روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

 
helpkade
روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی
روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

روانشناسی کودکان دبستانی نشان میدهد که آموزش های ابتدایی تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت کودک در آینده و میزان موفقیت او در آینده دارد از این رو روانشناسی کودک در این سنین حائز اهمیت فراوانی است . در روانشناسی کودکان دبستانی ، کودکان در سنین قبل از ورود به دبستان ، اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند . آنها تنها با خودشان مقایسه میشوند و احساس موفقیت بسیار میکنند اما این احساس با ورود به دبستان کاملا تغییر میکند . در سنین ورود کودک به دبستان همه چیز رنگ و بوی رقابتی میگیرد کودک حالا با افرادی بهتر از خودش رو به رو است که گاها موفق به شکست آنها نیست و این باعث تقلیل اعتماد به نفسش میشود . در این دوران است که والدین به اهمیت مبحث روان شناسی کودکان دبستانی بیش از پیش پی میبرند .

روانشناسی کودکان دبستانی تاکید میکند در برخورد با کودک دبستانی باید این نکته را بدانید که او در شرایط روحی دشواری است . او حالا طعم فضاهای بزرگتر و محیط های اجتماعی گسترده تری را چشیده و در این مسیر به شدت احساس تنهایی میکند . در وجود کودک ، احساسات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد که گاها از او یک کودک خیره سر و بسیار بداخلاق میسازد . اما باید بدانید این ماهیت اصلی کودک نیست و او تحت تاثیر فشار رقابت با همسالان و استرس های ناشی از اتفاقات داخل مدرسه است و توانایی مدیریت این اتفاقات را به تنهایی ندارد . این وظیفه شماست که چنین مهارت های مهمی را به او بیاموزید . در روانشناسی کودک دبستانی ما راهکارهایی برای کمک به شما در مورد نحوه رفتار و برخورد با یک کودک دبستانی عنوان میکنیم .

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

بیشتر بخوانید: در مورد روانشناسی کودکان استثنایی بیشتر بدانید

روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی شباهت های بسیاری دارد . راهکارهای مهم در تربیت یک کودک دبستانی و یا پیش دبستانی در متون روانشناسی کودک بصورت گزینه ای میتواند شامل عناوین زیر باشد :

بیشتر بخوانید:  خصوصیات روانشناسی فرزند آخر خانواده

روش های پیشنهادی دیگر

در روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی بپذیرید که کودک با ظرفیت های خاص خودش آفریده شده و قرار نیست آینه تمام نمای آرزوهای شما باشد . سعی کنید کودک را با سرزنش دچار احساسات منفی نکنید . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی پیشنهاد میکند سعی کنید در این راه از مزایای موفقیت و اثرات آن بر زندگی آینده کودک ، او را مطلع کنید . این سخنان باید به نحوی اثرگذار به کودک القا شوند و کودک بتواند آنها را به راحتی درک کند . مثلا به کودک خود بگویید که رسیدن به آرزوها شامل صد قدم بسیار ساده است و مثلا اگر بتواند با تلاش خودش نمرات خوبی در درس های ترم آینده کسب کند یک قدم به پزشک یا خلبان شدن نزدیک تر میشود ! ( از آنجا که تمام کودکان در ابتدای دبستان میخواهند پزشک یا خلبان باشند ! ) .

بیشتر بخوانید:  ویژگی های روانشناسی فرزند اول چیست ؟

مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی امروزه در دسترس همگان قرار دارد . با توجه به روانشناسی کودکان دبستانی ، کودک باید آزاد باشد که خودش با استقلال فکری و نحوه تربیتی صحیح از جانب شما برای بهتر کردن آینده خودش تلاش کند . کودک در این دوران شدیدا به واکنش ها و رفتارهای والدین خود حساس است . هر گونه رفتار خشونت آمیز با کودک به دلیل کسب نکردن موفقیت ها و یا حد نصاب نمرات میتواند اثرات ماندگار و بسیار بدی بر شخصیت کودک بگذارد . گاها دیده شده والدینی که بر کودکان خود بسیار فشار وارد میکنند کودکانی مضطرب دارند که این کودکان از کمترین حد اعتماد به نفس و کارآیی در آینده برخوردارند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی رنگها در کودکان

مشاوره و آموزش والدین

سعی کنید از روش های تشویقی در مدرسه با هماهنگی معلم فرزندتان استفاده کنید . یا اینکه در تمام جلسات مدرسه شرکت کنید و کاری کنید او از حضور شما در مدرسه اطمینان حاصل کند . این راه کمک میکند که کودک شما احساس غرور و اعتماد به نفس بسیاری کند . در مبحث دوست یابی سعی کنید تنها و تنها و تنها مشاوران خوبی باشید و در تصمیم گیری کودک دخالت نکنید . از دیدگاه روانشناسی کودکان دبستانی اینکه کودک ، دوستانش را خودش انتخاب کند از مهمترین نکات است . مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی نشان داده کودکان با دیدگاه های خود انتخاب های جالبی میکنند که برای شما قابل فهم نیست . اما اینکه شما بخواهید با معیار های خودتان و بزور چیزی مثل دوست یابی را به کودک تحمیل کنید از کودک شما تنها یک کودک لجباز و سرخورده میسازد .

بیشتر بخوانید:  سوالات تست هوش کودکان

نکات روانشناسی کودکان دبستانی را مختصرا در این متن بیان میکنیم . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی نشان داده این کودکان به علوم مختلفی دست یافته اند و مهارت های بسیاری را آموخته اند پس طبیعی است که سوالات بسیاری داشته باشند و مغز پرسشگر انها مدام در حال پردازش جهان اطرافشان باشد . سعی کنید در پاسخگویی به کودک خودتان بسیار شکیبا باشید و حتی اگر جواب علمی یک پدیده را نمیدانید با تحقیق و سرچ در اینترنت کودک را روشن کنید . این نکته در ایجاد هوش و خلاقیت در کودک اثری مستقیم و بسیار مهم دارد . در هر موضوعی از بازی تا کلاس های درس مدرسه و حتی کلاس های تشویقی و ورزشی سعی کنید به اندازه توانایی کودکتان از او انتظار داشته باشید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۹ ساله دختر و پسر

با توجه به مبحث مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی مهم است بدانید که کودکان ظرفیت های مختلف و متفاوتی دارند . مثلا اگر کودک شما زمینه های هنری را بسیار دوست دارد و استعداد زیادی در این زمینه ها دارد اما در دروسش بسیار ضعیف است درک کنید که او یک فرد هنری است و یک پابلو پیکاسو خیلی بهتر از یک دیپلمه بیکار است ! هیچکدام از موضوعات گفته شده و ملایمت های رفتاری که پدر و مادر در تربیت فرزند خود لازم دارند نشان دهنده ی کم اهمیت بودن محدودیت ها و قوانین نیست . باید بدانید که پدر و مادر ها باید روش های کنترلی خاصی به کودک ارائه کنند و از او انتظار داشته باشند که این محدودیت ها و قوانین را ارج بنهد و به تنهایی عمل کند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۱۱ ساله

مطالب روانشناسی کودکان دبستانی در متون بالا و در مبحث نکات روانشناسی کودکان دبستانی مختصرا بیان شد . اما دیگر نکته مهم این است که والدین بدانند یکی از موضوعات کسل کننده ی زندگی کودک دبستانی انجام تکالیف مدرسه است . کودکان همیشه در این موضوع از والدین نافرمانی میکنند . آنها بطور مداوم از انجام این تکالیف فراری هستند . اما والدین باید درک کنند که این یک امر طبیعی در وجود کودک دبستانی آنهاست و چیز عجیبی نیست . کودک دبستانی تا قبل از مدرسه از آزادی بسیار بهره‌مند بوده و اسیر و درگیر هیچ قانون و مشقی نبوده است اما حالا او باید در چارچوب این فعالیت ها زندگی کند . سعی کنید یک ساعت مشخص انجام تکالیف برای کودک تعیین کنید که با فعالیت های روزانه دیگر کودک درگیر نباشد و کودک آنها را با فراقت و آسودگی خاطر انجام بدهد .

بیشتر بخوانید:  رفتار با کودک ۱۲ ساله

در این راه از موارد تشویقی استفاده کنید . مثلا اینکه بعد از اتمام تکالیفش او را به پارک ببرید یا برایش یک بستنی بخرید یا حتی با آهنگ مورد علاقه اش نمایش خنده دار اجرا کنید و با او بازی کنید . اینها همه و همه از هزاران روش تشویق کودک در زمینه انجام تکالیف در مطالب روانشناسی کودکان دبستانی است . بیاد داشته باشید که اجبار در کودک باعث بروز لجبازی ، دلسرد شدن و بی اعتنایی به شما میشود . در نهایت برای کودک خود یک والد با احساس ، درک کننده و مهربان باشید . کودکان با والدین خشن و عصبی ارتباط بسیار بدی دارند و در آینده آینه تمام نمای والدین خود هستند . اگر دوست دارید کودک با نشاط و سالم و اجتماعی و موفقی به جامعه تحویل بدهید این موارد را با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی و یا مشاوره روانشناسی ابتدا در خودتان بوجود بیاورید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۷ ساله

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Psychology for School Children – Okey Dokey Childhood …

براي مشاوره در زمينه روانشناسی کودکان دبستانی چگونه است ؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت ? صبح تا ?? شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

روانشناسی کودک ۳ ساله و نکات مشاوره این کودکان

روانشناسی کودک دو ساله و نکاتی که باید بدانید

راهکارهای عملی در برطرف کردن کمرویی کودکان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

نام

ایمیل

وب‌ سایت


avijeee@ 


info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران —-

021-91022688 (سراسری) – مشاوره تلفنی

به زودی – تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

روانشناسی کودکان دبستانی نشان میدهد که آموزش های ابتدایی تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت کودک در آینده و میزان موفقیت او در آینده دارد از این رو روانشناسی کودک در این سنین حائز اهمیت فراوانی است . در روانشناسی کودکان دبستانی ، کودکان در سنین قبل از ورود به دبستان ، اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند . آنها تنها با خودشان مقایسه میشوند و احساس موفقیت بسیار میکنند اما این احساس با ورود به دبستان کاملا تغییر میکند . در سنین ورود کودک به دبستان همه چیز رنگ و بوی رقابتی میگیرد کودک حالا با افرادی بهتر از خودش رو به رو است که گاها موفق به شکست آنها نیست و این باعث تقلیل اعتماد به نفسش میشود . در این دوران است که والدین به اهمیت مبحث روان شناسی کودکان دبستانی بیش از پیش پی میبرند .

روانشناسی کودکان دبستانی تاکید میکند در برخورد با کودک دبستانی باید این نکته را بدانید که او در شرایط روحی دشواری است . او حالا طعم فضاهای بزرگتر و محیط های اجتماعی گسترده تری را چشیده و در این مسیر به شدت احساس تنهایی میکند . در وجود کودک ، احساسات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد که گاها از او یک کودک خیره سر و بسیار بداخلاق میسازد . اما باید بدانید این ماهیت اصلی کودک نیست و او تحت تاثیر فشار رقابت با همسالان و استرس های ناشی از اتفاقات داخل مدرسه است و توانایی مدیریت این اتفاقات را به تنهایی ندارد . این وظیفه شماست که چنین مهارت های مهمی را به او بیاموزید . در روانشناسی کودک دبستانی ما راهکارهایی برای کمک به شما در مورد نحوه رفتار و برخورد با یک کودک دبستانی عنوان میکنیم .

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

بیشتر بخوانید: در مورد روانشناسی کودکان استثنایی بیشتر بدانید

روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی شباهت های بسیاری دارد . راهکارهای مهم در تربیت یک کودک دبستانی و یا پیش دبستانی در متون روانشناسی کودک بصورت گزینه ای میتواند شامل عناوین زیر باشد :

بیشتر بخوانید:  خصوصیات روانشناسی فرزند آخر خانواده

روش های پیشنهادی دیگر

در روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی بپذیرید که کودک با ظرفیت های خاص خودش آفریده شده و قرار نیست آینه تمام نمای آرزوهای شما باشد . سعی کنید کودک را با سرزنش دچار احساسات منفی نکنید . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی پیشنهاد میکند سعی کنید در این راه از مزایای موفقیت و اثرات آن بر زندگی آینده کودک ، او را مطلع کنید . این سخنان باید به نحوی اثرگذار به کودک القا شوند و کودک بتواند آنها را به راحتی درک کند . مثلا به کودک خود بگویید که رسیدن به آرزوها شامل صد قدم بسیار ساده است و مثلا اگر بتواند با تلاش خودش نمرات خوبی در درس های ترم آینده کسب کند یک قدم به پزشک یا خلبان شدن نزدیک تر میشود ! ( از آنجا که تمام کودکان در ابتدای دبستان میخواهند پزشک یا خلبان باشند ! ) .

بیشتر بخوانید:  ویژگی های روانشناسی فرزند اول چیست ؟

مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی امروزه در دسترس همگان قرار دارد . با توجه به روانشناسی کودکان دبستانی ، کودک باید آزاد باشد که خودش با استقلال فکری و نحوه تربیتی صحیح از جانب شما برای بهتر کردن آینده خودش تلاش کند . کودک در این دوران شدیدا به واکنش ها و رفتارهای والدین خود حساس است . هر گونه رفتار خشونت آمیز با کودک به دلیل کسب نکردن موفقیت ها و یا حد نصاب نمرات میتواند اثرات ماندگار و بسیار بدی بر شخصیت کودک بگذارد . گاها دیده شده والدینی که بر کودکان خود بسیار فشار وارد میکنند کودکانی مضطرب دارند که این کودکان از کمترین حد اعتماد به نفس و کارآیی در آینده برخوردارند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی رنگها در کودکان

مشاوره و آموزش والدین

سعی کنید از روش های تشویقی در مدرسه با هماهنگی معلم فرزندتان استفاده کنید . یا اینکه در تمام جلسات مدرسه شرکت کنید و کاری کنید او از حضور شما در مدرسه اطمینان حاصل کند . این راه کمک میکند که کودک شما احساس غرور و اعتماد به نفس بسیاری کند . در مبحث دوست یابی سعی کنید تنها و تنها و تنها مشاوران خوبی باشید و در تصمیم گیری کودک دخالت نکنید . از دیدگاه روانشناسی کودکان دبستانی اینکه کودک ، دوستانش را خودش انتخاب کند از مهمترین نکات است . مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی نشان داده کودکان با دیدگاه های خود انتخاب های جالبی میکنند که برای شما قابل فهم نیست . اما اینکه شما بخواهید با معیار های خودتان و بزور چیزی مثل دوست یابی را به کودک تحمیل کنید از کودک شما تنها یک کودک لجباز و سرخورده میسازد .

بیشتر بخوانید:  سوالات تست هوش کودکان

نکات روانشناسی کودکان دبستانی را مختصرا در این متن بیان میکنیم . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی نشان داده این کودکان به علوم مختلفی دست یافته اند و مهارت های بسیاری را آموخته اند پس طبیعی است که سوالات بسیاری داشته باشند و مغز پرسشگر انها مدام در حال پردازش جهان اطرافشان باشد . سعی کنید در پاسخگویی به کودک خودتان بسیار شکیبا باشید و حتی اگر جواب علمی یک پدیده را نمیدانید با تحقیق و سرچ در اینترنت کودک را روشن کنید . این نکته در ایجاد هوش و خلاقیت در کودک اثری مستقیم و بسیار مهم دارد . در هر موضوعی از بازی تا کلاس های درس مدرسه و حتی کلاس های تشویقی و ورزشی سعی کنید به اندازه توانایی کودکتان از او انتظار داشته باشید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۹ ساله دختر و پسر

با توجه به مبحث مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی مهم است بدانید که کودکان ظرفیت های مختلف و متفاوتی دارند . مثلا اگر کودک شما زمینه های هنری را بسیار دوست دارد و استعداد زیادی در این زمینه ها دارد اما در دروسش بسیار ضعیف است درک کنید که او یک فرد هنری است و یک پابلو پیکاسو خیلی بهتر از یک دیپلمه بیکار است ! هیچکدام از موضوعات گفته شده و ملایمت های رفتاری که پدر و مادر در تربیت فرزند خود لازم دارند نشان دهنده ی کم اهمیت بودن محدودیت ها و قوانین نیست . باید بدانید که پدر و مادر ها باید روش های کنترلی خاصی به کودک ارائه کنند و از او انتظار داشته باشند که این محدودیت ها و قوانین را ارج بنهد و به تنهایی عمل کند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۱۱ ساله

مطالب روانشناسی کودکان دبستانی در متون بالا و در مبحث نکات روانشناسی کودکان دبستانی مختصرا بیان شد . اما دیگر نکته مهم این است که والدین بدانند یکی از موضوعات کسل کننده ی زندگی کودک دبستانی انجام تکالیف مدرسه است . کودکان همیشه در این موضوع از والدین نافرمانی میکنند . آنها بطور مداوم از انجام این تکالیف فراری هستند . اما والدین باید درک کنند که این یک امر طبیعی در وجود کودک دبستانی آنهاست و چیز عجیبی نیست . کودک دبستانی تا قبل از مدرسه از آزادی بسیار بهره‌مند بوده و اسیر و درگیر هیچ قانون و مشقی نبوده است اما حالا او باید در چارچوب این فعالیت ها زندگی کند . سعی کنید یک ساعت مشخص انجام تکالیف برای کودک تعیین کنید که با فعالیت های روزانه دیگر کودک درگیر نباشد و کودک آنها را با فراقت و آسودگی خاطر انجام بدهد .

بیشتر بخوانید:  رفتار با کودک ۱۲ ساله

در این راه از موارد تشویقی استفاده کنید . مثلا اینکه بعد از اتمام تکالیفش او را به پارک ببرید یا برایش یک بستنی بخرید یا حتی با آهنگ مورد علاقه اش نمایش خنده دار اجرا کنید و با او بازی کنید . اینها همه و همه از هزاران روش تشویق کودک در زمینه انجام تکالیف در مطالب روانشناسی کودکان دبستانی است . بیاد داشته باشید که اجبار در کودک باعث بروز لجبازی ، دلسرد شدن و بی اعتنایی به شما میشود . در نهایت برای کودک خود یک والد با احساس ، درک کننده و مهربان باشید . کودکان با والدین خشن و عصبی ارتباط بسیار بدی دارند و در آینده آینه تمام نمای والدین خود هستند . اگر دوست دارید کودک با نشاط و سالم و اجتماعی و موفقی به جامعه تحویل بدهید این موارد را با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی و یا مشاوره روانشناسی ابتدا در خودتان بوجود بیاورید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۷ ساله

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Psychology for School Children – Okey Dokey Childhood …

براي مشاوره در زمينه روانشناسی کودکان دبستانی چگونه است ؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت ? صبح تا ?? شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

روانشناسی کودک ۳ ساله و نکات مشاوره این کودکان

روانشناسی کودک دو ساله و نکاتی که باید بدانید

راهکارهای عملی در برطرف کردن کمرویی کودکان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

نام

ایمیل

وب‌ سایت


avijeee@ 


info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران —-

021-91022688 (سراسری) – مشاوره تلفنی

به زودی – تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

روانشناسی کودکان دبستانی چگونه است ؟

روانشناسی کودکان دبستانی نشان میدهد که آموزش های ابتدایی تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت کودک در آینده و میزان موفقیت او در آینده دارد از این رو روانشناسی کودک در این سنین حائز اهمیت فراوانی است . در روانشناسی کودکان دبستانی ، کودکان در سنین قبل از ورود به دبستان ، اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند . آنها تنها با خودشان مقایسه میشوند و احساس موفقیت بسیار میکنند اما این احساس با ورود به دبستان کاملا تغییر میکند . در سنین ورود کودک به دبستان همه چیز رنگ و بوی رقابتی میگیرد کودک حالا با افرادی بهتر از خودش رو به رو است که گاها موفق به شکست آنها نیست و این باعث تقلیل اعتماد به نفسش میشود . در این دوران است که والدین به اهمیت مبحث روان شناسی کودکان دبستانی بیش از پیش پی میبرند .

روانشناسی کودکان دبستانی تاکید میکند در برخورد با کودک دبستانی باید این نکته را بدانید که او در شرایط روحی دشواری است . او حالا طعم فضاهای بزرگتر و محیط های اجتماعی گسترده تری را چشیده و در این مسیر به شدت احساس تنهایی میکند . در وجود کودک ، احساسات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد که گاها از او یک کودک خیره سر و بسیار بداخلاق میسازد . اما باید بدانید این ماهیت اصلی کودک نیست و او تحت تاثیر فشار رقابت با همسالان و استرس های ناشی از اتفاقات داخل مدرسه است و توانایی مدیریت این اتفاقات را به تنهایی ندارد . این وظیفه شماست که چنین مهارت های مهمی را به او بیاموزید . در روانشناسی کودک دبستانی ما راهکارهایی برای کمک به شما در مورد نحوه رفتار و برخورد با یک کودک دبستانی عنوان میکنیم .

بیشتر بخوانید: در مورد روانشناسی کودکان استثنایی بیشتر بدانید

روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی شباهت های بسیاری دارد . راهکارهای مهم در تربیت یک کودک دبستانی و یا پیش دبستانی در متون روانشناسی کودک بصورت گزینه ای میتواند شامل عناوین زیر باشد :

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

بیشتر بخوانید:  خصوصیات روانشناسی فرزند آخر خانواده

روش های پیشنهادی دیگر

در روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی بپذیرید که کودک با ظرفیت های خاص خودش آفریده شده و قرار نیست آینه تمام نمای آرزوهای شما باشد . سعی کنید کودک را با سرزنش دچار احساسات منفی نکنید . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی پیشنهاد میکند سعی کنید در این راه از مزایای موفقیت و اثرات آن بر زندگی آینده کودک ، او را مطلع کنید . این سخنان باید به نحوی اثرگذار به کودک القا شوند و کودک بتواند آنها را به راحتی درک کند . مثلا به کودک خود بگویید که رسیدن به آرزوها شامل صد قدم بسیار ساده است و مثلا اگر بتواند با تلاش خودش نمرات خوبی در درس های ترم آینده کسب کند یک قدم به پزشک یا خلبان شدن نزدیک تر میشود ! ( از آنجا که تمام کودکان در ابتدای دبستان میخواهند پزشک یا خلبان باشند ! ) .

بیشتر بخوانید:  ویژگی های روانشناسی فرزند اول چیست ؟

مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی امروزه در دسترس همگان قرار دارد . با توجه به روانشناسی کودکان دبستانی ، کودک باید آزاد باشد که خودش با استقلال فکری و نحوه تربیتی صحیح از جانب شما برای بهتر کردن آینده خودش تلاش کند . کودک در این دوران شدیدا به واکنش ها و رفتارهای والدین خود حساس است . هر گونه رفتار خشونت آمیز با کودک به دلیل کسب نکردن موفقیت ها و یا حد نصاب نمرات میتواند اثرات ماندگار و بسیار بدی بر شخصیت کودک بگذارد . گاها دیده شده والدینی که بر کودکان خود بسیار فشار وارد میکنند کودکانی مضطرب دارند که این کودکان از کمترین حد اعتماد به نفس و کارآیی در آینده برخوردارند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی رنگها در کودکان

مشاوره و آموزش والدین

سعی کنید از روش های تشویقی در مدرسه با هماهنگی معلم فرزندتان استفاده کنید . یا اینکه در تمام جلسات مدرسه شرکت کنید و کاری کنید او از حضور شما در مدرسه اطمینان حاصل کند . این راه کمک میکند که کودک شما احساس غرور و اعتماد به نفس بسیاری کند . در مبحث دوست یابی سعی کنید تنها و تنها و تنها مشاوران خوبی باشید و در تصمیم گیری کودک دخالت نکنید . از دیدگاه روانشناسی کودکان دبستانی اینکه کودک ، دوستانش را خودش انتخاب کند از مهمترین نکات است . مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی نشان داده کودکان با دیدگاه های خود انتخاب های جالبی میکنند که برای شما قابل فهم نیست . اما اینکه شما بخواهید با معیار های خودتان و بزور چیزی مثل دوست یابی را به کودک تحمیل کنید از کودک شما تنها یک کودک لجباز و سرخورده میسازد .

بیشتر بخوانید:  سوالات تست هوش کودکان

نکات روانشناسی کودکان دبستانی را مختصرا در این متن بیان میکنیم . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی نشان داده این کودکان به علوم مختلفی دست یافته اند و مهارت های بسیاری را آموخته اند پس طبیعی است که سوالات بسیاری داشته باشند و مغز پرسشگر انها مدام در حال پردازش جهان اطرافشان باشد . سعی کنید در پاسخگویی به کودک خودتان بسیار شکیبا باشید و حتی اگر جواب علمی یک پدیده را نمیدانید با تحقیق و سرچ در اینترنت کودک را روشن کنید . این نکته در ایجاد هوش و خلاقیت در کودک اثری مستقیم و بسیار مهم دارد . در هر موضوعی از بازی تا کلاس های درس مدرسه و حتی کلاس های تشویقی و ورزشی سعی کنید به اندازه توانایی کودکتان از او انتظار داشته باشید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۹ ساله دختر و پسر

با توجه به مبحث مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی مهم است بدانید که کودکان ظرفیت های مختلف و متفاوتی دارند . مثلا اگر کودک شما زمینه های هنری را بسیار دوست دارد و استعداد زیادی در این زمینه ها دارد اما در دروسش بسیار ضعیف است درک کنید که او یک فرد هنری است و یک پابلو پیکاسو خیلی بهتر از یک دیپلمه بیکار است ! هیچکدام از موضوعات گفته شده و ملایمت های رفتاری که پدر و مادر در تربیت فرزند خود لازم دارند نشان دهنده ی کم اهمیت بودن محدودیت ها و قوانین نیست . باید بدانید که پدر و مادر ها باید روش های کنترلی خاصی به کودک ارائه کنند و از او انتظار داشته باشند که این محدودیت ها و قوانین را ارج بنهد و به تنهایی عمل کند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۱۱ ساله

مطالب روانشناسی کودکان دبستانی در متون بالا و در مبحث نکات روانشناسی کودکان دبستانی مختصرا بیان شد . اما دیگر نکته مهم این است که والدین بدانند یکی از موضوعات کسل کننده ی زندگی کودک دبستانی انجام تکالیف مدرسه است . کودکان همیشه در این موضوع از والدین نافرمانی میکنند . آنها بطور مداوم از انجام این تکالیف فراری هستند . اما والدین باید درک کنند که این یک امر طبیعی در وجود کودک دبستانی آنهاست و چیز عجیبی نیست . کودک دبستانی تا قبل از مدرسه از آزادی بسیار بهره‌مند بوده و اسیر و درگیر هیچ قانون و مشقی نبوده است اما حالا او باید در چارچوب این فعالیت ها زندگی کند . سعی کنید یک ساعت مشخص انجام تکالیف برای کودک تعیین کنید که با فعالیت های روزانه دیگر کودک درگیر نباشد و کودک آنها را با فراقت و آسودگی خاطر انجام بدهد .

بیشتر بخوانید:  رفتار با کودک ۱۲ ساله

در این راه از موارد تشویقی استفاده کنید . مثلا اینکه بعد از اتمام تکالیفش او را به پارک ببرید یا برایش یک بستنی بخرید یا حتی با آهنگ مورد علاقه اش نمایش خنده دار اجرا کنید و با او بازی کنید . اینها همه و همه از هزاران روش تشویق کودک در زمینه انجام تکالیف در مطالب روانشناسی کودکان دبستانی است . بیاد داشته باشید که اجبار در کودک باعث بروز لجبازی ، دلسرد شدن و بی اعتنایی به شما میشود . در نهایت برای کودک خود یک والد با احساس ، درک کننده و مهربان باشید . کودکان با والدین خشن و عصبی ارتباط بسیار بدی دارند و در آینده آینه تمام نمای والدین خود هستند . اگر دوست دارید کودک با نشاط و سالم و اجتماعی و موفقی به جامعه تحویل بدهید این موارد را با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی و یا مشاوره روانشناسی ابتدا در خودتان بوجود بیاورید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۷ ساله

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Psychology for School Children – Okey Dokey Childhood …

 

برای مشاوره در زمینه روانشناسی کودکان دبستانی چگونه است ؟

از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهاز سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment

Name *

Email *

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.


Notify me of followup comments via e-mail



خانواده در تعلیم و تربیت کودکان نقش مهمی را ایفا می کند. يکي از نکات بسيار مهم در خانواده ، ارتباط است ، يعني والدين بايد به روش هاي صحيح برقراري ارتباط با کودکان ، آگاهي داشته باشند .

 

به منظور برقراري ارتباط صحيح ، والدين بايد به نکات زير توجه نمايند :

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

1-با فرزندان خود ارتباط برقرار کرده ، فرصت ابراز عقايد را به او بدهند ، به نيازهاي وي پي ببرند ، انتظارات آنها از کودک ، فرصت برقراري ارتباط به کودک ، زمينه اطمينان به والدين و مراجعه به آنها ، هنگام ايجاد مشکل و فراهم کنند .

پدر قبل از پدر بودن ، بايد با فرزندش دوست باشد ، علاوه بر اين ، او بايد قادر به اداره اين دوستي باشد تا مانع لوس شدن کودک گردد . به قول يکي از دانشمندان : ” هر جا مشکلي در جامعه بود ، به حتم پاي آموزش و پرورش وسط است ” يا به قول اريکسون : ” فرزندان لوس معضل جامعه اند”.

2-ايجاد فضاي آرامش بخش در خانواده : چنانچه والدين در صدد موفقيت تحصيلي و سلامت شخصيت کودکان باشند ، بايد محيط خانواده را از هر گونه درگيري و تنش دور سازند .

 

3-ايفاي نقش موثر در زمينه تکليف خانه : والدين نقش بسيار مهمي در تکليف خانه يا مشق شب کودک ايفا مي کنند . بسياري از بچه ها در انجام تکاليف خود اهمال مي ورزند . والدين بايد به صورت قطع با اين امر برخورد کنند و از فرزند خود بخواهند که در فرصت مناسب و مطلوب ، به انجام تکاليف خود بپردازند ، در غير اينصورت ، بايد از روش محروميت استفاده کنند، يعني وي را از بازي مورد علاقه يا تلويزيون محروم کنند.

4-تکريم شخصيت کودکان : ما بايد به بچه ها احترام بگذاريم و آنها را با الفاظ بد خطاب نکنيم .

5-تعامل با مربيان در مدرسه : والدين بايد در تعامل متقابل با مربيان باشند و از مشکلات فرزندشان در مدرسه مطلع شوند .

 

6-کمک به کودک در تعيين هدف و برنامه ريزي : فعاليتهاي کودک در طول هفته ، بايد تقسيم بندي شود و زمان خاصي براي تفريح ، تماشاي تلويزيون و انجام تکاليف در نظر گرفته شود . روش برنامه ريزي به منظور انجام برنامه هاي روزمره و تکاليف ، بايد به کودکان آموزش داده شود تا آنها بتوانند ، فن مهار زمان را بياموزند .

7-تشويق کنجکاوي و خلاقيت کودکان : به صورت جدي بايد از تحقير کودک خودداري کرد و هنگام کنجکاوي ، بايد به او فرصت سوال کردن داده شود. کودک نبايد به جواب هاي ما دست يابد تا خود به تفکر و انديشيدن بپردازد. خلاقيت کودک ، بايد پرورش داده شود ، نه اينکه او به اطاعت محض ملزم باشد. کودک نبايد به اطاعت کورکورانه عادت کند ؛ البته الگو برداري با دنباله روي فرق مي کند . منظور از الگو برداري ، اين است که کودک رفتار والدين را در مسأله اي چون نظم ، تقليد مي نمايد ، خود نيز به موقع کارهايش را با برنامه ريزي دقيق و منظم انجام مي دهد و از نظم پدر ، الگو برداري مي کند.

در ارتباط با دنباله روي ، عده اي معتقدند : بچه ها بايد مثل خودشان فکر کنند و کودک بايد به صورت دقيق ، عقايد آنها را در مورد مسائل اجتماعي، تقليد کند ؛ البته اين امر ، مانع رشد و پرورش آزاد کودک مي باشد ، زيرا کودک بايد به صورت مستقل ، به نظرات اجتماعي دست يابد .

 

8-انتظار پيشرفت از کودکان : کودک بايد بداند که والدين در همه زمينه ها از او انتظار پيشرفت دارند .

9-کاهش ترس از شکست در کودک : ما نبايد از کودکان انتظار نمره ٢٠ داشته باشيم ، زيرا اين امر ، ترس از شکست را در کودک ايجاد مي کند و اضطراب از امتحان را به دنبال خواهد داشت .

10-اعمال صحيح تشويق و تنبيه کودکان : ما بايد به صورت جدي ، از تنبيه بدني خودداري کرده ، به کارهاي درست کودک پاداش داده ، هنگام انجام اعمال نادرست ، از روش محروم کردن از خواسته ها و امتيازات استفاده کنيم ، زيرا تنبيه صحيح ، نبايد موجب تحقير کودک شود ، والدين نبايد در طولاني مدت با کودک قهر داشته باشند و آشتي بايد توسط يکي از والدين برقرار شود ، زيرا قهر طولاني و عدم توجه به کودک ، موجب احساس نا امني در کودک مي گردد و به بهداشت رواني وي لطمه وارد مي کند .

در مواقعي که والدين شاغل هستند و فرصت کافي براي برقراري ارتباط با کودک و درک او را ندارند ، بايد با مربيان مدرسه به صورت مداوم تعامل داشته باشند تا از طريق اين انجمن ، آموزشهاي بسيار مفيدي از جمله آموزش در زمينه تربيت کودک و نحوه برقراري ارتباط صحيح با وي ، به اولياء ارايه داده شود امروزه اکثر مدارس ، از روانشناسان به منظور آشنايي والدين با روشهاي نوين تعليم و تربيت استفاده مي کنند .

در دنياي مدرن ، درگيري والدين در کارهاي مختلف ، زياد است و معلمها وقت کافي براي تربيت فرزند را ندارند . ما نبايد به مدت زمان دقت کنيم ، بلکه بايد به کيفيت توجه شود . والدين مي توانند ، در عين حضور کم در حد يکي دو ساعت ، به درستي از زمان استفاده کنند ، يعني کيفيت ارتباط مهم است .

 

بهداشت رواني در کودکان دبستاني

در ادامه بحث تعليم و تربيت کودکان دبستاني ، به بعد مهم بهداشت رواني در کودکان دبستاني مي پردازيم .

والدين و مربيان در تأمين بهداشت رواني کودک ، نقش بسيار مهمي را ايفا مي نمايند ، زيرا در صورت عدم تأمين بهداشت رواني در کودکان دبستاني، آموزش نيز مختل خواهد شد .

 

بهداشت رواني

منظور از بهداشت رواني ، سازگاري فرد با محيط اطراف خود مي باشد، در صورتي که فرد بتواند خود را به راحتي با محيط اطراف تطبيق دهد، قابليتهاي خود را بروز دهد و فاقد اختلالات عاطفي و رفتاري باشد ، از بهداشت رواني برخوردار است .

 

والدين در تأمين بهداشت رواني کودک ، نقش مهمي به عهده دارند.

 

به منظور برخورد صحيح با فرزندان ، والدين بايد به نکات زير توجه نمايند:

 

-1داشتن اطلاعات کافي از نيازهاي گوناگون کودکان : کودک نياز به امنيت، آرامش ، محبت متقابل ، تعلق به گروه و شکوفايي دارد . والدين بايد نسبت به نيازهاي جسمي ، رواني و عاطفي کودک ، آشنايي کامل داشته باشند.

 

2-توجه به مراحل رشد کودک و ويژگيهاي هر مرحله از رشد : کودک هميشه بايد در حال تکوين و تحول در نظر گرفته شود ، به اين تربيت ، بايد از تربيت تکويني بهره جست . تربيت تکويني ، نوعي از تربيت است که مبتني بر ويژگيهاي رشدي کودک ، توانمنديهاي ذهني و عقلاني وي مي باشد. بنابراين ، والدين بايد از ويژگيهاي مختلف کودک در مراحل رشد ، مسائل آموزشي و مشکلات عاطفي وي آگاه باشند و بر شخصيت کودک و مسائل آن اشراف کامل داشته باشند .

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

 

راهکارهاي عملي موثر در تأمين بهداشت رواني کودکان ، عبارتند از :

1-انتخاب الگوي واحد و مشترک توسط هر يک از والدين ، در الگو پذير کردن کودک ، به منظور جلوگيري از سردرگمي وي .

2-تأمل نسبت به جوانب و عوارض تنبيه کودک ، ريشه يابي ناهنجاريها ، عدم قضاوت و ارزشيابي سريع مسائل ، زيرا اين احتمال وجود دارد که عامل بسياري از ناهنجاريهاي رفتاري ، والدين و مربيان باشند .

3-کودک نبايد هيچ گاه احساس بي پناهي و ناامني کند ، او بايد از توجه و محبت کافي بهره مند گردد و هيچ گاه نبايد از تنبيه شديد ، به خصوص تحقير ، سرزنش و بي اعتنايي استفاده کرد .

4-جتناب از به خواب رقتن کودک هنگام ترس و اضطراب .

 

انواع ناهنجاريهاي رفتاري در کودک دبستاني

1-ترس : به طور معمول ، ترس در اثر يادگيري ايجاد مي شود . والدين بايد از بيان داستانهاي تخيلي ترسناک به کودک اجتناب بورزند تا موجب ايجاد ترس در وي نگردند .

 

مربيان نيز مي توانند ، در ايجاد ترس در کودک دخيل باشند . گاهي اوقات ، مربيان براي اداره کلاس ، ترس را در کودکان ايجاد مي کنندو خود را فردي مقتدر ، اخمو و انعطاف ناپذير نشان مي دهند . علاوه بر آن ، همکلاسي ها نيز موجب ترس کودک مي گردند و اين امر ، اثرات سوء رواني را بر کودک به جاي مي گذارد .

 

2-دزدي : کودک به دلايل مختلفي دزدي مي کند . کودک به دليل نياز مالي و عدم تأمين اين نياز از سوي والدين يا به دليل کمبود توجه و محبت ، دزدي مي کند . ولي در گروه همسالان ناسالم ، با الگوگيري از آنها و تحت تأثيرشان ، به منظور جلب تأئيد آنها ، دست به اين عمل مي زند .

 

3-ناخن جويدن : تحقيقات انجام شده ، نشان مي دهد که ناخن جويدن در کودک ، در اثر احساس ناايمني و اضطراب به وجود مي آيد .

 

4-پرخاشگري : تنبيه شديد بدني ، انضباط خشک ، تحقير و سرزنش، عوارضي از جمله پرخاشگري را به همراه مي آورند .

 

5-دروغگويي : کودک ممکن است که دروغگويي را از والدين يا براي به دست آوردن خواسته خود و فرار از موقعيت ناخوشايندي ، به دروغگويي مبادرت ورزد .

 

به طور کلي ، بي پناهي کودک در محيط خانه ، تنبيه بدني شديد ، زنداني کردن کودک و آزار وي ، تحقير و سرزنش ، بي توجهي ، عدم محبت متقابل، طرد کودک ، ناضايتي ، احساس ناايمني ، اضطراب و محروميت مالي، سبب بروز ناهنجاريهاي رفتاري در کودک مي گردند . به عبارت ديگر ، مي توان گفت که برخورد ناصحيح والدين در محيط خانه و مربيان در مدرسه موجب بسياري از ناهنجاريهاي رفتاري در کودکان مي شود .

 

به منظور پيشگيري از ناهنجاريهاي رفتاري ، بايد بين خانه ، مدرسه و مراکز تخصصي مشاوره اي ، هماهنگي لازم وجود داشته باشد . چنانچه ارزشها و باورهاي خانوادگي ، متفاوت از عقايد و هنجارهاي مدرسه باشد ، اين تعارض ، مي تواند زمينه ساز تشويق و نگراني و در نتيجه ، بسياري از اختلالات رفتاري در کودک باشد .

 

نقش مشاوره در مدرسه و دوران ابتدايي ، بسيار حساس و با اهميت مي باشد ؛ البته مشاوره به تنهايي قادر به حل مشکلات کودک نبوده و برقراري ارتباط بين مشاور ، والدين و معلم ، بسيار ضروري است .

 

نقش مشاوره در مورد افرادي که به نوعي دچار نقص و محروميت جسمي – حسي – حرکتي مي باشند ، از اهميت وافري برخوردار است . دانش آموزاني که دچار مشکل جسماني ( معلوليت بدني ) هستند ، حساسيت خاصي نسبت به نحوه برخورد اطرافيان دارند ، در نتيجه ، اين امر بهداشت رواني آنها را به خطر مي اندازد . اطرافيان هم بايد به نحوي با اين نقص برخورد نمايند که موجب احساس حقارت در وي نشوند .

اين کودکان را بايد به گروههايي که توانايي پذيرش آنها را دارند ، هدايت نمود، نه گروههاي برتري که موجب احساس ضعف کودک مي گردند . بر مبناي تحقيقات انجام شده ، حضور دانش آموزان ناشنوا يا کم شنوا در کلاسهاي عادي و ابراز توجه کافي از سوي معلمان و همکلاسيها ، مي تواند موجب سازگاري اين کودکان با افراد عادي گردد .

 

بنابراين ، بهداشت رواني عامل بسيار مهمي است که نيازمند هماهنگي گروههاي مختلف و برخوردهاي سالم تربيتي ، از بدو تولد کودک است و بايد دقت کنيم که سلامت رواني کودکانمان را به خطر نيندازيم .

 

 

 

آنچه والدین باید بدانند

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

ظروف نگهدارنده موادغذایی/طرح واندازه متنوع

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

بازار آنلاین انواع محصولات و خدمات

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

آبسردکن های چندکاره، رومیزی و یخچال دار

رشد فکری و مهارتی کودک با اسباب بازی

آبسردکن 3شیر رو بابهترین قیمت ازاینجابخر

رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

متنوع ترین اسباب بازیها/تمامی رده های سنی

موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

بهترین مدل کنسول بازی با پایین‌ترین قیمت

آبرسان ومرطوب کننده کامان را باتخفیف بخر

چطور ارزانترین تورهای کیش را پیدا کنیم؟

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020



 

آيا براي تربيت کودکان اصول يکساني وجود دارد که والدين با رعايت آن اصول بتوانند به نحو مطلوبي عمل کنند؟هر چند که شايد نتوان اصول کاملا روشني را براي تربيت بيان کرد، ولي مي توان به چند اصل کلي اشاره کرد که فرايند تربيت را آسانتر مي کند. در زير به برخي ار مهارتها و اصول مهم اشاره مي شود:

 

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

با ثبات عمل کنيدثبات داشتن در رابطه با کودک يکي از اصول مهم فرزندداري است معهذا ممکن است در پيروي از آن در موقعيت هاي روزانه با مشکل مواجه شويد. اگر هنگامي که کودک کاري را انجام مي دهد به او لبخند بزنيد لکن در زمان ديگري همان کار يا شبيه آن را انجام دهد به او سخت بگيريد کودک به شدت دچار سردرگمي مي شود. چرا اين عمل در يک زمان خطاي بزرگي بود و در زمان ديگر خنده آور؟ هنگامي که اجازه مي دهيد حالات خلقي شما عکس العمل هايتان را نسبت به کودک تحت تاثير قرار دهد، قرار گرفتن در اين بي ثباتي آسان مي شود. پس مواظب باشيد کودک خود را به علت رفتار مثبت که انجام داده تشويق نماييد و به علت رفتار منفي تنبيه نماييد نه اينکه ملاک تشويق يا تنبيه شما حالات خلقي شما باشد. روزي شاد و پر حوصله و روز ديگر به دلايل گوناگون خسته و بي حوصله.

 

هماهنگ باشيد

بعنوان پدر و مادر لازم است اصول يکساني داشته باشيم حداقل در جلوي کودکان وانمود کنيم که در تربيت آنان هماهنگيم. اگر رفتاري را پدر تائييد مي کند و مادر رد، باعث تعارض کودک مي شود پس بهتر است به عنوان والدين قبلا با يکديگر هماهنگ باشيم و حداقل در جلوي کودکان عدم هماهنگيمان را بروز ندهيم.

 

در مورد فرزند خود مودب باشيد. صحبت مودبانه درهنگام خشم و ناراحتي، معلم خوبي براي کودک و نوجوان است که حتي در هنگام خشم به طور صحيحي رفتار کنند.زماني خاص براي توجه بدون قيد و شرط به بچه ها اختصاص مي دهيد

منظور از توجه بدون قيد و شرط، يعني بدون توجه به رفتار کودک زمان خاصي را با وي صحبت مي کنيم، درد دل مي کنيم، درد دل او را گوش ميدهيم و يا بازي مي کنيم، بستگي به سن فرزندان دارد. وي بايد احساس کند زماني خاص را به وي اختصاص داده ايم. مي توانيم هر روز چند دقيقه و در آخر هفته يک ساعت اين کار را انجام دهيم.

 

رابطه اي سالم با کودکتان برقرار کنيد

براي ايجاد رابطه اي سالم از شيوه گوش دادن فعال استفاده کنيد. وقتي فرزندتان چيزي مي گويد به خوبي به سخنانش گوش دهيد، حتي اگر با کودک موافق نيستيد، اجازه دهيد صحبتهايش تمام شود، تماس چشمي مناسب و انجام ندادن کاري ديگر در هنگام صحبت با کودک، به وي مي فهماند که براي حرف زدن وي ارزش قائليد و عقايد او براي شما مهم است. لحن صحبت شما در هنگام امر کردن به وي بايد مودبانه باشد و حتي الامکان دستوري نباشد. به همان اندازه که نسبت به بهترين دوست خود مودب هستيد در مورد فرزند خود مودب باشيد. صحبت مودبانه به کودک ياد مي دهد که حتي در هنگام خشم به طور صحيحي رفتار کنند. اگر خيلي هم از دست فرزند خود ناراحتيد بگوييد تو فلان کار را انجام دادي و من به اين علت عصبانيم ولي توهين نکنيد. وعظ کردن و بحث اخلاقي را در حداقل خود بکار بريد، زيرا آنها در بازنگهداشتن ارتباط، مفيد نمي باشد.

 

 

الگوي مناسبي باشيد

هر چه امر مي کنيد، بهتر است در ابتدا خودتان آن کار را انجام دهيد و از هر چه فرزندتان را باز مي داريد خودتان هم انجام ندهيد. بچه ها بيشتر از آنکه از کلام ما آموزش ببينند، از رفتار ما آموزش مي بينند. پس ابتدا از خود شروع کنيم.

 

آزادي و محدوديت زياد ايجاد نکنيد

کودک نبايد زياد آزاد باشد و نه زياد محدود. محدوديتهايي که ايجاد مي شود بايد پايدار و منطقي باشد. اگر مي گوييد شب بايد در منزل خودتان بخوابد و منزل کس ديگري نباشد، دليل آن را توضيح دهيد و در برابر اصرار کودک و ديگران کوتاه نياييد. اگر محدوديتها منطقي باشد، چانه بردار نيست و براي آينده کودک بهتر است.

 

درموقع مناسب به کودک دستور دهيداگر دستوري که به کودک مي دهيد درحد توانايي اش نيست يا اينکه فعلا سرگرم کار ديگري است و دستورش را اجرا نمي کند، به هيچ وجه به وي دستور ندهيد زيرا اين کار وي را نافرمان بار مي آورد.

 

لازم نيست همه خواسته هاي کودک برآورده شود

در اين مورد منطقي عمل کنيد و بلافاصله بعد از اين که کودک چيزي خواست برايش تهيه نکنيد. ضمن اينکه بايد زياد او را ناکام نگذاريد ولي عمل کردن به همه خواسته هاي او باعث مي شود در آينده از کنترل شما خارج شود.

مواظب باشيد کودک خود را به علت رفتار مثبت که انجام داده تشويق نماييد و به علت رفتار منفي تنبيه نماييد نه اينکه ملاک تشويق يا تنبيه شما حالات خلقي شما باشد. متناسب سن کودک به او کار و مسئوليت محول کنيد. لازم نيست همه کارهاي فرزندتان را شما انجام دهيد و کودک در منزل فقط مصرف کننده باشد. همچنانکه کودک رشد مي کند مي تواند بسياري از کارهاي خود و خانه را انجام دهد. چنين استقلالي را به کودک بدهيد. در غير اين صورت کاملا متکي به ديگران تربيت مي شود.

 

در مورد موفقيتها و شکستهاي کودکان منطقي عمل کنيد

برخورد منطقي با شکستها و موفقيتها باعث مي شود انگيزه براي کارهاي بعدي در کودک از بين نرود. بزرگ کردن موفقيت و زياد منفي جلوه دادن شکست هيچ کدام صحيح نيست. اگر فرزندتان در يک مسابقه ورزشي مدال مي آورد، آن را زياده از حد بزرگ و با اهميت جلوه ندهيد، زيرا اگر دوباره نتوانست مدال بياورد شديدا احساس بي ارزشي مي کند و اگر هم شکست خورد آن را زياد مهم تلقي نکنيد تا بتواند باز تلاش خود را از سر گيرد. در اين مورد، شکست و موفقيت در تحصيل حائز اهميت ويژه اي است.

 

آنچه والدین باید بدانند

آبسردکن یخچالدار با کیفیت و ارزان

متنوع ترین اسباب بازیها/تمامی رده های سنی

برترین بازی های ایکس باکس و پلی استیشن

چگونگی برخورد صحیح با فرزند

مدل های پرفروش تلفن بی سیم

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

بهترین مدل کنسول بازی با پایین‌ترین قیمت

قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

خرید عروسک بی بی برن 8کاره

موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020



9 نکته حساس برای تربیت فرزند ، که در ادامه به آن اشاره میکنیم نقش حیاتی در رشد و شکوفایی فرزندتان ایفا میکند. تربیت فرزند و نحوه رفتار با او در کودکی، اساس شکل گیری شخصیت فرزندتان در آینده است. عوامل فرهنگی_اجتماعی، میزان تحصیلات و خصوصیات شخصیتی والدین، سطح رشدی کودک و توانایی های شناختی او و… از عوامل موثر در سبک تربیتی والدین است. قالب های رفتاری و اصول فکری فرزندتان براساس نحوه تربیت شما شکل میگیرند. لازم است کودک به گونه ای پرورش یابد که در رویارویی با مشکلات آینده خود بهتر عمل نماید پس با افزایش اطلاعات خود و آگاهی از 9 نکته حساس برای تربیت فرزند، میتوانید به این امر مهم دست یابید. با دریافت کمک های تخصصی یک مشاور در زمینه تربیت کودک می‌توانید فرزندتان را در مسیر موفقیت و رسیدن به آینده ای درخشان یاری دهید. 

گرچه سن تربیت کودک محدود به زمان خاصی نمیشود ولی هر دوره رشدی، کودک با چالش ها و نیازهای اساسی خود روبرو میشود. شیوه ای که شما با او تعامل میکنید در چگونگی شکل گیری توانایی های شناختی او تاثیر میگذارد. به طور کلی نحوه نگرش شما در شیوه تربیت فرزند تان بسیار اهمیت دارد. اگر تصور کنید که فرزندتان نقش فعالی در یادگیری دارد، در مورد مسائل مختلف با او صحبت میکنید، به سوالاتش با بردباری پاسخ میدهید در نتیجه تفکر و استدلال را در او تقویت میکنید. بر عکس والدینی که گمان می‌کنند که فرزندشان یادگیرندگانی منفعل هستند، بسیار کنترل کننده یا هدایت کننده رفتار میکنند در نتیجه جلوی خلاقیت فرزندشان را میگیرند. پس والدین نقش مهمی در تربیت فرزند ایفا می‌کنند. برای تربیت فرزندان موفق کلیک کنید.

 

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

به کارگیری نکات تربیتی فرزندان توسط والدین در سنین مختلف رشدی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما نکات کلی تربیت فرزند در برخورد با کودکان وجود دارد که در هر سن و سالی باید رعایت شود. در ادامه به 9 نکته حساس تربیتی اشاره کرده‌ایم.

1- به كودك خود سلام كنید و همیشه به او احترام بگذارید.2- به علایق و عواطف فرزندتان توجه کنید به عنوان مثال زمانی با كودك سخن بگویید و یا بازی كنید كه او نیز مشتاق باشد.3- در تربیت كودك خود از خشونت پرهیز كنید و اصول اخلاقی را براساس سطح رشدی، توانایی شناختی و زبان كودك آموزش دهید.4- با كودك رفتار محبت آمیز داشته باشید. تشویق کودک نقش مهمی در یادگیری او دارد.5- برای آموختن اصول زندگی به كودك عجله نكنید و اجازه بدهید او از كودكی خود لذت ببرد.6- ناكامی كودك را محترم بشمارید و او را از شكست نترسانید.7- تربیت فرزند تان باید براساس توانایی هایش باشد، نه تصویری از آرزوهای شما.8- با صبر و آرامش با كودك خود ارتباط برقرار كنید.9- عشق و علاقه خود ر به صورت غیر مشروط به کودک ابراز کنید. 

 

كودك از همان ابتدا عشق، محبت و احترام را درك و آن را جستجو میكند. عدم پاسخ مناسب به نیاز كودك او را دچار سرخوردگی و نوعی بد رفتاری ناشی از برآورده نشدن نیازهای اساسی میكند. 9 نکته حساس برای تربیت فرزند، بیانگر نقش مهم والدین در رشد کودک و تقویت استعدادهای ذاتی او ست.  در نتیجه آگاهی شما از چگونگی رفتار با کودکان و فرزندان تان در شکل گیری تیپ شخصیتی آن ها اهمیت دارد. شما نقش مهمی در چگونگی رویارویی فرزندتان با چالش های متناسب با هر مقطع رشدی ایفا می‌کنید. مشاوره کودک، به شما کمک میکند تا از نیازهای بنیادین فرزند خود در هر سنی آگاه شوید؛ عاملی که تضمین کننده شکل گیری ایمن دلبستگی در کودکان است. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره تربیت فرزند می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

باسلام خدمت شما
من دختر6ساله دارم كه دست به زدن را شروع كرده ولج بازي ميكند وبه حرف مادرش گوش نميدهد.يه جمله را بايد چندبار بهش گفت تا بشنود من بااو بايد چگونه رفتار كنم؟باتشكر

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

 

 

 

برای دانلود نمونه سوال ، پیک هفته (آدینه ) و محتواهای اموزشی الکترونیکی روی کلاس مورد نظر کلیک کنید

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

         

          

 

 برای آموزش ساخت کاردستی و دانلود پیک نوروزی و تابستانه ، کتب درسی ابتدایی  ، طرح درس ، بودجه بندی کتب و راهنمای تدریس روی شکل مورد نظر کلیک کنید .

 

        

     دانلود کتب درسی

            

دانلود طرح درس    

                                      

بودجه بندی کتب ابتدایی

 

دانلود پیک نوروزی و پیک تابستانه  (تکالیف امتدادی)

آموزش ساخت کاردستی 

دانلود راهنمای تدریس

 

 

 

چک لیست دروس ابتدایی تمام پایه ها

 

 

  برای بازدید و خرید انواع درس پژوهی ، مقاله و تحقیق ، محتوای الکترونیکی ، اقدام پژوهی منتخب و برگزیده استان و کشوری می توانید از فروشگاه

tanysh . sellfile . ir

 یا

tanysh . 4kia . ir

 

بازدید نمایید

 

 

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی

 

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد،سیروس محمد زاده معلم پژوهنده  مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد در نوزدهمین دوره از برنامه معلم پژوهنده  توانست با کسب عنوان پژوهنده برتر کشوری افتخار دیگری را برای این شهرستان به ارمغان آورده و بر گنجینه افتخارات  و موفقیت های این مدیریت بیافزاید.

گفتنی است سیروس محمد زاده  در مراسم روز ملی پژوهش  با حضور مقام عالی وزارت در شهر تهران مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد ضمن تبریک  موفقیت  ایشان،استمرار توفیق این همکار ساعی و توانمند را در راه خدمت به نظام تعلیم و تربیت از درگاه خداوند متعال مسئلت می نماید.

 

لینک منطقه

لینک استانی

گرامر 1

 

گرامر 2

 

گرامر 3

 

گرامر 4

 

گرامر5

 

گرامر 6

 

 

با تشکر از استاد گرانقدر

جناب آقای دکتر جواد دامن باغ

اگر نگاهی به جوانان نسل حاضر بیندازیم مشاهده می‌کنیم که این نسل بی احترام ترین نسلی است که دنیا تا کنون به خود دیده است.

پیش از آن که جوانان را سرزنش کنیم بیایید صادقانه از خود بپرسیم که ما در مورد آموزش احترام برای فرزندان‌مان چه کرده ایم؟ این سوال را می‌پرسیم زیرا یکی از کارهای مفید تربیتی مشاهده مردم است، منظور ما نگاه بیمارگونه به مردم نیست بلکه توجه به راهها و روش‌هایی است که مردم با یکدیگر رفتار و تعامل می‌کنند. ا

به ادامه مطلب دقت کنید.

 

كودك شما هفت ساله است .می تواند به خوبی حدود نیم ساعت تمركز كند ،می تواند برخی مسائل را كاملاً توضیح دهد . به آسانی و بدون اضطراب مدتی از شما دور باشد. باكودكان دیگرگروه های كوچك تشكیل می دهد و مدّتها با آنها سرگرم می شود. لباسش را می تواند بپوشد و به تنهایی به دستشویی می رود و نظافت می كند .

مفاهیمی مثل بالا ،پایین ،عقب جلو و رنگ ها را به خوبی می داند . اسم و فامیل خود را می داند و می تواند تا 10 بشمارد. او آماده است كه به كلاس اول برود و شما شادی ای دارید در عمق وجود تان ……

امّا این شادی با اضطرابی سخت همراه است .با اضطرابی كه نمی توانید آن را نادیده بگیرید.از اطرافیان می شنوید كه پایه ی اوّل ،پایه ی سختی است …به دنبال بهترین مدرسه ،بهترین معلّم و بهترین ها برای فرزندتان هستید.

برای كم كردن این اضطراب و هم چنین برای آسان تر كردن و هموار كردن راهتان باید دست به كار شوید…همین الان آغاز كنید…كارهایتان را مرتّب كنید و بچّه ها را حاضر كنید….

توصیه هایی برای آماده سازی كودكان برای ورود به كلاس اوّل ،شاید بتواند چراغ راه پرفراز و نشیب تان باشد.

آماده سازی و پرورش كودكان برای ورود به كلاس اوّل :

پرورش مهارت های عمومی:

·       از چند هفته قبل نسبت به مدرسه ی كودك اطمینان حاصل كنید . جابجایی كودك در روزهای اوّل مدرسه اصلاً كار جالبی نیست.

·       سلام كردن و برقراری ارتباط با بزرگتر ها را به او بیاموزید.

·       اجازه گرفتن و با نوبت صحبت كردن را در منزل تمرین كنید .

·       به كودك این اطمینان را بدهید كه اگر در مدرسه مشكلی داشت ، می تواند خیلی آسان آن مشكل را با معلّم یا مدیر مدرسه در میان بگذارد.

·       به موقع حرف زدن به موقع سكوت كردن و به موقع اظهار وجود كردن را حتماً به او یاد بدهید.

·       آداب دستشویی رفتن و رعایت بهداشت فردی را به طور كامل در او كنترل كنید.

·       نحوه ی صحبت كردن او را مورد ارزشیابی قرار بدهید . بلند ، آرام ، مودب و دوستانه حرف زدن را با او تمرین كنید. در بازی های ساده گاهی معلّم شوید، گاهی یك دوست  و گاهی خود دانش آموز.

·       حتماً قبل از شروع مدرسه او را به مدرسه بیاورید . كلاس ها ،سرویس بهداشتی ،حیاط و دفتر را به او نشان دهید.

·       پوشیدن و در آوردن لباس ها و كفش ها را بارها و بارها با او تمرین كنید.

·       هنگامی كه برای او وسیله ای می خرید ، حتماً او را همراه ببرید.(خرید وسایل را زیاد به تعویق نیندازید . این امر برای كودك پر از شادی و نشاط است. اجازه بدهید تا چند هفته مرتّب وسایلش را چك كند و با آنها ارتباط برقرار كند .)

·       در خرید كیف مدرسه نهایت دقّت را به خرج بدهید. برای كودك كیفی بخرید كه اندازه و جنس مناسبی داشته باشد . كیف بچّه ها ترجیحاً از نوع كوله پشتی باشد امّا دسته ای هم برای حمل آسان داشته باشد. كیف باید دارای چند جیب متعدد باشد تا طبقه بندی وسایل برای كودك میسّر باشد.

·       نگهداری و حفظ وسایل را به او یاد بدهید . وسایلش را برایش معرّفی كنید و موارد استفاده و مكان آن را در كیف و یا جامدادی برایش توضیح دهید.

·       دفتر هایش را جلو چشمش جلد كنید و اسم و فامیلش را روی همه ی وسایلش بچسبانید.چشم كودك را با مارك مداد رنگی و سایر وسایل آشنا كنید.

·       استفاده از لیوان و دستمال و سایر وسایل مربوط به طرز خوردن تغذیه در مدرسه را در منزل تمرین كنید .

·       پیاده و سوار شدن به سرویس و آداب استفاده از سرویس و نكات ایمنی را به آموزش دهید . سعی كنید با برنامه ریزی دقیق و مرتّب ، اضطراب ناشی از جاماندن از سرویس را به حداقل برسانید .

·       در منزل به او مسئولیّت بدهید . این امر موجب پرورش حس دقّت ،اتكاء به نفس و مسئولیت پذیری در وی می شود.

 

*ادامه مطلب را هم ببینید*

 

نخستین روز آغاز سال تحصیلی، یکی از خاطره انگیزترین روزها است. کلاس اولی ها این روز را هرگز فراموش نمی کنند و والدین با آگاه سازی و زمینه سازی مناسب نقش مهمی در شیرین ساختن این خاطره دارند.

فضای مدرسه حتی برای آن دسته از دانش آموزان کلاس اولی که تجربه آموزش در مهد کودک یا پیش دبستانی را داشته اند، ممکن است عجیب یا هولناک به نظر برسد. رویارویی با افزایش ساعت درس، تغییر فرم لباس، کلاس های بزرگ تر و زیاد شدن تعداد دانش آموزان، برای کلاس اولی ها غیر منتظره است.

اما خوب است والدین قبل از بردن دانش آموز کلاس اولی خود به مدرسه با فضای ذهنی آن ها آشنا باشند.

در این جا برخی از این دغدغه ها و راه حل برای رفع آن ها ذکر شده است. امید است با مطالعه دقیق این مقاله والدین و اولیا مدرسه بتوانند شرایط مناسبی را برای این آینده سازان ایران فراهم کنند.

 

کلاس اولی برای نخستین بار از خانواده و محیط خانه دور می شود و قدم های اولیه برای استقلال را برمی دارد. احساسات تازه ای را تجربه می کند، با دوستان جدیدی آشنا می شود. می آموزد که به قوانین و مقررات خارج از خانه پایبند باشد.

معمولاً والدین در توصیف مدرسه، سعی می کنند فقط موارد و نکات مثبت موجود در فضای مدرسه را برای دانش آموز خود بیان می کنند، ولی آن ها به این نکته توجه ندارند که اگر فقط از خوبی های مدرسه تعریف کنند موقعی که دانش آموز با واقعه ناخوشایندی مواجه شود، ناراحت می شود و ممکن است که نتواند با سایر کودکان بازی کند و یا با معلم خود ارتباط برقرار کند.

یکی از دلشوره های دانش آموز کلاس اولی خصوصاً در مورد خانواده هایی که نوزاد جدیدی به آن ها افزوده شده است. ممکن است این حس در وجودش ایجاد شود که مادرش دیگر به او اهمیت نمی دهد و او مجبور است در خارج از منزل در کلاسی حضور یابد که معلمی ترسناک در آن قرار دارد و به نیازهای او توجه نمی کند.

راه کار برای دلشوره های کلاس اولی ها

1- در روزهای پایانی تعطیلات تابستانی والدین همراه کودک به دبستان و خیابان های اطراف رفته و با او در مورد فضای مدرسه صحبت کنند.

2- بازی در حیاط مدرسه، مشاهده کلاس ها و صحبت با آموزگار در صورت امکان قبل از آغاز کلاس ها از اضطراب کودک می کاهد.

3- ترسیم نقشه ساختمان مدرسه و نشان دادن محل دستشویی، غذا خوری و آب خوری و آشنا کردن او با چگونگی استفاده از ابزار مختلف، در کاهش استرس دانش آموز موثر است.

یکی دیگر از مشکلات و نگرانی های دانش آموز در نخستین روزهای سال تحصیلی چگونگی برقراری ارتباط با همکلاسی ها بوده و اکثر آن ها از والدین خود می پرسند باید با چه کسی دوست شوم و اگر هیچ یک از بچه ها مرا دوست نداشته باشند چه اتفاقی می افتد؟

بهتر است برای او توضیح داده شود”مطمئن باش که با تعداد زیادی از دانش آموزان ارتباط برقرار خواهی کرد.” در خصوص ویژگی های بغل دستی او در کلاس توضیح داده و اگر کودکی خجالتی است با تمرین کردن قصه های کوتاه یا اجرای نمایش او را بیشتر با فضای کلاس آشنا کنید.

به کودک باید آموزش داد برای ارتباط با هم کلاسی های خود از چه عباراتی استفاده کند.

 

 

نگرانی از تاخیر والدین پس از پایان کلاس از دیگر دغدغه های دانش آموز است، والدین باید به فرزندان خود اطمینان دهند در ساعات مشخص او را ملاقات خواهند کرد بهتر است روز های اول والدین فرزند را به مدرسه برده و پس از اتمام کلاس او را به خانه ببرند.

رشد و نمو در دوره دبستان آرام و یکنواخت و بدون جهش رشدی ناگهانی است کودکان در این سنین وابستگی خود را به خانواده برای تامین نیازهای تغذیه ای کاملا از دست نداده اند معلمان ، مربیان ، و دوستان جدید مدرسه اثرات چشمگیری در تغییر عادت های غذایی آنها دارد. صبحانه نقش اساسی را در فعالیتهای روزانه کودک بازی می کند. بنابراین مادران به این نکته توجه نمایند و صبحانه ای مقوی برای کودک خود آماده کنند. استفاده از پنیر ، تخم مرغ و پوره های مقوی بسیار مناسب است . علاوه بر آن کودکان به میان وعده های صبح و عصر نیاز مبرم دارند. باید تا آنجا که ممکن است ، آنان را از مصرف تنقلات بر حذر داشت. در مورد کودکانی که صبحانه ی کافی نمی خورند بهتر است از ساندیچ هایی با ارزش غذایی بالا مانند نان و پنیر و گردو ، ساندویچ مرغ ، تخم مرغ و… به آنها داد. مصرف میوه ها به ویژه میوه هایی که حاوی ویتامین c هستند در میان وعده صبح مناسب تر است. خوردن شیرینی و مواد غذایی حاوی قندهای ساده (قند، شکر، آبنبات، شکلات ) سبب پوسیدگی دندان و کاهش اشتهای کودکان می شود. آموختن اصول بهداشت فردی و استفاده از آب آشامیدنی سالم و نگهداری غذای داده شده به کودک در شرایط بهداشتی از موارد مهم و ضروری هستند.

در مورد کسانیکه بدغذا هستند، نقش والدین بسیار موثر است. برخوردملایم با کودک اورا برای غذا خوردن بیشتر آماده میکند. معمولا دادو فریاد و تنبیه اثری ندارد. ممکن است تغییر ظروف غذا و آراستن آن و یا اضافه کردن موادی دیگر به غذا سبب ترغیب کودک به غذا خوردن شود. در بسیاری از موارد غذا نخوردن کودک برای اثبات حس استقلال است. شناخت این حالت به بهبود وضعیت تغذیه ی کودک کمک می کند، بسیاری از خانواده ها صبح با شتاب آماده می شوند و حتی شاید خوردن صبحانه را فراموش کنند. این نگرانی و شتاب به کودک نیز منتقل میشود وسبب کاهش اشتهای وی برای صبحانه میگردد. محیط خانه را برای کودک آرام کنید، کودکانی که در خانواده های پرتنش زندگی میکنند مجالی برای بروز احساسات خود نمی یابند و معمولا کمتر از کودکان دیگر غذا میخورند.

هیچ گاه برای ترغیب کودک به غذا خوردن برایش جایزه تعیین نکنید، بسیاری از والدین کودک خود را از خوردن پفک منع می کنند اما برای تشویق کردن وی می گویند اگر این غذا را بخوری به تو پفک می دهیم! در واقع یک مادهغذایی بد به عنوان پاداش به کودک داده می شود و این سبب سردرگمی او می شود که آیا پفک چیز خوبی است یا نه ؟ کودک را در چیدن سفره و تهیه غذا مشارکت دهید و از خرابکاری های احتمالی نترسید، تجربه نشان داده است کودکانی که در آماده کردن غذا به والدین خود کمک می کنند اشتهای بهتری دارند . غذاهای خود را به کودک تحمیل نکنید زیرا او نیز برای خود ذائقه ای دارد بهتر است با راهنمایی های خود کودک را به مصرف غذاهای مناسب تشویق کنید، مصرف روزانه دو تا سه لیوان از گروه لبنیات ، 60-120 گرم گوشت (60-90 گرم برای 7 تا 9 سال، 90-120 گرم برای 10 تا 12 سال )چهار عدد میوه (حداقل یک نوع آن از میوه های حاوی ویتامین C فراوان باشد)و مقدار مناسب سبزی، نان و غلات دراین سنین مناسب خواهد بود.

 

از چه سنی برای کودکان موبایل بگیریم؟

موبایل یکی از محصولات فناوری است که مزایای بی شماری دارد. به ویژه در این عصر که موبایل تقریبا همه کار می‌کند و علاوه بر تلفن، دوربین، کامپیوتر، حسابدار و… نیز هست. اما همین موبایل دوست‌داشتنی که نفس بسیاری از ما به آن وابسته است برای کودکان مضر و مخرب است. متاسفانه خیلی از والدین در مورد اینکه فرزندان کوچک آنها گوشی موبایل دارد، با افتخار صحبت می‌کنند. کودک 5 یا 6 ساله‌ای که گوشی هوشمند به دست می‌گیرد آیا واقعا از محدودیت‌ها و روشهای استفاده آن آگاهی لازم را دارد؟ آیا پدر و مادر او احساس نمی‌کنند نباید این وسیله از این سن کم در اختیار او قرار بگیرد؟

البته برخی از والدین برای استفاده از موبایل برای فرزندان خود محدودیت تعیین می‌کنند و مثلا فقط دو ساعت موبایل در اختیار او قرار می‌دهند. اما برخی از والدین از اینکه تا قبل از سن 12 تا 17 سالگی برای فرزند خود موبایل تهیه کنند، اکراه دارند. برخی از خانواده‌ها از اینکه موبایل در اختیار فرزند خود قرار دهند می‌ترسند زیرا هراس دارند مبادا باعث انحراف او بشود.

واقعیت این است که والدین نباید به فرزندان دبستانی یا دوره راهنمایی خود موبایل بدهند زیرا با این کار این آزادی را به آنها می‌دهند که وارد شبکه‌های اجتماعی آنلاین شوند. یا متاسفانه با دوستان نامناسب ارتباط های مخفیانه داشته باشند. وقتی یک گوشی هوشمند در اختیار یک نوجوان باشد، او به‌طور دایم به اینترنت دسترسی دارد و اینترنت نیز با همه خوبی‌ها، سایت‌هایی دارد که برای فرزندان ما به هیچ وجه مناسب نیستند.

شاید بهترین سن برای خرید گوشی برای فرزندان، دوره دبیرستان باشد. دختر و پسر در این سن دیگر کودک نیستند و می‌توانند تا حدی خوب را از بد تشخیص دهند. البته لازمه این امر آن است که پدر و مادر با ارائه مشورت های دقیق به فرزندشان او را همراهی کنند.

 

دانلودبرخی توضیحات وفرمول های کاربردی درریاضی پایه های چهارم ؛پنجم وششم

                            اینـــــــــــــــــــــــــجا کلیک کنــــــــــــــید .

 

 

نمونه سوال امتحانی درس بخوانیم و بنویسیم سوم ابتدایی

 

 دانلود نمونه سوالات و مطالب پایه ی پنجم

امتحان شش درس اول تاریخ                                       برگه کار تاریخ – درس اول و دوم

امتحان فارسی نوبت اول                                             امتحان جغرافی نوبت اول – 1

امتحان جغرافی نوبت اول – 2                                      امتحان تاریخ و مدنی نوبت اول

امتحان ریاضی نوبت اول                                              امتحان علوم نوبت اول

آزمایش مشاهده ی تغییرات شیمیایی(علوم پنجم)      آموزش مفاهیم ربع و نصف و …

جدول بودجه بندی دروس پنجم                                   عکس دانشمندان و افراد معروف

نگرش های اساسی در آموزش درس مدنی

خلاصه و نمونه سوال علوم ( ساختمان مواد )

خلاصه و نمونه سوال علوم ( تغییرات مواد )

خلاصه و نمونه سوال علوم ( ماشین ها )

خلاصه و نمونه سوال علوم ( نور و رنگ )

خلاصه و نمونه سوال علوم ( تاریخچه ی زمین )

خلاصه و نمونه سوال علوم ( خاک زندگی بخش )

خلاصه و نمونه سوال علوم ( زمین نا آرام )

خلاصه و نمونه سوال علوم ( جانداران ساده )

جغرافی-کارگروهی-افغانستان                             جغرافی-کارگروهی-پاکستان

جغرافی-کارگروهی-ارمنستان                              جغرافی-کارگروهی-ترکمنستان

جغرافی-کارگروهی-آذربایجان                               جغرافی-کارگروهی-ترکیه

جغرافی-کارگروهی-عراق                                    جغرافی-کارگروهی-نقشه آذربایجان

جغرافی-کارگروهی-نقشه ی همسایه های ایران

جغرافی-کارگروهی-نقشه ارمنستان                     جغرافی-کارگروهی-قاره های جهان

تمرین کلمات فارسی

جدول آموزش املای کلمات( تمرین بعد از املا )

جدول آموزش املای کلمات( بعد از تدریس و قبل از املا )

امتحان ریاضی ( 8 نمونه سوال نوبت دوم ) 

امتحان علوم ( 9 نمونه سوال نوبت دوم ) 

امتحان تاریخ ( 6 نمونه سوال نوبت دوم )  

امتحان جغرافی ( 8 نمونه سوال نوبت دوم )  

امتحان انشای فارسی ( 6 نمونه سوال نوبت دوم )  

شیوه نامه ی آموزش تنیس روی میز به دانش آموزان پایه پنجم 

 

آزمون تاریخ و مدنی پایه چهارم پایان آذر ماه

آزمون علوم پایه چهارم پایان آذر ماه

 

آزمون جغرافیا پایه چهارم پایان آذر ماه

 

سوالات درس فناوری اطلاعات  

 

حروف الفبای فارسی و اسامی آن ها برای تست دانش آموزان عزیز*** فرزندان یا دانش آموزان سعی کنند قبل از این که نام حروف الفبا به نمایش در آید بگویند و بدین ترتیب پس از چندبار تکرار ، آن ها را می شناسند و حفظ می کنند. حجم : ۷۰ کلیوبایت

به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

اعشاری)***فرمت فایل اصلی : exe ***ابتدا فایل را به کمک winrar از حالت زیپ

خارج کنید سپس اجرا نمایید. *** حجم فایل تقریبا دو و نیم مگابایت *** با توجه به

شکل ،روی عدد مربوط به یکی ها ، ده تایی ، دهم و صدم ها کلیک کن اگر درست

باشد در جدول قرار می گیرد سپس آن عدد را به حروف و به رقم بنویس و بعد از آن

روی دکمه ی بعدی کلیک کن تا شکل دیگری آشکار شود و به همین طریق ادامه

بده موفق باشید  ***اگر تصویرهایی که در حال چرخش هستند باعث به هم خوردن

تمرکز می شوند روی آن ها کلیک کنید تا از صفحه حذف گردند.

 

 

 

 

دانش آموزان در تعطیلات تابستان بسیاری ازآموخته های خود را فراموش می کنند. برای مبارزه با

این مسئله دربسیاری از کشورها استفاده از برنامه های متنوع آموزشی در طول تعطیلات تابستانی

مورد توجه قرار گرفته است. اما چگونه باید به کودکانمان بقبولانیم که حتی در تعطیلات هم سر کلاس

بروند؟

کانادا: کلاسهای تقویتی و دوره دروس مشکل سال بعد در تابستان

در بخشهایی از کانادا توجه به برگزاری کلاسهای تابستانی رو به افزایش است. بسیاری از

دانش آموزان بصورت داوطلبانه و با هدف کسب نمره های بهتر در این کلاسها ثبت نام می کنند.

دوره کردن کتابهای سال تحصیلی، قبل از شروع کلاسها و در طول تعطیلات تابستانی شیوه ای

است که این روزها در اکثر مدارس کانادا باب شده است. پیش تر کلاسهای تابستانی مخصوص

دانش آموزان ضعیفی بود که در آن درس نمره خوبی نگرفته بودند.

آهنگ آموزش باید بی وقفه باشد

برخورداری از کلاسهای فوق العاده بیشتر یک مسئله است و اینکه وقفه ناشی از تعطیلات

تابستانی چه اثری بر یادگیری دارد یک مسئله دیگر. نگرانی از فراموشی آموخته ها در طول تعطیلات

تابستان در آمریکا هم مورد توجه قرار گرفته است.

دولت آمریکا در تلاش است تا برای مبارزه با چیزی که از آن بعنوان “فراموشی آموخته ها در تابستان”

یاد می شود راهی پیدا کند. از دست دادن مهارت و دانشی که مختص تعطیلات سه ماهه تابستان

است، زمانی که کودکان از مدرسه دورند و بسرعت آموخته های قبلی خود را فراموش می کنند، چه

راه حلی دارد؟

افزایش تعداد روزهای آموزشی شاید همانطور که الیزابت موژه کارشناس امور آموزشی می گوید، شیوه مناسبی برای حل این مسئله نباشد.

الیزابت بر این باور است که توزیع مناسب اوقات فراغت و برنامه کاری مناسبتر والدین بمراتب تاثیر گذارتر

از داشتن سه ماه تعطیلی پشت سرهم و پیوسته است. نکته مهم اینکه، نباید درآهنگ آموزش وقفه ای

ایجاد شود.

از سوی دیگر شاید ذکر این نکته که وجود تعطیلات سه ماهه تابستانی یک سنت قدیمی است

و ریشه در کار کودکان دارد لازم باشد. قدمت آن به نظام کشاورزی روستایی می رسد، یعنی زمانی

که مشارکت کودکان در برداشت محصول امری ضروری بود. برخی از مورخان هم آنرا میراث انقلاب

صنعتی می دانند: تابستان یعنی زمانی برای کار کردن کودکان. اما با اینکه تاریخ مصرف هر دوعامل

بسرآمده، در ذهن مردم تغییری بوجود نیامده چرا که این یک سنت عمیق فرهنگی است و تشویق

کردن مردم به کاری که در مورد آن طور دیگری فکر می کنند دشواراست .

بزعم الیزابت، توزیع مناسب روزهای تعطیلات و فراهم کردن امکان فعالیت های با کیفیت در زمان تعطیلات

برای تک تک دانش آموزان، استراتژیهای محوری مبارزه با “فراموش کردن آموخته ها در تابستان” بشمار

می روند.

اما فاصله ما با واقعیت چقدر است؟ تفاوت امکانات در دسترس خانواده های پولدار و فقیرچه می شود؟

دست آخر اینکه نباید فراموش کنیم یکی از اهداف اصلی دیگر گفتگوهای مرتبط با تعطیلات تابستانی دادن شانس و فرصت برابر به همه، برای محقق کردن رویاهایشان است.

ژاپن و تکلیف اجباری در طول تعطیلات تابستانی

در ژاپن تعطیلات تابستانی مدارس تنها پنج هفته است. در این مدت هم دانش آموزان مجبورند تکالیف

زیادی را درمنزل انجام دهند. کودکان در تابستان به کلاسهای فوق العاده می روند تا در درسهای خود

قوی تر شوند.

واقعیت این است که نظام آموزشی ژاپن بگونه ای طراحی شده که دانش آموزان را تشویق می کند

حتی در کوتاهترین زمان فراغت هم سعی کنند چیز تازه ای یاد بگیرند. قدمت این نظام آموزشی به فردای

بعد از جنگ جهانی دوم می رسد.

مفهوم “هدر ندادن زمان” در ذهنیت ژاپنی ها مفهومی کاملا جا افتاده است. اکثر والدین هم اعتقاد

دارند علیرغم این تکالیف سنگین، بازهم بچه ها وقت کافی برای بازی و تفریح دارند و در واقع چیز یاد

گرفتن

دریچه جدیدی را در زندگی بروی آنها باز می کند. درعین حال این نوع تفکر باعث شده تا ژاپنی ها از

نوجوانی آینده را جدی بگیرند.

پیک تابستانی قسمت اول –دانلود

 

پیک تابستانی قسمت دوم–دانلود

 

دانلود کتاب بسیار زیبای برگ ها-مناسب کاردستی

 

دانلود آموزش کاردستی ساخت گوسفند ناقلا

جلد پوشه کار              لینک دانلود

جلد فایل علوم                    لینک دانلود

جلد فایل هنر                     لینک دانلود

جلد فایل فارسی                لینک دانلود

 جلد فایل املا و انشا          لینک دانلود

جلد فایل اجتماعی             لینک دانلود

جلد فایل ریاضی                 لینک دانلود

فرم چک لیست کلاسی      لینک دانلود

ارزیابی دوماهه                   لینک دانلود

برگ ثبت مشاهدات            لینک دانلود

چک لیست فردی               لینک دانلود

                                   فهرست محتوا                   لینک دانلود     

                  

  

این سایت بیش از 2000 بازی رایگان (البته تا این زمان که سایت را معرفی کردیم) را در خود گنجانیده که می تواند در روزهای تعطیل و مخصوصا تعطیلات تابستانی کلی از وقت شما را به خود اختصاص دهد!

نکته ایمنی: توصیه می کنیم بیشتر از 2 ساعت با رایانه بازی نفرمایید!

توجه: سایت به زبان انگلیسی می باشد!

لینک اصلي سایت :

http://www.PlayedOnline.com

 


Downloads-icon


چک لیست دروس ابتدایی تمام پایه هاDownloads-icon


گرامر 1 Downloads-icon


گرامر 2Downloads-icon


گرامر 3Downloads-icon


گرامر 4Downloads-icon


گرامر5Downloads-icon


گرامر 6Downloads-icon


اینـــــــــــــــــــــــــجاDownloads-icon


Downloads-icon


نمایشDownloads-icon


Downloads-icon


نمایشDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-افغانستانDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-پاکستانDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-ارمنستانDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-ترکمنستانDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-آذربایجانDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-ترکیهDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-عراقDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-نقشه آذربایجانDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-نقشه ی همسایه های ایرانDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-نقشه ارمنستانDownloads-icon


جغرافی-کارگروهی-قاره های جهانDownloads-icon


شیوه نامه ی آموزش تنیس روی میز به دانش آموزان پایه پنجمDownloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


سوالات درس فناوری اطلاعاتDownloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


لینک دانلودDownloads-icon


 Downloads-icon


 Downloads-icon


Downloads-icon


 Downloads-icon


Downloads-icon


 Downloads-icon


 Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon

روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی
روانشناسی تربیتی کودکان ابتدایی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *