سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود
سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

به طور کلی، علت وجود سرطان جهشی است که در DNA سلول رخ می دهد. جهش باعث می شود که سلول با سرعت بالایی رشد کرده و تقسیم شود و به حیات ادامه دهد در حالیکه یک سلول طبیعی در حال مرگ است.

تجمع سلول های سرطانی یک تومور را تشکیل می دهد که می تواند ساختارهای نزدیک خود را مورد حمله قرار دهد. سلول های سرطانی می توانند از تومور به سراسر بدن سرایت پیدا کند. 

ارتباط قوی بین یک رژیم غذایی نمکی و دخانیاتی با سرطان معده در نواحی مختلف معده وجود دارد. همانطور که استفاده از یخچال برای نگهداری غذا در دنیا افزایش یافته است، اندازه ابتلا به سرطان معده نیز کاهش یافته است.

سرطان معده در حقیقت رشد سلول های سرطانی در پوشش و دیواره معده را می گویند. 

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

گاهی اوقات سرطان می تواند در معده برای مدت زمان طولانی رشد کند و علائم آن را که قبلا هم در بخش سلامت نمناک عنوان کردیم به وجود آورد. در سطوح اولیه، سرطان معده علائم زیر را به همراه دارد؛

زمانی که توده سرطان بزرگتر شد، می تواند باعث علائم زیر باشد:

بسیاری از این علائم شاید در شرایطی در دیگر سرطان ها نیز پدیدار شود. گرچه اگر شما هر یک از این مشکلات را داربد و از بین نمی روند، با پزشک خود صحبت کنید. اگر سرطان معده در شرایط اولیه تشخیص داده شوند، شانس درمان موثر تر نیز بیشتر است. 

احتمال ابتلا به سرطان معده در شما بیشتر است، در صورتی که سابقه عفونت معده ایجاد شده توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری داشته باشید، این باکتری ایجاد کننده زخم در معده است. همچنین احتمال سرطان معده در شما زیاد است، اگر؛

آندوسکوپی و بافت برداری

آندوسکوپی به پزشک اجازه می دهد تا داخل دستگاه گوارش را جهت آزمایش لایه های آن، ببیند. این تست معمولا در روز جراحی انجام می شود. از شما خواسته خواهد شد تا 4 الی 6 ساعت قبل از آندوسکوپی چیزی نخورید و ننوشید. 

سونوگرافی آندوسکوپیک

شما ممکن است این تست را همزمان با خود آندوسکوپی داشته باشید. پزشک یک آندوسکوپ را به همراه یک کاوشگر وارد خواه کرد. کاوشگر امواج صوتی را آزاد می کند که باعث ایجاد پژواک می شود؛ زمانی که با یک جسم جامد مانند عضو یا تومور برخورد می کند. 

تست های اضافه

اگر بافت برداری نشان دهد که شما سرطان معده دارید، احتمالا تعداد دیگری نیز تست خواهی داشت تا تشخیص داده شود که سرطان به قسمت های دیگر گسترش یافته است یا نه. این روش نمایش دادن نامیده می شود.

در این قسمت از بخش سلامت نمناک و در بحث سرطان معده ما تست هایی که معمولا برای کمک به نمایش سر،آن معده استفاده می شوند را توصیف خواهیم کرد. بعضی از تست ها ممکن است در حین یا بعد از درمان تکرار شوند، جهت ارزیابی سلامتی شما و نحوه عملکرد درمان تکرار می شود. 

آزمایش های خون

شما باید آزمایش خون دهید تا سلامتی عمومی خود را ارزیابی کنید و اینکه ببینید کبد و کلیه های شما چگونه کار می کنند. نتایج آزمایش می تواند به شما و پزشکتان کمک کند تا درباره درمان تصمیم گیری کنند. 

سی تی اسکن

سی تی اسکن از اشعه X و کامپیوتر استفاده می کند تا جزئیات تصویری از یک ناحیه در بدن را ارائه کند. این تصویر به چگونگی فاصله گسترش سرطان در ناحیه اولیه گسترش آن کمک می کند. 

پی ای تی – سی تی اسکن

این نوع از اسکن که می تواند با سی تی اسکن ترکیب گردد، یک آزمایش تصویری ویژه است. این دو اسکن اطلاعات جزئی بیشتر و دقیق تری را درباره سرطان ارائه می کنند. یک پی ای تی سی تی اسکن رایج ترین روش استفاده شده جهت کمک به تشخیص گسترش سرطان به نواحی دیگر بدن است. 

لاپاراسکوپی

این فرآیند به پزشکتان اجازه می دهد تا نگاهی به درون شکم شما بیندازد و لایه خارجی معده را آزمایش کند. لاپاراسکوپی برای نمایش سرطان معده استفاده می شود لایه ها و پوشش های داخل شکم در آن دیده می شود. 

آزمایش جهش ژن

بعضی از علل به وجود آمدن سرطان در معده به ناهنجاری های ژنتیکی مرتبط است. این ناهنجاری ها می توانند در رشد تومورها شرکت داشته باشند. اگر آزمایشات دیگر نشان دهند که سرطان معده پیشرفت کرده است، ممکن است پزشک شما یک بافت را مورد آزمایش قرار دهد تا مشاهده کند اگر این بافت حاوی جهش خاص ژنتیکی باشد که به بعضی از داروها واکنش می دهد.

سرطان معده پنجمین سرطان شایع در جهان است که در آن سلول های بدخیم در معده بدون کنترل رشد می کنند . برای تشخیص سرطان معده اغلب از روش های غربالگری معده استفاده می کنند که در این روش ها یک دوربین به درون گلو و معده فرد مورد نظر وارد می کنند اما اگر فرد دارای علائم سرطان نباشد تمایل به استفاده از این روش های بررسی تهاجمی ندارد.

طبق آنچه سلامت نمناک توضیح داده است محققان در نظر دارند که یک فناوری نوین برای تشخیص سرطان معده عرضه کنند که با تجزیه و تحلیل بازدم، در کمتر از چند دقیقه سرطان معده را تشخیص دهد.

در این آزمایش نسبت به روش های پیشین ارزان قیمت تر، سریعتر و راحت تر است، الگوهای منحصر به فرد از مولکول هایی که هر روز با دم و بازدم تنفس می کنیم ، تجزیه و تحلیل می شود.

برای انجام این آزمایش بیماران باید فقط در یک لوله بدمند تا پزشک واکنش یک سری حسگر را با استفاده از این نمونه تنفسی بررسی نماید. این حسگرها از دو مولفه (یک نوار ارگانیک که در برابر مولکول های خاص واکنش نشان می دهد و لایه دوم که این واکنش را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند ) تشکیل شده اند.

محققان در نظر دارند این حسگرها را درون لوله تنفسی دهند تا پزشک سریع بتواند با بررسی این آزمایش مانند یک تنفس سنج ، سرطان را تشخیص دهد.

هیچ راهی نیست که از سرطان معده جلوگیری کند. گرچه شما می توانید به کاهش ریسک سرطان معده به وسیله عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، کمک کنید. همچنین میوه و سبزیجات در یک رژیم غذایی خوب داشته باشید. 

درمان ها برای سرطان معده شامل جراحی، شیمی درمانی، رادیو درمانی و یا ترکیبی از این موارد می باشد. انتخاب درمان به شرایط سرطان بستگی دارد که آیا سرطان فقط در معده است یا اینکه در قسمت های دیگر نیز گسترش یافته است. سن شما و سلامتی کلی شما نیز به انتخاب درمان تاثیر گذار است. 

درمان های پزشکی ممکن است سرطان را از بین ببرند. حتی زمانی که احساس التیام یافته اید ممکن است نگران باشید. شاید هم نگران باشید که سرطان بازگردد. بسیار طبیعی است که چنین احساسی داشته باشید.

شاید احساس راحتی کنید که دکتر میخواهد شما را از نزدیک زیر نظر بگیرد. ممکن است هر 3 تا 6 ماه پزشک خود را برای چند سالی ملاقات کنید.

اگر قسمتی از درمان سرطان شما شامل برداشتن قسمتی یا کل معده شد، دکتر شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع می دهد. متخصص تغذیه به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی کمک خواهد کرد که بتوانید ویتامین ها و مواد معدنی که بدن شما نیاز دارد را تامین کنید. ممکن است شما به مکمل های ویتامینی نیز نیاز داشته باشید.

با دنبال کردن درمان، سرطان از شما به طور کامل دور نمی شود. ممکن است در شرایط مزمنی بازگردد. این می تواند برای شما و دوستداران شما استرس آور باشد.

ممکن شیمی درمانی یا درمان های دیگری را برای کنترل سرطان نیاز داشته باشید. این درمان ها توده سرطانی را کوچک نگه داشته و مانع از رشد آن می شود. زمانی که دیگر رشد نکند، می توانید تا زمانی که رشدش مجددا شروع شود، استراحت کنید.

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

اگر سرطان مزمنی دارید، بسیار مهم است که حمایتی برای خود و خانواده بیابید. با یک مشاور، مسئول، روحانی یا گروه های حمایتی صحبت کنید. بدانید که در مواجه با سرطان تنها نیستید.

مرحله ابتدایی سرطان معده (بخش مری) شامل؛

مرحله اول:

در این مرحله تومور محدود به لایه فوقانی و خارجی پوشش بافت محدوده ابتدایی معده می شود. سلول های سرطانی ممکن است به تعداد محدودی از گره های لنفاوی سرایت کنند.

مرحله دوم:

سرطان در این مرحله عمیق تر گسترش یافته و به لایه عمقی ماهیچه انتهای مری یا دیواره معده سرایت کرده و در حال رشد است. سرطان ممکن است به گره های لنفاوی بیشتری گسترش یابد.

مرحله سوم:

در این مرحله، سرطان ممکن است به تمامی لایه های انتهای مری یا معده و ساختارهای نزدیکش رشد کرده باشد باشد یا اینکه سرطان کوچکتری گسترش دامنه دارتری به گره های لنفاوی داشته باشد.

مرحله چهارم:

این مرحله نشان دهنده این است که توده سرطانی به نقاط دورتر بدن نیز منتشر شده است.

 

سرطان معده یکی از سرطان های رایج در کشورمان است؛ این سرطان خیلی آهسته شروع می شود و فرد مبتلا معمولا دیرتر از زمان لازم متوجه بیماری می شود و همین موضوع روند درمان را سخت تر می کند. برای درمان و بهبود نیاز است بدانیم علائم سرطان معده چیست؟ و چگونه تشخیص داده می شود؟پس همراه ما باشید تا آگاهی های لازم را کسب نمایید.

سرطان معده، سرطانی است که از معده شروع می شود. بسیاری از سرطان های معده طی سالیان متمادی به آرامی ایجاد می شوند و بنابراین علائم آن قابل شناسایی نیستند.سلولهای تشکیل دهنده تومور، نوع سرطان معده را تعیین می کنند. بیشتر سرطان های معده از سلولهای غده ای معده شروع می شوند و آدنوکارسینوما، رایج ترین شکل سرطان معده نامیده می شوند.

 

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

انواع دیگر سرطان معده عبارتند از: لنفوم که از سیستم ایمنی بدن شروع می شود. سرطان کارسینوئید که از سلولهای هورمون ساز شروع می شود؛ و تومور استرومایی دستگاه گوارش  (GIST)که از بافتهای سیستم عصبی آغاز می شود. انواع دیگری از سرطان معده نیز وجود دارد.

 

 

بسیاری از علائم سرطان معده شامل موارد زیر می باشد:

 

ممکن است بسیاری از این علائم به دلیل سرطان مانند زخم معده یا ویروس ایجاد شده باشد. اگر علائم ادامه یافت یا بدتر شد، برای بررسی بیشتر از متخصص کمک بگیرید.

 

 

 

 

بروز سرطان معده عمدتا از 50 سال به بالا شروع می گردد و زیر سن 40 سال به ندرت رخ می دهد. سن شیوع و افزایش شیب بیماری، از 60 سال به بالاست.  بیشترین سنین بروز سرطان معده در مردان و زنان ایرانی  به ترتیب  (60 – 64) و ( 65 – 69 ) سال است. سن بروز سرطان معده در ایران 10 سال جوانتر از دنیا می باشد.

 

 

اگر علایم سرطان معده زود تشخیص داده شود، درمان سرطان معده معمولاً آسان تر می شود؛ بنابراین برای پزشک عمومی مهم است که در صورت مشکوک بودن به سرطان معده، شما را در اسرع وقت به متخصص معرفی کند.سرطان معده در افراد مسن بسیار بیشتر مشاهده می شود، از هر 100 مورد 90 مورد در افراد بالای 55 سال اتفاق می افتد. سوء هاضمه یکی از علائم بسیار شایع در جمعیت عمومی است.با این وجود بعید است فردی که سوء هاضمه دارد و کمتر از 55 سال دارد، به سرطان معده مبتلا شود.اما اگر از سوء هاضمه و کاهش وزن، کم خونی یا استفراغ مداوم رنج می برید، به پزشک عمومی مراجعه کنید. آنها باید شما را برای آزمایش بیشتر به متخصص ارجاع دهند.

 

 

شرایط خاص پزشکی:  از جمله بیماری‌های ازوفاژیت (التهاب مری)، رفلاکس معده‌ (بازگشت اسید به مری)، زخم معده، مری بارت، ورم معده‌ مزمن و پولیپ معده.

سیگار:  افرادی که برای مدتی طولانی و به طور منظم سیگار کشیده‌اند در مقایسه با افراد غیرسیگاری دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده‌ می باشند.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری: این باکتری برای اغلب افراد بی‌خطر است، اما در برخی از افراد می‌تواند موجب عفونت و بروز علائم زخم معده گردد. زخم معده‌‌ی مزمن خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد؛

سابقه‌ی خانوادگی:  فامیل نزدیک یا عضوی از خانواده که سابقه‌ی سرطان معده داشته باشد؛ مصرف غذاهایی که امکان دارد در آنها سموم قارچی آفلاتوکسین وجود داشته باشد:  این سموم می‌تواند در روغن‌های خام گیاهی، دانه‌های کاکائو، برخی از خشکبار مانند پسته، بادام زمینی، انجیر و سایر غذاهای خشک ‌شده و ادویه‌جات وجود داشته باشد؛

رژیم غذایی:  افرادی که به‌طور منظم ماهی شور، غذاهای پرنمک، گوشت‌های دودی و ترشیجات مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به سرطان معده در آنها افزایش می یابد.

سن:  خطر ابتلا به سرطان معده پس از 55 سالگی به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

جنسیت:  احتمال ابتلا به سرطان معده در مردان دو برابر زنان می باشد.

سابقه‌‌ی ابتلا به سرطان یا داشتن بیماری سرطان در حال حاضر:  احتمال ابتلا به سرطان معده در مبتلایان به سرطان مری یا سرطان لنفوم غیر هوچکین بیشتر است. احتمال بروز سرطان معده در مردانی که سرطان پروستات و بیضه داشته‌اند یا دارند و زنانی که سرطان دهانه‌ی رحم، تخمدان و پستان داشته‌اند یا دارند نیز افزایش می یابد.

برخی از عمل‌های جراحی:  مخصوصا عمل جراحی روی معده یا بخش‌هایی که روی معده تأثیر دارند، مانند عصب واگ.

برخی از عوامل خطر را می توان به سبک زندگی نسبت داد و بنابراین می توان آنها را تغییر داد. با این حال، عوامل خطر زیادی نیز وجود دارد که نمی تواند کنترل شود. داشتن یک عامل (عوامل خطر) به معنای ابتلا به این بیماری نیست، اما دانشمندان چندین عامل خطر را یافته اند که فرد را بیشتر به سرطان معده مبتلا می کند. 

 

آن ها عبارتند از:

 

 

 

 

 

 

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

معده اندامی کیسه مانند است که بین مری و روده‌ کوچک قرار گرفته است. معده علاوه بر گوارش مواد غذایی در ذخیره‌ غذا هم نقش دارد. از نظر آناتومی، معده به 5  ناحیه‌ مختلف تقسیم می‌شود: دهانه‌ معده، طاق معده، جسم معده، آنتروم و پیلور معده علاوه بر این؛ معده از 5 لایه‌ بافتی نیز تشکیل شده است: لایه‌ مخاطی، لایه‌ زیر مخاطی، لایه ماهیچه‌ای، لایه زیرسروزی و  لایه‌ سروزی .از طرفی دیگر معده ارتباط تنگاتنگی با غده‌های لنفاوی بدن دارد. اگر سرطان معده تا گره‌‌های لنفی پیش‌روی نماید، روند بیماری شدیدتر و وخیم‌تر خواهد شد.

 

 

 

اگر پزشک به سرطان معده مشکوک باشد، آنها فرد را برای آزمایش به متخصص بیماری های معده ارجاع می دهند. این متخصص به عنوان متخصص گوارش شناخته می شود.

 

اقدامات تشخیصی برای سرطان معده ممکن است موارد زیر را شامل شود.

 

 

متخصص با استفاده از آندوسکوپ به داخل معده نگاه می کند. آنها مری، معده و اثنی عشر را که قسمت اول روده کوچک است، بررسی می کنند.اگر پزشک به سرطان مشکوک باشد، آنها برای جمع آوری نمونه های بافت نمونه برداری می کنند و آنها را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستند.

 

 

سی تی اسکن تصویر دقیق و چند زاویه از مناطق داخل بدن است. قبل از سی تی اسکن، پزشک ممکن است یک ماده رنگی تزریق کند یا از فرد بخواهد آن را ببلعد. این رنگ به اسکنر اجازه می دهد تصاویر واضح تری از مناطق آسیب دیده تولید کند.

 

 

فرد مایعی را که حاوی باریم است و مری و معده را می پوشاند، می بلعد. این به شناسایی ناهنجاری های معده در طی عکس برداری با اشعه ایکس کمک می کند. سپس یک رادیولوژیست از اشعه ایکس مری و معده استفاده می کند.

 

 

برداشتن سلول‌ و یا بافتی از بدن، به گونه‌ای که آن‌ها را بتوان در زیر میکروسکوپ برای بررسی علائم سرطان مورد بررسی قرار داد. نمونه‌ برداری از معده معمولا در طی آندوسکوپی، انجام می گردد.

 

چند گزینه اصلی وجود دارد که پزشکان برای درمان سرطان معده استفاده می کنند. این گزینه ها شامل موارد زیر است:

1-شیمی درمانی

2-ایمونوتراپی

3-پرتو درمانی

4-عمل جراحی

5-درمان هدفمند

یک جراح ممکن است سعی کند سرطان معده و همچنین حاشیه بافت سالم را از بین ببرد. جراح باید این کار را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که هیچ سلول سرطانی را پشت سر نمی گذارد.

 

برداشتن آندوسکوپی مخاط: جراح از آندوسکوپی برای از بین بردن تومورهای ریز از لایه مخاط استفاده می کند. پزشکان معمولاً این نوع درمان را برای سرطان معده در مراحل اولیه توصیه می کنند که هنوز به سایر بافت ها سرایت نکرده است.

 

 

جراحی های شکم روش های قابل توجهی هستند و ممکن است به یک دوره نقاهت طولانی نیاز داشته باشند. افراد ممکن است پس از انجام این عمل مجبور شوند 2 هفته در بیمارستان بمانند.

 

 

 

در پرتودرمانی، یک متخصص از پرتوهای رادیواکتیو برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. این نوع درمان به دلیل خطر صدمه به اندام های اطراف در درمان سرطان معده معمول نیست.با این حال، اگر سرطان پیشرفته است یا علائم شدیدی مانند خونریزی یا درد شدید ایجاد می کند، پرتودرمانی یک گزینه عالی است.

 

 

شیمی درمانی یک درمان تخصصی است که با استفاده از داروها از تقسیم و تکثیر سلولهای سرطانی که به سرعت در حال رشد هستند جلوگیری می کند. این داروها به عنوان داروهای سیتوتوکسیک شناخته می شوند. این یک درمان اصلی برای سرطان معده است که به نقاط دوردست بدن گسترش یافته است.این دارو به سراسر بدن فرد می رود و به سلولهای سرطانی در محل اصلی سرطان و سایر مناطق گسترش یافته حمله می کند.در درمان سرطان معده، یک تیم مراقبت از سرطان ممکن است شیمی درمانی انجام دهد تا تومور را قبل از جراحی کوچک کند یا سلولهای سرطانی باقی مانده را بعد از جراحی از بین ببرد.

 

 

روشهای درمانی هدفمند پروتئین‌های خاصی را که سلولهای سرطانی تولید می کنند شناسایی و به آنها حمله می کنند. در حالی که شیمی درمانی به طور کلی سلول های تقسیم شده را هدف قرار می دهد.

 

 

این روشی است که از داروها برای تشویق سلول های ایمنی بدن برای حمله به سلول های سرطانی استفاده می شود. افراد مبتلا به سرطان معده پیشرفته که دو یا چند روش درمانی دیگر دریافت کرده اند، کاندیدای ایمنی درمان سرطان معده هستند.

 

 

برچسب ها

مطالب مرتبط

ارسال

در حال ارسال اطلاعات …

خطا در ثبت اطلاعات، لطفا مجدد تلاش نمایید

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد

درباره ما

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی در تاریخ 13/02/1395 به شماره ثبت 38499 توسط خانم سیده نسترن رضوی خواهرزنده یاد سید محمد حسین رضوی که متاسفانه براثر بیماری سرطان از دنیا رفته است، با هدف یاری به جوانان مبتلا به سرطان رده سنی 16-30 سال تاسیس شده است.

تماس با ما

دفتر موسسه :۰۲۱۸۸۹۴۸۷۴۰

روابط عمومی موسسه :۰۹۱۲۶۰۹۷۶۹۸ مددکاری موسسه :۰۹۰۲۶۰۹۷۶۹۸ info[at]smhcharity.ir میدان ولیعصر-خیابان نجات الهی-کوچه چهارم-پلاک۴ -طبقه ۴

مؤسسه خیریه سید محمد حسین رضوی

کد فعال سازی به شماره شما پیامک
گردید

کد فعال سازی شما صحیح نمی باشد

سرطان معده یک تومور بدخیم است که در دیواره ی داخلی معده به وجود می آید. در 60 سال اخیر، شاهد کاهش قابل توجهی در تعداد افراد مبتلا به سرطان معده بوده ایم. به گفته ی انجمن سرطان آمریکا، آمار افرادی که در سال 2012 مبتلا به سرطان معده تشخیص داده شده اند و همچنین تعداد افراد مبتلایی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند به شرح زیر است:

موارد جدید ابتلا: 21320 نفر

مرگ و میر ناشی از سرطان معده: 15070 نفر

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

سرطان معده بسته به بافتی که تومور از آن ناشی شده، در دسته های مختلفی طبقه بندی می شود. شایع ترین نوع سرطان معده آدنوکارسینوم (adenocarcinoma) است که در بافت های غده ای معده به وجود می آید و 90 تا 95 درصد از سرطان های معده را به خود اختصاص داده است. انواع دیگر سرطان معده عبارتند از لنفوم (lymphoma) که سیستم لنفاوی را درگیر می کند و سارکوم (sarcomas) که بافت های همبند (مانند عضلات، چربی و رگ های خونی) را درگیر می کند.

اگر سرطان معده در مراحل اولیه اش تشخیص داده و تحت درمان قرار داده شود، ممکن است اغلب درمان شود. متاسفانه اگر تشخیص دیر اتفاق بیافتد امید به درمان ضعیف خواهد بود. در اغلب موارد سرطان معده در مراحل پیشرفته و پایانی آن تشخیص داده می شود.

علت دقیق سرطان معده ناشناخته است، اما تعدادی از عوامل می توانند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

در مراحل اولیه ی سرطان معده، ممکن است شما تعداد بسیار کمی از این علائم را داشته باشید. این علائم عبارتند از:

این علائم شبیه علائم بیماری زخم معده هستند. اگر شما در حال تجربه ی هر کدام از موارد بالا هستید برای تشخیص و درمان به موقع، حتما به پزشک مراجعه کنید. سرطان معده می تواند قبل از اینکه علائم دیگری از خود نشان دهد بسیار بزرگ شده و رشد کند.

در سرطان های معده ی پیشرفته تر شما ممکن است با علائم زیر مواجه شوید:

پزشک متخصص اغلب با انجام یک معاینه ی بالینی می تواند سرطان معده ی پیشرفته را تشخیص دهد. ممکن است پزشک با آزمایش رکتوم، غده های لنفاوی بزرگ شده، بزرگ شدگی کبد، افزایش مایع شکمی (آسیت – ascites) و یا توده ی شکمی که از نشانه های سرطان معده هستند را تشخیص دهد.

با این حال اگر شما دچار علائم غیر معمولی مانند سوء هاضمه، کاهش وزن، تهوع و یا از دست دادن اشتها شده اید، ممکن است پزشک برای شما انجام آزمایش های غربالگری را تجویز کند. این آزمایش ها عبارتند از:

هنگامی که سرطان معده تشخیص داده می شود، آزمایش های بیشتری برای تعیین این قضیه که آیا سرطان در سایر نواحی گسترش پیدا کرده است یا خیر انجام می شود. این آزمایش ها ممکن است شامل CT اسکن، PET اسکن، اسکن استخوان، لاپاراسکوپی و سونوگرافی اندوسکوپیک باشد.

سرطان معده ممکن است با استفاده از یک یا ترکیبی از چند روش پایین درمان شود:

درمان سرطان معده دشوار است مگر اینکه این بیماری در مراحل اولیه و قبل از اینکه گسترش پیدا کند تشخیص داده شود و تحت درمان قرار بگیرد. متاسفانه به علت کم بودن علائم اولیه ی سرطان معده، معمولا این بیماری زمانی تشخیص داده می شود که وارد مراحل پیشرفته ی خود شده است. با این حال، سرطان معده ی پیشرفته می تواند درمان شده و از میزان عوارض آن کاسته شود.

 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید…

پزشکان مرتبط

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این
بخش بیان
کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب
کاربری خود
شوید.

نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین
باشید

بیماری مننژیت یک بیماری عفونی است که می تواند مرگبار باشد. مننژیت دو نوع باکتریایی و ویروسی دارد. در…

پزشکی دیگر به خانواده پزشکان شفاجو پیوستند – دکتر صدیقه شفیعی

برای داشتن پوست زیبا و سالم و حفظ زیبایی پوست صورتتان باید علاوه بر رعایت نکات مراقبت از پوست و مصرف…

سرطان سینه یکی از سرطان های شایع است. درمان سرطان سینه بستگی زیادی به زمان تشخیص سرطان سینه دارد. با…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

لطفا با اشتراک گذاری دیدگاهتان در بخش نظرات ما را در بهبود کیفیت مقالات یاری فرمایید

اگر‌ مشکلی دارید و نمی دونید به چه پزشکی مراجعه کنید، ما می تونیم کمکتون کنیم.
مشکلتون رو کامل برای ما توضیح بدید، ما بعد ‌از بررسی مشکل شما، پزشک مناسب رو به شما
معرفی می کنیم.

سلامت نیاز نخست

انواع دیگر سرطان

8 آذر 1399

سرطان معده رشد غیرطبیعی سلول ها است که از معده شروع می شود و معده یک کیسه عضلانی است که در نیمه بالایی شکم شما، درست زیر دنده ها قرار دارد. معده شما غذایی را که می خورید دریافت کرده و نگه می دارد و سپس به تجزیه و هضم آن کمک می کند. سرطان معده می تواند بر روی هر قسمت از معده تأثیر بگذارد. مکانی که سرطان معده در آن رخ داده است، یکی از مواردی است که پزشکان هنگام تعیین گزینه های درمانی شما در نظر می گیرند. درمان معمولاً شامل جراحی برای از بین بردن سرطان معده است. سایر درمان های سرطان ممکن است قبل و بعد از جراحی توصیه شوند.

سرطان معده از جمله سرطان هایی است که تشخیص آن در مراحل اولیه، به دلیل نداشتن علائم بسیار سخت و دشوار است.

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

سرطان معده با رشد سلول های سرطانی در پوشش داخلی معده شروع می شود. در حالی که سرطان معده در مقایسه با انواع دیگر سرطان نسبتاً نادر است، اما یکی از بزرگ ترین خطرات این بیماری دشواری تشخیص آن است. از آنجا که این سرطان معمولاً هیچ علائم اولیه ای ایجاد نمی کند، تا زمانی که به سایر قسمت های بدن سرایت نکند، تشخیص داده نمی شود. این امر درمان را نیز دشوارتر می کند. با وجود سختی تشخیص و درمان سرطان معده، کسب دانش لازم برای غلبه بر بیماری بسیار مهم است. در ادامه، در مورد مباحث زیر خواهید خواند:

معده شما (همراه با مری) تنها بخشی از قسمت فوقانی دستگاه گوارش شماست. معده شما وظیفه هضم غذا و سپس انتقال مواد مغذی به بقیه اعضای هضم ، یعنی روده های کوچک و بزرگ را دارد. سرطان معده زمانی اتفاق می افتد که سلول های سالم در سیستم هضم فوقانی سرطانی شده و از کنترل خارج می شوند و تومور ایجاد می کنند. این روند به آرامی اتفاق می افتد. گسترش و توسعه سرطان معده، ممکن است سال های متمادی طول بکشد.

سرطان معده ارتباط مستقیمی با تومورهای معده دارد. با این حال، عواملی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به این سلول های سرطانی را افزایش دهد. این عوامل خطر شامل برخی بیماری ها و شرایط خاص مانند:

سرطان معده همچنین در بین موارد زیر شایع است:

در حالی که سابقه پزشکی شخصی شما می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را تحت تأثیر قرار دهد، برخی از عوامل مربوط به سبک زندگی نیز می توانند به عنوان عوامل خطر سرطان معده، در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند. خطر ابتلا به سرطان معده افزایش می یابد، اگر:

اگر فکر می کنید در معرض ابتلا به سرطان معده هستید، ممکن است بخواهید آزمایش غربالگری بگیرید. آزمایشات غربالگری زمانی انجام می شود که افراد در معرض ابتلا به بیماری های خاص هستند اما هنوز علائمی نشان نمی دهند.

طبق منبع NCITrusted، به طور معمول هیچ علائم و نشانه اولیه ای از سرطان معده وجود ندارد. متأسفانه، این بدان معناست که تا زمانی که سرطان به مرحله پیشرفته نرسد، مردم معمولاً نمی دانند که هیچ مشکلی وجود دارد. برخی از رایج ترین علائم سرطان پیشرفته معده عبارتند از:

اغلب این علائم به دلیل دیگری غیر از سرطان مانند ویروس معده یا زخم ایجاد می شوند. همچنین ممکن است در سایر انواع سرطان نیز بروز کنند. اما افرادی که هر یک از این مشکلات را دارند، به خصوص اگر از بین نروند یا بدتر شوند، باید با پزشک خود مشورت کنند تا علت کشف و درمان شود.

از آنجایی که افراد مبتلا به سرطان معده در مراحل اولیه به ندرت علائمی از خود نشان می دهند، بیماری اغلب تا زمان پیشرفت تشخیص داده نمی شود. برای تشخیص، پزشک ابتدا معاینه فیزیکی را برای بررسی هرگونه ناهنجاری انجام می دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایش خون، از جمله آزمایش حضور باکتری های H.pylori را تجویز نماید.

اگر پزشک معتقد باشد که شما علائم سرطان معده را نشان می دهید، آزمایشات تشخیصی بیشتری باید انجام شود. آزمایش های تشخیصی به طور خاص تومورها و سایر ناهنجاری های معده و مری را جستجو می کنند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

پس از تشخیص سرطان معده، پزشکان سعی می کنند بفهمند که آیا سرطان معده گسترش یافته است و اگر چنین است، تا کجا. این فرآیند مرحله بندی سرطان نامیده می شود. مرحله سرطان، میزان سرطان در بدن را توصیف می کند و کمک می کند تا میزان جدی بودن سرطان و بهترین روش برای درمان آن مشخص شود.

ابتدایی ترین مرحله سرطان معده مرحله 0 (کارسینوم درجا) نامیده می شود و سپس از مراحل 1 (I) تا IV) 4) متغیر است. به عنوان یک قاعده، هرچه عدد کمتر باشد، سرطان کمتر گسترش یافته است. عدد بالاتر مانند مرحله IV، به معنی گسترش بیشتر سرطان است. اگرچه تجربه سرطان هر فرد منحصر به فرد است، سرطان هایی که دارای مراحل مشابه هستند، اغلب به روش یکسانی درمان می شوند.

سرطان معده با یک یا چند مورد زیر درمان می شود:

برنامه درمانی دقیق شما به منشا و مرحله سرطان بستگی دارد. سن و سلامت کلی نیز می تواند نقش داشته باشد. گذشته از درمان سلول های سرطانی در معده، هدف از درمان جلوگیری از گسترش سلول ها است. سرطان معده در صورت عدم درمان، ممکن است به موارد زیر گسترش یابد:

وزن سالم داشته باشید. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، با پزشک خود در مورد راهکارهایی برای کمک به کاهش وزن صحبت کنید. کاهش وزن را به صورت آهسته و مداوم پیگیری کنید.

رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات را انتخاب نمایید. سعی کنید هر روز میوه و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید. طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را انتخاب کنید.

مقدار غذاهای شور و دودی را که می خورید کاهش دهید. با محدود کردن این غذاها از معده خود محافظت کنید.

سیگار نکشید. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. اگر سیگار نمی کشید، شروع نکنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان معده و همچنین بسیاری از انواع دیگر سرطان را افزایش می دهد. ترک سیگار می تواند بسیار دشوار باشد، بنابراین از پزشک خود کمک بخواهید.

در مورد خطر ابتلا به سرطان معده از پزشک خود بپرسید. در صورت افزایش خطر ابتلا به سرطان معده با پزشک خود صحبت کنید. برای افرادی که سابقه خانوادگی قوی سرطان معده دارند، ممکن است آزمایشاتی مانند آندوسکوپی را برای یافتن علائم سرطان معده در نظر بگیرند.

در برخی موارد، پزشکان حتی ممکن است داروهایی را تجویز کنند که می تواند به پیشگیری از سرطان معده و کاهش خطر ابتلا به آن کمک کند. این کار معمولاً برای افرادی که بیماری های دیگری دارند که ممکن است در ایجاد سرطان نقش داشته باشند انجام می شود. همچنین ممکن است بخواهید تست غربالگری زودرس را انجام دهید. این آزمایش می تواند در تشخیص سرطان معده مفید باشد. پزشک شما ممکن است یکی از آزمایش های غربالگری زیر را برای بررسی علائم سرطان معده استفاده کند:

اگر تشخیص سرطان معده در مراحل اولیه انجام شود، احتمال بهبودی شما بیشتر است. اکثر افرادی که از سرطان معده جان سالم به در می برند، تشخیص محلی دارند. این بدان معناست که معده منبع اصلی سرطان بوده است. وقتی منشا مشخص نیست، تشخیص و مرحله بندی سرطان دشوار است. این امر درمان سرطان را نیز دشوارتر می کند. همچنین درمان سرطان معده در مراحل بعدی دشوارتر است. اگر سرطان شما پیشرفت بیشتری داشته باشد، ممکن است بخواهید در یک آزمایش بالینی شرکت کنید. آزمایشات بالینی به تعیین اینکه آیا یک روش پزشکی جدید، دستگاه یا سایر روش های درمانی برای درمان برخی بیماری ها و بیماری ها موثر است کمک می کند. شما می توانید با مراجعه به انستیتو کانسر پردیس شیراز در راستای تشخیص و درمان سرطان معده هر چه سریع تر اقدام نمایید.


ارسال نظر

نام

ایمیل

نظر

جست و جو

دسته بندی مطالب

بیشترین بازدید

علائم سرطان روده بسته به مرحله و شدت سرطان می تواندمتفاوت باشد.در این مطلب،با علائم سرطان روده از علائم اولیه گرفته تا علائم سرطان متاستاتیک روده آشنا خواهید شد

پیشگیری از سرطان سینه مجموعه اقداماتی است که در راستای کاهش خطر ابتلا به این سرطان انجام می پذیرد. با ریسک فاکتورها و راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه آشنا شوید

انواع سرطان خون بر اساس نوع گلبول های سفید خون که تحت تأثیر قرار گرفته و سرعت پیشرفت بیماری طبقه بندی می شود. انواع لوسمی، نشانه ها و درمان آنها را بشناسید

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

شیراز ، تقاطع باهنر جنوبی ، ابتدای بلوار رحمت ، انستیتو کانسر پردیس برنامه کاری مرکز : شنبه تا چهار شنبه ساعت 8 تا 20 پنج شنبه 8 تا 13 شماره تماس مستقیم مشاوره : 09200713880

071-3880

کانال آپارات

پیج اینستاگرام

02188205710

تشخیص سرطان معده در مراحل اولیه کمی دشوار است. زیرا معمولا سرطان معده در مراحل اولیه هیچ گونه علائمی ندارد، بنابراین تشخیص و درمان سرطان بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه هنگامی که سرطان معده تشخیص داده می شود، به مراحل پیشرفته تبدیل شده است. سرطان پیشرفته معده را با آزمایش های بالینی می توان تشخیص داد. اما توجه شود که معاینات بالینی یک تشخیص قطعی برای سرطان معده به شمار نمی رود، بلکه جهت تشخیص قطعی سرطان باید آزمایش های مخصوصی انجام داد.

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

شایع ترین آزمایش ها برای تشخیص قطعی سرطان معده عبارتند از:

• آزمایش upper GL series: در این آزمایش محلولی به بیمار داده می شود تا آن را میل کند. سپس از بافت معده و مری تصویر برداری می شود. در حقیقت این محلول باعث رؤیت بهتر بافت معده و مری می شود. در این آزمایش هر گونه تومور یا هر علامت غیر طبیعی دیگر در اشعه ایکس قابل تشخیص است.

• آزمایش تنفس: در این آزمایش بیمار بازدم خود را در یک لوله خالی می کند. سپس بازدم بیمار با شاخص های تنفسی مورد بررسی قرار می گیرد. که در این آزمایش واکنش به بازدم بیمار مشخص شده و سپس آن ها را سیگنال تبدیل می نماید.

• آزمایش خون در مدفوع: اشخاصی که به سرطان معده مبتلا شده اند، دچار خونریزی معده نیز خواهند شد. که این خون از طریق اجابت مزاج، دفع می شود. وجود خون در مدفوع می تواند از علائم سرطان معده باشد. شایان ذکر است که مثبت بودن نتیجه آزمایش دلیل قطعی برای سرطان معده نمی باشد، در صورتی که جواب آزمایش مثبت باشد بیمار باید آزمایش های تکمیلی جهت تشخیص قطعی انجام دهد.

• آزمایش شمارش سلول های خونی: آزمایش CBC یکی از راه های تشخیص سرطان معده می باشد.

• آزمایش مارکر تومور: معمولا بافت ها و توده های سرطانی در بدن سلول هایی به نام مارکر تومر تولید می کنند، که این سلول ها در بدن فرد سالم تولید نمی شود. آزمایش CEA یک روش برای تشخیص سرطان معده به شمار می رود.

• آزمایش گاستروسکوپی و نمونه برداری: می توان گفت این آزمایش یک آزمایش قطعی جهت تشخیص سرطان معده به شمار می رود. در این آزمایش لوله نازکی از طریق دهان وارده معده می شود، که این لوله امکان رؤیت و دسترسی و نمونه برداری از بافت معده را فراهم می کند. در این روش نمونه ای از بافت غیر طبیعی را خارج نموده و جهت تشخیص سرطان به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود. آزمایش گاستروسکوپی و بیوپسی بهترین و مطمئن ترین روش برای تشخیص سرطان معده می باشد.

مقالات مرتبط

سرطان روده

پیشگیری از سرطان روده کوچک

سرطان پروستات

سرطان معده

سرطان ریه

سرطان مغز

سرطان دهانه رحم

سرطان حنجره

درمان سرطان پروستات


نام*

ایمیل*

Website

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

سرطان معده زمانی شروع می‌شود که سلول‌های سرطانی در آستر داخلی معده شکل می‌گیرند. این سلول‌ها باعث ایجاد یک تومور شده و در طول سال‌ها به کندی رشد می‌کنند. اگر فرد علائم آن را بداند، ممکن است بتواند زمانی که درمان آسانتر است، زودتر بیماری را تشخیص دهد.

دانشمنداندقیقانمی‌دانندچه چیزیباعثرشدسلول‌هایسرطانی در معده می‌شود. اماآن‌هاعواملی را معرفی کرده‌اند کهریسکابتلابهاینبیماریرا افزایش می‌دهند:

این سرطان معمولا در مراحل اولیه تشخیص داده نمی‌شود چون اغلب باعث بروز علائم ویژه‌ای نمی‌شود. زمانی که علایم رخ می‌دهند، ممکن است مبهم باشد. به یاد داشته باشید که این علائم نیز می‌تواند ناشی از بسیاری از بیماری‌ها مانند ویروس معده یا زخم باشد.

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

ضعف و خستگی

خون در استفراغ یا یا خون در مدفوع

کاهش وزن بدون دلیل

فرد باید با پزشک خود در مورد هر تغییری که در عادت غذایی او به وجود آمده، صحبت کند. پزشک سوالاتی را خواهد پرسید که تا چه مدت علائم پایدار بوده و چه زمانی این علائم به وجود آمده است. اگر بیماری تشخیص داده شود، مراقبت‌های تسکین‌دهنده، یا مراقبت‌های حمایتی برای بیمار انجام می‌شود.

پزشکان معاینات روتین و یا آزمایش غربالگری؛ برای تشخیص این سرطان انجام نمی‌دهند زیرا که این امر معمول نیست، بنابراین انجام آزمایش‌ها اضافی، اغلب مفید نیست. آزمایش‌هایی که شکم و مری را بررسی می‌کنند برای شناسایی و تشخیص سرطان معده به کار می‌روند. تست‌های و مراحل زیر ممکن است برای تشخیص مورد استفاده قرار گیرد:

معاینه فیزیکی و ارزیابی تاریخچه پزشکی: معاینه بدن برای بررسی علائم کلی سلامت، از جمله چک کردن نشانه‌های بیماری، مانند توده  یا هر چیز دیگری که غیرمعمول به نظر می‌رسد. تاریخچه عادات تغذیه بیمار و بیماری‌های پیشین و فعلی و درمان‌های قبلی نیز ارزیابی خواهد شد.

مطالعات شیمی خون:  روشی که در آن یک نمونه خون بررسی می‌شود تا مقادیر معینی از مواد را که به وسیله ارگان‌ها و بافت‌های بدن آزاد می‌شوند را اندازه‌گیری کند. یک مقدار غیر معمول (بالاتر یا پایین‌تر از حد عادی) یک ماده می‌تواند نشانه بیماری باشد.

شمارش کامل سلول‌های خون (CBC): روشی که در آن یک نمونه از خون کشیده‌شده و برای موارد زیر بررسی می‌شود:

پروتئینی در گلبول قرمز که اکسیژن را حمل می‌کند.

یک روش برای نگاه کردن به مری، معده، و ابتدای بخش اول روده کوچک)برای بررسی مناطق غیر عادی)؛ آندوسکوپی، لوله باریک و دوربین داری است که از طریق دهان وارد مری و سپس درون معده شده و معده را نشان می‌دهد.

بیمار مایعی را می‌نوشد که حاوی باریم است این ماده با تابش اشعه ایکس مسیر حرکت را نشان داده و با بررسی حرکت مایع، انسداد یا تومور موجود در دستگاه گوارش را مشخص می‌شود.

دستگاهی است که مجموعه‌ای تصاویر از قسمت‌های داخل بدن که از زوایای مختلف برداشته شده‌است را نشان می‌دهد.

برداشتن سلول‌ و  یا بافتی از بدن، به گونه‌ای که آن‌ها را بتوان در زیر میکروسکوپ برای بررسی علائم سرطان مورد بررسی قرار داد. نمونه‌برداری از معده معمولا در طی آندوسکوپی، انجام می‌شود.

بسیاری از رویکردهای درمانی می‌توانند با سرطان معده مبارزه کنند. درمان مناسبی که بیمار و پزشک برای سرطان انتخاب می‌کند بستگی به این دارد که فرد تا چه مدت مبتلا به این بیماری بوده و یا میزان گسترش آن در بدن چقدر بوده است، به این موارد، مرحله بندی سرطان گفته می‌شود:

این مرحله زمانی است که آستر داخلی معده دارای گروهی از سلول‌های ناسالم است که احتمالا به سرطان تبدیل شوند. جراحی معمولا این مرحله از تومور را درمان می‌کند. پزشک، بخشی از معده و همچنین غدد لنفاوی آن را خارج می‌کند.

در این نقطه، فرد یک تومور در غشا معده دارد و ممکن است به غدد لنفاوی سرایت کند. مانند مرحله ۰، احتمالا درمان این مرحله هم، حذف بخشی یا تمام معده و غدد لنفاوی اطراف معده عمل خواهد بود. بیمار همچنین ممکن است شیمی‌درمانی و یا شیمی-رادیوتراپی را دریافت کند. این درمان‌ها می‌توانند قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور و بعد از آن برای کشتن هر گونه سلول سرطانی که باقی مانده‌اند، مورد استفاده قرار گیرند.

نکته: “شیمی‌درمانی از داروهایی برای حمله به سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. “شیمی- پرتو درمانی” شیمی‌درمانی به اضافه پرتو درمانی است که سلول‌های سرطانی را با پرتوهایی با انرژی بالا از بین می‌برد.”

سرطان به لایه‌های عمیق‌تر معده و شاید در اطراف غدد لنفاوی گسترش‌یافته است. جراح باید بخشی یا تمام معده و همچنین غدد لنفاوی آن را خارج کند، خیلی احتمال دارد که شیمی‌درمانی قبل و بعد عمل هم انجام شود.

سرطان در حال حاضر ممکن است در تمام لایه‌های معده، و دیگر ارگان‌ها، مانند طحال یا کلون، وجود داشته و به غدد لنفاوی رسیده باشد.

نکته: “معمولا برای از بین بردن تومور باید کل معده را با جراحی خارج کرد، و شیمی‌درمانی یا شیمی-پرتو درمانی؛ می‌تواند گاهی اوقات درمان تومور را کامل کند. اگر نه، حداقل می‌تواند به تسکین نشانه‌ها و درد کمک کند. اگر بیمار برای عمل جراحی بیش از حد ناتوان باشد، ممکن است با توجه به شرایط فرد؛ شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا هر دو را شروع کند.”

در این مرحله آخر، سرطان بسیار گسترده و گسترده شده‌ و به اندام‌های مثل کبد، ریه‌ها و یا مغز گسترش پیدا کرده است. درمان آن بسیار سخت‌تر بوده، اما پزشک می‌تواند به مدیریت نشانه ها و درد کمک کند و کمی علائم را تسکین بدهد.

انواع مختلفی از درمان برای بیماران مبتلا به سرطان معده وجود دارد. شش نوع درمان استاندارد استفاده می‌شود:

www.webmd.com

www.cancer.org

www.mayoclinic.org

 

ممنون از مطالب مفیدتون. من به مرکزتون مراجعه کردم بابت دریافت عینک و خیلی راضی بودم

سلام.
همیشه سلامت باشید و موفق.

سلام و خسته نباشید، همسر من بسیار خوش اشتها بود ولی الان به مدت دو هفته هست که تمایلی به خوردن غذا ندارد و بیشتر اوقات فقط آب میخوره و دچار ورم معده میشه ، من خیلی نگرانشم، لطفا منو راهنمایی کنید

سلام.
پیشنهاد میشود حتما معاینه توسط پزشک مربوطه انجام شود.
باتشکر

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

سلام من چند وقت است ک بسیار احساس بیحالی و خستگی بی مورد و شکم درد های متعدد و حالت تهوع و درد شکم رنگ پریدگی و ضعف در بدنم دارم آیا این علاِم وجود انگل در بدنم است؟!

با سلام.
لطفا جهت مشاوره و معاینه به متخصص مربوطه مراجعه کنید.
باتشکر

سلام برادر بنده یک دفعه استفراق خونی داشته و دیگر تکرار نشده.اندوسکپی کرده .دکتر گفته معده التهاب دارد.از ان قسمت نمونه برداری شده ایا ممکن است نتیجه ازمایش بد باشد.هرچند اصلا بی اشتها نیست و لاغر هم نشده.

با سلام.
کلینیک بصیر تنها در زمینه ی چشم پزشکی میتواند مشاوره ارائه دهد..

با سلام
آیا در سرطان معده پیش رفته باید طرف هر روز استفراغ یا مدفوع داری خون بیرون روی داشته باشد یا مشاهده در یک بار کفایت میکند؟؟؟


به طور کلی انحرافات چشم بر اساس مقدار ضعف عضله و نوع عضله ای که دچار اختلال گردیده است به انواع مختلفی…

تمامی حرکات دو چشم در جهات مختلف توسط شش عضله که در خارج کره چشم قرار دارند صورت می گیرد و عملکرد…

ستون فقرات یکی از اصلی‌­ترین بخش­‌های بدن و در واقع اصلی­‌ترین نقطه اتکای آن است. این ستون از 33 استخوان به وجود…

درد سیاتیک یکی از درد­هایی است که در طول زندگی بنا به دلایل مختلفی مانند قرار گرفتن تحت فشار فیزیکی و یا…

میگرن چشمی یا کلاسیک؛ سردرد شدیدی است که با تغییرات در قوه بینایی همراه است. این تغییرات شامل دیدن نورهای درخشان یا…

ممکن است که برای شما هم پیش آمده باشد که حین خیره شدن به یک تصویر مانند یک صفحه ساده کاغذی، ذراتی…

کوررنگی همان‌طور که از نام آن پیداست یک نوع اختلال در دیدن رنگ هاست. این اختلال ممکن است که حین دیدن یک…

همان طور که می‌دانید مجرای اشک یک کانال ضروری است که توسط آن مایعات خارج می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که از…

عفونت چشم کودکان هم می‌تواند مشکل ساده‌ای باشد که با یک قطره آنتی بیوتیکی حل شود هم می‌تواند آن قدر خطرناک باشد…

باید دانست که قرمزی چشم همیشه علامت یک بیماری چشمی نیست و در بسیاری از موارد یک امر طبیعی است مثل قرمزی…

سوزش چشم یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف حالتی به کار می‌رود که عامل داخلی یا خارجی سبب آزار چشم و…

اغلب افراد در زمان های مختلف درد چشم را تجربه می کنند که گاها با سوزش نیز همراه است. ممکن است که…

مرکز چشم پزشکی بصیر، اولین مرکز خصوصی چشم پزشکی ایران، با نیت تسهیل در امر تشخیص، درمان و انواع جراحی‌های چشم در سال ۱۳۷۲ در تهران شروع به کار کرد. تجربه، سادگی و سرعت مراحل تشخیص، درمان و جراحی، همکاری با بهترین چشم پزشکان ایران، استفاده از بهترین و به‌روزترین تجهیزات چشم پزشکی دنیا، قیمت مناسب و منصفانه‌ی خدمات، همکاری با اکثر قریب به اتفاق بیمه‌ها و احترام و تکریم بیماران و مراجعان باعث شده است تا امروز بصیر مرجع بسیاری از مردم ایران و کشورهای همسایه جهت تشخیص، درمان و جراحی چشم باشد.

تهران، بلوار کشاورز، خیابان جمال‌زاده شمالی، نرسیده به فاطمی،‌ مرکز چشم پزشکی بصیر

021-61900

info@basirclinic.com



(949) 536-5799

The First Persian Medical Magazine by Healthcare Professionals In North America


تاریخ ارسال :

13 ژانویه 2020

در شماره گذشته دانستیم که سرطان معده پنجمین سرطان شایع و در مجموع یکی از کشنده ترین سرطان ها در جهان است. همچنین بیان شد که ترک سیگار و الکل، پیروی از رژیم غذایی حاوی فیبر فراوان، میوه ها و سبزیجات تازه، پرهیز از مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده یا حاوی نیتریت و نیترات زیاد و درمان عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری (در صورت اثبات عفونت با آن) می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد. در این شماره در مورد بیماریابی، تشخیص و درمان سرطان معده صحبت خواهیم کرد.

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

هدف از بیماریابی، تشخیص زودرس سرطانها در مراحل ابتدایی (پیش از پیشرفت بیماری) توسط سیستم های بهداشتی – درمانی یک کشور، جهت انجام اقدامات درمانی و کاهش میزان از کارافتادگی و مرگ و میر ناشی از بیماری است. برای سرطان معده، بیماریابی به سه روش انجام می شود که عبارتند از: آزمایش میزان پپسینوژن (Pepsinogen) در خون، رادیوگرافی معده  توسط اشعه ایکس و با کمک ماده حاجب (Barium-meal Gastric Photofluorography) و آندوسکوپی معده.

باید توجه داشت که به کارگیری تمامی این روشها، بیشتر در کشورهایی مانند ژاپن که میزان سرطان معده در آنها بالاست، موفقیت آمیز بوده است و اثر پذیری آنها در ایالات متحده به اثبات نرسیده است. به عبارت دیگر، به کارگیری این روش ها در مقیاس وسیع در ایالات متحده باعث کاهش میزان از کارافتادگی و  مرگ و میر ناشی از سرطان معده نشده است.

تشخیص سرطان معده با گرفتن شرح حال و معاینه دقیق بیمار انجام می شود. بیمار معمولا دچار علائمی مانند سوء هاضمه، سوزش سردل، دفع بادگلو، احساس نفخ و گاز در شکم، ، درد شکمی، حالت تهوع، اسهال یا یبوست به همراه از دست دادن شدید وزن، استفراغ خونی یا مدفوع سیاه رنگ (Melena) است.

در مرحله بعد بیشتر پزشکان آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی را انجام می دهند. در این روش، پزشک امکان دیدن فضای داخل مری و معده و قسمت ابتدایی روده باریک را دارد و اگر ضایعه ای به صورت زخم یا التهاب دیده شود، پزشک می تواند از ضایعه نمونه برداری (Biopsy) کند و برای تشخیص به آزمایشگاه آسیب شناسی بفرستد.

روش دیگر، انجام سونوگرافی داخلی از طریق آندوسکوپی (Endoscopic Ultrasound) است که به پزشک امکان می دهد علاوه بر  دیدن داخل معده توسط دوربین، بافت مخاطی و عضلانی معده را نیز از داخل مورد ارزیابی اولتراسوند قرار دهد. روشهای مختلف تصویربرداری نظیررادیوگرافی معده با کمک ماده حاجب (Barium-meal Gastric Photofluorography)، CT-scan و MRI نیز در صورت لزوم و صلاحدید پزشک می توانند در تشخیص بیماری به کار گرفته شوند.

تصمیم گیری برای درمان بیماری، بر اساس میزان پیشرفت بیماری یا به اصطلاح “Staging” آن صورت می گیرد. اگر سرطان معده در مراحل بسیار ابتدایی آن یعنی Stage 0 (که ضایعات به لایه داخلی مخاطی معده محدود هستند و هنوز به لایه های زیرین گسترش نیافته اند)، تشخیص داده شود، تنها نیاز به جراحی است. بسته به گسترش ضایعات، جراحی ممکن است با روش آندوسکوپی یا جراحی لاپاروسکوپی یا جراحی باز  انجام شود و قسمتی از معده یا تمامی آن برداشته شود.

معمولا غدد لنفاوی اطراف و نزدیک ضایعات سرطانی نیز برداشته می شوند. اگر سرطان به لایه های پایین تر مخاط معده یا عضلات آن گسترش یابد و  بیماری وارد Stage I یا مراحل بالاتر گردد، معمولا جراحی به تنهایی کافی نیست و باید پس از برداشتن کل معده و غدد لنفاوی اطراف آن، از درمانهای مکمل نظیر شیمی درمانی (Chemotherapy) و  پرتودرمانی (Radiation Therapy) نیز استفاده کرد.

در برخی از بیماران نیاز است که چند جلسه شیمی درمانی یا پرتو درمانی قبل از جراحی انجام شود و این درمانها پس از جراحی نیز ادامه یابد. موفقیت درمان در این مراحل علاوه بر اتخاذ درمان مناسب، به سن بیمار، قوای جسمانی و شرایط روحی – روانی او نیز بستگی دارد. از سایر درمانهای موجود می توان به تقویت سیستم ایمنی فرد برای مبارزه با سرطان نام برد که تحت عنوان Immunotherapy”” شناخته می شود.

سرطان معده از جمله سرطان هایی است که تمایل به عود مجدد دارد که درمان آن به صورت مشابه با شیمی درمانی و پرتودرمانی انجام می شود. متاسفانه با وجود تمام اقدامات درمانی همانطور که در مقاله قبل ذکر شد، سرطان معده یکی از کشنده ترین سرطان هاست، زیرا  متوسط طول عمر افرادی که این بیماری در آنها تشخیص داده می شود، تنها ۲۴ ماه و شانس زنده ماندن فرد بیمار به مدت پنج سال پس از تشخیص و درمان نیز تنها حدود ۱۰ درصد است.

کلام آخر: اگرچه سرطان معده جزو
سرطان های شایع در ایران و ایالات متحده نیست، ولی با توجه به بالا بودن میزان مرگ
و میر ناشی از آن، شایسته است تمامی موارد ذکرشده در مورد پیشگیری از این
سرطان رعایت گردد. در بین این موارد، ترک سیگار و محدودیت مصرف الکل، رعایت رژیم
غذایی مناسب، ورزش و پرهیز از استرس مهم ترین نقش را در پیشگیری و کاهش خطر ابتلا
به سرطان معده دارند.  

دکتر فرزاد فهیم تاش

منبع:

https://www.cancer.gov/types/stomach

https://www.cancer.org/cancer/stomach-cancer/detection-diagnosis-staging/how-diagnosed.html

در طی سالیان متمادی اقامت در آمریکا فقدان یک مجله پزشکی و سلامتی – نشریه معتبر به زبان فارسی که آگاهی های عمومی جامعه ایرانی – آمریکایی را در زمینه بهداشت، سلامت و درمان ارتقا ببخشد همواره احساس می گردید. از این رو ما جمعی از متخصصین فعال در امور پزشکی بر آن شدیم تا نشریه علمی جدیدی را به خانواده مطبوعات فارسی زبان بیافزاییم.

Seeb Magazine is the only Persian medical magazine among all Iranian magazines in United States of America. Our team consists of healthcare professionals working in medical hospitals and/or work as faculty members in different fields such as medical, pharmacy, dentistry, ophthalmology, and so many other areas in top universities in the United States. Seeb Magzine’s goal is to bring health awareness to Iranian American Community in North America and other Persians families worldwide. Our bi-monthly print with significant circulation distributes in more than 75 locations in Southern Califonia. We believe the digital world provides a tremendous opportunities to reach millions of Iranian and Persian speakers around the world every day. Therefore we are hosting hundreds of thousands of people via our website and our social media channels every day.

2020 seebmagezine.com. All rights reserved.

تمامی حقوق محفوظ و متعلق به سیب، مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا می باشد

سرطان معده (به انگلیسی: gastric cancer) به زمانی گفته می‌شود که سلول‌های سرطان روی پوشش داخلی معده ایجاد می‌شوند.[۱] نشانه‌های اولیهٔ این بیماری شامل مواردی از قبیل: سوزش معده، درد ناحیه بالای شکم، تهوع و بی‌اشتهایی می‌شود. نشانه‌های بعدی عبارتند از موارد همچون: کاهش وزن، زردی پوست، استفراغ، مشکل بلع غذا و مشاهدهٔ خون در مدفوع به همراه نشانه‌های دیگر.[۲] این نوع از سرطان ممکن است گسترش یابد و از معده به دیگر اعضای بدن، به خصوص کبد، ریه‌ها، استخوان، دیواره شکم و گره‌های لنفاوی سرایت کند.[۳]

معمول‌ترین عامل این بیماری عفونت به وسیلهٔ باکتری هلیکوباکتر پیلوری است که دلیل بیش از ۶۰ درصد از موارد ابتلای بیماری می‌باشد.[۴][۵] نوع خاصی از هلیکوباکتر پیلوری میزان خطر بیشتری در مقایسه با دیگران دارد. دیگر عوامل معمول این بیماری مواردی همچون خوردن ترشی سبزیجات و سیگار کشیدن است. حدود ده درصد از این بیماری در خانواده‌ها ایجاد می‌شود و بین یک تا سه درصد از موارد به دلیل سندرم‌های ژنتیکی به ارث رسیده از والدین شخص مانند سرطان معده منتشر شده از وراثت به وجود می‌آیند. بسیاری از موارد سرطان معده شامل کارسینوم معده هستند. این نوع بیماری به چند زیرشاخه تقسیم می‌شود. لنفوم و تومورهای مزانشیمال نیز ممکن است درون معده ایجاد گردند. در بسیاری از موارد، سرطان معده طی چندین مرحله، در طول چندین سال پیشرفت می‌کند.[۵] تشخیص این بیماری معمولاً به وسیلهٔ بافت‌برداری هنگام آندوسکوپی انجام می‌شود. معمولاً در ادامه، تصویربرداری پزشکی صورت می‌گیرد تا مشخص شود که آیا بیماری به بخش‌های دیگرِ بدن سرایت کرده‌است.[۲]ژاپن و کره جنوبی، دو کشوری هستند که بیشترین تعداد ابتلای به این بیماری در آن‌ها مشاهده شده‌است، غربالگری برای تشخیص سرطان معده.[۵]

رژیم غذایی مدیترانه‌ای و همین‌طور ترک سیگار خطر این نوع سرطان را کاهش می‌دهد. شواهد اولیه‌ای وجود دارد که درمان باکتری هلیکوباکتر پیلوری ابتلا به بیماری را در آینده کم می‌کند.[۵][۶] در صورتی که بیماری در مراحل اولیه درمان گردد، بسیاری از موارد دیگر رفع می‌شوند.[۵] درمان این بیماری شامل این موارد می‌شود: جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و درمان هدفمند.[۲] اگر درمان دیر اتفاق بیفتد، مراقبت تسکینی توصیه می‌شود.[۵] عواقب این روند در سطح جهان، اغلب ناچیز و کمتر از ۱۰ درصد نرخ بقای پنج ساله است. این امر بیشتر به خاطر افرادی با نوع پیشرفتهٔ این بیماری می‌باشد.[۷] در ایالات متحده نرخ بقای پنج ساله ۲۸ درصد است.[۸] در حالی که این میزان در کرهٔ جنوبی، بیشتر به خاطر تلاش‌ها برای غربالگری، بیش از ۶۵ درصد می‌باشد.[۵]

در سطح دنیا، بیماری سرطان معده پنجمین عامل پیشتاز سرطان و همچنین سومین عامل پیشتاز موارد مرگ می‌باشد که از این میان هفت درصد از موارد کلی سرطان و ۹ درصد از موارد مرگ را تشکیل می‌دهد.[۹] در سال ۲۰۱۲، این بیماری در ۹۵۰ هزار نفر در سراسر جهان مشاهده شد و باعث مرگ ۷۲۳ هزار نفر گردید.[۹] پیش از دههٔ ۱۹۳۰ در بسیاری از نقاط دنیا، از قبیل ایالات متحده و بریتانیا، معمول‌ترین عامل مرگ ناشی از سرطان به‌شمار می‌رفت.[۱۰][۱۱][۱۲] از آن زمان تاکنون، نرخ مرگ ناشی از این بیماری در بسیاری از نقاط دنیا کاهش یافته‌است.[۵] کارشناسان بر این باورند که این امر بدین سبب است که در نتیجهٔ توسعه و پیشرفت سردسازی به عنوان یکی از راه‌های تازه نگاه داشتن موادغذایی، خوردن غذاهای نمک‌سود شده و ترشیجات کاهش یافته‌است.[۱۳] سرطان معده بیشتر در کشورهای آسیای شرقی و اروپای شرقی اتفاق می‌افتد و در مردان دو برابر بیشتر از زنان است.[۵]

این بیماری باعث مرگ افراد بسیاری در سرتاسر جهان می‌شود. شیوع این بیماری در مردان دوبرابر زنان است[۱۴] و چهارمین سرطان شایع در جهان محسوب می‌گردد.

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود

این سرطان در افرادی با گروه خونی A شایعتر است. پسماندهای سلولهای جنینی در مری و یک سوم فوقانی معده عاملی برای ابتلا به سرطان معده است. بقایای سلولهای جنینی قابلیت سرطانی شدن را دارند که با بررسی‌ها و تست‌های تشخیصی معمول، رادیوگرافی و سی.تی. اسکن قابل شناسایی نیستند.

سرطان معده در مردان پس از سرطان ریه شایعترین سرطان است حال آنکه در زنان سرطان پستان شایع‌ترین سرطان به‌شمار می‌آید. علائم و نشانه‌های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتیهای گوارشی است به طوریکه افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه بهبود پیدا کنند. «کاهش وزن و بی‌اشتهایی» علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است. در مراحل اولیه ناراحتیهای گوارشی چون تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن، درد ملایم و متناوب و در مراحل پیشرفته وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ (ملنا) و در مراحل پیشرفته تر استفراغ خونی بروز می‌کند. از دیگر علایم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
احساس خستگی، عدم هضم غذا و پس از بزرگ شدن غده دردهای پیاپی در معده و از نشانه‌های سرطان معده می‌باشد[۱۵]

بتازگی یک گروه بین‌المللی از محققان با ابداع یک آزمایش جدید تنفسی موفق شدند اولین علائم سرطان مری یا معده را در مدت چند دقیقه تشخیص دهند.
گروه بین‌المللی محققان از کالج سلطنتی لندن، دانشکده پزشکی دانشگاه کیل و آکادمی علوم جمهوری چک در جریان یک مطالعه موفق به ابداع این آزمایش جدید تنفسی شدند.

در این روش جدید، با آزمایش تنفسی برخی ترکیبات شیمیایی که فقط در بازدم بیماران مبتلا به سرطان مری و معده وجود دارد، بعد از چند دقیقه سلامت یا وجود بیماری سرطان در مری و معده فرد مشخص می‌شود.[۱۶]

وجود هلیکوباکترپیلوری و استعداد ابتلاء فرد به سرطان معده از فرضیات موجود در دنیای پزشکی است، حال آنکه افزایش اسید معده، «استعمال دخانیات»، مصرف غذاهای نمک سود شده و دودی، افزایش مصرف غذاهای سرخ کردنی همگی از عوامل پرخطر برای ابتلاء به سرطان معده هستند. آندوسکوپی و رادیوگرافی معده از راه‌های تشخیص سرطان معده هستند. در زخمهای معده احتمال سرطانی شدن وجود دارد از این رو چنانچه زخم معده ای پس از ۳ ماه دارو درمانی به درمان پاسخ ندهد اندیکاسیونی برای جراحی معده است. افراد با کوچکترین علامت در تغییر وضعیت مزاج، دفع، بی اشتهایی، تهوع و کاهش وزن باید برای بررسیهای بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنند.[۱۷]

لنفوم معده


“Treatment of gastric cancer”Downloads-icon


the originalDownloads-icon

سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود
سرطان معده چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *