چطور بفهمیم نفس تنگی داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم نفس تنگی داریم
چطور بفهمیم نفس تنگی داریم

ما از کوکی‌ها Cookies استفاده می‌کنیم تا پیشکش‌های خود به شما را بهبود ببخشیم. معلومات بیشتر در این رابطه می‌توانید در اعلامیه حفظ داده‌ها بیابید.

شیوع ویروس کرونا در جهان نه تنها باعث بروز اضطراب بیش از حد میان مردم شده، بلکه بسیاری برخی از علائم اضطراب از قبیل تنگی نفس، احساس سنگینی در قفسه سینه، از بین رفتن اشتها و مشکلات گوارشی را با علائم کرونا اشتباه میگیرند.

به گزارش هافینگتون پست؛ متخصصان اعصاب و روان، اکنون تاکید میکنند که بسیاری از علائم اضطراب با کووید ۱۹ شبیه هستند و بسیار مهم است که افراد بتوانند آنان را از هم افتراق دهند و به ترس و نگرانی خود دامن نزنند.

چطور بفهمیم نفس تنگی داریم

داکتر کیت دنیستون، داکتر امراض روانی از امریکا میگوید: »دشواری در تنفس یکی از علائم مشترک کووید ۱۹ و اضطراب است. اما یک نکته مهم وجود دارد که میتواند به شما کمک کند یکی را از دیگری متمایز کنید. تنگی نفس ناشی از اضطراب به طور ناگهانی بوده و فروکش میکند. این نوع تنگی نفس هیچ ارتباطی با کووید ۱۹ ندارد. پس اگر توانستید در عرض چند دقیقه خود را آرام کنید و یک الگوی تنفس پایدار داشته باشید، جای نگرانی در مورد ویروس کرونا نیست.« تنگی نفس در ارتباط با عفونت کووید ۱۹ ماهیت متفاوتی دارد و میتواند در عرض  چند ساعت یا چند روز، زندگی فرد را تهدید کند. راه دیگر برای تمایز بین کووید ۱۹ و اضطراب، صحبت کردن است. در هنگام تنگی نفس با بستگان خود تماس بگیرید. اگر قادر به صحبت هستید و آنها معنی جمله های شما را درک میکنند، تنگی نفس شما ناشی از اضطراب است. فراموش نکنید که در عفونت کووید ۱۹، تنگی نفس همراه با تب مداوم بالاتر از ۳۷،۷ درجه سانتی گراد است. شما همچنین ممکن است علائم دیگری را تجربه کنید که در هنگام حمله اضطراب رخ نمیدهند؛ علائمی چون سرفه خشک، درد و احساس خستگی.

الینا فرهادی

 

 

به کرونا مبتلا می‌شوم؟ اگر به خرید بروم یا به دستگیره در دفترم دست بزنم کرونا نمی‌گیرم؟ تحقیقات تا کنون نتیجه‌ای روشن در این مورد به دست نداده و در آلمان، اروپا و امریکا نظراتی متفاوت در این باره وجود دارد. (05.04.2020)
 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مردان به مراتب بیش‌تر از زنان به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. مرگ در پی کرونا نیز نزد آنها سه برابر زنان است. یک اپیدمیولوژیست به دلایلی چون سگرت، سبک زندگی و سیستم ایمنی بهتر زنان اشاره می‌کند. (05.04.2020)
 

موازی با تحقیقات داکتران طب برای انکشاف واکسین ضد کرونا، همچنان این سوال مطرح است که آیا داروهایی که قبلاً وجود دارند علیه ویروس جدید کرونا (سارس کوو ۲) نیز موثر خواهند بود؟ در این صورت جان های زیادی نجات خواهند یافت. (07.04.2020)
 

طبق تحقیقاتی که در چین صورت گرفته است، دو سوم کسانی که جریان شدید بیماری کووید-۱۹ را سپری کرده اند، شش ماه پس از ابتلا به ویروس کرونا هم از برخی پیامدهای این بیماری چون درد عضلات، خستگی و مشکلات روانی رنج می‌برند.

ابتلاء به کووید-۱۹ می تواند علایم زیادی داشته باشد. پژوهشگران یک شاخص قابل اندازه گیری مهم و هفت گروه علایم این بیماری را شناسایی کرده اند. این دستآوردها می توانند در معالجه و تولید واکسین علیه این ویروس کمک کنند.

مشکلات تنفسی، سرگیجی و از دست دادن حس ذائقه از جمله تاثیرات درازمدتی است که در برخی بیماران کووید-۱۹ دیده شده است. حالا دانشمندان هشدار می‌دهند که این بیماری ممکن است مشکلاتی در نعوظ ایجاد کند.

وزارت داخله ایران به مهاجران افغان برای آخرین بار یک ماه مهلت داد تا “کد شهاب” دریافت کنند. این مهلت جدید پس از اعتراضات گسترده به غیرفعال کردن کارت‌های بانکی برخی اتباع افغانستانی در ایران داده شده است. 
 

مسافرانی که از اروپا به ایران برسند باید دو هفته در قرنطینه بمانند. از این به بعد برای ورود به این کشور باید گواهی آزمایش منفی کرونا به همراه داشت؛ این امر برای مسافران از کشورهای همسایه به شمول افغانستان نیز صدق می کند. 
 

سازمان ملل متحد خواسته ۲۷ هزار کودک خانواده های داعشی به کشور اصلی شان منتقل شوند؛ اما این کشورها آنان را خطر امنیتی پنداشته و علاقمندی نشان ندادند. مسئول مبارزه با تروریزم در سازمان ملل این ادعاها را بی بنیاد می خواند. 
 

کارت‌ های بانکی برخی مهاجرین افغان در ایران دوباره مسدود شده است. مقام ها دلیلش را عدم اعلام شماره شناسایی اتباع خارجی به بانک خوانده اند. مهاجران افغان در اعتراض به این اقدام در مشهد و تهران تجمع کردند.  
 

مقام‌های ایران روز چهارشنبه با هیئتی از دفتر سیاسی گروه طالبان در تهران دیدار کردند. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، دبیر شورای امنیت ملی این کشور در این دیدار امریکا را به تلاش به ادامه جنگ افغانستان متهم کردند.  
 

© 2021 Deutsche Welle |
حفظ داده ها |
یادداشت حقوقی |
تماس
| نسخه موبایل

زمانی­‌که هوای کافی به ریه نرسد، دچار تنگی نفس می­‌شوید که می­‌تواند نشانه­‌ اختلالی بنیادین در سلامت شما باشد. زمانی­‌که فعالیت جسمانی دارید یا صاف دراز می­‌کشید، این حس تشدید می­‌شود. ممکن است علائم دیگری مانند سرفه یا تب را هم تجربه کنید. برای بررسی احتمالی کرونا به تست کرونا درمانکده مراجعه کنید.

فرد سالم در هر دقیقه ۲۰ بار دم و بازدم انجام می­‌دهد، یعنی روزانه تقریبا ۳۰ هزار بار. گاهی ممکن است درصورت ورزش سنگین یا سرماخوردگی ساده در این الگو اختلال ایجاد شود اما تقریبا هرگز احساس تنگی نفس نمی­‌کنید.

درصورت تجربه­‌ی هریک از مشکلات بالا، با پزشک مشورت کنید. اگر به­‌صورت ناگهانی یا شدید دچار تنگی نفس می­‌شوید یا همزمان در قفسه­‌ی سینه احساس درد می­‌کنید، باید با اورژانس تماس بگیرید.

در این­‌حالت، احساس می‌­کنید نفس بالا نمی­‌آید. حس می­‌کنید هوای کافی به ریه نمی­‌رسد یا نمی‌­توانید نفس عمیق بکشید. همچنین ممکن است در قفسه­‌ی سینه احساس گرفتگی داشته باشید.

درصورت ابتلا به تنگی نفس، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

چطور بفهمیم نفس تنگی داریم

ممکن است این وضعیت حاد (تنگی نفس ناگهانی) یا مزمن (تنگی نفس بلندمدت) باشد. تنگی نفس حاد ظرف چند دقیقه یا ساعت رخ می­‌دهد و ممکن است با علائم دیگری مانند تب، خارش یا سرفه همراه باشد. در حالت مزمن با هرگونه فعالیت روزمره، مانند رفتن از یک اتاق به اتاق دیگر یا بلند شدن از جای خود، حس می­‌کنید نفستان بند آمده است.

 

گاهی تنگی نفس با قرار گرفتن در حالت­‌های خاص بهتر یا بدتر می­‌شود. مثلا، اگر کسانی­‌که به بیماری­‌های خاص قلب و ریه دچار هستند صاف دراز بکشند، دچار تنگی نفس می­‌شوند. توجه به علائم به پزشک کمک می­‌کند تا مشکل را پیدا و بهترین روش درمان را پیشنهاد کند.

تنگی نفس می­‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله:

اگر تنگی نفس همراه با سرفه و یا تب باشد، ممکن است دچار عفونت سینه یا ذات­‌الریه شده باشید. از دیگر عواملی که کم­تر در بروز مشکلات تنفسی شایع است می­‌توان به سرطان ریه، تشکیل لخته خون در ریه، سوراخ شدن ریه و جراحت بافت ریه اشاره کرد.

پزشک می­‌تواند در پیدا کردن دلیل مشکل تنفسی به شما کمک کند. او ابتدا از شما درباره علائم می پرسد و معاینه­‌ی فیزیکی انجام می­‌دهد. همچنین ممکن است از شما بخواهد چند آزمایش انجام دهید.

شاید پزشک برای پیدا کردن علت بروز تنگی نفس عکس برداری از  قفسه­‌ سینه را تجویز کند.

روش دیگر، گرفتن نوار قلب است. در این روش، پزشک از شما می‌­خواهد دراز بکشید تا قلب را مورد معاینه قرار دهد. این دستگاه با ارائه‌­ی تصویر، سیگنال الکتریکی قلب را نشان می­‌دهد.

شاید لازم باشد سی­تی­‌اسکن انجام دهید که نوع دیگری از عکس ­برداری با اشعه‌­ی ایکس محسوب می­‌شود. پزشک میزان قدرت تنفس شما (که به آن دم­‌سنجی گفته می­‌شود) و میزان اکسیژن خون را اندازه می‌­گیرد. همچنین ممکن است لازم باشد آزمایش خون دهید.

این­که آیا می‌­توان از تنگی نفس پیشگیری کرد یا خیر به علت بروز آن بستگی دارد. اگر در اثر آلرژی دچار تنگی نفس می­‌شوید، می­‌توانید با تشخیص عاملی که باعث بروز حساسیت می‌شود، از بروز تنگی نفس جلوگیری کنید. به­‌محض شناخت عامل حساسیت­‌زا، باید بیشترین تلاش خود را برای پرهیز از آن انجام دهید. اگر علت تنگی نفس  سیگار کشیدن باشد، ترک آن به پیشگیری از تنگی نفس کمک می­‌کند. اما پرهیز از سایر عوامل بروز تنگی نفس آسان نیست.

پزشک علت بروز مشکل تنفسی را درمان خواهد کرد. برای کمک به روند درمان، اگر سیگار می­‌کشید، آن را کنار بگذارید. از پزشک خود کمک بگیرید. به­‌علاوه، از تنفس مواد شیمیایی که به ریه آسیب می­‌رساند، مانند بخار رنگ و اگزوز ماشین، بپرهیزید. درصورت تایید پزشک، حتما زیاد ورزش کنید.

این­که مدام دچار تنگی نفس شوید می­‌تواند ترسناک باشد. اگر یاد بگیرید چطور آن را کنترل کنید، از شدت ترس آن کاسته می­‌شود. با کمک پزشک خود، یک برنامه ثابت برای کنترل این وضعیت در نظر بگیرید. ممکن است پزشک مدیتیشن، ورزش، روش­‌های تنفسی یا ترکیبی از موارد ذکر شده را پیشنهاد دهد. در برخی موارد، شاید به بیمار مکمل اکسیژن پیشنهاد شود.

 افرادی که به ویروس کرونا ۲۰۱۹ (کووید-۱۹) مبتلا شده‌­اند شامل موارد خفیف، شدید و مرگ است.  ظرف ۲ الی ۱۴ روز پس از ابتلا، علائم زیر در فرد ظاهر می­‌شود:

علائم هشداردهنده شامل موارد زیر است:

اگر شما هم تنگی نفس را به همراه علائم دیگر یعنی تب و سرفه دارید، به احتمال زیاد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید.

منبع

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

تهران- ایرنا- در روزهای کرونایی خیلی از افراد ممکن است تنگی نفس ناشی از اضطراب را با تنگی نفس ناشی از کرونا اشتباه بگیرند، اما دانستن تفاوت های بین این ۲ می تواند به اقدام مناسب در این زمینه کمک کند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، متخصصان می گویند، تنگی نفس اضطرابی خطری ندارد و با تنگی نفس ناشی از کرونا تفاوت دارد. تنگی نفس اضطرابی ناگهانی رخ می دهد و زمانی که به آن توجه نمی کنید از بین می‌رود. تنگی نفس ناشی از اضطراب بدون سرفه است، اما تنگی نفس کرونا با انجام فعالیت بدنی بیشتر می‌شود و معمولاً با سرفه همراه است.   

مبتلایان به کرونا چه زمانی به مراکز درمانی مراجعه کنند؟

بسیاری از کسانی که ابتلای آنان به کرونا قطعی است، اما در قرنطینه خانگی به سر می برند نمی دانند در چه شرایطی مراجعه آنان به بیمارستان ضروری است.

چطور بفهمیم نفس تنگی داریم

اگر کسی بیش از چهار روز تب بالای ۳۸ درجه یا سرفه ممتد بیشتر از یک ساعت داشته باشد، باید با ۴۰۳۰ تماس بگیرد و بپرسد که رفتن به بیمارستان لازم است یا خیر.

همچنین اگر فردی ۴۸ ساعت اسهال شدید داشت یا به خاطر استفراغ و تهوع زیاد نمی توانست غذا بخورد، باید به مرکز درمانی مراجعه کند.

افت فشار یا خواب آلودگی زیاد برای افراد بالای ۶۰ سال نیز یکی از مواردی است که مراجعه به مرکز درمانی را ضروری می کند.

کرونا و قرنطینه خانگی

اگر قرار شد خودتان را در خانه قرنطینه کنید با اینکه هوا در حال سرد شدن است، اما حتما پنجره ها را باز بگذارید تا هوا تهویه شود و وقتی در اتاق قرنطینه تنها هستید ماسک نزنید. 

همچنین روزی ۲ بار ۲۰ دقیقه بدون ماسک به پشت بام و یا تراس بروید، فقط حواستان باشد کسی در شعاع ۸ متری شما نباشد.

تهران- ایرنا- یک متخصص گوش، حلق و بینی با تاکید بر اینکه، ممکن است ۱۰ تا ۲۰ درصد مبتلایان به…

ارومیه – ایرنا- مدیر گروه پرستاری و دانشیار مرکز تحقیقات ایمنی بیمار دانشگاه علوم پزشکی‌ و…

تهران – ایرنا – معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه هم…

تهران- ایرنا- جدول زمانی پخش برنامه‌های درسی دانش آموزان ابتدایی و…

تهران- ایرنا- ۱۸۳ فضای ورزشی دانش‌آموزی فردا سه شنبه چهاردهم بهمن…

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در شصت و هفتمین نشست مجازی…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

تنگی نفس[۱] دیس پنه (dyspnea / shortness of breath) یا دُش‌دَمی[۱]تنفس دشوار یا پرزحمت و کوتاه را گویند، که بیمار احساس ناخوشایند دشواری و سختی و سطحی شدن تنفس را دارد (کوتاه و سطحی بودن تنفس). این مشکل در بسیاری از بیماری‌ها از جمله کرونا (covid-19) مشاهده می‌شود و می‌تواند علل قلبی مانند نارسایی قلب، ریوی مانند آسم و عصبی مانند اضطراب داشته باشد. علل ریوی می‌تواند به دلیل انقباض نایژه‌ها و انسداد نسبی آنها مانند آسم یا افزایش التهاب و ترشحات مجاری مانند سینه‌پهلو باشد.

تنگی نفس را بیمار بیان می‌کند و مشکلی که پزشک می‌تواند مشاهده کند نیست. تند بودن تنفس یا دشوار بودن دم و بازدم (استفاده از عضلات فرعی تنفسی) چیزی است که پزشک ممکن است مشاهده کند. همچنین پزشک متخصص میتواند از طریق گوشی، صدای تنفس و خس خس را متوجه شود و یا با اسپیرومتری تشخیص دهد.

دستگاه تنفسی

مشکلات قلبی :

اغلب، علل تنگی نفس به شرایط قلب و ریه بر میگردد قلب و ریه، در حمل اکسیژن به بدن و خارج کردن دی اکسید کربن از بدن، دخالت دارند و مشکلات مربوط به هر یک از این بخش ها ،تنفس شما را تحت تاثیر قرار می دهد. تنفس، توسط مغز تنظیم میشود و تعامل پیچیده بین مواد شیمیایی مختلف که در خون و در هوا موجود است، دارد سطوح اکسیژن، دی اکسید کربن و میزان هموگلوبین خون، نقش مهمی در تنفس دارند. اگر سطح دی اکسید کربن خون افزایش یابد، مغز بدن را به افزایش میزان تنفس هدایت میکند، که می تواند باعث نفس عمیق تر یا سریعتر شود این، ممکن است منجر به احساس سختی در تنفس شود به همین ترتیب، وجود بیش از حد اسید در خون، که ناشی از عفونت است،یا وجود اسید لاکتیک و یا سایر علل ،می تواند منجر به افزایش میزان تنفس و احساس تنگی نفس شود.

 

چطور بفهمیم نفس تنگی داریم

تشخیص و درمان تنگی نفس:

نوشیدن 1 یا 2 فنجان قهوه ، برای از بین بردن تنگی نفس و بازگرداندن تنفس به روال عادی خود قهوه را بیش از حد مصرف نکنید، زیرا ممکن است ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش دهد.

4. استنشاق بخور: 

6. چغندر قند:

7. رازیانه: 

8. ترک سیگار 

9. لذت بردن از پیاده روی:

10. روغن اوکالیپتوس:

روغن اوکالیپتوس، موکوس هوا را پاک می کند ،تا فضای انتقال هوا را افزایش دهد، بنابراین روند تنفسی را کاهش می دهد از این روغن، برای کاهش درد هم میتوان استفاده کرد. در مواجهه با اسپاسم عضلات، قابل استفاده است ،که موجب تنگی نفس میشود.

11. روغن کافور:

یکی دیگر از اسانس های شگفت انگیز از لیست داروهای خانگی برای تنگی نفس، روغن کافور است علاوه بر داشتن مکانیسم مشابه با روغن اوکالیپتوس، می تواند حتی التهاب و درد شدید را تسکین دهد. شما می توانید عطر آن را استنشاق و یا از روغن آن برای ماساژ منطقه سینه استفاده کنید.

12. سیر:

13. عسل: 

14. پیاز:

15. اتاق خود را خنک کنید:

 

تجربه مجدد تنگی نفس بعد از ترخیص از بیمارستان امری طبیعی است؛ پس برای کاهش تنگی نفس بر اساس راهنمای توانبخشی بعد از بهبودی از کووید ۱۹ این مطلب را دنبال کنید.

به گزارش مشرق، از دست دادن توان و ضعف بنیه در زمانی که ناخوش بوده‌اید و در طی دوره بیماری می‌تواند به این معنا باشد که شما به‌راحتی دچار تنگی نفس می‌شوید.

احساس تنگی نفس می‌تواند در شما ایجاد اضطراب کند که همین امر خود تنگی نفس را بدتر می‌کند؛ حفظ خونسردی و یادگرفتن راه حل‌های مناسب، بهترین راه برای مدیریت تنگی نفس بوده و تنگی نفس شما احتمالا با افزایش تدریجی فعالیت‌ها و تمرین بهبود خواهد یافت، اما در عین حال روش‌ها و تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌تواند در بهتر شدن وضعیت به افراد کمک کند.

نکته قابل توجه اینکه اگر احساس تنگی نفس شدید داشتید و با این روش‌ها و تکنیک‌ها بهتر نشدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

بر اساس راهنمای توانبخشی بعد از بهبودی از کووید ۱۹، تصاویر زیر وضعیت‌هایی هستند که می‌توانند تنگی نفس را کاهش دهند. همه آن‌ها را امتحان کنید تا ببینید کدام یک می‌تواند به شما بیشتر کمک کند.

چطور بفهمیم نفس تنگی داریم

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

چطور بفهمیم نفس تنگی داریم
چطور بفهمیم نفس تنگی داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *