روانشناس چه کار میکند

 
helpkade
روانشناس چه کار میکند
روانشناس چه کار میکند

روانشناسی علم مطالعهٔ رفتار و فرایند‌های ذهنِ موجود زنده ـ بخصوص انسان ـ بر اساس روش علمی است. از آنجا که امروزه فکر و اندیشه انسان ها پایه هر عمل و فعالیتی می باشد، شناخت و درمان مسایل و مشکلات مربوط به آن نیز بسیار مهم و ضروری است. وظیفه اصلی این کار بر عهده روانشناس می باشد.

در تعریفی دیگر ، روان شناسی را مطالعه و شناخت علمی چگونگی و چرایی ابعاد مختلف رفتار موجود زنده، به ویژه انسان نامیده اند. در این تعریف رفتار (انسان) نقطه تمرکز علم روانشناسی شناخته شده است.

به عبارت دیگر، به یک معنا می توان روان شناسی را رفتار شناسی نامید، چرا که موضوع اصلی روان شناسی به عنوان یک علم رفتاری ، مطالعه فعالیت ها و واکنش های حیوان وانسان در شرایط و موقیعت های مختلف است.

همچنین منظور از ” رفتار” آن دسته از حالت ها، عادت ها، فعالیت ها، کنش ها و واکنش های نسبتاً پایداری است که از انسان سر می زند و همواره قابل مشاهده، اندازه گیری ، ارزیابی و پیش بینی است.

دانشمندان علوم رفتاری و روانشناسی رفتار انسان ها را به انواع مختلف تقسیم کرده اند :

روانشناس چه کار میکند

رفتار شخصی : رفتاری است که کاملاً جنبه شخصی دارد، مثلاً فردی همواره لباس طوسی می پوشد و یا عادت دارد روزی سه مرتبه مسواک بزند.

رفتار شغلی : یعنی رفتار خاص یا عادتی که انسان در کار و حرفه از خود نشان می دهد، مثلاً همیشه بعد از نماز صبح کارش را شروع می کند ویا همواره با دو انگشت تایپ می نماید.

رفتار تحصیلی : عبارت است از رفتار کودک یا بزرگسال در ارتباط با امور تحصیلی، به عنوان نمونه دانش آموزی با صدای بلند درس می خواند و یا اینکه برای یادگیری بهتر مطالب باید حتما یک بار از روی آنها بنویسید.

رفتار اجتماعی : رفتار فرد در تعاملات بین فردی  و معاشرت های اجتماعی است، به عنوان نمونه وفاداری به قول و قرار و الزام به عدم دروغگویی در هر شرایطی از نمونه های این نوع رفتار است.

روانشناس کسی است که رفتار، شخصیت، روابط بین فردی، یادگیری و انگیزش را در انسان به شکل حرفه ای مورد بررسی قرار می دهد. روانشناس از یک طرف رابطه بین عملکرد مغز و رفتار را بررسی می کند و از سوی دیگر ارتباط بین محیط و رفتار.روانشناس رفتار، انگیزه ها، افکار و احساسات افراد را بررسی کرده و به آنها در کنترل و غلبه بر مشکلات شان کمک می کند.

 

روانشناسی نیازمند صداقت و گشاده رویی است. همچنین داشتن مهارت های ارتباطی و شنونده خوب بودن برای این کار لازم است .روانشناس باید در کنار داشتن دانش، توان درک درست و بدور از هر گونه قضاوتی را داشته باشد. فرد مراجعه کننده باید بتواند به راحتی و بدور از هرگونه استرس و نگرانی به روانشناس اعتماد کرده و مشکلات خود را با او در میان بگذارد. در واقع روانشناس یک انسان شناس و جامعه شناس خوب نیز هست.

 

محل کار و ساعت کاری روانشناس بسته به نوع تخصص و نوع کار او متفاوت است. روانشناسی که در سازمان و شرکت ها مانند آموزش و پرورش، بهزیستی و… استخدام می شود، مطابق با ساعات کاری استاندارد فعالیت می کند. اما ساعات کار برای روانشناسیکه به صورت مستقل و شخصی کار می کند، متفاوت و متغیر است.

وظایف روانشناس در هر یک از زمینه های تخصصی زیر عبارتند از :

 

اگر شما عاشق دانستن چگونگی و دلایل رفتار دیگران بوده و دوست دارید به آنها در برخورد با چالش های شان کمک کنید، شغل روانشناسی مناسب شماست.

 

منبع مطلب:iranianpath.com

منم دقیقا بین این دوتا گیر کردم،خوشحال میشم ا …

اصلا نترس اگر خلاق باشی و بتونی ایده از خودت …

من نمیدونم چقدر طول میکشه اما مطمعن باشن برا …

عزیزم باید ذوق هنری و خلاقیت بسیار بالایی داش …

منم فرزند جانباز بالای 70% هستم. یکی از برادر …

در گفتن آسونه ولی در عمل خیلی سخته!!! …

واسه ارشد رشته علوم شناختی (علوم اعصاب) بخونی …

سلام دوست عزیز شما میتونید کارشناسی روانشناس …

شما وارد حساب کاربری خود نشده اید جهت استفاده از تمام امکانات سایت وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که هنوز عضو کاربران سایت نشده اید ثبت نام کنید.

اگر شما عاشق دانستن چگونگی و دلایل رفتار دیگران بوده و دوست دارید به آنها در برخورد با چالش های شان کمک کنید، شغل روانشناسی مناسب شماست.

روانشناسی علم مطالعهٔ رفتار و فرایند‌های ذهنِ موجود زنده ـ بخصوص انسان ـ بر اساس روش علمی است. از آنجا که امروزه فکر و اندیشه انسان ها پایه هر عمل و فعالیتی می باشد، شناخت و درمان مسایل و مشکلات مربوط به آن نیز بسیار مهم و ضروری است. وظیفه اصلی این کار بر عهده روانشناسان می باشد.

روانشناس کسی است که رفتار، شخصیت، روابط بین فردی، یادگیری و انگیزش را در انسان به شکل حرفه ای مورد بررسی قرار می دهد. روانشناس از یک طرف رابطه بین عملکرد مغز و رفتار را بررسی می کند و از سوی دیگر ارتباط بین محیط و رفتار. روانشناس رفتار، انگیزه ها، افکار و احساسات افراد را بررسی کرده و به آنها در کنترل و غلبه بر مشکلات شان کمک می کند.

روانشناسی نیازمند صداقت و گشاده رویی است. همچنین داشتن مهارت های ارتباطی و شنونده خوب بودن برای این کار لازم است. روانشناس باید در کنار داشتن دانش، توان درک درست و بدور از هر گونه قضاوتی را داشته باشد. فرد مراجعه کننده باید بتواند به راحتی و بدور از هرگونه استرس و نگرانی به روانشناس اعتماد کرده و مشکلات خود را با او در میان بگذارد. در واقع روانشناس یک انسان شناس و جامعه شناس خوب نیز هست. ا محل کار و ساعت کاری روانشناس بسته به نوع تخصص و نوع کار او متفاوت است. روانشناسی که در سازمان و شرکت ها مانند آموزش و پرورش، بهزیستی و… استخدام می شود، مطابق با ساعات کاری استاندارد فعالیت می کند. اما ساعات کار برای روانشناسی که به صورت مستقل و شخصی کار می کند، متفاوت و متغیر است.

روانشناس چه کار میکند

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف روانشناس، توانمندی و مهارت مورد نیاز روانشناس، تحصیلات لازم برای ورود به شغل روانشناسی، بازار کار و فرصت های شغلی روانشناسی، درآمد روانشناس و برخی از روانشناسان معروف ارائه می شود.

فارغ التحصیلان رشته روانشناسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا (به شرط گذراندن دو مقطع تحصیلی که آخرین آن غیر پژوهش محور باشد) می توانند وارد این شغل شوند.

روانشناس با توجه به تخصص خود می تواند در بیمارستان ها، مدارس، زندان ها، مراکز توانبخشی، مهدکودک ها، مراکز مشاوره، واحد تحقیقات دانشگاهی، برخی از شرکت ها و سازمان ها و یا باشگاه های ورزشی فعالیت کند. رواشناس می تواند با دریافت مجوز لازم از بهزیستی برای احداث مهد کودک و سرای سالمندان اقدام کند. همچنین با داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد، تجربه و سرمایه و سایر شرایط لازم می تواند به طور مستقل کار کرده و مرکز خدمات روانشناسی یا مشاوره راه اندازی کند.

برخی از مسایل و نکاتی که روانشناسان بیان می کنند عبارتند از :

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام روانشناسان بین سال های۲۰۱۰  تا ۲۰۲۰ ، رشد۲۲  درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴  درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام روانشناسان رشد۴۲.۵  درصدی داشته و رشد بسیار زیاد در آینده برای آن پیش بینی شده است.

درآمد روانشناسان با توجه به میزان دانش علمی، تجربه، شهر محل کار، خصوصی یا دولتی بودن محل کار و… متفاوت است. روانشناسی که در بخش های دولتی مشغول به کار می شود، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. رواشناسی که در سازمان ها و مراکز خصوصی استخدام شده اند، با توجه به میزان دانش، مهارت، تجربه و توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای متفاوتی دارند. روانشناسی که خود کلینیک دارد نیز با توجه به میزان فعالیت و تعداد مددجوها، درآمدهای مختلفی کسب می کنند.

آمریکا – متوسط درآمد سالانه روانشناسان۶۸.۶۴۰  دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰  دلار) در سال۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۶۸.۲۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه روانشناسان۶۰.۰۰۰  دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه روانشناسان متخصص در بخش دولتی بین ۳۹.۰۰۰  تا۵۲.۰۰۰  دلار، افراد با تجربه تا ۶۱.۰۰۰  دلار یا بیشتر و برای افراد ارشد و مشاور تا۱۲۲.۰۰۰  دلار می باشد.

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

برای اطلاع از آخرین آگهی های مربوط به شغل روانشناس اینجا را کلیک کنید.

شما وارد حساب کاربری خود نشده اید جهت استفاده از تمام امکانات سایت وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که هنوز عضو کاربران سایت نشده اید ثبت نام کنید.

جهت اشتراک در شبکه های اجتماعی روی کلیدهای زیر کلیک کنید

همچنین میتوانید لینک کوتاه زیر را جهت دسترسی به صفحه فوق برای اشتراک گذاری کپی کنید

تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

این وب سایت در سامانه ساماندهی به آدرس www.samandehi.ir ثبت گردیده است.

اکثر افراد در زبان عامیانه واژه های روانشناس و مشاور را به جای هم به کار می برند. در صورتی که این دو، رشته های تحصیلی مجزایی هستند و با هم تفاوت دارند. در این مطلب سعی دارم به طور مختصر و مفید به این سؤال پاسخ دهم که «تفاوت روانشناس و مشاور چیست؟».

فهرست مطالب مقاله

کار مشاور، استفاده از فنون علم روانشناسی برای کمک به افراد در انتخابها و تصمیم ­گیری های آنها در مراحل مختلف زندگی از جمله تحصیل (مشاورۀ تحصیلی)، کار (مشاورۀ شغلی) و ازدواج (مشاورۀ خانواده) است. وظیفۀ وی، حل مشکلات و چالش های پیچیدۀ روانی مراجع نیست بلکه بیشتر به پیشگیری و بهبود زندگی افراد سالم کمک میکند و به آنها در راستای نیازهایشان مشاوره می دهد.

بنابراین در صورتی که مراجعی به اختلال روانی (مانند اضطراب، افسردگی و …) مبتلا باشد مشاور نمی تواند به وی کمک کند و باید اختلال او توسط روانشناس و یا در صورت نیاز روانپزشک درمان شود. مشاور می تواند به دانش آموزی که نیاز به برنامه ریزی تحصیلی دارد، مشاورۀ تحصیلی دهد یا به دانشجویی که نمی داند چه رشته و شغلی را انتخاب کند، مشاورۀ شغلی دهد و همچنین می تواند به زوجی که با هم مشکل و اختلاف دارند مشاورۀ ازدواج دهد. اما در صورتی که مراجع اختلال روانی داشته باشد باید او را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع دهد.

پیشنهاد می کنم این مطلب را هم بخوانید: تفاوت روانشناس و روانپزشک چیست؟ 

روانشناس چه کار میکند

به طور خلاصه باید گفت اگر به راهنمایی و مشاوره دربارۀ یک موضوع مشخص _ بدون وجود مشکلات جدی در حال حاضر و گذشتۀ خود _  نیاز دارید، می توانید از مشاور کمک بگیرید. اما اگر مشکلی دارید که تا حدی جدی است و یا در گذشته هم کم و بیش وجود داشته و یا چندین مسأله و مشکل مختلف دارید، بهتر است به روانشناس مراجعه کنید.

به عبارت دیگر اگر زندگی عادی شما تحت تأثیر مشکل یا مشکلاتی قرار گرفته بهتر است به روانشناس مراجعه کنید اما اگر در روند زندگی عادی شما مشکلی وجود ندارد و فقط به دنبال حل یک مسألۀ جزئی هستید، مشاور می تواند به شما کمک کند.

در این مطلب سعی کردم به طور مختصر به این سؤال پاسخ دهم که تفاوت روانشناس و مشاور چیست؟ و همانطور که گفته شد روانشناس در حل مشکلات جدی تر و اختلالات روانشناختی و مشاور در کمک به فرد در تصمیم گیری تبحر بیشتری دارد. البته هر دو رشته با هم همپوشی دارند و دروس مشترک زیادی در طول تحصیل دارند.

همپوشی این دو رشته به خصوص در کشور ما بیشتر به چشم می آید و فعالیت ها و پذیرش مراجع از طرف آن ها تفاوت زیادی با هم  ندارد. دو عنوان مشاور و روانشناس هم معمولاً به جای هم به کار برده می شوند! (هر چند چنین کاربردی غیر حرفه ای و غیر علمی است).

در انتها در صورتی که نیازمند به کمک حرفه ای هستید برای آن که بتوانید به فرد مناسبی مراجعه کنید، در انتخاب خود به تفاوت روانشناس و مشاور و تفاوت روانشناس و روانپزشک توجه کنید و پیشنهاد می کنم مقالۀ «ویژگی های یک روانشناس خوب» را مطالعه نیز فرمایید. در صورتی که درباره این مطلب سؤالی داشتید می توانید در بخش کامنت های همین مقاله مطرح کنید.

با سلام چطور میتونم در مورد مسائل خانوادگی مشاوره تلفنی بگیرم ؟

سلام لطفا به شماره تماسی که در بخش تماس با ذکر شده پیام بدید.

با سلام آیا یک فرد راهنما در درگروه 12قدم می تواند به خانم یک فرد معتاد روش‌هایی رابدهد که موجب کدورت ودعوای او با همسرش شود مثال:آیا صبح همسرم را که کارمند است از خواب بیدار کنم. آیا اگر سوالی در مورداینکه ساعت کلاس فرزندم کی تمام می شودازطرف شوهر پرسیده شود. جواب دهم. یا بروم برای خانه نان بگیرم. وعجیب جواب راهنما می باشد. سوال اول: خیر سوال دوم: بله جواب سوال سوم خیلی عجیبه:وانمود کن مریضی ونرو وبدتر آنکه بعداز 20سال زندگی همسرم را واداریابهتر بگویم راهنمایی کنه که به شوهرت دروغ بگو لطفا بمن کمک کنید تا بفهمم البته موقعیت شغلی واقتصادی خوبی دارم کارمند بانک هستم والبته وقتی به راهنما معترض شدم تهدیدم کرده که به حراست بانک میگه

سلام و درود بر شما، اگه شرایط اینطور که شما می فرمایید هست مسلما نباید چنین کاری بکند و اجازه مشاوره دادن به ویزه به صورت تخصصی را ندارن

مشاوره تلفنی به نظرم خیلی مناسب نیست

بستگی به نوع مشکل داره نمی تونیم به طور مطلق بگیم مناسب نیست. برخی از مشکلات را میشه با مشاوره تلفنی، برخی را با ترکیب مشاوره تلفنی و حضوری و برخی زا فقط با مشاوره حضوری میشه درمان کرد

چرا مناسب نیست؟ مختصرا توضیح میدم در صورت نیاز حضورا خدمت اقای دکتر میرسم

سلام، راستش من یه نوجوان هستم و نمی تونم تماس تلفنی برقرار کنم،توانایی پرداخت هزینه ای رو هم ندارم، ولی حالم خیلی خرابه، کمک لازم دارم

درود بر شما دوست عزیز چه مشکلی دارید؟

خب نمیشه یه صورت خصوصی درباره اش صحبت کنم؟

به ایمیلی که در بخش تماس با ما هست ارسال کنید.

سلام ممنون ازمطالب خوبتون۲۴سالمه مشکل خیلی جدی در زندگی ندارم خداروشکر پدرومادرم سالم هستن ولی بامادرم رابطه خوبی ندارم احساس بی ارزش بودن میکنم حالم خیلی خرابه نمیدونم باعث بی انگیزگیم و ناامیدیم این مسئله هست یانه ولی حتی برای فردای خودمم برنامه ندارم نمیتونم خوشحال باشم هیچ کاری رو درست انجام نمیدم مثل درس خوندن حس میکنم زندگیم نباتی شده وانقدر بد که درکلمات نمیگنجن…نمیدونم اصلا یه روز حالم خوب میشه یانه ولی نیازدارم تاباکسی حرف بزنم وخودموخالی کنم اطرافیانم نمیتونن بهم کمک کنن.بین رفتن پیش روانشناس بالینی و روانپزشک سردرگمم.ازطرفی ازدارو درمانی خوشم نمیاد چون چیزایی که نیاز دارم روانی و روحیه..خواهش میکنم راهنمایی کنیدباتوجه به چیزایی که گفتم کدوم مناسبه برام.متشکرم

سلام و درود بر شما، با توجه به توضیحات تون بهتره به روانشناس مراجعه کنید با روان درمانی مشکل شما قابل حل هست.

باسلام من مدتی پیش به علت خواندن کتاب هایی خاص ورفتن به یک سری جلسات ادبی و شعرخوانی وبودن درکنار انسان هایی دچار احساسات متفاوت وبسیار جدی تروزیباتری نسبت به زندگی شدم وعلاقه ی خاصی به محیط انجا پیداکردم واین درست هم زمان شد با شخص موردعلاقه و انتخابی نامزدم در زندگی و تاتوانستم این دو دنیارا به هم گره زدم وبا انها زندگی کردم حال نامزد انتخابی اینده ام رفته است وازدواج کرده است وحالا من نمی دانم با بند دوم این گره که حالا رفته وازدواج کرده وپاره شده است چه کارکنم وبا این دنیای به وجود امده از دنیای شعر و ادبی چگونه شخص دیگری را برای زندگی اینده ام امتخاب کنم و اصلا حال به این دنیای فعلی ام چگونه ادامه دهم خواهش میکنم کمکم کنید توروخدا ممنون میشم ازشما

سلام و درود بر شما، اگه درست متوجه شده باشم در حال حاضر این جلسات یادآور خاطرات اون فرد برای شماست و این شما را آزار میده به عبارت دیگه شما نسبت به حال و هوای این جلسات و آشنایی با اون فرد شرطی شدید. بهتره برای مدتی جلسات را شرکت نکنید تا تادعی که بین اون فرد و این جلسات هست کمتر بشه و بعد از اون جلسات را ادامه بدید اما اگر شرکت در جلسات براتون اهمیت زیادی داره و می خواهید در جلسات شرکت کنید از روش های کنترل استفاده کنید

ببخشید پس جواب مشاوره ی من چه شد ؟

ممنون

با سلام منظور شما دقیقا این بود؟! که مسائل سطحی به مشاور مراجعه کنید و اگر نیاز به تحلیل داشت به روانشناس مراجعه کنید؟!!!! روانشناسی را خیلی گسترده و مشاوره را محدود به مسائل سطحی کردید،جهت اطلاع عرض کنم که به کسی که به مشاور مراجعه میکند مراجع میگویند ولی به کسی که به روانشناس مراجعه میکند بیمار روانی میگویند و این اصلی ترین تفاوت مشاور و روانشناس میباشد که گویای این است که حوزه کاری مشاوران شامل تمامی افراد بهنجار جامعه و مسائل آنها میباشد و حتی اختلالات رفتاری و اختلالات روانی خفيف را هم شامل میشود(افسردگی و اضطراب و…)ولی حوزه کار روانشناسان فقط بیماران روانی و در بیمارستان های روانپزشکی میباشد. لطفاً اطلاعات اشتباه به مردم ندهید

سلام و درود به شما دوست عزیز؛ شما نظرتون را با کمی خشم مطرح کردید. اتفاقا منظور من جمله اول شما نبود. نمی دونم این فرض را از کجا آوردید که حوزه کار روانشناسان فقط در بیمارستان های روانپزشکی است. به نظر شما فردی که مبتلا به وسواس است باید به چه کسی مراجعه کند؟ چون نه نیاز به بستری شدن دارد و نه به قول شما اختلال روانی خفیف است که مشاور بتواند به او کمک کند؟ و یا فردی که مبتلا به هراس اجتماعی شدید است چه اقدامی باید انجام دهد، به نظرتون باید در بیمارستان بستری بشه چون طبق فرض شما مشاوره نمی تونه اون را درمان کنه و روانشناس هم که فقط باید در بیمارستان روانپزشکی کار کنه. سئوال بعدی اینکه فردی رشته اش مشاوره شغلی است به نظرتون در چه حوزه ای باید کار کند؟ آیا می تواند اختلالات روانشناختی را درمان کند؟ مضاف بر این در پارگراف آخر توضیح دادم که در کشور ما چندان مرزبندی های مشخصی برای تخصص های مختلف وجود ندارد.

سلام آیا تحصیل در رشته روانشناسی به عنوان مکمل رشته آموزش زبان انگلیسی مفید است؟

سلام و درود برشما بستگی به هدف شما از خواندن این دو رشته داره. اگه هدف تون ترجمه متون روانشناس هست بله مفیده

خیر، هدف مشاوره تحصیلی به زبان آموزان رشته زبان انگلیسی هست. در این صورت، آیا تحصیل در این رشته مفید خواهد بود؟

با این شرایط تحصیل در رشته روانشناسی کمک چندانی بهتون نمی کنه. بهتره به صورت خودخوان مطالعات روانشناسی داشته باشید.

سلام من وراهنمای ومشاوره خوندم برای شرکت در استخدامی شرکت های خصوصی باید عنوان .روانشناس ومشاور وبزنم .یا مشاور تحصیلی س لطفا سریع جواب بدین

سلام و درود بر شما رشته تحصیلی خودتون را مشاوره بنویسید

سلام دکتر بهشتیان من میخواستم در رشته علم انسانی ادامه تحصیل بدم و دکتر روانشناس بشم همکلاسی های خودم میگن که کسی که روانشناسی بخونه نمی تونه دکتر بشه ومعلم و مشاور برای مدارس میشه و فقط نیاز هست که چها ر سال درس بخونه ونیازی نیست به اینک کارشناسی ارشد بگیر لطفا اگر میتوانید راهنمایی کنید. با تشکر

سلام و درود بر شما شما در دانشگاه می تونید رشته روانشناسی را در دانشگاه انتخاب کنید و در صورت داشتن کارشناسی ارشد یا دکتری می تونید مجوز درمان بگیرید. در رشته روانشناسی هم مثل اکثر رشته ها می تونید تا دکتری ادامه تحصیل بدید و هیچ مانعی وجود نداره

سلام دکتر .من به یک روانشناس نیاز دارم.لطفا کمکم کنید.ممنون

سلام روز بخیر لطفا با شماره 09109105010 هماهنگ کنید

اقای دکتر لطفا ادرس ارتباطی رو به ایمیلم بفرستید.شماره اگر مقدور هست .

روانشناس چه کار میکند

اقای دکتر من در شروع زندگی با همسرم به مشکل روحی برخوردم من ایمیل یا شماره ای از جناب عالی ندارم.اگر لازم دونستید حضوری هم خدمت میرسم.باتشکر

سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما بزرگ‌وار. بنده درحال آماده کردن یک فیلمنامه هستم و برای کامل کردنش احتیاج به یک گفت و گو و پرسیدن چند سوال از شما دارم. حالا این گفت و گو می‌تونه همینجا تلگرامی باشه یا حتی تلفنی، هر طور که برای شما راحت‌تر است. خوشحال میشم که بابت این موضوع به بنده کمک کنید. با احترام. سید ایمان اکرمی

درود بر شما لطفا با خانم سالاری هماهنگ کنید. 09109105010

سه لام، ببخشید مشاور روانشناختی همون روانشناس میشه، درسته؟

درود بر شما دوست عزیز تقریبا بله افرادی که روانشناسی خوندن یا همون روانشناسان کارهای مختلفی می تونن انجام بدن که یکی از اونها مشاوره رواشناسی هست. البته فقط روانشناسی می تونه مشاوره روانشناسی بده که در شاخه بالینی تحصیل کرده باشه و از سازمان نظام روانشناسی پروانه کار داشته باشه.

سلام وقت بخیر بنده میخوام در زمینه روانشناسی ادامه تحصیل بدهم سوالی داشتم من دوست دارم در زمینه کمک به خانواده ها و کسانی که جدا میشوند و… اگر روانشناسی بالینی انتخاب کنم ایا میتوانم مشاوره هم دهم؟یاخیر

باسلام خدمت شما من میخوام یه رشته کامل و جامعشو شروع کنم که بیشتر مسایل در بر بگیره و بالینی انتخاب کردم و میخوام مشاوره هم بدم در زمینه های زناشویی و اخلاقی و غیره ایا رشته ی بالینی امکان مشاوره در این زمینه هارا میدهد؟

درود بر شما دوست عزیز بله بهترین انتخاب همین رشته بالینی هست

برای بار بعدی ارسال نظر نام، ایمیل، و وب سایت من را در این مرورگر ذخیره کن.

تلفن : 10 50 910 0910  ، 22859193آدرس: شریعتی – بالاتر از ظفر – جنب مجتمع نگین ظفر – beheshtiyan.ir@gmail.comسایر سایت هاکلینیک هیپنوتیزمکلینیک ازدواج

 

دکتر محمد بهشتیان روانشناس ، روان درمانگر ، پژوهشگر ، مدرس و هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی است. وی عضو انجمن روان تحلیلی و هیپنوتراپی آمریکاست. حدودا ۲ دهه است که در حوزه روان درمانی تحلیلی و هیپنوتیزم درمانی فعالیت می کند. وی دستگاه BWS (ویژه هیپنوتیزم سریع) را در سال ۱۳۸۱ اختراع و پژوهشی درباره اثربخشی این دستگاه در مقایسه با روش های معمول درمانی انجام داد. وی تا کنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب تالیف و ترجمه کرده است. بیش از 10 سال است که به تربیت روان درمانگر (درمان های تحلیلی) و هیپنوتیزم درمانگر مشغول است. رویکرد درمانی و پژوهشی مورد علاقه وی هیپنوتیزم درمانی تحلیلی (HA) و رویکردهای تحلیلی (MBT , ISTDP, TFP) است.

برای مشاهده رزومه کامل ایشان اینجا را کلیک کنید

 


مشاورۀ تحصیلیDownloads-icon


مشاورۀ شغلیDownloads-icon


مشاورۀ خانوادهDownloads-icon

امروزه یکی از بزرگترین معضلات انسانی شاید پس از برطرف کردن مراحل اولیه و نیازهای اولیه خود مثل خوراک، پوشاک و پس از آن امنیت، احساس نیاز به شناخت خود و رشد در این زمینه است. هر موجود انسانی که از هویت مستقل انسانی برخوردار است، به عنوان انسان نیاز مبری به شناخت خود و احساسات خود دارد.

این که ما بدانیم چه کسی هستیم، چه چیزی میخواهیم و یا در این دنیا چه نقش و هدفی داریم و یا در سطحی ترین شکل خود، فقط بتوانیم احساساتمان را بشناسیم و در ارتباط با احساساتمان رشد را تجربه کنیم، یک نیاز انسانی است که در این شناخت نیاز به راهنمایی یک روانشناس داریم.

کسی که بتواند ما را از سرگردانی شناخت خودمان و این احساس که کلاً چه کسی هستیم و چه کاری باید انجام بدهیم نقش دارد، روانشناس است.

در موارد بسیار متفاوت یک مشاور روانشناس وظیفه درمان را به عهده دارد. درمان اختلالات شخصیتی و بیماری های روانی که دسته بندی مشخص خود را دارند نیز وظیفه یک روانشناس است که میتواند با تشخیص اولیه صحیح و پس از آن مبادرت در درمان مراجع را به سمت بهبود ببرد.

روانشناس چه کار میکند

یک روانشناس با تشخیص صحیح میتواند درمان درستی را آغاز کند و مراجع خود را به سمت سلامت روانی و بهبود بکشاند.

مشاور روانشناس در زمینه مشاوره فردی و همچنین زوج یک وظیفه مهم دیگر را هم ایفا میکند، مشاور روانشناس میتواند با راهنمایی دقیق و مهم و بجا افراد را از گمراهی و یا سردرگمی دور کرده و یک راه مناسب و یا یک نگرش و بینش مناسب جلوی پای مراجع خود بگذارد.

مراجعی که همیشه یک بینش داشته و مسيله خود را سالهای سال از یک جهت دیده و هیچ راهی را نمیتواند برای بهبود مسئله خود پیدا کند، لازم است با مشاوره گرفتن از یک روانشناس با مهارت راه جدید تری را امتحان کند و یا بشناسد، که همان تغییر نگرش و ایجاد بینش جدید است. که به وسیله آن هر چند که مسئله هنوز در جای خود باقی است اما با تغییر نگرش یکباره بهبود پیدا میشود.

که تنها یک روانشناس از پس آن بر میآید. روانشناسها با گذراندن دوره های درمانی و شناخت دوره هاو گذراندن واحد های درسی مربوطه، با این علم آشنا میشوند و به نوعی با میل قلبی و زمینه روانی که باعث میشود به درمان های روانی کشش پیدا کنند، به درمان مراجعین میپردازند.

همانطور که یک متخصص قلب و یا مغز میتواند فردی را از مرگ نجات دهد، یک روانشناس با مهارت میتواند افراد زیادی را از احساس گناه، افسردگی، میل به خودکشی و یا دیگر کشی، نجات دهند. در واقع وظیفه خطیر یک روانشناس بالینی در بهبود وضعیت اجتماع و یک شهر و یا یک جهان بسیار چشم گیر است.

یک اجتماع پیش از آنکه به آسیب رسیدگی کند باید فردی را در خود داشته باشد که آسیب ها را بشناسد و از پیدایش آن جلوگیری کند. هر چقدر افراد یک جامعه آسیب ها را بهتر بشناسند و بدانند که چگونه میتوانند از آن دور باشند ( که وظیفه روانشناس آن جامعه است) جامعه سالم تر و رو به رشد تری خواهیم داشت.

مسئله زندان، طلاق، خودکشی از مسائلی هستند که با وجود یک روانشناس بالینی در بستر جامعه و در خانواده ها باعث میشود به درصد کم تری برسند و سلامت روان و روابط را در افراد یک جامعه به وجود بیاورد و روانشناس ها آموزگاران روان و رشد آن هستند و با تلاش آنها جامعه میتواند سلامت روان را بشناسد و به راه هایی که منجر به سلامت روان و آرامش فردی و اجتماعی میشود دست پیدا کند.

بله امروزه در تمام دنیا روانشناسی در تمام سطوح جامعه استفاده می شود. تقریباً تمام شرکتهای بزرگ از روانشناسانی که در زمینه روانشناسی فروش هستند استفاده می کنند. بسیاری از شرکتها برای بالا بردن فروش خود در اتاق های فکر، روانشناس فروش یا روانشناسی بازاریابی دارند. حال در مورد چندین گرایش کاری روانشناسی به غیر از شاخه های موجود در دانشگاه به شما خواهیم گفت.

روانشناسی جنایی شاخه ای از روانشناسی برای شناسایی کردن مجرم حقیقی است.

معمولاً ابزار روانشناس جنایی مصاحبه تحت فشار و استفاده از تست های رورشاخ است. از دیگر قابلیتهای روانشناس جنایی آشنایی به دستگاه دروغ سنج و آشنایی به زبان بدن است که کوچکترین حرکات را زیر نظر دارد.

روانشناسی منابع انسانی با روانشناسی صنعتی تفاوت دارد به گونه ای که در اینجا روانشناس به کارشناسان مدیریت منابع انسانی در جهت استخدام و ارزیابی روتین آن شرکت راهکار و کوچینگهای تخصصی می دهد.

در روانشناسی رنگها شرکتها در جهت شناسایی رنگ مورد علاقه مشتریان خود برای محصولات مورد نظر شرکتشان می باشند.

به گونه ای که بتوانند بالاترین فروش و تأثیر گذاری را بر مشتریانشان داشته باشند. یا اینکه در سایت یا فضایی مجازی خود برای Bold کردن محصول مورد نظر خود چکار کنند که بتوانند چشم مشتری یا مخاطب خود را درگیر کنند.

لطفا جهت مشاوره در مورد «روانشناس کیست و چه کمکی میتواند به ما میکند؟» با شماره های زیر تماس بفرمایید:

22006198 – (021) 22004925 – (021)

لطفا جهت ارائه خدمات و توضیحات تکمیلی با ما در ارتباط باشید.

آدرس: تهران – جنب مترو قلهک – کوچه خلیل پور – پلاک 21 – واحد 5 – طبقه 3

تلفن: 22006198 – 021

تلفن: 22004925 – 021

همراه: 09351671664

دکتر روانشناس و متخصصین روانشناسی مرکز مشاوره مکث با بررسی نقاط قوت و ضعف مراجعه کنندگان به کمک آزمون های نوین روانشناختی ، تشخیص گذاری کرده و با در نظر گرفتن شرایط فرد برای درمان اثر بخش و یا برنامه ریزی برای ارتقای توانمندی ها در تمام زمینه های مشاوره روانشناسی از جمله مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج اقدام می نمایند. مرکز مشاوره روانشناسی مکث در شریعتی تهران با هدف ایجاد تحول در نحوه انجام خدمات روان درمانی و کسب اطلاعات روانشناسی بروز از طریق اینترنت و مشاوره آنلاین شروع به فعالیت نموده است. با توجه به اینکه مدیران این مجموعه از افراد متخصص و با سابقه کار فراوان در این زمینه هستند؛ لذا سنگ بنای تمامی فعالیت های جاری در این مرکز مشاوره بطور اصولی و مطابق با علم روز دنیا بنا نهاده شده است. ما در محیطی آرام و دل نشین پذیرای شما مراجعه کننده محترم می باشیم.

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز مشاوره مکث می باشد.

همه انسانها حتی خود روانشناسان نیز در برخی از برهه های زندگی با چالشهای خاصی مواجه میگردند که نیازمند مراجعه به متخصصین روانشناس میباشند. خوشبختانه امروزه دیدگاه غلطی که مبنی بر استفاده صرف دیوانگان از خدمات روانشناختی بوده تعدیل یافته است و نقش مشاوران و روانشناسان در عرصه تربیت ، بهداشت ، ازدواج ، خانواده و زندگی اجتماعی انسانها غیر قابل انکار است.مشکلاتی همچون انتخاب رشته ، انتخاب شغل ، انتخاب همسر، افسردگی ، وسواس ، اضطراب ، اعتیاد ، مشکلات ******** ، شکستهای عاطفی ، استرس کار و حتی دردهای جسمانی میتوانند دلایل موجهی برای مراجعه به روانشناسانی میباشد که حتما آموزشهای لازم در زمینه مسائل مشاوره ای ویا روانشناسی بالینی را دیده اند و زیر نظر اساتید مجرب دوره کار ورزی را گذرانده و مهارتهای لازم را کسب کرده اند.

تفاوت روانشناس و روانپزشک:

تا همين چند سال پيش، تا از بيماري‌هاي اعصاب و روان حرفي به ميان مي‌آمد، مهم‌ترين وظيفه اصحاب رسانه، «تغيير و اصلاح نگرش مردم به بيماري‌هاي اعصاب و روان» تلقي مي‌شد. خدا را شکر، اين روزها قدري از اين فرهنگ‌‌سازي‌ها کارگر افتاده و مردم بيش از گذشته باور کرده‌اند که بيماري‌هاي رواني هم مانند بيماري‌هاي ديگرند و براي درمان آنها بايد به روان‌پزشک، روان‌شناس يا مشاور مراجعه کنند؛ اما مساله‌اي که اين هفته قصد داريم درباره‌اش به شما اطلاعاتي عرضه کنيم، تفاوت‌هاي روان‌شناسي و روان‌پزشکي است و اينکه هر کدام از روان شناسان و روان‌پزشکان چه خدماتي را مي‌توانند به شما عرضه کنند.

سلامت : در حوزه بيماري‌هاي اعصاب و روان، متخصصان زيادي فعاليت مي‌کنند: مشاوران، روان‌شناسان،‌ روان‌پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب. لطفا به زبان ساده بفرماييد تفاوت اين تخصص‌ها در چيست؟بگذاريد با يک مثال به‌تان جواب بدهم. چندسال پيش،يک دستگاه الکترونيکي خريدم و به محل کارم بردم تا از آن استفاده کنم. فکر مي‌کردم که خيلي ساده، آن را به برق مي‌زنم و روشن مي‌شود. اما وقتي مي‌خواستم اجزايش را به هم وصل کنم، دچار مشکل شدم. تصميم گرفتم از يک دوستم که او هم اين وسيله را داشت، کمک بگيرم. به او زنگ زدم و او هم البته اطلاعات خوبي داشت ولي چيزهايي که مي‌گفت با مدل دستگاه من جور درنمي‌آمد. تصميم گرفتم به شرکت سازنده دستگاه زنگ بزنم و راهنمايي بخواهم. متصدي مربوطه هم تلفني راه‌حل‌هايي ارايه داد که خيلي کلي بود و خيلي سريع گفته شد و من نتوانستم بعضي نکات را يادداشت کنم. حتي اينکه طرف مقابلم را نمي‌ديدم اين حس را به وجود آورد که شايد کاملا حرف‌هايم را نمي‌گيرد. درخواست کردم برايم يک دفترچه راهنما بفرستد که فرستاد و خيلي هم به من کمک کرد ولي روح کنجکاو من مي‌خواست بيشتر سر دربياورد. اينجا بود که تصميم گرفتم نزد يک متخصص بروم. او هم با دقت به حرف‌هايم گوش کرد و يکي‌يکي همه عيب‌ها و ايرادهاي احتمالي و طرز کار صحيح دستگاه را به من آموزش داد. حالا سال‌هاست با اين دستگاه‌ کار مي‌کنم و شکر خدا تاکنون مشکلي برايم پيش نيامده و البته هر وقت مشکل کوچکي پيش مي‌آيد با همان متخصص تماس مي‌گيرم.سلامت : به نظرتان خوانندگان ما با خواندن اين خاطره، تفاوت‌هاي مشاور تلفني و روان‌شناس و روان‌پزشک و متخصص مغز و اعصاب را مي‌فهمند؟بله، ولي اگر بخواهم واضح‌تر بگويم، جوابتان اين مي شود که وقتي يک فرد با مشکلي برخورد مي‌کند (مثلا يک مشکل تربيتي با فرزندش) ابتدا از يک دوست يا بزرگ‌تر نظرخواهي مي‌کند و آن دوست بر اساس تجربه‌هاي محدودش نقطه نظراتي را مطرح مي‌کند که مي‌تواند مفيد باشد يا نباشد. پس از آن، اگر فرد از آگاهي و بينش بهتري برخوردار باشد، به جاي رفتن سراغ اعمال مضحک (مثل کف‌بيني و طالع‌بيني) سراغ اهل‌ فن مي‌رود و مثلا سعي مي‌کند با خواندن کتاب يا مقاله، مشکلاتش را حل کند. به طور مثال، در زمينه تربيت کودکان کتابي مطالعه مي‌کند؛ مثل همان کاتالوگ يا دفترچه راهنمايي که مثال زدم و البته معمولا آن دفترچه، کامل نيست و به طور اختصاصي براي ما تدوين نشده. در گام بعدي، فرد با يک مشاور تماس مي‌گيرد؛ البته مشاوره تلفني مي‌تواند راهکار مفيدي باشد ولي چون تماس چهره به چهره وجود ندارد، احساس خوبي نيز تجربه نمي‌شود و معمولا کلي‌گويي‌هايي صورت مي‌گيرد. از اين‌رو فرد، قدم بعدي را براي رفتن نزد يک مشاور برخواهد داشت. مشاور هم سعي مي‌کند راهکارهايي ارايه دهد و…سلامت : و حالا اگر مشکل به طور دايمي و ريشه‌اي حل نشود، چه؟در اين صورت، شما بايد از يک روان‌شناس بهره بگيريد تا با بررسي مسايل و مشکلات و توانايي‌هاي منحصر به فردتان کاري ‌کند که بتوانيد راه‌ ساده‌‌اي را در زندگي‌ انتخاب کنيد. سلامت : حالا فرض کنيد پس از بررسي‌هاي همه‌جانبه روان‌شناسي و ارايه راهکار‌هاي مناسب متوجه شويم که جايي از مغز دچار مشکل شده‌ (مثلا هورمون خاصي کم يا زياد شده)؛ حالا چه کار کنيم؟حالا بايد نزد روان‌پزشک برويد تا با دريافت داروهاي خاصي تنظيم هورموني خود را به دست آوريد و يا از يک متخصص مغز و اعصاب بخواهيد شما را بررسي مي‌کند و در صورت لزوم، عمل جراحي انجام دهيد تا فرد بتواند دوباره به روان‌شناس خود مراجعه کند. حالا که تا حدي با فرآيندهاي درماني آشنا شديد، حتما متوجه شده‌ايد که عمده کساني که نزد روان‌پزشکان يا متخصصان مغز و اعصاب مي‌روند، مي‌توانسته‌اند قبل از مصرف دارو نزد يک روان‌شناس رفته و بدون دريافت دارو، بسياري از مشکلات‌شان را حل کنند و البته پر واضح است که در صورت نياز به درمان‌هاي دارويي، روان‌شناس فرد را به روان‌پزشک ارجاع خواهد داد. سلامت : درباره روان‌شناسان باليني و تفاوت آنها با روان‌شناسان مشاوره هم توضيح مي‌دهيد؟بله، روان‌شناسان باليني به مردم کمک مي‌کنند تا با خواسته‌هاي زندگي سازگار شوند؛ مشکلاتي را از قبيل اضطراب و افسردگي مورد بررسي قرار مي‌دهند و به مراجعان کمک مي‌کنند تا مسايل خود را حل کرده و رفتارهايي را که به ناکام کردن خودشان منجر مي‌شود، تغيير دهند اما مشکلات مراجعان به روان‌شناسان مشاوره بيشتر به مشکلات‌ سازگاري مربوط است (نه اختلالات روان‌شناسي)؛ به طور مثال: مشکلات تحصيلي، شغلي و دوست‌يابي در حيطه کاري اين افراد است.سلامت : و مدارک تحصيلي اين افراد چيست؟روان‌شناس بايد ليسانس روان‌شناسي، بعد فوق‌ليسانس و بعدش دکتراي روان‌شناسي گرفته باشد ولي يک روان‌پزشک ابتدا دوره پزشکي عمومي را به پايان مي‌رساند و بعد از گذراندن دوره تخصصي در زمينه بيماري‌هاي اعصاب و روان، به اخذ مدرک روان‌پزشکي نايل مي‌شود.سلامت : روان‌پزشکان چه کمک‌هايي مي‌توانند به بيماران اعصاب و روان ارائه دهند؟روان‌پزشکي يکي از رشته‌‌هاي تخصصي پزشکي است که به تشخيص، درمان و پيشگيري از بيماري‌هاي رواني مي‌پردازد. براي روان‌پزشک بودن ابتدا بايد پزشک بود و سپس بر اساس قوانين رايج کشور که از طريق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تدوين مي‌شود که در گذشته اين رشته سه ساله بود اما اکنون دانشجويان تخصصي چهار سال در اين رشته تحصيل مي‌کنند. چنين افرادي پس از گذراندن دروس تئوري و عملي و کار در بيمارستان در امتحان نهايي تخصص شرکت مي‌کنند و پس از قبولي در اين امتحان به کار روان‌پزشکي مي‌پردازند. سلامت : روان‌پزشکان از چه درمان‌هايي براي مداواي بيماران استفاده مي‌کنند؟ روان‌پزشکان براي درمان بيماري‌ها از روش‌هاي دارويي، غيردارويي و الکتروشوک استفاده مي‌کنند. سلامت : منظورتان از شيوه‌هاي غيردارويي چه شيوه‌هايي است؟ رفتاردرماني، روان‌درماني، شناخت درمان از روش‌هاي غيردارويي در علم روان‌پزشکي است. سلامت : چه زمان بايد به روان‌پزشک مراجعه کنيم؟ ببينيد قبل از اينکه به روان‌پزشک مراجعه کنيد، توصيه مي‌کنم يک پزشک خانواده داشته باشيد. پزشک خانواده و معتمد شما اگر کوچک‌ترين مشکلي مانند دلشوره، غمگيني و يا افسردگي ملاحظه کند شما را به روان‌پزشک ارجاع خواهد داد. روان‌پزشکان نيز در برخي موارد ممکن است از همکاران روان‌شناس باليني براي تشخيص و درمان کمک بگيرند و بيماران را به آنها ارجاع دهند. در واقع روان‌شناس باليني مي‌تواند در کنار روان‌پزشک به بيماران کمک کند البته توجه داشته باشيد روان‌شناس باليني دست کم بايد فوق ليسانس روان‌شناسي باليني داشته باشند. سلامت : روان‌شناسان باليني از چه شيوه‌هايي براي درمان استفاده مي‌کنند؟آنها نيز از راه‌هاي غيردارويي مانند رفتاردرماني، شناخت درماني و حمايتي به بيماران کمک مي‌کنند.از طرف ديگر روان‌شناسان باليني در تشخيص بيماران نيز در موارد لزوم به روان‌پزشکان کمک مي‌کنند. البته به ياد داشته باشيد که اين کارها در حيطه تخصصي روان‌پزشکان است و آنها از اين راه‌ها براي درمان بيماران نيز به طور گسترده استفاده مي‌کنند. در اينجا لازم به تاکيد است که فقط روان‌پزشکان مي‌توانند به تجويز دارو اقدام کنند. و روان‌شناسان چون دوره‌هاي پزشکي را نديده‌اند نمي‌توانند نسخه دارويي براي بيماران بنويسند. سلامت : باور رايجي که بين افراد وجود دارد، اين است که اغلب روان‌پزشکان با متخصصان اعصاب اشتباه ‌گرفته مي‌شوند. در اين باره چه نظر مي‌داريد؟ متخصصان اعصاب به مشکلات داخلي اعصاب مي‌پردازند و دوره‌هاي تخصصي آنها در همين زمينه است. به طور مثال اين افراد به بيماران مبتلا ام.اس، بيماران با مشکل اختلالات عضلاني، تومورها و فلج‌ها کمک مي‌کنند. سلامت : مشاوره هم اين روزها به يکي از رشته‌هاي پرطرفدار علوم روان‌شناسي تبديل شده است. اين افراد چه کمک‌هايي به افراد مي‌کنند؟ دروس دانشگاهي کارشناسان مشاوره درباره بيماري‌ها نيست و چنين افرادي در زمينه مشاوره يا کانسلينگ به فعاليت مي‌پردازند. اين افراد نيز براي ارايه مشاوره مناسب بايد فوق ليسانس اين رشته را داشته باشند

7 باور غلط درباره روانشناسان:

روانشناس چه کار میکند

1 – روانشناسان عصباني نمي‌شوند!

در باور فوق، ما به كلمه هيچ وقت برمي‌خوريم كه يك كلمه مطلق است و اين خود اولين نكته منفي درباره اين باور است. چون درباره خصايص رواني و هيجاني انسان‌ها هيچ كلمه مطلقي نمي‌‌توانيم استفاده كنيم، چون انسان موجودي بسيار پيچيده، متفكر و انتخاب‌گراست. ضمن اين كه عصبانيت جزو مكانيزم‌هاي متعادل‌ساز روان‌آدمي است كه توسط خداوند در ذهن انسان‌ها به وديعه نهاده شده است ،چرا كه اگر همين عصبانيت وجود نداشت انسان به مثابه ديگ بخاري بودكه سوپاپ اطمينان نداشت و بنابراين پس از گذشت چندين ساعت از كار اين ديگ بخار ،ما شاهد انفجار اين ديگ مي‌بوديم. و مهم‌تر از همه اين كه اگر خشم و عصبانيت به هر دليلي ابراز نشوند خود مي‌تواند زمينه‌ساز كينه، نفرت، دشمني و انواع و اقسام بيماري‌هاي رواني و جسماني در آينده شود كه به مراتب بدتر از ابراز خشم به‌وجود آمده در آن موقعيت مشخص است. بنابراين چگونه مي‌توان انتظار داشت كه يك روانشناس كه خود به خوبي از عملكرد اين فعاليت در ذهن و بدن خويش آگاه است خشم خود را فروخورد تا به او مهر تأييد روانشناس زبده را بزنند. در حالي كه او قادر است با مكانيزم‌هاي دفاعي پخته و پيشرفته همچون شوخ‌طبعي باور فوق را به اين شكل اصلاح كند.روانشناسان هم همچون ديگر مردم عصباني مي‌شوند، اما از شيوه‌هاي سالم براي ابراز آن بهره مي‌گيرند.2 – خودشان ديوانه‌اند!اين هم يك باور غلط شايع در ميان مردم است كه به هيچ عنوان علمي و منطقي نيست، چرا كه اگر ما بخواهيم يك حكم كلي در ارتباط با گروهي از مردم بدهيم نيازمند آنيم كه تحقيق علمي در سطحي وسيع انجام دهيم و با انجام روش‌هاي آماري ادعاي فوق را اثبات كنيم.همانطور كه يك مكانيك اتومبيل هنگامي كه اتومبیل اش در معرض نقص فني احتمالي قرار دارد زودتر از ديگر افراد مطلع مي‌شود اين قاعده در ارتباط با روانشناسان نيز صادق است، چرا كه آنان به دليل آگاهي از بيماري‌هاي رواني بسيار زودتر مطلع شده و به دليل اطلاع از مشكلات پيش آمده احتمالي بر اثر بيماري‌هاي رواني خيلي زودتر به سمت و سوي درمان و حل مشكل خويش روان مي‌شوند.ما نمي‌توانيم بگوييم چون روانشناسان با بيماران رواني بسياري درگيرند خود نيز قطعاً‌ از اين بيماري‌ها بي‌بهره نخواهند ماند، به همان دليل كه اشخاصي كه در بيمارستان‌ها در بخش مراقبت از بيماران عفوني كار مي‌كنند اگر مراقب خودشان نباشند قطعاً‌ به اين بيماري‌ها مبتلا خواهند شد. بنابراين باور فوق را به شكل زير اصلاح مي‌كنيم.روانشناسان هم همچون ديگر مردمان اگر مراقب خود نباشند در معرض بيماري‌هاي رواني قرار دارند.3 – ما خودمان روانشناسيم

روانشناسی علم مطالعه رفتار و ذهن انسان است. مباحثی مانند زبان بدن، مهارتهای ارتباطی، مهارت اعتماد به نفس، مهارت های ابراز وجود و بسیاری از این موارد جزو چهارچوب اساسی مورد بحث در علم روانشناسی هستند.

تسط به زبان بدن یا Body language یکی از بهترین راهکارها در روانشناسی است. به این معنی که از حرکات و رفتار فرد می توان فهمید چه در ذهن شخص می گذرد. همچنین تسلط به مهارت های ارتباطی تاثیر بسیار بالایی در کسب و جذب نظرات مثبت نسبت به خود دارد. با دانستن مهارت های ارتباطی بواسطه علم روانشناسی می توانیم در یک موقعیت و جایگاه مناسب قرار بگیریم.

همه ما به دنبال داشتن یک زندگی بهتر با ایده آل های خود هستیم. عواملی مانند شادی، خوشبختی و رضایت از زندگی، موفقیت ، سلامت روحی و روانی، ثروت مالی، جایگاه اجتماعی مناسب و مانند اینها از جمله مواردی هستند که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. علم روانشناسی موثرترین ابزار برای رسیدن به اهداف تعیین شده است. برای مثال در مصاحبه حضوری استخدامی، اگر علم روانشناسی بدانید می توانید در آنجا استخدام شوید حتی اگر علم و تخصص کافی در آن حوزه را نداشته باشید! نحوه برخورد، نحوه نشستن، نحوه لباس پوشیدن، نحوه صحبت کردن، نوع نگاه و ده ها مورد دیگر در جلب نظر دیگران نقش تعیین کننده ای دارند.

روانشناس چه کار میکند

روانشناسی نیز مانند بسیاری از رشته های دانشگاهی دیگر بصورت آکادمیک آموخته می شود. یک روانشناس خوب روانشناسی است که بتواند مباحث تئوری را به عمل و کاربرد تبدیل کند. روانشناس به خوبی می داند که تیپ های شخصیتی بسیاری وجود دارد و باید رفتار متناسب با همان تیپ شخصیتی در هنگام ارتباط بکار گرفته شود. روانشناس با تکیه بر دانش و تجربه خود می تواند با افراد مختلف وارد ارتباط شده و تا حد مورد نیاز آنها را بشناسد. بر اساس همین اطلاعات که از شناخت شخص بدست می آید می توان راهکار مناسب را برای مشاوره ، روانکاوی و بهبود وضعیت مراجعه کننده اتخاد کرد.

روانشناس باید امین و رازدار مراجعه کننده باشد. بیان این موضوع به مراجعه کننده موجب فراهم شدن بستر اعتماد و اطمینان شده و باعث می شود مراجعه کننده اطلاعات کاملی در مورد خود و مشکلی که برای آن پیش آمده به روانشناس ارائه کند. این اطلاعات به همراه بررسی های تخصصی که شاید خود شخص مراجعه کننده نیز از آنها بی اطلاع باشد به روانشناس کمک خواهد کرد که مشکل را پیدا کند. پس از پیدا شدن مشکل نوبت به این مرحله می رسد که شخص باید بپذیرد این مشکل را دارد و باید آنرا درمان کرد. مجددا لازم به ذکر است که روش و الگوی درمان برای همه یکسان نیست و موارد بسیاری در تعیین روش درمان دخیل هستند.

راهکاری که روانشناس به مراجعه کننده می دهد می تواند مسیر زندگی آن شخص را به کلی تحت تاثیر خود قرار دهد. در واقع روانشناس باید خود را در جایگاه مراجعه کننده قرار داده و به این فکر کند که آیا اگر خود من در این موقعیت بودم چه کاری انجام می دادم؟ روانشناس با پاسخ به این سوال است که می تواند راهنمایی مناسبی به شخص ارائه دهد. همچنین این موضوع بسیار مهم است که شخص مراجعه کننده ممکن است در لبه پرتگاه زندگی خود باشد و این حساسیت کار را بشدت بالا می برد. چون کلمه به کلمه سخنان روانشناس در روح و روان مراجعه کننده نفوذ کرده و قاعدتا شخص آنرا ملاک تصمیم گیری های خود خواهد کرد.

در صورتی که تمایل دارید از خدمات مشاوره ای برخوردار شوید لطفا با مراجعه به صفحه تماس با ما اقدام به رزرو زمان مراجعه نمایید.

خدمات مشاوره روانشناسی : مشاوره خانواده / مشاوره ازدواج / مشاوره طلاق ، خیانت و …

درمان اختلالات روحی روانی نظیر : افسردگی / استرس / وسواس / پرخاشگری / خودکشی و …

کسب مهارت های ارتباطی و اجتماعی نظیر : اعتماد به نفس / انتخاب همسر و …

آدرس : تهران ، ونک ، جردن جنوبی ، خ نوزدهم ، پ 12 ، ط 5 ، واحد 17

تلفن تماس : 02188881984

تمامی حقوق مادی و معنوی برای خانم دکتر جبلی محفوظ بوده و بازنشر محتوا صرفا با ذکر منبع (لینک) مجاز است.



روانپزشک و روانشناس هر دو در حوزه مسایل روان کار می­‌کنند؛ با این حال، کارکردی متفاوت دارند. اولی پزشک است و پس از فراغت از تحصیل در پزشکی عمومی، وارد رشته تخصصی روانپزشکی می­‌شود و در نهایت «متخصص روانپزشکی» یا همان «متخصص اعصاب و روان» نام می­‌گیرد. دومی (روانشناس) در رشته­‌ای از رشته­‌های علوم انسانی تحصیل کرده است. روانشناسی شاخه­‌های گوناگونی دارد که یکی از آنها با درمان بیماران در ارتباط است و «روانشناسی بالینی» نام دارد.

روانپزشک وظیفه «تشخیص» مشکل یا بیماری را برعهده دارد و بر اساس تشخیص، مدیریت درمان را بر عهده می­‌گیرد. به بیان دیگر، او با در نظر گرفتن جهات مختلف مشکلات فرد مراجع، باید بتواند منشأ جسمانی، روانی، خانوادگی یا اجتماعی مسایل پیش­‌آمده را تشخیص دهد و در صورت وجود یک بیماری، آن را از موارد مشابه تمیز دهد. او ممکن است فرد مراجع را برای انجام آزمایش تشخیصی به آزمایشگاه بفرستد یا از روش­‌های نوار مغزی یا تصویربرداری تشخیصی کمک بگیرد. پس از تعیین تشخیص، او باید مناسب­‌ترین شیوه یا شیوه­‌های درمان را انتخاب و اعمال کند. این روش­‌ها شامل تجویز دارو، اجرای روان­‌درمانی یا مشاوره، و در مواردی به کارگیری دستگاه یا ابزاری برای درمان است. روانپزشک ممکن است فرد مراجع را برای اجرای آزمون­‌های (تست­‌های) روانشناسی یا اجرای روان­‌درمانی به کارشناس ارشد یا دکتر روانشناسی بالینی ارجاع دهد و در مواردی از یاری مددکار اجتماعی یا کاردرمانگر بهره گیرد. در بسیاری از موارد بدون سود بردن از چنین تیمی، نتیجه دلخواه به­ دست نمی­‌آید.

Tell a friendClose Your Name Friend Email Enter Message To Friend


روانشناس چه کار میکند

تارنمای «روانپزشکان» با هدف نشر دانش روانپزشکی در میان دو دسته مخاطب عام (مردم) و خاص (دانشجویان و متخصصان) آغاز به کار کرده است. در بخش مربوط به مخاطب عام، مطالبی برای افزایش آگاهی عمومی از سلامت روان و بیماری­های روانپزشکی درج می­‌شود و از سویی تلاش می­‌شود در حد امکان به پرسش­‌های مطرح شده از جانب مخاطبان پاسخ داده شود. در بخش مربوط به دانشجویان و متخصصان نیز، علاوه بر ارائه مطالب آموزشی، سعی در فراهم­‌آوری مکانی برای تبادل تجربیات و اطلاعات موجود می­گردد.

بی­‌تردید دستیابی به چنین دستاوردهایی بدون یاری و مشارکت جمعیت هدف میسر نیست و مسؤولان این تارنما به امید برقراری ارتباطی نزدیک با دو دسته مخاطب خود و در نهایت در آرزوی برداشتن گامی در جهت ارتقای آگاهی و سلامت روان جامعه هستند.

روانشناس خوب کیست و روانشناسی چیست؟

روانشناس شخصي است که پس از گذراندن دورهاي تخصصي خود در رشته روانشناسي به بررسي دقيق عملكرد رفتار با مغز  و از طرفي ديگر ارتباط بين رفتار و محيط انسان مي پردازد.

خط شماره یک

روانشناس چه کار میکند

شماره ویژه دوم

شماره ویژه سوم

همچنين نيز رفتار شغلي، رفتار تحصيلي، رفتار شخصي و رفتار اجتماعي افراد را نيز مورد بررسي قرار مي دهند . و روي احساسات و افكار و انگيزه شان كار مي كنند تا بتوانند آنها را كنترل كنند و در زندگي با سختي ها و مشكلات مقابله كنند.

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از فایل را دانلود نمایید.

علمي است كه رفتارها و فرآيندهاي ذهن انسان را مورد مطالعه و بررسي قرار مي دهد.علم روان‌شناسی موضوعاتي همچون عملكرد ذهن ، احساسات ، شناخت ، عواطف ، ادراك ، تمركز ، روابط بين فردي و اجتماعي ، روابط خانوادگي ، شخصيت شناسي و رفتارهاي فرد را نيز در بر مي گيرد.

دکتر روانشناس دارای تخصص های گوناگون و مهارت های متفاوتی از جمله:

و ویژگی های آنها، دکتر روانشناس ازدواج، از قبل تا بعد از آن و همچنین متخصص تربیت و آسیب های کودکان می باشد، که این مهارت ها کاملا متفاوت با رشته ها و تخصص های بالا می باشد!

مزایای استفاده از یک مشاور با تخصص دکترا به شما این امکان را می دهد تا براحتی و بصورت کاملا علمی با شما برخورد شود و مشکل شما بسادگی حل شود.

وي از سلامت رواني برخوردار باشد و به سلامت خود اهميت دهد زيرا ديدگاه مردم به روانشناس اين است كه وي بايد خود از هرگونه خشم و حالتهاي تهاجمي به دور باشد وگرنه چگونه مي توان به او اعتماد كرد.

يك روانشناس خوب بايد علم و آگاهي خود را نسبت به مسايل روز دنيا افزايش دهد كه اين آگاهي ها را مي تواند از انجمن روانشناسي آمريكا و يا منابع ديگر كسب كند.

وي نبايد خود را به دانستني هاي قبليش محدود كند زيرا با پيشرفت علم و صنعت و ماشيني شدن جامعه كنوني، رفتار و كردار و طرز تفكر انسانها نيز دستخوش تغيير و تحول شده است.

يك روانشناس بايد محيطي امن براي مشاور خود ايجاد كند و راز دار باشد تا وي بتواند مشكلات و ديدگاه هاي خودش را به راحتي عنوان كند.

يك روانشناس بايد شنونده فعالي باشد با تمام وجود به صحبتهاي مراجعع گوش دهد . و با تاكيد كردن وي را متوجه سازد كه حرفهايش را به دقت گوش داده است .

برطرف شدن مشکلات ونيازهاي بسیاری از مراجعان در گرو حل تعارض آنها با خانواده و افراد وابسته است که هرگز نتوانسته اند حرفشان را از طریقی درست به آنها بیان کنند.

بعضي وقت ها ضروري است روانشناس، مداخلاتی در جهت برقرار شدن ارتباط صحیح میان افراد خانواده، انجام دهد.

در این مورد روانشناس خود باید مهارت در برقرای ارتباط موثر را داشته باشد .

يك روانشناس فرد مراجعه كننده را بدون قيد و شرط مي پذيرد و در مورد صحبت هاي او هيچ گونه قضاوت و داوري نمي كند.

همدردي تلاشي است براي درك و فهم دنياي ذهني طرف مقابل. براي همدلي بايد يك روانشناس خود را جاي مراجع بگذارد و از دريچه چشم او نگاه و احساس كند در همدلي روانشناس مي تواند سخن طرف مقابل را تكرار كند تا مراجع بداند كه او منظورش را متوجه شده است.

روانشناس در مشکلات مراجع درگیر نمی شود فقط به صورت موقت شرایط او را درک می کند همدلی از مهم ترين مفاهیم درمان است بدون وجود آن درمان با مشکل مواجه می شود.

روانشناس با به كارگيري روش هاي آموزشي و روان درماني بيماري هاي رواني شامل اختلالات شخصيتي ، وسواس ، اضطراب ، خشونت ،پانيك ، پوبيا  را درمان مي كند.

يك روانشناس علاوه بر درمان قادر به مشاوره هاي تحصيلي ، شغلي ، ازدواج ، كودك مي باشد.

روانشناس به تعليم و تربيت و آموزش شيوه هاي صحيح تفكر و رفتار مي پردازد.

راهنمایی در عرصه روانشناسی سه وي‍ژگي مهم دارد:

در این روش معمولا مراجعه کننده پرسش هايي دارد که روانشناس به آنهاجواب می دهد و در موارد ضروري توصیه هایی میکند که از سوی مراجعه کننده پذیرفته می شود، لذا برای حل مشکلات اساسی و پیچیده روانشناختی روش مناسبی نمی باشد.

مشاوره یک فرآيند كمكي و تعاملي ياورانه است که از طریق رابطه ای بین دو نفركه مشاور و مراجع مي باشند انجام می گیرد.

در این رابطه، روانشناس با داشتن مهارت ها و آگاهي هاي علمی و حرفه ای تلاش مي كند مراجع را با روش هایی منطبق بر نیازمندی هایش یاری کند.

تا هر چه بیشتر درباره ی خود بیاموزد و بینشی را که به این طریق درباره ی خود کسب می کند در رابطه با هدفهای معین، واقع بینانه، ادراک شده به طور مؤثری مورد استفاده قرار دهد و در نتیجه فردی سعادتمند و عضوی سازنده براي جامعه باشد.

مهمترين نوع مداخلات روانشناختی میباشد که در زمینه اختلالات و بیماریهای روانی بکار گرفته می شود.

روان درمانی فعالیتی هدفمند ، تخصصی و بسیار حساس است که نیازمند آموزش، هنر درمان، مهارت و تسلط خاص می باشد.

مانند روان درمانی وسواس یا افسردگی. نکته قابل ذکر این است که مداخلات روانشناختی و اثر بخشی آنها در یک جلسه امکان پذیرنيست و نیازمند تعداد جلسات متداول می باشد، حتی در بسیاری از موارد، جلسات پیگیری بعد ازپايان دوره نیز ضروري ولازم است.

لذا ديدگاه پزشکی به فعالیت روانشناسان بدين ترتيب است که پس از یک معاینه نسخه ای به صورت دستورات درمانی ارائه گردد و در يك يا دو جلسه پايان یابد مسلما دیدگاهی غیر علمی و غیرروانشناختی میباشد.

رشته اي از روان‌شناسی است که به فهم، پیش‌بینی و بهبود نابهنجاري ها، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زيست شناختي، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند و در بخش وسیعی از جمعیت‌های در جستجوی درمان نقش دارد كاربردهاي چند‌گانه آن شامل:

عمده کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است .

روانشناس چه کار میکند

اكثريت روانشناسان در اين رشته مشغول به كار هستند

. یعنی رشته‌ای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان معضلات رفتاري و عاطفي است.

مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتارهايي كه منجر به جرم مي شود، اعتیادبه داروها، عقب‌ماندگی ذهنی، جدال هاي زناشویی و خانوادگی، و سایر معضلات كم سازگاری.

روان‌شناسی بالینی می‌تواند در تيمارستان ، دادگاه‌های کودکان یا ارگان هاي نظارت بر تبهكاران ، درمانگاه‌های بهداشت روانی، نهادهای ویژه با روان‌پزشکی، رابطه تنگاتنگي داشته باشد.

منبع: کانون مشاوران ایران

جدیدترین مطالب روز را با ما دنبال کنید.به خانواده 700هزار نفری کانون مشاوران ایران بپیوندید.

خط شماره یک

شماره ویژه دوم

شماره ویژه سوم

سپاس از سایت خوبتون

خوب بود

مرسی بابت راهنمایی تون

اين حرف شما درست نيست چون مردها قبل از اينكه از خواسته ها و مشكلاتشون با همسراشون صحبت كنن دست…

سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

ببخشین من یادم رفت بگم نوع مشاوره در زمینه خانواده و رابطه بهتر داشتن مابین خودم و خانومم نیازمندم

سلام. رضا عزیز مراکز مشاوره مورد تایید کانون مشاوران ایران به صورت سالیانه و به منظور کیفیت مشاور مراکز برتر را اعلام می کند و می تونید در سایت شماره ایران مراکز را مشاهده کنید.

سلام من احتیاج به یک روانشناس مجرب خانوم در نوشهر با درصورت نبود در استان مازندران دارم

با انتخاب مناسب دکتر خوب و در میان گذاشتن مشکل خود مطمئناً به نتیجه دلخواه درمانی خود میرسید. من با یک مرکز مشاوره خوب رفتم و مشکلاتم با همسرم کلا حل شد البته چند ماه رفتیم ولی خدا شکر الان راضیم. خدماتشون هم عالی بود 02122354282

بله و البته باید خود فرد هم همکاری کنه و برای بهبود خود و خانوادش تلاش کنه

مرکز مشاوره خوب لازم دارم جایی که بتونه کمکم کنه لطفا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

{{#message}}{{{message}}}{{/message}}{{^message}}تسلیم شما شکست خورد سرور با {{status_text}} (کد {{status_code}} ) پاسخ داد. برای بهبود این پیام، لطفا با توسعه دهنده این پردازنده فرم تماس بگیرید. بیشتر بدانید{{/message}}

{{#message}}{{{message}}}{{/message}}{{^message}}به نظر می رسد که ارسال شما موفق بوده است. حتی اگر سرور پاسخ خوب داده باشد، ممکن است ارسال شده پردازش نشود. برای بهبود این پیام، لطفا با توسعه دهنده این پردازنده فرم تماس بگیرید. بیشتر بدانید{{/message}}

ارسال …

روانشناسان باید اعتماد به نفس داشته باشند ایجاد یک ارتباط بین مشتری و مشاور، تنها راه برای ایجاد یک رابطه درمانی مطمئن و مؤثر است. 1-تخصص 2-اعتماد به نفس 3 بی طرفی است. چیزهایی مانند همدلی، احترام، گوش دادن و مهارت های پرورش همه چیزهایی هستند که روانشناس خوب و ایده آل باید داشته باشد.

از دفاتر برتر کانون مشاوران ایران که به صورت سالانه مراکز مشاوره روانشناسی را انتخاب می کند، سوال کنید تا متخصص مرتبط را به شما معرفی کند.

روانشناسان به دنبال درک و توضیح افکار، احساسات و رفتار هستند. … روانشناسان بالینی، اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری را ارزیابی، تشخیص و درمان می کنند. روانشناسان بالینی به افراد در مقابله با مشکلات اعم از مسائل شخصی کوتاه مدت تا شرایط شدید و مزمن کمک می کنند. مشاوران نیز می توانند با راهکارهای درمانی به خانواده درمانی و زوج درمانی بپردازند. تفاوت این است با تحلیل و آموزش و درک متقابل و ارائه راهکار علمی به درمان بدون دارو می پردازند.

چه موقع با یک روانشناس مشورت کنید استرس و اضطراب. افسردگی. فوبیا خانواده و مشکلات خانوادگی. عادات و اعتیادها. افزایش عملکرد. اختلالات روحی و روانی. تربیت کودک. دوره بلوغ. اعتیاد. خیانت.

تمامی حقوق متعلق به © کپی رایت “کانون مشاوران ایران” با نام “کانون مشاوران” است.


اینجا Downloads-icon

روان‌شناسی بالینی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند و در گستره وسیعی از جمعیت‌های در جستجوی درمان کاربرد دارد. (رزنیک، ۱۹۹۱).
نقش‌های شش‌گانه آن عبارت است از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار روان‌درمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است (دادستان و منصور، ۱۳۶۶).

بیشترین شمار روان‌شناسان در این رشته کار می‌کنند، یعنی رشته‌ای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری است. مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرم‌آفرین، اعتیاد دارویی، عقب‌ماندگی ذهنی، کشمکش‌های زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری.

روان‌شناسی بالینی می‌تواند در بیمارستان‌های روانی، دادگاه‌های کودکان یا سازمان‌های نظارت بر بزهکاران، درمانگاه‌های بهداشت روانی، مدارس، نهادهای ویژه با روان‌پزشکی، ارتباط نزدیک داشته باشد.[۱]

چهار مرحله تاریخی برجسته برای روانشناسی بالینی در جهان وجود دارد:

بعد از کسب مدرک دانشگاهی روانشناسان بالینی در مراکزی همچون دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز مشابه مشغول به کار می‌شوند. معمولاً روانشناس بالینی در درمان اختلال یا بیماری روانی خاصی تبحر دارد و در آن زمینه مشغول به فعالیت می‌شود. از پیش نیازهای رشته روانشناسی بالینی می‌توان به خلاقیت و ابتکار، حس دگر دوستی و علاقه به مطالعه و تحقیق را نام برد.

روانشناس چه کار میکند

مصاحبه از تمام روش‌های متعددی که به منظور ارزیابی شخصیت افراد استفاده برده می‌شود، اهمیت بیش تری دارد؛ زیرا به وسیلهٔ آن می‌توان به مطالبی دست یافت که از هیچ روش دیگری به دست نمی‌آید؛ و از آنجا که در مصاحبه به هیچ نوع وسیلهٔ خاصی نیاز نیست، از این‌رو این روش همیشه و به آسانی در دسترس روان شناسان است. آنچه در مصاحبه به دست می‌آید، هنگامی اهمیت می‌یابد که تفسیر شود. در تفسیر می‌توان متوجه اشتباهات قابل ملاحظهٔ مصا حبه‌کننده شد. البته در این مرحله ممکن است روان شناسان به علل گوناگونی مانند تعصبات شخصی، تئوری‌های نادرست و گرایش‌های مختلف عاطفی، در تعبیر نتایج مصاحبه، راه اشتباه را بپیماید. روان‌شناس نه تنها به مطالبی که مصاحبه‌شونده بیان می‌کند نیاز دارد، بلکه نحوهٔ ادای مطالب و واکنش‌های عاطفی که مصاحبه‌شونده از خود نشان می‌دهد و نیز رابطهٔ عاطفی و فکری که مصاحبه‌کننده با مصاحبه‌شونده دارد، مهم است و مورد مطالعه قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود که از کتاب اوتمر جهت تکمیل اطلاعات خود استفاده کنید.

در ایران از اوایل دهه ۱۳۵۰ اولین دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در بیمارستان روزبه گشایش یافت (شاملو ۱۳۷۰، ص ۲۳). از سال ۱۳۶۵ و به دنبال تعطیلی دوره فوق انستیتو روانپزشکی تهران عهده‌دار آن شد و در ۱۳۸۰ انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران در آن دایرشد. آقای دکتر نورمحمد بخشانی اولین دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی ایران در ۱۳۸۱ از انستیتو دانش‌آموخته شد (احمدرضامحمدپور، ۱۳۸۳، خبرنامه انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران ص، ۱۲- ) ایشان در حال حاضر با رتبه پروفسوری( استاد تمامی) در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اشتغال دارند و سردبیر مجله بین المللی رفتارهای پرخطر و اعتیاد( International Journal of High Risk Behaviors and Addiction ) می باشد.

تعیین این که اصطلاح روان‌شناس برای چه کسی به کار می‌رود، موضوع آسانی نیست. مشکلات از این واقعیت ناشی می‌شود که برخی از کسانی که ادعای آن را دارند، به دلیل این است که به حرفه روان‌شناسی می‌پردازند، دیگران به دلیل کاربرد آن، بعضی‌ها به دلیل تدریس آن و برخی نیز به دلیل پژوهش آن.
در مواردی که یک تعریف رسمی ارائه می‌شود، معمولاً هدف آن برآوردن برخی مسائل عملی یا قانونی است؛ برای مثال از نظر بسیاری از سازمان‌های دولتی که گواهینامه‌های روان‌شناسان را کنترل می‌کنند، روان‌شناس می‌بایست یک دوره عالی (دست کم فوق لیسانس، و اغلب دکترا) را در یک مؤسسه معتبر طی کرده، یک یا چند سال دوره کارآموزی تحت نظارت را گذرانده و در امتحان کتبی قبول شده باشد. هنگام مشخص کردن یک روان‌شناس به عنوان کسی که یکی از وظائف تخصصی مثل روان‌شناس بالینی، روان‌شناس مشاور، روان‌شناس قانونی، روان‌شناس مدرسه و غیره را به عهده خواهد گرفت، اغلب ملاک‌هایی از این نوع به کار می‌رود. با وجود این، هنگام سنجش این موضوع که کسی که به تدریس یا پژوهش روان‌شناسی می‌پردازد، آیا شایسته این عنوان است، مسائل چندان روشن نیست. برای مثال، مشخصه قابل قبول برای یک روانشناس این است که (الف) دست کم درجه فوق لیسانس یا ترجیحاً درجه دکترا داشته باشد و (ب) فرایندهای روان شناختی را مورد بررسی قرار دهد. شرط داشتن مدرک تحصیلی مشکلاتی را موجب می‌شود.[۱]

مدرک چه اهمیتی دارد؟ اریک اریکسون را که روانکاو و بشردوستی بزرگ است و هیچ مدرک دانشگاهی نگرفت، یا «هربرت سیمون»، برنده جایزه نوبل در اقتصاد را که یکی از نظریه پردازان پیشرو در رشته روان‌شناسی شناختی است، یا ژان پیاژه که با وجود آموزش دیدن در زیست‌شناسی موجب نوسازی روان‌شناسی رشد شد، یا ویلیام جیمز که شاید بزرگترین آن‌ها بود و برای نخستین بار به آموزش رشته روان‌شناسی پرداخت، چه باید بنامیم؟

شرط دیگر مبنی بر اینکه روان‌شناس می‌بایست فرایندهای روان‌شناختی را مورد بررسی قرار دهد نیز بیهوده است. زیرا هر پیشرفت جدید در روان‌شناسی فرایندهایی را به میان می‌کشد که زمانی تصور می‌شد به حوزه‌های دیگر تعلق دارند. علم روان‌شناسی شامل هزاران اصطلاح برگرفته از جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیولوژی، پزشکی، فلسفه، علوم کامپیوتر، زبان‌شناسی، ریاضیات، شیمی و فیزیک است. دانشمندانی که این فرایندها را بررسی می‌کنند، اغلب چنین تصوری ندارند که روان‌شناسی را مورد بررسی قرار می‌دهند اما آنان در واقع این کار را انجام می‌دهند؛ بنابراین آنان را چگونه نام‌گذاری خواهیم کرد؟[۱]

روانشناس چه کار میکند
روانشناس چه کار میکند
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *