چطور بفهمیم صفرا داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم صفرا داریم
چطور بفهمیم صفرا داریم

 

1- قسمتی از بدن را که درد شدیدی دارد، مشخص کنید. وقتی شخص دچار سنگ کیسه صفرا باشد، درد در قسمت کیسه صفرا دیده می‌شود که در سمت راست بدن و بالای شکم ، درست در زیر قفسه سینه است. درد می‌تواند به ناحیه پشت و شانه‌ها هم منتشر شود.

 

2- مراقب علائم بیماری باشید که تب، عرق سرد، تهوع، اسهال و درد شدید از مهم‌ترین آنها هستند. درد به قدری شدید است که نمی توانید به راحتی بنشینید، بایستید یا دراز بکشید.

چطور بفهمیم صفرا داریم

 

3- آخرین باری که غذا خوردید، به یاد داشته باشد. درد سنگ کیسه صفرا معمولاً بعد از عصر شروع می‌شود. مثلا فرد بعد از خوردن شام، وقتی بخوابد، بعد از چند ساعت دچار دل درد می‌شود. هنگامی که بدن در حال استراحت است، عمل هضم غذا شروع می‌شود و باعث شروع درد می‌شود. درد به سرعت زیاد می‌شود و حدود 6 تا 8 ساعت طول می‌کشد.

4- ببینید که آیا در معرض خطر ابتلا به التهاب کیسه صفرا هستید یا خیر؟ اگرچه هر فردی ممکن است به این بیماری دچار شود، ولی کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند شامل خانم های باردار، خانم های بالای 40 سال سن، مردان و زنان چاق و هر کسی است که اخیراً کاهش وزن سریعی داشته است.

 

5- به پزشک مراجعه کنید.

تنها راهی که می توانید از وجود سنگ در کیسه صفرای خود مطمئن شوید، انجام سونوگرافی یا عکس برداری با اشعه ایکس است.

اگر سنگ‌ها دیده شوند، پزشک آنها را اندازه می‌گیرد تا مشخص شود، بیماری شما تا چه حدی شدید است.

سنگ‌های کوچک‌تر، بیشتر از سنگ‌های بزرگ مشکل زا هستند، زیرا می توانند وارد مجرای صفراوی شوند و آن را مسدود کنند، ولی سنگ‌های بزرگ نمی توانند وارد این مجرا شوند.

جلوگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی

کیسه صفرا و بیماری های آن

گیاه قاصدک برای درمان سنگ کلیه و کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: خداوند متعال انسان را بر چهار طبیعت بنا کرده است که آن ها عبارتند از : صفرا، سودا، خون و بلغم.

دو تای آن ها گرم و دو تای دیگر سرد است و میان هر دو تای آن ها از لحاظ های دیگر نیز اختلاف است.

دکتر غیاث الدین جزایری متخصص علم غذاشناسی می گوید:

پزشکان قدیم معتقد بودند که وقتی شخصی غذا می خورد، آن غذا پس از معده به کبد می رود و به چهار جزء تقسیم می شود:

جزء اول که مایعی زرد رنگ و از سه جزء دیگر سبک تر است که در روده توقف می کند موسوم به صفراء است.

چطور بفهمیم صفرا داریم

جزء دوم کمی سنگین تر است و بعد از صفرا واقع می شود و آن خون است.

جزء سوم مایع سفید لزجی است که آن را بلغم می نامند.

جزء چهارم که از همه این ها سنگین تر است، مانند گل و لای می ماند سودا نام دارد.

طبیعت صفرا، سرد و خشک است، طبیعت خون، گرم و تر، طبیعت سواد سرد و خشک و طبیعت بلغم گرم و تر است.

پس از آن طبایع را بر چهار جزء بدن تقسیم می کنند که سر، سینه ، پهلو و شکم هستند.

خون بر سر، صورت، چشمها، گوش ها، بینی و دهان مسلط است، بلغم بر سینه با نیروی باد استیلا می کند، صفرا بر دنده های پهلو غالب است و سودا را می توان بر شکم، امشا و احشا سیطره داد.

هر کدام از این ها بر بدن غلبه کند آثارش در جاهایی که بالا ذکر شد بیشتر مشهود است؛ به عنوان مثال، وقتی خون غلبه کند رنگ رخساره، زبان و چشم ها سرخ می شوند و بیمار بسیار خمیازه می کشد، بزاق دهان شیرین، رگهای گردن متورم می شود، پیشانی چروک بر می دارد و پوستش کلفت می شود و حواس پنجگانه تضعیف می شوند.

پیدایش انواع جوش ها و جریان خون از دندان ها و لثه ها نیز دلیل بر غلبه خون است.

وقتی صفرا غلبه می کند نیز دارای علائم بسیاری است که آشکارترینشان، عطش زیاد، درد پهلو و معده و احساس سوزش است.

وقتی سودا غلبه کند احساس گرسنگی زیادی به بیمار دست می دهد و هنگامی که بلغم چیره می شود شخص بسیار دچار باد گلو شده، به تنگی نفس دچار می شود.

بیمار بلغمی بسیار به سنگینی سینه مبتلا می شود، چنان چه که گاهی از تخیل جسمی را درون سینش احساس می کند که از آن به بختک تعبیر می کنند.

منبع:قدس آنلاین

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

کیسه صفرا یک ارگان کوچک در زیر کبد در بالای شکم است . این قسمت مایع زرد و سبز رنگی را در خود نگه می دارد که به هضم غذا کمک می کند . بیشتر سنگ های کیسه صفرا زمانی شکل می گیرند که کلسترول زیادی در آن ها وجود داشته باشد . مصرف قرص های ضد بارداری،حاملگی،کاهش سریع وزن به دنبال یک رژیم غذایی سخت و مصرف برخی داروها می توانند سنگ کیسه صفرا را ایجاد کنند.

طبق مطالعات انجام شده ، 80 درصد از سنگ های کیسه صفرا از کلسترول ساخته شده اند . 20 درصد باقیمانده سنگ های کیسه صفرا از نمک کلسیم و بیلی روبین ساخته شده اند و هنوز علت دقیق تشکیل سنگ های کیسه صفرا مشخص نشده است اما تئوری هایی در این مورد وجود دارد . 

کلسترول زیاد در صفرا

کلسترول بیش از حد بالا در صفرا می تواند سنگ های زرد کلسترولی را بسازد که این سنگ های سفت و سخت ممکن است در صورت ساخت کلسترول توسط کبد شما افزایش پیدا کنند و نتوانند در صفرا حل شوند . 

بیلی روبین بالا در صفرا

چطور بفهمیم صفرا داریم

بیلی روبین یک ماده شیمیایی تولید شده در زمان هایی است که کبد ، سلول های خونی قرمز قدیمی را نابود می کند و در بعضی از وضعیت ها مثل آسیب دیدگی کبد یا اختلالات خونی خاص ، ممکن است که تولید بیلی روبین ، کبد شما تحت تاثیر قرار دهد و بیش از حد طبیعی تولید شود . حال این سنگ های رنگی زمانی تشکیل می شوند که صفرا نتواند آن ها را بشکند و بیلی روبین اضافه در صفرا باقی بماند. این سنگ های سخت اغلب به رنگ مشکی یا قهوه ای تیره دیده می شوند . 

صفرای غلیظ به دلیل پر بودن کیسه صفرا

کیسه صفرا نیاز به خالی کردن صفرای خود دارد تا بتواند سالم بماند و عملکرد خود را به درستی انجام دهد . اگر کیسه صفرا نتواند محتوای داخل خود را خالی کند ، صفرای درون آن بسیار غلیظ می شود و باعث تشکیل سنگ ها می گردد .

 

سنگ های کیسه صفرا می توانند باعث ایجاد درد در قسمت بالایی شکم شوند و همچنین ممکن است درد آن فقط هنگام غذا خوردن ، آن هم غذاهای پر چرب مثل سرخ کردنی ها باشد که این درد معمولا بیشتر از چند ساعت طول نمی کشد .

در این شرایط علائم زیر را تجربه می کنید :

این علائم مجموعا به بیلیاری کولیک معروف هستند. 

دل درد مخصوصا در قسمت کبد نشان دهنده سنگ کیسه صفرا می باشد . این درد حمله ای است و قطع و وصل می شود و همچنین در قسمت بالای مرکز شکم و سمت راست احساس خواهد شد .

مسکن های بی اثر :

اگر بعد از دل درد هیچ کدام از مسکن ها، پمادها و … موثر نبودند ، احتمال مشکلی در کیسه صفرا وجود دارد که این دردهای در تکان خوردن، حرکت روده و خروج گاز از بدن افزایش می یابند .

حالت تهوع :

بسیاری از افراد درد موجود در کیسه صفرا را به علت دارا بودن سنگ با رفلاکس معده و یا سوزش معدع اشتباه می گیرند اما اگر دیدید که این درد با حالت تهوع همراه بود، به احتمال زیاد به سنگ کیسه صفرای شما مربوط است .

پانکراتیتیس :

این بیماری باعث التهاب پانکراس می شود که باید سنگ های کیسه صفرا را نیز در آن بررسی کنید . سنگ های این چنینی عملکرد کیسه صفرا را مختل می کنند و همچنین با تب ، حالت تهوع و دل درد همراه است .

 چاقی یا کاهش وزن ناگهانی :

افراد چاق با اشتهای کم بیش از همیشه محتمل بر سنگ کیسه صفرا هستند. افرادی که به سرعت و بدون دلیل وزن خود را از دست می دهند، نیز بیش از بقیه احتما ابتلا به سنگ کیسه صفرا را دارند .

 

سنگ های صفرای بدون علامت

سنگ های صفرا خودشان باعث ایجاد درد نمی شوند و معمولا درد زمانی اتفاق می افتد که سنگ های موجود در کیسه صفرا جلوی حرکت صفرای درون کیسه را بگیرند .

طبق مطالعات، 80 درصد از افراد دارای سنگ های خاموش کیسه صفرا هستند . به این معنی که آن ها هیچ گونه درد یا نشانه ای را تجربه نمی کنند . در این موارد، پزشک تنها با استفاده از آزمایش های اشعه ایکس یا جراحی های شکمی می تواند به وجود این سنگ ها پی ببرد . 

زمانی که سنگ های صفرا مسیر صفرا را مسدود می کنند ، صفرای درون آن ها قدرت حرکت را از دست می دهد و در نتیجه باعث التهاب و عفونت در کیسه صفرا خواهد شد که به این رویداد ، التهاب کیسه صفرا می گویند که نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک دارد .

خطر التهاب کیسه صفرا نسبت به سنگ های صفرای دارای علائم، نسبت 1 به 3 دارد .

علائم مربوط به التهاب کیسه صفرا شامل موارد زیر می باشد:

در صورت داشتن چنین علائمی باید حتما در عرض 1 الی 2 ساعت به پزشک مراجعه کنید؛ مخصوصا اگر علائم شما با تب نیز همراه بود .

سنگ های صفرای درمان نشده ممکن است که باعث ایجاد سختی های زیر شود :

 

بسیاری از خطرات مربوط به سنگ کیسه صفرا به رژیم غذایی مربوط می شود که بعضی از عوامل آن غیر قابل کنترل هستند . عوامل خطر غیر قابل کنترل ، سن، نژاد، جنسیت، و سابقه خانوادگی را شامل می شود که نمی توان آن ها را تغییر داد . 

عوامل مربوط به سبک زندگی شامل موارد زیر است :

عوامل مربوط به خطرات غیر قابل کنترل شامل موارد زیر می باشند :

عوامل دارویی نیز شامل موارد زیر هستند :

پزشک در این شرایط شما را معاینه فیزیکی می کند که شامل بررسی چشمان و پوست شما می باشد که به دنبال تغییر رنگ در آنها است . پوست زرد ممکن است که نشانه یرقان باشد که در نتیجه بیلی روبین بالا در کیسه صفرا است .

این آزمایش ممکن است که به استفاده از تست های تشخیصی دیگر نیز نیاز داشته باشد که به پزشک کمک کند تا درون بدن شما را ببیند که این آزمایش ها شامل موارد زیر می باشند :

 سونوگرافی :

امواج فراصوت در سونوگرافی تصویرهایی را از داخل شکم فراهم می کند که این تصاویر می توانند وجود مشکل در کیسه صفرا را تایید یا تکذیب کنند و همچنین قادر به نشان دادن التهاب کیسه صفرا نیز می باشد .

چطور بفهمیم صفرا داریم

 سی.تی اسکن شکمی :

این آزمایش تصویربرداری تصاویری را از داخل کبد و شکم شما فراهم می کند .

 اسکن رادیونوکلئید کیسه صفرا :

این آزمایش مهم می تواند در عرض یک ساعت تکمیل شود . در این آزمایش ، متخصص یک ماده رادیواکتیو را درون رگ های شما می کند . این ماده در طول خون حرکت می کند و به کبد و کیسه صفرا می رسد. در این اسکن هرگونه عفونت یا مسدودیت در کیسه صفرا یا سنگ درون آن نشان داده می شوند .

 آزمایش خون :

ممکن است که پزشک در این شرایط از شما آزمایش خون بگیرد که می تواند میزان بیلی روبین را در خون اندازه بگیرد . این آزمایش همچنین به تعیین میزان عملکرد مناسب کبد نیز کمک می کند .

 آزمایش ercp:

این آزمایش ترکیبی از اشعه ایکس و آندوسکوپی است که مشکلات درون صفرا و پانکراس را نشان می دهد .


altmedrevDownloads-icon

پر شدن کیسه صفرا در اثر بیماری‌هایی مانند سنگ صفراوی، کولیک صفراوی و التهاب کیسه صفرا پدید می‌آید. در برخی مواقع برای درمان بیماری کیسه صفرا برداشته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، کیسه صفرا با ذخیره صفرا و آزاد کردن آن درون روده کوچک در زمان ورود غذا به هضم و گوارش کمک می‌کند.

علت پر شدن کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا عضو کوچکی در زیر کبد است. این کیسه صفرا را ذخیره می‌کند و در زمان هضم غذا آن را درون روده کوچک آزاد می‌کند. صفرا مایع زرد رنگ تولید شده توسط کبد است که به بدن کمک می‌کند تا چربی و سموم را از بین ببرد. برخی از بیماری‌ها وجود دارند که بر کیسه صفرا تاثیر می‌گذارند. در این مقاله به بررسی انواع بیماری‌های کیسه صفرا، نحوه تشخیص، گزینه‌های درمان و روش‌های پیشگیری می‌پردازیم.

برخی از مشکلات رایجی که می‌توانند بر کیسه صفرا تاثیر گذارند عبارتند از:

چطور بفهمیم صفرا داریم

۱. سنگ صفرا

شایع‌ترین بیماری کیسه صفرا سنگ صفراوی است. سنگ‌های صفراوی سنگ‌های کوچک کلسترولی هستند که در کیسه صفرا تشکیل می‌شوند. سنگ‌ها معمولا نشانه‌ای ندارند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

۲. کولیک صفراوی

کولیک صفراوی شرایطی گفته می‌شود که سنگ بزرگ صفرا در مجرای صفراوی گیر می‌افتد و باعث انسداد می‌شود. این بیماری باعث درد ناگهانی در قسمت فوقانی بدن به خصوص بعد از خوردن غذا‌های پر چرب می‌شود. این درد با رفتن به دستشویی و استفراغ بهتر نمی‌شود و ممکن است ۱ تا ۵ ساعت طول بکشد.

۳. التهاب کیسه صفرا

انسداد کیسه صفرا توسط سنگ‌های صفراوی می‌تواند باعث التهاب و ورم در این عضو شود. دو نوع التهاب حاد و مزمن وجود دارد. التهاب حاد با درد شدید و ناگهانی، حالت تهوع و استفراغ و تب همراه است. درد معمولا بین ۶ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

تقریبا علت ۹۵ درصد موارد التهاب کیسه صفرا، سنگ‌های صفراوی هستند با این حال عفونت، عمل جراحی، تومور‌هایی که باعث ترشح بیش از حد صفرا می‌شوند و سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند منجر به التهاب حاد کیسه صفرا شود. التهاب مزمن ناشی از التهاب دراز مدت کیسه صفرا است. افرادی که مبتلا به التهاب مزمن هستند درد کمتری دارند و به ندرت تب را تجربه می‌کنند. عفونت و پاره شدن کیسه صفرا از عوارض جدی التهاب کیسه صفرا هستند.

بیماری‌های دیگری که بر مجرای صفراوی تاثیر می‌گذارند عبارتند از:

*سیروز اولیه صفراوی: سیروز اولیه یک بیماری مزمن است که در آن مجرای صفرا در کبد به کندی از بین می‌رود، با از بین رفتن مجرای صفراوی، صفرا به کبد بر می‌گردد و به زخم برگشت ناپریز بافت کبد (سیروز) منجر می‌شود.

*تومور‌های مجرای صفراوی و کیسه صفرا: تومور مجرای صفراوی به ندرت اتفاق می‌افتد. افزایش سن یا سیروز باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

*پانکراتیت و تومور‌های پانکراس: پانکراتیت التهاب لوزالمعده است. این وضعیت در اثر سنگ‌های صفراوی، برخی عفونت‌های ویروسی، آنزیم‌های گوارشی و برخی دارو‌ها ایجاد می‌شود. بسیاری از تومور‌های پانکراس می‌توانند مجرای صفراوی که از طریق آن صفرا از کبد خارج می‌شود را مسدود کنند.

برخی از علائم التهاب و پر شدن کیسه صفرا عبارتند از:

*درد شدید در سمت راست یا قسمت مرکزی شکم

*درد شدیدی که تا شانه راست و کمر گسترش می‌یابد

*حالت تهوع و استفراغ

*تب

*زردی پوست و چشم

*تغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع به رنگ روشن‌تر و خاکستری

تشخیص پر شدن کیسه صفرا

*بررسی تاریخچه پزشکی و معاینه: پزشک سابقه شخصی و خانوادگی بیماری کیسه صفرا را بررسی می‌کند و در مورد علائمی مانند شروع درد شکمی با خوردن غذا‌های پر چرب سوال می‌پرسد.

*آزمایش خون: التهاب، عفونت و سنگ کیسه صفرا می‌تواند باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون و افزایش آنزیم‌های کبد شود.

*تصویر برداری: تست اولیه برای بررسی کیسه صفرا انجام سونوگرافی است. سایر تست‌هایی که به تشخیص علت بیماری کیسه صفرا کمک می‌کنند عبارتند از: سی تی اسکن، ام ار ای، کولانژیوگرافی

درمان

برای درمان التهاب کیسه صفرا بیمار در بیمارستان بستری می‌شود. هدف درمان کنترل علائم و کاهش التهاب است.

درمان شامل موارد زیر است:

*ممنوع کردن خوردن یا نوشیدن برای کاهش التهاب کیسه صفرا

*تزریق سرم برای جلوگیری از بی آبی بدن

*آنتی بیوتیک برای درمان عفونت

*دارو‌های ضد درد برای کنترل درد

جراحی برداشتن کیسه صفرا

در موارد پیچیده مانند پر شدن کیسه صفرا در اثر وجود سنگ صفراوی جراحی برداشتن کیسه صفرا (کلسیستکتومی) انجام می‌شود. معمولا این جراحی یک روش کم تهاجمی است که با ایجاد چند برش کوچک روی شکم انجام می‌شود. روش باز برای حذف کیسه صفرا به ندرت انجام می‌شود. کیسه صفرا یک عضو ضروری بدن نیست و بعد از برداشتن کیسه صفرا، صفرا مستقیما به روده کوچک وارد می‌شود. سو هاضمه، نفخ و اسهال از عوارض جانبی برداشتن کیسه صفرا هستند.

پیشگیری از پر شدن کیسه صفرا‌

می‌توان خطر ابتلا به التهاب کیسه صفرا را کاهش داد. برخی از راه‌های پیشگیری از التهاب کیسه صفرا عبارتند از:

*کاهش وزن کنترل شده: کاهش وزن سریع خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی را افزایش می‌دهد. اگر قصد کاهش وزن دارید ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم وزن در یک هفته از دست دهید.

*حفظ وزن متعادل: داشتن اضافه وزن احتمال ایجاد سنگ‌های صفراوی را افزایش می‌دهد. برای رسیدن به وزن سالم، کالری را کاهش دهید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

چطور بفهمیم صفرا داریم

*رژیم غذایی سالم: رژیم‌های غذایی با چربی زیاد و کم فیبر خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی را افزایش می‌دهد. برای کاهش خطر ابتلا رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید.


سردرد از کیسه صفرا است

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

شیره صفرا در کبد و لوزالمعده تولید می‌شود. این شیره در برخی قسمت‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌کند، به‌عنوان مثال جریان خون را روان می‌کند همچنین با ایجاد حرارت باعث دفع انسداد عروق می‌شود

به گزارش مفدا، شیره صفرا در کبد و لوزالمعده تولید می‌شود. این شیره در برخی قسمت‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌کند، به‌عنوان مثال جریان خون را روان می‌کند همچنین با ایجاد حرارت باعث دفع انسداد عروق می‌شود. از وظایف دیگرش این است که در روده با چربی موجود در غذا مخلوط می‌شود و به شکل صابون درمی‌آید و نقش لغزندگی و نرمی مزاج به خود می‌گیرد. این کار باعث جذب بهتر چربی و ویتامین‏های محلول در چربی می‌شود. در آخر شیره صفرا، کنترل جمعیت باکتری‏های روده را به‌عهده دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، تمام این کارها که گفته شد مربوط به نقش طبیعی صفراست. اما برخی افراد بی‌محابا از غذاهای چرب و سرخ شده استفاده می‌کنند همچنین روزانه آب کافی نمی‌نوشند و گوشت قرمز در اکثر وعده‌های غذایی‌شان دیده می‌شود. افرادی که از این الگوی غذایی پیروی می‌کنند باید بدانند این کارها باعث انسداد مجرای صفراوی شده و صفرای غلیظ تولید می‌شود. حال تصور کنید صفرایی که باید به مقدار کافی به داخل روده ترشح شود از این کار باز می‌ماند. این بازماندگی عوارضی را به‌همراه دارد که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

تنگی نفس دارید و دهان‌تان بوی بد می‌دهد؟
ریه‌ها بر اثر حرارت خون از حالت عادی خشک‌تر شده و رطوبت در آنها تبخیر می‌شود، درنتیجه احساس تنگی‌نفس و کمبود اکسیژن به بیمار دست می‌دهد. این تبخیر در معده هم اتفاق می‌افتد و بخارات معده به ناحیه جلوی سر می‌رود و سر درد شقیقه یا جلو سر اتفاق می‌افتد. گاهی تلخی دهان ممکن است ناشی از ورود صفرا به خون باشد

از مشکلات پوستی رنج می‌برید؟
صفرا باعث حرارت و خارش و سوزش خشکی پوست هم می‌شود. اگر این حالت‌ها به مدت طولانی باقی بمانند، انواع و اقسام بیماری‏های پوستی مثل کهیر، خارش، اگزما، لیکن پلان و آکنه و… ممکن است در فرد ایجاد شود.

چطور بفهمیم صفرا داریم

تمرکز ندارید و کف پای‌تان داغ است؟
بعضی اوقات ممکن است رفتارهایی از شما سر بزند که منشا خاصی نداشته باشند. مثلا بدون علت خاصی عصبانی می‌شوید یا عدم تمرکز دارید، حتی بی‌حوصلگی و عجول بودن به‌خصوص در فصل گرما جزء این دسته از رفتارهایی است که منشا خاصی ندارند و وقتی به رفتار خود فکر می‌کنید، توجیحی برای‌شان ندارید. این علائم گاهی اوقات دلیل اصلی‌شان ورود صفرا به خون است. همچنین شب‏ها زمان خواب صفرا که وزن سبکی دارد به‌علت افقی شدن بدن سری هم به کف پاها می‌زند و باعث داغی کف پا می‌شود.

جنس موی‌تان تغییر کرده است؟
چربی مو علت‌های مختلفی دارد، اما اگر موهای‌تان به مرور زمان جنس‌اش از نرمال به چرب و از چرب به خشک تغییر کرد، شک نکنید که پای مشکلات صفراوی در میان است. به‌علت حرارت زیاد، در ابتدا چربی موها زیاد می‌شود و بر اثر طولانی‌شدن بیماری، موها خشک شده و کم‌کم کف سر چرب و موخوره و شوره هم به آن اضافه می‌شود.

زیاد خون دماغ می‌شوید؟

بر اثر حرارت خون، مخاط بینی خشک شده و فرد مستعد خون دماغ می‌شود. همچنین ترک لب‌ها را هم ممکن است در پی داشته باشد. احساس فرو رفتن خلط بر اثر غلیظ شدن آن امری شایع است. روده‌ها خشک می‌شوند و درراستای این مشکل مدفوع سفت تحویل می‌دهند.

اکثر اوقات میل به خوردن شیرینی دارید؟
بر اثر جا ماندن صفرا در لوزالمعده و تحریک برخی سلول‏ها، ترشحات هورمون‏های مختلف مثل انسولین و آدرنالین افزایش پیدا می‌کند. با افزایش انسولین، قندخون افت پیدا می‌کند؛ برای همین بیمار میل زیادی به خوردن شیرینی دارد. با افزایش آدرنالین، دهان خشک‌تر و ضربان قلب بالاتر می‌رود.

همچنین خون رقیق می‌شود که درراستای رقیق شدن فشارخون ایجاد می‌شود؛ طوری که وقتی بیمار می‌ایستد چشمانش سیاهی می‌رود. گاهی اوقات فشارخون بالا باعث چاقی افراد می‌شود، چون فرد مجبور است مرتب خودش را تقویت کند تا دچار افت قند و فشارخون نشود.

بیماری دیابت سراغ‌تان آمده است؟

گاهی بر اثر بالا رفتن حرارت معده، فرد به‌خصوص صبح‌ها دچار بی‌اشتهایی می‌شود. البته ممکن است این بی‌اشتهایی در طول روز هم به‌وجود آید که بعد از مدتی شخص وزنش کاهش پیدا می‌کند. همچنین رنگ پوستش متمایل به زرد می‌شود و حتی ممکن است سفیدی چشم‏ها ته رنگ زرد داشته باشند.

بر اثر طولانی شدن سیر این بیماری لوزالمعده از تشریح انسولین بیش از حد خسته شده و فرسوده می‌شود. همچنین انسولین خون پایین می‌رود و چون بیمار مواد قندی بیشتری مصرف می‌کند بعد از چند سال بیماری دیابت نوع دو پدید می‌آید. برای همین کاهش وزن از دست رفته نه‌تنها باز می‌گردد، بلکه فرد دچار مشکل چاقی می‌شود و تنها علتش دریافت انسولین زیاد است.

صفرا سر از روده در بیاورد چه می‌شود؟

بر اثر ترشح صفرا به داخل روده، باکتری‏های هلیکوباکتر بیشتر می‌شوند که این عملکرد باعث تولید گازهای روده می‌شود. برای همین بیمار با نفخ زیاد مواجه می‌شود. از طرفی شیره گوارشی که از معده تخلیه می‌شود بر اثر کمبود صفرا، کاملا از حالت اسیدی خنثی نشده و به‌همین دلیل تورم و التهاب و درنهایت زخم اثنی‌عشر پدید می‌آید، چون حرارت صفرا بر اثر کمی ترشح کم شده است، بیمار به اصطلاح دچار سردی جهاز هاضمه می‌شود.

درنتیجه با خوردن غذاهای سرد مثل سالاد، برنج سفید و امثال اینها فرد هم دچار سردی می‌شود و آب دهان تجمع بیشتری پیدا کرده و نفخ و آروغ و ترش کردن معده هم به این علائم اضافه می‌شوند، چراکه غذا به‌علت کمی ترشح صفرا دیر هضم می‌شود و معطل می‌ماند. یبوست مزاج یکی دیگر از مشکلاتی است که در این راستا به‌وجود می‌آید.

غذاهایی که سلامت صفرا را به خطر می‌اندازند

توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از خوردن غذاهای چرب، به‌خصوص فست‌فودها امتناع کنید.

اما غیر از فست‌فودها موادغذایی دیگری مثل خوردن زیاد میگو (البته اگر در خوردن آن افراط نشود، مشکلی به‌وجود نمی‌آید)، تخم‌مرغ به‌خصوص زرده تخم‌مرغ و نوشابه‌ها در ایجاد اختلال صفراوی نقش دارند. گاهی اوقات نمی‌شود از خوردن غذاهای سرخ کردنی فرار کرد و ممکن است در ماه مجبور شوید برای پخت غذا از روش سرخ کردنی استفاده کنید.

در این مواقع توصیه می‌شود که همراه این دسته از غذاها حتما سبزیجات تازه، سالاد (بدون سس مایونز یا سس‌های پرچرب) یا کاهو و جوانه میل کنید. همچنین خوردن موادغذایی سبوس‌دار هم می‌تواند موثر باشد. فیبر موجود در این دسته از موادغذایی چربی را به خود جذب می‌کنند و مانع ورود چربی بیش از اندازه به بدن می‌شوند. همچنین نوشیدن چای مکه یا دمکرده آلبالو خشک بعد از میل کردن غذاهای چرب توصیه می‌شود.

میوه‌هایی که دوستدار صفرا هستند
همه سبزیجات و میوه‌ها برای سلامت بدن به‌خصوص صفرا مفید هستند. اما برخی میوه‌ها و سبزی‌ها مثل شاهی، آب هویج (به‌خصوص هویج ایرانی)، شاتوت، هندوانه، آلبالو و… صمیمیت بیشتری با صفرا دارند و می‌توانند برای این قسمت از بدن بسیار مفید باشند. یکی از موثرترین داروهای غذایی برای پیشگیری از مشکلات صفراوی تمرهندی است؛ البته به‌شرط آنکه به تعادل مصرف شود. این میوه را هم می‌توانید به‌صورت خام میل کنید و هم به‌عنوان چاشنی در غذاها بریزید.

یکی از بهترین میوه‌ها خرمالو است که می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد. همچنین می‌توانید لیموترش را در آب داغ بیاندازید و بعد از سرد شدن، هر روز اول صبح آن را بنوشید. این کار باعث می‌شود تا مجاری صفرا شست‌وشو داده شود.

منبع: پزشکان بدون مرز

کلیه حقوق این وب‌سایت خبری متعلق به روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

© 2015 CULTERAL & STUDENT DEPARTMENT (www.mefda.ir). All rights reserved.

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

آیا سنگ کیسه صفرا خطرناک است؟ علائم سنگ کیسه صفرا چیست؟ در این مقاله به بررسی سنگ کیسه صفرا می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

کیسه صفرا یکی از بخش‌های کوچک دستگاه گوارش شماست که در زیر کبد قرار گرفته و در فرآیند هضم و گوارش غذا موثر است. تا زمانی که کیسه صفرا وظیفه‌اش را به خوبی اجرا کند، چندان متوجه عملکرد شاخص آن نیستید، این در حالی است که اگر اختلالاتی از قبیل ایجاد سنگ ریزه‌ها در آن به وجود آید، علائم سنگ کیسه صفرا پر سر و صدا و آزاردهنده است.

سنگ کیسه صفرا دارای اندازه‌های مختلفی است که بر اساس سایز و میزان انسداد ترشحات صفراوی، علامت‌دار می‌شود. هر چه از زمان تشکیل شدن سنگ در کیسه صفرا بیشتر بگذرد و شما رژیم و اصول پیشگیری را رعایت نکنید، اندازه سنگ‌ها به مرور بزرگ و بزرگتر می‌شود.

چطور بفهمیم صفرا داریم

لازم است بدانید که درد شکم از مهم‌ترین علائم سنگ کیسه صفرا است ولی در بیش از 80 درصد بیماران که مبتلا به سنگ صفراوی هستند، هیچگونه نشانه اختصاصی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: شایع ترین بیماری های کیسه صفرا را بهتر بشناسیم

ممکن است سالیان سال، سنگ در کیسه صفرا وجود داشته باشد و هیچ علامتی بروز ندهد. اگر سایز و نوع سنگ به گونه‌ای باشد که اختلال در عملکرد کیسه صفرا به وجود بیاید، شما احتمالا علائم سنگ کیسه صفرا را تجربه خواهید کرد که این نشانه‌ها عبارتند از:

درد شدید و تیز در ناحیه شکم که گاهی به شانه راست و کمر تیر می‌کشد.شکم دردی که بعد از خوردن غذا تشدید می‌‌شود، مخصوصا اگر غذایی سنگین و چرب مصرف کرده باشید.شکم دردی که وقتی یک نفس عمیق می‌کشید شدت آن بیشتر می‌شود.سوزش سر دل، سوء هاضمه و احساس زیاد شدن گاز معدهاحساس پری در شکمتهوع و استفراغتب و لرززردی در پوست و چشم‌هاتغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع (مخصوصا به رنگ روشن‌تر و خاکستری)

اگر مجموعه‌ای از نشانه‌های بالا را دارید، زنگ هشدار سنگ کیسه صفرا در شما به صدا در آمده است و لازم است به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: درمان سنگ کیسه صفرا چیست؟

اگر به نشانه‌ها و زنگ هشدار سنگ کیسه صفرا بی‌توجهی کنید تا حدی که سنگ بزرگ و بزرگتر شود و کیسه صفرا هم دچار التهاب و ورم شود؛ وضعیت خطرناکی به وجود می‌آید و علائم سنگ کیسه صفرا جای خود را به عوارض جدی سنگ‌ها خواهند داد.

عوارض سنگ کیسه صفرا عبارتند از:

عفونت کیسه صفرایرقان و زردیآسیب به سایر بخش‌های دستگاه گوارش.

منبع:

mayoclinic

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من خانمی سی پنج ساله هستم سمت راست شکمم درد میکند حالت تهو دارم روده هایم صدا میده خونریزی دارم و نمیتوانم غذا بخورم کولونسکپی دادم گفت رودد زخمه اندوسکپی دادم گفت اثنی عشرت زخمه دکتر گفته کولیت داری کولیتم عصبی یا زخمی؟

سلام كوليت به معناي زخم هست بهتره نتيجه كلونوسكوپيو نمونه برداريتونو ببريد پيش يك پزشك ديگه تا نتيجه رو براتون شفاف كنن

سلام ببخشید من 26 سالمه گاها مخصوصا وقتی روزه میگیرم یا زیاد آب میخورم سمت راستم زیر سینه م احساس درد میکنم که همون درد رو در پشت و کمر هم احساس میکنم آیا این سنگ صفرا است یا ضغم معده ممنون

سلام سنگ صفرا بیشتر با خوردن غذای سنگین و چرب تشدید میشه اما با توجه به مزمن شدن درد باید سونوگرافی بدین

سلام من یک دختر ۱۸ ساله ام یک شب تب و لرز داشتم و طعم دهنم به شدت تلخ است باید چکار کنم

سلام باید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

سلام وقت بخیر من ۳سال پیش چند روز با درد شدید شکم و حالت تهوع صبح زود از خواب بیدار میشدم که با مراجعه به پزشک تشخیص دادن لیپاز و آمیلازم رفته بالا و سه روز در بیمارستان بستری شدم توی این سه روز هم فقط بهم سرم زدن و حق خوردن هیچ چیزی رو نداشتم و تمام آزمایش سنوگرافی اندوسکوپی سالم بود امسال دوباره همه اون علائم رو داشتم ازمایش دادم و دیدم دوباره امیلاز و لیپازم بالاست دکتر دستور بستری رو داد ولی من بخاطر کرونا فبول نکردم ودکتر کفت پس به مدت دو روز نباید چیزی بخورم منم در منزل رعایت کردم و ۴۸ ساعت بعد ازمایش دادم‌و انزیم ها پایین اومده بود و من سی تی اسکن و سونو گرافی هم انجام دادموسالم بود.ولی دیروز سمت راست شکمم درد شدیدی گرفت و دست راست و کتفم تیر میکشید یکبار قبلا هم اینجوری شده بودم حالا سوال من اینکه ۱ علائم من ممکنه برای سنگ کیسه صفرا باشه؟۲-میشه سنگ کیسه صفرا در سنو گرافی و سی تی اسکن مشخص نشه ؟۳_ آیا آرمایش تخصصی تر برای تشخیص سنگ کیسه صفرا هست؟در ظمن من یک سنگ ۸ میل در کلیه سمت راستم دارم سپاس

سلام بله روش های دیگری مثل MRcp و اسکن HIDA وجود دارند که میتوان استفاده نمود

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام. مادرم سه سال قبل سونو داد سنگ کیسه صفرا تشخیص داده شد با قطر ۲ سانت ولی نیاز به عمل نداشت اما الان یک ماهه صورتش رنگ پریده هست و چند بار هم سمت راست و چند بار هم سمت چپ زیر دنده درد تیزی داشت حدودا یک دقیقه و درد قطع شده ولی دیگه درد نگرفته آیا نیاز به عمل داره؟سن مادرم۷۴ ساله و قرص هیدروکسی اوره روزی یک عدد مصرف می کنه

سلام باید معاینه شوند و در صورت نیاز برای بررسی سنگ سونوگرافی مجدد شوند

سلام، سال ۸۳ درد سینه راست داشتم رفتم سونو، و دکتر گفت اورژانسی باید کیسه صفرام عمل بشه، اما بعد۲ روز دردم فروکش کرد تا الان که یک هفته است بعد از غذا دوباره درد زیر دنده دارم.ازعمل میترسم، لطفا راهنمایی کنید.

سلام سونوگرافی مجدد باید از کبد و کیسه صفرا بدهید

چطور بفهمیم صفرا داریم

خانوم 35 ساله ای هستم، زمان زیادی هست که معده درد دارم ولی با دارو رفع شده الان چند وقته که معده دردم شدید شده به طوری که با دارو رفع نمیشه مدتی هم بود شانه راستم درد میکرد ورم معده هم دارم ممکنه که سنگ کیسه صفرا باشه؟؟؟

سلام یکی از عللش ممکن سنگ باشه، سونوگرافی کبد و مجاری صفراوی بدین اگه نرمال بود باید

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon


خانم دکتر آمنه مرشدی: Downloads-icon

کیسه صفرا یک عضو کوچک در زیر کبد است که وظیفه نگهداری صفرای کبد را بر عهده دارداین مطلب از پرشین وی علائم و نشانه های مشکلات و ناراحتی های بیماری کیسه صفرا را با هم بررسی کنیم، اما ابتدا آن را بهتر می شناسیم و با کارهایی که برای ما انجام می دهد آشنا می شویم.

موقعیت کیسه صفرا بیماری کیسه صفرا (کوله سیستیت)، اغلب بعد از اینکه فرد چندین بار دچار سنگ های صفراوی گردید،
آشکار می شود.
درد این بیماری در ناحیه مشخصی از بدن و شدید می باشد.
طی مراحل زیر متوجه خواهید شد که آیا دچار بیماری کیسه صفرا هستید یا خیر؟ ۱- قسمتی از بدن را
که درد شدیدی دارد، مشخص کنید.

وقتی شخص دچار سنگ کیسه صفرا باشد، درد در قسمت کیسه صفرا دیده می شود که در سمت راست بدن
و بالای شکم ، درست در زیر قفسه سینه است.
درد می تواند به ناحیه پشت و شانه ها هم منتشر شود.

۲- مراقب علائم بیماری باشید که تب، عرق سرد، تهوع، اسهال و درد شدید از مهم ترین آنها هستند.
درد به قدری شدید است که نمی توانید به راحتی بنشینید، بایستید یا دراز بکشید.

۳- آخرین باری که غذا خوردید، به یاد داشته باشد.
درد سنگ کیسه صفرا معمولاً بعد از عصر شروع می شود.
مثلا فرد بعد از خوردن شام، وقتی بخوابد، بعد از چند ساعت دچار دل درد می شود.
هنگامی که بدن در حال استراحت است، عمل هضم غذا شروع می شود و باعث شروع درد می شود.
درد به سرعت زیاد می شود و حدود ۶ تا ۸ ساعت طول می کشد.

چطور بفهمیم صفرا داریم

۴- ببینید که آیا در معرض خطر ابتلا به بیماری های کیسه صفرا هستید یا خیر؟ اگرچه
هر فردی ممکن است به این بیماری دچار شود، ولی کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند شامل خانم های
باردار، خانم های بالای ۴۰ سال سن، مردان و زنان چاق و هر کسی است که اخیراً کاهش وزن سریعی
داشته است.
۵- به پزشک مراجعه کنید.
تنها راهی که می توانید از وجود سنگ در کیسه صفرای خود مطمئن شوید، انجام سونوگرافی یا عکس برداری با
اشعه ایکس است.
اگر سنگ ها دیده شوند، پزشک آنها را اندازه می گیرد تا مشخص شود، بیماری شما تا چه حدی شدید
است.
سنگ های کوچک تر، بیشتر از سنگ های بزرگ مشکل زا هستند، زیرا می توانند وارد مجرای صفراوی شوند و
آن را مسدود کنند، ولی سنگ های بزرگ نمی توانند وارد این مجرا شوند.

در اینجا می خواهیم به شایع ترین علائم و نشانه های بیماری های کیسه صفرا بپردازیم. اگرچه علائم و نشانه های اختصاصی هر یک از بیماری ها نامبرده با دیگری متفاوت اند، اما به طور کلی علائمی وجود دارد که مواجهه با آنها، نشانگر وجود یک مشکل و ناهنجاری در کیسه صفرا می باشد.

شایع ترین علائم و نشانه های بیماری های کیسه صفرا از قرار زیر اند:

– درد شدید در ناحیه شکم

– دردی که به شانه راست می زند و گاهی کمر را نیز درگیر می کند.

– دردی که بعد از خوردن غذا تشدید می شود، مخصوصا اگر غذایی چرب مصرف شده باشد.

– دردی که تیز و کرامپی است.

– دردی که با یک نفس عمیق تشدید می شود.

– درد در ناحیه قفسه سینه

– سوزش سر دل، سوء هاضمه و احساس زیاد شدن گاز معده

– احساس پری در شکم

– تهوع، استفراغ و تب

– لرز

– احساس درد با لمس شکم، مخصوصا در قسمت راست فوقانی شکم

– زردی (پوست و چشم ها)

– تغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع (مخصوصا به رنگ روشن تر و خاکستری)

برخی از مشکلات کیسه صفرا مانند سنگ های صفراوی ریز که مجرای صفراوی را مسدود نمی کنند، معمولا هیچ علامت و ناراحتی را ایجاد نمی کنند.

این نوع سنگ ها معمولا هنگاه عکسبرداری با اشعه ایکس برای یک بیماری دیگر و یا انجام عمل جراحی در ناحیه شکم و به طور اتفاقی تشخیص داده می شوند.

سایت تبیان / سلامت نیوز

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

چطور بفهمیم صفرا داریم
چطور بفهمیم صفرا داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *