار برابر  بیشتر بوده است.

حدود 70 درصد از سرطان اوروفارنکس (تومورها در پشت گلو) ممکن است توسط HPV ایجاد شود که  یک بیماری همه گیر مرتبط با سرطان است. در حال حاضر نرخ ابتلای  مردان به سرطان گلو در نرخ هشدار دهنده وجود دارد.

اینکه  دقیقا چگونه HPV به سرطان های دهانه رحم مرتبط می شوند  هنوز ناشناخته است ، اما پزشکان متخصص معتقدند آنچه روشن است این است که این نرخ در مردان بیشتر و بیشتر در حال توسعه است و عمدتا از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می شود  در حالی که هنوز دلیل علمی محکمی وجود ندارد. یک راه برای تست مردان برای داشتن این ویروس، دانستن وضعیت HPV شریک زندگی اوست برخی از علائم سرطان گلو- که از این طریق ایجاد می شود   درد در حال جویدن و زخم در گردن که بهبود نمی یابد، درد هنگام بلع و خشونت  در صداست.

 

اگر آن را همیشه احساس می کنید مانند اینکه چیزی در گلو شما گیر کرده و احساس  وجود جسم خارجی  در گلو دارید می تواند به معنای یک  وجود توموری باشد که مثل  مانعی در بخشی  از گلو است. افراد حس  می کنند چیزی وجود دارد اما نمی توانند آن را ببینید، در این حالت اختلال در بلع ممکن است نشانه سرطان گلو باشد.
 

بسیاری از بیماری های  دیگر می تواند باعث سرفه و یا خلط خونی شود. از جمله ذات الریه یا برونشیت.  با این حال،  وجود سرطان گلو هم می تواند  باعث سرفه خونی شود که معمولا به رنگ قرمز روشن است و دلیل آن ناشی از اختلاط با هوا و مخاط است.
 

اگر شما بیماری خاصی ندارید به نظر می رسد گلو درد و خارش، می تواند نشانه ای از سرطان گلو باشد.  تومورهایی که در این منطقه زیر تارهای صوتی تشکیل می شوند اغلب باعث این علائم می شوند.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید…

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این
بخش بیان
کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب
کاربری خود
شوید.

نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین
باشید

دلایل مختلفی برای بیماری های زبان وجود دارد خوشبختانه بیش تر مشکلات زبان جدی نیستند و سریع درمان می…

سرطان گلو اغلب علائمی نداشته وتا زمانی که بیماری وارد مراحل بعدی شود نشانه ای ایجاد نمی کند. اما گا…

ویروس HPV می تواند منجر به زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان دهان و سرطان گردن شود. این ویروس بر ا…

سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان روده و بسیاری دیگر از سرطان ها با تغییر در سبک زندگی تا حد خوبی قابل پی…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

لطفا با اشتراک گذاری دیدگاهتان در بخش نظرات ما را در بهبود کیفیت مقالات یاری فرمایید

اگر‌ مشکلی دارید و نمی دونید به چه پزشکی مراجعه کنید، ما می تونیم کمکتون کنیم.
مشکلتون رو کامل برای ما توضیح بدید، ما بعد ‌از بررسی مشکل شما، پزشک مناسب رو به شما
معرفی می کنیم.

سرطان حنجره یا گلو یک مفهوم عمومی است که به جعبه صدا مربوط می شود و ممکن است که تا بافت بینی فرد را درگیر کند . بخشی از سرطان گلو در قسمتی اتفاق می افتد که تارهای صوتی در آن قرار دارند و بخشی دیگر در گلو یا همان حلق رخ می دهد .

سرطان حنجره را می توان رشد بی رویه سلول ها تعریف کرد که در سراسر بدن مخصوصا در ناحیه حنجره جمع می شوند که معمولا در خط داخلی حنجره اتفاق می افتند . 60 درصد سرطان های حنجره داخل تارهای صوتی ، 35 درصد روی تارهای صوتی و بقیه آن زیر تارهای صوتی اتفاق می افتد . هر سرطانی رشد بی رویه سلول ها یا تومور را در پی دارد که در این قسمت از بخش سلامت نمناک به معرفی این نوع سرطان خواهیم پرداخت .

سرطان حنجره چیست ؟

نمی توان علت دقیقی را برای این سرطان بیان کرد اما زمانی که سلول های بالغ شده به صورت ژنتیکی شروع به تولید و رشد بی رویه کنند ، به طوری که نتوانیم جلوی آن ها را بگیریم ، تومور های سرطانی ایجاد می شود که معمولا به خاطر سیگار کشیدن ، عفونت هایی مثل HPV و در معرض مواد سمی قرار گرفتن مثل الکل اتفاق می افتد .

سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

خطرات مربوط به سرطان حنجره چیست ؟

بعضی از این خطرات به سبک زندگی فرد مربوط می شود . افرادی که سیگار می کشند و از دخانیات مصرف می کنند ، الکل می نوشند و به اندازه کافی ویتامین آ مصرف نمی کنند ، بیش از دیگران در معرض سرطان حنجره هستند . بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز مخصوصا ابتلا به عفونت های HPV می تواند خطرات ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهد .

انواع سرطان حنجره چیست ؟

انواع سرطان حنجره را می توان به موارد زیر تقسیم کرد :

انوع دیگر بسیار نادر هستند .

علائم و نشانه های سرطان حنجره چیست ؟

علائم سرطان حنجره اغلب برای هر فردی متفاوت است . رایج ترین علامت سرطان حنجره هنوز در بین علائم انتخاب نشده است . معمولا هر بیمار مبتلا به این سرطان ، ممکن است یک یا دو تا از علائم زیر را از خود بروز دهد :

بعضی از سرطان های حنجره شاید یکی از این موارد را آن هم به صورت خیلی خفیف نشان دهند . هر کدام از این علائم را حتی در صورت ضعیف بودن با پزشک در میان بگذارید .

چگونگی تشخیص سرطان حنجره

پزشک با پرسیدن در مورد سابقه های بیماری ، علائم ، معاینه کردن و آزمایش ها می تواند اطلاعات زیادی جمع آوری کند و یک تشخیص قطعی بدهد اما معمولا این جواب قطعی نیازمند چندین بار مراجعه به پزشک است که در آن سی تی اسکن ، ام.آر.آی ، اسکن پی.ای.تی از فرد گرفته می شود . با این عکس ها و تصویربرداری ها می توان محل دقیق سرطان را پیدا کرد .

این که سرطان در کدام مرحله قرار دارد، چگونه تشخیص داده می شود ؟

مرحله سرطان حنجره توسط سیستم TNM مشخص می شود که این سیستم توسط کمیته آمریکایی سرطان ابداع شده است .

تمام این اطلاعات به ما نشان می دهد که سرطان در چه مرحله ای قرار دارد . مرحله 0 معمولا بیانگر این است که رشد سلول های سرطانی متوقف شده است و بعد از آن مرحله 1 تا 4 وجود دارد که هر چه عدد پایین تر باشد، یعنی این که سرطان در مرحله خفیف تری می باشد .

چه متخصصی سرطان حنجره را درمان می کند ؟

پیش از این هم در بخش سلامت نمناک به این مورد اشاره داشتیم که معمولا برای سرطان حنجره باید یک تیم پزشکی درگیر شود . معمولا بسته به نوع مرحله سرطان ، متخصصان زیر در درمان درگیر می شوند :

هرچقدر که این تیم پزشکی بزرگ تر باشد ، احتمال درمان بهتر افزایش پیدا می کند .

خواننده ها بیشتر در خطر ابتلا به سرطان حنجره هستند؟

بسیاری از افراد تصور می کنند خطر ابتلا به سرطان حنجره در خواننده ها بیشتر است زیرا تارهای صوتی آنها بیشتر در معرض فشار است اما در واقع افرادی که به تارهای صوتی شان استرس بیشتری وارد می شود، بیشتر در معرض برخی بیماری های خوش خیم حنجره قرار می گیرند .

بیماری ها و مشکلاتی مانند نودول ها (گره) و پولیپ های طناب های صوتی موجب خشونت در صدای فرد می شوند. در نتیجه خوانندگان باید بیشتر از خود مراقبت کنند و به درمان این مشکلات بپردازند تا مبتلا به بیماری جدی تری نشوند.

رابطه اسید معده با سرطان حنجره

حلقه ماهیچه ای در انتهای مری وجود دارد که وظیفه آن جلوگیری از بازگشت محتوای معده است. اگر این ماهیچه به درستی کار نکند ، ریفلاکس حنجره و حلق ایجاد می شود.

یعنی زمان رسیدن اسیدهای معده به پشت گلو یا حتی پشت راه بینی در مناطقی که در برابر اسید گاستریک حفاظت نشده اند، التهاب ایجاد می شود. رفلاکس اسید معده منجر به ایجاد ضایعات خوش خیم حنجره می شود که از علائم آن احساس گرفتگی در حنجره، خشونت صدا و گرفتگی مخاط حنجره است.

درمان این سرطان بستگی به گسترش و شدت آن دارد . این درمان ها باعث می شوند که فرد توانایی در خوردن ، نوشیدن ، صحبت کردن و یک زندگی معمولی را پیدا کند . برنامه های درمانی معمولا یک یا دو مورد از موارد زیر را شامل می شود :

جراحی : انواع مختلفی از جراحی ها وجود دارد که بعضی از آن ها عمیق و بعضی سطحی تر هستند . بعضی از ان ها با برش دادن ، بعضی با لیزر و بعضی دیگر به منظور خارج کردن تومور یا غده انجام می شوند . معمولا فرد بیمار بعد از جراحی بهتر می بلعد و صحبت می کند .

شیمی درمانی : داروهای ضد سرطانی وجود دارند که می تواند سلول های سرطانی و تومور را بعد از جراحی در خود حل کنند و یا بکشند . شیمی درمانی اغلب به همراه دیگر درمان ها ارائه می شود.

رادیو درمانی :در این درمان اشعات رادیو اکتیو در نزدیکی تومورها قرار می گیرند . این درمان معمولا جزء اولین برنامه های درمانی برای افراد مبتلا به سرطان می باشد .

پروتون درمانی : از یک ابزاری شبیه مداد استفاده می کند که نزدیک به تومور نگه داشته می شود ، در حالی که نزدیک به بافت سالم است و آن را نیز نگه می دارد .

درمان های مورد هدف : در این درمان داروهایی برای متوقف کردن رشد سلول های سرطانی از طریق مواجهه با پروتئین استفاده می شود .

درمان های کلینیکی :در این درمان ها داروهایی استفاده می شود که نشانه های سرطان حنجره را در فرد می کاهد .

عوارض جانبی این درمان ها در هر فردی متفاوت است . چندی از رایج ترین عوارض جانبی عبارتند از:

معمولا این عوارض جانبی بین چند هفته تا چند ماه طول می کشد که در بعضی از بیماران تداوم بیشتری دارد .

آیا درمان خانگی برای سرطان حنجره وجود دارد ؟

سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

هیچ درمان خانگی برای این نوع سرطان وجود ندارد اما راه های خانگی هستند که می توانند علائم و نشانه های آن را بکاهند که تعدادی از آن ها را به شما معرفی می کنیم :

آیا می توان از سرطان حنجره پیشگیری کرد ؟

قبل از هر کاری باید چکاپ سالانه را انجام دهید ، به خصوص افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند ، مثل افراد سیگاری ، مبتلا به HPV، که باید این چکاپ ها را بیشتر انجام دهند . بهترین راه پیشگیری این است که در سنین جوانی از واکسن عفونت HPV استفاده کنید .

در شرایطی که سرطان گلو می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، افراد سیگاری یا آنهایی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، توجه به نشانه های اولیه سرطان گلو، همانند دیگر انواع سرطان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا تشخیص زودهنگام می تواند احتمال موفقیت درمان را هرچه بیشتر افزایش دهد.

سرطان گلو سلامت حلق، حنجره، مری، یا لوزه ها را در نتیجه رشد سلولی غیر طبیعی در معرض خطر قرار می دهد.

در شرایطی که سرطان گلو می تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، افراد سیگاری یا آنهایی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

در حال حاضر، سرطان گلو به عنوان یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان در نظر گرفته می شود زیرا از علائم آشکار چندانی برای تشخیص زودهنگام برخوردار نیست و علائم ممکن است با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شوند. از این رو، در ادامه با برخی از سیگنال های هشدار دهنده اولیه که می توانند برای تشخیص زودهنگام این بیماری مورد توجه قرار بگیرند، بیشتر آشنا می شویم.سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

گرفتگی صدا یا تغییرات عجیب در صدا

رشد سلولی غیر طبیعی در گلو می تواند در تارهای صوتی آغاز شود. بر همین اساس، یکی از نخستین نشانه های سرطان گلو تغییر مشهود در تن صدای فرد است.

گرفتگی طولانی مدت صدا برای بیش از سه هفته یا تغییر ناگهانی در صدا دلایل کافی برای مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق‌تر شرایط هستند. گاهی اوقات، ممکن است یک عفونت یا مشکلات مرتبط با سیگار کشیدن زمینه ساز این شرایط شده باشند، اما امکان بروز مساله ای جدی‌تر مانند سرطان نیز وجود دارد.

احساس درد در گلو

در نظر گرفتن یک گلو درد ساده به عنوان نشانه یا علامتی از سرطان دشوار است. اغلب، این ناراحتی به واسطه یک عفونت ناشی از بیماری تنفسی شکل می گیرد.

با این وجود، گلو درد پایدار یا آنچه متناوب به نظر می رسد باید زنگ خطر را به صدا درآورده و در پی شناسایی دلیل این شرایط باشید.

ظهور تومورها در منطقه گلو می تواند موجب عود این نشانه شود. همچنین، ممکن است هنگام بلع یا فریاد زدن درد تشدید شود.

بوی بد دهان

اگر با بوی بد دهان مواجه هستید و با رعایت بهداشت دهان و دندان نیز تغییری در این شرایط ایجاد نمی شود، این می تواند نشانه ای از بروز مساله ای جدی‌تر باشد. اگرچه نباید خیلی سریع نتیجه گیری کرده و نگران سرطان شوید، اما نباید آن را نیز نادیده بگیرید.

بیماران مبتلا به سرطان گلو به طور معمول با دشواری در کنترل بوی بد دهان و نفس خود مواجه هستند. این شرایط حتی پس از مسواک زدن یا استفاده از محصولات بهداشت دهان و دندان نیز همچنان پایدار باقی می ماند.

دشواری در تنفس

دشواری در تنفس که به نام تنگی نفس (Dyspnea) نیز شناخته می شود می تواند یکی از نشانه های اولیه سرطان گلو باشد. این شرایط ممکن است به بروز یک انسداد در دستگاه تنفسی اشاره داشته باشد.

دشواری در تنفس می تواند به واسطه یک عفونت شدید شکل گرفته باشد، اما می تواند نشانه ای از وجود تومورها نیز باشد.

تورم در گردن

تورم گردن می تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد. سرطان گلو یکی از دلایل نگران کننده تورم گردن است زیرا تومور می تواند به غدد لنفاوی اطراف گلو گسترش یابد.

این نشانه دلیل خوبی برای مراجعه فوری به پزشک است زیرا می تواند نشانه ای از وخیم‌تر شدن شرایط سرطان باشد.

نیاز مداوم به سرفه

بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی یا آلرژی ها به طور معمول با سرفه مکرر در نتیجه واکنش سیستم ایمنی به وجود عامل خارجی مواجه هستند.

زمانی که مشکلی در گلو وجود دارد، این شرایط می تواند حالت مزمن به خود بگیرد.

در ابتدا، ممکن است سرفه ای خشک به نظر برسد که با سوزش و تحریک همراه است. سپس، زمانی که تومور رشد می کند، این شرایط می تواند موجب بروز زخم یا خونریزی شود.

تنفس پر سر و صدا

زمانی که در مراحل اولیه به تومور رسیدگی نشود، سلول های سرطانی به تقسیم شدن ادامه داده و موجب درد شدید در اطراف بافت ها می شوند.

در نتیجه، تکثیر سلول های سرطانی می تواند موجب بروز یک انسداد در دستگاه تنفسی شود که ایجاد صدا هنگام تنفس را به همراه دارد.

این سر و صدا به نام سوت تنفسی حنجره ای شناخته می شود و تنگی فضای بین تارهای صوتی دلیل شکل گیری آن است.

در صورت عدم درمان زودهنگام، سرطان می تواند موجب انسداد کامل و در نتیجه خفگی و مرگ شود.

دشواری در بلع

بیشتر بیماران مبتلا به سرطان گلو به واسطه دشواری در بلع با کاهش وزن چشمگیر مواجه می شوند.

ظهور تومور موجب باریک شدن دهانه مری شده و گیر کردن غذا در این اندام را به همراه دارد. این شرایط به نوبه خود موجب ضعف ماهیچه ای و افزایش عود بازگشت اسید معده به مری می شود. پس از شناسایی این علائم، مراجعه فوری به پزشک اهمیت دارد.

پزشک پس از معاینه و ارزیابی علائم شما، ممکن است آزمایش اندوسکوپی یا آزمایش های دیگر برای تایید تشخیص را تجویز کند. از این رو، نشانه ها و علائم اولیه سرطان گلو را نادیده نگرفته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. این اقدام می تواند تفاوت بین مرگ و زندگی را مشخص کند.

ببخشید میخواهم بدانم که در سمت راست کلو زیر زناخ دو تومور سرطانی بود وعمل صورت گرفت ولی مدت ۲۰ روز میشود که مایع یا درن توقف نمی کند چه باید کرد؟ با احترام منتظر جواب شما

سلام خسته نباشین من یه چند وقتی میشه احساس میکنم یه چیزی تو گلوم هس صدام خوبه احساس سرماخوردگی دارم ولی دکتر گفت گلوت عفونت نداره ترس دارم چیکار کنم باتشکر

من زخمهایی توی گلو اومده حدود یه ماه چیکار کنم

برید دکتر آخه اینا چه سوالاییه

سلام من تو گلو زیر لوزه چسبیده به لوزه سمت چپم یک غده رشد کرده ۷ ماهی میشه رنگ ان هم سفیده مثل چرک داشته باشه این چی میتونه باشه با تشکر سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

چه سئوالهایی میپرسید خوب باید به پزشک مراجعه کنید

سلام خانومم دگگلو درد شدید داره پشت زبانش یه چیز سفید در اومده چیه

کیست گلودارم چطور عمل میشه مدت بستریوغیره

سلام من خواهر۷ساله ای دارم یه مدت روی زبانش سفیدشده به سختی غذامیخوره ریفلاکس معدم داره دکترامیگن حساسیته لطفاکمکم کنیدخیلی نگرانشم


خوب بود

سلام گردن درد دارم وانگار به استخوان سرم فشار میاد ویه خورده گلو درد وبوی بد دهان خیلی نگرانم چکار کنم

سلام ببخشید من قبلا گلوم خوارش میکرد و الان یه چند وقتی میسوزه و مجبور به سرفه هستم و انگار توی گلوم یه دونه است این نشانه چیست ممنون میشم جواب بدین

سلام ببخشید من یه چند سالی بود که خارش گلو داشتم و الان یه چند مدتیه گلوم میسوزه و مجبور به صرفه خشک هستم و احساس میکنم یه دونه توی گلو چسبیده این علایم چیه ممنون میشم

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

علایم سرطان گلو

 

نشانه های سرطان گلو ممکن است بسته به موقعیت تومور متفاوت باشد، اما نشانه های بسیار معمولی وجود دارد که ممکن است به عنوان یک نشانه هشدار زودهنگام به کار رود. در اینجا 8 علایم اولیه سرطان گلو وجود دارد که شما باید بدانید.

 

1. یک گلو درد مداوم

سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

بدیهی است که یکی از شایع ترین نشانه های سرطان گلو، گلودرد است. اگر دچار گلودرد شدید هستید که با تحریک پذیری همراه است یا بلعیدن مشکل است، باید با دکتر مشورت کنید!

 

یکی از شایع ترین نشانه های سرطان گلو، گلودرد است

 

2. سرفه کردن خونی

ایده خوبی نیست که خون غیر منتظره ای از هر شکل را نادیده بگیرد، به خصوص اگر به نظر می رسد هنگام سرفه و اگر بیش از چند بار اتفاق می افتد. اگر خلط رنگ قرمز تیره باشد، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

 

3. احساس می کنید چیزی در گلویتان است

اگر احساس کردید که در گلویتان چیزی وجود دارد که نمی تواند از بین برود، این به طور بالقوه می تواند نشانه ای از این باشد که در گلویتان تومور قرار دارد. از آنجایی که تومور از بخشی از گلویتان را گرفته، شما این احساس را می کنید.

 

نشانه های سرطان گلو ممکن است بسته به موقعیت تومور متفاوت باشد

 

4. تغییر در صدای شما

تغییرات در صدای شما یکی از نخستین نشانه هایی است که گلویتان مشکلی دارد. این می تواند یک آنفولانزا ساده و یا گلو درد را نشان دهد ، اما اگر زبری در صدای شما بعد از مدتی از بین نرود، ممکن است یکی از علایم سرطان گلو باشد.

 

5. یک توده بر روی گردن

یک توده رو به رشد در گردن که به نظر می رسد از هیچ جا ظاهر نمی شود می تواند یک نشانه قطعی از سرطان گلو باشد. همانطور که توده رشد می کند، خطرناک تر می شود. بنابراین، مهم است که در اسرع وقت مشاوره ای با پزشک داشته باشید.

 

6. کاهش وزن

از دست دادن وزن بدون تلاش ممکن است غیرممکن به نظر برسد اما در حقیقت، احتمالا یک علت بسیار مهمی است. این به ویژه در مورد سرطان صادق است، زیرا کمبود وزن غیرمنتظره نشانه تقریبا همه انواع بیماری است. اگر وزن ناگهان و بدون دلیل کاهش پیدا می کنید و برخی از علائم ذکر شده در اینجا نیز مانند درد گلو و مشکل در بلعیدن دچار دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

تغییرات در صدای شما یکی از نخستین نشانه هایی است که گلویتان مشکلی دارد

 

7. درد گوش

از آنجا که گوش، بینی و گلو ارتباط دارند، احتمال دارد که سرطان گلو نیز بر آنها تاثیر بگذارد. اگر در معرض کم شنوایی و درد گوش هستید، به ویژه اگر متوجه شدید که یک توده در گردن دارید و غذا خوردن مشکل است، ممکن است نشانه ای از سرطان گلو باشد. اگر به پزشک مراجعه نکنید، این علائم در طول زمان بدتر می شود.

 

8. صدای تنفس نامنظم

بسته به اندازه و موقعیت تومور در گلو شما می تواند جریان طبیعی هوا را مسدود کند. به عنوان یک نتیجه، تنفس شما ممکن است سخت شود. بنابراین، این نیز می تواند نشانه ای از سرطان گلو باشد.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت

سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


جراحی زیبایی سینه و شکم


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟


خرید لباس ژورنالی نوزاد با تخفیف یلدا


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

توجه به نشانه های اولیه سرطان گلو از اهمیت ویژه ای برخوردار است

 

از نشانه های رایج برای ابتلا به سرطان گلو چه میزان اطلاع دارید؟ این سرطان خطرناک با  علائمی خاص خود را در بدن نشان میدهد. ابتلا به سرطان سر و گردن می تواند مانند سرماخوردگی باشد و التهاب و تورم در گلو گرفتگی بینی و گرفتگی صدا همراه باشد.

 

در شرایطی که سرطان گلو می تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، افراد سیگاری یا آنهایی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

 

توجه به نشانه های اولیه سرطان گلو، همانند دیگر انواع سرطان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا تشخیص زودهنگام می تواند احتمال موفقیت درمان را هرچه بیشتر افزایش دهد.

 

سرطان گلو یکی از انواع سرطان است که در حنجره و بخش‌های دیگر گلو رخ می‌دهد

 

نشانه های هشدار دهنده و علائم سرطان گلو :

علائم سرطان گلو متفاوت هستند اما هر کسی که بیش از ۲ هفته در معرض هر کدام از موارد زیر باشد باید به یک پزشک برای تشخیص مراجعه کند:

ایجاد مشکل در جویدن یا بلعیدن

گرفتگی صدا یا تغییرات عجیب در صدا

احساس درد در گلو

ایجاد توده یا زخم در دهان، گلو یا لب ها

لکه سفید یا قرمز در دهان

تنفس پر سر و صدا

اشکال در تکان دادن زبان یا فک

کاهش وزن غیر منتظره

ایجاد درد یا زخمی که درمان نمی شود یا خونریزی می کند

رطوبت بیش از اندازه، درد و یا جوش در هر نقطه از دهان یا لب

سرفه‌ مداوم (گاهی فرد خون هم بالا می‌آورد)؛

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید، این ها علائم قطعی سرطان گلو نیستند و ممکن است دلایل دیگری مانند آلرژی یا عفونت باعث به وجود آمدن آن ها شده باشد.

 

انواع سرطان گلو :

چند نوع سرطان گلو وجود دارد. اگر چه تمام سرطان های گلو شامل رشد و تکثیر سلول های غیر طبیعی می شوند، پزشک شما باید نوع خاص آن را برای تعیین بهترین برنامه درمانی تعیین کند. دو نوع سرطان گلو عبارتند از:

– کارسینوم سلول سنگفرشی. این نوع سرطان گلو به سلولهای صاف بر روی گلو تاثیر می گذارد. این شایعترین سرطان گلو در ایالات متحده است.

 

– آدنوکارسینوم. این نوع سرطان گلو بر روی سلول های غدد لنفاوی تاثیر می گذارد و بسیار نادر است.

همراه با این دو نوع اصلی، سرطان گلو را می توان به دو نوع اضافی تقسیم کرد. یک نوع سرطان حنجره است که در حنجره و گلو ایجاد می شود. این شامل:

سرطان نازوفارنکس (قسمت فوقانی گلو)

سرطان اوروفارنکس (قسمت وسط گلو)

سرطان هیپوفارنکس (قسمت پایین گلو)

نوع دیگر سرطان حنجره بر حنجره یا صدا تاثیر می گذارد.

 

از علائم سرطان گلو التهاب و تورم در گلو،گرفتگی بینی و گرفتگی صدا می باشد

 

پیشگیری از سرطان گلو :

راه قطعی برای جلوگیری از سرطان گلو وجود ندارد، اما می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر خود انجام دهید از جمله:سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

سیگار نکشید

کاهش مصرف الکل

حفظ یک شیوه زندگی سالم با خوردن مقدار زیادی میوه ها، سبزیجات و گوشت کم چرب

کاهش وزن

کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی یا  HPV

 

علل بروز سرطان گلو :

مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره هستند. عادات خاصی در زندگی خطر ابتلا به سرطان گلو را افزایش می‌دهد از جمله:

سیگار کشیدن

مصرف زیاد الکل

سوء تغذیه

قرار گرفتن در معرض آزبست

بهداشت ضعیف دهان و دندان

سندرمهای ژنتیکی

ریفلاکس اسید معده به مری

 

سرطان گلو معمولا با انواع خاصی از عفونتهای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همراه است. HPV از طریق جنسی انتقال پیدا می‌کند. با توجه به نظر مراکز درمانی سرطان آمریکا،عفونت پاپیلوما یک عامل خطر برای سرطانهای خاص حلق است.

 

سرطان گلو همچنین با انواع دیگر سرطان ارتباط دارد. در حقیقت، بعضی از افرادی که سرطان حلق در آنها تشخیص داده شده، سرطان مری، ریه یا سرطان مثانه در همان زمان در آنها تشخیص داده شده است. این شاید به خاطر این باشد که این سرطانها دارای عوامل خطر مشابهی هستند.

 

راه قطعی برای جلوگیری از سرطان گلو وجود ندارد

 

تشخیص سرطان گلو چگونه است؟

در ملاقاتی که با پزشک‌تان خواهید داشت؛ از شما در مورد سابقه‌ی بیماری‌ها و پرونده‌ی پزشکی‌تان و البته علائم و نشانه‌های بیماری سؤال خواهد شد. در صورتی‌ که، علائمی چون گلو‌درد، سرفه‌ی مداوم و گرفتگی صدا در شما وجود داشته باشد و توجیهی برای بروز آنها پیدا نکنید یا هیچ بهبودی در این علائم حاصل نشود باید احتمال ابتلا به سرطان در شما بررسی شود. برای تشخیص سرطان، نیاز به حنجره‌بینی (لارنگوسکوپی) مستقیم یا غیرمستقیم وجود دارد. احتمال دارد که پزشک، شما را به پزشک متخصص دیگری در زمینه‌ی تشخیص سرطان ارجاع دهد.

 

حنجره‌ بینی، دید بهتری از وضعیت گلو و حنجره‌ به پزشک می‌دهد. در صورتی‌ که در نتیجه‌ی آزمایش موردی غیرعادی دیده شود، برای بررسی‌های بیشتر به بیوپسی (برداشتن نمونه‌ای کوچک از بافت گلو) نیاز پیدا خواهید کرد. پزشک، یکی از انواع نمونه‌برداری‌های زیر را پیشنهاد خواهد کرد:

 

بیوپسی متعارف (Conventional biopsy): در این نوع از بیوپسی، پزشک بافتی کوچک از گلو را به‌عنوان نمونه برمی‌دارد. بیوپسی متعارف در اتاق عمل و با بی‌حسی عمومی انجام می‌شود.

 

بافت‌برداری آسپیراسیون (FNA): در بافت‌برداری آسپیراسیون، پزشک سوزنی باریک و ظریف را مستقیما وارد تومور می‌کند تا سلول‌های نمونه را بردارد.

 

بیوپسی آندوسکوپیک (Endoscopic biopsy): برای نمونه‌برداری در این روش، از یک لوله‌ی باریک و بلند استفاده می‌شود. پزشک این لوله را از طریق دهان، بینی یا ایجاد برش، وارد بدن می‌کند.

 

برای تشخیص سرطان نیاز به حنجره‌بینی مستقیم یا غیرمستقیم وجود دارد

 

درمان سرطان گلو :

شیوه درمان سرطان به میزان وسعت و عوامل دیگر بستگی دارد. در صورت کوچک بودن، تومور با جراحی قابل خارج کردن است. پس از آن به احتمال زیاد پزشک پرتو درمانی را توصیه خواهد کرد. پرتو درمانی سلول های سرطانی به جا مانده را هدف می گیرد.

 

اگر سرطان پیشرفته باشد، می توان از ترکیب جراحی برای حذف بخشی یا تمام حنجره، به همراه پرتودرمانی و شیمی درمانی استفاده کرد.

اگر عمل جراحی برای حذف حنجره اتفاق بیفتد، دیگر نمی توان به طور معمول صحبت کرد یا تنفس کرد. در عوض، از طریق یک سوراخ دائمی در گردن (استوم) تنفس صورت می گیرد و برای بهبود صدا معمولا نیاز به درمان بیشتری همراه خواهد بود. این ممکن است ایمپلنت را در گلو یا یک دستگاه الکتریکی که در برابر گلو قرار  می گیرد تا در تولید  صدا  موثر واقع شود.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

دیگه غذات نمی سوزه! تايمر ديجيتال شعله ها


خرید لباس ژورنالی نوزاد با تخفیف یلدا


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری


از عمل افزایش قد، چقدر می دانید؟


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


میخوای تاعید لاغربشی؟همین حالا شروع کن

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن


انواع جراحی زیبایی سینه


سینما رو به خونت بیار!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

ت ایجاد سرطان، تکثیر غیر عادی سلول های بدن می باشد که غیر قابل کنترل تقسیم می شوند و در صورتی که درمان به موقع صورت نگیرد به سایر نواحی مختلف بدن انتقال پیدا می کنند . تکثیر سلول های غیر عادی باعث بوجود آمدن تومور می شود، سرطان گلو را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد : حلقی و حنجره ای

سرطان گلو به تومور سرطانی اشاره دارد که در گلو (حلق، حنجره یا لوزه) رشد می‌کند و باعث ایجاد اختلالات و مشکلاتی در تنفس و بلعیدن می‌شود. گلو یک لوله ماهیچه‌ای است که از پشت بینی شروع می‌شود و به مری و نای ختم می‌شود.

 

سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

سرطان گلو اغلب سلول‌های صافی که در داخل گلو قرار دارند را درگیر می‌کند. حنجره یا جعبه صدا درست زیر گلو قرار گرفته‌ و هم چنین مستعد سرطان گلو است حنجره از غضروف‌های متعددی ساخته شده و حاوی تارهای صوتی است که هنگام صحبت کردن ارتعاش می‌یابد رشد سلول‌های غیرطبیعی در حنجره باعث ایجاد مشکلات صوتی و صحبت کردن می‌شود.

 

سرطان گلو نیز می‌تواند بر غضروف اپی گلوت تاثیر بگذارد که این غضروف به عنوان یک دریچه برای نای عمل می‌کند. و رشد تومور در اپی گلوت، تنفس و دستگاه ریوی را دچار اختلال می­کند، سرطان لوزه، شکل دیگری از سرطان گلو است. اگر تومور سلول­های حلق را درگیر کند مشکلاتی برای بلع غذا یا  قورت دادن ایجاد می شود.

 

لوزه ها ، باکتری ها و ویروس ها را جذب کنند و آن ها را از بین می برند. همچنین لوزه ها می توانند در سایز خود تغییر ایجاد کنند و معمولا برای به دام انداختن میکروب ها ، با استفاده از خون متورم شده میکروب بیشتری را جذب کرده و از بین ببرند، درست مثل وقتی که شخص سرما خورده است. دو نوع سرطان به صورت کلی بر لوزه ها تاثیر گذارند : سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی و سرطان لنف.

 

یک نوع نادر از سرطان، سرطان لوزه است  که غالبا علائمی شبیه دیگر بیماری ها دارد به همین علت تشخیص این نوع سرطان کمی سخت می باشد. سرطان لوزه از شایع ترین نوع سرطان دهان محسوب می شود. مانند دیگر نوع  از سرطان ها ، علت این سرطان نیز نامشخص است، اما برخی از عوامل به عنوان عوامل خطر سازی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند، معرفی شده اند ویروس HPV و شیوع ویروس آن از جمله عواملی هستند که باعث افزایش سرطان لوزه می شوند.

 

وجود ویروس HPV،یکی از پیش آگهی های سرطان لوزه است. ، از جمله سرطان های مربوط به دهان و گلو سرطان لوزه است. متاسفانه باید بگوییم که سرطان لوزه کشنده تر از نوع دیگر سرطان های دهان و گلو است. با این وجود احتمال درمان این بیماری در مراحل اولیه آن نیز وجود دارد. این سرطان ها به عنوان سرطان های دهان و دندان شناخته می شوند و جزو گروه سرطان سر و گردن می باشند.

 

گفتیم که سرطان لوزه نوعی نادر از سرطان است تشخیص سرطان لوزه بسیار سخت است و شایع ترین نوع سرطان دهان می باشد علت این سرطان مشخص نیست بعضی از افراد می گویند که ممکن است ارثی باشد اما برخی از عوامل مانند ویروسHPV باعث افزایش سرطان لوزه نیز می شوند. میزان کشندگی در سرطان لوزه از بقیه سرطان ها بیشتر است اما احتمال درمان آن در مراحل اولیه بیماری وجود دارد. 

 

هر چه قدر سرطان زودتر تشخیص داده شود بهتر است بنابراین از هزینه های سرطان نترسید افراد خیری وجود دارند که این نگرانی را با برپایی خیریه های سرطانی رفع کرده اند و افراد داوطلب بسیاری برایکمک به خیریه و خیریه های سرطانی پیش قدم هستند.شاید شما  در باره سرطان لوزه مطالبی خوانده باشید و یا اطلاعاتی در رابطه با این بیماری داشته باشید ما شما را در این مقاله با سرطان لوزه و علائم آن بیشتر آشنا خواهیم کرد. در این مواقع خیریه ها به کمک افراد می آیند.

 

 

سرطان ها معمولاً با علائمی که در بدن ایجاد می کنند شناخته می شوند البته گاه این علائم ها کاملا مشابه به بیماری های ساده ای هستند که در بدن ما ایجاد می شوند.در بدن ما سه نوع لوزه وجود دارد ، لوزه های معروف به آدنوئیدها که در پشت بینی قرار دارند ، لوزه های کام دهان ، که در کناره های گلو به شکل دو بیضی دیده می شوند و لوزه های زبانی که در قسمت پشت زبان قرار دارند.

 

 

سرطان گلو واژه‌ای کلی و عمومی است که به سرطانی اطلاق می‌شود که در حلق (Throat cancer) یا حنجره (laryngeal cancer) ایجاد می‌شود. حلق و حنجره به هم متصل هستند و حنجره درست زیر حلق یا گلو قرار دارد.با وجود اینکه بیش‌تر سرطان‌های گلو، سلول‌های مشابهی را درگیر می‌کنند؛ بر حسب اینکه سرطان در چه ناحیه‌ای از گلو ایجاد شده، به آن نام‌های مختلفی نسبت داده می‌شود.

 

 

 

 

سرطان لوزه، اغلب شامل لوزه های کام یا پالاتین می شوند. علائم سرطان لوزه ممکن است شامل گلودرد مزمن و طولانی، مشکل در بلع، احساس سنگینی در محدوده گردن است، البته لازم به ذکر است که برخی از این علائم نشان دهنده ابتلا به بیماری دیگری می باشند. همان طور که از نام این سرطان مشخص است ، این بیماری از سرطانی شدن سلول های لوزه ، یا توموری در لوزه شروع می شود.باید بدانید که این سرطان حتی در افرادی که لوزه های خود را برداشته اند هم نیز پیش می آید، زیرا بعد از برداشتن لوزه ، برخی از بافت های آن باقی می ماند. بسیاری از علائم بیماری سرطان لوزه، می تواند شبیه به دیگر بیماری ها باشد ، به طور مثال علائم آن می تواند شبیه بیماری گلودرد میکروبی ، یا التهاب لوزه ها باشد. با این حال گلودرد میکروبی در افراد 5 تا 15 سال متداول است ، در حالی که سرطان لوزه  بیشتر در افرادی با سن بالای 50 سال دیده می شود.

 

 

 

رشد سلولی غیر طبیعی در گلو می تواند در تارهای صوتی آغاز شود. بر همین اساس، یکی از نخستین نشانه های سرطان گلو تغییر مشهود در تن صدای فرد است.گرفتگی طولانی مدت صدا برای بیش از سه هفته و یا تغییر ناگهانی در صدا علت مشخص و  کافی برای مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق‌تر شرایط می باشد. گاهی اوقات، ممکن است یک عفونت یا مشکلات مرتبط با سیگار کشیدن زمینه ساز این شرایط شده باشند، اما امکان بروز مساله ای جدی‌تر مانند سرطان نیز وجود دارد.

 

 

در نظر گرفتن یک گلو درد ساده به عنوان نشانه یا علامتی از سرطان سخت است. اغلب، این ناراحتی به واسطه یک عفونت ناشی از بیماری تنفسی شکل می گیرد.با این وجود، گلو درد پایدار یا آنچه متناوب به نظر می رسد باید زنگ خطر را به صدا درآورده و در پی شناسایی دلیل این شرایط باشید. ظهور تومورها در منطقه گلو می تواند موجب عود این نشانه باشد. همینطور، ممکن است هنگام بلع یا فریاد زدن درد بیشتر شود.

 

 

طبق آمارها ، سرطان لوزه  حدود 3.5 درصد از کل سرطان های دهان را تشکیل می دهد. پزشک در مورد تاریخچه پزشکی ، علائم و عوامل بیماری زا از فرد سوال می کند تا راحت تر بتوانند در رابطه با احتمال وقوع این سرطان برای بیمار مراجعه کننده تصمیم بگیرند.معمولا این بیماری در افراد 50 سال به بالا تشخیص داده می شود ، ولی سرطان لوزه در هر سنی ممکن است رخ دهد.دستیابی به یک تاریخچه صحیح از سلامتی ، یکی از اولین قدم های شناخت بیماری می باشد. سپس پزشک بیمار را معاینه کرده ، به دنبال احساس توده یا چیز غیرمعمول در دهان و حلق می گردد.سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود

 

اگر پزشک ، احتمال ابتلا به بیماری را بدهد ، مراجع را به نزد دکتر متخصص می فرستد و دکتر متخصص سایر آزمایشات و معاینات تخصصی از جمله نمونه برداری ، آزمایش خون ، ام آی آر ، اسکن را برای بررسی سرطان لوزه انجام می دهد. نمونه برداری ، در واقع برداشتن نمونه کوچکی از بافت در ناحیه آسیب دیده است. در این حالت از لوزه ها نمونه کوچکی برداشته شده و در زیر میکروسکوپ برای مشاهده سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین از آزمایش های تصویربرداری نیز برای تعیین میزان بیماری استفاده می شود. با استفاده از تصویربرداری ، مشخص می شود که بیماری تا چه حد گسترش یافته است. مرحله سرطان ، بستگی به شدت بیماری و میزان گستردگی آن در داخل بدن دارد که پزشکان با توجه به علائم و آزمایشات مرحله بیماری را تشخیص می دهند.

 

 

 

از عوامل خطر دیگر برای سرطان گلو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

 

در واقع دانستن مرحله بیماری به پزشکان برای تشخیص درمان مناسب این سرطان کمک خواهد کرد.

مراحل سرطان لوزه  :

مرحله 0 : در صورت وجود سلول های غیرطبیعی که امکان دارد به سلول های سرطانی تبدیل شوند ، که مرحله پیش سرطان نامیده می شود.

مرحله اول : وجود توموری که کمتر از 2 سانتی است و بیش از آن گسترش نیافته است.

مرحله دوم : وجود تومور با سایزی بین 2 تا 4 سانتی متر

مرحله سوم : وجود تومور بزرگتر از 4 سانتی متر که به یک غده لنفاوی گسترش یافته باشد.

مرحله چهارم : سرطان به مناطق دیگر دهان ، گلو یا بدن سرایت نموده باشد.

 

 

 

درمان سرطان لوزه متفاوت است و بستگی به مرحله سرطان و محل وجود تومور سرطانی دارد. درمان سرطان لوزه ، در مرحله اول معمولا شامل جراحی برای از بین بردن بافت سرطانی می باشد. البته در برخی موارد نیز ، پرتو درمانی و شیمی درمانی توصیه می شود. البته تمامی این درمان ها با توجه به تشخیص و صلاحدید پزشک تجویز می شوند.برخی از افرادی که دچار این بیماری می باشند ، در مرحله اول یا دوم بیماری ، ممکن است به درمانی بیش از جراحی نیاز نداشته باشند و با برداشتن بافت مبتلا به سرطان ، بیماری آن ها درمان گردد.

 

اگرچه پس از جراحی حتی اگر سرطان به صورت کامل از بین رفته باشد، پرتو درمانی توصیه می شود .چون در صورتی که سلول سرطانی پس از جراحی باقی مانده باشد ، می تواند تبدیل به یک تومور سرطانی شود و برای اطمینان یافتن از اینکه راهی برای برگشت سرطان وجود ندارد، درمان های مکمل انجام می شوند.به همین منظور بعد از جراحی بسیاری از بیماران تحت تابش قرار می گیرند تا بافت سرطانی باقی مانده از بین برود. انواع مختلفی از تشعشع وجود دارد و آنچه برای بیمار مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، بستگی به موقعیت خاص فرد و تشخیص پزشک معالجش خواهد داشت. اگر بیمار در مراحل سوم یا چهارم بیماری باشد ، به احتمال زیاد به شیمی درمانی احتیاج خواهد داشت.

 

امروزه درمان های جدید سرطان به نام شیمی درمانی القایی برای کوچک کردن تومورها به کار می روند. برای معالجه سرطان لوزه، اکثر پزشکان درمان جراحی و به دنبال آن اشعه موضعی را تجویز می نمایند. برخی از پزشکان از روش هایپرترما به معنای گرم کردن بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. البته امروزه روش های بیشتری برای درمان سرطان وجود دارد که هر کدام از روش ها با توجه به تشخیص پزشک معالج شما تعیین می شود.

 

 

اگر با بوی بد دهان مواجه هستید و با رعایت بهداشت دهان و دندان نیز تغییری در این شرایط ایجاد نمی شود، این می تواند نشانه ای از بروز مساله ای جدی‌تر باشد. اگرچه نباید خیلی سریع نتیجه گیری کرده و نگران سرطان شوید، اما نباید آن را نیز نادیده بگیرید.بیماران مبتلا به سرطان گلو به طور معمول با دشواری در کنترل بوی بد دهان و نفس خود مواجه هستند. این شرایط حتی پس از مسواک زدن یا استفاده از محصولات بهداشت دهان و دندان نیز همچنان وجود دارد.

 

 

دشواری در تنفس که به نام تنگی نفس شناخته می شود می تواند یکی از نشانه های اولیه سرطان حنجره و گلو باشد. این شرایط ممکن است به بروز یک انسداد در دستگاه تنفسی اشاره داشته باشد.دشواری در تنفس می تواند به واسطه یک عفونت شدید شکل بگیرد، اما می تواند نشانه ای از وجود تومورها نیز باشد.

 

 

تورم گردن می تواند به علل مختلفی شکل بگیرد. سرطان گلو یکی از دلایل نگران کننده تورم گردن است زیرا تومور می تواند به غدد لنفاوی اطراف گلو گسترش پیدا کند.این نشانه دلیل خوبی برای مراجعه فوری به پزشک است زیرا می تواند نشانه ای از وخیم‌تر شدن شرایط سرطان باشد.

 

 

بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی یا آلرژی ها به طور معمول با سرفه مکرر در نتیجه واکنش سیستم ایمنی به وجود عامل خارجی مواجه هستند. زمانی که مشکلی در گلو وجود دارد، این شرایط می تواند حالت مزمن به خود بگیرد. در ابتدا، ممکن است سرفه ای خشک به نظر برسد که با سوزش و تحریک همراه است. سپس، زمانی که تومور رشد می کند، این شرایط می تواند موجب بروز زخم یا خونریزی شود.

 

 

زمانی که در مراحل اولیه به تومور رسیدگی نشود، سلول های سرطانی به تقسیم شدن ادامه می دهند و باعث ایجاد درد شدید در اطراف بافت ها می شوند. در نتیجه، تکثیر سلول های سرطانی می تواند موجب بروز یک انسداد در دستگاه تنفسی شود که ایجاد صدا هنگام تنفس را به همراه دارد.این سر و صدا به نام سوت تنفسی حنجره ای شناخته می شود و تنگی فضای بین تارهای صوتی دلیل شکل گیری آن است. در صورت عدم درمان به موقع، سرطان می تواند باعث انسداد کامل و در نتیجه خفگی و مرگ شود.

 

 

بیشتر بیماران مبتلا به سرطان گلو به واسطه دشواری در بلع با کاهش وزن چشمگیری مواجه می شوند.ظهور تومور باعث باریک شدن دهانه مری شده و گیر کردن غذا در این اندام را به همراه دارد. این شرایط به نوبه خود موجب ضعف ماهیچه ای و افزایش عود بازگشت اسید معده به مری می شود. پس از شناسایی این علائم، مراجعه فوری به پزشک اهمیت دارد.

 

اگر هر کدام از این علائم گفته شده در بالا بیش از دو هفته طول بکشند ، باید به پزشک مراجعه کنید و به پزشک خود در رابطه با مدت زمانی که این درد ها را تجربه کرده اید اطلاع دهید تا پزشک شما بر اساس چک کردن علائم تصمیم بگیرد که شما احتمال ابتلا به سرطان لوزه را دارید یا بیماری شما یک بیماری عادی است و می توان آن را به سادگی درمان کرد.

 

 

طبق آمارها ، سرطان لوزه  حدود 3.5 درصد از کل سرطان های دهان را تشکیل می دهد. پزشک در مورد تاریخچه پزشکی ، علائم و عوامل بیماری زا از فرد سوال می کند تا راحت تر بتوانند در رابطه با احتمال وقوع این سرطان برای بیمار مراجعه کننده تصمیم بگیرند. معمولا این بیماری در افراد 50 سال به بالا تشخیص داده می شود ، ولی سرطان لوزه امکان دارد در هر سنی برادی فرد به وجود بیاید.اگر پزشک، احتمال ابتلا به بیماری را بدهد ، مراجع را به نزد دکتر متخصص می فرستد و دکتر متخصص سایر آزمایشات و معاینات تخصصی از جمله نمونه برداری ، آزمایش خون ، ام آی آر ، اسکن را برای بررسی سرطان لوزه انجام می دهد. نمونه برداری ، در واقع برداشتن نمونه کوچکی از بافت در ناحیه آسیب دیده است. در این حالت از لوزه ها نمونه کوچکی برداشته شده و در زیر میکروسکوپ برای مشاهده سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دستیابی به یک تاریخچه صحیح از سلامتی ، یکی از اولین قدم های شناخت بیماری می باشد. سپس پزشک بیمار را معاینه کرده ، به دنبال احساس توده یا چیز غیرمعمول در دهان و حلق می گردد.همچنین از آزمایش های تصویربرداری نیز برای تعیین میزان بیماری استفاده می شود. با استفاده از تصویربرداری ، مشخص می شود که بیماری تا چه حد گسترش یافته است. مرحله سرطان، بستگی به شدت بیماری و میزان گستردگی آن در داخل بدن دارد که پزشکان با توجه به علائم و آزمایشات مرحله بیماری را تشخیص می دهند.

 

 

 

در واقع دانستن مرحله بیماری به پزشکان برای تشخیص به درمان مناسب این سرطان کمک خواهد کرد.

 

 

 مرحله 1 : در صورت وجود سلول های غیرطبیعی که امکان دارد به سلول های سرطانی تبدیل شوند ، که مرحله پیش سرطان نامیده می شود.

مرحله 2 : وجود توموری که کمتر از 2 سانتی متر است و بیش تر از آن پیشرفت نکرده است.

مرحله 3 : وجود تومور با سایزی بین 2 تا 4 سانتی متر

مرحله 4 : وجود تومور بزرگتر از 4 سانتی متر که به یک غده لنفاوی گسترش پیدا کرده باشد.

مرحله 5 : سرطان به مناطق دیگر دهان ، گلو یا بدن سرایت کرده باشد.

 

 

برای غربالگری سرطان دهان نیاز به معاینه‌ی جسمی کامل و بررسی دقیق سابقه‌ی پزشکی توسط دندانپزشک متخصص پاتولوژی است. متخصصان باید به صورت چشمی و لمسی نواحی سر، گردن، زخم های دهان و فارینژیال را معاینه کنند.این نوع معاینه شامل معاینه‌ی انگشتی گره‌های گردنی، معاینه‌ی دو انگشتی سقف و کف دهان و زبان، و معاینه‌ با لمس و مشاهده‌ی مخاط دهان و فارینژیال با منبع نورانی است.استفاده از آینه‌های دهانی برای این معاینه کاملاً ضروری است.زبان باید کاملاً بیرون کشیده شود تا بتوان به طور کامل مناطق پشتی و انتهایی و پایه‌ی زبان را مشاهده کرد.

 

 

متخصص سرطان دهان باید سوابق پزشکی، خانوادگی و اجتماعی افراد را مرور کنند و برای افراد پرونده‌ای شامل رفتارهای پرخطر (مثل مصرف تنباکو و الکل)، سابقه‌ی رادیوتراپی سر و گردن، سابقه‌ی فامیلی سرطان سر و گردن، و سابقه‌ی شخصی سرطان را تشکیل دهند. بیماران بالای چهل سال به علت احتمال ابتلای بیش‌تر به سرطان دهان باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 

 

در صورتی که متخصصان بدون بررسی و معاینه کامل جسمی بیمار به تشخیص دیگری غیر از سرطان دهان دست پیدا کنند و به دنبال آن به تجویز دارو بپردازند تشخیص سرطان ممکن است چندین ماه به تاخیر بیفتد .بیمارانی که مشکل آن‌ها بیش از ۲ تا ۴ هفته طول کشیده، باید به سرعت و بدون فوت وقت به یک متخصص مناسب ارجاع داده شوند تا تشخیص قطعی برای آنان صورت بگیرد. در صورتی که پزشک با ضایعه‌ی دهانی مواجه شود، بی‌درنگ و بدون تاخیر باید بیوپسی انجام شود.

 

 

درمان سرطان لوزه بسیار متفاوت است و بستگی به مرحله سرطان و محل وجود تومور سرطانی دارد. درمان سرطان لوزه ، در مرحله اول معمولا شامل جراحی برای از بین بردن بافت سرطانی است. البته در بعضی موارد نیز ، پرتو درمانی و شیمی درمانی به بیمار توسط پزشک توصیه می شود. البته تمامی این درمان ها با توجه به تشخیص و صلاحدید پزشک تجویز می شوند.برخی از افرادی که دچار این بیماری هستند ، در مرحله اول یا دوم بیماری ، ممکن است به درمانی بیش از جراحی نیاز نداشته باشند و با برداشتن بافت مبتلا به سرطان ، بیماری آن ها درمان گردد. اگرچه پس از جراحی حتی اگر سرطان به صورت کامل از بین رفته باشد، پرتو درمانی توصیه می گردد .

 

امروزه درمان های جدیدی به نام شیمی درمانی القایی برای کوچک کردن تومورها به کار می روند. برای معالجه سرطان لوزه  ، اکثر پزشکان درمان جراحی و به دنبال آن اشعه موضعی را تجویز می نمایند. برخی از پزشکان از روش هایپرترما به معنای گرم کردن بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.البته امروزه روش های بیشتری برای درمان سرطان وجود دارد که هر کدام از روش ها با توجه به تشخیص پزشک معالج شما تعیین می شود.چون در صورتی که سلول سرطانی بعد از جراحی باقی مانده باشد، می تواند تبدیل به یک تومور سرطانی شود و برای اطمینان یافتن از اینکه راهی برای برگشت سرطان وجود ندارد، درمان های مکمل انجام می شوند.

 

به همین منظور بعد از جراحی بسیاری از بیماران تحت تابش قرار می گیرند تا بافت سرطانی باقی مانده از بین برود. انواع مختلفی از تشعشع وجود دارد و آنچه برای بیمار مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، بستگی به موقعیت خاص فرد و تشخیص پزشک معالجش خواهد داشت. اگر بیمار در مراحل سوم یا چهارم بیماری باشد ، به احتمال زیاد به شیمی درمانی احتیاج خواهد داشت.

 

 

افرادی که سیگار میکشند افرادی  هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان لوزه می باشند و یا افرادی که  به بیماری ویروس HPV  مبتلا هستند. در واقع همانطور که می دانید استعمال دخانیات به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به این نوع سرطان محسوب می شود. همچنین افرادی که مشروبات الکلی می نوشند نیز در معرض این بیماری قرار می گیرند.

 

 

نکاتی را برای پیشگیری از سرطان لوزه  را در این قسمت بررسی خواهیم کرد:

باید این را بدانید که استعمال دخانیات ، بزرگترین دلیل اصلی سرطان های سر و گردن می باشد. به شما پیشنهاد می شود که از نزدیک شدن به افراد سیگاری و مکان هایی که سیگار کشیدن در آن ها رایج است ، خودداری کنید. زیرا دود ، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را در شما افزایش دهد.رابطه دهانی با فردی که دچار ویروس HPV می باشد هم امکان ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد ، پس از رفتارهای پرخطر پرهیز کنید. همچنین پیشنهاد می شود که به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نمایید. معاینات منظم به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک می کند

 

اولین و بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به سرطان لوزه ، ترک سیگار یا هرگونه ماده دخانی می باشد. جویدن تنباکو یا استفاده از ماری جوانا نیز جزو عوامل بیماری زای سرطان لوزه می باشد که اگر شما مصرف آنها را انجام می دهید برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان جلوگیری نمایید.

 

 

تاج گل و استند تسلیت از آن مواردی است که هنگام شرکت در مراسم عزاداری نزدیکانمان، در اکثر مواقع سفارش داده و به همراه خود برای تسکین دل بازماندگان آن مرحوم می‌بریم.شاید برای شما هم سؤال باشد که کدام مورد هم از نظر صرف هزینه و هم حمل ‌و نقل به ‌صرفه‌تر و آسان‌تر است.تاج گل‌های طبیعی از نظر اندازه بزرگ‌تر و حمل‌ و نقل آن سخت‌تر است و گل‌های طبیعی بعد از چند ساعت حالت زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل باعث شده استندهای تسلیت طرفداران بیشتری در بین مردم داشته باشد.

 

موسسه خیریه با فراهم آوردن تاج گل‌های مصنوعی در اندازه‌های مختلف و استندهای متنوع در طرح‌های زیبا با متن‌های مناسبت عزاداری این امکان را به شما می‌دهد تا به‌صورت آنلاین بدون هیچ صرف وقتی و با کمترین هزینه تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه خود را از موسسه سفارش داده تا به محل مورد نظر با نام شما در آنجا تحویل داده و حتی در صورت نیاز استندها را برایتان نصب می‌کنند.با سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه محمدحسین رضوی علاوه بر اینکه احساس همدردی را برای بازماندگان به‌جا آورده‌اید، باعث برداشتن یک گام بلند در کمک به بیماران سرطانی  شده‌اید. تمامی هزینه‌های اجاره استند و تاج گل در موسسه خیریه صرف بیماران خاص و نیازمندان می‌شود.

 

 

 

برچسب ها

مطالب مرتبط

یاسمن

11 ماه و 4 روز پیش

ارسال پاسخ

من یه رگ قرمز خیلی تیره روی لوزم میبینم میتونه علاءمش باشه؟

موسسه

11 ماه و 1 روز پیش

سلام موسسه پاسخ گویی آنلاین در ارتباط با موضوعات پزشکی ندارد .

روابط عمومی

7 ماه و 0 روز پیش

با سلام
ضمن تشکر از از شما
به استحضارتون می رسانم متاسفانه در حاضر امکان پاسخگویی انلاین امکان پذیر نمی باشد

ارسال

در حال ارسال اطلاعات …

خطا در ثبت اطلاعات، لطفا مجدد تلاش نمایید

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد

درباره ما

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی در تاریخ 13/02/1395 به شماره ثبت 38499 توسط خانم سیده نسترن رضوی خواهرزنده یاد سید محمد حسین رضوی که متاسفانه براثر بیماری سرطان از دنیا رفته است، با هدف یاری به جوانان مبتلا به سرطان رده سنی 16-30 سال تاسیس شده است.

تماس با ما

دفتر موسسه :۰۲۱۸۸۹۴۸۷۴۰

روابط عمومی موسسه :۰۹۱۲۶۰۹۷۶۹۸ مددکاری موسسه :۰۹۰۲۶۰۹۷۶۹۸ info[at]smhcharity.ir میدان ولیعصر-خیابان نجات الهی-کوچه چهارم-پلاک۴ -طبقه ۴

مؤسسه خیریه سید محمد حسین رضوی

سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود
سرطان گلو چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *