چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

 
helpkade
چطور بفهمیم تسمه تایم بریده
چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

تسمه تایم یا تسمه تایمینگ برای عملکرد مناسب موتور خودرو ضروری است . این تسمه میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ متصل کرده و جریان هوای مناسبی را در زمانی مناسب درون موتور فراهم می کند.

با توجه به اهمیت آن در موتور خودرو به راننده توصیه می شود درصورت پارگی یا خراب شدگی سریعا آن را تعویض کنند . رعایت یکسری دستورالعمل های ساده و تعیین شده خودرو در برنامه سرویس دوره ای موتور را از هرگونه آسیب دائمی محفوظ نگه خواهد داشت.

متداول ترین نشانه های خرابی یا پارگی تسمه تایم عبارتند از:

تسمه تایم از طریق یکسری قرقره به میل لنگ ومیل بادامک متصل می شود . میل لنگ میلگرد های اتصال موتور را که به پیستون های داخل محفظه احتراق وصل شده اند قدرت می دهد . میل بادامک نیز سوپاپ های سرسیلندر را باز و بسته کرده و سوخت را به داخل محفظه احتراق می فرستد که این گازها از اگزوز خودرو خارج می شوند.

در مواردی دیده شده است که افزایش دود اگزوز به عدم کارکرد صحیح تسمه تایم مربوط شده است. تسمه تایم خودرو زمانی خراب می شود که یک سروصدای ناشناخته شبیه تیک تیک از موتور خودرو شنیده شود که این امر نشانه فشار کم روغن درون موتور خودرو می باشد. سطح روغن را بررسی کنید باید به حالت طبیعی باشد در غیر این صورت باید به مکانیک مراجعه کنید.

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

** همانطور که در بخش دانستنی های خودرو در نمناک اشاره شده است علامت اصلی پاره شدن تسمه تایم به سادگی قابل تشخیص است و با تغییر صدای خودرو میتوان به آن پی برد به این صورت که موتور خودرو با استارت زدن، صدای همیشگی که به دلیل وجود کمپرس و مکش درون سیلندر ها است را نداشته و به اصطلاح ول می چرخد.**

چشمک زدن چراغ موتور خودرو علامت این است که خودروی شما درون موتور به مشکلی برخورده است . به طور معمول هنگام خرابی تسمه تایم این چراغ کد همبستگی شافت ، سی ای ام میل لنگ را نشان می دهد . این کد ها را می توان توسط یک تکنسین آموزش دیده وسایل نقلیه و مکانیک حرفه ای تشخیص داد.

چنان چه تسمه تایم خراب شده باشد و زمان تعویض آن رسیده باشد ، ممکن است که باعث شود تا سیلندر های موتور خودرو متناسب با لحظه حرکت باز و بسته شوند . این امر باعث نارسایی موتور خودرو شده که باید بلافاصله تسمه تایم تعویض گردد.

تسمه تایم خودرو دندانه دار ساخته شده است و درهنگام حرکت خودرو درحال چرخش می باشد . اگر این دندانه ها ازبین بروند یا تسمه تایم پاره شود هنگام تعویض دنده، خودرو می ایستد و یا منجر به خرابی می شود. اگر نیز تسمه تایم شل شده باشد خودرو شروع به لغزش کرده و حین شتاب دور موتور بالاتر می رود . این امر می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها هم باشد.

نشتی روغن از کاور تسمه تایم یکی از عوامل شل شدگی و یا نهایتا خرابی یا پارگی تسمه تایم می باشد . مسئله دیگری که سبب این امر می شود هنگامی است که واشر سرسیلندر موتور و کاور تسمه تایم از بین می رود ، ترک می خورد یا به طور نادرست نصب می شود . نشت روغن از کاور تسمه تایم معمولا منجر به گرمای بیش از حد موتور شده و می تواند باعث از بین رفتن تسمه تایم شود.

معمولا تسمه تایم خودرو پس از طی مسافتی حدود 96560-128747 کیلومتر باید تعویض گردد. لازم است کتابچه راهنمای خاص خودرو را برای فواصل سرویس بررسی کنید.

اگر هیچ گزارشی از تعویض تسمه تایم ندارید توصیه می شود که تسمه تایم خودرو را در فاصله 96560 کیلومتری بازرسی کنید.

عدم حفظ یا تعویض تسمه تایم منجر به خرابی فاجعه بار موتور خودرو خواهد شد که هزینه های زیادی را برای راننده به همراه خواهد داشت.

فیلم بررسی ام جی 360 توربو – MG 360

فیلم تست و بررسی دنا پلاس

فیلم تجربه رانندگی با سیتروئن C3 در مسیر کاشان اصفهان

کلیپ تست و بررسی برلیانس H۳۳۰ اتوماتیک

تسمه تایم قطعه بسیار مهمی در عملکرد پیشرانه خودرو محسوب می‌شود. عمر مفید تسمه تایم توسط شرکت سازنده خودرو در دفترچه راهنمای خودرو درج شده است. عددی که معمولا بین 60 هزار تا 100 هزار کیلومتر است.

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد، ولی اگر از آن دسته از رانندگانی هستید که فقط آب و روغن خودرو را بررسی و چک می‌کنند، باید بدانید که یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن اهمیت بدهید تسمه‌تایم خودرو شما است. و البته جای هیچ سخنی باقی نمی‌ماند برای آن دسته از افرادی که فقط سوار ماشین‌ می‌شوند تا روزیکه دیگر روشن نشود!
اینکه تسمه تایم چیست و کار کرد آن به چه صورت است و فرق آن با زنجیرتایم چیست را  می‌توانید در این مطلب مطالعه کنید.
اما خلاصه مطلب این می‌شود که تسمه تایم، هماهنگ کننده حرکت میل‌سوپاپ با میل‌لنگ است به این معنی که تسمه تایم با اتصال میل‌سوپاپ به میل‌لنگ باعث می‌شود در زمان گردش میل‌لنگ و بالا رفتن پیستون‌ها، سوپاپ‌های هر سیلندر به‌موقع بسته شوند.

در صورت پاره شدن تسمه تایم، این ارتباط و تنظیم قطع می‌شود. به این معنی که در شرایط حرکت پیستون به سمت بالا، هنوز ممکن است سوپاپ‌ها باز مانده باشند و این باعث می‌شود که پیستون در طی یک جنایت هولناک، آسیب  شدیدی به سرسیلندر مبارک موتور خودروی شما وارد کند. چراکه با حرکت پیستون به سمت بالا، پیستون به سوپاپ باز مانده برخورد می‌کند و با شدت آن را به سمت بالا می‌راند و این اتفاق در بیش از یک سیلندر رخ می‌دهد که در نهایت موجب آسیب رساندن پیستون و بچه محله‌هاش به میل بادامک و سرسیلندر خودرو می‌شود‌.
در بعضی از موتورها مثل موتور پراید و دوو سی‌یلو، سرسیلندر و طول ساق سوپاپ به‌گونه‌ای طراحی شده است که سوپاپ حتی در زمانی که بطور کامل باز است، از بالاترین نقطه حرکت پیستون بالاتر است و به این ترتیب حتی اگر تسمه تایم پاره شده باشد و سوپاپ باز بماند، پیستون به آن نمی‌رسد. به این ترتیب در این خودروها با پاره شدن تسمه تایم، خودرو متوقف شده و موتور از کار می‌افتد اما به سرسیلندر آسیب نمی‌رسد، چراکه پیستون برخوردی با سوپاپ‌ها نخواهد داشت. اما در اکثر خودروها مانند پژو 206 و پژو 405 های وطنی باید فاتحه سر سیلندر و جیب مبارک را برای تعمیر آن بخوانید.اصلی ترین عاملی که باعث پاره شدن تسمه تایم خودرو چیست؟
استفاده از دورهای بالای پیشرانه، خصوصا دورهای بیشتر از 4000 دور در دقیقه است که باعث استهلاک سریع قطعات می‌شود.
بسیاری از رانندگان و مخصوصا جوانان عادت دارند در مواقعی که هیچ نیازی به شتاب گیری سریع و زیاد نیست، به پیشرانه فشار بیاورند. حرکت در بیشتر دنده‌ها را تا دور بالا ادامه داده به گونه‌ای که نشانگر دور موتور به محدوده قرمز یا ردلاین (Red Line) رسیده و در این شرایط نه تنها تسمه تایم بلکه تمامی قطعات پیشرانه تحت فشار شدید قرار می‌گیرد و آسیب جدی نیز به دسته موتورها وارد می‌شود.
ولی عامل دیگری نیز وجود دارد و آن عمر مفید تسمه تایم است که شرکت سازنده هر خودرو آن را در دفترچه راهنمای خودرو درج کرده است. عددی که معمولا بین 60 هزار تا 100 هزار کیلومتر است.
پس فراموش نکنید بعد از تعویض تسمه تایم کیلومتر کارکرد خودرو را یادداشت کنید و به خاطر بسپارید. این را هم بدانید که اجرت تعویض تسمه تایم معمولا گران است. پس صحت و سلامت تسمه هیدرولیک فرمان و کولر، واترپمپ، هرزگردها و تسمه سفت‌کن‌ را نیز بررسی کنید تا در صورت نیاز به تعویض در همان یکبار باز و بسته شدن قطعات توسط مکانیک، آنها نیز تعویض شوند.

اما چه خطری بعد از تعویض تسمه تایم شما را تهدید می‌کند؟
تسمه تایم قطعه بسیار مهمی در عملکرد پیشرانه خودرو محسوب می‌شود و عدم تایمینگ و زمان‌بندی مناسب آن توسط مکانیک آماتور باعث بروز نشانه‌های ظاهری از قبیل بد استارت خوردن موتور، لرزش بیش از اندازه موتور هنگام ‏کارکردن در دور آرام، شنیده شدن سر و صدای اضافی از حوالی قاب تسمه تایم، افزایش مصرف سوخت و کاهش ‏محسوس شتاب و قدرت موتور خواهد شد.
پس برای تعویض آن به مکانیک‌های مجرب و کار آزموده مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم تسمه تایم پاره شده است؟
پاره شدن تسمه تایم معمولا در حال حرکت، مخصوصا در جاده رخ می‌دهد. فرض کنید در سفر هستید و در هنگام حرکت خودرو خاموش می‌شود. پس اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان مجددا استارت نزنید! اکیدا توصیه می‌کنم استارت نزنید؟
با کمی تامل و کمی سوزاندن کالری در یک آزمایش ساده می‌توانید از پاره شدن تسمه پاره مطمئن شوید و از وارد کردن چند میلیون تومان خسارت به حساب بانکی خودتان در هنگام استارت زدن جلوگیری کنید! ممکن است شنیده باشید که می‌گویند در چنین مواردی باید خودرو نگونبخت را در دنده یک گذاشته و با مصرف کردن مقدار کمی کالری آن را هُل بدهید. اگر ماشین در دنده بود و حرکت کرد، تسمه پاره شده است. اما باید بدانید که در خودروهای اتوماتیک این روش اصلا کارایی ندارد. در خودروهای دنده دستی در بیشتر موارد سوپاپ‌ها کج می‌شوند و با درصد شانسی پایین آن‌هم وابسته به شرایط قرار گیری سوپاپ در زمان پاره شدن تسمه تایم است که احتمال سالم ماندن آن وجود دارد. زمانیکه خودرو را در دنده می‌گذارید و هُل می‌دهید گیربکس ماشین نیروی محرکه را به میلنگ منتقل و در نتیجه پیستون شروع به حرکت کرده می‌کند. حال اگر تسمه تایمینگ پاره شده باشد و سوپاپی در حالت باز باشد، نمی‌تواند با حرکت پیستون هماهنگ و باز و بسته شود!
اینجاست که سر پیستون به سوپاپ برخورد خواهد کرد و با اینکار هم اگر کوچکترین شانسی برای سلامت سوپاپ بعد از پارگی تسمه داشتید، آنرا به فنا داده‌اید.
و البته چه بسا که با هل دادن بیجا امکان دارد کله پیستون بر اثر شدت برخورد با سوپاپ نیز بشکند و هزینه تعمیرات را چند برابر کند.
اما بهترین راه این است که قاب تسمه تایم باز شود و با بازدید از تسمه تایم پارگی آن چک شود. که البته اگر دست به آچار نباشید ممکن است کار سختی برایتان باشد. اگر تسمه پاره شده بود که می‌بایست تقاص عدم رسیدگی به خودرو را پس بدهید و اگر تسمه سالمه بود این بار را شانس آورده‌اید و احیانا با یک مشکل برقی دست به گریبان خواهید شد.
این تجربه فنی رو به دیگر دوستان انتقال دهید تا با یک یا چند استارت بی مورد موتور خودرو خود را نابود نکنند!

فیلم بررسی دیگنیتی پرایم گروه بهمن

پژو 206 تیپ 2 بخریم یا تیبا 2 ؟ + فیلم

فیلم مقایسه 207 اتوماتیک و دانگ فنگ H30 کراس

فیلم بررسی کیا سراتو آپشنال سایپا

فیلم بررسی ولکس C30 – سی 30

فیلم بررسی بسترن B30

پایگاه خبری سبقت آزاد یک سایت تخصصی خودرو است که مجوز فعالیت خود را با شماره ثبت “۸۰۰۰۰” از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده و دارای نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال است. این پایگاه خبری با تولید فیلم‌های تست و بررسی خودرو و مقالات خودرویی به عنوان یکی از بهترین سایت های بررسی خودرو قصد بر نقد و بررسی ماشین‌های ایرانی و واراداتی موجود در بازار ایران و جهان و نیز مقایسه خودروها دارد. تا علاقه‌مندان به خرید خودرو و ماشین بازها بتوانند با آگاهی از قیمت روز خودرو و همچنین مشخصات و اطلاعات فنی ماشین ها شایسته ترین انتخاب را در خرید بهترین خودرو، وسایل نقلیه و تجهیزات جانبی ماشین داشته باشند.

آیا تسمه تایم هم نیاز به تعویض دارد؟ چطور باید بفهمیم که تسمه تایم کی بایدتعویض شود؟

اگر یک خودرو کارکرده خریدیم چه کار کنیم؟چطور بفهمیم که تسمه تایم خودرو ما پاره شده است؟

امروز در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم تسمه تایم چیست؟ کار تسمه تایم در خودرو چیست؟

چقدر کار میکند؟و در چه زمانی باید تعویض شود؟زمان تعویض تسمه تایم در خودرو چند هزار کیلومتر است؟ و نحوه تشخیص پارگی تسمه تایم را به شما آموزش دهیم.

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

تسمه تایم یک قطعه لاستیکی معمولا 4 لایه است. لایه رویی یا بیرونی از یک پارچه مقاوم و با دوام بالا تشکیل شده است و لایه دوم از الیاف شیشه ساخته شده است.

که در برابر دما، کشش طولی و پارگی مقاوم است و از ویژگیهای دینامیکی خیلی خوبی برخوردار است.

لایه سوم از لاستیک CR یا HNBR ساخته شده است که بیشتر جنس تسمه را بر اساس لایه سوم معرفی می کنند.این لایه دوام خیلی زیادی بر اساس نوع لاستیک دارد و استحکام دینامیکی خیلی خوبی دارد.

لایه چهارم بیشتر از پارچه پلی آمید ساخته می شود که هم انعطاف خیلی زیادی دارد و هم باعث تقویت قدرت دندانه ها می شود.

تسمه تایم هر خودرو از تعداد دندانه مشخصی ساخته شده است. مثلا تسمه تایم

وظیفه اصلی تسمه تایم ایجاد هماهنگی بین میل‌ لنگ ،میل سوپاپ و سوپاپ ها می باشد. نیروی تولید شده در موتور توسط احتراق داخلی از پیستون به شاتون و سپس به میل لنگ منتقل می شود.این نیرو توسط دیسک و صفحه به گیر بکس و توسط تسمه تایم به میل سوپاپ و در نهایت به سوپاپ ها منتقل می شود.البته تسمه تایم وظیفه چرخاندن واتر پمپ را هم دارد.

سر میل لنگ و میل سوپاپ و واتر پمپ هم سه عدد دنده قرار گرفته اند که تسمه تایم روی آنها قرار گرفته و می چرخد.وظیفه تسمه تایم تنظیم زمان دقیق باز و بسته شدن سوپاپ ها و انجام 4عمل اصلی مکش ، تراکم ،انفجار و تخلیه می باشد و این زمان باید خیلی دقیق باشد.

اگر کوچکترین بهم ریختگی در این زمان اتفاق بیفتد ،موتور خودرو بد کار میکند ،بد استارت میخورد و در نهایت موتور گاز میخورد ولی بد و کند حرکت میکند.در موتورهای احتراق داخلی به دلیل وابسته بودن اجزای داخلی موتور باهم عملکرد صحیح و هماهنگ این قطعات از اهمیت بالایی برخوردار است. وظیفه ایجاد این هماهنگی بر عهده تسمه تایم خودرو می باشد.

اگر در حال حرکت موتور خودرو خاموش شد ، خودرو را متوقف میکنیم و با تست زیر ابتدا از سلامت تسمه تایم مطلع می شویم و بعد استارت می زنیم.

نکته : به این مورد دقت کنید که تسمه تایم خودرو یک تسمه معمولی نیست و قبل از بروز اتفاقات ناگوار سعی کنید به موقع اقدام به تعویض تسمه تایم فرمایید.

در این مورد ما دو مدل خودرو داریم :

در این مدل ماشین ها پارگی تسمه تایم هیچ خسارتی به موتور خودرو وارد نمی کند و تنها خسارت هزینه خرید و تعویض تسمه تایم است.

الف : در بهترین حالت ممکن پس از پارگی تسمه تایم سوپاپ ها بسته باشند ، که در این حالت هیچ خسارتی جز تعویض تسمه تایم وارد نمی شود.

ب : حالت دوم هم اینکه سوپاپ ها باز باشند و بسته به اینکه تا چه حد باز باشند خسارت ها فرق می کند.خسارت از کج شدن سوپاپ ،شکستن پیستون،تا تاب برداشتن سر سیلندر و کچل کردن میل سوپاپ و بعضی مواقع آسیب دیدن بلوک سیلندر اتفاق می افتد.

اگر شما از تسمه های تقلبی در خودرو استفاده کرده باشید یا به زمان تعویض تسمه تایم خود بی توجه باشید پارگی تایم یا از تایم خارج شدن موتور رخ خواهد داد.

از جمله عوارضی که می توان با پاره شدن تایم به آن‌ها اشاره کرد:

دقت داشته باشید که تسمه تایم قبل از پاره‌ شدن، صدای به‌ خصوصی در موتور ایجاد می‌کند که هنگام شتاب‌گیری ماشین بیشتر مشهود می‌شود. بنابراین بهتر است با شنیدن همچین صدایی که شبیه به قیژ قیژ است، بعد از بررسی تسمه توسط مکانیک اقدام به تعویض آن کنید.

در صورتی که تسمه تایم مشکلی داشته باشد، موتور مجبور به تلاش با شدت بیشتری است تا قطعات را تحت فشار به حرکت در بیاورد که در نتیجه اگزوز خودرو نسبت به حد معمول، دود بیشتری را تولید خواهد کرد.

بهتر است به صورت مرتب تسمه تایم ماشین خود را بررسی کنید تا از سلامت دندانه‌های آن اطمینان حاصل پیدا کنید؛ زیرا به مرور دندانه‌ها دچار خوردگی‌ می‌شوند و ممکن است تسمه زودتر از عمر مفید خود معیوب و غیر قابل استفاده شود.

اگر دور موتور شما هنگام شتاب‌گیری به دو تا چهار هزار رسید، نشان دهنده این است که موتور خودرو به درستی تنظیم نیست. یکی از دلایل این عملکرد غیر صحیح می‌تواند شل بودن تسمه تایم یا از بین رفتن دندانه‌های آن باشد.

یکی از دلایل درست کار نکردن استارت ماشین می‌تواند به‌ هم خوردن زمان‌بندی باز و بسته شدن دریچه سوپاپ‌ها باشد که این امر نتیجه وجود یک تسمه تایم دارای ایراد در موتور است.

اگر این علائم را دیدید اصلا نگران نشوید تنها به تعمیرگاه نزدیک خود بروید یا از مکانیک سیار در محل استفاده کنید. اما علائم زمان تعویض تسمه تایم پراید چه چیزی هست؟

باتوجه به اینکه اجرت تعمیر خودرو در محل یا حتی در تعمیرگاه 20درصد گرانتر از قبل شده است پیشنهاد می کنیم قبل از هرچیزی تماس با نمایندگی ها داشته باشید. حتی برای تخفیف می توانید با نصب اپلیکیشن آچارباز با قیمت مناسب تسمه تایم پراید خود را تعویض کنید.

اگر این علائم را دیدید یا شنیدید حتما بفکر تعویض تسمه تایم پراید عزیزتان باشید؛ شاید اصلا نیاز به تعویض هم نداشته باشد می توانید به تعمیرگاه حرفه ای مراجعه کنید.

در چندسال اخیر تیبا به یکی از پرطرفدارترین خودرو ها تبدیل شده است. نگهداری از این مدل ماشین ها کمی سخت است. اما بهتر است بدانید که تسمه تایم تیبا شما چه زمانی تعویض می شود.قبل از آن بهتر است با علائم آن آشنا شوید:

ماشین تندر 90 بعد از پراید و تیبا یکی از پرطرفدارترین خودرو شناخته شده است. برای همین تصمیم گرفته ایم در مورد تندر 90 صحبت کنیم و علائم خرابی تسمه تایم ال 90 هم در ادامه اشاره کنیم. اما این نکته یادتان باشد که بیشتر علائم زمان تعویض تسمه خودرو شبیه به یکدیگر هستند و در جزئیات بایکدیگر تفاوت دارند.

برای اینکه مانع از هرگونه اتفاق شوید پیشنهاد می کنیم به علائم زیر توجه کنید:

موتور EF7 در خودروهای سمند و دنا در ایران مورد استفاده قرار گرفته و موتور TU5 نیز در خودروهایی مانند:

در این خودروها نیز کیلومتر تعویض ذکر شده توسط ایران خودرو 60 هزار کیلومتر پیمایش است.

زمان تعویض در موتور XU7 یا همان پژو405 نیز برابر با همین عدد یعنی 60هزار کیلومتر است.است.

در زمان تعویض تسمه تایم شاید اولین سؤالی که به ذهن شما خواهد رسید همین سؤال باشد، چقدر؟

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

این عدد رابطه مستقیم با نوع تسمه خریداری شده متأسفانه در بازار حال حاضر قطعات یدکی قیمتی ثابت نداشته و نمی توان عددی برای آن ذکر کرد.

اما به‌طور کلی برای خودروهای خانواده پژو برای تعویض تایم و اجرت تعویض عددی معادل 300 تا 450 هزار تومان در نظر بگیرید.

اما برای خانواده پراید و تیبا این عدد معادل 200تا 250 هزار تومان خواهد بود

نکته: قیمت های ذکر شده در سال 97 است و برای شهرستان های مختلف متفاوت است.

بعد از خرید خودرو کارکرده و پس از اینکه مطمئن شدید خودرو به طور کامل متعلق به خود شما شده است چند کار باید انجام دهید.

این کارها حتما توسط یک متخصص خودرو انجام شود و در صورتی که سایر قطعات نیز احتیاج به تعویض داشتند آنها نیز تعویض شوند.

قبل از خرید خودرو کارکرده نیز با متخصصین مجرب مشورت کنید و برای این کار هزینه کنید تا خسارت های بعدی شامل حال شما نشود.

در زمان تعویض تسمه تایم یکی از موارد مهم تهیه و خریداری تسمه تایم اصلی می باشد.

برای تهیه یک تسمه تایم اصلی به موارد زیر توجه داشته باشید:

در زمان تعویض تسمه تایم خرید بهترین برند شناخته شده برای مصرف کننده اهمیتی دو چندان دارد.

در حال حاضر در بازار کشور تسمه تایم های اصلی که دارای کیفیت و کارایی بالایی دارند عبارت‌اند از: کنتیننتال آلمان ، اپتی بلت آلمان ، دایکو ایتالیا، دانگیل سوپر استار کره، پاور گریپ، mbp کره

باید به این نکته مهم اشاره داشت که این تسمه ها نیز در بازار دارای انواع اصلی و تقلبی هستند در هنگام خرید به موارد ذکر شده برای تشخیص تسمه اصلی از طرح دقت فرمایید.

برای آموزش تمام نکات فنی درباره تسمه های خودرو در ادامه ویدیو را تماشا کنید.

با تماشای فیلم می‌تواند با نکات فنی درباره تسمه تایم بهتر و بیشتر آشنا شوید.


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

یا ورود توسط یکی از این سرویس ها


آغاز شده توسط
تحیری, 22 آبان 1397


ارسال شده در آبان 97

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده


با سلام:

در این پست شما کاربران عزیز را با تشخیص بریدن تسمه تایم آشنا می کنم، امید است مورد توجه کاربران عزیز قرار گیرد. 

وقتی در حین رانندگی خودرو بی دلیل خاموش شد، یکی از موارد احتمالی بریدن تسمه تایم می باشد. در چنین مواردی اگر شما استارت بزنید، خدای نکرده سوپاپ ها کج و خسارت بالای میلیونی را دچار می شوید، پس ریسک نکنید  و آزمایش زیر را انجام دهید. خودرو را در دنده یک قرار داده و ترمز دستی را بخوابانید. سپس خودرو را هل دهید. اگر خودرو به راحتی حرکت کرد و به جلو رفت، تسمه تایم بریده است و هرگز استارت نزنید. اما اگر خودرو حرکت نکرد تسمه تایم سالم است.


ارسال شده در آبان 97


با سلام:

در این پست شما کاربران عزیز را با تشخیص بریدن تسمه تایم آشنا می کنم، امید است مورد توجه کاربران عزیز قرار گیرد. 

وقتی در حین رانندگی خودرو بی دلیل خاموش شد، یکی از موارد احتمالی بریدن تسمه تایم می باشد. در چنین مواردی اگر شما استارت بزنید، خدای نکرده سوپاپ ها کج و خسارت بالای میلیونی را دچار می شوید، پس ریسک نکنید  و آزمایش زیر را انجام دهید. خودرو را در دنده یک قرار داده و ترمز دستی را بخوابانید. سپس خودرو را هل دهید. اگر خودرو به راحتی حرکت کرد و به جلو رفت، تسمه تایم بریده است و هرگز استارت نزنید. اما اگر خودرو حرکت نکرد تسمه تایم سالم است.

در مورد خودروی اتومات چطور؟ اگر سوییچ باز و دنده در حالت حرکت باشه میشه این تست رو انجام داد؟


ارسال شده در آبان 97

در مورد خودروی اتومات چطور؟ اگر سوییچ باز و دنده در حالت حرکت باشه میشه این تست رو انجام داد؟

در خودرو اتومات چون چرخش پمپ روغن هیدرولیک گیربکس می‌بایست از موتور باشد هیچ راهی برای تست بدون ابزار نیست


با سلام:

در این پست شما کاربران عزیز را با تشخیص بریدن تسمه تایم آشنا می کنم، امید است مورد توجه کاربران عزیز قرار گیرد. 

وقتی در حین رانندگی خودرو بی دلیل خاموش شد، یکی از موارد احتمالی بریدن تسمه تایم می باشد. در چنین مواردی اگر شما استارت بزنید، خدای نکرده سوپاپ ها کج و خسارت بالای میلیونی را دچار می شوید، پس ریسک نکنید  و آزمایش زیر را انجام دهید. خودرو را در دنده یک قرار داده و ترمز دستی را بخوابانید. سپس خودرو را هل دهید. اگر خودرو به راحتی حرکت کرد و به جلو رفت، تسمه تایم بریده است و هرگز استارت نزنید. اما اگر خودرو حرکت نکرد تسمه تایم سالم است.


تشکر از آموزش شما

متاسفانه در موتورهایی که با بریدن تسمه تایم برخورد پیستون وسوپاپ انجام میشودحتی در زمانی که موتور درجا ودر دور idl باشد سوپاپ ها کج خواهند شد.


حتی همین تست هم باعث کج شدن سوپاپ ها خواهد شد


ارسال شده در آبان 97

به نظرم همون لحظه هم که تسمه پاره میشه، تا ماشین رو متوقف کنیم، حداقل چند تا از سوپاپ ها کج میشن. درسته؟


ارسال شده در آبان 97

به نظرم همون لحظه هم که تسمه پاره میشه، تا ماشین رو متوقف کنیم، حداقل چند تا از سوپاپ ها کج میشن. درسته؟


درود


کاملا درسته

به محض اینکه تسمه تایم میبره تا موتور متوقف بشه چنتا از سوپاپها کج میشن
اگه تو حرکت باشه که آسیب بیشتر هم خواهد شد…

در کل بهتره تسمه تایم سر موقع و زودتر حتی تعویض بشه مخصوصا رو موتور تیو 5 که بدلیل وجود 2 میل سوپاپ فشار بیشتری هم تحمل مییکنه تسمه اونم با این جنسای فیکی که الان هست تو بازار…


ارسال شده در آبان 97

در مواقعی که تسمه ماشین میبره میل سوپاپها توقف کامل میکنند ومیلنگ  وپیستونها سوپاپهایی که باز هستند رو میزنه

تو این چند سالی که چنین موتورهایی تعمیر کردم عموما 7 سوپاپ کج میشوند که بستگی به باز یابسته بودن دو وهوا آن کج میشوند وبعد از اون میلنگ


پیستونها و… به جایی برخوردی نخواهند داشت.

شدت برخورد در زمان تسمه بریدن هم کم یا زیاد نیست ودقیقا یک حالت سوپاپها کج میشن

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

زمانی سوپاپهای بیشتری درگیر این موضوع میشن که موتور به دلیل شکسته شدن دنده های تسمه سر جای خودش مونده

وبه آرامی به گردش میل سوپاپها ادامه میده اونجاست که همه سوپاپها رو کج میکنه وشدت بالا میگیره وحتی دیدم گاها

سوپاپ روی پیستون میوفته وکل موتور رو به فنا میده برای همین تاکید میکنم تسمه ای که ترک دار شده را هیچ وقت مهلت


استفاده ندین


ارسال شده در آبان 97

به نظرم همون لحظه هم که تسمه پاره میشه، تا ماشین رو متوقف کنیم، حداقل چند تا از سوپاپ ها کج میشن. درسته؟

در گیربکس اتومات که اصلا فرصت نگه داشتن رو موتور رو به هیچ وجه نمیده

در گیربکس دستی با گذاشتن با روی پدال کلاچ سرعت عمل بالاست وهیچ کدوم باعث جلوگیری

از آسیب نمیشه چون اولین صدا یعنی اولین برخورد پیستون به سوپاپهاست

ولی در کل راهکار مناسب تعویض تسمه در زمان مناسب است

برای ماشین شما هم که هفت سالی خواب بوده روی سرسیلند پشت تسمه تایم

یک پولک آب است که اون هم تلفات تسمه بریدن میده که هر چه زودتر عوض کنید بهتره


ارسال شده در آبان 97

البته اینم باز به شانس بستگی داره، ماشین یکی از دوستام (TU5) تسمه تایم پاره کرد حتی یک سوپاپم کج نکرد


ارسال شده در آبان 97

البته اینم باز به شانس بستگی داره، ماشین یکی از دوستام (TU5) تسمه تایم پاره کرد حتی یک سوپاپم کج نکرد

محاله مگر اینکه قبل از تسمه بریدن موتوربه دلایلی  خاموش بشه ولی از نظر علمی در نوع کارکرد فیزیکی غیر ممکن است یا یک دنده تسمه به عقب وجلو افتاده باشه


ارسال شده در آبان 97

محاله مگر اینکه قبل از تسمه بریدن موتوربه دلایلی  خاموش بشه ولی از نظر علمی در نوع کارکرد فیزیکی غیر ممکن است یا یک دنده تسمه به عقب وجلو افتاده باشه


تو ترافیک بود

حتی پسر خالم هم که پارس elx داره (XU7L4) اونم همچین جریانی پیش اومد براش اونم کج نکرد

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

کلیه مطالب مربوط به انجمن تخصصی پژو ۲۰۶ بوده و استفاده از ان با ذکر منبع بلامانع است.

بر پایه IPS و با پشتیبانی IPSFarsi

سماتک

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

پاره شدن تسمه تایم بیشتر در جاده و در دور موتور بالا اتفاق می افتد اگر در هنگام رانندگی خودرو خاموش شد می تواند یکی از علائم پاره شدن تسمه تایم باشد در ادامه مهترین نشانه ها و علائم پاره شدن تسمه تایم بیان خواهد شد.

 

علائم پاره شدن تسمه تایم را به طور کامل در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر نمی دانید که نشانه های پاره شدن تسمه تایم خودرو چیست با سماتک همراه باشید. از علائم پاره شدن تسمه تایم در این است که موتور خودرو با استارت زدن، صدای همیشگی ناشی از وجود کمپرس و مکش درون سیلندر‌ها را ندارد و به اصطلاح ول می‌چرخد. البته بهتر است تا قبل از اقدام به استارت زدن، اول سلامت تسمه را بررسی کنیم. چرا که در این زمان دو نظریه وجود دارد؛ عده‌ای استارت زدن را منجر به خرابی بیشتر قسمت و قطعات سر سیلندر می‌دانند و عده دیگری نیز معتقدند که چون دور موتور خودرو در بدترین حالت بالای هزار دور در دقیقه است، اتفاق برخورد و خرابی های ناشی از پاره شدن تسمه تایمینگ در کسری از ثانیه رخ می‌دهند و با استارت های دیگر، این قطعات که قبلا تحت نیروی برخورد پیستون قرار گرفته‌اند، آسیب دیده‌اند و استارت های بعدی اثری در تخریب آنها نخواهد داشت که باز هم این اتفاق به دور موتور و شدت برخورد اولیه وابسته است.

پاره شدن تسمه تایم در موتور خودرو‌های گوناگون، اثر خرابی مختلفی دارد. برای مثال در برخی ‌خودرو‌ها مثل دوو و موتور‌های قدیمی پراید که پیستون به سوپاپ ها نمی‌رسد، پاره شدن تسمه تایم فقط منجر به خاموشی موتور خواهد شد و آسیب مکانیکی دیگری به قطعات سر سیلندر وارد نمی‌شود. در برخی از پیشرانه‌ها مثل موتور پژو ۴۰۵ و سمند، پاره‌شدن یا رد کردن یکی دو دندانه از تایم، منجر به برخورد پیستون با سوپاپ‌ها شده و بسته به شدت برخورد که به دور موتور خودرو بستگی دارد، می‌تواند باعث کج شدن سوپاپ‌ها و یا حتی تعویض بسیاری از قطعات سر سیلندر و حتی خود سر سیلندر شود. با وقوع این اتفاق در پیشرانه خودرویی مثل کیا ریو، شدت آسیب بسیار بالا می‌رود و منجر به تعویض اکثریت قطعات موتور خواهد شد. در بیشتر موارد زمانی که خودرو روشن است، تسمه تایم پاره می‌شود و در این مواقع آسیب‌هایی نظیر خرابی سر سیلندر، میل لنگ‌ها و پمپ روغن را نیز به دنبال خواهد داشت. پس حتماً تسمه تایمینگ را به موقع بررسی و تعویض کرده و به علائم خرابی تسمه تایم گفته شده دقت کنید. نشانه های خرابی تسمه تایم ‏پوسیدگی، ترک خوردگی، ساییدگی و از بین رفتن دندانه ها هستند. ‏

علائم خرابی تسمه تایم در بسیاری از خودروها یکسان است و مهمترین علائم خرابی تسمه تایم استارت خوردن خودرو با سرعت زیاد و روشن نشدن است از مهمترین علائم خرابی تسمه تایم می‌توان ترک خوردگی ,پوسیدگی,ساییدگی و از بین رفتن دندانه های تسمه تایم را نام برد. همانند نشانه های ظاهری خرابی تسمه تایم علائم فنی خرابی تسمه تایم نیز وجود دارند که خبر از خراب بودن و یا تنظیم نبودن تسمه تایم خودرو می آورند. این علائم خرابی تسمه تایم شامل: بد استارت خوردن موتور خودرو، افزايش مصرف سوخت، لرزش بيش از حد موتور هنگام کارکرد درجا، سروصداي اضافه از نزديکي قاب تسمه تايم و کاهش محسوس قدرت و شتاب موتور می‌باشند. در صورت مشاهده هر کدام از علائم خرابی تسمه تایم را بیان می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن تسمه تايم را تعويض کنيد تا از پرداخت هزينه سنگين تعمير موتور جلوگیری کنيد.

علائم تایم نبودن تسمه تایم چیست؟ اگر شما متوجه شدید وقتی دارید رانندگی می کنید در حالیکه دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده، موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمی کند، باید تسمه تایم را چک کنید و به دنبال علائم تایم نبودن تسمه تایم باشید. اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش می کند و همین باعث می شود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود. همچنین این می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها نیز باشد. در شرایطی که دندانه های تسمه تایم خورده شده باشند و یا تسمه شُل شده باشد، در زمان شتاب‌گیری دور موتور بالاتر از حد معمول خواهد رفت. همانطور که گفتیم چرخش میل لنگ و میل بادامک توسط تسمه تایم انجام می‌شود. اگر تسمه تایم به درستی کار نکند و زمان بندیِ باز و بسته شدن دریچه‌ی ورودی سوخت و خروجی دود به هم بریزد ممکن است موتور میس فایر دهد و در صورت بی‌توجهی، مشکلات بزرگی را به وجود خواهد آورد.

تسمه تایم های کارکرده تر در مدت زمان استفاده شان دچار فرسایش و خوردگی دندانه ها می شوند. در حالی که معمولا پیشنهاد می شود تسمه تایم هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود، برخی وسائل نقلیه فرق می کنند و این عدد می تواند تا ۱۱۰ هزار کیلومترهم برسد در هنگام بررسی مشاهده کنید تسمه ترک‌خورده، خراش دارد، ظاهر براق دارد یا​دندانه‌های آن از بین رفته اند. اگر هر کدام از علائم را مشاهده کرده و احساس کردید که شاید تسمه تایم خودروی شما دچار مشکل شده است، آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که نشانه‌های آسیب نداشته باشد. همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود برای پی بردن به این عدد مراجعه کنید.

 

تسمه تایم یکی از قطعات کاملا دقیق طراحی شده ماشین شماست. بنابراین همیشه باید در حال تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دقیقا دو بار میل لنگ را بچرخاند. دریچه ها یا سوپاپ های ورود و خروج گاز با چرخش میل بادامک، باز و بسته می شوند. این دریچه ها دقیقا متناسب با لحظه حرکت پیستون ها باز و بسته می شوند. بنابراین اگر زمانبندی این چرخه به هم بخورد، بقیه کارها نیز از تنظیم خارج می شوند. این امر می تواند منجر به مشکلاتی در استارت نیز بشود چون زمانبندی غیردقیق تک تک قطعات می تواند باعث شود ماشین درست استارت نخورد. اگر تسمه تایم آسیب دیده باشد، موتور قادر نخواهد بود روشن شود. هنگامی که سوئیچ را می‌چرخانید ممکن است صدای استارتر بشنوید، اما از آنجایی که تسمه تایم میل لنگ و میل بادامک را می‌چرخاند پس خودرو روشن نخواهد شد. اگر خودرو روشن نشود شما می‌توانید از طریق تماس با مکانیک مشکل را حل کنید اما در بیشتر موارد زمانی که خودرو روشن است، تسمه تایم پاره می‌شود.

 

صدای خرابی تسمه تایم چگونه است؟ تسمه تایم از طریق یک سری پولی‌ها به میل بادامک و میل لنگ متصل است. میل لنگ نیروی مورد نیاز میله‌های متصل به موتور که در محفظه‌ی احتراق به پیستون متصل‌اند را تولید می‌کند. میل بادامک نیز وظیفه‌ی رفتن سوخت به محفظه‌ی احتراق و خارج شدن دود انفجار از اگزوز را بر عهده دارد. هنگامی که تسمه تایم خراب می‌شود، صدای خرابی تسمه تایم (شبیه تیک تیک) از درون موتور شنیده می‌شود. صدای خرابی تسمه تایم همچنین می‌تواند نشانه‌ی فشار پائین روغن یا روغن کم در موتور باشد که دلیل آن یا از روغن موتور و یا از فیلتر روغن موتور می‌باشد. از آنجایی که تسمه تایم نقشی بسیار حیاتی در خودرو دارد، در صورت شنیدن صدای خرابی تسمه تایم فوراً به مکانیک مراجعه نمایید.

اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید می کند، دود بیش از حد از اگزوز نشانه خرابی تسمه تایم و مربوط به مشکل تسمه تایم باشد. چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وا دارد و فشار بیشتری به آن وارد می شود. همین باعث می شود دود بیشتری از اگزوز خارج شود. اگر احساس می‌کنید که از اگزوز بیش از پیش دود خارج می‌شود، یکی از دلایل خرابی تسمه تایم باشد؛ زیرا وقتی تسمه تایمینگ به درستی کار نمی‌کند، موتور باید بیش از معمول تلاش کند تا قطعات به حرکت درآیند و به همین علت دود بیشتری تولید می‌شود.

 

نشت روغن به دلیل فرسوده شدن تسمه تایم معمول است که روغن از کاور تسمه تایم نشت پیدا خواهد کرد. این کاور توسط یک سری پیچ و مهره محافظت می‌شوند و اگر به نشت روغن به دلیل فرسودگی تسمه تایم اهمیت ندهید، با گذشت زمان تسمه تایم شُل خواهد شد. این موضوع جدای از آسیب زدن به تسمه تایم، در نهایت باعث بالا رفتن دمای خودرو و جوش آوردن موتور می‌شود.

پرايد هر ۸۰ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تایم دارد.

پژو ۴۰۵ هر ۶۰ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.

پژو ۲۰۶ تيپ ۲ هر ۷۰ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.

پژو ۲۰۶ تيپ ۵ هر ۶۰ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.

تندر ۹۰ هر ۴۵ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.

رانا هر ۶۰ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تایم دارد.

ريو هر ۶۵ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.

و زانتيا هر ۶۵ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.

حداکثر زمان استفاده از تسمه تایم سه سال می باشد.

شنیده شدن صدای جیر جیر در زیر پوشش تسمه تایم
روشن نشدن خودرو

 

توجه داشته باشید که تعویض تسمه تایم کاری تخصصی است. در صورتی که خودتان تصمیم به انجام آن دارید، نیاز به ابزار مختلف از جمله آچار و پیچ گوشتی با سایز های مختلف خواهید داشت. روند تعویض تسمه تایم خراب به صورت زیر می باشد:

قطعاتی را که مانع دسترسی به تسمه تایم هستند، باز کنید
در بیشتر مواقع نیاز است که زیر خودرو جک زده و چرخ جلو را نیز باز کنید
پوشش تسمه تایم را باز کنید.
تسمه تایم را آزاد کنید
پولی ها، سفت کن و پمپ آب را بررسی کنید (اگر فرسوده شده بودند حتما تعویض کنید)
تسمه جدید را نصب و قطعات باز شده را دوباره نصب کنید
موتور را روشن کنید تا مطمئن شود که موتور همانند معمول کار می کند. احتمال اینکه زمانبندی سوپاپ ها با حرکت پیستون ها همخوانی نداشته باشد وجود دارد.

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

 

زمانیکه تسمه تایم را عوض میکنید بهتر است در صورت خرابی یا مشاهده ایراد پولی ها، تسمه سفت کن و حتی پمپ آب را (در صورتیکه با تسمه کار می کند) عوض کنید.
معمولا زمانی که تسمه تایم نیاز به تعویض دارد پولی ها و تسمه سفت کن نیز فرسوده شده است و استفاده از این قطعات فرسوده می تواند به اجزای موتور آسیب بزند.

تسمه تایم عمر محدودی دارد و بسته به میزان کارکرد کیلومتر و یا عمر نصب آن، باید نسبت به تعویض تصمیم گرفت. اگر از آن دسته از افراد هستید که در طی شبانه روز، ساعات زیادی از خودروی خود استفاده نمی کنید، بهتر است که پس از پنج سال کارکرد،به تعمیرگاه مراجعه کرده و تسمه خودرو را تعویض نمائید.

طول عمر آن به نوع اتومبیل و موتور آن بستگی دارد.

به طور متوسط عمر آن ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر می‌باشد.

​سرویس دوره‌ای اتومبیل و تعویض تسمه تایم در بازه عمر مفید آن برای جلوگیری از آسیب های شدید به موتور و در نهایت پایین آوردن هزینه تعمیرات خودرو امری مهم می‌باشد.​

توصیه می‌شود که تسمه را هر چند وقت یکبار بررسی کنید تا سریعاً متوجه نشانه‌های سایش آن شوید. در زمان تعویض تسمه تایم ، پولی ها، تسمه سفت کن و پمپ آب نیز باید جایگزین شوند.​

 

تسمه تایمینگ وظیفه مهم کنترل زمانبدنی باز و بسته شدن سوپاپها رو به عهده دارد . هنگام پاره شدن تسمه تایم یعنی این زمانبندی به هم می خورد . ممکنه درست زمانیکه سر پیستون در نقطه مرگ بالا قرار داره سوپاپ ها در حالت باز قرار بگیرند و این یعنی حادثه !! اگه پاره شدن تسمه تایم در دور موتور بالا و حالت تحت فشار موتور بیفته خسارات زیادی به موتور وارد می کند ، موردی رو دیدم که هنگام پاره شدن تسمه تایم علاوه بر از بین رفتن سوپاپ ها و کله پیستون ها حتی سر سیلندر هم شکسته بود.

پاره شدن تسمه تایم بیشتر در حال حرکت مخصوصا در جاده رخ می دهد، پس اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان مجددا استارت نزنید. به گزارش خودروتک، با یه حرکت ساده میتوانید بفهمید تسمه پاره شده است یا خیر و از چند میلیون تومان خسارت به موتور در هنگام استارت زدن جلوگیری کنید. … … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

سایر منابع:

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

می پسندم

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

0

سایر خبرها

…. تنها موردیکه عملکرد بازیافت انرژی در زمان ترمزگیری یا افزایش فشار بوسترهای سامانه توربو را نشان می دهد، فقط یک نشان دهنده LED بوده که در پایین صفحه دورشمار موتور قرار گرفته و با حروف Power و Charge که به ترتیب به معنای نیرو و شارژ است، مشخص شده است. سایر مزایای این خودرو عبارتند از حالت گلاید (Gliding) که در این حالت موتور خودرو حین حرکت خاموش می شود و بنابراین هیچ گونه …

پرخاشگرانه وخشن ازخود بروزنمی دهند بلکه درشرایط عادی نیزتمایل وعلاقه قابل توجهی به تخریب پیدا می کنند. به عنوان نمونه تشک های پاره شده دراتوبوس ها، بیرون انداختن وپاره کردن کتاب های درسی بعد ازامتحانات، شکستن شیشه های منازل یا چراغ های کوچه ها یاد می کند. به اعتقاد وی، اگر تخریب و روش های مخرب دیگر در بین افراد جامعه به صورت یک ارزش مثبت درآید یعنی زرنگی محسوب شود؛ چون درونی و نهادینه شده است امکان …

به رغم هزینه ها و تلاش های مضاعف در سطح کشوری و حتی جهانی هنوز نتوانسته عددی قابل قبول در تعداد روز های پاک سال داشته باشد که این امر باعث شده تعداد مبتلایان به بیماری های تنفسی و ریوی افزایش یابد و تخت های بیمارستانی آن ظرفیت پذیرش آن ها را نداشته باشند. از سوی دیگر چند سالی است خشکسالی توان جامعه ساکن در این شهر را گرفته که تابستان امسال را به سختی و با هزینه های فراوان نصب موتور پمپ و مخزن …

پیشرانه 6/1 لیتری توربو و به صورت دو دیفرانسیل است. همگی مدل ها نیز از نسل جدید گیربکس های CVT موسوم به X-Tronic بهره می برند که از جذابیت های این گیربکس نسبتاً به نسل قبلی این است که با وجود اینکه در این گیربکس ها به جای دنده از دو پولی و تسمه استفاده شده که با تغییر فاصله پولی ها نسبت به هم دور پیوسته ای ایجاد می شود ولی نیسان به فکر مشتریان خود بوده و با ایجاد حالتی مصنوعی به هنگام شتاب …

حتما شنیده اید که جهان امروز، هر روز بیشتر به سوی ماشینی شدن می رود. از زمان ساخت اولین اتومبیل تا کنون، صنعت تولید این وسایل انواع گوناگونی از این وسایل را به خود دیده است. خودروها از جمله وسایلی هستند که نقش بسزایی در زندگی ما ایفا می کنند. این وسایل حمل و نقل برای مصارف گوناگونی از جمله انتقال افراد، حمل و نقل وسایل، کمک های امدادی، امور نظامی و… مورد استفاده قرار می گیرند . …

سلکتور گیربکس است که باید تعویض شود. عمل نمایش حالت دنده بر روی صفحه نمایشگر را هم سلکتور بر عهده دارد. اگر سلکتور تنظیم نباشد، پیام های اشتباهی از حالت دنده به ECU ارسال می شود و همین امر باعث می شود در عملکرد خودرو، خللی به وجود آید. به عنوان مثال، خودروهای دارای دنده اتوماتیک، اگر دسته دنده در حالتهای R و یا D باشد، برای جلوگیری از وارد آمدن ضربه به گیربکس، خودرو استارت نمی خورد. فقط در …

به گزارش تیترشهر ؛ GLE53 با تکیه بر قوای محرکهٔ پیشرفتهٔ خود می تواند ظرف 5.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالی که حداکثر سرعت آن به صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. سیستم هیبریدی خفیف این خودرو که EQ Boost نام دارد، استارت و آلترناتور را درون یک موتور الکتریکی قدرتمند ترکیب کرده که بین پیشرانه و گیربکس قرار گرفته است. این موتور الکتریکی نه تنها موجب افزایش قدرت پیشرانه می شود بلکه عملاً تمام آثار تأخیر توربو را از بین می برد و همچنین به کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندگی هم کمک می کن …

بعدی حرکت کند. به گزارش خودروتک، مانند یک موتور پیستونی، موتور دورانی از فشار تولید شده هنگام احتراق مخلوط سوخت و هوا استفاده می کند. در موتور پیستونی، این فشار در سیلندر جمع می شود و پیستون را به جلو و عقب می راند. میل لنگ نیز حرکت رفت و برگشتی پیستون ها را به حرکت دورانی تبدیل می کند. در یک موتور دورانی، فشار حاصل از احتراق، در یک اتاقک ایجاد می شود که این اتاقک قسمتی از …

در جوابکو می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

اگه تو حرکت باشی و تسمه پاره بشه ماشین خاموش میشه و اگه ماشین خاموش باشه و شما بخوای استارت بزنی، استارت صدای همیشگی رو نداره و ول میچرخه و یه سر و صداهای کوچیکی هم از داخل موتور میاد و آسیب جدی به قطعات سالم میزنه.

بسته به نوع موتور مدل‌های قدیمی مثل پراید و مدل‌های جدید مثل پژو‌ها دو حالت اتفاق میافته وقتی تسمه پاره بشه:

تا جایی که میشه باید تسمه تایم سر موقع عوض بشه حتی زودتر (بخاطر وجود جنس‌های قلابی و عدم وجود جنس‌های فابریک و اصل)، خودم بین 60 تا 70 هزار واسه پژو رو عوض میکنم و تاریخ مینویسم واسه تعویض بدی.

از علائمی که قبل از پاره شدن تسمه تایم میشه متوجه خرابی اون شد:

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

اگه این علائم رو دیدید حتما باید یه سر به مکانیک متخصص خودروی خودتون بزنید و تسمه تایم رو چک کنن.

شقایق نبی‌بخش و 6 نفر دیگر پسندیدند

فیدار‌گستر | ارائه کننده انواع زنجیرصنعتی و محصولات صنعتی

آدرس : تهران-بازارآهن-بلوارطاووس-مجتمع هفده شهریور-بلوکAج-طبقه دوم-پلاک 141

وقتی زمان تعویض تسمه تایم شما فرا می رسد، احتمالا متوجه خواهید شد که ماشین تان در حین رانندگی علائم غیرمعمول از خود نشان می دهد. پس با ما در این مقاله همراه باشید تا اطلاعاتی کامل درباره ی ۵ نشانه ای که زمان تعویض تسمه تایم را خبر میدهد را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

شما باید بررسی تسمه تایم را جزء برنامه سرویس دوره ای موتور ماشین تان قرار دهید. در فواصل زمانی معین تسمه تایم تان را چشمی بررسی کنید و به دنبال نشانه های خوردگی و پارگی باشید. اگر ماشین تان در طول سفر های اخیر دچار برخی مشکلات شده، شاید زمان آن رسیده که تسمه تایم تان را عوض کنید. در ادامه ی این مطالب با ۵ علامت زمان تعویض تسمه تایم آشنا می شوید.

اگر شما متوجه شدید وقتی دارید رانندگی می کنید در حالی که دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده، موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمی کند، باید تسمه تایم را چک کنید. اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش می کند و همین باعث می شود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود. همچنین این می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها نیز باشد.

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

تسمه تایم های کارکرده تر در مدت زمان استفاده شان دچار فرسایش و خوردگی دندانه ها می شوند. در حالی که معمولا پیشنهاد می شود تسمه تایم هر ۶۰ هزار مایل عوض شود، برخی وسائل نقلیه فرق می کنند و این عدد می تواند تا ۱۱۰ هزار مایل هم باشد. همیشه به دفترچه راهنمای ماشین خود برای پی بردن به این عدد مراجعه کنید.

تسمه تایم یکی از قطعات کاملا دقیق طراحی شده ماشین شماست. بنابراین همیشه باید در حال تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دقیقا دو بار میل لنگ را بچرخاند. دریچه ها یا سوپاپ های ورود و خروج گاز با چرخش میل بادامک، باز و بسته می شوند. این دریچه ها دقیقا متناسب با لحظه حرکت پیستون ها باز و بسته می شوند. بنابراین اگر زمانبندی این چرخه به هم بخورد، بقیه کارها نیز از تنظیم خارج می شوند. این امر می تواند منجر به مشکلاتی در استارت نیز بشود چون زمانبندی غیردقیق تک تک قطعات می تواند باعث شود ماشین درست استارت نخورد.

اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید می کند، می تواند مربوط به مشکل تسمه تایم باشد. چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وادارد و فشار بیشتری به آن وارد می شود. همین باعث می شود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.

قطعا بررسی منظم تسمه تایم برای اطمینان از سالم بودنش لازم است و باید مطمئن شد که بدون نیاز به تعویض، قادر به ادامه کار است. تعویض تسمه تایم بهتر از تعمیر آن است. شاید ایده خوبی نباشد که بخواهید تسمه تایم را به جای تعویض، تعمیر کنید، مگر این که فقط قرار باشد شما را تا خانه تان برساند. اگر عملا تسمه تایم شما پاره شود، صدمات جانبی که موتور شما خواهد دید بستگی به نوع موتور دارد.

موتور های حفاظت شده احتمالا بهتر می توانند تحت چنین شرایطی دوام بیاورند، چون در صورت پاره شدن تسمه تایم، به حالت خلاص در می آیند. در این صورت موتور شما به اندازه موتورهایی که اجزای شان باز و بدون محافظ است، کمتر آسیب می بیند. در صورتی که تسمه تایم موتور های بدون حفاظ قطعات پاره شود، پیستون ها به سمت سوپاپ ها منحرف شده و احتمالا موتور آسیب می بیند.

بازرگانی زنجیر صنعتی فیدارگستر در زمینه های فروش کوپلینگ و دیگر فروش زنجیر صنعتی اعم از زنجیر استیل صنعتی و همچنین تولید زنجیر صنعتی با کیفیت عالی و قیمت مناسب فعالیت می کند.

برای اطلاع از تمامی محصولات شرکت ما همانند قیمت زنجیر صنعتی و قیمت بلبرینگ و … می توانید با مشاوران یا پشتیبانی ما از طریق صفحه ی تماس این وب سایت در ارتباط باشید و یا برای مطالعه بیشتر می توانید سایر مقالات ما را در این زمینه ها دنبال کنید.

برای خرید آنلاین می توانید به صفحه ی فروشگاه زنجیر صنعتی ما مراجعه کنید و محصول دلخواه خود را انتخاب کنید.

در صورت نیاز به انواع روانکار ها همچون انواع روغن صنعتی و انواع گریس ها به وب سایت فیداراویل ما مراجعه فرمایید.

بازرگانی زنجیر صنعتی فیدارگستر ارائه دهنده ی انواع محصولات صنعتی با کیفیت عالی و قیمت مناسب می باشد, پس با ما همراه باشید.

بسیار ممنون مقاله و آموزش خوبی بود نکات مفیدی رو بیان کردید. متوجه شدم که در چه زمانی باید برم سراغ تعویض کردن تسمه تایم

عالی

عالی بود مقالتون در مورد تسمه موتور تشکر

ممنون که راهنمایی کردید چون خسارت وارده بر اثر پارگی تسمه تایم بسیار زیاد است

مقاله بسیار عالی در مورد تسمه موتور نوشتید تشکر .

با سلام و تشکر از شما عزیزان مطالب بسیار عالی بود و استفاده کردیم

سپاس مطالب کاربردی وجالب

نعمت ا…داودیان گفت؛ سپاسگزارم از راهنمایی تان .

سلام و درود

مطالبتون بسیار عالی بود

ممنونم

عالی بود

سلام وسپاس از شما عالی بود

با سلام. مطالبی که مرقوم فرمودید بسیار آموزنده بود . سپاس. لطفا روش شناسائی اصل و تقلبی بودن تسمه تایم رو هم آموزش بدید. تسمه تقلبی رو دقیقا با قیمت اصل یا شایدم اندکی گرون تر حساب میکنن که مصرف کننده شک نکنه.

سلام دوست عزیز ممنون از مقالتون یه جایی مطلبی تو اینترنت خوندم که خیلی معقول بنظر نمی رسید، لطف می کنید نظرتون رو راجع بهش بگید: پاره شدن تسمه تایم بیشتر در حال حرکت مخصوصا در جاده رخ می دهد! پس اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان مجددا استارت نزنید! با یه حرکت ساده می تونید بفهمید تسمه پاره شده یا نه و از چند میلیون تومان خسارت به موتور در هنگام استارت زدن جلوگیری کنید! اگر این اتفاق افتاد به هیچ عنوان استارت نزنید! ماشین رو بذارید دنده یک و هُل بدید، اگه ماشین توو دنده بود و حرکت کرد تسمه پاره شده و باید یدک کش خبر کنید و به تعمیرگاه ببرید و اگر ماشین حرکت نکرد یعنی تسمه سالم است! این تجربه فنی رو به دیگر دوستان انتقال دهید تا با یک یا چند استارت بی مورد زدن موتور ماشین شون را نابود نکنند!

درود بر شما 👍👍👌👌👌😘😘

very nice

دوستان من چون فقط پراید داشتم به نظرم باید قاب تصمه تایم از وسط برش بدهیم و دو تا پیچ بالا رو باز و بسته کنیم و هر چند وقت یک بار تسمه را چک کنیم قاب ماشینهای دیگه رو ندیدم شاید بشه

اگر یک بار تسمه تایم را تعویض کردید و حالا تسمه تایم غیر فابریک روی ماشینتونه، حتما چند هزار کیلیومتر زودتر از موعد تعویضش کنید و یا حداقل بازبینی کنید که مشکلی نداشته باشه. برای خود من اتفاق افتاده تسمه تایم برای بار دوم در ۵۰ هزار کیلیومتر پاره شد و کلی هزینه روی دستم گذاشت در حالی که قاعدتا باید حداقل ۶۰ هزار تا کار میکرد.

بادرودوسپاس ازتبین وارائه آموزش کاربردی مفیدموصوف؛رحمانی

بسیار عالی و کاربردی .مرسی

ممنون از آموزش های موثرتون

سلام. استاد من چن وقت پیش با ماشین هیوندا ورنا تصادف کردم،از عقب با سرعت تقریبا ۳۰ تا زدم به ماشین هیوندا،که از گوشه سمت راست ماشین من خورد به ماشین جلویی که گوشه سمت چپ عقب بود خورد. بعد ایشون ماشین سوار شد رفت،بعد پنج ماه ادعا کرده (شورا حل اختلاف)ماشینش زمان تصادف تایم رد کرده موتور بعد یک کیلومتر قفل کرده،وخسارت بیشتری خورده(۲۰ملیون)که بیمه خسارت بدنی قبول کرده و۶ملیون داده بهش. به نظر شما امکانش هست در چه مواقعی طبق تصادف که گفتم، ماشین هیوندا جلویی از چن جهت امکان تایم رد کردن داره،اونم فقط از قسمت عقب از یک گوشه زربه خورده.لطفا به ایمیل جواب بدین تشکر. منتظرم. ممنونم

سلام دوست عزیز ما فروشنده ی محصولات صنعتی هستیم در خصوص سوالتون متاسفانه اطلاعاتی نداریم

عالی بود مطلبتون

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده

سلام. متاسفانه من پارسال مثلا ال ۹۰ رو بردم نمایندگی تو خیابان دماوند تهران. دیروز متاسفانه تو اتوبان بابایی تسمه تایم پاره شد. بعد ۳۵ هزار تا کار کردن. و متاسفانه خرج زیادی گذاشت رو دستم چون همه چی رو زد خراب کرد. مثلا بردیم نمایندگی که تسمه تایم مطمن و اصلی بندازن.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد
.

*

*

کد کپچا *

 

02166660732

09122966617

سایت های مرتبطwww.fidargostar.netwww.fidaroil.comاجاره خودرو بدون راننده در تهران

چطور بفهمیم تسمه تایم بریده
چطور بفهمیم تسمه تایم بریده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *