چطور بفهمیم لوزه داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم لوزه داریم
چطور بفهمیم لوزه داریم

در برخی موارد، سنگ لوزه می‌تواند نتیجه‌ی فارنژیت حاد باشد. در این موارد، گلو چرکی شده و می‌تواند همراه با ناراحتی‌های گوناگونی مانند تب، مشکل در بلع، گلودرد و … باشد.

شما باید برای ارزیابی و تشخیص دقیق با پزشک مشورت کنید. سپس وقتی معلوم شد مناسب‌ترین درمان برای شما چیست، باید آن را ادامه دهید و همزمان عادت‌های روزانه‌تان را اصلاح کنید. این تنها راه رها شدن از سنگ‌های لوزه است.علت تشکیل سنگ لوزه چیست؟ . موادی مانند غذا، سلول‌های مرده، موکوس و باکتری‌ها می‌توانند در حفره‌های ریز و گوشه و کنار لوزه گیر بیفتند. . سیستم ایمنی بدن که این ذرات را به عنوان مهاجمان خارجی می‌بیند، گلبول‌های سفید را به این قسمت می‌فرستد تا با عفونت مبارزه کنند. وقتی گلبول‌های سفید کارشان را انجام دادند، کلسیفیکاسیون‌های ریزی از خود به جا می‌گذارند. . معمولاً این سنگ‌های ریز بلعیده می‌شوند؛ اما گاهی در خلل و فرج روی لوزه گیر می‌افتند و بزرگ‌تر می‌شوند. سنگ‌های ریز لوزه شایع‌ترند و انواع بزرگ‌تر آن کمتر دیده می‌شوند.چگونه وجود سنگ لوزه را در گلویتان تشخیص دهید؟درد و مشکل در بلع این درد می‌تواند شدید بوده و وقتی غذا را می‌بلعید، در بدترین حالت خود شما را بیازارد. این درد معمولاً با کمی خارش شروع می‌شود که تشدید می‌شود تا کارهایی مانند خوردن، آشامیدن و یا حتی قورت دادن آب دهان برایتان سخت شود. اگر یک عفونت باکتریایی باشد، سنگ لوزه گسترده بوده و درد آن می‌تواند بسیار تیز و ناراحت‌کننده باشد. در این حالت، مهم است که تحت درمان با آنتی‌بیوتیک طبق تجویز پزشک قرار بگیرید.گوش‌درد ناشی از سنگ لوزه در مورد یک عفونت ویروسی، شاید در سر و آرواره‌ی خود درد احساس کنید زیرا عصب همبند دچار التهاب شده است. آنتی‌بیوتیک‌ها در این مورد درمان مناسبی نمی‌باشند، بنابراین خوددرمانی نکنید. در عوض، به پزشک مراجعه کنید تا او مناسب‌ترین دارو را برای شما تجویز نماید.بد بو شدن دهان بد بو شدن دهان نیز می‌تواند نشانه‌ای از وجود سنگ لوزه در گلویتان باشد. البته یادتان باشد که در همه‌ی موارد سنگ لوزه سبب بد بو شدن دهان نمی‌شود؛ اما معمولاً در مواردی که عفونت استرپتوکوکی وجود داشته باشد، بد بو شدن دهان نیز روی خواهد داد.گره‌های لنفاوی گردن خود را چک کنید گره‌های لنفاوی، جرم‌های موجود در گلو را تخریب کرده و گیر می‌اندازند؛ اما وقتی که به دلیل التهاب دچار گلودرد می‌شوید، گره‌های لنفاوی دردناک می‌شوند. از نوک انگشتان خود برای معاینه‌ی ناحیه‌ی جلوی گوشتان استفاده کرده و انگشتان خود را با حرکات دورانی در پشت گوش حرکت دهید. گردن و زیر چانه‌تان را بررسی کنید، زیرا این گره‌های لنفاوی معمولاً در این قسمت‌ها متورم می‌شوند. همچنین، زیر آرواره‌تان را چک کنید؛ یعنی بین چانه و گوش‌هایتان را. انگشتان را از مرکز گردن به سمت عقب و به سمت گوش حرکت بدهید. تمام نواحی گره‌های لنفاوی می‌توانند به دلیل عفونت و سنگ لوزه متورم شوند.زبان خود را چک کنید تا ببینید سنگ لوزه دارید یا نه افرادی که گلودرد دارند اغلب روی زبانشان نزدیک به گلو پوششی دانه‌دانه از لکه‌های قرمز رنگ ظاهر می‌شود. این نقطه‌ها ممکن است به رنگ قرمز روشن و یا تیره بوده و حتی تورم داشته باشند.دانه‌هایی روی لوزه‌ها به طور کلی، التهاب سبب تورم لوزه‌ها می‌شود. لوزه‌ها معمولاً به رنگ قرمز روشن درمی‌آیند و بزرگ‌تر از حد نرمال می‌شوند. لوزه‌ها ممکن است پوششی از لکه‌های سفیدرنگ یا زردرنگ داشته باشند. سنگ لوزه می‌تواند ویروسی باشد. اگر دلیل سنگ لوزه، آنفلوانزای فصلی باشد، آنتی‌بیوتیک‌ها اثری روی آن نخواهد داشت. در چنین مواردی، بهترین کار این است که راهکارهای خانگی را به کار ببرید یا از هموپاتی کمک بگیرید.  

سرفه سنگ لوزه می‌تواند گلویتان را تحریک کرده و باعث سرفه‌تان شود.در رابطه با سنگ‌های لوزه چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟ بهداشت دهان را رعایت کنید. از دهان‌شویه و غرغره با آب‌نمک کمک بگیرید تا احساس ناراحتی‌تان کمتر شود از لوازم شخصی خود استفاده کنید، مثلاً لیوان و قاشق و چنگال خود را از بقیه جدا کنید. هر روز دست‌کم ده دقیقه هوای خانه را تهویه کنید.  از راهکارهای خانگی استفاده نکنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. به طور کلی توصیه نمی‌شود خودتان در خانه سنگ لوزه را خارج کنید. لوزه‌ها بافت‌هایی حساس هستند و خارج کردن سنگ لوزه با دست و در خانه می‌تواند منجر به خونریزی و عفونت شود.

اما با روش‌های زیر شاید بتوانید به شل شدن و احتمالاً خارج شدن سنگ لوزه کمک کنید:

غرغره با آب‌نمک: این کار کمک می‌کند سنگ‌ها از جای خود کنده شوندسرفه کردن: سنگ‌های لوزه معمولاً ناخواسته با سرفه از جای خود کنده می‌شوند. در برخی موارد، یک سرفه‌ی محکم می‌تواند به کنده شدن سنگ‌ها از جای خود کمک کند.راه‌های جلوگیری از تشکیل سنگ لوزه  بیشتر آب بنوشید.  سیگار نکشید.  مصرف نوشابه‌های گازدار را به حداقل برسانید.  عفونت‌های سینوسی یا علائم آلرژی را زودتر درمان کنید.  کمتر لبنیات مصرف نمایید.سنگ لوزه معمولاً چه مدت باقی می‌ماند؟ طول مدتی که سنگ لوزه در گلو باقی می‌ماند متفاوت بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. سنگ لوزه ممکن است خودبه‌خود در عرض مدت کوتاهی حل شده و برطرف شود. سنگ لوزه در صورتی که باکتری‌ها به رشد خود روی لوزه ادامه دهند، به دلیل عمیق شدن جای سنگ‌ها در لوزه ممکن است تا هفته‌ها باقی بمانند. اگر سنگ لوزه را نادیده بگیرید و اجازه دهید بدون تغییری در سبک زندگی‌تان این سنگ‌ها در جای خود باقی بمانند، ممکن است تا سال‌ها جا خوش کنند. تنها راه مطمئن و سالم درمان سنگ لوزه و جلوگیری از تشکیل مجدد آن این است که لوزه‌ها برداشته شوند.چطور بفهمیم لوزه داریم

بهداشت نیوز

“مطلب فوق جهت آگاهی شما است. بنابراین توجه داشته باشید استفاده از هر گونه دارو و یا گیاهان دارویی مستلزم تجویز پزشک معالج یا متخصصان طب مربوطه است”

تمامی حقوق این سایت برای صندوق بازنشستگی صنعت نفت محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


ست های لباس زیر جذاب و لاکچری

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

 

لوزه ها از بافت های نرمی تشکیل شده اند که در دو طرف قسمت انتهایی دهان قرار دارند. ورم و التهاب لوزه ها بر اثر عفونت های مختلف به وجود می آید و با علائمی مانند گلو درد، تب، احساس درد گلو و احساس خستگی شدید خود را نمایان می کند.عفونت لوزه کودکلوزه‌ها در حالت طبیعی به یک اندازه و تمام سطح آنها صورتی است. روی سطح لوزه‌ها، فرورفتگی‌های عمیقی وجود دارد که محلی برای به دام افتادن سنگ‌های لوزه می‌شود. در واقع، وظیفه لوزه ها تولید آنتی بادی در بدن است. البته این عملکرد تنها در یک سال نخست زندگی است و در سال های بعد نقش موثری در ایمنی بدن ندارد. مطالعات پزشکی نشان می دهد کودکانی که لوزه های آنها به هر دلیلی خارج شده، در سنین بالاتر از نظر ایمنی مشکلی پیدا نکرده اند و توانایی خود را در مبارزه با عفونت ها از دست نمی دهند. عفونت التهابی لوزه ها علائمی دارد: از قبیل گلودرد، تب، تنفس دشوار، احتقان یا آبریزش بینی، قرمزی و تورم لوزه ها همراه با نقاط سفیدرنگ، کاهش حجم صدا یا صدای گرفته، سردرد، درد شکمی، استفراغ خون آلود، تنفس با دهان بویژه در کودکان، تنفس صدادار در طول روز و خرخر کردن هنگام خواب شبانه، تودماغی صحبت کردن، اشکال در بلع همراه با درد و تورم و در این میان شایع ترین علامت آن گلودرد است. التهاب و بزرگ شدن لوزه ها باعث انسداد راه های تنفسی و در نتیجه خرخر، اختلال خواب، اشکال در بلع غذا و حتی مشکلات دندانی می شود. علائمی چون احتقان، گرفتگی، آبریزش بینی، عطسه و سرفه نشان می دهد منشأ بیماری، ویروسی است که معمولا بدون نیاز به درمان خاصی پس از گذشت دو هفته بهبود می یابد. برعکس، تب ناگهانی بدون عفونت مجاری تنفسی فوقانی ممکن است نشانه عفونت باکتریایی لوزه ها باشد. با مشاهده چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال بروز گلودردهای میکروبی که به گلودردهای استرپتوکوکی مشهورند، وجود دارد.چطور بفهمیم لوزه داریم

 

 

 این علائم نیز به خودی خود و بدون نیاز به درمان بهبود می یابد، اما پزشکان هشدار می دهند درمان نشدن این عفونت های استرپتوکوکی می تواند باعث تب روماتیسمی شود و صدمات دائمی به قلب وارد کند. از این رو باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان های لازم انجام شود.بزرگ شدن لوزه ها از جمله عوامل مسدود شدن راه تنفسی در افراد است که به خرخر در زمان خواب یا اختلال در الگوی خواب منجر می شود و اغلب وقفه های تنفسی ایجاد می کندالتهاب لوزه بسته به عامل پدیدآورنده آن می تواند مسری یا غیرواگیردار باشد.انواع ویروسی و باکتریایی بسیار مسری است، ولی التهاب لوزه بر اثر مشکلات مزمنی مانند التهاب سینوس ها یا حساسیتی غشای مخاط بینی، غیرواگیر است. انواع التهاب لوزهمعمولا التهاب لوزه ها به دو شکل حاد و مزمن مشاهده می شود. نوع حاد آن با گلودرد ناگهانی آغاز می شود و معمولا با تب همراه است. بیمار قادر به فرو دادن بزاق خود نیست، از گوش درد هم در زمان بلع شکایت می کند و تنفس دشواری دارد. در چنین بیمارانی، سطح لوزه ها شفاف و براق است و پوشش سفید رنگی روی آن را می پوشاند.

 

غدد لنفاوی گردن متورم شده و تب بروز می کند. التهاب لوزه استرپتوکوکی باعث وارد آمدن صدمات ثانویه به عروق قلبی (تب روماتیسمی) و کلیه ها می شود. این عفونت ها همچنین زخم های پوستی، التهاب سینوس ها، سینه پهلو و عفونت های گوش را در پی دارند. در موارد حاد التهابی که گلو به شدت عفونت کرده و لوزه ها و غدد لنفاوی ناحیه گردن به سرعت بزرگ می شوند، بیمار دچار خستگی مفرط و بی قراری خواهد شد. گلودرد ناشی از این التهاب، حدود یک هفته تا یک ماه طول می کشد و معمولا به آنتی بیوتیک های تجویزی واکنشی نشان نمی دهد. اما نوع التهاب مزمن لوزه ها، عفونت های پایدار و مقاوم هستند. تکرار مرتب این عفونت ها باعث تشکیل کیست های کوچک در لوزه ها می شود. سنگ های لوزه معمولا در این کیست ها و فرورفتگی ها ایجاد می شود. خرد شدن این سنگ ها، بویی مانند تخم مرغ گندیده در دهان به وجود می آورد و تنفس برای بیمار دشوار می شود. بزرگ شدن لوزه ها از جمله عوامل مسدود شدن راه تنفسی در افراد است که به خرخر در زمان خواب یا اختلال در الگوی خواب منجر می شود و اغلب وقفه های تنفسی ایجاد می کند. این حالت، فرد را مرتب در طول شب از خواب بیدار می کند. شب ادراری، کابوس های شبانه، تغییرات خلق و خو، خواب آلودگی بیش از حد و حتی مشکلات قلبی از عوارض آن است. دندانپزشکان معتقدند بزرگ شدن لوزه ها و نوع تنفس خاص این افراد، ناهنجاری های دندانی را در آنها پدید می آورد. عفونت های لوزه را چگونه از بین ببریم؟معمولا عفونت باکتریایی لوزه ها با انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها از جمله پنی سیلین درمان می شود. در مواردی که بدن بیمار نسبت به درمان های پزشکی مقاوم شده و مرتب عفونت ها بازمی گردد، پزشکان معمولا لوزه ها را خارج می کنند. عوامل ویروسی التهاب لوزه ها تنها از طریق مراقبت های حمایتی مانند کنترل تب و غرغره کردن آب از بین می رود. مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت ویروسی التهاب لوزه بی تاثیر است. در مواردی که لوزه ها بیش از حد بزرگ شده، مصرف دوره های طولانی مدت آنتی بیوتیک یا دوره کوتاه مدت استروئیدها موثر است. داروهایی که در این موارد استفاده می شوند، کورتیزون هایی از قبیل پریدنیزون و پریدنیزولون است. اما در کنار تمام این روش ها شما می توانید با کارهایی بسیار ساده در منزل، تا حدودی التهاب لوزه ها را کاهش دهید و از تحریک آنها جلوگیری کنید. بهتر است تا حد امکان در منزل استراحت کرده، آهسته و کمتر صحبت کنید تا لوزه ها تحریک نشوند. ترکیبی از آبلیمو و عسل مسکن خوبی است که درد شما را کاهش می دهد. تا جایی که می توانید مایعات بنوشید و غذاهای نرمی مصرف کنید که راحت تر بلعیده شوند. تا می توانید آب بنوشید، زیرا مانع خشکی لوزه ها و کم آبی گلو می شود.کسانی که به عفونت لوزه مبتلا هستند (که با درد همراه است)، لازم است هنگام خوردن غذا از آب استفاده کنند. مخصوصا کسانی که احساس تشنگی دارند، اگر به میزان لازم از مایعات استفاده نکنند، احساس درد در ناحیه سر و خستگی شدید می کنند.چای داغ همراه با عسل، گلودرد شما را کاهش می دهد. غرغره کردن آب نمک گرم به کم شدن گلودرد ناشی از التهاب لوزه ها کمک می کند. سعی کنید تا حد امکان در معرض محرک هایی از هوای خشک، محصولات پاک کننده و دود سیگار قرار نگیرید و از دستگاه های بخور محیطی برای مرطوب نگه داشتن هوا استفاده کنید. مصرف داروهایی از قبیل استامینوفن و ایبوپروفن با اجازه پزشک معالج می تواند در کاهش دردها و از میان بردن تب ناشی از عفونت لوزه ها موثر باشد. پزشکان معمولا تنها در درمان عفونت های باکتریایی، دارو تجویز می کنند. چه زمانی برای عمل لوزه ها مناسب است؟پزشکان و محققان معتقدند بیمارانی که مدام لوزه هایشان عفونت می کند و به روش های دارویی پاسخ نمی دهند و این مشکل در فعالیت های روزمره آنها تداخل ایجاد کرده است، باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند. عفونت لوزه ها چه بیماری هایی را در پی دارد؟التهاب لوزه ها علاوه بر عفونت در این ناحیه موجب بروز عفونت در گوش،  عفونت در قفسه سینه و یا عفونت سینوس ها می شود. شایع ترین بیماری هایی که بر اثر عفونت لوزه ها بوجود می آید شامل تب غده ی است که در آن لوزه ها مورد حمله ی ویروس ها قرار می گیرند که منجر به التهاب بافت های لوزه می شود. نوع خطرناک آن با جمع شدن چرک در لوزه ها است که حتی ممکن است بر اثر این عارضه لوزه ها متورم نشوند و به قسمت میانی لوزه ها فشاری را با درد شدید وارد می کند و چون علت بوجود آمدن این نوع عفونت باکتری ها هستند، می توان با مصرف ‌آنتی بیوتیک ها آن را درمان کرد.منابع:jamejamonline.iryjc.irtebyan.net 

برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


جستجوی نزدیک ترین خدمات موردنیاز به شما

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


تخفیف یلدایی محصولات نوزاد و کودک


درمان اختلالات گفتاری کودکان


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


انواع تاب متناسب با آناتومی بدن کودک


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


ارزان ترین راه سفر به نقاط مختلف داخلی


از بیماری دردناک هموروئید خلاص شوید


اسلایس براونی آلبالو

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

وب‌سایت نبض ما: عفونت لوزه ها بیماری ای است که سالانه میلیون ها را نفر را درگیر خود می نماید.

لوزه ها در پشت گلو واقع شده است و در واقع مجموعه ای از بافت لنفی هستند که بخشی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند. عفونت لوزه ها اگر چه ناراحت کننده و ناخوشایند است، ولی به ندرت پیش می آید که وضعیت نگران کننده ای باشد.

اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا، چه دارو مصرف کنند چه نکنند، در عرض چند روز به طور کامل بهبود می یابند. همچنین بیشتر علائم این بیماری طی 7 تا 10 روز برطرف می شود.

چطور بفهمیم لوزه داریم

علائم و نشانه های عفونت لوزه

همچنین علائم زیر نشانه های کمتر شایع بیماری می باشند:

در برخی موارد ممکن است بیمار دچار سنگ لوزه شود. سنگ های لوزه از مواد موجود در شکاف ها و حفره های لوزه تشکیل می شود. این سنگ ها به طور کلی کوچک هستند اما در موارد نادر می تواند تا 3 سانتی متر شود. سنگ لوزه می تواند اذیت کننده باشد و در برخی از موارد هم به سختی برداشته می شود اما در کل خطرناک نیست.

چه زمانی لازم است نزد دکتر برویم؟

در موارد اندکی عفونت لوزه ممکن است به گلو هم سرایت کند و موجب سختی تنفس شود. در این شرایط مراقبت های پزشکی و اورژانسی لازم است. علاوه بر این، اگر فرد علائم زیر را تجربه کند، باید به دکتر خود مراجعه نماید:

علل ابتلا

از آنجایی که لوزه ها اولین خط دفاع در برابر مهاجمان دنیای بیرون از بدن هستند، لذا مستعد عفونی شدن می باشند. عفونت لوزه معمولا ویروسی است، اما گاهی اوقات می تواند بر اثر باکتری هم باشد. چه سبب بیماری ویروسی باشد و چه باکتری، عفونت لوزه می تواند مسری بوده و از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

شایع ترین انواع ویروس هایی که عفونت لوزه را ایجاد می کنند عبارتند از:

آدنوویروس، که با گلودرد و سرماخوردگی همراه است.

رینوویروس، که شایع ترین علت سرماخوردگی است.

آنفلوآنزا که اغلب موجب بیماری آنفلوانزا هم می شود.

ویروس سینسیتیال تنفسی که اغلب باعث عفونت های دستگاه تنفسی حاد می شود.

کروناویروس، که دارای دو زیرمجموعه ای است که انسان را آلوده می کند و یکی از آن ها علت بیماری سارس می باشد.

همچنین شایع ترین نوع باکتری که منجر به عفونت لوزه ها می شود استرپتوکوکوس است.

انواع عفونت لوزه

انواع مختلفی از بیماری عفونت لوزه وجود دارد که با علائم و دوره بهبودی آنها تعریف می شود. این گونه ها شامل انواع زیر می باشند:

عفونت لوزه حاد: علائم معمولا حدود 3 تا 4 روز طول می کشد اما می تواند تا 2 هفته نیز ادامه یابد.

عفونت لوزه عود کننده: فرد در طول سال انواع مختلف عفونت لوزه را تجربه می نماید.

عفونت لوزه مزمن: فرد دچار گلودرد و بوی بد نفس به صورت متمادی می شود.

تشخیص نوع عفونت به پزشک کمک خواهد کرد که روش مناسب درمان را انتخاب نماید.

درمان عفونت لوزه

درمان عفونت لوزه با درمان های خانگی امکان پذیر است:

درمان های خانگی عفونت لوزه

استراحت بدن را قادر می سازد به جای کارهای روزمره، انرژی خود را بر روی مبارزه با عفونت متمرکز کند

– خوردن مقدار زیادی مایعات باعث جلوگیری از خشک شدن گلو و ایجاد ناراحتی بیشتر می شود. هنگامی که بدن با عفونت مبارزه می کند، نیاز به هیدراسیون بیشتری نسبت به حالت طبیعی دارد. نوشیدنی های گرم و ترجیحا بدون کافئین نیز می توانند آرام بخش باشند.

– غرغره با آب نمک می تواند باعث کاهش ناراحتی گلو شود.

– استفاده از رطوبت ساز های هوا و یا نشستن در حمام بخار می تواند باعث کاهش تحریک ناشی از هوای خشک شود

– اجتناب از تحریک کننده ها، مانند توتون و عدم ایستادن در محیط های دودی.

اگر عفونت لوزه با روش های خانگی درمان نشود، گزینه هایی مختلفی برای درمان وجود خواهد داشت:

درمان دارویی

مسکن های بدون نسخه می تواند برای کاهش اثرات عفونت لوزه ها استفاده شود. برخی از این داروها عبارتند از استامینوفن و ایبوبروفن. اگر عفونت بر اثر باکتری باشد، معمولا پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. آنتی بیوتیک ها برای عفونت ویروسی تجویز نمی شود! پنیسیلین شایع ترین آنتی بیوتیک است.

بیماران باید توجه داشته باشند که لازم است داروها را به طور کامل به میزان تجویز شده، مصرف نمایند. چه علائم برطرف شده باشد و چه نشده باشد. چرا که در این صورت ممکن است عفونت گسترش یافته و در بلند مدت موجب بروز تب روماتیسمی و یا تورم کلیه شود.

جراحی لوزه

جراحی به عنوان روشی نسبتا رایج برای مقابله با عفونت لوزه مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه، جراحی لوزه فقط در مواردی که عفونت به صورت مزمن و یا عود کننده باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگر فرد در طی یک سال هفت مرتبه عفونت لوزه را تجربه کند یا 3 بار در سال برای سه سال پیاپی این اتفاق برایش بیفتد پزشک معمولا جراحی می کند.

اگرچه لوزه ها بعد از بلوغ به طور فزاینده ای غیرفعال می شود، اما هنوز یک عضو فعال هستند، بنابراین پزشکان آنها را حذف نمی کنند مگر آن که لازم باشد.چطور بفهمیم لوزه داریم

اگر لوزه ها باعث ایجاد مشکلات ثانویه مانند موارد زیر شود، جراحی به نظر لازم می رسد:

اگر لازم باشد که لوزه ها برداشته شود، روش های مختلفی وجود دارد که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد مانند لیزر، امواج رادیویی، انرژی اولتراسونیک، دمای سرد یا سوزن گرم شده توسط الکتریسیته.

جراحی به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که اثرات منفی آن بیش از اثرات مثبت برداشتن لوزه می باشد.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

سلام خانمای عزیز.روزتون خوش

من حس میکنم لوزه هام ورم کرده.بضی اوقات انگار گلوم تنگ میشه و راه تنفسیم کوچیک میشه….چند ماه پیش یهویی انگار گلوم بسته شده بود.میگفتم الان خفه میشم.بعدش خودش خوب شد.منم دیگه یادم رفت..ولی شرمنده که میگم گلومم خیبی خلط داره.بعضی اوقات آب دهنمو قورت میدم انگار گلوم و گوشم باهم درد میگیره..شوهرم زیر گلومو با دست فشار میده میگه احتمالا لوزه رو باس عمل کنی..میخامببینم علایمش چیه..

عزیزم یه متخص حلق و بینی بری بهت میگه.

چطور بفهمیم لوزه داریم

منم سه سال پیش عمل کردم ولی عمل کنی که راحت میشی از خلط 

مرسی گلم.آره نوبت دارم ولی آخر هفته بعده.گفتم یه سوالیم بپرسم قبلش

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

عه یعنی خلط گلو مال لوزه اس؟آخه خیلی اذیتم میکنه لامصب..همیشه انگار یچیزی گیر کرده گلوم.

عزیزم منم دیروز دکتربودم گفت بایدعمل کنی 

خلط گلو مال سینوس هایه.لوزه بیشتر اگه حفره دارباشه یاسنگ ریره داشته باشه یااگه دهنت بوی بدی بده عمل میگن

عه چجوری بودی مگه؟منظورم اینه گلوت چجوری بوده

اره هم خلط و هم بوی بد دهان

چجوری تشخیص میدن چه مدلیه؟مال من انگار ورم داره.

من که گلوم داعون بود ازگلودرد داشتم میمردم دکترگفت هم انحراف بینی دارم هم لوزه.لوزه هام همیشه یه تیکه های سفید روشه که بوی بدی داره وحفره داره خلط همیشه دارم به خصوص خلط پشت حلق اصلا گاهی احساس خفگی بهم دست میده 

مرسی از راهنماییت.

دفعه اولتونه یانه سابقه داشتی قبلا خلط گلو؟

البته من اطرافیانم میگن عمل نکن بهتره دلیلشم نمیگن

منم لوزمو عمل کردم من خرو پف تو خواب زیاد میکردم رفتم دکتر گفت لوزه رو باید عمل کنی

عزیزم کی عمل کردی توضیح میدی

آره منم دقیق اینجوریم..همیشه احساس خفگی دارم.خلطم دارم.همیشه انگار یچیزی ته گلومه که نمیره پایین‌…خودمم به زور تو آینه نگا کردم انگار بقول شما سفید بود. از هزینه عملش خبر داری؟درد داره؟چحوریه

اره منم همینطورم همیشه انگاریه چیزی توگلومه.هزینش به من گفت خصوصی یک میلیون ششصد ودولتی باید تونوبت باشم پنج ماه که رایگانه

خیلی وقته راهنمایی بودم عمل کردم ولی خیلی راحت بود بعد عملم فقطچیز سرد و اب میوه گفت باید بخوری بعد از عملمم حتی یه روزم نخوابیدم 

نه قبلنم داشتم.مخصوصا ماه رمضون خیلی عذاب آور بود برام..الان ده بیس روزه باز دارم..

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

لوزه‌های انسان شامل لوزهها ی کامی ولوزه سوم (آدنویید) هستند که لوزه‌های کامی دو غده کوچک در دو سوی گلو هستند ولوزه سوم در مسیر تنفس بینی ودر محلی بنام نازوفارنکس (حلق بینی) قرار دارندواز ورود میکروب‌ها در کودکان زیر ۳ سال به بدن از راه دهان جلوگیری می‌کنند لوزه کودکان درمواردی بزرگ است. گاهی وقتها این اندام چرکین و دردناک می‌شوند نام این بیماری ورم لوزه است.

لوزه‌ها بخشی از سیستم دفاعی بدن و غدد لنفاوی هستند ولی در شرایطی مانند عفونتهای تنفسی مکرر و تورم بیش از اندازه لوزه‌ها تا حدی که مانع تنفس شوند جراحی و برداشتن آن‌ها (تونسیلکتومی) توصیه می‌شود.
گلودرد و تورم لوزه‌ها
التهاب گلو که به آن اصطلاحاً فارنژیت گفته می‌شود و نیز تورم لوزه‌ها، مشکلات شایعی هستند که اغلب به عنوان گلودرد توصیف می‌شوند. گلو مثل چهار راهی است که عقب دهان و بینی را به حنجره و مری وصل می‌کند. لوزه‌ها در بالای گلو قرار داشته و به دفاع در مقابل حمله عفونتها کمک می‌کند. تورم و التهاب لوزه‌ها در کودکان بسیار شایع‌تر می‌باشد زیرا لوزه‌های آن‌ها بزرگتر می‌باشد. التهاب گلو (فارنژیت) نیز بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود. با اینحال هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها می‌توانند با یکدیگر در کودکان و بزرگسالان دیده شوند.

علل ایجاد التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها معمولاً بر اثر یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد می‌شوند. سایر علل آن عبارتند از: عفونتهای باکتریایی مثل عفونت استرپتوکوکی و عفونتهای قارچی مثل کاندیدیازیس. سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی می‌تواند در بزرگسالان باعث التهاب گلو شود.
در بزرگسالان هنوز فایده ای برای وجود لوزه به اثبات نرسیده است .
ولی در اکثر بزرگسالان در لوزه شیارهایی وجود دارد که باعث تجمع ویروس در ان میشود و یکی از علل اصلی تورم و عفونت لوزه میباشد که برای درمان ان در خیلی از موارد جراحی توصیه میشود.

علائم: التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها
التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها دارای علائم شبیه به هم هستند که این علایم در عرض ۱۲ ساعت بدتر می‌شوند و شامل وارد زیر هستند:

گلودرد
مشکل شدن بلع و قورت دادن
درد در گوش که ممکن است با عمل قورت دادن بدتر شود
بزرگ شدن غده لنفاوی در گردن
در موارد شدید، گلو یا لوزه‌ها ممکن است به قدری ورم نمایند که اشکال در نفس کشیدن به تدریج ایجاد شود. گاهی اوقات، یک آبسه در نزدیکی یک لوزه تشکیل می‌شود که به آن اصطلاحاً آبسه اطراف لوزه‌ها می‌گویند. به ندرت اگر التهاب گلو یا التهاب لوزه بر اثر یک عفونت استرپتوکوکی ایجاد شود، بیماری کلیه به نام گلومرولونفریت ممکن است چند هفته بعد بروز نماید.

همه ما درباره لوزه‌‌ها زیاد شنیده‌ایم، ولی نمی‌دانیم لوزه‌‌ها چه وظایفی دارند یا گاهی به چه دلیل باید از بدن خارج شوند.

لوزه‌‌ها دو توده گوشتی و بخشی از بافت لنفاوی هستند كه پشت گلو قرار گرفته‌اند. اگر با دهان باز در آینه نگاه كنید، لوزه‌ها را كه در دو طرف زبان كوچك قرار دارند، می‌بینید. آنها مانند دیگر اندام‌های سیستم لنفاوی به عنوان بخشی از سیستم ایمنی، از بدن در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌كنند.

به نوعی لوزه‌‌ها در مبارزه با عفونت‌های حلقی و دستگاه تنفسی فوقانی موثرند، به طوری كه باكتری‌ها و ویروس‌های وارد شده به گلو را به دام می‌اندازند و برای مبارزه با عفونت‌ها، آنتی‌بادی تولید می‌كنند.

لوزه‌‌ها در بلوغ به بزرگ‌ترین اندازه خود می‌رسند و پس از آن رفته‌رفته كوچك می‌شوند.چطور بفهمیم لوزه داریم

در كودكان اندازه آن در حدود قطر گلو است و در صورت انسداد راه‌های هوایی یا اختلال در بلع و … در اثر بزرگ شدن و التهاب، باید خارج شوند.

لوزه‌‌های سالم، صورتی كمرنگ بوده و نقاط سفید رنگی روی آنها مشاهده می‌شود.

لوزه‌‌های عفونی بیشتر قرمز هستند و روی آنها نقاط چرك سبز یا زرد رنگ، زخم‌های خاكستری یا پوشش ضخیم سفید مایل به خاكستری مشاهده می‌شود.

در سنین بالاتر، نامتقارن شدن لوزه‌‌ها، نشانه ویروسی شدن آنها، تومورهای لنفاوی یا سرطان سلول‌های فلس‌دار است.

متخصصان گوش و حلق و بینی با محافظه‌كاری، برداشتن لوزه‌‌ها را توصیه می‌كنند، چون خارج كردن آنها قابل برگشت نیست و قدرت سیستم ایمنی بدن را كم می‌كند و تنها در صورتی عمل جراحی را توصیه می‌كنند كه عفونت لوزه ‌ها به طور مكرر اتفاق بیفتد.

لوزه‌‌های عفونی

با این كه لوزه‌‌های سالم به نابودی عفونت‌ها كمك می‌كنند، ولی گاهی بیش از اینكه مفید باشند باعث ایجاد مشكل می‌شوند. این مشكل زمانی بروز می‌كند كه لوزه‌‌ها ملتهب و عفونی ‌شوند.

اگر با یك چراغ ‌قوه داخل گلوی كودك خود را نگاه كنید، ممكن است لوزه‌‌ها قرمز و ملتهب باشند یا سطحی سفید یا زرد رنگ داشته باشند.

از علائم التهاب لوزه‌‌ها می‌توان به گلودرد، درد و ناراحتی هنگام بلع غذا، تب، التهاب غدد لنفاوی گردن، سردرد، احساس سرما، تغییر صدا و گلودردی كه با گوش‌درد اشتباه می‌شود، اشاره كرد.

البته لوزه‌‌ها ی بزرگ و متورم در میان بسیاری از كودكان شایع است و امكان دارد سال‌ها ادامه یابد، ولی شما به عنوان والدین كودك نباید زود قضاوت كنید. در صورت مشكوك بودن به عفونت، با پزشك مشورت كنید تا پزشک تشخیص دهد چه وقت لوزه‌‌ها باید خارج شوند.

پزشك با مشاهده یك یا چند علائم، برداشتن لوزه‌‌ها را توصیه می کند:

– التهاب لوزه‌‌ها به طور دائمی یا گلودرد میكروبی

– لوزه‌‌های ملتهبی كه تنفس و خوردن گوشت و غذاهای جویدنی را دشوار كرده است.

– خرخر كردن كه ممكن است بر فعالیت‌های روزانه كودك تاثیر بگذارد.

– توقف تنفسی هنگام خواب، یعنی كودك در زمان خواب به دلیل لوزه‌‌های بزرگ حدود چند ثانیه دچار ایست تنفسی می‌شود كه این حالت معمولا انسداد راه‌های هوایی را در پی دارد.

در مطلب بعدی درباره نوع تغذیه و مشکلات بعد از عمل جراحی لوزه ها برای شما مطالبی بیان خواهیم کرد.

ادامه دارد…

لوزه سوم در كودكان چیست؟

گلودرد و التهاب لوزه ها در کودکان

جراحی لوزه در کودکان

درمان گلودرد

با گلودرد چه كنیم؟

طعم تلخ زمستان در گلو

10 فرمان برای مبتلایان به گلودرد

10باور غلط درباره سرماخوردگی (1) و (2)

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

چطور بفهمیم لوزه داریم

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

ورم لوزه مشکلی که تقریبا همه ما با آن روبه‌رو شده‌ایم. در این مقاله از مجله دکتردکتر به بررسی دلایل ورم لوزه، ارتباط ورم لوزه با آلرژی و روش‌های درمان آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

ورم لوزه بیماری مرتبط با غدد لنفاوی دهان است که به‌ صورت دو بافت صورتی رنگ در کنار زبان کوچک قرار دارند.

شاید وجود دو بافت صورتی رنگ در انتهای حفره دهانی کنجکاوی همه ما را در سنین کودکی بر انگیخته باشد. این بافت‌ها که آن‌ها را به نام لوزه‌ها می‌شناسیم، دو گره لنفی در دو طرف انتهایی گلوی ما هستند و در ایجاد مکانیسم دفاعی ما نقش دارند.چطور بفهمیم لوزه داریم

در صورت التهاب لوزه‌ها، بیماری به نام ورم لوزه یا tonsillitis ایجاد می‌شود. ورم لوزه ممکن است در هر سنی به سراغ انسان بیاید؛ اما وقوع آن در سنین پایین محتمل‌تر است. در اکثر موارد کودکان در سنین پیش دبستانی به این عارضه مبتلا می‌شوند. نشانه‌های این عارضه گلو درد، تب و ورم لوزه‌ها است.

ورم لوزه می‌تواند توسط طیف وسیعی از باکتری‌ها و ویروس‌ها ایجاد شود و مسری است. باید توجه داشت که وضعیت ورم لوزه‌ای که توسط باکتری استرپتوکوک ایجاد می‌شود، در صورت عدم توجه می‌تواند خطرساز شود. تشخیص این وضعیت بسیار راحت است و علائم این بیماری معمولاً پس از حدود 7 الی 10 روز ناپدید می‌شوند.

لوزه‌ها اولین خط دفاعی بدن ما را در برابر عوامل عفونی دهانی تشکیل می‌دهند. آن‌ها در تولید گلبول‌های سفید و تجهیز سایر سلول‌های ایمنی بدن نقش دارند. لوزه‌‌ها هنگام ورود عوامل عفونی ویروسی یا باکتریایی به دهان، به مبارزه و سرکوب آن‌ها می‌پردازند؛ اما همین لوزه‌ها از صدمه در مقابل برخی مهاجمان مصون نیستند.

هم ویروس‌ها و هم باکتری‌ها می‌توانند در ایجاد ورم لوزه مؤثر و خطرناک واقع شوند. بر اساس گزارش آکادمی پزشکان خانواده ایالات متحده امریکا، از کل تعداد موارد ورم لوزه مراجعه‌کننده به مراکز درمانی حدود 30 درصد آن‌ها در اثر آلودگی‌های باکتریایی به وجود آمده‌اند.

در واقع ویروس‌ها شایع‌ترین عامل ایجاد تورم لوزوی هستند. ویروس اپشتین بار که معمولاً برای ایجاد بیماری مونونوکلئوز شناخته می‌شود، از جمله ویروس‌هایی است که می‌تواند در ورم لوزه‌ها مؤثر عمل کند.

التهاب لوزه ویروسی

ویروس‌ها شایع‌ترین علت التهاب لوزه‌ها هستند. ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند اغلب منبع التهاب لوزه هستند؛ اما ویروس‌های دیگر نیز می‌توانند باعث ایجاد آن شوند. این موارد شامل:

از آنجا که ویروس اپشتین بار می‌تواند باعث ایجاد مونونوکلئوز و التهاب لوزه شود، گاهی اوقات افراد مبتلا به مونو به عنوان یک عفونت ثانویه دچار التهاب لوزه می‌شوند.

اگر به التهاب لوزه ویروسی مبتلا هستید، علائم شما ممکن است شامل سرفه یا گرفتگی بینی باشد. آنتی‌بیوتیک‌ها در مورد ویروس‌ها موثر نیستند. اما شما می‌توانید با هیدراته ماندن، مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه و استراحت، علائم استاندارد را برای بهبودی بدن خود درمان کنید.

التهاب لوزه باکتریایی

حدود 15 تا 30 درصد موارد لوزه‌ها ناشی از باکتری است. غالباً این باکتری‌های استرپتوکوکی است که باعث ایجاد گلودرد می‌شود، اما سایر باکتری‌ها نیز می‌توانند باعث التهاب لوزه شوند.

التهاب لوزه باکتریایی بیشتر در کودکان بین 5 تا 15 سال دیده می‌شود.

پزشک می‌تواند آنتی بیوتیک برای درمان التهاب لوزه باکتری تجویز کند؛ اگرچه ممکن است لازم نباشد. علاوه بر آنتی بیوتیک‌ها، درمان در اکثر موارد التهاب لوزه‌های ویروسی و باکتریایی یکسان است.

انواع مختلفی از ورم لوزه وجود دارد که در زیر به برخی از نشانه‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم:

التهاب لوزه انواع گوناگونی دارد که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم:

التهاب لوزه حاد

التهاب لوزه در کودکان بسیار شایع است. در حقیقت، تقریباً هر کودک حداقل یک بار دچار التهاب لوزه می‌شود.

اگر علائم حدود 10 روز یا کمتر طول بکشد، این التهاب لوزه حاد محسوب می‌شود. اگر علائم بیشتر طول بکشد، یا اگر لوزه در طول سال چندین بار برگردد ، ممکن است التهاب لوزه مزمن یا مکرر باشد.

التهاب لوزه حاد به احتمال زیاد با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد؛ اما در برخی موارد ممکن است به درمان‌های دیگر مانند آنتی بیوتیک‌ها نیاز داشته باشد.

التهاب لوزه مزمن

علائم ورم لوزه مزمن بیش‌تر از حاد ادامه دارد. علائم زیر را ممکن است طولانی مدت تجربه کنید:

لوزه‌های مزمن هم‎چنین ممکن است باعث ایجاد سنگ‌های لوزه شوند؛ جایی که موادی مانند سلول‌های مرده، بزاق و غذا در شکاف لوزه‌های شما جمع می‌شوند. در نهایت، این رسوبات می‌تواند به سنگ‌های کوچک تبدیل شود. این‌ها ممکن است خود به خود رها شوند، یا ممکن است لازم باشد توسط پزشک برطرف شوند.

اگر مبتلا به التهاب لوزه مزمن باشید، ممکن است پزشک شما عمل جراحی لوزه را برای برداشتن لوزه‌های شما توصیه کند.

التهاب لوزه مکرر

همانند التهاب لوزه‌های مزمن، درمانی استاندارد برای لوزه‌های مکرر، عمل لوزه است. التهاب لوزه مکرر اغلب به این صورت تعریف می‌شود:

تحقیقات 2018 نشان می‌دهد که لوزه‌های مزمن و مکرر ممکن است به دلیل بیوفیلم‌های موجود در چین لوزه‌ها ایجاد شود. بیوفیلم‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که مقاومت آنتی بیوتیکی آن‌ها افزایش داده و باعث عفونت‌های مکرر می‌شوند.

ژنتیک نیز ممکن است دلیلی برای التهاب لوزه‌های مکرر باشد.

مطالعه‌ای در سال 2019 لوزه‌های کودکانی را که لوزه‌های مکرر داشتند بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که ژنتیک ممکن است منجر به پاسخ ایمنی ضعیف به باکتری‌های استرپتوکوک گروه A شود، که باعث ایجاد گلودرد و التهاب لوزه می‌شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

در موارد نادر، التهاب لوزه ممکن است تورم گلو را به حدی ایجاد کند که باعث مشکل تنفس شود. اگر این اتفاق افتاد، به سرعت به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

در حالی که برخی از قسمت‌های التهاب لوزه به خودی خود از بین می‌روند، برخی ممکن است به درمان‌های دیگر نیز نیاز داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین درمان گلو درد به شیوه سنتی

اگر به التهاب لوزه مبتلا باشید، ممکن است 24 تا 48 ساعت قبل از بروز علائم مسری باشد. تا زمانی که دیگر بیمار نشوید، ممکن است بتوانید بیماری را گسترش دهید.

اگر آنتی بیوتیک برای التهاب لوزه باکتریایی استفاده می‌کنید ، باید بعد از 24 ساعت دیگر مسری نشوید.چطور بفهمیم لوزه داریم

اگر فرد مبتلا به عفونت در نزدیکی شما سرفه یا عطسه کند و به صورت قطره‌ای نفس بکشد، می‌توانید دچار التهاب لوزه شوید. اگر یک شی آلوده مانند دستگیره را لمس کنید و سپس بینی یا دهان خود را لمس کنید، ممکن است به التهاب لوزه مبتلا شوید.

تماس با بسیاری از افراد خطر قرار گرفتن در معرض التهاب لوزه را افزایش می‌دهد. به همین دلیل کودکان در سنین مدرسه اغلب به این بیماری مبتلا می‌شوند. اگر علائمی دارید، بهتر است در خانه بمانید تا از انتشار التهاب لوزه جلوگیری کنید.

به طور معمول 2 تا 4 روز طول می‌کشد تا علائم پس از قرار گرفتن در معرض کسی که دچار التهاب لوزه می‌شود، بروز کند. دریابید که چگونه خطر ابتلا به بیماری لوزه یا شیوع آن را کاهش دهید.

تشخیص ورم لوزه پس از معاینه فیزیکی گلو توسط متخصص صورت می‌گیرد. تهیه یک نمونه سواپ از میکروارگانیسم‌های سطح لوزه‌ها برای کشت در محیط آزمایشگاه نیز به تشخیص عامل عفونی ورم لوزه منجر می‌شود.

در موارد جزئی و خفیف همچون سرماخوردگی، درمان ورم لوزه‌ها به راهکار خاص و ویژه‌ای نیازمند نیست. در موارد شدیدتر پزشکان ابتدا به درمان موارد باکتریایی با آنتی‌بیوتیک روی آورده و در صورت عدم بهبود، اقدام به جراحی خارج کردن لوزه یا tonsillectomies می‌کنند. در درمان دارویی باید توجه داشت که حتی در صورت بهبود کلی بیماری، لازم است طول درمان دارویی به‌ طور کامل سپری شود.

جراحی برداشتن لوزه‌ها معمولاً برای بیمارانی که از ورم لوزه مزمن یا عود‌کننده رنج می‌برند تجویز می‌شود. همچنین پزشکان تلاش می‌کنند تنها بیمارانی را مورد جراحی قرار دهند که تورم آن‌ها با درمان‌های دیگر قابل بهبود نیست و عوارض جانبی این بیماری زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده باشد.

گاهی مشاهده می‌شود برخی از بیماران مبتلا به ورم لوزه، به دلیل درد ناشی از نوشیدن مایعات، حجم قابل توجهی از آب بدن خود را از دست می‌دهند. در این موارد تزریق وریدی مایعات بدن و همچنین استفاده از مسکن‌ها و ضد دردها می‌تواند گره‌گشا باشد.

جراحی لوزه

به جراحی برای برداشتن لوزه‌ها عمل لوزه گفته می‌شود. به طور کلی فقط برای افرادی که لوزه‌های مزمن یا مکرر را تجربه می‌کنند ، یا در مواردی که التهاب لوزه باعث ایجاد عوارض یا بهبودی علائم نمی‌شود، توصیه می‌شود.

اگر در سال گذشته حداقل 5 تا 7 بار به التهاب لوزه یا استرپتوکوک مبتلا شده باشید، عمل لوزه می‌تواند به شما کمک کند. این جراحی هم‌چنین می‌تواند مشکلات تنفسی یا بلع را که می‌تواند ناشی از التهاب لوزه باشد برطرف کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد، عمل جراحی لوزه ممکن است تعداد عفونت‌های گلو در کودکان را در سال اول پس از جراحی کاهش دهد. با این حال، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که بزرگسالانی که در زمان کودکی لوزه‌هایشان را برداشته‌اند، خطر طولانی مدت بیماری‌های تنفسی و عفونی را افزایش می‌دهند.

اگرچه بعد از برداشتن لوزه‌ها هنوز می‌توانید دچار استرپتوکوک گلو و سایر عفونت‌های گلو شوید، اما انجام عمل لوزه ممکن است خطر کلی شما در ایجاد گلودرد را کاهش دهد. هم‌چنین ممکن است لوزه‌های شما پس از جراحی دوباره رشد کنند، اما این غیر معمول است.

شما باید بتوانید همان روز جراحی به خانه بروید اما بهبودی کامل 1 تا 2 هفته طول می‌کشد. یاد بگیرید که قبل و بعد از عمل جراحی لوزه چه کاری انجام دهید.

آنتی بیوتیک‌های لوزه‌ها

اگر عفونت باکتریایی باعث التهاب لوزه شما شود، پزشک می‌تواند آنتی بیوتیک برای مقابله با عفونت تجویز کند.

آنتی بیوتیک‌ها ممکن است کمک کنند علائم شما کمی سریعتر برطرف شوند. با این حال، آن‌ها خطر مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش می‌دهند و ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند ناراحتی معده داشته باشند. آنتی بیوتیک‌ها برای افرادی که در معرض خطر عوارض ناشی از التهاب لوزه هستند بیشتر ضروری است.

اگر پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند، احتمالاً پنی‌سیلین برای التهاب لوزه ناشی از استرپتوکوک گروه A است. در صورت حساسیت به پنی‌سیلین، آنتی بیوتیک‌های دیگر نیز در دسترس هستند.

مهم است که شما دوره کامل آنتی بیوتیک‌ها را کامل کنید. اگر تمام داروهای تجویز شده را مصرف نکنید، حتی اگر علائم شما کاملاً از بین بروند، ممکن است عفونت بدتر شود. ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای اطمینان از موثر بودن دارو، یک ویزیت دیگر نیز داشته باشید.

التهاب لوزه در كودكان شایع است؛ زیرا آن‌ها هر روز در مدرسه و بازی نزدیک با دیگران تماس دارند و این مسئله آن‌ها را در معرض انواع ویروس‌ها و باكتری‌ها قرار می‌دهد. با این حال، بزرگسالان نیز می‌توانند به التهاب لوزه مبتلا شوند.

تماس مکرر با افراد، خطر مواجهه با کسی را که به این عفونت مبتلا است افزایش می‌دهد. در نتیجه، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا انجام فعالیت‌های دیگر در کنار بسیاری از افراد ممکن است احتمال ابتلا به التهاب لوزه را افزایش دهد.

علائم التهاب لوزه و روش‌های درمانی برای بزرگسالان و کودکان مشابه است. اگر در بزرگسالی جراحی لوزه انجام دهید، احتمالاً بهبودی شما نسبت به کودک برای شما بیشتر طول می‌کشد. بیاموزید اگر در بزرگسالی به التهاب لوزه مبتلا شوید چه باید بکنید.

التهاب لوزه و گلودرد استرپتوکوکی ممکن است در بعضی موارد توسط همان باکتری ایجاد شود، اما همان چیز نیست.

تعدادی از باکتری‌ها یا ویروس‌های مختلف می‌توانند باعث التهاب لوزه شوند، از جمله باکتری‌های استرپتوکوک گروه A. همین باکتری‌ها تنها عامل استرپتوکوک گلو هستند.

هر دو شرایط مسری هستند، بنابراین اگر فکر می‌کنید یکی از این دو بیماری را دارید باید سعی کنید از افراد دیگر دور شوید.

علاوه بر علائم التهاب لوزه، افراد مبتلا به استرپتوکوک گلو ممکن است علائم زیر را نیز دارا باشند:

پزشک شما می‌تواند از آزمایش‌های مشابه برای تشخیص هر دو بیماری استفاده کند. درمان‌های التهاب لوزه باکتریایی و گلودرد استرپتوکوک نیز مشابه است.

ورم لوزه می‌تواند سر آغازی برای ابتلا به آپنه انسدادی یا همان وقفه تنفسی در حین خواب باشد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ورم لوزه‌ها در خواب بتواند مسیرهای هوایی تنفس فرد بیمار را مسدود کند. همچنین عفونت‌های مزمن می‌تواند به قسمت‌های مختلف بدن فرد منتقل شود.

بیشتر بخوانید: توقف تنفس در خواب یا آپنه خواب چرا اتفاق می‌افتد

در یک مورد خاص که سلولیت لوزه شناخته می‌شود، ورم لوزه‌ها می‌تواند منجر به ایجاد یک بافت چرکین در پشت لوزه‌ها شود که در این رابطه معمولاً جراحی روش پیشنهادی پزشکان متخصص برای بهبود بیمار است.

در صورت عدم طی شدن طول درمان در افرادی که درمان دارویی را دنبال می‌کنند، وقوع عوارض جانبی از جمله تب روماتیسمی و گلومرونفریت ممکن است.

از آنجا که عارضه ورم لوزه به ‌شدت مسری است، پیشگیری بهترین راه مقابله با آن است. سعی کنید از مواجهه با افراد بیمار خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود در نوبت‌های زود به زود، به شست‌و‌شوی دستان خود اقدام کنید.

سخن آخر

لوزه‌های متورم ممکن است باعث دشواری در تنفس شوند، که می‌تواند منجر به اختلال در خواب شود. التهاب لوزه در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به گسترش عفونت در ناحیه پشت لوزه‌ها یا بافت اطراف شود.

علائم التهاب لوزه ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً چند روز پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک بهبود می‌یابد. تا زمانی که برای مدت 24 ساعت آنتی بیوتیک مصرف نکرده‌اید، استرپرت گلو مسری محسوب می‌شود.

منابع:

healthline

mayoclinic

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوش و حلق و بینی روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام ،دختر من ۱۷سالشه ،دوماهه متوجه شدم لوزه هاش خیلی بزرگ و متورم شده و رگهای خونی روش هست ،ولی هیچ یک از اون علایم و ندارم (تب ،گلو درد و …)دلیلش چی میتونه باشه و ایا خطرناکه یا نه ؟ممنون از پاسخگوییتون

سلام نه خطرناك نيست ممكنه بدليل رفلاكس معده به مري باشه يا بدليل ترشحات ته حلق باشه ( الرژي ) اگه علائمي نداريد جاي نگراني نداريد

سلام وقت بخیر حدود ۴ماه لوزه سمت چپ من یه کم ورم کرده البته بدون علامت و ترشح هست. به دکتر گوش حلق بینی هم مراجعه کردم گفت ملتهب هست و البته براساس معاینه گوش سمت چپ نیز کمی عفونت دارد. شربت لیمو عسل داد اما ورم خوب نشده. نظر شما چی هست؟

سلام مجددا بايد معاينه شيد تا درمان دارويي براتون شروع كنن

خیلی خوب بود

🌸🌸

سلام، شوهرم 33 ساله است، چند وقتی گلودرد داشت، وقتی دكتر رفت، گفت، دوتا از لوزه هات روی هم افتاده، قرص متروماكس 500 داد گفت مصرف كنه اگر خوب نشدی برو بیمارستان، پارسال هم یكی از رگهای قلبش رو استند گذاشته، به نظرتون درمانش چیه؟؟؟

سلام با توجه به مشكل قلبشون بايد براي درمان عفونت گلو به متخصص گوش و خلق و بيني مراجعه كنن ممكنه عفونت معمولي باشه ممكنم هست آبسه باشه لطفا

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

سلام خانم دکتر من دوماه میشه لوزه هام ورم کرده بود رفتم دکتر گفتند عفونت کرده الان یکی از لوزههام خیلی ورم داره چی کار کنم

سلام بايداز نظر احتمال وجود آبسه بررسي شيد تا در صورت لزوم درمان مناسبو انجام بديد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

سلام وقت بخیر و خدا قوت از شما پزشکان گرامی خانم بنده لوزهاش درد میکنه چند روز پیش اینجوری شده اموکسی سیلین خورده خوب شده الان دوباره اینجور شده چی دارویی باید استفاده کنه خانم دکتر ممنون از شما

سلام آب نمك قرقره كنن ، مايعات گرم بنوشند اگر بهتر نشدن

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به پزشک عمومی مراجعه کنید.

ممنون از شما خانم دکتر از دیشب گوش سمت چپ هم شروع کرده به درد گرفتم امکان داره عفونت گوش داشته باشه بعد زده به لوزهاش اخه یه مدت پیش من خودم اینجوری شده بودم ببخشید ممنون

سلام بله امكانش هيت اما از نظر كرونا هم بايد بررسي به عمل بياد

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon


خانم دکتر نازلی آتش زر: Downloads-icon

ت ایجاد سرطان، تکثیر غیر عادی سلول های بدن می باشد که غیر قابل کنترل تقسیم می شوند و در صورتی که درمان به موقع صورت نگیرد به سایر نواحی مختلف بدن انتقال پیدا می کنند . تکثیر سلول های غیر عادی باعث بوجود آمدن تومور می شود، سرطان گلو را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد : حلقی و حنجره ای

سرطان گلو به تومور سرطانی اشاره دارد که در گلو (حلق، حنجره یا لوزه) رشد می‌کند و باعث ایجاد اختلالات و مشکلاتی در تنفس و بلعیدن می‌شود. گلو یک لوله ماهیچه‌ای است که از پشت بینی شروع می‌شود و به مری و نای ختم می‌شود.

 

چطور بفهمیم لوزه داریم

سرطان گلو اغلب سلول‌های صافی که در داخل گلو قرار دارند را درگیر می‌کند. حنجره یا جعبه صدا درست زیر گلو قرار گرفته‌ و هم چنین مستعد سرطان گلو است حنجره از غضروف‌های متعددی ساخته شده و حاوی تارهای صوتی است که هنگام صحبت کردن ارتعاش می‌یابد رشد سلول‌های غیرطبیعی در حنجره باعث ایجاد مشکلات صوتی و صحبت کردن می‌شود.

 

سرطان گلو نیز می‌تواند بر غضروف اپی گلوت تاثیر بگذارد که این غضروف به عنوان یک دریچه برای نای عمل می‌کند. و رشد تومور در اپی گلوت، تنفس و دستگاه ریوی را دچار اختلال می­کند، سرطان لوزه، شکل دیگری از سرطان گلو است. اگر تومور سلول­های حلق را درگیر کند مشکلاتی برای بلع غذا یا  قورت دادن ایجاد می شود.

 

لوزه ها ، باکتری ها و ویروس ها را جذب کنند و آن ها را از بین می برند. همچنین لوزه ها می توانند در سایز خود تغییر ایجاد کنند و معمولا برای به دام انداختن میکروب ها ، با استفاده از خون متورم شده میکروب بیشتری را جذب کرده و از بین ببرند، درست مثل وقتی که شخص سرما خورده است. دو نوع سرطان به صورت کلی بر لوزه ها تاثیر گذارند : سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی و سرطان لنف.

 

یک نوع نادر از سرطان، سرطان لوزه است  که غالبا علائمی شبیه دیگر بیماری ها دارد به همین علت تشخیص این نوع سرطان کمی سخت می باشد. سرطان لوزه از شایع ترین نوع سرطان دهان محسوب می شود. مانند دیگر نوع  از سرطان ها ، علت این سرطان نیز نامشخص است، اما برخی از عوامل به عنوان عوامل خطر سازی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند، معرفی شده اند ویروس HPV و شیوع ویروس آن از جمله عواملی هستند که باعث افزایش سرطان لوزه می شوند.

 

وجود ویروس HPV،یکی از پیش آگهی های سرطان لوزه است. ، از جمله سرطان های مربوط به دهان و گلو سرطان لوزه است. متاسفانه باید بگوییم که سرطان لوزه کشنده تر از نوع دیگر سرطان های دهان و گلو است. با این وجود احتمال درمان این بیماری در مراحل اولیه آن نیز وجود دارد. این سرطان ها به عنوان سرطان های دهان و دندان شناخته می شوند و جزو گروه سرطان سر و گردن می باشند.

 

گفتیم که سرطان لوزه نوعی نادر از سرطان است تشخیص سرطان لوزه بسیار سخت است و شایع ترین نوع سرطان دهان می باشد علت این سرطان مشخص نیست بعضی از افراد می گویند که ممکن است ارثی باشد اما برخی از عوامل مانند ویروسHPV باعث افزایش سرطان لوزه نیز می شوند. میزان کشندگی در سرطان لوزه از بقیه سرطان ها بیشتر است اما احتمال درمان آن در مراحل اولیه بیماری وجود دارد. 

 

هر چه قدر سرطان زودتر تشخیص داده شود بهتر است بنابراین از هزینه های سرطان نترسید افراد خیری وجود دارند که این نگرانی را با برپایی خیریه های سرطانی رفع کرده اند و افراد داوطلب بسیاری برایکمک به خیریه و خیریه های سرطانی پیش قدم هستند.شاید شما  در باره سرطان لوزه مطالبی خوانده باشید و یا اطلاعاتی در رابطه با این بیماری داشته باشید ما شما را در این مقاله با سرطان لوزه و علائم آن بیشتر آشنا خواهیم کرد. در این مواقع خیریه ها به کمک افراد می آیند.

 

 

سرطان ها معمولاً با علائمی که در بدن ایجاد می کنند شناخته می شوند البته گاه این علائم ها کاملا مشابه به بیماری های ساده ای هستند که در بدن ما ایجاد می شوند.در بدن ما سه نوع لوزه وجود دارد ، لوزه های معروف به آدنوئیدها که در پشت بینی قرار دارند ، لوزه های کام دهان ، که در کناره های گلو به شکل دو بیضی دیده می شوند و لوزه های زبانی که در قسمت پشت زبان قرار دارند.

 

 

سرطان گلو واژه‌ای کلی و عمومی است که به سرطانی اطلاق می‌شود که در حلق (Throat cancer) یا حنجره (laryngeal cancer) ایجاد می‌شود. حلق و حنجره به هم متصل هستند و حنجره درست زیر حلق یا گلو قرار دارد.با وجود اینکه بیش‌تر سرطان‌های گلو، سلول‌های مشابهی را درگیر می‌کنند؛ بر حسب اینکه سرطان در چه ناحیه‌ای از گلو ایجاد شده، به آن نام‌های مختلفی نسبت داده می‌شود.

 

 

 

 

سرطان لوزه، اغلب شامل لوزه های کام یا پالاتین می شوند. علائم سرطان لوزه ممکن است شامل گلودرد مزمن و طولانی، مشکل در بلع، احساس سنگینی در محدوده گردن است، البته لازم به ذکر است که برخی از این علائم نشان دهنده ابتلا به بیماری دیگری می باشند. همان طور که از نام این سرطان مشخص است ، این بیماری از سرطانی شدن سلول های لوزه ، یا توموری در لوزه شروع می شود.باید بدانید که این سرطان حتی در افرادی که لوزه های خود را برداشته اند هم نیز پیش می آید، زیرا بعد از برداشتن لوزه ، برخی از بافت های آن باقی می ماند. بسیاری از علائم بیماری سرطان لوزه، می تواند شبیه به دیگر بیماری ها باشد ، به طور مثال علائم آن می تواند شبیه بیماری گلودرد میکروبی ، یا التهاب لوزه ها باشد. با این حال گلودرد میکروبی در افراد 5 تا 15 سال متداول است ، در حالی که سرطان لوزه  بیشتر در افرادی با سن بالای 50 سال دیده می شود.

 

 

 

رشد سلولی غیر طبیعی در گلو می تواند در تارهای صوتی آغاز شود. بر همین اساس، یکی از نخستین نشانه های سرطان گلو تغییر مشهود در تن صدای فرد است.گرفتگی طولانی مدت صدا برای بیش از سه هفته و یا تغییر ناگهانی در صدا علت مشخص و  کافی برای مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق‌تر شرایط می باشد. گاهی اوقات، ممکن است یک عفونت یا مشکلات مرتبط با سیگار کشیدن زمینه ساز این شرایط شده باشند، اما امکان بروز مساله ای جدی‌تر مانند سرطان نیز وجود دارد.

 

 

در نظر گرفتن یک گلو درد ساده به عنوان نشانه یا علامتی از سرطان سخت است. اغلب، این ناراحتی به واسطه یک عفونت ناشی از بیماری تنفسی شکل می گیرد.با این وجود، گلو درد پایدار یا آنچه متناوب به نظر می رسد باید زنگ خطر را به صدا درآورده و در پی شناسایی دلیل این شرایط باشید. ظهور تومورها در منطقه گلو می تواند موجب عود این نشانه باشد. همینطور، ممکن است هنگام بلع یا فریاد زدن درد بیشتر شود.

 

 

طبق آمارها ، سرطان لوزه  حدود 3.5 درصد از کل سرطان های دهان را تشکیل می دهد. پزشک در مورد تاریخچه پزشکی ، علائم و عوامل بیماری زا از فرد سوال می کند تا راحت تر بتوانند در رابطه با احتمال وقوع این سرطان برای بیمار مراجعه کننده تصمیم بگیرند.معمولا این بیماری در افراد 50 سال به بالا تشخیص داده می شود ، ولی سرطان لوزه در هر سنی ممکن است رخ دهد.دستیابی به یک تاریخچه صحیح از سلامتی ، یکی از اولین قدم های شناخت بیماری می باشد. سپس پزشک بیمار را معاینه کرده ، به دنبال احساس توده یا چیز غیرمعمول در دهان و حلق می گردد.چطور بفهمیم لوزه داریم

 

اگر پزشک ، احتمال ابتلا به بیماری را بدهد ، مراجع را به نزد دکتر متخصص می فرستد و دکتر متخصص سایر آزمایشات و معاینات تخصصی از جمله نمونه برداری ، آزمایش خون ، ام آی آر ، اسکن را برای بررسی سرطان لوزه انجام می دهد. نمونه برداری ، در واقع برداشتن نمونه کوچکی از بافت در ناحیه آسیب دیده است. در این حالت از لوزه ها نمونه کوچکی برداشته شده و در زیر میکروسکوپ برای مشاهده سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین از آزمایش های تصویربرداری نیز برای تعیین میزان بیماری استفاده می شود. با استفاده از تصویربرداری ، مشخص می شود که بیماری تا چه حد گسترش یافته است. مرحله سرطان ، بستگی به شدت بیماری و میزان گستردگی آن در داخل بدن دارد که پزشکان با توجه به علائم و آزمایشات مرحله بیماری را تشخیص می دهند.

 

 

 

از عوامل خطر دیگر برای سرطان گلو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

 

در واقع دانستن مرحله بیماری به پزشکان برای تشخیص درمان مناسب این سرطان کمک خواهد کرد.

مراحل سرطان لوزه  :

مرحله 0 : در صورت وجود سلول های غیرطبیعی که امکان دارد به سلول های سرطانی تبدیل شوند ، که مرحله پیش سرطان نامیده می شود.

مرحله اول : وجود توموری که کمتر از 2 سانتی است و بیش از آن گسترش نیافته است.

مرحله دوم : وجود تومور با سایزی بین 2 تا 4 سانتی متر

مرحله سوم : وجود تومور بزرگتر از 4 سانتی متر که به یک غده لنفاوی گسترش یافته باشد.

مرحله چهارم : سرطان به مناطق دیگر دهان ، گلو یا بدن سرایت نموده باشد.

 

 

 

درمان سرطان لوزه متفاوت است و بستگی به مرحله سرطان و محل وجود تومور سرطانی دارد. درمان سرطان لوزه ، در مرحله اول معمولا شامل جراحی برای از بین بردن بافت سرطانی می باشد. البته در برخی موارد نیز ، پرتو درمانی و شیمی درمانی توصیه می شود. البته تمامی این درمان ها با توجه به تشخیص و صلاحدید پزشک تجویز می شوند.برخی از افرادی که دچار این بیماری می باشند ، در مرحله اول یا دوم بیماری ، ممکن است به درمانی بیش از جراحی نیاز نداشته باشند و با برداشتن بافت مبتلا به سرطان ، بیماری آن ها درمان گردد.

 

اگرچه پس از جراحی حتی اگر سرطان به صورت کامل از بین رفته باشد، پرتو درمانی توصیه می شود .چون در صورتی که سلول سرطانی پس از جراحی باقی مانده باشد ، می تواند تبدیل به یک تومور سرطانی شود و برای اطمینان یافتن از اینکه راهی برای برگشت سرطان وجود ندارد، درمان های مکمل انجام می شوند.به همین منظور بعد از جراحی بسیاری از بیماران تحت تابش قرار می گیرند تا بافت سرطانی باقی مانده از بین برود. انواع مختلفی از تشعشع وجود دارد و آنچه برای بیمار مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، بستگی به موقعیت خاص فرد و تشخیص پزشک معالجش خواهد داشت. اگر بیمار در مراحل سوم یا چهارم بیماری باشد ، به احتمال زیاد به شیمی درمانی احتیاج خواهد داشت.

 

امروزه درمان های جدید سرطان به نام شیمی درمانی القایی برای کوچک کردن تومورها به کار می روند. برای معالجه سرطان لوزه، اکثر پزشکان درمان جراحی و به دنبال آن اشعه موضعی را تجویز می نمایند. برخی از پزشکان از روش هایپرترما به معنای گرم کردن بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. البته امروزه روش های بیشتری برای درمان سرطان وجود دارد که هر کدام از روش ها با توجه به تشخیص پزشک معالج شما تعیین می شود.

 

 

اگر با بوی بد دهان مواجه هستید و با رعایت بهداشت دهان و دندان نیز تغییری در این شرایط ایجاد نمی شود، این می تواند نشانه ای از بروز مساله ای جدی‌تر باشد. اگرچه نباید خیلی سریع نتیجه گیری کرده و نگران سرطان شوید، اما نباید آن را نیز نادیده بگیرید.بیماران مبتلا به سرطان گلو به طور معمول با دشواری در کنترل بوی بد دهان و نفس خود مواجه هستند. این شرایط حتی پس از مسواک زدن یا استفاده از محصولات بهداشت دهان و دندان نیز همچنان وجود دارد.

 

 

دشواری در تنفس که به نام تنگی نفس شناخته می شود می تواند یکی از نشانه های اولیه سرطان حنجره و گلو باشد. این شرایط ممکن است به بروز یک انسداد در دستگاه تنفسی اشاره داشته باشد.دشواری در تنفس می تواند به واسطه یک عفونت شدید شکل بگیرد، اما می تواند نشانه ای از وجود تومورها نیز باشد.

 

 

تورم گردن می تواند به علل مختلفی شکل بگیرد. سرطان گلو یکی از دلایل نگران کننده تورم گردن است زیرا تومور می تواند به غدد لنفاوی اطراف گلو گسترش پیدا کند.این نشانه دلیل خوبی برای مراجعه فوری به پزشک است زیرا می تواند نشانه ای از وخیم‌تر شدن شرایط سرطان باشد.

 

 

بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی یا آلرژی ها به طور معمول با سرفه مکرر در نتیجه واکنش سیستم ایمنی به وجود عامل خارجی مواجه هستند. زمانی که مشکلی در گلو وجود دارد، این شرایط می تواند حالت مزمن به خود بگیرد. در ابتدا، ممکن است سرفه ای خشک به نظر برسد که با سوزش و تحریک همراه است. سپس، زمانی که تومور رشد می کند، این شرایط می تواند موجب بروز زخم یا خونریزی شود.

 

 

زمانی که در مراحل اولیه به تومور رسیدگی نشود، سلول های سرطانی به تقسیم شدن ادامه می دهند و باعث ایجاد درد شدید در اطراف بافت ها می شوند. در نتیجه، تکثیر سلول های سرطانی می تواند موجب بروز یک انسداد در دستگاه تنفسی شود که ایجاد صدا هنگام تنفس را به همراه دارد.این سر و صدا به نام سوت تنفسی حنجره ای شناخته می شود و تنگی فضای بین تارهای صوتی دلیل شکل گیری آن است. در صورت عدم درمان به موقع، سرطان می تواند باعث انسداد کامل و در نتیجه خفگی و مرگ شود.

 

 

بیشتر بیماران مبتلا به سرطان گلو به واسطه دشواری در بلع با کاهش وزن چشمگیری مواجه می شوند.ظهور تومور باعث باریک شدن دهانه مری شده و گیر کردن غذا در این اندام را به همراه دارد. این شرایط به نوبه خود موجب ضعف ماهیچه ای و افزایش عود بازگشت اسید معده به مری می شود. پس از شناسایی این علائم، مراجعه فوری به پزشک اهمیت دارد.

 

اگر هر کدام از این علائم گفته شده در بالا بیش از دو هفته طول بکشند ، باید به پزشک مراجعه کنید و به پزشک خود در رابطه با مدت زمانی که این درد ها را تجربه کرده اید اطلاع دهید تا پزشک شما بر اساس چک کردن علائم تصمیم بگیرد که شما احتمال ابتلا به سرطان لوزه را دارید یا بیماری شما یک بیماری عادی است و می توان آن را به سادگی درمان کرد.

 

 

طبق آمارها ، سرطان لوزه  حدود 3.5 درصد از کل سرطان های دهان را تشکیل می دهد. پزشک در مورد تاریخچه پزشکی ، علائم و عوامل بیماری زا از فرد سوال می کند تا راحت تر بتوانند در رابطه با احتمال وقوع این سرطان برای بیمار مراجعه کننده تصمیم بگیرند. معمولا این بیماری در افراد 50 سال به بالا تشخیص داده می شود ، ولی سرطان لوزه امکان دارد در هر سنی برادی فرد به وجود بیاید.اگر پزشک، احتمال ابتلا به بیماری را بدهد ، مراجع را به نزد دکتر متخصص می فرستد و دکتر متخصص سایر آزمایشات و معاینات تخصصی از جمله نمونه برداری ، آزمایش خون ، ام آی آر ، اسکن را برای بررسی سرطان لوزه انجام می دهد. نمونه برداری ، در واقع برداشتن نمونه کوچکی از بافت در ناحیه آسیب دیده است. در این حالت از لوزه ها نمونه کوچکی برداشته شده و در زیر میکروسکوپ برای مشاهده سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دستیابی به یک تاریخچه صحیح از سلامتی ، یکی از اولین قدم های شناخت بیماری می باشد. سپس پزشک بیمار را معاینه کرده ، به دنبال احساس توده یا چیز غیرمعمول در دهان و حلق می گردد.همچنین از آزمایش های تصویربرداری نیز برای تعیین میزان بیماری استفاده می شود. با استفاده از تصویربرداری ، مشخص می شود که بیماری تا چه حد گسترش یافته است. مرحله سرطان، بستگی به شدت بیماری و میزان گستردگی آن در داخل بدن دارد که پزشکان با توجه به علائم و آزمایشات مرحله بیماری را تشخیص می دهند.

 

 

 

در واقع دانستن مرحله بیماری به پزشکان برای تشخیص به درمان مناسب این سرطان کمک خواهد کرد.

 

 

 مرحله 1 : در صورت وجود سلول های غیرطبیعی که امکان دارد به سلول های سرطانی تبدیل شوند ، که مرحله پیش سرطان نامیده می شود.

مرحله 2 : وجود توموری که کمتر از 2 سانتی متر است و بیش تر از آن پیشرفت نکرده است.

مرحله 3 : وجود تومور با سایزی بین 2 تا 4 سانتی متر

مرحله 4 : وجود تومور بزرگتر از 4 سانتی متر که به یک غده لنفاوی گسترش پیدا کرده باشد.

مرحله 5 : سرطان به مناطق دیگر دهان ، گلو یا بدن سرایت کرده باشد.

 

 

برای غربالگری سرطان دهان نیاز به معاینه‌ی جسمی کامل و بررسی دقیق سابقه‌ی پزشکی توسط دندانپزشک متخصص پاتولوژی است. متخصصان باید به صورت چشمی و لمسی نواحی سر، گردن، زخم های دهان و فارینژیال را معاینه کنند.این نوع معاینه شامل معاینه‌ی انگشتی گره‌های گردنی، معاینه‌ی دو انگشتی سقف و کف دهان و زبان، و معاینه‌ با لمس و مشاهده‌ی مخاط دهان و فارینژیال با منبع نورانی است.استفاده از آینه‌های دهانی برای این معاینه کاملاً ضروری است.زبان باید کاملاً بیرون کشیده شود تا بتوان به طور کامل مناطق پشتی و انتهایی و پایه‌ی زبان را مشاهده کرد.

 

 

متخصص سرطان دهان باید سوابق پزشکی، خانوادگی و اجتماعی افراد را مرور کنند و برای افراد پرونده‌ای شامل رفتارهای پرخطر (مثل مصرف تنباکو و الکل)، سابقه‌ی رادیوتراپی سر و گردن، سابقه‌ی فامیلی سرطان سر و گردن، و سابقه‌ی شخصی سرطان را تشکیل دهند. بیماران بالای چهل سال به علت احتمال ابتلای بیش‌تر به سرطان دهان باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 

 

در صورتی که متخصصان بدون بررسی و معاینه کامل جسمی بیمار به تشخیص دیگری غیر از سرطان دهان دست پیدا کنند و به دنبال آن به تجویز دارو بپردازند تشخیص سرطان ممکن است چندین ماه به تاخیر بیفتد .بیمارانی که مشکل آن‌ها بیش از ۲ تا ۴ هفته طول کشیده، باید به سرعت و بدون فوت وقت به یک متخصص مناسب ارجاع داده شوند تا تشخیص قطعی برای آنان صورت بگیرد. در صورتی که پزشک با ضایعه‌ی دهانی مواجه شود، بی‌درنگ و بدون تاخیر باید بیوپسی انجام شود.

 

 

درمان سرطان لوزه بسیار متفاوت است و بستگی به مرحله سرطان و محل وجود تومور سرطانی دارد. درمان سرطان لوزه ، در مرحله اول معمولا شامل جراحی برای از بین بردن بافت سرطانی است. البته در بعضی موارد نیز ، پرتو درمانی و شیمی درمانی به بیمار توسط پزشک توصیه می شود. البته تمامی این درمان ها با توجه به تشخیص و صلاحدید پزشک تجویز می شوند.برخی از افرادی که دچار این بیماری هستند ، در مرحله اول یا دوم بیماری ، ممکن است به درمانی بیش از جراحی نیاز نداشته باشند و با برداشتن بافت مبتلا به سرطان ، بیماری آن ها درمان گردد. اگرچه پس از جراحی حتی اگر سرطان به صورت کامل از بین رفته باشد، پرتو درمانی توصیه می گردد .

 

امروزه درمان های جدیدی به نام شیمی درمانی القایی برای کوچک کردن تومورها به کار می روند. برای معالجه سرطان لوزه  ، اکثر پزشکان درمان جراحی و به دنبال آن اشعه موضعی را تجویز می نمایند. برخی از پزشکان از روش هایپرترما به معنای گرم کردن بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.البته امروزه روش های بیشتری برای درمان سرطان وجود دارد که هر کدام از روش ها با توجه به تشخیص پزشک معالج شما تعیین می شود.چون در صورتی که سلول سرطانی بعد از جراحی باقی مانده باشد، می تواند تبدیل به یک تومور سرطانی شود و برای اطمینان یافتن از اینکه راهی برای برگشت سرطان وجود ندارد، درمان های مکمل انجام می شوند.

 

به همین منظور بعد از جراحی بسیاری از بیماران تحت تابش قرار می گیرند تا بافت سرطانی باقی مانده از بین برود. انواع مختلفی از تشعشع وجود دارد و آنچه برای بیمار مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، بستگی به موقعیت خاص فرد و تشخیص پزشک معالجش خواهد داشت. اگر بیمار در مراحل سوم یا چهارم بیماری باشد ، به احتمال زیاد به شیمی درمانی احتیاج خواهد داشت.

 

 

افرادی که سیگار میکشند افرادی  هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان لوزه می باشند و یا افرادی که  به بیماری ویروس HPV  مبتلا هستند. در واقع همانطور که می دانید استعمال دخانیات به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به این نوع سرطان محسوب می شود. همچنین افرادی که مشروبات الکلی می نوشند نیز در معرض این بیماری قرار می گیرند.

 

 

نکاتی را برای پیشگیری از سرطان لوزه  را در این قسمت بررسی خواهیم کرد:

باید این را بدانید که استعمال دخانیات ، بزرگترین دلیل اصلی سرطان های سر و گردن می باشد. به شما پیشنهاد می شود که از نزدیک شدن به افراد سیگاری و مکان هایی که سیگار کشیدن در آن ها رایج است ، خودداری کنید. زیرا دود ، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را در شما افزایش دهد.رابطه دهانی با فردی که دچار ویروس HPV می باشد هم امکان ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد ، پس از رفتارهای پرخطر پرهیز کنید. همچنین پیشنهاد می شود که به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نمایید. معاینات منظم به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک می کند

 

اولین و بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به سرطان لوزه ، ترک سیگار یا هرگونه ماده دخانی می باشد. جویدن تنباکو یا استفاده از ماری جوانا نیز جزو عوامل بیماری زای سرطان لوزه می باشد که اگر شما مصرف آنها را انجام می دهید برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان جلوگیری نمایید.

 

 

تاج گل و استند تسلیت از آن مواردی است که هنگام شرکت در مراسم عزاداری نزدیکانمان، در اکثر مواقع سفارش داده و به همراه خود برای تسکین دل بازماندگان آن مرحوم می‌بریم.شاید برای شما هم سؤال باشد که کدام مورد هم از نظر صرف هزینه و هم حمل ‌و نقل به ‌صرفه‌تر و آسان‌تر است.تاج گل‌های طبیعی از نظر اندازه بزرگ‌تر و حمل‌ و نقل آن سخت‌تر است و گل‌های طبیعی بعد از چند ساعت حالت زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل باعث شده استندهای تسلیت طرفداران بیشتری در بین مردم داشته باشد.

 

موسسه خیریه با فراهم آوردن تاج گل‌های مصنوعی در اندازه‌های مختلف و استندهای متنوع در طرح‌های زیبا با متن‌های مناسبت عزاداری این امکان را به شما می‌دهد تا به‌صورت آنلاین بدون هیچ صرف وقتی و با کمترین هزینه تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه خود را از موسسه سفارش داده تا به محل مورد نظر با نام شما در آنجا تحویل داده و حتی در صورت نیاز استندها را برایتان نصب می‌کنند.با سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه محمدحسین رضوی علاوه بر اینکه احساس همدردی را برای بازماندگان به‌جا آورده‌اید، باعث برداشتن یک گام بلند در کمک به بیماران سرطانی  شده‌اید. تمامی هزینه‌های اجاره استند و تاج گل در موسسه خیریه صرف بیماران خاص و نیازمندان می‌شود.

 

 

 

برچسب ها

مطالب مرتبط

یاسمن

11 ماه و 1 روز پیش

ارسال پاسخ

من یه رگ قرمز خیلی تیره روی لوزم میبینم میتونه علاءمش باشه؟

موسسه

10 ماه و 28 روز پیش

سلام موسسه پاسخ گویی آنلاین در ارتباط با موضوعات پزشکی ندارد .

روابط عمومی

6 ماه و 27 روز پیش

با سلام
ضمن تشکر از از شما
به استحضارتون می رسانم متاسفانه در حاضر امکان پاسخگویی انلاین امکان پذیر نمی باشد

ارسال

در حال ارسال اطلاعات …

خطا در ثبت اطلاعات، لطفا مجدد تلاش نمایید

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد

درباره ما

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی در تاریخ 13/02/1395 به شماره ثبت 38499 توسط خانم سیده نسترن رضوی خواهرزنده یاد سید محمد حسین رضوی که متاسفانه براثر بیماری سرطان از دنیا رفته است، با هدف یاری به جوانان مبتلا به سرطان رده سنی 16-30 سال تاسیس شده است.

تماس با ما

دفتر موسسه :۰۲۱۸۸۹۴۸۷۴۰

روابط عمومی موسسه :۰۹۱۲۶۰۹۷۶۹۸ مددکاری موسسه :۰۹۰۲۶۰۹۷۶۹۸ info[at]smhcharity.ir میدان ولیعصر-خیابان نجات الهی-کوچه چهارم-پلاک۴ -طبقه ۴

مؤسسه خیریه سید محمد حسین رضوی

فعالیت مطب

شنبه – چهارشنبه3:30 PM – 9:00 PM

فهرست

دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

سنگهای لوزه ای ، یا لوزه سنگی ، اجسام سخت سفید یا زرد هستند که در لوزه ها یا در داخل آنها واقع شده اند .معمول است که افراد دارای سنگ لوزه حتی متوجه نشوند که آنها را دارند. دیدن رسوبات یا دبری ها همیشه آسان نیست و می توانند از اندازه برنج تا اندازه یک انگور بزرگ متغیر باشند. سنگ های لوزه بندرت باعث عوارض سلامتی مهمی می شوند. با این حال ، گاهی اوقات آنها می توانند به شکل های بزرگتر رشد کنند که می تواند باعث بزرگی لوزه های شما شود و اغلب بوی نامطبوع دارند.چطور بفهمیم لوزه داریم

لوزه های شما از شکاف ها ، تونل ها و چاله هایی به نام کریپت لوزه تشکیل شده است. انواع مختلفی از باقی مانده ها ، مانند سلول های مرده ، مخاط ، بزاق و مواد غذایی ، می توانند در این جیب ها گیر بیفتند و جمع شوند. باکتری ها و قارچ ها از این محصول تغذیه می کنند و بوی مشخصی ایجاد میکنند.

با گذشت زمان ،این بقایا به سنگ لوزه سخت تبدیل می شوند. بعضی از افراد ممکن است فقط یک سنگ لوزه داشته باشند ، در حالی که برخی دیگر سنگهای متعدد کوچکتر دارند.

اگرچه دیدن برخی از سنگهای لوزه دشوار است ، اما هنوز هم می توانند علائم قابل توجهی ایجاد کنند. علائم سنگ لوزه می تواند شامل موارد زیر باشد:

سنگهای لوزه کوچکتر از بزرگتر متداول تر هستند ، ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند.

اگر سنگ لوزه دارید ، ممکن است به طور مرتب اتفاق بیفتد. خوشبختانه قدمهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از آنها بردارید. این مراحل شامل موارد زیر است:

بیشتر سنگ لوزه ها بی ضرر هستند ، اما بسیاری از افراد مایل به خارج کردن آنها هستند زیرا می توانند بوی بدی ببخشند یا باعث ناراحتی شوند. درمان ها از داروهای خانگی تا اقدامات پزشکی متغیر است.

غرغره شدید با آب نمک می تواند ناراحتی در گلو را برطرف کند و ممکن است به بیرون ریختن سنگ لوزه کمک کند. آب نمک ممکن است به تغییر شیمیایی دهان نیز کمک کند. همچنین می تواند به خلاص شدن از شر سنگ لوزه بودار کمک کند. 1/2 قاشق چایخوری نمک را در 8اونس معادل دویست و پنجاه سی سی یا یک لیوان آب گرم حل کنید و غرغره کنید.

 سرفه پرانرژی می تواند به شل شدن سنگ ها کمک کند.

برداشتن سنگها با وسایل سفت و سخت مانند مسواک توصیه نمی شود. لوزه های شما بافت های ظریفی هستند ، بنابراین مهم است که ملایم باشید. از بین بردن دستی سنگ های لوزه می تواند خطرناک باشد و منجر به عوارضی مانند خونریزی و عفونت شود. اگر باید چیزی را امتحان کنید ، به آرامی استفاده از آبسلانگ یا سواب پنبه ای انتخاب بهتری است.

در صورت بزرگ شدن سنگها یا ایجاد درد یا علائم مداوم ، ممکن است روشهای جراحی جزئی توصیه شود.

در طی این روش از لیزر برای از بین بردن حفراتی که در آن سنگ لوزه وجود دارد استفاده می شود. این روش اغلب با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود. ناراحتی و زمان بهبودی معمولاً حداقل است.

در روش کوبلاسیون ، گرما دخیل نیست. در عوض ، امواج رادیویی یک محلول نمکی را به یونهای باردار تبدیل می کنند. این یون ها می توانند بافت را قطع کنند. همانند لیزرها ، کوبلاسیون حفرات لوزه را کاهش می دهد اما بدون همان احساس سوزش.

تونسیلکتومی برداشتن جراحی لوزه ها است. این روش ممکن است با استفاده از دستگاه اسکالپل ، لیزر یا کوبلاسیون انجام شود.

انجام این عمل جراحی برای سنگ لوزه بحث برانگیز است. پزشکانی که برداشتن لوزه را برای سنگ لوزه توصیه می کنند ، آن را فقط در موارد شدید و مزمن استفاده می کنند و بعد از این که تمام روش های دیگر بدون موفقیت آزمایش شده اند.

در برخی موارد ، می توان از آنتی بیوتیک ها برای مدیریت سنگ های لوزه استفاده کرد. از آنها می توان برای کاهش تعداد باکتری ها که نقش مهمی در رشد سنگ های لوزه دارند استفاده کرد.

نکته منفی آنتی بیوتیک ها این است که آنها دلیل اصلی سنگ را درمان نمی کنند و عوارض جانبی احتمالی خود را به همراه دارند. همچنین نباید از آنها طولانی مدت استفاده شود ، به این معنی که احتمالاً سنگ های لوزه پس از قطع مصرف آنتی بیوتیک ها برمی گردند.

در حالی که عوارض ناشی از سنگ لوزه نادر است ، اما ممکن است. یکی از جدی ترین عوارضی که ممکن است ناشی از سنگ لوزه باشد ،عفونت بافتهای عمقی لوزه معروف به آبسه لوزه است.

سنگ های بزرگ لوزه می توانند بافت طبیعی لوزه را آسیب رسانده و مختل کنند. این می تواند به تورم ، التهاب و عفونت قابل توجه منجر شود.

سنگهای لوزه ای که به عفونت لوزه مرتبط هستند نیز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

نه ، سنگ های لوزه مسری نیستند. آنها از ماده ای به نام بیوفیلم ساخته شده اند، بیوفیلم ترکیبی از باکتری ها و قارچ های دهان خود فرد است که باترکیب شیمیایی دهان شما ارتباط دارند و این مخلوط خود را به هر سطح مرطوب متصل می کند.

در مورد سنگ های لوزه ، مواد درون لوزه ها سخت می شوند. یکی دیگر از بیوفیلم های رایج در دهان ، پلاک دندان است. بیوفیلم ها در حفره ها و بیماری لثه نیز نقش دارند.

سنگ های لوزه یک مشکل شایع است. اگرچه آنها می توانند طیف وسیعی از علائم را به وجود آورند ، اما سنگ لوزه به ندرت منجر به عوارض جدی می شود.

اگر سنگ مکرر لوزه دارید ، حتماً بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و در معرض آبرسانی قرار دهید. اگر آنها به مشکل تبدیل شدند یا نگران آنها هستید ، با پزشک خود صحبت کنید. با هم می توانید بهترین روش برای درمان سنگ لوزه خود و جلوگیری از موارد بعدی را تعیین کنید.

منبع healthline.com

دکتر وحیده دُرتاج   •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

ادمین2021-02-01T21:14:10+03:30

تأثیر ضخامت پوست بر جراحی زیبایی بینی دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و […]

ادمین2021-01-20T12:39:29+03:30

جراحی زیبایی گوش دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی […]

ادمین2020-12-02T16:18:32+03:30

آیا تست کرونا دردناک است ؟! دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق […]

ادمین2020-11-30T16:10:21+03:30

درباره سرگیجه دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی […]

سلام. من بهداشت دهان و دندان رو رعابت میکنم و لوزه های بزرگی هم ندارم اما از همون بچگی من این مشکل رو داشتم چه دلیلی میتونه داشته باشه؟

سلام ؛ اگر منظور شما بوی بد دهان باشد ، بوی بد دهان میتواند منشا گوارشی هم داشته باشد.چطور بفهمیم لوزه داریم

سلام
من به تازگی احساس میکنم بعضی وقتها مواد غذایی توی لوزه ام گیر میکنه و ابا خوردن اب و قورت دادن با فشار میخوام چیزی رو که تو لوزه ام گیر کرده قورت بدم ایا این هم جزو سنگ لوزه حساب میشه؟

سلام جناب ذوالفقاری
بله این هم سنگ لوزه یا همان دبری تونسیلر است.

سلام ممنونم .من خانمم دهنش بوی بدی میده .دوسال پیش دکتر متخصص رفتیم اون موقع زیر گلوش دوتا دانه سفت بود وورم کرده بود وبوی بدی میداد دکتر گفت باید عمل کنیم.میگفت لوزهاش سنگ ساز شده

باسلام چند روزی است که احساس میکنم چیزی توی حلقم چسبیده ، که بعضی وقتها مثل چسبیدن مو هست و بعضی وقتا مثل چسبیدن خرده ای از غذا که هر چه سعی میکنم با سرفه یا خوردن آب رفع کنم باز هم نمیشه و همین باعث سرفه میشه و اذیت میشم.لطفا راهنمائیم کنید.تشکر

سلام.اگر طول کشیده و اذیتتان میکند باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی بررسی شوید. خشکی گلو یا ریفلاکس هم میتواند باشد

سلام وقت بخیر.
من حدود پنج ماهه که به طور مرتب سنگ لوزه دارم با وجودی که من بهداشت دهان رو کاملا رعایت میکنم و هر شب دهانشویه استفاده میکنم و روزی دوبار هم مسکواک میزنم
با پزشک صحبت کردم گفتن لوزه های نسبتا بزرگی ندارید و چون 19 سالمه جراجی لوزه رو پیشنهاد نمیکنند.
ولی حقیقتا دیگه خسته شدم یعنی با وجود اینکه همه چیز رو رعایت میکنم نمیدونم چرا باز هم اتفاق میوفته بنظرتون چیکار کنم؟ایا راه حلی وجود داره؟

سلام.حدود سه ماه بعد از هر وعده غذایی، گلوی خود را بسلام.حدود سه ماه بعد از هر وعده غذایی، گلوی خود را با سرم نمکی استاندارد بشویید، در صورتیکه هنوز مشکل داشتید، میتوانید برای جراحی لوزه اقدام کنیدا سرم نمکی استاندارد بشویید، در صورتیکه هنوز مشکل داشتید، میتوانید برای جراحی لوزه اقدام کنید

سلام من یه چندروزی هست فکر میکنم یچیز سخت تو گلومه دیروز سرفه کردم همین سنگ لوزه رو دیدم این که احساس میکنم جیزی تو گلومه به خاطر همین سنگ لوزه است باراوله میبینم درمانش چیه اب نمک تو این مدت کزونام استفاده میکنم هرشب

سلام.بهتر است توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوید تا تشخیص قطعی داده شود و بعد راجع به درمان تصمیم گرفته شود.

سلام دکتر . من اغلب اوقات دهنم بو میده و زمانی که با سرکه سیب غرغره میکنم از ته حلقم یه چیزهایی خارج میشه .میخاستم ببین میشه با لیزر به صورت بی حسی حفره های لوزه سوزانده بشه؟ .یا اینکه حتما باید جراحی و لوزه خارج بشه ؟

سلام.بله با رادیوفرکوئنسی میشه،ولی باید چند بار پشت سر هم انجام بشه و نتیجه صد درصد نیست.

سلام من سنگ لوزه داشتم دو روز بود اولین بارم هم بود با مسواک زدم بهش الان دیگه نمی بینمش سنگ لوزه جوری هستش که اگه یجا باشه و از بیت بره دوباره در میاد؟ مثل زگیل؟؟ چون زگیل درمان هم بشه احتمالش هست امه از این به بعد خیلی مراقب دهانم باشم در نمیاره دیگه ؟؟

سلام.بیشتر وقتها خودشون خارج میشن و دفع میشن،برای پیشگیری از عود هرروز گلو را با سرم نمکی بشویید

سلام من بهداشت دهاتمو رعايت ميكنم ولي سنگ لوزه دارم و وقتي درميارم يكي ديگه درست ميشه

سلام وقتتون بخیر من همیشه لوزه هام متورم بود ودانه های سفید داشت رفتم پیش متخصص گوش وحلق وبینی گفتن سنگ لوزه هست وتصمیم داشتم جراحی لوزه انجام بدم الان یه چیزی ناراحتم کرده اینه که می بینم علاوه بر لوزه هام عقب زبانم هم دانه های سفید داره که تونستم با فشار چاقو بیرون بیارم.آیا این هم سنگ لوزه هست؟آیا عقب زبان هم لوزه داریم؟اگر هست آیا عقب زبان هم مثل لوزه باید جراحی کنم؟ممنون میشم جواب بدید.

سلام من ۱۶ سالمه
من سنگ لوزه دارم، دنبال راه حل تقریبا قطعی برای از بین بردن حفرات سنگ لوزه هستم میخواستم بدانم که خود شما سنگ لوزه رو با لیزر از بین می برید؟
اگر بله امکانش هست به مطب شما بیام؟

سلام خسته نباشید
آیا در قسمت انتهایی ز بان هم لوزه وجود دارد؟و آیا اگر در آن قسمت سنگ لوزه داشته باشیم جراحی میشود؟

سلام دکتر جراحی لوزه به چه صورت انجام میشه و زمان جراحی چند ساعت هست ؟ آیا با جراحی بوی دهان که ناشی از سنگ لوزه باشه رفع میشه ؟

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

چطور بفهمیم لوزه داریم
چطور بفهمیم لوزه داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *