روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن

 
helpkade
روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن
روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن


10 روان‌شناس برتر جهان

روان‌شناسی رشته بسیار گسترده‌ای با موضوعات مختلف است. با نگاهی به نظریات معروفترین متفکران روان‌شناسی، این گستردگی و تنوع افکار به خوبی قابل مشاهده است.

بر اساس مطالعه‌ای که در ماه جولای 2002 در مجله معتبر Review of General Psychology به عمل آمد، 99 روان‌شناسی که بیشترین تاثیر را بر این رشته بر جا گذاشته‌اند، شناسایی و رده‌بندی شدند. این رده‌بندی براساس سه عامل صورت گرفت: بسامد ارجاع در مجلات علمی، ارجاع در کتاب‌های درسی و نظرخواهی از 1725 عضو انجمن روان‌شناسی آمریکا.

10 روان‌شناس برتر این لیست به قرار زیر بودند. این افراد نه تنها از معروفترین متفکران روان‌شناسی هستند بلکه همگی نقش مهمی در تاریخ روان‌شناسی و سهم عمده‌ای در شناخت ما نسبت به رفتار انسان‌ها ایفا کرده‌اند:

*****************************

روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن


1- بی. اف. اسکینر ( B.F. Skinner )
     (1904-1990) این روان‌شناس آمریکایی یکی از رهبران نظریه رفتارگرایی ( behaviorism ) است. کارهای او در زمینه روان‌شناسی تجربی او را یکی از تاثیرگذارترین روان‌شناسان تاریخ نموده و روش‌های درمانی بر پایه نظریه‌های او هنوز در سطح گسترده‌ای مورد استفاده است.

2- زیگموند فروید ( Sigmund Freud )
     (1856-1939) وقتی صحبت از روان‌شناسی می‌شود، بسیاری از مردم به یاد این روان‌شناس آلمانی می‌افتند. کارهای او این عقیده را تقویت کرد که تمام بیماری‌های روانی دلایل فیزیولوژیک ندارند. او همچنین شواهدی دال بر این که تفاوت‌های فرهنگی دارای تاثیر بر روی روان‌شناسی و رفتار است ارائه نمود. کارهای او به شناخت بهتر ما از شخصیت، روان‌شناسی بالینی، رشد انسان و ناهنجاری‌های روانی، کمک شایانی نموده است.

3- آلبرت بندورا ( Albert Bandura )      (1925-)کارهای این روان‌شناس کانادایی، بخشی از انقلاب «شناخت در روان‌شناسی» است که از اواخر دهه 1960 شروع شد. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده‌ای، تقلید و مدل‌سازی، تاکید گذاشت.

4- ژان پیاژه ( Jean Piaget )
     (1896-1980) کارهای این روان‌شناس سوئیسی تاثیر عمده‌ای بر روان‌شناسی، به ویژه درک ما از رشد فکری و ذهنی کودکان، داشته است. پژوهش‌های پیاژه به توسعه روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی شناخت، معرفت‌شناسی ژنتیکی و اصلاح روش‌های آموزشی، کمک شایانی نموده است. آلبرت اینشتین درباره مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و ذهنی کودکان و فرایند تفکر چنین گفته است: «این کشفی است که آنقدر ساده است که فقط به فکر یک نابغه می‌رسد.»

5- کارل راجرز ( Carl Rogers )
     (1902-1987) تاکید اصلی این روان‌شناس آمریکایی بر تاثیر شگفت توانائی‌های بالقّوه انسان بر روان‌شناسی و آموزش است. کارل راجرز یکی از مهمترین متفکران انسان گراست و روش درمان ابتکاری او که به «درمان راجرین» معروف است، تاثیر عمده‌ای بر روش‌های درمانی داشته است.

 

6- ویلیام جیمز ( William James )
     (1842-1910) از این روان‌شناس و فیلسوف معروف، غالباً به عنوان «پدر روان‌شناسی آمریکا» یاد می‌شود. کتاب درسی 1200 صفحه‌ای او به نام «اصول روان‌شناسی»، مهمترین منبع کلاسیک درسی بود و درس‌ها و نوشته‌های او کمک شایانی به تثبیت روان‌شناسی به عنوان یک علم کرد. او در طی 35 سال تدریس خود، تاثیر بسیاری بر روی روان‌شناسان اوایل قرن بیستم گذاشت.

7- اریک اریکسون ( Erik Erikson )
     (1902-1994)نظریه این روان‌شناس آلمانی درباره «رشد روانی- اجتماعی» علاقه‌مندی و تحقیقات بسیاری را در زمینه رشد انسان در دوره حیاتش به وجود آورد. اریکسون که از همکاران آنا فروید (دختر زیگموند فروید) بود، از طریق کشف رشد در طول حیات، شامل دوران کودکی، بلوغ و پیری، به توسعه نظریه روانکاوی کمک بسزایی نموده است.

  8- ایوان پولوف ( Ivan Pavlov )
       (1849-1936)این روان‌شناس روسی با تحقیقاتش در زمینه واکنش‌های شرطی، به پیدایش رفتارگرایی در روان‌شناسی کمک شایانی نموده است. روش‌های تجربی پاولوف در تغییر روش روان‌شناسی از درون‌نگری و سنجش ذهنی به معیارهای عینی رفتاری، تاثیر عمده‌ای داشته است. پاولوف در سال 1904 برنده جایزه نوبل روان‌شناسی شد.

9- کرت لوین ( Kurt Lewin )
     (1890-1947)از این روان‌شناس آلمانی به عنوان پدر «روان‌شناسی اجتماعی مدرن» نامبرده می‌شود زیرا او یکی از نخستین کسانی بوده است که روش‌های علمی و تجربه را برای نگریستن به رفتارهای اجتماعی به خدمت گرفته است.

 

10- به انتخاب خواننده آخرین مکان این لیست را خالی می‌گذاریم تا خواننده، مناسب‌ترین فردی را که خودش ترجیح می‌دهد در این مکان قرار دهد!

دانشنامه روانشناسی مردمی – علیرضا نوربخش مقدم


روش سقراطی در روان درمانی


ناخودآگاه متعالی


مفاهیم نظریه اتو رانک


مفاهیم نظریه اتو رانک

روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن


منش انقلابی


روانکاوی انسان گرایی فروم


پاسخ تشریحی دکتری ۹۹


جرات مندی چیست؟


خشم فروخورده چیست؟


تاثیرات ترومای رشدی بر روان


اختلال اضطراب بیماری


ارزیابی روان شناختی


سکس گروهی


رابطه جنسی مقعدی


سبک های هویتی برزونسکی


ماشین رفتار در نظریه انتخاب


تضاد در نیازهای اصلی انسان


نیازهای اصلی انسان بر اساس نظریه انتخاب


راه‌های افزایش تمایزیافتگی


نظریات پل اکمن


خانواده درمانی آکرمن

 

۱- بی. اف. اسکینر ( B.F. Skinner )
(۱۹۰۴-۱۹۹۰)

این روان‌شناس آمریکایی یکی از رهبران نظریه رفتارگرایی ( behaviorism ) است. کارهای او در زمینه روان‌شناسی تجربی او را یکی از تاثیرگذارترین روان‌شناسان تاریخ نموده و روش‌های درمانی بر پایه نظریه‌های او هنوز در سطح گسترده‌ای مورد استفاده است.

 

۲- زیگموند فروید ( Sigmund Freud )
(۱۸۵۶-۱۹۳۹)

وقتی صحبت از روان‌شناسی می‌شود، بسیاری از مردم به یاد این روان‌شناس آلمانی می‌افتند. کارهای او این عقیده را تقویت کرد که تمام بیماری‌های روانی دلایل فیزیولوژیک ندارند. او همچنین شواهدی دال بر این که تفاوت‌های فرهنگی دارای تاثیر بر روی روان‌شناسی و رفتار است ارائه نمود. کارهای او به شناخت بهتر ما از شخصیت، روان‌شناسی بالینی، رشد انسان و ناهنجاری‌های روانی، کمک شایانی نموده است.

 

۳- آلبرت بندورا ( Albert Bandura )
(۱۹۲۵-)

کارهای این روان‌شناس کانادایی، بخشی از انقلاب «شناخت در روان‌شناسی» است که از اواخر دهه ۱۹۶۰ شروع شد. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده‌ای، تقلید و مدل‌سازی، تاکید گذاشت.

 

۴- ژان پیاژه ( Jean Piaget )
(۱۸۹۶-۱۹۸۰)

کارهای این روان‌شناس سوئیسی تاثیر عمده‌ای بر روان‌شناسی، به ویژه درک ما از رشد فکری و ذهنی کودکان، داشته است. پژوهش‌های پیاژه به توسعه روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی شناخت، معرفت‌شناسی ژنتیکی و اصلاح روش‌های آموزشی، کمک شایانی نموده است. آلبرت اینشتین درباره مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و ذهنی کودکان و فرایند تفکر چنین گفته است: «این کشفی است که آنقدر ساده است که فقط به فکر یک نابغه می‌رسد.»

 

۵- کارل راجرز ( Carl Rogers )
(۱۹۰۲-۱۹۸۷)

تاکید اصلی این روان‌شناس آمریکایی بر تاثیر شگفت توانائی‌های بالقّوه انسان بر روان‌شناسی و آموزش است. کارل راجرز یکی از مهمترین متفکران انسان گراست و روش درمان ابتکاری او که به «درمان راجرین» معروف است، تاثیر عمده‌ای بر روش‌های درمانی داشته است.

 

۶- ویلیام جیمز ( William James )
(۱۸۴۲-۱۹۱۰)

از این روان‌شناس و فیلسوف معروف، غالباً به عنوان «پدر روان‌شناسی آمریکا» یاد می‌شود. کتاب درسی ۱۲۰۰ صفحه‌ای او به نام «اصول روان‌شناسی»، مهمترین منبع کلاسیک درسی بود و درس‌ها و نوشته‌های او کمک شایانی به تثبیت روان‌شناسی به عنوان یک علم کرد. او در طی ۳۵ سال تدریس خود، تاثیر بسیاری بر روی روان‌شناسان اوایل قرن بیستم گذاشت.روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن

 

۷- اریک اریکسون ( Erik Erikson )
(۱۹۰۲-۱۹۹۴)

نظریه این روان‌شناس آلمانی درباره «رشد روانی- اجتماعی» علاقه‌مندی و تحقیقات بسیاری را در زمینه رشد انسان در دوره حیاتش به وجود آورد. اریکسون که از همکاران آنا فروید (دختر زیگموند فروید) بود، از طریق کشف رشد در طول حیات، شامل دوران کودکی، بلوغ و پیری، به توسعه نظریه روانکاوی کمک بسزایی نموده است.

 

۸- ایوان پولوف ( Ivan Pavlov )
(۱۸۴۹-۱۹۳۶)

این روان‌شناس روسی با تحقیقاتش در زمینه واکنش‌های شرطی، به پیدایش رفتارگرایی در روان‌شناسی کمک شایانی نموده است. روش‌های تجربی پاولوف در تغییر روش روان‌شناسی از درون‌نگری و سنجش ذهنی به معیارهای عینی رفتاری، تاثیر عمده‌ای داشته است. پاولوف در سال ۱۹۰۴ برنده جایزه نوبل روان‌شناسی شد.

 

۹- کرت لوین ( Kurt Lewin )
(۱۸۹۰-۱۹۴۷)

از این روان‌شناس آلمانی به عنوان پدر «روان‌شناسی اجتماعی مدرن» نامبرده می‌شود زیرا او یکی از نخستین کسانی بوده است که روش‌های علمی و تجربه را برای نگریستن به رفتارهای اجتماعی به خدمت گرفته است .

موسس وب سایت روانشناسی مردمی – روانشناس بالینی – سابقه 5 سال روان درمانی و مشاوره در مرکز آرین – سابقه 4 سال روانشناس بالینی در بیمارستان روانپزشکی ایرانیان.
آدرس: تهرانپارس، رسالت شرق، بین باقری و رشید، پلاک ۲۰۲، مرکز مشاوره پیشرو. (تلفن:09120728712)

مطلب قبلی

عزت نفس

مطلب بعدی

انواع روش‌های درمانی

پاسخ تشریحی دکتری ۹۹

فقر، احمق می کند

نبرد زندگی با مرگ

وسواس از کرونا ویروس

سرسختی چیست؟

درماندگی آموخته شده در حوزه فردی و اجتماعی

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پر بازدید ماه


طرحواره معیارهای سرسختانه

نظریه سیستم های بوم شناختی

نظریات پل اکمن

پرسشنامه میلون ۳

مدل بوم شناختی در مصاحبه و مشاوره

تله های زندگی

تله زندگی رهاشدگی

تله زندگی آسیب پذیری

تله زندگی اطاعت

تله زندگی وابستگی

تله زندگی شکست

سه سبک مقابله با تله های زندگی

تغییر تله زندگی رهاشدگی

رهاشدگی و روابط صمیمی

تله زندگی طرد اجتماعی

تله زندگی محرومیت هیجانی

ذهنیت های طرحواره ای

حوزه های طرحواره های ناسازگار اولیه

تله زندگی بی اعتمادی و بدرفتاری

درک تله های زندگی

تله زندگی نقص/ شرم

طرحواره تنبیه

بحث برانگیزترین مقالات

انحراف جنسی یادگارخواهی

نظریه روانکاوی فروید

پرسشنامه هراس اجتماعی

چکیده ای از نظریه TA

آخرین مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

تمرکز سایت دانشنامه روانشناسی مردمی درباره موضوعاتی است که می‌تواند برای خوانندگان اطلاعات و رفتار معاصرتری را به ارمغان بیاورد. امیدواریم شکل گیری و شکوفایی دانشنامه روانشناسی مردمی را مترادف با انگیزه‌های فرهنگی و اجتماعی خودتان بدانید.
با آرزوی بهترین‌ها برای سیاره کوچک ما.

مشاوره گرفتن، تلاش برای داشتن زندگی بهتر و کمک به خود، برای حل مشکلات زندگی است.

آدرس1: تهرانپارس، رسالت شرق، بین باقری و رشید، پلاک ۲۰۲، مرکز مشاوره پیشرو. (تلفن:09120728712)
آدرس2: سعادت آباد، ابتدای بلوار دریا، مطهری شمالی، کوچه گل آذین، پلاک 30، واحد 9، مرکز مشاوره بهراز.

نوشته های تازه

ماشین رفتار در نظریه انتخاب

جرات مندی چیست؟

تضاد در نیازهای اصلی انسان

علیرضا نوربخش مقدم (مشاور فردی و درمانگر اختلالات روانی – طراح سایت های روانشناسی)


روش سقراطی در روان درمانی


ناخودآگاه متعالی


مفاهیم نظریه اتو رانک


منش انقلابی


روانکاوی انسان گرایی فروم


زندگی نامه کارل یونگ


خشم فروخورده چیست؟


هنر بی عملی


آزمایش مارشمالو و خود کنترلی


تاثیرات ترومای رشدی بر روان


اختلال اضطراب بیماری


ارزیابی روان شناختی


سکس گروهی


رابطه جنسی مقعدی


سبک های هویتی برزونسکی


نیازهای اصلی انسان بر اساس نظریه انتخاب


شناخت عواطف و احساسات


جهان پس از کرونا


راه‌های افزایش تمایزیافتگی


خانواده درمانی آکرمن


خانواده درمانی ویرجینیا ستیر

ت

== ن = نرگس زار

مطالب پر بازدید

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

پشتیبانی و مشاور رایگان

کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت


روان شناسی رشته بسیار گسترده ای با موضوعات مختلف است. با نگاهی به نظریات معروفترین متفکران روان شناسی، این گستردگی و تنوع افکار به خوبی قابل مشاهده است.
روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن

بر اساس مطالعه ای که در ماه جولای ۲۰۰۲ در مجله معتبر Review of General Psychology به عمل آمد، ۹۹ روان شناسی که بیشترین تاثیر را بر این رشته بر جا گذاشته اند، شناسایی و رده بندی شدند. این رده بندی براساس سه عامل صورت گرفت: بسامد ارجاع در مجلات علمی، ارجاع در کتاب های درسی و نظرخواهی از ۱۷۲۵ عضو انجمن روان شناسی آمریکا.

۱) بی. اف. اسکینر ( B.F. Skinner ) (۱۹۰۴ ۱۹۹۰)

این روان شناس آمریکایی یکی از رهبران نظریه رفتارگرایی ( behaviorism ) است. کارهای او در زمینه روان شناسی تجربی او را یکی از تاثیرگذارترین روان شناسان تاریخ نموده و روش های درمانی بر پایه نظریه های او هنوز در سطح گسترده ای مورد استفاده است.

۲) زیگموند فروید ( Sigmund Freud ) (۱۸۵۶ ۱۹۳۹)

وقتی صحبت از روان شناسی می شود، بسیاری از مردم به یاد این روان شناس آلمانی می افتند. کارهای او این عقیده را تقویت کرد که تمام بیماری های روانی دلایل فیزیولوژیک ندارند. او همچنین شواهدی دال بر این که تفاوت های فرهنگی دارای تاثیر بر روی روان شناسی و رفتار است ارائه نمود. کارهای او به شناخت بهتر ما از شخصیت، روان شناسی بالینی، رشد انسان و ناهنجاری های روانی، کمک شایانی نموده است.

۳) آلبرت بندورا ( Albert Bandura ) (۱۹۲۵)

کارهای این روان شناس کانادایی، بخشی از انقلاب «شناخت در روان شناسی» است که از اواخر دهه ۱۹۶۰ شروع شد. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده ای، تقلید و مدل سازی، تاکید گذاشت.

۴) ژان پیاژه ( Jean Piaget ) (۱۸۹۶ ۱۹۸۰)

کارهای این روان شناس سوئیسی تاثیر عمده ای بر روان شناسی، به ویژه درک ما از رشد فکری و ذهنی کودکان، داشته است. پژوهش های پیاژه به توسعه روان شناسی رشد، روان شناسی شناخت، معرفت شناسی ژنتیکی و اصلاح روش های آموزشی، کمک شایانی نموده است. آلبرت اینشتین درباره مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و ذهنی کودکان و فرایند تفکر چنین گفته است: «این کشفی است که آنقدر ساده است که فقط به فکر یک نابغه می رسد.»

۵) کارل راجرز ( Carl Rogers ) (۱۹۰۲ ۱۹۸۷)

تاکید اصلی این روان شناس آمریکایی بر تاثیر شگفت توانائی های بالقّوه انسان بر روان شناسی و آموزش است. کارل راجرز یکی از مهمترین متفکران انسان گراست و روش درمان ابتکاری او که به «درمان راجرین» معروف است، تاثیر عمده ای بر روش های درمانی داشته است.

۶) ویلیام جیمز ( William James ) (۱۸۴۲ ۱۹۱۰)

از این روان شناس و فیلسوف معروف، غالباً به عنوان «پدر روان شناسی آمریکا» یاد می شود. کتاب درسی ۱۲۰۰ صفحه ای او به نام «اصول روان شناسی»، مهمترین منبع کلاسیک درسی بود و درس ها و نوشته های او کمک شایانی به تثبیت روان شناسی به عنوان یک علم کرد. او در طی ۳۵ سال تدریس خود، تاثیر بسیاری بر روی روان شناسان اوایل قرن بیستم گذاشت.

۷) اریک اریکسون ( Erik Erikson ) (۱۹۰۲ ۱۹۹۴)

نظریه این روان شناس آلمانی درباره «رشد روانی اجتماعی» علاقه مندی و تحقیقات بسیاری را در زمینه رشد انسان در دوره حیاتش به وجود آورد. اریکسون که از همکاران آنا فروید (دختر زیگموند فروید) بود، از طریق کشف رشد در طول حیات، شامل دوران کودکی، بلوغ و پیری، به توسعه نظریه روانکاوی کمک بسزایی نموده است.

۸) ایوان پولوف ( Ivan Pavlov ) (۱۸۴۹ ۱۹۳۶)

این روان شناس روسی با تحقیقاتش در زمینه واکنش های شرطی، به پیدایش رفتارگرایی در روان شناسی کمک شایانی نموده است. روش های تجربی پاولوف در تغییر روش روان شناسی از درون نگری و سنجش ذهنی به معیارهای عینی رفتاری، تاثیر عمده ای داشته است. پاولوف در سال ۱۹۰۴ برنده جایزه نوبل روان شناسی شد.

۹) کرت لوین ( Kurt Lewin ) (۱۸۹۰ ۱۹۴۷)

از این روان شناس آلمانی به عنوان پدر «روان شناسی اجتماعی مدرن» نامبرده می شود زیرا او یکی از نخستین کسانی بوده است که روش های علمی و تجربه را برای نگریستن به رفتارهای اجتماعی به خدمت گرفته است.

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

فرض کنید که در خانه هستید و پنج اتفاق زیر همزمان پیش میاد.1- تلفن زنگ میزنه2- بچه تان گریه میکنه.3-یکی داره در خونه رو می زنه و صداتون میکنه.4- لباس ها را بیرون روی طناب پهن کرده اید و بارون میگیره .5- شیر آب رو در آشپز خانه باز گذاشتید و آب داره سر ریز میشه.

خب حالا با این وضعیت شما به ترتیب کدوم کار ها رو انجام میدید، یعنی از شماره ی 1 تا 5 رو با چه اولویتی انجام میدید؟

زیگموند فرویدفروید یکی از بارزترین شخصیت های علمی قرن بیستم است. او در 6 ماه مه 1856 به دنیا آمد و در در 23 سپتامبر 1939 از دنیا رفت. او اطریشی بود و از بنیانگذاران دانشکده روانپزشکی. بیشترین شهرت فروید مربوط به کار های او در زمینه روان شناسی تمایلات جنسی، رویا ها و ضمیر ناخودآگاه است. او به عنوان پدر علم روان تحلیل گری شناخته می شود.

هر یک از 5 مورد بالا نشون دهنده یکی از جنبه های زندگی شماست****************************زنگ تلفن ، نشانه شغل و کار شماستگریه بچه ، نشان دهنده خانواده استزنگ در خونه ، نشان دهنده دوستان شماستلباس ها ، نشان دهنده پول هستنبستن شیر آب ، نشان دهنده میل جنسی است

www.citehr.com

روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن

بر اساس مطالعه‌ای که در ماه جولای 2002 در مجله معتبر Review of General Psychology به عمل آمد، 99 روان‌شناسی که بیشترین تاثیر را بر این رشته بر جا گذاشته‌اند، شناسایی و رده‌بندی شدند. این رده‌بندی براساس سه عامل صورت گرفت: بسامد ارجاع در مجلات علمی، ارجاع در کتاب‌های درسی و نظرخواهی از 1725 عضو انجمن روان‌شناسی آمریکا.

10 روان‌شناس برتر این لیست به قرار زیر بودند. این افراد نه تنها از معروفترین متفکران روان‌شناسی هستند بلکه همگی نقش مهمی در تاریخ روان‌شناسی و سهم عمده‌ای در شناخت ما نسبت به رفتار انسان‌ها ایفا کرده‌اند:

۲-زیگموند فروید ( Sigmund Freud ) (1856-1939) وقتی صحبت از روان‌شناسی می‌شود، بسیاری از مردم به یاد این روان‌شناس آلمانی می‌افتند. کارهای او این عقیده را تقویت کرد که تمام بیماری‌های روانی دلایل فیزیولوژیک ندارند. او همچنین شواهدی دال بر این که تفاوت‌های فرهنگی دارای تاثیر بر روی روان‌شناسی و رفتار است ارائه نمود. کارهای او به شناخت بهتر ما از شخصیت، روان‌شناسی بالینی، رشد انسان و ناهنجاری‌های روانی، کمک شایانی نموده است.

 

 

3- آلبرت بندورا ( Albert Bandura ) کارهای این روان‌شناس کانادایی، بخشی از انقلاب «شناخت در روان‌شناسی» است که از اواخر دهه 1960 شروع شد. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده‌ای، تقلید و مدل‌سازی، تاکید گذاشت.

 

4- ژان پیاژه ( Jean Piaget ) (1896-1980) کارهای این روان‌شناس سوئیسی تاثیر عمده‌ای بر روان‌شناسی، به ویژه درک ما از رشد فکری و ذهنی کودکان، داشته است. پژوهش‌های پیاژه به توسعه روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی شناخت، معرفت‌شناسی ژنتیکی و اصلاح روش‌های آموزشی، کمک شایانی نموده است. آلبرت اینشتین درباره مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و ذهنی کودکان و فرایند تفکر چنین گفته است: «این کشفی است که آنقدر ساده است که فقط به فکر یک نابغه می‌رسد.»

 

5- کارل راجرز ( Carl Rogers ) (1902-1987) تاکید اصلی این روان‌شناس آمریکایی بر تاثیر شگفت توانائی‌های بالقّوه انسان بر روان‌شناسی و آموزش است. کارل راجرز یکی از مهمترین متفکران انسان گراست و روش درمان ابتکاری او که به «درمان راجرین» معروف است، تاثیر عمده‌ای بر روش‌های درمانی داشته است.

 

6- ویلیام جیمز ( William James ) (1842-1910) از این روان‌شناس و فیلسوف معروف، غالباً به عنوان «پدر روان‌شناسی آمریکا» یاد می‌شود. کتاب درسی 1200 صفحه‌ای او به نام «اصول روان‌شناسی»، مهمترین منبع کلاسیک درسی بود و درس‌ها و نوشته‌های او کمک شایانی به تثبیت روان‌شناسی به عنوان یک علم کرد. او در طی 35 سال تدریس خود، تاثیر بسیاری بر روی روان‌شناسان اوایل قرن بیستم گذاشت.

 

7- اریک اریکسون ( Erik Erikson )(1902-1994)نظریه این روان‌شناس آلمانی درباره «رشد روانی- اجتماعی» علاقه‌مندی و تحقیقات بسیاری را در زمینه رشد انسان در دوره حیاتش به وجود آورد. اریکسون که از همکاران آنا فروید (دختر زیگموند فروید) بود، از طریق کشف رشد در طول حیات، شامل دوران کودکی، بلوغ و پیری، به توسعه نظریه روانکاوی کمک بسزایی نموده است.

 

8- ایوان پولوف ( Ivan Pavlov ) (1849-1936)این روان‌شناس روسی با تحقیقاتش در زمینه واکنش‌های شرطی، به پیدایش رفتارگرایی در روان‌شناسی کمک شایانی نموده است. روش‌های تجربی پاولوف در تغییر روش روان‌شناسی از درون‌نگری و سنجش ذهنی به معیارهای عینی رفتاری، تاثیر عمده‌ای داشته است. پاولوف در سال 1904 برنده جایزه نوبل روان‌شناسی شد.

 

9- کرت لوین ( Kurt Lewin )(1890-1947)از این روان‌شناس آلمانی به عنوان پدر «روان‌شناسی اجتماعی مدرن» نامبرده می‌شود زیرا او یکی از نخستین کسانی بوده است که روش‌های علمی و تجربه را برای نگریستن به رفتارهای اجتماعی به خدمت گرفته است.

 

 

حسن عباسی کیست؟

حسن عبّاسی متولد سال ۱۳۴۵ شهرستان ازنا میباشد.تحلیل‌گر سیاسی اهل ایران و رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال (اندیشکده یقین)  نیز است.

وی در نطق‌های خود به بسط نوعی تئوری دفاعی با نام «دفاع نامتقارن» مشهور است که بر مبنای شهادت‌طلبی در مسیر رضایت الله استعباسی اعتقاد دارد که «گفتگوی تمدن‌ها» در نظر آمریکا بی معنی است و آنها در همان سالی که سال گفتگو تمدن‌ها نامیده شد نظریهٔ «برخورد تمدن‌ها» را مطرح و از آن دفاع کردند.وی در مورد آمریکا معتقد است که آمریکا برای رسیدن به اهداف خود در منطقه ناگزیر به مقابله با ایران است و این یعنی «آمریکا دشمن ایران و اسلام است و دشمن اسلام، شیطان است».

وی به نقد سریال‎هایی همچون فرار از زندان، لاست، فرینج، ۲۴ و … پرداخته‌است و همچنین نقدهایی بر سریال‎های فارسی1 داشته‌است

ادعا شده که او در دوران جنگ ایران و عراق به عنوان یک بسیجی داوطلب به میدان جنگ رفت و بعد از پایان جنگ و دوران ثبات به یک نظریه‌پرداز در نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. در مقابل، علی شمخانی، فرمانده نیروی دریایی در دوران جنگ و وزیر دفاع سید محمد خاتمی، ادعا کرد او در جنگ ایران و عراق حضور نداشته‌است. شمخانی گفت: «اگر حسن عباسی و عباسی‌های دیگر به جبهه می‌آمدند و ما كمبود نیرو نداشتيم، مساله فرق می‌كرد. ايشان در جبهه حضور نداشتند

مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقه در سپاه پاسداران در سال ۱۳۸۳ درباره مدرک تحصیلی وی گفته بود: «برادرم آقای عباسی دکتر نیستند. ایشان در رشته فلسفه مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند»حسن عباسی پس از آنکه در مورد دکترا داشتن یا نداشتن مورد سوال قرار گرفت، در پاسخ گفت: «من فقط ۱۰۴ رساله دکترا ارائه کرده‌ام. بعضی از همین آقایان که در سپاه هستند و دکترا دارند، رساله دکترایشان را با من ارائه کرده‌اند…. دکتر یعنی دکترینر، یعنی کسی که می‏تواند دکترین ارائه کند. طبیب کسی است که می‏تواند طبابت کند،!!!!! راننده کسی است که می‏تواند رانندگی کند.!!!!!»

حسن عباسی ادعا کرده‌است نیویورک تایمز هر هفته راجع به او مطلب می‏زند !!!و همیشه جلوی اسم او داخل پرانتز می‎‏‏نویسد: «The Kissinger of Islam». خبرنگار آفتاب در این مورد می‌گوید که در جستجوی آرشیو این روزنامه در اینترنت حتی یک با نام حسن عباسی پیدا نشده‌است. و غیره و غیره..

منبع:ویکی پدیا

 

حرکت نرم و برنامه ریزی شده علیه روانشناسی و جامعه روانشناسان یک پروتکل جدید نیست. در رسانه ها روحانیت مشاوره خانواده می دهد. علمی که اصول ، فرایند ،سیستم، مکتب،رویکرد دارد. تمام نسخه های تجویزی آنها مانند بیماری انفولانزا است همه مثل هم…. ایا انها می دانند رویکردسیستمی،( خانواده به عنوان یک سیستم )،رویکرد روانپویشی، رویکرد خانواده درمانی استراتژیک ،رویکرد میلان رویکرد خانواده درمانی مبتنی بر روابط فردی ( شارف و شارف )،رویکرد گشتالت درمانی خانواده ( کمپلر ) در خانواده درمانی چیست..آیا می دانند در رویارویی موثر درمانی چه شرایطی را باید رعایت کرد.. آیا می دانند درمان مستلزم حضور تمام اعضاء خانواده است نه یک فردی که ممکن است خود منشاء مشکلات باشد…..این سهم روحانیت بود…. آقای حسن عباسی میداند فروید کیست؟ ایشان میگوید نمی توان انگیزه های ناخودآگاه را کنترل کرد .. تعریف ایشان از انگیزه های ناخودآگاه کدام بخش است.. سائق ها،لیبدو،ناکامی ها،تعارض ها ..جدای از همه آیا ایشان در زمینه روانشناسی مطالعه جدی داشته .. مدرک معتبر دارد (حداقل کارشناسی روانشناسی) ..آیا صرف مطالعه چند کتاب می توان یک نظریه پرداز علمی شد…رزومه ایشان تماما پاسخگوی این سوالات است.

ساختمان پزشکان مهمترین بخش روانشناسی امروز که همان بهداشت روانی است را به تصویر گذاشت.در این سریال ناکامی ها کمبود ها. تعارض ها.تضاد ها همه و همه از یک طرف ناشی از خلاء های شخصیتی که هر انسانی می تواند درگیر آن باشد و از طرفی ضعف ها و کاستی های جامعه ما که به این عقب افتادگی های فکری و فرهنگی بال و پر می دهد ناشی میشد.صحبت سیاسی نیست.سخن از مظلومیت علمی است که به لحاظ شاید محتوای غربی آن در نطفه خفه شده.. خیلی ها نمی دانستند روانشناسی چیست. روانشناس کیست.

مهمترین سکانس این فیلم شاید همان قسمتی بود که از مهمترین خنجر جامعه جوان ما سخن گفت ُباشد. زمانی که در تلوزیون صحبت از روابط جنسی می کند.. همه وی را متهم می شمارند.. القاب به او می دهند.. طرد می شود.. محاکمه می شود و درنهایت از گفتار خود به اجبار اظهار ندامت می کند. جامعه ما مانند جامعه جزامی است.. همه باید جزامی باشند …ساختمان پزشکان گفت که باید با چشم باز ضعف ها را دید.. مشکل اصلی جامعه را نه جوانان را باید بی پروا مطرح کرد.. پسران بلافاصله بعد از ایجاد رابطه با دختر به او پیشنهاد سکس می دهند.بدون درنظر گرفتن عفت وی .مکتب دینی خود.اصول و ارزشهای جامعه ..این یک بیماری است که باید درمان شود.پزشکش روانشناس است.روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن

 مادر سالم ،فرزند سالم پرورش می دهد.جامعه سالم جوانان سالم در خود دارند نه بیمار.دختر امروز چه اندوخته ای برای فردای فرزند خود دارد.. از حیا .. از پاکدامنی.. از عفت .. از شرم.. این معضلی است که باید حل شود.پسران ما بیمارند و دختران را هم مانند بیماری واگیر دار مصموم می کنند. باید واکسینه همگانی زد. این واکسینه فقط در دستان روانشناسان است نه منتقدان و یاوه گویان رسانه ای..

امید احمدیچهارشنبه 26 مرداد1390 ساعت: 13:2
توسط:نداسلام خیلی جالب بودنمی دونم چرا بعضی فروید رو ضد اسلام تلقی می کنند بااینکه اصلا اینطور نیست یهود که یهودی مگه همه مثل همنبه نظر من مطرح کردن مسائل جنسی در رسانه نمی تونه عامل افزایش روابط دختر وپسر بشه مگه ما فقط تلویزیون رو داریم به نظر من آگاهی خیلی بیشتر کمک می کنه تا ناآگاهی از اوضاع جامعهبا توجه به متن وقتی یه مادر سالم رشد کنه فرزند سالم میشهجامعه ما از اطلاع رسانی واهمه داره به عقیده من

 آیا فروید مرده است ؟

 البته که مرده است .او سپتامبر 1939 درگذشت. اما هیچ وقت کسی نمی پرسد که ایزاک نیوتون یا ویلیام جیمز مرده است. به دلیلی غریب این سوال برای فروید مطرح شده است. اگر سوال این باشد که روانکاوی ، شاخه ایی از روانشناسی ، که او بنا نهاده مرده است ؟ پاسخ آشکارا خیر است.

عمر روانکاوی طولانی تر از فروید بود و هنوز هم دارد رشد می کند. بخش روانکاوی انجمن امریکا دومین بخش بزرگ در انجمن است. امروزه چندین مکتب روانکاوی وجود دارد که برخی از آنها را احتمالا فروید نمی شناخت.

 از رشته ایی که بانی آن 60 سال قبل مرده است فقط همین را می توان انتظار داشت.آیا عقاید فروید معتبرند؟

پاسخ این است که   برخی هستند و برخی نیستند.تعداد تعجب آوری ازآنها امروز مرتبط ،حتی هسته ایی هستند. بنابراین فرض

می کنیم اصل موضوع این است که بگوییم ، کدامیک از عقاید او هنوز معتبر است و به همین موضوع خواهیم پرداخت.

بیائید نگاهی به برخی عقاید هسته ایی فروبد بیندازیم و ببینیم تا چه حد با روانشناسی امروزه قابل مقایسه است. فروید گفت که رد همه انگیزه های انسان را می توان در منابع زیست شناختی مخصوصا تمایل جنسی و پر خاشگری  یافت. رشته ایی از روانشناسی مرسوم به روانشناسی تکاملی ،  روانشناسی اجتماعی و روانشناسی کردارشناسی وجود دارد که همه انها از اهمیت عوامل زیست شناختی در رفتار ما حمایت می کنند و همه آنها داده هایی دارند که ادعای آنها را تا یید کنند.این وجه از تفکر فرویدی مطمئنا هنوز نمرده است.

می خواهید اهمیت تمایل جنسی و پرخاشگری را بدانید؟ فقط نگاهی به پر فروشترین کتابها ، فیلم های پرزد وخورد و نمایش های تلوزیونی دورو بر خود بیاندازید. چه چیزی واقعا آنها را مشخص می کند؟

تمایل جنسی یا خشونت. هالییوود و ناشرین کتابها ظاهرا فرویدین هستند، همینطور مردمی که ظاهرا نمونه ایی از کالای آنها هستند.

یک عقیده دیگر فروید که ظاهرا خیلی بحث برانگیز است ، نظر او در مورد وجود احساسهای جنسی در کودکان بود .چیزی که امروز از احساسات پیش پا افتاده است.

روانکاوی سال های طولانی بر این عقیده استوار بوده است که یکی از عوامل اساسی مسئول تاثیر رواندرمانی ، رابطه درمانی است. سالها این موضوع مورد قبول نبود بخصوص مکتب رفتار گرا آن را قبول نداشت. امروزه ما می دانیم که این یکی از عوامل مهم در موفقیت درمان است. عقیده مرتبطی مبنی بر این که  باز نمودهای رابطه اولیه را در ذهن نگاه می داریم

عقیده ایی که با نظریه روابط شیئی(مکتبی از روانکاوی) و نظریه وابستگی نظری که توسط یک روانکاو، جان بالبی مطرح شد امروزه مورد قبول در روانشناسی است.

اساسی ترین عقیده ایی که معمولا به فروید نسبت داده می شود اهمیت فرایندهای ناخوداگاه است. به عقیده فروید ما اکثر اوقات دلیل آن چه را انجام می دهیم نمی دانیم . زمانی طولانی روند کلی روانشناسی این مفهوم را رد می کرد.امروزه به نظر میرسد امتیاز آن  بالاخره به فروید رسیده است. متفکرین معاصر این قرن معتقدند که فرایند های نا خود اگاه مسئول عمده رفتار ما هستند. بحث در مورد فرایند های نا خود اگاه در پزوهش های حافظه ،  روانشناسی اجتماعی،  روانشناسی شناختی و نظایرآن مطرح شده است . در واقع آن یک روند کلی فکری در روانشناسی است. مفاهیم اساسی فروید نظایر عقاید او در مورد دفاع ها از حمایت تجربی برخوردار بوده است.

البته برخی از جزئیات افکار فروید تسلیم رویدادها شده است و نادرست ازآب درآمده. به هر حال کدام متفکری هست که 60 سال پس از مرگش تمام عقاید او بدون کم و کاست تغییر و دوام یافته است؟

معهذا افکار فروید نه تنها زنده که سرزنده هستند. بناراین باید بسیاری ازآنها را خود بیازمائیم.

زمينه روانشناسي هيلگارد-جلد يك-ترجمه نصرت الله پورافكار

               

          امید احمدی                                                                                                          

 

رابرت زایونس، روانشناس اجتماعی برجسته آمریکایی در سن 85 سالگی درگذشت. او با تبیین تأثیرات فرایندهای ذهنی‌ای بر رفتارهای اجتماعی به ایجاد یکی از حوزه‌های جدید روانشانسی اجتماعی کمک کرد. او مدرس بازنشسته روانشناسی در دانشگاه استنفورد و استاد پیشین روانشناسی اجتماعی در دانشگاه میشیگان بود. پروفسور زایونس، در طول بیش از پنجاه سال عمر علمی خود، آثار زیادی را در در حوزه شناختی ذهن و جامعه منتشر کرده است. 

تا اواسط قرن بیستم، دانشمندان برای تبیین انگیزه‌های رفتار انسان با رویکردی انعکاسی به محیط زندگی افراد توجه می‌کردند. این جریان به زمانی باز می‌گردد که روانشانسی رفتاری در اوج برتری خود بود. اما پروفسور زایونس از زاویه مقابل به ذهن نگاه کرد. 

آن‌چه یافته‌های گوناگون او را تا حد زیادی به هم پیوند می‌دهد، علاقه همیشگی‌اش به رابطه احساس و فکر است. او در تلاش برای مشخص کردن میزان تأثیرگذاری این دو عامل بر یکدیگر، بارها در ساخت ذهنی انسان جایگاهی را مشخص کرد که در آن احساس بر خلاف شناخت حرکت می‌کرد. یکی از معروف‌ترین یافته پروفسور زایونس، که شاید بیشتر بخاطر آن شناخته شده باشد، تأثیر «نمایش محض» خوانده می‌شود. این یافته علمی که در سال 1968 در مجله‌ «شخصیت و روانشاسی اجتماعی» به چاپ رسید، نتیجه آزمایشی بدیعی بود که بر روی عده‌ای از آزمایش‌شوندگان انجام شد. در این آزمایش، اشکال مختلفی را به صورت رندم و با سرعت زیاد به سوژه‌ها نمایش دادند. سرعت نمایش این اشکال آن‌قدر زیاد بود که آزمایش‌شوندگان متوجه تکراری بودن بعضی تصاویر نشدند. با این حال وقتی بعد از آزمایش از آن‌ها سؤال می‌شد که کدام تصویر به نظرشان خوشایندتر می‌آید، آن‌ها با اعتماد کامل به تصویری اشاره می‌کردند که بیشتر در نمایش تصاویر تکرار شده بود در حالی که هیچ اطلاعی از موضوع آزمایش نداشتند. نتیجه این یافته، مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها تبلیغاتی و کارشناسان فرهنگی قرار گرفت. در مطالعه دیگری که مورد توجه رسانه‌های عمومی قرار گرفت، تأثیر تعداد افراد خانواده و تربیت دوران کودکی بر I.Q کودکان مورد بررسی قرار گرفت. طبق یافته‌های زایونس، نمره ضریب هوشی کودکان یا همان I.Q، با توجه به تعداد فرزندان در خانواده تغییر می‌کند. به این معنا که فرزند دوم یک خانواده نسبت به فرزند اول  ضریب هوشی کمتری دارد. در تبیین این فرضیه، زایونس به این نکته اشاره می‌کند که فرزندان بزرگتر، بیشتر مورد توجه‌ والدین‌شان بوده‌اند، در حالی فرزندان کوچک‌تر، به دلیل توجه تقسیم شده والدین بین آن‌ها و فرزند بزرگ‌تر، از توجه کمتری بهره‌مندند و این عامل تأثیر مهمی در رشد ضریب هوشی کودک خواهد گذاشت. 

رابرت زایونس، تنها فرزند از یک خانواده لهستانی بود که در سال 1923، در یکی از شهرهای مرکزی لهستان به دنیا آمد. پس از حمله نازی‌ها به لهستان، او به همراه خانواده‌اش به ورشو مهاجرت کرد. پدر و مادر رابرت در یکی از بمباران‌های نازی‌ها کشته‌ شدند و خود او هم به سختی مجروح شد. مدتی در ورشو درس خواند ولی پس از اشغال ورشو به دسته نیروهای آلمانی، به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد. پس از مدتی از اردوگاه نازی‌ها فرار کرد اما بزودی دستگیر شد. بعد از آن به زندان سیاسی‌ای در فرانسه اشغال شده منتقل شد. او یکبار دیگر هم از زندان گریخت و این بار به نیروهای مقاومت فرانسه پیوست. بعد از پایان جنگ در دانشگاه‌های مختلفی درس خواند و در سال 1948 به آمریکا عزیمت کرد و تا سال 1955، دکترای خود را از دانشگاه میشیگان اخذ کرد. دو کتاب مهم او عبارتند از «روانشانسی اجتماعی: رویکردی تجربی» (1966) و گزیده آثاراش که در سال 2004 به چاپ رسید.

او در مصاحبه‌ای با یکی از مجلات علمی انگیزه خود برای فعالیت در رشته روانشناسی را این‌گونه بیان کرد: «یونسکو شعاری دارد با این مضمون: از آن‌جایی که جنگ‌ها ابتدا از ذهن انسان‌ها آغاز می‌شوند، پس برای دفاع از صلح هم باید به تربیت ذهن پرداخت و از آن‌جایی که خودم در جنگ حضور داشتم، این شعار انگیزه خوبی بود تا به این رشته‌ وارد شوم تا شاید بتوانم به جلوگیری از وقوع جنگ‌های آینده کمک کنم». و در پایان اشاره می‌کند که «هنوز هم در انتظار این کمک روانشناسی‌ام».

 

خوزه سيلوا در سال  1914  در لارودي تكزاس به دنيا آمد.  در چهار سالگي پدر خود را از دست داد و پس از ازدواج مجدد مادرش براي زندگي نزد مادر بزرگش رفت و ناچار شد از شش سالگي براي امرارمعاش شروع به كار كند.  اولين شغل او واكس زدن كفش ها بود و بعد نظافتچي و روزنامه فروش و رفتگر شد.  در هفت سالگي روزي يك دلار درآمد داشت، ولي چون در كار خود لياقت و كفايت بسيار نشان داد به زودي درآمدش به روزي دو دلار رسيد.  او به خاطر وضع بد مالي خانواده اش به مدرسه نرفت.  در دوازده سالگي رانندگي آموخت و به خريد و فروش پرداخت. 

ادامه مطلب………

ادامه مطلب…………….

 

 

                                 

نگاهی به زندگی و تأثیر ویلهلم وودت

چه کسی پدر روان شناسی است؟ از آنجا که بسیاری از افراد به ایجاد، افزایش و تکامل روانشناسی روزانه مدرن کمک کرده اند، این سوال الزاما جواب قطعی و خشکی ندارد. ما نگاه دقیقتری به فردی که اغلب به آن اشاره می شود و همچنین افراد دیگر که پدران شاخه های مختلف روان شناسی نیز هستند، نگاه می کنند .

ویلهلم وودت مردی است که معمولا به عنوان پدر روان شناسی شناخته می شود. چرا Wundt؟ سایر افراد مانند هرمان فون هلمولتز، گوستاو فکنر و ارنست وبر در تحقیقات اولیه علم روان درگیر شدند، پس چرا آنها به عنوان پدر روان شناسی اعتبار ندارند؟

Wundt از این تمایز به خاطر تشکیل نخستین آزمایشگاه روانشناسی تجربی جهان که معمولا به عنوان آغاز رسمی روانشناسی به عنوان یک علم جداگانه و متمایز اشاره می شود، به ارمغان می آورد. وودت با ایجاد یک آزمایشگاهی که از روش های علمی برای مطالعه ذهن و رفتار انسانی استفاده می کرد، روانشناسی را از ترکیب فلسفه و زیست شناسی گرفت و آن را یک رشته تحصیلی منحصر به فرد کرد.

علاوه بر ایجاد روانشناسی علم جداگانه، وودت نیز تعدادی از دانشجویان را تشکیل می داد که خودشان روانشناسان تاثیرگذار بودند. جیمز مک کین کتلل اولین استاد روانشناسی در ایالات متحده بود و ادوارد بیت تکنر مسئول ایجاد مکتب فک شناخته شده به عنوان ساختارگرایی بود و جی. استنلی هال اولین آزمایشگاه آزمایشگاهی روانشناسی در ایالات متحده را تاسیس کرد روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن

ویلهلم وودت یک روانشناس آلمانی بود که نخستین آزمایشگاه روانشناسی را در لایپزیگ، آلمان در سال 1879 تأسیس کرد. این رویداد به طور گسترده به عنوان رسمی شدن روانشناسی به عنوان یک علم متمایز از زیست شناسی و فلسفه شناخته شده است.

در میان تمایز بسیاری که داشت، وودت اولین فردی بود که خود را به عنوان یک روانشناس معرفی کرد .

او اغلب با مکتب فکری شناخته شده به عنوان ساختارگرایی همراه است، گرچه دانشجوی او، ادوارد بیت تکنر بود که واقعا مسئول تشکیل این دانشکده روانشناسی بود. وودت نیز یک روش تحقیقاتی به نام خودآزمایی را توسعه داد که در آن ناظران بسیار آموزش دیده مطالعه و گزارش محتوا افکار خود را گزارش کردند.

ویلهلم وودت فارغ التحصیل از دانشگاه هایدلبرگ با مدرک پزشکی. او به طور مختصر با یوهانس مولر و بعدها فیزیکدان هرمان فون هلمولتز مطالعه کرد. فکر می کنم کار Wundt با این دو نفر به شدت تحت تاثیر کارهای بعدی وی در روانشناسی تجربی قرار گرفته است.

وودت بعدا اصول روانشناسی فیزیولوژیکی (1874) را نوشت، که به ایجاد روشی تجربی در تحقیقات روانشناختی کمک کرد. پس از گرفتن موقعیت در دانشگاه لیپزیگ، وودت اولین بار از دو آزمایشگاه روانشناسی تجربی موجود در آن زمان تاسیس کرد. اگرچه یک آزمایشگاه سوم در حال حاضر وجود داشته است – ویلیام جیمز یک آزمایشگاه در دانشگاه هاروارد ایجاد کرد که بر تظاهرات تدریس تمرکز کرده و نه آزمایش. G. Stanley Hall اولین آزمایشگاه روانشناسی تجربی آمریکایی در دانشگاه جان هاپکینز را تاسیس کرد.

Wundt اغلب با چشم انداز نظری به نام ساختارگرایی مرتبط است، که شامل توصیف ساختارهایی است که ذهن را تشکیل می دهند. ساختارگرایی به عنوان اولین مکتب فکری در روانشناسی در نظر گرفته شده است . او معتقد بود که روانشناسی علم تجربه آگاهانه است و ناظران آموزش دیده می توانند با دقت از افکار، احساسات و احساسات در فرآیند شناخته شده به عنوان خودآزمایی توصیف کنند.

با این حال، وودت تمایزی روشن بین درون نظری ایجاد کرد که او معتقد بود نادرست و درک داخلی است. بر طبق نظر Wundt، ادراک داخلی شامل یک ناظر به خوبی آموزش دیده بود که در هنگام ایجاد یک محرک مورد علاقه، آگاه بود.

فرآيند وودت ناظر ناظر به شدت آگاه و توجه به افكار و واكنش هاي خود نسبت به محرك ها بود و چندين نمايش محرك را شامل مي شد. البته، چون این فرآیند به تفسیر شخصی متکی است، بسیار ذهنی است. وود بر این باور بود که تغییرات سیستماتیک شرایط آزمایشی کلیه مشاهدات را افزایش می دهد.

در حالی که وودت به طور معمول با ساختارگرایی مرتبط بود ، در واقع او دانش آموز ادوارد بیت تکنر بود که تحت تاثیر مدرسه سازمانی در آمریکا قرار داشت. بسیاری از مورخان معتقدند که Titchener در واقع بسیاری از ایده های اصلی ووند را اشتباه کرده است. در عوض، وودت به نظر خود به عنوان مشارکت داوطلبانه اشاره کرد. در حالی که ساختارگرایی تیکنر در بر خوردن عناصر برای مطالعه ساختار ذهن بود، بلومنتال (1979) اشاره کرده است که رویکرد ووند به واقع در کل بسیار جامع تر است.

وودت همچنین مجله روانشناسی مطالعات فلسفی را تاسیس کرد . وودت در رتبه بندی تاثیرگذارترین روانشناسان قرن بیستم در سال 2002 در رتبه 93 قرار گرفت.

ایجاد یک آزمایشگاه روانشناسی، روانشناسی را به عنوان زمینهی جداگانه مطالعه با روشها و سؤالات خود تنظیم کرد. پشتیبانی وییلم وودت از روانشناسی تجربی نیز مرحله ای را برای رفتارگرایی تعیین کرده و بسیاری از روش های آزمایشی او هنوز هم استفاده می شود.

وودت همچنین دانشجویان زیادی داشت که بعدها روانشناسان برجسته ای چون ادوارد تیتچنر، جیمز مک کین کتل ، چارلز اسپیرمن، جی. استنلی هال ، چارلز جاد و هوگو مونستربرگ بودند .

تعدادی دیگر متفکران با نفوذ نیز می توانند به نوعی “پدران روانشناسی” باشند. موارد زیر تنها چند نفر از این افراد هستند که در زمینه های خاص روانشناسی ذکر شده اند:

وودت نه تنها اولین فردی بود که خود را بعنوان روانشناس معرفی کرد، بلکه روانشناسی را به عنوان یک رشته ی رسمی جدا از فلسفه و زیست شناسی تعریف کرد. در حالیکه روش درونی خود، امروزه سختگیرانه تجربی تحقیقات را برآورده نمی کند، تأکید او بر روش های تجربی راه را برای آینده روانشناسی تجربی هموار کرد. با تشکر از کار و مشارکتهای خود، زمینه جدیدی ایجاد شد و الهام بخش دیگر محققان برای کشف و مطالعه ذهن و رفتار انسان بود.

بدیهی است، همه نمی خواهند با این عناوین تعمیم پذیرفته شوند. چند نفر ممکن است به این نکته اشاره کنند که فروید پدر روانشناسی است، زیرا او شاید یکی از مهمترین آثار او شناخته شده است. دیگران می گویند که ارسطو پدر واقعی روان شناسی است، زیرا او مسئول چارچوب نظری و فلسفی است که به ابتدای روانشناسی کمک کرده است. دیگران ممکن است استدلال کنند که محققان اولیه مانند Helmholtz و Fechner شایسته اعتبار به عنوان بنیانگذاران روانشناسی هستند.

مهم نیست که کدام یک از این بحث ها در مورد شما وجود دارد، یکی از چیزهایی است که آسان است به توافق برسید این است که همه این افراد تأثیر مهمی در رشد و توسعه روانشناسی داشته اند. در حالی که نظریه های هر فرد لزوما به اندازه امروز تأثیرگذار نیستند، تمام این روانشناسان در زمان خود اهمیت داشتند و تاثير عمده ای بر روان شناسی چگونگی تحول در آن چه امروزه دارند.

> منابع:

> Hergenhahn، BR & Henley، T. مقدمه ای بر تاریخ روانشناسی. Belmont، CA: یادگیری Wadsworth Cengage؛ 2014

> Rieber، RW (ed). ویلهلم وودت و ایجاد روانشناسی علمی. نیویورک: Press Plenum؛ 2013

> Wertheimer M. تاریخچه مختصر روانشناسی. نیویورک: مطبوعات روانشناسی؛ 2012


© 2020 fa.reoveme.com

همانطور که یافتن روانشناس خوب محتاج جست‌وجوی زیاد است، خرید بهترین کتاب‌های روانشناسی هم کار راحتی نیست. در این مطلب معرفی کتاب شما را با ۵ کتاب روانشناسی معروف و معتبر آشنا می‌کنیم که هر کدام در یک حوزه جزو بهترین‌هاست.

این روزها مشکلات زندگی مدرن باعث شده که مردم بیش از پیش به نیازهای روانی خودشان توجه کنند. مشکلات حادی مثل افسردگی یا حتی بیماری‌های روان‌تنی اغلب محصول همین زندگی مدرن است. همه‌ی این‌ها باعث شده در سال‌های اخیر، هم کسب و کار روانشناسان رونق بگیرد و هم کتاب‌های روانشناسی متنوعی منتشر شود.

اما ابتدا باید ببینید که دقیقا در چه حوزه‌ای می‌خواهید توانایی‌های روحی خود را تقویت کنید. یک سری از کتاب‌ها بیشتر شما را متوجه خودآگاه و ناخودآگاه می‌کنند و یک سری دیگر به صورت کاربردی به شما آموزش می‌دهند که چطور به چیزهایی که در زندگی می‌خواهید دست پیدا کنید. ولی شاید بهترین کتاب‌های روانشناسی آن‌هایی باشند که شما را متوجه درون خودتان می‌کنند.

کتاب «فوتبال علیه دشمن» اولین کتابی بود که عادل فردوسی پور ترجمه کرد و با استقبال زیادی هم مواجه شد؛ تا جایی که کتاب صوتی فوتبال علیه دشمن هم با صدای خود عادل فردوسی‌پور منتشر شد.روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن

«هنر شفاف اندیشیدن» بعد از «فوتبال علیه دشمن» کتاب دیگری بود که عادل فردوسی‌پور ترجمه کرد و البته به کلی متفاوت با آن بود و هیچ ربطی به فوتبال نداشت. کتاب هنر شفاف اندیشیدن نوشته رولف روبلی نویسنده سوییسی است  که در فصل‌های کوتاه ۹۹ مدل رایج در اشتباه فکر کردن را شرح می‌دهد. کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن هم به تازگی با صدای عادل فردوسی‌پور منتشر شده است.

رولف روبلی البته روانشناس نیست. او نویسنده و تاجر است. کارش را سال ۲۰۰۲ به عنوان رمان‌نویس شروع کرد. اما «هنر شفاف اندیشیدن» پرفروش‌ترین و مهم‌ترین کتابش است. روبلی مدیریت MBA خوانده و دکترایش را در زمینه فلسفه اقتصاد گرفته و درنتیجه در کتاب‌هایش موفق می‌شود بین موضوعات مختلف پیوند برقرار کند.

«هنر شفاف اندیشیدن» به شما نشان می‌دهد که چطور ممکن است افکارتان به بیراهه برود. از تفکر برمبنای دانسته‌های از پیش تعیین شده بگیرید تا عناصری مثل حسادت و انحراف‌های اجتماعی باعث می‌شود که شیوه تفکری یک نفر اشتباه از کار دربیاید. این کتاب در اصل ستون‌های هفتگی روزنامه‌ای در آلمان بود که بعد جمع‌آوری شد و به شکل یک کتاب منتشر شد.

عادل فردوسی‌پور در مقدمه کتاب نوشته است:‌ «تصور کنید در زمین فوتبال هیچ خطایی اتفاق نمی‌افتاد. آن وقت واژه‌ای به نام پنالتی، اخطار و اخراج هم معنا نداشت. اشک‌ها و لبخندها محو می‌شدند و زیبایی فوتبال هم رنگ می‌باخت. آدم‌ها شبیه ربات‌های برنامه‌ریزی شده‌ای بودند که وظیفه‌شان بردن بدون کوچک‌ترین اشتباه بود. حالا تصور کنید در این جهان پهناور که هزاران زمین فوتبال را در خود جای داده، قرار می‌شد هیچ انسانی دچار خطا و اشتباه نشود؛ آیا جهان بهتری داشتیم؟ جنگ‌افروزی‌ها به پایان می‌رسید؟ جرم و جنایت از صفحه روزگار محو می‌شد؟ انسان‌ها با همدیگر روابط بهتری برقرار می‌کردند؟ پاسخ به این پرسش‌ها و پیش‌بینی جهانی که هرگز تجربه‌اش نکرده‌ایم، کار دشواری است؛ اما آنچه قابل پیش‌بینی است، آن است که هر چه بیشتر خطاهای خود را بشناسیم، رویکرد بهتری به زندگی خود خواهیم داشت. از آنجا که خطاهای بشری در طول حیاتش از الگوهای مشابهی پیروی می‌کنند، امکان شناختن آن‌ها نیز امری ممکن است.»

کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» قرار است به شما کمک کند که رویکرد بهتری به زندگی داشته باشید.

خرید کتاب هنر شفاف اندیشیدن از دیجی‌کالا

خرید کتاب هنر شفاف اندیشیدن از فیدیبو

اثر دیگری از رولف روبلی در فهرست ما قرار دارد که باز هم توسط گروه مترجمانی که عادل فردوسی‌پور هم در میان‌شان حضور دارد ترجمه شده است. این کتاب البته مستقیم یک اثر روانشناسی محسوب نمی‌شود. بیشتر اثری در حوزه علوم انسانی است اما از آنجا که راهکارهایی برای مدیریت زندگی‌تان در اختیارتان قرار می‌دهد می‌شود تا حدی آن را به عنوان یک کتاب خوب و متفاوت روانشناسی برشمرد. شاید چکیده کتاب را بشود در یکی از جملات خودش پیدا کرد: « موفق بودن یعنی تزلزل ناپذیر بودن فارغ از این که در اوج پرواز باشید یا در حضیض سقوط.»

این کتاب پنجاه و دو روش میان‌بر ذهنی برای تفکر و تصمیم‌گیری به شما آموزش می‌دهد که شما را در مسیر یک زندگی خوب قرار خواهد داد. ترجمه روان سه مترجم کتاب هم کمک می‌کند تا کتاب را راحت‌ بخوانید و از خواندنش لذت ببرید.

خرید کتاب هنر خوب زندگی کردن از دیجی‌کالا

خرید کتاب هنر خوب زندگی کردن از فیدیبو

تامس ای. هریس این کتاب را با استفاده از نظریه‌های زیگموند فروید نوشت. کتابی که از زمان انتشارش تا امروز یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه روانشناسی است و بسیاری از روانشناسان از مطالب این کتاب برای تحلیل و درمان مراجعان‌شان استفاده می‌کنند. اسم اصلی کتاب «من خوبم، شما خوبید» است. نویسنده با توجه به مشاهدات و تجربه سی ساله‌اش متد جدیدی برای روانکاری ارائه می‌کند. او سه نقش برای انسان‌ها قائل می‌شود: بالغ، والد و کودک.

این سه بخش در وجود هر آدمی یافت می‌شود. وقتی با کودک‌تان تصمیم می‌گیرید مثل بچه‌ها پافشاری می‌کنید. احساساتی عمل می‌کنید و جوانب کار را در نظر نمی‌گیرد. بخش والد وجود غالبا امر و نهی می‌کند و گاهی شما را از انجام دادن کارهایی که دوست دارید به دلیل انطباق نداشتن با فرهنگ یا عرف باز می‌دارد. اما این بالغ است که تصمیم‌گیری درست انجام می‌دهد.

خواندن کتاب «وضعیت آخر» به شما کمک می‌کند که بتوانید بهتر تصمیم‌ها و حالات روحی خودتان را تحلیل کنید.

در بخشی از کتاب آمده است: «این که بنشینیم و بگوییم گرفتاری داریم، دردی را دوا نمی‌کند. نکته اینجاست که بیشتر انرژی زندگی روزمره ما صرف تصمیم‌گیری می‌شود. بیماران اغلب می‌گویند: «نمی‌توانم برای هیچ کاری تصمیم بگیرم. به من بگویید چه بکنم؟ همه‌اش می‌ترسم کاری که دارم می‌کنم یا تصمیمی که می‌خواهم بگیرم غلط باشد.» یا در مواردی که خود را اصلا قادر به تصمیم‌گیری نمی‌بینند، می‌گویند: «احساس می‌کنم دیگر دارم خل می‌شوم و عقلم را از دست می‌دهم… از خودم بدم می‌آید. انگار هیچ کار درستی از دستم بر نمی‌آید. زندگی‌ام شده یک مشت شکست و بدبختی.» کتاب هریس به شما کمک می‌کند از این وضعیت بیرون بیایید.

نکته جذاب دیگر کتاب ترجمه آن است. اسماعیل فصیح نویسنده رمان‌های درخشانی مثل «زمستان ۶۲» و «ثریا در اغما» این کتاب را با همان نثر روان شیرین درجه یکش ترجمه کرده است.

خرید کتاب وضعیت آخر از دیجی‌کالا

زیگموند فروید بنیان‌گذار روانشناسی مدرن است. او برای اولین‌بار برای تحلیل مشکلات مراجعانش به ناخودآگاه آنها نقب زد و از اهمیت بخش ناخودآگاه گفت. و یکی از مهم‌ترین مواردی که نقب به ناخودآگاه آدم‌ها می‌زند خواب است. فروید در کتاب تفسیر خوابش به شما کمک می‌کند به جهان پیچیده ناخودآگاه ذهن‌تان دست پیدا کنید.

کتاب را نشر مرکز منتشر کرده که جزو انتشارات مطرح است و کتاب‌هایی که چاپ می‌کند از لحاظ صفحه‌آرایی و فونت و طرح جلد قابل توجه هستند. شیوا رویگریان مترجم کتاب است و جزو کتاب‌های خواندنی است که حتی برای مشاوران هم راهگشاست که بتوانند به ناخودآگاه مخاطبان‌شان دست پیدا کنند.

خرید کتاب تفسیر خواب از دیجی‌کالا

این هم یکی دیگر از کتاب‌های درخشان روانشناسی است که در آن اریک برن راه جدیدی برای تحلیل روان انسان‌ها ارائه داده است. او روان انسان‌ها را در تقابل‌شان با یکدیگر تحلیل می‌کند. معتقد است که انسان‌ها وقتی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند در جلد جلاد، قربانی یا معصوم ظاهر می‌شوند. و هر کدام از ما با انتخاب اینکه کدام نقش را در چه رابطه‌ای بپذیریم سرنوشت خودمان را رقم می‌زنیم.

کتاب «تحلیل رفتار متقابل» کمک می‌کند که به نقش‌هایی که بازی می‌کنید آگاه شوید و در تله‌هایی که خودتان انتخاب می‌کنید نیفتید. اریک برن روان‌درمانگر کانادایی بود که خودش مبدع تحلیل رفتار متقابل بود.

تحلیل رفتار متقابل آنقدر روش ساده‌ای است که خیلی از روانشناسان به این ماجرا ایراد گرفته‌اند که برن بیش از اندازه ساده‌انگاری کرده است ولی با این حال برای اولین قدم‌های روانشناسی مفید است.

خرید کتاب تحلیل رفتار متقابل از دیجی‌کالا

چهار
 + 
چهار
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

درود بر شما

بابت اطلاع رسانی و معرفی کتب

سپاس فراوان

سربلند و پیروز باشید.

با سلام و تشکر
لطفا کتابهای بیشتری در این زمینه معرفی کنیدروانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن

۴ کتاب از این ۵ کتاب رو خوندم غیر از تفسیر خواب و واقعا اگر من هم میخواستم کتاب روانشناسی معرفی کنم حتما اینها رو معرفی میکردم

من این کتاب ها رو خوندم و به نظرم بعضی هاش خیلی عامیانه است.. و تیتر بهترین کتاب های روانشناسی مناسبش نیست.. به نظرم کتاب های دکتر د یالم و حتی آلن دوباتن بهتر از این لیسته

جای کتاب تئوری انتخاب دکتر ویلیام گلسر تو این لیست خالیه

اسماعیل فصیح برعکس چیزی که نوشتید، در کتاب وضعیت آخر، اصلا روان ترجمه نکرده و برای هرکسی مناسب نیست.

درود بر دیجیکالای خوب که مرز های کیفیت محتوی اینترنت رو یک تنه جابجا کرده

من کتاب روان درمانی اگزیستانسیال رو هم معرفی می‌کنم
فوق العاده کتاب باارزش و آموزنده‌ایه
اگر به مباحث روانشناسی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنم مطالعش کنید.

تصویر این مقاله شامل قانون کپی رایت هست.هنر دوستان! سرقت اثار هنری نکنید!
کپی رایت socialwrench

روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن
روانشناس المانی در روانشناسی اجتماعی مدرن
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *