روانشناسی تربیتی کودک

 
helpkade
روانشناسی تربیتی کودک
روانشناسی تربیتی کودک



مادر و پدر بودن به معنی مبرا از عیب بودن نیست. از زمان تولد کودک، والدین سعی دارند تا در تربیت کودک خود دقت کنند و تلاش می کنند فرزندی با تربیت بار بیاورند اما گاهی نتیجه عکس می گیرند…

دلیل این موضوع روش های تربیتی اشتباهی است که نادانسته در پیش می گیریم. اگر شما هم مرتکب یکی از این اشتباه ها شده اید، این مطلب را بخوانید تا علت اشتباه بودن و اصلاح آن را یاد بگیرید.

اشتباه شماره ۱ در تربیت کودک: هم نظر نبودن والدین

جمله اشتباه:

«بابا گفته تلویزیون نگاه کردن برای تو ممنوعه! اما امروز بابا نیست و می توانی تلویزیون نگاه کنی!» چرا این روش تربیتی اشتباه است؟روانشناسی تربیتی کودک

با شکستن قوانین، شما این فرصت را به کودکتان می دهید از شک شما در مورد صحت قوانین خود سوء استفاده کند. او به این ترتیب می آموزد آنچه از یک والد نمی تواند طلب کند، در غیاب او از دیگری بخواهد.

چه کنیم؟

همیشه با همسر خود توافق نظر داشته باشید و در اجرای قوانینی که تعیین می کنید، جدی باشید.

اشتباه شماره ۲ در تربیت کودک: مقایسه کودک با خواهر یا برادرش

جمله های اشتباه:

«مهم نیست سر چه مساله ای با برادرت دعوا می کردی، چون تو جیغ می زنی تنبیه می شوی!»

«از خواهرت یاد بگیر! او خیلی بهتر از توست!»

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

در دعواهای بین کودکان هرگز سعی نکنید یک کودک را تحقیر یا او را با سایرین مقایسه کنید چون این کار باعث کوچک شدن شخصیت او می شود.

چه کنیم؟

وقتی جدالی بین خواهر و برادرها رخ داده، تنبیه یک کودک فقط باعث گسیختن روابط عاطفی می شود. اگر قرار است تنبیه کنید، هر ۲ یا هر ۳ را تنبیه کنید، به این ترتیب همگی به قوانین احترام می گذارند و سعی نمی کنند یک نفر را مقصر جلوه دهند.

اشتباه شماره ۳ در تربیت کودک: افراط و تفریط

جمله های اشتباه:

«اگر هویج های توی بشقابت را بخوری، به عنوان دسر به تو شکلات می دهم.»

«اگر با خواهرکوچکت خوب باشی برایت کادو می خرم.»

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

چون در این صورت کودک به دریافت هدیه عادت می کند. اگر می خواهید فرزندتان هویج بخورد، این کار را در حد تعادل انجام دهید تا همیشه منتظر دریافت شکلات بعد از آن نباشد.

چه کنیم؟

به فرزندتان قول یک هدیه را ندهید مگر اینکه واقعا بتوانید آن را تهیه کنید. هر از گاهی هدیه دادن به کودک به عنوان تشویق کار خوب و درستی است و روابط عاطفی را محکم تر می کند اما نباید این کار را به یک موضوع پیش و پاافتاده و روزانه تبدیل کنید.

اشتباه شماره ۴ در تربیت کودک: تبدیل اتاق کودک به محل تنبیه

جمله های اشتباه:

«اسباب بازی هایت را زمین نریز وگرنه مجبوری به تختخواب بروی»، «درست سرمیز بنشین وگرنه مجبوری بری تو اتاقت.»

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

تا جای ممکن نباید اتاق یا تخت کودک را به محلی برای تنبیه او تبدیل کرد. بی توجهی به این نکته می تواند باعث بروز مشکل های خواب در کودکان شود. اتاق خواب کودک باید مکانی امن و راحت برای او باشد تا در آن احساس آرامش کند و خواب خوبی داشته باشد.

چه کنیم؟

اگر می خواهید به دلیل کار اشتباهی کودک را به اتاق دیگری تبعید کنید، از راهرو یا یک اتاق دیگر استفاده کنید، اما بهتر است اصلا چنین کاری انجام ندهید. آرامش خود را حفظ و سعی کنید فرزندتان را قانع کنید کار صحیح را انجام دهد.

اشتباه شماره ۵ در تربیت کودک: سرزنش کودک

جمله های اشتباه:

«تو یه دختر بچه نادانی» یا «چه گناهی کردم که خدا تو رو قسمت من کرده؟»

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

اشتباه فرزند شما هر چه باشد، نباید شخصیت او را تحقیر کنید. این کار باعث نفرت او از خود می شود و در برقراری رابطه عاطفی با مادر دچار مشکل خواهد شد.

چه کنیم؟

اگر فرزند شما مرتکب اشتباهی می شود، رفتار، حرف ها و موقعیت ها را نقد کنید نه خود او را. مثلا به جای گفتن اینکه «تو پسر بدی هستی» می توانید بگویید: «کار تو اشتباه بود.»

اشتباه شماره ۶ در تربیت کودک: موکول کردن تنبیه به آینده

جمله های اشتباه:

روانشناسی تربیتی کودک

«اگر باز هم برادرت را اذیت کنی، کادوی شب عید نمی گیری!»

چرا این روش تربیتی اشتباه است؟

کودکان معمولا فراموش می کنند یک ساعت قبل چه کار اشتباهی انجام داده اند چه برسد به اینکه یک ماه یا حتی بیشتر این موضوع در ذهنشان باقی بماند. چنین تهدیدهایی برای کودکان بی معنی است.

چه کنیم؟

کودکان در زمان حال یا آینده ای بسیار نزدیک زندگی می کنند. اگر قرار است آنها را تنبیه کنید، آن را خیلی عقب نیندازید و نهایتا در آینده بسیار نزدیک این کار را انجام دهید. تنبیه کودک می تواند منع او از یک بازی بعد از ناهار یا نرفتن به پارک باشد.

آوای کتابک بانگ ترویج است و ترانه بانگ قصه است و افسانه

وبلاگ‌ کتاب هدهد با نوشته‌هایی کابردی برای خانواده‌ها و معلمان

همه حقوق سایت آموزک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و  باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.

Copyright 2013 – 2020 ©

9 نکته حساس برای تربیت فرزند ، که در ادامه به آن اشاره میکنیم نقش حیاتی در رشد و شکوفایی فرزندتان ایفا میکند. تربیت فرزند و نحوه رفتار با او در کودکی، اساس شکل گیری شخصیت فرزندتان در آینده است. عوامل فرهنگی_اجتماعی، میزان تحصیلات و خصوصیات شخصیتی والدین، سطح رشدی کودک و توانایی های شناختی او و… از عوامل موثر در سبک تربیتی والدین است. قالب های رفتاری و اصول فکری فرزندتان براساس نحوه تربیت شما شکل میگیرند. لازم است کودک به گونه ای پرورش یابد که در رویارویی با مشکلات آینده خود بهتر عمل نماید پس با افزایش اطلاعات خود و آگاهی از 9 نکته حساس برای تربیت فرزند، میتوانید به این امر مهم دست یابید. با دریافت کمک های تخصصی یک مشاور در زمینه تربیت کودک می‌توانید فرزندتان را در مسیر موفقیت و رسیدن به آینده ای درخشان یاری دهید. 

گرچه سن تربیت کودک محدود به زمان خاصی نمیشود ولی هر دوره رشدی، کودک با چالش ها و نیازهای اساسی خود روبرو میشود. شیوه ای که شما با او تعامل میکنید در چگونگی شکل گیری توانایی های شناختی او تاثیر میگذارد. به طور کلی نحوه نگرش شما در شیوه تربیت فرزند تان بسیار اهمیت دارد. اگر تصور کنید که فرزندتان نقش فعالی در یادگیری دارد، در مورد مسائل مختلف با او صحبت میکنید، به سوالاتش با بردباری پاسخ میدهید در نتیجه تفکر و استدلال را در او تقویت میکنید. بر عکس والدینی که گمان می‌کنند که فرزندشان یادگیرندگانی منفعل هستند، بسیار کنترل کننده یا هدایت کننده رفتار میکنند در نتیجه جلوی خلاقیت فرزندشان را میگیرند. پس والدین نقش مهمی در تربیت فرزند ایفا می‌کنند. برای تربیت فرزندان موفق کلیک کنید.

 

روانشناسی تربیتی کودک

به کارگیری نکات تربیتی فرزندان توسط والدین در سنین مختلف رشدی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما نکات کلی تربیت فرزند در برخورد با کودکان وجود دارد که در هر سن و سالی باید رعایت شود. در ادامه به 9 نکته حساس تربیتی اشاره کرده‌ایم.

1- به كودك خود سلام كنید و همیشه به او احترام بگذارید.2- به علایق و عواطف فرزندتان توجه کنید به عنوان مثال زمانی با كودك سخن بگویید و یا بازی كنید كه او نیز مشتاق باشد.3- در تربیت كودك خود از خشونت پرهیز كنید و اصول اخلاقی را براساس سطح رشدی، توانایی شناختی و زبان كودك آموزش دهید.4- با كودك رفتار محبت آمیز داشته باشید. تشویق کودک نقش مهمی در یادگیری او دارد.5- برای آموختن اصول زندگی به كودك عجله نكنید و اجازه بدهید او از كودكی خود لذت ببرد.6- ناكامی كودك را محترم بشمارید و او را از شكست نترسانید.7- تربیت فرزند تان باید براساس توانایی هایش باشد، نه تصویری از آرزوهای شما.8- با صبر و آرامش با كودك خود ارتباط برقرار كنید.9- عشق و علاقه خود ر به صورت غیر مشروط به کودک ابراز کنید. 

 

كودك از همان ابتدا عشق، محبت و احترام را درك و آن را جستجو میكند. عدم پاسخ مناسب به نیاز كودك او را دچار سرخوردگی و نوعی بد رفتاری ناشی از برآورده نشدن نیازهای اساسی میكند. 9 نکته حساس برای تربیت فرزند، بیانگر نقش مهم والدین در رشد کودک و تقویت استعدادهای ذاتی او ست.  در نتیجه آگاهی شما از چگونگی رفتار با کودکان و فرزندان تان در شکل گیری تیپ شخصیتی آن ها اهمیت دارد. شما نقش مهمی در چگونگی رویارویی فرزندتان با چالش های متناسب با هر مقطع رشدی ایفا می‌کنید. مشاوره کودک، به شما کمک میکند تا از نیازهای بنیادین فرزند خود در هر سنی آگاه شوید؛ عاملی که تضمین کننده شکل گیری ایمن دلبستگی در کودکان است. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره تربیت فرزند می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

باسلام خدمت شما
من دختر6ساله دارم كه دست به زدن را شروع كرده ولج بازي ميكند وبه حرف مادرش گوش نميدهد.يه جمله را بايد چندبار بهش گفت تا بشنود من بااو بايد چگونه رفتار كنم؟باتشكر

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.



 

آيا براي تربيت کودکان اصول يکساني وجود دارد که والدين با رعايت آن اصول بتوانند به نحو مطلوبي عمل کنند؟هر چند که شايد نتوان اصول کاملا روشني را براي تربيت بيان کرد، ولي مي توان به چند اصل کلي اشاره کرد که فرايند تربيت را آسانتر مي کند. در زير به برخي ار مهارتها و اصول مهم اشاره مي شود:

 

روانشناسی تربیتی کودک

با ثبات عمل کنيدثبات داشتن در رابطه با کودک يکي از اصول مهم فرزندداري است معهذا ممکن است در پيروي از آن در موقعيت هاي روزانه با مشکل مواجه شويد. اگر هنگامي که کودک کاري را انجام مي دهد به او لبخند بزنيد لکن در زمان ديگري همان کار يا شبيه آن را انجام دهد به او سخت بگيريد کودک به شدت دچار سردرگمي مي شود. چرا اين عمل در يک زمان خطاي بزرگي بود و در زمان ديگر خنده آور؟ هنگامي که اجازه مي دهيد حالات خلقي شما عکس العمل هايتان را نسبت به کودک تحت تاثير قرار دهد، قرار گرفتن در اين بي ثباتي آسان مي شود. پس مواظب باشيد کودک خود را به علت رفتار مثبت که انجام داده تشويق نماييد و به علت رفتار منفي تنبيه نماييد نه اينکه ملاک تشويق يا تنبيه شما حالات خلقي شما باشد. روزي شاد و پر حوصله و روز ديگر به دلايل گوناگون خسته و بي حوصله.

 

هماهنگ باشيد

بعنوان پدر و مادر لازم است اصول يکساني داشته باشيم حداقل در جلوي کودکان وانمود کنيم که در تربيت آنان هماهنگيم. اگر رفتاري را پدر تائييد مي کند و مادر رد، باعث تعارض کودک مي شود پس بهتر است به عنوان والدين قبلا با يکديگر هماهنگ باشيم و حداقل در جلوي کودکان عدم هماهنگيمان را بروز ندهيم.

 

در مورد فرزند خود مودب باشيد. صحبت مودبانه درهنگام خشم و ناراحتي، معلم خوبي براي کودک و نوجوان است که حتي در هنگام خشم به طور صحيحي رفتار کنند.زماني خاص براي توجه بدون قيد و شرط به بچه ها اختصاص مي دهيد

منظور از توجه بدون قيد و شرط، يعني بدون توجه به رفتار کودک زمان خاصي را با وي صحبت مي کنيم، درد دل مي کنيم، درد دل او را گوش ميدهيم و يا بازي مي کنيم، بستگي به سن فرزندان دارد. وي بايد احساس کند زماني خاص را به وي اختصاص داده ايم. مي توانيم هر روز چند دقيقه و در آخر هفته يک ساعت اين کار را انجام دهيم.

 

رابطه اي سالم با کودکتان برقرار کنيد

براي ايجاد رابطه اي سالم از شيوه گوش دادن فعال استفاده کنيد. وقتي فرزندتان چيزي مي گويد به خوبي به سخنانش گوش دهيد، حتي اگر با کودک موافق نيستيد، اجازه دهيد صحبتهايش تمام شود، تماس چشمي مناسب و انجام ندادن کاري ديگر در هنگام صحبت با کودک، به وي مي فهماند که براي حرف زدن وي ارزش قائليد و عقايد او براي شما مهم است. لحن صحبت شما در هنگام امر کردن به وي بايد مودبانه باشد و حتي الامکان دستوري نباشد. به همان اندازه که نسبت به بهترين دوست خود مودب هستيد در مورد فرزند خود مودب باشيد. صحبت مودبانه به کودک ياد مي دهد که حتي در هنگام خشم به طور صحيحي رفتار کنند. اگر خيلي هم از دست فرزند خود ناراحتيد بگوييد تو فلان کار را انجام دادي و من به اين علت عصبانيم ولي توهين نکنيد. وعظ کردن و بحث اخلاقي را در حداقل خود بکار بريد، زيرا آنها در بازنگهداشتن ارتباط، مفيد نمي باشد.

 

 

الگوي مناسبي باشيد

هر چه امر مي کنيد، بهتر است در ابتدا خودتان آن کار را انجام دهيد و از هر چه فرزندتان را باز مي داريد خودتان هم انجام ندهيد. بچه ها بيشتر از آنکه از کلام ما آموزش ببينند، از رفتار ما آموزش مي بينند. پس ابتدا از خود شروع کنيم.

 

آزادي و محدوديت زياد ايجاد نکنيد

کودک نبايد زياد آزاد باشد و نه زياد محدود. محدوديتهايي که ايجاد مي شود بايد پايدار و منطقي باشد. اگر مي گوييد شب بايد در منزل خودتان بخوابد و منزل کس ديگري نباشد، دليل آن را توضيح دهيد و در برابر اصرار کودک و ديگران کوتاه نياييد. اگر محدوديتها منطقي باشد، چانه بردار نيست و براي آينده کودک بهتر است.

 

درموقع مناسب به کودک دستور دهيداگر دستوري که به کودک مي دهيد درحد توانايي اش نيست يا اينکه فعلا سرگرم کار ديگري است و دستورش را اجرا نمي کند، به هيچ وجه به وي دستور ندهيد زيرا اين کار وي را نافرمان بار مي آورد.

 

لازم نيست همه خواسته هاي کودک برآورده شود

در اين مورد منطقي عمل کنيد و بلافاصله بعد از اين که کودک چيزي خواست برايش تهيه نکنيد. ضمن اينکه بايد زياد او را ناکام نگذاريد ولي عمل کردن به همه خواسته هاي او باعث مي شود در آينده از کنترل شما خارج شود.

مواظب باشيد کودک خود را به علت رفتار مثبت که انجام داده تشويق نماييد و به علت رفتار منفي تنبيه نماييد نه اينکه ملاک تشويق يا تنبيه شما حالات خلقي شما باشد. متناسب سن کودک به او کار و مسئوليت محول کنيد. لازم نيست همه کارهاي فرزندتان را شما انجام دهيد و کودک در منزل فقط مصرف کننده باشد. همچنانکه کودک رشد مي کند مي تواند بسياري از کارهاي خود و خانه را انجام دهد. چنين استقلالي را به کودک بدهيد. در غير اين صورت کاملا متکي به ديگران تربيت مي شود.

 

در مورد موفقيتها و شکستهاي کودکان منطقي عمل کنيد

برخورد منطقي با شکستها و موفقيتها باعث مي شود انگيزه براي کارهاي بعدي در کودک از بين نرود. بزرگ کردن موفقيت و زياد منفي جلوه دادن شکست هيچ کدام صحيح نيست. اگر فرزندتان در يک مسابقه ورزشي مدال مي آورد، آن را زياده از حد بزرگ و با اهميت جلوه ندهيد، زيرا اگر دوباره نتوانست مدال بياورد شديدا احساس بي ارزشي مي کند و اگر هم شکست خورد آن را زياد مهم تلقي نکنيد تا بتواند باز تلاش خود را از سر گيرد. در اين مورد، شکست و موفقيت در تحصيل حائز اهميت ويژه اي است.

 

آنچه والدین باید بدانند

آبسردکن یخچالدار با کیفیت و ارزان

متنوع ترین اسباب بازیها/تمامی رده های سنی

برترین بازی های ایکس باکس و پلی استیشن

چگونگی برخورد صحیح با فرزند

مدل های پرفروش تلفن بی سیم

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

روانشناسی تربیتی کودک

رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

بهترین مدل کنسول بازی با پایین‌ترین قیمت

قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

خرید عروسک بی بی برن 8کاره

موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی مبحثی گسترده ست روانشناسی کودک یکی از شاخه های مهم روانشناسی و یکی از زمینه های تخصصی است که اغلب مورد مطالعه قرار می گیرد . این شاخه بر ذهن و رفتار کودکان از زمان تولد تا نوجوانی تمرکز دارد . روانشناسی کودک نه تنها به چگونگی رشد کودکان از لحاظ فیزیکی ، بلکه با توسعه روانی ، هوشی ، عاطفی و اجتماعی آنها بستگی دارد . از آنجا که دوران کودکی نقش مهمی در دوره های دیگر زندگی ایفا می کند ، کم کم تعجب می کنید که چرا این موضوع در روانشناسی ، جامعه شناسی و آموزش به عنوان مهم ترین مبحث شناخته شده است .

کارشناسان نه تنها بر تأثیرات زیادی که به رشد کودک عادی کمک می کنند ، تمرکز دارند ، بلکه به عوامل مختلفی که می تواند موجب مشکلات روحی در دوران کودکی شود هم اهمیت فراوان میدهند . عزت نفس ، مدرسه ، والدین ، فشارهای اجتماعی و سایر موضوعات تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی ، علاقه مندی تعداد زیادی از روانشناسان کودک است که مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی تلاش می کنند تا کودکان را به رشد و پیشرفت در راه هایی که سالم و مناسب هستند کمک کنند .روانشناسی تربیتی کودک

اهمیت تربیت فرزند از نظر روانشناسی و مطالعه روانشناسی کودک گسترده و عمیق است . هدف نهایی این حوزه ، بررسی تاثیرات زیادی است که با تربیت فرزندان ارتباط دارند و از این اطلاعات برای بهبود روابط فرزندان و والدین ، آموزش و پرورش ، مراقبت از کودکان ، روان درمانی و سایر موارد متمرکز بر بهره وری هوشی کودکان استفاده کنند . با درک درستی از نحوه رشد ، فکر کردن و رفتار فرزندان خود بهتر می توانید برای کمک به بچه ها در مراقبت از آنها آماده شوید .

امروزه میدانیم که روانشناسی کودک مبحثی منحصر به فرد و پیچیده است ، اما بسیاری از روانشناسان با توجه به چشم انداز منحصر به فردی که در حال نزدیک شدن به توسعه هستند دیدگاه های متفاوت دارند . کارشناسان همچنین در پاسخ خود به برخی از سوالات بزرگتر در روانشناسی کودک تفاوت نظر دارند ، از جمله اینکه آیا تجارب اولیه بیشتر از موارد بعدی مهم است یا اینکه طبیعت اطراف یا پرستار کودک در برخی از جنبه های تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی نقش بیشتری را بازی می کند .

بیشتر بخوانید: راه های تربیت فرزند دختر و پسر

راه های تربیت فرزند از نظر روانشناسی شامل مباحث بسیار زیادی است اما از لحاظ تاریخی ، کودکان اغلب به عنوان نسخه های کوچکتر از بزرگسالان دیده می شوند . آلبرت انیشتین زمانی به ژان پیاژه پیشنهاد داد : که بچه ها به طور متفاوتی از بزرگسالان فکر می کنند اما به آنها شبیه اند ، پیاژه اعلام کرد که “این کشف خیلی ساده بود که فقط یک نابغه می توانست به آن فکر کند ” . با توجه به اهمیت تربیت فرزند از نظر روانشناسی وقتی به پیشرفت فرزند خود فکر می کنید ، چه اتفاقی می افتد ؟ اگر شما مانند بیشتر مردم در مورد عوامل داخلی که در یک کودک رشد می کند از قبیل ژنتیک و ویژگی های شخصی فکر می کنید در این صورت باید بدانید پیشرفت و تکامل کودک شامل اثراتی بیش از فعل و انفعلات درونی است است که از درون فرد ایجاد می شود .

عوامل محیطی مانند روابط اجتماعی و فرهنگی که در آن زندگی می کنیم نیز نقش اساسی ایفا می کنند . روانشناسان کودک ممکن است در کمک به والدین در مقابله با نگرانی های مربوط به تربیت فرزند تخصص داشته باشند و یا ممکن است یک رویکرد کلی تر را پیش بگیرند . در هر دو مورد ، این متخصصان تلاش می کنند تا بچه ها را برای حل مشکلات بالقوه یاری کنند و به شیوه ای که منجر به نتایج سالم می شود ، رشد دهند . برای مثال ، روانشناسان کودک ممکن است در شیوه های مشاوره کودک و مشاوره خانواده به بهترین نتایج روانشناختی دست یابند و یا ممکن است با بچه ها بگونه ای کار کنند تا به رشد ذهنیت های سالم برسند .

بیشتر بخوانید: تربیت کودکان لجباز و نحوه رفتار با آنها

آموزش تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی مبحثی است که شما باید از آن چیزهای مهم در تربیت کودک خود را یاد بگیرید . روانشناسی کودک شامل طیف گسترده ای از موضوعات ، از جمله تأثیرات ژنتیکی رفتار و فشارهای اجتماعی بر توسعه فکری و ذهنی و تربیتی کودک است . موارد زیر تنها برخی از موضوعات اصلی هستند که برای مطالعه تربیت فرزند از نظر روانشناسی ضروری هستند :

 

برخی از زمینه های اصلی که ما در تجزیه و تحلیل تربیت فرزند از نظر روانشناسی باید در نظر بگیریم عبارتند از :

محتوای اجتماعی :

روابط با همسالان و بزرگسالان تاثیر بسیاری بر نحوه تفکر ، یادگیری و توسعه فکر کودکان دارد . خانواده ها ، مدارس و گروه های همکار همه بخش مهمی از زمینه اجتماعی را تشکیل می دهند.

متن فرهنگی :

فرهنگی که کودک در آن زندگی می کند ، مجموعه ای از ارزش ها ، آداب و رسوم ، مفروضات مشترک و شیوه های زندگی است که بر طول عمر تاثیر می گذارد . فرهنگ ممکن است نقش کودکان در رابطه با والدین خود ، نوع آموزش و پرورش آنها و نوع مراقبت از فرزند باشد .

کلاس اجتماعی همچنین می تواند نقش مهمی در توسعه فکر و هوش و تربیت کودک ایفا کند . وضعیت اجتماعی و اقتصادی (اغلب به اختصار SES) بر اساس تعدادی از عوامل مختلف از جمله میزان تحصیلات مردم ، مقدار پولی آنها ، کار آنها و جایی که آنها زندگی می کنند ، استوار است . کودکانی که در خانواده های دارای وضعیت اجتماعی اجتماعی بالا هستند ، دسترسی بیشتری به فرصت ها دارند ، در حالیکه خانواده های دارای وضعیت اجتماعی پایین اقتصادی می توانند دسترسی کمتری به مراقبت های بهداشتی تربیتی مثل مراکز مشاوره خانواده و روانشناسی ، تغذیه با کیفیت و آموزش داشته باشند .

بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره کودک تلفنی

چگونگی تربیت فرزند از نظر روانشناسی باید مورد اهمیت بیشتری قرار گیرد درمباحث اهمیت تربیت فرزند از نظر روانشناسی و راه های تربیت فرزند از نظر روانشناسی آموختیم یکی از کارهایی که والدین می توانند انجام دهند این است که نه تنها بر رفتار فرزندانشان نظارت کنند بلکه آنها را مسئول اقدامات خود کنند . در نهایت مهمترین چیز این است که بگونه ای مثبت رفتار کنید که فرزندتان را مجبور به تقلید کردن کند ، گوش دادن به نیازهای فرزندتان و تعیین مرزهای مشخصی را که برای کودک مناسب و مفید است را مورد توجه قرار دهید و به یاد داشته باشید که چگونه اعمالتان بر آنها تاثیر می گذارد  پس عملکرد شما در وهله اول مهم ترین امر است .

رفتار روزمره شما در تربیت فرزندتان تاثیر مستقیم دارد به همین دلیل مبحث آموزش تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی را حائز اهمیت فراوان میکند ، حتی در حین رانندگی بالا بردن تن صدایتان ، به شکل و شیوه ای که کودک شما برای بقیه زندگی خود عمل می کند شکل می دهد . روانشناسان به این موضوع به عنوان تاثیر اجتماعی والدین اشاره می کنند . والدین به طور مستقیم، غیر مستقیم و از طریق مدیریت فعالیت های فرزند خود ، مهارت های اجتماعی فرزند خود را تحت تاثیر قرار می دهند. والدین معلم اول فرزندشان هستند و دانش خود را از طریق آموزش مستقیم برای زندگی به کودک می آموزند . آنها همچنین به صورت غیرمستقیم از طرق اقدامات روزانه خود ، مانند گفتگو با بزرگسالان دیگر در حالی که فرزندانشان حضور دارند ، بر فرزند خود تاثیر می گذارند .

بیشتر بخوانید: مراحل تربیت کودک در سنین مختلف

در مبحث تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی فهمیدیم کودکان بسیار مستعد به تقلید از اقدامات افراد اطرافشان ، به ویژه بزرگسالان هستند . در نهایت ، والدین مسئول تجربیات و تعاملات اجتماعی فرزندانشان هستند و بنابراین محیطی که کودک در معرض آن قرار می گیرد رفتار آینده او را شکل می دهد . با توجه به چگونگی تربیت فرزند از نظر روانشناسی اگر چه تمام والدین از راه های مشابه بر فرزندان خود تاثیر می گذارند ، تأثیر نهایی فرزند با توجه به سبک والدین متفاوت است .سبک های والدین می توانند از یک خانواده به دیگران متفاوت باشند .

چهار نوع اصلی تعاملات والدین وجود دارد که براساس سطح آمادگی و پاسخگویی آنها است مطالعه این چهار نوع و تلاش برای بهترین نوع بودن خود از راه های تربیت فرزند از نظر روانشناسی است . والدینی که در معرض دشواری  پاسخگوی خوبی اند و به آرامی با کودک برخوزد میکنند معتبر هستند . این سبک والدین به واسطه محدودیت های روشن در رفتار کودک و توانایی تفکر و ارتباط با کودک به طور آشکار تعریف می شود . یک نوع تهاجمی تر از والدین به عنوان اقتدارگرا توصیف شده است . بطور مثال این نمونه از پدر و مادر می خواهند بچه هایشان نمرات خوب دریافت کنند اما آنها را پشتیبانی و کمک نمی کنند .

نوع دیگر والدین استبدادی هستند که می خواهند بدون توجه به شرایط قوانین خود را بدون سوء استفاده تحقق بخشند و اگر  با آنها مواجه نشوند ، عواقب شدیدی را اعمال خواهند کرد . این دو سبک والدین هر دو با انتظارات بالا مشخص می شوند ، با این حال والد معتبر بیشتر مایل به مصالحه و ارتباط با بچه های خود است . دو سبک بعدی به عنوان والدینی تعریف می شوند که به شیوه های مختلف به فرزندان خود بی توجه هستند.

این والدین فرزندان خود را خیلی رضایت بخش نمی دانند بلکه به خواسته ها و خواسته هایشان پاسخ می دهند . والدین پذیرشگر که مثلا در هنگام خرید همه چیز را برای فرزند محیا میکنند و  والدین خودخواه که به هیچ نحوی به خواسته کودک اهمیتی نمی دهند ، کودکان را نادیده می گیرند و کاملا بر نیازهای خود تمرکز می کنند . هر دو سبک والدین تاثیرات منفی بر روی فرزندانشان دارند .

بیشتر بخوانید: مشاوره تربیت کودک لجباز بسیار ضروری است

فرزندان والدین معتبر معمولا توانا ، مطمئن و با اعتماد به نفس در زندگی اجتماعی خود عمل میکنند . این کودکان دیدگاه و اطلاعات بیشتری از خود نشان می دهند . یکی از محققان روانپزشکی مشهور، می گوید وقتی که آنها به نوجوانی می رسند در عملکرد تحصیلی نسبتا بالا هستند و مصرف مواد مخدر و رفتار بزهکارانه در میانشان کم است . والدین اقتدارگرا فرزندان ناراضی و کم اعتماد به نفس دارند . این به احتمال زیاد به دلیل فشار شدید از جانب والدین برای موفقیت است و اغلب ممکن است اثر متضاد را به همراه داشته باشد، چرا که فرزندانشان در مدرسه ضعیف عمل می کنند .

فرزندان والدین پذیرشگر قادر به انجام هر کاری هستند که می خواهند انجام دهند . در طول سال های نوجوانی، این کودکان احتمالا به شدت با الکل و مواد مخدر روبرو هستند . به طور کلی این کودکان علاقه مند به نادیده گرفتن قوانین هستند ، زیرا دوران کودکی آنها در مرزها و محدودیات نبوده . بچه های والدین بی توجه و خودخواه هم در مدرسه به ضعیفی عمل کنند . آنها همچنین در ایجاد روابط دوستانه مبتنی بر ترس از رها شدن مشکل دارند . به عنوان نوجوان ، آنها بیشتر به افسردگی مبتلا هستند ، در رفتار جنسی خطرناک اند ، و سوء مصرف مواد مخدر و الکل را تجربه میکنند . در نهایت با توجه به اهمیت تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی سبک والدین تأثیر شدیدی بر رشد کودک دارد ، که به خوبی در نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد .

آیا خواب کودک باید زمان مشخصی داشته باشد؟

اغلب والدین یک ساعت مشخص را برای خواب کودک در نظر می گیرند؛ اما طبق پژوهش های انجام شده نیازی نیست که خواب کودک یه ساعت مشخص و معین و غیرقابل تغییری داشته باشد. کودک باید قبل خواب یکسری موارد و کارها را انجام دهد. مثلا وقتی به کودک می گوییم بریم مسواک بزنیم کودک خود متوجه شود که زمان خواب او فرارسیده است. یعنی به صورت غیرمستقیم بگوییم که وقت خواب است و خودش متوجه شود. اگر کودک در انتهای شب و قبل خواب اشتباهی مرتکب شده است باید خیلی آروم و به تذکر کوتاه به او گوشزد کنیم تا کودک خواب آرامی داشته باشد.

آیا بیدار شدن کودک باید زمان و تایم مشخصی داشته باشد؟

بیدار شدن کودک نیز باید مثل زمان خواب او باشد. کودک باید با شادی و نشاط از خواب بیدار شود. نباید والدین کودک او را با دلهره و به طور ناگهانی از خواب بیدار کنند. زیرا کودک در ابتدای بیدار شدن هنوز به مرحله هوشیاری نرسیده است و این بیدار شدن ناگهانی موجب ایجاد ترس و اضطراب در کودکان می شود.

آیا تعیین وظایف و تکالیف روزانه برای کودک در همان ابتدای کودکی تاثیر خوبی در تربیت کودک دارد؟

یکی از مواردی که والدین از همان ابتدا باید آن را مدنظر قرار دهند این است که برای کودک یکسری وظایف و تکالیف مشخص کنند تا کودک در طول روز آنها را انجام دهد. البته باید توجه داشته باشید که این وظایف باید ساده و کوچک باشد تا کودکان از عهده انجام دادن آنها برآید. این موارد باعث می شود که عادت های خوب و رفتارهای مناسبی مثل: ایجاد مسئولیت پذیری، احترام به بزرگتر ها، ویژگی وقت شناسی و بسیاری صفات پسندیده دیگر در کودکان ایجاد شود.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .روانشناسی تربیتی کودک

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  IMPORTANT THINGS CHILD PSYCHOLOGY TEACHES US ABOUT CHILDREN

براي مشاوره در زمينه تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی و نکات مهم آن

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت ? صبح تا ?? شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

تاثیر مادر بر پسر | نقش مادر در تربیت پسر خانواده چیست؟

تربیت کودک یک ساله و چگونگی رفتار با آنها

روش های تربیت کودک ۲ ساله و ۳ساله

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت


avijeee@ 


info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران —-

021-91022688 (سراسری) – مشاوره تلفنی

به زودی – تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

روانشناسی کودک یکی از مهم ترین دوران برای کودکان است که پدر و مادر ها با خواندن مقاله ی زیر بهتر می توانند فرزندان خود را کنترل کنند و می توان گفت روش های روانشناسی کودک موجب شکل گیری شخصیت کودک می شود و همچنیین مهم ترین و تاثیر گذار ترین دوره زندگی افراد ، دوره کودکی است که شخصیت کودک شگ میگیرد.

یکی از مهم ترین علت های پر حرفی در کودکان، حس کنجکاوی و تمایل به دانستن همه چیز است.

یکی دیگر از علت های پرحرفی در کودکان، نیاز به جلب توجه است.

گاهی ترس کودکان نیز به زیاد صحبت کردن آنها منجر می‌شود.

اگر والدین به فرزندشان به اندازه کافی توجه کنند و برایش به طور اختصاصی وقت بگذارند، اما باز هم فرزندشانروانشناسی تربیتی کودک

به طور غیرعادی صحبت کند، باید به دنبال ریشه‌های روانی قضیه بگردند.نباید فراموش کرد که گاهی نیز کم حرف

زدن کودکان می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکل در کودک است.

هیچوقت جلوی دیگران پوشک یا شلوار کودکتان را عوض نکنید وبه او یاد دهید که زیر پوشک یا شلوارش حریم خصوصی اوست.

هميشه كارت خرابكاريه!!
هيچ وقت حرفمو گوش نميدي!!
يكبار ازت يه كاری خواستما ببين چكار كردى.این جملات به كودكان درمانده بودن را مي آموزد.

نصیحت کودک را به صورت مستقیم انجام ندهید نه تنها تاثیر گذار نخواهد بود بلکه باعث شکاف در ارتباط با

کودک‌ خواهد شد.گاهی با عروسک‌های انگشتی واز طریق آنها کودک را نصیحت کنید.

کودکان پرخاشگر یا بیش فعال را میتوان با قصه آرام و به کودکی تبدیل کردکه تمرکز و حوصله گوش دادن دارد.

قصه هایی که کودک می شنود آموزش یافتن راه حل مشکلات زندگیست.

 

از آنجایی که در دوسالگی کودک هم از شیر گرفته می‌شود و هم ممکن است آموزش دستشویی رفتنش را شروع کنید، برای اینکه این کارها روزمره را به طور غیر مستقیم به او یاد بدهید، می‌توانید از #عروسک‌های فرزندتان کمک بگیرید،

مثلا با یکی از عروسک‌های مورد علاقه او وارد گفت‌وگو شوید و از او بخواهید هر موقع دستشویی داشت بگوید.

به این شکل فرزندتان رفتار صحیح را با آنچه شما با عروسک اجرا کرده‌اید، همانندسازی می‌کند.

کودکی که به طور دائم تنبیه بدنی می شود به خاطر ضعف عملکرد و ناتوانی در انجام کارهایش به

تدریج اعتمادبنفس خود را از دست می دهد و شهامت انجام کارهای بزرگ را ندارد و هیچگاه

سربچه ها داد نزنید سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید.

كودك بعد از چهارده ماهگي ميفهمد شما چه كاري را دوست نداريد ، که او انجام دهد!او این کار را انجام ميدهد و

به شما نگاه ميكند تاعكس العمل شما را ببيند چون ميخواهد استقلال خودش را نشان بدهد.

 

برای تربيت كودكی سالم از اين چهار اشتباه پرهيز كنيد:

۱-بکار بردن جملات منفی (بچه بد، نکن، دست نزن، لجباز)

۲-پرسیدن علت رفتار از کودک (چرا این کارو کردی؟ به جاش مستقیم به او بگویید چه کار بدی کرده)

۳-صحبت طولانی با توضیح اضافه (نصیحت نصیحت نصیحت)

۴-تهدید کودک به دوست نداشتن (میذارمت میرم، بچه بد، دیگه دوستت ندارم)

اين چهار كار باعث پايين آمدن اعتماد بنفس كودك شده لجبازی را در كودكان افزايش ميدهد.

۱-اجازه نمی‌دهید دیگران مراقب فرزندتان باشند!!روانشناسی تربیتی کودک

۲-اجازه می دهید ، فرزندتان در تخت و اتاق شما بخوابد و یا شما در اتاق او می خوابید!

۳-برای فرزندتان هزاران اسباب بازی می‌خرید تا عقده ای !! نشود!

۴-می‌خواهید از فرزندتان نابغه و انسانی همه فن حریف بسازید!

 

هر از گاهی ازکودک خود بخواهید بین انتخاب دو یا سه لباس یا اسباب بازی حق انتخاب داشته باشد.

به مرورزمان کودک پی به ارزشمندی خودمیبرد و اعتماد به نفسش تقویت میگردد.

کودک تا قبل از سه سالگی، وسایلش رامانند اعضای بدنش می‌داند، هرگز نمی‌پذیرد دیگران را سهیم کند.

هرگز نباید از او انتظار داشت دستش یا پایش را به کسی بدهد.

۱-در این صورت، وقتی مشغول کار خود هستید مدام کودک سراغتان نمی‌آید و درخواست بازی، شعر و قصه نمی‌کند.

۲-کافی ست او بداند هر روز وقتی عقربه‌ی کوچک ساعت روی ساعت ۱۰ بود و عقربه بزرگ روی ۱۲ شما به مدت یک ساعت با او هستید و در این مدت نه تلفن، نه تلویزیون و نه آشپزی شما را از او غافل نمی‌کند.

۳-این الگوی ارتباطی در طی رشد ثابت است ، منتها نحوه‌ی سپری شدن بستگی به سن فرزند تغییر می‌کند.

۴-زمانی برای بازی و تفریح، موقعی برای رسیدگی به امور تحصیلی، در مقطعی از زمان هم برای صحبت و درد دل.

۵-اما همین زمان ثابت ارتباط نزدیک و صمیمی شما را حفظ خواهد کرد.

چرا از پوشك نگرفتيش؟ دير شده من بچه مو خيلي وقته از پوشك گرفتم.هنوز بچه ات حرف نميزنه؟بچه من از

يكسالگي آواز ميخوند.بچه ها متفاوتند و توانايي هاي متفاوتي دارند.

مقايسه كودكان نه تنها به والدين اضطراب و نگراني بيهوده ميدهد، بلكه نشان از ذهن مقايسه گر گوينده است.

بچه لوس ، بچه اي نيست كه در كودكي هر آنچه خواسته به او داده شده!

بچه لوس بچه اي ست كه گاهي خواسته اش به او داده شده و گاهي به خاطر همان خواسته تنبيه شده يا بچه اي

است كه آنچه خواسته به او داده نشده و مجبور شده دست به مانورهايي از جمله گريه بزنه و از آن طريق به

خواسته اش برسد.تاميتوانيدبه‌كودك ‌نه‌ نگوييد اما وقتي گفتيد با گريه و مانورهاي كودك هرگز كوتاه نياييد.

محبت به موقع و بي دريغ كودك رو بي نياز از محبت بار مياورد و در وجود او چشمه جوشان عشق رو فعال ميكند

و در بزرگسالي گداي عشق نخواهد بود.

برای کودک بالای یک سال از ۵ درخواست ۳ تای آنرا انجام دهید، یکی را با تاخیر و یکی را رد کنید..

تا هم کودک صبورتر شود هم بداند گاهی امکان رد برخی از خواسته هایش وجود دارد.

 

به کودکان بیاموزید به غریبه ها بگویند خانم و آقاو نگویند عمو و خاله.

عمو و خاله گفتن موجب ایجاد زمينه اعتماد درکودکان میشود ومیتواند به راحتی آنها را فریب دهد.

 

کودک خود را جلوی دیگران کوچک نکنید و از فرزند دیگران تجلیل نکنید.

انجام این کار باعث آسیب روحی به خود فرد انجام دهنده می شود تا اینکه باعث افزایش تلاش کودک شود.

اين جمله، آسيب فراواني به كودك خواهد زد و اين سوال پيش مي آيد که اگر كسي كار بدي كرد من هم ميتوانم آنرا تكرار كنم؟

به علاوه او را در خطر آسيب فيزيكي قرار مي دهيد و به كودک خشم، مجازات و كينه ورزي را آموزش خواهد داد.

کودک بايد بداند اگر زماني كار به برخورد فيزيكي رسيد، بهتر است دست خود را بالا بياورد و بگويد نزن.

با آموزش رفتار درست به فرزندمان، به او مي آموزيم كه در رابطه با ديگران ميتواند حد و مرز مشخصي قرار دهد و از خود دفاع كند.

اگر طرف مقابل به كار خود ادامه داد، کودک بايد محيط را ترك كند و عاقلانه ترين واكنش اين است كه با اين افراد درگير نشود.

ترك كردن محيط نشان ميدهد شخص فرق خوب و بد و درست و غلط را مي داند.

برای خوش آمدن دیگران، فرزندتان را برخلاف میلش به آغوش دیگران نفرستید.

احساس عجز و خشمی که کودک احساس می کند تاثیرات جدی و گاهی ماندگار بر او خواهد گذاشت.

بزرگترین دلیل کتک زدن، گاز گرفتن، مو کشیدن کودکان نوپا این است که این راه تنها راهیست که می توانند به بزرگسالان نشان دهند که از رفتار آنها خشمگین و عصبانی هستند.

اثر منفی دیگر آن خجالتی شدن، سلام ندادن، ترس از بزرگسالان، عدم تمایل به رفتن به مهمانی یا سلام نکردن به بزرگسالان است زیرا کودک اعتماد خود را به آنها از دست داده است.

 

اگر کودکی از والدینش می‌پرسد”منو دوست داری؟”

اصلا نشانه خوبی نیست،یعنی کودک بر اساس رفتار یا کلام والدینش،به محبت آنها و دوست داشتنی بودن خودش

شک کرده است.

در آغوش کشیدن کودکابراز احساسات کردن به کودک،بوسیدن کودکرا هرگز فراموش نکنید.

کودک باید به این باور برسد که پدر و مادر عاشقش هستند.

 

هرگز فكر نكنيد هرچه سختگيرتر باشيد بهتر ميتوانيد فرزندتان را تربيت كنيد.

والدين سختگير دو نوع کودک پرورش ميدهند، يا فرد مضطرب ، نگران، وسواسي، كه به خود بسيار سخت ميگيرد و

با وجود موفقيتهايش هيچ لذتي از زندگي نميبرد.يا فردي لجباز و فراري از كار!

والدين عزيز با سختگيري نمي توانيم فرزندي موفق،سالم و خوشبخت تربيت كنيم.كودك تا زماني كه به خودش

و ديگران آسيب نمي رساند و به حق كسي تجاوز نمي كند بهتر است آزاد باشد.

 

وقتی که فریاد میزنید، کودک فقط به تن صدای شما توجه میکند.اما وقتی با او آرام صحبت میکنید،

او کلمات شما را میشنود.

 

اگر دخترتان یک لیوان آب پرتقال را ریخت روی زمین یا لیوانی از دست پسرتان افتاد و شکست، بهتر است شما به جای سرزنش او، با او بخندید. در چنین شرایطی فرزند شما به اندازه کافی ناراحت است. اگر می‌خواهید به او کمک کنید، کاری کنید او بتواند نکته‌ای خنده دار و جالب در آن اتفاق پیدا کند و شروع به خندیدن کند.

برای مثال اگر فرزندتان آب پرتقال را روی میز ریخت، با چهره‌ای متعجب رو به فرزندتان کنید و از او بپرسید: «به نظرت میز تشنه است؟» همین شوخی به ظاهر بی‌مزه به شاد شدن فرزند شما کمک بسیاری می‌کند و همچنین به او یاد می‌دهد در مواقع بحران، با خندیدن مشکلات را حل کند.

 

وقتی کودک ۵-۶ ماهه خود را به مهمانی می برید، یکی از اسباب بازیهایش را هم همراهتان بردارید تا اگر بهانه گیری کرد، او را در کنار وسایل آشنایش قرار دهید تا آرام گیرد.

همراه داشتن اسباب بازی کودکتان ، به شما کمک می کند تا در شرایطی که احساس خوشایندی ندارد، به او احساس خوشحالی و آرامش بدهید.

در مقابل کودکی که می‌خواهد هر چیزی را به زور و با جیغ و فریاد به‌دست آورد، باید چه رفتاری داشت؟

نباید به جیغ‌های آنها اعتنا کرد. وقتی یک کودک با جيغ‌زدن يا پرخاشگري به خواسته‌های خود می‌رسد چون از این رفتار خود امتیاز و پاداش مي‌گيرد و برايش لذت‌بخش است، بنابراین می‌آموزد كه این رفتار را تکرار کند. اگر پدر و مادر به جيغ‌‌زدن فرزندان خود توجه كنند، اين رفتار را در او تقويت مي‌كنند.

در چنين وضعيتي بايد از تكنيك ناديده گرفتن، استفاده كرد.
يعني وقتي يك كودك تلاش مي‌كند فراتر از قوانين و مقرراتي كه برايش وضع شده، امتيازي بگيرد ما باید از تكنيك ناديده گرفتن استفاده كنيم.
يعني در كنار او هستيم ولي نه به او نگاه می‌كنيم نه با او حرف می‌زنیم، فقط خودمان را مشغول مي‌كنيم بدون اين‌كه با او ارتباط برقرار كنيم.
اين طوري كودك متوجه مي‌شود بدون ارتباط با پدر و مادر، هيچ لذتي برایش وجود نخواهد داشت.
البته در كنار ناديده گرفتن، بايد به تقويت رفتارهای مثبت كودك هم توجه كنيم تا ميزان پرخاشگري كم شود.

بنظرم واقعا باید به بچه ها احترام و محبت کرد و اینکه تو کارها و حتی انتخاب لباس ها ازشون نظر گرفت

بله احترام به کودک بسیار مهم است

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.


تصویر امنیتی
*

روانشناسی تربیتی کودک
روانشناسی تربیتی کودک
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *