مطالعات روانشناسی تربیتی زاهدان

 
helpkade
مطالعات روانشناسی تربیتی زاهدان
مطالعات روانشناسی تربیتی زاهدان

این نشریه در ابتدای انتشار با نام علوم تربیتی و روانشناسی منتشر شده است.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و دورنگار: 4 الی 44265001

کارگاه های آموزشی

مطالعات روانشناسی تربیتی زاهدان

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط



هدف اصلی این تحقیق بررسی نوع نگرش جوانان نسبت به خانواده و عوامل فردی وتحصیلی مرتبط با آن می باشد. به همین منظور از طرح تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه جوانان دانشجوی29-18 ساله در شهرستان سیرجان تشکیل می دهند که از بین آنها 400 نفر به صورت خوشه ایتصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و با استفاده از یک نگرش سنج محقق ساخته، مورد آزمون قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون t برای گروه های مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و آزمون توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که جوانان نسبت به خانواده نگرش مثبت دارند ولی این نگرش با توجه به جنسیت آنها متفاوت است. همچنین با افزایش سن نگرش مثبت آنها نسبت به حمایت کنندگی خانواده کاهش یافته است. بین افزایش موفقیت تحصیلی و بهبود نگرش جوانان نسبت به خانواده همبستگی مثبت وجود دارد. جوانانی که در دانشگاه آزاد اسلامی درس می خوانند نسبت به دانشجویان سایر دانشگاه ها، نگرش مثبت تری نسبت به خانواده ی خود دارند.

هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای جو سازمانی غالب در مدارس متوسطه شهر زاهدان بوده است. روش مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق را کلیه دبیران مقطع متوسطه شهر زاهدان تشکیل می دهند. گروه نمونه شامل 357 معلم می شود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه جو سازمانی ساسمن و سم دیپ استفاده شد.یافته های نشان داد که از دیدگاه دبیران، جو سازمانی مدارس دارای وضوح و توافق نقش بوده است. پاسخ دبیران با سابقه زیر 15 سال بیشتر مربوط به بعد وضوح و توافق نقش بود. پاسخ دبیران با سابقه بالاتر از 15 سال مربوط به بعد وضوح و توافق هدف بوده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که بین جو سازمانی دبیرستانهای دخترانه و پسرانه تفاوت معنی داری وجود دارد، یعنی این که جو سازمانی دبیرستانهای با مدیر زن، مطلوب تر از جو سازمانی مدارسی است که مدیران آنها مرد می باشند.

درصد قبولی سیستان و بلوچستان در کنکور همواره در رده آخر استان ها بوده است. تمهیداتی نظیر گزینش قطبی و ناحیه ای و سهمیه نیز باعث بهبود درصد قبولی این استان نشد. این تحقیق به منظور تعیین میزان قبولی دانش آموزان پیش دانشگاهی استان و بررسی متغیرهای مرتبط بر آن در کنکور سال 1384 طراحی شده است.این تحقیق توصیفی در سال تحصیلی 84-83 بر روی کلیه دانش آموزان پیش دانشگاهی استان سیستان و بلوچستان انجام شد. پرسشنامه طرح که شامل اطلاعات دانش آموزان و آموزشگاه ها بود برای کلیه آنها ارسال و 9198 پرسشنامه از 201 آموزشگاه تکمیل و عودت گردید. اطلاعات رسیده و اطلاعات پذیرفته شدگان کنکور با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.بیشترین تعداد شرکت کننده ی کنکور دیپلم های علوم انسانی (%8/45) و کمترین آن مربوط به ریاضی فیزیک (%1/15) بوده اند. بیشترین درصد پذیرفته شده مربوط به دارندگان دیپلم ریاضی فیزیک (% 32) و سپس علوم تجربی (%6/17) و انسانی (%3/11) می باشد. قبولی زنان و مردان به ترتیب %9/16 و %8/14 می باشد. درصد قبولی در آموزشگاه های خاص (شاهد-نمونه-دانشگاه)، عادی و غیر انتفاعی به ترتیب %9/49، %9/9 و %6/9 بوده است. درصد قبولی فرزندان مادران و پدران بی سواد به ترتیب %6/9 و %5/7 و برای مادران و پدران با تحصیلات بالای دیپلم به ترتیب % 45 و % 4/30 است. بیشترین قبولی مربوط به دانش آموزان با معدل امتحان کتبی نهایی بالای 18 بود (%8/83) که این درصد با کاهش معدل کاهش می یابد. قبولی در سهمیه های مناطق 1 تا 3 به ترتیب %9/90%، %22 و %9/12 بود. درصد پذیرفته شدگان مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکترای حرفه ای به ترتیب % 9/28، %1/69 و % 2 بود.نوع دیپلم، معدل سال سوم دبیرستان، تحصیلات و شغل پدر و مادر، سن و جنس دانش آموز از مهم ترین متغیر های مرتبط بر نتیجه کنکور سراسری می باشد.

پژوهش حاضر رابطه ی بین میزان رضایت دانشجویان و نگرش آنها نسبت به دوره شبانه را در دانشگاه سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار داده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 90 دانشجوی دختر و پسر به طور یکسان و از بین سه شهر زاهدان، ایرانشهر و زابل انتخاب شدند. برای به دست آوردن اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس، مجذور کا و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایجی به شرح ذیل حاصل شد:میزان رضایت دانشجویان شبانه از دوره شبانه دانشگاه سیستان و بلوچستان از حد متوسط بالاتر است 91/0 از آنان دارای نگرش مثبت نسبت به این دوره ها می باشند. ضریب همبستگی پیرسون نشانه داده است که بین میزان رضایت دانشجویان شبانه و نگرش آنها نسبت به دوره شبانه رابطه معناداری وجود داشته است.

The purpose of present research is to studies the youths’ attitudes towards family, and demographic factors related to it. Method of research is descriptive and correlation. All the university students in sirjan, aging 18 to 29, have been research population. The sampling method of cluster – random was used and 200 subjects have been selected. An researcher made attitude test was used. Statistical methods of T test for independent samples, Pearson Correlation, ANOVA and Tukey were used. The findings show that the youth have a positive attitude towards their family but there are gender differences. Age negatively correlated with youth attitude toward family protector. There is a positive relationship between the youths’ academic achievement and their attitudes toward family. Azad university students have had a better attitude towards their family than students of other universities.

مطالعات روانشناسی تربیتی زاهدان

This research considers the comparative studies of dominant organizational climate in secondary schools of Zahedan. The applied method in this research is descriptive survey. Statistical population includes the teachers of secondary schools in Zahedan. The sample of this research consists of 357 teachers that selected through the random sampling. The research instrument was the Susman and Samdeep Organizational Climate questionnaire. The results indicate that from the teachers’ viewpoint, the schools organizational climate consist clearness and roles agreement. Most of teachers’ answers with less than 15 years experience were relevant to clearness and roles agreement. The teachers’ answers with more than 15 years experience were mostly relevant to clearness and goal agreement. These findings revealed that, there is significant difference between organizational climate in the girls’ school and boys’ schools. It means that, organizational climate of schools with women principals is better than organizational climate of schools with men principals.

Sistan and Baluchestan students have the fewer amounts in the percent of students in the universities admissions. Some facilities such as giving a share for each restriction did not improve this situation. This research investigates amount of students in the universities admissions and variable that related to it. The method of research was descriptive and statistical population was students of pre-university in Sistan and Baluchestan. The instrument of research was an inventory that administered on all of the students by sending it to all of 201 schools and 9198 students. The result revealed that most of participants in the Nationwide University’s Entrance Examination had Humanities diploma (45.8%) and those who had Physics Mathematics diploma were the less amount (15.1%). Most of entered in the universities respectively had Physics Mathematics diploma (32%), Science diploma (17.6%) and Humanities diploma (11.3%). The entered students that had unliterary parents were 17.1%, and those with higher educated parent were 75.4%. Most of the entered students their mean score was more than 18 (83.8%). More over, type of occupation of parent, age, and gender of students were correlated to admission in the universities.

Present Research Studies the relationship between student’s satisfaction and their attitude toward Sistan and Baluchestan University’s Evening courses. For this purpose a sample consist of 90 Evening students of university were selected by using simple random sampling method. The tests used in this research were two researcher made questionnaires. ANOVA, X2, and Pearson Correlation was used for statistical analysis. Results show that Evening students Satisfaction from Sistan and Baluchestan University’s Evening courses is higher than average amount and. 91 of them have a positive attitude toward Evening courses. Correlation coefficient indicates that there is a significant relationship between student’s satisfaction and their attitude toward Evening courses.


Downloads-icon


راهنمای نویسندگانDownloads-icon

لیست مجلات دانشگاه سیستان و بلوچستان


مجله مطالعات روانشناسی تربیتی

این مجله به استناد مجوز شماره 3/3/164443 مورخ 1395/08/01 وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و همچنین مجوز شماره 72314 مورخ 1395/10/27  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو فصل نامه به فصل نامه تبدیل شده است.

مطالعات روانشناسی تربیتی زاهدان

مرجع ژورنالها، یکی از پایگاههای زیر مجموعه سیویلیکا می باشد که به عنوان مرجع کلیه مجلات و ژورنالهای علمی-تخصصی ایرانی و بین المللی فعالیت می کند. در این پایگاه می توانید اطلاعات پایه کلیه مجلات علمی و تخصصی را مشاهده نمایید و راهنمایی کاملی برای پیدا کردن ژورنال مورد نظر جهت ارسال و ثبت مقاله خود در این مجلات به شما ارائه میکنیم.

کلیه حقوق برای مجموعه سیویلیکا محفوظ است© – مرجع مجلات علمی

مطالعات روانشناسی تربیتی زاهدان
مطالعات روانشناسی تربیتی زاهدان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *