کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

 
helpkade
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

دانش آموختگان کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت به مطالعه مجموعه عوامل موثر بر سلامت می پردازند و به ارتقای سلامت بیماران و بهبود کیفیت زندگی آن ها کمک می نمایند.

 

کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت با بهره گیری از علوم پزشکی، روانشناسی، علوم رفتاری و جامعه شناسی و بر اساس یک مدل زیستی-روانی-اجتماعی، به مطالعه مجموعه عوامل تاثیر گذار بر سلامت می پردازد. متخصصین این دوره به بازگشت سلامت به بیماران، ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی کمک می نمایند.

دانش آموختگان این رشته، به عنوان عضو تیم درمان به پزشک معالج بیمار مشاوره داده و با مشارکت در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی خدمات خود را به جامعه ارائه خواهند نمود.

در این رشته، سلامت به معنی فقدان بیماری نیست و به حالات و شرایط مطلوب در ابعاد مختلف فیزیکی، روانی و رضایتمندی اجتماعی اشاره دارد. این تعریف بر اساس مقدمه اساسنامه سازمان بهداشت جهانی می باشد. هدف این رشته تربیت نیروی انسانی متخصصی است که به عنوان عضو تیم درمانی، به بهبود بیماری ها و ارتقای کیفیت زندگی بیماران کمک نمایند.

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

اهداف دوره کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت عبارتند از:

 

بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت در واحدها و مراکز زیر می باشد:

 

دانش آموختگان کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت باید قادر باشند:

 

فارغ التحصیلان این دوره در نقش های خدماتی و آموزشی- پژوهشی- مشاوره ای در جامعه ایفای نقش خواهند نمود.

وظایف حرفه ای دانش آموختگان به ترتیب هر نقش:

در نقش خدماتی:

در نقش آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای:

 

دارندگان مدرک کارشناسی ارشد رشته روانشناسی در کلیه گرایشها میتوانند در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت شرکت کنند.

 

مواد و ضرایب آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت مطابق جدول زیر است:

 

ضریب

نام درس

3

(روانشناسی بالینی (شامل روانشناسی بالینی، نابهنجاری، آسیب شناسی، ارزیابی روانشناختی

1.5

نظریه های شخصیت و روان درمانی

1.5

روانشناسی عمومی و رشد

1.5

کلیات روانپزشکی و روانشناسی فیزیولوژیک

1

اصول خدمات بهداشتی و بهداشت روان

1.5

آمار و روش تحقیق

2

زبان عمومی

 

تعداد کل واحدهای دوره کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت 31 واحد به شرح زیر می باشد.

 

تعداد واحدها

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

نام درس

27

دروس اختصاصی

4

پایان نامه

31

جمع واحدها

 

دانشجو موظف است به عنوان درس کمبود یا جبرانی درس سیستم های اطلاع رسانی پزشکی را به تعداد 1 واحد بگذراند.

دروس اختصاصی کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت مطابق جدول زیر است:

 

تعداد واحدها

نام درس

3

آمار روش تحقیق پیشرفته

2

اصول و مبانی روانشناختی سلامت

2

(مبانی روانشناسی زیستی (بیوسایکولوژی

2

بیماری های روان تنی- روان پزشکی رابط- مشاور

3

مداخلات روانشناختی در بیماریهای جسمی

2

سبک زندگی و رفتار های پرخطر

2

آموزش روانشناختی

2

جنبه های روانشناختی سالمندی

2

جنبه های روانشناختی سوء مصرف مواد

1

روانشناسی سلامت جنسی

2

سازگاری با بیماریهای جسمی

4

کارآموزی بالینی و مهارت های حرفه ای در روانشناسی سلامت

27

جمع واحدها


مریم جعفر‏ – 99/4/12

سلام ایا میتوانیم بدون کنکور با معدل ۱۷به بالا ارشد روانشناسی سلامت شرکت کنیم

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.

خواهشمند است سوالات خود را در قسمت
اتاق فکر این رشته
مطرح نمایید


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2020 AtiTech. All Rights Reserved.

سبد خرید شما خالی است!

این مقاله مختص منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت میباشد.

کلیه علاقه مندان با مطالعه مدارک پیش نیاز رشته روانشناسی سلامت و در اختیار داشتن آن، میتوانند این رشته را از منابع آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی انتخاب و مطالعه کرده و در کنکور کارشناسی ارشد این رشته شرکت نمایند . جهت شرکت در آزمون کارشناسی ارشد منابعی جهت مطالعه در این رشته تخصصی ارائه شده است که متقاضیان می توانند قبل از تهیه منابع مشورتی با کارشناسان مجموعه از طریق شماره تماس های ارائه شده در وبسایت داشته باشند تا علاوه بر آشنایی با جدیدترین منابع رشته خود بتوانند موفقیت بیشتری را در آزمون پیش رو کسب نمایند.

داوطلبانی که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت را به عنوان مجموعه امتحانی خود انتخاب می کنند، می توانند با داشتن یکی از مدارک مو رد پذیرش که در زیر به آن اشاره شده، اقدام به برنامه ریزی مطالعاتی خود کنند. با توجه به اینکه هر کدام از دروس ضرایت مختلفی دارند ، داوطلبین میتوانند منابع مربوط به آن دروس را پس از همفکری با مشاورین برجسته این مرکز  و پرسیدن ضرایب هر درس با دقت بیشتری مطالعه نمایند. با توجه به این که آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز به صورت جامع توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میشود نیازی به تهیه منابع جداگانه برای متقاضیان دانشگاه آزاد وجود ندارد. مهمترین منابع آزمون ارشد در هر درس توسط مشاورین برجسته این مرکز انتخاب گردیده و در ادامه آمده است. بدیهی است در هر مسیری با کمک مشاوران و همفکری آنان می توان مسیر رسیدن به موفقیت را کوتاه تر نمود.

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

 

 

 

 

مطالب زیرا حتما بخوانید …

103 بازدید

337 بازدید

43 بازدید

15 بازدید

صندوق ایمیل یا پوشه اسپم خود را جهت تائید اشتراک خود چک کنید

   استان تهران

  info@arshadtest.com

تیم ارشد تست ، با هدف برآورده کردن همه نیازهای مشاوره ای و علمی متقاضیان آزمون ورودی کارشناسی ارشد در کوتاهترین زمان و با بالاترین درجه کیفی ، توسط گروهی افزون بر یکصد و سی نفر از اساتید بنام دانشگاهی و فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های تراز اول کشور ایجاد گردیده است.هسته اولیه تیم ارشد تست در اوایل دهه هشتاد و با تصمیم جمعی از رتبه های برتر آزمون های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های اصلی پایتخت ( تهران ، شریف ، خواجه نصیر ، امیر کبیر و شهید بهشتی ) پا به عرصه آموزش کشور گذاشت.

دپارتمان روان شناسی موسسه نگاره (تحت برنامه ریزی استاد محمدی)

ارشد روانشناسی – دکتری روانشناسی

روانشناسی سلامت (health psychology) به فهمیدن این می‌پردازد که چگونه بیولوژی، رفتار و زمینه اجتماعی بر سلامت و ناخوشی تأثیر می‌گذارند. این واژه مترادف واژه‌های پزشکی رفتاری (behavioral psychology) و روانشناسی پزشکی (medical psychology) است.

در دهه 1970، رشته دیگری در زیر مجموعه روانشناسی به‌وجود آمد که آن را روانشناسی سلامت نام گذاردند. انجمن روانشناسی آمریکا، شاخه‌های مختلف، یا زیر رشته‌هایی دارد؛

بخش روانشناسی سلامت در سال 1978 به‌وجود آمد (وال استون، 1993)، و مجله روانشناسی سلامت، چهار سال بعد به عنوان مجله رسمی این بخش منتشر شد. جوزف ماتاراتزو نخستین رئیس این بخش، تعریف آن را بدین‌گونه بیان کرده است:

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

“روانشناسی سلامت عبارت است از گردآوری یافته‌های آموزشی، علمی و حرفه‌ای در رشته روانشناسی، در جهت ارتقا و حفظ سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری‌ها، شناسایی عوامل سبب‌شناختی و تشخیصی مرتبط با سلامتی، بیماری و کژکارکردی‌های مربوط، و نیز تجزیه و تحلیل و بهبود نظام مراقبت‌های بهداشتی و ایجاد خط مشی‌های بهداشتی.”

قسمت آخر این تعریف، چهار هدف روانشناسی سلامت را توصیف می‌کند. بگذارید به بعضی از خدماتی که روانشناسان برای رسیدن به این هدف ارائه می‌دهند، نگاهی بیندازیم.

نخستین هدف، ارتقاء و حفظ سلامت است. روانشناسان موضوع‌هایی از قبیل سیگار کشیدن، استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی، مصرف مشروبات الکلی، و پایبندی به رژیم‌های غذایی خاص را بررسی می‌کنند. در نتیجه، روانشناسان سلامت می‌توانند در طرح‌ریزی برنامه‌های آموزشی در دانشکده‌های بهداشت، و بسیج رسانه‌های گروهی در جهت تشویق شیوه زندگی و رفتارهای سالم، فعالیت کنند.

دومین هدف، شامل پیشگیری و درمان بیماری است. کاربرد اصول روانشناسی، به گونه‌ای مؤثر به پیشگیری ار بیماری‌هایی، مانند کاستن از فشار خون بالا، و در نتیجه کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی، کمک کرده است. روانشناسانی که آموزش بالینی دیده‌اند، می‌توانند به بیماران مبتلا به بیماری‌های شدید کمک کنند تا با شرایط فعلی خود، یا با برنامه‌های توان‌بخشی و نیز برنامه‌های کاهش فعالیت‌های شغلی جنسی خویش، سازگاری پیدا کنند.

سومین هدف، به تشخیص “علل” و ردیابی علل بیماری، مربوط است. روانشناسان، علل بیماری را بررسی می‌کنند؛ مطلبی که در بخش عوامل شخصیتی در ایجاد بیماری ارائه داده شده، نمونه‌ای از هدفی است که روانشناسان در پی آن هستند. روانشناسان، روندهای فیزیولوژیکی و ادراکی را نیز بررسی می‌کنند. از این معلومات، برای تشخیص مشکلات شنوایی و بینایی استفاده می‌شود.

آخرین هدف، یعنی بهبود نظام خدمات بهداشتی و مقررات بهداشتی است که روانشناسان، چگونگی تأثیر این خدمات و خصوصیات یا کارکردهای بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، کارکنان بهداشتی – درمانی و هزینه‌های پزشکی را بررسی می‌کنند. آنان با معلومات حاصل، می‌توانند توصیه‌هایی در جهت ارتقا این مرکز به عمل بیاورند. راه‌هایی را پیشنهاد دهند که پزشکان و پرستاران در مورد نیازهای بیماران، حساس‌تر و مسئول‌تر شوند و کاری کنند که نظان خدمات درمانی، به میزان بیشتری در دسترس کسانی قرار گیرد که در دستیابی به درمان موفق نیستند.

دید کلی:

پیشرفتهای اخیر در تحقیقات روانشناسی، پزشکی و فیزیولوژی منجر به ترسیم راه جدیدی برای اندیشیدن درباره سلامت و ناخوشی شده‌اند. (تحت عنوان مدل بیوسایکوسوشال) و سلامت و ناخوشی را محصولی از ترکیب عوامل زیر می‌دانند:

1. مشخصات بیولوژیک (مانند پیش زمینه‌های ژنتیکی)

2.عوامل رفتاری (مانند سبک زندگی، استرس و باورهای سلامتی)

3. شرایط اجتماعی (مانند تأثیرات اجتماعی، روابط خوشایندی و حمایت اجتماعی)

حوزه‌ها:

گرچه روانشناسی سلامت هم حوزه‌ای نظری است و هم میدانی کاربردی، اما چهار حوزه متفاوت در آن ( در دنیای غرب) بوجود آمده است:

این حوزه از تبار روانشناسی بالینی، روانشناسی سازمانی یا صنعتی و سلامت شغلی به حساب می‌آید و به شناسایی مشخصه‌های روانشناختی محل کار می‌پردازد که از مشکلات مرتبط به سلامتی افرادی برخاسته‌اند که در آنجا کار می‌کنند. این مشکلات می‌توانند سلامت جسمی ( مانند بیماریهای قلبی – عروقی) یا سلامت روانی (مانند افسردگی) را درگیر کنند.

مثالهایی از مشخصه‌های محل کار (که این روانشناسان به بررسی آنها می‌پردازند) عبارتند از: میزان اختیارات و آزادی که یک کاگر می‌تواند تصمیم‌گیری کند، و حمایت کارفرمایان. همچنین این حوزه به توسعه و به کارگیری مداخلاتی علاقه دارد که می‌توانند مشکلات سلامتی مربوط به کار را پیشگیری یا بهسازی کنند.

تحقیق در این حوزه کاربردهای مهمی در به کارگیری موفقیتهای اقتصادی سازمانها دارد و میدانهای دیگر آن عبارتند از تهاجم و گستاخی محل کار، کار منتقل شده به خانه، استخدام نشدن، کوچک‌سازی اندازه، ایمنی محل کار و پیشگیری از حادثه.

متوجه عموم مردم بوده و یکی از اهداف عمده آن بررسی ارتباطات علیتی بالقوه بین روانشناختی و سلامتی در سطح عمومی است. محققان این حوزه یافته‌های خود را به آموزش‌دهندگان، سیاستگذاران و ارائه‌کنندگان خدمات سلامت عرضه می‌کنند تا سلامت عمومی را بهتر ارتقاء دهند. این حوزه با حوزه‌های دیگری مانند اپیدمیولوژی، تغذیه، ژنتیک و آمار زیستی پیوستگی دارد.

برخی از مداخلات آنها گروههای جمعیتی در معرض خطر را (مانند کم آموخته، زنان مجرد حامله‌ای که سیگار می‌کشند) هدف قرار داده‌اند و به عموم مردم به عنوان یک کل (مانند همه زنان حامله) نمی‌پردازند.

این حوزه آن عوامل جمعیتی افرادی که در اجتماعات زندگی می‌کنند را بررسی می‌کند که با سلامت و با احساس خوب بودن آنها مرتبط باشند. همچنین مداخلاتی را در سطح جامعه توسعه می‌دهند که برای مبارزه با بیماری و ارتقاء سلامت جسمی و روانی طراحی شده‌اند.

گفتنی است یک جامعه معمولاً سطحی از تحلیل را در بر دارد و به عنوان مشارکت‌کننده در مداخلات مربوط به سلامت مکرراً مورد جستجو واقع شده است

این حوزه به تأثیر قدرت و تفاوتهای آن در تجارب و رفتارهای سلامتی، نهادهای مراقبتهای سلامتی و سیاستهای سلامت می‌پردازد. عدالت اجتماعی و حقوق جهانی سلامتی را برای مردمانی با هر نژاد، جنس، سن یا موقعیتهای اقتصادی – اجتماعی اولویت‌بندی می‌کند. متخصصان این حوزه کارگزار شانس هستند نه به سادگی یک تحلیلگر یا فهرست‌کننده.

از جمله اهداف روانشناسی سلامت موارد زیر هستند:

1. فهمیدن عوامل رفتاری و زمینه‌ای

2. پیشگیری از ناخوشی

3. شناخت تأثیرات بیماری

4. تحلیل انتقادی از سیاستهای سلامتی

روانشناسی سلامت می‌تواند در موارد زیر مفید واقع شود:

1. ارتقاء رابطه پزشک و بیمار

2. ارتقاء دسترسی به امکانات پزشکی

3. شناخت راههای اندازه‌گیری دسترسی

4. مدیریت درد

 

در این بخش موارد زیر برای مطالعه و دانلود قرار داده شده است:

  یاسمن شیاسی  –  مریم بی طرفان  

 رتبه 17 کنکور ارشد    –   رتبه 14 کنکور ارشد 

مطالب این صفحه مورد تأیید رتبه 3 کنکور  – نیکتا میرکریمی – می باشد

دوستان گرامی سلام

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

هر فردی برای پیمودن یک مسیر جدید، نیاز به یک نقشه راه دارد. نقشه ای که در آن مسیر به خوبی مشخص شده باشد، هدف معلوم باشد و از همه مهم تر ابزار و وسیله طی کردن این راه از پیش تعیین شده باشد. برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد هم شما درنقشه راه خود، نیاز به شناخت این ابزار ها دارید. یکی از مهم ترین و کلیدی ترین ابزارها، انتخاب صحیح منابع است. انتخاب صحیح منابع، شما را از سردرگمی نجات می دهد. اضطراب شما را کاهش می دهد و از همه مهم تر باعث می شود که تکلیفتان با خودتان و برنامه ای که می خواهید داشته باشید مشخص باشد. با انتخاب صحیح منابع می دانید که با چه کتاب هایی باید شروع کنید، با چه حجمی از منابع روبه رو هستید و چه قدر باید وقت بگذارید. انتخاب صحیح به نوعی گام اول برای پیمودن این مسیر به حساب می آید و جزئی از نقشه راه است. در ادامه توصیه هایی برای شما خواهیم داشت تا گام اول را درست و با اطمینان بردارید. اما قبل از توضیح منابع بهتر است که به یک سوال مهم پاسخ داده شود، سوالی که من در جلسات مشاوره هم زیاد با آن روبه رو می شوم. کتاب استفاده کنم یا جزوه؟ می شود به جزوات اعتماد کرد؟ آیا جزوه کامل است؟
اول از همه اینکه هیچ جزوه ای صد در صد کامل و بی عیب ونقص نیست، هر جزوه ای نواقص خود را دارد. پس باید جزوه ای را انتخاب کرد که کم ترین نقص را داشته باشد و از همه مهم تر امتحان خود را پس داده باشد. برای حصول اطمینان از این موضوع می توانید جزوات کیهان را با سوالات سال های قبل مقایسه کنید و ببینید جزوات تا چه حد پاسخ گو بوده اند. ضمن اینکه این کار در سایت کیهان نیز، در بخش کیفیت سنجی جزوات صورت گرفته است. نکته بعدی اینکه هدف از مطالعه، در این مقطع آمادگی برای شرکت در کنکور و تسلط بر مهم ترین نکات است که هدف از تهیه جزوه هم همین موضوع است. البته با صرف زمانی کم تر تا بتوانیم درفرصت باقی مانده مرور هم داشته باشیم.
نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید این هست که حجم منابع مطالعاتی کنکور نسبتا زیاد است و ما فرصت محدودی داریم پس باید هدفمند مطالعه کرد. به همین دلایل سراغ جزوه می رویم.
 


 

وزارت بهداشت  امسال در 3 گرایش  بالینی، سلامت، و کودک و نوجوان دانشجو می پذیرد و همین طور امکان شرکت در رشته بهداشت روان هم  وجود دارد. سوالی که پیش می آید این است که آیا این گرایش ها منابع مشترک دارند یا خیر؟ در این گرایش ها شرکت کنیم یا فقط بالینی بخونیم؟  
سه گرایش بالینی، سلامت و کودک و نوجوان و رشته بهداشت روان تحت عنوان مجموعه روان شناسی هستند و دارای یک دفترچه سوال و یک کنکور مشترک، برای رشته بهداشت روان باید به سوالات درس اصول خدمات بهداشتی و بهداشت روان جواب بدهید. ولی اگر قصد شرکت در این رشته را ندارید نیازی به پاسخ گویی نیست زیرا ضریب این درس در گرایش های بالینی و کودک ونوجوان صفر و در روانشناسی سلامت یک است.

 

 منابع این سه گرایش مشترک بوده و ضرایب هم تقریبا یکی است و تفاوت فاحشی ندارند. منابع بهداشت روانی هم با منابع سایر گرایش ها یکی است ولی یک منبع اضافه تر تحت عنوان اصول خدمات بهداشتی و بهداشت روان دارد. این منبع شامل 5 کتاب است:

همان طور که مشاهده می کنید دو کتاب با منابع سلامت، بالینی و کودک و نوجوان مشترک است و تنها سه کتاب اضافه تر باید خوانده شود. البته اصول خدمات بهداشتی و بهداشت روان، در روانشناسی سلامت ضریب 1 دارد و در بالینی و بالینی کودک و نوجوان ضریب صفر.

منابع امسال خوشبختانه تغییر چندانی نداشته و منبع جدیدی اضافه نشده است. (لیست کامل منابع در انتهای مطلب قرار داده شده است).

 در پایان لازم است ذکر کنم که دروس آمار و زبان هم چنان دروس مهمی هستند و باضریب یکسان در هر 4 گرایش، پس هم چون گذشته برای  این دروس وقت کافی بگذارید.
در این مطلب من و خانم بی طرفان سعی داشتیم تا مطالب مفیدی را ارائه دهیم و به پاسخ های احتمالی شما جواب داده باشیم اماا با این حال ممکن است باز هم سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. مشاوران کیهان این آمادگی را دارند که پاسخ گوی سوالات شما باشند.

 

هم چنین می توانید سوالات خود را در سایت ثبت کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود.
در کنار شما هستیم.

 

منابع پیشنهادی مشاوران گروه آموزشی کیهان

برای هر یک از مواد امتحانی این آزمون

زبان عمومی 

این درس 40 سوال دارد که 20 سوال آن درک مطلب و 20 سوال دیگر ان مربوط به واژگان است. بنابراین واژگان را جدی بگیرید و دانش واژگان خود را افزایش دهید.
آزمون درس زبان به صورت عمومی، شامل درک متون و واژگان عمومی زبان در سطح (Upper Intermediate)   (متوسط به بالا) برگزار می شود. لذا جهت آماده شدن برای آزمون مطالعه کتابهای زیر توصیه می شود:


 

همانطور که میدانید و بارها در مطالب مختلف سایت یادآوری کرده ایم، زبان تخصصی در کنکور اهمیت زیادی دارد و نقش پررنگی در به دست آوردن رتبه ی زیر 50 بازی میکند. توصیه ما این هست که مطالعه ی زبان را اول با کتاب متون تخصصی روانشناسی به زبان انگلیسی نوشته ی یحیی سید محمدی شروع کنید و بعد به سراغ پکیج زبان پیشرفته ی کیهان بروید که دارای تکنیک های پاسخ دهی به سوالات درک مطلب و فیلم کارگاه زبان فشرده پیشرفته ی سال گذشته ی کیهان به همراه جزوات و نمونه سوالاتی هست که به طور دقیقتر در جدول ذکر کرده ایم.

به هیـــچ وجه زبان را حذف نکنید! با صفر زدن زبان باید قید رتبه ی زیر 50 را هم بزنید!
درصد بهینه برای زبان کنکور، 50 هست و رسیدن به این درصد کار دشواری نیست.
 بنابراين کار معقول این هست که برای مطالعه ی اين درس برنامه ريزی صحيحی داشته باشيم و به اندازه ی کافی به آن بپردازيم. مطالعه و يادگيری زبان از آن دسته تکاليفیست که بهتر است در طول زمان به تکاليف کوچک کوتاه مدت تقسيم شود. به همین دلیل مطالعه ی هر روزه ی زبان در سانس های مطالعاتي 0/5 ساعت تا 1/5 ساعت (با توجه به سطح فعلی فرد) بهترين حالت مطالعه ی زبان هست.پس با چنین برنامه ای پیش بروید و در این سانس های مطالعاتی، اول کتاب یحیی سیدمحمدی را جا دهید تا با لغات تخصصی روانشناسی آشنا شوید و متون تخصصی را مطالعه کنید و بعد به سراغ پکیج زبان پیشرفته ی کیهان بروید تا تکنیک های پاسخخ  دهی به سوالات را فرا بگیرید.

 

کارگاه آموزشی زبان مقدماتی کیهان با هدف توانمند سازی دانشجویانی که در خواندن متون روانشناسی به زبان انگلیسی مشکل دارند، از آن می­ترسند، فکر میکنند نمیتوانند به درصد بالایی در این درس در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی دست پیدا کنند و … برگزار شده است.در کارگاه زبان مقدماتی، به دنبال این هستیم تا با آموزش فشرده اصلی­ترین و مهم­ترین مباحث گرامر و ترجمه، دانشجویان را برای خواندن روان و صحیح متون روانشناسی به زبان انگلیسی توانمند سازیم.این پکیج که شامل فیلم کامل کارگاه آموزشی زبان مقدماتی با تدریس آقای فلاح-مشاور ارشد کیهان به همراه برخی نکات تکمیلی است، از این پس در اختیار داوطلبان گرامی قرار خواهد گرفت.
 

نظرسنجی از شرکت کنندگان این کارگاه، رضایتمندی 94 درصدی را نشان داد.

آمار و روش تحقیق
تا سال های پیش سوالات آمار درصد بیشتری را به خود اختصاص می دادند ولی در کنکور پارسال روش تحقیق وزن بیشتری داشت. بنابراین از این درس غافل نشوید و خوب بخوانید.  سوالات این درس در این کنکور با کنکور سراسری 30 درصد اشتراک دارد، میانگین رتبه های برتر معمولا بین 30 تا 50 است. رتبه های برتر معمولاً کتاب های زیادی برای این درس مطالعه نمی‌کنند و در عوض زمان خود را روی دروس مهمتر مثل آسیب شناسی روانی، شخصیت و … می‌گذارند.  

 
 

موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری برای همه ما مهم است. این موفقیت نهایی به عملکرد مناسب در تک تک درس ها بستگی دارد که در بین آنها برخی دروس ممکن است مشکلات بیشتری برای داوطلبان ایجاد کنند. درس آمار و روش تحقیق در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری رشته مجموعه گرایش های رشته روانشناسی و علوم تربیتی، از جمله این دروس است که عملکرد مناسب در آزمون برای این درس بستگی به فهم کافی و و عمیق از مفاهیم گسترده آمار و روش تحقیق دارد. ابزارهای متفاوتی برای افزایش وسعت و عمق فهم و همچنین تسلط ما در این درس در دسترس هستند که شرکت در کلاس های خوب و کارآمد یکی از آنهاست. با این حال، شرکت در این کلاس های کارآمد ممکن است برای همه مقدور نباشد و موانعی از جمله هزنیه بالای ثبت نام، زمان محدود، خستگی های رفت و آمد به کلاس و … برای برخی داوطلبان میسر نباشد. 

 

برای مشاهده اطلاعات دقیق پکیج و قیمت و سفارش، کلیک کنید. 
نظرسنجی از شرکت کنندگان این کارگاه، رضایتمندی 93 درصدی را نشان داد.

روانشناسی بالینی
 

امسال یکی از مواد امتحانی، عنوان روانشناسی بالینی دارد که زیر مجموعه های آن شامل موارد زیر است:
 

+ جلد دوم کتاب روانشناسی سلامت – رابین دیماتیو (فصل های 8، 10، 11 و 14)
 

نظریه­‌های شخصیت و نظریه­‌های رواندرمانیبرخی برای درس روانشناسی شخصیت، کتاب شولتس را مطالعه می کنند که موردی ندارد. 

روانشناسی عمومی و رشد 
 

کلیات روانپزشکی و روانشناسی فیزیولوژیک
 

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

گروه آموزشی کیهان چه در بحث برنامه ریزی و چه در معرفی درست منابع کمک زیادی به من کرد و زمان بندی مناسبی که در اختیار من گذاشت باعث شد من بدون هیچ گونه احساس نگرانی و اضطرابی مطالعه ام را انجام بدم  و خداروشکر نتیجه بگیرم.
 

در مورد جزوات باید بگم که جزوات کیهان واقعا حرف نداره. خلاصه نویسی ،مرورهای سه گانه و نحوه خوندن هر درس نکته های مهمی بودند که مشاورین خوب کیهان (اقای فلاح،خانم رضایی) به من یاد دادند.و مهم تراز اینها کیهان به من جرئت قدم زدن در این مسیر رو داد چون واقعا باور نمی کردم که بتونم هم واحدای دانشکاه رو پاس کنم و هم برای کنکور درس بخونم.

من به جز درس آمار و روش تحقیق از جزوات بهداشت کیهان استفاده کردم و برای رشد جزوه وزارت علوم کیهانم مطالعه کردم واین جزوات را به دوستانم توصیه می کنم. باید بگم که جزوات واقعا عالی هستند و باعث میشوند که در زمان کمتری به مطالب تسلط پیدا کرد و  واقعا همان طور  که دوستان کیهانی در وبسایت گفتند جامع و مانع و قابل فهم هستند.
 

من از همان ابتدا بدون تعارف کیهان را موثر دانسته ام زیرا هم با منابع از طریق کیهان آشنا شدم و هم مشاوره های مفیدی که بسیاری از موسسات دیگر بابت آن از داوطلبان هزینه دریافت میکنند کیهان رایگان در اختیار بقیه قرار میدهد و همچنین نکات و سایت هایی که از طریق کانال تلگرام و وب سایت کیهان با آن آشنا شدم وبرای من خیلی مفید بود.
 

گروه کیهان تونست به منی که تغییر رشته ای بودم و تشنه ی خوندن مطالب، کمک کنه. در حالی که نمی دونستم از کجا شروع کنم و به چه طریقی ادامه بدم کیهان مثل یک گنج بود و اینکه خداروشکر که یک مشاور آگاه و فهمیده در این حوزه بهم کمک می کرد و همراهی ایشون در این مسیر یکی دیگه از فاکتور های موفقیت بودکه خیلی موثر بود.
 

 

مشاوره کیهان آن چیزی را که مد نظر من بود به طور کامل برآورده کرد، چرا که با اصول و روش­ های علمی دانشجو را راهنمایی می­ کنند و در کنار مطالعه و برنامه ریزی به سایر نیازهای روان­شناختی هم توجه می کنند. به علاوه اینکه مشاوران کیهان هم در طول چند سال اخیر همین مسیر را پشت سر گذاشته اند و بنابراین نقشه راه را بلد هستند و با دادن اطلاعات به دانشجو، او را آماده پیمودن این مسیر می‌کنند.
 

من به لطف همین جلسات مشاوره از خیلی سردرگمی ها و ابهامات فاصله گرفتم و در دوراهی های مختلف این مسیر خوشبختانه راه درست را انتخاب کردم و به همین جهت از مشاور خوبم آقای فلاح کمال تشکر را دارم که همواره اطلاعات درست را در اختیار بنده قرار داده و از هیچ حمایتی دریغ نکردند.
 

مطمئنا کیهان در زمینه مشاوره و برنامه ریزی درسی کمک بسیار زیادی به من کرد. جزوه ها واقعا کامل بود و با وجود جزوه ها دیگه نیازی به خواندن کتاب های منبع نداشتم. جزوه ها در عین خلاصه بودن تمام نکات اصلی را دربرمیگرفت. از این بابت از گروه آموزشی کیهان نهایت تشکر را دارم.
 

من انتظار داشتم مشاورم با زیر و بم این مسیر (آمادگی برای کنکور) آشنایی داشته باشد و مهمتر از آن در این زمینه تبحر کافی داشته باشد و راهنماییم کند. برای انتخاب ­های صحیح و برنامه ریزی درست و مطالعه صحیح، در شرایط دشوار حمایت کند و  مشوقم باشد برای تلاش بیشتر. خوشبختانه من به همه­ ی انتظاراتم از یک مشاور رسیدم و از آقای فلاح بسیار سپاسگزارم. موفقیت نسبی من نتیجه ­ی همکاری و صمیمیمت و تلاش تیمی بوده است که بهترین و تاثیر گذارترین عضوش آقای فلاح بوده اند.
 

من  با اطمینان کامل به دوستان عرض میکنم که بله. کیهان میتونه به اون هدفی که در سردارید کمک کنه تا عملی بشه ولی این به خود شما هم ربط داره که تا چه حد تلاش میکنید.
 

 خیلی خوشحالم که به این موسسه اعتماد کردم و همه ی مراحل مطالعمو با محصولات کیهان ‍پیش بردم. به نظرم کلاس های نکته و تست، ک‍پسول ها و جلسات مشاوره بیشترین تاثیر رو در موفقیتم در کنکور داشت

 

  

 

هزینه ارسال پکیج جزوات رایگان خواهد بود.

خرید اینترنتی؛ کلیک کنید

خرید تلفنی؛ کلیک کنیدهمچنین می توانید عدد 1 را به شماره 02166475620 ارسال نمایید.

 

 

یادآوری ها

مطالب مرتبط:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:


کلیک کنید.Downloads-icon


کلیک کنید.Downloads-icon


کلیک کنید. Downloads-icon


کلیک کنید.Downloads-icon


کلیک کنید.Downloads-icon


کلیک کنید.Downloads-icon

اگر بخواهم با یک توضیح کوتاه روشن کنم، روانشناسی سلامت چیست، باید بگویم منظور از سلامت اینجا سلامت جسم است. مساله مهم تر روانشناسی سلامت، سلامت جسم است و محل کار اصلی روانشناسان سلامت نه کلینیک بهداشت روان و نه بیمارستان روانی بلکه مطب پزشکان و بیمارستان های عمومی یا بخش های تخصصی بیمارستان ها است. البته همان طور که در بعد اشاره می شود این کاربردها اگرچه مهم اند، اما روانشناسی سلامت به آن ها خلاصه نمی شود. گاهی روانشناسی سلامت در خانه افراد نرمال، و در توصیه های پزشکی تلویزیون به بهبود سلامت کمک می کند. وقتی در دکتری روانشناسی سلامت تحصیل می کنید از شما انتظار می رود به همان اندازه و بلکه بیشتر از آنکه به سلامت روان افراد علاقه مند هستید به سلامت جسم آنها نیز علاقه داشته باشید. مسأله شما اینجا این نیست که انسان ها چرا به مشکلات روانی مبتلا می شوند، بلکه مسأله این است که چه عوامل روانی در ابتلای افراد به بیماری جسمی نقش دارند.

منظور از سلامت اینجا سلامت جسم است.

مثلا اگرچه عامل اصلی سرماخوردگی گروهی از ویروس ها است و با رعایت های بهداشتی تا حدود زیادی می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد، اما پژوهش ها نشان داده اند هنگامی که واقعا عفونت به ویروس برای افراد اتفاق می افتد، از بین افراد آلوده، افرادی که استرس بیش تری را تجربه می کنند بیش تر علائم بالینی بیماری را نشان می دهند. توجه کنید که در دیدگاه های مدرن روانشناسی سلامت، نقش عوامل زیستی به هیچ وجه نادیده گرفته نمی شود، اما نقش عوامل روانی نیز مد نظر قرار می گیرد.
اگر بخواهیم بعد از مقدمه تصویری دقیق تر از روانشناسی سلامت ارائه دهیم می توانیم بگوییم روانشناسی سلامت حداقل در سه حوزه به کار می آید. حوزه اول مربوط به باورها، رفتارها، و تغییررفتارهایی است که با سلامت مرتبط اند. همه ما در مورد سلامت ایده هایی داریم. چه قدر معتقیدم ورزش به سلامتی کمک می کند؟ نظر ما راجع به سیگار یا الکل چیست؟ و یا هنگام خوردن چه قدر به غذاهایی که می خوریم توجه می کنیم. همه این ها برای سلامت ما مهم هستند (توجه کنید سلامت جسم). در کنار این ها رفتارهای جنسی و رفتارهای دیگر مرتبط با سلامت نیز مهم به نظر می رسند. اگر کمی فکر کنید می بینید حوزه بسیار گسترده ای می شود. اگر تعریف مدرن روانشناسی را علم مطالعه، پیش بینی و کنترل رفتار و ذهن بدانیم، آن وقت اهمیت روانشناسی سلامت در حوزه نخست مشخص می گردد. بخش زیادی از کاری که برای عملی شدن “شعار پیش گیری بهتر از درمان” لازم است انجام شود به عهده خود افراد جامعه است. کسی نمی تواند به جای مردم مسواک یا نخ دندان بزند! و نمی توان فست فودها را تعطیل کرد. اگر قرار باشد مردم خودشان رفتار سالم را انتخاب کنند، باید رفتار آن ها مورد مطالعه قرار گیرد که بخش زیادی از آن روانشناختی است.

آیا به صورت مرتب از نخ دندان استفاده می کنید؟ اگر نه کمی فکر کنید و ببینید چه علتی می تواند داشته باشد؟ آیا دوست دارید اما احساس می کنید نمی توانید؟ چه قدر از انجام ندادن این رفتار بهداشتی احساس خطر می کنید؟ یکی از حوزه های روانشناسی سلامت بررسی رفتارهایی از این دست است

صرف گفتن اینکه “فست فود بد است” برای رفتار سالم تر کافی نیست. گاهی افراد باید خیلی بیش تر از این آموزش ببینند. گاهی الگوهای دیگری در موضوع مداخله می کند. بعضی اوقات افراد به خوردن هیجانی روی می آورند. مجموعه ای از عوامل پیچیده دست به دست هم می دهد و یک رفتار سالم یا ناسالم شکل می گیرد. اگر فردی یا سازمانی دغدغه تغییر این رفتارها را دارد، احتمالا باید دانش نسبتا کاملی از این عوامل داشته باشد. در حال حاضر بخش وسیعی از پژوهشگران روانشناسی سلامت به دنبال به دست آوردن این دانش اند. و شخصا برای من این حوزه محبوب ترین حوزه روانشناسی سلامت است.
از کنار دو حوزه دیگر سریع تر می گذریم: بیمارشدن و تجربه بیماری. نه تنها مهم است بدانیم عوامل روانی در ابتلای ما به بیماری ها چه نقشی دارند (بیمار شدن)، بلکه هنگامی که افراد به یک بیماری جسمی مبتلا می شوند نیز، عوامل روانی در تجربه آن ها و نحوه کنارآمدن آن ها با بیماری مؤثر اند و در سطحی وسیع تر می توانند در کنار تیم پزشکی در فرایند درمان یا همکاری با تیم پزشکی نیز مؤثر باشند. و فراتر از آن صرف نظر از بیمار، باورها، نگرش ها، و بازخوردهای همراهان و خویشاوندان بیمار چگونه شکل می گیرند و چه اثری بر آن ها یا بیمار دارند.

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

در دیدگاه های مدرن روانشناسی سلامت، نقش عوامل زیستی به هیچ وجه نادیده گرفته نمی شود

همه آنها که در رشته روانشناسی و رشته های مرتبط فعالیت می کنند می دانند که کار بالینی و پژوهشی در این رشته بدون چالش نیست. یکی از دلایل این مشکلات جوان بودن روانشناسی در ایران است. برای اینکه دید مجملی از مشکلات روانشناسی سلامت به دست آورید کافی است توجه کنید که روانشناسی سلامت یک گرایش خیلی جوان است از روانشناسی که خود جوان است. علاوه بر این اگر اندازه گیری را جزء اساسی پژوهش های کمی بدانیم انجام این پژوهش ها در روانشناسی سلامت مشکل تر است، چراکه برای اندازه گیری سازه های روانشناختی تا حدودی می توان از خودگزارشی و روش های مداد-کاغذی (پرسشنامه) استفاده کرد. اما اندازه گیری سلامت جسمانی با این روش ها کم تر امکان پذیر است. ما می توانیم تا حدودی از افراد بپرسیم که چه قدر مضطرب اند اما افراد نمی توانند فشار خون خود را گزارش کنند و اگر از افراد بپرسیم در سال گذشته چندبار سرما خورده اید، چه قدر می توانیم اطمینان داشته باشیم که تعداد سرماخوردگی را درست به یادآورده اند؟
به همین دلیل پژوهش هایی که در حوزه روانشناسی سلامت انجام می شوند بسیاری اوقات تکنولوژی های پیشرفته تری نسبت به روانشناسی دارند و بیشتر مستلزم کار بالینی اند. به عنوان مثال روش ایجاد زخم کوچک برای بررسی فعالیت سیستم ایمنی، روش های ایمونو اسی برای به دست آوردن هورمونها یا سایر مواد در نمونه خون، یا انواع آزمایشات خون، یا دستگاه های متحرک اندازه گیری تحرک یا فشار خون و ضربان قلب. وقتی می بینید که مثلا پژوهشی انجام شده و با استفاده از این تکنولوژی های پیشرفته ارتباط بین رضایت زناشویی و فشارخون را بررسی کرده ممکن است هم هیجان زده شوید و هم دلسرد بابت اینکه امکانات انجام چنین پژوهش هایی را در ایران نداشته باشید. با این حال زیاد ناامید نشوید. هنوز بعضی از پژوهش ها در حوزه روان شناسی سلامت که در مجله های قوی مانند مجله روانشناسی سلامت انجمن روانشناسی آمریکا چاپ می شوند، تنها با پرسشنامه یا روش های دیگر خود گزارشی انجام می شوند و افراد زیادی هم در ایران در حال تکاپو هستند تا از این تکنولوژی های جدید استفاده کنند.

رویکرد پزشکان در ایران نسبت به روانشناسی سلامت متفاوت است. بعضی از آن ها دیدگاه بازی دارند و حتی علاقه مند به کار با روانشناسان هستند و افرادی را که مشکلات روانی مرتبط با بیماری جسمی دارند به روانشناسان ارجاع می دهند، اما بعضی دیگر جایگاهی برای این رشته قائل نیستند و تأکید بر علم پزشکی با ترادیسیون مشخص خودش را کافی می دانند.

تفاوت اصلی در این است که دغدغه رشته روانشناسی سلامت، سلامت در معنای عام است. در این برداشت لزوما تفکیکی میان سلامت جسم و روان گذاشته نمی شود، اما در مجموع تأکید روی سلامت جسم است
این درحالی است که روانشناسی بالینی بیش تر متمرکز بر درمان بیماری ها، اختلالات یا مشکلات روانی است، هر چند ممکن است در ریشه یابی این اختلالات دیدگاه زیستی را در نظر بگیرد.
به هر حال علاوه بر اینکه رشته ای به نام روانشناسی بالینی سلامت وجود دارد که هدف آن کار بالینی برای مداخله در رفتار بیماری و یا وضعیت روانی افراد بیمار است، در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان دکتری روانشناسی سلامت در ایران در حوزه روانشناسی بالینی فعالیت می کنند و از این نظر منعی وجود ندارد. بگذارید جواب این سوال را به یک مثال بالینی خاتمه دهم. فرض کنید یک فرد در خانواده دچار نوعی درد مزمن است، روانشناسی سلامت می تواند هم در این زمینه مداخله کند که فرد به دستورات پزشکی اهمیت دهد و انگیزه برای رفتار سالم پیدا کند (مثلا انجام ورزش یا مصرف کلسیم) و هم می تواند این را بررسی کند که پدیده درد چه اثری بر روابط این فرد با خانواده و نحوه تعامل آن ها با او دارد. آیا وقتی او درد خود را بیان می کند، آن ها چه بازخوردی می دهندو نوع بازخورد آن ها چه تأثیری در احساس ناراحتی روانی بیمار، یا تجربه درد بیمار خواهد داشت.

بگذارید برای آشنایی بیش تر شما با روانشناسی سلامت یک مثال از دنیای واقعی بیاورم. کلی مک گونیگال در یک سخنرانی در TED در مورد دو رویکرد سنتی و جدید به مطالعات استرس بحث می کند. تا کنون این طور تصور شده است که استرس به طور کلی خطر بیماری ها و مرگ زودهنگام را افزایش می دهد اما پژوهش های جدید نشان می دهند که خود این باور که “استرس مضر است” می تواند با افزایش خطر مرگ زودهنگام همراه باشند. در واقع یک پژوهش نشان داده است که در افرادی که چنین باوری ندارند، عملا ممکن است ارتباطی بین میزان تجربه استرس و خطر سلامت وجود نداشته باشد.

یک موضوع جنجالی روانشناسی سلامت: اگر به استرس به عنوان افزایش انرژی و آماده سازی نگاه کنیم، ممکن است دیگر خطری برای سلامتی نداشته باشد

با توجه به این موضوع می توانید بفهمید تنها یک موضوع جزیی ارتباط استرس و سلامت چه قدر می تواند موضوع جنجالی برای روانشناسی سلامت باشد، به خصوص وقتی بر نقش یک باور این قدر تأکید شود. مطابق گفته کلی مک گونیگال اگر به استرس به عنوان افزایش انرژی و آماده سازی نگاه کنیم، ممکن است دیگر خطری برای سلامتی نداشته باشد. برای آشنایی بیش تر می توانید ویدئوی این سخنرانی در TED را مشاهده کنید

با سلام
در ايران در مورد تفاوت روانشناسي سلامت با روانشناسي زيستي- پزشكي كمتر اطلاع رساني شده است در حاليكه در كشورهاي ديگر اينها دو رشته متفاوت هستند. لطفا درباره تفاوت دو رشته فوق اطلاع رساني بفرماييد.
با تشكر

ممنون.کاربردی بود

سلام و عرض ادب من کارشناسی مامایی دارم و الان هم کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و میخو ام دکترای روانشناسی سلامت رو بخونم که یه جورایی با رشته مامایی در ارتباط هست و شاید درکش برام راحتر باشه ولی خیلی اطلاعات ندارم .به نظرم رشته غیر ملموسی هست برام شیوایی ودلنشینی و قابل فهم بودن رشته خیلی مهمه .چون بدنبالش ابتکار خلاقیت میاره… ولی نگرانم وقتی این رشته رو انتخاب میکنم بعد مدتی تو ذوقم بخوره که در اون صورت واقعا نمیتونم دیگه ادامه بدم چون هیچ اطلاع جامعی ازش ندارم گرچه خیلی سرچ کردم ولی….

سلام،
میشه بیش تر توضیح بدید منظورتون از ملموس بودن یا غیر ملموس بودن چه هست؟ در کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چه احساسی در مورد ملموس بودن یا نبودن روانشناسی داشتید؟

سلام آیا کسانی که دکترای روانشناسی سلامت دارند و دوره اختصاص یافته به دارو را گذرانده اند حق تجویز دارو دارند؟

تا جایی که من اطلاع دارم خیر.

با عرض سلام
من میخواستم بدونم کدوم دانشگاهها این رشته رو دارن؟

دانشگاه تهران و دانشگاه خوارزمی از اولین دانشگاه هایی هستند که این رشته را ارایه کردند. در مورد دیگر دانشگاه ها اطلاعی ندارم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این سایت روی سرورهای ونداهاست میزبانی می شود و من از سرویس دهی ونداهاست راضی هستم

کپی برداری از مطالب learnpsychology مجاز نیست. بیایید اینترنت را از

محتوای تکراری

پر نکنیم!

خیلی از افرادی که به این وبسایت می آیند می خواهند واژگان زبان انگلیسی خود را بهبود دهند. در این کانال می توانید هر روز با استفاده از مترادف ها واژگان خود را بهبود بخشید::


چه طور با استفاده از گوگل فقط pdf سرچ کنیم؟Downloads-icon


pdfDownloads-icon

روانشناسی سلامت یک حوزه بین رشته ای است که با بهره گیری از علوم پزشکی، روان شناسی، علوم رفتاری و جامعه شناسی، براساس یک مدل زیستی-روانی-اجتماعی به بازگشت سلامت به بیماران، ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می کند. دانش آموختگان این رشته، به عنوان عضو تیم درمان به پزشک معالج بیمار مشاوره داده و با مشارکت درفرآیندهای آموزشی و پژوهشی خدمات خود را به جامعه ارائه خواهند نمود.

برای مشاوره تخصصی درباره رشته روانشناسی سلامت در مقطع کارشناسی ارشد با شماره زیر تماس بگیرید.

تماس فقط از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن پیش شماره

9099071375

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل

برای اطلاع از زمان ثبت نام کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

درباره اطلاع از زمان اعلام نتایج کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

درباره شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

درباره ظرفیت های دانشگاه ها  یا میزان پذیرش در رشته روانشناسی سلامت

درباره رشته های علوم پزشکی وزارت بهداشت و شرایط قبول شدن در این رشته ها بخصوص رشته روانشناسی سلامت

درباره توانایی هایی که دانشجویان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت علوم پزشکی وزارت بهداشت بدست می آورند

درباره سرفصل های کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

درباره بازار کار، کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

در چه ارگان های فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت می توانند مشغول به کار شوند

مشاوره درباره انتخاب رشته های علوم پزشکی(پیراپزشکی) وزارت بهداشت

درباره تفاوت و شباهت رشته ها ی کارشناسی ارشد مختلف با رشته روانشناسی سلامت

چه سهمیه هایی برای پذیرش در کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت وجود دارند

درباره شرایط طرح خدمت و نحوه انجام آن

درباره قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان رشته روانشناسی سلامت

درباره قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان کاردان رشته روانشناسی سلامت

درباره طول و ساختار دوره ها در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

درباره تعداد واحدهایی که در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت باید گذرانیده شود

درباره واحد های عملی و کاراموزی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

درباره رتبه هایی که می توان با آن در رشته روانشناسی سلامت علوم پزشکی وزارت بهداشت قبول شد

کدام یک از رشته های علوم پزشکی(پیراپزشکی) وزارت بهداشت آینده بهتری دارند

تفاوت رشته های وزارت بهداشت با وزارت علوم و فناوری

با چه درصدهایی می توان در کنکور در رشته روانشناسی سلامت قبول شد

بدون کنکور په داتشگاه هایی رشته روانشناسی سلامت پذیرش می کنند

پردیس های خودگردان با همان پردیس های بین الملل آیا رشته روانشناسی سلامت پذیرش می کنند

درباره رشته های علوم پزشکی(پیراپزشکی) وزارت بهداشت

شهریه پردیس های خودگردان با پردیس های بین الملل در رشته روانشناسی سلامت چقدر است و… با شماره زیر تماس بگیرید.

تماس فقط از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن پیش شماره

9099071375

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل

لینک های مفید

لیست رشته های کارشناسی ناپیوسته علوم پزشکی(پیراپزشکی) وزارت بهداشت

لیست رشته های کارشناسی پیوشته علوم پزشکی(پیراپزشکی) وزارت بهداشت

لیست رشته های کارشناسی ارشد علوم پزشکی(پیراپزشکی) وزارت بهداشت

لیست رشته های دکترای تخصصی(Phd) علوم پزشکی(پیراپزشکی) وزارت بهداشت

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

برای تماس با مشاوران سامانه ندای مشاور با شماره های زیر از طریق تلفن ثابت در ارتباط باشید:

پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل



اگر شما فردی متفکر، مستقل و آرمانگرا هستید؛


اگر به تصمیمات خود اطمینان دارید؛

اگر از درون خود انگیزه می گیرد و در دنیایی از ایده ها به سر می برید؛
اگر شخصیتی پیچیده دارید که شناخت شما به آسانی ممکن نیست؛
و اگر علاقه ای به اختلاف نداشته و تمایل به رسیدن به توافق با دیگران دارید؛
 

 

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

هدف از این رشته شناسایی عوامل روان شناسی در ایجاد و پیشرفت سلامتی و بیماری است. روان شناسی سلامت با رشته هایی مثل بهداشت ، پزشکی ، مددکاری اجتماعی و…ارتباط تنگاتنگ دارد.
دانش آموختگان این رشته در طول تحصیل در زمینه بیماریهای قلبی – عروقی ، نسخ ارثی – مصرف الکل و مصرف دخانیات ، حالت هیجانی و … مطالعه می کنند.در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته دکترای روانشناسی سلامت، معرفی سایر رشته های دکترای تخصصی روانشناسی ارایه می شود.
 

تعداد کل واحدها : 46 واحد
دروس اجباری : 26 واحد
دروس اختیاری : 8 واحد
رساله : 20 واحد


نام درس


تعداد واحد


نام درس


تعداد واحد


روشهای تحقیق در روان شناسی سلامت


3


روان شناسی سلامت


2


سازگاری با بیماریهای طبی


2


استرس


2


جنبه های روانی و اجتماعی پزشکی


2


فارماکولوژی


2


خانواده و سلامت


2


مداخله روانی در درمان بیماریها


2


سایکونوروایمونولوژی


2


کارورزی


2


سالمندی و سلامت


2


اعتیاد


2


دستیاری پژوهشی


1


جمع


26


نام درس

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت


تعداد واحد


نام درس


تعداد واحد


فرهنگ و سلامت


2


ورزش و سلامت


2


اندو کرینولوژی


2


مداخله روانی در بحران های اجتماعی


2


دانشگاه تهران


دانشگاه خوارزمی تهران


پردیس دانشگاه خوارزمی تهران


روانشناسی بالینی


روانشناسی تربیتی


روانشناسی عمومی


روانشناسی نظامی


سنجش و اندازه گیری


 

* اطلاعات ناب و بی نظیر در مورد اینکه:- چرا باید در آزمون های آزمایشی شرکت کنیم؟!- چگونه تشخیص دهیم جامعه آماری کدام مؤسسه بالاتر است؟!- چگونه تشخیص دهیم کیفیت سؤالات کدام مؤسسه مطلوب تر است؟- چگونه بهترین مؤسسه را برای آزمون های آزمایشی انتخاب کنیم؟

ضرایب و گرایش های مجموعه روانشناسی براساس دفترچه آزمون سال 99

 

عناوین دروس امتحانی: 1- متون روانشناسی (به زبان انگلیسی)، 2- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، 3- آمار و روش تحقیق، 4- روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی، 5- روانشناسی رشد، 6- روانشناسی بالینی، 7- روانشناسی عمومی، 8- روانسنجی، 9- آزمون های شناختی هوش و استعداد، 10- روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان، 11- روانشناسی صنعتی – سازمانی، 12- روانشناسی اجتماعی، 13- رفتار سازمانی، 14- روانشناسی امور استخدامی، 15- بالندگی سازمانی، 16- روانشناسی تربیتی، 17- آموزش و پرورش کودکان استثنایی.

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

 

 

دروس امتحانی رشته روانشناسی در سال های گذشته

دروس مشترک آزمون کارشناسی ارشد در 3 گرایش

روانشناسی، روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

از بین 3 گرایش فوق، 2 گرایش روانشناسی، روانشناسی بالینی با بیشترین تعداد پذیرش روبه‌رو هستند و به غیر از یک درس تمام دروس این گرایش با هم مشترک هستند.

 

«روانشناسی تربیتی »

تعداد سؤالات آن در رشته روانشناسی 15 سؤال می باشد و از جمله دروسی است که امسال در آزمون کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی مورد سؤال قرار گرفته است. منابع مهم این درس در دانشگاه‌های مختلف کتاب‌های روانشناسی تربیتی (روانشناسی آموزش و یادگیری) تألیف دکتر اسماعیل بیابانگرد و کتاب روانشناسی پرورشي نوین تألیف دکتر علی اکبر سیف می‌باشند. تعاریف روانشناسی تربیتی، مراحل و هدف‌های آموزشی، طبقه‌بندی هدف‌های آموزشی نظریه‌های رشد شناختی و رفتاری یادگیری، سنجش و ارزیابی، نظریه‌های خبر پردازی یادگیری، انگیزش و یادگیری روش‌های مختلف آموزش، مطالعه و یادگیری از جمله مباحثی هستند که در این درس مورد بررسی قرار می‌گیرند. این درس از جمله دروسی است که معمولاً داوطلبان با کمی تمرکز و دقت در مطالعه می‌توانند به درصد خوبی در آزمون برسند. انتشارات مدرسان شریف برای این درس کتاب کامل و جامع خود را به بازار کتاب ایران عرضه کرده است. در این کتاب با توجه به سؤالات چند سال اخیر سعی شده مباحث و منابع مهم بیشتر توضیح داده شوند. با توجه به اینکه تست‌های کنکورهای سراسری و آزاد دوره‌های گذشته با پاسخ‌های تشریحی در کتاب گنجانده شده است، داوطلبان می‌توانند تمامی تست‌های آزمون‌های كارشناسي ارشد را یکجا به طور طبقه‌بندی شده ببینند. کتاب به فصول مختلف تقسیم‌بندی شده است و در هر فصل خلاصه تمام مطالب مهم به همراه تست‌های تألیفی مولف گنجانده شده است. از حیث تعداد تست‌های آورده شده در کتاب، این اثر جزء کتاب‌های پر تست در این زمینه محسوب می‌شود.

« متون روانشناسی به زبان انگلیسی »

تعداد تست های این درس در آزمون 30 سؤال می‌باشد. همان‌طور که از نام درس پیداست، سؤالات آن در قالب 5 الی 6 متن تخصصی طراحی می شود. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف فرق می‌کند و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. خواندن زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت می‌کند. در کتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف علاوه بر بررسی و ارائه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال 95 – 75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته روانشناسی به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.

« علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی »

تعداد سؤالات این درس در آزمون 15 سؤال می‌باشد. این درس به لحاظ اهمیت به همراه دو درس آمار و روش تحقیق همچنین درس «روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان» در یک سطح قرار دارد. اما به لحاظ فهم مطالب، آن را می‌توان راحت‌تر از درس روانشناسی فیزیولوژیک و سخت‌ تر از آمار و روش تحقیق دانست. منابع مهم این درس در دانشگاههای مختلف، با هم فرق می‌کند و از بین آنها می‌توان به سه کتاب متفاوت علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی تألیف دکتر احدی، دکتر بهشتی و دکتر ایروانی و همچنین کتاب روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی تألیف دکتر احمدی اشاره کرد. مشکلی که این کتاب ها دارند این است که مباحث را بسیار پراکنده بیان کرده اند و به دلیل شباهت مباحث به یکدیگر، داوطلبان بسیار گیج می شوند. انتشارات مدرسان شریف برای این درس کتابی کامل و جامع در برگیرنده آموزش تمامی مطالب و مفاهیم مهم به همراه ارائه سؤالات و پاسخ تشریحی کنکورهای 15 سال اخیر دانشگاه دولتی و همچنین 10 سال اخیر دانشگاه آزاد می‌باشد. این کتاب به گونه‌ای تدوین شده که داوطلب پس از مطالعه‌ی آن لازم نیست منبع دیگری را مطالعه کند و مزیت آن نسبت به سایر منابع در تلفیق یکپارچه نظریات است. کسب درصد بالا از سوی داوطلبین تک رقمی موسسه در این درس دیده شده است.

« آمار و روش تحقیق »

تعداد سؤالات آن در‌ آزمون دانشگاه دولتی 20 سؤال می‌باشد. منابع مهم این درس در دانشگاهها کتاب‌های آقای دکتر علی دلاور می‌باشد. کتاب‌های روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی و تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی از جمله این کتب می‌باشند. در برخی دانشگاهها اساتید از روی «کتاب روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی» تألیف دکتر اسماعیل بیابانگرد و یا حتی جزوه‌ی شخصی خود برای تدریس این درس استفاده می‌کنند. تمامی کتب فوق به گونه‌ای پراکنده و در بعضی مباحث گنگ مطالب را جمع‌آوری کرده‌اند. برای این درس انتشارات مدرسان شریف کتاب کمک آموزشی خود را به بازار کتاب ایران روانه کرده است. در این کتاب ضمن فصل‌بندی مناسب کتاب، هر فصل به سه بخش تقسیم شده، بخش اول شامل ارائه متون آموزشی می‌باشد که در لابه‌لای این متون هر جا که لازم بوده مؤلف با قرار دادن تست‌های تألیفی خود داوطلب را با سؤالات چهار گزینه‌ای مربوط به این درس آشنا کرده است. پس از آموزش، تمام تست‌های دانشگاه‌های سراسری و آزاد سالیان گذشته که مربوط به آن فصل به همراه پاسخ تشریحی آن‌ها گنجانده شده است، تا داوطلب بتواند تمام تست‌های مربوط به آن فصل را یکجا ببیند. پس از بخش دوم، در انتهای هر فصل تعدادی تست‌های تکمیلی با پاسخ کلیدی آورده شده است، معمولاً این بخش برای داوطلبانی مناسب است که تمام دو بخش قبل را به طور کامل مطالعه کرده باشند و از زمان کافی تا روز آزمون برخوردار باشند. مرور این تست‌ها برای قبولی در دانشگاههای معتبر مفید می‌باشد. از جمله خصوصیات منحصر به فرد دیگر این کتاب ارائه تمامی تست‌های رشته های علوم تربیتی و روانشناسی به همراه پاسخ تشریح آن‌ها می‌باشد. علاوه بر این ابتدای هر بخش، مفاهیمی که ممکن است پراکنده به نظر برسد، در یک نمودار منظم و منسجم ترسیم شده است.

« روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی »

تعداد تست های این درس 20 سؤال می‌باشد. منابع مهم این درس در اکثر دانشگاههای کشور کتاب‌های ترجمه‌ی مؤلفین خارجی می‌باشند. کتاب‌های خلاصه‌ی روان‌پزشکی تألیف کاپلان و سادوک، روانشناسی کودکان استثنایی تألیف هالاهان و کافمن، روانشناسی مرضی تألیف ساراسون و روانشناسی مرضی تألیف سلیگمن و روزنهان از جمله‌ی این کتب می‌باشند. البته کتاب روانشناسی کودکان استثنایی تألیف دکتر میلانی فر و دکتر افروز نیز در بعضی دانشگاهها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل آن که اکثر این کتاب ها حاصل ترجمه متون انگلیسی به فارسی است، بعضاً مطالب با سبک و سیاقی پیچیده پیش‌روی خواننده گذاشته شده است. البته برخی ترجمه‌های خوب در این درس انجام شده، ولی وقتی داوطلب خود را برای آزمون کارشناسی ارشد آماده می‌کند، بهتر است از کتابی با نوشتاری ساده و روان برای مطالعه استفاده کند. به همین منظور انتشارات مدرسان شریف با رعایت تمامی رئوس مطالب منابع فوق سعی بر ارائه یک کتاب مفید کرده است. در این کتاب مانند سایر کتب این مؤسسه، خلاصه مطالب به همراه تست‌های تألیفی، ارائه تست‌های طبقه‌بندی شده دانشگاههای سراسری و آزاد در یک دهه‌ی اخیر به همراه پاسخ تشریحی تمام آن‌ها و تست‌های خودسنجی گنجانده شده است. مطالعه‌ی این کتاب به عنوان منبعی مفید به تمام داوطلبان کارشناسی ارشد روانشناسی پیشنهاد می‌شود.

« روانشناسی رشد »

تعداد سؤالات این درس 20 سؤال می‌باشد. منابع این درس در دانشگاههای مختلف، کتاب‌های روانشناسی ژنتیک 1 و2 تألیف دکتر منصور، روانشناسی رشد جلد 1 و 2 تألیف لورا ای برک و نظریه های رشد ویلیام کرین می‌باشند. در این درس اکثر نظریه‌ها، نظام‌ها و تحلیل‌های روانشناسان بزرگ تحلیل می‌شود، نظریه‌های اریکسون، فروید، ماهلر، آنا فروید، ملانی کلاین، هارتمن، بالبی، نظام‌های گزل، والن ویگوتسگی، لئون‌ تیف، لوینسون، کلبرگ و بررسی مراحل رشد (قبل و بعد از تولد) کودکی، نوجوانی، میانسالی، بزرگسالی و دوره پیری از جمله مطالبی هستند که در این درس به طور کامل تحلیل می‌شوند. برای تسلط در این درس دقت و تمرکز در مطالعه، تفکیک نظریه‌ها و تطابق هر تست یا مبحث با نظریه‌های موجود در ذهن شرط اصلی می‌باشد.

درس روانشناسی رشد از جمله دروسی است که بیشترین منابع را دارد که این مسأله باعث می شود که داوطلبان فرصت کافی برای مطالعه تمام این منابع را نداشته باشند. انتشارات مدرسان شریف برای این درس کتابی با جمع‌آوری و پوشش تمام مطالب موردنیاز، به چاپ رسانده است. در این کتاب نقاط مشترک و حتی اختلاف اکثر دانشمندان تفکیک شده تا خواننده ضمن مطالعه دچار سردرگمی نشود. طبقه‌بندی مطالب و تحلیل‌های مختلف به نوعی به خواننده این امکان را می‌دهد تا در ذهن خود قدرت تمییز مباحث را پیدا کند. در این کتاب تمامی تست‌های آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی از سال 1375 تا 1395 و همچنین تست‌های دانشگاه آزاد از سال 1380 تا 1395 با پاسخ تشریح ارائه شده است. از خصوصیات مهم این کتاب ارائه تمامی تست‌های مربوط به روانشناسی و همچنین مجموعه علوم تربیتی‌ (2) می‌باشد.

« روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان »

تعداد سؤالات این درس 20 تست می‌باشد با توجه به ضریب آن، از دروس درجه دوم در این سه گرایش محسوب می‌شود. منابع مهم این درس کتاب‌های فیزیولوژیک کارلسون، کالات، کتاب دکتر خداپناهی و کتاب‌های انگیزش و هیجان جان‌مارشال ریو شامل ساختار دستگاه‌های عصبی، سیناپس‌ها، دستگاه‌های دیداری حرکتی، شنیداری، بویایی، چشایی و حرکتی هیجان و نظریه آن و نظریه‌های کشاننده‌ای در این درس مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرند.

انتشارات مدرسان شریف برای این درس نیز کتاب خلاصه و ارزند‌ه‌ای برای جامعه روانشناسی کشور آماده کرده است. در این کتاب ضمن جمع‌آوری تمامی مطالب مفید از کتب منبع با ساختار مناسب سعی بر تشریح مناسب مطالب به زبانی ساده و شیوا شده است. مطالعه این کتاب برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد کافی می‌‌باشد.

 

دروس غیر مشترک برای سه گرایش

روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت

برای گرایش­های فوق داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد باید یک درس دیگر علاوه بر 6 درس مشترک ذکر شده مطالعه کنند: درس «روانشناسی عمومی» را داوطلبان گرایش روانشناسی عمومی و درس «روانشناسی بالینی» را داوطلبان دو گرایش دیگر.

«روانشناسی عمومی »

تعداد سؤالات این درس 20 سؤال می­ باشد. منابع مهم این درس در دانشگاه­های مختلف کتاب­های روانشناسی هیلگارد و روانشناسی سانتراک می­ باشند و مباحث آن بیشتر در مورد اهمیت روانشناسی، یادگیری و حافظه، اندیشه و زبان، شخصیت، بهداشت روانی، روش­های درمان، رفتار اجتماعی و به طور کلی مروری کلی بر مفاهیم اساسی روانشناسی است. انتشارات مدرسان شریف با توجه به اینکه کتاب­های منبع جزء کتاب­های خوب روانشناسی می ­باشند، سعی کرده با حذف نکات اضافی که معمولاً در آزمون­ها مورد سؤال قرار نمی­ گیرد و باز کردن بعضی مفاهیم که درک آن­ها برای خواننده دشوار است (چون کتاب­های فوق ترجمه شده هستند) مجموعه­ ای کامل و بی­ نقص را به داوطلبان این رشته عرضه کند. از جمله خصوصیات دیگر این کتاب تحلیل کلیه سؤالات دو رشته روانشناسی و علوم تربیتی (2) از 15 سال پیش تاکنون با ارائه پاسخ تشریحی به تمام آن­ها می­ باشد. این مجموعه در سراسر کشور مخاطبان خود را در قالب جزوه درسی پیدا کرده بود و اخیراً نیز به شکل کتاب با ویرایش مجدد به چاپ رسیده است. رتبه‌های برتر آزمون دانشگاه‌ها در این درس نمره ای در حدود 80 درصد نیز کسب کرده‌اند.

« روانشناسی بالینی »

تعداد سؤالات این درس 20 سؤال می­ باشد. از حیث اهمیت مهم­ترین درس برای این دو گرایش محسوب می­ شود و به همین دلیل معمولاً داوطلبان این رشته وقت زیادی را صرف مطالعه­ این درس می­ کنند. از منابع مهم این درس می­ توان به دو کتاب روانشناسی بالینی فیرس ترجمه مهرداد فیروزبخت، کتاب روانشناسی بالینی دکتر شاملو و کتاب راهنمای سنجش روانی تألیف گراث و مارنات اشاره کرد. حجم مطالب این درس کمی زیاد است و برای تسلط بر این درس باید ضمن صرف وقت مناسب، داوطلب در تحلیل مفاهیم به قدرت خوبی برسد. برای این درس نیز انتشارات مدرسان شریف کتابی مشتمل بر تحلیل مفاهیم و مطالب، ارائه سؤالات و پاسخ­های تشریحی دانشگاه­های آزاد و سراسری به صورت طبقه­ بندی شده و ارائه آزمون های خودسنجی در پایان هر فصل به چاپ رسانده است. مطالعه این کتاب به تمام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد پیشنهاد می­ شود.

دروس تخصصی گرایش سنجش و اندازه‌گیری «روانسنجی»

داوطلبان این گرایش باید به سؤالات دروس زیر در آزمون پاسخ دهند:

1. متون روانشناسی با ضریب (2)

2. آمار و روش تحقیق با ضریب (2)

3. روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی با ضریب (1)

4. روانشناسی رشد با ضریب (2)

5. روانشناسی عمومی با ضریب (1)

6. روانسنجی با ضریب (2)

7. آزمون‌های شناختی هوش و استعداد با ضریب (2)

توضیحات 5 درس اول داده شد و ما فقط به معرفی منابع دو درس آخر می‌پردازیم.

«روانسنجی»

همان‌طور که اشاره شد، ضریب این درس در آزمون دانشگاه دولتی 2 و تعداد سؤالات آن 20 تست می‌باشد. منابع مهم این درس کتاب‌های 1. روانسنجی، دکتر گنجی 2. مبانی نظری و عملی پژوهش، دکتر علی دلاور 3. روان‌آزمایی آناستازی، ترجمه دکتر براهنی 4. اصول روانسنجی، پاشا شریفی می‌باشند. بررسی مفاهیم کلی اندازه‌گیری، امتحان و هدف نهایی امتحان، تهیه پرسش‌های امتحانی، اجرای امتحان، آزمون و انواع آن، تحلیل سؤالات آزمون، اعتبار آزمون،‌ طبقه‌بندی آزمون‌ها و … در متن این درس تحلیل می‌شوند. برای این درس کتابی خلاصه و مفید با نگرشی کلی به منابع اصلی جمع‌آوری شده است. اضافه کردن تمامی تست‌های آزمون‌های سراسری و آزاد با پاسخ تشریحی به همراه تست‌های طراحی شده توسط طراحان با هدف آشنایی با سؤالات استاندارد در متن درس، مجموعه‌ای کامل برای آمادگی در آزمون را پیش‌روی داوطلبان این گرایش قرار داده است. به طوری که مطالعه‌ی دقیق این کتاب نیازهای داوطلبان را رفع کرده و دیگر نیازی به مراجعه به کتب مرجع نمی‌باشد.

« آزمون‌های شناختی هوش و استعداد »

ضریب این درس در آزمون دانشگاه دولتی 2 و تعداد سؤالات آن 20 سؤال می‌باشد. منابع مهم این درس کتاب‌های راهنمای سنجش روانی مارنات، روانسنجی دکتر گنجی، اصول روانسنجی و روان آزمایی دکتر شریفی و روان آزمایی آناستازی ترجمه دکتر براهنی می‌باشد. مطالب آن تقریباً بی‌ارتباط با درس روانسنجی نیست. مفهوم هوش و نظریه‌های آن، آزمون‌های انفرادی و گروهی هوش، آزمون‌های شخصیت، آزمون‌های فرافکن، اضطراب و فشار روانی، سنجش رغبت‌ها، نگرش‌ها و ارزش‌ها مباحث اصلی این درس را تشکیل می‌دهند. در این درس نیز انتشارات مدرسان شریف کتابی کامل و جامع را به داوطلبان ارائه کرده است. در این کتاب جذابیت مباحث این درس، باعث شده مؤلف با تخصص خود در این درس خواننده را با خود همراه کند و ضمن ارائه مثال‌های متنوع چهار گزینه‌ای در متن درس، داوطلب را آماده روبه‌رو شدن با تست‌های طبقه‌بندی شده که در پایان هر فصل گنجانده شده، کند. پاسخ‌های تشریحی تمام آزمون‌های کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی در 15 سال گذشته و دانشگاه آزاد در 10 سال گذشته باعث مرور کلی به تست‌های قابل طرح در این درس شده است.

دروس تخصصی گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی

داوطلبان این گرایش باید به دروس زیر پاسخ دهند:

1. متون روانشناسی به زبان انگلیسی با ضریب (2)

2. آمار و روش تحقیق با ضریب (2)

3. روانشناسی صنعتی و سازمانی با ضریب (2)

4. روانشناسی اجتماعی با ضریب (2)

5. رفتار سازمانی با ضریب (3)

6. روانشناسی امور استخدامی با ضریب (3)

7. بالندگی سازمانی با ضریب (3)

با توجه به ضرایب، تقریباً تمام دروس مهم هستند و دروس 7 و 6 و 5 از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند. برای تمام دروس این گرایش انتشارات مدرسان شریف کتاب ارائه کرده و داوطلبان می‌توانند از واحد مکاتبه‌ای مدرسان شریف و یا کتاب فروشی‌های فعال سراسر کشور و یا بصورت اینترنتی این منابع را تهیه کنند.

کارشناسی ارشد

دکتـــــری

کاردانی به کارشناسی

دپارتمان زبان

تمامی حقوق قانونی این وب سایت متعلق به مؤسسه آموزشی مدرسان شریف است ©


جهت دریافت فایل اطلاعات کلیک نماییدDownloads-icon

کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی سلامت
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *