روانپزشک چه سوالاتی می پرسد

 
helpkade
روانپزشک چه سوالاتی می پرسد
روانپزشک چه سوالاتی می پرسد

wordpress theme by initheme.com

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی و خصوصی

آدرس مطب و برنامه هفتگی

مشاورۀ خانواده و ازدواج

استخدام پرستار

مرکز تخصصی مشاوره خانواد

روانپزشک چه سوالاتی می پرسد

درمان اعتیاد

ثبت سوال پزشکی

آخرین سوالات پاسخ داده شده

کد فعال سازی به شماره شما پیامک
گردید

کد فعال سازی شما صحیح نمی باشد

احساس غم و ناراحتی در هر دوره ای از زندگی ما ممکن است وجود داشته باشد اما افسردگی حالتی متفاوت است. افسردگی بسیار عمیق تر بوده و قدرت ماندگاری بیشتری دارد. این بیماری چیزی فراتر از یک دوره کوتاه احساس غم و اندوه و دلمردگی است. افسردگی می تواند یک احساس ناخوشایند را به صورت مداوم به شما تحمیل کند و همچنین می تواند کاری کند که شما دیگر از کارهایی که سابق بر این از انجام دادنشان لذت می بردید، لذت نبرید. افسردگی علاوه بر علائم احساسی یک سری علائم فیزیکی نیز دارد. از جمله علائم فیزیکی افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هر چند بیماری افسردگی به هیچ وجه یک بیماری خاموش و بدون علائم نیست اما با این وجود تشخیص آن دشوار است. کارشناسان تخمین می زنند تنها یک سوم بیماران مبتلا به افسردگی درمان های لازم برای بهبود بیماریشان را دریافت می کنند.

هنگامی که فرد برای بیماری افسردگی به پزشک مراجعه می کند، پزشک معمولا سوالاتی را در مورد احساسات و تجربیات بیمار از او می پرسد. همچنین ممکن است آزمون های غربالگری انجام دهد و برای یافتن علت پزشکی احتمالی بروز بیماری معاینات جسمی و انجام آزمایشات آزمایشگاهی را توصیه کند.

روانپزشک چه سوالاتی می پرسد

معاینات پزشکی و بررسی سوابق پزشکی ممکن است سرنخ هایی از علل پزشکی و یا بیماری های زمینه ای افسردگی را به پزشک بدهد. در اینگونه موارد آزمایش خون و یا اشعه ایکس می توانند مشکل را تائید کنند. اغلب افرادی که قادر به تشخیص علائم افسردگی خود نیستند، به منظور درمان علائم فیزیکی افسردگی به پزشک مراجعه می کنند. سردرد، درد معده، مشکلات جنسی و بی حالی از شایع ترین شکایاتی هستند که مبتلایان به بیماری افسردگی نزد پزشک می برند.

اگر علائم شما نشان دهنده ابتلای شما به افسردگی باشد اما علل پزشکی آن این فرضیه را رد کند، معمولا پزشک سوالاتی در مورد احساسات شما، از جمله احساس غم و ناامیدی، می پرسد. همچنین در مورد تغییرات احتمالی در اشتها، میل جنسی و یا الگوی خواب سوالاتی از شما خواهد پرسید. همچنین ممکن است سوالاتی مشابه سوالات زیر از شما بپرسد:

1- آیا تا به حال شما و یا اعضای خانوادتان به افسردگی و یا سایر اختلالات روانی دچار شده اید؟ اگر جواب مثبت است، این اختلال چگونه درمان شده است؟

2- آیا شما در زندگی خود احساس رضایت می کنید و از آن لذت می برید؟

3- آیا شما الکل مصرف می کنید؟ اگر جواب مثبت است، چه زمان هایی و به چه میزان؟

4- آیا تا به حال به خودکشی فکر کرده اید و یا سابقه اقدام به خودکشی دارید؟

5- آیا شما مواد مخدر (ماری جوانا، کوکائین، کراک، هروئین، شیشه و …) مصرف می کنید؟ اگر جواب مثبت است، چه ماده مخدری و به چه میزان و در چه زمان هایی؟

ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک پرسشنامه  در مورد برخی علائم و تغییرات در خلق و خوی را پر کنید. همچنین ممکن است پزشک پرسشنامه ای مشابه را با توجه به مشاهدات و معاینات بالینی شما پر کند که این نوع پرسشنامه ها ممکن است از پرسشنامه ای که توسط خود بیمار پر می شود بهتر باشند و در تشخیص بیماری افسردگی کمک بیشتری به پزشک بکنند.

ممکن است شما علائم خود را قبول نداشته باشید و یا از آنها آگاه نباشید، به همین دلیل پزشک از شما درخواست خواهد کرد که با یکی از اعضای خانواده شما ملاقات داشته و سوالاتی را از ایشان بپرسد. اگر فرد مشکوک به افسردگی کودک و یا نوجوان باشد، ممکن است پزشک جلسات مصاحبه مانندی را با والدین، معلم و مشاور مدرسه بیمار تشکیل دهد.

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این
بخش بیان
کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب
کاربری خود
شوید.

نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین
باشید

زیبایی پوست دست و ناخن ها و سلامت و بهداشت پوست و ناخن ها بسیار مهم هستند. داشتن پوستی لطیف، شفاف و…

بیماری لوپوس، علائم بیماری لوپوس، علل لوپوس و درمان لوپوس و همچنین راش های پوستی و سایر عوارض کلیوی،…


پزشکی دیگر به خانواده پزشکان شفاجو پیوستند


کانال تلگرام شفاجو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

لطفا با اشتراک گذاری دیدگاهتان در بخش نظرات ما را در بهبود کیفیت مقالات یاری فرمایید

اگر‌ مشکلی دارید و نمی دونید به چه پزشکی مراجعه کنید، ما می تونیم کمکتون کنیم.
مشکلتون رو کامل برای ما توضیح بدید، ما بعد ‌از بررسی مشکل شما، پزشک مناسب رو به شما
معرفی می کنیم.



تیم ما در سال ۱۳۹۰ متشکل از مهندسان فارغ التحصیل از بهترین دانشگاه های ایران تشکیل شد و فعالیت اقتصادی خود را شروع نموددرباره ما بیشتر بدانید

امتیاز کاربران

در اینجا چند روش برای طرح پرسش بیان می‌شود که تقریبا همه این روش‌ها را می‌توان در زمان معینی به‌کار برد. اما روان‌شناس باید بتواند به درستی قضاوت کند که هر یک از این روش‌ها را در چه موقعیتی می‌تواند به‌کار برد.

 

 

۱- روش محدود کردن   در این روش، روان‌شناس پرسشی را نزدیک به آنچه که قصد پرسش آن را داشته است، مطرح می‌کند. سپس به‌تدریج سعی می‌کند به پرسش مورد نظر بپردازد. در این روش، هدف این است که از کلیات به جزئیات مطلب دست یابد. از این طریق روان‌شناس می‌تواند از موضوعی معمولی به مطلب خصوصی و محرمانه‌ای برسد که مطرح کردن ناگهانی و یکدفعه آن ممکن است شخص را مضطرب سازد و از دادن جواب صحیح خودداری کند.

روانپزشک چه سوالاتی می پرسد

۲- روش لفافه   این روش همان‌گونه که از نامش معلوم است، برای آن است که مقصود روان‌شناس از نظر مصاحبه‌شونده پنهان بماند. در این شیوه از مصاحبه‌شونده چندین سؤال پرسیده می‌شود که پرسش مورد نظر روان‌شناس یکی از آنها است. این پرسش‌ها به نحوی مرتب شده است که اهمیت همه آنها از نظر مصاحبه‌شونده یکسان به نظر می‌آید و مصاحبه‌شونده نمی‌تواند بفهمد که کدام پرسش بیشتر مورد توجه روان‌شناس است. از همین‌رو تمام پرسش‌ها برای او معمولی جلوه می‌کند و بدون اضطراب و دلهره می‌تواند به درستی به آنها پاسخ دهد.

۳- پرسش‌های هدایت‌کننده   گاهی روان‌شناس به جای طرح پرسش به طور مستقیم، سعی می‌کند از مصاحبه‌شونده مطلبی بپرسد که او را در جواب دادن به آن راهنمایی کند. مثلا برای پی‌بردن به اینکه آیا مصاحبه‌شونده مشروبات الکلی مصرف می‌کند یا نه، می‌تواند بپرسد که دوست دارند در مهمانی‌ها چه نوع مشروبی بنوشند؟ یا اینکه شما معمولا چقدر مشروب می‌خورید؟ با این نوع سؤال‌ها روان‌شناس نشان می‌دهد که نوشیدن مشروبات الکلی را مجاز می‌داند و با تظاهر به این مطلب، مصاحبه‌شونده حتی می‌تواند حقیقت را بیان کند. البته این پرسش‌ها باید با دقت و احتیاط پرسیده شود و احتیاج به قضاوت صحیح روان‌شناس دارد.

۴- پرسش‌های به تاخیر افتاده   گاه در جریان مصاحبه در ذهن روان‌شناس سؤال‌هایی مطرح می‌شود که میل دارد از مصاحبه‌شونده بپرسد؛ اما متوجه می‌شود که مصاحبه‌شونده درباره مطلب مورد نظر توضیحات کافی را نمی‌دهد و یا از بیان توضیحات بیشتر خودداری می‌کند. در این صورت، روان‌شناس پرسش‌های خود را برای موقعیت مناسب‌تری به تاخیر می‌اندازد. مثلا زمانی که مصاحبه‌شونده درباره خانواده‌اش صحبت می‌کند روان‌شناس می‌پرسد: شما قبلا گفته بودید که چون در مدرسه مشکل داشتید ترک تحصیل کردید، پدر و مادر شما در این مورد چه نظری داشتند؟ با این سؤال روان‌شناس می‌تواند توضیحات بیشتری از مصاحبه‌شونده بخواهد. اگر مصاحبه‌شونده، جزئیات مشکل خود را بیان نکرد روان‌شناس می‌تواند به طور مستقیم از او توضیح بخواهد.

۵- پرسش‌های برون‌فکنی   گاهی مصاحبه‌شونده درباره رفتارهای خود و اطرافیانش نظراتی بیان می‌کند، ولی روان‌شناس می‌خواهد به روشنی نظر مصاحبه‌شونده را درباره شخصیت خود و افراد جامعه بداند. مثلا روان‌شناس می‌خواهد بداند که نظر او در مورد مسائلی نظیر وظایف زن و مرد، جاه‌طلبی، ثروت، پیشرفت و امثال آن چیست؟ ساده‌ترین نوع پرسش برون‌فکنی در این موارد آن است که از شخص بخواهیم تا بعضی از افراد مانند رئیس خوب و دوست خوب را توصیف کند. سپس از او بپرسیم چه خصوصیاتی را در آنها می‌پسندد و مورد قبول اوست. پرسش دیگری که می‌توان از شخص پرسید آن است که از او بخواهیم نقاط مثبت و منفی خود را بدون رودربایستی و خجالت بیان کند. این نوع سؤالات معمولا فرد را دچار تعارض و کشمکش می‌کند. برخی ممکن است قسمت اول سؤال را پاسخ ندهند و برخی نیز بخش دوم را بی‌جواب می‌گذارند. عده‌ای هم ممکن است به روان‌شناس اعتراض کنند که شناخت این نقاط مثبت و منفی شخصیت آنها وظیفه شماست. در مجموع پاسخ‌های آن‌ها به این سؤال مکمل پاسخ‌های قبلی آنها درباره بستگان، دوستان و سایر افراد خواهد بود.

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

آدرس سایت

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

رضا بافتی

روانشناس، مشاور، مدرس کلاس ها و دوره های خودشناسی

حضور رضا بافتی در سریال دوراهی به عنوان

طراحی وب سایت ، طراحی گرافیک ، گروه آشید سفارش شده توسط رضا بافتی

امروزه روانشناسی و روانپزشکی با همه جنبه های زندگی انسان در ارتباط است و هر اندازه که جامعه پیچیده تر می شود، روانشناختی نیز نقش مهم تری در حل مشکل ها برعهده می گیرد.

مینا افشار- اغلب دیده یا شنیده اید که بسیاری از مردم، بعد از اینکه با مشکلات روحی-روانی مواجه می شوند و با پیشنهاد بعضی از اطرافیان که می گویند به «مشاور» یا «روانشناس» مراجعه کن، مقاومت کرده و بعضاْ چنین اظهاراتی می کنند.«من سالمم»، «مگه من دیوانه ام که بروم پیش روانشناس».

طبق آماری پیش از این اعلام شده حدود ۴۰ درصد ایرانی ها به انواع مختلفی از اختلالات روانی مبتلا هستند. همچنین طبق یافته های علم روانشناسی شخصیت افراد مختلف در دوره های مختلف به یکی از اختلالات روانی مبتلا می شوند. اینها یعنی هر آدمی نیاز به مشاوره های روانشناسی وجود دارد.اگر ضرورت داشتن خانواده، جامعه و روابط سالم را بدانیم، مسلماْ از کنار چنین خدمات مشاوره به شرطی که توسط افراد ورزیده و حرفه ای انجام شود به سادگی نخواهیم گذشت. اما روانشناس و روانپزشک چه تفاوت هایی با هم دارند؟ کی به روانپزشک مراجعه کنیم،‌ کی به روانشناس؟

دکتر حامد محمدی کنگرانی، عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان ایران و کمیته روان درمانی (دبیر بخش خانواده درمانی) دراین باره به خبرآنلاین می گوید: روانشناسی و روانپزشکی بحث قدیمی است، این دو رشته کاملا جدا از هم هستند که در کشور ما اخیراْ باعث دردسرهای بیشتری شده است. یک نکته خیلی مهم درباره بیماری ها (شناخت و تشخیص بیماری) است. در همه جای دنیا تشخیص بیماری و اینکه بگوییم آیا فرد بیماری خاصی دارد یا نه برعهده پزشک است. به همین دلیل پزشک مسئولیت های قانونی هم دارد که باید مقابل آن هم حتما جوابگو باشد.

او می گوید: همانطور که فقط یک پزشک می تواند تشخیص بدهد مثلاْ فرد بیماری قلبی یا سکته قلبی کرده یا نه، فقط یک روانپزشک است که می تواند تشخیص بدهد کسی بیماری افسردگی یا اختلال اضطرابی به معنای علمی را دارد یا ندارد. دلیلش هم این است که خیلی از اختلالات جسمانی مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید، بیماری قلبی، اختلالات هورمونی مربوط به غده های فوق کلیه، مربوط به بیماران جنسی در خانم ها و… می تواند مربوط به اختلالات روانپزشکی باشند. به همین دلیل در مورد تشخیص بیماری قطعا این موضوع برعهده روانپزشک است و درمان دارویی حتما توسط روانپزشک انجام می شود. 

روانپزشک چه سوالاتی می پرسد

به گفته محمدی کنگرانی موضوعی که مورد مناقشه، بحث و دردسرساز است، بحث روان درمانی است: در تمام کشورهای دنیا کسی می تواند روان درمانی یا همان مشاوره را انجام دهد که دوره آموزشی موارد خاص از روان درمانی را گذرانده باشد، این دوره ها می تواند شناخت درمانی، رفتار درمانی، خانواده درمانی، روان درمانی تحلیلی و… باشد. این موارد به روانشناس یا روانپزشک بودن فرد ارتباطی ندارد، متأسفانه موضوعی که اکنون باعث دردسر شده است، نبود اعتماد روانپزشک ها و روانشناسان به یکدیگر است.

او می گوید: خیلی از همکاران ما اعتقاد دارند درمان یک اختلال روانی فقط باید با دارو انجام شود در صورتی که اکنون ثابت شده بهترین نوع درمان در اختلالات روانشناختی و بهترین روش، تلفیقی از روانشناسی و روانپزشکی (روان درمانی و دارو درمانی) است. در بعضی موارد دارو درمانی بیشتر کاربرد دارد و در بعضی موارد روان درمانی. مهم این است که تلفیقی از این دو باشد. نکته مهم اینجاست که تشخیص بیماری، برعهده روانپزشک است. اکنون در همه جای دنیا روانشناس و روانپزشک باید با هم همکاری کنند، ممکن است بیماری مراجعه کند که اختلال دارو درمانی و نوع خاصی از روان درمانی داشته باشد که روانپزشک به تنهابیی توانایی انجام آن را نداشته باشد. در اینجا روانپزشک بیمار را تحت دارو درمانی قرار می دهد و بعد از آن بیمار را ارجاع می دهد به روانشناس برای اینکه نوع خاص از روان درمانی را انجام دهد. 

تفاوت روانشناسی و روانپزشکی 

اما سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید، این است که روانشناسی و روانپزشکی چه تفاوتی با یکدیگر دارند. این تفاوت باید شناخته شود چون عدم شناخت آن، بعضی افراد را به بیراهه می کشاند. حتی بسیاری از افراد تحصیل کرده هم به طور دقیق از این اختلاف آگاه نیستند و گاهی در بسیاری از رسانه ها هم این ۲ به اشتباه به کار می روند.

دکتر افشین یداللهی، متخصص اعصاب و روان درباره تفاوت روانشناسی و روانپزشکی به خبرآنلاین می گوید: روانپزشکان باید دوره پزشکی عمومی را بگذراند و بعد در تخصص اعصاب و روان یا روانپزشکی مطالعه کنند. بعد از گذراندن این دوره ها که حدود ۴ سال طول می کشد، در واقع روانپزشک اجازه درمان و تجویز دارویی دارد. ضمن اینکه اگر دوره های مشاوره را گذرانده باشد علاوه بر تجویز دارو در صورت لزوم اجازه بستری کردن بیمار را هم دارد. روانپزشکان علاوه بر این در مورد مشاوره و درمان های غیردارویی هم می توانند فعالیت کنند. اکثر روانپزشکان علاوه بر درمان دارویی، درمان روانی اعم از شناخت درمانی، رفتار درمانی، روان شناختی یا تحلیل رفتارهای متفاوت و… نیز انجام می دهند. اما روانشناسان اول لیسانس روانشناسی می گیرند شامل روانشناسی بالینی، عمومی و انواع روانشناسی های دیگر و بعد از آن مقطع فوق لیسانس را باید بگذرانند.

به گفته او در روانشناسی بالینی یا همان رشته مشاوره روش های مختلف مشاوره و درمان های غیر دارویی آموزش داده می شود: روانشناس و روانپزشک باید این دوره را به صورت طبی در دوره های آموزشی تکمیل کنند. در روانشناختی یک درمان روانکاوی و تحلیلی هم هست که متخصص بهتر است خودش هم مورد روانکاوی و تحلیل قرار گرفته باشد تا بتواند این کار را انجام بدهد. روانکاو باید خودش مورد تحلیل قرار گرفته باشد تا بتواند به روانکاوی و تحلیل مراجعان بپردازد تا مشکلی در روند درمان بیمار ایجاد نشود.

تحلیل و شناخت مهم ترین گام برای تصمیم گیری 

یداللهی درباره مراجعه افراد به روانشناس یا روانپزشک می گوید:‌ هر کسی نیاز به مشاوره و تحلیل شدن دارد. بعضی از مسائل در مسیر ناخودآگاه افراد انجام می شود و برای دست پیدا کردن و شناختن آن حتما باید تحلیل شود تا به شناخت برسد و در واقع با مشاوره، شناخت وتحلیل افق های جدیدتری به روی فرد باز می شود، همچنین مسائلی مطرح می شود که شاید قبل از تحلیل مطرح نشده باشد و این موضوع باعث می شود خیلی راه ها برای فرد گشوده شود. بنابراین مهم ترین گام برای تصمیم گیری در مراحل مختلف زندگی تحلیل و مشاوره است. از این دیدگاه افرادی که در مراحل و دوره های تحلیل قرار می گیرند در واقع افرادی هستند که مشکلات خاصی هم ندارند ولی برای شناخت عمیق تر و بیشتر خودشان نیاز به گذراندن این دوره ها دارند. با توجه به اینکه همه افراد با مشکلات متعددی روبه رو هستند و ما نمی توانیم بگوییم هیچ آدمی بدون مشکل نیست، این دوره های تحلیلی برای تمام افراد توصیه می شود.

گرفتن مشاوره و انتخاب های مناسب

افراد در مسیر زندگی مانند دوران بلوغ، انتخاب همسر، تربیت فرزند، تعامل اجتماعی با افراد مختلف و همه این مراحلی که در زندگی شخص اهمیت دارد اینطور نیست که بتواند همه راه و مسیرها را بدون اینکه مطالعه یا اطلاعاتی داشته باشد به درستی بدانند و انتخاب کنند، مثلا برای انتخاب همسر و تربیت فرزند حتما باید مشاوره قبلی داشته باشد.

یداللهی در این باره می گوید: افراد در تمام مراحل زندگی مثل استعداد یابی و انتخاب شغل که متناسب با روحیات فرد باشد و بتواند به آرامش و آسایش نسبی برسد، نیاز به گرفتن مشاوره دارد. مشاوره می تواند از سوی روانپزشک یا روانشناس باشد. این گونه افراد بیمار نیستند و ممکن است به دلایل متفاوتی نیاز به روانپزشکی و روانشناسی داشته باشند. گروه دیگر افرادی هستند که برای گرفتن تصمیم خاصی یا مدیریت مسائل معمولی زندگی خود برای مشاوره مراجعه می کنند. از طرفی زندگی پیچیده امروزی، امکانات و انتخابات متعددی که انسان ها دارند و از طرف دیگر میل به بهتر شدن و کمال طلبی انسان زمینه ای می شود تا افراد برای انتخاب برتر با فردی که در این زمینه تخصص دارد مشاوره کنند. مشاوره در زمینه چگونگی رفتار با فرزند نوجوان، مشاوره های ازدواج و… از جمله دلایل دیگری است که مردم به روانپزشک و یا روانشناس مراجعه می کنند.

مراجعه بیماران به روانشناس و روانپزشک

یداللهی درباره علت های دیگر مراجعه افراد به روانشناس یا روانپزشک می گوید: افرادی که دچار اضطراب یا علائم افسردگی خفیف، وسواس، فوبیا یا خیلی از مشکلات دیگر روانشناختی باشند نیازمند مراجعه به روانشناس یا روانپزشک هستند. بعضی از این موارد در حدی که خفیف یا بعضا تا متوسط باشد با روان درمانی و مشاوره هایی که متناسب با روحیه و دیدگاه فرد باشد، انجام می شود. در موارد متوسط و شدید ممکن است نیاز به مداخله درمان دارویی باشد که در کنار آن مشاوره ها هم می تواند کمک بسزایی کند. در مواردی دیگر فرد دچار روان پریشی است و علائمی مثل توهم های متعددی با افت عملکرد، توهم های مختلف دیداری، شنیداری و انواع دیگر مانند بدبینی های شدید، پرخاشگری های غیرقابل کنترل، وسواس های شدید، اضطراب های شدید و… نیاز به درمان های دارویی است که توسط روانپزشک تجویز می شود. 

او می گوید: در مواردی که خیلی شدیدتر می شود و ممکن است برای دیگران و خود فرد هم خطر ایجاد کند و نگرانی هایی ایجاد کند، مثلا آسیبی به خود یا دیگران وارد کند یا مواردی که  فرد در یک محیط پر تنش است و این محیط باعث استرس و تشدید جلوگیری از بهبود علائم می شود، ممکن است لازم به بستری بیمار باشد که این موضوع هم در اختیار حیطه روانپزشک است. 

یداللهی می گوید:‌ در شرایطی که بیمار بستری می شود حضور یک روانشناس و مددکار اجتماعی در کنار روانپزشک بسیار موثر و ضروری است. این تیم پزشکی باعث درمان چند جانبه ای می شود و درمان قطعی تری را برای بیمار رقم می زند. درمان های تحلیل هم خیلی در شناخت بیمار کمک می کند البته کسانی باید این کار را انجام بدهند اعم از روانشناس و روانپزشک که دوره های آموزشی را گذرانده باشند و تجربه کار داشته باشند و زیر نظر یک متخصص مجرب دوره ها را به صورت عملی گذرانده باشند تا بتوانند به مراجعه کنندگان این خدمات را ارائه دهند.

۴۷۲۳۶

ایران در طول تاریخ مذاهب گوناگونی را به خود دیده است. ارمنی‌ها و آشوریان مسیحیان همگی ایرانیانی هستند که در طول سال‌ها کلیساهای تاریخی خود را به عنوان یادمان‌هایی حفظ و نگهداری کرده‌اند.

۱۹کالا در ادامه به نکاتی مهم برای نگه داری هر چه بهتر از گوشی موبایل و طول عمر آن و نکاتی که برای خرید گوشی اشاره خواهد کرد.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved


در این بخش می توانید سوال و یا مشکل خود را مستقیما با متخصصان سیمیآروم مطرح کنید و در اسرع وقت پاسخ شما توسط یکی از مشاوران داده خواهد شد و از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی می گردد.

لطفا سوال خود را به صورت مختصر شرح دهید.

ثبت سوال جدیدرزرو وقت مشاوره

روانپزشک چه سوالاتی می پرسد

عنوان

دسته بندییک دسته بندی انتخاب کنیدمشاوره فردیمشاوره زناشوییتشویش و اضطرابرابطهفرزند‌ پروریسایر

برچسب

ایمیل شما

نام شما

4+19=

تماس با سیمیا

ایمیل: Info@simiaroom.com شماره تماس: ۰۰۹۸۲۱۸۸۵۶۲۶۱۵ پیام رسان تلگرام:@maryamkhazraee پیام رسان واتساپ: 00989302672054

شبکه های اجتماعی سیمیا

درباره سیمیا

اگر از مشاوره روانشناسی آنلاین اطلاعات کمی دارید توصیه می کنیم راهنمای مشاوره های آنلاین روانشناسی را در لینک زیر مشاهده نمایید:

نشانی مقصد را وارد نمایید

یا پیوند به محتوای موجود

021-88792466

info (at) drnedafarzaneh (dot) ir

مقاله زیر توسط دکتر ندا فرزانه روانپزشک ، زوج درمانگر  در مورد “روانپزشک کیست و چه قابلیتهایی دارد؟” توسط ایشان برای خوانندگان محترم سایتشان تهیه شده است.

اصطلاحات روانشناس و روانپزشک در مورد کسانی که خدمات درمانی برای مشکلات روانی ارائه می دهند، اغلب به جای هم به کار برده می شود، در حالیکه روانپزشک کاملا متفاوت از روانشناس است. روانپزشک در واقع پزشکی است که می تواند برای بیمار خود دارو تجویز کند، همچنین می تواند خدمات روان درمانی نیز ارائه دهند، اما تمرکز اصلی روانپزشک بر روی پزشکی و فارماکولوژی است. به علاوه بیماری هایی که توسط روانپزشک مورد درمان قرار می گیرند، بسیار جدی تر و پیچیده تر هستند.

افرادی که به روانپزشک مراجعه می کنند، نیاز به این دارند که نیازهای پزشکی، روحی و اجتماعی آنها مورد بررسی قرار بگیرد. معمولا مبتلایان به بیماری های زیر به روانپزشک مراجعه می کنند:

روانپزشک چه سوالاتی می پرسد

اگر شما دچار مشکلی هستید که نمی دانید باید به روانپزشک مراجعه کنید یا روانشناس، توصیه می کنیم ابتدا با یک پزشک عمومی مشورت کنید. پزشک عمومی با توجه به شرایطی که دارید شما را به روانپزشک یا روانشنس ارجاع خواهد داد.

یک روانپزشک چه کاری انجام می دهد؟

هر روز در زندگی یک روانپزشک ممکن است با روز قبل آن خیلی تفاوت داشته باشد که البته این مسئله بستگی به تخصص روانپزشک و همچنین محل کار وی بستگی دارد.

یک روانپزشک ممکن است در یک مطب خصوصی یا بیماستان  کار کند. در ادامه به فعالیت های مشترکی که اکثر روانپزشک ها در فرایند درمان بیماران خود انجام می دهند، اشاره می شود.

ابزار و مهارت های لازم برای کار روانپزشکان چیست؟

در هر شغلی برای انجام بهتر کار نیاز به مهارت ها و امکاناتی هست که این نیاز در مورد روانپزشکی نیز صدق می کند. ابزار و امکانات مورد نیاز برای روانپزشک ها عبارتند از:

زمینه های تخصص یک روانپزشک

برخی روانپزشک ها بر روی یک تخصص خاص تمرکز می کنند، از جمله :

چه کسانی به روانپزشک احتیاج دارند؟

ما انسان ها همگی دارای ویژگی های خاصی هستیم که ما را از سایر موجودات منحصر به فرد می کند. اغلب به نظر می رسد بین افراد دمدمی و کسانی که در آستانه یک اختلال روحی و روانی جدی قرار دارند، تفاوت خیلی کمی وجود دارد. اگر شما به یک مشکل روحی و روانی مبتلا هستید، بهتر است بدانید که در این مسئله تنها نیستید و در دنیای امروز افراد بسیاری به این مشکل دچار هستند. طبق آمار در کشور امریکا از هر ۵ بزرگسال یک نفر دچار بیماری های روحی و روانی است.

ممکن است از خود بپرسید که آیا به کمک های روحی احتیاج دارید یا یک روانپزشک باید به شما کمک کند. اگر نگران بروز یک مشکل هستید (یا ممکن است نگران یکی از عزیزان خود باشید)، تشخیص دقیق علت این مشکل کار شما نیست و یک روانپزشک، روانشناس یا سایر متخصصین در زمینه مشکلات روحی و روانی می توانند به شما کمک کنند. در ادامه به ۱۰ رفتار اشاره می شود که نشان می دهد لازم است به روانپزشک مراجعه کنید.

شاید احساس کنید نمی توانید مانند قبل عملکرد خوبی داشته باشید یا نمی توانید متناسب با محیطی که در آن هستید رفتار کنید (به عنوان مثال متناسب با شرایط سنی و جسمی خود). همچنین ممکن است حس کنید هیچ توجیه قانع کننده ای برای کاهش مهارت شما در مقابله با مشکلات پیشرو وجود ندارد (مشکل به وجود آمده می تواند تشخیص یک بیماری باشد که بسیار ضعیف تر از قبل با آن روبه رو می شوید). معمولا مشکلات روحی و روانی به تدریج بروز کرده و پیشروی می کنند، اما در برخی افراد این بیماری ها به طور ناگهانی ظاهر شده و به سرعت پیشروی می کنند.

برخی اختلالات روانپزشکی شامل نوسانات شدید روحی می شوند. تغییرات روحی و روانی فرد ممکن ااست خیلی سریع باشد، به عنوان مثال تغییرات رفتاری در اختلال شخصیت مرزی، یا ممکن است با سرعت کم و طی چند هفته یا چند ماه رخ دهد، به عنوان مثال تغییرات رفتاری در اختلال دو قطبی.

البته به یاد داشته باشید که مصرف الکل و برخی داروها و مواد مخدر می تواند منجر به بروز مشکلات روحی و رفتاری شوند.

این علائم معمولا علائم هشدار دهنده افسردگی هستند. افسردگی نوعی اختلال روحی است که طبق آمار ۳۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. گرچه احساس ناراحتی و ناامیدی یک امر معمول است و بخشی از ویژگی های انسان محسوب می شود، اما اگر این احساسات مداوم، طولانی و مزمن باشند، غیر طبیعی محسوب می شوند.

اگر علاوه بر ناراحتی و یاس، علائم دیگری هم مشاهده می شود، مانند کم شدن تمرکز، اختلال در خواب، کاهش انرژی یا احساس بی ارزش بودن، به احتمال قوی فرد مبتلا به افسردگی است.

اضطراب یا ترس غیر منطقی یکی از نشانه های رایج در بسیاری از اختلالات روحی و روانی محسوب می شود، از جمله اختلالاتی مانند:

اضطراب می تواند بسیاری از کارهای شما را مختل کند و اضطراب مداوم نیز می تواند بر روی سلامت، خواب و سایر جنبه های عملکردی تاثیر بگذارد.

یک اتفاق ناراحت کننده می تواند زندگی شما را تحت الشعاع قرار داده و عواقب جدی بر روی روح و روان شما داشته باشد. تصاویر و خاطرات ناخواسته و ناراحت کننده در ذهن شما می مانند و باعث بروز احساسات ناخوشایند در شما می شوند که هیچ راه بهبودی برای آنها وجود ندارد. گاهی به نظر می رسد عوامل غیر مرتبط باعث بروز این مشکلات می شوند و مشکلات زیادی در پی دارند که رهایی از آنها بسیار دشوار است.

فکر به خودکشی و اقدام به آن در درجه اول با افسردگی اساسی و سایر مشکلات روحی و روانی در ارتباط است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان به خودکشی فکر می کنید، بهتر است هر چه سریعتر به روانپزشک مراجعه کنید.

زمانی که برای مقابله با مشکلات به چیزی بیرون از خود پناه می برید و سعی می کنید از این طریق با مشکلات خود مقابله کنید، به این معناست که مشکل زمینه ای جدی برای شما به وجود آمده است. مصرف مواد و انجام فعالیت های مختلف برای رهایی از مشکلات منجر می شود دچار سوء مصرف مواد و اعتیاد شوید.

به جای الکل یا مواد مخدر، برخی دیگر به سمت قمار یا سایر رفتارهای غیر متعارف می روند که تاثیرات منفی بر روی زندگی آنها می گذارد.

تحریک پذیری شدید، خشم فراوان و خشونت نشان دهنده وجود یک مشکل روحی است. خشم و عصبانیت نه تنها انرژی روحی و جسمی را از بین می برد، بلکه بر سلامت فرد و روابط اجتماعی و کاری وی تاثیر منفی می گذارد. به علاوه خشونت اگر حل نشود، می تواند باعث سو مصرف مواد، اعتیاد، سوء رفتار عاطفی، تخریب اموال و همچنین آسیب رساندن به خود و سایرین می شود.

ترس های غیر منطقی شامل موارد مختلف است، از جمله:

ترس های غیر منطقی منجر به بروز وسواس و همچنین ایجاد افکار مزاحم می شود و اضطراب های شدیدی را در پی دارد.

یک تصویر نامطلوب و تحریف شده نسبت به بدن خود دارید، به عنوان مثال تصور می کنید چاق هستید در حالیکه وزن شما مناسب و ایده ل است. این رفتار در واقع یکی از علائم هشدار دهنده شروع یک بیماری روحی به نام اختلال خوردن است. اختلال خوردن به طور قابل توجهی وقت و انرژی فرد بیمار را از بین می برد و از آن مهم تر می تواند باعث بروز مشکلات جدی و طولانی مدت و حتی مرگ شود.

و کلام آخر

گرچه لیست بیان شده جامع نیست، اما علائم بالقوه بیماری های روحی و روانی را به طور گسترده ای پوشش می دهد. اگر هر یک از این علائم را در خود مشاهده می کنید بهتر است حتما به روانپزشک مراجعه کنید و به یاد داشته باشید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید، سریعتر بهبود پیدا خواهید کرد. اگر فکر می کنید ممکن است به خود یا دیگران آسیب بزنید فورا به روانپزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید روانپزشک سوالاتی در مورد مشکلی از شما می پرسد که باعث شده به وی مراجعه کنید. به علاوه روانپزشک سوالاتی در مورد تمام اتفاقاتی که در زندگی تان افتاده، افکار و احساسات تان و همچنین وضعیت جسمی تان سوالاتی می پرسد. این سوالات یکی از روش هایی است که از آن طریق روانپزشک می تواند وضعیت شما را درک کند و روش درمانی مناسبی را برایتان انتخاب کند و در صورت نیاز دارو تجویز کند.

https://www.valuepenguin.com/what-does-psychiatrist-do

https://www.lucidatreatment.com/resources/mental-health-resources/10-signs-need-mental-health-treatment/

https://www.verywellmind.com/psychologists-vs-psychiatrists-what-is-the-difference-2795761

https://www.yourhealthinmind.org/psychiatry-explained/psychiatrists-and-psychologists

اختلال اضطراب اجتماعی که فوبیای اجتماعی نیز نامیده می شود، یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که در آن شخص دچار ترس بیش از اندازه از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی است. فرد از نگاه های دیگران، مورد قضاوت قرار گرفتن و مورد انتقاد قرار گرفتن مضطرب و عصبی می شود

ابتدا لازم هست که تعریف علمی ازچاقی را بیان کنم.در سال 1980 BMI( Body Mass Index) یا شاخص حجم بدن به عنوان دقیق ترین معیار اندازه گیری چاقی مطرح شد که این میزان ، زیر عدد 20 به عنوان زیر میزان وزن مورد نیاز بدن(Under Weight) و از 30 به بالا به عنوان چاقی( Obesity) تعریف شده است

روانپزشک چه سوالاتی می پرسد

موسیقی درمانی روشی است در جهت برخی اهداف درمانی با کمک موسیقی که می‌تواند مواردی از جمله تقویت و ساماندهی سلامت روحی و جسمی افراد را به دنبال داشته باشد. به عبارت دیگر از موسیقی درمانی برای بازیافت، نگهداری و تقویت سلامت جسمی و روحی و عاطفی استفاده می‌شود.

نشخوار ذهنی در روان‌شناسی به عنوان تمرکز اجبارگونهٔ توجه یک فرد، بر علائم و علل یک پریشانی و توجه به دلایل آن و نتایجش، به جای تمرکز بر راه‌های حل آن تعریف شده است. نشخوار ذهنی مشابه نگرانی است، با این تفاوت که نشخوار ذهنی بر احساسات بد و تجارب گذشته تمرکز دارد، در حالی که توجه نگرانی بر امکان بالقوه وقوع حوادث بد در آینده است.

021-88792466

info (at) drnedafarzaneh (dot) ir

تهران – میدان ونک – بعد از خیابان گاندی – نرسیده به چهارراه جهان کودک(حقانی) – پلاک 38 – ساختمان پزشکان – طبقه چهار – واحد 402

© طراحی سایت و بهینه سازی سایت شرکت رایان پردازان رکسان

روانپزشک چه سوالاتی می پرسد
روانپزشک چه سوالاتی می پرسد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *