چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

 
helpkade
چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده
چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

همسرم ديشب چند تا خامه نيم چرب خريده، يادش رفته از تو ماشين برداره

يه ساعت پيش يادش اومد، رفت اورد😀

به نظرتون خراب شدن؟

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

یکم بخور ببین ترش شده یا نه

به احتمال زیاد خراب شده 

فقط 5 هفته و 6 روز به تولد باقی مونده !

فکر نکنم هوای بیرون هنوزم سرده  

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

اگه خراب باشه یکم ترشه

اگه تو ماشين گرم بوده كه احتمالا خراب شده

آخه ديشب يكم هوا گرم تر بود

مزه ش ببین عوض شده

يكم خوردم مزه شون هيچ فرقي نكرده بود

کجا هستی…ربط به درجه هوایی داره که خامه قرار گرفته

بعدشم اگه پاکتی بوده فکر نکنم…خامه باز گرفتید؟

خراب نشده…بذار تو یخچال دیگه هی انگشت نزن تموم شد 😂

كيشم😏

خامه پاكتي ان

ماشين چون كولر ميزنه، تا يه مدت بعد از خاموش شدن هم توش خنكه، ولي ديگه صبح حتما گرم بوده

😂

لا مصب يكي دو تا هم نگرفته كه ، شيش تاس، دلم ميسوزه بريزم دور همشو

اخه ادمم انقد حواس پرت😏

پاکتیا موندگاریشون بالاست چیزی نشده

مرسي كه جواب دادي عزيزم😘

در مورد کیش ی مقدار اطلاعات می خوام ..کارو بار …بخوای بیای اونجا کار هست؟خونه؟اجاره خرید…درجه هو الان؟رمستوناش چطوره…تابستون بیرون می ری …اب می زنی..ساحلش ورودی داره …وضعیت اب. شرب چجوری خلاصه…اگه حوصله شو داری بگو مرسی

ببين با وضعيت الان ارز كاروبار حسابي كساده، قديمي ها هم زوري خودشون روسرپا نگه داشتن، مگه اينكه كار دولتي گير بياري كه بدون اشنا غير ممكنه

وضعيت اجاره و خريد هم مثل شهراي ديگه است

هوا شش ماه گرمه،شش ماه عاليه

الان روزا گرمه، شبا بد نيست

اب لوله كشيش احتياج به اب تصفيه كن خونگي هم داره براي خوردن

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

پلاژ براي شنا ورودي داره

تابستون زياد بيرون نميرم به خاطر گرما

مرسی عزیزم ..پس همه جا همینجوریه

سلام عزیزم

منم همین سوال رو داشتم

این صفحه رو بخون توش همه چیزو در مورد خامه قنادی نوشته

https://jamejamonline.ir/fa/news/1278945/نکات-نگهداری-خامه-قنادی

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

مطالب پر بازدید

یکی دیگر از خوراکی هایی که طرفداران زیادی دارد و خوردن آن به ویژه در وعده ی صبحانه بسیار لذت بخش است ، خامه نام دارد ، اما در هنگام مصرف خامه باید نکاتی را مد نظر داشته باشید که در این مطلب برای شما شرح خواهیم داد.

 

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

«خامه یکی از فرآورده های چرب لبنی است که درصد چربی آن بر اساس طبقه بندی های مختلف، تفاوت دارد اما معمولا چربی خامه حداقل ۳۰ درصد به بالاست. بر اساس همین درصد چربی هم اسم های مختلفی روی خامه می گذارند و در کشورهای مختلف، این اسامی متفاوت هستند…

روند تولید خامه بسیار ساده است؛ در خط تولید، با دستگاهی به نام سپراتور، چربی را از شیر کامل جدا و این چربی جمع شده را به مقدار لازم با حجم مشخصی از شیر (شیر چربی گرفته شده یا پس چرخ) مخلوط و خامه را تولید می کنند. درواقع فرمولاسیون تهیه خامه به هیچ وجه پیچیده نیست. بر اساس استانداردهای جهانی، ممکن است در برخی از کشورها به خامه مواد افزودنی دیگری هم اضافه شود، موادی مانند رنگ دهنده ها، طعم دهنده ها یا پایدارکننده ها.» اینها بخشی از گفته های دکتر سیدامیرمحمد مرتضویان، متخصص صنایع غذایی و دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره خامه است. شما می توانید با خواندن ادامه گفت وگوی ما با ایشان اطلاعات بیشتری را در مورد این محصول به دست آورید.

بر اساس استانداردهای داخلی، کارخانه ها مجاز به افزودن چنین موادی (رنگ دهنده، طعم دهنده و پایدارکننده) به خامه ها نیستند و معمولا در ایران غیر از خامه ساده، خامه هایی مانند خامه خرما، خامه عسل و خامه کاکائویی داریم.

نه، به خامه های ساده، شکر یا همان ساکاروز اضافه نمی کنند و شکر فقط به خامه های طعم دار افزوده می شود.

به دلیل قند موجود در شیر، ته مزه شیرینی را با خوردن خامه حس می کنیم.

دو روش مختلف برای طعم دار کردن خامه ها وجود دارد؛ هم می توان با مواد طبیعی مانند شیره خرما، عسل و پودر کاکائو، خامه های طعم دار تولید کرد و هم از رنگ ها و طعم دهنده های مجاز خوراکی برای این منظور کمک گرفت.

روش اول، یعنی استفاده از مواد اولیه طبیعی. استاندارد ملی و وزارت بهداشت از مشتری حمایت می کند. به همین دلیل از موادطبیعی برای تولید خامه های طعم دار استفاده می شود. البته، استفاده از اسانس و رنگ خوراکی در کشورهای دیگر، رایج است. اگر کارخانه ای قصد استفاده از رنگ و اسانس برای تولید خامه های طعم دار داشته باشد، باید از وزارت بهداشت پروانه تولید بگیرد. در این حالت، وزارت بهداشت پس از بررسی ویژگی های سلامت و بهداشت افزودنی هایی که قرار است به خامه اضافه شوند، پروانه بهداشتی برای محصول صادر می کند.

خیلی ساده و با خواندن برچسب مواد تشکیل دهنده روی کالا. روی برچسب مواد تشکیل دهنده خامه، حتما نوشته شده که مواد اولیه طبیعی برای تولید آن استفاده شده یا افزودنی هایی مانند رنگ دهنده، طعم دهنده و اسانس.

ویژگی های بافتی خامه ها شامل شلی و سفتی، احساس دهانی، حس چرب بودن در دهان، کش آمدن، جریان یافتن، قابلیت قاشق برداری و مالش پذیری روی نان، می شوند. تفاوت در این ویژگی های بافتی هم به ده ها عامل مختلف مانند فرمولاسیون شیر اولیه، درصد چربی (هرچه چربی خامه ها بیشتر باشد، سفت تر می شوند)، وجود پایدارکننده های احتمالی، فشار و دما و نوع تولید، چگونگی روش پاستوریزه کردن، سرعت بسته بندی، سرعت و روش سرد کردن پس از پاستوریزه کردن و… بستگی دارد. تمام این عوامل می توانند دست به دست هم دهند تا خامه ها ویژگی های بافتی خاصی پیدا کنند.

گاهی می توان گاز بی اثری را داخل کپسولی با فشار بالا حبس کرد و محصولی مانند خامه، روغن، عطر یا… را هم درون آن کپسول ریخت. در این صورت با فشار دادن دکمه کپسول و همزمان با خارج شدن گاز، محصول مورد نظر هم از آن خارج می شود. این کار، کاری لوکس است که تنوع فروش و سبد خرید مشتری را بالا می برد و از طرفی هم می تواند باعث آسان تر شدن انجام برخی کارها مانند استفاده از خامه برای تزئین کیک و شیرینی شود. خامه هایی که به صورت اسپری در بازار وجود دارند، نسبت به خامه های معمولی مزیت یا ضرر خاصی ندارند؛ چون به هر حال محصول نهایی، خامه است.

نه، همان طور که گفتم، خامه یکی از فرآورده های شیر است نه سفیده تخم مرغ، البته برای مصارف قنادی می توان خامه قنادی را خرید و به صورت خالص آن را زد و حالت حجم پذیری به آن داد یا آن را با محصولات دیگری مانند سفیده تخم مرغ برای افزایش حجم، ترکیب کرد ولی این کار درستی نیست زیرا ترکیب خامه با چنین موادی باعث تغییر ویژگی های بافتی و طعم آن می شود. این کار از نظر بهداشتی مشکلی ندارد اما به طور حتم کیفیت فرآورده را پایین می آورد.

باید حتما در دمای یخچال نگه داشت. همه انواع لبنیات، به جز شیرهای استریل و محصولاتی که به شدت گرما دیده اند یا اسیدی هستند (مانند دوغ) را باید در دمای یخچال نگه داشت. حداکثر دمای نگهداری لبنیات، ۱۰ درجه سانتی گراد است.

امکان اکسیدشدن چربی خامه در اثر باز شدن بسته بندی آن وجود دارد. معمولا تغییر طعم و بوی خامه به صورت تلخ و ترش شدن از راحت ترین روش های پی بردن به فساد آن است؛ فسادی که باعث به مخاطره افتادن سلامت مصرف کننده می شود. خامه حاوی آب، املاح، ویتامین ها و پروتئین نیز است و می تواند به شدت به وسیله میکروب ها فاسد شود، بنابراین بهتر است خامه هایی با بسته بندی های کوچک تر بخرید و آنها را پس از باز شدن درشان سریع مصرف کنید.

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

نکات قبل از همزدن خامه قنادی
سعی کنید خامه ای که تهیه میکنید چربی آن بالای سی درصد باشد یکی از راههایی که کمک می کند خامه بهتر فرم بگیرد این است که پره های همزن و ظرفی که میخواهید خامه رو فرم بدهید کاملا سرد و عاری از چربی و کاملا تمیز باشد اگر به هر علتی خامه ای که از فریزر خارج کردید و  زمان زیادی در یخچال گذاشتید خیلی شل شده است مخصوصا در تابستانها که محیط بیرون گرم است نیم ساعت جلوتر از همزدن در فریزر قراردهید تا کاملا سرد  باشد (اگر ظرف خامه گرم باشه خامه فرم نمیگیرد)

ظرف خامه که قراره در آن خامه فرم داده شود بهتر است شیشه ای یا فلزی یا چینی باشد اگر ظرفتون پلاستیکی باشه چربی خامه رو جذب میکند و فرم نمیگیرد و چربی در ظروف پلاستیکی خوب پاک نمی شود و بهمین خاطر هرچقدر هم تمیز شسته شوند باز لایه ای از چربی را در خود ممکن است داشته باشد)

هیچ وقت خامه فرم داد شده را در فریزر قرار ندهید همیشه همان مقدار از خامه برای کاور یا تزیین نیاز دارید فرم دهید زیرا بعد از فرم دهی بهیچ عنوان برای کاور یا تزیین قابل استفاده نمیباشد اگر بهر دلیلی نتوانستید خامه را فرم دهید خامه تان فرم نگرفت خامه را در ظرف درب دار در فریزر قرار دهید تا بعدا با همین خامه انواع دسر یا بستنی مثل پلمبیر تهیه کنید

خامه قنادی را پس از خرید داخل فریزر نگه دارید زمان مصرف به مقدار مورد نیاز از فریزر خارج کنید داخل یخچال قراردهید تا به آرامی یخ آن باز شود شکل ظاهری خامه اگر دور آن آب شده بود و فقط وسطش کمی یخ بود آماده فرم دادن خامه است ( اگه خامه گرم  و شل باشه و سرد نباشه فرم نمیگیرد)
همزدن خامه

خامه منجمد شیرین شده را از فریزر خارج کرده در یخچال یا در محیط قراردهید تا کمی نرم و خمیری شود سپس در ظرف همزن بریزید ،دو دقیقه با دور کند و هشت تا ده دقیقه با دور متوسط بزنید تا فرم بگیرد زمانی که رد همزن روی خامه نقش ببندد و وقتی با قاشق خامه را بر عکس میکنیم خامه از قاشق جدا نشود نشان دهنده اینست که خامه ما فرم گرفته در غیر اینصورت همچنان به هم زدن ادامه دهید.

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

احتیاط کنید اگر بیش از حد هم بزنید تبدیل به کره میشود.

خامه اگر خیلی سرد باشد یا گرم در فرم گرفتن مشکل پیدا میکنه زدن خامه در دو مرحله انجام می شود ابتدا خامه  رو دور کند بزنید تا همگن بشه سپس با دور تند

نکات پس از فرم دادن خامه

خامه بعد از فرم دهی بلافاصله برای فیلینک و کاور کیک ها و شیرینی های تر باید مورد استفاده قرار بگیرد هر چه زمان بگذرد خامه انسجام و رنگ شفاف خودش رو از دست میدهد.

اگر کار خامه کشی طول میکشد بقیه خامه فرم داده رو در یخچال بگذارید تا خامه شل نشود.

یکی از دلایلی که خامه بعد از رعایت موارد همزدن فرم نگرفته است اینست زمانی که خامه رو فرم میدهیم به محض اینکه قسمت رویه خامه جای پره همزن ظاهر می شود گمان می کنیم خامه فرم گرفته و همزدن رو متوقف میکنیم درصورتیکه باید به هم زدن همینطور ادامه بدهیم تا زمانی که ظرف را برمی گردانیم خامه تکان نخورد و سفت شده باشد.

یک دلیل دیگر هم شرکت ها چربی موجود در خامه رو دستکاری میکننند و باعث فرم نگرفتن مطلوب خامه خواهد شد در این مواقع برای انسجام به ازای یک کیلو خامه صد گرم کرمفیل شیر به خامه فرم گرفته اضافه کنید هم بزنید هم طعم عالی هم مقاومت خوبی به خامه خواهد داد.

مقدار خامه ای که در قیف میریزید حجم کمی باشد زیرا گرمای دسنتان برای خارج کردن خامه از قیف باعث از بین بردن بافت منظم خامه خواهد شد .

گاهی خامه رو زیاد میزنیم بافتش خیلی سفت می شود و برای آستر کشی کیک مناسب نیست برای نرم شدن بافت خامه به ازای یک کیلو خامه فرم گرفته با بافت سفت یک قاشق خامه منجمد شیرین شده که هنوز فرم نداده ایم اضافه میکنیم مرتب هم میزنیم تا یکدست و یکنواخت شده بدین ترتیب به راحتی می توانیم برای آستر یا کاور استفاده کنیم.

اگر می خواهید از پودر ژلاتین برای تهیه دسر یا ایسینگ های مختلف استفاده کنید حتما از آب سرد استفاده کنید و قبل از بن ماری بیست دقیقه در یخچال قرار دهید
خامه شکلاتی

برای فیلینک و کاور کیک شکلاتی با خامه به ازای هر کیلو خامه ۷۰ گرم پودر کاکائوی مرغوب الک شده به خامه فرم گرفته اضافه کنید. هرچه کیفیت پودر کاکائو بهتر باشد کرم تیره تری بدست خواهید آورد. یک روش دیگر پودر کاکائو را با مقدار خیلی کم آب مخلوط کرده به صورت خمیری که درآمد به خامه می توانید اضافه کنید.
رنگ کردن خامه

بهتر است رنگی که می خواهید  داخل خامه بریزید همیشه داخل یخچال نگه دارید تا خنک باشد (گاهی رنگ گرم باشد خامه رو شل میکند)

اگر خامه فرم گرفته رنگی میخواهید همان ابتدا از رنگ دلخواه استفاده کنید و شروع به همزدن کنید و یا اینکه در آخر کار زمانی که خامه کاملا فرم گرفت رنگ را اضافه کنید.

اگر خامه پر رنگ برای کاور نیاز داشتین در سه مرحله به خامه رنگ اضافه کنید . دقیقه اول همراه با استارت دستگاه همزن دقیقه سوم و دقیقه اخر بخاطر داشته باشید بعد از یک ساعت از کاور خامه های رنگی، درجه رنگ خامه، تیره تر خواهد شد.

افزودنی هایی که می توان به خامه اضافه کرد

برای سفت شدن خامه می توانید نشاسته ذرت درحد دوقاشق بریزید و اگر پودر خامه بزنید خیلی بهتر سفت می شود.

افزودن پودر پاتیسیر که باعث سفت شدن خامه میشود ولی رنگ خامه زرد میشود کمی و حالت دانه دانه پیدا میکند. در بعضی از دسرها از این پودر استفاده می شود. و یا اینکه کرم پاتیسیر را می توانید آماده کنید و به خامه اضافه کنید.

پودر خامه
مواد لازم:
یک پیمانه پودر خامه
یک پیمانه شیر کاملا سرد یا خامه سرد
یک پیمانه پودر قند
یک قاشق چایخوری وانیل شکری یا یک قطره اسانس خوراکی

پودر قند و پودر خامه را با هم مخلوط میکنیم وسط موادمون شیر یا خامه میریزیم و با دور تند همزن به مدت ۳ دقیقه هم میزنیم سپس حدود هشت دقیقه با دور کند همزن هم میزنیم. زمانی که پره های همزن روی خامه تون ماند خامه شما کاملا پوک شده و به اصطلاح خامه فرم گرفته شده است.

اگر بخواهید خامه رنگی داشته باشید نوک قاشق از رنگ دلخواه به خامه افزوده و با لیسک هم بزنید.

پودر خامه را در ظرف درب دار در کابینت آشپزخانه می توانید نگهداری کنید

منظور از خامه قنادی خامه بسته بندی است به صورت یک کیلویی و ۵ کیلویی با مارک های کولاک، کاله، بن سا و … از لوازم قنادی ها و سوپری ها می توانید تهیه کنید

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

narmila

فروشگاه لوازم قنادی نارمیلا یکی از اولین و بزرگترین توزیع‌کنندگان و فروشندگان مواد اولیه قنادی و تجهیزات قنادی در کشور بوده که با داشتن استاندارد جهانی و کیفیت بالای محصولات خود توانسته است خدمت‌رسان مشتریان عزیز در سراسر ایران زمین باشد.

No related posts.

۴۵دیدگاه

۱۳۹۹-۱۰-۰۲

سلام من طبق دستور یه قناد خامه قنادی گرفتم و وقتی بهش شکلات و روغن مایه آب شده و به دمای محیط رسیده رو اضافه کردم برید، میشه بف مایید علتش چی میتونه باشه؟

۱۳۹۹-۰۷-۲۰

سلام من یک کیک رو خامه کشی کردم و گزاشتم یخچال اما الان خامش شل شده و داره آب میشه میشه بگید علتش چیه و چیکار باید بکنم؟؟

۱۳۹۹-۰۶-۱۱

سلام خامه‌ای ی که از قبل فرم گرفته و توی یخچال بوده میتونیم دوباره برا کیک استفاده کنیم؟

۱۳۹۹-۰۵-۱۰

سلام من خامه رو زدم و فرم گرفت ولی نتونستم همون لحظه استفاده کنم و داخل یخچال گذاشتم اما بعدش رنگ ماتش از بین رفت و شل شد علتش چیه؟ممنون از مطالبتون

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

۱۳۹۹-۰۵-۰۵

سلام اگ خامه فرمگرفته ازشیرینی فروشی بخریم مثلا شب بخری بزاری یخچال صب استفادع کنی خراب میشه؟؟؟

۱۳۹۹-۰۵-۰۴

سلام وقت بخیر ببخشید من توی کلیپ ها دیدم که وقتی با خامه گل درست میکنن وقتی دارن گل رو میچینن روی کیک گلشون سفته یعنی میزارنش توی فریزر بعد میزارن روی کیک؟

۱۳۹۹-۰۵-۰۸

سلام وقت بخیر اون گل ها معمولا با باتر کریم درست میشن که باید بزارید داخل یخچال سفت بشه بعد برای تزیین استفاده کنید

۱۳۹۹-۰۴-۳۰

سلام، آیا میتوان پس از واشدن یخ خامه ،مقداری که اضافه هست را قبل فرمدهی دوباره به فریزر بازگرداند؟

۱۳۹۹-۰۵-۰۱

سلام وقت بخیر اگر خامه خیلی شل نشده باشه بله میشه

۱۳۹۹-۰۴-۱۶

سلام خسته نباشید میشه بلافاصله بعد از کشبدن خامه روی کیک خورد یا چند ساعت بمونه بهتره

۱۳۹۹-۰۴-۱۸

سلام وقت بخیر بهتره که چند ساعت بمونه داخل یخچال بعد استفاده بشه

۱۳۹۹-۰۴-۱۰

سلام، مطالبتون عالی بود و هیچ سوال من رو بی پایخ نگذاشت.

۱۳۹۹-۰۴-۱۸

سلام خوشحالیم که مفید بوده

۱۳۹۹-۰۴-۰۳

سلام، خامه قنادی را با همزن برقی طبق دستور العملتان فرم دادم و همه موارد رعایت گردید، ولی در زمان خامه کشی خامه روی کیک شل شده و مثل شیر روان شد خواهشمندم علت را بفرمایید ، آیا خامه فاسد بوده و یا دلیل دیگری داشته؟ سپاس

۱۳۹۹-۰۴-۱۸

سلام وقت بخیر هم زدن خامه باید حتما در جای خنک باشه و خامه کشی کیک با سرعت عمل بالا انجام بشه و بیش از حد اگه هم بزنید شل میشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تهران، خیابان هاشمی، بعد از ۲۱ متری جی، رو به روی کوچه محمدی پور، بازار قائم، واحد ۱۱

۱۲ ۸۲ ۰۳ ۶۶ ۲۱ ۹۸+

۳۹ ۹۲ ۱۵ ۶۶ ۲۱ ۹۸+

info@narmilashop.com

لینک‌های مفید

آخرین مطالب

ساعات کاری

لینک شبکه های اجتماعی

تهران، خیابان هاشمی، بعد از ۲۱ متری جی، رو به روی کوچه محمدی پور، بازار قائم، واحد ۱۱

۱۲ ۸۲ ۰۳ ۶۶ ۲۱ ۹۸+

۳۹ ۹۲ ۱۵ ۶۶ ۲۱ ۹۸+

info@narmilashop.com

date_range

روزهای کاری: شنبه تا پنجشنبه

access_time

ایام هفته: از ساعت ۹:۰۰ صبح الی‌ ۲۱:۰۰ شب

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به لوازم قنادی نارمیلا می‌باشد.

طراحی سایت توسط هوراوب

اگر چه خامه جزو لبنیاتی بوده که بهتر است تازه مصرف شود (زیرا خامه تازه بهترین طعم و مزه را دارد)؛ اما گاهی واقعاً لازم است آن را برای طولانی مدت نگهداری کرد و بعدها مصرف نمود. نگهداری و فریز کردن صحیح و اصولی آن باعث می شود خامه خراب نشده و حتی بعد از مدت طولانی نیز قابل مصرف باشد.

دقت داشته باشید که:

– خامه هایی که قصد فریز کردن آن ها را دارید، باید حداقل 40 درصد یا بیشتر چربی داشته باشد. خامه ای که کمتر از این میزان چربی داشته باشد را نمی توان فریز کرد.

1- خامه را در ظرف محکمی ریخته و روی آن را به طور کامل با دو لایه پلاستیک پوشش دهید؛ تا خامه بوی دیگر مواد موجود در فریزر را به خود نگیرد.

ظرف را تا ته پر نکرده و 1.5 سانتی متر فضای خالی در ظرف باقی بگذارید؛ تا زمانی که خامه یخ زده و حجم آن افزایش می یابد، فضای کافی در ظرف وجود داشته باشد.

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

2- ظرف را داخل یک کیسه ی زیپ داری گذاشته و آن را در فریزر قرار دهید. ترجیحاً آن را جدا از دیگر مواد غذایی درون فریزر بگذارید.

این روش برای خامه هایی که برای پخت و پز کیک و دسر استفاده می شود بسیار مفید است. همچنین شکر به نگهداری بهتر خامه کمک می کند.

برای این کار:

1- خامه را در کاسه ی مناسبی بریزید.

2- خامه را به آرامی هم زده تا سفت شود.

3- 1 قاشق چای خوری شکر را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید تا شکر کاملاً در آن مخلوط شود.

به ازای هر 125 میلی لیتر خامه، 1 قاشق شکر به آن اضافه کنید.

4- خامه را در ظرف سفت و درب داری ریخته و رویه ی آن را با چند لایه پلاستیک پوشش دهید. سپس درب ظرف را گذاشته تا خامه بوی فریزر را به خود نگیرد.

– باقی گذاشتن 1.5 سانتی متر فضای اضافی برای انجماد خامه فراموشتان نشود.

5- ظرف را در کیسه پلاستیکی زیپ دار گذاشته و در قفسه ای جدا در فریزیر بگذارید.

این نوع خامه را حتی بعد از نگهداری طولانی مدت، می توان مستقیماً روی کاپ کیک گذاشت یا برای پر کردن کیک از آن استفاده کرد.

1- مانند تصویر زیر، در یک سینی فلزی کاغذ روغنی پهن کنید.

2- خامه را خوب هم زده تا سفت شود.

3- حال خامه ی سفت را با قاشق برداشته و یک قاشق یک قاشق روی کاغذ روغنی بگذارید.

رویه ی سینی را با چند لایه پلاستیک پوشش دهید، یا آن را در یک کیسه ی زیپ دار بزرگی گذاشته و داخل فریزر قرار دهید.

4- زمانی که خامه ها کاملاً یخ زد و سفت شد، آن را از فریزر درآورده و داخل یک ظرف درب دار بریزید.

درب ظرف را گذاشته، ظرف را داخل کیسه زیپ دار بگذارید و مجدداً به فریزر برگردانید.

– برای یخ زدایی خامه، آن را از فریزر به یخچال منتقل کرده و اجازه دهید یک شب در یخچال بماند؛ تا یخ آن باز شود. سپس از خامه استفاده کنید.

در پایان با مطالعه مقالات زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه نگهداری طولانی مدت کیک فوندانت و قارچ شیتاکه آشنا شوید.

>>> نحوه نگهداری طولانی مدت کیک فوندانت <<<

>>> اصول صحیح تمیز کردن و نگهداری طولانی مدت قارچ شیتاکه <<<

فقط با آموزش و یادگیری می تونیم آینده رو بسازیم.

پس اگه مطلب مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت نظرات با دوستان خودتون در میون بذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

بدید من میام میبرم انگار اون حوون بیزبون چیکارتون داره…

من پدرم خیلی بهم غر میزنه مادرم اصلا پشتم نیست همش سر غذا سر…

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

سلام ببخشید میشه نمونه گل و گلدون تکمیل شده رو بزارید…

خیلی بد بود…

الکی نگو چه ربط داره به نظر من املاح درون اب تموم شده و اب ف…

آشنایی و ارتباط با فن تریکس | تبلیغات در فن تریکس | سلب مسئولیت

فن تریکس در شبکه های اجتماعی


https://fantricks.com/wp-content/uploads/2019/02/پادکست-فن-تریکس-پاکسازی-رادیاتور-بخاری-ماشین.mp3Downloads-icon

معاونت غذا و دارو: آزمایشات سلامت کالا را تایید کرد و این کار با مجوز ما بوده است.

به گزارش مشرق، « فروشنده مواد غذایی هستم. چند روز پیش از عاملان توزیع محصولات شرکت… چندین پاکت خامه خریدم که متوجه شدم تاریخ مصرف محصولات مذکور به اتمام رسیده و کارخانه پس از محو کردن تاریخ های منقضی شده دوباره اقدام به درج تاریخ انقضای جدید دوماهه کرده است. برای من جای تعجب داشت که چطور به همین راحتی شرکت…. تاریخ انقضای محصولات خود را تغییر می دهد. لطفا پیگیری کنید محصولاتی مانند خامه که فساد پذیری بالایی دارد را چطور دوباره راهی بازار می کنند؟»
 

اواخر هفته گذشته یکی از فروشندگان موادغذایی با مراجعه به تحریریه روزنامه «خراسان رضوی» ماجرای اتمام تاریخ مصرف خامه شرکت….. و درج تاریخ جدید روی محصولات را مطرح کرد. او برای اثبات ادعای خود یک پاکت از محصولات که تاریخ انقضای آن مخدوش شده بود را هم در اختیار خبرنگاران گروه «حرف مردم» روزنامه قرار داد و خواستار پیگیری موضوع شد.

تغییر تاریخ با مجوز سازمان غذا و دارو

مقدسی، کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این باره می گوید: با توجه به حساسیت های موجود، مورد گزارش شده به دقت بررسی و مشخص شد حدود ۶ ماه قبل در یک کارخانه معتبر تعدادی پاکت خامه تولید و حدود ۴۵۰ هزار پاکت پس از اتمام تاریخ مصرف درج شده روی آن منقضی شده است  و با توجه به شرایط نگهداری استانداردی که در کارخانه رعایت شده بود، موضوع به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منعکس شد و مرجع مذکور هم مجوزهای مربوط به افزایش مدت زمان تاریخ انقضای محصول را صادر کرد.

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

خامه تا ۸ ماه قابلیت مصرف دارد

در ادامه با مدیرنظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت و گو می کنیم. دکتر علی اصغر اسماعیل زاده درباره فرآیند طی شده در این زمینه می گوید: در این باره به اطلاع می رسانم مدتی پیش شرکت… با ارسال نامه ای به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد تعدادی پاکت خامه در انبار های کارخانه وجود دارد که تاریخ مصرف آن به پایان رسیده است، از آنجا که معمولا خامه را با توجه به شرایط نگهداری در زنجیره سرد می توان تا ۸ ماه تاریخ مصرف زد و تاریخ انقضای خامه های تولید شده توسط کارخانه روی پاکت ها ۶ ماهه درج شده بود، عملا امکان اضافه کردن دوماه دیگر وجود داشت، بر همین اساس، موضوع در کمیته فنی قانونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح شد.

آزمایش ها سلامت کالا را تایید کرد

وی تصریح می کند: مدیران کارخانه با قبول تمام مسئولیت صحت و سلامت کالا، درخواست تمدید سه ماه تاریخ مصرف (دوماه در داخل و سه ماه برای صادرات) داشتند که پس از وصول درخواست، نمونه هایی از محصولات گرفته و پس از انجام آزمایش ها، مشخص شد مشکل و ایرادی در نمونه ها وجود ندارد و حتی محصول از کارخانه خارج نشده و در سردخانه ها نگهداری می شود، بر  همین اساس کمیته فنی و قانونی به کارخانه مذکور اجازه داد با همان تاریخ تولید قبلی و اضافه کردن دوماه به تاریخ انقضای قبلی، تاریخ جدید را روی پاکت خامه ها درج کند و قرار بر این شد تاریخ مصرف قبلی شطرنجی و محصول فقط با یک تاریخ انقضا به دست مصرف کننده برسد.

کارخانه مسئولیت سلامت محصول را پذیرفته است

دکتر علی اصغر اسماعیل زاده با بیان این که کلیه مسائل مربوط به سلامت و کیفیت محصول را مدیرعامل کارخانه پذیرفته و برعهده گرفته است، تاکید می کند: در صورتی که هرگونه اشکالی در کیفیت محصول مشاهده شود محصول به سرعت از سطح بازار جمع می شود و کارخانه پاسخگوی تمامی موارد خواهد بود.وی عنوان می کند: این حساسیت قابل تقدیر در بین مصرف کنندگان از جایی آغاز شد که کارخانه به خوبی نتوانسته بود تاریخ قبلی را محو کند و این مشکل باعث شد دو تاریخ مصرف روی کالا دیده شود، البته کارخانه می توانست از ابتدا تاریخ مصرف را ۸ ماهه روی محصول درج کند اما ۶ ماه درج کرده بود. خامه استریل در صورتی که در شرایط سرد نگهداری شود می تواند تا ۸ ماه تاریخ انقضا داشته باشد.

افزایش تاریخ انقضا، اقدامی نادر است

دکتر اسماعیل زاده همچنین درباره برخی نگرانی ها از تبعات این اقدام که ممکن است اعتماد مردم نسبت به تاریخ انقضای درج شده روی محصولات را از بین ببرد نیز می گوید: تاریخ زنی مجدد محصولات بسیار نادر بوده و از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با سختگیری های فراوانی همراه است، اگر محصول مذکور از کارخانه خارج شده بود به هیچ وجه مجوز افزایش تاریخ مصرف صادر و اصلا بررسی روی محصول انجام نمی شد.

هدف اصلی جلوگیری از هدر رفت سرمایه های عمومی بود

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور می شود: در این مورد قبل از آن که مجوز افزایش تاریخ مصرف به کارخانه مذکور داده شود، سابقه قبلی واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت تا دارای سابقه تخلف نباشد که در نتیجه مشخص شد کارخانه مذکور فاقد هرگونه تخلفی بوده و هدف اصلی مدیران کارخانه که یکی از کارخانه های دولتی است جلوگیری از هدررفت سرمایه های عمومی بوده است.
 

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

روند تولید خامه بسیار ساده است؛ در خط تولید،‌ با دستگاهی به نام سپراتور، چربی را از شیر کامل جدا و این چربی جمع شده را به مقدار لازم با حجم مشخصی از شیر (شیر چربی گرفته شده یا پس چرخ) مخلوط و خامه را تولید می‌کنند.

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

در واقع فرمولاسیون تهیه خامه به هیچ‌وجه پیچیده نیست. بر اساس استانداردهای جهانی، ممکن است در برخی از کشورها به خامه مواد افزودنی دیگری هم اضافه شود، موادی مانند رنگ‌دهنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها یا پایدارکننده‌ها. این‌ها بخشی از گفته‌های دکتر سیدامیرمحمد مرتضویان، متخصص صنایع غذایی و دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره خامه است. شما می‌توانید با خواندن ادامه گفت‌وگو با ایشان، اطلاعات بیشتری را در مورد این محصول به دست آورید.

آقای دکتر! در ایران هم افزودنی‌ها به مواد اولیه خامه اضافه می‌شود؟

بر اساس استانداردهای داخلی، کارخانه‌ها مجاز به افزودن چنین موادی (رنگ‌دهنده، طعم‌دهنده و پایدارکننده) به خامه‌ها نیستند و معمولاً در ایران غیر از خامه ساده، خامه‌هایی مانند خامه خرما، خامه عسل و خامه کاکائویی داریم.

آیا به خامه‌های صبحانه، شکر هم می‌افزایند؟

نه، به خامه‌های ساده، شکر یا همان ساکاروز اضافه نمی‌کنند و شکر فقط به خامه‌های طعم‌دار افزوده می‌شود.

پس چرا طعم خامه شیرین است؟

به دلیل قند موجود در شیر، ته‌مزه شیرینی را با خوردن خامه حس می‌کنیم.

واقعاً موادی مانند خرما، عسل یا کاکائو برای طعم‌دار کردن خامه‌ها به آن‌ها اضافه می‌شوند یا خامه‌های طعم‌دار با استفاده از رنگ و طعم‌دهنده‌های مجاز، تولید می‌شوند؟

دو روش مختلف برای طعم‌دار کردن خامه‌ها وجود دارد؛ هم می‌توان با مواد طبیعی مانند شیره خرما، عسل و پودر کاکائو، خامه‌های طعم‌دار تولید کرد و هم از رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مجاز خوراکی برای این منظور کمک گرفت.

کدامیک از این دو روش تولیدی در ایران رایج‌تر است؟

روش اول، یعنی استفاده از مواد اولیه طبیعی. استاندارد ملی و وزارت بهداشت از مشتری حمایت می‌کند. به همین دلیل از موادطبیعی برای تولید خامه‌های طعم‌دار استفاده می‌شود. البته، استفاده از اسانس و رنگ خوراکی در کشورهای دیگر، رایج است.

همه انواع لبنیات، به جز شیرهای استریل و محصولاتی که به شدت گرما دیده‌اند

یا اسیدی هستند (مانند دوغ) را باید در دمای یخچال نگه داشت. حداکثر دمای نگهداری لبنیات، 10 درجه سانتی‌گراد است

اگر کارخانه‌ای قصد استفاده از رنگ و اسانس برای تولید خامه‌های طعم‌دار داشته باشد، باید از وزارت بهداشت پروانه تولید بگیرد. در این حالت، وزارت بهداشت پس از بررسی ویژگی‌های سلامت و بهداشت افزودنی‌هایی که قرار است به خامه اضافه شوند، پروانه بهداشتی برای محصول صادر می‌کند.

مردم چطور می‌توانند از طبیعی بودن یا نبودن افزودنی‌های موجود در ترکیب خامه آگاه شوند؟

خیلی ساده و با خواندن برچسب مواد تشکیل‌دهنده روی کالا. روی برچسب مواد تشکیل‌دهنده خامه، حتماً نوشته شده که مواد اولیه طبیعی برای تولید آن استفاده شده یا افزودنی‌هایی مانند رنگ دهنده، طعم‌دهنده و اسانس.

چرا برخی از خامه‌ها شل‌تر و برخی سفت‌تر هستند؟

ویژگی‌های بافتی خامه‌ها شامل شلی و سفتی، احساس دهانی، حس چرب بودن در دهان، کش آمدن، جریان یافتن، قابلیت قاشق‌برداری و مالش‌پذیری روی نان، می‌شوند. تفاوت در این ویژگی‌های بافتی هم به ده‌ها عامل مختلف مانند فرمولاسیون شیر اولیه، درصد چربی (هرچه چربی خامه‌ها بیشتر باشد، سفت‌تر می‌شوند)، وجود پایدارکننده‌های احتمالی، فشار و دما و نوع تولید، چگونگی روش پاستوریزه کردن، سرعت بسته‌بندی، سرعت و روش سرد کردن پس از پاستوریزه کردن و… بستگی دارد. تمام این عوامل می‌توانند دست به دست هم دهند تا خامه‌ها ویژگی‌های بافتی خاصی پیدا کنند.

تفاوت خامه‌های اسپری‌ای با خامه‌های معمولی چیست؟

گاهی می‌توان گاز بی‌اثری را داخل کپسولی با فشار بالا حبس کرد و محصولی مانند خامه، روغن، عطر یا… را هم درون آن کپسول ریخت. در این صورت با فشار دادن دکمه کپسول و همزمان با خارج شدن گاز، محصول مورد نظر هم از آن خارج می‌شود. این کار، کاری لوکس است که تنوع فروش و سبد خرید مشتری را بالا می‌برد و از طرفی هم می‌تواند باعث آسان‌تر شدن انجام برخی کارها مانند استفاده از خامه برای تزئین کیک و شیرینی شود.

خامه‌هایی که به صورت اسپری در بازار وجود دارند، نسبت به خامه‌های معمولی مزیت یا ضرر خاصی ندارند؛ چون به هر حال محصول نهایی، خامه است.

به نظر شما محصولات خامه‌مانندی که با پایه سفیده تخم‌مرغ در قنادی‌ها تهیه می‌شوند، می‌توان خامه دانست؟

نه، همان‌طور که گفتم، خامه یکی از فرآورده‌های شیر است نه سفیده تخم‌مرغ، البته برای مصارف قنادی می‌توان خامه قنادی را خرید و به صورت خالص آن را زد و حالت حجم‌پذیری به آن داد یا آن را با محصولات دیگری مانند سفیده تخم‌مرغ برای افزایش حجم، ترکیب کرد ولی این کار درستی نیست زیرا ترکیب خامه با چنین موادی باعث تغییر ویژگی‌های بافتی و طعم آن می‌شود. این کار از نظر بهداشتی مشکلی ندارد اما به طور حتم کیفیت فرآورده را پایین می‌آورد.

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده

به نظر شما خامه را چطور باید نگهداری کرد؟

باید حتماً در دمای یخچال نگه داشت. همه انواع لبنیات، به جز شیرهای استریل و محصولاتی که به شدت گرما دیده‌اند یا اسیدی هستند (مانند دوغ) را باید در دمای یخچال نگه داشت. حداکثر دمای نگهداری لبنیات، 10 درجه سانتی‌گراد است.

فساد خامه را چطور می‌توان تشخیص داد؟

امکان اکسید شدن چربی خامه در اثر باز شدن بسته‌بندی آن وجود دارد. معمولاً تغییر طعم و بوی خامه به صورت تلخ و ترش شدن از راحت‌ترین روش‌های پی بردن به فساد آن است؛ فسادی که باعث به مخاطره افتادن سلامت مصرف‌کننده می‌شود. خامه حاوی آب، املاح، ویتامین‌ها و پروتئین نیز است و می‌تواند به شدت به وسیله میکروب‌ها فاسد شود، بنابراین بهتر است خامه‌هایی با بسته‌بندی‌های کوچک‌تر بخرید و آن‌ها را پس از باز شدن درشان سریع مصرف کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: سلامتیران – ندا احمدلو

خامه ترش و ارزش غذایی آن

خامه بخوریم یا نخوریم؟

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده
چطور بفهمیم خامه قنادی خراب شده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *