چگونه تشخیص شپش

 
helpkade
چگونه تشخیص شپش
چگونه تشخیص شپش

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به انوع شپش سر، در عین حال راه‌های تشخیض شوره از شپش سر را تشریح کرد.

دکتر حسین طباطبایی – متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه گاهی شوره سر با شپش اشتباه گرفته می‌شود، در مورد روش‌های تفکیک این دو گفت: در برخی افراد در سن قبل از بلوغ، چربی سر به طور طبیعی افزایش می‌یابد و دچار شوره سر می‌شوند. گاهی والدین شپش را با شوره اشتباه می‌گیرند. راه تشخیص این است که یک روزنامه پهن کنید، سر فرزند خود را روی روزنامه با دست بتکانید. اگر به راحتی از سر جدا شد و ریخت، می‌فهمیم شوره است. اما اگر با تکاندن مو، از سر جدا نشد، می‌فهمیم که تخم شپش یا رشک است. چون شوره چسبندگی ندارد اما رشک‌ها به دلیل ترشح صمغ‌گونه به مو می‌چسبند و به راحتی جدا نمی‌شوند.

وی ادامه داد: روش دیگر تشخیص شوره سر از شش این است که سفیدی که روی مو دیده می‌شود، بین دو ناخن بگیرید اگر به آسانی از مو جدا شد؛ شوره است ما اگر راحت از مو جدا نشد، می‌فهمیم تخم شپش است. دقت داشته باشیم که اندازه رشک یا تخم شپش حدود یک میلی‌متر و در حد یک نقطه است. رنگ آن سفید کدر است که به موها به تعداد زیاد می‌چسبد.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه شپش سر بیشتر بین کودکان به ویژه محصلین مدرسه اتفاق می‌افتد، گفت: شپش به محض انتقال به سر، خود را بلافاصله به پوست سر می‌رساند. چون از نور گریزان است و برای همین هم در موقع معاینه نباید خیلی نور روی سر بیاندازیم چون در این صورت شپش به سمت لایه‌های پایین‌تر سر حرکت می‌کند و در نتیجه پیدا کردن آن سخت‌تر می شود. با نور غیر مستقیم و ذره‌بین بهتر می‌توان اینها را پیدا کرد.

طباطبایی در پاسخ به این پرسش که آبا بلند بودن مو در ابتلا به شپش سر تاثیرگذرا است؟، گفت: شپش در هر حالت که مو کوتاه باشد یا بلند، می‌تواند رشد کند. چون کار اصلی شپش با پوست سر است و با مو کار خاصی ندارد. البته دقت کنیم که موی بلند برای رشد شپش دو حسن دارد؛ اول اینکه موی بلند می‌تواند مخفیگاه خوبی برای شپش باشد تا دیرتر کشف شود. برای همین هم در دختربچه‌های محصل بیشتر دیده می‌شود. دوم اینکه شپش ماده که روزانه 6 تا 10 تخم می‌ریزد؛ یک ماده لزجی دارد که از طریق آن تخم را به مو می‌چسباند تا دوران رشدش را طی کند و به شپش بالغ تبدیل شود. طبیعتا در موی کوتاه چنین امکانی برای رشد آسان تخم‌گذاری و رشد کمتر است.

چگونه تشخیص شپش

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه شپش به سه دسته طبقه‌بندی می‌شود، تصریح کرد: شپش سر مهم‌ترین و شایع‌ترین نوع شپش است. شپش بدن و شپش آنه انواع دیگر شپش هستند. شپش بدن و آنه راحت‌تر تشخیص داده می‌شوند. ضمن اینکه در افراد مبتلا به شپش بدن، با بررسی درز لباس‌ها و زیر بغل فرد مبتلا می‌توان شپش یا تخم آنها را دید. شپش سر در کودکان شایع‌تر  و شپش بدن و آنه در بزرگسالان شایع‌تر است که شرایط بهداشتی کمی دارند مثل بی خانمان‌ها، مهاجران و زندانیان.

انتهای پیام

بعضی اوقات والدین در تشخیص شپش و شوره دچار اشتباه میشوند و همین اشتباه منجربه دردسر و حتی نگرانی های بی مورد می شود پس بهتر است تفاوت این دو را بدانید تا از اشتباه جلوگیری کرده و در مواقع لازم بهتر عمل کنید. توضیحات کامل در مورد شپش موی سر را در مطلب ” نشانه هایی که می گوید شپش دارید ! ” در بخش سلامت نمناک گفتیم که در ادامه ی همان مطالب امروز بنا به درخواست برخی از کاربران قصد داریم تفاوت شپش موی سر را با شوره بیان کنیم.

 

برای تشخیص یک راه ساده وجود دارد که میتوانید در خانه انجام دهید. یک روز نامه را پهن کنید ، سر فرزند خود را با دست روی روزنامه بتکانید، اگر به راحتی از سر فرزندتان جدا شد و داخل روزنامه ریخت بدون شک شوره است ، اما اگر با تکان مو به راحتی از سر جدا نشد باید بدانید که تخم شپش یا رشک میباشد.

به دلیل اینکه شوره به هیچ عنوان چسبندگی ندارد اما رشک ها به دلیل ترشخ صمغ گونه باعث میشود که به مو بچسبد و به آسانی از مو رها نشود.

یکی دیگر از راه های تشخیص شورره سر از شپش این است که دانه های سفیدی که روی مو رویت میشود را بین دو ناخن خود قرار داده اگر به راحتی از مو جدا شد که شوره است ، اما اگر راحت از مو رها نشد میفهمیم که شپش میباشد.

چگونه تشخیص شپش

این نکته را در نظر داشته باشید که اندازه تخم شپش یا رشک تقریبا یک میلی متر و در حد یک نقطه است. که بر رنگ سفید کدر میباشد که به حد خیلی زیادی به مو میچسبد.

شپش هر زمانی که به سر منتقل شد خود را به سرعت به پوست سر میرساند. به دلیل اینکه از نور فراری است و همین دلیل به هنگام معاینه نباید نور زیادی به سر بیاندازیم چون در این صورت شپش به سوی لایه های زیرین سر حرکت میکند و باعث میشود که پیدا کردن آنها دشوار شود پس چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم با نوری باید آنهارا معاینه کنید که به طور غیر مستقیم باشد و از زیر زره بین میتوانید به راحتی آنها را پیدا کنید.

 

1.بهتر است در مقابله آینه بایستید و سر خود را نگاه کنید. اگر در نور کافی این کار را انجام دهید بهتر است دلیل آن این است که شما در نور کم نمیتوانید شوره را از شپش تشخیص دهید.

2. لکه ها و پوسته هایی که به رنگ سفید هستند را روی موی خود پیدا کنید و به طور معمول پوسته هایی که روشن تر هستند شوره میباشد. اما باید دقت کنید که این کار را دقیق و نزدیک با آینه انجام بدهید.

3. مو های خود را شانه بزنید. اگر هنگام شانه زدن دانه های سفید رنگ روی موی شما حرکت کرد ، احتمالا شوره است ولی اگر به سختی به موی شما چسبیده باشد به احتما خیلی بالا شپش میباشد.

4.مو های خود را با شامپو به خوبی بشویید و این کار را چندین بار تکرار کنید. در اکثر وقت ها با یک بار شامپو زدن شوره از از روی موها از بین میرود . اگر بعد از چند بار شستشوی موها ،لکه های به رنگ سفید از روی موها نرفت مخصوصا در نقطه هایی که به ریشه مو بسیار نزدیک است احتمال خیلی زیاد شپش است.

5. به تمامی خارش هایی که در سطح سرتان است توجه داشته و حساس باشید. هر چند که شوره سر خارش به همراه دارد اما خارش ناشی از شوره خفیف میباشد در صورتی که خارش حلصل از شپش بسیار شدید تر میباشد. این یکی از بهترین راه های تشخیص شوره و شپش از هم میباشد.

 

آیا بلند بودن مو در ابتلا به شپش سر تاثیرگذرا است؟

رشد شپش ارتباطی به بلند بودن یا کوتاه بودن مو ندارد و در هر صورت رشد میکنید. چون هدف اصلی شپش پوست سر میباشد و با مو کار به خصوصی ندارد.

البته در نظر داشته باشید که موی بلند برای رشد کردن شپش دو مزیت دارد ؛ اول اینکه موی بلند میتواند مخفیگاه شپش باشد تا نتوان آن را خیلی زود پیدا و کشف کرد به همین دلیل است که در دختران کوچک محصل این مورد بیشتر دیده میشود.

دوم اینکه شپش ماده که در روز 6 تا 10 تخم میگذارد یک ماده لزجی دارد که از این راه بعث چسبندگی تخم ها به خود میشود و به این صورت دوران رشد خود را پیموده و تبدیل به شپش بالغ میشود ؛ به این صورت موی کوتاه روند تخم گذاری و رشد شپش را کمتر میکند.

شپش سر، حشرات کوچک دندان داری هستند که در موی انسان زندگی و زاد و ولد می کنند و با مکیدن خون از پوست سر تغذیه می کنند.شپش سر در دانش آموزان مدارس و موسسات در همه جا شایع است. آن ها افراد را از همه موقعیت های اجتماعی – اقتصادی و گروه های سنی متمایز می کنند

شپش ها بسیار کوچک هستند و تنها حدود 2 تا 3 میلی متر اندازه گیری شده اند.شپش های بالغ بیضی شکل و خاکستری مایل به قهوه ای هستند. از فاصله دور، آن ها شبیه نقطه های کوچک به نظر می رسند. به همین دلیل است که هجوم شپش ها بسیار آسان است.

شپش های بالغ حدود 30 روز زندگی می کنند و به سرعت در صورتی که از روی سر فرود آیند می میرند آن ها تخم گذاران پرکاری هستند و ماده ها شش تخم در روز می گذارند.تخم ها تمایل دارند در ریشه مو، درست کنار پوست سر قرار بگیرند آن ها کوچک هستند و سفید به نظر می رسند.

شپش سر:

چگونه تشخیص شپش

شپش موجودی 6 پا است که روی سر، گردن و گوش ها زندگی می کند و به این قسمت ها می چسبد و از خون انسان تغذیه می کند. اندازه شپش مانند یک دانه کنجد است و رنگ آن می تواند سفید، قهوه ای یا خاکستری تیره باشد . تخم شپش گرد یا بیضی شکل است و روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می چسبد. این شپش روی پوست سر یافت می شوند راحت ترین کار این است که پشت گردن و پشت سر، گوش های خود را نگاه کنید.

شپش بدن:

این شپش ها در لباس و رختخواب زندگی می کنند و برای تغذیه به روی پوست حرکت می کنند شپش های بدن اغلب بر افرادی تاثیر می گذارند که قادر به حمام کردن و یا شستشو به طور مرتب، مانند افراد بی خانمان نیستند. شپش بدن از روی لباس یا تختخواب به بدن منتقل می شود .

شپش عانه یا همان شپش ناحیه تناسلی :

این نوع شپش بر روی موهای زائد و پوست ناحیه تناسلی زندگی می کند و معمولا خرچنگ نام دارد،این شپش روی پوست و موی ناحیه تناسلی رخ می دهد و اغلب، روی موهای زبر مانند مو سینه، ابروها و مژه ها یافت می شود.افراد می توانند بهداشت فردی خوبی داشته باشند اما شپش بگیرند اگر درمان درست انجام نشود، این وضعیت می تواند به مشکلی مکرر تبدیل شود. 

نشانه ها و علائم عبارتند از:

نه پرواز می کنند و نه می پرند!

شپش درمدارس و مهدکودک ها به علت نزدیکی کودکان به هم و استفاده از شانه و گلسر های یکدیگر شایع تر است. شپش در صورت استفاده از شانه و وسایلی که با مو ارتباط دارد و همچنین هنگام تماس موهای سرتان با موهای سر فرد مبتلا می تواند از روی موی او به موی شما بخزد اما شپش ها نه می توانند پرواز کنند و نه بپرند!

بزرگسالانی که در خانه کودکان مدرسه ای دارند باید مواظب باشند و موهای کودک خود را بررسی کنند تا به شپش مبتلا نشود و یا در صورت ابتلا سریع تحت درمان قرار بگیرد . این بزرگسالان خودشان نیزدر خطر بیشتری برای ابتلا به شپش قرار دارند. شپش ها می توانند مدت زمان کوتاهی روی لباس یا وسایل شخصی نیززنده بمانند .

چیزی پوست سرتان را قلقلک می دهد؟!

 

افرادی که به شپش مبتلا می شوند احساس قلقلک یا راه رفتن چیزی را بر روی سر یا بدن خود دارند . گزش شپش ها باعث ایجاد حساسیت روی پوست خواهد شد و به دنبال این حساسیت ، روی پوست سر خارش ایجاد می گردد اما ممکن است بلافاصله پس از ابتلا به شپس به خصوص مواقعی که هجوم شپش ها خفیف باشد ، دچار خارش نشوید و حتی تا 6هفته بعد از ابتلا هم هیچ نشانه ای نداشته باشید.

شپش ها تا 6 ساعت زیر آب دوام می آورند!

 

شپش ها موجب ایجاد بیماری نمی شوند وهم چنین بیماری را منتقل نمی کنند اما باعث خارش پوست سر می شوند . خارش پوست سر تنها به دلیل وجود شپش رخ نمی دهد بلکه بیماری های دیگری مانند شوره، اگزما و حساسیت به شامپو و سایر محصولات نیز می تواند موجب خارش سر شوند پس باید با راه تشخیص شپش آشنا باشید . شپش ها در بسیاری از افراد مشکلی ایجاد نمی کنند و مدت زمان زیادی طول می کشد تا سرشان شروع به خارش کند. دلیل ابتلا به شپش کثیف بودن و حمام نکردن نیست زیرا شپش ها می توانند تا 6 ساعت زیر آب دوام بیاورند!

• زخم هایی که جای گزش شپش است بر روی پوست شما ایجاد می شود.

• این زخم ها ممکن است توسط باکتری های روی پوست عفونی شوند.

• غدد لنفاوی تان ممکن است حساس شودپس در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

• برخی اوقات افراد مبتلا خواب راحتی ندارند.

• همچنین شپش ها می توانند سبب ایجاد برآمدگی های قرمز رنگ روی سر، گردن، شانه ها و ناحیه تناسلی گردند.

• اگر تکه های سفید رنگی به موهای شما چسبیده بود که به سختی از روی مو جدا می شد این تکه های سفید چسبیده به مو ، تخم های شپش هستند.

 

معمولا می توانید با استفاده از شامپو که به طور خاص برای کشتن شپش تعیین شده اند، از شر شپش های خلاص شوید.

می توانید با تماس با شپش و یا تخم های آن، شپش را بگیرید. تخم حدود یک هفته باز می شود شپش ها نمی توانند پرواز کنند و یا روی زمین راه بروند آن ها پخش می شوند:

تماس بدن به بدن و سربه سر :

این ممکن است زمانی رخ دهد که کودکان و یا اعضای خانواده با یکدیگر بازی کنند یا تعامل داشته باشند .

نزدیکی وسایل ذخیره شده :

نگهداری لباس های آلوده در کمدها، یا چوب لباسی مدرسه، یا نگهداری اقلام شخصی مثل بالش، پتو، شانه ها و اسباب بازی ها در مجاورت یکدیگر می تواند باعث شیوع شپش شود.

تقسیم اقلام در میان دوستان یا اعضای خانواده :

این اقلام ممکن است شامل لباس، هدفون، مسواک، شانه ها، تزئینات مو، حوله، پتو، بالش ها و اسباب بازی های باشند.

تماس با اسباب و اثاثیه آلوده:

خوابیدن بر روی تخت خواب یا نشستن روی مبل پوشیده از پارچه، که توسط فردی که شپش دارد، آلوده شدهاست . شپش ها می توانند به مدت یک تا دو روز در بدن بدون علامت زندگی کنند

ارتباط جنسی:

چگونه تشخیص شپش

این نوع شپش معمولا از طریق تماس جنسی پخش می شوند و عموما بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهند.

جلوگیری از گسترش شپش های سر در میان کودکان در محیط های مراقبت از کودکان و مدارس دشوار است. ارتباط بسیار نزدیکی میان کودکان و وسایل آن ها وجود دارد که شپش ها می توانند به راحتی گسترش یابند. این بازتاب در مورد عادات بهداشت فرزندان شما نیست، و اگر کودک شما شپش را بگیرد، این به معنای شکست در نقش بهداشتی شما نیست.

برخی از محصولات ادعا می کنند که شپش را دفع می کنند، اما تحقیقات علمی بیشتری برای اثبات ایمنی و اثربخشی آن ها مورد نیاز است.

مطالعات کوچکی نشان داده اند که مواد اولیه در برخی از این محصولات عمدتا روغن های گیاهی مانند نارگیل، زیتونی، رزماری و چای – ممکن است برای دفع شپش کار کنند. با این حال، این محصولات به عنوان “طبیعی” طبقه بندی می شوند بنابراین آن ها توسط اداره غذا و دارو تحت نظارت قرار نمی گیرند و ایمنی و اثربخشی آن ها طبق استانداردهای آزمایش نشده است.

از کودکان بخواهید که وسایل خود را با دوستان دیگر معاوضه نکنند و خیلی به یکدیگر در فضاهای شلوغ و آلوده مثل مدرسه نزدیک نشوند.

نشانه هجوم شپش ها ، مشاهده کردن شپش های بالغ یا نابالغ روی سر است. وجود تخم شپش به تنهایی دلیل بر حمله شپش نمی باشد.شما با کمی دقت می توانید شپش ها را ببینید.برای تشخیص تخم شپش بعد از حمام موی تان را شانه بزنید و موهای روی شانه را بررسی کنید. با استفاده از یک شانه دندانه ریز از قسمت های مختلف سر فرق باز کنید و پوست را بررسی کنید. اگر هم به شپشی برخوردید، آن را با شانه از روی مو بردارید.

از نور خورشید برای بازرسی موها استفاده کنید ممکن است تخم کوچک سفید و یا قهوه ای که به موها چسبیده را ببینید تکان خوردن آن ها دشوار است. اگر شپش ها از داخل تخم بیرون آیند یافتن شپش زنده دشوارتر است. شپش بالغ 2 تا 4 میلی متر و قهوه ای رنگ هستند.

بهترین راه چک کردن شپش سر، استفاده از مقدار زیادی نرم کننده مو (هر نوع برند)، سپس خشک کردن مو و شانه کردن مو با شانه زبر برای تمیز کردن است.سپس از یک شانه دندانه ریز برای شانه کردن مو استفاده کنید، آن را به طور منظم پاک کنید تا بتوانید میزان شپش و تخم آن ها را چک کنید.

 

(زمانی که فرد آلوده می تواند دیگران را آلوده کند) تا وقتی که تخم یا شپش زنده باشد ، پس از این که از تخم بیرون آمدند، شپش ها پس از 10 روز قادر به تخم گذاری هستند و شپش تا 35 روز در پوست سر زندگی می کنند. آن ها بیش از 2 روزخارج از بدن انسان جان سالم به در نمی برند.

 

در بهداشت و سلامت پوست و مو یکی از شایع ترین موارد، شپش و شوره سر می‌باشد. اما تمایز این دو عارضه اغلب توسط ما قابل تشخیص نیست. در این مطلب سعی بر آن داریم که در ابتدا بتوانیم تفاوت شپش و شوره سر را از هم تشخیص دهیم و راه‌های پیشگیری و درمان را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

شپش به آسانی با شوره سر اشتباه گرفته می‌شود، و این یک مشکل بسیار رایج است. شپش هجوم موقت حشرات است، درحالی که شوره سر یک عارضه‌ی پوستی مزمن است.

هرسال ۶ تا ۱۲ میلیون از مردم آمریکا به شپش سر مبتلا می شوند، که اکثر آنان کودکان ۳ تا ۱۲ ساله هستند. شپش موی سر و شوره سر معمولا در خانه قابل درمان هستند و تشخیص این دو از یکدیگر، به شما در انتخاب درمان مناسب کمک می کند.

شوره سر که با نام “درماتیت سبورئیک” نیز شناخته می شود، یک عارضه‌ی پوستی است که در آن لایه فوقانی پوست با سرعت زیاد ریزش می‌کند. این ریزش باعث خشک شدن، پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر می شود. افرادی که شوره‌ی سر دارند، ممکن است فلس یا پوسته‌هایی را روی لباس خود مشاهده کنند.

چگونه تشخیص شپش

به یاد داشته باشیم که گاهی قارچ، بعضی از انواع شوره سر را به وجود می آورد که همراه با خارش است.

از تفاوت شپش و شوره سر این است که شپش‌ها انگل‌هایی هستند که روی پوست سر زندگی کرده و از خون انسان تغذیه می‌کنند و باعث خارش شدید پوست سر می‌شوند. شپش سر بیماری خاصی ایجاد نمی کند، اما بسیار مسری است. تماس نزدیک با سر یا مو و بدن فردی که شپش دارد می‌تواند باعث گسترش شپش‌ها شود. پس باید از استفاده از برس مشترک یا بغل کردن اجتناب کرد.

بچه ها اغلب همدیگر را بغل یا لمس می کنند، به همین دلیل شپش سر در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع تر است.

شپش‌ها تخم می‌گذارند ، در حالی که شوره‌ی سر عارضه‌ای پوستی است که باعث ایجاد فلس روی پوست می‌شود. شپش و شوره شبیه هم هستند، اما تفاوت آنها را می‌توان از طریق معاینه از نزدیک پوست سر تشخیص داد. تخم شپش به مو می‌چسبد، در حالی که پوسته‌های ناشی از شوره به راحتی از مو جدا می‌شود و می‌ریزد. شوره، روی پوست‌سر قابل مشاهده است، اما شپش روی مو تخم گذاری می‌کند، نه پوست سر و این یکی از تفاوت‌ شپش و شوره سر می‌باشد.

شوره سر مسری نیست، اما شپش ها به آسانی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. اگر همکلاسی، دوست یا یکی از اعضای خانواده‌ی شما شپش داشته باشد ممکن است شما نیز دچار شپش شوید و پوست سرتان دچار خارش شود.

شوره و شپش هر دو منجر به خارش می شوند. زمانی که پوست سر خشک است، اما تفاوت شپش و شوره سر در این است که شوره باعث خارش بیشتر پوست سر می‌شود اما افراد مبتلا به شپش ممکن است احساس کنند چیزی روی پوست سرشان می‌خزد.

شپش می‌تواند باعث “عفونت باکتریال” شود؛ مخصوصا زمانی که فرد مبتلا، پوست سرش را به شدت بخاراند و باعث خونریزی آن شود. این افراد ممکن است احساس کنند گره‌های لنفاوی گردن یا پشت گوششان متورم شده است.

شپش‌ها بسیار ریز و کوچک هستند و گاهی ممکن است برای دیدن آن‌ها نیاز به ذره بین داشته باشیم. دیدن حشرات یا نقاط سیاه و قهوه‌ای رنگ روی پوست سر یا مو، به معنای این است که فرد مبتلا به شپش است، نه شوره.

گاهی “درماتیت سبورئیک” روی سایر قسمت‌های بدن هم گسترش می‌یابد. زمانی که این امر اتفاق می‌افتد، فرد ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن یا ضایعات فلس مانند، روی پوست صورت، قفسه‌ی سینه، گردن و گوش هایش شود. این نواحی ممکن است خشک و قرمز یا دردناک و خارش‌دار باشند. با این‌حال اکثر افراد شوره خفیف و فقط روی پوست سرشان تجربه می کنند.

برخی از افراد مبتلا به شوره سر، دچار ریزش موی موقتی می شوند. با این حال ریزش مو در سایر بیماری‌های مو شایع تر است.

شپش ها در میان کودکان و افرادی که در تماس نزدیک با کودکان هستند، مانند معلمان، والدین و پرستاران شایع‌تر است.

شپش‌ها حشرات انگلی هستند که توانایی خزیدن دارند و از طریق تماس نزدیک به افراد دیگر منتقل می شود. شپش می‌تواند روی لباس، رختخواب، حوله، وسایل شخصی مانند شانه، کلاه و زیورآلات مو بخزد.‌ فرد مبتلا به شپش سر به راحتی می‌تواند این حشرات را به سایر اعضای خانواده خود منتقل کند.

شوره سر یک عارضه پوستی، غیرمسری و غیرالتهابی است. خشکی یا چرب بودن بیش از حد پوست سر، قارچ پوستی، و برخی فاکتورهای ژنتیکی معمولا با شوره سر در ارتباط هستند. شوره سر معمولا نوجوانان و جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما افراد مسن و خردسالان نیز ممکن است دچار پوسته پوسته شدن پوست سر شوند. “کلاهک گهواره‌ای” نوعی شوره سر رایج در میان نوزادان و کودکان است.

اگر فردی در خانواده‌ی شما به شپش سر مبتلاست، تمام اعضای خانوادتان را برای وجود این حشره بررسی کنید؛ مخصوصا اگر از تختخواب مشترک استفاده می کنید. زیرا شپش‌ها به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند.

برای درمان شپش سر می‌توانید از شامپوهای دارویی مثل “پرمترین” و “لیندان” استفاده کنید. برای مثال شامپوهای که حاوی یک درصد پرمترین هستند شپش‌ها و تخم آن را از بین می‌برند و استفاده از آن به عنوان خط اول درمان برای بزرگسالان و کودکان و نوزادان بالای ۲ ماه توصیه می‌شود. برای اطمینان از ریشه کن شدن کامل شپش‌ها، باید بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز مجددا موهای خود را با شامپوهای تجویز شده بشویید.

اغلب توصیه می‌شود که درمان شپش سر را تا زمانی که تمام شپش‌ها و تخم‌ها از بین بروند، ادامه پیدا کند. با توجه به نوع دارو، ادامه درمان معمولا ۷ تا ۹ روز بعد از اولین درمان یا زمانی که متوجه وجود شپش زنده شدید، توصیه می‌شود.

می‌توانید در کنار شامپوهای درمانی، از درمان‌های غیردارویی برای کمک به پیشگیری از انتشار شپش سر استفاده کنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که تمام حشرات ریز و تخم آنها از بین رفته اند، باید اقداماتی را در منزل انجام دهید.

به طور مثال لباس‌ها، حوله‌ها و رختخواب‌ها را در آب بسیار داغ بشویید و آنها را با حرارت بسیار بالا خشک کنید. رومبلی‌ها و فرش‌ها را جارو بکشید و اسباب‌بازی‌ها را حداقل به مدت ۳ روز تا ۲ هفته داخل یک کیسه بگذارید. به این طریق شپش‌های باقیمانده بدون دسترسی به غذا از بین می‌روند.

شما می‌توانید درمان شوره سر را به کمک شامپوهای مخصوصی که برای کندکردن فرایند پوسته ریزی یا درمان عفونت های قارچی (عامل پوسته پوسته شدن پوست) تولید شده اند، انجام دهید . از شامپوهای حاوی کول تار ، سالیسیلیک اسید، کتوکونازول یا سلنیوم سولفاید استفاده کنید. برای کنترل پوسته ریزی شدید هر روز، و برای کنترل علائم جزئی به صورت هفتگی یا دو بار در هفته از شامپو ضدشوره استفاده کنید. البته با توجه به تفاوت در ماده موثر و غلظت آن بهتر است به دستورالعمل روی شامپو عمل کنید.

طبق اظهارات کلنیک مایو، برخی مطالعات نشان می‌دهند که روغن درخت چای در درمان شوره موثر است.

شپش می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. شپش نشانه‌ی کثیفی یا بهداشت نامناسب نیست و طول موها در افزایش یا کاهش خطر ابتلا به شپش تاثیری ندارد.
این حشرات از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شوند، بنابراین برای جلوگیری از هجوم شپش سر، باید از تماس مستقیم با فرد مبتلا به شپش اجتناب کنید.

اجازه ندهید هیچکس از وسایل شخصی‌تان نظیر شانه، روسری و کش مو استفاده کند. به کودکان خود بگویید که از تماس با موی دوستانشان در مدرسه یا در خانه اجتناب کنند. اگر در معرض تماس نزدیک با فرد مبتلا به شپش قرار گرفتید، هر ۳ – ۴ روز سر خود و کودکانتان را برای اطمینان از عدم وجود شپش یا تخم آن معاینه کنید.

پیشگیری از شوره سر در صورتی که از لحاظ ژنتیکی مستعد این عارضه باشید سخت است. هرچند روش‌های متعددی برای کاهش فلس‌های پوست سر وجود دارد‌. استفاده از بهترین شامپو ضدشوره و ضدقارچ ممکن است به شما در درمان شوره سر کمک کند. شامپوهایی که حاوی روغن درخت چای هستند، در کاهش شوره سر موثر باشند‌.

در پایان به امید سلامتی و بهروزی برای شما مخاطبین عزیز، امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید فایده قرار گرفته باشد. اگر شما تجربیات و نظراتی در مورد تفاوت شپش و شوره سر دارید با ما به اشتراک بذارید.

منبع:

سلام دختر من شپش گرفته بود خوب شد اما هر وقت سرش رو می خارونه لای ناخون هاش یه چیزهای سیاه رنگ دیده میشه ولی شپش نیست این چیه ؟؟
لطفا کمک کنید

سلام دوست عزیز. تخم شپش معمولا روی ساقه موها چسبیده و به رنگ سفید، قهوه ای و یا خاکستری است. باید ضایعات سیاه رنگ توسط پزشک بررسی شود.

شپش حشره کوچکی است که رنگ آن سفید مایل به خاکستری است و دارای سه جفت پای کوتاه، دو شاخک و یک دهان برای مکیدن خون است. تخم شپش بیضی شکل و به اندازه ته یک سنجاق است. این تخم که سفید رنگ است «رسک» نام دارد و به مو و میان درز لباس‌ها می‌چسبد.


لینک کوتاه خبر :

بروکر فارکس

پنجره دوجداره طهران وین

اقامت ترکیه

چگونه تشخیص شپش

لپ تاپ استوک

فلومتر

آپلود عکس رایگان

دانلود فیلم و سریال ایرانی

آرام بند

رزرو بلیط هواپیما

خرید فالوور ارزان

دانلود آهنگ جدید

دندانپزشکی اطفال با بیهوشی

دوره mba دانشگاه تهران

با همراه مکانیک مطمئن بخرید، آسان بفروشید

آموزش بورس

تعمیر و سرویس ژنراتور

موسسه ونوس

دانلود فیلم

برج خنک کننده

نهال بادام

نهال بادام

مشاوره تلفنی آرموو

دستگاه جوجه کشی

دانلود سریال ملکه گدایان

طراحی سایت

خرید فالوور اینستاگرام

اجاره خودرو

دانلود سریال ملکه گدایان

تور استانبول بیسان گشت

باتری گوشی

تاسیسات

موسسه حقوقی تهران وکیل

دانلود فیلم

لپ تاپ استوک

خرید cp کالاف دیوتی موبایل

طلاق توافقی

خرید نهال

ارسال بار

چگونه تشخیص شپش

الی گشت

قیمت دلار

فردانیوز در شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری فردا نیوز میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

یک وبسایت فوق العاده دیگر با قالب فلوکس و هیولای وردپرس!

خانه ◄ بیماری های مو ◄ شپش سر از بررسی علت تا درمان

شپش سر همانند موخوره از جمله شایع‌ترین مشکلات مو است. تنها می‌تواند بر روی موی سر زنده باقی بماند و زندگی کند. این حشره با خزیدن میان سر افراد در زمانی که نزدیک هم قرار گرفته اند، پخش می‌شود. در صورتی که به وجود شپش بر روی سر خود یا فرزند خود مشکوک هستید می‌توانید با استفاده از شانه ضد شپش، شپش‌ها را شناسایی کند و با روش‌های مختلف مانع از گسترش آنها شوید.

اگر بر روی سر فردی شپش پیدا کردید، باید درمان تمامی افراد اطراف وی نیز به صورت همزمان آغاز شود، تا بدین ترتیب از آلودگی مجدد فرد جلوگیری شود. برای درمان شپش از داروهای ضد آفت، استفاده مکرر از شانه ضد شپش یا اصلاح موی سر استفاده می‌شود.

شپش سر معمولا زمانی رخ می‌دهد که شپش‌های بالغ از سر یک فرد به سر فرد دیگر منتقل می‌شوند، این موضوع زمانی رخ می‌دهد که سر افراد به هم نزدیک باشد.

چگونه تشخیص شپش

بزرگسالان و کودکان به یک میزان در معرض شپش سر هستند و میزان ابتلای آنها به این مشکل ربط زیادی به نوع موی سر یا بهداشت شخصی آنها ندارد. شپش سر می‌تواند در سر افراد مختلف به راحتی زندگی کند و این موضوع به دفعات حمام یا حمام نکردن ربطی ندارد.

حتماً بخوانید: کهیر چیست و چگونه درمان می‌شود؟

خوشبختانه شپش قادر به پریدن نیست، اما می‌تواند به خزیدن بر روی رشته‌های مو بپردازد. وقتی شپش‌ها از سر فرد بیرون می‌ریزند، انتقال آنها به سر جدید در موارد کمی امکان پذیر است، زیرا شپش‌ها پس از جدا شدن از سر به سرعت ضعیف می‌شوند و تنها یک تا دو روز در خارج از سر افراد قادر به زندگی هستند.

زمانی که فرد به شپش آلوده می‌شود، خارش سر علامت بسیار رایجی است که در بیشتر موارد افراد را آزار می‌دهد. بزاق شپشکحاوی موادی است که باعث خارش پوست می‌شوند. با این وجود همه افراد آلوده به شپش احساس خارش نمی‌کنند یا ممکن است پس از مدتی سر آنها شروع به خارش کند. بنابرین بررسی منظم در افراد در معرض شپش قرار دارند، خصوصا کودکان، فارغ از وجود خارش اهمیت زیادی دارد.

علائم دیگر آلودگی به شپش سر شامل زخم‌ها یا عفونت‌های جمجمه ای است که به خاراندن محل نیش شپش ایجاد می‌شوند.

فرد معاینه کننده می‌تواند با انجام اقدامات زیر به بررسی وجود شپش بر روی سر افراد بپردازد:

برای انجام این کار بهتر است یک حوله سفید بر روی شانه‌های فرد قرار داده شود و پس از آن شانه زدن موی فرد آغاز شود. پس از این فرد بررسی کننده می‌تواند بر روی حوله و شانه به دنبال شواهد وجود شپش سر باشد. شپش‌ها موجودات کوچکی هستند و استفاده از ذره بین می‌تواند به فرد معاینه کننده کمک کند.

بهتر است فرد بررسی کننده شانه را به طور منظم بر روی کاغذ تمیز کند تا قادر به تشخیص شپش باشد. شپش معمولا در چند دقیقه خشک می‌شود و شما می‌توانید حرکت آنها را به راحتی مشاهده کنید.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند بررسی شپش را بر روی موی خشک انجام دهند. شپش بر روی موی خشک با راحتی بیشتری جابجا می‌شود و دیدن آنها برای افراد ساده تر خواهد بود، خصوصا اگر تعداد زیادی بر روی سر فرد وجود داشته باشند. با این وجود، شانه کردن موی خشک کارآمدی کمتری دارد و شپش‌ها می‌توانند از شانه جدا شده و به روی موی فرد سقوط کنند.

فردی که برای شپش مورد بررسی قرار گرفته است باید بر روی یک صفحه سفید خم شود و شانه زدن از سمت جمجمه به سمت صفحه انجام گیرد.

شانه زدن سر می‌تواند به یافتن تخم‌های شپش کمک کند. این تخم‌ها معمولا چنان خوب به رشته‌های مو متصل می‌شوند که در زمان شانه زدن موجب شکستن رشته‌های چسبیده به تخم‌ها می‌شوند. پیدا کردن تخم شپش به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده آلودگی موی سر افراد به شپش باشد، زیرا این تخم‌ها ممکن است باز شده باشند یا مرده باشند.

برای این که مطمئن شویم یک فرد به شپش آلوده است، باید شپش زنده را بر روی سر وی مشاهده کنیم. محل قرار گیری تخم شپش بر روی رشته‌های مو می‌تواند به تعیین زمان آلودگی فرد به شپش کمک کند. از آن جایی که شپش‌ها معمولا در نزدیکی جمجمه تخم گذاری می‌کنند و مو معمولا یک سانتی متر در ماه رشد می‌کند، تخم‌های نزدیک به جمجمه معمولا دیرتر از تخم‌های بالاتر از جمجمه گذاشته شده اند.

شپش سر می‌تواند سفید، قهوه ای یا سیاه باشد. بعضی از انواع شپش نیمه شفاف هستند و در صورتی که به تازگی تغذیه کرده باشند، قرمز رنگ خواهند بود. 

اندازه شپش سر بالغ معمولا به دو تا سه میلی متر می‌رسد. پای شپش‌ها معمولا پنجه دارد، تا بدین ترتیب شپش‌ها به سادگی قادر به چسبیدن و جابجایی بر روی مو باشند.

شپش‌های نابالغ نیز کاملا شبیه انواع بالغ هستند اما رنگ روشن تری دارند و ابعاد آنها نیز کوچکتر است. شپش‌های نابالغ کوچک حداقل یک میلی متر هستند.

ابعاد تخم شپش (رشک) معمولا به صورت ۰.۳ در ۰.۸ میلی متر است و به خوبی به رشته‌های مو چسبیده هستند. این تخم‌ها معمولا ظاهری زرد رنگ دارند و پیش از باز شدن نیمه شفاف هستند و پس از باز شدن به رنگ سفید کاغذی در می‌آیند. هر تخم دریچه ای دارد که در زمان باز شدن جدا می‌شود.

چگونه رشک مرده را از زنده تشخیص دهیم ؟‌ تشخیص رشک مرده از زنده بسیار دشوار است و از روی رنگ آنها نمی‌توان قضاوت کرد. برای بررسی و اطمینان، هر رشکی را که از سر خارج کرده‌اید فشار دهید. وقتی فشار می‌دهید رشک های زنده تکان می‌خورند ولی رشک‌های مرده هیچ حرکتی ندارند. پس از درمان موی آلوده به شپش، اطمینان حاصل کنید که تمامی رشک‌هایی که از مو خارج شده است مرده هستند تا از شپش در امان بمانید.

بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا تخمهای شپش یا همان رشک پس از مرگ تغییر رنگ می دهند یا خیر؟ متأسفانه ، بسیاری از مردم بر این باورند که رشک‌های قهوه ای تیره مرده اند و آنها را از سر جدا نمی کنند. در حالی که بر عکس این باور درست است. هرچه تخم شپش تیره تر باشد به معنای آن است که شپش زودتر از تخم بیرون خواهد آمد. اگر رشک‌های تیره در مو پیدا کردید، بدانید که فقط در طی یک یا دو روز آینده خود این تخم‌ها تخم ریزی خواهند کرد.

ابعاد تخم‌ها به قدری بزرگ است که افراد بتوانند بدون ابزار نیز آنها را مشاهده کنند، با این وجود افراد با استفاده از ذره بین قادر به تعیین جزئیات تخم‌ها خواهند بود. هر دو دسته رشک های مرده یا زنده می‌توانند به رشته‌های مو بچسبند.

توصیه می‌شود خانواده‌های پرجمعیت به بررسی ماهیانه همه افراد با کمک شانه‌های ضد شپش بپردازند.

شپش سر می‌تواند با کمک داروهای ضد حشرات، شانه زدن یا اصلاح موی سر به ابعاد کمتر از نیم سانتی متر، از بین برود. تمامی افراد مبتلا به شپش سر باید در سریع ترین زمان ممکن با یکی از روش‌های زیر برای حداقل کردن خطر آلودگی دیگران درمان شوند. اگر افراد خانواده یا حلقه آشنایان به شپش آلوده شده اند، آنها نیز باید به طور همزمان درمان شوند تا از آلودگی افراد دیگر و یا آلودگی مجدد افراد درمان شده جلوگیری شود.

شانه ضد شپش می‌تواند برای مبارزه با شپش سر استفاده شود. این روش توسط افراد زیادی استفاده نمی‌شود، زیرا به صرف زمان زیادی نیاز دارد. شانه کردن موهای خیس به صورت منظم و کامل در هر روز باید برای دوازده تا چهارده روز ادامه پیدا کند. بهتر است موها به صورت هفتگی و برای سه هفته بعد از پایان درمان بررسی شوند.

شپش سر نمی‌تواند بر روی موهای کوتاه تر از نیم سانتی متر زنده بماند. اصلاح موی سر درمان مطلوب کسانی محسوب می‌شود که بتوانند موی کوتاه را برای دوره ای تحمل کنند. لطفا به یاد داشته باشید که شپش می‌تواند پس از اصلاح بر روی باقی مانده‌های مو جابجا شود.

بعضی از شپش‌ها تلاش می‌کنند بر روی موی اصلاح شده نیز باقی بمانند، برای رفع کامل مشکل بهتر است پس از اصلاح موی سر از شانه ضد شپش برای پایان دادن کار استفاده شود.

در ادامه به معرفی لیستی از قوی ترین شامپو برای شپش می‌پردازیم:

در ادامه راهکارهای بسیار موثر و مفید برای پاکسازی خانه از شپش را بیان خواهیم کرد:

یک قابلمه آب را بجوشانید. موها را از شانه ها، برس ها و لوازم جانبی مو پاک کنید. شانه و برس‌ها را درون آب داغ بگذارید و بگذارید به مدت ۱ دقیقه خیس بخورد.

وسایل پارچه ای را که به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت بالا در ماشین لباس‌شویی قرار دهید. این وسایل شامل ملافه‌های تخت، عروسک‌ها، کت، کلاه، روسری و بالش یا پتو است.

چگونه تشخیص شپش

سایر سطوح پارچه ای که ممکن است در ۳ روز گذشته مستقیماً با سر تماس داشته باشند، باید برای چند روز با پارچه یا ورق پلاستیکی وکیوم شوند.  این موارد عبارتند از: مبلمان پارچه‌ای، فرش ها و قالی‌های که روی آنها سر گذاشته شده است، بالش های بزرگ و صندلی‌ها.

ممکن است شپش به وسیله شانه‌ها یا برس‌ها منتقل شود و این ابزارها باید شسته یا فریز شوند تا از پخش این آلودگی‌ها جلوگیری شود. بهتر است شانه‌ها و برس‌ها را در دمای منفی بیست درجه و برای حداقل چهار ساعت فریز کنید یا آنها را به وسیله آب شصت درجه شستشو دهید.

نیازی به دور ریختن همه چیز در کیسه زباله نیست. اگر نمی توانید اشیا خود را در ماشین لباسشویی قرار دهید، به مدت ۳ روز از آن استفاده نکنید.

برای خیلی از افراد سوال است که از کجا بفهمیم شپش درمان شده است ؟‌ شپش چنان عارضه ناخوشایندی است که فرد ممکن است احساس کند پایان ناپذیر است. در ادامه با چند مرحله می‌تونید اطمینان حاصل کنید که  شپش از بین رفته است:  

خوشه‌ای ذره بینی که به طور کلی در گروه‌های شش یا هفت تایی رشک جمع می شوند و نزدیک پوست سر قرار دارند، نشان دهنده این است که شپش هنوز از بین نرفته است. اگر متوجه شوید که رشک‌ها با فاصله بیشتری نسبت به پوست سر قرار دارند، لزوماً زنده نیستند و همیشه زنده نخواهند ماند. با استفاده از یک ذره بین جستجوی ذرات نزدیک پوست سر آسان تر می‌شود.

پس از انجام اقدامات درمانی، موی سر فرد آلوده شده باید به صورت هفتگی و به مدت سه هفته بررسی شود تا از حذف شپش‌های سر اطمینان حاصل شود.

شپش علاوه بر موهای شما می‌تواند در تختخواب، فرش، مبلمان و ماشین نیز زنده بماند. از آنجا که شپش قادر به پریدن یا پرواز کردن نیست، بعید است که در مواردی که شما با آنها تماس ندارید به شما منتقل شوند. با این حال، رشک و شپش می توانند خزنده شوند، بنابراین برای اطمینان در مورد از بین رفتن شپش‌ها، مطمئن شوید که خانه خود را با دقت بیشتری تمیز می‌کنید. اگر همه لباس‌ها ، حیوانات خانگی آلوده، بالش و روبالشی ها را شسته اید و فرش و مبلمان را جارو برقی کشیده‌اید ، وسایل شما نباید آلوده به شپش باشد.

شایع ترین دلیل از بین نرفتن یا بازگشت شپش به علت عدم استفاده از روش های درمانی مناسب است. متخصصان شپش‌زدایی با استفاده از یک دستگاه پزشکی مخصوص و بدون استفاده از مواد شیمیایی، شپش و تخمک های آنها را از بین می برد که از داروهای بدون نسخه نیز موثرتر است. 

دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست و مو

به اشتراک گذاشتن این مقاله

دمل یا کورک به عفونت رایج و دردناک فولیکول مو و پوست اطراف آن گفته می شود. دمل ها به صورت برآمدگی هایی قرمز رنگ

برای تمیز نگه داشتن پوست مستعد آکنه، اکثر متخصصان پوست انجام دقیق یک روتین پوست جوش دار را توصیه می کنند. یک روتین ثابت مراقبت

پیله ابریشم یک لایه محافظ کوچک و کیسه مانند است که توسط کرم های ابریشم بافته می شود. انواع مختلفی از پیله های ابریشم وجود

دکتر نابت تاجمیر ریاحی، یکی از بهترین متخصصان پوست، مو و زیبایی در تهران هستند. درمان تخصصی بیماری های پوستی، درمان تخصصی بیماری های مو، کاشت مو با جدیدترین متدهای روز دنیا با خط رویش طبیعی و تراکم بالا و خدمات جوانسازی پوست با جدیدترین دستگاه ها مثل RF Fractional Scarlet در کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر نابت تاجمیر ریاحی انجام می شود.

آدرس مطب : تهران، ولنجک، خیابان ساسان شمالی، بین سیزدهم و پانزدهم، پلاک ۳۳ ، واحد ۲۱

📞 شماره تماس مطب:

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰ – ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

طراحی و توسعه توسط شرکت همیار سیستم

“ریشه کنی شپش و تخم شپش سر بصورت 100% تضمینی”

” اگر درگیر شپش سر هستید ممکن است ابتدا آن را با شوره سر اشتباه گرفته باشید. ولی تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. اگر موهایی که آلوده به تخم شپش است شانه بزنید نقاط سفید و زرد رنگی که در آن وجود دارد از ساقه مو یعنی جایی که به آن چسبیده است جدا نخواهد شد؛ در حالی که شوره سر به راحتی از موها جدا می شود. “

وقتی از طرف مدرسه یادداشتی درباره شپش های سر دریافت و یا به هر دلیلی می خواهید سر فرزندتان را جهت بررسی این آفات چک کنید، بایستی ابتدا از شکل ظاهری نیت ها یا همان تخم های شپش آگاهی کافی داشته باشید. از طرفی تخم شپش و شوره سر شباهت هایی با یکدیگر داشته و به همین دلیل لازم است که درباره تفاوت های این دو نیز اطلاعات کافی کسب نمایید.

فرض کنید در سر فرزندتان نقاط سفیدی به اندازه دانه کنجد مشاهده نموده اید؛ چگونه می توانید تشخیص دهید که این دانه ها تخم شپش هستند یا فقط شوره یا ذرات کثیف بر موی او؟

تفاوت عمده و اصلی بین تخم های شپش سر و شوره این است که تخم های شپش به ساقه های مو می چسبند، آنان محکم به مو وصل هستند و به راحتی جدا نمی شوند.

چگونه تشخیص شپش

 

شوره سر به مو وصل نبوده و به راحتی از آن جدا می شود.

برای تشخیص شوره از تخم شپش می توانید از مواردی مانند:

در صورتی که در اثر این موارد ذراتی از موهایتان جدا شود، شما مبتلاء به شوره سر هستید.

شوره یک فرم معمول و متداول اگزمای پوستی است. تصور می گردد که این عامل به دلیل تولید بیش از حد چربی توسط پوست ایجاد و هنگامی که پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد شوره نامیده می شود. شوره همانند تکه های موضعی ضخیم، فلسی، سفید تا زرد رنگ پوست سر بوده و می تواند با قرمزی و تحریک پوست همراه باشد.

نیت های شپش سر مانند نقاط سفید تا زرد رنگ بر روی مو و به سایز یک دانه کنجد هستند. تخم های شپش به طول ۰.۸ و پهنای ۰.۳ میلیمتر می باشند. سرعت تخمگذاری شپش ها مانند اغلب آفات خانگی بسیار بالا است. هنگامی که شپش های ماده، روی سر، تخم گذاری می کنند، این تخم ها به رنگ خاکستری یا کاراملی بوده و پس از هچ نوزادان شپش و خالی شدن، به رنگ سفید تا زردفام در می آیند. بنابراین رنگ تخم ها همواره ثابت نبوده و به همین دلیل است که جهت تشخیص نیت ها نباید فقط رنگ را معیار و ملاک قرار دهید.

مشاهده نیت ها می تواند کار بسیار مشکلی باشد. پس از هچ نوزادان از داخل تخم شپش، پوسته تخم ها می توانند تا چندین ماه در موی سرتان باقی بمانند زیرا همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم محکم به آن می چسبند؛ در صورت خالی بودن تخم شپش، رنگ تخم، مایل به سفید خواهد بود. وقتی فقط به رنگ توجه کنید نیت ها می توانند به راحتی با شوره سر اشتباه گرفته شوند؛ به همین دلیل بایستی سعی کنید که آنان را از موهایتان جدا سازید. اگر این ذرات به موهایتان چسبیده و جدا نمی شوند بدان معنا است که با تخم های شپش سر و کار دارید.

همگی موارد فوق از تفاوت های بین شوره و تخم شپش هستند.
در ادامه برخی از این موارد را بررسی خواهیم نمود.

شوره سر معمولاً در تمامی پوست سر پراکنده است در حالی که تخم های شپش معمولاً بیشتر در پشت گوش ها و در ناحیه گردن می باشند یعنی جایی که شپش های ماده برای تخم گذاری ترجیح می دهند. اما در صورت تهاجم شدید شپش های سر، نیت ها را می توانید در کل سر کودکتان مشاهده کنید.

 

# شپش های ماده، پشت گوش ها و ناحیه گردن را برای تخم گذاری ترجیح می دهند #

نکته مهم دیگر این است که تخم های زنده شپش در فاصله یک سانتیمتری از پوست سر و حتی کمتر (معمولاً فاصله نیم سانتیمتری) گذاشته می شوند. اگر نیت ها را در فاصله ای بیشتر از پوست سر بیابید یا مرده اند و یا به هر دلیلی زیست پذیر نیستند و به همین دلیل لزومی ندارد که نگران هچ شدن آن ها باشید.

به یاد داشته باشید
تنها معیار محکم و اساسی جهت تشخیص نیت ها و شپش های سر این است که موهایتان را با دست برس بزنید. تخم های شپش چسبیده به مو باقی می مانند و شوره ها از آن جدا شده و خواهند افتاد. تنها و بهترین راه درمان شپش های سر نیز استفاده از شامپوی ضد شپش قوی دفنوترین می باشد که می توانید به راحتی آن را سفارش دهید.

 

 

 

 

نشانه های قطعی برای تشخیص شپش سر شپش سر، نوعی آلودگی انگلی است که فقط انسان ها را درگیر می کند و چون حیات و زندگی آن ها به میزبان انسان وابسته است در صورت جدا شدن از آن، در طی چند ساعت تا چند روز، بسته به مرحله رشد، خواهند مرد. علائم و نشانه […]

درمان های خانگی همیشه طرفداران زیادی دارد. روش هایی که کارایی لازم را داشته و همچنین کمترین اثرات سوء را داشته باشند. البته باید این موضوع را باید در نظر گرفت که استفاده از …

مشکلات ناشی از شپش سر، تنها به ایجاد خارش و زخم در پوست سر، منتهی نمی شود؛ بلکه این انگل ها می توانند به شکل غیر مستقیم، کاری کنند که موهایتان را برای همیشه از دست بدهید.

سگ ها و گربه ها به ندرت دچار شپش می شوند، در کل شپش ها انگل های معمول و متداولی در حیوانات خانگی نیستند. شپش ها اغلب در حیواناتی که در شرایط غیر بهداشتی …

آیا شپش می تواند در روند بارداری اختلال ایجاد کند؟ آیا راهی برای درمان شپش در دوره بارداری وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را در اختیارتان قرار دهیم.

شپش ها می توانند به هر چیزی که در تماس مستقیم با سر است منتقل شوند و مدتی کوتاه در آن زنده بمانند و از این طریق به میزبان بعدی انتقل . یکی از این مکان ها که شپش …

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: همیشه در شوخی‌های‌مان برای اینکه از یک فرد کثیف دوری کنیم، می‌گوییم طرف شپش دارد! اما خیلی دلتان خوش نباشد و فکر نکنید شپش فقط سراغ آدم‌های کثیف و بدبو می‌رود! حتی اگر هر روز هم حمام می‌کنید باز هم ممکن است که خیلی راحت پذیرای این مهمان ناخوانده کوچولو شوید!

شپش‌ها تا ۶ ساعت زیر آب دوام می‌آورند!

اگرچه شپش‌ها می‌توانند باعث خارش پوست سر شوند، اما بیماری‌های دیگر از جمله شوره، اگزما و حساسیت به شامپو و سایر محصولات هم می‌توانند باعث خارش سر شوند، بنابراین باید با راه تشخیص شپش به خوبی آشنایی داشته باشید. برای این کار باید با استفاده از یک شانه دندانه ریز از قسمت‌های مختلف سر فرق باز کنید و پوست را بررسی کنید. اگر هم به شپشی برخوردید، می‌توانید با همان شانه آن را از روی مو بردارید. درواقع تنها نشانه هجوم شپش‌ها مشاهده‌کردن شپش‌های بالغ یا نابالغ روی سر است. وجود تخم شپش به تنهایی دلیل بر حمله شپش نمی‌شود.

در بسیاری از افراد شپش‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا سر شروع به خارش کند. جالب است بدانید شپش‌ها می‌توانند تا ۶ ساعت زیر آب دوام بیاورند! پس حمام‌کردن یا نکردن دلیل بر ابتلای به آن نمی‌شود. خبر خوب اینکه شپش‌ها بیماری‌ها را از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌کنند.

چگونه تشخیص شپش

نه پرواز می‌کنند و نه می‌پرند!

در حقیقت ۳ نوع شپش وجود دارد که هر سه آن‌ها علائم تقریبا مشابهی را ایجاد می‌کنند، اما هر یک در قسمت متفاوتی از بدن لانه گزینی می‌کنند. شپش سر که روی سر، گردن و گوش‌ها زندگی می‌کند، شپش بدن که از روی لباس یا تختخواب روی بدن منتقل می‌شود و شپش ناحیه تناسلی که روی مو‌های زائد و پوست ناحیه تناسلی زندگی می‌کند.

شپش سر موجودی ۶ پا است که به پوست سر و گردن می‌چسبد و از خون انسان تغذیه می‌کند. سایز شپش به اندازه یک دانه کنجد است که با کمی دقت می‌توانید آن‌ها را ببینید. رنگ شپش می‌تواند سفید، قهوه‌ای یا خاکستری تیره باشد. تخم شپش معمولا گرد یا بیضی شکل است و شپش‌ها آن‌ها را روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می‌چسبانند.

برای مشخص‌شدن تخم شپش می‌توانید بعد از حمام موی‌تان را شانه بزنید و مو‌های روی شانه را بررسی کنید. شپش درمیان کودکان در مدارس و مهدکودک‌ها رایج‌تر است، زیرا بچه‌ها با یکدیگر ارتباط نزدیک‌تری دارند و ممکن است از شانه‌ها و گل سر‌های یکدیگر استفاده کنند. بزرگسالانی که در خانه با کودکان زندگی می‌کنند هم در خطر بیشتری قرار دارند.

وقتی مو‌های سرتان با مو‌های سر فرد مبتلا تماس پیدا می‌کند شپش می‌تواند از روی موی او به موی شما بخزد. البته شپش‌ها می‌توانند برای مدت کوتاهی روی لباس یا وسایل شخصی هم زنده بمانند، اما به‌یاد داشته باشید شپش‌ها نه می‌توانند پرواز کنند و نه بپرند!

چیزی پوست سرتان را قلقلک می‌دهد؟!

شایع‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند، اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می‌شود. ممکن است بلافاصله پس از ابتلا دچار خارش نشوید. به‌خصوص اگر هجوم شپش‌ها خفیف باشد. ممکن است حتی تا ۶ هفته بعد از ابتلا هم هیچ نشانه‌ای نداشته باشید. علاوه بر خارش شدید، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوست‌تان است!

به‌دنبال خاراندن پوست ممکن است زخم‌هایی هم روی آن ایجاد شود. زخم‌های حاصل از خارش جای گزش شپش می‌توانند توسط باکتری‌های روی پوست عفونی شوند. اگرچه این موضوع خیلی رایج نیست، اما اگر پوست سرتان قرمز، ملتهب و دردناک شده است یا غدد لنفاوی‌تان حساس شده‌اند در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. این‌ها از علائم عفونت‌های پوستی هستند. حتی گاهی‌اوقات افراد مبتلا نمی‌توانند به راحتی بخوابند. علاوه براین، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد برآمدگی‌های قرمز رنگ روی سر، گردن، شانه‌ها و ناحیه تناسلی شوند. تکه‌های سفید رنگ چسبیده به مو نیز تخم‌های شپش هستند و به سختی می‌توان با استفاده از شانه آن‌ها را از روی مو جدا کرد.

دفع شپش با شپش کش!

هرقدر هم بهداشت را رعایت کنید ممکن است به شپش مبتلا شوید. در این صورت بهترین راه برای درمان استفاده از دارو‌ها و روش‌هایی است که متخصص پوست برای‌تان تجویز کرده است. البته برای این کار دارو‌هایی هم وجود دارند که برای تهیه آن‌ها نیازی به نسخه پزشک وجود ندارد از جمله شامپو‌های «پایرترین» یا «پرمترین.» از دیگر دارو‌های مخصوص درمان شپش می‌توان به مالاتیون (که باید به پوست سر و مو‌ها مالیده شود و بعد شسته شود)، لوسیون بنزیل الکل (که باید برای ۱۰ دقیقه روی سر و مو باقی بماند و بعد شسته شود) و شامپوی لیندان اشاره کرد.

برخی از این دارو‌ها از عصاره گل داوودی یا ترکیبات مشابه آن تولید شده‌اند و بی‌خطر محسوب می‌شوند، اما ممکن است برای کودکان مناسب نباشند. این محصولات شپش‌ها را می‌کشند، اما تخم‌های آن‌ها را از‌بین نمی‌برند. قبل از استفاده حتما دستور مصرف‌شان را با دقت بخوانید. ممکن است ۹ تا ۱۰ روز بعد احتیاج به مرحله دوم درمان پیدا کنید. اگر این درمان ۲ مرحله‌ای برای‌تان کارساز نبود وقت آن رسیده به پزشک متخصص مراجعه کنید تا دارو‌های قوی‌تری برای‌تان تجویز کند.

هیچ‌وقت از کش سر، سنجاق، مقنعه و روسری دیگران استفاده نکنید!

ابتلا به شپش مسری است، بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به آن‌ها باید یکسری نکات را رعایت کنید. هیچ‌وقت وسایل شخصی خود ازجمله شانه سر، سنجاق، کش، تل، کلاه، مقنعه و روسری خود را با افراد دیگر تقسیم نکنید. لباس‌ها و ملحفه‌های‌تان را هم مرتب عوض کنید و شست‌وشو دهید. اگر یک نفر در خانه‌تان مبتلا به شپش شده حتما همه مبل‌ها، صندلی‌ها و زمین را جاروبرقی بکشید و برای ۲ هفته روی آن‌ها را با کاور پلاستیکی بپوشانید. اگر می‌خواهید نگرانی‌تان رفع شود به پزشک مراجعه کنید؛ پزشک، پوست سر شما را با استفاده از نور مخصوصی بررسی می‌کند.

با این لامپ می‌توان به آسانی شپش‌ها را شناسایی کرد. علاوه‌بر این باید تمامی لباس‌هایی که در ۴۸ ساعت گذشته از آن استفاده کرده‌اید و ملحفه‌ها و حوله‌ها را با استفاده از شوینده‌های مخصوص شپش و آب داغ شست‌وشو دهید. اگر هم کودک‌تان عادت دارد با عروسک‌هایش بخوابد آن‌ها را هم برای ۲۰ دقیقه در خشک کن با دمای بالا بیندازید. برای درمان شپش‌تان خجالت نکشید! ارزش این همه خارش و سختی را ندارد!

مایونز، سرکه و شانه مخصوص مصریان باستان!

برخی معتقدند مایونز، سرکه سفید و عصاره درخت چای می‌توانند به صورت طبیعی شپش‌ها را از بین ببرند. گفته می‌شود اگر مایونز روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه‌ای مخصوص سر پوشیده شود شپش‌ها را خفه می‌کند. درمورد سرکه نیز اعتقاد بر این است که ماده چسبنده تخم‌ها را حل می‌کند و آن‌ها را از روی مو جدا می‌سازد. اگرچه تاثیر این روش‌ها به طور علمی ثابت نشده است، اما متخصصان معتقدند امتحان کردن آن‌ها ضرری به بدن نمی‌رساند. با این حال بهتر است به عنوان اولین راه چاره به کار برده نشوند.

علاوه بر این‌ها می‌توان از شانه مخصوص شپش استفاده کرد. این شانه دارای دندانه‌های بسیار ریزی است که شپش‌ها و حتی تخم‌های آن را از روی مو جدا می‌سازد. درواقع اولین بار مصریان باستان از آن استفاده می‌کردند و آثاری از این شانه‌ها در مقبره‌های‌شان پیدا شده است. تنها نکته منفی وقت گیر بودن کار با آن است چراکه باید با دقت تک‌تک شپش‌ها و تخم‌های‌شان را از روی مو جدا کرد. بهتر است بلافاصله پس از استفاده از شامپو‌های ضد‌شپش از این شانه استفاده کرد تا تمامی آثار شپش از روی مو پاک شوند.

شپش چیست؟

شپش حشره کوچک و سفید مایل به خاکستری و نوعی انگل خارجی در بدن انسان است. دارای سه جفت پای کوتاه، دو شاخک و یک دهان برای مکیدن خون است. تخم شپش یا همان رشک بیضی شکل و به اندازه ته یک سنجاق است. که به موها میچسبند.

تشخیص شپش سر چگونه است؟

یکی از مهمترین مشکلات در این موارد  تشخیص است. مواردی چون شوره ی سر میتواند مارا به اشتباه بیندازد.اما باید بدانیم اشتباه گرفتن شپش با شوره در کودکان عقلانی نیست و شوره در کودکان طبیعی نمیباشد.

چگونه تشخیص شپش

یکی از واضح ترین راه های تشخیص دیدن شپش در سر است. اگر فرد آلوده هنگام شانه زدن با شانه‌ی مخصوص فلزی شپش سر را روی یک حوله سفید خم کند تشخیص بسیار آسان خواهد شد.

بهتر است سر روی وان حمام، روشویی یا تشت خم شود که بلافاصله پس از مشاهده با آب شسته شود. 

درمان های مختلف

انواع دارو های بدون نیاز به نسخه در دسترس است اما درصورت وجود شپش و شک وجودش باید به پزشک مراجعه کرد. زیرا درمان شپش به توصیه‌های بهداشتی هم نیاز دارد.داروهای ضدشپش به صورت کرم ، شامپو و محلول با درصدهای مختلفی وجود دارند که براساس سن متفاوت  است. نوع دارو را پزشک تعیین می‌کند.

اگر تخم در محیط اسیدی قرار گیرد، می‌ترکد. به همین دلیل میتوان بعد از اینکه کودک را به حمام بردید و موها هنوز کمی مرطوب بودند،کمی آب داخل یک کاسه معمولی بریزید و ۲ قاشق غذاخوری به آن سرکه اضافه کنید تا مایع را اسیدی کند. سپس پنبه را به آب و سرکه آغشته کنید و روی شانه بزنند موهای کودک را شانه کنند. این کار تخم‌ها را کاملا از بین می‌برد. کرم از کاربردی ترین و بهترین محصولات برای درمان شپش است.

این حشرات تا یک هفته در محیط زنده میمانند و توصیه میشود برای اطمینان از درمان کامل یکبار هم 7 روز بعد از مصرف اول کا را تکرار کنید.برای تمیز کردن لحاف از شپش باید لحاف را ۳ روز در فضای بیرون از خانه روی طناب پهن کنید. لباس‌ها را نیز باید در ماشین لباسشویی که حرارت ۵۵ درجه سانتی‌گراد دارد، بشویید. در صورت نداشتن ماشین لباسشویی لباس ها را شسته و اتو کنید.

 

ما مفتخریم در راستای انجام وظیفه اجتماعی با تاسیس دیوار مهربانی (کمک های نقدی مشتریان به بیماران نیازمند) یخچال مهربانی ( کمک غذایی به افراد نیازمند) همچنین همکاری با موسسات محک ، خیریه صیاد (کمک به کودکان بی سرپرست و بد سرپرست) همچنین طرح جمع آوری داروهای اضافی منازل و ارسال آن به خیریه کهریزک را به انجام برسانیم.

داروخانه یا دواخانه جای فروش دارو است. عرضه دارو و وسایل بهداشتی در داروخانه‌ها رایج است. در صورتی‌که داروی مورد نیاز خطرناک باشد یا استفاده از آن نیاز به نظر پزشک داشته باشد، داروخانه حتماً از مشتری نسخه پزشک را درخواست می‌کند. داروخانه باید زیر نظر دکتر داروساز اداره شود یک داروساز که به آن مسوول فنی داروخانه گفته می‌شود همواره در داروخانه حضور دارد و چگونگی مصرف دارو، عوارض جانبی و موارد دیگر را برای بیمار توضیح می‌دهد. همچنین داروساز می‌تواند در صورت مشاهده تداخل دارویی، از پیچیدن نسخه خودداری کرده و نسخه را به پزشک مرجوع نماید. ایرانیان باستان مار را نشانهٔ زندگی و سلامتی می‌دانستند بنابراین مار که سمبل زندگی بود در جام سلامتی، نشان تندرستی و شفا محسوب می‌شد.اولین مغازه داروخانه عمومی هشتم ژوئیه در سال ۷۰۷ میلادی در شهر بغداد تأسیس و در غرب حدود قرن هجدهم بوده است. پیش از تأسیس داروخانه، پزشکان خودشان دارو به بیمار می‌دادند. نخستین دانشکده داروسازی جهان در سال ۱۸۲۱ در فیلادلفیا دایر شد.

برای
ورود
یا
ثبت نام
شماره تلفن خود را وارد کنید.

گذرواژه
خود را وارد کنید.
چنانچه گذرواژه خود را به یاد نمی آورید روی دکمه ارسال گذرواژه جدید کلیک کنید.
شماره همراه وارد شده

می باشد. اگر این شماره اشتباه است اینجا
کلیک
کنید.

گذرواژه جدید برای شما ایجاد شده و به شماره

ارسال شد.

نام کامل و گذرواژه
ارسال شده به همراه خود را وارد کنید.
شماره همراه وارد شده

می باشد. اگر این شماره اشتباه است اینجا
کلیک
کنید.

چگونه تشخیص شپش
چگونه تشخیص شپش
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *