روانشناسی کودکان هفت ساله

 
helpkade
روانشناسی کودکان هفت ساله
روانشناسی کودکان هفت ساله



روش تربیت کودکان 7 ساله

 

والدین در “تربیت کودکان 7 ساله” خود به دلیل بهبود روند تکامل اجتماعی، شناختی و جسمی آن ها در زندگی ممکن است دچار اشتباهاتی نظیر دست کشیدن از حمایت و تقویت مهارت های اساسی شوند. ما در این مقاله برای شما والدین عزیز توضیح خواهیم داد که برای تربیت کودکان 7 ساله همواره باید چه نکاتی را مدنظر قرار داد و چگونه به نیازهای مختلف آن در این مرحله از رشد و تکامل پاسخ دهید. پس اگر فرزند 7 ساله ای در منزل دارید؛ مطالعه مطالب مفید ذکر شده در این مقاله به شیوه صحیح تربیتی شما کمک شایانی خواهد کرد.تربیت کودکان 7 ساله:یکی از مهمترین اهداف و وظایف والدین در زندگی مشترک، تربیت صحیح و درست فرزندان خود است. کودکان از نخستین روزهای تولد خود رفتار و کردار پدر و مادرشان را زیر نظر گرفته و دوران بزرگسالی آن ها آیینه ای تمام نما از برخورد والدین در کودکیشان است. بنابراین باید در تربیت صحیح کودکان تمام شرایط و جوانب را رعایت کرد و بهترین شیوه زیستن را به آنان آموخت.

 

روانشناسی کودکان هفت ساله

والدین باید همواره توجه داشته باشند که صحبت ها، کردار، رفتار و اعمال آن ها بخشی مهمی از تربیت اخلاقی کودکان را تشکیل داده و هر رفتاری از سوی آن ها زندگی کودکانشان را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.اگر چه باید در تمام مراحل رشد و تکامل کودک به رفتار و کردار صحیح خویش توجه داشت اما هر دوره از زندگی کودکان خود مستلزم رعایت نکات ویژه ای است که نباید از آنها غافل شد. سن 7 سالگی در کودکان فارغ از جنسیت آن ها آغاز رشد ذهنی و تقویت مهارت های آنان بوده و تحت هیچ شرایطی نباید در تربیت  کودکان 7 ساله به دلیل حضور آن ها در مدرسه از حمایت ها و کنترل های خود نسبت به او دست کشید.

 اهمیت نقش والدین در تربیت کودکان 7 ساله:نحوه برخورد والدین مهمترین عامل تاثیر گذار بر شکل گیری شخصیت یک کودک است. آن ها با رفتار و کردار خویش بر روی شخصیت و خلق و خوی کودک تاثیر گذاشته و در شیوه های تربیتی خود می توانند استعداد ها و تمایلات کودکشان را در هر سنی شناسایی و پرورش دهند.

 

در واقع والدین نیاز دارند که از روش های اصولی تربیت کودک آگاهی لازم را کسب کرده و بر اساس آن ها فرزندانشان را به شیوه ای صحیح و اصولی تربیت کنند. میزان عشق، محبت والدین باعث برقراری نوعی حس امنیت، اعتماد و آرامش در کودکان شده و بین آن ها و کودک رابطه صمیمی به وجود خواهد آمد. به طور عکس هر چه با یک کودک خشنتر و با تندی برخورد شود باید شاهد کودکی با شخصیت ستیزه جو، فاقد اعتماد به نفس، شکاک و … باشیم.

 

دقت داشته باشید که تنبیه فیزیکی و بدنی هیچ تاثیری در تربیت کودکان 7 ساله نداشته و این واکنش تند و عجولانه والدین تعادل برقراری یک رابطه صحیح و صمیمی را بین کودک و والدینش برهم خواهد زد. به طور کلی نقش والدین در تربیت کودکان 7 ساله و سنین پایین تر بسیار حائز اهمیت بوده و باید به وسیله الگوهای منطقی  و متعادل با کودکان در این سنین حساس برخورد کرد.

 

نقش والدین در تربیت کودکان 7 ساله 

شیوه های صحیح تربیت کودکان 7 ساله:کودکان 7 ساله آماده ورود به دنیای جدیدی از مراحل زندگی خود هستند تا به وسیله اجتماع و محیط اطرافشان بتوانند استعداد ها و توانایی های کشف شده خود را رشد و پرورش دهند. در این دوران نقش خانواده نسبت به گذشته کمی کمرنگ شده ولی این به معنای عدم پذیرش مسئولیت و نقش والدین در تربیت کودکان 7 ساله خود نیست.

 

این مرحله از زندگی کودکان در واقع دوران تثبیت خلق و خو و ویژگی های پرورش یافته آن ها در سنین خردسالی است و باید به شیوه ای منطقی و با تعیین محدودیت های کنترل شده ای از سوی والدین تعادل را در زندگی آنها برقرار کرد. رفتار سلطه گرایانه، خشن و یا محبت و ناز و نوازش بی اندازه کودکان در سنین پایین تر ممکن است آن ها را از مسیر صحیح تربیتی خویش منحرف کرده و این وظیفه والدین کودک است که با دقت به رفتار و کردار کودکشان هر چه سریعتر متوجه اشتباهات خود شده و آن را به شیوه ای اصولی تصحیح کنند. والدین تحت هیچ شرایطی نباید با فکر بهبود رشد و تکامل اجتماعی و شناختی و جسمی کودکشان در سن 7 سالگی او را طرد کرده و به حال خویش بگذارند.

 

نقش مدرسه در تربیت کودکان 7 ساله

گرچه بخشی از وظایف والدین در تربیت کودکان 7 ساله بر دوش مدرسه و معلمان گذاشته می شود ولی آن ها همچنان برای تقویت و توسعه مهارت های اساسی خود و پیشرفت در درس و کارهایشان به حمایت بی دریغ شما مانند گذشته نیاز دارند. بنابراین طرد کودکان و سپردن تمام مسئولیت های تربیتی او به مدرسه ممکن است آسیب ها و خسارات جبران ناپذیری را در روحیه و رفتار حساس کودکان به وجود آورده و آثار زیان بار بی توجهی به این مسئله بدون شک در طی سالهای آتی گریبان شما را نیز خواهد گرفت. مدرسه وظیفه آموزش مهارت های نوشتاری، اجتماعی و مشارکتی را به فرزندان شما را بر عهده دارد.وظایف والدین در تربیت کودکان 7 سالهما در این قسمت بخشی از وظایف و مسئولیت های والدین در شیوه صحیح تربیت کودکان 7 ساله خود را برای شما بیان خواهیم کرد :توجه به اشتیاق کودک در انجام دادن فعالیت های فیزیکی: این موضوع در تربیت کودکان 7 ساله می تواند نمایانگر استعداد بینظیر و تمایل کودک شما به فعالیت در یکی از حوزه ها و رشته های ورزشی خاص باشد. بنابراین توجه شما به این مسئله می تواند باعث شناسایی استعداد کودکانتان در زمینه های ورزشی مختلف نظیر دو ، دوچرخه سواری، شنا و یا ژیمناستیک، فوتبال و … باشد. شما با تشویق، تمرین و ثبت نام او در کلاس های آموزشی او را در راستای علاقه و اهدافش کمک کرده و سبب تقویت مهارت و توانایی های او خواهید شد.

 

کشف استعدادهای کودک 7 ساله

 توجه به اشتیاق و تمایلات او در انجام مهارت های فرعی:چنانچه در جهش رشد و تکامل کودکان متوجه اشتیاق و تمایل او برای تقویت مهارت های فرعی خود شده اید؛ به طور مثال توجه و دقت فراوان در کشیدن نقاشی یا هنگام نوشتن و تمرین مداوم برای بهتر شدن در آن مهارت و … همه این ها نشان دهنده ذهن فعال و آینده نگر او برای خلق ایده های جدید در رشد مهارت ها و کسب خواسته هایش است. او در این سن بهتر از همیشه متوجه موضوعاتی نظیر مفهوم اجتماع و درک رابطه همسایگی، واقعی نبودن عمو نوروز، جایگاهش در جهان هستی و … خواهد بود.

 

تقویت مهارت های مختلف یک کودک 7 ساله

پیشرفت مهارت های شناختی با خلاقیت او برای حل مسائل:حتما در تربیت کودک 7 ساله خود متوجه لذت او از شریک شدن آموخته هایش با دیگران شده اید؛ در این دوران کودک به سبب گسترده شدن دایره لغات خود مهارت های ارتباطیش را با دیگران تقویت کرده و خیلی بهتر و راحتتر از همیشه می تواند حضورش را در یک جمع ابراز کند. او به سبب مهارت یادگیری خود در خواندن و نوشتن به سراغ کتاب های مورد علاقه اش رفته و می تواند فی البداهه داستان های جذاب و پیچیده را در ذهن تصویر سازی کند. جمع و تفریق، شمارش ارقام، اندازه گیری اجسام و تخمین زمان از دیگر توانایی های او با پیشرفت دانش و مهارت هایش در این دوران است.

 

اهمیت آموزش و یادگیری در تربیت کودکان 7 ساله

 عدم تعجب از وسواس فکری ایجاد شده در او :در این سن کودکان بسیار علاقمند هستند که اشیاء مختلف را نظیر چوب، سنگ و… اطراف خود جمع آوری کنند تا از این طریق به موضوعات مهمتری دست پیدا کنند. به طور مثال این کار باعث می شود که با کنترل تمایلاتش، هنگام صحبت کردن در یک جمع بهتر بتواند احساساتش را نسبت به یک موضوع بیان کرده و مورد پذیرش دوستان و اطرافیانش قرار گیرد. تربیت کودکان 7 ساله و حمایت از او به این شکل باعث خواهد شد تا او نسبت به گذشته با توانایی بیشتر در برابر تعارضات بین فردی و رفتارهای ناشایست از خود عکس العمل نشان داده و روابط گسترده، خوب و موفقی را در محیط خارج از خانواده با معلمان، دوستان و آشنایان خود برقرار کند.کنترل فرزندان برای گرفتار نشدن آن ها به کلیشه ها و رفتارهای ناهنجار :به دلیل استقلال بیشتر کودکان در سن 7 سالگی اکنون او آماده پذیرش مسئولیت های بیشتری است تا این خصوصیت مستقل بودن خود را در مسیر درست سوق دهد. والدین باید همواره محدودیت، نظارت و توجه مستمر را در تربیت کودکان 7 ساله خود لحاظ کرده تا او را به شخصی منضبط، مسئولیت پذیر، نکته سنج و با انصاف و … تبدیل کنند.

 

محدودیت فرزندان برای کنترل رفتارهای ناشایست آن ها

 توجه به تقویت نیاز خودباوری در کودکان:یکی دیگر از اصول مهم در تربیت کودکان 7 ساله کمک به پرورش اعتماد به نفس و خودباوری کودک است تا بتواند در شرایط مختلف بهترین تصمیم و راهکار را برای حل آن مسئله بگیرد. این کار با روش های مختلفی نظیر تشویق او به تلاش و پشتکار بیشتر برای رسیدن به اهداف و دست آوردهای خود همراه با صبر و کمی تحمل است.

 

تقویت اعتماد به نفس و نیاز خودباوری کودکان 7 ساله

تشویق کودک برای کمک کردن به افراد نیازمند:این کار در تربیت کودکان 7 ساله باعث آموزش حس شهروندی و پرورش حس کنجکاویش نسبت به مسائل جهان و جایگاه و هدف از خلقت او و … خواهد شد. بنابراین نقش شما در روش تربیت کودکان 7 ساله برای تبدیل شدن آن ها به افرادی بزرگ، توانمند و باتجربه بسیار حائز اهمیت است و او با حمایت و تجهیز مهارت هایش به وسیله شما حتما در زندگی آینده اش فردی موفق و سالم خواهد بود.مشکلات رفتاری کودکان در سن 7 سالگییک کودک هفت ساله با پشت سر گذاشتن دوران مهدکودک ، اکنون آمادگی لازم را برای تجربه یک زندگی جدید در محیطی به نام مدرسه را دارد و هنوز هم برای تثبیت و تقویت مهارت ها، دانش و آموزش های لازم خود در زندگی به کمک افراد با تجربه نظیر والدین، معلمان و … نیاز دارد.

 

به عبارت دیگر بروز هر رفتاری در تربیت کودکان 7 ساله ممکن است در واقع منعکس کننده دوره گذار رشد او و همچنین علاقه و تمایل او برای یادگیری، خودتنظیمی و قوانین، کشف محدودیت ها و هویت محیط اطراف خود است. تمرکز طولانی، صبوری و خودکنترلی بیشتر، مهارت شناختی و فیزیکی بهتر، آسان تر انجام دادن کارهای روزانه و … از جمله خصوصیات بارز یک کودک 7 ساله است که نشان می دهد او در این دوره از همه لحاظ برای پذیرش مسئولیت های جدید و فعالیت های اجتماعی آمادگی لازم را داشته و هیچ احساس یاس و ناامیدی برای حضور در مدرسه و کودکان هم سن و سالش ندارد.

 

بروز مشکلات رفتاری کودکان در 7 سالگی

بنابراین بروز رفتارهایی نظیر نق زدن، کج خلقی، با تندی جواب دادن، حس استقلال طلبی و … به دلیل بحران های گاه به گاه در کودکان این سن برای رشد توانایی ها و بیان افکار و کشف مرزها و محدودیت های اطراف خود امری معمول و کاملا طبیعی است. همچنین در شیوه تربیت کودکان 7 ساله باید دقت داشته باشید که آن ها به دلیل درک تفاوت درست و نادرست اتفاقات اطرافش ممکن است رفتارهایی نظیر دروغگویی ، مقابله جویی، انتقاد و …. را برای پاسخ به مسائل گوناگون آزمایش کنند یا خیلی راحت در صورت ناامیدی در دست نیافتن به اهداف و خواسته هایشان آن ها را بیان می کنند.روانشناسی کودکان هفت ساله

 

نوسانات عاطفی ناشی از قیاس و فشار همسالان یک کودک 7 ساله توسط والدین در زمان پرورش و رشد اعتماد به نفس آن ها می توانند بر روی رشد اجتماعی و شخصیتی آن ها تاثیر گذار باشد و رفتارهایی دور از انتظار از آن ها سر بزند.اشتباهات رایج والدین در تربیت کودکان 7 ساله:توجه بیش از اندازه به یک کودک در سنین پایین تر و به حال خود رها کردن او در سن 7 سالگی ممکن است منجر به افسردگی و عدم اعتماد به نفس او در پذیرش مسئولیت های جدید شده و دائما در مقابل انجام هر کاری حتی کوچکترین آن به دیگران وابسته باشد.

 

همچین رفتارهای دیکتاتور گرایانه والدین همانند گذشته و تنبیه بدنی و دادن فحش های زشت و ناسزا به او کودک را از مسیر رشد صحیح خود دور کرده و اینگونه موارد بر روی شیوه صحیح تربیت کودکان 7 ساله نیز حتی به راحتی قابل جبران نخواهد بود. چرا که هدف اصلی والدین از تربیت کودکان دادن آموزش ها و مهارت لازم ضمن احترام گذاشتن به قوانین، محدودیت ها و برقراری یک رابطه اجتماعی صحیح و منطقی با محیط اطراف است. گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

 

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

کودکتان از درس فراریست؟

آبرسان ومرطوب کننده کامان را باتخفیف بخر

آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

خرید عروسک بی بی برن 8کاره

چگونگی برخورد صحیح با فرزند

قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

آبسردکن های چندکاره، رومیزی و یخچال دار

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر

گردنبند طلا 18 عیار ماهک مدل MM0358

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

انواع لباس زیر زنانه تا %75 تخفیف

مشخصات، قیمت و خرید انواع محصولات دیجیتال

جدیدترین گوش های موجود در بازار – امکان مقایسه و خرید

خرید بهترین مدل های اورجینال هدفون، هدست، هندزفری

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

 

دلایل معمول برای مشکلات رفتاری و روش های تربیتی کودک هفت ساله

کودک هفت ساله در میانه دوره ی ابتدایی کودکی و کودک مدرسه ای می باشد. در سن هفت سالگی، آنها دوران مهد کودک را پشت سر گذاشته اند، زمانی که به منظور آمادگی برای شروع مدرسه تجربه کرده اند. در این زمان، آنها هنوز به کودکانی که دوره ی راهنمایی را سپری می کنند نرسیده اند و دوره ی نوجوانی نرسیده اند.روانشناسی کودکان هفت ساله

رفتارهای انها منعکس کننده ی دوره ی گذارشان برای رشد می باشد.

ممکن است کودک هفت ساله قادر باشد مدت تمرکز طولانی تری را از خودش نشان دهد و صبوری بیشتری نسبت به قبل داشته باشد. این اتفاق بدین دلیل است که در سن هفت سالگی، کودکان حوزه توجه گسترده تری دارند و قادرند تا تمرکز بیشتری بر روی فعالیت ها نسبت به قبل داشته باشند.

برای اشنایی بیشتر با کودک هفت ساله بخوانید: روانشناسی کودک ۷ سالگی

همچنین آنها مهارت شناختی و فیزیکی بهتری را دارا می باشند، و قادرند هر روز آسان تر کارهایشان را انجام دهند. همه ی اینها به معنی ناامیدی و یاس کمتر برای مسائل مدرسه، فعالیت های اجتماعی، و دیگر کارهای روزانه می باشد. در کل، والدین می توانند از کودک هفت ساله انتظار داشته باشند که صبوری بیشتری داشته باشد و خودکنترلی بیشتری نسبت به قبل داشته باشد.

این تحولات به ما می گوید که، سن هفت سالگی دوره ای است که کودک هنوز مشغول یادگیری خودتنظیمی و قوانین است و هنوز هم کودک در حال کشف محدودیت ها و هویت هاست. والدین کودکان هفت ساله همچنان می توانند انتظار بحران های گاه به گاه و حتی نق زدن ها را داشته باشند (هر چند در این سن کج خلقی به ندرت مشاهده می شود).

مشکلات رفتاری مانند با تندی جواب دادن به دلیل سطح جدیدی از توانایی کودک در صحبت کردن و قادر بودن برای بیان افکارش می باشد.

مشکلات رفتاری معمول کودکان در سن هفت سالگی

همانطور که کودک بزرگ می شود و تبدیل به یک کودک بزرگتر می شود، به طور طبیعی برخی از مرزها و محدودیت ها را کشف می کند.

کودک هفت ساله تفاوت درست و نادرست را درک می کند، ولی ممکن است انها همچنین رفتارهایی مانند دروغ گفتن و مقابله جویی را امتحان کنند.

همچنین ممکن است کودکتان به دلیل اینکه به هدفی نرسیده یا کاری را انطور که می خواسته انجام نداده ناامیدی اش را ابراز کند. کودک هفت ساله می تواند غالبا بهترین باشد و می تواند غالبا بدترین انتقاد کننده باشد. آنها می توانند در حالی که اعتماد به نفسشان را رشد می دهند، تحت فشار همسالان دچار نوسانات عاطفی شوند، که بخشی طبیعی برای رشد اجتماعی کودک هفت ساله می باشد.

بیشتر بخوانید: نقاط عطف رشد کودک ۶ ساله

چگونه می توان کودک هفت ساله را تربیت کرد

در حالی که روزهایی که کودکتان کج خلقی می کرد را پشت سر گذاشته اید، برخی از مشکلات رفتاری دیگری در این سن وجود دارد که نیاز است است که اصلاح شوند. ارتباط خوب و انتظارات روشنی که باید در رابطه با کودک هفت ساله داشته باشید شما را برای پایه گذاری رفتارهای کودکتان راهنمایی خواهد کرد.

منبع:ساینس دیلی

برچسب‌ها تربیت کودک هفت ساله, رشد کودک هفت ساله, رفتار با کودک هفت ساله, روانشناسی کودک هفت ساله, فایل صوتی, فرزندپروری کودک 7 ساله, مشاوره کودک 7 ساله


اینجا Downloads-icon

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید. 

آنچه باید در مورد کودک 7 ساله خود بدانید:

فرزند شما اکنون 7 ساله است و تکامل اجتماعی و شناختی و جسمی در او بهبود یافته است. ممکن است این فکر شمارا فریب بدهد  که او دیگر بیشترین حمایت را در مدرسه کسب می‌کند و در آنجا مهارت های اساسی را تمرین می‌کند و توسعه می‌دهد (به کمک  شما نیاز ندارد)، ولی همچنان شما نقش مهمی در کمک به  پیشرفت او در کارهایش دارید.روانشناسی کودکان هفت ساله

شما چطور از عهده این کار بر می آیید؟ او مشتاق انجام دادن فعالیت های فیزیکی است؛ این فعالیت می تواند  تمایل به انجام یک  رشته ورزشی خاص و یا فقط در حد دویدن باشد. به وسیله تمرین کردن در دوچرخه سواری، شنا و یا ژیمناستیک ماهر می شود و می تواند حرکات پیچیده تر  مثل دویدن و شوت کردن را با استادی انجام دهد. تعادل و هماهنگی بین اعضاء بدن او بهتر شده است. برای ریسک پذیری آماده تر است،  مخصوصا وقتی از دیدرس شما خارج است، بنابراین  اکنون زمان خوبی است تا بعضی هشدارهای ایمنی را به او آموزش دهید.

روز به روز اشتیاق و تمایلاتش  همزمان با جهش رشدی که دارد تنوع بیشتری می یابد. مهارت های فرعی حرکتی او ترقی کرده و هنگام نقاشی و نوشتن دقیق تر است، این موضوع به صورت خاص زمانی قابل توجه است که بچه تمرین زیادی کرده باشد. ممکن است او در باره آینده فکرکند و ایده هایی در باره آنچه که در آینده خواهد بود داشته باشد. اکنون در مورد جهان و جایگاهش در آن بیشتر می داند و ممکن است مفهوم اجتماع و همسایگی را درک کند. حدودا در این دوره سنی، کودک می فهمد مثلا عمو نوروز واقعی نیست اگرچه تا قبل از این فکر می‌کرد واقعی باشد.

مهارت های شناختی او زمانی‌که در راهبردهای حل مساله خلاق تر می شود با سرعت بیشتری پیشرفت می کند و از شریک شدن آموخته ها و دانشش با دیگران لذت می برد. متوجه می شوید که مهارت های ارتباطی او بهتر و دایره لغاتش گسترده تر شده است  و بهتر خودش را ابراز می کند و اطمینان  او در مهارت خواندن منجر به این می شود که کتاب هاب مورد علاقه اش را انتخاب کند. داستان هایی که می گوید  پیچیده تر و جذاب تر است. مهارت شمارش او تا جایی پیشرفت کرده که می‌تواند جمع وتفریق کند، اشیاء را اندازه بگیرد، تخمین بزند و حتی زمان را بگوید.

اگر یک وسواس فکری در او ایجاد شد تعجب نکنید مخصوصا اگر به جمع آوری اشیاء مختلف بپردازد، زیرا ممکن است از این جمع کردن چوب و سنگ به موضوعات مهم تری برسد، مثلا از نظر اجتماعی هنگام صحبت درباره احساساتش بهتر عمل کرده و می تواند تمایلاتش را کنترل می کند و نسبت به دیگران حس همدلی و احترام دارد. نیاز شدیدی دارد تا درمیان دوستانش محبوب باشد و مورد پذیرش قراربگیرد و در تعارضات بین فردی توانمند تر از قبل عمل می کند تا روابط خوب و موفقی داشته باشد. ممکن است خارج از محیط خانواده روابط  گسترده تری داشته باشد مثل ارتباط با معلم ها، شما می توانید با حمایت از فرزندتان و تجهیز کردن او با دانش و راهبردهایی برای شناخت و عکس العمل نشان دادن به رفتارهای  ناشایست،  این امر مهم را تبدیل به یک تجربه امن و مثبت تر کنید.

لازم است روی فرزندتان کنترل داشته باشید نا گرفتار کلیشه ها و ناهنجاری ها به ویژه در مورد مسائل جنسیتی نشود. در 7 سالگی فرزند شما مستقل تر است  و اکنون بهترین زمان برای  دادن مسئولیت هایی بیشتر  به او است تا این استقلال را در راهی مثبت سوق دهد. فرزندتان به محدودیت و نظارت و توجه مستمر نیاز دارد تا منضبط شود که این امر به او کمک می کند رفتار مناسب خود و دیگران را قضاوت کند، بنابراین فهمیدن اینکه چه چیزهایی اشتباه است و  چرا ، مهم هستند چون با انجام این کار  انصاف و عدالت تضمین می شود.

فشار همسالان   تاثیر قدرتمندی  دارد و فرزند شما نیازمند خودباوری است که او را برای تصمیم گیری صحیح توانمند می کند. پس مهم است به او کمک کنید اعتماد به نفس و خودباوری را درخود پرورش دهد. راه هایی وجود دارد تا به فرزندتان کمک کنید، می توانید او را تشویق کنید تا بیشتر به تلاش برای رسیدن به  اهداف، کارهای قابل ستایش، پشتکار و صبر بپردازد تا اینکه فقط به دست آورد ها فکرکند.

اجازه دهید به افرادی که چندان خوشبخت نیستند کمک کند، این کار به او امکان می‌دهد حس شهروندی را بیاموزد، احساس کنجکاوی در باره جهان و جایگاهش در آن را پرورش دهد. شما نقش ارزشمندی در یاری  به فرزندتان برای تبدیل شدن به بزرگسالی توانمند و با تجربه دارید که با مهارت هایی تجهیز شده است که در زندگی آینده به آن نیاز دارد و این بیشتر از کمک به انجام تکالیف او می باشد. خوشبختانه وقتی بدانید لازم است چه کاری انجام دهید انجام ان بسیار ساده خواهد بود.

 بیشتر بخوانید:

پیش به سوی دو سالگی:  انچه باید در مورد کودک دو ساله بدانید

پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید

پیش به سوی چهار سالگی: آنچه باید در مورد کودک چهار ساله بدانید

پیش بسوی پنج سالگی: آنچه باید در مورد کودک 5 ساله بدانید

پیش بسوی شش سالگی: آنچه باید در مورد کودک 6 ساله بدانید

منبع:مشاوره-خانواده.com

برچسب‌ها رشد کودک, فایل صوتی, مشاوره کودک, هفت سالگی, کودک هفت ساله


اینجا Downloads-icon

علت لجبازی در کودکان 7 ساله چیست؟ این سؤالی است که بسیاری از والدین در اوایل دوران مدرسه فرزندشان با آن مواجه می‌شوند. ممکن است فرزند 7 ساله شما با وجود بزرگ‌تر شدن و رشد شناختی بیشتر در این دوره، رفتارهای ناسازگارانه‌ای از خود نشان دهد که شما را کلافه کند. برای مثال برخی از کودکان 7 ساله دائماً به خاطر هر چیز با والدین خود لج کرده و به آن‌ها پرخاشگری می‌کنند. ما در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد علل و نحوه برخورد با لجبازی کودک 7 ساله ارائه کرده‌ایم. پس اگر شما نیز در ارتباط با فرزندتان با این چالش‌ها مواجه شده‌اید، تا انتهای این مطلب با همراه باشید. برای یافتن راه‌حل ویژه کودک خود می‌توانید با مشاور کودک مشورت کنید. 

سبک های فرزندپروری در همه مسائل مربوط به تربیت فرزندان تاثیر گذارند. به طور کل لجبازی در سنین مختلف می‌تواند ناشی از مسائل مختلف و گوناگونی باشد در ادامه به دو دلیل مهم که منجر به لجبازی در کودکان 7 ساله می‌شود اشاره خواهیم کرد:

بهتر است پدر و مادر اطلاعاتی از روانشناسی کودک داشته باشند؛ چرا که بسیاری از رفتارهای ناخوشایند کودکان برآمده از روش تربیتی خود والدین هستند. البته در اکثر مواقع پدر و مادرها ناخواسته و از روی ناآگاهی منجر به شکل‌گیری این رفتارها در کودک می‌شوند. لجبازی یکی از رفتارهایی است که تا حد زیادی تحت تأثیر نحوه واکنش والدین قرار دارد.

اگر فرزند شما درخواستی از شما می‌کند و شما آن را رد می‌کنید باید بتوانید بر سر حرف خود بایستید. والدینی که با گریه کردن، داد و فریاد و به طور کل لجبازی کودک سریعاً خواسته او را برآورده می‌کنند، در حقیقت این پیام را به او می‌رسانند که از این رفتارها به عنوان ابزاری برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده کند. هر بار که شما تسلیم کودک می‌شوید، ناخواسته لجبازی او را تقویت کرده و باعث می‌شوید که او در دفعات بعدی برای رسیدن به خواسته خود رفتارهای ناسازگارانه شدیدتری از خود نشان دهد. برای اطلاع از بهترین روش های تربیتی مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.روانشناسی کودکان هفت ساله

کودکان 7 ساله در حال تجربه دنیای جدیدی هستند. آن‌ها به تازگی وارد مدرسه شده‌اند. فضای مدرسه و تحصیل در کنار مزایایی که برای رشد شناختی و اجتماعی کودک دارد می‌تواند چالش‌های بسیاری را نیز برای او به وجود بیاورد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به ترس از اشتباه کردن در جمع، مقایسه‌شدن با دیگران، مسخره شدن توسط همکلاسی‌ها و … اشاره کرد. این مسائل همگی استرس و اضطراب زیادی را در کودک به وجود می‌آورند. اما کودکان مانند بزرگسالان استرس‌های خود را بروز نمی‌دهند.

آن‌ها ممکن است اضطراب‌های خود را به صورت بی‌قراری، پرخاشگری و به طور کل رفتارهای ناسازگارانه نشان دهند. این مسئله بخصوص در پسران بیشتر دیده می شود چرا که پسران اغلب مشکلات خود را برون‌ریزی کرده و به صورت رفتارهای پرخاشگرانه آن‌ها را نشان می‌دهند.در حقیقت ریشه بسیاری از پرخاشگری‌های نابهنجار در این سنین می‌تواند اضطراب و یا حتی افسردگی دوران کودکی باشد. به همین خاطر اگر فرزندتان پس از ورود به مدرسه ناگهان رفتار متفاوتی پیدا کرده وضعیت او را در مدرسه بیشتر پیگیری کنید. شرایط کلاس و مدرسه تا حد زیادی می‌تواند با لجبازی و پرخاشگری کودک در ارتباط باشد.

 

با توجه به دلایلی که در بالا ذکر شد شما می‌توانید به راهکارهای عملی نیز برای برخورد با کودکتان دست پیدا کنید. در ادامه به صورت جداگانه به این راهکارها اشاره خواهیم کرد. برای اطلاع از روش های علمی دیگر جهت برخورد با کودکان لجباز کلیک کنید.

بسیاری از والدین به خاطر اینکه حوصله قشقرق و داد و فریادهای فرزندشان را ندارند سریعاً تسلیم خواسته‌های او می‌شوند. بدون اینکه بدانند این رفتار نوعی باج‌دهی به کودک محسوب می‌شود و لجبازی او را تشدید می‌کند. به همین خاطر هنگامی که فرزندتان خواسته‌ای را با شما مطرح می‌کند صبورانه به آن گوش دهید و در صورت امکان آن را برای او فراهم کنید. به او بگویید اگر صبور باشد و داد و فریاد نکند به حرف‌هایش بیشتر گوش خواهید داد. تا می‌توانید سکوت و صبر فرزندتان را تشویق کنید. تشویق شما می‌تواند حتی کلامی باشد. مثلاً به او بگویید: ” به خاطر صبر و تحملت به تو افتخار می‌کنم” .

اگر خواسته فرزندتان به صلاح او نیست از طریق مکالمه‌ای دوستانه دلایل آن را برای او توضیح دهید. اگر کودک بازهم به لجبازی ادامه داد باید تلاش کنید تا به این رفتار او بی‌توجه باقی بمانید. و در برابر او تسلیم نشوید. اگر چند بار بتوانید در این زمینه موفق شوید متوجه خواهید شد که رفتارهای پرخاشگرانه و لجبازی‌های فرزندتان کم‌تر می‌شود.

ممکن است که فرزندتان به یک باره پرخاشگر و لجباز شده باشد. در حالی که سبک تربیتی شما تغییری نکرده است. در این شرایط باید به دنبال پیدا کردن مشکلی باشید که منجر به تغییر خلق و خوی فرزندتان شده است. تغییرات اساسی در زندگی مانند جا به جایی خانه، مرگ والدین و یا آشنایان نزدیک می‌تواند از جمله مواردی باشد که در کودک اضطراب ایجاد کرده و باعث شود که او این اضطراب‌ها را به شکل رفتارهای مخرب نشان دهد. در این شرایط لازم است که به یک روان شناس کودک کمک مراجعه کنید تا با استفاده از راهکارهای منحصر به فرزندتان به او کمک کند با شرایط جدید سازگار شود.

همان‌طور که در دلایل لجبازی کودکان گفته شد، در بسیاری از مواقع این رفتارمی تواند انعکاسی از شرایط نامناسب کودک در مدرسه باشد. به این ترتیب او فشارهایی را که حس می‌کند با بدخلقی و لجبازی به شما نشان می‌دهد. بسیار اهمیت دارد که ارتباط بیشتری با اولیای مدرسه فرزندتان داشته باشید و وضعیت تحصیلی و رفتاری او را در آنجا پیگیری کنید.در نظر داشته باشید که لجبازی کودک به دلیل رفتارهای متقابل شما نیز می تواند ایجاد شده باشد، پس توصیه می‌کنیم مقاله رفتار با کودک را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه لجبازی در کودکان 7 ساله می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

در این مقاله قصد داریم درباره مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید و مطالب زیر را بخوانید.

رفتار طبیعی کودک ۷ ساله چگونه است؟مسائل مربوط به رفتار در کودک هفت ساله چیست؟نکاتی برخوردی برای والدین در قبال کودک ۷ ساله‌ای که مشکلات رفتاری دارد.

فرزند هفت ساله شما در حال مستقل‌تر شدن است و به آسانی می‌تواند کارهای روزانه خود را انجام دهد مانند: حمام کردن، لباس پوشیدن و حتی صبحانه آماده کردن. فرزند شما در این سن ممکن است نیاز به نظارت مستمر داشته باشد اما نیاز به راهنمایی و پشتیبانی مداوم نیز دارد.

بچه شما ممکن است بخواهد انتخاب خود را در این مرحله داشته باشد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است شما رفتار فرزند هفت ساله خود را متفاوت ببینید، ممکن است با تندی جواب شمار را بدهد یا حتی دروغ بگوید. چرا فرزند شما اینگونه رفتار می‌کند؟

تحولات رفتاری زیادی در این سن اتفاق می‌افتد. در اینجا به همه چیزهایی که باید درباره مشکلات رفتاری کودک هفت ساله بدانید و سیاست‌های برخوردی انضباطی که به عنوان والدین می‌توانید اتخاذ کنید اشاره شده است.روانشناسی کودکان هفت ساله

هر كودك متفاوت است و رفتار او عمدتا به عوامل مختلفی از قبیل محیط زیست، رشد احساسی و رشد جسمی او بستگی دارد. بنابراین، رفتار یک کودک به شدت تحت تأثیر این عوامل قرار خواهد گرفت. با این حال، در اینجا به برخی از ویژگی‌های رفتاری یک کودک هفت ساله اشاره می‌کنیم. 

بچه شما در این سن بمب انرژی است و می‌تواند از فعالیت‌های بدنی لذت ببرد. فعالیت‌های جسمانی به کودک شما کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی بهتر و قدرت فیزیکی را به دست آورد.

بچه شما هنوز هم با مشکلات دست خطی خود در این مرحله دست و پنج نرم می‌کند زیرا مهارت‌های حرکتی او هنوز در حال رشد است. به دلیل فعالیت‌های جسمانی زیادی در طول روز، کودک شما به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در این سن نیاز دارد. 

رفتار فرزند شما ممکن است در این سن بسیار دوستانه باشد و همچنین ممکن است مایل به داشتن دوستان زیادی باشید. او همچنین به دوستانش وابسته می‌شود و ممکن است به چند نفر نزدیک شود و ممکن است از دیگران نیز هراس داشته باشد.

فرزند شما در این سن ظریت توجه بیشتری پیدا کرده است. او قادر به تمرکز است و حتی دستورات و دستورالعمل‌ها را از شما می‌گیرد. او ممکن است مایل به اشتراک گذاشتن یا انتقال دانش خود و یا آنچه که او در مدرسه آموخته است با دیگران باشد. او همچنین ‌می‌تواند عادت‌های خود را از گروه همسن و سال خود انتخاب کند و همچنین آنها را دنبال کند.

بچه شما در این سن در مورد برخورد با احساساتش به ثبات بیشتری دست یافته است. او ممکن است با هر گونه تغییر ناگهانی و یا جابه‌جایی سازگار می‌شود. اگرچه هنوز ممکن است در کنترل خود مشکل داشته باشد و در طی رشد کردن بهتر شود، اما قطعا در برخورد با موقعیت‌های غیر منتظره بهتر شده است.

در اینجا برخی از مسائل رفتاری معمول یا برخی از مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله آمده است:

دروغ گفتن یکی از شایع‌ترین مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله در این سن است. بسیار مهم است که علت اصلی آن را درک کنید. گاهی اوقات بچه‌ها دروغ می‌گویند زیرا نمی‌توانند جدایی جدی بین واقعیت و فانتزی ایجاد کنند. والدین باید شرایط و موقعیت‌هایی را که در کودکی به این رفتار منجر می‌شود، تجزیه و تحلیل کند.

بچه شما ممکن است از دستورات شما سرپیچی کند یا به سادگی آنچه شما انتظار دارید او انجام دهد. را نادیده بگیرد. گاهی اوقات این رفتار نشانه‌ای است که کودکتان که تلاش می‌کند مرزها و محدودیت‌های خود را با والدین آزمایش کند و تا جایی که بتواند از آن عبور کند. کودکتان ممکن است علایق و ناپسندهایش را ایجاد کند و بنابراین از انجام آنچه که ممکن است انتظار داشته باشید، امتناع کند.

این امر برای بچه‌ها در این سن بسیار رایج است که نوسانات احساسی را تجربه کنند. به این دلیل است که بچه در این سن در آستانه پیش نوجوانی است و دیگر کودک پیش دبستانی نیست که ممکن است او را گیج کند و باعث تغییرات احساسی شود.

شما ممکن است متوجه شوید که فرزند کوچک شما بیشتر در میان جمع خونگرم‌تر از حالت عادی است. این ممکن است به دلیل نیاز به جلب توجه والدین باشد. اگرچه این رفتار با چیزی که در این سن اتفاق می‌افتد در تناقض است اما باعث کنترل سردرگمی می‌شود.

خشم یکی از سخت‌‎ترین مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله در این دوران است. ممکن است به عنوان نوسانات خلق و خوی، صحبت کردن، سرخوردگی، تحریک پذیری یا دیگر ویژگی‌های رفتاری توصیف شود. برای یک کودک در این سن احساس خشم و عصبانیت بسیار طبیعی است. با این حال، اگر خشم از کنترل خارج شود یا رفتار اساسی کودکتان را تعریف کند، باید کاری انجام دهید.

در اینجا به چند نکته در مورد مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله و نحوه برخورد با آنها در موارد زیر اشاره شده است: 

کودک شما در سن و سالی است که قادر به درک آنچه به او می‌گویید انجام دهد است بنابراین، اولین و مهمترین چیز برای حل هر نوع رفتار با بچه شما این است که با او صحبت کنید.

بچه‌ها که آگاه هستند یا می‌دانند که چه انتظاری از آنها می‌رود، تمایل به رفتار بهتر دارند. پس به فرزند خود در مورد محدودیت‌هایش و آنچه را که می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد بگویید.

همیشه در برخورد با فرزند خود یک رویکرد مثبت داشته باشید. اگر احترام می‌خواهید، حتما اطمینان حاصل کنید که برای فرزندتان و انتخاب‌های او احترام قائل هستید. از فریاد زدن یا ترساندن فرزندتان خودداری کنید. به شیوه‌ی خوبی صحبت کنید و مشکل را توضیح دهید.

به جای این که به او بگویید که اشتباهاتی را مرتکب شده است از بچه خود بخواهید که به آرامی بنشیند و در مورد اشتباهات و رفتارهایش فکر کند.

سعی کنید توضیحات معتبری را برای تصمیمات و اقدامات خود ارائه دهید و از دادن توضیحات غیر منطقی خودداری کنید.

به فرزند خود در درک خطاها و اشتباهات خود کمک کنید و سپس مشکلات مختلف را با هم حل کنید. در کنار او باشید و به عنوان یک تیم به رفع مشکل مشغول شوید.

با پیروی از راهنمایی‌های فوق می‌توانید مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله خود را به طور موثر و مسائل مربوط به رفتار آنها را مدیریت کنید. در نهایت، شما ممکن است با پزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید و بدانید که چه کاری برای حل این مسائل انجام می‌شود.

[…] مقاله مرتبط: مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله و سیاست های برخورد با آن […]

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

روانشناسی کودک 7 ساله نشان میدهد که در این سن کودک تشنگی بی حد و حصر دانش را از خود نشان می دهد و کنجکاوی ذاتی و هیجان زیادی در مورد جهان دارد . آنها کاشفان طبیعت ، دانشمندان و تحلیلگران کوچک هستند و اغلب درباره همه چیز سوال میپرسند درباره اینکه چرا آسمان آبی است و چگونه درختان میرویند ! برای کودک 7 ساله ، در مدرسه حس اعتماد به نفس بسیاری وجود خواهد داشت که از بهتر بودن از سایر دانش آموزان در کلاس درس نشأت میگیرد .

آنها اغلب احساس رضایت میکنند که ریاضیات و مهارت های خواندن را به دست آورده اند و میتوانند در مورد آنچه در مدرسه با معلمان ، دوستان و مراقبان آموخته اند صحبت کنند . با توجه به روانشناسی کودک 7 ساله در این سن ، بچه ها هماهنگی و تعادل بیشتری را دارند و میتوانند یاد بگیرند که ترکیب بیشتری با مهارت های حرکتی خود ایجاد کنند ، مانند حرکت در اطراف یک حوض در حالی که میرقصند . آنها از لحاظ فیزیکی فعال تر هستند ، این مهارت ها سریعتر رشد میکنند . ورزش کنید ، در خارج از منزل بازی کنید . در روانشناسی کودک 7 ساله ، كودكانی كه از لحاظ جسمی فعال هستند ، مهارت های فیزیکی بیشتری را نسبت به افراد مضطرب و یکجا نشین کسب میكنند .روانشناسی کودکان هفت ساله

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودک دو ساله و نکاتی که باید بدانید

نکات روانشناسی کودک 7 ساله مبحثی بسیار حائز اهمیت است . بلوغ عاطفی در سن هفت سالگی بسیار از آنچه که در دوران پیش دبستانی یا مهد کودک بود ، متفاوت است . اکثر افراد 7 ساله قادر به مدیریت تغییرات عاطفی خود هستند . آنها معمولا میتوانند با جریان یا موقعیت های غیر منتظره بخوبی مقابله کنند . با این حال هنوز هم نیاز به راحتی و آرامش دارند . به عنوان یک کودک به طور فزاینده ای ذهن آنها باز میشود و توجه آنها بیشتر بر روی چیزها و افراد خارج از خانه و خانواده اش متمرکز میشود .

از نکات روانشناسی کودک 7 ساله این است که بسیاری از کودکان 7 ساله همچنان عاشق بازی کردن با دوستان هستند . در واقع این میتواند بخش مهمی از رشد کودک ، احساسش نسبت به خود و روابط او با دیگران باشد . آنها شروع به اهمیت دادن به نظرات و افکار دیگران خواهند کرد . ضعف این فاز طبیعی رشد کودک ، افزایش حساسیت به فشار مقایسه شدن با همسالان است . آنها همچنان به توسعه همدلی و درک قوی از اخلاقیات و عدالت ادامه خواهند داد .

مشاوره و روانشناسی کودک 7 ساله اذعان میدارد که کودک 7 ساله شروع به رشد و گسترش افق های اجتماعی خود میکند ، آنها اغلب به طور طبیعی شروع به ارتباط قوی با بزرگسالان دیگر علاوه بر والدین خود ، مانند معلم ، عمو ، و یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ میکنند . با توجه به روانشناسی کودک 7 ساله در این سن با سرخوردگی از سوی والدین ممکن است احساسات وحشتناکی ایجاد شود . بیشتر کودکان 7 ساله در مورد جهان اطرافشان کنجکاو هستند . آنها سوالاتی را مطرح میکنند و به دنبال پاسخ هایی در مورد چیزهایی که با آنها مواجه میشوند میگردند و دوست دارند دانسته هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند .

کودکان و نوجوانان در این سن احساس حساسیت ماجراجویی و تشنگی برای اطلاعات و عشق به مربیان و خواهران و برادران جوان و فرزندان دیگر نشان میدهند . مهارت های ریاضی و خواندن آنها به طور پیوسته گسترش میابد . مشاوره و روانشناسی کودک 7 ساله بیان میکند که  در صورت تمایل به مشارکت در تکالیف خود به او بگویید که اگر بخواهد پاداش دریافت کند باید تمام تکالیفش را اجرا کند . این پاداش چیزی است که برای او مهم است مانند رفتن به استخر ، رفتن به غذا خوری یا یک بستنی ، و غیره … اگر شما کم درآمد هستید ، این تشویق را با دیدن یک فیلم ، یک بازی دو نفره یا یک پارک رفتن ساده جایگزین کنید . مطالب گفته شده از مهمترین نکات روانشناسی کودک 7 ساله هستند .

روانشناسی کودک 7 ساله لجباز امری بسیار نیازمند دقت و توجه است . طبق گفته پزشکان ، بچه های لجباز واکنش های روانی قوی دارند که حتی ممکن است غیر منطقی باشند . این کودکان بسیار باهوش و با اخلاق رهبریت بسیارند . روانشناسان اذعان میدارند که بچه های قوی تر تمایل دارند که کارهای خود را مورد علاقه خود انجام دهند و آنها رهبران با انگیزه ای هستند که نیاز به تربیت و رشد تعالی از سوی والدین دارند . شما نباید همیشه این کودکان را لجباز و خیره سر بخوانید چرا که آنها از کودکان دیگر متفاوت اند . از نظر روانشناسی کودک 7 ساله لجباز چنانچه که شما با هرگونه شرایط درگیری با کودک مواجه میشوید باید با آنها صحبت کرده و به آنها گوش کنید . از آنها بخواهید تا دیدگاه خود را توضیح دهند .

از مهمترین نکات روانشناسی کودک 7 ساله این است که پدر و مادر نباید از لحن خشن و یا تنبیه بدنی استفاده کنند زیرا کودکان 7 ساله اکنون تمامی احساسات را درک و جذب میکنند و این بر اعتماد به نفس و شخصیت سازی آنها اثر مستقیم و سوء دارد . برای تربیت کودک نافرمان همیشه سعی کنید از روش های صلح جویانه و بسیار ملایم واکنش نشان بدهید . با توجه به روانشناسی کودک 7 ساله در این مسیر ، تشویق کودک به انجام اعمال موافق و درست امری امتحان شده و بسیار موثر است . کودک مدرسه ای شما به رشد فکری بسیار خوبی خواهد رسید . با توجه به مشاوره و روانشناسی کودک 7 ساله او اکنون به درک بالایی رسیده و اصطلاحا بزرگ شده است .

روانشناسی کودک 7 ساله نافرمان کمی با مباحث گذشته متفاوت است . برخی از مشکلات رفتاری ممکن است ناشی از نارضایتی کودک نسبت به عدم درک کار گروهی و تکلیف علمی باشد . در حالی که مشکلات رفتاری ناشی از این مسائل باعث بروز لجبازی و گاها نافرمانی در کودک میشود شما باید این مورد مهم را با مطالعه خود در زمینه روانشناسی کودک و مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مورد توجه قرار دهید . در روانشناسی کودک 7 ساله نافرمان باید بدانید که گاهی اوقات کودکان 7 ساله نیز دروغ میگویند . این که آنها سعی میکنند خود را در یک چشم انداز مطلوب با افتخار در مورد چیزی که واقعا رخ نداده است نشان دهند یا در تلاش برای جلوگیری از مشکلات ، دروغ میگویند میتواند تبدیل به یک عادت بد شود .

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودک ۳ ساله و نکات مشاوره این کودکان

به فرزندتان کمک کنید که معضلات مدرسه اش را راحت تر حل کند . در اینجا برخی از استراتژی های برخورد با کودک نافرمان را با توجه به مباحث روانشناسی کودک به شما معرفی میکنیم :

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: My Seven-Year-Old Jerk 

براي مشاوره در زمينه روانشناسی کودک 7 ساله

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت ? صبح تا ?? شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

روانشناسی کودک 3 ساله و نکات مشاوره این کودکان

روانشناسی کودک دو ساله و نکاتی که باید بدانید

راهکارهای عملی در برطرف کردن کمرویی کودکان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت


avijeee@ 


info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

روانشناسی کودکان هفت ساله

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران —-

021-91022688 (سراسری) – مشاوره تلفنی

به زودی – تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

دستاوردهای پژوهشی در زمینه رشد و پرورش کودک، به شناخت دوره هایی در رشد زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی در کودکان انجامیده  است. گرچه آهنگ پیشرفت تمامی کودکان در پیمودن این مراحل یکسان نیست،  اما در روند رشد، گذار همگی آنان از این مراحل قطعی است. توجه به ویزگی های کودکان در هر مرحله از رشد، سر نخ هایی را برای شناخت ادبیات مناسب آنان به دست می دهد. کودکان برای پشت سر گذاردن هر مرحله خاص از رشد، به کتاب های ویژه ای نیاز دارند. این کتاب ها آن ها  را در پیشروی به مراحل دیگر یاری می دهند. به همین سبب شناخت گوناگونی رشد و پرورش کودک برای تمامی والدین و کسانی که با کودکان سر و کار دارند ضروری است.

ادبیات و کتاب خوانی، اثری ژرف بر رشد و پرورش جنبه های مختلف زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودک دارد.  فهرستی از ویژگی ها و تاثیر  کتاب هایی که برای رشد جنبه های متفاوت کودکان مناسب هستند در زیر آمده است.


 

در این سن نیز رشد زبانی ادامه دارد. کودکان واژه‌‌‌های جدید بسیاری به گنجینه‌ی واژگان خود می‌افزایند.

روزانه زمانی را برای کتاب خواندن برای کودکان در نظر بگیرید و کنش‌های متقابل را در کودکان بررسی کنید.روانشناسی کودکان هفت ساله

بیشتر کودکان از جمله‌های مرکب با شبه‌جمله‌های وصفی و شرطی که با اگر شروع می‌شود، استفاده می‌کنند. میانگین جمله‌هایی که به صورت شفاهی بیان می‌کنند، شامل هفت و نیم واژه است.

برای کودکان داستان‌هایی بخوانید که الگوهایی را برای تقویت ساختار زبانی آن‌ها ایجاد کند.

کودکان خواندن می‌آموزند: آن‌ها از خواندن کتاب‌های آسان و نمایش مهارت‌هایی که تازه به دست آورده‌اند، لذت می‌برند.

کتاب‌هایی در اختیار کودکان بگذارید که خواندن‌شان آسان و در رشد و پرورش مهارت‌های خواندن موثر هستند.

کودکان نوشتن می‌آموزند و از قصه‌سازی‌های خود لذت می‌برند.

برای کودکان فرصت‌هایی فراهم آورید تا با قصه‌گویی و تصویرگری برای خود کتاب تصویری بسازند. برای الهام بخشیدن به کودکان در تنظیم طرح قصه از کتاب‌های بدون واژه استفاده کنید.

کودکان در مقایسه با پنج‌سالگی، از قصه‌های بلندتر لذت می‌برند زیرا میزان دقت آن‌ها رو به فزونی است.

برای کودکان کتاب‌هایی بخوانید که قصه‌های طولانی‌تر دارند و هر بخش آن‌ها در زمانی کوتاه به پایان می‌رسد.

در این دوره سنی، کودکان گاهی به دوره‌هایی می‌رسند که پیاژه به آن دوره عملیاتی محسوس می‌گوید. آن‌ها به اصول تازه‌ای دست می‌یابند که گروه‌بندی نامیده می‌شود. از این رو نیاز به دیدن تمامی اشیاء برای گروه‌بندی ندارند، چرا که می‌توانند پیوند بین آن‌ها را در هر گروه درک کنند.

کتاب‌های مفهومی در اختیار کودکان قرار دهید تا آن‌ها را بخوانند و به بحث بگیرند.

کودکان همچون گذشته، از ثبات عاطفی برخوردار نیستند. در نوعی فشار روحی به سر می‌برند و ممکن است با آموزگار یا پدر و مادر برخورد پیدا کنند.

کودکان را یاری کنید تا به شیو‌های قابل قبولی فشار روحی خود را کنترل کنند. برای آن‌ها کتاب‌هایی بخوانید که چگونگی کنترل فشارهای روحی را توسط کودکان بیان می‌کنند.

کودکان در پی استقلال یافتن از بزرگسالان فاصله می‌گیرند اما همچنان از جانب بزرگسالان خواستار مهرورزی و امنیت در زندگی هستند.

برای کودکان موقعیت‌هایی ایجاد کنید تا احساس استقلال خود را بروز دهند. در این خصوص کتاب و فعالیت‌هایی را برای آن‌ها تدارک ببینید. کتاب‌هایی فراهم آورید که شخصیت‌های آن‌ها استقلال را تجربه می‌کنند.

کودکان به بروز ویژگی شخصیتی تعاون اهمیت بسیار می‌دهند. اما این حالت در سال‌های بعد فرو می‌نشیند.

فعالیت‌های کتابخوانی را که به تعاون و همکاری میدان می‌دهند گسترش دهید. کتاب‌هایی تهیه کنید با درونمایه‌ی همکاری و مشارکت.

در این دوره نیز احساس ترس و ناامنی با کودکان همراه است و آرامش آن ها را برهم می زند. این ترس ممکن است از خطرها و موقعیت‌های دور از واقعیت و نامحتمل باشد، مانند ترس از روح یا جادوگر یا موجودات خیالی دیگر.

کتاب هایی که درباره این ترس کودکان باشد برگزینید و با کودکان سهیم شوید. کتاب هایی که شخصیت های اصلی داستان به گونه ای به این ترس های خود چیره می شوند.

کودکان ممکن است وقتی زیر فشار قرار می‌گیرند از والدین سرپیچی کنند؛ آن‌ها در سازش با خواهر، برادر کوچک‌تر دچار مشکل هستند.

کودکان را در توجه به نیازهای خانوادگی حساس کنید و برای آن‌ها امکان گفت‌و‌گو و قصه‌خوانی درباره‌ی شرایط مشابه فراهم آورید. کودکان را به یافتن راه‌حل هدایت کنید.

کودکان می‌خواهند با دیگر بچه‌ها بازی کنند، اما بیشتر اصرار بر این دارند که نفر اول باشند.

کودکان را هم به رهبری و هم به پیروی تشویق کنید. کتاب‌هایی بخوانید که در آن‌ها کودکان بر مسائل مشابه چیره شوند.

کودکان نسبت به همدلی و تحسین آموزگار واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها در وفق دادن خود با خواست‌های آموزگار و جلب رضایت او تلاش می‌کنند.

به کودکان اجازه دهید در فعالیت‌ها سهیم شوند و مورد تحسین قرار بگیرند. اظهار وجود کردن و موثر واقع شدن، به ویژه برای کودکان شش هفت ساله لذت‌بخش است.

وبلاگ‌ کتاب هدهد با نوشته‌هایی کاربردی برای خانواده‌ها و معلمان

همه حقوق سایت کتابک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و  باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.

Copyright 2008 – 2019


ما یاد گرفته ایم وقتی بچه ای به دنیا می آید و زندگی اش را شروع می کند، والدین او هفت سال اوّل با او مثل پادشاه رفتار می کنند. سپس مانند پیش خدمت و… سؤالم این است: اگر با یک شخص در هفت سالگی مانند پادشاه رفتار شود، او در جامعه با مردم مختلف به صورت بی ادبانه رفتار خواهد کرد، حال اگر آنها بخواهند عملی در مقابل او انجام دهند، این بر خلاف فرمایش معصوم(ع) خواهد بود. لطفا بیان فرمائید که منظور از این جملات چیست؟


مقصود از آن روایت که جنبة تربیتی دارد این است که حتی المقدور خواست های کودکان را بر آورده کنید و تا آن سن از آنان توقع کار و انجام خدمت نداشته باشید و کاملاً بدو اظهار محبت کنید. ولی گویی شما بقیه روایت را ندیده اید که از هفت سالگی به بعد او را به خدمت و کار [در حد طاقت و وسع] وادارید و شیوه عمل کردن را به او بیاموزید. و در سن 15 سالگی هم او را وزیر قرار داده، مورد مشورت قرار دهید. تا احساس شخصیت کرده و ذهن و اندیشه اش بالنده شود. معلوم است که تا سن 7 سالگی توقع خاصی از کودک مورد نظر نیست. تا سن هفت سالگی باید به کودک خدمت کرد، حوائجش را در حد وسع بر طرف کرد و به او اظهار محبت و مودت نمود.
روانشناسی کودکان هفت ساله

این که گفته شده است تا هفت سالگی مانند پادشاه با کودک معامله کنید به معنای تعطیل کردن تربیت اخلاقی او نبوده است. بلکه این تربیت اخلاقی بیشتر جنبه الگو دادن دارد تا تذکر و نصیحت های حکیمانه، عملاً باید کودک را از دروغ گفتن، بی ادبانه رفتار کردن و… بر حذر داشت. یعنی الگوی مناسب در اختیار او گذاشت تا طبق آن الگو [که بیشتر رفتار والدین و اطرافیان است] مشق کند.

اختلاف سن در ازدواجاختلاف سنی زوجی که می خوان با هم ازدواج کنند چقدره و من اونی که دوست دارم و اون هم منو دوست داره 9 سال باهم اختلاف سنی داریم
یکی از مهمترین انتخابها در زندگی هر انسان، لحظه انتخاب …

امام سجاد علیه السلام در قیام خونین کربلا مدت کوتاهی – بنا به مشیت الهی – بیمار بود و پس از بهبودی، مدت 35 سال امامت و زعامت جامعه مسلمین را تداوم بخشید. این که برخی این امام همام را دائم المریض معرفی…

سومین نقلی که در باره سن ازدواج عایشه گفته شده از خواهر زاده وی به نام ابن عامره نقل شده است  و ابن عامره در زمان ازدواج عائشه با پیامبر(ص) در سن پنج و یا شش سالگی بوده است و جای  …

سومین نقلی که در باره سن ازدواج عایشه گفته شده از خواهر زاده وی به نام ابن عامره نقل شده است  و ابن عامره در زمان ازدواج عائشه با پیامبر(ص) در سن پنج و یا شش سالگی بوده است و جای  تعجب است ک…

جوانان و نماز و احترام به بزرگترهاچرا جوانان نسبت به نماز دقت نظر کافی ندارند؟ چرا احترام به بزرگترها کم رنگ شده است؟عدم توجه و پایبندی به مقدساتی که در هر شریعتی وجود دارد؛ از چندحال خارج نیست:
1. ع…

معرفی خداوند برای کودکخداوند متعال را چگونه به کودکان معرفی کنیم که هم برای کودک قابل درک باشد و هم شایسته مقام ربوبی. کودکان از ما می پرسند خدا چیست کجاست چه شکلی دارد و…….. با تشکرمقدمتا باید عر…

بی تردید با آشنایی با علل لجاجت می توان مسیر درمان آن را هموار کرد. به طور کلی علل لجاجت گاهی ریشه در فرد لجوج دارد و گاهی ریشه در فرد مقابل و گاهی در هر دو. اما این علل می تواند یک یا چند تا از عوامل…

در مورد یاد شده کینه به دل داشتن کار درستی نیست و گناه محسوب می‌شود. باید سعی شود هرطوری شده مشکل حل شود و نسبت به رفتارها و تهمت‌ها عفو را پیشه‌ خویش قرار داد. زیرا عفو و گذشت خصلت انسان‌های شایسته ا…

مطالعه نزاع انسان با شیطان و شکست‌ها و پیروزی‌های او در این نبرد، همیشه مورد توجه انسان هایی بوده است که به سعادت خود و هم‌نوعانشان علاقمند بوده‌اند و از این راه می‌خواستند نقاط قوت و ضعف انسان‌ها را…

حوادث ناگوار و حتی جنایت های دهشتناک این چند وقت اخیر مانند سیل، زلزله، قتل و کشتار مسلمانان و جنگ و خونریزی در نقاط مختلف جهان و اتفاقات اخیری که در یک سال گذشته رخ داده است، موجب شده که هر از گاهی د…

در مورد یاد شده کینه به دل داشتن کار درستی نیست و گناه محسوب می‌شود. باید سعی شود هرطوری شده مشکل حل شود و نسبت به رفتارها و تهمت‌ها عفو را پیشه‌ خویش قرار داد. زیرا عفو و گذشت خصلت انسان‌های شایسته ا…

بی تردید با آشنایی با علل لجاجت می توان مسیر درمان آن را هموار کرد. به طور کلی علل لجاجت گاهی ریشه در فرد لجوج دارد و گاهی ریشه در فرد مقابل و گاهی در هر دو. اما این علل می تواند یک یا چند تا از عوامل…

دوستی با جن های مسلمان و استفاده از آنها
آیا می توان با جن های مسلمان دوست شد و آنها را بعنوان استاد برای درمان بیماریها استفاده کرد؟

در عقیده اسلامی جن موجودی است مختار، مکلف، مخلوق از آتش،…

چرا پدر بخاطر کشتن فرزندش قصاص نمی شود؟شنیده ام اگر پدری فرزندش را بکشد قصاص نخواهد شد آیا این امر درست است و اگر چنین است علت آن چیست؟
بله یکی از شرائط قصاص آن است که قاتل پدر مقتول نباشد، حتی اگر پ…

دعا برای باطل کردن سحراگر کسی زبان بند شده باشد آیا دعایی برا ی باطل کردنش وجود دارد؟ 2-اگردختری خوا ستگارهایی دا شته با شد ولی این خوا ستگارها نتوانند بیا ن کنند انهم بمدت 10 سا ل ودختر هم یک دختر مذ…

اگر کودک 7 ساله یا کودک 8 ساله شما دائماً پر تحرک و با عدم داشتن تمرکز مواجه است، احتمال بیش فعالی را دارد. اگر جواب شما را گستاخانه و با بی ادبی می دهد و یا حتی در جمع و مکان های عمومی هم مراعات نمی کند احتمال اختلال نافرمانی مقابله ای می رود. همچنین بسیاری از مکشلات دیگر رفتاری در کودکان که حال حاضر با آن رو به رو هستید. تمام این موارد نیاز شما را به یک دکتر روانشناس کودک بیشتر می کند.

ما در اینجا قصد داریم پیرامون مسایل مهمی که شما هر روزه با آن سروکار دارید با شما صحبت کنیم. مشکل از زمانی آغاز می شود که فرزند شما مشکلات رفتاری داشته باشد. برای آنکه بتوانید یک زندگی روزمره خوب داشته باشید ما به شما در رابطه با مشکلات رفتاری کودکانی که مسایل رفتاری دارند اطلاعاتی می دهیم و چگونگی حل آن ها را به شما می گوییم اما قبل از آن لازم است که ابتدا با رفتار طبیعی و نرمال اشنا شوید.

مقیاس مشخصی برای رفتار نرمال در کودکان وجود دارد. این مساله بیشتر به سن، ویژگی های شخصیتی، رشد احساسی و محیط تربیتی کودک بستگی دارد. به طور کلی رفتار کودک اگر اجتماعی، مطابق سن و فرهنگ باشد، مناسب است. حتی شما می توانید رفتار او را طبیعی بدانید اگر اجتماعی و مطابق فرهنگ نیست ولی متناسب با سن اوست و آسیبی به او و دیگران وارد نمی کند.

کودک 7 ساله یا کودک 8 ساله وقتی شیطنت می کنند بسیار جذاب و دوست داشتنی هستند. کمی قهر کردن و دعوا کردن و داد و فریاد از سوی بچه ها غیر طبیعی نیست. اما اگر این رفتار ها به صورت دائمی باشد و هر روز اتفاق بیافتد نیاز به بررسی دارد.روانشناسی کودکان هفت ساله

در کودکان آسیب به خود و یا افکاری مبنی بر اینکه به خود آسیب برسانند به هیچ عنوان طبیعی نیست در نتیجه اگر متوجه شدید کودکتان اینچنین افکاری دارد و یا به دنبال آسیب رساندن به خود است حتماً آن را پیگیری کنید.

رفتارهای غیرعادی جزئی را می توان با رفتار درمانی و آموزش فرزند پروری به والدین اصلاح کرد اما اگر شدید باشد نیاز به زمان بیشتری دارد.

لطفا جهت مشاوره در مورد «مشکلات رفتاری در کودکان 7 یا 8 ساله» با شماره های زیر تماس بفرمایید:

22006198 – (021) 22004925 – (021)

لطفا جهت ارائه خدمات و توضیحات تکمیلی با ما در ارتباط باشید.

آدرس: تهران – جنب مترو قلهک – کوچه خلیل پور – پلاک 21 – واحد 5 – طبقه 3

تلفن: 22006198 – 021

تلفن: 22004925 – 021

همراه: 09351671664

دکتر روانشناس و متخصصین روانشناسی مرکز مشاوره مکث با بررسی نقاط قوت و ضعف مراجعه کنندگان به کمک آزمون های نوین روانشناختی ، تشخیص گذاری کرده و با در نظر گرفتن شرایط فرد برای درمان اثر بخش و یا برنامه ریزی برای ارتقای توانمندی ها در تمام زمینه های مشاوره روانشناسی از جمله مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج اقدام می نمایند. مرکز مشاوره روانشناسی مکث در شریعتی تهران با هدف ایجاد تحول در نحوه انجام خدمات روان درمانی و کسب اطلاعات روانشناسی بروز از طریق اینترنت و مشاوره آنلاین شروع به فعالیت نموده است. با توجه به اینکه مدیران این مجموعه از افراد متخصص و با سابقه کار فراوان در این زمینه هستند؛ لذا سنگ بنای تمامی فعالیت های جاری در این مرکز مشاوره بطور اصولی و مطابق با علم روز دنیا بنا نهاده شده است. ما در محیطی آرام و دل نشین پذیرای شما مراجعه کننده محترم می باشیم.

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز مشاوره مکث می باشد.

خصوصیات دوران 7 سالگی کودک – قسمت اولمتاسفانه از 7 سالگی به بعد کودک برای چند ماهی ( و یا تا 8 ) دوبراه گرفتار بحران جدیدی خواهد شد.غالبا خودش را جدا و تنها از دیگران می بیند. بنابراین هنگام انتخاب کاری جدایی و تنهایی را ترجیح می دهد. تعادل و توازنی را که به وجود آورده بوده ، برهم ریخته می بیند و از آنچه که در اطراف او می گذرد ، خوشحال نیست.  در نتیجه حوصله ی جنگ و جدال را مانند گذشته ندارد ، به خود و به دنیای درون خود پناه می برد. به اتاق خود می رود و مشغول کارهای خودش می شود.این زمان است که در زندگی بیشتر حالت تماشاچی را پیدا میکند و احتمالا اگر با شما بیرون بیاید ، هنگام خرید لباس ، چیزی را می خرد که شما به او توصیه کردید و درباره ی آن نظری و یا خواسته ای را ابراز نمی کند.این ایام خطری که بچه ها را تهدید می کند ، توجه بیش از حد به تلویزیون و یا بازی های الکترونیکی است . در این ایام این خطر وجود دارد که به یکباره از اعتیادی برخوردار شود که دیگر به این راحتی نشود آن را جدا کرد.زیرا هم همیشه در اختیار و در دسترس اوست و هم اصولا بر آن عیب و ایرادی وارد نیست ، مگر وقتِ زیادی که در پای تلویزیون صرف می کند . بنابراین به این نکته باید توجه داشت که بچه ها را حدود 7 سالگی به فعالیت و ارتباط با دیگران وادار کنیم و باید کوششی در این زمینه به عمل آید ، به خاطر اینکه با مقاومت و مخالفت آنها رو به رو نشویم ، که باید آن ها را برای تماشای تلویزیون آزاد گذاشت.علاقه ی آن ها به شنیدن موسیقی افزایش پیدا میکند ، ولی غالبا از این طریق به نوعی خودشان را سرگرم می کنند و از دیگران فاصله می گیرند و اگر در جوامعی که برخی از موسیقی ها ، کلام های تند و بد و یا زشتی داشته باشد ، در این سن و سال سخت به آنها علاقه مند میشوند و متاسفانه آنها را در مکالمه و محاوره های روزانه ی خودشان نیز به کار می برند.اصولا مایل هستند که انرژیشان را در راه مثبتی صرف کنند ولی این کار را به صورت فردی انجام می دهند. او جستجوگر تنهایی است که مایل است همه ی اعتبار و یا ارزشی را که از کار خودش پیدا میکند ، از آنِ خودش بداند و آنقدرها اهل رفتار و روابط جمعی و یا گروهی نخواهد بود.در این دوران است که میل او به جمع کردن و نگه داشتن برخی از چیزها افزایش پیدا می کند ، بنابراین مقدمه ای فراهم میشود برای خریدن کارت هایی و یا احتمالا جمع کردن تمبر و یا سکه . ولی جالب این است که در این سن و سال علاقه ی آنها به مداد رنگی به دلیل توانایی که در ابراز حالات و احساسات آنها دارد بیش از حد نشان داده میشود.ممکن است اهل کارهای دستی باشد . علاقه هایی برخی از اوقات به ساختن چیزها پیدا میکند ، و وقت بسیار مناسبی است که برخی از این هنرها و مهارت ها را در زمینه های مختلف به آنها بیاموزیم و آنها را مشغول کاری با ارزش کنیم ، مخصوصا هماهنگی بین مغز و دست ، که مهارت بسیار مهم و با ارزشی است ، پیدا کنند.خودش را غالبا متفاوت از دیگران و بیشتر اوقات برتر می بیند ، در حالی که احساس خوب نبودن هم چنان کنار اوست. فراموش کاریِ او بسیار عادی است. به دلیل مشغول بودن با خود ، با وجود آن که چیزی را به مدرسه برده و برای او بسیار اهمیت دارد، فراموش می کند که آن شیء یا وسیله را بعد از بردن به مدرسه ، به خانه برگرداند.بنابراین به چنین کودکانی همیشه باید یادآوری کنیم و به آنها کمک کرد که آن را به خاطر بسپارند.تصویر و تصوری که از خودش دارد این است که خواستنی و دوست داشتنی نیست و احتمالا ارتباط دیگران با او ، همان گونه که او با دیگران محدود است ، چنین خواهد بود. غالب اوقات فرض او بر این است که خواهران یا برادران کوچک تر و یا بزرگ تر حق او را می خورند و بزرگتر ها به حریم و حقوق او تجاوز می کنند و کوچک تر ها با دروغ و فریب او را به زحمت و دردسر می اندازند ، و ارتباط خوبی با خواهران و برادران ندارد. مگر آنهایی که بسیار کوچک هستند و به نوعی میتواند به آنها اعتماد و اطمینان کند و یا به عنوان اسباب بازی های خودش به آنها توجه می کند.در ارتباط با محیط و محیط آموزشی آن قدرها راضی نیست. بچه های کلاس را میتواند دوست نداشته باشد . اگر بهترین شاگرد نباشد ، اگر بهترین شاگرد نباشد ، معمولا فرض او بر این است که معلم رفتار خوبی را با او ندارد و قصد آزار و اذیت او را دارد و به نوعی عیب و ایراد او را می گیرد و او را کمک نمی کند.فرض او بر این است که بزرگ سال ها یا بزرگترها او را فریب می دهند و به راحتی گولش می زنند. رفتار پدر و مادر را غیرمنصفانه می داند و باورش این است که توجه و محبتی بیشتر به خواهران و برادران بزرگتر یا کوچک ترش دارند یا برخی از اوقات نوعی حسادت را در ارتباط با رابطه ی محبت آمیز پدر و مادر با هم میبیند که  او را به حساب نیاوردند.این تصور برای آنها پیدا میشود که بچه ی سر راهی هستند و این ها خواهران و برادران واقعی او نیستند. برخی از اوقات به آلبوم عکس ها یا فیلم ها سر میزند تا مطمئن شود که ارتباطات آنجا وجود دارد ، ولی بعد از اثبات این که خواهران و برادران ، خواهران و برادران واقعی او هستند ؛ دوران حاملگی مادر را با عکس هایی که کاملا نشان می دهد که چه رابطه ای وجود دارد ، می بیند.ولی همچنان نگران است و ضمنا از این کشف خودش آن قدرها خوشحال نیست. به همین دلیل گاهی اوقات فکر میکند شاید بهتر است که از این خانه برود و فرزند خانه ی دیگری باشد. مخصوصا اگر دور و اطراف او فامیل هایی هستند که بچه های آن ها از نظر او خوب و خوش هستند و پدر و مادر مهربانی دارند ، آرزو می کند که جای آن ها باشد و برخی از اوقات اصرار به ماندن با آنها و سفر رفتن با آنها را خواهد داشت.منبع : کتاب پرورش ، تعلیم و تربیت 3 تا 7 سالگیخصوصیات دوران 7 سالگی کودک

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

روانشناسی کودکان هفت ساله
روانشناسی کودکان هفت ساله
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *