غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود
غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

غلظت خون یا پلی سیتمی ورا یکی دیگر از شرایط پزشکی است که به علت عدم توازن تولید نوع خاصی از سلول های خون رخ می دهد که اگر به موقع تشخیص داده نشود تبدیل به یک شرایط تهدید کننده می شود، متاسفانه هیچ درمان احتمالی برای آن وجود ندارد.

اما هنوز هم برخی روش های طبیعی میتوانند به مبارزه با آن کمک کنند قبل از اینکه درمان های طبیعی برای غلظت خون را بخوانید, در این بخش از سلامت نمناک ابتدا نگاهی به خلاصه ای از معرفی آن می اندازیم.

بیماری غلظت خون یا پلی سیتمی ورا بسیار آهسته رشد میکند معمولا بیشتر از چند سال؛ با اینکه اگر این بیماری را درمان نکنید یک تهدید برای زندگیتان است اما کسانی که به خوبی از آن مراقبت کنند شانس یک زندگی طولانی مدت را خواهند داشت.

اغلب افراد، زمانی متوجه این شرایط می شوند که در سن 60 سالگی و یا بیشتر هستند اما این می تواند در هر سنی اتفاق بیافتد. گفتنی است این شرایط در مردان، بیشتر از زنان رایج است.

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

اگرچه ممکن است برخی از علائم هشدار دهنده مانند سرگیجه، احساس ضعف و خستگی داشته باشید اما دلایل زیادی می تواند باعث این مشکلات شود، اگرشما غلظت خون داشته باشید اولین نشانه آن می تواند زمانی باشد که یک آزمایش خون معمولی نشان دهد که تعداد زیادی سلولی خونی دربدن شما وجود دارد.

درمان این شرایط به سن و نوع خاص بیماریتان بستگی دارد اگرشما نشانه های زیادی نداشته باشید پزشک شما بدون هیچ درمانی شما را معاینه می کند. 

در افزایش غلظت اولیه خون یا پلیستمی، مغز استخوان بدون هیچ محرکی از بیرون، خودبه خود رفتار آنارشیستی نشان داده و شروع به تولید گلبول قرمز می کند.

اغلب افراد دچار غلظت خون ، به غلظت خون ثانویه دچارند. علت غلظت خون ثانویه نرسیدن اکسیژن کافی به بافت های بدن است.

چنانچه در بخش سلامت نمناک عنوان شده است با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می کند تا بتواند کمبود اکسیژن رسانی به بافت های بدن را با افزایش تولید گلبول قرمز جبران کند.

افزایش غلظت خون انواع مختلفی دارد که ما در ادامه آن ها را شرح میدهیم:

اگر تولید گلبول های قرمز ،به علت فرآیند اولیه مغز استخوان و یا زمانی که از طریق یک فرآیند دیگر گلبول های قرمز اضافی دریافت شود، پلی سیتمی مطلق نامیده میشود.

به علت عامل های ذاتی سلول های قرمز است و زمانی اتفاق می افتد که به دلیل اختلالات مغز استخوان سلول های قرمز اضافی در خون تولید میشود در مواردی خاص سلول های سفید و پلاکت ها، نیز بیش از حد تولید میشوند.

به علت افزایش طبیعی و یا ساختگی سطح رشد اریتروپویتین ها است بدین ترتیب منجر به افزایش تولید اریتروسیکل ها میشود در این شرایط ،اندازه اریتروسیکل ها میتواند از 6تا 8 میلیون و گاهی 9 میلیون شود.

ممکن است غلضت خون برای چندین سال علائمی ایجاد نکند وقتی علائم اولیه شروع می شوند، به اندازه کافی خفیف به نظر می رسند، شما ممکن است تازمانی که یک آزمایش خون ساده مشکلی نداشته باشد متوجه نشوید که غلضت خون دارید.

تشخیص زود هنگام به شما کمک میکند که درمان را شروع کنید و امیدوار باشید که از لخته شدن خون و عوارض آن جلوگیری خواهید کرد.

غلظت خون می تواند با علائم مختلفی خود را نشان دهد که ما آن ها را برای شما شرح می دهیم:

همانطور که بیماری شما پیشرفت میکند و خونتان با سلول های قرمز غلیظ تر میشود,علائم جدی تری ممکن است رخ دهد مانند:

اکثر این موارد میتواند، در شرایط دیگر نیز اتفاق بیافتد پس تشخیص پزشک ضروری است.

این بیماری در مردان بیشتر از زنان رخ میدهد و ممکن است بعد از 60 سالگی به این بیماری مبتلا شوید اما میتواند در هر سنی شروع شود.

علت اصلی این بیماری جهش(تغییر) ژن jak2است ، این ژن پروتئینی که باعث تولید سلول های خونی میشود را کنترل می کند.

تقریبا 95 درصد افرادی که به بیماری غلظت خون مبتلا هستند این جهش ژن را دارند، جهش هایی که باعث ابتلا به این بیماری می شود از طریق خانواده انتقال میابد اما اغلب بدون هیچ ارتباط خانوادگی اتفاق می افتد.

تحقیقات برای یافتن دلیل اختلال ژنتیکی که باعث بیماری غلظت خون میشود در حال انجام است. اگر شما به بیماری غلظت خون مبتلا هستید خطر ابتلا به عوارض جدی به این بستگی دارد که لخته خون در بدن شما چگونه تولید شده است.

در بروز بیماری غلظت خون عوامل بسیاری تاثیر گذار است.

اگر فکر میکنید که ممکن است غلظت خون داشته باشید پزشک ابتدا یک آزمایش به نام شمارش کامل خون(CBC) انجام خواهد داد.

اگر غلظت خون دارید, احتمالا شما بیشتر از حد طبیعی گلبول های قرمزو هموگلوبین و هماتوکریت بالایی دارید شما همچنین ممکن است شمارش تعداد پلاکت های غیر طبیعی و گلبول های سفید داشته باشید.

اگر نتایج CBC غیرطبیعی باشد دکتر شما احتمالا خون شمارا برای جهشjak2 بررسی خوهد کرد افرادی که برای این نوع جهش هستند،آزمایش غلظت خون مثبت دارند همراه باسایر آزمایشات خون به احتمال زیاد برای تشخیص غلظت خون به بافت برداری از مغز استخوان نیاز خواهید داشت.

به یاد داشته باشید اگر پزشکتان به شما بگوید غلظت خون دارید زودتر میتوانید درمان را شروع کنید و درمان خطر ابتلا به عوارض ناشی از آن را کاهش میدهد.

اگر پزشکتان فکر میکند که شما غلظت خون دارید,شما با یک معاینه فیزیکی شروع کنید:

شما احتمالا برخی از آزمایش هارا انجام می دهید نه همه ی آنها را این به شما کمک میکند که مطمئن شوید غلظت خون و بیماری خون مشابه نیستند.

احتمالا پزشکتان شما رابه یک متخصص خون که بیماری های خونی را درمان میکند میفرستد، معاینه فیزیکی شما با این مرحله شروع می شود این به پزشک شما حس بهتری میدهد که بفهمد چه اتفاقی در بدن شما میافتد. 

برای بررسی آزمایشات خون بسیار رایج هستند حتی اگر قبلا انجام داده اید ممکن است به دیگری نیاز داشته باشید پزشک شما ممکن است هریک از این آزمایشات را تجویزکند.

آزمایشات خون:

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

شمارش کامل خون

شمارش کامل خون اغلب اولین آزمایش است که نشان میدهد ممکن شما غلظت خون داشته باشید.

این اقدامات هموگلوبین پروتئینی است که به گلبول های قرمز خون کمک میکند که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل کند، برای فهمیدن هماتوکریت به خون خود به عنوان تیله های رنگی در یک شیشه آب فکر کنید تیله های قرمز گلبول های قرمز خون شما هستند و هماتوکریت یک عدد است و این به شما میگوید که چقدر تیله های قرمز درون شیشه یا چقدر گلبول قرمز خون شما در خونتان جا میگیرد؟ 

تعداد گلبول های خونی

شما 3نوع سلول های خونی دارید:قرمز,سفید و پلاکت ها.CBC شمارش آنهایی را که شما دارید را دارد؛ تعداد زیاد هموگلوبین, هماتوکریت یا شمارش گلبول های خون می تواند نشانه هایی از غلظت خون باشد.

CBC تنها چند دقیقه طول میکشد پزشکتان یک سوزن را در بازو معمولا نزدیک آرنج شما قرار میدهد و خون میگیرد ممکن است نتایج را 1- 2روز بعد دریافت کنید یا بیشتر هم میتواند طول بکشد. 

لکه خون

مانندCBC، لکه خون تعدادسلول های خون را افزایش میدهد همچنین شکل سلول خون شمارانشان میدهد، این به پزشک شما کمک میکندکه بفهمد غلظت خون دارید و چقدر پیشرفت کرده است آزمایش لکه خون سریع است ,دکتر شما ممکن است خون را از آرنج یا باسوزن از انگشتتان بگیرد و معمولا نتایج را بعد از 1-2روز دریافت میکنید.

اریتروپویتین

اریتروپویتین(EPO)یک هورمون است که به مغز استخوان شما میگوید سلول های جدید خون را تولید کند سطح بسیار پایین میتواند نشانه دیگری از غلظت خون باشد.

آزمایش EPO باخون گرفتن از آرنج سریع انجام میشود. شما میتوانید نتایج آزمایش EPO را 2-3 روز بعد دریافت کنید اما ممکن است آزمایشات شمابیشتر طول بکشد.

مغز استخوان بخش مرکزی اسفنجی استخوان های شما است که سلول های خونی شماراتولید میکند پزشک ممکن است تصمیم بگیردکه شما نیاز به آزمایش مغز استخوان دارید.

2نوع از آزمایشات مغز استخوان وجود دارد:

برای یک نمونه از مغز استخوان از آسپیراسیون(دمش) استفاده می شود. برای مغز استخوان یک نمونه از بافت برداری استفاده می شود.

هردو آزمایش نشان میدهد که مغز استخوان شما سلول های خونی زیادی تولید میکند ؛ ممکن است هردو آزمایش همزمان انجام شود و 10-30دقیقه طول میکشد؛ برای انجام این آزمایش پزشکتان ابتدا اطراف ناحیه استخوان سینه یا استخوان لگن شما را بی حس میکند؛ اگر درمورد آزمایش احساس اضطراب میکنید می توانید از دارو برای آرام شدن کمک بگیرید، سپس از یک سوزن برای نمونه برداری از مغز استخوان استفاده میکند شما میتوانید نتایج را در 3-4روز دریافت کنید اما ممکن است بیشتر هم طول بکشد. 

اکثر افراد مبتلا به غلظت خون در یک ژن به نام jak2 مشکل دارند پزشک شما میتواند از یک نمونه خون یا بافت برداری از یک نمونه مغز استخوان برای بررسی ژن jak2 استفاده کند، شما م یتوانید نتایح را در 4-6روز دریافت کنید اما آزمایش شما ممکن است بیشتر نیز طول بکشد

روش های درمانی زیادی اعم از روش های دارویی و گیاهی برای درمان غلظت خون وجود دارد.

بعد از اینکه میزان گلبول قرمز خون شما کاهش یابد یکی از داروهای تجویزی را برای کاهش تولید گلبول های قرمز جدید در مغزاستخوان خود انتخاب کنید.

Hydroxyurea یک داروی سرطانی است که باعث کاهش رشد سلول های جدید در بدن شما میشود.

در غلظت خون تعداد گلبول های قرمز خون و پلاکت ها را کاهش میدهد سلولهایی هستند که به لخته شدن خون کمک میکنند.

اگر این داروها را مصرف کنید ممکن است به حجامت نیاز نداشته باشید.

Hydroxyurea همچنین میتواند طحال بزرگ را از عوارض غلظت خون جلوگیری و درمان کند. Hydroxyurea درون یک کپسول قرار دارد که آن را در دهان میگذارید که میتواند عوارض جانبی ایجاد کند مانند:

 

حالت تهوع

استفراغ

یبوست

اسهال

جوش

این بسیار بعید است اما ممکن است سلول ها را سرطانی کند، هرچند این خطر بسیار کم است پزشک شما بایدسرطان را چک کند درحالی که Hydroxyurea را مصرف می کنید. 

برروی سیستم ایمنی بدن شما کار میکند و به سرعت تجزیه سلول های قرمزخون برای کاهش تولید خود را هدف قرار میدهد ، شما اینترفرون آلفا را فقط به زیر پوست خود میبرید.

خون شما را رقیق میکند و از لخته شدن جلوگیری میکند همچنین علائمی مانند:سوزش دست و پاها,خارش و درد استخوانی را کاهش میدهد. پزشک شما ممکن است توصیه کند که هرروز یک دوز کم از آسپیرین را مصرف کنید.

مصرف روزانه آسپیرین دارای برخی خطرات است و میتواند باعث احتمال خون ریزی بیشتر به ویژه در معده و سایر قسمت های دستگاه گوارش شود.

قبل از اینکه مصرف آسپیرین را به طور منظم شروع کنید باپزشک خود درمورد اینهاو دیگر خطرات صحبت کنید.

پزشک شما همچنین ممکن است درمان های جدید مانند آناگرلاید,بوسولفان(میلران), ایماتینیب (گلیویک) و روکسولیتینیب (جاکافی)استفاده کند.

این داروها به بهتر کار کردن نوع خاصی از سلول های خونی کمک میکنند بنابراین جریان خون شما بهبود میابد و کمتر غلیظ می شود، اگر درمان های دیگر کار نکند یا اگر نمیتوانید داروهایی مانند hydroxyurea و اینترفرون آلفا را مصرف کنید ممکن است یک گزینه دیگر باشد. هر دارویی متفاوت است.

پزشکتان باشما درباره عوارض جانبی واینکه آخرین تحقیقات چه چیزی را نشان میدهد صحبت میکند.

این درمان تولید گلبول های قرمز را در مغز استخوان کاهش میدهد که خون شما را رقیق میکند و به جریان راحت تر کمک میکند بااین حال,پزشکان از پرتو درمانی استفاده نمیکنند زیرا میتواند سرطان(لوسمی) خون را بیشتر کند برای بهبود بهتر، در طول درمان علاوه بر برنامه پزشکی خود از این نکات مراقبت از خود استفاده کنید تا به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

فعال بودن به حفظ جریان و جلوگیری از لخته شدن خون کمک میکند همچنین برای بهبود جریان خون به طور منظم پا و مچ پایتان را کشش دهید.

برای جلوگیری از تحریک پوست ، وش آب سرد بگیرید سپس آن خود را به آرامی خشک کنید و پوست خود را بمالید.خودتان را گرم نگه دارید زیرا بیماری غلظت خون با تاثیر بر روی جریان خون، میتواند باعث از دست دادن گرمای دست و پایتان شود و زمانی که هوای بیرون سرد است دستکش و جوراب بپوشید.

مایعات اضافی از غلیظ شدن خون جلوگیری میکنند. 

برای محافظت از پوست در برابر آسیب ها ،کفش بپوشید پاهای خودرا مرتبا برای هرگونه زخم و خراش بررسی کنید. 

از مرطوب کننده و یا آنتی هیستامین استفاده کنید و از پوست خودتان در برابر آفتاب مراقبت کنید. از یک کرم ضد آفتاب ،با spf30 و یا بیشتر برای هربار بیرون رفتنتان استفاده کنید ، لباس هایی بپوشید که از اشعه آفتاب محافظت کند و از کلاه های لبه دار استفاده کنید.

زمانی که یک وضعیت جدی دارید داشتن احساسات متفاوت طبیعی است ، اگر نگرانی های شما به اضطراب تبدیل شده است با پزشک خود درمانگر,مشاور و یا گروه پشتیبان صحبت کنید.

اجازه دهید دوستان و افراد خانواده تان بدانند که چه چیزی را میگذرانید و آنها چگونه میتوانند به شما کمک کنند.

درحالی که غلظت خون یک بیماری مزمن غیر قابل درمان است درمان های بسیاری برای منظم کردن این شرایط در دسترس است مکمل های طبیعی مانند :سیر و فلفل قرمز به جلوگیری از رقیق و لخته شدن خون کمک میکند علاوه بر این برخی از روش های زندگی برای درمان موثرگزینه های مناسبی هستند.

سیر، یگ گیاه است که در مجموعه ای از درمان ها حضور دارد ، این گیاه خواص ضد انعقادی خون دارد به همین دلیل یک گزینه مناسب برای درمان موثر پلی سیتمی است. این مکمل کمک میکند که با توجه به شرایط خون را رقیق و از لخته شدن آن جلوگیری کند. 

فلفل قرمز یک مکمل دیگر برای مدیریت رقیق کردن خون است کپسایسین های موجود در فلفل قرمز باعث تحریک جریان خون میشود همچنین این ترکیب خون را رقیق و گردش خون را منظم میکند.

یونجه نه تنها یک آنتی اکسیدان است بلکه دارای عناصر جلوگیری از سرطان نیز هست. 

آنتی اکسیدان موجود در آلوئه ورا به مبارزه با عفونت و تقویت مغز استخوان کمک میکند. 

پنجه گربه دارای توانایی تقویت کننده سیستم ایمنی, ضد التهاب و کوچک کننده تومور است. 

این ریشه دارای خواص آنتی اکسیدان است که برای پاک کردن خون بدن از سم هایی که مغز استخوان را تحریک میکند مفید است. 

جنسینگ یک آنتی اکسیدان بسیار محبوب است که به پیشگیری از سرطان کمک میکند.

رژیم غذایی مناسب می تواند تاثیر بسزایی در روند بهبود غلظت خون داشته باشد.

حفظ رژیم غذایی برای نگه داشتن وزن برای افراد مبتلا به پلی سیتمی بسیار مهم است ، رژیم متعادل با هدف فرآهم کردن مقدار مناسب کالری,پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی که بدن شما برای حفظ وزن و عملکرد درست به آنها نیاز دارد پزشک و یا متخصص تغذیه میتواند به شما در تعیین نیاز های شخصی کمک کند.

به طور کلی یک رژیم عذایی غنی از مواد معذی است از گروه غذایی مانند:میوه ها ,سبزیجات ,تمامی دانه ها,پروتئین ها و غذاهای کم چرب است. 

علاوه بر خوردن یک رژیم غذایی متعادل,شما باید مراقب مصرف سدیم خود باشید ، افزایش حجم خون باعث خطر ابتلا به فشار خون بالا می شود.

محدود کردن مصرف سدیم میتواند به مدیریت بهتر فشار خون کمک کند ؛ گام اول در کاهش مصرف سدیم این است که در هنگام پختن و یا در کنار غذا از نمک استفاده نکنید.

خودداری کنید در عوض از غذا های تازه تر و سالم تر که به راحتی و رایگان در خانه درست میشوند را بخورید. 

اگر شما به عنوان فلوبتومی در درمان پلی سیتمی تحت تاثیر قرار میگیرد باید نگران کمبود آهن باشید، درحالی که ممکن است سطح خون شما کمتر ازسطح آهن طبیعی باشد.

طبق مقاله ای که درمجله انجمن هماتولوژی آمریکا منتشر شده است افراد مبتلا به پلی سیتمی از علائم معمول کمبود آهن رنج نمیبرند علاوه بر این ایجاد حالت مزمن فقر آهن میتواند با کاهش تولید خون برای افراد مبتلا به پلی سیتمی مفید باشد.

برای پیشگیری از غلظت خون بالا یا همان پلی سیتمی ورا می توان اقدامات زیر را انجام داد.

پلی سیتمی اولیه به علت جهش ژن هایی است که به طور کلی قابل پیشگیری نیستند. 

افزایش تعداد گلبول های قرمز در واحد حجم خون را اصطلاحا غلظت خون می گویند. در این حالت تعداد هموگلوبین های خون فرد بیمار بیشتر از یک فرد عادی است. غلظت خون به دو دلیل اتفاق می افتد. علت اولیه و علت ثانویه، اگر مغز استخوان بدون دلیل شروع به ساختن گلبول قرمز کند علت اولیه وجود دارد و اگر نرسیدن اکسیژن کافی به بدن باعث تولید گلبول قرمز شود علت ثانویه پیش روست.

غلظت خون بیماری است که در سالهای اخیر زیادتر شده است. هرگاه میزان هموگلوبین خون (درصد گلبول قرمز خون) از حد معمول بالاتر برود، غلظت خون رخ می دهد که حد طبیعی آن در مردان 45 درصد و در زنان پایین تر از این مقدار است که اگر این غلظت در مردان بالاتر از 60 درصد و در زنان بالاتر از 55 درصد شود، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

غلظت خون یعنی بخش گلبول های قرمز، چند درصد از خون کامل را اشغال کرده است. نحوه کار نیز به این شکل است که از فردی 2 سی سی خون گرفته می شود. سپس این خون در دستگاه سانتریفیوژ با دور زیادی به چرخش درمی آید و بر اثر این چرخش، بخش های مختلف خون از هم جدا می شوند. در ادامه یک ستون که به گلبول های قرمز اختصاص داده شده است، از سایر بخش های خون جدا می شود و درصد را اعلام می کند. اما چه زمانی هموگلوبین خون در حد طبیعی است؟ در زنان، اگر میزان هموگلوبین بین 16-12 (48- 36 درصد) و در مردان بین 18- 14 (56-42 درصد) باشد، طبیعی است. اصطلاح غلظت خون را ما زمانی به کار می بریم که میزان گلبول های قرمز خون، از عدد 52 در زنان و از عدد 56 در مردان تجاوز کند. در این صورت بیمار دچار پرفشاری و غلظت خون شده است.

علت غلیظ شدن خون چیست ؟

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

تنها راهی که نشان می دهد فردی غلظت خون دارد یا نه، دادن آزمایش و اندازه گیری (اچ.تی.سی) هماتوکریت است. بعد از اینکه جواب آماده شد، پزشک دو دسته علت اولیه و ثانویه پیش رو دارد:

علت اولیه: مغز استخوان بدون هیچ محرکی از بیرون، خود به خود رفتار آنارشیستی نشان داده و شروع به تولید گلبول قرمز می کند که به آن پلیستمی می گویند و افزایش غلظت اولیه نامیده می شود بدون وجود علت ثانویه. درصد کمی از غلظت خون شامل علت اولیه می شود.

علت ثانویه: بین 95-90 درصد از کسانی که با غلظت خون به متخصص مراجعه می کنند، افرادی هستند که غلظت خون ثانویه دارند و این موضوع زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن کافی به بافت های بدن نرسد. با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می کند تا بتواند کمبود اکسیژن رسانی به بافت های بدن را با افزایش تولید گلبول قرمز جبران کند. نمونه کسانی که با این مشکل مواجه می شوند، افرادی هستند که در ارتفاعات بلند و کوهستانی زندگی می کنند و چون با کمبود اکسیژن روبه رو هستند، دچار بیماری غلظت خون می شوند.

 مصرف دخانیات یکی از علت های جدی درکنار مسائل قلبی است که هم باعث بروز سرطان شده و هم سبب غلیظ شدن خون فرد می شود.

 

غلظت خون بیماری پیرمرد هاست؟

این بیماری بسته به اینکه بر اثر علت اولیه یا ثانویه در فرد ایجاد شده باشد، ممکن است در هر سنی بروز پیدا کند. ما افرادی داریم که در سن نوجوانی و به دلیل ارثی این مشکل را دارند. بچه هایی هستند که دیواره پایین قلب شان باز است یا مشکل ریوی دارند که آنها ازجمله کسانی هستند که درگیر غلظت خون می شوند.

 

غلظت خون را چگونه درمان کنیم ؟

وقتی پزشک متخصص باتوجه به جواب آزمایش متوجه شد که علت بروز غلظت خون در فرد، اولیه است یا ثانویه، درمان را آغاز می کند. اگر علت ثانویه بود، درمان علت زمینه ای – قلبی یا ریوی – را در صورتی که امکان پذیر باشد، آغاز می کند و در کنار آن هرگاه غلظت خون از 56درصد در مردان و 52درصد در زنان بالاتر برود، بخشی از خون کشیده و دور ریخته می شود. این کار نیز به شکل استاندارد انجام می شود تا غلظت خون کاهش پیدا کند. این عمل تا زمانی ادامه دارد که یکی از مهم ترین مواد خونساز بدن بر اثر خروج از بدن کم شود. در واقع به بیمار فقر آهن می دهیم تا دچار غلظت خون نشود. حال اگر علت پرخونی براثر علت اولیه یعنی ناشی از مغز استخوان باشد، در این حالت باید به درمان علت بیماری خونی بپردازیم و با خروج خون از یکی از رگ ها، میزان گلبول های قرمز خون تنظیم شوند.

علائم غلظت خون

سردرد

 دردگردن

 تنگی نفس

 اختلالات بینایی

 ضعف و بی حالی

 قرمزی وریدهای چشم

 خارش های پوستی 

 خواب رفتن دست،پا،انگشتان

درمان غلظت خون  چگونه است؟

درمان عامل زمینه ای در صورت وجود گرفتن خون از بیمار درمان های دارویی جهت کاهش تولید گلبول های قرمز خون پرهیز از سیگار و هوای آلوده مصرف مایعات زیاد (مصرف حداقل روزی هشت لیوان مایعات)

 

چه کنیم که دوباره غلیظ نشود؟

یکی از سوالات افرادی که خون شان به حالت طبیعی برگشته این است که چه کار هایی انجام دهیم تا خون مان دوباره غلیظ نشود؟ این افراد بهتر است هم برای جلوگیری از غلیظ شدن خون و هم برای کمک به نیازمندان، به طور مستمر خون بدهند. مردان بهتر است هر سه ماه و زنان هر چهار ماه یکبار خون شان را اهدا کنند.

 

تغذیه مناسب برای کاهش غلظت خون چیست؟

پزشکان معتقدند با نوشیدن آب کافی، غلظت خون در حد متعادل باقی می ماند و مشکلاتی مانند لخته شدن خون که عاملی در بروز سکته قلبی است، بروز نمی کند، زیرا کم آبی باعث افزایش غلظت خون شده و گردش خون را دچار اشکال می کند.

مواد غذایی برای جلوگیری از چربی و غلظت خون

نارنج

سیاه دانه

سیر

زیره سیاه

شوید

آب کرفس

سالاد آبغوره

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

سرکه سیب

عرق کاسنی

زنجبیل

نویسنده

اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

 

ساعت کار آزمایشگاه از 06:30 صبح الی 10 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 7 صبح الی 8 شب

اصفهان / خیابان شیخ صدوق شمالی / خیابان شیخ مفید غربی

جواب آزمایش خود را به آسانی از طریق پیام دادن به شماره های زیر در واتس آپ دریافت نمایید.

09138183947          09367313879

شماره تماس:7-36631906- 031    2 -36633621 – 031

شماره فکس: 89784728- 021

[email protected]

کد پستی : 76351-81647

تمام حقوق مطالب و محتویات این سایت متعلق به آزمایشگاه اریترون می باشد.

افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون را، غلظت خون می‌گویند. اگر میزان هموگلوبین خون در آقایان بیشتر از ۱۸ و در خانم‌ها بیشتر از ۱۶ در دسی‌لیتر باشد، غلظت خون گفته می‌شود.

پزشکان اصطلاح پلی‌سیتمی (polycythaemia) و اریتروسیتوز (erythrocytosi) را برای نشان دادن افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون به‌کار می‌برند.

بیشتر سلول‌های خون را گلبول‌های قرمز تشکیل می‌دهند. آن‌ها اکسیژن را به تمامی بدن می‌رسانند. لذا حجم اصلی آن‌ها را هموگلوبین (پروتئین حمل کننده اکسیژن) تشکیل می‌دهد. تعداد گلبول‌های قرمز خون بر اساس سن و جنس افراد متفاوت است. آقایان گلبول‌های قرمز بیشتری از خانم‌ها دارند و نوزادان تازه متولد شده اغلب گلبول قرمز بیشتری از بزرگسالان دارند.

افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون و در نتیجه ایجاد غلظت خون باعث می‌شود جریان خون به سمت اندام‌های بدن کاهش یابد و گاهی لخته‌های خون تشکیل می‌شوند.

بسیاری از افراد هنگام خون دادن، خون روشن را دلیل بر رقت آن و خون تیره را دلیل بر غلظت آن می دانند‌، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است‌، زیرا نمی‌توان غلظت خون را از راه چشم غیر مسلح تشخیص داد.

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

هیچ‌گاه تیره بودن خون دلیل بر غلظت آن نیست، چون خونی که از فرد گرفته می‌شود از ورید است و خون وریدی به دلیل کمبود اکسیژن اغلب تیره است .

با انجام آزمایش خون (CBC)  و سنجش میزان هموگلوبین، پزشک می‌تواند به عارضه غلظت خون پی‌ببرد. هرگاه میزان هموگلوبین خون (درصد گلبول خون قرمز) از حد معمول بالاتر رود، غلظت خون رخ می‌دهد .

سن شیوع این عارضه بالای چهل سال بوده و در آقایان شایع‌تر است.

بخشی از علت ابتلا به مشکل غلظت خون، زمینه‌های ارثی و مادرزادی است (۵ تا ۱۰ درصد موارد) ولی بیشترین علت ابتلا به غلظت خون، وجود بیماری‌های ریوی و قلبی است که باعث کاهش اکسیژن در بدن می‌شوند.

زمانی که اکسیژن کافی به بدن نرسد، برای جبران این کمبود، گلبول قرمز بیشتری در بدن ساخته می‌شود و این امر باعث افزایش غلظت خون در رگ‌ها می‌شود.

با کمبود اکسیژن در بدن هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می‌شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می‌کند تا بتواند کمبود اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن را با افزایش گلبول قرمز جبران کند.

اغلب افراد ساکن در مکان‌هایی نظیر کوهستان و ارتفاعات و یا مکان‌های دچار آلودگی هوا، به دلیل کمبود اکسیژن، دچار بیماری غلظت خون می‌شوند.

استرس و تنهش‌های عصبی یکی از عوامل بروز غلظت خون هستند. به این جهت که استرس و تنش‌های عصبی باعث افزایش ترشح آدرنالین و در نتیجه بروز انقباضات عروقی می‌شوند بدین ترتیب پلاسمای خون به خارج عروق نشت کرده و نسبت آن به گلبول قرمز کاهش می‌یابد.

تعریق و اسهال‌های شدید از علل بروز غلظت خون موقتی هستند‌.

یکی دیگر از علل مهم غلظت خون، کشیدن سیگار است با مصرف سیگار اکسیژن‌رسانی به خون کم شده و غلظت خون ثانویه ایجاد می‌شود.

در برخی افراد به‌طور ارثی، هموگلوبین خون‌شان به‌راحتی اکسیژن را به بافت‌ها تحویل نمی‌دهد که در واقع به آن هموگلوبین غیر طبیعی گفته می‌شود که جزء علل نادر غلظت خون محسوب می‌شود.

بیماری مغز استخوان، تومورهای بدخیم کلیوی و کبدی در بزرگسالان، تومورهای مخچه‌ای در کودکان، فیبروم‌های رحمی در زنان، کیست‌های متعدد کلیه، سنگ کلیه و انسداد مجاری ادراری نیز می‌توانند غلظت خون را سبب شوند.

درمان عامل زمینه‌ای در صورت وجود گرفتن خون از بیمار درمان‌های دارویی جهت کاهش تولید گلبول‌های قرمز خون پرهیز از سیگار و هوای آلوده مصرف مایعات زیاد (مصرف حداقل روزی ۸ لیوان مایعات)

پزشکان معتقدند با نوشیدن آب کافی، غلظت خون در حد متعادل باقی می‌ماند و مشکلاتی مانند لخته‌شدن خون که عاملی در بروز سکته قلبی است‌، بروز نمی‌کند  زیرا کم‌آبی باعث افزایش غلظت خون شده و گردش خون را دچار اشکال می‌کند.

آلبالو و آبلیموی ترش برای رفع غلظت خون مفید است. مصرف موز نیز برای صاف کردن خون مفید است.

به طور کلی میوه‌ها و سبزی‌ها، به علت دارا بودن ویتامین C و فیبرهای محلول و نامحلول، باعث کاهش غلظت خون، کاهش میزان فیبرینوژن (پروتئینی که تبدیل به لخته خون می‌شود.) و کاهش فشار خون می‌شوند. به‌همین علت افرادی که گیاه‌خوار هستند نه‌تنها ابتلا به سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده‌اند بلکه دارای خون رقیق‌تر و فشار خون و فیبرونوژن پایین‌تری نسبت به افراد هم سن و سال خود هستند.

برای کاهش لخته‌شدن خون از روغن جامد، روغن نارگیل، چربی‌های حیوانی، گوشت قرمز، دل، قلوه مغز، پیه گاو و گوسفند به مقدار خیلی کم مصرف کنید و به جای آن از لبنیات کم چرب‌، ماهی، سبزی و میوه‌ی فراوان استفاده کنید.

این مطالب را نیز بخوانید:


پاک کردن فرم

منظور از غلظت خون چیست؟

خون، مهمترین سیال در بدن است که مواد غذایی و اکسیژن را به اندام های بدن منتقل می کند. در واقع انرژی لازم برای سوخت و ساز اندام ها، از طریق خون تامین می شود لذا کوچکترین اختلال در جریان خون، منجر به بیماری هایی در بدن می شود. شاید تا به حال متخصص به شما یا یکی از عزیزان گفته است که غلظت خون دارید یا اینکه خون شما غلیظ است. هر اندازه که میزان هموگلوبین خون زیاد شود، سرعت حرکت خون در رگ ها کند شده و در نتیجه سیالیت خون افت می کند. این اتفاق منجر به مسدود شدن عروق و بروز بیماری هایی همانند سکته قلبی خواهد شد. دقت داشته باشید که غلظت خون به تدریج بروز می کند لذا حتما باید حداقل دو بار در سال آزمایش خون انجام شود تا وضعیت سیالیت خون بررسی شود.ـ

غلظت خون اصطلاح عامیانه ای است که با جملاتی مانند خون شما غلیظ است، شما به غلظت خون مبتلا هستید.جمله هایی که دست کم، یکی از اعضای فامیل آن را شنیده اند و برایتان سوال شده است که غلظت خون چیست؟ چه عاملی باعث غلظت خون می شود؟ اگر علاقه به دانستن واقعیت این موضوع دارید به شما توصیه می کنیم ادامه این مقاله را دنبال کنید.

بعضی از افراد با دیدن رنگ خون خود به اشتباه تصور می کنند که خونشان غلیظ شده است در صورتی که شاید خونشان تیره باشد. خون انسان در حالت عادی به رنگ قرمز در بدن می باشد ولی اگر موادی بهش اضافه کنید و یا چند ساعت به حال خودش رها کنید، میبینیم که خون از سه جز با سه رنگ تشکیل شده است: قرمز، سفید و شیری. در واقع غلظت خون بالا، یعنی نسبت بخش قرمز خونتان نسبت به بخش های دیگر، بیشتر شده است. این بخش قرمز عمدتا از هموگلوبین تشکیل شده است. پس زمانی که هموگلوبین شما بالاتر از حد نرمال شد، یعنی شما غلظت خون دارید. اگر آقا باشید، بالای ۱۸gr/dl و اگر خانوم باشید بالای ۱۶gr/dl بالاتر از حد نرمال شماست.

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

هرچه قدر میزان هموگلوبین خون بیشتر باشد، حرکت خون در داخل رگ ها با سرعت کم تری اتفاقق می افتد و این حرکت کند و سیالیت بالا، حتی ممکن است باعث توقف حرکت خون درون رگ شود، به همین دلیل ممکن است منجر به سکته مغزی شود. غلظت خون یا پلی سیتمی ورا یکی دیگر از شرایط پزشکی است که به علت عدم توازن تولید نوع خاصی از سلول های خون رخ می دهد که اگر به موقع تشخیص داده نشود تبدیل به یک شرایط تهدید کننده می شود، متاسفانه هیچ درمان احتمالی برای آن وجود ندارد.

غلظت خون یا پلی سیتمی ورا بسیار آهسته رشد می کند و معمولا بیشتر از چند سال ممکن است طول بکشد. اگر این بیماری را درمان نکنید ممکن است یک تهدید برای زندگیتان باشد اما کسانی که به خوبی از آن مراقبت کنند و مانع پیشرفت این بیماریی می شوند یک زندگی عادی را را خواهند داشت. لازن به ذکر است که این شرایط در مردان بیشتر از زنان ممکن است اتفاق بیفتد . اما سوالی که ایجاد می شود این بیماری چطور و به چه علت ایجاد می شود؟

‍نوع اول: در نوع اول که بسیار نادر است، مغز استخوان به صورت افسار گسیخته شروع به تولید گلبول قرمز می کند و این افزایش تولید گلبول باعث افزایش به اصطلاح غلظت خون می شود. در این نوع تولید گلبول‌ های قرمز خون توسط سیستم خون‌ ساز بدن به‌ صورت خودکار بالاست در واقع مغز استخوان بدون هیچ محرکی از بیرون، خودبه‌خود رفتار آنارشیستی نشان داده و شروع به تولید گلبول قرمز می‌‌کند که به آن پلیستمی می‌‌گویند و افزایش غلظت اولیه نامیده می‌‌شود بدون وجود علت ثانویه. درصد کمی از غلظت خون شامل علت اولیه می‌‌شود.

نوع دوم: در نوع دوم که ۹۰تا ۹۵درصد بیماران در این دسته اند، در پاسخ به شرایطی که فرد دچار حالت کمبود اکسیژن رسانی به بدن یا هیپوکسی می شود. بنابراین بدن برای مقابله با این شرایط شروع به تولید گلبول قرمز در جهت امکانات بیشتر برای حمل اکسیژن می کند که در نهایت این حالت نیز باعث افزایش غلظت خون می شود. برای مثال افراد مبتلا به مشکلات ریوی، قلبی، کلیوی و افرادی که سیگار می کشند و یا در معرض منوکسیدکربن قرار دارند. زمانی که اکسیژن کافی به بدن نرسد، برای جبران این کمبود، گلبول قرمز بیشتری در بدن ساخته می‌شود و این امر باعث افزایش غلظت خون در رگ ها می‌شود.

با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می‌شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می‌کند تا بتواند کمبود اکسیژن رسانی به بافت های بدن را با افزایش گلبول قرمز جبران کند. در واقع در نوع دوم سیستم خون‌ساز بدن سالم است ولی بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مزمن ریوی، کلیوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن‌رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده موجب افزایش غلظت خون می‌شوند.

عامل دیگر در علل غلظت خون بالا هموگلوبین مادرزادی است که در آن افراد فامیل پرخون هستند و به علل مختلفی، مغز استخوان به گلبول‌سازی تحریک شود. یکی دیگر از علل مهم غلظت خون، کشیدن سیگار و مسمومیت با مونوکسیدکربن است که درنتیجه آنها اکسیژن‌رسانی به خون کم شده و غلظت خون ثانویه ایجاد می‌‌شود.

مصرف سیگار و دخانیات مانند قلیان عامل دیگر غلطت خون بالا و عوارض دیگر آن م می شود‌. مصرف دخانیات یکی از علت‌‌های جدی درکنار مسائل قلبی است که هم باعث بروز سرطان شده و هم سبب غلیظ شدن خون فرد می‌‌شود. فرض کنید فردی مدام سردرد دارد و جریان خونش سیالیت و روانی لازم را ندارد و مرتب در خواب، خواب‌ زده می‌‌ شود. همچنین با مصرف سیگار، اکسیژن رسانی به خون کم شده و غلظت خون ثانویه ایجاد می‌شود.در برخی افراد به طور ارثی، هموگلوبین خون شان به راحتی اکسیژن را به بافت ها تحویل نمی‌دهد که در واقع به آن هموگلوبین غیرطبیعی گفته می‌شود که جزء علل نادر غلظت خون محسوب می‌شود.

غلظت خون بالا دارای علل مختلفی می تواند باشد که در ادامه به علل مختلف اشاره می شود:

بخشی از علت ابتلا به مشکل غلظت خون، زمینه های ارثی و مادرزادی است (5 تا 10 درصد موارد) . ژنتیک و ژن ها در بسیاری از موارد از بیماری ها نقش تعیین کننده ایفا می کنند. گاهی ممکن است عامل این بیماری ناشی از نقص یا اختلالی در بدن باشد. همچنین بیماریی هایی وجود دارد که با زمینه ارثی می تواند رخ دهد که عوارض ناشی از آن ها می تواند غلظت خون بالا را دنبال داشته باشد. بیماری مغز استخوان، تومورهای بدخیم کلیوی و کبدی در بزرگسالان، تومورهای مخچه‌ای در کودکان، فیبروم‌های رحمی در زنان، کیست های متعدد کلیه، سنگ کلیه و انسداد مجاری ادراری مثال های از این قبیل بیماری ها هستند که ممکن است باعث عارضه غلظت خون شوند.

بیشترین علت ابتلا به غلظت خون ، وجود بیماری های ریوی و قلبی است که باعث کاهش اکسیژن در بدن می‌شوند. زمانی که اکسیژن کافی به بدن نرسد، برای جبران این کمبود، گلبول قرمز بیشتری در بدن ساخته می‌شود و این امر باعث افزایش غلظت خون در رگ ها می‌شود. با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می‌شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می‌کند تا بتواند کمبود اکسیژن رسانی به بافت های بدن را با افزایش گلبول قرمز جبران کند.

اگر به چهره بسیاری از افراد که در ارتفاعات بالا توجه کنید، شاهد گونه های گلگون ای افراد خواهد شد . با افزایش ارتفاع اکسیزن در این مناطق کاهش می یابد. بدن انسان برای مقابله با این شرایط سعی در تولید بیشتر گلبول قرنز و هموگلوبین می کند که باعث افزایش غلظت خون می شود.

عامل دیگر غلظت خون بالا آلودگی هوا می تواند باشد. افرادی که در شهرهای شلوغ و پر جمعیت زندگی می کنند است چند برابر بیشتر از مناطق با آلودگی هوا و هوای پاک هستند دچار غلظت خون بالا و عوارض ناشی از آن می شوند.

استرس و اضطراب هم عامل بروز غلظت خون هستند. استرس و فشارهای روانی سبب افزایش ترشح آدرنالین و در نتیجه بروز انقباضات عروقی می ‌شوند، بدین ترتیب پلاسمای خون به خارج عروق نشت کرده و نسبت آن به گلبول قرمز کاهش می‌یابد.

تنها راهی که نشان می دهد فردی غلظت خون دارد یا نه، دادن آزمایش و اندازه گیری (اچ.تی.سی) هماتوکریت است.

همان طور که در بالا نیز اشاره شد غلظت خون بالا به معنای بالا بودن نسبت سلول خونی به کل خون می باشد‌. جهت اندازه گیریی این نسبت آزمایشی به نام هماتوکریت کاربرد دارد. نتیجه‌ی آزمایش هماتوکریت اغلب به صورت درصد عنوان می‌شود. این درصد در حالت نرمال برای یک مرد بالغ ۴۰٪ الی ۵۴٪ و در خانم‌ها ۳۶٪ الی ۴۸٪ است. چنانچه میزان هماتوکریت در بدن فردی کمتر از حد نرمال باشد، ممکن است فرد به بیماری کم‌خونی مبتلا باشد و یا سطح گلبول‌های سفید خون او به دلیل ابتلا به عفونت افزایش یافته باشد. همچنین سطح بالایی از هماتوکریت می‌تواند خبر از بیماری‌هایی نظیر پلی‌سیتمی و بیماری‌های قلبی و ریوی بدهد. آزمایش هماتوکریت در واقع یک آزمایش ساده برای شناسایی اینگونه اختلالات است. برای انجام آزمایش هماتوکریت، ابتدا لازم است تا خون فرد سانتریفیوژ شود.

پس از فرایند سانتریفیوژ کردن، خون به ۳ قسمت مجزا تقسیم می‌شود که عبارتند از:

• یک لایه گلبول قرمز (RBC)

• یک لایه از گلبول‌های سفید (WBC) و پلاکت‌ها

• یک لایه پلاسمایی

به صورت HCT ، PCV ، Crit، PCV؛ H و H (هموگلوبین و هماتوکریت) در نسخه شما درخواست می شود. آزمایش هماتوکریت اغلب بخشی از آزمایش شمارش کامل سلول های خونی یا آزمایش CBC است، که یک آزمایش معمول است که اجزای مختلف خون شما را اندازه گیری می کند. آزمایش CBC برای بررسی وضعیت سلامت عمومی فرد و غربالگری، تشخیص یا پایش انواع بیماری ها و شرایطی که بر سلول های خونی تأثیر می گذارد مانند کم خونی (آنمی)، عفونت، التهاب، سرطان، اختلالات انعقادی (خونریزی) و غیره درخواست می شود. شمارش کامل سلول های خونی (CBC) آزمایشی است که سلول های در گردش خون را آنالیز می کند

. این سلول ها عبارتند از گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها. در واقع آزمایش CBC می تواند سلامت کلی بدن را ارزیابی کرده و به تشخیص انواع بیماری ها مانند عفونت، کم خونی، التهاب و سرطان خون (لوسمی) کمک نماید. سلول های خونی عمدتا در مغز استخوان تولید و بالغ می شوند. این سلول ها در شرایط طبیعی و در صورت نیاز، به جریان خون آزاد می شوند.

جهت تشخیص غلظت خون بالا و انجام آزمایش هماتوکریت نیازی به هیچ گونه آمادگی خاصی نیست. اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آزمایشات بیشتری را بر روی نمونه خون شما سفارش داده است ، ممکن است لازم باشد چندین ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید (چیزی نخورید و ننوشید). ارائه دهنده خدمات درمانی شما در صورت وجود دستورالعمل های ویژه به شما اطلاع می دهد. به صورت کلی ریسک بسیار کمی برای انجام آزمایش هماتوکریت یا نوع دیگر از آزمایش خون وجود دارد. ممکن است در مکانی که سوزن در آن قرار گرفته بود دچار درد جزئی یا کبودی شوید اما بیشتر علائم به سرعت از بین می رود. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آزمایش هماتوکریت در چه مواردی درخواست می شود مراجعه فرمایید).

غلظت خون بالا با توجه به سن ، جنس، علت بیماری علائم به خصوصی داشته باشد ولی به طور کلی علائم زیر نشان گر غلظت خون باشد:

• سردرد

• دردگردن

• تنگی نفس

• اختلالات بینایی

• ضعف و بی حالی

• قرمزی وریدهای چشم

• خارش های پوستی

• خواب رفتن دست،پا،انگشتان

تصور کنید برای آزمایشی ساده روی صندلی آزمایشگاه نشسته‌اند و خون‌شان را درون لوله‌ آزمایش می‌بینند. معمولا در این شرایط، اولین فکری که به ذهن این افراد می ‌‌رسد، حجامت و تصفیه‌ خون است. برخی پزشکان روش حجامت را نیز برای کاهش غلظت خون پیشنهاد می نمایند. حجامت هم می تواند به عنوان یک روش درمانی در بعضی بیمارهای خاص مورد استفاده قرار گیرد خون دادن برای کسانی که غلظت خون دارند می توانند درمان کننده باشد.

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

البته خون این افراد پس از اینکه از رگ گرفته می‌‌شود، قابلیت استفاده ندارد و باید دور انداخته شود چراکه کیسه‌‌ های جمع‌ آوری خون، به میزان استانداردی حاوی ماده ضدانعقاد خون هستند و خون کسانی‌ که دچار غلظت خون هستند، در این کیسه ‌‌ها به سرعت لخته می‌‌ شود و قابل استفاده برای بیمارانی که نیازمند به دریافت خون هستند، نیستند.

اگر شما نیز مایل به انجام آزمایش های تشخیص غلظت خون بالا می باشید و به دنبال انجام آزمایش در منزل و یا کار خود هستید، انجام آزمایش های آنلاین در شرایط اکنون بهترین گزینه و انتخاب برای نمونه گیری می باشد. تمامی مراحل آزمایش در آزمایشگاه آنی آزما از پذیرش تا نمونه گیری و جواب دهی به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می پذیرد لذا بهترین انتخاب برای انجام آزمایش های شما (بخصوص تست کرونا) بدون حضور در آزمایشگاه و با صرفه جویی در وقت و هزینه ها می باشد.

افزایش خطر عوارض ابتلا به کووید ۱۹ در زنان باردار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تماس مستقیم :

021-77718654

021-77907959

021-77979384 تماس با پشتیبانی : 09129414844 ایمیل پشتیبانی :AanyAzma@gmail.com

آنی آزما با توجه به نیازی که از گذشته تا امروز احتیاج بوده به وجود آمد و ما تمام تلاش و دقت خود را به کار گرفته ایم برای اینکه شما را در مسیر سلامتی یاری کنیم .

فرصتی مناسب است اگر امکان رفتن به آزمایشگاه را ندارید تنها با چند کلیک ساده آزمایشگاه را به خانه یا محل کار خود بیاورید تا بدون مراجعه حضوری و پرداخت هزینه اضافه آزمایش خود را انجام دهید همکاران ما پس از ثبت درخواست شما به منزل یا محل کار و … می آیند ، نسخه شما را بررسی کرده ، نمونه گیری می کنند و به بهترین آزمایشگاه های مورد نظر می برند .

لازم به ذکر است تمامی پرسنل نمونه گیر از آزمایشگاه های مرجع ارسال خواهند شد و آنی آزما صرفا نقش معرفی بیماران به آزمایشگاه ها را دارا می باشد .

رژیم غذایی دکتر کرمانی

در نوع ثانویه می بایست علت زمینه ای غلظت خون برطرف شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، افزایش تعداد گلبول های قرمز خون در واحد حجم را غلظت خون می گویند. در واقع هموگلوبین بالاتر از ۱۸ در مردان و بیشتر از ۱۶ در زنان به عنوان غلظت خون تشخیص داده می شود. بیماری غلظت خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود كه در بیماری غلظت خون اولیه، تولید گلبول‌های قرمز خون توسط سیستم خون ساز بدن بالاست. در غلظت خون ثانویه، سیستم خون ساز بدن سالم است ولی بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مزمن ریوی، كلیوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده موجب افزایش غلظت خون می شوند. افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که موجب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد. برخی از افراد مبتلا به افزایش غلظت خون هیچ گونه علایمی ندارند و در برخی افراد اختلالاتی مانند برافروختگی پوست صورت، قرمزی چشم‌ها، اختلالات هوشیاری، سردرد، خواب آلودگی و گزگز دست و پا مشاهده می شود. خارش پوست به ویژه پس از استحمام، برجسته شدن وریدهای چشم، بزرگی کبد و طحال نیز از علایم شایع این مشکل هستند. اما تشخیص قطعی غلظت خون از طریق آزمایش میسر است. در شرایطی که غلظت خون به صورت اولیه باشد، درمان از طریق خون گیری و مصرف برخی داروها است. در نوع ثانویه می بایست علت زمینه ای غلظت خون برطرف شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

ایمیل

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

یکی از مشکلاتی که سلامتی بدن را تهدید می کند غلظت خون است. غلظت خون، عوارض زیادی دارد که میتوان به افزایش ریسک سکته قلبی اشاره کرد. غلظت خون بالا، باعث می شود که خون در رگها به راحتی حرکت نکرده و خون رسانی به ارگان های بدن به درستی انجام نگیرد. برای درمان این بیماری چه باید کرد؟

بیماری غلظت خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود که در بیماری غلظت خون اولیه، تولید گلبول‌های قرمز خون توسط سیستم خون ساز بدن به صورت خودکار بالاست. در غلظت خون ثانویه، سیستم خون ساز بدن سالم است ولی بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مزمن ریوی، کلیوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده موجب افزایش غلظت خون می شوند.

از علائم بالینی بیماری غلظت خون می‌توان به برافروختگی پوست صورت، قرمزی چشم‌ها، اختلالات هوشیاری، منگی، سردرد، خواب آلودگی و گزگز دست و پا اشاره کرد.

تنها راهی ‌که نشان می‌‌دهد فردی غلظت خون دارد یا نه، دادن آزمایش خون و اندازه‌گیری (اچ.تی.سی) هماتوکریت است. بعد از اینکه جواب آماده شد، پزشک دو دسته علت اولیه و ثانویه پیش رو دارد:

۱٫ علت اولیه: مغز استخوان بدون هیچ محرکی از بیرون، خود به خود رفتار آنارشیستی نشان داده و شروع به تولید گلبول قرمز می‌‌کند که به آن پلیستمی می‌‌گویند و افزایش غلظت اولیه نامیده می‌‌شود بدون وجود علت ثانویه. درصد کمی از غلظت خون شامل علت اولیه می‌‌شود.

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

۲٫ علت ثانویه: بین ۹۵-۹۰درصد از کسانی‌که با غلظت خون به متخصص مراجعه می‌‌کنند، افرادی هستند که غلظت خون ثانویه دارند و این موضوع زمانی اتفاق می‌‌افتد که اکسیژن کافی به بافت‌‌های بدن نرسد. با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به‌نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می‌‌شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می‌‌کند تا بتواند کمبود اکسیژن‌رسانی به بافت‌‌های بدن را با افزایش تولید گلبول قرمز جبران کند. نمونه کسانی‌که با این مشکل مواجه می‌‌شوند، افرادی هستند که در ارتفاعات بلند و کوهستانی زندگی می‌‌کنند و چون با کمبود اکسیژن روبه‌رو هستند، دچار بیماری غلظت خون می‌‌شوند.

گاهی اوقات اکسیژن محیط مناسب است، اما به دلیل مشکلات ریوی، فرد دچار غلظت خون می‌‌شود یا ممکن است اکسیژن از ریه وارد خون شود، اما به‌دلیل مشکلات خونی، بین خون شریانی و وریدی، مشکلی وجود داشته باشد و خونی که در ریه پر از اکسیژن شده، بلافاصله با خون کم اکسیژن مخلوط شده و همین مساله سبب بروز غلظت خون شود.

علت بعدی، هموگلوبین مادرزادی است که در آن افراد فامیل پرخون هستند و به علل مختلفی، مغز استخوان به گلبول‌سازی تحریک شود. یکی دیگر از علل مهم غلظت خون، کشیدن سیگار و مسمومیت با مونوکسیدکربن است که در نتیجه آنها اکسیژن‌رسانی به خون کم شده و غلظت خون ثانویه ایجاد می‌‌شود.

مصرف دخانیات یکی از علت‌‌های جدی درکنار مسائل قلبی است که هم باعث بروز سرطان شده و هم سبب غلیظ شدن خون فرد می‌‌شود. فرض کنید فردی مدام سردرد دارد و جریان خونش سیالیت و روانی لازم را ندارد و مرتب در خواب، خواب‌زده می‌‌شود.

برخی پزشکان روش حجامت را نیز برای کاهش غلظت خون پیشنهاد می نمایند. در مورد مقایسه حجامت و خون دادن باید گفت که اگرچه حجامت می تواند به عنوان یک روش درمانی در بعضی بیمارهای خاص مورد استفاده قرار گیرد ولی نمی تواند در این مورد، جای خون دادن را بگیرد. زیرا حجم خونی که در حجامت از بدن خارج می شود زیاد نیست و ما در این مورد نیاز به خارج کردن مقادیری از خون بدن داریم.

استرس، کار و فعالیت زیاد بر روی بیماری غلظت خون تاثیری ندارد و تنها عامل بروز غلظت خون کاذب می شوند. برای درمان غلظت خون کاذب از مایعات و در غلظت خون اولیه از خونگیری و داروها استفاده می شود و در نهایت در غلظت خون ثانویه باید بیماری های زمینه ای که موجب بروز غلظت خون شده است، برطرف شود.

وقتی میزان هموگلوبین بدون اکسیژن بیش از حد باشد، مخاط‌‌های بدن مثل لب به رنگ بنفش درمی‌آیند. انگشتان دست و پا و زیر ناخن‌ها بنفش شده، چشم‌‌ها پرخون و پوست صورت نیز بر افروخته می‌‌شود.

وقتی غلظت هموگلوبین خون زیاد می‌‌شود، سیالیت، روانی و حرکت خون کم شده و فرد دچار سرگیجه و رخوت شده و خون دماغ می‌‌شود. اگر سرگیجه و رخوت بدون هیچ دلیل زمینه‌ای دیگری سراغ شما بیاید و گاه و بی‌گاه بینی‌تان هم خون‌ریزی کند.

کسانی‌که مشکل ریوی دارند، تنگی نفس پیدا می‌‌کنند و نفس‌نفس می‌‌زنند هم ممکن است به‌خاطر غلظت خون‌شان دچار تشدید این علائم شده باشند. پس هر تنگی نفسی را به حسابآلرژی یا آلودگی هوا نگذارید. گذشته از این، افرادی‌که مشکل قلبی دارند و تپش قلب پیدا می‌‌کنند هم می‌‌توانند دچار این مشکل باشند.

در بحث خونساز بودن جگر مردم بسیار اغراق‌آمیز رفتار می‌‌کنند. جگر در اغلب موارد نمی‌‌تواند خونسازی کند، چون غذای غلیظی است، بنابراین جگر برای خون‌سازی مناسب نیست. پسته هم برای کسانی‌که از کم‌خونی رنج می‌‌برند، مفید است. اما کسانی که خون غلیظ دارند، پسته نخورند بهتر است. یعنی اگر به طور قطع پرخون هستند نباید مصرف کنند. اما همان‌طور که گفته شد، گاهی اوقات سلول‌‌های خونی به هم چسبیده و متراکم هستند و به نظر می‌‌آید فرد دچار پرخونی است، درحالی‌که این‌طور نیست و کم‌خون است و خوردن پسته هیچ ضرری برایش ندارد. در مورد اسفناج هم درصورتی‌که در کنار کرفس استفاده شود، خوب است و خونسازی می‌کند. مصرف برخی میوه‌‌ها ازجمله انار و در راس سبزیجات، کاهو در رقیق و تعدیل کردن خونی‌که غلظت بالایی دارد، موثر هستند.

گاهی اوقات خوراکی‌هایی مصرف می‌کنیم که خون غلیظ تولید می‌کنند و ازجمله این خوراکی‌ها، اغلب پروتئین‌های گوشتی هستند که هرقدر این گوشت‌ها تیره‌تر باشند و حیوانی که این گوشت از آن تهیه می‌‌شود، مسن‌ و عظیم‌الجثه‌تر باشد، خون غلیظ‌تری تولید می‌کند. همین‌طور که گوشت شتر نسبت به گوشت گوسفند و گوشت گوسفند نسبت به گوشت مرغ، خون غلیظ‌تری تولید می‌کند، به همین علت بهتر است افراد از تنوع غذایی برخوردار بوده و یکسویه نباشد.

کسانی که غلظت خون دارند می توانند خون دهند. البته خون این افراد پس از اینکه از رگ گرفته می‌‌شود، قابلیت استفاده ندارد و باید دور انداخته شود چراکه کیسه‌‌های جمع‌آوری خون، به میزان استانداردی حاوی ماده ضدانعقاد خون هستند و خون کسانی‌که دچار غلظت خون هستند، در این کیسه‌‌ها به سرعت لخته می‌‌شود و قابل استفاده برای بیمارانی که نیازمند به دریافت خون هستند، نیستند.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

2 روز قبل

2 روز قبل

2 روز قبل

3 روز قبل

4 روز قبل

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

5 روز قبل

6 روز قبل

1 هفته قبل

1 هفته قبل

1 هفته قبل

2 هفته قبل

2 هفته قبل

2 هفته قبل

2 هفته قبل

2 هفته قبل

3 هفته قبل

3 هفته قبل

3 هفته قبل

3 هفته قبل

3 هفته قبل


نام کاربری و یا ایمیل:


رمز عبور:


من را به خاطر بسپار



کاربر جدید هستم!

0

موضوعات داغ

غلظت خون یا قابلیت انعقادی شدید خون مشکلی است که طی آن خون غلیظتر و چسبناکتر از حد معمول است. هنگامی که فردی دارای غلظت خون است بیشتر در معرض لخته شدن خون است. این مشکل ناشی از اختلال در روند لخته شدن است.

در میان اختلالاتی که موجب غلظت خون می‌شود عدم تعادل پروتئینها و سلولها مسئول لخته خون هستند. غلظت خون می‌تواند حرکت اکسیژن، هورمونها و مواد غذایی را در بدن مسدود کرده از رسیدن آنها به بافتها و سلولها جلوگیری کند. این امر می‌تواند موجب کاهش میزان اکسیژن در سلولها شده و منجر به کمبود مواد غذایی و هورمونی شود.

بعضی از علتهای غلظت خون ارثی هستند و برخی دیگر به مرور به وجود می‌آیند از جمله در مورد سرطان. بعضی از بیماریهایی که موجب غلظت خون می‌شوند در زیر ذکر می‌شود:

پلی سیتمی ورا (PV) یک سرطان خون با منشا مغز استخوان یا بافت نرم استخوان است جایی که گلبولهای جدید خون در آن ساخته می‌شوند. در پلی سیتمی، مغز استخوان گلبولهای قرمز یا گلبوهای سفید خون و پلاکت را آنقدر زیاد می‌سازد که موجب غلظت خون می‌شود.

بسیاری از افرادی که دچار پلی سیتمی می‌شوند سابقه خانوادگی آن را ندارند اما در بعضی از موارد بیش از یک عضو خانواده دچار این نوع سرطان خون می‌شوند.

با توجه به نظر سازمان لوسمی و لنفوم، PV در میان یهودیان اروپایی شرقی درمقایسه به آسیایی‌ها و اروپایی‌ها بیشتر شایع است. وقتی همه نژادها و قومیتها برری شدند، این سازمان تخمین زد که PV بر ۲/۸ از ۱۰۰ هزار مرد و ۱/۳ از هر ۱۰۰ هزار زن اثر می‌گذارد.

ماکروگلوبولینمی والدنستروم (WM) یک نوع نادر از لنفوم غیر هوچکین است که طی آن مقدار زیادی پروتئین ماکروگلوبولین تولید می‌شود. در بعضی از افراد مبتلا به WM، وقتی سلولهای سرطانی B این پروتئین را به میزان زیادی می‌سازند که خون به شدت غلیظ شده و منجر به تشکیل لخته‌های خون می‌شود.

اریتماتوز لوپوس سیستمی (SLE) یا بیماری لوپوس یک بیماری التهابی ست و وقتی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت سالم می‌دهد چون فکر می‌کند که آنها بیمار هستند. طبق نظر انجمن حمایت از بیماران لوپوس، هم اکنون ۲۵۰۰ نفر مبتلا به لوپوس در ایران وجود دارد اما پیش بینی می‌شود شمار بیماران بیش از ۳۰ هزار نفر باشد.

بسیاری از عوامل مربوط به لوپوس در غلظت خون تاثیر دارند اما اعتقاد بر این است که التهاب خود ایمنی عامل اصلی فعالیت پروکوگولانت است. پروکواگولانتها موادی هستند که پروتئینهای مداخله کننده در فرایند لخته خون را تحریک می‌کنند.

فاکتور ۵ لیدن یک جهش ژنتیکی از فاکتور ۵ جریان انعقادی است. این جهش خطر لخته خون در انسان را بخصوص در وریدهای عمیق افزایش می‌دهد. خطر تجمع لخته بخاطر این است که عامل ۵ لیدن مقاوم در برابر پروتئینی به نام پروتئین فعال C است که باعث می‌شود فاکتور ۵ به طورطبیعی کنترل شود.

نتیجه فعالیت بیش از حد فاکتور ۵ به همراه لخته شدن خون بیش از حد طبیعی است که منجر به غلظت خون می‌شود.

انواع ارثی این کمبودها نادر است اما افرادی که دچار نقصان پروتئین C یا S هستند در معرض خطر بالای لخته خون برای بقیه عمر خود قرار دارند، برخی از آنها در یک دوره از جوانی مبتلا به لخته شدن خون هستند.

افراد مبتلا به اختلال نقص ژنتیکی به میزان زیادی پروتئین لخته کننده خون به نام فاکتور ۲ دارند که پروترومبین هم نامیده می‌شود. پروترومبین یکی از عواملی است که باعث لخته شدن خون به طور صحیح می‌شود اما وقتی پروترومبین به علت این جهش بیش از اندازه وجود داشته باشد شخص در معرض خطر بالای تشکیل لخته خون است.

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود

لازم است بدانید که این بیماری‌ها تنها عوامل غلظت خون نیستند و گاهی اوقات لخته شدن خون تنها به علت عوامل لخته‌های خونی نیست. به عنوان مثال شخص دچار حمله قلبی می‌شود چون خون در تماس با پلاکهای موجود درد عروق است که موجب تشکیل لخته خون می‌شود. گردش خون ضعیف نیز بیشتر مستعد تشکیل لخته خون است چون خون به خوبی در بدن حرکت نمی‌کند. این بخاطر غلظت خون نیست. در عوض شریانها و وریدهای این اشخاص صدمه می‌بیند بنابراین خون نمی‌تواند با سرعت طبیعی حرکت کند.

بسیاری از افراد تا زمانی که لخته خون در آنها تشکیل نشود، هیچ علامتی از غلظت  خون را ندارند. لخته خون معمولا در ورید بوجود می‌آید که می‌تواند موجب درد و اثر بر گردش خون داخل ناحیه‌ای که لخته بوجود آمده، شود.

بعضی از افراد از سابقه خانوادگی خود مبنی بر اختلال غلظت خون آگاهی دارند. به این ترتیب آنها تشویق می‌شوند تا قبل از بروز هر مشکلی برای مشکلات لخته خون آزمایش بدهند. داشتن مقدار زیادی گلبول در خون منجر به انواع علائم می‌شود. این علائم بستگی به نوع عامل ایجاد کننده و منطقه آن دارد. نمونه‌هایی از علائم به قرار زیر هستند:

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه می‌کنید باید برای غلظت خون به پزشک مراجعه کنید:

هر کس که این علائم را داشته باشد یا سابقه خانوادگی غلظت خون یا لخته خون را داشته باشد باید از پزشک خود بخواهد که برای وی آزمایش بنویسد. این آزمایشات خطر بعضی از بیماریهای مربوط به غلظت خون را بررسی ارزیابی خواهد کرد.

پزشک شما با گرفتن شرح حال پزشکی شما شروع به انجام فرایندهای تشخیص خواهد کرد. وی سوالاتی در مورد هر کدام از علائمی که ممکن است تجربه کنید خواهد پرسید.

وی احتمالا آزمایشهای خون را تجویز خواهد کرد البته به صورت مرحله به مرحله. به دلیل اینکه بسیاری از آزمایشهای مربوط به غلظت خون گرانقمیت و بسیار تخصصی هستند. بنابراین آنها با آزمایشهای معمولی شروع خواهد کرد و سپس در صورت نیاز تستهای خاص آزمایشگاهی را تجویز خواهند کرد.

برخی از آزمایشهایی که پزشک شما در صورت مشکوک شدن به غلظت خون تجویز خواهد کرد از قرار زیر هستند:

کلینیک کلیولند توصیه می‌کند که این آزمایشها حداقل ۴ تا ۶ هفته پس از دچار شدن به لخته خون انجام شود. آزمایش زودتر از این زمان منجر به جواب مثبت اشتباه به دلیل وجود ترکیبات التهابی در خون ناشی از لخته خواهد شد.

اختلالات غلظت خون می‌تواند مشکلات طولانی مدت ایجاد کند. این شرایط می‌تواند باعث لخته شدن خون از جمله ترومبوز وریدی عمقی باشد که DVT نامیده می‌شود.

هنگامی که یک لخته خون در ورید عمقی به وجود می‌آید منتج به درد و گردش خون در اطراف ناحیه‌ای است که لخته خون تشکیل شده. ترومبوزهای وریدی عمقی معمولا در رگهای بزرگ عمیق در پایین پاها تشکیل می‌شوند اما می‌توانند در جاهای دیگر بدن از جمله رانها، بازوها، شکم یا لگن هم اتفاق بیفتند.

علائم ترومبوز سیاهرگی عمقی عبارت است از:

امبولی شریان ریه (PE) هنگامی رخ می‌دهد که بخشی از ترومبوز وریدی عمقی جدا شده یا از نقطه شروع آمبولیزه شده و راهش را به سوی قلب و ریه‌ها پیدا می‌کند و تجمع پیدا می‌کند این امر می‌تواند از جریان خون کافی جلوگیری کند و با تبادل گازی در ریه‌ها تداخل ایجاد کند.

علائم امبولی شریان ریه  عبارتند از:

سایر عوارض احتمالی و غالبا جدی لخته خون عبارتند از:

درمانهای غلظت خون بستگی به علت زمینه‌ای دارد.

اگر چه پزشکان نمی‌توانند پلی ستمی ورا را درمان کنند اما می‌توانند توصیه‌های درمانی برای بهبود جریان خون داشته باشند. فعالیت فیزیکی می‌تواند به تقویت جریان خون در بدن کمک کند. گامهای دیگر شامل موارد زیر است:

پزشک شما یک روش درمانی به نام فلبوتومی را توصیه می‌کند که یک سرم را وارد ورید می‌کند تا مقدار مشخصی از خون را خارج کند.

درمانهای متعددی به برداشتن مقداری از آهن بدن کمک می‌کند که می‌تواند تولید خون را کاهش دهد. در مواردی نادر وقتی که این بیماری موجب چندین اختلال همچون صدمه به اندام شود، پزشک شما درمانهای شیمی درمانی را توصیه خواهد کرد. نمونه‌هایی از اینها شامل هیدروکسی اوره (دروکسیا) و آلفا اینترفرون است. این داروها به بازداشتن استخوان از تولید گلبولهای اضافی خون، کمک می‌کند. در نتیجه خون کمتر غلیظ می‌شود.

اگر بیماری دارید که موجب لخته شدن خون می‌شود (همانند جهش فاکتور ۵) پزشک شما بعضی از درمانهای زیر را توصیه خواهد کرد:

البته بسیاری از افرادی که این مشکلات سلامتی را دارند ممکن است که خونشان هرگز لخته ایجاد نکند. به همین دلیل پزشک ممکن است با وجود تشخیص غلظت خون، باز هم دارویی برای مصرف مرتب تجویز نکند مگر اینکه به نتیجه برسد که شما واقعا در معرض خطر تشکیل لخته هستید.

اگر مستعد لخته خون هستید باید این توصیه‌های سبک زندگی را که برای کاهش احتمال لخته خون شناخته شده‌اند، رعایت کنید. این اقدامات شامل موارد زیر است:

افرادی که دچار غلظت خون هستند باید در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنند از جمله کاهش مصرف غذاهای غلیظ کننده خون و افزایش مصرف غذاهایی که خون را رقیق می‌کند. قبلا به غذاهای رقیق کننده خون اشاره کردیم. در اینجا بعضی از اقداماتی که می‌توان برای تغذیه مناسب و پیشگیری از لخته خون انجام داد، در زیر بیان شده‌اند.

ویتامین‌ها و مواد مغذی در غذاهایی خاص به عنوان رقیق کننده‌های خون عمل می‌کنند. روغنهای گیاهی، مغزهای خوراکی و بعضی از غذاهای حاوی ویتامین E رقیق کننده‌های طبیعی خون هستند. شما باید از مصرف زیاد آنها اجتناب کنید چون مقدار زیاد ویتامین E می‌تواند موجب رقیق شدن خون شود و سکته مغزی یا خونریزی مغزی را ایجاد کند. سایر مواد غذایی که حاوی سالیسیلات هستند، خواص رقیق کننده خون موجود در آسپرین به عنوان رقیق کننده‌های طبیعی خون عمل می‌کنند. این غذاها شامل میوه‌ها و سبزیجات، آجیل و گوشت می‌باشد. بلوبری، آناناس تازه و گوجه فرنگی سالیسیلات بالایی دارند.

اگر سعی دارید که خون خود را رقیق کنید لازم است که از غذاهایی که حاوی ویتامین K هستند، اجتناب کنید. ویتامین K برای بدن ضروری است تا لخته تشکیل دهد و برای غلیظ شدن خون استفاده می‌شود. ویتامین K می‌تواند در بسیاری از غذاهای مختلف همانند کیل، اسفناج، برگ چغندر و بروکلی موجود باشد. مصرف توصیه شده روزانه ویتامین K 80 میکروگرم است و بسیاری از غذاها مقدار بیشتری از این مقدار در یک وعده دارند. به عنوان مثال، ۱/۲ پیمانه کیل حاوی ۶۶۰ درصد توصیه شده روزانه ویتامین K است که لازم است این غذاها محدود شود.

اگر معتقدید که غلظت دارید و در معرض خطر تشکیل لخته خون هستید لازم است که با پزشک خودتان صحبت کنید و آزمایش خون بدهید. اگر در حدی هست که باید خون خود را رقیق کنید، پزشک شما لازم است که به تغییر رژیم غذایی توصیه کند و یک عامل رقیق کننده خون مانند کومادین را تجویز کند. طبق گفته انجمن قلب آمریکا، کوآمیدین و هپارین دو نوع داروی ضد انعقادی مهم هستند که پزشکان بعضی از اوقات برای رقیق کردن خون و پیشگیری از لخته‌های خون که می‌توانند منجر به سکته مغزی شوند، جلوگیری کنند.

بسیاری از غذاهایی که حاوی ضد انعقاد طبیعی و خواص نازک شدن خون هستند. بنابراین برخی از بیماران قادر به رقیق کردن خون بدون نیاز به دارو هستند. اگر پزشک بخواهد شما را از این کار بازدارد نیازمند تستهای معمول خون برای کنترل این است که آیا خواص رقیق کننده خون اثر داشته و خون شما رقیق شده است یا خیر. وی درمان را بر اساس نتیجه آزمایشات برنامه ریزی خواهد کرد.

غلظت خون به خودی خود موجب مشکلات سلامتی نمی‌شود اما مشکلات سلامتی خاصی که موجب غلظت خون می‌شوند می‌توانند شدیدا بر زندگی شخص اثر بگذارند. افرادی که غلظت خون دارند در معرض خطر بالای تشکیل لخته‌های خون در شریانها و وریدها هستند. هر کسی که فکر می‌کند لخته خون دارد باید فورا دنبال اقدامات پزشکی باشد. هر کسی که سابقه خانوادگی غلظت خون یا اختلالات لخته شدن خون دارد باید با پزشک خود در مورد خطرات و مشکلات ممکن صحبت کند. داروها و سبک زندگی ممکن است به بسیاری از افرادی که اختلالات خون غلیظ دارند کمک کند و خمیر لخته‌های خون و سایر مشکلات را کاهش دهد.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منابع: healthline    medicalnewstoday   livestrong

کپی شد

پیشنهاد سردبیر

داغ ترین بحث ها

تازه‌های سلامت

مقالات زیبایی

مقالات سلامت

مقالات آشپزی

مقالات تغذیه

سلامت

۱۴ بهمن ۱۳۹۹

۱۴ بهمن ۱۳۹۹

۱۳ بهمن ۱۳۹۹

دنیای مد

۲۰ دی ۱۳۹۹

۱۶ مهر ۱۳۹۹

۱۸ مرداد ۱۳۹۹

داغ ترین بحث ها

بیشتر دیده شده

625,976

471,929

444,249

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت مجله قرمز می‌باشد. بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است.

غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود
غلظت خون چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *