گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

 
helpkade
گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

©️ کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز می‌باشد. طراحی و پیاده سازی توسط سپهر افزار ایرانیان

دانشکدهعلوم تربیتی و روانشناسی

دانشکده علوم تربیتی در سال 1356، اقدام به پذیرش30 دانشجو در هر کدام از 7 رشتۀ تحصیلی آموزش ادبیات فارسی،آموزش ادبیات انگلیسی،آموزش علوم اجتماعی…. گروه های آموزشی این دانشکده :‌روانشناسی بالینی- روانشناسی تربیتی – تربیت بدنی و علوم ورزشی – آموزش کودکان استثنایی

کارشناس: روانشناسی بالینی

کارشناسی ارشد: روانشناسی بالینی

دکتری: روانشناسی بالینی

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

کارشناسی: –

کارشناسی ارشد: روانشناسی تربیتی

دکتری: روانشناسی تربیتی

©️ کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز می‌باشد. طراحی و پیاده سازی توسط سپهر افزار ایرانیان



خانه | شماره های تماس | تقویم دانشگاه |  نقشه سایت

شعار راهبردی : همه با هم تلاش مجدانه به سوی احیای سرآمدی و کیفیت آموزشی دانشگاه شیراز

گروه‌های آموزشی:

 

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

 

 

این دانشکده در سال ۱۳۸۲، تحت عنوان دانشکده علوم اجتماعی در مجموعه دانشگاه شیراز و در قالب ۳ بخش بنام های اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و حسابداری شروع به کار نمود و در سال ۱۳۸۴ به دانشکده «اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی» تغییر نام داد. در سال ۱۳۸۵، بخش مدیریت و حسابداری در قالب ۲ بخش مجزا فعالیت خود را ادامه دادند و هم اکنون این دانشکده با ۴ بخش مشغول به فعالیت می باشد.

گروه‌های آموزشی:

 

گروه‌های آموزشی:

 

این دانشکده در سال ۱۳۵۶، تحت عنوانِ دانشکدۀ حقوق، در مجموعۀ دانشگاه شیراز و در قالبِ یک بخش بنامِ حقوق شروع به کار نمود. در سالِ ۱۳۷۲، اولین دورۀ کارشناسیِ ارشد گرایشِ حقوقِ عمومی و حقوقِ خصوصی با پذیرشِ دانشجو شروع شد و بعد از آن در سال ۱۳۷۵، یک گرایشِ جدید بنامِ «حقوق بین الملل» به مجموعۀ گرایش های کارشناسیِ ارشدِ این رشته اضافه شد. در سالِ ۱۳۸۱، رشتۀ علوم سیاسی در این دانشکده، تأسیس و دانشکده بنامِ «دانشکدۀ حقوق و علومِ سیاسی» تغییر نام یافت. در سال ۱۳۸۴، گرایشِ حقوقِ جزا و جرم شناسی، با پذیرشِ دانشجو شروع به فعالیت نمود، همچنین در سال تحصیلیِ ۱۳۸۸، رشتۀ مطالعاتِ منطقه ای با تأکید بر خاورمیانه و شمال آفریقا، که از شاخه هایِ کارشناسیِ ارشدِ علوم سیاسی می باشد؛ اقدام به پذیرشِ دانشجو نمود. از بهمنِ سالِ ۱۳۹۲، این دانشکده موفق به راه‌اندازیِ مقطع دکترای حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم شناسی گردید. هر کدام از گرایش های ذکر شده، تحتِ یک بخشِ مستقل، بنامِ همان گرایش اداره می شود. 

گروه‌های آموزشی:

 

این دانشکده از مهرماه سال ۱۳۴۸ با جذب ۸ دانشجو و ۱ عضوِ هیأت علمی، فعالیت های علمی خود را آغاز کرد و دومین دانشکدۀ دامپزشکی در ایران، بعد از دانشکدۀ دامپزشکیِ تهران بود. این دانشکده در حال حاضر با فضایی بالغ بر ۱۰۵ هکتار، علاوه بر پذیرش دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای و عمومیِ دامپزشکی و کارشناسیِ ارشد فیزیولوژیِ دامپزشکی؛ در ۱۷ رشتۀ دکترای تخصصی، به تربیت نیروهای متخصص اهتمام دارد. این دانشکده در سال ۱۳۷۸، نخستین مجلۀ دامپزشکیِ ایران را تحت عنوان «مجلۀ تحقیقاتِ دامپزشکی» منتشر ساخت و در سال ۱۳۸۱ موفق به اخذ و دریافتِ درجۀ علمی ـ پژوهشی گردید. مجلۀ یاد شده در دو بخشِ فارسی و انگلیسی، اقدام به چاپ مقالاتِ برگزیده می نماید. 

گروه‌های آموزشی:

 

طرح تأسیس دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، به عنوان یکی از واحدهای آموزشیِ دانشگاه شیراز، از سویِ زنده یاد دکتر اصغر رضویه به وزارت علوم ارائه شد که در سال ۱۳۵۳ با کلیات و اصول این طرح موافقت شد. در سال ۱۳۵۶ و تحت عنوان دانشکدۀ علوم تربیتی، این دانشکده در نخستین سالِ گشایش، اقدام به پذیرشِ ۳۰ دانشجو در هر کدام از ۷ رشتۀ تحصیلیِ آموزش ادبیات فارسی، آموزش ادبیات انگلیسی، آموزش علوم اجتماعی، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش زیست شناسی و آموزش ریاضی و ۴۰ دانشجو در رشتۀ علوم تربیتی تمود. همان طور که از نامِ رشته ها بر می آید، تربیت نیرویِ متخصص برای آموزش در حوزه های مختلفِ علوم، در دستور کار و رسالت اصلیِ این دانشکده بوده است. همچنین رشتۀ روانشناسی، که تا پیش از سال ۱۳۵۶، زیرمجموعۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم بود. به دانشکدۀ علوم تربیتی انتقال یافت و تمامیِ دانشجویانِ مقطع کارشناسیِ ارشدِ رشتۀ روانشناسیِ تربیتی در دانشکدۀ علوم تربیتی به تحصیل خود ادامه دادند. این روند تا زمانِ وقوع انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ ادامه یافت. پس از انقلاب فرهنگی، در ابتدا رشته های آموزش فیزیک، آموزش زیست شناسی، آموزش شیمی و آموزش ریاضی، به دانشکدۀ علوم و پس از ۲ سال، رشته های آموزش ادبیات فارسی، آموزش ادبیات انگلیسی و آموزش علوم اجتماعی به دانشکدۀ علوم انسانی منتقل شدند. دانشکدۀ علوم تربیتی که تا پیش از انقلاب فرهنگی، به صورت رشته ای بود، تغییر ساختار داد و به ۴ گروه شاملِ آموزش کودکان استثنایی، مدیریت و برنامه ریزیِ آموزشی، مبانی آموزش و پرورش و روانشناسیِ تربیتی تقسیم شد. در ادامه و در سال ۱۳۶۵، بخش تربیت بدنی نیز به دانشکده افزوده شد. در سال ۱۳۸۴، به دنبالِ تفکیک دانشکدۀ علوم انسانی به دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، بخش کتابداری (علم اطلاعات و دانش شناسیِ کنونی)، به دانشکدۀ علوم تربیتی ملحق شد. در حال حاضر دانشکده با ۷ بخش و در گرایش های گوناگون، در دوره های تحصیلیِ کارشناسی، کارشناسیِ ارشد و دکتری مشغول به فعالیت است.

گروه‌های آموزشی:

روانشناسی بالینی

روانشناسی تربیتی

تربیت بدنی و علوم ورزشی

روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

 

دانشكده علوم از بدو تأسيس، یعنی در سال ۱۳۳۴، فعاليت هاي مستمر علمي ـ پژوهشي خود را شروع نموده و بدون وقفه  در راستاي ارتقاء كيفيت وظايف خود كوشش نموده است. اين دانشكده از جمله دانشكده هاي بزرگ دانشگاه شيراز است؛ انتخاب استاد نمونه كشوري از ميان اساتيد از جمله معيارهاي متعددي است كه مي تواند نشان دهنده سطح كيفي فعاليت هاي انجام شده در دانشكدۀ علوم باشد. دانش آموختگان اين دانشكده در مقاطع دكتري و كارشناسي ارشد، در بسياري از دانشگاه هاي كشور مشغول فعاليت هاي علمي ـ پژوهشي و ارائۀ خدمت به جامعه اسلامي مي باشند. براي چندمين بار از ميان دانشجويان اين دانشكده ، دانشجوي نمونه كشوري انتخاب گرديده است. تمامیِ دانشجويان دانشگاه شيراز دروس پايه خود را از جمله رياضي، فيزيك، شيمي، زيست شناسي، زمين شناسي، آمار و آزمايشگاه هاي مربوط به آنها را در اين دانشكده مي گذرانند. طول مدت تحصيل در مقطع كارشناسي رشته هاي مختلف دانشكده علوم، چهار سال مي باشد.

گروه‌های آموزشی:

 

 

گروه‌های آموزشی:

 

دانشکدۀ کشاورزی در سال ۱۳۳۴، به عنوان یکی از واحدهای آموزشی دانشگاه شیراز، تأسیس شد و اساتید مدعو از دیگر دانشگاه های کشور، به ویژه تهران جهت تدریس به شیراز دعوت می شدند. این دانشکده در سال ۱۳۴۰، به مکان جدید ـ باجگاه واقع در ۱۵ کیلومتری شمال غربیِ شیراز ـ انتقال یافت. در سال ۱۳۴۸، ساختمان های اداری و آموزشیِ این دانشکده در باجگاه افتتاح شد و کلیه تشکیلاتِ این مؤسسۀ آموزشی، از شیراز به مکان جدید انتقال یافت. این دانشکده در حال حاضر، ۱۱ بخشِ فعال آموزشی با رشته ها و مقاطع مختلفِ تحصیلی و دیگر مراکز تحقیقاتی در اختیار دارد. استفاده از اساتید مجرب، آزمایشگاه های مجهز و امکانات و تسهیلاتِ رفاهی از قبیل ۴ خوابگاه برای برادران در دانشکده و خوابگاه های مناسب در شهر شیراز برای خواهران، سلف سرویس، مسجد، استخر، زمین فوتبال، زمین بسکتبال، زمین والیبال، سالن سرپوشیدۀ ورزشی، مرکز رایانه و شبکۀ فیبر نوری، مرکز مخابرات، بانک، فروشگاه، اورژانس، مرکز تکثیر و انتشاراتِ دانشجویی، در محیطی بسیار زیبا با هوایی پاک، موجب شده که این دانشکده به عنوان یکی از قطب های آموزشی ـ تحقیقاتیِ کشاورزی در سطح کشور و منطقه مطرح باشد. کتابخانۀ این دانشکده، در سال ۱۳۴۱، با  نزدیک به دو هزار جلد کتاب، فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر ۱۰۷۱۳ جلد کتاب فارسی و ۱۶۰۹۷ جلد کتاب لاتین دارد. این کتابخانه هم اکنون با عنوان «کتابخانۀ شهید مفتح» به کار خود ادامه می دهد. 

آدرس وب سایت جدید:       shirazu.ac.ir/agri

گروه‌های آموزشی:

 

كشف الكتريسيته و به كارگيري  نيروي برق يكي از مهمترين تجربيات بشر در طول تاريخ است. از اين رو، طيِ دو قرن گذشته، رشد علم و فناوري از سرعتي بي‌سابقه نسبت به قرون گذشته برخوردار بوده و كاربرد الكتريسيته و شاخه‌هاي آن نظير برق، قدرت، مخابرات، الكترونيك، كنترل، کامييوتر و ساير شاخه‌هاي اين دانشِ پيشرو؛ در مجموعۀ علوم و فنون و نقش انكارناپذير آن در پيشبرد تكنولوژي، سبب شده كه اهميت و ضرورت فعاليت علمي و سرمايه‌گذاري تحقيقاتي در اين علم بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد. از سوی دیگر، بي‌ترديد، قرن بيست و يكم، قرن كامپيوتر، ارتباطات و مبادله اطلاعات است؛ مهندسي و علوم كامپيوتر نه تنها خود علمي مستقل و مهم است بلكه علوم و فنون ديگر را نيز تحت الشعاع خود قرار داده است. امروزه كمتر علمي را مي‌يابيم كه به علوم كامپيوتر وابسته نباشد و تحقيقات در هيچ زمينه‌اي بدون ابزارهاي كامپيوتري امكان‌پذير نيست. كامپيوتر نه تنها در دانشگاهها، مراكز تحقيقاتي و صنايع راه يافته، بلكه در ادارات، مدارس، مراكز فروش و منازل نيز جاي خود را باز كرده و در حقيقت به ابزاري جايگزين  ـ ناپذير در عصر حاضر مبدل شده است. نظر به مواردِ فوق الذکر و در راستاي ارتقاء بخش هاي برق و کامپيوتر طبق مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسي برق و کامپیوتر در سال ۱۳۷۸ متشکل از بخش هاي: “مخابرات و الکترونيک”، “قدرت و کنترل” و “مهندسي و علوم کامپيوتر و فناوري اطلاعات” افتتاح گردید.

گروه‌های آموزشی:

 

بشر از ديرباز به رفتارِ مواد و فعل و انفعالات موجود در طبيعت و به كارگيري اين واكنش ها در بهبود سطح زندگي و پيشبرد اهداف علمي و صنعتي خود توجه ويژه داشته است. از آغاز علم كيمياگري تا كشف نفت، اين كيمياي طبيعي، علم شيمي و شناخت خواص شيميايي مواد از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده است. رشته مهندسي شيمي، جهت تربيت متخصصاني توانا در زمينه كاربردي‌تر شدن علوم مربوط به نفت، پتروشيمي، گاز و همچنین، مراحل تصفیه آن ها، تبدیل انرژی، محيط زيست، كنترل فرآيند و بسياري ديگر از علومي بنيان نهاده شده كه تأثير مستقيم در روند و كيفيت زندگي جوامع انساني دارند. بخش مهندسي شيمي دانشكده مهندسي دانشگاه شيراز با قدمت ۴۰ ساله، از اولين بخش هاي مهندسي شيمي كشور به شمار مي‌رود. اين گروه علمي از سال ۱۳۴۶ علاوه بر مقطع كارشناسي اقدام به پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد نموده است. سابقه درخشان علمي اين بخش و ارتباط آن با دانشگاه هاي بزرگ جهان يكي از دلايلي بود كه دانشگاه شيراز را در منطقه جنوب ايران به عنوان دانشگاه مادر مطرح نمود. به دليل حضور اساتيد مجرب و سوابق درخشان در زمينه پروژه‌هاي صنعتي؛ اين بخش، به عنوان قطب پالايش نفت گاز كشور شناخته شده است. هم اكنون يكي از اهداف اين قطب علمي طرح راه‌اندازي و تجهيز دانشكده مهندسي شيمي، نفت و گاز مي‌باشد كه در اسفندماه ۱۳۸۰ به تصويب رسيده و مراحل اجرايي آن در سال ۱۳۸۷ به اتمام و از سال ۱۳۸۸ به پايان رسيده و آمادۀ پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف است. با پایان کار ساختِ این دانشکده که در ساختمانی با زیربنای ۲۰۰۰۰ متر مربع و در محل دانشکده مهندسی شماره ۲ از سوی شرکت ملی گاز ایران است؛ رشته های مهندسی نفت گرایش ـ مخازن؛ حفاری؛ بهره برداری؛ اکتشاف ـ و رشته مهندسی شیمی گرایش شبیه سازی و کنترل فرآیند، راه اندازی خواهند شد. احداث بیش از ده آزمایشگاه جدید آموزشی ـ تحقیقاتی؛ اعزام بیست نفر دانشجو جهت تأمین کادر هیأت علمی این دانشکده به خارج ازکشور و حمایت از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، ظرفیت های جدیدی را به توان علمی کشور خواهد افزود. لازم به ذکر است که پذیرش دانشجو در گرایش گاز و در مقطع کارشناسی ارشد از سال ۱۳۸۱ آغاز شده است. از سال ۱۳۹۱ این دانشکده موفق به راه اندازی مقطع کارشناسی ارشدِ مهندسی نفت، گرایشِ مخازن هیدروکربنی گردید. همچنین گرایش های محیط زیست و پلیمر به مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی اضافه گردید .ضمناٌ مجوز نوگشایی رشته مهندسی شیمی گرایش فرآوری و انتقال گاز نيز اخذ شد که از سال ۱۳۹۳ اقدام به پذیرش دانشجو می نماید.

گروه‌های آموزشی:

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

 

کاربرد مهندسی مکانیک در کلیه علوم مهندسی به حدُی است که هیچ یک از این علوم را ، نمی توان مستقل از مکانیک، تصور نمود. دانش  ـ آموختگان مهندسی مکانیک همواره در صنایع، جایگاه ویژه ای داشته اند. بسیاري از ایشان، هم اکنون، به عنوان مدیران صنایع و یا مهندسان فعال در تولید و یا به عنوانِ اعضای هیأت علمی ـ  پژوهشی مراکز علمی کشور مشغول به کار می باشند و توانسته اند با شایستگی و خلاقیت، دانش مهندسی خود را در راه نوآوري و پیشرفت و آبادانی کشور در عمل به کار گیرند. دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز ، در سال ۱۳۴۳ با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز به کار کرد و پس از آن در سال ۱۳۴۸، اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد را پذیرفت. آغاز دوره دکترای مهندسی مکانیک براي اولین بار در ایران پیش از انقلاب، در این دانشکده صورت پذیرفت و پس از پیروزي انقلاب این دانشکده همگام با دیگر دانشگاه هایِ معتبر ایران دوره دکتری را از سال ۱۳۷۰ مجدداً پی ریزي نمود. هم اکنون دانشکده مهندسی مکانیک داراي چهار بخش مهندسی مکانیک جامدات؛ مهندسی مکانیک حرارت و سیالات؛ مهندسی انرژي – هوا فضا و مهندسی هسته اي می باشد. این دانشکده در مقطع کارشناسی در دو گرایشِ مکانیکِ جامدات و حرارت و سیالات و در مقطع کارشناسی ارشد در پنج گرایشِ مکانیک ـ طراحی کاربردي؛ مکانیک ـ تبدیل انرژي؛ هوا فضا ـ آیرودینامیک؛ هستهای ـ رآکتور و هسته ای ـ پرتو پزشکی و در مقطع دکتری در گرایش های مکانیک ـ طراحی کاربردی؛ مکانیک ـ حرارت و سیالات؛ هوا فضا ـ آیرودینامیک؛ هسته ای ـ رآکتور و هسته ای ـ پرتو پزشکی دانشجو می پذیرد. دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، در حال حاضر از فعالیت ۳۵ عضو هیأت علمی بهره می برد. از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مهندسی مکانیک جامدات، ۱۲ نفر در بخش های مهندسی مکانیک حرارت و سیالات و مهندسی هوا فضا و ۹ نفر در بخش مهندسی هسته ای و مرکز تحقیقات تابش مشغول به فعالیت علمی هستند. تاکنون بیش از ۲۶۴۶ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۶۱۵ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۶۰ دانشجو در مقطع دکتری از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند.تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده مهندسی مکانیک در حال حاضر ۴۶۵ نفر، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ۲۹۵ نفر و تعداد دانشجویان دوره دکتری ۱۰۳ نفر می باشد. فعالیت هاي آموزشی و پژوهشی این دانشکده، محدود به تربیت دانشجو نبوده و همه ساله تحقیقات فراوانی توسط اساتید و دانشجویان و زیرمجموعه های دانشکده مهندسی مکانیک در زمینه هاي گوناگون علمی و صنعتی به انجاممی رسد. این دانشکده جهت تکمیل آموزش های نظری و فنی خود، از مجموعه مجهزي از آزمایشگاه ها و کارگاه های تخصصی بهره می برد. اسامی برخی از آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط با این دانشکده به قرار ذیل می باشد:
مرکز انرژی خورشیدی، مرکز تحقیقات تابش، مرکز محاسبات سریع ، مرکز تحقیقات موتور ، مرکز تحقیقات هوایی (مجري سیستم تونل باد حدود صوت)، مرکز تحقیقات پیشرفته در طراحی،مرکز تحقیقات سازه های هوشمند، آزمایشگاه تونل باد و آیروالاستیسیته ، مرکز تحقیقات پیل های سوختی، آزمایشگاه ترمودینامیک ، آزمایشگاه انتقال حرارت،آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات ،آزمایشگاه فیزیک هسته ای، آزمایشگاه دزیمتري، آزمایشگاه طیف نگاری گاما، کارگاه ماشین ابزار ، کارگاه جوشکاری، کارگاه اتومکانیک.

گروه‌های آموزشی:

 

 استان فارس از ديرباز سهم عمده ‏ای در تمدن و هنر و معماری ايرانی و اسلامی داشته و بخش عمده ‏ای از ميراث ما در اين استان وجود دارد. اين آثار با شيوه های مختلف از دوران هخامنشی و ساسانی تا شكوفايی دوران اسلامي همه جای اين استان را مزيُن كرده است. شهر شيراز در طول تاريخ پر افتخار خود هنرمندان شايسته‏ ای را پرورده است كه تا سمرقند و بخارا آثارشان را فراگرفته است. با توجه به جمعيت جوان كشور و نياز وافری كه به ساخت فضای زيست، كار و تفريح و … وجود دارد و همچنين با عنايت به آثار برجسته و منحصر به فرد هنر ومعماری و شهرسازی در شيراز و به منظور حفظ و اشاعه‏ هنرهای سنتی، دانشكده هنر و معماری دانشگاه شيراز در سال ۱۳۷۳ با پذيرش ۲۵ نفر دانشجو در مقطع كاردانی در محل دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شيراز  فعاليت خود را آغاز نمود . در مهر ماه ۱۳۷۵ به دليل مشکل کمبود مکان و گستردگی فعاليت های کارگاهی، به دانشکده مهندسی منتقل و بصورت زير مجموعه ای از آن دانشکده فعالیت نمود . در مهر ماه سال ۱۳۷۷ دانشکده  به طور رسمی مستقل گرديد و  بخش های آموزشی و معاونت­ های مختلف آموزشی و دانشجویی – فرهنگی شکل گرفت و به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد. از شهريور سال ۱۳۷۹، اين دانشکده به محل زیبایی که با همت آقای احمد نادر کاظمی از خيرينِ بنام شيراز در گلدشت معالی آباد احداث گردیده؛ منتقل شده است و به فعاليت خود ادامه می دهد. در حال حاضر دانشكده هنر و معماری، ۷۱۷ دانشجو دارد كه ۱۱۵  دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد ،۶۰۲ دانشجو در مقطع كارشناسی تحصيل می كنند.  وب سایت دانشکده 

گروه‌های آموزشی:

 

 

گروه‌های آموزشی:

 

گروه‌های آموزشی:

کشاورزی

تكنولوژی آبياری

 

 

سامانه آموزشی-پژوهشی |سامانه اداری مالی | اتوماسیون اداری |سامانه تغذیه|پست الکترونیک

معاونت ها
|روابط عمومی
|اموربین الملل
|مرکزفناوری اطلاعات
|دانشکده ها

لطفا نظرات وپیشنهادات خود را به webadmin@shirazu.ac.irارسال نمایید.

،دانشگاه شیراز، شیراز، ایران، ۱۳۹۴

طراحی و اجرا: بخش مهندسی و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دانشگاه شیراز

-.-

شعار راهبردی : همه با هم تلاش مجدانه به سوی احیای سرآمدی و کیفیت آموزشی دانشگاه شیراز

گروه‌های آموزشی:

 

 

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

 

این دانشکده در سال 1382، تحت عنوان دانشکده علوم اجتماعی در مجموعه دانشگاه شیراز و در قالب 3 بخش بنام های اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و حسابداری شروع به کار نمود و در سال 1384 به دانشکده «اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی» تغییر نام داد. در سال 1385، بخش مدیریت و حسابداری در قالب 2 بخش مجزا فعالیت خود را ادامه دادند و هم اکنون این دانشکده با 4 بخش مشغول به فعالیت می باشد.

گروه‌های آموزشی:

 

گروه‌های آموزشی:

 

این دانشکده در سال 1356، تحت عنوانِ دانشکدۀ حقوق، در مجموعۀ دانشگاه شیراز و در قالبِ یک بخش بنامِ حقوق شروع به کار نمود. در سالِ 1372، اولین دورۀ کارشناسیِ ارشد گرایشِ حقوقِ عمومی و حقوقِ خصوصی با پذیرشِ دانشجو شروع شد و بعد از آن در سال 1375، یک گرایشِ جدید بنامِ «حقوق بین الملل» به مجموعۀ گرایش های کارشناسیِ ارشدِ این رشته اضافه شد. در سالِ 1381، رشتۀ علوم سیاسی در این دانشکده، تأسیس و دانشکده بنامِ «دانشکدۀ حقوق و علومِ سیاسی» تغییر نام یافت. در سال 1384، گرایشِ حقوقِ جزا و جرم شناسی، با پذیرشِ دانشجو شروع به فعالیت نمود، همچنین در سال تحصیلیِ 1388، رشتۀ مطالعاتِ منطقه ای با تأکید بر خاورمیانه و شمال آفریقا، که از شاخه هایِ کارشناسیِ ارشدِ علوم سیاسی می باشد؛ اقدام به پذیرشِ دانشجو نمود. از بهمنِ سالِ 1392، این دانشکده موفق به راه‌اندازیِ مقطع دکترای حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم شناسی گردید. هر کدام از گرایش های ذکر شده، تحتِ یک بخشِ مستقل، بنامِ همان گرایش اداره می شود. 

گروه‌های آموزشی:

 

این دانشکده از مهرماه سال 1348 با جذب 8 دانشجو و 1 عضوِ هیأت علمی، فعالیت های علمی خود را آغاز کرد و دومین دانشکدۀ دامپزشکی در ایران، بعد از دانشکدۀ دامپزشکیِ تهران بود. این دانشکده در حال حاضر با فضایی بالغ بر 105 هکتار، علاوه بر پذیرش دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای و عمومیِ دامپزشکی و کارشناسیِ ارشد فیزیولوژیِ دامپزشکی؛ در 17 رشتۀ دکترای تخصصی، به تربیت نیروهای متخصص اهتمام دارد. این دانشکده در سال 1378، نخستین مجلۀ دامپزشکیِ ایران را تحت عنوان «مجلۀ تحقیقاتِ دامپزشکی» منتشر ساخت و در سال 1381 موفق به اخذ و دریافتِ درجۀ علمی ـ پژوهشی گردید. مجلۀ یاد شده در دو بخشِ فارسی و انگلیسی، اقدام به چاپ مقالاتِ برگزیده می نماید. 

گروه‌های آموزشی:

 

طرح تأسیس دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، به عنوان یکی از واحدهای آموزشیِ دانشگاه شیراز، از سویِ زنده یاد دکتر اصغر رضویه به وزارت علوم ارائه شد که در سال 1353 با کلیات و اصول این طرح موافقت شد. در سال 1356 و تحت عنوان دانشکدۀ علوم تربیتی، این دانشکده در نخستین سالِ گشایش، اقدام به پذیرشِ 30 دانشجو در هر کدام از 7 رشتۀ تحصیلیِ آموزش ادبیات فارسی، آموزش ادبیات انگلیسی، آموزش علوم اجتماعی، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش زیست شناسی و آموزش ریاضی و 40 دانشجو در رشتۀ علوم تربیتی تمود. همان طور که از نامِ رشته ها بر می آید، تربیت نیرویِ متخصص برای آموزش در حوزه های مختلفِ علوم، در دستور کار و رسالت اصلیِ این دانشکده بوده است. همچنین رشتۀ روانشناسی، که تا پیش از سال 1356، زیرمجموعۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم بود. به دانشکدۀ علوم تربیتی انتقال یافت و تمامیِ دانشجویانِ مقطع کارشناسیِ ارشدِ رشتۀ روانشناسیِ تربیتی در دانشکدۀ علوم تربیتی به تحصیل خود ادامه دادند. این روند تا زمانِ وقوع انقلاب فرهنگی در سال 1359 ادامه یافت. پس از انقلاب فرهنگی، در ابتدا رشته های آموزش فیزیک، آموزش زیست شناسی، آموزش شیمی و آموزش ریاضی، به دانشکدۀ علوم و پس از 2 سال، رشته های آموزش ادبیات فارسی، آموزش ادبیات انگلیسی و آموزش علوم اجتماعی به دانشکدۀ علوم انسانی منتقل شدند. دانشکدۀ علوم تربیتی که تا پیش از انقلاب فرهنگی، به صورت رشته ای بود، تغییر ساختار داد و به 4 گروه شاملِ آموزش کودکان استثنایی، مدیریت و برنامه ریزیِ آموزشی، مبانی آموزش و پرورش و روانشناسیِ تربیتی تقسیم شد. در ادامه و در سال 1365، بخش تربیت بدنی نیز به دانشکده افزوده شد. در سال 1384، به دنبالِ تفکیک دانشکدۀ علوم انسانی به دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، بخش کتابداری (علم اطلاعات و دانش شناسیِ کنونی)، به دانشکدۀ علوم تربیتی ملحق شد. در حال حاضر دانشکده با 7 بخش و در گرایش های گوناگون، در دوره های تحصیلیِ کارشناسی، کارشناسیِ ارشد و دکتری مشغول به فعالیت است.

گروه‌های آموزشی:

روانشناسی بالینی

روانشناسی تربیتی

تربیت بدنی و علوم ورزشی

روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

 

دانشكده علوم از بدو تأسيس، یعنی در سال 1334، فعاليت هاي مستمر علمي ـ پژوهشي خود را شروع نموده و بدون وقفه  در راستاي ارتقاء كيفيت وظايف خود كوشش نموده است. اين دانشكده از جمله دانشكده هاي بزرگ دانشگاه شيراز است؛ انتخاب استاد نمونه كشوري از ميان اساتيد از جمله معيارهاي متعددي است كه مي تواند نشان دهنده سطح كيفي فعاليت هاي انجام شده در دانشكدۀ علوم باشد. دانش آموختگان اين دانشكده در مقاطع دكتري و كارشناسي ارشد، در بسياري از دانشگاه هاي كشور مشغول فعاليت هاي علمي ـ پژوهشي و ارائۀ خدمت به جامعه اسلامي مي باشند. براي چندمين بار از ميان دانشجويان اين دانشكده ، دانشجوي نمونه كشوري انتخاب گرديده است. تمامیِ دانشجويان دانشگاه شيراز دروس پايه خود را از جمله رياضي، فيزيك، شيمي، زيست شناسي، زمين شناسي، آمار و آزمايشگاه هاي مربوط به آنها را در اين دانشكده مي گذرانند. طول مدت تحصيل در مقطع كارشناسي رشته هاي مختلف دانشكده علوم، چهار سال مي باشد.

گروه‌های آموزشی:

 

 

گروه‌های آموزشی:

 

دانشکدۀ کشاورزی در سال 1334، به عنوان یکی از واحدهای آموزشی دانشگاه شیراز، تأسیس شد و اساتید مدعو از دیگر دانشگاه های کشور، به ویژه تهران جهت تدریس به شیراز دعوت می شدند. این دانشکده در سال 1340، به مکان جدید ـ باجگاه واقع در 15 کیلومتری شمال غربیِ شیراز ـ انتقال یافت. در سال 1348، ساختمان های اداری و آموزشیِ این دانشکده در باجگاه افتتاح شد و کلیه تشکیلاتِ این مؤسسۀ آموزشی، از شیراز به مکان جدید انتقال یافت. این دانشکده در حال حاضر، 11 بخشِ فعال آموزشی با رشته ها و مقاطع مختلفِ تحصیلی و دیگر مراکز تحقیقاتی در اختیار دارد. استفاده از اساتید مجرب، آزمایشگاه های مجهز و امکانات و تسهیلاتِ رفاهی از قبیل 4 خوابگاه برای برادران در دانشکده و خوابگاه های مناسب در شهر شیراز برای خواهران، سلف سرویس، مسجد، استخر، زمین فوتبال، زمین بسکتبال، زمین والیبال، سالن سرپوشیدۀ ورزشی، مرکز رایانه و شبکۀ فیبر نوری، مرکز مخابرات، بانک، فروشگاه، اورژانس، مرکز تکثیر و انتشاراتِ دانشجویی، در محیطی بسیار زیبا با هوایی پاک، موجب شده که این دانشکده به عنوان یکی از قطب های آموزشی ـ تحقیقاتیِ کشاورزی در سطح کشور و منطقه مطرح باشد. کتابخانۀ این دانشکده، در سال 1341، با  نزدیک به دو هزار جلد کتاب، فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر 10713 جلد کتاب فارسی و 16097 جلد کتاب لاتین دارد. این کتابخانه هم اکنون با عنوان «کتابخانۀ شهید مفتح» به کار خود ادامه می دهد. 

آدرس وب سایت جدید:       shirazu.ac.ir/agri

گروه‌های آموزشی:

 

كشف الكتريسيته و به كارگيري  نيروي برق يكي از مهمترين تجربيات بشر در طول تاريخ است. از اين رو، طيِ دو قرن گذشته، رشد علم و فناوري از سرعتي بي‌سابقه نسبت به قرون گذشته برخوردار بوده و كاربرد الكتريسيته و شاخه‌هاي آن نظير برق، قدرت، مخابرات، الكترونيك، كنترل، کامييوتر و ساير شاخه‌هاي اين دانشِ پيشرو؛ در مجموعۀ علوم و فنون و نقش انكارناپذير آن در پيشبرد تكنولوژي، سبب شده كه اهميت و ضرورت فعاليت علمي و سرمايه‌گذاري تحقيقاتي در اين علم بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد. از سوی دیگر، بي‌ترديد، قرن بيست و يكم، قرن كامپيوتر، ارتباطات و مبادله اطلاعات است؛ مهندسي و علوم كامپيوتر نه تنها خود علمي مستقل و مهم است بلكه علوم و فنون ديگر را نيز تحت الشعاع خود قرار داده است. امروزه كمتر علمي را مي‌يابيم كه به علوم كامپيوتر وابسته نباشد و تحقيقات در هيچ زمينه‌اي بدون ابزارهاي كامپيوتري امكان‌پذير نيست. كامپيوتر نه تنها در دانشگاهها، مراكز تحقيقاتي و صنايع راه يافته، بلكه در ادارات، مدارس، مراكز فروش و منازل نيز جاي خود را باز كرده و در حقيقت به ابزاري جايگزين  ـ ناپذير در عصر حاضر مبدل شده است. نظر به مواردِ فوق الذکر و در راستاي ارتقاء بخش هاي برق و کامپيوتر طبق مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسي برق و کامپیوتر در سال 1378 متشکل از بخش هاي: “مخابرات و الکترونيک”، “قدرت و کنترل” و “مهندسي و علوم کامپيوتر و فناوري اطلاعات” افتتاح گردید.

گروه‌های آموزشی:

 

بشر از ديرباز به رفتارِ مواد و فعل و انفعالات موجود در طبيعت و به كارگيري اين واكنش ها در بهبود سطح زندگي و پيشبرد اهداف علمي و صنعتي خود توجه ويژه داشته است. از آغاز علم كيمياگري تا كشف نفت، اين كيمياي طبيعي، علم شيمي و شناخت خواص شيميايي مواد از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده است. رشته مهندسي شيمي، جهت تربيت متخصصاني توانا در زمينه كاربردي‌تر شدن علوم مربوط به نفت، پتروشيمي، گاز و همچنین، مراحل تصفیه آن ها، تبدیل انرژی، محيط زيست، كنترل فرآيند و بسياري ديگر از علومي بنيان نهاده شده كه تأثير مستقيم در روند و كيفيت زندگي جوامع انساني دارند. بخش مهندسي شيمي دانشكده مهندسي دانشگاه شيراز با قدمت 40 ساله، از اولين بخش هاي مهندسي شيمي كشور به شمار مي‌رود. اين گروه علمي از سال 1346 علاوه بر مقطع كارشناسي اقدام به پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد نموده است. سابقه درخشان علمي اين بخش و ارتباط آن با دانشگاه هاي بزرگ جهان يكي از دلايلي بود كه دانشگاه شيراز را در منطقه جنوب ايران به عنوان دانشگاه مادر مطرح نمود. به دليل حضور اساتيد مجرب و سوابق درخشان در زمينه پروژه‌هاي صنعتي؛ اين بخش، به عنوان قطب پالايش نفت گاز كشور شناخته شده است. هم اكنون يكي از اهداف اين قطب علمي طرح راه‌اندازي و تجهيز دانشكده مهندسي شيمي، نفت و گاز مي‌باشد كه در اسفندماه 1380 به تصويب رسيده و مراحل اجرايي آن در سال 1387 به اتمام و از سال 1388 به پايان رسيده و آمادۀ پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف است. با پایان کار ساختِ این دانشکده که در ساختمانی با زیربنای 20000 متر مربع و در محل دانشکده مهندسی شماره 2 از سوی شرکت ملی گاز ایران است؛ رشته های مهندسی نفت گرایش ـ مخازن؛ حفاری؛ بهره برداری؛ اکتشاف ـ و رشته مهندسی شیمی گرایش شبیه سازی و کنترل فرآیند، راه اندازی خواهند شد. احداث بیش از ده آزمایشگاه جدید آموزشی ـ تحقیقاتی؛ اعزام بیست نفر دانشجو جهت تأمین کادر هیأت علمی این دانشکده به خارج ازکشور و حمایت از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، ظرفیت های جدیدی را به توان علمی کشور خواهد افزود. لازم به ذکر است که پذیرش دانشجو در گرایش گاز و در مقطع کارشناسی ارشد از سال 1381 آغاز شده است. از سال 1391 این دانشکده موفق به راه اندازی مقطع کارشناسی ارشدِ مهندسی نفت، گرایشِ مخازن هیدروکربنی گردید. همچنین گرایش های محیط زیست و پلیمر به مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی اضافه گردید .ضمناٌ مجوز نوگشایی رشته مهندسی شیمی گرایش فرآوری و انتقال گاز نيز اخذ شد که از سال 1393 اقدام به پذیرش دانشجو می نماید.

گروه‌های آموزشی:

 

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

کاربرد مهندسی مکانیک در کلیه علوم مهندسی به حدُی است که هیچ یک از این علوم را ، نمی توان مستقل از مکانیک، تصور نمود. دانش  ـ آموختگان مهندسی مکانیک همواره در صنایع، جایگاه ویژه ای داشته اند. بسیاري از ایشان، هم اکنون، به عنوان مدیران صنایع و یا مهندسان فعال در تولید و یا به عنوانِ اعضای هیأت علمی ـ  پژوهشی مراکز علمی کشور مشغول به کار می باشند و توانسته اند با شایستگی و خلاقیت، دانش مهندسی خود را در راه نوآوري و پیشرفت و آبادانی کشور در عمل به کار گیرند. دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز ، در سال 1343 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز به کار کرد و پس از آن در سال 1348، اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد را پذیرفت. آغاز دوره دکترای مهندسی مکانیک براي اولین بار در ایران پیش از انقلاب، در این دانشکده صورت پذیرفت و پس از پیروزي انقلاب این دانشکده همگام با دیگر دانشگاه هایِ معتبر ایران دوره دکتری را از سال 1370 مجدداً پی ریزي نمود. هم اکنون دانشکده مهندسی مکانیک داراي چهار بخش مهندسی مکانیک جامدات؛ مهندسی مکانیک حرارت و سیالات؛ مهندسی انرژي – هوا فضا و مهندسی هسته اي می باشد. این دانشکده در مقطع کارشناسی در دو گرایشِ مکانیکِ جامدات و حرارت و سیالات و در مقطع کارشناسی ارشد در پنج گرایشِ مکانیک ـ طراحی کاربردي؛ مکانیک ـ تبدیل انرژي؛ هوا فضا ـ آیرودینامیک؛ هستهای ـ رآکتور و هسته ای ـ پرتو پزشکی و در مقطع دکتری در گرایش های مکانیک ـ طراحی کاربردی؛ مکانیک ـ حرارت و سیالات؛ هوا فضا ـ آیرودینامیک؛ هسته ای ـ رآکتور و هسته ای ـ پرتو پزشکی دانشجو می پذیرد. دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، در حال حاضر از فعالیت 35 عضو هیأت علمی بهره می برد. از این تعداد 14 نفر در بخش مهندسی مکانیک جامدات، 12 نفر در بخش های مهندسی مکانیک حرارت و سیالات و مهندسی هوا فضا و 9 نفر در بخش مهندسی هسته ای و مرکز تحقیقات تابش مشغول به فعالیت علمی هستند. تاکنون بیش از 2646 دانشجو در مقطع کارشناسی، 615 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 60 دانشجو در مقطع دکتری از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند.تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده مهندسی مکانیک در حال حاضر 465 نفر، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد 295 نفر و تعداد دانشجویان دوره دکتری 103 نفر می باشد. فعالیت هاي آموزشی و پژوهشی این دانشکده، محدود به تربیت دانشجو نبوده و همه ساله تحقیقات فراوانی توسط اساتید و دانشجویان و زیرمجموعه های دانشکده مهندسی مکانیک در زمینه هاي گوناگون علمی و صنعتی به انجاممی رسد. این دانشکده جهت تکمیل آموزش های نظری و فنی خود، از مجموعه مجهزي از آزمایشگاه ها و کارگاه های تخصصی بهره می برد. اسامی برخی از آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط با این دانشکده به قرار ذیل می باشد: مرکز انرژی خورشیدی، مرکز تحقیقات تابش، مرکز محاسبات سریع ، مرکز تحقیقات موتور ، مرکز تحقیقات هوایی (مجري سیستم تونل باد حدود صوت)، مرکز تحقیقات پیشرفته در طراحی،مرکز تحقیقات سازه های هوشمند، آزمایشگاه تونل باد و آیروالاستیسیته ، مرکز تحقیقات پیل های سوختی، آزمایشگاه ترمودینامیک ، آزمایشگاه انتقال حرارت،آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات ،آزمایشگاه فیزیک هسته ای، آزمایشگاه دزیمتري، آزمایشگاه طیف نگاری گاما، کارگاه ماشین ابزار ، کارگاه جوشکاری، کارگاه اتومکانیک.

گروه‌های آموزشی:

 

 استان فارس از ديرباز سهم عمده ‏ای در تمدن و هنر و معماری ايرانی و اسلامی داشته و بخش عمده ‏ای از ميراث ما در اين استان وجود دارد. اين آثار با شيوه های مختلف از دوران هخامنشی و ساسانی تا شكوفايی دوران اسلامي همه جای اين استان را مزيُن كرده است. شهر شيراز در طول تاريخ پر افتخار خود هنرمندان شايسته‏ ای را پرورده است كه تا سمرقند و بخارا آثارشان را فراگرفته است. با توجه به جمعيت جوان كشور و نياز وافری كه به ساخت فضای زيست، كار و تفريح و … وجود دارد و همچنين با عنايت به آثار برجسته و منحصر به فرد هنر ومعماری و شهرسازی در شيراز و به منظور حفظ و اشاعه‏ هنرهای سنتی، دانشكده هنر و معماری دانشگاه شيراز در سال 1373 با پذيرش 25 نفر دانشجو در مقطع كاردانی در محل دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شيراز  فعاليت خود را آغاز نمود . در مهر ماه 1375 به دليل مشکل کمبود مکان و گستردگی فعاليت های کارگاهی، به دانشکده مهندسی منتقل و بصورت زير مجموعه ای از آن دانشکده فعالیت نمود . در مهر ماه سال 1377 دانشکده  به طور رسمی مستقل گرديد و  بخش های آموزشی و معاونت­ های مختلف آموزشی و دانشجویی – فرهنگی شکل گرفت و به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد. از شهريور سال 1379، اين دانشکده به محل زیبایی که با همت آقای احمد نادر کاظمی از خيرينِ بنام شيراز در گلدشت معالی آباد احداث گردیده؛ منتقل شده است و به فعاليت خود ادامه می دهد. در حال حاضر دانشكده هنر و معماری، 717 دانشجو دارد كه 115  دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد ،602 دانشجو در مقطع كارشناسی تحصيل می كنند.  وب سایت دانشکده 

گروه‌های آموزشی:

 

 

گروه‌های آموزشی:

 

گروه‌های آموزشی:

کشاورزی

تكنولوژی آبياری

 

©️ کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز می‌باشد. طراحی و پیاده سازی توسط سپهر افزار ایرانیان


Jump to navigation

۱۱:۵۲ – ۱۳۹۸/۰۲/۲۱

یکی از زیر مجموعه های دانشگاه شیراز ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی است که در این مقاله به معرفی این دانشکده و گروه های آموزشی می پردازیم با ما همراه باشید.

معرفی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

معرفی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

برای مطالعه مقالات مرتبط به دانشگاه شیرازاینجا کلیک کنید

تاریخچه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز :

طرح تأسیس دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، به عنوان یکی از واحدهای آموزشی دانشگاه شیراز، از سوی زنده‌یاد استاد دکتر اصغر رضویه به وزارت علوم ارائه شد که در سال ۱۳۵۳ با کلیات و اصول این طرح موافقت شد و خود ایشان مأمور پیگیری و راه‌اندازی آن با نام دانشکده علوم تربیتی شدند. سرانجام، دانشکده علوم تربیتی در سال 1356، اقدام به پذیرش30 دانشجو در هر کدام از 7 رشتۀ تحصیلی آموزش ادبیات فارسی،آموزش ادبیات انگلیسی،آموزش علوم اجتماعی، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش زیست‌شناسی و آموزش ریاضی و ۴۰ دانشجو در رشتۀ علوم تربیتی اقدام کرد. همان گونه که از نام این رشته‌ها بر‌ می‌آید تربیت نیروی متخصص برای آموزش درحوزه‌های گوناگون علوم در دستور کار و رسالت اصلی این دانشکده بوده است.

هم‌چنین رشتۀروان‌شناسی تربیتی که تا پیش از سال ۱۳۵۶، زیر مجموعۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم بود، به دانشکدۀ علوم تربیتی انتقال یافت و همه­ی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشتۀروان‌شناسی تربیتی در دانشکده علوم تربیتی به تحصیل خود ادامه دادند. این روند تا زمان وقوع انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ ادامه یافت.

با بازگشایی دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی دانشکدۀ علوم تربیتی که تا پیش از آن به صورت رشته‌ای فعالیت می­کرد، تغییر ساختار داد و به چهاربخش (گروه) شامل آموزش کودکان استثنایی، مدیریت وبرنامه‌ریزی آموزشی، مبانی تعلیم و تربیت وروان‌شناسی تربیتی تقسیم شد.

در سال ۱۳۶۵، بخش تربیت بدنی نیز به این دانشکده افزوده شد. در سال 1374 بخش روان شناسی بالینی از دانشکده علوم انسانی جدا و به این دانشکده اضافه شد و در نهایت در سال ۱۳۸۴، به دنبال تفکیک دانشکدۀ علوم انسانی به دانشکده‌های ادبیات وعلوم انسانی، اقتصاد، مدیریت وعلوم اجتماعی، بخش کتابداری سابق (علم اطلاعات ودانش‌شناسی کنونی) به دانشکدۀ علوم تربیتی ملحق شد. در حال حاضر، دانشکده با ۷ بخش روان شناسی تربیتی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، روان شناسی بالینی، مبانی تعلیم و تربیت و آموزش پیش دبستانی و دبستانی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، علم اطلاعات و دانش شناسی و روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی درگرایش‌های گوناگون دردوره‌های تحصیلی کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به فعالیت است.

بخش‌ها و دوره‌های تحصیلی مربوطه  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز :

 

 

راه‌اندازی اولین دورۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی و در واقع تأسیس نخستین بخش مستقل و تخصص روانشناسی تربیتی در ایران با همت زنده‌یاد دکتر رضویه را می‌توان از جمله افتخارات این دانشکده عنوان کرد. علاوه بر آن، با پیگیری‌های آن روانشاد بود که اولین دوره دکترای روانشناسی تربیتی در ایران به سال ۱۳۷۶ در دانشکده، فعالیت خود را آغاز کرد. همزمان با آن، و به واسطة حضور و همت زنده‌یاد دکتر سیدعلی‌اکبر حسینی نیز، دورة دکترای تاریخ و فلسفة تعلیم و تربیت (با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی) با پذیرش اولین گروه دانشجویان، فعالیت خود را در دانشکده آغاز کرد.از برنامه‌های در دست اقدام دانشکده، می‌توان به پیگیری و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دورۀ دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، دورۀ دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دورۀ دکترای روانشناسی ورزشی، دورۀ دکترای علم‌سنجی، دورۀ کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت، دوره‌ کارشناسی ارشد روانشناسی دین، و دورۀ کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده اشاره کرد. از این میان، دوره‌های دکترای روانشناسی بالینی و دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی به تصویب نهایی رسیده‌اند و به زودی اولین گروه از دانشجویان در این دوره‌ها، تحصیل خود را آغاز خواهند کرد. همچنین دورة کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده مراحل پابانی تصویب را می‌گذراند. در ادامه اسامی رؤسای دانشکده از بدو تأسیس تاکنون در جدول ب ارائه می‌شود.

افتخارات دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز :

بخش های موجود در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز:

 

بخش روانشناسی بالینی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

 تاریخچه بخش روانشناسی بالینی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز:

بخش روانشناسی بالینی از سال 1361 با تعداد 30 نفر دانشجوی دوره کارشناسی و تعداد 8 نفر عضو هیأت علمی آغاز به کار کرد.

وبسایت بخش روانشناسی بالینی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز: shirazu.ac.ir/clp_dep

آدرس بخش روانشناسی بالینی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز : شيراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پرديس ارم ،دانشکده علوم تربيتی و روانشناسی

 

بخش روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

وبسایت بخش روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز :  shirazu.ac.ir/edp_dep

آدرس بخش روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز : شيراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پرديس ارم ،دانشکده علوم تربيتی و روانشناسی

 

بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

تاریخچه بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز:

بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شیراز با ورود دانشجویان دوره کارشناسی شروع به کار نموده است.

و در حال حاضر تعداد 127  دانشجو در مقطع کارشناسی گرایش های علوم زیستی و علوم انسانی دارد.تعداد 81 دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش های 1-فیزیولوژی – کاربردی   2- بالینی   3- تغذیه   4- رفتار حرکتی – رشد حرکتی   5- رفتار حرکتی – یادگیری مشغول به تحصیل می باشند.

و دارای تعداد 17 نفر دانشجوی مقطع دکتری فیزیولوژی گرایش بیوشیمی متابولیسم ورزشی است.

  اهداف دوره کارشناسی علوم ورزشی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز: 

  رشته علوم ورزشی ، علمی است که با محوریت موضوع حرکت ، به آموزش و پرورش ابعاد وجودی انسان در زمینه های جسمانی ،روانی ،مدیریتی و جامعه شناختی می پردازد.هدف از این رشته تربیت افرادی کارآمد و متخصص در حیطه های علمی ورزش و فعالیت بدنی است که با دانش خود گام های موثری در موضوعات مختلف آموزشی ،پژوهشی ،برنامه ریزی و راهنمایی علم ورزش بردارند.

شماره تماس های بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز :

وبسایت  بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز : shirazu.ac.ir/phe_dep

آدرس بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز: شيراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پرديس ارم ،دانشکده علوم تربيتی و روانشناسی

 

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

بخش آموزش کودکان استثنایی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

تاریخچه بخش آموزش کودکان استثنایی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز:

بخش کودکان استثنائی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز با ورود دانشجویان دوره کارشناسی شروع به کار نموده است.و در حال حاضر تعداد 131 دانشجو در مقطع کارشناسی دارد.

تعداد 29 دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش روانشناسی آموزش کودکان استثنائی مشغول به تحصیل می باشند.

 

اهداف بخش آموزش کودکان استثنایی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز:

هدف از آموزش و پرورش کودکان استثنایی فراهم نمودن فرصت های مناسب و امکانات آموزش ویژه به منظور استفاده از حداکثر توانایی های ذهنی و جسمی کودکان با نیازهای ویژه می باشد.آموزش و پرورش استثنایی یا آموزش و پرورش کودکان بانیازهای ویژه با تمام کودکان و نوجوانانی که نیازمند آموزش های ویژه می باشند سر و کار دارد. این نوع آموزش نشانه گسترش توجه به تفاوت های فردی است.هدف از آموزش و پرورش کودکان استثنایی در بخش آموزش کودکان استثنایی.تربیت مربیان مجرب برای کودکان با نیازهای ویژه می باشد. بنابراین این آموزش با توجه به شرایطی که میزان تفاوت های جسمی، ذهنی و رفتاری برخی از دانش آموزان از جمله دانش آموزان با نارسایی ذهنی، بینایی، شنوایی، گویایی، عاطفی و رفتاری به حدی است که آموزش و پرورش عادی نمی تواند به تنهایی برای آنها مؤثر و کارآمد باشد. لذا لازم است که با تمهیداتی در برنامه ها، روش ها و وسائل آموزش و کمک آمموزشی محیط یادگیری آنان به گونه ای طراحی شود تا بتوانند در سایۀ آن به هدف-های عالی آموزش و پرورش نائل آیند.

شماره تماس های بخش آموزش کودکان استثنایی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز:

وبسایت  بخش آموزش کودکان استثنایی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز : shirazu.ac.ir/spe_dep

آدرس  بخش آموزش کودکان استثنایی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز : شيراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پرديس ارم ،دانشکده علوم تربيتی و روانشناسی

بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

 

اهداف تاریخچه بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز: 

هدف از تاسیس   دوره  کارشناسی – رشته  علوم تربیتی مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی تربیت مدیران متعهد ،متخصص ،جهت جذب درسیستم های آموزشی وهدایتی ،واحد های آموزشی وبرنامه ریزی بلند مدت وکوتاه مدت این دستگاهها می باشد.

دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد عمدتا در مراکز آموزشی ،تحقیقاتی ودر حوزه ستادی دستگاههای مختلف اجرایی جذب شده اند..

دانشجویان دوره دکتری عمدتا از میان بورسیه های دستگاههای اجرایی ووزارت علوم تحقیقات وفن آوری می باشند.

شماره تماس های بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

وبسایت بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز : shirazu.ac.ir/aep_dep

آدرس  بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز : شيراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پرديس ارم ،دانشکده علوم تربيتی و روانشناسی

مبانی تعلیم و تربیت / آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز 

تاریخچه بخش مبانی تعلیم و تربیت / آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز :

بخش مباني تعليم وتربيت (رشته آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستاني)در دهه 60 در درون دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز تاسيس و در زماني اندك هويت و جايگاه خود را در ارائه و تدريس دروس مباني به ساير بخشهاي قديم و جديد دانشكده كسب كرد. در اواخر دهه 60 با راه اندازي رشته كارشناسي آموزش دبستان و پيش دبستان و در دهه 70 با گشايش دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري تاريخ و فلسفه تعليم و تربيت اسلامي ودهه 90 با گشایش کارشناسی ارشد آموزش وپرورش ابتدایی تحولي چشم‌گير و بنياني را در زمينه‌هاي مربوطه به وجود آورد. اعضاء هيات علمي‌اين بخش در گشايش اولين دوره طرح دانشوري در سطح كشور و انجام موفقيت‌آميز آن نقش عمده و بسزائي را برعهده داشتند. همچنين در مديريت و نظارت بر مجتمع آموزشي دانشگاه (دوره‌هاي پيش از دانشگاه) و ارائه خدمات مشاوره‌اي و آموزشي به اين مجتمع و سازمان آموزش و پرورش فارس نقش اساسي ايفاء نمودند.

اهداف بخش مبانی تعلیم و تربیت / آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز : 

 

شماره تماس های  بخش مبانی تعلیم و تربیت / آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز: 

 وبسایت   بخش مبانی تعلیم و تربیت / آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز: shirazu.ac.ir/ele_dep

آدرس   بخش مبانی تعلیم و تربیت / آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز:  شيراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پرديس ارم ،دانشکده علوم تربيتی و روانشناسی

بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

تاریخچه بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز:

 

بخش علم اطلاعات و دانش شناسی در سال 1351 به همت مرحوم دکتر هوشنگ ابرامی تأسیس شد. در این دوره دانشجویان تنها در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته می شدند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1358 دکتر جعفر مهراد که بورسیه دانشگاه شیراز و برای اخذ مدرک دکتری در رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی در آمریکا بودند به ایران بازگشت و به عنوان تنها عضو هیأت علمی فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی این بخش را با تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد که پیش از انقلاب پذیرش شده بودند دنبال کرد.

به همراه تدریس و تحقیق دکتر جعفر مهراد جذب نیروی انسانی برای اشتغال در بخش علم اطلاعات و دانش شناسی را در اولویت های کاری خود قرار داد که در طی زمانی کوتاه نسبت به جذب آقایان رکن الدین احمددی لاری، مظفر الدین محلاتی، دکتر عبدالرسول جوکار و دکتر زهیر حیاتی اقدام نمود و بدین ترتیب پایه های این بخش را با جذب نیروهای جدید مستحکم تر کرد.

در حالی که دکتر جعفر مهراد از بدو ورود به این بخش ریاست آن را نیز بر عهده داشت در سالهای بعد نسبت به اعطای بورس تحصیلی به همکاران اقدام و آقایان زهیر حیاتی و عبدالرسول جوکار برای اخذ مدرک دکتری به ترتیب به کشورهای استرالیا و انگلستان عزیمت کردند.

در خلال این سالها جذب هیأت علمی در بخش علم اطلاعات و دانش شناسی همچنان ادامه داشت. در این دوره مرحوم خانم فرزانه فرزین، آقای بابک پرتو و خانم لیلا سودبخش همکاری خود را با بخش علم اطلاعات و دانش شناسی آغاز کردند.

بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دومین گروه آموزشی نظام آموزش عالی کشور است که بعد از دانشگاه تهران تأسیس و همچنان بر فعالیتهای علمی و پژوهشی خود ادامه می دهد. در حالی که این بخش از ابتدا با مقطع کارشناسی ارشد فعالیتهای خود را آغاز کرده است در سالهای بعد نسبت به پذیرش دانشجو در دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام نمود.

چند سالی است که بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشجوی کاردانی نمی پذیرد اما همچنان جذب دانشجو در سایر مقاطع تحصیلی را حفظ کرده است.

این بخش نخستین گروهی است که دوره دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی را در بین دانشگاههای دولتی تأسیس و نخستین گروه از دانشجویان دکتری را با همکاری دانشگاه فردوسی پذیرش کرد.

بخش علم اطلاعات و دانش شناسی علاوه بر دوره کارشناسی هم اکنون در دوره کارشناسی ارشد با دو گرایش علم سنجی و مدیریت اطلاعات و در دوره دکتری با گرایش بازیابی اطلاعات و دانش دانشجو می پذیرد.

در سالهای اخیر در حالی که تعدادی از همکاران بازنشسته شده اند اما جذب نیروهای واجد شرایط استمرار دارد .

در این سالها خانم دکتر هاجر ستوده، خانم دکتر سعیده ابراهیمی ، خانم دکتر مهدیه میرزابیگی و آقای دکتر جواد عباسپور به عنوان عضو هیأت علمی جذب این بخش شده اند.

هم چنین، اعطای بورس برای جذب اعضای هیأت علمی در اولویت برنامه های کاری بوده و خانم آمنه السادات طاهریان بورسیه این بخش که در دانشگاه شهید چمران اهواز تحصیل می کنند به زودی فعالیتهای آموزشی خود را در بخش علم اطلاعات و دانش شناسی آغاز خواهد کرد.

بعد از ریاست دکتر جعفر مهراد در دوره های مختلف بر این بخش آقایان دکتر زهیر حیاتی و دکتر عبدالرسول جوکار در سال های بعد ریاست این بخش را بر عهده داشته و هرکدام خدمات ارزشمند و فعالیتهای در خور توجهی داشته که به سهم خود موجب توسعه کمی و کیفی بخش علم اطلاعات و دانش شناسی را فراهم آورده است.

 وبسایت بخش علم اطلاعات و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز: shirazu.ac.ir/infsc_dep

آدرس  بخش علم اطلاعات و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز :  شيراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پرديس ارم ،دانشکده علوم تربيتی و روانشناسی

شماره تماس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز : 36276708

کدپستی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز  : 84759-71946  

دورنگار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز  : 36286441

آدرس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز  : شيرا، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پرديس ارم ،دانشکده علوم تربيتی و روانشناسی

وبسایت  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز  : shirazu.ac.ir/edp

مطالب مرتبط :

۰۹:۲۵ – ۱۳۹۸/۰۶/۲۵

در بافت تاریخی شیراز و در محله سنگ سیاه در مجاورت آرامگاه سیبویه، خانه ارزشمندی قرار دارد که به خانه سعادت (خانه خاتم) معروف است.

۰۷:۴۱ – ۱۳۹۸/۰۲/۱۹

یکی از واحد های دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشکده توانبخشی می باشد که در این مقاله به معرفی این دانشگاه می پردازیم با ما همراه باشید.

۰۸:۰۱ – ۱۳۹۸/۰۲/۱۷

بلوار کریم خان زند (نامیده شده به وکیل الرعایا) در شهر شیراز از قدیمی ترین و معروفترین خیابان‌ های شهر محسوب می شود که از دروازه سعدی آغاز و تا فلکه نمازی پایان می یابد. این خیابان یکی از خیابان های اصلی و مهم‌ می باشد که بیشتر امر اقتصادی و پزشکی در آن صورت می گیرد

۰۹:۲۹ – ۱۳۹۸/۰۶/۲۳

اشیاء موجود در موزه مشکین فام شیراز، شامل صدها قطعه از آثار هنری است که طی بیش از نیم قرن توسط ایشان تهیه و گردآوری شده و شامل دو بخش عمده آثار هنری خانواده مشکین فام و آثار هنرمندان معاصر فارس است.

۱۱:۲۰ – ۱۳۹۸/۰۲/۱۶

پارک کوهستانی آبشار در شمال غرب شیراز به مساخت 70 هکتاری واقع شده است. این پارک یک مسیر پیاده روی، دوچرخه سواری است که میتوان در آن کوه نوردی و پیاده روی کرد و از ابشار فصلی آن لذت برد.

۰۶:۲۲ – ۱۳۹۷/۱۲/۱۵

افتخاری گفت: همزمان با آغاز یازدهمین ۲سالانه پویانمایی تهران، اکران فیلم‌های جشنواره بین‌المللی پویانمایی در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در شیراز آغاز شد.

۰۸:۴۵ – ۱۳۹۸/۰۲/۱۷

در این مقاله ابتدا معرفی ساده ای از  دانشگاه آزاد اسلامی شیراز رو داریم و لیستی از رشته های تحصلی با آزمون و بدون آزمون از این دانشگاه را برای شما معرفی می کنیم

۱۰:۱۵ – ۱۳۹۷/۱۲/۱۵

باغ تکیه هفت‌تنان یکی از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی شیراز است. این باغ به سده‌های پیش از عهد زندیه و عمارت آن از بناهای دوره کریم خان زند است

۰۸:۲۴ – ۱۳۹۸/۰۲/۱۸

  سازمان اتوبوس رانی سازمانی است که مسئولیت توسعه و نگهداری از سامانهٔ اتوبوسرانی درون‌شهری در شهر شیراز را به عهده دارد. ما در اینجا به معرفی کامل پایانه های اتوبوس رانی در شیراز میپردازیم با ما باشید…

۱۱:۳۹ – ۱۳۹۸/۰۲/۱۷

مراسم عروسی در تمام نقاط از آداب و رسوم خاصی پیروی میکند.مردم شیراز آداب و رسوم مخصوصی برای تمام زمینه ها دارند یکی از این زمینه ها مراسم عروسی است اگر شما هم مشتاق به دانتسن این آداب و سوم ها هستید تا انتها ما را همراهی کنید..

آمار بازدید:

بانک مشاغل برتر پی جو ، معرف کسب و کارهای معتبر در ایران می باشد. در حال حاضر پی جو در شهرهای مختلف از جمله شیراز ، بوشهر ، اهواز ، کرمان ، یزد ، بندرعباس ، اصفهان و سایر شهرها فعال می باشد. همچنین شما میتوانید لیست بهترین پزشکان متخصص شیراز شامل : دندانپزشک شیراز ، متخصص زنان شیراز ، متخصص ارتوپدی شیراز ، متخصص قلب شیراز ، متخصص کلیه شیراز ، متخصص مغز و اعصاب شیراز ، متخصص داخلی شیراز ، متخصص گوارش شیراز ، متخصص پوست شیراز ، متخصص چشم شیراز ، کاشت مو شیراز و مشاوره شیراز را در سایت پی جو بیابید و بصورت آنلاین از پزشکان فوق نوبت بگیرید. اطلاعات دکترها مثل بیوگرافی کامل دکتر، آدرس و تلفن مطب دکتر در پروفایل هر پزشک قرار گرفته است. اگر دنبال خدمات تفریح و سرگرمی یا اقتصادی در شیراز نیز هستید می توانید از لیست های رستوران شیراز ، فست فود شیراز ، کافی شاپ شیراز ، باشگاه ورزشی شیراز ، عینک شیراز ، کارگزاری بورس شیراز ، موسسه حسابداری شیراز ، طلافروشی شیراز ، آتلیه شیراز ، تشریفات شیراز بازدید نمایید.همچنین اگر دنبال خدمات زیبایی هستید میتوانید از سالن زیبایی شیراز ، کلینیک زیبایی شیراز ، جراح بینی شیراز را مشاهده نمایید. اگر نیاز به تغییر دکوراسیون یا خرید ملک دارید لیست دکوراسیون داخلی شیراز ، کاغذ دیواری شیراز ، کفپوش شیراز ، مشارکت در ساخت شیراز و مشاور املاک شیراز را مشاهده نمایید. با مراجعه به پروفایل کسب و کارها از نمونه کار آنها مطلع شوید. پی جو – بانک مشاغل برتر شیراز 1399


محمدرضا آهنچیان

مرتبه علمی: استاد

تحصیلات:

فلسفه آموزش

دانشگاه:

دانشگاه خوارزمی

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

تخصص:فلسفه مدیریت آموزشی، توسعه منابع انسانی

 


تلفن:05138805889

وبگاه شخصی:ahanchi8.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:ahanchi8@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


سید محسن اصغری نکاح

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی

دانشگاه:

دانشگاه فردوسی مشهد

تخصص:روان شناسی کودکان استثنایی، مداخلات کودک و خانواده، بازی درمانی

 


تلفن:05138805861

وبگاه شخصی:asghari-n.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:asghari-n@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


مقصود امین خندقی

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

برنامه ریزی درسی

دانشگاه:

دانشگاه تربیت مدرس

تخصص:نظریه برنامه درسی، برنامه درسی اسلامی

 


تلفن:05138805862

وبگاه شخصی:aminkhandaghi.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:aminkhandaghi@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


سیدامیر امین یزدی

مرتبه علمی: استاد

تحصیلات:

روان شناسی تربیتی

دانشگاه:

دانشگاه شیفیلد انگلستان

تخصص:روان شناسی رشد

 


تلفن:05138805850

وبگاه شخصی:yazdi.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:yazdi@um.ac.ir

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز


برنامه درسی هفتگی استاد


حسین باغگلی

مرتبه علمی: استادیار

تحصیلات:

فلسفه تعلیم و تربیت

دانشگاه:

دانشگاه فردوسی مشهد

تخصص:فلسفه تعلیم و تربیت

 


تلفن:05138804588

وبگاه شخصی:baghgoli.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:baghgoli@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


مریم بردبار

مرتبه علمی: استادیار

تحصیلات:

روانشناسی تربیتی

دانشگاه:

دانشگاه شیراز

تخصص:روانشناسی تربیتی

 


تلفن:05138805882

وبگاه شخصی:mbordbar.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:mbordbar@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

فلسفه تعلیم و تربیت

دانشگاه:

دانشگاه تربیت مدرس

تخصص:فلسفه تعلیم و تربیت

 


تلفن:05138805853

وبگاه شخصی:javidi-d.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:javidi-d@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


حسین جعفری ثانی

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

برنامه ریزی درسی

دانشگاه:

دانشگاه خوارزمی

تخصص:برنامه ریزی درسی

 


تلفن:

وبگاه شخصی:hsuny.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:hsuny@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


رضوان حسین قلی زاده

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

مدیریت آموزشی

دانشگاه:

دانشگاه تهران

تخصص:مدیریت آموزشی

 


تلفن:05138805884

وبگاه شخصی:rezvan.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:rezvan@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


محمود سعیدی رضوانی

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

برنامه ریزی درسی

دانشگاه:

دانشگاه خوارزمی

تخصص:برنامه ریزی درسی، تعلیم و تربیت اسلامی

 


تلفن:05138805856

وبگاه شخصی:saeedy.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:saeedy@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


سکینه سلطانی کوهبنانی

مرتبه علمی: استادیار

تحصیلات:

روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی

دانشگاه:

دانشگاه علامه طباطبایی

تخصص:روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی

 


تلفن:05138805892

وبگاه شخصی:s.soltani.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:s.soltani@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


بختیار شعبانی ورکی

مرتبه علمی: استاد

تحصیلات:

فلسفه تعلیم و تربیت

دانشگاه:

دانشگاه تربیت مدرس

تخصص:فلسفه تعلیم و تربیت

 


تلفن:05138805855

وبگاه شخصی:bshabani.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:bshabani@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


ابوالفضل غفاری

مرتبه علمی: استادیار

تحصیلات:

فلسفه تعلیم و تربیت

دانشگاه:

دانشگاه تربیت مدرس

تخصص:فلسفه تعلیم و تربیت

 


تلفن:05138805857

وبگاه شخصی:ghaffari.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:ghaffari@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


علی غنائی چمن آباد

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

علوم اعصاب شناختی

دانشگاه:

دانشگاه تبریز

تخصص:علوم اعصاب شناختی

 


تلفن:05138805868

وبگاه شخصی:ghanaee.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:ghanaee@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


داود قرونه

مرتبه علمی: استادیار

تحصیلات:

مدیریت آموزش عالی

دانشگاه:

دانشگاه تهران

تخصص:مدیریت آموزش عالی

 


تلفن:05138805879

وبگاه شخصی:d.ghoroneh.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:d.ghoroneh@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


سیدجواد قندیلی

مرتبه علمی: استادیار

تحصیلات:

برنامه ریزی درسی

دانشگاه:

دانشگاه تربیت مدرس

تخصص:تعلیم و تربیت اسلامی

 


تلفن:05138805854

وبگاه شخصی:ghandili.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:ghandili@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


بهروز مهرام

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

برنامه ریزی درسی

دانشگاه:

دانشگاه شیراز

تخصص:برنامه ریزی درسی، سنجش و ارزیابی

 


تلفن:05138805878

وبگاه شخصی:bmahram.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:bmahram@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


حسین کارشکی

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

روان شناسی تربیتی

دانشگاه:

دانشگاه تهران

تخصص:روان شناسی تربیتی

 


تلفن:05138805863

وبگاه شخصی:kareshki.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:kareshki@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


مرتضی کرمی

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

برنامه ریزی درسی

دانشگاه:

دانشگاه تربیت مدرس

تخصص:طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه درسی، آموزش و بهسازی منابع انسانی

 


تلفن:05138805885

وبگاه شخصی:m.karami.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:m.karami@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد


سیدعلی کیمیایی

مرتبه علمی: دانشیار

تحصیلات:

مشاوره

دانشگاه:

دانشگاه علامه طباطبایی

تخصص:زوج درمانی، خانواده درمانی، سنجش در زوج و خانواده

 


تلفن:05138805860

وبگاه شخصی:kimiaee.profcms.um.ac.ir

پست الکترونیک:kimiaee@um.ac.ir


برنامه درسی هفتگی استاد

 

جستجوگر شماره تلفن ۱۱۸

تلفن های دانشکده


تلفن های دانشکدهDownloads-icon

مختصات: ۲۹°۳۸′۲۳٫۰۷″ شمالی ۵۲°۳۱′۳۶٫۳″ شرقی / ۲۹٫۶۳۹۷۴۱۷°شمالی ۵۲٫۵۲۶۷۵۰°شرقی / 29.6397417; 52.526750

دانشگاه شیراز، که پیش‌تر با عنوان دانشگاه پهلوی شناخته می‌شد، یک دانشگاه دولتی و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در شیراز واقع شده‌است و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است که در سال ۱۳۲۵ خورشیدی تأسیس گردید. در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران بر اساس بازده علمی، دانشگاه شیراز جزء سه دانشگاه برتر پژوهش‌محور کشور است و یکی از ۵ دانشگاه مادر در رشته‌های مهندسی به‌شمار می‌آید. در اولین گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی و تقریباً بین ۷۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی، دانشگاه شیراز به عنوان سطح یک رتبه‌بندی شده‌است.[۶]

دانشگاه پنسیلوانیا (پن) برای ایجاد آموزش عالی به سبک آمریکایی در این دانشگاه به دولت ایران کمک کرده‌است. فیزیکدان اتمی، گایلورد پی هارول (رئیس دانشگاه پنسیلوانیا از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۰) در این تلاش نقش اساسی داشت.[۷] بنابراین، دانشگاه پنسیلوانیا در شکل‌دادن بسیاری از ادارات و مؤسسات دانشگاه پهلوی بسیار تأثیرگذار بوده‌است. دانشگاه شیراز دومین پردیس بزرگ ایران را دارد که توسط معمار آمریکایی مینورو یاماساکی،[۸] که همچنین مرکز تجارت جهانی را نیز طراحی کرده بود، طراحی شد.

دانشگاه شیراز در زمینه ایجاد برنامه‌های دکترا در ایران پیشگام بوده‌است. در حال حاضر این دانشگاه دارای بیش از ۲۰٬۰۰۰ دانشجو، با ۲۰۰ دوره کارشناسی، ۳۰۰ دوره کارشناسی ارشد، یک دوره دکترای حرفه‌ای (دکتر دامپزشکی یا DVM)، و ۱۵۰ دوره دکتری می‌باشد.

دانشگاه شیراز با تأسیس دانشکده فنی با هدف آموزش متخصصان علوم پزشکی با یک برنامه چهار ساله در سال ۱۳۲۵ (۱۹۴۶ میلادی) تأسیس شد.
در ابتدا مؤسسه عالی بهداشت نامیده شد، در سال ۱۳۲۹ (۱۹۵۰) به یک دانشکده پزشکی تبدیل شد. در سال ۱۳۳۲ (۱۹۵۳) آموزشکده پرستاری نمازی و دانشکده‌های کشاورزی و هنر و علوم تأسیس شد. با افزودن دانشکده مهندسی و دانشکده دامپزشکی در سال ۱۳۳۳(۱۹۵۴)، به وضعیت دانشگاه ارتقاء یافت و دانشگاه پهلوی نامیده شد. سپس دانشکده دندانپزشکی در سال ۱۳۴۸، دانشکده تحصیلات تکمیلی و کالج الکترونیک در سال ۱۳۴۸، و دانشکده‌های حقوق و آموزش در سال ۱۳۴۹ به دانشگاه اضافه شدند.[۹]

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

در سال ۱۳۳۹، محمدرضا پهلوی، پادشاه ایران، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا، گیلورد هارول را دعوت کرد تا به ایران بیاید و مؤسسات آموزش عالی ایران را بازرسی کند. هارول به درخواست شاه گزارشی را با عنوان الگویی برای یک دانشگاه جدید در ایران تهیه کرد و شاه متعاقباً تصمیم گرفت که دانشگاه پنسیلوانیا به دولت ایران در تبدیل دانشگاه پهلوی[۱۰]
به تنها نهادی در ایران که بر اساس سبک آمریکایی برای تحصیلات در مقاطع بالاتر کمک کند.[۱۱]
از این رو دانشگاه پنسیلوانیا (پن) در شکل‌گیری بسیاری از ادارات و موسسات دانشگاه پهلوی بسیار تأثیرگذار شد.[۱۲]
از این رو بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه پنسیلوانیا برای تدریس و انجام تحقیقات در دانشگاه به شیراز اعزام شدند و برنامه تبادل گسترده‌ای برقرار شد. رئیس دانشگاه پنسیلوانیا حتی به خاطر کمک از دانشگاه پنسیلوانیا به دانشگاه پهلوی، یک مدرک افتخاری در شیراز اعطا کرد.[۱۳]

پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و سرنگونی سلسله پهلوی، تغییرات چشمگیر در همه دانشگاه‌ها به اجرا درآمد. نام دانشگاه پهلوی بلافاصله به دانشگاه شیراز تغییر یافت. تمام دانشگاه‌ها به مدت سه سال در یک انقلاب فرهنگی از ۱۹۸۰–۱۹۸۷ بسته شدند تا همه دانشگاه‌ها اسلامی شوند.

به‌دنبال دعوت محمدرضا پهلوی از رئیس دانشگاه پنسیلوانیا به ایران پس از مذاکراتی چند توسعهٔ دانشگاه شیراز مستقیماً تحت نظر و مدیریت این دانشگاه صاحب‌نام آمریکایی قرار گرفت تا جایی که روابط علمی و فرهنگی بین این دو دانشگاه از مستحکم‌ترین روابط علمی فرهنگی میان ایران و آمریکا گردید و تا روزهای آخر حکومت شاه ادامه داشت.[۱۴] در سال ۱۹۶۲، عیسی صدیق مسئول پیاده‌سازی الگوهای این دانشگاه آیوی لیگ در دانشگاه پهلوی گردید.[۱۵] تدوین بسیاری از دروس، طراحی و توسعه پردیس‌های دانشگاه، تربیت استادان، و بنیان‌گذاری بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی دانشگاه پهلوی همه و همه در اختیار این دانشگاه آیوی لیگ قرار گرفتند.[۱۴] بعده‌ها، در دوره هوشنگ نهاوندی، مؤسسه معروف دانشگاه ایالتی کنت نیز در شکل‌گیری و توسعه دانشگاه پهلوی نیز حضور پیدا کرد.[۱۵]

دانشگاه شیراز اولین دانشگاه کشور است که مدرکش بین‌المللی شد[نیازمند منبع] و همچنین «اولین دانشگاه ایران» که برنده جایزه نوبل در آن سخنرانی کرد.[نیازمند منبع] در زمان پهلوی نیز دانشگاه شیراز خواهر دانشگاه پرینستون ایالات متحده آمریکا خوانده می‌شد.[نیازمند منبع]

همچنین دانشگاه شیراز اولین دانشگاه دارای هیئت مدیره در ایران است. اعضای این هیئت مدیره عبارت بودند از وزیر دربار، وزیر فرهنگ، رئیس دانشگاه، استاندار فارس، مدیر عامل سازمان برنامه، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و عده‌ای بین ۹ تا ۱۵ نفر از شخصیت‌های ذی‌صلاح فرهنگی و اقتصادی و ارباب صنایع کشور که با پیشنهاد وزارای دربار و فرهنگ و تصویب محمدرضا شاه پهلوی برای مدت ۶ ماه انتخاب می‌شدند و ریاست هیئت امنا نیز با وزیر دربار و در غیاب وی با وزیر فرهنگ بود. این نهاد در آن زمان نماینده قانونی دانشگاه بود و همه امور علمی، فنی، آموزشی، مالی، اداری و استخدامی دانشگاه نیز زیر نظر آن اداره می‌شد.[۱۶]

معمار اصلی این دانشگاه مینورو یاماساکی نام دارد، که از دیگر کارهای مشهور او مرکز تجارت جهانی نیویورک می‌باشد. این مجتمع که به خوابگاه ارم معروف است، در تپه‌ای مجاور میدان ارم واقع شده‌است و شامل محوطه بسیار بزرگی از زمین‌های دامنه‌ای کوه‌است که تعداد زیادی از ساختمان‌های اداری و کلاس‌های درسی و خوابگاه‌های دانشجویی در این منطقه قرار دارند.

مینورو یاماساکی آمریکایی طراح و معمار ساختمان‌های خوابگاه دانشجویان روی تپه کوی ارم می‌باشد.[۱۷] این پروژه مصادف با انقلاب سال ۵۷ گشت و نیمه کاره ماند.
با این حال طی یک برنامه چندین ساله قرار است تمامی ساختمان‌های مربوط به دانشگاه شیراز، که در حال حاضر در سطح شهر به صورت پراکنده واقع شده‌اند، به صورت منسجم قرار گیرند.

نشان رسمی دانشگاه شیراز به عنوان امضای و نماد اصالت در اسناد صادر شده توسط این دانشگاه است. قبل از انقلاب اسلامی نشان دانشگاه با با الهام از پرسپولیس طراحی شده بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت که دو واژه خرد و تلاش روی آن حک شده بود با این حال، پس از انقلاب، این آرم نیز تغییر یافت. نشان حال حاضر توسط بهمن فیزابی از دانشکده هنر شیراز طراحی شده‌است.[۱۸]

به گفته وی، نقوش اساسی برای مهر جدید از درخت زندگی از نقوش طاق بستان الهام گرفته شده‌است که یکی از مهمترین نقوش دوره ساسانیان است. درخت زندگی مفهومی است که در علم، مذهب، فلسفه، اسطوره و دیگر زمینه‌ها استفاده شده‌است و به شکل درختی پرشاخه نشان داده می‌شود که نشان‌دهندهٔ این اندیشه است که تمام حیات بر روی زمین به هم مربوط است.

دانشگاه شیراز در زمینه ایجاد برنامه‌های دکترا در ایران پیشگام بوده‌است. در حال حاضر این دانشگاه دارای بیش از ۲۰٬۰۰۰ دانشجو، با ۲۰۰ دوره کارشناسی، ۳۰۰ دوره کارشناسی ارشد، یک دوره دکترای حرفه‌ای (دکتر دامپزشکی یا DVM)، و ۱۵۰ دوره دکتری می‌باشد.

براساس گزارشی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ منتشر کرده‌است، دانشگاه شیراز به ترتیب بین ۶۴ تا ۶۸ دانشگاه و دانشگاه غیر پزشکی در ایران رتبه ۶ را کسب کرده‌است. همچنین در رده‌بندی سال ۲۰۱۲ یکی از سه دانشگاه برتر غیر فنی و غیر پزشکی به همراه دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس بود.[۱۹]

به دلیل سختگیری در این دانشگاه معمولاً معدل نمرات (GPA) دانشجویان در بخش‌های مختلف به‌طور کلی پایین‌تر از همسالان خود در سایر دانشگاه‌های ایران است.[۲۰]
دانشگاه شیراز به عنوان یک دانشگاه سختگیر و دارای میانگین نمرات پایین به خصوص در مهندسی شیمی ، برق ، مکانیک و عمران شناخته شده‌است. حتی دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران به اندازه دانشگاه شیراز سخت نیستند. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان دانشگاه شیراز معتقدند که نمرات آنها عملکرد دانشگاهی آنها را نشان نمی‌دهد.[۲۱]

بر اساس رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۷، که توسط سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز (تایمز هایر اجوکیشن) اعلام شد، دانشگاه شیراز به عنوان برترین دانشگاه جامع ایران معرفی گردید.[۲۲]

طبق رتبه‌بندی رشته‌های موضوعی سال ۲۰۱۹ کیواس دانشگاه شیراز در رشته مهندسی شیمی و مکانیک ، رتبه ۴۰۰–۳۵۱ و در رشته مهندسی برق و الکترونیک رتبه ۵۰۰–۴۵۱ را در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان بدست آورده‌است.[۲۳]

افزون بر این، با توجه به رتبه‌بندی ۲۰۱۹ بهترین دانشگاه‌ها که توسط Times Higher Education (THE) صورت گرفته‌است،مهندسی شیمی و مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز بین ۳ دانشگاه برتر ایران قرار گرفته‌است. همچنین، براساس معیار تدریس رتبه‌بندی در علوم کامپیوتر، دانشگاه شیراز نیز رتبه اول در ایران را کسب کرده‌است.[۲۴][۲۵]

دانشگاه شیراز با کسب ۲۷ عنوان برتر ملی در یازدهمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی کشور (تیتر ۱۱) صدر نشین دانشگاه‌های وزارت علوم شد.[۲۶]

این دانشکده با ۵ گروه آموزشی و ارائه ۶ دوره کارشناسی، ۱۲ دوره کارشناسی ارشد و ۸ دوره دکتری، هم اینک جزو دانشگاه‌های پیشرو در کشور محسوب می‌شود.

این دانشکده در سال ۱۳۸۲ تحت عنوان دانشکده علوم اجتماعی در مجموعه دانشگاه شیراز و در قالب ۳ بخش مدیریت و حسابداری، اقتصاد و علوم اجتماعی شروع به کار نمود. در سال ۱۳۸۵ بخش مدیریت و حسابداری در قالب دو بخش مجزا فعالیت خود را ادامه دادند و هم‌اکنون این دانشکده با شش بخش مشغول به فعالیت می‌باشد.

بخش الهیات و معارف اسلامی، در سال ۱۳۶۲ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی تشکیل شد. از سال ۱۳۷۴، به تدریج رشته‌های فلسفه و کلام اسلامی، علومِ قرآن و حدیث و «فقه و مبانیِ حقوق اسلامی» هر کدام در دو مقطعِ کارشناسی و کارشناسیِ ارشد، در این بخش نوگشایی شده و هم‌اکنون نیز دورهٔ دکترای فلسفه و کلام اسلامی به آن مجموعه افزوده شده‌است. ین دانشکده دارای حدود ۳۵۰ دانشجو، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد و در هر نیم سال به بیش از ۷۵۰۰ دانشجویِ کارشناسی در قالب ۱۴ واحدِ درسی، دروس عمومی ارائه می‌دهد.

این دانشکده در سال ۱۳۵۶، تحت عنوانِ دانشکدهٔ حقوق، در مجموعهٔ دانشگاه شیراز و در قالبِ یک بخش بنامِ حقوق شروع به کار نمود. در سالِ ۱۳۷۲، اولین دورهٔ کارشناسیِ ارشد گرایشِ حقوقِ عمومی و حقوقِ خصوصی با پذیرشِ دانشجو شروع شد و بعد از آن در سال ۱۳۷۵، یک گرایشِ جدید بنامِ «حقوق بین‌الملل» به مجموعهٔ گرایش‌های کارشناسیِ ارشدِ این رشته اضافه شد. در سالِ ۱۳۸۱، رشتهٔ علوم سیاسی در این دانشکده، تأسیس و دانشکده بنامِ «دانشکدهٔ حقوق و علومِ سیاسی» تغییر نام یافت. در سال ۱۳۸۴، گرایشِ حقوقِ جزا و جرم‌شناسی، با پذیرشِ دانشجو شروع به فعالیت نمود، همچنین در سال تحصیلیِ ۱۳۸۸، رشتهٔ مطالعاتِ منطقه‌ای با تأکید بر خاورمیانه و شمال آفریقا، که از شاخه هایِ کارشناسیِ ارشدِ علوم سیاسی می‌باشد؛ اقدام به پذیرشِ دانشجو نمود. از بهمنِ سالِ ۱۳۹۲، این دانشکده موفق به راه‌اندازیِ مقطع دکترای حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم‌شناسی گردید. هر کدام از گرایش‌های ذکر شده، تحتِ یک بخشِ مستقل، بنامِ همان گرایش اداره می‌شود. دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز یکی از معتبرترین دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی ایران است.

این دانشکده در سال ۱۳۵۶ شمسی با پذیرش ۵۰ دانشجو آغاز به کار نمود. بنیان‌گذار این دانشکده اصغر رضویه، استاد دانشگاه‌های آمریکا و ایران هستند. ایشان به همراه سید علی‌اکبر حسینی، بنیان‌گذار تعلیم و تربیت اسلامی در ایران، به راه‌اندازی این دانشکده کمک کردند. این دانشکده اکنون پذیرای بسیاری از دانشجویان است. در حال حاضر دارای رشته‌های: مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی تربیتی، تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، روانشناسی بالینی، علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستانی می‌باشد.

این دانشکده از مهرماه سال ۱۳۴۸ فعالیت‌های علمی خود را آغاز کرد و دومین دانشکدهٔ دامپزشکی در ایران، بعد از دانشکدهٔ دامپزشکیِ تهران بود. این دانشکده در حال حاضر با فضایی بالغ بر ۱۰۵ هکتار، علاوه بر پذیرش دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای و عمومیِ دامپزشکی و کارشناسیِ ارشد فیزیولوژیِ دامپزشکی؛ در ۱۷ رشتهٔ دکترای تخصصی، به تربیت نیروهای متخصص اهتمام دارد. این دانشکده در سال ۱۳۷۸، نخستین مجلهٔ دامپزشکیِ ایران را تحت عنوان «مجلهٔ تحقیقاتِ دامپزشکی» منتشر ساخت و در سال ۱۳۸۱ موفق به اخذ و دریافتِ درجهٔ علمی ـ پژوهشی گردید. مجلهٔ یاد شده در دو بخشِ فارسی و انگلیسی، اقدام به چاپ مقالاتِ برگزیده می‌نماید.

دانشکدهٔ فناوری‌های نوینِ دانشگاه شیراز، در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد. در اولین قدم رشته کارشناسی ارشد نانو مهندسی شیمی در دانشکده نوگشایی شد و قرار است به تدریج رشته‌های دیگری در حوزه فناوری‌های نوین راه‌اندازی شوند.

دانشکده علوم در سال ۱۳۳۴ تأسیس گردید؛ و از جمله دانشکده‌های بزرگ دانشگاه شیراز است. انتخاب استاد نمونه کشوری از میان استادان از جمله معیارهای متعددی است که می‌تواند نشان دهنده سطح کیفی فعالیت‌های انجام شده در دانشکدهٔ علوم باشد. برای چندمین بار از میان دانشجویان این دانشکده، دانشجوی نمونه کشوری انتخاب گردیده‌است. تمامیِ دانشجویان دانشگاه شیراز دروس پایه خود را از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، آمار و آزمایشگاه‌های مربوط به آن‌ها را در این دانشکده می‌گذرانند.

دانشکدهٔ کشاورزی در سال ۱۳۳۴، به عنوان یکی از واحدهای آموزشی دانشگاه شیراز، تأسیس شد و استادان مدعو از دیگر دانشگاه‌های کشور، به ویژه تهران جهت تدریس به شیراز دعوت می‌شدند. این دانشکده در سال ۱۳۴۰، به مکان جدید ـ باجگاه واقع در ۱۵ کیلومتری شمال غربیِ شیراز ـ انتقال یافت. در سال ۱۳۴۸، ساختمان‌های اداری و آموزشیِ این دانشکده در باجگاه افتتاح شد و کلیه تشکیلاتِ این مؤسسهٔ آموزشی، از شیراز به مکان جدید انتقال یافت. این دانشکده در حال حاضر، ۱۱ بخشِ فعال آموزشی با رشته‌ها و مقاطع مختلفِ تحصیلی و دیگر مراکز تحقیقاتی در اختیار دارد. کتابخانهٔ این دانشکده، در سال ۱۳۴۱، با نزدیک به دو هزار جلد کتاب، فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر ۱۰۷۱۳ جلد کتاب فارسی و ۱۶۰۹۷ جلد کتاب لاتین دارد. این کتابخانه هم‌اکنون با عنوان «کتابخانهٔ شهید مفتح» به کار خود ادامه می‌دهد.

این دانشکده در سال ۱۳۶۷ با رشته امور زراعی در شهر داراب تأسیس شد.

دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز ۱۶ سال پس از تأسیس دانشگاه شیراز در سال ۱۳۴۱ آغاز به کار کرد. در ابتدا این دانشکده دارای رشته‌های مهندسی برق، مهندسی راه و ساختمان و مهندسی شیمی بود. در سال ۱۳۸۸ پس از گسترش رشته‌ها، این دانشکده به پردیس مهندسی بدل گردید. در حال حاضر این پردیس دارای دانشکده‌های برق و کامپیوتر، دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز، دانشکده مهندسی مکانیک و بخش‌های مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست و مهندسی مواد می‌باشد. این پردیس با دارا بودن بیش از ۱۱۰ عضو هیئت علمی در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی شیمی، نفت و گاز، مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، مهندسی هسته‌ای و مهندسی هوا و فضا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد.[۲۷]

پردیس مهندسی دارای دو ساختمان مجزا و یک کتابخانه بزرگ به نام خوارزمی می‌باشد. این ۳ ساختمان با فاصله نسبتاً کمی در خیابان زند، خیابان ملاصدرا و میدان نمازی در شهر شیراز واقع شده‌اند. گفتنی است که دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز در سال ۸۱ از سوی وزارت علوم و تحقیقات به عنوان قطب مکانیک محاسباتی ایران انتخاب شده‌است.[۲۸]

بنیان این بخش در سال ۱۳۴۳ توسط دکتر رفیع مودت، یکی از استادان دانشکده مهندسی، گذاشته شد. در سال ۴۶–۴۵ با ساخته شدن ساختمان جدید مهندسی، در بخش برق آزمایشگاه‌های مختلف و متعدد به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع و یک کارگاه تعمیرات وسایل الکترونیکی ایجاد شد. با گسترش بخش‌های برق و کامپیوتر، طبق مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه در سال ۱۳۷۸ به دانشکده برق و کامپیوتر تبدیل شد.[۲۹]

بخش مهندسی شیمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز ز اولین بخش‌های مهندسی شیمی کشور به‌شمار می‌رود. این گروه علمی از سال ۱۳۴۶ علاوه بر مقطع کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نموده‌است. سابقه درخشان علمی این بخش و ارتباط آن با دانشگاه‌های بزرگ جهان یکی از دلایلی بود که دانشگاه شیراز را در منطقه جنوب ایران به عنوان دانشگاه مادر مطرح نمود.
این دانشکده در ساختمانی با زیربنای ۲۰۰۰۰ متر مربع که از سوی شرکت ملی گاز ایران است؛ رشته‌های مهندسی نفت گرایش ـ مخازن؛ حفاری؛ بهره‌برداری؛ اکتشاف ـ و رشته مهندسی شیمی گرایش شبیه‌سازی و کنترل فرایند، راه اندازی شد. پذیرش دانشجو در گرایش گاز و در مقطع کارشناسی ارشد از سال ۱۳۸۱ آغاز شده‌است. از سال ۱۳۹۱ این دانشکده موفق به راه اندازی مقطع کارشناسی ارشدِ مهندسی نفت، گرایشِ مخازن هیدروکربنی گردید. همچنین گرایش‌های محیط زیست و پلیمر به مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی اضافه گردید.[۳۰]

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، در سال ۱۳۴۳ با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز به کار کرد و پس از آن در سال ۱۳۴۸، اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد را پذیرفت. آغاز دوره دکترای مهندسی مکانیک برای اولین بار در ایران پیش از انقلاب، در این دانشکده صورت پذیرفت و پس از پیروزی انقلاب این دانشکده همگام با دیگر دانشگاه هایِ معتبر ایران دوره دکتری را از سال ۱۳۷۰ مجدداً پی ریزی نمود.[۳۱]

دانشکده مهندسی مواد و عمران در سال ۱۳۴۳ با پذیرش ۴۰ نفر دانشجو تأسیس گردید. این دانشکده در گذشته شامل بخش‌های مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی شیمی، نفت و گاز، مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مواد و مهندسی هسته ای بوده‌است. در حال حاضر این دانشکده شامل بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست و همچنین بخش مهندسی مواد بوده و سایر بخش‌ها به دانشکده‌های مجزایی تفکیک شده‌اند. دانشکده مهندسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی پذیرای دانشجو است.[۳۲]

دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، فعالیت خود را ازسال ۱۳۷۳ آغاز نمود. در نخستین گام، بخشی از فضای دانشکده ادبیات و علوم انسانی، به عنوان دانشکده هنر و معماری بود. سپس به دانشکده مهندسی انتقال یافت و از مهرماه سال ۱۳۷۷ دانشکده هنر و معماری به دانشکده ای مستقل تبدیل گردید. مکان کنونی دانشکده هنر و معماری از سال ۱۳۷۹ توسط احمد نادر کاظمی به دانشگاه شیراز وقت گردیده‌است.

دانشکده آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شیراز اولین (و پیشرفته‌ترین) دانشکده الکترونیکی ایران است که در سال ۱۳۸۲ تأسیس گردید. ورود به این دانشکده از سال ۱۳۸۶ تنها به وسیلهٔ ” کنکور سراسری ” برای مقطع کارشناسی و برای مقطع کارشناسی ارشد به صورت دانش پذیری است. این دانشکده دارای رشته‌های مهندسی تکنولوژی الکترونیک، مهندسی ابزار دقیق، کامپیوتر، فناوری اطلاعات IT و حقوق می‌باشد.

کتابخانه‌های دانشگاه شیراز عبارتند از:[۳۳]

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز

مراکز تحقیقاتی دانشگاه شیراز عبارتند از:[۳۴]

پژوهشکده‌ها دانشگاه شیراز عبارتند از:[۳۵]

قطب‌های علمی دانشگاه شیراز عبارتند از:[۳۶]

تعداد مجلات و ژورنالهای علمی که توسط دانشگاه شیراز منتشر می‌شوند ۱۹ عدد می‌باشد.[۳۷]

خوابگاه‌های دانشجویی که در پردیس ارم دانشگاه قرار دارند شامل خوابگاه‌های زیر می‌شوند.[۳۸]

نمایی از خوابگاه‌های پسرانه مفتح و چمران، پردیس علوم انسانی، کتابخانه مرکزی و سالن غذاخوری اصلی دانشگاه

پردیس ارم، محل خوابگاه‌های دانشجویی و امکانات رفاهی دانشگاه

ورودی پردیس ارم

نخستین مانژ اسب‌سواری دانشگاهی در دانشگاه شیراز افتتاح شد.[۳۹]
دانشگاه شیراز با افتتاح مانژ اسب‌سواری، این ورزش را در حوزه ورزش دانشگاهی قرار داد.

باغ گیاه‌شناسی ارم

باغ موزه نارنجستان قوام

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی

حضور لینوس پاولینگ دانشمند، فعال صلح، نویسنده و برنده دو جایزه نوبل شیمی و صلح در دانشگاه شیراز که در نوروز ۱۳۵۴ به دعوت جامعه شیمی‌دان‌های ایران برای ایراد سخنرانی در نخستین کنگره شیمی‌دانهای ایران به ایران آمد. این کنگره در دانشگاه شیراز تشکیل شد.

دانشگاه شیراز اولین دانشگاه کشور است که مدرکش بین‌المللی شد و همچنین «اولین دانشگاه ایران» که برنده جایزه نوبل در آن سخنرانی کرد در زمان پهلوی نیز دانشگاه شیراز خواهر دانشگاه پرینستون ایالات متحده آمریکا خوانده می‌شد. همچنین دانشگاه شیراز اولین دانشگاه دارای هیئت مدیره در ایران است.[۴۰]

سومین همایش ملی علوم پروتئینی و پپتیدی، پنجم اردیبهشت ماه با سخنرانی پروفسور رابرت هابر، برنده جایزه نوبل شیمی ۱۹۸۸ در دانشگاه شیراز برگزار شد.[۴۱]

حضور برتون ریکتر برنده جایزه نوبل فیزیک و بازدید از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی دانشگاه شیراز و سخنرانی در رابطه با فیزیک ذرات بنیادی که به دعوت دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفت.[۴۲]

چهره‌های ماندگار عنوان همایشی است که توسط بنیان چهره‌های ماندگار برگزار می‌گردد. تاکنون ده نفر از استادان و محققان به نام دانشگاه جز برگزیدگان همایش چهره‌های ماندگار بوده‌اند.[۴۹]

اسدالله علم:نخست‌وزیر ایران در حکومت پهلوی.

جان لیمبرت: دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مسئول میز ایران در این وزارتخانه.

علیرضا شاپور شهبازی: باستان‌شناس، تاریخ‌نگار، استاد دانشگاه شیراز و بنیانگذار بنداد تحقیقات هخامنشی.

ایرج بشیری: استاد تاریخ دانشگاه مینه‌سوتا در آمریکا و پژوهشگر تاریخِ آسیای مرکزی و ایران.

مصطفی معین: سیاستمدار ایرانی و وزیر سابق فرهنگ و آموزش عالی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

عطاءالله مهاجرانی: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی.

محسن کدیور:فلسفه‌دان، مجتهد، نویسنده، اندیشمند دینی، و استاد پژوهشی دانشگاه دوک در آمریکا.

احمد توکلی: سیاست‌مدار ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی.

غلامعلی حداد عادل: سیاستمدار و رئیس پیشین رئیس مجلس شورای اسلامی.

حسین بهاروند: دانشمند برجسته سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان.

عباس میلانی:مورخ، ایران‌شناس، پژوهشگر ، نویسنده و مدیر برنامهٔ مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد.

دانشکده آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شیراز


«Shiraz University, Degrees and Programs»Downloads-icon


بایگانی‌شدهDownloads-icon


“Shiraz University; Tough and Distinguished”Downloads-icon

گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *