کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی

 
helpkade
کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی
کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی

گیسوم سامانۀ سفارش و پیگیری تهیۀ کتابه. شما سفارش میدین و ما اگر کتاب رو داشتیم یا تونستیم پیدا کنیم، شرایط خرید کتاب رو براتون فراهم می‌کنیم.

در حال حاضر کتاب‌های زیادی در زمینه روانشناسی کودک وجود دارد و در دسترس والدین و مربیان می‌باشد. این کتاب ‌ها کمک می‌کند تا بتوانند راه‌حل‌های علمی، قابل قبول و کارآمدی برای برخورد با مسایلی که در زمینه تربیت کودک به وجود می‌آید بیابند. در این مجموعه کتاب‌هایی با موضوعات مختلف و به همراه توضیح و خلاصه‌ای از آن در دسترس شما عزیزان قرار گرفته است.

هدف راهنمای « آشنایی با بحران زدگی در کودکان » آشنا کردن همه شهروندان با تروما یا بحران‌زدگی و بالا بردن حساسیت اجتماعی و تشویق آن ها برای کمک‌رسانی به کودکان و نوجوانان در وضعیت بحرانی است به گونه‌ای که آن‌ها برای زندگی در وضعیت عادی توانمند شوند یا در وضعیت‌های دیگر مانند رخدادهای فاجعه بار طبیعی و اجتماعی، دردها و رنج‌های‌شان کاهش یابد.

کتاب «کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان» اطلاعات مورد نیاز والدین را درباره رشد جنسی کودکان و آنچه را که کودکان باید در زمینه جنسیت در هر مرحله از رشدشان باید بدانند، در اختیار قرار می‌دهد.

دست نامه مادر و نوزاد، دست‌نامه‌ای برای مادران و پدرانی است که به زودی کودک‌شان به دنیا می‌آید یا تازه به دنیا آمده است. در این دست‌نامه مهم‌ترین اطلاعاتی که مادران و پدران جوان تا یک سالگی فرزندشان به آن نیاز دارند، از جدول واکسیناسیون تا لباس‌های مناسب نوزاد، از خواب، تغذیه و حمام کردن نوزاد تا نکات ایمنی برای نگه‌داری او گنجانده شده است.

برای اینکه کودکان برای رفتن به مدرسه آماده شوند و بتوانند خود را با محیط تطبیق دهند والدین باید از سال ها پیش از ورود به دبستان برنامه ریزی کنند و فرزندنشان را به تدریج آگاه و آماده کنند.

کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی

 کتاب «خواندن با نوزاد و نوپا، چگونه به نوزاد و نوپای خود کمک کنیم تا دنیای واژه ها را کشف کند؟» نوشته کارولین بلیک مور و باربارا وستون رامیرز راهنمایی است کاربردی که به زبان ساده به مادران و پدران جوان نشان می دهد که چگونه می توانند با داشتن برنامه بلندخوانی روزانه، از دوره نوزادی و نوپایی، رشد

کلیدهای رفتار با کودک سه ساله با مخاطب قراردادن والدین به آنان کمک می کند تا برای مشکلاتشان با کودک ۳ ساله خود راهکاری بیابند. این اثر با هدف ایجاد بینشی جامع نگاهی دقیق به دنیای کودک سه ساله می اندازد، کودکی که فردی مستقل، عضوی از خانواده و بخشی از اجتماع در نظر گرفته می شود.

دوسالگی دوران هیجان انگیزی هم برای والدین و هم برای کودکان است. آنان هیجان انگیز و دوست داشتنی هستند و گاهی حتی می توان از مصاحبت با آن ها لذت برد.

پژوهش درباره رشد انسان، تلاش نسبتاً جدیدی است. تحقیقات درباره رشد بزرگسالی، پیری و تغییر در روند زندگی در دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ پایدار شدند اما گمانه زنی ها درباره اینکه چگونه افراد رشد و تغییر می کنند قرنها وجود داشته اند.

نقاشی کودک یک پیام است،‌ آنچه او نمی تواند به لفظ در آورد به وسیله نقاشی به ما انتقال می دهد. بررسی و درک “زبان” نقاشی، اطلاعات ارزنده ای در اختیار والدین، مربیان،‌ روانشناسان و همه کسانی می گذارد که خواهان درک و دریافت راز و رمز جهان کودک هستند.

پدران و مادرانی که شاد نیستند، نمی توانند کودکانی شاد هم تربیت کنند. والدین ناسالم امروز، کودکان غمگین دیروزند و کودکان غمگین امروز، پدران و مادران فردا هستند. روزی شما نوزاد تازه متولد شده را در آغوش تان گرفته بودید و تنها به یک چیز فکر می کردید و تنها چیزی که پیش روی شما قرار داشت، مراقبت از او بود.
شما پیش از درک کامل این مسیر ناگهان با موجودی باهوش، گاهی خود رأی، کله شق و آتش پاره مواجه شدید.

کودکان از آسیب پذیرترین گروه های جامعه به شمار می آیند و همواره در معرض خطرات بی شمار از بیماری و رویدادهای قابل پیشگیری تا انواع بد رفتاری ها و برخوردهای غیراخلاقی قراردارند.

همواره والدین و مربیان در برابر تربیت کودکان برای به وجود آوردن نسلی پویا، مسئول، خلاق و پیشرو احساس ناتوانی کرده اند و در رویارویی مدام با عصیان ها، ناسازگاری ها و مقاومت های نوجوانان، بسیار نگران و سردرگم بوده و از خود می پرسند چه باید کرد؟ آیا باید سخت گرفت؟ باید به آن ها آزادی داد؟ و چه زمانی و تا چه حد؟ و چگونه؟

کتاب “ارتباط با کودکان از طریق داستان” راهنمایی است برای والدینی که کودکانی به فرزندی پذیرفته اند  یا آن ها را سرپرستی می کنند و در رفتار و برقراری ارتباط با آن ها مشکل دارند و نیز کارشناسانی که با این کودکان کار می¬کنند. راهکار اصلی کتاب برای از میان برداشتن مشکلات میان پدر و مادر خوانده و فرزند خوانده، “داستان درمانی عاطفی خانواده” است.

پدر و مادر عزیز! برای پاسخ به این پرسش، نخست خوب فکر کنید و سپس صادقانه و واقع بینانه به آن پاسخ دهید: شما چقدر برای فرزند خود وقت می گذارید؟ منظور طول زمان کار برای تامین نیازهای مادی او، مثل خوراک و پوشاک و حمام و… نیست بلکه بودن با او بازی، درد دل، گفت و گوی صمیمانه، باهم کتاب خواندن، گردش دو نفره و… فقط بودن با او چقدر فرصت دارید؟

در این کتاب به چهار دغدغه ی همه ی مادران و پدران پرداخته شده است: انطباط، کنجکاوی کودکان درباره ی مسائل جنسی، بیماری کودک و توضیح مرگ به کودکان.

شاید بتوان گفت که به شمار پدران و مادران، شیوه های متفاوتی برای آموزش انضباط به کودکان وجود دارد: تنبیه برای آن که کودکان “لوس” نشوند و به تمامی پیرو دستورهای بزرگترها باشند، یا پرهیز از تنبیه، و بردباری در برابر خطاهای  کودکان، برای آن که خودانگاره ی مثبت در آن ها تقویت شود.

به کودکی که از تاریکی می‌ترسد چگونه کمک می‌کنید؟

چه می‌کنید تا بچه‌ها به حرف‌های شما گوش بدهند؟

به کودکی که اسباب‌بازی‌اش را به بچه‌های دیگر نمی‌دهد، چگونه رفتار درست را آموزش می‌دهید؟

در مقدمه ی کتاب آمده است که گفت و گو درباره ی موضوعات جنسی، یکی از دشوارترین مباحثی است که پدران ومادران و مربیان مهدهای کودک، در تربیت کودک خردسال با آن روبه رو هستند وبرخورد تند یا بی توجهی به پرسش های کودک در این زمینه، سبب خواهد شد او برای یافتن پرسش های خود به راه هایی روی بیاورد که شاید نادرست یا خطرناک باشند.

“چگونه می توانیم به درستی یا نادرستی حرف یا عقیده ای پی ببریم؟

چگونه و به کمک چه کارهایی می توانیم سر حرف یا عقیده ی درست باقی بمانیم و در مخالفت با کارهای نادرست پافشاری کنیم؟

این کتاب با زبانی ساده و قابل درک، مناسب مخاطب عام و با در نظر گرفتن گوناگونی خانواده ها و فرهنگ ایران، به یک موضوع آموزشی مهم می پردازد: آماده کردن فرزندان برای ورود به مهدکودک که بنیان آموزش و پرورش اوست.

این کتاب، در برگیرنده ی تجربه های عملی بیش از سی مربی در برخورد با کودکان در اولین روز ورود آن ها به مهد کودک است. در مقدمه ی کتاب اشاره شده که برای کودک هیچ لحظه ای سخت تر و حساس تر از اولین جدایی او از مادرش نیست و مربی وظیفه دارد این لحظه را درک کند و با واکنش درست به احساس کودک، راه اعتماد به محیط تازه را برای او هموارسازد.

نوزاد از اولین روزهای زندگی به رنگ ها، صداها، بوها و چهره ها بخصوص چهره مادر حساس است. از سه ماهگی به بعد دایره ی دید نوزاد وسیع می شود و می تواند به شکل ها و رنگ های موردعلاقه اش دقت کند، چهره ی افراد خانواده را تشخیص دهد و صداها بخصوص صداهای ریتم دار را تشخیص دهد.

۳۰۰ سال پیش از تولد مسیح، ارسطو نوجوانان را این گونه توصیف می کند: “پرشور و آتشی مزاجند و آماده اند که خود را به دست غرایز بسپارند”.  استانلی هال پدر مطالعه ی علمی درباره ی نوجوانی، آن را دوران “طوفان و تنش” شدید و نیز دوران توانایی فوق العاده ی جسمانی، عقلی و عاطفی می داند. فیلسوفی نیز می گوید نوجوانی با زیست شناسی آغاز می شود و با فرهنگ پایان می یابد.

ارسطو نوجوانان را این گونه توصیف می کند: “پرشور و آتشی مزاجند و آماده اند که خود را به دست غرایز بسپارند”.  استانلی هال پدر مطالعه ی علمی درباره ی نوجوانی، آن را دوران “طوفان و تنش” شدید و نیز دوران توانایی فوق العاده ی جسمانی، عقلی و عاطفی می داند. فیلسوفی نیز می گوید دوره ی نوجوانی با زیست شناسی آغاز می شود و با فرهنگ پایان می یابد.

این کتاب در برگیرنده ی دیدگاه های پنج روان شناس کمال گرای نامدار: آلپورت، فرانکل، فروم و راجرز است.

ناشر در آغاز کتاب، گوشزد می‌کند: راهنمای حاضر با عنوان «شناخت از طریق بازی» در سال ۱۹۹۳ از سوی نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل و امور پناهندگان در بلگراد، تدوین شده وعملاً در چندین کشور مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از تهیه این راهنما کمک به کودکان است تا با بازی‌های مختلف، به دادوستد عاطفی و بیان بی‌تشویش احساسات خود بپردازند و از این راه بتوانند بر اضطراب‌های ناشی از آسیب‌های عاطفی چیره شوند و با امید به آینده بنگرند سپس ابراز امیدواری کرده است که ترجمه فارسی آن، نه تنها برای پناهندگان، بلکه به شکل گسترده برای همه جامعه سودمند باشد.

این کتاب برای کار با کودکان ۰-۶ ماهه تهیه شده است. والدین و مربیان با استفاده از آن « خواهند توانست از راه فعالیت های گوناگون به رشد و تکامل کودکان کمک کنند. در مقدمه کتاب اشاره شده است چون نوزادان از همان آغاز تولد می بینند و می شنوند، باید آنها را یاری کرد تا هر چه بیشتر و بهتر اطرافیان خود را بشناسند، با وسیله های محیط زندگی خود آشنا شوند و از حواس پنجگانه شان به بهترین شکل بهره بگیرند.

در پایان کتاب نکاتی درباره ضرورت کمک گرفتن از دیگر افراد خانواده در مراقبت از کودک، اهمیت سلامت مادر و فرزند، و بارداری دوباره مادر، آمده است.

“در پایان قرن بیستم، پدر یا مادر کودکان کم سن و سال بودن، مشکل است و در عین حال،‌ هیچ هم از آن ساده‌تر نیست. در جهانی که اوضاع و احوال روزبه‌روز ناگوارتر و رقابت‌جویانه‌تر می‌شود ما باید بی‌وقفه نیازها و خواسته‌های خودمان را با نیازها و خواسته‌های کودکانمان هماهنگ کنیم.

در صفحات آغازین کتاب آمده است: ” در دهه‌ی اخیر شاهد گزارش‌های فراوانی در زمینه ‌ناتوانی هیجانی، عاطفی و بی‌پروایی در خانواده‌ها، اجتماعات و جوامع بشری و خشم و ناامیدی فزاینده‌ای در جوانب محتلف زندگی بوده‌ایم، خواه در تنهایی خاموش بچه‌هایی که با یک تلویزیون در نزد پرستار بچه رها شده‌اند، یا درد و رنج بچه‌های ترک شده و بی‌سرپرست که با آن‌ها بدرفتاری شده است، یا به طرز وحشیانه‌ای مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

کتاب «پرورش هوش هیجانی نوجوانان» بنابر مقدمۀ مترجم، با نگاهی تازه به نوجوانان و نیازهای آنان، راهبردهای تربیتی نوینی را به والدین عرضه می کند. نوجوان علاوه بر تغییرات فیزیولوژیک با مسائلی نظیر بحران هویت، فشار همسالان و استقلال از والدین روبروست که گذر از این مرحله را برای او دشوار می سازد. در این کشاکش او بیش از هر چیز به هدایت و راهنمایی عاقلانه و مدیرانه نیاز دارد. کتابی که در دست دارید به والدین کمک می کند تا با ابزارهای جدید (محبت و نشاط، تعیین حد و مرز و همبستگی) به عرصۀ فرزند پروری نوجوانان گام نهند…. کتاب ، راهبردها و فنون خاصی را عرضه می کند.

نویسنده‌ی این کتاب مارگارت هنری، استاد کرسی رشد کودک از سال ۱۹۸۲ در دانشگاه فنون کوئیزلند، کتاب خود را با دو پرسش اساسی آغاز کرده است: نیازهای بنیادین خردسالان، والدین و مربیان کدامند؟ چگونه می‌توان نیازهای هریک از این سه گروه را به طور همزمان برآورده کرد؟ مطالعه‌ی این کتاب برای والدین، مربیان مهدکودک، معلمان، دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی، آموزش پیش‌دبستانی، روان‌شناسی، استادان این رشته‌ها و دست‌اندرکاران انجمن‌های اولیا و مربیان، سودمند است و به مربیان و والدین علاقه‌مند، به بهبود روابط خود با هم و آموزش عملکرد درست به کودکان خردسال در آینده کمک می‌کند.

این کتاب در ده فصل به “مطالعه رشد انسان”، “عوامل تعیین کننده رشد …”، “کودکی (از تولد تا ۱۱ سالگی”، “رشد شناختی و یادگیری زبان”، “رشد روانی یا عاطفی کودک”، “رشد اجتماعی”، “نوجوانی…”، “بزرگسالی…”، “پیری و مرگ…”، و” آخرین سفر” می‌پردازد.

کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی

وبلاگ‌ کتاب هدهد با نوشته‌هایی کاربردی برای خانواده‌ها و معلمان

همه حقوق سایت کتابک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و  باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.

Copyright 2008 – 2019

کتاب های قصه کودکی ای که در این مطلب معرفی می شوند همگی یا چندجلدی هستند یا شامل چندین داستان در یک کتاب هستند. کتاب ها بیشتر با محوریت حیوانات هستند.

برای پیدا کردن مناسب ترین کتاب برای کودک خود می توانید به صفحات معرفی کتاب کودک  و  دسته بندی کتاب های کودک براساس سن و سلیقه کودکان مراجعه نمائید.

اما در این مطلب ما ۷ کتاب داستان کودک معرفی می‌کنیم؛ لیست کتاب های که در این مطلب در این قسمت آورده شده اند:

کتاب دریچه ای است نو به دنیایی که تجربه ی آن در واقعیت میتواند بعید باشد. از آنجا که عادت به کتابخوانی را از سنین پایین میتوان در کودکان ایجاد کرد، خواندن کتاب برای کودکان تجربه ای بسیار مهم و تاثیرگذار است.

پدر سنین کودکی کنجکاوی کودک برای شنیدن و درک مطلب بسیار زیاد است و هنوز با سرگرمی های دیگر از جمله تبلت و رایانه آشنا نشده است. بنابراین بهترین زمان برای عادت دادن کودکانتان به کتابخوانی و اشتیاق آنها به مطالعه در سنین بزرگسالی، کودکی است.

کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی

کتاب قوه ی تخیل و خلاقیت کودک را پرورش میدهد، مفاهیم مختلف و جدید بر اثر تکرار در کتاب های مختلف برای کودک جا می افتند.

کتاب قدرت سخن وری و گنجینه ی واژگان کودک را افزایش میدهد و باعث میشود کلام شیوا تری داشته باشد و بتواند بهتر منظورش را به دیگران برساند.

عادت کتابخوانی باعث میشود کودک در آینده راحت تر با آموزش های مدرسه منطبق بشود و قدرت استنتاج و نتیجه گیری او توانمندتر بشود.

خواندن کتاب مناسب میتواند فعالیت بسیار سرگرم کننده و مفیدی برای کودک و والدین باشد و ارتباط آنها را تقویت کند.. البته یکی از عوامل تاثیرگذار در علاقه ی کودک به کتابخوانی، عادت کتابخوانی مادر و پدر و جاری بودن فرهنگ کتابخوانی در خانواده است.

کتاب از طریق آموزش غیر مستقیم میتواند تاثیر بسیار زیادی در تربیت کودک ما داشته باشد. در سنین پایین مفاهیم کلی چون خوبی، بدی، ترس، شجاعت، تنبلی، زرنگی و… یا پدیده های عمومی و طبیعی چون شهر، روستا، کوه، جنگل، قانون، سلامتی و … را میتوان از طریق داستان های کوتاه و سرگرم کننده ی کتاب ها به کودکان آموزش داد.

میتوانید در فاصله ی به خواب رفتن کودکتان برای او کتاب بخوانید. یا ساعتی از روز را به این کار اختصاص دهید. زمانی که کودک توجه و علاقه ی کافی به گوش دادن یا خواندن کتاب نشان نمیدهد، او را مجبور نکنید، بلکه ادامه ی کتاب را به زمانی دیگر موکول کنید. 

سلیقه ی کودک را در کتاب پیدا کنید و کتاب های موردعلاقه اش را تهیه کنید. سعی کنید در ابتدا از کتاب هایی که داستان های کوتاه دارند و ظاهر جذاب و قشنگی دارند شروع کنید. (دسته بندی کتاب های کودک براساس سن و سلیقه کودکان)

کودک را با خود به کتابخانه یا کتابفروشی ببرید و اجازه بدهید او کتاب انتخاب کند. در کنار انتخاب او یکی دو کتاب که شما فکر میکنید برای او مناسب است نیز بخرید. انگیزه های بیرونی ایجاد کنید، مثلا مسابقه راه بیندازید و از کودک در مورد کتاب سوال کنید و جایزه ی موردعلاقه اش را به او بدهید. به ازای هرکتاب یا هر داستانی که میخواند به او امتیاز یا جایزه ی کوچکی بدهید. از کودک بخواهید درمورد کتابی که اخیرا خوانده است نقاشی کند.

در خانه کتابخانه داشته باشید و یکی دو قفسه را به کتاب های کودکتان اختصاص دهید. کتابخوانی را بخشی از برنامه روزمره خانواده قرار دهید. میتوانید کودکتان را به عضویت یکی از انتشارات کتاب های کودکان دربیاورید تا ماهانه کتاب های جدیدی برای کودکتان ارسال کنند. مثال هایی از کتابی که خوانده اید را در زندگی روزمره پیدا کنید و به کودک یادآوری کنید.

هرگاه به موضوعی علاقه نشان میدهد یا کنجکاوی میکند کتابی مرتبط با آن موضوع برایش خریداری کنید. گاهی با همراهی کودکتان کتابی درست کنید. با چسباندن تکه های پارچه و برگ و سنگریزه و غیره اتفاقی که آن روز برایتان افتاده به صورت یک کتاب بنویسید.

انتخاب کتاب مناسب خصوصا زمانی که کودک برای نخستین بارها با تجربه ی کتابخوانی آشنا میشود، بسیار مهم است. باید تجربه ی بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیزی برای کودک بسازید. بنابراین باتوجه به شناختی که روی کودکتان دارید و موضوعات مورد علاقه ی او، در نظر گرفتن کوتاه بودن کتاب، مفید بودن موضوع کتاب و جذابیت ظاهری آن، کتاب مناسب برای کودکتان را انتخاب کنید.

خوشبختانه این روزها طیف بسیار گسترده ای از کتاب ها برای کودکان منتشر میشود که به طبع باعث میشود برای خرید کتاب مناسب احتیاج به تامل بیشتری داشته باشیم. ما در رادیو کودک سعی میکنیم با معرفی کتاب های مختلف برای گروه های سنی مختلف کودکان شما را در انتخاب کتاب مناسب کمک کنیم.

 

این مجموعه کتاب میتواند انتخاب خوبی برای تجربه های اول شما به عنوان مادر و پدر باشد. شما دیگر نگران مناسب بودن موضوع کتاب برای گروه سنی کودکتان نخواهید بود . داستان ها کوتاه و مناسب و سرگرم کننده هستند. کتاب حاوی تصاویر قشنگ و خوشرنگی است که برای کودکان جذاب خواهد بود. این کتاب نوشته جان استیمسون و ترجمه فاطمه زرگری است و توسط انتشارات ذکر منتشر شده است.

هر کتاب شامل تعدادی قصه ی کوتاه و جالب است که به مرور کودکان را با دنیای قصه ها و تخیلات آشنا میکند. هر قصه شخصیت های جذابی را به کودک معرفی میکند که کودک میتواند با آنها همذات پنداری کند و خود را به جای آنها قرار دهد و به دنیای خیالات سفر کند. خواندن این داستان ها توسط مادر و پدر یا توسط مربیان مهدکودک با لحن آهنگین و قصه وار میتواند سرگرمی بسیار جالبی برای کودکان باشد، حتی میتوانید با کودکانتان در نقش شخصیت های مختلف قرار بگیرید و همزمان با خواندن کتاب، داستان را بازی کنید.

نام هرکدام از کتاب های این مجموعه عبارتند از: «لنگه جوراب گمشده و ۱۰ قصه دیگر» برای یک ساله‌ها، «دایناسوری که حمام نمی‌رفت و ۱۱ قصه دیگر» برای ۲ ساله‌ها، «دندان درد تمساح کوچولو و سه قصه دیگر» برای ۳ ساله‌ها «شتری با سه کوهان و ۴ قصه دیگر» برای ۴ ساله‌ها، «جغد عینکی و سه قصه دیگر» برای ۵ ساله‌ها و «خرس برفی و سه قصه دیگر» برای ۶ ساله‌ها.

کودکان در «لنگه جوراب گمشده و ۱۰ قصه دیگر» به عنوان اولین تجربه با داستان هایی بسیار ساده و حاوی اتفاقات روزمره و شخصیت های جالب آشنا میشود. لنگه جوراب گمشده و ۱۰ قصه دیگر (قصه هایی برای ۱ ساله ها) عنوان کتابی است از جون استیمسن با ترجمه‌ی فاطمه زرگری که در ۲۴ صفحه و توسط انتشارات ذکر در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب داستان های تخیلی است. نیز در بازار کتاب موجود می‎باشد. از جون استیمسن کتاب های زیر نیز در بازار موجود است.

در کتاب بعدی «دایناسوری که حمام نمی‌رفت و ۱۱ قصه دیگر» که برای کودکان دو ساله نوشته شده با حیوانات دیگری به عنوان شخصیت های داستان ها آشنا شده و با مفاهیم ساده ای مثل رعایت نوبت، گوش دادن به حرف های بقیه و… به صورت غیر مستقیم آشنا میشوند.

 

در کتاب مربوط به سه ساله ها «دندان درد تمساح کوچولو و سه قصه دیگر» جوجه اردک کوچکی آنها را با مفهوم تغییرات آب و هوا و باران آشنا میکند. تمساح کوچولوی قصه دندان درد و مراقبت از دهان و دندان را به شیوه ای شیرین به کودک یادآوری میکند و بقیه داستان ها.

 

کودکان ۴ ساله در «شتری با سه کوهان و ۴ قصه دیگر» قصه ی فیل کنجکاوی را میخوانند که با اتوبوس دوطبقه تمام خیابان‌های شهر را گشت و به باغ وحش برگشت. با ماری به نام راسل و یک لاک پشت که خیلی پرسروصداست آشنا می‌شوند.
 

در «جغد عینکی و سه قصه دیگر» کودکان ۵ ساله ماجرای جغدی را میخوانند که بینایی اش دچار اشکال است و خانواده ی او نگرانش هستند. با میمونی بازیگوش و کوچک، اتاق انتظار پزشک حیوانات خانم کانگرو و پسر کوچکش آشنا می‌شوند.

 

کتاب «خرس برفی و سه قصه دیگر» که برای کودکان ۶ ساله نوشته شده ماجرای طاووسی را میگوید که فقط به فکر زیبایی اش است، زرافه‌ای که لکوموتیوران شده است و یک خرس قطبی که دوست دارد در سیرک کار کند.

 

از این قسمت می توانید به داستان و کتاب های صوتی برای کودکان خود گوش فرا دهید یا آن ها را دانلود نمائید.

 

اطلاعات تماس:

.۰۹۱۲۴۹۴۲۷۷۳ .۰۲۱۸۸۷۰۳۴۲۱

کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی

اطلاعات تماس:

.۷۷۱۹۱۶۵۹ .۷۷۱۸۹۶۲۴

نیوشا باز هم مثل همیشه یه کتاب کودک به نام المر رو معرفی می کنه. المر از بهترین کتاب های ادبیات کلاسیک در حوزه خودشناسی هست.

ایشان با ۱۵ سال سابقه درمان کودکان بدون دارو از طریق مشاوره آنلاین کنار خانواده های عزیز هستند.

بی نهایت قصه صوتی را از این اپلیکیشین گوشی کنید.

تمامی حقوق مطالب و تصاویر تولیدی این سایت متعلق به سایت رادیو کودک است، هرگونه کپی برداری با ذکر نام سایت و لینک به آن براساس صفحه قوانین و مقررات بلامانع است.

برای دانلود قانونی کتاب کودکان پیش دبستانی با آسیب بینایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کودکان پیش دبستانی با آسیب بینایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.

گروهی از کودکان نابینا زمانی که به سن مدرسه رسیده و وارد مدرسه می‌شوند، فاقد مهارت‌های لازم ابتدایی هستند، مثلاً هنوز نمی‌توانند لباس خود را بپوشند، از پله‌ها بالا روند، یا حتی راه رفتن معمولی را هم با اشکال انجام می‌دهند. این مسائل به خاطر کمبود تجربه و بی‌اطلاعی اولیاء و مربیان در مورد آموزش این کودکان در سنین قبل از مدرسه و عدم آموزش صحیح جهت‌یابی می‌باشد، یا این‌که کودکان در سن 4 یا 5 سالگی تجربه‌ی خیلی کمی در موارد اولیه‌ی خودکفایی دارند، لذا آموزش قبل از مدرسه در دوره‌ی پیش دبستانی بسیار لازم و ضروری است. کسانی که می‌خواهند با کودک نابینا کار کنند باید قبلاً این‌گونه کتب یا مطالبی در این باره را به دقت مطالعه کرده، آن‌گاه با توجه به استعداد کودک با او کار نمایند.

همان‌طور که می‌دانیم کودکان سنین 3 الی 6 سالگی دوره‌ی پیش­دبستانی را آغاز می‌کنند. مقصود اصلی از فرستادن کودکان به دوره‌ی پیش­دبستانی آموزش مهارت‌های شناختی و اطلاعاتی به آنان است،ولی کار دوره‌ی پیش دبستانی بیش از این‌ها است. دوره‌ی پیش دبستانی نظام کوچکی است که کودک در آن قواعد اخلاقی، عرف اجتماعی، نگرش‌ها و شیوه‌ی برقراری  ارتباط با دیگران را می‌آموزد. این نظام کوچک غالباً شبکه‌ای از گروه هم‌سالان برای کودک مهیا می‌کند. نفوذی که مدرسه در اجتماعی کردن کودک دارد هم به دلیل وجود شاگردان و هم به دلیل وجود معلمان و برنامه‌های درسی است. بنابراین با فرستادن کودک نابینا به دوره‌ی پیش دبستانی، والدین کودکان نابینا ضمن بهره‌مندی از مزایایی که والدین کودکان بینا نیز به آن‌ها توجه داشته و دست می‌یابند، به کودک خود امکان بالیدن و رسیدن به سطح هم‌سالان بینای خود را هدیه می‌کنند.

پیشگفتار
فصل 1: کلیات
مقدمه
متداولترین تعریف نابینایی
ضرورت آموزش کودک در دوره‌ی پیش دبستانی
دورهی پیش دبستانی و کودک نابینا
اهداف آموزشی دوره‌ی پیش دبستانی
دیدگاه‌های تاریخی
الگوی خدمات خانوادگی فردی و الگوی آموزش فردی
منطق و تأثیر مداخله‌ی زودهنگام
تعامل اجتماعی و فراگیرسازی
فصل 2: اهمیت پرداختن به دوره‌ی پیش دبستانی از دیدگاه‌های مختلف
اهمیت نقش خانواده در زندگی کودک با آسیب بینایی
نقش گسترده‌ی معلم
در نظر گرفتن دیدگاه‌های کودکان
فصل 3: کودک و مسائل مرتبط با نابینایی
مشکلات بینایی
اهداف انفرادی
آسیب بینایـی چیست؟
چگونه آسیب بینایـی رشد اولیه را تحت تأثیر قـرار میدهد؟
اهمیت حس بینــایـی
اندازه‌گیری هوش در کودکان نابینا
مهارتهای زبانی در کودکان نابینـا
کودکان پیش دبستانی نابینای چند معلولیتی
خردسالان با آسیب بینایی چگونه باید مورد آزمون قرار گیرند؟
فصل 4: کودک نابینا و مهارت‌ها
مهارتهای خودیاری
مهارتهای حرکتی کودکان پیش دبستانی
مهارتهای اجتماعی
مهارتهای کلامـی
جهتیابی
راهکارهای مورد استفاده برای بزرگسالان، والدین، معلمان، راهنمایان و افرادی که با کودک نابینا ارتباط دارند
فصل 5: آموزش کودک نابینا در دوره‌ی پیش دبستانی
در کلاس دوره‌ی پیش دبستانی برای کودک با آسیب بینایی چه کارهایی باید انجام داد؟
پیشنهادهایی برای اثربخشتر کردن آموزش معلمان
پیوست
منابع فارسی
منابع اینترنتی

کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی

برای دانلود کتاب کودکان پیش دبستانی با آسیب بینایی و دسترسی قانونی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

ارسال کتابراه به دوستان از طریق پیامک یا ایمیل

اشتراک در تلگرام

اشتراک در توییتر

اشتراک در فیسبوک

اشتراک در واتس آپ

اشتراک در لینکداین

اشتراک در گوگل پلاس

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتاب‌هایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.


EPUBDownloads-icon

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتاب‌هایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.

iOS

اندروید

ویندوز

کتاب مورد نظرتان را درخواست کنید تا در صورت امکان آن را به فروشگاه اضافه کنیم.



Downloads-icon


کتاب زبان‌آموزی کودکان پیش‌دبستانی (نسخه … Downloads-icon



Downloads-icon


کتاب آموزش مهارت‌های پایه (نسخه PDF) ویژه … Downloads-icon



Downloads-icon


کتاب آموزگاران و پژوهش‌های دانش‌آموزی … Downloads-icon

در پایان سال تحصیلی و با شروع تعطیلات تابستان، می‌توانید بسته‌های پیشنهادی کتاب هدهد را برای هدیه به دانش‌آموزان انتخاب کنید.

۱- روزی که رفتیم سفر

۲- سنجاب ترسو به اردو می‌رود

۳- آبی کوچولو زرد کوچولو

۴- به آب نزدیک نشو دخترم

کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی

۵- برای هر چیز آماده‌ام

لینک خرید این بسته کتاب

کتاب «اینجا را فشار بده» کتابی است هیجان‌انگیز که کودکان را پیوسته غافلگیر می‌کند. کتابی که در هر صفحه از کودک می‌خواهد کاری را انجام دهد؛ نقطه‌ای را فشار دهد، روی نقطه‌ای ضربه بزند، کتاب را تکان دهد و یا به چپ و راست خم کند، دست‌هایش را به هم بزند و … درحالی که نمی داند با هرکدام از این کارها چه اتفاقی می‌افتد و آنچه در صفحه‌ی بعد می‌بیند،غافلگیر کننده است .

این کتاب همراه با بازی، مفاهیمی چون شمارش اعداد، جهت‌ها (چپ، راست، پایین و بالا) و سه رنگ اصلی (زرد، آبی و قرمز) را به کودکان آموزش می‌دهد.کتاب با یک نقطه‌ی زرد رنگ آغاز می‌شود و در هر صفحه تعدادی نقطه‌ی دیگر به آن اضافه می‌شود تا اینکه صفحه پر می‌شود از نقطه‌های رنگی. نقطه‌ها در هر صفحه حرکت می‌کنند و به شکلی درمی‌آیند، بزرگ و بزرگ و بزرگ تر می‌شوند تا اینکه دوباره باز هم به همان نقطه‌ی زرد‌رنگ اول می‌رسیم که می‌توانیم با آن نقطه، بازی را از اول شروع کنیم.

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال
لینک خریدکتاب اینجا را فشار بده

شمارورزی لولوپی+0 آموزش ریاضی از راه ادبیات است که آموزش ریاضی را معنادار، لذت‌بخش و هدف‌مند می‌کند. در شمارورزی لولوپی+0 که ویژه‌ی کودکان3 تا 6 سال و کودکان با نیازهای ویژه است، شناخت پایه‌ها یا بنیادهای پیش‌عددی از راه داستان به کودکان آموزش داده می‌شود.
شمارورزی لولوپی می‌کوشد، اندیشه‌ورزی ریاضی را در ساده‌ترین شکل به کودکان خردسال بیاموزد. زیستن در فضا یا درک از جهت‌ها، زیستن با عدد یا درک چندی‌ها، زیستن با اندازه‌ها یا شکل‌ها و طبقه‌بندی منطقی، آغازی برای آزمودن و اندیشه‌ورز شدن در ریاضی است.

لینک خرید بسته‌ی شمارورزی لولوپی + ۰ (ریاضی آموز ادبی)

بسته ی الفباورزی با رویکرد آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان و به شیوه آوایی- رانشی Articulative-Phonics سامانه ی الفبای فارسی را به کودکان و بزرگ سالان می آموزد. در این شیوه آوای واکی و رانش گاه آن بدون کاربرد خواندن یا نوشتن آموزش داده می شود.

کتاب خودواهای فارسی
کتاب هم واهای فارسی
کتاب هم واهای اوستایی و عربی
کتاب راه نما
و افزونه های الفبایی را دارید.
چگونگی کار با بخش های گوناگون این بسته در کتاب راه نما آمده است.

لینک خرید بسته‌ی الفباورزی با کاکا‌کلاغه

در واژه نامه چیستانی، تصویری، تصويرها کمک مى کنند که کودکان به سادگى فرآيند مفهوم سازى را درک کنند و مفهوم و تصوير را پيوند بزنند. در گروه سنى زير ده سال، کودکان به يارى نمادسازى تصويرى مى انديشند.
در این کتاب هر واژه يک شناسه ى چيستانى است. هنگامى که اين شناسه براى کودکان بلندخوانى مى شود، پاسخ به چيستان که سرشناسه است، سبب تقويت هوش و افزايش درک شنيدارى دقيق و تحليلى کودکان مى شود.
واژه نامه چیستانی، تصویری با هفت کاربرد ويژه، براى گروه پايه ى پيش دبستان و سه سال نخست دبستان فراهم آورده شده است.

لینک خرید بسته‌ی واژه نامه چیستانی، تصویری

لسه شخصیت اصلی این داستان ‌که چهار سال بیش ندارد پدر بزرگش را که بیمار بود،‌ از دست می دهد. پدر لسه تلاش می کند با زبانی ساده برای او سبب مرگ پدر بزرگ را توضیح دهد. پدر به لسه می گوید که هر جاندار و حتا بی جانی عمری معین دارند و به او اطمینان می دهد که پدر بزرگ دیگر درد نمی کشد و در زیر خاک آرام خوابیده است.

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ و ۷ تا ۹ سال

لینک خرید کتاب پدر بزرگ لسه می میرد

 

جم‌جمک برگ خزون، بازآفرینی تازه‌ای از ترانه-متلی به همین نام است. این دومین اثر از میان بازآفرینی متل‌های ایرانی است که از سوی انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان منتشر می‌شود. (نخستین آن: رفتم به باغی) روش نویسنده برای تازه کردن متل‌ها برآمده از یک نیاز اساسی بوده است. متل‌های ایرانی با همه زیبایی در آهنگ و ریتم، یا سرشار از کنش‌های خشن هستند، (رفتم به باغی، دیدم کلاغی، سرش بریده، خونش چکیده) که کودکان از شنیدن آن‌ها حس ناایمنی، نامهربانی و خشونت می‌کنند، یا این که از جنبه ساختاری شکسته و ناتمام هستند و آن لذتی که چرخه روایت کامل به کودک می‌دهد، در آن‌ها وجود ندارد.

این ترانه- متل‌ها اگر به درستی بازآفرینی شوند، می‌توانند هم بهترین زبان آموزها برای کودکان باشند و هم زیبایی‌های زندگی را به آن‌ها یادآور شوند. «جم‌جمک برگ خزون، دخترم غوره خاتون» روایتی در چند چرخه است که مادر، دختر کوچک خود را نوازش می‌کند و دخترک نیز در میان باغ و گل و فضای خانه‌های سنتی ایرانی با گنجکشی که کنار اوست دوستی می‌کند. تصویرهای این کتاب نیز مانند کتاب رفتم به باغی کار هنرمند تصویرگر پرستو حقی است که نگاه و قلم‌اش سرشار از رنگ‌ها و طرح‌های دوست داشتنی برای کودکان خردسال است.

نویسنده: محمدهادی محمدی
تصویرگر: پرستو حقی

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ و ۷ تا ۹ سال

لینک خرید کتاب جم‌جمک برگ خزون

 

مجموعه کتاب های کودکستانی من شامل 5 جلد کتاب تصویری است که هدف آن، آموزش واژه‌ها و مفاهیم متفاوت به کودکان است. در این مجموعه جان پینکوسکی، هنرمند لهستانی-بریتانیایی در پنج عنوان کتاب به نام‌های رنگ‌ها، خانه‌ها، اعداد، اندازه‌ها، زمان و هوا کودک را با مفاهیمی ساده و واژگان در پیوند با آن‌ها آشنا می‌کند. استفاده از فرم‌های ساده و رنگ‌های تخت با دورکشی‌های کلفت از ویژگی‌های تصویرهای این کتاب‌هاست.

شناخت واژه‌ها، شمارگان و مفاهیمی مانند رنگ‌ها یا اندازه‌ها بخش مهمی از مهارت‌های سواد پایه در پیش‌دبستان به شمار می‌آید. در این دوره کودک در حال کشف محیط پیرامون خویش است.

او به واژه‌ها و نام‌ها توجه ویژه دارد و هر روز از راه گفت‌و‌گو و کتابخوانی می‌تواند بر دامنه واژگان خود بیافزاید. با رنگ‌ها و فرم‌ها آشنا می‌شود و معنای بزرگی و کوچکی و شمارگان را از راه‌های گوناگون می‌آموزد. خانواده‌ها و مربیان با خواندن کتاب‌های گوناگون به کودکان یاری می‌رسانند تا این مهارت‌ها را بهتر و گسترده‌تر بیاموزند.

جان پینکوسکیکه تاکنون برنده جایزه‌هایی از جمله مدال کِیتگرینِوِی بوده است مخاطب خود را به خوبی می‌شناسد . تمامی تصاویر این مجموعه با استفاده از محدودترین عناصر و رنگ‌های شاد تصویر شده‌اند که در عین سادگی بسیار هنرمندانه و زیبا هستند.

استفاده از فرم‌های ساده و رنگ‌های تخت با دورکشی‌ها ی کلفت از ویژگی‌های تصویرهای او در این کتاب‌هاست. در این کتاب، متن با حروف بزرگ کار شده است که درشت بودن اندازه حروف، توجه کودکان را به واژه‌ها جلب می‌کند و کودکان را با شکل آن‌ها آشنا می‌سازد.

بهره‌گیری از واژه‌های انگلیسی در کنار واژه‌های فارسی به آشنایی کودکان با شکل واژگان انگلیسی این واژه‌ها کمک می‌کند، به ویژه کودکانی که آموزش زبان انگلیسی را آغاز کرده‌اند. هر کتاب با پرسشی به پایان می‌رسد که فرصتی است برای آنکه کودک آموخته‌های خود را به کار گیرد.

این مجموعه کتاب‌ها به سبب سادگی در متن و تصویر برای سهیم شدن با کودکان با نیازهای ویژه نیز بسیار مناسب است.

کتاب‌های این مجموعه را با کودک‌تان در حالی که او را در آغوش گرفته اید، ورق بزنید و بخوانید و درباره‌ی تصویرها با هم گفت‌و‌گو کنید.

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال

لینک خرید مجموعه‌ی کودکستانی من

 

غاز کوچولو دوست دارد مانند دیگری باشد: مانند خفاش از شاخه‌ها سر و ته آویزان شود، مانند توکا با صدای بلند آواز بخواند، مانند پنگوئن روی برف‌ها لیز بخورد و… مانند شیر غرش کند! او غازی است که دوست دارد توانایی جانوران دیگر را داشته باشد.
در طول داستان او رفتار جانوران مختلفی را تقلید می‌كند. اما وقتي تلاش می‌کند مانند شير بغرد شیر عصبانی می‌شود و او را دنبال می‌کند. غاز در حین فرار كردن همه‌ی آن کارها را انجام می‌دهد و می‌فهمد که او هم این توانایی‌ها را دارد.
خواندن این داستان تصویری افزون بر این که مخاطب را تشویق می‌کند تا توانایی‌های خود را بشناسد او را با چند جانور و ویژگی‌های آن‌ها هم آشنا می‌کند.

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ و ۷ تا ۹ سال
لینک خرید کتاب غازی که نمی‌خواست غاز باشد

کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی

در این کتاب بچه‌ها با پسرک کوچکی در طول روز همراه می‌شوند که با تخیل بازیگوشانه‌ی خود می‌فهمد که اگر بچه‌ی یک هشت‌پا، یک پرنده‌‍‌، یک ببر یا بسیاری از جانوران دیگر بود، هنگام لباس پوشیدن، غذا خوردن، حمام کردن، خوابیدن و سایر کارها با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شد. در پایان روز، او درمی‌یابد از همه بهتر این است که خودش باشد.
داستان واقعگرای «چه خوب که هشت پا نیستی» که با موضوع پذیرفتن خود، به رفتارهای یک کودک در طول روز می‌پردازد. تصاویر رنگی، بسیار زیبا و دارای حرکت‌اند و این خودباوری را کامل‌تر می‌کنند. به‌ویژه اگر برای گروه سنی الف خوانده شود، با موضوع، ارتباط مناسبی برقرار می‌کنند. داستان از نحوه ی زندگی حیوانات گوناگون شناخت می‌دهد.

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال
لینک خرید کتاب چه خوب که هشت پا نیستی!

او نمی تواند به خوبی خانم سگه کیک بپزد و آن را می سوزاند یا با مهارت خانم خرگوشه کتاب بخواند، چون اصلاً خواندن نمی داند. او ناامید به این باورمی رسد که هیچ کاری ازدست او ساخته نیست و یک قورباغه سبز احمق است. خرگوش به او دلداری می دهد که هر کس باید خودش باشد و او هم خیلی از کارها را بلد نیست. قورباغه این بار بیشترفکرمی کند و زمانی که خود را در رودخانه می بیند از اینکه قورباغه است نه چیز دیگرخوشحال است. او متوجه می شود که می تواند کاری شبیه پرواز انجام دهد یعنی بجهد که فقط قورباغه ها قادر به انجام آن هستند.

مناسب برای گروه سنی ۷ تا ۹ سال
لینک خرید کتاب قورباغه قورباغه است

موشی خودش را دوست دارد. او می داند چه توانایی هایی دارد و تلاش می کند کارهایی را که بلد نیست یاد بگیرد. او می داند حتما نباید بهترین باشد، بلکه مهم این است که تمام تلاشش را بکند.

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال
لینک خرید کتاب موشی و خودش

دکتر رایکو شخصیتی واقعی است و در توکیو در مطب خود به دندان پزشکی مشغول است. او تا به حال به مهمانی های هیولاهای دندان زیادی دعوت شده است که به نظرش هرگز مهمانی های جالبی نیستند و هیچ وقت در آن ها به صاحب مهمانی خوش نمی گذرد. بعضی اوقات، او داستان هیولاهای دندان را برای بیماران کوچولویش تعریف می کند و به آن ها می فهماند که اگر انسان دهان و دندان هایش را نظافت نکند، چه اتفاقات بدی برای دندان ها می افتد. برای این کار، او یک سری پیشنهاد و نصیحت دارد تا هیولاها راهی برای زندگی در دهان کسی نداشته باشند.

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ و ۷ تا ۹ سال

لینک خرید کتاب مهمانی هیولاهای دندان

اولین‌بار بود که سارا به دندانپزشکی می‌رفت. بعذ از خواهرهایش نوبت او بود. صبر کرد تا بالاخره نوبتش شد. وقتی روی صندلی دندانپزشکی نشست فکر کرد چقدر کار راحتی است. دکتر آمد و دندان‌هایش را نگاه کرد و قرار شد که دندان‌هایش را تمیز کند ولی…

مناسب برای گروه سنی ۷ تا ۹ سال

لینک خرید کتاب سارا به دندانپزشکی می رود

کتاب «دندان‌های گرگ کوچولو» به موضوع مراقبت‌های دهان و دندان می‌پردازد. گرگ کوچولو علاقه زیادی به شیرینی دارد و همین علاقه تمام دندان‌هایش را خراب می‌کند. پدرش از او می‌خواهد به جای خوردن شیرینی به شکار برود، اما او همه دندان‌هایش درد می‌کند. گرگ کوچولو پیش دندانپزشک می‌رود و دندان‌هایش خوب می‌شوند.

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ و ۷ تا ۹ سال

لینک خرید کتاب برای سلامتی تو (دندان های گرگ)

فصل پشم‌چینی است! ولی متاسفانه هنوز نوبت گوسفند جوان، شِلی، نرسیده است. او تا زمانی که پشم‌هایش به اندازه‌ی کافی بلند شود، به گشت و گذار می‌رود. در طول سفر با حیواناتی برخورد می‌کند که مدام از پشم او تعریف می‌کنند.

لیسه‌ی بی‌پناه، موشی که از سرما می‌لرزد و گوزن، همه و همه، می‌خواهند قدری از پشم قشنگ و گرم و نرم شِلی را داشته باشند. اما هرچه پشم شِلی پر پشت‌تر و بلندتر می‌شود، او هم مغرورتر و خودپسندتر می‌شود. بخشیدن پشم‌های قشنگم به دیگران؟! هرگز!
و به این ترتیب، پشم‌هایش بلند و بلندتر می‌شود…

خوشبختانه در پایان، پیش از آن‌که پشم‌های قشنگش برای همیشه جلوی چشم‌ها و قلبش را بگیرند، حرف‌های جغد دانا نظر او را تغییر می‌دهد.

بخشندگی یکی از ارزش‌هایی است که از دوران کودکی باید به فرزندان‌مان آموزش دهیم. کودکان معمولا نسبت به وسایل خود حس تملک دارند و دوست ندارند آن‌ها را با دیگران شریک شوند. با این داستان می‌توان به کودکان آموزش داد که با بخشش و سخاوتمندی، می‌توان در کنار دیگران شادتر زیست.

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ و ۷ تا ۹ سال

لینک خرید کتاب شلی، گوسفند پشمالو

به نوآموزان کلاس اول دبستان، حروف و واژه ها را با بازى و شادى ياد مى دهد. در اين مجموعه، کودکان زبان آموزى پايه را به شيوه خلاق و متفاوت مى آموزند.

در اين شيوه، نخودى به آن ها کمک مى کند تا براى آموختن زبان، کودک بمانند و نياز نباشد که مانند آدم بزرگ ها بشوند. چون اگر آن ها بخواهند براى آموختن بزرگ شوند، مجبورند دنياى شاد و شيرين کودکى را با آن همه بازى هاى رنگارنگ کنار بگذارند.

کتاب خواندن
کتاب کارورزی
پوستر
نما کارت آموزش الفبا
فارسی آموز نخودی ۱ : از پيش دبستان تا دبستان

آموزش خلاق از پيش از دبستان آغاز مى شود. کودک با شنيدن داستان هاى کوتاه و زيبا و تصويرهاى گيرا به دنيايى سرشار از شادى و لذت گام مى گذارد.

ما به مربيان مهدکودک ها و آمادگى ها مى گوييم: فارسى آموز نخودی را به کلا س هاى خود ببريد و داستان هاى کوتاه نخودى را براى کودکان بخوانيد.

ما مى گوييم: به کودکان الفبا ياد ندهيد! براى آن ها داستان هاى کوتاه نخودى را بخوانيد. کودکان گوش مى دهند و تصويرها را تماشا مى کنند. آن ها از داستان لذت مى برند و از شما مى خواهند که بارها و بارها براى شان بخوانيد. سپس خود داوطلب مى شوند داستان ها را بيان کنند. شنيدن و بيان کردن، گام هاى نخست در آموزش سوادند.

ما مى گوييم: داستان بخوانيد و قصه هم بگوييد. اما فارسی آموز نخودی ۱ را نيز به کلاس ببريد. متن هاى آن کوتاه است و ماجراهاى شخصيتى واحد به نام نخودى را بيان مى کند. زبان آن ساده است و واژه ها هدفمند گزينش شده اند. به همين سبب، کودک راحت تر مى تواند داستان شخصيتى کوچک و دوست داشتنى همچون خود را بيان کند. اين توانمندى به او اعتماد به نفس مى دهد. کودک در بيان دوباره ى داستان، از تخيل خويش کمک مى گيرد و واژه ها يا جمله هايى را از خود به داستان مى افزايد. اين تمرين، قدرت تخيل کودک را تقويت مى کند. داستان ها مايه ى طنز دارند و به کودکان شادى مى بخشند. لذت از داستان، در آن ها انگيزه ى آموختن سواد را دوچندان مى کند.

در پايان کتاب کارورزىدر فارسی آموز نخودی ۱، شمارى داستان نيمه تمام وجود دارد که بزرگسالان براى کودکان مى خوانند و آن ها با تخيل خود داستان را به پايان مى رسانند. بدين سان، کودکان پيش دبستانى با اعتماد به نفس، ذهن خلا ق و شوق بسيار، در حالى که در بيان واژها، عبارت ها و جمله ها و تصويرخوانى توانمندتر شده اند، به پيشباز کلاس اول مى روند.

در شيوه ى آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان، نخودى دنياى شاد و شيرين کودکى را با داستانک هايى بامزه پيوند مى زند تا کودک، دنياى بازى را کشف کند. هر کودکى که دنياى بازى را کشف کند، خودش و دنياى بزرگ پيرامونش را بيشتر مى شناسد.

در فارسی آموز نخودی ۱، نخودى کوچک کوچک، آموزش را ساده کرده است، چون او مى داند که کودکان دنياى ساده را بهتر و بيشتر مى فهمند و در اين دنياى ساده، احساس آرامش و آسايش بيشترى دارند.

در فارسی آموز نخودی ۱ نخودى با حروف الفبا دوست است. او کوشش مى کند اين دوستى را گسترش دهد و همه ى کودکانى را که مى خواهند فارسى بياموزند، با اين زبان دوست کند.

يادمان باشد، درست آموختن زبان، پايه ى آموزش دانش هاى ديگر است.

نویسنده: محمد هادی محمدی 

لینک خرید بسته‌ی فارسی آموز نخودی ۱

 

نجات یک بادبادک

قصه از جایی شروع شد که بادبادک فلوید لای شاخ و برگ درختی گیر کرد. او برای پایین آوردن بادبادکش اول لنگه کفش نازنینش را به سمت بادبادک پرتاب کرد، اما آن هم لای شاخ و برگ درخت گیر کرد و مجبور شد برای پایین آوردنش، آن یکی لنگه کفشش را هم پرتاب کند ولی آن هم گیر کرد. برای پایین آوردن کفش‌هایش، گربه‌اش را پرتاب کرد که آن هم بالای درخت گیر کرد و برای پایین آوردن گربه‌اش نردبان را پرتاب کرد و…

داستانی خنده‌دار درباره‌ی تصمیم‌گیری و ابتکار از الیور جفرز، تصویرگر و نویسنده‌ی معروف جهان.

کتاب نجات یک بادبادک برنده‌ی جایزه‌ی منتخب ویراستار کتاب کودک ایتالیا و جایزه‌ی اوربیل برای بهترین تصویرسازی از طرف کتاب‌فروشان مستقل کتاب کودک ایتالیا شده است.

مناسب برای ۳ تا ۹ سال

لینک خرید کتاب نجات یک بادبادک

 

کتاب شلی، گوسفند پشمالو، کتابی است درباره پشم‌چینی گوسفندان که غیر مستقیم ارزش هایی را نیز به کودک می آموزد.

فصل پشم‌چینی است! ولی متاسفانه هنوز نوبت گوسفند جوان، شِلی، نرسیده است. او تا زمانی که پشم‌هایش به اندازه‌ی کافی بلند شود، به گشت و گذار می‌رود. در طول سفر با حیواناتی برخورد می‌کند که مدام از پشم او تعریف می‌کنند.

لیسه‌ی بی‌پناه، موشی که از سرما می‌لرزد و گوزن، همه و همه، می‌خواهند قدری از پشم قشنگ و گرم و نرم شِلی را داشته باشند. اما هرچه پشم شِلی پر پشت‌تر و بلندتر می‌شود، او هم مغرورتر و خودپسندتر می‌شود. بخشیدن پشم‌های قشنگم به دیگران؟! هرگز! و به این ترتیب، پشم‌هایش بلند و بلندتر می‌شود…

خوشبختانه در پایان، پیش از آن‌که پشم‌های قشنگش برای همیشه جلوی چشم‌ها و قلبش را بگیرند، حرف‌های جغد دانا نظر او را تغییر می‌دهد.

بخشندگی یکی از ارزش‌هایی است که از دوران کودکی باید به فرزندان‌مان آموزش دهیم. کودکان معمولا نسبت به وسایل خود حس تملک دارند و دوست ندارند آن‌ها را با دیگران شریک شوند. با این داستان می‌توان به کودکان آموزش داد که با بخشش و سخاوتمندی، می‌توان در کنار دیگران شادتر زیست.

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ و ۷ تا ۹ سال
لینک خرید کتاب شلی، گوسفند پشمالو 

“شاهزاده کوچولو عاشق این است که خودش را کثیف کند.” درست مثل خیلی از بچه های دیگر.
ملکه، آشپز، پادشاه، خانم خدمتکار، همه، بارها به او  می گویند دست هایت را بشوی، اما او هر بار به بهانه ای از شستن دست هایش شانه خالی می کند. تا این که روزی خدمتکار به او چیزی می گوید که …

شاهزاده به فکر فرو می رود و از آن پس نه تنها دست های خودش را هر وقت لازم باشد، می شوید، بلکه حواسش به دیگران هم هست که دست های شان را بشویند.

این کتاب با زبان و تصویرهای طنز آمیز تونی راس، نویسنده و تصویرگر محبوب کودکان، در قالب داستانی کوتاه، با زبان کودکانه و با توجه به روحیه ی کودکان گروه سنی مخاطب، آن ها را با اهمیت رعایت بهداشت، میکروب ها و زیان آن ها برای سلامتی آشنا می کند.

در پایان کتاب، گفت و گویی با تونی راس و زندگینامه ی کوتاهی از او آمده است.

 

 

کاربردها و فعالیت‌ها

نوع فعالیت: گروهی
گروه سنی: ۷-۸ سالهدف: آشنایی کودکان با میکروب هاآن چه نیاز دارید: یک میکروسکوپ

 مراحل کار:

حالا نوبت به بلند خوانی کتاب “دست هایت را بشوی” می رسد.

 

لینک خرید کتاب دست هایت را بشوی

دستاوردهای پژوهشی در زمینه رشد و پرورش کودک، به شناخت دوره هایی در رشد زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی در کودکان انجامیده است. گرچه آهنگ پیشرفت تمامی کودکان در پیمودن این مراحل یکسان نیست، اما در روند رشد، گذار همگی آنان از این مراحل قطعی است.

توجه به ویزگی های کودکان در هر مرحله از رشد، سر نخ هایی را برای شناخت ادبیات مناسب آنان به دست می دهد. کودکان برای پشت سر گذاردن هر مرحله خاص از رشد، به کتاب های ویژه ای نیاز دارند. این کتاب ها آن ها را در پیشروی به مراحل دیگر یاری می دهند. به همین سبب شناخت گوناگونی رشد و پرورش کودک برای تمامی والدین و کسانی که با کودکان سر و کار دارند ضروری است. ادبیات و کتاب خوانی، اثری ژرف بر رشد و پرورش جنبه های مختلف زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودک دارد.

در 6 تا 7 سالگی کودکان خواندن می‌آموزند: آن‌ها از خواندن کتاب‌های آسان و نمایش مهارت‌هایی که تازه به دست آورده‌اند، لذت می‌برند. پیشنهاد می‌شود در این دوره کتاب‌هایی در اختیار کودکان بگذارید که خواندن‌شان آسان و در رشد و پرورش مهارت‌های خواندن موثر هستند.

شب بخیر ماه
بروان در کتاب “شب بخیر ماه” کودکان را دعوت به اندیشیدن می کند تا تصمیم بگیرند که به هنگام خواب چه چیز در پیرامون آن ها این ارزش را دارد که در پایان یک روز آن ها را به یاد آورد و از آن ها خدا حافظی کند. بچه خرگوشی برای خواب آماده می شود و با تاریک تر شدن اتاق، به آن چه در پیرامونش است. یک به یک شب بخیر می گوید.
این کتاب با جمله های کوتاه که با فونت درشت در کنار تصویرها آمده است و شگردهای تصویرگر برای جست و جو و بازگشت های پی در پی به تصویرهای پیش و پس، که تشخیص دیداری را در او تقویت می کنند،‌ کتاب بسیار مناسبی برای سال های پیش از دبستان است. از دو- سه سالگی که شوق یافتن اجزای تصویرها در او برانگیخته می شود تا کلاس اول که خود نیز بتواند در خواندن جمله های کوتاه مشارکت کند.

لینک خرید کتاب شب بخیر ماه

 

گوزن شاخدار فایدش چیه
پسر بچه‌ای به نام جک در جنگل با گوزنی دوست می‌شود و او را با خود به خانه می‌برد. مادرش می‌گوید: “به شرطی می توانی اورا پیش خودت نگه داری که فایده‌اش را پیدا کنی”. جک و گوزن راه های مختلفی را امتحان می‌کنند اما هر بار گوزن کارها را خراب می کند، مادر عصبانی می‌شود و او را بیرون می‌کند، اما در نهایت دوست‌داشتن و عشق جک به گوزن دلیلی برای ماندن او در خانه می‌شود. درک احساسات کودک از طرف مادر و پدر، اهمیت دادن و ارزش گذاشتن به كودكان و مهم‌تر از همه نشان دادن این عشق و دوستی به کودک، ‌از جمله نکات مهمی است که در این کتاب به آن ها اشاره شده است.
این کتاب می تواند برای رشد ‌اجتماعی و شخصیتی کودک به خانواده‌ها پیشنهاد شود. متن کوتاه این داستان برای خواندن گروهی و نمايش خلاق مناسب است. متن کتاب زبانی طنزگونه دارد و شامل تصاویري شاد و شخصیت‌هايی جذاب و دلنشین است. فضای طراحی شده پر از جزئیات ریز و درشتي است كه باعث مي‌شوند کودک علاوه بر خواندن داستان، با دیدن و پیدا کردن این جزئیات سرگرم شود. کتاب با پرداختن به موضوع علاقه کودکان به حیوانات سعی بر آن دارد تا اهمیت نزديكی كودك به طبيعت و حيوانات را نشان دهد.لینک خرید کتاب گوزن شاخدار فایدش چیه

 

می خوای با من دوست بشی
«ارویج» دختر کوچکی است که از نقل مکان پدر و مادرش به شهر جدید ناراضی است. او تمام دوستان و مدرسه‌اش در پاریس را ترک کرده و در مدرسه‌ی جدید خیلی تنهاست. برای پیدا کردن دوست پرسش‌هایی می‌کند، سرانجام «ناتالی» که همکلاسی اوست با نوشتن یک نامه او را به دوستی با خود دعوت می‌کند…
این کتاب از مجموعه‌ی بخوان و بخوان است. مجموعه‌ای که آموزش و پرورش فرانسه برای بچه‌هایی که خواندن را تازه آغاز کرده‌اند پیشنهاد کرده است.لینک خرید کتاب می خوای با من دوست بشی

 

مون جادوگر
کتاب مون جادوگر شامل چهار داستان کوتاه و خنده‌دار است. در هر داستان مون جادوگر به اذیت و آزار یکی مشغول است و هر بار سرانجام مجبور می‌شود به خاطر کاری که انجام داده جریمه‌ای بپردازد. داستان همراه با جذابیتی که برای کودکان دارد به آن‌ها می‌آموزد که نتیجه اذیت و آزار دیگران به خود فرد بازمی‌گردد و دردسرهایی را به همراه خواهد داشت.این کتاب به سبب استفاده از فونت درشت و وجود واژه‌های تکراری، برای نوآموزان مناسب است و از کتاب‌های آسان خوان به شمار می‌رود. تکیه کتاب بیشتر بر متن است و تصاویر آن ساده و نه چندان جذاب است.لینک خرید کتاب مون جادوگر

دستاوردهای پژوهشی در زمینه رشد و پرورش کودک، به شناخت دوره هایی در رشد زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی در کودکان انجامیده است. گرچه آهنگ پیشرفت تمامی کودکان در پیمودن این مراحل یکسان نیست، اما در روند رشد، گذار همگی آنان از این مراحل قطعی است. توجه به ویزگی های کودکان در هر مرحله از رشد، سر نخ هایی را برای شناخت ادبیات مناسب آنان به دست می دهد.

کودکان برای پشت سر گذاردن هر مرحله خاص از رشد، به کتاب های ویژه ای نیاز دارند. این کتاب ها آن ها را در پیشروی به مراحل دیگر یاری می دهند. به همین سبب شناخت گوناگونی رشد و پرورش کودک برای تمامی والدین و کسانی که با کودکان سر و کار دارند ضروری است. ادبیات و کتاب خوانی، اثری ژرف بر رشد و پرورش جنبه های مختلف زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودک دارد.

در 5 تا 6 سالگی کودکان نسبت به ظاهر زبان نوشتاری خود کنجکاوند. پیشنهاد می‌شود فهرستی از قصه‌ها با استفاده از واژگان خود کودکان تهیه کنید. از کودکان بخواهید شرح تصویرها را به شما دیکته کنند.

آموزش الف با، پایه ی آموزش زبان خواندن و نوشتن است. در جامعه ی ما این اندیشه جا افتاده است که آموزش الف با ویژه سال نخست دبستان است. در حالی که آواشناسی و واک شناسی و در پی آن نویسه شناسی و در گامی بالاتر نشانه شناسی آمیختی پیش نیازهای خواندن و نوشتن درست و سنجیده است. این گام ها نیاز به سال ها فراگیری پیوسته از سوی کودکان پیش دبستان دارد.

بسته ی الف باورزی با رویکرد آموزش خلاق کودک محور و به شیوه آوایی- رانشی Articulative-Phonics سامانه ی الف بای فارسی را به کودکان و بزرگ سالان می آموزد. در این شیوه آوای واکی و رانش گاه آن بدون کاربرد خواندن یا نوشتن آموزش داده می شود.
این بسته برای آموزش بزرگ سالان بی سواد،‌ کسانی که فارسی زبان مادری شان نیست اما می خواهند فارسی را به شیوه ای نو و بازیگون بیاموزند کاربرد دارد.

در این بسته شما:
کتاب خودواهای فارسی
کتاب هم واهای فارسی
کتاب هم واهای اوستایی و عربی
کتاب راه نما
و افزونه های الف بایی را دارید.
چگونگی کار با بخش های گوناگون این بسته در کتاب راه نما آمده است.

لینک خرید بسته ی الف با‌ورزی با کاکا‌کلاغه

پرنده ای با خوردن به شیشه های بلندترین ساختمان شهر مجروح می شود و کسی، جز یک پسر بچه ی مهربان، متوجه افتادن و مجروح شدن این کبوتر نمی شود. پسرک پرنده را به خانه می برد و مراقبت های اوست که باعث می شود پرنده دوباره بتواند پرواز کند.

داستانی تصویری که حس انسانیت و عشق به حیوانات را در کودک تقویت می‌کند. این داستان کودکان را به دقت و توجه بیشتر به پیرامونش فرا می‌خواند و از او می‌خواهد از هیچ چیز سرسری نگذرد. تصاویر هر یک با آوردن جزئیات و با کنار هم قرار دادن صحنه‌های گوناگون برای خود، داستان جداگانه‌ای دارند. صحنه‌هایی سرشار از انسانیت و مهربانی خانواده‌ای که در حال تیمار پرنده هستند در برابر خشونت جاری در جهان از تصویر تانک بر روی روزنامه که قرار است در زیر پرنده قرار بگیرد تا صفحه تلویزیون که رژه جت‌های جنگی را نشان می‌دهد، جزئیاتی است که تصویرگر از آن غافل نمانده و توجه کودک را هم سمت و سو می‌دهد.
نکته دیگری که در تصاویر به زیبایی ترسیم شده حضور یکایک خانواده در کنار هم برای درمان پرنده و تأکید بر این است و دیگر آن‌که با وجود حس مالکیت در کودکان که در این سن بسیار چشمگیر است ولی او به راحتی از پرنده دست برمی‌دارد و او را پرواز می‌دهد.

لینک خرید کتاب چه جوری می شود بال شکسته ای را درمان کرد

روزی روزگاری اردکی بود که از بخت بد با کشاورز پیر و تنبلی زندگی می‌کرد. اردک همه‌ی کارهای مزرعه را انجام می‌داد. کشاورز تمام روز توی تخت می‌ماند. او مدام فریاد می‌زد: «کارها رو‌به‌راه است؟». اردک جواب می‌داد: «کواک!». اردک بیچاره گوسفندها را از تپه پایین می‌آورد، مرغ‌ها را توی مرغ‌دانی می‌کرد و… و کشاورز مدام فریاد میزد: «کارها رو‌به‌راه است؟». اردک جواب می‌داد: «کواک!».

همکاری، رعایت کردن حال دیگران و به خصوص کمک کردن به افرادی که مورد زورگویی و بهره‌کشی قرار گرفته‌اند نکاتی هستند که در این کتاب به زیبایی و هنرمندانه در لابه‌لای متنی ساده و روان گنجانده شده‌اند. صداها و آواهای قابل تکرار برای مخاطبان خردسال جذاب‌اند و باعث همراهی آنان در خوانش متن و روند حرکت داستان می‌شوند. تصاویر آبرنگی لطیف و خلاقانه اْکسنبری بر غنای کتاب و جذابیت آن افزوده است. متن ساده و در عین حال چند لایه‌ی این کتاب تصویری امکان بحث و تبادل نظر درباره مفاهیم عمیقی چون زورگویی، مبارزه با تنبلی و تن‌پروری، ایستادن در برابر زور، میزان تن دادن به خواسته‌های دیگران، مرز میان همیاری و بهره‌کشی و… را فراهم می‌کند.

لینک خرید کتاب اردک کشاورز

خانم حنا روزی تصمیم می‌گیرد برای گردش از خانه خارج شود. او از حیاط، از روی خرمن علف، از جلوی آسیاب، از شكاف دیوار چوبی و از زیر كندو‌های عسل می‌گذرد و به موقع برای شام به خانه باز می‌گردد.اما تصاویر، داستانی دیگر دارند. علاوه بر خانم حنای تُپل و بی‌خیال، با روباهی آشنا می‌شویم كه به‌خاطر شكار خانم حنا بلاهای زیادی بر سرش می‌آید. بلاها و اتفاقاتی كه به داستان انرژی بسیار و روحیه‌ای طنزگونه می‌بخشد.
این كتاب به دلیل آن‌ كه متنی طولانی ندارد و داستان غالباً به كمك تصاویر روایت می‌شود فضای مناسبی را برای تمرین داستان‌نویسی و قصه‌گویی در اختیار كودكان می گذارد. فضای داستان و تصاویر آن امكان آموزش با موضوع مزرعه و حیوانات را فراهم می‌كند. برای زنده تر كردن این فعالیت مربی یا كتاب خوان می تواند نمونه‌ای از گندم طبیعی و یا سایر گیاهان موجود در مزرعه را همراه خود به كلاس بیاورد و در كنار انجام نمایش خلاق درباره‌ی فواید، صداها و خوراک حیوانات با كودكان گفت‌و‌گو كند.

لینک خرید کتاب خانم حنا به گردش می رود

دستاوردهای پژوهشی در زمینه رشد و پرورش کودک، به شناخت دوره هایی در رشد زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی در کودکان انجامیده است. گرچه آهنگ پیشرفت تمامی کودکان در پیمودن این مراحل یکسان نیست، اما در روند رشد، گذار همگی آنان از این مراحل قطعی است. توجه به ویزگی های کودکان در هر مرحله از رشد، سر نخ هایی را برای شناخت ادبیات مناسب آنان به دست می دهد. کودکان برای پشت سر گذاردن هر مرحله خاص از رشد، به کتاب های ویژه ای نیاز دارند. این کتاب ها آن ها را در پیشروی به مراحل دیگر یاری می دهند. به همین سبب شناخت گوناگونی رشد و پرورش کودک برای تمامی والدین و کسانی که با کودکان سر و کار دارند ضروری است. ادبیات و کتاب خوانی، اثری ژرف بر رشد و پرورش جنبه های مختلف زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودک دارد.

در 4 تا 5 سالگی زبان انتزاعی‌تر می‌شود. کودکان، با استفاده از دستور زبان، جمله‌ها را درست ادا می‌کنند. گنجینه‌ی واژگان آن‌ها نزدیک به دوهزار و پانصد واژه می‌رسد. کودکان از طرح‌های داستانی که پیچیدگی اندکی دارند، در کتاب‌ها لذت می‌برند.

برای کودکان قصه‌های کوتاه و قابل فهم بگویید و از آن‌ها بخواهید قصه‌ها را بازگو کنند و قصه‌های بلندتر و پرشاخ‌ و برگ بازگو کنند. آن‌ها از بازگویی قصه‌های عامیانه لذت می‌برند و می‌توانند از کتاب‌های بدون کلام تصویری برای قصه‌گویی استفاده کنند. از تابلوی پارچه‌ای و قصه‌های تصویری استفاده کنید تا به کودکان در تنظیم قصه کمک کند.

دخترك به همراه مادر و پدرش برای تفریح و گردش به ساحل می‌روند. پدر و مادر تمام‌وقت در صندلی‌های ساحلی خود نشسته‌اند، یا خرخر می‌كنند و یا مدام از دخترك شكایت می‌كنند و به او غُر می‌زنند. و این در حالی است كه دخترك شانسی می‌یابد تا سفری ماجراجویانه بر دریای خروشان داشته باشد.
به آب نزدیك نشودخترم، جمله‌ای است كه پدر و مادر بارها تكرارمی‌كنند، اما دخترك از همان ابتدا سفر دریایی خود را آغاز كرده است. سفری كه با خطرات بسیاری همراه است و گنج‌های ارزشمندی در آن می‌توان یافت.

در لایه‌ی اول، کودک با دیدن تصاویر کتاب شاهد داستان دختربچه‌ای است که همراه پدر و مادرش برای تفریح کنار دریا می‌رود. پدر و مادر روی صندلی‌هایشان در ساحل لم می‌دهند، روزنامه می‌خوانند و چای می‌نوشند و تنها توجهی که به دخترشان دارند محدود به جملات ساده‌ی امر و نهی است که کل نوشته‌های کتاب را تشکیل می‌دهند.

در این زمان دختربچه با سگی کوچک بازی می‌کند، قایق‌سواری می‌کند، سوار کشتی دزدان دریایی می‌شود، با آن‌ها می‌جنگد، وارد جزیره‌ی گنج شده و صندوقچه‌ی جواهرات را به دست میآورد و زمانی که پدر و مادر به پایان چرت زدن خود در ساحل می‌رسند، دخترک از سفر ماجرایی خود فاتحانه بازمی‌گردد.

لینک خرید کتاب به آب نزدیک نشو دخترم

 

موش کوچولو در جنگل با روباه، جغد و مار رو به رو می شود. هر سه او را به خانه شان دعوت می کنند. موش کوچولو که می داند آن ها چه نیتی دارند ادعا می کند که با دوستش “گروفالو” قرار ملاقات دارد و هنگامی که از ظاهر ترسناک و غذاهای مورد علاقه ی او صحبت می کند، هر سه فرار می کنند.
اما موجود بعدی که موش با او رو به رو می شود یک گروفالوست که غذای مورد علاقه اش هم موش است!
موش کوچولوی زیرک با سر هم کردن قصه ای دیگر این بار گروفالو را فراری می دهد.
“گروفالو” داستانی است پرکشش با زنجیره ای از کنش های تکرار شونده و تصاویری که مخاطبان پیش دبستانی خود را راضی می کند.لینک خرید کتاب گروفالو

پسرک لباس گرگی خود را می‌پوشد و تا می‌تواند شیطنت می کند. مادر برای تنبیه، او را بدون شام به اتاقش می‌فرستد. اما در اتاقش جنگلی شگفت‌انگیز شروع به رشد می‌کند و او از همان جا به سرزمین وحشی‌ها سفر می‌کند. کودکان هم با خواندن این کتاب به همراه پسرک به سرزمین وحشی‌های دوست‌داشتنی سفر می‌کنند و در پایان به اتاق پسرک باز می گردند، جایی که شام گرمی در انتظارش است.

لینک خرید کتاب سفر به سرزمین وحشی ها

 

در داستان روباه مرغ دزد، “کودک می‌خواند قبل از اینکه خواندن را بیاموزد”.
“روباه مرغ دزد” یک کتاب تصویری بدون کلام با پایانی غافلگیر کننده است. خرگوش، خرس، خروس و مرغ دور هم جمع شده‌اند که ناگهان روباه از راه می‌رسد و مرغ را می‌دزدد و می‌برد… .
کودک صفحه به صفحه با تصاویر کتاب پیش می‌رود، شخصیت‌ها را می‌شناسد، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، احساسات و عواطف‌‌شان را توصیف می‌کند و داستانش را دنبال می‌کند.لینک خرید کتاب روباه مرغ دزد

دستاوردهای پژوهشی در زمینه رشد و پرورش کودک، به شناخت دوره هایی در رشد زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی در کودکان انجامیده است. گرچه آهنگ پیشرفت تمامی کودکان در پیمودن این مراحل یکسان نیست، اما در روند رشد، گذار همگی آنان از این مراحل قطعی است. توجه به ویزگی های کودکان در هر مرحله از رشد، سر نخ هایی را برای شناخت ادبیات مناسب آنان به دست می دهد.

کودکان برای پشت سر گذاردن هر مرحله خاص از رشد، به کتاب های ویژه ای نیاز دارند. این کتاب ها آن ها را در پیشروی به مراحل دیگر یاری می دهند. به همین سبب شناخت گوناگونی رشد و پرورش کودک برای تمامی والدین و کسانی که با کودکان سر و کار دارند ضروری است. ادبیات و کتاب خوانی، اثری ژرف بر رشد و پرورش جنبه های مختلف زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودک دارد.

در 3 تا 4 سالگی  گنجینه‌ی واژگان کودک کم کم تا هزار و پانصد واژه افزایش می یابد. کودکان از زبان‌هایی آوایی و همراه با ضرب‌آهنگ در زبان لذت می‌برند.

در این دوره بهترین راه برای همراهی با کودک در این مرحله فراهم آوردن فرصت‌هایی برای گوش سپردن به ضرب‌آهنگ‌ها، شعر و چیستان و تکرار آن‌ها است.

 

یكی از كهن‌ترین ترانه – متل‌های ایرانی است كه پیشینه‌ای بلند در تاریخِ فرهنگ این سرزمین دارد. این ترانه – متل روایت داد و دهش است، از یك دست بگیر و از دست دیگر ببخش. در این داد و دهش چهره‌ های گوناگون كار و زندگی به كودكان خردسال شناسانده می‌شود. اكنون برخی پاره‌های این ترانه – متل دیگر چندان با ویژگی‌های زندگی امروز سازگار نیست. در بازآفرینی این ترانه – متل گاهی زبان و كارها همساز با زندگی امروزی شده است. تصویر های زیبای تصویرگر، حال و هوای مردم را در گذشته ای دور باز سازی می کند.

لینک خرید کتاب دویدم و دویدم 

 

این کتاب تلفیق شیرینی از شعر، بازی، قصه و نمایش است که هر کدام ابزار مناسبی برای آموزش به کودکان است. انگشت ها در هر قصه از این کتاب، وارد ماجرای تازه ای می شوند و به بازیگرانی جدید، جاندار و زنده تبدیل می شوند.
بچه ها بازی با انگشت ها حین خواندن شعر را بسیار دوست دارند. این کتاب ۱۶ شعر ویژه کودکان پیش از دبستان در خود دارد که در کنار بازی با انگشتان، خوانده می شوند. راهنمای بازی هر شعر، خطاب به بزرگسالان، در کنار اشعار کتاب آمده است.لینک خرید کتاب بازی با انگشت ها

 

مرغ سرخی درمزرعه به راه می‌افتد و دانه‌ای به رنگ طلا می‌یابد. او از همه جانوران مزرعه، سگ، گربه و اردک می‌خواهد به او کمک کنند تا این دانه را بکارد. هیچ یک حاضر به همکاری با او نمی‌شوند و مرغ سرخ به هنگام درو باز دست یاری دراز می‌کند و دوباره با پاسخ‌های منفی آن‌ها رو به رو می‌شود. به همین شکل مرغ به تنهایی نان را به آسیاب می‌برد، گندم‌ها را آرد می‌کند و نان می‌پزد. در پایان که نان آماده شد ، جانوران نان می خواهند. مرغ یاد آوری می کند که چون به او در تهیه نان کمک نکرده اند ،‌این نان تنها سهم جوجه هایش خواهد بود.
مخاطب این کتاب تصویری پیش بینی پذیر، کودکان پیش دبستانی و سال های نخست دبستان هستند. به خانواده ها و مربیان پیشنهاد می شود که این داستان منظوم را در جمع کودکان بلند بخوانند. تکرار برخی از بندها کودکان را به همراه شدن با خواننده کتاب تشویق می کند. کودکان موسیقی و آهنگ داستان را دوست دارند. پس از خواندن داستان مربیان می توانند این داستان را با کودکان به نمایش در آورند. ساختن ماسک جانوران گوناگون از سوی خود کودکان و اجرای نمایش با ماسک از جمله فعالیت‌هایی است که می توان با کودکان انجام داد.لینک خرید کتاب مرغ سرخ پاکوتاه

بروان در کتاب “شب بخیر ماه” کودکان را دعوت به اندیشیدن می کند تا تصمیم بگیرند که به هنگام خواب چه چیز در پیرامون آن ها این ارزش را دارد که در پایان یک روز آن ها را به یاد آورد و از آن ها خدا حافظی کند.

بچه خرگوشی برای خواب آماده می شود و با تاریک تر شدن اتاق، به آن چه در پیرامونش است، یک به یک شب بخیر می گوید. تصویرگر بر اساس آن چه نویسنده روایت می کند،‌ تصویرهایی را با داستان همراه کرده است. اما این همه آن چه او انجام داده نیست . تصویرگر از دو گونه تصویر: تصویر های رنگی و تصویر های خطی و سیاه و سفید،‌ استفاده کرده است تا با تکرار قابل پیش بینی متن و تصویر به کودک آرامش و اعتماد به نفس ببخشد. کلمنت هارد همان اتاق سبز رنگ و بادکنک قرمز و دو قاب عکس، یکی از یک متل شناخته شده انگلیسی ” گاوی که از روی ماه می پرید” و افسانه قدیمی “سه بچه خرس” را که نویسنده به آن ها اشاره کرده است، مو به مو تصویر کرده است. اما او در تصویرهای خود از شگردهایی سود جسته است، که کودک را به جست و جو در تصویرها و بازیابی آن چه در متن به اشاره آمده، وامی دارد. او اتاق خرگوش را به تمامی با همه وسایل، ریز و درشت آورده است و کودک بیننده برای یافتن یک موش کوچک در این اتاق نیاز به دقت بسیار دارد.

متن و تصویر پیوسته کودک را به خوب دیدن تشویق می کنند. تصویرگر در ابتدا همه اتاق را نشان نمی دهد. او همانند یک فیلم بردار، دوربینش را به اطراف اتاق می چرخاند. هنگامی که متن به ” یک خانم بزرگ ” اشاره می کند، تصویرگر برای بالا بردن حس کنجکاوی کودک، در صفحه بعد زاویه دوربین خود را بازتر می کند و خانم خرگوشی را که روی یک صندلی مشغول بافندگی است و در انتظار به خواب رفتن بچه خرگوش، ‌نشان می دهد. اتاق تاریک و تاریک تر می شود و در آخر، زمانی که بچه خرگوش به خواب رفته است، ‌تنها ماه و ستاره هستند که از پشت پنجره اتاق می درخشند.

نسرین وکیلی مترجم شناخته شده کتاب های کودکان با ترجمه این اثر به کودکان ایرانی و خانواده ها و مربیان آن ها این فرصت را داده است که با این اثر کلاسیک آشنا شوند. این کتاب با جمله های کوتاه که با فونت درشت در کنار تصویرها آمده است و شگردهای تصویرگر برای جست و جو و بازگشت های پی در پی به تصویرهای پیش و پس، که تشخیص دیداری را در او تقویت می کنند،‌ کتاب بسیار مناسبی برای سال های پیش از دبستان است. از دو- سه سالگی که شوق یافتن اجزای تصویرها در او برانگیخته می شود تا کلاس اول که خود نیز بتواند در خواندن جمله های کوتاه مشارکت کند.

لینک خرید: شب بخیر ماه

کیسه‌ی محیط زیست پیش دبستان شامل دستنامه، کتاب‌ها و فعالیت‌های مرتبط با محیط زیست است که در یک کیسه پارچه‌ای قرار دارند.

هدف از کیسه کتاب های محیط زیستی این است که کودکان و نوجوانان را به مسائل محیط زیستی حساس کنیم و آنان را در درک اهمیت وابستگی موجودات زنده به یکدیگر یاری دهیم تا با آگاهی و نگرشی مسئولانه در راه حفظ محیط زیست تلاش کنند.

امروزه دیگر همه‌‌ی ما می‌دانیم که مسئله‌ی محیط زیست مسئله‌ی دیگران و سرزمین‌های دیگر نیست بلکه مسئله‌ی ما و کودکانمان است اکنون ما، بسیار دیر، اما به هرحال دریافته‌ایم که بهره‌برداری از طبیعت حدومرز دارد و با برهم زدن تعادل دیرپای آن، با آلودگی محیط زیست و کمبود منابع طبیعی روبه‌رو خواهیم بود و حیات را روی کره زمین به خطر خواهیم انداخت.

ما و فرزندانمان باید بیاموزیم که انسان جزئی از طبیعت است و تنها در صورتی می‌تواند زندگی انسانی داشته باشد که موجودی طبیعی باشد و سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی خود را بر اساس رابطه‌ی طبیعی و سازنده با طبیعت بنا کند.

همه‌ی این‌ها داشتن سواد زیست محیطی و آموزش مرتبط با آن را برای کودکان و نوجوانان به امری ضروری و حیاتی بدل کرده است. بچه‌ها باید باور کنند که می‌توانند با خطرات بزرگ‌زیست محیطی جامعه روبه‌رو شوند و با آن‌ها به مبارزه برخیزند.

 

لینک خرید: کیسه‌ی محیط زیست ویژه‌ی پیش از دبستان

موش کوچولو در جنگل با روباه، جغد و مار رو به رو می شود. هر سه او را به خانه شان دعوت می کنند. موش کوچولو که می داند آن ها چه نیتی دارند ادعا می کند که با دوستش “گروفالو” قرار ملاقات دارد و هنگامی که از ظاهر ترسناک و غذاهای مورد علاقه ی او صحبت می کند، هر سه فرار می کنند.

اما موجود بعدی که موش با او رو به رو می شود یک گروفالوست که غذای مورد علاقه اش هم موش است!

موش کوچولوی زیرک با سر هم کردن قصه ای دیگر این بار گروفالو را فراری می دهد.

“گروفالو” داستانی است پرکشش با زنجیره ای از کنش های تکرار شونده و تصاویری که مخاطبان پیش دبستانی خود را راضی می کند.

 

مناسب برای گروه سنی ۳ تا ۶ و ۷ تا ۹ سال

لینک خرید: گروفالو

کیسه‌ی محیط زیست پیش دبستان شامل دستنامه، کتاب‌ها و فعالیت‌های مرتبط با محیط زیست است که در یک کیسه پارچه‌ای قرار دارند.

بسته‌ی آواورزی با این هدف فراهم آورده شده است که دستیار شما بزرگ‌سالان و مربیان در آموزش زبان گفتار و سخن به کودکان باشد. بسته‌ی آواشناسی برپایه‌ی رویکرد آموزش خلاق کودک‌محور در آموزش زبان گفتار و ویژگی‌های آن به کودکان خردسال پژوهیده و فرآوری شده است. در این روش مربیان و بزرگ‌سالان با شیوی گفت‌و‌گویی با کودکان، کار آواشناسی پایه را انجام می‌دهند. آواشناسی، پایه‌ی آموزش زبان است. کودکان در آواشناسی رانش درست واژه‌ها و سخن را فرامی‌گیرند. با گوناگونی آواها آشنا می‌شوند، ریتم‌ها یا چرخه آواهای پایه را می‌شناسند و بسیاری چیزهای دیگر که در آموزش زبان و موسیقی پایه کاربرد دارد.
این بسته شامل موارد زیر می‌باشد:
کتاب خواندن
کتاب کارورزی
کتاب راه نما
نما کارت
لینک خرید کتاب آواورزی با سی‌بی‌لک

آموزش الف‌با، پایه‌ی آموزش زبان خواندن و نوشتن است. در جامعه‌ی ما این اندیشه جا افتاده است که آموزش الف‌با ویژه سال نخست دبستان است. در حالی که آواشناسی و واک شناسی و در پی آن نویسه شناسی و در گامی بالاتر نشانه شناسی آمیختی پیش نیازهای خواندن و نوشتن درست و سنجیده است. این گام‌ها نیاز به سال‌ها فراگیری پیوسته از سوی کودکان پیش‌دبستان دارد.
بسته‌ی الف‌باورزی با رویکرد آموزش خلاق کودک‌محور و به شیوه آوایی- رانشی Articulative-Phonics سامانه‌ی الف‌بای فارسی را به کودکان و بزرگ‌سالان می‌آموزد. در این شیوه آوای واکی و رانش‌گاه آن بدون کاربرد خواندن یا نوشتن آموزش داده می‌شود.
این بسته برای آموزش بزرگ‌سالان بی‌سواد،‌ کسانی که فارسی زبان مادری‌شان نیست اما می‌خواهند فارسی را به شیوه‌ای نو و بازیگون بیاموزند کاربرد دارد.

در این بسته شما:
کتاب خودواهای فارسی
کتاب هم واهای فارسی
کتاب هم واهای اوستایی و عربی
کتاب راه نما
و افزونه های الف بایی را دارید.

لینک خرید کتاب الف‌با‌ورزی با کاکا‌کلاغه

شمارورزی لولوپی می‌کوشد، اندیشه‌ورزی ریاضی را در ساده‌ترین شکل به کودکان خردسال بیاموزد. زیستن در فضا یا درک از جهت‌ها، زیستن با عدد یا درک چندی‌ها، زیستن با اندازه‌ها یا شکل‌ها و طبقه‌بندی منطقی، آغازی برای آزمودن و اندیشه‌ورز شدن در ریاضی است.
این بسته شامل موارد زیر می‌باشد:

آموزش هنگامی معنادار است که لذت‌بخش باشد و لذت‌بخشی زمانی پایدار خواهد بود که هدف‌مند باشد. داستانک‌های لولوپی می‌کوشد که هر آن‌چه بنیادهای ریاضی پایه است، از راه شخصیت‌ها و کنش‌های داستانی به کودکان برساند. این سبک از آموزش بیش از آن‌که بر پایه‌ی زور باشد، بر پایه‌ی کشش درونی کودک برنامه‌ریزی شده است.

کتاب کارورزی، ویژه‌ی کار برای به دست آوردن مهارت‌های ریز حرکتی انگشتان و کارهای فکری مانند پرسانه‌گشایی (حل مسئله) روی دفتر است و کتاب کنش‌ورزی ویژه‌ی کار دست‌ورزانه یا بدست آوردن مهارت‌های دستی و چشمی است. یادمان باشد که برای کودکان خردسال آموزش شمارورزی باید روند عینی یا ملموس داشته باشد. این روش برگرفته از رویکرد مونتسوری است که آموزش ریاضی را بر پایه‌ی روشی تجسمی و بازسازی مناسبات ریاضی در دنیای واقعی انجام می‌دهد.

کنش‌ورزی، یادگیری ریاضی از راه دست‌ها است.
این کتاب، کتاب کار و راه‌نمای بزرگسال است که کنش‌ورزی و آموزش هریک از داستانک‌ها را همراه با هدف، افزارهای مورد نیاز و شیوه‌ی پیش‌برد را توضیح می‌دهد. همچنین همواره توصیه می‌کند که یکی از نرمش‌های تن‌آرامی را پیش از درگیر کردن کودک با کارورزی‌ها یا کنش‌ورزی‌ها انجام دهید تا کودک با ذهنی آماده و به دور از تنش‌های محیط، به یادگیری ریاضی بپردازد.

هریک از نماکارت‌ها برای کنش‌ورزی خاصی طراحی شده‌اند که پشت هر نماکارت نام، کاربردها، کنش‌ها و پرسش‌های راهنما آورده شده.

پوستر لولوپی

لینک خرید کتاب شمارورزی لولوپی + 0 (ریاضی آموز ادبی)


کد تایید *


کلمه کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود


آیا با بسته‌های تابستانی «در خانه با من بخوان» آشنایی دارید؟

کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی
کتاب روانشناسی کودکان پیش دبستانی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *