چطور در خانه میوه خشک کنیم

 
helpkade
چطور در خانه میوه خشک کنیم
چطور در خانه میوه خشک کنیم

فرآیند خشک کردن میوه در اصل، روشی مناسب برای محافظت از طعم میوه است. گاهی اوقات میوه خشک شده نسبت به نوع تازه آن به دلیل طعم بهتر، برتری دارد. برخی میوه ها در برخی از فصول سال فراوان تر از دیگر میوه ها هستند . در صورت تمایل به استفاده از میوه ها در فصول مختلف سال لازم است میوه ها را خشک کرده و از آن استفاده کنید .

روش خشک کردن میوه ها بهترین راه برای خراب نشدن میوه های اضافی است . میوه خشک ترد و شیرین و نوعی آب نبات طبیعی است و مواد مغذی موجود در آنها تفاوت چندانی با میوه ی تازه ندارد. از میوه خشک می توان به صورت میان وعده استفاده نمود .

شما برای مصرف انواع میوه ها مجبور نیستید هزینه گزاف برای تهیه نوع آماده و بسته بندی آن بپردازید بلکه می توانید بدون هیچ گونه هزینه ای میوه های اضافی خود را به میوه خشک تبدیل کنید و از خوردن آن لذت ببرید . با چند روش می توانید در خانه به خشک کردن میوه بپردازید . با این بخش از نمناک همراه باشید، تا با روش های مختلف و آسان خشک کردن میوه در خانه آشنا شوید.

معمول ترین و ابتدایی ترین روش خشک کردن میوه استفاده از آفتاب است. در این روش میوه را نصف یا خرد کرده و به مدت چند روز در فضای بیرون و در معرض نور آفتاب قرار می دهند.

چطور در خانه میوه خشک کنیم

یکی دیگر از روش های خشک کردن میوه، خشک کردن با جریان هوا می باشد که ترکیبی از جریان هوا و حرارت کم است، این کار معمولاً در فر انجام می شود. خشک کردن با فر بهترین روشی است که می توانید استفاده کنید، زیرا شکر یا ماده افزودنی دیگری به آن نمی افزایید و تنها چندین ساعت زمان برای این کار نیاز دارید.

فایده انجام این کار در خانه آن است که روی نتیجه کار خود کنترل دارید و میوه ها را به هر اندازه و شکلی که مایل باشید، خشک می کنید.

کیفیت میوه خشک شده به اندازه تکه های میوه و مدت زمان خشک کردن آن بستگی دارد.

فر، کاغذ مومی یا لاینر های سیلیکونی و سینی فر یا توری های گرد مخصوص پیتزا

سیب:6 ساعت؛

انگور:8 تا 10 ساعت؛

پوست مرکبات:8 تا 10 ساعت؛

گیلاس:12 ساعت؛

توت فرنگی:12 ساعت؛

زردآلو:12 ساعت.

آلو:6 ساعت؛

گلابی:6 ساعت؛

هلو:6 ساعت؛

موز:6 ساعت؛

روش سرخ کردن یکی دیگر از بهترین روش ها برای خشک کردن میوه های پر نشاسته و کم رطوبت مثل موز است.

خشک کردن با شکر نوع دیگری از روش خشک کردن میوه است که با خیساندن یا جوشاندن میوه در یک شیره شکری انجام می شود.

استفاده از دستگاه میوه خشک کن، سبب می شود آب میوه به صورت خیلی آرام ، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر شود.اکثر این دستگاه های میوه خشک کن در کف خود المنت برقی مشبک دارند که روی آن ها هواکش قرار دارد.

بسته به نوع میوه و نوع دستگاه میوه خشک کن، 24 ساعت وقت لازم است تا میوه ها به صورت کامل خشک شوند. اگر قصد خشک کردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات را داشته باشید استفاده از دستگاه های میوه خشک کن یکی از بهترین گزینه هاست.

در پایخ و احترام به درخواست شما کاربران نمناکی مبنی بر طرح نکاتی در رابطه با روش نگهداری و استفاده از میوه های خشک به این بخش میپردازیم.

شما می توانید با استفاده از فر یا دستگاه میوه خشک کن، چیپس های ترد و طلایی رنگ میوه درست کنید. میوه های دارای پوست نازک مانند سیب، آناناس، نارگیل، لیمو و پرتقال مناسب برای چیپس شدن هستند. برای یک دست شدن ورقه میوه ها از ماندولین استفاده کنید، برای جلوگیری از تغییر رنگ میوه ها بر روی آنها آب لیمو بزنید.

سپس با کمی روغن یک سینی فر را چرب کنید، و حلقه های سیب را روی آن بچینید و در پایین ترین طبقه فر قرار دهید و صبر کنید تا میوه ها به مدت دو الی سه ساعت در فر باقی بمانند تا کاملاً خشک شوند . برای تزیین دسر یا سالاد و یا حتی به عنوان اسنک می توانید از این چیپس های میوه ای استفاده کنید.


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

آموزش میوه خشک کردن در خانه

 

برای اینکه میوه ها را در همه ی فصول بتوانید مصرف کنید می توانید آن ها را خشک کنید. میوه های خشک را می توانید به عنوان تنقلات مصرف کنید حتی می توانید آن را داخل دمنوش های خود استفاده کنید و از خواص آن بهره ببرید.

چطور در خانه میوه خشک کنیم

 

میوه هایی که برای خشک کردن انتخاب کرده‌اید، کاملا رسیده، سفت و آماده هستند. میوه‌هایی که آسیب دیده‌اند، هنوز به طور کامل نرسیده‌اند، و یا بیش از حد رسیده اند، ارزش غذایی ندارند و زمانی که آن‌ها را خشک می کنید، طعم چندان جذابی نخواهند داشت.

 

چه میوه هایی را میتوان خشک کرد ؟

کشمش، خرما و آلو خشک نمونه هایی از این ها هستند. سایر میوه هایی که می توان آنها را خشک کرد شامل: سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت فرنگی، گوجه فرنگی و خرمالو است.

 

آماده کردن میوه ها برای خشک کردن

میوه هایی که برای خشک کردن انتخاب کرده ‌اید را با آب سرد بشویید و به آرامی آن ها را بشویید. سپس با استفاده از یک تکه پارچه تمیز یا حوله کاغذی، آنها را خشک کنید. شما می توانید میوه های کوچک مثل انگور یا انواع توت ها را داخل یک آبکش قرار بدهید تا خشک شوند.

 

خرما،‌ انگور، زردآلو، انجیر، سیب، هلو و حتی گلابی، جزو میوه هایی بودند که قدیمی ها با خشک کردن آنها دانسته یا ندانسته، pH شان را پایین و طول مدت ماندگاری شان را بالا می بردند.

 

از سیاه شدن میوه جلوگیری کنید. برای جلوگیری از سیاه شدن ( اکسید شدن ) میوه یکی از کارهای زیر را انتخاب و انجام دهید :

 

میوه را داخل آب نمک بگذارید. ۶ قاشق غذاخوری نمک را در ۳٫۵ لیتر آب حل کنید و میوه ها را داخل آن انداخته سپس خشک کنید.

 

سیب و هلو را می توانید در آب یخ قرار دهید سپس خشک کنید. می توانید روی برش های سیب کمی آبلیمو بزنید.

 

آناناس، هلو و موز : ۱ استکان شکر و ۳ استکان آب و ۱ استکان عسل را مخلو ط کنید و میوه ها را در آن خیس کنید.

 

آب گرم را با آب آناناس یا لیمو مخلوط کنید و میوه ها را داخل آن خیس کنید. ۲ قاشق غذاخوری اسید اسکوربیک را با ۱ لیتر آب مخلوط کنید و میوه ها را داخل آن خیس کنید.

 

هلو ، آلبالو و توت : ۱ بسته ژلاتین گیاهی را با ۱ استکان آب و ½ استکان شکر مخلوط کنید و میوه ها را داخل آن بگذارید.

 

آموزش خشک کردن میوه

 

میوه ها به دو صورت خشک می شوند:

به طور طبیعی

با دستگاه، مثل دستگاه خشک کن مواد غذایی

 

 

مراحل خشک کردن میوه در آفتاب

برای خشک کردن میوه یک روز گرم آفتابی را که رطوبت هوا زیر 60 درصد و هوا هم آفتابی و گرم باشد، انتخاب کنید. این کار چند روز طول می کشد بنابراین لازم است که هوا برای چند روز متوالی صاف و خوب باشد.

 

میوه ها را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون قرار دهید و با کمی فاصله روی توری بچینید.

 

چطور در خانه میوه خشک کنیم

سینی میوه را روی دو عدد آجر قرار دهید تا از زمین فاصله بگیرد و بر روی آن یک توری نازک بیاندازید و زیر نور آفتاب قرار دهید. قرار دادن سینی روی آجر سبب بهتر جریان یافتن هوا و سریع تر خشک کردن میوه می شود.

 

برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن میوه ها، در زیر سینی یک ورق آلومینیوم یا قلع قرار دهید. هوای خنک شب می تواند میوه را دوباره مرطوب کند. پس سینی را در شب در جای سرپوشیده قرار دهید.

 

میوه ها را زیر و رو کنید تا آب دو طرف آن کشیده و خشک شوند. هر روز چند بار به میوه ها سر بزنید و میوه ها چروکیده و جویدنی (ترد) را جمع آوری کنید.

 

روش های خشک کردن میوه

 

روش خشک کردن میوه در فر

شما برای خشک کردن میوه در فر، به کاغذ مومی یا لاینرهای سیلیکونی و سینی فر یا توری های گرد مخصوص پیتزا نیاز دارید. روش کار بسیار ساده است. فقط کافی است میوه ها را در دمای پایین گرم کنید تا آب آنها به قدر کافی تبخیر شود. با این کار، احتمال رشد باکتری ها به حداقل می رسد. مراحل کار از این قرار است:

 

میوه ی مورد نظرتان را آماده کنید

میوه ها و توت های رسیده یا کاملا رسیده را انتخاب کنید. آنها را با آب سرد بشویید. قسمت های لکه دار و خراب ‌شان را جدا کنید. اگر میوه هسته یا دانه دارد، آن را بیرون بیاورید و ساقه‌ی توت ها را جدا کنید. میوه ها را به صورت هم اندازه برش بزنید تا در مدت زمان یکسانی خشک شوند.

 

در صورت اختیار پوست میوه ها را بگیرید

برخی میوه ها مانند هلو، شلیل و سیب در صورتی‌ که پوست شان گرفته شود، بهتر خشک می شوند. در پایین هر قطعه از میوه را با چاقوی پوست کنی، یک علامت X ایجاد کنید. تکه های میوه را به مدت ۳۰ ثانیه در آب جوش بریزید و سپس به یک ظرف آب یخ منتقل کنید. با این کار پوست میوه ها به راحتی جدا می شود.

 

آنها را بخیسانید

برای آنکه میوه ها ظاهر زیبای شان را حفظ کنند و میزان تغییر رنگ شان به حداقل برسد، آنها را در آبلیمو‌ و آب بخیسانید. میوه ها را ۱۰ دقیقه درون این مخلوط قرار دهید، سپس در آبکش خالی کنید و با یک حوله‌ی بدون پرز به ‌آرامی خشک کنید.

 

میوه ها را درون فر قرار دهید

فر را از قبل در دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه‌ی سانتیگراد گرم کنید. برای میوه های برش خورده‌ی نازک مانند سیب یا هلو از درجه‌ی حرارت پایین تر استفاده کنید اما برای توت فرنگی ها و سایر توت های کامل از دمای بالاتر استفاده کنید. روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید.

 

تکه های میوه را در یک لایه طوری بچینید که روی هم قرار نگیرند و کمی فاصله بین‌ آنها وجود داشته باشد. برای جلوگیری از جمع شدن (لوله شدن) میوه ها در حین خشک شدن، یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آنها قرار دهید. میوه ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت یکبار، سینی فر را بچرخانید.

 

 

طرز خشک کردن میوه به وسیله دستگاه خشک کن

دستگاه خشک کن را روی حالت میوه قرار دهید . اگر این حالت را ندارد روی ۵۷ درجه سانتی گراد تنظیم کنید .میوه ها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت خشک کنید . میوه ها را کاملا روی خشک کن پخش کنید تا با یکدیگر تماس نداشته باشند . بعد از ۲۴ ساعت میوه ها را چک کنید تا خیلی خشک نشوند بعد از آن هر ۶ تا ۸ ساعت چک کنید .

 

نحوه ی خشک کردن میوه

 

خشک کردن گوجه فرنگی

گوجه ها کاربرد‌های بسیار زیادی دارند. اگر نمی توانند وارد ساندویچ شما شوند، پس حتما باید به دنبال راهی برای خشک کردن آن‌ها و استفاده از آن‌ها در غذا‌هایی مانند پاستا و چیلی باشید. نکته‌ی مثبت این است که همه‌ی انواع گوجه ها قابلیت خشک شدن دارند. این چیپس‌ها همینطور می‌توانند به صورت پودر دربیایند و برای درست کردن پوره‌های گوجه فرنگی استفاده شوند.

 

برای خشک کردن گوجه فرنگی ها:

• آن ها را به صورت تکه هایی با ضخامت نیم اینچ خرد کنید (آن ها را خیلی کوچک خرد نکنید زیرا در این صورت بعد از خشک شدن سیاه رنگ می شوند). می‌توانید دانه‌ها را بیرون بیاورید یا بگذارید بمانند. این به انتخاب خودتان بستگی دارد. 

 

• آن ها را روی سینی‌ها قرار دهید؛ تکه‌ها را روی سر همدیگر قرار ندهید زیرا ممکن است به هم بچسبند و پاره شوند. 

 

• آن ها به مدت 8 تا 10 ساعت در دمای 55 درجه‌ی سانتیگراد خشک کنید. تکه های گوجه فرنگی بعد از پخته شدن به سادگی از روی سینی ها بلند می‌شوند. همین طور مانند ورقه صاف می شوند. 

 

خشک کردن گوجه

 

نحوه ی خشک کردن کیوی

خشک کردن کیوی در آفتاب

معمول ‌ترین روش خشک کردن کیوی، قرار دادن آن در زیر نور آفتاب است. در این روش میوه را به صورت نازک می­‌بریم و آن را چند روز در معرض نور آفتاب قرار می­‌دهیم.

 

چند نکته

برای خشک کردن کیوی در آفتاب بهتر است که رطوبت هوا زیر ۶۰ درصد و دمای هوا نسبتا زیاد باشد.

کیوی­‌ها را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس بچینید.

سینی کیوی را روی دو عدد آجر قرار دهید تا از زمین فاصله داشته باشد.

 

خشک کردن کیوی در فر

خشک کردن کیوی در فر یک روش سریع و آسان است. در این روش می توانید میوه ها را به میزانی که دوست دارید خشک کنید. کیوی­ ها را به صورت نازک ببرید و در در سینی فر بچینید.

 

فر را روی ۶۰ درجه سانتی­گراد روشن کنید تا گرم شود. روی کیوی ‌ها یک توری بگذارید و آن را در فر قرار دهید. هر دو ساعت سینی فر را بچرخانید. بعد از بیرون آوردن کیوی­ های خشک از فر، آن­‌ها را به مدت چهار یا پنج روز در ظرف بریزید تا رطوبت باقی­مانده آن­ها تبخیر شود.

 

خشک کردن کیوی با دستگاه میوه خشک­ کن

با استفاده از دستگاه میوه خشک کن، آبمیوه به صورت کند و با حرارت خیلی کم تبخیر می شود. حدود ۲۴ ساعت زمان لازم است تا کیوی ‌ها به صورت کامل خشک شوند.

 

نکته­ های نگهداری از کیوی خشک

می توانید کیوی­ های خشک شده را در ظرف پلاستیکی دردار نگهداری کنید.

میوه هایی را که هنوز رطوبت کمی دارند، در ظرفی پلاستیکی بریزد و در یخچال بگذارید.

می توانید کیوی های خشک شده را تا یک سال مصرف کنید.

 

آموزش خشک کردن آناناس

 

خشک کردن آناناس

هر کسی که تا به حال آناناس خشک شده را امتحان کرده باشد به شما می‌گوید که این خوراکی طعمی ‌جادویی دارد. با این که با خشک کردن بخش قابل توجهی از مواد مغذی آناناس از بین می‌روند، باز هم مقدار زیادی ویتامین و قند‌های سالمی ‌که در این میوه‌ی خوشمزه باقی می‌مانند می‌توانند در هنگام ورزش به شما انرژی ببخشند. خشک کردن آناناس برای کسانی که دور از مناطق استوایی زندگی می‌کنند بدون شک تنها راه برای ذخیره‌ی این میوه در تمام طول سال است. آناناس‌ها در دمای 50 و 60 درجه سانتی گراد به مدت 12 تا 16 ساعت خشک می‌شوند. باید هر 8 ساعت آن‌ها را پشت و رو کنید تا به طور متعادل خشک شوند. 

 

نحوه ی خرید زردآلوهای خشک

زردآلود‌های خشک شده اسنک های دوست داشتنی هستند. حتما باید زمانی که کاملا رسیده شده اند آن ها را خریداری کنید. اگر در زمان خرید سفت هستند آن ها نزدیک پنجره در یک پاکت کاغذی قرار دهید تا کمی نرم شوند.

 

ماندن میوه خشک در برابر نور خورشید هم باعث تغییر رنگ آن شده و به شدت از کیفیت آن کم می کند.

 

بهترین راه برای حفظ میوه ها، خشک کردن آنها است. عمر و ماندگاری میوه خشک به عوامل زیادی بستگی دارد.

 

بهترین راه نگهداری از میوه های خشک چیست؟

نگهداری بهینه میوه های خشک، مستلزم بسته بندی و رعایت شرایط محیطی مناسب نگهداری آنها است. یعنی بسته بندی باید به گونه ‌ای باشد که هرگونه رطوبت، اکسیژن و نور به آنها نفوذ نکند.

 

منظور از شرایط محیطی هم نگهداری میوه های خشک در دمای پایین، رطوبت نسبی پایین و به دور از تابش مستقیم نورخورشید است.

 

برای خشك كردن ميوه در خانه از مواد نگهدارنده استفاده نمی کنید بنابراین حتماً باید در جای خنک نگهداری شود؛ در غیر این صورت مورد هجوم حشرات قرار گرفته و به سرعت از بین می روند.

 

اصولاً میوه های خشک باید در دمای نزدیک به صفر قرار بگیرند تا تازگی خود را حفظ کنند. میوه هایی که به خوبی خشک نشده باشند، مقداری رطوبت دارند که اگر در فضای باز بمانند‌، در زمانی کوتاه دچار کپک زدگی شده و از بین می روند. پس باید در هنگام خشک کردن میوه ها رطوبت آن ها را در نظر بگیرید و سعی شود مرطوب نماند.

 

برای افرادی که میوه خشک خرید می کنند بهترین توصیه این است که این محصولات را در یخچال نگهداری کنند. در صورت نگهداری میوه خشک در یخچال، هم زمان ماندگاری میوه های خشک بیشتر شده و به حدود یک سال خواهد رسید و هم در کیفیت و تازگی شان تغییری پیش نخواهد آمد.

 

نگهداری از میوه های خشک

 

نحوه نگهداری میوه های خشک شده :

میوه های خشک به راحتی می توانند آلوده شوند. برای جلوگیری از جذب مجدد رطوبت، آنها باید بسته بندی و به درستی نگهداری شوند. مواردی که باید هنگام بسته بندی در نظر بگیرید:

 

– میوه خشک تازه تولید شده ی گرم ممکن است باعث تعریق و ایجاد رطوبت شود که اصلا خوب نیست.

– میوه های خشک شده باید در ظروف خشک ، تمیز بسته بندی شوند.

– میوه های خشک هنگام باز کردن ظروف در معرض هوا قرار می گیرند که سبب کاهش کیفیت آن می شود.

 

بهترین روش های بسته بندی شامل موارد زیر است:

– کیسه های فریزر پلاستیکی

– ظروف پلاستیکی با درب

– بسته بندی وکیوم

 

میوه خشک شده ذخیره شده را چه مدت می توان نگهداری کرد ؟

مدت زمان ذخیره سازی توصیه شده برای میوه های خشک شده از 4 ماه تا یک سال است. اقلام غذایی، از جمله میوه های خشک، مستعد آلودگی هستند و کیفیت آن به خطر می افتد. کیفیت میوه های ذخیره شده به دلیل گرما تحت تأثیر قرار می گیرد. از این رو، دمای آن باید در همه زمان ها پایین باشد.

 

دمای محل ذخیره شده در نظر گرفته شده عامل بسیار مهمی در تعیین انقضای مناسب است. به یاد داشته باشید، هرچه دمای آن مکان بیشتر باشد، مدت زمان نگهداری آن نیز کوتاهتر است. در صورت بسته بندی و نگهداری صحیح، میوه های خشک شده برای یک سال دوام خواهند داشت به خاطر داشته باشید که سبزیجات خشک فقط نیمی از ماندگاری میوه های خشک شده را دارند.

 

قرار گرفتن در معرض نور، کیفیت میوه های خشک شده شما را به خطر می اندازد. اگر آنها را در کمد خود ذخیره کنید، انتظار ماندگاری کوتاه تری دارید. سردخانه بهترین انتخاب شماست. در صورت بسته بندی و نگهداری صحیح میوه خشک شده منجمد شما تا 1 سال دوام می آورد.

 

اگر میوه های خشک شده بسته بندی شده دارای رطوبت هستند اما هنوز خراب نشده اند، بهتر است آنها را مصرف کنید. بسته ها و کیسه های پلاستیکی را به گونه ای ذخیره کنید که وسایل قدیمی همیشه در جلو یا در قسمت بالا قرار داشته باشند تا مطمئن شوید که در ابتدا از آنها استفاده می کنید.

 

مهم است که هر یک از ظروف خود را قبل از قرار دادن در داخل محل نگهداری، برچسب گذاری کنید. تاریخ بسته بندی باید روی برچسب ظاهر شود. این امر موجب می شود که از تولیدات قدیمی استفاده کنید قبل از اینکه طراوت خود را از دست دهند. میوه های خشک شده را در دسته های کوچک بسته بندی کنید. این عمل به حفظ طراوت آنها کمک می کند.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

 

رازهای آشپزی


تخفیف باورنکردنی فرش سورنا|ازدستش نده!

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


خرید اینترنتی انواع پارچه مانتویی


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر


خرید بی واسطه جدیدترین مدلهای فرش


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟

سبدهای نظم دهنده مدرن باکاربردهای متفاوت


اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

خشک کردن میوه یکی از کارهایی است که آفتاب تابستان بسیار برای آن مناسب است. در این مقاله به شما می گوییم که میوه های خشک را چگونه تهیه کنیم که رنگش تغییر نکند

_ میوه : ( من از انواع میوه های هلو، آلو، زردآلو، سیب، آلبالو، بلوبری و گوجه استفاده کردم) مطمئن شوید که میوه ها رسیده و بدون هیچ لکه و زدگی باشند. میوه ها نباید بیش از حد رسیده باشند._ برای خشک کردن میوه ها از سینی های توری فر و سینی های توری پلاستیکی دستگاه خشک کن میوه استفاده کنید. مصرف سینی توری به خاطر این است که می خواهیم هوا زیر میوه ها جریان داشته باشد._ پارچه توری برای حفظ میوه ها از جانوران._ مخلوط آبلیمو و آب برای جلوگیری از بد رنگ شدن میوه ها._ در نهایت یک مکان کاملا گرم در زیر آفتاب : دمای بیرون باید بالای ۸۵ درجه با رطوبت کمتر از ۶۰% باشد.

بیشتر بدانید : روش تهیه میوه خشک برای آجیل شب یلدا

_ میوه ها را شسته و قاچ کنید. زردآلو، آلو و آلبالوها باید دو نیم شوند. سیب و میوه های بزرگ را چند قاچ کنید._ میوه ها را داخل ترکیب آب و آبلیمو بریزید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد. این کار مانع تغییر رنگ میوه ها به قهوه ای می شود._ گوجه فرنگی ها را به دو نیم کنید. می توانید دانه ها را دور بریزید یا بگذارید بماند. من کمی نمک هم به آن اضافه می کنم خیلی خوشمزه می شود. گوجه فرنگی ها را در آبلیمو قرار ندهید._ میوه ها را با فاصله روی سینی توری قرار دهید تا هوا به اندازه کافی بین آن ها جریان داشته باشد. زیر سینی های توری ظرفی قرار دهید تا میوه ها روی زمین نریزند._ در نهایت روی میوه ها را با پارچه توری بپوشانید تا از حشرات و جانوران در امان باشند._ سینی ها را در یک مکان بسیار گرم در زیر آفتاب قرار دهید و هر چند وقت یکبار میوه ها را پشت و رو کنید.وقتی میوه ها چروکیده شد یعنی خشک شده است. آن ها را نصف کنید تا مطمئن شوید که هیچ رطوبتی باقی نمانده باشد.

چطور در خانه میوه خشک کنیم

سیب: ۲ روزآلبالو و زردآلو: ۳ روزگوجه فرنگی، هلو و آلو: ۴ روزمیوه ها را در ظرف های مناسب بدون هوا نگهداری کنید و از خوردن آن ها لذت ببرید.

بیشتر بدانید : خشک کردن میوه با یک روش آسان و بی دردسر!

بیشتر بدانید : چيپس ميوه برای لاغرها

بیشتر بدانید : روش کریستالیزه کردن میوه (میوه های قندی) در منزل

تهیه و تدوین : گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/lifestyleاختصاصی سیمرغ

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

میوه خشک: اگر در آپارتمان‌تان جایی برای خشک کردن میوه‌ها ندارید می‌توانید از فر استفاده کنید. در اینجا چگونگی استفاده از فر اجاق گازی یا برقی برای خشک کردن میوه‌‌ها را توضیح می‌دهیم.

خشک کردن یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای نگهداری میوه‌ها به صورت خشکبار است. دیگر نیازی به خرید بانکه و سایر وسایل نگهداری و حتی یخچال و فریزر نیست. فر اجاق گازی یا فر برقی بدون توجه به اینکه بزرگ یا کوچک است می‌تواند میوه‌ها و خشکبار را در یک مدت زمان خشک کند.

در فصل تابستان، میوه‌های متنوعی از انواع آلوها، زردآلو، هلو، و سیب به وفور و با قیمت مناسب در بازار یافت می‌شود. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و فضایی مناسب و کافی برای پهن کردن میوه‌ها زیر نور مستقیم خورشید ندارید که در واقع بهترین و کم هزینه‌ترین راه برای خشک کردن است، می‌توانید با کمی دقت و رعایت اصولی اقدام به خشک کردن میوه‌ها و دیگر مواد غذایی نمایید. خشک کردن میوه‌ها نه تنها باعث نگهداری آسان‌تر می‌شود که در این حالت ارزش غذایی حفظ می‌شود.

نکته: البته اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنیم، پهن کردن میوه‌ها در بیرون، در هوای آلوده و گرد و غبار مطمئنا کار درستی نیست.

وسایل لازم برای خشک کردن میوه‌ها و خشکبار در فر اجاق گاز یا برقی خیلی ساده هستند و احتمالاً همه‌ی آن‌ها در آشپزخانه‌تان وجود دارد. شما موارد زیر را لازم دارید:

چطور در خانه میوه خشک کنیم

چگونگی آماده کردن میوه‌ها و خشکبار بسته به چیزی دارد که می‌خواهید خشک کنید. در اینجا چند نکته را توضیح می‌دهیم.

 

دمای فر برای خشک کردن میوه باید صحیح باشد. خیلی داغ باعث سوختن میوه‌ها و خشکبار می‌شود. برای نتیجه بهتر، دمای فر باید زیر ۹۰ درجه (۲۰۰ درجه فارنهایت) باشد. متأسفانه همه فرها گزینه‌های دمایی پایین را ندارند. نگران نباشید. به طور ساده فر را در حالت گرم نگهدار قرار دهید. اگر گزینه‌های دمایی را دارید، ۵۰ تا ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (در فرهای با درجه فارنهایت: ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت) بهترین دما هستند.

در شروع پروسه‌ی خشک کردن، برای سرعت بخشیدن می‌توانید دما را از ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی گراد (۱۵۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت) بالا ببرید تا وقتی که رطوبت سطح تبخیر شود. به محض اینکه سطح میوه‌ها خشک به نظر رسید، دما را بین ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد (۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت) تنظیم کنید.

 

نکاتی که باید در حین خشک کردن میوه‌ها در فر به یاد داشته باشید:

۳ مشکل اصلی فر اجاق گاز و چگونه تعمیر کردن آنها

اجاق گاز و فر تازه بخریم یا تعمیر کنیم؟همه چیز درباره اجاق گاز جدید

وقتی فلزات را داخل مایکروفر قرار می‌دهیم واقعاً چه اتفاقی می‌افتد؟

مایکروفر گرم نمی‌کند. عیب یابی و تعمیرات ماکروفر

 

best gril fruit

فر من حداقل دمای 125 درجه سانتیگراد داره.امروز تصمیم دارم در اون میوه خشککنم.فکر می کنم به فصاصله چند دقیقه به چنددقیقه فر رو خاموش و روشن کنم از پخته شدن میوه ها جلوگیری بشه.
شما پیشنهاد مناسبتری دارید؟

سلام
از محفظه پایین فر گرم نگه دار استفاده کنید

خواربار نیست، خشکبار درست هست

با تشکر از حسن توجه و راهنمایی شما، کلمه‌ی خواربار به خشک‌بار تغییر یافت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

دیدگاه

دفتر مرکزی:  ۳۳۱۳۱۰۶۷ ۰۲۱

شمال تهران: ۲۲۸۹۹۲۲۷ ۰۲۱

شرق تهران: ۷۷۴۹۱۵۹۶ ۰۲۱

غرب تهران: ۴۴۸۵۹۰۱۷ ۰۲۱

ساعات کار:

شنبه تا چهارشنبه ۰۸:۳۰ – ۱۸:۰۰

پنج‌شنبه ساعت ۸:۳۰ – ۱۶:۰۰

ایمیل:

info@poshtibanservice.com

تلفن: 33131067-021

چطور در خانه میوه خشک کنیم

محدوده نمایندگی مرکزی تهران:

منیریه، گمرک، نازی‌آباد، خانی‌آباد، خزانه، کیان‌شهر، بریانک، پیروزی، نیرو هوایی، صفا، افسریه، بهارستان، دروازه شمیران، شکوفه، مشیریه، شهر ری، نازی آباد، میدان خراسان، خاوران

تلفن: 44859017-021

محدوده نمایندگی غرب تهران:

سعادت آباد، شهرک غرب، پونک، جی، باغ فیض، شهران، ستارخان، صادقیه، گیشا، اکباتان، سردارجنگل، کاشانی، المپیک، آزادی، درکه، تهرانسر، شهرآرا، شهرزیبا، مرزداران، فردوس، اوین، ایوانک

تلفن: 22899227-021

محدوده نمایندگی شمال تهران:

نیاوران، دزاشیب، پاسداران، فرمانیه، ازگل، ارتش، تجریش، زعفرانیه، قیطریه، چیذر، اختیاره، قلهک، ظفر، میرداماد، جردن، نوبنیاد، شریعتی، هفت تیر، یوسف آباد، سهروردی، وزرا، الهیه، گاندی

تلفن: 77491596-021

محدوده نمایندگی شرق تهران:

تهرانپارس، حکیمیه، رسالت، هفت حوض، سراج، دلاوران، شمیران نو، هنگام، نارمک، مجیدیه، بهار، سبلان، دردشت، نظام آباد، علم و صنعت، پیروزی، پلیس، کرمان، مدنی، امام حسین، تهران نو

میوه خشک شده یا چیپس میوه یکی از خوراکی های خوشمزه و بسیار مفید است که می توانید از آن به عنوان تنقلات نیز استفاده کنید، برای مشاهده این آموزش در ادامه با چی شی همراه باشید.

همچنین ببینید : طرز تهیه لواشک خانگی ترش و نرم با انواع میوه های فصل

ابتدا برای تهیه شربت یک لیوان شکر را به همراه ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. سپس شکر را هم می زنیم تا به طور کامل حل شود. بعد از ۵ دقیقه جوشیدن آب آب لیمو ترش را اضافه می کنیم.

حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. حالا شربت را کنار می گذاریم و به سراغ میوه های می رویم. انتخاب میوه ها سلیقه ای است و می توانید تقریبا از هر نوع میوه ای به سلیقه خود استفاده کنید.

چطور در خانه میوه خشک کنیم

میوه ها را با ضخامت ۳ تا ۵ میلی متر برش می زنیم و برای برش زدن میوه ها حتما از یک کارد تیز استفاده کنید تا میوه ها له نشوند. پس از اینکه میوه ها را برش زدیم میوه هایی مثل پرتقال را داخل شربت می زنیم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود.

البته تمام میوه ها را می توانید در شربت بزنید ولی میوه هایی مثل سیب یا موز پس از خشک شدن شیرین تر می شوند و نیاز به شربت ندارند. در صورتی که می خواهید میوه ها را با طعم طبیعی و سالم تر خشک کنید که اصلا می توانی شربت را حذف کنید.

پس از اینکه آب میوه های به طور کامل رفت، باید انها را خشک کنیم. بهترین روش خشک کردن میوه ها استفاده از میوه خشک کن می باشد ولی چون خیلی از افراد این وسیله را در منزل ندارند می توانیم از بخاری یا شوفاژ استفاده کنیم.

برای خشک کردن روی بخاری داخل یک سینی مناسب کاغذ روغنی قرار می دهیم و میوه ها را روی کاغذ روغنی می چینیم، سپس روی بخاری قرار می دهیم تا خشک شوند. بهتر است هر ۲ ساعت یک بار میوه ها را بر گردانیم تا سریعتر خشک شوند.

برای خشک کردن میوه ها رو شوفاز، ابتدا روی شوفاژ را با یک فویل آلومینیومی می پوشانیم سپس میوه ها را روی فویل آلومینیومی می چینیم و هر چند ساعت یک بار زیر و رو می کنیم تا خشک شوند. روش دیگر استفاده از فر می باشد.

فر را با حرارت ۵۰ درجه سانتیگراد روشن کنید، سپس یک کاغذ روغنی روی سینی فر قرار دهید و میوه ها را داخل سینی بچینید، سپس در فر قرار دهید. با این روش میوه ها بین ۴ تا ۶ ساعت بسته به ضخامت شان خشک می شوند.

یکی از مهم ترین دلایلی که میوه خشک خانگی جمع می شود این است که با بخاری یا شوفاژ خشک می شود که باعث چروک شدن و جمع شدن میوه خشک می شود. برای اینکه میوه خشک شما به صورت یکدست و صاف خشک شود باید از دستگاه میوه خشک کن استفاده کنید.

میوه خشک شده یا چیپس میوه یکی از خوراکی های خوشمزه و بسیار مفید است که می توانید از آن به عنوان تنقلات نیز استفاده کنید، برای مشاهده این آموزش در ادامه با چی شی همراه باشید.

همچنین ببینید : طرز تهیه لواشک خانگی ترش و نرم با انواع میوه های فصل

ابتدا برای تهیه شربت یک لیوان شکر را به همراه ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. سپس شکر را هم می زنیم تا به طور کامل حل شود. بعد از ۵ دقیقه جوشیدن آب آب لیمو ترش را اضافه می کنیم.

حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. حالا شربت را کنار می گذاریم و به سراغ میوه های می رویم. انتخاب میوه ها سلیقه ای است و می توانید تقریبا از هر نوع میوه ای به سلیقه خود استفاده کنید.

چطور در خانه میوه خشک کنیم

میوه ها را با ضخامت ۳ تا ۵ میلی متر برش می زنیم و برای برش زدن میوه ها حتما از یک کارد تیز استفاده کنید تا میوه ها له نشوند. پس از اینکه میوه ها را برش زدیم میوه هایی مثل پرتقال را داخل شربت می زنیم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود.

البته تمام میوه ها را می توانید در شربت بزنید ولی میوه هایی مثل سیب یا موز پس از خشک شدن شیرین تر می شوند و نیاز به شربت ندارند. در صورتی که می خواهید میوه ها را با طعم طبیعی و سالم تر خشک کنید که اصلا می توانی شربت را حذف کنید.

پس از اینکه آب میوه های به طور کامل رفت، باید انها را خشک کنیم. بهترین روش خشک کردن میوه ها استفاده از میوه خشک کن می باشد ولی چون خیلی از افراد این وسیله را در منزل ندارند می توانیم از بخاری یا شوفاژ استفاده کنیم.

برای خشک کردن روی بخاری داخل یک سینی مناسب کاغذ روغنی قرار می دهیم و میوه ها را روی کاغذ روغنی می چینیم، سپس روی بخاری قرار می دهیم تا خشک شوند. بهتر است هر ۲ ساعت یک بار میوه ها را بر گردانیم تا سریعتر خشک شوند.

برای خشک کردن میوه ها رو شوفاز، ابتدا روی شوفاژ را با یک فویل آلومینیومی می پوشانیم سپس میوه ها را روی فویل آلومینیومی می چینیم و هر چند ساعت یک بار زیر و رو می کنیم تا خشک شوند. روش دیگر استفاده از فر می باشد.

فر را با حرارت ۵۰ درجه سانتیگراد روشن کنید، سپس یک کاغذ روغنی روی سینی فر قرار دهید و میوه ها را داخل سینی بچینید، سپس در فر قرار دهید. با این روش میوه ها بین ۴ تا ۶ ساعت بسته به ضخامت شان خشک می شوند.

یکی از مهم ترین دلایلی که میوه خشک خانگی جمع می شود این است که با بخاری یا شوفاژ خشک می شود که باعث چروک شدن و جمع شدن میوه خشک می شود. برای اینکه میوه خشک شما به صورت یکدست و صاف خشک شود باید از دستگاه میوه خشک کن استفاده کنید.

غذاهای اصلی

فینگر فود

دسر

شیرینی

سالاد

چطور در خانه میوه خشک کنیم

سس

ترشی

تماس با ما

ورود به سایت

ثبت نام

سر آشپز:Bahar

طرز تهیه میوه خشک یا آجیل میوه یا چیپس میوه جایگاه خاصی در بین کودکان دارد و چقدر مفید و عادت بجایی ست اگر ما کودکانمان را بجای استفاده از تنقلات بی ارزش به خوردن آجیل میوه تشویق کنیم . البته که میوه های خشک کالری بالاتری نسبت به میوه های تر دارند بسیاری از متخصصان تغذیه میگویند که میوه های خشک شده تا زمانی که بصورت متعادل مصرف گردند مغذی و مناسب هستند البته که میوه ی کامل بهترین انتخاب برای استفاده است اما میوه خشک به دلیل اینکه مدت زمان طولانی قابل نگهداری هستند و کم جا تر از میوه کامل هستند طرفداران بیشتری دارند . ما در این مطلب سعی نموده ایم تمام روش ها و نکات در طرز تهیه میوه خشک را به شما عزیزان آموزش دهیم. مطالبی که در این صفحه مطالعه میکنید به ترتیب شامل موارد زیر است :

1 – خواص میوه خشک

2 – طرز تهیه میوه خشک در فضای باز

3- طرز تهیه میوه خشک با استفاده از فر

4 – طرز تهیه میوه خشک با استفاده از دستگاه میوه خشک کن

5- طرز تهیه میوه خشک با استفاده از بخاری یا شوفاژ

6 – تهیه میوه خشک به صورت حاضری

7 – نکات نگهداری میوه خشک در منزل

خواص میوه خشک: میوه های خشک سرشار از فیبر و آنتی اکسیدانها هستند .فیبرها در بهبود و سلامت روده و پایین آوردن کلسترول و همچنین در کمک کردن به کنترل قند خون و تثبیت کردن وزن بسیار مفیدند. آنتی اکسیدانها نیز فواید بسیاری بر سلامت و زیبایی ما دارند آنتی اکسیدانها محافظ و پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و سرطان ها هستند .

در هر صورت آنچه از خواص هر میوه ما میدانیم در میوه خشک آن نیز همان خواص مشاهده شده. انواع ویتامین ها ,آهن ,منیزیم , پتاسیم در میوه های خشک وجود دارد . مثلا کیوی خشک شده حاوی مقدار بالای از ویتامین سی است در واقع میتوان گفت تقریبا دو برابر پرتقال دارای ویتامین سی است و همانطور که گفته شده ویتامین سی زمینه ای برای جذب آهن است .

همچنین برای درمان یبوست نیز پرفایده است . و یا مثلا سیب و یا سیب خشک شده دارای خاصیت سم زدایی بوده و از اختلالات مغزی که منجر به بیماری آلزایمر میشود میتواند پیشگیری به عمل آورد همچنین خاصیت ضد التهابی بالایی دارد .

طرز تهیه میوه خشک :

برای تهیه میوه خشک از پنج روش میتوان استفاده کرد :اول به روش سنتی ؛ دوم روش استفاده از فر ، سوم استفاده از میوه خشک کن ها ، چهارم استفاده از شوفاژ یا بخاری و روش پنجم راحت ترین روش است که در پایان توضیح میدهم.

روش سنتی طرز تهیه میوه خشک : خشک کردن میوه ها در فضای باز

همانگونه که همه ما از مادربزرگ ها و مادر های خود به یاد داریم همه آن ها میوه ها را در فضای باز خشک میکردند.معمولا در این روش خشک شدن میوه چند روز کامل زمان احتیاج است . برای خشک کردن میوه ها در فضای باز باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

1 – اولین چیزی که در این روش شما به آن نیاز دارید نور آفتاب است. پس برای خشک کردن میوه ها باید یک روز آفتابی را انتخاب کنید هر چه هوا گرمتر باشد برای این کار مناسب تر است.

2- میوه ها را شسته و با دستمال تمیزی آنها را خشک نموده و به برشهای نازک برش میدهیم البته که قطر برشها خیلی مهم است نه خیلی نازک باشد که در فرایند خشک شدن بقدری خشک شود که دیگر قابل خوردن نباشند و نه اینکه برشها ضخیم باشد که در اینجا هم در فرایند خشک شدن مشکل بوجود می آید.

3 – تکه های میوه را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون قرار دهید و با کمی فاصله روی توری بچینید. اگر سینی توری ندارید میتوانید از سینی معمولی استفاده کنید اما یک پارچه روی سینی بیندازید و میوه ها را روی پارچه بچینید.

4 – برای اینکه میوه ها زودتر خشک شوند بهتر است سینی میوه از زمین فاصله داشته باشد تا هوا از زیر آن جریان پیدا کند. برای اینکار یک قابلمه کوچک یا یک آجر زیر سینی بگذارید تا سینی از زمین فاصله داشته باشد.

5 – شب ها سینی میوه را داخل منزل بیاورید یا ظرف را داخل یک جای سرپوشیده قرار دهید. زیرا هوای خنک شب باعث میشود دوباره رطوبت به میوه ها برگردد.

6 – هر روز یکی دوبار به میوه ها سر بزنید و میوه هایی که خشک شده اند و حالت ترد پیدا کرده اند را جدا کنید.

نکته : در رابطه با خشک کردن پرتقال باید گفت : پرتقال بعد از خشک شدن کمی تلخ میشود برای جلوگیری از تلخ شدن آن شهدی درست میکنیم به این ترتیب که مقداری از عسل و آبلیمو و آب بر روی حرارت گذاشته و زمانی که غلظت گرفت حرارت را خاموش کرده و سپس بعد از اینکه شهد از حرارت افتاد برشهای پرتقال را داخل شهد کرده و با فاصله از هم داخل کاغذ آلومینیومی میچینیم البته که در صورت تمایل به شیرین شدن سایر میوه ها می توان از این شهد برای آنها هم استفاده کرد و توجه داشته باشید که میزان شهد اگر زیاد باشد باعث بد فرم شدن میوه ها و سوختن آنها میشود .برای میوه های مانند سیب و موز که در مجاورت هوا سیاه میشوند از رومال آبلیمو استفاده میکنیم. 

روش دوم طرز تهیه میوه خشک : استفاده از فر

یکی دیگر از روش های تهیه میوه خشک ، خشک کردن میوه با استفاده از فر میباشد. مزیت این روش به روش فضای باز این است که در عرض چند ساعت میتوانید میوه خشک را حاضر کنید. ضمن اینکه همه خانه ها حیاط یا تراس ندارد و خیلی ها ترجیح میدهند از فر برای تهیه آجیل میوه استفاده کنند. در طرز تهیه میوه خشک با استفاده از فر مراحل زیر را انجام دهید.

1 – در روش خشک کردن میوه با فر باید میوه ها را در دمای پایین گرم کنید تا آب آنها به قدر کافی تبخیر شود و از رشد باکتری جلوگیری شود. برای این کار باید فر را روی درجه حرارتی بین 54 تا 71 درجه ی سانتی گراد تنظیم کنید و بگذارید تا فر گرم شود.

2 -میوه ها را شسته و با دستمال تمیزی آنها را خشک نموده و به برشهای نازک برش میدهیم البته که قطر برشها خیلی مهم است نه خیلی نازک باشد که در فرایند خشک شدن بقدری خشک شود که دیگر قابل خوردن نباشند و نه اینکه برشها ضخیم باشد که در اینجا هم در فرایند خشک شدن مشکل بوجود می آید.

3 -همانطور که گفته شد دمای فر باید بین 54 تا 71 درجه سانتی گراد باشد.برای میوه هایی که برش خورده و نازک هستند مثل سیب و هلو بهتر است دمای فر بین 54 تا 65 و میوه هایی مثل توت فرنگی و سایر توت ها دمای فر حدود 70 باشد.

4 – یک کاغذ مومی روی سینی فر قرار دهید و تکه های میوه را با فاصله مناسب کنار هم روی سینی بچینید.

5 – برای جلوگیری از جمع شدن میوه ها یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آنها قرار دهید.

چطور در خانه میوه خشک کنیم

6 – میوه ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت سینی فر را بچرخانید.

7- مدت زمان لازم برای خشک کردن میوه ها در فر متفاوت است. برای خشک کردن سیب ، آلو ،گلابی ، هلو و موز 6 ساعت – گیلاس ، توت فرنگی و زرد آلو 12 ساعت – و برای انگور و پوست مرکبات 8 تا 10 ساعت زمان لازم است.

8-  اگر میخواهید مدت زمان زیادی میوه های خشک را نگهداری کنید بعد از بیرون آوردن میوه ها از فر ، آن ها را به مدت 4 روز روی سینی یا یک ظرف در باز قرار دهید تا رطوبت باقی مانده تبخیر شود و ماندگاری میوه های خشک افزایش پیدا کند و بعد از آن به ظرف در بسته انتفال دهید.

روش سوم طرز تهیه میوه خشک : استفاده از دستگاه میوه خشک کن:

باید گفت که خرید یک دستگاه میوه خشک کن حال و هوای خاصی به آشپزخانه هر کدبانویی میدهد و البته که خرید دستگاه میوه خشک کن در مدل های مختلف و با قیمتهای متفاوتی است.  این وسیله درواقع خشک‌کن مواد غذایی است، اما چون اغلب‌مان با هدف میوه خشک‌کردن سراغش می‌رویم، بیشتر به‌اسم میوه خشک کن شناخته می‌شود. پس جالب است بدانید که دستگاه‌های خشک‌کن مواد غذایی علاوه‌بر خشک‌کردن میوه برای خشک‌کردن سبزیجات، غلات، گوشت و حتی گُل هم کاربرد دارند. همچنین در تهیه گرانولا و لواشک خانگی ، ماست تازه و سایر رسپی‌هایی که به دمای ملایم اما مداوم نیاز دارند به‌کار می‌آیند.

روش استفاده :ازلحاظ فنی خشک‌کردن مواد غذایی فرایند پیچیده‌ای نداردو فقط کافی است خوراکی موردنظر خود را داخل دستگاه خشک کن و در دمای مناسب آن قرار دهید . البته در این روش هم برای میوه هایی مانند سیب و موز از رومال آبلیمو استفاده میکنیم. زمان خشک شدن میوه ها به عواملی مانند ابعاد ، ضخامت ورقه و رطوبت محیط بستگی دارد . اما زمان تقریبی لازم برای خشک کردن میوه ها حدود 12 ساعت است . قطعه ای از میوه خشک شده را بردارید ، اجازه دهید خنک شود سپس آنرا نصف کنید ، نباید هیچ گونه رطوبتی مشاهده شود.

میوه خشک کن ها چگونه عمل میکنند ؟؟خشک‌کن‌ها با گرفتن آب میان‌بافتی مواد غذایی بدون پخت آنها را خشک می‌کنند. که برای انجام این فرایند به المنت حرارتی و فن مجهزند.همانطور که گفته شد با استفاده از فر هم میتوان میوه خشک کرد. پس در اینجا این سوال مطرح میشود که چه تفاوتی میان میوه خشک با فر و میوه خشک کن وجود دارد؟ جواب این است که نتیجه کار با استفاده از میوه خشک کن از کیفیت بالاتری برخوردار است زیرا بیشتر فرهای کانوکشن یا فن‌دار و همچنین فرهای معمولی قادر به تولید گرمای با مختصات لازم برای خشک‌کردن مواد غذایی نیستند و نقاط غیر هم‌دما ایجاد می‌کنند

ضمن اینکه گستره دمایی اغلب فرها برای خشک‌کردن بیشتر انواع میوه‌ها و سایر مواد غذایی زیادی داغ است. وقتی هم که دما از حد لازم بالاتر باشد، مواد غذایی به‌جای خشک‌شدن می‌پزند و درنتیجه بخش قابل‌توجهی از طعم و مواد مغذی‌شان از دست می‌رود. ضمنا دستگاه‌های خشک‌ کن مواد غذایی از لحاظ مصرف برق هم در مقایسه با فر برتری دارند.

شاید بپرسیم مزایای استفاده کردن از میوه خشک کن ها چیست ؟؟باید گفت ازجمله مزایای خرید میوه خشک کن در منزل این است که : حفظ ارزش مواد مغذی :خشک‌کن‌ها باعث حفظ مواد مغذی‌ موجود در مواد میوه ها می‌شوند. دستگاه‌های خشک‌کن فقط آب میان‌بافتی میوه ها را گرفته و بیشتر ویتامین‌ها و آنزیم‌ها ی آنها را باقی می‌گذارند. و برخلاف مواد غذایی خشک‌شده یا کنسروی کارخانه‌ای حاوی نمک و قند و نگهدارنده‌ها نیستند و از ایجاد حساسیت به این مواد ناسالم هم جلوگیری می کنند . مقرون به صرفه بودن : در مواردی که میوه‌ای زیاد داریم و ترس از خراب شدن آنها داریم می‌توانیم میوه‌های اضافه را تا خراب نشده‌اند خشک کنیم چراکه مواد غذایی خشک‌شده ماندگاری بیشتری دارند. و هم اینکه خرید میوه های خشک و به اصطلاح آجیل میوه بسیار گران بوده و در صورتی که خودمان از خشک کن ها برای خشک‌کردن‌شان استفاده کنیم، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

 استفاده آسان: کار با دستگاه‌های خشک‌کن پیچیدگی خاصی ندارد و کار کردن با آنها بسیار آسان خواهد بود

انواع میوه خشک کن ها :دستگاه‌های خشک‌کن به دو دسته : جریان عمودی و جریان افقی تقسیم می‌شوندجریان عمودی : منبع تولید گرما در خشک‌کن‌های نوع جریان عمودی معمولا در کف دستگاه قرار دارد. این قبیل خشک‌کن‌ها اغلب گِرد شکل هستند و طبقات‌ آنها روی ‌هم چیده شده اند . درِ انها هم معمولا از بالا باز می‌شود. از نظر جا این نوع خشک کن ها کم جا هستند .جریان افقی: منبع تولید گرما دراین نوع خشک‌کن‌ها ، جریان افقی است مانند فرهای فن‌دار در عقب دستگاه قرار دارد. این قبیل خشک‌کن‌ها معمولا” طبقات کشویی دارند و درشان از پهلو باز می‌شود. پس سینی هر طبقه را می‌توانید بدون نیاز به جابه‌جایی سایر سینی‌ها بیرون بیاورید.

نکات دیگری که هنگام خرید میوه خشک کن باید به آن توجه کنید:1- اندازه :این نوع خشک‌کن‌ها در اندازه‌های متنوعی تولید میشوند : اندازه‌های کوچک و رومیزی و اندازه بزرگ‌تر صنعتی . البته که قبل از خرید هر محصولی باید جای آن را در آشپزخانه مشخص نماییم .2- میزان تولید صدا :میوه خشک‌ کن‌ ها چون دارای فن‌ می باشند پس معمولا سروصدا داشته . و قطعا” بلندی صدا در هر مدلی فرق می‌کند بطور کلی دستگاه‌های خشک‌کن‌ نوع جریان افقی کمی پرصداترند.

3- گستره دمایی : میوه خشک‌ کن‌ های ترموستات‌دار به‌دلیل برخورداری از قابلیت تنظیم دما بهترند. به‌این‌ترتیب می‌توانید کنترل بیشتری روی کیفیت نهایی کار داشته باشید و از خشک‌شدن زیادی جلوگیری کنید. نوع ترموستات هم می‌تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد. ترموستات‌های دیجیتال دقیق‌ترند، اما نه اینکه انواع آنالوگ کارایی نداشته باشند.اگر حدودی در نظر بگیریم، دمای لازم برای خشک‌کردن مواد غذایی مرسوم به‌قرار زیر است:

سبزی: ۹۰ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت (معادل حدود ۳۲ تا ۳۸ سانتی‌گراد)؛

میوه و سبزیجات: ۱۳۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت (معادل حدود ۵۴ تا ۷۱ سانتی‌گراد)؛

گوشت و ماهی: ۱۴۵ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت (معادل حدود ۶۳ تا ۷۱ سانتی‌گراد)

برای اطمینان از گستره دمایی مورد نیاز برای مواد غذایی مختلف بهتر است که به دفترچه راهنمای محصول رجوع کنید. 

نمونه‌های موجود در بازار ایران بسیار گسترده و فراوان است. امیدوارم تجربه ای که من از سایت دیجی کالا برای خرید دستگاه خشک کن استفاده کردم مورد استفاده شما هم قرار بگیرد و خالی از لطف نیست که قبل از هر انتخابی از نمونه های متنوع موجود در سایت دیجی کالا هم دیدن نمایید .

روش چهارم در طرز تهیه میوه خشک : استفاده از بخاری یا شوفاژ

اگر به دستگاه میوه خشک کن یا فر دسترسی ندارید میتوانید با استفاده از بخاری یا شوفاژ در منزل به تهیه میوه خشک اقدام کنید. برای خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ به ترتیب زیر عمل کنید:

1 – یک فویل آلومینیومی بردارید و روی بخاری یا شوفاژ را با آن بپوشانید.

2- روی فویل یک پارچه تمیز نخی پهن کنید. استفاده از پارچه بدون پرز اهمیت زیادی دارد پس اگر پارچه نخی ندارید سعی کنید از پارچه‌ای استفاده کنید که پرز نداشته باشد و چیپس شما خراب نشود. استفاده از پارچه باعث میشود تا دیگر نیازی به زیر و رو کردن میوه ها نباشد و میوه ها یکدست خشک شوند.

3- میوه ها را روی پارچه با فاصله بچینید و بعد از گذشت زمان لازم میوه ها را از روی پارچه بردارید و داخل ظرف در بسته بگذارید..

4- خشک کردن میوه حدود 10 تا 12 ساعت زمان میبرد.

نکته 1 : خشک کردن پرتقال روی شوفاژ و بخاری کمی طولانی تر است به همین علت تا جایی که میتوانید برش های پرتقال را نازک بزنید.

نکته 2: برای جلوگیری از سیاه شدن کیوی و موز و سیب روی آن ها کمی آبلیمو بزنید.

روش پنجم طرز تهیه میوه خشک : روش حاضر و آماده

شاید خیلی از شما امروز هوس خوردن میوه خشک کردید و اومدید درباره طرز تهیه میوه خشک تحقیق کنید و ببینید چطوری میشه این آجیل رو تهیه کنید. همه روش هایی که تا الان گفتم خیلی خوب بودن ولی یکم زمان بر بودن. حالا این سوال براتون پیش میاد که اگه همین الان بخواین میوه خشک داشته باشید باید چه کنید ؟  خب باید خدمتتون عرض کنم که میوه خشک رو حاضر و آماده و بسته بندی شده میتونید از مغازه یا به صورت اینترنتی خریداری کنید.

همونطوری که گفتم این روش برای وقتایی که شما عجله داشته باشید مناسب ترین گزینه است. نوش جانتان

نکات نگهداری میوه خشک :

1 – میوه های خشک را حتما باید در جای خنک نگهداری کنید.

2 – در صورتی که میوه ها کاملا خشک و چیپسی شده باشند میتوانید در ظرف در بسته در کابینت نگهداری کنید.

3- اگر فکر میکنید میوه های شما کمی رطوبت دارد و نرمتر از چیپس است ، آن ها را در ظرف در بسته داخل یخچال نگهداری کنید.

4- بهترین ظرف برای نگهداری میوه های خشک ، کیسه فریزر پلاستیکی یا ظرف پلاستیکی درب دار است.

امیدوارم از مطلب طرز تهیه میوه خشک بهره کافی را برده باشید. ما در این مطلب سعی کردیم تا همه نکات را به شما آموزش دهیم و شما را از خواندن مطالب اضافی دیگر بی نیاز کنیم.

طرز تهیه انواع دمنوش

دسر مگنولیا

طرز تهیه انواع مربا

طرز تهیه جوجه چینی

طرز تهیه انواع حلوا

طرز تهیه زولبیا بامیه

طرز تهیه کیک یخچالی

طرز تهیه دونات

موس آووکادو و موز

نظرات و پیشنهادات و یا هر گونه سوال راجع به مطلب بالا را میتوانید در زیر مطرح نمایید.

اطلاعات تماس با غذاکده

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 18

پنجشنبه ها از ساعت 9 تا 16

گیشا ،خیابان 17 نبش چهارراه اول پلاک 15

تلفن تماس:09369130036

مطالب پیشنهادی

پاستا آلفردو با مرغ

پاستا با مرغ و کلم بروکلی

پیتزای شاه توت

پیتزای مرغ بدون فر

حلقه پیاز

فینگر فود پیتزا

فینگر فود لازانیا

قارچ شکم پر

کباب چوبی مرغ

غذاهای اصلی

فینگر فود

دسر

شیرینی

سالاد

چطور در خانه میوه خشک کنیم

سس

ترشی

تماس با ما

ورود به سایت

ثبت نام

سر آشپز:Bahar

طرز تهیه میوه خشک یا آجیل میوه یا چیپس میوه جایگاه خاصی در بین کودکان دارد و چقدر مفید و عادت بجایی ست اگر ما کودکانمان را بجای استفاده از تنقلات بی ارزش به خوردن آجیل میوه تشویق کنیم . البته که میوه های خشک کالری بالاتری نسبت به میوه های تر دارند بسیاری از متخصصان تغذیه میگویند که میوه های خشک شده تا زمانی که بصورت متعادل مصرف گردند مغذی و مناسب هستند البته که میوه ی کامل بهترین انتخاب برای استفاده است اما میوه خشک به دلیل اینکه مدت زمان طولانی قابل نگهداری هستند و کم جا تر از میوه کامل هستند طرفداران بیشتری دارند . ما در این مطلب سعی نموده ایم تمام روش ها و نکات در طرز تهیه میوه خشک را به شما عزیزان آموزش دهیم. مطالبی که در این صفحه مطالعه میکنید به ترتیب شامل موارد زیر است :

1 – خواص میوه خشک

2 – طرز تهیه میوه خشک در فضای باز

3- طرز تهیه میوه خشک با استفاده از فر

4 – طرز تهیه میوه خشک با استفاده از دستگاه میوه خشک کن

5- طرز تهیه میوه خشک با استفاده از بخاری یا شوفاژ

6 – تهیه میوه خشک به صورت حاضری

7 – نکات نگهداری میوه خشک در منزل

خواص میوه خشک: میوه های خشک سرشار از فیبر و آنتی اکسیدانها هستند .فیبرها در بهبود و سلامت روده و پایین آوردن کلسترول و همچنین در کمک کردن به کنترل قند خون و تثبیت کردن وزن بسیار مفیدند. آنتی اکسیدانها نیز فواید بسیاری بر سلامت و زیبایی ما دارند آنتی اکسیدانها محافظ و پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و سرطان ها هستند .

در هر صورت آنچه از خواص هر میوه ما میدانیم در میوه خشک آن نیز همان خواص مشاهده شده. انواع ویتامین ها ,آهن ,منیزیم , پتاسیم در میوه های خشک وجود دارد . مثلا کیوی خشک شده حاوی مقدار بالای از ویتامین سی است در واقع میتوان گفت تقریبا دو برابر پرتقال دارای ویتامین سی است و همانطور که گفته شده ویتامین سی زمینه ای برای جذب آهن است .

همچنین برای درمان یبوست نیز پرفایده است . و یا مثلا سیب و یا سیب خشک شده دارای خاصیت سم زدایی بوده و از اختلالات مغزی که منجر به بیماری آلزایمر میشود میتواند پیشگیری به عمل آورد همچنین خاصیت ضد التهابی بالایی دارد .

طرز تهیه میوه خشک :

برای تهیه میوه خشک از پنج روش میتوان استفاده کرد :اول به روش سنتی ؛ دوم روش استفاده از فر ، سوم استفاده از میوه خشک کن ها ، چهارم استفاده از شوفاژ یا بخاری و روش پنجم راحت ترین روش است که در پایان توضیح میدهم.

روش سنتی طرز تهیه میوه خشک : خشک کردن میوه ها در فضای باز

همانگونه که همه ما از مادربزرگ ها و مادر های خود به یاد داریم همه آن ها میوه ها را در فضای باز خشک میکردند.معمولا در این روش خشک شدن میوه چند روز کامل زمان احتیاج است . برای خشک کردن میوه ها در فضای باز باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

1 – اولین چیزی که در این روش شما به آن نیاز دارید نور آفتاب است. پس برای خشک کردن میوه ها باید یک روز آفتابی را انتخاب کنید هر چه هوا گرمتر باشد برای این کار مناسب تر است.

2- میوه ها را شسته و با دستمال تمیزی آنها را خشک نموده و به برشهای نازک برش میدهیم البته که قطر برشها خیلی مهم است نه خیلی نازک باشد که در فرایند خشک شدن بقدری خشک شود که دیگر قابل خوردن نباشند و نه اینکه برشها ضخیم باشد که در اینجا هم در فرایند خشک شدن مشکل بوجود می آید.

3 – تکه های میوه را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون قرار دهید و با کمی فاصله روی توری بچینید. اگر سینی توری ندارید میتوانید از سینی معمولی استفاده کنید اما یک پارچه روی سینی بیندازید و میوه ها را روی پارچه بچینید.

4 – برای اینکه میوه ها زودتر خشک شوند بهتر است سینی میوه از زمین فاصله داشته باشد تا هوا از زیر آن جریان پیدا کند. برای اینکار یک قابلمه کوچک یا یک آجر زیر سینی بگذارید تا سینی از زمین فاصله داشته باشد.

5 – شب ها سینی میوه را داخل منزل بیاورید یا ظرف را داخل یک جای سرپوشیده قرار دهید. زیرا هوای خنک شب باعث میشود دوباره رطوبت به میوه ها برگردد.

6 – هر روز یکی دوبار به میوه ها سر بزنید و میوه هایی که خشک شده اند و حالت ترد پیدا کرده اند را جدا کنید.

نکته : در رابطه با خشک کردن پرتقال باید گفت : پرتقال بعد از خشک شدن کمی تلخ میشود برای جلوگیری از تلخ شدن آن شهدی درست میکنیم به این ترتیب که مقداری از عسل و آبلیمو و آب بر روی حرارت گذاشته و زمانی که غلظت گرفت حرارت را خاموش کرده و سپس بعد از اینکه شهد از حرارت افتاد برشهای پرتقال را داخل شهد کرده و با فاصله از هم داخل کاغذ آلومینیومی میچینیم البته که در صورت تمایل به شیرین شدن سایر میوه ها می توان از این شهد برای آنها هم استفاده کرد و توجه داشته باشید که میزان شهد اگر زیاد باشد باعث بد فرم شدن میوه ها و سوختن آنها میشود .برای میوه های مانند سیب و موز که در مجاورت هوا سیاه میشوند از رومال آبلیمو استفاده میکنیم. 

روش دوم طرز تهیه میوه خشک : استفاده از فر

یکی دیگر از روش های تهیه میوه خشک ، خشک کردن میوه با استفاده از فر میباشد. مزیت این روش به روش فضای باز این است که در عرض چند ساعت میتوانید میوه خشک را حاضر کنید. ضمن اینکه همه خانه ها حیاط یا تراس ندارد و خیلی ها ترجیح میدهند از فر برای تهیه آجیل میوه استفاده کنند. در طرز تهیه میوه خشک با استفاده از فر مراحل زیر را انجام دهید.

1 – در روش خشک کردن میوه با فر باید میوه ها را در دمای پایین گرم کنید تا آب آنها به قدر کافی تبخیر شود و از رشد باکتری جلوگیری شود. برای این کار باید فر را روی درجه حرارتی بین 54 تا 71 درجه ی سانتی گراد تنظیم کنید و بگذارید تا فر گرم شود.

2 -میوه ها را شسته و با دستمال تمیزی آنها را خشک نموده و به برشهای نازک برش میدهیم البته که قطر برشها خیلی مهم است نه خیلی نازک باشد که در فرایند خشک شدن بقدری خشک شود که دیگر قابل خوردن نباشند و نه اینکه برشها ضخیم باشد که در اینجا هم در فرایند خشک شدن مشکل بوجود می آید.

3 -همانطور که گفته شد دمای فر باید بین 54 تا 71 درجه سانتی گراد باشد.برای میوه هایی که برش خورده و نازک هستند مثل سیب و هلو بهتر است دمای فر بین 54 تا 65 و میوه هایی مثل توت فرنگی و سایر توت ها دمای فر حدود 70 باشد.

4 – یک کاغذ مومی روی سینی فر قرار دهید و تکه های میوه را با فاصله مناسب کنار هم روی سینی بچینید.

5 – برای جلوگیری از جمع شدن میوه ها یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آنها قرار دهید.

چطور در خانه میوه خشک کنیم

6 – میوه ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت سینی فر را بچرخانید.

7- مدت زمان لازم برای خشک کردن میوه ها در فر متفاوت است. برای خشک کردن سیب ، آلو ،گلابی ، هلو و موز 6 ساعت – گیلاس ، توت فرنگی و زرد آلو 12 ساعت – و برای انگور و پوست مرکبات 8 تا 10 ساعت زمان لازم است.

8-  اگر میخواهید مدت زمان زیادی میوه های خشک را نگهداری کنید بعد از بیرون آوردن میوه ها از فر ، آن ها را به مدت 4 روز روی سینی یا یک ظرف در باز قرار دهید تا رطوبت باقی مانده تبخیر شود و ماندگاری میوه های خشک افزایش پیدا کند و بعد از آن به ظرف در بسته انتفال دهید.

روش سوم طرز تهیه میوه خشک : استفاده از دستگاه میوه خشک کن:

باید گفت که خرید یک دستگاه میوه خشک کن حال و هوای خاصی به آشپزخانه هر کدبانویی میدهد و البته که خرید دستگاه میوه خشک کن در مدل های مختلف و با قیمتهای متفاوتی است.  این وسیله درواقع خشک‌کن مواد غذایی است، اما چون اغلب‌مان با هدف میوه خشک‌کردن سراغش می‌رویم، بیشتر به‌اسم میوه خشک کن شناخته می‌شود. پس جالب است بدانید که دستگاه‌های خشک‌کن مواد غذایی علاوه‌بر خشک‌کردن میوه برای خشک‌کردن سبزیجات، غلات، گوشت و حتی گُل هم کاربرد دارند. همچنین در تهیه گرانولا و لواشک خانگی ، ماست تازه و سایر رسپی‌هایی که به دمای ملایم اما مداوم نیاز دارند به‌کار می‌آیند.

روش استفاده :ازلحاظ فنی خشک‌کردن مواد غذایی فرایند پیچیده‌ای نداردو فقط کافی است خوراکی موردنظر خود را داخل دستگاه خشک کن و در دمای مناسب آن قرار دهید . البته در این روش هم برای میوه هایی مانند سیب و موز از رومال آبلیمو استفاده میکنیم. زمان خشک شدن میوه ها به عواملی مانند ابعاد ، ضخامت ورقه و رطوبت محیط بستگی دارد . اما زمان تقریبی لازم برای خشک کردن میوه ها حدود 12 ساعت است . قطعه ای از میوه خشک شده را بردارید ، اجازه دهید خنک شود سپس آنرا نصف کنید ، نباید هیچ گونه رطوبتی مشاهده شود.

میوه خشک کن ها چگونه عمل میکنند ؟؟خشک‌کن‌ها با گرفتن آب میان‌بافتی مواد غذایی بدون پخت آنها را خشک می‌کنند. که برای انجام این فرایند به المنت حرارتی و فن مجهزند.همانطور که گفته شد با استفاده از فر هم میتوان میوه خشک کرد. پس در اینجا این سوال مطرح میشود که چه تفاوتی میان میوه خشک با فر و میوه خشک کن وجود دارد؟ جواب این است که نتیجه کار با استفاده از میوه خشک کن از کیفیت بالاتری برخوردار است زیرا بیشتر فرهای کانوکشن یا فن‌دار و همچنین فرهای معمولی قادر به تولید گرمای با مختصات لازم برای خشک‌کردن مواد غذایی نیستند و نقاط غیر هم‌دما ایجاد می‌کنند

ضمن اینکه گستره دمایی اغلب فرها برای خشک‌کردن بیشتر انواع میوه‌ها و سایر مواد غذایی زیادی داغ است. وقتی هم که دما از حد لازم بالاتر باشد، مواد غذایی به‌جای خشک‌شدن می‌پزند و درنتیجه بخش قابل‌توجهی از طعم و مواد مغذی‌شان از دست می‌رود. ضمنا دستگاه‌های خشک‌ کن مواد غذایی از لحاظ مصرف برق هم در مقایسه با فر برتری دارند.

شاید بپرسیم مزایای استفاده کردن از میوه خشک کن ها چیست ؟؟باید گفت ازجمله مزایای خرید میوه خشک کن در منزل این است که : حفظ ارزش مواد مغذی :خشک‌کن‌ها باعث حفظ مواد مغذی‌ موجود در مواد میوه ها می‌شوند. دستگاه‌های خشک‌کن فقط آب میان‌بافتی میوه ها را گرفته و بیشتر ویتامین‌ها و آنزیم‌ها ی آنها را باقی می‌گذارند. و برخلاف مواد غذایی خشک‌شده یا کنسروی کارخانه‌ای حاوی نمک و قند و نگهدارنده‌ها نیستند و از ایجاد حساسیت به این مواد ناسالم هم جلوگیری می کنند . مقرون به صرفه بودن : در مواردی که میوه‌ای زیاد داریم و ترس از خراب شدن آنها داریم می‌توانیم میوه‌های اضافه را تا خراب نشده‌اند خشک کنیم چراکه مواد غذایی خشک‌شده ماندگاری بیشتری دارند. و هم اینکه خرید میوه های خشک و به اصطلاح آجیل میوه بسیار گران بوده و در صورتی که خودمان از خشک کن ها برای خشک‌کردن‌شان استفاده کنیم، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

 استفاده آسان: کار با دستگاه‌های خشک‌کن پیچیدگی خاصی ندارد و کار کردن با آنها بسیار آسان خواهد بود

انواع میوه خشک کن ها :دستگاه‌های خشک‌کن به دو دسته : جریان عمودی و جریان افقی تقسیم می‌شوندجریان عمودی : منبع تولید گرما در خشک‌کن‌های نوع جریان عمودی معمولا در کف دستگاه قرار دارد. این قبیل خشک‌کن‌ها اغلب گِرد شکل هستند و طبقات‌ آنها روی ‌هم چیده شده اند . درِ انها هم معمولا از بالا باز می‌شود. از نظر جا این نوع خشک کن ها کم جا هستند .جریان افقی: منبع تولید گرما دراین نوع خشک‌کن‌ها ، جریان افقی است مانند فرهای فن‌دار در عقب دستگاه قرار دارد. این قبیل خشک‌کن‌ها معمولا” طبقات کشویی دارند و درشان از پهلو باز می‌شود. پس سینی هر طبقه را می‌توانید بدون نیاز به جابه‌جایی سایر سینی‌ها بیرون بیاورید.

نکات دیگری که هنگام خرید میوه خشک کن باید به آن توجه کنید:1- اندازه :این نوع خشک‌کن‌ها در اندازه‌های متنوعی تولید میشوند : اندازه‌های کوچک و رومیزی و اندازه بزرگ‌تر صنعتی . البته که قبل از خرید هر محصولی باید جای آن را در آشپزخانه مشخص نماییم .2- میزان تولید صدا :میوه خشک‌ کن‌ ها چون دارای فن‌ می باشند پس معمولا سروصدا داشته . و قطعا” بلندی صدا در هر مدلی فرق می‌کند بطور کلی دستگاه‌های خشک‌کن‌ نوع جریان افقی کمی پرصداترند.

3- گستره دمایی : میوه خشک‌ کن‌ های ترموستات‌دار به‌دلیل برخورداری از قابلیت تنظیم دما بهترند. به‌این‌ترتیب می‌توانید کنترل بیشتری روی کیفیت نهایی کار داشته باشید و از خشک‌شدن زیادی جلوگیری کنید. نوع ترموستات هم می‌تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد. ترموستات‌های دیجیتال دقیق‌ترند، اما نه اینکه انواع آنالوگ کارایی نداشته باشند.اگر حدودی در نظر بگیریم، دمای لازم برای خشک‌کردن مواد غذایی مرسوم به‌قرار زیر است:

سبزی: ۹۰ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت (معادل حدود ۳۲ تا ۳۸ سانتی‌گراد)؛

میوه و سبزیجات: ۱۳۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت (معادل حدود ۵۴ تا ۷۱ سانتی‌گراد)؛

گوشت و ماهی: ۱۴۵ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت (معادل حدود ۶۳ تا ۷۱ سانتی‌گراد)

برای اطمینان از گستره دمایی مورد نیاز برای مواد غذایی مختلف بهتر است که به دفترچه راهنمای محصول رجوع کنید. 

نمونه‌های موجود در بازار ایران بسیار گسترده و فراوان است. امیدوارم تجربه ای که من از سایت دیجی کالا برای خرید دستگاه خشک کن استفاده کردم مورد استفاده شما هم قرار بگیرد و خالی از لطف نیست که قبل از هر انتخابی از نمونه های متنوع موجود در سایت دیجی کالا هم دیدن نمایید .

روش چهارم در طرز تهیه میوه خشک : استفاده از بخاری یا شوفاژ

اگر به دستگاه میوه خشک کن یا فر دسترسی ندارید میتوانید با استفاده از بخاری یا شوفاژ در منزل به تهیه میوه خشک اقدام کنید. برای خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ به ترتیب زیر عمل کنید:

1 – یک فویل آلومینیومی بردارید و روی بخاری یا شوفاژ را با آن بپوشانید.

2- روی فویل یک پارچه تمیز نخی پهن کنید. استفاده از پارچه بدون پرز اهمیت زیادی دارد پس اگر پارچه نخی ندارید سعی کنید از پارچه‌ای استفاده کنید که پرز نداشته باشد و چیپس شما خراب نشود. استفاده از پارچه باعث میشود تا دیگر نیازی به زیر و رو کردن میوه ها نباشد و میوه ها یکدست خشک شوند.

3- میوه ها را روی پارچه با فاصله بچینید و بعد از گذشت زمان لازم میوه ها را از روی پارچه بردارید و داخل ظرف در بسته بگذارید..

4- خشک کردن میوه حدود 10 تا 12 ساعت زمان میبرد.

نکته 1 : خشک کردن پرتقال روی شوفاژ و بخاری کمی طولانی تر است به همین علت تا جایی که میتوانید برش های پرتقال را نازک بزنید.

نکته 2: برای جلوگیری از سیاه شدن کیوی و موز و سیب روی آن ها کمی آبلیمو بزنید.

روش پنجم طرز تهیه میوه خشک : روش حاضر و آماده

شاید خیلی از شما امروز هوس خوردن میوه خشک کردید و اومدید درباره طرز تهیه میوه خشک تحقیق کنید و ببینید چطوری میشه این آجیل رو تهیه کنید. همه روش هایی که تا الان گفتم خیلی خوب بودن ولی یکم زمان بر بودن. حالا این سوال براتون پیش میاد که اگه همین الان بخواین میوه خشک داشته باشید باید چه کنید ؟  خب باید خدمتتون عرض کنم که میوه خشک رو حاضر و آماده و بسته بندی شده میتونید از مغازه یا به صورت اینترنتی خریداری کنید.

همونطوری که گفتم این روش برای وقتایی که شما عجله داشته باشید مناسب ترین گزینه است. نوش جانتان

نکات نگهداری میوه خشک :

1 – میوه های خشک را حتما باید در جای خنک نگهداری کنید.

2 – در صورتی که میوه ها کاملا خشک و چیپسی شده باشند میتوانید در ظرف در بسته در کابینت نگهداری کنید.

3- اگر فکر میکنید میوه های شما کمی رطوبت دارد و نرمتر از چیپس است ، آن ها را در ظرف در بسته داخل یخچال نگهداری کنید.

4- بهترین ظرف برای نگهداری میوه های خشک ، کیسه فریزر پلاستیکی یا ظرف پلاستیکی درب دار است.

امیدوارم از مطلب طرز تهیه میوه خشک بهره کافی را برده باشید. ما در این مطلب سعی کردیم تا همه نکات را به شما آموزش دهیم و شما را از خواندن مطالب اضافی دیگر بی نیاز کنیم.

طرز تهیه انواع دمنوش

دسر مگنولیا

طرز تهیه انواع مربا

طرز تهیه جوجه چینی

طرز تهیه انواع حلوا

طرز تهیه زولبیا بامیه

طرز تهیه کیک یخچالی

طرز تهیه دونات

موس آووکادو و موز

نظرات و پیشنهادات و یا هر گونه سوال راجع به مطلب بالا را میتوانید در زیر مطرح نمایید.

اطلاعات تماس با غذاکده

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 18

پنجشنبه ها از ساعت 9 تا 16

گیشا ،خیابان 17 نبش چهارراه اول پلاک 15

تلفن تماس:09369130036

مطالب پیشنهادی

پاستا آلفردو با مرغ

پاستا با مرغ و کلم بروکلی

پیتزای شاه توت

پیتزای مرغ بدون فر

حلقه پیاز

فینگر فود پیتزا

فینگر فود لازانیا

قارچ شکم پر

کباب چوبی مرغ

برای اینکه بتونید میوه خشک با کیفیت و خوبی رو درست کنید، لازم هست با روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه آشنا باشید. این روش ها رو در زیبامون یاد بگیرید.

به همون اندازه که میوه های تازه و مخصوص هر فصل خوشمزه و لذیذ هستند، میوه های خشک شده هم طعم و مزه متفاوت و جالبی دارند و میشه از این میوه های خشک شده به عنوان یک تنقلات سالم و مقوی در تمام فصل های سال استفاده کرد.

شما میتونید بسیاری از میوه های مخصوص هر فصل سال رو به هر مقدار که دوست دارید، خشک کنید و بعد در طول سال، این میوه های خشک و خوشمزه رو استفاده کنید و از خواصی که دارند بهره مند بشید. اگرچه این روزها میوه های خشک، خوش رنگ و متنوعی در بازار به فروش می رسد، اما اگه این میوه ها رو خودتون در خونه خشک کنید، نه تنها میوه خشک با کیفیت تر و سالم تری خواهید داشت، بلکه میوه هایی که به روش خانگی خشک می شوند، طعم و مزه بهتری هم دارند. در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه آشنا شوید.

 

میوه های خشک شده، میان وعده هایی با انرژی بالا هستند و به دلیل سبک و کم حجم بودن میتونن یک انتخاب خیلی خوب برای زمان های پیاده روی، سفر، کمپینگ و … باشند و انرژی مورد نیاز شما رو به خوبی تامین کنند. 

چطور در خانه میوه خشک کنیم

میوه ها و سبزیجات خیلی زیادی وجود دارند که میتونید به روش خانگی و با استفاده از نور خورشید، بخاری، شوفاژ، دستگاه فر خانگی، ماکروویو و دستگاه های مخصوص خشک کردن میوه، این میوه ها رو خشک کنید و مورد استفاده قرار بدید.

از جمله بهترین میوه ها برای خشک کردن عبارتند از: سیب، گلابی، هلو، آلو، طالبی، توت فرنگی، انبه، زغال اخته، زردآلو، کیوی، پرتقال، موز، آناناس و انگور. 

 

 

 

خشک کردن میوه در خانه کار خیلی ساده ای هست و شما میتونید در هر فصل از سال، میوه های مخصوص اون فصل رو خریداری کرده و با استفاده از این روش های خانگی که در ادامه توضیح داده ایم، میوه خشک درست کنید و در طول سال مورد استفاده قرار بدید.

یکی از ساده ترین روش ها برای خشک کردن میوه در فصل پاییز و زمستان، استفاده از شوفاژ و بخاری برای این کار هست. شما میتونید میوه های مخصوص فصل پاییز و زمستان رو با این روش به سادگی خشک کنید.

 

 

اجازه بدید میوه ها به مدت یک تا دو ساعت روی بخاری یا شوفاژ بمانند. بعد از گذشت این مدت زمان، کمی از اب میوه تبخیر می شود و اندازه میوه ها نیز کوچکتر خواهند شد. بعد از گذشت تقریبا دو ساعت، باید میوه ها رو پشت و رو کنید تا سمت دیگر میوه هم به خوبی خشک شد. این کار رو به طور مرتب هر 2 ساعت یک بار تکرار کنید تا میوه به طور کامل خشک شود.

 

 

تقریبا 6 تا 8 ساعت زمان نیاز هست تا میوه ها به خوبی خشک شده و حالت چرمی و جویدنی پیدا کنند. هر زمان که احساس کردید میوه به خوبی خشک شده، باید میوه ها رو از روی بخاری و شوفاژ جمع کنید.

 

شما میتونید در هر فصل از سال، از این روش برای خشک کردن میوه های مورد علاقتون استفاده کنید. طبق توضیحات بالا، میوه مورد نظر رو خریداری کرده و بعد از شست و شو، به قطعات یک اندازه برش بزنید.

روی سینی مخصوص فر و ماکروویو، کاغذ روغنی یا ورقه سیلیکونی قرار بدید و بعد میوه ها رو با فاصله روی سینی بچینید. سینی رو درون فر با حرارت 170 درجه فارنهایت یا 60 درجه سانتی گراد قرار بدید. بهتره که فر رو به طور کامل نبندید و کمی باز بماند. هر 30 دقیقه یک بار میوه ها رو بررسی کنید و در صورت نیاز میوه ها رو پشت و رو کنید تا هر دو طرف میوه به خوبی خشک شود. 

 

 

میوه هایی که به خوبی در دستگاه فر یا ماکروویو خشک می شوند عبارتند از: سیب،پرتقال، گیلاس، شلیل، توت فرنگی، گلابی، هلو و موز.

میوه خشک بعد از اینکه از داخل فر خارج می شود و در دمای محیط قرار می گیرد، کمی خشک تر و سفت تر خواهد شد. بنابراین زمانی که آب درون میوه به طور کامل خشک شده و بعد از تست کردن میوه حالتی جویدنی داشت، میوه خشک شما اماده هست. اجازه ندید میوه درون فر یا ماکروویو حالت چیپسی و خیلی ترد پیدا کنه.

 

 

مدت زمان خشک شدن میوه در فر یا ماکرو ویو با توجه به ضخامت میوه ها، گوشتی بودن میوه، درجه حرارت فر و … متغیر هست و ممکنه بین 2 تا 8 ساعت زمان نیاز داشته باشه. پس در این مدت زمان باید به طور مرتب میوه ها رو بررسی کنید.

 

دستگاه های مخصوصی هم برای خشک کردن میوه طراحی شده که میتونید این دستگاه های خونگی رو تهیه کنید و در هر فصل سال که تمایل دارید با استفاده از دستگاه میوه خشک کن، میوه های خشک و خوشمزه ای درست کنید.

این دستگاه ها معمولا دارای چند طبقه مجزا هستند که با فاصله روی هم قرار می گیرند و با استفاده از جریان برق، گرم می شوند و کار خشک کردن میوه ها رو طی 24 تا 48 ساعت انجام میدن.

 

 

شما میتونید میوه ها رو بعد از شستن و برش دادن، با فاصله روی سینی های مخصوص دستگاه میوه خشک کن بچینید. مزیت استفاده از این دستگاه این هست که میتونید به طور همزمان چند مدل میوه رو خشک کنید.

چطور در خانه میوه خشک کنیم

بعد از چیدن میوه ها، درجه حرارت دستگاه رو بر روی خشک کن میوه و یا درجه حرارت 55 تا 60 درجه تنظیم کنید. درب دستگاه رو ببنیدید. بهتره هر 3 تا 4 ساعت یک بار میوه ها رو بررسی کنید و اگر احساس کردید میوه ها حالت چرم مانند و جویدنی پیدا کرده اند، میوه ها رو از دستگاه خارج کنید.

 

 

 

روزهای گرم و بلند تابستانی هم فرصت مناسبی برای خشک کردن میوه هستند. این روش هم بسیار آسون هست و هم هزینه ای به همراه نداره. تنها کاری که باید انجام بدید این هست که میوه های برش خورده رو بر روی سینی فلزی یا پارچه تمیز بچینید و در زیر نور خورشید قرار بدید. برای اینکه گرد و غبار روی میوه ها نشینه، بهتره یک پارچه نخی و نازک روی میوه ها قرار بدید.

مدت زمان خشک شدن میوه ها در زیر نور آفتاب هم متناسب با شدت تابش نور خورشید و ضخامت میوه ها متغیره و لازمه که هر چند ساعت یک بار به میوه ها سر بزنید، اون ها رو پشت و رو کنید تا به طور کامل و یکدست خشک شوند.

نکته ای که باید در رابطه با خشک کردن میوه در زیر نور افتاب بدونید این هست که باید ظرف حاوی برش های میوه رو شب ها به خانه و محیط سر بسته بیاورید و دوباره صبح روز بعد آن را در زیر نور آفتاب قرار بدید. میوه هایی که به بهترین شکل ممکن زیر نور خورشید خشک می شوند عبارتند از: زردآلو، آلو، انگور، سیب و گلابی.

 

 

 

این مدل از میوه خشک رو هم میتونید با تمام روش هایی که در بالا توضیح داده شد درست کنید. برای درست کردن میوه خشک حبه ای باید میوه ها رو به شکل حبه ای و با ضخامت بیشتر (به اندازه حبه قند) خرد کنید. تنها تفاوتی که این روش داره این هست که باید مدت زمان خیلی بیشتری رو برای خشک شدن میوه ها در نظر بگیرید. زیرا میوه ها حالت گوشتی و ضخیم تری دارند و آب درون میوه دیرتر از بین میره.

 

برای اینکه میوه هایی که در خانه خشک میکنید فوق العاده خوشمزه و با کیفیت باشند، لازم هست که به چند نکته مهم و ضروری در این رابطه توجه داشته باشید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط و پیشنهادی:

خواص میوه خشک، میوه های خشک شده خوب یا بد؟

دانستنی های خشک کردن و مصرف میوه های خشک

نحوه خشک کردن توت سفید در منزل

چطور در خانه میوه خشک کنیم
چطور در خانه میوه خشک کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *