چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم عفونت رحم داریم
چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

 چگونه عفونت واژن را تشخیص دهیم؟خارش مزمن واژن، خارش غیر قابل تحمل است که با دارو درمان می شود.عفونت قارچی واژن که شیوع بالایی دارد با خارش فرج و مهبل و سوزش ادرار مشخص می‌شود. در معاینه، معمولا دیواره مهبل قرمز و ترشحات سفید دلمه‌ای شکل دیده می‌شود.بر اساس آمارهای منتشر شده از هر چهار خانم، سه نفر در طول عمرشان حتی برای یکبار هم که شده عفونت قارچی واژن را تجربه می کنند. البته زمانی که شما به یک نوع عفونت قارچی مبتلا می شوید، استعداد بیشتری برای ابتلا به نوع دیگر آن را خواهید داشت.عفونت های قارچی واژینال می توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند، اما در طبقه بندی بیماری ها به عنوان یک بیماری منتقله جنسی در نظر گرفته نمی شوند. درمان این نوع عفونت ها معمولا ساده و امکان پذیر است، اما بر اساس نوع عفونت و شدت آن متفاوت خواهد بود.یک نوع قارچ مخمر به نام کاندیدا آلبیکانس وجود دارد که گاهی به شکل بیماری‌زا در دهان، واژن، کشاله ران و زیربغل و دیگر مناطق مرطوب پوست یافت می شود.عفونت قارچی واژن که شیوع بالایی دارد با خارش فرج و مهبل و سوزش ادرار مشخص می‌شود. در معاینه، معمولا دیواره مهبل قرمز و ترشحات سفید دلمه‌ای شکل دیده می‌شود.در شیرخواران در ناحیه پوشک، این عفونت قارچی می‌تواند باعث تشدید درماتیت (حساسیت پوستی) پوشک گردد و تشخیص آن با ضایعات پوستی قرمز رنگ می‌باشد.

کاندیدیازیس واژنکاندیدیازیس یا عفونت قارچی ناحیه واژن در دستگاه تناسلی زنان است.کاندیدا معمولا به صورت طبیعی در واژن زنان زندگی می کند و باعث بروز مشکلی نمی شود. اما عفونت و بیماری‌زایی معمولا پس از تغییرات در محیط موضعی و یا کاهش حساسیت میزبان به عفونت رخ می دهد.با این حال تحقیقات اخیر نشان می دهد که کاندیدیازیس نشانه دار، نتیجه یک واکنش افزایش یافته ایمنی میزبان به حضور کاندیدا است تا یک واکنش نقص ایمنی میزبان.

عوامل خطر عفونت قارچی واژنحاملگیدیابت شیرین (دیابت حاملگی جزو این عوامل نیست)شیمی درمانیجسم خارجی در واژنمصرف داروهای ضد حاملگی (در این مورد شواهد ضد و نقیض است)خارش واژن معمولاً با ترشحات غیر طبیعی همراه است که سبب نگرانی زن ها می شود.

خارش دهانه رحمترشحات سفید پنیری شکلسوزش ادرارقرمزی همراه با خشکی و حساسیت پوست ناحیه تناسلیالتهاب و ورم دهانه رحم و قرمزی آنضایعات حاشیه ای

– عفونت های ویروس هرپس– عفونت های باکتریایی مانند شیگلا– عفونت انگلی مانند تریکوموناس– بیماری های منتقله جنسی– کمبود استروژن منجر به واژن آتروفیک– عفونت با کرمک مخصوصا در دختر بچه ها– اگزما– عفونت های ادراریچطور بفهمیم عفونت رحم داریم

– بررسی PH یا اسیدیته واژن که در حال طبیعی برابر ۴ تا ۴/۵ است. PH بیشتر از ۵ نشان دهنده عفونت واژن ناشی از باکتری است.– نمونه گیری از واژن و کشت ترشحات واژن 

بهترین درمان عفونت های واژینال کدام است؟-  عفونت های خفیف و سادههمانطور که گفتیم انتخاب نوع درمان به شدت و نوع عفونت وابسته است. در موارد خفیف و ساده ی بیماری یک برنامه تک دارویی، دو دارویی یا سه دارویی که ترکیبی است از داروهای ضد قارچ به بیمار داده می شود. این درمان می تواند به صورت قرص های خوراکی، کرم های واژینال، لوسیون، پماد یا شیاف باشد. پیگیری این درمان ها معمولا به علائم آزاردهنده عفونت واژینال پایان خواهند داد. در صورتی که با وجود این درمان ها علائم طی نهایتا دو ماه باقی ماند لازم است وضعیت را حتما به پزشک خود اطلاع دهید.درمان عفونت واژن به شدت و نوع عفونت بستگی دارد-  عفونت های جدی ترهمانطورکه گفتیم انواع خاصی از این عفونت ها به درمان های معمول ضد قارچی پاسخ نمی دهد و نیازمند درمان های جدی تر است. در صورتی که شما نیز یکی از تغییرات و علائم زیر را تجربه کردید، مراتب را هرچه سریع تر به پزشک گزارش دهید تا درمان های جدی تر را هرچه سریع تر برای شما در پیش بگیرد: – قرمزی، ورم و خارش شدید در ناحیه واژن که به زخم شدن واژن منجر شده است.– سابقه ابتلا به بیش از چهار مرتبه عفونت ویروسی طی یک سال گذشته– ابتلا به عفونتی قارچی غیر از کاندیدا آلبیکنز– بارداری

اقداماتی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی واژینالدر بیشتر موارد افراد می دانند چه عواملی باعث ابتلا به این عفونت ها در آنها می شود، مخصوصا خانم هایی که تجربه عفونت های واژینال مکرر را داشته باشند، مثلا برخی خانم ها اظهار می دارند که مدتی بعد از مصرف برخی آنتی بیوتیک ها به عفونت واژینال مبتلا می شوند. پس به طور کلی با شناخت علت های اولیه و شروع کننده ابتلا به بیماری قادر خواهیم بود تا از ابتلا به بیماری پیشگیری کنیم. برای مثال:– اجتناب از پوشیدن شلوار تنگ، جوراب شلواری، لباس تنگ و یا شلوار استرچ– پرهیز از استفاده از دئودورانت ها و دئودورانت موجود در تامپون زنانه– عدم استفاده از لباس زیر نم دار و مرطوب– داشتن برنامه غذایی متعادل– مصرف مکرر و روزانه ماست و سایر مواد غذایی کمک کننده به رشد باکتری های مفید و مصرف پروبیوتیک ها– انتخاب لباس زیر نرم با الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان، ابریشم– اجتناب از نشستن در وان آب گرم و حمام های مکرر و وسواسی– شستشو و ضد عفونی کردن لباس زیر با آب گرم– اجتناب از دوش واژینال و عدم استفاده لوسیون های ضدعفونی کننده واژن به طور خودسرانه و بدون مشورت با پزشک

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

عفونت واژن یا واژینیت یکی از بیماری‌های شایع در خانم‌ها است. در این مطلب از مجله اینترنتی دکتردکتر به معرفی کامل انواع عفونت واژن، روش‌های درمان آن، نحوه پیشگیری از عفونت واژن و عفونت واژن در زمان بارداری پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

عفونت واژن علت‌های مختلفی دارد و بر اساس علائم قابل تشخیص است.

در شرایط نرمال ممکن است روزانه از واژن خانم‌ها مقداری ترشح خارج شود که این ترشحات ظاهری شفاف تا شیری رنگ و بدون بو دارند و محیط واژن را مرطوب نگه می‌دارند. اگر روزانه مقداری از این ترشحات از بدن شما خارج می‌شود؛ طبیعی است و مشکلی وجود ندارد.چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

اگر ترشحات خارج شده تغییر رنگ دادند، مقدار تخلیه ترشح از واژن تغییر کرد، به هنگام ادرار کردن درد یا سوزش داشتید، هنگام مقاربت درد، خونریزی یا لکه‌بینی داشتید؛ یعنی شما دچار عفونت واژن (vaginitis) شده‌اید و باید برای درمان آن اقدام کنید.

محیط واژن سالم در حالت طبیعی دارای اسیدیته مشخص است؛ تا مانع از رشد عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها شود. عواملی مثل استفاده از شوینده‌های نامناسب، اسیدیته واژن را تغییر داده و باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید واژن ‌می‌شوند. در این شرایط عوامل بیماری‌زا شروع به رشد می‌کنند و باعث ایجاد عفونت در محل می‌شوند.

واژینیت انواع متفاوتی دارد که لازم است برای درمان و مراقبت بهتر نوع عفونت به درستی تشخیص داده شود. رایج‌ترین انواع عفونت‌های واژن عبارتند از:

در اکثر موارد علت عفونت قارچی واژن کاندیدا البیکنس است؛ به همین دلیل به آن عفونت کاندیدیایی نیز گفته می‌شود. ۷۵ درصد از خانم‌ها در زندگی خود حداقل یک بار دچار عفونت قارچی یا واژینوز شده‌اند.

این عفونت علاوه بر خانم‌ها در دختر خانم‌ها نیز دیده می‌شود. از مشخصات عفونت قارچی واژن یا واژینیت کاندیدیایی خارش، التهاب و تورم ناحیه تناسلی همراه با سوزش ادرار و درد هنگام مقاربت است.

مشخصات ترشحات عفونت قارچی واژن

در عفونت قارچی واژن، ترشحات فرد به رنگ سفید بدون بو یا بوی کپک، غلیظ و پنیری شکل است. میزان ترشحات در خانم مبتلا، کم تا متوسط است.

عفونت باکتریایی واژن، ممکن است در ۴۰ تا ۵۰ درصد از خانم‌ها وجود داشته باشد. در این نوع عفونت ممکن است فرد بدون علامت باشد یا فقط خارش داشته باشد. درد و تحریک در واژینیت باکتریایی وجود ندارد.

مشخصات ترشحات عفونت باکتریایی واژن

ترشحات فرد سفید مایل به خاکستری است و بوی ماهی می‌دهد، ترشحات رقیق و آبکی بوده و میزان آن زیاد است.

در عفونت تریکومونایی واژن علائمی نظیر خارش، درد شکم و سوزش ادرار وجود دارد. از ویژگی‌های این نوع واژینیت این است که طی مقاربت، قابل انتقال به آقایان است و باید هم‌زمان شریک جنسی درمان شود و تا پایان درمان از مقاربت پرهیز شود.

در واژینیت تریکومونایی، خانم مبتلا بعد از نزدیکی و دخول ممکن است دچار لکه‌بینی و خونریزی رحم شود.

مشخصات ترشحات عفونت تریکومونایی واژن

ترشحات در عفونت تریکومونایی بد بو، کف‌آلود، فراوان، رقیق و به رنگ زرد یا سبز است.

علائم عفونت واژن مواردی همچون سوزش، خارش و بوی ناخوشایند هستند. درمان، به نوع عفونت بستگی دارد. پس اولین قدم، شناسایی نوع عفونت است. برخی از عفونت‌های واژن ممکن است نشانه‌ای ایجاد نکنند. شایع‌ترین علائم عفونت واژن عبارت‌اند از:

عفونت واژن در شرایط تهدید کننده زندگی نیست. با این حال، شما باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید اگر:

اگر احساس سوزش واژن دارید و در گذشته عفونت‌های مخمر را تشخیص داده‌اید، احتمالا نیاز به مراجعه به پزشک ندارید. عفونت‌های مخمری را می‌توان در خانه با داروهای ضد قارچی واژینال درمان کرد. با این حال، اگر مطمئن نیستید که عفونت مخمر دارید، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سیستم مشاوره متنی(پرسش و پاسخ) دکتردکتر با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

عفونت واژن می‌تواند علل زیادی داشته باشد، پزشک عفونت را بر اساس علت آن تشخیص داده و درمان می‌کند. علل رایج عفونت واژن عبارت‌اند از:

عفونت‌های باکتریایی: بعضی از باکتری‌ها معمولاً در واژن شما یافت می‌شوند. رشد بیش از حد باکتری‌های غیر فلور می‌تواند باعث واژینوز باکتریایی شود.

عفونت‌های مخمری: عفونت‌های مخمری معمولاً توسط یک قارچ به نام Candida albicans ایجاد می‌شود. بسیاری از موارد، از جمله آنتی بیوتیک‌ها، می‌توانند تعداد باکتری‌ها و قارچ را در واژن کاهش دهند. این کاهش می‌تواند منجر به رشد بیش از حد مخمر و ایجاد عفونت شود.

عفونت های انگلی: Trichomoniasis این عفونت واژن ناشی از یک انگل پروتوزایی است که می‌تواند از طریق مقاربت جنسی منتقل شود.

آتروفی واژن: این حالت معمولاً بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد. همچنین زمانی که میزان استروژن شما کاهش می‌یابد (مانند زمان شیردهی)، کاهش سطح هورمون باعث نازک شدن و خشکی واژن می‌شود. این امر منجر به التهاب مهبل (واژن) می‌شود.

سایر موارد: صابون‌ها، شستشوی بدن، عطرها و واکسن‌های واژینال همه می‌توانند واژن را تحریک کنند و باعث التهاب شوند.

برای تشخیص عفونت واژن پزشک از شما شرح حال کامل می‌گیرد. بدین صورت که پزشک از میزان ترشحات، رنگ، غلظت و بوی ترشحات از شما سوال می‌کند. همچنین ممکن است در مورد سابقه قبلی عفونت واژن، سابقه ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه جنسی، تعداد شرکای جنسی شما سوال کند، علاوه بر آن پزشک با وسیله‌ای به نام اسپکولوم شما را معاینه کرده  و با مشاهده ترشحات نوع عفونت شما را تشخیص می‌دهد.

درمان عفونت واژن به علت عفونت بستگی دارد. مثلاً:

از همه عفونت‌های واژن نمی‌توان جلوگیری کرد. استفاده از کاندوم در طی مقاربت جنسی موجب جلوگیری از گسترش STI ها خواهد شد. همچنین خطر ابتلا به آن را کاهش می‌دهد. بهداشت مناسب می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های واژن کمک کند و خطر ابتلا به التهاب واژن و تحریک واژن را کاهش دهد.

چند توصیه برای کاهش ابتلا به عفونت واژن:

اگر ناراحتی ناخواسته در واژن احساس می‌کنید و علائم عفونت واژن را در خود تشخیص داده‌اید، فوراً به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

عواملی كه خطر ابتلا به عفونت واژن را افزايش می‌دهند عبارت‌اند از:

زنان مبتلا به تریکومونیاز یا واژینوز باکتریایی در معرض خطر بیشتری از ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه جنسی به دلیل التهاب ناشی از این اختلالات هستند. در زنان باردار، واژینوز باکتریایی علامت دار و ترشومنیازیس با زایمان زودرس و نوزادان کم‌وزن همراه است.

داشتن رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت واژن  و یا ابتلا به التهاب واژن می‌تواند علائم و نشانه‌های این عارضه را وخیم‌تر کند. اگر منبع عفونت، عوامل قابل انتقال از طریق رابطه‌ جنسی باشد، به راحتی می‌تواند به شریک جنسی شما منتقل شده و او را هم آلوده کند.

عفونت‌های قارچی و باکتریایی از راه رابطه‌ی جنسی منتقل نمی‌شوند، ولی داشتن شریک جنسی جدید و یا متعدد شانس ابتلا به عفونت باکتریایی واژن را افزایش خواهد داد. علاوه بر این عفونت تریکومونایی واژن از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود، برای جلوگیری از ابتلای دوباره به عفونت، برقراری رابطه‌ی جنسی را تا زمان برطرف شدن کامل عارضه و از بین رفتن علائم عفونت به تعویق بیندازید.

عفونت قارچی واژن در میان زنان بسیار شایع است. این عفونت باعث ایجاد ترشحات غیر طبیعی از واژن، ایجاد مشکل و ناراحتی در هنگام ادرار کردن و سوزش و خارش ناحیه‌ واژن خواهد شد. همه‌ این مشکلات برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن را سخت و ناخوشایند می‌کند. 

برقراری رابطه جنسی در زمان عفونت قارچی واژن حتی اگر فرد علائم عارضه را هم نشان ندهد، خطرناک خواهد بود. رابطه‌ جنسی روند ابتلا به عفونت را طولانی کرده و در نهایت باعث بازگشت دوباره‌ علائم خواهد شد. این علائم حتی می‌توانند از بار قبل شدیدتر باشند. رابطه جنسی در زمان عفونت قارچی واژن خطر انتقال عارضه به شریک جنسی را هم افزایش خواهد داد. چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

بیشتر بخوانید: عفونت قارچی واژن؛ علت عفونت‌های قارچی واژن بعد از برقراری رابطه

رابطه‌ی جنسی می‌تواند دردناک و عاملی برای افزایش شدت علائم باشد

رابطه‌ جنسی در زمان عفونت واژن می‌توانند بسیار دردناک و یا دستکم ناخوشایند باشد. اگر قسمت بیرونی (vulva) و یا لبه‌های آلت جنسی زنانه (labia) متورم باشد، ارتباط پوست به پوست می‌تواند بسیار سخت بوده و احساس ناخوشایندی را ایجاد کند. 

دخول در هنگام رابطه‌ جنسی می‌تواند باعث وخیم شدن التهاب بافتی شود و از طرفی شدت خارش را هم افزایش دهد. در این هنگام وارد کردن هر چیزی درون واژن می‌تواند باعث انتقال باکتری‌های جدید درون منطقه شده و شدت عفونت را افزایش دهد.

زمانی که فرد در هنگام رابطه‌ جنسی در اوج بوده و به شدت از نظر جنسی تحریک شده باشد، واژن شروع به تولید ترشحاتی می‌کند که خود این ترشحات محیط واژن را بیش از پیش مرطوب کرده و شدت خارش و ترشحاتی با بوی نامطبوع را افزایش می‌دهند.

رابطه‌ی جنسی می‌تواند عفونت را به شریک جنسی شما منتقل کند

با وجود اینکه احتمال انتقال عفونت قارچی واژن در طی رابطه‌ی جنسی به شریک جنسی وجود دارد، ولی باید توجه داشت که این انتقال به شرایط آناتومیکی شریک جنسی بستگی دارد.

اگر شریک جنسی مرد باشد، احتمال کمی وجود دارد که به عفونت قارچی مبتلا شود. بر اساس تحقیقات تنها 15 درصد از مردانی که شریک جنسی آن‌ها به عفونت قارچی واژن مبتلا است، در صورت داشتن رابطه‌ جنسی محافظت نشده به این عارضه دچار خواهند شد. احتمال ابتلای مردان ختنه نشده به عفونت قارچی هم بیش‌تر از سایر افراد است.

رابطه‌ی جنسی زمان بهبود عفونت را به تعویق خواهد انداخت

برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن روند درمان را مختل خواهد کرد. اگر برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن علائم بیماری را تشدید کند، احتمالاً منجر به افزایش زمان درمان عارضه هم خواهد شد. 

اگر عفونت قارچی به شریک جنسی شما منتقل شود، در صورت برقراری مجدد رابطه‌ی جنسی این احتمال وجود دارد که دوباره شما به این عفونت آلوده شوید. پس به تعویق انداختن برقراری مجدد رابطه‌ جنسی تا زمان بهبود کامل از دوباره به جریان انداختن این چرخه جلوگیری خواهد کرد.

اگر بار اول است که به عفونت قارچی واژن مبتلا می‌شوید، پزشک برای مدت کوتاهی داروهای ضد قارچ را برای شما تجویز خواهد کرد. این داروها ظرف چهار روز تا یک هفته باید علائم بیماری را از بین ببرند.

بسیاری از داروهای ضد قارچی پایه‌ روغنی دارند و روغن می‌تواند لاتکس و پلی ایزوپرین (polyisoprene) تشکیل دهنده‌ی کاندوم‌ها را تخریب کنند. اگر از کاندوم برای جلوگیری از بارداری و یا عدم ابتلا به بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌کنید، در هنگام مصرف این داروها خود و شریک جنسی خود را در معرض آسیب قرار داده‌اید. 

اگر از طب جایگزین (alternative treatments) برای درمان عفونت قارچی واژن استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که احتمالاً روند درمان تا چندین هفته ادامه خواهد داشت. برخی از زنان مبتلا گمان می‌کنند که مشکل حل شده، ولی مشکل دوباره و این بار به شکل بدتری خود را نشان خواهد داد. این دسته از عفونت‌های قارچی واژن برای درمان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک حداقل در یک دوره‌ی 6 ماهه را دارند.

اگر بار اول است که به عفونت قارچی واژن مبتلا شده‌اید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بتواند به درستی مشکل شما را تشخیص دهد. برخی از علائم این عارضه با دیگر انواع عفونت‌های واژن مشابه است. 

پزشک احتمالاً برخی از داروهای ضد قارچ مانند میکونازول (miconazole)، باتکونازول (butoconazole) و ترکونازول (terconazole) را تجویز خواهد کرد. بسیاری از این کرم‌ها برای درمان عفونت قارچی واژن موثر خواهند بود. اگر بعد از استفاده از این داروها، هنوز علائم بیماری وجود داشته باشند، پزشک معالج راه‌های دیگر درمانی را امتحان خواهد کرد.

در هنگام ابتلا به عفونت قارچی واژن اگر هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

زن باردار بیش‌تر از سایر افراد در برابر برخی عفونت‌ها آسیب‌پذیر است و در صورت عدم درمان عفونت احتمال بروز مشکلات جدی در آن بسیار بیش‌تر از سایرین است. در ادامه این مقاله به معرفی انواع عفونت واژن در بارداری و علائم آن خواهیم پرداخت. هر زن بارداری که به عفونت، حتی خفیف مبتلا می‌شود باید برای معالجه‌ی آن به پزشک معالج مراجعه کند.

برخی از انواع معمول عفونت‌ واژن در بارداری شامل این موارد هستند:

خارش ناحیه‌ی اطراف واژن یکی از علائم معمول عفونت‌های قارچی به حساب می‌آید. عفونت قارچی واژن توسط قارچی به نام کاندیدا (Candida) ایجاد می‌شود. عفونت قارچی واژن در دوران بارداری بیش‌تر از سایر مواقع بروز می‌کند، چرا که در این دوران فعالیت سیستم ایمنی فرد تغییر کرده، سطح استروژن تولیدی بیش‌تر شده و تولید گلیکوژن افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، بیست درصد زنان دارای عفونت قارچی توسط قارچ کاندیدا هستند که این آمار ۳۰ درصد زنان باردار را شامل می‌شود. شانس ابتلای زنان باردار به عفونت‌های قارچی در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری بیش‌تر خواهد بود.

علائم معمول عفونت‌های قارچی واژن عبارتند از:

برای درمان عفونت‌های قارچی واژن دارو تجویز می‌شود، برخی از این داروها هم به صورت آزاد از داروخانه قابل تهیه هستند. اگر فرد باردار باشد اما بدون مشورت پزشک نباید این داروها را مصرف کند.

برخی دیگر از عفونت‌های واژن مانند کلامیدیا و عفونت‌های باکتریایی واژن دارای علائم مشابه با عفونت‌های قارچی واژن هستند، بنابراین لازم است که قبل از شروع فرایند درمان این عارضه به دقت و درستی تشخیص داده شود.

عفونت باکتری واژن از نوع واژینوز باکتریایی(Bacterial vaginosis (BV))  از جمله قابل درمان‌ترین عفونت‌ها هستند.

علائم عفونت باکتریایی:

واژینوز باکتریایی اگر درمان نشود، منجر به زایمان زودرس، نوزاد نارس و نوزاد متولد شده با وزن کم خواهد شد.

استرپتوکوک گروه B کمابیش در بدن در ناحیه‌ی واژن و روده‌ی بزرگ وجود دارند. این گروه از باکتری‌ها معمولاً باعث ایجاد عفونت و یا بروز علائم خاصی نخواهند شد. با این همه زنانی که حامل این گروه از باکتری‌ها باشند به راحتی می‌توانند آن را به کودک منتقل کنند. یک تا دو درصد این احتمال انتقال وجود دارد. در موارد غیر معمول باکتری‌های استرپتوکوک گروه B برای نوزاد کشنده خواهند بود.

برای درمان این عفونت آنتی بیوتیک به بدن فرد تزریق می‌شود و این مسئله شانس انتقال باکتری را به کودک کاهش خواهد داد.

به دلایل مختلف بروز عفونت در رحم می‌تواند آسیب‌رسان باشد. عفونت‌های رحمی می‌تواند به جفت آسیب زده، در رشد جنین اختلال ایجاد کرده، باعث بروز زایمان زودرس شده و یا در نهایت منجر به تولد نوزادی با مشکلات مادرزادی شود.

عفونت‌های رحمی در طول بارداری روند زایمان را سخت و خطرناک می‌کنند و در برخی از موارد نوزاد دچار نقص عضو و یا دیگر مشکلات تهدید کننده‌ی حیات خواهد بود.

عفونت‌های رحمی زمانی پدیدار می‌شوند که یک باکتری از واژن به سمت رحم حرکت کند. اگر عفونت‌های باکتریایی درمان نشود‌ در نهایت خطر ابتلا به عفونت‌های رحمی نیز افزایش پیدا می‌کند‌. اگر فرایند زایمان طولانی شود، دیواره‌ی رحم آسیب دیده و احتمال بروز عفونت باکتریایی افزایش خواهد یافت.

برای درمان عفونت‌های رحمی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد، در مواردی هم فرد مبتلا باید در بیمارستان بستری شود. اگر تب در جریان زایمان ایجاد شود، پزشک یا ماما به دقت جنین را تحت نظر خواهد گرفت. اگر مشکل فرد وخیم باشد پزشک عمل سزارین را انجام خواهد داد.

بارداری منجر به ایجاد تغییرات زیادی در بدن زنان خواهد شد، از طرفی مقاومت بدن زنان باردار در مواجهه با عوامل ایجادکننده‌ی عفونت کم‌تر از سایر افراد است و این افراد در مواجهه با عفونت بسیار آسیب‌پذیر هستند.

برای مثال تغییرات پوستی وابسته به هورمون باعث ایجاد عارضه‌هایی هم‌چون اگزما (eczema) یا خشکی بیش از حد پوست خواهد شد. اگر ترک‌های پوستی باز شده و خونریزی کنند عفونت شدید پوستی ،سلولیت اتفاق خواهد افتاد. یکی از اختلالات نادر پوستی سندروم شیرین (Sweet’s syndrome) است که در طول بارداری شایع‌تر از سایر زمان‌هاست. اگر حاملگی در سنین بالا رخ دهد تعداد سلول‌های T خون که مسئول مبارزه با عفونت هستند، تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. 

برخی دیگر از عفونت‌های بارداری که می‌توانند مشکلات زیادی را ایجاد کنند، عبارتند از:

اینکه چرا این دسته از عفونت‌ها در طول بارداری خطرات بیش‌تری را ایجاد می‌کنند، به خوبی شناخته شده نیست، ولی شاید تغییرات هورمونی در طول بارداری و یا دیگر تغییرات بدن منجر به تغییر تعداد سلول‌های خونی شود.

در طول حاملگی گردش خون و نیاز قلب افزایش پیدا می‌کند. این نیاز خود باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. برای مثال اگر زن باردار به واسطه‌ی آنفولانزا به ذات الریه مبتلا شود، در تنفس دچار مشکل خواهد بود، زیرا که نیاز جنین به قلب و ریه‌ی مادر در اولویت قرار دارد. 

برخی از داروهایی که برای درمان عفونت‌ها به کار می‌روند، در دوران بارداری بی خطر نیستند. بنابراین زن باردار در صورت نیاز به دارو باید حتماً با پزشک خود مشورت کرده و باقی راه‌های درمانی را هم امتحان کند.

منابع:

mayoclinic

healthline

medicalnewstoday

healthline

mayoclinic

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص زنان و زایمان روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص زنان و زایمان دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من نوزده سالمه و چند وقته که بوی واژن و خارش اذیتم میکنه باید چیکار کنم

سلام بايد داروي خوراكي مصرف كنيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام وقت شما بخیر. آیا درد انتهای کمر ربطی به عفونت واژن یا رحم داره ؟ چون من چند بار خارش و ترشح داشتم ولی با رعایت بهداشت خود به خود رفع شده بدون اینکه دارو مصرف کنم. ممکنه این درد از عفونت باشه؟

سلام اگه عفونت پيشرفت كرده باشه و به اندمتر رحم رسيده باشه بله بايد

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام من خارش اطراف واژن دارم باید چیکار کنم18 سالمه مجرد هستم

سلام پماد تریامسینولون ان ان موضعی هر ۸ ساعت بزنین

سلام من خارش اطراف واژن دارم باید چیکار کنم

سلام اگه متاهلین پماد واژینال تریامسینولون ان ان شبی یک اپلیکاتور تا ۱۰ شب و اگه مجردین همین پماد هر ۸ ساعت به شکل سطحی بزنین

سلام من چند وقته ک خارش دارم اطراف واژن باید چیکار کنم

سلام پماد كلوتريمازول هر شب يك اپليكاتور استفاده كنيد تا يك هفته تو اين مدتم رابطه جنسي نداشته باشيد

18 سالمه و مجردم

در اين صورت بايد متخصص زنان معاينتون كنن لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام بنده دختری۱۴ساله ومجردهستم و مدتی است ك بوی بد واژن و خارش بسیار اذیتم می‌کنه ترشحات زیاده و نه الکیه نه پنیری خجالت میکشم با کسی در میان بگذارم اگر امکانش هست کمکم کنید.ممنون

سلام قارچ كانديديا هستش،لباس زير نخي بپوشيد تنگ هم نباشه پماد كلوتريمازول موضعي استفاده كنيداگر هم داروي خوراكي ميخوايد مصرف كنيد و نميخواين پماد استفاده كنيد بايد به متخصص زنان مراجعه كنيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام چند روز بعد پریود میتوان مقاربت امن داشت؟ سیکل ۳۶ روزه و مدت ۷ یا ۶ روزه طول میکشه پریودم

كوتاه ترين مدت سيكلتونم بگيد طولاني ترينش ٣٦ كوتاه ترين؟

سلام من ۶۰ساله هستم مدتی پیش درد زیرشکم و داشتم به دکتر مراجعه کردم و سونوگرافی واژینال و کلیه و مثانه انجام دادم که موردی نبود درتست پاپ اسمیر و معاینه مقداری عفونت بود که قرص مترونیدازول و سپس کلیندازول استفاده کردم چند روزی خوب بودم و مجددا درد زیر شکم شروع شده است به اضافه ترشحات گم و بدون بو آیا باید دوباره دارو استفاده کنم؟

سلام بله باید دارو مصرف کنید و اگر رابطه جنسی دارین همسرتون هم باید درمان شن

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده کنید.

سلام خانم دکتر من سیکلم ۳۶ روزه ست ۲۵ اذر پریود شدم و ۱ بهمن شروع شد شد ۳۶ روزه من معمولا درد پریودام شدیده و خونریزی روزای اول زیاده ولی این ماه دردام ملایم تر بود و خون ریزی کمی داشتم اول قهوه ای بود و کم کم شد قرمز کم رنگی و پر رنگ تر شد بعد.. همش میگم نکنه مال لانه گزینی باشه تو رو خدا کمکم کنید…

سلام ازمایش bhcg بدین راه دیگه ای برای رفع نگرانی وجود نداره

سلام خسته نباشید من ۲۵ سالمه هیچوقت پریودی منظمی نداشتم ولی نهایتا تا ۴۰ روز پریود میشدم الان حدود یکساله ک ۳.۴ ماه تاخیر داره هر دوره پریودیم زیر شکمم هم نبض میزنه چندبار بیبی چک استفاده کردم ولی منفی بوده لطفا راهنماییم کنید

سلام سونوگرافي رحم و تخمدان بديد از نظر كيست تخمدان بررسي شيد و

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام وقت بخیر من۲۳سالمه و ۳ساله که ازدواج کردم از زمان نوجونیم خیلی خیلی کم ترشحات واژنی داشتم و بیشتر اوقات لبه های واژنم سفیدک کمی داره و روی لبه ها احساس چربی میکنم ولی هیچوقت درد و سوزش و خارش نداشتم فقط پریودم خیلی دردناکه. چندین بار دکتر رفتم ولی تفاوتی ایجاد نشد. به نظرتون از چیه

سلام لازمه كه تست پاپ اسمير بديد و سونوگرافي واژينال هم انجام بديد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام من مدت زيادي هست كه ترشحات تقريبا زرد رنگ دارم چندين بار پزشك مراجعه كردم اصلا بهتر نشدم هيچگونه سوزش و خارش و يا تغيير در زمان و ميزان عادت ماهيانه م هم اتفاق نيفتاده اما ترشحاتم بسيار زياده و فقط در زمان رابطه جنسي درد خيلي شديدي دارم. خواستم بدونم اين هم مشكل عفونتي محسوب ميشه و قابل درمان هست؟

سلام باید از نظر عفونت تریکومونایی و التهاب دهانه رحم بررسی شوید

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید من زود ب زود عفونت باکتریایی میگیرم دو دوره هم دارو مصرف کردم الانم دارم چی استفاده کنم براش؟ قبلا هم پماد واژینال و قرص مصرف کردم

سلام از لباس زیر نخی استفاده کنید مرتب لباس زیررا عوض کنید از رابطه جنسی دهانی پرهیز کنید

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

عفونت واژن یا واژینیت یکی از بیماری‌های شایع در خانم‌ها است. در این مطلب از مجله اینترنتی دکتردکتر به معرفی کامل انواع عفونت واژن، روش‌های درمان آن، نحوه پیشگیری از عفونت واژن و عفونت واژن در زمان بارداری پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

عفونت واژن علت‌های مختلفی دارد و بر اساس علائم قابل تشخیص است.

در شرایط نرمال ممکن است روزانه از واژن خانم‌ها مقداری ترشح خارج شود که این ترشحات ظاهری شفاف تا شیری رنگ و بدون بو دارند و محیط واژن را مرطوب نگه می‌دارند. اگر روزانه مقداری از این ترشحات از بدن شما خارج می‌شود؛ طبیعی است و مشکلی وجود ندارد.چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

اگر ترشحات خارج شده تغییر رنگ دادند، مقدار تخلیه ترشح از واژن تغییر کرد، به هنگام ادرار کردن درد یا سوزش داشتید، هنگام مقاربت درد، خونریزی یا لکه‌بینی داشتید؛ یعنی شما دچار عفونت واژن (vaginitis) شده‌اید و باید برای درمان آن اقدام کنید.

محیط واژن سالم در حالت طبیعی دارای اسیدیته مشخص است؛ تا مانع از رشد عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها شود. عواملی مثل استفاده از شوینده‌های نامناسب، اسیدیته واژن را تغییر داده و باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید واژن ‌می‌شوند. در این شرایط عوامل بیماری‌زا شروع به رشد می‌کنند و باعث ایجاد عفونت در محل می‌شوند.

واژینیت انواع متفاوتی دارد که لازم است برای درمان و مراقبت بهتر نوع عفونت به درستی تشخیص داده شود. رایج‌ترین انواع عفونت‌های واژن عبارتند از:

در اکثر موارد علت عفونت قارچی واژن کاندیدا البیکنس است؛ به همین دلیل به آن عفونت کاندیدیایی نیز گفته می‌شود. ۷۵ درصد از خانم‌ها در زندگی خود حداقل یک بار دچار عفونت قارچی یا واژینوز شده‌اند.

این عفونت علاوه بر خانم‌ها در دختر خانم‌ها نیز دیده می‌شود. از مشخصات عفونت قارچی واژن یا واژینیت کاندیدیایی خارش، التهاب و تورم ناحیه تناسلی همراه با سوزش ادرار و درد هنگام مقاربت است.

مشخصات ترشحات عفونت قارچی واژن

در عفونت قارچی واژن، ترشحات فرد به رنگ سفید بدون بو یا بوی کپک، غلیظ و پنیری شکل است. میزان ترشحات در خانم مبتلا، کم تا متوسط است.

عفونت باکتریایی واژن، ممکن است در ۴۰ تا ۵۰ درصد از خانم‌ها وجود داشته باشد. در این نوع عفونت ممکن است فرد بدون علامت باشد یا فقط خارش داشته باشد. درد و تحریک در واژینیت باکتریایی وجود ندارد.

مشخصات ترشحات عفونت باکتریایی واژن

ترشحات فرد سفید مایل به خاکستری است و بوی ماهی می‌دهد، ترشحات رقیق و آبکی بوده و میزان آن زیاد است.

در عفونت تریکومونایی واژن علائمی نظیر خارش، درد شکم و سوزش ادرار وجود دارد. از ویژگی‌های این نوع واژینیت این است که طی مقاربت، قابل انتقال به آقایان است و باید هم‌زمان شریک جنسی درمان شود و تا پایان درمان از مقاربت پرهیز شود.

در واژینیت تریکومونایی، خانم مبتلا بعد از نزدیکی و دخول ممکن است دچار لکه‌بینی و خونریزی رحم شود.

مشخصات ترشحات عفونت تریکومونایی واژن

ترشحات در عفونت تریکومونایی بد بو، کف‌آلود، فراوان، رقیق و به رنگ زرد یا سبز است.

علائم عفونت واژن مواردی همچون سوزش، خارش و بوی ناخوشایند هستند. درمان، به نوع عفونت بستگی دارد. پس اولین قدم، شناسایی نوع عفونت است. برخی از عفونت‌های واژن ممکن است نشانه‌ای ایجاد نکنند. شایع‌ترین علائم عفونت واژن عبارت‌اند از:

عفونت واژن در شرایط تهدید کننده زندگی نیست. با این حال، شما باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید اگر:

اگر احساس سوزش واژن دارید و در گذشته عفونت‌های مخمر را تشخیص داده‌اید، احتمالا نیاز به مراجعه به پزشک ندارید. عفونت‌های مخمری را می‌توان در خانه با داروهای ضد قارچی واژینال درمان کرد. با این حال، اگر مطمئن نیستید که عفونت مخمر دارید، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سیستم مشاوره متنی(پرسش و پاسخ) دکتردکتر با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

عفونت واژن می‌تواند علل زیادی داشته باشد، پزشک عفونت را بر اساس علت آن تشخیص داده و درمان می‌کند. علل رایج عفونت واژن عبارت‌اند از:

عفونت‌های باکتریایی: بعضی از باکتری‌ها معمولاً در واژن شما یافت می‌شوند. رشد بیش از حد باکتری‌های غیر فلور می‌تواند باعث واژینوز باکتریایی شود.

عفونت‌های مخمری: عفونت‌های مخمری معمولاً توسط یک قارچ به نام Candida albicans ایجاد می‌شود. بسیاری از موارد، از جمله آنتی بیوتیک‌ها، می‌توانند تعداد باکتری‌ها و قارچ را در واژن کاهش دهند. این کاهش می‌تواند منجر به رشد بیش از حد مخمر و ایجاد عفونت شود.

عفونت های انگلی: Trichomoniasis این عفونت واژن ناشی از یک انگل پروتوزایی است که می‌تواند از طریق مقاربت جنسی منتقل شود.

آتروفی واژن: این حالت معمولاً بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد. همچنین زمانی که میزان استروژن شما کاهش می‌یابد (مانند زمان شیردهی)، کاهش سطح هورمون باعث نازک شدن و خشکی واژن می‌شود. این امر منجر به التهاب مهبل (واژن) می‌شود.

سایر موارد: صابون‌ها، شستشوی بدن، عطرها و واکسن‌های واژینال همه می‌توانند واژن را تحریک کنند و باعث التهاب شوند.

برای تشخیص عفونت واژن پزشک از شما شرح حال کامل می‌گیرد. بدین صورت که پزشک از میزان ترشحات، رنگ، غلظت و بوی ترشحات از شما سوال می‌کند. همچنین ممکن است در مورد سابقه قبلی عفونت واژن، سابقه ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه جنسی، تعداد شرکای جنسی شما سوال کند، علاوه بر آن پزشک با وسیله‌ای به نام اسپکولوم شما را معاینه کرده  و با مشاهده ترشحات نوع عفونت شما را تشخیص می‌دهد.

درمان عفونت واژن به علت عفونت بستگی دارد. مثلاً:

از همه عفونت‌های واژن نمی‌توان جلوگیری کرد. استفاده از کاندوم در طی مقاربت جنسی موجب جلوگیری از گسترش STI ها خواهد شد. همچنین خطر ابتلا به آن را کاهش می‌دهد. بهداشت مناسب می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های واژن کمک کند و خطر ابتلا به التهاب واژن و تحریک واژن را کاهش دهد.

چند توصیه برای کاهش ابتلا به عفونت واژن:

اگر ناراحتی ناخواسته در واژن احساس می‌کنید و علائم عفونت واژن را در خود تشخیص داده‌اید، فوراً به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

عواملی كه خطر ابتلا به عفونت واژن را افزايش می‌دهند عبارت‌اند از:

زنان مبتلا به تریکومونیاز یا واژینوز باکتریایی در معرض خطر بیشتری از ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه جنسی به دلیل التهاب ناشی از این اختلالات هستند. در زنان باردار، واژینوز باکتریایی علامت دار و ترشومنیازیس با زایمان زودرس و نوزادان کم‌وزن همراه است.

داشتن رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت واژن  و یا ابتلا به التهاب واژن می‌تواند علائم و نشانه‌های این عارضه را وخیم‌تر کند. اگر منبع عفونت، عوامل قابل انتقال از طریق رابطه‌ جنسی باشد، به راحتی می‌تواند به شریک جنسی شما منتقل شده و او را هم آلوده کند.

عفونت‌های قارچی و باکتریایی از راه رابطه‌ی جنسی منتقل نمی‌شوند، ولی داشتن شریک جنسی جدید و یا متعدد شانس ابتلا به عفونت باکتریایی واژن را افزایش خواهد داد. علاوه بر این عفونت تریکومونایی واژن از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود، برای جلوگیری از ابتلای دوباره به عفونت، برقراری رابطه‌ی جنسی را تا زمان برطرف شدن کامل عارضه و از بین رفتن علائم عفونت به تعویق بیندازید.

عفونت قارچی واژن در میان زنان بسیار شایع است. این عفونت باعث ایجاد ترشحات غیر طبیعی از واژن، ایجاد مشکل و ناراحتی در هنگام ادرار کردن و سوزش و خارش ناحیه‌ واژن خواهد شد. همه‌ این مشکلات برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن را سخت و ناخوشایند می‌کند. 

برقراری رابطه جنسی در زمان عفونت قارچی واژن حتی اگر فرد علائم عارضه را هم نشان ندهد، خطرناک خواهد بود. رابطه‌ جنسی روند ابتلا به عفونت را طولانی کرده و در نهایت باعث بازگشت دوباره‌ علائم خواهد شد. این علائم حتی می‌توانند از بار قبل شدیدتر باشند. رابطه جنسی در زمان عفونت قارچی واژن خطر انتقال عارضه به شریک جنسی را هم افزایش خواهد داد. چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

بیشتر بخوانید: عفونت قارچی واژن؛ علت عفونت‌های قارچی واژن بعد از برقراری رابطه

رابطه‌ی جنسی می‌تواند دردناک و عاملی برای افزایش شدت علائم باشد

رابطه‌ جنسی در زمان عفونت واژن می‌توانند بسیار دردناک و یا دستکم ناخوشایند باشد. اگر قسمت بیرونی (vulva) و یا لبه‌های آلت جنسی زنانه (labia) متورم باشد، ارتباط پوست به پوست می‌تواند بسیار سخت بوده و احساس ناخوشایندی را ایجاد کند. 

دخول در هنگام رابطه‌ جنسی می‌تواند باعث وخیم شدن التهاب بافتی شود و از طرفی شدت خارش را هم افزایش دهد. در این هنگام وارد کردن هر چیزی درون واژن می‌تواند باعث انتقال باکتری‌های جدید درون منطقه شده و شدت عفونت را افزایش دهد.

زمانی که فرد در هنگام رابطه‌ جنسی در اوج بوده و به شدت از نظر جنسی تحریک شده باشد، واژن شروع به تولید ترشحاتی می‌کند که خود این ترشحات محیط واژن را بیش از پیش مرطوب کرده و شدت خارش و ترشحاتی با بوی نامطبوع را افزایش می‌دهند.

رابطه‌ی جنسی می‌تواند عفونت را به شریک جنسی شما منتقل کند

با وجود اینکه احتمال انتقال عفونت قارچی واژن در طی رابطه‌ی جنسی به شریک جنسی وجود دارد، ولی باید توجه داشت که این انتقال به شرایط آناتومیکی شریک جنسی بستگی دارد.

اگر شریک جنسی مرد باشد، احتمال کمی وجود دارد که به عفونت قارچی مبتلا شود. بر اساس تحقیقات تنها 15 درصد از مردانی که شریک جنسی آن‌ها به عفونت قارچی واژن مبتلا است، در صورت داشتن رابطه‌ جنسی محافظت نشده به این عارضه دچار خواهند شد. احتمال ابتلای مردان ختنه نشده به عفونت قارچی هم بیش‌تر از سایر افراد است.

رابطه‌ی جنسی زمان بهبود عفونت را به تعویق خواهد انداخت

برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن روند درمان را مختل خواهد کرد. اگر برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن علائم بیماری را تشدید کند، احتمالاً منجر به افزایش زمان درمان عارضه هم خواهد شد. 

اگر عفونت قارچی به شریک جنسی شما منتقل شود، در صورت برقراری مجدد رابطه‌ی جنسی این احتمال وجود دارد که دوباره شما به این عفونت آلوده شوید. پس به تعویق انداختن برقراری مجدد رابطه‌ جنسی تا زمان بهبود کامل از دوباره به جریان انداختن این چرخه جلوگیری خواهد کرد.

اگر بار اول است که به عفونت قارچی واژن مبتلا می‌شوید، پزشک برای مدت کوتاهی داروهای ضد قارچ را برای شما تجویز خواهد کرد. این داروها ظرف چهار روز تا یک هفته باید علائم بیماری را از بین ببرند.

بسیاری از داروهای ضد قارچی پایه‌ روغنی دارند و روغن می‌تواند لاتکس و پلی ایزوپرین (polyisoprene) تشکیل دهنده‌ی کاندوم‌ها را تخریب کنند. اگر از کاندوم برای جلوگیری از بارداری و یا عدم ابتلا به بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌کنید، در هنگام مصرف این داروها خود و شریک جنسی خود را در معرض آسیب قرار داده‌اید. 

اگر از طب جایگزین (alternative treatments) برای درمان عفونت قارچی واژن استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که احتمالاً روند درمان تا چندین هفته ادامه خواهد داشت. برخی از زنان مبتلا گمان می‌کنند که مشکل حل شده، ولی مشکل دوباره و این بار به شکل بدتری خود را نشان خواهد داد. این دسته از عفونت‌های قارچی واژن برای درمان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک حداقل در یک دوره‌ی 6 ماهه را دارند.

اگر بار اول است که به عفونت قارچی واژن مبتلا شده‌اید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بتواند به درستی مشکل شما را تشخیص دهد. برخی از علائم این عارضه با دیگر انواع عفونت‌های واژن مشابه است. 

پزشک احتمالاً برخی از داروهای ضد قارچ مانند میکونازول (miconazole)، باتکونازول (butoconazole) و ترکونازول (terconazole) را تجویز خواهد کرد. بسیاری از این کرم‌ها برای درمان عفونت قارچی واژن موثر خواهند بود. اگر بعد از استفاده از این داروها، هنوز علائم بیماری وجود داشته باشند، پزشک معالج راه‌های دیگر درمانی را امتحان خواهد کرد.

در هنگام ابتلا به عفونت قارچی واژن اگر هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

زن باردار بیش‌تر از سایر افراد در برابر برخی عفونت‌ها آسیب‌پذیر است و در صورت عدم درمان عفونت احتمال بروز مشکلات جدی در آن بسیار بیش‌تر از سایرین است. در ادامه این مقاله به معرفی انواع عفونت واژن در بارداری و علائم آن خواهیم پرداخت. هر زن بارداری که به عفونت، حتی خفیف مبتلا می‌شود باید برای معالجه‌ی آن به پزشک معالج مراجعه کند.

برخی از انواع معمول عفونت‌ واژن در بارداری شامل این موارد هستند:

خارش ناحیه‌ی اطراف واژن یکی از علائم معمول عفونت‌های قارچی به حساب می‌آید. عفونت قارچی واژن توسط قارچی به نام کاندیدا (Candida) ایجاد می‌شود. عفونت قارچی واژن در دوران بارداری بیش‌تر از سایر مواقع بروز می‌کند، چرا که در این دوران فعالیت سیستم ایمنی فرد تغییر کرده، سطح استروژن تولیدی بیش‌تر شده و تولید گلیکوژن افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، بیست درصد زنان دارای عفونت قارچی توسط قارچ کاندیدا هستند که این آمار ۳۰ درصد زنان باردار را شامل می‌شود. شانس ابتلای زنان باردار به عفونت‌های قارچی در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری بیش‌تر خواهد بود.

علائم معمول عفونت‌های قارچی واژن عبارتند از:

برای درمان عفونت‌های قارچی واژن دارو تجویز می‌شود، برخی از این داروها هم به صورت آزاد از داروخانه قابل تهیه هستند. اگر فرد باردار باشد اما بدون مشورت پزشک نباید این داروها را مصرف کند.

برخی دیگر از عفونت‌های واژن مانند کلامیدیا و عفونت‌های باکتریایی واژن دارای علائم مشابه با عفونت‌های قارچی واژن هستند، بنابراین لازم است که قبل از شروع فرایند درمان این عارضه به دقت و درستی تشخیص داده شود.

عفونت باکتری واژن از نوع واژینوز باکتریایی(Bacterial vaginosis (BV))  از جمله قابل درمان‌ترین عفونت‌ها هستند.

علائم عفونت باکتریایی:

واژینوز باکتریایی اگر درمان نشود، منجر به زایمان زودرس، نوزاد نارس و نوزاد متولد شده با وزن کم خواهد شد.

استرپتوکوک گروه B کمابیش در بدن در ناحیه‌ی واژن و روده‌ی بزرگ وجود دارند. این گروه از باکتری‌ها معمولاً باعث ایجاد عفونت و یا بروز علائم خاصی نخواهند شد. با این همه زنانی که حامل این گروه از باکتری‌ها باشند به راحتی می‌توانند آن را به کودک منتقل کنند. یک تا دو درصد این احتمال انتقال وجود دارد. در موارد غیر معمول باکتری‌های استرپتوکوک گروه B برای نوزاد کشنده خواهند بود.

برای درمان این عفونت آنتی بیوتیک به بدن فرد تزریق می‌شود و این مسئله شانس انتقال باکتری را به کودک کاهش خواهد داد.

به دلایل مختلف بروز عفونت در رحم می‌تواند آسیب‌رسان باشد. عفونت‌های رحمی می‌تواند به جفت آسیب زده، در رشد جنین اختلال ایجاد کرده، باعث بروز زایمان زودرس شده و یا در نهایت منجر به تولد نوزادی با مشکلات مادرزادی شود.

عفونت‌های رحمی در طول بارداری روند زایمان را سخت و خطرناک می‌کنند و در برخی از موارد نوزاد دچار نقص عضو و یا دیگر مشکلات تهدید کننده‌ی حیات خواهد بود.

عفونت‌های رحمی زمانی پدیدار می‌شوند که یک باکتری از واژن به سمت رحم حرکت کند. اگر عفونت‌های باکتریایی درمان نشود‌ در نهایت خطر ابتلا به عفونت‌های رحمی نیز افزایش پیدا می‌کند‌. اگر فرایند زایمان طولانی شود، دیواره‌ی رحم آسیب دیده و احتمال بروز عفونت باکتریایی افزایش خواهد یافت.

برای درمان عفونت‌های رحمی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد، در مواردی هم فرد مبتلا باید در بیمارستان بستری شود. اگر تب در جریان زایمان ایجاد شود، پزشک یا ماما به دقت جنین را تحت نظر خواهد گرفت. اگر مشکل فرد وخیم باشد پزشک عمل سزارین را انجام خواهد داد.

بارداری منجر به ایجاد تغییرات زیادی در بدن زنان خواهد شد، از طرفی مقاومت بدن زنان باردار در مواجهه با عوامل ایجادکننده‌ی عفونت کم‌تر از سایر افراد است و این افراد در مواجهه با عفونت بسیار آسیب‌پذیر هستند.

برای مثال تغییرات پوستی وابسته به هورمون باعث ایجاد عارضه‌هایی هم‌چون اگزما (eczema) یا خشکی بیش از حد پوست خواهد شد. اگر ترک‌های پوستی باز شده و خونریزی کنند عفونت شدید پوستی ،سلولیت اتفاق خواهد افتاد. یکی از اختلالات نادر پوستی سندروم شیرین (Sweet’s syndrome) است که در طول بارداری شایع‌تر از سایر زمان‌هاست. اگر حاملگی در سنین بالا رخ دهد تعداد سلول‌های T خون که مسئول مبارزه با عفونت هستند، تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. 

برخی دیگر از عفونت‌های بارداری که می‌توانند مشکلات زیادی را ایجاد کنند، عبارتند از:

اینکه چرا این دسته از عفونت‌ها در طول بارداری خطرات بیش‌تری را ایجاد می‌کنند، به خوبی شناخته شده نیست، ولی شاید تغییرات هورمونی در طول بارداری و یا دیگر تغییرات بدن منجر به تغییر تعداد سلول‌های خونی شود.

در طول حاملگی گردش خون و نیاز قلب افزایش پیدا می‌کند. این نیاز خود باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. برای مثال اگر زن باردار به واسطه‌ی آنفولانزا به ذات الریه مبتلا شود، در تنفس دچار مشکل خواهد بود، زیرا که نیاز جنین به قلب و ریه‌ی مادر در اولویت قرار دارد. 

برخی از داروهایی که برای درمان عفونت‌ها به کار می‌روند، در دوران بارداری بی خطر نیستند. بنابراین زن باردار در صورت نیاز به دارو باید حتماً با پزشک خود مشورت کرده و باقی راه‌های درمانی را هم امتحان کند.

منابع:

mayoclinic

healthline

medicalnewstoday

healthline

mayoclinic

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص زنان و زایمان روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص زنان و زایمان دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من نوزده سالمه و چند وقته که بوی واژن و خارش اذیتم میکنه باید چیکار کنم

سلام بايد داروي خوراكي مصرف كنيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام وقت شما بخیر. آیا درد انتهای کمر ربطی به عفونت واژن یا رحم داره ؟ چون من چند بار خارش و ترشح داشتم ولی با رعایت بهداشت خود به خود رفع شده بدون اینکه دارو مصرف کنم. ممکنه این درد از عفونت باشه؟

سلام اگه عفونت پيشرفت كرده باشه و به اندمتر رحم رسيده باشه بله بايد

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام من خارش اطراف واژن دارم باید چیکار کنم18 سالمه مجرد هستم

سلام پماد تریامسینولون ان ان موضعی هر ۸ ساعت بزنین

سلام من خارش اطراف واژن دارم باید چیکار کنم

سلام اگه متاهلین پماد واژینال تریامسینولون ان ان شبی یک اپلیکاتور تا ۱۰ شب و اگه مجردین همین پماد هر ۸ ساعت به شکل سطحی بزنین

سلام من چند وقته ک خارش دارم اطراف واژن باید چیکار کنم

سلام پماد كلوتريمازول هر شب يك اپليكاتور استفاده كنيد تا يك هفته تو اين مدتم رابطه جنسي نداشته باشيد

18 سالمه و مجردم

در اين صورت بايد متخصص زنان معاينتون كنن لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام بنده دختری۱۴ساله ومجردهستم و مدتی است ك بوی بد واژن و خارش بسیار اذیتم می‌کنه ترشحات زیاده و نه الکیه نه پنیری خجالت میکشم با کسی در میان بگذارم اگر امکانش هست کمکم کنید.ممنون

سلام قارچ كانديديا هستش،لباس زير نخي بپوشيد تنگ هم نباشه پماد كلوتريمازول موضعي استفاده كنيداگر هم داروي خوراكي ميخوايد مصرف كنيد و نميخواين پماد استفاده كنيد بايد به متخصص زنان مراجعه كنيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام چند روز بعد پریود میتوان مقاربت امن داشت؟ سیکل ۳۶ روزه و مدت ۷ یا ۶ روزه طول میکشه پریودم

كوتاه ترين مدت سيكلتونم بگيد طولاني ترينش ٣٦ كوتاه ترين؟

سلام من ۶۰ساله هستم مدتی پیش درد زیرشکم و داشتم به دکتر مراجعه کردم و سونوگرافی واژینال و کلیه و مثانه انجام دادم که موردی نبود درتست پاپ اسمیر و معاینه مقداری عفونت بود که قرص مترونیدازول و سپس کلیندازول استفاده کردم چند روزی خوب بودم و مجددا درد زیر شکم شروع شده است به اضافه ترشحات گم و بدون بو آیا باید دوباره دارو استفاده کنم؟

سلام بله باید دارو مصرف کنید و اگر رابطه جنسی دارین همسرتون هم باید درمان شن

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده کنید.

سلام خانم دکتر من سیکلم ۳۶ روزه ست ۲۵ اذر پریود شدم و ۱ بهمن شروع شد شد ۳۶ روزه من معمولا درد پریودام شدیده و خونریزی روزای اول زیاده ولی این ماه دردام ملایم تر بود و خون ریزی کمی داشتم اول قهوه ای بود و کم کم شد قرمز کم رنگی و پر رنگ تر شد بعد.. همش میگم نکنه مال لانه گزینی باشه تو رو خدا کمکم کنید…

سلام ازمایش bhcg بدین راه دیگه ای برای رفع نگرانی وجود نداره

سلام خسته نباشید من ۲۵ سالمه هیچوقت پریودی منظمی نداشتم ولی نهایتا تا ۴۰ روز پریود میشدم الان حدود یکساله ک ۳.۴ ماه تاخیر داره هر دوره پریودیم زیر شکمم هم نبض میزنه چندبار بیبی چک استفاده کردم ولی منفی بوده لطفا راهنماییم کنید

سلام سونوگرافي رحم و تخمدان بديد از نظر كيست تخمدان بررسي شيد و

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام وقت بخیر من۲۳سالمه و ۳ساله که ازدواج کردم از زمان نوجونیم خیلی خیلی کم ترشحات واژنی داشتم و بیشتر اوقات لبه های واژنم سفیدک کمی داره و روی لبه ها احساس چربی میکنم ولی هیچوقت درد و سوزش و خارش نداشتم فقط پریودم خیلی دردناکه. چندین بار دکتر رفتم ولی تفاوتی ایجاد نشد. به نظرتون از چیه

سلام لازمه كه تست پاپ اسمير بديد و سونوگرافي واژينال هم انجام بديد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام من مدت زيادي هست كه ترشحات تقريبا زرد رنگ دارم چندين بار پزشك مراجعه كردم اصلا بهتر نشدم هيچگونه سوزش و خارش و يا تغيير در زمان و ميزان عادت ماهيانه م هم اتفاق نيفتاده اما ترشحاتم بسيار زياده و فقط در زمان رابطه جنسي درد خيلي شديدي دارم. خواستم بدونم اين هم مشكل عفونتي محسوب ميشه و قابل درمان هست؟

سلام باید از نظر عفونت تریکومونایی و التهاب دهانه رحم بررسی شوید

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید من زود ب زود عفونت باکتریایی میگیرم دو دوره هم دارو مصرف کردم الانم دارم چی استفاده کنم براش؟ قبلا هم پماد واژینال و قرص مصرف کردم

سلام از لباس زیر نخی استفاده کنید مرتب لباس زیررا عوض کنید از رابطه جنسی دهانی پرهیز کنید

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

عفونت واژن یا واژینیت یکی از بیماری‌های شایع در خانم‌ها است. در این مطلب از مجله اینترنتی دکتردکتر به معرفی کامل انواع عفونت واژن، روش‌های درمان آن، نحوه پیشگیری از عفونت واژن و عفونت واژن در زمان بارداری پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

عفونت واژن علت‌های مختلفی دارد و بر اساس علائم قابل تشخیص است.

در شرایط نرمال ممکن است روزانه از واژن خانم‌ها مقداری ترشح خارج شود که این ترشحات ظاهری شفاف تا شیری رنگ و بدون بو دارند و محیط واژن را مرطوب نگه می‌دارند. اگر روزانه مقداری از این ترشحات از بدن شما خارج می‌شود؛ طبیعی است و مشکلی وجود ندارد.چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

اگر ترشحات خارج شده تغییر رنگ دادند، مقدار تخلیه ترشح از واژن تغییر کرد، به هنگام ادرار کردن درد یا سوزش داشتید، هنگام مقاربت درد، خونریزی یا لکه‌بینی داشتید؛ یعنی شما دچار عفونت واژن (vaginitis) شده‌اید و باید برای درمان آن اقدام کنید.

محیط واژن سالم در حالت طبیعی دارای اسیدیته مشخص است؛ تا مانع از رشد عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها شود. عواملی مثل استفاده از شوینده‌های نامناسب، اسیدیته واژن را تغییر داده و باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید واژن ‌می‌شوند. در این شرایط عوامل بیماری‌زا شروع به رشد می‌کنند و باعث ایجاد عفونت در محل می‌شوند.

واژینیت انواع متفاوتی دارد که لازم است برای درمان و مراقبت بهتر نوع عفونت به درستی تشخیص داده شود. رایج‌ترین انواع عفونت‌های واژن عبارتند از:

در اکثر موارد علت عفونت قارچی واژن کاندیدا البیکنس است؛ به همین دلیل به آن عفونت کاندیدیایی نیز گفته می‌شود. ۷۵ درصد از خانم‌ها در زندگی خود حداقل یک بار دچار عفونت قارچی یا واژینوز شده‌اند.

این عفونت علاوه بر خانم‌ها در دختر خانم‌ها نیز دیده می‌شود. از مشخصات عفونت قارچی واژن یا واژینیت کاندیدیایی خارش، التهاب و تورم ناحیه تناسلی همراه با سوزش ادرار و درد هنگام مقاربت است.

مشخصات ترشحات عفونت قارچی واژن

در عفونت قارچی واژن، ترشحات فرد به رنگ سفید بدون بو یا بوی کپک، غلیظ و پنیری شکل است. میزان ترشحات در خانم مبتلا، کم تا متوسط است.

عفونت باکتریایی واژن، ممکن است در ۴۰ تا ۵۰ درصد از خانم‌ها وجود داشته باشد. در این نوع عفونت ممکن است فرد بدون علامت باشد یا فقط خارش داشته باشد. درد و تحریک در واژینیت باکتریایی وجود ندارد.

مشخصات ترشحات عفونت باکتریایی واژن

ترشحات فرد سفید مایل به خاکستری است و بوی ماهی می‌دهد، ترشحات رقیق و آبکی بوده و میزان آن زیاد است.

در عفونت تریکومونایی واژن علائمی نظیر خارش، درد شکم و سوزش ادرار وجود دارد. از ویژگی‌های این نوع واژینیت این است که طی مقاربت، قابل انتقال به آقایان است و باید هم‌زمان شریک جنسی درمان شود و تا پایان درمان از مقاربت پرهیز شود.

در واژینیت تریکومونایی، خانم مبتلا بعد از نزدیکی و دخول ممکن است دچار لکه‌بینی و خونریزی رحم شود.

مشخصات ترشحات عفونت تریکومونایی واژن

ترشحات در عفونت تریکومونایی بد بو، کف‌آلود، فراوان، رقیق و به رنگ زرد یا سبز است.

علائم عفونت واژن مواردی همچون سوزش، خارش و بوی ناخوشایند هستند. درمان، به نوع عفونت بستگی دارد. پس اولین قدم، شناسایی نوع عفونت است. برخی از عفونت‌های واژن ممکن است نشانه‌ای ایجاد نکنند. شایع‌ترین علائم عفونت واژن عبارت‌اند از:

عفونت واژن در شرایط تهدید کننده زندگی نیست. با این حال، شما باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید اگر:

اگر احساس سوزش واژن دارید و در گذشته عفونت‌های مخمر را تشخیص داده‌اید، احتمالا نیاز به مراجعه به پزشک ندارید. عفونت‌های مخمری را می‌توان در خانه با داروهای ضد قارچی واژینال درمان کرد. با این حال، اگر مطمئن نیستید که عفونت مخمر دارید، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سیستم مشاوره متنی(پرسش و پاسخ) دکتردکتر با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

عفونت واژن می‌تواند علل زیادی داشته باشد، پزشک عفونت را بر اساس علت آن تشخیص داده و درمان می‌کند. علل رایج عفونت واژن عبارت‌اند از:

عفونت‌های باکتریایی: بعضی از باکتری‌ها معمولاً در واژن شما یافت می‌شوند. رشد بیش از حد باکتری‌های غیر فلور می‌تواند باعث واژینوز باکتریایی شود.

عفونت‌های مخمری: عفونت‌های مخمری معمولاً توسط یک قارچ به نام Candida albicans ایجاد می‌شود. بسیاری از موارد، از جمله آنتی بیوتیک‌ها، می‌توانند تعداد باکتری‌ها و قارچ را در واژن کاهش دهند. این کاهش می‌تواند منجر به رشد بیش از حد مخمر و ایجاد عفونت شود.

عفونت های انگلی: Trichomoniasis این عفونت واژن ناشی از یک انگل پروتوزایی است که می‌تواند از طریق مقاربت جنسی منتقل شود.

آتروفی واژن: این حالت معمولاً بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد. همچنین زمانی که میزان استروژن شما کاهش می‌یابد (مانند زمان شیردهی)، کاهش سطح هورمون باعث نازک شدن و خشکی واژن می‌شود. این امر منجر به التهاب مهبل (واژن) می‌شود.

سایر موارد: صابون‌ها، شستشوی بدن، عطرها و واکسن‌های واژینال همه می‌توانند واژن را تحریک کنند و باعث التهاب شوند.

برای تشخیص عفونت واژن پزشک از شما شرح حال کامل می‌گیرد. بدین صورت که پزشک از میزان ترشحات، رنگ، غلظت و بوی ترشحات از شما سوال می‌کند. همچنین ممکن است در مورد سابقه قبلی عفونت واژن، سابقه ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه جنسی، تعداد شرکای جنسی شما سوال کند، علاوه بر آن پزشک با وسیله‌ای به نام اسپکولوم شما را معاینه کرده  و با مشاهده ترشحات نوع عفونت شما را تشخیص می‌دهد.

درمان عفونت واژن به علت عفونت بستگی دارد. مثلاً:

از همه عفونت‌های واژن نمی‌توان جلوگیری کرد. استفاده از کاندوم در طی مقاربت جنسی موجب جلوگیری از گسترش STI ها خواهد شد. همچنین خطر ابتلا به آن را کاهش می‌دهد. بهداشت مناسب می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های واژن کمک کند و خطر ابتلا به التهاب واژن و تحریک واژن را کاهش دهد.

چند توصیه برای کاهش ابتلا به عفونت واژن:

اگر ناراحتی ناخواسته در واژن احساس می‌کنید و علائم عفونت واژن را در خود تشخیص داده‌اید، فوراً به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

عواملی كه خطر ابتلا به عفونت واژن را افزايش می‌دهند عبارت‌اند از:

زنان مبتلا به تریکومونیاز یا واژینوز باکتریایی در معرض خطر بیشتری از ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه جنسی به دلیل التهاب ناشی از این اختلالات هستند. در زنان باردار، واژینوز باکتریایی علامت دار و ترشومنیازیس با زایمان زودرس و نوزادان کم‌وزن همراه است.

داشتن رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت واژن  و یا ابتلا به التهاب واژن می‌تواند علائم و نشانه‌های این عارضه را وخیم‌تر کند. اگر منبع عفونت، عوامل قابل انتقال از طریق رابطه‌ جنسی باشد، به راحتی می‌تواند به شریک جنسی شما منتقل شده و او را هم آلوده کند.

عفونت‌های قارچی و باکتریایی از راه رابطه‌ی جنسی منتقل نمی‌شوند، ولی داشتن شریک جنسی جدید و یا متعدد شانس ابتلا به عفونت باکتریایی واژن را افزایش خواهد داد. علاوه بر این عفونت تریکومونایی واژن از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود، برای جلوگیری از ابتلای دوباره به عفونت، برقراری رابطه‌ی جنسی را تا زمان برطرف شدن کامل عارضه و از بین رفتن علائم عفونت به تعویق بیندازید.

عفونت قارچی واژن در میان زنان بسیار شایع است. این عفونت باعث ایجاد ترشحات غیر طبیعی از واژن، ایجاد مشکل و ناراحتی در هنگام ادرار کردن و سوزش و خارش ناحیه‌ واژن خواهد شد. همه‌ این مشکلات برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن را سخت و ناخوشایند می‌کند. 

برقراری رابطه جنسی در زمان عفونت قارچی واژن حتی اگر فرد علائم عارضه را هم نشان ندهد، خطرناک خواهد بود. رابطه‌ جنسی روند ابتلا به عفونت را طولانی کرده و در نهایت باعث بازگشت دوباره‌ علائم خواهد شد. این علائم حتی می‌توانند از بار قبل شدیدتر باشند. رابطه جنسی در زمان عفونت قارچی واژن خطر انتقال عارضه به شریک جنسی را هم افزایش خواهد داد. چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

بیشتر بخوانید: عفونت قارچی واژن؛ علت عفونت‌های قارچی واژن بعد از برقراری رابطه

رابطه‌ی جنسی می‌تواند دردناک و عاملی برای افزایش شدت علائم باشد

رابطه‌ جنسی در زمان عفونت واژن می‌توانند بسیار دردناک و یا دستکم ناخوشایند باشد. اگر قسمت بیرونی (vulva) و یا لبه‌های آلت جنسی زنانه (labia) متورم باشد، ارتباط پوست به پوست می‌تواند بسیار سخت بوده و احساس ناخوشایندی را ایجاد کند. 

دخول در هنگام رابطه‌ جنسی می‌تواند باعث وخیم شدن التهاب بافتی شود و از طرفی شدت خارش را هم افزایش دهد. در این هنگام وارد کردن هر چیزی درون واژن می‌تواند باعث انتقال باکتری‌های جدید درون منطقه شده و شدت عفونت را افزایش دهد.

زمانی که فرد در هنگام رابطه‌ جنسی در اوج بوده و به شدت از نظر جنسی تحریک شده باشد، واژن شروع به تولید ترشحاتی می‌کند که خود این ترشحات محیط واژن را بیش از پیش مرطوب کرده و شدت خارش و ترشحاتی با بوی نامطبوع را افزایش می‌دهند.

رابطه‌ی جنسی می‌تواند عفونت را به شریک جنسی شما منتقل کند

با وجود اینکه احتمال انتقال عفونت قارچی واژن در طی رابطه‌ی جنسی به شریک جنسی وجود دارد، ولی باید توجه داشت که این انتقال به شرایط آناتومیکی شریک جنسی بستگی دارد.

اگر شریک جنسی مرد باشد، احتمال کمی وجود دارد که به عفونت قارچی مبتلا شود. بر اساس تحقیقات تنها 15 درصد از مردانی که شریک جنسی آن‌ها به عفونت قارچی واژن مبتلا است، در صورت داشتن رابطه‌ جنسی محافظت نشده به این عارضه دچار خواهند شد. احتمال ابتلای مردان ختنه نشده به عفونت قارچی هم بیش‌تر از سایر افراد است.

رابطه‌ی جنسی زمان بهبود عفونت را به تعویق خواهد انداخت

برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن روند درمان را مختل خواهد کرد. اگر برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن علائم بیماری را تشدید کند، احتمالاً منجر به افزایش زمان درمان عارضه هم خواهد شد. 

اگر عفونت قارچی به شریک جنسی شما منتقل شود، در صورت برقراری مجدد رابطه‌ی جنسی این احتمال وجود دارد که دوباره شما به این عفونت آلوده شوید. پس به تعویق انداختن برقراری مجدد رابطه‌ جنسی تا زمان بهبود کامل از دوباره به جریان انداختن این چرخه جلوگیری خواهد کرد.

اگر بار اول است که به عفونت قارچی واژن مبتلا می‌شوید، پزشک برای مدت کوتاهی داروهای ضد قارچ را برای شما تجویز خواهد کرد. این داروها ظرف چهار روز تا یک هفته باید علائم بیماری را از بین ببرند.

بسیاری از داروهای ضد قارچی پایه‌ روغنی دارند و روغن می‌تواند لاتکس و پلی ایزوپرین (polyisoprene) تشکیل دهنده‌ی کاندوم‌ها را تخریب کنند. اگر از کاندوم برای جلوگیری از بارداری و یا عدم ابتلا به بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌کنید، در هنگام مصرف این داروها خود و شریک جنسی خود را در معرض آسیب قرار داده‌اید. 

اگر از طب جایگزین (alternative treatments) برای درمان عفونت قارچی واژن استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که احتمالاً روند درمان تا چندین هفته ادامه خواهد داشت. برخی از زنان مبتلا گمان می‌کنند که مشکل حل شده، ولی مشکل دوباره و این بار به شکل بدتری خود را نشان خواهد داد. این دسته از عفونت‌های قارچی واژن برای درمان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک حداقل در یک دوره‌ی 6 ماهه را دارند.

اگر بار اول است که به عفونت قارچی واژن مبتلا شده‌اید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بتواند به درستی مشکل شما را تشخیص دهد. برخی از علائم این عارضه با دیگر انواع عفونت‌های واژن مشابه است. 

پزشک احتمالاً برخی از داروهای ضد قارچ مانند میکونازول (miconazole)، باتکونازول (butoconazole) و ترکونازول (terconazole) را تجویز خواهد کرد. بسیاری از این کرم‌ها برای درمان عفونت قارچی واژن موثر خواهند بود. اگر بعد از استفاده از این داروها، هنوز علائم بیماری وجود داشته باشند، پزشک معالج راه‌های دیگر درمانی را امتحان خواهد کرد.

در هنگام ابتلا به عفونت قارچی واژن اگر هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

زن باردار بیش‌تر از سایر افراد در برابر برخی عفونت‌ها آسیب‌پذیر است و در صورت عدم درمان عفونت احتمال بروز مشکلات جدی در آن بسیار بیش‌تر از سایرین است. در ادامه این مقاله به معرفی انواع عفونت واژن در بارداری و علائم آن خواهیم پرداخت. هر زن بارداری که به عفونت، حتی خفیف مبتلا می‌شود باید برای معالجه‌ی آن به پزشک معالج مراجعه کند.

برخی از انواع معمول عفونت‌ واژن در بارداری شامل این موارد هستند:

خارش ناحیه‌ی اطراف واژن یکی از علائم معمول عفونت‌های قارچی به حساب می‌آید. عفونت قارچی واژن توسط قارچی به نام کاندیدا (Candida) ایجاد می‌شود. عفونت قارچی واژن در دوران بارداری بیش‌تر از سایر مواقع بروز می‌کند، چرا که در این دوران فعالیت سیستم ایمنی فرد تغییر کرده، سطح استروژن تولیدی بیش‌تر شده و تولید گلیکوژن افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، بیست درصد زنان دارای عفونت قارچی توسط قارچ کاندیدا هستند که این آمار ۳۰ درصد زنان باردار را شامل می‌شود. شانس ابتلای زنان باردار به عفونت‌های قارچی در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری بیش‌تر خواهد بود.

علائم معمول عفونت‌های قارچی واژن عبارتند از:

برای درمان عفونت‌های قارچی واژن دارو تجویز می‌شود، برخی از این داروها هم به صورت آزاد از داروخانه قابل تهیه هستند. اگر فرد باردار باشد اما بدون مشورت پزشک نباید این داروها را مصرف کند.

برخی دیگر از عفونت‌های واژن مانند کلامیدیا و عفونت‌های باکتریایی واژن دارای علائم مشابه با عفونت‌های قارچی واژن هستند، بنابراین لازم است که قبل از شروع فرایند درمان این عارضه به دقت و درستی تشخیص داده شود.

عفونت باکتری واژن از نوع واژینوز باکتریایی(Bacterial vaginosis (BV))  از جمله قابل درمان‌ترین عفونت‌ها هستند.

علائم عفونت باکتریایی:

واژینوز باکتریایی اگر درمان نشود، منجر به زایمان زودرس، نوزاد نارس و نوزاد متولد شده با وزن کم خواهد شد.

استرپتوکوک گروه B کمابیش در بدن در ناحیه‌ی واژن و روده‌ی بزرگ وجود دارند. این گروه از باکتری‌ها معمولاً باعث ایجاد عفونت و یا بروز علائم خاصی نخواهند شد. با این همه زنانی که حامل این گروه از باکتری‌ها باشند به راحتی می‌توانند آن را به کودک منتقل کنند. یک تا دو درصد این احتمال انتقال وجود دارد. در موارد غیر معمول باکتری‌های استرپتوکوک گروه B برای نوزاد کشنده خواهند بود.

برای درمان این عفونت آنتی بیوتیک به بدن فرد تزریق می‌شود و این مسئله شانس انتقال باکتری را به کودک کاهش خواهد داد.

به دلایل مختلف بروز عفونت در رحم می‌تواند آسیب‌رسان باشد. عفونت‌های رحمی می‌تواند به جفت آسیب زده، در رشد جنین اختلال ایجاد کرده، باعث بروز زایمان زودرس شده و یا در نهایت منجر به تولد نوزادی با مشکلات مادرزادی شود.

عفونت‌های رحمی در طول بارداری روند زایمان را سخت و خطرناک می‌کنند و در برخی از موارد نوزاد دچار نقص عضو و یا دیگر مشکلات تهدید کننده‌ی حیات خواهد بود.

عفونت‌های رحمی زمانی پدیدار می‌شوند که یک باکتری از واژن به سمت رحم حرکت کند. اگر عفونت‌های باکتریایی درمان نشود‌ در نهایت خطر ابتلا به عفونت‌های رحمی نیز افزایش پیدا می‌کند‌. اگر فرایند زایمان طولانی شود، دیواره‌ی رحم آسیب دیده و احتمال بروز عفونت باکتریایی افزایش خواهد یافت.

برای درمان عفونت‌های رحمی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد، در مواردی هم فرد مبتلا باید در بیمارستان بستری شود. اگر تب در جریان زایمان ایجاد شود، پزشک یا ماما به دقت جنین را تحت نظر خواهد گرفت. اگر مشکل فرد وخیم باشد پزشک عمل سزارین را انجام خواهد داد.

بارداری منجر به ایجاد تغییرات زیادی در بدن زنان خواهد شد، از طرفی مقاومت بدن زنان باردار در مواجهه با عوامل ایجادکننده‌ی عفونت کم‌تر از سایر افراد است و این افراد در مواجهه با عفونت بسیار آسیب‌پذیر هستند.

برای مثال تغییرات پوستی وابسته به هورمون باعث ایجاد عارضه‌هایی هم‌چون اگزما (eczema) یا خشکی بیش از حد پوست خواهد شد. اگر ترک‌های پوستی باز شده و خونریزی کنند عفونت شدید پوستی ،سلولیت اتفاق خواهد افتاد. یکی از اختلالات نادر پوستی سندروم شیرین (Sweet’s syndrome) است که در طول بارداری شایع‌تر از سایر زمان‌هاست. اگر حاملگی در سنین بالا رخ دهد تعداد سلول‌های T خون که مسئول مبارزه با عفونت هستند، تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. 

برخی دیگر از عفونت‌های بارداری که می‌توانند مشکلات زیادی را ایجاد کنند، عبارتند از:

اینکه چرا این دسته از عفونت‌ها در طول بارداری خطرات بیش‌تری را ایجاد می‌کنند، به خوبی شناخته شده نیست، ولی شاید تغییرات هورمونی در طول بارداری و یا دیگر تغییرات بدن منجر به تغییر تعداد سلول‌های خونی شود.

در طول حاملگی گردش خون و نیاز قلب افزایش پیدا می‌کند. این نیاز خود باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. برای مثال اگر زن باردار به واسطه‌ی آنفولانزا به ذات الریه مبتلا شود، در تنفس دچار مشکل خواهد بود، زیرا که نیاز جنین به قلب و ریه‌ی مادر در اولویت قرار دارد. 

برخی از داروهایی که برای درمان عفونت‌ها به کار می‌روند، در دوران بارداری بی خطر نیستند. بنابراین زن باردار در صورت نیاز به دارو باید حتماً با پزشک خود مشورت کرده و باقی راه‌های درمانی را هم امتحان کند.

منابع:

mayoclinic

healthline

medicalnewstoday

healthline

mayoclinic

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص زنان و زایمان روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص زنان و زایمان دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من نوزده سالمه و چند وقته که بوی واژن و خارش اذیتم میکنه باید چیکار کنم

سلام بايد داروي خوراكي مصرف كنيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام وقت شما بخیر. آیا درد انتهای کمر ربطی به عفونت واژن یا رحم داره ؟ چون من چند بار خارش و ترشح داشتم ولی با رعایت بهداشت خود به خود رفع شده بدون اینکه دارو مصرف کنم. ممکنه این درد از عفونت باشه؟

سلام اگه عفونت پيشرفت كرده باشه و به اندمتر رحم رسيده باشه بله بايد

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام من خارش اطراف واژن دارم باید چیکار کنم18 سالمه مجرد هستم

سلام پماد تریامسینولون ان ان موضعی هر ۸ ساعت بزنین

سلام من خارش اطراف واژن دارم باید چیکار کنم

سلام اگه متاهلین پماد واژینال تریامسینولون ان ان شبی یک اپلیکاتور تا ۱۰ شب و اگه مجردین همین پماد هر ۸ ساعت به شکل سطحی بزنین

سلام من چند وقته ک خارش دارم اطراف واژن باید چیکار کنم

سلام پماد كلوتريمازول هر شب يك اپليكاتور استفاده كنيد تا يك هفته تو اين مدتم رابطه جنسي نداشته باشيد

18 سالمه و مجردم

در اين صورت بايد متخصص زنان معاينتون كنن لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام بنده دختری۱۴ساله ومجردهستم و مدتی است ك بوی بد واژن و خارش بسیار اذیتم می‌کنه ترشحات زیاده و نه الکیه نه پنیری خجالت میکشم با کسی در میان بگذارم اگر امکانش هست کمکم کنید.ممنون

سلام قارچ كانديديا هستش،لباس زير نخي بپوشيد تنگ هم نباشه پماد كلوتريمازول موضعي استفاده كنيداگر هم داروي خوراكي ميخوايد مصرف كنيد و نميخواين پماد استفاده كنيد بايد به متخصص زنان مراجعه كنيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام چند روز بعد پریود میتوان مقاربت امن داشت؟ سیکل ۳۶ روزه و مدت ۷ یا ۶ روزه طول میکشه پریودم

كوتاه ترين مدت سيكلتونم بگيد طولاني ترينش ٣٦ كوتاه ترين؟

سلام من ۶۰ساله هستم مدتی پیش درد زیرشکم و داشتم به دکتر مراجعه کردم و سونوگرافی واژینال و کلیه و مثانه انجام دادم که موردی نبود درتست پاپ اسمیر و معاینه مقداری عفونت بود که قرص مترونیدازول و سپس کلیندازول استفاده کردم چند روزی خوب بودم و مجددا درد زیر شکم شروع شده است به اضافه ترشحات گم و بدون بو آیا باید دوباره دارو استفاده کنم؟

سلام بله باید دارو مصرف کنید و اگر رابطه جنسی دارین همسرتون هم باید درمان شن

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده کنید.

سلام خانم دکتر من سیکلم ۳۶ روزه ست ۲۵ اذر پریود شدم و ۱ بهمن شروع شد شد ۳۶ روزه من معمولا درد پریودام شدیده و خونریزی روزای اول زیاده ولی این ماه دردام ملایم تر بود و خون ریزی کمی داشتم اول قهوه ای بود و کم کم شد قرمز کم رنگی و پر رنگ تر شد بعد.. همش میگم نکنه مال لانه گزینی باشه تو رو خدا کمکم کنید…

سلام ازمایش bhcg بدین راه دیگه ای برای رفع نگرانی وجود نداره

سلام خسته نباشید من ۲۵ سالمه هیچوقت پریودی منظمی نداشتم ولی نهایتا تا ۴۰ روز پریود میشدم الان حدود یکساله ک ۳.۴ ماه تاخیر داره هر دوره پریودیم زیر شکمم هم نبض میزنه چندبار بیبی چک استفاده کردم ولی منفی بوده لطفا راهنماییم کنید

سلام سونوگرافي رحم و تخمدان بديد از نظر كيست تخمدان بررسي شيد و

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام وقت بخیر من۲۳سالمه و ۳ساله که ازدواج کردم از زمان نوجونیم خیلی خیلی کم ترشحات واژنی داشتم و بیشتر اوقات لبه های واژنم سفیدک کمی داره و روی لبه ها احساس چربی میکنم ولی هیچوقت درد و سوزش و خارش نداشتم فقط پریودم خیلی دردناکه. چندین بار دکتر رفتم ولی تفاوتی ایجاد نشد. به نظرتون از چیه

سلام لازمه كه تست پاپ اسمير بديد و سونوگرافي واژينال هم انجام بديد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام من مدت زيادي هست كه ترشحات تقريبا زرد رنگ دارم چندين بار پزشك مراجعه كردم اصلا بهتر نشدم هيچگونه سوزش و خارش و يا تغيير در زمان و ميزان عادت ماهيانه م هم اتفاق نيفتاده اما ترشحاتم بسيار زياده و فقط در زمان رابطه جنسي درد خيلي شديدي دارم. خواستم بدونم اين هم مشكل عفونتي محسوب ميشه و قابل درمان هست؟

سلام باید از نظر عفونت تریکومونایی و التهاب دهانه رحم بررسی شوید

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید من زود ب زود عفونت باکتریایی میگیرم دو دوره هم دارو مصرف کردم الانم دارم چی استفاده کنم براش؟ قبلا هم پماد واژینال و قرص مصرف کردم

سلام از لباس زیر نخی استفاده کنید مرتب لباس زیررا عوض کنید از رابطه جنسی دهانی پرهیز کنید

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

عفونت واژن یا واژینیت یکی از بیماری‌های شایع در خانم‌ها است. در این مطلب از مجله اینترنتی دکتردکتر به معرفی کامل انواع عفونت واژن، روش‌های درمان آن، نحوه پیشگیری از عفونت واژن و عفونت واژن در زمان بارداری پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

عفونت واژن علت‌های مختلفی دارد و بر اساس علائم قابل تشخیص است.

در شرایط نرمال ممکن است روزانه از واژن خانم‌ها مقداری ترشح خارج شود که این ترشحات ظاهری شفاف تا شیری رنگ و بدون بو دارند و محیط واژن را مرطوب نگه می‌دارند. اگر روزانه مقداری از این ترشحات از بدن شما خارج می‌شود؛ طبیعی است و مشکلی وجود ندارد.چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

اگر ترشحات خارج شده تغییر رنگ دادند، مقدار تخلیه ترشح از واژن تغییر کرد، به هنگام ادرار کردن درد یا سوزش داشتید، هنگام مقاربت درد، خونریزی یا لکه‌بینی داشتید؛ یعنی شما دچار عفونت واژن (vaginitis) شده‌اید و باید برای درمان آن اقدام کنید.

محیط واژن سالم در حالت طبیعی دارای اسیدیته مشخص است؛ تا مانع از رشد عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها شود. عواملی مثل استفاده از شوینده‌های نامناسب، اسیدیته واژن را تغییر داده و باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید واژن ‌می‌شوند. در این شرایط عوامل بیماری‌زا شروع به رشد می‌کنند و باعث ایجاد عفونت در محل می‌شوند.

واژینیت انواع متفاوتی دارد که لازم است برای درمان و مراقبت بهتر نوع عفونت به درستی تشخیص داده شود. رایج‌ترین انواع عفونت‌های واژن عبارتند از:

در اکثر موارد علت عفونت قارچی واژن کاندیدا البیکنس است؛ به همین دلیل به آن عفونت کاندیدیایی نیز گفته می‌شود. ۷۵ درصد از خانم‌ها در زندگی خود حداقل یک بار دچار عفونت قارچی یا واژینوز شده‌اند.

این عفونت علاوه بر خانم‌ها در دختر خانم‌ها نیز دیده می‌شود. از مشخصات عفونت قارچی واژن یا واژینیت کاندیدیایی خارش، التهاب و تورم ناحیه تناسلی همراه با سوزش ادرار و درد هنگام مقاربت است.

مشخصات ترشحات عفونت قارچی واژن

در عفونت قارچی واژن، ترشحات فرد به رنگ سفید بدون بو یا بوی کپک، غلیظ و پنیری شکل است. میزان ترشحات در خانم مبتلا، کم تا متوسط است.

عفونت باکتریایی واژن، ممکن است در ۴۰ تا ۵۰ درصد از خانم‌ها وجود داشته باشد. در این نوع عفونت ممکن است فرد بدون علامت باشد یا فقط خارش داشته باشد. درد و تحریک در واژینیت باکتریایی وجود ندارد.

مشخصات ترشحات عفونت باکتریایی واژن

ترشحات فرد سفید مایل به خاکستری است و بوی ماهی می‌دهد، ترشحات رقیق و آبکی بوده و میزان آن زیاد است.

در عفونت تریکومونایی واژن علائمی نظیر خارش، درد شکم و سوزش ادرار وجود دارد. از ویژگی‌های این نوع واژینیت این است که طی مقاربت، قابل انتقال به آقایان است و باید هم‌زمان شریک جنسی درمان شود و تا پایان درمان از مقاربت پرهیز شود.

در واژینیت تریکومونایی، خانم مبتلا بعد از نزدیکی و دخول ممکن است دچار لکه‌بینی و خونریزی رحم شود.

مشخصات ترشحات عفونت تریکومونایی واژن

ترشحات در عفونت تریکومونایی بد بو، کف‌آلود، فراوان، رقیق و به رنگ زرد یا سبز است.

علائم عفونت واژن مواردی همچون سوزش، خارش و بوی ناخوشایند هستند. درمان، به نوع عفونت بستگی دارد. پس اولین قدم، شناسایی نوع عفونت است. برخی از عفونت‌های واژن ممکن است نشانه‌ای ایجاد نکنند. شایع‌ترین علائم عفونت واژن عبارت‌اند از:

عفونت واژن در شرایط تهدید کننده زندگی نیست. با این حال، شما باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید اگر:

اگر احساس سوزش واژن دارید و در گذشته عفونت‌های مخمر را تشخیص داده‌اید، احتمالا نیاز به مراجعه به پزشک ندارید. عفونت‌های مخمری را می‌توان در خانه با داروهای ضد قارچی واژینال درمان کرد. با این حال، اگر مطمئن نیستید که عفونت مخمر دارید، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سیستم مشاوره متنی(پرسش و پاسخ) دکتردکتر با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

عفونت واژن می‌تواند علل زیادی داشته باشد، پزشک عفونت را بر اساس علت آن تشخیص داده و درمان می‌کند. علل رایج عفونت واژن عبارت‌اند از:

عفونت‌های باکتریایی: بعضی از باکتری‌ها معمولاً در واژن شما یافت می‌شوند. رشد بیش از حد باکتری‌های غیر فلور می‌تواند باعث واژینوز باکتریایی شود.

عفونت‌های مخمری: عفونت‌های مخمری معمولاً توسط یک قارچ به نام Candida albicans ایجاد می‌شود. بسیاری از موارد، از جمله آنتی بیوتیک‌ها، می‌توانند تعداد باکتری‌ها و قارچ را در واژن کاهش دهند. این کاهش می‌تواند منجر به رشد بیش از حد مخمر و ایجاد عفونت شود.

عفونت های انگلی: Trichomoniasis این عفونت واژن ناشی از یک انگل پروتوزایی است که می‌تواند از طریق مقاربت جنسی منتقل شود.

آتروفی واژن: این حالت معمولاً بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد. همچنین زمانی که میزان استروژن شما کاهش می‌یابد (مانند زمان شیردهی)، کاهش سطح هورمون باعث نازک شدن و خشکی واژن می‌شود. این امر منجر به التهاب مهبل (واژن) می‌شود.

سایر موارد: صابون‌ها، شستشوی بدن، عطرها و واکسن‌های واژینال همه می‌توانند واژن را تحریک کنند و باعث التهاب شوند.

برای تشخیص عفونت واژن پزشک از شما شرح حال کامل می‌گیرد. بدین صورت که پزشک از میزان ترشحات، رنگ، غلظت و بوی ترشحات از شما سوال می‌کند. همچنین ممکن است در مورد سابقه قبلی عفونت واژن، سابقه ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه جنسی، تعداد شرکای جنسی شما سوال کند، علاوه بر آن پزشک با وسیله‌ای به نام اسپکولوم شما را معاینه کرده  و با مشاهده ترشحات نوع عفونت شما را تشخیص می‌دهد.

درمان عفونت واژن به علت عفونت بستگی دارد. مثلاً:

از همه عفونت‌های واژن نمی‌توان جلوگیری کرد. استفاده از کاندوم در طی مقاربت جنسی موجب جلوگیری از گسترش STI ها خواهد شد. همچنین خطر ابتلا به آن را کاهش می‌دهد. بهداشت مناسب می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های واژن کمک کند و خطر ابتلا به التهاب واژن و تحریک واژن را کاهش دهد.

چند توصیه برای کاهش ابتلا به عفونت واژن:

اگر ناراحتی ناخواسته در واژن احساس می‌کنید و علائم عفونت واژن را در خود تشخیص داده‌اید، فوراً به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

عواملی كه خطر ابتلا به عفونت واژن را افزايش می‌دهند عبارت‌اند از:

زنان مبتلا به تریکومونیاز یا واژینوز باکتریایی در معرض خطر بیشتری از ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه جنسی به دلیل التهاب ناشی از این اختلالات هستند. در زنان باردار، واژینوز باکتریایی علامت دار و ترشومنیازیس با زایمان زودرس و نوزادان کم‌وزن همراه است.

داشتن رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت واژن  و یا ابتلا به التهاب واژن می‌تواند علائم و نشانه‌های این عارضه را وخیم‌تر کند. اگر منبع عفونت، عوامل قابل انتقال از طریق رابطه‌ جنسی باشد، به راحتی می‌تواند به شریک جنسی شما منتقل شده و او را هم آلوده کند.

عفونت‌های قارچی و باکتریایی از راه رابطه‌ی جنسی منتقل نمی‌شوند، ولی داشتن شریک جنسی جدید و یا متعدد شانس ابتلا به عفونت باکتریایی واژن را افزایش خواهد داد. علاوه بر این عفونت تریکومونایی واژن از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود، برای جلوگیری از ابتلای دوباره به عفونت، برقراری رابطه‌ی جنسی را تا زمان برطرف شدن کامل عارضه و از بین رفتن علائم عفونت به تعویق بیندازید.

عفونت قارچی واژن در میان زنان بسیار شایع است. این عفونت باعث ایجاد ترشحات غیر طبیعی از واژن، ایجاد مشکل و ناراحتی در هنگام ادرار کردن و سوزش و خارش ناحیه‌ واژن خواهد شد. همه‌ این مشکلات برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن را سخت و ناخوشایند می‌کند. 

برقراری رابطه جنسی در زمان عفونت قارچی واژن حتی اگر فرد علائم عارضه را هم نشان ندهد، خطرناک خواهد بود. رابطه‌ جنسی روند ابتلا به عفونت را طولانی کرده و در نهایت باعث بازگشت دوباره‌ علائم خواهد شد. این علائم حتی می‌توانند از بار قبل شدیدتر باشند. رابطه جنسی در زمان عفونت قارچی واژن خطر انتقال عارضه به شریک جنسی را هم افزایش خواهد داد. چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

بیشتر بخوانید: عفونت قارچی واژن؛ علت عفونت‌های قارچی واژن بعد از برقراری رابطه

رابطه‌ی جنسی می‌تواند دردناک و عاملی برای افزایش شدت علائم باشد

رابطه‌ جنسی در زمان عفونت واژن می‌توانند بسیار دردناک و یا دستکم ناخوشایند باشد. اگر قسمت بیرونی (vulva) و یا لبه‌های آلت جنسی زنانه (labia) متورم باشد، ارتباط پوست به پوست می‌تواند بسیار سخت بوده و احساس ناخوشایندی را ایجاد کند. 

دخول در هنگام رابطه‌ جنسی می‌تواند باعث وخیم شدن التهاب بافتی شود و از طرفی شدت خارش را هم افزایش دهد. در این هنگام وارد کردن هر چیزی درون واژن می‌تواند باعث انتقال باکتری‌های جدید درون منطقه شده و شدت عفونت را افزایش دهد.

زمانی که فرد در هنگام رابطه‌ جنسی در اوج بوده و به شدت از نظر جنسی تحریک شده باشد، واژن شروع به تولید ترشحاتی می‌کند که خود این ترشحات محیط واژن را بیش از پیش مرطوب کرده و شدت خارش و ترشحاتی با بوی نامطبوع را افزایش می‌دهند.

رابطه‌ی جنسی می‌تواند عفونت را به شریک جنسی شما منتقل کند

با وجود اینکه احتمال انتقال عفونت قارچی واژن در طی رابطه‌ی جنسی به شریک جنسی وجود دارد، ولی باید توجه داشت که این انتقال به شرایط آناتومیکی شریک جنسی بستگی دارد.

اگر شریک جنسی مرد باشد، احتمال کمی وجود دارد که به عفونت قارچی مبتلا شود. بر اساس تحقیقات تنها 15 درصد از مردانی که شریک جنسی آن‌ها به عفونت قارچی واژن مبتلا است، در صورت داشتن رابطه‌ جنسی محافظت نشده به این عارضه دچار خواهند شد. احتمال ابتلای مردان ختنه نشده به عفونت قارچی هم بیش‌تر از سایر افراد است.

رابطه‌ی جنسی زمان بهبود عفونت را به تعویق خواهد انداخت

برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن روند درمان را مختل خواهد کرد. اگر برقراری رابطه‌ی جنسی در زمان عفونت قارچی واژن علائم بیماری را تشدید کند، احتمالاً منجر به افزایش زمان درمان عارضه هم خواهد شد. 

اگر عفونت قارچی به شریک جنسی شما منتقل شود، در صورت برقراری مجدد رابطه‌ی جنسی این احتمال وجود دارد که دوباره شما به این عفونت آلوده شوید. پس به تعویق انداختن برقراری مجدد رابطه‌ جنسی تا زمان بهبود کامل از دوباره به جریان انداختن این چرخه جلوگیری خواهد کرد.

اگر بار اول است که به عفونت قارچی واژن مبتلا می‌شوید، پزشک برای مدت کوتاهی داروهای ضد قارچ را برای شما تجویز خواهد کرد. این داروها ظرف چهار روز تا یک هفته باید علائم بیماری را از بین ببرند.

بسیاری از داروهای ضد قارچی پایه‌ روغنی دارند و روغن می‌تواند لاتکس و پلی ایزوپرین (polyisoprene) تشکیل دهنده‌ی کاندوم‌ها را تخریب کنند. اگر از کاندوم برای جلوگیری از بارداری و یا عدم ابتلا به بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌کنید، در هنگام مصرف این داروها خود و شریک جنسی خود را در معرض آسیب قرار داده‌اید. 

اگر از طب جایگزین (alternative treatments) برای درمان عفونت قارچی واژن استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که احتمالاً روند درمان تا چندین هفته ادامه خواهد داشت. برخی از زنان مبتلا گمان می‌کنند که مشکل حل شده، ولی مشکل دوباره و این بار به شکل بدتری خود را نشان خواهد داد. این دسته از عفونت‌های قارچی واژن برای درمان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک حداقل در یک دوره‌ی 6 ماهه را دارند.

اگر بار اول است که به عفونت قارچی واژن مبتلا شده‌اید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بتواند به درستی مشکل شما را تشخیص دهد. برخی از علائم این عارضه با دیگر انواع عفونت‌های واژن مشابه است. 

پزشک احتمالاً برخی از داروهای ضد قارچ مانند میکونازول (miconazole)، باتکونازول (butoconazole) و ترکونازول (terconazole) را تجویز خواهد کرد. بسیاری از این کرم‌ها برای درمان عفونت قارچی واژن موثر خواهند بود. اگر بعد از استفاده از این داروها، هنوز علائم بیماری وجود داشته باشند، پزشک معالج راه‌های دیگر درمانی را امتحان خواهد کرد.

در هنگام ابتلا به عفونت قارچی واژن اگر هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

زن باردار بیش‌تر از سایر افراد در برابر برخی عفونت‌ها آسیب‌پذیر است و در صورت عدم درمان عفونت احتمال بروز مشکلات جدی در آن بسیار بیش‌تر از سایرین است. در ادامه این مقاله به معرفی انواع عفونت واژن در بارداری و علائم آن خواهیم پرداخت. هر زن بارداری که به عفونت، حتی خفیف مبتلا می‌شود باید برای معالجه‌ی آن به پزشک معالج مراجعه کند.

برخی از انواع معمول عفونت‌ واژن در بارداری شامل این موارد هستند:

خارش ناحیه‌ی اطراف واژن یکی از علائم معمول عفونت‌های قارچی به حساب می‌آید. عفونت قارچی واژن توسط قارچی به نام کاندیدا (Candida) ایجاد می‌شود. عفونت قارچی واژن در دوران بارداری بیش‌تر از سایر مواقع بروز می‌کند، چرا که در این دوران فعالیت سیستم ایمنی فرد تغییر کرده، سطح استروژن تولیدی بیش‌تر شده و تولید گلیکوژن افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، بیست درصد زنان دارای عفونت قارچی توسط قارچ کاندیدا هستند که این آمار ۳۰ درصد زنان باردار را شامل می‌شود. شانس ابتلای زنان باردار به عفونت‌های قارچی در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری بیش‌تر خواهد بود.

علائم معمول عفونت‌های قارچی واژن عبارتند از:

برای درمان عفونت‌های قارچی واژن دارو تجویز می‌شود، برخی از این داروها هم به صورت آزاد از داروخانه قابل تهیه هستند. اگر فرد باردار باشد اما بدون مشورت پزشک نباید این داروها را مصرف کند.

برخی دیگر از عفونت‌های واژن مانند کلامیدیا و عفونت‌های باکتریایی واژن دارای علائم مشابه با عفونت‌های قارچی واژن هستند، بنابراین لازم است که قبل از شروع فرایند درمان این عارضه به دقت و درستی تشخیص داده شود.

عفونت باکتری واژن از نوع واژینوز باکتریایی(Bacterial vaginosis (BV))  از جمله قابل درمان‌ترین عفونت‌ها هستند.

علائم عفونت باکتریایی:

واژینوز باکتریایی اگر درمان نشود، منجر به زایمان زودرس، نوزاد نارس و نوزاد متولد شده با وزن کم خواهد شد.

استرپتوکوک گروه B کمابیش در بدن در ناحیه‌ی واژن و روده‌ی بزرگ وجود دارند. این گروه از باکتری‌ها معمولاً باعث ایجاد عفونت و یا بروز علائم خاصی نخواهند شد. با این همه زنانی که حامل این گروه از باکتری‌ها باشند به راحتی می‌توانند آن را به کودک منتقل کنند. یک تا دو درصد این احتمال انتقال وجود دارد. در موارد غیر معمول باکتری‌های استرپتوکوک گروه B برای نوزاد کشنده خواهند بود.

برای درمان این عفونت آنتی بیوتیک به بدن فرد تزریق می‌شود و این مسئله شانس انتقال باکتری را به کودک کاهش خواهد داد.

به دلایل مختلف بروز عفونت در رحم می‌تواند آسیب‌رسان باشد. عفونت‌های رحمی می‌تواند به جفت آسیب زده، در رشد جنین اختلال ایجاد کرده، باعث بروز زایمان زودرس شده و یا در نهایت منجر به تولد نوزادی با مشکلات مادرزادی شود.

عفونت‌های رحمی در طول بارداری روند زایمان را سخت و خطرناک می‌کنند و در برخی از موارد نوزاد دچار نقص عضو و یا دیگر مشکلات تهدید کننده‌ی حیات خواهد بود.

عفونت‌های رحمی زمانی پدیدار می‌شوند که یک باکتری از واژن به سمت رحم حرکت کند. اگر عفونت‌های باکتریایی درمان نشود‌ در نهایت خطر ابتلا به عفونت‌های رحمی نیز افزایش پیدا می‌کند‌. اگر فرایند زایمان طولانی شود، دیواره‌ی رحم آسیب دیده و احتمال بروز عفونت باکتریایی افزایش خواهد یافت.

برای درمان عفونت‌های رحمی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد، در مواردی هم فرد مبتلا باید در بیمارستان بستری شود. اگر تب در جریان زایمان ایجاد شود، پزشک یا ماما به دقت جنین را تحت نظر خواهد گرفت. اگر مشکل فرد وخیم باشد پزشک عمل سزارین را انجام خواهد داد.

بارداری منجر به ایجاد تغییرات زیادی در بدن زنان خواهد شد، از طرفی مقاومت بدن زنان باردار در مواجهه با عوامل ایجادکننده‌ی عفونت کم‌تر از سایر افراد است و این افراد در مواجهه با عفونت بسیار آسیب‌پذیر هستند.

برای مثال تغییرات پوستی وابسته به هورمون باعث ایجاد عارضه‌هایی هم‌چون اگزما (eczema) یا خشکی بیش از حد پوست خواهد شد. اگر ترک‌های پوستی باز شده و خونریزی کنند عفونت شدید پوستی ،سلولیت اتفاق خواهد افتاد. یکی از اختلالات نادر پوستی سندروم شیرین (Sweet’s syndrome) است که در طول بارداری شایع‌تر از سایر زمان‌هاست. اگر حاملگی در سنین بالا رخ دهد تعداد سلول‌های T خون که مسئول مبارزه با عفونت هستند، تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. 

برخی دیگر از عفونت‌های بارداری که می‌توانند مشکلات زیادی را ایجاد کنند، عبارتند از:

اینکه چرا این دسته از عفونت‌ها در طول بارداری خطرات بیش‌تری را ایجاد می‌کنند، به خوبی شناخته شده نیست، ولی شاید تغییرات هورمونی در طول بارداری و یا دیگر تغییرات بدن منجر به تغییر تعداد سلول‌های خونی شود.

در طول حاملگی گردش خون و نیاز قلب افزایش پیدا می‌کند. این نیاز خود باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. برای مثال اگر زن باردار به واسطه‌ی آنفولانزا به ذات الریه مبتلا شود، در تنفس دچار مشکل خواهد بود، زیرا که نیاز جنین به قلب و ریه‌ی مادر در اولویت قرار دارد. 

برخی از داروهایی که برای درمان عفونت‌ها به کار می‌روند، در دوران بارداری بی خطر نیستند. بنابراین زن باردار در صورت نیاز به دارو باید حتماً با پزشک خود مشورت کرده و باقی راه‌های درمانی را هم امتحان کند.

منابع:

mayoclinic

healthline

medicalnewstoday

healthline

mayoclinic

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص زنان و زایمان روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص زنان و زایمان دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من نوزده سالمه و چند وقته که بوی واژن و خارش اذیتم میکنه باید چیکار کنم

سلام بايد داروي خوراكي مصرف كنيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام وقت شما بخیر. آیا درد انتهای کمر ربطی به عفونت واژن یا رحم داره ؟ چون من چند بار خارش و ترشح داشتم ولی با رعایت بهداشت خود به خود رفع شده بدون اینکه دارو مصرف کنم. ممکنه این درد از عفونت باشه؟

سلام اگه عفونت پيشرفت كرده باشه و به اندمتر رحم رسيده باشه بله بايد

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام من خارش اطراف واژن دارم باید چیکار کنم18 سالمه مجرد هستم

سلام پماد تریامسینولون ان ان موضعی هر ۸ ساعت بزنین

سلام من خارش اطراف واژن دارم باید چیکار کنم

سلام اگه متاهلین پماد واژینال تریامسینولون ان ان شبی یک اپلیکاتور تا ۱۰ شب و اگه مجردین همین پماد هر ۸ ساعت به شکل سطحی بزنین

سلام من چند وقته ک خارش دارم اطراف واژن باید چیکار کنم

سلام پماد كلوتريمازول هر شب يك اپليكاتور استفاده كنيد تا يك هفته تو اين مدتم رابطه جنسي نداشته باشيد

18 سالمه و مجردم

در اين صورت بايد متخصص زنان معاينتون كنن لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام بنده دختری۱۴ساله ومجردهستم و مدتی است ك بوی بد واژن و خارش بسیار اذیتم می‌کنه ترشحات زیاده و نه الکیه نه پنیری خجالت میکشم با کسی در میان بگذارم اگر امکانش هست کمکم کنید.ممنون

سلام قارچ كانديديا هستش،لباس زير نخي بپوشيد تنگ هم نباشه پماد كلوتريمازول موضعي استفاده كنيداگر هم داروي خوراكي ميخوايد مصرف كنيد و نميخواين پماد استفاده كنيد بايد به متخصص زنان مراجعه كنيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام چند روز بعد پریود میتوان مقاربت امن داشت؟ سیکل ۳۶ روزه و مدت ۷ یا ۶ روزه طول میکشه پریودم

كوتاه ترين مدت سيكلتونم بگيد طولاني ترينش ٣٦ كوتاه ترين؟

سلام من ۶۰ساله هستم مدتی پیش درد زیرشکم و داشتم به دکتر مراجعه کردم و سونوگرافی واژینال و کلیه و مثانه انجام دادم که موردی نبود درتست پاپ اسمیر و معاینه مقداری عفونت بود که قرص مترونیدازول و سپس کلیندازول استفاده کردم چند روزی خوب بودم و مجددا درد زیر شکم شروع شده است به اضافه ترشحات گم و بدون بو آیا باید دوباره دارو استفاده کنم؟

سلام بله باید دارو مصرف کنید و اگر رابطه جنسی دارین همسرتون هم باید درمان شن

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده کنید.

سلام خانم دکتر من سیکلم ۳۶ روزه ست ۲۵ اذر پریود شدم و ۱ بهمن شروع شد شد ۳۶ روزه من معمولا درد پریودام شدیده و خونریزی روزای اول زیاده ولی این ماه دردام ملایم تر بود و خون ریزی کمی داشتم اول قهوه ای بود و کم کم شد قرمز کم رنگی و پر رنگ تر شد بعد.. همش میگم نکنه مال لانه گزینی باشه تو رو خدا کمکم کنید…

سلام ازمایش bhcg بدین راه دیگه ای برای رفع نگرانی وجود نداره

سلام خسته نباشید من ۲۵ سالمه هیچوقت پریودی منظمی نداشتم ولی نهایتا تا ۴۰ روز پریود میشدم الان حدود یکساله ک ۳.۴ ماه تاخیر داره هر دوره پریودیم زیر شکمم هم نبض میزنه چندبار بیبی چک استفاده کردم ولی منفی بوده لطفا راهنماییم کنید

سلام سونوگرافي رحم و تخمدان بديد از نظر كيست تخمدان بررسي شيد و

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام وقت بخیر من۲۳سالمه و ۳ساله که ازدواج کردم از زمان نوجونیم خیلی خیلی کم ترشحات واژنی داشتم و بیشتر اوقات لبه های واژنم سفیدک کمی داره و روی لبه ها احساس چربی میکنم ولی هیچوقت درد و سوزش و خارش نداشتم فقط پریودم خیلی دردناکه. چندین بار دکتر رفتم ولی تفاوتی ایجاد نشد. به نظرتون از چیه

سلام لازمه كه تست پاپ اسمير بديد و سونوگرافي واژينال هم انجام بديد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام من مدت زيادي هست كه ترشحات تقريبا زرد رنگ دارم چندين بار پزشك مراجعه كردم اصلا بهتر نشدم هيچگونه سوزش و خارش و يا تغيير در زمان و ميزان عادت ماهيانه م هم اتفاق نيفتاده اما ترشحاتم بسيار زياده و فقط در زمان رابطه جنسي درد خيلي شديدي دارم. خواستم بدونم اين هم مشكل عفونتي محسوب ميشه و قابل درمان هست؟

سلام باید از نظر عفونت تریکومونایی و التهاب دهانه رحم بررسی شوید

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید من زود ب زود عفونت باکتریایی میگیرم دو دوره هم دارو مصرف کردم الانم دارم چی استفاده کنم براش؟ قبلا هم پماد واژینال و قرص مصرف کردم

سلام از لباس زیر نخی استفاده کنید مرتب لباس زیررا عوض کنید از رابطه جنسی دهانی پرهیز کنید

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

آندومتریت نام علمی عفونت رحم می باشد که یک بیماری التهابی است و در اثر عفونت به وجود می آید، عفونت رحم بیماری خطرناکی نیست اما به محض مشاهده علائم باید سریع تر درمان شود، که با توجه به تجویز پزشک درمان عفونت رحم انجام و در اغلب موارد با مصرف آنتی بیوتیک رفع می شود و اگر نسبت به آن بی توجه باشید می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد و سبب ناباروری شود. عفونت هایی همچون ترکیب باکتری های طبیعی واژن، عفونت های مقاربتی و … می توانند سبب عفونت رحم شوند، واژن به طور طبیعی باکتری دارد اما بهم خوردن ترکیب این باکتری ها موجب تغییراتی در سبک زندگی می شود و زمانی که دهانه رحم باز است مانند زایمان، جراحی و… باکتری ها می توانند وارد رحم شوند اما به طور کلی باکتری های عادی و غیرطبیعی هر دو می توانند موجب این بیماری شوند.

عفونت رحم همانند دیگر بیماری ها علائمی دارد که در صورت بروز هر یک از آن ها با مراجعه به پزشک متخصص می توانید از وجود آن با خبر شوید، این علائم شامل:

برای اینکه بفهمیم آیا عفونت رحم داریم یا نه باید به علائم شایع آن توجه کنیم، وجود هر یک از این علائم :خراش دهانه رحم، خروج ترشحات سفید پنیری از واژن، سوزش ادرار و خشکی پوست نشانه هایی از عفونت رحم است، در واقع هر زنی حداقل یک بار به این بیماری دچار شده و یکی از شایع ترین بیماری در بین زنان است که با مراجعه به متخصص زنان می توان آن را از بین برد.واژن به صورت طبیعی ترشحات سفید و بی بویی دارد که به مرطوب شدن مجرای تناسلی کمک می کند و بسته به شرایط رنگ و غلظت آن تغییر می کند که مقدار ترشحات آن در طول بارداری، تخمک گذاری، شیر دهی و روابط جنسی بیشتر می شود، زمانی که بی دلیل ترشح زیاد شود و همراه با بوی بدی باشد با استحمام مرتب و خشک کردن ناحیه تناسلی می توانید تا حدودی این مشکل را حل کنید اما اگر این ترشحات بوی بد و زننده ای داشته باشند نشانه از عفونت است که با گذشت زمان تغییر رنگ داده و سبب سوزش و خارش واژن می شود، در این حالت حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

یکی از شایع ترین عوامل عفونت رحم که بدون آزمایش می توان آن را تشخیص داد، خارش مزمن واژن و سوزش ادرار است، اگر این علائم را دارید برای مطمئن شدن از ابتلا به عفونت باید معاینه و آزمایش دهید، در هنگام معاینه دیواره واژن قرمز می باشد و ترشحات دلمه ای در آن دیده می شود، این عفونت می تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود و در صورت شیوع به یک عفونت توانایی بیشتری برای مبتلا شدن به عفونت های دیگر را دارید.کاندیدیازیس: نوعی عفونت قارچی در ناحیه واژن است که به صورت طبیعی در واژن وجود دارد و سبب مشکل نمی شود اما پس از تغییراتی ممکن است سبب عفونت رحم شود. این عفونت نیز علائمی شبیه به عفونت رحم دارد، در واقع هر دو یک نوع بیماری را موجب می شوند.چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

طراحی سایت پونه مدیا

بیماری های رحم، انواع زیادی دارد و راهکارهای درمانی متفاوتی هم برای آن ها پیش بینی می شود

 

یکی از مهم ترین آسیب هایی که در حوزه بیماری های زنان وجود دارد، جراحی های ناشی از بیماری های رحم است که نقشی حیاتی در سلامتی زنان دارد. نادیده گرفتن علائم این بیماری ها و نشانه ها، در بسیاری از مواقع موجب می شود تا زنان، نتوانند در زمانی که بهترین موقع برای درمان بیماری است، به پزشک معالج مراجعه کنند و راهکارهای درمانی را آزمایش کنند. این تاخیرها، قیمتی گزاف دارد که دردناک ترین آن ها می تواند سرطان رحم باشد. البته بیماری های رحم، تنوع و انواع زیادی دارد و راهکارهای درمانی متفاوتی هم برای آن ها پیش بینی می شود. این که کدام راهکار برای هر بیمار گونه تجویز می شود هم داستان پیچیده ای دارد و می تواند براساس علائم و نشانه ها برای پزشک مشخص شود. اما این روزها در بسیاری از موارد به جز جراحی که راهکاری نهایی درمان است، اتفاق های تازه ای در حوزه درمان به وجود آمده که با دکتر زهره سلیمانی، متخصص زنان و مامایی درباره این مسائل گفت و گو کرده ایم.  این که خیلی از زنان از بیماری های خود خبر ندارند یا نشانه ها را می بینند، ولی به پزشک مراجعه نمی کنند، چند درصد از جامعه بیماران رحم را شامل می شوند و دلیلش را چه می دانید؟

 باید به این مسئله اشاره کرد که درصد بسیار زیادی از بانوان ایرانی اساسا از بیماری خود خبر ندارند و در صورت دیدن نشانه ها هم به پزشک مراجعه نمی کنند، این باور و نگاهی که به بیماری وجوددارد، در برخی موارد موجب می شود زمان طلایی درمان برای بیمار از بین برود. خیلی از بیمارانی که به ما مراجعه می کنند در استیج سه یا چهار سرطان هستند و اساسا یکی از ریشه های سرطان رحم، اقدام دیر و دور از زمان مناسب برای درمان و تشخیص است که با مراجعه نکردن بیمار از بین می رود اما به شکل مشخص و آماری نمی توان درباره این مسئله نظر داد. وزارت بهداشت و درمان سالانه آمار مشخصی در این زمینه دارد که می توان به آن مراجعه کرد.به نظر می رسد ترس و واهمه از جراحی و عوارض و عواقبی که این راهکار دارد و هم این که بیهوشی ها در بانوان تاثیرهای روانی زیادی می گذارد. فکر نمی کنید شاید این عامل، دلیل اصلی برای درمان بیماری های این حوزه باشد؟ سال ها بود که جراحی یگانه راه درمان برای بیماری هایی بود که به رحم ارتباط داشتند. درمان استانداردی که از نظر علمی کاملا مورد تایید بود و می توانست بخش قابل توجهی از جامعه را راضی نگاه دارد. طبیعی است که این نگاه به درمان عواقبی هم دارد که عوارض بیهوشی و عفونت ناشی از جراحی مهم ترین آن ها بودند. در سال های اخیر راه های درمان غیرجراحی هم مرسوم شده است که برای خود بیمار هم جذاب اند. به هرحال هیچ بیماری علاقه ندارد درمانش جراحی باشد و این هراس از جراحی تقریبا در همه انسان ها وجود دارد. این شکل از درمان ها توانسته در سال های اخیر کمک بسیاری برای درمان به موقع و دقیق بیماری های رحم انجام دهد. در چند سال اخیر اما در حوزه بیماری های زنان، علم توانسته با درمان هایی چون لیزر درمانی، قدم های بزرگی در زمینه درمان بیماری چون «افتادگی رحم» بردارد که مهم ترین بیماری حوزه رحم و زنان است. بیمار در زمینه جراحی بخیه دارد، جراحی تا یک ساعت و نیم طول می کشد و بیهوشی نخاعی یا شکل های متفاوت دارد اما این مسئله در زمینه درمان با لیزر وجود ندارند. در چند سال اخیر با پیشرفت علم و با استفاده از لیزر حتی می توان تورم یا شل شدگی عضلات لگن را نیز درمان کرد. به همین دلایل است که بسیاری از بانوان راه حل های درمانی با بهره گیری از لیزر را انتخاب می کنند که می توانند ظرف چند روز به جریان عادی زندگی بازگردند و دوران نقاهت بسیار اندکی دارد.  نتایجی که از این راه درمانی به دست آمده بسیار مطلوب بوده است. البته در مواردی که درجه پیشرفت بیماری بالاست، این شیوه جوابگو نبوده و نیاز به جراحی حتما وجود دارد؛ یعنی این گونه نیست که هر بیماری مراجعه کند، در ابتدا به او حق انتخاب برای درمان بدهیم. براساس تشخیص پزشک است که حد و اندازه های بیماری شناسایی می شود. در درجه های خفیف که بسیاری از زنان با آن رو به رو هستند، از لیزر استفاده می شود.  گویا علاوه بر لیزر و جراحی، روش های دیگر هم برای درمان بیماری های رحم مثل افتادگی وجود دارد، درباره آن ها هم برایمان بگویید. بله در سال های اخیر روش های تازه ای چون ژل های تزریق از بدن خود مریض و استفاده از «نخ های لیفت» هم به وجود آمده که نامرئی هستند و می توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند.بسیار خوب. این یعنی «افتادگی رحم» شایع ترین معضلی است که شما به عنوان پزشک در مواجهه بیا بیماران تان با آن رو به رو هستید. بیایید کمی بیتشر درباره نشانه ها و علائم این بیماری حرف بزنیم. بله گذر زمان، افزایش سن، چاقی های افراطی، یبوست، زایمان های متعدد، بالابودن سن زایمان و فشار زیادی که بر لگن وارد می شود، از مهم ترین دلایلی است که می توان برای افتادگی رحم برشمرد. البته در بسیاری از موارد این بیماری دارای راه حل های دقیق برای درمان است و جای نگرانی زیادی ندارد و با روش های مختلف درمان می شود.پس این ها دلایل افتادگی رحم محسوب می شوند. درباره نشانه های این بیماری هم بگویید.افتادگی رحم و مثانه درجه درجه های متفاوتی دارد و هنگامی که لگن شل می شود، طبیعی است که بر این قسمت هم فشار وارد می شود عضلات شل می شوند. در اصطلاح به این اتفاق «افتادگی رحم» می گویند. کمردرد، پهلودرد، اسهال یا یبوست های شدید و افزایش ترشحات، از جمله مواردی است که به شکل کلی از نشانه های بیماری افتادگی رحم محسوب می شوند.به نظر شما دلیل شایع بودن حجم بالای بیماری های متفاوت در حوزه رحم ناشی از چیست؟ این عادت ماست که در دقیقه نود به پزشک مراجعه می کنیم و زمان که این اتفاق می افتاد عملا وقت مناسب را برای درمان را از دست داده ایم. زمانی برای درمان مراجعه می کنیم که یماری غیرقابل درمان باشد. این گونه می شود که بسیاری از بیماری ها در این حوزه شکل می گیرند که سرطان فقط یکی از آن هاست. ولی سرطان یا تنها بیماری است که انسان باید در برابر آن نگران باشد. بسیاری از بیماری های رحم اگر سریع در مان نشود و زمینه های مرسوم در بیمار موجود باشد، می تواند منجر به مرگ بیمار هم بشود. خیلی از تومورهای داخل رحم هم از این بی توجهی ها به وجود می آیند.چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

 

 

 از نشانه های تومور بگویید. چون زمینه ساز خیلی از بیماری های رحمی هستند. نمی توان گفت تومورها باعث ایجاد مثلا بیماری چون «افتادگی رحم» هستند اما اگر موجب فشار به لگن بشوند و فشار اضافی وارد کنند، مثل خانم هایی که دائما کودکشان را بغل می کندو این فشار زیادی به لگن شان وارد می کند و همچنین اگر زمینه مستعدی نیز برای بیماری ها را داشته باشند و ورزش نکنند و چاقی هم زیاد باشد، همه این ها می تواند موجب ارتباط تومورها با بیماری باشد.

 

 

 عفونت رحم یکی از شایع ترین عفونت ها در زنان است

  درباره اندومتریت های هم توضیح بدهید؟ زمانی که در مان ها به شکل کامل انجام نمی شود و دوره های آنتی بیوتیکی انجام نمی شود و بیمار دوره های درست درمان را انجام نمی دهد، بعد از عفونت مراجعه نمی کند، به صورت طبیعی در معرض قارچ و میکروب ها نیز باشد و به شکل کلی هر چیزی که این تعادل را بر هم بزند، می تواند به عنوان عامل بیماری اندومتریت مطرح باشد. برای درمان این بیماری باید متوجه بود که به صورت یک دوره ای ممکن است درمان نبوشد. بنابراین مرتب هم عود کند. یکی از فواید درمان با لیزر این است که خون رسانی را بیشتر می کند و این باعث عدم کاهش میکروب های مفید برای بدن خواهدبود و مانع بیماری های مختلف می شود که درمان بی اختیاری ادرار هم از جمله این بیماری هاست.  عفونت رحم»، علائم و راه های پیشگیری عفونت رحم یکی از شایع ترین عفونت ها در زنان است. ترشحات و درد شکم از علائم آن است. درمان عفونت رحم با آنتی بیوتیک امکان پذیر است. بیماری عفونت رحم یا همان التهاب لگن یکی از عفونت های شایعی است که سالانه هزاران زن به آن مبتلا می شوند. این عفونت به علت شیوع زیاد و عوارض خطرناکی که دارد از مهم ترین بیماری های زنان محسوب می شود. بیماری التهابی لگن (PID- Pelvic Inflammatory Disease) یا همان عفونت رحم، لوله های رحمی و یا تخمدان ها، باعث از هم گسیختگی و تخریب بافت های نزدیک به هم می شود. این بیماری مخفی توسط ویروس ها، قارچ ها، انگل ها و اغلب عفونت های باکتریایی به وجود می آید که از قسمت های تحتانی به رحم و لوله های رحمی صعود می کند. البته راه های دیگری نیز برای انتقال بیماری مانند ابتلا به عفونت پس از زایمان یا بعداز سقط جنین، انتقال بیماری از طریق خون و… وجود دارد. عفونت رحم می تواند توسط انواع مختلفی از باکتری های بروز کند، اما اغلب موارد کلامیدیا و گنوره عامل آن است که هرکدام علائم متفاوتی دارند.کلامیدیا کلامیدیا یکی از مهمترین عفونت های منتقل شده در جهان است و یکی از دلایل عفونت لگنی محسوب می شود که در زنان زیر 25 سال بیشتر شایع است. نوع خفیف این عفونت می تواند ماه ها و سال ها بدون این که علائمی داشته باشد در بدن زنان و مردان زندگی کند، اما این بدان معنی نیست که عفونت را می توان جدی نگرفت، بلکه علائم آن خفیف است، در حالی که عوارض آن خطرناک است؛ زیرا 40 درصد از زنان با عفونت کلامیدیایی خفیف در نهایت دچار عوارض خطرناکی می شوند؛ اما کلامیدیا علائم واضحی هم به وجود می آورد که شامل درد یا احساس سوزش هنگام دفع ادرار، ترشح فراوان، خونریزی نامرتب و تهوع و استفراغ است. گنوره گنوره هم اغلب در افراد جوان و زیر 25 سال دیده می شود، اما احتمال ابتلا در افراد 35 تا 44 ساله افزایش یافته است و علائم آن شامل ترشحات زرد یا سبزرنگ، درد یا سوزش هنگام دفع ادرار، تب، درد ناگهانی قسمت پایین شکم، تهوع و استفراغ، سرگیجه و احساس فشار یا تورم در قسمت پایین شکم است.   علائم عفونت رحم چیست؟ علائمی که باعث می شود بیمار به پزشک مراجعه کند شامل ترشحات، سوزش و خارش واژن، تب بالا 38 درجه، نبض سریع (بالای صد ضربه در هردقیقه) دردهای زیر شکم و درد کمر است. گاهی اوقات درد و تب بیمار آن قدر زیاد می شود که او را با احتمال آیپاندیست یا کیست تخمدان بستری می کنند، اما در برخی موارد عفونت های کلامیدیایی فقط درد مختصر زیر شکم را به وجود می آورند که باعث می شود مریض به پزشک مراجعه نکند. بنابراین عفونت های خفیف خطرناک تر هستند و اگر درمان نشوند در درازمدت باعث ایجاد عوارضی مانند چسبندگی های رحمی و به دنبال آن نازای یمی شوند؛ در حالی که اگر علائم عفونت های لگنی آشکار باشد و ترشحات عفونی و دردهای بیشتری تولید کند، زنان هم سریع تر به پزشک مراجعه می کنند و تحت درمان قرار می گیرند.

 

منبع: ماهنامه همشهری تندرستی

 

آنچه بانوان باید بدانند


اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان


زیباترین باغ رستوران فشم تهران

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


راحتی در هر قدم احساس می کنید


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

هر سال زنان زیادی به عفونت واژن مبتلا می شوند. این اختلال ممکن است در تمام سنین رخ دهد، اما زنان بیشتر در سنین باروری مستعد ابتلا به آن هستند. نوسان سطح هورمون ها، باکتری و فعالیت جنسی فقط چند مورد از دلایل رایج ابتلا به این ناراحتی در زنان است.

به طور کلی، سه نوع عفونت وجود دارد: عفونت قارچی واژن، عفونت باکتریایی واژن و تریکوموناس. ترشحات واژن، خارش و سوزش از علائم این سه نوع عفونت است. دانستن تفاوت میان انواع این عفونت ها و درمان اختصاصی هر یک برای کاهش علائم این بیماری ها ضروری است.

شناخت کافی بدنتان و درک علائم عفونت واژن، عوامل خطر و گزینه های درمانی به شما کمک خواهد کرد تا درباره ی اقدام درمانی مناسب تصمیم بگیرید. پس، اندکی وقت بگذارید و مقاله ی علمی و ساده ی زیر را بخوانید.

عفونت قارچی واژن در زنان بسیار رایج است. در واقع، از هر ۴ زن، ۳ نفر در طول زندگی خود این عفونت را تجربه می کنند. قارچ کاندیدا معمولاً در دهان، دستگاه گوارش و واژن وجود دارد. اگر این قارچ زیاد شود، به بافت واژن حمله می کند. به طور معمول، قارچ کاندیدا در کنار میکروارگانیسم های دیگر در وضعیتی متعادل عمل می کند. اگر این تعادل از بین برود، رشد بیش از حد قارچ سبب عفونت می شود.چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

همه ی زنانی که به عفونت قارچی مبتلا می شوند، تمام علائم آن را تجربه نخواهند کرد. اگر عفونت قارچی خفیف باشد، علائم آن هم خیلی خفیف است. آگاهی از وضعیت طبیعی بدنتان، به شما کمک می کند تا از هرگونه تغییری در وضعیت سلامتی واژنتان آگاه شوید. اگر اولین بار است که این علائم را تجربه می کنید، با پزشکتان مشورت کنید. بیشتر زنان مبتلا به عفونت قارچی یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه می کنند:

اگر یکی از علائم زیر را تجربه کردید، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. زیرا این موارد ممکن است، نشانه ی ابتلا به عفونت های دیگر باشند.

متغیرهای زیادی می توانند تعادل قارچ هایی را که به طور معمول در واژن هستند، تغییر دهند. همانطور که خواندید، عفونت قارچی ناشی از افزایش تعداد قارچ های کاندیدا است. اگر تعادل واژن تغییر یابد، این عفونت رخ خواهد داد. معمولاً هنگامی که «باکتری های مفید» آسیب می بینند یا وقتی که منبع غذایی (هورمون ها و رطوبت) زیادی برای قارچ ها وجود دارد، تعادل قارچ ها از بین می رود. در نتیجه، عفونت قارچی اتفاق می افتد.

محرک های عفونت قارچی عبارتند از:

نکته ی مهم این است که فعالیت جنسی در عفونت قارچی نقشی ندارد، اگرچه در عفونت های دیگر واژن مانند عفونت باکتریایی واژن و تریکوموناس، عامل مؤثری است.
و نکته ی آخر اینکه، بیشتر عفونت های قارچی ناشی از یک نوع قارچ کاندیدا هستند که به درمان های رایج پاسخ می دهد. اما گونه های دیگری وجود دارند که به درمان مقاوم تر هستند. اگر در درمان عفونت قارچی دچار مشکل شدید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

چنانچه، اولین بار است که به این نوع عفونت واژن دچار شده اید، یا مطمئن نیستید که این عفونت را دارید یا خیر، برای تشخیص درست حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. عفونت قارچی را با دو روش درمان می کنند: مصرف داروهای موضعی واژن (با تجویز پزشک یا بدون نسخه) و استفاده از داروهای خوراکی (فقط با تجویز پزشک).

درمان کامل در هر دو نوع خوراکی و موضعی هفت روز طول می کشد. یادتان باشد، فقط محصولات ضد قارچ این عفونت را درمان می کنند. محصولات حاوی بنزوکائین یا هیدروکورتیزون تنها علائم این بیماری را از بین می برند و عفونت را درمان نخواهند کرد.

هرچند، همیشه نمی توان از عفونت قارچی پیشگیری کرد، با انجام دادن برخی کارها، خطر ابتلا به آن کاهش می یابد. به این منظور، باید نکات زیر را رعایت کنید، اینها بافت واژن را ملتهب می کنند یا تعادل طبیعی آن را به هم می زنند:

• اولین بار است که به عفونت قارچی مبتلا شده اید.
• سن شما کمتر از ۱۲ سال است.
• قاعدگی نامنظم دارید.
• در دوران بارداری یا شیردهی هستید.
• مبتلا به دیابت یا مشکوک به آن هستید.
• سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
• به عفونت قارچی راجعه دچارید ( ۴ بار یا بیشتر در یک سال)
• در معرض ویروس ایدز قرار گرفته اید.
• علائم دیگری مانند راش، تب، لرز، تهوع، استفراغ، درد در ناحیه زیر شکم، کمر یا شانه دارید.
• ترشح واژن شما بدبو یا به رنگ سبز یا خاکستری است.

عفونت باکتریایی یا واژینوز باکتریال ناشی از ورود باکتری های بد به داخل واژن است. دلایل ابتلا به چنین عفونتی در زنان کاملاً روشن نیست، اما، این نوع عفونت واژن متداول ترین نوع عفونت در زنان در سن باروری است.

۸۴ درصد زنان مبتلا به این عفونت هیچ علائمی را تجربه نمی کنند، هرچند، علائم احتمالی شامل موارد زیر است:

واژینوز باکتریال، شایع ترین عفونت زنان در سن باروری است. اما، نحوه ی ابتلا به آن چندان روشن نیست. فعالیت ها و رفتارهای زیر از لحاط آماری خطر بالای ابتلا به این عفونت را نشان می دهند:

عفونت باکتریایی معمولاً با آنتی بیوتیک های خاص خوراکی یا موضعی درمان می شود. پزشک باید این عفونت را تشخیص دهد و درمان مناسب آن را تجویز کند. عموماً، شریک جنسی زنان مبتلا به این نوع عفونت دچار این بیماری نمی شوند. اگر این عفونت درمان نشود، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش دهد:

لازم است این نوع عفونت واژن را جدی بگیرید و بدانید که درمان علائمی نظیر بوی واژن، با محصولات عطری این عفونت را درمان نخواهد کرد.

علت دقیق ابتلای زنان به عفونت باکتریایی ناشناخته است. بنابراین، دشوار است که بگوییم دقیقاً با چه کارهایی می توانید از ابتلا به این عفونت جلوگیری کنید. اما توصیه می کنیم، عادت های خوب زیر را انجام دهید:

فعالیت هایی که باید از آنها بپرهیزید:

تریکوموناس عفونتی است که با رابطه ی جنسی منتقل می شود. علت آن انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس است. این بیماری با برقراری رابطه ی جنسی حفاظت نشده با فردی که این انگل را دارد گسترش می یابد. این عفونت شایع ‌ترین بیماری آمیزشی قابل درمان در آمریکاست. تریکومونیازیس در زنان بیشتر از مردان شایع است. حتی اگر تریکومونیازیس علائمی نداشته باشد، از شخصی به شخص دیگر انتقال می یابد. همین موضوع کنترل آن را دشوار می سازد.

در زنان، این انگل بیشتر در قسمت تحتانی دستگاه تناسلی حضور دارد و بخش خارجی آلت تناسلی، واژن و مجرای ادراری را درگیر می کند. موارد زیر از علائم تریکومونیازیس است:

این انگل از طریق تماس جنسی حفاظت نشده با شخص مبتلا منتقل می شود. عفونت تریکومونیازیس ممکن است از زنی به زن دیگر یا از مرد به زن و برعکس منتقل شود. این انگل معمولاً بر نواحی دیگر بدن اثر نمی گذارد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، زنان بارداری که به تریکوموناس مبتلا هستند، معمولا دچار زایمان زودرس می‌شوند. کودکان این زنان هم وزن کمی در هنگام تولد دارند (کمتر از ۲٫۵ کیلوگرم).

این بیماری با بررسی پزشک متخصص یا انجام آزمایشی که وجود انگل را تأیید می کند، تشخیص داده می شود. عفونت تریکومونیازیس با آنتی بیوتیک های خوراکی تک دوز درمان می شود. این عفونت ممکن است بعد از درمان هم برگردد. در نتیجه، شریک جنسی شما هم باید از این عفونت آگاه شود تا به دنبال درمان آن برود. به طور میانگین، از هر پنج نفر، یک نفر، ۳ ماه پس از درمان دوباره به عفونت مبتلا می شود. این عفونت هیچ درمان بدون نسخه ای وجود ندارد.

بهترین راه پیشگیری از این بیماری داشتن رابطه ی جنسی محافظت شده (با کاندوم) و پرهیز از رابطه ی جنسی با شخصی است که برای بیماری های آمیزشی آزمایش نشده است. همچنین، بهتر است در طول دوره ی درمان رابطه ی جنسی نداشته‌ باشید.

عفونت باکتریایی واژن و تریکوموناس، pH واژن را بالا می برند، پس اگر آزمایش pH واژن را انجام دادید و نتیجه ی آن غیرعادی بود، باید با پزشک متخصص صحبت کنید تا به درستی نوع عفونت واژن را تشخیص دهد.

دانستن نکات علمی به شما کمک می کند تا با انجام کارهایی ساده یا پرهیز از برخی کارها، سالم تر باشید و از بیماری های احتمالی ای که در کمین شماست، در امان بمانید. برخی افراد از بیماری های مختلف آگاه نیستند و به همین دلیل ممکن است کارهایی (نظیر دوش واژینال) را انجام دهند که ریسک بالایی دارد.

خوشحالیم که شما به سلامت خود اهمیت می دهید و برای افزایش آگاهی و کیفیت زندگیتان تلاش می کنید. حال، این فرصت در اختیار شماست که در قسمت نظرات سؤال ها و پیشنهادهای خود را مطرح کنید و بگویید با خواندن مقاله ی بالا چه نکات جدیدی آموختید.

منبع:

من الان س هفتس خارش و سوزش واژن دارم، در طی روز هر ۳ساعت یک بار ادرار میکنم آیا اینا علائم عفونت واژن هستش؟ من باید چیکار کنم؟چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

سلام روزتون بخیر باشه
با توجه به این علائمی که برای ۳ هفته براتون ادامه داشته حتما به متخصص زنان مراجعه کنید تا از تکرار و عود عفونت پیشگیری کنید.

سلام خسته نباشید من حدود ۲ماهه زیر شکمم هم کمرم درد میکنه ترشحاتم تیکه تیکه است برای درمانش چیکار باید بکنم

سلام دوست عزیز. زیر نظر پزشک باید درمان آنتی بیوتیکی را شروع کنید.

سلام وقت بخیر
ممنون از مطالبتون
من یه دختر ۳۸ساله و‌مجرد هستم رابطه جنسی ندارم اما احساس میکنم عفونت دارم گاهی التهاب و خارش دارم اما همیشه ترشحات آبکی دارم گاهی مجبور میشم دوبار لباس زیرم رو عوض کنم
آیا باید به پزشک مراجعه کنم ؟

سلام دوست عزیز. ترشحات آبکی به خصوص در زمان تخمک گذاری طبیعی است. البته با مراجعه به پزشک زنان می توانید از سلامت خود مطمئن شوید.

من مجردم وفقط ترشح سفیدرنگ همون ک مثل پنیر وتکه تکه اس وبوی بد داره رو دارم خارش وسوزش ندارم رابطه حنسی هم نداشتم مشکل چیه چطور درمان کنم

سلام دوست عزیز. ممکن است هم دچار عفونت باکتریایی و هم قارچی باشید. این عفونت ها ارتباطی به رابطه جنسی ندارد. با مراجعه به پزشک زنان درمان لازم را می توانید دریافت کنید.

وقتی تست پاپ اسمیر هر دو نوع عفونت کاندیدا قرچ و باکتریال وااژینوس را تشخیص میدعد باید چه کنیم

سلام دوست عزیز. درمان دو یا سه دارویی به خوبی این دو عفونت را می تواند کنترل کند. برای دریافت درمان مناسب به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

سلام من ۱۵سالمه و عفونت دارم و به شکل چسبنده هستند خیلی میترسم خجالت میکشم به کسی بگم لطفا کمکم کنید😔😔😔

سلام دوست عزیز. مشکلی وجود ندارد. عفونت های واژینال شایع است با مراجعه به پزشک می توانید از عود مجدد عفونت و یا درگیری‌ های بیشتر جلوگیری کنید.

من ده ساللمه لطفا حتما بهم بگید واژن من هم یه جوریه و نمیتونم به هیچکس بگم حتی مامانم چه برسه به دکتر😐

سلام وقت بخیر.زیرشکمم درد میکنه وترشحات سفید رنگی ازم میاد و وقتی روی لباسم موندنی زرد رنگ میشه وبعضی وقتا واژنم میخاره.لطفا راهنماییم کنید

سلام دوست عزیز. درد شکم می تواند ناشی از عفونت های کلیوی و یا تخمدان باشد. ترشحات واژن هم باید بررسی شود که آیا نرمال و طبیعی است و یا ناشی از عفونت های واژینال می باشد. با مراجعه به پزشک زنان می توانید این موضوع را دقیق تر بررسی کنید.

منم

سلام خسته نباشید ازمایش دادم وعفونت ادراری مشخص شد به مزشک مراجعه کردم انتی بیوتیک های مختلفی مصرف کردم مثل نیتروفورانتوئین و ازیتروماسین…ولی فایده ای نداشت الان دارم از ژل شستشوی لافارر و عنبر نسارا استفاده میکنم به نظر شما چکار کنم که خوب بشم همچنین از دم کرده پنیرک؟؟؟

سلام دوست عزیز اولین نکته که باید به آن توجه کنید تفاوت عفونت ادراری و عفونت های واژینال است. زیرا دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری به طور کامل مجزا هستند. در مورد عدم بهبود عفونت ها حتما به متخصص زنان و متخصص مجاری ادراری و کلیه به صورت جداگانه مراجعه کنید.

سلام من بعد از زایمانم بهمن نود و شش، تا الان مرتب عفونت داشتم هرچی درمان هم بوده انجام دادم نهایتا یه ماه خوب بودم یا یه هفته دوباره عفونت گرفتم🤐 دیگه داره از خودم بدم میاد

سلام دوست عزیز. درمان عفونت های واژینال راجعه و برگشتی متفاوت است و با مشورت پزشک متخصص زنان میتوانید رژیم دارویی مناسب و احتیاطات لازم برای جلوگیری از بروز عفونت مجدد دریافت کنید.

سلام من مدتیه ترشحات پنیری و سفید دارم و الان به مدت سه روزه که بوی بد و شدید واژن دارم. ولی خارش ندارم مشکلی در ادرار کردن هم ندارم و رنگ ادرار هم به نظر طبیعی هست. من نوع مشکلم چیه؟ و برای بوی بد واژن چیکار باید بکنم؟

سلام دوست عزیز. بوی بد و شدید واژن می تواند نشانه عفونت باکتریایی باشد. با مراجعه به پزشک زنان و تشخیص می توانید درمان مناسب را دریافت کنید.

منم

به مامانم نگین

خواهر من امروز به من گفت که در واژن اش یک دونه بزرگ زده و مایعی بی رنگی از واژن بیرون می آید به نظرتان این هم عفونت هست .

سلام دوست عزیز. وجود بثورات پوستی و یا کیست با عفونت های باکتریایی و قارچی متفاوت است و باید توسط پزشک زنان حتما معاینه شود.

سلام
خسته نباشید
من متاهل هستم و خارش و سوزش دارم تکه های پنیری ازم خارج میشه بنظرتون عفونت قارچی دارم؟؟

سلام دوست عزیز. با توجه به علائمی که میفرمایید بله احتمال عفونت قارچی زیاد هست ولی در خیلی از موارد عفونت باکتریایی نیز با عفونت قارچی همراه می شود به همین علت بهتر است که به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید من چند وقته ترشحم زیاد شده بوی زیادی داره وبیشتر به شکل پنیری هستش و اینکه بعضی اوقات خارش دارم به دکتر مراجعه کنم؟

سلام دوست عزیز. بله با توجه به گستردگی علائم امکان بروز عفونت قارچی و باکتریایی همزمان وجود دارد. بهتر است زیر نظر پزشک زنان و با تجویز دارو این مشکل را سریع تر برطرف کنید.

سلام خسته نباشید من چند وقته ترشحم زیاده و بوی زیادی داره خارش هم بعضی اوقات دارم به دکتر مراجعه کنم؟

قطعا تمامی خانم‌ها با واژه‌ی عفونت واژن آشنا هستند اما اطلاعات کافی در مورد آن ندارند. عفونت واژن از جمله بیماری‌های شایع در بین بانوان است که سلامت جنسی آن‌ها را به خطر می‌اندازد. بهداشت و سلامت واژن به توجه و مراقبت ویژه‌ای نیاز دارد. به این سبب که واژن محیطی مناسبی برای رشد میکروب است. مسلما هر خانمی باید اطلاعات کافی در مورد علت، علائم و راه‌های درمانی عفونت واژن داشته باشد. با این مقاله از سری مقاله‌های سایت دکتر آزاده رضایی همراه باشید:

فهرست مطالب

عفونت واژن نوعی التهاب در ناحیه واژن است که به علت عدم تعادل بین باکتری‌های مفید واژن و باکتری‌های مضر به‌وجود می‌آید و با خارش، سوزش و ترشحات غیرعادی همراه است. نکته قابل توجه این است که هر خانمی حداقل یک بار در طول عمر خود دچار عفونت واژن شده‌ است. البته خانم‌ها معمولا در دوران بعد از بلوغ تا دوران یائسگی بیشتر دچار عفونت واژن می‌شوند.

۱٫ تکرر ادرار و سوزش هنگام ادرار ۲٫ خارش واژن و اطراف واژن ۳٫ التهاب و ورم ناحیه تناسلی و اطراف آن ۴٫ درد و سوزش در طول رابطه جنسی ۵٫ قرمز شدن غیر عادی واژن ۶٫ ترشحات چرکی سفید یا خاکستری و بدبو ۷٫ جوش دراطراف واژن

سه نوع عفونت واژن وجود دارد که هر کدام علائم خاص و درمان خاص خود را دارند. _عفونت قارچی واژن _عفونت باکتریایی واژن _عفونت انگلی واژنچطور بفهمیم عفونت رحم داریم

تشخیص این بیماری با بررسی علائم حاصل از آن، نمونه‌برداری از ترشحات ناحیه تناسلی، انجام تست PH و معاینه لگنی توسط پزشک زنان و آزمایش کردن نمونه گرفته شده، صورت می‌گیرد. برای تشخیص نوع عفونت واژن خود و درمان آن می‌توانید به دکتر آزاده رضایی در غرب تهران مراجعه کنید.

عفونت واژن در مادرانی که دوران بارداری را می¬گذرانند از شایع‌ترین نوع عفونت‌ها است. اگر عفونت واژن در بارداری توسط پزشک متخصص زنان و زایمان به سرعت تشخیص داده شود، درمان آن بسیار راحت خواهد بود پس علائم عفونت واژن در بارداری را دست کم نگیرید و در صورت مشاهده عفونت قارچی باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. • ترشحات بی‌بو و پنیری مانند و اغلب سفید رنگ • ناراحتی و درد هنگام رابطه جنسی • سوزش هنگام ادرار • قرمزی و خارش واژن

تمامی عفونت‌های واژن می‌توانند درمان شوند، اما اینکه کدام نوع عفونت واژن شما را درگیر کرده است، مهم است و براساس آن درمان تجویز می‌گردد. درمان عفونت واژن براساس نوع عفونت، مدت زمان عفونت و میزان شدید بودن عفونت فرق می‌کند. پزشک با بررسی علائم و جواب آزمایشات نوع عفونت را تشخیص و داروی مناسب را تجویز می‌کند. مطب دکتر آزاده رضایی متخصص زنان، زایمان و نازایی غرب تهران و عضو انجمن علمی و تخصصی جراحان ایران در زمینه‌ی درمان انواع عفونت واژن خدمات ارائه می‌دهد.

* هرگز از اسپری‌های مخصوص ناحیه تناسلی برای پاک کردن ناحیه تناسلی استفاده نکنید. *از شورت‌های کتانی یا نخی که زیاد چسبان و تنگ نباشد استفاده کنید. * از اسپری عطری، خوشبوکننده‌ها، تامپون و پد معطر در هنگام عادت ماهانه استفاده نکنید. * گاهی خارش و سوزش واژن ممکن است مربوط به آلرژی به مواد شوینده مصرفی باشد، در این مواقع می‌توانید پودر لباسشویی و مایع نرم‌کننده‌ی خود را تغییر دهید. * حتما بعد از هر بار حمام‌کردن، ناحیه تناسلی خود را کامل خشک کنید. * همیشه ناحیه تناسلی خود را از جلو به عقب پاک کنید. این کار از انتقال عفونت رکتوم به واژن جلوگیری می‌کند. *گاهی استفاده از کاندوم یا اسپرم‌کش باعث خارش و سوزش در ناحیه واژن می‌شود، دراین صورت باید روش دیگری را جایگزین کنید.

عفونت واژن اگر به موقع درمان نشود طبعات بسیاری در پی دارد، به خصوص در دوران حساس بارداری که استفاده از داروها بدون نظر و تشخیص پزشک اکیدا ممنوع است. در صورتی که نگران عفونت واژن هستید جهت دسترسی به اطلاعات و بررسی‌های بیشتر می‌توانید به مطب دکتر آزاده رضایی در غرب تهران مراجعه کنید.

این پست چه قدر مفید بوده؟

برای امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز ۳ / ۵٫ تعداد رای: ۴

اولین نفری باشید که نظر می دهید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

تمامی حقوق سایت متعلق به دکتر آزاده رضایی می باشد. RIT

عفونت واژن از جمله بیماری هایی است که خانم ها باید بسیار مراقب آن باشند.عدم توجه خانم ها به بیماری های داخلی و تناسلی از جمله دلایلی است که بیماری های شدید تری را به همراه خواهد داشت.عفونت واژن با توجه به شدت آن علایم و نشانه هایی دارد که در این مطال از الودکتر تلاش شده به طور کامل به آن پرداخته شود.اما بهتر است تمامی خانم ها برای چکاپ های دوره ای حتما به پزشک زنان مراجعه کنند.

دو نوع میکروب به‌طور طبیعی در واژن زنان همواره وجود دارد. یک دسته از این میکروب‌های دفاعی (غیر بیماری زا) از دستگاه تناسلی در برابر عفونت‌های بیماری‌زا هستند و دسته دیگر میکروب‌هایی‌ که در حالت عادی در بدن زندگی می‌کنند و در صورتی که میکروب‌های دفاعی کار خود را درست انجام دهند، موجب بیماری نمی‌شوند. اما همین میکروب‌ها در صورت ضعیف یا کم شدن میکروب‌های دفاعی، ایجاد بیماری می‌کنند.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک توسط خانم‌هایی که مبتلا به یک بیماری عفونی ساده مثل سرماخوردگی هستند باعث می‌شود میکروب‌های غیر بیماری‌زای بدن‌شان از بین ‌برود و زمینه ابتلا به عفونت واژن (واژینیت) فراهم شود.

دسته‌ای از میکروب‌های بیماری‌زا هم در بدن همسر بیماران وجود دارند و با وجود اینکه در بدن مرد، تولید بیماری یا علامت خاصی نمی‌کنند، ولی پس از انتقال به بدن زن بیماری‌زا می‌شوند، به همین دلیل در بعضی از انواع عفونت‌ها، برای زوجین به طور همزمان دارو داده می‌شوند.
چطور بفهمیم عفونت رحم داریم


طیف علائم عفونت‌های زنانه از خارش و سوزش و ترشحات شدید تا یک عفونت کاملا بی‌علامت و بی‌سروصدا متغیر است.

در صورتی که عفونت محدود به واژن باشد، علائم شامل ترشحات بدبو، سوزش و خارش واژن و پوست ناحیه تناسلی، التهاب و ورم ناحیه و حتی علائم ادراری مثل سوزش هنگام دفع ادرار می‌شود. البته گاهی سایر علائم عفونت ادراری مثل تکرر ادرار را هم باید به نشانه‌های فوق افزود که در این صورت، فقط معاینه داخلی و انجام آزمایش ادرار به تشخیص درست عفونت کمک می‌کند.

در صورت درگیری مناطق بالاتر، مثل گردن رحم و خود رحم علائمی مثل درد هنگام نزدیکی، درد زیاد زمان پریود، افزایش خونریزی پریود یا خونریزی غیرطبیعی و لکه بینی بعد از نزدیکی دیده می‌شود.

البته متاسفانه عفونت رحم و دهانه رحم گاهی کاملا بدون علامت است، بویژه وقتی شدید باشد و لوله‌های رحمی را درگیر کند، یا در فضای شکم پخش شود و نیز زمانی که عفونت مزمن گردن رحم منجر به زخم دهانه رحم شود. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها به‌طور مرتب به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.بهترین ماده برای تمیز کردن ناحیه تناسلی، استفاده از آب معمولی یا ژل‌های مخصوص شستشوی واژن (در صورت لزوم)است که در همه داروخانه‌ها موجود بوده و باعث می‌شود محیط واژن برای رشد میکروب‌های غیر بیماری‌زا مناسب و برای رشد میکروب‌های بیماری‌زا نامناسب باشد

انواع عفونت واژنسه نوع عفونت واژن وجود دارد: عفونت قارچی، عفونت باکتریایی و عفونت انگلی. ولی باید گفت از آنجا که محیط مجاری تناسلی به‌طور طبیعی دارای شرایطی خاص می‌باشد، عوامل عفونی زیر در حالت عادی، قادر به رشد و تکثیر در این محیط نیستند، مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد.

در اینجا هر یک از این عفونت ها را برایتان شرح می دهیم.

عفونت قارچی واژنمنشأ عفونت‌های قارچی اندام تناسلی زنان، عمدتا نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ معمولا به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد و تنها زمانی که بیش از حد معمول رشد کند، می‌تواند بیماری‌زا شود.

البته به روشنی نمی‌توان علت عفونت قارچی را توضیح داد، اما آ‌نچه مسلم است قارچ‌ها در بدن ما حیات داشته و با ما هم‌زیست‌اند. قارچ ها در محل زیست ما، در غذاها و خوراکی‌ها وجود دارند و به نوعی می‌توان گفت ما را احاطه کرده‌اند، ولی اکثر ما گرفتار عفونت ناشی از قارچ‌ها نمی‌شویم.

علایم اصلی واژینیت قارچی عبارت از خارش و ترشحات واژینال می‌باشد. خارش معمولا شدید است و ممکن است باعث التهاب نواحی مربوطه گردد. ترشحات به صورت سفید رنگ و غلیظ است که در عین حال دارای چسبندگی کمی بوده و سست می‌باشد. این ترشحات معمولا فاقد بو و یا دارای بوی کپک بوده، ولی به هیچ‌وجه متعفن نیست، مگر آنکه سایر عوامل عفونت‌زا همراه قارچ باعث بروز واژینیت شده باشند.

عفوت باکتریایی واژن

عفونت‌های باکتریایی دستگاه تناسلی بیشتر توسط باکتری به نام گاردنلا واژینالیس ایجاد می‌شود. این میکروب به‌طور طبیعی در محیط دستگاه تناسلی موجود است، ولی در شرایط خاص ممکن است رشد کرده و باعث بروز بیماری شود.

این بیماری می‌تواند از طریق تماس جنسی نیز منتقل شود. در واژینیت میکروبی، ترشحات واژینال موجود است، ولی خارش و التهاب یا اصلا موجود نیست و یا بسیار خفیف‌تر از عفونت قارچی می‌باشد.

ترشح ایجاد شده در این بیماری به رنگ سفید مایل به خاکستری و یا زرد رنگ بوده و حالت آبکی دارد. خصوصیت بارز این ترشح، بوی مخصوص آن است که شبیه بوی ماهی و ناخوشایند می‌باشد.

تشخیص این بیماری ممکن است با توجه به علایم حاصل از آن و یا انجام نمونه‌برداری از ترشحات اندام تناسلی توسط پزشک و انجام آزمایش روی نمونه به دست آمده صورت گیرد.

عفونت انگلی واژنعفونت‌های انگلی مجاری تناسلی در بیشتر اوقات به واسطه نوعی انگل تک‌سلولی ایجاد می‌شود. این انگل به طور طبیعی در مجاری تناسلی زندگی نمی‌کند و ابتلا به آن ممکن است از طریق استخر یا حوله آلوده و نیز تماس با فرد آلوده حاصل گردد.

این بیماری از طریق تماس جنسی و یا برخی لوازم و محیط‌های آلوده وارد مجرای تناسلی شده و ایجاد عفونت می‌کند. در بسیاری از موارد ممکن است این عفونت فاقد علایم و یا توأم با علایم خفیفی باشد.

از بارزترین خصوصیت آن وجود ترشح واژینال بیش از حد است. این ترشح دارای رنگ خاکستری یا سبز رنگ بوده و بوی آن زننده می‌باشد. روی آن حباب‌های هوا مشاهده می‌شود که باعث ایجاد ظاهری کف مانند می‌گردد.

هر ترشحی، عفونی نیست

خوب است بدانید دستگاه تناسلی خانم‌ها در  حالت طبیعی نیز ترشحاتی دارد که باعث مرطوب ماندن این ناحیه می‌شود و به‌طور دوره‌ای کم و زیاد می‌شود. البته ترشحات طبیعی، هیچ رنگ و بویی ندارد و اگرچه غلیظ است، ولی بدبو نیست و سبب خارش و سوزش هم نمی‌شود.

ترشحات طبیعی اگر در لباس باقی بماند، می‌تواند تغییر رنگ بدهد و بدبو شود، ولی این ترشحات با شست‌وشوی صحیح دستگاه تناسلی ازبین می‌رود، در حالی که ترشحات عفونی به جز با درمان از بین نخواهد رفت.

فراموش نکنید که استفاده از دوش واژینال و بتادین برای شستشوی ناحیه تناسلی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و بهترین ماده برای تمیز کردن ناحیه تناسلی، استفاده از آب معمولی یا ژل‌های مخصوص شستشوی واژن (در صورت لزوم)است که در همه داروخانه‌ها موجود بوده و باعث می‌شود محیط واژن برای رشد میکروب‌های غیر بیماری‌زا مناسب و برای رشد میکروب‌های بیماری‌زا نامناسب باشد.

در دوران بارداری هم ممکن است عفونت‌ها رخ دهد و از آنجا که در این زمان محدودیت مصرف دارویی وجود دارد و محیط واژن نیز تغییر می‌کند، درمان عفونت مشکل‌تر می‌شود.این عفونت‌ها ممکن است سبب سقط جنین یا زایمان زودرس شود، ولی به‌طور معمول عارضه‌ای برای جنین ندارد.


      

دکتر خسرو صادق نیت

دکتر وحید دهقان

دکتر محسن مراتی

دکتر مریم اکبری

دکتر امیرهوشنگ احسانی

مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان

344 بازدید

462 بازدید

1240 بازدید

چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

544 بازدید

636 بازدید

1884 بازدید

517 بازدید

13 بهمن 1399

13 بهمن 1399

13 بهمن 1399

13 بهمن 1399

12 بهمن 1399

12 بهمن 1399

12 بهمن 1399

دیدن نظرات

نسخه چاپی

برای همه ما پیش آمده که درد کمی را در یکی از نقاط بدن حس کردیم، اما به علت مشغله زیاد یا کمی درد، آن را به حال خود رها کردیم تا ‌خودش خوب شود. اغلب اوقات علایم کوچک این‌چنینی خود‌به‌خود رفع می‌شوند. اما برخی اوقات بدن ما علامت‌هایی را به ما می‌دهد که نباید آنها را پشت گوش بیاندازیم. در این مطلب نه هشدار سلامتی ،که در صورت دیده شدن و ادامه داشتن، حتما نیاز به مشاوره پزشکی دارند را بررسی می‌کنیم.

خونریزی غیر طبیعی واژن بعد از یائسگی و ترشح واژنی

بعد از ورود کامل به دوره یائسگی (که در بعضی از زنان ممکن است چند سال به طول بیانجامد) دیگر هیچ خونریزی واژنی نباید اتفاق بیافتد. به گفته دکتر جولیان شینک، از مرکز«اسپکتروم هلث» در آمریک، اگر زنانی که به طور کامل یائسه شده‌اند، دچار خونریزی واژنی شوند، حتما یک چیز غیرعادی در حال اتفاق افتادن است. با آنکه ممکن است این امر ناشی از تغییر ناگهانی هورمون‌ها باشد، اما می‌تواند علامت سرطان هم باشد.چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

ترشحات نامتعارف از واژن هم یک علامت هشدار دهنده دیگر برای زنان در همه سنین است. با آنکه این ترشحات ممکن است فقط علایمی از یک عفونت ساده باشد، اما می‌تواند نشانه خطرات جدی‌تری مثل سرطان دهانه رحم هم باشد. پیشنهاد پزشکان این است که در صورت خروج هر نوع مایع مشکوک از واژن بلافاصله به متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

کاهش وزن ناگهانی

به گزارش ام اس ان،‌ اغلب اوقات برای کم کردن عدد روی ترازو یا باید رژیم غذایی سخت گرفت یا اینکه به طور مرتب و جدی ورزش کرد. بنابراین اگر یک دفعه دیدید که چند کیلویی از وزنتان کم شده بدون اینکه برنامه‌ای برای آن داشته باشید یا تلاشی برای کم کردنش کرده باشید، بهتر است سری به پزشکتان بزنید. پزشکان می‌گویند که یکی از نشانه‌های شایع بیماری سرطان روده بزرگ، کاهش وزن ناگهانی و بدون برنامه قبلی است. در کل توصیه پزشکان این است که افراد بالای پنجاه سال، هر ده سال یکبار برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ آزمایش کامل شوند.کاهش وزن ناگهانی می‌تواند یکی از علایم بیماری قند هم باشد.

تکرر ادرار

اگر شب‌ها باید بیش از دو یا سه بار برای دفع ادرار از خواب بیدار شوید و در طول روز هم باید به طور مرتب به دستشویی بروید، ممکن است توده‌ای در مجرای ادرارتان وجود داشته باشد. با آنکه هر توده‌ای در مجرای ادرار لزوما به معنای تومور سرطانی نیست، اما جا دارد که به پزشک مراجعه کنید. علت دیگر پر اداری می‌تواند بیماری دیابت باشد. به‌خصوص اگر همیشه احساس تشنگی می‌کنید.

نفخ شکم

به گزارش پریونشن بعد از خوردن یک غذای چرب احساس نفخ در شکم عادی است، اما احساس نفخ هر روزه عادی نیست. با آنکه از هر ۷۰ زن تنها یکی از آنها به سرطان تخمدان دچار می‌شود، اما نفخ دایم شکم می‌تواند یکی از علایم اصلی آن باشد. پزشکان می‌گویند که نفخ شکم می‌تواند به علت وجود توده‌ای در رحم باشد. این توده ممکن است باعث درد نشود اما باعث احساس عدم راحتی در شکم می‌شد.

خستگی دایم

همه ما از بعد از یک روز کاری یا حتی یک مهمانی احساس خستگی می‌کنیم و این طبیعی است. اما اگر خستگی دایم باشد و حتی بعد از روزهای تعطیل و یک خواب مفصل هم از بین نرود، آن وقت باید نگران شوید. خستگی دایم می‌تواند یکی از علایم سرطان رحم یا سرطان دستگاه گوارش باشد. این خستگی می‌تواند به علت کم‌خونی باشد. خستگی دایم همچنین می‌تواند بر اثر کم کاری غده تیروئید، افسردگی یا دیگر اختلالات خلقی بوجود آید.

ورم پاها

به پاهایتان نگاه کنید. اگر یک پایتان ورم دارد و از دیگری بزرگتر به نظر می‌رسد، بلافاصله باید به دکتر مراجعه کنید. ورم پاها می‌تواند به علت لخته خونی بوجود بیاید. اگر این لخته خونی به سرعت برطرف نشود، می‌تواند به شش‌ها برسد و حتی باعث مرگ شود. یکی از دلایل این لخته می‌تواند تغییر هورمون‌ها باشد. لخته خون در سرطان‌های پانکراس و روده بزرگ هم شایع است.

مشکلات معده و شکم

هیچ کس دلش نمی‌خواهد که «دل و روده‌اش مرتب بهم بخورد.» بهم خوردن دل و روده اصطلاح مودبانه‌ای برای حالت‌های استفراغ و اسهال است. اگر می‌بینید بدون هیچ دلیل خاصی بطور مرتب دچار تهوع یا اسهال می شوید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. تغییر در اشتها و همینطور عدم جذب درست غذا که منجر به اسهال یا استفراغ می شود، می‌تواند از علایم بیماری‌های جدی مثل سرطان روده یا شکم باشد.

خارش، سوزش و تغییر رنگ واژن

یک واژن سالم رنگ صورتی دارد. بنابراین تغییر رنگ آن حتما علتی دارد. پزشکان زنان توصیه اکید دارند که زنان در صورت مشاهده تغییر رنگ واژن، حس کردن سوزش یا خارش در آن حتما به متخصصان مراجعه کنند. از علایم اولیه سرطان رحم و دهانه رحم، خارش مدام و تغییر رنگ بافت‌های لبه‌های داخلی واژن است.

درد لگن

حتی اگر درد مختصری در ناحیه لگن خود احساس می‌کنید، باید آن را جدی بگیرید. به گفته پزشکان، یک لگن سالم نباید درد داشته باشد. اگر بدون اینکه آسیبی به ستون فقراتتان وارد آمده باشد دردهای ناگهانی، کوتاه یا دراز مدت، در لگن خود احساس می‌کنید باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید و از آنها بخواهید غیر از عکس برداری از استخوان، آزمایش خون هم از شما بگیرند. گاهی اوقات درد لگن به خاطر وجود توده‌های سرطانی در استخوان یا حتی سرطان خون می‌تواند باشد.

نظرات بیشتر

رئیس جمهوری اسلامی ایران

‌«زندگی مردم سخت شد ولی صف نبستند و برای پیدا کردن کالای اساسی از این خیابان به آن خیابان نرفتند؛ هر جا می‌رفتند، کالا بود»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

خارش مزمن واژن، خارش غیر قابل تحمل است که با دارو درمان می شود.
عفونت قارچی واژن که شیوع بالایی دارد با خارش فرج و مهبل و سوزش ادرار مشخص می‌شود. در معاینه، معمولا دیواره مهبل قرمز و ترشحات سفید دلمه‌ای شکل دیده می‌شود.

بر اساس آمارهای منتشر شده از هر چهار خانم، سه نفر در طول عمرشان حتی برای یکبار هم که شده عفونت قارچی واژن را تجربه می کنند. البته زمانی که شما به یک نوع عفونت قارچی مبتلا می شوید، استعداد بیشتری برای ابتلا به نوع دیگر آن را خواهید داشت.
عفونت های قارچی واژینال می توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند، اما در طبقه بندی بیماری ها به عنوان یک بیماری منتقله جنسی در نظر گرفته نمی شوند. درمان این نوع عفونت ها معمولا ساده و امکان پذیر است، اما بر اساس نوع عفونت و شدت آن متفاوت خواهد بود.

یک نوع قارچ مخمر به نام کاندیدا آلبیکانس وجود دارد که گاهی به شکل بیماری‌زا در دهان، واژن، کشاله ران و زیربغل و دیگر مناطق مرطوب پوست یافت می شود.
 
عفونت قارچی واژن که شیوع بالایی دارد با خارش فرج و مهبل و سوزش ادرار مشخص می‌شود. در معاینه، معمولا دیواره مهبل قرمز و ترشحات سفید دلمه‌ای شکل دیده می‌شود.
 
در شیرخواران در ناحیه پوشک، این عفونت قارچی می‌تواند باعث تشدید درماتیت (حساسیت پوستی) پوشک گردد و تشخیص آن با ضایعات پوستی قرمز رنگ می‌باشد.
 
کاندیدیازیس بین انگشتان دست در زنان میانسال و مسن که به مدت طولانی دست هایشان در آب و در حال شستشو هستند، شایع تر است و در افراد دیابتی نیز می‌تواند با شیوع بیشتری رخ دهد.

کاندیدیازیس یا عفونت قارچی ناحیه واژن در دستگاه تناسلی زنان است.

کاندیدا معمولا به صورت طبیعی در واژن زنان زندگی می کند و باعث بروز مشکلی نمی شود. اما عفونت و بیماری‌زایی معمولا پس از تغییرات در محیط موضعی و یا کاهش حساسیت میزبان به عفونت رخ می دهد.چطور بفهمیم عفونت رحم داریم

با این حال تحقیقات اخیر نشان می دهد که کاندیدیازیس نشانه دار، نتیجه یک واکنش افزایش یافته ایمنی میزبان به حضور کاندیدا است تا یک واکنش نقص ایمنی میزبان.

آمارها نشان می دهد بدون شک حدود ۷۵ درصد زنان در سنین باروری با کاندیدا مشکل داشته اند که بیشترین سن بروز ۲۰ تا ۴۰ سالگی می باشد.


عوامل خطر عفونت قارچی واژن


حاملگی


دیابت شیرین (دیابت حاملگی جزو این عوامل نیست)


شیمی درمانی


جسم خارجی در واژن

مصرف داروهای ضد حاملگی (در این مورد شواهد ضد و نقیض است)


 

 خارش واژن معمولاً با ترشحات غیر طبیعی همراه است که سبب نگرانی زن ها می شود


خارش دهانه رحم


ترشحات سفید پنیری شکل


سوزش ادرار

قرمزی همراه با خشکی و حساسیت پوست ناحیه تناسلی


التهاب و ورم دهانه رحم و قرمزی آن


ضایعات حاشیه ای

عفونت قارچی واژن بو ندارد و در صورت وجود ترشحات چرکی با بوی نامطبوع باید به فکر عفونت باکتریایی بود.


 بیماری های مشابه با عفونت قارچی واژن


– عفونت های ویروس هرپس


– عفونت های باکتریایی مانند شیگلا


– عفونت انگلی مانند تریکوموناس


– بیماری های منتقله جنسی


– کمبود استروژن منجر به واژن آتروفیک


– عفونت با کرمک مخصوصا در دختر بچه ها


– اگزما


– عفونت های ادراری

– بررسی PH یا اسیدیته واژن که در حال طبیعی برابر ۴ تا ۴/۵ است. PH بیشتر از ۵ نشان دهنده عفونت واژن ناشی از باکتری است.


– نمونه گیری از واژن و کشت ترشحات واژن


عفونت های خفیف و ساده

همانطور که گفتیم انتخاب نوع درمان به شدت و نوع عفونت وابسته است. در موارد خفیف و ساده ی بیماری یک برنامه تک دارویی، دو دارویی یا سه دارویی که ترکیبی است از داروهای ضد قارچ به بیمار داده می شود. این درمان می تواند به صورت قرص های خوراکی، کرم های واژینال، لوسیون، پماد یا شیاف باشد. پیگیری این درمان ها معمولا به علائم آزاردهنده عفونت واژینال پایان خواهند داد. در صورتی که با وجود این درمان ها علائم طی نهایتا دو ماه باقی ماند لازم است وضعیت را حتما به پزشک خود اطلاع دهید.


 

درمان عفونت واژن به شدت و نوع عفونت بستگی دارد

همانطورکه گفتیم انواع خاصی از این عفونت ها به درمان های معمول ضد قارچی پاسخ نمی دهد و نیازمند درمان های جدی تر است. در صورتی که شما نیز یکی از تغییرات و علائم زیر را تجربه کردید، مراتب را هرچه سریع تر به پزشک گزارش دهید تا درمان های جدی تر را هرچه سریع تر برای شما در پیش بگیرد:

 – قرمزی، ورم و خارش شدید در ناحیه واژن که به زخم شدن واژن منجر شده است.

– سابقه ابتلا به بیش از چهار مرتبه عفونت ویروسی طی یک سال گذشتهچطور بفهمیم عفونت رحم داریم

– ابتلا به عفونتی قارچی غیر از کاندیدا آلبیکنز


– بارداری

– ابتلا به دیابت کنترل نشده و ضعف سیستم ایمنی در اثر درمان با داروهای خاص یا ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز

در بیشتر موارد افراد می دانند چه عواملی باعث ابتلا به این عفونت ها در آنها می شود، مخصوصا خانم هایی که تجربه عفونت های واژینال مکرر را داشته باشند، مثلا برخی خانم ها اظهار می دارند که مدتی بعد از مصرف برخی آنتی بیوتیک ها به عفونت واژینال مبتلا می شوند. پس به طور کلی با شناخت علت های اولیه و شروع کننده ابتلا به بیماری قادر خواهیم بود تا از ابتلا به بیماری پیشگیری کنیم.


 برای مثال:

– اجتناب از پوشیدن شلوار تنگ، جوراب شلواری، لباس تنگ و یا شلوار استرچ

– پرهیز از استفاده از دئودورانت ها و دئودورانت موجود در تامپون زنانه


– عدم استفاده از لباس زیر نم دار و مرطوب


– داشتن برنامه غذایی متعادل

– مصرف مکرر و روزانه ماست و سایر مواد غذایی کمک کننده به رشد باکتری های مفید و مصرف پروبیوتیک ها

– انتخاب لباس زیر نرم با الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان، ابریشم

– اجتناب از نشستن در وان آب گرم و حمام های مکرر و وسواسی


– شستشو و ضد عفونی کردن لباس زیر با آب گرم

– اجتناب از دوش واژینال و عدم استفاده لوسیون های ضدعفونی کننده واژن به طور خودسرانه و بدون مشورت با پزشک


 

چطور بفهمیم عفونت رحم داریم
چطور بفهمیم عفونت رحم داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *