چطور بر حسادت خود غلبه کنیم

 
helpkade
چطور بر حسادت خود غلبه کنیم
چطور بر حسادت خود غلبه کنیم

شما می توانید در مورد واکنش یک فرد، در قبال خوشحالی و موفقیت بقیه افراد، توضیح بدهید؛ برای بسیاری از ما به نظر می رسد در قبال اینکه بقیه افراد کارها را نسبت به ما در زندگیشان بهتر انجام میدهند، ما به مخاطره می افتیم. برای ما دشوار است که برای آنها خوشحال شویم، اما در عوض احساس حسادت و غبطه خوردن در ما به وجود می آید. حسادت، یک نوع محافظت از خود است و ما می توانیم بر تمام انواع موفقیت ها حسادت کنیم، صرفا به این دلیل که ما هنوز در زندگی خود به آنها دست نیافته ایم.

بر اساس یک مطالعه، احساس حسادت و غبطه خوردن، به ویژه برای کسانی که زمان زیادی را در رسانه های اجتماعی، مانند فیس بوک و توییتر صرف می کنند، بسیار قوی و زیاد است. ما امروزه در یک دنیای بسیار حسود زندگی میکنیم و به نظر می رسد هر موفقیت و خوشبختی افراد مورد بررسی و تحسین قرار گرفته می شود، چه در مورد ورزشکاران، و یا نوازندگان، و یا بازیگران و یا هر نوع افرادمشهور دیگر 

بعضی از مواقع، برای ما سخت است که متنفر نباشیم، برخی از روانشناسان حتی می گویند ما مشغول تجربه احساساتی مانند حسادت و غبطه خوردن هستیم به عنوان یک پاسخ طبیعی در مورد وضعیت اجتماعی درک شده در “رتبه بندی اجتماعی” هستیم. اما یک کلید وجود دارد و در نهایت یک درک و آن هم قضاوت شماست، که خودتان نسبت به شخص دیگری انجام میدهید و با اینکه، حسادت ممکن است پاسخ طبیعی بسیاری از مردم باشد، اما لزوما سالم و سودمند نیست.

حسادت طبیعی است، حسادت، اتفاق می افتد پس در مورد احساساتتان صادق باشید. صادقانه بگویید که کمی احساس حسادت، زمان هایی که می بینند مردم کارهایی را انجام می دهند که شما آرزو میکنید که ای کاش شما هم میتوانستید،می کنید.چطور بر حسادت خود غلبه کنیم

به خودتان یادآوری کنید، که هر شخصی در راه متفاوتی از زندگی قرار دارد همه ما برخی نقاط قوت و ضعف داریم، اما آنها ما را به عنوان یک فرد کامل تعریف نمی کنند.ارزش خودتان را بدون نیاز به احساس «برتری» به کسی ببینید.

حقیقت این است که، شما به شدت احساس قدرت می کنید، زیرا کسی کاری را انجام داده که شما نتوانسته اید که می تواند حسادت را به همراه داشته باشد، اما می تواند الهام بخش و انگیزه بخش نیز باشد. به جای تحقیر کردن کارهای بقیه، با خودت فکر کن که “اگر آنها توانسته اند انجام دهند، من هم می توانم!”

تعریف کردن از موفقیت افراد را به یک عادت تبدیل کن، حتی اگر آنها را دوست ندارید با آنها جشن بگیرید و از خوشحالی آنها، خوشحال شوید. این کار بسیار سالم تر است و استرس خیلی کمتری دارد، نسبت به متنفر بودن.

واقع بین باشید و درباره احساس حسادت در وجودتان به درستی قضاوت کنید. برای بیشتر افراد حسادت مقطعی و زودگذر است اما گاهی اوقات آنقدر شدید می شود که شادی و نشاط زندگی را نابود می کند پس برای جلوگیری از نابودی سعی در تقویت اعتماد به نفس خود داشته باشید.

بعد از تقویت اعتماد به نفس خودتان را از گذشته بیشتر دوست داشته باشید و به خود ارزش قائل شوید. با کمی فکر کردن حتما می توانید خودتان را بهتر بشناسید و توانایی های تان را به اوج برسانید.

کارشناسان می گویند حتی اگر تصور می کنید همای سعادت روی شانه های یکی از نزدیکان تان نشسته، باز هم نمی توانید به طور قاطع بگویید او کاملا خوشبخت است. خوشبختی واژه ای است که خیلی از ما برای داشتن آن به دیگران حسادت می کنیم در حالیکه باید بدانیم بدون حسادت به دیگران هم می شود خوشبخت بود.

هرگز و به هیچ وجه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید چون این کار حسادت شما را تقویت می کند. همیشه شرایط را با توجه به استعداد و توانایی های خودتان بسنجید و از اینکه شبیه دیگری نیستید، ناراحت نباشید و بهتر است به جای مقایسه به نیروی درون تان اعتماد کنید و حسرت به دل زندگی دیگران نباشید.

از پدر و مادر بزرگها بارها شنیده ایم که باید قدر نعمت ها و داشته های تان را بدانید و همیشه شکرگزار باشید و اگر در زندگی چیزی را به دست نیاورده اید شاید به اندازه کافی تلاش نکرده اید، باید بدانید که به هر حال حس حسادت سودی برای شما ندارد.

ممکن است دلیل و ریشه حس حسادت شما نارضایتی از وضعیت موجود باشد، ممکن است وضعیت ایده آلی را در ذهن تان تعریف کرده باشید و چون به آن نمی رسید، به افرادی که ایده آل های شما را دارند، حسادت کنید.

 

انتخاب نوشت: اگر با خودمان صادق باشیم، با تمام خصوصیات مثبتی که داریم بارها شده که وقتی با خوشبختی و موفقیت دیگران روبرو شده‌ایم، خشمی ناشی از حسادت تمام وجودمان را گرفته. این حس دست خودمان نیست و حتی با روبرو شدن چنین حسی درونمان، خودمان را سرزنش کنیم.

اگر با خودمان صادق باشیم، با تمام خصوصیات مثبتی که داریم بارها شده که وقتی با خوشبختی و موفقیت دیگران روبرو شده‌ایم، خشمی ناشی از حسادت تمام وجودمان را گرفته. این حس دست خودمان نیست و حتی با روبرو شدن چنین حسی درونمان، خودمان را سرزنش کنیم.

 این حس بین تمام انسان‌ها مشترک است و ممکن است شدت بروزشان باهم فرق داشته باشد. طبق گزارش نشریه‎ «Today Psychology» ‎روانشناسان و پژوهشگران توصیه می‌کنند برای رهایی از این احساسات ناخوشایند که سبب سرخوردگی و خشم و بروز حسادت می‌شوند می‌توان به راهکارهای زیر روی آورد‎:‎

‏۱- از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

به کار بردن عباراتی نظیر «او از من ثروتمندتر و موفق‌تر است» یا «او از من لاغرتر است» روش مناسبی برای ارزیابی ارزش‌های فردی و مقایسه عادلانه‌ نیست. هر شخص نقاط قوت، استعداد و تجربیات منحصر به فرد خود را دارد.چطور بر حسادت خود غلبه کنیم

همواره افرادی بهتر، ثروتمندتر و توانمندتر وجود دارند اما نباید انرژی خود را با احساس غبطه هدر داد. تنها کسی که باید خود را با او مقایسه کنید خود دیروزتان است. مقایسه کردن مانع رشد و بالغ شدنتان می‌شود. پس اولین کاری که باید بکنید این است که از مقایسه کردن خودتان با اطرافیان‌تان دست بردارید‎.‎

‏۲- دستاوردهای دیگران را به دیده تحقیر نگاه نکنید

داشتن و اجازه به بروز افکاری نظیر «او به خاطر رابطه خوبی که با رئیس دارد ترفیع گرفته است» یا «او به خاطر این موفق شده است که پدرش ثروتمند است» باعث بروز غبطه می‌شود. شما هرگز با خار کردن و کوچک شمردن دستاوردهای دیگران به قدرت روحی دست پیدا نمی‌کنید.

پذیرش را در خود تقویت کنید و بدون قضاوت موفقیت‌های دیگران را تصدیق کنید.

زمانی‌که آن فرد را تحسین ‌کنید، وقتی حس کنید فردی که آن موفقیت را به دست آورده حقش بوده، همین حس به شما انگیزه می‌دهد و تشویق‌تان می‌کند که سخت‌تر تلاش کنید و اهدافی والاتر پیدا کنید و حتی داشتن این احساس در شما باعث جلوگیری از بروز افکار اشتباه و اعصاب خردکن

می‌شود.

اگر احساس می‌کنید که تلاش‌تان به اندازه کافی نیست، به جای موفقیت آن فرد، تمرکز را به رفتارهای خودتان معطوف کنید‎.‎

‏۳-‏‎ ‎به کلیشه‌های خود آگاه شوید

فرض و گمان درباره افراد موفق کار آسانی است. این که دیگران از ثروت، شهرت و موفقیت شغلی برخوردارند دلیل نمی‌شود که از روش‌های غیرقانونی به این دستاوردها رسیده باشند. به جای تعمیم‌های گسترده برای شناخت این افراد تلاش بیشتری کنید.

وقتی به نظرتان می‌رسد آن فرد شایسته آن موفقیت نیست و اگر احساس کنید که موفقیت آن فرد به‌خاطر روابط ویژه یا شرایط ناعادلانه جامعه است، حسادت بدخواهانه بر شما غلبه می‌کند، انگیزه‌تان از بین رفته و به فردی تلخ و عصبانی تبدیل می‌شوید‎.‎

‏۴- بر ضعف‌های خود تمرکز نکنید

برخی موارد تمرکز بر ضعف‌های خود و چشم باز کردن بر روی قوت دیگران ساده‌ترین کار است. اما این نگرش باعث می‌شود شما رفته رفته به فردی افسرده، غبطه‌خور و ناامید تبدیل شوید.

به جای این که کمبودهای خود را زیر ذره‌بین قرار دهید و فقط وجوه منفی خود را ببینید، بیشتر به فکر بهبود نقاط قوت خود باشید. خودهمدلی و شفقت با خود را پیشه کنید و نهایت توان خود را به ‌کار بگیرید‎.‎

‏۵- حقایق را آنگونه که هست بپذیرید

برخی موارد بعضی افراد خوشبخت‌تر از دیگران هستند. اما تمرکز روی این که چه چیز عادلانه است و چه کسی بیشترین شایستگی را دارد بی‌حاصل است. در واقع شکایت از بی‌عدالتی ممکن است احساسات تلخی در ما پدید بیاورند و این احساسات بازدارنده می‌توانند مانع بزرگی برای دستیابی به نیروهای بالقوه‌مان شوند‎.‎

‏۶- تعریفی شخصی از موفقیت برای خود خلق کنید

کورکورانه اهداف و آرزوهای دیگران را تعقیب نکنید. تعریف شخصی خود را از موفقیت خلق کنید.

این باعث می‌شود کم‌تر نسبت به تلاش دیگران برای رسیدن به هدف‌هایشان احساس ترس و واهمه داشته باشید. روی اهداف خود تمرکز کنید. هر یک دقیقه وقتی که صرف «رویاهای دیگران» می‌کنید، یک دقیقه از اهداف خود غافل می‌شوید‎.‎

‏۷- الگوهای فکری‌تان را تغییر دهید

به خاطر داشته باشید اگر کسی چیزی را دارد که شما می‌خواهید، به این معنا نیست که شما نمی‌توانید به آن دست یابید. الگوهای فکری‌تان را از «پیروزی او- شکست من» به «پیروزی او- پیروزی من»، «خوشبختی او- بدبختی من» تغییر دهید و فکر کنید وقتی یک نفر می‌تواند موفق شود، دیگران نیز می‌توانند.

تمرکز افکار و انرژی‌تان روی کارهایی که باید برای رسیدن به اهداف‌تان انجام دهید، باعث می‌شود وقت کمتری برای نگران کردن خود با این قبیل حسادت‌ها داشته باشید‎.‎  

۲۳۵۲۳۸

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

پس از وقوع سیل در ماه های گذشته در استان خوزستان، علی الخصوص اهواز و برازجان  و وضعیت نا مناسب برخی روستاها  که بر اثر سیل خسارتهای بسیاری به آنها وارد آمده است، مردم این دیار، کماکان با مشکلات گوناگون درگیر هستند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

سلامت نیوز: آیا هرگز پیش آمده از کسی متنفر شوید فقط به این دلیل که او موفق است؟ آیا صدای درون خود را می شنوید وقتی دارید موفقیت او را با دلایل واهی قضاوت می کنید و به آسانی آن ها را نادیده می گیرید تا در نهایت احساس خوبی درباره خود داشته باشید؟ چنین احساسی موجب قطع ارتباطات می شود؛ حس دلسوزی و همدردی را از بین می برد و به روابط آسیب می‌زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، زمانی که حسادت می کنیم صرفاً به خود و احساسات خود می اندیشیم و توجهی به تأثیر رفتارمان بر دیگران نداریم. حسادت ناشی از احساس خودبینی و ترس است؛ ترس از نادیده گرفته شدن، ترس از دست دادن فرصت‌های کاری و زندگی به دلیل برتری دیگران نسبت به ما.با به کاربستن روش هایی می توان به کاهش و حذف این افکار منفی کمک کرد:1. به طور کامل حس حسادت را تجربه کنیداگر دائم به خود بگوییم حسود نباش، هرگز از این احساس رها نمی شویم؛ اما اگر نسبت به حس خود آگاه باشیم و آن را درک کنیم بهتر موقعیت را درک خواهیم کرد و راحت تر می توانیم از آن رها شویم.گوشه خلوتی بیابید جایی که کسی مزاحم شما نباشد. چشمان خود را ببندید، فکر کنید چه چیزی در شما موجب احساس حسادت می شود؟ واکنش های بدنتان را نسبت به این حس بررسی کنید. مهم است اجازه دهید احساسات بروز کنند. بدانید که این شما نیستید بلکه نفس شماست که سعی در جلب توجه دارد. همچنان در حال مشاهده حالات خود باشید. ظرف چند ثانیه خواهید دید که حس حسادت شما به آهستگی فروکش می‌کند.

2. خود را دوست بداریداگر خود را آن گونه که هستیم قبول و دوست نداشته باشیم، بیشتر تمایل داریم خود را با دیگران مقایسه کنیم و به طور کاذب خود را خیلی با ارزش بدانیم. کسانی که در درون خود به طور کامل احساس آسایش و امنیت می کنند به ندرت حسادت می ورزند. به خود بنگرید، با خود وقت بگذرانید، خود واقعی تان را بشناسید. با درک علایق و ذهنیت خود، احساستان را عوض کنید. بدانید در درون خود هر آنچه برای کامل و شاد بودن لازم است، دارید.

3. خود را با دیگران مقایسه نکنیدمقایسه به حسادت منجر می شود، که هر دو حالت های ایجاد شده در ذهن هستند. ذهن ما طوری درگیر مقایسه می‌شود که از درک وضعیت واقعی باز می‌ماند. با احترام گذاشتن به تفاوت ها شروع کنیم. فواید منحصر به فرد بودن را بدانیم. خوب است به یاد بیاوریم که هیچ انتهایی برای مقایسه نیست؛ زیرا هیچ انتهایی برای انتظارات نیست.

4. دریابید چه چیزی شما را تهدید می کند از خود بپرسیم از چه احساس ناامنی می‌کنیم؟ می‌ترسیم چه چیزی را از دست دهیم؟ به چه اعتقاد داریم و برای آن ارزش قائلیم؟ زمانی که دانستیم عامل تهدید یا نبود امنیت ما چیست، با یک طرح درست، سعی کنیم که بر آن چیره شویم. ببینیم چگونه به جای نظاره آن موقعیت از جایگاه ترس، به آن از یک موقعیت جسارت‌آمیز نگاه می‌کنیم.چطور بر حسادت خود غلبه کنیم

5. درباره احساس خود بنویسیدبا نوشتن افکار خود فرصت بیان احساس خود را پیدا می‌کنیم. از خود بپرسید چرا چنین حسی دارید؟ تمام دلایل خود را روی کاغذ بیاورید. در حین نوشتن چیزی نخورید، هر چه به ذهنتان می‌رسد، بنویسید. سپس اطلاعات را سازماندهی کنید. وقتی همه دلایل حسادت خود را ذکر کردید در مقابل هر یک بنویسید که چه کار می‌توانید بکنید تا بر آن غلبه کنید.

6. واقع بین باشیداز خود بپرسیم: آیا واقعاً آن شخص تهدیدی برای ما، روابط یا کارمان است؟ آیا احساسی که در خود ایجاد کرده‌ایم فایده ای به حال کسی دارد؟ اگر این احساس فایده ای برای ما ندارد پس ادامه آن بی معنی است. از خود بپرسیم آیا از این حالت و احساس می توانم چیزی بیاموزم؟ آیا در این وضعیت بر معنویات من اضافه می شود؟

7. به قدرت خود پی ببریدبه موهبت هایی که به ما عطا شده است و به توانایی هایی که داریم توجه کنیم و برای آن ها شکرگزار باشیم و به جای توجه به داشته های دیگران بر داشته های خود تمرکز کنیم.منبع: thinksimplenow.com/happiness/9-ways-to-overcome-jealousy/

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی‌های فردی/ سید محمد مهدی شهیدی- ما همه با حسادت آشنا هستیم. از مدرسه و
دبیرستان تا دانشگاه و محل کار، گاهی به نمرات هم کلاسی، به قد و بالای دوستی یا ماشین
و خانه و زندگی همکاری حسادت کرده ایم. حسادت
احساسی طبیعی در انسان است؛ مثل ترس، اضطراب، خشم و عصبانیت جزئی از احساسات آدمی است.
حسادت زمانی مشکل ساز می شود که در آن غرقه شویم و تنها چشم انداز ما به جهان باشد.
آنگاه به سمی تبدیل می شود که روابط ما را آلوده می کند و جسم و روانمان را می آزارد.
به گفته دونا فرمون پاول، احساساتی مانند عصبانیت، حسادت، نفرت و ناراحتی باعث تولید
ماده‌ای شیمیایی در بدن می شود که بسیار شبیه آرسنیک است. به عبارت ساده ، احساسات
منفی ما را مسموم می کنند.

چطور بر حسادت خود غلبه کنیم

حسادت چیست؟

بسیاری از فیلسوفانی که به دنبال تعریف
حسادت هستند، آن را نوعی احساس سرخوردگی می‌دانند که در شخصی که حسادت
می‌ورزد، قابل تشخیص است به این صورت که حسود می‌گوید: «من خوب نیستم». بسیاری، نه
همه، بر این باورند که حسادت شامل میلی است به اینکه گفته شود: «من خوب نیستم و البته
رقیب هم خوب نیست». حسادت در بسیاری از موارد علامت یا نمونه‌ای از تمایل انسان است
به مقایسه کردن رفاه یا خوشی خود نسبت به دیگری یا دیگران. این بی‌میلی و اکراه نسبت
به دیدن خوشی خود، نسبت به دیگران وابسته به آن است که به صورت متعارف، ما زندگی آسوده
را چگونه برای خود، تعریف کرده باشیم و این بینش نه به دلیل ارزش ذاتی و درونی آن از
خوشی خودمان است، بلکه به این دلیل است که با دیگران مقایسه‌اش می‌کنیم. به هر حال
تعریف مؤثر از حسادت این است که: «حسادت، دردی است نسبت به خوشبختی دیگران» و از منظر
هیجان‌رفتار، غم و خشمی است نسبت به اهدافی که دیگران دست یافته‌اند و فرد حسود به
آن دست نیافته‌است.

حسادت چه تاثیری بر بدن ما دارد؟

بیانکا الکساندر (Bianca
Alexander) متخصص تغذیه گیاهی و
مربی برجسته یوگا در پژوهشی برخی از تأثیراتی را که سم حسادت بر قسمت‌های مختلف بدن
دارد بر شمرده است که در ادامه می خوانید:

مغز:هیدیکو تاکاهاشی، دانشمند علوم اعصاب دانشگاه کیوتو ، توضیح می دهد وقتی شما آکنده از حسادت، رزومه کاری خود را با رقیب قدیمی‌تان مقایسه می کنید درد اجتماعی حسادت در گره های عصبی قشرقدامی مغز تقریباً مانند درد جسمی تجربه می شود.

معده: فرانک جان نینویاگی ، روانپزشک دانشگاه
ییل توضیح می دهد، وقتی رئیس شما از کارتان تمجید می کند ناهار آن روز بسیار خوشمزه
به نظر می رسد. اما اگر با تهدید یک رقیب که می تواند شما را بیکار کند مواجه شوید،
یک واکنش ترس در آمیگدال فعال شده که باعث افزایش تولید آدرنالین و نورآدرنالین می‌شود.
نتیجه آن عدم اشتها و حالت تهوع در شما است.

چشم: اگر جذابیت ظاهری دیگران شما را به
حسادت وادار می کند به احتمال زیاد به طور مداوم به جذابیت دیگران خیره می شوید. براساس
تحقیقات اخیر در ژورنال شخصیت و روانشناسی اجتماعی ، افرادی که به طور مداوم نسبت به
ظاهر دیگران حسادت می کنند، خاطرات قوی تری از خود نسبت به آنچه که نیستند شکل می‌دهند.
امری که منجر به خودشیفتگی و خودستایی فرد می شود.

قلب: به گفته جاناتان دوش ، متخصص علوم
اعصاب در دانشگاه حیفا ، سیستم عصبی سمپاتیک تحت استرس حسادت ، ضربان قلب را سریعتر
کرده و فشار خون را تندتر می کند. با گذشت زمان، این می‌تواند به فشار خون بالا و بیماری
های قلبی منجر شود.

با این همه خبر خوب این است که حسادت مثل نارسایی قلبی نیست که چاره نداشته باشد و شما می توانید با مدیریت آگاهانه تر احساسات خود ، برای غلبه بر حسادت و تبدیل آن
به یک قدرت شگفت انگیز تلاش کنید.

چگونه بر حسادت خود غلبه کنیم

رویای زندگی خود را بسازید: وقتی ما هدفی
در زندگی نداریم و می بینیم که شخص دیگری در پی هدف خود چگونه زندگی اش را می سازد
از لحاظ عاطفی ناتوان می شویم و به دام حسادت می افتیم. درحالی که شما می توانید، کار
خود را انجام دهید و شروع به ساختن رویای خاص خود کنید. با برداشتن اولین قدم ها در
جهت درست، به زودی خود را درگیر دنبال کردن استعدادها ، احساسات و علاقه های بی نظیر خود
می یابید که به زندگی شما رنگ و بویی حقیقی و سرشار از اطمینان می بخشد.

اصیل باشید: جعلی بودن نشانه ی روشنی است
که شما نمی توانید به خود اعتماد کنید و خودتان باشید و به این خاطر تمایل به انکار
موفقیت، اعتماد به نفس یا ثروت دیگران دارید. با آگاهی از افکار، احساسات و نگرشهای
اصیل و معتبر خود در هر لحظه به خودتان اجازه می دهید تا صادقانه در مورد دیگران ابراز
نظر کنید و به خاطر موفقیت، اعتماد به نفس یا ثروت آنان را بستایید. اینگونه خودتان
را آزاد می کنید و اجازه می دهید با نور خودتان بدرخشد.

از خودتان مراقبت کنید: این گفته‌ای قدیمی
است: اگر خودتان را دوست ندارید، دوست داشتن شخص دیگری غیرممکن است. مراقبت از خود
شامل هر چیزی است که ذهن، بدن و روح شما را پرورش می دهد. برای من یوگا، مراقبه و پیاده
روی باعث می شود احساس شادابی، دلخوشی و امنیت بیشتری داشته باشم. برای شما ممکن است
آشپزی ، باغبانی ، نقاشی، مطالعه یا بازی و همنشینی با فرزندان و همسر باشد. هرکاری
که واقعاً شما را سرشار می کند، انجام دهید آنگاه می توانید دیگران را دوست بدارید.

با افراد مثبت صمیمی شوید: کارشناسان معتقدند
که هر فرد بیشترین شباهت را با 5 نفری پیدا می کند که بیشترین وقت خود را با آنها می
گذراند، بنابراین اگر از هیچ بخشی از زندگی خود راضی نیستید، وقت آن است که نگاهی
دقیق تر به دایره دوستان صمیمی خود بیندازید

از مقایسه خود با دیگران دست بردارید: ما در سیاره ‌ای با بیش از 7 میلیارد انسان دیگر زندگی می کنیم ، بنابراین از نظر آماری
احتمالاً همیشه کسی باهوش، لاغرتر، ثروتمندتر، زیرک تر، روحانی تر و “غیره تری”
از شما خواهد بود. با این همه زندگی هیچ کس به اندازه ای که در ظاهر/ فیس بوک /اینستاگرام
به نظر می رسد کامل نیست. در پشت صحنه ، زندگی آنها می تواند یک دروغ باشد، پس چرا خودِ خودمان را با شخص دیگری از دیگران
مقایسه کنید؟

جدائی را تمرین کنید: داشتن آرزو مشکلی ندارد،
اما دلبستگی به آنها رنج ایجاد می‌کند. دلبستگی های ناسالم به آدم ها، مکان ها و چیزها
باعث می شود که ما در ترس مدام از دست دادن آنها زندگی کنیم. این وابستگی زمینۀ پرورش
افکار و رفتارهای حسادت آمیز نسبت به دیگران است. اما اگر در زندگی وابسته به چیزی
و کسی نباشیم، آزادانه و بدون وابستگی به نتیجه اعمالمان، می توانیم آزاد، بدون ترس
و در آرامش زندگی کنیم.

تشویق کنید: به جای اینکه هر وقت شخصی را
با نعمت های مورد نظر خود ملاقات کردید، از آن ناراحت شوید، به او تبریک بگویید. دقیقاً
به آنها بگویید که چرا آنها را تحسین می کنید. صادق بودن با دیگران و خوبی هایشان را
تبریک گفتن و تشویق کردن با از بین بردن احساسات منفی از قلب ما، مانع از خشمگین شدن
در حسرت و حسادت می شود. اینگونه انرژی شما برای ایجاد چیزهای عالی در زندگی خود آزاد
می شود.

مراقبه کنید: مراقبه احساسات منفی ما را
آزاد می کند و اجازه می دهد که با هر دم و بازدم این احساسات از درون ما به سطح آمده
و مرتفع شوند. هر روز و اگر نمی توانید سه بار در هفته به مراقبه بنشینید و اجازه دهید
تا احساسات منفی شما دفع شود.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

فرزانه فولادبند :
نامه ارتقای همکارتان را روی میز می‌بینید و به جای اینکه خوشحال شوید، دلتان می‌گیرد.

وقتی می‌شنوید یکی از دوستان قدیمی‌تان یک خانه بزرگ و زیبا خریده، گلویتان کیپ می‌شود و از شنیدن خبر ازدواج یکی از اقوام که سنش از شما کمتر است، آن‌قدر لجتان می‌گیرد که دلتان می‌خواهد بزنید زیر گریه! اگر این‌طور است، متاسفانه باید بگوییم شما دچار حس ناخوشایند «حسادت» شده‌اید و با این احساس، بیشتر از همه به خودتان آسیب می‌رسانید.

حسادت هم یکی از احساسات انسانی است؛ یک خشم درونی. حسادت از بدو تاریخ همراه انسان‌ها بوده و کمتر کسی است که در زندگی – حتی برای لحظه‌ای کوتاه – دچار این حس نشده یا این حس را از سوی اطرافیان‌اش تجربه نکرده باشد.

انسان‌ها دوست دارند بهتر از دیگران باشند و اگر فرد احساس کند دیگران بهتر از او هستند و خودش در مرتبه پایین‌تری قرار دارد، دچار حسادت می‌شود. چطور بر حسادت خود غلبه کنیم

روان‌شناسان و کارشناسان علوم رفتاری معتقدند عزت نفس و اعتماد به نفس باعث می‌شود فرد در هر شرایطی خودش را ارزشمند بداند و به دیگران حسادت نکند.

حسادت فقط مربوط به مادیات نیست؛ هر چیزی می‌تواند باعث ایجاد حسادت شود. گاهی انسان‌ها در انجام کار خیر و کمک به دیگران هم دلشان می‌خواهد از دیگران بهتر باشند و همین باعث حسادت می‌شود. (کامرانی و افشاری در سریال یک وجب خاک را که یادتان هست!)

چطور حسادت را از خودمان دور کنیم؟همه ما ممکن است گاهی در زندگی دچار حسادت شویم. ارتقای شغلی همکاران، ماشین جدید همسایه یا حتی دوچرخه دوست‌تان ممکن است باعث حسادت‌تان شود.

برای بیشتر افراد، حسادت، احساسی زودگذر و مقطعی است اما بعضی مواقع حسادت آن‌قدر قوی و شدید است که شادی فرد را می‌گیرد و بر روابطش با دیگران تاثیر منفی می‌گذارد. مراحل زیر به شما کمک می‌کند تا بر حس حسادت غلبه کنید.

قدم اول:

به جای اینکه به خاطر احساس‌تان نسبت به دیگران، خودتان را سرزنش کنید، ریشه‌ها و دلایل حسادت‌تان را شناسایی کنید.

روان‌شناسان می‌گویند، حسادت در نتیجه اعمال و رفتار دیگران ایجاد نمی‌شود بلکه عدم اطمینان و اعتماد به‌نفس درونی افراد باعث به وجود آمدن چنین احساسی در افراد می‌شود.

سعی نکنید رفتار خودتان را توجیه کنید. شاید گاهی وقت‌ها بتوانید برای حسادت‌تان دلیل قانع کننده‌ای پیدا کنید اما در اغلب موارد این‌طور نیست.

قدم دوم:

بهترین راه برای اینکه حسادت را از خودتان دور کنید، این است که اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید.

همان‌طور که در مرحله قبل گفتیم، حسادت در نتیجه عدم اطمینان افراد به خودشان ایجاد می‌شود نه رفتار و اعمال دیگران.

برای افزایش  و تقویت اعتماد به نفس‌تان از همین امروز اقدام کنید. کتاب‌های مفید در این زمینه را مطالعه کنید و در صورت لزوم از مشاور کمک بگیرید.

قدم سوم:

از تجربه‌های گذشته درس بگیرید و حسادت را کنار بگذارید.

اگر در گذشته به کسی حسادت کرده‌اید، با دقت بیشتری به آثار منفی حسادت در زندگی‌تان توجه کنید. اجازه ندهید حسادت بر روابط شما با دیگران تاثیر منفی بگذارد.

قدم چهارم:

افراد خانواده و دوستان شما هر چه بیشتر پیشرفت کنند و در زندگی‌شان موفق شوند، بهتر می‌توانند از شما حمایت کنند و اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرند؛ بنابراین به جای حسادت، به وجود آنها افتخار کنید.

حسادت به داشته‌های دیگران، شما را عصبی، خشمگین و افسرده می‌کند و همین باعث می‌شود انرژی لازم برای پیمودن راه موفقیت را از دست بدهید و نتوانید پیشرفت کنید.

قدم پنجم:

برای نعمت‌هایی که دارید، شکرگزار باشید و سعی کنید راضی باشید و برای بهتر شدن تلاش کنید.

حسادت وقتی به وجود می‌آید که شخص احساس کند آنچه دارد، کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد.

بنابراین قانع و راضی بودن به آنچه که دارید، می‌تواند شما را از این احساس ناخوشایند دور کند.

قدم ششم:

برنامه‌تان را بر اساس اقدامات تنظیم کنید. یاد بگیرید در لحظاتی که دچار حسادت می‌شوید، قبل از اینکه این حس تمام وجودتان را بگیرد، آن را تجزیه و تحلیل کنید.

به جای فکر کردن به مواردی که حسادت‌تان را برانگیخته، به این فکر کنید که چه ضعف یا کمبودی در وجود‌تان باعث به وجود آمدن این حس شده است.

شخصیت‌تان را رشد دهید. به نقاط مثبت شخصیت‌تان فکر کنید، قدر خودتان را بدانید و ارزش وجود‌تان را درک کنید.

فراموش نکنید شأن شما بالاتر از این است که به دیگران حسادت کنید و با این کار به خودتان آسیب برسانید.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

چطور بر حسادت خود غلبه کنیم
چطور بر حسادت خود غلبه کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *