نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

 
helpkade
نفقه چطور به زن تعلق میگیرد
نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

یکی از مهم ترین حقوق مالی زنان که به موجب عقد نکاح به آنها تعلق می گیرد ، نفقه است . بنابراین ، زن پس از عقد نکاح و در صورت تمکین از شوهر ، حق دریافت نفقه دارد و در صورت عدم تمکین ، الزامی در این خصوص وجود ندارد .

برای مشاوره نفقه از چه زمانی به زن تعلق می گیرد

برای مشاوره نفقه از چه زمانی به زن تعلق می گیرد

 

بر اساس قانون ، مرد وظیفه دارد که به همسر خود نفقه بپردازد فلذا عدم پرداخت نفقه به زن هم سبب اعمال ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه خواهد شد . اما سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که مرد از چه زمانی باید به همسر خود نفقه دهد ؟ بر اساس قانون مدنی ، همین که عقد ازدواج به طور صحیح واقع شد ، حقوق و تکالیف زوجین قابل اجرا است .

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

با این حال در مواردی ممکن است که حق دریافت نفقه توسط زن از بین برود . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که نفقه از چه زمانی به زن تعلق میگیرد ؟ بنابراین ، ابتدا به بررسی نفقه زن پرداخته و سپس بررسی می نماییم که زمان تعلق نفقه زن چه زمانی است .

قانون مدنی ، تکلیف پرداخت نفقه زن را بر عهده شوهر قرار داده است . بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر می باشد . اما در پاسخ به این سوال که نفقه زن شامل چه چیزهایی می شود ، قانونگذار در ماده 1107 تعیین تکلیف کرده و مصادیقی از نفقه زن را مطرح نموده است .

بر اساس این ماده ، نفقه زوجه شامل تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی دانسته شده است . البته ، نفقه زن منحصر به این مصادیق نمی باشد ، بلکه کلیه نیازهای متعارف او را می توان جزء موارد پرداخت نفقه به زن محسوب کرد .

 

سوال مهمی که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم آن است که نفقه از چه زمانی به زن تعلق میگیرد ؟ در پاسخ به این سوال ، لازم است نکات قانونی مربوط به موضوع را ذکر کنیم . نخست اینکه به موجب ماده 1102 قانون مدنی ، ” همین که عقد نکاح به طور صحت واقع شد ، رابطه زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود ” . بنابراین ، می توان گفت که به محض اینکه عقد نکاح بسته شد ، زن استحقاق دریافت نفقه را دارد و به وی نفقه تعلق می گیرد . 

البته ، لازم به ذکر است که بر اساس قانون مدنی ، از جمله شرایط پرداخت نفقه به زن ، تمکین از سوی زن می باشد و در صورتی که زن بدون دلیل موجه از تمکین خودداری کند ، مرد الزامی به پرداخت نفقه به وی نخواهد داشت . بنابراین ، در صورتی به زن نفقه تعلق می گیرد که از شوهر خود تمکین کند . اگر هم هنوز به خانه مشترک نرفته اند ، زن بایستی آمادگی خود برای شروع زندگی مشترک را به همسرش اعلام کرده باشد . در غیر این صورت ، به دلیل اینکه تمکین صورت نگرفته است ، زن حق نفقه ندارد .

البته ، اگر هم زن در دوران عقد تمایل به استفاده از حق حبس در نکاح داشته باشد هم کماکان حق نفقه خواهد داشت . به بیان دیگر ، بر اساس قانون مدنی ، زن تا زمانی که مهریه اش را به صورت کامل دریافت نکرده باشد ، می تواند از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند و این امتناع ، سبب از بین رفتن حق نفقه زن نخواهد شد . 

در ادامه بخوانید: نفقه زن در دوران عقد

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه از چه زمانی به زن تعلق می گیرد به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه از چه زمانی به زن تعلق می گیرد پاسخ دهند .

 

 

برای مشاوره نفقه از چه زمانی به زن تعلق می گیرد

برای مشاوره نفقه از چه زمانی به زن تعلق می گیرد


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon

پرداخت و تامین نفقه زوجه در عقد دائم از جمله وظایف و تکالیف مرد است. اما پرسشی که مطرح می‌شود، این است که محدوده این تکلیف تا کجا است؟ و چه زمانی نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد؟ در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت که به محض وقوع عقد، حقوق و تکالیف زن و شوهر نسبت به یکدیگر برقرار می‌شود که از جمله آن وظایف خاص و عام زناشویی یا در اصطلاح حقوقی تمکین زوجه نسبت به همسر خود است.

ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی بیان می‌کند:

هر گاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.

بنابراین با فرض مذکور پرداخت و تامین نفقه توسط مرد منوط و مشروط به ادای وظایف خاص و عام زناشویی نسبت به مرد است و چنانچه زن از انجام این تکلیف شرعی و قانونی خود نسبت به همسرش امتناع کند، نفقه به وی تعلق نخواهد گرفت.

اما این امتناع از انجام وظایف زناشویی نباید به واسطه مانع مشروع و موجه باشد؛ این موضوع بدان معنا است که به عنوان مثال، چنانچه زن به واسطه بیماری یا شرایط خاص نتواند از همسرش تمکین کند، در آن مدت نیز حق نفقه وی از بین نخواهد رفت و همچنان مستحق نفقه خواهد بود.

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

همانطور که گفته شد، مرد در قبال همسر دائم خود تکلیف به پرداخت نفقه و تامین مخارج دارد اما چنانچه به این وظیفه مهم خود در قبال همسرش عمل نکند و نفقه و مخارج وی را بدون دلیل موجه و مشروع تامین نکند، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده مستقر در محل سکونت و اقامت خود با تقدیم دادخواستی که دارای فرم چاپی مخصوص است، الزام شوهرش را به پرداخت نفقه ماهیانه و نیز نفقه معوقه از دادگاه بخواهد.

فرم دادخواست را می‌توان از واحد مربوطه هر دادگستری تهیه کرد و بهتر است تنظیم آن با مشورت وکلا و کار‌شناسان حقوقی یا اهل فن صورت گیرد تا احیاناً خواهان به لحاظ اشتباه در تنظیم آن در اثنای ثبت دادخواست یا دادرسی دچار مشکل نشود.
پس از تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده و تشکیل جلسه رسیدگی، موضوع و دلایل طرفین توسط قاضی دادگاه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت استحققاق زن، میزان نفقه وی با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای متعارف و عندالزوم با جلب نظر کار‌شناسی مربوطه تعیین می‌شود و دادگاه شوهر را به پرداخت آن محکوم و ملزم خواهد کرد.

طلب زن از بابت نفقه جزء مطالبات ممتاز بوده و حتی در صورت ورشکستگی شوهر نیز زن در وصول طلب خود بر سایر طلبکاران مقدم خواهد بود.

چنانچه شوهر از پرداخت نفقه همسر خود امتناع کند یا در صورت صدور حکم محکومیت وی توسط دادگاه، اجرای حکم به واسطه ناتوانی مالی مرد در پرداخت آن ممکن نباشد یا الزام او به تامین نفقه ممکن نشود، زن حق خواهد داشت به دلیل عدم پرداخت نفقه و عدم امکان الزام شوهر به پرداخت آن، از دادگاه تقاضای طلاق کند.

دادگاه نیز پس از بررسی و احراز شرایط مذکور ضمن حفظ تمامی حقوق قانونی و مطالبات زوجه اعم از مهریه و نفقه معوقه شوهر را به طلاق زن اجبار کرده و حکم طلاق را صادر خواهد کرد. علاوه بر اینکه مبلغ نفقه معوقه از طریق محاکم خانواده قابل مطالبه است، ترک انفاق زن دارای عنوان مجرمانه و به شرط تحقق شرایط قانونی مستوجب تعقیب کیفری و مجازات زوج خاطی خواهد بود.

ماده ۵۳ از قانون اخیرالتصویب حمایت خانواده می‌گوید: هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب‌‌النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می‌‌شود. البته در تحقق عنوان مجرمانه ترک انفاق و تعقیب کیفری شوهر علاوه بر تمکین زوجه احراز توانایی مالی و ملائت شوهر نیز ملاک عمل خواهد بود.

مطابق ماده ۱۱۰۲ قانونی مدنی، همین که عقد نکاح به طور صحیح واقع شد، روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در قبال هم برقرار می‌شود که از جمله آن وظایف، تمکین زوجه نسبت به زوج است.

قانون مدنی در ماده ۱۱۰۸ به صراحت بیان می‌دارد: هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود. البته وجود مانع شرعی و قانونی برای زن در عدم تمکین مانع دریافت نفقه نیست. همچنین بدیهی است که تمکین زن نیازمند تمهید مقدمات و تهیه لوازم آن از جمله فراهم‌سازی مسکن مناسب و لوازم ضروری سکونت است که باید قبلا توسط زوج مهیا شده باشد و زن باید ضمن سکونت در منزل شوهر خود نسبت به ادای وظایف زناشویی اقدام کند.

حقوق ایران اختیار تهیه مسکن را به واسطه خصیصه مدیریت و ریاست مرد بر خانواده به بر عهده وی نهاده و زن را ملزم و موظف به سکونت در منزل تعیین‌شده توسط شوهر کرده است، مگر اینکه طرفین توافق یا شرط دیگری در این خصوص با یکدیگر کرده باشند.

ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی در این خصوص بیان می‌کند:

زن باید در منزلی که شوهر تهیه می‌کند، سکونت کند، مگر آنکه اختیار تهیه منزل به زن داده شود.

بنابراین آنچنان که در ماده مذکور نیز به صراحت قید شده، زن مکلف به سکونت و اقامت در منزل تعیین‌شده توسط همسر خود است که این مسکن ممکن است بنا به موقعیت شغلی و اقامتگاه زوج در شهر محل اقامت وی تعیین شود اما ممکن است حق تهیه مسکن و محل سکونت طی شرط ضمن عقد نکاح یا طبق قرارداد یا توافقات بعدی در اختیار زن قرار داده و به وی واگذار شود که در این صورت حق انتخاب محل سکونت با زن خواهد بود.

بنابراین اصل بر این است که حق تعیین مسکن با زوج است؛ مگر آنکه این حق طبق توافق به زن واگذار شود. زوجین می‌توانند پیش از عقد نکاح در این خصوص با یکدیگر توافق کنند که تعیین محل سکونت با زوجه باشد یا سکونت در شهر و محل خاصی را شرط قرار دهد و این توافق را در حین عقد قید و ثبت کنند. البته این توافقات مانع از آن نخواهد بود که بعداً فی مابین به نحو دیگری توافق جدید حاصل شود.

شاهین نوری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


۲۶۷۶۰۶۵۷​(۰۲۱)

نفقه از نظر لغوی یعنی خرج کردن یا تامین هزینه های زندگی زن و فرزند و در قانون مدنی نفقه در ماده ١١٠٧ اصلاحی سال ١٣٨١ اینگونه تعریف شده است:

“نفقه زوجه عبارت است از تمام احتیاجات متعارف زن که متناسب با وضعیت زن باشد از قبیل مسکن، پوشاک، خوراک، اثاث منزل، هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا نیاز به واسطه نقصان یا بیماری.”

از زمان وقوع عقد نکاح دائم، زن و مرد حقوق و تکالیفی در مقابل یکدیگر پیدا می کنند که یکی از این تکالیف که بر عهده مرد نهاده شده عبارت است از پرداخت نفقه زن.

در قانون مدنی تکلیف مرد در پرداخت نفقه از زمان وقوع عقد نکاح دائم شروع می شود و اینکه مراسم عروسی و تشریفات آن برگزار بشود و یا نشود، تاثیری در این تکلیف ندارد.

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

مطلب مرتبط: مهریه چیست و چگونه میتوان آن را مطالبه کرد؟

اما در عمل و آنچه که در عرف شاهد آن هستیم اینگونه است که در دوران عقد و قبل از شروع زندگی مشترک، دختر در خانه پدرش است و بیشتر مایحتاج او توسط پدرش تامین می شود و اگر میان دوران عقد تا برگزاری تشریفات مراسم عروسی و آغاز زندگی مشترک فاصله طولانی باشد باز هم عقیده بر این است که مرد تکلیفی در پرداخت نفقه بجز خرید هدایای مناسبتی، ندارد.

درحالیکه قانوناً و شرعاً پرداخت نفقه از لحظه اجرای خطبه عقد بر عهده مرد قرار می گیرد.

برای تعلق نفقه به زن دو شرط زیر لازم است:

«تمکین زن از مرد یعنی انجام وظایف زوجیت مانند اطاعت از مرد و انجام امور خانه و فرزند مشترک، نظافت، آشپزی و غیره که به آن تمکین عام گفته می شود که در مقابل تمکین خاص قرار دارد که شامل رابطه زناشویی و تامین نیازهای جنسی می شود.»

در مورد گزینه اول اختلاف نظر وجود ندارد همچنان که در ماده ۱۱۰۶ ق.م آمده است، «در عقد دائم، نفقه زن بر عهده شوهر است».

بنابراین در ازدواج موقت زن نفقه ندارد مگر این که در زمان عقد شرط شود که مثلاً مرد ماهیانه فلان مبلغ را به عنوان نفقه به زوجه بپردازد.

در خصوص شرط دوم باید اشاره کرد که تمکین باید به طور کامل و در هر مکان و زمان باشد اعم از تمکین عام و تمکین خاص لذا تمکین ناقص به این شکل که مدتی تمکین کند و مدتی تمکین نکند فایده ای ندارد.

از این رو در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی آمده است:

«هرگاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.»

مطلب مرتبط: نکات کلیدی در مورد طلاق

مانع شرعی یعنی: اگر زن به دلیل عذر شرعی مانند در احرام بودن یعنی در سفر زیارت خانه خدا و اعتکاف بودن و یا به واسطه عذری مانند بیماری نتوانست از مرد تمکین کند، باز هم مستحق نفقه می باشد.

یعنی اگر در این شرایط از شوهر تمکین نکند باز هم مرد باید به او نفقه پرداخت کند.

گاهی اوقات برخی بیماری های روحی و روانی و گاهی بیماری های جسمی و یا ژنتیکی مانع تمکین خاص زن از مرد می شود و کم کم به واسطه سردی روابط میان آن ها، اختلاف بروز می کند و دلیل و علت اصلی اختلافات نیز پس از مدتی فراموش شده و کار آنها به درگیری فیزیکی و توهین به یکدیگر کشیده می شود غافل از اینکه علت اصلی این اختلاف سرد مزاجی زن و یا مرد یا عذر پزشکی او بوده است.

آگاهی زوجین از مشکلات این چنینی و اطلاع آنها از راه های درمانی آن می تواند کمک شایانی در جهت بهبود رابطه آنها و بهره مندی از یکدیگر را فراهم سازد.

نمی توان منکر این واقیعت شد که یکی از دلایل اختلافات زوجین وجود مشکلات جنسی آنها و نیز بعضا سرپوش گذاشتن آن و تامین نکردن این نیاز طبیعی برای شریک زندگی می باشد که در بسیاری از پرونده های اختلافات خانوادگی، به جز زوجین سایر اطرافیان نمی دانند که مشکل اصلی این درگیری ها از کجا نشات و ریشه می گیرد که فی الواقع مراجعه به روان شناس و متخصصین اعصاب و روان اثربخش تر از مراجعه نزد وکیل دادگستری، یا مراجعه به دادگاه برای طرح دعواست.

مطلب مرتبط: چگونه می توان به شکل قانونی از شوهر نفقه گرفت؟!

حتی بسیاری از والدین زوجین و نزدیکان آنها نیز به جای راهنمایی و مشاوره درست به فرزندانشان آنها را تحریک به دعوا و درگیری می کنند و پای خود را به اصطلاح در یک کفش کرده و می گویند ما فقط طلاق می خواهیم!

به جای اینگونه رفتارهای غیرمنطقی بهتر است قبل از هر تصمیم زود هنگام و نسنجیده، نزد یک مشاور خانواده و یا یک روان شناس خبره و با تجربه بروند تا بلکه مشکلات و اختلافات زوجین ریشه یابی شود و با اصلاح و درمان آن، به جای طی مسیر دادگاه خانواده، در مسیر زندگی مشترک زناشویی قرار گیرند.

ظاهر زندگی مشترک زوجین در زیر یک سقف حاکی از پرداخت نفقه زوجه از جانب زوج است.

به صرف اثبات رابطه زوجیت، زوج مکلف به پرداخت نفقه است و باید دلیل برائت ذمه خویش را ارئه دهد؛ لذا اصل عدم پرداخت نفقه است.

تعهد به پرداخت نفقه از زمان انعقاد نکاح بر ذمّه زوج مستقر می شود و عدم آغاز زندگی مشترک خللی در این تعهد ایجاد نمی‌کند.

مطابق ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی، اقارب منحصراً نسبت به آتیه می‌توانند مطالبه نفقه نمایند و با استفاده از مفهوم مخالف این ماده، اقربا، از جمله فرزند، نمی‌توانند نفقه گذشته را مطالبه نمایند.

اصل بر عدم پرداخت نفقه زوجه است و مرد باید پرداخت نفقه یا ناشره بودن زن را ثابت کند.

هزینه دانشگاه فرزند از مصادیق نفقه وی نیست.

شرط پرداخت نفقه به زوجه، عقد نکاح است و نه زندگی مشترک، یعنی چنانچه زوجین زندگی مشترک را آغاز ننموده باشند باز هم زوج مکلف به پرداخت نفقه است.

عدم پرداخت نفقه زوجه قبل از شروع زندگی مشترک در صورت تمکین خاص زوجه، مصداق بزه ترک انفاق است.

اگر خروج زوجه از منزل زوج جهت اشتغال به کار، بدون اذن و رضایت شوهرش باشد موجب نشوز زوجه گردیده و در آن صورت استحقاق نفقه ندارد.

مطلب مرتبط: عواقب قانونی ترک منزل توسط همسر

نشست قضائی استان خراسان رضوی/ شهر مشهد ۱۳۸۷/۰۵/۲۰
آیا تمکین موجب استحقاق زوجه به نفقه است یا نشوز مانع استحقاق زوجه از نفقه می‌باشد؟

نظر هیئت عالی
عدم تمکین اعم از نشوز و غیر آن است، آنچه که مطابق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی مانع استحقاق زوجه از دریافت نفقه است، عدم تمکین به معنای عام است نه نشوز به معنای خاص؛ چون هر زنی بنابر شرایط و اوضاع و احوال خاص خود ممکن است موقتاً قادر به تمکین خاص نباشد و در عین حال نیز ناشزه تلقی نشود.

 

نشست قضائی استان لرستان/ شهر پلدختر ۱۳۹۱/۰۷/۱۰

آیا به زوجه در دوران عقد نفقه تعلق می‌گیرد؟ در فرض سؤال آیا دادگاه می تواند الزام به تمکین بدهد؟

نظر هیئت عالی
زوجه بعد از زمان وقوع عقد با توجه به مواد ۱۱۰۲، ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ قانون مدنی، استحقاق نفقه را داراست؛ مگر آن‌که بعد از وقوع عقد بدون مانع شرعی و قانونی از انجام تکالیف زوجیت خودداری کرده باشد. به طور کلی نفقه در مقابل تمکین است و از این لحاظ مستحق دریافت نفقه خواهد بود. ناشزه بودن ادعا است و باید مدعی نشوز آن را ثابت کند و زندگی جداگانه دلیل بر نشوز نیست و می تواند قرینه محسوب شود. دعوای الزام به تمکین نیز در صورت اثبات نشوز منعی ندارد. به این ترتیب نظر اکثریت: تأیید می شود.

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری به صفحه تماس با ما مراجعه فرمائید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

وبگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

عدالت سرا (دفتر حقوقی مهسا باقری و جمعی از همکاران)، وکلای پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری، دارای چندین سال سابقه در امر وکالت در انواع دعاوی اعم از حقوقی، ملکی، خانواده، کیفری و … آماده ارائه خدمت در تمامی زمینه های حقوقی اعم از ارائه مشاوره و قبول وکالت می باشد.

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه

۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰

پنج شنبه

۹:۰۰ تا ۱۳:۰۰

جمعه
فقط تماس های ضروری

تعطیل

تماس با ما

آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

بر اساس ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی پرداخت نفقه در شرایط عقد دائم بر عهده مرد قرار می گیرد و بر اساس ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی در موارد مربوط به ازدواج موقت نفقه به زن تعلق نمی گیرد مگر اینکه جزء شرایط ضمن عقد نوشته شود یا اینکه طرفین در عقد موقت با هم توافق کنند که زوج به زوجه حقوق پرداخت کند.

با توضیحاتی که در مورد موارد قانونی داده شد حالا باید بدانیم که نفقه بطور کلی چه ماهیتی دارد و در چه مواردی پرداخت می شود. اگر شما هم ازدواج کرده اید و نسبت به حقوق اولیه خود حساس و دقیق هستید یا خدایی نکرده در شرف جدایی هستید و می خواهید از حقوق خود اطلاع پیدا کنید با ما همراه شوید.

بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه شامل نیازهایی مانند مسکن، خوراک، پوشاک، اثاثیه خانه و تمام نیازهای ضروری مانند هزینه های درمان متناسب با وضعیت زن می باشد.

حتی در مواردی که زن عادت به خدمتگذار داشته باشد یا مریض باشد و نیاز به کسی برای مراقبت داشته باشد بعد از ازدواج هم این موارد جزء نفقه قرار می گیرد. بطور کلی می توان گفت نفقه تمام نیازهای متعارف و همچنین نیازهای متناسب با شأن زن را در بر می گیرد. بنابراین ملاک تعیین نفقه توسط کارشناس بر اساس تشخیص نیازها و حقوق زوجه و شأن او می باشد.

در مورد این موضوع فقها و حقوق دانان به توافق نظر نرسیده اند اما به نظر می رسد نفقه یک جزء جدایی ناپذیر از عقد دائم نباشد که نمی شود آن را جدا کرد بلکه مسلما زوجین می توانند در هنگام عقد در مورد این موضوع با توافق نظر تصمیم گیری کنند. بنابراین در خصوص تعیین نفقه تنها تمکن مالی مرد شرط نیست و مرد در صورتی که فقیر هم باشد مکلف است که حقوق زوجه را بپردازد حتی اگر زوجه خودش شاغل باشد یا اینکه تمکن مالی داشته باشد. به هر حال پرداخت نفقه یا همان حقوق زوجه در هر شرایطی بر عهده زوج می باشد.

اگر کمی در قانون تامل کنیم متوجه می شویم که هزینه های درمان که در قانون جزء نفقه در نظر گرفته شده است شامل هزینه های درمان متعارف است. بنابراین اگر زوجه درگیر بیماری سخت و صعب العلاجی باشد که هزینه های گزافی دارد پرداخت این هزینه ها برای شوهر تکلیف نیست. بنابراین در برخورد با چنین مواردی قاضی پرونده با توجه به موارد شرع و قانون و همچنین وضعیت مالی زوجین تصمیم لازم را می گیرد.

بنابر ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی در شرایطی که زوجه بدون اینکه مانعی وجود داشته باشد از انجام وظایف خود امتناع کند یا به عبارتی تمکین نکند مستحق اجرای حقوق خود نخواهد بود. در واقع تمکین به این معناست که زن باید نسبت به زندگی که با همسرش تشکیل داده است احساس مسئولیت داشته باشد و وظایف زناشویی خود را انجام دهد و در این موارد از شوهرش اطاعت کند. با توجه به اینکه بر اساس قانون مدنی مدیریت خانواده به شوهر اختصاص دارد. بنابراین به زنی که به طور قصد و بدون عذر قانونی از انجام وظایف خود سرپیچی کند و تمکین نکند ناشزه گفته می شود.

در صورتی که زوجین پس از عقد نکاح دائم برای مراسم ازدواج و شروع زندگی مشترک به توافق رسیده باشند معمولا بر اساس روال قانونی در این دوران تا هنگام آغاز زندگی مشترک پرداخت نفقه برای زوج تکلیف نیست.

اما در مواردی که مرد همسرش را در بلاتکلیفی قرار دهد و اقدامی برای شروع زندگی مشترکشان نکند زوجه می تواند نفقه اش را مطالبه کند.

در این شرایط اگر بین زوجین عمل زناشویی و نزدیکی صورت نگرفته باشد، زوجه می تواند حق حبس را هم دریافت کند به عبارتی بر اساس ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، تا هنگامی که کل مهریه به زوجه داده نشود (حتی در مواردی که مهریه تقسیط شده است) زوجه می تواند از انجام وظایفش در مقابل زوج امتناع کند و این خودداری حق نفقه را از بین نمی برد.

باید بگوییم که در قانون میزان مشخصی برای نفقه وجود ندارد. همانطور که پیش از این هم گفته شد حقوق زوجه یا همان نفقه با توجه به نیازها و شأن زوجه در شرایط زمانی و مکانی مختلف تغییر می کند.

اگر زنی برای مطالبه حقوق خود به دادگاه مراجعه کند در این شرایط محاکم قضایی برای تعیین میزان نفقه زوجه از کارشناسان استفاده می کند. کارشناس از طریق تماس با زوجین و بررسی در مورد شرایط آنها میزان نفقه زن را مشخص می کند. پس از معین شدن نظر کارشناسی زوجه می تواند با استناد به آن ظرف مدت ۷ روز با ذکر دلایل خود به نظر کارشناسی اعتراض کند. در این مواقع دادگاه برای بررسی دقیق تر میزان حقوق زن از یک تیم کارشناسی سه نفره برای تعیین نفقه استفاده می کند.

نکته قابل توجه در این میان این است که بر طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی در صورتی که زوجه بتواند اثبات کند که زندگی زناشویی با همسرش ضررهای مالی، شرافتی یا بدنی برای او به همراه دارد دادگاه تمکین را به او تحمیل نخواهد کرد و بنابراین در این موقعیت تمکین نکردن زوجه باعث از بین رفتن حق نفقه او نخواهد شد.

بنابراین برای اینکه بخواهید نفقه خود را مطالبه کنید پیش از هر چیز باید به طور کامل به حقوق خود آگاهی داشته باشید و به کمک وکیل خانواده بتواند برای حقوق قانونی خود درخواست بدهید. در مواردی که حقوق زوجه کمتر از ۲۰ میلیون باشد از طریق شورای حل اختلاف پیگیری می شود و در صورتی که بیش از ۲۰ میلیون باشد از طریق دادگاه خانواده می توان آن را پیگیری کرد.

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

با تشکر از مشارکت شما در بهبود محتوا سایت، بازخورد شما با موفقیت ثبت شد.

جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید:

ممنون ازاطلاعات بسیار خوبی که به اشتراک گذاشتید

ممنون از اطلاعات کاملتون

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

شما می‌توانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ایشان پاسخ
بگیرید.

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
می‌توانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.

با سلام
زوجه دادخواست نفقه ایام گذشته را نموده است و ایشان در حدود هشت ماه است که منزل را ترک نموده و بنده در همان ماه اول اظهارنامه تمکین دادم و ایشان ادعای ممانعت از منزل در پاسخ به اظهارنامه بنده نموده اند و بنده چند ماه بع و به تازگی دادخواست تمکین نمودم و رای بدوی زوجه محکوم به تمکین شسده اند چون دلیل موجهی برای عدم تمکین در دادگاه ارائه ندادند.. بعد از رای تمکین ایشان دادخواست نفقه ایام گذشته نموده اند. آیا نفقه با وجود ترک خانه و رای تمکین به ایشان تعلق می گیرد؟
با تشکر

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

چنانچه زنی بخواهد نفقه ایام گذشته خود را طلب کند، فقط با ارایه دادخواست حقوقی می‌تواند آن را دریافت کندهمچنین می‌تواند در دادخواست خود هزینه دادرسی را مطالبه کند. در صورت عدم توانایی مرد در پرداخت نفقه یا اگر به هیچ طریقی نتوان مرد را مجبور به پرداخت نفقه کرد، زن می‌تواند دادخواست طلاق تنظیم کند.نفقه مربوط به زمان حال از طریق کیفری قابل مطالبه و نفقه مربوط به گذشته با ارایه دادخواست حقوقی قابل پرداخت است. بر اساس ماده ۶۴۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب‌النفقه امتناع کند، دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌کند.
—–تمکین
در اصطلاح عرفی و حقوقی، تمکین عبارت است از برآوردن تمام نیازهای شوهر و اجابت کردن خواسته‌های شرعی او، به جز در موارد بیماری و خلاف شئون اخلاقی و مغایر با سلامت و روح زن است. یکی از موارد دیکر تمکین، اقامت در خانه شوهر است که همانطور که گفته شد به مجرد عقد، زوجه مستحق نفقه نخواهد بود بلکه برای استحقاق نفقه تمکین کامل زوجه شرط است مگر اینکه در ضمن عقد شرطی غیر از آن شده باشد که زن در خانه دیگری زندگی کند و نفقه دریافت کند.همچنین زنی که بدون دلیل و بدون موافقت شوهر، خانه را ترک کند، حتی اگر در خانه خویشان نزدیک مثل پدر اقامت داشته باشد، در چنین شرایطی مرد می‌تواند از پرداخت نفقه امتناع کند. زنی که بدون دلیل موجه از تمکین خودداری کند، ناشزه یعنی نافرمان نامیده می‌شود. در این صورت مرد علاوه بر اینکه می‌تواند از دادن نفقه امتناع کند، می‌تواند زن را طلاق داده و همسر دیگری اختیار کند.

بعداز صدور حکم تمکین زن مستحق نفقه نخواهد بود . چون نفقه فرع بر تمکین زوجه است

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

سلام
در صورتی که پس از صدور حکم تمکین ایشان از تمکین امتناع نمایند، از تاریخی که عدم تمکین ایشان محرز شود نفقه به ایشان تعلق نخواهد گرفت.

مشاوره حقوقی تلفنی یکی از سریعترین و بهترین نوع مشاوره است.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با تضمین کیفیت مشاوره ارائه
می‌شود.

قبل از رزرو مشاوره
حقوقی تلفنی می‌توانید با بررسی
وکیل و متخصصین حقوقی بر
اساس عملکرد و امتیاز فعالیت تخصصی آنها فرد مناسب جهت دریافت مشاوره
حقوقی تلفنی
را انتخاب کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با
بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.


دپارتمـان تخصصـی وکالت

تلفن مشاوره و پشتیبانی : 02632400680

 

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

یکی از مسائل مالی مهم در ازدواج مسئله نفقه است. نفقه عبارت است از تمامی نیازهای متعارف زن متناسب با وضعیت زن از قبیل خانه، اثاثیه منزل، غذا، لباس، دارو و درمان بوده و  از زمان عقد دائم بر عهده شوهر است.

بر اساس حکم قانون شوهر وظیفه دارد که در حد بضاعت خود منزلی مستقل و متناسب با شئونات همسرش فراهم آورد در صورتی که شوهر نتواند شرایط لازم اقتصادی و تکالیف شرعی و قانونی خود را رعایت کند در آن صورت زن می تواند از دادگاه مطالبه نفقه نماید.

آیا نفقه در ازدواج موقت هم به‌ زن تعلق می‌گیرد؟

نفقه در ازدواج دائم مطرح می‌شود در عقد موقت نفقه وجود ندارد مگر اینکه زن و مرد توافق کرده باشند.

رابطه تمکین و نفقه چگونه است؟

تعلق گرفتن نفقه به زن به دو صورت مطرح می‌شود:

۱- تمکین خاص که شامل داشتن روابط زناشویی زن و شوهر می‌باشد.

۲- تمکین عام که زن برای دریافت نفقه باید در منزل شوهر یعنی در اقامتگاه شوهر زندگی کند، مگر اینکه زمان وقوع عقد شرطی جز این شده باشد.

 زن باید از شوهر خود فرمانبرداری کند و باید رفتار مناسبی نسبت به شوهر خود داشته  باشد و بدون اجازه شوهر حق خروج از منزل را ندارد .

بر اساس ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی اگر زن از شوهر خود تمکین نکند مستحق دریافت نفقه نخواهد بود و در صورت عدم تمکین زن به او ناشزه می‌گویند.

 

در چه مواقعی زن می‌تواند از تمکین در برابر شوهرش خودداری کند؟

 زن می‌تواند در مواردی از تمکین در برابر شوهرش خودداری کند از جمله موارد در صورتی که مرد دارای بیماری مقاربتی باشد و در صورتی که حق تعیین محل سکونت با زن باشد و یا در محلی غیر از محل سکونت سکونت شوهر خود زندگی کند و یا در صورتی که زن بیمار باشد و تمکین برای وی ضرر داشته باشد.

آیا در دوران عقد به زن نفقه تعلق می‌گیرد؟

به محض وقوع عقد زوج مکلف به پرداخت نفقه می‌باشد و در دوران عقد زن می‌تواند از حق حبس استفاده کنند .منظور از حق حبس این است که زن می تواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفای وظایف که در مقابل شوهر دارد امتناع کند به شرطی که مهریه عندالمطالبه باشد. البته بر طبق ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی به شرطی که قبلا به اختیار خود ایفای وظایف زناشویی اقدام نکرده باشد.

آیا هزینه تحصیل زن شامل نفقه می‌شود؟ هزینه تحصیل زن هزینه بر اساس نظر فقها و مراجع از شمول نفقه واجب مرد خارج است و هیچ موارد قانونی که مرد را ملزم به پرداخت هزینه تحصیل کند، در قانون نیامده است.

 محاسبه میزان نفقه بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

میزان نفقه بر اساس وضعیت زندگی و شئونات خانوادگی وضعیت عمومی جامعه تعیین‌کننده میزان واریزی نفقه است و در صورت اختلاف بین زوجین طبق نظر کارشناس میزان نفقه مشخص می‌گردد. کارشناس با تماس زوجین و تحقیق در خصوص شرایط زندگی آنها میزان حقوق زوجه را معین می‌کند.

دریافت نفقه در زمان ترک منزل توسط زن چگونه است؟

شوهر مکلف است در حد توان مالی خود منزلی مناسب برای زن فراهم کند در صورتیکه اقامتگاه  زن، منزل شوهر باشد و شوهر موجب آزار رساندن چه به لحاظ جسمی و روحی باشد زن می‌تواند منزل را ترک کند و حتی در زمان ترک منزل نفقه دریافت نماید.

در صورتی که زن بدون اجازه شوهر و مانع شرعی منزل را ترک کند چه آثار حقوقی دارد؟

در صورتی که زن بدون اجازه شوهر و مانع مشروع از تمکین خودداری کند از حق نفقه محروم خواهد شد و همچنین در صورت عدم تمکین زن از بعضی از موارد حقوقی مالی بعد از طلاق مانند اجرت المثل و ایام زوجیت و تنصیف اموال و دارایی‌ها محروم می‌شود و شوهر با گذشت مدتی از عدم تمکین می‌تواند با مراجعه به دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرد.

آیا به زنان  شاغل و ثروتمند نفقه تعلق می‌گیرد؟

در پرداخت نفقه حتی اگر زن شاغل باشد یا دارای اموال باشد و قادر به تامین نیازهای خود باشد، باز هم پرداخت نفقه بر عهده شوهر است و در پرداخت نفقه میان زنان شاغل و زنان غیر شاغل تفاوتی وجود ندارد. زن می‌تواند در مالی که دارد و یا به او ارث رسیده است، دخل و تصرف کند و حتی در مورد ثروتمند بودن زن، شوهر از پرداخت نفقه معاف نمی‌باشد.

هزینه درمان زن تا چه میزان بر عهده مرد است؟

هزینه درمان بر عهده شوهر است و جز موارد نفقه شمرده شده است این هزینه‌ شامل هزینه های متعارف می‌باشد بنابراین اگر زن دچار بیماری صعب العلاج یا خاصی شده باشد درمان آن هزینه گزاف داشته باشد، بر شوهر واجب نیست که آن هزینه‌ها را بپردازد. در این مورد قاضی رسیدگی کننده به پرونده نفقه با توجه به قانون و شرع و اوضاع و احوال زوجین و وضعیت مالی تصمیم اتخاذ خواهد کرد.

آیا مرد در صورت فقیر بودن باید نفقه بپردازد؟

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

پرداخت نفقه از سوی شوهر هیچ ارتباطی با ثروتمند بودن یا فقیر بودن شوهر ندارد و شوهر باید بدون توجه به وضعیت مالی زن مخارج او را  پرداخت کند.

 

اگر شوهر ورشکسته شود تکلیف نفقه زن چیست؟

اگر شوهر ورشکست شود اول باید نفقه زن را پرداخت کند و بعد بدهی‌هایش را پرداخت کند.

ضمانت اجرای نفقه چگونه است ؟

اگر مرد با وجود تمکین زن از پرداخت نفقه خودداری کند، زن می‌تواند با طرح دعوای حقوقی او را محکوم به پرداخت نفقه نماید. اگر دادگاه حکم پرداخت نفقه را صادر کند و مرد از پرداخت آن ناتوان باشد، زن می‌تواند از دادگاه تقاضای حکم طلاق به نماید.

 یکی از شروط ضمن عقدنامه این است که در صورتی که شوهر از دادن نفقه به زن به مدت ۶ ماه به هر عنوان نفقه زن را پرداخت نکند، زن می‌تواند از دادگاه صالحه تقاضای صدور اجازه طلاق نماید.

تکلیف نفقه زن بعد از طلاق یا مرگ همسر چگونه است؟

بعد از طلاق مرد دیگر الزام به پرداخت نفقه به همسر سابق خود را نخواهد داشت و حتی در صورتی که زن و مرد از هم طلاق نگرفته باشد، اما زن تمکین نکند باز هم مرد الزام به پرداخت نفقه زن ندارد اما در صورتی که طلاق از نوع طلاق رجعی باشد (مرد می‌تواند در این طلاق به زن خود رجوع کند) زن می‌تواند تا پایان مدت عده (۴ ماه و ۱۰ روز) در منزل همسرش سکونت نماید و مردم و مکلف پرداخت نفقه اوست اما در طلاق بائن زن حق نفقه در دوران عده را نخواهد داشت.

نفقه زن باردار قبل و بعد از طلاق یا مرگ همسر چگونه است؟

اگر زن باردار باشد تا زمان به دنیا آمدن فرزند، باید نفقه زن و فرزند را پرداخت نماید در صورت فوت همسر، زن می‌تواند نفقه خود را دریافت کند.

نفقه زن بعد از فوت همسرش چگونه است؟

زن تا زمانی که در عده وفات شوهرش است می‌تواند نفقه دریافت کند در صورتی که شوهرش دارایی داشته باشد از دارایی او نفقه داده می‌شود و اگر دارایی نداشته باشد می‌تواند بعد از مرگ از نزدیکان یا خانواده همسر نفقه دریافت کند.  

تکلیف نفقه زن در صورتی که شوهر غائب باشد چگونه است؟

در صورتی که شوهر غائب باشد زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه نسبت به دریافت نفقه دادخواست ارائه کند و دادگاه از اموال شوهر نفقه او را می‌پردازد.

یکی از نکات مهم در نفقه زن این است که نفقه زن مقدم به نزدیکان است یعنی اول باید نفقه زن را هم نسبت به گذشته و هم نسبت به آینده پرداخت کند، بعد از نفقه زن، نفقه فرزندان اولویت دارد اما اقارب مانند( فرزند، پدر، جد ، نوه، نتیجه ) همواره فقط نسبت به آینده حق مطالبه نفقه را خواهند داشت.

مزایای مطالبه نفقه و یا عدم پرداخت نفقه به دلایل قانونی توسط تیم وکلای موسسه حقوقی دیاکو

۱- مدت زمان مطالبه نفقه کمتر است .

۲-نیازی به حضور زن در دادگاه نخواهد بود.

۳- گرفتن حکم جلب مرد در صورت پرداخت نکردن نفقه بدون حضور زن

۴- وکیل می‌تواند پس از اثبات پرداخت نکردن نفقه توسط مرد طلاق زن را از مرد بگیرد.

۵-چگونگی اثبات عدم پرداخت نفقه در صورت تمکین نکردن زن از شوهر

چگونه در خارج از کشور کار پیدا کنیم و مهاجرت کاری داشته باشیم

راهنمای جامع انواع روشهای اخذ اقامت در خارج از کشور با بیانی شیوا توسط استاد ملکپور

مجموعه اي از توضيحات و نکاتي که بايد براي موفقيت در زندگي به آنها توجه ويژه اي داشت

محصولی بی نظیر برای کسانی که میخواهند زندگی رویایی خود را بسازند

آموزش دقيق و مرحله به مرحله دريافت اپلاي و ويزاي تحصيلي در اتريش، نکات کاربردي و جامع

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

مجموعه اي از آموزش ها و توضيحات کامل پيرامون نحوه و شرايط مهاجرت کاري به کشور کانادا

پکيج آموزش زبان آلماني با تکنيک منحصر به فرد استاد ملکپور به صورت آسان

پکيج دوم آموزش زبان آلماني با تکنيک منحصر به فرد استاد ملکپور

يادگيري آسان زبان با متد منحصر به فرد و مبتکرانه توسط استاد ملکپور

پکیج دوم يادگيري زبان با متد منحصر به فرد و مبتکرانه توسط استاد ملکپور

نفقه در لغت به معنای هزینه، خرج، روزی و مایحتاج معاش آمده است . معنی اصطلاحی نفقه هم نزدیک به معنی لغوی آن و عبارت از چیزی است که برای گذراندن زندگی ، لازم و مورد نیاز است.

 قانون مدنی در تعریف نفقه آمده است «نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت به داشتن خادم یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضاء.»

 آنچه در این ماده آمده محدود نیست و هرچه بر حسب عرف مورد احتیاج زن باشد، جزء نفقه است و مرد باید آن را برای زن فراهم آورد از کلمه « احتیاج »در این ماده می‌توان همین معنی را استنتاج نمود. همچنین فقهای بزرگ امامیه مانند صاحب جواهر و صاحب مسالک این نظر را پذیرفته و رجوع به عرف را برای تعیین نفقه مرجع لازم می‌دانند.

در حقوق مدنی ایران ، نفقه در مورد همسر و اقارب و خویشان است که دارای سه مبنای شرعی آیات ،روایات و اجماع است .


قانون مدنی ریاست خانواده را از خصایص شوهر دانسته و در تداوم این امتیاز به موجب ماده بعدی تکلیفی مهم بر دوش او نهاده ؛ شوهر را موظف به پرداخت نفقه به زوجه در عقد دائم دانسته است . _در عقد موقت نفقه بر عهده شوهر نیست_به موجب این ماده زن می‌تواند از شوهر مطالبه نفقه کند و در صورت لزوم از طریق مدنی و کیفری او را برای پرداخت نفقه تحت تعقیب قرار دهد.

فلسفه این است که در اکثر خانواده‌های ایرانی ، زنان اموال و درآمد کافی برای تأمین مخارج خود و شرکت در هزینه خانواده ندارند ؛ وانگهی اداره خانه و امور داخلی خانوادگی که وظیفه‌ای بزرگ است به عهده آنهاست و زنان به کار اقتصادی دیگری که منبع درآمد برای آنان باشد اشتغال نمی‌ورزند.

نکته حائز اهمیت دیگر این که وضعیت و نیاز زن به طور متعارف ملاک ارزیابی است ، نه وضعیت مرد، پس اگر زن از خانواده متمکنی باشد شوهر به ناچار باید وسائل زندگی او را آن چنان که شأن و وضع اجتماعی و خانوادگی او اقتضا می‌کند، فراهم آورد .



به محض تحقق عقد ازدواج زن مستحق دریافت نفقه است البته ناشزه بودن زن مانع دریافت نفقه است. بنابراین صرف اثبات نکاح به وسیله زن در دعوای مطالبه نفقه کافی است و دادگاه با احراز این امر حکم به نفع زن می دهد مگر اینکه شوهر اثبات کند که زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کرده است.



برای الزام شوهر به پرداخت نفقه ، دو ضمانت اجرای مدنی و کیفری وجود دارد.

قانون مدنی به زن این حق داده شده تا در صورت خودداری شوهر از نفقه به دادگاه _ دادگاه صالح در دعوای نفقه دادگاه خانواده محل اقامت شوهر است _مراجعه کند که در این صورت دادگاه میزان نفقه را معین و شوهر را به پرداخت آن محکوم می‌کند، ‌در صورت عدم اجرای حکم از جانب شوهر در مرحله بعد دادگاه از اموال شوهر نفقه را پرداخت می کند و اگر امکان دسترسی وجود نداشته باشد یا شوهر اموالی نداشته باشد که نفقه تأمین شود زن حق طلاق دارد.

قانون مجازات اسلامی _ تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده _مقرر داشته که هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه همسر خود را در صورت تمکین ندهد یا از پرداخت نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع نماید دادگاه او را به سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می نماید.

نکات حائز اهمیت این است که شمول این ماده ، نفقه زمان گذشته را در برنمی‌گیرد و فقط ناظر بر نفقه زمان آینده است. نکته دیگر تمکین زن به معنای ادای وظایف زوجیت اعم از وظایف زناشویی و خانوادگی که به موجب عرف و قانون مشخص شده است می باشد حال زنی که بدون مانع مشروع از وظایف زوجیه امتناع ورزد در اصطلاح «نشوز» کرده و نشوز زن ، استحقاق زن به نفقه را از بین می‌برد.


به موجب قانون در ازدواج دائم مرد مکلف است که نفقه همسر خود را پرداخت کند و طرفین نمی توانند ضمن عقد ازدواج یا پس از آن تکلیف مرد را در این خصوص ساقط کنند. اما در عقد موقت پرداخت نفقه از جانب شوهر منوط به تراضی طرفین است یعنی شوهر در صورتی ملزم به پرداخت نفقه است که در عقد تصریح شده باشد.

یعنی در عقد موقت ، اصل عدم پرداخت نفقه است مگر اینکه زن و شوهر پرداخت نفقه در عقد موقت را مورد توافق قرار دهند و یا اینکه اگر آن را مورد توافق قرار نداده باشند ، از شرایط و عرف جامعه اینگونه برداشت شود که مرد باید نفقه پرداخت کند. هرچند پرداخت نفقه در عقد موقت در قانون پیش بینی نشده و مورد توافق طرفین نیز قرار نگرفته است ، با این وجود مرد موظف به پرداخت نفقه در عقد موقت می باشد ؛ مانند زمانی که زن به عنوان همسر موقت ، مدتی طولانی در منزل مرد زندگی می کند .

در قانون تنها شرطی که برای تعلق نفقه به زوجه در عقد دائم در نظر گرفته شده ، این است که زن از شوهر خود تمکین کند . عدم تمکین زن ، به مرد اجازه عدم پرداخت نفقه را می دهد . همچنین در صورتی که درعقد موقت نیز نفقه به زن پرداخت شود ، زن موظف به تمکین است .



نفقه به زنان شاغلی که در منزل همسر خود زندگی می کنند نیز تعلق می گیرد. در واقع همواره وظیفه نفقه بر عهده همسر می‌باشد. چرا که اگر زوجه در بیرون از خانه کار می کند و پولی را دریافت می کند تمام و کمال آن پول به خودش تعلق دارد و وظیفه ندارد که حتی یک ریال از آن را برای خانه و زندگی خرج کند.



شوهر وظیفه دارد که در حد توانش منزلی متناسب با شئونات زن برای او فراهم کند حال اگر حضور زن در آن منزل احتمال ضرر و زیان شرافتی و یا بدنی (آزار و اذیت) را برای وی به همراه داشته باشد ترک آن منزل به معنی ناشزه بودن زن نیست و در این صورت نفقه زن تا برطرف شدن این مشکل برعهده شوهر است



اگر طلاق از نوع طلاق رجعی باشد، یعنی طرفین حق رجوع به یکدیگر را داشته باشند، در طول دوران عده که بسته به نوع طلاق بین 2 تا 3 طهر (دوران قاعدگی) می باشد، مرد مکلف به پرداخت نفقه زن است. اما در سایر انواع طلاق که از نوع بائن است، مرد تکلیفی به پرداخت نفقه پس از طلاق ندارد.

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد


در صورتی که طلاق بائن باشد یعنی مرد نتواند در مدت عده به زن رجوع کند یا نکاح در اثر وجود عیبی در مرد یا زن فسخ گردد شوهر الزامی به پرداخت نفقه زمان عده ندارد. ولی اگر زن حامله باشد تا مدتی که وضع حمل نکرده است حق گرفتن نفقه دارد پس اگر عده از جهت فسخ نکاح یا طلاق بائن باشد زن حق نفقه ندارد مگر در صورت حامله بودن که در این صورت تا زمان وضع حمل حق نفقه خواهد داشت.



قانون مدنی زوجه درایام عده وفات مستحق دریافت نفقه نیست ولو حامله باشد، زیرا با فوت شوهر، رابطه زوجیت منحل شده و اموال شوهر پس از فوت متعلق حق ورثه قرار می‌گیرد. به موجب ماده مذکور در ایام عده وفات مخارج زندگی زوجه از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است پرداخت می‌گردد. در وافع در صورت نیاز زن و تمکن فرزندان یا ابوین وی (پدر و مادر) باید نفقه به زن پرداخت گردد که نفقه مذکور تابع نفقه اقارب است نه نفقه زوجه و قواعد مربوط به نفقه اقارب در خصوص آن اعمال می‌شود.





اقارب جمع اقرب و به معنی خویشان است و برابر قانون مدنی در روابط بین اقارب فقط اقارب نسبی در خط عمودی اعم از صعودی یا نزولی ملزم به انفاق یکدیگرند. اقراب نسبی در خط عمودی یا خط مستقیم خویشانی را می‌گویند که بعضی از بعضی دیگر به دنیا آمده‌اند اعم از اینکه واسطه‌ای در قرابت آنها وجود داشته باشد مانند پدربزرگ و مادربزرگ و بالاتر و نوه‌ها یا قرابت بدون واسطه باشد مانند پدرو فرزند یا مادر و فرزند.


نفقه اولاد بر عهده پدر است و پس از فوت پدر یا عدم قدرت او بر انفاق بر عهده پدربزرگ پدری است. در صورت عدم حضور پدر و اجداد پدری یا عدم قدرت آنها در پرداخت نفقه بر عهده مادر است اگر مادر زنده نباشد بر عهده پدربزرگ مادری و مادربزرگ مادری و همچنین مادر بزرگ پدری است که در فرض آخر اگر بیش از یک نفر باشند به طور مساوی نفقه بین آنها تقسیم می‌شود.


فرزند نامشروع حق نفقه ندارد. زیرا ممکن است منتسب به پدر نباشد و چون بدون رعایت موازین شرعی و قانونی فرزند متولد گردیده لازمه پرداخت نفقه اثبات نسب است. ملاک در ابن مورد رأی دادگاه است.


یکی از افراد واجب النفقه‌ای که قانوناً نفقه به او تعلق خواهد گرفت و متعاقباً امکان الزام به پرداخت نفقه در حقش وجود خواهد داشت، فرزندان حاصل از تلقیح مصنوعی است. همچنین فرزندانی که تحت سرپرستی خانواده‌ای قرار می‌گیرند نیز از این حق قانونی بهره‌مند هستند.


طبق قانون مدنی نفقه پدر و مادر برعهده اولاد و در درجه بعد برعهده اولاد اولاد است، بنابراین نفقه پدر و مادر فقیر در درجه اول بر عهده اولاد است. اگر پدر و مادر فقط یک فرزند داشته باشند، همه نفقه برعهده اوست و اگر چندفرزند داشته باشند به طور مساوی به پدر و مادر نفقه خواهند داد.

یعنی به نسبت برابر باید مخارج زندگی پدر و مادر خود را بپردازند و از این لحاظ تفاوتی بین دختر و پسر نیست. هرگاه شخصی فرزند بلافصل نداشته باشد یا فرزند او توانایی پرداخت نداشته باشد، نفقه او برعهده اولاد اولاد خواهد بود.



اقارب فقط نسبت به آینده می‌توانند مطالبه نفقه نمایند و این برخلاف نفقه زوجه است.

قانون مدنی درباره شرط فقر در استحقاق نفقه می‌گوید: کسی مستحق نفقه است که ندار بوده و نتواند به وسیله اشتغال به شغلی معیشت خود را فراهم سازد.

در قانون مدنی در این خصوص آمده است: کسی ملزم به انفاق است که متمکن از دادن نفقه باشد یعنی بتواند نفقه بدهد بدون اینکه از این حیث در وضع معیشت خود دچار مضیقه شود. برای تشخیص تمکن باید کلیه تعهدات و وضع زندگانی شخصی او در جامعه در نظر گرفته شود.

نفقه اقارب یک تکلیف متقابل است یعنی خویشانی که ملزم به انفاق یکدیگرند در صورت فقر یکی و تمکن دیگری این وظیفه را متقابلا دارا می‌باشند مثلا همانطور که پدر توانگر باید به فرزند فقیر خود نفقه بدهد، فرزند توانگر نیز ملزم به انفاق به پدر فقیر است.



نفقه اقارب مانند زوجه هم ضمانت اجرای مدنی و هم ضمانت اجرای کیفری دارد.

مستحق نفقه می‌تواند برای نفقه آینده به دادگاه رجوع و از این طریق شخصی را که قانوناً باید به او نفقه دهد با همان سیر مراحلی که برای نفقه زوجه بیان شد الزام به پرداخت نفقه کند.

قانون مجازات اسلامی همان مجازاتی را برای خاطی ترک انفاق قرار داده که در مورد نفقه زوجه معین کرده است. پس بنابراین تارک انفاق به سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می شود.





به دلیل موارد متعدد و البته پیچیده در این موارد لطفا قبل از هرگونه اقدامی اطلاعات کامل را در این خصوص کسب نمایید.گروه حقوقی ملک پور  با بهترین وکلا و مشاورین حقوقی تا رفع کامل این مشکل در کنار شما خواهند بود. با ما  تماس بگیرید و در این زمینه از وکیل نفقه مورد نظر  مشاوره حقوقی تخصصی  بگیرید.



نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وب‌ سایت

Notify me via e-mail if anyone answers my comment.

دیدگاه

موسسه مشاوره ای MIE اتریش

وب سایت حقوقی malekpourlaw

وب سایت پذیرش تحصیلی miestudy

وب سایت officialmalekpour

وب سایت miemalekpour

این وبسایت به لحاظ محتوا در جهان و در خصوص امر مهاجرت بی اغراق برترین سایت مهاجرتی حقوقی فارسی است . در بالای صفحه اگر گزینه مهاجرت به کشورها را انتخاب کنید ، نام کشورهای مورد خدمات ما ظاهر میشود ، به سادگی هر کشور را که مایلید انتخاب کنید و در صفحه کشور مذکور شش تقسیم بندی اصلی دارید . تقسیم بندی های مهاجرتی و اقامتی شامل…
ادامه مطلب

malekpourlaw.com

miemohajerat.com

miestudy.com

miemalekpour.com

officialmalekpour.com

mielanguage.com

miesuccess.com

ابوذر یاسری اظهار کرد: لازمه دیپلماسی برتر و موفق در عرصه بین الملل و میز مذاکره داشتن قدرت است و اساسا بدون قدرت، دیپلماسی تخیلی بیش نیست و تاریخ 200 ساله ایران این موضوع را تائید می کند.

کارشناس مسائل سیاسی تلاش جناحی پشتیبانانِ مذاکره را به منظور رای آوردن در انتخابات 1400 دانست و آن را یک پروژه سوخته عنوان کرد.

1399/11/12

حجت‌الاسلام فلاحی بااشاره به طرح ممنوعیت پست سیاسی توسط مسئولان گفت:این طرح به صورت عادی اعلام وصول شده و 27 نفر از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند اما امیدوار هستیم این طرح را در اولویت قرار بدهیم تااز فعالیت مسئولان ناکارآمد جلوگیری کنیم.

1399/11/12

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: برای انتخابات خبرگان و ریاست جمهوری حداقل و حداکثر سن وجود ندارد.

1399/11/12

رضاخواه با بیان اینکه آنچه به عنوان رشد و توسعه در اقتصاد انتظار داریم، قاعدتا توسط نسل جدید محقق خواهد شد، عنوان کرد: آنچه برای توسعه کشور لازم است، اصلاح سیاست گذاری‌ها است.

یک تحلیلگر روابط پولی و مالی حذف دلار از تبادلات تجاری را دارای خیر برکت برای اصلاح نظام اقتصادی کشورها و نیز خروج از زیر یوغ امریکا عنوان کرد.

1399/11/12

مسیح کشاورز اظهار کرد: متاسفانه دچار خود تحریمی شده‌ایم و واردات برنج پر محصول متوقف شده و 90 هزار تن برنج در بنادر منتظر اصلاحیه استاندارد هستند.

1399/11/12

حمیدرضا رستگار به تشریح ریشه های گرانی بازار آهن پرداخت و بیان کرد: بی برنامه بودن و عدم تبعیت از معدود برنامه هایی که در حوزه آهن و فولاد تدوین شده از دلایل اصلی گرانی در این بازار است.

1399/11/12

غفاری در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: پرونده ویلموتس و مشکلاتی که پس از آن برای فوتبال کشور ایجاد شد به دلیل تحریم‌های ظالمانه بوده است یعنی اگر فیفا، طلب ایران را بلوکه نمی‌کرد، موضوع ویلموتس به شکل امروز نبود.

دکتر سوری در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد : مسائلی درباره واکسن وجود دارد که جای آن در رسانه‌های عمومی نیست چرا که مردم را در انتخاب، دچار آشفتگی ذهنی می‌کند.

1399/11/12

سرهنگ ابراهیمی در رادیو گفت‌وگو مطرح کرد: افرادی که تخلف کرده‌اند اما جریمه نشده‌اند در صف ثبت سامانه هستند و به زودی جریمه برای آنها هم صادر خواهد شد.

1399/11/12

رضایی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: باشگاه‌های خصوصی کشور عملا ورشکسته هستند به همین دلیل تخلفات در حوزه فوتبالی افزایش قابل توجهی داشته است.

1399/11/12

یک تحلیلگر حوزه سیاسی با اشاره به توان دانشمندان ایرانی یادآوری کرد اروپایی که به ما دستکش بیمارستانی نفروخت، امروز کیت 300 دلاری تشخیص‌ کرونا را از ایران خریداری می‌کند و سوئیس منتظر واکسن ایرانی است.

ابری نیا ارتباط دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران با بخش صنعت را بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: نمونه این ارتباط، انعقاد قرارداد 15 میلیارد تومانی دانشکده با صنایع برای ارائه خدمات مهندسی و پژوهشی است.

1399/11/12

یک استاد مکانیک دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: گسترش دامنه مهندسی مکانیک نیازمند یک بازوی مکمل یعنی صنعت و نیز ارتباط با خارج و استفاده از تکنولوژی است.

1399/11/12

یک پژوهشگر حوزه راهبردی عدم حمایت های لازم دولت از سازمان پدافند غیرعامل را از جمله چالش های این حوزه خواند و گفت: هدف از ایجاد این سازمان، هماهنگی دستگاه ها در جهت دفاع ملی است که این را باید خود دولت بخواهد.

1399/11/11

مصباح ( تهیه کننده فیلم یدو ) در برنامه سیمرغ رادیو گفتگو بیان کرد: «یدو» در گونه فیلم‌های دفاع مقدس و کودک و نوجوان است و یک مدعی بی اعاست.

تهیه کننده فیلم«تک تیرانداز» در رادیو گفتگو بیان کرد: این فیلم تنها با جذابیت‌های سینمایی روایتگر داستان قهرمانی حقیقی است که می‌تواند برای همه جذاب باشد.

1399/11/12

کردلو در رادیو گفتگو عنوان کرد: فیلم‌هایی که در جشنواره اکران می‌شود بر اساس سلیقه داوران انتخاب شده و مدیران سینمایی تصمیم گیرنده هستند و حذف قاتل وحشی نشان داد شیوه نامه مشخصی برای ورود و اکران فیلم در جشنواره نداریم.

1399/11/12

مافی در رادیو گفتگو تصریح کرد: هر جشنواره راهبرد و مختصات ویژه خود را دارد همانطور که شاید فیلم پذرفته نشده در جشنواره کن، در جشنواره ونیز شایسته تقدیر باشد در فیلم فجر هم باید راهبردی برای انتخاب فیلم داشته باشیم.

1399/11/12

گفتگوی اجتماعی قصد دارد تا در دوازدهم بهمن ماه با حضور کارشناسان موضوع ” انقلاب اسلامی و سبک زندگی” را بررسی کند.

برنامه هشتگ گفتگو دوازدهم بهمن ماه با حضور کارشناسان به بررسی موضوع دمیدن بلاگرها در تنور داغ جراحان زیبایی می‌پردازد.

1399/11/12

مجموعه‌برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی بخشی را با نام «سطر روشن تاریخ» پخش می‌کند.

1399/11/12

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد

برنامه «تنگه احد» با نگاهی جدید و متفاوت به بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی در رادیو گفت‌وگو می‌پردازد.

1399/11/12

انتخابات فدراسیون فوتبال در شرایطی 10 اسفند برگزار خواهد شد که شش نامزد برای نشستن روی صندلی ریاست این فدراسیون ثبت نام کردند اما ممکن است فقط سه نفر به رای گیری برسند!

عضو ستاد استقبال از امام خمینی گفت: مهدی عراقی به امام خمینی می‌گوید ما نگران شما هستیم، این جلیقه ضد گلوله را بپوشید؛ امام بنا به خواسته حاج مهدی جلیقه ضد گلوله را زیر عبایشان می‌پوشند.

1399/11/12

سخنگوی سازمان غذا و دارو به تازگی از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن واکسن روسی کرونا در ایران خبر داده است؛ در این گزارش آنچه باید از واکسن کرونای روسی بدانیم، آورده شده است.

1399/11/12

آزمایش دوم ابتلا به کرونای یک قانونگذار دموکرات آمریکا پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر مثبت اعلام شد.

1399/11/12

1399/11/11

1399/11/11

1399/11/11

1399/11/11

کدام گزینه بیان کننده مهمترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی می باشد؟

دوشنبه ها11:00

هر روز21:00

شنبه ها16:00

شنبه تا چهارشنبهساعت 13:30

7:00

هر روز17:30

شنبه تا چهارشنبه


گفت و گوی اقتصادی | 07 بهمن


گفت و گوی فرهنگی | 06 بهمن


گفت و گوی سیاسی | 06 بهمن


گفت و گوی اقتصادی | 06 بهمن


ترنج | 06 بهمن

لطفا یکی از موارد را انتخاب کنید

نفقه چطور به زن تعلق میگیرد
نفقه چطور به زن تعلق میگیرد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *