مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت

 
helpkade
مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت
مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت


تهران – سعادت آباد – خیابان سرو غربی – بین چهارراه سرو و میدان قیصر امین پور – خیابان بخشایش – پلاک 56 – ساختمان افتخار – طبقه پنجم شمالی ( واحد های 501 و 502 و 503 )


info@pourdastmalchi.ir

22141440 –
22141441 –
26761665

فیلم های مشاوره ای

معرفی رشته

پرسشنامه تعیین تیپ شخصیت

راهنمای خدمات

خدمات اولیا

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت

پرسشنامه روانشناسی

ماه های پایانی برای داوطلبان آزمون سراسری ارزش بسیار زیادی دارند. درمیان این ماه ها، خرداد و تیر که ماه های پایانی است از اهمیت ویژه تری برخوردار است. اهمیت فوق العاده این ماه ها بدین خاطر است که داوطلبان باید به مرور و جمع بندی مطالبی بپردازند که طی دوران آمادگی برای آزمون سراسری آن ها را مطالعه نموده اند. بسیاری از داوطلبان در این ماه ها نا امید می شوند و این باعث می شود تا حرکتشان را کند یا متوقف کنند؛ بالعکس نتایج بسیاری از داوطلبان در سال های گذشته (در آزمون های آزمایشی) در ماه های خرداد و تیر به شکل معجزه آسایی تغییر کرده است. بنابراین اگر ماه های خرداد و تیر را جدی بگیریم و دروس را به روش صحیح جمع بندی کنیم به بخش قابل توجهی از اهدافمان دست پیدا خواهیم کرد.

نیاز تمامی داوطلبان در دوره جمع‌بندی:

* مرور و تثبیت آموخته‌ها

* تکمیل یادگیری مباحث ناقص

* روش بهینه (کم‌ترین وقت و انرژی و بیشترین بازدهی) مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت

* مرور و جمع‌بندی مطالب توسط دبیران با تجربه

در واقع:

* برای دروسی که میانگین درصد داوطلب کمتر از 40% است، شرکت در این کلاس‌ها سبب یادگیری نکات مهم و کلیدی می‌شود که احتمال مطرح شدن آن‌ها در آزمون سراسری زیاد است.

* برای دروسی که میانگین درصد داوطلب 40% تا 80% است، شرکت در این کلاس‌ها سبب مرور نکات در زمان کوتاه‌تر نسبت به مرور انفرادی خواهد شد.


3 نتیجه زیر برای داوطلبان از برگزاری کلاس‏های جمع‏ بندی سبب شد تا این طرح در مرکز مشاوره در سال‏های بعد هم ادامه پیدا کند.

2 نکته مهم

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت


تهران – سعادت آباد – خیابان سرو غربی – بین چهارراه سرو و میدان قیصر امین پور – خیابان بخشایش – پلاک 56 – ساختمان افتخار – طبقه پنجم شمالی ( واحد های 501 و 502 و 503 )


info@pourdastmalchi.ir

22141440 –
22141441 –
26761665

تکنیک‌های هنرآزمون دادن در دوران جمع بندی

                                                                        

 

در دوران جمع‌بندی نهایی لازم است در شبیه‌سازی آزمون‌های سراسری سال ‌های قبل، تکنیک‌های هنرآزمون دادن را چندین و چندبار تمرین کنید تا در جلسه آزمون سراسری عملکرد بهتری داشته باشید.مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت

$11.      تکنیک رعایت زمان هر درس:

رعایت تعادل در دروس بسیار مهم است. این رعایت تعادل علاوه بر زمان مطالعه دروس، در هنگام آزمون نیز بسیار مهم است.

بسیاری از داوطلبان به دلیل تسلط بالاتر در یک درس یا علاقه بیشتر ممکن است زمان بیشتری را در آزمون به حل تست‌های درس مورد نظر اختصاص دهند. این اتفاق ممکن است نتایج زیر را در بر داشته باشد:

به دلیل توقع بالا در دروسی که زمان بیشتری می‌گذارید، تعداد غلط های شما افزایش می‌یابد.

در صورتیکه درس مورد نظر شما سخت باشد ممکن است بهم بریزید و نتوانید با تمرکز به سایر دروس پاسخ دهید.

ممکن است سوالات درسی که به دلیل تسلط کمتر، وقت کمتری را به آن ها اختصاص داده اید، ساده باشند و شما از میانگین کل فاصله بگیرید.

بنابراین پیشنهاد می‌شود، زمان هر درس را فقط به همان درس اختصاص دهید و براساس تسلط و یا علاقه زمان دروس را مشخص نکنید.

$12.      تکنیک زمان نقصانی:

داشتن زمانی برای مرور در انتهای هر دفترچه به داوطلبان کمک می‌کند تا بتوانند درصدهای خود را تغییر دهند. برای اینکار بهتر است زمان استاندارد پاسخ گویی به سوالات هر درس را کمی کاهش دهید تا در انتهای آزمون زمانی برای مرور ایجاد شود.

اینکه از زمان هر درس چه میزان کم می‌کنید بر عهده خودتان است و به توانایی‏های شما مربوط می‌شود اما مهم این است که حدود 10-20دقیقه در دروس عمومی و 25-40 دقیقه در دروس اختصاصی زمان مرور داشته باشید.

با این روش، پس از پاسخگویی به سؤالات دروس یک دفترچه، با اطلاع از میزان سختی سؤالات درس‏ها زمان مرور را به درسی که لازم است اختصاص می‌دهید.

با توجه به تفاوت زمان پاسخگویی به سؤالات در آزمون‏های آزمایشی در جلسه با مشاوران همراه براساس نوع و زمان آزمون، زمان نقصانی را تعیین کنید. اما در آزمون‏های پایان سال باید از زمان نقصانی مطابق آزمون سراسری استفاده کنید.

در زمانهای نقصانی 5 دقیقه بیشتر به دروس ضعیف خود بپردازید .

$13.      ترتیب دفترچه سوالات:

بهتر است، ترتیب سوالات دفترچه های آزمون را رعایت کنید. اما اگر فکر می کنید ترتیب دیگری برای شما بهتری است حداقل آن را در پنج آزمون آزمایشی امتحان کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که چینش دروس در دفترچه آزمون سراسری اتفاقی نیست به طور مثال در دفترچه عمومی دروس زبان عربی و زبان انگلیسی به عنوان درس دوم و چهارم برگزیده شده اند. چرا که انتقال بی درنگ از یک زبان خارجی به زبان خارجی دیگر کار دشواری است و اگر این دو بخواهید به این دو درس به صورت پی در پی جواب دهید، سطح عملکرد شما کاهش پیدا خواهد کرد.

$14.      تکنیک نوشتن زمان هر درس در ابتدای آن:

برای اینکه بتوانید زمان را بهتر کنترل نمایید، می توانید زمان هر درس را در صفحه ابتدایی همان درس بنویسید.

نمونه ای از این تکنیک را در بالا مشاهده می کنید.

اینکار را ابتدای آزمون انجام دهید و زمان هر درس را در ابتدای همان درس بنویسید. با استفاده از این تکنیک می توانید به راحتی زمان خود را مدیریت نمایید و از هدر رفتن وقت برای یک درس خاص جلوگیری خواهد شد.

همچنین دقت نمایید که باید پس از اتمام زمان هر درس، حتی در صورت پایان نیافتن سوالات، باید درس را رها کرده و درس بعدی را آغاز نمایید تا در زمان مرور به آن ها بپردازید.

$15.      تکنیک کنترل:

باید هر 10 سوال یکبار به دلیل تقسیم بندی پاسخنامه در آزمون ها، شماره سوال خود را با شماره سوال پاسخبرگ و زمان فعلی را با زمان درس بعدی که با روش قبلی یادداشت نموده اید مقایسه کنید.

این کار باعث می شود:

از اشبتاه در شماره سوالات جلوگیری شود.

زمان خود را بسنجید تا در صورت نیاز روند خود را تغییر نمایید.

اگر از روش ❌ و   ⭕حداقل سؤالات و … استفاده کنید.

روش کنترل عامل ایجاد استرس نخواهد شد.اگر در حین کنترل متوجه شدید زمان کمی در آن درس برایتان باقی مانده است،تمرکز خود را حفظ نمایید و صرفا تکنیک ⭕ و ❌ را سریع تر انجام دهید.(تعداد سوالات مبهم شما در این درس زیاد خواهد شد)

$16.      تکنیک زمان مرور:

بسیاری از داوطلبان اذعان دارند در صورتیکه در آزمون ها زمانی برای مرور تست ها نزده داشته باشند درصد بالاتری کسب خواهند کرد.

همانطور که قبلا توضیح داده شد، باید زمان شروع هر درس را در ابتدای همان درس با استفاده از زمان های نقصانی یادداشت نمایید.

همچنین باید روش ❌ و⭕را رعایت نمایید تا وضعیت تست ها مشخص شود.

توضیح داده شد که زمان خود را هر 10 سوال یکبار چک نمایید. حتماً ساعت (ترجيحاً عقربه‌اي) همراه داشته باشيد و خودتان مراقب وقت آزمون باشيد و به اميد مراقب و اعلام وقت توسط او نباشيد هيچ كس مسئول اعلام وقت به شما نيست.

پس از اتمام سوالات متناسب با زمان های نقصانی قطعا شما زمان کافی برای مشاهده سوالات علامتدار را خواهید داشت. مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت

در انتهای هر دفترچه:

ابتدا سؤالات خوانده نشده را حل کنید. (ممکن است زمان نقصانی شما به انتها رسیده باشد و شما نتوانسته باشید سوالات را کامل مطالعه نمایید.)

سپس در مورد سؤالات❌ و⭕ دار فکر کنید.

شیوه پاسخگویی به سؤالات⭕️دار انتهای هر دفترچه

۱-دو درس را انتخاب کنید:

دو درس که سؤالات آن در آزمون آسان‌تر بوده یا دو درس که دارای ضریب بالاتری است.

2-سعی کنید هر درس را 10% افزایش دهید.

مثلاً 2 سؤال ادبیات و 2 سوال عربی در زمان مرور دروس عمومی

در پایان جلسه آزمون، ذهن و حافظه شما خسته خواهد بود، بنابراین به پاسخ هایی که داده اید شک نکنید و آنها را تغییر ندهید.

مطالعه و برنامه‌ریزی در ماه‌های بهمن و اسفند

                                                                        

مطالعه در ماه‌های بهمن و اسفند از اهمیت فراوانی برخوردار است .

با توجه به اینکه این دوره دقیقا پس از امتحانات نیمسال اول قرار گرفته ممکن است به‌دلیل خستگی از امتحانات، دانش آموزان اهمیت این ماه‌ها را نادیده گرفته و دچار بی‌انگیزگی شوند.

اما باید توجه داشته باشید که با تمام شدن دوره امتحانات و شروع نیمسال جدید شما نیز بایستی فصل و دوره‌ی جدیدی را آغاز کنید.

طبق تجربه از بین دانش آموزان  سال‌های گذشته، افراد اندکی بودند که توانستند در دوره امتحانات ، مباحث نیمسال اول خود را به صورت کامل جمع‌بندی کنند؛ به همین دلیل است که نام این دوره را پیش‌جمع‌بندی مبحثی 1 ( نیمسال اول )  انتخاب کردیم و جمع‌بندی اصلی و نهایی را به دوره مطالعاتی خرداد اختصاص دادیم.

حال که آزمون شماره 5 (جمع‌بندی دروس نیمسال اول) به اتمام رسیده است، در این زمان شما بایستی دروس نیمسال اول را کنار گذاشته و تمرکز اصلی خود را بر روی دروس نیمسال دوم سال دوازدهم و مابقی دروس پایه‌ای که در محدوده‎بندی آزمون‎ها آمده است بگذارید و صرفاً به مرورهای (۳۰ دقیقه‌ای) روزانه برای مرور نیمسال اول اکتفا کنید.

بهترین اقدام برای انجام این کار تهیه یک فهرست از نگرانی‌ها و به عبارت دیگر فهرستی از مباحث و اقدامات باقیمانده از نیمسال اول و مشخص کردن زمان مطالعه‌ی آن‌ها است.

زمانی که اقدامات باقی مانده از میاحث نیمسال اول ( نگرانی‌هایتان ) را فهرست کنید و برای انجام آن‌ها زمانی را در نظر بگیرید، می‌توانید با تمام تمرکز برای شروع مطالعه مباحث نیمسال دوم آماده شوید .

اتفاق مهم‌تر این است که اگر در ماه‌های بهمن و اسفند  دروس نیمسال دوم‌ را به صورت کامل مطالعه نمایید، می‌توانید در دوران مطالعاتی نوروز مباحث پایه‌های دهم و یازدهم را جمع‌بندی کنید و در دوران مطالعاتی اردیبهشت نیز به رفع اشکال و تکمیل مباحث باقیمانده‌ دروس نیمسال اول دوازدهم بپردازید . اما تمام این اقدامات نیازمند مطالعه کامل و بی‌عیب مباحث نیمسال دوم است.

برای این کار نیاز به تمرکز و توجه کافی برای مطالعه و شروعی دوباره داریم.

استراتژی مطالعه‌ در  ماه‌های بهمن و اسفند برای دانش آموزان درحال تحصیل، در اولویت اول همگام با‌ تدریس دبیر و سپس با برنامه‌ی  مطالعاتی آزمون  است که در برنامه آزمون های گزینه 2  نیز دروس نیم سال دوم سال دوازدهم (چهارم)  و پایه پایه‌ی یازدهم (سوم)  در نظر گرفته شده است  و مغایرتی با برنامه تدریس دبیر ایجاد نخواهد کرد و استراتژی مطالعه  دواطلبان فارغ‌التحصیل صرفا  همگام با برنامه‌ی آزمون است  .

با توجه به اهمیت بالای مطالعه در این ماه‌ها، متوجه می‌شویم که نیاز است برنامه‌ای جدید و شروعی دوباره داشته باشیم. برای سهولت و دقت در انجام این کار باید تصمیمات جدیدی اخذ شود. این تصمیمات جدید باید با توجه به مطالعه در چند ماه گذشته و نتیجه‌ای که از آن حاصل شده گرفته شود. تصمیمات راهبردی باید برای هر درس به صورت جداگانه اتخاذ شود.

به طور مثال:

برای تصمیم راهبردی در درس زیست‌شناسی نحوه‌ی مطالعه در چند ماه گذشته (نیمسال اول) و در کنار آن نتایج آزمون‌های آزمایشی در درس زیست‌شناسی، نتایج امتحانات نیمسال اول و در نهایت نتیجه آزمون شماره 5 (جمع‌بندی نیمسال اول) را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

با توجه به بررسی‌ این نتیجه‌ها، علت ضعف و عدم پیشرفت را در درس زیست شناسی مشخص می‌کنیم.

علت‌ها می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

۱) عدم مطالعه‌ی کافی

۲) مطالعه‌ی سطحی

۳) تسلط کم (که بدلیل تعداد تست پایین است)

۴) عدم انجام مرورها

۵) نداشتن دسته‌بندی مناسب و نظم ذهنی

زمانی که علل عدم کسب نتیجه مطلوب در هر درس را پیدا کردیم، تصمیمی برای تصحیح و پیشرفت می‌گیریم. حتما شنیده‌اید که در فوتبال می‌گویند:«نیمه دوم نیمه مربی‌هاست.» در این نیمه، مربی با بررسی نیمه اول بازی و ارزیابی آن، راهبردهایی را برای نیمه دوم بازی به بازیکنان ارائه می‌کند تا تیم بتواند در نیمه دوم بازی بهتری را ارائه کند. این تصمیمات نیز نقش همین راهبردهای مربی را ایفا خواهند کرد، شما با بررسی و تحلیل نتایجتان در نیمه ابتدایی سال، برای نیمسال دوم تصمیمات مهمی را اخد می‌کنید تا بتوانید پیشرفت خوبی را تجربه کنید.

تصمیم‌های راهبردی بر اساس علت عدم کسب نتیجه مطلوب در هر درس است که شما با بررسی هایی که توضیح داده شد ، آن ها را تشخیص داده و برای هر یک از آن ها میتوانید یکی از راه کار های زیر را انتخاب کنید و در برنامه مطالعاتی نیمه ی دوم سال تحصیلی خود اعمال کنید .  

این تصمیمات شامل :

و…

 

برای افزایش مهارت‌های آزمون دادن خود می‌توانید از بانک سوال دانش‌آموز که در سایت گزینه 2 موجود است ،  استفاده و برای خود آزمون طراحی کنید.

فراموش نکنید از دست دادن این دوره می‌تواند باعث بی نظم شدن استراتژی کلی برنامه مطالعاتی شما در طول سال تحصیلی شود.

پس ماه‌های بهمن و اسفند را جدی گرفته و مسیرتان را پرتلاش ادامه دهید.

پروزتان بلند و مدوام

محمدرضا پوردستمالچی

محمدرضا پوردستمالچی/ مشاور تحصیلی

«خسته شدم، دیگه حوصله ی درس خواندن ندارم … خیلی زود انرژیم تموم میشه و …». این ها جملاتی هستند که بیش تر داوطلبان کنکور در ماه بهمن و اسفند، در جلسات مشاوره ای، به عنوان مشکل اصلی خود از آن یاد می‌کنند و تعداد زیاد داوطلبانی که در این زمان از سال، به این احساس روحی دچار می شوند، نشان دهنده ی فراگیر بودن این موضوع است. البته شاید از نظر داوطلبان کنکور که تجربه ی چنین احساسی را ندارند، این موضوع، غیرطبیعی و نگران کننده باشد؛ اما تجربه ی ما که هر سال در ماه های بهمن و اسفند با این موضوع مواجه می شویم، نشان می دهد که اگر اصول مقابله با این احساس به درستی انجام شود، می تواند کمترین اثر را داشته باشد. متأسفانه، بسیاری از داوطلبان کنکور، به دلیل عدم رعایت اصول صحیح مقابله با این موضوع، دچار افت تحصیلی شده و در آزمون کنکور، به نتیجه ای کمتر از نتیجه ی دلخواه خود دست پیدا می کنند. البته همان طور که اشاره شد، بیش تر داوطلبان کنکور، دچار این احساس می شوند؛ اما گروهی از داوطلبان، به روند مطالعاتی قبلی خود ادامه می دهند. اگر شما جزو داوطلبانی هستید که در احساس شما تغییری ایجاد نشده است، نگران نباشید و فکر نکنید که حتماً چنین اتفاقی رخ دهد؛ چون در ادامه خواهید دید علت این که شما دچار این احساس نشده اید، چه بوده است. یادتان باشد مطالعه ی این مقاله برای شما که هنوز دچار این احساس نشده اید هم الزامی است؛ چون تجربه نشان داده است، این اتفاق در مورد برخی از داوطلبان در نیمه ی اسفند و برخی دیگر، در اواخر اسفند، ممکن است رخ دهد؛ پس اگر دچار این احساس شده اید، مقاله ی زیر را با دقت مطالعه کنید و راهکارهای ارائه شده را نیز انجام دهید و اگر دچار این احساس نشده‌اید، نگران نباشید و منتظر ایجاد این احساس هم نباشید، ولی مقاله را با دقت مطالعه کنید، چون شاید این اتفاق برای شما هم رخ بدهد. به همین دلیل در مقاله ی این شماره، می خواهیم به علل و راهکارهای مقابله با این موضوع بپردازیم.

چرا دچار بی‌حوصلگی و بی انگیزگی می شویم؟:

دلیل بروز این احساس در مورد هر داوطلب، متفاوت است و یک دلیل واحد نمی تواند سبب ایجاد این احساس شود، به همین علت دلایل متفاوتی که می تواند ریشه ی این احساس باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

– درس های باقی مانده ی قبلی: :

یکی از مهم ترین تفاوت های ماه بهمن با ماه های مهر و آبان و آذر، وجود درس های باقی مانده ی قبلی است که در ابتدای مسیر، وجود ندارد. کمی به عقب بازگردید، ابتدای سال تحصیلی را به یاد بیاورید. حتماً یادتان می‌آید که تصمیم داشتید، به یک نتیجه ی عالی برسید، اما برخی از حوادث و اتفاقات سبب شد تا همه ی مراحل، طبق پیش بینی های شما نباشد و اکنون با درس های عقب‌مانده‌ای مواجه هستید که نمی دانید آن ها را چه زمانی باید مطالعه کنید. واقعیت این است که حجم درس های سال دوازدهم بسیار زیاد است و داوطلبی که می خواهد دروس پایه را هم در کنار دروس دوازدهم مرور کند، قطعاً با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. دغدغه و نگرانی درس های قبلی که در ماه بهمن و بعد از امتحانات نیم سال اول ایجاد می شود، یکی از دلایل ایجاد این احساس روحی است. البته شاید بیش تر این نگرانی، به دلیل احساس کمبود وقت برای جبران این درس ها باشد.

2- فشار روحی 7 ماه تلاش ::

فرآیند فرسایشی و طولانی مدت کنکور، یکی دیگر از دلایل این احساس روحی است. به هر حال، بیش تر داوطلبان کنکور که تلاش جدی خود را از ماه تیر آغاز کرده اند، تاکنون حدود 7 ماه، بی وقفه تلاش کرده اند. تعدادی از داوطلبان کنکور هم که تا به حال کم درس خوانده اند این فشار روحی را تحمل کرده اند. شاید بتوان نگرانی را مهم ترین عامل فشار روحی دانست و ساعت مطالعه ی بالا، نقش چندانی در این عامل نداشته باشد. چه‌بسا داوطلبانی که ساعت مطالعه ی کمتری داشته اند، به دلیل ناکامی و عذاب وجدانی که از کم درس خواندن ایجاد می-شود، فشار روحی بیش تری را متحمل شده‌اند. متأسفانه، بیش تر داوطلبان کنکور هم در این 7 ماه، تفریحی نداشته و حتی اگر درس هم نخوانده باشند، ذهن آن ها درگیر کنکور و مطالعه بوده است.

3- کم رنگ شدن اهداف: :

شاید مهم ترین عامل، ایجاد احساس بی انگیزگی در داوطلبان کنکور باشد. بیش تر داوطلبان به دلیل فعالیت های روزمره (تست زنی، مطالعه و …)، فراموش می کنند که چه هدفی داشتند و برای رسیدن به چه آرزوهایی، شروع به درس خواندن کرده اند. آنچه که در ابتدای سال سبب می‌شود، بسیاری از داوطلبان با انگیزه بالا مطالعه کنند، شور و اشتیاق آن ها برای رسیدن به اهدافشان است؛ اما با مرور زمان و گذشت چندین ماه از سال تحصیلی، اهداف بیش تر داوطلبان کنکور، کمرنگ می شود و جای خود را به موضوعاتی روزمره و در بعضی مواقع تفریحات جذاب روزانه می دهد. قطعاً یکی از عوامل کم‌رنگ شدن اهداف داوطلبان کنکور در این زمان، همان درس-های باقی مانده ی قبلی است. قطعاً وقتی ما فکر کنیم که حجم زیادی از آنچه باید مطالعه می کردیم، هنوز باقی مانده است و نتوانسته ایم درست به وظیفه خود عمل کنیم، دیگر دست یابی به هدف قبلی را ممکن نخواهیم دانست و خود را برای نرسیدن به هدف، آماده خواهیم کرد و این همان عامل ایجاد بی-انگیزگی روحی است. اما عدم نتیجه گیری هم می تواند دلیل دیگر کم رنگ شدن اهداف داوطلبان کنکور باشد.

4- عدم نتیجه گیری: :

احساسات ما همیشه در نتایج ما مؤثر است. درس های عقب مانده-ی قبلی، فشار روحی 7 ماه تلاش و … سبب می شود تا در ماه بهمن، برخی داوطلبان به نتایج دلخواه خود دست پیدا نکنند و همین عاملی برای ایجاد احساس خستگی روحی خواهد بود. وقتی نتیجه ی خوبی از تلاش هایمان نمی‌گیریم، اولین احساسی که در ما ایجاد می شود، ناامیدی است که خود سبب افت ساعت مطالعه هم خواهد بود. متأسفانه بسیاری از داوطلبان کنکور می خواهند خیلی زود به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند و شاید همین عجول بودن یکی از عوامل این ناامیدی باشد.

5- افت ساعت مطالعه در این ماه: :

تمامی عوامل فوق سبب می شود تا ساعت مطالعه و میزان تلاش بسیاری از داوطلبان کنکور در این ماه افت کرده و کمتر تلاش کنند و قطعاً این خود عاملی بر ایجاد احساس خستگی روحی خواهد بود. وقتی شما کمتر تلاش می کنید، احساس نتیجه گرفتن در شما بیش تر تقویت می شود و طبق چرخه (باور-رفتار) خودتان را به عنوان فردی موفق، باور نمی کنید. چرخه (باور-رفتار) نشان می دهد که ما وقتی رفتارهایمان در جهت اهدافمان نباشد، باور منفی در مورد خودمان، در ذهنمان شکل می گیرد و این سبب تقویت رفتارهای نادرست می شود و تکرار رفتار نادرست (مثل تنبلی)، سبب می شود تا بیش تر باورمان شود که نتیجه نمی گیریم . … این چرخه همین طور ادامه پیدا می کند و عامل ایجاد خستگی روحی می شود.

6- پنج ماه پرفشار پیش رو: :

واقعیت این است که از ماه بهمن، فشار مطالعاتی بیش تر شده و روند تدریس دبیران و برنامه ی آزمون ها، سرعت بیش تری پیدا می کند که شاید علت این موضوع، تمایل مدارس و مؤسسات به اتمام بیش تر مباحث درسی ، قبل از دوره ی مطالعاتی نوروز باشد. در تعطیلات عید هم که داوطلبان کنکور باید بیشتر زمان خود را به مطالعه بپردازند. در ماه های اردیبهشت و خرداد هم به دلیل نزدیک شدن به کنکور و افزایش اضطراب، فشار روحی زیادی به داوطلبان وارد خواهد شد. فکر کردن به همین عوامل نیز می تواند، سبب ایجاد خستگی روحی شود.

راه های غلبه بر احساس خستگی روحی:

1- این احساس، طبیعی است:

اگر به عنوان این مقاله دقت کنید، خواهید دید که از کلمه-ی سرماخوردگی روحی برای این احساس استفاده کرده ایم. علت این موضوع، تشابه زیاد این احساس به سرماخوردگی است. اولین تشابه مربوط به شیوع این احساس بین داوطلبان کنکور است. در فصل زمستان، بیش تر مردم سرما می خورند و جالب است در فصل زمستان هم بیش تر داوطلبان کنکور، دچار این احساس (احساس ناامیدی و خستگی روحی) می شوند. سرماخوردگی جسمی، بیماری بسیار ساده و قابل درمان است و اتفاقاً این احساس داوطلبان کنکور هم از این ویژگی برخوردار است یعنی هم ساده و هم قابل درمان است. متأسفانه این احساس خستگی روحی در برخی از داوطلبان، سبب قطع تلاش آن ها می شود. علت این موضوع هم بیش از اندازه بزرگ جلوه نمودن این احساس است. وقتی فکر می کنید به بیماری ای دچار شده‌اید که امکان دارد دیگر خوب نشوید، روحیه ی شما تضعیف خواهد شد و از آنجایی که این یک احساس روحی است؛ پس اگر تصویر کنید که دیگر ساعت مطالعه ی شما بالا نمی رود و نمی توانید مثل قبل درس بخوانید، خود سبب تضعیف روحیه و تشدید این احساس می شوید. یادتان باشد، داوطلبان بسیار زیادی در سال های قبل در این زمان، دچار این احساس شده اند و به راحتی نیز توانسته اند با استفاده از راهکارهای زیر، بر آن غلبه کنند؛ پس این احساس را یک روند طبیعی بدانید و آن را خیلی جدی نگیرید.

2- استراحت روحی مطلق:

وقتی شما سرما می خورید، چکار می کنید؟ به نظر شما بهترین راه غلبه بر سرماخوردگی چیست؟ بله، استراحت مطلق. جالب است که اگر شما به پزشک هم مراجعه کنید، علاوه بر تجویز قرص و آمپول و …، به شما توصیه می کند که استراحت کنید، آن هم از نوع مطلق. ما هم به شما توصیه می کنیم، برای رفع و غلبه بر این احساس روحی، (2 تا 3 روز) استراحت داشته باشید. البته ممکن است شما جزو داوطلبانی باشید که در جواب به این توصیه بگوید: (من از اول سال دارم استراحت می کنم) اما این استراحت متفاوت از همه ی تنبلی ها، درس نخواندن ها و … شماست. وقتی می گویم، استراحت روحی یعنی این که: به کنکور فکر نکنید. بله، ممکن است شما هفته ها و ساعت های زیادی تنبلی کرده باشید؛ اما عذاب وجدان ناشی از درس نخواندن همراه شما بوده است؛ پس استراحت روحی را جدی بگیرید و یادتان باشد که اگر فردی با سرماخوردگی جسمی بخواهد به مدرسه برود و مثل قبل به فعالیت های خود ادامه دهد، قطعاً مدت زمان بیش-تری طول می کشد تا بهبود پیدا کند؛ اما با 3-2 روز استراحت، می تواند به سرماخوردگی خود پایان دهد و مثل قبل تلاش کند. این هم یک دلیل دیگر تشابه این احساس با سرماخوردگی است، که متأسفانه برخی از داوطلبان به آن توجه نمی کنند و همین عامل، سبب باقی ماندن این احساس در آن ها می شود که در این صورت باعث تقویت باورهای منفی و افت نتیجه ی آن ها خواهد شد. البته شاید خیلی مهم نباشد که شما در این 3-2 روز، چه کاری انجام می دهید، بلکه مهم، لذت بردن از لحظات زندگی و فکر نکردن به کنکور است. توصیه می‌کنیم، حتماً در این مورد با اولیای خود گفتگو کنید تا در زمان استراحت، از درس نخواندن شما نگران نشوند. حتی اگر لازم شد، این مقاله را هم به آن ها نشان دهید تا بین این استراحت آگاهانه و تنبلی و درس نخواندن، تفاوت قائل شود.

3- ورزش های هوازی روزانه:

حتماً می دانید، ورزش کردن باعث ایجاد هورمون اندروفین در بدن شما می‌شود و سبب ایجاد نشاط و سرحالی است. یکی از راه های غلبه به احساس ناامیدی و خستگی هم این است که هر روز، 15-10 دقیقه به یک ورزش هوازی بپردازید. ورزش های هوازی به ورزش هایی گفته می شود که طی آن، بدن پیوسته از اکسیژن استفاده می کند (مثل دویدن، شنا کردن، طناب زدن …) اگر از همین امروز، 15-10 دقیقه در طول روز این کار را انجام دهید، قطعاً در نشاط و سرحالی شما نقش مؤثری خواهد داشت.

4- بازیابی اهداف:

یقینا این کار مهم ترین عامل غلبه بر این احساس روحی است. متأسفانه بیش تر افراد به دلیل این که درگیر موضوعات روزمره می شوند، فراموش می کنند که با چه هدفی، کاری را شروع کردند. در علم روان‌شناسی، بارها تأکید شده است که ایجاد انگیزه های درونی تنها با داشتن اهداف جدی ایجاد می شود و اگر فردی دچار بی انگیزگی می شود، قطعاً ریشه در اهداف او دارد. داوطلبان کنکور هم معمولاً به دلیل درگیری های معمول کنکور (مثل خرید کتب کمک-آموزشی، میزان مطالعه و …)، اهدافشان کم رنگ می شود و این موضوع سبب ایجاد بی انگیزگی خواهد شد. پس بهترین و آخرین راه این است که یکبار دیگر اهدافتان را مرور کنید تا انگیزه ی بالایی در شما ایجاد شود.

اشتباه ۱: هدف گذاری غیرواقع‌بینانه

وقتی اهداف احتمالی را بررسی می‌کنید، باید تخیل خود را به پرواز درآورید، تردیدهایتان را کنار بگذارید و رویاهای بزرگی در سر بپرورانید. اما وقتی تصمیم‌تان را درباره‌ی هدفی گرفتید، باید اطمینان حاصل کنید که هدف‌تان واقع‌گرایانه است و شما می‌توانید در فرصتی که برای خودتان تعیین کرده‌اید به آن دست یابید.

اشتباه ۲: تمرکز روی حیطه‌های خیلی اندک

افراد بسیاری هستند که موقع هدف گذاری، تنها روی کار تمرکز می‌کنند اما باید به‌خاطر داشته باشید که نباید از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود چشم‌پوشی کنید. اهدافی همچون نوشتن کتاب، دنبال کردن یک ورزش به صورت حرفه‌ای یا کار روی باغچه‌ی خانگی هم می‌توانند به طرز باورنکردنی برای شادی و نشاط‌تان مهم باشند.پس وقتی اهداف‌تان را تعیین می‌کنید، مطمئن شوید که توازن درستی بین حیطه‌های مختلفِ زندگی‌تان برقرار کرده‌اید. به خاطر داشته باشید که این توازن برای هر کسی متفاوت است.سعی کنید بفهمید کدام حیطه‌های زندگی‌تان نیاز به تمرکز بیشتری دارند.

اشتباه ۳: دست پایین گرفتن زمان تکمیل هدف

اگر زمان تکمیل هدف را به درستی تخمین نزنید، ممکن است هنگامی که دست‌یابی به اهداف بیش از زمان مورد نظرتان طول بکشد، شدیدا دل‌سرد شوید و در نهایت شکست را بپذیرید.بنابراین وقتی اهداف‌تان را طرح‌ریزی می‌کنید، از برنامه عملیاتی و مراحل برنامه ریزی موفق استفاده کنید. همیشه جایی در جدول زمانی‌تان برای تأخیرها و موانع در نظر بگیرید. اگر زمان بیشتری را در تخمین‌تان در نظر بگیرید، فشار کمتری برای عجله در کار و اتمام آن تا زمانی مشخص، احساس خواهید کرد.

اشتباه ۴: ارزش قائل نشدن برای شکست

فرقی نمی‌کند چقدر سخت کار می‌کنید، به هر حال چند وقت یک بار در مسیر دست‌یابی به اهداف‌تان دچار شکست خواهید شد. همه‌ی ما چنین تجربه‌ای داشته‌ایم و اصلا هم جالب نیست!اما شکست‌هایتان همان چیزهایی هستند که در نهایت شخصیت شما را شکل می‌دهند. آنها دربردارنده‌ی درس‌هایی هستند که اگر شجاعتِ درس گرفتن از آنها را داشته باشید، می‌توانند زندگی شما را تبدیل به یکی از بهترین‌ها کنند. پس اگر در دست‌یابی به اهداف‌تان شکست خوردید، ناراحت نشوید. فقط از اشتباه‌ها یادداشت بردارید و از این آگاهی برای دست‌یابی به اهداف بعدی استفاده کنید.

اشتباه ۵: تعیین «اهداف دیگران»

شاید بعضی‌ها، مثلا خانواده، دوستان یا حتی رئیس‌تان، بخواهند روی اهدافی که تعیین می‌کنید، اثر بگذارند. شاید آنها احساس می‌کنند که بهتر می‌دانند بهترین چیز برای شما چیست یا شاید بخواهند شما مسیر مشخصی را در پیش بگیرید یا کارهای خاصی انجام دهید.مسلما مهم است که روابط خوبی با این افراد داشته باشید و منطقی است که آنچه را رئیس‌تان می‌خواهد، انجام دهید اما اهداف‌تان باید مال خودتان باشند نه دیگران. پس مهارت قاطعانه رفتار کردن را بیاموزید و آنچه را خودتان می‌خواهید انجام دهید!

اشتباه ۶: عدم بررسی پیشرفت

دست‌یابی به اهداف زمان‌بر است و گاهی اوقات هم می‌تواند این حس را منتقل کند که پیشرفت چندانی نمی‌کنید.به همین علت باید همه‌ی دستاوردهایتان را در دوره‌های زمانی مشخصی ارزیابی کنید. زیرمجموعه‌ای از اهداف کوچک تعیین کنید، موفقت‌هایتان را جشن بگیرید و آنچه را که باید برای حفظ پیشرفت‌تان انجام دهید، تجزیه و تحلیل کنید. مهم نیست حرکت‌تان چقدر آهسته به نظر برسد، شاید واقعا در حال پیشرفت هستید!در ضمن می‌توانید بر اساس آنچه آموخته‌اید، اهداف‌تان را نیز به‌روز‌رسانی بکنید. آیا اولویت‌هایتان تغییر کرده‌اند؟ یا باید زمانی را برای فعالیت خاصی برای حرکت به سوی هدف کنار بگذارید؟این اهداف هرگز از آسمان نازل نشده‌اند، بنابراین اگر لازم است، آنها را تغییر دهید؛ از این کار نترسید.

اشتباه ۷: تعیین اهداف منفی

نوع تفکر شما درباره‌ی اهداف، می‌تواند روی چگونگی احساس‌تان و اینکه به آنها می‌رسید یا نه، تاثیر بگذارد.برای مثال، افراد بسیاری هدف کاهش وزن دارند. اما این هدف بار معنایی منفی دارد؛ روی چیزی تمرکز می‌کند که شما نمی‌خواهید، یعنی وزن‌تان. شیوه‌ی مثبت برای بازسازی این هدف این است که بگویید «سالم شدن».اهداف منفی از نظر عاطفی جذاب نیستند و این باعث می‌شود تمرکز روی آنها دشوار شود. اهداف منفی را طوری بازسازی کنید که مثبت به نظر برسند. تفاوتی که این روش ایجاد می‌کند، شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

اشتباه ۸: تعیین اهداف بیش از اندازه

وقتی شروع به هدف گذاری می‌کنید، ممکن است چیزهای زیادی را ببینید که می‌خواهید به دست آورید. پس شروع به تعیین هدف در تمامی حیطه‌ها می‌کنید.مشکل اینجاست که شما زمان و انرژی ثابتی دارید. اگر سعی کنید در آنِ واحد روی اهداف بسیار متفاوتی تمرکز داشته باشید، قادر نخواهید بود تا توجه لازم را به هر یک از اهداف خود معطوف کنید.به جای این کار، در هنگام تعیین اهداف از قانون «کیفیت، نه کمیت» استفاده کنید. روی اهمیت نسبی هر چیزی که می‌خواهید طی شش تا دوازده ماه آينده به آن دست‌یابید کار کنید و برای تمرکز بر آنها، بیش از سه هدف انتخاب نکنید.به خاطر داشته باشید که موفقیت حرکت شما به سوی هر هدف، به تمرکزی وابسته است که در آنِ واحد روی چند چیز معطوف داشته‌اید. اگر تعداد اهدافی را که روی آن کار می‌کنید، محدود نمایید، زمان و انرژی مورد نیاز خود را برای انجام درست کارها، به‌دست خواهید آورد.

تند خوانی چیست؟

تندخوانی مجموعه راهکارهای عملی و فنونی است که سرعت مطالعه را به شکلی چشمگیر افزایش می‌دهد و امکان یادگیری حجم زیادی از مطالب را در زمان کوتاهی فراهم می‌سازد.اکثریت بر این باورند که اگر اهسته مطالعه کنند، اندوختةذهنی‌شان افزایش خواهد یافت، حال آنکه بر پایة دیدگاه پژوهشگران خلاف این امر صادق است. به باور آنان در حالی که میزان اندوختة ذهنی مطالعه‌کنندة معمولی تنها ۳۵٪ است، این حالت برای تندخوان حداقل ۵۳٪ خواهد بود.افزایش سرعت مطالعه هم مانند سایر امور نیازمند یکسری تمارین می باشد. چندین عامل هم باعث کاهش سرعت مطالعه می شود.

عوامل کاهش سرعت مطالعه:

1-چشم شما به سرعت تشخیصی عادت می‌کند.چشم شما در هر سطر بین ۸ تا ۱۰ دفعه توقف دارد.2-کلمات هر سطر را یکی یکی خوانده و به پیش می‌روید. (به جای خواندن ۲ یا ۳ کلمه در هر بار)3-زمانی که کلمات، حروف و سیلاب‌های جمله ای را می‌خوانید، گاهی فکر می‌کنید که شاید درست متوجه مطلب نشده‌اید یا شاید خوب نخوانده باشید و با این تصور مرتب به عقب برگشته جملات را تکرار می‌کنید.4-موقع مطالعه جملات را بلند بلند تکرار می‌کنید یا مانند مواقعی که مطلب را بلند می‌خوانید. لب‌های خود را تکان می‌دهید یا با صداهای مختلف به هنگام مطالعه با خود زمزمه می‌کنید.5-بر روی مواردی که در درجه‌ی ۳ و ۴ اهمیت قرار دارد، تمرکز کرده به همین دلیل از درک کامل و واضح موضوع اصلی، باز می‌مانید.6-به صورت غیرفعال مطالعه کرده هرگز سعی نمی‌کنید که در جریان و مسیر مطالعه، هدف و منظور نویسنده و ارتباط بین اجزا را بیابید.7-قادر نیستید به حد کافی بر مطالعه و مطالبی که می‌خوانید متمرکز شوید و به همین دلیل، حواستان متوجه سر و صدای اطرافتان می‌شود و اتفاقات پیرامونتان به آسانی، تمرکز شما را برهم می‌زند.هر چه سرعت ما در مطالعه بیشتر باشد ما زودتر کل مطلب را درک می کنیم . لذا باید آهسته آهسته سرعت خود را افزایش دهید و باید تمرین کنید که چشمتان سریع از روی عبارات عبور کند و کل مفهوم را سریع بگیرد.حتی در ذهن خود هم نباید کلمات را تلفظ کنید. باید فقط معانی کلی را مد نظر قرار دهید.

روش های افزایش سرعت مطالعه:

1-کاهش مکث‌ها و توقف چشم هنگام مطالعة سطور:این همان تمرکزهای لحظه‌ای روی حروف و واژه‌هاست. ما هنگام خواندن هر یک از سطرهای یک متـن چشمان خود را به صورت جهشی به سمت جلو حرکت می‌دهیم. اکنون هر چه این مکث‌ها و جهش‌ها را کاهش دهیم سرعت خواندنمان نیز افزایش می‌یابد. تعداد این توقف‌ها معمولاً در افراد کندخوان به ۷ بار در هر سطر می‌رسد اما شما می‌توانید این تعداد مکث را به ۳ بار در هر سطر کاهش دهید.هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطور حرکت دهید و نه سر خود را برای کاهش مکث‌ها و توقف‌ها باید زاویةدید خود را افزایش دهید. برای این منظور باید سعی کنید تصاویری را که گوشةچشمان‌تان است بدون این‌که به طور مستقیم به آن‌ها نگاه کنید، ببینید. اجازه ندهید حین مطالعه دیدتان دچار سرگردانی شود.

2-گروه‌بندی واژه‌ها:ما دیگر آموخته‌ایم که چگونه حروف را با یکدیگر ترکیب کرده و کلمات را خوانده و درک کنیم. اکنون باید بیاموزیم که دسته‌ای از کلمات را با یکدیگر ترکیب کرده و یک جمله را در آن واحد بخوانیم. در قدم بعدی باید بیاموزیم که چگونه جملات را دسته‌بندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را استخراج کنیم.ثابت شده است که دسته‌بندی واژه‌ها قوة ادراک و فهم را افزایش می‌دهد. به طور کلی مفهوم را از یک دسته واژه آسان‌تر می‌توان استخراج کرد تا از کلمات منفرد و حتی حروف.

3-عدم بازگشت به عقب:اغلب افراد عادت کرده‌اند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژه‌ها یا قسمت‌هایی از متن را که به درستی متوجه نشده‌اند بازخوانی کنند.این کار فقط از سرعت خواندن شما می‌کاهد. شما می‌توانید با مطالعة تکمیلی، قسمت‌هایی را که به درستی متوجه نشده‌اید درک کنید. شاید با خودتان بگویید که این بازخوانی مجدد هم‌زمان‌بر است؛ اما بازگشت مکرر به عقب برای بازخوانی قسمت‌های درک‌نشده به مراتب وقت‌گیرتر از مطالعة مجدد یک مطلب به روش تندخوانی است.

4-.مطالعةهدفمند:هدف خود را از مطالعة هر مطلب از پیش تعیین کنید. برای خود مشخص کنید که می‌خواهید چه نوع اطلاعاتی کسب کنید. این کار سبب می‌شود که اطلاعات غیر ضروری و حاشیه‌ای را در فرایند مطالعه حذف کنید.

5-صرفاً مطالعةکلمات و مفاهیم کلیدی:«ما» برای نوشتن مطالب ناگزیریم پاره‌ای دستورهای نوشتاری و ساختار صحیح جملات را رعایت کنیم. اما هنگام خواندن لازم نیست آن نکات را رعایت کنیم. ۴۰ تا ۶۰ درصد کل یک متن از واژه‌ها و حروف غیر ضروری (البته برای درک آن) تشکیل شده است؛ حروف ربط مانند “و” و “یا”. بیاموزید تنها اسم‌ها و افعال را بخوانید. نکات و مفاهیم اصلی یک پاراگراف را یافته و آن را در ذهن بسپارید و جزئیات خارج از موضوع اصلی را حذف کنید.

6-عدم مطالعه با صدای بلند:در فرایند مطالعه باید فقط چشم‌ها و مغز درگیر باشند. سرعت قوة بینایی شما بسیار بیش‌تر از سرعت تکلم شماست؛ بنابراین از تلفظ حروف و واژه‌ها حین مطالعه خودداری کنید. موضوع اصوات به همین جا ختم نمی‌شود. ما حین خواندن در ذهن خود نیز اصوات مرتبط با حروف و واژه‌ها را بیان می‌کنیم. این همان ندای درون شماست زمانی که به اصطلاح در دلتان مطلبی را می‌خوانید؛ یعنی ما پس از دیدن یک کلمه صبر می‌کنیم تا صدای مرتبط با آن کلمه (تلفظ) در ذهنمان کامل شود؛ سپس به سراغ کلمةبعدی می‌رویم. این عادت نیز سرعت مطالعة شما را کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید که حذف کامل این صداها در مغز و ذهن غیر ممکن است اما می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند.

7-حذف عوامل پرت‌کنندةحواس:در محیط مطالعة خود هر عاملی را که موجب پرت شدن حواس شما می‌شود حذف کنید.

8-انس و آشنایی هر چه بیش‌تر با واژگان و اصطلاحات آن زبان:هر چه با واژگان و اصطلاحات یک زبان آشناتر و مأنوس‌تر باشید درک بهتری از متون نگاشته‌شده به آن زبان خواهید داشت. تا می‌توانید واژه و اصطلاح جدید بیاموزید.

9-تمرکز در هنگام مطالعه:تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید. حین خواندنِ یک مطلب، در آن واحد به چیز دیگری فکر نکنید.یادمان باشد که به سر انجام رساندن هر کاری نیازمند صبر است برای رسیدن به سرعت ایده ال در مطالعه هم باید با صبر کافی به انجام تمارین ذکر شده بپردازیم.

اصول اولیه

من در تابستان خوب درس نخواندم؟ می توانم برای کسب نتیجه مورد نظرم امیدوار باشم؟بهتر است بدانید هنوز برای یک شروع محکم دیر نشده است و کار شما فقط کمی سخت تر شده است. اما اگر از همین زمان باقی مانده به خوبی استفاده نمایید می تواند به رشته مورد علاقه خود دست پیدا کنید. بدین منظور، در ابتدا لیست دروس باقی مانده از تابستان را یادداشت کنید تا درگیری ذهنی شما کمتر شود و بتوانید در زمان های جبرانی عقب ماندگی برنامه خود را جبران نمایید.یادتان باشد، پاییز بهترین فرصت برای کسب عادات صحیح مطالعه و کسب موفقیت است. سعی کنید دلایل اهمال کاری و راهکار های رفع آن را پیدا کنید تا بتوانید به ساعت مطالعه دلخواه خود برسید. مهمترین مواردی که در پاییز باید به آن ها توجه نمایید تا در طول سال به مشکل نخورید به شرح زیر است:

1. مکان و شرایط مطالعه:

مكان و شرايط ذهني و فیزیکی مطالعه، از نكات مهم يك مطالعه مفيد و خوب است و در ميزان يادگيري، كارآمدي، مدت و طولاني شدن مطالعه تاثير بسزايي دارد. كارشناسان و روانشناسان معتقدند يكي از مشكلات داوطلبان براي مطالعه بي‌توجهي به شرايط و فضاي مطالعه است كه اغلب موجب خستگي و كاهش انگيزه مي‌شود.بهترين زمان مطالعه براي انسان، هنگام آرامش و داشتن رضايت از شرایط است، زيرا داشتن دغدغه و نگراني در هنگام مطالعه، نتايج مطلوبي براي انسان به همراه نخواهد داشت. مشغول بودن فكر و ذهن و خستگي روح و جسم، توان فرد را كاهش مي‌دهد و در اين حالت، مطالعه جز اتلاف وقت و بي‌حاصلي سودي ندارد.مکان مطالعه باید دارای شرایط زیر باشد:

• بدون هرگونه عوامل حواس پرتی باشد تا تمرکز شما در هنگام مطالعه از بین نرود.• برای جلوگیری از خستگی چشم مکان مطالعه از نور کافی برخوردار باشد.• هوای مکان مطالعه شما مطبوع باشد،نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد.• محیط اطراف شما تمیز و مرتب باشد.• در محیطی آرام و بدون سرو صدا مطالعه کنید (توجه داشته باشید که هیچ گاه به سکوت مطلق عادت نکنید زیرا ممکن است در حوزه کنکور سراسری شما مقدار کمی صدا نگذارد به تمرکز مورد نظر خود برسید.)• بهتر است مکان مطالعه شما ثابت باشد.

همچنین از همین امروز یاد بگیرید پشت میز بنشینید و درس بخوانید و عادت های غلط از جمله راه رفتن،بلند خواندن،دراز کشیدن و… را ترک کنید. همچنین توجه داشته باشید که پیش از مطالعه تمامی وسایل مورد نیاز خود را فراهم کنید که در زمان مطالعه خللی به درس خواندن شما وارد نشود.

2. رعایت واحدهای مطالعه:

از همین امروز واحدهای مطالعاتی خود را رعایت کنید و در برنامه خود به ازای هر 75 دقیقه 15 دقیقه استراحت و به ازای هر 90 دقیقه 30 دقیقه استراحت را قرار دهید. طرز فکر غلطی است که چند ساعت بدون استراحت درس بخوانید، زیرا در این صورت بازیابی مطالب خوانده شده بسیار سخت شده و کیفیت مطالعه شما پایین خواهد آمد. همواره به یاد داشته باشید برای دروس خواندنی باید حجم بیشتری از واحد مطالعه خود را به مطالعه کردن دروس بپردازید و برای دروس تمرینی بیشتر حجم واحد مطالعه را به زدن تست اختصاص دهید.

3. درس هرروز همان روز:

یکی از مهم ترین اصول یادگیری ،خواندن درس هر روز در همان روز است. تحقیقات نشان داده است اگر درسی را که امروز فراگرفته اید مطالعه نکنید روز بعد 70% مطالب از یاد شما خواهد رفت. بهترین زمان از روز اولی است که به مدرسه رفته اید اما اگر این کار را انجام نمی دادید هنوز دیر نشده و فقط مقداری کار شما برای هفته های اول سخت است . اگر حس میکنید تکالیف شما اجازه این کار را نمی دهد،یک یا دو.هفته به صورت پرفشار آخر هفته خود را به انجام تکالیف در طول هفته اختصاص دهید تا برنامه شما برای درس روز خواندن منظم شود.

4. انتخاب یک آزمون مناسب:

از مسائل مهم برای موفقیت در آزمون سراسری، شرکت در یک آزمون استاندارد است. آزمونی را با بودجه بندی مناسب، فاصله زمانی مناسب ، سطح سوالات بالا و جامعه آماری بالا انتخاب کنید.

5. خلاصه نویسی و مرور:

برای تثبیت مطالبی که مطالعه کرده اید و به ذهن سپردن آن ها به صورت صحیح ، رعایت اصل خلاصه نویسی و مرور الزامی است . یکی از علل موفقیت رتبه های برتر داشتن خلاصه نویسی های مناسب و مرور آن ها در بازه های زمانی مرور بوده است. از همین امروز شروع به نوشتن خلاصه نویسی کنید و در زمان های جبرانی، خلاصه های باقی مانده را انجام دهید. به محض اتمام خلاصه نویسی یک فصل بازه های مرور، (یک روز بعد، یک هفته بعد ، یک ماه بعد، سه ماه بعد و شش ماه بعد) را برای آن فصل در تقویم مرور خود یادداشت کنید. به یاد داشته باشید مرور منظم سبب می شود نکاتی که فراموش می شوند سریعا بازیابی کنید و در آزمون سراسری بازیابی اطلاعات سریع تری داشته باشید.

6. انتخاب کتاب کمک درسی مناسب:

معرفی یک کتاب به صورت کلی کار صحیحی نمی باشد، شما باید متناسب با سطح خود در هر درس کتاب کمک درسی مناسب را انتخاب کنید. برای مثال اگر شما در یک درس ضعیف هستید و از کتاب کمک درسی با مطالب دشوار استفاده کنید، انگیزه شما برای مطالعه آن درس از بین میرود و پیشرفت نخواهید داشت. یا اگر در یک درس قوی هستید و از کتاب کمک درسی سطح ساده استفاده کنید باز هم انگیزه لازم برای پیشرفت و موفقیت را از دست خواهید داد.

7. تست های آموزشی:

از مهم ترین عوامل تثبیت آموخته های شما تست های آموزشی می باشد. بلافاصله پس از مطالعه دروس شروع به انجام تست های آموزشی کنید. این باور غلط که باید تست های آموزشی را چند روز پس از مطالعه انجام داد را حذف نمایید زیرا در این حالت مطالبی زیادی را فراموش خواهید کرد. تعداد کل تست های آموزشی خود را در طول هفته به 1000 عدد برسانید تا بتوانید تسلط خوبی روی سوالات آزمون سراسری پیدا کنید.در این دوره می توانید خشت اول بنای موفقیت خود را به درستی قرار دهید، به یاد داشته باشید موفقیت به پشتکار نیاز دارد. هنوز راه زیادی در پیش دارید و با انجام دقیق اصول برنامه ریزی می توانید به هدف خود در آزمون سراسری دست پیدا کنید.

مقدمه:

لازمه‏ی موفقیت در کنکور استفاده از تمام ابزارها و امکانات است. بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری علی رغم تلاش فراوان نتیجه ی دلخواه خود را کسب نمی‏کنند،زیرا از روش های صحیح مطالعه استفاده نمی‏کنند.گروهی از داوطلبان کنکور به دلیل تبلیغات نادرست اطرافیان چنان غرق در جزوه و کتاب های کمک درسی شده اند که فرصتی برای مطالعه کتاب درسی ندارند. این دسته از داوطلبان از مهم ترین مرجع و منبع طراحان کنکور که کتاب درسی است غافل شده اند.

چرا کتاب درسی را بخوانم؟

سوالات کنکور هيچ‌گاه از کتاب‌هاي درسي خارج نبوده و نخواهد بود بلکه دقیقا از کتاب درسی و حتی گاهی از تمرین ها و مثال های کتاب درسی با اندکی تغییرات در اعداد می باشد، به همين دليل خواندن دقيق کتاب‌هاي درسي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. همان طور که بارها و بارها شنیده ایم مطالعه خط به خط کتاب درسي و فهم دقیق مطالب آن، خيلي مهم و اولین گام برای شرکت در کنکور است.حال به نکات زیر در این مورد توجه نمایید:

1- اگر داوطلبان بتوانند بر متن کتاب‌ها تسلط کامل يابند و آن را خط به خط بیاموزند و به درک و فهم درستی از مطالب درسی برسند، در پاسخ دادن به سؤالات از سرعت و اطمينان خاطر بيش‌تري برخوردار مي‌شوند و به وضوح مشاهده می نمایند که سرعت و دقتشان در حل مسائل و تست های مختلف افزایش می یابد.2-بسياري از داوطلبان تصور مي‌کنند برخي از درس‌ها مانند ریاضیات و فيزيک نيازي به خواندن خط به خط کتاب ندارد و صرفا به جزوه ی معلم و نکات کلیدی موجود در کتاب های کمک آموزشی اکتفا می نمایند در حالي که برخلاف تصور آنان، با خواندن کتاب‌هاي ریاضیات و فيزيک خيلي بهتر مي‌توانند درصد بالايي از سؤالات را پاسخ دهند و تسلط و فهم آنان بر مطالب و موضوعات درسی مرتبط بسیار بیشتر می شود.3- همان طور که قبلاً نیز گفته شد ، مطالعه ی مثال‌هاي کتاب درسي، تمرين‌ها، حاشيه‌ها، زير‌نويس‌ها يا شکل‌هاي کتاب درسي و هر آن چه که در کتاب های درسی آمده است، بسيار مهم است؛ چه‌بسا بسياري از سؤالات مهم از اين قسمت‌ها طرح مي‌شود و حتی در مواردی سؤال هایی دقیقاً مطابق با تمرین ها و مثال های کتاب درسی و فقط با اندکی تغییرات در اعداد و نشانه ها طرح می گردد.

یکی از راز موفقیت نفرات برتر از زبان خودشان؛ مطالعه کتاب درسی

من توانستم همه‌ی کتاب‌های درسی را مطالعه کنم و پوشش دهم.محمدعلی نیکو، نفر هشتم کشور، تجربی

از سال‌های پایه در درس عربی قوی بودم چون از سال‌های پایه به طور جدی کتاب درسی را خوانده بودم.غزاله شجاع طلب، نفر اول کشور، تجربی

من تأکید زیادی بر مفاهیم و مطالب کتاب‌های درسی، مطالعه‌ی درس‌های آموزش داده‌شده در مدرسه و دوره‌ی درس‌های پایه داشتم.مهدی یزدانیان، نفر ششم کشور، تجربی

من کتاب‌ها و درس‌های رشته‌ی انسانی را واقعاً دوست داشتم. موفقیت برای کسی که به درس‌های رشته‌اش علاقه داشته باشد، به مراتب آسان‌تر استکیوان زمانی، نفر ششم کشور، انسانی

درک مفهومی درس‌ها با استفاده از کتاب درسی از همه چیز مهم‌تر است.سیدپیام علیپور، نفر دهم کشور، ریاضی

همه‌ی مسائل کتاب درسی را چند بار حل کردم و به داوطالبان هم همین را توصیه می‌کنم.فرزانه فرهادی، نفر اول کشور، ریاضی

در آخر

این نکته را هیچ گاه فراموش نکنید که اولین گام در هر موضوع درسی برای موفقیت در حل سؤال های مرتبط با آن در کنکور و یا هر امتحان دیگری، مطالعه ی دقیق و خط به خط تمامی محتوای کتاب درسی و احاطه ی کامل بر آن است.

مطالعه مفيد روزانه چقدر بايد باشد؟ آيا قانون كلي براي اين امر وجود دارد؟ چگونه مي‌توان برنامه‌اي براي افزايش ساعات مطالعه طرح‌ريزي و اجرا كرد؟ ملاك‌هاي پيشرفت چگونه بايد تعيين شود؟ چگونه بايد روند پيشرفت را كنترل كنيد؟ مطالعه‌ي اين مقاله به شما كمك خواهدكرد تا به سؤالات فوق پاسخ دهيد.

برنامه‌اي براي افزايش ساعاتاگر مي‌خواهيد ساعات مطالعه‌ي خود را افزايش دهيد، نكته‌ي بسيار بسيار مهم اين است كه عجله نكنيد. يك اصل روان‌شناسي مي‌گويد: هر رفتار در طول زمان به وجود مي‌آيد و تغيير رفتار نيز به زمان نياز دارد. عجله و دستپاچگي در افزايش زمان‌هاي مطالعه به نتيجه‌اي غير از آشفتگي و اضطراب نخواهد انجاميد. آيا اين خوب است كه به زور هم كه شده 14 ساعت درس بخوانيد ولي چيز زيادي ياد نگيريد يا اين كه 5 ساعت درس بخوانيد ولي واقعا مطالب را درك كنيد. پس اقدام براي افزايش ساعات مطالعه بايد به صورت گام به گام صورت گيرد.مطمئن باشيد با يك برنامه‌ي حساب شده و منظم مي‌توانيد علاوه بر افزايش تدريجي ساعات درس خواندن، از زمان‌هايموجود هم استفاده‌ي خوبي بكنيد.كليد: به جاي افزايش جهشي ساعات مطالعه، به صورت تدريجي و گام به گام عمل نماييد.

تعيين خط پايهبراي تغيير رفتار و افزايش ساعات مطالعه از كجا بايد شروع كنيد؟ اولين گام، تعيين وضع فعلي رفتار است كه اصطلاحا به آن خط پايه گفته مي‌شود. يعني شما بدون هيچ گونه تلاش براي افزايش اين ساعات، ابتدا بايد سعي كنيد تشخيص دهيد كه درحال حاضر و به صورت واقعي چند ساعت توان مطالعه‌ي مفيد داريد. اين كار خيلي آسان است و مي‌تواند توسط شما يا يكي از اطرافيان انجام گيرد. براي يك هفته يا ده روز نموداري رسم كنيد كه بردارعمودي آن نشان‌دهنده‌ي دقايق و ساعات و بردار افقي آن نشان دهنده‌ي روزها باشد. هر روز ميزان ساعات مطالعه را كنترل و بر روي نمودار منتقل كنيد. در پايان روز آخر، ميانگين ساعات ر امحاسبه نماييد. اين خط پايه‌ي شما است كه مي‌تواند 4 يا 5 ساعت و يا بيشتر باشدو در واقع مبناي اقدام براي تغيير برنامه و افزايش ساعات مطالعه محسوب ميشود. حال مي‌توانيد تصميم بگيريد بر اساس توانايي‌هاي فردي خود و با يك روند منطقي و مشخص در ماه اول 60 يا 90 دقيقه و در ماه‌هاي بعدي به همين ترتيب ساعات بيشتري را به برنامه‌ي خود اضافه نماييد.كليد: مبناي افزايش ساعات مطالعه، ارزيابي وضع فعلي و تعيين خط پايه است.

ترسيم نمودارپيشرفتاگر بتوانيد وضع فعلي رفتار خود را مشخص سازيد، كار بزرگي انجام داده‌ايد، چرا كه اين نقطه‌ي آغاز حركت است. مهم نيست كه اين زمان كم باشد، مهم اين است كه شما براي افزايش تدريجي و برنامه‌ريزي شده‌ي آن عزمي مصمم و اراده‌اي محكم داشته‌باشيد. براي كنترل روند پيشرفت مي‌توانيد نمودار رسم شده براي تغيير خط پايه را ادامه دهيد. يعني بر روي نمودار ادامه‌ي روزها را مشخص كرده و ميزان ساعات مطالعه را علامت بزنيد. ترسيم اين نمودار چند كمك مي‌كند. اول آن كه كنترل روند پيشرفت را ازحالت ذهني خارج مي‌سازد و اين مسأله‌ي بسيار مهمي است. يكي از مشكلات اساسي دانش‌آموزان براي برنامه‌ريزي همين است كه برنامه را به صورت ذهني طراحي مي‌كنند و وقتي از آنان خواسته مي‌شود كه برنامه‌ها را بر روي كاغذ بياورند، زياد روي خوش نشان نمي‌دهند، انگار كه بايد كار سختي انجام دهند.دوم آن كه ترسيم نمودار، روند پيشرفت را به صورت عيني و قابل دسترسي درمي‌آورد. شما مي‌توانيد هر موقع كه لازم بود با مراجعه به نمودار، وضعيت خود را ارزيابي كنيد.سوم آن كه روند پيشرفت را منظم مي‌سازد و اين خود مي‌تواند باعث تقويت روحيه و ايجاد انگيزه‌ي بيشتر شود.كلید: ا رسم نمودار، روند كنترل پيشرفت خود را از حالت ذهني به صورت عيني در آوريد.

تعيين ملاك‌هاي پيشرفتاين هم موضوعي بسيار مهم است و بيشتر دانش‌آموزان در مورد آن مشكل دارند. دانش‌آموزان شايد به دليل كمي فرصت و عجله، معمولا ملاك‌هاي پيشرفت را خيلي ايده‌آلي و دست بالا تعيين مي‌كنند. مثلا كسي كه تا به حال به زور 3 ساعت درس مي‌خوانده‌است، يك باره تصميم مي‌گيرد 10 ساعت درس بخواند، يا كسي كه حد اقل ۹ ساعت مي‌خوابيده‌است، مقدار خواب خود را به 6 ساعت كاهش مي‌دهد. اين تغييرات ناگهاني و ملاك‌هاي دست نيافتني نه تنها قابل اجرا نيستند، بلكه موجبات دلسردي را نيز فراهم مي‌سازند.ضرب‌المثل قديمي را شنيده‌ايد كه: «سنگ بزرگ علامت نزدن است.» تصميم به تغييرات بزرگ اگر چه مي‌تواند گاهي يك استثنا باشد ولي براي همه امكان‌پذير نيست. بنا بر اين بايد ملاك‌هاي پيشرفت با روندي معقول و منطقي تعيين شوند. اگر خط پايه‌ي شما نشان مي‌دهد كه در وضع فعلي 4 ساعت امكان مطالعه داريد، بهتر است در يكي دو هفته‌ي اول تصميم بگيريد كه فقط نيم ساعت به اين مقدار اضافه كنيد. در صورت موفقيت براي هفته‌هاي بعد باز هم نيم ساعت ديگر و به همين ترتيب درهفته‌ها و ماه‌هاي بعد نيم ساعت و يك ساعت افزايش دهيد تا به حد مطلوب و مورد نظر برسيد.كليد: براي ادامه‌ي روند پيشرفت خود ملاك‌هاي گام به گام و قابل دسترس تعيين كنيد.

خود كنترلي رفتاربراي جدي‌تر شدن كنترل روند پيشرفت مي‌توانيد برنامه‌هاي تقويتي و جريمه‌اي تعيين كنيد. ببينيد از چه چيزهايي خوشتان مي‌آيد و از چه چيزهايي بدتان مي‌آيد. 5 مورد خوش‌آيند و 5 مورد ناخوش‌آيند را كه واقعا براي‌تان مهم است و بر روي شما تأثير دارند، تعيين نماييد. براساس اين نظام كنترلي مي‌توانيد براي پيشرفت برنامه به خود جایزه بدهيد. در صورتي هم كه طبق ملاك، از پيشرفت خود رضايت نداريد، خودتان را جريمه كنيد. دقت نماييد كه موارد تقويت وجريمه روشن و واضح و قابل اجرا باشند.كليد: براي كنترل رفتارهاي‌تان يك نظام خودكنترلي ايجاد كنيد.

استفاده از نيروي كمكيگاه به دلايل متعددي از جمله كافي نبودن انگيزه، عدم توانايي غلبه برعادت‌هاي نامطلوب و شرايط خاص محيطي، براي خودتان امكان اعمال كنترل فراهم نيست. در اين صورت بايد بپذيريد كه براي جلوگيري از اتلاف وقت و از دست رفتن فرصت‌ها، كسي شما را در اين امر همراهي كند، حتي اگر اين همراهي كوتاه مدت و موقت باشد. اين فرد مي‌تواند پدر و مادر، خواهر و برادر بزرگ‌تر و يا كسي باشد كه با شما ارتباط نزديكي دارد.بعضي از دانش‌آموزان به خاطر نوع ارتباطات خانوادگي در برابر دريافت اين نوع كمك مقاومت به خرج مي‌دهند و آن را نمي‌پذيرند. در صورتي كه به نظر مي‌رسد اگر كسي متوجه حساسيت موقعيت باشد، بايد داوطلبانه البته در صورت فراهم بودن ساير شرايط لازم خواستار استفاده از اين كمك باشد.كليد: گر به هر دليلي آن طور كه دل‌تان مي‌خواهد نمي‌توانيد پيشرفت را كنترل نماييد، امكان استفاده از نيروي كمكي را مد نظر قرار دهيد.

خلاصه:به جاي مقايسه‌ي مقدار ساعات مطالعه‌ي خود با ديگران، از زمان‌هاي مطالعه به طور مطلوب استفاده كنيد.به جاي افزايش جهشي ساعات مطالعه، به صورت تدريجي و گام به گام عمل نماييد.مبناي افزايش ساعات مطالعه، ارزيابي وضع فعلي و تعيين خط پايه است.با رسم نمودار، روند كنترل پيشرفت خود را ازحالت ذهني به صورت عيني در آوريد.براي ادامه‌ي روند پيشرفت خود ملاك‌هاي گام به گام و قابل دسترس تعيين كنيد.براي كنترل رفتارهاي‌تان يك نظام خودكنترلي ايجاد كنيد.اگربه هر دليلي آن طور كه دل‌تان مي‌خواهد نميتوانيد پيشرفت را كنترل نماييد، امكان استفاده از نيروي كمكي را مد نظر قراردهيد.

داستان کنکور، داستانی طولانی است؛ اما هر چقدر هم که طولانی باشد، باز روی طناب آن که می‌ایستی و از آن بالا به ارتفاع زیر پایت و آنچه بالا سرت است نگاه می‌کنی، بخواهی و نخواهی، درس خوانده باشی و نخوانده باشی، دلت سر جایش نمی‌ماند و تکان‌تکان می‌خورد. گاهی این تکان‌ها شدید می‌شود و ترس تو را می‌گیرد که نکند به همه روزها و شب‌هایی که به خواندن و نوشتن گذرانده‌ای، مهر باطل بخورد. دل‌پیچه می‌گیری، سردرد می‌گیری اما می‌خواهیم بگوییم اگر به این نقطه رسیده‌ای، باید یک نفس عمیق بکشی و دست‌های خودت را بگیری و فکر از بدی‌ها برگردانی و به اتفاق‌های خوب فکر کنی. اگر می‌خواهی موفق باشی، اگر می‌خواهی به نتیجه برسی. حالا نفس عمیق بکش و ببین این طناب زیاد باریک و زیاد بلند هم نیست و اگر بخواهی، می‌توانی از پس آن بربیایی. هرچند برنیامدن هم آخر دنیا نیست؛ اما این مطلب توصیه‌هایی دارد که می‌تواند کمی خیالت را تخت کند و کمک کند گاز ماشین «خواستن» را بگیری و به سمت توانستن بتازی. خیلی هم سخت نیست اگر تو حال تن و دلت را گم نکنی.اضطراب برای اتفاق‌های مهم زندگی طبیعی است و هر چه به اتفاق‌های مهم زندگی نزدیک‌تر می‌شویم، این اضطراب طبیعی بیشتر هم می‌شود. اضطراب یا سازنده است یا مخرب. درادامه ضمن جواب به سوال‌های معمول در این زمینه به اصلی ترین نگرانی های کنکوری‌ها می‌پردازیم.

سوال: آیا این اضطراب طبیعی است؟جواب: کمی اضطراب لازمه موفقیت است.در واقع اضطراب تاحدی لازم است اما اگر از این حد بگذرد، باعث می‌شود فرد تمرکز خود را از دست بدهد و کارایی‌اش مختل شود. پس اضطراب باید قبل از کنکور وجود داشته باشد و اگر کسی اضطراب قبل از کنکور نداشته باشد، برای او مشکل ایجاد می‌شود.سوال: در روزهای آخر چه کار کنم؟جواب: برنامه‌هایتان را عوض نکنید.با نزدیک شدن به زمان کنکور، به اضطراب دانش‌آموزان افزوده می‌شود. دانش‌آموزان معمولا برنامه‌های مشخصی برای خواندن درس‌های مورد نیازشان دارند و یکی از اشتباه‌‌های بزرگ، تغییر برنامه مطالعه دروس در هفته‌های پایانی منتهی به کنکور است.سوال: زمان خواب و خوراکم را عوض کنم؟جواب: زیاد تغییر نکن اما به ساعت کنکور نزدیک شو.تغییر برنامه‌های غذایی و خواب هم باعث ایجاد مشکلات می‌شود. البته توصیه پزشکان به کسانی که شروع برنامه درسی آنها مثلا حدود 10 صبح است، این است که 3-2 هفته مانده به کنکور، تغییراتی را در ساعت خوابشان ایجاد کنند که بتوانند با ساعت کنکورشان همزمان شوند؛ یعنی حدود 6 صبح از خواب بیدار شوند که بتوانند برای حدود 7:30 تا 8 صبح به نهایت کارایی برسند. این کار حتما باید حداقل 2 هفته مانده به کنکور انجام شود تا الگو و ریتم طبیعی خواب با این وضعیت تنظیم شود.سوال: شب کنکور را چگونه بگذرانم؟جواب: از رفتاری که به شما استرس می دهد دوری کنید.درباره شب کنکور، بحث‌های بسیار زیادی انجام شده است. توصیه‌هایی که همیشه تکرار می‌شوند مثل اینکه 9 شب بخوابید یا غذای سبک بخورید، در مقام حرف شاید جالب باشند اما در عمل واقعا اجرا نمی‌شوند. این برنامه‌ها باید مقداری انعطاف‌پذیر باشند و پدر و مادرها باید از اصرار کردن بر انجام دقیق تمام موارد دوری کنند زیرا این رفتار باعث ایجاد استرس می‌شود. درست است که برنامه‌ریزی بسیار مهم و خوب است، اما اگر در روزهای آخر برنامه انعطاف‌پذیر باشد و برنامه‌ای درست انجام شود، حتی اگر از پیش‌ تعیین نشده باشد، بسیار بهتر از وضعیتی است که فرد برنامه‌های ثابتی را جلو می‌برد اما به‌دلیل اضطراب یا ناتوانی در انجام برنامه یا هر دلیل دیگری نتواند درست این برنامه‌ها را اجرا کند. این استرس‌ها که مثلا همه چیز به 2 هفته آخر بستگی دارد یا اگر کسی در 2 هفته آخر درس نخواند، دچار شکست می‌شود، اضطراب افراد کنکوری را مضاعف می‌کند.سوال: می توانم قرص بخورم تا آرام شوم؟جواب: دارویی که امتحان نکردی را به هیچ وجه نخور.مصرف بعضی از داروهای آرامبخش مانند پروپرانولول یا کلردیازپوکساید که عوارضشان زیاد نیست، برای دوره کوتاه‌مدت در 2-1 هفته منتهی به کنکور، باید بسیار با احتیاط انجام شود. زیرا افراد مختلف ممکن است واکنش‌های متفاوتی به این داروها نشان دهند. بهتر است این داروها از قبل روی افراد امتحان شده باشند. به‌طور کلی نباید شب کنکور، تازه به فرد کنکوری قرص آرامبخش داد. یکی از بدترین این موارد، مصرف یا تجویز خودسرانه ریتالین در شب کنکور یا صبح جلسه کنکور است چون در صورتی که فردی قبلا سابقه مصرف ریتالین نداشته باشد و آن را مصرف کند، به شدت دچار مشکل خواهد شد. مصرف دارو در هفته‌های آخر منتهی به کنکور اگر زیرنظر پزشک باشد، ایرادی ندارد اما این را هم باید در نظر گرفت که ممکن است هر فردی به هر دارویی واکنش متفاوتی نشان دهد؛ یعنی این‌طور نیست که حتما این داروها روی همه افراد تاثیر مثبتی داشته باشد. به‌طور کلی، مصرف هرنوع داروی محرک، داروهایی که باعث بی‌خوابی می‌شوند، آرامبخش‌ها و انواع داروهای جدیدی که فرد کنکوری تا به‌حال از آنها استفاده نکرده است، در شب‌های منتهی به کنکور، ممنوع است.سوال: چه پیامی به فرزندم بدهم که استرس نگیرد؟جواب: پیامی که متناقض خواسته‌تان نباشد.پدر و مادرها همیشه اصرار دارند هرگز به فرزندمان فشار نیاورده‌ایم و هرگز آمال و آرزوهای خودمان را در او ندیده‌ایم یا هیچ‌وقت از او نخواسته‌ایم که حتما پزشکی یا مهندسی قبول شود، اما وقتی وارد متن مساله می‌شویم، می‌بینیم که نه تنها آنها این کارها را به روش‌های غیرمستقیم انجام داده‌اند، بلکه در روزهای آخر منتهی به کنکور معمولا با گفتن حرف‌هایی مانند «اشکالی ندارد که هر جایی قبول شوی» یا «اصلا برای ما مهم نیست نتیجه چه خواهد بود»، بیشتر انتقال‌دهنده پیامی متناقض به افراد کنکوری هستند. بسیاری از پدر و مادرها در روزهای آخر پیش از کنکور، تازه به این فکر می‌افتند که نباید به فرزندشان استرس وارد کنند و شروع می‌کنند به انتقال پیام‌های این‌چنینی. این رفتارهای جدید با پیام‌های قبلی منافات دارد و باعث ایجاد این تعارض در ذهن کنکوری‌ می‌شود که پدر و مادر من در حال حاضر به صورت شعاری و ساختگی می‌خواهند با نوعی دلسوزی به من آرامش دهند. در نهایت این رفتار باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود. پس اگر پدر و مادرها بیش از حد بر این تاکید کنند که نتیجه اصلا برایشان اهمیت ندارد، باعث وخیم شدن مساله کنکور خواهند شد.

شام سنگین نخور!تغذیه فرد کنکوری، باید درست و براساس الگوی تغذیه کنکوری‌ها باید سالم و متنوع باشد؛ یعنی آنها باید از همه گروه‌های غذایی از جمله نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی‌ها، میوه‌ها و گوشت‌ها و مقدار کمی هم از مواد قندی و چربی‌ها استفاده کنند.

ادامه این مطلب به شما درباره تغذیه سالم اطلاعات مفیدی می دهد.سوال: رژیم خاصی بگیرم یا نه؟جواب: نه، همه گروه های غذایی مجاز است.برخی فکر می‌کنند فردی که در حال درس‌خواندن است، حتما باید مواد قندی بیشتری استفاده کند تا گلوکز کافی به‌عنوان سوخت اصلی مغزش از این طریق تامین شود، اما این باور نادرست است. همان مقدار غذایی که فرد به‌طور معمول استفاده می‌کند، برای ایام قبل از کنکور هم می‌تواند کافی باشد و اگر مدام شیرینی و شکلات به فرد کنکوری بدهیم، باعث افزایش وزن او می‌شود.. تغذیه کنکوری‌ها براساس همان تغذیه معمول، یعنی 3 وعده غذای اصلی و 3 میان‌وعده، و با تاکید بر اصول تغذیه سالم می‌تواند کافی باشد.سوال: دو، سه روز مانده به کنکور چه تغییری در تغذیه ام بدهم؟جواب: غذاهای سنگین و نفاخ نخور.3-2 روز مانده به کنکور باید به نکته‌هایی توجه کنیم که فرزندانمان تغذیه مناسب‌تری داشته باشد؛ بهتر است یک هفته مانده به کنکور، فرزندمان غذای بیرون نخورد، حتما غذای خانگی مصرف کند، الگوی غذا خوردن خود را تغییر ندهد، میوه جدید یا غذای جدیدی را امتحان نکند و در نهایت اینکه غذاهای سنگین و نفاخ مثل آش و آبگوشت و کله‌پاچه استفاده نکند. همچنین اصلا نباید در این ایام، خطر کنیم و از غذاهای مانده در یخچال به فرزندمان بدهیم یا دل و جگر و ماده‌ای که می‌دانیم ممکن است حساسیت ایجاد کند مثل انگور و خربزه به او بدهیم.

سوال: شب کنکور چه غذایی بخورم؟جواب: غذای سبک ساعت 8 .شب کنکور بچه‌ها باید غذای سبکی مصرف کنند که حجم زیاد، ادویه‌ها و چربی زیاد نداشته باشد و حتما هم زود شام بخورند. افراد کنکوری حدود 8 شب، باید شام خورده باشند و حدود 10 تا 11 هم بخوابند. ادویه‌ها سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند و چربی‌ها هم باعث کلافگی می‌شوند؛ پس با توجه به اینکه افراد کنکوری استرس هم دارند، این غذاها ممکن است باعث بی‌قراری و ناآرامی آنها شود و خواب خوب را از این افراد بگیرد. از شام‌های مناسب برای شب کنکور می‌توان به پلو گوشت ساده، پلو مرغ ساده یا جوجه کباب ساده که در خانه پخته می‌شود، اشاره کرد و باید دقت کنیم که به‌هیچ‌وجه غذاهای فست‌فودی برای شب امتحان آماده نکنیم. بد نیست این را هم بگوییم که مصرف مولتی‌ویتامین‌‌ها در شب‌ها و روزهای نزدیک به کنکور و با نظر پزشک، اشکالی ندارد.سوال: سرجلسه امتحان با خودمان چه ببریم؟جواب: مواد قندی با خودت ببر.هرچند که اخیرا مد شده بعضی شرکت‌ها برای روز جلسه کنکور پیشنهادهای غذایی خاصی تدارک ببینند اما اصل این است که حتما مقداری مواد قندی ساده با افراد کنکوری باشد. از همه بهتر، آبنبات‌ها، شکلات‌ها و کیک‌ها هستند که تاثیر مناسب‌تری نسبت به باقی مواد از جمله نوشیدنی‌ها دارند زیرا نوشیدنی‌ها باعث احساس ادرار می‌شوند و زمان کنکور فرد را به هدر می‌دهند. از میان میوه‌ها هم می‌توان سیب یا موز را برای روز جلسه کنکور، گزینه‌های خوبی دانست. سر جلسه هم بهتر است در هر یک ساعت، مقداری ماده قندی استفاده شود که افت قندخون به وجود نیاید.چرا دچار استرس شده‌ایم؟دوره دبیرستان، اولین مرحله آزمون و تصمیم‌گیری بزرگ در زندگی فرزندان ماست و با کنکور سراسری هم این بچه‌ها تاحدی راه زندگی آینده خود را روشن می‌کنند. از طرف دیگر، وقتی بچه‌ها به سن خاصی می‌رسند، برخی از خانواده‌ها انگار می‌خواهند به اطرافیان خود بگویند فرزند ما ویژگی‌های خاصی دارد و می‌تواند در درس و تحصیل، آدم موفق و سرآمدی باشد؛ یعنی خانواده‌ها می‌خواهند هوش بالاتر و تفاوت فرزند خود با دیگران را با رشته تحصیلی‌ای که او در دانشگاه قبول می‌شود، به دیگران ثابت کنند. از این رو، هم خود فرد کنکوری، هم خانواده و هم اطرافیان او، برای مدت مشخصی روی یک مساله مشترک به‌نام کنکور، متمرکز می‌شوند و به این ترتیب، نتیجه این آزمون بزرگ، برای خیلی‌هایی که درگیر آن هم نیستند، پررنگ و مهم خواهد شد. پذیرش در رشته‌ای که می‌شود گفت تاحد زیادی تعیین‌کننده آینده فرد است، چیزی است که نظر بیشتر اطرافیان یک فرد کنکوری در مقطع کارشناسی را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود تا فضایی ناشی از اضطراب و روشن نبودن شرایط آینده و زندگی برای فرد پیش بیاید. این در حالی است که کنکور کارشناسی ارشد یا دکتری برای خود فرد و اطرافیان او، فضای اضطراب‌برانگیزی ایجاد نمی‌کند زیرا مسیر زندگی فردی که می‌خواهد در مقاطع بالاتر کنکور بدهد تاحد زیادی مشخص شده است و جامعه دیگر آن حساسیت‌هایی که در مورد کنکور سراسری مقطع کارشناسی از خود نشان می‌دهد، نخواهد داشت.به‌همین دلیل افرادی که در مقاطع بالای تحصیلی امتحان کنکور دارند، به‌دلیل فشار کمتری که از سوی اطرافیان و جامعه بر آنها وارد می‌شود، استرس و اضطراب کمتری هم خواهند داشت. نکته دیگر اینجاست که فشار و استرس بیشتر در کنکور، روی افرادی می‌آید که می‌خواهند در رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص و برتر قبول شوند. از این رو، بسیاری از جوانانی که در رشته و دانشگاه برتر مورد نظر خود یا خانواده‌شان قبول نمی‌شوند، ممکن است ضربه‌های روانی و اجتماعی بخورند و البته به‌نظر می‌رسد این ضربه‌ها و آسیب‌ها در آینده و با افزایش پذیرش و خالی‌تر شدن صندلی دانشگاه‌ها در کنار کاهش تعداد داوطلبان کنکور، کمتر شود.

درس خواندن در شب‌های امتحان یکی از معضلات تاریخی دانش‌آموزان است. بخصوص آن‌هایی که زمان مفید طول ترم را از دست داده‌اند و حالا با زمانی محدود و حجم بالای درس‌ها مواجه‌اند. راهکارها و روش‌های درس خواندن برای موفقیت در امتحانات را در ادامه بخوانید.به نظر می‌رسید که دانش‌آموزان در سال‌های اخیر یاد گرفته‌اند که درس خواندن منحصر به شب امتحان است! آن‌ها با توسل به ریتالین و کافئین شب را بیدار می‌مانند تا فقط برای دو هفته درس‌خوان به نظر برسند. از طرف دیگر استرس بخش جدا ناشدنی خیلی از دانش‌آموزان در دوران امتحانات است.مطالعات متعدد روی الگوی خواب دانش‌آموزان ثابت کرده است که شب بیداری و درس خواندن تا پاسی از شب نه تنها مفید نیست بلکه اثرات بسیار مخربی می‌تواند برجای بگذارد. در این گزارش به نقل از روزنامه یونیورسیتی هرالد، پنج راه‌حل ساده برای مدیریت زمان و مطالعه مفید در آستانه فصل امتحانات توصیه شده که همراه با یک راه حل برای مدیریت استرس به موفقیتتان در امتحانات کمک می‌کند:پرهیز از مطالعه پشت سرهم مطالب درسیاگر چند ساعت مداوم و بدون وقفه‌ای برای استراحت درس بخوانید نه تنها مفید نبوده بلکه برای حافظه کوتاه‌مدت شما مشکل‌ساز خواهد شد. به جای اینکه در یک مدت‌کوتاه مغز خود را از حجم انبوهی اطلاعات پُر کنید، مطالعه خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و از هر یک از این قسمت‌ها یادداشت بردارید. وقتی هر بخش را به پایان بردید یادداشت‌ها را مرور کنید تا مطالب خوانده شده در ذهن شما باقی بمانند. ورزش بهترین راه برای کاهش استرس و آزاد کردن انرژی حاصل از نشستن و درس خواندن است. فقط به خاطر داشته باشید که بین بخش‌های مطالعه خود وقفه زیادی نیندازید تا از مطالب دور نشوید.

مدیریت هوشمندانه زمانبه دنبال هر ۷۵ تا ۹۰ دقیقه مطالعه، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت پیشنهاد می‌شود. اگرچه این زمان‌بندی الزاما نباید با همین ظرافت دنبال شود اما بهتر است برای طول مدت مطالعه و استراحت خود یک محدودیت زمانی تعیین کنید. از این زمان‌های استراحت برای ورزش یا تغذیه استفاده کنید. توصیه می‌شود در خلال این زمان‌های استراحت از انجام فعالیت‌هایی نظیر انجام بازی‌های ویدئویی و تماشای تلویزیون یا فیلم که نیاز به سوخت و ساز مغزی دارند، بپرهیزید چرا که این مسئله باعث می‌شود مطالبی که می‌خوانید به خوبی جذب ذهن نشوند. اطلاعات دریافتی در صورتی که 24 ساعت پس از مطالعه دوباره مرور شوند 60 درصد بهتر و بیشتر در ذهن باقی می‌مانند.یادگیری باشتاب و تندخوانی یکی از کم‌اثرترین شیوه‌های یادگیری است.

محدود کردن موضوعاتی که موجب حواس‌پرتی می‌شوندجایی را برای درس خواندن انتخاب کنید که بتوانید بهتر روی جزوه‌ها و درس‌ها متمرکز شوید و هنگام درس خواندن در محیطی باشید که در افزایش تمرکز بیشتر به شما کمک کند. به عنوان مثال مکانی که در آنجا وسایل تفریحی زیادی وجود دارد ممکن است تمرکزتان را مختل کرده و وضع را به مراتب بدتر کند.مطالعاتی که از سوی موسسه Applied cognitive psychology در سال 2010 میلادی انجام شده نشان می‌دهد افرادی که در حین درس خواندن به موسیقی گوش می‌دهند در امتحانات حفظی نتایج بدتری دارند. دلیل اصلی این مشکل ترانه‌های آهنگ‌ها هستند که باعث می‌شوند ذهن آدم از آنچه می‌خواند دور شود.عجله ممنوعیادگیری باشتاب یکی از کم‌اثرترین شیوه‌های یادگیری است اما با این شیوه بسیاری از افراد تنها بخش آغازی و پایانی یک فصل طولانی را یاد می‌گیرند در حالی که بسیاری از مباحث در این میان از دست می‌روند. وقتی شش ساعت پشت سرهم و با شتاب درس می‌خوانید و به جلسه امتحان می‌روید احتمال اینکه بیشتر چیزهایی را که خوانده‌اید به خاطر نیاورید، بیشتر است.خواب کافیانستیتو ملی قلب، ریه و عروق آمریکا اعلام کرده است جوانان بالغ روزانه به 9 الی 10 ساعت خواب نیاز دارند. مطالعات نشان می‌دهد در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیروقت بیدار نمانید، حافظه شما بهتر عمل می‌کند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب می‌بیند زیرا خواب زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی می‌کند. مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه موثر برای این مسئله است.آرامش خود را حفظ کنیددکتر خوش قدم، روانپزشک و مشاور تحصیلی درباره درست درس خواندن می‌گوید: گاهی نکات ریز و کوچک می‌تواند از استرس دانش‌آموزان در هنگام امتحان بکاهد. مثلا اینکه هر دانشجو باید با امکانات کامل سر جلسه امتحانش حاضر بشود. وسایل موردنیازش همراهش باشد، مثلا همین که دانش‌آموز سر جلسه خودکارش تمام شود باعث می شود که رشته ذهنی او از هم گسسته شود. از طرف دیگر با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: “من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم.” نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید.خوش‌قدم تاکید می‌کند: قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است. برای پاسخگویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آنها که نمره بیشتری دارند. سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که مشکل‌تر هستند، جواب دادن به آنها وقت بیشتری می‌‌گیرد و نمره کمتری دارند.علاوه بر همه این‌ها یادمان باشد که درس خواندن در طول دوران تحصیل بزرگترین سرمایه ماست. اگر درس‌هایمان را به خوبی بر ذهن بسپاریم، می‌توانیم در آینده راحت‌تر از پس شغلی که در رابطه با کارمان در اختیار داریم بر بیاییم.

لحظات پایانی تعیین‌کننده‌ترین و پراهمیت‌ترین لحظات هر مسابقه‌ای است. این آخرین فرصت برای کسب موفقیت در آزمون سراسری است.

به مجموعه برنامه‏های علمی‌- تفریحی زمان‏بندی شده برای داوطلبان آزمون سراسری که به منظور آماده سازی آن‌ها در این آزمون طراحی شده است، اردوی مطالعاتی گفته می‌شود.داوطلبان در این اردو در بازه زمانی معینی:• به مطالعه، جمع‌بندی و تست‏زنی انفرادی می‌پردازند.• در صورت مواجهه با سؤالات علمی به نیروهای رفع اشکال مستقر در اردو (رتبه‌های برتر سال‌های گذشته) مراجعه می‌نمایند.

از خصوصیات این اردو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:اگر محیط یادگیری شبیه محیط آزمون (یادآوری) باشد، یاد آوری بهتر صورت می‌گیرد، از این‌رو در اردو، روی صندلی دسته‌دار تکی مطالعه خواهید کرد.برنامه اردو به 8 واحد مطالعاتی با در نظر گرفتن زمان استراحت تقسیم شده است که در واحدهای 75 تا 85 دقیقه‌ای به مطالعه طبق جدول مطالعاتی تنظیم‌ شده می‌پردازید. مطالعه 9 که در منزل صورت می‌پذیرد جهت اتمام مطالبی است که در طول روز موفق به مطالعه آن نشده‌اید. (برنامه منظم مهمترین عامل آرامش، تمرکز و بهره وری کامل برای اجرای برنامه است.)مطالعه در این دوران به صورت انفرادی بوده، به همین دلیل در گروههای 20-15 نفره تقسیم و فضای مناسبی جهت مطالعه در اختیار شما قرار داده می‌شود و نظارت ویژه‌ای توسط ناظران مطالعاتی بر نظم مطالعاتی شما صورت خواهد گرفت.در تمام روزهای اردوی مطالاتی، نیروهای رفع اشکال (رتبه‌های برتر سالهای گذشته) در محل معینی مستقر بوده و شما می‌توانید جهت رفع اشکال و آموزش مطالب با هماهنگی ناظرین به این نیروها مراجعه کنید. علاوه بر آموزش و رفع اشکال مطالب علمی، حضور رتبه‏های برتر، مدل و الگوی فکری مناسبی برای موفقیت است.حضور نیروهای رفع اشکال سبب می‏شود، اشکالات علمی بلافاصله رفع شده و از برنامه عقب نمانید. در ضمن با الگوگیری از رتبه های برتر با انگیزه بیشتری برای موفقیت تلاش می‌کنید.با توجه به اهمیت تغذیه و نقش بسیار مهم آن در یادگیری و قدرت حافظه، برنامه غذایی اردو متناسب با نیازهای داوطلبان آزمون سراسری توسط متخصص تغذیه تنظیم شده است که در آن (صبحانه، نهار، میان وعده‌های مناسب) بیشتر ویتامین‏ها، پروتئین‌ها و… مورد نیاز شما در نظر گرفته شده است. تغذیه صحیح باعث افزایش تمرکز، تقویت حافظه ، نشاط و بهبود قدرت یادگیری‌تان می‏شود.(مطمئن باشید بیش از منزل در اردو از شما پذیرایی می‌شود.)باتوجه به اهمیت بسیار بالای نظم و سکوت در طول اردو، ناظران مطالعاتی در واحدهای مطالعاتی تنظیم شده بر عملکرد شما نظارت داشته و در صورت عدم رعايت قوانين و مقررات اردو از سوی هر یک از داوطلبان، برخورد لازم صورت خواهد گرفت.قطعاً مهمترین نیاز داوطلبان آزمون سراسری در روزهای پایانی مشاوره و هدایت تحصیلی است.بی‌برنامگی، بی‏حوصلگی، ناامیدی و… تنها بخشی از عواملی است که می‌تواند سبب توقف شما گردد. به همین دلیل نیروهای مشاوره در طول اردوی مطالعاتی حداقل 2 بار (و در صورت نیاز 4 بار) با شما مشاوره خواهند داشت.برای شادابی و نشاط بیشتر داوطلبان در اردوی مطالعاتی پایانی، اکسیژن‌رسانی به مغز و بالا بردن سطح ترشح هورمون اندورفین (عامل شادابی و تقویت تمرکز)، زمانی برای نرمش و تفریح تحت عنوان تمرینات مفرح ایروبیک در نظر گرفته شده است. این تمرینات به‏صورت روزانه، منظم و با نظارت مربی متخصص صورت می‏گیرد.جهت تکرار شرایط آزمون سراسری، افزایش قدرت تمرکز و تمرین هنر آزمون دادن، فضایی برای برگزاری آزمون‌های دوران جمع‌بندی با شبیه سازی کامل و رعایت استانداردهای آزمون سراسری در محیط اردو ایجاد می‌شود. (تکرار شرایط آزمون سراسری، افزایش قدرت تمرکز و تمرین هنر آزمون دادن)به دلیل نزدیکی به زمان آزمون سراسری و کاهش احتمال توقف روحی داوطلبان، کارگاه تخصصی کنترل هیجانات در اردو (در 2 دوره) توسط روان‌شناس مرکز و جلسات فردی با داوطلبان در صورت نیاز برگزار می‌گردد. (با توجه به شرایط خاص روزهای پایانی، داوطلبان دچار خستگی و کاهش انگیزه به‌صورت مقطعی می‌گردند.)در حین برگزاری اردو جهت افزایش بازده مطالعاتی داوطلبان، جلسات مشاوره گروهی انگیزشی توسط محمدرضا پوردستمالچی برای افزایش انگیزه و جهت‌دهی داوطلبان برگزار می‌گردد.

مقایسه کلاس جمع‌بندی و همایش :

جمعیت مناسب کلاس جمع‌بندی نسبت به همایش سبب افزایش کیفیت یادگیری، توجه بیشتر دبیر به هر داوطلب و امکان رفع اشکال را فراهم می‌آورد. از طرف دیگر ساعات بیشتر تدریس و پذیرای (ناهار و میان‌وعده) بر اساس نظر متخصص تغذیه و همچنین استفاده دبیران با معلومات بالا از دستورالعمل علمی مرکز مشاوره، باعث عدم کاهش انرژی داوطلبان، افزایش یادگیری و بازدهی بالای کلاس می‌شود.

 

مقایسه کلاس جمع‌بندی و معلم خصوصی :

علاوه بر این که کلاس جمع‌بندی در کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش است و هزینه به‌صرفه‌ای دارد، ولی معلم خصوصی در بلندمدت و با هزینه زیاد نتیجه می‌دهد، اساسا کلاس جمع‌بندی شرایط مرور مطالب را بر اساس طرح راهبردی مرکز مشاوره فراهم می‌آورد، در حالی که معلم خصوصی بر پایه روش خود فقط به رفع اشکال می‌پردازد.

 

 

مقایسه کلاس جمع‌بندی و کلاس نکته و تست :

زمان‌بندی دقیق کلاس جمع‌بندی و مرور کامل همه مباحث، آن را برای روزهای پایانی مناسب ساخته است، در حالی که کلاس نکته و تست این ویژگی‌ها را ندارد. همچنین زمان‌بر بودن کلاس نکته و تست و هزینه بالای آن، داوطلبان را برای حداکثر بازدهی در مدت کوتاه باقی‌مانده تا آزمون سراسری به شرکت در کلاس جمع‌بندی ترغیب می‌کند.

در دوران جمع‌بندی آزمون سراسری همه داوطلبان نیاز به مرور، تثبیت آموخته‌ها، تکمیل یادگیری مباحث ناقص و مرور و جمع‌بندی تمامی مطالب توسط دبیران باتجربه در کلاس‌های جمع‌بندی دارند.

شرکت در کلاس‌های جمع‌بندی برای دروسی که میانگین درصد داوطلب در آن‌ها کمتر از 40% است، سبب یادگیری نکات مهم و کلیدی و برای دروس 40 تا 70%، سبب مرور نکات در زمان کوتاه‌تر می‌شود.

بنابراین هر ساله دبیران بسیار زیادی اقدام به برگزاری همایش‌ جمع‌بندی در خرداد ماه می‌نمایند، اما به دلیل جمعیت بسیار زیاد (200 – 1000 نفر)، ساعات کم تدریس (تا حدود ساعت 16:00) و عدم امکان

رفع اشکال، بسیاری از داوطلبان از شرکت در این همایش‌ها پشیمان می‌شدند.

به همین جهت، چندین سال است که مرکز مشاوره تحصیلی محمدرضا پوردستمالچی به دلایل مذکور و برای جلوگیری از وارد شدن آسیب تحصیلی جدی به داوطلبان تحت پوشش این مرکز، اقدام به برگزاری کلاس‌های

جمع‌بندی کرد.

در این سال‌ها، کلاس‌های جمع‌بندی این مرکز به دلیل بازدهی بالا و جمعیت پایین کلاس‌ها، تدریس برترین و باتجربه‌ترین اساتید شهر تهران، مرور جامع و با کیفیت، رفع اشکال موثر و پذیرایی (ناهار و میان‌وعده) بر اساس

نظر متخصص تغذیه، همواره با استقبال بالا، رضایت عالی و پیشرفت نتایج و درصدها همراه بوده است.

بیان این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که معلم خصوصی و کلاس نکته و تست (رفع اشکال و برطرف کردن نقاط ضعف در بلند مدت) جایگزین کلاس جمع‌بندی (مرور نکات مهم و کلیدی و یادگیری آن‌ها در کوتاه مدت)

نیستند.

توصیه ما به شما شرکت در کلاس‌های جمع‌بندی با خصوصیات مثبت ذکر شده است. این کار از موثرترین راه‌کارهای پایانی داوطلبان آزمون سراسری است و باعث پیشرفت زیادی در هر درس خواهد شد.

داوطلبان کنکور سراسری برای مطالعه نیاز به محلی آرام و کم تنش دارند. بنابراین بعضی داوطلبان برای مطالعه به علت شلوغ بودن منزل و یا موارد دیگر به کتابخانه مراجعه می کنند. می خواهیم در این مقاله به بررسی فواید و ویژگی های مطالعه در هرکدام بپردازیم.خانه مکانی است برای استراحت کردن، زندگی کردن و آسودن. معمولاً یک فرد و یا افرادی در این مکان زندگی می‌کنند و وسایل خود را در آن نگهداری می‌کنند. خانه معمولاً خصوصی‌ترین ملک یک فرد یا خانواده در اجتماع است که از امنیت و حریمی مشخص و ویژه برخوردار است. بر اساس این تعریف خانه محلی است که فرد در آن احساس امنیت و آرامش دارد. برخی داوطلبان تصور دارند که به علت این احساسات نمی توانند هنگام مطالعه جدی و متمرکز بود؛ درصورتی که این تصور غلط است و منشا درستی ندارد.انتخاب محل مطالعه باید با آگاهی و دلایل منطقی باشد. فاکتور های انتخاب یک محیط مطالعه مناسب به شرح زیرند:برای ایجاد محیطمطالعه ایده آل خود، با انتخاب یک محل مناسب شروع کنید. برخی از مکان هایی که شما ممکن است مفیدبدانید شامل اتاق خودتان،کتابخانه عمومی،کلاس های درس خالی باشند. اگر شما در انتخاب مشکل دارید، ممکن است مایل باشید که آنها را از لحاظ محیط مطالعه مورد بررسی قرار دهید.زمانی که شما یک مکان را برای مطالعه انتخاب می کنید،باید در نظر بگیریدکه کدام محل برای شما راحتتر به نظر می رسد؟ آیا شما پشت میز،روی تخت خواب، و یا روی نیمکت راحت هستید؟ به خاطر داشته باشید که مکان های راحت مثل مبل و تخت ممکن است باعث خواب آلودگی در هنگام مطالعه شوند، پس خیلی راحت نباشید! البته نکته دیگری که در انتخاب راحتی محل مورد نظرباید در نظر گرفت؛ این است که شما در روز کنکور روی نیکمت های دسته دار آزمون خواهید داد، بنابراین بهتر است در این مدت باقی مانده به پشت میز نشینی عادت کرده باشید.عامل دیگر در نظر گرفتن ساختار “بسته” یا “باز” است. که بیشتر به شما مجذوب یک میز در یک اتاق بزرگ و باز خواهید شد یا اتاق بسته ایکه به طور کامل مانع حواس پرتی شما خواهد بود؟ انتخاب محل مطالعه و توجه به این جزئیات یک گام حیاتی در ایجاد محیط مطلوب مطالعه شما می باشد.

جو یا اتمسفرعواملی که نوع فضای مطالعه بهتری را برای شما فراهم می کننند عبارتند از :سر و صدابرخی داوطلبان محل های کاملا ساکت و آرام را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر موسیقی پس زمینه آرام و یاوجود نویز را مطلوب می دانند. اگر شما محل های ساکت و آرام را ترجیح می دهید،استفاده از گوش گیر به منظور کاهش سر و صدامی تواند مفید باشد، اما اگر نویز های محیط مطالعه بسیار زیادند و امکان تمرکز را کاملا از شما سلب می کنند، گزینه مناسب تر کتابخانه خواهد بود.روشنایینور تند روشن اغلب ناخوشایند است، در حالی که نور ملایم محیط می تواند شما را بخواباند.دمااز آنجایی که شما اغلب اوقات نمی توانید درجه حرارت اتاق را کنترل کنید، سعی کنید محلی با دمای نسبتا ثابت پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که دمای کمباعث احساس بد و حواس پرتی می شود، و دمای زیاد نیزباعث بی حالی و از دست دادن آب بدن می شود.حواس پرتی هابا وجود تلاش شما برای فراهم نمودن محیط ایده آل مطالعه،برای اطمینان داشتن از مناسب بودن محیط مطالعه، ممکن است نیاز به مقابله با برخی حواس پرتی ها باشد:1. تذکر به اعضای خانواده برای کاهش سر و صدا هنگام مطالعه.2. محیط مطالعه تان را منظم کنید.3. حواس پرتی هایی مانند تلفن های همراه، فیس بوک،اسکایپ، و پیام های فوری که ممکن است شما را دچار وسوسه کندبه طور کلی کنار بگذارید.4. سازگاری! هنگامی که شما در یک محیط مطالعه می کنید که برای شما مناسب است، از آن به طور منظم استفاده کنید تا موفقیت تحصیلیتان را تضمین کنید.به صورت کلی گزینه اول و مناسب تر برای عمده دواطلبان منزل می باشد. ولی درصورتی که شرایطی مانند حواس پرتی، نور و دمای هوا در منزل مساعد نباشد؛ شما داوطلبان میتوانید از گزینه های مخلف دیگری مانند مساعد نمودن شرایط خانه و یا از کتابخانه های عمومی استفاده کنید.با این حال هر داوطلب بسته به شرایط موجود با اصول ذکر شده در این مقاله میتواند به بهترین انتخاب ممکن دست یابد.

کنترل ارزیابی عملکرد در سال کنکور، از مهمترین و اساسی ترین اقدامات لازم برای کسب موفقیت است. در واقع، اگر حرکت شما مبتنی بر اصول صحیح و برنامه ریزی باشد، بخش عمدهای از موفقیت را کسب کرده اید؛ اما آنچه که بسیار مهمتر است، کنترل درستی برنامه و تطابق آن با هدف میباشد. اگر عملکردتان را کنترل نکنید، ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که عملکردتان در راستای هدفتان نبوده است. به همین دلیل است که میبایست عملکردتان را از نظر کمی و کیفی کنترل کنید.کنترل کیفیت مطالعه، اهمیت و تأثیر بسیار زیادی در نتیجه کنکور دارد. به طور حتم، داوطلبانی را میشناسید که با وجود زحمات بسیاری که میکشند، نتیجه دلخواه خود را به دست نمی آورند و این دلیلی ندارد جز اینکه روش و کیفیت مطالعه، مطلوب نیست.یادتان باشد آنچه که شما را به نتیجه دلخواه می رساند، تلاش در جهت صحیح است نه فقط تلاش. آنچه که لازمه موفقیت است، داشتن کمیت مطالعه مطلوب است. اما متعادل و مطلوب بودن میزان مطالعه و تست زدن به طور قطع کافی نیست، هر چند که لازم است. آنچه که مهم است، کنترل کیفیت مطالعه میباشد.به طور قطع اولین سؤالی که به ذهن خطور میکند این است که کیفیت باید با چه ابزاری کنترل شود و در چه فواصلی این اتفاق بیفتد؟الف) ابزار کنترل کیفیت: به طور حتم میدانید کیفیت را نمیتوان در لحظات مطالعه اندازه گرفت. البته احساس شما در مطالعه میتواند به طور تقریبی خوب یا بد باشد؛ اما اینکه آن را بتوانیم به طور دقیق ارزیابی کنیم و اندازه دقیقی برای آن تعیین کنیم، غیرممکن است.متأسفانه بیشتر داوطلبان کنکور، زمانی که در یک کنکور آزمایشی شرکت میکنند، فقط به نتیجه آن فکر میکنند و در بسیاری از اوقات اگر نتیجه خوبی بگیرند، خوشحال و در غیر اینصورت ناامید میشوند. توجه صرف به جنبه سنجشی کنکور آزمایشی، به طور معمول سبب نتیجه گرفتن نامطلوب از کنکورهای آزمایشی و عدم بهره برداری صحیح از آن میشود.کنکور آزمایشی یک مسابقه دوستانه است. تصور کنید شما به عنوان مربی یک تیم ورزشی، در یک مسابقه دوستانه شرکت کرده اید و در انتهای مسابقه، برنده یا بازنده شده اید. شما به طور قطع بدون توجه به نتیجه، در انتهای بازی باید آن را تحلیل کرده و تیم خود را اصلاح کنید. ناراحتی و ناامیدی و یا خوشحال شدن از برنده یا بازنده شدن در مسابقه دوستانه، به طور قطع تفکر حرفه ای نیست.آنچه مهم است، اصلاح روند حرکت می باشد. پس یادمان باشد شرکت در کنکور آزمایشی، برای این نیست که نتیجه خوبی بگیریم و امیدوار شویم بلکه مانند یک قطبنما حرکت ما را اصلاح میکند.اگر در کنکور آزمایشی به نتیجه خود بنگریم، علاوه بر اینکه نباید ناامید شویم، باید خوشحال نیز بشویم چون باید بدانیم که این اتفاقات اگر در آزمون آزمایشی نیفتد، به طور قطع، در کنکور سراسری روی خواهد داد. پس اینکه جا و زمان به اندازه کافی داریم و میتوانیم روش اصلاح روند را نیز پیدا کنیم، میتواند بسیار امیدبخش و مثبت بوده و سبب شود بتوانیم اشکالات خود را در آزمونها برطرف کنیم تا تکرار نشود.چگونگی تحلیل آزمون1-بررسی تکتک سؤالات آزمون: شما باید سؤالات هر درس را به صورت کامل بررسی کنید. سؤالاتی که اشتباه پاسخ داده یا پاسخ نداده اید را پیدا کنید. بانک سؤالات اشتباه و نزده که به طور قطع در انتهای سال تحصیلی تأثیر بسیار زیادی در روند شما خواهد داشت، مهمترین سؤالات یک آزمون است و همین سؤالات هستند که اگر آنها را خوب یاد بگیرید، سبب رشد اطلاعات شما خواهند شد.2-مشخص کردن دقیق مبحث هر سؤالاتگام بعدی این است که مبحث هر سؤالات را مشخص کنید. برای نمونه، اگر در درس ادبیات نتوانسته اید به سؤالاتی پاسخ دهید، باید مشخص کنید که مبحث آن آرایه ها است، تاریخ ادبیات است یا … در این مرحله هدف این است که با مشخص کردن دقیق موضوع، بتوانیم راه حل دقیقی نیز پیدا کنیم.3-علت پاسخ ندادن یا اشتباه پاسخ دادناینکه شما به چه دلیلی سؤالاتی را اشتباه پاسخ داده اید، به طور قطع مهمترین موضوع است؛ چرا که تنها پیداکردن علت یک اشتباه است که میتواند سبب شود راه حل مناسبی را برای آن پیدا کنیم. در واقع، حل یک مسأله تنها در صورتی امکانپذیر است که صورت مسأله مشخص باشد.علت اینکه شما در آزمونی نمیتوانید به سؤالی پاسخ دهید، یکی از موارد زیر است:● نداشتن معلومات: که میتواند به دلیل ضعف علمی یا نرسیدن به سرفصل آزمون موردنظر باشد.● عدم تسلط: در حالی که مطلب را یاد گرفته بودیم، ولی در جلسهی امتحان به دلیل عدم تسلط به آن پاسخ ندادهایم.● بی توجهی در خواندن: در بعضی موارد، در هنگام خواندن، به برخی از موضوعات بی توجهی میکنیم.● بی دقتی: که به طور معمول در ساده ترین موضوعات (با وجود داشتن اطلاعات بالا) رخ میدهد.● کمبود وقت4-گرفتن یک تصمیم راهبردی در مورد هر درس (یا هر سؤالات) متناسب با علت: این مرحله، مهمترین مرحله است چرا که شما باید متناسب با علتی که سؤالات را پاسخ نداده اید یا اشتباه پاسخ داده اید، برای آنها راهحل پیدا کنید.مطمئن باشید اگر پس از هر آزمون آزمایشی مراحل فوق را با جدیت و دقت انجام دهید ، پیشرفت خود را طی چند آزمون خواهید دید .

برای مطالعه ی مناسب و کارا و با بازدهی بالا باید مطالعه ی ما برای هر درس متفاوت بوده و مطابق با ویژگی های آن درس باشد تا بتوان با صرف زمان کمتری نتیجه ی بهتری کسب کرد.در تقسیم بندی کلی دروس، دروس به سه نوع تمرینی، خواندنی و حفظی تقسیم می‌شوند که ما در اینجا توجه خود را به چگونگی نحوه‌ی مطالعه‌ی دروس خواندنی معطوف می‌کنیم.دروس خواندنی شامل درس‌های زیر می‌باشد:

در دروس عمومی؛ دینیدر گروه تجربی؛ اکثر قسمت‌های زیست شناسی و زمین شناسیدر گروه تجربی و ریاضی؛ 4 فصل آخر فیزیک سال چهارم، شیمی به جز قسمت‌های حل مسألهو در گروه انسانی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی و روانشناسی.

دروسی که در بالا نام برده شد، جز درس هایی هستند که به مطالعه و تکرار زیادی احتیاج دارند و کتاب درسی نیز نقشی اساسی در روند مطالعه‌ی ما ایفا میکند.در ابتدای شروع مطالعه ی این دروس لازم است که کتاب با دقت و به صورت لایه‌ای خوانده شود. در هر واحد مطالعاتی برای دروس خواندنی، نزدیک به 70% زمان واحد مطالعاتی به این قسمت اختصاص می یابد. مطالعه لایه ای به این صورت است که پس از مطالعه ی پاراگراف اول دانش آموز سعی کند که مطالب داخل آن را یادآوری کرده و محتویات پاراگراف را برای خود تعریف کند، سپس پاراگراف بعدی را مطالعه کرده و مطالب هر دو پاراگراف را یادآوری کرده و برای خود تعریف کند، و همین کار را تا انتهای درس ادامه دهد و در آخر کل درس را یادآوری کند. در هر مرحله نیز که موفق به یادآوری نشد، آن قسمت را بازخوانی کند. در ابتدا شاید کار زمانبری به نظر بیاید، ولی ماندگاری بسیار زیادی داشته و راهکار مناسبی برای مطالعه ی دروس خواندنی به شمار می‌آید. همچنین فراموش نشود که در حین مطالعه ی دروس به طور موازی و همزمان حاشیه نویسی درس هم انجام شود.بعد از خواندن کتاب و حاشیه نویسی در 30% زمان باقیمانده از واحد مطالعاتی درس مورد نظر شروع به زدن تست به صورت آموزشی می‌کنیم، بدین صورت که تست های مختص به آن درس را ابتدا سعی بر حل آن کرده و اگر نتوانستیم، بلافاصله به جواب آن مراجعه کرده، و اگر همچنان متوجه حل آن نشدیم، به کتاب خود مراجعه کنید. در این نوع تستها به صورت تک به تک و اگر تک به تک تست زدن به نظرتان زمانگیر بود، نهایتاً به صورت پنج تایی تست ها را زده، و به جواب رجوع کنید. نکته ی مهم درباره ی این سبک تست زدن این است که نه زمان در این نوع تست زدن اهمیت دارد و نه درصد پاسخگویی شما به این تست ها، زیرا که این نوع تست زدن خود قسمتی از فرآیند یادگیری درس محسوب می گردد.بعد از اتمام درس به درس و یا فصل به قصل دروس و اتمام خلاصه نویسی یک فصل آنها را وارد تقویم مرور کرده و در بازه های 1 روز پس از اتمام، یک هفته پس از اتمام، یک ماه پس از اتمام، 3 ماه پس از اتمام و 6 ماه پس از اتمام خلاصه نویسی آن فصل یا درس وارد کرده و در آن تاریخ ها اقدام به مرور آن کنید. ( به طور مثال اگر خلاصه نویسی یک فصل شما 22 مهر به اتمام رسید شما آن فصل را در تاریخ های 23 مهر، 29 مهر، 22 آبان، 22 دی و 22 فروردین مرور کنید.)در مرور کردن دقت کنید که شما باید با استفاده از تکنیک تفکر و امتحان مرور کرده و از بازخوانی دوباره ی دروس پرهیز کنید. تکنیک تفکر و امتحان بدین صورت است که با خواندن عناوین و سوال های حاشیه نویسی شده، سعی کنید که مطالب را یادآوری کرده و سوالات را پاسخ دهید.پس از مدتی که از فصل مورد نظر گذشت، تقریباً از دوره ی سوم مرور فصل، تست های علامتدار مبحث مورد مرور را بزنید تا در آن نوع تستها به تسلط کافی برسید.در انتها نیز که شروع به زدن تست های زماندار کردید، هر مبحث را به صورت زماندار تست بزنید.حال که با مراحل مطالعه‌ی دروس خواندنی آشنا شدید، به اهمیت زیاد خلاصه نویسی خود و همچنین استفاده از تقویم مرور پی برده اید، که در تک تک مراحل نقش تأثیرگذاری داشتند، پس در تکمیل خلاصه نویسی ها و استفاده از تقویم مرور اهمال کاری نکرده و گام مهمی در راه رسیدن به هدف خود در کنکور بردارید.

به طور کل دروس به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

1.دروس تمرینی یا تحلیلی :دروسی هستند که نیاز به تمرین زیاد برای افزایش مهارت حل تمرین دارند و به عبارت دیگر خواندن آن به تنهایی دردی را دوا نمی کند. مثل ریاضیات،فیزیک(تمرین ها)،عربی( قواعد) و غیره2.دروس خواندنی : دروسی که با خواندن بیشتر می توان در آنها تسلط بسیار بالایی دست پیدا کرد و معمولاً به حل تمرین زیاد نیاز ندارد . مثل:زیست شناسی ،ادبیات،معارف و…3.دروس حفظی :کاملا باید حفظ شود و یک تعداد تست مشخص در واحد ها مرور هر شب زده شود

در دروس تمرینی :خروجی گرفتن و افزایش قدرت پاسخ گویی در این دروس با زیاد خواندن به دست نمی آید ، در چنین دروسی باید تمرین نوشتاری ( حل تمرین ) بیشتری انجام داد و این کار اگر تدریجی باشد نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت. مثلاً اگر دانش آموزی روزانه تعداد مشخصی تمرین دریک درس حل کند، به زودی شاهد پیشرفت خود در ان درس خواهد بود . در صورتی که اگر این تمرینات را یک جا قبل از امتحانات حل کند ، چنین رشد قابل توجهی نخواهد داشتدر دروس خواندنی :درمطالعه این دروس باید به روش خواندن لایه ای توجه بسیار شود که مهم ترین اقدام در این روش بازگو کردن (Recite) مطالب است ، به عبارت دیگر تیتر مطا لب را نگاه کرده و سعی کنید نکات آن پاراگراف را بگویید و سپس بازگشته و نکات جا افتاده را با روش دیگر مطالعه کنید. ( چون اگر روش قبلی مطالعه خود را تکرار کنید ، باز هم آن را یاد نمی گیرید و یا فراموش خواهید کرد. )

به عبارت دیگر برای تسلط روی مباحث خواندنی باید خروجی های شفاهی زیادی از خود بگیریم. در این جا خروجی یعنی پاسخ گویی مطالب با کمک آموخته های ذهنی خود ، علاوه بر این ، باید زمان بندی مرور هم به خوبی رعایت شود.

تست آموزشی و نکات مربوط به آندست کم سه نوع فعالیت تستی لازم است تا ما به تبحری برسیم که نتایج آزمون‌ های ما نسبتی مستقیم با توانایی علمی‌ مان داشته باشد.حال ببینیم ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر یک از این مراحل چگونه است.مرحله اول تست‌های آموزشی، مرحله دوم تسلط یا غلط نزدن و مرحله سوم تست‌های سرعت عمل باشد که در این مقاله به تست های آموزشی پرداخته شده است.مرحله اول؛ تست‌های آموزشیدر ابتدا هم اشاره کردیم که شما برای حضور در هر جلسه امتحان یا آزمون نیاز دارید که نمونه‌ ای از سوالات را ببینید تا بدانید چه مطالبی و به چه شیوه‌ای از شما پرسیده خواهد شد. این کار علاوه بر شناخت نوع آزمون باعث تنظیم شیوه‌های یادگیری و طبقه‌ بندی مباحث از لحاظ اهمیت می‌شود و فرد هدفمندتر هم درس می‌خواند.اهداف ما در تست‌زنی آموزشی چیست؟مسلم است که در اولین قدم تکمیل یادگیری‌ها، تمرین و تکرار آنها برای فرد مهم است به‌ ویژه در درس ‌های اختصاصی که تمرین بیشتر در آنها به معنی رشد توان علمی است. در دروس عمومی هم مسلما تست زدن سبب گسترش دایره معلومات و کاربرد مطالب آموخته شده خواهد شد.حال چگونه و از چه منابعی باید تست آموزشی زد؟تست آموزشی مشابه همان تکالیفی است که گاهی اساتید به شما می‌دهند. یعنی وقتی مبحثی از درس پایان می‌یابد استاد از همان قسمت تدریس شده تست‌ هایی را تعیین می‌کند که حل شوند. این تست‌ها ممکن است خیلی شبیه به هم یا به اصطلاح تست‌های طبقه‌بندی شده باشند. تست آموزشی قطعا باید همین ویژگی را داشته باشد و از هر مبحث تعداد قابل توجهی تست مشابه، برای درک مطلب و یادگیری تمام نکات آن حل شود. مسلما هر منبع تستی که بتواند تست‌های مشابه هر فصل را کنار هم بچیند در این مرحله به کار ما می‌آید و این نوع کتاب‌ها در بازار کم نیست اما چگونگی استفاده از این تست‌ها از خود منبع مهمتر است.در تست‌ زنی آموزشی باید چند نکته مهم را مدنظر قرار داد:ابتدا درس و مبحث را یاد گرفته و مثال‌ ها و تمرین‌ های کتاب درسی یا جزوه را حل می‌کنیم.قصد ما سنجش دانش کسب کرده نیست بلکه تکمیل آن است لذا برای تسریع این موضوع حتی گاهی نیاز است که جزوه یا کتاب کنارمان باز باشد و به اصطلاح «جزوه باز» تست بزنیم.ابتدا سوال را خوانده و کمی فکر میکنیم اگر سوال مربوطه را بلد بودیم که بلافاصله شروع به نوشتن جواب آن میکنیم اگر پاسخ را نمیدانستیم به جزوه یا پاسخنامه مراجعه میکنیم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که حتما باید جوابی که از پاسخنامه دیده میشود را یکبار خودمان هم بنویسیم درواقع یکبار پس از دیدن سوال آن را حل کنیم.زمان و درصد کسب شده اصلا برای ما مهم نیست چرا که هدفمان زدن تست زماندار نبوده بنابراین پس از حل هر تست پاسخ‌نامه را چک می‌کنیم تا اگر مشکلی در جوابمان بوده متوجه شویم و آن نکته را در کنار خلاصه‌هایمان یادداشت می‌کنیم و اگر پاسخمان صحیح بوده سعی می‌کنیم راه‌حلی سریع‌تر و تستی‌تر یاد بگیریم پس تحت هر شرایطی باید پاسخنامه ی تشریحی تمامی سوالات بررسی شود.این گفته درست است که اگر یک سوال را خودمان حل کنیم بهتر و بیشتر در ذهنمان نقش میبندد اما در اینجا باید به یک موضوع پراهمیت دقت داشته باشیم و آن این است که هدفمان در دوران کنکور این نیست که تمامی تست ها را خودمان حل کنیم زیرا زمان محدود است و تنوع سوالات بسیار لذا هدف ما در دوران کنکور یاد گرفتن و دیدن هرچه بیشتر از الگو های سوالات است نه نقش بستن پاسخ تعداد محدودی از انبوه سوالاتی که امکان طرح آن توسط طراحان وجود دارد یعنی ما هرچه تنوع سوالاتی را که حل میکنیم افزایش دهیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت چرا که از زمان محدود خود بیشترین بهره را برده ایم و به مرور با انجام این روش سرعت خود را نیز بالا برده ایم.نکته ی مهمی که باید در حل تست های آموزشی به آن توجه کرد ستاره دار کردن تست‌های سخت هر مبحث است،که معیار سختی و آسانی هر تست خود فرد میباشد.

 روش صحیح درس خواندن را یاد بگیرید

ممکن است تاکنون روش های مطالعه مختلفی را امتحان کرده باشیم که گاهی برایمان نتیجه بخش بوده و گاهی هم خیر. به شما پیشنهاد می کنیم روش زیر را امتحان کنید. یک روش موثر برای بهتر فهمیدن و بهتر حفظ کردن مفاهیم و اطلاعات کلیدی روش PQRST است که در زبان فارسی به آن روش «پس خبا» می گویند.

نام این روش برگرفته از نخستین حرف نام هر یک از مراحل پنجگانه مطالعه متون است. در این مطلب هم پنج مرحله این روش را توضیح داده ایم و هم روش های دیگر درس خواندن را پیشنهاد کرده ایم.

روش صحیح درس خواندن

1-پیشخوانی یا مرور اجمالی (PREVIEW)در قدم اول، باید فصل معین و مورد نظر کتاب را به طور کلی مرور کنید تا با موضوعات کلی مطرح در آن آشنا شوید. برای این منظور، به فهرست و عناوین بخش های مختلف و تصاویر و نمودارها نگاهی بیندازید و در نهایت چکیده فصل را با دقت مطالعه کنید. این مرحله تصویر کلی از مطالب فصل و سازمان بندی آن را برای شما نمایش می دهد.

2-سوال کردن (QUESTING)قبل از مطالعه مطالب هر بخش، نخست عناوین آن بخش (عناوین اصلی و فرعی) را بخوانید. سپس در حین خواندن مطالب هر بخش، موضوعات مهم آن را به صورت یک یا چند سوال در نظر بگیرید که بعدا باید به آنها پاسخ دهید.

3-خواندن (READING)در این مرحله، مطالب را کامل بخوانید و سعی کنید به سوالاتی که در مرحله قبل مطرح شده بود پاسخ دهید. زیر قسمت های مهم هم خط بکشید.

4-به خود پس دادن(SELF-RECITATION)بعد از خواندن هر فصل، سعی کنید مطالب مهم آن قسمت را به یاد بیاورید و اطلاعات را از حفظ بگویید. چنانچه تنها هستید، آنچه یاد گرفته اید را بلند بگویید؛ بعد با متن کتاب تطبیق دهید تا مطمئن شوید درست به یاد آورده اید. این کار به سازماندهی ذهن تان کمک می کند.

5- آزمون (TEST)پس از خواندن مطالب فصل، باید به آزمون و مرور مطالب پرداخت. نخستین مرور فصل باید بلافاصله پس از خواندن آن انجام شود.

 

در طول مطالعه به هدف نهایی خود از یادگیری مطالب بیندیشید.شیوه های صحیح مطالعه چند مزیت دارد:* میزان یادگیری را افزایش می دهد.* زمان مطالعه را کاهش می دهد.* مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.چند نکته طلایی در مطالعه صحیح1- عشق و علاقه به مطلب (بی استعدادترین افراد کاری را که مورد توجه و علاقه شان است، در کوتاه ترین مدت و به بهترین شکل انجام می دهند(.2-تا قبل از مرور فصل قبل سراغ جدیدتر نروید.3-در طول مطالعه به هدف نهایی خود از یادگیری مطالب بیندیشید.4- زیر مطالب مهم با خودکار آبی و مطالب خیلی مهم با خودکار قرمز خط بکشید. مطالب فرّار را در حاشیه کتاب با جزوه یادداشت کنید.5- خلاصه نویسی کنید.

از ویژگی های مطالعه مفید به ویژه در ایام کنکور مطالعه ای است که با تمرکز کافی صورت بگیرد که عوامل ذهنی ومحیطی مختلفی برای ایجاد این تمرکز لازم است که ابتدا لازم است معنای تمرکز وعدم تمرکز یا همان حواس پرتی را بدانیم . در اصل تمرکز یعنی اختصاص دادن کامل فضای ذهن به یک موضوع خاص وحواس پرتی نیز چیزی نیست جز تمایل ذاتی ذهن به درگیری وفعالیت .ذهن ما همواره می خواهد در گیر ومشغول باشد بنابراین ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که ذهن فرصت پرداختن به حاشیه را نداشته باشد .عوامل مختلفی در ایجاد این تمرکز نقش دارد که از جمله آن وشاید مهم ترین آن که به راحتی قابل دستیابی است شرایط محیطی مطالعه می باشد .این که فقط مطلبی را مطالعه کنیم ویاد بگیریم که چگونه آن را بخوانیم مهم نیست بلکه این موضوع که در چه شرایطی باید به مطالعه بپردازیم هم موضوع اساسی است که در ادامه به ان می پردازیم :1-در یک محیط آرام شروع به مطالعه کنیم البته نه به این معنا که حتی صدای کوچکی هم در محیط نباشد زیرا هدف تطبیق شرایط با روز آزمون سراسری است پس اندک سر وصدایی که موجب آزار وحواس پرتی نشود مانعی ندارد امادر محیط هایی مثل پارک و گردشگاه ها مطالعه نباید صورت بگیرد زیرا علاوه بر سر وصدای زیادی جنبه تفریح وسرگرمی دارد .2- خود را ملزم به نشستن پشت میز وصندلی کنیم همان طور که در قسمت قبل هم ذکر شد هدف تطبیق شرایط اکنونی با روز آزمون سراسری است زیرا در روز کنکور ملزم به نشستن 4 ساعت پشت میز وصندلی هستیم پس هم اکنون باید خودرا اماده کنیم . هم چنین از مطالعه در روی تخت یا مکانهایی موجب احساس خواب الودگی می شود جدا خودداری کنید .3- بهتر است مکان مطالعه ثابت باشد یعنی برای مطالعه هر واحد به قسمت های مختلف خانه نقل مکان نکنیم در اصل بهترین مکان برای مطالعه کتابخانه است .4- در محیط های نا منظم وشلوغ مطالعه نکنیم اتاق وروی میز تحریرمان باید منظم ومرتب باشد تا از آشفتگی ذهنی ما جلوگیری کند .کتاب ها و منابع اضافی را به انباری منتقل کنید حجم زیاد کتاب تست های نزده موجب استرس می شود .5- در محیط هایی که وسایل سرگرم کننده وتزییی وجود دارد مطالعه نکنید زیرا ذهن ما موضوع جدید وجالبی برای تفکر به آن پیدا می کندو دیگر مطالعه ما متمرکز و مفید نخواهد بود از جمله این عوامل حواس پرتی می توان به موبایل ،کامپیوتر، تلفن، عروسک ،قاب های تزیینی اشاره کرد6-محیط مطالعه باید دارای نور مناسب باشد از مطالعه در محیط هایی که نور کم یا نورزیاد دارد به شدت خودداری کنید حتی در صورت استفاده از چراغ مطالعه باید آن را طوری قرار دهیم که نور به شکل مایل بتابد ومستقیم به جزوات وکتاب های درسی نباشد .رنگ نور محیط مطالعه یا چراغ مطالعه قرمز نباشد استفاده از مخلوط نور زرد یا سفید بهترین گزینه است .7- محل مطالعه باید دارای دمای مناسب باشد در محیط هایی که بیش از اندازه سرد یا بیش از اندازه گرم است مطالعه نشود زیرا موجب احساس کسالت وخواب الودگی می شود .دمای مناسب برایاتاق 18تا 20 درجه سانتیگراد است .8- محل مطالعه باید دارای اکسیژن کافی باشد .استفاده از رایحه های معطر مثل قرار دادن چند برگ نعناع در محیط مطالعه بسیار موثر است. محیط هایی که پنجره ای رو به هوای آزاد دارد به خصوص در روز های افتابی را از دست ندهید.9- رعایت فاصله مناسب چشم تا کتاب باید 40- 20 سانتی متر باشد که از مچ دست تا ارنج است که با قرار دادن دست زیر چانه مشخص می شود10-بر در ودیواراتاق برگه هایی حاوی نکات وفرمول ها یا جملات انگیزشی ویا اهداف بلند مدت وکوتاه مدت خود را نصب کنید .11-میز مطالعه خود را شرطی کنید از آن فقط برای مطالعه استفاده کنید از استفاده ان به عنوان میز غذا خوری ، محل فکرکردن به رویاها بپرهیزید.ودر اخر می توان به طورکلی اشاره کرد که از میان عوامل ذکر شده دمای اتاق، نور کافی ومناسب میز وصندلی مناسب از لحاظ ارتفاع ، بازبودن پنجره برای گردش هوا وایجاد سروصداهای عادی محیطی ومحیط منظم مطالعه از جمله مهم ترین عوامل محیطی صحیح مطالعه است .

منظور از پایان یک درس پیش از موعد مقرر چیست؟مثلا بعضی از داوطلبان خودشان موفق به خواندن و یادگیری مطالبی میشوند که هنوز در اموزشگاه یا مدرسه به انها تدریس نشده یا به وسیله ی اموزش خصوصی بعضی از دروس را پیش از تدریس معلم در مدرسه اموزش می بینند. منظور از یادگیری مطلب صرفا اموزش آن توسط معلم نیست بلکه دانش اموز باید همراه با اموزش معلم خود به حل تست های اموزشی بپردازد و از مطالب یادگرفته شده خلاصه برداری کند تا بتواند در بازه های مرور و دواران جمع بندی از آن ها استفاده نماید .اگر شما تقریبا تمامی مباحث یک کتاب را با کیفیت عالی خوانده باشید، بهتر است از داوطلبانی که تمامی مباحث آن کتاب را با کیفیت متوسط خوانده اند . در این زمان بهترین کار مرور است. اگر موقع درس خواندن و تست زدن، با علامت گذاری جلو می رفتید و مشخص می کردید که کجاها ضعفتان بیشتر است و کدام تست ها را اشتباه می دید، کارتان ساده می شود . برای ” مرور” می توانید از مرور همان تست های علامت دار استفاده کنید . البته اهمیت تست زنی در دروس اختصاصی بیشتر از دروس عمومی است . دروس خواندنی (و به ویژه دو درس ادبیات و معارف) را می توانید با خلاصه نویسی، الگوهای یاداوری و یا حاشیه نویسی هایی که در کتاب و جزوه تان ایجاد کرده اید، دوره کنید .البته اگر بازه های مرور(یه روز،یک هفته، یک ماه، سه ماه و شش ماه) را با توجه به زمان پایان خلاصه نویسی رعایت کرده باشید عملکرد موفقیت امیزتری خواهید داشت.دوره به معنای واقعی کلمههنگام مرور – یا به اصطلاح دوره- دو نکته حائز اهمیت است، اول این که از درس ها و مباحثی شروع به دوره کنید که ضعف بیشتری در آن ها دارید و دوم این که اولویت با مرور درس ها و مباحثی که مدت بیشتری از مطالعه شان گذشته است. اما باید به این نکته هم توجه کرد که اگر بخواهید در مرور هم از همان روش های مرسوم مطالعه استفاده کنید، برای یک مرور جامع، لااقل به یک فرصت شش ماهه نیاز دارید و فراموش نکنید که ما درس را زودتر تمام کرده ایم تا بتوانیم مرور بیشتری انجام دهیم تا تسلطمان افزایش یابد .مرور به معنای تکرار مطالعه نیست . در انتهای مرور مطالب هر درس، باید بتوانید مطالب درسی را خلاصه تر و منظم تر(دلیل رسم الگوهای یاداوری) به ذهن بسپارید ، یعنی قرار نیست که در مرور هم روی تمام جزئیات بی اهمیت و یا مطالبی که از پیش آموخته اید، تاکید کنید بلکه باید تلاش کنید با درک مفاهیم اصلی بین آموخته هایتان ارتباط برقرار کنید. با این حساب، هدف از مرور عبارت است از جمع بندی مطالب، ایجاد پل های ارتباطی بین مباحث مختلف ، سازماندهی و فراگیری مفهومی مطالب درسی وجلوگیری از فراموشی مطالب .نحوه صحیح مرور مطالب مختلفهمه درس ها را نمی شود – و نباید – یک جور خواند و دقیقاً یه همین ترتیب، همه درس ها را نمی شود – و نباید – یک جور مرور کرد . در مرور درس هایی مانند ریاضیات و فیزیک، اهمیت تست زنی بیشتر از مطالعه متن کتاب و جزوه درسی است .برای مرور این دروس، بهتر است مفاهیم اساسی و حتی نکته های ریز را در قالب حل و تمرین تست های جامع درک کنید(تست های اموزشی) اگر تسلط کافی بر مطالب دارید (این تسلط کافی در اثر حل کردن تعداد زیادی تست اموزشی و دیدن الگوهای مختلف سوال صورت میگیرد) باید تست های زماندار را شروع کنید تا بتوانید از اطلاعات خود در شرایط ازمون استفاده کنید و توانایی های مهارتی خود را افزایش دهید .اما در مرور درس هایی مانند معارف، ادبیات و زیست شناسی اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه درسی بیشتر است از حل تمرین یا تست های متعدد. البته در مباحثی از دروس شیمی یا زیست شناسی که با حل مسئله سر و کار دارید(مثلاًمبحث استوکیومتری در درس شیمی یا مبحث ژنتیک در درس زیست شناسی) به تست زنی بیشتری احتیاج دارید. در مرور درس هایی مانند عربی و زبان انگلیسی هم می شود گفت که اهمیت تست زنی با اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه تقریباً هم طراز است .

برای داشتن یک برنامه جامع برای مرور، به موارد زیر توجه کنید:فهرست کاملی از تمام منابع و مباحثی که قرار است مرور کنید، تهیه نمایید .اولویت های مرورتان را تعیین کنید (با توجه به موارد فوق) .تخمین بزنید که مرور هر کدام از مباحثی که قرار است مطالعه شود، حدوداً به چه مدت زمانی احتیاج دارد و سپس تخمین بزنید که مجموعاً برای یک مرور جامع به چه مدت زمانی احتیاج دارید .با توجه به توان فردی تان و شرایطی که شخصاً پیش رو دارید، حدس بزنید که حداقل هفته ای چند ساعت می توانید به مطالعه و مرور مباحث درسی اختصاص بدهید .اگر موفق به تخمین منطقی ای از ساعت مورد نیاز خود نشدید یکی از راهکارهای ذیل و یا تمامی انها را در دستور کار خود قرار دهید :الف) تعداد منابعی که می خواهید برای هر درس یا هر مبحث درسی مرور کنید، به حداقل برسانید .ب) زمان بیشتری را به مرور اختصاص بدهید، یعنی تعداد ساعات مطالعه روزانه و هفتگی تان را به حداکثر برسانید(افزایش ساعت مطالعه هفتگی و اختصاص دادن مقدار مشخص و منظمی از آن برای مرور درس به اتمام رسیده).فهرست تمام مباحث و منابعی را که می خواهید در هر هفته مطالعه کنید، تهیه نمایید و یک برنامه یک هفتگی برای خود بنویسید .در برنامه ریزی هر روزتان، سعی کنید تعداد دروسی که برای مرور در یک روز کامل انتخاب می کنید، کمتر از 3 درس نباشد و اولین مبحث درسی که می خواهید در یک روز مطالعه کنید، مشکل ترین درس یا مبحث آن روزتان باشد .

در این مقاله می‌توانید راهنمایی‌های مفیدی برای برنامه ریزی کنکور در ایام نوروز بیابید.

یکی از دلایل موفقیت داوطلبان موفق این است که در زمان‌هایی که دیگران درس نمی‌خوانند، به شدت درس می‌خوانند. دوران عید یکی از همین زمان‌ها است. به همین دلیل این دوره را دوره‌ی طلایی نامیده ایم. در این دوره‌ی کوتاه شما می‌توانید جهش قابل ملاحظه ای به پیش داشته باشید به شرط آنکه به دو راهنمایی زیر دقیقا توجه کنید:

اولاً: زیاد زحمت بکشید …، تفریحات، دید و بازدیدها، مسافرت و تلویزیون را کنار بگذارید و فقط دو روز از عید را به خودتان مرخصی بدهید، (دانش آموزان سال سوم می‌توانند چهار روز را تعطیل نمایند.) و در روزهای قبل و بعد تا آنجا که می‌توانید درس بخوانید. افرادی که اراده‌ی ضعیفی دارند، مطمئناً پیشرفت خوبی نخواهند کرد. ما به این گونه داوطلبان توصیه می‌نماییم خودشان به پدر و مادرشان مراجعه کنند و از آنها بخواهند تا بر کارشان نظارت نمایند.

ثانیاً: با یک نقشه‌ی دقیق و طبق یک برنامه جامع درس بخوانید. تا بازده مطالعه شما چند برابر شود. در این مقاله چگونگی تنظیم برنامه جامع را برای شما توضیح می‌دهیم. فقط باید یکی دو ساعت وقت صرف کنید و طبق روشی که توضیح می‌دهیم «برنامه‌ی جامع» را برای خودتان تنظیم نمائید و سپس با نظم و دقت «برنامه‌ی جامع» را اجرا نمائید. آنگاه خواهید دید که سه یا چهار هفته در ایام نوروز برای شما ارزش چند ماه را خواهد داشت و شما جهش بزرگی به جلو خواهید داشت.

برنامه‌ی جامع چیست و در چه مواقعی تنظیم می‌شود؟

هرگاه بخواهید یک مجموعه کار آموزشی را به صورت کامل انجام دهید یا یک مجموعه‌ی درسی را به طور کامل یا نسبتاً کامل دوره نمائید، برنامه جامع تنظیم می‌نمائید. توصیه‌ی ما این است که برنامه‌ی جامع را هیچ گاه برای کمتر از دو هفته و یا بیشتر از چهار هفته طراحی نکنید. در هنگام اجرا و در پایان برنامه‌ی جامع، باید کارهای انجام شده و انجام نشده را بررسی و ارزیابی نمائید. حداقل یک بار دیگر می‌توانید برنامه‌ی جامع تنظیم نمائید و آن هم در یک ماه قبل از برگزاری کنکور سراسری است.

تشخیص وضعیت:

ارزیابی خود را درباره وضعیت آموزشی تان در هر درس می‌نویسید.

الف- میانگین نمرات تراز خود را در هر درس یادداشت نمائید مثلا بنویسید میانگین نمره تراز من در درس فیزیک ۵۷۰۰ بوده است.

ب- به برنامه آزمون های دوره نوروز نگاه کنید. اکنون تشخیص دهید که در کدام فصل‌ها قوی هستید و در کدام فصل‌ها ضعف دارید. نقاط قوت و ضعف خود را به طور جداگانه مشخص کنید.

تصمیمات و اهداف + منابع مطالعاتی:

با توجه به وضعیت درسی خود و با توجه به برنامه آزمونها تصمیماتی اتخاذ می‌نمایید. دقت کنید که این تصمیمات قابل اجرا باشند مثلاً یکباره تصمیم نگیرید که طی سه هفته دو بار کتابی را دوره نمائید و تمام مسائل آنرا حل کنید و به چند صد تست هم پاسخ دهید! (مطمئناً تصمیمات غیر واقعی قابل اجرا نخواهند بود.) منابع مطالعاتی خود را نیز دقیقا مشخص کنید. برای مطالعه دروس و یادگیری مطالب حتما از کتاب درسی بهره بگیرید. البته ممکن است در یک درس تسلط کافی داشته باشید و نیازی به مطالعه تشریحی آن درس نباشد. مرور یادداشت‌ها و مقداری تمرین و تست زدن برایتان کافی است در این صورت منابع تستی و تمرین را مشخص کنید. تمرین های کتاب درسی، آزمونهای قبلی منابع مفیدی برای تمرین می‌باشند. سایر منابع دلخواه خودتان را در ستون ششم اضافه کنید تعداد صفحاتی را که می‌خواهید مطالعه کنید، تعداد مسائل و تعداد تست‌ها را هم بنویسید. پیش از آنکه به فکر تمرین تست های جدید باشید به تمرین و مرور و حل مسائل و تست هایی بپردازید که قبلا آنها را مطالعه نموده اید. باید آنچه را قبلا فراگرفته اید در ذهنتان تثبیت نمائید و آنگاه به مطالب جدید بپردازید.

تخمین و تقسیم زمان:

پیش بینی کنید که اساسا در ایام نوروز چند ساعت وقت برای مطالعه دارید و برای مطالعه هر درس چند ساعت می‌توانید اختصاص دهید. آن دسته از داوطلبانی که تا کنون برنامه متعادل (نرمال) نوشتهاند این موضوع را بهتر می‌توانند پیش بینی نمایند. اگر دانش آموز هستید و تا روزهای آخر اسفند به مدرسه می‌روید توجه کنید که زمان مطاله شما قبل از شروع تعطیلات کمتر است و همچنین اگر می‌خواهید دو روز اول عید را تعطیل کنید این مدت را هم در نظر بگیرید سعی کنید تخمین دقیقی از ساعات مطالعه خود بزنید. مثلا بگویید من در هفته اول می‌توانم پنجاه ساعت درس بخوانم سپس این پنجاه ساعت را بین دروس مختلف تقسیم کنید. به اهمیت هر درس و وضعیت خود در هر یک از دروس توجه کنید. اگر هنگام تنظیم برنامه رؤیا پردازی کنید و تصمیمات بلند پروازانه بگیرید نه تنها نتیجه بهتری کسب نخواهید کرد بلکه تمام زحمتی که برای تنظیم برنامه کشیده اید به هدر خواهد رفت.

برنامه‌ی روزانه:

پس از نوشتن برنامه‌ی جامع، برنامه‌ی روزانه تان را تنظیم نمایید. در برنامه‌ی روزانه برای هر روز حداکثر 8 درس را در نظر بگیرید. اگر مثلا برای درس فیزیک ۱۰ ساعت در نظر گرفته اید می‌توانید آنرا به چهار نوبت مطالعه 2 ساعته یا ۵ بار مطالعه تقریبا 5/1  ساعته تقسیم کنید. تکالیف خود را نیز برای هر نوبت مطالعه مشخص کنید آیا فقط کتاب را مطالعه می‌کنید مساله حل می‌کنید یا تست هم می‌زنید. منابع را بنویسید. در پایان هر روز و در پایان هفته موارد اجرا نشده را در ستون آخر بنویسید و پس از تصحیح و تعدیل و تصمیم گیری مجدد به برنامه هفته بعد بیفزایید.

چند توصیه:

برنامه جامع و برنامه روزانه را پس از تنظیم به مشاور خود نشان دهید و از نظرات مشورتی وی بهره بگیرید.

اگر در پایان یک هفته متوجه شدید که بخش قابل ملاحظه‌ای از تصمیمات را اجرا نکرده اید برنامه را مورد بازبینی قرار دهید و قسمت‌های کم اهیمت‌تر را حذف کنید.

هر قدر هم پایه درسی تان ضعیف باشد هیچ درسی را به طور کامل حذف نکنید. در این گونه دروس می‌توانید مباحثی را بیابید که برایتان ساده‌تر باشد.

 قسمت اولدست و دلم به درس خوندن نمی ره و هر چی می خوام خودم رو متقاعد کنم که باید درس بخونم، نمی تونم؛ همه امکانات هم برای درس خوندن فراهمه، چه کنم؟ هر رفتاری که انسان انجام می دهد، ناشی از تعامل سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز است. چرا وقتی ما تشنه می شویم، سراسیمه به هر طرفی می رویم، تا آب به دست آوریم و رفع عطش کنیم؟ زیرا نیاز به آب داریم و کمبود آب در بدن ما، موجب انگیختگی فیزیولوژیکی ما می شود و ایجاد انگیزه می کند و در نتیجه، برای رسیدن به هدف، یعنی آب، همه سعی و تلاش خود را به کار می گیریم. اگر شما می خواهید انگیزه مطالعه کردن بیشتری پیدا کنید، در مرحله اول باید هدف خود را مشخص کنید. وقتی مشخص شد که شما چه هدفی دارید، طبعا برای رسیدن به آن هدف، احساس می کنید که نیازمند چیزهایی هستید که از طریق مطالعه و درس خواندن به دست می آیند و در نتیجه، برای دست یابی به آن چیزها، برنامه ریزی می کنید؛ سپس بر اساس آن برنامه، عمل می کنید.

امسال باید شبانه روز تلاش کرد و از همه امکانات، بهره جست؛ تا به هدف رسید. موفقیت در تحصیل، برآیند عوامل زیر است:

1. میزان تلاش و کوشش، به گونه ای که بر اساس برنامه ای منظم صورت گیرد و نتیجه چنین تلاشی، باید متناسب با میزان صرف وقت باشد. به طور مسلم کوشش های منظم و پیگیر برای تسلط بر موضوع درس، نقش مؤثری ایفا می کنند. 2. انگیزه و علاقه که عاملی درونی است و به روشن شدن هدف درس، بستگی و ارتباط مستقیم دارد. 3. تجربیات قبلی که مفهوم دقیق آن، برخورداری از پیش مطالعه در زمینه درس جدید می باشد. 4. تمرکز و دقت، به گونه ای که ذهن با تمام توانایی و قدرت جذب اطلاعات علمی، در حوزه درس مورد نظر، فعال باشد. 5. برقراری ارتباط منطقی و معنادار بین بخش های مختلف درس مورد نظر، به گونه ای که «اصل پیوستگی» به عنوان یکی از اصول مهم یادگیری، حفظ شود. اگر مطالب درسی را به صورتی مرتبط با یکدیگر در نظر بگیرد و تأثیر حذف یا اضافه مطلبی را در آنها بررسی کنید، یادگیری پایدار و پابرجایی را احراز کرده اید. 6. بهره گیری از تلقین مثبت؛ اگر تحت تأثیر افکار منفی قرار می گیرید و در مقطعی از دوران تحصیل، تصور می کنید که فردی ناموفق و بیهوده هستید، عملاً رفتار و کردار شما متأثر از چنین وضعی خواهد شد و نتیجه مطلوبی به بار نخواهد آمد؛ امّا با تلقین جنبه های مثبت و سازنده، به افکار امیدبخش و متعالی دست خواهید یافت و تداوم چنین افکار و حالاتی، در نتیجه کارتان، چشمگیر خواهد بود. 7. توکل به خدای متعال را در هیچ لحظه ای از دست ندهید؛ بلکه در مواقع حساس و دشواری که برایتان پیش می آید، بیشتر از همیشه، به نیروی ایمان به خدا، تکیه کنید و او را در همه حال، ناظر بر خود و پشتیبان واقعی تان بدانید که در چنین صورتی، به یاری حق، موفقیت در انتظار شما خواهد بود. 8. راهکار اساسی در تحصیل موفق، کسب انگیزه و تقویت نشاط و شادابی درسی است. بنابراین برای افزایش سطح انگیزه، راهکارهای زیر را عملی سازید: الف) فهرستی از توانمندی های خود تهیه کرده، روزی دو یا سه بار با صدای بلند آن را بخوانید؛ مثلا بگویید: من شخص با استعدادی هستم و من… هستم. ب) فهرستی از فواید مادی, معنوی و موقعیتی درس خواندن و کسب موفقیت تحصیلی خود را تهیه کرده، آن را هر روز مرور کنید و هر روز نیم ساعت بر روی یکی از آن فایده ها، فکر کنید و 10 سطر درباره آن بنویسید و این عمل را برای همه فایده ها انجام دهید و بعد هر کدام را که برای شما خوشایندتر بود، گاهی اوقات مطالعه کرده، به آن بیفزایید.9. قبل از شرکت در کلاس درس، پیش مطالعه (مطالعه قبلی) داشته باشید. 10. با بر شمردن ثمرات و فواید درس و مجموعه درس ها و اجرای دقیق موارد قبلی، سطح انگیزه خود را افزایش دهید. 11. به هنگام پیش مطالعه، برخی نکات مهم درس را یادداشت کنید.12. بعد از یادگیری و تفکر، مطالب مهم را به زبان خود در دفتر اصلی درس یادداشت کنید. 13. از مطالعه شتاب زده پرهیز کنید. 14. کتاب یا بخش مورد نظر از کتاب را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید و هر قسمتی را مطالعه کرده، بفهمید و بعد به سراغ قسمت بعدی بروید. 15. فضا و مکان مطالعه را برای خود مکانی جذاب و نشاط آفرین بسازید، حتی با تغییر محیط و به کارگیری وسایل نشاط آور. 16. نور کافی، حرارت متناسب، وضعیت نشستن و فضای مناسب برای درس و نیز به کارگیری ابزار کمک آموزشی خوب، در تحصیل و مطالعه بسیار مؤثر می باشند. 17. ورزش صبحگاهی را فراموش نکنید و در روز، سه تا چهار نوبت و در هر نوبت، 5 تا 6 بار، تنفس عمیق را فراموش نکنید. 18. خود را به رعایت نظم در مطالعه عادت دهید؛ مانند شروع در ساعت معین و پایان در ساعت معین. همچنین مطالعه را قطع نکنید و از انحراف فکر و حواس پرهیز کنید.

 

یکی از مشکلاتی که داوطلبان با آن مواجه هستند عدم علاقه به یک یا چند درس است. در این صورت داوطلبان به دو دسته تقسیم میشوند : 

1- داوطلبانی که با وجود بی علاقگی به درس آن را مانند درس های دیگر میخوانند 2- داوطلبانی که به طور کامل دروس را کنار میگذارند و توجیه آن ها این جمله است “از این درس بدم می آید.”

در این مقاله دسته دوم را بررسی می نماییم.

علت این بی علاقگی می تواند حضور معلم های سخت گیر، بد فهمیدن مباحث، گرفتن نتایج ضعیف و….باشد. باید این علت ها را شناسایی کرد و درصدد رفع آن ها برآمد زیرا رسیدن به هدف و رشته مورد علاقه وابسته به مطالعه تمامی دروس است.باید لزوم مطالعه تمامی دروس را برای کسب موفقیت برای خود درونی کنید. توجه داشتن به این مسئله که تا الان چندین سال را برای رسیدن به هدفتان درس خوانده اید به همین دلیل یک یا دو درس نباید مانع رسیدن شما به هدفتان شود، بسیار مهم است. فرض کنید شما می خواهید از روی یک پل چوبی در بالای یک رودخانه عبور کنید. هنگامی که تمامی چوب های این پل سالم باشند، با اطمینان خاطر رد می شوید یا وقتی یک پل نیمه کاره و غیر مطمئن وجود دارد؟ قطعا پاسخ شما پل اول است. دروسی که باید مطالعه کنید، چوب های سازنده این پل هستند بنابراین کنار هم قرار گرفتن تمام این دروس شما را به هدفتان خواهد رساند. دقت داشته باشید که درصدهای همه دروس برای شما و هدفتان لازم است. پس همواره به هدفتان فکر کنید.همچنین داوطلبان به علت اینکه درس را متوجه نشده اند یا درس برای آن ها سخت بوده است ممکن است به آن درس بی علاقه شوند و همواره بگویند این درس برایم سخت است و نمیتوانم بخوانم.یکی از راه حل های شروع مطالعه دروس این است که آن ها را ساده نشان دهیم و از غولی که برای خود ساخته ایم فاصله بگیریم. یعنی یک خلاصه کلی و ساده از فصلی که میخواهیم بخوانیم به خودمان بدهیم و بگویید به راحتی میتوان از پس آن برآمد و هدف من خیلی برایم مهم است، به یاد داشته باشید علاقه و انگیزه در مورد مطلبى که براى مطالعه انتخاب کرده‏اید به بهره‏ ورى شما از آنچه مى‏خوانید بسیار مى‏افزاید.میتوانید درسی را که دوست ندارید بین دو درسی که به آن ها علاقمند هستید قرار داده و برای خود پاداش تعیین کنید برای مثال اگر در این واحد این درس را مطالعه نمایم، حق دارم درس مورد علاقه خودم را بخوانم.بهتر است مطالعه این دروس را به زمان هایی که سرحال تر هستید، اختصاص دهید.مورد بعدی استفاده از ابزارهای آموزشی مانند منابع کمک آموزشی متناسب با سطح خود، کلاس، معلم خصوصی و…. می باشد. هنگامی که تست های یک منبع تست زنی برای شما خیلی دشوار باشد یعنی این منبع از سطح شما بالاتر است. بنابراین ناتوانی در حل تست ها سبب احساس ضعف و بی علاقگی به درس می شود و برعکس این حالت، ساده بودن خیلی زیاد منابع تست زنی، یعنی پایین تر از سطح علمی شما، سبب میشود هیچ تستی شما را به چالش نکشیده و در این صورت خسته شده و درس را رها کنید.در مواردی که شما درسی را به درستی متوجه نمی شوید یا مطالعه و فهم مبحث مورد نظر برای شما دشوار یا بسیار زمانبر باشد، معلم خصوصی می تواند بهترین گزینه باشد، زیرا می تواند با یک بیان دیگر مباحث را توضیح داده و سرعت فهم مطالب را بالا ببرد و در نتیجه شما به دلیل خوب متوجه شدن مطالب و گرفتن نتیجه از آن به درس مورد نظرتان علاقمند خواهید شد. کسب نتایج ضعیف در آزمون علی رغم مطالعه درس سبب دل زدگی از درس می شود، باید توجه داشت قرار نیست در آزمون های آزمایشی همواره در اوج بود بلکه این آزمون ها راهی برای پیدا کردن نقاط قوت و ضعف می باشد. بنابراین باید با تحلیل دقیق آزمون های آزمایشی، مشکلات علمی یا مهارتی درس مورد نظر را پیدا کرده و در صدد رفع این نقاط بربیایید، نه اینکه از آن مباحث فاصله بگیرید…از تلقين اين عقیده كه من حس خواندن این درس را ندارم، يا من از این درس بدم می آید اجتناب كنيد بلكه به خود تلقين كنيد كه همانطور كه توانستم تا اين مرحله برسم مي توانم با موفقيت به تحصيلاتم ادامه دهم و فرد موفقي باشم. ليستي از توانمندي ها و موفقیت های خود(حتی موفقیت های کوچک) تهيه كرده و هروز آن ها را به خود یادآوری کنید.به جای فکر کردن، عمل کنید. از همین الآن. هر چه بیشتر فکر کنید بیشتز ار هدف فاصله می گیرید.شروع کنید، حتی اگر در ابتدا خیلی سخت باشد مهم این است که عدم علاقه از یک درس نباید مانع رسیدن شما به هدفتان شود. اجازه دهید مدتی بگذرد و آنگاه پیشرفت چشم‌گیر خود را مشاهده خواهید کرد.

 

یکی از اصول حاکم بر حافظه اصل تقدم و تأخر است به این معنا که مطالبی که در ابتدا و انتهای مطالعه می خوانیم بهتر در حافظه باقی می مانند و اکثراً مطالب میانی به فراموشی می ‌روند پس هر چقدر فاصله بین ابتدا و انتهای مطالعه را کم کنیم از فراموشی مطالب جلوگیری کرده ایم.بسیاری از معلمان بزرگوار دیدن تکالیف و حضور و غیاب را در ابتدای زنگ کلاسی انجام می دهند و انتهای کلاس را صرف استراحت دانش آموز می کنند و بین این دو بازه زمانی درس می دهند و حتی وقت زیادی را صرف تدریس میکنند ولی از نظر روانشناسان یادگیری این عمل نادرست می باشد .دو مفهوم به نام های ” اثر تقدم ” و اثر” تاخر ” وجود دارد که این اشتباه را توجیه می کند.به شرح زیر است اثر تقدم و تاخر به این موضوع اشاره دارند که مطالبی که در ابتدا و انتهای زنگ کلاسی آموزش داده می شود بیشتر در ذهن دانش آموز می ماند .بنابراین معلمان باید این نکته را مدنظر قرار دهند و در آموزش، مطالبی که مهم تر است در ابتدای آموزش تاکید کنند و توجه دانش آموز را به سمت نکته های مهم جلب کنند و در انتهای آموزش مطالب مهم تر را تکرار و جمع بندی کنند. حتی دریک سخنرانی در جمع والدین دانش آموزان این نکته اهمیت دارد.

 

رویکردهای حافظهحافظه با فرآیندهایی ارتباط دارد که رویدادها، افراد، و اطلاعات را ضبط می کنند و بعداً امکان دستیابی به آن ها را فراهم می سازند، و فراگیری (یا رمزگردانی)، اندوزش  و بازیابی اطلاعات را شامل می شود. هر یک از این سه جنبه ی اساسی حافظه، بیش از یک قرن است که بررسی و مطالعه می شود و ما می توانیم دو رویکرد کلی را در این جا متمایز کنیم. در اواخر قرن نوزدهم، هرمن ابینگهاوس مطالعه ی حافظه را به صورت یک کارکرد شناختی ساده، آغاز کرد. او معتقد بود که این عملکرد ساده از معانی مواد، انتظارات شخصی یا ویژگی های فرد متأثر نمی شوند. به همین منظور، ابینگهاوس لیستی از هجاهای بی معنا را که زنجیره ای از حروف قابل تلفظ بودند، مورد استفاده قرار داد؛ به ویژه هجاهای سه حرفی بی صدا – صدادار – بی صدا، مثل MAB و LOD. نظر ایشان این بود که نه این مواد بی معنا همدیگر را تداعی می کنند و نه آن چیزی که قبلاً شخص می دانسته موجب تداعی این مواد می شود. رویکرد ابینگهاوس برای چند دهه تحقیقات را تحت تأثیر قرار داده و برخی از ویژگی های اساسی حافظه را آشکار کرد. یکی از این ویژگی های اساسی «پدیده موقعیت زنجیره ای» است. هرگاه فهرستی از مواد برای یادگیری ارائه شود، احتمال این که ما واحدهای اول (اثر تقدم) و آخر فهرست (اثر تأخر) را یادآوری کنیم، بیشتر از واحدهایی است که در میان فهرست قرار دارد.رویکرد کلی دیگر، حافظه را فقط یک فرآیند ضبط کننده منفعل نمی داند، بلکه آن را فرآیندی فعال و سازمان دهنده به شمار می آورد. این رویکرد را معمولاً برگرفته از تلاش های فردریک بارتلت در دهه 1930 می دانند. بارتلت از نمونه هایی که از نظر معنایی غنی بود، مثلاً داستان بهره می جُست. او به این منظور داستان هایی را به افراد ارائه می داد. وقتی افراد این داستان ها را بازگو می کردند، ویژگی مواد حذف شده و خطاهایی را که مرتکب می شدند، بررسی می کرد. به نظر بارتلت، حافظه ی فعال از ویژگی کوشش برای معنادهی  برخوردار است. دیدگاه ابینگهاوس نیز اطلاعات چندانی درباره عملکرد حافظه واقعی در زندگی روزمره به دست نمی دهد. در نیمه ی دوم قرن بیستم، حافظه به تدریج در یک چهارچوب شناختی فراگیرتر، یعنی پردازش اطلاعات قرار گرفت که جنبه هایی از دو دیدگاه پیشین را در بر داشت. در این دیدگاه فرآیند شناخت به عملیات که رایانه (یعنی دریافت، پردازش و ذخیره سازی و برون دهی اطلاعات) تشبیه شد که در عین حال، به شناخت های پیشین و دیگر درون دادهای حسی این امکان را می دهد تا به شیوه های گوناگون بر محتویات حافظه تأثیر بگذارند.اندیشه ی مراحل مختلف حافظه و انجام کارهای آن به صورت مرحله ای، دست کم به ویلیام جیمز در قرن نوزده باز می گردد. جیمز معتقد بود که حافظه دو قسم است: حافظه ی اولیه که خاطرات زودگذر را ذخیره می کند، و حافظه ی ثانویه که اطلاعات را برای مدت طولانی ذخیره می کند. اتکینسون و شیفرین این نظریه را به صورت گسترده و مشروح به نام مدل، هنجاری در دهه ی 1960 طرح کردند. طبق این نظریه اطلاعات برای مدت کوتاهی در یک ثبت کننده حسی مناسب، به صورت خام ذخیره می شوند. بررسی ثبت کننده حسی دیداری ، در افرادی که می بایست از مجموعه محرک های ارائه گزارش مختصر بدهند، نشان داد اطلاعات قابل دسترسی از این ثبت کننده حسی بلافاصله پس از ارائه محرک، بیشتر از اطلاعاتی است که چند ثانیه بعد به دست می آید.

ماه های پایانی برای داوطلبان آزمون سراسری ارزش بسیار زیادی دارند. درمیان این ماه ها، خرداد و تیر که ماه های پایانی است از اهمیت ویژه تری برخوردار است. اهمیت فوق العاده این ماه ها بدین خاطر است که داوطلبان باید به مرور و جمع بندی مطالبی بپردازند که طی دوران آمادگی برای آزمون سراسری آن ها را مطالعه نموده اند. بسیاری از داوطلبان در این ماه ها نا امید می شوند و این باعث می شود تا حرکتشان را کند یا متوقف کنند؛ بالعکس نتایج بسیاری از داوطلبان در سال های گذشته (در آزمون های آزمایشی) در ماه های خرداد و تیر به شکل معجزه آسایی تغییر کرده است. بنابراین اگر ماه های خرداد و تیر را جدی بگیریم و دروس را به روش صحیح جمع بندی کنیم به بخش قابل توجهی از اهدافمان دست پیدا خواهیم کرد.

نیاز تمامی داوطلبان در دوره جمع‌بندی:

* مرور و تثبیت آموخته‌ها

* تکمیل یادگیری مباحث ناقص

* روش بهینه (کم‌ترین وقت و انرژی و بیشترین بازدهی) مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت

* مرور و جمع‌بندی مطالب توسط دبیران با تجربه

در واقع:

* برای دروسی که میانگین درصد داوطلب کمتر از 40% است، شرکت در این کلاس‌ها سبب یادگیری نکات مهم و کلیدی می‌شود که احتمال مطرح شدن آن‌ها در آزمون سراسری زیاد است.

* برای دروسی که میانگین درصد داوطلب 40% تا 80% است، شرکت در این کلاس‌ها سبب مرور نکات در زمان کوتاه‌تر نسبت به مرور انفرادی خواهد شد.


3 نتیجه زیر برای داوطلبان از برگزاری کلاس‏های جمع‏ بندی سبب شد تا این طرح در مرکز مشاوره در سال‏های بعد هم ادامه پیدا کند.

2 نکته مهم

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت

آيا مي‌دانيد چرا دوره مطالعاتي نوروز پراهميت‌ترين دوره مطالعاتي آمادگي آزمون سراسري است؟

1- لحظات پاياني هر مسابقه‌اي تعيين کننده‌ترين و پر اهميت‌ترين لحظات است.

بسياري از ويژگي‌هاي دوران جمع‌بندي (روزهاي تعطيل بيشتر، بي‌برنامگي داوطلبان، اتمام بيشتر مباحث، نزديک شدن به آزمون سراسري و…) با دوره‌هاي قبلي متفاوت است و نيازمند کسب عادتهاي متفاوتي است.

2- عادات مطالعه در دوران جمع بندي (بهار) در نوروز شکل مي‌گيرد.

مطالعه با کيفيت و کميت مطلوب در نوروز => ايجاد عادات، مطالعه مطلوب => استمرار مطالعه با کيفيت و کميت مطلوب در دوران جمع بنديمرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت

3- بسياري از داوطلبان در سالهاي گذشته با جدي گرفتن دوران جمع‌بندي (بهار) نتايج فوق‌العاده‌اي گرفته‌اند.

4- وقتي داوطلبي در دوران نوروز درس بخواند اعتماد به نفس و رضايت درسي او افزايش مي يابد و اين رضايت سبب ميشود تا روز آزمون سراسري بهتر عمل کند.

5- وقتي ديگران کمتر درس مي خوانند (امکان درس خواندن ندارند) داوطلب فرصت دارد تا از ديگران سبقت بگيرد.

6- دوران نوروز مي‌تواند معادل 1 ماه ارزش مطالعه داشته باشد. 170 ساعت مطالعه -> معادل 4 هفته ->  حدود 1 ماه

7- اين آخرين فرصت براي کسب موفقيت در آزمون سراسري 98 است.

يعني اگر داوطلب در دوران مطالعاتي نوروز دروس پايه را بطور نسبي جمع‌بندي کند در دوره رفع اشکال، اشکالاتش کم و قابل برطرف کردن خواهد بود. در اين صورت مي‌تواند اشکالاتش را برطرف کند تا در دوره جمع‌بندي به بيشترين ميزان تسلط برسد.       

 

در دوره نوروز مطالعه در منزل چه اشکالاتی دارد؟

1- به دلیل حال و هوای نوروز مطالعه با هر عامل خارجی (میهمان، برنامه تلویزیون و…) قطع می شود.

2- مثل روز‌های تعطیل طول سال، اگر حوصله نداشته باشیم ساعت مطالعه کاهش می‌یابد.

3- اگر با اشکال علمی مواجه شویم بر طرف نشده و سرعت مطالعه کاهش می یابد.

4-  یکنواختی شرایط سبب ایجاد کسالت و کاهش کیفیت و کمیت مطالعه می شود.

5- به دلیل عدم وجود (رعایت) برنامه ساعتی نه درس می خوانیم… نه تفریح می‌کنیم.

6- طولانی بودن روزهای تعطیل سبب کاهش انگیزه و هیجان می شود.

7- ممکن است عوامل روحی بازدارنده (بی‌انگیزگی، ناامیدی و نرسیدن برنامه و…) سبب قطع مطالعه شود.

8- تغذیه (که نقش مهمی در یادگیری دارد) براساس عادت غلط تغذیه نوروز صورت می‌گیرد.

9- به ‏دلیل عدم نظارت جدی ، امکان مطالعه با تمرکز کافی وجود نخواهد داشت.

10- به دلیل منظم نبودن برنامه خواب ،بازده مطالعه کاهش می یابد.

11- ورزش نکردن در منزل ، سبب خستگی وعقب ماندن از برنامه می‏شود.

12- عدم وجود آزمون موجب می‏شود مطالعه برنامه درسی جدی گرفته نشود.

13- نداشتن ارتباط حضوری با مشاوران ، به طور حتم باعث کاهش تدریجی انگیزه می‏شود.

اگر حتی یکی از عوامل فوق سبب شود تا کیفیت و کمیت مطالعه در نوروز کاهش یابد:

1- نمی توانید آن را جبران کنید.

2- عادت می کنید (شرطی می شوید) که در فصل بهار درس نخوانید.

(عادتهای مطالعه شما در فصل بهار در دوره نوروز شکل می گیرد.)

اردوی مطالعاتی نوروز برای داوطلبان آزمون سراسری تجربه‌ای گرانبها و غیر قابل انکار است. در این اردو داوطلبان طبق یک برنامه مطالعاتی متنوع و هدف دار به یکی از مهمترین دستاوردهای برنامه‌های آموزشی (جمع بندی مبحثی مطالب) دست می‌یابند.

 

ردیف

اگر در خانه درس بخوانیم …

ویژگی‌ اردوی مطالعاتی …

تأثیر بر روند مطالعه …

1

حال و هوای دوره نوروز باعث می‌شود تا با هر عامل خارجی مطالعه متوقف شود.

حذف عوامل حواس‌پرتی

1- افزایش تمرکز (کیفیت)

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت

2- افزایش ساعت مطالعه (کمیت)

2

براساس شرایط روحی مطالعه می‌کنیم …

(اگر حوصله نداشتیم درس نمی‌خوانیم)

نظارت دقیق و با جدیت (ناظران تحصیلی)

1- مطالعه جدی و منظم

2- افزایش تمرکز مطالعه

3

اشکالات درسی باقی‌مانده و سرعت مطالعه کاهش می‌یابد. مطالعه مفهومی صورت نمی‌گیرد.

حضور کارشناس رفع اشکال (رتبه‌های 2 و 3 رقمی)

1- برطرف شدن بلافاصله اشکالات درسی

2- تسریع میزان پیشروی

3- مطالعه مفهومی و صحیح

4

بعد از مدت کمی کسل می‌شویم و کیفیت و کمیت مطالعه کاهش می‌یابد.

تفریح و نشاط در واحدهای استراحت

1- ایجاد تنوع روحی

2- افزایش کیفیت مطالعه

5

مطالعه بدون تمرکز (در حال استراحت)

استراحت بدون افزایش انرژی (در فکر درس)

برنامه مطالعاتی، برنامه ساعتی

1- تفکیک مطالعه و تفریح

2- نظم در ساعت خواب و بیداری

3- عادت به رعایت واحدهای زمانی مطالعه

6

ممکن است بعد از چند روز به خاطر ایجاد کسالت کمیت یا کیفیت کاهش یابد.

مشاهده رفتارهای مطالعاتی داوطلبان دیگر

1- ایجاد هیجان مؤثر و انگیزه مطالعه

2- تقویت قدرت تمرکز در آزمون سراسری

7

عوامل روحی بازدارنده سبب عدم اجرای برنامه خواهد شد.

حضور مشاوران تحصیلی

برطرف شدن عوامل روحی بازدارنده مطالعه

8

تغذیه براساس عادات نوروز صورت می‌گیرد.

تغذیه علمی و کارشناسی

1- دریافت انرژی کافی

2- افزایش کیفیت مطالعه

9

 

شبانه‌روزی نیست

استراحت و آرامش در خانه، مطالعه در اردو

10

به احتمال زیاد درس نمی‌خوانیم …

جدیت برگزاری

عادت (شرطی شدگی) به مطالعه صحیح

11

به‌صورت منظم ورزش نمی‌کنیم.

ورزش روزانه منظم

افزایش ترشح آندورفین و تقویت حافظه

12

دچار بی‌انگیزگی مقطعی می‌شویم

برگزاری جلسات مشاوره انگیزشی

تقویت روحیه، افزایش انگیزه

پیشبرد برنامه‌های مطالعاتی

تعريف
اردوي علمي:

به مجموعه برنامه‌هاي علمي‌- تفريحي زمان‌بندي شده براي داوطلبان آزمون سراسري که به‌منظور آماده‌سازي آنها در اين آزمون طراحي شده است، اردوي مطالعاتي گفته مي‌شود.

داوطلبان در اين اردو در بازه زماني معيني به مطالعه، جمع بندي و تست‌زني انفرادي  پرداخته و در صورت مواجهه با سؤالات علمي به نيروهاي
رفع اشکال مستقر در اردو (رتبه‌هاي برتر سالهاي گذشته) مراجعه مي‌نمايند.

(تجربه سالهاي قبل ما اثبات کرده است برگزاري کلاس آموزشي در دوران نوروز مفيد نيست،در واقع به دليل حجم بالاي مباحث بهمن و اسفند داوطلبان نيازمند زماني براي مطالعه با فراغت فکري هستند)

1- مکان اردو:

با توجه به امكانات قابل قبول شهر تهران و تأثيرات منفي جابجايي به شهرهاي ديگر، اردوي علمي در يکي از مدارس و يا دانشگاه هاي شهر تهران برگزار مي‌گردد.

(محل برگزاري اردوي مطالعاتي نوروز 98/12/29 اطلاع‌رساني خواهد شد.)

2- زمان اردو:

اردوي مطالعاتي در دو مرحله زير برگزار مي‌گردد: (البته بخشي از مطالعه در منزل و بخشي از آن در اردو صورت مي‏گيرد.)


3-برنامه مطالعاتي کارشناسي:

برنامه اردو به 8 واحد مطالعاتي با در نظر گرفتن زمـان استراحـت و … تقسيـم شـده است كه داوطلبان در واحدهــاي 75 الي 85 دقيقه‌اي به مطالعه طبق جدول مطالعاتي تنظيم شده(صفحه6)‌ مي‌پردازند.مطالعه(9) كه در منزل صورت مي‌پذيرد جهت اتمام مطالبي است كه داوطلبان در طول روز موفق به مطالعه آن نشده‌اند.

4- چينش استاندارد
داوطلبان:

مطالعه در دوران نوروز به صورت انفرادي بوده، به همين دليل داوطلبان در گروه‌هاي 10- 5 نفره تقسيم و فضاي مناسبي جهت مطالعه در اختيار آن‌ها قرار داده مي‌شود. و نظارت ويژه‌اي توسط ناظران مطالعاتي بر نظم مطالعاتي داوطلبان صورت خواهد گرفت. تأثير: چينش به شکل «رو به‏ رو» سبب افزايش قدرت غلبه بر عوامل حواس پرتي بصري مي‏شود


5- نيروهاي رفع اشكال
علمي:

در تمام روزهاي اردوي مطالعاتي، نيروهاي رفع اشكال (رتبه‌هاي برتر منتخب سال‌هاي گذشته) در محل معيني مستقر بوده و داوطلبان مي‌توانند جهت رفع اشكال و آموزش مطالب با هماهنگي ناظرها به اين نيروها مراجعه كنند.علاوه بر آموزش و رفع اشکال مطالب علمي، حضور رتبه‏ هاي برتر، مدل و الگوي فکري موفقيت را در ذهن داوطلب ايجاد مي‏کند.

تأثير: حضور نيروهاي رفع اشکال سبب مي‏شود، اشکالات علمي بلافاصله رفع شود و داوطلب از برنامه عقب نماند.


6- ناظران
مطالعاتي:

در طول دوره نوروز ناظران مطالعاتي در واحدهاي مطالعاتي تنظيم شده بر عملکرد داوطلبان نظارت داشته و در صورت بي‌نظمي از سوي هر يک از داوطلبان پس از تذکر شفاهي و کتبي در صورت تکرار بي نظمي، اخراج يک روزه و سپس دائمي از محيط اردو صورت خواهد پذيرفت.

تأثير: نظارت جدي بر روند مطالعه سبب افزايش تمرکز و بازدهي مطالعه داوطلبان مي‏شود.


7-  پذيرايي(بر اساس برنامه
متخصص تغذيه):

با توجه به اهميت تغذيه و نقش بسيار مهم آن در يادگيري و قدرت حافظه، برنامه غذايي اردو متناسب با نيازهاي داوطلبان آزمون سراسري توسط پزشک تغذيه تنظيم شده است که در آن(صبحانه- نهار- ميان وعده‌هاي مناسب) بيشترويتامين‌ها، پروتئين‌ها و … مورد نياز داوطلبان در نظر گرفته شده است.

تأثير: تغذيه صحيح باعث افزايش تمرکز، تقويت حافظه و نشاط داوطلبان مي‏شود.


8- مشاوره فردي (برنامه ريزي تحصيلي
):

قطعاً مهمترين نياز داوطلبان آزمون سراسري در دوره مطالعاتي نوروز مشاوره و هدايت تحصيلي است.

بي برنامگي، بي حوصلگي، نااميدي و… تنها بخشي از عواملي است که مي‌تواند سبب توقف داوطلب گردد به همين دليل نيروهاي مشاوره در طول دوران نوروز حداقل 2 بار (و در صورت نياز 4 بار) با داوطلبان مشاوره خواهند داشت.

تأثير: مشاوره در دوران نوروز باعث افزايش انگيزه و بازده مطالعاتي داوطلبان مي‏شود.


9- برگزاري آزمون (سنجش و
ارزيابي):

ازآن‌جايي که هيچ فرايندي بدون سنجش مؤثرنخواهدبود. متناسب بامحتواي مطالعاتي،آزمون آزمايشي در دوره نوروز برگزار ونتايج آن بلافاصله دراختيار داوطلبان قرار خواهد گرفت. کارنامه آزمون نيز يک روز پس ازآزمون دراختيار داوطلب قرار مي‌گيرد،تا در جلسات مشاوره مورد بررسي قرار گيرد.

تأثير: آزمون باعث مي‏شود، دانش‏ آموزان برنامه مطالعاتي خود را جدي بگيرند و با تمرکز بيشتري مطالعه کنند.


10- ورزش منظم روزانه :

براي شادابي و نشاط بيشتر داوطلبان در دوران مطالعاتي نوروز، اکسيژن‌رساني به مغز و بالا بردن سطح ترشح هورمون اندورفين که عامل شادابي و تقويت تمرکز است، زماني براي نرمش و تفريح تحت عنوان تمرينات مفرح ايروبيک در نظر گرفته شده است. اين تمرينات بصورت روزانه، منظم و با نظارت مربي متخصص صورت مي‏گيرد.

تأثير: ورزش باعث مي‏شود، دانش ‏آموزان بدون احساس خستگي ساعت مطالعه بالايي داشته باشند.


11- برنامه های انگیزشی:

بدون وجود انگیزه آموزشی قوی،حتی بهترین کتاب ها و وسایل آموزشی هم برای داوطلبان جذاب نخواهد بود.عنصر انگیزه،چه در وجه درونی وفردی و چه در وجه بیرونی و همگانی یک عامل کلیدی در موفقیت دانش‌آموزان است.ازاین‌رو در اردوی مطالعاتی نوروز هرروز یک برنامه ویژه (بازی‌های جمعی،نوشتن خاطرات،عکس دسته‌جمعی و …) برای افزایش انگیزه جمعی اجرا می‌شود و همچنین در جهت برطرف کردن استرس، اهمال‌کاری، بی‌‌‌انگیزگی و … درصورت نیاز جلسات فردی با روانشناس مرکز برگزار می‌گردد.

12- اصلاح عادات مطالعاتی:

دوره نوروز بهترین فرصت برای فراگیری عادات صحیح مطالعه است. از این رو داوطلبان با مطالعه پشت میز، رعایت دقیق واحدهای مطالعاتی، الزام به رعایت مراحل مطالعه و همچنین دریافت نامه مشاوره‌ای و اعمال آن مطالب در عملکرد خود، به اصلاح عادات نادرست می‌پردازند.

13- مشاوره‌
انگيزشي با محمدرضا پوردستمالچي:

با توجه به شرايط خاص دوران مطالعاتي نوروز، داوطلبان دچار خستگي و کاهش انگيزه به‌صورت مقطعي مي‌گردند. در حين برگزاري اردو جهت کيفيت‌بخشي محتواي مشاوره‌اي اين دوران، جلسات مشاوره گروهي انگيزشي توسط آقاي پوردستمالچي براي افزايش انگيزه و جهت‌دهي داوطلبان برگزار مي‌گردد.اين جلسات مشاوره‌اي انگيزشي موجب مي‌گردد داوطلبان با انرژي، کيفيت و دقت بيشتر و اهداف درسي مشخص‌تر برنامه‌هاي مطالعاتي‌شان را انجام دهند.

تأثير: اين جلسات مشاوره‌اي انگيزشي موجب مي‌گردد داوطلبان با انرژي، کيفيت و دقت بيشتر و اهداف درسي مشخص‌تر برنامه‌هاي مطالعاتي‌شان را انجام دهند.


برنامه مطالعاتي اردو از ساعت 7:30 الي 20:50 در روزهاي معين شده بر اساس ساعت رسمی کشور (طبق جدول) زير برگزار مي گردد.

(واحد مطالعه 9 اختیاری است که در منزل انجام می شود)

دوره اول

دوره دوم

1399/01/02 الی 1399/01/06

1399/01/08 الی 1399/01/12

برنامه زمان‏بندی مطالعه در اردو کاملاً براساس اصول علمی مطالعه تنظیم شده است.
(تمامی زمان‏ها براساس ساعت جدید که 98/12/29 تغییر می‌کند تنظیم شده است.)

(مدت زمان کل مطالعه: 11 ساعت)

در صورت مسیر طولانی منزل تا اردو یا کلاس‏های مدرسه و آموزشگاه پس از روز دوم اردو در صورت هماهنگی با مدیر اردو و موافقت اولیا حضور از واحد مطالعاتی 2 (تأخیر موجه) یا خروج از واحد مطالعاتی 7 (تعجیل موجه) امکان پذیر خواهد بود.


































































































































واحد دختران:

 

 

واحد پسران:

 

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه آسیا یا همان روزنامه نظریه پردازان و فعالان حوزه کسب و کار  نوشت:
 

مشاورین موفق تحصیلی چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ آیا صرفاً سالها تجربه در عرصه مشاوره تحصیلی معیار مناسبی برای انتخاب یک مشاور تحصیلی است؟
بزرگی می گوید: « اگر می خواهید فرد موفقی شوید، نیازی نیست تا مسیرهای آزمون نشده را امتحان کنید، بلکه فقط کافی است مسیرهایی را طی کنید که قبل از شما افراد موفق پیموده اند.


 


بدون شک مشاور تحصیلی ای که خود راه موفقیت را بخوبی طی کرده و سرشار از علم و تجربه باشد، می تواند نقش بسیار مهمی در هدایت موفقیت آمیز دانش آموزان و دانشجویان ایفا کند. در ادامه به معرفی شش مشاور تحصیلی برتر و دلایل موفقیت آنها می پردازیم.مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت


رتبه نخست : سینا تهرانی

شاید کمتر کسی تصور می کرد، مشاور مدیریت و علوم موفقیت فردی که جایگاه ویژه ای در میان زنان و مردان فرهیخته داخلی و خارجی برای خود بازکرده بود به یکباره تصمیم بگیرد تا وارد عرصه مشاوره تحصیلی شود اما او خیلی زود شایستگی هایش را به رخ رقبای با سابقه خود کشید.
به گفته آقای راستی از متخصصین حوزه آموزش و پرورش : « سینا تهرانی توانسته است با پشتوانه رتبه ده خود در آزمون سراسری رشته ریاضی و تحصیل در رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی یکی از بهترین دانشگاههای جهان در همان سال اول ورودش به مقوله مشاوره کنکور با ارائه سبک جدیدی از مشاوره های تحصیلی یک دختر جوان همدانی را به عنوان رتبه نخست کشوری تجربی و پسر جوان تهرانی را به عنوان رتبه چهار رشته ریاضی به رقبایش معرفی کند. »
نظرسنجی ها نشان می دهد که دانش آموزان سینا تهرانی در طی سالهای اخیر بیشترین آمار تصاحب رتبه های یک تا 10 را از آن خود کرده اند.
آقای آزموده کارشناس آموزشی معتقد است: « کسب سه رتبه نخست کشوری در کنار دهها رتبه تک رقمی و دو رقمی رشته های ریاضی و تجربی توسط شاگردان این دانش آموز سابق دبیرستان البرز او را به مشاور کنکوری قدرتمند و دست نیافتنی تبدیل کرده است. مشاوری که با پیش بینی زودهنگام رتبه های تک رقمی نودوشش خود دست به کار عجیبی زد و مؤسسات کنکور مدعی و فرصت طلب را غافلگیر کرد. »

اما ویژگی های بارز تهرانی مشاور تحصیلی از نگاه رتبه های برتر او چیست؟
آموزش مهارتهای تفکر به سبک طراحان کنکور سراسری ، جدّیت در کار و اخراج دانش آموزان مشکل ساز ، احترام به شخصیت دانش آموزان از هر طبقه اجتماعی در گفتار و رفتار ، نظارت دقیق بر عملکرد و رفتار دانش آموزان ، نظم و انضباط فوق العاده ، برنامه ریزی درسی منحصربفرد اما سبک ، جزوات مفهومی بسیار قوی ، روشهای مطالعه سریع و مفهوم محور ، مهارتهای تست زنی خاص ، آموزش روش سریع ساده سازی محاسبات دروس اختصاصی ، ایجاد تحول روحی و تغییرات بسیار سازنده در شخصیت دانش آموزان ، بالابردن سطح عزت نفس و اعتمادبه نفس شاگردان، جلسات کاهش استرس بسیار مفید ، برگزاری آزمون های ناگهانی با کیفیت.
 

خانم شهریاری از کارشناسان آموزشی می گوید: « سیستم کاری کاملاً محرمانه سینا تهرانی که تاکنون از دید طراحان کنکور سراسری و رقبایش پنهان مانده است مهمترین دلیل ماندگاری ایشان در صدر جدول بهترین مشاورین تحصیلی است. »

خانم شهریاری می افزاید: « هرچند گفته می شود این مشاور تحصیلی و منتقد جدی نظام آموزشی کشور، صرفاً مشاور تحصیلی دانش آموزان تیزهوش یا بچه های با معدل بیست است اما مصاحبه تهرانی با روزنامه ابتکار که گفته است : « هرفردی که معدلش بیست باشد یا در مدرسه تیزهوشان تحصیل کند، از نظر من لزوماً تیزهوش نیست » نشان می دهد که او صرفاً مشاور بچه های با معدل بیست و یا تیزهوش نیست. »
گفتنی است، آقای تهرانی دو شیوه متفاوت برای گزینش شاگردانش دارد:
نخست آنکه او خود شخصاً و بدون اعتماد به اظهارات دیگران به مدارس مناطق محروم می رود و دانش آموزان مستعد را شناسایی و با حمایت افراد خیّر زیر نظر می گیرد و شیوه دوم که بسیار هم سختگیرانه است در پذیرش سایر دانش آموزانی است که اغلب از طبقه مرفه جامعه هستند.

این مشاور کنکور برتر کشور دارای سایت رسمی به نشانی « درس زندگی دات کام » است.رتبه دوم: محمدرضا پوردستمالچی

مهندس پوردستمالچی از اوایل دهه هشتاد شمسی فعالیت خود را در زمینه مشاوره تحصیلی آغاز کرده است. او بعد از مدتی با حضور در برنامه گزینه دو که آن سالها تنها برنامه کنکوری پخش شده از صدا و سیما بود خود را به جامعه کنکوری ها معرفی کرد. البته ایشان همچنان در این برنامه ها که از شبکه سوم سیما پخش می شود، به عنوان مشاور تحصیلی حضور دارد.

نظرسنجی های صورت گرفته نشان می دهد که اغلب رتبه های برتر این مشاور تحصیلی را رتبه های سه رقمی تشکیل می دهند هرچند تعدادی از شاگردان او موفق به کسب رتبه های دو رقمی نیز شده اند.رتبه های برتر این مشاور کنکور عوامل زیر را به عنوان خصوصیات مثبت ایشان برشمرده اند:
ارائه برنامه های درسی خوب و سنگین منطبق با آزمون های آزمایشی گزینه دو ، معرفی مشاورین همراه پر انرژی و مثبت که پیگیر کارها هستند ، آموزش خلاصه نویسی دروس ، کارگاههای انگیزشی بسیار خوب، روشهای مفید برای کاهش زمان خواب و افزایش ساعات مطالعه ، روش های تست زنی مفید، اطلاعات بسیار کامل نسبت به نکات ظریف اما بسیار مهمی که در انتخاب رشته کنکور می بایست رعایت شود .
آقای راستی کارشناس برجسته آموزشی معتقد است: « پوردستمالچی تسلط خوبی بر مقوله کنکور سراسری و مسائل پیرامون آن دارد بطوریکه او را می توان به عنوان یکی از بهترین مشاورین انتخاب رشته نیز قلمداد کرد. روش های مشاوره تحصیلی پوردستمالچی کاملاً باز و در دسترس عموم است و همین امر می تواند نقطه ضعف این مشاور قلمداد شود.
لازم به ذکر است که برای آشنایی با روشهای این مشاور برجسته کنکور می توانید به بخش مقالات مشاوره ای سایت گزینه دو و سایت شخصی ایشان به نشانی « پوردستمالچی دات آی آر » بروید.


 


رتبه سوم : ایمان سرورپور

سرورپور متولد سال شصت و دو بوده و مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه تهران اخذ کرده و دارای مدرک کارشناسی ارشد ِام بی ِای نیز می باشد.

او در زمینه مشاوره انگیزشی یکی از مشاورین موفق تحصیلی است و از محبوبیت خاصی در میان دانش آموزان مدارس تهران برخوردار است. این مشاور تحصیلی نیز در زمره ی گرانقیمت ترین مشاورین تحصیلی کشور قرار دارد.

ایمان سرورپور یک سخن ور خوب و تأثیرگذار است و اگر به او مجالی داده شود بخوبی تأثیر مثبتش را بر روی مخاطبینش خواهد گذاشت.
کارشناس خانواده سبز و پژوهشگر اجتماعی شبکه ایرانیان در ابتدا با شرکت در برنامه های تبلیغاتی کنکور « فرصت برابر سیما » که با حمایت یکی از ناشرین کتابهای کنکور پخش می شد ، خود را به عنوان یک مشاور تحصیلی مطرح کرد. هرچند این مطرح شدن هم به سود او تمام شد و هم به ضررش.
آقای اکرمی کارشناس برجسته آموزشی می گوید: « خانواده ها و دانش آموزان دل خوشی از آن مؤسسه کنکور حامی ایمان سرورپور ندارند به همین دلیل سرورپور با تکیه بر آنها ، گروهی از طرفداران مطلع و با دانش خود را از دست داده است اما از طرفی چون اغلب مخاطبین برنامه های تلویزیونی این مشاور تحصیلی را دانش آموزان شهرستانی و خانواده هایشان تشکیل می دادند، او توانست در میان این دسته، جایگاه ویژه ای برای خود باز کند.»
نویسنده « کتاب مشاوره و برنامه ریزی هدف » هرچند در نظرسنجی های ما رتبه تک رقمی و دو رقمی نداشته است اما شاگردان سابق او که موفق به کسب رتبه های سه رقمی به بالاتر شده و اکنون دانشجویان دانشگاههای تهران هستند، معتقدند سرورپور مشاوری است:
تأثیرگذار ، دلسوز ، دوست داشتنی ، با نظارت خوب بر روی عملکرد بچه ها ، ارائه برنامه های درسی منطبق با آزمون های آزمایشی یکی از مؤسسات کنکور و جلسات انگیزش تحصیلی بی نظیر.
آقای سرورپور در حال حاضر دفتر مشاوره خصوصی خود را دارد. محمد دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت می گوید: « آقای سرورپور خیلی مهربان و دلسوز هستند و همواره در سخت ترین شرایط هم کنار شاگردانش می ماند. ایشان خیلی عالی به ما بچه ها انگیزه می دادند.»
کوثر دانشجوی پرستاری دانشگاه شهیدبهشتی نیز می گوید: « آقای سرورپور شخصیت دوست داشتنی و کاریزماتیکی دارند و به قدری روی شاگردانش اثر مثبت دارد که آنها را ناخودآگاه بسوی کسب بهترین نتیجه هدایت می کند. »

گفتنی است ایمان سرورپور در زمینه موسیقی نیز فعالیتهایی داشته است. سرورپور دارای دفتر مشاوره خصوصی در یکی از مناطق شمالی شهر تهران است. او ظاهرا سایت رسمی ندارد و فقط به ایجاد یک وبلاگ بسنده کرده است.


رتبه چهارم : سیدعلی سهیل میرصادقی

احتمالا بیلبوردهای تبلیغاتی همایش های آقای میرصادقی را در بزرگراههای تهران دیده اید. ایشان یک مربی تغییر و تحول و یک مشاور تحصیلی است. او بیش از یک دهه در زمینه مشاوره تحصیلی و کنکور تجربه دارد. آقای آزموده کارشناس آموزشی می گوید: « ویژگی شاخص میرصادقی مشاوره های انگیزشی اوست به همین دلیل اغلب شاگردانش را دانش آموزانی تشکیل می دهند که در جستجوی انگیزه لازم برای موفقیت در تحصیلات هستند. »
میرصادقی مدتی است دامنه فعالیت های خود را گسترش داده و اقدام به برگزاری همایش هایی در زمینه موفقیت فردی نموده است. او بیشتر تمایل دارد تا خود را یک مربی تغییر و تحول خطاب کند تا یک مشاور تحصیلی. اما فارغ التحصیل رشته میکروبیولوژی که اطلاعات دقیقی از رتبه ی کنکور سراسری اش در دست نیست را بیشتر باید یک مشاور تحصیلی موفق دانست تا یک مربی تغییر خوب.

نظرسنجی ها نشان می دهد که حاصل تلاش این مشاور تحصیلی، کسب چند رتبه دو رقمی و سه رقمی و چندین قبولی در رشته های خوب دانشگاههای تهران است.
اغلب این رتبه های برتر ؛ جلسات انگیزشی بسیار خوب ، برنامه درسی حساب شده منطبق با آزمون های آزمایشی را برگ های برنده این مشاور تحصیلی می دانند.

خانم هرمزی کارشناس رسانه می گوید: « میرصادقی مشاور تحصیلی مجموعه دی وی دی های صد نیز بوده است. مجموعه ای که چند سال پیش توسط جمعی از دبیران ممتاز شهر تهران و با نگاهی مفهوم محور به دروس کنکور تولید شد هرچند آن پروژه ی موفق دیگر ادامه نیافت اما آقای میرصادقی با ایجاد یک پانسیون مطالعاتی به کار خود در زمینه مشاوره کنکور ادامه داد. »
گفتنی است ، میرصادقی نویسنده کتاب « برنامه ریزی با دوربین مداربسته » است که چند سال قبل به عنوان بهترین و خلاق ترین کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب شد.

آقای میرصادقی دارای سایت اختصاصی خود به نشانی « علی میرصادقی دات کام » می باشد.


 


رتبه پنج : سیّد امیر دیبازر

هرچند مؤلف کتاب کنکور اتمی هنوز هم یکی از بهترین مشاورین کنکور کشور محسوب می شود و در کنکور سراسری نودو شش چند رتبه سه رقمی را روانه دانشگاههای خوب تهران کرده است اما انتظارات از این مشاور تحصیلی با تجربه بسیار بالاست و همگان منتظرند تا دیبازر با تغییر سبک کاری خود و فاصله گرفتن از مؤسسات تولیدکننده بسته های بی کیفیت آموزشی کنکور ، رتبه های بهتری در کنکور سراسری ارائه کند.
آقای راد از مسئولین مدارس استعدادهای درخشان می گوید: « سیّد امیر دیبازر نتوانسته است خود را با فضای جدید حاکم بر کنکور تطبیق دهد. او هنوز هم همان شیوه سابق یعنی تکرار جملات کلیشه ای و مشاوره های سطحی را برگزیده است و ظاهرا حاضر نیست تا خود را به دریای پرتلاطم مفاهیم درسی وارد کند. البته این انتظار بجایی نیست که از مشاورین تحصیلی توقع داشته باشیم که بر روی مفاهیم درسی تسلط داشته باشند اما حضور مشاورینی نظیر سیناتهرانی که بر کلیه مفاهیم درسی اشراف دارند زنگ خطر را برای سایر مشاورین برجسته به صدا درآورده است. بدیهی است مشاوری که روی این مفاهیم مسلط باشد خیلی راحت تر و بهتر از سایر مشاورین می تواند دانش آموزانش را بسوی موفقیت هدایت کند. »
آقای احمدی از دبیران با سابقه ، صداوسیما را از عوامل کاهش محبوبیت دیبازر می داند. او معتقد است: « اگر تعریف و تمجیدهای کلیشه ای و جانبدارانه مجری قدیمی صداوسیما که اینروزها جایگاهش در حد شیپورچی تبلیغاتی و حقوق بگیر یکی از مؤسسات تولیدکننده بسته های آموزشی کنکور تنزل یافته است از سیّد امیر دیبازر نبود، اکنون این مشاور کنکور از محبوبیت بیشتری در میان دانش آموزان برخوردار بود و حداقل می توانست جایگاه بهتری در میان بهترین مشاورین تحصیلی کشور کسب کند، زیرا مردم بارها نشان داده اند که هرآنچه را که صداوسیما تبلیغ کند، آنها قبول ندارند و بالعکس. »برخی از رتبه های سه رقمی این مشاور تحصیلی ؛ ویژگی های مثبت او را چنین برشمرده اند:
آشنایی بسیار عالی با کیفیت منابع مطالعاتی کنکور ، ارائه برنامه درسی خوب ، شناخت کامل نسبت به قوانین و مقررات شرکت در کنکور سراسری ، اطلاعات کافی در زمینه انتخاب رشته کنکور ، نظارت مستمر بر کار شاگردان.
همچنین آنها معتقدند: « آقای دیبازر یک امتیاز بسیار مهم و ویژه دارد و آن اینکه مشاوره ها و برنامه ریزی هایش منطبق بر آزمون های آزمایشی یکی از آموزشگاههای کنکور است و این می تواند برگ برنده ای برای ایشان و دانش آموزانی باشد که می خواهند مطابق برنامه های آزمون های آزمایشی پیش بروند.»
 


رتبه ششم : رامین نیکخو

رامین نیکخو را می توان یکی از با تجربه ترین مشاورین تحصیلی کشور خطاب کرد. زمانی که افرادی نظیر سینا تهرانی ، پوردستمالچی ، ایمان سرورپور و میرصادقی هنوز یک دانش آموز ابتدایی یا راهنمایی بودند، او به کار مشاوره تحصیلی مشغول بود.
نیکخو از اوایل دهه هفتاد شمسی با برگزاری کارگاههای آموزشی تندخوانی، تقویت حافظه و کلاسهای مهارتهای یادگیری کار خود را آغاز کرد. اما اینروزها این مشاور کنکور و فارغ التحصیل رشته راهنمایی و مشاوره ، دیگر آن اقتدار سابق را ندارد و بیشتر او را باید یک مشاور انگیزشی بسیار خوب دانست تا یک مشاور تحصیلی خوب.
نظرسنجی ها نشان می دهد که در طی سالهای اخیر، شاگردان این مشاور با سابقه در رقابت برای تصاحب رتبه های تک رقمی و دو رقمی موفقیتی بدست نیاورده اند. اما آن تعداد معدود رتبه های سه رقمی اش معتقدند برنامه های درسی او در کنار انگیزه های بسیار خوبی که به شاگردانش می دهد از ویژگی های بارز اوست.
کارشناسان معتقدند؛ رامین نیکخو همان اشتباهی را مرتکب شده است که سیدامیر دیبازر دچار آن شد و آنهم معرفی خود به عنوان مشاور تحصیلی یکی از مؤسسات تولیدکننده دی وی دی های آموزشی کنکور است. آقای نیکخو باید به این نکته دقت کند که اینروزها دانش آموزان دل خوشی از این مؤسسات ندارند و حضور این مشاور با سابقه در چنین مؤسساتی جایگاه او را تا حد فروشنده بسته های آموزشی کنکور تنزل می دهد.
این مشاور تحصیلی دارای سایت اختصاصی به نشانی « انگیزش دات او آر جی » می باشد.


 

امید است سایر مشاورین تحصیلی نیز با الهام از تجربه پیروزی ها و شکست های این شش مشاور مطرح تحصیلی راه موفقیت خود و دانش آموزانشان را هموارتر سازند تا جامعه ای پویاتر ، بهتر و موفقتر داشته باشیم.


انتهای پیام/

 

منقضی شده [ مهلت نمایش این آگهی در ایران استخدام به پایان رسید ]

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی واقع در غربِ تهران به برنامه نویس آقا دارای حداقل تحصیلات لیسانس نیازمند است.

متقاضیان واجد شرایط می توانند رزومه خود را به آدرس ایمیل درج شده ارسال نمایند.

در کاریابی مجازی ایران استخدام به رایگان عضو شوید…

جـهت ساخت رزومه کاری رایگان کلیک کنید

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت

دریافت آگهی ها از طریق نرم افزار موبایل و کامپیوتر…

جهت دانلود نرم افزار و اپلیکیشن کلیک کنید

برای جذب نیروهایتان به ما اعتماد کنید

پنل کارجویان ایران استخدام:

استخدام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (آمادگی برای آزمون)

ارائه کارت آزمون: ۱۳۹۹/۰۶/۱۹

شروع آزمون: —

استخدام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

ارائه کارت آزمون: ۱۳۹۹/۰۶/۲۵

شروع آزمون: ۱۳۹۹/۰۶/۰۷

استخدام سازمان تامین اجتماعی (اطلاعیه کارت آزمون)

ارائه کارت آزمون: ۱۳۹۹/۰۶/۱۸

شروع آزمون: ۱۳۹۹/۰۶/۲۱

آزمون کارشناس رسمی دادگستری (اطلاعیه جدید)

ارائه کارت آزمون: —

شروع آزمون: ۱۳۹۹/۰۶/۲۰

استخدام شرکت بهره برداری و نگهداری فراب (اعلام زمان آزمون)

ارائه کارت آزمون: —

شروع آزمون: ۱۳۹۹/۰۶/۲۸

سایت ایران استخدام در تاریخ 1391/1/10 راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

تمامی حقوق این سایت برای آلتین سیستم محفوظ است و هر گونه سوءاستفاده از آن پیگرد قانونی دارد.

مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت
مرکز مشاوره تحصیلی پوردستمالچی تهران، استان ت
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *