چگونه فعالیت بدنی

 
helpkade
چگونه فعالیت بدنی
چگونه فعالیت بدنی

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در خصوص فعالیت بدنی در روزهای کرونایی توضیحاتی را ارائه کرد.

عباسعلی درستی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دستورالعمل فعالیت بدنی سازمان بهداشت جهانی، با بیان این مطلب گفت: نوزادان کمتر از یک سال باید چندین بار در روز، کودکان کمتر از پنج سال 180 دقیقه در روز و کودکان سه تا چهار سال باید یک ساعت در روز فعالیت متوسط یا شدید بدنی داشته باشند.

وی گفت: کودکان و نوجوانان پنج تا 17 ساله باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند، این گروه سنی حداقل باید سه بار در هفته فعالیت‌هایی را انجام دهند که باعث تقویت عضلات و استخوان‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: بزرگسالان 18 تا 64 ساله نیز باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط یا حداقل 75 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید داشته باشند؛ این گروه سنی باید دو یا چند بار در هفته فعالیت‌های تقویت کننده عضلات را انجام دهند.

درستی خاطرنشان کرد: سالمندان بیشتر از 64 سال باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط یا حداقل 75 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید داشته باشند، این گروه سنی باید دو یا چند بار در هفته فعالیت‌های تقویت کننده عضلات را انجام دهند.چگونه فعالیت بدنی

وی متذکر شد: سالمندان با قدرت حرکتی ضعیف‌تر باید سه یا چند روز در هفته فعالیت‌هایی را انجام دهند که باعث افزایش تعادل و کاهش احتمال افتادن شود.

وی تاکید کرد: فعالیت بدنی عملکرد ایمنی را بهبود بخشیده و التهاب را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند شدت عفونت‌ها را کمتر کند، فعالیت بدنی می‌تواند شیوع برخی از بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد، این بیماران درصورت ابتلا به بیماری کووید 19 در معرض خطر بیشتری هستند و شیوع عوارض کووید 19 در این بیماران بیشتر است.

درستی متذکر شد: فعالیت بدنی با کاهش علایم اضطراب و افسردگی می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند کنترل استرس عمل کند؛ استرس و اضطراب ناشی از شیوع بیماری کووید۱۹ باعث اختلال در سطح کورتیزول می‌شود که تاثیر منفی بر عملکرد ایمنی و التهاب دارد. 

وی با تاکید بر اینکه فعالیت بدنی می‌تواند سطح کورتیزول را در حد تعادل حفظ کند، اظهار کرد: داشتن فعالیت بدنی مناسب یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ ذهن و بدن سالم است؛ اگر چه فعالیت بدنی در محیط بیرون بسیار لذت بخش است، اما برای محافظت از خود و دیگران از کووید19 لازم است اصول بهداشتی را رعایت کنیم.

وی با اشاره به برخی پیام‌های بهداشتی در مورد فعالیت بدنی در مبتلایان و یا بهبودیافتگان بیماری کووید 19، اظهار کرد: در صورتی که احساس بیماری می‌کنیم و یا تست کرونای ما مثبت است، به هیچ وجه نباید در خانه یا بیرون از خانه فعالیت بدنی داشته باشیم و باید در استراحت کامل به سر ببریم.

دوستی خاطرنشان کرد: انجام فعالیت بدنی در زمان ابتلا به کووید۱۹ باعث پیشرفت هرچه بیشتر بیماری می‌شود، بعد از اتمام بیماری به مدت دو تا چهار هفته نباید فعالیت بدنی متوسط تا شدید انجام دهیم، سپس می‌توانیم فعالیت بدنی سبک مانند پیاده روی و دوچرخه سواری نرم داشته باشیم و به تدریج شدت فعالیت بدنی خود را افزایش دهیم.

انتهای پیام

سال‌ها است که تحقیقات زیادی در مورد عواملی که می‌توانند به کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک کنند، انجام شده است. در این تحقیقات فعالیت بدنی به عنوان یک عامل مثبت و اثربخش معرفی گردیده است. به همین علت توصیه می‌شود که افراد بالغ در طول هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط و یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت بالا و نیز حداقل ۲ بار در هفته فعالیت‌های تقویت کننده عضلات انجام دهند. اگر فعالیت بدنی به حداقل ۳۰۰ دقیقه در طی هفته برسد فواید بیشتری برای بدن دارد. با این حال، امروزه بسیاری از افراد سبک زندگی بی‌تحرکی دارند. به طوریکه در بیشتر ساعات روز می‌نشینند و فعالیت بدنی ندارند. فناوری‌های جدید در کاهش میزان فعالیت بدنی افراد نقش بسزایی دارند.
تحقیقات نشان داده اگر فرد تمام طول روز را بنشیند، حتی اگر یک ساعت در روز به باشگاه برود، نسبت به کسی که در طول روز از نظر جسمی فعال‌تر است بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارد. در حقیقت سلامتی ما با تعداد ساعاتی که بی‌تحرک بوده و نشسته‌ایم در ارتباط است. نشستن در پشت میز، تماشای تلویزیون و استفاده از اتومبیل به بی‌تحرکی منجر می‌شوند.

بی‌تحرکی با چاقی، افزایش قند خون و تری‌گلیسرید خون، کاهش کلسترول خوب (HDL)، مقاومت به انسولین، افزایش اندازه دور کمر و افزایش فشارخون مرتبط است. همچنین خطر بروز بیماری قلبی و مرگ زود هنگام را افزایش می‌دهد. نتایج یک مطالعه نشان داده که ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی برای ۵ روز در هفته می‌تواند از بروز ۱ مرگ به ازای هر ۱۲ مرگ جلوگیری نماید.

برخی راهکارهای موثر در این رابطه عبارتند از:
• توصیه می‌شود که علاوه بر انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در طی هفته، بعد از هر یک ساعت نشستن ۱ تا ۲ دقیقه راه بروید.
• در صورت امکان و با توجه به فاصله منزل تا محل کار، پیاده و یا با استفاده از دوچرخه به محل کار خود بروید.
• اتومبیل خود را کمی دورتر از محل مورد نظر پارک کرده و یا در هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی ۱ یا ۲ ایستگاه زودتر پیاده شوید و مابقی راه را پیاده بروید.
• بعد از ناهار پیاده‌روی مختصری انجام دهید. می‌توانید در محل کار بخشی از ساعت استراحت خود را به پیاده‌روی اختصاص دهید.
• به جای تلفن کردن و یا ارسال ایمیل، پیاده به اتاق همکار خود بروید.
• میز کار خود را به صورتی قرار دهید که برای استفاده از وسایل مختلف که معمولاً در طی کار به آن‌ها نیاز دارید مجبور باشید بایستید و یا کمی راه بروید.
• در هنگام صحبت با تلفن بایستید و یا راه بروید.
• در هنگام تماشای تلویزیون راه بروید و یا از دوچرخه ثابت و تردمیل استفاده کنید.
• در صورت امکان در منزل به باغبانی و مراقبت از گیاهان بپردازید.
• به جای آسانسور، از پله استفاده نمایید.
• قدم شمار ابزاری است که تعداد گام‌هایی را که در طی روز برداشته‌اید ثبت می‌کند. این ابزار به صورت اپلیکیشن قابل نصب بر روی گوشی‌‌های موبایل نیز می‌باشد. سعی کنید روزانه حداقل ۱۰ هزار قدم بردارید. هر چقدر میزان گام‌هایی که برمی‌دارید بیشتر باشد از فواید بیشتری برخوردار خواهید شد.

چگونه فعالیت بدنی

شنبه تا چهارشنبه: 9:00 الی 18:00
پنج شنبه و جمعه: تعطیل

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی  می باشد.

هر وقت شما تصمیم به شروع یک رژیم کاهش وزن می گیرید حتما متخصصین تغذیه به شما توصیه ی اکید به داشتن فعالیت بدنی همراه با رژیم غذایی می نمایند.

شما نیز مکرر شنیده اید که یک فرد سالم نیز برای حفظ سلامتی خود و نیز ارتقاء آن نیاز به ورزش و فعالیت بدنی منظم دارد. آیا می خواهید بدانید که به چه دلیل باید ورزش کرد؟ در این مقاله ما سعی می کنیم منافع اصلی ورزش را برای شما یاد آوری نماییم.

آیا تا به حال به خود گفته اید که چقدر خوب می شد اگر کسی به شما یاد می داد که چگونه می توانید یک زندگی سالم تر، لاغرتر و طولانی تر را تجربه نمایید؟

بدانید که ورزش یک کلید طلایی برای داشتن یک زندگی با کیفیت بهتر است.

فعالیت بدنی منظم نه تنها منجر به کاهش وزن می شود، بلکه میزان خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را نیز کاهش می دهد. انجام یک فعالیت بدنی که از آن لذت ببرید و بتوانید آن را قسمتی از برنامه ی معمول روزانه زندگی خود کنید، کلیدی برای یک زندگی سالم و طولانی است. چگونه فعالیت بدنی

شما که سال ها بدون تحرک زندگی می کنید، مرور لیست مزایای فعالیت بدنی می تواند واقعاً تاثیرگذار باشد.

خیلی از افراد وقتی صحبت از فعالیت بدنی و ورزش به میان می آید تصور می کنند که باید حتما به ورزشگاه بروند و یا وسایل ورزشی گران قیمت خریداری نمایند. لازم است بدانید شما می تواند ورزش را از منزل با امکانات کم نیز آغاز نمایید. امکاناتی که برای ورزش کردن به آن ها نیاز دارید بسیار ساده اند؛ شما باید فقط شروع کنید.

بعضی از افراد نیز بر این عقیده اند که از آنان گذشته است چرا که ورزش برای کسانی موثر است که هنوز به بیماری مبتلا نشده اند. به عبارت دیگر این تصور برای آنان وجود دارد که ورزش جنبه پیشگیری دارد. جالب است که بدانید ورزش در کنترل بیماری ها و نیز درمان آن ها نیز می تواند تاثیرگذار باشد. امروزه تحقیقات نشان داده اند که تحرک بدنی هرچند کم و نیز در هر سنی می تواند مفید باشد.

در کل هر چه بیشتر ورزش کنید مزایای بیشتری را نصیب خود خواهید کرد. توصیه عمومی آن است که هر فرد باید روزانه جمعاً نیم تا یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشد.

فعالیت بدنی یک جزء ضروری از برنامه کاهش وزن است که این فعالیت بدنی با حفظ توده ی با ارزش ماهیچه ای، کاهش چربی را به حداکثر می رساند.

فعالیت بدنی مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد و می تواند به پیشگیری و یا حتی بهبود شرایط و بیماری های زیر کمک کند:


نارسایی قلبی: 

فعالیت بدنی منظم عضله قلب را قوی می کند و فشار خون را کاهش می دهد؛ که تمام این عملکردها ریسک نارسایی قلبی را کاهش می دهند. این طبیعی است که فردی که سال ها فعالیت بدنی نداشته نمی تواند به یک باره به ورزش سنگین روی آورد و اتفاقا ورزش سنگین در افرادی که تجربه آن را ندارند می تواند در عملکرد قلب، اثرات سوئی را داشته باشد.


 


میزان کلسترول خون:

ورزش کلسترول خوب خون(HDL) را افزایش می دهد و کلسترول بد خون(LDL) را کاهش می دهد. این تنظیم چربی های خون، جریان خون را افزایش می دهد و به عملکرد موثرتر قلب کمک می کند. تمام این عملکردها ریسک سکته قلبی، بیماری قلبی و فشار خون بالا را کاهش می دهند. جالب است که بدانید مقدار فعالیت بدنی نسبت به شدت فعالیت بدنی، بیشترین اثر را در بهبود لیپید های خون دارد. همچنین باید بدانید اگر شما نمی توانید یک نوع ورزش را انجام دهید، هر نوع فعالیت بدنی بهتر از هیچ است و به هر جهت اگر به تدریج میزان آن بیشتر شود، بهترخواهد بود.


سکته قلبی:

فعال بودن ریسک هر نوع ابتلا به سکته یا مرگ ناشی از سکته را کاهش می دهد. افراد با فعالیت بدنی متوسط، ۲۰ درصد کمتر از افراد با فعالیت بدنی کم مبتلا به سکته می شوند.


دیابت نوع ۲:

این بیماری روند رو به افزایشی داشته است، به طوری که بیش از ۸ درصد جامعه ی ما از این بیماری رنج می برند و اتفاقا اکثریت مبتلایان به این بیماری تا مدت ها از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند.

فعالیت بدنی علاوه بر آن که می تواند سیر کاهش وزن را تسریع نماید و از آن طریق در تنظیم میزان قند خون موثر باشد، حتی به طور مستقل و بدون کاهش وزن نیز به پیشگیری و یا کنترل بیماری دیابت کمک خواهد کرد.

کاهش وزن می تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد و سطوح کلسترول و قند خون را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد. تمام این نتایج در سلامت بیماران دیابتی حائز اهمیت است. روزانه یک ساعت پیاده روی ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۳۴ درصد کاهش می دهد.


چاقی:

می توان با ورزش و رژیم غذایی سالم از چاقی و اضافه وزن پیشگیری کرد و یا آن را درمان کرد. فعالیت بدنی به کاهش چربی بدن و افزایش توده ماهیچه ای کمک می کند؛ بنابراین توانایی بدن شما را در سوختن کالری بهبود می بخشد.

ترکیبی از رژیم غذایی با کالری کاهش یافته و فعالیت بدنی روزانه کلید کاهش وزن است. کنترل چاقی بسیار حیاتی است، چراکه چاقی یک فاکتور اصلی خطر برای بسیاری از بیماری ها است.

کاهش نمایه توده بدن(BMI) یک راه مطمئن در کاهش ریسک مرگ زودرس و ایجاد یک زندگی سالم است.


کمردرد و دردهای اسکلتی: 

دردهای اسکلتی می تواند از طریق یک برنامه ی ورزشی مناسب کنترل شود و یا از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

یک برنامه ورزشی که شامل افزایش انعطاف پذیری و قدرت ماهیچه ای است. داشتن ماهیچه های شکمی قوی و نیز درست ایستادن و درست نشستن، بهترین دفاع در برابر کمردرد است.


 


پوکی استخوان:

فعالیت های بدنی ای که وزن را تحمل می کنند، مانند پیاده روی، از پله بالا رفتن، یا بدنسازی، ساختار استخوانی را محکم می کند و به پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش بافت استخوانی، دو حالتی که غالباً در زنان یائسه دیده می شود، کمک می کند.

ترکیب یک رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D به همراه فعالیت های بدنی متحمل وزن، بیشترین نتایج مثبت را ایجاد می کند. مطالعات نشان داده اند زنانی که ۴ ساعت یا بیشتر در هفته پیاده روی دارند ۴۱ درصد کمتر از کسانی که یک ساعت در هفته پیاده روی دارند دچار شکستگی مفصل ران می شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، فعالیت بدنی می تواند به بهبود انواعی از سرطان و نیز بهبود عملکرد سیستم ایمنی و … نیز کمک کند.

در مطلب بعدی، راه هایی جهت وارد کردن فعالیت بدنی به زندگی، را برای تان بازگو خواهم کرد.

شنبه تا چهارشنبه: 9:00 الی 18:00
پنج شنبه و جمعه: تعطیل

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی  می باشد.

شما در روز 30 دقیقه به فعالیت بدنی نیاز دارید تا در بهترین شرایط جسمی باشید با این حال، برای بسیاری از افراد،افزایش فعالیت بدنی کار سختی است.آیا این برای شما اتفاق افتاده؟خوشبختانه، برخی از تغییرات کوچکی که می توانید برای رسیدن به این هدف انجام دهید وجود دارد.

1 – برای افزایش فعالیت بدنی چند قدم جلوتر ،از وسیله نقلیه عمومی خارج شوید:

آیا هر روز با وسایل نقلیه عمومی به محل کار خود میروید؟ اگر در ساعات شلوغی از اتوبوس و مترو استفاده میکنید، احتمال دارد که در ترافیک گیر کنید از این وضعیت مثبت استفاده کنید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید . کمی زودتر پیاده شوید و بقیه مسیر را با پای پیاده طی کنید.

حتی اگر ترافیک خیلی بد باشد، به شما کمک می کند که زمان زیادی را صرفه جویی کنید.برای کمی الهام بخشیدن به خودت، می توانید از موزیک هنگام پیاده روی استفاده کنید.چگونه فعالیت بدنی

 

2 – از پله ها استفاده کنید تا فعالیت بدنیتان افزایش یابد:

آیا متوجه شده اید که بیشتر ساختمان هایی که بازدید می کنید دارای بیش از یک طبقه هستند؟آیا شما به طور معمول آسانسور را انتخاب می کنید؟اگر چنین است، با در نظر گرفتن پله ها، حتی اگر تنها یک طبقه باشد، سعی کنید فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید این ممکن است در ابتدا دشوار باشد، زیرا صعود از پله ها بسیار سخت است.

خوشبختانه، تمرین منظم پای را تکان می دهد و تنفس شما را بهبود می بخشد در ابتدا بهتر است که به آرامی شروع کنید و بدون اینکه خودتان فشار وارد کنید. همانطور که با بالا رفتن از پله ها سازگار هستید می توانید سرعت خود را افزایش دهید.

 

3- برای افزایش فعالیت بدنی دوچرخه سواری کنید:

آخرین بار کی دوچرخه سواری کردید؟ اگر پیاده روی را دوست ندارید زیرا به نظر می رسد که بیش از حد طول می کشد، سعی کنید از دوچرخه استفاده کنید.اگر فکر می کنید که دوچرخه سواری یک حالت حمل و نقل خطرناک است، به یاد داشته باشید که پوشیدن کلاه، پد آرنج و پد زانو خطر شما را کاهش می دهد.

بیشتر شهرهای مدرن فضای بیشتری برای دوچرخه سواری دارند و ایمنی جاده ها در آنها رعایت می شود اگر هنوز متقاعد نشده اید، به یاد داشته باشید که دوچرخه سواری مهارت های حرکتی را بهبود می بخشد و سطوح استرس و کلسترول را کاهش می دهد.

 

4- کمک به تمیز کردن خانه از راه های افزایش فعالیت بدنی:

اکثر مردم از انجام کارهای خانه نفرت دارند اما معلوم است که این می تواند منبع خوبی از فعالیت بدنی باشد. اگر از پیاده روی یا دوچرخه سواری لذت نبرید، سعی کنید خانه را تمیز کنید، جارو کنید، در باغ کار کنید یا صندلی را سازماندهی کنید.

بسته به نوع فعالیتی که انتخاب میکنید، برخی یا همه مزایای زیر را دریافت خواهید کرد:به عنوان مثال، اگر بخواهید فعالیت بدنی خود را با کار کردن در باغ افزایش دهید، مقداری ویتامین D را از خورشید جذب می کنید. 

اگر شما ترجیح می دهید گنجه یا سالن خود را سازماندهی کنید، هنگامی که اشیا را در اطراف حرکت می دهید، سلامتی خود را بهبود می دهید.

 

5- برای افزایش فعالیت بدنی با بچه ها بازی کنید:

اگر فرزند، نوه ، خواهر و برادر یا عموزاده دارید، می دانید که آنها همیشه انرژی دارند و به ندرت ساکت می شوند . حتی بعضی از بزرگسالان دوست دارند بازی کنند!بازی با کودکان به ایجاد رابطه بهتر و آرامش کمک میکند اما به یاد داشته باشید:ما به بازی های ویدئویی و یا تماشای فیلم ها اهمیت نمی دهیم در عوض، سعی کنید فعالیت هایی را انتخاب کنید که شامل حرکت و استفاده از انرژی هستند. بهترین گزینه ها بازی فوتبال ، شنا کردن، دویدن است در مورد انواع فعالیت هایی که برای آنها مناسب است، فکر کنید.

 

6- راه رفتن در حالی که شما صحبت می کنید:

آیا شما فردی هستید که در همه زمان ها به تلفن همراه خود متصل است؟ آیا می توان با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کرد و در عین حال فعالیت فیزیکی خود را نیز افزایش داد؟ البته! وقتی یک تماس تلفنی دریافت میکنید یا ساعتها را با یک دوست چت میکنید، زمان مناسب برای فعالیت بدنی است ، به جای نشستن روی مبل، در اطراف اتاق نشیمن حرکت کنید فقط مطمئن شوید که هیچ جسمی روی زمین وجود ندارد ؛ شما ممکن است شگفت زده شوید که متوجه شده اید که نیم ساعت راه رفته اید.

 

7 – ورزش در حین تماشای تلویزیون برای افزایش فعالیت بدنی: 

آیا دوست دارید تلویزیون تماشا کنید؟ آیا شما می ترسید که یک قسمت از محبوب ترین مجموعه را از دست بدهید؟ این واقعیت است که هر قسمت حدود یک ساعت طول می کشد، این فرصتی عالی برای افزایش فعالیت جسمانی شما است.

از هر یک از گزینه های زیر انتخاب کنید:

انجام حرکات ورزشی در طول پیام بازرگانی

اگر شما معمولا با یک شخص دیگر تلویزیون تماشا می کنید، می توانید چالش هایی ایجاد کنید تا جالب تر شوند.همانطور که می بینید، افزایش فعالیت جسمانی شما می تواند سرگرم کننده و آسان باشد اگر شما تلاش کمی انجام دهید. این فعالیت ها را به روال خود اضافه کنید و متوجه خواهید شد که در آخر روز بیش از 30 دقیقه ورزش کرده اید. 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در این ایام که ماندن در خانه یکی از راهکارهای اصلی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است، یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها سرگرم کردن کودکان و نوجوانان در محیط خانه است.

بحث تحرک و فعالیت بدنی دانش‌آموزان در روزهای تعطیلات کرونایی که بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند یکی از مواردی است که کارشناسان تربیت بدنی توصیه می‌کنند باید مورد توجه والدین باشد تا سلامت آنها تحت الشعاع قرار نگیرد.

البته معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش از ارائه زنگ تربیت بدنی میان برنامه‌های آموزش دروس دانش‌آموزان در شبکه آموزش سیما خبر می‌دهد که نرمش‌های ساده با قابلیت تمرین در خانه را آموزش می‌دهد.

حسین بابویی؛ رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی درباره ورزش دانش‌آموزان در خانه اظهار کرد: درس تربیت بدنی در ایام تعطیلات مدارس مورد توجه است و سیستم ایمنی بدن دانش‌آموزان با ورزش باید تقویت شود و حالا که اعضای خانواده در خانه هستند باید به فعالیت‌های بدنی و ورزش اعضای خانواده کنار هم توجه کرد.

وی افزود: طراحی فعالیت‌های ورزشی به‌گونه‌ای است که افراد بتوانند در خانه ورزش کنند. فعالیت‌هایی که در خانه می‌توان انجام داد مختلفند از جمله دراز و نشست، حرکات انعطافی و دوهای در جای نرم به‌روی پنجه و کف پا یا بازی با توپ.چگونه فعالیت بدنی

همچنین نرگس تقی‌زاده مقدم نایب‌رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی درباره ورزش دانش‌آموزان در خانه اظهار کرد: دانش‌آموزان باید حتماً در خانه بمانند و سیستم ایمنی خود را با استفاده از خواب و استراحت کافی، تغذیه مناسب و فعالیت ورزشی تقویت کنند.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که آموزش تعطیل نیست بر همین اساس درس تربیت بدنی نیز تعطیل نیست و معلمان تربیت بدنی کنار سایر معلمان به‌صورت خودجوش وارد عرصه شدند.

خانه‌های پویا برای دانش‌آموزان

نایب‌رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی گفت: معلمان تربیت بدنی، فعالیت‌های ورزشی را که می‌توان در خانه انجام داد به‌صورت فیلم تهیه و در فضای مجازی بارگذاری می‌کنند، هم‌اکنون معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش که برای سبک زندگی فعال دانش‌آموزان تلاش می‌کند به‌دنبال ایجاد طرح خانه‌های پویا است.

تقی‌زاده مقدم ادامه داد: تهیه فیلم‌های آموزشی معلمان تربیت بدنی با استفاده از وسایل موجود در خانه و ارائه نرمش‌هایی که در فضای خانه امکان‌پذیر است از جمله اهداف مدنظر است، معلمان تربیت بدنی دانش‌آموزان را به سبک زندگی فعال هدایت می‌کنند و هم‌اکنون که در خانه هستند برای اینکه کم‌تحرک نشوند باید برنامه‌ها را جدی بگیرند.

چگونه از فضای خانه برای ورزش استفاده کنیم؟

وی ادامه داد: در فرصتی که هم‌اکنون خانواده کنار هم هستند می‌توان از فضای خانه برای ورزش استفاده کرد و نرمش‌هایی که ارائه می‌شود با توجه به حریم خانه و رعایت حال همسایه‌ها است. از سوی دیگر می‌توان دکوراسیون خانه را تغییر داد تا فضای بیشتری برای نرمش‌های سبک یا حتی پیاده‌روی ساده وجود داشته باشد.

نایب‌رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی متذکر شد: هم‌اکنون فیلم‌های نرمش دانش‌آموزی بین مباحث درسی ارائه‌شده از طریق شبکه آموزش پخش می‌شود و دانش‌آموزان آن را جدی بگیرند همچنین معلمان تربیت بدنی در فضای مجازی فیلم‌هایی را به اشتراک می‌گذارند.

تقی‌زاده مقدم مطرح کرد: هم‌اکنون با اینکه مسابقات ورزش دانش‌آموزی تعطیل است اما هدف ما ارتقای سطح سلامت جسمی دانش‌آموزان است و از سفیران المپیک یعنی دانش‌آموزان قهرمان در ورزش دانش‌آموزی خواستیم در این رابطه همراه ما باشند و به سفیران سلامت تبدیل شده‌اند.

وی گفت: پویشی در معاونت تربیت بدنی و سلامت به‌عنوان سفیران سلامت با شعار “نه به سفر بروید و نه بازدید عید، در خانه سالم می‌مانیم” شکل گرفته است و دانش‌آموزان در این پویش به سه شرط شست‌وشوی مداوم دست‌ها، گرفتن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه و عدم دست دادن و روبوسی شرکت می‌کنند.

به گزارش تسنیم، دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌توانند فیلم‌های تهیه‌شده از ورزش خود در خانه را به صفحه رسمی معلمین در صدر بیت بدنی شهر تهران به آدرس tehran.pe در اینستاگرام ارسال کنند.

انتهای پیام/+

بیشترین و کمترین میزان ابتلا به کرونا متعلق به کدام بیماری‌های زمینه‌ای است؟

کرونا مشکلات قلبی را وخیم تر می‌کند

بیماری قلبی عامل افزایش خطر نارسایی کلیوی

چگونه فعالیت بدنی

سامانه سلامت ایرانیان و سامانه فشارخون

دستورالعمل اجرایی برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی -نسخه ۱۸


chgwnh_gm_swm_khwd_mrqbty.pdfDownloads-icon


دستورالعمل دوره های آموزشی سال ۱۳۹۵Downloads-icon

www.novindiet.com

همان طور که در مقاله ی قبل تحت عنوان “افزایش فعالیت بدنی؛ چرا و چگونه؟ (1)” بیان شد کمبود فعالیت بدنی یکی از مشکلات جامعه ی امروزی است که شیوع بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی و عروقی و نیز بیماری های متابولیکی مانند دیابت و افزایش چربی های خون را باعث خواهد شد.

ورزش و فعالیت بدنی در پیشگیری و نیز کنترل بیماری ها موثر می باشد.  جالب است که بدانید، یک فرد سالم برای ادامه سلامتی خود نیاز به 10000 قدم در روز دارد ولی متاسفانه خیلی از افراد کمتر از 4 هزار قدم در روز می زنند.چگونه فعالیت بدنی

یکی از مزایای فعالیت بدنی منظم افزایش اعتماد به نفس است. هنگامی که ورزش می کنید بدن شما هورمونی به نام اندورفین ترشح می کند که باعث بهبود خلق و خو و احساس شما نسبت به خودتان می شود. احساسی که به دنبال پیاده روی ایجاد می شود با یک حالت پُرانرژی در شما همراه است. فعالیت بدنی می تواند به شما کمک کند که بر استرس غلبه کنید و افسردگی و اضطراب را از بین ببرید.

خیلی از افراد دوست دارند که بدون داشتن رژیم غذایی تنها با فعالیت بدنی وزن خود را کنترل نمایند.

باید بدانید، فعالیت بدنی به تنهایی کاهش وزن متوسطی را ایجاد می کند، در حالی که همراه با یک رژیم غذایی کم کالری نتایج بسیار موثرتری را ایجاد می کنند.

افرادی که به  طور منظم ورزش می کنند و یک رژیم غذایی سالم با کالری متوسط دارند، وزن کم می کنند و باعث بهبود سلامتی دستگاه تنفسی و قلب و عروق خود می شوند، این نتایج در هر میزان و در هر شدت از ورزشی صدق می کنند.

نکته دیگری که باید بدان توجه داشته باشید، هیچ وقت برای سود بردن از مزایای فعالیت بدنی دیر نیست. مطالعات نشان داده اند که چنان چه زنان بی تحرک 65 سال به بالا  پیاده روی به میزان 1/5 کیلومتر در روز را شروع کنند، میزان مرگ و میر را 50 درصد کاهش خواهند داد . البته باید در میزان و شدت ورزش واقع بینانه رفتار نمایید. توقعی که از یک فرد میانسال و مسن می باشد با یک جوان کاملا متفاوت است.

با توجه به مطالعه ای که اخیرا انجام شده، 64 درصد از مردان و 72 درصد از زنان قادر به ایجاد یک فعالیت بدنی منظم به صورت روزانه نیستند. امروزه در اکثر جوامع شهری به دلیل زندگی ماشینی، فعالیت بدنی نسبت به دهه گذشته تفاوت قابل توجهی را نشان می دهد.

این که چه نوع ورزشی را باید انتخاب نمایید بر اساس افراد مختلف متفاوت می باشد. اما به طور کلی ترکیب ورزش های مختلف برای تامین سلامتی ضروری می باشد:

* فعالیت بدنی هوازی که منجر به تنفس عمیق تر می شوند، مانند پیاده روی، جهت بهبود شرایط قلبی و عروقی

* ورزش استقامتی، مانند بدنسازی، جهت تقویت ماهیچه ها

* و فعالیت های کششی جهت بهبود وضعیت حرکتی.

تلاش کنید این 3 نوع فعالیت بدنی را انجام دهید ولی به یاد داشته باشید که هر نوع فعالیت بدنی بهتر از هیچ نوع آن است.

* با یکی از دوستان و یا همسرتان برای رفتن به پیاده روی قرار بگذارید. شما حتی می توانید کودکان خردسال خود را با کالسکه به پیاده روی ببرید.

* همه چیز را با کنترل از راه دوره انجام ندهید. کارها را به همان حالت قدیم شان انجام دهید، مثلا به جای استفاده از ریموت کنترل، بلند شوید و بروید کانال تلویزیون را عوض کنید و یا این که درب پارکینگ را به صورت دستی باز کنید.

* به جای استفاده از آسانسور از پله ها استفاده کنید.

* هر زمان که می توانید پیاده روی تند داشته باشید.

* استفاده از ماشین را به حداقل برسانید، مسافت های یک تا دو کیلومتر را پیاده طی کنید.

* تنیس بازی کنید و یا هر نوع ورزشی را که دوست دارید انجام دهید.

* در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید.

باید بدانید یک فرد برای سالم بودن حداقل نیاز به 30 دقیقه پیاده روی دارد. برای کاهش وزن و نیز کنترل قند و یا چربی خون این میزان تا یک ساعت باید افزایش یابد. شاید این میزان به نظر زیاد بیاید ولیکن این یک ساعت می تواند جمعی از فعالیت های متعدد کوچک تر در طی روز باشد.

این فعالیت ها می تواند شامل پیاده روی، باغچه بانی و حتی کارهای سنگین خانه باشد. اگر در روزهای اول نمی توانید این میزان پیاده روی را داشته باشید به تدریج و یا در دفعات متعدد و با میزان کمتر فعالیت بدنی خود را شروع نمایید.

در انتخاب ورزش باید توجه داشته باشید که ورزشی را انتخاب کنید که برای سال های متمادی بتوانید انجام دهید. چرا که خیلی از اثرات مفید ورزش حتی پس از دو هفته از قطع آن در شما ناپدید خواهد شد.

در پایان دفعه بعد که خواستید ورزش را قطع کنید مزایای فوق الذکر را در ذهن خود به یاد بیاورید و بدانید هر میزانی از آن کمک کننده است.

ممکن است که انجام یک ورزش سخت برای شما لذت بخش نباشد ولی نظرتان درباره یک پیاده روی در اطراف منزل و یک محوطه سبز چیست؟

شانس یک زندگی طولانی تر و سالم تر را از دست ندهید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید. 

دکتر حمیدرضا فرشچی – همکار تبیان

متخصص تغذیه – فوق تخصص دیابت و چاقی

9 باور غلط ورزشی درباره سلامت

موقع آشپزی، ورزش کنید!

4 اشتباه رایج درباره ورزش

6 دلیل دیگر برای ورزش بیشتر

چگونه فعالیت بدنی

اثرات مثبت ورزش بر روح و روان

نقش ورزش در سلامت جسم

از زندگی ماشینی خسته شده‌اید؟

آیا ورزش باعث بیشتر خوردن می شود؟

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

چگونه فعالیت بدنی
چگونه فعالیت بدنی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *