مشاوره تلفنی یبوست

 
helpkade
مشاوره تلفنی یبوست
مشاوره تلفنی یبوست

مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

مقالات


تماس برای سرویس اضطراری!


۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۸


تماس

مشاوره تلفنی یبوست

یبوست یا خشکی مزاج نوعی از عارضه های دستگاه گوارش است که موجب سفت شدن مواد دفعی در روده بزرگ می گردد، در نتیجه دفع این مواد با سختی و درد همراه است. بر طبق آمار ها مبتلایان به این عارضه حدود 2.5 میلیون بار در سال به پزشک مراجعه می کنند که در این میان آمار زنان بزرگسال بیش از سایرین گزارش شده است.

تشخیص علائم یبوست به راحتی قابل انجام است، برای شناخت علائم این عارضه به موارد زیر توجه نمایید.

این بیماری در اثر کند شده حرکات روده و در نتیجه کند شدن سرعت حرکت مواد در کولون رخ میدهد که به موجب آن عملکرد دفع با اختلال همراه خواهد شد.

از علل اصلی بروز این اختلال می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

بهترین راهکار درمان یبوست شدید مصرف داروهایی با خاصیت ملین و نرم کننده مدفوع است و شما می توانید آن را از طریق مصرف داروهای شیمیایی یا موادطبیعی تامین کنید. برخی از مهمترین داروهایی که برای رفع این بیماری موثر است بدین شرح می باشد:

در این بخش به بهترین داروهای شیمیایی و قرص یبوست اشاره میکنیم:

ملین ها

این دارو به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار میگیرد و شامل دسته های زیر است:

مکمل فیبر

مصرف این مکمل ها کمک موثری برای رفع یبوست به شمار می رود.از جمله این دارو ها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:  Fibercon و Citrucel و Konsyl( بهتر است همراه این دارو ها آب زیادی را مصرف کنید. )

اسموتیک

این قرص یبوست موجب تسهیل حرکت مایعات در روده می‌گردد و برای رفع این بیماری موثر است این دارو شامل Cephulac, Miralax, Sorbital

ملین های سالین

این دارو تاثیر زیادی برای رفع یبوست دارد و قادر است آب را به داخل روده جمع کنید به علاوه این دارو حاوی منیزیم است و سریعاً این عارضه را درمان می کند.

مهمترین روش ها برای رفع یبوست که به طور قطع در درمان این اختلال موثر است بدین شرح می باشد:

این عارضه یکی از انواع بیماری های دستگاه گوارش است که در صورت بی توجهی به آن می تواند عوارض متعددی را به همراه آورد، از جمله مهمترین این عوارض، ابتلا به برخی از انواع بیمار های ناحیه ی مقعد است که در اثر افزایش فشار به این ناحیه ایجاد می شود و با درد سایر مشکلات را نیز به همراه خواهد داشت. از عوارض عدم درمان این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

 

مطالب مرتبط

با بیش از 1000 عمل موفق در خدمت شما می باشد


۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   –   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶

info@cliniczarei.com

ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5

پاسخ داده شده توسط :

دکتر شایان بهشتی

8 ماه پیش

پاسخ سوال

داروی پیدرولاکس (Pidrolax) یا پلی اتیلن گلیگول از داروهای ملین قوی است که به منظور رفع یبوست‌های شدید و مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این دارو بیشتر برای پاکسازی روده بزرگ قبل از انجام برخی از اقدامات تشخیصی نظیر کولونوسکوپی و جراحی‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود.
ملین‌ها برای سرعت بخشیدن به روند دفع و پیشگیری از یبوست و تنظیم حرکت روده‌ها مصرف می‌شوند. مصرف مداوم و طولانی مدت ملین ها برای سلامتی تهدیدی جدی به حساب می‌آید، زیرا تمام مواد مغذی را از بدن با سرعت زیاد دفع می‌کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد ملین‌ها می‌تواند باعث بروز سندرم روده تنبل شود. در این حالت روده قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نیست. بنابراین، بهتر است مصرف این دارو به صورت خودسرانه و به مدت طولانی نباشد.
این دارو برای کودکان کمتر از شش ماه نباید استفاده شود. همچنین بهتر است مصرف آن در کودکان نیز بسیار محدود(نهایتا بمدت ۲ هفته) و تنها با نظر پزشک متخصص باشد. میزان مصرف روزانه باید در یک وعده(معمولا صبح ها) باشد و نباید بیشتر از ۱۷ گرم در روز باشد.
برخی عوامل نظیر مصرف کم آب ، مصرف غذاهای قابض ، بی تحرکی و گاها کم خوردن غذا می تواند باعث یبوست شود. طبیعتا مصرف داروی مذکور و منع مصرف برخی مواد غذایی جذب دستگاه گوارش را با مشکل مواجه خواهد کرد. برای رفع مشکل به یک متخصص اطفال(فوق تخصص گوارش اطفال) مراجعه کنید.

آقای
دکتر شایان بهشتی
گرفتن نوبت

مشاوره تلفنی یبوست

دکتری حرفه ای پزشکی

نظر ارزشمند شما ثبت شد

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه سلامتی 24 می باشد. هرگونه کپی برداری از محتوا و طرح های بکار رفته در سایت، طبق قوانین حقوق مولفین پیگرد قانونی خواهد داشت.

زحمت حضور در صف های طولانی نوبت و هزینه رفت و آمد را به حداقل برسانید

در هر زمان از شبانه روز، حتی ایام تعطیل به طور مستقیم با پزشکان گفتگو کنید

پزشکان تضمین شده ما تا دریافت کامل پاسخ،شما را همراهی میکنند

برای گفت و گو بهتر و راحت تر،مستندات پزشکی و تصاویر آزمایشات خود را آنلاین ارسال کنید

نگران نباشید! بدون انتظار برای مراجعه حضوری، همزمان با چند پزشک متخصص مشورت کنیدمشاوره تلفنی یبوست

در صورت نارضایتی از مشاوره، هزینه شما پس از بررسی به طور کامل بازگردانده میشود

منتظر زمان مناسب تا مراجعه به پزشک نباشید، هر زمان که نیاز داشتید سوالتان را از متخصصان بپرسید

آنچه شما درباره مشاوره آنلاین گفته اید

اگر سوال در زمینه های بیماریهای گوارش و کبد و صفرا و اندوسکپی، پانکراس؛ آندوسکوپی و کولونوسکوپی دارید، میتونید از متخصصین این حوزه بپرسید

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

پزشک همیشه همراه شماست !

یبوست عبارت است از اجابت مزاج دشوار، ناراحت کننده ، یا با فاصله زیاد، که سفت و خشک باشد. در بسیاری از مردم ، یبوست خطری به همراه ندارد، اما گاهی شاید نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

معمولاً با ورزش ، رژیم غذایی ، و نوشیدن مایعات به اندازه کافی ، خوب می شود.

برای یبوست گاه گاهی می توانید از نرم کننده مدفوع ، یا مسهل ها یا تنقیه های با اثر خفیف استفاده کنید. از مسهل ها یا تنقیه ها مرتب استفاده نکیند، زیرا پس از مدتی ممکن است بدون مصرف آنها همواره یبوست داشته باشید. از مصرف مسهل های قوی مثل نمک های اپسوم خودداری کنید. بهترین مواد مسهل ، حجیم کننده های مدفوع مثل سبوس ، پسیلیوم ، پلی کاربوفیل ، و متیل سلولز هستند.

ورزش منظم و آمادگی جسمانی مناسب می تواند باعث تحریک روده شوده و به حفظ یک برنامه منظم اجابت مزاج کمک کند.مشاوره تلفنی یبوست

یک رژیم غذایی متعادل و پر از فیبر غذایی داشته باشید.
به طور منظم ورزش کنید.
روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

خود را به یک وقت مشخص در روز برای اجابت مزاج عادت دهید. بهترین موقع معمولاً در عرض یک ساعت پس از صبحانه است . به هنگام اجابت مزاج عجله نکنید. حداقل 10 دقیقه بنشینید، بدون توجه به این که اجابت مزاج انجام گرفته است یا خیر.
نوشیدن آب داغ ، چای ، یا قهوه ممکن است به تحریک روده کمک کند.
اگر یبوست 4-3 روز ادامه پیدا کند، می توانید از تنقیه یک بار مصرف برای رفع موقتی آن استفاده کنید. اگر مایل نیستید از محصولات تنقیه تجاری استفاده کنید، می توانید این کار را بکنید: ـ یک حصیر یا کفی را در وان یا کف حمام پهن کنید؛ ـ یک کیسه تنقیه را با آب ولرم پر کنید؛ ـ کیسه تنقیه را طوری آویزان کنید که ارتفاع آن بیشتر از حدود 75 سانتیمتر از کف حمام نباشد؛ ـ به پهلوی چپ ، روی حصیر یا کفی دراز بکشید؛ ـ نوک تنقیه را به ملایمت در مقعد فرو کنید؛ ـ اجازه دهید آب به آهستگی وارد شود. اگر احساس ناراحتی کردید، جریان آب را موقتاً قطع کنید تا درد بر طرف شود. سپس جریان آب را دوباره برقرار سازید؛ ـ اجازه دهید حدود یک لیتر آب وارد شود؛ ـ اجازه دهید مایع بماند تا زمانی که احساس ناراحتی کنید، سپس برای اجابت مزاج بنشینید.

روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. در رژیم غذایی خود موادی مثل سبوس ، و میوه ها و سبزیجات خام ، که باعث حجیم شدن مدفوع می شوند، را بگنجانید. از مصرف غلات و نان تصفیه شده (بدون سبوس )، نان روغنی یا شیرینی آردی ، و شکر خودداری کنید.

اجابت مزاج در افراد مختلف ، متفاوت است . هر کدام از موارد زیر می تواند علامت یبوست باشد:
سفتی مدفوع
زور زدن به هنگام اجابت مزاج
درد یا خونریزی به هنگام اجابت مزاج
احساس عدم دفع کامل پس از اجابت مزاج

معمولاً با ورزش ، رژیم غذایی ، و نوشیدن مایعات به اندازه کافی ، خوب می شود.

ناکافی بودن نوشیدن مایعات
ناکافی بودن فیبر در رژیم غذایی . فیبر باعث حجیم شدن مدفوع و نگهداری آب در آن می شود و به این ترتیب مدفوع نرم و به راحتی دفع می شود.
عدم فعالیت ؛ افسردگی
کم کاری تیرویید؛ زیاد شدن کلسیم خون
شقاق و زخم مقعدی
نارسایی مزمن کلیه
کمردرد
سرطان روده بزرگ یا راست روده
نشانگان روده تحریک پذیر (کولیت عصبی )

بواسیر؛ وابستگی به مسهل ها (یعنی بدون آنها بیمار همواره یبوست دارد).
فتق به علت زورزدن بیش از حد
افتادگی رحم یا راست روده
کولیت اسپاستیک ؛ انسداد روده
یبوست مزمن

در مورد بیماری یبوست‌ به دنبال چه چیزی هستید ؟

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

General surgeon – Colorectal surgery floss (rectum and rectum)

همانطور که در بخش های مختلف سایت دکتر یوسف فام ملاحظه کرده اید در این سایت اطلاعات کاملی در مورد انواع بیماری های اندام های داخلی بدن وجود دارد، دکتر یوسف فام در مقالات سایت خود سعی کرده اند با زبان ساده اطلاعات کامل و جامع در مورد انواع سرطان ها ، فیستول و پولیپ روده بزرگ از تشخیص و علائم تا درمان آن ها توضیح بدهند.

دکتر یوسف فام این امکان را برای مراجعین سایت خود در نظر گرفته اند که در صورتی که بعد از خواندن مقالات سایت همچنان ابهاماتی داشته باشند و در واقع سئوالی در مورد بیماری های مرتبط با تخصص های دکتر یوسف فام داشته باشند در همینجا پاسخگوی سوال های بازدیدکنندگان سایت خود باشند.

 

در صورتی که سوال شما همراه با تصویر است می توانید به آدرس info@iran-colorectal.com ارسال کنید. در غیراینصورت از طریق همین صفحه سوال خود را مطرح کنید.مشاوره تلفنی یبوست

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکتر حسین یوسف فام جراح عمومی – فلوشیپ جراحی کولورکتال ( روده بزرگ و مقعد )

اطلاعات بیشتر در مورد تجارب بالینی دکتر یوسف فام در جراحی سرطان های کولون و رکتوم به روش لاپاراسکوپی و انواع جراحی هموروئید ، پولیپ روده بزرگ و فیستول مقعدی را در لینک زیر مطالعه فرمایید.

آشنایی با دکتر حسین یوسف فام

 

روزهای زوج ۱۷ الی ۱۹

مشاوره رایگان با دکتر یوسف فام

خیابان ملاصدرا، جنب بیمارستان بقیه الله

ارتباط مستقیم با پزشکان و روانشناسان ما : 70707018-021


یبوست (constipation) از کلمه ی لاتین costipare به معنی crowd together است. درحالت کلی، معنی مستقل و یکتایی برای یبوست وجود ندارد و بیشترنام های مختلفی توسط بیماران و پزشکان بر روی این بیماری نهاده می شود. تعاریف نسبت داده شده به این بیماری (یبوست) نسبی هستند و به میزان سفتی مدفوع و سختی در دفع آن بستگی دارند. به طور کلی یبوست را می توان این گونه تعریف کرد: دفع سخت و همراه با درد، دفع حجم زیادی از مدفوع در یک دوره زمانی 7 تا 30 روزه، دفع کمتر از سه بار در هفته ی مدفوع، وجود برجستگی (توده) قابل لمس در شکم یا رکتوم. زمانی که حرکات درون روده دقیق و درست انجام نشود و یا میزان حرکات روده از حالت نرمال کمتر باشد، یبوست اتفاق می افتد. میزان متوسط حرکت روده در افراد با هم متفاوت است، به همین دلیل تعداد دفعات دفع در افراد مختلف در طول روز متفاوت می باشد

یبوست

علل بیماری یبوست:

مشاوره تلفنی یبوست

برای دلایل ایجاد یبوست می توان عوامل پزشکی و رفتاری زیر را موثر دانست:

عدم تحرک، کاهش استفاده از مواد غذایی، بیماری های وسواس گونه، سایکوز، رژیم هایی با مواد قابل دفع کم، استفاده زیاد از مواد مسهل و تنقیه، سالمندی و بیماری های سیستمی که دستگاه گوارش را درگیر می کنند، از دلایل اصلی ایجاد یبوست هستند

به طور کلی خوردن ناکافی فیبر و مایعات و نیز تران زیست کولونی یا عملکرد انورکتال نامرتب (بیماری های گوارشی)، اختلالات عصبی دستگاه گوارش، افزایش سن و بیماری های سیستماتیکی که دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می توانند علت های بروز یبوست باشند.

عوارض یبوست:

دشواری در حرکت های روده برای دفع مدفوع، باعث آسیب دیدن رگ های خونی برگرداننده خون به قلب می شود، همچنین فشار ایجاد شده به دلیل خشکی و سفتی مدفوع، باعث کشیدگی و مصدوم شدن دریچه های داخلی در رگ های پا که وظیفه ی جلوگیری از حرکت خون داخل رگ ها در اثر جاذبه را دارد، می شود و یکی از آثار غیر مشهود این بیماری ایجاد واریس درون وریدهای پا می باشد

یبوست به دلیل ساکن ماندن طولانی مدت مواد زائد درون روده ها و بدن باعث کج خلقی، بی حوصله شدن، سردرد و حالت تهوع و مسائل گوارشی مثل دل درد، عفونی شدن روده، هموروئید، شقاق و غیره می‌شود.

همچنین دلیل اصلی بسیاری از مشکلات و بیماری ها مانند خمیازه کشیدن، ناراحتی در زمان دفع مدفوع، کسالت و بی حوصلگی، کم اشتهایی و بدمزه شدن دهان، به دلیل یبوست است که درمان آن باید جدی گرفته شود.

عوارض یبوست

راه‌های درمان یبوست:

1 – خوردن شربت خاکشیر پیش از صرف صبحانه

2 – استفاده از سبزیجات و میوه در حد طبیعی و نرمال

3 – استفاده از انجیر خیس شده و خوردن آن همراه با آب در هنگام صبح به‌صورت ناشتا

4 – خوردن دو قاشق روغن زیتون همراه با آب یک لیموی تازه در صبح

5- انواع سیرها، موسیر و والک خاصیت ضد یبوست دارند

6- خوردن عسل

7- خوردن سبوس انواع غلات از جمله سبوس برنج

1 – استفاده از شربت منیزیم و لاکتوز

2 – خوردن پودر پسیلیوم

3 – داروهای تحریک کننده روده مانند برگ سنا، روغن کرچک و بیزاکودیل

ورزش و تحرک منظم و مرتب میزان حرکت و فعالیت روده ها را افزایش می دهد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که استفاده از داروهای مسهل اولین قدم برای درمان یبوست نمی باشد.

درمان یبوست

 

 توصیه هایی برای پیشگیری از یبوست:

– مصرف زیاد آب و نخوردن چای پررنگ

– خوردن میوه های ملین و شل کننده مانند انجیر و آلو

– خوردن میوه ها همراه با پوست

– کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن

– حفظ آرامش و جلوگیری از عصبانیت و فشار روحی

– استفاده از حبوبات و غلات همراه با پوست

– تنبلی نکردن در اجابت مزاج

– عدم استفاده از قرص و داروهای ملین بدون دستور پزشک و به صورت مکرر

– انجام حرکات ورزشی برای کوچک شدن شکم و افزایش فعالیت روده ها
– استفاده مرتب از سبزیجات که به دلیل وجود الیاف گیاهی علاوه بر افزایش احساس سیری باعث افزایش تحرک روده ها و سیستم گوارش می شود

– استفاده از نان های سبوس دار مانند جو و سنگک، بجای استفاده از نان های سفید و بدون سبوس

کاربر گرامی، استفاده از اعتبار، صرفاً برای مشاوره ویدئویی، تلفنی و مشاوره متنی قابل استفاده است
و برای ویزیت های حضوری قابل استفاده نیست.

مشاوره متنی
شروع قیمت از 10،000 تومان


مشاوره ویدئویی
شروع قیمت از 19،500 تومان

مشاوره تلفنی یبوست


نوبت حضوری
رزرو آنلاین و قطعی نوبت حضوری

سلام. در مورد ادامه درمان و جراحی مجدد بهتر است جراح اولیه بیمار تصمیم بگیرند. اگر در روند دفعی کودک اشکال وجود دارد بهتر است ناحیه تنگ روده برداشته شود. بنده خیلی موافق جراحی اولیه برای این بیماران نیستم.


حساسیت غذایی

با سلام و خسته نباشید ،شیرخواری ٨ ماهه دارم که به دلیل ریفلاکس دارد در دوران نوزادی زمانی که شیر مادر میخورد به طور مداوم دانه های قرمز بر روی صورت زده میشد که گفتند احتمالا حساسیت به پروتیین گاوی دارد ،در خال حاضر شیر خشک نئوکیت میخوره با توجه به اینکه با شروع غذاهای کمکی همچنان بعضی از علایم آلرژی مثل خارش چشم و بی قراری داشت ،تست حساسیت انجام دادم که جواب آزمایش را براتون إرسال میکنم با توجه با این جواب آزمایش چه اقدامی باید انجام بدم و اینکه این حساسیت بع غلات همون بیماری سلیاک می باشد؟!آیا این حساسیت ها با أفزایش سن از بین میرود ؟ضمنا میخواستم بدونم ار کجا میشه فهمید که شیر خوار مشکل عدم تحمل گلوکز داره؟!


سوال دارویی

سلام آقا دکتر
دختر من 2سالشه چندماهه پیش متوجه شدم مشکل چسبندگی دهانه رحم داره، کاملا دهانه رحمش بسته شده بود. دکتر بردمش کرم استرومارین (استروژن کونژوگه) داد، کمتر از 1ماه استفاده کردم کم کم باز شد. اما الان 10 روز خوبه دوباره میره بسته بشه. اقای دکتر چکار کنم؟ چی استفاده کنم برای جلوگیری از این مشکل؟


الرژی

با سلام و وقت بخیر
آقای دکتر دختر26ماه ای دارم که با تست ماست خون دفع کرد
حدود10ماه اصلا وزن گیری نداشت و حتی وزن هم کم میکرد من نون رو قطع کردم که بعد از یه ماه از قطع نان وزن گرفت
آیا ممکنه به گندم حساسیت داشته باشه؟؟؟؟؟؟قبلا یه دوره کلسیم استیوکر دادم هفته ای دوبار اما استوکر گلوتن داره میشه یه کلسیم امن برای گوارش بهم معرفی کنید؟؟؟؟؟؟؟ هیچ نوع کلسیمی مصرف نمیکنه الانآقای دکتر لطفا یه اشتهااور هم بهم نعرفی کنید اصلا اشتها نداره و با دو قاشق غذا سیر میشه؟؟؟؟؟؟؟


منع مصرف رانیتیدین

باسلام باتوجه به جمع اوری رانیتیدین ومشتقات ازبازارومنع مصرف ایامصرف موتلیوم هم قطع بشه؟واگرقطع بشه جایگزین ان چیست؟لطفایک متخصص هم برای تورتیکولی معرفی کنید


اسهال نوزاد

سلام.نوزاد 9ماهه من سه شبه اونم بیشتر نصفه شبا و اول صبحها دلپیچه میگیره و گریه میکنه و بعد از دفع ابکی اروم میشه.و هر یک ساعت این روند تکرار میشه.و صبح دیگه دفع نداره.کمی هم ناارومه.علایم دیگری نداره.پودر کیدی لاکت و قطره پدی لاکت هم دادم موثر نبوده.ممنون میشم راهنمایی بفرمایین


مجوزهای قانونی


برخی از افتخارات


مجوزهای قانونی


برخی از افتخارات

صفحه اصلی | وبلاگ | ۴ راهکار درمان یبوست در کودکان

تعریف یبوست برای هر کودکی متفاوت است . به تغییر در تعداد دفعات مدفوع یا سخت شدن دفع مدفوع برای کودک ، یبوست گفته می شود. بطور مثال کودکی که همیشه به صورت روزانه دفع مدفوع داشته است و در حال حاضر هر سه روز تا چهار روز یکبار به سختی دفع دارد، دچار یبوست شده است. یبوست در کودکان بیماری بسیار شایعی است. بسیاری از کودکان مشکل دفع سخت مدفوع را در سال های اولیه کودکی خود تجربه می کنند. بسیاری از والدین از طولانی شدن این عارضه حراس دارند. ولی بهتر است قبل از اینکه تصمیم بگیرید که کودک تان را برای درمان های مناسب به پزشک متخصص اطفال ببرید، عواملی که ممکن است باعث ایجاد یبوست کودک شما شود را در نظر بگیرید. اگر احساس می کنید که یبوست کودک شما آنقدر ها هم جدی نیست بهتر است قبل از مراجعه به پزشک متخصص اطفال تعدادی از درمان های خانگی درمان یبوست در کودکان را امتحان کنید.

متخصص کودکان و نوزادان

علاوه بر مطالب ذکر شده در بالا موارد جدی تری هم وجود دارند در اینجا به اختصار به آنها اشاره شده است.

کند شدن حرکات روده بزرگ در این موارد باعث یبوست می شود.مشاوره تلفنی یبوست

دکتر فرناز محامدی متخصص کودکان و نوزادان

اگر کودک شما دچار یبوست خفیف شده است، درمان های زیر کمک کننده است:

اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان مایعاتی را که کودک شما به طور روزانه می نوشد در نظر بگیرید. کودکی که به اندازه کافی مایعات در رژیم غذایی خود ندارد، به راحتی می تواند  دچار یبوست شود. هنگامی که کودک مایعات کافی مصرف نمی کند مدفوع او سفت تر می شود و چون دفع مدفوع برایش نا خوشایند است از رفتن به دستشویی خودداری می کند. اگر از میزان مصرف مایعات توسط کودک مطمئن نیستید تعداد دفعات ادرار کردن او را در نظر بگیرید. او باید حداقل هر سه ساعت یکبار دفع ادرار داشته باشد. اگر این چنین نیست، او را به نوشیدن مایعات بیشتر تشویق کنید.

کودک شما باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل، هر روز فیبر مصرف کند. به توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا کودک در سنین دو تا هشت سالگی باید حداقل ۱ تا ۱.۵ پیمانه سبزیجات و ۱ تا ۱.۵ پیمانه میوه  به صورت روزانه میل کنند. توجه داشته باشید که میزان فیبر بعضی از مواد غذایی مانند میوه ها و سبزیجات بیشتر از بقیه است. به عنوان مثال، حبوبات، آلو، کشمش، گندم و غلات سبوس دار، موز ، سیب و کره بادام زمینی همه از غذاهای حاوی فیبر هستند.

قبل از دادن هر نوع روغن طبیعی به کودک خود، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. بسیاری از افراد معتقدند که مصرف یک یا دو قاشق چای خوری از روغن های طبیعی برای یک یا دو بار در روز یکی از رایج ترین مواد غذایی مفید برای درمان یبوست می باشد.

داشتن یک برنامه منظم برای رفتن به دستشویی بعد از هر وعده غذایی به کودک کمک می کند که دفع مدفوع راحت تری داشته باشد.به طور مثال، بعد از خوردن صبحانه ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت از کودک بخواهید تا روی صندلی مخصوص دفع خود بنشیند. انجام منظم این کار در طول روز باعث افزایش حرکات روده ای در طول زمان و بهبود دفع کودک می شود. توجه داشته باشید که والدین نباید به امر اصرار بورزند.

درمان مشکل دفع مدفوع یا یبوست در کودکان نیاز به زمان طولانی و رژیم های غذایی مناسب دارد. در بعضی موارد ، مصرف زیاد شیر در کودک می تواند یبوست ایجاد کند. کودکی که از شیر های کمکی یا شیر خشک استفاده می کند، نسبت به کودکی که فقط از شیر مادر تغذیه می کند، احتمال یبوست بیشتری دارد.

یکی از درمان های یبوست در کودکانی که شیر های کمکی استفاده می کنند، مصرف دوره ای پروبیوتیک ها در رژیم غذایی می باشد. پروبیوتیک ها در بعضی از انواع شیرهای کمکی وجود دارد.

متخصص کودکان و نوزادان

تهران، خیابان آیت الله کاشانی، بین حسن آباد و ابراهیمی شمالی، پلاک ۴۳۰، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم، واحد ۳۷

تلفن: ۰۲۱۴۴۰۶۱۵۲۷

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید!

متوسط امتیاز ۵ / ۵٫ مجوع امتیازات: ۵

دی ۲۹, ۱۳۹۸

مرداد ۲۱, ۱۳۹۸

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

از طریق شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید

© کلیه حقوق این وبسایت متعلق به دکتر فرناز محامدی متخصص کودکان و نوزادان غرب تهران می باشد.

رمز ورود خود را فراموش کرده اید؟

رمزعبور خود را گم کردی؟ لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید. برای تنظیم گذرواژه جدید ، نامه با لینک دریافت خواهید کرد.

بازگشت به صفحه ورود

مشاوره تلفنی یبوست
مشاوره تلفنی یبوست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *