انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود
انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

در جراحی انحراف بینی ابتدا در بخشی از بینی که دارای انحراف است ، برشی ایجاد می گردد و سپس انحراف تیغه بینی اصلاح می گردد.

مقصود از جراحی پلاستیک بینی یا جراحی زیبایی بینی ، ایجاد هر گونه تغییر در شکل ظاهری بینی از قبیل اصلاح افتادگی نوک بینی ، کاهش سایر بینی ، قوس دار کردن تیغه بینی و غیره می باشد.

بسیاری از مراجعین جهت اصلاح بینی کج و دارای انحراف بینی ، تصور می کنند که با انجام جراحی بینی ، کجی تیغه میانی بینی نیز اصلاح شده و بینی صاف می شود.

در این جا باید بر این مسئله تاکید نمود که جراحي انحراف بيني تنها منجر به اصلاح انحراف تیغه میانی شده و تغییری در ظاهر بینی ایجاد نخواهد کرد.

به طور کلی هدف از انجام جراحي انحراف بيني باز کردن مجاری هوایی مسدود شده بینی می باشد.

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

لازم به ذکر است که کجی ظاهری بینی با انحراف بینی متفاوت است ، البته در برخی موارد ممکن است انحراف بینی منجر به اختلال در زیبایی ظاهری بینی شود که در اینصورت باید همزمان با جراحي انحراف بيني ، جهت رفع ایرادات ظاهری بینی ، جراحی بینی نیز نجام گیرد که این کار به صلاحدید جراح بینی بستگی دارد.

انحراف بینی عموما از طریق معاینه ساده ، به کمک آندوسکوپ امکان پذیر است.

آندوسکوپ به جراح بینی کمک می کند ، تیغه بینی یا سپتوم را به دقت مورد بررسی قرار دهد و به سهولت بتواند به تشخیص انحراف بینی بپردازد.

البته جراح بینی در برخی موارد ، از طریق تجویز سی تی اسکن اقدام به تشخیص قطعی انحراف بینی می نماید.

چنانچه انحراف بینی شدید نباشد ، از طریق اسپری های مرطوب کننده می توان اقدام به درمان آن نمود.

اما در صورتیکه انحراف بینی شدت یافته باشد ، درمان تنها از طریق جراحي انحراف بيني امکان پذیر است.

باید خاطر نشان نمود که جراحی تنها راه درمان انحراف بینی می باشد و درمان انحراف بینی از طریق لیزر یا روش های درمانی خانگی امکان پذیر نخواهد بود ، چرا که لیزر هرگز می تواند روی غضروف و تیغه بینی تغییری ایجاد نماید.

هزینه جراحي انحراف بيني بسته به نوع درمان ، دستمزد جراح بینی و هزینه کلینیک و اتاق عمل تعیین می شود.

جراحي انحراف يیني ، نوعی عمل درمانی به شمار می رود ، لذا جبران هزینه آن توسط بیمه های پایه و تکمیلی وجود دارد ، اما جراحی بینی کج نوعی عمل زیبایی بینی می باشد و بیمه هزینه های آن را متقبل نمی شود.



رینوپلاستی نامی است که در علم پزشکی برای عمل زیبایی بینی در نظر گرفته شده است . زمانی که همزمان با رینوپلاستی ، اصلاح سپتوم نیز انجام بشود ، جراحی مورد نظر سپتورینوپلاستی نامیده می شود .

 

زمانی که تیغه میانی بینی دارای انحراف باشد و دقیقاً سپتوم در خط میانی بینی قرار نگرفته باشد ، به منظور اصلاح انحراف سپتوم عمل جراحی انجام می شود . گرفتگی بینی ، سینوزیت و برخی از سردرد ها از عوارض انحراف بینی ( انحراف تیغه میانی بینی را در اصطلاح انحراف بینی می گویند ) می باشد ، که تنها با جراحی انحراف بینی برطرف می شود .

در جراحی سپتوپلاستی ، تنها ایرادات سپتوم در ساختمان زیر پوست بینی و در داخل بینی برطرف خواهد شد ، این در حالی است که برخی از افراد بر این باور هستند که این در این عمل شکل ظاهر بینی نیز تغییر کرده و ایرادات ظاهری بینی نیز برطرف خواهد شد .  در صورتی که بینی فرد در ظاهر نیز ایراداتی داشته باشد ، لازم است تا عمل زیبایی بینی انجام بدهد . در نظر داشته باشید که سپتوپلاستی با توجه به عوارض تنفسی که فرد به دلیل ابتلا به انحراف بینی دچار آن می شود ، یک عمل جراحی درمانی به حساب می آید و درصورتی که درمان نشود ، برای بیمار مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت . حال اگر فرد تمایل داشته باشد تا عمل زیبایی بینی همزمان با عمل انحراف بینی انجام بشود ، آن جراحی را سپتورینوپلاستی می نامند .

در جراحی سپتورینوپلاستی علاوه بر ایجاد زیبایی بینی ، مشکلات تنفسی ناشی از انحراف سپتوم نیز برطرف خواهد شد .

سپتورینوپلاستی را می توان تحت بی هوشی عمومی یا بی حسی موضعی  انجام داد .

مدت زمان عمل در حدود 30 تا 40 دقیقه می باشد و پس از اتمام عمل بینی پانسمان می گردد .

 

سپتوپلاستی اسمی است که در علم پزشکی برای جراحی انحراف بینی انتخاب شده است .

تیغه ی بینی که در میان دو حفره ی بینی قرار می گیرد ، در حالت نرمال باید دقیقاً در وسط بینی قرار داشته باشد ، اما وقتی که تیغه ی بینی از جای اصلی خود منحرف شده باشد ، فضای حرفه بینی در طرفی که دارای انحراف است را اشغال کرده و عبور هوا به داخل بینی را دچار مشکل کرده و عملکرد تنفسی با اختلال مواجه می شود . معمولاً در این موارد حفره دیگر بینی کمی گشاد تر خواهد بود .

با توجه به این که انحراف بینی ناشی از یک  بخش اضافه از غضروف موجود در ساختمان بینی می باشد ،  در این جراحی ، غضروف اضافی بینی بریده خواهد شد .  جراحی انحراف بینی ، معمولاً تحت بی هوشی عمومی انجام می شود . برش مورد نیاز را ، جراح بینی ، از داخل بینی ایجاد می کند . با دسترسی به قسمت های اضافی غضروف بخش مورد نظر بریده می شود و تیغه بینی ( سپتوم ) به وسیله ی تیوب ، تیغه ها و بخیه بر سر جای خود محکم می گردد .

امکان دارد که بینی خیلی ورم کند و حتی کبود بشود . درون بینی ممکن است پانسمان بشود و گاهی نیز ممکن است نیاز به پانسمان نباشد . عموماً تکه ای گاز پانسمان در زیر بینی ( قسمت متصل به لب بالایی ) چسبانده خواهد شد تا خون را جذب کند . داخل بینی نیز با گاز پانسمان فشرده شده ( که تامپون نیز نامیده می شود ) ، برای چند روز پر می شود . به منظور پیشگیری از بروز عفونت لازم است تا یک دوره آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز بشود .

 

 

انحراف بینی

انحراف تیغه بینی چیست؟

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

انحراف بینی با توجه به شیوع خیلی زیاد در میان مردم و به دلیل اینکه تأثیرات بسیار زیادی بر نحوه زندگی و سلامت افراد می‌گذارد، بحث حائز اهمیت و  مهمی به شمار می‌آید.

وقتی در مورد انحراف بینی صحبت می‌کنیم، اولین مسأله‌ای که به ذهن ما خطور می‌کند گرفتگی بینی می‌باشد که این مسأله تا حدود بسیار زیادی درست می‌باشد. اگرچه مهم‌ترین مسأله در انحراف بینی گرفتگی بینی می‌باشد ولیکن باید مد نظر داشته باشیم که انحراف تیغه بینی ممکن است باعث ایجاد مسایل دیگری از جمله سردرد و عفونت سینوس‌ها گردد. در عین حال ممکن است که کسی انحراف بینی داشته باشد ولی با مشکل خاصی هم  روبه‌رو نباشد.

انحراف تیغه بینی در اکثر افراد دیده می‌شود. با این حال نمی‌توان اظهار کرد که تمامی این موارد از اهمیت کلینیکی بر خوردار هستند واگر کسی  دچار انحراف تیغه بینی باشد الزاما باید تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد.

 

ساختار اصلی تیغه بینی چگونه است؟

انحراف بینی-پیش از هر چیز جهت آشنایی با این بیماری لازم است تا با ساختار تیغه بینی آشنا شویم. تیغه بینی تیغه‌ای است بسیار نازک که در قسمت‌های مختلف ضخامت آن بین 1 تا 2 میلیمتر می‌باشد که دو حفره بینی را از هم جدا می‌کند و قاعدتا باید دقیقا در حد وسط بینی قرار بگیرد ولی همانطور که ذکر آن به میان آمد انحراف جزیی آن به طرفین الزاما با مشکل خاصی همراه نخواهد بود.تیغه بینی از لحاظ ساختمانی دارای دو قسمت می باشد، یکی قسمت جلویی که ساختاری غضروفی دارد و دیگری قسمت پشتی و بالایی که از استخوان تشکیل شده است. غضروف بافتی است نیمه سخت که از قوام و پایداری خوبی برخوردار می‌باشد و دارای حالتی ایستایی می‌باشد اما در مقایسه با استخوان به مراتب نرم‌تر و انعطاف پذیرتر می‌باشد و به راحتی قابل بریده شدن است.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که قسمت جلویی و پایینی بینی از غضروف تشکیل شده این است که حالت ارتجاعی داشته باشد و بینی بتواند به طرفین حرکت بکند و خداوند این قسمت از بینی را اینگونه خلق کرده که بینی صرفا یک عضو کاملا ثابت نباشد و بتواند به طرفین حرکت مختصری داشته باشد. از دیگر دلایل غضروفی بودن قسمت پایین بینی این است که چون این قسمت بیشتر در معرض ضربه قرار دارد در صورت وارد آمدن ضربه به این قسمت دچار شکستگی نشود. این در حالی است که قسمت استخوانی که سخت‌تر می‌باشد در صورت وارد شدن ضربه شکننده‌تر است. لازم به ذکر است که بر روی این دو قسمت تیغه، یک پوشش مخاطی نازک قرار دارد که علی‌رغم نازک بودن از اهمیت به سزایی برخوردار می‌باشد، هم از لحاظ خون رسانی به تیغه بینی و هم از این لحاظ که این پوشش در تنظیم درجه حرارت دمی و کیفیت تنفسی و بویایی مهم می‌باشد.

 

چه وظیفه‌ای بر عهده تیغه بینی می باشد؟

انحراف بینی-از لحاظ عملکرد وظیفه تیغه بینی تنها همان جدا کردن دو قسمت بینی از یکدیگر می‌باشد. یکی از محاسن این که دو قسمت بینی جدا از هم می‌باشند این است که بیماری‌ها و میکروب‌ها به راحتی از یک سمت به سمت دیگر قابل انتقال نخواهند بود. از دیگر محاسن جدا شدن فضای داخل بینی به دو قسمت کوچکتر این است که اگر این فضا از یک حدی بزرگتر باشد ممکن است هوا در هنگام ورود به داخل بینی دچار چرخش شود و مشکلاتی را برای عمل تنفس ایجاد کند. با باریک‌تر شدن فضای ورودی هوا به درون یک محفظه در صورت ثابت بودن فشار مکنده هوا سرعت بالاتر می‌رود و امکان ایجاد گردابه هوا کاهش می‌یابد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تیغه بینی وظیفه تنظیم هوای وردی به بینی را برعهده دارد. از دیگر اثرات وجود تیغه بینی می‌توان به نگه داشتن شکل ظاهری بینی اشاره کرد. درافرادی که تیغه بینی آنها در اثر ضربه دچار شکستگی شده است می‌توان به راحتی مشاهده کرد که در اثر آسیب دیدگی این عضو، بینی شکل ظاهری خود را از دست داده و دچار افتادگی شده و به اصطلاح حالت کوفتگی پیدا می‌کند.

بخش‌های دیگری هم در تیغه بینی وجود دارد، از آن جمله می‌توان به بخش‌هایی اشاره کرد که در صورت تحریک باعث بروز سردردهای شدید می‌شوند و در برخی از مواقع دلیلی هستند برای آغاز میگرن.

 

 

انحراف بینی

 

چه عواملی باعث انحراف بینی می‌شوند یا بر آن موثرند؟

*یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در انحراف بینی عوامل تکاملی و ارثی می‌باشند. عامل تکاملی و ارثی در انحراف بینی بدان معنا می‌باشد که در هنگام جنینی به خاطر اختلافاتی که در جثه و اندام پدر و مادر وجود دارد و همین طور به خاطر اختلافات ژنتیکی، تیغه در هنگامی که می‌خواهد رشد پیدا کند به خاطر این عدم تشابه که ازسمت پدر و مادر به ارث می‌برد به صورت نامتقارن در دو طرف بینی رشد می‌کند علاوه بر اینکه رشد تیغه و گوشت و پوست هم  باهم همخوانی لازم را ندارند و در نتیجه تیغه بینی دچار انحراف می‌شود. این نوع انحراف بینی به عنوان انحراف تکاملی هم شناخته می‌شود. این انحراف بینی ممکن است که از ابتدا وجود نداشته باشد و با مرور زمان و رشد نوزاد و بالاتر رفتن سن او کم‌کم نمایان گردد، از این روست که این نوع انحراف بینی را به عنوان انحراف تکاملی نیز می‌شناسند که همان‌طور که ذکر شد دلیل آن اختلاف میزان رشد قسمت‌های مختلف بینی با همدیگر می‌باشد. در برخی موارد افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند به عنوان مثال دارای لوزه سوم بزرگتر از حد معمول هستند ممکن است دچار تغییراتی در ساختار دستگاه تنفسی بشوند، مثلا سقف دهان آنها گودتر بشود و به دلیل اینکه سقف دهان در زیر فضای بینی قرار دارد با گودتر شدن آن به تیغه بینی فشار وارد می‌شود و باعث انحراف تیغه بینی می‌شود. در دیگر موارد کسانی که دچار بیماری‌های فک و صورت هستند ممکن است که دچار انحراف بینی شوند، مثلا کسانی که دارای فک بالایی کوچک‌تری هستند ممکن است که دچار انحراف تیغه بینی بشوند. همین طور کسانی که دچار بیماری لب شکری و یا شکاف کام هستند تقریبا در تمامی موارد به انحراف بینی دچار می‌شوند.

 

*عامل دوم در انحراف تیغه بینی، ضربه می‌باشد. ضربه‌ها در ایجاد انحراف بینی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. برخی از ضربه‌ها در دوران طفولیت و کودکی و یا حتی در زمان تولد نوزاد به بینی وارد می‌شوند که در نتیجه آن تیغه بینی دچار انحراف می‌شود. در خیلی از این موارد حتی با اینکه ضربه‌ها شدید نمی‌باشند ولی باعث انحراف بینی می‌گردند. در موارد دیگر تصادف‌ها و درگیری‌های خیابانی و برخورد جسم سخت به بینی که به هر دلیل می‌تواند باعث شکستگی تیغه و استخوان بینی بشوند. در برخی موارد ممکن است که بینی دچار شکستگی نشود ولی با وارد آمدن ضربه در زیر غضروف خون ریزی ایجاد شود و این خونریزی در صورتی‌که به موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد باعث انسداد راه تنفسی، از بین رفتن لایه مخاطی و تغییر شکل ظاهری بینی می‌گردد.

 

عوارض و ناراحتی‌های حاصل از انحراف بینی کدامند؟

عوارض انحراف بینی-از مضرات گرفتگی و انحراف بینی می‌توان به اختلاف کیفیت هوای تنفسی از راه بینی و دهان اشاره کرد که از نظر تمیزی  و درجه حرارت بسیار با هم اختلاف دارند و این می‌تواند عاملی در به‌وجود آوردن ناراحتی‌هایی در دراز مدت برای افرادی که دچار گرفتگی راه تنفسی هستند، گردد. از آن جمله می‌توان به خشکی دهان و مشکلات بویایی اشاره کرد. از طرف دیگر افرادی که دچار گرفتگی راه تنفسی هستند پس از مدتی به دلیل مشکلات تنفسی ممکن است که از نظر روانی دچار ناراحتی‌هایی شوند.

در برخی موارد انحراف بینی می‌تواند بر روی دهانه سینوس‌های فرد تاثیر بگذارد و باعث شود که فرد مستعد سرماخوردگی و سینوزیت‌های مزمن گردد. سردردها هم در پاره‌ای از موارد مربوط به انحراف بینی می‌باشند به گونه‌ای که در موارد متعددی بعد از برطرف کردن مشکل انحراف بینی فرد، مشاهده شده که مشکل سردرد او هم کاملا مرتفع گردیده است.

 

راههای تشخیص انحراف بینی کدامند؟

تشخیص انحراف بینی معمولا با یک معاینه بسیار ساده بینی صورت می‌پذیرد، این معاینه می‌تواند با آندوسکوپ انجام شود زیرا این امکان را به پزشک می‌دهد که تمامی قسمت‌های تیغه بینی را به دقت مشاهده کرده و مورد معاینه قرار دهد. اگر فرد فقط دچار انحراف بینی باشد برای تشخیص آن احتیاج به کار خاص دیگری نمی‌باشد ولی در مواردی با انجام سی تی اسکن هم می‌توان به خوبی مشکلات را مشاهده کرد و اگر شخص به عوارضی همچون سینوزیت گرفتار باشد آن را تشخیص داد.

 

راه درمان انحراف بینی چیست؟

از لحاظ درمانی اگر کسی دچار عوارض انحراف بینی شده باشد نیاز به جراحی دارد. جراحی به این صورت انجام می‌گیرد که کاملا از ناحیه داخل بینی لایه‌های مخاطی محافظ را کنار زده و قسمتی را که دچار مشکل می‌باشد برداشته و یا ترمیم می‌کنند. در بسیاری از موارد در حین برطرف کردن انحراف تیغه بینی لازم است که پزشک توربین‌های بینی را هم مرتب و درست کند. برای مثال وقتی که انحراف بینی به سمت راست وجود دارد توربین‌های حفره سمت چپ به صورت جبرانی بزرگتر شده و می‌توانند در این طرف بینی هم انسداد ایجاد کنند.  

در روش‌های قدیمی جراحی انحراف بینی هنگامی که لایه مخاطی برداشته می‌شد کل محتویات زیر آن یعنی غضروف و استخوان را تخلیه می‌کردند که باعث بروز مشکلاتی از جمله افتادگی نوک و فرورفتگی پشت بینی می‌شد که این روش‌ها امروزه منسوخ شده است.

 

آیا جراحی تیغه بینی خطراتی را برای بیمار در پی دارد؟

عمل جراحی انحراف بینی-معمولا در طی یک عمل جراحی مهمترین عاملی که یک بیمار را تهدید می‌کند اثرات ناشی از بیهوشی می‌باشد. در مورد این عمل می‌توان گفت که خوشبختانه در بسیاری از موارد می‌توان با بی حسی‌های موضعی و یا بیهوشی‌های ساده عمل انحراف بینی را به انجام رساند و خطر خاصی شخص بیمار را تهدید نمی‌کند.

 

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

سن مناسب برای انجام عمل جراحی بر روی تیغه بینی چه سنی است؟

نکته مهم دیگر در مورد عمل انحراف بینی، سن افرادی است که می‌خواهند مورد عمل قرار بگیرند. اگر فرد دارای مشکل حادی نباشد و به اصطلاح دچار انسداد نسبی باشد، سعی بر این است که تا اتمام سن رشد مورد عمل قرار نگیرد. اما در مواردی که مشکل حاد باشد و شخص دچار گرفتگی شدید باشد، به صلاح است که عمل زودتر انجام شود زیرا خود این گرفتگی در صورتی که شدید باشد، می‌تواند برای کودکان اشکالاتی را در شکل ظاهری صورت ایجاد کند. علاوه بر آن ممکن است که شخص دچار اختلالات ریوی بشود.

 

آیا بعد از عمل جراحی بر روی تیغه بینی به مراقبت‌های ویژه ای نیاز است؟

بعد از عمل انحراف بینی ممکن است که داخل بینی توسط پدهای خاصی پانسمان بشود که این پدها فقط جلوی خونریزی را می‌گیرند و برای تنفس بیمارمشکلی ایجاد نخواهند کرد. بیمار معمولا بعد از عمل انحراف بینی احتیاج به یک تا دو روز استراحت دارد و معمولا اگر چیزی درون بینی او قرار گرفته باشد بعد از دو روز خارج خواهد شد و او قادر خواهد بود که به زندگی عادی خود برگردد…./منبع:www.dr-shirazi.com

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


دنبال دندانپزشک خوب توی تهران میگردی؟


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر


زیباترین باغ رستوران فشم تهران

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت

معتبرترین فروشگاه خرید گیفت کارت در ایران


انواع جراحی زیبایی سینه


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


طراحی و بازسازی فضای داخلی


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

فعالیت مطب

شنبه – چهارشنبه3:30 PM – 9:00 PM

فهرست

انحراف بینی

دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

یکی از قسمت های بینی ، سپتوم یا تیغه بینی نام دارد. که از جنس استخوان و غضروف است و در بخش میانی بینی قرار دارد. انحراف بینی ، بر اثر منحرف شدن این تیغه از حالت طبیعی خود میباشد. این انحراف باعث به وجود آمدن مشکلاتی در تنفس و برخی دیگر از قسمت ها خواهد شد.

همانطور که در تصویر ملاحظه میفرمایید  دو غضروف در بالا و پایین بینی قرار دارد. هم چنین در قسمت وسط بینی یک غضروف بزرگ به نام سپتوم یا تیغه میانی قرار گرفته است . و همانطور که گفته شد کج بودن این تیغه باعث به وجود آمدن انحراف بینی میگردد.

دلایل مختلفی باعث بروز این مشکل میشود ، از جمله :

اقداماتی که برای تشخیص انحراف بینی انجام میشود عبارتند از :

پس از اینکه پزشک بیمار را معاینه کرد در صورتی که نیاز بداند بیمار را برای تشخیص های پارا کلینیکی به مراکز سیتی اسکن و آندوسکوپی ارجاع میدهد . و پس از بررسی وضعیت بینی بیمار در صورت نیاز برای درمان انحراف بینی از عمل جراحی استفاده خواهد کرد.

توجه داشته باشید که هرگونه انحرافی که در سیتی اسکن بینی به چشم خورد نیاز به جراحی ندارد. و فقط انحراف هایی که پزشک تشخیص دهد نیاز به جراحی خواهد داشت.

و این تشخیص را در شرایطی میدهد که بداند ، عمل جراحی باعث از بین رفتن مشکل بیمار ، مثلا خر و پُف شبانه خواهد شد.

انحراف بینی بین افراد شیوع زیادی دارد ، زیرا یکی از دلایل آن فشار های زمان جنینی و در هنگام تولد میباشد. و به همین دلیل در حدود ۷۰ درصد افراد درگیر مشکل انحراف بینی (انحراف تیغه سپتوم) هستند. ولی خوشبختانه همیشه مشکل زا نیست و همگی نیاز به جراحی ندارند.

این پرسش به طور مکرر درباره بیماران مبتلا به سینوزیت نیز پرسیده میشود . انحراف بینی در بسیاری از موارد به خودی خود عامل ایجاد سردرد نیست . بسیاری از بیمارانی که از سردرد شاکی هستند ، معمولا از میگرن یا سردرد های تنشی رنج میبرند.

البته در مواردی انحراف بینی بخصوص انحرافات شدید که با دیواره جانبی بینی تماس دارد ( اصطلاحا دارای نقاط تماسی هستند) میتواند به سردرد منجر شود . به هر حال بینی ، عضو مهمی است و عصب های فراوانی دارد که میتواند در ایجاد دردهای سر و صورت نقش داشته باشد.

نکته جالبی که در ارتباط با گرفتگی بینی وجود دارد این است که ؛اغلب اوقات بیمار در سمتی از بینی که دچار تنگی میباشد ، احساس گرفتگی نمیکند.  ممکن است گرفتگی را در هر دو سمت و به صورت متناوب یا حتی طرف مقابل ذکر کند.

در صورتی که جراحی فقط با هدف رفع انحراف بینی صورت بگیرد به آن جراحی «سپتوپلاستی» گفته میشود. در این روش جراح ابتدا برش کوچکی در قسمت انحراف بینی به وجود می آورد و سپس اقدام به اصلاح و یا برداشتن قسمتی از تیغه میکند.

این جراحی تقریبا کوتاه است و در حدود سی دقیقه طول میکشد. و هم چنین بعد از حدود سه روز میتوان به کارهای معمولی روزانه پرداخت.

در مواردی ، باید ظاهر بینی هم اصلاح گردد و نیاز است جراحی زیبایی بینی هم صورت گیرد.

در این مقاله به طور مفصل در مورد جراحی انحراف بینی و زیبایی صحبت کرده ایم.

سه حالت برای کجی و انحراف بینی وجود دارد :

جراحی سپتوپلاستی با بیهوشی عمومی انجام میشود. و چند ساعت پس از بهوش آمدن، بیمار مرخص میشود. در جراحی انحراف بینی غضروف اضافه در قسمت‌هایی که جزو داربست تیغه بینی نیست به مقدار کم و مورد نیاز حذف میشود. یا اینکه با برش هایی شکل داده میشود. و اگر بخش‌های استخوانی آن هم کج باشد برداشته میشود.
برای جلوگیری از خونریزی پس از عمل به مدت یک یا دو روز تامپون بینی گذاشته میشود. یا اینکه بدون تامپون، از سیلیکون‌های داخل بینی استفاده میشود. تا یکی دو روز پس از عمل زیر بینی گاز گذاشته میشود،و مرتب تعویض میگردد.

همانطور که گفته شد جراحی با هدف اصلاح انحراف بینی یک نوع درمان محسوب میگردد و مشمول بیمه هم میشود. ولی اگر جراحی بینی فقط برای زیبایی بینی باشد بیمه هزینه آن را پرداخت نمیکند.

در شرایطی که نیاز به هر دو جراحی انحراف بینی و زیبایی باشد، بعضی از شرکتهای بیمه بخشی از هزینه را که مربوط به انحراف بینی باشد را پرداخت میکنند.

دکتر وحیده دُرتاج   •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

ادمین2021-02-01T21:14:10+03:30

تأثیر ضخامت پوست بر جراحی زیبایی بینی دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و […]

ادمین2021-01-20T12:39:29+03:30

جراحی زیبایی گوش دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی […]

ادمین2020-12-02T16:18:32+03:30

آیا تست کرونا دردناک است ؟! دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق […]

ادمین2020-11-30T16:10:21+03:30

درباره سرگیجه دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی […]

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

پذیرش۲۴ » خبرها » درمان ۰ تا ۱۰۰ انحراف بینی

انحراف بینی را با سردرد ، گرفتگی بینی و سینوزیت می شناسیم. این اختلال نسبتا شایع که بسیاری از عمل های جراحی بینی برای درمان آن انجام می شود می تواند با یک شکستگی ساده در بینی و یک تصادف ایجاد شود.

هرچند انحراف بینی علائم ظاهری خاصی را نمایان نمی کند اما معضلات شدیدی را برای فرد گرفتار ایجاد می کند که در طول این مدت می تواند بسیار دردناک و ازار دهنده باشد و فرد را مستعد سرماخوردگی ها و سینوزیت مزمن بکند.

 انحراف بینی به آسیب غضروف تیغه ی میانی بینی گفته می شود که در داخل حفره ی بینی ایجاد شده ، معمولا علائم ظاهری ایجاد نمی کند و بسته به نوع انحراف می تواند در یک کانال و یا هر دو کانال بینی موجب انسداد و اختلال شود.

زمانی که تیغه بینی به دلایل ارثی نامتقارن رشد کرده و با بالاتر رفتن سن بیشتر نمایان می شود.

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

بافت غضروفی بینی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به استخوان دارد اما زمانی که ضربه ی شدیدی به بینی وارد شود می تواند منجر به انحراف تیغه بینی شود. هرچه ضربه در سنین کمتری به بینی وارد شود به دلیل اینکه بافت غضروفی استحکام کمتری نسبت به بزرگسالی دارد می تواند عوارض شدید تری را باعث شود. شکستگی استخوان بینی هم به دلیل اتصالی که غضروف و استخوان بینی به هم دارند می تواند منجر به انحراف بینی شود.

انحراف بینی توسط معاینه ی بالینی توسط پزشک متخصص قابل تشخیص می باشد. برای تشخیص انحراف بینی در کودکان و همینطور افرادی که دچار انحراف جزئی در بینی خود هستند ممکن است پزشک از بیمار بخواهد سی تی اسکن انجام دهد تا تشخیص قطعی را بدهد.

استفاده از برخی داروها نظیر آنتی هیستامین ، اسپری های استروئیدی بینی و ضد آلرژی ها می تواند در بهبود عوارض ناشی از این مشکل موثر باشد اما به طور کلی درمان پایا و قطعی به شما نمی رود.

درمان اساسی این مشکل جراحی است که باید طبق تشخیص متخصص و تحت نظر او انجام شود.

عمل جراحی که صرفا جنبه ی درمان داشته و برای برطرف کردن مشکل انحراف بینی انجام می شود با نام سپتوپلاستی و جراحی که هم جنبه ی زیبایی داشته و هم برای درمان انحراف انجام می شود با نام سپتورینوپلاستی شناخته می شود.

در سپتوپلاستی قسمتی از تیغه ی بینی که دچار انحراف شده است ترمیم می شود. به گفته ی متخصصان زیبایی بهتر است این عمل بعد از ۱۸سالگی انجام شود زیرا غضروف بینی تا بزرگسالی در حال رشد و تغییر است.

با توجه به نوع عمل علائم پس از جراحی می تواند متفاوت باشد و با توجه به صحبت متخصصان به احتمال بسیار کمی امکان دارد که انحراف بینی مجددا بازگشت بکند.

توصیه هایی که در این مورد می شود بیشتر مربوط به مراقبت های پس از جراحی بوده که باید تا ۲ ماه بسیار با احتیاط رفتار نمود تا غضروف بینی مستحکم شود و بتواند شکل خود را حفظ کند.

عمل سپتوپلاستی ممکن است عوارض به شرح زیر در پی داشته باشد. اما انتخاب و مشاوره با یک متخصص متبحر در این زمینه می تواند به شما کمک بکند تا ریسک بسیار کمتری را در طول این فرآیند متحمل شوید و به نتیجه ی دلخواه خود دست پیدا کنید.

اما خوشبختانه عوارض عمل سپتوپلاستی بسیار نادر است. این عمل اگر توسط یک متخصص و پزشک خوب انجام شود فرآیند بسیار ساده ای داشته و فرد را پس از جراحی درگیر نخواهد کرد.

پس از عمل باید مراقبت های ویژه ای را تا زمان بهبودی انجام دهید که هم دچار عوارض عمل نشوید و هم در مدت زمان کوتاه تری سلامت خود را به دست بیاورید. از جمله ی این مراقبت ها می توان به جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی ، عدم تخلیه ی پرفشار بینی ، عطسه شدید نکردن ، انجام ندادن فعالیت ها و ورزش های سنگین و پرفشار و به عنوان یک شرط مهم به تحت نظر پزشک بودن اشاره کرد.

در زمانی که انحراف تیغه بینی شدید باشد کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. اما طبق نظر متخصصین انحراف بینی به خودی خود موجب سینوزیت نخواهد شد یا به زبان دیگر هرکسی که از سینوزیت رنج می برد لزوما دچار انحراف بینی نیست. اما اگر فردی سینوزیت داشته باشد انحراف بینی به دلیل اختلالی که ممکن است در تنفس فرد ایحاد کند می تواند درد های سینوزیتی را تشدید کند.

در افرادی که دچار سر درد های مزمن می شوند پیشنهاد می شود با مراجعه به پزشک متخصص منشا درد خود را پیدا کنند. در صورتی که فرد مبتلا به انحراف بینی باشد می تواند سر دردهای شدید تری را دچار شود اما به خودی خود نمی توان دلیل سر درد ها مزمن را به طور قطعی انحراف بینی دانست.

در محتوای عمل بینی با لیزر به طور کامل شرح دادیم که این نوع عمل مخصوص چه افرادی است. با اینحال باید بدانید انحراف بینی مشکلی است که در ساختار غضروف بینی وجود دارد بنابراین درمان قطعی آن صرفا به وسیله اشعه ی لیزر امکان پذیر نمی باشد. در هر صورت باید بدانید حتما باید با یک متخصص مشاوره بگیرید و بهترین روش درمان خود را به او بسپارید.

در زمینه ی جراحی های ترمیمی بینی ، بهترین جراح آن کسی است که بتواند به استفاده از معاینه ی بالینی و آزمایش های لازم مشکل را تشخیص بدهد و بتواند بهترین و به صرفه ترین درمان را برای بیمار انتخاب کند.

تیم پزشکان متخصص ما در پذیرش۲۴ به راحتی قابل دسترس هستند و به شما این امکان داده شده تا بتوانید از درگاه امن و آسان پذیرش۲۴ نوبت خود را از بهترین جراحان ترمیمی و زیبایی بینی در سراسر ایران دریافت کنید.

برای خواندن سایر مطالب مرتبط با جراحی بینی می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید.

تمام آنچه در مورد جراحی و عمل بینی باید بدانید

مراقبت های بعد از عمل بینی را درست انجام دهیم!

عمل لیزر بینی ، فریب یا واقعیت ؟

پولیپ بینی را چگونه درمان کنیم ؟

جراحی بینی استخوانی و توصیه های مرتبط با آن!

عوارض عمل بینی و ۲۱ توصیه برای آن !

عمل جراحی بینی گوشتی ، همه ی آنچه میخواهید بدانید !

 

باسلام.پسرمن شانزده ساله است وچند روز است که خون دماغ میشود.و بیشتر وقتی که ناراحت ویا عصبانی است خون دماغ میشود.رفتیم نزد پزشک ایشان فرمودند از انحراف بینی است ایا مشکلی ندارد؟ باتشکر

دوست عزیز برای دریافت پاسخ سوالتان شما میتوانید از طریق لینک https://www.paziresh24.com/qa/ اقدام بفرمایید و سوال خود را مطرح کرده پزشک متخصص به شما پاسخ میدهند

آیا انحراف بینی سبب کاهش سطح هوشیاری می شود؟

علی عزیز برای دریافت پاسخ سوالتان شما میتوانید از طریق لینک https://www.paziresh24.com/qa/ اقدام بفرمایید و سوال خود را مطرح کرده پزشک متخصص به شما پاسخ میدهند

سلام من برای عمل زیبایی به دکتر مراجعه کردم و ایشون گفتن که من انحراف بینی دارم با اینکه اصلا مشخص نیست . و گفتن که ممکن بعد از عمل دوباره انحراف بینیم برگرده حالا من نمیدونم واقعا عمل کنم یا نه ؟؟ اخه گفتن اگه انحراف برگرده بعد از عمل بیشتر خودشو نشون میده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

ایمیل *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پاسخ دکتر سها میررضا متخصص زنان و زایمان پذیرش24: نه وقتی من…

پاسخ دکتر سها میررضا متخصص زنان و زایمان پذیرش24: در صورت اس…

پاسخ دکتر سها میررضا متخصص زنان و زایمان پذیرش24: عملا احتما…

پاسخ دکتر احیا خان محمدی متخصص زنان و زایمان پذیرش24 : اسپرم…

سلام وقت بخیر جسارتا من نزدیکی بدون دخول داشته ام که لباس زی…

مطالب مجله سلامتی پذیرش24 تحت نظارت پزشکان تایید شده ویراستاری می‌شوند لیکن در نظر داشته باشید جایگزین پیشنهاد تخصصی پزشک معالج نمی‌باشد. از اینرو پیشنهاد می‌کنیم جهت تشخیص و درمان کامل بیماری به پزشک مراجعه کرده یا از ایشان مشاوره پزشکی آنلاین دریافت فرمایید.

سلام

سیده عالمه یوسف نژاد هستم

متخصص زنان و زایمان

اگر در خصوص سؤالی دارید همین الان آماده پاسخگویی هستم

آیا حساب کاربری ندارید؟

انحراف بینی مشکلی است که تیغه بین بینی – استخوان و غضروفی که حفره بینی را به نصف تقسیم می کند – به طور قابل ملاحظه ای از مرکز کج می شود و باعث سختی تنفس می شود.

اکثر مردم در مقدار حفره های بینی خود تفاوت دارند در واقع، برآورده ها نشان می دهد که 80% مردم، اغلب به طور ناشناخته ای، دچار ناهماهنگی در کانال های بینی خود شده اند. همانطور که در این بخش از سلامت نمناک گفته شده است عدم تعادل شدیدتر باعث مشکلات تنفسی قابل توجهی می شود و نیاز به درمان دارد.

بعضی از افراد با انحراف تیغه بینی متولد می شوند، بعضی افراد دیگر پس از تروما و یا آسیب بینی شان، دچار این مشکل می شوند.

شایعترین علامت انحراف تیغه بینی گرفتگی بینی است، در یک طرف بینی یا دو طرف بینی، عمراه با مشکل در تنفس. عفونتهای سینوسی عودکننده یا مکرر میتواند نشانه ای از انحراف تیغه بینی باشد.

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

گاهی علائم انحراف تیغه بینی را می توان با داروها رفع کرد. اگر دارو به تنهایی کافی نباشد، یک جراح برای این انحراف برای ترمیم جداره و بهبود تنفس مورد نیاز است.

در طی سپتوپلاستی، یک جراح، از داخل روی بینی کار می کند، برش کوچکی در تیغه بینی ایجاد می شود و سپس استخوان یا غضروف اضافی را حذف می کند ، گاهی اوقات رینوپلاستی یا “کار روی بینی” با سپتوپلاستی ترکیب می شود تا ظاهر بینی را بهبود ببخشد این روش سپتورینوپلاستی نامیده می شود.

سپتوپلاستی همچنین ممکن است با جراحی سینوسی ترکیب شود ، جراحی برای تعمیر تیغه بینی معمولا سرپایی تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود و بسته به میزان کار انجام شده حدود یک تا یک و نیم ساعت طول می کشد و شما باید بتوانید بعد از سه تا چهار ساعت از عمل به خانه خود بروید.

انحراف داخلی یا مواد نرمی ممکن است در بینی قرار گیرند تا انحراف تیغه بینی را از بین ببرد ؛ اگر روش سپتوپلاستی برایتان انجام می شود، پس از جراحی نباید تورم یا کبودی زیادی داشته باشید با این حال، اگر سپتورینوپلاستی انجام شود، یک یا دو هفته از تورم و کبودی بعد از آن، مشکلی نیست.

در صورت امکان، بهتر است منتظر بمانید تا زمانی که رشد بینیتان متوقف شود، در حدود 15 سالگی، عمل جراحی را انجام دهید.

روش های جدیدتری در دسترس هستند که از تکنیک های سپتوپلاستی بالونی استفاده می کنند و از جراحی واقعی اجتناب می شود و در محیط مطب انجام می شود و این جراحی برای موارد خفیف انجام می شود.

هیچ جراحی به طور کامل بدون ریسک نیست و مزایایی دارد – توانایی نفس کشیدن بهتر. سپتوپلاستی و سپتورینوپلاستی روش های رایج و ایمنی هستند و عوارض جانبی کمی دارند ا ما قبل از تصمیم گیری در مورد درمانش، با پزشک خود درباره خطرات احتمالی جراحی صحبت کنید. اگر چه نادراست، اما خطرات سپتوپلاستی یا رینوپلاستی ممکن است عبارت از این موارد باشند:

اگر دچار این علائم هستید و فکر می کنید که ممکن است انحراف بینی داشته باشید، یک قرار ملاقات با پزشک گوش، بینی یا گلو قرار دهید.دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است شما در معرض این علائم، از جمله سینوزیت مزمن یا آلرژی بینی باشید.اطمینان حاصل کنید که تشخیص درست برایتان انحام شده تا بتوانید درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید.

انحراف بینی و عوارض آن : بهتر است بدانید انحراف بینی یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد به آن دچار هستند ، در برخی از افراد این عارضه آن قدر شدت دارد که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود که بیمار به درستی نتواند تنفس کند ؛ البته عوارض انحراف بینی تنها به این مورد محدود نمی شود. جهت کسب اطلاعات کافی در خصوص انحراف بینی و عوارض آن و نحوه درمان انحراف بینی تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انحراف تیغه بینی عارضه است که در آن ، تیغه جدا کننده بینی دچار شکستگی یا خمیدگی شده است. این تیغه در قسمت جلو و از یک غضروف چهار گوش تشکیل شده است که از ناحیه های پشت و کف به چند استخوان متصل گردیده است.

در صورتی که انحراف بینی شدید باشد ، باعث بروز مشکلات جدی برای بیمار می شود ؛ به عنوان مثال ممکن است موجب شود یک یا هر دو سوراخ بینی دچار انسداد یا گرفتگی شود ، این امر طبیعی است که گرفتگی بر روی تنفس بیمار تاثیر گذاشته و گاه آن را به طور کامل مختل کند.

باید بگوییم حدود 80 درصد افراد ، درجاتی از انحراف بینی را دارند ؛ اما مشکل شان آن قدر شدید نیست که متوجه آن شوند و برای درمان به یک پزشک متخصص مراجعه کنند و متاسفانه تنها افرادی برای درمان و جراحی به پزشک مراجعه می کنند که مشکل شان حاد باشد.

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

مهم ترین عاملی که سبب بروز انحراف بینی می شود ، وراثت و ژنتیک می باشد به طوری که در برخی موارد ؛ در بدو تولد جنین ، تیغه بینی به صورت نامتقارن در طرفین بینی رشد کرده و به انحراف بینی می انجامد.

حال آن که در این موارد ، انحراف بینی از ابتدا وجود داشته و با رشد نوزاد و به مرور زمان پدیدار گردد.

عامل دیگری که از آن می توان به عنوان یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده انحراف تیغه بینی یاد کرد ، ضربه یا اصطلاحا تروما می باشد.

در این موارد ، انحراف بینی به دنبال برخورد ضربه به بینی در زمان تولد یا در دوران کودکی ایجاد می شود.

از جمله شایع ترین علائم این بیماری گرفتگی یک یا هر دو سوراخ بینی می باشد که باعث بروز اختلال در نفس کشیدن می شود، معمولا این مشکل در یک سمت بیشتر از سمت دیگر مشاهده می شود.

نکته قابل توجه این است که امکان دارد ، افراد در طرفی که دچار گرفتگی بینی هستند ؛ احساس گرفتگی نکنند و در نتیجه این حس را نسبت به دو طرف یا حتی در سمت مقابل آن به پزشک ذکر کنند.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره نمودیم ، انحراف بینی می تواند منجر به بروز اختلالات تنفسی گردد ، اما انحراف بینی علائم و نشانه های دیگری نیز می تواند در پی داشته باشد که عبارتند از :

همچنین انحراف بینی علائم دیگری نیز دارد که در بیماران کمتر دیده شده است که به عنوان مثال می توان به قطع تنفس در خواب یا اصطلاحا آپنه خواب اشاره کرد. در صورت بروز این مشکل ، ممکن است فرد در معرض اختلالات قلبی و عروقی قرار گیرد ؛ لذا در این صورت باید سریعا تحت درمان قرار گیرد.

جراحی بینی پیچدار با انحراف شدید تیغه بینی توسط دکتر باستانی نژاد بهترین جراح بینی تهران

این پرسش ، از جمله سوالات متداولی است که در رابطه با بیماران مبتلا به سینوزیت به کرّات پرسیده می شود.

بهتر است بدانید که انحراف بینی به خودی خود عامل ایجاد سردرد نمی باشد و اغلب افرادی که از سردرد شاکی هستند ، به طور معمول از میگرن یا سردرد تنشی رنج می برند.

البته در برخی از موارد انحراف بینی بخصوص در نوع شدید آن که با دیواره جانبی تماس دارد یا اصطلاحا دارای نقاط تماسی هستند انحراف بینی می تواند ایجاد سردرد نماید.

بنابراین بهتر است بدانید که بینی عضو بسیار مهمی در صورت است که دارای عصب های زیادی بوده و می تواند در ایجاد درد در نواحی سر و صورت ، نقش زیادی داشته باشد.

متخصص گوش و حلق و بینی ، پزشکی است که صلاحیت تشخیص و درمان انحراف بینی را دارد ، از این رو در صورتی که با علائم انحراف بینی مواجه هستید برای تشخیص این عارضه ، می بایست به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه نمایید و تحت بررسی و معاینه قرار گیرید.

در برخی از مواقع ، معاینه به تنهایی نمی تواند وجود انحراف بینی را تایید کند ، لذا جهت تشخیص دقیق لازم است بیمار آندوسکوپی بینی یا سی تی اسکن نیز انجام دهد.

لازم به ذکر است که آندوسکوپی ، روشی ساده و دقیق است که به صورت سرپایی در مطب انجام می شود و طی آن پزشک از طریق ابزاری به نام آندوسکوپ که مجهز به دوربین هایی با قابلیت بزرگنمایی بالا است ، اقدام به بررسی وجود انحراف در بینی بیمار می نماید.

انحراف بینی ممکن است در برخی از مواقع نسبت به درمان با دارو پاسخ مثبت بدهد ، در نتیجه نخستین قدم جهت درمان انحراف بینی تجویز داروهایی مانند اسپری های مرطوب کننده می باشد.

اما فراموش نکنید که تنها راه درمان قطعی انحراف بینی ، فقط جراحی انحراف بینی است.

در جراحی انحراف بینی ، جراح متخصص گوش و حلق و بینی اقدام به ایجاد برشی ظریف بر روی تیغه بینی ( سپتوم بینی ) می نماید و غضروف و استخوان اضافه ای که منتج به بروز اختلال در تنفس شده است را بر می دارد.

جراحی انحراف بینی در اصطلاح پزشکی به سپتوپلاستی موسوم است. توجه داشته باشید که سپتوپلاستی همراه با جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی نیز قابل انجام است و در این صورت به آن جراحی سپتورینوپلاستی اطلاق می گردد.

لازم به ذکر است که عمل سپتوپلاستی یا انحراف بینی هم تحت بی حسی موضعی و هم تحت بیهوشی عمومی قابل انجام است و انتخاب این موضوع به وضعیت بیمار و صلاحدید پزشک بستگی دارد.

به طور کلی جراحی انحراف بینی ، حدودا 60 الی 90 دقیقه به طول می انجامد.

در پایان جراحی ، پزشک معالج اقدام به قرار دادن یک اسپلین داخلی درون بینی بیمار می نماید تا بدین ترتیب سپتوم را در موقعیت جدید آن تثبیت نماید.

توجه داشته باشید که عمل سپتوپلاستی ، خونریزی و تورم ناچیزی به دنبال دارد ؛ اما در صورتی که همراه با جراحی زیبایی بینی انجام پذیرد با خونریزی و تورم بیشتری همراه خواهد بود.

شایان توجه است که عمل جراحی انحراف بینی باید پس از تکامل رشد بینی و در واقع در پایان 15 سالگی که فرآیند رشد بینی به اتمام رسیده است ، انجام شود.

توجه داشته باشید که با جراحی انحراف بینی ، صرفا موانع موجود در مسیر تنفس برطرف می شوند و تغییر در شکل و فرم ظاهری بینی ایجاد نمی شود.

بنابراین برخلاف تصور بسیاری از بیماران ، باید بگوییم که عمل جراحی انحراف بینی به هیچ وجه باعث صاف شدن شکل ظاهری بینی نمی شود.

از این رو افرادی که خواهان اصلاح انحراف تیغه بینی و کجی ظاهری بینی هستند ، باید اقدام به انجام جراحی انحراف بینی ( سپتوپلاستی ) و جراحی زیبایی بینی ( رینوپلاستی ) به طور همزمان ( سپتورینوپلاستی ) نمایند.

جز در موارد خواص توصیه می شود که جراحی انحراف بینی نیز مانند عمل جراحی بینی ، پس از کامل شدن رشد بینی و صورت انجام گیرد که این سن معمولا بینی 15 الی 18 سالگی می باشد.

اما در موارد خاص که انسداد کامل یا عوارض شدید ناشی از انحراف بینی دیده شده باشد ، حتی در کودکان نیز می توان با رعایت ملاحظات بسیار خاص ، عمل جراحی انحراف بینی را انجام داد.

جراحی انحراف تیغه بینی به صورت معمول با بیهوشی عمومی انجام می شود و طول زمان این جراحی ، بستگی به میزان انحراف بینی دارد و ممکن است حدود یک ساعت طول بکشد.

در خصوص عوارض جراحی انحراف بینی باید بگوییم ؛ این عمل نیز مانند سایر عمل های جراحی دارای خطرات و عوارض است ، اما بهتر است بدانید که عوارض جانبی در این عمل جراحی بسیار نادر می باشد.

از جمله عوارض جراحی انحراف بینی ؛ می توان به عفونت ، خونریزی ، جمع شدن خون زیر مخاط بینی و اصلاح نشدن کامل اختلال با ایجاد اشکالی در غضروف بینی اشاره کرد.

 

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

آدرس :

ایران – تهران – میدان ونک – چهار راه جهان کودک – خیابان صانعی – پلاک 1 – واحد 6

تلفن :

021-88205606

موبایل :

0933-9233067

اینستاگرام :

dr.shahin.bastaninejad

کانال یوتیوب

کانال آپارات

کانال تماشا

کانال نماشا

انحراف بینی با توجه به شیوع خیلی زیاد در میان مردم و به دلیل اینکه تأثیرات بسیار زیادی بر نحوه زندگی و سلامت افراد می‌گذارد، بحث حائز اهمیت و  مهمی به شمار می‌آید.

انحراف بینی با توجه به شیوع خیلی زیاد در میان مردم و به دلیل اینکه تأثیرات بسیار زیادی بر نحوه زندگی و سلامت افراد می‌گذارد، بحث حائز اهمیت و  مهمی به شمار می‌آید.

وقتی در مورد انحراف بینی صحبت می‌کنیم، اولین مسأله‌ای که به ذهن ما خطور می‌کند گرفتگی بینی می‌باشد که این مسأله تا حدود بسیار زیادی درست می‌باشد. اگرچه مهم‌ترین مسأله در انحراف بینی گرفتگی بینی می‌باشد ولیکن باید مد نظر داشته باشیم که انحراف تیغه بینی ممکن است باعث ایجاد مسایل دیگری از جمله سردرد و عفونت سینوس‌ها گردد. در عین حال ممکن است که کسی انحراف بینی داشته باشد ولی با مشکل خاصی هم  روبه‌رو نباشد.

انحراف تیغه بینی در اکثر افراد دیده می‌شود. با این حال نمی‌توان اظهار کرد که تمامی این موارد از اهمیت کلینیکی بر خوردار هستند واگر کسی  دچار انحراف تیغه بینی باشد الزاما باید تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد.

انحراف بینی-پیش از هر چیز جهت آشنایی با این بیماری لازم است تا با ساختار تیغه بینی آشنا شویم. تیغه بینی تیغه‌ای است بسیار نازک که در قسمت‌های مختلف ضخامت آن بین 1 تا 2 میلیمتر می‌باشد که دو حفره بینی را از هم جدا می‌کند و قاعدتا باید دقیقا در حد وسط بینی قرار بگیرد ولی همانطور که ذکر آن به میان آمد انحراف جزیی آن به طرفین الزاما با مشکل خاصی همراه نخواهد بود.تیغه بینی از لحاظ ساختمانی دارای دو قسمت می باشد، یکی قسمت جلویی که ساختاری غضروفی دارد و دیگری قسمت پشتی و بالایی که از استخوان تشکیل شده است. غضروف بافتی است نیمه سخت که از قوام و پایداری خوبی برخوردار می‌باشد و دارای حالتی ایستایی می‌باشد اما در مقایسه با استخوان به مراتب نرم‌تر و انعطاف پذیرتر می‌باشد و به راحتی قابل بریده شدن است.

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

یکی از مهم‌ترین دلایلی که قسمت جلویی و پایینی بینی از غضروف تشکیل شده این است که حالت ارتجاعی داشته باشد و بینی بتواند به طرفین حرکت بکند و خداوند این قسمت از بینی را اینگونه خلق کرده که بینی صرفا یک عضو کاملا ثابت نباشد و بتواند به طرفین حرکت مختصری داشته باشد. از دیگر دلایل غضروفی بودن قسمت پایین بینی این است که چون این قسمت بیشتر در معرض ضربه قرار دارد در صورت وارد آمدن ضربه به این قسمت دچار شکستگی نشود. این در حالی است که قسمت استخوانی که سخت‌تر می‌باشد در صورت وارد شدن ضربه شکننده‌تر است. لازم به ذکر است که بر روی این دو قسمت تیغه، یک پوشش مخاطی نازک قرار دارد که علی‌رغم نازک بودن از اهمیت به سزایی برخوردار می‌باشد، هم از لحاظ خون رسانی به تیغه بینی و هم از این لحاظ که این پوشش در تنظیم درجه حرارت دما و کیفیت تنفسی و بویایی مهم می‌باشد.

انحراف بینی-از لحاظ عملکرد وظیفه تیغه بینی تنها همان جدا کردن دو قسمت بینی از یکدیگر می‌باشد. یکی از محاسن این که دو قسمت بینی جدا از هم می‌باشند این است که بیماری‌ها و میکروب‌ها به راحتی از یک سمت به سمت دیگر قابل انتقال نخواهند بود. از دیگر محاسن جدا شدن فضای داخل بینی به دو قسمت کوچکتر این است که اگر این فضا از یک حدی بزرگتر باشد ممکن است هوا در هنگام ورود به داخل بینی دچار چرخش شود و مشکلاتی را برای عمل تنفس ایجاد کند. با باریک‌تر شدن فضای ورودی هوا به درون یک محفظه در صورت ثابت بودن فشار مکنده هوا سرعت بالاتر می‌رود و امکان ایجاد گردابه هوا کاهش می‌یابد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تیغه بینی وظیفه تنظیم هوای وردی به بینی را برعهده دارد. از دیگر اثرات وجود تیغه بینی می‌توان به نگه داشتن شکل ظاهری بینی اشاره کرد. درافرادی که تیغه بینی آنها در اثر ضربه دچار شکستگی شده است می‌توان به راحتی مشاهده کرد که در اثر آسیب دیدگی این عضو، بینی شکل ظاهری خود را از دست داده و دچار افتادگی شده و به اصطلاح حالت کوفتگی پیدا می‌کند.

بخش‌های دیگری هم در تیغه بینی وجود دارد، از آن جمله می‌توان به بخش‌هایی اشاره کرد که در صورت تحریک باعث بروز سردردهای شدید می‌شوند و در برخی از مواقع دلیلی هستند برای آغاز میگرن.

۱. بررسی ها نشان داده اند برخی از موارد انحراف بینی، ژنتیکی و ارثی هستند و از ژن پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شوند.

۲.درحالی که برخی از موارد انحراف بینی، ژنتیکی و ارثی هستند، اما این مشکل ممکن است به دلیل جراحت نیز ایجادشود. انحراف‌های جراحتی، زاویه‌ای تند و شکلی نامنظم دارند و تمام نواحی تیغه بینی را به یک اندازه، تحت‌تاثیر قرارمی‌دهند.

انحراف‌های مربوط به جراحت، ممکن است شامل جابه‌جایی یا شکستگی غضروف نیز بشوند.

۳. انحراف بینی می‌تواند در زمانی که جنین هنوز در رحم است یا هنگام زایمان، به‌وجود بیاید. مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ در هندوستان، دریافت که انحراف بینی نوزادی، ۲۰ درصد از نوزادان را تحت‌تاثیر قرارداده است. این موارد، به مشکلات زایمان مربوط بودند و اغلب در نوزادانی با وزن بالا و آن‌هایی که تولد سختی داشتند، رخ‌دادند.

انحراف بینی که از زمان تولد وجوددارد، معمولا به شکل S یا C است. این نوع انحراف، معمولا خفیف است و اغلب در قسمت جلویی بینی رخ‌می‌دهد. میزان انحراف، ممکن است با بالاتر رفتن سن، به طورطبیعی افزایش‌یافته یا تغییر کند.

این علائم، معمولا با علائم عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی معمولی یا حساسیت، اشتباه‌گرفته ‌می‌شوند. افرادی که به انحراف بینی خفیف دچارند، ممکن است فقط در این شرایط، به این علائم توجه‌ کنند.

این اتفاق معمولا در سوراخ بینی بزرگ‌تر، به‌ دلیل افزایش جریان هوا و خشک‌شدن غشای مخاطی ایجاد‌می‌شود.

مواردی که تغییرشکل قابل توجهی دارند در نوزادان شدیدتر است و آن به‌دلیل کوچک‌تربودن مجراهای تنفسی و تنفس از راه بینی است. عوارض موارد شدید، قابلیت کشنده بودن را نیز دارند.

درصورت سختی تنفس یا بروز سرگیجه، فرد باید به سراغ مراقبت‌های پزشکی رود.

وقفهٔ تنفسی در خواب یا آپنه خواب (انگلیسی: Sleep apnea) یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این دوره‌ها به آپنه نامیده می‌شود. آپنه‌ها «معمولاً» بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، آپنه‌ها می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند. شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می پرد، هر کدام از آن‌ها می‌تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد، خود فرد معمولاً از آن‌ها مطلع نمی‌گردد.

آپنه‌ها می‌توانند باعث شوند که فرد نتواند به خوبی در طول شب به خواب رود، و همین امر باعث می‌شود که افراد مبتلا به آپنه خواب در طول روز کمتر به حالت آماده باش قرار گیرند، این می‌تواند به حوادث غیرقابل جبرانی در طول روز منجر شود. افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، تا هفت برابر بیشتر از افراد عادی در تصادفات وسایل نقلیه موتوری دخیل می‌باشند.

همچنین خطر ابتلاء به فشار خون بالا در افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، بیشتر می‌باشد.

وقفهٔ تنفسی درخواب به طولانی یا نامنظم شدن فاصله زمانی دم و بازدم گفته می‌شود. این ناهنجاری بخصوص در سالمندان و افراد چاق سبب بروز اختلال جدی در خوابیدن می‌شود.

آپنه خواب عبارتست از وقفه تنفس بیش از ۱۰ ثانیه ضمن خواب. آپنه به سه نوع تقسیم می شود: آپنه می‌تواند انسدادی باشد یعنی در اثر انسداد در راه‌های هوایی فوقانی بوجود آید، می‌تواند مرکزی بوده یعنی به علت مشکلات مغزی ایجاد شود و همچنین می‌تواند مختلط باشد.

پس از بررسی علائم شما، پزشک در مورد سابقه شکستگی، جراحت در بینی و یا جراحی بینی از شما سؤال می‌کند. سپس نگاهی به جایگاه تیغه بینی شما می‌اندازد. پزشک از یک چراغ و یک اسپکولوم بینی (ابزاری که به‌آرامی حفره‌های بینی شمارا باز می‌کند) برای بررسی سطح داخلی حفره‌های بینی استفاده می‌کند. بافت‌های پوشش داخلی بینی ممکن است با استفاده از اسپری بینی آفرین و یا نئوسینفرین به‌طور موقت منقبض شده تا تیغه بینی با نمای واضح تری مشاهده شود. گاهی اوقات یک اسکوپ فیبراپتیک در بینی قرار داده خواهد شد تا امکان بررسی مستقیم تیغه خلفی بینی فراهم شود. در اغلب موارد، شما به آزمایش خاصی نیاز ندارید.

اگر انحراف تیغه بینی شما، منجر به خونریزی شدید بینی، عفونت‌های مکرر سینوس و یا دیگر مشکلات قابل‌توجه شود، پزشک عمومی شمارا برای درمان به متخصص گوش و حلق و بینی و یا جراح پلاستیک ارجاع می‌دهد.

 درصورتی‌که بیماران دارای نشانه‌های زیر باشند می‌توانند از سپتوپلاستی (اصلاح تیغه بینی با کمک عمل جراحی) برای درمان انحراف بینی بهره ببرند:

انحراف قابل‌توجهی در سپتوم (تیغه میانی) بینی
نشانه‌هایی که به‌طورمعمول ناشی از انحرافات سپتوم بینی می‌شوند.
اگر داروها نتوانند علائم بیمار را به میزان کافی کاهش دهند.
شایع‌ترین دلیل برای سپتوپلاستی، زمانی است که بیمار نمی‌تواند به‌خوبی از یک یا هر دو طرف بینی خود، تنفس راحتی داشته باشد. هنگامی‌که انحراف قابل‌توجهی وجود داشته باشد، اصلاح این ناهنجاری می‌تواند، جریان هوا و تنفس فرد را بهبود بخشد.

اگر جراحی زیبایی بینی نیاز باشد،‌ می‌تواند در ترکیب با رینوپلاستی انجام شود- که در این حالت سپتورینوپلاستی نامیده می‌شود.

در سپتوپلاستی، بخش زیادی از تیغه بینی برداشته نمی‌شود و پزشک سعی می‌کند که پس از صاف کردن تیغه بینی آن را سر جای خود در قسمت وسط بازگرداند. گاهی اوقات تیغه بینی پس از عمل، با آتل‌هایی که در داخل حفره‌های بینی قرار داده می‌شود، سر جای خود بازمی‌گردد. گاهی اوقات به بیماران توصیه می‌شود که به مدت یک یا دو هفته از اصابت ضربه به بینی پیشگیری کنند تا جایگاه تیغه بینی به‌درستی اصلاح شود و کاملاً موارد بعد از عمل بینی را رعایت کنند.

جراحی شاخک بینی یا تربینوپلاستی، ممکن است در مواردی که دارو و اجتناب از مواد آلرژی‌زا انجام تنفس را بهبود نمی‌بخشد، ضروری باشد. اندازه شاخک بینی با جابجایی استخوان بزرگ جانبی و جمع‌کردن مخاط کاهش می‌یابد. تنفس معمولاً 1 هفته پس از جراحی  انحراف بینی بهبود پیداکرده و روند بهبودی تا یک سال یا بیشتر ادامه می‌یابد. تربینوپلاستی و سپتوپلاستی می‌تواند با عمل جراحی سینوس و همچنین با جراحی زیبایی بینی (جراحی تغییر شکل بینی) ترکیب شود.

این عمل معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و شامل جدا کردن پوشش بینی از تیغه و برداشتن غضروف و استخوان از ناحیه دارای انحراف است. سپس پوشش مجدداً سر جای خود قرار داده می‌شود. بینی به‌آرامی برای 24 ساعت پانسمان می‌شود تا جایگاه صحیح آن حفظ شود و معمولاً بیمار مجاز است پس از یک یا دو روز به خانه بازگردد.

فرد مبتلابه انحراف خفیف تیغه بینی ممکن است تنها در طول یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی علائم را تجربه کند. فرد مبتلا به انحراف شدید ممکن است از سینوزیت مزمن یا خون‌دماغ مکرر رنج ببرد که تا زمان بهبودی کامل ادامه خواهد داشت.
اگر کودک شما به انحراف بینی دچار باشد، پزشک ممکن است جراحی را تا زمان رشد کامل بینی به تأخیر بیندازد. در اغلب موارد، این رشد تا سن 15 یا 16سالگی صورت می‌گیرد. پسران معمولاً باید نسبت به دختران مدت‌ زمان بیشتری منتظر بمانند، زیرا روند رشد آن‌ها اندکی دیرتر پایان می‌یابد.

شما می‌توانید با اجتناب از آسیب به بینی خود، به پیشگیری از انحراف بینی کمک کنید. برای این کار، در هنگام رانندگی از کمربند ایمنی و محافظ شانه استفاده کنید و در طول انجام ورزش‌های تماسی مانند فوتبال یا کاراته از کلاه یا محافظ صورت مناسب استفاده نمایید.

پس از جراحی، پزشک برای کاهش ابتلا به عفونت، دارو‌هایی را برای شما تجویز خواهد کرد. برای تسریع بهبودی، نکات زیر توصیه می‌شود:

شایع‌ترین عارضه انحراف بینی، انسداد یک یا هر دو حفره بینی می‌باشد. این شرایط مشکلات زیر را پدید خواهد آورد:

نکته مهم دیگر در مورد عمل انحراف بینی، سن افرادی است که می‌خواهند مورد عمل قرار بگیرند. اگر فرد دارای مشکل حادی نباشد و به اصطلاح دچار انسداد نسبی باشد، سعی بر این است که تا اتمام سن رشد مورد عمل قرار نگیرد. اما در مواردی که مشکل حاد باشد و شخص دچار گرفتگی شدید باشد، به صلاح است که عمل زودتر انجام شود زیرا خود این گرفتگی در صورتی که شدید باشد، می‌تواند برای کودکان اشکالاتی را در شکل ظاهری صورت ایجاد کند. علاوه بر آن ممکن است که شخص دچار اختلالات ریوی بشود.

منبع:مجله پزشکی پوست، مو و زیبایی فاین فیس

در شبکه های اجتماعی مارا دنبال کنید


طراحی سایت

انحراف بینی

انحراف بینی چیست؟

دیواره بین سوراخ‌های بینی، تیغه بینی یا سپتوم نام دارد. تیغه بینی از استخوان و غضروف تشکیل شده است. به شرایطی که در آن این غضروف یا استخوان از مرکز انحراف پیدا کرده یا به یک سمت کج شده باشد، انحراف بینی (deviated septum) گفته می‌شود.

دلایل ایجاد انحراف بینی چیست؟

در بیشتر افراد تیغه بینی کاملاً صاف نیست بلکه ممکن است به یکی از دلایل زیر حالت مستقیم نداشته باشد :

انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود

– ممکن است فرد از بدو تولد به صورت مادرزادی دچار انحراف بینی باشد و یا این که در اثر رشد طبیعی در دوران کودکی تیغه بینی او خمیده شود.

– یکی دیگر از دلایل انحراف تیغه بینی، جراحات یا آسیب‌هایی مانند شکستگی بینی است.

انحراف تیغه بینی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک متخصص در حین معاینه فیزیکی به انحراف بینی پی می‌برد. پزشک با استفاده از یک ابزار مخصوص و چراغ قوه داخل بینی را معاینه کرده و وضعیت تیغه بینی را نگاه می‌کند. برخی از موارد انحراف تیغه بینی در اعماق بینی اتفاق می‌افتند و ممکن است شناسایی آنها به بررسی بیشتر در مطب با استفاده از آندوسکوپ یا تلسکوپ کوچک نیاز داشته باشد. گاهی نیز ممکن است نیاز به نوعی تصویر برداری مانند سی ‌تی ‌اسکن وجود داشته باشد تا اطلاعات جامع‌تری دریافت شود.

انحراف بینی چگونه درمان می‌شود؟

انحراف تیغه بینی وضعیتی بسیار متداول است و در بسیاری از موارد ممکن است نیازی به درمان وجود نداشته باشد. برخی از علایم مانند گرفتگی بینی یا ترشحات پشت حلق ممکن است با داروهایی مانند آنتی ‌هیستامین، ضد احتقان و یا اسپری بینی درمان شوند. در برخی موارد نیز مصرف دارو پیش از جراحی لازم است.

اگر انحراف بینی باعث مشکلات تنفسی یا وقفه تنفسی در حین خواب ( اپنه خواب) و خرخر شده است، عمل جراحی برای اصلاح آن لازم است. با عمل جراحی به نام سپتوپلاستی ( septoplasty)، تیغة بینی اصلاح می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که دچار انحراف بینی هستید و موارد زیر را تجربه می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید:

انحراف بینی ممکن است یک یا چند مورد از این مشکلات را بوجود بیاورد اما این علایم به دلایل دیگر نیز ممکن است رخ دهد. بنابراین حتماً برای تشخیص و درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

 

چگونه می‌توان از انحراف بینی پیشگیری کرد؟

در موارد انحراف بینی ناشی از ضربه به بینی، اقدامات زیر برای پیشگیری توصیه می‌شود:

 

برای گرفتن نوبت جراحی زیبایی بینی و یا خدمات دیگر دکتر ناهید ، از این امکان استفاده نمایید > نوبت دهی آنلاین

در این برگه میتوانید عکس جراحی بینی ، جراحی پلک و دیگر جراحی های دکتر ناهید را ببینید > مشاهده عکس جراحی ها







انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود
انحراف بینی چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *