چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

 
helpkade
چگونه شکستگی را تشخیص دهیم
چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

 

 

آیا نمی‌دانید چه علائم و نشانه‌هایی شك شما در شکستگی را به یقین تبدیل می‌كند. در این زمان چه می‌كنید؟

فرض كنید همسر شما برای تعویض لامپ روشنایی سقف به بالای نردبان رفته آن را نصب كرده است اما وقتی قصد پایین آمدن از نردبان را دارد ناگهان یكی از پله‌های نردبان شكسته و او به پایین سقوط می‌كند. دست او بسیار درد می‌كند و شما را نگران كرده است.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

دستش را بررسی می‌كنید و مشكوك به شكستگی می‌شوید.

معمولا تشخیص شكستگی توسط افراد غیرمتخصص كار آسانی نیست، اما زمانی كه مشكوك هستید فرض را بر شكستگی بگذارید.

شكستگی یا ترك‌خوردگی بر اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود. شكستگی به 2 نوع باز و بسته تقسیم می‌شود؛ در شكستگی باز، پوست روی قسمت شكسته بر اثر بیرون زدن استخوان یا بر اثر ضربه مستقیم هنگام شكستگی، بریده یا پاره می‌شود، اما در شكستگی بسته پوست پاره نشده و هیچ زخمی در محل شكستگی دیده نمی‌شود.

معمولا در شكستگی‌های باز، به دلیل وجود زخم خونریزی دهنده احتمال عفونت بسیار زیاد و در مقایسه با شكستگی‌های بسته خطرناك‌ترند. در حقیقت مشكل واقعی خود شكستگی نیست بلكه خطری است كه استخوان شكسته برای اعضای حیاتی كنار خود دارد.

 

به دنبال چه باید بود؟1 ـ تورم:این علامت بلافاصله بعد از شكستگی اتفاق می‌افتد. معمولا در شكستگی‌ها لبه‌های تیز استخوان شكسته باعث پاره یا بریده شدن قسمتی از بافت و برخی عروق كنار محل آسیب دیده شده و منجر به خونریزی و التهاب ناحیه می‌شود.

 

2 ـ تغییر شكل:معمولا بر اثر بروز شكستگی ممكن است تغییر شكل، كوتاه‌شدگی یا زاویه‌دار شدن استخوان در محل آسیب دیده رویت شود. البته در ترك‌خوردگی یا مو برداشتن، بد شكلی قابل رویت نیست. برای بررسی تغییر شكل، عضو آسیب‌دیده را با عضو سالم طرف دیگر مقایسه كنید.

 

3 ـ لمس دردناك:یكی از علائم قابل اعتماد شكستگی به حساب می‌آید. معمولا حساسیت به درد تنها در محل آسیب‌دیده وجود دارد و غالبا مصدوم می‌تواند نقطه درد را با انگشت نشان دهد. برای پیدا كردن محل شكستگی پوشش عضو را كنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس كنید. نقطه‌ای كه به لمس حساس بود و درد گرفت می‌تواند محل شكستگی باشد.

 

4 ـ ناكار شدن عضو آسیب‌دیده:اگر عضو شكسته باشد با حركت دردناك می‌شود. در این زمان مصدوم به دلیل درد زیاد از به كارگیری عضو امتناع ورزیده و عضو در حركت ناتوان می‌شود. البته توجه داشته باشید، احتمال دارد مصدوم با تحمل درد، عضو را تكان دهد.

 

5 ـ احساس ساییده شدن دو سر شكسته استخوان:گاهی مصدوم هنگام بروز شكستگی صدای شكسته شدن استخوان یا در زمان حركت عضو، صدای ساییده شدن دو سر استخوان را احساس می‌كند. این علامت نشانه حتمی شكستگی است.

 

6 ـ لمس فاصله بین دو سر استخوان شكسته:در صورت لمس این فاصله شكستگی محرز است.

 

7 ـ‌ تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده:معمولا آخرین و دیررس‌ترین علامتی كه نشان‌دهنده شكستگی است رنگ پریدگی یا كبودی در محل شكستگی است كه معمولا یك ساعت بعد از شكستگی اتفاق می‌افتد.

منبع : Jamejamonline.ir

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی


لیست بهترین های تغذیه و آشپزی


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


انواع جراحی زیبایی سینه


میخوای تاعید لاغربشی؟همین حالا شروع کن


تا عید به وزن ایده آل برس!


نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIP به قیمت ارزان


درمان اختلالات گفتاری کودکان

میخوای بدونی برنامه غذایی مناسب بدنت چیه؟


رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


تشخیص و درمان ناباروری در زنان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

زمین‌خوردن خطری است که هم آدم‌بزرگ‌ها را تهدید می‌کند و هم بچه‌ها را؛ البته کسانی که کفش مناسب نمی‌پوشند، بیشتر از بقیه در خطرند. تصادف‌ در جاده‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هم یکی از حادثه‌های مهمی که ممکن است برایمان اتفاق بیفتد و منجر به شکستگی شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، شکستن استخوان‌ها گاهی وقت‌ها خیلی دردناک است و گاهی هم تا مدت‌ها متوجه آن نمی‌شویم. در هرصورت باید بدانیم با استخوانی که شکسته یا مشکوک به شکستگی است، چطور رفتار کنیم؛ چون یک اقدام نادرست می‌تواند باعث قطع عضو، فلج‌شدن یا حتی آسیب‌رسیدن به مغز بشود.

انواع  شکستگی

شکستگی از نظر علمی یعنی ازبین‌رفتن پیوستگی و تداوم استخوان‌های بدن و دو نوع مختلف دارد:  

شکستگی باز: قطعات شکسته، استخوان پوست را پاره می‌کند و از بدن بیرون می‌آید.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

شکستگی بسته: در این حالت قطعات استخوان به بیرون از بدن راه پیدا نمی‌کند.

نشانه‌های شکستگی

این علایم تقریبا در همه انواع شکستگی مشترک‌اند. اگر در یک مصدوم این علایم را دیدید، باید به شکستگی مشکوک شوید:  

١. محل آسیب‌دیده حساس باشد و اگر آن را لمس کنیم، درد بگیرد.

٢. محل آسیب دچار تورم و کبودی شده باشد.

٣. اختلال عمل عضو آسیب‌دیده (مثلا مصدوم نتواند آن را حرکت دهد)

٤. عضو آسیب‌دیده تغییر شکل داده باشد.

٥. بتوانیم فاصله بین دو سر استخوان شکسته را لمس کنیم.

نشانه‌های دررفتگی و پیچ‌خوردگی را بدانیم و تشخیص دهیم

یک نکته مهم: در هر زخم باز، حواستان به احتمال شکستگی باز باشد.

شکستگی را اشتباه نگیرید

گاهی وقت‌ها ممکن است نتوانیم شکستگی را به خوبی تشخیص دهیم و وقتی عضوی دچار دررفتگی یا پیچ‌خوردگی شده، به اشتباه کمک‌های اولیه شکستگی را انجام دهیم یا برعکس. دلیلش این است که آسیب‌های مختلف استخوان گاهی اوقات نشانه‌هایی شبیه به هم دارند، ولی با مطالعه دقیق علایم و تمرین زیاد می‌توانیم به تفاوت آنها پی ببریم.

نشانه‌های دررفتگی

دررفتگی یعنی خارج‌شدن و تغییرمکان استخوان‌ها از محل طبیعی‌شان در یک مفصل. اگر مصدومی این نشانه‌ها را داشته باشد، احتمالا دچار دررفتگی شده است:   ممکن است درد شدیدی در ناحیه مفصل احساس شود./ مصدوم نمی‌تواند عضو آسیب‌دیده را حرکت دهد./ عضو آسیب‌دیده ممکن است تغییر شکل پیدا کند./  ناحیه آسیب‌دیده، ممکن است ورم کند و بعد کبود شود./ این نکته را هم به یاد داشته باشید که دررفتگی بیشتر در مفصل‌های شانه، آرنج، شست و انگشتان دیگر و آرواره دیده می‌شود.

پیچ‌خوردگی

کشش یا احتمالا پارگی رباط‌های اطراف مفصل، اگر با دررفتگی همراه نباشد، پیچ‌خوردگی است. برای تشخیص پیچ‌خوردگی باید به این نشانه‌ها توجه کنیم:  

١. درد شدید که در صورت جراحت بیشتر می‌شود.

٢. تورم در اطراف مفصل که به دنبال آن ممکن است کبودی (خون‌مردگی) هم به وجود بیاید.

٣. حساسیت به فشار (به صورت یک نقطه حساس در بالای رباط آسیب‌دیده مشخص می‌شود.)

کمک های اولیه در مورد شکستگی به زبان ساده

اقدامات کلی در شکستگی‌ها

اگر تشخیص دادید که یک مصدوم دچار شکستگی شده، می‌توانید تا رسیدن نیروهای درمانی به او کمک کنید. برای شکستگی هریک از قسمت‌های بدن باید کمک‌های اولیه مخصوص به آن را بدانیم، ولی چند نکته کلی هست که در همه آنها به کار می‌آید. با ما این توصیه‌ها را بخوانید تا در صفحه‌های بعد نشانه‌های شکستگی و روش‌های درمانی را برای اعضای مختلف بدن مرور کنیم.

اگر احتمال می‌دهید شکستگی وجود داشته باشد (حتی اگر مطمئن نیستید) کمک‌های اولیه مربوط به شکستگی را انجام دهید.

١. ABC (راه‌هوایی،تنفس، نبض) مصدوم را بررسی کنید و قبل از هرکاری به عواملی که ممکن است زندگی او را به خطر بیندازد، توجه کنید؛ مثل شوک ناشی از خونریزی. درصورت وجود چنین مواردی اقدامات لازم را انجام دهید.

٢. با توجه به علایم شکستگی، محل آسیب را مشخص کنید. بدون آن‌که بی‌جهت مصدوم را حرکت دهید، به ترتیب ناحیه سر و جمجمه، ستون فقرات و در آخر اندام‌ها را بررسی کنید.

٣. درصورتی که شکستگی باز و همراه خونریزی باشد، خونریزی را کنترل و زخم‌ها را پانسمان کنید. هیچ‌وقت سعی نکنید استخوان شکسته‌ای که از بدن بیرون زده را زیر پوست برگردانید.

٤. در اندام‌ها (دست‌وپا)، نبض را پایین‌تر از محل آسیب‌دیده بررسی کنید. اگر نبض وجود نداشته باشد، خطر شکستگی جدی است و مصدوم را باید بلافاصله به مراکزدرمانی   برسانید.

٥. عضو صدمه‌دیده را با آتل ثابت کنید.

٦. یادتان باشد که آسیب‌دیدگی سر خیلی وقت‌ها با آسیب‌دیدگی گردن همراه است. بنابراین اگر سر مصدوم در اثر ضربه دچار آسیب شده، احتمال آسیب گردن را هم در نظر داشته باشید.

٧. مصدوم را هرچه سریع‌تر به یک مرکزدرمانی برسانید.

اگر ندانیم با ستون فقرات شکسته چه کنیم، ممکن است بیمارمان برای همیشه فلج شود

مراقب نخاع باشید  

شکستگی ستون فقرات یکی از خطرناک‌ترین انواع شکستگی‌هاست. ممکن است در اثر فشار قطعات شکسته استخوان، دررفتگی مهره‌ها یا خونریزی، به نخاع و اعصابش آسیب برسد. آسیب‌رسیدن به نخاع هم معادل است با اختلالات حسی و حرکتی و فلج‌‌شدن. بنابراین وقتی مصدوم از جایی سقوط کرده، بهتر است هر نوع درد یا جراحت در پشت و اطراف ستون فقرات را نشانه‌ای برای شکستگی مهره‌ها بدانیم؛ مگر این‌که خلافش ثابت شود.

تهدیدهایی برای ستون فقرات

در این موارد همیشه احتمال بدهید که شاید به ستون فقرات آسیب  رسیده باشد:  

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

 افتادن از بلندی

 افتادن شدید هنگام ژیمناستیک

 شیرجه‌زدن داخل استخر کم‌عمق و برخورد به کف استخر

 افتادن از اسب یا موتورسیکلت

 افتادن یک جسم سنگین روی کمر

 زیرِ آوارماندن

 آسیب‌های سر و صورت

 تصادف‌های رانندگی و موتورسیکلت

نشانه‌های شکستگی ستون فقرات

اگر علایم و نشانه‌های زیر را در مصدومی دیدید، به شکستگی ستون فقرات مشکوک شوید:  

١. درد شدید مهره شکسته هنگام لمس ستون مهره‌ها

٢. بی‌اختیاری ادراری و مدفوعی یا ناتوانی در دفع

٣. درد در ناحیه کمر یا گردن که البته ممکن است به دلیل درد شدیدتر قسمت‌های دیگر بدن مورد توجه نباشد.

٤. مصدوم ممکن است نتواند دست‌ها یا پاهایش را حرکت دهد.

٥. ممکن است وقتی چیزی با بدن مصدوم (مثلا دست‌ها یا پاها) تماس پیدا می‌کند، آن را لمس نکند.

٦. وقتی مهره‌های مصدوم را با ملایمت لمس می‌کنید، ممکن است علاوه بر درد شدید، متوجه نامنظم‌بودن آنها شوید.

اگر احتمال می‌دهید کسی دچار شکستگی ستون فقرات شده، این اقدامات را انجام دهید

مصدوم را تکان ندهید

١. اگر مطمئن هستید که آمبولانس به موقع و زود می‌رسد، مصدوم را تکان ندهید و به او توصیه کنید که آرام باشد و حرکت نکند. سر مصدوم را با دست نگه دارید و اگر کس دیگری آن‌جا حضور دارد، از او بخواهید پاها را نگه دارد.

٢. اگر مجبورید مدت زیادی تا رسیدن کمک منتظر بمانید، این کارها را انجام دهید:  

درصورت شکستگی مهره‌های پشتی، شانه‌ها و باسن مصدوم را نگه دارید و با دقت، یک لباس، ملحفه، بالش نرم یا چیزی شبیه این‌ها را بین ساق پاهای او قرار دهید. دور قوزک پاها را به شکل هشت لاتین باندپیچی کنید و یک باند پهن دور ران‌ها و زانوی مصدوم بپیچید، سپس مصدوم را به صورتی که راه تنفسش باز بماند، روی برانکاردی که سطح سفت و محکمی داشته باشد، قرار دهید و به مراکزدرمانی برسانید.

در شکستگی مهره‌های گردنی از یک تکه روزنامه (به طول ١٠سانتیمتر) و یک باند سه گوش، یک گردنبند درست کنید و دور گردن مصدوم قرار دهید تا گردن او را ثابت نگه دارد.

مواظب باشید که گره گردنبند شل باشد و راه تنفس مصدوم را نبندد. اگر ناچار شدید او را حرکت دهید، مانند حالت شکستگی مهره‌های پشتی عمل کنید.

شکستگی جمجمه می‌تواند به مغز آسیب برساند

حتما بیمار را بخوابانید

شکستگی جمجمه ممکن است به بافت مغز آسیب برساند و به همین دلیل باید آن را خیلی جدی بگیریم. ممکن است قطعات شکسته استخوان جمجمه مستقیما به مغز صدمه بزند یا خونریزی داخل جمجمه در کار مغز اختلال ایجاد کند. بنابراین اگر به جمجمه ضربه وارد شده یا مصدوم با سر به زمین سقوط کرده، بهتر است به شکستگی جمجمه مشکوک شوید.

علایم شکستگی جمجمه

١. نشانه‌های واضح جراحت روی سر مصدوم

٢. خون یا مایع شفاف آب‌مانندی که از گوش یا بینی جاری شده باشد

٣. خون‌گرفتگی در چشم‌های مصدوم یا کبودی اطراف آنها

٤. گشادشدن مردمک چشم‌های مصدوم یا متفاوت‌بودن اندازه‌های آنها

٥. بی‌هوشی یا کاهش سطح هوشیاری

کمک‌های اولیه برای کسی که جمجمه‌اش شکسته است

مراقب آسیب گردن باشید

١. اگر مصدوم هوشیار است، او را در وضعیت نیمه خوابیده قرار دهید؛ به‌طوری که سر و شانه‌هایش را تکیه دهد. درصورتی که آسیب گردنی وجود دارد، از چرخاندن سر خودداری کنید.

٢. اگر از گوش بیمار مایعی ترشح می‌شود، سر را به طرف همان گوش خم کنید و روی گوش را با یک گاز استریل بپوشانید و آن را به حالت شل باندپیچی کنید.

٣. اگر مصدوم بی‌هوش است، ولی طبیعی نفس می‌کشد، او را در وضعیت بهبودی قرار دهید؛ به‌طوری که سرش به سمت قسمت آسیب‌دیده روی زمین قرار داشته باشد.

٤. هر ١٠دقیقه یک‌بار تعداد تنفس و نبض و سطح هوشیاری را بررسی کنید.

٥. اگر ضربان قلب و تنفس بیمار قطع شد، عملیات احیای قلبی-ریوی (CPR) را بلافاصله  شروع کنید.

٦. مصدوم را به مراکزدرمانی منتقل کنید.

پیچ‌خوردگی‌

عضو صدمه‌دیده را در راحت‌ترین وضعی که مصدوم احساس می‌کند، قرار دهید. (مصدوم نباید از عضو آسیب‌دیده استفاده کند.)

اگر آسیب به دست یا پا وارد شده است، باید آن را بالاتر از سطح قلب قرار داد.

اگر پیچ‌خوردگی تازه اتفاق افتاده، از کمپرس سرد استفاده کنید تا درد و ورم کمتر شود.

 قسمت آسیب‌دیده را با استفاده از باندکشی، باندپیچی کنید و تحت فشار قرار دهید.

نکته: در این‌جا هم اگر شک دارید نوع آسیب پیچ‌خوردگی است یا شکستگی، با آن مانند شکستگی رفتار کنید

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

    

13,185 بازدید

 

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

تشخیص شکستگی ها گاهی اوقات بسیار واضح و ساده است. در بسیاری اوقات برای تشخیص اینکه یک اندام، شکسته شده است نیازی به پزشک نیست و هر کسی میتواند متوجه شکستگی بشود ولی گاهی اوقات این تشخیص به راحتی صورت نمیگیرد.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

پزشک برای تشخیص شکستگی ها از دستورالعملی استفاده میکند که برای تشخیص همه مشکلات و بیماری ها از آن بهره میبرد. این یک دستورالعمل سیستماتیک و کارا است.

در این روش پزشک بترتیب مراحلی را مد نظر گرفته و آنها را بررسی میکند. این مراحل عبارتند از اخذ تاریخچه، معاینه و استفاده از امکانات پاراکلینیک

در این مقاله راجعه به دو مرحله اول یعنی صحبت با بیمار و اطرافیان او و معاینه بیمار مطالعه میکنیم. مقالات بعدی به استفاده از پاراکلینک و بخصوص تصویربرداری در تشخیص شکستگی ها میپردازد.

 

فهرست مطالب .

اولین مرحله تشخیص، اخذ تاریخچه است. در این مرحله پزشک با بیمار و اطرافیان او صحبت میکند و این ارتباط کلامی اطلاعات ذیقیمتی را در اختیار پزشک قرار میدهد. اینکه چه حادثه ای برای وی اتفاق افتاده است.

 

این بسیار مهم است که بدانیم بیماری که دچار شکستگی شده آیا تصادف کرده یا از ارتفاع سقوط کرده است. اگر تصادف کرده عابر بوده یا راکب وسیله نقلیه ای بوده است. اتومبیل با چه سرعتی حرکت میکرده است.

تصادف داخل شهر یا در اتوبان بوده است. اگر از ارتفاع سقوط کرده از چه ارتفاعی سقوط کرده است. حادثه چه موقع اتفاق افتاده است.

زمان شکستگی به این علت اهمیت دارد که در شکستگی های باز بیمار هر چه دیرتر به بیمارستان مراجعه کند و درمان هرچه دیرتر شروع شود عوارض شکستگی بیشتر است.

در شکستگی هایی که همراه با عارضه عروقی هستند درمان هرچه زودتر شروع شود نتیجه درمان بهتر است. آیا محلی که در آن شکستگی ایجاد شده آلوده بوده یا خیر؟

در شکستگی های باز آلوده بودن محل موجب آلوده شدن زخم و بالا رفتن عوارض شکستگی میشود. آیا بیمار درد دارد؟ آیا بجز درد احساس ناراحتی دیگری هم دارد؟ درد چه موقع زیاد میشود و چه موقع کم میشود؟ و بسیاری اطلاعات دیگر.

گاهی همین اطلاعات به تنهایی برای تشخیص بیماری یا شکستگی کافی است.

 

بعضی ازعلائم شکستگی ها واضح هستند. مثلا یکی از معمول ترین علائمی که هر کسی را مشکوک به شکستگی میکند اینست که فرد بدنبال یک حادثه توانایی ایستادن یا راه رفتن را از دست بدهد یا اینکه بعد از اتفاقی دیگر نتواند از اندامش استفاده کند.

تغییر شکل اندام هم از دیگر علائم واضح شکستگی است. خونمردگی اندام که یکی دو روز بعد از حادثه اتفاق افتاده است هم میتواند از علائم شکستگی باشد. تمام این علائم را میتوان از تاریخچه بیمار بدست آورد.

با این حال در بسیاری اوقات تاریخچه بیمار به تنهایی کمک کننده نیست. بطور مثال علائم ذکر شده هم میتوانند به علت شکستگی و هم به علت یک کوبیدگی یا رگ به رگ شدن بوجود آیند.

نکته مهم دیگر اینکه گرچه در تاریخچه بسیاری از شکستگی ها سابقه ضربه به اندام وجود دارد، یک شکستگی استرسی یا یک شکستگی پاتولوژیک ممکن است بدون سابقه ضربه واضحی ایجاد شود و یا در مواقعی که به علت بدرفتاری، اندامی از بچه دچار شکستگی میشود سابقه ضربه ممکن است به عمد کتمان شود.

 

اولین مرحله معاینه، بررسی وضعیت کلی بیمار است. گاهی اوقات ضربه ایکه موجب شکستگی شده است چنان شدید بوده که موجب آسیب های دیگر به نقاط دیگری از بدن شده است که ممکن است اهمیت این آسیب ها از خود شکستگی بیشتر باشد.

بطور مثال بیماری که بدنبال یک تصادف شدید اتومبیل دچار شکستگی باز استخوان ران شده است ممکن است آنقدر خونریزی کند که دچار شوک شود یعنی فشار خون او آنقدر پایین بیابد که موجب مرگ او شود. در این حال وظیفه پزشک معالج ابتدا معاینه فشار خون و نبض بیمار است.

این بیمار ممکن است بدنبال ضربه شدید دچار صدمه به احشاء شکمی مثل صدمه به کبد، طحال یا روده ها شود. ممکن است دچار خونریزی یا پارگی ریه شود. ممکن است دچار خونریزی مغزی و کما شود.

در این موارد رسیدگی به آسیب های شکم، ریه و یا مغز اولویت بیشتری از رسیدگی به شکستگی دارد و معاینه پزشک در ابتدا بیشتر معطوف به معاینه شکم، ریه و مغز است.

پس از اینکه پزشک معالج مطمئن شد آسیب جدی به اعضاء حیاتی بیمار وارد نشده و جان وی در خطر نیست شروع به معاینه اندام آسیب دیده میکند.

 

 علائم شکستگی های استخوان را میتوان به دو دسته تقسیم کرد.

اول: آنهائیکه اگر دیده شوند میتوان شک کرد که شکستگی وجود دارد ولی وجود این علائم لزوما نشانه شکستگی نیست این علائم عبارتند از 

 

دوم: دسته دیگر از علائم آنهایی هستند که وجود آنها دلیل بسیار قوی بر احتمال شکستگی است. این علائم عبارتند از

 

معاینه بیمار برای بررسی آسیب های ناشی از ضربه از یک روال منطقی ثابت تبعیت میکند. مهمترین بررسی هایی که در معاینه پزشک اهمیت دارند عبارتند از :

 

با لمس اندام میتوان مقدار سفتی و تورم آنرا حس کرد. گاهی لبه تیز محل شکستگی در زیر پوست لمس میشود. حرکت دادن اندام ممکن است موجب صدا دادن محل شکستگی شود که معمولا بیشتر لمس میشود تا شنیده شود.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

فشار دادن به محل شکستگی معمولا شدت درد را افزایش میدهد. حرکت دادن مفاصل اندام ممکن است موجب بیشتر شدن شدت درد شود.

 

گاهی اوقات عروق خونی در محل شکستگی آسیب میبینند. این آسیب عروقی که میتواند در شریان یا ورید یا هر دو باشد ممکن است بر اثر همان ضربه ایکه موجب شکستگی استخوان شده است ایجاد شود.

در بعضی مکانهای اندام، عروق خونی چنان به استخوان نزدیکند که هر گونه جابجایی در استخوان ها که بدنبال شکستگی ایجاد میشود موجب آسیب عروق میشود. گاهی هم نوک تیز قطعات شکسته شده موجب آسیب عروقی میشود.  

این آسیب عروقی میتواند بصورت پاره شدن نسبی یا کامل رگ باشد. گاهی اوقت به علت فشار استخوان های جابجا شده و یا فشار هماتوم ( تجمع خون در قسمتی از بافت بدن) ناشی از شکستگی، از بیرون به رگ فشار وارد شده و رگ بسته میشود. گاهی هم به علت ضربه به رگ، در درون آن لخته ایجاد شده و رگ بسته میشود.

بندرت ممکن است بر اثر ضربه، جدار رگ خونریزی کند و این خونریزی هم میتواند مجب بسته شدن مسیر جریان خون در رگ شود. هر کدام از اتفاقات فوق میتواند موجب کاهش خونرسانی به قسمتی از اندام شود که بعد از محل شکستگی قرار گرفته است.

قسمتی از معاینه پزشک شامل معاینه وضعیت خونرسانی اندام شکسته شده است. این معاینه نه تنها باید بلافاصله بعد از شکستگی انجام شود بلکه در ۴۸ ساعت اول بعد از آن بطور مرتب تکرار میشود.

حتی اگر شکستگی درمان شده باشد مثلا گچ گرفته یا تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد هم باید وضعیت عروقی اندام بطور مرتب ارزیابی شود. علت این تکرار در آن است که وضعیت عروقی بیمار در ۴۸ ساعت اول ناپایدار است.

ممکن است وضعیت عروقی بیمار در معاینه اولیه طبیعی باشد ولی بتدریج دچار اشکال شود پس بسیار مهم است که خونرسانی اندام بیمار بطور مکرر ارزیابی شود.

درد شدید در دست یا تورم شدید در انگشتان دست بعد از گچ گیری اندام فوقانی میتواند نشانه خونرسانی نامطلوب اندام بدنبال شکستگی و یا حتی درمان باشد و باید به آن اهمیت داد.

در معاینه وضعیت عروقی اندام نکات زیر مورد توجه قرار میگیرند.

 

 

وقتی خونرسانی اندام دچار اشکال میشود اعصابی هم که در آن اندام هستند دچار کم خونی میشوند پس کارکرد آنها مختل میشود. یکی از علائم این اختلال عملکرد، کاهش حس لمسی در پوست است.

پس اگر در یک اندام آسیب مستقیم عصب بوجود نیامده باشد، کاهش حس میتواند نشانه مشکل عروقی اندام باشد. وقتی که کاهش حس به علت آسیب مستقیم به عصب باشد معمولا یک عصب اندام دچار مشکل میشود ولی در مواردی که کاهش حس به علت مشکل عروقی باشد تمام اعصاب اندام دچار مشکل میشوند.

گرچه مشکلات عروقی اندام میتواند اعصاب حرکتی را هم دچار مشکل کند ولی معاینه این اعصاب نمیتواند به کشف مشکل عروقی کمک کند.

علت اینست که معاینه یک عصب حرکتی در واقع با معاینه عضله ایست که به توسط آن عصب تحریک شده و حرکت میکند.

اگر بطور مثال مشکل عروقی در مچ دست بوجود آید گرچه اعصاب حرکتی پایینتر از مچ دست دچار مشکل میشوند ولی قسمت عمده حرکت انگشتان دست به علت عملکرد عضلاتی است که در ساعد قرار گرفته و بالاتر از محل آسیب هستند. پس حرکات انگشتان بدون تغییر باقی میمانند.

 اگر معاینات نتواند وضعیت عروقی اندام را مشخص کند از روش هایی مانند سونوگرافی داپلر و یا آنژیوگرافی برای بررسی دقیقتر عروق استفاده میشود.

 

جواب این سوالات بسیار مهم است. بطور مثال اگر شکستگی باز باشد و یا بدنبال شکستگی، اندام دچار آسیب عروقی شده باشد بیمار باید بطور اورژانس تحت عمل جراحی قرار گیرد.

گرچه مشخص شدن آسیب عصبی در اندام شکسته شده ممکن است تغییر زیادی در نحوه درمان ایجاد نکند ولی در صورت وجود باید حتما قبل از شروع درمان تشخیص داده شود نه بعد از آن وگرنه بیمار ممکن است احساس کند مشکل عصبی اندام وی به علت درمان پزشک ایجاد شده است.

 

گاهی اوقات بعد از شکستگی، بیمار همچنان میتواند با اندام آسیب دیده فعالیت هایش را انجام دهد. در این مواقع ممکن است بیمار و حتی پزشک فکر کنند شکستگی ایجاد نشده است. شکستگی های زیر جزو این دسته هستند

همین حالا مشورت کنید: در صورتیکه این مقاله بیماری یا مشکل خاصی را شرح داده است میتوانید با نویسنده آن که بیشترین اطلاعات ارتوپدی در همین زمینه را دارد مشورت کنید.

این مقاله چقدر مفید بود ؟

لطفا در زیر امتیاز بدهید

5 روز پیش

5 روز پیش

6 روز پیش

2 هفته پیش

2021-01-05

2020-10-18

 

 

ایران ارتوپد    دانشنامه آسیب ها و بیماری های استخوان و مفاصل

دکتر مهرداد منصوری     تهران. سعادت آباد. میدان سرو. ابتدای خیابان شهید بخشایش. نبش خیابان بهار یکم. ساختمان بخشایش

تلفن    231 40 221 – 021

این سایت حاوی اطلاعاتی در باره بیماری ها و درمان آنها است. این اطلاعات صرفا به منظور افزایش آگاهی و اطلاعات شما در سایت قرار داده شده است و به هیچ وجه جایگزین مراجعه مستقیم به پزشک برای تشخیص و درمان نیست. شما مجاز نیستید به هیچ طریقی از این اطلاعات برای تشخیص، درمان یا هر اقدام دیگری در مورد بیماری یا مشکل فیزیکی بدن خود یا فرد دیگری استفاده کنید.

    

52,212 بازدید

 

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

پس از صحبت با بیمار و اطرافیان او و معاینه بیمار پزشک برای تشخیص نهایی شکستگی از روش های پاراکلینیکی استفاده میکند که مهمترین آنها تصویربرداری است.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

مهمترین روش تصویر برداری از یک استخوان شکسته شده استفاده از رادیوگرافی یا عکس برداری ساده است. وقتی شک به وجود شکستگی وجود دارد باید از اندام رادیوگرافی به عمل آید.

گرچه در بسیاری از اوقات ممکن است شکستگی وجود نداشته باشد و نتیجه رادیوگرافی منفی باشد ولی تشخیص ندادن یک شکستگی بخاطر انجام ندادن رادیوگرافی آنقدر تبعات زیادی دارد که ترجیح داده میشود این کار انجام شود حتی اگر به ظاهر آنرا زیادی انجام میدهیم.

 

فهرست مطالب .

روش متداول برای عکس برداری از اندام آسیب دیده گرفتن دو عکس است. یک بار اشعه ایکس از روبرو به اندام تابانده شده و تصویر آن بر روی فیلم ثبت میشود و بار دیگر اشعه از کنار به اندام تابانده میشود.

تصویر یا فیلم اول را فیلم رخ یا قدامی- خلفی antero- posterior مینامند و به تصویر دوم، تصویر یا فیلم نیمرخ یا لترال Lateral میگویند.

تهیه یک فیلم خوب هنر تکنیسین رادیولوژی است. مقدار یا دوز اشعه ایکس تابیده شده به اندام باید به اندازه مناسبی تنظیم شود. هم زیاد و هم کم بودن آن موجب میشود فیلم ناواضح باشد.

فیلم باید طوری گرفته شود که تمام طول استخوان مشکوک به شکستگی در آن دیده شود. بهترین حالت اینست که مفصل بالا و مفصل پایین استخوان مشکوک به شکستگی هم در فیلم رادیولوژی دیده شوند.

بیمار در حین عکس برداری باید اندامش را کاملا بیحرکت نگه دارد تا تصویر واضحی از آن تهیه شود. همچنین باید تمام اشیاء فلزی مانند انگشتر یا ساعت از اندام دور شود تا تصویر آنها بر روی تصویر استخوان نیفتد.

 

گاهی اوقات برای بررسی بیشتر استخوان، نیاز به انجام تصاویر رادیولوژی از اندام در زوایای دیگر وجود دارد که معمول ترین آنها عکس برداری با زاویه مایل از اندام است.

بطور مثال برای دیدن بهتر استخوان اسکافویید یا سر استخوان رادیوس ( زند زبرین) از تصاویر مایل استفاده میشود. البته امروزه با در دسترس بودن سی تی اسکن که تصاویر بسیار دقیق تری از شکستگی بدست میدهد از تصاویر مایل کمتر استفاده میشود.

گاهی اوقات ممکن است جابجایی قطعات شکسته شده آنقدر کم باشد که در رادیوگرافی یده نشود. در این موارد اگر دو هفته بعد از آسیب، رادیوگرافی مجدد تهیه شود ممکن اس خط شکستگی دیده شود. این وضعیت بخصوص در شکستگی های استخوان اسکافویید دیده میشود.

گاهی اوقات تشخیص شکستگی بسیار مشکل میشود. بطور مثال در تصویر رادیولوژی ناحیه آرنج بچه ها خطوط بسیاری دیده میشوند که شبیه خط شکستگی بوده و ممکن است با آن اشتباه شوند.

در این موارد ممکن است پزشک معالج از هر دو آرنج رادیوگرافی تهیه کرده و با مقایسه آنها به خطوط طبیعی و غیر طبیعی پی ببرد.

نکته بسیار مهم اینست که تهیه یک رادیوگرافی بد بسیار بدتر از نداشتن رادیوگرافی است. یک رادیوگرافی بد نه تنها ممکن است شکستگی را نشان ندهد بلکه یک احساس اطمینان کاذب را در پزشک و بیمار بوجود میاورد که همه چیز خوب است و مشکلی وجود ندارد.

 

وقتی در یک تصویر رادیولوژی شکستگی استخوان دیده میشود تازه اول کار است. پزشک فیلم را با دقت بسیار بررسی میکند تا متوجه شود که

 

 

در اغلب بیماران حادثه دیده بجز رادیوگرافی ساده نیاز به استفاده از دیگر روش های تصویر برداری وجود ندارد ولی در موارد خاصی برای بدست آوردن اطلاعات تکمیلی نیاز به استفاده از این روش ها وجود دارد که عبارتند از

 

در اسکن رادیوایزوتوپ ابتدا یک ماده رادیواکتیو که معمولا تکنیسیم دیفسفونات ۹۹ است به بیمار تزریق میشود. در صورت وجود شکستگی، این ماده در ناحیه شکسته شده بیش از دیگر نواحی جذب میشود. سپس با استفاده از دوربین های بخصوصی از بیمار تصویربرداری شده و اشعه گامای ساطع شده از ماده رادیواکتیو بر روی فیلم ثبت میشود.

نواحی با جذب بیشتر، اشعه بیشتری از خود ساطع کرده و بر روی فیلم مشخص میشوند. از این روش بیشتر در مواردی که وجود شکستگی مورد شک است استفاده میشود مانند احتمال وجود شکستگی اسکافوئید و یا شکستگی استرسی.

در موارد شک به شکستگی های بدون جابجایی، شکستگی های ستون مهره، شکستگی های متعدد در اندام ها استفاده از اسکن رادیوایزوتوپ ممکن است بسیار کمک کننده باشد.

از این روش بیشتر برای بررسی شکل شکستگی ها بخصوص در مناطقی که استخوان شکل سه بعدی پیچیده ای دارد استفاده میشود مانند ستون مهره و استخوان لگن. گاهی اوقات ممکن است شکستگی در رادیوگرافی ساده دیده نشود ولی سی تی اسکن بتواند آنرا مشخص کند.

 شکستگی استخوان ساکروم که در این سی تی اسکن دیده میشود ممکن است در رادیوگرافی ساده قابل مشاهده نباشد

 

در مواردی که پزشک معالج به وجود آسیب های شدید عروقی شک کند استفاده از آنژیوگرافی میتواند به تشخیص قطعی این آسیب ها کمک فراوانی بکند.

در این روش تصویر برداری ماده شیمیایی خاصی در خون بیمار تزریق شده و سپس از محل مورد نظر عکس برداری میشود. ماده مذکور موجب دیده شدن خون و در نتیجه دیده شدن رگ خونی در تصویر رادیولوژی میشود.

 

 

همین حالا مشورت کنید: در صورتیکه این مقاله بیماری یا مشکل خاصی را شرح داده است میتوانید با نویسنده آن که بیشترین اطلاعات ارتوپدی در همین زمینه را دارد مشورت کنید.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

این مقاله چقدر مفید بود ؟

لطفا در زیر امتیاز بدهید

5 روز پیش

5 روز پیش

6 روز پیش

2 هفته پیش

2021-01-05

2020-10-18

 

 

ایران ارتوپد    دانشنامه آسیب ها و بیماری های استخوان و مفاصل

دکتر مهرداد منصوری     تهران. سعادت آباد. میدان سرو. ابتدای خیابان شهید بخشایش. نبش خیابان بهار یکم. ساختمان بخشایش

تلفن    231 40 221 – 021

این سایت حاوی اطلاعاتی در باره بیماری ها و درمان آنها است. این اطلاعات صرفا به منظور افزایش آگاهی و اطلاعات شما در سایت قرار داده شده است و به هیچ وجه جایگزین مراجعه مستقیم به پزشک برای تشخیص و درمان نیست. شما مجاز نیستید به هیچ طریقی از این اطلاعات برای تشخیص، درمان یا هر اقدام دیگری در مورد بیماری یا مشکل فیزیکی بدن خود یا فرد دیگری استفاده کنید.

ممکن است حرف های مختلفی درباره تفاوت ترک برداشتگی و شکستگی استخوان شنیده باشید. این اصطلاحات در واقع به جای هم استفاده می شوند و هر دو به استخوانی اشاره دارند که اغلب با وارد شدن فشار اضافی خرد شده است.

پزشکان بیشتر از اصطلاح ترک برداشتن استفاده می‌کنند. اما در بیش‌تر مواقع هر دو اصطلاح به یک مفهوم اشاره دارند. شکستگی ها معمولاً کشنده نیستند اما نیاز به درمان فوری دارند.

صدمات استخوانی شایع هستند. در ایالات متحده سالانه بیش از ۱ میلیون نفر در سال دچار شکستگی استخوان می‌شوند. شکستگی زمانی رخ می‌دهد که استخوان به چیزی قوی‌تر از خودش برخورد می کند. این امر باعث می شود تا بشکند. تصادفات رانندگی، آسیب های حین ورزش و افتادن، دلایل رایج شکستگی استخوان هستند.

سایش مکرر استخوان مانند دویدن نیز می تواند باعث شکستگی های کوچک شود. به این نوع شکستگی ناشی از استرس یا موبرداشتگی نیز گفته می‌شود.

گاهی شکستگی ناشی از عفونت یا سرطانی است که استخوان را ضعیف می کند. استخوان های ضعیف شده در افراد مسن که به آن پوکی استخوان گفته می شود نیز عامل شکستگی های مکرر است.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

شکستگی ها می توانند جزئی یا شدید باشند و این بستگی به نوع ضربه و اینکه آیا آسیب دیگری به بدن وارد شده است یا خیر دارد. برخی از انواع دیگر آسیب‌هایی که ممکن است رخ دهد شامل موارد زیر است:

علامت اصلی شکستگی استخوان، درد است. بیشتر شکستگی‌ها درد شدیدی دارند، به خصوص اگر سعی کنید استخوان آسیب دیده را حرکت دهید یا وزن خود را روی آن بیندازید.

سایر علائم در محل آسیب عبارتند از:

اگر به داشتن شکستگی مشکوک هستید، باید به اورژانس مراجعه کنید. اگر هم آسیب‌های متعددی داشته ‌ایدیا قادر به راه رفتن نیستید، بهتر است آمبولانس خبر کنید. زیرا ممکن است که لازم باشد تا حرکت نکنید.

پزشک شما را معاینه می کند و محل آسیب دیده را از نظر حرکت و صدمه به رگ های خونی یا مفاصل بررسی می نماید. بیشتر شکستگی ها با استفاده از تصویربرداری با اشعه X از استخوان آسیب دیده تشخیص داده می شوند.

بعضی اوقات ممکن است آزمایش های دیگری علاوه بر اشعه X برای تعیین میزان شکستگی و آسیب های مرتبط با آن نیز لازم باشد. تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اسکن استخوان در صورت کوچک بودن شکستگی می تواند جزئیات بیشتری را نشان دهد. MRI همچنین می تواند ناحیه بافت نرم اطراف استخوان و آسیب دیدگی به عضلات اطراف یا تاندون ها را نیز مشخص کند.

از سی تی اسکن می توان برای تهیه یک تصویر سه بعدی در قسمت های افقی یا عمودی منطقه آسیب دیده استفاده کرد. این کار جزئیات بیشتری از شکستگی را در اختیار متخصص قرار می‌دهد.

پزشک همچنین ممکن است نوعی رنگ به شریان ها تزریق کرده و سپس اسکن کند. رنگ می تواند تشخیص آسیب وارده به رگ های خونی را برای پزشک آسانتر نماید. در نهایت اگر احتمال آسیب عصبی وجود داشته باشد، می توان از مطالعات هدایت عصبی برای بررسی هر گونه اعصاب آسیب دیده استفاده کرد.

پزشک همچنین در مورد چگونگی وقوع آسیب، زمان شروع درد و اینکه آیا درد شدیدتر شده است یا خیر سوالاتی را خواهد پرسید. این به پزشک کمک می کند تا در مورد بررسی عوارض دیگر مانند اختلال در جریان خون تصمیم بگیرد.

درمان شکستگی بستگی به نوع آسیب، محل آسیب دیدگی و شدت آن دارد. استخوان ها با تولید بافت استخوانی جدید برای ترمیم شکستگی آماده می‌شوند. بافت استخوانی جدید در لبه های شکستگی شکل می گیرد تا قطعات شکسته شده را به هم گره بزند. استخوان جدید در ابتدا نرم است و بنابراین نیاز به حفاظت دارد.

معمولاً محل شکستگی برای محافظت از بافت استخوان جدید بی حرکت می شود. پزشک با استفاده از گزینه هایی که شامل موارد زیر است استخوان را بی حرکت می کند:

این دستگاه ها می توانند به تراز کردن استخوان در حین بهبودی کمک کنند. برای استخوان های کوچک مانند انگشتان، شکستگی می تواند با بستن آن با یک بند نرم یا اسپلینت، بی حرکت شود.

استخوان آسیب دیده ممکن است قبل از بی حرکت شدن با گچ یا اسپلینت، در موقعیت طبیعی خود قرار گیرد. این قرار دادن در موقعیت طبیعی ممکن است بدون عمل جراحی صورت گیرد که به آن جا انداختن بسته می گویند. این اغلب به بی حس کننده موضعی و مسکن نیاز دارد.

گاهی اوقات برای قرار دادن استخوان شکسته در موقعیت درست خود، به جراحی نیاز است. جراح همچنین ممکن است نیاز به قرار دادن موارد زیر در استخوان برای کمک به جا انداختن استخوان با جراحی داشته باشد:

انجام این روش ممکن است به بیهوشی یا داروهای ضد درد داشته باشد.

شکستگی های استخوان لگن تقریباً همیشه برای بهبود سریعتر و بهتر به عمل جراحی نیاز دارند. شکستگی‌های برخی از اندام ها ممکن است نیاز به کشش ملایم عضلات و تاندون ها در اطراف استخوان شکسته به منظور جا اندازی استخوان داشته باشند. کشش را می توان با سیستم وزنه و قرقره هایی که روی یک قاب فلزی روی تخت نصب می شوند ایجاد کرد.

به طور متوسط شکستگی ها در شش تا هشت هفته بهبود می یابد. البته کودکان معمولاً سریعتر از بزرگسالان بهبود می یابند. زمان بهبودی بستگی به محل و شدت شکستگی دارد. سن و سلامت عمومی بدن نیز بر زمان بهبودی تأثیر خواهد گذاشت. برای مراقبت از شکستگی و به منظور بهبودی کامل آن باید به توصیه های پزشک خود عمل کنید.

درد قبل از بهبودی کامل شکستگی متوقف می شود، اما تا زمان بهبودی کامل، محافظت از منطقه آسیب دیده اهمیت دارد. در برخی مواقع ممکن است برنامه فیزیوتراپی و تمرین هایی برای تقویت قدرت عضلات و انعطاف پذیری مفصل در ناحیه آسیب دیده طراحی شده‌اند، نیاز باشد.

بیشتر شکستگی ها بدون عارضه بهبود می یابد. شکستگی لزوماً احتمال ایجاد شکستگی مجدد در همان منطقه در آینده را کم یا زیاد نمی کند.

سالم نگه داشتن استخوان‌ها در هر سنی مهم است. این به معنای دریافت کلسیم کافی در رژیم غذایی و انجام تمرینات با وزنه برای تقویت استخوان‌ها است. زیرا استخوان های ضعیف راحت تر می شکنند.

بعد از ۴۰ سالگی همه افراد شروع به از دست دادن توده استخوانی می کنند. ساختار ژنتیکی توده استخوانی را تعیین می کند، اما رژیم غذایی و ورزش تأثیر زیادی در سالم نگه داشتن استخوان ها با افزایش سن دارند.

آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا به زنان و مردان بالای ۴۰ سال توصیه می کند:

در رژیم غذایی خود داشته باشند.

اگر زن هستید و یائسه شده‌اید، باید کلسیم دریافتی خود را به ۱۲۰۰ میلی گرم در روز افزایش دهید. این امر به این دلیل است که تغییرات هورمونی باعث کاهش استحکام استخوان می شود که می تواند منجر به پوکی استخوان و افزایش خطر شکستگی شود.

در هر سنی تمرینات روزانه با تحمل وزن، مانند پیاده روی، برای سلامت استخوان ها ضروری است. بنابراین بهتر است در مورد برنامه ورزشی مناسب خود با پزشکتان مشورت کنید.

همچنین مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از افتادن و کاهش خطر شکستگی استخوان انجام دهید:


شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد تفاوت ترک برداشتگی و شکستگی استخوان می‌توانید از راهنمایی‌های پزشکان ارتوپدی استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین پزشکان متخصص ارتوپد تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Healthline

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

فرض کنید همسر شما برای تعویض لامپ روشنایی سقف به بالای نردبان رفته آن را نصب کرده است اما وقتی قصد پایین آمدن از نردبان را دارد ناگهان یکی از پله‌های نردبان شکسته و او به پایین سقوط می‌کند. دست او بسیار درد می‌کند و شما را نگران کرده است.

دستش را بررسی می‌کنید و مشکوک به شکستگی می‌شوید. ولی نمی‌دانید چه علائم و نشانه‌هایی شک شما را به یقین تبدیل می‌کند. در این زمان چه می‌کنید؟

معمولا تشخیص شکستگی توسط افراد غیرمتخصص کار آسانی نیست، اما زمانی که مشکوک هستید فرض را بر شکستگی بگذارید.

شکستگی یا ترک‌خوردگی بر اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود. شکستگی به 2 نوع باز و بسته تقسیم می‌شود؛ در شکستگی باز، پوست روی قسمت شکسته بر اثر بیرون زدن استخوان یا بر اثر ضربه مستقیم هنگام شکستگی، بریده یا پاره می‌شود، اما در شکستگی بسته پوست پاره نشده و هیچ زخمی در محل شکستگی دیده نمی‌شود. معمولا در شکستگی‌های باز، به دلیل وجود زخم خونریزی دهنده احتمال عفونت بسیار زیاد و در مقایسه با شکستگی‌های بسته خطرناک‌ترند. در حقیقت مشکل واقعی خود شکستگی نیست بلکه خطری است که استخوان شکسته برای اعضای حیاتی کنار خود دارد.

به دنبال چه باید بود؟

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

1 ـ تورم:

2 ـ تغییر شکل:

3 ـ لمس دردناک:

4 ـ ناکار شدن عضو آسیب‌دیده:

5 ـ احساس ساییده شدن دو سر شکسته استخوان:

6 ـ لمس فاصله بین دو سر استخوان شکسته:

7 ـ‌ تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده:

در پی انتشار گزارش روزنامه جام‌جم در چهارم دی ۹۹ با عنوان «یک فیس‌لیفت جدید» که به بررسی آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران‌خودرو (خودروی تارا) می‌پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به به برخی ویژگی‌های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ (K۱۲۵) که قرار است به‌زودی رونمایی شود با پژو ۲۰۰۸ را رد کرد.

دیروز واکسن کرونای تولید کشور به اولین داوطلبان تزریق شد. باید بدانیم کشورهای اندکی در جهان وجود دارند که به دانش تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند.

استخوان‌ها سخت و محکم هستند، اما با این حال آن‌ها هم گاهی می‌شکنند. مانند یک مداد، استخوان‌ها تحت فشار، خم می‌شوند، اگر فشار را بالاتر ببریم یا ناگهانی وارد کنیم، می‌شکنند؛ به طور مثال اگر در حین بازی زمین بخورید، یا از میله‌های بارفیکس پایین بیفتید، ممکن است استخوان‌هایتان بشکند.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

فرض کنید همسر شما برای تعویض لامپ سقف، بالای نردبان رفته است، اما وقتی قصد پایین آمدن از نردبان را دارد، ناگهان یکی از پله‌های نردبان می‌شکند و او به پایین سقوط می‌کند. دست او بسیار درد می‌کند و شما را نگران کرده است.

دستش را بررسی می‌کنید و مشکوک به شکستگی می‌شوید. ولی نمی‌دانید چه علائم و نشانه‌هایی شک شما را به یقین تبدیل می‌کند. در این زمان چه می‌کنید؟

معمولا تشخیص شکستگی توسط افراد غیرمتخصص کار آسانی نیست، اما زمانی که مشکوک هستید فرض را بر شکستگی بگذارید.

شکستگی یا ترک‌خوردگی، در اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود. شکستگی به دو نوع باز و بسته تقسیم می‌شود. در شکستگی باز، پوست روی قسمت شکسته بر اثر بیرون زدن استخوان یا بر اثر ضربه مستقیم هنگام شکستگی، بریده یا پاره می‌شود، اما در شکستگی بسته پوست پاره نشده و هیچ زخمی در محل شکستگی دیده نمی‌شود.

معمولا در شکستگی‌های باز، به دلیل وجود زخم خونریزی دهنده، احتمال عفونت بسیار زیاد است و در مقایسه با شکستگی‌های بسته خطرناک‌ترند.

نشانه‌های شکستگی استخوان

1 ـ تورم: این علامت بلافاصله بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد. معمولا در شکستگی‌ها، لبه‌های تیز استخوان شکسته باعث پاره یا بریده شدن قسمتی از بافت و برخی عروق کنار محل آسیب دیده شده و منجر به خونریزی و التهاب ناحیه می‌شود.

2 ـ تغییر شکل: معمولا بر اثر بروز شکستگی ممکن است تغییر شکل، کوتاه‌شدگی یا زاویه‌دار شدن استخوان در محل آسیب دیده رویت شود. البته در ترک‌خوردگی یا مو برداشتن، بد شکلی قابل رویت نیست. برای بررسی تغییر شکل، عضو آسیب‌دیده را با عضو سالم طرف دیگر مقایسه کنید.

3 ـ لمس دردناک: یکی از علائم قابل اعتماد شکستگی، لمس دردناک است. معمولا حساسیت به درد تنها در محل آسیب‌دیده وجود دارد و غالبا مصدوم می‌تواند نقطه درد را با انگشت نشان دهد. برای پیدا کردن محل شکستگی، پوشش عضو را کنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس کنید. نقطه‌ای که به لمس حساس بود و درد گرفت می‌تواند محل شکستگی باشد.

4 ـ ناکار شدن عضو آسیب‌دیده: اگر عضو شکسته باشد، با حرکت دادن دردناک می‌شود. در این زمان مصدوم به دلیل درد زیاد از به کارگیری عضو، امتناع ورزیده و عضو در حرکت ناتوان می‌شود. البته توجه داشته باشید، احتمال دارد مصدوم با تحمل درد، عضو را تکان دهد.

5 ـ احساس ساییده شدن دو سر شکسته‌ی استخوان: گاهی مصدوم هنگام بروز شکستگی، صدای شکسته شدن استخوان یا در زمان حرکت عضو، صدای ساییده شدن دو سر استخوان را احساس می‌کند. این علامت، نشانه حتمی شکستگی است.

6 ـ لمس فاصله بین دو سر استخوان شکسته: در صورت لمس این فاصله، شکستگی حتمی است.

7- تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده: معمولا آخرین و دیررس‌ترین علامتی که نشان‌دهنده شکستگی است، رنگ پریدگی یا کبودی در محل شکستگی است که معمولا یک ساعت بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد.

انواع شکستگی استخوان

انواع شکستگی استخوان از یک ترک برداشتن تا تکه تکه شدن است:

– شکستگی کامل : به شکستگی می‌گویند که استخوان دو تکه شود.

– شکستگی ساده : به شکستگی می‌گویند که استخوان از یک سمت ترک بردارد.

– شکستگی تک : به شکستگی می‌گویند که استخوان در یک جا بشکند.

– شکستگی مرکب : به شکستگی می‌گویند که استخوان قطعه قطعه شده یا خرد شود.

– خمیدگی استخوان : اغلب در بچه‌ها پیش می‌آید و استخوان دچار خمیدگی می‌شود، ولی نمی‌شکند.

– شکستگی باز : در این حالت استخوان شکسته از پوست بیرون می‌زند.

– شکستگی بسته : در این حالت استخوان شکسته از پوست بیرون نمی‌زند.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

وقتی استخوان می‌شکند چه باید کنیم؟

اگر کسی دیگر دچار شکستگی شود، مهم‌ترین کارهایی که باید برای او انجام دهید، از این قرار است :

– آرامش خود را حفظ کنید.

– مطمئن شوید که فرد آسیب دیده در وضعیت راحتی قرار بگیرد.

– بزرگ‌تر ها را با خبر کنید.

– اگر کسی نبود با شماره 115 ، اورژانس را باخبر کنید.

– بدترین کار برای شکستگی، حرکت دادن فرد آسیب دیده است. این کار ممکن است شدت جراحت را بیشتر کند. هنگامی که شکستگی در ناحیه بازو یا پا باشد، در این صورت باید قبل از حرکت، با بالش یا حوله، عضو آسیب دیده را طوری بست که در هنگام حرکت زیاد تکان نخورد.

پزشک برای بهبود شکستگی استخوان چه می‌کند؟

پزشک اول باید بفهمد که شکستگی از چه نوع است. به همین منظور اول از استخوان عکس می‌گیرد. وقتی وضعیت روشن شد، پزشک استخوان‌های شکسته را در جاهای خود، درست مرتب می‌کند. اگر شکستگی از نوع مرکب باشد و یا استخوان چند تکه شده باشد، پزشک برای کنار هم قرار دادن تکه‌ها از پین استفاده می‌کند. البته در این لحظه بیمار را بیهوش می‌کند. وقتی شکستگی بهبود یافت، پزشک پین‌ها را بر می‌دارد.

مرحله بعد از شکسته بندی ، بستن صحیح عضو است، یعنی عضو مصدوم را گچ می‌گیرند.

بسته به سن فرد و نوع شکستگی، گچ گرفتن می‌تواند یک تا دو ماه طول بکشد. وقتی استخوان شکسته، ترمیم شد، گچ را به کمک اره می‌برند و عضو را خارج می‌کنند.

بعد از باز کردن گچ، محل گچ گرفتگی ممکن است رنگ پریده یا خشک یا پوسته پوسته به نظر آید. موها سیاه‌تر و عضو به نظر کوچکتر آید، زیرا در این مدت به خاطر استراحت عضو، ماهیچه‌ها کمی ضعیف و لاغر می‌شوند. ولی نباید نگران شد، همه این‌ها موقتی است.

بچه‌ها خیلی سریع‌تر سلامتی خود را به دست می‌آورند. پزشک گاهی بعضی ورزش‌ها را توصیه می‌کند که باعث تقویت بیشتر عضو آسیب دیده می‌شود. نکات ایمنی را پزشک حتما به بیمار گوشزد می‌کند.

سخن آخر

در انتها باید گفت که به کمک ورزش و تغذیه‌ی کامل می‌توانیم استخوان‌های سالم و قوی داشته باشیم، طوری که در برابر ضربه‌ها و تصادفات مقاومت بیشتری داشته باشند و به راحتی نشکنند.

ورزش‌هایی مانند پریدن، دویدن و استفاده از مواد غذایی کلسیم دار (مثل لبنیات و شیر . . . ) بیشترین تاثیر را در استحکام استخوان‌ها می‌توانند داشته باشند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

مجله پزشکی مادر

جام جم آنلاین

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

شکستگی بینی را چگونه تشخيص بدهيم | شکستگی بینی، اغلب در استخوان یا غضروف بالای پل و گاهی در سپتوم نیز رخ می دهد. لازم به ذکر است سپتوم ساختاری است که سوراخ بینی را تقسیم میکند. از آنجا که  بینی در مرکز صورت قرار دارد اگر ضربه ای به صورت وارد شود آسیب پذیرتر است. گاهی ممکن است  بینی اشخاص در اثر سوانحی چون تصادفات رانندگی، سقوط از ارتفاع، برخورد شدید با اجسام و سطوح سخت، ورزش های تماسی و پر برخورد و یا حتی نزاع و دعوا، که ازشایع ترین دلایل شکستگی بینی است آسیب دیده یا بشکند. لازم به ذکر است تشخیص شکستگی بینی صرفا با مشاهده ظاهری توسط افراد امکان پذیر نیست و این تشخیص بهتر است توسط پزشک و بعد از انجام معاینات، صورت پذیرد.

شکستگی بینی برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد برخی از فعالیت ها و عواملی که می توانند خطرشکستگی بینی را افزایش دهند. عبارتند از:

فارغ از آسیب های ناشی از مشارکت افراد در ورزش ها و فعالیت های بدنی، کودکان و سالمندان دو گروهی هستند که بیشتر از سایر افراد در معرض خطر شکستگی هستند. سلامت استخوان یکی از نگرانی های اصلی در هر دو گروه است و افتادن نیز در بین آنها شایع است. کودکان نوپا و خردسالان در معرض خطر بیشتری برای شکستگی بینی قرار دارند، زیرا توده استخوانی بینی انها هنوزکامل شکل نگرفته است.

در صورت شکستگی بینی  و بروز هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

پزشک معمولاً با انجام معاینه می تواند شکستگی بینی را تشخیص دهد. اگر شخصی در هنگام معاینه دچار درد یا ناراحتی شود، پزشک می تواند از داروی بی حسی برای بی حس کردن ناحیه آسیب دیده استفاده کند. ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که پس از کاهش تورم بعد از دو یا سه روز دوباره برای معاینه به دکتر مراجعه کند.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم

شکستگی بینی به طور معمول در طی چند روز بهبود می یابد اما ممکن است یک هفته یا بیشتر نیز طول بکشد تا درد و تورم به طور کامل از بین برود. اگر به نظر برسد آسیب بینی بیمار شدید است و یا همراه با سایر آسیب های صورت باشد، پزشک ممکن است دستور انجام اسکن، اشعه ایکس یا سی تی اسکن را دهد. آنها می توانند به تعیین میزان آسیب بینی و صورت کمک کنند.

ممکن است در صورت وجود شکستگی های جزئی درمان پزشکی ضروری نباشد. با این حال، ارزیابی توسط پزشک همیشه مورد نیاز است تا بتوان تشخیص داد که چه درمانی مناسب نقاط آسیب دیده است. او براساس میزان جراحات وارد شده به بینی، بهترین شیوه  درمان را انتخاب می نماید.

در مشکل شکستگی بینی، دو گروه نیازمند عمل جراحی جهت درمان می باشند. دسته اول افرادی هستند که دچار صدمات متوسط تا شدید بینی شده اند و دسته دوم افرادی هستند که بعد از گذشت دو هفته از آسیب، هنوز درمان نشده اند. در این دو حالت پزشک ممکن است گزینه جراحی را انتخاب نماید. هدف ازجراحی برگرداندن استخوان بینی به جای درست خود و در صورت لزوم، تغییرداد شکل بینی به فرم صحیح آن است.

در چنین مواقعی می توان عمل سپتورینوپلاستی را انجام داد، که هم عملی جراحی جهت ترمیم بینی و همچنین یک عمل جراحی زیبایی بینی است. جراحی زیبایی بینی و سپتوپلاستی معمولاً 3 الی 10 روز بعد از آسیب دیدگی و قبل از کاهش تورم انجام نمی شود. جراحی زمانی انجام می شود که 14 روز از آسیب دیدگی  بینی گذشته باشد. درد و ناراحتی ناشی از جراحی باید طی 72 ساعت بعد از عمل، شروع به کاهش کند. در بسیاری موارد، بیمار می تواند روز عمل به خانه برود. اما ممکن است به دلیل تورم و کبودی مجبور شود حدود یک هفته در خانه بماند.

چنانچه پزشک تشخیص دهد که نیازی به جراحی وجود ندارد و بیش از 2 هفته از زمان آسیب دیدگی نگذشته باشد می توان درمان را انجام داد. طی این عمل جراحی ساده، پزشک در مطب استخوان‌های شکسته شده و آسیب دیده را به محل اصلی خود بازمی‌گرداند. اگر بیش از این زمان گذشته باشد، جراحت خود به خود بهبود می یابد که ممکن است منجر به بد جوش خوردن بینی گردد و پزشک جراحی رابه جای ترمیم بینی توصیه کند.

پزشک معمولا از مقداری مواد بی حسی برای بی حس کردن ناحیه آسیب دیده استفاده کرده و استخوان بینی را در جای صحیح آن قرار می دهد. ممکن است برای تنظیم استخوانهای شکسته و غضروف آسیب دیده از یک اسپکولوم و سایر ابزارهای پزشکی استفاده کند. پزشک چیزی مانند آتل در داخل بینی بیمارخواهد گذاشت و بیرون آن را پانسمان می کند. این کار باعث می شود که بینی در جای خود قرار بگیرد. تعدادی آنتی بیوتیک هم برای جلوگیری از عفونت تجویز خواهد شد.

هنگام بهبودی بینی شکسته، توصیه می شود از فعالیت هایی که می تواند به آن آسیب بیشتری برساند، مانند بازی و ورزشی های تماسی خودداری کنید.

شکستگی بینی یک صدمه شایع است که می تواند ناشی از هرگونه ضربه و وارد شدن نیرویی ناگهانی به صورت باشد. شکستگی بینی الزاما همیشه دردناک و ناراحت کننده نیست. بلکه گاهی فرد می تواند با مراقبت ساده در خانه، مانند گذاشتن یخ روی محل آسیب دیده درد را تسکین ببخشد. اگر علائم شدید باشد و بعد از چند روز بهبود نیابد باید جهت معاینه به پزشک مراجعه شود. در صورتی که بینی شکسته منجر به مشکلات تنفسی یا خونریزی شدید شود یا علائم آسیب دیدگی سر وجود داشته باشد، باید فورا به پزشک مراجعه شود.

جراحی  گزینه ای است برای افرادی که پس از استراحت از ظاهر بینی خود راضی نیستند یا برای افرادی که بعد از بهبودی، همچنان دچار مشکلات تنفسی هستند.

سلامت نیوز: یک متخصص ارتوپدی به بیان علائم شکستگی استخوان پرداخت و گفت: به افراد توصیه می شود به هنگام مواجهه با فرد مصدوم عضو آسیب دیده را حرکت ندهند و در هنگام انتقال به بیمارستان از آتل و یا مقوا جهت حفظ و بی‌حرکت ماندن عضو شکسته استفاده کنند.

دکتر حسین فراهینی در گفت‌و‌گو با آنا درباره علائم شکستگی استخوان گفت: تورم، حساسیت موضعی، گرمی، قرمزی پوست در محل شکستگی، شنیدن صدا در هنگام تماس دو استخوان شکسته به یکدیگر، ناتوانی در حرکت و … از مهم‌ترین علائم شکستگی استخوان هستند.

وی افزود: در برخی شکستگی‌ها دو سر استخوان شکسته باعث پاره شدن قسمتی از بافت و عروق نواحی آسیب دیده و در نتیجه بروز خونریزی و التهاب می‌شود.این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه فرد مصدوم قادر به حرکت دادن عضو آسیب دیده نیست گفت: زمانی که استخوان دچار شکستگی می‌شود فرد قادر به حرکت دادن عضو آسیب دیده نیست به گونه‌ای که هرگونه حرکتی موجب درد شدید می‌شود. بنابراین به اطرافیان توصیه می‌شود هنگام مواجهه با فرد مصدوم سعی داشته باشند عضو آسیب دیده را حرکت ندهند و در هنگام انتقال به بیمارستان از آتل و یا مقوا جهت حفظ و بی‌حرکت ماندن عضو شکسته استفاده کنند.

فراهینی در ادامه یادآور شد: به افراد توصیه می‌شود به شدت از دستکاری استخوان شکسته و مراجعه به افراد غیرمتخصص جهت جااندازی استخوان خودداری کنند زیرا این مساله علاوه براینکه ممکن است منجر به عمیق‌تر شدن شکستگی شود می‌تواند به علت وارد شدن فشار در محل آسیب دیده موجب افزایش فشار خون و آسیب‌های عروقی و عصبی شود.

چگونه شکستگی را تشخیص دهیم
چگونه شکستگی را تشخیص دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *