کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران است
یا نام متخصص را جستجو کنید
روانشناس کیست؟
روانشناس کسی است که فرایندهای ذهنی و رفتار انسانها را از طریق مشاهده، تفسیر و ثبت نحوه ارتباط افراد با یکدیگر و محیط پیرامونشان، بررسی میکند. روانشناسان سعی دارند که سلامت و رفاه ذهنی همه افراد، اعم از خانوادهها، گروهها و جوامع مختلف را تضمین کنند.
روانشناس، یک متخصص آموزشدیده است که در زمینه تحقیقات، آزمایشات و رسیدگی به چالشهای عاطفی و روانی بیماران فعالیت میکند. مشاور و روانشناس خوب در هر زمینه ای می تواند خدمات خود را در مراکز مشاوره، بیمارستان ها یا مطب متخصص ارائه کنند. برخی مراکز به شکل اختصاصی مرکز مشاوره ازدواج هستند.
روانشناسان خدمات متنوعی را به مردم ارائه میکنند:روانشناس تربیتی اصفهان
تحصیلات و مدرک روانشناسان
اخذ مجوز کار، مستلزم داشتن مدرک دکترا (Ph.D. ،Psy.D. و Ed.D.) و گذراندن یک دوره دو ساله در یک مرکز خدمات بالینی است. روانشناسان، بیش از هر متخصص دیگری در زمینه روانشناسی و خدمات روان درمانی، تحصیل کرده و آموزش میبینند. دکتر روانشناس خوب می تواند با تخصص خود مسائل زیادی را حل کند.
از زیرشاخه های اصلی روانشناسی در ایران، میتوان روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی و روانشناسی کودکان استثنائی را نام برد.
روانشناس بالینی
فعالیت اصلی روانشناسان بالینی شامل تست های روانشناسی، ارزیابی و تشخیص مشکلات روانی، روان درمانی، تحقیق در زمینه کشف راههای بهبود سلامتی، تدریس و مشاوره میشود. روانشناسان بالینی در اماکن مختلف، از جمله بیمارستانها، کلینیکهای بهداشت روانی، مطبها، مدارس ابتدایی و متوسطه، برنامههای توانبخشی کارکنان و شرکتها فعالیت دارند. روانشناسان بالینی میتوانند در زمینه های کودک و نوجوان و یا خانواده، آموزش های تخصصی لازم را ببیند و در هر یک از این حیطه ها، تخصصا مشغول به کار درمان شوند.
سایت پزشک خوب با استفاده از بهترین روانشناس در هر شهر، مشاوره روانشناسی را برای حل معضلات و اختلالات مراجعان به کار می گیرد. در همین راستا لیست روانشناسان در هر شهر قابل مشاهده و انتخاب است.
روانشناسی کودک چیست؟
روانشناسی کودک یکی از شاخههای تخصصی روانشناسی بالینی است که برشکل گیری ذهنیت و رفتار کودکان از زمان تولد تا نوجوانی تمرکز دارد.
روانشناسی کودک علاوه بر چگونگی رشد کودکان از لحاظ فیزیکی بر رشد روانی، عاطفی و اجتماعی آنان نیز توجه دارد.
هدف نهایی این حوزه، بررسی عوامل متعددی است تا بتوانند نحوه تفکر و رفتار کودکان را درک کنند و از آن اطلاعات جهت بهبود مهارت والدین، آموزش و پرورش، مراقبت از کودکان، روان درمانی و سایر موارد متمرکز بر بهرهوری کودکان استفاده کنند.
از جمله عوامل موثر در رشد روانی کودک، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سه زمینه کلی که روانشناسی بالینی در تجزیه و تحلیل روانی کودک در نظر میگیرد، شامل موارد زیر است:
زمینه اجتماعی
از جمله عواملی که در این حیطه بررسی میشوند، روابط با همسالان و بزرگسالان است که بر نحوه تفکر، یادگیری و رفتار کودکان تاثیر دارد. خانواده، مدرسه و گروههای هم سن و سال، بخش مهمی از زمینه اجتماعی را تشکیل میدهند.
زمینه فرهنگی
فرهنگی که کودک در آن رشد مییابد، مجموعهای از ارزشها و آداب و رسوم، اعتقادات و شیوه زندگی است که بر کودک تاثیر میگذارد. زمینه فرهنگی می تواند از طریق ارتباط کودک با والدین، نوع آموزش و پرورش و نوع مراقبت از آن تاثیرگذار باشد.
زمینه اجتماعی، اقتصادی
وضعیت اجتماعی و اقتصادی به مجموعه ای از عوامل مثل میزان تحصیلات، میزان درآمد، شغل و محل زندگی بستگی دارد.
به دنیا آمدن کودک در خانوادهای با وضعیت اجتماعی و اقتصادی بالا، امکان دسترسی بیشتری به فرصتها را برای او فراهم میسازد، در حالی که کودکان درخانوادههایی با وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین، دسترسی کمتری به مراقبتهای بهداشتی، تغذیه سالم و آموزش دارند.
نکته مهم این است که هر سه زمینه بالا به طور مداوم در حال تعامل با یکدیگر هستند.
در حالی که یک کودک ممکن است به دلیل وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین شانس کمتری داشته باشد، غنی سازی روابط اجتماعی و روابط فرهنگی قوی میتواند به اصلاح این عدم تعادل کمک کند.
روانشناس کودک چه کمکی میکند؟
روانشناسان کودک، میتواند کودکان و والدین را در مقابله با نگرانیهای مربوط به رشد و در زمینه تشخیص اختلالات روانشناختی دوران کودکی مانند اضطراب، افسردگی، بیش فعالی و اختلالات سلوک راهنمایی کنند.
متخصصان تلاش میکنند تا به کودکان در رفع مشکلات بالقوه کمک کنند و باعث شوند که آنها به نوعی رشد کنند که نتایج سالم درآینده را در پی داشته باشند.
برای مثال، روانشناسان کودک ممکن است در مورد شیوههای مراقبتی و تربیتی کودکان به والدین مشورت دهند و یا ممکن است مستقیماً با کودکان کار کنند تا به رشد ذهنیت آنها کمک کنند.
شناخت الگوهای روانشناختی عادی و غیر عادی کودک میتواند به والدین کمک کند تا بدانند چگونه به بهترین نحو با آنها ارتباط برقرار کنند، و راهبردهای مقابله ای را طوری به فرزندان خود بیاموزند که بتوانند احساسات خود را مدیریت کنند و با کمک به پیشرفت فرزندان، آنها را در هر مرحله جدید از رشد، کمک کنند.
با به دست آوردن درک درستی از نحوه رشد، تفکرو رفتار فرزندان، والدین و متخصصانی که با کودکان سروکار دارند بهتر میتوانند از کودکان مراقبت و نگهداری کنند.
فرزانه فروزان فر
معصومه مظلوم قاضیانی
ساناز یغمایی
سپیده قانعی
نیلوفر احمدی
نازیلا فروهان
آزاده فلاحتی
دکتر حسن خوش اخلاق
روانشناس تربیتی اصفهان
سمیه رشیدی
ساناز امیری
تمامی آدرس ها را بر روی نقشه می توانید مشاهده کنید
loading…
جستجو بر حسب نام متخصص
لیست تخصص ها
آیا شما یک پزشک خوب هستید؟
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع میباشد
تست Millon
تست NEO
تست MMPI2
تست Cattel
درمان اختلالات دیکته نویسی
روانشناس تربیتی اصفهان
درمان اختلالات ریاضی
کتاب لطفا پدر و مادر خوبی باشید
کتاب باج گیری عاطفی
راهنمای برخورد با کودکان اوتیسم
چشم اندازی روانشناسانه به مشکلات جنسی
محدودیت صفر
خون آشام های آشنا
نیمه تاریک وجود
دروغ هایی که به خود می گوییم
نظریه های رفتار سلامت
از خط تا مثلث تعارض
رهایی از خیانت های زناشویی
بیشعوری
راه نفوذ بر دلها
صمیمانه با همسران
کتاب آیا تو آن گم شده ام هستی؟
کتاب 5 زبان عشق
کتاب زندانیان باور
کتاب رازهایی درباره مردان
مریخ و ونوس در اتاق خواب
کتاب رازهایی درباره زنان
کتاب برف در تابستان
کتاب ماندن در وضعیت آخر
1398/11/22
آیا شما هوش اجتماعی دارید؟
1398/10/20
راههای تشخیص و درمان آن
1398/9/25
خودمان را ببخشیم تا شادتر باشیم
1398/9/18
آیا می توان شخصیت را تغییر داد؟
1398/9/17
عادات مخربی که موجب نابودی خلاقیت می شود
1398/8/16
راه های مؤثر و کاربردی برای تقویت انعطافپذیری عاطفیروانشناس تربیتی اصفهان
1398/7/22
کنار آمدن با رفتار کودکان
1398/7/17
۱۰ روش خارقالعاده برای بهبود تفکر خلاق
خ شیخ صدوق شمالی، خ هفت دست شرقی، بن بست نمکدان پلاک 203
خ آمادگاه، ساختمان پزشکی آژند، بلوک آ، طبقه 2، واحد201
03136636356
03132240867
03195022020
info@abancenter.ir
دانشگاه اصفهان یکی از دو دانشگاه بزرگ دولتی شهر اصفهان است. موقعیت فیزیکی این دانشگاه به گونهای است که در مجاورت دروازه شیراز قرار گرفته و با وسعتی نزدیک به ۳۰۰ هکتار یکی از بزرگترین دانشگاههای ایران است. دانشگاه دیگر بزرگ دولتی اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان است که در سوی دیگر اصفهان و در حومه شهر، قرار گرفتهاست. آموزشگاه عالی بهداری (تأسیس سال ۱۳۲۵) اولین مؤسسه عالی در اصفهان بود. دانشکده پزشکی به سال ۱۳۲۹ تأسیس شده بود که با تجمیع چندین دانشکده در هزارجریب، دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۴۷ به صورت جامع شکل گرفت.
این دانشگاه با ۱۳ دانشکده (۴۵ گروه آموزشی) محدوده هزار جریب تا نزدیکی کوه صفه را دربردارد.
آموزشگاه عالی بهداری که در سال ۱۳۲۵ تأسیس شده بود به هزار جریب منتقل شده بود و دانشکده پزشکی به سال ۱۳۲۹ و دانشکده داروسازی به سال ۱۳۳۵ نیز در کنار آن تأسیس شده بودند.
دانشکده ادبیات از سال ۱۳۳۷ با دو رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی و ادبیات انگلیسی در خانهای اجارهای با دو اتاق گشایش یافت.
در سال ۱۳۳۸ با افزایش چند رشته دیگر، به محلی در جنب بنای شاهزاده ابراهیم انتقال یافت. در سال ۱۳۴۱ دبیرخانه دانشگاه اصفهان نیز شکل گرفت و به سال ۱۳۴۳ دانشکدههای علوم و علوم تربیتی و روانشناسی تأسیس شده بود.
در سال ۱۳۴۷ ساختمان موقت دانشکده ادبیات با ۱۳ رشته در خیابان (هزار جریب) آماده بهرهبرداریشد و با انتقال از کوی شاهزاده ابراهیم به مجموعهٔ دانشکدههای واقع در هزار جریب رونقی تازه به دانشگاه اصفهان بخشیدو دوره لیسانس شبانه نیز دایر گردید.
در اواخر سال ۱۳۴۷ با شکلگیری کلی دانشگاه اصفهان مدرسهٔ عالی کورش کبیر به این دانشگاه الحاق گردید و در همان سال نیز دانشکدهٔ علوم اداری و اقتصاد در دانشگاه تأسیس شد.
روانشناس تربیتی اصفهان
پس از تصویب قانون تأسیس وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۵ دانشکدههای پزشکی، داروسازی و بهداشت دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان مستقل از دانشگاه اصفهان شناخته شد.
دانشگاه اصفهان اکنون با ۱۳ دانشکده (۴۵ گروه آموزشی) محدوده هزار جریب تا نزدیکی کوه صفه را دربردارد.
علم اطلاعات و دانش شناسی
دانشکدهها ۱۳گانه داشگاه اصفهان عبارتند از:
دانشکده ادبیات از سال ۱۳۳۷ با دو رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی و ادبیات انگلیسی در خانهای اجارهای با دو اتاق گشایش یافت.
در سال ۱۳۳۸ با افزایش رشتههای فلسفه، علوم تربیتی و زبان و ادبیات ارمنی، به محلی در جنب بنای شاهزاده ابراهیم انتقال یافت. در سال ۱۳۴۱ با اضافه شدن رشته زبان و ادبیات عرب دبیرخانه دانشگاه اصفهان نیز شکل گرفت. در سال ۱۳۴۵ رشته تاریخ و جغرافیا نیز ایجاد گردید. در سال ۱۳۴۳ دانشکدههای علوم و علوم تربیتی و روانشناسی تأسیس شده بود.
در سال ۱۳۴۷ با شکلگیری کلی دانشگاه اصفهان؛ ساختمان موقت دانشکده ادبیات با ۱۳ رشته (زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، فلسفه، علوم تربیتی، زبان و ادبیات ارمنی، زبان و ادبیات عرب، تاریخ و ایران شناسی، جغرافیا، زبان و ادبیات فرانسه، پاکستانشناسی و زبان اردو) در خیابان (هزار جریب) آماده بهرهبرداریشد و با انتقال از کوی شاهزاده ابراهیم به مجموعهٔ دانشکدههای واقع در هزار جریب رونقی تازه به دانشگاه اصفهان بخشید. دوره لیسانس شبانه نیز دایر گردید.
در سال ۱۳۴۸ گروه علوم اجتماعی دایر گردید.
در سال تحصیلی ۵۴–۱۳۵۳ رشته زبان و ادبیات آلمانی نیز به گروه زبانهای خارجی افزودهشد. در سال ۱۳۴۹ پس از تأسیس دانشکده علوم تربیتی، رشته فلسفه به آن دانشکده منتقل گردید و مجموع رشتههای دانشکده ادبیات علوم انسانی در چهار گروه آموزشی (گروه زبان و ادبیات فارسی – گروه علوم اجتماعی و جغرافیا – گروه زبانهای خارجی – گروه تاریخ و ایران شناسی) ادارهمیشد.
در سال ۱۳۵۵ دانشکده زبانهای خارجی تأسیس گردید و گروه زبانهای خارجی به آن دانشکده انتقال یافت. در سال ۱۳۵۳ رشتههای علوم اجتماعی و جغرافیا از یکدیگر تفکیک گردید و هر یک به گروه مستقلی تبدیل گردید. در سال ۱۳۶۷ رشته فلسفه مجدداً به دانشکده ادبیات و علومانسانی منتقل گردید و فعالیت خود را در مقطع کارشناسی فلسفه و با سیاست توسعه طولی آن درمقطع کارشناسی ارشد و دکتری آغاز نمود.
گروه الهیات از مهرماه ۱۳۷۰ با رشته کارشناسی دبیری الهیات و معارف اسلامی شروع به کار نمود و از جهت رشته متنوع شد. اکنون با تقلیل رشتههای کارشناسی و توسعه مقاطع عالی تر به دو گروه (گروه علوم قران و حدیث – گروه فلسفه وکلام اسلامی) تقسیم شدهاست.
گروه حقوق دانشگاه اصفهان از سال تحصیلی ۷۵–۷۴ در مقطع کارشناسی آغاز به کار نمود. این گروه از نیمسال تحصیلی اول ۸۱–۱۳۸۰ به دانشکده علوم اداری و اقتصاد منتقل گردید.
ساختمان جدید دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۷۵ در مساحت ۱۷۰۰۰ متر مربع با ظرفیت بیش از ۲۵۰۰ دانشجو افتتاح گردید.
این دانشکده ادبیات و علوم انسانی در حال حاضر هفت گروه آموزشی (۲۴ رشته گرایش) دارد:
با تأسیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۴۳ و پذیرش قبول شدگان این دانشکده در رشتههای شیمی و فیزیک، تدریس شیمی در شهر اصفهان عملاً آغاز گردید. از مهرماه ۱۳۴۳ گروه شیمی به صورت گروهی مستقل فعالیت خود را آغاز نمود و از سال ۱۳۴۴ به بعد این گروه در رشتههای شیمی محض و دبیری شیمی در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفت. همچنین از سال ۱۳۶۷ در رشته شیمی کاربردی (مقطع کارشناسی) پذیرش دانشجو آغاز گردید و در بین سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۳ دورههای کارشناسی ارشد و دکتری در شاخههای مختلف شیمی راهاندازی گردید. در سال ۱۳۹۱ با تصویب هیئت امناء دانشگاه این گروه به دانشکده شیمی ارتقاء یافت.
در حال حاضر این دانشکده با استفاده از توان علمی ۳۱ عضو هیئت علمی، امور آموزشی و پژوهشی نزدیک به ۵۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی (شیمی محض و شیمی پلیمر، شیمی فیزیک، شیمی معدنی و نانوشیمی را در قالب ۵ گروه آموزشی شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی معدنی، شیمی فیزیک و شیمی پلیمر عهدهدار میباشد.
دانشکده شیمی دانشگاه اصفهان دارای آزمایشگاهها، دستگاهها و تجهیزات پیشرفته و بعضاً منحصربهفرد و مراکز پژوهشی متعددی است که میتوان آن را یکی از مجهزترین دانشکدههای شیمی دانشگاههای کشور به حساب آورد.[۲]
در سال ۱۳۵۴ گروه تربیت بدنی جهت ارائه واحد درسی تربیت بدنی عمومی در دانشکده علوم تربیتی شکل گرفت. در سال ۱۳۶۲ اولین دوره از دانشجویان رشته تربیت بدنی در گروه پذیرفته میشوند. در سال ۱۳۶۹ موافقت اصولی برای تبدیل گروه به دانشکده از وزارت علوم اخذ گردید. در سال ۱۳۷۶ اولین دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشکده راهاندازی میگردد. دانشکده تربیت بدنی در مقاطع کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی و کارشناسی ارشد ودکتری تربیت دانشجو پذیرش میکند.[۳]
کی از مأموریتهای اساسی دانشگاه اصفهان در نقش آفرینی پنجاه سال آتی برای مرجعیت در علوم انسانی آن هم در چار چوب معرفت نبوی گسترش دانش در حوزه علوم انسانی است. بدیهی است پرداختن به چنین حوزهای مستلزم همکاریهای گسترده معرفتی بین اهالی حوزه و دانشگاه برای برپایی مجموعهای است که بتواند حوزههای دانشی جدیدی را در علوم انسانی پایهگذاری نماید و این امر بدون داشتن چشماندازی تعریف شده امکانپذیر نمیباشد. اولین گام برای تحقق چنین آرمانی تشکیل هستهای برای تعریف نقشه راه دستیابی به چنین مقصودی بودهاست که تحت عنوان شورای راهبردی دانشکده اهل البیت تعریف و شروع بکار کردهاست. این شورا به تصویب هیئت رئیسه دانشگاه رسیده و ساختار اجرایی آن تعریف شدهاست.[۴]
دانشکده فنی و مهندسی در سال ۱۳۶۷ با صدور مجوز از طرف شورای گسترش دانشگاههای وزارت فرهنگ و آموزش عالی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) با سه رشته در مقطع کارشناسی: مهندسی کامپیوتر (نرمافزار)، مهندسی کامپیوتر (سختافزار) و نقشهبرداری آغاز بکار نمود.[۵]
گروه مهندسی برق دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۸۰ تشکیل شده و اولین دوره کارشناسی با پذیرش ۳۵ نفر دانشجو در سال تحصیلی ۸۲–۸۱ در دانشکده فنی مهندسی آغاز به کار نمودهاست. هدف از دوره کارشناسی مهندسی برق تربیت کارشناس در زمینه طراحی، بهرهبرداری، نظارت، مدیریت نگهداری از سیستمهای برقی و الکترونیکی میباشد. گروه مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد نیز با تعداد ۹ دانشجو در سال تحصیلی ۸۵–۸۴ فعالیت خود را گسترش داد. این گروه از سال ۱۳۸۷ در مقطع دکترا نیز دانشجو میپذیرد.[۶]
دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان در دانشکده مهندسی این دانشگاه قرار گرفتهاست.
گروه مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۸۶ تشکیل شد و در بهمن ماه همین سال اولین دوره دانشجویان کارشناسی مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات پذیرش شدند. در سال ۱۳۸۹ این گروه در دوره کارشناسی ارشد شروع به پذیرش دانشجو در گرایش طراحی کاربردی نمود. یک سال بعد هم در گرایش تبدیل انرژی، دانشجو پذیرفت. هماکنون گروه مهندسی مکانیک در دورهٔ کارشناسی (مکانیک عمومی)، کارشناسی ارشد (گرایشهای طراحی کاربردی و تبدیل انرژی) و دکتری (طراحی کاربردی و تبدیل انرژی) دانشجو میپذیرد.[۷]
گروه مهندسی عمران دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد و در مهرماه سال ۱۳۸۵ اولین دوره دانشجویان کارشناسی پذیرش شدند.
گروه مهندسی عمران در سال تحصیلی ۱۳۸۹ در مقطع کارشناسی ارشد به فعالیت خود ادامه میدهد.[۸]
این دانشکده توسط شخصی به نام ˈصناعتˈ و با اعتبار حدود ۲۰ میلیارد ریال ساخته شدهاست. عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و پس از دو سال به بهرهبرداری رسید. این دانشکده در مساحت دو هزار و ۶۰۰ مترمربع و در سه طبقه برای استفاده آموزشی احداث شدهاست. دانشکده مهندسی صناعت به منظور افزایش فضاهای آموزشی پردیس فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان ایجاد شدهاست و در حال حاضر گروه برق و الکترونیک دانشکده فنی و مهندسی در آن مستقر شدهاست.[۹]
این دانشکده در سال ۱۳۶۷ در مقطع کارشناسی و با دو رشته مهندسی کامپیوتر (نرمافزار) و مهندسی کامپیوتر (سختافزار) فعالیت خود را آغاز نمودهاست. در سال۱۳۷۴ مقطع کارشناسی ارشد رشتههای معماریکامپیوتر و مهندسی نرمافزار راهاندازی شد. در سال ۱۳۸۳ در مقطع کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و دکترای گرایشهای معماریکامپیوتر و مهندسی نرمافزار با پذیرش دانشجو فعالیت خود را ادامه داد. پذیرش دانشجو در مقطع دکتری هوش مصنوعی در سال ۱۳۸۷ شروع شد. مقطع کارشناسی ارشد گرایش شبکههای کامپیوتری در سال ۱۳۹۰، کارشناسی ارشد گرایشهای تجارت الکترونیکی و امنیت اطلاعات در سال ۱۳۹۱و مقطع دکتری گرایش امنیت اطلاعات در سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرد.[۱۰]
دانشکده علوم دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۴۳ شمسی پایهگذاری شدهاست. این دانشکده شامل ۵ گروه آموزشی آمار، ریاضی، فیزیک، زیستشناسی و زمینشناسی میباشد که در تمامی مقاطع تحصیلی دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی مبادرت به پذیرش دانشجو در سطوح داخلی و خارجی مینماید. در حال حاضر این دانشکده با سابقهٔ نزدیک به ۵۰ سال تجربه و در اختیار داشتن استادان مجرب و امکانات آموزشی و پژوهشی و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، یکی از قطبهای مهم علوم پایه در کشور میباشد.[۱۱]
دانشکده فناوریهای نوین دانشگاه اصفهان کار خود را با سه گروه آموزشی مهندسی هستهای، مهندسی زیست فناوری (بیوتکنولوژی) و مهندسی نانوفناوری در سال ۱۳۸۷ آغاز نمود. گروههای آموزشی مهندسی هستهای و مهندسی زیست فناوری از سال ۸۷ پذیرای دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد گردیدند. گروه آموزشی مهندسی نانو فناوری نیز اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد خود را از مهر ماه ۸۸ آغاز نمود. گروه آموزشی مهندسی انرژی نیز از پاییز ۹۰در گرایش مهندسی انرژیهای تجدید پذیر توانست دانشجو جذب نماید. این در حالیست که در چشمانداز آینده دانشکده علوم و فناوریهای نوین گروههایی مانند مهندسی سامانههای هوشمند، گروه آموزشی فناوریهای علوم زمین و گروه آموزشی مهندسی راهبرد دانش و فناوری در دست راهاندازی میباشد.[۱۲]
این دانشکده در سال ۱۳۴۸ تأسیس گردید و یکی از قدیمیترین دانشکدههای دانشگاه اصفهان است. این دانشکده در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو میپذیرد و با ۵ گروه آموزشی دارای _ عضو هیئت علمی تمام وقت فعالیت دارد. از این مجموعه، گروه علوم تربیتی باسابقه تر و بزرگتر از بقیه است، چهار گروه دیگر شامل روانشناسی، علم اطلاعات و دانش شناسی، مشاوره، روانشناسی کودکان با نیازهای خاص است.
همه گروهها در یک ساختمان مستقر هستند که در بخش پائینی (ضلع شمال شرقی) محوطه اصلی دانشگاه اصفهان واقع شدهاست. گروه علم اطلاعات و دانششناسی از سال ۱۳۸۷ اولین دوره مجازی بنیادی را در کشور در سطح کارشناسی ارشد را راه اندازی کردهاست. ساختمان جدید این دانشکده روبروی ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان بنا شدهاست. دانشکده بهطور مداوم به توسعه و آموزش و پرورش عمومی و خدمات اجتماعی در استان اصفهان مدد رساندهاست. این دانشکده غیر از ارائه سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، دورههای کوتاه مدت و میان مدت توسعه کارکنان در آموزش و پرورش استان و بهداشت را فراهم میآورد همچنین به تحقیقات توجه بسیار دارد و این توجه در دورههای تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) و در پروژههای تحقیقاتی اعضای هیئت علمی دانشکده تجلی مییابد.[۱۳]
زبانهای خارجی از اولین رشتههای تأسیس شده در دانشگاه اصفهان میباشد. همچنان که در تاریخ دانشگاه نقل شدهاست زبانهای خارجی در سال ۱۳۴۷ از اولین رشتهها یی بود که پذیرش دانشجو نمود. دانشکده زبانهای خارجی در سال ۱۳۵۳ به عنوان یک دانشکده مستقل تأسیس گردید. گروههای آموزشی دانشکده زبانهای خارجی عبارتند از: زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فرانسه، مترجمی آلمانی و ادبیات ارمنی، زبان روسی و گروه زبانشناسی میباشد.
گروه زبان انگلیسی (قدیمیترین گروه دانشکده) در سال ۱۳۳۷، زبان و ادبیات فرانسه در سال ۱۳۳۸، گروه ارمنیشناسی در سال ۱۳۳۹، گروه زبان و ادبیات عربی در سال ۱۳۴۱، گروه زبان و ادبیات آلمانی در سال ۱۳۷۳.[۱۴]
دانشکده علوم اداری و اقتصاد در سال ۱۳۵۶ به عنوان یکی از دانشکدههای دانشگاه اصفهان واقع در خیابان شمسآبادی کوچه شاهزاده ابراهیم فعالیت خود را با سه گروه آموزشی اقتصاد – مدیریت و حسابداری آغاز نمود. در سال ۱۳۶۹ گروه علومسیاسی در این دانشکده راهاندازی گردیده و در سال ۱۳۸۰ گروه حقوق به این دانشکده ملحق شد. اکنون این دانشکده پس از گذشت سه دهه با ۵ گروه آموزشی اقتصاد، مدیریت، حسابداری، علومسیاسی و حقوق در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری مشغول انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی میباشد.
گروه حقوق
درحال حاضر ریاست گروه حقوق دانشگاه اصفهان با دکتر علیرضا آرش پور میباشد.
.[۱۵]
دانشکده جغرافیا و برنامهریزی دانشگاه اصفهان در ابتدا از سال ۱۳۴۵ با تأسیس دورهٔ کارشناسی کار خود را به عنوان گروه جغرافیا آغاز کرد. دورهٔ کارشناسی ارشد جغرافیا در سال ۱۳۶۶ با پذیرش چهار دانشجو افتتاح گردید. دورهٔ دکتری در سال ۱۳۷۱ با پذیرش سه دانشجو کار خود را آغاز نمود. این دانشکده از سال ۱۳۸۹ باعنوان دانشکده جغرافیا و برنامهریزی در قالب ۳ گروه آموزشی «جغرافیا و برنامهریزی روستایی، جغرافیا و برنامهریزی شهری و جغرافیا طبیعی» در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، ارشد، دکتری و در ۵ گرایش برنامهریزی شهری، برنامهریزی روستایی، و اقلیم شناسی، ژئومورفولوژی، جغرافیا و برنامهریزی توریسم، جغرافیای سیاسی و جغرافیای پزشکی هماکنون به کار خود ادامه میدهد.[۱۶]
با توجه به نیاز کشور به پروژههای عمرانی و گستردگی رشتههای وابسته به این حوزه، دانشکده عمران و حمل ونقل در سال ۱۳۹۵ با تجمیع گروههای عمران و نقشه برداری با گروههای موجود دانشکده حمل و نقل تأسیس شد. پیش از این، گروه نقشه برداری از سال ۶۷، گروه عمران از سال ۸۳ با دانشکده فنی و مهندسی فعالیت می نمودند. همچنین، دانشکده حمل و نقل نیز از سال ۸۷ فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.
روه مهندسی نقشه برداری ابتدا با پذیرش ۳۶ نفر دانشجوی کارشناسی در سال ۱۳۶۷ در دانشکده فنی و مهندسی فعالیت خود را آغاز نمود. از آن زمان به صورت پیوسته دانشجویان بسیاری در رشته مهندسی نقشه برداری از این گروه فارغ التحصیل گردیدهاند. هدف از دوره کارشناسی مهندسی نقشه برداری تربیت کارشناسانی است که آگاهی علمی و مهارت فنی در مورد اطلاعات دقیق کمی و کیفی و بهنگام زمین و عوارض آن که معمولاً به صورت نقشههای گوناگون (تصویری، ترسیمی و رقومی ) ارائه میشود را دارا باشند. این رشته با گرایشهای متعددی از شاخههای مهندسی علوم زمین امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالا را فراهم ساخته است.
در مهرماه ۱۳۸۷ در گرایش سنجش از دور و مهرماه ۱۳۸۹ در گرایش ژئودزی در مقطع کارشناسی ارشد فعالیتهای گروه گسترش یافتهاست و از ابتدای نیمسال اول سال تحصیلی ۹۵-۹۴ نیز پس از اخذ مجوزهای لازم، در دو رشته سنجش از دور و ژئودزی دانشجوی دکتری پذیرش شدهاست. با توجه به برنامه توسعه دانشگاه راه اندازی کارشناسی ارشد گرایشهای سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و فتوگرامتری نیز در دستور کار قرار دارد که به شرط تأمین هیئت علمی مرتبط اجرایی خواهد شد.
گروه مهندسی عمران دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد و در مهرماه سال ۱۳۸۵ با گرفتن ۳۰ دانشجوی کارشناسی کار خود را رسماً آغاز نمود. هدف از تأسیس این دوره تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژههای مختلف عمرانی در زمینههای ساختمانسازی، راه سازی، پلسازی، سازهها و بناهای آبی، جمعآوری و دفع فاضلاب و غیره مسئولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت و مدیریت را بر عهده گیرند. همچنین آمادگی دانشجویان برای مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکتری و انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی از اهداف این گروه میباشد .
گروه مهندسی عمران در سال تحصیلی ۹۰-۱۳۸۹ در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت خود را گسترش داد و در حال حاضر در سه گرایش ارشد مهندسی سازه، مکانیک خاک و پی و مهندسی آب و سازههای هیدرولیکی دانشجو می پذیرد. به علاوه این گروه از سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ در مقطع دکتری عمران گرایش مهندسی سازه دانشجو می پذیرد و مجوز پذیرش دانشجو در مقطع دکتری مهندسی آب و سازههای هیدرولیکی را دارا میباشد .
روانشناس تربیتی اصفهان
قدمت دورههای مجازی در دانشگاه اصفهان به دو دهه میرسد. اولین دورههای رسمی کارشناسی ارشد در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، مدیریت اجرایی و مدیریت بازرگانی در سال ۱۳۸۷ راه اندازی شد. گروه علم اطلاعات و دانششناسی اولین دوره مجازی بنیادی را در کشور در سطح کارشناسی ارشد در دانشگاه اصفهان راه اندازی کردهاست. ساختمان اختصاصی دانشکده آموزشهای مجازی دانشگاه اصفهان در تاریخ ۹۲/۴/۱۸ با حضور استادان و مسئولین دانشگاه اصفهان، مدیران ارشد استان اصفهان و دانشجویان دانشکده آموزشهای مجازی با همت پروفسور علی صنایعی رسماً افتتاح گردید.[۱۷]0