روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

 
helpkade
روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا
روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

آشنایی با دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
 

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

تاریخچه واحدهای پزشکی، دندانپزشکی و علوم دارویی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، ۲۷ خرداد ۱۳۶۴ راه‌اندازی شد و فعالیت آموزشی خود را با ریاست حسین یحیوی و راه‌اندازی چهار رشته تحصیلی پزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای، پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی و با جذب ۳۷۶ دانشجو آغاز کرد.

این واحد دانشگاهی با داشتن ۲۳ رشته و حدود ۱۲ هزار دانشجو دارای چهار دانشکده مصوب و سه رشته مستقل و جمعاً در ۲۳ رشته در مقاطع تحصیلی دکتری حرفه‌ای، کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی بود که حدود ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل داشته است.

یکی دیگر از واحدهای حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران واحد دندان‌پزشکی بود که ۱۷ شهریور ۱۳۶۵ راه‌اندازی شد. این واحد دانشگاهی ۳۲ ساله تنها واحد تخصصی دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و اولویت نخست دانشجویان این رشته است.

واحد دندان‌پزشکی تهران تا سال گذشته بیش از ۶ هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های دندانپزشکی را تحویل جامعه داده و به تنهایی و بدون هیچ‌گونه بار مالی برای دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود یک‌ششم دندان‌پزشکان کشور را تربیت کرده است.

واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز سال ۱۳۶۴ در تهران با هدف تربیت و تأمین بخشی از نیروهای داروساز مورد نیاز کشور با کیفیتی هم‌سطح دانشگاه‌های دولتی وقت راه‌اندازی شد و با کیفیتی مشابه دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان توسعه یافت.

۲۴ مرداد سال 96 بود که تصمیم و مصوبه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای تجمیع واحدهای پزشکی، دندان‌پزشکی و علوم دارویی و تشکیل نخستین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران آغاز شد.

مرداد ماه سال 96 دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در اجرای مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد و واحدهای علوم دارویی، دندانپزشکی و واحد پزشکی تهران به عنوان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به عنوان اولین و بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تجمیع شدند.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حال حاضر دارای بیش از 23000 دانشجو و  ۸ دانشکده شامل دانشکده‌های داروسازی و علوم دارویی، دندان‌پزشکی، علوم و فناوریهای نوین، شیمی دارویی، پرستاری و مامایی، بهداشت و مهندسی پزشکی، پیراپزشکی و پزشکی، بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.

درحال حاضر و براساس سیاستگذاری‌های کلان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تجمیع واحدهای داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی و همچنین حدود 70 رشته‌محل با بیش از 23000 دانشجو و حدود دوهزار و ۵۰۰ نفر عضو هیات‌علمی متخصص در رشته‌های مختلف علوم پزشکی ایجاد شده است و قطعا استحقاق و شایستگی تبدیل به یک دانشگاه بزرگ را دارد.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با استقلال مالی و با مدیریتی آینده نگر و عملگرا به پرورش نیروی انسانی متخصص، خلاق، اخلاق مدار و کارآمد جهت ورود به سیستم سلامت، آموزش پژوهش، صنعتی، خدماتی و تقویت آنها و نیز تولید و گسترش علم می پردازد و به برخورداری جامعه از سلامت کمک می نماید.

چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ارتقای سلامت جامعه و بهبود کیفیت علمی و تاثیرگذاری در تولید علم و تولید فارغ التحصیلان متخصص و رشد تعاملات علمی، ملی و بین المللی و نیز گسترش رشته های مرتبط با ارتقاء کیفی آموزش است.

معرفی مراکز درمانی و دانشکده ها

بیمارستان بوعلی در شرق تهران

 بیمارستان بوعلی با  ۱۶۸ تخت مصوب و 67 هزار متر مربع وسعت، بزرگ‌ترین بیمارستان شرق تهران محسوب می‌شود. این بیمارستان یکی از مراکز دانشگاهی کشور است که تمامی خدمات درمانی مستقیما زیرنظر پزشکان متخصص و فوق‌تخصص، برای بیماران انجام می‌شود و با تمامی بیمه‌های جاری شامل تامین اجتماعی، خدمات درمانی، ارتش و تمام بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارد. در این بیمارستان تمامی اعمال جراحی عمومی و تخصصی ازجمله: اعمال لاپاراسکوپی، جراحی‌های عمومی، آندوسکوپی سینوس، ستون مهره‌ها، دیسک، تومور‌های مغزی، چشم، قلب و عروق، ارتوپدی و تصحیح شکستگی‌ها، سنگ کلیه،  فک و صورت، زیبایی بینی، سزارین، ترک اعتیاد زیرنظر بیهوشی انجام می‌شود. اورژانس بیمارستان بوعلی به‌طور شبانه‌روزی با حضور متخصصان مقیم،  آماده ارائه خدمات هستند.

بیمارستان امیرالمومنین(ع) در جنوب‌شهر تهران

 بیمارستان 220 تختخوابی امیرالمومنین(ع) از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. این بیمارستان در سال 1359 تاسیس شده و یکی از فعال‌ترین بیمارستان‌های منطقه جنوب تهران به مساحت 5854 مترمربع و 7470 مترمربع بنای مفید است.

بیمارستان فوق‌تخصصی امیرالمومنین‌(ع) دارای بخش‌های تخصصی داخلی و عفونی جراحی CCU، ICU زنان و زایمان و دیالیز، است که با بیش از 40 پزشک متخصص و فوق‌تخصص در خدمت آموزش دانشجویان و ارائه خدمات به مردم منطقه است. با تجهیز بیمارستان‌های تابعه که درحال حاضر زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی تهران اداره می‌شود، امکان بهره‌مندی پرسنل دانشگاه از خدمات فوق‌تخصصی پزشکی در سطحی مطلوب و با تسهیلاتی ویژه میسر است.

بیمارستان فرهیختگان در شمال غرب تهران

بیمارستان فرهیختگان با 320 تخت بزرگ‌ترین بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است. در واقع یک سرمایه عظیم ملی است که در شمال غرب شهر تهران و در مجاورت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و در زمینی به مساحت 45هزار متر مربع و بنایی برابر 43هزار مترمربع در 9 طبقه است. این بیمارستان با توجه به آخرین استانداردهای وزارت بهداشت به ازای هر تخت بیمارستانی بالغ بر 134 مترمربع فضای فیزیکی تاسیس شد که این نمونه در کشور کم‌نظیر است. بیمارستان فرهیختگان با هدف توسعه آموزش رشته‌های تخصصی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، به‌کارگیری پژوهش‌های کاربردی و ارائه خدمات جامع سلامت به آحاد جامعه طراحی و ایجاد شده است.

کلینیک آموزشی، پژوهشی و خدمات بهداشتی درمانی قدس

 درمانگاه تخصصی قدس با مساحت 4129 مترمربع زمین و 1077 متر‌مربع بنای مفید،  دارای درمانگاه‌های تخصصی اطفال، زنان، داخلی، جراحی، قلب و عروق، گوش و حلق و بینی، چشم پزشکی، ارولوژی و آزمایشگاه است که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است. پایگاه بهداشت درمانگاه قدس ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و تنظیم خانواده، مراقبت‌های مادران باردار، پایش رشد کودک و واکسیناسیون به صورت رایگان بوده و در سطح دانشگاه آزاد اسلامی منحصربه‌فرد است. این پایگاه همچنین عرصه و فیلد دانشجویان پزشکی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، پرستاری و تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی است و سالیانه مسئولیت آموزش حدود هزار دانشجو را برعهده دارد.

 

معرفی 8 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

دانشکده پزشکی

دانشکده پزشکی درسال 1364 تاسیس شده و طی 32 سال یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین دانشکده‌ها درمجموع دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود. این دانشکده با دراختیار داشتن حدود 210 نفر عضو هیات‌علمی آموزش بالغ بر 2000 دانشجوی پزشکی را عهده‌دار است. دوره دستیاری داخلی برای اولین‌بار در سال 95 در دانشکده راه‌اندازی شده و امسال همزمان با پذیرش دومین دوره دستیاران داخلی، کارشناسی‌ارشد علوم تشریحی را نیز با کسب مجوز از وزارت بهداشت در دانشکده راه‌اندازی کرده است. این دانشکده درحال حاضر بالغ بر 150 نفر دانشجو در رشته روانشناسی بالینی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دارد که در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. با توجه به تعداد زیاد دانشجویان پزشکی و آمار بالای دانشجویان میهمان و انتقالی، دانشکده پزشکی برای تامین بخش‌های آموزش بالینی علاوه‌بر بیمارستان‌های تابعه و در اختیار خود (بیمارستان‌های امیرالمومنین‌(ع) بوعلی، جواهری و کلینیک قدس) با بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتش و البرز نیز قرارداد دارد.  دانشکده پزشکی با در اختیار داشتن کادر هیات‌علمی مجرب و دلسوز در حوزه علوم پایه و بالینی و به‌خصوص آموزش مستقیم توسط اساتید بالینی سعی بر قوی‌تر کردن بنیه علمی فارغ‌التحصیلان خود دارد، به‌طوری‌که در سال جاری نزدیک به 80 نفر از دانش‌آموختگان این دانشکده در آزمون دستیاری سال 96 وزارت بهداشت در رشته‌های مختلف پذیرفته شدند که سه نفر از آنها جزء رتبه‌های یک درصد برتر کشوری سال 96 بوده‌اند و تمام این موارد بیانگر آن است که دانشکده پزشکی شایستگی ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر پزشکی و ورود به عرصه فلوشیپی و دستیاری تخصصی را دارد.
 

دانشکده دندانپزشکی

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی 17 شهریور ماه 1365 با پذیرش حدود 40 دانشجو در رشته دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز کرده و هم‌اکنون در تمام رشته‌های علوم دندانپزشکی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشجو می‌پذیرد.
  رشته‌های تحصیلی این واحد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی علاوه‌بر تربیت دانشجویان در مقطع دکتری حرفه‌ای دارای 9 رشته تخصصی دندانپزشکی شامل (اندو، پروتزدندان، جراحی، ارتودنسی، کودکان، ترمیمی، پریو، رادیولوژی، بیماری‌های دهان و دندان) کارشناسی پیوسته ساخت پروتزهای دندانی و کارشناسی ناپیوسته ساخت پروتزهای دندانی است.
  تعداد فارغ‌التحصیلان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تاکنون تعداد 3982 نفر در مقطع دکتری عمومی دندانپزشکی، 169 نفر در مقطع تخصصی دندانپزشکی، 529 نفر در مقطع پرستاری دندانپزشکی، 77 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی پیوسته، تعداد 74 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی ناپیوسته، 1067 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی و تعداد 130 نفر در مقطع کاردانی بهداشت‌کار دهان دانش‌آموخته تربیت کرده و تحویل جامعه داده است.
  تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل دانشجویان شاغل به تحصیل دانشکده دندانپزشکی حدود 1300 نفر هستند که از این تعداد جمعا 90 نفر در 9 رشته تخصصی دندانپزشکی، 1100نفر در مقطع دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی و 20 نفر در مقطع مختلف کارشناسی پیوسته ساخت پروتزهای دندانی و پنج نفر در کارشناسی ناپیوسته پروتزهای دندانی به تحصیل اشتغال دارند.

دانشکده داروسازی و علوم دارویی

 دانشکده داروسازی و علوم دارویی دیگر دانشکده حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده داروسازی و علوم دارویی است؛ پس از راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 که اکنون به‌عنوان برترین دانشگاه حضوری جهان با رتبه اول تولیدات علمی در کشور ارزیابی شده است، دانشکده فوق در سال 1364 در تهران با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای داروساز مورد نیاز کشور با کیفیتی هم‌سطح دانشگاه‌های دولتی وقت راه‌اندازی شد و با کیفیتی مشابه دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان توسعه یافت. این دانشکده در سال 1364 توسط مرحوم محمدباقر شایورد تاسیس شد و با مدیریت وی تا سال 1387 نسبت به تربیت دانشجو در رشته داروسازی پرداخت.  درحال حاضر دانشکده داروسازی و علوم دارویی دارای 42 آزمایشگاه و کارگاه فعال، یک مرکز تحقیقاتی دایر و دو مرکز تحقیقاتی درحال تاسیس، پنج داروخانه (سه‌ داروخانه شهری و دو داروخانه بیمارستانی)،  کتابخانه‌ای با بیش از 20هزار جلد کتاب، دو سایت آموزشی و پژوهشی، 40 عضو هیات‌علمی و تعداد 3600 دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته‌های آموزشی (فارماسیوتیکس (داروسازی)، داروسازی تکمیلی، داروسازی مازاد، دکتری تخصصی اقتصاد و مدیریت دارو، کارشناسی‌ارشد سم‌شناسی، دکتری تخصصی سم‌شناسی، دکتری تخصصی فارماکولوژی، کارشناسی‌ارشد نظارت بر امور دارویی، مهندسی کشاورزی علوم و صنایع غذایی،  علوم و مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی، زیست فناوری مواد غذایی، فناوری مواد غذایی، ‌علوم مواد غذایی، ‌صنایع غذایی، ‌شیمی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی در مقطع کارشناسی‌ارشد، زیست فناوری مواد غذایی، ‌فناوری مواد غذایی، ‌تکنولوژی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی در مقطع دکتری تخصصی رشته صنایع غذایی ‌است. اگرچه این واحد دانشگاهی از سال 1365 تاکنون هرساله نسبت به جذب تعداد قابل‌قبولی دانشجو اقدام کرده است، اما حال که بیش از 31 سال از تاسیس این واحد دانشگاهی می‌گذرد، این واحد با برخورداری از بیش از پنج‌هزار دانش‌آموخته که 3562 نفر آنان دانش‌آموخته رشته دکتری عمومی داروسازی هستند، موفقیت‌های متعددی را در سطوح ملی و بین‌المللی در عرصه‌های علمی، اجتماعی و صنفی به خود اختصاص داده است و برای موفقیت حدود 9هزار دانشجوی درحال تحصیل و دانشجویان آینده خود در تلاش است تا محیطی علمی، فرهنگی و پویا با دستاوردهای شاخص آموزشی، پژوهش و فناوری، ارتباط با صنعت و حوزه بین‌الملل فراهم آورد. دانشکده پیراپزشکی

دانشکده پیراپزشکی در سال 1387 تاسیس شده است. دانشکده پیراپزشکی متشکل از گروه‌های آموزشی علوم آزمایشگاهی، هوشبری و اتاق عمل در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است.
  آمار دانشجویان درحال تحصیل دانشکده پیراپزشکی: رشته اتاق عمل 326 نفر
 رشته هوشبری 657 نفررشته علوم آزمایشگاهی 346 نفر
  معرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل  رشته کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل شاخه‌‌ای از علوم پزشکی است که طی این دوره دانشجویان با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین جراحی در جراحی‌های تخصصی و فوق‌تخصصی آشنا شده و مراقبت و کمک به اداره بیمار را قبل، حین و بعد عمل می‌آموزند. دانش‌آموختگان این رشته عضوی از تیم بهداشتی درمان خواهند بود که به‌عنوان بخشی از تیم جراحی برای کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخش‌های اتاق عمل بیمارستان، بخش‌های مداخله تشخیصی – درمانی و مراکز مراقبتی سیار ایفای نقش می‌کنند.
 
   معرفی رشته هوشبری  با روش‌ها، تجهیزات و وسایل بیهوشی به‌ویژه هوشبری در جراحی‌های تخصصی و فوق‌تخصصی مثل قلب، عروق بزرگ، توراکس، مغز و اعصاب پیوند اعضا و… آشنا شده و نحوه مراقبت از بیماران در مراحل مختلف بیهوشی را فرا می‌گیرند.  با توجه به پیشرفت‌های دانش بیهوشی و توسعه تجهیزات و فناوری و به‌منظور ارائه خدمات مراقبتی مطلوب و اثربخش، استفاده از دانش‌آموختگان رشته فوق به‌ویژه در اتاق‌های عمل جراحی تخصصی، فوق‌تخصصی، واحد مراقبت‌های پس از بیهوشی (PACU) و سرویس درد حاد و مرکز فوریت‌های اورژانس ضروری به نظر می‌رسد.
  معرفی رشته علوم ‌آزمایشگاهی رشته کارشناسی علوم ‌آزمایشگاهی شاخه‌‌ای از علوم پزشکی است که در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعــات و بافت‌های بدن انســان به‌منظور تشخیص بیماری پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه است. این رشته به موازات پیشرفت علوم‌پزشکی و گسترش دامنه‌ روش‌های تشخیص تجهیزات آزمایشگاهی نیز بسیار پیشرفت کرده، به‌طوری که امروزه شاغلان این رشته از دستگاه‌های الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساس برای انجام آزمایش‌های مختلف بهره می‌گیرند.
  دفتر توسعه آموزش (EDO)  دفتر توسعه آموزش دانشکده پیراپزشکی به‌عنوان بازوی اجرایی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) و با هماهنگی آن در راستای تحقق اهداف توسعه آموزش گام بر‌می‌دارد. شامل هفت کمیته اصلی است ازقبیل: کمیته اعتباربخشی، کمیته مشورتی و شورای آموزش دانشجویی، کمیته برنامه‌ریزی و طرح در‌س‌ها، کمیته پژوهش در آموزش و جشنواره آموزشی، کمیته ارزیابی صلاحیت بالینی، کمیته توانمند‌سازی اساتید و کمیته ارزیابی و ارزشیابی

دانشکده پرستاری و مامایی

 این دانشکده در بهمن 1364 به‌منظور تربیت پرستار و ماما در سطح کارشناسی گشایش یافت و از سال 1366 مبادرت به پذیرش دانشجو در رشته‌های پرستاری در مقطع کارشناسی‌ارشد کرد و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را توسعه داد. هم‌اکنون در رشته‌های پرستاری داخلی جراحی، پرستاری کودکان، پرستاری روان، پرستاری سلامت جامعه و از نیمسال اول 97-96 در رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه و دکتری پرستاری پذیرای دانشجویان است. درحال حاضر دانشکده پرستاری و مامایی با اخذ مجوز و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری پرستاری و همچنین با گسترش پنج رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های پرستاری داخلی جراحی، کودکان، روان‌پرستاری، سلامت جامعه و نیز رشته جدید پرستاری ویژه مسیر خود را در بستر ورود به عرصه تحصیلات تکمیلی به خوبی باز کرده است. به‌علاوه آزمایشگاه‌های این دانشکده دارای تجهیزات و امکانات به‌روز ازقبیل میکروسکوپ، استریوسکوپ، اسپکتروفتومتر، روتاتور، بن‌ماری جوش، بن‌ماری 37 درجه سانتیگراد، ترازو، میکروفیوژ، سانتریفیوژ، اتوکلاو، فور، انکوباتور، الکتروکاردیوگراف و سایر تجهیزات مورد‌نیاز است.   دستاوردهای پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی در این دانشکده از سال 1395 تعداد 78 پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ارشد به پایان رسیده است و تعداد 45 مقاله در پایگاه‌های معتبر نمایه شده‌اند، پنج کتاب توسط اساتید تالیف و تعدادی از کتب مجددا تجدیدچاپ شده‌اند و دو کتاب ترجمه شده و به‌علاوه دو کتاب نیز در دست چاپ هستند.  همچنین دانشجویان پرستاری و مامایی این دانشکده طی سال گذشته دستاوردهای پژوهشی خود را در کنگره‌های بین‌المللی ارائه داده‌اند. اعضای هیات‌علمی دانشکده با ثبت‌نام در سایت پژوهشیار و شرکت در کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در ارتقای مرتبه علمی پژوهشی دانشکده تلاش کرده‌اند. به‌طوری که از شهریور 1396 تمامی امور پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی اساتید به شکل مکانیزه پیگیری می‌شوند.
 دانشکده علوم نوین و فناوری‌های نوین

این دانشکده در مهر 1383 برای اولین بار در واحد تهران پزشکی با گرایش‌های میکروبیولوژی و علوم سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی دایر شد و از سال 1384 در گرایش ژنتیک در مقطع کارشناسی و از سال 1389 در گرایش بیوشیمی در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفت. با توجه به برنامه‌ریزی‌های کلان انجام‌گرفته، نام دانشکده به علوم نوین با نگاه به طب ترمیمی تغییر یافته است. از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌ها از نظر تعداد دانشجویان است بنابراین پرورش و تربیت نیروهای انسانی آن باید هدفمند و در راستای برنامه‌ها و اهداف تعریف‌شده در برنامه‌های راهبردی باشد. بر این اساس هدف از تاسیس این دانشکده تربیت نیروهای کارآمد و متخصص مورد‌نیاز کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی) در زمینه‌های فناوری‌های علوم نوین، انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و توسعه فناوری به‌منظورخلق دانش و ثروت و ارائه خدمات و مشاوره‌های تخصصی به سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی است. از بهمن 1389 در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته علوم جانوری با گرایش بیوسیستماتیک جانوری و از مهرماه 1390 در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته ژنتیک پذیرش دانشجو داشته است.
 دانشکده شیمی دارویی

دانشکده شیمی دارویی در سال 1391 با هدف تربیت نیروی متخصص شیمیست و به‌طور خاص در حوزه دارویی تاسیس شده است و از آنجا که واحد علوم دارویی دارای اساتید مجرب و متخصص و همین‌طور وسایل و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشی و آموزشی مناسب است، توانسته با حمایت مسئولان ارشد دانشگاه در این مدت کوتاه نسبت به تربیت نیروی متخصص اقدامات مفید و سازنده انجام دهد. درحال حاضر این دانشکده دارای تعداد سه آزمایشگاه آموزشی و دو آزمایشگاه پژوهشی و نیز دارای یک مرکز تحقیقات مواد اولیه دارویی است. تاکنون 161 مقاله معتبر توسط دانشجویان و اعضا به چاپ رسیده است و محصول زینک گلوکونات نیز محصول مرکز تحقیقات مواد اولیه این دانشکده است. همچنین دانشکده دارای شورای فرهنگی متشکل از اعضای هیات‌علمی و دانشجویان بوده که به‌طور ماهانه جلسات برگزار و مصوبات را به شورای فرهنگی دانشگاه ارجاع می‌دهند. هم‌اکنون بیش از دوهزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، شیمی کاربردی، شیمی دارویی و در مقاطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌های شیمی کاربردی، شیمی دارویی، شیمی و فناوری اسانس، فیتوشیمی، نانوشیمی و در مقطع دکتری تخصصی در رشته شیمی آلی مشغول به تحصیل هستند. دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی و روانشناسی

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

رشته بهداشت محیط دانشکده بهداشت از قدیمی‌ترین رشته‌های دانشکده بهداشت است که از سال 1373 با اخذ 45 دانشجو در مقطع کاردانی بهداشت محیط آغاز به کار کرد. در سال 1378 ، 30 دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرش کرد. در سال 1392 اولین دوره کارشناسی پیوسته با پذیرش 20 نفر صورت گرفت و در ادامه فعالیت‌های گروه بهداشت محیط و پیگیری‌های صورت‌گرفته در سال 1395 نسبت به پذیرش چهار دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد اقدام کرده است که تاکنون 863 نفر در مقاطع فوق‌الذکر فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی و روانشناسی درحال حاضر با پنج گروه آموزشی گروه مهندسی بهداشت محیط شامل: کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، گروه بهداشت عمومی شامل: کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی و کاردانی رشته‌های بهداشت خانواده و بهداشت مبارزه با بیماری‌ها، گروه مهندسی پزشک، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای شامل: کارشناسی پیوسته، گروه روانشناسی کارشناسی پیوسته و کارشناسی‌ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌دهد.  دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی دارای حدود 2700 نفر دانشجو و حدود 150 نفر استاد تمام‌وقت و حق‌التدریس است.  

دستاوردها

با توجه به اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است وسلامت محوری ، توجه به سطوح مختلف پیشگیری در تدوین برنامه های کشور از جایگاه بالایی برخوردار است و در نهایت سبب عدالت اجتماعی در ارائه مراقبتهای بهداشتی میگردد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران نیز در حوزه ارتقاء سلامت،کاهش مرگ ومیر نوزادان، واکسیناسیون، بهداشت مادر وکودک ودر نهایت ارتقاء سطح سلامتی اعضاء جامعه نقش های چشمگیری در طول33 سال حضور خود در کشور ایفا نموده است.

دستاوردهای این دانشگاه در حیطه های آموزش، پژوهش، درمانی و فرهنگی به قرار ذیل می باشد:

حوزه آموزش

* دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه در نقش پیشگیری و ظایف زیر را در طول این سالها انجام داده اند:

*دانش آموختگان و دانشجویان در نقش مراقبتی نقشهای زیر را ایفا می نماید:

 

حوزه درمان

اقدامات نوسازی و بهسازی:

اقدامات پاراکلینیکی انجام شده در بیمارستان:

اقدامات انجام شده در حوزه ترویج زایمان طبیعی:

اقدامات انجام شده جهت کاهش مورتالیتی مادر و نوزاد

حوزه فرهنگی

نشانی:

تهران – خیابان شریعتی – خیابان خاقانی – دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

تلفن:

7-22006660

کد پستی:

1916893813

صندوق پستی:

193951495


   

مسئول یادمان شهدای مدافع حرم دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: ترور شهید سلیمانی اقدامی جنایتکارانه و مغایر با منشور سازمان ملل متحد است.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: یک دستگاه ضدعفونی‌کننده با عملکرد هوشمندانه و با تکنولوژی پیشرفته‌ برای اولین بار در دنیا ساخته‌ایم که می‌تواند در این برهه حساس به ارتقای سلامت مردم کمک شایانی کند.

صبح امروز ریاست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با حضور در بیمارستان امیرالمومنین و کلینیک قدس از بخشهای مختلف بیمارستان بازدید کرد.

ریاست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در نامه ای خطاب به کلیه اعضای هیات علمی جویای نظرات ایشان در راستای پیشرفت دانشگاه شد.

ریاست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با حضور در دانشکده داروسازی و علوم دارویی از همه بخشهای آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاه ها و اداری بازدید کرد.

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

یکصد و چهل و هشتین خبرنامه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به منظور انعکاس اخبار آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی توسط روابط عمومی منتشر شد.

ریاست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در بازدید از حوزه اداری معاونت آموزشی ضمن بررسی مشکلات و چالش های کارکنان بر لزوم پاسخگویی صحیح و به موقع به کلیه مراجعان تاکید کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران خبر داد: ذیل برنامه‌های علمی مصوب در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حوزه سلامت، چالش روند رو به رشد اضافه‌وزن و چاقی در جامعه با همکاری حوزه دانشی دانشکده پرستاری و مامایی این دانشگاه تدوین‌شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران صبح امروز از بخش در حال راه اندازی NICU بیمارستان فرهیختگان بازدید کرد.

روز گذشته نخستین نشست تخصصی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با مسولان و کارشناسان دفاتر توسعه آموزشی و کمیته های زیرمجموعه برگزار شد.

سامانه امتحانات مجازی

سامانه آموزش مجازی

 پورتالهای دانشجویان

 اتوماسیون تغذیه

 پورتال اساتید و کارکنان 1

 پورتال اساتید و کارکنان 2

 پورتال اساتید و کارکنان 3

 سامانه فیش حقوقی

کتابخانه دیجیتال

نویسنده: دکتر نادر خالصی، منتشر شده در مجله با ضریب تاثیر ۰/۶۱۳

نویسنده: دکتر فاطمه خاکپای، منتشر شده در مجله با ضریب تاثیر ۲/۶۳۵

نویسنده: دکتر فاطمه خاکپای، منتشر شده در مجله با ضریب تاثیر ۲/۱۱۲

نویسندگان: دکتر محمد ناصحی، دکتر فاطمه خاکپای، منتشر شده در مجله با ضریب تاثیر ۱/۱۴۶

نویسنده: دکتر فاطمه خاکپای، منتشر شده در مجله با ضریب تاثیر ۲/۹۲۹

نویسنده: دکتر فاطمه خاکپای، منتشرشده در مجله با ضریب تاثیر ۱/۶۱۲

نویسنده: دکتر ملک حکمتی، منتشر شده در مجله با ضریب تاثیر ۴/۷۸۴

نویسنده: دکتر ملک حکمتی، منتشر شده در مجله با ضریب تاثیر ۳/۲۰۶

نشانی:

تهران – خیابان شریعتی – خیابان خاقانی – دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

تلفن:

7-22006660

کد پستی:

1916893813

صندوق پستی:

193951495


   

ابطحی با اشاره به سوابق علمی و اجرایی دکتر ولایتی در مقام رئیس هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «حضور ارزشمند دکتر ولایتی در مقام یک پزشک شاخص و معتبر درجامعه پزشکی کشور با سابقه‌ای بیش از 40 سال در کسوت استاد دانشگاه در راس هیات‌امنا و سیاستگذاری دانشگاه آزاد اسلامی یک فرصت استثنایی برای رشد و پیشرفت حوزه علوم پزشکی است.»

وی افزود: «دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اینک با حمایت جدی و همسویی مسئولان ارشد و نظرات سازنده دکتر رهبر و تجربیات ارزشمند دکتر نفر، معاون علوم پزشکی در مسیر بازمهندسی و تغییر ساختار بسیار خوبی قرار گرفته است و ظرفیت تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه علوم پزشکی را دارد.»

وی تصریح کرد: «درحال حاضر و براساس سیاستگذاری‌های کلان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تجمیع واحدهای داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی و همچنین حدود 70 رشته‌محل با ٢٥‌هزار دانشجو و حدود دوهزار و ٥٠٠ نفر عضو هیات‌علمی متخصص در رشته‌های مختلف علوم پزشکی ایجاد شده است و قطعا استحقاق و شایستگی تبدیل به یک دانشگاه بزرگ را دارد؛ اقدامی که شاید سال‌ها پیش همانند سایر دانشگاه‌های معتبر و دولتی کشور باید اتفاق می‌افتاد.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به ابلاغ نمودار سازمانی کلان دانشگاه آزاد اسلامی در طرح تجمیع گفت: «چارت جدید دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کاهش هزینه‌ها، تحول و چابک‌سازی ساختار، استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی، تسهیل و تسریع در امور است.» او ضمن تقدیر و تشکر از همه مسئولان از آنان خواست با همدلی و همگامی یکدیگر دانشگاه را در اجرای برنامه‌ای که نهایتا به خیر و صلاح جوانان و آینده‌سازان مملکت اسلامی است، یاری کنند تا این تصمیم شایسته و به‌موقع که توسط هیات‌امنا گرفته شده و اجرای آن را به همکاران علوم پزشکی واگذار کرده‌اند، به‌عنوان یک الگوی موفق برای سایر استان‌های کشور مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در طرح تجمیع اساس همه این تلاش‌ها برای یک تحول و نوآوری در راستای افزایش کیفیت آموزش پزشکی است، تصریح کرد: «در این طرح اصلاح فرآیندها به دست صاحبان فرآیندهاست، زمان در اختیار ماست. باید با وحدت کلمه با دوستی و همدلی کارها را به سرعت و با رعایت الزامات قانونی و اعتباربخشی جلو ببریم.» وی ابراز امیدواری کرد درحرکت روبه جلوی دانشگاه آزاد اسلامی برای ورود به جرگه دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) و در مسیر تبدیل دانشگاه علوم پزشکی به یک دانشگاه برتر، معتبر و رقابت‌پذیر در عرصه ملی و بین‌المللی همه باید با ارائه پیشنهادات و راهکارهای عملی به همدیگر کمک کنیم و در این میان اعضای هیات‌علمی دانشگاه بزرگ‌ترین سرمایه و پشتوانه هستند و خداوند متعال را بابت این فرصت خدمتگزاری که نصیب من و همکارانم کرده است، شاکرم و از یکایک اعضای این خانواده بزرگ می‌خواهم که پاسدار و نگهبان این گنجینه عظیم باشند و حفظ، حراست و توسعه این میراث گرامی را در سال پیش‌رو چونان وظیفه‌ای ملی و دینی سرلوحه عمل خویش گردانند.

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

و ایمان داشته باشید این تحول با همه سختی‌ها اتفاق می‌افتد و همه شما در آینده بسیار نزدیک شاهد شکوفایی و رشد روزافزون این دانشگاه خواهید بود.

اعتبار جهانی مدرک پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان بهداشت جهانی WHO

در کتاب راهنمای جهانی مدارس پزشکی وابسته به سازمان بهداشت جهانی WHO از دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران با مشخصات مربوطه به‌عنوان یک دانشگاه معتبر جهانی نام برده است و دانش‌آموختگان رشته پزشکی در ارتباط با تایید و ارائه مدارک خود به دانشگاه‌های خارج از کشور هیچ مشکلی ندارند و تاکنون بسیاری از دانش‌آموختگان مستعد این واحد دانشگاهی در معتبر‌ترین دانشگاه‌های کشور‌های آمریکا، کانادا، استرالیا و به ادامه تحصیل پرداخته و با کسب عالی‌ترین مدارج تحصیلی برای میهن اسلامی‌مان ایران افتخار آفریده‌اند.

سالیانه درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با قبولی در آزمون امتحانات جامع علوم پایه، پیش‌کارورزی و دستیاری (رزیدنتی) در رقابت با سایر دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در مقاطع بالاتر پذیرفته شده و به تحصیلات تکمیلی خود در دانشگاه‌های داخلی و خارج از کشور ادامه می‌دهند.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی واحد علوم‌پزشکی تهران

به غیر از شاخص‌هایی همچون سطح علمی اساتید، نسبت استاد به دانشجو و… شاخص دیگری نیز وجود دارد که برای دانشجویان رشته‌های پزشکی و آینده‌شان نقش حیاتی دارد. رشته‌ پزشکی از آن دسته رشته‌هایی است که کفه فعالیت‌های عملی آن بیشتر از رشته‌های گروه علوم انسانی و حتی فنی مهندسی است، بنابراین نیاز به محیطی دارد تا دانشجویان در آنجا به‌طور عملی با واقعیات آشنا شوند و مهارت‌های مربوطه را فراگیرند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران هم ازجمله دانشگاه‌هایی است که توانسته زیرساخت‌های درمانی خوبی را برای خدمت به مردم و کشور ایجاد کند و هم در این واحدهای درمانی فضایی را برای آموزش پزشکانی حاذق فراهم آورد.بیمارستان بوعلی در شرق تهران

بیمارستان بوعلی با ۱۶۸ تخت مصوب و 67 هزار متر مربع وسعت، بزرگ‌ترین بیمارستان شرق تهران محسوب می‌شود. این بیمارستان یکی از مراکز دانشگاهی کشور است که تمامی خدمات درمانی مستقیما زیرنظر پزشکان متخصص و فوق‌تخصص، برای بیماران انجام می‌شود و با تمامی بیمه‌های جاری شامل تامین اجتماعی، خدمات درمانی، ارتش و تمام بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارد. در این بیمارستان تمامی اعمال جراحی عمومی و تخصصی ازجمله: اعمال لاپاراسکوپی، جراحی‌های عمومی، آندوسکوپی سینوس، ستون مهره‌ها، دیسک، تومور‌های مغزی، چشم، قلب و عروق، ارتوپدی و تصحیح شکستگی‌ها، سنگ کلیه، فک و صورت، زیبایی بینی، سزارین، ترک اعتیاد زیرنظر بیهوشی انجام می‌شود. اورژانس بیمارستان بوعلی به‌طور شبانه‌روزی با حضور متخصصان مقیم، آماده ارائه خدمات هستند.

بیمارستان فوق‌تخصصی امیرالمومنین(ع) در جنوب‌شهر تهران

بیمارستان 220 تختخوابی امیرالمومنین(ع) از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. این بیمارستان در سال 1359 تاسیس شده و یکی از فعال‌ترین بیمارستان‌های منطقه جنوب تهران به مساحت 5854 مترمربع و 7470 مترمربع بنای مفید است. بیمارستان فوق‌تخصصی امیرالمومنین‌(ع) دارای بخش‌های تخصصی داخلی و عفونی جراحی CCU، ICU زنان و زایمان و دیالیز، است که با بیش از 40 پزشک متخصص و فوق‌تخصص در خدمت آموزش دانشجویان و ارائه خدمات به مردم منطقه است. با تجهیز بیمارستان‌های تابعه که درحال حاضر زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی تهران اداره می‌شود، امکان بهره‌مندی پرسنل دانشگاه از خدمات فوق‌تخصصی پزشکی در سطحی مطلوب و با تسهیلاتی ویژه میسر است.

بیمارستان جواهری واحد پزشکی تهران در شمال شهر تهران

بیمارستان 100 تختخوابی جواهری با مساحت 3000 متر مربع و 3600 مترمربع بنای مفید دارای بخش‌های قلب، سی‌سی‌یو، زنان و زایمان، جراحی، پوست ٬ آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی، داروخانه و اورژانس مجهز و اتاق‌های خصوصی و عمومی بوده که در خدمت مردم منطقه و تمامی بیمه‌شدگان است. بیمارستان جواهری، بیمارستان تخصصی آموزشی درمانی است.

کلینیک آموزشی، پژوهشی و خدمات بهداشتی درمانی قدس

درمانگاه تخصصی قدس با مساحت 4129 مترمربع زمین و 1077 متر‌مربع بنای مفید، دارای درمانگاه‌های تخصصی اطفال، زنان، داخلی، جراحی، قلب و عروق، گوش و حلق و بینی، چشم پزشکی، ارولوژی و آزمایشگاه است که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است. پایگاه بهداشت درمانگاه قدس ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و تنظیم خانواده، مراقبت‌های مادران باردار، پایش رشد کودک و واکسیناسیون به صورت رایگان بوده و در سطح دانشگاه آزاد اسلامی منحصربه‌فرد است. این پایگاه همچنین عرصه و فیلد دانشجویان پزشکی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، پرستاری و تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی است و سالیانه مسئولیت آموزش حدود هزار دانشجو را برعهده دارد.

بیمارستان فرهیختگان در شمال غرب تهران

بیمارستان فرهیختگان با 320 تخت بزرگ‌ترین بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است. در واقع یک سرمایه عظیم ملی است که در شمال غرب شهر تهران و در مجاورت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و در زمینی به مساحت 45هزار متر مربع و بنایی برابر 43هزار مترمربع در 9 طبقه است. این بیمارستان با توجه به آخرین استانداردهای وزارت بهداشت به ازای هر تخت بیمارستانی بالغ بر 134 مترمربع فضای فیزیکی تاسیس شد که این نمونه در کشور کم‌نظیر است. بیمارستان فرهیختگان با هدف توسعه آموزش رشته‌های تخصصی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، به‌کارگیری پژوهش‌های کاربردی و ارائه خدمات جامع سلامت به آحاد جامعه طراحی و ایجاد شده است.

معرفی 8 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

1-دانشکده پزشکی

دانشکده پزشکی درسال 1364 تاسیس شده و طی 32 سال یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین دانشکده‌ها درمجموع دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود. این دانشکده با دراختیار داشتن حدود 210 نفر عضو هیات‌علمی آموزش بالغ بر 2000 دانشجوی پزشکی را عهده‌دار است. دوره دستیاری داخلی برای اولین‌بار در سال 95 در دانشکده راه‌اندازی شده و امسال همزمان با پذیرش دومین دوره دستیاران داخلی، کارشناسی‌ارشد علوم تشریحی را نیز با کسب مجوز از وزارت بهداشت در دانشکده راه‌اندازی کرده است. این دانشکده درحال حاضر بالغ بر 150 نفر دانشجو در رشته روانشناسی بالینی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دارد که در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. با توجه به تعداد زیاد دانشجویان پزشکی و آمار بالای دانشجویان میهمان و انتقالی، دانشکده پزشکی برای تامین بخش‌های آموزش بالینی علاوه‌بر بیمارستان‌های تابعه و در اختیار خود (بیمارستان‌های امیرالمومنین‌(ع) بوعلی، جواهری و کلینیک قدس) با بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتش و البرز نیز قرارداد دارد. دانشکده پزشکی با در اختیار داشتن کادر هیات‌علمی مجرب و دلسوز در حوزه علوم پایه و بالینی و به‌خصوص آموزش مستقیم توسط اساتید بالینی سعی بر قوی‌تر کردن بنیه علمی فارغ‌التحصیلان خود دارد، به‌طوری‌که در سال جاری نزدیک به 80 نفر از دانش‌آموختگان این دانشکده در آزمون دستیاری سال 96 وزارت بهداشت در رشته‌های مختلف پذیرفته شدند که سه نفر از آنها جزء رتبه‌های یک درصد برتر کشوری سال 96 بوده‌اند و تمام این موارد بیانگر آن است که دانشکده پزشکی شایستگی ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر پزشکی و ورود به عرصه فلوشیپی و دستیاری تخصصی را دارد.2-دانشکده دندانپزشکی

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی 17 شهریور ماه 1365 با پذیرش حدود 40 دانشجو در رشته دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز کرده و هم‌اکنون در تمام رشته‌های علوم دندانپزشکی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشجو می‌پذیرد.رشته‌های تحصیلی این واحد

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی علاوه‌بر تربیت دانشجویان در مقطع دکتری حرفه‌ای دارای 9 رشته تخصصی دندانپزشکی شامل (اندو، پروتزدندان، جراحی، ارتودنسی، کودکان، ترمیمی، پریو، رادیولوژی، بیماری‌های دهان و دندان) کارشناسی پیوسته ساخت پروتزهای دندانی و کارشناسی ناپیوسته ساخت پروتزهای دندانی است.تعداد فارغ‌التحصیلان

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تاکنون تعداد 3982 نفر در مقطع دکتری عمومی دندانپزشکی، 169 نفر در مقطع تخصصی دندانپزشکی، 529 نفر در مقطع پرستاری دندانپزشکی، 77 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی پیوسته، تعداد 74 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی ناپیوسته، 1067 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی و تعداد 130 نفر در مقطع کاردانی بهداشت‌کار دهان دانش‌آموخته تربیت کرده و تحویل جامعه داده است.تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل

دانشجویان شاغل به تحصیل دانشکده دندانپزشکی حدود 1300 نفر هستند که از این تعداد جمعا 90 نفر در 9 رشته تخصصی دندانپزشکی، 1100نفر در مقطع دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی و 20 نفر در مقطع مختلف کارشناسی پیوسته ساخت پروتزهای دندانی و پنج نفر در کارشناسی ناپیوسته پروتزهای دندانی به تحصیل اشتغال دارند.3-دانشکده داروسازی و علوم دارویی

دیگر دانشکده حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده داروسازی و علوم دارویی است؛ پس از راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 که اکنون به‌عنوان برترین دانشگاه حضوری جهان با رتبه اول تولیدات علمی در کشور ارزیابی شده است، دانشکده فوق در سال 1364 در تهران با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای داروساز مورد نیاز کشور با کیفیتی هم‌سطح دانشگاه‌های دولتی وقت راه‌اندازی شد و با کیفیتی مشابه دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان توسعه یافت.

این دانشکده در سال 1364 توسط مرحوم محمدباقر شایورد تاسیس شد و با مدیریت وی تا سال 1387 نسبت به تربیت دانشجو در رشته داروسازی پرداخت. درحال حاضر دانشکده داروسازی و علوم دارویی دارای 42 آزمایشگاه و کارگاه فعال، یک مرکز تحقیقاتی دایر و دو مرکز تحقیقاتی درحال تاسیس، پنج داروخانه (سه‌ داروخانه شهری و دو داروخانه بیمارستانی)، کتابخانه‌ای با بیش از 20هزار جلد کتاب، دو سایت آموزشی و پژوهشی، 40 عضو هیات‌علمی و تعداد 3600 دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته‌های آموزشی (فارماسیوتیکس (داروسازی)، داروسازی تکمیلی، داروسازی مازاد، دکتری تخصصی اقتصاد و مدیریت دارو، کارشناسی‌ارشد سم‌شناسی، دکتری تخصصی سم‌شناسی، دکتری تخصصی فارماکولوژی، کارشناسی‌ارشد نظارت بر امور دارویی، مهندسی کشاورزی علوم و صنایع غذایی، علوم و مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی، زیست فناوری مواد غذایی، فناوری مواد غذایی، ‌علوم مواد غذایی، ‌صنایع غذایی، ‌شیمی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی در مقطع کارشناسی‌ارشد، زیست فناوری مواد غذایی، ‌فناوری مواد غذایی، ‌تکنولوژی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی در مقطع دکتری تخصصی رشته صنایع غذایی ‌است. اگرچه این واحد دانشگاهی از سال 1365 تاکنون هرساله نسبت به جذب تعداد قابل‌قبولی دانشجو اقدام کرده است، اما حال که بیش از 31 سال از تاسیس این واحد دانشگاهی می‌گذرد، این واحد با برخورداری از بیش از پنج‌هزار دانش‌آموخته که 3562 نفر آنان دانش‌آموخته رشته دکتری عمومی داروسازی هستند، موفقیت‌های متعددی را در سطوح ملی و بین‌المللی در عرصه‌های علمی، اجتماعی و صنفی به خود اختصاص داده است و برای موفقیت حدود 9هزار دانشجوی درحال تحصیل و دانشجویان آینده خود در تلاش است تا محیطی علمی، فرهنگی و پویا با دستاوردهای شاخص آموزشی، پژوهش و فناوری، ارتباط با صنعت و حوزه بین‌الملل فراهم آورد.4-دانشکده پیراپزشکی

دانشکده پیراپزشکی در سال 1387 تاسیس شده است. دانشکده پیراپزشکی متشکل از گروه‌های آموزشی علوم آزمایشگاهی، هوشبری و اتاق عمل در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است.آمار دانشجویان درحال تحصیل دانشکده پیراپزشکی:

رشته اتاق عمل 326 نفر رشته هوشبری 657 نفر رشته علوم آزمایشگاهی 346 نفرمعرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل

رشته کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل شاخه‌‌ای از علوم پزشکی است که طی این دوره دانشجویان با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین جراحی در جراحی‌های تخصصی و فوق‌تخصصی آشنا شده و مراقبت و کمک به اداره بیمار را قبل، حین و بعد عمل می‌آموزند. دانش‌آموختگان این رشته عضوی از تیم بهداشتی درمان خواهند بود که به‌عنوان بخشی از تیم جراحی برای کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخش‌های اتاق عمل بیمارستان، بخش‌های مداخله تشخیصی – درمانی و مراکز مراقبتی سیار ایفای نقش می‌کنند.معرفی رشته هوشبری

با روش‌ها، تجهیزات و وسایل بیهوشی به‌ویژه هوشبری در جراحی‌های تخصصی و فوق‌تخصصی مثل قلب، عروق بزرگ، توراکس، مغز و اعصاب پیوند اعضا و… آشنا شده و نحوه مراقبت از بیماران در مراحل مختلف بیهوشی را فرا می‌گیرند. با توجه به پیشرفت‌های دانش بیهوشی و توسعه تجهیزات و فناوری و به‌منظور ارائه خدمات مراقبتی مطلوب و اثربخش، استفاده از دانش‌آموختگان رشته فوق به‌ویژه در اتاق‌های عمل جراحی تخصصی، فوق‌تخصصی، واحد مراقبت‌های پس از بیهوشی (PACU) و سرویس درد حاد و مرکز فوریت‌های اورژانس ضروری به نظر می‌رسد.معرفی رشته علوم ‌آزمایشگاهی

رشته کارشناسی علوم ‌آزمایشگاهی شاخه‌‌ای از علوم پزشکی است که در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعــات و بافت‌های بدن انســان به‌منظور تشخیص بیماری پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه است. این رشته به موازات پیشرفت علوم‌پزشکی و گسترش دامنه‌ روش‌های تشخیص تجهیزات آزمایشگاهی نیز بسیار پیشرفت کرده، به‌طوری که امروزه شاغلان این رشته از دستگاه‌های الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساس برای انجام آزمایش‌های مختلف بهره می‌گیرند.دفتر توسعه آموزش (EDO)

دفتر توسعه آموزش دانشکده پیراپزشکی به‌عنوان بازوی اجرایی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) و با هماهنگی آن در راستای تحقق اهداف توسعه آموزش گام بر‌می‌دارد. شامل هفت کمیته اصلی است ازقبیل: کمیته اعتباربخشی، کمیته مشورتی و شورای آموزش دانشجویی، کمیته برنامه‌ریزی و طرح در‌س‌ها، کمیته پژوهش در آموزش و جشنواره آموزشی، کمیته ارزیابی صلاحیت بالینی، کمیته توانمند‌سازی اساتید و کمیته ارزیابی و ارزشیابی.5-دانشکده پرستاری مامایی

این دانشکده در بهمن 1364 به‌منظور تربیت پرستار و ماما در سطح کارشناسی گشایش یافت و از سال 1366 مبادرت به پذیرش دانشجو در رشته‌های پرستاری در مقطع کارشناسی‌ارشد کرد و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را توسعه داد. هم‌اکنون در رشته‌های پرستاری داخلی جراحی، پرستاری کودکان، پرستاری روان، پرستاری سلامت جامعه و از نیمسال اول 97-96 در رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه و دکتری پرستاری پذیرای دانشجویان است. درحال حاضر دانشکده پرستاری و مامایی با اخذ مجوز و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری پرستاری و همچنین با گسترش پنج رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های پرستاری داخلی جراحی، کودکان، روان‌پرستاری، سلامت جامعه و نیز رشته جدید پرستاری ویژه مسیر خود را در بستر ورود به عرصه تحصیلات تکمیلی به خوبی باز کرده است. به‌علاوه آزمایشگاه‌های این دانشکده دارای تجهیزات و امکانات به‌روز ازقبیل میکروسکوپ، استریوسکوپ، اسپکتروفتومتر، روتاتور، بن‌ماری جوش، بن‌ماری 37 درجه سانتیگراد، ترازو، میکروفیوژ، سانتریفیوژ، اتوکلاو، فور، انکوباتور، الکتروکاردیوگراف و سایر تجهیزات مورد‌نیاز است.

دستاوردهای پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی

در این دانشکده از سال 1395 تعداد 78 پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ارشد به پایان رسیده است و تعداد 45 مقاله در پایگاه‌های معتبر نمایه شده‌اند، پنج کتاب توسط اساتید تالیف و تعدادی از کتب مجددا تجدیدچاپ شده‌اند و دو کتاب ترجمه شده و به‌علاوه دو کتاب نیز در دست چاپ هستند. همچنین دانشجویان پرستاری و مامایی این دانشکده طی سال گذشته دستاوردهای پژوهشی خود را در کنگره‌های بین‌المللی ارائه داده‌اند. اعضای هیات‌علمی دانشکده با ثبت‌نام در سایت پژوهشیار و شرکت در کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در ارتقای مرتبه علمی پژوهشی دانشکده تلاش کرده‌اند. به‌طوری که از شهریور 1396 تمامی امور پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی اساتید به شکل مکانیزه پیگیری می‌شوند.6-دانشکده علوم نوین و فناوری‌های نوین

این دانشکده در مهر 1383 برای اولین بار در واحد تهران پزشکی با گرایش‌های میکروبیولوژی و علوم سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی دایر شد و از سال 1384 در گرایش ژنتیک در مقطع کارشناسی و از سال 1389 در گرایش بیوشیمی در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفت. با توجه به برنامه‌ریزی‌های کلان انجام‌گرفته، نام دانشکده به علوم نوین با نگاه به طب ترمیمی تغییر یافته است. از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌ها از نظر تعداد دانشجویان است بنابراین پرورش و تربیت نیروهای انسانی آن باید هدفمند و در راستای برنامه‌ها و اهداف تعریف‌شده در برنامه‌های راهبردی باشد. بر این اساس هدف از تاسیس این دانشکده تربیت نیروهای کارآمد و متخصص مورد‌نیاز کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی) در زمینه‌های فناوری‌های علوم نوین، انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و توسعه فناوری به‌منظورخلق دانش و ثروت و ارائه خدمات و مشاوره‌های تخصصی به سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی است. از بهمن 1389 در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته علوم جانوری با گرایش بیوسیستماتیک جانوری و از مهرماه 1390 در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته ژنتیک پذیرش دانشجو داشته است.7-دانشکده شیمی دارویی

دانشکده شیمی دارویی در سال 1391 با هدف تربیت نیروی متخصص شیمیست و به‌طور خاص در حوزه دارویی تاسیس شده است و از آنجا که واحد علوم دارویی دارای اساتید مجرب و متخصص و همین‌طور وسایل و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشی و آموزشی مناسب است، توانسته با حمایت مسئولان ارشد دانشگاه در این مدت کوتاه نسبت به تربیت نیروی متخصص اقدامات مفید و سازنده انجام دهد. درحال حاضر این دانشکده دارای تعداد سه آزمایشگاه آموزشی و دو آزمایشگاه پژوهشی و نیز دارای یک مرکز تحقیقات مواد اولیه دارویی است. تاکنون 161 مقاله معتبر توسط دانشجویان و اعضا به چاپ رسیده است و محصول زینک گلوکونات نیز محصول مرکز تحقیقات مواد اولیه این دانشکده است. همچنین دانشکده دارای شورای فرهنگی متشکل از اعضای هیات‌علمی و دانشجویان بوده که به‌طور ماهانه جلسات برگزار و مصوبات را به شورای فرهنگی دانشگاه ارجاع می‌دهند. هم‌اکنون بیش از دوهزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، شیمی کاربردی، شیمی دارویی و در مقاطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌های شیمی کاربردی، شیمی دارویی، شیمی و فناوری اسانس، فیتوشیمی، نانوشیمی و در مقطع دکتری تخصصی در رشته شیمی آلی مشغول به تحصیل هستند. 8- دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی و روانشناسی

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

رشته بهداشت محیط دانشکده بهداشت از قدیمی‌ترین رشته‌های دانشکده بهداشت است که از سال 1373 با اخذ 45 دانشجو در مقطع کاردانی بهداشت محیط آغاز به کار کرد. در سال 1378 ، 30 دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرش کرد. در سال 1392 اولین دوره کارشناسی پیوسته با پذیرش 20 نفر صورت گرفت و در ادامه فعالیت‌های گروه بهداشت محیط و پیگیری‌های صورت‌گرفته در سال 1395 نسبت به پذیرش چهار دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد اقدام کرده است که تاکنون 863 نفر در مقاطع فوق‌الذکر فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی و روانشناسی درحال حاضر با پنج گروه آموزشی گروه مهندسی بهداشت محیط شامل: کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، گروه بهداشت عمومی شامل: کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی و کاردانی رشته‌های بهداشت خانواده و بهداشت مبارزه با بیماری‌ها، گروه مهندسی پزشک، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای شامل: کارشناسی پیوسته، گروه روانشناسی کارشناسی پیوسته و کارشناسی‌ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌دهد. دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی دارای حدود 2700 نفر دانشجو و حدود 150 نفر استاد تمام‌وقت و حق‌التدریس است.

 

میثم اخلاق‌دوست، دبیرکانون هلال‌احمر

دغدغه‌های یک دانشجو

از بدو ورود به دانشگاه، در کنار تمام دغدغه‌های زندگی‌ام مساله‌ای به نام دانشجو بودن مرا به چالش عمیقی کشیده و گاه و بی‌گاه ذهن من را برای به زبان آوردن گله‌هایم از دانشگاه و دانشجویان به جنب و جوش وامی‌دارد. دانشجویی که همیشه مورد تاکید امام و رهبری بوده و دانشجو یک قشر آگاهی است که می‌تواند در اجتماع نقش موثری ایفا کند. همیشه تمام سعی خود را معطوف به این می‌کردم که با تلاش‌ و تقلا بتوانم راهی برای بهبود این وضعیت ایجاد کنم و در راستای این دغدغه‌ها توانستیم کانون دانشجویی جمعیت هلال‌احمر را با همراهی چند دانشجوی دغدغه‌مند راه بیندازیم و برای بهبود این وضعیت فقط نظاره نکردیم و تلاش کردیم، حتی گله‌ای هم نکردیم، فقط تلاش کردیم و تلاش. اما ناچارم چندی از مشکلاتی که در پیرامون خود نظاره می‌کنم را بیان کنم؛ از کمبود فضای فیزیکی برای برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی گرفته تا کثرت تعداد دانشجویان که در گزینش آنها به نیاز جامعه توجهی نشده است. فضای علمی، امروزه به تکنولوژی‌های نوین جهت ارائه شدن مطلب به دانش‌پژوهان نیاز دارد.

کرختی و سستی که امروزه در دانشگاه‌های کشور مشاهده می‌شود، دلایل متعددی دارد که یکی از آن دلایل خلاصه شدن تمام فناوری‌های ما به تخته سفید رنگ و رورفته و ماژیک، چند سیستم کامپیوتر قدیمی و کتابخانه‌ای که نهایتا محلی برای گذران وقت در ساعات اداری شده است. تمام توجه برخی اساتید تنها به حضور دانشجویان در کلاس است. لیست حضور و غیاب گاه ارزشی چند برابر متون مورد تدریس دارد. گفتن این مشکلات باعث افتخار نخواهد بود و قطعا تمام این سخنان تنها برای این است که همه اساتید و دانشجویان به خود بیاییم و تلاش کنیم که این فضا را که جزء سرمایه‌های هر کشور و ملتی است، نجات دهیم. شکوفایی علمی و فرهنگی تنها زمانی ممکن خواهد بود که با مشکلات مبارزه و سعی در رفع آنها کنیم. شاید مهم‌ترین دغدغه من از بدو ورود به دانشگاه تا الان همین بوده است؛ تلاش بی‌وقفه برای ارتقای فضای دانشجویی و فرهنگی و علمی.

قطعا جنگیدن با مشکلات می‌تواند دانشجویان را به سوی کمالات علمی سوق دهد و از این طریق به رشد علمی و اقتصادی کشور منجر ‌شود. کما اینکه هر روز شاهد تلاش بی‌وقفه مدیران این مجموعه جهت برطرف‌سازی موانع این رشد هستیم اما امید به اینکه سایرین و دانشجویان نیز همانند ایشان دست به دست هم دهند و همت گمارند، تسلایی برای دل تمام رهروان دانش خواهد بود. نکته مثبت و روشن تلاش دلسوزانه مسئولان در مواجهه با تمام ناملایمتی‌ها و دل صاف دانشجویان امیدهای این مسیر سخت است. دانشجویانی که همدلانه و فروتنانه و مجدانه در طرح‌های جهادی ما در کنا ما بودند و حتی در طرح‌های مشترک بین دانشگاه‌های علوم پزشکی زبانزد بوده‌اند و افتخار ما.

و اما در آخر با تمام این کاستی‌ها و مشکلات فضای گرم و کوچک و صمیمی و همدل دانشگاه خودمان را با چیزی معاوضه نمی‌کنیم و مثل همیشه که برای اعتلای اسم دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تلاش کردیم بازهم دوچندان تلاش خواهیم کرد.

مفتخرم که کانون دانشجویی جمعیت هلال‌احمر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران دومین کانون دانشجویی در میان بیش از 60 کانون دانشجویی در استان تهران از نظر عضو فعال است. بیشتر از600 عضو فعال دارد و فعال‌ترین کانون دانشجویی از نظر فعالیت‌های جهادی و حوزه سلامت و بهداشت کودکان و مردم حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار.

منبع : فرهیختگان

نشانی:

سوهانک –بلوار ارتش – میدان قائم – خیابان خندان – خیابان سلمان -مجتمع دانشگاهی ولایت -دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

پست الکترونیکی:

تلفن:

22481634

کد پستی:

1955847781


گوگل اسکولارDownloads-icon


گوگل اسکولارDownloads-icon

 گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران«خبرگزاری ایسکانیوز»با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیت های علمی، پژوهشی و بین المللی، رشد و توسعه علمی کشور با مدیریتی شایسته و توانمند به معرفی واحدهای این مجموعه عظیم دانشگاهی و فعالیت های صورت گرفته در آنها می پردازد.  

به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران” ایسکانیوز”در این شماره (17) به معرفی واحد پزشکی تهران و فعالیت های صورت گرفته در این واحد دانشگاهی پرداخته می شود. دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران در 27 خرداد ماه 1364 تاسیس و فعالیت خود را با ریاست دکتر سید حسن یحیوی و راه اندازی چهار رشته تحصیلی ٬ پزشکی در مقطع دکترای حرفه ای ٬ پرستاری و مامایی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی با جذب 376 دانشجو آغاز کرد و در حال حاضر با بیش از 6000 دانشجو دارای 3 دانشکده مصوب ٬ 17 رشته در مقاطع تحصیلی دکترای حرفه ای ٬ کارشناسی ارشد ٬ کارشناسی پیوسته ٬ کارشناسی نا پیوسته و کاردانی است.از فروردین ماه 1386 واحد پزشکی تهران با ریاست دکتر احمد فیروزان همچنان با هدف توسعه کمی و کیفی به فعالیت خود ادامه می دهد . کوشش در جذب بیشتر هیات علمی ٬فعال سازی مرکز توسعه آموزش (EDC) ٬ تاسیس و راه اندازی رشته های جدید ٬ تجهیز بیمارستان ها ٬ احداث بیمارستان های فوق تخصصی مدرن بوعلی با 240 تخت در محوطه و زمین فعلی بیمارستان ٬ راه اندازی مراکز پژوهشی و پیگیری و تعمیق مسائل فرهنگی در راس اموری است که در حال حاضر در واحد پزشکی تهران مورد توجه است   

**اعضای هیات علمی :در این دانشگاه 225 نفر عضو هیات علمی تمام وقت رسمی همکاری دارند که نزدیک به 80درصد آنان دارای مدرک دکترای تخصصی و فوق تخصصی با مرتبه علمی استاد ٬ دانشیار و استادیار هستند.**تعداد فارغ التحصیلان :واحد پزشکی تهران تا شهریور ماه 86 ٬ تعدادی حدود یازده هزار نفر فارغ التحصیل داشته است که از این تعداد 3700 نفر در مقطع کاردانی ٬تعدادی 3210 نفر در مقطع کارشناسی ٬ تعداد 370 نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته ٬ تعداد 200 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 3500 نفر در مقطع دکترای حرفه ای میباشند .**فعالیت آموزشی و پژوهشی :دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران نه تنها در پیشبرد اهداف خود در زمینه آموز شی بسیار موفق عمل کرده است بلکه در ایجاد زمینه تحقیق و پژوهش برای دانشجویان و اعضای هیات علمی نیز امتیازات زیادی کسب کرده است .ثبت اختراعات متعدد توسط هیات علمی و دانشجویان ٬ انتشار ده ها مقاله در مجلات علمی و معتبر داخلی و بین المللی ISI و تجهیز و راه اندازی کتابخانه اینترنتی که دسترسی به آخرین ژورنال ها و مجلات علوم پزشکی را میسر می سازد از جمله این اقدامات است .در حال حاضر در این واحد دانشگاهی 4 کتابخانه ٬ با بیش از 39 هزار جلد کتب مرجع و غیر مرجع فارسی و لاتین وجود دارد .**فعالیت های ورزشی :از دیگر ویژگی واحد پزشکی تهران درخشش ورزشکاران و کسب امتیازات برتر در المپیاد های مختلف است .دانشجویان ورزشکار این واحد در هفتمین المپیاد فرهنگی و ورزشی علوم پزشکی کشور با کسب مقام های اول در رشته های بدمینتون و تنیس و تکواندو افتخار آفریدند .ریاست تربیت بدنی واحد پزشکی تهران به عهده نایب رئیس و عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بانوان جمهوری اسلامی ایران است.**مساحت کل فضای عمرانی :واحد پزشکی تهران بالغ بر 116 هزار متر مربع است که حدود 6500 متر مربع آن به مراکز رفاهی دانشجویان از جمله سالن ورزش به مساحت 600 متر رمبع ٬ کتابخانه به مساحت 800 متر مربع و فضایسبز و پارکینگ به مساحتی قریب به 5000 متر مربع اختصاص دارد .**تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته های مختلفرشته پزشکی در مقطع دکترای حرفه ای با 1767دانشجورشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد با 162 دانشجورشته پرستاری در مقطع کارشناسی با 847 دانشجورشته مامایی در مقطع کارشناسی با 538 دانشجورشته میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی با 226 دانشجورشته زیست شناسی سلولی مولکولی در مقطع کارشناسی با 88 دانشجورشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی با 246 دانشجورشته ژنتیک در مقطع کارشناسی با 217 دانشجورشته بهداشت محیط در مقطع کارشناسی ناپیوسته با 283 دانشجورشته بهداشت محیط در مقطع کاردانی با 463 دانشجورشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی با 717 دانشجورشته بهداشت خانواده در مقطع کاردانی با 130 دانشجورشته بهداشت مبارزه با بیماری ها در مقطع کاردانی با 163 دانشجورشته بهداشت حرفه ای در مقطع کاردانی با 133 دانشجورشته تکنسین اتاق عمل در مقطع کاردانی با 91 دانشجورشته هوشبری در مقطع کاردانی با 83 دانشجورشته هوشبری در مقطع کارشناسی –و در مجموع 6153 دانشجو

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

منبع : خبرگزاری ایسنانیوز

سلام!خیلی مطلب جالبی بود برای آشنایی بیشتر با این دانشگاه.واقعا دانشگاه نیست باقلواست:-)

خدمات الکترونیکی

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

به گزارش روابط عمومی جلسه تبادل‌نظر پیرامون جذب دانشجویان غیر ایرانی، ۲۴ تیرماه در دفتر ریاست واحد تهران جنوب برگزار شد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مهمترین واحد دانشگاهی در زمینه‌های فنی و مهندسی در مجموعه واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، با اعتبار جهانی و مبتنی بر هویت ایرانی‌‌اسلامی خواهد بود.

نشانی:

تهران-مجتمع دانشگاهی علوم انسانی ولیعصر(عج)-میدان امام حسین(ع)– ابتدای خیابان دماوند– جنب بیمارستان بوعلی پلاک ۴۴۹۲

تلفن:

۳۳۷۸۳۷۳۷-۳۳۷۸۳۳۸۸-۳۳۷۸۸۹۲۷-۳۳۷۹۷۷۷۶(۹۸۲۱+)

کد پستی:

۳۴۳۵۳-۱۷۱۱۷

ساعات کاری:

شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶:۱۰-۷:۳۰

عضو بُرد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت با تاکید بر این‌که انتقال رشته روانشناسی بالینی به این وزارتخانه قطعی است، گفت: حدود 90 درصد مخالفین انتقال رشته روانشناسی بالینی در این رشته تحصیل نکرده‌اند و اعتراض آنها تاثیری در تصمیم‌گیری اتخاذشده نخواهد داشت.

دکتر بهروز دولت‌شاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: موضوع انتقال رشته‌های مشترک از وزارت علوم به بهداشت تیرماه امسال از سوی وزیر بهداشت در پی سیاست‌های کلان سلامت و قوانین بالادستی کشور مطرح شد که رییس‌جمهور ابتدا دستور به انتقال این رشته‌ها دادند، اما این دستور با مخالفت وزارت علوم مواجه شد. در نتیجه این تصمیم توسط کارگروهی علمی مورد بررسی قرار گرفت تا با قاطعیت بیشتری در این زمینه تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم به بهداشت یکی از رشته‌های مشترکی بود که در کارگروه علمی مورد تصمیم‌گیری قرار گرفت. در نهایت بطور قطعی تصمیم گرفته شد که این رشته به وزارت بهداشت منتقل شود و این خبر توسط یکی از اعضای کمیته در رسانه‌ها منتشر شد و مخالفان و موافقان زیادی داشت.

عضو برد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت با تاکید بر این‌که بسیاری از روانشناسان بالینی موافق انتقال این رشته به وزارت علوم هستند، ‌تاکید کرد: بسیاری از مخالفین انتقال این رشته معمولا افراد غیر روانشناسی بالینی و اکثرا روانشناسانی هستند که به دلیل تعصبی که به وزارت علوم دارند، از انتقال این رشته ناخرسند هستند. این در حالی است که دانشجویان این رشته موافق این انتقال هستند.

دکتر دولت‌شاهی با بیان این‌که ظرفیت تربیت روانشناسان بالینی در وزارت بهداشت بیشتر از وزارت علوم است، گفت: اگر از لحاظ تاریخی نیز وضع انتقال این رشته را مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که اولین دوره روانشناسی بالینی در دوره کارشناسی ارشد در بیمارستان روزبه دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، در صورتی که سایر رشته‌های روانشناسی در دانشکده ادبیات تدریس می‌شد، بنابراین قبل از انقلاب این رشته زیرمجموعه دانشکده پزشکی بود و اعضای هیات علمی این رشته نیز کاملا از سایر رشته‌های روانشناسی جدا بودند.

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

وی ادامه داد: با توجه به این‌که فیلد آموزشی رشته روانشناسی از همان ابتدا در دانشکده روانشناسی و بعد از انقلاب نیز در انستیتو روانشناسی تهران که تابع دانشگاه علوم پزشکی ایران بود، وجود داشت؛ بنابراین تا آن زمان دانشگاه‌های وزارت علوم هیچ نقشی در تربیت دانشجویان رشته روانشناسی بالینی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری نداشتند که به تدریج وزارت علوم این رشته را در دانشگاه خود راه‌اندازی کرد.

عضو برد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت یادآور شد: در حال حاضر 10 دانشگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت دوره‌های کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی را در گرایش‌های مختلف مطالعات اعتیاد و غیره تربیت می‌کنند. بنابراین با توجه به اوضاع نابسامان این رشته، وزیر بهداشت درخواست کرد با انتقال، این رشته متولی خاصی داشته باشد و دانشجویان آموزش‌های باکیفیت دریافت کنند.

دکتر دولت‌شاهی به پیامدهای انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: انتقال این رشته برای تامین سلامت جامعه بسیار با اهمیت است، چرا که دانشجویانی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی این رشته را آموزش می‌بینند، کیفیت آموزش آنها افزایش خواهد یافت و با توجه به این‌که نیاز است دانشجویان رشته روانشناسی بالینی بخشی از دوره‌های آموزشی خود را بصورت عملی در بیمارستان‌های آموزشی و کلینیک‌ها بگذرانند و این امکانات در وزارت علوم وجود ندارد، انتقال آن به وزارت بهداشت موجب ارتقای آموزش دانشجویان خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر شاهد اوضاع نابسامان آموزش رشته روانشناسی بالینی در کشور هستیم که بی‌رویه دانشجو تربیت می‌شود. همچنین مرزهای صلاحیت حرفه‌ای در این حوزه مشخص نیست که این آسیب جدی به سلامت مردم وارد می‌کند و از طرف دیگر رشته روانشناسی در شاخه‌های دیگر بالینی دچار مشکل است و با انتقال این رشته به وزارت بهداشت این مشکلات رفع خواهد شد.

عضو برد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت در پایان با تاکید بر این‌که انتقال رشته روانشناسی بالینی به این وزارتخانه قطعی است، اظهار کرد: بیش از 90 درصد مخالفین انتقال رشته روانشناسی بالینی در این رشته تحصیل نکرده‌اند. بنابراین اعتراض آنها نمی‌تواند تصمیم گرفته شده در این زمینه را نقض کند. در آینده نزدیک این انتقال ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد بر همگرایی رشته‌های بالینی دانشگاه آزاد با کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محسن نفر در نشست تخصصی معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که با هدف «تحول و ارتقای رشته روانشناسی بالینی و سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی» برگزار شد،طی سخنانی با اشاره به ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت اظهار داشت: آمار کل دانشجویان رشته روانشناسی در کشور 280 هزار نفر است که 26 درصد آنها در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیلی می‌کنند. در مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه داری 8749 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، 274 دانشجو در مقطع دکتری و 231 عضو هیات علمی است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بین رشته‌های بالینی نوعی انفکاک وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تصمیم داریم با رشته‌های بالینی دانشگاه آزاد اسلامی و کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها هم‌گرایی ایجاد کنیم تا دانشجویان روانشناسی بالینی پیش از آنکه فارغ‌التحصیل شوند، دوره‌های بالینی را در این کلینیک‌ها و بیمارستان ها بگذرانند و مهارت‌آموزی کنند.

وی تاکید کرد: برگزای این نشست برای اولین بار اتفاف می‌افتد که مدیران گروه‌های روانشناسی بالینی و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی گرد هم بیایند و برای تحول و ارتقای این رشته همفکری و تبادل نظر کنند. همچنین شورای راهبردی و سیاست‌گذاری معاونت علوم پرشکی دانشگاه آزاد اسلامی برای بهبود وضعیت این رشته و ارائه راهکار برای رفع مشکلات رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت و ارتقای عرصه‌های بالینی تشکیل شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر نفر با بیان اینکه بهبود کیفیت و ارتقای روانشناسی بالینی در دستور کار معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد، خاطرنشان کرد: عرصه‌های بالینی، سرفصل‌های دروس و ارتقای اعضای هیات علمی از جمله مواردی است که شورای راهبردی و سیاست‌گذاری رشته روانشناسی بالینی و سلامت پیگیری می‌کند.

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی عهده‌دار ساماندهی رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت است.

انتهای پیام

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ساماندهی امور آموزشی و پژوهشی تمامی گرایش ها و مقاطع حوزه روانشناسی بالینی را به معاونت علوم پزشکی واگذار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد با صدور حکمی ساماندهی امور آموزشی و پژوهشی تمامی گرایش ها و مقاطع حوزه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی را به معاونت علوم پزشکی دانشگاه واگذار کرد.

در این حکم آمده است:

«معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

نظر به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و مأموریت های اجتماعی محول شده به دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی که برآمده از متن جامعه می باشد، شایسته است این دانشگاه پیشرو، نقش مؤثرتری در ارتقای سلامت روان جامعه اسلامی ایران به عهده گیرد.

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا

لذا بدین وسیله «ساماندهی امور آموزشی و پژوهشی کلیه گرایش ها و مقاطع حوزه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی» به حوزه معاونت علوم پزشکی واگذار می گردد تا ضمن تشکیل شورای راهبردی روانشناسی بالینی این دانشگاه، فرآیند ساماندهی سرفصل دروس، آموزش های عملی و فعالیت های پژوهشی حوزه مذکور را در دستور کار قرار دهید.

انتظار می رود به واسطه سوابق موفق پژوهشی و همچنین اختیارات جنابعالی در حوزه علوم پزشکی، امکان بهره‌مندی دانشجویان مقاطع و گرایش های مختلف روانشناسی بالینی وابسته به وزارتین علوم و بهداشت از عرصه های آموزش بالینی و ارتقای کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی آنان فراهم گردد تا در آینده نزدیک با تحقق این اهداف شاهد حضور دانش‌آموختگانی آراسته به صلاحیت های اخلاقی، علمی، پژوهشی و بالینی باشیم که علاوه بر توانمندی در اشتغال و خدمت در حوزه روانشناسی، در حوزه بهداشت روان خانواده و جامعه اسلامی ایران نیز موثر و مولف باشند.»

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا
روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهرا
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *