چطور به راحتی نه بگوییم

 
helpkade
چطور به راحتی نه بگوییم
چطور به راحتی نه بگوییم

برای بسیاری از ما پیش آمده که گاهی اوقات به علت رو در بایستی نمی توانیم نه بگوییم و خودمان را دچار معضلاتی می سازیم و اگر نتوانیم در مقابل افراد سود جو نه بگوییم بدترین عواقب را برای ما در پی خواهد داشت . با این بخش از نمناک همراه شوید تا به شما بگوییم چطور نه بگویید تا دیگران را ناراحت نکنید.

کلمه نه یکی از کلمات تخریبی اما قدرتمند و ضروری در زبان امروز است که به کار بردن آن برای خیلی ها مشکل است چرا که این افراد می پندارند اگر این کلمه را بگویند ارتباط خود را با آن فرد از دست می دهند.

ما می توانیم با بکار بردن بهترین روش ها نه بگوییم بدون اینکه دعوا و مشاجره ایجاد کنیم و ارتباط خود را قطع نماییم .بسیاری از ما به دلیل اینکه قادر نیستیم کلمه نه را در نهایت احترام به کار ببریم به همه با وجود بی میلی و نارضایتی پاسخ مثبت می دهیم و خودمان را دچار درد سر می سازیم.

در برخی مواقع نیز در مقابل خواسته دیگران یک پاسخ مهاجمی در ذهنمان می سازیم و او را ناراحت می کنیم و یا حتی در مقابل خواسته دیگران طفره می رویم و جواب درستی به آن نمی دهیم به این امید که قضیه تمام شود.

چطور به راحتی نه بگوییم

در برخی از مواقع یکی از دوستان و بستگان و… از ما کمکی می خواهد که ما به علت گرفتاری و مشغولیت زیاد قادر به انجام آن نیستیم و دوست نداریم این کار را انجام دهیم در این مواقع باید به آن ها پاسخ نه دهید چرا که وقت شما نیز با ارزش است و کارهای خودتان در اولویت قرار دارند.

اگر این کار را برای درخواست کننده انجام دهید احتمالا آن را به خوبی انجام نمی دهید پس بهتر است کارهای خود را برای او توضیح دهید و به او بگویید که نه گفتن شما به دلیل احترام به او نیز می باشد چرا که اگر کار او را بپذیرید به علت ضیغ وقت آن را درست انجام نمی دهید.

اما آیا همیشه باید پاسخ منفی بدهیم ؟ اگر علاقه به انجام آن کار دارید و یا وقت کافی برای انجامش را دارید پاسخ مثبت دهید و در غیر اینصورت نه بگویید و خود را گرفتار آن نکنید.

روش های صحیح نه گفتن مثبت و سازنده است و در جهت بهبود روابط حرکت می کند. توانایی نه گفتن احتیاج به تمرین دارد و دارای سه مرحله است.

نه گفتن را با بله آغاز کنید. نه خود را با ارزش بگویید طوری که درخواست کننده را به فکر اندازد که چرا به او نه گفته اید در اینصورت او این احساس را ندارد که «نه» شما عکس العملی در برابر اوست.

اگر به کسی پولی به عنوان قرض داده اید که او از دادن این پول به شما امتناع می ورزد و دوباره از شما طلب قرض می نماید برای حفظ ادامه دوستیتان باید طوری به او نه بگویید که او را به فکر اندازد و نشان دهد که شما هنوز در مورد ادامه دوستی مصمم هستید. دلیل داشتن هنگام نه گفتن اعتماد به نفس شما را بالا می برد و توانایی شما را برای نه گفتن افزایش می دهد.

این مرحله گفتن نه به گونه ای مثبت است . مثلا در مقابل دوستتان که از شما پولی قرض گرفته و پس نداده و دوباره از شما طلب پول می کند می توانید بگویید :متاسفم ، من دوست ندارم به خاطر پول ارتباطم با دوستانم قطع شود پس تصمیم گرفته ام به آن ها پول قرض ندهم چون برای دوستیمان بیشتر از اینها احترام قائلم.

اینگونه کلمه «نه» را در مورد خودتان به کار نبرده اید و آن را نیز در مورد دوستتان هم بکار نبرده اید . اینگونه پاسخ دادن این نکته را القا می کند که شما به دوستتان احترام می گذارید و دوست ندارید ارتباطتان را با قطع کنید و فقط دلتان نمی خواهد به او پول قرض دهید.

مرحله سوم تمرین نه گفتن پیشنهاد دادن بعد از بکارگیری کلمه نه است . در مثال گفتن این جملات 🙁 متاسفم ، من دوست ندارم به خاطر پول ارتباطم با دوستانم قطع شود پس تصمیم گرفته ام به آن ها پول قرض ندهم چون برای دوستیمان بیشتر از اینها احترام قائلم. ) یک پیشنهاد دوستانه به آخر آن اضافه کنید و بگویید امروز ناهار را مهمان من باش !

این پیشنهاد سخاوت مندانه شما این حس را در دوستتان القا می کند که شما برای او احترام قائلید و دوست دارید با او ارتباط داشته باشید و که در موردش سخاوت به خرج می دهید. او احساس خوبی پیدا می کند و شما هم در می یابید که دوستی ارزشی بالا دارد.

بنابراین اگر کسی از شما درخواستی داشت که به انجام آن متمایل نبودید ، ابتدا فکر کنید که از چه چیزی می خواهید حمایت کنید، سپس با احترام به او «نه» بگویید و در آخر یک پیشنهاد به او بدهید.

این روش برای کسانی که توانایی نه گفتن ندارند بهترین روش است . مثلا اگر کسی از شما درخواستی داشت به او پاسخ مثبت دهید و بگویید بله می توانم اما الان سرم خیلی شلوغ است و اگر کار شما را انجام دهم مطئمنا خوب نخواهد شد آیا می توانی این کار را به دو ماه دیگر موکول کنی ؟در این روش شما بدون اینکه درخواست کننده را ناامید کنید به او نه گفته اید و کاری برخلاف میلتان قبول نکرده اید.

برای اینکه بدانید چه هنگامی نه بگویید باید تمام کارهایتان را لیست کنید و با هر بار نگاه کردن به این لیست می توانید بفهمید شما کارهای مهمتری از انجام کار دیگران نیز دارید.

یکی از علت های اینکه نمی توانید نه بگویید این است که می پندارید وقت شما به اندازه وقت دیگران ارزش ندارد. پس یاد بگیرید برای خودتان و وقتتان ارزش قائل شوید و به دیگران هم نشان دهید که وقتتان ارزشمند است تا بتوانید به راحتی نه بگویید زیرا در زمان محدود می توانید کارهای مفیدی انجام دهید.

اگر کسی از شما درخواستی داشت در کمال ادب و با قاطعیت به او نه بگویید . چون نشان دادن تردید سبب می شود فرد مقابل اصرار کند تا شما پاسخ مثبت دهید . پس باید قاطع باشید و نظر خود را عوض نکنید.

اگر فکر می کنید شخصی از شما درخواستی دارد که وقت انجام آن را ندارید قبل از مطرح کردن درخواستش به او بگویید که سرتان شلوغ است تا او درخواستش را مطرح نکند.

به طرف مقابلتان بگویید که دوست دارید درخواستش را اجرا کنید اما وقت کافی ندارید.

هرگز در جملاتتان هنگام نه گفتن عذرخواهی نکنید زیرا عذر خواستن نشان دهنده این است که کار شما غلط بوده و حق نه گفتن نداشته اید.

چگونه نه بگوییم‌ ؟ درست است که موافقت کردن و گفتن بله خیلی راحت است ولی لزوما بهترین جواب نیست. همانطور که مخالفت کردن و نه گفتن پیامد دارد، موافقت کردن نیز دارای پیامد های خودش است. واقعیت این است با بله گفتن به چیزی که به آن علاقه ای ندارید به چیزی که دوست دارید نه گفته اید. یادگیری اینکه چطور به بعضی از افراد  نه بگویید در ابتدا کار سختی است اما اگر به اهمیت این قضیه در مسیر زندگیتان پی ببرید به تلاش خود برای یادگیری این مهارت مهم زندگی ادامه خواهید داد. برای یاد گیری اینکه چطور نه بگویید تا انتهای مطلب با ماهمراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهارت های زندگی کلیک کنید.

نه گفتن برای همه افراد آسان نیست و بسیاری از اشخاص را با چالش مواجه می کند. در ادامه به مهم ترین راهکارها برای نه گفتن موثر اشاره خواهیم کرد:

اولین نکته ای که به شما در نه گفتن کمک می کند این است که بدانید که اهداف زندگی شما در ابعاد مختلف شغل، زندگی مشترک، موقعیت اجتماعی، تحصیل و … چیست. زمانی که اهداف و خواسته های خود را می شناسید نه گفتن خیلی راحت می شود. چون دلیل خوبی برای گفتن نه خواهید داشت. در واقع هر چقدر خودتان را بهتر بشناسید، راحتر تصمیم می گیرید که چه چیزهایی شما را به رویاهایتان نزدیکتر می کند و به چیز هایی باید نه بگویید. شناخت خود که به مهارت خودآگاهی معروف است نیازمند دریافت آموزش و تمرین است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهارت خودآگاهی کلیک کنید. 

چطور به راحتی نه بگوییم

همیشه در نظر داشته باشید زمانی که با درخواستی روبرو می شوید. قبل از اینکه جواب بدهید فکر کنید. اگر جواب مثبت بدهید چه اتفاقی می افتد؟ چه پیامد هایی را به دنبال خواهد داشت ؟ چه چیز هایی را بدست می آورید؟ اگر موافقت کنید چه چیزهایی را از دست خواهید داد ؟ آیا حتما باید این درخواست را قبول کنید ؟

یکی از نکاتی که بسیار در یادگیری هنر نه گفتن به شما کمک می کند کشف اعتقاداتی است که در شما سبب می شود نتوانید دست رد به سینه ی کسی بزنید. اگر به تنهایی نمی توانید این عقاید را پیدا کنید مراجعه به روانشناس می تواند کمک بسیاری در این زمینه به شما بکند. 

واقعا نه گفتن چه عواقبی دارد ؟ شاید سبب شود که مدام با خودتان فکر کنید که نکند فردی از دستتان ناراحت شود، یا در نگاه و دیدگاه دیگران آدم بدی به نظر برسید از ادب به دور است و یا خیلی دلایل دیگری برای نه نگفتن داشته باشید. این افکار نشان دهنده ی خیر خواهی و حسن نیت شما است. اما خیلی از این ترس هایی که دارید فقط زاده ی ذهنتان هستند. اگر طرف مقابل شما شخص با ملاحظه ای باشد، و شما نیز نه گفتن را به شیوه ی درستی بیان کنید، حتما دلیل نه گفتن شما را درک خواهد کرد.

برای اینکه بتوانید نه بگویید ابتدا خودتان بپذیرید که نه گفتن بخشی از زندگی شما است و شما نباید تمامی در خواست هایی که از شما می شود را بپذیرید. نه گفتن هیچ اشکالی ندارد و شما تنهای آدمی در این دنیا نیستید که نه می گوید. تنها نکته مهم در پاسخگویی شما چه بله و چه نه رعایت رفتاری توام با احترام است.

شما به روش های مختلفی می توانید پیام نه خود را انتقال دهید. این پیام را می توانید رو در رو، با استفاده از پیامک، ایمیل، مکالمه تلفنی و یا هر راه دیگری انتقال دهید. این که شما چگونه درخواست را رد می کنید بسیار مهم است و به شرایط و چگونگی رابطه شما با آن شخص بستگی دارد. سعی کنید که بهترین روش را برای نه گفتن انتخاب کنید.

برای اینکه نه بگویید لازم نیست که داستان بسازید. فقط بگویید نمی توانید و توضیح کوتاهی بدهید که چرا این درخواست را رد می کنید. لازم نیست توضیحاتی را بدهید که اصلا به آن شخص مربوط نمی شود. شما تنها می خواهید این پیام را برسانید ((نه، ممنون)) و هر توضیحی غیر از این اضافه می باشد. دلیل تراشی های زیاد تنها منجر به اصرار بیشتر طرف مقابل و تحت فشار قرار گرفتن خودتان می شود. 

بسیاری از اوقات نه نمی گویید چرا که فکر می کنید که بی احترامی است. اما محترمانه یا نامحترمانه بودن این رفتار، ربطی به نه گفتن یا آره گفتن شما ندارد. بلکه به نحوه بیان و گفتن آن مربوط می شود. در پاسخی می دهید باید ادب را رعایت نمایید و برای احساس طرق مقابل خود ارزش قائل شوید. هم چنین تلاش کنید تا هنگام نه گفتن حالت پرخاشگرانه ای به خود نگیرید. 

برای آگاهی از مهارت کنترل خشم کلیک کنید. 

اگر خواستید می توانید یک پیشهاد جایگزین را به فرد مقابل ارائه دهید. اگر شخص مناسبی برای درخواست ایشان نیستید، شخص دیگری را می توانید به او معرفی کنید که برای انجام آن کار مناسب است. اگر الان برای انجام کاری وقت ندارید زمان دیگری پیشنهاد دهید که وقتتان آزاد است یا اگر راه حلی برای مشکل به نظرتان می رسد، آن شخص را راهنمایی کنید.

فراموش نکنید که شما به خاطر حسن نیتی که دارید یک راه حل جایگزین پیشنهاد می دهید و هیچ تعهدی برای این کار ندارید. در واقع نه گفتن شما هیچ مسئولیتی را برای شما ایجاد نخواهد کرد. 

در مواردی که نمی دانید که باید چه کاری بکنید و چه جوابی دهید. بهترین کار نوشتن است. شروع به نوشتن کنید هر چیزی که به ذهنتان می رسد را بر روی یک برگه کاغذ بنویسید. وقتی که تمام شد. بعد از اینکه تمامی افکار خود را نوشتید. شروع به نوشتن دلایل و جوابی که می خواهید به طرف مقابلتان بدهید، بکنید. این کار به شما کمک می کند تا به مقدار زیادی از احساس درماندگیتان کم شود. بر اساس تحقیقات روانشناسی انجام شده نوشتن به شما کمک می کند تا با خود زودتر به نتیجه برسید و بهترین تصمیم ممکن را در شرایطی که دارید بگیرید. وقتی که دارید می نویسید خیلی زود می فهمید که در جواب چه بگویید. هنگام نوشتن به طور دقیق پیامدهای مثبت و منفی پذیرفتن یا رد کردن خواسته های افراد را در نظر بگیرید. 

 

در بسیاری از مواقع افراد با وجود دانستن راهکارهای مختلف نمی توانند در عمل آن ها را اجرا کنند. این امر می تواند به دلیل مهارت جرات ورزی پایین در شما باشد. در واقع نه گفتن نمود بارزی از مهارت جرات ورزی است. اگر در این مهارت ضعف زیادی دارید مراجعه به کارگاه های آموزشی در زمینه مهارت های زندگی، مطالعه کتاب های آموزشی و مراجعه به روانشناس از جمله گزینه های بسیار موثری هستند که می توانند به شما کمک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهارت جرات ورزی کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

عالی بود ممنون بابت مطلب مفیدتون

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

چاپ صفحه

انتشار: 26 فروردین 99

زمان مطالعه: 7 دقیقه

دسته بندی ها: سلامت روان

هیچ نظر

چطور به راحتی نه بگوییم

نام، ایمیل و وبسایت من را برای دفعه بعد در مرورگر ذخیره کنید.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!

نه گفتن را یاد بگیرید

 

چطور به راحتی نه بگوییم

اگر عادت دارید همیشه پاسخ مثبت بدهید، برایتان نه گفتن ممکن است دشوار باشد اما یادگیری این مهارت بخش مهمی از مدیریت استرس و تسهیل کردن زندگی است.

نه گفتن را یاد بگیریدشاید به ظاهر، این که همیشه به همه پاسخ مثبت بدهید راحت تر باشد، اما به چه قیمتی؟ تا به حال فکر کرده اید شاید پاسخ منفی در بسیاری از مواقع گزینه بهتر و مفیدتری برای رهایی از استرسهای زیاد است. احساس میکنید به خاطر تعهدات و وظایف زیادی که به عهده گرفته اید، ظرفیتتان پر شده است؟ تلاش میکنید با عجله کارهای زیادی را در زمان کوتاه انجام دهید؟ اگر چنین است با یادگیری نه گفتن به راحتی میتوانید از این استرسها رها شوید. چرا باید نه بگویم؟اگر به همین شیوه ادامه دهید بعید است که  از تعداد درخواستها و تقاضاها از شما کاسته شود و شما نیز نمیتوانید زمان بیشتری به روز خود اضافه کنید. اگر نه گفتن را یاد نگیرید مجبور هستید همیشه زیر بار این همه مسئولیت قرار بگیرید و زندگی خود را با استرس زیاد همراه کنید. نه گفتن کار ساده ای نیست اما تنها راه کاهش استرس است. به یاد داشته باشید که  سنگینی بار مسئولیت امری فردی است. اگر همکار شما مسئولیتهای زیادی را به عهده میگیرد و به نظر میرسد با آن مشکلی ندارد، به این معنی نیست که این امر در مورد شما نیز صادق است. تنها شما هستید که میدانید چه مقدار مسئولیت برایتان کافی است و نباید بیشتر از آن را قبول کنید. برای نه گفتن به دلایل زیر توجه کنید:• نه گفتن به معنی خودخواهی نیست. وقتی وظیفه جدیدی را نمیپذیرید به این معنی است که مسئولیتهایی که در حال حاضر به عهده دارید برایتان اهمیت دارد و نمیخواهید در انجام آنها کوتاهی رخ دهد.  • نه گفتن به شما اجازه میدهد کارهای جدیدی را امتحان کنید. این که همیشه کاری را انجام میداده اید دلیل نمیشود برای همیشه انجام آن را به عهده بگیرید. با نه گفتن فرصت پیدا میکنید علایق و کارهای جدیدی را دنبال کنید.• همیشه پاسخ مثبت به درخواستها خوب نیست. وقتی بیش از حد مسئولیت به عهده میگیرید تحت استرس شدیدی قرار میگیرید و احتمال احساس خستگی و از پا در آمدنتان بیشتر میشود.  • بله گفتن باعث میشود دیگران از انجام آن کار ناتوان شوند. به عبارت دیگر وقتی نه میگویید راه را به روی فرد باز میگذارید تا خود دست به کار شود. ممکن است نتوانند همانند شما عمل کنند اما اشکالی ندارد، در نهایت راه خود را پیدا میکنند.  

 

چه زمانی نه بگوییمگاهی اوقات به راحتی نمیتوان تصمیم گرفت چه کارهایی ارزش صرف زمان و توجه شما را دارند. با استفاده از راهبردهای زیر تعهدات، فرصتها و مسئولیتهایی را که برایتان پیش می آیند، ارزیابی کنید:  • بر اساس اولویت بر کارها تمرکز کنید. اولویتها و وظایف خود را پیش از این که مسئولیت جدیدی را بپذیرید، بررسی کنید. از خود بپرسید آیا این مسئولیت جدید برایتان مهم است. اگر کاری برایتان مهم است، مسلما باید آن را بپذیرید و اگر چنین نیست، آن را قبول نکنید.• میزان استرس پاسخ مثبت را بسنجید. آیا کار جدیدی که میخواهید قبول کنید، تعهد بلند مدت است یا کوتاه مدت؟ مثلا کمک مالی به مدرسه نسبت به پذیرفتن مسئولیتی مانند تعمیرات مدرسه، زمان خیلی کمتری نیاز دارد. اگر پذیرفتن کاری برایتان ماهها استرس به همراه می آورد آن را نپذیرید به جای آن از راههای دیگری کمک کنید.• به خود اجازه احساس گناه ندهید. تقاضایی را که ترجیح میدهید رد کنید، به خاطر احساس گناه یا دِین قبول نکنید. این کار احتمالا منجر به استرس و ناخشنودی بیشتر میشود.• پیش از تصمیم گیری فکر کنید. اگر دوستی از شما دعوت کرده به مهمانی یا مراسمی بروید پیش از این که پاسخی به او بدهید، فرصت بخواهید و مدتی به آن فکر کنید و ببینید آیا پیشنهاد یا درخواست او با برنامه شما سازگاری دارد یا نه. اگر نمیتواند مدت زیادی برای پاسخ شما صبر کند، حداقل مدت کوتاهی به آن فکر کنید و سپس پاسخ دهید.

 

نه! به همین سادگی بگویید نه تا وظایفی را که نمیتوانید انجام دهید، قبول نکنید

 

چگونه نه بگوییم؟نه! به همین سادگی بگویید نه تا وظایفی را که نمیتوانید انجام دهید، قبول نکنید. ممکن گاهی پاسخ منفی به همین سادگی نباشد. در اینجا توصیه هایی ارائه شده که هنگام نه گفتن باید به یاد داشته باشید:• نه بگویید. از استفاده از واژه نه نترسید. مراقب عبارتهای جایگزینی که دربردارنده تردید هستند مانند عبارت مطمئن نیستم، فکر نکنم بتونم و از این قبیل جملات تردیدی باشید چون به این معنی برداشت میشود که ممکن است بعدا پاسختان مثبت باشد.• پاسختان را طولانی نکنید. دلیل خود برای امتناع از پذیرش درخواست را بیان کنید اما آن را زیاد طول ندهید. از توضیح دادن زیاد یا توجیه کردن خودداری کنید.  • صادق باشید. برای نپذیرفتن مسئولیت، دلیل نسازید. بیان واقعیت همیشه بهترین راه برای نه گفتن به دوستان، عزیزان یا همکاران است.• محترمانه برخورد کنید. معمولا دلایل زیادی برای طرف مقابل وجود دارد که میخواهد شما درخواستی را قبول کنید بنابراین در حالی که محترمانه پاسخ منفی میدهید، با تعریف و تایید تلاش فرد، احترام خود به خواسته او را نشان دهید.• خود را برای تکرار درخواست آماده کنید. ممکن است تقاضای مورد نظر چندین بار از شما درخواست شود و لازم است چندین بار پاسخ منفی خود را اعلام کنید تا دیگران آن را بپذیرند. در این شرایط فقط با ارامش همان پاسخ خود را (با ذکر دلیل اولیه یا بدون آن) تکرار کنید.اگر عادت دارید همیشه پاسخ مثبت بدهید، برایتان نه گفتن ممکن است دشوار باشد اما یادگیری این مهارت بخش مهمی از مدیریت استرس و تسهیل کردن زندگی است. با تمرین متوجه میشوید نه گفتن برایتان آسان تر میشود.منبع:سیمرغ

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


همین حالا وکیل بگیر


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو


مشاوره تلفنی طلاق

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

روش عذرخواهی، به روز رسانی شد.

در شرایط بالا چه کار می کنید؟

نه گفتن به درخواست دیگران، حق طبیعی ما انسان هاست.ما حق داریم نیازهایمان را در اولویت بگذاریم، بدون ایجاد زحمت برای دیگران.

اگر نه بگوییم، ارتباطاتمان شفاف تر می شود.اینطوری همه متوجه می شوند که تعارف الکی با کسی نداریم.بنابراین به خاطر نه گفتن، احساس  گناه نکنیم.البته یادمان باشد به همه نباید نه گفت.وقتی می توانیم به کسی کمک کنیم، حتما انجامش دهیم.

نه گفتن، برای ما انسان ها خیلی دشوار است.نه گفتن کار سختی است.افراد موفق خیلی راحت نه می گویند.یکی از شاگردانم می گفت خانم معتمد پویا، وقتی برخلاف میلمان به درخواست کسی بله می گوییم،در حقیقت به خاطر اینکه او را ناراحت نکنیم، خودمان را ناراحت کرده ایم.

چطور به راحتی نه بگوییم

اگر نتوانیم نه بگوییم:

در این مقاله یاد می گیریم که چگونه نه بگوییم تا دیگران را کمتر ناراحت کنیم.

خیلی ها بلد نیستند که چگونه نه بگویند.آنها از نه گفتن می ترسند و خجالت می کشند که نه بگویند.مثلا وقتی کسی از او می خواهد که بچه اش را نگه دارد، نمی تواند نه بگوید و اذیت می شود.در نتیجه با قبول این پیشنهاد بهای زیادی را می پردازد.

یک عده هم دروغ می گویند.مثلا وقتی کسی از آنها پول می خواهد می گویند: ندارم! دستم تنگه! شرمنده!

یک عده هم خیلی خشن و محکم نه می گویند.مثلا می گویند: نمی دم! تو بدحسابی!

یک عده هم می پیچانند.مثلا می گویند: اجازه بده تا عصر بهت خبر بدم.عصر هم موبایلشان را خاموش می کنند!

تمام این روش های بالا نامناسب هستند.

در اینجا روش اصولی نه گفتن را یاد می گیریم.بهتر است جوری نه بگوییم که ملایم باشد.نه گفتن درست چهار مرحله دارد:

حالا به توضیح هر یک از مراحل بالا می پردازم:

در این مرحله تصمیم می گیریم که نه بگوییم یا درخواست را اجابت کنیم.بنابراین به این فکر کنیم که کسی که از ما درخواست کرده، چقدر پیش ما ارزش، اعتبار و جایگاه دارد.

در این حالت اگر امکانش را داریم، به او بله بگوییم.این شخص می تواند دوست، فامیل همسر ، فامیل خود یا همکار باارزشمان باشد.

حالا اگر او شخص با ارزش و اعتباری است، اما ما امکانش را نداریم،باز هم نه بگوییم.

اگر او فردی است که برایمان هیچگونه ارزش و اعتباری ندارد، همینجا تصمیم بگیریم که به او نه بگوییم.بطور مثال به افراد غریبه و فروشنده ها خیلی راحت می توانیم نه بگوییم.

بنابراین در این مرحله بسنجیم که طرف مقابل چقدر برای ما ارزش دارد و اینکه آیا ما امکاناتش را داریم یا نه.این معیار، تعیین می کند که به درخواستی بله یا نه بگوییم.

پس یک چارچوبی از قبل برای تصمیم گیری داشته باشیم.

قبل از اینکه نه بگوییم، کمی با او همراهی و همدلی کنیم.بنابراین در این مرحله کمی به او توجه می کنیم.

مثلا وقتی کسی از ما پول می خواهد، بپرسیم: خُب،به سلامتی ایشالله.این پول رو برای چه کاری می خواهی؟

یا وقتی او می گوید بهم پول قرض بده،می خوام ماشین جدید بخرم.بگوییم: چه خوب! انگار ماشینت دیگه قدیمی شده.

بنابراین کمی با او همراه شویم تا به او نشان دهیم که چون تو انسان مهمی هستی، به تو توجه می کنم.

یا وقتی میگوید: بیست میلیون تومن داری بهم قرض بدی چون چک دارم؟بیست روز دیگه ان شاء الله بهت برمی گردونم.یک گام با او همراه شویم: آخ آخ! واقعا چک داشتن هم دردسر داره ها!

گاهی به جای همراهی، می توانیم از او تشکر کنیم.

متاسفانه الان پولم رو برای پروژه ی ساختمان سازی، کنار گذاشته ام.

متأسفانه الان خودم موجودی حسابم رو برای کار دیگه ای نگه داشته ام.

پس نیاز به به دروغ گفتن نیست.به جای اینکه بگوییم: ندارم! دلیل نه گفتنمان را بگوییم.

پس طوری نه می گوییم که طرف مقابل ناراحت نشود.در حقیقت نه ی غیرواضح می گوییم.

در آخرین مرحله، اگر پیشنهاد دیگری داریم، حتما مطرح کنیم.خیلی از دوستان به اشتباه این مرحله را فراموش می کنند.پس اگر راه حل دیگری به ذهنمان رسید، حتما بگوییم.حواسمان باشد پیشنهاد الکی ندهیم که بعدا در انجامش بمانیم!

ببین من نمی تونم بهت پول بدم اما اگر برای وام، ضامن خواستی،من حاضرم ضامنت بشم(البته اگر واقعا حاضریم ضامن آن شخص شویم!).یا بگوییم: اجازه بده جستجو کنم اگه وام به کارت میاد، ببینم می تونم برات جایی رو پیدا کنم که وام خوب می دن که شما بتونی ازش استفاده کنی.

پس فرمول نه گفتن،به این صورت است:

در این جا چند مثال دیگر از نه گفتن با فرمول بالا را می زنم:

تصمیم قطعی گرفتن:

دلمان نمی خواهد که بیاید چون آمادگی پذیرایی از مهمان را نداریم.

همراهی اولیه یا تشکر:

عزیزم ممنونم که با من تماس گرفتی و خوشحال می شدم اگه شرایط طوری بود که پذیرای شما بودم.

گفتن نه با دلیل:

اما الان شرایط به گونه‌ای هست که نمی‌تونم پذیرای شما باشم.(با این جمله یک دلیل بیرونی می آوریم که دست ما نیست.اینطوری برای نه گفتن ،مسئولیت کمتری به عهده ما قرار می گیرد.برخی ها در این مرحله به اشتباه می گویند: چون آمادگی شو ندارم!) 

چطور به راحتی نه بگوییم

راهکار دادن:

از اون طرف دوست ندارم از دست من ناراحت باشید، چه خدمت دیگه‌ای از من ساخته هست که شرمنده شما نشم؟

تصمیم قطعی گرفتن:

چون آن شخص برایمان ارزش ندارد و می خواهیم تنها باشیم، تصمیم می گیریم که نه بگوییم.

همراهی اولیه یا تشکر:

خیلی خوشحال می شدم اگه می تونستم در خدمتتون باشم.

گفتن نه با دلیل:

چون تو ماشینم کار شخصی دارم(می خوام فایل صوتی گوش بدم یا می خوام تلفن بزنم)، نمی تونم.

راهکار دادن:

هر چند ناقابله، می خواهید اسنپ بگیرم براتون؟ مهمون من باشید. یا می خواهید اعلام کنم آیا اینجا کسی با شما هم مسیرهست یا نه؟

تصمیم قطعی گرفتن:

در اینجا آن شخص برایمان ارزش و اعتبار دارد. اما چون غذا سرد می شود، به او نه می گوییم.

همراهی اولیه یا تشکر:

ممنونم از صحبت های خوبتون.

گفتن نه با دلیل:

در این مرحله به جای اینکه بگوییم: من گرسنه مه یا وقت ناهارمه، بگوییم: غذا اومده. با این جمله یک دلیل بیرونی می آوریم که دست ما نیست. اینطوری برای نه گفتن، مسئولیت کمتری به عهده ما قرار می گیرد.

در این مرحله می توانیم از طنز نیز استفاده کنیم:

راهکار دادن:

به او پیشنهاد دهیم که بعد از ناهار، خودم با شما تماس خواهم گرفت(حتما زنگ بزنیم!).

تصمیم قطعی گرفتن:

چون نمی خواهیم با او ارتباط تلفنی داشته باشیم تصمیم می گیریم که نه بگوییم.

همراهی اولیه یا تشکر:

منم دوست دارم با هم در ارتباط باشیم.

گفتن نه با دلیل:

چون تلفن همراهم کاری هست نمی تونم بدم.

راهکار دادن:

می تونیم از طریق اینستاگرام با هم در ارتباط باشیم.این آی دی اینستاگراممه.

تصمیم قطعی گرفتن:

تصمیم می گیریم که: نه، نمی خوام!

همراهی اولیه یا تشکر:

می دونم که کار داری و قطعاً اولویت های بالاتری داری.

گفتن نه با دلیل:

اما حقیقتش برای من امکان پذیر نیست، چون خودم یه سری دغدغه ها دارم.

راهکار دادن:

اما می خواهی تو گروه بذارم ببینم کی می تونه جات بمونه؟ یا اما می خواهی روزهای دیگه رو زودتر به من اطلاع بدی؟

تصمیم قطعی گرفتن:

چون اعتقاد به مشروب نداریم تصمیم می گیریم که نه بگوییم.

همراهی اولیه یا تشکر:

مرسی از تعارفتون.

گفتن نه با دلیل:

نمی خورم چون به معده ام نمی سازه.

راهکار دادن:

به جاش برام آب میارید؟

تصمیم قطعی گرفتن:

چون با سیگار مخالفیم تصمیم می گیریم که نه بگوییم.

همراهی اولیه یا تشکر:

مرسی از تعارفتون.

گفتن نه با دلیل:

چون برای ریه ام ضرر داره سیگار نمی کشم .

راهکار دادن:

آدامس دارید؟

متشکرم، نه! لطف کن دیگه هم به من این پیشنهاد رو نده! اگه یکبار دیگه این پیشنهاد رو به من بدی، ارتباطم رو به کلی باهات قطع می کنم!

نکته ی مهم: اگر طرف مقابل سماجت کرد و بارها درخواستش را تکرار کرد، ما از او سمج تر باشیم. آنقدر نه گفتن را تکرار کنیم تا کوتاه بیاید.

گاهی وقتی کسی از ما درخواستی کرد، ممکن است همان لحظه هول شویم، تحت فشار قرار بگیریم و جواب درست را ندهیم. ما حق داریم که زمان بخریم. بنابراین از او زمان بخریم تا در فرصت مناسب به پیشنهادش فکر کنیم.

با این جملات، زمان می خریم:

پیشنهاد من برای مراحل خواستگاری این است که اگر طرف مقابل به ما جواب منفی داد، از او دلیلش را پرس و جو نکنیم.چون دلیل نپسندیدن او، رفتار یا ظاهر ماست، او چون می ترسد با گفتن دلیل، باعث ناراحتی مان شود، از گفتنش طفره می رود.

بطور مثال شخصی می گوید: میشه این پروژه رو با هم انجام بدیم؟

اگر برایمان سخت است که به او نه بگوییم، جواب درست: بله، اگر که به من بتونید زمان بدید من سه تا چهار ماه دیگه شرایط رو بررسی کنم، حتماً. سپس سه چهار ماه دیگر بررسی می کنیم و آن موقع جواب می دهیم. بعد از گذشت سه چهار ماه، آن شخص اشتیاقش کمتر شده و ما راحت تر از قبل می توانیم به او نه بگوییم.

اگر می خواهید به کسی بله بگوییم و با او تعارف داریم، بهتر است حداقل به او بگوییم که چه بهایی را داریم می پردازیم. بطور مثال مدیر می گوید: میشه این کار رو بکنی؟ حالا اگر نمی خواهیم به او نه بگوییم، جواب درست: بله، فقط امروز به همسرم قول دادم که امروز زود می رم، باید بزنم زیر قولم! اگر شما دستور می دید، چشم!

نه گفتن به مدیر، متفاوت با نه گفتن به سایر آدم هاست. وقتی مدیر از ما درخواست می کند، ما خیلی راحت نمی توانیم نه بگویم. قبول دارید؟ بطور مثال اگر به مدیر بگوییم: متأسفم! خیلی دوست دارم انجام بدم، ولی نمی تونم! کاملاً طبیعی است که مدیر هم پاسخ می دهد: متأسفم! دیگه در خدمتتون نیستیم!

بنابراین در این شرایط، گفتن یک نه ی حرفه ای، اهمیت زیادی دارد.

بطور مثال وقتی مدیر می گوید: سریع نامه ها رو بنویس و بهم بده!

بگوییم: جای این کار که گفتید برچسب ها رو بزنم، انجام بدم یا اول برچسب ها رو بزنم و بعد نامه ها رو بنویسم؟

بطور مثال بگوییم: ممکنه بگید الان اولویت کدومه؟ این کار قبلیه که گفتید یا این کاری که الان گفتید؟

تصور کنید مدیری داریم که دمدمی مزاج است. یعنی وقتی یک ایده به ذهنش می رسد، می خواهد به سرعت آن را عملی کند. و بعد ما سریع می رویم و آن کارها را انجام می دهیم. سپس مدیرمان پس فردا می بیند که آن ایده خوب نبوده! در نتیجه تمام زمانی را که برای آن کار گذاشته بودیم، به هدر می رود و حرص می خوریم!

بنابراین در این شرایط، خیلی مهم است که بپرسیم: آخرین فرصتی که برای انجام این کار دارم، کی هست؟

امروز یکشنبه است و می گوید: تا آخر روز سه شنبه انجامش بده.

سپس در ابتدای روز سه شنبه که می خواهیم آن کار را انجام دهیم، یک بار دیگر از او بپرسیم: آقا/خانم فلانی، قرار شد این کار رو انجام بدم، این کاره هنوز در اولویته یا الان اولویت های بالاتری هست؟

درخواست کننده ها افرادی هستند که مدام از ما چیزی را درخواست می کنند! یک بار درخواست، مسئله ای ندارد، با کمال میل به آنها کمک می کنیم. اما زمانی این مسئله دردسرساز می شود که: لطف مکرر، حق مسلم! یعنی آنها فکر می کنند که دیگر وظیفه مان است! و دائماً از ما درخواست می کنند.

در اینجا سه روش روبه رو شدن با افراد درخواست کننده را یاد می گیریم.

یکی از روش های خیلی خوب، مکث کردن است. بطور مثال:

می گوید: می تونی این کار رو برای من انجام بدی؟

حتی اگر می توانیم انجامش دهیم، بگوییم: اجازه بده من ۵ دقیقه ی دیگه بهت خبر میدم.

بعد از گذشت ۵ دقیقه، بگوییم: بله، می تونم.

این مکث کردن، کمک می کند که لطف مکرر ما، حق مسلم آنها نشود.

خیلی وقت ها خودمان هم از آن شخص، درخواست کنیم. این درخواست کردن، کمک می کند کمک می کند که لطف مکرر ما، حق مسلم آنها نشود.

بطور مثال خواهرمان می گوید: می تونی تا پای کامپیوتر هستی، فرم ثبت نام اینترنتی من رو هم پر کنی؟

بگوییم: بله، اگه فقط برای من یه قهوه درست کنی، بیاری! یا اگه واسه من میوه بیاری!

دوستان خوبم در این مقاله یاد گرفتیم که

چگونه نه بگوییم بدون اینکه دیگران را ناراحت کنیم.مراحل نه گفتن به صورت زیر است:

همچنین روش نه گفتن به مدیر را یاد گرفتیم:

و با روش برخورد با افراد درخواست کننده، آشنا شدیم:

اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید،خوشحال می شوم که در قسمت نظرات با من به اشتراک بگذارید.

دوستان عزیزم مرا در اینستاگرام فالو کنید تا از مطالب آموزش رایگان در زمینه ی مهارتهای ارتباطی بهره مند شوید:

اینستاگرام من

برگرفته از:

کتاب روانشناسی اعتراض

چگونه در هر موقعیتی قاطع باشیم؟

دوره رفع خجولی

رسالت من این است که دانش و مهارتم را در زمینه ی علم ارتباطات زیاد کنم و با کیفیت مناسب به دیگران آموزش دهم تا در کنار یکدیگر، کشورمان ایران را جای بهتری برای زندگی کردن کنیم.

۱۹:۰۰, ۱۳۹۹-۰۶-۱۸

۲۵۶۱۲

مریم معتمد پویا

۱۹:۰۰, ۱۳۹۹-۰۶-۱۸

۱۲۵۶۴

مریم معتمد پویا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

سلام مرسی مطالبتون عالی بود
درمورد دوستانی ک فقط زمان منفعت و برای تقلب کردن از رومون برای امتحان ما رو یادشون میفته چی کار کنیم؟ خود اون اشخاص کاری برام نمیکنن
مثلا مجبور میشم باهاشون برای امتحان برم بیرون دفه پیش هیچکدوم چیزی بلد نبودن من همه سوالا رو جواب دادم یکم حس بدی داشت. از اوقاتی ک باهاشون میگذرونم خوشم میاد ولی این اخلاقشونو نمیپسندم. نمیشه گفت کامل ارزش ندارن
حتی یکی از دوستان ک اینجوریه پشت سرم حرف میزنه و دوروعه باهاش زیاد رابطه ندارم اما موقع این چیزا یادم میفته واقعا نمیدونم چیکار کنم

خواهش می کنم.
شما فکر می کنید که دوستانتون شما رو فقط برای منافع خودشون می خواهند و از این بابت، ناراحتید، درسته؟
شما می خواهید همچنان به این دوستی ادامه بدید چون باهاشون بهتون خوش می گذره، درسته؟
به نظرم بهتره برای جلوگیری از دلخوری هاتون، بهشون بگید که در ازای کاری که براشون انجام می دید، چه توقعاتی ازشون دارید.
برای این کار، آموزش روش برخورد با افراد بی معرفت، بهتون کمک می کنه.
پیروز و تندرست باشید.

یکی از روش های خوب برای رو به رو شدن با افرادی که خیلی زیاد از شما درخواست می کنند، مکث کردنه. یعنی وقتی میگه: می تونی این کار رو واسه من انجام بدی؟حتی اگر می تونید انجام بدید، بگید: اجازه بده من سه دقیقه دیگه بهت خبر میدم، بعد، سه دقیقه ی دیگه، بهش بگید: بله. این کمک می کنه لطف مکرر شما، حق مسلم شون نشه.
یا خیلی وقت ها با روش (بله، اگر)، خودتون هم از او شخص، درخواست کنید. این کمک می کنه که بدونند لطف مکرر شما، حق مسلمشون نیست.
بطور مثال میگه: می تونی تا دستت به پرینتره، از مدرک من هم پرینت بگیری؟
بگید: بله، اگه فقط یه چایی واسه من بیاری!

درود به شما.ممنون از مطالب خوب و مفیدتون.

خوشحالم که تونستم نظرتون رو جلب کنم.
از همراهی شما سپاسگزارم.

سلام خانم معتمد پویا ،میشه برای دلیل در نه گفتن من رو راهنمایی کنید ،چه دلیلی بیاوریم که طرف مقابل بپذیرد ؟

سلام آقای کارگر
در همین مقاله با مثال های مختلف، گفتن دلیل را توضیح داده ام.

سلام خیلی مطالب خوبی دارید هکم اموزندهست هم سرگرم کننده فقط میشه یه مقاله در مورد اینکه چگونه با دخترانی که از ما سو استفاده مالی می کنند بزارید ممنون

سلام بر شما.
خوشحالم که مطالبم مورد توجه شما قرار گرفته.
ممکنه در مورد سوء استفاده ی مالی دختران، بیشتر توضیح بدید یا مثال بزنید؟

به عنوان مثال در پرداخت کردن دنگ و اینجور چیزا البته منظورم من در رابطه هاست

بهتره خواسته تون رو دقیق و شفاف بگید و ازش تأیید بگیرید. به این صورت:
بیان خواسته: فلانی جان، به نظر من دوستی ای خوبه که هر کس دنگ خودش رو پرداخت کنه. یا وقتی یک بار مهمونش می کنم، دفعه ی بعد اون مهمونم کنه.
تأیید گرفتن: قبوله؟

برنامه های ما

برگزاری کارگاه های آموزشی جهت ارتقاء مهارت های ارتباطی

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

درباره ما

به آدم ها کمک می کنم با برقراری ارتباط بهتر با دیگران، حال دلشون خوب باشه و به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنند.

نام *

نام خانوادگی *

نام شرکت (اختیاری)

کشور / منطقه *انتخاب یک کشور / ناحیه…آذربایجانآرژانتینآروباآفریقای جنوبیآلبانیآلمانآمریکاآنتیگوا و باربوداآندوراآنگولاآنگویلااتریشاتیوپیاردنارمنستاناریترهازبکستاناسپانیااسترالیااستونیاسرائیلاسلواکیاسلوونیافغانستاناکوادورالجزایرالسالوادورامارات متحده عربیاندونزیانگلستاناوروگوئهاوکرایناوگانداایتالیاایرانایرلندایسلندباربادوسباهامابحرینبرزیلبرمودابرونئیبلاروسبلژیکبلغارستانبلیزبنگلادشبنینبوتانبوتسوانابورکینافاسوبوروندیبوسنی و هرزگوینبولیویپاپوآ گینه نوپاراگوئهپاکستانپالائوپاناماپرتغالپرو پلی‌نزی فرانسهپورتوریکوتاجیکستانتانزانیاتایلندتایوانترکمنستانترکیهترینیداد و توباگوتوکلائوتوگوتونستونگاتووالوتیمور شرقیجامائیکاجبل طارقجرزیجزایر پیت‌کرنجزایر تورکس و کایکوسجزایر ساندویچ/جورجیای جنوبیجزایر سلیمانجزایر فاروجزایر فالکلندجزایر کوچک حاشیه‌ای ایالات متحده آمریکاجزایر کوکجزایر کوکوس (کیلینگ)جزایر کیمنجزایر مارشالجزایر ماریانای شمالیجزایر ویرجین (ایالات متحده)جزایر ویرجین (بریتانیایی)جزیره بووهجزیره کریسمسجزیره منجزیره نورفکجزیره هرد و جزایر مک‌دونالدجمهوری آفریقای مرکزیجمهوری چکجمهوری دومینیکنجیبوتیچادچیندانمارکدومینیکارئونیونروانداروسیهرومانیزامبیازیمبابوهژاپنسائوتومه و پرنسیپساحل عاجساموآساموآی آمریکاسان مارینوسرزمین‌های جنوبی فرانسهسری‌لانکاسن بارتلمیسن مارتن (قسمت فرانسوی)سن مارتن (قسمت هلندی)سن-پیر-ا-میکلونسنت کیتس و نویسسنت لوسیاسنت وینسنت و گرنادین‌هاسنت هلنسنگاپورسنگالسوازیلندسوالبارد و یان ماینسوئدسوئیسسودانسودان جنوبیسورینامسوریهسومالیسیبا و سینت یوستیشس، بونیرسیرالئونسیشلشیلیصحرای غربیصربستانعراقعربستان سعودیعمانغنافرانسهفلسطین اشغالیفنلاندفیجیفیلیپینقبرسقرقیزستانقزاقستانقطب جنوبقطرقلمرو بریتانیا در اقیانوس هندکاستاریکاکالدونیای جدیدکامبوجکامرونکاناداکرواسیکره جنوبیکره شمالیکلمبیاکنگو (برازاویل)کنگو (کینشاسا)کنیاکوباکوراسائوکومورکویتکیپ وردکیریباتیگابنگامبیاگرجستانگرناداگرنزیگرینلندگوآمگواتمالاگوادلوپگویانگویان فرانسهگینهگینه استواییگینه بیسائولائوسلبنانلتونیلسوتولوکزامبورگلهستانلیبریالیبیلیتوانیلیختن‌اشتاینماداگاسکارمارتینیکماکائومالاویمالتمالدیومالزیمالیمایوتمجارستانمراکشمصرمغولستانمقدونیه شمالیمکزیکموریتانیموریسموزامبیکمولداویموناکومونتسراتمونته‌نگرومیانمارمیکرونزینائورونامیبیانپالنروژنیجرنیجریهنیکاراگوئهنیوزیلندنیوویواتیکانوالیس و فوتوناوانواتوونزوئلاویتنامهائیتیهلندهندهندوراسهنگ کنگیمنیونانÅland Islandsبروز رسانی کشور / منطقه

آدرس خیابان *

شهر *

استان *

کدپستی (بدون فاصله و با اعداد انگلیسی) *


خیلی موقعیت ها هست که من دوست دارم به راحتی در برابر تقاضای طرف مقابل یک “نه ” بزرگ بگم. اما قدرتشو رو ندارم. چطوری می تونم وقتی کاری رو دلم نمی خواد برای کسی انجام بدم بهش بگم که نمی تونم بدون این که دلگیر بشه. اصلا شدنیه؟
نه گفتن چه نیازهایی داره؟ این عدم مهارت یا ترس در نه گفتن از کجا میاد؟

دنباله موضوع چطور میتونیم غیر مستقیم، جواب سوالی که نمیخوایم بدیم رو، ندیم

خودم فردی هستم که نه گفتن برام سخت هست ولی سعی میکنم در مواقع لازم (بعضی وقتا با کلنجار ذهنی) این کار رو بکنم و معمولا (نه همیشه) بعد از نه گفتن خوشحال هستم.
معمولا این موقعیت نه گفتن در مورد یه دوست برای من پیش میاد و سعی میکنم اگر زمانی بهش نه گفتم زمانی هم اگه ممکنه بهش بله بگم که دوستیم رو باهاش حفظ کنم. ولی اگه خواسته افراد از نظر ما غیر منطقی باشه یا ما توان برآوردن اون رو در خودمون نبینیم لازم هست که «نه» گفته بشه. در غیر این صورت سختی های بیشتری رو بعدا به همراه داره.

#سوال
شاید باید قبلش به این سوال جواب بدیم که چرا نمی تونیم راحت نه بگیم؟
ریشه اش احتمالا برمیگرده به این که زمانی که ما تازه شروع می کنیم به نه گفتنها (احتمالا اولین جا هم محیط خانواده و یا مدرسه هست) بازخوردی که میگیریم مناسب نیست. مثلا ممکنه بهمون بگن ساکت شو، یا حتی تنبیه بشیم یا حتی عقاید مسخره دیگه ای که مثلا اگه تو یه دختر بچه سه ساله ای هستی که عروسکت رو حاضر نیستی به بچه مهمون بدی، بهت میگن چه دختر بدی و فلان . و بهت لیبل میزنند.
همه اینها باعث میشه احساس امنیت در نه گفتن رو از دست بدیم و به مرور یاد بگیریم که بهتره که به جای این که حرف بزنیم کلا سکوت کنیم.

چطور به راحتی نه بگوییم

اگه خودمون رو بشناسیم و دلیل نگفتن نه های به موقعمون رو بشناسیم راحت تر می تونیم نه بگیم

من وقتی به گرفتاری بعد از نگفتن “نه” فکر می کنم و تجارب قبلی که در این مورد دارم، به راحتی “نه خودم” رو اعلام می کنم.

نکاتی درباره‌ی «سختیِ نه گفتن» به ذهن من میاد که عرض می کنم:

تصمیم‌ گرفتن انرژی و فکر کردن می‌خواد. گاهی اگر نه نمی‌گید چون حال ندارید فکر کنید که بهش نه بگم بهتره یا بله بگم؟

نتیجه نه گفتن یا بله گفتن شما خیلی شفاف نیست! مثلا ممکنه یک کاری رو قبول کنید ولی پیامدهاش خیلی براتون شفاف نیست، در این زمان پیامد نه گفتن خیلی شفافه: ناراحت شدن طرف ولی پیامد بله گفتن شما خیلی براتون شفاف نیست.

گاهی ما اشتباهات در تصمیم‌گیری‌مون رو با این عبارت «چرا من نه گفتن بلد نیستم؟» توجیه می‌کنم. برام خیلی راحت‌تره تا هیچ وقت نه نگم تا بتونم تمام اشتباهاتم در تصمیم‌گیری رو توجیه کنم!

اعتماد به نفس کاذب همزمان با عدم وجود عزت نفس! یعنی شما اونقدر عزت نفس ندارید که ناراحت شدن دیگران رو راحت‌تر تحمل کنید و در عین حال اونقدر اعتماد به نفس دارید که فکر می‌کنید راحت از پس این کار بر میاید.

نداشتن تمرین و آموزش که البته تا حدودی در مورد زیر گفته شد:

ریشه اش احتمالا برمیگرده به این که زمانی که ما تازه شروع می کنیم به نه گفتنها (احتمالا اولین جا هم محیط خانواده و یا مدرسه هست) بازخوردی که میگیریم مناسب نیست. مثلا ممکنه بهمون بگن ساکت شو، یا حتی تنبیه بشیم یا حتی عقاید مسخره دیگه ای که مثلا اگه تو یه دختر بچه سه ساله ای هستی که عروسکت رو حاضر نیستی به بچه مهمون بدی، بهت میگن چه دختر بدی و فلان و بهت لیبل میزنند.

همه اینها باعث میشه احساس امنیت در نه گفتن رو از دست بدیم و به مرور یاد بگیریم که بهتره که به جای این که حرف بزنیم کلا سکوت کنیم.

قدرت گرفته از دیسکورس، بهترین نمایش با جاوا اسکریپت فعال.

چطور نه بگوییم و بله بشنویم؟ قدرت نه گفتن را با چه تکنیک هایی می توانیم در خودمان تقویت کنیم؟ یاد بگیرید چطور به راحتی نه بگویید و به راحتی زیر هر کاری نروید.

یادبگیریم چطور نه بگوییم که دیگران ناراحت نشوند

چطور نه بگوییم تا دیگران را ناراحت نکنیم؟ دانستن پاسخ این سوال به جرات مشکلات زیادی را از سر راه شما خواهد برداشت.

گاهی وقت ها خیلی از آدم ها چوب رودر بایستی شان را با دیگران می خورند، در صورتی که اگر از همان اول کار بتوانند« نه » بگویند خودشان و اطرافیانشان را از شر خیلی چیز ها راحت می کنند .این مسئله البته دربین جوان ها بیشتر دیده می شود. خیلی از جوان ها اگر نه گفتن را یاد بگیرند خیلی راحت می توانند به بسیاری از مسائل نه بگویند و خودشان را خلاص کنند .در این مطلب می توانید راه های نه گفتن را یاد بگیرید.

حتما برای شما هم پیش آمده که کسی از شما درخواستی کند و شما فقط و فقط به دلیل این که نمی توانید نه بگویید به او پاسخ مثبت بدهید. درست است که شما جوان هستید و توانمند، اما گاهی در «نه گفتن» ناتوان عمل می کنید. خوب تقصیری هم ندارید. نه گفتن هم مثل هر کار دیگر، راه و روش خاص خود را دارد.

چطور به راحتی نه بگوییم

قدرت نه نگفتن

«نه» قدرتمندترین و یکی از ضروری ترین کلمات در زبان امروز است که البته پتانسیل تخریبی بالایی هم دارد و برای بسیاری از مردم سخت ترین کلمه است. چرا که ما از نتیجه نه گفتن و از دست دادن ارتباط خود درهراسیم، پس دوست نداریم که نه بگوییم. نه گفتن مبارزه ای است بین علایق شخصی ما و تمایل به ادامه ارتباطاتمان.

آیا ما می توانیم نه بگوییم و هنوز ارتباطاتمان سر جای خود باشد؟ بله ما می توانیم نه بگوییم بدون این که احساس گناه کنیم یا نه گفتن ما باعث ایجاد دعوا و مشاجره شود.

اکثر ما یاد نگرفته ایم که «نه» را به صورت مثبت و موثر استفاده کنیم پس ترجیح می دهیم با بله گفتن در تله بیفتیم. همه ما در مواجهه با درخواست های دیگران یا با بی میلی بله می گوییم یا جواب را آماده می کنیم و درخواست کننده را با پاسخی تدافعی مورد حمله قرار می دهیم، به طوری که باعث خشم و عصبانیت می شود یا تلاش می کنیم تا از پاسخ دادن طفره برویم به امید این که قضیه تمام شود.

چه زمانی نه بگوئیم

در واقع وفق دادن، حمله کردن و اجتناب ورزیدن ۳ تله ای است که اکثر ما در آن گرفتار می شویم. بدون مهارت در نه گفتن، شما با کوهی از درخواست ها و تکالیف روبه رو خواهید بود و مرتبا سرتان شلوغ است و کیفیت کارتان افت می کند و همواره مشغول انجام کارهایی هستید که از آنها لذتی نمی برید. با نه گفتن ممکن است احساس کنید که دیگران ناراحت می شوند (البته ممکن است این طور شود) ، اما شما این پیغام را به آنها می دهید که وقت شما هم ارزشمند است، شما هم وظایف و اولویت های کاری دارید و در عین حال برای فرد درخواست کننده احترام قائل هستید، چرا که نمی خواهید مسوولیتی را بپذیرید، اما آن کار را نادرست انجام دهید. اما آیا باید به هر درخواستی پاسخ منفی داد؟ البته که نه. گاهی لازم است به درخواست ها پاسخ مثبت بدهیم، اما شما باید بدانید که واقعا قادر به انجام چه کاری هستید و علاقه دارید چه کنید. شما باید این احساس را درخود ایجاد کنید که اگر مایل به انجام کاری نیستید این توانایی را دارید که نه بگویید و خود را گرفتار آن نکنید. البته برای بسیاری از افراد، این کار ساده نیست.

چگونه نه بگوییم و بله بشنویم

راه هایی برای نه گفتن وجود دارد که هم مثبت است و هم سازنده و همچنین می تواند روابط شما را بهبود دهد. نه گفتن ۳ مرحله دارد و فقط نیازمند قدری تمرین است.

در مرحله اول شما باید نه گفتن را با بله آغاز کنید. این بخش، فکر کردن در مورد دلیل شما برای نه گفتن است. اگر شما «نه» خود را با ارزش بیان کنید یا با «نه گفتن» بخواهید جنبه ای از زندگی خود را حفظ کنید، درخواست کننده احساس نخواهد کرد که «نه» شما عکس العملی در برابر اوست.

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده که درگذشته به خاطر قرضی که به دوستتان داده بودید، ارتباطتان کمتر شده است، به این خاطر که او تمایلی به برگرداندن پول شما نداشته است. پس برای ادامه دوستی های دیگرتان تصمیم می گیرید که همواره به این درخواست پاسخ منفی بدهید. بیان این دلیل در هنگام نه گفتن، اعتماد به نفس و جرات نه گفتن را در شما ایجاد می کند و نشان می دهد که شما هنوز در مورد ادامه دوستی با شخص مورد نظر مصر هستید.

قسمت دوم، «نه» مثبت است. در این مورد شما ممکن است بگویید «متاسفم، ولی من با خود قرار گذاشته ام که هرگز پولی به دوستم قرض ندهم، چون برای دوستی ارزش قائلم و نمی خواهم به خاطر قدری پول آن را از دست بدهم.» در این مثال شما «نه» را در مورد خود استفاده کرده اید نه در مورد دوست تان. سیاست شما این است که پول قرض ندهید. شما امید دارید که دوست تان برای این نظر شما احترام قائل شود.

پاسخ شما نکته مهم دیگری را هم در بردارد:احترام. این پاسخ، احترام به دوست تان است، به عنوان کسی که شما تمایل دارید ارتباط تان را با او حفظ کنید.

قسمت سوم، پیشنهاد است؛ ارائه پیشنهاد برای چگونگی انجام شدن درخواست طرف مقابل به رغم پاسخ منفی شماست. مثلا در مثال قرض دادن پول، اگرچه پاسخ شما منفی است، اما برای حفظ دوستی، شما ممکن است پاسختان را این گونه کامل کنید:«متاسفم من تصمیم گرفته ام هرگز پولی به دوستم قرض ندهم چون برای دوستی ارزش قائلم و نمی خواهم به خاطر قدری پول آن را از دست بدهم. اما امروز ناهار مهمان منی! چطوره؟»

دعوت از یک دوست برای ناهار، یک کار سخاوتمندانه و دوستانه است. دوست تان حتما از این که دوستی اش با شما آنقدر ارزش دارد که در موردش سخاوت به خرج می دهید، خوشحال می شود و احساس خوبی به او دست خواهد داد. شما هم احساس می کنید که دوستی، ارزشش را دارد.

پس وقتی درخواستی را از کسی شنیدید که تمایل به دادن پاسخ مثبت ندارید، ابتدا فکر کنید که از چه چیزی می خواهید حمایت کنید، سپس «نه» خود را با احترام و ارزشمدارانه بیان کنید و در نهایت یک راه حل جایگزین پیشنهاد دهید.

در اینجا چند روش که برای راحت شدن و نه گفتن وجود دارد، توضیح داده می شود. این روش ها می تواند به شما کمک کند تا زیر بارهر کاری نروید.

سعی کنید پاسخ مثبت دهید. شاید عجیب به نظر برسد اما برای کسانی که واقعا نمی توانند نه بگویند این بهترین روش است. شما اول پاسخ مثبت می دهید و سپس می توانید به دو صورت عمل کنید. یکی این که بگویید:«بله، البته من الان گرفتارم و سرم شلوغ است، آیا می توانی این کار را یکی دو ماه بعد از من بخواهی؛ چون اگر الان این کار را بپذیرم مطمئنا وقت کافی برای خوب انجام دادنش ندارم!»

در هر دو مورد شما درخواست کننده را ناامید نکرده اید اما کار خلاف میلتان را هم قبول نکرده اید!

تعهدات خود را بدانید. به منظور این که بدانید چه موقع باید نه بگویید ، لازم است که بدانید چه کارهایی دارید. شما باید لیستی از تمام کارهایی را که باید انجام دهید داشته باشید. هر گاه به این لیست نگاه کنید خواهید فهمید که می توانید تعهد جدید را قبول کنید یا نه.

برای وقت خود ارزش قائل شوید. دلیل این که بسیاری از افراد نمی توانند نه بگویند به این خاطر است که احساس می کنند وقتشان به اندازه وقت دیگران ارزش ندارد. یاد بگیرید که برای وقت خود ارزش قائل باشید و بدانید که شما زمان محدودی در اختیار دارید و در آن زمان محدود می توانید کارهای مفیدی انجام دهید و یاد بگیرید که به دیگران هم نشان دهید که وقتتان ارزشمند است و هر کاری را قبول نمی کنید.

مودب اما قاطع باشید. اشتباهی که اکثر افراد انجام می دهند این است که قاطع نیستند. آنها ممکن است نه بگویند، اما در عمل نشان می دهند که دودل هستند و تردید دارند. اگر شما این گونه باشید فرد مقابل به قدری اصرار می کند تا پاسخ مثبت از شما بشنود. باید اگر واقعا منظورتان نه است، نشان بدهید که قاطع هستید و نظرتان عوض نمی شود. البته این کار را باید با ادب کامل انجام دهید.

گاهی اوقات هم که حدس می زنید بزودی شخص مقابل درخواستی را از شما خواهد کرد که وقت انجام آن را ندارید می توانید قبل از درخواست او، اظهار کنید که سرتان شلوغ است . پس شخص مقابل احتمالا به خود اجازه درخواست جدید نمی دهد.

به طرف مقابل نشان دهید که دوست دارید درخواستش را اجرا کنید اما به دلیل کمبود وقت نمی توانید.

هرگز نگویید که متاسف هستید چرا که اگر عذرخواهی کنید نشان می دهد که نه گفتن شما کار غلطی بوده و شما حق نداشته اید نه بگویید.

منبع : نمناک


آدرس موسسه: مشهد، بلوار شهید صادقی، شهید صادقی ۲۱، پلاک ۱۴۷

شماره تماس: 6679 3728 051

© تمام حقوق این سایت متعلق به مرکز تخصصی مهارت‌های ارتباطی ایران می‌باشد.

آدرس موسسه: مشهد، بلوار شهید صادقی، شهید صادقی ۲۱، پلاک ۱۴۷

شماره تماس: 6679 3728 051

نام کاربری یا آدرس ایمیل  *

گذرواژه *


چطور به راحتی نه بگوییم

نام کاربری  *

آدرس ایمیل  *

گذرواژه  *

عضویت

چطور به راحتی نه بگوییم
چطور به راحتی نه بگوییم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *