چطور بفهمیم ظرف پیرکس است

 
helpkade
چطور بفهمیم ظرف پیرکس است
چطور بفهمیم ظرف پیرکس است

 ظروف پیرکس در واقع نوعی از ظروف شیشه ای می باشند که امروزه دارای محبوبیت بسیاری شده اند. ظروف شیشه ای با توجه به موادی که در ساختار و ترکیب آن ها استفاده می شود با نام های متفاوتی از جمله بلور،کریستال، پیرکس و … شناخته می شوند. ظروف پیرکس به دلیل ترکیباتی که در خود دارند دارای درخشندگی و نمای فوق العاده ای می باشند. ظروف پیرکس دارای کاربرد های بسیاری در خانه و آشپزحانه می باشند. به دلیل اینکه این ظروف به عنوان یکی از سالم ترین انواع ظروف شناخته شده اند باید در خرید و انتخاب نوع اصل این ظروف دقت لازم را به عمل آورد. این ظروف معمولا مانع از حضور ترکیبات شیمیایی و فلزهای سمی در مواد غذایی خواهند شد و از این نظر امتیاز بالایی نسبت به دیگر ظروف خواهند داشت.ظروف پیرکس به دلیل جنس بدنه و ساختار می توانند حرارت را به طور یکنواخت به مواد غذایی درون خود انتقال دهند. البته لازم به ذکر است در این زمینه بهتر است این ظروف به طور مستقیم در ارتباط با حرارت نباشند. به همین دلیل در صورت استفاده آن ها روی حرارت حتما باید از شعله پخش کن استفاده کرد. استفاده از این ظروف در فر و ماکروفر بلامانع است.

آنچه اصل بودن یک ظرف پیرکس را مشخص می کند ترکیبات سازنده آن و فرآیند ساخت این محصولات می باشد. امروزه محصولات بسیار زیادی با نام محصولات پیریکس در بازار موجود می باشند. اما واقعیت آن است که این ظروف همگی اصل نیستند و تعداد محدودی از آن ها پیرکس اصل می باشند. ظروف پیریکس اصل به طور معمول فرآیند شوک حرارتی را در پروسه ساخت خود خواهند داشت. در این فرآیند دمای محصول ساخته شده تا میزانی بالا خواهد رفت که باعث ایجاد خطوط و یا حتی شکست هایی روی شیشه خواهد شد. در واقع می توان این مرحله را به عنوان یک آزمایش برای تشخیص ظروف پیرکس از شیشه دانست. ظروف پیرکس دارای مقاومت بالایی در برابر شوک حرارتی می باشد اما شیشه معمولی دچار شکست خواهد شد.ظروف پیریکس اصل باید داری مقاومت و درخشانی بالایی باشند. این جلا و دوام به طور معمول تا پنج برابر شیشه های معمولی می باشد.

شناسایی ظروف اصل پیرکس به طور معمول توسط افراد با مهارت بالا در این زمینه انجام می شود و به دلیل وجود ظروف مشابه و تقلبی، تشخیص نوع اصل و غیر اصل بسیار مشکل خواهد بود.از بهترین روش هایی که می توان در آن از اصل بودن ظروف پیرکس اصل مطمئن شد، انتخاب یک برند شناخته شده از این محصولات می باشند. زیرا مارک های ایرانی و خارجی که دارای سابقه ای درخشان در زمینه تولید ظروف پیریکس می باشند با رعایت پروتکل های ساخت و آزمایش هایی برای مشخص شدن کیفیت نوع محصول، اقدام به ارائه با کیفیت ترین ظروف پیریکس خواهند خواهند.از آن جایی که ظروف پیریکس جز پرکاربرد ترین ظروفی هستند که در فر و ماکروفر استفاده می شوند. پس شناخت و تشخیص ظروف پیریکس اصل ضروری به نظر می رسد.به طور معمول نشکن بودن ظروف پیرکس اصل توسط عبارت هایی با عنوان prx و‌ trx به صورتی بسیار ریز در کف این ظروف حک شده است.ظروف پیریکس اغلب سنگین تر و ضخیم تر از انواع شیشه می باشند. با یک مقایسه می توان این ظروف را تشخیص داد.ظروف پیرکس اصل دارای سطحی صاف و صیقلی می باشند و شکلی یکنواخت دارند. اگر ظروف مورد نظر در سطح خود دارای ناهمواری و یا گره باشند باید اطمینان حاصل کرد که پیرکس اصل نیست و مرغوبیت لازم را ندارد.

 

چطور بفهمیم ظرف پیرکس است

نام (اجباری)

ایمیل (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

کالای اشپزخانه چشمگیر را در اینستاگرام دنبال کنید

دیجیتال مارکتینگ پونه مدیا

ماکروویو در آشپزخانه های امروزی استفاده بسیاری دارد اما باید دقت کرد که از ظروفی که مناسب استفاده در ماکروویو نیستند استفاده نشود چون ممکن است باعث بیماری شود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا نباید ظروفی که از ایمنی آنها مطمئن نیستیم را داخل ماکروویو استفاده کنیم زیرا می توانند آسیب ببینند و بشکنند یا مواد شیمیایی را وارد غذا کنند. در این بخش از رازها و نکات خانه داری نمناک نکاتی را به شما یاد آور می شویم که بتوانید از ظروف ایمن استفاده کنید.

ظروف را امتحان کنید، یک فنجان آب پر کنید، می توانید یک بشقاب قابل استفاده داخل ماکروویو را زیر فنجان آب برای آزمایش قرار دهید. لیوان یا فنجانی را پیدا کنید که استفاده از آن داخل ماکروویو ایمن باشد و آن را حدود سه چهارم فنجان با آب پر کنید.

مهم است از فنجانی استفاده کنید که می دانید برای استفاده در مایکروویو مناسب است، در غیر این صورت ممکن است آزمایش کارساز نباشد.

برای اطمینان، فنجانی که دارای برچسب ایمنی مایکروویو است استفاده کنید.

 

چطور بفهمیم ظرف پیرکس است

با دست امتحان کنید :

بعد از یک دقیقه لیوان آب را خارج کنید و سپس دست خود را روی بشقاب بگذارید تا متوجه میزان گرمای آن شوید. اگر بشقاب گرم باشد و آب داخل آن سرد نشان می دهد ظرف مورد نظر برای استفاده در ماکروویو ایمن نیست و گرما را به خود جذب کرده است.

نکته :وسط بشقاب جایی که لیوان را قرار داده اید گرم است.

ظروف را برچسب بزنید :

برای کسب اطمینان از اینکه کدام ظروف برای استفاده در ماکروویو ایمن است نتیجه آزمایش خود را کف ظرف با ماژیک و نشانه هایی که دوست دارید ثبت کنید مثلا برای ظروف قابل استفاده در ماکروویو صورتک خوشحال و در غیر این صورت صورتک ناراحت بکشید.

وسایلی که برچسب قابل استفاده در ماکروویو دارد تهیه کنید :راحت ترین راه برای دانستن این که استفاده یک ظرف داخل ماکروویو ایمن است، مشاهده برچسب کف ظرف است.

بدانید اکثر ظروف سرامیکی، شیشه ای و چینی می تواند در مایکروویو استفاده شود :اکثر ظروف سرامیکی، شیشه ای، چینی برای استفاده در مایکروویو بی خطر هستند. استثنا در این میان وجود دارد که تولید کننده بیان می کند قابل استفاده نیست یا دارای رنگ یا تزئینات فلزی، مانند طلایی یا نقره ای است یا لعاب سرب دارد. نام های ظروف ایمن در مایکروویو را بشناسید :چندین کارخانه وجود دارد که وسایل آشپزی مقاوم در برابر گرما را تولید می کند که برای استفاده در مایکروویو نیز ایمن است.

 

بدانید می توانید برخی از محصولات کاغذی را داخل مایکروویو استفاده کنید :

استفاده از برخی محصولات کاغذی داخل مایکروویو، از جمله کاغذ پوستی و موم، و بشقاب های کاغذی سفید، دستمال سفره و حوله های کاغذی ایمن هستند. برای اینکه مطمئن شوید که هیچ جوهر یا رنگی از مواد غذایی خارج نمی شود، از محصولات کاغذی با ماده چاپی، لوگو و یا نوشته شده استفاده نکنید.

بدانید چطور و چگونه از ظروف پلاستیکی داخل ماکروویو استفاده کنید :

بعضی از ظروف و در پوشش های پلاستیکی مخصوصا برای استفاده داخل ماکروویو ایمن ساخته شده اند و حاوی پلاستی سایزر نیستند که می توانند در مواد غذایی وارد شوند. اگر می خواهید از ظرف غذای پلاستیکی استفاده کنید مطمئن شوید بی خطر هستند. زمانی که از درپوش های پلاستیکی ایمن داخل مایکروویو استفاده می کنید، مطمئن شوید به طور مستقیم به غذا ارتباط ندارد.

اگر پروتکل ایمنی خیلی دقیق را رعایت می کنید، استفاده از ظروف فلزی داخل مایکروویو ایمن نیست. قرار دادن ظروف فلزی داخل مایکروویو می تواند منجر به جرقه زدن، آتش سوزی، و عملکرد نامناسب دستگاه شود. مراقب باشید :

ظروف لعابی را بشناسید :

لعاب سربی در بسیاری از کشورها هنوز متداول است اما نباید از ظروف لعاب سربی برای نگهداری غذا و یا سرو آن استفاده کنید، چون سرب می تواند به غذا منتقل شود. سرب شدیدا سمی و برای سلامت انسان خطرناک است. اگر ظروف لعابی را داخل ماکروویو قرار دهید مواد سمی بیشتری می توانند وارد مواد غذایی شوند.

 

ظروف نگهداری غذاهای سرد را داخل ماکروویو قرار ندهید :

ظروف پلاستیکی که برای نگهداری مواد غذایی سرد ساخته می شوند، نباید حرارت داده شوند، و قطعا برای مایکروویو طراحی نشده اند. این ظروف ساخته شده برای موارد زیر است:

محصولات کاغذی قهوه ای رنگ را داخل مایکروفر استفاده نکنید :

اداره سلامت مواد غذایی بیان می کند در حالی که استفاده محصولات کاغذی سفید داخل مایکروویو بی خطر است، اما محصولات کاغذی قهوه ای نباید استفاده شوند.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

پیرکس معروف شده میان عام مقوله ای جدا از ظروف شیشه ای معمول است. تا همین چند سال پیش ظرف شیشه ای تنها برای خورد و خوراک به کار برده می شد، همان مواقع که لیوان های شیشه ای و دیس و بشقاب های شیشه ای مهمان سفره ها بودند. اما چند سالی است، به خصوص با ورود مایکروفر و اجاق گازهای فر ظروف شیشه ای (پیرکس) برای پخت و پز هم استفاده می شوند.

ظروف دسته ی اولی که به آن ها اشاره کردیم، یعنی ظروفی که جنبه ی پخت و پز ندارند، ایجاد شده از مواد معدنی مانند سدیم کربنات است که وقتی با هم مخلوط می شوند و تحت حرارت بالا قرار می گیرند خمیر می شوند، سپس خمیر ایجاد شده را در کارگاه به شکل قالب های مختلف ظرف مورد نظر درآورده و در کوره گذاشته تا به صورت ظروفی که ما در دست داریم در اختیارمان قرار بگیرند.

اما برای اینکه بتوان یک ظرف شیشه ای را به عنوان ظرف پخت و پزِ معروف به پیرکس، مورد استفاده قرار داد باید ویژگی مهمی داشته باشد، که بتوانند در برابر حرارت و شوک حرارتی مقاوم باشد، فرآیند تولید این ظروف تحت عنوان پیرکس، مانند ظرف های شیشه ای است که در فوق توضیح دادیم، فقط طی فرآیند مقاومت شیشه نسبت به دما را بالا می برند. اما قطعا با گذراندن تمام این مراحل، ظروف نمی توانند مقاومتی چون ظروفی از جنس آلومینیوم، مس، استیل و… در برابر حرارت داشته باشند.

شیشه محلول بسیار سختی است و بسیار دیر واکنش می دهد و وارد غذا نمی شود. به همین دلیل است که ظرفی بسیار سالم است. 

ناگفته نماند که پیرکس یک برند معروف فرانسوی بود که نخستین بار ظروف شیشه ای مقاوم برابر حرارت را به بازار عرضه کرد و از همان زمان این برند به عنوان نامی برای این دسته از ظروف شیشه ای بر سر زبان ها افتاد.

چطور بفهمیم ظرف پیرکس است



.oSguHJprFX{

height: 30px;

}

.oSguHJprFX .progress-bar{
color: #ffffff;
}

.oSguHJprFX .progress-bar{
font-size: 13px;
line-height: 30px;
background-color: #0099cc;
}

.oSguHJprFX .progress-bar-value{
background-color: #0099cc;
color: #ffffff;
}

.oSguHJprFX .progress-bar-value:after{
border-color: #0099cc transparent;
}


ظروف مانیسا – بهمن ۳۰, ۱۳۹۸ @ ۱۴:۱۰

خیلی هم عالی. من خودم ظروف پیرکس دارم و استفاده میکنم تقریبا ۷ساله خیلی هم ازشون راضیم.https://manisaco.ir/


افزودن نقد

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دی ۱۶, ۱۳۹۶

دی ۲, ۱۳۹۶

آذر ۲۲, ۱۳۹۶

11

7

5

استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است.©

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

باهاش غذا درست میکنین؟

راضی هستین ازش؟

من‌میترسم بذارم رو شعاه بشکنه برای خرید جهیزیه میخوام 

چطور بفهمیم ظرف پیرکس است

ممنون از راهنمایی شما

من دارم درس کردم تو فرم گزاشتم خوبه

داشتم شکست روو گاز باشعله کم جنس خارجی هم‌بود مارک اصلی

رو گاز (شعله مستقیم) نذاشتم ولی داخل فر و ماکروفر گذاشتم

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

توو فر کاری نمیشه ولی

چیزای که آب داره مثل خورش را رو شعله مستقیم گاز بذار اونم یه مدت کوتاه مثلا واسه گرم کردن فقط…من پیرکس را فقط تو فر و ماکروفر میذارم

واسه لازانیا…قزل آلا…سوفله…

من هم رو گاز گذاشتم.هم تو فر.خوبه😉

خوب بود؟

راًضی هستین

رو گاز چیزی نشد؟

نه

ولی؟

اگر جنس اصل باشه و فرانسوی باشه خوبه. البته واسه من کتریش شکست روی گاز چون شعلشو شوهرم خیلی بالا برده بود ولی با شعله کم مشکلی نداشت. بقیه ظرفاشم توی فر میزارم خوبن

واسه درست کردن کیک بهتر از قالب کیکه.چون زیر کیکو میتونی ببینی نسوزه.پیتزا هم همینطور

برنج هم پختین داخلش یا فقط خورش؟

من فقط تو فر ازش استفاده کردم.زیاد دوس ندارم پیرکس 

من پیرکس اصل دارم رو شعله خیلی کم گاز میذارم و زیرش زیر تابه ای میذارم تا حالا چیزیش نشده

آره هفته ای حداقل یه بار استفاده میکنم

برا کیک گوشت و لازانیا

برا گرم کردن از این ظرفای سفید سیاه سرامیکی که مناسب ماکروفره خریدم اونارم روزی یک بار حتما استفاده میکنم چیزیش نشده

فقط یادت باشه از فریزر مستقیم نذاری تو فر سنگ کوب میکنه😁

ازین چیزا نپختم راستش.در حد نیمرو و اینا😅

کیک و لازانیا فقط گذاشتم

چطور بفهمیم ظرف پیرکس است

من اصلش و گرفتم فریگور . هم تو فر هم روی گاز گزاشتم . یه ماهی تابه پیرکس هم داشتم خیلی خوشگل بود مثل ماهی تابه معمولی ولی شیشه ای اون همیشه روی گاز بود . برای جهزیه ات بگیر خیلی خاصه.  من تو اسباب کشی گم کردم 

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

چ ظرفی رو میشه گذاشت توفر؟؟ینی قالبای خودش ک بزرگه مثلا ازکجا بفهمم ی ظرف کریستال رو میتونم بزارم یا ن؟؟یا مثلا بخام کیک درس کنم خب قالب کوچیک میخام برم بخرم؟؟نخندین اولین باره میخام با فر کیک درس کنم😥همش رو گاز میدرستم

قالب تفلون،مخصوص کیک

چطور بفهمیم ظرف پیرکس است

قالبای فلزی و سرامیکی و سلیکونی رو میشه تو فر گذاشت

ریسک نکن برو بگیر شاید وسایلای خودت پیرکس نباشن

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

خب موقع خرید میگن بهت قابل استفاده تو فر هست یا نه

از فروشنده بپرس میشه گذاشت تو فر یا نه!سرامیک و پیرکس اصل رو میتونی بذاری ولی کریستال و بلور و چینی و … نه!

ظرف پیرکس رو میتونی بزاری تو فر قالبهای کیک هم همینطور بخر مشکلی نداره

من فقط قالب میزارم حیف ظرف هام‌ غیر قالب‌ کیک امتحان نکردم

ایرانی نباشه

چون ایرانی مشکنه

من ظرف کریستال فرانسه میذارم البته مامانم اصفهانم گذاشته هیچیش نشده

نگفتن لهم منم نپرسیدم😧

عزیزم خنده نداره که.همه که از اول نمیدونن.

واسه کیک قالب سیلیکونی بخر.خیلی خوبن نیازی هم به چرب کردن ندازه.قالب ژله ای هستش.نرمه.ولی تحمل حرارتش زیاده و ذوب نمیشه تو‌ ظرف پیرکس هم میشه گذاشت اوناهم شیشه ای هستن

پس حتما میخرم😘

تفلون سیلیکون سرامیک

بعضی از پیرکس هام میشه 

فدات مرسی ازراهنماییت😙

ازهمتون ممنونم خانومای گل😍😘

من ی سری تو این پیتزا خوریه چیه گردن😆 دختر خاله شوهرم برام اورده بود توش پای سیب درست کردم 😐فقط شانس اوردم نترکید😯 معلوم بود از این ارزوناست😑نمیدونم چه فکری کردم اونو گذاشتم تو فر😮

زیر ظرفا رو نگاه کن اونایی ک فرانسوی هست میشه گذاشت

من قدرت ریسکم بالا هست همه چی تو ماکروفر میذارامروز شله زرد با ظرف پلاستیکی گذاشت 5دقیقه گرم بشه.هیچیش نشد

یا نون با پلاستیک میذارم یخش باز بشه  

من هم ایرانی گذاشتم،هم شیشه ای هم چینی،هیچی نشده،فقط روهي و آلومینیوم بزاری منفجر ميشه😃حواست باشه

البته پشت تمام ظرفها یا روی درب شون علامت مایکروفر خورده،

بستگی به ماکروفرت هم داره،

چرا دفترچه راهنما شون نميخوني؟

یک سوال😐این سیلیکنیا آب نمیشه؟من شنیدم فقط تو ماکروویو میشه گذاشت

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

ظرف پیرکس یکی از بهترین ظرف ها برای درست کردن غذا است البته این ظروف را
نمی توانید به طور مستقیم بر روی گاز بگذارید اما درون فر و ماکروفر می توانید از آن
استفاده کنید ما در این مطلب از پرشین وی نکات انتخاب یک ظرف پیرکس مناسب و
خوب را برایتان به اشتراک گذاشته ایم و از کاربرد این ظرف مطالب بسیار مفیدی آماده
کرده ایم در ادامه همراه ما باشید

نوع مخصوصی از ظروف آشپزخانه با عنوان پیرکس وجود دارند که دارای موارد کارکرد زیادی هستند.
این ظروف ضمن مقاومت در برابر حرارت و ضربه، غذا را به طور یکنواخت می پزد، سطح صاف این ظروف
مانع چسبیدن غذا و در نتیجه شستشوی آسان و بهداشتی آن می شود، با سرویس غذاخوری هماهنگی دارند ضمن آنکه
از این ظروف می توان در انواع فر و مایکروفر استفاده کرد ضمناً برای گذاشتن در یخچال و فریزر بسیار
مناسب هستند.

نکات قابل توجه در استفاده از ظروف پیرکس:

۱٫
قراردادن این ظروف روی شعله مستقیم خودداری کنید و بهترین حرارت برای ظروف پیرکس حرارت غیر مستقیم و یکنواخت است
مثل حرارت فر و مایکروفر ۲٫
درجه حرارت این ظروف را هنگام استفاده به طور ناگهانی تغییر ندهید مثل ریختن آب سرد روی ظرف داغ و
یا ظرف داغ را روی سطح مرطوب یا سرد قرار دادن این کار باعث شکستگی ظرف می شود.
۳٫سعی کنید در ظروف پیرکس چیزی را سرخ نکنید بهترین حالت برای پختن غذا در ظروف پیرکس، پخت با آب
(مثل انواع خورش ها) است.

پیرکس (Pyrex) نام تجاری نوع مشخصی از شیشه است که در واقع به نام صنعتی شیشه ی
بوروسیلیکات شناخته می شود. مواد تشکیل دهنده شیشه ی بوروسیلیکات شن یا همان
سیلیکا به همراه اکسید بارون می باشد. اکسید بارون یا به طور مختصر “بورو” دارای ضریب
انبساط حرارتی (COE) بسیار کمی می باشد و همین امر باعث می شود این نوع شیشه
بر خلاف انتظارات ما از سایر شیشه ها در مقابل شوک های حرارتی مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

چطور بفهمیم ظرف پیرکس است

با این تعاریف می توان انتظار داشت هر چقدر ضریب انبساط حرارتی (COE) کمتر باشد،
شیشه ی بوروسیلیکات دارای مقاومت حرارتی بیش تری بوده و در نتیجه از کیفیت
مطلوب تری برخوردار است. از سال ۱۹۸۰ میلادی شرکت پیرکس ترکیبی از جوش
شیرین و آهک را به فرمول شیشه ی بوروسیلیکات اضافه کردد که باعث افزایش
ضریب انبساط حرارتی شد.

اما با وجود افزایش COE باز هم شیشه ی تولید شده
توسط شرکت پیرکس در برابر حرارات مقاوم بود و به همین دلیل امروزه طیف
گسترده ای از شیشه های مقاوم در برابر حرارت با نام تجاری پیرکس شناخته می شوند.

پیرکس در مقابل شوک های حرارتی مقاوم است اما شیشه دچار ترک و شکستگی می شود.
از پیرکس در مصارف و وسایل آزمایشگاهی، پختن غذا در فر و مایکروویو، ظروف نگهداری مواد غذایی و … استفاده می شود.
پیرکس ۴ تا ۶ برابر محکم تر و سخت تر از شیشه های معمولی می باشد.
در حالی که شیشه ی معمولی برای تغییرات ناگهانی دما مناسب نیست، اما پیرکس می تواند این نوع تغییرات ناگهانی را تحمل نماید.

با وجود این که پیرکس در مقابل شوک های حرارتی و تغییرات ناگهانی دما مقاوم است، اما به
شدت توصیه می شود که از قرار دادن آن روی شعله ی مستقیم آتش خودداری شود.
برای پختن غذا در ظروف پیرکس بهتر است از فر و مایکروویو استفاده شود و در صورت
بهره گیری از اجاق گاز، استفاده از شعله پخش کن ضروری می باشد.

netmanzel/ خوجیران

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

چطور بفهمیم ظرف پیرکس است
چطور بفهمیم ظرف پیرکس است
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *